Kosten standaard boodschappen stijgen met 15,6%
Volk is het zat!!!
Baanbrekend veldonderzoek in de Telegraaf wijst uit dat de vermeend "moeilijk dure" boodschappen inderdaad moeilijk duur zijn. 15,6% duurder zelfs, zo'n tasje aan eerste levensbehoeften.
"Onderzoeksbureau GfK vulde een boodschappenkar met 55 producten die klanten het meest kopen in de Nederlandse supermarkt. „Dit is echt het basisassortiment van meest populaire items”, zegt Buysse. „Een liter halfvolle melk, een half volkoren, tandpasta, bloem, margarine, al die producten die we allemaal regelmatig kopen.” (...) Verder zijn zowel huismerken als A-merken vertegenwoordigd en zitten er producten in van negen supermarkten, die samen bijna 92% van de totale supermarktomzet vertegenwoordigen: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Coop, Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet en Plus."
In september 2021 betaalde u de gewone Nederlander die al zo weinig heeft 100 euro voor die tas. Half mei van rampjaar 2022 was dit al €115,60. Norman Buysse, directeur retail bij GfK: "Een stijging van 15,5% is enorm. Zo haalt de inflatie dit jaar nog makkelijk de 20%."
Mag wat kosten hè, onze oorlog. En dan werd Wilders' amendement voor het tijdelijk verlagen van de btw op boodschappen naar 0% ook nog eens weggestemd met 103 stemmen tegen en 27 voor. En oppassen als je in de bijstand zit en je moeder je af en toe een tasje langs brengt hè, want dat kan u kosten.
Reaguursels
InloggenNiemand hier die de hogere prijzen wel gepast vindt? Druiven uit zuid Afrika, advocado ui zuid Amerika, alles is t mandje. Het liefst voor niks. Luxe wordt weer luxe en dat is maar goed ook. Waarde hechten aan waardevolle producten en de kosten en gevolgen die dit met zich mee brengt is helemaal kapot stuk! Kom maar door met die crisis. Net zoals 2008 man man man wat was dat een crisis. Geen vlees meer op onze botten, wat lagen we er af. Haha tevreden leren zijn met water, brood, appels, peren en voldoende eiwitten. . en af en toe wat luxe. Af en toe mensen, lekker man
Luxe producten kopen doe ik vrijwel niet, toch zijn de lokale producten en de producten waar geen 20 E-nummers in zitten aardig in prijs gestegen. Een liter zonnebloem olie is momenteel 3 x de prijs in verhouding tot 5 maanden terug.
Een molog als de EU in stand houden is duur. De rekening wordt betaald met belastingen, en geldontwaarding door het oeverloos geld bijdrukken door de ECB.
Eerst werd beweerd dat wij allen rijk zijn geworden door de EU. En toen kreeg de EU de Nobelprijs voor de vrede. Nu worden we met de dag armer, en oorlog zit er via de EU aan te komen.
Gemiddeld zijn we inderdaad veel rijker geworden...
Het is niet alleen de boodschappen, het is ook gas, elektriciteit, brandstof, investeringen voor de energietransitie, voeg daar straks voedsel aan toe als de boeren weg zijn (want bij import bepaalt de ander de prijs). Gelukkig heeft men vertrouwen in de EU, de ECB en staat men achter de oorlog met Rusland. Binnenkort wordt u op radio en tv weer door onze overheid als een 4 jarige kleuter aangesproken dat u de verwarming lager moet zetten en verstandig met eten om moet gaan. Ze hebben geoefend met de coronaspotjes, dat "doen we ook samen". Kots.
Precies. En Rusland moet opeens totaal worden geboycot, iedereen en alles, omdat Putin oorlogje speelt met het heilig verklaarde Oekraïne. Maar dat China de Oeigoeren totaal onderdrukt, en Putin steunt, is dan weer geen reden om geen Chinese troep meer te importeren. Hypocriet correct zijn is best lastig.
Ook wel grappig dat je in supermarkten geen Russisch eisalade meer tegenkomt. Het heet nu bijv luxe eisalade.
Ook heel grappig, dat mijn partner haar familie in Sint Petersburg inmiddels al 3 jaar niet kan zien. Eerst corona, nu vanwege de restricties. En dat we opa En oma niet eens een bloemetje kunnen sturen voor hun trouwdag. Heel normaal. Alleen omdat ze onder een andere psychopaat vallen dan wij.
Tja... wereldburger zijn heeft ook zijn vervelende kanten..
@DanskeRob | 24-06-22 | 16:48: je kan de grens wel over hoor, het is alleen een stukje lastiger met omvliegen of bussen. Er zijn gelukkig nog genoeg gezond verstand landen in de wereld. Ennuh, je had er afgelopen zomer gewoon naar toe kunnen gaan.
Maar je punt is juist... Heel normaal, deed de hele wereld ook toen VS Irak aanviel, oh wacht...
@Ikdoemisschienmee | 24-06-22 | 19:35: als mijn vriendin erheen gaat is de kans vrij groot dat ze er niet meer uit mag. Hoogopgeleid wordt in Rusland langzaam.maar zeker tegengehouden. En tijdens corona gekte was je EU goedgekeurde vaccin niet goedgekeurd in Rusland en andersom. Dus enige manier qas weken in quarantaine. Maar ja. Dan heb je geen vakantiedagen meer. Het is gewoon een moedwillige stemmingmakerij aan alle kanten.
Lijstjes met aanbiedingen zijn inderdaad een stuk korter geworden.
€4000 pp naar de stikstofcrisis en voor de rest kan het volk verrekken. Belasting betalen zul je, liefst alle 200 tegelijk. Ons bestuur is rupsje nooitgenoeg dat streeft naar 100% controle over uw geld. Ondertussen mag u blijven geloven in de hallicunante leugen dat u in een vrij land leeft. Vrij om te sterfen dan misschien, al het andere is in meerdere of mindere mate belast om u de “goede” kant op te sturen.
Weg met dat gepeupel, en Rutte het eerst!
Zelfs niet vrij om te sterven. Daar bemoeien ze zich ook mee.
Btw afschaffen op boodschappen werkt met name de supermarkt in de hand. Volgens mij is het al lang gebleken dat btw verlagingen zelden bij de klant komen. Wellicht als je het langdurig zou doen, dat de klant er uiteindelijk beter uitkomt. Terecht dat het niet wordt gedaan.
Ja, beter om loonslavenbelasting te verlagen
Door het stapelen van de reële inflatie bij producenten, groothandels en verkopers kom je uit op 15,6% inflatie voor de consument.
Uit Wilder's weggestemde amendement:
"De dekking hiervoor [5 miljard] wordt gevonden in de gelden van het Stikstoffonds en het Klimaatfonds."
Dus ja dan is meteen kansloos, al was het maar ondat er in die fondsen vast niet zoveel geld zit. Jammer dat hij het zo speelt, want om de inflatie te beteugelen zou het in mijn ogen best een goed idee zijn (als boodschappen zoveel duurder worden, en energie is al zoveel duurder, dan kun je gewoon niet meer om loonstijgingen heen).
Nou, in die fondsen zitten 10tallen miljarden. 5 miljard is peanuts.
Top, hiervoor kwam ik inderdaad in de comments.
Ik wilde weten welke randvoorwaarden Wilders bij dit voorstel had gedaan waardoor het door zo'n meerderheid werd afgewezen.
Want als men alleen maar tegenstemde om alle voorstellen van Wilders weg te stemmen dan hadden van mij de namen en Social Media accounts van deze tegenstemmers direct in alle media verspreid mogen worden zodat iedereen deze mensen kan bevragen over hun motivatie om de burger zo in de kou te laten staan.
Ik denk dat hij voor een grotere acceptatie beter had kunnen benoemen uit welke potjes hij het geld zou willen zien komen maar de keuze daarvan bij het kabinet laten.
Maar dan had hij waarschijnlijk niet zo lekker op het orgel kunnen gaan tegen partijen 'die niets over hebben voor de burger'.
Met dank aan ons nieuw elan en geweldig leiderschap.
Doe zo voort
Mensen ga weg uit NL ,
Verkoop alles , pak je munten en voor onder een ton word je eigenaar van een huis met schuur en grond
Verbouw je groenten , voer een paar kippen met je afval, bak je brood en hak hout uit je eigen bos.
Het is niet zaligmakend. Maar het scheelt zoveel gedoe.
En het is een tof gevoel voor een deel je eigen eten te produceren, kids worden er ook niet dommer van , als ze hun ouders aan de gang zien zo .
Plus je hoeft minder te werken , omdat je niet de hele tijd iemand moet betalen die meer pakt dan jij per uur.
Wij hebben hier echt ook wel onze zorgen , problemen en tegenslag. Maar ik ben echt blij de keus gemaakt te hebben, en uit gekken huis Nederland te zijn vertrokken.
Waar zit je nu in al die vrijheid? Rusland?
@* Il Principe * | 24-06-22 | 14:12:
Nee, waar ik dat doe doet er ook niet toe , het kan in veel landen. Trek een cirkel van 1000 km om je woonplaats en je zal het zien.
Waarom Rusland erbij gehaald moet worden...
Goed werk. Best wel een beetje jaloers. Maar ja, die “golden handcuffs” maken het moeilijk om zo’n besluit te nemen. Ik wens je het allerbeste.
@Fuck-a-duck | 24-06-22 | 14:58:
Die golden handcuffs, wat houd dat dan in ?je kunt ook de tijd voor je vertrek nemen .
Ik heb de laatste 4 jaar in Nederland in n chalet op een camping gewoonte.
Huisje gekocht , grond gehuurd
Goedkoper kon je toen niet wonen.
Werkte als zzp'er in de bouw en in het weekend klusjes doen.
Alles opgepot en toen vertrokken.
Schulden vrij sinds 3 jaar nu .
En op t platteland is veel gezeik gewoon ver van je bed.
@deathchant | 24-06-22 | 15:34: groot gelijk ik ben al 8 jaar weg en nog geen seconde spijt. Wanneer ik een keer in Nederland ben dan wordt ik gelijk gek van alle stress en drukte. na 3 dagen heb ik het dan wel weer gezien.
Hoe is t weer daar op Mars?
@ariedeknaller | 24-06-22 | 15:46: dat heb ik ook altijd.
Voor Jan en alleman over heel de wereld wordt geld geleend om als daar ergens een scheet wordt gelaten. Lenen en garantstellingen om de euro niet te laten knappen tegen alle afspraken in bij de invoering.
Maar als Nederlander val je maar net niet dood.
De euro was vanaf de start al gedoemd te mislukken, maar wordt overeind gehouden door wensdenken en steeds diepere ellende.
Onze oorlog, een oorlog waar we geen belang bij hebben. Het enige wat we doen is naar de geostrategische pijpen dansen van de VS. Wat nodig is, is zsm deze oorlog tot een einde brengen. Wapens sturen zorgt voor een verlenging en mogelijk tot verdere escalatie. Zeg ik dan dat we Oekraine in de steek moeten laten? Nee. Maar hoe langer deze oorlog voortduurt, hoe minder er van dat land overblijft en hoe zwaarder de lasten worden van de wereldbevolking. En hoe langer de oorlog duurt, hoe vernietigender de oorlog kan worden.
Dat er vroeg of laat, door wat voor een oorzaak dan ook, een forse terugslag zou komen, is niks nieuws. Een kwakkelende Eurozone, een pandemie, een oorlog of zoiets; allemaal niks bijzonders. Het is de kunst dat niet af te wachten, en niet te doen alsof er niets kan gebeuren.
De vraag is: vinden VVD en D66 het erg dat alles in de soep loopt, of menen ze daar baat bij te hebben?
@J.P.Drapeau | 24-06-22 | 13:56:
Het is maar waar je op let:
nos.nl/artikel/2433885-economie-harde...
Het gaat fantaaaastisch!
@J.P.Drapeau | 24-06-22 | 13:56: Die vinden het wel prima. Niemand doet ze wat. Ze hebben de Tweede Kamer in de tang.
Sommigen denken nu, ohhh gemiddeld, Bij mij valt het wel mee.
Ik was voorheen 100 euro kwijt, en nu niet veel meer 105 euro.
Wat vaak over het hoofd wordt gezien door die mensen is dat
voorheen een brood bijvoorbeeld 20 plaakjes had, en nu ineens 18.
Of dat er op de 400ml ranja eerst stond; aanlengen 1:8 en nu 1:6 omdat
ze er zelf al meer water bij hebben gegooid. En nog meer van dat soort truken.
Het tostibrood is nu slechts genoeg voor 5,5 ipv 6. Lijkt me toch handiger om die snijmachine iets anders in te stellen, dan was t onopgemerkt gebleven.
Valt mij ook op dat het brood eerder op is. Zal even gaan tellen bij de volgende aankoop.
Bij Albert Heijn laten ze bejaarden en invaliden door de gangen kruipen.
De goedkopere artikelen hebben ze in een diep schap op de grond, en je moet er bij gaan liggen om een artikel te kunnen pakken.
Ongelofelijk, wat een schofterig beleid van AH.
Niet zo boos. Ze hadden ze ook hoog kunnen zetten. Kunnen krimpende oudjes helemaal niet bij.
Volg eens een hurkcursus zou ik zeggen.
@El Rico Grande | 24-06-22 | 13:49:
Daar zag je het in ieder geval nog staan. Nu niet meer. Even heel praktisch gezien;
- de 15 jarige knulletjes die er werken vertikken het om de laatste drie rijen van het product weer vooraan te zetten, want ja zij willen ook niet op de grond liggen, waardoor het simpelweg niet te zien is.
- Op de onderste rij ontbreken veel vaker de prijskaartjes, want tja, wederom hebben de 15 jarige knulletjes en meisjes geen behoefte om de onderste rij te stickeren.
De AH heeft anders een prima bezorgservice, ook voor de oudjes.
@peterdh | 24-06-22 | 13:53:
Op waarschijnlijk de Aldi en Lidl na gebruikt elke supermarkt tegenwoordig digitale prijskaartjes..
@normanius | 24-06-22 | 13:57:
Echt *geen enkele Albert Heijn* hier in de buurt (Amsterdam centrum, oost, zuid en westl; ja ik kom in al die stadsdelen regelmatig bij de Appie) heeft digitale prijskaartjes. Diemen ook niet. Amstelveen ook niet. Dorpen om Amsterdam heen ook niet. Dus ik weet niet uit welke duim je het zuigt?
@peterdh | 24-06-22 | 14:07: die dingen kosten 5€ per stuk (de Kleintjes) de grote bij de groente 10-15 euro. Dat is misschien de rede dat ze niet overal worden gebruikt. Echter, hier in Den Haag en omgeving wel in alle winkels. Het bespaart namelijk heel veel uren per week als je het vergelijkt met de papieren kaartjes die bij iedere prijswijziging vervangen moeten worden, helemaal in deze tijd, waarin het soms wel lijkt of ook AH dagprijzen hanteert.
@Kruijffje | 24-06-22 | 19:20:
Naja van mij mogen ze het hier gisteren invoeren, want die piepeltjes stickeren namelijk, te laat, verkeerde prijs, niet, verkeerde plek, ... eigenlijk gewoon zelden goed.
@peterdh | 24-06-22 | 20:56: verkeerde prijs... dan moet de prijs op het kaartje aangehouden worden wanneer die prijs lager is dan de scanprijs.
Minder consumeren is beter voor het milieu.
Naast de energietoeslag voorzie ik een boodschappentoeslag.
Ik een toeslagen-toeslag met die hoge belastingen. Die worden dan nog hoger om de toeslagen-toeslag-ambtenaren te betalen.
Die loon-prijsspiraal komt er natuurlijk gewoon hè. De arbeidstekorten zijn structureel en elk nieuw belastingvoordeeltje of loonsverhoging voor de particuliere burger wordt in Nederland altijd vrijwel onmiddellijk afgeroomd door verhuurders, lagere overheden (ozb), zorgverzekeraars, energieboeren enzovoort enzovoort.
Wel gelachen om Erdogan, dat wel.
“Läkker phüh!” Zal ie nu denken.
nos.nl/artikel/2433885-economie-harde...
Dus.....
Laat me raden, economie met 10% gegroeid?
Hoe zou dat nu komen?
“De winst nam vooral toe bij delfstoffenwinning, de olie-industrie, energiebedrijven, groothandel, horeca, reisbureaus en de luchtvaart.”
Gôh, echt?
Onder het mom van schaarste etc.
Aan de personeelskosten ligt het iig niet.
@Ruimedenker | 24-06-22 | 13:35: Horeca, reizen en luchtvaart zijn geen primaire levensbehoeften.
@Ruimedenker | 24-06-22 | 13:35:
Energiebedrijven hebben nu dus schijnbaar veel meer winst ,voor een primaire levensbehoefte, die sommigen ondanks minder gebruik, bijna niet meer kunnen betalen.
Die bedrijven moeten ze beboeten en daarvan een extra compentatie op vebruikte energie aan de burger geven. 10% boete dus 15% aan de burger. Misdaad moet geld kosten, misdaad moet immers niet lonen.
Voor al die misselijke lui die steeds maar beweren dat Wilders alleen maar schreeuwt, en nooit met oplossingen aankomt, hierbij gratis een ongezien de typhus.
Het lijkt wel gratis alsof ze met gratis geld smijten als je ze bezig ziet maar die stikstof ‘aanpak’, energietransitie, buitenlandbeleid en immigratie moet ergens van betaald worden.
Inhoudelijk van hetzelfde niveau als Wilders, maar veel minder eloquent betracht.
Gratis. Dat is precies hoe zijn achterban denkt. Dat de overheid alles gratis kan leveren. Dat de overheid zonder belastingen alles gratis kan regelen. There is nu such thing as a free lunch. Begrijpen we dat na al die jaren nu nog niet?
@Bigi Bana Boy | 24-06-22 | 13:56:
En wat is jouw oplossing dan? Contsant maar populistisch schreeuwen dat Wilders' plannen niet werken, maar zelf nooit met oplossingen komen.
@Bigi Bana Boy | 24-06-22 | 13:56:
Ik bied het gratis aan, ik eis niet iets gratis.
Dat u dat verschil niet kent, vertelt het hele verhaal wel zo'n beetje.
Geert is een prima politicus en wanneer hij schreeuwt kan ik daar bijna altijd van genieten.
Neemt niet weg dat dit natuurlijk een erg dom idee is en gekakel voor de bühne. Er moet nu eenmaal geld binnen komen en dan is b.t.w. (afgezien van de hoogte ervan) een hele eerlijke heffing voor iedereen.
@Zoelense Hobbyboer | 24-06-22 | 14:45: Nee hoor. Percentagewijs betalen mensen met lage inkomens vele malen meer BTW dan hoge inkomens, dus zo eerlijk is die heffing niet.
Leuk dat GW tijdelijk btw-vrije boodschapjes voorstelt, maar dat gaat natuurlijk niet.
Deze regering loopt al 50 miljard achter door diverse tegenvallers.
Maar nu de boodschappen….
15% wordt nu gezegd, in werkelijkheid zijn sommige producten t.o.v verleden jaar 100% gestegen en soms zelfs nóg meer.
Voorbeeld: zakje invriesijslollies, de simpelste, je weet wel, zo’n staafje.
Verleden jaar nog €0,49, gisteren €1,49.
Pakje hagelslag 600 gr, 6 mnd gelee nog 1,29 nu 1,99,
Niet de primaire levensbehoefte, maar toch.
Tja, tegenvallers… Bij de miljarden die de massa-immigratie kost wordt nooit gezegd dat het niet kan. In tegendeel, dit wordt ieder jaar verder opgevoerd. Dus het is ook een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen.
Er gaat 60 mld naar dat fopministerie van klimaat. Opheffen en terughalen, staan we mog 10 mld in de plus.
Er zijn veel prijzen gelijk gebleven enkel de inhoud is naar beneden bijgesteld, ook zo’n prachtige methode om inflatie door te rekenen.
door Rutte I-IV in permanente crisissituaties, toeslagenouders in de vernieling, Groningse gasgedupeerden blijven gedupeerd en een (etnische) zuivering onder de boeren, Nederland is een breekbaar vaasje en als je het er niet mee eens bent gewoon VVD lidmaatschap opzeggen, eigen woorden van MinPres
Heb een aantal kabinetten terug al mijn lidmaatschap opgezegd. Vertik het om weer lid te worden om dezelfde boodschap nog een keer te moeten geven.
Motto van Rutte 1 t/m 4: Sterf burger, sterf en tot die tijd betalen.
Onder leiding van Rutte zijn ze niet aan het regeren, maar aan het reageren. Er is totaal geen toekomstvisie, en daardoor lopen ze alleen maar tegen problemen aan waar ze op moeten reageren.
Wilders is als een aap met een typemachine, soms een woord met betekenis, meestal onzin.
Je mag op m stemmen, dit is een democratie, maar de tk hoeft wat mij betreft echt geen aandacht te besteden aan de onzin die hij regelmatig uitkraamt.
Uw nick zegt voldoende in dit geval, mevrouw Kaag.
Uw onzin is beschamender.
Dat het volk het zat is blijkt nergens uit. Lange rijen bij Schiphol, maar ook bij de supermarkt. We hebben 2 jaar geen geld mogen uitgeven, en dat wordt simpelweg nu uit onze zakken geklopt.
Eh, als iemand goed geboerd heeft tijdens Kejona en de lockdowns dan zijn het toch wel de supers. Dus lul niet zo dom. Die zouden wel even een tandje minder kunnen doen. En niet putin en inflatie enz. aangrijpen om de prijzen nog eens even door het dak heen te verhogen...
Schrijnend hoe de inflatiecijfers van het CBS, maar ook de Amerikaanse CPI eigenlijk keihard gemanipuleerd worden om tot lagere inflatiecijfers te komen, terwijl non-MSM kanalen(bekend van oa. de wappies) al sinds januari roepen dat 'inflatie is already in the double digits'.
Blijkt toch maar weer dat het verschil tussen een complot en realiteit ongeveer 6 maanden kan zijn. Indexen en modellen zijn leuk, maar uiteindelijk boeit het mensen alleen hoeveel meer ze betalen t.o.v vorig jaar en ook daar lijkt 'de wetenschap', de politici en de media onbetrouwbaar en manipulatief. Maar ondertussen wel klagen dat het vertrouwen in instituties, overheden en politici zo laag is.
Hadden we Jezus maar weer terug.
Daar zijn heel veel liedjes over geschreven wat ie allemaal kan.
Vreemd, ik zie nog steeds uitpuilende winkelkarretjes gevuld met chips en frisdrank, en helemaal onderin een minizakje groente, een enorme zak patates frites en een familiedoos gehaktstaven. Daaronder krat bier. Omzoomd door een aantal XXL gezinsleden. Armoede...? Ammehoela.
Misschien hebben juist die mensen wel veel te besteden.
Anderen zullen met legere wagentjes rondlopen.
Typisch een antwoord van het kaliber 'ik heb gegeten dus er is geen honger in de wereld': zelfs al sta je de hele dag alle karretjes te tellen, dan nog is dat nog geen 0,1% van alles shoppers in Nederland.
Misschien sta je wel in de Appie Heijn in Bloemendaal i.p.v. de voedselbank in Pekela?
@upgent | 24-06-22 | 13:20: Een mens heeft niet veel nodig. Maar het aanbod is overweldigend.
De modale Nederlander is zo rijk, die lacht om 20% inflatie. Als de heidevelden maar blijven bestaan, en er geen bomen gaan groeien.
@upgent | 24-06-22 | 13:20: Precies, het is ook met net met welke bril op je ergen kijkt waar je wilt kijken...
Dat zijn die 20 miljoen mensen die gered zijn door het vaccin.
Misschien omdat die mensen het nu aan hun portomonee verplicht zijn om voor de hele maand alle aanbiedingen op te kopen. En dus met 8 x 1 kilo aardappelen naar huis gaan omdat ze vandaag in de bonus zijn. Lekker de aankomende 4 weken aardappelen waarvan de laatste anderhalve week ze een groenige waas hebben en je de helft aan uitlopers eruit kunt snijden. Maarja he, die 15,6 % inflatie om het klimaat niet te redden mag wat ongemak veroorzaken he.
@Wiebenick: Dan heb je waarschijnlijk mij gezien, voor de maandelijkse inkoop. Fris in blikjes van 250ml zodat ik altijd een frisse bubbel heb. Bier, half kratje mannenpils voor de vrouw en half kratje homobier voor mij. Chips eten we graag kraak vers en niet teveel, dus de kar wordt afgetopt met gezinsverpakkingen uitdeelzakjes. Natuurlijk altijd twee zakjes friet en patat in de vriezer, je weet maar nooit.
Vlees, vleeswaren, vis, eieren, kaas, brood, groente en fruit halen we uit de daarvoor bestemde winkels, dus daarvan lag niets in m'n karretje.
Zoals je merkt voel ik me betrapt. Dat komt door die familiedoos gehaktstaven. Die had je niet mogen zien.
@Zoelense Hobbyboer | 24-06-22 | 14:29: Mijn punt is natuurlijk dat, zolang er nog volop luxe eetwaar (het zij u van harte gegund ;-)) wordt gekocht, het met de "armoede" wel mee valt.
De regering heeft baat bij stijgende prijzen. Stijgende prijzen is stijgende belastinginkomsten.
Deze hebben ze nodig om de stijgende rente op staatsschulden te betalen.
Erg hard hun best doen om het leven betaalbaar te maken zit er even niet in.
Dat is een gevalletje broekzak vestzak: de prijzen stijgen omdat de rente stijgt en daarmee hebben ze meer belastingopbrengst die direct weggestreept kan worden tegen de hogere kosten van de gestegen rente. Netto resultaat is dus 0.
Het enige dat er veranderd is dat iedereen collectief armer wordt, behalve de mensen met een vaste rente schuld.
@ReyNemaattori | 24-06-22 | 13:25:
De prijzen stijgen omdat de rente stijgt? Nieuws niet gelezen? De economie groeit onverwacht sneller dan verwacht omdat bedrijven onverwacht veel winst maken. Vooral energiebedrijven bijvoorbeeld. Dus hogere inkoopprijzen + nog een leuke marge voor het bedrijf want waarom niet = verkoopprijs dan de BTW voor de staat erbij. Niks geen hogere rente.
@ReyNemaattori | 24-06-22 | 13:25: Zo ook de overheidsschuld mn in Zuid Europa. Ongeveer de helft van de inflatie is beleid. EU66
Oorlog, Covid, transferunie, stikstof, vluchtelingen, energie .. een perfect storm voor de volgende hongerwinter alwaar de stedeling lange dagelijkse ritten naar boerengemeenschappen moet gaan maken teneinde met wat ruilhandel aan voedsel te komen.
Snel een sieradenkist aanschaffen doet.
Daar krijgen we anders wel 2 mooie dingen voor terug:
1. Bella Italia en co gaan door het in waanzinnig tempo bijdrukken van geld niet failliet, zodat mensen daar gewoon op hun 60ste met pensioen kunnen en burgers massaal de belastingen kunnen blijven ontwijken. We redden hun levenswijze!
2. Oekraine is door onze sancties en monetaire en militaire schenkingen in staat nog een paar weken langer de baas te zijn over stukjes Donbass die vroeg of laat toch Oekraine verlaten en dat volgens een Westerse opiniepeiling in 2014 ook in meerderheid willen www.faz.net/aktuell/politik/ausland/s...
De roverheid pakt op de meeste persoonlijke uitgaven ruim 20% belasting. Dat is dus op iedere cent! Je inkomen wordt ook nog eens belast met een nog hoger percentage. Het volk bloedt leeg en grote bedrijven komen weg met een kleine habbekrats en krijgen btw van inkopen gewoon terug. Duidelijk waar de prioriteiten liggen. Team Pickety
Hmm, ja bedrijven krijgen btw terug over inkopen, maar moeten daartegenover wel btw over verkopen afdragen.
@Thuinman | 24-06-22 | 13:24: dat geld is niet voor bedrijven maar voor de roverheid
@Zuma | 24-06-22 | 13:30: Dat snap ik, maar uw punt dat grote bedrijven gewoon btw terugvangen klopt niet. Zou gek zijn als ze zowel btw moeten betalen over inkoop als btw afdragen over verkoop. Dat zou een feest zijn voor de belastingdienst.
@Thuinman | 24-06-22 | 13:41: Mark, Sigrid, Wopke en Gert-Jan kijken, vanachter het glaasje VSOP Port vandaan, geïnteresseerd op naar de geluiden vanuit het gepeupel?!
Ze beginnen te luisteren, te rekenen, knikken instemmend en vertalen dit naar: De wensen van het volk, dit gaan wij voor u regelen!
Niemand heeft het over de krimpflatie. Ze stoppen gewoon minder product in de verpakking en vragen dezelfde prijzen.
Nieuwe verpakking of verbeterd recept: marketingtaal voor ‘u krijgt vanaf heden minder voor meer’.
"Een gemiddeld huishouden gaat er volgend jaar 0,1 procent op vooruit in koopkracht. De verwachting van het Centraal Planbureau is gebaseerd op de begroting van het huidige demissionaire kabinet. De begroting kan nog aangepast worden als er een nieuw kabinet aantreedt."
Zomaar een alinea uit een artikel van een nieuwssite op 21 september 2021.
Zij die wel voortschrijdend inzicht en een lange termijn visie hebben zij geprezen.
Ik lees het goede nieuws van het kabinet altijd als ‘morgen gratis bier’.
@El Rico Grande | 24-06-22 | 13:54: Lol, daar ben ik in Turkije bij een café een keer ingetrapt, had wat andere gasten uit het hotel meegenomen. Voor lul dat ik stond! Was een mooie les.
Natuurlijk kan de btw niet naar 0%, de schatkist mist al zoveel inkomsten omdat er via box 3 niets meer binnenkomt. Wel even prioriteren, ok?
/sarcasme
Middenklasse wordt hard genaaid.
@VoltaireJohn | 24-06-22 | 13:07: Die middenklasse die zoveel geld op de bank heeft? 'Middenklasse' is een indeling van auto's en zegt eigenlijk niet zoveel.
Sinds de coronapandemie wordt in totaal flink meer gespaard dan daarvoor. Het extra coronaspaargeld komt voornamelijk op de rekeningen van mensen die modaal of meer verdienen. In totaal stortten Nederlandse huishoudens bijna 46 miljard euro op hun spaarrekeningen. Dat is ruim tweeënhalf keer zoveel als in het jaar ervoor.
Het Parool3 mei 2021,
@small_town_dude | 24-06-22 | 13:14: Gedwongen om te sparen omdat alles duurder wordt. In dat artikel las ik ook aan het eind dat lagere inkomens minder sparen, lijkt me logisch als je ziet hoeveel dingen kosten, maar dat neemt niet weg dat mensen sparen wegens financiële redenen.
Mochten ze daar de BTW tijdelijk voor afschaffen dan komt asiel weer meer in de knel en dat heeft nu eenmaal de hoogste prioriteit, meer ,meer, meer!
Na inflatie komt deflatie en knallen we dan door naar hyperinflatie?
We zitten al in hyperinflatie. Alles meer dan 1 a 2% valt niet meer onder 'normale' inflatie. In januari 2020 is er door FED, $1000 miljard bijgedrukt om de banken te 'redden', daar betalen we nu de rekening van.
@4HoogAantWater | 24-06-22 | 13:03: oh, dacht dat hyperinflatie meer dan 50% m.o.m. moest zijn. En is niet meer dan 5T USD sinds covid? Plus was de ECB erin heeft gepompt. Anyway, disaster waiting to happen.
@4HoogAantWater | 24-06-22 | 13:03: hyperinflatie = meer dan 50% inflatie per maand. Zover zijn we nog niet. Je zou het wel 'superinflatie' kunnen noemen.
@4HoogAantWater | 24-06-22 | 13:03: ruim 2,5 biljoen is er gecreëerd om de PIGS overeind te houden: 2.500 miljard dus.
ik kan me niet herinneren dat ik ooit margarine heb gekocht, sinds wanneer is dat een levensbehoefte?
Sinds de sleurhut populair is...
Daar zit toch echt een heel klein vitamientje in dat goed voor je is. Zoek maar op.
@litebyte | 24-06-22 | 12:57: Verdomd ja. Margarine in blik namen we vroeger mee op vakantie. Wat zou dat voor rotzooi zijn geweest?
@Leptob | 24-06-22 | 13:00: Ah, je geeft indirect het antwoord. Het is dus bedoelt voor mensen die niet verstandig genoeg zijn om een gevarieerd dieet met voldoende vitamines in te nemen. Daarom stoppen ze dat maar in margarine. Ik snap hem, dankje.
@small_town_dude | 24-06-22 | 13:08: Heb het ooit gelezen. Ik veroordeel je niet tot iemand die niet verstandig genoeg is om voldoende gevarieerd te eten.
Dat tweetje van Wilders is nou populisme in zijn puurste vorm. Een onmogelijk voorstel doen zonder na te denken over haalbaarheid en gevolgen en dan verontwaardigd reageren als wél normaal denkende mensen het afkeuren.
Waarom is dit persé populisme ?
In Duitsland doet men het gewoon: BTW eraf op benzine, en OV wat gedurende de zomermaanden spotgoedkoop (€ 9) wordt gemaakt.
Bias, stigma's en vooroordelen t.o.v. Dhr. Wilders, blijven een issue.
Wat nou onmogelijk. In 2017 is de lage BTW verhoogd van 6 naar 9 procent. Dat kan makkelijk een tijdje naar 0. Nogal wat EU landen hebben de VAT verlaagd de laatste 2 jaar.
U wilt beweren dat wij mensen in dit kabinet hebben die normaal denken?
Zelfs al zou het haalbaar zijn, ooit moet het dan toch weer teruggedraaid worden. En regels terugdraaien dat heeft de Nederlandse politiek nog nooit gedaan.
Waarom zit er überhaupt BTW op voer?
BTW zelf moet afgeschaft worden in álle sectoren.
Vooral blijven stemmen op de zittende macht. Struisvogel!
Zeg nou eerlijk, heeft het met het voorstel te maken of omdat Wilders dit voorstel doet?
Als ik kamerlid was zou ik voorstellen om de belastingen af te schaffen, de lonen te verdubbelen en de prijzen te halveren. En iedereen die tegenstemt noem ik een vijand van het volk.
Dit soort onnozel denken zorgt er voor dat een D66 en een VVD zo groot blijven.
Wel 25 miljard voor zeer vage stikstofplannen. Ruim 50 miljard voor asielopvang.
Dit heeft te maken met prioriteiten. Ben je als regering bezig met het welbevinden en de veiligheid van je burgers of hang je de popie jopie uit in Europa.
Voor mij is het overduidelijk dat de grote supermarkten misbruik maken van de inflatie. Die is momenteel rond de 8.5%. Ik kan de stijging met ruim 15% echt niet plaatsen.
De inflatie is een gemiddelde van alle prijsstijgingen in verschillende sectoren. Het is niet zo dat de prijzen in die sectoren de inflatie volgen.
Denk dat het em vooral zit in gestegen productiekosten (energie), transportkosten ( energie) en energiekosten van de supermarkten zelf.
@Sinterbikske | 24-06-22 | 12:51: En grotere bedrijven als een Pepsico, Nestlé of een Ahold, die kosten één op één aan consumenten doorberekenen, omdat de (Amerikaanse) aandeelhouders tevreden moeten worden blijven gesteld, met voldoende winst. Het is verdacht stil, in die hoek .. Of niet dan ..
@Nederlandop1 | 24-06-22 | 12:57: Logisch toch dat je kosten doorberekent, voor niets gaat de zon op.
En binnenkort moeten we 32 miljard aftikken aan een boeren beroepsverbod. Wel betalen maar geen voedsel meer, wat een feest.
Veel mensen die nu beginnen te klagen moeten eerst maar eens leren boodschappen doen. Ik zie die karren vol chips en snickers en magnums voorbijkomen, lekker veel cola erbij. Telefoons van een maand oud, nieuw paar Adidas. En honden- en kattenvoer, vooral veel honden- en kattenvoer. Waarom hebben sloebers zo vaak dure huisdieren? Is dat omdat ze de hele dag thuis zitten en geen flikker doen?
Die arme sloebers hebben geen huisdieren. Die hebben ze moeten opeten.
Dat honden- en kattenvoer is hun karig avondmaal.
Roken, slecht vreten, huisdieren, pauperbak in de voortuin, 10 kinderen, merkkleding en accessoires: Gebrek aan delayed gratification ligt doorgaans aan de basis van hun armoede.
Logisch ook, want een uitgestelde beloning kun je alleen verwachten in een stabiele omgeving. Zie het een beetje als een hongerwinter of oorlog: als je nu een brood hebt kun je dat maar beter meteen naar binnen werken met je familie, want morgen kunnen de Duitsers/Russen voor de deur staan, kan een bom vallen, kan je buurman je voorraadkast raiden omdat hij ook hongerh eeft en zijn familie wil voeden... m.a.w. je hebt geen enkele garantie dat als je een halfje voor morgen bewaard dat je daadwerkelijk aan dat halfje toe gaat komen: Wat je nu eet, kunnen ze je morgen niet meer afnemen.
Dus zodra de uitkering gestort is wordt er geleefd alsof er geen morgen is, en hoe we dat dan doen met geld over 3 weken, zien we tegen die tijd wel weer.
@De-rukkende-rechter | 24-06-22 | 12:57: vulgus imperitum, semper parati querere
Ah .. mij kat (sorry Max) de deur uit en mijn huishoudboekje is op orde .
Rijksambtenaren krijgen er mogelijk gemiddeld 8% bij. Maar blijkbaar is dat nog 7% te weinig. Au!
Wat dacht je van onze pensionados die al 14 jaar niet meer geïndexeerd zijn. Krijgen er 2% bij terwijl ze dik 20% erop achteruit zijn gegaan.
@clockandhammergame | 24-06-22 | 12:49: Maar wel zeuren, dat '50+ niet wil verhuizen'. Om vervolgens met een hypotheek (Of huur) van (Minimaal) ~ 1k per maand geconfronteerd te worden.
Vrijheid, daar staat ons land voor.
@clockandhammergame | 24-06-22 | 12:49: Is veel meer.
Een gemiddelde van 2% inflatie(ruwweg) over 14 jaar komt neer op 31,9% samengestelde ontwaarding van je pensioen. En dan neem ik de laatste inflatiespike niet eens mee, eind van dit jaar, als de inflatie cijfers zo rond de 15% blijven, zijn pensioenen 48% minder waard dan 14 jaar geleden...
@Nederlandop1 | 24-06-22 | 13:03: Vrijheid, daar staat ons land voor.
En zo niet vrijwillig, dan maar verplicht!
Een ons gerookte paling kost bij de visboer hier 8,50 euro. Vorig jaar was dat nog 6,50 euro. Het gaat hard.
ruilhandel zonder afdracht naar Brussel wordt steeds aantrekkelijker.
Wat dacht u van de prijs van de beluga kaviaar?
Heb eergisteren een kilootje online besteld voor 32 euro. Heb ik een paar jaar geleden ontdekt. Fantastische kwaliteit. Gister ook weer een kilo ontvangen (gekoelde bezorging). Doe ik altijd samen met pa. Pondje voor hem en pondje voor mij.
@Kapitein Sjaak Mus | 24-06-22 | 12:51:
En die Champagne dan??!
Zoek maar eens op palingshop.nl. Perfecte paling Ierse paling 4,60 ons, kweekpaling 3,45 ons, Palingfilet 5,50 ons. Hoop dat dit mag en niet als sluikreclame gezien wordt.
@Sjakie | 24-06-22 | 13:33: Ik ben er bekend mee, heb er nog nooit iets besteld, zo’n grootverbruiker ben ik dan ook weer niet. Als je wel eens in Harderwijk komt kost ie daar op de boulevard ook maar een fractie van wat ie in de winkel kost. Ik ga wel een keer de stoofaal bestellen, lekker!
@Kapitein Sjaak Mus | 24-06-22 | 12:51: Die was vorige week nog hetzelfde als een jaar geleden hoor.
@Sjakie | 24-06-22 | 13:33: Geweldige link, bedankt!
@zwellevertje | 24-06-22 | 15:39: Graag gedaan. Koop er zelf al jaren. Gefileerde paling in pakjes van 250 gram. Vacuum verpakt en gekoeld bezorgd. 1 pakje voor de avond van ontvangst en de rest in de vriezer. Perfect.
@Sinterbikske | 24-06-22 | 14:10: Ooit een paar keer paling gekocht in Harderwijk.Nooit meer. Harderwijk verkoopt hoofdzakelijk touristenpaling.Aan het stalletje laten ze mooi zien hoe soepel het velletje er af glijd en als je thuis bent blijkt dat ze je een kilo trommelstokken verkocht hebben. 2x gekocht en 2x thuis gelijk weer weg geflikkert. Wat een oplichters daar.Een Harderwijker verkoopt nooit meer paling aan mij..
Denk dat iedereen er wel begrip voor zou hebben als alles tijdelijk even iets duurder zou zijn. Echter de enige die er nog harder op vooruit gaat zijn de grootgrutters. Dan kan Wilders wel de btw terugbrengen, dan gaan de grootgrutters dat verschil gewoon even snel opvullen.
Aandeel Sligro staat nu op 18,30 euro, tijdens Corona was het bijna een pennystock.
Tijdelijk bestaat niet bij supermarkten. Dit blijven gewoon de "vaste" prijzen.
Het eeuwige probleem met ome Geert. Dingen roepen wat compleet onuitvoerbaar is. Dan weer gevolgd door iets zinnigs.. Zo komen we er wel. *zucht*
Nee, geen begrip.
De overheid moet beginnen met bezuinigen. Als werkeloze moet je gewoon een beetje op de point zijn om wat bij te verdienen naast je uitkering. Godverdegodver.
De overheid moet niet bezuinigen, de overheid moet krimpen. En flikker al die consultants (dubbele woordwaarde) eruit!
Ik ben zo een pisvlek die er normaal gesproken niet naar kijkt maar drie euro vijftig voor een laf plakje varkensvlees voor op brood begint toch wel op te vallen. Wie wordt hier nou beter van, want dat is wat we moeten uitzoeken.
Kaas idemdito, je betaalt een euro per plakje
Wat mij betreft nemen we stelling rondom de boerenerven en kopen we "beleg" direct van de makers. Dat lijkt mij de enige duurzame keuze.
En dan is de kans nog groot dat ze niet eens op de liter of gewichtprijs hebben gelet van die producten, oftewel dat hetzelfde pakje margarine (wie eet die troep?) nu waarschijnlijk minder bevat dan een half jaar geleden.
Die populistische pisvlek van een wilders weer met een idioot voorstel, waar natuurlijk niet (en iedereen waarvan de zus ook gelijk niet de moeder is begrijpt dat) elke politieke partij mee in mee gaat.
Er is maar 1 manier om hier wat aan te doen, dat is vertrekken. Uit NL (en dus uit de EU.) Genoeg kansen in andere werelddelen
Oh, dus als je land wordt gesloopt, dan moet je maar weg. Ik vraag me af wie hier de populistische pisvlek is.
Dat roept Wilders toch al jaren? Die is het met u eens.
Weet je zeker dat jouw zus ook niet je moeder is? Waarom kan de BTW alleen maar omhoog (vaak zelfs zogenaamd tijdelijk zoals bij 19% -> 21%) en nooit omlaag?
Die instelling van 'als het kut wordt ga ik weg' heeft deels bijgedragen aan waarom het hier zo kut is geworden. Kijk maar naar al die economische vluchtelingen.
Knul, ik zou je eerst maar eens een beetje inlezen over wat BTW is en dat het zeker ook omlaag kan en gaat (al dan niet tijdelijk.)
@TheProphet | 24-06-22 | 12:46:
Dus gaan de actievere lui weg.
Nu maar hopen dat de klaplopers je niet achterna komen
Supermarkten in NL verhogen de prijzen onder het mom van 'sorry' alles wordt duurder maar zeker weten de winsten van de Supermarkten wel gaan stijgen. Even een voorbeeld van Duitsland: Bonne Maman Jam 370 gr bij AH of Jumbo € 2,90 , bij Penny Markt in Duitsland € 1,95. Hoe dan? Oplichters ! Volle tank + boodschappen in DE ze bekijken het hier maar
Oh ja, margarine. Dat bestaat ook nog. Misschien maar eens proberen. Roomboter van 3 euro per pakje is best overdreven.
3?, wanneer heb je voor het laatst roomboter gekocht?
Er is een overschot aan productie.
Dit alles, heeft niets met hebzucht te maken. Nee hoor, he-ul-emaal niets.
Dat kan niet, want de inflatie is niet zo hoog.
Althans, dat zeiden ze eerder. Ben benieuwd of ze nu eindelijk realistische cijfers tonen na dit vernietigende artikel.
15% maar? Daar klopt geen drol van.
In 2019 betaalde ik €0.99 voor 100g ontbijtspek, een maand geleden €0.99 voor 50g (100% prijsstijging), gisteren €1.29 voor 46g (130% prijsstijging).
Croissants zijn ook gestegen. Niet normaal dit.
Sja, de oorlog he; dure grondstoffen enzo...
@Lerp | 24-06-22 | 12:43: Een mooi, redelijk klinkend verzonnen excuus inderdaad.
Benieuwd of daar plastic tasjes, bier, en zware shag ook in zijn meegenomen. Voor 100 Euro boodschappen heb je al snel 4 plastic tasjes nodig a 50 cent per stuk.
Een kratje bier heb je ook niet meer voor 10 Euro.
Als ik tegenwoordig iemand nieuwe plastic tasjes, bier of shag zie afrekenen durf ik wel te vinden dat je dan geen last van de inflatie hebt.
Precies. Zelfde geld voor dierenvoeding.
@Viperke | 24-06-22 | 12:36: Helemaal gelijk dieren zijn om op te eten.
Varkensvlees is duurder omdat China grote hoeveelheden varkensvlees opkoopt, dus met het uitvoeren van de stikstofplannen zal er geen inflatie meer zijn want wat er is gaat naar China en de schappen zijn leeg.
Vroeger was een klein pak koffiemelk 500 ml. Tegenwoordig 500 gram.
Binnenkort de boerwar ( Zuid Arika) in Nederland?
Ben zeer benieuwd naar aankomende kwartaalcijfers van NV Nederland.
Beste Geert zou je ook eens iets kunnen doen tegen de diefstal van het vakantiegeld, waarom moet iedereen daar het hoge belasting tarief over betalen in plaats van wat er normaal aan belasting wordt ingehouden ?
Het is toch gewoon uitgesteld salaris ?
Scheelt elke hardwerkende Nederlander honderden euro's per jaar
En doe dan meteen iets aan het tarief voor fulltimers. Waarom loont het als ik parttime zou gaan werken?
Dat is geen diefstal maar een gevolg van ons progressieve belastingstelsel.
www.oceanfinance.nl/nl/blog/waarom-wo...
@quigg | 24-06-22 | 12:37: diefstal een andere naam geven maakt het nog steeds diefstal.
@haddem | 24-06-22 | 12:42: Je snapt niet hoe het werkt, lees de link eens.
Volgens mij valt het allemaal reuze mee. Ik merk er niks van. Ben wel een folderfan en geil op afprijzingen. Wel afprijzingen die er toe doen.
Wellicht kan je niet zo goed rekenen?
Heb ik ook Leptob, in mijn Rabo -app kan ik zien hoeveel ik uitgeef aan boodschappen. De laatste maanden was dat zelfs lager dan een half jaar geleden. Komt doordat er meer aanbiedingen zijn.
Zeer herkenbaar.
De echte 50% en 1+ 1 acties voor producten die bevallen / we willen rustig afwachten en dan genoeg van inkopen.
Doen we hier al jaren.
Inmiddels honderden en honderden euro's mee bespaard.
Klopt, doe ik ook. Goede tandpasta van een A-merk is vrijwel altijd wel ergens in de aanbieding, 3 voor een tientje ofzo. Houdbare halfvolle melk idem. Maaltijdsalade's bij de Coop kosten tot 5,49 per stuk (die met garnalen), maar 2 voor 7 euro. Ik koop alleen maar dingen in de aanbieding, zaken die niet in de bonus zitten lust ik niet. Per dag hoef je echt niet meer dan 5-6 euro aan eten uit te geven, dan hou je geld over voor de leuke dingen. Zoals het pretpark, of gezellig naar de hoeren.
@quigg | 24-06-22 | 12:M42: Met die 1+1 acties word je belazerd.
Ghul shampoo in Duitsland is ca. € 3.50 standaardprijs. Bij ons ca. € 7,00 standaardprijs. Bij een actie van 1+1 lijkt het dus dat er 1 gratis krijgt maar je betaalt gewoon het volle pond.
Zolang pingpop of Schiphol nog vol staan, is er niks aan de hand. We hebben het nog veel te goed. Niet zo zeuren
U heeft wel een soort van punt, maar Schiphol is soms ver van tevoren geboekt
Pingpop ? uw portemonnee?
Gewoon kleinere verpakkingen in het schap en wat vaker fietsen. De gemiddelde Nederlander is veel te dik.
Is er ook meegenomen dat sommige producten ook minder inhoud bevatten dan voorheen. ?
Ja.
Hongaarse salami bij AH was eerst 100 gram en nu nog 80 gram, hebben ze twee “tietjes” op het plastic onderleggertje gemaakt zodat het meer lijkt. AH uw anale hoer naait u gewoon.
Kipfilet bij hoogvliet, normaal gesproken per 300 gram, nu 270.
Opvallend dat de sp, sgp en cu het hun reet roest dat de medemens het vreten nauwelijks nog kan ophoesten. Wat krijgen die uitvreters in de opvang eigenlijk te nassen?
Als iets uit de PVV koker komt stemmen ze automatisch tegen lijkt wel.
50 euro per persoon per week.
Euhm.. hier in een klein stadje in het oosten krijgen oekies gewoon alles te eten in de opvang en 250 euro om snoepjes te kopen per maand. Niet zo veel problemen mee persoonlijk. Gek genoeg een deel van de lokale christenraad wel.
Vermoedelijk alleen halal voer.
@Wattman | 24-06-22 | 12:33: Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook zo.
Hoewel de overheid via de BTW een keiharde vuist in uw achterste naar binnen duwt -omdat het een extra inkomstenbelasting is terwijl u al belasting heeft afgedragen over uw inkomen- gaat dit idee van Wilders in de praktijk niet veel helpen. Zo gauw de BTW -tijdelijk- wegvalt zullen de Albert Heijns van deze wereld de prijzen dermate aanpassen zodat het voordeel de kant van de supermarkt opvalt en niet die van de consument. Vraag en aanbod bepaalt de prijs. Bovendien is de supermarkt een snoepwinkel voor volwassenen. Op de groenten & fruit afdeling na wordt er alleen maar bewerkt voedsel & drank verkocht, bomvol suiker en smaakstoffen om het volwassen kind blij te maken. Daarvan kan men gerust een onsje minder kopen zonder angst om van de honger om te komen. En het is ook alvast een beetje wennen aan 'eerlijke' prijzen als straks boeren een 'eerlijke' prijs vangen voor hun producten en we niet alleen maar goedkope zooi uit het buitenland importeren. In plaats daarvan willen we in Nederland een florerende boerensector, die kwalitatief hoogwaardig voedsel produceert met oog voor natuur en bio-diversiteit en daarmee een goede boterham verdient als ik het allemaal een beetje goed volg. Dat gaat een prijskaartje hebben of mensen dat nou leuk vinden of niet.
De kamerleden moeten niet naar de voedselbank ,en dat sommige mensen het wel moeten zal hun worst wezen ,zij kennen makkelijk praten hebben geld zat, hun kosten worden bijna vergoed en dan is het makkelijk praten links praten en via allerlei omwegen hun zakken nog verder vullen.
Het is ook meganaief om te denken dat die BTW dan niet gewoon in de zakken van AH en Jumbo gaat belanden. Denk je werkelijk dat die kortingen gaan doorvoeren in hun assortiment? We gingen aan de pomp van 2,20 naar 2,00 en nu is het weer 2,20. Accijnzen gaan gewoon naar iemand anders dan de overheid.
Als je iets voor de mensen wil doen moet je de belasting op arbeid verlagen. Dat voelen vooral de loondienstigen, precies de mensen die je nu moet bereiken. En de uitkeringsgerechtigden dan. Een groter verschil is een prikkel om eindelijk eens aan het werk te gaan (vandaag de dag best wel aso om thuis te blijven zitten niksen op andermans kosten).
Er zullen in dit land nooit echt belastingverlagingen komen want het moet altijd budgetneutraal gebeuren. Wat betekent dat als de inkomstenbelasting/loonheffing omlaag gaat er ergens anders weer belasting omhoog gaat. “Uw” overheid is verslaafd aan belastinggeld en kom nu niet met, ja maar onderwijs, zorg, etc. want bij de overheid is 1 euro maar 50 cent waard.
@MargauxGrandCru | 24-06-22 | 12:53: Overheid bestaat gewoon uit mensen die hun zakken gevuld willen hebben.
Op zich best gezond dat energieverslindende producten duurder worden.
Bitcoin daalt juist.
@Lucifer | 24-06-22 | 12:27: Lol
In de kliko met jouw computer.
@Lucifer | 24-06-22 | 12:27:
Die draait nu voor 80% op groene stroom.
@MargauxGrandCru | 24-06-22 | 12:41:
Dan flikker het toetsenbord en de muis maar weg dan ben je 100% vieze vervuiler.
Kilo uien inkoop voor AH : 10-14 cent, verkoop prijs AH : 1,29 .
Laat ze daar ook maar eens wat aan doen, die uien gaan 10x over de kop bij die grootgrutters, nou zal dat niet allemaal winst zijn maar toch, ik weet wel zeker dat ze er geld op toe leggen.
Op de markt is uw gulden een daalder waard!
Wie moet daar wat aan doen volgens u? Koop uw uien op de markt, of direct bij de boer. Heeft u enig idee hoevaak een frietje over de kop gaat in de snackbar, moeten ze dat ook verbieden?
De grootgrutters leggen er geld op toe?
@Roos | 24-06-22 | 12:30: probleem is dat ze beiden niet meer bestaan.
Ik heb niet de illusie dat groente goedkoper is bij de lokale groenteman. In tegendeel.
@Thuinman | 24-06-22 | 12:30: Een frietje is nog een bewerkt product, uien wordt alleen een zakje om gedaan. En nee, ik koop geen zakje uien voor 1,39 bij de Appie maar het gaat om het idee, waarom btw verlagen als die grootgrutters tevens groot graaiers zijn, als iedereen dat soort ketens eens een tijdje links liet liggen zou er misschien wel wat veranderen.
@Jos Tiebent | 24-06-22 | 12:31: het is een spreekwoord beste Sjoske, da wedde gij wel
@Risingson | 24-06-22 | 12:31: Sorry, *geen... (vergeten)
@zwellevertje | 24-06-22 | 12:36: Precies, de AH koopt in bulk in (voor 10-14 cent), doet er een zakje omheen, regelt de logistiek, legt het op loopafstand van uw huis klaar in de schappen zodat u met alle gemak een hoeveelheid kunt kopen waar u wat aan heeft. We vinden het met zijn allen maar wat vanzelfsprekend dat we 7 dagen in de week tussen 8 uur 's ochtends en 22 uur 's avonds naar een supermarkt kunnen lopen/rijden en daar altijd gevulde schappen aantreffen. Het zijn supply chain organisaties van de bovenste plank en ja die verdienen daar veel geld mee. Komt omdat we zelf geen zin meer hebben om onze boodschappen bij tig verschillende zaken te halen en een paar kilometer om te rijden om direct met de boer zaken te doen (die daar zelf ook niet altijd de tijd en logistieke middelen voor heeft). Comfort = geld.
@Thuinman | 24-06-22 | 12:41:
Klopt is net als “rust” ik boek altijd vakanties met veel luxe en rust betaal je extra veel voor
@Thuinman | 24-06-22 | 12:41: Nou fijn, als jij voor die service 10x de kostprijs wil betalen moet je dat vooral doen maar ik vindt het te zot voor woorden.
@zwellevertje | 24-06-22 | 13:03: Tja, rijd jij naar de uienboer buiten de stad om voor 10-14 cent een zakje uien te halen? De benzine en tijd wegen er niet tegenop. Bovendien ziet die boer je aankomen met je 10-14 cent, die verkoopt ze alleen per 10 kilo. Kan jij aan het eind van de maand steeds kilo's uien wegflikkeren want daar valt niet tegenop te eten. Oftewel die 10-14 cent gaat niet op voor individuele consumenten. En bovendien staat het iedereen vrij om zijn producten te kopen waar die maar wil, er zijn alternatieven buiten de supermarkt.
@MargauxGrandCru | 24-06-22 | 12:58: Iets simpels als het kopen van een zakje uien moet voor u met het zelfde gevoel gepaard gaan als een luxe rust vakantie lol?
@Thuinman | 24-06-22 | 13:12: Ja hoor, ik moet Appie op m'n blote knietjes danken voor al het goeds ze voor de maatschappij betekenen, ik krijg de tranen van ontroering in m'n ogen als ik denk aan de verrijking die dit soort helden voor m'n leven hebben betekend.
@zwellevertje | 24-06-22 | 13:26: Haha nou ik weet niet waar je dat uit opmaakt in mijn verhaal, maar u stelt voor om iets aan die marges van grote bedrijven te doen die nu eenmaal schaalvoordelen hebben en daardoor een lage kostprijs per unit hebben. Lijkt me een slecht plan, krijg je communistische toestanden van als je voor de markt gaat bepalen hoeveel iemand mag verdienen. Ik zal echter de laatste zijn die schaalvergroting toejuicht, dus koop vooral bij de kleine winkeliers, kleinschalige boeren en kleine lokale producenten, ook als zij marges van 90% of meer hebben. Dat kost weliswaar meer moeite en geld om je boodschappentas vol te krijgen op die manier, maar dat zou ik ten zeerste toejuichen als mensen daar voor kiezen.
Gisteren nog weer even mijn boodschappenkar gevuld bij de Duitse Aldi. Feestje.
Meent Wilders dit nu echt of is het populistische gezwatel en maakt hij electoraal misbruik van de situatie.
Ga boodschappen doen en oordeel zelf.
ik niet
Nou vooruit dan.
@Diederik_Ezel | 24-06-22 | 12:28: lol!
@Diederik_Ezel | 24-06-22 | 12:28: Een dag zonder tegel is een dag niet geleefd.
@Diederik_Ezel | 24-06-22 | 12:28:
Waardering: is gewoon leuk. 5/5 reedten.
E10 €1,859
E5 €1,919
E5 super plus €1,999
Diesel € 1.989
Neuenhaus Duitsland.
Blij dat ik op 30 minuten van Duitsland woon.
Diesel maakt bijna geen flaus aus.
Obesitas komt vooral in de lagere sociale klassen voor, dus boodschappen zijn nog steeds niet duur genoeg. Overigens ook beter voor boer en milieu om boodschappen een stuk duurder te maken, Nederlanders zijn verslaafd aan goedkoop vreten.
Goedkoop eten maakt dik. Niet vanwege de kwantiteit, maar de kwaliteit. Dat weet je toch wel?
Je zegt het zelf. Goedkoop vreten.
Dus als je eten duurder maakt wordt steeds meer goed eten onbetaalbaar.
Dus nog meer obesitas.
Ik zie echter in het lijstje geen onnodige producten.
Zoetwaren, chips, frisdranken en de bekende vreetschuur ketens lijken me de boosdoener.
@AdvocatusDiaboli | 24-06-22 | 12:26: Neen. Geld speelt bij obesitas helemaal niet zo'n grote rol. Meer eten is ook duurder dan minder eten. Kwaliteit is ook niet veel duurder, want als je een tomatensausje wil maken en je koopt een honig pakje vol zout en suiker, betaal je 2 euro. Als je gewoon voor 60 cent een potje tomatensaus haalt zonder toevoegingen dan kun je met wat mazzel er nog een gourgette en paprika doorheen doen voor hetzelfde geld. Dus het is gemak, het is onwetendheid, en maar een klein deel geld.
Met tabak werkt duurder maken ook niet, waarom dan wel bij obesitas?
@Papa Jones | 24-06-22 | 12:25: Nee, daar is hij toch te dom voor en het is al zo vaak in het nieuws geweest.
Dus omdat een stelletje vetklonten met Barbapapa lijven de hele dag zakken chips, snoep, Red Bull en andere zoete troep naar binnen werken moet ik veel meer betalen voor mijn boodschaps ? Fok dat. Waar komt het bespottelijke idee toch vandaan dat een probleem verdwijnt als je dingen maar duurder maakt, uiteraard d.m.v. belasting. Trouwens, WELK probleem ? Wat kan mij het schelen dat al die vetzakken diabetes of hartaandoeningen krijgen ? Trouwens, het werkt niet : In Denemarken is ooit ook een forse "vleestaks" geintroduceerd. Dat bleek geen enkel effekt te hebben op het gedrag van de consument. Nul komma nul. Vervolgens is die vleestaks weer afgeschaft. Dat laatste kan je in Nederland natuurlijk wel vergeten want In NL zijn belastingen een doel op zich.
Laat het Bruls en Timmerfrans maar niet horen wat u nu zegt.
@Sinterbikske | 24-06-22 | 14:16: Dat hebben ze al gehoord, en ik meen dat het onze grote vriend Klaver was, dat energie "veel te lang veel te goedkoop is geweest". Energie is een primaire behoefte, sterker nog, je bent verplicht om een contract met een energieleverancier te hebben. Die andere primaire behoefte, onderdak is inmiddels ook niet meer te betalen, dus als energie en woningen "veel te lang te goedkoop zijn geweest" waarom zou dat dan niet ook opgaan voor die andere primaire behoefte, voedsel ?
BTW op energie gaat volgende week wel omlaag.
Hoera.
En dan gaan de transportkosten omhoog, volgend jaar gaat de BTW er weer bij, en we betalen vanaf dat moment 27% meer.
Ik vind het nogal vaag aangeduid bij de energieleveranciers. Immers, zij kunnen dat wel toepassen op mijn maandbedrag, maar dat is een voorschot. Dus... Als ik mijn jaarafrekening pas volgend jaar krijg betaal ik nog steeds de volle mep? Alleen heb ik minder aan voorschotten betaald?
Ja, ik zag het. En de gasprijs gaat ook wederom omhoog per 1 juli. Je raadt zeker al wat het netto resultaat is. De overheid loopt achter de muziek aan.
@Boterhoofd | 24-06-22 | 12:25:
Alles is een winst-opportunity.
Dat zag je bij coronasteun ook.
Bedrijven die het niet nodig hadden, vroegen corona-steun aan.
Of ze schoven een beetje met geld dat het volgens het huishoudboekje nodig leek (geld moeten 'lenen' en tegelijk geld 'uitlenen' of teveel betalen aan dochter of zuster-bedrijven). Is wel geld uit de ruif he.
Roven uit onze Ruif is bij die lui heel gewoon. Goed voor de bonus.
@Papa Jones | 24-06-22 | 12:27: De overheid wil met de accijns en belasting daarover het stikstof fonds van 25 miljard vullen. Dat krijg je als er een mislukte overblijfmoeder minister van financien is...
@AdvocatusDiaboli | 24-06-22 | 12:29: Ja natuurlijk. Zodra er gratis geld wordt uitgedeeld, of het nou gaat om subsidies, oprotpremies of wat dan ook, daar wordt per definitie mee gesjoemeld. En iedereen begrijpt en weet dat. Behalve onze "beleidsmakers" zelf, blijkbaar.
Ze moeten die 10% salarisverhoging voor het onderwijspersoneel ook weer terugkrijgen. Rutte is de enige sigarenboer die massaal sigaren weggeeft zonder ze in te kopen. Het huidige aantal zetels vertegenwoordigt precies die kiezers die juist garen spinnen bij deze giga inflatie.
Ik leef gewoon op aanbiedingen. De chinees ziet mij in ieder geval niet meer, die is echt van God los met z'n prijsstijgingen.
Mensen op het minimumloon denken : zo leven wij altijd al.
Niets nieuws.
Al vindt de VVD het minimumloon voldoende.
Mensen in de bijstand denken : geen idee hoe ik nu nog rond ga komen.
We kunnen veel persoonlijke faillissementen verwachten volgend jaar.
Naast zorgmijders hebben we nu ook energie- en voedselmijders.
Mei 2022.
"Duizenden extra klanten kloppen aan bij de voedselbank"
"Toename klanten Voedselbank Arnhem, dringend vrijwilligers gevraagd"
"Voedselbank Hart van Drenthe luidt noodklok: Sterk toenemende armoede, alle hulp welkom"
"Meer arme gezinnen zoeken hulp bij voedsel- en kledingbanken"
Dit gaat nog veel meer worden.
Voedselbanken zijn net een pastoor: ze blijven altijd vragen.
Ik heb -letterlijk- nog nooit gehoord dat het wel goed ging bij een voedselbank.
V/d week geprobeerd contant een koffiezetmachine te kopen bij Blokker. Maar die accepteren blijkbaar geen briefje van 100,-. Dus maar weggelopen uit die winkel.
Terwijl 100,- toch echt het nieuwe briefje van 20,- is.
Ik loop meestal al weg na: "die hebben we niet, die moeten we bestellen, dan kunt u hem volgende week ophalen".
Dan bestel ik hem zelf wel, heb ik hem morgen en goedkoper en ik hoef de deur niet meer uit.
Waarom tijdelijk.
Het zou permanent moeten zijn.
Die kosten komen niet door "onze oorlog" die komen niet door welke oorlog dan ook. Prijzen stijgen omdat productie en verwerkingskosten van die producten hoger wordt. Energie om te maken, verwerken, transporteren, gas/licht van het pand waar het verkocht wordt, opgeslagen word, gedistribueerd word. Die kosten waren al gestegen *voor* het uitbreken van de oorlog. Die kosten zijn nu in buurlanden *nog steeds lager* dan bij ons. Dus ik weet niet waaom iedereen zo graag in het (gedeeltelijke) fabeltje van "het ligt aan de oorlog" wil trappen, terwijl het gewoon ook evident is dat veel van de prijsstijging gewoon ligt aan het feit dat de 1500 miljard van de klimaattransitie ook zo betaald begint te moeten worden. Alstublieft: hier is de rekening, 15,6% meer voor boodschappen dan 2 jaar geleden.
Vergeet niet Peter dat ook de monetaire financiering van de ECB effect heeft op de inflatie. Ook voordat Rusland Oekraïne binnen viel liep de inflatie op. Het frame, de inflatie is veroorzaakt door de energiecrisis is voor het zittende politieke establishment een mooi gelegenheidsargument om geen rekenschap af te hoeven leggen over het eigen gefaalde beleid.
Is 1500 niet een beetje veel , of ben je een punt vergeten.
@wiers | 24-06-22 | 12:18: Eerder een beetje te weinig, hij is een 0 vergeten.
De oorlog als (hoofd)reden voor prijsstijging(en) en inflatie is bewezen desinformatie. Biden noemt dit de "Putin Price Hike". Dit wordt tegengesproken door Jerome Powell (Fed chairman). De echte oorzaak ligt zoals je zegt bij de klimaattransitie, maar ook het monetair beleid van de centrale banken (quantitative easing), en ongeremd geld strooien tijdens COVID.
Prijzen begonnen inderdaad al flink te stijgen voor de aanvang van de Oekraïne oorlog. Je kunt dat duidelijk zien in de grafiek. Die framing (ligt aan Poetin) is toch echt voor de politieke bühne bedoeld. Maakt het de situatie erger? Absoluut!
Misschien moet de ACM ondertussen ook maar eens fabrikanten en supermarkten onder loep nemen. Ja, de kosten stijgen maar zoals altijd zijn dit wel de momenten waarop bedrijven proberen de marges nog net even extra te verhogen. En daar lijkt het hier wel op.
@wiers | 24-06-22 | 12:18:
"Is 1500 niet een beetje veel , of ben je een punt vergeten"
businessam.be/1-000-miljard-meer-of-m... :
"De Commissie pakt morgen uit met een investeringsplan dat, gespreid over 10 jaar, minstens 1.000 miljard euro moet mobiliseren voor het bereiken van de klimaatdoelen. "
Ja dat is voor heel de EU, maar vegeet niet dat wij dus veel goederen buiten NL vandaan halen, die worden ook duurder omdat die 1000 miljard betaald >moet *beginnen* te worden<.
Waarom zeg ik 1500 miljard en niet 1000 miljard? Dat lijkt me evident. Is er *ooit* wel eens een begropting van EU gelden die opgehoest moeten worden door de belastingbetaler binnen het gestelde budget gebleven?
@therealbraindump | 24-06-22 | 12:18
@superduperadmin | 24-06-22 | 12:24: |
Correct, ik zeg ook heel stellig in mijn eerste regel: "het ligt *niet* aan de oorlog", maar paar regels verder matig ik mijn toon wat meer naar; "het gedeeltelijk een fabeltje is dat het door de oorlog komt", de oorlog zal invloed hebben. Maar alleen de oorlog noemen is desastreus, want dan doen we ook nog eens voorkomen alsof het "onze" oorlog is, want onze boodschappen zijn te duur "door de oorlog".
Ja voorraad die nu uit het schap gaat komt terug met prijsstijging van 20 tot 35 cent per artikel
Vlees is helemaal duur aan het worden
Lijkt me veel meer dan 15 %
Tampons zijn hier nu ook ruim 6 euro
En sommige geneesmiddelen zoals dififlunac bijna niet op voorraad
Hoestdrank gaat ook al voor enorme prijzen weg
Is echt veel meer dan 15,6% hoor
Illegale drugs zijn afgelopen jaren wel zuiverder en goedkoper geworden.
Hoogste tijd dat overheid voedsel verbied en politie en justitie op de zaak zet!
Straks iedereen een uniform basisloon, wel even je “eigendomsrechten” inleveren. Zo niet, dan ontnemen we die. We gaan u helpen, was getekend uw overheid.
Het volk is het helemaal niet zat. Wanneer is de laatste keer geweest dat het volk hier 'het zat' was? Moord op de gebroeders de Witt in 1672? Vooruit, de palingoproer?
Pas nou op. Voor je het weet wordt je aangeklaagd voor opruiing en aanzetten tot geweld.
@AdvocatusDiaboli | 24-06-22 | 12:20: Voor uitlokking krijg je tegenwoordig levenslang.
Aardappeloproer, 1917. WO 1 was aan de gang, maar NL was neutraal in dit conflict. Nou ja, neutraal ? Terwijl er echt voedselschaarste was onder het volk, bleef NL gezellig voedsel exporteren.... naar Duitsland, wel te verstaan. Daardoor werden "de minseh" behoorlijk pissed off en werd er geplunderd. Dit liep natuurlijk snel uit de hand, waarop het leger werd ingezet. Met de opdracht om met scherp te schieten. Het hele Museumplein in 020 stond vol met legertenten. Daar zijn ook fotos van. Het Nederlandse leger werd ingezet tegen de eigen bevolking. En dat zal een evt. volgende keer precies zo gaan.
De Boerenopstand in Tubbergen in 1971.
Boerenopstand Hollandscheveld 1963.
Akkerbouwersprotest 1990,
nl.m.wikipedia.org/wiki/Akkerbouwersp... .
C'est ca!
Voor de huishoudens met een redelijk inkomen die gemiddeld 8% van het inkomen uitgeven aan boodschappen is dat nog wel te overzien. Maar er zijn ook huishoudens die 20-25% van het inkomen nodig hebben voor de boodschappen. Dan hakt het er flink in.
Ik heb net twee butlers moeten ontslaan.
Mijn chauffeur brengt ze net naar het station.
Dit is pijnlijk voor iedereen.
Sja, dan laat je die cola, de snoep, de chips en de speculoos maar een tijdje staan. Als je die boodschappenkarretjes van tegenwoordig ook ziet, soms jeuken mijn handjes om daar eens even flink in te gaan wieden. Maar ja....
Ik kom toevallig net terug van boodschappen doen. Als je ziet wat je krijgt voor je geld is het te gek voor woorden. We betalen gewoon écht veel meer. En dát 'meer' geld verdwijnt bij iemand in zijn portemonnee. Wie zijn dat?
@TonAlias | 24-06-22 | 12:13: Het wordt gebruikt om hier 5 miljard, daar 1 miljard, nog een 25 miljard euro en wie weet hoeveel nog meer, op te maken zonder verantwoording. Stem nog eens op Rutte/Kaag.
Af en toe een snackje of koekje moet toch kunnen?
@Egerius | 24-06-22 | 12:19:
Jazekers. Ligt eraan wat je onder "af en toe" en "een snackje" verstaat. En reken eens uit wat "die snackjes" je kosten op weekbasis en of je dan misschien toch niet je 50/100 euro boodschappengeld beter kunt besteden...
Maar dat is de makke he. Je gaat niet dood als je een week geen stroopwafel of speculaasje naar binnen tikt. Ditto voor een ijsje. Maar het geklaag, godallemachtig, het is zo duur en het gas en de energie.
Nou, misschien toch eens je prioriteiten op orde stellen. Ik herken dat gedrag ook bij een maat. Die primitieve pret als hij weer eens 20 kilometer v.v. gaat rijden om bij tent zus of stalletje zo een lekkerbekje of kibbeling a 4 euro binnen te tikken a 4 euro maar ja, fruit, dat is wel heel duur he...
*headdeskt*
@Graaisnaaiert | 24-06-22 | 12:33: dit herken ik. Ik heb een kennis die alleenstaande moeder is en met toeslagen wordt aangevuld. Elke week gaat ze met haar kinderen naar McDonald's. Bij het winkelen krijgen ze bijna altijd een klein cadeautje en de kinderen drinken alleen frisdrank. Ik ben er mee opgehouden hier op te wijzen als ze weer klaagt over de prijzen en dat ze niet rond komt .. Ze weet het wel, maar sommige dingen zijn gemakkelijker om te doen. Een cadeautje en de kinderen zeuren niet, dat soort dingen .
@Roos | 24-06-22 | 12:43:
Yups, dat dus. En als ze ermee door blijft gaan wordt het des te lastiger om het een keer niet te doen als ze echt even krap zit, want dan zijn die kinderen niet gewend om "nee" te krijgen...
@Graaisnaaiert | 24-06-22 | 12:33: aan de ene kant ben ik het met u eens: je hebt zelfs zat mensen die ondanks hun schulden wel een dure broek 'nodig hebben' of een bepaald merk shirt, elke ochtend bij een tankstation nog duurdere dingen gaan kopen.
tot zover met u eens.
Echter, deze topic gaat over het feit dat DEZELFDE producten 15% duurder zijn geworden en dat is gewoon heel erg.
@the_w | 24-06-22 | 15:36:
Dat weet ik, dat maak ik ook mee. Den Eelder karnemelk, in een half jaar tijd bijna 20% duurder. Dus dat drink ik dan minder, 1 pak doe ik nu drie dagen over ipv 2. Kan ook wel overschakelen op goedkoper maar ja, zolang het niet echt hoeft is het me die meerprijs wel waard. Maar mijn punt is, pas je koopgedrag aan als je niet of moeilijk rond kunt komen.
Leuk en aardig voorstel van Wilders, doet het goed voor de bühne. Maar hoe moeten we de misgelopen belastingen gaan opvangen? Als je iets voorstelt kom dan ook met een gedegen financiële onderbouwing.
Door te snijden aan de uitgavenkant wellicht? Ik noem maar eens iets heel geks hoor. Niet alles hoeft en kan in tijden van krapte.
Er komt veel belastinggeld binnen. Aan de uitgavenkant gaat het mis.
Een hogere prijs van voedsel zorgt voor meer BTW inkomsten. De regering heeft helemaal geen behoefte hier iets aan te doen.
@Graaisnaaiert | 24-06-22 | 12:12: Dat is te makkelijk.
Wat dan? Defensie, sociale zekerheid, onderwijs, infrastructuur, zorg? Geef maar aan wat. Maar dat dhr. Wilders niet omdat hij politiek gezien daarop gepakt wordt.
@Xbitt | 24-06-22 | 12:22: Klimaat, immigratie, stikstof?
@Xbitt | 24-06-22 | 12:22:
Neuh. Sommige dingen kunnen niet. Je kunt prima snijden op het inhuren van exreme communicatieadviseurs, je kunt prima de regel schrappen dat asilio's recht op schadevergoeding hebben als hun zaak niet binnen een x-aantal weken is behandeld, kortom, externe verdienmodellen, haal daar maar eens de bezem door. Vergoedingen, bureaukosten, snoepreisjes, dat soort dingen.
@Xbitt | 24-06-22 | 12:22: kunst en cultuur, asiel, EU, koningshuis, “goede” doelen, het complete ambtenarenapparaat
Er kan heel wat bezuinigd worden op de baantjes die worden gecreëerd voor uitgerangeerde politici, zoals Pechtold, Asscher, Jolande Sap... noem maar op. Laat die prutsers zelf maar een baantje zoeken dat niet door de bevolking betaald wordt.
Hoe bedoel je "misgelopen" belasting. Er bestaat niets als "misgelopen" belasting.
Belasting is het onder dwang en dreiging met geweld afpakken van geld door de overheid. Er zijn tal staten in de VS waar helemaal geen BTW wordt geheven. Of 7 - 8 % BTW, maar niets op voedsel, enz. Dus het KAN wel.
@MAD1950 | 24-06-22 | 12:54: gelul, die functies zijn er gewoon en moeten bemand worden, door wie dan ook en kosten dan ook gewoon geld.
@AntiZanicz | 24-06-22 | 13:39: tpo.nl/2022/06/23/constanteyn-roelofs...
Rutte en z'n zooitje beginnen mij uitermate te irriteren, en dan druk ik mij nog zacht uit! Wat heeft deze pathologische leugenaar nou gedaan voor het Nederlandse volk in die 10 jaar waar ze echt beter van zijn geworden! Echt ongelooflijk deze man..écht!
Wordt tijd dat overheid een krimpslag maakt!, kaalslag onder voorlichters, mediaventjes!, toezichthouders dit en dat. Inbinden die Roverheid!, en besparen!
Altijd maar de schuld aan de overheid geven. Als ik het gewicht van de gemiddelde bijstandtrekker zie, kan daar makkelijk 15% minder eten in.
Ach man je zit zeker al aan de alcohol halve tamme! Nog even en je verklaard dat zooitje in Den Haag "heilig"....
Bij Asha zelfs wel 60%.
@Lukiluuk | 24-06-22 | 12:14: trekt dat vieze vette varken bijstand dan?
@Man-Bijt-Hond | 24-06-22 | 12:11: overheid en uitkeringstrekker zijn twee kanten van dezelfde munt. Dikke vette overheid, dikke vadsige uitkeringstrekker.
Een slavink is goedkoper dan biefstuk, een paar biefstukjes een het boodschappengeld voor de hele week is weer op bij sommige mensen.
Ik ben benieuwd met hoeveel procent de winsten van de supermarkten stijgen. Dat boodschappen inmiddels bij onbetaalbaar zijn was me al duidelijk geworden.
Houd de kwartaal cijfers komende maand even bij.
Als de supermarkten plechtig de eed afleggen er geen misbruik van te maken en dit goed wordt gecontroleerd heb ik er geen moeite mee. Maar binnen een paar weken worden alle prijzen weer afgerond naar psychologische prijzen in het voordeel van de supermarkt. En is het btw voordeel verdwenen.
Net als de benzineprijzen, de BTW omlaag, en na enkele weken weer dezelfde prijzen.
Één kanttekening bij dit onderzoek: aanbieden zijn niet meegenomen.
Mensen die niet op de aanbiedingen letten, zijn een beetje dom.
Deze week heb ik 2 dubbelpakken Perla (@Mickey!) gekocht en dan krijg je 2 dubbelpakken "gratis".
Dat scheelt je dus bijna €25,00.
KoffiedrinkerDs, rennen dus naar AH en sla je slag!
Is die een beetje te nassen die Perla?
@Lukiluuk | 24-06-22 | 12:09: zeker wel
Is de hele week al uitverkocht bij de 3 AH's bij mij in de buurt.
@Boeloeboe | 24-06-22 | 12:19: ikke ikke ikke
@Boeloeboe | 24-06-22 | 12:19: dat is irritant... Klinkt alsof daar graaiers in de buurt wonen.
Perla dronk ik vroeger altijd, tegenwoordig "rood" van de Lidl, smaakt nog net wat zachter. En die koop je in de aanbieding, 2x500 gram voor nu 6,99, was voorheen 5 of 6 euro. En het roodmerk smaakt beter dan "goud". Heb standaard een ijzeren voorraad van 20+ pakken in huis. Een pak doe ik ongeveer een week mee en als ze weer in de aanbieding zijn hoppa, gaan er weer 4 a 5 dubbelpakken mee. Ben een aanbiedingen/kortingsstickersjunkie.
@Roos | 24-06-22 | 12:23:
*joehoe!*
@Graaisnaaiert | 24-06-22 | 12:23: zo is het! Sommige producten hoef je nooit voor de volle prijs te kopen.
In dit voorbeeld vind ik dat scheef. Het eerste waar dan op wordt gewezen, is dat je op reclames moet letten als je wil besparen.
En de 35% stickers bij AH, vooral eind van de dag.
@Roos | 24-06-22 | 12:28:
Heerlijk inderdaad. Zo haal ik mijn "luxe" waar binnen, grote vriezer dus vlees en vis kan daar prima in. En zelf koken ipv prefab food, scheelt ook enorm. En die lekkere kaasjes ook, mjammie. Vind het niet erg om de aanbiedingen te laten bepalen wat ik eet, zolang het maar gezond is, lekker maak ik het zelf wel.
Nu ook, de watermeloenen, 8 euro bij de Lidl. Ja, nou, dan wacht ik nog wel een maand of 2, dan kosten ze 2 a 3 euro, koop ik ze dan wel. Nu liggen er ananassen voor weinig ( 2 euro voor een redelijk formaat ), ook niks mis mee. En avocado's, sla ze in bij 50 cent per stuk, bij 1,09 hooguit 1 in de week. Erg lekker, erg gezond maar het moet wel een normale prijs blijven.
@Roos | 24-06-22 | 12:28: kan veel beter,plus en jumbo met beetje geluk 0,50 cent voor groente en vlees etc ook voor spotprijsje
Haal er genoeg id voor weinig
Of die mensen hebben genoeg in de portemonnee
@pibasso | 24-06-22 | 12:49: zekers, maar in dit topic ,/tweet gaat het om mensen die dat niet hebben.
Prioriteren en creatief zijn wordt dan wel eens vergeten
Perla koffie... Gatver. Die meuk wordt in België gemaakt en is echt niet te hachelen. Ik snap wel dat de appie die rommel in de aanbieding kan gooien.
Geldt trouwens voor veel producten: als het in de aanbieding kan, dan is het buiten de aanbiedingen dus te duur.
Tijd voor de Greet Reset.
Hahaha, is leuk
Met een BTW verlaging betaalt de overheid de kosten. Dat lijkt me niet terecht, de prijsaanpassing (omlaag) zou bij het bedrijfsleven terecht moeten liggen.
Dus ik snap wel dat er niet vóór is gestemd.
De overheid subsidieert toch ook de klimaatkerk?
LOL, bij wie denk je dat het bedrijfsleven de kosten verhaalt?
De overheid betaalt dat niet, die roomt alleen minder af. Verder hoeven ze niet tussen mij en de groenteboer te zitten.
en het bedrijfsleven moet dat met water uit de kraan betalen?
Sympathiek idee van Greet. Alleen totaal zinloos. Dergelijke maatregelen resulteren doorgaans in geen of een te kleine prijsverlaging. Het prijsverschil wordt rechtstreeks afgeroomd richting de aandeelhouders.
net als de kappers, BTW omlaag, kapper rekent hetzelfde en verdient plots flink meer.
Je moet zorgen dat de mensen genoeg te besteden hebben maar NIET door het uitdelen van gratis geld. Het zou bijvoorbeeld veel schelen als mensen met te weinig geld gewoon eens wat harder zouden werken en dus zelf hun inkomen verhogen.
Zielig my ass. Succes kun je zelf maken en als je daar geen zin in hebt, is er ome Greet die voor je opkomt. Echt kansloos.
@Bakkeleures | 24-06-22 | 13:43: ome Greet die het aantal kanslozen die deze kant op komen enorm wilt beperken?
we worden kapot belast en er zijn weinig bedrijven waar hard werken beloond word.
Ach die Wilders. Die roept ook maar wat, voert geen reet uit.
Net zoals de coalitie dus..
Systeemkaart Theodorus Goldbach ook niet
@ceriel82 | 24-06-22 | 12:07: precies!
Je plaat blijft hangen, ouwe.
inderdaad, altijd tegen zijn en mooi twee ton met toelages binnenharken, samen met engbekken als Machiel de Graas, Roon, Grauss
@AntiZanicz | 24-06-22 | 13:00: Altijd tegen zijn is wat de oppositie doet. Daarom heet het dus de oppositie. En die twee ton met toelages, of wat het ook is, krijgen alle kamerleden.
Coalitie voert wel van alles uit. Maar niks gaat goed. Toch elke keer herkozen worden. Ik vind het eigenlijk best een prestatie. Ben alleen bang dat het meer over de bevolking zegt dat dat groepje kneuzen.
Als de mantra’s van de klimaatkerk maar worden uitgevoerd. Het volk mag hongeren maar trots zijn op zijn regenten.
Het is echt jammer dat PVV en FvD altijd zo om zich heen slaan. Gewoon even naar JA21 kijken hoe het moet. Want elke motie van PVV of FvD wordt al bij voorbaat weggestemd. Of het nu een goede of slechte motie is maakt niks uit. En bij FvD toespraken loopt iedereen weg om te gaan koffiedrinken. Nutteloze oppositie.
Nutteloze oppositie of schofterige coalitie. Het is nogal wat om zo'n 15% van de bevolking standaard en volgens afspraak te negeren. Er zijn regeringen voor minder gevallen, zal ik maar zeggen.
@Lochos | 24-06-22 | 12:06:
Het is ook enorm dom, want eigenlijk zaag je aan de poten van je eigen bestaansrecht.
FvD is zeer zeker niet mijn partij. Maar Gideon van Meijeren was gisteren aardig op dreef. In ieder geval durfde hij en de spreker van de PVV het aan om ook de ongebreidelde import van kanslozen te benoemen in het stikstofdebat.
Maar u heeft een punt, niemand luistert meer naar ze, gelijk of ongelijk.
het is allemaal loze praat, inflatie is een gemeten waarde en de schuld van niemand (behalve van Putin). Het is bespottelijk dat dat putinverstehers als wilders en vlad baudet nu de de maatschappij verantwoordelijk houden.
@ Antizanicz Moet toch heerlijk zijn voor alle overheden om die rus de schuld te geven van hun eigen falen.
@AntiZanicz | 24-06-22 | 12:58:
Zomaar even 2 berichten uit het nieuws van vandaag:
- Recordwinsten voor Nederlandse bedrijven in het eerste kwartaal.
- 7 miljard overschot voor de Nederlandse overheid in het eerste kwartaal.
Doe de wiskunde zanik, ons land wordt kapot belast en om de winstmarges procentueel op target te houden wordt dat allemaal keurig aan de burger doorbelast, met records in absolute getallen als gevolg. En jan met de pet betaalt dit alles middels "inflatie".
Dat lijkt ook wel het spelletje, de felle toon jaagt linkse partijen in de armen van Rutte en zo is hij weer verzekerd van steun voor bezuinigingen en oorlogen.
@AntiZanicz | 24-06-22 | 12:58: Het is de schuld van de EU en USA die ongebreideld geld bijdrukken. Dan wordt het bestaande geld minder waard en dus inflatie.
@Lochos | 24-06-22 | 12:06: Inderdaad.Maar daar hebben ze geen boodschap aan.
REAGEER OOK