Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeldBlog — EU gaat groen forceren

Vrij vertaald: uw achtertuin, dat boerenlandschap, uw inspraak en meer van zulks worden afgeschaft

Zoals wel vaker is beschreven op dit blog, hebben politici niet veel talenten, maar het talent om een crisis goed uit te melken, dat hebben ze wel. Zo ook nu weer met het conflict tussen Rusland en Oekraïne. De EU moet namelijk van Russisch gas en olie af, dus moet de groene omwenteling versneld plaats vinden. En dat zal niet geheel op vrijwillige basis zijn.

De sancties op Rusland blijken tot nog toe verre van effectief; Rusland verkoopt gewoon nog olie en gas wereldwijd en verdient daar een aardig centje mee. Maar in haar oneindige wijsheid, trekt de EU hieruit de conclusie dat Rusland verder moet worden aangepakt. Komt er op neer dat lidstaten geen Russisch gas en olie meer moeten kopen. Dit alles moet ver voor 2030 voor elkaar zijn. Of dat al niet ingrijpend genoeg is, moet de energiemix uit 45% groen bestaan in 2030 in plaats van de eerder afgesproken 40%.

Om deze versnelde omslag deels te bekostigen dan wel te stimuleren, stelt de EU EUR 300 miljard beschikbaar. Het grootste gedeelte van deze EUR 300 miljard komt van het Recovery & Resilience Facility, u weet wel het EU Covid Herstelfonds. Dat fonds kwam tot stand in een andere crisis die uitgemolken werd door de EU: Covid. Nu wordt het fonds dus omgedoopt om de versnelde groene omwenteling te stimuleren. Best leuk, want ik durf te stellen dat er geen electorale steun was om een EUR 300 miljard fonds op te richten voor deze plannen van de EU, dus waar landen, soms schoorvoetend, akkoord zijn gegaan met een pandemiefonds, wordt het doel van het fonds doodleuk achteraf veranderd.

De plannen van de EU, met de super kneuzennaam REPowerEU (barf) behelzen in essentie 4 delen:

1) lidstaten moeten Rusland als energieleverancier laten vallen voor andere (fossiele) energieleveranciers

2) energiemix moet groener worden

3) energieverbruik moet omlaag

4) investeringen in energie en energie gerelateerde infrastructuur

(link)

Nou, dat eerste puntje zal bij veel landen enorm pijn doen. Zo zal Duitsland echt wel geraakt gaan worden. Maar gelukkig heeft de EU solidariteitsmaatregelen in petto voor ons allen. Dit is een mooi woord voor het verplicht bijspringen van overheden; dat is wat solidariteit is in de EU. Dat dit dan deels via het voornoemde fonds zal gaan, verbloemt het feit dat andere landen zullen moeten mee betalen aan de kosten van deze energietransitie in andere lidstaten.

Punt twee wil de EU bereiken door het vereenvoudigen van het bouwvergunningensysteem voor groene energie-projecten. Vrij vertaald: uw achtertuin, dat boerenlandschap, uw inspraak en meer van zulks worden afgeschaft. Om een ene Karl vrijpostig te citeren: “Eigendomsrechten, wat moet je ermee?”

Maar daar blijft het niet bij want de EU wil ook dat het verplicht wordt om elk nieuw huis te voorzien van zonnepanelen vanaf 2029. Dus die problemen waar ons stroomnetwerk nu al mee worstelt, willen ze ook naar andere EU-lidstaten exporteren!

Dit zal niet bepaald drukkend werken op de energieprijs, dus daarom stelt de EU bij monde van haar energie commissaris, Kati Samson (afgestudeerd in geschiedenis en politicologie), dat er prijscontroles gebruikt kunnen worden. Men kan Kati vergeven niks van natuurkunde en economie af te weten, maar de geschiedenis leert dat prijscontroles averechts werken. Altijd. Dus haar steun voor dat plan is dubieus. Wat dan wel goed is aan prijscontroles, althans voor deze plannen, is dat prijscontroles leiden tot minder aanbod, dus dat helpt punt 3 op de voornoemde lijst.

Maar het verlagen van het energiegebruik zal ook gaan inhouden dat bepaalde industrieën deels worden stilgelegd. Iets wat wederom prijsopdrijvend zal werken en dus de inflatie de verkeerde kant op zal blijven duwen. Het zou mij verder niet verbazen als gas (en stroom?) progressief geprijsd zal gaan worden (hoe hoger het verbruik, hoe hoger de prijs per kuub (of KWh). Of wellicht dat er bezuinigsdoelen aan huishoudens worden opgelegd.

De infrastructurele investeringen zullen met name gericht zijn op gas en opslag om zo minder afhankelijk te worden van Rusland. Daarnaast zal ook nucleaire energie een graantje mee kunnen pikken, naast de usual suspects wind- en zonne-energie. Iberdrola loopt haar vingers al af te likken bij dit vooruitzicht.

Het gehele plan komt er ruwweg op neer dat er een geforceerde herallocatie komt van kapitaal, dat consumenten verplicht worden om te investeren in groene energie, dat stroom duurder wordt, dat inflatie hoog zal blijven, dat het stroomnetwerk nu in de gehele EU zal haperen, dat het platteland nog voller komt te staan met windmolens en zonneparken, en dat de dakpannen van huizen nauwelijks meer te zien zullen zijn. Maar dit is niet de schuld van de EU, maar van Putin. Dus heeft u last van deze plannen, dan moet u bij hem zijn en niet bij de EU en de nationale politici die de EU steunen in deze overhaaste en niet wel doordachte transitie naar groen.

Reaguursels

Inloggen

Voor al de NEXIT krijsers, dat gaat nooit gebeuren. De kans dat de EU uit elkaar valt is groter.Daar kan wel eens door een aantal landen bewust op worden aangestuurd.

EUroscisten als Timmermans zien landen als Hongarije of Polen liever vertrekken. Het is meedoen op de wijze Brussel (lees Duitsland/Frankrijk en haar machtige lobbyisten) bepaalt of niet.

Zou maar zo kunnen zijn dat er dan een soort van nieuwe unie gevormd gaat worden

litebyte | 23-05-22 | 00:58

We moeten eindelijk 's de anderskokenden en warmerstokenden terug naar hun eigen warmere land terugsturen. Da's op alle fronten beter, ook het groene.

MisterC | 23-05-22 | 00:50

Ik heb zeker geen klimaathart en vind de berichtgeving over dit onderwerp paniekerig. Alle mooie plannen klinken mij vooral erg duur in de oren. Maar als er kennelijk een probleem js, moet dat kl EU-niveau worden opgelost.

de IJsman | 23-05-22 | 00:23

Nexit. Nu. De EU maakt meer kapot dan je lief is.

Mickdestok | 22-05-22 | 22:39 | 1

Leg uit.

Theodorus.Goldbach | 22-05-22 | 23:08

ok, dan geven we een miljoen miljard uit om allemaal genderneutrale woke ecowarriors te worden, en dan blijkt dat de aarde nog steeds opwarmt, en wat dan?

geenspam | 22-05-22 | 21:46 | 2

Dan hebben we geen geld meer om, bijvoorbeeld, de dijken op het huidige niveau te houden. Laat staan verhogen. Toch belangrijk mocht de zeespiegel ooit sneller gaan stijgen, al is de stijging afgelopen 100 jaar eigenlijk vrij stabiel gebleven.

Vergelijk het met Amsterdam dat jaarlijks miljarden subsidies uitgeeft aan niks, maar al decennialang nauwelijks geld uitgeeft aan het onderhouden van de kades. Waarvan velen inmiddels dus ernstig in verval zijn.
Amsterdam is feitelijk een maquette van de EU qua bestuurlijke corruptie, nepotisme en wanbeleid.

Dandruff | 22-05-22 | 21:55

@Dandruff | 22-05-22 | 21:55: CO2 uitstoot op dit moment in siberie door de massale bosbranden, groter dan dat de gehele EU in 1 dag uitstoot. zijn

Er wordt door de media hier bewust amper aandacht aan geschonken. Hoe moet je dat de gender neutrale Pepijn en Maartje gaan uitleggen. De CO2 stopt bij de grens?

Dat het klimaat veranderd is een feit, al zolang de aarde bestaat. Ook al vreet de hele wereld Quinoa zaden en zitten we met zn allen alleen de heel dag te mediteren, dan nog zullen de klimaatveranderingen een feit zijn. Dat deze veranderingen de komende decenennia van een grote impact zullen zijn ook. Zet hier dus op in, pas je teelt van gewassen aan, je infrastructuur en het sneller kunnen inspelen op door klimaat veroorzaakte noodsituaties en rampen zoals lange periodes met droogte of wateroveralst.

De klimaarindustrie vreet op dit moment enorme hoeveelheden geld dat naar maatregelen zouden moeten gaan om de klimaatveranderingen op te vangen, niet aan advies om het voorkomen, want dat kunnen we niet.

litebyte | 23-05-22 | 01:15

Die rat van een Timmerfrans is zeer bedreven in het doordrukken van te dure en onzinnige plannen in de panische hectiek van een pandemie of crisis.

tsjajaja | 22-05-22 | 20:55 | 1

Gebruik maken van een crisis om je enge plannetjes door te drukken. Het lijkt of "ons Frans" bij Poetin in de leer is geweest. Never waste a good crisis.

bqbq | 22-05-22 | 21:10

vreselijk. waren er maar politieke partijen die de EU doorzien als de communistische hel die het is, en dit uitdragen. oh wacht.

Ir. Wilhelmus | 22-05-22 | 20:52 | 2

Zonder EU heb je files van Rotterdam tot alle grenzen staan. Dat is pas een hel.

laaggeiletterd | 22-05-22 | 21:16

@laaggeiletterd | 22-05-22 | 21:16:

Ik ben dol op sarcasme, maar hou er rekening mee dat sommige NPO-kijkers zulke slogans serieus nemen. Met name degenen die het Europa van 2002 niet bewust hebben meegemaakt, en daarnaast al lang voor 2002 zijn gestopt met het bijhouden van de technische ontwikkelingen.

Dandruff | 22-05-22 | 21:23

Behalve in Nederland luisterd er verder geen 1 land naar die bolle bomenverbrander.
Zie je het voor je,Fransen verplicht aan de waterpomp..

van stampij | 22-05-22 | 20:51

Alles was te voorkomen geweest als alle EU landen hun gasvoorraden op pijl hadden gehad.
We weigerden alleen om daar de hoofdprijs voor te betalen. (Wat achteraf nu dus een koopje was geweest)
Ons plan was om zo min mogelijk duur gas in te slaan.
Vervolgens te gaan vergroenen, waardoor we minder afhankelijk van Russisch gas zouden zijn en het dan later voor dumpprijzen kunnen kopen.
We hebben alleen naar onze eigen portemonnee gekeken zonder rekening te houden met de portemonnee van Putin.
Als je vrede wilt houden moet je ook met de portemonnee van je "vijanden/partners" rekening houden.

laaggeiletterd | 22-05-22 | 20:38

'Never waste a good crisis' moet Brussel denken. Met Putin als enige Engnek staat de machtsgeilheid van de EU iets minder in de schijnwerpers als zij dictatoriale maatregelen doordrukken. Timmermansje ving naast het premier-schap van de EU, maar met 'milieu' als schaamlap weet hij zijn ondemocratische macht steeds verder te vergroten. En de msm volgt kritiekloos.

Is het handig om minder afhankelijk te worden van energiedragers buiten de EU? JA, maar de snelheid waarmee dit doorgedramd wordt is gevaarlijk.

Overigens, waarom vliegt de top van de EU continue en moet de Nukubu thuis blijven? Waarom moet de nukubu aan de electrische auto, en rijden de ambtenarren van de EU met diesel-auto's vrolijk heen en weer? (antwoord: dan hoeven zij geen rekening te houden met de beperkingen in actieradius van elektro-hokken. Dat moet de nukubu maar doen.)

klimgek | 22-05-22 | 20:33 | 2

Electrische auto's rijden op Poolse (bruin-) koolcentrales. En gezien het enorme rendementsverlies (minimaal 60%) stoten e-cars indirect dus veel meer co2 uit dan de meest vervuilende benzinewagen. Moderne diesels zijn feitelijk het schoonst, maar ja; dat mogen we niet weten.

Dandruff | 22-05-22 | 21:28

@Dandruff | 22-05-22 | 21:28: Als je alle verliezen in een kolen centrale, hoogspanningsmasten, accu's verliezen, etc. meerekent dan is een elektrische auto op 100% kolenstroom nog steeds zuiniger dan een benzine auto. Thermische elektriciteitscentrales halen best een goed rendement door schaalgrote en omdat het gewicht van de centrale geen rol speelt. Daar kan zelfs een moderne benzine of diesel motor in een personenauto niet tegen op. Je hoeft ook niet eerst de energie mix duurzamer te maken, je kan prima beginnen met elektrische auto's, die dan venzelf minder vervuilend worden naarmate ons elektriciteitsnet een meer duurzame mix krijgt.

W_F | 23-05-22 | 00:10

Ik heb 2 kleine kinderen, de oudste is 4. Ik maak me zorgen... en niet op de Greta Thunberg manier, integendeel.

Kaysersoze | 22-05-22 | 20:32

Duitsland heeft geen centje pijn, gewoon even de kolencentrales opstarten en... oeps die zijn er niet meer. Dan maar alle kerncentrales 100% laten werken zodat ze gas sparen.......... oeps, die worden binnenkort allemaal stilgelegd maar geen paniek. De stroom komt toch gewoon uit het stopcontact.

jan huppeldepup | 22-05-22 | 20:19
-weggejorist-
Frau Merkel | 22-05-22 | 20:09 | 1

Nederland heeft meerdere en grote gasvelden. Er staan ook nog twee kerncentrales.
Parkeer de regering in de bezemkast, haal de bezem door het ambtenarenkorps en geef alle lobbyisten een schop onder hun reedt en pleur de grens op slot voor uitvreters en regel een EU lidmaatschap alla Denemarken/Noorwegen en voer een eigen Neuro in, gekoppeld aan de goudvoorraad. Laat Frenske Duitsland en Frankrijk maar slopen als ze dat zo graag willen en geef hem zijn chateaubriand. Verkoop je gas en elektriciteit voor mooie prijzen, hou je horizon heel en de koe in de wei en lach de rest uit.
Het zou gewoon kunnen, we moeten het alleen willen. Denk daar eens aan in het stemhokje, oh onnozele van geest.

Eppo | 22-05-22 | 20:08 | 3

Grote verschillen in rijkdom binnen een continent moeten juist uitgevlakt worden, daar komt ruzie van. Daar zijn we lekker mee bezig.

Woodywoodhacker | 22-05-22 | 20:14

@Woodywoodhacker | 22-05-22 | 20:14: maar waar ging de ruzie in voormalig Joegoslavië ook al weer over? Gedwongen huwelijken zijn vaak niet de meest stabiele relaties. De EU, de politiek- en bestuurlijke elite, is haar hand aan het overspelen.

therealbraindump | 22-05-22 | 20:26

Een koppeling aan goud levert je een inval van de VS op, of op zijn minst sancties Rusland-stijl. Bezint eer ge begint.

Frau Merkel | 22-05-22 | 22:02

Net zoals we na WO2 weer vriendjes met de Duitsers zijn geworden, zullen we op (korte of middellange) termijn toch weer vriendjes met de Russen moeten worden. Dan heeft dit overhaaste gedoe niet veel nut.
Op de korte termijn heeft het zin om Oekraïne ruim van wapens te voorzien zodat ze de Russen kunnen terugdringen.
(hadden de landen in Europa nu maar goed naar Trump geluisterd en 4 jaar geleden hun defensie opgevoerd, dan was er hier wat meer wapenspul wat naar Oekraïne zou kunnen)
Westerse bedrijven willen toch wel graag met Rusland zaken doen, en toevallig zijn grondstoffen het voornaamste exportproduct van Rusland.

discriminazie | 22-05-22 | 19:54 | 1

En stiekem hoop ik ook dat Poetin op korte termijn overlijdt, goedschiks of kwaadschiks. Dan kunnen we zowel bij Oekraïne als Rusland energie en grondstoffen inkopen.

Dandruff | 22-05-22 | 21:31

Als ik met het vliegtuig reis krijg ik altijd maar een heel klein tafeltje.
En geen maaltijd.
Bolle Frense krijgt een tafel die 9 keer zo groot is en een 9 gangen menu met copieuze hoeveelheden drank.
Die komt tijdens zo'n vlucht net zo veel aan als ik aan bagage mee mag nemen.

Osdorpertje | 22-05-22 | 19:41 | 1

Dat is uw eigen schuld, solleciteer gewoon bij de EU om president te worden of zoiets. Als ze toestemmen neemt u een putin tafel in het vliegtuig mee en eet dan daar een 10 gangen menue.

jan huppeldepup | 22-05-22 | 20:23

Deze dictatoriale EU gaat nog een voor heel veel armoede en oorlog zorgen in de toekomst in Europa.

Jansen63 | 22-05-22 | 19:31 | 2

Dat is toch iets van alle eeuwen. Dat wij geen oorlog en armoede meegemaakt hebben betekent niet dat de mens als diersoort veranderd is.

laaggeiletterd | 22-05-22 | 19:51

@laaggeiletterd | 22-05-22 | 19:51:
Dat is zeker waar, daarom moeten we ons ook niet al makke schapen naar de slachtbank laten leiden door een stelletje ongekozen zwakbegaafden.

Jansen63 | 22-05-22 | 19:59

Bedrijfje beginnen gaat in door zonnepanele gevoede warmtewisselaars, naam heb ik al. “ Picobello B.V.”

Crankhead | 22-05-22 | 19:16

Ik heb me wel al afgevraagd of onze drang van gas en olie af te gaan Putin's timing heeft beïnvloed. De sancties worden nu zeker deels gecompenseerd door de hoge olie- en gas-prijzen. We gaan dan misschien wel ons best doen Rusland als energielevancier buiten te sluiten, maar dat waren we sowieso van plan. Neem je winst nu het nog kan is niet zo'n domme gedachte, het was de reden waarom Nederland in de jaren 70 haar aardgas voor een habbekrats aan de Italianen verkwanselde, voordat kernenergie alles over nam en we er mee zouden blijven zitten.

Blauwpetje | 22-05-22 | 19:16 | 3

Dat klinkt heel plausibel. Ik heb me altijd afgevraagd waarom Luns destijds verkwanselde.

toetssteen | 22-05-22 | 19:34

@toetssteen | 22-05-22 | 19:34:
Destijds was de VS nog niet de economische macht die het nu is. Het gevaar bestond dat Italië en Griekenland in de Russische invloedssfeer zouden komen. Daarom moest er goedkoop westers gas komen. Nederland tekende bij het kruisje.

Frau Merkel | 22-05-22 | 19:57

Onze drang om van gas en olie af te gaan? Ze waren Nord Stream 2 aan het afbouwen. Gas was en is groen volgens de EC. En zonder olie kan men echt niet.
Dus over welke drang heb je het? Tot de invasie door Rusland was er helemaal geen drang. Integendeel zelfs. Nederland is niet de maat der dingen. Echt niet. Wat hier op nogal hysterische wijze wordt gepropageerd hoor je in andere landen helemaal niks over.

Bataafje | 22-05-22 | 21:47

Had ik al gezegd dat alleen hele domme mensen NEXIT roepen?

Nou bij deze.

Weet je waarom?

Hoe gaan we dat dan doen? Nederland is een handelsland, heeft de EU opgericht. Voor haar eigen belangen. En dan gaan we onszelf in de vingers snijden? Onze eigen pik afhakken. Welke domme idioten roepen zoiets omdat ze toevallig iemand onaardig vinden. Heb je een voorstel, beleid, plan? Nee?

Hou je bek dan.

Theodorus.Goldbach | 22-05-22 | 19:14 | 15

@Theodorus.Goldbach | 22-05-22 | 19:22:

Je hebt gelijk dat schelden jouw sterkste argument is, maar buiten jouw bubbel werkt het niet. Daar weten mensen bijvoorbeeld dat handel in Europa niet in 2002 begon, maar al duizenden jaren geleden. De Kelten in Ierland dreven 3.500 jaar geleden al handel met de Feniciers uit Libanon. Buiten jouw bubbel weet ook iedereen dat vrijwel de hele wereld handel drijft zonder lidmaatschap van de EU.

Geen enkel scheldwoord maakt die feiten ongedaan.

Dandruff | 22-05-22 | 21:41

Nexit!

A.I. van Dee | 22-05-22 | 21:46

@Theodorus.Goldbach | 22-05-22 | 21:33:
Dat roep jij elke dag, maar de inhoud wil maar nooit komen. Je bent een hol vat, en niks meer dan dat.

Hou zelf lekker je grote bek Theo. Of in het oud-GS;
"Ga es deaud"

Rest In Privacy | 22-05-22 | 23:52
▼ 12 antwoorden verborgen

Sociale media houden de kudde dom en dat komt de EU en de regering heel goed uit. Waarom zou je je verdiepen in gevolgen van deze idioterie. Mijn hoop is gevestigd op de arme sloebers die verdreven worden uit hun woongebieden voor koper, lithium en de nadere troep de nodig is voor de Groenereligie. Mocht ik zo’n arme sloeber zijn dan wist ik het gewel!

Zemko | 22-05-22 | 19:06 | 2

Als jij zo'n arme sloeber was, dan stond jij nu voor een habbekrats 15 uur per dag in de mijnen te werken om een of ander dictator of militaire junta steenrijk te maken. En bij het eerste de beste idee dat jij het wel wist zou je met een nekschot in een slootrand worden gevonden als waarschuwing voor anderen die ook denken het te weten

me163komet | 22-05-22 | 19:45

GeenStijl = geen sociale media?

Weethetallemaalniet | 22-05-22 | 20:19

Klimaat is maar een smoes, hoe goed bedoeld ook.
Ongeveer 6 miljard mensen zullen fossiele brandstof blijven gebruiken.
Die paar honderd miljoen goedwillenden zetten geen zoden aan de dijk.
Poetin is dan wel weer een goeie reden om te vergroenen.

snapal | 22-05-22 | 19:02 | 1

Er zijn vele goede redenen om te vergroenen.

Maar dit riekt naar de Marxistische drang tot een bureaucratische heilstaat, centraal geleid 'in naam van het grotere goed' door een elitaire klasse die geen verantwoording of rekenschap hoeft af te leggen.

quantumcollider | 22-05-22 | 19:53

De EU heeft al veel van onze soevereiniteit overgenomen, maar echt de hand in onze broekzak hadden ze nog niet. Deze gelegenheden zijn te mooi voor de EU om te verkwisten en onder leiding van de VVD (die geen verdere soevereiniteitsoverdracht wil), aangevoerd door Rutte (die geen verdere soevereiniteitsoverdracht wil) zal Nederland ook die soevereiniteit braaf overdragen.

Blauwpetje | 22-05-22 | 18:58

Al met al heb ik nu in mei al 6 m3 gas gebruikt. Dan loont de 10 duizenden euro's kostende investering om van het gas af te gaan zich net wel/net niet.

Leptob | 22-05-22 | 18:53 | 3

Dus omdat jij een paar kuub gas bespaard hebt, zal het erom hangen of we wel of moeten investeren om van het gas af te komen?

snapal | 22-05-22 | 19:11

China telt vele dorpen waar inwoners kanker hebben door het cadmium voor elektrieke wagens en andere grondstoffen voor zonnepanelen en windmolens (die niet te recyclen zijn).
Dorpen waar de rijstvelden en rivieren zwaar vervuild zijn voor onze "groene" energie.

It's a bloody shame.

De beste manier om minder uitstoot te bereiken, is minder gebruik. En minder mensen.

Roos | 22-05-22 | 18:50 | 10

@Roos,
Precies, maar dan komt Covid en moet iedereen het verplicht overleven. Ik bedoel, 18 miljoen wereldwijd dood toch? Pff.. Er gaan jaarlijks 12 miljoen wereldwijd dood aan lichtvervuiling, maar wel heel de mensheid bekpampers op laten zetten (die niet werken) en waarvan er miljarden in de natuur liggen voor de aankomende 300 jaar.

Het beste product, is het niet gebruikte product.

hallofreen | 22-05-22 | 19:11

@hallofreen | 22-05-22 | 19:11: en het niet geproduceerde product.

Achter zo ongeveer alles zit economie... Geld, geld, geld

Roos | 22-05-22 | 19:28

Cadmium in batterijen van auto's? Dat is al heel lang niet meer zo. Zonnepanelen kunnen voor 95% hergebruikt worden, van windmolens alleen de wieken (nog) niet.

ZOMG | 22-05-22 | 20:23
▼ 7 antwoorden verborgen

NEXIT. Een veel te lang uitgesteld proces door VVD clown Rutte.

appeltjesgroeneweide | 22-05-22 | 18:41 | 4

Doe. Toch. Niet. Zo. Dom!

Het is niet meer de 17e eeuw waarin een klein k*t landje helemaal alleen zijn eigen broek kon ophouden.

* Vondels "Stokske" nalezen doet *

Kapitein Sjaak Mus | 22-05-22 | 19:04

Terug naar de EEG en de Gulden, ik ben voor. We zijn te snel gegaan, gooien onze democratie te grabbel en krijgen die never nooit nie terug binnen de EU.

Blauwpetje | 22-05-22 | 19:19

@Kapitein Sjaak Mus | 22-05-22 | 19:04:
Zwitserland,, Lichtenstein (bijna een landje) wij hebben de Europese Internetring, havens dus genoeg on geld te genereren, ook zijn wij toch al een bananen belastingparadijs , dus kansen genoeg

patrick023 | 22-05-22 | 19:47
▼ 1 antwoord verborgen

De infrastructuur verbeteren, wat betreft transport electriciteit is onze eerste prioriteit.
En ja, het is een zure appel, maar liever zuur dan afhankelijk te zijn van een dwerg.

snapal | 22-05-22 | 18:36 | 5

Een kleuter die opschept over zijn speeltjes, waarmee hij anderen bedreigt, moet je zo snel mogelijk oppakken.
Een normale gang van zaken.

snapal | 22-05-22 | 18:46

@snapal | 22-05-22 | 18:52:
Een hele grote, van steen nog wel. We zijn er alleen nog niet uit wie 'm gemaakt heeft, de Chinezen om de rest buiten te houden, of de rest om de Chinees binnen te houden.

elfenstein | 22-05-22 | 18:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Je kan er blijkbaar niets tegen beginnen, tegen wie moet je roepen? Even een labeltje wisselen op een stapel geld van 300.000.000.000 euro kan blijkbaar zomaar door mensen waarop waarschijnlijk niet is gestemd.

Je zou je bijna afvragen waarom we ons laatste stukje zelfbeschikkingsrecht (onze veto-stem) niet ook maar gelijk inleveren.

Zoelense Hobbyboer | 22-05-22 | 18:32 | 1

Ach ze hadden het toch liggen te verstoffen en het was niet zo dat ze er hard voor gewerkt hadden of zo.

Blauwpetje | 22-05-22 | 19:03

Putin heeft zich zwaar verkeken op het verzet van de Oekraïnense bevolking, maar de sancties en het minder olie/gas afnemen heeft hij allemaal voorzien.
Sinds Trump dat balletje op gooide -dat we teveel afhankelijk van Rusland waren- wist Poetin al dat zijn gas en olie inkomsten de aankomende 10 jaar drastisch zouden afnemen.
Met de hoge prijzen voor het gas en de olie zal hij de aankomende jaren waarschijnlijk nog meer verdienen dan dat hij zonder oorlog had verdiend.
Zijn inkomsten waren anders ieder jaar minder geworden en tevens had hij het gas dan ook voor dumpprijzen moeten aanbieden.
Dus nee, Putin gaat het gas echt niet afsluiten hij zorgt alleen dat ons aflopende op het einde zo duur mogelijk is.
Het is te makkelijk om over wanbeleid van onze leiders te spreken, een democratie geeft je gewoon minder mogelijkheden om een lange termijn visie te hebben.

laaggeiletterd | 22-05-22 | 18:29 | 4

@me163komet | 22-05-22 | 19:03: binnen een half jaar heb je geen betrouwbare infrastructuur naar die landen.
Ik geef het 5 jaar, en dan is die nieuwe infrastructuur ook nog eens door ons betaald.

laaggeiletterd | 22-05-22 | 19:30

Het gesponsorde verzet van Amerika bedoel je, die hadden een nieuwe golf oorlog nodig voor de wapenverkoop en weer een tyfus zooi te maken op een continent.
Dat Assange nu is uitgeleverd is allemaal gepland, hij zou maar eens ook hier de bemoeienis van de VS kunnen openbaren, dat zou weer vervelend zijn.
Pandorapapers is een soort WikiLeaks.

patrick023 | 22-05-22 | 19:53

@me163komet | 22-05-22 | 19:03:
Met die 2 landen heb je meteen al meer dan de helft van de wereldbevolking te pakken, en dan de Afrikaanse landen nog, die gebruiken ook Russisch gas of olie.
Europa en de VS zijn niet groot kwa verbruikers van Russische grondstoffen.

patrick023 | 22-05-22 | 19:56
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals zo vaak en denkelijk ook hiermee: de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. De praktijk zal weer wat weerbarstiger blijken te zijn dan alle mooie plannen.

Fark Mutte | 22-05-22 | 18:28

Dit was al duidelijk na het opstellen van dat vermaledijde klimaatakkoord. Mensen moeten hun spaarvarken stukslaan om een warmtepomp aan te schaffen, en ook uw pensioen gaat worden afgeroomd door gedwongen investeringen in groene infrastructuur. Alleen gaat het nu Europabreed, dus die pensioenfondsen zullen wel wat investeren in windmolens in Polen en Griekenland in plaats van hier. Ach, misschien valt het allemaal wel mee. Het kan goed komen… als we competent leiderschap hebben. Maar we hebben vooral corpulent leiderschap op dit gebied.

Muxje | 22-05-22 | 18:28 | 1

Ach, de Nederlandse pensioenpotten die straks gedwongen gebruikt worden om in Europa te vergroenen, denk je werkelijk dat er ook maar een Nederlandse politicus is die het interesseert of jij hier straks na je pensioen aan de geeuwhonger ligt?

me163komet | 22-05-22 | 19:05

Ik vind het een heel goed plan. Ik wil geen Russische kas meer spekken. Die stikstofbullshit daarentegen geloof ik niets van.

SpinozaKoerbagh | 22-05-22 | 18:21 | 2

In dat geval, wil je mijn vergroening dan ook betalen? Ik wil/kan het niet allemaal ophoesten.

Warhead | 22-05-22 | 18:30

Hier idem. Kunt u me een adres sturen voor de factuur? Dank alvast

Kopieerapparaat | 22-05-22 | 18:33

De EU is het slaafje van Amerika. Alles wat we uit Rusland haalden moeten we nu uit de VS halen. En nee, dat is niet goedkoper of voordeliger voor ons.

Hefbrug | 22-05-22 | 18:21 | 5

@elfenstein | 22-05-22 | 18:25: Heb voor een NL dochter van een US bedrijf gewerkt: ik kan uw verhaal wel staven: matig ontwerp, te vroeg naar de markt gebracht met alle kinderziekten van dien.

Fark Mutte | 22-05-22 | 18:32

@Fark Mutte | 22-05-22 | 18:32:
Ze hebben sinds de 50's eigenlijk weinig bijgeleerd. Made in Murrica was geweldig omdat ze simpelweg de eersten waren met veel dingen maar zoals u zegt was het vaak maar nauwelijks af of getest. Eigenlijk zijn alle kopieerlanden ze voorbij gegaan, Japan, Korea, China, eerst was het meuk, toen werd het beter en nu zijn ze goedkoper, sneller en beter. Beetje zoals Nederland, ghe. Innovatief zijn kent een enorme keerzijde, beter schakel je na de uitvnding over op de weg van de constante verbetering, Kai Zen.

elfenstein | 22-05-22 | 18:37

@Spiritus | 22-05-22 | 18:26: De VS is nooit een oorlog gestart met landen die het niet met hen eens waren?

Kopieerapparaat | 22-05-22 | 18:43
▼ 2 antwoorden verborgen

En de kern van het probleem, namelijk teveel vraag want teveel mensen wordt natuurlijk niet benoemd. Want de EU wil wel blijven groeien, want centjes, macht en controle. Dus kom maar door met dat Noordafrikaanse talent wat naast natuurlijk de handen uit de mouwen ook nog de voortplantingsorganen ijverig gebruikt, zodat we opnieuw een metertje meer moeten inschikken, wat minder water mogen gebruiken en de wachttijden voor basale behoeften - woonruimte, zorg, onderwijs - nog langer worden.

Graaisnaaiert | 22-05-22 | 18:21

Het is 2052, industrien bestaan niet meer. De hele energie markt is beheerst door tussen partijen die olie, gas, water, en voedsel doorverkochten uit sanctie gebieden.

Een fel licht maakt je 's ochtends wakker voor reclames te luisteren. Check snel de salaris grafiek, je loon van gisteren is helaas ten opzichte van andere gedaald in waarde. Je voedselpakket is niet aangekomen. Een sanctie rust op je wijk. Defecte smartchip bij iemand. Je lampje aan laten 's nachts kostte je 40 maatschappij puntjes. Je e-bike is daarom door de e-gemeente drone weggetakeld. Ophalen kan bij het depot onder Schiphol-Almere Airport®. Je Uber Maps® laten je de goedkoopste loop route zien. Eventjes wat stikstof afkopen en je punten zijn weer Halal. Onderweg naar het depot even een MetaZoom® meeting. Baas wil weten of je zin hebt om te werken. Maar je hebt klimaat-stress. Helaas laat je baas weten dat de Metaverse-werk batterijen in China geraakt zijn door Covid®. Kun je niet langer je werk outsourcen naar een Uygur consultant. Je baas moet niet zo stresses, domme Millennial.

Tijd voor een muziekje. Klein-Lil z'n nieuwe hit van 12 seconden op TikTube-ify gepost. "Moenie-ik-maken-heel-veel, wpppwwfff." 4 reclames achteraf. Eentje is van Frans Timmermans, die vanuit de ambassade van Ecuador oproept tot verzet tegen het Groene overheersers! Hij heeft spijt! De advertentie wordt offline gegooid voor je het af kan kijken. "MAND!" roep je, en je gaat in de rij staan voor schoon water.

GeheidEenGeit | 22-05-22 | 18:19 | 2

Ja, dat soort Jetsons- achtige scenario's kennen we nu wel. De wereld kan morgen -opeens- weer veranderen. Niets is voorspelbaar.

Grolsch_beugel | 22-05-22 | 18:25

Ach, Jetsons-achtige scenario's? Ik gok dat Geheid wel eens heel dicht bij uw toekomst zit... met je donme dooddoener.

Lorejas | 22-05-22 | 18:47

Overigens hebben we hier nog altijd gewoon Slochteren. In theorie zouden we de transitie hier lachend kunnen uitzingen zonder een centje pijn.

Grolsch_beugel | 22-05-22 | 18:15 | 4

In theorie ja. Echter we moeten Slochteren delen met de hele EU.
De eigen zeggenschap over Slochteren gaat of is al bij de EU.

ChalinaRosa | 22-05-22 | 18:22

@elfenstein | 22-05-22 | 18:21: Overdrijven is ook een vak. Bij de laatste peilingen waren ook de Groningers zelf voor heropenen van de gaskraan.

Mbovenka | 22-05-22 | 20:10

Slochteren gaat naar Italië en Duitsland. En onder EU dwang in de Waddenzee boren kan ook niet uitgesloten worden. Uiteraard voor een bevriende lidstaat. Nederland is te klein en onbetekenend om het zelf te mogen houden. En sowieso hebben Rutte en Kaag het land al verpatst.

Bataafje | 22-05-22 | 21:55
▼ 1 antwoord verborgen

Zogenaamd de hele wereld steunt de boycot tegen gas en olie ,dus nee alleen de EU en de VS en nog een paar landen en laten dat er niet meer wezen dan 2 miljard mensen hooguit .
De andere 7 miljard mensen hebben hier geen boodschap aan en nemen gewoon goederen af van Rusland.
Hoezo werkt de boycot tegen Rusland?
Alleen de lagere en middelinkomens in Europa voelen de pijn van sacties.

Simpele Drenth | 22-05-22 | 18:14 | 2

Sorry sancties dus.

Simpele Drenth | 22-05-22 | 18:15

Je doet je naam eer aan.

Maya de Blij | 22-05-22 | 19:16

Ik pleit voor minder consumeren, al die fastfood verbieden en vleeswaren tax. Mensen als Timmermans zorgen met dat gevreet voor een gat in de ozonlaag.

Burgerzaken | 22-05-22 | 18:10 | 2

U wil uzelf verbieden? Rare logica.

elfenstein | 22-05-22 | 18:15

@burgerzaken
Ja, alle Fastfood per direct weg, en ook al die haribo snoepshit. Niets is akeliger om te zien dan moddervette kinderen.

hallofreen | 22-05-22 | 19:16

En wat gebeurd er als Poetin aftreed of weg is?
Let op dan krijgen we weer volop gas van de Russen.
Dat gebeurd ook als dat gedoe met Oekraïne straks is afgelopen.
En als China te sterk wordt komt Rusland ook nog bij de EU en de Navo

pejoar | 22-05-22 | 18:10 | 2

Mensen die zinnen beginnen met let op hebben doorgaans ongelijk ondanks hun schoolmeestertoontje. Verder een -2 voor spelling. En voor de rest zie ik een boel gespeculeer zonder argumenten of nieuwe invalshoeken.

Knufter | 22-05-22 | 18:15

Welnee.
Dan komt de volgende hufterski aan de macht.
En die verzint weer nieuwe dingen.

Kapitein Sjaak Mus | 22-05-22 | 18:55

Principes hoog in het vaandel houden is vooral leuk als anderen ervoor moeten betalen/bloeden. Dan is het niet zo moeilijk om principes overeind te houden.

Leptob | 22-05-22 | 18:08 | 2

Of dreigen met boetes, dat is ook makkelijk iets voor elkaar krijgen.

TonAlias | 22-05-22 | 18:10

"Erst kommt das Fressen, dan kommt die Moral".

Kapitein Sjaak Mus | 22-05-22 | 18:58

Over 10 jaar bordje bij de viskraam. 3 voor 50,=
Plantaardige groene vis gefabriceerd met verse elektriciteit uit de Noordzee.

MorgenEenAnder | 22-05-22 | 18:07

De auteur maakt 1 grote denkfout. Het is niet de EU die de Russische gaskraan dicht gaat draaien, maar Putin zelf. Deze herfst nog.

In feite gaan de plannen dus nog lang niet ver genoeg en moeten we veel sneller omschakelen, op wat voor bronnen dan ook.

nieuwe_Deen | 22-05-22 | 18:07 | 2

En waarom doet hij dat?

Kopieerapparaat | 22-05-22 | 18:19

@Kopieerapparaat | 22-05-22 | 18:19:
Om ons pijnlijk duidelijk te maken dat we niet voldoende alternatieve resources hebben. We komen van een koude kermis thuis.

yokiamy | 22-05-22 | 20:20

Dan kunnen er nog velen zijn die het VK nog steeds compleet gestoord vinden omdat de voor de Brexit gekozen hebben. Ook schreeuwen dezelfde personen dat het VK het niet zal redden zonder de EU. Als ze daarmee bedoelen dat ze anders niet in recordtijd in de afgrond belanden, hebben ze gelijk. Voor de rest kunnen ze de EU prima missen en mogen ze God op hun blote knieën danken dat ze geen onderdeel uitmaken van dit debiele circus. De EU helpt je als land compleet naar de tyfus.

Kopieerapparaat | 22-05-22 | 18:04 | 1

De Bexit zorgt voor maatwerk, wat een geweldig concept dat je de eigen bestemming in eigen handen hebt.

smdyasc | 22-05-22 | 18:08
-weggejorist-
@WiN™ | 22-05-22 | 18:03

En zodra ik bij mijn verhuurder om 3 ramen van mijn sociale huurwoning te vervangen voor dubbel glas, aangezien het in de winter rond de 12 graden is binnen. Dan is het antwoord sorry meneer daar is geen geld voor…

Plintenladder | 22-05-22 | 18:00 | 3

En gelijk heeft ie. Moet je kijken wat al die achterlijke warmtepompen straks gaan kosten.

Kopieerapparaat | 22-05-22 | 18:17

De naïviteit vind ik soms trouwens wel stuitend. De EU (746 miljoen inwoners) denkt echt dat ze Rusland bij de ballen heeft. Russische handelspartners China en India zijn samen alleen al goed voor 2,9 miljard mensen. Pakistan: 220 miljoen En dan heb ik Afrika nog even buiten beschouwing gelaten. Putin veegt zijn reet af met die boycot.

Grolsch_beugel | 22-05-22 | 17:52 | 2

How wacht even, De economie van Rusland is zoals Italië, en Ukraine 1/10 daarvan. En de wereld gaat in honger crisis. Iets klopt niet.

g[E]ulden | 22-05-22 | 17:57

@g[E]ulden | 22-05-22 | 17:57: Nee, de Russische economie is niet transparant. Nooit geweest ook. Alles berust slechts op schattingen.

Grolsch_beugel | 22-05-22 | 18:03

Het land in de EU dat voorop loopt in vergroenen is Duitsland. Werkelijk het hele land staat vol windmolens.
En raad eens; de stroomprijs voor de consument behoort tot de hoogste van Europa.

Zie: “ ELECTRICITY PRICES IN EUROPE – WHO PAYS THE MOST?

Electricity costs are on a steady upward trend in almost all of Europe for many years now. The average values vary significantly across the European countries, ranging from 9.97 cents per kilowatt hour in Bulgaria to 30.43 cents in Germany.”

strom-report.de/electricity-prices-eu...

theo-is-dood | 22-05-22 | 17:50 | 8

@2voor12 | 22-05-22 | 18:52: Die Energiewende is een omschakeling van betrouwbare, redelijk betaalbare naar onbetrouwbare voor steeds meer mensen onbetaalbare stroom. Ooit zei de groene minister Tritin dat het de Duitser gemiddeld per maand twee bolletjes ijs zou kosten. Iedereen was gerustgesteld.

fokkewoelf | 22-05-22 | 20:44

@2voor12 | 22-05-22 | 18:52: Nou nee, het was voornamelijk het uitschakelen van kerncentrales, daar gingen althans de kosten in zitten.

nieuwe_Deen | 22-05-22 | 20:59
▼ 5 antwoorden verborgen

“Het gehele plan komt er ruwweg op neer dat er een geforceerde herallocatie komt van kapitaal, dat consumenten verplicht worden om te investeren in groene energie, dat stroom duurder wordt, dat inflatie hoog zal blijven, dat het stroomnetwerk nu in de gehele EU zal haperen, dat het platteland nog voller komt te staan met windmolens en zonneparken, en dat de dakpannen van huizen nauwelijks meer te zien zullen zijn.”, gelukkig raakt dat de rijkere niet. Die staan erbij en lachen zich een ongeluk.

davidhasseltoff | 22-05-22 | 17:49 | 2

?? De rijkeren (wie zijn dat?) betalen juist twee keer!
Een keer voor hun eigen huis, en via de belastingen betalen ze mee aan al de huizen van de woningcorporaties. Waar de mensen wonen die de energietransitie NIET zelf kunnen betalen

theo-is-dood | 22-05-22 | 17:52

@theo-is-dood | 22-05-22 | 17:52: dat noem ik nog de middenmoot of middenklasse. Zeg even de mensen vanaf een miljoen of 10… de 1 procenters.

davidhasseltoff | 22-05-22 | 17:55

Ik zie me nu ook genoodzaakt mijn emigratieplan voor buiten de EU versneld uit te voeren. Waar ik een plan had voor rond 2030 zal het nu 5 jaar eerder worden voordat de waanzin als verplichte warmtepomp echt doorgedrukt is en ik op enorme kosten gejaagd word.

2voor12 | 22-05-22 | 17:48 | 3

Een socialistische heilstaat of een USSR light is inderdaad geen leuk vooruitzicht, de zelfbenoemde zonnekoning Dikke Frans I gaf een leuk inkijkje hoe dit eruit gaat zien.

donkieshot | 22-05-22 | 17:54

@donkieshot | 22-05-22 | 17:54: Zo ziet het er wel uit. De EU gaat proberen om een versie 2.0 van de Sovjet Unie te realiseren.

Kopieerapparaat | 22-05-22 | 18:23

Die warmtepomp is toch enkel Nederlands beleid? In andere landen hoor je daar niks over.
En EU zegt bij nieuwbouw moeten er zonnepanelen geplaatst worden.
Behalve De Jonge heeft niemand het over warmtepom.
Kan ook niet, want gas is groen volgens de Europese Commissie.

Bataafje | 22-05-22 | 22:01

En ik mij maar druk maken over het dagelijks geblaf van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat van de honden van de buren en net de andere buren die weer gezellig buiten Arabische muziek hadden opstaan en met zijn allen stonden te klappen. Die linkse klimaatdrammers hebben geen last van deze basale dagelijks problematiek. Godverdommem misschien moet ik maar gewoon vertrekken uit Europa maar ik hou van Brabant.

Brabeaulander | 22-05-22 | 17:46 | 6

Ik lees hier in de panelen altijd dat die Arabische muziek nergens te horen is in Brabant?

Lorejas | 22-05-22 | 18:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe lang voordat de communistische EU een muur besluit te bouwen tussen Rusland en het ""vrije"" westen?

Zwezerik | 22-05-22 | 17:46 | 1

Het onbenul regeert daar.

ChalinaRosa | 22-05-22 | 17:51

Ach zie het zo. Je hebt socialisten, conservatieven en liberalen in ons wereldje. Okay. Je hebt ook extreemrechts tegenwoordig. Maar daarnaast heb je de 'ikke ikke en de rest kan stikke figuren'. Die noemen we liberetariers. Ze willen geen staat geen overheid ze kunnen links of rechts zijn maar ze hebben schijt aan hun buren. Neem Rand Paul.

Theodorus.Goldbach | 22-05-22 | 17:45 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Het is onhoudbaar. Als Duitsland compensatie moet krijgen, van wie ? wat wie gaat dat betalen ? Het is een groot communistisch project van nivellering.

Forwaards | 22-05-22 | 17:43 | 2

De vraag stellen is hem beantwoorden. Welk land betaalt nu al de hoogste bijdrage per hoofd van de bevolking?

theo-is-dood | 22-05-22 | 17:54

De sancties op Rusland zijn dusdanig effectief dat ik iedere keer verlicht wordt grote bedragen cash in en uit Rusland te smokkelen, met alle gevaren van dien. Echt toppie om dat Swift te boycotten.

Red shirt | 22-05-22 | 17:43 | 3

Tsja, dat is wel een beetje het risico van wonen in apenlanden.

BobDobalina | 22-05-22 | 17:59

Ik hoorde je ook niet piepen voordat Poetin gek ging doen. Integendeel zelfs, wat hadden de Redshirtjes het allemaal toch goed voor elkaar tov die malle domme reaguurdertjes.

Graaisnaaiert | 22-05-22 | 18:25

@Graaisnaaiert | 22-05-22 | 18:25: We hebben het nog steeds prima voor elkaar hoor. Alleen reizen en money transfer is lastig. Maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan.

Red shirt | 22-05-22 | 20:40

Miljoenenverkwisters.... bij ons in de streek zeggen ze.. eigen pens eerst

Den-Pol | 22-05-22 | 17:41

Ik ben in het geheel niet tegen vergroening, integendeel zelfs: waarom zouden we in de stikstof en gore uitlaatgassen moeten zitten, als dat helemaal niet meer nodig is? We zijn ooit ook van de kolenkachel naar het (schonere) gas gegaan. Gewoon menselijke vooruitgang dus. Waar ik wel een pleurishekel aan heb, is dat de EU zich steeds vaker begint op te stellen als een grote dictator. Hoezo kunnen mensen geen bezwaar maken als ze geen windmolen in hun achtertuin willen? Dat zijn sovjet-toestanden.

Grolsch_beugel | 22-05-22 | 17:40 | 5

Gelukkig kunnen ze wel op afstand worden bediend, dus is het gewoon wachten op Anonymous of soortgelijke hackers die die windmolens gewoon uit gaat zetten.

Alexander des Burgus | 22-05-22 | 17:47

De EU gaat niet over of je bezwaar kan maken tegen windmolens in je achtertuin. Daarvoor moet je bij de gemeente zijn, de provincie of misschien de landelijke overheid.

Sterker nog, bij veel rechtszaken van burgers tegen dit soort overlast-situaties maken burgers gebruik van het EVRM - het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dat geeft burgers een wapen om te gebruiken om hun rechten te verdedigen.

Maar he, de gemeente, provincie en landelijke overheid willen maar wat graag dat jij denkt dat de EU de boosdoener is als je geen bezwaar kan maken tegen windmolens in je achtertuin. Want dan heb je tenminste niet door dat je gewoon bij je eigen gemeente, provincie of landelijke overheid moet zijn :-)

HarmenB | 22-05-22 | 18:13

@HarmenB | 22-05-22 | 18:13: wat heeft de EU met het EVRM te maken?
Niks hoor. Ook zonder EU is er een EVRM.

Bataafje | 22-05-22 | 22:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Lees ik in de plannen dat het verhuiscircus van het ep overboord gaat?
Nee?
Ha ha.

BrutusBosch | 22-05-22 | 17:36

Goed nieuws! Mijn aandelen gaan vliegen!

TheManiac | 22-05-22 | 17:33 | 1

Ter aarde storten is tot aan het werkelijke contact met het oppervlak ook een soort van vliegen. We krijgen eerst een recessie of mogelijk zelfs depressie, in de aanloop zullen aandelen (van alle sectoren), eerst keihard onderuit gaan. Daarna mag je kiezen welke gaan vliegen, ik zou nu vooral zoveel mogelijk veiligstellen eerst.

Thies | 22-05-22 | 19:30

Ukraine en Rusland moeten onderhandelen, deze oorlog moet stoppen.
Natuurlijke energiebronnen blijven nog minstens 50 jaar nodig.
Een rustige, goed doordachte energietransitie bedenken.
Indien nodig Nordstream 2 openen om lange termijn energietransitie duurzaam en verstandig vorm te geven.
Timmerfrans naar huis sturen.

ChalinaRosa | 22-05-22 | 17:31 | 6

Rusland is niet in oorlog. Er worden enkel grenzen landinwaarts verlegd. Aldus Sergej Lavrov.

Red shirt | 22-05-22 | 17:47

Ja natuurlijk. Laat oekraine gewoon een akkoord sluiten met een totaal onbetrouwbare en genocidale partner. De adempauze kunnen ze mooi gebruiken voor het op krachten komen voor een derde poging het land te vernietigen. En dat allemaal omdat de gasprijs laag moet blijven voor chalina. Ik denk dat u zelf ook wel kan inschatten welk belang de doorslag gaat geven.

BobDobalina | 22-05-22 | 18:02

@BobDobalina | 22-05-22 | 18:02: En u denkt dat Ukrainers graag door willen vechten en dood gaan i.p.v. een einde aan de oorlog?
Wij (een jaar of 18) sterven graag voor ons land i.p.v. te leven, is dat wat je denkt? Verrassing, je zit ernaast. Er moet, zoals gezegd een eind komen aan deze oorlog. En eerlijk gezegd zit ik niet met de gasprijs. Waar ik wel mee zit, zijn de gevolgen van het eventueel afsluiten door Rusland van energie naar Europa. De gevolgen zullen desastreus zijn.

ChalinaRosa | 22-05-22 | 18:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Er is toch niemand die denkt dat de co2 uitstoot zo veel omlaag zal gaan dat de klimaatverandering tot staan wordt gebracht? Dat is godsonmogelijk in de eu, de VS en Rusland. Eigenlijk nergens. Want geld is een belangrijker kracht in de politiek dan verstand.
Een grote massa mensen verstandige dingen laten doen (bv veel minder energie verbruiken) is niet mogelijk.
Lullig voor onze achterkleinkinderen en achterachterkleinkinderen, ze moeten maar zien te overleven in de rotzooi van hun voorouders.

Schadenfreude | 22-05-22 | 17:30 | 12
-weggejorist-
HarmenB | 22-05-22 | 18:14

Leven als in de middeleeuwen?

kokenrel | 23-05-22 | 00:33
▼ 9 antwoorden verborgen

Betas kunnen er anders ook weinig van. Die zijn van prachtig overge-engineerde windmolens, een extreem zwaar energienet in plaats van iedereen aan de thuisaccu en dat men aan de infraroodlampen gaat om te voorkomen dat ze onderkoeld raken in hun eigen woningen in plaats van dat men fatsoenlijk warm erbij kan zitten thuis.

Alexander des Burgus | 22-05-22 | 17:52

De Brussel of het Kremlin, ik weet niet welke regeringscentrum slechter is.

De klimaatplannen pathetische bullshit. Dus het klimaat veranderd, big deal. De modellen van smeltende gletsjers, stijgende zeespiegels en verdwenen natuur zullen waarschijnlijk net zo nauwkeurig zijn als de meeste voorspellingen en weerberichten.
Zeer onbetrouwbaar.
De gevolgen van het beleid zullen vele male schadelijker blijken. De EU wíl gewoon geen brede steun.

ratelaar | 22-05-22 | 17:30 | 17

@HarmenB | 22-05-22 | 17:47:
Ik begrijp mijn vrouw niet eens, laat staan het klimaat.

Denk je dat het een goed idee is om bossen -CO2 scrubbers- te kappen voor “groene” energie om het klimaat te redden? Of dat het een goed idee is om heel veel ruimte vrij te maken voor zonneweides en windmolens, ruimte waar je ook CO2 scrubbers (groen) kunt neerzetten?

ratelaar | 22-05-22 | 18:56
-weggejorist-
eentweehuppekee | 22-05-22 | 19:57

De modellen zijn heel secuur, alleen het klimaat wil niet mee. Dus pas je even de cijfers aan toch? toch knmi? Homogeniseren is natuurlijk een veel mooier woord en bijna niemand weet dan waarover het gaat.

kokenrel | 23-05-22 | 00:32
▼ 14 antwoorden verborgen

Dat van het afschaffen van die achtertuin begrijp ik even niet.

Colin.Fart | 22-05-22 | 17:30 | 1

Klinkt lekker dramatisch toch.

Centicuub | 22-05-22 | 17:40

Met Timmerfrans en Von der Leyen en Drimmelkaag krijgen we ook wel een beetje wat we verdienen. Om maar te zwijgen van Powerbelg Verhofstad

Schwanzeleber | 22-05-22 | 17:28

Prima initiatief van de EU, als je nou nog niet in de gaten hebt dat het een goede zaak is om minder afhankelijk te worden van fossiele energiebronnen dan begrijp je het niet helemaal, zoals wel blijkt het bovengenoemde plempsel vol met aannames.

Maya de Blij | 22-05-22 | 17:28 | 15

@ratelaar | 22-05-22 | 19:25: Efficiënt in welke zin? De nieuwste kerncentrale in Finland kostte meer dan 6 miljoen per MW, en dan komen er nog kosten bij voor brandstofstaven en opslag van afval. Wind kost tegenwoordig iets van 1,5 miljoen per MW en zijn verder vrijwel gratis in gebruik. Variabiliteit is uiteraard wel een probleem.

nieuwe_Deen | 22-05-22 | 21:19

@nieuwe_Deen | 22-05-22 | 21:03:
Inderdaad emotie dus:

duitslandinstituut.nl/artikel/298/fac...

Wat betreft uitstoot en afval zijn kerncentrales heel schoon. Bovendien is er een dode door stralingsziekte gemeld door de Japanse regering.
De windmolens waarop ik uitkijk zijn onlangs vervangen. Van de vorige generatiemolens zijn 2 onderhoudsmonteurs gevallen toen er brand uitbrak. Allebei zijn die overleden...

Wat ook nog eens pijnlijk is dat de co2 daardoor niet is gedaald omdat de momenten dat zon en wind niet leveren men de kolencentrales weer aanslingert...
groene-rekenkamer.nl/6008/duitse-ener...

ratelaar | 22-05-22 | 21:25
▼ 12 antwoorden verborgen

"De infrastructurele investeringen zullen met name gericht zijn op gas en opslag om zo minder afhankelijk te worden van Rusland." Je zou verwachten dat er juist in het elektriciteitsnet geïnvesteerd wordt. Daar gaat immers een gigantisch probleem ontstaan wanneer alles van zonnepanelen is voorzien, we allemaal elektrisch moeten rijden en we bv inductie kookplaten aan gaan schaffen. Maar ja, ik heb ook geen geschiedenis of politicologie gestudeerd dus wat weet ik er nou van?

Super Grover | 22-05-22 | 17:27

Vrijdag terug gekomen uit Denemarken, zonnig weer net over de Deens/Duitse grens allemaal (subsidie) zonneweides, de windmolens ook gesubsidieerd waren stilgezet.
Er is dan teveel stroom, de windmolen eigenaren worden dan wederom met belastinggeld schadeloos gesteld.
Zo werkt dus de groene gekte!

likdoorn | 22-05-22 | 17:25 | 7

Dat stilzetten van Deense windmolens gebeurt wel met belastinggeld van Duitse burgers. Prima geregeld.

nieuwe_Deen | 22-05-22 | 18:05

@Rotterdammert1965 | 22-05-22 | 17:26: Je kunt waterstof beter verder opwaarderen tot methaan door waterstof te koppelen aan het koolstof van CO2 uit de lucht, zodat het direct in het bestaande gasnet kan worden gepompt.

Alexander des Burgus | 22-05-22 | 18:05

@Alexander des Burgus | 22-05-22 | 18:05: Wellicht is dat praktisch qua opslag en transport, maar methaan is een broeikasgas dat 80x erger is dan CO2... dus wellicht toch maar beter omzetten naar Ammoniak?

nieuwe_Deen | 22-05-22 | 21:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Nee joh, gewoon lekker gas en olie van Rusland kopen. Putin gaat dat geld echt niet gebruiken om zijn buren binnen te vallen en talloze vluchtelingen onze kant op te sturen.

HarmenB | 22-05-22 | 17:24 | 5

@likdoorn | 22-05-22 | 17:41: inderdaad, scherpe messen hebben door dat er helemaal niets mis kan gaan als we massaal olie en gas blijven kopen van Ome Putin.

HarmenB | 22-05-22 | 17:52

70 jaar lang was het prima om te kopen, en nu opeens niet? Putin verkoopt het zowiezo.
Ik prefereer vrede en goedkoop gas. Als het betekent dat een achternuinland van Rusland geen Navo lid kan worden, laat maar. Maar ach, te laat. Nu zitten wij allemaal in dit mess. En politici dieper en dieper gaan.

Aipon | 22-05-22 | 22:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Die link heeft niks me maken met geothermie, maar met internet.

Alexander des Burgus | 22-05-22 | 18:08

@Alexander des Burgus | 22-05-22 | 18:08:
Verrek. Dan is het ongeveer sinds 2014 zo'n beetje stil.
icelandmag,is/article/submarine-elect...

Hoe kan dat? Wat is er gebeurd?

AdvocatusDiaboli | 22-05-22 | 18:46

De enige oplossing begint langzamerhand toch wel richting je woning gewoon helemaal offgrid in te richten. Heb je ook geen last van tekorten, stijgende prijzen, 'load shedding' of wat dan ook...

ReyNemaattori | 22-05-22 | 17:22 | 4

Ah, u onderschat de belastingdienst. Een veelgemaakte fout. U dacht dat u zomaar onbelast de zon binnen kon trekken? Zonnepaneelbelasting, solidariteitstaks met de non-solarachtigen, verdeelsleutelheffing, noem het en het komt eraan. Betalen zal u, slaaf, dacht u nou echt dat u er onderuit ging komen?

elfenstein | 22-05-22 | 17:30

Strengere geloofsgemeenschappen zouden dat misschien best willen.
Ook zelf benzine en gas maken. En shampoo. En wc-papier, En kleding. En tandpasta. En zelf tandarts en kapper zijn. En opticien.

AdvocatusDiaboli | 22-05-22 | 17:36

@elfenstein | 22-05-22 | 17:30: ach als je het aan zonnepaneel belasting hebt afgedragen kan het iig niet meer aan successie rechten zo kun je het ook bekijken..;) vestzak/broekzak

Smoelensmid | 22-05-22 | 17:42
▼ 1 antwoord verborgen

Met de groeiende digitalisering zal het energieverbruik ook alleen maar toe blijven nemen.

Sinterbikske | 22-05-22 | 17:20 | 1

Juist. Maar daar hoor je niemand over. Sinds het internetconsumisme en de digitalisering gaat het heel hard bergafwaards.

Okami | 22-05-22 | 19:52

De oorlog in Oekraïne is een geschenk uit de hemel voor politici.
Kunnen ze eigenlijk doorvoeren wat ze al zo lang wilden.
D'66 gaat 60 miljard uitgeven aan stikstof adviseurs die toevallig allemaal lid zijn van D'66 en de warmtepomp mag u uiteindelijk helemaal zelf betalen.
Frans Timmermans gaat honderd miljoen miljard euro laten bijdrukken om aan corrupte Oost Europese landen cadeau te doen als zij beloven daar "groene" investeringen mee te doen.
De gaskraan in Groningen gaat dicht (maar niet voor Duitsland, zelfs niet als Rusland Duitsland afsluit van Russisch gas), maar we mogen geen extra kernenergie opwekken.
De schuld van de inflatie en de hoge energieprijzen worden aan de oorlog in Oekraïne gegeven terwijl die al begonnen voor de oorlog in Oekraïne, voornamelijk om ons de kant van de "energietransitie" op te dwingen.
En ineens zijn alle impopulaire maatregelen de schuld van Putin. Een geschenk uit de hemel voor onze politici.

Osdorpertje | 22-05-22 | 17:19 | 3

Wellicht toch een opzetje geweest, je kent ze inmiddels. Het versneld doorvoeren van een agenda… maar oppassen dat je niet in de hoek van conspiracy komt…

davidhasseltoff | 22-05-22 | 17:52

Tja poetin hoort nu eenmaal ook bij het WEF. Dus het 1 en ander zal wel express gebeuren neem ik aan.

A.I. van Dee | 22-05-22 | 21:14

En al die maatregelen tevergeefs als Rusland gaat 2x stikstof uitstoten. En met alle gas en olie die straks naar India en China gaat, wordt het 10x.
En europa gaat op haar 0,1% van het wereldse uitstoot besparen.
Geniaal.

Aipon | 22-05-22 | 21:58

Gillend van de lach verpatst Rusland haar gas en haar olie aan China en India.
Daar hebben ze straks een hogere levensstandaard dan in de gedwongen terugboerende EU.
-
Blijkt de inval in Ukraïna tóch een geniale zet van Poetin te zijn geweest...
devide et impera.

bisbisbis | 22-05-22 | 17:18 | 3

Ja, want China en India zullen gewoon de maximale prijs aan Putin betalen. Zij gaan echt niet nu korting vragen, omdat ze weten dat Putin weinig andere klanten meer kan aantrekken.

Want we weten allemaal: vooral China is zo aardig voor al haar handelspartners, totaal geen eigenbelanggevoel daar.

Putin lacht zich dood straks als die Chinezen totaal geen korting bedingen en Rusland totaal niet gaan behandelen als een Chinees wingewest.

HarmenB | 22-05-22 | 17:27

"Geen Russisch gas of olie in 2030" is natuurlijk ook een totaal idiote regel. Immers, die economische maatregelen zijn er voor zover ik weet om Poetin te dwingen te stoppen met de oorlog.
De kans dat dat gebeurt voor 2030 is behoorlijk aanwezig. Sterker nog, de kans dat Poetin overlijdt voor 2030 is behoorlijk aanwezig. En wat dan? Gaan we dan 8 jaar na dato de Russen straffen voor iets wat een voormalig dictator gedaan heeft? Uiteraard hangt dat af van wie er dan zit. Maar blindelings hard straffen van een land vanwege een oorlog is eerder gebeurd. Dat liep niet zo heel best af.

TheEgg | 22-05-22 | 20:22

De heilstaat komt eraan

Koning Willy | 22-05-22 | 17:17

So verstehen wir Putin richtig.

AntiZanicz | 22-05-22 | 17:16 | 7

@HarmenB | 22-05-22 | 17:41:

Jij bent meer van de ongekozen autocraten dan ik.

Maar volg Timmermans als je dat zo graag wilt. Verwacht niet dat anderen met je meemarcheren. Of de partijslogans met je meeschreeuwen.

quantumcollider | 22-05-22 | 18:16

@quantumcollider | 22-05-22 | 18:16: Heb ik ergens gezegd dat ik Timmermans' beleid steun? Nope.

Want ik heb helemaal geen goed overzicht van zijn voorstel. Sterker nog, ik besef dat ik zonder op zijn minst enkele weken van stevige studie ook helemaal niets zinnigs daarover zou kunnen zeggen.

Als ik nu iets "ga vinden" van Timmermans' beleid, dan ga ik dat vinden hoewel het mij totaal ontbreekt aan werkelijk inzicht.

Het is alsof ik iets ga vinden over de diabetes van mijn moeder, in plaats van dat ik een mening daarover hebben overlaat aan mensen die medicijnen gestudeerd hebben en gespecialiseerd zijn in diabetes :-)

HarmenB | 22-05-22 | 18:23

@HarmenB | 22-05-22 | 18:23:

Hier is die weer: we mogen niet sceptisch zijn over het heersende narratief want we hebben niet de kennis van de wijze mannetjes die de besluiten nemen.

Hier een tip: in de echte wetenschap (en toevallig ook economie en geschiedenis) is discussie, scepsis en testen en uitdagen essentieel.

Dat jij dat niet kan is jouw gebrek. Maar waarom moet je dan gaan schreeuwen als iemand anders dat wel doet?

Nog een tip: stel kritische vragen en denk mee met de dokter. Dan krijgt hij een beter beeld van het ziekteverloop en kan hij eventueel onvoorziene omstandigheden oppikken.

quantumcollider | 22-05-22 | 20:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is totaal kansloos. Tot nu toe vlakt de toename van co2 uitstoot wat af, maar de uitstoot stijgt nog steeds. We moeten naar nul in 2030? 2050? Vergeet het maar. Amerikaans gas is schaliegas. Daar gebruikt met 2m2 gas om 3m2 uit de grond te krijgen. Dan moet het nog met stookolieschepen naar europa. Wij moeten warmtepompen, oosteuropa gaat gewoon op bruinkool. Too little, too late.

zeeman73 | 22-05-22 | 17:16 | 10

@BobDobalina | 22-05-22 | 18:05: Daar komt het vaak wel op neer bij heel veel mensen.

De meeste mensen hebben totaal niet door dat het grootste deel van de klimaatverandering tot nu toe, en in de decennia die komen, echt wel veroorzaakt is door Europeanen, Noord-Amerikanen en Australiers.

HarmenB | 22-05-22 | 18:19

@HarmenB | 22-05-22 | 18:17: welke klimaatverandering? Die naar warmer of die naar kouder? Het klimaat zelf is er nog niet uitgeraakt wat het gaat doen.

kokenrel | 23-05-22 | 00:20
▼ 7 antwoorden verborgen

Volgende stap: u mag niet meer leven wegens teveel stikstofuitstoot.

Zeurders | 22-05-22 | 17:12 | 3

Volgende stap: zeurders gaat weer zeuren.

HarmenB | 22-05-22 | 17:29

Een dag niet gezeurd...

Zeurders | 22-05-22 | 18:14

China is spekkoper.

tectonicos | 22-05-22 | 17:07 | 1

Ja laatst ook gezien dat officiele brandstores in Moslow gesloten zijn maar dat de parallel import uit buurlanden floreert als nooit tevoren.... handel is handel he..?!

Smoelensmid | 22-05-22 | 17:10

Tot nu toe zijn alle plannen van Frans vooral niet gerealiseerd, dus ik maak me voorlopig nog niet druk.

JanVergoor | 22-05-22 | 17:05
-weggejorist-
Fedde71 | 22-05-22 | 17:04 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland