Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ground Zero Schiphol: vroeggeboortes, hart- en vaatziektes in straal 50 km door ultrafijnstof

Het kloppende hart van Duitse holding Nederland BV funest voor het kloppende hart van diens jongste inwoners en hun ouders.

Video: Proef met nevel op Schiphol om ultrafijnstof te verminderen

In een straal van 50 kilometer rond het Tsjernobyl van Badhoevedorp hebben speeltuintjes en jeu de boules-banen dus een verstikkende deken over zich heen gekregen, waardoor mensen langzaam afsterven (bron). "’Er is indicatief bewijs dat langdurige blootstelling aan ultrafijnstof van vliegverkeer leidt tot effecten op het hartvaatstelsel.’ Daarnaast is er ook ’indicatief bewijs dat blootstelling aan ultrafijnstof van vliegverkeer tijdens de zwangerschap een nadelige invloed heeft op geboorte-uitkomsten.’ Zo zien onderzoekers aanwijzingen dat onder andere de kans op vroeggeboorte rondom Schiphol groter is. Een verband tussen de fijnstofconcentraties en aangeboren afwijkingen wordt ’waarschijnlijk geacht’."

Wel zijn de onderzoekers van de saaist mogelijkste slag, namelijk de slag om de arm, omdat ze laf zijn en geen passie hebben voor dit land. "De onderzoekers houden bij een aantal conclusies wel een slag om de arm. ’We spreken van mogelijk omdat er te veel onzeker is om definitief te kunnen concluderen dat er een oorzakelijk verband is.’"

Kortom, er rest patriotten maar een optie. Het toch al ten diepste disfunctionele voormalige vliegveld moet gewoon, net als Tropicana, teruggegeven worden aan de natuur. En al het vliegverkeer mag vervolgens naar Eindhoven of Rotterdam The Hague Airport doorgelust worden, om het het landelijk aantal vroeggeboortes en vaatziektes te nivelleren. Sterkste schouders, zwaarste lasten.

Volk is het zat

Social

Reaguursels

Inloggen

Misschien is dit wel een heel radicaal en dom idee hoor maar, misschien hadden al die mensen gewoon niet pal naast een extreem druk vliegveld moeten gaan wonen....

Gregovic | 20-06-22 | 18:17 | 1

Je zus, helemaal zelf bedacht ? Dit soort (inderdaad) domme opmerkingen komen altijd van de "beste stuurlui".

Penus Decoratus | 20-06-22 | 19:11

"Wel zijn de onderzoekers van de saaist mogelijkste slag, namelijk de slag om de arm, omdat ze laf zijn"

Dat is niet laf en saai, dat is hoe wetenschap werkt.

Tapu | 20-06-22 | 15:24

Leuk detail nog over KLM: ze gaan de kaartverkoop aan Nederlanders terugdringen, om zoveel mogelijk de overstappers nog wel te kunnen bedienen deze zomer.

En KLM is veruit de grootste maatschappij op Schiphol.

Schiphol en KLM zijn er niet voor de Nederlanders. Die worden behandeld als 2e-rangs klanten die of niet worden bediend, of worden verplaatst of uren in rijen mogen wachten.

Het zijn de sexy internationale overstappers, daarvoor werken Schiphol en KLM echt. Dat u weet waar u staat.

HarmenB | 20-06-22 | 15:17

De stad Leiden was er al eeuwen voor Schiphol.

Ik ben geboren in Leiden in 1976. 20 kilometer van Schiphol.

Rond 2000 legden ze de Kaagbaan aan. Toen leefde ik al 24 jaar in Leiden, vrijwel zonder vliegtuigen.

Rond 2015 besloten ze de Kaagbaan preferente landingsbaan te maken. Nog steeds viel het mee.
Rond 2020 besloten ze de Kaagbaan en Polderbaan tot het uiterste als eerste banen te gebruiken. Sindsdien is het luchtverkeer boven Leiden geëxplodeerd.

Ik koos niet voor Schiphol, Schiphol koos voor mij. Zonder overigens mij ook maar van iets op de hoogte te stellen: ik heb nog nooit zelfs maar een brief of bedankt of sorry van Schiphol gekregen.

Vanuit mijn perspectief ziet het er zo uit: mijn welzijn en gezondheid worden bewust opgeofferd aan de groei van Schiphol.

Dat is de Nederlandse overheid.

HarmenB | 20-06-22 | 15:12 | 10

Denk dat je in Leiden eerder last hebt van het verkeer van Rotterdam dan van Schiphol. Daarnaast is het verder zuidelijk zo verschrikkelijk druk omdat ze verder naar het noorden zo lopen te zeiken over de herrie, waardoor Schiphol allerlei moeilijke routes is gaan verzinnen om de herrie en overlast maar zoveel mogelijk uit te smeren. Heel heel veel mensen een hoop last ipv een veel kleinere groep mensen heel veel overlast.

Gregovic | 20-06-22 | 18:20

@Gregovic | 20-06-22 | 18:20:
Uit te smeren, "allerlei" routes, "ik denk dat"..... u weet dus duidelijk niet waar u over praat. Bekijk de link nog eens en vertel mij dan waar die spreiding zit.

Penus Decoratus | 20-06-22 | 19:06
▼ 7 antwoorden verborgen

Er is net ook nog een wilde staking uitgebroken onder het schoonmaakpersoneel omdat niet alle schoonmakers aanspraak kunnen maken op de zomerbonus.
'FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom praat momenteel met zo’n honderd tot 150 actievoerders die zich hebben verzameld op het plein voor Schiphol Plaza. Ze willen met de FNV’er en een kleine delegatie schoonmakers het gesprek aangaan met Schiphol.' (Trouw)

grietmetgroenefiets | 20-06-22 | 14:24

Als ik de plemsels lees dan kan ik concluderen dat het mereldeel van de reaguurders als de dood is voor de dood. Hoe oud wil je worden en hoeveel wil je tot die tijd kunnen genieten van de welvaart? In de tijd dat ik darm kanker kreeg was pindakaas 'zeker weten' kankerverwekkend. Heb er geen boterham met pindakaas minder om gegeten want, lekker belangrijk en ik zie wel waar het schip strand. (Nog niet gestrand) Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat mijn kanker veroorzaakte en het interesseert mij niets. Laat staan dat ik anderen zal gaan aanspreken op hun gedrag, eetgewoontes en of ze wel of niet vliegen en spullen van de chemische industrieën in huis hebben. Een beetje belerend de straat opgaan om te schreeuwen dat het een schande is. De Stalinistische druk om het volk in een bepaald dogmatisch gareel te krijgen is op den duur ook schadelijk en dodelijk. Ik zou zo zeggen, leef bewust van jouw omgeving met respect voor zij die het verdienen, het milieu, de noden van anderen, pluk de dag en sterf uiteindelijk een rustige, misschien wel, zelfverkozen dood.

forecastle | 20-06-22 | 14:04 | 1

Hulde voor deze tegel!

SoepKip | 20-06-22 | 15:22

Het Kabinet wil de vluchten op Schiphol danig terugdringen. Het RIVM leverd9 op bestelling) net als bij de Covid gekte de gewenste cijfers ter onderbouwing. Waarom heb ik toch zo m'n twijfels bij deze Overheids club.

Gallendebejaarde | 20-06-22 | 13:59
-weggejorist-
UFOpiloot33 | 20-06-22 | 13:52

Aanvliegroutes kunnen veel hoger. Zo kan die 50km uitstoot zone misschien naar 15km worden teruggebracht.

Maar binnen die 15km is dan wel meer overlast. Echter, moeten mensen daar maar niet gaan wonen.

sjef-van-iekel | 20-06-22 | 13:30

Causaliteit vaststellen is ontzettend lastig. Als ik iemand op een oog tik en dat oog is blauw, dan is het gemakkelijk. Om via langdurige populatieonderzoek negatieve gezondheidseffecten te isoleren van economische activiteiten is wat lastiger. Men doet al 30 jaar onderzoek naar de gezondheidseffecten van wijn en metastudies zijn nog steeds niet uit of wijn onder de streep gezond of ongezond is.

Bij industriële activiteiten heb ik zelf sterk het vermoeden dat het inderdaad superslecht voor de gezondheid is. Beetje meer kanker hier, wat mensen dommer daar, ondertussen verzwakken de hart-, en vaatziekten. Zou me niet verbazen als veel ellende uit de DSM-5 ook ultiem niet te herleiden is naar een suboptimale gezondheidsomgeving.

Dr.Platypus | 20-06-22 | 13:20

Geerten Waling beklaagt zich erover, dat hij "een uur in de rij tussen het plebs" heeft moeten staan.
Dat bracht mij op een goed idee. Als we nou al die kopstukken eens een paar uur in de rij zitten op Schiphol, tussen het plebs. Bij wijze van kennismaking met de Nederlandse bevolking, ter oriëntatie, zeg maar.

KeesBruin | 20-06-22 | 13:14

Fijnstof is helemaal niet fijn.

NatNiks | 20-06-22 | 13:04

Zojuist heb ik naar een uitzending van Dagblad van het Noorden over stikstof gekeken. Gasten waren en hoogleraar en een boer.

Heel verhelderend en mocht het in de herhaling te zien zijn, dan kan het linkje voor @GS een aardig topic zijn.
Ik ben weer iets wijzer over stikstof, maar met name over natuurbeheer.

Roos | 20-06-22 | 13:04

Wellicht zal er binnenkort een nieuwe stuurgroep en wat consultants ingehuurd gaan worden om de constatering van de VVD .. Ik bedoel het RIVM te onderzoeken en met een aantal adviezen te komen in zegge 2032 na de verkiezingen in kabinet Rutte 7

Linke Soep | 20-06-22 | 12:56

Handige timing van dit rapport...
Nu kan Schiphol vluchten schrappen uit "milieu noodzaak",
en hoeft dan luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties niet te betalen,
voor de gevolgen van hun wanbeleid.
.
En het puntje van stiekem de milieu normen al jaren omzeilen dmv niet-realistische (frauduleuze) meetmethodes is ook meteen van tafel.
Gefeliciteerd, well played.

hotmint | 20-06-22 | 12:54 | 2

Inderdaad, deze stok om de hond te slaan komt wel heel toevallig nu ineens op de proppen. Terwijl dat fijnstof daar al langer ronddwarrelde. Ik heb lang geleden al eens gelezen dat bij het grondpersoneel op de startbaan veel meer kanker voorkomt dan gemiddeld. Maar daar werd nauwelijks aandacht an geschonken. Toen was er nog geen stikstofpronbleem.

HoniSoit | 20-06-22 | 13:00

Komt dat even goed uit, nadat PvdA er Benschop al een teringzooi van het bedrijf heeft gemaakt blijkt nu ook nog dat die vliegtuigen vervuilen. Komt toch weer goed uit, links nederland was al een hele tijd anti-Schiphol, anti vliegen en anti gewone man die ook eens op vakantie wil. Of is het RIVM net als de NPO ook al een D66 bolwerk?

lagelander | 20-06-22 | 12:50

Problemen creëren is echt een vak

Boompjeoud | 20-06-22 | 12:46

NOS: Schiphol had in ieder geval in februari van dit jaar nog geen natuurvergunning. Er moet wel een natuurvergunning komen en nu denkt men erover - laat dit even op u inwerken- wat boerderijen uit de buurt op te kopen.
'Daarbij is sprake van het schappen van mogelijk 100.000 vluchten, het uitkopen van nabijgelegen boerderijen en een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur op snelwegen rondom de luchthaven.'
Royal Haskoning is het aan het onderzoeken dus dat wekt veel vertrouwen.
nos.nl/artikel/2417977-nog-maanden-on...

grietmetgroenefiets | 20-06-22 | 12:45

De adel hapt gelijk haha.

SailingDuck | 20-06-22 | 12:42

Wat een fanstastische timing weer... Men merkt dat het verkleinen van het aantal vluchten niet zo lekker in de markt ligt en prompt is daar een onderzoek over hoe ongezond dat vervelende Schiphol wel niet is. Toeval uiteraard.

Upendo | 20-06-22 | 12:42

Hare Koninklijke Hoogheid Amalia kon op Schiphol zo doorlopen. Maar zij valt dan ook niet onder het plebs.

Ikblijfnietstil | 20-06-22 | 12:40

Zolang de roverheid personeel steeds weer pret baantjes krijgt bij schiphol gaan ze het echt niet tegen houden.

Had de boeren bond ook moeten doen, "psst als je dit even regelt met die stikstof krijg je na je functie als misplaatste ambtenaar hier wel een mooi baantje met dito salaris"

flaskk2.0 | 20-06-22 | 12:29

Ja, heel leuk dat ze dit natuurlijk juist NU willen publiceren.. echter.. er is helemaal geen correlatie aangetoond. Ik zie bijv een geheel andere correlatie: Mensen rond schiphol zijn meer gestrest omdat het daar ERG duur is om te wonen en te leven. Daardoor meer vroeggeboortes (als je hier niet beiden werkt, red je het gewoonweg niet), hart- en vaatziektes en er zijn meer auto's.. Ik durf te stellen dat het geen moer met Schiphol te maken heeft, maar dat de onderzoekers en opdrachtgevers dat gewoon heel erg graag willen.

richardsp1 | 20-06-22 | 12:28

Er gebeurt gelukkig in de omgeving van Schiphol helemaal niets anders dat een bijdrage zou kunnen leveren. Zoals een werkcultuur, zware industrie, verkeer, andere populatie met andere genen, stress door discriminatie of criminaliteit en zo verder. Correlation is not causation. Die nuance hoort echt bij deze publicatie. Je hebt geen nulmeting, geen referentiekader en geen dubbel blind onderzoek.

Feynman | 20-06-22 | 12:26 | 3

check

richardsp1 | 20-06-22 | 12:28

Tuurlijk, Feyn(stof)man weer lekker makkelijk lullen. Valt volgens het door 020 en Schiphol opgezette BAS wel mee :
i.postimg.cc/sx95cD9B/situation.png

Penus Decoratus | 20-06-22 | 14:10

Hoe onderscheiden de onderzoekers fijnstof dat van vliegtuigen afkomstig is van fijnstof van onder andere autobandenrubber, remschijven, openhaarden en tabak?

Gebakschep | 20-06-22 | 12:25 | 3

Omdat die dingen door het hele land tuffen, en niet alleen bij schiphol?

flaskk2.0 | 20-06-22 | 12:28

@richardsp1 | 20-06-22 | 12:29: inderdaad. je kunt op diverse kaartjes tegenwoordig de hoeveelheid ozon, fijnstof en andere gribus volgen. Als je astma hebt kun je maar beter niet in de westelijke helft van NL wonen

Dr.Utker | 20-06-22 | 12:41

Beetje hetzelfde als met PFAS en microplastics.
Men denkt dat het schadelijk kan zijn, maar het definitieve bewijs blijft uit.
En ondertussen wel paniek zaaien.

Abject | 20-06-22 | 12:22 | 1

Wacht maar als de studie omtrent Pico deeltjes is afgerond, dan gaat het hele land op slot. Alles wat beweegt veroorzaakt Pico deeltjes die voor mensen, dieren en planten een probleem zouden kunnen opleveren. Het beetje sloffen buiten zou zo kunnen betekenen dat er miljoenmiljard pico deeltjes vrijkomen welk via de lucht overal neerdalen. Het nadeel van de Pico deeltjes dat deze dan ook op je huid komen en zo via de poriën je lichaam binnen dringen. Het gevolg is dat je hart gaat dichtslibt.... de studie loopt nog dat kan beter nu vast al paniek gaan zaaien ...

FapMaster | 20-06-22 | 17:49

"Er is indicatief bewijs dat langdurige blootstelling aan ultrafijnstof van vliegverkeer leidt tot effecten op het hartvaatstelsel.’ Daarnaast is er ook ’indicatief bewijs dat blootstelling aan ultrafijnstof van vliegverkeer tijdens de zwangerschap een nadelige invloed heeft op geboorte-uitkomsten.''

Het kabinet heeft vorige week besloten dat Schiphol moet krimpen ipv groeien, wat tot nog toe altijd de mantra was. Niet van 600.000 'vliegbewegingen' nu naar 650.000, maar terug naar 550.000. het lijkt me, gezien alle problemen rond Schiphol, een verstandig besluit van het kabinet (niet alles wat ze doen is kut): dan maar geen 'hub functie' voor Schiphol, dan maar kleiner dan Heathrow, Orly, etc.

En nu we het toch over 'krimpen' hebben, streef ook eens bewust en pro-actief naar een bescheidener bevolkingsomvang in Nederland. Dat is goed voor allerlei 'dossiers': de vervuiling, de CO2 uitstoot, de enorme vraag naar woonruimte door het chronische huizentekort, de 'leefbaarheid' (met name in de Randstad), en ik vergeet vast nog wel iets.

Maar ik vrees dat dat een groot taboe is, aangezien iedereen weet dat die bevolkingsgroei alleen en uitsluitend te wijten is aan immigratie en asiel, en de griotere kinderschare bij de allochtonen. Was het zo dat de oorspronkelijke, autochtone bevolking zich enthousiast aan het voortplanten was, dat de oorspronkelijke, autochtone Nederlandse vrouw bv 3,6 kind zou baren ipv wat het nu is -1,6 oid - dan zouden alle 'progressieve' 'linkse' partijen er een heel groot punt van maken: dan hadden ze 'geboortebeperking' in de top drie van hun partijprogramma's staan, geen twijfel mogelijk.

Nu gaan we in sneltreinvaart naar de 20 miljoen inwoners:

''Hoeveel mensen wonen nu in Nederland?
1 7 6 9 3 2 7 0
Realtime prognosemaandag 20 juni 2022
12:09:25 GMT +02:00Bron: CBS''

Nog een kleine 7000 te gaan, en dan tikken we de 17,7 miljoen alweer aan.

Dr_Johnson | 20-06-22 | 12:10 | 3

"Was het zo dat de oorspronkelijke, autochtone bevolking .. geen twijfel mogelijk."

Goed punt. Progressief links wil dan ook een nieuwe onderklasse importeren. Aan een grotere middenklasse verdient men namelijk niets.

ChatBot | 20-06-22 | 12:16

@Dr_Johnson
Indicatief bewijs. Dat zegt eigenlijk alles. "Wellicht, misschien, wij weten het ook niet zeker" maar men maakt wel besluiten op "indicatief bewijs." Indicatief bewijs is sowieso een contradictio in terminis en daar kun je als beta weinig mee.

Basil Fawlty | 20-06-22 | 12:24

We zijn maar amper op de helft van het beoogde doel.
30 miljoen mensen... op dat hele kleine stukje aarde...
TriState-City-network.

www.geenstijl.nl/5139245/hoe-vno-ncw-...

Abject | 20-06-22 | 12:25

Eerst dat rapport maar eens lezen. Die van-horen-zeggen-krantenkoppen vertrouw ik voor geen meter. Daarvoor is dit onderwerp veel te ideologisch beladen. Over een paar dagen weten we meer.

Ivoren Toren | 20-06-22 | 12:08

Gewoon sluiten die boel, dat is goedkoper en gezonder voor de Nederlandse dan behouden.
Alle werknemers in de ww behalve die falende en liegende directie.

loekdeleeuw | 20-06-22 | 11:58 | 1

Lang leve de lol ,, iedereen even arm , een natte droom... van linkse partijen. kijk maar naar b.v. de pvda , hun aandacht is vooral gericht op asieleisers en mensen die om e.o.a. reden al of niet door ziekte kunnen /willen werken.

Nico_the_Sparrow | 20-06-22 | 12:09
-weggejorist-
rman | 20-06-22 | 11:57 | 1

Gewoon vliegen zo kut mogelijk maken. Doe maar 2 stoeltjes boven elkaar zodat de onderste passagier de zweetpoten van z'n bovenbuur in het gezicht heeft hangen.

Leptob | 20-06-22 | 11:56 | 1

Het kan vele malen makkelijker:

Alles dat onder de 50K verdient, verdient het niet om te vliegen. Ga maar weer lekker met de pauperbak (benzine auto)

litebyte | 20-06-22 | 11:59

Ja maar boeren!

Zeurders | 20-06-22 | 11:55 | 1

Putin did it.

dinges_123 | 20-06-22 | 12:56

die hele regio staat stijf van de stress. Ligt niet alleen aan Schiphol

Dr.Utker | 20-06-22 | 11:54

Ultrafijnstof? Deeltjes < 0.1 mu? Afmeting van een groot virus? (even brugje naar de laatste twee jaar). Dus niet het huis, tuin en keuken PM2.5 en PM10? En dan hopen dat een nevel (relatief grote, gigantische druppels) iets gaat doen? Nee. Dit is voor de Bühne.

Louter Leuter | 20-06-22 | 11:52 | 3

Daarom meten ze ook.

ZOMG | 20-06-22 | 11:53

@ZOMG | 20-06-22 | 11:53:
Weet je hoe ontzettend moeilijk het is om dergelijke deeltjes te meten? In de foto hierboven daar zie je de nevel. Dat zijn grote deeltjes, orde grootte 1000 keer zo groot. Je "vangt" geen fijnstofdeeltjes omdat ze met de lucht mee om de grote druppels heen gaan (ze hebben nul, geen, nada traagheid).

Louter Leuter | 20-06-22 | 12:23

@Louter Leuter | 20-06-22 | 12:23: Nee, als ik dat wist, dan was ik ergens aan het meten denk ik.

ZOMG | 20-06-22 | 13:32

Artikel in het FD: Niet vakantieverkeer maar laks management is het probleem van Schiphol
Daar zit toch wel de kern van al het gezeik rondom Schiphol : Volgens Schiphol is een van de oorzaken van de chaos dat er veel meer vakantiegangers zijn dan verwacht. Dat blijkt echter niet uit de cijfers en ook niet uit de ramingen van enkele grote vliegmaatschappijen. Het echte probleem zit bij de beveiliging, waar vorig jaar vijfhonderd vacatures waren.
het echte probleem zit in de operatie en dan vooral bij beveiliging, een kernactiviteit die Schiphol jaren geleden heeft uitbesteed om de kosten te verlagen. Er zijn vijf beveiligingsbedrijven die het werk hebben overgenomen. Het bedrijf dat alle reizigers controleert op handbagage telde vorige maand vijfhonderd vacatures en volgens Schiphol kwamen er ook medewerkers niet opdagen.
De directie werd eind 2021 al door de sector gewaarschuwd voor onderbezetting en luchtvaartmaatschappijen trokken begin dit jaar aan de bel. Het sorteerde geen effect.

Dit soort statistisch geleuter is toch niet meer dan achtergrondlawaai.

ole guapa | 20-06-22 | 11:49 | 2

Een PvdA'er aan het roer. Dan krijg je dat.

Ivoren Toren | 20-06-22 | 12:09

Vergeet dan ook dit citaat niet: 'Het was begin mei toen ceo Dick Benschop voor het eerst uitgebreid excuses maakte voor de chaos op Schiphol, maar verbetering bleef uit. Donderdag zei hij dat hij ‘een rotgevoel’ had, omdat deze zomer vele tienduizenden Nederlanders niet op vakantie kunnen door een gebrek aan plek op de luchthaven. De topman zei ook ‘gefrustreerd’ te zijn.
Welke gevoelens uit Benschop de volgende keer, als hij nieuwe beperkingen moet aankondigen?'
En: 'En dan is er nóg een omstandigheid die een wissel trekt op de toekomst van Schiphol. Het kabinet wil dat de luchthaven een flinke stap terug zet in capaciteit: geen 500.000 starts en landingen per jaar, wat nu het plafond is, maar 450.000 en misschien zelfs 420.000.' Dus dat is een beginnetje.
' De vraag is of de Nederlandse staat, met 70% grootaandeelhouder, bereid is extra middelen vrij te maken om Schiphol weer financieel gezond te maken.'
fd.nl/bedrijfsleven/1442820/niet-vaka...

grietmetgroenefiets | 20-06-22 | 12:15

Een luchthaven midden in de randstad. Een hel vol aan uitstoot tussen steden vol onbeschermde inwoners. Wie verzint dit? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gewaald. Het probleem verwijderen, zal even zeer doen, zonde van de infrastructuur, maar ook dat heelt wel weer met de tijd. Alle inwoners van de randstad deporteren naar Helmond en omstreken.

De-P(s)aus | 20-06-22 | 11:49 | 7

Overal is fijnstof. Schiphol, snelwegen, veestallen, open haarden, fabrieken... Vroeger was het er ook maar toen konden we het niet meten dus toen kraaide er geen haan naar.

Ivoren Toren | 20-06-22 | 12:13

Historisch helemaal op de verkeerde plek neergezet. Waardoor tienduizenden huizen niet gebouwd kunnen worden.
Een nieuwe nationale inspanning als de Deltawerken is nodig: Schiphol op een eiland in de Noordzee.

theo-is-dood | 20-06-22 | 12:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Tijdje terug heeft Zembla een docu gemaakt over KLM grondpersoneel. Verschillende type kankers door constant in de uitlaatgassen te moeten werken: www.youtube.com/watch?v=dFF3Y-2neaU

duke_nukem | 20-06-22 | 11:44 | 1

"Do you wanna dance?" "Shake it baby."

In-To-Graphics | 20-06-22 | 11:54

Ooit gingen mensen jong dood aan de builenpest en de vliegende tering. Dankzij de voortschrijdende technologische beschaving nu niet meer. We worden gemiddeld ouder en blijven langer gezond. Zolang dat het geval is, is het tamelijk onlogisch en contraproductief om te jammeren over dit soort nauwelijks relevante schaduwzijden van de vooruitgang.

Hetze Haatstra | 20-06-22 | 11:41 | 3

Ja en jij werkt niet als grondpersoneel op Schiphol.........

Blonde Nel | 20-06-22 | 11:46

Als je een doodsoorzaak elimineert dan is er vanzelf vanzelf weer een andere.

Ivoren Toren | 20-06-22 | 12:15

@Blonde Nel | 20-06-22 | 11:46: nee, en ik werk ook niet in de mijnen, spuit geen treinen of tanks met chroomhoudende verf, werk niet met besmettelijke patiënten of geflipte probleemjongeren. Er zijn heel veel beroepen met gezondheidsrisico’s. Zolang we nog geen robots hebben voor elke klus moeten we nog even doorbijten.

Hetze Haatstra | 20-06-22 | 12:28

Schiphol in zee en we zijn klaar met en stikstof en fijnstof en geluidsoverlast. Hebben we op relatief kleine afstand een van de grootste havens ter wereld met een internationale hub voor de luchtvaart die ook nog eens redelijk kan doorgroeien. En bouwen we Schiphol om tot Amsterdam-AZC, kunnen we vast wel 100K mensen op kwijt. Deugen we ook nog eens flink. Win-win-win dus.

Graaisnaaiert | 20-06-22 | 11:41 | 4

@Phantomas | 20-06-22 | 11:50:
Ach, die zijn toch weggerot over 15 jaar want dan zijn ze economisch gezien op en moeten er gesubsidieerd nieuwe komen.

Graaisnaaiert | 20-06-22 | 11:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ben wel eens geland op San Francisco. Daar landt je tussen de huizen.. Typisch NL. Wat een land..

appies | 20-06-22 | 11:41 | 2

En zou u in een dergelijk huis willen wonen? Wee blij dat er in NL normeringen bestaan die uw woongenot waarborgen.

Red shirt | 20-06-22 | 11:42

België heeft z'n ruimtelijke ordening gebaseerd op die van Amerika. Van Amerika hoef je dan ook niet zo'n hoge pet te hebben.

Alexander des Burgus | 20-06-22 | 11:55

Toch wel weer bizar van D66. Wel met veel bombarie de boeren de nek omdraaien, vanwege een nauwlijks bewezen effect van hun stikstofderivaten op de natuur. Maar over Schiphol en Tata steel e.a. bedrijven hoor je ze nauwlijks, terwijl die een duidelijk bewezen ernstig effect hebben op de gezondheid van mensen. En, wanner gaat Jetten Poetin eens op het matje roepen. Zijn leger veroorzaakt zoveel schadelijke stoffen dat de maatregelen die in Nederland worden genomen hierbij geheel in het niet vallen. Alles in NL zou er op gericht moeten zijn om die oorlog te stoppen. Een bescheiden bijdrage is door zoveel mogelijk gas en olie te vervangen door kolen, i.p.v. de oorlog te financieren. Dat stikstofgedoe etc kunnen ze later wel weer oppakken als er verder niks belangrijks te doen is.

merallas | 20-06-22 | 11:40 | 1

Iemand die auto rijdt is toch ook niet tegen snelwegen? Rob vliegt dus is dat chefsache voor hem.

Graaisnaaiert | 20-06-22 | 11:43

"Indicatief bewijs" .. m.a.w. "We denken dat het waar is"?

horsteknots | 20-06-22 | 11:37 | 3

Maar kunnen het niet aantonen. inderdaad.

Sqbar | 20-06-22 | 11:53

En het voelt goed. Het moet goed voelen. Dus is het waar.

Louter Leuter | 20-06-22 | 11:55

@Louter Leuter | 20-06-22 | 11:55:

We denken dat het mogelijk enig waarheidsgehalte zou kunnen hebben.

rustzacht6 | 20-06-22 | 12:09

Onlangs bleek uit onderzoek dat inwoners van de IJmond die rondom de hoogovens wonen meer ziektes oplopen en nu dus ook rondom Schiphol. Verleden jaar bleek uitonderzoek dat Haarlem de gemeente is met het hoogste percentage kankergevallen. Haarlem ligt tussen Schiphol en de Hoogovens in. Tja.

Cornelis12 | 20-06-22 | 11:35

Keuze tussen een Amish-achtige low-tech boerensamenleving met 10 miljoen inwoners max. of D666 TriState asfaltland met 30 miljoen inwonders.

ChatBot | 20-06-22 | 11:34 | 1

U vat het prachtig samen.

DulleGriet | 20-06-22 | 11:37

Even off topic:

Zojuist een reactie proberen te plaatsen onder een artikel op nu punt nl. Het artikel over de gelijke salarissen voor de oranjevrouwen.
De volgende reactie wordt dus keihard geweigerd:

"Het Amerikaanse nationale elftal, wereldkampioen, verloor met 5-2 van een jongenselftal onder de 15 jaar uit Dallas.
Topniveau dus!
Het Nederlandse dameselftal verloor tot nu toe altijd van dit Amerikaanse dames.

Dit geeft het niveau aardig aan."

Dit land is zo naar de kloten. Bizar!

ChupaChupa | 20-06-22 | 11:34 | 4

Daar kun je beter niet reageren , hier wordt het tenminste in eerste instantie nog geplaats, na klachten van vooral deugers wordt het alsnog weggejorist....

Nico_the_Sparrow | 20-06-22 | 11:59

Waarom reaguurt u dan eauk op nu?

F. von Zeikhoven | 20-06-22 | 12:03

Zoals Djokovic ooit zei: Gelijke betaling? Prima laat ze dan ook 5 setters spelen op Grand slams. Nou hij had het gedaan. Complete woke en Gutmensch wereld hysterisch. Seksisme, racisme etc. alles werd er bijgehaald terwijl hij gewoon gelijk had.
En dat vrouwenvoetbal is inderdaad niveau 15 jarige jongens. Leuk als je papa of mama bent en naast de lijn staat maar verder niet om aan te zien, hoe de NPO het ook pushed het is waardeloos.

Basil Fawlty | 20-06-22 | 12:05
▼ 1 antwoord verborgen

Benschop zei laatst met droge ogen in Nieuwsuur dat ze toch echt heel hard aan het werk waren met milieudoelen op Schiphol.

Deze macher
www.welingelichtekringen.nl/economie/...

chausson61 | 20-06-22 | 11:32

Geen gezeur, accijns en btw op vliegtuigbrandstof net als andere brandstof.
Dan is het vliegen vast niet meer zo massaal.

Schadenfreude | 20-06-22 | 11:31 | 3

Populisten als Jetten krijgen daar een hard piemeltje van. Het zou inderdaad ook de beste oplossing zijn mits er GODVERDOMME een goed alternatief zou zijn.... en die is er niet.

Zelfs naar Brussel vliegen is nog sneller dan met de trein, zelfs als ze een keer op tijd rijden.

Niet vliegen, dan weer lekker 40 uur in de auto naar de son en de see... Zwarte zaterdag gaat deze Z-vakantie zwarte week worden. DE auto is de grootste veroorzaker van fijnstof, weet u dat ook gelijk.

litebyte | 20-06-22 | 11:41

Accijns en btw op kerosine. Klinkt leuk. Deugt. Maar gaat niet eenvoudig worden. Bedrijven kunnen de BTW als voorbelasting gewoon aftrekken. En accijns? Gewoon in buitenland tanken, en met volle tanks over Nederland vliegen (=> meer uitstoot).

Louter Leuter | 20-06-22 | 12:00

dat kan helemaal niet, er zijn internationale verdragen die bepalen dat brandstoffen voor luchtvaart vrij van belastingen zijn. en zoals we allemaal weten uit. andere dossiers, internationale verdragen zijn heilig en onveranderbaar.

dinges_123 | 20-06-22 | 13:02

Hoog tijd voor het ontwikkelen van een model; een model kan je n.l. zo inregelen dat het de gewenste uitkomsten levert.

Harry.Langezwaal | 20-06-22 | 11:31 | 3

Inderdaad, het heilige model waar niet aan getoornd kan worden want "het model" is de nieuwe religie.

Basil Fawlty | 20-06-22 | 11:35

neem jij nou een loopje met "de" wetenschap???

wil je dat wel eens laten? wappie.

dinges_123 | 20-06-22 | 13:03

@Basil Fawlty | 20-06-22 | 11:35: Kraftwerk heeft daar ooit een liedje over gemaakt. De eerste regel is meteen raak.

Lu_Tze | 20-06-22 | 13:15

Zijn dat nou chemtrails?

ZOMG | 20-06-22 | 11:30

Misschien na de kolencentrales nu ook maar Lelystad open gooien.

Phantomas | 20-06-22 | 11:29 | 1

Precies!!

Dr. Worstenbroodje | 20-06-22 | 15:27

Ach, ieder nadeel heeft zijn voordeel. Toen ik nog op Schiphol vloog, hoorde ik mensen weleens zeggen: "heerlijk, over 20 minuten zijn we al thuis" met een triomfantelijke blik naar de rest van het gepeupel. Ik moest, na landing, nog 2,5 uur met de trein eer ik thuis was. Dus: niet zeuren als je in de buurt van Schiphol woont. Er staat ook iets positiefs tegenover. Verder hecht ik weinig geloof aan 'indicatieve bewijzen'. De 'onderzoekers' gebruiken zulke vage termen dat ik betwijfel of het voorkomende medische leed alleen aan de vliegtuigen ligt.

Toos Bevergeil | 20-06-22 | 11:28

vroeger had je nog stoflongen in de Limburgse mijnen. Opvallend veel kankergevallen rond postcode voormalig Hoogovens nu Tata Steel. Advies om de zware industrie inlcusief luchthavens naar India en China te verplaatsen uit nimby zicht. Wordt wel weer een economische afhankelijkheid gecreerd van communistisch Tsjaina. Maar dan houd je wel de minder vervuilende dienstverlenende sector in Nederland over de coaches, yoga docentes, zzp kunstenaars en belastingontduikende off shore lege bv's

HetOorAakel | 20-06-22 | 11:26

En als er weer een paar vulkaanuitbarstingen komen wat doen we dan? Allemaal binnen blijven en niet meer ademen. De metingen worden door de technische vooruitgang telkens nauwkeuriger en preciezer dus dit soort onderzoeken doen mij helemaal niks. Het hoort bij het leven dat je ergens aan dood gaat. Ons milieu is nog nooit zo schoon geweest als nu, dus laat je niet gek maken! Het zijn onderzoeken in de marge en totaal nietszeggend, behalve dan dat men het er weer over heeft. Onderzoekers moeten ook leven en iets presteren dus vandaar dit soort bagger.

Rdock | 20-06-22 | 11:25

Ik zou het fijn vinden als de minderbedeelden niet ver van hun woonplaats kunnen reizen, kom maar op met die hoge ticketprijzen!

R.j.deVries | 20-06-22 | 11:22

Wat een verrassend nieuws hier had ik zelf niet op kunnen komen!
Hartelijke groet van onder de rook van vliegveld Zestienhoven..
Zwarte roet van de tuintafel afvegen doet..

aardv@rk | 20-06-22 | 11:21

Goeie tweet!
Dat d66 gezeik-Don Quichote spook de kop afhakken.

We nemen in stijl de Orient Express naar bv. Venetie, St Moritz, Griekse Parel etc.. met een Baureihe 03 of 01 stoomlok ervoor en genieten maar.
Het plebs mag zich verdringen in de vertrekhal.

MoslimMolen | 20-06-22 | 11:21 | 4

@Toos Bevergeil | 20-06-22 | 11:30:
Ik bestond reeds ver voor de geboorte van Oef....
En nee, geen snoever - realist met lange staat van dienst; nu evenwel in rust.

MoslimMolen | 20-06-22 | 11:35

De vertrekhal op Schiphol-Oost is erg rustig hoor boomer.

BoerKoekoek | 20-06-22 | 11:38

Veel plezier, staat ook nog op mijn lijstje voor als ik over 15 jaar tijd heb...

Nuchternederland | 20-06-22 | 11:46
▼ 1 antwoord verborgen

Er zijn nu eenmaal redenen waarom huizen onder de rook van Schiphol betaalbaar(der) zijn. Geluidsoverlast en uitstoot zijn een gegeven als je er voor kiest om daar te willen wonen. Voor de 100.000-den die binnen 250 meter van een snelweg wonen is dat niet anders. Maar ja, die luchtvaart, die moet kapot.

_pacman_ | 20-06-22 | 11:20 | 3

Soms kies je er echt niet voor wij wonen hier al vanaf de tijd dat vliegveld Zestienhoven een een enkele helikopter op visite kreeg en één maal per dag een vrachtvliegtuig hooguit uit Engeland over kreeg, daarna werd het een commerciële gebeuren de rest kun je raden.
Ons advies verplaats dit soort vliegvelden naar bvb de Maasvlakte
Nog beter kappen met die zooi totdat er gevlogen kan worden zonder uitstoot, immers dat moet met de auto toch ook..!

aardv@rk | 20-06-22 | 11:33

@aardv@rk | 20-06-22 | 11:33: Zestienhoven bestaat al sinds 1955, dus je hebt er weldegelijk voor gekozen. 't aantal vluchten is weliswaar vergroot, maar dat is te verwachten met meer mensen in Dit Land en meer vliegbewegingen.

ReyNemaattori | 20-06-22 | 11:39

De stad Leiden was er al eeuwen voor Schiphol.

Ik ben geboren in Leiden in 1976. 20 kilometer van Schiphol.

Rond 2000 legden ze de Kaagbaan aan. Toen leefde ik al 24 jaar in Leiden, vrijwel zonder vliegtuigen.

Rond 2015 besloten ze de Kaagbaan preferente landingsbaan te maken. Nog steeds viel het mee.
Rond 2020 besloten ze de Kaagbaan en Polderbaan tot het uiterste als eerste banen te gebruiken. Sindsdien is het luchtverkeer boven Leiden geëxplodeerd.

Ik koos niet voor Schiphol, Schiphol koos voor mij. Zonder overigens mij ook maar van iets op de hoogte te stellen: ik heb nog nooit zelfs maar een brief of bedankt of sorry van Schiphol gekregen.

Vanuit mijn perspectief ziet het er zo uit: mijn welzijn en gezondheid worden bewust opgeofferd aan de groei van Schiphol.

Dat is de Nederlandse overheid. En jij steunt die overheid.

HarmenB | 20-06-22 | 15:09

Ja dat krijg je er van als je al die gasten maar laat vliegen voor een tientje..!!1!

neonreclame | 20-06-22 | 11:20

Tja. Schiphol ligt vlakbij de grootste stad van het land.

Veel industrie (Tata Steel bijvoorbeeld) ligt daar ook in de buurt. Ook rijden er zeer veel autos in de buurt bij die stad. En ga zo nog maar door. Milieu, bevolkingsopbouw, bevolkingsdichtheid, enzovoort.

Als je het mij vraagt, hebben ze gewoon gevonden dat deze kwalen meer voorkomen in de regio Amsterdam. En dat verbaast mij helemaal niets. Grote steden zijn nou eenmaal minder gezond. Maar of je dat nou aan één specifieke oorzaak kan wijden? Dat betwijfel ik.

Leyrann | 20-06-22 | 11:19 | 2

Vattenfall Velsen ligt 500 meter naast Tata, beide behoren tot top 5 vervuilers van Nederland.

Torquemada | 20-06-22 | 11:25

Dat betwijfel ik dus ook. Maar het 'onderzoek' zal iemand wel weer goed uitkomen op dit moment.

Boterhoofd | 20-06-22 | 11:48

Alle foetussen prenatale mondkapjes opzetten.
Beetje oplossingsgericht denken!

Kapitein Sjaak Mus | 20-06-22 | 11:18

Wel grappig dat wetenschappers, die normaal een analyse stellen op basis van meetbare cijfers, steeds vaker iets roepen dat niet gemeten en bewezen is, maar volgens hen wel “zeer waarschijnlijk” is. Waarom iets roepen wat je niet weet??

Leffe Blonde | 20-06-22 | 11:16 | 5

Omdat tegenwoordig alles om beeldvorming draait en niet om feiten. Het is ook heel grappig dat ze het over ultrafijnstof hebben en eerder niet over stikstof, terwijl kerosine een tikje erger is, er wordt namelijk tijdens de verbranding met behulp van zware metalen zoals kobalt, molybdeen en nikkel, zwavel en stikstof omgezet tot so2 en ammonia.

Linke Soep | 20-06-22 | 11:25

@Zoelense Hobbyboer | 20-06-22 | 11:22:
We hebben we zelfs een speciaal rijksinstituut in het leven geroepen dat hiervan zijn core business maakt: HET RIVM.
(Maar ja, als je ziet hoe veel geld "klimaatwetenschappers" verdienen met precies dit trucje, kun je het ze dan kwalijk nemen?)

TheEgg | 20-06-22 | 11:38

@Zoelense Hobbyboer | 20-06-22 | 11:22: hoho, u verward "de" wetenschap met wetenschap.

dinges_123 | 20-06-22 | 13:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Vraagje, heeft weinig met vliegtuigen te maken maar wel met ultra fijnstof.
Kan met beter roetfilters / DPF / fijnstof filters afschaffen zodat het ultra fijnstof zich weer op moleculair niveau bind aan normaal "grove" (roet)stof wat mogelijkerwijs het reinigingssysteem van de ademhalingswegen beter afscheid zodat het minder door het bloed wordt opgenomen?

steekmug | 20-06-22 | 11:15

Toch raar dat je nog steeds voor een habbekrats je anus over de hele wereld kunt laten vliegen maar in eigen land voor een terras biertje dalijk 7 euro mag betalen!?

Sloeberman | 20-06-22 | 11:13 | 2

Vlieg voor 7 euro naar het buitenland. Drink 10 biertjes van 2 euro en vlieg weer terug.
Een voordelig avondje uit.

Schadenfreude | 20-06-22 | 11:20

Gezien uw terrasopmerking, misschien kent u de uitspraak van 'massa is kassa'
Dat is in de luchtvaart niet anders (vooral niet anders) dan die
bij louche kamperachtige oplichtende patjepeeers die zich omschrijven als succesvol ondernemer in de verhuur van vakantiewoningen.

Bovendien (te ingwikkeld om hier op GS uit te leggen) betalen minder ontwikkelde kleinere vliegvelden graag voor dit soort vliegende reisbussen... binnen de EU dan

En over de hele wereld klopt niet... althans voro 7 Euro, want ik betaal naar Tokyo ruim boven de 1500 (p.p.) dat is exclusief nog allerlei semi-verplichte extra's (en ja ik mag idd Japan wel in... dubbel pasport)

litebyte | 20-06-22 | 11:27

Vandaag ook weer dramatische rijen en wachttijden.
Wat dan weer opvalt is dat die schreeuwend dure bars, boutiques, kiosken en winkels in tegenstelling tot de security lanes wél ALLEMAAL open zijn en rijkelijk voorzien van medewerkers die je volgaarne van je geld afhelpen.
Daar geen problemen met personeelstekorten...

Chiant | 20-06-22 | 11:12 | 1

Daar is de ratio functie / salaris kennelijk nog wel in orde. Als je 1000 euro van iemands salaris afhaalt omdat er 'bezuinigd' moet worden kun je in tijden van personeelskrapte niet verwachten dat iedereen bij je komt of blijft werken.

JanVergoor | 20-06-22 | 11:17

Het is wat met die luchthavens. In London de kofferchaos. In Brussel de staking. In Zurich werkte het luchtleidingssysteem niet? En Schiphol altijd chaos. Wellicht de postkoets weer in ere herstellen?

Zatkniss | 20-06-22 | 11:11 | 2

Het zijn problemen die overal en altijd voorkomen. Alleen wordt er normaal niet tot weinig aandacht aan besteedt.

De DPGNPO-media wil het leed wat verzachten door te laten zien: "kijk maar daar is het ook chaos!" De doorzichtigheid hiervan is eigenlijk nog pijnlijker dan de incompetente puinhoop op Shiphole

litebyte | 20-06-22 | 11:33

Ho ho, was een probleem in Geneve met een back-up computer die niet meer communiceerde met Zurich. Hardware probleem. Was na een paar uur opgelost en was voor het eerst sinds 2013 dat er een probleem was. Voordeel wel is dat men hier meteen uitleg gaf wat er aan de hand was. Geen agressie dus maar wel verontwaardiging want dat kan niet in Zwitserland dat iets uitvalt. Huh? Uitvallen? Lol!!

Basil Fawlty | 20-06-22 | 11:46

Tja, is het nu statistisch significant of niet? Als je data hebt , trek dan een conclusie, indien de data niet voldoende zijn trek dan helemaal geen conclusie..... wat een prutsers.

leofromrotjeknar | 20-06-22 | 11:11

Ja, tuurlijk is dat fijnstof ongezond. Maar ja, we willen toch vliegen met z'n allen. Dat gaan we echt niet laten. Je kan overigens een boel emissies reduceren door electrisch te taxi'en, soort van mega-Roomba aan je frontwheel die je kist van/naar de start/landingsbaan trekt.

GREENSKiN | 20-06-22 | 11:11 | 1

Ja of net als met een vliegdekschip gewoon een kattepult gebruiken. Wel nekkussens verstrekken graag.

Phantomas | 20-06-22 | 11:38

Gewoon weer de volgende stok om ons mee te slaan.

Muxje | 20-06-22 | 11:09

Het plan lukt! Schiphol - ooit de mooiste plek, omdat het de snelste manier WAS om dit godvergeten incapabele corrupte kutland te verlaten - krijgt veel minder passagiers te verwerken door een soort fysiek menselijke DDOS.

litebyte | 20-06-22 | 11:08 | 2

Aangezien het nu niet lukt om te groeien kunnen we beginnen om alle shit wat in de doofpot was beland er uit te vissen. En zo cancelt Nederland zichzelf stukje bij beetje...

Linke Soep | 20-06-22 | 11:13

De menselijke DDOS vindt ook plaats in andere landen hoor. In Brussel vertrekken vandaag geen passagiers in verband met een staking, in Glasgow staan de rijden tot aan de snelweg en ook in Duitsland hebben de vliegvelden nu al de grootste moeite om alle passagiers weg te werken.

Bakkeleures | 20-06-22 | 12:25

Ook een heleboel mentale afwijkingen worden waarschijnlijk veroorzaakt door schiphol. Tenminste, dat zou wel een hoop verklaren van de gekte in die regio.

C1O2 | 20-06-22 | 11:07 | 1

Het meest smerige themapark van de EU - Amsterdam - (let op dat is wat anders dan Europa) krijgt dan ook minder bezoekers... win-win toch?

litebyte | 20-06-22 | 11:10

Stop kerosine! Stop Genocide!

*met regenboogvlaggetje zwaaien doet*

VBO_B_Niveau | 20-06-22 | 11:06 | 3

Stop de dekolonisatie van de vegan vluchten vanaf Schiphol!
*Banner boven hoofd steekt*

Roos | 20-06-22 | 11:11

"Kerosine Genocide"!
Die had ik nog niet op de klimaatmars gezien. Benieuwd trouwens wanneer dat zooitje van gister met leuzen als " vliegen is moord" en inderdaad "Kerosine Genocide" voor de AZC's gaan lopen demonstreren. Of zou het zo zijn dat alleen witte kapitalisten gaan moorden als ze een vliegtuig instappen. Je weet het niet he?

Graaisnaaiert | 20-06-22 | 11:14

white kerosine dan toch neem ik aan

dinges_123 | 20-06-22 | 13:15

We kunnen voor tientallen miljarden totaal nutteloze windmolens op de noordzee plempen, maar een luchthaven wil maar niet lukken.

TheEgg | 20-06-22 | 11:05 | 3

Waarom nutteloos?

Frau_Ferkel | 20-06-22 | 11:07

@Frau_Ferkel | 20-06-22 | 11:07: Idd! de investeringen die ik heb gedaan in die speculatie molens hebben z'n geld allang opgeleverd. Helemaal niet nutteloos

litebyte | 20-06-22 | 11:12

Windmolens waren met subsidie winstgevend, maar nu niet meer. De grootste Duitse rotorbladen fabrikant is failliet en turbinebouwers draaien verlies. Dat betekent dus veel meer betalen voor uw energie de komende tijd, anders is het niet rendabel. Had je gewoon op de interwebz kunnen lezen hoor, niks nieuws. Early adaptors hebben wel geld verdiend maar dat is via een omweg dus betaald door het Nederlandse werkende smaldeel.

Bakkeleures | 20-06-22 | 12:23

Vvd66 propt het land overvol maar jaagt het bedrijfsleven de deur uit.

van stampij | 20-06-22 | 11:05

De gebroeders Wright waren een van de grootste klootzakken van de blanke mensheid.

Leptob | 20-06-22 | 11:04 | 1

Racisten avant la lettre waren het.

Zatkniss | 20-06-22 | 11:13
-weggejorist-
AntiZanicz | 20-06-22 | 11:04 | 1

Geen grote bedrijven meer, geen luchtvaart, geen scheepvaart meer. Hoe gaat Nederland er uitzien joh? En niet geheel onbelangrijk.... waar komt de export-winst straks vandaan?

SoepKip | 20-06-22 | 11:02 | 6

@SoepKip
Inderdaad. Iedereen manager of consultant in dienst van de overheid, iedereen ambtenaar, iedereen afhankelijk van de staat. Alleen vragen velen zich niet af hoe belastinggeld primair wordt gecreëerd want dat leren ze niet meer op sgool joh! Maar deugen leren ze wel want dat is belangrijker.

Basil Fawlty | 20-06-22 | 11:23

@Basil Fawlty | 20-06-22 | 11:23: Dat bedoel ik! Ik lees net dat de landbouw goed is voor 100 miljard(!) export per jaar. Da's toch serieus geld. Niet echt slim om die sector weg te pesten.... lijkt mij.

SoepKip | 20-06-22 | 11:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Naast een luchthaven wonen is slecht voor de gezondheid?
Hoe wottha thunk?

Eduardo- | 20-06-22 | 11:02

De essentie van dat onderzoek: "We spreken van mogelijk omdat er te veel onzeker is om definitief te kunnen concluderen dat er een oorzakelijk verband is.’"

Daar geeft de bakker geen brood voor. Ik ook niet.

Ichneumonidae | 20-06-22 | 11:02

Als geerten zelf geen plebs was geweest had hij er een column over geschreven.
Kan Lelystad wellicht open voor lieden van adel? Zodat men op kosten van de gemeenschap apart kan reizen met vliegen op kosten van de zaak en de gemeenschap.

AntiZanicz | 20-06-22 | 11:02 | 5

@Ichneumonidae | 20-06-22 | 11:03:
Is een cynische sneer van Waling naar die arrogante dwerg Schimmelpenninck die er een tijdje geleden een neerbuigende column over schreef. Vandaar.

Basil Fawlty | 20-06-22 | 11:12

@Basil Fawlty | 20-06-22 | 11:12: Dank voor de duiding. Cynisme is mij volkomen vreemd.

Ichneumonidae | 20-06-22 | 11:55

Laat Lelystad lekker dicht, zodat ik naar hartelust met mn Piper door het luchtruim kan toeren.....

Stoomlocomotief | 20-06-22 | 12:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Lelystad open en alle paupervluchten daarnaartoe verhuizen is de beste optie.

BoerKoekoek | 20-06-22 | 11:00 | 1

Dat is echt de slechtste optie... Ipv die fijnstof lekker bij Amsterdam te houden gaan we het dan over heel Nederland gooien.

Gurb | 20-06-22 | 11:05

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen