Ook al racisme: taaleisen voor HBO-docent
Nee dit gaat prima hoor
Het College voor de Rechten van de Mens heeft geoordeeld dat de Haagse Hogeschool (HH, red.) twee docenten indirect heeft gediscrimineerd op grond van ras, omdat in een vacature werd gevraagd om uitstekende beheersing van de Nederlandse taal. U leest daar alle mitsen en maren van de zaak (zo zijn de gegeven lessen in het Engels), maar het komt er dus op neer dat het volgens het college indirect racistisch is om aan docenten in Nederland te vragen om Nederlands te spreken. Dat de docenten in kwestie helemaal niet op de functie hadden gesolliciteerd deed er niet toe, dat de hogeschool zelfs aanbood om de kandidaten te helpen met het verbeteren van hun Nederlands mocht ook niet baten. Gekste stukje 'jurisprudentie' (het blijft een fopcollege): "Het stellen van een taaleis leidt niet tot direct onderscheid, omdat taal en ras niet onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden, maar wel tot indirect onderscheid. Personen van niet-Nederlandse afkomst worden hierdoor in vergelijking met andere personen bijzonder getroffen. Zij kunnen immers vaker dan personen van Nederlandse afkomst niet voldoen aan de eis van een goede beheersing van de Nederlandse taal." Aha. In Nederland spreken we geen Nederlands. Helder.
???
Reaguursels
InloggenHet is inderdaad racism maar dan wel racism of low expectations.
Gelukkig geeft dat College voor de Rechten van de Mens alleen maar adviezen. En die kun je weer in dank aanvaarden en verder gewoon negeren.
Het wordt telkens lastiger om adviezen in dank te aanvaarden. Van een advies verwacht je dat je er iets mee kunt. Als onze kinderen nog maar 1 lidwoord wordt aangeleerd dan zie ik dat als een verarming. De woke regeert in NL.
Everything woke turns to shit
Vloeiend Arabisch is zeker wel een pré...
Misschien kunnen we dan wel ook de eis laten vallen dat een piloot van een vliegtuig een vliegbrevet heeft want zonder deze eis kunnen mensen die geen kans hebben gehad om een brevet te halen toch een vliegtuig besturen.
Ken er eentje welke z’n uiterste best doet zijn vliegbrevet te halen, prima kerel overigens, maar totaal niet stressbestendig. Vind dit dus discriminatie t.o.v. mensen welke wel stressbestendig zijn, die krijgen kennelijk een voorkeurs behandeling.
@Unsinkable-Sam | 20-07-22 | 23:31:
Het is wel fijn als een piloot stressbestendig is. Bijvoorbeeld ingeval van een noodlanding. Een piloot zit dertig jaar voor lul op die gevleugelde bus, maar die ene keer dat-ie nodig is moet hij er wel echt staan.
Wordt het niet eens tijd om gewoon overnieuw te beginnen met Nederland?
Opnieuw. Over doen of opnieuw.
Dit is sowieso een hogeschool waar ze nu ook geen normaal Nederlands kunnen schrijven.
"Het stellen van een taaleis leidt niet tot direct onderscheid, omdat taal en ras niet onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden, maar wel tot indirect onderscheid."
A) Er hoort 'leidt' achteraan
B) Twee onderscheid leiden gebruiken in één zin is een stijlfout, dat hoor je ook mee te krijgen.
Niet naartoe gaan. Slechte school.
*Twee keer
Dus volgens jou zou de zin moeten zijn:
"Het stellen van een taaleis leidt niet tot direct onderscheid, omdat taal en ras niet onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden, maar wel tot indirect leidt."
Nee hoor, deze zin is prima opgebouwd. Misschien moet u nog even lezen over hoofd- en bijzinnen, met in het bijzonder over de relatie tussen die twee.
Zin is correct
@docks | 20-07-22 | 22:49: @ mean dean: je was mij voor.
Neen.
Elitaire L de B.
Waarom, ik bedoel schrijven is een vorm van expressie als je mensen daarop af gaat wijzen creeer je een oneerlijke situatie tegenover niet afgewezenen in feite.
Dat moeten we toch niet willen?
Iemand hierboven heeft ‘n stelling: ‘schriftelijke expressie staat in directe relatie tot zindelijk reageren (moraal aldus)’. Waar ligt deze connectie dan? Stel, je hebt iemand met een hoog-, en iemand met een getroebleerd moraal, deze kun je dus herkennen aan taaltoepassing? Interessante these. Nu weet ik hoe ik mensen kan indelen in ieder geval, was al zolang zoekende.
Ik neem aan dat u zinnelijk reageren bedoelt. Of bent u bedplasser?
In Den Haag is er überhaupt niemand met uitstekende beheersing van de Nederlandse taal volgens mij.
Al deze anti-meritocratische nietsnutten moeten geen platform krijgen. Weg ermee.De samenleving gedijt zonder jullie. Blok aan het been.
Gewoon je kinderen niet naar dit soort "scholen" sturen, als de docenten geen fatsoenlijk Nederlands spreken.
Ik spreek Rotterdams. Is ook niet echt Nederlands.
Kan ik me nog voegen in DE zaak?
Ja, klopt. Je bnt Nederlander met een Nederlands paspoort of hier geboren bnt. Tja dat mensen uit de derde vierde vijfde generatie Nederlanders nog steeds geen Nederlands spreken is gewoon discriminatie waardig.
Wat een krankzinnige toestand..
Dit is toch idioterie van de bovenste plank? Wat mankeert de mensen die zitting hebben in dit college?
Zijn ze zo losgeraakt van de werkelijkheid en realiteit? Het komt er dus op neer dat je moet accepteren dat je kinderen les krijgen van figuren die niet in staat zijn fatsoenlijk Nederlands te spreken en/of te schrijven. Maar ze verwachten wel een volledig salaris. Ik wil niet dat mijn kinderen van dit soort figuren onderwijs krijgen. Vandaar dat de kwaliteit van het onderwijs zo achteruit holt.
Het komt er langzamerhand steeds meer op neer dat alles en iedereen die hier naar toe wil komen om een graantje mee te pikken van de verzorgingsstaat, waar ze niet of nauwelijks aan hebben bijgedragen, moet worden geaccepteerd. Aanpassen hoeven ze niet want: discriminatie. We moeten als Nederland eens een aantal verdragen goed tegen het licht houden en desnoods opzeggen. Het begint steeds meer op terreur en een totalitaire staat te lijken waarin clubjes met (woke) idioten bepalen wat er moet gebeuren.
Ik vind het getuigen van decadentie dat er dit soort verknipte clubjes zijn die zich met dit soort zaken bezig kunnen houden.
Schaf al die gesubsidieerde clubjes af. Ze creeëren hun eigen werk en vallen daar de gewone mensen mee lastig.
Je maakt je kwaad om een uitspraak die je kennelijk niet begrijpt. Zie mijn uitleg hieronder.
@Japannert | 20-07-22 | 20:40: Ja hoor ik snap 'm wel maar het enige dat de uitspraak laat zien is dat door een beperkte groep de globalisering wordt aanbeden waarbij de rest die daar niet op zit te wachten gewoon ter zijde wordt geschoven.
Dit soort colleges krijgt te veel macht en bestaat vooral uit mensen die het product zijn van de globalisering.
@JP1973 | 20-07-22 | 20:46: Dit heeft toch niet met het aanbidden van globalisering te maken? De rechter kijkt naar deze specifieke zaak en de specifieke omstandigheden. De realiteit is dat het Engelstalige opleiding is waar al mensen werken die geen Nederlands spreken.
Daar kan je verder van alles van vinden, maar daar gaat de rechter in deze uitspraak niet over, die moet zich beperken tot de feiten van de zaak en dat is precies wat hij doet.
@Japannert | 20-07-22 | 20:53: sinds wanneer heeft het College Rechten vd Mens rechters?
Dat is toch een commissie met overwegend prudente activisten?
Uitspraken zijn ook niet bindend, het is eerder een soort van adviescollege.
Welke rechter??
@Japannert | 20-07-22 | 20:53:
Er zit geen enkele rechter in dat wereldvreemde college Japannert, blijkbaar ben jij degene die er niet veel van begrijpt.
Er zijn genoeg Nederlanders die ik ook niet begrijp.
Is echt helemaal niets mis met deze uitspraak. Het is een Engelstalige opleiding, met al internationale docenten, de lessen zijn in het Engels, de interne communicatie is in het Engels. Dat kan je erg vinden of niet, maar dat is een andere kwestie en daar gaat deze zaak en de rechter niet over.
Door een interne vacature, die mogelijkheid biedt voor een hogere inschaling niet open te stellen voor al werkzame docenten die geen Nederlands spreken terwijl Nederlands niet nodig is om de functie te vervullen, discrimineer je tussen de Nederlandssprekende en niet-Nederlandse sprekende werknemers.
Rechter had echt geen andere uitspraak kunnen doen dan dit. Klinkklaar.
Onzin. In Nederland hoort een docent fatsoenlijk Nederlands te kunnen spreken. Eigenlijk horen ook alle lessen in het Nederlands te worden gegeven maar dat station is jaren geleden al gepasseerd. Dat in dit geval de docenten ook vloeiend Engels moeten kunnen spreken lijkt me ook een vereiste. Naast het Nederlands...
@JP1973 | 20-07-22 | 20:42: Dat kan je vinden, maar dat is een andere kwestie.
De rechter moet oordelen op grond van de realiteit van deze zaak, en dat is dat de Haagse Hogeschool een Engelstalige opleiding heeft, waar Engelstalige docenten werken, en waar Nederlands op geen enkele manier noodzakelijk is om die taak uit te voeren. In het licht van die omstandigheden kan de rechter onmogelijk een andere uitspraak doen dan deze
Of Hogescholen en Universiteiten eens moeten dimmen met Engelstalige opleidingen is een noodzakelijke politieke en maatschappelijke discussie, maar niet relevant voor de rechter in deze zaak.
@Japannert | 20-07-22 | 20:59: In Nederland op een Nederlands opleidingsinstituut is het beheersen van de Nederlandse taal wel degelijk een noodzaak. Het ontkennen daarvan is dus typerend voor degenen die voorstander zijn van globalisering.
@Japannert | 20-07-22 | 20:59:
By the way...
We hebben het hier helemaal niet over een rechter maar over een adviesorgaan dat ook in het verleden al blijk heeft gegeven van een linkse signatuur i.p.v.. een neutrale houding en een voorkeur voor globalisering.
Maar goed het goede nieuws is dus dat zodra er om een uitstekende beheersing van een taal gevraagd wordt, dit nu per definitie discriminatie is. Dus zodra een harde eis 'uitstekende beheersing van het Engels is', dan kunt u voortaan zeggen: "Versta ik niet, dat is dus indirecte discriminatie. Lees maar, het college rechten van de mens zegt het ook".
Nee dus. De vraag is of de taalbeheersing noodzakelijk is voor de functie.
Het college van de rechten van de mens kan dus bij het rijtje van amnesty internationaal en de nobel prijs.
Weten we dat ook weer.
Ze staan en stonden in een veel extremere hoek. Die lui sporen oprecht niet. Heeft ook weinig met recht te maken.
Ik heb vroeger bij een internationale nederlandse bank gewerkt. Die openende een kantoor in Zwitserland. Daarna werden er vacatures gecreeerd. Voor deze vacatures moesten de Zwitsers eerst aangenomen worden. Om ze af te laten vallen werd als eis opgenomen dat ze Nederlands moesten spreken in verband met communicatie met het hoofdkantoor in Nederland. Daarna gingen er een aantal mensen emigreren naar Zwitserland want zij voldeden perfect aan de vacature.
Blijkbaar doen vaardigheden er niet meer toe; zie je ook met het glazenplafond bij vrouwen: quota is belangrijker dan dat je ook werkelijk over vaardigheden beschikt.
Vroeger op de universiteit toch les gehad van Graham Stuart, een hoogleraar Algemene taalwetenschap die beter Engels dan Nederlands sprak, een Spaanse docent die niet echt een goede taalbeheersing van het Nederlands had, een Française, wier beheersing van het Nederlands niet overhield. HBO is toch echt een opleiding die kakkers van VMBO-niveau aan een goedbetaalde bullshitbaan moet helpen. In het geval van deze docenten kan de goede beheersing van het Nederlands een noodzakelijke competentie zijn. Maar mijn eigen ervaring leert dat het niet altijd noodzakelijk is, sterker nog: voornoemde docenten waren van een zeer hoog niveau.
Straks gaan ze ook nog eisen dat iemand die wiskunde moet gaan doceren enigsinds kan rekenen. Het moet niet gekker worden hoor.
Enigzins kunnen schrijven is echt voldoende.
Middagje park Valkenberg Breda met boek.
Zie ik vanalles voorbij lopen, grote groep Indiërs zelfs. En tja, NHTV dus studentenstad, veel Oostblokkiëers want werk. Syriërs, Afrikanen, en een in haar hoofd verdwaalde Britse die met haar tentje tussen de bosjes en het KMA kadettenhok schuilt. (Op de vaste enkele rotte appels na gaat daar overigens nooit iets mis mee, dit is geen Den Haag of Rotterdam.)
Nederlands is in de steden al grotendeels in de minderheid. Da's gewoon een feit. En het zal allemaal wel. Mijn jeugd is al lang geleden door asfalt en een vinexwijk verdreven, vrienden van vroeger door opleiding, werk en gezin afgedreven, en nieuwe maken kan altijd,
Emigreren begint steeds aantrekkelijker te worden.
Nu nog de vraag: welk land.
Het Goede Doel heeft daar een nummer aan gewijd. Spoiler alert : het werd België
Chemie.
Nooit veel van gesnapt, maar ik wil docent scheikunde worden.
En wee iedere schools gebeente als ze me niet aannemen!
Stelletje racisten!
Baas in eigen land is maar een ouderwets concept in deze tijden.
Meteen opdoeken dat College. En stoppen met Engelstalig onderwijs..
Ah, de stierenstront met woordjes carrousel draait weer volop. Het is eenvoudig: wie een A-bom produceert, misbruikt zijn technische kennis, en wie doelbewust basale kwalificaties torpedeert, misbruikt zijn intellect. Jongens, kijk achter de spiegel van woorden en zoek de intenties. De intenties zijn dit keer: wij zoeken enkel lager gekwalificeerd personeel, anders: discriminatie (jij bent af).
Overigens is taal het hart van een streek of land, vandaar.
Ik dacht dat ze allen bij politie als eis een laag IQ hadden.
@Patatter | 20-07-22 | 19:16:
‘allen’? Open doel. Ik laat de bal liggen.
De politie is mijn vriend, kreeg onlangs nog een mooie felgele sleutelhanger.
@Unsinkable-Sam | 20-07-22 | 19:22:
ik kreeg een bon.
En nu?
Nee dit keer niet, het is of ’n prent of een sleutelhanger.
De volgende keer wil ik ’n sticker.
Als je weet hoe belabberd het Nederlands soms is van de tweede en de derde generatie import Nederlanders, vraag ik me af wie hier de racist is.
Zo’n fopcommissie die zegt: ‘ze kunnen niet beter, dus je mag geen onderscheid maken door goed Nederlands te eisen’ of de HBO die hier eisen stelt aan goed onderwijs.
Helaas ook van autochtone Nederlanders.
Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal is ook zo uit het jaar fossiel. Ik stel voor dat we met zijn alle Fins gaan leren, de inclusievere taal van de toekomst.
Het Arabisch in Marokko is een import taal, het Berbers en de Berbers worden er plat gediscrimineerd, maar begin daar beter geen discussie over met een Marokkaan.
Kan Ronaldo eens gaan uitzoeken wanneer en hoe je een noot van de redactie toepast?
speld.nl/2016/08/02/lezer-red-irritee...
De eerste beste keer dat die twee drammers in de echte wereld terecht komen gaan ze alsnog op hun snufferd. En dat is dan natuurlijk ook weer discriminatie.
Was ras trouwens met taalbeheersing te maken heeft ? Is die aanname op zich al niet racistisch ?
Ik lees die eerst vier zinnen nog eens en daar wordt toch echt gezegd dat sommige rassen blijkbaar te dom zijn om Nederlands goed te beheersen.
Dit is de echte wereld, en ze zijn aan de winnende hand.
De regels wat versoepelen om het
hartstikke hoogopgeleid-kartel te breken.
Bij een vorige werkgever was het niet toegestaan dat allochtone collegea onderling in "de eigen taal" spreken.
Onlangs vertelde een ex-collega die er nog werkt, dat hij een groepje had aangesproken dat hij het niet prettig vond dat ze geen Nederlands spraken waar hij bij zat.
Hij kon later bij de leiding komen waar hem werd verteld dat hij bij een inclusieve organisatie werkt waar iedereen zichzelf mag zijn en dat discriminatie niet wordt getolereerd.
Onbegrijpelijk. Ik zoomde net overigens even in op een foto van de 'vluchteling buitenslapers'. Allemaal net iets te dikke mannen met een niet westers uiterlijk. De samenleving wordt er niet prettiger op... Mijn vader en oom zijn ook niet-westerse allochtonen en zeggen al jaren dat Nederland naief is en zijn eigen goede samenleving verkwanselt.
@letopuwzaak | 20-07-22 | 19:04: Een van mijn beste vrienden is een Marokkaan, niet in Nederland geboren. Hij denkt er exact zo over en ergert zich eraan dat veel Nederlanders zo naïef zijn en blijven. Daarom was hij ook fan van Pim Fortuyn om wie hij kon schaterlachen als die weer eens zei waar het op stond.
@Roos | 20-07-22 | 19:12:
Leuk om dat te horen. Als hij iets zegt kijken mensen wel op en nemen ze het wellicht ook aan? Denk ook aan Afshin Ellian etc.
Mijn vader en oom hebben ook vaak gestemd op partijen die uitgesproken kritisch zijn op immigratie. Omdat ze weten hoe het in het land van herkomst kan zijn en wat de culturele eigenschappen zijn van bepaalde groepen. Ik weet van mijn vader dat hij ook Pim Fortuyn heeft gestemd, hij vond de partijpunten een mooie mix van kritisch zijn, linkse en rechtse waarden. Ik was toen nog uitgesproken links, maar heb Pim nooit op iets kunnen betrappen waar ik me niet goed bij voelde. Integendeel.
@Roos | 20-07-22 | 19:12: Leestip: Land der naïeve dwazen is een in 1990 gepubliceerd boekje, geschreven onder het pseudoniem Mohamed Rasoel.
@martn | 20-07-22 | 19:51: ik meen me te herinneren dat hier opschudding over is geweest? Dank je voor de tip, ik ga me er eens in verdiepen;-)
Als je de Haagse Hogeschool inloopt waan je je in een moskee maar kennelijk is het voor die klaagfiguren nog niet genoeg.
Hier komt zelfs De Speld niet meer overheen
Ik zou als Nederlandse docent erg op m'n hoede zijn voor de twee klagers. Als ze al de racismekaart trekken voor iets als dit....
Weer een mega facepalm. Het college voor de rechten van de mens zegt dat niet-inheemse Nederlanders dommer zijn. Die beheerseb de Nederlandse taal immers minder vaak, Engels dan kennelijk weer wel. Dat kan men dan wel leren, maar Nederlands kan men niet uitstekend leren beheersen. Nederlanders kunnen dat wel vaker: én Engels (vreemde taal...) en Nederlands uitstekend beheersen.
Hoe komt het toch dat de geletterdheid steeds verder achteruit gaat in Nederland? Omdat afkomst belangrijker is dan competentie. Dat is vaker geprobeerd, allerlei kwaliteiten aan afkomst toe te dichten. Hoe je het ook aanvliegt, onder de streep is de uitkomst hetzelfde.
Onderscheid maken op ras, afkomst en geslacht (ik bedoel natuurlijk ""gender"", sorry!!) om aan diversiteitquota te voldoen mag hopenlijk nog wel van dit fop-College?!
Nu al zin aan nieuwe werk in Azië. Ik spreek Engels en de studenten die ik iets moet aanleren gelukkig ook. Maar hé: racies. Daarom ga ik voortaan mijn colleges in het Nederlands houden in Azië. NIE HOUWitser.
Dit is de druppel. Ontmantel Nederland maar en vanaf de grond opnieuw opbouwen. Misschien ergens op een warm eiland.
Maar eh... hoeveel divisies heeft dit College?
Ik zou me als HH hier niks van aantrekken.
Ongelukkige initialen inderdaad.
Dus, ik kan rechter worden zonder een goede kennis van de wet? Wat schuift dat en waar meld ik me aan. Beetje straffen, beetje met zo een hamer slaan. Commando onder de toga.
Uw voordeel is dat de studie strafrecht de zwakste universitaire studie is naast de aangeboden fopstudies.
"Het stellen van een medisch diploma als arts leidt niet tot direct onderscheid, omdat diploma en ras niet onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden, maar wel tot indirect onderscheid. Personen zonder dit diploma worden hierdoor in vergelijking met andere personen bijzonder getroffen. Zij zonder een bul kunnen immers vaker dan personen die wel een artsenbul hebben, direct gediscrimineerd worden"
Ja, precies. We moeten echt vaart maken om normen naar beneden bij te stellen om alles en iedereen maar aan boord te houden. Zoiets als 'samen, voor elkaar, voor de ander'. Zoiets als iedereen gelijkscharen met een medisch noodgeval of gelijkscharen met een risicogroep en dan hetzelfde beleid erop loslaten. Op die manier stigmatiseer je niet en ben je solidair aan een minderheid.
Oh, wacht...waar heb ik dit eerder gezien?
@Apoptose | 20-07-22 | 19:16: NL is van de softe aanpak; aaien en hopen dat mensen niet boos worden... wat mij betreft de harde hand, diegenen die gemotiveerd zijn komen er toch wel.
De Nederlandse taal niet zeker vervangen worden door een mengelmoes van Arabisch, Frans en Engels, dat laatste omdat de States toch nog machtig zijn. Anders ook liever niet. Dat is de wens van de mensenrechtenorganisaties. Immers, slavernij mag wel zolang het maar namens de profeet is.
Maar mutatis mutandis kun je dus als autochtone Nederlander een zaak aanspannen als er in een vacature voor universitair docent gevraagd wordt om een goede beheersing van het Engels.
Nee, want de betreffende opleiding in deze zaak is volledig Engelstalig. Beheersing van het Engels is dus noodzakelijk om de functie te vervullen. Beheersing van het Nederlands in casu niet.
Hoe zou Het College voor de Rechten van de Mens zelf vinden dat het gaat?
Die beoordelen alles van loonstrookje tot loonstrookje.
Er is in veertig jaar tijd niets veranderd. Toen ik een lerarenopleiding deed, maakte ik een werkstuk over het beleid dat scholen hadden voor het weigeren van homoseksuele docenten. Zij deden dat heel geniepig en effectief door in de vacatures de voorwaarde te verwerken dat de sollicitanten de grondslag van de school moesten kunnen onderschrijven. Dit was toentertijd een standaard voorwaarde in iedere vacature van een katholieke en protestante school, en het zou me niet verbazen als dat nog steeds zo is (het is immers nog steeds toegestaan). Deze ontdekking deed mij in ieder geval besluiten de opleiding niet af te maken. Homoseksuele docent leek mij geen kansrijke carrière meer.
Door alle “medelanders” op een school is homoseksuele leraar zijn geen pretje, heb ik uit de eerste hand vernomen.
Het schoolbestuur kiest natuurlijk de kant van het kind ende ouders.
Uiteraard zul je branden in de hel, volgens de religie van de vrede, en de volgers van Christus uiteraard ook, al zitten er daar meer gematigden tussen.
@Analia von Solmsch | 20-07-22 | 18:48: mijn advies voor een homoseksuele leraar: kies een school met maar 1 verdieping. Dan heb je een grotere overlevingskans als je door 'jongeren' of schoolbestuur van het dak wordt geworpen.
Persoonlijk zou ik ieder opleidingsinstituut die niet de best mogelijke opleiding voor mijn kinderen nastreeft heel hard voorbij hollen...
Dan zou ik alvast maar een heel stelletje hardloopschoenen gaan kopen voor dat ze uit verkocht zijn.
'Dat'. Het-woorden = 'dat. Dus 'het instituut DAT woke is' en 'de taal DIE verloedert".
@WernerT | 20-07-22 | 19:02: Die meisje
"Mensenrechten" gebruiken als argument om de taal van de oorspronkelijke bevolking te onderdrukken. Kan het nog cynischer?
Zag vandaag een handhaver iemand ergens op attenderen, hij begon met "Hey broer, .....", inclusief riffijns bontkraagjes accent.
Over normvervaging gesproken.
Hij had "hey mens" moeten zeggen. Iemands gender presumeren kan kwetsend zijn.
Bel een willekeurige helpdesk en hoor het nieuwe Nederlands(-zzz). Ik hang ze meteen op. Figuurlijk.
oordelen.mensenrechten.nl/oordeel/202...
"De docenten stellen dat de Haagse Hogeschool hen heeft gediscrimineerd op grond van ras door in de vacature voor hogeschooldocent te vragen naar een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal. "
---
Dus, als u bijvoorbeeld Duits leert, bent u ineens Duitser?
Bok op met je college
Doe mij maar één nazi met sambal bij.
Er is een onderscheid tussen afkomst en skills.
Juist. Afkomst telt, skills tellen niet (meer).
Het volgende bestuur van de Haagse Hogeschool:
"En den deej strew us out of de bilding biekos deej didnt neet us enniemoor. We nèvur had det in de holes det dis was gooing toe happun."
Wacht maar tot er in het profiel staat douchen max 3 x per week, volgens de EU norm.
Mijn vrouw doceert in de bovenbouw HAVO, VWO en nog een bollebozenklasje. Als je de Nederlandse taal niet beheerst in woord en geschrift, wordt je gewoon door die koters afgemaakt en keihard uitgelachen.
Waar het mis gaat is de opleiding van de docenten. Spel- en schrijffouten worden veelal niet meer veroordeeld, omdat anders teveel studenten hun studie niet halen. Normvervaging dus. Dat een school dit dan niet meer zou mogen vragen in een sollicitatie ligt in het verlengde daarvan.
Waarde hobbyboer, die vervaging is op meer plaatsen gaande.
Waan u eens op straat, de grote weg of in het centrum van een stad.
We dwalen met recht af, niet wetende waar naar toe.
Vooral met de d en dt hebben ze vaak problemen tegenwoordig.
Had net een allochtoon v/d Vriendenloterij aan de lijn, halfbakken NL, vroeg zich af waarom ik jaren geleden lid was geworden en ook al weer jaren geleden had opgezegd.
Dus stelde ik dat vraag ik mij ook af waarom in godesnaam heb ik dat gedaan, geen idee, dan zijn we dus met zijn tweeën die met een raadsel zitten.
Compleet in de war die arme knul, netjes gebleven en aan gegeven dat zijn W.gever een zorgplicht heeft en niet mensen die het NL niet machtig zijn aan het werk moet zetten komen psychische problemen van terwijl we toch al een GGZ probleem hebben. Hem veel succes gewenst uiteraard.
@J.Cash | 20-07-22 | 18:05: Er komt een tijd dat alles geschreven wordt, zoals men het uitspreekt.
@J.Cash | 20-07-22 | 18:05: Heb ik zelf ook pas een paar jaar door, hulpmiddel vervoeging van lopen en het Kofschip.
@Uw Verzekeringsadvis | 20-07-22 | 18:05: Oeps, u bent stellig.
#Johnnie. Haha lachuh
@Uw Verzekeringsadvis | 20-07-22 | 18:06:
Ik richtte me specifiek tot de hobbyboer.
Hopelijk ziet hij het.
Ze is van harte om eens bij ons te komen kijken; een VMBO met een regio-functie in de Randstad... Ofwel, wij krijgen de kinders die voor de school kiezen 'want is in buurt, is makkelijk lopen'.
Uiteraard hebben ook wij een aantal moeilijk te vullen vacatures en de kandidaten zijn soms van een niveau dat op de lachspieren zal werken. Maar ze zou zich verbazen over één docent, wiens Nederlands dermate lastig te volgen is dat zelfs de marokkaanse leerlingen hem vragen het dan maar in het berbers of arabisch te doen...
@Uw Verzekeringsadvis | 20-07-22 | 18:05:
Ja leuk zulke gesprekken.
Ik werd eens gebeld in de auto, met mijn vrouw naast me, door een hele vriendelijke meid met een Surinaams accent.
Ik had geen interesse in haar product maar begon te vragen naar goede tips om de roti te verbeteren.
Een lang verhaal kort. Het werd een prachtig grappig gesprek.
@J.Cash | 20-07-22 | 18:17: Best een beetje jammer dat ze niet meer mogen bellen zitten ook hele leuke bijdehandte gasten tussen.
@Zitvlak | 20-07-22 | 18:08: Het is echt zo, jaren op gevoel gedaan uiteindelijk een vriendin die NL lerares is heeft ff de puntjes op de I gezet.
@Zitvlak | 20-07-22 | 18:06: Ik verwacht eerder dat er op basis van taal een tweedeling komt: geletterden en de ongeletterden. In Kenya maakte ik het mee dat het volk Swahili sprak terwijl mensen met een universitaire opleiding Engels spraken.
@J.Cash | 20-07-22 | 18:09: O jeetje.
@Red shirt | 20-07-22 | 18:27: Wat een toeval, vandaag een Keniaanse/Ethiopische pakketbezorger aan de 1 van de tuindeuren.
Was niet goed op slot op 2 deuren een duidelijke foto en waarschuwing met de groeten van mijn Rhodesian Ridgeback en Engelse Stafford.
Toch er door heen gelopen met een pakket voor de buren.
Klere herrie, gast in paniek en janken, wat moet je daar mee. Dus 2 x vandaag mensen met wie ik niet kan communiceren.
@Uw Verzekeringsadvis | 20-07-22 | 18:37:
Kon hij nog rijden?
@J.Cash: Heb hem net op tijd gezien voor je gejorist werd. :)
“…wordt je gewoon…”. Vraag je vrouw even hoe het ook al weer zat.
@J.Cash | 20-07-22 | 18:40: Gelukkig wel, was zielig zo bang.
@piprecies | 20-07-22 | 18:54: Gaan we weer Kofschip, net geleerd, word ! En dat weten die maroc rakkers ook verdomde goed, toch.
@Red shirt: Denk eerder aan een tweedeling op basis van openbare scholen en privéscholen.
Dat zie je nu al gebeuren, er is meer aandacht voor het kind, de groep is meer homogeen, er worden meer vaardigheden bijgebracht en de ouders en leerlingen zijn gemiddeld genomen meer gemotiveerd en betrokken.
De leerling komt met meer kennis en kunde van school, waardoor die ook weer een stap voor heeft bij de studie ernaar.
Wat mij betreft geen goede ontwikkeling voor het onderwijs in het algemeen, maar wel heel begrijpelijk.
@Zoelense Hobbyboer | 20-07-22 | 19:02: erna.
@Uw Verzekeringsadvis | 20-07-22 | 18:59: Lul niet. Heeft niets met kofschip te maken. En maroc rakkers gebruiken niet “kofschip” maar “fokschaap”.
@EEnzame SchizofrEEN: Veel ligt aan beloning en waardering.
Je hebt nu bijvoorbeeld functieschalen LC en LD die je toe kan kennen aan een docent omdat die meer of beter presteert. Maar, dat zijn maar een beperkt aantal docenten op een scholengemeenschap.
Wanneer je die hebt, wordt die bijna nooit meer afgenomen, want moeilijk. Het gevolg is dat bijvoorbeeld een nieuwe docent die het heel goed doet, eerst moet wachten tot een oudje vertrekt voordat hij eventueel in aanmerking komt.
Daarnaast krijg je vaak maar een beperkt aantal vaste uren en wil je meer, dan zijn dat flexibele schil uren die na twee jaar weer afgenomen worden omdat je ze anders als vast moet krijgen.
Mijn vrouw bijvoorbeeld werkt 0,8 FTE. Ze doet het goed als docent en heeft voor school en haar vakgebied wat voorzitterschappen erbij. Wanneer er een klas is waar het compleet ontspoort, wordt zij gevraagd het mentorschap op te pakken om het spul in het gareel te krijgen, hetgeen ook altijd binnen korte tijd lukt.
De waardering voor boven het maaiveld uitsteken? Lovende woorden,bosjes bloemen, bedankbonnen en schouderklopjes.
Wat ze wil?
- Fulltime werken, dus 0,2fte erbij: kan niet.
- LD functie vanwege al het bestuurlijk werk wat ze erbij doet voor school: kan niet.
Ze gaat nu bestuurskunde studeren om zo toch een stap te maken binnen het onderwijs omdat ze daar van houdt. Maar genoeg goede docent stoppen ermee om voor veel meer geld een functie in het bedrijfsleven te vervullen.
'Indirect racisme.'
Doe nou niet.
Blijkbaar dringen behalve in de politiek ook bij het College van de Rechten van de Mens de alfa's binnen en vluchten de bèta's weg.
Mensen bij dat college: zoek vooral even op:
monty python holy grail witch scene
En als je kunt uitleggen wat er precies aan die manier van redeneren niet klopt, dan praten we verder over echt racisme.
Het "College Voor De Rechten Van De Mens" is niet meer dan een deftige actiegroep die graag een status suggereert die ze helemaal niet heeft.
Inderdaad, geen mandaat, dus onmiddellijk naast je neerleggen, iedereen heeft wel een mening.
Inderdaad een sneue en overbodige club. Gewoon negeren (klemtoon goed leggen svp).
We zoeken dringend vrachtwagenchauffeurs. Omdat we niet willen discrimineren is een brommer rijbewijs genoeg.
De aanslagen in Nice en op de Berlijnse kerstmarkt werden gepleegd met een vrachtwagen. Dus inderdaad willen we alleen maar kandidaten met een brommer rijbewijs. Met zo'n Henk Wijngaard kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Dat is dus niet wat de uitspraak zegt. Het juist andersom. De analogie zou zijn als je vrachtwagenchauffeurs zoekt maar naast een grootrijbewijs ook een zwemdiploma zwemdiploma vraagt. Je vraagt dus om iets wat niet nodig is om de functie uit te voeren.
Dus als ik om een gekleurde zwarte piet vraag,discrimineer ik de zwarte zwarte piet ?
Maar wat heb je eigenlijk nog aan goed Nederlands als dit land omgevolkt is? Heel goed dat ze kinderen voorbereiden op de maatschappij. Wolla drerrie
'Bovendien is bijna zestig procent van de opleidingen nog uitsluitend in het Engels te volgen, blijkt uit een rapport van Nuffic.'
Fijn, hoor. Al die buitenlanders die de huizenmarkt op slot gooien en op kosten van de NL'se belastingbetaler hier studeren.
Ach, het is eigenlijk wel een logische ontwikkeling. Eisen stellen aan "studenten" deden ze al lang niet meer dus dan heeft het ook weinig zin om nog wel eisen aan docenten te stellen.
Ik geef hem voor; wie identificeert zich vandaag als een Armeense leraar economie?
Dus Mehmet Pamuk , jij zal nooit docent kunnen worden!: je spreekt de taal immers perfect en beter dan autochtonen en daarmee kleineer je = discrimineer je zo'n beetje iedereen. Ga maar weer taalstuntelen .
Dus als men vraagt om een hoogopgeleide, afgestudeerde persoon, kan ik als mavomongool de baan opeisen?
Who the F€ck denk je wel niet dat jij bent op “functie-eisen” op tafel te leggen?
Ik ga die shit laten lukken, weet je.
I'm glad I don't have to go to school anymore, because I speak Dutch but no English.
Je stuurt je kind naar een keurige witte D'66 school in de hoop dat hij goed onderwijs krijgt van docenten die beschikken over uitstekende communicatieve vaardigheden in zowel het Nederlands als het Engels. Tot je schrik blijkt zelfs deze keurige D'66 Haagse Hogeschool een racistische school volgens het College van de Rechten van de mens. Het racisme woekert voort in Nederland en heeft zelfs de keurige witte hogeschool voor D'66 studenten bereikt.
Hahaha, d’66ers hebben de lastige keuze tussen Cambridge en Oxford.
kap nou eens met zomaar youtube linkjes zonder beschrijving te plempen.
Totdat je komt voor een openhart operatie en de arts behalve niet vloeiend Nederlands spreek eigenlijk beter in de bouwvak past. Maar vanwege niet willen discrimineren toch maar aangenomen werd
Open uw hart voor zulke lieden.
"Hoezo open haard operatie? Jij eerder nog zeggen tegen mij beenamputatie!"
Dom en bekrompen.
En de liefhebbers ervan vreugdeloos en verbeten.
Nee, gaat hier niet over anti-racisme maar over racisme.
En het komt uit een maidenspeech.
Het lijkt of wel de extremen op elkaar beginnen te lijken.
Wat is hier aan de hand?
De gekken leiden en beoordelen/berechten de wereld. oprotten met dat idiote tuig.
Wat zijn dat toch voor een stront vervelende mensen die hiervoor naar de rechter stappen?
Als je even had geklikt op het linkje 'indirect heeft gediscrimineerd' had je de tekst 'De docenten stapten naar het College naar aanleiding van discriminatie een interne vacature.' kunnen lezen.
@HankHill | 20-07-22 | 17:52: Ja, ook gelezen... het zou gaan om .... en afkomstig uit ....(puntje puntje), waarom mogen wij die namen niet weten... omdat ze misschien met El..... enz beginnen, of afkomstig uit (nou ja, noem maar een stel landen op waarvan we het verwachten).
Al dat geheimzinnige gedoe.
@Keyboardspeler | 20-07-22 | 17:59: Inderdaad grappig dat juist nu de privacy kaart wordt getrokken.
@HankHill
En dat beantwoord mijn vraag?
Als de leden van het College zouden doodvallen is dat sneu voor de nabestaanden maar ik zou er geen traan om laten. Dat geldt eigenlijk voor de gehele politieke elite. Sneu voor de nabestaanden maar ik zou er geen traan om laten. Mogelijk is het een zegen voor Nederland.
Zo kijk ik naar meer instanties met de gedachte "Putin, waar blijf je nou?"
Gisteren bij Fons was er een gevluchte Afghaan op TV. Die sprak heel goed Nederlands. Onwaarschijnlijk vind ik dat. Ik denk dat hij bij de 10% van de mensen hoort die Nederlands als moedertaal hebben en die nog de Nederlandse taal goed beheersen. Dus zo’n taaleis is tegenwoordig ook absurd. Maar het blijft tenenkrommend dat we zo zijn afgegleden in het onderwijs waar het belangrijker is om met een lastig agressief kind om te kunnen gaan dan het iets te leren.
"Ies iedereen klaar voor de tentamtams aankomende week? Hebben jullie de stof uit de leerboel goed geïnstrueerd? Als er dan verder geen vraagstellingen meer zijn, wens ik joelie allen vele malen succes. Coy boy toy, en zet hem uit!"
Ik moest lachen..;)
Mogen we van een rechter nog wel eisen dat die het Nederlands recht uitstekend beheerst, of is dat ook racistisch?
Overigens hadden ze in de USA wiskunde al racistisch verklaard, omdat zwarte kinderen daar minder goed in blijken te zijn. Proeven met het verlagen van de eisen voor zwarte leerlingen blijken tot dusver geen succes.
Dat Aziaten daar beter in zijn dan blanken was zeker geen racisme?
Tja 1 plus 1 geeft 8 (kinderen).dus moeilijk.
@small_town_dude | 20-07-22 | 17:49:
Er wordt nog steeds niet geaccepteerd dat er verschil is in aanleg bij verschillende rassen.
Je gaat toch ook geen Chinees salsales laten geven? Of een blanke? Ja die zijn er wel die wannabe latinas, lachwekkend hoe ze bewegen.
Ja, dat van die wiskunde heb ik ook meegekregen. Toch zal daar de wal het schip keren denk ik. Als je het onderwijs in de wiskunde en de natuurwetenschappen opoffert aan deze ideologie kun je uiteindelijk niet mee in het ontwikkelen van nieuwe wapens en raak je achterop bij de andere mogendheden.
@Tashtego | 20-07-22 | 18:03: Tijdens de George Floyd protesten klonk de kreet : Defund STEM (Science, Technology, Engineering, Math) al.
@Blauwpetje | 20-07-22 | 18:10: Ik weet het, maar mijn idee is dat als dat zou worden doorgezet en ze merken in bepaalde hoge kringen (Pentagon misschien, ben er niet zo in thuis) dat ze niet meer mee kunnen komen met ontwikkelingen in de wapentechnologie of computers, gewoon omdat ze geen goede wiskundigen kunnen vinden, dat er dan wel aan de bel getrokken wordt. Het is één ding als bijvoorbeeld vrouwensport geruïneerd wordt door woke ideologie, daar hebben relatief weinig mensen last van, maar als het betekent dat China een definitieve voorsprong dreigt te ontwikkelen is het wat anders. Maar misschien is het wensdenken van mij.
@Tashtego | 20-07-22 | 18:18: Het marktmechanisme gaat het wel rechttrekken, op een gegeven moment zijn er genoeg gendertransitie coaches en te weinig ballistisch ingenieurs en die laatste gaan dan vet veel verdienen.
@small_town_dude | 20-07-22 | 17:49: Nee, blanken kunnen per definitie nooit slachtoffer zijn. Overigens ziet woke aziatisch en joods vaak ook als blank, omdat die eerste 2 ook te weinig slachtoffer zijn.
Die laatste zin in dat bericht van ScienceGuide is pas discriminatie, en wel van de Nederlander, Engelstaligen hebben duidelijk een voorsprong!
"Ruim zestig procent van de Nederlandse opleidingen is uitsluitend nog in het Engels te volgen. "
Doen ze in Spanje ook, de jeugd spreekt nu allemaal Engels.
Word minister in ons volgende kabinet. Kennis en ervaring niet nodig, taaleis niet aanwezig. Allochtonen, vrouwen en gehandicapten worden aangemoedigd om te solliciteren.
Sterker nog; blank, man en/of Nederlands? Automatisch afgewezen.
Hersenrot. Wanneer wordt het nu eindelijk eens herkend in linksche deugers zoals die bij het College voor de Rechten van de Mens?
Serieus, vervang wat ze onder hun schedel hebben door een amoebe en ze doen nog minder achterlijke uitspraken.
Juist.
Het beste onderwijs in het vak 'Nederlands' is tegenwoordig in Duitsland want in NL ongeveer opgedoekt.
Meen dat ik een tijdje geleden gehoord had dat er meer studenten Nederlands in Duitsland (voornamelijk NRW) zijn, dan er studenten Duits in Nederland zijn
Ikke niet begrijp.
- You're hired anyway!
Wut?
Jullie hebben allemaal een voldoende.
Behalve jij.
Dat is in het VK het geval. Zakken doe je niet. Minimaal een "pass".
Kom gezellig bij Ajax voetballen. Wij bieden een marktconform salaris. Vanwege wettelijke verplichtingen hoeft u niet te kunnen voetballen.
Je moet je wel als voetballer identificeren
Ik heb dé oplossing: laat voortaan iemand van ‘kleur’ de vacature met dezelfde eisen opstellen en plaatsen. Mensen met een kleurtje kunnen namelijk nooit racistisch zijn.
Gelukkig hebben wij in Amsterdam middelbare scholen die niet discrimineren op taal en gewoon docenten aannemen die gebrekkig Nederlands spreken. En de leerlingen klagen daar niet over. Maar dat zou kunnen komen omdat ze het niet door hebben.
Het is met recht een fopcollege als je dit soort vreemde redeneringen gaat opschrijven (dat is dom maar er is nog niemand die het ziet) en publiceren (he suffie, nu weet iedereen dat je dom bent).
Eens, maar met "fopcollege" wwordtvooral bedoeld dat ze geen enkele rechtsgeldigheid hebben. Een "advies" van het college voor de rechten van de mens is niet meer waard dan een oprechte "lorre" van een willekeurige papagaai.
Het kan wel een fopcollege zijn, maar menig rechter zou zomaar deze uitspraak kunnen gebruiken om uitstekende kennis van het Nederlands als racistisch te bestempelen. Zo gaat het met een principeakkoord of -verdrag (Marrakesh iemand?) ook.
Voortaan maar “goede kennis van het Nederlands” als eis te vermelden ipv “uitstekend “?
Laten we dan even consistent blijven.
Dus...
Als je in Polen naar een niet-internationale school gaat,
en ze spreken daar geen Engels.
en je bent niet van kleur en je spreekt geen Pools... dan is dat geen racisme.
en je bent van kleur en je spreekt geen Pools... dan is dat wel racisme.
#hoofdschuddend bij de indo-buurman een echte saté op de BBQ legt en plop! en proost#
Knet-ter-gek.
Gezocht professor in de neurochirurgie.
Diploma niet vereist.
Melden bij het ziekenhuis in Twente.
In Ter Apel heb je ze voor het uitzoeken.
@Louter Leuter: scherp!
Kinderopvang:
Waarom is er zo’n strenge eis voor het taalniveau in de kinderopvang? Dit is omdat de taalvaardigheden van medewerkers bepalend zijn voor de taalontwikkeling van een kind. Daarom is binnen de wet IKK als eis opgenomen dat alle pedagogisch medewerkers de mondelinge deelvaardigheden spreken, gesprekken voeren en luisteren nodig hebben om in de kinderopvang te werken. Deze moeten op het niveau Nederlands 3F behaald zijn: de taal eis IKK. ... Ook bij een MBO 4 diploma voldoe je niet altijd aan deze eis. www.variva.nl/welke-taaleis-heb-je-no...
Basisonderwijs:
De taaltoets pabo is een van de moeilijkste toetsen die je moet halen als eerstejaars pabo student. rekentoetspabo.nl/slagen-voor-de-taal...
Voortgezet onderwijs:
Heb je in Nederland je bevoegdheid gehaald? Dan gelden er geen aanvullende taaleisen om les te mogen geven in Nederland. Het bestuur van een school mag wel bepalen of jouw taalvaardigheden voldoende zijn om goed les te kunnen geven. Zo niet mag de school je vragen om je te laten bijscholen op het gebied van taal, voordat je aangesteld wordt als leraar. www.onderwijsloket.com/kennisbank/art...
Deze rechter is niet op de hoogte van de geldende regelgeving. Docenten inzetten die geen Nederlands machtig zijn, leidt tot verdere kansenongelijkheid, vooral in gebieden met ernstige docententekorten.
Een domme rechter.
Pleonasme?
Al eerder opgemerkt hier: het is geen rechter. Het is slechts een woke borduurclubje.
@Schmalz | 20-07-22 | 17:37: Die kennelijk geen weet hebben van de wet.
@Kaas de Vies | 20-07-22 | 17:31:
Als je niets kunt, dan doe je rechten.
Het venijn zit 'm in het staartje: 'de hogeschool wist bovendien niet aan te tonen dat de taaleis noodzakelijk was voor de functie.' Iedereen die weleens een les aan het hbo, die in het Engels werd gegeven, heeft meegemaakt weet dat het met die 'uitstekende kennis van de Engelse taal' wel meevalt. Veelal is dat niet veel meer dan het niveau van Mark Rutte.
Deze opleiding is nauw verbonden met de Nederlandstalige opleiding bestuurskunde/overheidsmanagement (BO). Deze BO is Nederlandstalig. Iedereen met kennis van het hbo weet dat je behalve lesgeven ook contact moet onderhouden met collega's waarmee de opleiding is gelieerd en dat gelet op het karakter van BO de voertaal Nederlands is.
Als Nederlandse docenten in steenkolen Engels les mogen geven dan mogen docenten van Turkse of Marokkaanse afkomst ook in gebrekkig Nederlands lesgeven.
@Osdorpertje | 20-07-22 | 17:36:
Vreemde onlogische redenatie.
Ik ga het niet eens uitleggen. Vermoeiend.
Levert soms grappige situaties op. Om op een hogere school te worden toegelaten moest mijn dochter ooit een proef Engelse taalvaardigheid doen. Nou dat leverde weinig problemen op want ze is helemaal tweetalig opgevoed wegens Amerikaanse moeder, en jaren in VS gewoond. Toen kreeg ze docenten die dingen zeiden als "the carrot of 9 is 3" (bedoeld werd "square root") en een vleermuis (bat) omschreven als "flatter mouse". Dit tot grote hilariteit bij Asteroid junior.
@Asteroid-B612 | 20-07-22 | 18:14:
Doet mij denken aan mijn brugklas. Vroeg de leraar wat een vrachtwagen in het Engels was. Dus ik gewoon antwoorden "a lorry". Bzzzz! Fout! Het moest "truck" zijn. Ja maar, al die Engelsen in Nigeria zeggen "lorry"! Nee het is fout...
… Wrong, do it again
If you don't eat yer meat, you can't have any pudding
How can you have any pudding if you don't eat yer meat?
You! Yes, you behind the bikesheds, stand still laddy!
@Asteroid-B612 | 20-07-22 | 18:14:
Haha grappig.
Als jonge gast waren wij op een camping in Frankrijk.
Er stond : “ Today horsedriving at 11 hour”.
@J.Cash | 20-07-22 | 18:29:
Luister maar eens hoe Nederlanders denken dat ze Duits kunnen praten.
Wat een onzin weer. Ik heb een vriend die in Parimaribo geboren is, die spreekt beter Nederlands dan een Amsterdammer dus die link is er niet automatisch tussen afkomst en taalvaardigheid. En wij hadden op de universiteit talloos veel docenten en professoren die niet goed Nederlands of Engels spraken, dat was soms juist een leuke bijkomstigheid. Amerikanen, Britten, Oostenrijkers, Russen je hoorde aan hun taaltje waar ze vandaan kwamen.
‘ talloos veel’ ? Echt waar?
Je bewijst zelf even wat docenten die slecht Nederlands spreken en schrijven voor effect hebben op de taalontwikkeling van hun leerlingen!
@Hoezo ben ik een lul | 20-07-22 | 17:55: War is de vraagteken in uw nick?
Dus een taaleis voor docenten is indirecte discriminatie, maar een statushoudereis voor sociale huurwoningen niet?
Dit land gaat vroeg of laat zo hard door de hoeven zakken dat Chinese archeologen over 200 jaar geen idee hebben what the frick er fout ging.
Die zitten alles vanachter hun schermpje te volgen en lachen zich de ballen uit de broek.
Dat college is niet serieus te nemen. Zitten allemaal mensenrechten hobbyisten in. Met rechtspraak heeft het niets te maken.
En met mensenrechten ook niet.
Kansengelijkheid begint met goed onderwijs. Ik zie dat aan de generatie van mijn ouders; velen gingen vroeg werken, waren feitelijk "laagopgeleid". Maar ze hadden een degelijke basis (lezen, schrijven, rekenen, aardrijkskunde, etc, vervolgens beroepsonderwijs) dus in de loop der jaren wisten de meesten naar boven te klimmen. Al dan niet danzij extra studies na werktijd.
Slecht onderwijs is geen mensenrecht. Zogenaamde "mensenrechten" hobbyisten die dat niet snappen moeten echt iets anders gaan doen.
Klik klokklok tik oewamba tik mwembe kik kekek oekaki.
Tot zover mijn bijdrage/mening in klanktaal, over dit onderwerp. Om maar geen joria te krijgen.
Het wordt tijd om dit college op te heffen. Het is inderdaad een activistische bende geworden en gelukkig hoeft niemand zich iets aan te trekken van deze uitspraken (en echte rechters doen dat dan ook niet als ze weer eens de bocht uit zijn gevlogen), maar het draagt alleen maar bij aan het gevoel te worden gediscrimineerd, terwijl er weinig momenten en plaatsen in de geschiedenis zijn geweest waar zo weinig sprake was van discriminatie als Nederland (West-Europa/Verenigde Staten) in de 21e eeuw.
Wij hebben enige courante ervaringen opgedaan met een Engelstalige opleiding die de HH aanbiedt.
Deze docenten zijn geselecteerd op basis van hun kennis en ervaring, maar zeer zeker NIET op basis van hun beheersing van de Engelse, laat staan de Nederlandse taal. We zullen deze docenten echter niet afkraken, aangezien het hier een erg specifieke richting betreft.
Maar onderwijskundig zijn we, al heel lang, volledig van het spoor af en dendert OCM met de raden (PO-raad, MBO-raad, Vereniging Hogescholen) en diverse aanhangsels kneiterhard op de afbrokkelende brug over het ravijn af.
Ik begrijp dat als het om een zeldzaam specialisme gaat, taal er niet echt meer toe doet.
Dit gaat echter over een Hogeschool.
Ik weet niet wat voor niveau dit tegenwoordig is maar zeker als er allochtonen zich inschrijven is het wel belangrijk dat ze ook geholpen worden op het gebied van de taal.
@J.Cash | 20-07-22 | 17:48: Het niveau van een huidige opleiding vergelijken met vroeger is wel een dingetje...
Inhoudelijk is er waarschijnlijk veel veranderd, de middelen zijn veranderd. Maar. Maar! het algemeen niveau zal veel lager zijn als men denkt. Zo is het HBO niveau van tegenwoordig nog redelijk hoog bij technische opleidingen , maar zijn er vele gekunstelde vakken en zelfs hele richtingen bij gekomen.
Om bij taal te blijven, de trend is nu eenmaal dat scholen vooral willen voortbestaan en dat doen ze door studenten binnen te harken; met veel keuze (niet altijd beter) en door het onderwijs open te stellen voor buitenlanders. Dus hup, Engelse lessen. De lokale allochtoon zal er geen boodschap aan hebben; die spreekt (generaliserend, maar dan nog) zowel slecht Nederlands als slecht Engels.
@J.Cash | 20-07-22 | 17:48:
Schrap het woordje "Hogeschool" uit uw vocabulaire aub. Een Hogeschool was een universiteit met slechts één faculteit (nog steeds het geval in Duitsland en Zwitserland). U bedoelt een HBO. Gebruik dat dan ook.
@Louter Leuter | 20-07-22 | 18:28:
Ok doe ik ..
Gelukkig ken ik nochh een beejen nederlandsh.
Mijn taalknobbel zit ergens anders.
Daar ben ik soms trots op.
Wat moeten we nu met mensen die moeite hebben met Nederlandse normen, waarden en wettelijke voorschriften?
Voorrang geven ?
Ai, dit College bestaat uit 13 vrouwen en 3 mannen! En vrijwel allemaal blank ook nog! Doen we niet meer aan diversiteit of hoe zit dat?
Stelletje gepriviligeerde slavenhandelaren!
Balans meneer, balans.
Vraag: is het nou slavenhandelarin of slavenhandelaresse? Of toch slavenhandeleuse? Of hoe schrijven we dat tegenwoordig in genderneutrale vorm?
@EEnzame SchizofrEEN | 20-07-22 | 17:28: het is ooit geëindigd bij slavenhandelaarsecretaresse toen werd de slavenhandel afgeschaft ;)
@EEnzame SchizofrEEN | 20-07-22 | 17:28: Het is handelaarster.
@small_town_dude | 20-07-22 | 17:50: En nu in het Ghanees....
Best rascistisch om aan te nemen dat alleen blanken de Nederlandse taal beheersen.
Naïef ook. Ken genoeg witte mannen die constant D/T fouten maken
Waaronder ikzelf
Ook eens naar de rechter, ik werd geweigerd omdat ik geen docenten opleiding heb genoten. Dat is niet onlosmakelijk verbonden met mijn interesses en ambities, maar lijdt wel tot indirect onderscheid
Tegenwoordig kan iedere idioot voor de klas staan met het huidige lerarentekort. Kan jet wellicht aan uzelf hebben gelegen?
@halfvolle glas | 20-07-22 | 17:46: Doet u op Rutte?
@Is dit nog nieuws? | 20-07-22 | 17:58: Gvd, *doelt.
De volgende CEO van Philips kan prima met enkel Swahili uit de voeten.
Nederland!
Het land van onbegrensde onmogelijkheden.
Wat een waanzin.
Dus een van oorsprong Surinamer die hier is geboren en opgegroeid perfect Nederlands beheerst en Engels a;ls 2e taal heeft welke niet perfect is wordt dan ook uitgesloten maar zou dan geen discriminatie zijn. Omdat het hier uitdrukkijk om het Nederlands gaat en niet Engels.
Kortom een vreemde redenatie van het Hof.
College voor de rechten van de mens is geen rechtbank.
Ok, deze wint de “weg-met-ons” trofee van de week.
Ikke nie begreip nie.
We snappen het hier niet.
Deze uitspraak klopt in zichzelf al niet.
"De Haagse Hogeschool heeft onterecht een indirect onderscheid gemaakt op basis van ras.
Door een strenge taaleis te stellen benadeelde de instelling onterecht mensen met een niet-Nederlandse achtergrond."
Er zijn best wat mensen met een niet-Nederlandse achtergrond die wit zijn.
En best wat mensen in Nederland zijn wel van kleur.
Polen of Denen of Zwitsers zijn mensen met een niet-Nederlandse achtergrond.
Maar ze zijn wel overwegend wit. En spreken meestal geen Nederlands.
Waar zit dat racisme dan?
Het is gewoon iets technisch. Meer niet.
Je zit in Nederland.
Kiest een school voor internationaal onderwijs, dan spreek je Engels.
Kies een school daar niet voor, dan spreek je Nederlands.
Heeft helemaal niets met racisme te maken.
Wat het College Rechten Mens hier doet is het begrip racisme vertroebelen. Moeten ze niet doen. Laat maar aan de wokies over.
Blank
@halfvolle glas | 20-07-22 | 17:47: Wit
Ja. maar hee. Bekijk het ook eens van de and're kant ( wélke kant? > Immanuel Kant, stupid!)
.
'Aap, Noot, Mies' is wellicht ook niet erg kies, in policor woke land.
Hoorde pas Fart Rutte's stonecoal Engels nog, en daar word je ook niet blij van.
En dan hebben we het nog niet eens over het ubercorrecte, persiflage Engels van Timmerfrans, waarvan Britten zelf zo hard in een deuk liggen dat het nationale BMI weer redelijk op peil geraakt.
Het erge is dat Rutte het Engels best goed beheerst, alleen zijn uitspraak is tenenkrommend. Maar daar is heel eenvoudig iets aan te doen, zelfs met een paar uurtjes oefenen met een coach is er al een aanmerkelijke verbetering te behalen.
@Muxje | 20-07-22 | 17:22: Dat is mij ook opgevallen, ja. Technisch prima, maar belabberde uitspraak.
Indirecte discriminatie is geen discriminatie, zeker niet als de functie-eisen relevant voor het werk zijn. Ajax discrimineert niet als ze geen kreupele voetballers aannemen. Een casting-bureau discrimineert niet als ze geen heren overwegen voor een vrouwenrol. En het is geen discriminatie om alleen chauffeurs met groot rijbewijs aan te nemen, als uit de statistieken blijkt dat relatief weinig kleurtjes zo'n rijbewijs hebben.
Dat je je eisen naar beneden bijstelt om een diversere doelgroep aan te spreken is één ding, en je eigen zaak. Dat je gedwongen wordt om dat te doen is echter van de pot gerukt. Dat college kan inmiddels inderdaad beter afgeschaft worden.
Maar dat is hier dus het punt. De functie-eis Nederlanse taalvaardigheid is niet relevant voor het werk als docent in een volledig Engelstalige opleiding.
Geldt dat dan ook voor rekenen?
Of is dat alleen maar Koloniaal-racistisch?
2x ja
Sylvia Simons pleitte in 2019 voor het dekoloniseren van wiskunde.
Hopelijk bedoelde ze daarbij het vak ook eens in een bredere context te beschouwen. Om on de klas ook eens te kijken naar andere reken-en telsystemen in de wereld (bijv telraamrekenen).
@Bomenknuffelaar | 20-07-22 | 17:58:
Rekenvaardigheid is geen wiskunde (wiskonst volgens Simon Stevin).
Welkom in het geestelijke afvoerputje van de wereld waar alles wat is opgebouwd in een generatie of twee wordt verkwanseld via de weg-met-ons-vooruitgang.
ik lees jou de les
hij/zij/x/y/z leest jou de les
wij hebben jou de les gelezen
Je hebt een 10
Elke keer denk je "gekker kan het niet". En elke keer blijkt het toch nog gekker te kunnen.
..."getroffen", op voorhand slachtoffers dus. Volgens mij zijn er nog een paar getroffen, door de bliksem! Wàt een gaaf land!
Voor wie t gemist heeft: het Nederlands wordt op diverse plekken vervangen door Engels. Dit met volledige medewerking en begrip van uw eigen landgenoten. Bestel een een koffie in Amsterdam of bezoek eens een benzinepomp. Dan het onderwijs. Hopeloos, geen volk zo nonchalant met eigen taal en cultuur.
Had u anders verwacht? In de 90e jaren waren jassen met een Nederlands vlag op de mouw al genoeg reden om van school geschorst te worden. Terwijl vlaggen van andere landen geen issue waren.
Denk nou niet dat dit woke gezeik van de laatste paar jaar is.
Bekende kwestie met de vlaggen. Nu ze ondersteboven hangen is het ineens gevaarlijk voor het verkeer. Niet de giga reclameborden die er naast staan natuurlijk
Het blijft wonderlijk hoe normaal het gevonden moet worden dat ik via belasting moet meebetalen aan anti-mijn-standpunten-propaganda als continu uitgedragen door dit fopcollege, de NPO, allerhande NGO's en politieke partijen. En dan vergeet ik nog een heleboel dingen.
Bestuur het land, houd je agenda bij jezelf en blijf achter de voordeur. Heel veel meer vraag ik niet.
Now yes say, het moet niet gekker worden.
Wut is het joe are say? Joe is not eens? You is racist?
"Het College voor de Rechten van de Mens" Ah! Dure naam voor een groepje woke nitwits met nul en generlei wettelijke waarde en hun "uitspraak" kan meteen in het ronde archief. Maw rommel. Zoals GS al zegt een fopcollege.
Ik hoop niet dat ze deze kul redenaties op chirurgen en piloten los laten.
Of op rechters.
@Is dit nog nieuws? | 20-07-22 | 17:13: Dat laatste ben al niet zo zeker meer van.
Die rechters zijn gewoon activistisch klootzakken die de wet altijd zo draaien dat ze hun mening er doorheen jassen.
Het zijn geen rechters.
Als we de mensenrechten zo extensief gaan uitleggen, wordt het misschien tijd ze maar af te schaffen. Even los van het feit dat de Hogeschool met zulke strenge toelatingseisen natuurlijk nooit een geschikte kandidaat vindt in dit tijdperk van neanderthalers.
Inclusiviteit is een theoretische stip op de horizon, de praktijk bewijst dat het onrealistische onzin is.
Dus je mag geen eisen stellen met betrekking tot de taalbeheersing van een hbo docent. En maar jammeren dat het onderwijs achteruit gaat.
Kleinigheidjes hou je toch..
Door wie wordt dat college betaald?
Belastingbetalers uiteraard.
@JohnLocke | 20-07-22 | 17:10: dan zijn Kamervragen gerechtvaardigd.
@JanBrel | 20-07-22 | 17:18:
Nou nou, poehee, kamervragen, dat zal ze leren.
U, ja U weer, mag die gesubsidieerde gekkigheid betalen. Waar hebben wij die activistische en gesubsidieerde colleges van de rechten van de mens voor nodig?
Echt. Wat een kutland.
Ik zit hierom te grinneken vanuit skandinavie. Ze maken mij de pis niet meer lauw.
Jurisprudentie:
Iedereen kan / mag nu rechter worden.
Euh. Nee. Niet iedereen kan rechter worden.
@ikhebgeenflauwidee | 20-07-22 | 17:19: Waarom niet?
Binnenkort mag u van het college van Rechten van de Mens dus best naar deze Hogeschool, maar dan kan het zijn dat u het risico loopt te worden gedoceerd in het Arabisch? Knettergek zijn ze tegenwoordig!
Arabisch, Chinees, Iraans, Pakinees, Russisch, Vietnamees, Thais, Inuits, Swahili....
Ja, die studenten mogen best wat over hebben voor hun studie. Laat ze al die talen maar leren om de leraren een beetje tegemoet te komen!
Ik kreeg op het HBO ook les van een vent die Koeterwaals sprak. Kwam uit Egypte, of zo. Leek wel half duits/engels wat-ie produceerde. De studenten werden er gewoon baldadig van, tijdens de college's. Gingen hem nadoen. Dat is toch geen doen, ook voor zo'n man niet?
Volgens mij waren de winnaars van het Nationaal Dictee jarenlang meer Belgen dan Nederlanders
Dat die mee mochten doen. Waren er ook deelnemers uit Zuid-Afrika?
Is uitstekende beheersing van het Engels dan niet discriminerend voor Hollandse studenten, leraren en werknemers? Zo ja, dan staan er nogal wat ‘foute’ vacatures online op het moment. Of werkt dat zo niet?
Nee, want discriminatie van Nederlanders bestaat niet. Die kun je ook gewoon achteraan zetten bij het toewijzen van woningen.
@Schmalz | 20-07-22 | 17:10: precies, discriminatie is eenrichtingsverkeer.
Nee, want de betreffende opleiding is volledig Engelstalig. Engelse taalvaardigheid is dus noodzakelijk voor deze functie, maar Nederlands niet.
@Japannert | 20-07-22 | 20:30:
En hoe wenst men te communiceren met collega’s tijdens werkoverleg of officiële communicatie?
Ik ben neerlandicus van opleiding, ben ik nu ook een racist?
Ja.
We houden u in de gaten.
Zonder twijfel !
Natuurlijk. Is de paus katholiek?
Nee, u is Vlaams, dus onderdeel van een minderheid, dus dan telt dat niet.
U bent een Belg hè? Dan doet u aan toe-eigening van een andere cultuur. Dat mag dus niet.
@decaliter | 20-07-22 | 17:29: Belg? Dat zijn toch die Frankrijk-wannabees?
Al dat gezeik met taal moet eens een keer afgelopen zijn. Ooit op de HEAO werd mij/ons geadviseerd om het Twents accent af te leren om betere kansen op de arbeidsmarkt te hebben. Hoor de megauwltjes hier zo links en rechts wel om mij heen die dat advies ooit ter harte hebben genomen. Bah. Rare leu.
Ja, maar kom op Leptob. Dat kan echt niet hoor, in de Randstad.
Mijn collega's uit rare oorden als Drenthe en Twente zijn gewoon tweetalig.
mien jongs midden 20 proat ok nog gewone plat .op t wark mot ze wal ollands proaten moar hier in hoes en in t darp gewoon plat
Liever een prachtig plat dialect of accent dan dat rare randstedelijke accent van de laatste jaren, met die kleffe natte ewwwrr. Dan luister ik stukken liever naar plat Twents of Flakkees.
@Hapselaar | 20-07-22 | 17:10: Geef het een aantal jaar en het is Arabisch.
@Is dit nog nieuws? | 20-07-22 | 17:15:
ben er ook bang voor.
@Hapselaar | 20-07-22 | 17:19: Geet nie g'beurn hier. Ik zee wa het ABN ummetovert word'n tut Arabisch Beschaafd Nederlands.
@Leptob | 20-07-22 | 17:24: as ie t dialect hoge holt in twente do ik dat in n achterhook .hop het nee moa zee een taalcrisis ankommen haha
@Hapselaar | 20-07-22 | 17:38: Kump goed! I'j proat Achterhooks met n zagjte of een harde G?
@Leptob | 20-07-22 | 17:46:
dacht dat ze dat alene in broabant deden .as er dan een g an te passe kump is t een harden . moa wie proat wa kort veur t gat
@Hapselaar | 20-07-22 | 18:05: Heb familie in Grolle en in umjgeving Silvolde. Groot verschil in dialect.
@Leptob | 20-07-22 | 17:46:
Kump goot ....
Mijn vader was van mening dat je vanuit huis ABN sprak, en als je jezelf lokaal dialect meester maakte dan was dat extra punten. Mijn 2e vader in Denemarken was van dezelfde mening... behalve dat het Rigsdanks was in plaats van ABN
Weg met ons!
REAGEER OOK