Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Nederland zit niet te wachten op geïnstitutionaliseerd nepnieuws van Oekraïne

Gelukkig gaat Mark Rutte er korte metten mee maken

Social

Het staatspersbureau van Oekraïne Ukrinform meldde afgelopen week dat minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra (CDA) de voorzitter van het Oekraïense parlement Ruslan Stefanchuk zou hebben toegezegd dat het Koninkrijk de wens van het land om toe te treden tot de Europese Unie zal steunen.

Nepnieuws natuurlijk. Mark Rutte heeft het Nederlandse volk na het referendum over het Associatieverdrag met Oekraïne beloofd dat het land nooit lid zal worden van de EU. En Mark Rutte zal uiteraard woord houden.

Ondertussen sorteert Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen voor op toetreding van het land tot de EU. Zaterdag was ze weer in Kiev om de kwestie te bespreken. Eind deze maand brengen de Duitse bondskanselier Olaf Scholz, de Franse president Emmanuel Macron en de Italiaanse premier Mario Draghi een bezoek aan Kiev.

Nieuwsuur-presentator en Zomergasten-fluisteraar Jeroen Wollaars zag het echter goed op dat dekselse Twitter: 'Vopke Gukstra' zei toch echt iets anders.

Social

Het kenmerkt het corrupte Oekraïne: het land is niet te beroerd om nepnieuws en desinformatie in te zetten om doelstellingen te behalen. Nog niet zolang geleden wist Kiev een EU-orgaan op te hitsen om Nederlandse media aan te pakken. Kiev en Brussel faalden gelukkig.

Kort voor de oorlog was het niemand minder dan Volodymyr Zelensky die nepnieuws en desinformatie verspreidde over een telefonisch gesprek met Mark Rutte.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Zaak is eerst dat het geperverteerde Kremlin oprot uit Oekraïne. Als die missie geslaagd is - al is de vraag of dat lukt met de Lopende Lekkage Kajsa Ollongren (D66) - is het tijd voor een duidelijke boodschap aan Kiev: in Nederland houden we niet van nepnieuws en desinformatie en ook niet van corruptie dus rot op.

Sowieso, landen met een staatspersbureau. Daar moet minister-president Mark Rutte niets van hebben. Dat is meer iets voor D66'ers, nietwaar?

"A solid parliamentary democracy"

Social

Reaguursels

Inloggen

Scholz,Draghi, Macron..... gelukkig komt dat laffe (veel beloven niets doen) schijtbakvolk niet bij mij op de koffie....

grapjasz | 12-06-22 | 23:01
-weggejorist-
GeenAccount | 12-06-22 | 20:57 | 2

Wat een drama dit topic…

KDbdl | 12-06-22 | 20:05
-weggejorist-
merallas | 12-06-22 | 19:34

Ik heb bij de laatste Euroverkiezingen op Ursala von der Leyen gestemd. Dat jullie toen op Baudet stemden ligt aan jullie.

Mijn GS nick magnie | 12-06-22 | 18:23 | 1

Jij bent Duitser.

Jee-Dee | 12-06-22 | 19:49

Als ik Ursula zo in contact zie met Zelensky, dan heb ik het gevoel dat ik naar een verliefe puber zit te kijken. Ze staat bijkans te soppen

Bena | 12-06-22 | 18:21 | 1

Helemaal niet bijkans je kan haar slipje wel uitwringen.

likdoorn | 12-06-22 | 18:41

Wat ik ook zo ironisch vind, is, dat de EU nu de mond vol heeft over het Oekraïense volk en de soevereine natiestaat OekraÏne, die haar eigen weg moet mogen kiezen.
En in de EU zelf willen ze de natiestaat afschaffen, er één grote, federale superstaat van maken.
Als Nederland of Spanje zich hetzelfde zouden opstellen als Oekraíne, t.a.v. hun land en volk en hun nationalisme, dan waren wij enge nationalisten en fascisten, en nu het om Oekraïne gaat, is het ineens helemaal oké met datzelfde nationalisme?
Dubbele moraal en gelegenheidspraat vanuit de EU. De EU háát de natiestaat, Van Rompuy wilde de natiestaat niet voor niets helemaal afbreken.

KeesBruin | 12-06-22 | 17:00

Zitten we in West-Europa wel te wachten op oligarch kinderen en vrouwen/vriendinnen etc. die hier momenteel blijkbaar toch op vakantie komen - Ondanks de sancties. Terwijl hun thuisland massamoorden begaat onderwijl in Oekraine. Jaja, 'het Westen' is ook niet heilig, maar schiet burgersteden tegelijkertijd niet systematisch in puin.

Het zwaartepunt lijkt te liggen in jawel, Frankrijk. Het land onder leiding van Meneer Macron die het ont-zet-tend zwa-haa-aar heeft i.v.m. de oorlog in Oekraïne. Denk aan Antibes, Cannes maar ook Monaco. Verder is er Portofino (Italie) en de Spaanse Oostkust, blijkbaar. Echt, ongelofelijk, stijlloos en te walgelijk voor woorden, in feite. Slap beleid, en hebben politici in de desbetreffende landen, dit voldoende in de gaten.

Surf richting het online medium "instagram", en u kunt ze vanzelf voorbij zien komen (Waaronder bv. ene "Anastasia_verb" - Verbovaia - Overduidelijk, een Russische oligarch nakomeling waarvan men intussen ook over duidelijk pro-Putin aanhanger betreft).

Nederlandop1 | 12-06-22 | 16:29 | 1

Yep. Russen houden van het door hun geschetste verderfelijke Westen, ze komen er ook graag. En kopieren de Westerse levenstijl en noemen het dan Russisch.
Russen kunnen ook zich ook heel makkelijk schikken in totale ontkenning. Voor een Rus kan fout en goed in 1 prima samengaan. Daar hebben ze altijd wel een rationalisatie voor, ook al is die totaal van de pot gerukt. Na gewerkt te hebben met Russen (altijd met veel plezier) wist ik al vrij snel dat Russen (niet elke Rus) in de volksaard een uniek soort minderwaardigheidscomplex hebben en dat hun roekeloze, stoere en arrogante houding niets anders is dan compensatiegedrag.

Lafayette | 12-06-22 | 16:41

In Nederland houden we niet van corruptie ?. VV(d) ?.

Dzjengis-Somebody | 12-06-22 | 15:44 | 1

[Rutte modus: on] Hi hihi hihi hihihihi [Rutte modus: /off]

gaffelbaard | 12-06-22 | 23:02

Wat zullen de Russen smullen van dit artikel, vol met 'ja maar de Oekraïners zijn ook geen lieverdjes'-teksten en open deuren. Zo vegen we ons schijterige straatje weer schoon. Nederland op zijn kleinst.

SpinozaKoerbagh | 12-06-22 | 15:40 | 5

Ach, de wereld is alleen volmaakt in ieders brein. Bij mij is er een straffe grens tussen Rusland en Oekraine, waarbij Oekraïne lid is van Nato en EU. Rusland mag ook lid worden, wel gaarne compleet andere bestuurs-ambtenaren-maffiacultuur. Daar was Oekraïne mee bezig. Zal vast niet in de zomervakantie gaan lukken. Wat een pech. Wimbledon dan maar?

nobodiesunmighty | 12-06-22 | 16:24

@Joris Beltsin | 12-06-22 | 15:53: Als ik beken dat ik die Oekraïnse acteur met z'n braakbal stemmetje meer dan zat ben is dat dan erg?

likdoorn | 12-06-22 | 18:44

@likdoorn | 12-06-22 | 18:44: ik hoor Zelensky, want ik neem aan dat u hem bedoeld als u het badinerend heeft over "die Oekraïense acteur met z'n braakbal stemmetje" uitsluitend als ik hem wil horen. Mag ik bekennen dat het voor mij onbegrijpelijk is dat er mensen zijn die er vanuit hun luie stoel en op hun luie reet alles aan gelegen is om de president van het land dat door een psychopaat is binnengevallen en wordt vernietigd , waarvan de bevolking wordt verkracht,
en uitgemoord, de president bovendien die toen hem aangeboden werd te vluchten aangaf "geen lift, maar wapens nodig te hebben" en die op zijn post bleef, van zijn sokkel te stoten.

BenZen | 12-06-22 | 19:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Wij leven in leuke tijden met een gesjeesde minster van defensie van de moffen en een komiek die de rol van zijn leven speelt. En wij, de stemgerechtigde burgers van Nederland, zijn te laf om het schorem uit Den Haag te verdrijven en het heft weer in eigen hand te nemen.

Zemko | 12-06-22 | 15:15 | 2

"Blijf uit elkaars privé!" zeggen ze terwijl je privéleven steeds verder voor je bepaald wordt.

Veepert | 12-06-22 | 15:54

Zelf ooit al iets bereikt?

BenZen | 12-06-22 | 19:05

Ondertussen is de oorlog verworden tot wat voor Putin het beste uitkomt, uit de publiciteit en niet meer interessant genoeg voor het onverschillige Westen. Alles went, ook een oorlog, zeker als die relatief ver weg is. Tijd zou Putin de nek kosten is de NAVO strategie, maar tijd is was de Russen nu het beste uitkomt.
Ook voor de EU past dit prima in haar plannetjes. De oorlog die maar voortduurt, die eigenlijk niet meer gevaarlijk is, gebruiken om nog meer macht naar Brussel toe te trekken. De ironie. Een EU dat een front maken tegen de dictatuur gebruikt om juist de eigen democratie en vrijheid uit te hollen.

Lafayette | 12-06-22 | 15:05

Liever Oekraïne bij de Europese Unie dan Hongarije, Servie of Turkije..

Geilbaard | 12-06-22 | 15:04 | 2

Zo is het.

SpinozaKoerbagh | 12-06-22 | 15:41

Doe dan Hongarije maar en laat de rest maar zitten.

likdoorn | 12-06-22 | 18:47
-weggejorist-
gaffelbaard | 12-06-22 | 14:53 | 1

Misschien klinkt Dutch Foreign Minister Flop Rukstra beter.
Iedereen moet zich kennelijk laten gelden.
Wat een kermis.

ben01 | 12-06-22 | 13:26

Kan er geen leuk colbertje over dat groene T-shirt als je met een dame aan tafel zit ?

laurentius | 12-06-22 | 13:24 | 6

Rambo droeg ook geen colbertje.

tectonicos | 12-06-22 | 14:36

Rutte vond het t-shirt heel indrukwekkend. Zei Rutte.

gaffelbaard | 12-06-22 | 15:06

Nina was nog lelijker.

Geilbaard | 12-06-22 | 15:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Voordat deze ellende begon, was Oekraïne toch gewoon een corrupt land waar oligarchen die dienst uitmaakten en de president een dictator? Wat is daar de afgelopen maanden veranderd?

RGV42 | 12-06-22 | 13:20 | 6

Er is niks veranderd, en daarom past het precies bij de andere 27 landen van de EU.

TonAlias | 12-06-22 | 14:42

@Joris Beltsin | 12-06-22 | 13:40: Ja, dat was er één! Do you live in Ukrain? En dan die blik erbij...

BadPatNL | 12-06-22 | 16:45

@Alexander des Burgus | 12-06-22 | 14:12: Dat je er niks meer van hoorde kwam omdat hij, onze lieve troetelbeer, kritische kranten met een blik vanuit de oppositie verboden heeft.

BadPatNL | 12-06-22 | 16:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Brussel heeft al ruzie met Polen en Hongarije, dus wat geeft hun het idee dat Oekraine anders is?
Andersom ook natuurlijk, vertel ze in Oekraine maar dat ze wel even 100.000 immigranten per jaar uit het Midden-Oosten en Afrika op moeten vangen. Kijken of ze dan nog zo happig zijn.

klaas24 | 12-06-22 | 13:17 | 1

Best een heel sterk argument.Maar ws zijn ze daar straks extra blij met die 100.000 potentiele militairen.Net zoals wij dolblij waren met die 100.000 extra apothekers,chirurgen,gynaecologen etc

roberto9715 | 12-06-22 | 13:50

Zelensky acteert Oekraine de EU in. Oscarwaardig acteerwerk. En de EU trapt erin. Maar Oekraine heeft kennelijk wat de EU nodig heeft: landbouwgrond, aardmetalen, gas.

zeeman73 | 12-06-22 | 13:12 | 5

Zullen ze in Oekraine anders tegenaan kijken.

klaas24 | 12-06-22 | 13:35

@klaas24 | 12-06-22 | 13:18: Oekraïne is inderdaad een soort van afvoerputje van allerlei bevolkingen. Ze hebben Roemenen, Hongaren, zigeuners, Krim-Tartaren en dan ook nog een lading Russen. Dan kunnen er prima nog een lading Syriërs en Nigerianen erbij, toch?

Alexander des Burgus | 12-06-22 | 14:14

Oekraïne heeft ook nog wat nationalistische sentimenten misschien wel goed voor de EU..

Geilbaard | 12-06-22 | 15:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Ursula volgt echt haar hart, hè? #vrouwelijkleiderschap

Amsterdamsko | 12-06-22 | 13:09 | 1

Grootste faal minister in Duitsland ooit, heel goed in het binnenhalen van bevriende consultants.

Ray Skak | 12-06-22 | 14:23

Nepnieuws? Misschien moet dit Nieuwsuur-interview met Wopke Hoekstra opnieuw worden bekeken. nos.nl/nieuwsuur/video/2432107-minist... Wopke zegt dat hij het advies van de Europese Commissie olv von der Leyen afwacht en die serieus gaat overwegen met het kabinet. Mariëlle Tweebeeke kon aan de hand van een toespraak van von der Leyen op het Europese CDA-congres in Rotterdam duidelijk aantonen dat het antwoord van de EC vaststaat: Dat gaat gewoon gebeuren. Gezien Hoekstra hier niet keihard tegen haar in ging en Mark Rutte nu ook aan het bijdraaien is www.npostart.nl/nos-gesprek-minister-... denk ik niet dat Ukrinform en het Wit-Russische Nexta nepnieuws lopen te verspreiden. De Oekraïners zijn net zoals de Russen inderdaad bezig met een propagandacampagne op ons gericht via TikTok, Facebook, Twitter en Facebook en YouTube waarbij ik persoonlijk UATV English het ergste voorbeeld ervan vind met NOS-achtige reportages zoals dit www.youtube.com/watch?v=6SgNblT4xk4 en de disinformatiecampagne van Leshchenko wat ook gewoon propaganda is. Maar dat wilt niet zeggen nogmaals dat alles uit Oekraïne flauwekul is.

Alexander des Burgus | 12-06-22 | 13:02 | 5

@Gervano | 12-06-22 | 13:07: Ik gaf voorbeelden van flauwekul gebracht door Oekraïense propaganda. Dat wilt niet zeggen dat dit 100% nieuws uit Oekraïne vertegenwoordigd, maar dat kun je ook bijvoorbeeld zeggen van de Russen zoals de analyses van Igor Girkin of het kanaal 1420, waarin de mening van doorsnee Russen op straat gevraagd worden. Ik krijg wel de algemene indruk dat Rusland meer leugens de wereld in brengt dan Oekraïne. Ze geven bijvoorbeeld allebei foute posities over vooruitgang op het slagveld, maar waar Oekraïne zegt dat zij niks in Rusland raken en het hebben over tegenoffensieven die er niet zijn, beweren de Russen dat zij niet eens een oorlog voeren, dat ze hele oblasten al in bezit hebben en krijg je ook nog wat complottheorieën over biolabs erbij als cadeau.

Alexander des Burgus | 12-06-22 | 14:44

@Alexander des Burgus | 12-06-22 | 14:44:
Igor Girkin ????

Was dat niet die ene die ook van dat met MH 17 verdacht word? Is dat nou ineens een bron van "analyses"?

Ik hoop dat het iemand anders is, met toevallig dezelfde naam??

gaffelbaard | 12-06-22 | 15:17

@TonAlias | 12-06-22 | 13:13: Onze PzH-2000 wordt eindelijk geleverd rond 22 juni defence-blog.com/ukraines-ambassador-... , terwijl Ollongren beweert er nog niks van te weten. Snap ik wel, maar doordat het al bekend is moeten we we rekening houden dat de Russen ze direct gaan beschieten als ze net de Poolse grens over zijn.

En betreft die 1% wat waarheid zou moeten zijn. Ik geef toe dat ik dit niet kan weerleggen met harde cijfers. Dit geldt alleen wel voor beide kampen. En als ik er dan toch zo postmodern over moet gaan nadenken, is er dan ook maar 1% van de media in Nederland waar? Voor waarheidsvinding is regelmatig toch een extra tabblad nodig om wat extra achtergrondinformatie te vergaren of om dingen toch extra geverifieerd te hebben. Voor de laatste stand op het slagveld bijvoorbeeld hou ik drie OSINT-kaarten (Guerra Ruso-Ucraniana 2022, Deepstatemap en LiveUAmap) en Google Maps 3D bij de hand met af en toe een blik op de wiki "Casualties of the Russo-Ukrainian War" en de website Oryxspioenkop om te kijken naar de laatste cijfers omtrent gesneuvelde soldaten en materieel. Voor beelden van het slagveld probeer ik ook beide kampen in de gaten te houden. En als ik geen zin dat zo intensief bij te houden bekijk ik de analyses van de Oekraïense YouTube-analysten Denys Davydov en HistoryLegends voor een neutraal beeld van het slagveld.

Alexander des Burgus | 12-06-22 | 15:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Gisteren bij NPO docu dat vrouwen tot 1956 nog niet handelingsbekwaam waren om leiding te geven of maatschappelijke verantwoording te hebben............. leerzaam.

2CVOcean | 12-06-22 | 13:01 | 1

Tis me weleens opgevallen dat sinds 1956 term baarmoederlijkgezwam ook meer naar de achtergrond is verdwenen, enfin iemand nog een vaasje diversiteit? lol

william7055 | 12-06-22 | 14:33

Dergelijk EU gedrag waaronder de omgang met Oekraïne zijn overduidelijk openlijke tekenen van een door en door corrupt EU orgaan. De enige reden dat dit orgaan stand houdt is geld wat binnen dit corrupte orgaan wordt gestolen en verdeeld. Waarbij een significant deel aan de politieke strijkstok blijft kleven.
Grote delen van Europa hadden het goed, hebben het nog steeds goed, maar we zijn reeds jaren alsmaar welvaart en veiligheid aan het inleveren dankzij dit EU orgaan Met als meest actuele onderhandelen met een door en door corrupt land wat in oorlog met Rusland is verwikkeld, en daarmee ook oorlog met Rusland aan het ontwikkelen is.

Ram_Ram | 12-06-22 | 12:57 | 1

Helemaal mee eens!!

Mispel | 12-06-22 | 14:02

Eerst de EU reorganiseren. Straatsburg of brussel wordt de vergader plek. Niks geen gereis meer. Lidstaten moeten tegen tvlicht worden gehouden vwb corruptie, beg try otingsdiscipline. Grenzen dicht, enkel green card. Of blue card
Geen europees leger. Bijdragen aan de. EU reduceren met 5% per jaar tot 2049 etc etc

Schilder58 | 12-06-22 | 12:52 | 1

Totale illusie, wat u voorstelt. De EU is een stoomwals die gewoon doorrijdt. gefaciliteerd door politici die zich gedragen als loepzuivere verraders van hun eigen land en bevolking. De EU is de liquidatie van de democratie, met een door en door hypocriete 'democratische' facade.

KeesBruin | 12-06-22 | 12:56

Bassiehof, een foto vrouwtje vertelt vrolijk dat op Sri Lanka die arme mensen al maanden bij het HUIS van de president demonstreren. Want ze hebben het zo slecht.

dedwarsligger | 12-06-22 | 12:52

Optie dat Rusland alles overneemt in Oekraïne en wij daar mee moeten dealen, wordt totaal niet geopperd.
Wat als de Russen het daar voor het zeggen krijgen?
De Russische krijgsmacht wordt in de media weggezet als zijnde een zwakke legermacht met antieke wapens die enorme verliezen lijden.
Heb daar persoonlijk ernstige twijfels over.

slim blontje | 12-06-22 | 12:48 | 5

Dat weet Ursula ook wel. De kans is groot dat er helemaal geen Oekraïne meer is. Dan is sowieso alles vorbei.

Beste_Landgenoten | 12-06-22 | 13:20

Dat zal de VS nooit toelaten omdat de VS teveel van Europa afhankelijk is. Als Rusland Oekraïne inneemt komt daarna Finland en de rest van het rijtje aan de beurt èn China zal zijn kans grijpen.

Frau Merkel | 12-06-22 | 13:48

Ik ook blontje. Sommige bronnen zeggen dat Rusland dit gaat winnen.
Maar ik weet af en toe niet meer wat waar is hoor. De een zegt dit, weer een ander dat (zoals bijvoorbeeld met die burgers in de Azot fabriek) maar feit blijft dat er oorlog is, en in ieders voordeel dat het snel ophoudt.
Die propaganda- en informatie oorlog lijkt alleen te zijn gericht op het aanwakkeren van het vuur (aan welke zijde dan ook) en is niet gericht op het oplossen of beëindigen van de oorlog.

gaffelbaard | 12-06-22 | 15:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik word kotsmisselijk van die van der leyen die staat maar te smilen en te knuffelen met die toneelspeler.. als we dit twee jaar geleden hadden meegemaakt.. o wee dit corrupte land moeten we er niet bij hebben ondanks een referendum en dit moet goed en betrouwbaar over komen? Nou welkom dan alle corrupte westerse lande. Allemaal hartelijk welkom..

aardv@rk | 12-06-22 | 12:43 | 1
-weggejorist-
Nuria | 12-06-22 | 13:07

Tip stadsvernieuwing Brussel m.b.t. functioneren EU inrichten plein naam Place de la Revolucion.

william7055 | 12-06-22 | 12:38 | 1

Bedenk wel dat de netto-ontvangers van nu (Bulgarije, Hongarije, de knoflooklanden enz.) minder zullen ontvangen als Oekraïne erbij komt.
Of gaan wij dan nog meer betalen, via de rechtstreeks aan Brussel af te dragen EU-belasting waar D66 van droomt?

J.P.Drapeau | 12-06-22 | 12:36 | 4

Er WORDT al rechtstreeks belasting afgedragen. Namelijk een deel van de BTW inkomsten.

Zie:

De Europese begroting wordt grotendeels gefinancierd door de jaarlijkse afdrachten van de EU-lidstaten. Deze afdrachten kennen drie categorieën:

de douanerechten of invoerrechten (ook wel traditionele eigen middelen genoemd);

de btw-afdracht;

de afdracht op basis van het bruto nationaal inkomen (bni).

theo-is-dood | 12-06-22 | 12:47

@theo-is-dood | 12-06-22 | 12:47: daarom is tegenwoordig btw verlaging al een hele opgave om dat door het parlement te krijgen. Momenten als nu soms wel wenselijk.

davidhasseltoff | 12-06-22 | 13:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vind de Oekraine geen West-Europees land. Het is een voormalig Oost-blok land.
Net zoals Polen, Roemenie, Hongarije, Tjsechoslowakije,Letland, Litouwen als ook Joegoslavie. De verschillen met West-Europa zijn te groot, zij horen niet bij het Westen.

streknek | 12-06-22 | 12:36 | 2

Juist maar vertel dat maar een aan beste-landgenoten..

aardv@rk | 12-06-22 | 12:45

Frankrijk,Italie,Griekenland,Spanje ook totaal andere mentaliteit

Therrie | 12-06-22 | 14:42

Maak je niet druk. Oekraïne was best wel corrupt. Maar denk je echt dat we dat hier niet zijn? Het enige verschil is dat het hier meer verborgen is.

En ook hier geloven de mensen net als in Rusland alle onzin die de overheid en het nieuws verkoopt. Iedereen gelooft, bijvoorbeeld, toch dat landbouw het stikstofprobleem veroorzaakt?

Patatter | 12-06-22 | 12:36 | 2

Kijk voor dat NO2 voorbeeld op www.atlasleefomgeving.nl/kaarten en kies in het linkse menu de kaarten van 2018 en 2020, vergelijk die. En alle politici geloven de leugens. Door thuiswerken i.v.m. Corona viel alle stikstof weg.

Patatter | 12-06-22 | 12:39

Hoezo meer verborgen=
Iedereen weet nu toch welke reden Rutte heeft om niks vast te leggen.

BMS | 12-06-22 | 14:53

Misschien heeft voor wel twee verschillende dingen gezegd. Dit stukje zegt echter meer over @bassiehof die zijn pro Russische sympathieën niet goed kwijt kan.

geenjagergeenneeger | 12-06-22 | 12:33 | 5

Ook een beetje die indruk. Schoorvoetend wordt dan Poetin nog wel de zwarte Piet uitgereikt, maar daaronder borrelt en bruist het. Rossem was er ook als de hormoonkippen bij om een paar gestolen westerse wapens te serveren. Zo van, het blijft een schurkenstaat.

Beste_Landgenoten | 12-06-22 | 13:18

@Bas Paternotte | 12-06-22 | 13:30:

"Kritiek op Oekraïne betekent niet dat je pro-Poetin bent''

Op zich geen speld tussen te krijgen natuurlijk, en ik wil best geloven dat Bas Paternotte geheel bonafide is en zijn kritiek op Oekraïne niet automatisch betekent dat hij vóór Poetin is, en dat zal vast voor nog meer mensen gelden. Maar lang niet allemaal.

Voor een meerderheid is het m.i. toch echt net als bij de critici van Israël: nee, kritiek op Israël betekent niet automatisch dat je een antisemiet bent, maar man, je zult de antisemitische Israël-criticasters de kost moeten geven.

Dr_Johnson | 12-06-22 | 14:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Klein-klein beetje als of je op school hard aan een project werkt, allemaal hoge cijfers haalt, en dan komt de directrice van de school aanzetten met haar zoontje. Die gedroogde lijm eet en nooit oplet. "Zet jij zijn naam voortaan even erbij op jou werk? Hij wordt heel hard gepest."

GeheidEenGeit | 12-06-22 | 12:30

Ziet um weet zitten in zijn vies groene shirtje.

zaaddodende pasta | 12-06-22 | 12:27 | 1

Ja wat is dat toch. Ik snap.best dat ie beetje legerachtig wil lijkeb maar dit is meer een kermistokkielook terwijl die gast gewoon n academicus is

Shoarmamasutra | 12-06-22 | 20:32

Tijd voor een nieuw referendum. Heb zo'n idee dat een meerderheid van de burgers voor kandidaat lidmaatschap van Oekraïne is.

* Il Principe * | 12-06-22 | 12:25 | 4

Ik waag het te betwijfelen.

TonAlias | 12-06-22 | 12:34

Ook als ze weten wat dat financieel gaat betekenen?

Vandeanderekant | 12-06-22 | 12:36

Het referendum is afgeschaft, en politici luisteren sowieso niet naar de burger. De EU is de ultieme uitdrukking van het principe dat politici alleen maar hun eigen gang willen gaan, niet gehinderd door de bevolking. In de EU is de burger gewoon definitief als invloed uitgeschakeld.

KeesBruin | 12-06-22 | 13:03
▼ 1 antwoord verborgen

Op dit moment verliest Oekraïne ongeveer 200 man per dag. Stond deze week in de krant.

“ Ukraine is running out of ammunition as prospects dim on the battlefield
Hopes that Ukraine will be able to reverse Russian gains are fading in the face of superior firepower (uit de WaPo)

Feitelijk wordt Oekraïne een westelijk protectoraat, immers ernstig afhankelijk van de levering van zware wapens door het Westen.
Dat houdt n m m ook in dat Joe Biden grotendeels gaat bepalen wanneer Zelensky gaat onderhandelen. Omdat Amerika essentiële wapens levert kunnen ze ook besluiten daarmee te stoppen.

theo-is-dood | 12-06-22 | 12:23 | 2

Elke dode is er 1 te veel, maar relatief tegen een bevolking van (excl. Krim) 41 miljoen kunnen ze dit nog wel even volhouden. Beschikbare wapens zijn de grootste uitdaging.

W_F | 12-06-22 | 12:41

En die 200 zijn alleen nog maar de soldaten die omkomen, gewonden en krijgsgevangenen zijn een veelvoud daarvan. Oekraïne zou op dit moment 700000 man actief bij de strijd betrokken hebben, dus ze verliezen zo’n 1 procent per week van de inzetbare strijdmacht. We kunnen wapens sturen wat we willen maar je moet daar wel genoeg mensen overhouden die ze kunnen bedienen.

RocketMan | 12-06-22 | 14:31

Had die vent niet even een net pak aan kunnen trekken?
Of komen zijn biceps dan minder goed uit?

Kapitein Sjaak Mus | 12-06-22 | 12:22

U zou de elitaire Brusselse adel van geïndustraliseerde lutherse afkomst ofwel voornaam geslacht van deze mevrouw moeten bestuderen en hoe Merkel het Elysée heeft gemasseerd, terwijl Macron het nog niet wist, om te begrijpen hoe zij als inner cicrcle van Merkel op deze positie is terechtgekomen. Dan begrijpt u ook beter haar standpunt waarom Oekraïne van haar mag toetreden tot de EU.

Jan, Leiden | 12-06-22 | 12:20 | 4

Wat de Lutherse afkomst er mee te maken heeft, weet ik niet. Maar zeker is wel dat Duitsland de dienst uitmaakt in de EU, in meerdere of mindere mate gemanipuleerd door de Fransen, de rest is bijzaak. Zoals ik elders al zei, de EU is gewoon een staatsgreep in slow motion, een abject systeem om de democratie tot op de grond af te breken en een niet gekozen bestuurskaste de absolute macht te geven. Zo is Von der Leyen ook op de troon gekomen, en Timmermans en ga zo maar door. Met democratie heeft het geen ene moer meer te maken.

KeesBruin | 12-06-22 | 13:05

@KeesBruin | 12-06-22 | 13:05:
Grappige is dat Timmermans goede kaarten had totdat Merkel ervoor zorgde dat Von der Leyen het moest worden uit haar inner circle. Maar alles is terug te brengen op het punt van gecentraliseerde macht van de as Frankrijk en Duitsland inderdaad.

Jan, Leiden | 12-06-22 | 13:25
▼ 1 antwoord verborgen

Moet ik lachen of huilen als EU-leiders praten over democratie?

memanta82 | 12-06-22 | 12:18 | 2

In de EU heeft u niets te kiezen.

Harrie-Couvert | 12-06-22 | 12:28

Moeilijk te zeggen. Huilen levert snot en tranen op, dus ga dan maar lachen. Maar het is natuurlijk een totaal bedroevende toestand, die hele EU. De ultieme ondermijning van de democratie.

KeesBruin | 12-06-22 | 13:06

Dan nog iets anders. Je kunt Oekraïne na deze oorlog, als het land nog bestaat waar ik mijn twijfels over heb, ook keihard laten vallen met een kapotte economie, een kapotte infrastructuur, een zeer zwaar herstel met het gevaar voor afglijden naar een failed state, zodat het alsnog een paar jaar later rijp is voor de slacht en Rusland alsnog aan het langste eind trekt.

Of je zegt, na deze oorlog wacht je EU lidmaatschap, wij helpen bij de wederopbouw. Maar wij hebben dan ook baat bij handel, grondstoffen, graan. Het is ook in ons voordeel uiteindelijk om de kruideniers hier toch tegemoet te komen.

Beste_Landgenoten | 12-06-22 | 12:17 | 9

@KeesBruin | 12-06-22 | 13:00:
grondstoffen. Oekraine blijft niet onafhankelijk of neutraal. En Rusland staat ons naar het leven, dat is overduidelijk. Ik heb liever dat Poetin zich daarop stukloopt dan dat wij hem aan de Pools-Nieuwrussische grens moeten tegenhouden. We zijn al afhankelijk van hem wbt gas en olie, straks ook nog van graan en zonnebloemolie. En wij kujnnen het wel inzetten maar geopolitiek zijn dan zowel het Midden-Oosten als oo Afrika van hem afhankelijk en we weten wat voor gevolgen dat gaat hebben. Hij gebruikt nu al migrantenstromen om ons te destabiliseren en dat gaat nog veel erger worden als we hem wederom appeasen.
Echt, ik ben geen fan van de EU maar het alternatief is nog veel donkerder voor ons. En ja, ik was ook tegen dat aspirant-lidmaatschap van oekraine in 2016, heb ook tegen gestemd in dat referendum. Probleem is, het is 2022 en de kaarten zijn geschud en herverdeeld.

Graaisnaaiert | 12-06-22 | 13:16

@Graaisnaaiert | 12-06-22 | 13:16:
Lol, alsof de Landgenoot en ik in hetzelfde X66 helpdeskcenter zitten te mailen. Nou 1 ding, ik ben zwaar anti-X66, alleen wbt Oekraine en het Russische gevaar hadden ze gewoon gelijk. Verder blijft het natuurlijk een doodenge kliek.

Graaisnaaiert | 12-06-22 | 13:17

@Graaisnaaiert | 12-06-22 | 13:16: Ik snap je redenatie. Maar ik wilde er alleen even op wijzen hoezeer het Europese gebeuren afgedwaald is van de oorspronkelijke opzet.
En wat betreft het gevaar van Rusland, ook als Poetin Oekraïne in weet te palmen, is er nog altijd de NAVO, met een hele serie voormalige Oostbloklanden die zwaar de schurft aan Rusland hebben, en meer dan bereid zijn om tegen de Russen te vechten voor hun vrijheid.

KeesBruin | 12-06-22 | 15:54
▼ 6 antwoorden verborgen

Iemand een link naar het inlegvelletje zelf? Dat is namelijk nergens te vinden.

Frau Merkel | 12-06-22 | 12:17 | 6

Daar heb ik geen actieve herinnering aan.

knutsel_ | 12-06-22 | 12:47

In de buurt van de onderste steen

P-unit | 12-06-22 | 12:48

Onder de El Al vrschtbrieven, naast de fotorolletjes uit Srebrenica.

Shoarmamasutra | 12-06-22 | 20:38
▼ 3 antwoorden verborgen

"in Nederland houden we niet van nepnieuws en desinformatie en ook niet van corruptie dus rot op"
Interessant standpunt. Hoe zit het ook alweer met klimaattafels, de vervuilde Pechtold grond uit Leiden, Jorritsma, vervolging Wilders, Nekschot, Chipsol, landmijnen, mortieren in Mali, Belastingdienst, toeslagen, zorgcircus, inlegvelletje, stikstof, windmolens, verdwenen stembureau's en nog een paar van die details?

Frau Merkel | 12-06-22 | 12:16 | 2

Dat is de nieuwe bestuurscultuur. Wordt al een tijdje voor geoefend. En ze blijken er talent voor te hebben.

Vandeanderekant | 12-06-22 | 12:25

Inderdaad, Nederland is een bananenmonarchie, dat is evident. Maar in Oekraïne is het allemaal nog net een haartje erger met de corruptie.

KeesBruin | 12-06-22 | 13:08

Zijn er al pogingen gedaan om Noord-Korea bij de EU te halen? In Davos hebben ze al wel aardig wat van het politieke systeem aldaar opgestoken. Noord-Korea sluit daar naadloos bij aan.

goedverstaander | 12-06-22 | 12:15
-weggejorist-
Meerkoet | 12-06-22 | 12:12 | 1

Mensen niet zo enorm piepen. Ik vind, EU lidmaatschap kan je ook verdienen, bijvoorbeeld door hem duidelijk te maken dat je zeer gemotiveerd bent, dat je heel graag wil, dat je democratische waarden onderschrijft en verdedigt met je leven, dat je bereid bent op alle terreinen je land te willen klaarmaken voor EU lidmaatschap.

Maar nee, kruideniers. Met deze vrienden heeft Oekraïne geen vijanden meer nodig. Niet zo heel vreemd, gezien de rechtse sentimenten voor autocratie, door als je het op de man vraagt toch vaak stiekem de adoratie opwekken bij types van rechtse snit. Want als het kan wijzen we dolgraag op doorverkoop van wapens, op dure auto's van leiders, waar we met geen woord reppen over corruptie in Hongarije bijvoorbeeld. Een land dat op alle manieren Poetin te vriend wil houden, EU geld door sluist naar vriendjes van Orban een graag dwars ligt met Veto stemmen.

De neiging is weer helemaal duidelijk.

Beste_Landgenoten | 12-06-22 | 12:10 | 7

Tuurlijk BL, Groot Brittannië eruit en Oekraine erin. Een goed functionerende democratie inruilen voor en in en in corrupt land. Een netto betaler inruilen voor een netto ontvanger. Wensdenken en een de wereld is maakbaar gedachte, de makke van globalisten zoals u.

therealbraindump | 12-06-22 | 13:00

Maar dat was toch de eigen keuze van de Engelsen? Of heb ik iets gemist?

Beste_Landgenoten | 12-06-22 | 13:25

Sentimenten voor autocratie vind je in de EU ook volop. Niet dat er één figuur op de troon gaat zitten, maar een kongsi van figuren die allemaal een Europese superstaat nastreven. Met volledige uitschakeling van alle fatsoenlijke democratische beginselen. Dat is wat mij betreft ook een vorm van autocratie. In feite vergelijkbaar met China, waar Xi toch ook niet echt een autocraat is, maar meer de baas in de partij. En die partij is autocratisch in haar macht, wordt door niets tegen gewerkt. Zo gaat het in de EU ook, alleen gluiperiger, met een suikerlaagje van met de mond beleden achting voor de democratie. In werkelijkheid veegt de hele Eurocratische elite haar reet af met de democratie.

KeesBruin | 12-06-22 | 13:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Het land is in oorlog en dagelijks komt de ene na de andere politieke bosneuker op audiëntie bij die dwerg. Geen wonder dat hij ervan uitgaat dat hij voor de kerst bij de EU hoort.

gestoptmetroken | 12-06-22 | 12:07

“Mark Rutte heeft het Nederlandse volk na het referendum over het Associatieverdrag met Oekraïne beloofd dat het land nooit lid zal worden van de EU. En Mark Rutte zal uiteraard woord houden.” Tuuuuuuurlijk!

Schriever | 12-06-22 | 12:05 | 5

Iedereen weet dat als Mark iets belooft, het tegenovergestelde waarheid wordt!

EenGoedBegin | 12-06-22 | 12:20

"Afgesproken is dat het verdrag voor Oekraïne niet automatisch een opstapje is naar lidmaatschap van de Europese Unie. Verder behelst het verdrag geen militaire samenwerking en betekent het ook niet dat werknemers uit Oekraïne nu makkelijk in de EU kunnen gaan werken. "
Duidelijk: aan alle 3 is voldaan: 1. Niet automatisch, dus uiteindelijk wel. 2. Geen militaire samenwerking, maar Nederlandse arty en drones naar Oekraine. 3. Oekrainers mogen vanaf 1 april in Nederland werken.

Dus inlegvel: Opfrommelen en in de vuilbak ermee. Rutte heeft wederom gelogen.

TonAlias | 12-06-22 | 12:41
▼ 2 antwoorden verborgen

We zien hier weer de EU-mores in optima forma voorbij komen: schijt aan de burgers, schijt aan referenda, gewoon doordouwen met die uitbreiding van de EU.
Zelfs met een land dat ik complete staat van oorlog is! Denk daar eens over na!
Ze zijn toch totaal van de ratten besnuffeld bij die EU-top, het hele idee om lekker om tafel te gaan zitten met een land dat volop in oorlog verkeert, een land dat een groot corruptieprobleem heeft en nu ook nog eens gedeeltelijk in puin ligt.
Zo'n land kun je desgewenst financieel of militair gaan steunen, maar praten over een EU-lidmaatschap? Flikker toch asjeblieft op!
Die Von der Leyen is met hetzelfde sop overgoten als Merkel. Ze doet gewoon maar raak, flikkert alle handboeken en regels uit het raam en heeft totaal lak aan ieder democratisch beginsel.

KeesBruin | 12-06-22 | 12:03 | 2

Zelfs zijn eigen VVD stemt tegen de stikstofplannen, maar de trein dendert gewoon voort hoor. Meerderheid? Niets van aantrekken joh, gewoon een inlegvelletje en klaar. Ook nu weer de rat.

Harrie-Couvert | 12-06-22 | 12:16

Nederland is maar een klein clubje. Niks in te brengen in de eu.

Schadenfreude | 12-06-22 | 12:02 | 5

Iedereen heeft het stemrecht van zijn/haar voeten (wegwezen bij die club).

EenGoedBegin | 12-06-22 | 12:22

@W_F | 12-06-22 | 12:17: ja, klopt. Sowieso als EU uitbreidt met centraal en Oost Europese landen. Dan verschuift de balans.
Maar zouden frankrijk en Duitsland daar geen foefjes op verzinnen? Want alles wat erbij komt is conservatief en heeft nu eenmaal andere belangen.
We gaan het zien.

Bataafje | 12-06-22 | 12:54

@EenGoedBegin | 12-06-22 | 12:22: Vergeet het maar, je kunt de EU niet verlaten, de landelijke politici zijn allemaal Eurofiel. De EU is net als The Hotel California: you can check out any time you like, but you can never leave.

KeesBruin | 12-06-22 | 12:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Maakt niet zoveel uit wat Wopke wel of niet zegt, Oekraïne wordt gewoon lid van de EU.

Datzullenwenogweleen | 12-06-22 | 12:02

fucking walgelijk. Net als de arrogantie rond het stikstofdebat binnen VVD.. Nederland WIL DIT NIET, duw het er dan niet doorheen.

richardsp1 | 12-06-22 | 12:00 | 8

@Nuria | 12-06-22 | 13:16:
Dat is er dus al niet meer he, in ieder geval niet op nationaal niveau. Bestuur en de geopolitieke actualiteit lopen eigenlijk altijd achter elkaar ipv simultaan. De fouten van 1939 en 2021 mogen we echter nooit meer maken. Ik wacht daarom nog steeds met smart op een realistisch (anti-)Chinabeleid. Maar ja...

Graaisnaaiert | 12-06-22 | 13:20

@TonAlias | 12-06-22 | 12:49:
De respondenten uit de laatste verschillende peilingen. Uweetwel, die dingen die door een hoop mensen alleen erbij gesleept worden als het ze zo uitkomt.

Graaisnaaiert | 12-06-22 | 13:21

@Graaisnaaiert | 12-06-22 | 13:21: Je bent een lul als je het erbij sleept als het je niet goed uitkomt, of is dat een hoogopgeleide redenering?

TonAlias | 12-06-22 | 14:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Toch mooi dat meer en meer mensen Nieuwsuur wel gaan zien voor wat het is, een kritisch NPO-programma dat willekeurig wie gewoon bevraagt, ondervraagt en indien nodig "verhoort" met de spreekwoordelijke duimschroeven op. Zelfs hier op GeenStijl.
On topic, ja, natuurlijk wordt er met meerdere monden gesproken. En natuurlijk gaat het over het kandidaat lidmaatschap van Oekraine. Dat zal er wel doorkomen maar effectief heb je dan nog niets. Net zoals dat inlegvelletje destijds niets voorstelde want "garanties zitten op nieuwe stofzuigers".
Maar belangrijker, voortschrijdend inzicht, het is nu 2022, we zijn in oorlog met Rusland ( digitaal, geopolitiek en by proxy ) en dan kun je niet al te kieskeurig zijn wbt je bondgenoten. En een Oostgrens met Polen en Oekraine, ik zou er blind voor tekenen. In het noorden heb je de Finnen, ook dikke prima. Zweden stelt militair op een paar uitzonderingen na historisch gezien zien niet zo veel voor ( stonden in de Vikingtijd al bekend als de watjes van de 3 naties, op zee waren het de Noren, op het land de Denen, de Zweden waren nogal 2e-rangs vechters. ) maar het is qua ligging en territoriale wateren van levensbelang dat die ook bij de club komen en blijven.
Maar ja, genoeg zelfhaters en gebroken geweertjes in de panelen die daar anders over denken, totdat het te laat is. Want we moeten de beer niet boos maken he, en we moeten Poetin toch ook wat gunnen en Frans Timmermans en Ron Jetten en Rutte liegt ook alles aan elkaar he? Nexit. Nu!

Graaisnaaiert | 12-06-22 | 11:57 | 14

Zweden bestond nog niet in de vikingtijd, en ik zou ze niet onderschatten. De Zweden hebben een eigen staal en wapenindustrie en hebben revolutionaire tanks ontwikkeld.

Asteroid-B612 | 12-06-22 | 13:39

@Basil Fawlty | 12-06-22 | 14:02: Check de 'stridsvagen 122'. Eigen makelij, revolutionair ontwerp en zeer geschikt voor Zweeds terrein. Daar hebben de Zweden er 120 van, en die zijn superieur aan de Leopard 2 tanks waarvan NL er 18 heeft. Zweden heeft bijna 3000 pantservoeruigen. Nederland slechts 1000.
Zweden heeft 268 stukken artillerie, NL 57. Zweden heeft ook bijna 4 x zoveel marineschepen als Nederland. NL heeft wel meer helicopters, maar die inzet ging de laatste keer in Lybie, op z'n Peppi & Kokkie's niet zo heel denderend. Tja, het blijft een Gebroken Geweertjesland hier.

Asteroid-B612 | 12-06-22 | 15:44
▼ 11 antwoorden verborgen

In Nederland houden we niet van nepnieuws en desinformatie dus daarom staat het elke dag prominent op de voorpaginas van onze landelijke kwaliteitsmedia.
Steek die abbos maar in je hol.

pjotr nicknaamtov | 12-06-22 | 11:54

Kijk ze nou staan. Ze is gewoon verliefd op die kerel. Dat is wat er aan de hand is.
Hij hoeft maar te knikken en ze gaat op de knietjes.

J.Cash | 12-06-22 | 11:50

Wil het anti-interventionistische GS Kyiv wel even op z'n Oekraïens schrijven, ja?

Prze***walski | 12-06-22 | 11:50

Die Ursula snapt er ook helemaal niets van. Oorlog is geen stresstest voor een democratie, oorlog verbindt een land en zet doorgaans alle neuzen dezelfde kant op. De echte stresstest voor een democratie is vrede. Als het goed gaat en het land min of meer functioneert, dan ligt het gevaar van corruptie en machtsspelletjes op de loer. Kijk maar naar Nederland... en naar Brussel.

Muxje | 12-06-22 | 11:49 | 5

Dat snapt ze dus heel goed. De EU plannen worden nu allemaal in versneld tempo doorgevoerd. Want de EU is in oorlog met Rusland. Klimaatplannen, Europees leger, migratiegolven en toetredende kandidaat-leden. Als het weer vrede wordt schrikken we ons deaud wat er allemaal is bekokstoofd terwijl we met Rusland in oorlog waren.

Vandeanderekant | 12-06-22 | 12:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Niet zo lang geleden las ik hier nog veel lovende woorden over die corrupte Zelenski. Ik heb die gast overigens nog nooit vertrouwd.
Heel ons parlement stond ervoor te applaudisseren, geen idee hebbend hoever ze door deze figuur zijn voorgelogen. Zelenski dit, Zelenski dat. Niemand mocht er iets over zeggen of vinden want dan was je meteen pro- Russisch. Mooi dat Wopke even flink door hem genaaid wordt nu. Dan weet je eindelijk wat je eraan hebt. Bemoei je gewoon niet met dat soort corrupte boevennesten en lever ze evenmin wapens. Straks is de oorlog wat getemperd of voorbij, liggen al die wapens daar in depots. Een paradijs voor heren als meneer Taghi die er dan kunnen winkelen als er betaald wordt. Dat spul ligt binnen de kortste keren bij de onderwereld vanwege de enorme corruptie, als dat nu tussendoor zelfs al niet gebeurd. Vervolgens schieten ze elkaar er in Amsterdam mee van de stoeptegels af. Daarna natuurlijk wel roepen dat we het niet geweten hebben.

Kopieerapparaat | 12-06-22 | 11:44 | 1

Oorlog in Oekraïne is slechts het topje van de ijsberg. Criminelen kunnen al jaren makkelijker aan wapens komen dan onze defensie.

W_F | 12-06-22 | 12:22

Wie nog met droge ogen durft te beweren dat Nederland niet zijn soevereiniteit volledig kwijt zal raken moet zich laten nakijken. Je kan die lui in Den Haag, die zogenaamde volksvertegenwoordigers, net zo goed naar huis sturen.

DrachiR | 12-06-22 | 11:43 | 2

Eigenlijk wel, ja. Het zijn meer uitvoerders. Maar als je die laag weghaalt, merk je er niet zoveel meer van. Overigens, dit geldt voor Nederland dat zich met name sinds de Brexit volledig heeft overgeleverd. Nederland heeft nu eenmaal een zwak bestuur en dit is wat zwakke besturen doen.
Andere EU lidstaten oefenen wel effectief invloed uit en komen op voor de belangen van hun land en zetten hun eigen visie neer in de EU.

Alleen zwakke landen doen dat niet en laten over zich heen.lopen.

Bataafje | 12-06-22 | 12:06

Die debatten zijn leuk volksvermaak.

Frau Merkel | 12-06-22 | 12:10

Doe nog eens een referendum en verbaas je over de uitkomst.

Risingson | 12-06-22 | 11:41

Ursula en haar expansiedrift. Wie houdt die gek tegen?

whitechocolateface | 12-06-22 | 11:39 | 7

@davidhasseltoff | 12-06-22 | 12:07:
Oké, stel dat dat waar is. Waarom committeren onze vertegenwoordigers zich zo kritiekloos aan dat clubje? Hebben ze geen keuze? Worden ze gechanteerd? Zijn ze er heimelijk onderdeel van?

Duwbak_Linda | 12-06-22 | 12:19

@bqbq | 12-06-22 | 12:00:
Lidstaten: We hebben geen keus, moet van EU
EU: De EU, dat zijn de lidstaten

En dit spelletje gaat maar door.

Duwbak_Linda | 12-06-22 | 12:21

@Duwbak_Linda | 12-06-22 | 12:19: beiden lijkt me. Je kent de uitspraak van Schwab wel toch, “So we penetrate the cabinets”.

Here is Klaus Schwab in 2017 discussing how the WEF have penetrated governments with its young global leaders - like Justin Trudeau.

davidhasseltoff | 12-06-22 | 12:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Intussen is de VS bij monde van Biden de heer Zelensky een beetje zat aan het worden. Die zou vele waarschuwingen over een ophanden zijnde invasie door de Russen hebben genegeerd. En nu willen ze hun handen van die oorlog af gaan halen. Het is een verloren zaak. Do not join losers ofzo. De propaganda is uitgewerkt. Europa klooit maar lekker alleen verder.

squadra | 12-06-22 | 11:39 | 5

Wat Zelensky bij Nieuwsuur zei, ze wisten het wel - al ruim een jaar - maar algehele mobilisatie kost 5 miljard per maand. Dat is niet te doen. Dus ze troffen de voorbereidingen maar de mobilisatie etc. kwam pas toen het moment daar was. En daarbij, je moet Poetin ook geen excuus geven om, he?
Ik vind het heel begrijpelijk dat Oekraine het zo heeft gespeeld, zeker ook omdat ze officieel niet wisten waar ze met "ons" aan toe waren.

Graaisnaaiert | 12-06-22 | 12:19

@Graaisnaaiert | 12-06-22 | 12:19: Inderdaad, ze hadden nog helemaal geen zekerheid of ze de wapens zouden krijgen die ze voor algehele mobilisatie nodig hadden. Oekraïne heeft wel vanaf het begin gewerkt aan alternatieven, zoals het aanpassen van consumenten drones voor het droppen van granaten, en de nauwkeurigheid daarvan te vergroten door het 3D-printen van extra startstuk voor deze granaten. Ze hebben ook een mix van russische/westerse wapens, met nit-compattible munitie, en heb vanaf het begin gewerkt aan innovatieve oplossingen om daar mee om te gaan. Oekraïne heeft nu ondanks hun verliezen meer tanks dan toen de oorlog begon, vooral door donaties uit rusland. Ze hadden speciale brigades opgezet die verlaten, defect, vastgelopen in de modder of zonder benzine weer bruikbaar maken (de boeren die met een tank aan de haal gaan zijn de uitzonderingen). Dus afgezien van een algehele mobilisatie hebben ze vanaf 2014 wel degelijk veel aan voorbereiding gedaan.

W_F | 12-06-22 | 12:31

@W_F | 12-06-22 | 12:31:
Yep, en heel verstandig ook. Maar sommige dingen moet je niet aan de grote klok hangen en daarnaast zijn er altijd mensen die graag nog steeds wegkijken of bepaalde zaken niet willen zien/ontkennen.
Maar Oekraine zit sinds 2014 - eigenlijk al veel eerder - inderdaad in een situatie om niet jaloers op te zijn. Oorlog zonder vrienden, eigenlijk.

Graaisnaaiert | 12-06-22 | 13:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, geweldig. Rusland het oosten en zuiden en het waardeloze deel wat overblijft moet hals over kop bij de EU worden gehaald zodat we daar ons bij de plinten op klotsend bijgeprintte geld naartoe kunnen transporteren. Het is dat onze zogenaamde leiders te dom zijn om verder te kijken dan de volgende verkiezingen anders zou je er bijna een plan achter gaan zien.

PolarWolf | 12-06-22 | 11:33 | 5

Ooit was regeren vooruitzien .
Dankzij Rutte is regeren manipuleren zonder scrupules geworden.

pejoar | 12-06-22 | 11:46

@PPuk | 12-06-22 | 11:41: een kandidaat-lidmaatschap kost de EU ook miljarden per jaar. Dat zijn dus miljarden per jaar die in een bodemloze put worden gegooid. Of, zoals bij Turkije, om het leger te versterken en democratie af te laten brokkelen. Gefinancierd door de EU, met door Europese burgers opgebracht belastinggeld.

Bataafje | 12-06-22 | 12:09

@PPuk | 12-06-22 | 11:41: Het uiteindelijke lidmaatschap kan nog lang duren maar is niet zo belangrijk. De EU kan kandidaat leden bijna gelijk behandelen als officiële leden.

W_F | 12-06-22 | 12:34
▼ 2 antwoorden verborgen

"A solid parliamentary democracy", goed, nu kennen we dus de normen van de EU, verklaart veel.

Blauwpetje | 12-06-22 | 11:33 | 2

Nog niet zo lang geleden stond daar een chocoladekoning aan het bewind.

Keutels | 12-06-22 | 11:46
-weggejorist-
Nuria | 12-06-22 | 13:23

Ik dacht heel even Wilders op die foto te zien zitten.

Leptob | 12-06-22 | 11:32 | 2

Lol!
(je bent niet de enige)

Kapitein Sjaak Mus | 12-06-22 | 11:50

Haha.. ik dacht het ook..

mark' | 12-06-22 | 12:09

Oekraine "A Solid parliamentary democracy" ? Really ?

Asteroid-B612 | 12-06-22 | 11:30 | 4

... die zijn het net aan het proberen.... Wat zijn wij dan... een uitgebrande democratische kaars?

nobodiesunmighty | 12-06-22 | 12:11

Jaja, met een Zelensky en een paar miljard alvast achter de hand, een "solid democraty"!

lanexx | 12-06-22 | 12:19

Nederland is natuurlijk heel veel beter... We zijn hard aan het afgleiden.

brabarosso | 12-06-22 | 20:34
▼ 1 antwoord verborgen

"dat minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra (CDA) de voorzitter van het Oekraïense parlement Ruslan Stefanchuk zou hebben toegezegd dat het Koninkrijk de wens van het land om toe te treden tot de Europese Unie zal steunen.''

Ja, sec gezien een staaltje 'nepnieuws', inderdaad. Maar in die tweet van Wollaars dat Hoekstra wel heeft gezegd dat ''het kabinet met een open blik zal kijken naar het oordeel van de Europese Commissie''.

Ik vind het niet zo heel vreemd dat Oekraïne, een land dat op dit moment voor zijn vrijheid en onafhankelijkheid vecht tegen een dictatoriale agressor, die - diplomatieke - uitspraak van Hoekstra in zijn voordeel uitlegt. Hoekstra had feitelijk op ondubbelzinnige wijze moeten zeggen: ''Nee, EU lidmaatschap is voor Nederland op dit moment onbespreekbaar, want jullie voldoen bij lang na niet aan de voorwaarden voor (kandidaat) lidmaatschap. Maar zoiets zeg je waarschijnlijk niet als je te gast bent in Kiev. Dan zeg je de dingen voorzichtiger.

Maar goed, als dit ongeveer het ergste voorbeeld is van Oekraïens nepnieuws dat Paternotte kan noemen, vind ik het reuze meevallen. Zeker als je het vergelijkt met het 'nieuws' dat Rusland dagelijks brengt.

Dr_Johnson | 12-06-22 | 11:30 | 2

in die tweet van Wollaars STAAT, natuurlijk.

Dr_Johnson | 12-06-22 | 11:31

Het blijft bewust verdraaien van andermans woorden. Wat men beweert staat er gewoon niet. Punt.

Kopieerapparaat | 12-06-22 | 11:48

Ruimte en werk genoeg voor wederopbouw en landbouw.
Weet Oekraïne al dat ze dan miljoenen goudzoekers moeten huisvesten?
Is hen dat al verteld?
Doe dat maar snel en als ze dán nog JA zeggen, mag Mark ook ja zeggen.
Ons land is namelijk vol.

Ruimedenker | 12-06-22 | 11:28

Gelukkig trapt een groot deel van de VVD-aanhangers (klassiek liberaal zeg maar de jonge Frits Bolkesteiners) hard op de rem. Weliswaar nu tegen het stikstofbeleid maar daar komen al gauw andere zaken bij kijken, dat kan niet uitblijven.

antonconstandse | 12-06-22 | 11:27 | 1

Toch zet die facility mevrouw door. De idee erachter is misschien dat er uiteindelijk veel landbouwgrond in Oekraïne bijkomt voor Europa door efficiënter produceren en gebruik van extra veel stikstof.

squadra | 12-06-22 | 12:12

Ik ben voor een stapsgewijze toetreding van Oekraïne tot de EU.
Steeds een beetje meer de banden aanhalen; dat motiveert tot verbetering en vooruitgang in de Oekraïne.
Maar voorlopig is de oorlog nog gaande.
(En als ik Biden was zou ik een veiligheidscorridor afdwingen: Amerikaanse troepen naar Odessa! Zodat graan uitgevoerd kan worden uit Oekraïne.
Een veiligheidsgebied rond Odessa van een aantal tientallen kilometers afdwingen en natuurlijk de Zwarte Zee open houden. Roemenië kan Moldavië helpen. En Russen moeten optyphen uit Transnistrië middels een veilige aftocht van die soldaten. En zoniet dan kwaadschiks........)
Verder gaat alles goed met mij...

Aristotalloss | 12-06-22 | 11:25 | 5

@Kaas de Vies | 12-06-22 | 11:27: belofte van stikstofreductie in de Veluwe

JohnLocke | 12-06-22 | 11:30

@Kaas de Vies | 12-06-22 | 11:27: Biden moet beginnen met een televisietoespraak om deze 'Speciale Operatie' aan te kondigen om honger in Afrika te voorkomen. (...)
(En ook het meest oostelijk stukje van Oekraïne aan de Zwarte Zee moet vrijgehouden worden zodat altijd wapens naar Oekraïne kunnen blijven stromen. Dat maakt het onmogelijk voor Rusland om ooit heel Oekraïne te kunnen bezetten.)

Aristotalloss | 12-06-22 | 11:33

@Aristotalloss | 12-06-22 | 11:33: Biden weet momenteel waarschijnlijk niet meer waar Afrika ligt. Misschien vanmiddag opnieuw proberen. Komt met vlagen.

Kopieerapparaat | 12-06-22 | 11:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb het gevoel dat ik bij GS het beste nieuws over de Oekraine en EU krijg. En dat zou eigenlijk niet mogen met zoveel media in ons land en toch is het zo.

appeltjesgroeneweide | 12-06-22 | 11:23 | 2

Duitse media zijn goed. Welt, FAZ, Berliner Zeitung. Zwitsere kranten als NZZ of het Oostenrijkse Standart. Dan krijg je echt een veel beter beeld van de situatie. Nederland heeft lifestyle media.
Duitstalige media zijn sowieso beter.

Bataafje | 12-06-22 | 11:39

@Bataafje | 12-06-22 | 11:39:
ARD en ZDF daarentegen zijn erbarmelijk slecht. Niet zo vreemd natuurlijk want die hangen aan de staatstiet.

Basil Fawlty | 12-06-22 | 12:00

Alles goed en wel - maar de toetreding van landen als Albanië, Noord-Macedonië, Servië en straks Ukraina zou voor parlementaire democratieén een reden moeten zijn om juist UIT de EU te stappen. Laat ze hun eigen Zuid-Oost Europese Unie maar vormen. En voordat je er een muur omheen optrekt: neem Griekenland meteen mee.

bisbisbis | 12-06-22 | 11:23 | 3

Uit geopolitieke overwegingen en qua invloedssfeer (Hallo, Mark) moet je als EU wel iets. Alleen wat?
Servië is kandidaat-lid van de EU, daar gaan miljarden heen, en sluit nu een meerderjarige gasdeal met Putin af.
Consequenties vanuit de EU? Nul.
Maar dat de EU iets met Oekraïne moet, is wel duidelijk.

Bataafje | 12-06-22 | 11:42

Edit. Verkeerde plek.

Basil Fawlty | 12-06-22 | 11:59

Laat Macedonië lekker wegblijven. Anders wordt mijn leven binnen no time net zo duur als in NL.. Ben ik de EU ontvlucht komt de EU naar mij toe.

Ruud Hazes56616330 | 12-06-22 | 13:48

Eens zien hoe unaniem unaniem is.
Want als ook maar één lidstaat tegen is….
Dat zijn de regeltjes en we houden elkaar toch zo graag aan de regels.
Voor hoeveel miljarden gaat NL ja zeggen?
Miljarden die we uiteindelijk zelf moeten ophoesten, maar dat terzijde.
Wat vooral føcking irritant is, is dat Ursela over Leyken constant voor de muziek uit loopt te tetteren.
Manipulerend gedrag.
Dwingend sturen en dat mag ze helemaal niet.
Oog in oog mag ze best de wens uitspreken naar Zelensky, maar het vaak open en bloot publiekelijk uiten is schadelijk.
Niet slim ook als onderhandelingen, gesprekken nog moeten plaatsvinden.
Wanneer wordt von der Leyer eens aangesproken op dat gedrag?

Ruimedenker | 12-06-22 | 11:23 | 2
-weggejorist-
Kopieerapparaat | 12-06-22 | 11:59
-weggejorist-
Z-E-U-S | 12-06-22 | 18:51

Wat we nodig hebben is goed functionerende ministers van buitenlandse zaken,defensie en navo.
Voor de rest kan Brussel oprotten.

van stampij | 12-06-22 | 11:19

Oekraïne wordt zo langzaam maar zeker de EU ingerommeld..

Wijze uit het Oosten | 12-06-22 | 11:19 | 5

@Ichneumonidae | 12-06-22 | 11:23: Natuurlijk gaat dat wel gebeuren. In een klap 40 miljoen consumenten erbij, goedkope arbeid en vele delfstoffen. Zodra de EU Oekraiense boeren gaat subsidieren kunnen hun Russische collegas wel inpakken, en dat is precies de bedoeling.

Asteroid-B612 | 12-06-22 | 11:34

@Asteroid-B612 | 12-06-22 | 11:34: Tijd dus voor Rusland om de maffia-dictatuur te verlaten, een fatsoenlijke democratie te worden en goede relaties aan te gaan met het Westen.

Aristotalloss | 12-06-22 | 11:54

@Asteroid-B612 | 12-06-22 | 11:34: 40 mln arme mensen ja, schiet op.
Denk je niet dat, ondanks de grote smoelen van EU-zijde, Oekraïne nog eens een risico gaat nemen met Rusland, kansloos als ze zijn?
Ik vraag het jou af. De NAVO zal wel helemaal buiten beeld blijven, net als nu.

Ichneumonidae | 12-06-22 | 12:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Zolang ons kabinet meer dan een jaar lang documenten niet aanlevert die zijn opgeëist in Kamervragen, de WOB en automatisch ook via artikel 68 van de grondwet, en ook nog eens een gerechtelijke vonnis tot publicatie weigert uit te voeren voor het zomerreces gestart is, hebben we een tot het bot verrotte Ruttedoctine in ons systeem.

We worden in Nederland geregeerd door een corrupte bende die de grondwet, de WOB, het parlement en de rechter schoffeert om tot in de details te bespelen waar de media wel of niet over beschikt. Het gevolg is dat er onafgebroken nepnieuws over ons wordt uitkotst, of iets exacter, zorgvuldig uit zijn verband gerukte flarden echt nieuws, hand geselecteerd om ons te misleiden en voorzien van complete spin.

Ooit komt er een nieuw kabinet van een andere kleur. Die zullen zoveel lijken in de kast vinden zoals de kinderopvangtoeslagenaffiare met haar duizenden ontvoerde kinderen, dat we een nieuw NIOD kunnen oprichten.

Het is nogal logisch dat Rutte in bed wil met Zelensky, Markje is opzoek naar hoe hij zichzelf nog verder kan overtreffen.

Feynman | 12-06-22 | 11:18 | 2

Dat kon allemaal hard nodig zijn ook, al het bewijs onbruikbaar maken zodat de verantwoordelijken na afloop niet voor het gerecht hoeven te komen.
Het is gewoon oefenen.

Dezenaamhier | 12-06-22 | 14:55

Zalm "we voeren hem niet uit" was er nog een kind bij, wat er nu gebeurt.

Z-E-U-S | 12-06-22 | 18:48

"Ukraine, a solid parliamentary democracy, was already on a good track before Russia invaded."

Peppie en Kokkie is er niks bij.

Lachen joh.

Dr.Mabuse | 12-06-22 | 11:18 | 2

Mss net zo solid als de EU?
Dan begrijp ik het wel...

Ichneumonidae | 12-06-22 | 12:13

Het grootste gevaar van de oorlog in Oekraïne is dat de EU een eigen leger en inlichtingendienst gaat optuigen.

De rest is ruis.

Kaas de Vies | 12-06-22 | 11:12 | 4

Ah, is dat het grootste gevaar. Niet de Russen dus. Waarvan akte.

SpinozaKoerbagh | 12-06-22 | 15:37

@SpinozaKoerbagh | 12-06-22 | 15:37:
Oorlog is theater maar als je toch nog dat blad voor je ogen hebt is het grootste gevaar nu dat we heel veel dure spullen hebben gestuurd naar Oekraine met z'n allen wat betekend dat we nu allemaal met tekorten aan materiaal zitten

Zou me niets verbazen als de oligarchen van Rusland EN Ukraine (zijn dikke maatjes btw) binnenkort Putin weghalen en een nieuwe golden boy saviour op de russische troon zetten, waarna de oorlog van de ene op de andere dag ophoud.
Je hoort het al in het nieuws, Putin is ziek, Putin mist dit, Putin mist dat.

niemand specifiek | 12-06-22 | 16:18
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen