Energiebedrijven: 'Geef ons meer geld'
Het is weer eens allemaal de schuld van de domme burger/consument
Energie is niet meer te betalen en als we een beetje pech hebben wordt het binnenkort (ja echt) alleen nog maar veel duurder. Dat is mooi pet voor iedereen elke maand zijn energierekening moet betalen, en ook mooi pet voor de energiebedrijven, die lastige keuzes moeten maken bij het inkopen van enorme hoeveelheden gas en stroom op een zeer onzekere markt. Maar wat is nu het "maatschappelijke probleem" waar die "betrokken" energiebedrijven op wijzen? Dat sommige mensen hun maandbedrag lager hebben gezet.
Ja kom nou zeg. Natuurlijk is het niet verstandig om als je een gat in je hand ter grootte van, nou ja, je hand hebt, zonder buffer toe te werken naar een jaarafrekening waar je Vladimir tegen zegt. Maar laten we niet vergeten dat 'een hoger maandbedrag' voor die energiebedrijven gewoon 'meer geld op de rekening' betekent. En dat dat best wel uit kan maken, hebben we gezien bij de faillissementen van energieleveranciers aan het begin van deze prijsstijgingen des doods (ver voor de inval in Oekraïne, red.): al die brave hendrikjes met een hoog maandbedrag waren hun hoge maandbedragen kwijt en konden vervolgens voor een nog hoger maandbedrag overstappen naar Eneco.
Een laag maandbedrag betekent meer risico voor de energiebedrijven en minder voor de consument. Niet gek dus dat de afdeling Bonen Tellen van EW u adviseert juist een laag maandbedrag bij uw energieboer in te stellen en de rest van het geld zelf opzij te zetten. Zeker omdat het toezicht op energiebedrijven in Nederland faalt en we in zijn algemeenheid nogal onzekere tijden tegemoet gaan. En waar we dan echt wel zonder kunnen, zijn energiebedrijven die in het AD zonder ook maar 1 kritische vraag mogen leeglopen over al die verschrikkelijke klanten met die verschrikkelijk lage maandbedragen.
The worst is yet to come
Social
Reaguursels
InloggenPas als mensen echt niet meer betalen en afgesloten worden (dus ook niet meer verbruiken) zal de vraag en prijs stabiliseren. Tot die tijd blijven prijzen stijgen zolang er tekort is, en er 1 iemand is die nog wil overbieden. Maar afsluiten, gebeurt dat bij wanbetalers?
Zo de knetters.
Net eens even bij vattenval ( die van binnen een generatie klimaatloos.... ) gekeken en mijn verbruik van een paar jaar geleden gebruikt om te proberen.
Een kWh kost nu dus 0,89 en een M3 gas 4,19
Zou me nu dus bijna 30.000 kosten per jaar.
Gelukkig paar jaar geleden overgegaan naar paar warmtepompen en een heleboel zonnepanelen.
Zelf geinstalleerd dus redelijk goedkoop en in een paar jaar terugverdient ( dacht ik toen ). Heb ik nu al een paar keer terug gekregen.
CEO´s Mannon van Beek en Han Fennema (Tennet en Gasunie) pakken een slordige half miljoen. Semi-publieke bedrijven.
Bron: Azijnbode
Gisteren hebben wij officieel een betalingsregeling aangevraagd bij onze energiemaatschappij. Wij hebben een dynamisch contract omdat er simpelweg geen aanbieders zijn met een gasprijs onder de 2.50. Ons verbruik is na verduurzaming van de woning van 5000 kuub naar 1800 kuub gegaan. Maar we moeten betalen voor een voorschot van 4000.
Kortom, november en december verwachten ze een voorschot op hun rekening van 1800 en 2100 euro. Succes met incasseren, dat is er namelijk niet
De economie gaat weer drastisch aantrekken met de stormachtige opkomst van vele nieuwe incassoburo's. Dat vergeet men vaak. Ook schuldhulpverleners gaan gouden tijden tegemoet.
@funda | 20-08-22 | 17:03: ho ho, ik heb nergens schulden. Alleen wanneer een energiemaatschappij 2100 euro netto verlangt als voorschot, dan heb ik een probleem.
Hoe krijg je een gasverbruik van 5000 m3? Dan woon je niet in een rijtjeshuisje het is koud in het kasteel?
@voldemort | 20-08-22 | 17:40: Mijn ouders zaten vroeger ook op 5000 m3, gewoon een flink hoekhuis, maar niet geïsoleerd en enkel glas.
@voldemort | 20-08-22 | 17:40: ik woon in een (inmiddels) geisoleerde woning van 320m2 woonoppervlak. We hadden 4 glas in lood ramen waar aan de binnenzijde (bij vorst) ijs op zat.
Nu alles HR+++, dakisolatie, nieuwe ketel (wij hadden een open ketel uit 1990 (32 jaar oud bij vervangen). Normaal in juli hadden wij 100 kuub gas nodig.. nu 5.
@voldemort | 20-08-22 | 17:40: ik woon in het buitengebied. 1000m2 tuin erbij :) en we hebben hier allemaal een zachte G
@EsEs Esess | 20-08-22 | 18:02: Als mensen de gas rekening niet kunnen betalen dan kunnen ze dat ook niet dus leuk geprobeerd Er moet vanuit het kabinet een oplossing komen voor de minima en ook voor Jan Modaal
Tipje. In al die open gaten in de gevel kan je ook kozijnen met glas zetten. Dat houdt de warmte binnen.
@EsEs Esess | 20-08-22 | 18:02: Oh dat zeker drie keer zo groot al mijn hutje maar 5000m3/j was ook al 4000 euro per jaar aan gas... CV ketels zijn een stuk beter geworden en dubbel glas hadden we al in de jaren 80. In ieder geval redelijk op tijd nog geisoleerd afgelopen winter was erg zacht. Van te voren een regeling treffen is wel verstandig.
Als ik naar die grafiek kijk dan heeft Putin ons mooi bij de ballen.
Nee, wij winnen! De sancties helpen! We steunen onze staatskas!!!
We halen het bij de topinkomens, die zijn afgelopen jaar eenderde gestegen zie het onvolprezen teletekst.
Dat gaan we voor u regelen melden Rutte en Kaag, voor alle topinkomens tot € 69.399 gaan we het belastingtarief inkomstenbelasting verhogen van 37,07% naar 40,12%
Ik heb het over de echte topinkomens niet de bovenmodale subtop.
Is het op dit punt niet goedkoper èn effectiever om de sancties te laten vallen, en in plaats daarvan nog extra miljarden aan materieel te sturen?
Dat de Russen het helpen van Oekraïne opvatten als een proxy-oorlog lijkt toch al een feit.
Natuurlijk is het een proxy oorlog, maar dat is ook top. We rekenen af met een verachtelijk land dat een vliegtuig met 200 Nederlanders uit de lucht heeft geschoten en het kost ons geen extra levens alleen wat geld. Werkelijk waar een koopje en goede deal.
Hoorde iets over hongerwinter of zo.
Kijken of de boeren nu wel een keer wat eten willen geven aan mensen zonder goud of juwelen.
Lopen Hazen en Konijnen zat hiero....
Dus er is helemaal geen armoede in Afrika, ze hebben gewoon een cost-of-living crisis.
Er is geen werklust in Afrika dat is het probleem Ze kunnen het daar beter hebben dan wij hier maar dat moeten ze wel willen
Ze hebben er ook geen cv nodig, moet je s kijken wat dat nu kost.
1 woord: Groningen.
Leegzuigen tot de laatste kuub dat gasveld..... (maar de Grunnigers wel ruimhartig compenseren)
Nog even en de energiereuzen, de zorgverzekeraars en banken worden door de staat gesubsidieerde bedrijven. Dit alles onder het motto van 'te groot om om te laten vallen'. En dat weten ze.
Eigenlijk, welbeschouwd, zijn ze dat al, in ieder geval gedeeltelijk.
Stap 1 : Alle energie contracten met vaste gasprijzen ontbinden.
Ik weet niet hoor: trends.knack.be/economie/bedrijven/en...
Wat een winsten. En wij maar betalen.
Schandalige woekerwinsten over de ruggen van arme mensen.
Ik heb een contract met variabel tarief bij Essent.
Ingang maart 2022.
Termijnbedrag is toen vastgesteld op 320 euro.
Op basis van mijn verbruik dat al jaren stabiel is.
Nu moet ik 460 euro gaan betalen volgens Essent.
Mijn tarief voor gas staat nog steeds op 1,88 euro (van maart). Daar kan de verhoging dus niet door verklaard worden.
Een specificatie van het verhoogde termijnbedrag wordt niet gegeven. Zit het in een misrekening aan hun kant van mijn verbruik? Zit het in een stiekem doorgevoerde tariefsverhoging?
Ik word hier zo treurig van. Wees gewoon transparant, Essent. Raar he dat het zo druk is bij jullie klantenservice.
Het antwoord is “variabel“
@theo-is-dood | 20-08-22 | 14:04: Dat vermoed ik. Maar dat aangepaste tarief is dus nergens te vinden. Ik zie enkel mijn tarief dat gold toen ik klant werd.
Meestal wordt bij een variabel contract 2 maal per jaar het tarief vastgesteld. Op 1 januari en 1 juli.
Zij anticiperen vast op de stijging die overigens relatief nog meevalt, komt omdat je het afsloot rond begin oorlog. Voorheen heb je waarschijnlijk stukken minder betaald ?
@theo-is-dood | 20-08-22 | 14:04: Oh wacht. In maart was het 1,82.
Sinds juli 1,88
Dat verklaart nog steeds niet het bijleggen van 140 euro, maandelijks.
Verwachten ze een explosie op 1 januari 2023?
Ik ga ze wel even lastigvallen.
@Wattman | 20-08-22 | 14:08: Ik zit er sinds maart dit jaar, gastarief was toen al gruwelijk hoog.
Maar sluit je nu een nieuw variabel contract af, dan zit je op méér dan 3 euro per kuub. Dat weet ik dan weer via gaslicht.com
2,24 m3 Eneco hier. Qlima kachel gekocht en binnenkort petroleum in België halen. Ga geen 400 per maand aan de staat afdragen.
@Papa Jones | 20-08-22 | 14:12:
Ja dat begrijp ik en daarom valt de stijging nu relatief mee omdat het toen ook hoog was.
Gas is op de markt nu dik 17 maal duurder om in te kopen dan anderhalf jaar geleden.
@Papa Jones | 20-08-22 | 14:12: dagprijs 3,178 euri per m3 zie Frank energie
Klantenservice is gesloten nu.
Ik vermoed dat ze voorsorteren op een klapper in januari, of wellicht eerder, wanneer het variabel tarief van Essent wordt aangepast. Maar voor hetzelfde geld maken zij een rekenfout met voorspeld gebruik. Duidelijkheid hierover (specificatie van termijnbedrag) zou fijn geweest zijn.
@Lukiluuk | 20-08-22 | 14:15:
Had een mooi Zibro petroleum kacheltje maar heb dat helaas voor een appel en ei verkocht 5 jaar terug, jammer !
@Papa Jones | 20-08-22 | 14:05: in je app meldingen aanpassen dan kan ie verversen.
Ik vind het wel kwalijk, want ik was bijna overgestapt naar GreenChoice. Daar betaal je iets meer dan 3 euro nu per kuub, als je nieuwe klant wordt. Maar dat termijnbedrag is nog altijd goedkoper dan wat Essent nu voorstelt.
@Wattman | 20-08-22 | 14:22: 200 piek een dubbelbrander. Qlima is broer van zibro. Wel de moeite nu met deze prijzen.
@Lukiluuk | 20-08-22 | 14:23: Ik krijg tariefswijzigingen door per mail, zie ik nu. Het getoonde tarief in Mijn Essent (1,88) zou inderdaad het huidige tarief zijn.
Maar word je nieuwe klant bij Essent, dan ben je het haasje met meer dan 3 euro per kuub.
@Papa Jones | 20-08-22 | 14:27: yup. Blijven zitten, tis overal ellende.
@Lukiluuk | 20-08-22 | 14:26:
Het overdenken zeker waard. Wel hopen dat je niet de pech van een koolmonoxide vergiftiging hebt bij een niet goed werkend apparaat.
@Wattman | 20-08-22 | 14:31: meter ernaast en wel luchten maar dat doet de airco ook. Dubbelbrander moet geen probleem opleveren. En anders ga ik wel door die gasprijzen de pijp uit.
@Lukiluuk | 20-08-22 | 14:36:
Haha das ook weer zo.
U leent in feite geld uit aan een onbekende tegen 0% rente.
Wat u teveel betaald heeft, krijgt u terug, maar ondertussen belegt Essent een jaar lang het overschot. De beleggingswinst wordt aan het einde afgeroomd en klaar is kees.
@Lukiluuk | 20-08-22 | 14:36:
Daikin Sarara Ururu? Dat debiet van ventilatie is nihiel.
U heeft een variabel contract. Energie wordt duurder dus uw kosten ook.
@jcvjcvjcvjcv | 20-08-22 | 14:49: Yup. Maar gelukkig gaan de tuindeuren en raamroosters ook nog open. Heb ook nog infrarood paneel maar is ook 2k per uur a 60 cent. Ben je ook zo een joet per dag kwijt. En dan de rest nog.
@fric.spec. | 20-08-22 | 15:01: Ja, dat zal allemaal best, maar laat ze het dan even netjes specificeren. Nu staat er doodleuk dat het beter zou zijn 140 euro extra te betalen per maand. Zonder enige onderbouwing.
@Papa Jones | 20-08-22 | 15:35: Die onderbouwing die heb je net gehad hier Gas en stroom is duurder nu
@GOTCHA777 | 20-08-22 | 18:17: Dat is nog altijd een aanname. Als ik lees wat Essent als toelichting over hun voorstel schrijft, dan is het puur hun inschatting van mijn verbruik over een jaar. Nergens wordt een binnenkort stijgende gasprijs genoemd.
Ik ga natuurlijk niet méér betalen, als ze mijn jaarverbruik niet goed voorspellen.
Mijn contract loopt nog tot april volgend jaar met 13 cent voor elektra en 70 cent voor gas inc belasting. Hopelijk blijft Eneco nog even overeind.
Ik vraag me of ze niet onder het mom van overmacht contracten mogen opzeggen. Dit is onhoudbaar, al die mensen met een laag tarief terwijl de inkoop flink gestegen is.
@tiku99 | 20-08-22 | 17:59: Vast wel in de hele kleine lettertjes.
De buurman hier heeft nog een 3 jarig contract a €0,21 m3. Volgend weekend wordt er ff een leiding gelegd naar ons. Dat ze het uitzoeken!
Grootverbruik aansluiting?
@Kopieerapparaat | 20-08-22 | 13:50:
Nee, kale prijs / m3 ex belasting enz.
Het idee is niet zo slecht, de uitvoering kan ook prima en veilig. Het is alleen een beetje strafbaar.
Groot gelijk, als iedereen dit nu eens deed.
@Kopieerapparaat | 20-08-22 | 13:58: dat is de vraag. Kabeltje stroom naar buren mag toch ook?
@Lukiluuk | 20-08-22 | 14:21: als de buurman toestemming geeft lijkt het mij geen probleem. Als de buurman er niets van weet of geen toestemming geeft is het diefstal.
@Kopieerapparaat | 20-08-22 | 13:58: meegemaakt mijn ex had dat ook gedaan
Stond eneco fraude team voor de deur
Nog met sisser afgelopen
Meneer was niet thuis en ik kon alles regelen inclusief bezoekjes aan eneco gebouw
Had toen al hard weg moeten lopen
Stom was nog niet zwanger
Maar ja huilie huilie hij zou nooit weer zoiets doen pffff
Is niet echt illegaal, want na de meter. Maar als het met elektra misgaat zit je in t donker, met gas... zijn de gevolgen wat groter en zal de verzekering ook niet echt happig zijn bij te springen, zeker als het beroerd is gedaan
@naglfar | 20-08-22 | 14:44:
In goed overleg uiteraard.
Ik mag hopen dat de energie leverancier het verbruik van je buurman goed in de gaten houdt en ze dan vanwege fraude het contract kunnen ontbinden. Vanwege van fucking vaste contracten is voor de rest (en mij) de prijs belachelijk hoog onder andere.
als die energiereuzen zich nu eens in zouden zetten voor het ontwerpen van wel werkende en duurzame energieproductie.
Maar ja, overheidssubsidie voor de bouw van een kerncentrale is er niet, en de winstmarge zal wel te klein zijn. En wie moet hem bouwen dan? alles vanaf HAVO wordt liever vrijtijdskundige of bestuurskundige of meer van dat soort er zijn er al genoeg van HBO onzin richtingen. gelukkig halen we per week zo'n 1000 nieuwe verse arbeiders binnen die dit land kunnen bouwen.... oh nee wacht die kunne hooguit een lemen plaggenhut in elkaar knutselen, als ze al iets willen doen. want "'worden we geachte te werken voor onze uitkering/MIELE/huurwoning/IPhone13ProMax?" dat stond niet in de folder over vakantieparadijs Nederland
www.nuclearpride.nl/kosten/
„ Naast de bekende bezwaren tegen kernenergie, afval en veiligheid, worden ook vaak de hoge kosten en de lange bouwtijd genoemd. Toegegeven, een kerncentrale kost vele miljarden maar hij gaat dan ook heel lang mee. Al die tijd produceert hij elektriciteit en warmte waar de gebruikers voor betalen. Als zo’n centrale zo duur is, hoe kan het dan dat elektriciteit in Frankrijk, Zweden en Finland het goedkoopst is in Europa, terwijl die toch voor het grootste deel met kernenergie wordt opgewekt. Helsinki (Finland) is het goedkoopste als het gaat om elektriciteitsprijzen. De Finnen betalen slechts 11,4 eurocent per kWh. Huishoudens in Berlijn zijn het meeste geld kwijt, maar liefst 28,5 eurocent per kWh.
Je zou denken, een EPR, de European Pressurized Water Reactor kost pakweg 10 miljard Euro en gaat, mits goed onderhouden, 80 jaar mee. De bouwkosten, uitgesmeerd over 20 jaar zijn dus 500 miljoen Euro per jaar. Maar in dat jaar wordt 12 TWh aan elektriciteit geproduceerd. Dat betekent dat 1 kWh 4 cent zou moeten kosten om de investering op te brengen. Op dit ogenblik kost een kWh in Nederland afhankelijk van de leverancier 8 cent inclusief btw. Daarbovenop komt nog energiebelasting en uiteindelijk is de kostprijs in de orde van 22 cent per kWh.”
Een energiebedrijf zou obligaties kunnen uitgeven die gedurende de bouwtijd van de kerncentrale nog geen jaarlijkse couponrente uitkeren.
Als je daartegenover de uitgiftekoers op bijv 90% zet, behaalt een belegger bij aflossing tegen 100% toch rendement.
Iemand die goed kan rekenen moet maar de disconteringsvoet bepalen waarop een dergelijke langlopende belegging aantrekkelijk is
@theo-is-dood | 20-08-22 | 14:17:
De kosten zitten niet in de bouw, maar in de sloop. Tevens draait zo'n centrale niet gratis als hij eenmaal staat. Splijtstof is niet gratis.
@jcvjcvjcvjcv | 20-08-22 | 14:54:
sloop, een beetje centrale gaat met goed onderhoud makkelijk 50 jaar mee. 50 jaar, bedenk eens wat er sinds 1972 is verbeterd qua techniek en inzicht.
@WibionFire | 20-08-22 | 14:59:
Tachtig jaar
@jcvjcvjcvjcv | 20-08-22 | 14:54:
Het betreffende artikel handelt over de financieringsproblemen die samenhangen met de lange bouwtijd.
Tijdens een exploitatieperiode van 50 tot 80 jaar kun je reserveren voor de kosten van sloop.
@theo, dat is een schatting de eerste operationele kerncentrale is pas in 1954 opgestart. En is in 2002 stilgelegd 48 jaar dus. Ik denk dat t grotendeels afhangt van de kwaliteit van het beton en de rest van de constructie. En met name voortschrijdend inzicht qua veiligheid etc. 80 zou prachtig zijn, maar ik denk dat 50 jaar realistischer is.
Ik was mijn voorschot kwijt aan een failliet Anode. Pas maanden later begon het tot me door te dringen dat de ~250 mijn aflossing aan hun schuld was, in slaap gesust door de waan van de dag.
Die voorschoten moeten óf beschermd worden, óf de klant moet beschermd worden, het is eng hoe makkelijk ze dit geld confisqueren na hun valse 'beste voornemens'.
"Zolang de markt onstabiel blijft, raden we je aan om je termijnbedrag verder niet te verlagen. Zo voorkom je dat je moet bijbetalen op je eind- of jaarnota."
Budget energie.
Je moet er verdomme VAN UIT gaan dat je bij moet betalen, JUIST als de markt instabiel is. Reclame maken voor gokken is peanuts vergeleken bij het spelletje dat hier wordt gespeeld.
Dat mensen het geld verkeerd uitgeven is een dingetje, maar de kans lijkt steeds wezenlijker dat ze het in ieder geval hebben KUNNEN uitgeven.
Terwijl sommige Nederlanders amper geld hebben voor boodschappen moet de politie er bij een AZC met de lange lat overheen omdat de "getraumatiseerde" ondankbare "asielzoekers" 7 verschillende maaltijden per week onacceptabel vinden.
www.rtvutrecht.nl/nieuws/3453958/onru...
We verkopen ons gas voor een habbekrats aan het buitenland, om daarna zelf gas stervensduur in te kopen. Echt, hoe krijg je het voor elkaar? Het is hetzelfde als dat in Saoedi Arabië de benzine 3 euro de liter zou kosten. Wat een onkunde. Wat een wanbeleid. En geen minister die hierover ter verantwoording wordt geroepen. Nee, al die Dick Benschopjes blijven gewoon zitten waar ze zitten.
Het verdient ook zo lekker
www.welingelichtekringen.nl/economie/...
Het is inderdaad ongelooflijk
mobile.twitter.com/Rob_Roos/status/15...
In een normaal land worden de verantwoordelijke politici daarop afgerekend, maar in Nederland dus niet.
"Echt, hoe krijg je het voor elkaar? "
- Langlopende contracten voor het leveren van gas aan het buitenland, in 2021 ging er nog steeds 20 miljard kuub gas naar buitenlandse afnemers.
- De totale afname van gas was 44 miljard kuub voor 2021, maar in 2022 mag er nog maximaal 7,6 miljard kuub in Groningen gewonnen worden.
- Het verschil van naar verwachting ongeveer 36,4 miljard kuub moet heel duur (zoals LNG uit de V.S.) worden bijgekocht worden in het buitenland.
- GasTerra weigert om in roebels te betalen aan Rusland en krijgt dus geen Russisch gas meer, maar op de gasmarkt moet GasTerra wel concurreren met bedrijven die relatief goedkoper gas kunnen aanbieden zoals Duitslands' grootste gasimporteur Uniper die nu wel in roebels betalen aan Rusland.
- Bij de oprichting van GasTerra is bepaald dat zij geen verlies mogen maken, het verschil wordt dus betaald door de Nederlandse huishoudens en bedrijven.
Samengevat, GasTerra moet gas (zoals LNG uit de V.S.) heel duur inkopen in het buitenland om datzelfde gas met groot verlies weer aan het buitenland te leveren vanwege contractuele verplichtingen en het verlies moet conform de oprichtingsakte worden betaald door de Nederlandse bedrijven en huishoudens.
Dit is de reden dat Nederland momenteel de allerhoogste gasprijzen van Europa heeft. Deze gasprijzen zullen mogelijk in de winter nog verder stijgen. Inhoud en ontbindingsvoorwaarden van deze langlopende contracten zijn staatsgeheim.
Ik woon heel klein, te klein eigenlijk maar mijn huur is incl gas en electra.
Ben wel opzoek naar een ander huis maar twijfel of ik zal verhuizen. Heb nu 24m2, geen slaapkamer hoge huur in relatie tot hetgeen ik aan ruimte heb maar aan de andere kant zijn mijn kosten beheersbaar.
Ik woon nu ook voor €900 op 50m2, maar wel incl. GWL.
Het alternatief is nu al een andere woning zoeken van 70-90m2, waardoor de huur direct richting de €1.500,- KAAL gaat. En dan minimaal €300 energiekosten daar bovenop. Dan blijft er van mijn 1,5x modale salaris als enkelverdiener helemaal geen fluit over. Wat een klote tijden.
Ach ja, zo'n vaart gaat het niet lopen. Ik schijf me al een halfjaar overal op in, maar ik mocht pas twee keer een bezichtiging doen. Dat is ongeveer 2 op de 150 inschrijvingen. Maar ondertussen is stikstof een groter probleem dan mensen zoals ik, die een studentenkamertje bezet houden omdat ze niet weg kunnen.
@Dhr. M.A.R. Ginaal | 20-08-22 | 13:35: Ik betaal 785,- all in. Maar ik wil heel graag groter wonen maar dan hou óók ik niets over van mijn salaris.
Een slaapkamer is toch wel handig. Kan nu mijn partner en haar dochter niet eens kwijt qua ruimte. Maar met een groter huis wordt het op een houtje bijten. Onmogelijke spagaat.
Ik sta nu drie jaar ingeschreven en heb nog geen zicht op een huis (gelukkig). In Groningen is de wachttijd een aantal jaren. De verleiding weerstaan is het verstandigst maar of ik kán weerstaan is de vraag.
@Opblaas_boot | 20-08-22 | 13:47:
€785 voor 24m2 is obsceen. Sterker nog, hier zou de huurcommissie een stokje voor moeten kunnen steken.
www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huur...
Fuck de malafide huurbaas!
@Opblaas_boot | 20-08-22 | 13:47:
kan er niet eens iemand een onderzoekje doen wat het zou kosten als we salarisopbouw andersom doen? dus zeg dat je op je 25ste begint op je maximale schaal en dan na je 50e begint af te bouwen. Dan kun je op relatief jonge leeftijd een huis kopen op basis van een goed salaris, kun je een gezin stichten en dat ook zonder moeite onderhouden, en dan als de apen de deur uit zijn, je huis "vrij" is bouw je af in salaris.
@WibionFire | 20-08-22 | 13:54: dan gaat het wel lastig worden om werk te vinden. Wat krijgt de werkgever er voor terug, hoog loon, weinig ervaring?
@Dhr. M.A.R. Ginaal | 20-08-22 | 13:50: Je hebt gelijk maar het is dit of onder de brug na een verbroken relatie. Nu heb ik tenminste mijn eigen spulletjes en zit ik 's winters warm. Ik wéét dat het veel geld is voor wat ik er voor krijg maar de realiteit is dat er niets anders op korte termijn te vinden is.
Ach, ik woon er nu drie jaar ben bijna nooit thuis. Volgens jaar nog maar eens ff kijken naar iets anders.
@deugallergie | 20-08-22 | 13:58:
dat de oude garde juist goedkoper wordt. ach, het is gewoon een brainfart, maar het zou een hoop actuele ellende oplossen.
@Opblaas_boot | 20-08-22 | 14:03:
Je kan een groot deel terugvorderen en daarna blijvend minder betalen. Je loopt jezelf in je arie te nemen als je niet acteert.
Ik zou willen voorstellen om een hele grote financiele claim neer te leggen bij iedereen die een paar decennia geleden heeft gedemonstreerd tegen het gebruik van kernenergie en het bouwen van meer kerncentrales hebben verhinderd. Demonstranten, politieke partijen, NGO's (hallo greenpeace) aanklagen en vervolgen aub.
En een bedankbrief te schrijven aan alle actoren in de fossiele energie: dankzij hen hebben we redelijk zachte winters.
U dacht dat de bouw verhinderd was door demonstranten? Het was verhinderd omdat het economisch niet rendabel is en investeerders er dus geen brood in zagen. Vergunningen voor nieuwe kolencentrales werden gewoon in een achterkamertje ver van demonstranten geregeld. Achteraf, omdat zo'n kolencentrale afbreken toch ook zonder was. Dat had met een kerncentrale ook gekund. Belangrijkere reden is dat Duitsland zijn hele nucleaire industrie met pensioen heeft gestuurd dus voor kennis op dat gebied zijn we nu op Fransen of Chinezen aangewezen. Dus een keuze tussen lang wachten op een onbetaalbare centrale of een centrale die volledig onder controle van China staat.
@W_F | 20-08-22 | 13:46: Ik blijf te zeggen, in de jaren 50 hadden we een watersnoodramp en daarna is er een extreme zak geld en een carte blanche bij Nederlandse ingenieurs neergelegd. Nu bijna 7- jaar laten profiteren nederlandse ingenieursbureaus, baggeraars etc etc nog steeds wereldwijd daarvan. moet er iets in of rond het water gebowd worden? call the Dutch. eilandje opspuiten dial 0031. We moeten dit gewoon weer doen, maar dan voor duurzame energieproduktie. kerncentrale bouwen? call those orange bastards.
Kernenergie is de schoonste energie. Waterstof kan ook gebruikt worden voor auto’s en helemaal schoon.
Wat ik mij oprecht afvraag is hoe een asielzoeker die een woning toebedeeld krijgt deze verhoging gaat betalen? Wellicht naïef van mij maar ik denk dat die mensen nergens last van hebben en dat alles wordt verzorgt en betaald.
Ik al maanden , bijstandsmoeder en AOWer uitgezet na betalingsachterstanden begonnen bij energie en uitgemond in overige. En wat gaan de dan doen met Mahmud uit Kabul , Yacub uit Eritrea en Mohammed uit Mogadishu
@Jack010 | 20-08-22 | 13:33:
Ga eens werken dan.
@Dhr. M.A.R. Ginaal | 20-08-22 | 13:36: Erg respectvol.
@guldenmiddenweg | 20-08-22 | 13:44: vooral voor iemand die een paar tegels hierboven klaagt dat zijn/haar/hen studentenwoning te duur is voor de ruimte die hij/zij/hen erin heeft.
@Dhr. M.A.R. Ginaal | 20-08-22 | 13:36: lezen …. Ik vraag mijzelf dat ook af. Zelfs met werken kunnen maar weinig mensen 600 euro meer betalen aan energie, 200 aan boodschappen en 100 euro benzine extra
Laat de energiebedrijven lekker omvallen zodat ze genationaliseerd kunnen worden.
4 januari 2021 was de gasprijs €14,8
Gisteren was de gasprijs €257,4
De gasprijs is dus 17,4 Keer zo Hoog als anderhalf jaar geleden.
@Wattman | 20-08-22 | 13:33:
Het hele systeem slaat negens op. Dat is de prijs voor gas dat volgende maand geleverd gaat worden dus nu wordt ingekocht. En daar wordt de hele markt aan opgehangen.....
Ze zijn praktisch allemaal in buitenlandse handen. Kijk maar eens hoeveel bijvoorbeeld de provincie Noord-Brabant heeft gecasht bij de verkoop van Essent aan RWE. 3,12 miljard. In totaal heeft deze provincie de afgelopen jaren 4,7 miljard euro aan Essent verdient. Van dat geld is veel opgegaan aan luchtkastelen, een deel vergokt op de beurs en dan moeten we zo'n toko straks weer opkopen met nieuw belastinggeld. Laat maar mooi naar de kloten gaan.
@Cheffff | 20-08-22 | 13:46:
Zo werkt dat met futures, vandaar de naam.
Zou wel eens willen weten wat de rol van speculanten is bij deze hoge prijzen.
@Kopieerapparaat | 20-08-22 | 13:48:
Dat zeg ik dus, laat ze maar omvallen en nationaliseer ze daarna.
Dit gaat zo mis maar de meeste mensen met een flexibel contract beseffen niet eens hoeveel keer het over de kop is gegaan.
@Wattman | 20-08-22 | 13:51:
I know. Wil je niet weten.....
@Wattman | 20-08-22 | 13:53: Ja, kunne we lekker een afvallige VVD'er als voorzitter van de raad van bestuur zetten, en een paar D66 knuppels erbij, maar niet voordat die zelf in hun huidige rol nog even wat leuke voordeeltjes voor hun toekomstige baan hebben geregeld. gaat vast goed komen, als de overheid dit gaat doen.
@Wattman | 20-08-22 | 13:53: Niet die bedrijven nationaliseren maar de markt. Geef de netbeheerders een monopolie om energie op te wekken en te leveren binnen hun beheersgebied. Tot 2008 was dat ook zo. Trap die buitenlandse ondernemingen de grens over. Daag Essent, Doei Vattenval, het beste Eneco. Voortaan krijgt u in Overijssel elektriciteit van Enexis, in Amsterdam van Liander en in Utrecht van Stedin. Tarieven zijn vastgesteld door de ACM net zoals de netbeheerkosten.
@Kopieerapparaat | 20-08-22 | 14:27:
Ook prima, is wat gisteren ook in het ingezonden stuk stond meen ik of was dat juist de gasopslagen natiolnaliseren.
Gelukkig hebben we een daadkrachtige overheid die met goede oplossingen komt,..
Heerlijk dit soort voorstellen en de rest wat hier door jullie geroepen wordt. Waarschijnlijk overtuigde D66 en VVD stemmers...
Het probleem dat het peperduurste gas van Europa hebben wordt maar voor een beperkt deel veroorzaakt door de echte gasprijs. Ons gas is het duurste van Europa door de enorme geldhonger van het kabinet rutte 4 om de peperdure plannetjes van S. Kaag te kunnen betalen waardoor Nederland enorme belastingen en heffingen op Gas, Electriciteit, benzine en diesel heft. Rutte mocht blijven zitten als Kaag haar dromen mocht realiseren. Dat is de afspraak. Dus is er geld nodig heel veel geld. En de meevaller is dat door de gestegen gasprijs al die heffingen nu ook voor spectaculair meer geld in de schatkist zorgen en het kabinet er niet over prakezeert om daar iets aan te doen. Kennelijk nog veel meer dure plannen op het wensenlijstje.
Dat zorgt ervoor dat Nederlander meer dan wie ook in Europa voor energie kwijt is. De belg met veel minder van deze belastingen, betaald ongeveerd de helft voor hetzelfde gas. Maar geef lekker de energiebedrijven de schuld. Kunnen Rutte en Kaag straks samen weer 60 zetels halen
@ZomaarEen | 20-08-22 | 14:43:
De roverheid moet vanzelfsprekend ook flink over de brug komen.
Jeetje. Ik betaal nu een voorschot van 13 euro per maand. Was 29 maar op initiatief van leverancier verlaagd naar 13. Geen gas, stroom voor warmte etc. Voor 13 euro per maand. Hopelijk krijg ik volgend jaar nog wat terug want dit soort bedragen is lastig vol te houden.
Tja. Ik heb ook enkel elektra. Krijg 700 toe per jaar en betaal niks. Zonnepanelen die zich in rap tempo aan het terugverdienen zijn.
@Viperke | 20-08-22 | 14:02: inderdaad. Mijn nieuwe woning heeft er dan ook 30 plus 6 op de schuur. Nu 25 dus ben benieuwd. Wat is het toch fijn om slim te investeren.
De regering heeft de energiemarkt bewust geliberaliseerd want als commerciële bedrijven die winst moeten maken voor hun aandeelhouders de markt in handen zouden hebben dan zouden de prijzen voor de consumenten zakken.
Door concurrentie of zo iets.
Dat had bij de zorgverzekeringen ook zo goed gewerkt.
Met als gevolg dat de overheid tijdens een crisis niet meer sturend kan optreden.
Dit hebben wij onszelf aangedaan.
In Frankrijk kon een simpele maatregel de consumentenprijzen van energie nog aanpassen omdat ze daar nog controle hebben over de energiebedrijven.
Die controle is hier bewust opgegeven.
Overigens heb ik aan de buitenkant van mijn appartement nog een aansluiting van het GEB, het Gemeentelijk Energie Bedrijf. Naast de PTT aansluiting.
Met een omweg betaalt de belastingbetaler dan. Voor gas en olie gelden wereldmarktprijzen. Of jouw energiebedrijf nou in privé-eigendom of staatseigendom is, dat maakt toch niet uit voor de inkoopprijs ?
@theo-is-dood | 20-08-22 | 14:22:
Het maakt toch een verschil.
Nu betalen wij om aandeelhouders uit te keren.
Anders hadden we betaald om inefficiënte ambtenaren aan het werk te houden. Wat waarschijnlijk goedkoper was geweest.
Nou ja, binnenkort zullen ze wel de voorwaarden aanpassen dat hun het voorschot bepalen en jij dat alleen mag verhogen maar niet verlagen.
Huh!? Hoe kan dat nou? We hebben toch zonnepanelen en windmolens? Het land staat er vol mee... Vattenval, eneco, essent hoe zit dat? Jullie zijn toch groen, circulair en duurzaam? 80% van de enerhie komt toch uit renewables, is groen of co2 neutraal oogewekt?
5% is duurzaam opgewekt, ondanks miljarden aan subsidie
Ik ben zo blij dat ik jaren geleden, toen de wijk voor onderhoud geen gas kreeg zelf even een t-stuk voor de meter heb geplaatst. Dagje op de meter, flinke koude dag voor de meter. Oplichten zoals de staat kan ik ook.
Slim, maar niet slim om t hier te plaatsen indien waar.
Dat is geen oplichting, maar diefstal/fraude.
Je kan dat altijd doen, tussen de meter en de aanvoer zit altijd de gaskraan. Je kunt dit niet doen met een slimme meter val je in een half jaar door de mand, wel kan je 50/50 laten lopen, dus een deel door de meter en een deel erlangs.
Als ze je pakken krijg je wel een douw!
Als u echt slim bent is uw Nick Het Noorden, maar woont u eigenlijk in het Zuiden. Daar zoeken ze u natuurlijk nooit.
Wat je doet is fraude plegen. Dat besef je toch wel hoop ik?
@De_fluitlokker | 20-08-22 | 17:32: Dat wordt toch alleen maar beloont in dit land.
Ik heb toch maar eens extra tochtstrips bij de buitendeuren aangebracht. Afgelopen winter kwam daar veel koude tocht door naar binnen. Als 's avonds de woonkamer warm was kwam ik' s ochtends toch weer in een koude kamer binnen, ondanks geïsoleerde muren en dubbel glas. Ik hoop dat dit het oplost.
Tot nu toe krijg ik elk jaar van het energie bedrijf geld terug wegens teveel betaalde voorschotten. Ook dit jaar kreeg ik 700 euries terug bij een maandbedrag van 100 euries. (alleen stroom, koken op elektra, gas alleen verwarming via de VvE). Toch altijd een leuk verkapt spaarpotje
Elk jaar zet het energiebedrijf dan het maandbedrag ver omlaag, iets van 42 euries. Ook dit jaar weer en dan zet ik het weer op 100 euries.
Failliet gaan van het energiebedrijf Essent zal wel meevallen aangezien deze grote jongens veel bedrijven onder contract hebben staan. Dat mag en gaat echt niet stilvallen, als het zover komt springt de overheid wel in.
Energiebedrijf stort pas na 1 jan terug, dus ook nog eens een belastingvrij spaarpotje.
Mooi hè, blij zijn met het terug krijgen van geld dat je zelf te veel hebt betaald.
Best triest!
Die honderd euro hou ik ook aan ..
Doe niet eens rare dingen.. Gewoon licht uit als ik er niet moet zijn...
Ik hou het niet bij, maar heb het idee dat ik het dit jaar weer ga halen....
Voor een gezinnetje met zolder en dergelijke is het bittere wanhoop.. Dat begrijp ik ook nog wel...
@W_F | 20-08-22 | 12:32: Ik heb de afrekening in augustus gehad, een gebroken boekjaar. Best lekker in de vakantie.
Ik ken ook iemand die expres teveel betaalt, en aan het einde dus terugkrijgt.
Ze kan amper rondkomen.
Maar heeft blijkbaar niet de discipline om normaal te sparen en niet steeds een graai erin te doen voor impulsaankopen.
@Papa Jones | 20-08-22 | 12:52: In dat geval is het slim dat die dame haar valkuil herkent en er naar handelt.
Vrije marktwerking. Echt geweldig. Maakt alles beter, goedkoper en efficiënter.
Niet altijd. De spelregels zijn ook dom. Op 1 of andere manier komen multinationals er altijd beter uit en dreigt bijna monopolie.
Als de spelrgels hetzelfde zijn en het speelveld ook dan is voor consument-goederen de vrije markt beter: het resulteert in hogere efficiëntie en een beter kwaliteit eind product vanwege concurrentie. Het voorkomt ook besluiteloosheid.
Wat betreft zorg en energie moet je afvragen of vrije markt altijd ethisch is. Het blijft ook een beetje apart als je toevallig boven een energiebron woont of heb geclaimd ben je ineens rijk.
Even rekenen... Gasreserves zitten voor 80% vol, gekocht tegen de huidige prijzen neem ik aan. Dus nog 20% erbij voor iets hogere prijzen.
Maar dan zitten we op 100%!
Dan is er genoeg gas.
Dus hoeft er niet meer gekocht te worden voorlopig en dus hoeven de prijzen niet meer omhoogen tegen de tijd dat er weer gas ingekocht moet worden is het mooi weer en is gas minder duur.
Of ben ik nou gek?
Het leuke is dat die 20% al van de belastingbetaler is, mogen we straks nog eens afrekenen als het niet al verkocht is onder de kostprijs aan het buitenland.
nos.nl/artikel/2441271-kabinet-komt-m...
100% vol is alleen voor de winter,. Daar komt dan nog wel de lopende maanden bij die ingekocht moeten worden.
En als de overheid het een beetje slim aanpakt laten ze de velden met 100% volzitten (strategische voorraad, u weet wel wat de VS al 100 jaar doet met zijn olie) en kopen ze gewoon de wintermaanden door.
Mocht de aanvoer dan ineens stil komen te liggen heb je een noodvoorraad.
Wat is dat nou weer voor gezeur van die energiemaatschappijen, het maandbedrag is te laag? Vijf maanden geleden hier zonnepanelen geplaatst en meer elektrisch (= minder gas) gaan doen, krijg sinds drie maanden het dringende advies om mijn maandbedrag op 0 (nul!) euro te zetten want anders krijg ik in oktober meer dan duizend euro terug.
U denkt echt dat u dat gaat terugkrijgen?
Ja, energiebedrijven doen nog steeds niet aan negatieve voorschotten. Als gas niet heel erg noodzakelijk meer is dan kan je misschien onderhandelen over de vastrechtkosten van gas? (wettelijk gaat het al 50% omlaag als je minder dan 400 m^3 verbruikt)
@Cor Netto | 20-08-22 | 12:24: Nee, dat is wat zij zeggen he...
@W_F | 20-08-22 | 12:30: Thnx, goeie tip, wist ik niet.
@W_F | 20-08-22 | 12:30: Hebben wij ook gedaan. Elektrisch koken, gas afgesloten. Voor het vastrecht gas en meter kan je heel wat Kw uur aan elektra verbruiken. (gas-verwarming gaat via VvE en zit in de VvE bijdrage)
Dat scheelt enorm, net zo als het afschaffen van dag en nachttarief.
Neem 1 gemiddeld tarief, is een stuk voordeliger.
Dat dag en nacht tarief is echt niet uitgevonden om de consument te helpen.
Voor mensen die alvast willen oefenen kan ik het spel Frostpunk aanbevelen. Te koop op GOG . com
www.gog.com/en/game/frostpunk_game_of...
Allang gedaan, was helaas alleen meer een puzzel- dan een strategy game.
Ik zie Mark wel op zo'n stoomplatform staan naast die grote handle.
Tja hadden de Verhoftstadjes en Van Balentjens in de EU maar niet met hun grijpgrage knuistjes aan de Oekraïne moeten morrelen.
Inderdaad. Kunnen we de rekening nu verhalen op Frans? Bij van Baalen wordt het wat lastig claimen....
Spijker op zijn kop, daar begon de ellende....
Dat is wel 1 van de ontvlammingspunten, niet dat poetin onschuldig is. Maar wat die plein roep idioten deden was echt niet slim.
Maar. Waar hadden we de EU voor? Het zou toch allemaal beter worden met de EU. Dat hebben Schrans Timmerfrans c.s. ons immers keer op keer op keer ingeprent.
Waar is de EU nu?
Maar dat jullie daar nu pas achterkomen?
Ik doe dit met al mijn vastgoed. Termijnbedrag op laagst mogelijke bedrag (45 euro) en 3 tot 5 jaars contracten afsluiten.
Ik vertrouw mijzelf het meeste met mijn eigen geld. Ik zie ook niet in waarom ik een energiebedrijf moet financieren zonder dat hier iets tegenover staat.
Zelfde met die vouchers van KLM.
Direct actie ondernomen. Advocatenbrief plus reclameren via creditcard.
Creditcard heeft netjes bedrag gecrediteerd.
KLM heeft nog geld overgemaakt
En september 2021 (toen kon je nog normaal vliegen) gebruik gemaakt van de voucher.
Niemand gijzelt mijn geld zonder consequenties.
Lijkt mij een hele gezonde insteek.
Wanneer heeft men deze houding losgelaten, want in mijn ogen dacht vroeger iedereen zo.
Precies, als energieleveranciers vaker dan 1x per jaar willen verrekenen op basis van werkelijk verbruik dan moeten ze met nieuwe klanten geen jaarlijkse eindafrekening meer afspreken.
In Europa zitten we met torenhoge energierekeningen en in Rusland hebben ze geen McDonalds meer. Dat is toch de balans na een half jaar restricties, toch?
Europa kost ons al decennia alleen maar geld. Dat komt nu pijnlijk naar boven...
@JP1973: de EU kost ons bakken met geld, Europa is slechts een continent.
@Zoelense Hobbyboer | 20-08-22 | 12:34: Je hebt gelijk. Het is de EU.
Hartstikke leuk dit advies , we doen dat hier ook . Maar hoeveel mensen zetten daadwerkelijk geld opzij om de jaar afrekening af te kunnen tikken?
Ik hoop dat ik het mis heb , maar dit riekt naar een energie rekening bloedbad van epische proporties, in de toekomst.
Soort bankrun maar dan met energiebedrijven.
@Kaas de Vies | 20-08-22 | 11:54:
Of er gaat een flink deel voor gaas , omdat ze niet de discipline hadden geld opzij te zetten, ik denk dat je hun aandeel niet moet onderschatten
@deathchant | 20-08-22 | 12:02:
Ah het lemontheorama.
Dus je bent heel erg dom als je je tarief niet lager zet om te voorkomen dat het *poef* weg is bij faillissement.
Ik zet er geld voor opzij, maar vanwege inflatie beleg ik het zolang wel in iets anders dan euro's.
Ja, en dan geven ze de minima in totaal €1300 (€800 + €500) tegemoetkoming energiekosten, uitgekeerd voor half augustus. Alsof er dan nog wat van over is in december/januari.
@Braseas | 20-08-22 | 12:18: kunnen ze er mooi van op het terras zitten in de vakantie. Of Sinterklaas/kerstcadeaus van kopen!
@naglfar | 20-08-22 | 12:38: Vakantie in land van herkomst.
@Kaas de Vies | 20-08-22 | 12:06:
Niet per definitie u , maar net als zoveel dingen die uitgesteld kunnen worden , gaat dat vaak mis , en veel mensen zullen zich rijk rekenen., En uit eindelijk in de problemen komen.
Verders is het niet aan mij .
M'n verbruik al flink verlaagd, komende winter is deels afhankelijk van het weer maar heb daar ook al wat maatregelen voor genomen. Pas als dat niet lukt is er reden om m'n oude maandbedrag te verhogen. Variabel contract en er is nog helemaal geen zekerheid dat de prijzen hoog blijven.
Ik blijf het maar continu herhalen, het gaat niet om deze winter, het gaat om winters er na. Als je dacht nu al veel geld kwijt te zijn, berg je dan maar. Een energierekening van (meer dan) 1000 euro per maand is niet ondenkbaar.
Als er niets veranderd, en met een MinFin die echt niets wil veranderen is dat zeer realistisch, stort Nederland zichzelf het doucheputje in. Alles zal onbetaalbaar worden en men keiharde armoede meegaan maken. Armoede als geen energie kunnen betalen want het HELE maandsalaris gaat er aan op. En dus geen eten, geen huur en wat nog meer kunnen betalen.
Het is te bizar dat er nog geen volksopstand is, want onze MinFin komt niet verder dan ja maar klimaat.
Er komen elk jaar zonnepanelen en windmolens bij terwijl huizen (en vooral de industrie) steeds zuiniger worden. Als het deze winter lukt dan moet het de volgende ook lukken.
Je weet dat het energieprobleem in heel Europa speelt toch? Wij kunnen altijd nog in Groningen gaan boren.
@W_F | 20-08-22 | 11:53: Het is bij energie en brandstof niet zo dat het spul in de aanbieding gaat als straks minder vraag is.
@Harrymetnuance | 20-08-22 | 11:54: ik zeg ook, bij een onveranderde situatie. Boren in Groningen willen ze niet aan want de aarde schud een beetje (het zijn géén aardbevingen, want dat komt door platentektoniek. Daar is geen sprake van in Nederland en dus ook niet Groningen).
En gas is boeh slecht voor milieu, dus dat kan niet hoor.
Toch, en dat heb ik ook al eerder betoogd, is er geen scenario mogelijk zonder gas uit Groningse velden.
Dus bereid je maar voor op een koude winter van 2024 en erna.
Verhoog snel het vastrecht !
Het kan niet zo zijn dat onze Staat lijdt onder de criminal defunding door een kleine minderheid van een paar miljoen kudtburgers.
Komt ie.
De beste tip die u hier vandaag gaat vinden.
i.etsystatic.com/22370217/r/il/09309b...
Graag gedaan.
Aha! Een mooie variant van Sparen Wat Je Tekort Komt!
De voorstoelen van mijn auto worden elektrisch verwarmd. Ik ga een zonnepaneel op de auto leggen en ‘s nachts laat ik de motor draaien. De Verbandmeesteres en ik zitten voorin en de rest van het spul kan op de achterbank onder een deken. Komt wel goed denk ik.
Ja, zou k ook doen. Mijn oom heeft ook veel en vaak in zijn auto gepit.
In de US overigens word je er in no time voor beboet of weggestuurd.
Goed idee om er nu al over na te denken wat je opties zijn als jij je huis wordt uitgezet. Moest ik ook maar eens gaan doen.
Ik zet gewoon de climate control aan en is het in no-time een aangename 21 of zelfs 26 graden als ik dat zou willen.
@normanius | 20-08-22 | 11:57:
En 19 graden, lukt dat ook?
@Kaas de Vies | 20-08-22 | 12:07:
Ja, maar waarom zou ik dat willen?
@normanius | 20-08-22 | 12:15:
Rob Jetten heeft dit verplicht.
Bij mij hebben ze zelf het termijnbedrag verlaagd. Ondanks mijn aircofilie.
#19graden
Kaas moet ook goed gekoeld blijven - first things first.
Geef iedereen een electrische deken. Dan houd je de nota laag.
Wilde reageren met iets over een stoel maar dan wordt het weer gejorist, dus bij deze, excuses, GU!
Wel direct op zonne-energie dan, anders slecht.
Ik dacht meer aan een tochtstrip en een spaarlamp.
Dat is inderdaad wel een goed idee. Veel mensen weten niet dat je ook elektrische over-/boven-/knuffel-/omslag-/warmtedekens hebt. Dus een kleedje op de bank, maar dan elektrisch. Vreet hooguit 60W en is heerlijk warm. Kan voor een eurootje of 30 al.
@guldenmiddenweg | 20-08-22 | 11:43: Mag ik u adviseren om dan in ieder geval in een kwaliteitsdeken te investeren? Of u moet die smeltlucht van het bankstel en de braadlucht van uw been wel een plezierige combinatie vinden.
Schilder58 | 20-08-22 | 11:38 |
Geef iedereen een electrische stoel. Dan houd je de nota laag.
@guldenmiddenweg | 20-08-22 | 11:43:
Ik heb er een van de action gekocht 5 jaar geleden, en gebruik die voor het verwarmen van mijn kleine tomaten plantjes tijdens de opkweek.
Werkt perfect
Wilde gewoon eens benoemen dat electrische deken een enorme besparing kan opleveren terwijl je het warm hebt. Ik denk dat je die deken in een vriesnacht eruit hebt. Maar het betekent helaas ook dat je de armoe hiervan ook moet accepteren. Vriest t 4 weken verstook je een vermogen. Die deken kan de financiele pijn verzachten. Verstook je het niet betaal je het niet.
@Verbandmeester | 20-08-22 | 11:47: moderne dekens zijn anders dan die van uw oma uit de jaren ‘70 en ‘80.
@Schilder58 | 20-08-22 | 12:12: niets mis met een moderne elektrische deken.
- thermal pyjama
- lekkere warme sokken
- snuggie
- fleece pyjama over de strakke thermal pyjama
@deathchant | 20-08-22 | 11:56: Dat is een goed idee! Dank voor de tip!
Maar is dat niet vreselijk onhandig met zo’n zonnepaneel op je rug? Of is dat een te flauwe grap qua elektrische dekens?
@Graftak | 20-08-22 | 12:12: Dat zal het zijn, ik ga eens op zoek naar een flinke lap, zodat we er met zijn tweetjes onder passen.
Voor banken, multinationals en andere grote bedrijven geldt: winsten privatiseren, verliezen socialiseren!
Yes, zo kort, krachtig en realistisch nog niet eerder gelezen. Verdrietig maar het is 100% realiteit in Nederland.
@vanDeudekom | 20-08-22 | 12:03: in Nederland is er geen echte vrije markt, ze moeten braaf doen wat de overheid eist
We moeten allemaal van het gas af.
De burger is, vanwege de kosten die ze moeten maken, niet enthousiast te krijgen, dus grijpt de overheid naar dwangmiddelen om het onbetaalbaar te maken.
Het word voor de burger slikken of stikken oftewel, kou lijden of naam het gas af.
Sorry.
Naam moet van zijn.
Kou lijden? Welnee. Iedereen heeft inmiddels een elektrisch kacheltje van 2kW, die zetten we straks allemaal tegelijk aan als het koud wordt. Gezellie.
@pollens | 20-08-22 | 12:09: Zijn de straten ook lekker verwarmd met die wegfikkende kabels.
Zolang we hier in het land met de grootste gasbel van West-Europa dubbel voor ons eigen gas moeten dokken in vergelijking met België voor datzelfde gas, gaat dit alleen maar erger worden. Eneco Nederland schrijft al veel hogere maandnota's uit dan Eneco België en dan moet je hartstikke blij zijn om in de EU te zitten in deze neoliberale afbraakpolitiek.
Het beetje rationeel denken is compleet zoek... vasthouden aan idealen terwijl je je bevolking de afgrond induwt, ik snap het niet. Straks ook maar bij de bibliotheek naar de WC om water te besparen.
Martn, u schetst iets dat ons de afgelopen jaren al opviel. Onze mini schizos zwemmen op wedstrijd niveau en sinds de corona steeg ons verbruik; de komende nders douchten altijd in het zwembad na de trainingen.. en dat wordt tegenwoordig ontmoedigd.
En ja, de contributie is niet misselijk, want lde zwembaden kosten een godsvermogen.
@martn | 20-08-22 | 11:36: Bij de bibloitheek kun je meteen vragen en in de rij staan om digitaal in contact te treden met Jouw Digitale Overheid.
Meer weten? Surf naar page404.fuck.u
@funda | 20-08-22 | 11:44: Ga ook maar eens naar pagina 100 van de zoekresultaten... van google
786324653 results found
probeer eens bij resultaat 1000 te komen
your life is a lie
@martn | 20-08-22 | 11:36: dat is de great reset.
Kaag staat alleen maar te springen met al het gratis geld wat er binnenkomt ... de werkgevers moeten meer loon geven ... extra belasting, gas prijs omhoog, meer accijnzen, elektra omhoog ... meer accijnzen, ga maar door en door. De Roverheid word er alleen maar beter van, ze zijn er niet voor de burger maar voor hun eigen gewin en een positie in Brussel. Ik las dat Griekenland uit het strafbankje is, mooi dan komen vast de miljarden welk van ons belastinggeld zijn betaald weer terug .... of toch niet?
Ter herinnering: nos.nl/artikel/272846-de-jager-grieks...
We zitten sinds 2011 te wachten....
@EEnzame SchizofrEEN | 20-08-22 | 11:33:
Nog zo'n schertsfiguur, Jan Kees de Jager. Heeft een puinhoop achtergelaten en vult nu prinsheerlijk zijn zakken bij de raad van toezicht van KLM.
@Spring Bruissteen | 20-08-22 | 11:42: KLM....
Schiphol heeft een verbouwing klar warmee het aantal pasagiers kan worden vergroot..
maar Schiphol moet inkrimpen...
waarom is er nog plek voor de KLM? Waarom moeten wij een luchtvaartmaatschappij hebben? Marktwerking internationaal....
KLM die betaalt heeeeeel veel belasting over de kerosine.. anders tanken de maatschappijen in het buitenland. Dus wij als burgers moeten dat ophoesten.. tegen andere landen opboksen...
Goed voor het milieu, goed voor het klimaat.. KLM, afschaffen? gewoon failliet laten gaan?
Ik ga deze winter elke avond bij iemand op visite, 15 december en 22 januari staan nog open.
Oh, ik heb in onze agenda bij 15 december staan dat wij met het hele gezin bij u komen logeren?
We nemen aan dat u tegen die tijd een paar kamers vrij heeft gemaakt en slaapplaats heeft voor een man of 9?
Ik doe alleen nog housewarming parties.
Welkom aan de Middenweg, ik zal de kachel opstoken tot een behaaglijke 12 graden Celsius.
U mag wel langskomen; ik heb de thermostaat op 8 graden staan. Ik hoop dat ik nog wat extra warmte van de buren krijg.
Goed idee, ga ook mijn agenda van november tot maart inplannen.
Wij gaan de koudste maanden van het jaar naar ons appartement in Zwitserland. Hoef ik in NL niet te stoken, ons appartement in CH is piepklein en er zijn nauwelijks stookkosten.
Ik heb gisteren de rekening van de stadsverwarming doorgespit, mijn warmte bestaat uit 55% rest warmte van elektriciteitsproductie, 30% warmte uit biomassa en 15% gas. De eerste groep is ‘gratis’ en de andere 45% kost geld. Ondertussen is een GJ stadsverwarming veel duurde dan 1GJ uit gas. Ik heb dus weinig meeelijden met mijn energieleverancier. Verder komen mensen in de knoei door de overheids hobbies en belastingen. Als je het zelfde kontrakt afsluit in België afsluit ben je de helft(!) goedkoper uit als in NL
dan.
GJ stadsverwarming veel duurde 1 GJ gas. Thafuq heb je het over man?
@[x]-Ongeschikt | 20-08-22 | 11:46: Giga Joule.
Waar komt die bio-massa vandaan? Uit Nederland? Uit Polen? Uit Canada? Uit de Oekraïne?
Ben benieuwd naar de compensatie die er straks uitgestrooid gaat worden.
Ahmed met zes kinderen zal wel goed gecompenseerd gaan worden...
Dirk, werkzaam in de drukkerij, met twee kinderen???
Dirk moet niet zeuren... hij is waarschijnlijk wit (en heeft privileges ofzo).
Dat geouwehoer over energie komt bij mij de neus uit.
We hebben een crisis vanwege die oorlog daarachter in Oekraïne en die oorlog moet jaren duren.
Europese politici vliegen af en aan naar Kiev, Oekraïne zelf is op alle Europese sportevenementen vertegenwoordigd en NL militairen gaan Oekraïense militairen een opleiding geven van 1,5 jaar.
Verschillende Europese landen leveren allerlei wapens naar het oorlogsgebied en de EU verheugd zich op een nieuw lid.
Praten met Poetin doet niemand want dit moet gewoon nog enkele jaren duren.
En de burger hier?
Ik raak verward van dit gedoe en hoop dat we uit de EU gaan,de Euro afschaffen en de grenzen weer invoeren.
Die oorlog, hoe vreselijk ook voor de lokale bevolking, wordt door alle partijen die zich er tegenaan bemoeien, misbruikt om zaken door te drukken.
Het komt er allemaal op neer dat o.a. Duitse en NLse politici strategische minkukels zijn die high worden van klimaathysterie. In plaats van een weerbaar energiesysteem dat een schok kan verwerken zitten we met een fragiel systeem gebaseerd op de wensdenken.
Uit de EU gaan lost dit niet per se op, we zitten nog steeds met Kaagjes, Jettens en andere VVD66'ers. Binnen de EU is voldoende beweegruimte als je die zelf maar pakt en daarvoor zijn politici nodig die opkomen voor eigen belang en niet voor globale idealen. Het eerste wat we moeten doen is Den Haag opheffen als de stad van internationaal recht, een absurd en hilarisch concept.
De BTW is ongeveer gehalveerd op energie terwijl de prijzen verdrievoudigt zijn... De overheid krijgt dus onderaan de streep dus nog steeds meer geld aan belasting op energie binnen dan voor deze ellende begon. Maar wel doen of het een kostenpost is dat ze de burger tegemoet komen.
Stikstof, asiel en de EU kost heel veel geld.
De burger moet zijn kop houden.
Ik ben blij dat de overheid mijn geld niet zomaar uitgeeft. Als ik belastingen en accijns betaal, verwacht ik wel dat Financiën er een beetje voorzichtig mee omspringt.
Waarom wordt er altijd gelijk naar de overheid gekeken voor oplossingen? En er vervolgens nog op gaat schelden ook.
10% koopkrachtinflatie is veel, maar het zegt wel iets over burgers als ze er gelijk door in de problemen komen.
@guldenmiddenweg | 20-08-22 | 11:27:
Het zegt meer over de overheid die die burger al zover dichtgetikt heeft dat er gen ruimte meer is voor wat voor tegenslag dan ook. Bent u masochist toevallig? Vindt u dat lekker, vernederd worden? Ter info: Onze overheid flikkert het geld met de miljarden tegelijk over de balk, geeft het uit aan totale nonsense, luchtfietserij en dat moeten we dan maar dolletjes vinden. Er wordt naar de overheid gekeken voor oplossingen omdat diezelfde overheid het probleem veroorzaakt heeft.
"Als ik belastingen en accijns betaal"
Vergeet de bijdragen, kosten, opcenten en heffingen niet.
@elfenstein | 20-08-22 | 11:34: Een beetje de bankschroef aandraaien zoals nu leidt al tot zulke problemen; als overheid zou je je inderdaad moeten schamen.
@elfenstein | 20-08-22 | 11:34: Vroeger zeiden ze 'Politiek is vooruit kijken'. Nu is het alleen nog maar wegkijken.
Dat is niet helemaal juist, we geven totaal niet meer uit en op een flink deel is nu de BTW verlaagd, dus totaal krijgt de overheid minder BTW binnen.
@W_F | 20-08-22 | 12:19:
Dat is wel juist. We geven in totaal wel meer uit. Als de inkoopprijs van enegrie stijgt en/of de verkoopprijs geven we daar meer aan uit. Misschien niet iedereen direct, maar uiteindelijk gaat iedereen samen meer uitgeven. Of bij het verlopen van het contract, of bij het herberekenen van het flexibele contract. Linksom of rechtsom gaat iedere cent die aan een verhoging van de energieprijs betaald wordt, ook al is dat maar voor een dag, betaald worden door de consument. Linksom, rechstom vooraf of achteraf. Dus vangt de overheid als die prijs maar genoeg stijgt, ook meer BTW als het tarief van 21 naar 9% is gegaan.
Jij maakt de denkfout dat de buurman niet meer uitgeeft omdat hij nog een contract heeft, maar BTW heffing gaat over het hele volk en alle uitgaven heen. Als de buurman nu weinig betaalt, dan zal de prijs bij de volgende bereking zo hoog worden dat het gemiddeld weer recht trekt.
Er is geen (energie)maartschappij ter wereld die stijging van inkoopprijs niet doorberekend aan klant maar dat betaald uit eigen zak.
“Prepare for a much angrier world.”, was geschreven K te D. en dat in de eerste periode van covid. Hoe dan…
“Electricity rates will necessarily skyrocket!”
Barack Obama
@Graftak | 20-08-22 | 11:24: O, heeft ie daarom twee gastanks van 2500 liter in de grond van z'n huisje op Long Island laten leggen... nu snap ik het.
Als je echt heel veel energieschulden hebt opgebouwd mag je als eurovluchteling naar een hotel in Tubbergen
Of meteen aanmelden bij de plaatselijke biomassa-centrale. #samen
Meteen naar miniem bijgesteld. Ik dacht nou dat is lekker sparen en dan op het einde van het jaar een paar duizend Euro terug krijgen. Maar inderdaad als ze failliet gaan ben je alles kwijt en ik ben ze ook nog eens aan het financieren.
Dank voor de tip!
idd goede tip krijg deze maand ook de jaarafrekening .en dan ga is verder kijken
Hoe vraag ik asiel aan in eigen land? Dan krijg ik leefgeld en hoef ik dat allemaal niet te betalen
*Alle* prijsstijgingen zijn fictief en enkel gericht om meer winst te genereren, en dat lukt prima..
Olie bedrijven wereldwijd 114 miljard winst 1ste halfjaar
Voeding wereldwijd 98 miljard 1ste halfjaar
Kapitalisme heet dat, en 'kies of niet' het mag gewoon
en de Consument ??
Die klaagt en draagt
Er is geen olie/voeding/water/electriciteit en noem ze allemaal maar op, crises
De beursvloer daar zitten de jakhalzen, medogenloos feestvieren over de te verwachten bonus, zich al dan niet bewust van de chaos en de puinhopen die ze creëren..
Een zelfde tref je in politiek Nederland, 'ikke, ikke, ikke, en mijn grote mond om vervolgens geen enkele verantwoording te willen dragen want de cariërre bij de multinationals en verzekeraars ligt al te hijgen aan de horizon..
Complot ??
Ja echt wel, een derde agenda waarin staat wie waar terechtkomt
Nuchter?
Ik durf te stellen dat de ware veroorzakers van het door u geschetste scenario niet eens bewust dit doen. Is inmiddels cultuur; het draait om meer dan je buurman hebben en dit tonen. Jaloezie en afgunst. Geef één zo'n consument de mogelijkheid en die zal exact hetzelfde gaan doen!
Betaalde jaar geleden 160 pm moet naar488pm volgens budget.
Hoe doen de statushouders dat eigenlijk?
Of stoken die het huis gratis warm?
De grote nivellering is al begonnen. Niemand heeft het straks nog beter dan de ander. Allemaal arm
Die betalen net zoveel als ieder ander hoor, alleen ligt hun inkomstenbron elders.
Nudge nudge wink wink.
Die wonen ons warme nest uit.
Net zo lang tot er niets meer over is.
Statushouders zijn een heel aparte categorie en, omdat ze uit warme landen komen, mogen zij, met extra energiecompensatie, de thermostaat op 24 graden zetten.
Uiteraard heeft het kabinet geen geld voor het plebs.
www.welingelichtekringen.nl/economie/...
Ze lopen compleet binnen.
Dus, tijd om een graantje mee te gaan pikken.
Jammer dan.
If you can't fight them, join them!
Alleen nog even een bedrijfsplan schrijven.
Ze. Heel sterk.
Die site is overigens door de absurde gok- en verzekeringsreclame in elk geval op deze telefoon niet meer te lezen!
Ja Ze! Of moeten we steeds een hele lijst namen erbij schrijven?
Niet onterecht dat energiebedrijven hier aandacht aangezien kabinet het zoals gewoonlijk weer laat afweten. Waarom communiceert het kabinet niet beter? De ellende die we nu hebben is nog niets bij de ellende die nog komt. Elke dag breken year ahead prijzen nieuwe records.
Het kabinet communiceert uitsluitend wat zij op dat moment belangrijk achten. Helaas vallen burgers noch nationale problematiek al lang niet meer onder het kopje belangrijk binnen de politiek.
Het interesseert ze gewoon niet. Was dat nog niet duidelijk?
Vattenfall is Zweeds, Engie is Frans, Eneco is Japans, say no more..
Bloedadelaar, escargots en seppuku. Maar uiteindelijk zijn we toch allemaal Nederlander.
Een van de problemen met een laag maandbedrag is dat het geld opzij gezet moet worden. En het is niet dat ik de consument niet capabel genoeg acht om dat te doen. Maar meer dat het op een gegeven moment zo uit de klauwen loopt dat die consument geen geld heeft om eten te kopen, tenzij deze de "spaarpot" van de te betalen energierekening moet aanbreken.
Mensen die de dicipline en de mogelijkheid hebben om dat goed te kunnen zijn doorgaans al degenen die een dergelijke spaarpot hebben, voor andere onvoorziene zaken. Als zij nu terug moeten grijpen op het "zelf apart zetten" van de energierekening, hebben ze hun vorige spaarpot dus al moeten aanbreken.
Saillant detail is dat juist diegene die kan sparen, jaarlijks gestraft wordt via de belastingen voor het 'oppotten' middels fictieve rentes over vermogen en oplopende tarieven: hoe zuiniger u bent, hoe meer u gestraft wordt.
En dit geldt dan met name voor de werknemer. De grote bedrijven 'regelen ' iets met de belastingdienst. Ik daagu uit die dienst eens te bellen en een voorstel voor een eigen regeling te treffen... Dan heeft de telefoniste aan de andere kant ook eens wat te lachen.
Zelf zit ik bij Vattenfall, deze leverancier heeft een goede app waar mee je de verbruikskosten goed kan bijhouden.
Zo moet ik volgens hun voorspelling in februari meer dan 250 euro bijbetalen. In werkelijkheid liep ik in juli een tientje achter waarop ik mijn voorschot nu een tientje heb verhoogd. Uiteraard loopt dat na de zomer weer op.
Ik had het gisteren de verwachte jaarrekening uitgerekend maar dat werd weggejorist? Voor vaste klanten van vattenfal met een variabel contract (budget) is de verhoging nog niet zo extreem als voor nieuwe klanten. Een m3 gas is in juli 1,46 maar dat zal nog wel oplopen in de duurdere maanden. Ook het vastrecht eens opgeteld en kwam tot 600 euro per jaar voor gas en licht. Ik ga nu berekenen wat eigen opwekking kost. Een kleine kerncentrale in de tuin moet al bijna rendabel zijn.
Per maand neem ik aan
Vattenfal claimt steeds dat zij vorig jaar slim hebben ingekocht. Ik kreeg daarom maandenlang het advies te verlagen (niet gedaan). Vorige maand vervielen opeens alle adviezen. Voor de zekerheid maar een weinig verhoogd.
Vergeet variabele tarieven uit het verleden (vorige maand).
Variabel gastarief staat nu op meer dan 3 euro per m3.
Check maar bij gaslicht.com
Als je naar het verschil tussen Duitsland en Frankrijk kijkt in de bovenstaande grafiek, dan zou ik kiezen voor een kleine kolencentrale in plaats van een kerncentrale. Is wat betreft vergunningen ook veel eenvoudiger.
@Muxje | 20-08-22 | 11:19: Nee, vastrecht is per jaar maar voor die 600 euro heb je alleen een aansluiting met 1000 m3 gas komt daar nog 1460 euro bij en van de elektra wordt de teruggave energiebelasting afgetrokken. Dat scheelt wel wat.
Energiecontract opzeggen, kabeltje naar de buren, rekening delen, is dat wat?
Ouderwets de lantaarnpaal aftappen
@P-unit | 20-08-22 | 11:05:
Vroeger kon je gewoon het loodje doorknippen.
Hele wijk op het goedkoopste contract!
@P-unit | 20-08-22 | 11:05:
Kunnen ze tegenwoordig zien op het monitoringsysteem. Als er in een sector van het straatlichtnet ineens een paar honderd watt meer verbruikt wordt staat er binnen een uur een busje bij die paal met een meneer met een kniptang.
Zelfde verhaal als bij die lui die samen met de buren zonnepanelen aanlegden. Dan ben je dus energieleverancier en dat mag in Nederland natuurlijk niet zomaar, dat is een economisch delict. En daar hangen behoorlijke boetes aan, 5 cijfers.
@mr_natural: loodje gevonden en doorgeknipt. En nu?
@Harrie-Couvert | 20-08-22 | 11:17:
Deurtje opendoen en het telwerk vastzetten.
@Mr_Natural | 20-08-22 | 11:19:
Loodje laten zitten en een dikke neodymmagneet op de juiste plek tegen dat ding plakken. veel eleganter, je moet dan alleen nog wel een antieke mechanische meter hebben, met een slimme meter maak je geen kans meer, dat wordt ouderwets rommelen met de binnenkomende kabel. Doe maar niet trouwens, of je hut fikt af of er staan ineens 20 tot de tanden bewapende poliesies in je kamer op zoek naar de kwekerij.
Ja, die slimme meters, daar zit in we mooi mee in het pak genaaid!
Hier jaren een traditionele meter, verbruik redelijk stabiel. Toen brieven dat die nieuwe meters zo goed waren, maar niet gereageerd. Vervolgens zachte dwang; u kunt toch beter slim gaan. Uiteindelijk brief met datum, niet langer keuze.
De eerste jaren met die slimme meter debiele stijgingen in verbruik, bleek de meter niet helemaal jofel, enkel een sorry, nieuwe meter met excuses voor de overlast.
Inmiddels kan het rendabel worden voor ethical hackers eens goed te gaan kijken naar de zwakke plekken van die meters. Waarmee ik absoluut niet wil aanzetten tot, maar enkel dat het er wel naar gemaakt wordt.
@EEnzame SchizofrEEN | 20-08-22 | 11:39:
Het zijn chinese goedkope klotedingen dus het zal wel barsten van de achterdeurtjes en bugs. Evenwel is het lastig om er mee te rommelen, de straffen op dergelijke meterfraude zijn aanzienlijk en uiteindelijk kan de energieboer altijd zien dat er mee gerommeld is, ze houden namelijk ook wel bij wat u ongeveer verbruikt dus als dat ineens fors minder wordt valt het snel op en staat er een meneer met een koffer meetapparatuur op de stoep.
Tja, als één handige Harry plots nauwelijks nog iets lijkt te verbruiken, valt dat op... Maar wat als een hele wijk in een jaar tijd net even wat minder faatvervruiken, elk jaar een paar procent minder, dan wordt het voor de controle wel lastig hard te maken wie precies die Robin Hood zou kunnen zijn.
Disclaimer: ik roep dus niet op om actief op zoek te gaan naar achterdeuren in die systemen!
Ook vóór de energiecrisis letten wij op ons gebruik met als gevolg dat we elk jaar minder verbruikten, en toch ging steeds ons voorschot met tientjes per maand omhoog. Na overstap weer stukken omlaag om vervolgens weer te stijgen. Helaas heeft het nu weinig zin om over te stappen. Genaaid wordt je toch.
Als de hele markt denkt dat het nog erger wordt dan wordt het niet erger.
Waarschijnlijk zitten we halverwege/eind herfst weer met lagere prijzen dankzij de voorspelbare gevolgen van hogere prijzen en onvermijdelijke recessie. En dan zijn opeens alle maatregelen van de Robotminister weer slecht getimed en buitensporig verspillend.
Het is niet makkelijk regeren als een ideoloog zonder realiteitszin. Hadden we nu maar wat Chernobyl-centrales en heel wat minder groenen, dan konden we weer doen alsof Nederland een lichtend voorbeeld voor de wereld was.
Aan de reaguurders met zonnepanelen: check of goed gesaldeerd wordt. Zolang je op jaarbasis niet meer teruglevert dan verbruikt zou je teruggeleverde kWh bij zon overdag net zoveel moeten kosten voor de energiemaatschappij als je verbruikte kWh in de avond. Er moet op jaarbasis gesaldeerd worden ook. Niet alle energiemaatschappijen houden zich daar momenteel niet aan. Klaag, schrijf, het kan veel geld schelen.
Ehm…dit begrijp ik niet. Je krijgt toch een vast bedrag terug voor elke kWh die je meer opwekt dan verbruikt hebt? Of heb je het hier over dag en nachttarief voor stroom?
Bedankt voor de tip. Een zo laag mogelijk maandbedrag en het tekort apart houden in de boekhouding. Ooit stuurde een bedrijf mij maandenlang geen rekening. In de brief: "omdat wij ons kunnen voorstellen dat het een fors bedrag is om in één keer te voldoen krijgt u de helft kwijtgescholden". Ik lachen natuurlijk want in mijn boekhouding beschouwde ik de niet ontvangen rekeningen terecht al als hun geld maar mocht daarvan opeens de helft houden.
Ooit? Dit klinkt pre-90s.
Gelukkig hebben we hartstikke veel windmolens en zonnepanelen, anders was ellende niet te overzien.
Je ziet ongeveer hetzelfde bij maandelijkse incasso's. Zodra er ge-incasseerd is, gaan sommige mensen meteen storneren en alles terugboeken. Dat gebeurt zelfs midden in de nacht.
Uiteindelijk moeten ze toch betalen, maar in de tussentijd hebben ze dan even wat meer geld te besteden.
Als je niet kan slapen van de geldzorgen moet je wat.
Ik weet het goed gemaakt energiebedrijven; stuur mij maar iedere maand een factuur voor wat ik die maand daadwerkelijk heb afgenomen.
Zoals bij alle andere diensten die ik afneem.
Mee eens, maar met zo'n slimme meter kun je de boel aardig in de gaten houden. Door die raportages is er bijvoorbeeld een defect in de CV-ketel opgespoord (lekkende warmtewisselaar).
@Lockerman | 20-08-22 | 11:05: Het gaat mij er meer om dat ik het hele jaar die tent loopt te spekken op basis van wat zij denken dat ik in de winter verstookt.
Er zijn er al een paar die daar mee beginnen.
Nou ja. We kunnen gewoon zuiniger zijn. Dat is ons Friesen of Nederlanders zo u wilt niet vreemd. Ons bin zunig. Laten we daar maar beginnen.
Maar. Hier komt de hoofdpijn van Rutte. Een logisch besluit zou zijn om die accijns, BTW en belastingen te verlagen gewoon om het allemaal een beetje beter te maken. Maar hoe gaan we dan betalen voor alle ouderen, zieken en zwakken? Lenen? Ja dat kan wel. Rutte kan miljarden honderden miljarden lenen. Maar dat moet de jeugd dan af betalen. Ik zie hier wel een dilemma.
Kijk we gaat niet doodvriezen deze winter. Er is geen voedseltekort zelfs niet als we alle 50.000 boeren met pensioen sturen. Maar die inflatie. Die gaat pijn doen. En dan moet je kiezen. Het uitzingen. Of het land dieper in de schulden steken.
Hmm, tja, moeilijk. Als de prijs voor energie omhoog schiet, dan schieten de inkomsten van de overheid ook omhoog. Alleen kan de overheid daar zoveel moois mee doen, terwijl wij het over de balk smijten voor een beetje tijdelijke warmte en in het weekend Zweedse balletjes.
De prijs voor elektriciteit gaat momenteel keer 10 voor de zomer komend jaar. Stel dat er een keer 4 van overblijft. Daar valt niet tegenop te besparen. 400 euro, of nog veel meer, minder te besteden per maand (of nog veel meer, want het is niet bepaald alleen gas en elektriciteit) is een drama voor veel huishoudens, dat is niet uit te zingen.
De prijzen stijgen, dus stijgen de accijnzen en btw lekker mee voor ome Rutte en zijn 40 Rovers. Iedere dag dat ze die belastingen niet verlagen zodat de staat precies evenveel binnenkrijgt als voor deze crisis maar ook niet meer is pure diefstal. Het geld klotst tegen de plinten op en toch hebben die ouderen er niets aan, die zitten nog steeds in hun vieze tena te wachten op fatsoenlijke verzorging. De staat haalt momenteel onvoorstelbaar veel meer op dan voorheen, je zou bijna denken dat ze die russenboycot om heel andere redenen ingesteld hebben dan om die arme Oekies te steunen.
Je hebt al vaker blijk gegeven dat je het niet helemaal snapt.
Stel je stuurt die 50.000 boeren met pensioen, je denkt we halen het voedsel uit het buitenland waar ze net als hier problemen met hitte, droogte, te veel water etc.
Dan is de beschikbare hoeveelheid voedsel minder of veel minder.
Dan gaan de supermarkten, handel tegen elkaar opbieden om toch dat voedsel te kunnen kopen, waar natuurlijk er weer bedrijven, en hun klanten die uit de boot vallen.
Het is niet te bepalen hoeveel voedsel moet produceren om voldoende voor een land of regio te hebben.
Je hebt met zoveel factoren te maken, waar je geen invloed op hebt, die uiteindelijke het totale volume aan voedsel bepalen.
Theo je moet toch eens in de gaten krijgen dat je bij hogere prijzen de BTW en belastingen kunt verlagen en dan nog steeds hetzelfde bedrag, als voor de prijsstijging in de schatkist kunt storten.
Het verhogen van de rente zou kunnen helpen. In de hoop dat doordat het geld duurder wordt, er ook minder besteed wordt.
Bij inflatie moet je je juist in de schulden steken, ECB beleid draait op het beheersbaar houden van de zuid-europese schulden ten koste van land die daadwerkelijk riujkdom bezitten. De enige optie bij onveranderd ECB beleid is dus ook schulden maken, die verdampen als een malle tegen de inflatie.
Wat ik altijd doe bij prijsstijgingen, is gewoon meer gaan verdienen. Dan zal je merken dat het eigenlijk niks uitmaakt. Gewoon even een tip.
U kan dat wellicht, ik wellicht ook, gewoon een hoger bedrag op het factuurtje.
Helemaal leuk maar zo werkt het voor de meesten helaas niet, die moeten eerst gaan staken voor een paar procentjes erbij en dan nog is het bij lange na niet genoeg om de meer dan 10% inflatie momenteel op te vangen. Of bent u meer van de knuppel erover, ketting beetje inkorten en 5 bonen minder in de soep voor de slaven? Is ook een instelling maar niet heel populair meer.
Ik verdien meer, maar of mijn baas daar ook zo over denkt...
@More_Bazz | 20-08-22 | 10:59:
Dan geeft u uw baas een mooie ontslagbrief en in dezelfde envelop een offerte voor uw diensten als zzp'er. Het is een mooie tijd om eens een rondje te onderhandelen met uw baas, voor u zijn er eventjes geen tien anderen, dus doe uw voordeel daarmee.
Ik heb zojuist opslag gekregen, Mijn baas denkt dat ik hard werk. Ik laat hem in die waan...
Ook de evolutie evolueert.
Survival of the richest.
Bij mensen is het survival of the meanest.
@Mr_Natural | 20-08-22 | 10:54:
Vergis je niet. en.wikipedia.org/wiki/Lord_of_the_Fli...
@Theodorus.Goldbach | 20-08-22 | 10:58:
Ik ga hem vanavond kijken, dank.
Tibetaanse monniken drinken thee met een flinke klont boter. Ook mediteren ze op het fenomeen vuur. Geen idee of het werkt en of dit wel mag van onze overheid.
Klopt helemaal, heb ik gelezen in een strip van Jonathan.
@Mr_Natural | 20-08-22 | 10:51:
Ooit eens gelezen in Tibetaans Dodenboek (geloof ik).
Hebben ze je dat wijsgemaakt, dat het thee met boter is?
Kent u dat mopje over die non met die jenever in een kopje?
@Kapitein Sjaak Mus | 20-08-22 | 11:05: Denk dat ze stiekem gewoon een cv hebben in die kloosters.
@Duwbak_Linda | 20-08-22 | 11:09:
Ze zijn altijd weer blij als die stomme hippietouristen weer weg zijn.
Dan gaan de spijkerbroeken aan, de bar wordt geopend, de meiden komen uit hun schuilplaats en de IR panelen (handig verstopt achter onbegrijpelijke schilderijen) ingeschakeld.
@Kapitein Sjaak Mus | 20-08-22 | 11:13: Ja net als in de film Hot Shots (geloof ik).
@Kapitein Sjaak Mus | 20-08-22 | 11:13: Ha, ha, daar zou ik zeer blij van worden - simpelweg 'de mense' geven wat ze willen zonder zelf teveel in te leveren.
@Monkey Cabbage | 20-08-22 | 11:30: Sinds de Chinezen de boel hebben overgenomen is heel Tibet een soort Orvelte.
De meeste mensen leven op maandelijkse cash flow, zeker diegenen die toch al niet zoveel inkomen hebben. Geld opzij zetten is lastig voor velen, dus geen vreemde suggestie om het maandbedrag te verhogen. Als energiebedrijven veel geld kwijt zijn aan juridische kosten of afschrijvingen worden anderen gedupeerd. Zoals andere reaguuurders terecht opmerken zou er dan wel per kwartaal moeten worden afgerekend of moeten voorschotten beter beschermd worden bij een faillissement. Maar niet volledig, want ook hier geldt eigen risico. Als jij bij een prijsvechter zit, heb je gewoon een hoger risico.
Bij welke prijsvechter kan ik me aanmelden zonder 2x zoveel te betalen? Oh ja...
Je zou toch maar een hotel hebben.
Flink cashen bij het coa.
@grapo | 20-08-22 | 10:47: Tot de gasrekening komt. Warmelandiers zetten de verwarming met gemak op 27ºC.
@4HoogAantWater | 20-08-22 | 11:12: Die declareren ze bij... de overheid... die heeft geld zat.....
@4HoogAantWater | 20-08-22 | 11:12:
Dan zet je de cv toch wat lager, ongeacht wat de 'klant' wil.
Nog ff wachten en we hebben minder gas nodig. "De aarde verwarmde in rap tempo en in 2025 ofzo werd er haast geen gas meer verstookt." Zal er in de geschiedenis boeken staan.
Ik heb een 100% duurzaam energiecontract zon/wind/hydro, toch is mijn energierekening met meer dan 100% gestegen, dus duurzaam is niet goedkoper wat Jetten beweerd, het maakt geen ene moer uit.
Je zou inmiddels moeten weten dat alles wat uit Roborob's mond komt complete onzin is. Heeft ie van Siegfried en Marx geleerd.
Je moet alleen naar Robbie luisteren als je heel hard wil lachen of huilen.
Waar denk je dat je energie in de avond en in de winter vandaan komt? Australië?
100% duurzaam, hahaha ben jij mooi in de greenwashing lingo getrapt.
Lopen er kabels en leidingen van uw 100% duurzame energieboer rechtstreeks naar uw huis? Nee! De energie welke u ontvangt is dus niet 100% duurzaam maar een mix van duurzaam opgewekt en regulier opgewekt. dat heet grijze energie.
Ik zal je zeggen. Hoe "duurzamer" hoe duurder. Hernieuwbare bronnen hebben niets met efficiëntie te maken.
@haddem | 20-08-22 | 11:48: Hernieuwbare energie bestaat niet hè, kijk nog maar eens naar de wet op behoud van energie.
mijn contract loopt volgende maand af,bij welke leverancier ik ook kijk,ga ik van 89euro naar 300,-euro.ik zit in een huur huis dus een warmtepomp zit er voorlopig niet in.zonnepanelen wordt het ook niet.helaas ben ik afgekeurd en kan ik niks extra bij verdienen om de kosten een beetje op te vangen.helaas is het niet alleen het gas wat zo duur is geworden,het is en.... en .op een gegeven moment is de rek er dan wel uit.
Wat gaat u stemmen bij de PS2023?
Welkom bij de club!
Kom je niet in aanmerking voor de gemeentelijke bijdrage? Die is €1300.
Anders dien je een aanvraag in bij de gemeente waarin je woont .
Google op "greenchoice energie van de boer". Samenwerking met Unive, maar je hoeft geen Unive klant te zijn.
Een van de lagere tarieven die ik kon vinden en gunstige voorwaarden zoals maandelijks opzegbaar.
Vladimir al op zijn knieën?
Die lacht zich helemaal de pleuris..
Ja bijna bezweken aan het binnenstromende geld.
Sinds enige tijd is de balansinformatie (saldo info) bij Budget Energie weg uit de app. Is dat ook zo bij andere energieleveranciers?
Bij Eneco gewoon zichtbaar.
Ik heb net even gekeken bij Energiedirect. Staat er nog.
Oxxio ook gewoon zichtbaar
Budget Energie is de volgende kleine speler die omvalt. Er is geen balansinfo meer zichtbaar, je kunt je maandbedrag momenteel ook niet aanpassen.
Ik voel met ze mee. Gevoelsmensje he. Hartje hartje energiereuzen!
Hartje voor Lorejas! <3
Zag gisteren ergens (RTL?) een vergelijking tussen ons en omliggende landen qua gasprijs
waar de Belgen gemiddeld ca 2500,- betalen, moeten wij voor dezelfde hoeveelheid zo'n 4000,- dokken
Belgen; geen eigen gas, wij; wel gas oh nee wacht + Rutte faalkabinet dat de prijs 'aan de markt over laat'
Wij betalen wat de Belgen zouden moeten betalen voor ons gas. Belgen betalen minder voor ONS gas. HOE DAN?!
@Klaus Herzog | 20-08-22 | 10:45: Lange termijncontracten. Net als de Duitsers.
@Klaus Herzog | 20-08-22 | 10:45:
Tax, tax, beetje accijns, milieuheffinkje hier, co2 toeslagje daar, bakkie belastingsaus eroverheen en afmaken met btw. Is het u eigenlijk al eens opgevallen dat in alle landen om ons heen heel veel zaken goedkoper zijn dan hier? Dat komt niet door onze sterke munt ofzo maar gewoon door een graaierige overheid die als een junk verslaafd is aan de belastingen en die, hoe pervers, die belastingen ook inzet om iedereen gelijk te trekken. Eerst van iedereen teveel afromen en dan een heel circus optuigen met toeslagjes, subsidies en andere trucjes waardoor u gedwongen bent om als een soort bedelaar je eigen geld terug te vragen. Dat doen veel mensen niet, te trots, dus blijft er mooi veel aan de stok hangen, tenzij je Fatima bent natuurlijk, die heeft wel genoeg tijd en geen enkel eergevoel en gaat gerust de hele dag bij het uwv hangen om al dat geld op te halen.
Oftwel: we worden genaaid met de broek nog aan. Enige remedie tot nu toe: Lekker over de grens tanken, drank halen en verder nog alles wat te duur is hier. Hele bussen vol kan je meenemen, de zegeningen van open grenzen. Tenminste dát is makkelijker geworden, vroeger had je nog grensovergangen met ijverige beamten die in je kofferbak keken of er niet een paar honderd liter peut in jerrycans verstopt lag.
Precies, ik krijg nog geld van een failliet energiebedrijf en niet echt weinig ook. Achteraan aansluiten, gaat een jaartje duren en dan ga ik horen dat het geld op is. Dus voortaan laag houden die hap.
Dat was lachen toen Medvedev bij het aankondigingen van sancties aangaf dat de prijs per Mwh naar de €/$ 2.000,-- zou gaan. Dat onvoorstelbare is nu ineens minder onvoorstelbaar.
Misschien de sancties er maar af en gewoon weer gas afnemen van Rusland, is dat een idee ? Soms moet je je (gezichts) verlies nemen.
Vertel dat eens tegen oom Teo.. ;)
Helemaal mee eens, en een bosje bloemen voor de overlast.
Die 10% Russisch gas gaat het verschil niet maken. Het overgrote deel van het Russisch gas wordt overigens door de overheid gebruikt voor het verwarmen van het enorme ambtenarenapparaat.
Denk dat de Ruski's ons nu nog meer zouden laten betalen helaas. Puur om extra straf te geven voor onze ongehoorzaamheid. Dus we zitten tussen een steen en een harde plek.
Denk je dat Poetin braaf gaat zijn wanneer Europa toont geen enkele ruggegraat te hebben?
@4HoogAantWater | 20-08-22 | 10:51:
Die hadden toch al z'n thuiswerk vergoeding? Dus waarom verwarmen? Okee, 5c vanwege bevriezing. Maar soit.
"en de rest van het geld zelf opzij te zetten."
Denk je nou werkelijk dat mensen dat doen? Of überhaupt kunnen? Ik snap best dat de energieboeren bang zijn straks met een heleboel oninbare afrekeningen te zitten en kale kikkers als klanten.
Datzelfde zal gebeuren met die minima die in een keer €800 krijgen voor de energierekening. Die gaan dat ook direct uitgeven aan van alles maar die zetten het niet opzij voor als de eindafrekening komt.
@matatwork | 20-08-22 | 10:51: Echt zo briljant he. En energiemaatschappijen gaan alle niet te innen rekeningen en incassokosten daarvoor doorberekenen aan de klanten die nog wel hun rekening kunnen betalen: ik dus.
Kennissen hadden een hoog voorschot bedrag op advies van de energie maatschappij zodat ze aan het eind van de rit geld terug kregen. Helaas ging het energie bedrijf failliet. Weg voorschot.
Is mij ook overkomen. Weliswaar geen schokkend hoog bedrag. Een standaard online briefje van een curator. Achteraan sluiten.
Dat is de afgelopen paar jaar een paar keer gebeurd. En de zakkenvullers van die bedrijven die het geld al elders hebben gestald starten gewoon weer een nieuwe, en de ACM staat er bij en kijkt er naar.
Energie is een primaire levensbehoefte en mag wat mij betreft genationaliseerd worden. Net als zorg is het iets waar geen winst op hoeft te worden gemaakt ten koste van burgers.
Neefje van 8:
"Als er minder van is wordt het duurder. Waarom is dat?"
- Omdat er mensen zijn die er meer voor kunnen betalen dan anderen
"Maar die andere mensen dan?"
Bij energie is dat wel een ding.
Er komt geen gas door erbij.
Het enige is dat bestaande voorraden met veel winst worden verkocht.
Dus het probleem los je er niet mee op.
Voor mensen die het niet kunnen betalen is duurder maken geen oplossing.
Alleen voor de mensen die het wel kunnen betalen.
En het gaat niet om een extra skivakantie.
Het gaat om een elementaire levensbehoefte waar mensen met weinig middelen sowieso al weinig van gebruiken.
Je kunt de parkeerplaatsen in Amsterdam centrum heel duur maken als 'oplossing'. Maar eigenlijk zijn er gewoon te weinig plaatsen.
"Zo handig meid, we kunnen de Bentley gewoon parkeren in het centrum. Geen idee waar die andere mensen zijn gebleven. Cake eten of zo denk ik."
Als mensen die het gas niet kunnen betalen komend winter het loodje leggen door onderkoeling zijn er wel minder mensen die gas nodig hebben.
Kapitalisme lost uiteindelijk altijd alles op, zij het niet noodzakelijk op een menselijke manier.
De stijging van mijn energierekening is gelijk aan leuke skivakantie.
@koeberg | 20-08-22 | 10:36:
"Kapitalisme lost uiteindelijk altijd alles op"
Niets tegen kapitalisme, maar er lost helemaal niets op.
Er verandert alleen iets.
Je hebt 1000 mensen zonder parkeerplaats en 10 met.
Je haves and don't haves, maar dan met energie.
Als je een budget hebt voor 200 euro per maand aan energie, en dat is het, dan is het op. Het is niet en-en, het of-of.
Dan zit je de rest van de maand zonder gas en elektra.
Dat is dus helemaal geen oplossing.
Alleen daar stopt een VVD met denken. Want dan weten ze het niet meer.
En daar zouden ze juist verder moeten gaan.
Zoals bedenken waar het ook allemaal ook al weer om ging.
@koeberg | 20-08-22 | 10:36: Was het maar kapitalisme ipv communistisch wanbestuur met lockdowns als in China.
Als het maar duur genoeg wordt, komen er vanzelf alternatieven: terug naar land van herkomst, overwinteren, samenwonen, andere brandstoffen.
@langelat | 20-08-22 | 16:00: Toevoeging: meer buiten de deur gaan werken (krantenwijk, uitzendwerk): meer inkomsten en het huis hoeft minder lang verwarmd te worden.
Hoogste tijd om alle nutsvoorzieningen te nationaliseren, fuck de VVD met hun kontmarktwerking.
En dan? Dan is er meer gas??
Dan komer er heel veel ambtenaren die allemaal regeltjes bedenken waardoor het ook onbetaalbaar gaat worden. Zie het ziekenfonds.
Hoera! Communisme! Dat heeft al vele keren bewezen de enig juiste oplossing te zijn.
Op het Twitterplaatje zie je dat de year-ahead prijzen in Duitsland en Frankrijk keer 10 zijn gegaan. Dat zijn de prijzen die nu betaald worden voor volgend jaar en die op geen enkele manier nog verdisconteerd zijn in de prijzen die jij en ik betalen voor elektriciteit. Het wordt allemaal nog veel erger. Uiteraard zit er ook elektriciteit in alles wat je koopt dus daar worden die prijzen ook nog in verwerkt. Het wordt een ongekend drama en veel te veel mensen hebben dit nog niet door omdat ze zich blind staren wat ze nu betalen. Ook is het bijkans onmogelijk om te compenseren. We praten over vele, vele tientallen miljarden euro’s in Nederland alleen al. Tel daarbij op dat de gasopslagen niet voldoende zijn voor de hele winter in veel landen en je krijgt een gevoel hoe de vlag erbij zal hangen in februari en maart.
Buckle up!
Waar faalt NL niet?
Nu lees ik dat ACM faalt met het toezicht op de energiemarkt,
falen met aardbevingsschade Groningen, toeslagenschandaal, stikstof crisis, woningmarkt, etc.
Het houd maar niet op, wat is het volgende?
"Laten we nu eerst maar eens even beginnen met afwachten!" - Annemarie Jorritsma, VVD
@funda | 20-08-22 | 10:36: Ik vind haar helemaal geen Dino eerder een nijlpaard.
Get ready for the real Putin price hikes boys. Zwaai nog maar een keer met het Oekraïense vlaggetje, jullie zijn er allemaal ingetuind. Een forever war in Oekraïne is slechts een leuke bijzaak voor onze beteren. Een funnel voor wapen leveranties.
Het ware doel is energietransitie voor het proletariaat. Maar goed 80% van mijn medelanders heeft hiervoor gestemd dus... enjoy.
Eneco presteert het om te stellen dat het minimum maandbedrag 30 euro moet zijn, en bij hoge uitzondering kun je dat op 9 euro krijgen. Initieel betekende dat, dat er maandelijk dan geen geld werd afgeschreven, inmiddels is dat dus ook losgelaten. Laten we niet vergeten dat iedereen met een energiemeter energiebelasting terugkrijgt, dit jaar 785 euro. Waarom zou je als aan het begin van het jaar al duidelijk is dat je via die route netto geld terug krijgt, via de 0% spaarrekening van de energieboer geld moeten gaan stallen? Zijn zij de afgelopen jaren zo blij geweest met veel geld en negatieve rente? Als men aan het eind van het jaar toch moet terugbetalen, zal het niet over cashflow gaan.
Ik ben zelf een groot tegenstander van onzin teruggaves zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, energiebelasting etc. Dat zou je onderwater moeten regelen. De 0% BTW op zonnepanelen in 2023 is zo'n actie, het zal vast geen 21% goedkoper worden, maar bespaart wel een enorm administratief circus.
Los van het voorgaande zou er door meer partijen voor consumenten gestuurd mogen gaan worden op kwartierprijzen, waarna de ACM de onbalansmarkt ook voor <= 3x80A gaat openstellen. Het liefste zou ik zien dat de onbalansmarkt dan volledig kapot wordt gemaakt zodat er geen geld meer te verdienen is aan het stilzetten van windmolens. services.tenergy.nl/public.aspx/actua...
Rob Jetten zegt dat er voorlopig geen extra belasting komt voor energiebedrijven die op dit moment volop profiteren van de hoge energieprijzen. Engeland en Italie hebben de belastingen over de extra winst van de energiebedrijven wel verhoogd (zgn. windfalltax). Jetten zegt dat het niet te meten is welk deel van de winst de bedrijven nu danken aan de hoge energieprijzen en welke winst gemaakt is door efficiënter te gaan werken. Dus kennelijk valt het allemaal wel mee, volgens het kabinet ......voeg ik er er gemakshalve maar aan toe.
Jetten weet van toeten nog blazen. Die is al lang blij als hij 's ochtends aan de oplader kan gaan staan en er weer een dagje tegen kan.
Alsof Jetten zo vakbekwaam is.
Wat hij wel of niet weet zegt helemaal niets.
Jetten snapt niets van economie.
Goed idee. Meteen mijn voorschot verlaagd.
Laat ze de rambam krijgen!
Uitstel van executie...
Verstandif, nog beter zou het zijn om tussentijds af te kunnen rekenen, bijvoorbeeld per kwartaal.
Ieder kwartall meterstanden opnemen en af rekenen, risico voor energiebedrijven wordt kleiner, klanten weten beter/eerder waar ze aan toe zijn.
@johnyl | 20-08-22 | 10:27:
Eerder verlaging risico. Stel dat mijn leverancier omvalt, zie ik er sowieso niets van terug.
@amateurrr | 20-08-22 | 10:37: Heb jij weer gelijk in...
@VW, alles ist vorbei | 20-08-22 | 10:33: Goed idee !
@VW, alles ist vorbei | 20-08-22 | 10:33: Slimme meter en gewoon per maand afrekenen. Moeilijker hoeft het niet te zijn.
Als er niet snel iets verandert (aanzienlijke belastingverlaging op kosten energie, maximumprijs op kosten energie), dan zullen diegenen met een laag inkomen binnenkort al financieel klem komen te zitten, voor zover dat nog niet gebeurt. De middeninkomens wat later, zodra ze al hun spaargeld hebben opgemaakt aan het betalen van de torenhoge energienota's. De regering moet NU in actie komen. Verder uitstel is bijna misdadig.
Dat komt er heus wel, anders stort het hele belastingstelsel in. Zie benzine-accijnzen.
Middeninkomens trekken het nu al niet meer.
4000 aftikken waarvan 150% belastingen.. Energie is niet duur, de overheid maakt het duur.
Rustig aan chief. Het is reces tot 5 september. Daarna kijken we wel verder.
Die zitten al klem. Terwijl bestuurders er ruim 30% op vooruitgaan, gaat het krapuul er grandioos op achteruit. Waarom pikken wij dit?
@normanius | 20-08-22 | 10:28: Waarvan ook belasting over belasting..
@Klaus Herzog | 20-08-22 | 10:29: Omdat wij niet het krapuul zijn?
Power to the people!
I've got the power !
@funda | 20-08-22 | 10:28:
Black or white?
@Mr_Natural | 20-08-22 | 10:29: Hmmm, ik twijfel of het in dit tijdsgewricht wel handig zou zijn om te antwoorden : beide.
@Mr_Natural | 20-08-22 | 10:29: Greyskull natuurlijk.
Tip verhuis naar een woning in de buurt van een Russisch munitiedepot en zit er warmpjes bij.
Veiliger is het om naast een Haagse vijfsterrenrestaurantje of een Brussels vijfsterrenhotel te gaan zitten.
Het is niet of.. of. Het is en... en.
Het bedrag verlagen is niet verstandig. Dat is het verschuiven van het probleem. Toevallig ken ik zo'n gezin dat dit heeft gedaan. Mevrouw vertelde trots dat ze "goed met geld" kan omgaan, want door het maandbedrag te verlagen konden ze nu 2 weken naar het Gardameer.
De energiebedrijven aan de andere kant zouden wel eens even minder winst kunnen maken om hun maatschappelijke plicht te doen.
Ja, en dan flikkert zo'n energieboer om en kun je fluiten naar je opgebouwde maandbedragen. Ik ken mijn pappenheimers zo langzamerhand wel in dit land. Zoals het hierboven staat, gewoon het bedrag wat er tussen het geschatte voorschot en het betaalde voorschot zit op je eigen spaarrekening bewaren en daarmee uiteindelijk je rekening betalen.
@Enter Yeti | 20-08-22 | 10:31: dat is slim. Maar het uitgeven is niet zo slim.
@Roos | 20-08-22 | 10:33: Nee, het uitgeven is gewoonweg debiel. Die rekening komt sowieso.
Er zijn ook mensen die, wanneer ze zien dat er niks op hun betaalrekening staat, doodleuk incasso's laten terugboeken.
En als je energiebedrijf omvalt dan heb je enkel een waardeloze vordering op de failliete boedel.
Laatst mijn eindafrekening gehad en automagisch mijn termijnbedrag verdubbeld tov het oude bedrag. Kon het met maximaal 10% verlagen, dit dus meerdere keren gedaan om op het oude bedrag uit te komen. Wat ik tekort kom leg ik later wel bij.
Hier ook, terwijl ik een heel leuk bedrag teveel betaald terug kreeg.
Die van mij was ook mooi: in februari eindafrekening, ik kreeg iets van 300 euro terug. Dus Vattenfall verlaagt het voorschot zelf daarop met 40 euro. Krijg ik werkelijk dezelfde week een e-mail waarin ze me vertellen dat ik mijn voorschot moet verhogen ivm stijgende prijzen.. Niet gedaan natuurlijk, lap tzt wel bij vanaf de spaarrekening .
Bij Budget Energie kan je onder de 100 euro uiteindelijk per 1 euro verlagen.
Terwijl de oplossing zo simpel is: voorschotbedragen verplicht op een derdengeldrekening storten en alleen werkelijk geconstateerd verbruik van gas daarvan afhalen door de energiereus. Bij een faillissement gaat het resterend saldo dan gewoon terug naar de consument .
"terug naar de consument" ??? Wat zegt u nu? Zo werkt onze wereld niet meer.
Winst privatiseren, verlies socialiseren.
Leuk idee, maar dan komt de bedrijfsvoering van energiebedrijven in gevaar. Dan moeten ze hun werkkapitaal extern (dus duur) financieren terwijl enorme bedragen op derdenrekeningen staan te beschimmelen.
@rederijker | 20-08-22 | 10:54: Nee hoor. Met een slimme meter krijgt de energieleverancier gewoon iedere maand wat hem toekomt. Niet meer en niet minder.
De worst komt nog !
Lekker.
Het wordt een Würst Käse scenario, wat ik u brom.
@elfenstein | 20-08-22 | 10:45:
Met als muzikaal hoogtepunt opnieuw een optreden van Conchita Würst
in Brussel voor de EU-parlementsleden.
Hoe smakeloos wil je het hebben?
tja niet zo gek aangezien je vaak over een jaarnota wel een betalingsregeling kunt treffen maar over je voorschot niet
Was de ouderwetse bedstee nog niet eens zo'n gek idee ..
Zo'n hete metalen kruik mee naar bed met zo'n gebreide "kruikensok" er om heen.
Het is gewoon niet leuk meer.
Mijn maandbedrag is in drie maanden met,90% gestegen en alsnog staat er dat ik aan het einde 645 euro mag bijbetalen.
Gewoon, niet leuk.
@Montgomery Burns | 20-08-22 | 10:15:
Ga ik doen, dankjewel.
Punt is wel dat ik een appartement woon.
Schuld van Putin.
@funda | 20-08-22 | 10:20: sarcasme of?
Die enige toevoeging ' en er zelf een reserve voor aan te leggen' is nou precies wat al die domoren niet doen.
Liever all-inclusive naar Turkije en een paar grote honden. Dat is het tegewoordig wel.
Moet je wel het geld ervoor hebben.
Met domoren bedoel je de overheden die geen voorraden of plan B hadden toen ze besloten Putin eens even helemaal een lachstuip te jagen?
@funda | 20-08-22 | 10:26: Je kunt iedereen en z'n moeder erbij halen maar dit struisvogelgedrag in naief en dom. De energiebedrijven zien de bui hangen: korte termijn uitstelgedrag van financieel weinig onderlegde mensen (in veel gevallen is 'niet kunnen betalen' een eufemisme voor 'ik heb de knaken aan andere zooi uitgegeven die ik eigenlijk niet kon betalen') en straks een explosie aan wanbetalers die gaan klagen dat ze er echts niets aan konden doen.
@_pacman_ | 20-08-22 | 10:38: Tuurlijk het Nibud is gestoord en omvallende GE bedrijven door de Consumentenbond aanbevolen bestaan niet.
@_pacman_ | 20-08-22 | 10:38: Overheden stellen burgers ongevraagd voor voldongen feiten die op alle fronten onbetaalbaar zijn en jij spreekt over struisvogelgedrag van burgerds?
Zo zout heb ik ze nog niet gegeten, ik geef het je na.
De gemiddelde Hollander heeft geen extra €300 per maand om weg te leggen voor het nieuwe normaal… iets met prijzen will necessarily skyrocket en great reset enzo.
Het NIBUD heeft becijferd dat je zonder roken, honden, all inclusive met Corendon en zonder etherium te minen nog steeds je energie kunt betalen.
De overheid doet beter iets aan dommigheid van de consument.
@Bakkeleures | 20-08-22 | 11:52: Mag het nibud voor mij ook even komen becijferen. Geen huisdieren, al jaren geen vakantie, arbeidsongeschikt, echt, dus geen zwart geld erbij. Maandlasten als ik de volle mep energie zou betalen: 1385 euro. Inkomen is 1342, hoe dan?
@Cammy | 20-08-22 | 13:27:
Koopt een trui.
@Cammy | 20-08-22 | 13:27: Ga bij iemand inwonen of neem zelf een kostganger.
REAGEER OOK