Omzet winkels stijgt: minder kopen, meer betalen
Economische opsteker!
Er is ook goed nieuws over de economie. De omzet van winkeliers is namelijk het tweede kwartaal van 2022 gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Niet omdat u nou per se meer spulletjes en/of eten c.q. drinken bent gaan kopen, maar wel omdat u voor die spulletjes en/of eten c.q. drinken meer bent gaan betalen. Alles (of nou ja, bijna alles) wordt namelijk duurder, maar niet goedkoper. "Aan het begin van het derde kwartaal van 2022 gaf 41 procent van de detaillisten aan dat personeelstekort de belangrijkste belemmering is voor de bedrijfsvoering." Misschien een ideetje om personeel meer geld te geven? We noemen maar iets geks hoor. Kunnen ze meteen ook al die dure spullen beter betalen. En dan worden alle spullen nog weer duurder. En moeten de winkeliers hun personeel nog meer gaan betalen. En dan kost een brood opeens vierhonderd miljard en voor je het weet duikt Emile Ratelband als redder des vaderlands en vallen we TSJAKKA België binnen, of een ander land. Zin in de toekomst!
INSTANT UPDATE: Kabinet wil ook hogere salarissen
Reaguursels
InloggenEen hoger loon en dus nog hogere belastingopbrengst. Belastingverlaging en stop met het rondpompen van subsidies.
Kunnen de raam ambtenaren naar huis en kunnen we die dure panden inzetten voor asieleisers. Win win situatie
Geen geld om je eigen bevolking te helpen, maar ondertussen koopt het COA even een hotel om 300 asielzoekers onder te brengen. Hotel kost gauw een paar miljoen, is zo’n 6700 euro pp voor lui die net in Nederland aankomen. Gelukzoekers dus. En de eigen bevolking kan stikken
Loonsverhoging is lekker simpel gezegd. 10 euro loonsverhoging kost een werkgever incl belasting minstens 13,50. Een 'normale' werknemer houdt daar ongeveer 6,30 netto aan over. Zit een stuk pensioen in t hele verhaal maar een zeer groot deel is loonbelasting en premies. Ik neem aan dat iedereen t probleem wel ziet.
En dan heb ik t nog niet eens over zorgverlof, babyverlof, verhuizingsverlof, de neef van de aangetrouwde oom die gaat trouwen-verlof etc etc.
@brawler | 16-08-22 | 19:24: Het huidige salaris in verschillende branches is momenteel niet genoeg om de paradepaardjes van dit kabinet te betalen.
Van werkgevers wordt altijd verwacht dat ze zo flexibel zijn als een slang en dat terwijl de overheid zelf zo flexibel is als een deur! De energie transitie waardoor er nu ook hogere energieprijzen worden betaald is ingezet door de overheid en uiteindelijk moeten de werkgevers het bekostigen, hey what else?
Ik vraag mij toch wel af waarom het reaguursel van Hefbrug | 16-08-22 | 16:38 is weggejorist .Niemand bedreigd of beledigd, gewoon een opsomming waar al ons belasting geld blijft. Jammer.
Reactie op mevrouw Kaag: " Weggejorist" (ik zal het zelf maar doen).
Een kuip Becel steeg in een jaar tijd van 2.79 naar 4.55, toiletpapier 50% duurder. Dit is niet meer vol te houden voor veel mensen.
Mark Bouwman | 16-08-22 | 16:12 Nuttige tip : Geen boter eten, dan schijt je ook minder.
@Vitale-Reaguurder | 16-08-22 | 17:36: Boter is heerlijk, een geroosterde Brioche toast boter en honing.. je weet niet wat je mist.. een vers gebakken croissant met boter en een klodder mirabellenjam.. er zijn nog zoveel lekkere dingen waarbij boter voor mij onmisbaar is..;)
Niks hogere salarisen, lagere belastingen. De overheid is het probleem met haar gat in de hand. Niet het bedrijfsleven. De salarissen zijn hoog genoeg , bruto. netto is een ander verhaald, dankzij de overheid. Wat je dan effectief te besteden hebt, is nog minder door alle lokale lasten, verplichte verzekeringen en de btw/bpm.
Foei overheid. Doe uw taak en dat is niet met geld smijten. Wees terughoudend en hef weinig belastingen.
Exact, ze verdienen meer dan ooit door de gestegen prijzen en aanhoudende vraag.
Het vakantiegeld wordt zo'n beetje gehalveerd, alles wat je bij een eventuele brutoverhoging erbij komt wordt minder want het pensioen en andere werknemerspremies gaan er ook nog af.
Het bedrijfsleven draagt als percentage van de belastinginkomsten over de afgelopen decennia ook steeds minder af. Dat is wel degelijk een groot probleem, want het geld komt nu bij een toch al uitgeklede middenklasse vandaan.
‘Maar de overheid kan niet alles’ staat er in het stuk achter de INSTANT UPDATE. Nee alleen alles duurder maken kan de overheid…
In plaats van zeuren kunnen de media en reaguurders beter nadenken over hoe kosten te besparen en inkomsten te verhogen. Ik benoem een paar zaken:
- Energie besparen, is echt nog heel veel mogelijk voor veel huishoudens
- TV/Netflix/etc abbo's opzeggen. Heb je echt niet nodig. Beperk je tot het goedkoopste internet.
- Verzekeringen opzeggen behalve absoluut noodzakelijk (ziektekosten, inboedel, aansprakelijkheid) en kiezen voor hoogste eigen risico.
- Geen/minder festivals, horeca en dure uitjes en etentjes. Lekker in het park picknicken.
- Koop tweedehands spullen op marktplaats of via online veilingen. Bijna lles kun je voor minder dan de helf zo kopen.
In een land met een netto belastingdruk van meer dan 70% kunt u m'n rug op met uw goeie ideeën.
@MarkiesDeBalzaque | 16-08-22 | 15:59: Precies mijn punt, de gemiddelde nederlands is niet bereid aan luxe in te leveren. Dat is het echte probleem.
Whisky op een veiling is over het algemeen duurder... dat gaat hem dus niet worden ;)
Voor de rest goede tips.
Besparen is altijd nuttig, waarom meer uitgeven of kosten maken dan strikt nodig. Ongeacht de hoogte van belastingen. Echter is vrees dat bij de mensen waar het water reeds aan de lippen staat, weinig valt te bezuinigen, die gaan niet uit eten, Anderzijds zullen een hoop mensen denken: mijn rug op, ik heb 2 jaar opgesloten gezeten door Corona, ik leef me iit zolang het nog kan, de zorgen voor later. Niet de beste aanpak, maar toch.
Of de overheid doet gewoon zijn werk eens een keertje goed, dan is mijn energie niet binnen een jaar tijd 150% duurder en zijn niet mijn boodschappen 20% duurder dan een jaar terug.
Ik hield tot voor kort genoeg geld over om te sparen voor de volgende bezuiniging. Nu is het de vraag of ik met mijn inkomen het eind van de maand wel haal.
@MrTee | 16-08-22 | 16:05: Ik werk me heel de week de tyfus, maar mag van u geen Netflix abbo, niet eens TV, geen cafebezoek, restauarantbezoek en mag komende winter met mijn fleecetrui tegen mijn vriendinnetje aan gaan zitten om het nog enigzins warm te hebben. En Den Haag maar z'n zakken vullen. MarkiesdeBalzaque zei het nog netjes met " u kunt m'n rug op".
@Waakvlam | 16-08-22 | 16:30: Dat netflix en TV maak je jezelf maar wijs , ik zou niet weten wat ik er mee aan moest en cafees zijn oerstom dat gewauwel van mensen die zichzelf leuk vinden .. echt mr Tee is in mijn ogen best wel verstandig met al zijn adviezen.. heb zelf ook net al min verzekeringen eens doorgelicht enorme besparingen en ook nog eens 1240 euro terug van de energie bedrijven , die mooie trui betaalt zich in een jaar al terug ... Je opmerking doet mij erg denken aan het verhaal waar vrouw smoelensmid onlangs mee aankwam zetten toen ze mij er op wees dat in de tijd dat ik nog werkte geen halve prijs spullen wilde kopen want ik werkte er immers hard voor en verdiende het.. nou daar ben ik wel van terug gekomen de grootste verdiensten zitten aan de uitgaven kant daar moet je anders het dubbele voor verdienen wil je het na belastingen overhouden.
@Smoelensmid | 16-08-22 | 16:54:
Ik ben bekend met de woekertarieven van tandartsen dus neem me niet kwalijk dat ik uw reactie niet al te serieus neem.
@MrTee | 16-08-22 | 16:05:
Die 'luxe! valt in de praktijk nogal tegen MrTee. Zeker gezien de de inspanningen die ik er tegenover zet. En die 70% waar ik het over heb komt in steeds grotere mate ten goede aan mensen die er helemaal niets tegenover zetten. Dus nee. Ik ben niet bereid die 'luxe in te leveren.
Ook bij mij kunt u mijn rug op. Niet alleen een veel te hoge, absurde belastingdruk maar ook van wat ik overhoud steeds minder mogen doen.
Wilt u naar een oorlogseconomie?
Als iedereen zo gaat bezuinigen zullen bedrijven minder verkopen, inkrimpen dawel failliet gaan, neemt de werkloosheid toe, ergo minder werk meer werkloosheid
Brilliant idee ja.
@MarkiesDeBalzaque | 16-08-22 | 17:39: Ik ben nog uit de tijd van een ziekenfonds controle voor 8 gulden.. ben na mijn arbeids ongeschiktheid verzekerd voor de tandarts want wil niet afhankelijk zijn van een welwillende collega, dus heb geen idee van de tarieven nu De rekening gaat direct door naar de ONVZ en mijn 20 kronen renovatie zijn gedeclareerd bij de ziektekosten verzekeraar , onder de noemer voortvloeiend uit nabehandeling van ernstige medische ingreep. (orale kanker en bestralingen) dat heette ooit in de oude tijd AWBZ ;) Dus ben maar een leek op dat woeker facturerings gebied waar u op doelt.
@Smoelensmid | 16-08-22 | 19:46:
Point taken beste Smoelensmid. Dan zijn we het in ieder geval eens dat het vroeger allemaal een stuk beter geregeld was. En ik hoop dat het goed met u gaat.
Inkomstenbelasting omlaag en vpb omhoog. Btw 0 op levensbehoeften, op energie boven een bepaalt bedrag en 25pct op luxe producten .
Op een moment gaat een deel van het volk dat geen keuze meer heeft zich roeren en dan is de geest uit de fles.
Gelet op onze bevolkingssamenstelling na 50 jaar massaimmigratie wordt dat extra interessant.
We kunnen ook gewoon een berg geld bijlenen en dat geld gebruiken voor lastenverlichting. Het heeft binnen de eurozone toch geen enkele zin om je huishoudboekje op orde te hebben. Landen met lage schulden zullen straks allemaal moeten lappen om Italië overeind te houden, kunnen we beter ons zelf ook diep in de schulden steken en daar wat leuks voor doen.
Uiteraard, aangezien we toch nooit uit de Euro stappen gewoon doen als België, Frankrijk en de rest van Zuid-Europa.
Kabinet wil ook hogere salarissen, nou kom maar op dan, rijksambtenaren 10% erbij (inflatiecorrectie)
De gemeenteambtenaren kregen er 1,5% loon bij op 1 december 2021 en 1 april 2022 werden de lonen met 2,4% verhoogd. En een eenmalige uitkering van bruto (naar rato o.b.v. uren dienstverband) € 1200.
Zij werken onder meer bij de brandweer, de GGD, handhaving, de groenvoorziening, verzorgen de huisvuilinzameling of houden zich bezig met uitkeringen en de participatiewet.
@MK27 | 16-08-22 | 17:34: een schijntje ten opzichte van de inflatie
Alsof de prijzen voor ondernemers niet gestegen zijn…. Incapabel kabinet die alleen maar geld uitgeeft en als het zwaarder is leggen ze het bij de ondernemer neer…
En vervolgens wordt de uiteindelijke rekening dik betaald door de consument......
Hoger salaris resulteert in hogere prijzen.
Weet u nog net na de tweede wereld oorlog , met de kool en de geit ?
Als ze dit gaan doen , kopen ze voor heel even wat tijd , mensuh blij, daarna gaan de prijzen weer snel omhoog , mensuh niet blij , effect op koopkracht onder de streep, nagenoeg nul
O ja voor ik het vergeet, kent u nog dat woord SAMEN. Dat woord dat de overheid zo prominent gebruikte tijdens de Corona ellende. Samen verslaan we de pandemie o.i.d. Dat werkte toen niet en nu blijkt dat de overheid als het om het bestrijden van inflatie helemaal niets met dat woord samen heeft. U zoekt het maar uit.
Je vergeet de woorden gereedschapskist of toolbox. Waren ze toen ook dol op. Newspeak zum kotzen.
Samen worden we armer. U een beetje meer als ik.
@naglfar | 16-08-22 | 15:17: Voor de een heilbot en kaviaar, krekelpasta voor Henk en Ingrid.
@Basil Fawlty | 16-08-22 | 15:13: Wat dacht u van " motorblok" en " aan de knoppen draaien" ?
Hogere lonen geeft hogere prijzen. Je kunt mensen nu ineens of tijdelijk iets extra's geven (wat de inflatie nog verder aanwakkert), als dat op is, is er niets veranderd. De energie rekening blijft hoog, de prijzen dalen niet. De bakker op de hoek, de vakkenvuller van de Action, de maaltijdbezorger, e.d. ze kunnen het vergeten. De overheid met zijn door hoge belastingen gevoede uitgeef ziekte is met name het probleem. De klimaatwaanzin maar even in de vrieskist, de immigratie draaikolk stoppen, alle subsidies naar nul.
Telegraaf kop:
"Kabinet: werkgevers, verhoog de lonen
www.telegraaf.nl/nieuws/285570220/kab...
Ik kop dan terug:
"Werkgevers: kabinet, verlaag de belastingen op arbeid en btw."
Precies.
Alleen als de belastingen omlaag gaan ontstaat er meer koopkracht zonder prijsstijgingen; en kunnen bedrijven hun winsten investeren.
@Dandruff | 16-08-22 | 15:01:
Economics 101.
Exact, dit is het uitgelezen moment en kans voor belastingverlagingen. Helaas is de overheid verslaafd aan geld. En hebben de grote bedrijven ze in hun zak.
Om de inflatie, wat het grootste probleem is, een halt toe te roepen dient de ECB rente flink verhoogd te worden, ik ben van mening naar een procent of 3. Krankzinnig overgewaardeerde huizenmarkt onderuit halen. Overheidsuitgaven, zeker die weinig economische toegevoegde waarde hebben, flink verminderen. Alle subsidies naar nul. Een fors aantal (semi) ambtenaren de laan uit. Woekerwinsten van energie bedrijven zwaarder belasten. De Groningse gaskraan open en het aanwezige gas tegen normale prijzen aan huishoudens leveren. BTW en accijnzen naar beneden. Minder geld naar een waterhoofd overheid. Om mee te beginnen.
Rente naar 3% bij een inflatie van 10%??? Een effectieve rente van -7% dus? Waarom vind jij dat een goede rente?
@* Il Principe * | 16-08-22 | 14:46: Waarom renteverhoging bij inflatie?
De ECB is de centrale bank voor de euro, en het is hun opdracht om de prijzen stabiel te houden. Als de prijzen in onze economie te hard stijgen, dat wil zeggen, als de inflatie te hoog is, helpen renteverhogingen om de inflatie terug te dringen. Het beleid van de ECB om de inflatie te bestrijden met lage rentes is compleet mislukt. Het enige doel was de failliete landen in de kar te houden, landen als bijv. Nederland betalen daar nu mede een hoge prijs voor. Geld 'bijdrukken' door het beleid van de ECB is de #1 oorzaak van inflatie, toen en nu. Hoogste tijd voor de rem erop.
@Broadsquire | 16-08-22 | 15:01:
Dat en dan ook nog eens dit:
"What is supply chain inflation and why is it driving up consumer prices now?"
www.economicsobservatory.com/what-is-...
Waterhoofd overheid haha, verder een oplossing die zou kunnen werken. De gasprijs is op dit moment, schrik niet want het is absurd, 16.5 keer hoger dan op 4 januari 2021 (dus nog maar even geleden).
Lagere belastingen
De enige echte vrouwelijke econoom is Madelon Vos, google haar naam en je vindt haar website gelijk. Deze dame bezit het vermogen om alles que economie voor iedereen duidelijk en inzichtelijk te maken. Haar voorspellingen voor de korte en middellange termijn zijn altijd bingo.
Bitcoinfreak. Veel van haar klanten hebben hun vermogen zien verdampen. Hoe kom je erbij dat haar voorspellingen zo goed zijn?
@* Il Principe * | 16-08-22 | 14:50: Ze kan leuk babbelen en voor de pauper kan het leerzaam zijn, en sowieso nooit iets kopen wanneer iemand info geeft en tegelijkertijd je probeert een product te verkopen.
Willem Middelkoop kan ook goed zaken uitleggen, zeker van geleerd en er mee verdiend, maar nooit goud bij hem aangekocht.
Meestal leidt inflatie tot een lagere vraag maar daar is vooralsnog geen sprake van. De overheid verdient meer geld dan ooit nu door de hogere prijzen icm met hoge belastingen. Belastingverlagingen zouden nu goed kunnen en heel effectief kunnen zijn. Maar ik vrees van niet, de overheid is verslaafd en gewend geraakt aan al dat geld.
Dat komt omdat de inflatie meer is dan geld bijdrukken. Onze overheid heeft in al haar wijsheid meegedaan met de lockdown gekte. En daardoor schaarste in goederen gecreëerd terwijl de vraag bleef. Vervolgens als een malle, net als de rest, geld bijgedrukt.
Zij hangen de theorie aan dat hoge inflatie juist goed is. Maar op een gegeven moment wordt de rekening ook aan hun gepresenteerd. En moeten ze belastingen verhogen.
Ze hoopten dat de arbeidsmarkt zou blijven aantrekken en consumptie zou blijven stijgen, zodat het proletariaat deze belastingen zou kunnen betalen.
Alleen een probleem. De arbeidsmarkt heeft zich post Corona hersteld. Maar velen zijn ontheemd en of omgeschoold en zijn ander werk gaan doen waardoor sektoren met tekorten zitten. Daarnaast gaat de arbeidsmarkt ook weer instorten. Als demense geen spulletjes meer kunnen kopen dan klapt de consumptie in elkaar en gaan bedrijven mensen ontslaan. Waardoor de overheid weer moet inspringen door geld bij te drukken om de orde te bewaren onder de armste klassen.
De oplossing is juist dat overheden de economie weer laten herstellen van hun eigen lockdown gekte. Maar dat zou a) toegeven dat ze mis zaten en b) past niet in hun ideologie.
Natuurlijk willen ze hogere salarissen dan ontvangt de schatkist ook meer geld..
Wat leven we in een gaaf land! Alleen jammer dat het al jaren lang bestuurd wordt door incompetente lui.
Hangt van je perspectief af. De bedrijfswinsten zijn enorm en de belasting erop historisch laag.
@* Il Principe * | 16-08-22 | 14:27:
Welnee. Sommige bedrijfsketens maken flinke winsten, anderen komen net rond of draaien verlies.
Dat de belasting van bedrijven te laag is, is om meerdere redenen onzin. Maar voornamelijk omdat de belasting op arbeid ook wordt betaald door...
*tromgeroffel*
De werkgevers.
Jazeker. Dat jouw loon netto flink lager is dan bruto neemt niet weg dat jouw werkgever de volledige brutobedragen betaalt. Plus nog zo'n 20% werkgeversheffing over dat brutoloon.
Google er eens op.
@Dandruff | 16-08-22 | 14:59:
Onzin, een werknemer is hoofdelijk aansprakelijk voor de inkomstenbelasting. Als de werkgever een fraudeur blijkt, draait de werknemer er alsnog voor op voor de belastingwet. Vervolgens kan de werknemer een zaak tegen zijn werkgever starten, maar dat is heel wat anders.
Zoek maar op.
Feitelijk zegt dit kabinet dus: regel het maal lekker zelf.
Regel maar iets met je werkgever.
Regel maar iets met je gemeente.
Regel maar iets met je energieleverancier.
Regel maar iets.
Tel hierbij op dat we een crisis hebben in de peperdure asielfarce. Dat we een sector kapot gaan maken die door veel mensen een warm hart toegedragen wordt. Dat we een kabinet hebben waar niemand nog vertrouwen heeft.
Deze regering speelt met vuur.
Of stemmen we toch gewoon maar weer vvd66?
Ik ben er bang voor.
Als dat waar is wil ik niemand meer horen, dan willen we niks minder dan in de maling genomen worden.
Dragen hogere salarissen niet bij aan diezelfde inflatie? Wij worden volledig gecompenseerd voor inflatie, en alhoewel ik elke maand een schep geld over houd (want lage KOSTEN), is dat welkom, maar van wat ik begrijp over economie, is het compenseren van (tijdelijke) inflatie door het verhogen van salarissen juist een van de aanjager van... PERMANENTE inflatie Of niet?
Volledig gecompenseerd voor inflatie? De inflatie die het CBS noemt of de werkelijke en wordt dat gedaan door je werkgever? Vragen, vragen.
@Deflatiemonster | 16-08-22 | 14:58: CBS. We hebben er per 1-7 alvast 5% bij gekregen. de rest volgt eind dit jaar. En 'Ja'.
vorig jaar konden we nog ongeveer 150 euro sparen aan het eind van de maand. Nu komen we 250 euro te kort na elke maand.
Dit zouden we nog tot januari 2023 vol kunnen houden, als er niets geks gebeurd, maar ben bang dat het nog veel verder uit de hand gaat lopen.
ik vraag dit voor een vriend, hoe werkt een plofkraak?
Je kunt ook gewoon minder uitgeven en kosten besparen.
@MrTee | 16-08-22 | 15:46: je kan ook proberen mensen serieus te nemen. Er zitten daadwerkelijk gezinnen in financiële nood, hebben amper te vreten komende winter als de kachel ook aan moet. Een modaal gezin met vaste lasten van 1500 per maand en 2 schoolgaande kinderen hebben het zwaar. Het is bijzonder irritant dan te stellen dat er bezuinigd kan worden. Dat kunt u misschien, ken uw situatie niet, maar velen kunnen niet minder. Dus stop met irritant doen en heb begrip.
Dit kon wel eens dieper gaan dan bepaalde partijen (VVD met name) willen.
We hebben in Nederland een opvatting over een bestaansminimum, menselijk gezien.
Je moet ergens kunnen wonen, kunnen rekenen op gezondheidszorg, eten, water en energie kunnen betalen. Internet kun je eigenlijk niet meer zonder.
Daarnaast toegang tot onderwijs voor een eigen liberale ontplooing en toegang tot recht omdat er anders mensen met meer macht over burgers gaan heendenderen en je hoeft maar te kijken in de wereld waar dat dan heengaat,
Maar de basis van onze levensstandaard begint te scheuren en te kraken.
Maar we hebben voedselbanken voor mensen die een fulltimebaan hebben.
We hebben zorgmijders.
Een huurwoning laat 10 jaar op zich wachten.
Een klein hokje om in te wonen wordt al heel duur.
We krijgen straks ook mensen en gezinnen die gaan worden afgesloten van energie, of op straat worden gezet.
Die zo maar 10 jaar in een persoonlijk faillissement terecht gaan komen, want ze kunnen niet of zeer beperkt schulden aflossen.
In 2017 leefden 900.000 Nederlanders in armoede.
Inmiddels is er een corona en energiecrisis overheen aan het gaan.
Dus ofwel je laat mensen in de armoede zakken en je kan daklozencentra erbij gaan bouwen. Met alle risico's van verpaupering en crimineel gedrag en mensen die het opgeven en zich kapotdrinken voor hun 60ste.
Dus wie zijn we en waar halen we onze waarden vandaan.
Dat zijn voor de VVD lastige vragen.
Rutte en vooral Sophie gaat dat niet concreet maken.
Maar wordt dat bestaansminimum aangetast door "te lage lonen" in een land met relatief hoge lonen?
Of door te hoge belastingen in een land met de bijna hoogste belastingen ter wereld?
Dat laatste lijkt mij het meest voor de hand liggend, en dat ligt niet in de eerste plaats aan de VVD. En het probleem van te hoge belastingen los je niet op met hogere lonen. Integendeel, in een land waar de overheid alle winsten afroomt leiden hogere lonen direct tot hogere winkelprijzen. De gemiddelde loonslaaf zal daar dus netto niet op vooruit gaan.
De overheid wel want hogere lonen = hogere belastinginkomsten.
Vandaar dat het kabinet al jarenlang voortdurend oproept tot loonsverhogingen; zij verdienen daar zelf het meeste aan.
@Dandruff | 16-08-22 | 14:28:
Hoogste belastingen ter wereld maar wel een belastingparadijs zijn. Iets vertelt me dat daar de oplossing van het dilemma ligt.
@* Il Principe * | 16-08-22 | 14:47:
We zijn een belastingparadijs voor buitenlandse "bedrijven" die niks doen. Maar dat links lullende bandjes zoals U2 hier een postbus hebben zitten kost ons niks, en levert zelfs geld op.
Voor Nederlandse werkgevers en werknemers is NL absoluut geen belastingparadijs. Doen alsof werkgevers in NL gematst worden gaat voorbij aan de realiteit dat die werkgever naast zijn eigen belastingen, ook de loonbelasting van al zijn werknemers betaalt. Plus allerlei andere heffingen per werknemer waarvan sommigen wel en anderen niet op jouw loonstrookje staan.
@Dandruff | 16-08-22 | 15:12:
"We zijn een belastingparadijs voor buitenlandse "bedrijven" die niks doen. Maar dat links lullende bandjes zoals U2 hier een postbus hebben zitten kost ons niks, en levert zelfs geld op."
Inderdaad win-win. Ze kosten niks en leveren de staat in totaal een paar miljard per jaar aan centjes op. Daarnaast verdient het schoonmaakbedrijf ook wat als ze eens per maand dat lege kantoor waar 100 bedrijven huizen op de Zuid-as moeten afstoffen en de eigenaar van het kantoor krijgt zijn huur.
Maar tsja, dat jaloerse moralistisch calvinistische inborst vingerwapperen.
Trouwens die moralistische calvinisten waren vroeger ook niet vies van uitknijpen, onderdrukken en schofterig veel centjes verdienen. VOC anyone? Maar dat terzijde.
@Basil Fawlty | 16-08-22 | 15:24: Leuke hardwerkende schoonmakers ook daar in het Amsterdamse trade center .Twee echte Amsterdamse gabbers met een hart van goud, deden mijn praktijk in het WTC en netwerkten zich door dat hele gebouw heen.. mooi om te zien hoe de kleine ondernemer met zijn poetsdoek en zijn Henry stofzuigertje zo zijn weg vindt in dat doolhof van grootkapitaal en internationale belangen. Hier kwamen twee werelden heel dicht bi elkaar.. ;)
@Dandruff | 16-08-22 | 15:12:
nl.wikipedia.org/wiki/Vennootschapsbe...
30% daling van de tarieven voor de vennootschapsbelasting.
Als je dat RTL artikel leest. Afschuiven op de private sector dus en dan deze opmerking: "Maar waarom niet nu helpen? In een lopend jaar zijn er volgens Kaag 'weinig knoppen om aan te draaien'. "We gaan juist kijken hoe we mensen structureel kunnen helpen. Dat is ook het advies van het Centraal Planbureau." Minister Micky Adriaansens van Economische Zaken zegt erover dat het 'heel ingewikkeld is om dit jaar nog iets aan de koopkracht te doen'."
Zucht en dat is "Netherlands finest." Afschuiven en verbergen achter uitspraken van adviesorgaantjes. Krijg je dus met dichtgetimmerde regeerakkoorden gemaakt door incompetente politici.
Waarde medereaguurdeers en ik hebben gisteravond in tietjes GS topic al uitgebreid erover gesproken en ook oplossingen aangedragen en ik gooi er nog een in: 1 algemeen btw tarief van laten we zeggen 8%. Kost de overheid centjes en om dat op te vangen moeten ze maar eens iets gaan doen aan de geldverspilling ivm (rijk en lokaal) subsidies, klimaatwaanzin toestanden, top zware rijksambtenaren apparaat.
Waarde medereaguurder wegenbouwer geeft zijn somber gemoed al zeer goed aan in zijn tegel van 13:56.
Men mist totaal de urgentie, en dadelijk is het janken als het voor een goede ontspoort. Wat hebben we aan een kabinet dat niets kan, geen land in de EU is zo laks als Nederland.
@Wattman | 16-08-22 | 14:26:
Klopt, te genant voor woorden.
exact
Waarom moet de overheid belasting heffen op iets waar ze geen wederdienst voor leveren of een hand in de productie van het product hebben gehad?
@Graaf_van_Hogendorp | 16-08-22 | 14:34:
Zeer goede vraag. Stukje historie:
"What is the history of the VAT?"
www.taxpolicycenter.org/briefing-book....
En weer was er een Duitser bij betrokken. Zal ook eens niet.
De poreuze loon-prijs spiraal komt er weer aan.
Alles wordt onbetaalbaar, hypotheken aflossen lukt niet meer. Eind van de maand is de benzine op, niet naar het werk, ziek melden...
Poreuze? Doe eens opzoeken in de Van Dale..
Een flinke recessie kan mij niet snel genoeg komen.
Zalvend wist Mathijs Bouman in Nieuwsuur het weer zo te draaien dat we die multinationals maar niet te hard moesten treffen met een bofbelasting,want "ze doen ook investeringen".
twitter.com/Nieuwsuur/status/15592660...
De globalistjes die alleen denken aan de multinationals gaan het nog benauwd krijgen binnenkort, wat een lul met vingers die Bouman.
De enige echte vrouwelijke econoom is Madelon Vos, google haar naam en je vindt haar website gelijk. Deze dame bezit het vermogen om alles que economie voor iedereen duidelijk en inzichtelijk te maken. Haar voorspellingen voor de korte en middellange termijn zijn altijd bingo. Daar vallen mensen als Mathijs Bouwman bij in het niet met zijn halve waarheden.
Nu eindelijk na zoveel jaar geld bijdrukken, sijpelt de inflatie door naar het echte leven.
Te danken aan de ECB/ EU.
te danken aan Mario Draghi, die als een held beschouwt word
Verzekeraar waarschuwt voor groeiende sociale onrust door hoge inflatie
Bedrijven moeten zich voorbereiden op een toename van maatschappelijke onrust nu de kosten van levensonderhoud steeds verder stijgen en de onvrede toeneemt. Daarvoor waarschuwt verzekeraar Allianz.
Stakingen, rellen en gewelddadige protestbewegingen vormen volgens de verzekeraar een risico voor bedrijven omdat niet alleen gebouwen of infrastructuur schade kunnen oplopen, maar ook de bedrijfsvoering ernstig kan worden verstoord. Ook kunnen bevoorradingsketens worden ontwricht. Zo hebben eerdere protesten in Frankrijk, Chili, de VS en Zuid-Afrika bedrijven miljarden gekost.
‘Maatschappelijke onrust vormt voor veel bedrijven steeds vaker een groter risico dan terrorisme’, zegt Srdjan Todorovic, hoofd crisismanagement bij Allianz. Het is volgens hem onwaarschijnlijk dat de sociale onrust snel zal afnemen gezien de naschokken van de coronapandemie en de hoge inflatie. De invloed van sociale media speelt volgens de verzekeraar ook een steeds grotere rol bij het mobiliseren van demonstranten en het aanwakkeren van sociale onrust.
Doelwitten van onrust
Gelijkgestemden kunnen via sociale media gemakkelijker van gedachten wisselen en zich sneller en doeltreffender in groten getale mobiliseren. Overheidsgebouwen, infrastructuur, bevoorradingsketens, winkelpanden, bedrijven in buitenlandse handen, benzinestations, distributiecentra en toeristische of horecabedrijven kunnen volgens Allianz doelwitten zijn van onrust onder burgers.
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Kort samengevat: verzekeringspremies voor onroerend goed gaan omhoog.
@normanius | 16-08-22 | 14:11:
Wellicht, maar ook Allianz heeft kantoren hè.
Maak je liever druk over het scenario dat ze schetsen en wat steeds reëler wordt.
@normanius | 16-08-22 | 14:11: Of voor de molest dekkingen.
Heb al eerder verteld dat ik een ondernemer ben. Met personeel. In alle gradaties van opleidingen. In leeftijd van 25 tot voorbij de pensioenleeftijd. Ik zie ze vechten om te overleven, een huis te kopen/huren, de energie te betalen, kinderen wel of niet (nee, nu niet want onbetaalbaar) Een steeds groter wantrouwen richting alles dat met politiek van doen heeft. Steeds minder "blij", steeds zwaarder in gemoed. En ik kan dat niet rechttrekken met extra salaris. Heb al meermaals met mijn accountant gezeten om extra geld toe te schuiven. Maar uiteindelijk betaal ik zo'n 80% belasting over het uitgekeerde bedrag. Want werkkostenregeling ofzo, het kan en mag gewoon niet dat werken loont, dat je met opgeruimd gemoed je toekomst vastgrijpt, je kansen benut, je eigen omgeving vormgeeft en probeert om de beste versie van jezelf te worden. Ik begin het zelf ook op te geven. Niet met mijn mensen, niet met mijn bedrijf, maar Nederland als MIJN mooie land. Alles gaat kapot. En ik ben het zat.
Waarom moet jij belasting betalen over loon waar nog eens inkomstenbelasting op geheven wordt?
@Barre_de_k | 16-08-22 | 14:02: Weleens van werkgeverslasten gehoord?
@Barre_de_k | 16-08-22 | 14:02: Omdat "we" dat zo afgesproken hebben.
Ik als ondernemer kijk wel uit om personeel in dienst te nemen.
Ik voel met je mee. Zelf ben ik al een tijdje vertrokken onder andere vanwege die krankzinnige 75% gebruikelijk loon DGA eis.
Probleem zit ook niet bij de werkgevers maar bij uwer overheid/kabinet, en dat op alle gebieden helaas. (hadden ze vroeger zo'n mooi woord voor)schandvlekken zijn het
Zolang er nog geen lange rijen voor de Aldi's staan en mensen wel inkopen doen bij o.a. 's lands grootste criminele familie van Eerd, is er nog niet zoveel aan de hand.
Zo goedkoop is Aldi ook niet meer..
Je moet in de grotere lijnen kijken. Niet per dag. Maar per jaar.
Zolang 80% van jonger dan 40 jaar compleet onder de tattoo’s zit.
Volgens mij moeten mensen toch vreten en dus doen ze boodschappen. Lange rijen bij de Aldi wil juist zeggen dat er wel wat aan de hand is want de Aldi is een low budget winkel. En fam van Eerd zal best wat mis mee zijn, maar vlak de fam Heijn niet uit. Dat zijn de grootste oplichters die er zijn. Onderbetalen van personeel, uitknijpen van franchise AH zaken etc.
@UpdateAvailable | 16-08-22 | 14:18: Dat vraag ik ze ook wel eens en dan hoor je schrikbarende bedragen.
Alle supermarkten zijn heel rustig
En iedereen koopt weinig
Hangt ook raar sfeertje in de supermarkten,personeel is gespannen en managers chagerijnig
Denk dat de winst ondanks hogere prijzen snel verdampt
"Lonen moeten ook stijgen". "Ook".
Den Haag lijkt iets nog niet te snappen.
Dat je de bedrijven ook kunt dwingen als je dat zou willen ?
Ze snappen het heel goed maar vertrouwen erop dat het gros het niet snapt. En verdomd ze hebben nog gelijk ook.
@elfenstein | 16-08-22 | 13:47: Eens. Werknemers en werkgevers moeten eens een vuist maken tegen die geldverslaafde overheid. Grote jongen spelen op wereldmarkten doen ze maar zonder steeds meer weg te roven bij diegenen die het echte geld verdienen. Jammer dat de meesten niet snappen dat je juist bij de bron (de overheid) moet beginnen en niet bij de eindgebruiker om de klappen te vangen. Werken moet lonen.
Wat je krijgt in een land dat te klein is voor marktwerking. Supermarkten, en dat zijn maar een paar grote jongens met heel veel fopmerkjes en formules, die maken dus kneiterende winsten. Hoe kan dat dan, waar blijft dan die marktwerking, die prijsvechter die zegt: Nee, we doen het voor minder extreme winsten en duiken enorm onder de appieprijs? Ik zie 'm niet. Ik zie wel graaiers, heel veel graaiers die nog even lekker voltanken voor de boot zinkt.
Unilever, AH, Friesland Campina. Allemaal grotere winsten gemaakt.
@Wattman | 16-08-22 | 13:51: Friesland Campina is een Coóperatie, en de winsten vloeien terug naar de boeren die soms wat weinig voor hun melk krijgen. Dus hogere winsten bij FC zegt niet veel, misschien gaat het op aan boerencompensatie.
@Wattman | 16-08-22 | 13:51:
Uit hoeveel aanbieders kan je eigenlijk kiezen per artikel? Het antwoord zal u niet verbazen. Er is zo goed als geen keuze, nergens meer. Kijk maar eens goed op al die verpakkingen welk moederbedrijflogo er opstaat. Semi-monopolies, bij zo'n beetje alles.
Kabinet wil hogere salarissen. Nou dat treft en begin eerst maar eens in de zorg de mensen beter te betalen. Vorig jaar liep de coalitie nog weg toen daar over moest worden gestemd.
Kunnen we niet gewoon weer vijf minuten applaudiseren voor jullie?
Hou toch op, de zorg heeft de afgelopen jaren bijna 20% erbij gekregen tegen aanmerkelijk betere arbeidsvoorwaarden, diverse bonussen en op de koop toe een applausje. Jullie zijn voorlopig nog niet aan de beurt.
@_pacman_ | 16-08-22 | 13:59:
20% over hoeveel jaren?
Huizenprijzen zijn 200% gestegen sinds 2013.
Mens, ik ben het helemaal gaan opzoeken. In januari ging mijn AOW met €11,69 omhoog en in juli met €11,12, bij elkaar €22,81. Daar moet ik alle prijsverhogingen van betalen. Ik zat als scholier vanaf mijn 16e tot mijn 19e in Paramaribo op school, daarom wordt mijn AOW nu met 10% gekort. Dus als iemand het weet hoe ik alles moet betalen hoor ik het graag. Ik heb al wel die €800 energietoeslag gehad en m'n residentie in La Douce France verkocht en de opbrengst aan m'n kinderen gratis geschonken. Ja hallo, op een dag word je het teut tussen die koeien en de brocanterieën en een hele koe aan het spit. En nu willen ze die €800 mensen nog eens €500 toegeven. Laat maar komen. Maar verders kan ik die prijsverhogingen niet betalen.
Ik drink altijd Hollandsch gebrouwen Kordaatbier voor €0,59 per halve liter blikje. Nu was er nog een kratje Heineken in de aanbieding voor €10,00 ex BTW, en na jaren voor het eerst weer Heineken drinken moet ik eerlijk zeggen dat het smaakverschil nou niet zo bijzonder groot is. Volgens mij, als ze Kordaatbier in die Heineken flesjes doen, gaat niemand iets opvallen. Eerlijk, probeer het zelf maar. Het enige genot in mijn keven is dat mijn bier gratis gekoeld wordt door mijn zonnepaneeltjes sinds vorige maand.
Wordt het niet eens tijd dat u uw biografie gaat schrijven?
Gratis tip: van warm bier word je sneller dronken.
Haha fakenews! Volgend jaar krijg je pas aow
Je huis verkopen in Frankrijk om de opbrengsten aan je kinderen te geven maar nu wel de hand ophouden bij de staat? Beetje hypocriet imho
@Barre_de_k | 16-08-22 | 14:07:
Ik moet m'n AOW uit Suriname nog steeds krijgen . . .
@* Il Principe * | 16-08-22 | 14:25:
Bij de energietoeslag wordt gekeken naar je netto inkomen, niet naar je bezit. Ja dat mag, je spaargeld schenken aan je kinderen. Ook dat wordt niet gevraagd. Dus de regering maar overtuigen dat ze de regels veranderen en anders klep houe!
@elfenstein | 16-08-22 | 13:50:
I am working on it!
Er wordt altijd een sfeer gecreëerd alsof ondernemers zwemmen in het geld maar dat valt vies tegen en natuurlijk mag een ondernemer ook meer verdienen gezien het risico en de vele uren die men in het bedrijf stopt.
De "winkeliers" in dit verhaal moet u lezen als "appie heijn en consorten", de facto monopolisten die ongegeneerd de prijzen omhoog gooien omdat er geen concurrentie meer is. Ondernemers, midden en kleinbedrijf is iets heel anders.
@elfenstein | 16-08-22 | 13:45:
Weet ik maar die laatste groep mag waarschijnlijk weer de “rekening” betalen.
Hogere lonen, wat een schijt maatregel. Of in andere woorden zeggen ze, dan hoeven we zelf niets te doen. Misschien een eerste stap om al die achterlijke belastingen en accijnzen eens drastisch omlaag te gooien. Maar ja, dat zullen ze wel niet doen omdat het bureaucratische apparaat moet blijven draaien.
Eigenlijk best logisch dat de lonen omhoog gaan van werknemers als de winsten van bedrijven gestegen zijn.
Op de Zwolse centrummarkten staan klanten al vroeg met 6 á 7 rijen breed van 8 á 10 mensen lang voor de marktbakker wegens zoveel halen is minder betalen.
Tip voor het kabinet: verplaats alle middenstand naar de banlieues van Frankrijk. Dat zijn twee vliegen in één klap! Stuur dan wel Karien van Gennip en Sigrid Kaag mee als procesbegeleiders, opdat ook deze transitie op rolletjes verloopt.
Dat de allerrijksten het minste belasting betalen wisten ze 12 jaar geleden ook al.
Daar gaan ze nu nog steeds niets aan veranderen.
De bezem door het hele ambtenaren apparaat is de snelst renderende oplossing.
Die kun je ook moeilijk aanpakken want zo vertrokken en dan heb je helemaal niks meer.
@MargauxGrandCru | 16-08-22 | 13:39:
In de Zwitserse kantons worden ze met open armen ontvangen.
@MargauxGrandCru | 16-08-22 | 13:39: Wat verkopen die rijken dan en waarom zou je daar niks mee doen?
Dit kabinet weet wel van doorpakken.
U heeft afpakken verkeerd geschreven?
Ik waarschuw nog één keer: val Belgie niet binnen. De gevolgen zullen ongezien zijn!
Dat de Belgen de elite van Brussel niet aanpakt.
Ja, een buurland binnenvallen! Dat heeft Rusland kort geleden ook gedaan - en een succes dat dat is!
Dan maar een speciale Militaire operatie.
@Zitvlak | 16-08-22 | 13:35: En al dat Europese geld dat via de Eurocraten het land binnenstroomt mislopen? We zouden wel gek zijn!
Die belgen rollen Maggie blok tegen de grens en klaar zijn ze.Wat kunnen wij dan doen? Sharon er tegen aan rollen?
Never waist a good crisis ....
Met elk middel.
@Mr_Natural | 16-08-22 | 13:32: I saw what you did there!
K houd ook van tailles. Wespentailles. Dik of dun.
Waist = middel. Waste = verspillen.
Weinig knoppen om aan te draaien zegt de regering. Newspeak voor: de lobbyisten in Den Haag vinden dat we beter niets kunnen doen.
Vertaling voor de nieuwe pauper, Formerly Known As Middenklasse:
Het beleid werkt en doet precies wat wij voor ogen hadden, u zit qua vermogen nog even boven het nulpunt, dus wij houden stug vol op de ingeslagen weg.
Over een paar jaar, dan zit u zo ver in de schulden dat u niet anders dan ongelukkig kunt zijn, tegen die tijd strepen wij alles tegen elkaar weg dan zal u weliswaar niks meer bezitten, maar wel een stuk gelukkiger zijn!
Kaag heeft meer verstand van Palesteinen dan van euro's.
Triest dat deze bewindsvrouwe er geen zak van snapt.
Heel het kabinet R 4 is een zooitje ongeregeld.
Niet de juiste mensen met kennis op de bewuste posten.
Het belastingklimaat is er erger aan toe dan de hitte, deze zomer.
Het is denk ik een noodzaak om R4 hoe dan ook door te laten gaan wegens WEF en EU verplichtingen/afspraken.
@steekmug | 16-08-22 | 13:31: Die afspraken waar u en ik niet voor gekozen hebben.
Uw keuze is voor mij een aanname, waarvan akte.
Belasting en accijns op kerosine heffen en dit bedrag 100% gebruiken voor de koopkracht. Het is toch debiel te noemen dat er geen accijns en belasting op kerosine geheven wordt.
Buitenlandse vliegmaatschappijen tanken ook op Schiphol. Zal vast wel weer een internationale afspraak wezen dat dat zo is.
Belasten, verbieden & verplichten vormen Nederland anno 2022.
Wees eens origineel en denk in termen van lasten verlichten, regels & bureaucratie afschaffen.
Dus stopt het vliegtuig uit Oostenrijk even in Luxemburg of vliegt door naar Engeland om af te toppen!..
Kwestie van rekenen.
@steekmug | 16-08-22 | 13:33: agv een internationale afspraak inderdaad. Het verdrag van Chicago uit 1944.
Blikje Heineken 30CL op Schiphol € 5,45.
Black Angus hamburger € 16,25
De mensen die het kopen verdienen meer stokslagen dan de mensen die het ervoor vragen.
Zulke prijzen sporen huisalcoholisme aan... ik drink mezelf rijk op deze manier..
Je zou zeggen dat op een gegeven moment bijna niemand meer dat koopt voor die prijs. Dan moeten ze wel wat aan hun prijzen doen.
Kost een bekkie om lazerus te worden voordat je de lucht in gaat.
Inwendige stokslagen, zelfs.
@Kartelmaster2000 | 16-08-22 | 13:30: Schultenbrau kost weinig neem ik aan?
@Zitvlak | 16-08-22 | 13:34: AH brouwersbier halve liters zijn net zo duur (goedkoop?) als dat spul tegenwoordig
@Kartelmaster2000 | 16-08-22 | 13:37: Fijn dat u mij er attent op maakt, lol.
Ja je betaalt voor de beleving he een paar duizend man bij elkaar en je hebt al een beleving;) het zelfde Angus burgertje hier in de tuin komt voor 2 euro uit de verpakking, even op de bbq aangemaakt met droog snoeihout van mijn druivenstok en een brioche hamburger broodje maken het helemaal af , die beleving zit echt tussen de oren..
Rest van de vakantie hebben ze een all inclusive bandje om. Lekker onbeperkt merkloos bier uit een plastic bekertje drinken en 3 maal daags je bij het buffet vol proppen.
@Asteroid-B612 | 16-08-22 | 13:33: flesje heineken $7,25,sandwich Mahi-Mahi $16,95, broodje Cuban Burger $15,50 luchthaven Miami.
Deze regering wil vooral dat werkgevers de problemen oplossen want anders komen misschien hun hobbies (CO2, Stikstof, Omvolking etc.) in gevaar. Wie zou er een traan laten als deze bewindslieden nu ter plekke dood zouden vallen?
De bedrijven in alle sectoren die aan de tiet van de overheid hangen zullen er geen moeite mee hebben om hogere lonen te betalen. Kosten worden gewoon door geschoven naar die overheid en betaald door de belastingbetaler.
Het kabinet is weer eens aan het delegeren geslagen. Hogere lonen betekent direct hogere prijzen, maar dan kunnen en mogen we het kabinet niet de schuld geven van de dan nog hogere inflatie.
Het kabinet wijst zoals gebruikelijk weer naar anderen. Dit probleem moeten de werkgevers oplossen door gewoon meer salaris te betalen.
Iets zelf doen is voor dit kabinet weer "heel ingewikkeld" en er zijn "weinig knoppen om aan te draaien".
Hoe doen ze dat in andere landen dan?
Dames, ga alsjeblieft weg als je alles te ingewikkeld vindt en niks kunt. En neem die neppe premier-acteur mee.
"Gewoon meer salaris betalen"?? Waarvan dan? De prijzen van de eindproducten stijgen, de prijzen van grondstoffen stijgen nog harder. De omzet stijgt daardoor stevig, maar de winstmarge (en uiteindelijke winst) is marginaal, zo niet afwezig. Misschien dat de (semi-)overheids sector simpelweg meer kan gaan betalen, dat is "toch maar" belastinggeld, maar veel private bedrijven gaan simpelweg de middelen niet hebben om zo maar even 10% loonsverhoging te gaan geven.
Overal is personeelstekort. Waar is al dat personeel dan gebleven? Thuis of is er eem sector waar ze allemaal heen zijn gegaan? Welke dan?
eerst was dat de GGD, nu? geen idee.
Sinds 2020 zijn er ook meer mensen met pensioen gegaan of vroegtijdig uit het arbeidsproces getreden.
We vergrijzen al een tijdje, en onze kinderen studeren voor bullshit-banen. En tijdens corona zijn er ook nog eens een hoop mensen met vervroegd pensioen gegaan, want risicogroep.
Tot slot blijkt de zogenaamde "oplossing" voor vergrijzing, namelijk ongecontroleerde massaimmigratie, meer werk op te leveren dan uit handen te nemen. Denk aan overbelasting bij de politie, zorg, onderwijs, in de asielprocedures, etc.
Ze zijn allemaal gaan coachen.
Heel veel in bullshit baantjes die direct weer ophouden te bestaan zodra het economisch wat tegen gaat zitten. Is even wachten op de grote crash maar ik verwacht dat al die bezorgwinkels bijvoorbeeld ophouden te bestaan zodra mensen weer op de kleintjes gaan letten en de vele bezorgers die voor die winkels werken zullen dan weer echt werk moeten gaan doen.
@Gregovic | 16-08-22 | 13:33: Voor bedrijven van enige omvang is er inderdaad wel een mooie uitdaging om die bullshit-baantjes eens tegen het licht te houden. Helaas zijn dit toch vaak types die eigenlijk niets kunnen, maar er is vast binnen het bedrijf wel iets te vinden waar ze wel zinvol werk kunnen verrichten. Vooral ook binnen het ambtenarenapparaat valt hier flink winst te maken.
Thuis met "long covid".
Een hoop mensen hebben ontdet dat je met minder salaris prima rond kunt komen en dat met een paar mensen samen zijn net zo leuk i als naar een dure kroeg.Dus part time werken en cocconen, net zoals in de jaren tachtig
Of is het de oversterfte
@miko | 16-08-22 | 13:52: Cocooning,..
Leuk meisje.
Bakkerij Strik is ook Schandelijk Duur. Zeg maar €3.50 voor een appelflap.
Niet op haar mondje gevallen. Ze ging flink te keer tegen die ouwe taart die niet in staat bleek om haar halfje wit te pinnen.
Meer omzet maar minder marge
Salaris omhoog wordt doorberekend naar de consument. Schiet je werkelijk niets mee op. En waar moeten we dan aan denken,Kaag? Weer een paar procentjes omhoog? Wat zal neer komen op 20 euro per maand. Of wilt Kaag met een paar honderd Euro netto per maand omhoog? Wat natuurlijk weer lekker oplevert voor de staatskas. ( zo kunnen ze wel lekker de banencarroussel draaiende houden). Stelletje zelfverrijkers in den Haag!
U snapt het. Een gemiddeld gezin betaalt per maand 200 a 300 meer aan energie en pak hem beet 100 euro meer aan boodschappen en 60-80 euro extra aan benzine. En dan heb ik het niet eens over luxe dingen zoals vakanties, uit eten, terrasje etc. Dat betekent dat je er 350 - 450 euro per maand bij zou moeten krijgen om net zo te leven als verleden jaar. Ik ga straks maar eens ff voorleggen aan m'n werkgever of hij bereid is die bedragen op te hoesten, want het gaat me toch een partij geweldig hier.
Het zal de inflatie alleen maar verder doen toenemen. Wat de overheid kan en moet doen is de overheidsuitgaven beperken. Dus geen geld naar o.a. die onzinnige stikstof- en milieuplannen. Belasting op arbeid en energie verlagen. En zo zijn meer "knoppen" waar een overheid aan kan draaien.
Kaag roept dat er weinig knoppen zijn om aan te draaien?
Flikker toch dat hele klimaatplan de deur uit gvd!!
Geen EU bijdrage meer betalen, scheelt ook een hoop geld..
Asielknop terugdraaien
@Kartelmaster2000 | 16-08-22 | 13:19: daarom ook uit de EU, de euro en grenzen dicht. Gulden terug en alle illegalen naar Brussel schoppen. Kan zo wel even doorgaan, maar wat we hier nu aan het doen zijn is gewoon de economie verbranden.
@Kartelmaster2000 | 16-08-22 | 13:19: Geen asielzoekers meer binnen laten. Scheelt hoop geld en woonruimte.
@Jos Tiebent | 16-08-22 | 13:22: eens maar het kritisch herzien van het logge ambtenaren apparaat van de EU lijkt mij een win-win voor iedereen. D666 eurofielen roepen altijd voor meer samenwerking, daar doelen daarbij op een groei van het ambtenaren apparaat en niet zo zeer werkelijk efficientere uitvoering. Op lange termijn scheelt dat een hoop geld
@Waakvlam | 16-08-22 | 13:23: is ook goed voor het klimaat..
De fakkeldrager kan voorlopig niet meer vreedzaam demonstreren bij haar aan de deur, hij zit weer vast om onduidelijke redenen. Lijkt verdacht veel op de waxinehouder gooier, die werd ook elke keer vastgezet om onduidelijke redenen.
Wat een heks met haar knoppen.
@Wattman | 16-08-22 | 13:31:
Die fakkeldrager moet zich op laten nemen, wat een waus is dat zeg.
@miko | 16-08-22 | 13:49:
Nee Kaag is een prettig mens dat goed opkomt voor de arme bevolking. De jongen was dakloos dus had sowieso weinig te verliezen.
De groep mensen die niets te verliezen hebben zal heel snel groot worden, sociale onrusten en plunderingen voor het eind van dit jaar.
Maar Kaag kan niet aan de knoppen draaien..
Hogere lonen = hogere winkelprijzen = hogere inflatie.
Waarom zou een kundig kabinet daartoe oproepen?
Simpel. Hogere salarissen = hogere belastinginkomsten.
Daarom roept het kabinet op tot (hyper-) inflatie; omdat zij dan zelf ook meer geld kan binnenharken.
Wat het kabinet moet doen is de belastingen flink verlagen. Dan hebben burgers meer koopkracht; en bedrijven voldoende winst voor investeringen, prijsverlagingen en/of hogere lonen.
Ja, maar dan kan het kabinet de klimaat- en omvolkingsplannen niet bekostigen!!
Nederland, het kind dat speciaal wil zijn.
@Adriel | 16-08-22 | 13:20:
Nederland, bananenland.
Kabinet:
'Ik verwacht dat werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen'
Hahahaha.....
Het kabinet zou zelf haar verantwoordelijkheid moeten nemen. Allereerst elke minister met minder competenties dan een bord soep ontslaan; en daarna de overgebleven 2 ministers laten werken aan forse belastingverlagingen.
Steeds meer krijg je te horen dat 'We"het zelf maar moeten doen...
Inderdaad een lachertje....
@Dandruff | 16-08-22 | 13:20: Welke 2 hebt u op het oog?
@neonreclame | 16-08-22 | 13:22: We moeten ze zelf wegstemmen. Daar hebben ze dan wel weer gelijk in.
Dus energie heeft een hoge inelasticiteit en zorgt in de kostprijs van consumentenproducten voor een hogere marginale omzet.
Was het niet Sander die vertelde dat Action kut is en de bron van alle ellende..??
Onzin action koopt partijen op
En in de rest van de winkels komt ook bijna alles uit china,india,taiwan
De prijzen hoger en de salarissen hoger = de belastingopbrengsten hoger want BTW over hogere bedragen en meer IB want de tariefgroepen worden natuurlijk niet aangepast.
Het resultaat van jarenlang geld bijdrukken. De ecb zal de rentes echt drastisch moeten gaan verhogen. Die paar procentjes die werkgevers moeten geven zullen geen reet helpen.
Hahaha, ik lach me rot om dat artikel op de RTL66 site 'Ik verwacht dat werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen' leven ze in een sprookje? Werkgevers betalen niet eens thuiswerkvergoeding en de dure benzine ook niet, dat blijft vooralsnog 19 onbelast en 24 cent belast.
Thuiswerkvergoeding?
@Humsico | 16-08-22 | 13:16:
Ja, voor het gebruik van WC papier en kachelkosten.
Wat dacht kaag van significante inkomstenbelastingverlaging? Er zijn vast behoorlijk wat overheidsuitgaven/subsidies die omlaag/weg kunnen.
In het onderhavige financiële klimaat moet de regering tot haar spijt concluderen dat de burger kan fluiten naar belastingverlaging.
60 miljard minder naar klimaat. tientallen miljarden minder voor migratie en bijbehorende problematiek.
Wat denk je, en dan je achterban van activistische subsidieslurpers kwijtraken en dus ook je machtspositie? Nee, dat gaat niet gebeuren. KOZP heeft geld nodig om de protestbus te onderhouden voor sinterklaas 2022, urgenda heeft geld nodig zodat de vervelio’s een nieuw plantje kunnen redden en de trans activisten hebben centjes nodig voor nieuwe posters in de publieke ruimte waarin trans operaties worden gepromoot.
Hogere salarissen zodat u die spulletjes in de winkel wel kunt betalen. Natuurlijk wordt het hogere salaris van de winkelmevrouw en de jongens in de distributiecentra wel doorberekend in de winkelprijzen. Zodat u straks toch weer niet de spulletjes in de winkel kunt betalen.
En minder zorgtoeslag etc misschien?
Hogere salarissen zodat de staatskas er het beste uit komt.
eerst roven ze 58% van elke extra euro per uur om vervolgens nog een keer extra te profiteren via hogere BTW inkomsten als u die fooi weer uitgeeft aan nog weer hogere prijzen in de super.
Als alles duurder wordt, en alle inkomens stijgen, dan blijft alles hetzelfde. Dus waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? Dit is gewoon geld en tijd verbranden.
Dat is het hele leven toch?
Mooi! Tante Sig is aan het voorsorteren op hyperinflatie. Er moet meer (fiat) geld worden gegeven aan werknemers omdat alles duurder wordt, omdat er in de coronacrisis heel veel papier is bedrukt met eurotekens, terwijl de rest van de wereld op slot werd gezet. Mede daarom stijgen de prijzen (wordt je geld minder waard).
Tegelijk kraaien alle deugkippen (m/v) om co2 tax, meer ‘klimaat’ investeringen, hogere waterprijzen omdat we ‘de echte’ prijs voor onze consumptie moeten betalen. Maar deze ‘nieuwe’ leider, dit genie van economische zaken komt niet verder dan: een beroep doen op de werkgevers om de lonen te laten stijgen.
Dat zal ‘a race to the bottom’ worden om op een schaarse(r wordende) arbeidsmarkt mensen te vinden. Niet de overbevolking is een probleem, de bevolkingskrimp is een probleem.
Nou tante Sig, ik stel me vast in op een brood van €10.000,-.
We meoeten *per direct* die hele klimaatwaanzin overboord gooien. De migratie ook. Die twee dingetjes schelen al drie slokken op een borrel. We komen honderden miljarden tekort door die twee zaken alleen al. Vervolgens zeggen we tegen UKR: sorry maar helaas pindakaas. Alles ist vorbei, en stoppen we met die idiote sancties.
Dat begrijpt ze niet.'Milieu' kan een tijd op de back burner. Doelen worden niet gehaald en dat maakt ook niet uit. Maakt een hoopngeld vrij.
't Is toch gratis bij de voedselbank?
Meer omzet maar dan wel met dezelfde of kleinere winstmarge. Schiet niet echt op. Loonsverhoging door werkgevers worden ook weer in de consumentenprijzen doorberekend, dus al met al zal het de inflatie niet temperen.
Ben mijn uitgaven afgelopen 3 jaar even nagelopen. Werd ik niet vrolijk van.
Nee, als je ipv 4x per week ipv 2x per week naar de hoeren gaat - dat hakt er wel in ja.
@Ichneumonidae | 16-08-22 | 13:14: nu moet ik er naartoe ja. Voorheen kwamen ze voor hetzelfde geld thuis.
Binnenkort maar even een perron 0 zoeken hier in de buurt.
@Ichneumonidae | 16-08-22 | 13:14: zelfs daar is personeels te kort
Pas bordeel gesloten
Alleen de dames met rolattor bliven zitten
Gratis koffie en roddelen en beetje zakgeld
Dan moet het UWV mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering ook verhogen.
Nog een paar lockdowns en de bank verdeeld je salaris gelijk aan de belastingdienst en buurtsuper.
Belgie binnenvallen is geen slecht idee. Belgie zelf zal me niet zoveel schelen, Wallonie mag zich gewoon direct bij Frankrijk voegen, maar Brussel... Brussel moet tegen de vlakte. De EP gebouwen tegen de vlakte, en een groot schavot daar bouwen voor de mensen die in Brussel werken. Straatsburg komen we later wel op.
Binnenvallen? Waarmee? Hooivorken?
Misschien eerst even oefenen op Luxemburg ?
Lonen omhoog? Een of andere verkiezing in aantocht zeker....
Ik stond er niet bij stil hoeveel van ons eten uit Oekraïne kwam.
Aardappelen, kersen, aardbeien, WC papier.
Allemaal duurder door de oorlog in Oekraïne.
Vergeet niet water. Dat wordt ook duurder. Ligt ook aan de Oekraine. Want... want... naja het ligt aan de Oekraine. Punt.
Hypotheekrente komt ook uit de Ukraine.
Dat is raar... ik lees hier altijd dat onze boer een voor ons eten zorgen. Als er geen boer meer in Nederland is zouden we verhongeren.... Blijkt dus helemaal niet waar te zijn.
Wat moet de wereld zonder Oekraïens water, ook al duurder...
Zelfs de Hollandse Nieuwe is "iets duurder" mede door de gestegen kosten van het plastic-emmertje (en uiteraard de brandstof), maar het emmertje vond ik nog wel het opmerkelijkst.
Als een bedrijf ervoor kiest om op de bedrijfskleding ter hoogte van de tieten een tekst te zetten, dan kan mij nooit worden verweten dat ik dat probeer te lezen.
Hahaha..!!
Dat hebben ze goed bekeken inderdaad..!!
In welke markt is er nog échte concurrentie? Vrijwel nergens meer.
Leuk hoor omzet, maar ben eerder benieuwd naar de (bruto)marge of het resultaat onder aan de streep...
Lees eens een krant. Winsten stijgen vrijwel in elke sector.
@janjoker | 16-08-22 | 13:08: dat de winst van Shell WERELDWIJD stijgt en dat de supermarkten preventief hun prijzen omhoog gooien zegt niets over de winstmarges in de horeca. Veel ondernemers in de horeca hebben overigens afgelopen 2 jaar ook hun eigen potjes opgemaakt. Misschien heb jij meer info over horeca sector?
@Kartelmaster2000 | 16-08-22 | 13:24:
Weet je de betekenis van vrijwel?
@miko | 16-08-22 | 13:38: als "enkel" de leveranciers en de supermarkten winst maken en de detailhandel en de horeca per saldo lager uitkomt is vrijwel niet echt van toepassing. Afgelopen tijden is er een inhaalslag van evenementen en festivals (en dagjes uit), waardoor per saldo er gewoonweg ook minder geld p.p. over is voor de detailhandel.
Je moet hosselen ouwe..!! Hosselen....
www.youtube.com/watch?v=fFC0xVVyt0I&a...
*Openen op eigen risico..!!*
Zeg kennen jullie de hosselman, hij woont in Scheveningen ?
@Asteroid-B612 | 16-08-22 | 13:34:
Daar zal vast wel een hosselman rond lopen...
Het kabinet geeft ook gelijk aan dat bij deze historische slechte cijfers niet teveel van de overheid verwacht kan worden.
Het gaat dus een lange hete winter worden...
Foutje.
Kabinet wil ook hogere salarissen.
Ghehe. Voor zichzelf zeker.
Nee, salaris is een ander woord voor fooitje. Wat de Kabinetsleden ontvangen heet een honorarium. Dat is al zo hoog, hoger kán bijna niet meer. Geen zorgen dus.
@Nivelleermarionet | 16-08-22 | 13:10: Burp!
Hogere salarissen betekent meer belastinginkomsten voor de overheid en minder uitgaven aan toeslagen e.d.
De loonslaaf zelf gaat er door de idiote belastingdruk op arbeid nauwelijks op vooruit.
Maar winkeliers betalen ook meer voor het zelfde product, alleen de belastingdienst is blij met dit nieuws
Kunnen we niet ergens nog meer belasting opgooien?
Was "luxe-belasting" op water al genoemd?
Belasting op kaas ?
Kijk nou uit Kaas, strax gaan ze reaguurdersbelasting heffen en da ben jij duur uit.
Belasting op veiliglandieërs?
Boete betalen voor meer dan 3 kinderen.
Mmm, een soort van solidariteit belasting misschien?
Zeg maar dat de middeninkomens een tot 10% extra inkomsten belasting gaan betalen over het salaris van € 35.472 tot € 69.398, dan noemen we het vanwege de herkenbaarheid wederom de Tiende Penning?!
Komt er aan in de vorm van watertax.
REAGEER OOK