LIVEBLOG. Beelden van Oekraïense troepen aan de Russische grens, regio Odessa weer onder vuur
Dag 82 van de oorlog +++ LIVEBLOG
Het was ogenschijnlijk een rustige nacht, die van dag 81 op dag 82 van de Russische invasie in Oekraïne, maar sinds enkele uren is de rust verstoord. Berichten over Russische (precisie)aanvallen op Odessa, met vage beelden van rookpluimen in de regio. De stad zelf lijkt in ieder geval niet te zijn geraakt. Ook in veel andere grote steden loeit het luchtalarm deze ochtend. Mogelijk zijn de Russen chagrijnig over de waardeloosheid van hun campagne. De New York Times heeft inmiddels ook een stuk bij elkaar gejat (Rob is boos, Neil ook) over de dramatische oversteek van de Donets, waar meer dan 400 Russische militairen uit de oorlog zijn gehaald. "Western military analysts … say the attempted crossing demonstrated a stunning lack of tactical sense." In het noorden moeten de Oekraïners troepen vrijhouden om een eventuele inval van de Wit-Russen tegen te kunnen houden - troepen die de Oekraïners goed kunnen gebruiken in de Donbas. Die verachtelijke gek Lukahsenko balanceert zo precies op het koordje van Poetin tevreden houden, zonder zelf daadwerkelijk te hoeven meedoen aan de oorlog. De Britse inlichtingendiensten denken echter wel dat Oekraïne klaar is met Lukashenko: als het conflict met Rusland is 'opgelost', gaat Oekraïne mogelijk nog een appeltje schillen met Wit-Rusland. En in het noordoosten staan de Oekraïners écht aan de Russische grens: daar maakten we vier dagen geleden maakten al melding van, nu ook beelden (onder topic, hier met vertaling). Het 227ste bataljon Kharkiv bereikt de rand van Rusland en ramt een grenspaal de grond in. Tikkie nerveus zijn ze wel, zo te zien. Is er nog goed nieuws, vandaag? Nee hoor! Later meer... LIVEBLOG.
UPDATE 11.58 uur - "Large-scale arrival" in Mykolaiv
UPDATE 12.42 uur - Interessant stuk hier bij TIME: "Ukraine Is in Worse Shape than You Think." Interessant omdat veel mensen 'voor' Oekraïne zijn en het vizier op de werkelijkheid vertroebeld kan worden
UPDATE 14.10 uur - Rode rook!
UPDATE 15.20 uur - Oekraïne deelt beelden van een flinke BOEM op een spoorbrug - regio Luhansk
UPDATE 15.39 uur - Mocht u nou in het centrum van Lviv zijn (best een aanrader), dan kunt u weer helemaal in de Here gaan
UPDATE 19.10 uur - Oekraïner bijna gescalpeerd door Russische scherpschutter. Helmpje vliegt wel af
Social
Social
Reaguursels
InloggenEn Putin is voorzichtig ook wat aan het inbinden:
"Speaking at today’s CSTO summit, Putin said that NATO membership alone for Finland and Sweden poses no threat to Russia, but Moscow will respond in kind to any buildup of military infrastructure in these nations. Russia’s response will depend on the buildup."
(bron: twitter)
Er komt geen inzet van kernwapens, ondanks de sen-sa-tie en paniek d.m.v. het zogenoemde (Onverantwoorde) koppensnellen in mainstream media. 'Experts' en journalisten .. Zitten er voor de verkoop. Bijna allen voorspelden ze foutief eind februari dat een invasie niet zou plaats vinden. Nu is het, angst voor kernwapens.
De VS / NATO hebben de Russische Federatie een waarschuwing gegeven, dat indien de inzet hiervan toch mocht voorkomen, represailles vrijwel direct volgen. Zelfs Putin, begrijpt de kracht van atoomwapens. Onze nucleaire triade, staat ook paraat - 24/7. Net als tijdens de Koude Oorlog - Peace is our profession. Daarnaast wil het Kremlin zelluf, de verliezen beperkt houden.
Voor eenieder die mee leest : Waarop moeten we dan wél bedacht zijn. Wel .. Een nieuwe variant van de Koude Oorlog, maar in de praktijk voorlopig potentiële (Gelimiteerde) cyber aanvallen, gericht op onze infrastructuur, en bedrijven bijvoorbeeld. Nieuwe pogingen, verkiezingen bij ons in West-Europa en de Verenigde Staten, trachten te beïnvloeden. Verdere onderbrekingen van de levering van gas, afkomstig vanuit de Russische Federatie. Dat soort zaken.
Poetin heeft geen reet te maken met wie er allemaal lid van de Navo worden. Of het hem nou bevalt of niet. Die trein is vertrokken op het moment dat hij Oekraine binnenviel.
Net gelezen... Russische krijgsgevangenen vertellen dat hun luitenant-kolonel hoogstpersoonlijk meerdere van hun gewonde kameraden met een headshot heeft geëxecuteerd, die "nee" antwoordden op zijn vraag of ze nog konden lopen.
Wie had dat nou gedacht van die Russen /s
oh shit
waar las je dat?
@sioux_ | 16-05-22 | 15:57:
mirror, metro, dailymail, filmpje op youtube v=gn9D_m4bxEs
Soort van euthanasie.
@nowomowa | 16-05-22 | 16:15: www.youtube.com/watch?v=gn9D_m4bxEs
@Nederlandop1 | 16-05-22 | 16:28:
dankuzeer, mag zelf geen links plaatsen of zelfs maar domeinnamen, want zwitsal (nog steeds, na een jaar. whatever)
Het is in ieder geval duidelijk...
Ten dele, waardoor de Russische Fedearatie geen luchtoverwicht heeft .. :
www.youtube.com/watch?v=cTuKZUk2gN4
Wij kennen het type, als de Cheetah.
HD: www.youtube.com/watch?v=vbqESgr6Hf8
Als t echt boeiend is lees ik t hier wel
Want met twee leugens ligt de waarheid precies in het midden? En een mening vormen op basis van twee leugens gaat ook werken denkt u?
Geen interesse. Het blijft heel simpel: Rusland is een souverein land binnengevallen. Zaait daar dood en verderf, creëert voedselcrises, vluchtelingenstromen en is daarmee al jaren bezig. Met het larmoyante gezeik van de Russen dat ze zich "bedreigd voelen" ben ik helemaal klaar. Er is sinds de tweede wereldoorlog geen bom op dat land gevallen. Oekraïne behoefde niet gedenazificeerd te worden en al helemaal niet door een land dat zelf stijf staat van de Nazi's, Oekraïne was niet corrupter dan Rusland is, integendeel: Oekraïne was goed op weg de corruptie uit te bannen, hetgeen ernstig in het nadeel van Poetin en zijn kleptocratenkliek was. En met keensteyl: als t echt boeiend is lees ik het hier wel.
Staat niet echt iets nieuws in Time, Oekraine heeft het moeilijk en heeft aanhouden steun nodig, precies wat ze zelf zeggen..
Nee, het is meer oud nieuws. Meer een knip en plak werk van de herhaling. Zelensky roept vanaf het begin al om wapens, wapens en nog eens wapens. Dat krijgt Oekraïne nu ook volop. Zeker omdat Oekraïners hebben laten zien dat ze echt voor zijn eigen land te knokken. Dat hadden we niet verwacht. Momenteel maakt vooral de VS er serieus werk van met leveren van high tech wapens. Inclusief de opleiding hoe je met die wapens ermee moet omgaan. Het is voor ons van belang dat Rusland niks zal bereiken anders hebben we over 5 a 10 jaar weer een gezeikt van dezelfde Putin of diens opvolger.
Of Taiwan is dan de volgende, misschien komt de domino theorie dan wel uit..lijkt mij logisch want als je zwak wordt je meestal onder de voet gelopen..
commentaar op het bericht wat genoemd wordt onder 12:42... het doel van het Westen is niet dat Ukraine wint, maar dat Rusland verzwakt wordt.
Mag het ook allebei?
Wat zal Oekraïne gaan doen als deze oorlog voorbij is? Het heeft lang geleden kernwapens opgegeven in ruil voor garanties dat ze niet aangevallen zou worden door Rusland. Zal Oekraïne zelf kernwapens gaan ontwikkelen? En hoe zou het westen daar op gaan reageren?
Hangt allemaal af van wat de staat van het land is aan het einde van de oorlog, denk ik.
@UnderTheDevil | 16-05-22 | 13:04:
Dat denk ik ook. Uiteindelijk willen ze natuurlijk bij de Navo maar dan zal het hele grondgebied inclusief Donbass op Rusland moeten worden terugveroverd. De Krim lijkt me een lastig verhaal. Wellicht dat Poetje dat als wisselgeld wil houden maar dat is aan Oekraine. Wat mij betreft zijn ze meer dan welkom; een veiliger oostgrens dan Finland, Polen en Oekraine kun je naar mijn mening niet hebben. Die gasten hebben ieder meer dan 1000 jaar ervaring met de Russen, die weten verdomde goed waar ze aan toe zijn.
Wat mij betreft wordt Oekraïne na de oorlog de 33ste lid van NAVO. Anders heeft dat land geen toekomst door die Orks als buren.
Nee dat nooit, hopelijk/misschien wordt de rompstaat NAVO-lid.
Napalmbommen op Mariopol, die dingen smelt je in... was niet afgesproken die niet meer te gebruiken internationaal. Maar Poetin zet ze gewoon in?
Jij denkt nog dat Rusland zich aan internationale verdragen houdt? Er worden sinds dag 1 al oorlogsmidaden gepleegd.
Kun je nagaan hoe wanhopig hij is. Onder de fabriek zitten 5 atoombunkers (info: directeur van die fabriek op de Duitse zender Welt) dus je kunt bombarderen tot je een ons weegt. Helaas hebben ze bijna geen munitie en eten of drinken meer. Moet een hel zijn daar.
@Jan, Leiden | 16-05-22 | 12:45
Toen Rusland de grens overstak met Oekraïne schond het direct het Memorandum van Boedapest, sterker nog, dat deed het ook al in 2014 met de annexatie van de Krim. Poetin heeft schijt aan internationale afspraken.
@Der Schnitzeljäger | 16-05-22 | 12:55:
Is een letterlijk brandende hel nu.... erg, al die jongemannen...
@usb stok | 16-05-22 | 12:49:
Ja, dat is waar, Syrië ook al chemische bommen.
@* Il Principe * | 16-05-22 | 12:57:
Dat was me al wel langer duidelijk, ja.
@Jan, Leiden | 16-05-22 | 13:00:
Waarom dan de verbazing dat Rusland zich niet aan internationale verdragen houdt?
Die Azov kerels zijn bikkels. Onvoorstelbaar wat een vechtlust die laten zien.
Poetin houdt zich alleen waar hij zich aan wil houden, Jan. Dat is het probleem, er zijn geen afspraken met die man te maken. Dus daarom is het hopen op de redelijkheid van Poetin - wat sommige vrijdenkers nogal eens plegen te doen - gewoon zinloos. Hij is een bully en daar helpt maar 1 ding teken, de bully of collectief in elkaar timmeren of van het schoolplein verbanne. Nou, verbanne, daar houdt hij zich niet aan, dat is aan zijn "ouders" ( dus zijn cronies binnen het Kremlin ) of er met z'n allen bovenop duiken om het structureel gepeste jongetje - en dat is Oekraine in deze - te helpen en dat is wat we nu doen.
@Graaisnaaiert | 16-05-22 | 15:27:
( en "verbannen" is uiteraard met een "n" op het eind en dat ook nog eens 2 keer, ik lijk wel een strattaaltokkie ).
@Graaisnaaiert | 16-05-22 | 15:27:
Hoop dat hij wordt afgezet, maar weet niet of we er beter voor terug kan krijgen. Liefst een Gorbatsjov-type.
@Jan, Leiden | 16-05-22 | 17:28:
Ik hoop het met u mee.
Dat de Oekraïners zich zo goed verdedigen kunnen heeft te maken met verschillende factoren.
1. Hun land wordt aangevallen en ze verdedigen het.
2. De russen zijn niet gemotiveerd, eerst wilde ze geen broedervolk aanvallen, dachten dat het een oefening was en nu willen ze niet sterven.
3. Na een kleine aarzeling begon het westen de Oekraïners te bewapenen, Duitsland stuurde in het begin zelfs 5000 helmen waar de russen ontzettend bang voor waren.
4. Elke grashalm welke beweegt wordt door russische troepen wordt gelijk van de Westerse bewakings-organen doorgegeven aan de Oekraïners.
5. De foute letter op hun voertuigen, de russen denken het de Z van zuipen feestvieren is in de Oekraïne. De Oekraïners weten echter dat het de Z is van Zooooembam, het geluid van een ontploffend voertuig is.
Hou dit in je familie app aub.
Kan iemand me iets vertellen over die pantserhowitzers die Nederland gestuurd heeft? Ik begreep gisteren dat dat complete meuk is, evenals een aantal andere dingen die Nederland stuurde en met de sancties waartoe Nederland zo voortvarend opriep schijnt het uitgerekend hier niet echt op te schieten. Belastingparadijs, Zuidas en zo.
De YPR-765 is troep, de PzH2000 absoluut niet.
@Alexander des Burgus | 16-05-22 | 12:37: Nah ja .. De eerste, op de juiste wijze operationeel inzetten en gebruiken.
Enig bewijs dat Nederland tekort schiet op het tweede onderdeel is niet geleverd. Russische tegoeden lopen zeer waarschijnlijk slechts op papier door Nederland maar staan hier dus niet op een bankrekening. Die Houwitzers schijnen verder wel goed bruikbaar te zijn (de landmacht zag dan ook niet graag gaan), maar moeten nog 'gevechtsklaar' worden gemaakt.
@BobDobalina | 16-05-22 | 12:54: Ik geloof dat niet zo. Nederland doet gewoon weinig tegen de Russen. Er wordt nog steeds niets gedaan aan het feit dat Gazprom 40% de opslag van Bergermeer naar eigen inzicht kan gebruiken www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/530... , terwijl Duitsland gewoon alles aan het nationaliseren is.
Is allesbehalve meuk.
1 van de beste artillerie die west europa heeft.
Ik denk dat je in de war bent met die ypr stalen taxis die ze ook van de hand hebben gedaan.
@Cageman8 | 16-05-22 | 13:53: Indien de YPR daadwerkelijk 'troep' was, was deze nooit goedgekeurd n.a.v. de Operationele eisen van de Landmacht. DAF, ontwerpt, bouwt en maakt mooie dingen .. Geen rommel ..
@Alexander des Burgus | 16-05-22 | 13:05: typisch weer voor NL. We kunnen net niks zelf. Of het nu productie van grondstoffen voor medicijnen, vaccins marineschepen of andere strategische goederen betreft, of zoals hier de zeggenschap over onze energievoorziening.
@Heurtebise | 16-05-22 | 15:49: Krijg je als een zootje corpsballen de leiding heeft over de overheid. Verbaas u niet verwonder u slechts.
De Panzerhaubitze 2000 is geen meuk. Dat ding kan kort na elkaar 5 mortieren afvuren met gelijktijdige impact.
@Nederlandop1 | 16-05-22 | 14:04: YPR765 is Amerikaans, je bent in de war met de voorloper daarvan, de legendarische Daf YP408. Heb er nog een mooi Philiform model van (doos 403).
Het is echt bizar in welke staat het Russische leger verkeert. In Maart dacht ik nog de Russen zullen zich wel herpakken en dan zal het snel gedaan zijn met Oekraïne. Waar zijn ook de Russische drones vraag ik mij dan af want die hebben ze zeker. Het begint er toch wel op te lijken dat de overwinning voor Oekraïne nabij is. Lenin en Stalin draaien zich om in hun graf als ze deze afgang zien.
Die drones worden uit de lucht geschoten.
Ik denk dat de oorlog in een patstelling komt. De een niet vooruit en de ander niet achteruit. Dit kan jaren duren.
Was een tijdje geleden nog een leuke Oekraïnse tear-down video op YouTube van zo'n "Russische" drone. Vol onderdelen van niet Russische makelij, tot aan de 'sensor eenheid' toe - dit was een prosumer Canon spiegelreflex camera met de telelens vastgelijmd in de infinite focus stand.
Het aanvullen van de voorraad van dergelijke drones gaat toch een stukje lastiger als je minder makkelijk spullen uit het buitenland kan krijgen.
@Hadena | 16-05-22 | 12:24: En de drones van Oekraïne worden niet uit de lucht geschoten. Die veroorzaken veel schade aan Russisch materieel. Heeft dat te maken dat de Oekraïense drones uit o.a. Turkije technologisch veel beter zijn dan de Russische?
@Xbitt | 16-05-22 | 12:57:
Worden ook uit de lucht geschoten. Maar Oekraine heeft een eenheid met veel kleine drones, die raak je niet makkelijk. Aerorozvidka. Met kleine bommen eronder maken die in de nacht veel schade. En ze kosten ook niet veel. Aerorozvidka heeft 50 pelotons van commando's, die er 's nachts op uit trekken om Russische eenheden aan te vallen.
Altijd positief denken. Die oorlog heeft wel het winnen van het songfestival opgeleverd voor de Oekraïne en dat pakken ze nooit meer van ze af al wordt er van dat hele land een parkeerplaats gemaakt.
*lange neus naar poetin trekt*
Er lijkt in de aanloop naar de finale geknoeid te zijn met de punten van de jury van 6 landen op het Songfestival. Dat laat de organisator European Broadcasting Union (EBU) weten. De uitslagen van de tweede halve finale en de grote finale moesten daarom herberekend worden.
Ik vroeg me kijkend naar die talloze afgeschoten tankkoepels/lopen op de langskomende foto’s af hoe dat nou kan, Google is je vriend, blijkt dus dat die Russen daar hun munitie hebben opgeslagen en één knock on the roof volstaat om dit te laten exploderen. Van binnenuit dus klaboem en weg tankkoepel + weg 3 Russen. Reken maar dat die gasten in zo’n tank met een Z erop daar niet echt relaxed zitten, je de vraag te moeten stellen of dit je rijdende doodskist wordt of dat je geluk hebt vandaag.
Zo zitten vrijwel alle tanks in elkaar. De munitie zit rondom de toren. De toren kan namelijk draaien en zo draait de munitie mee, dan is een stuk eenvoudiger om te laden. Maar ook als die munitie niet afgaat is met een modern anti tankwapen iedereen in een tank de sigaar bij een voltreffer. De manier waarop de russen met hun tanks omgaan is niet de meest veilige zeg maar.
Bij Ziggo wrijven ze zich in de hadden met zoveel reclame.
Die wordt verteld dat de meeste tanks kapot gaan door illegaal roken in de koepel. Daardoor ontstaat een brandje waardoor de koepel er af valt. De Oekraïners hebben hier dus niets mee te maken, net als het brandje op de Moskva een ongelukje was.
@CamaroHans | 16-05-22 | 12:12: alleen de russische. De britten (challenger 2/3), Duitsland (Leopard 2/3) en Frankrijk (Leclerc) hebben zovee ik weet hun munitie in een afgesloten en gepantserde box in of onder de koepel met aparte panelen die er afgeblazen worden bij een munitie explosie om zo de bemanning te beschermen. Voordeel can de keuze van de russen is dat hun tanks veel lager en platter zijn, waardoor ze makkelijker "hull-down" kunnen gaan en frontaal de koepel veel moeilijker te raken is. Voor Top-down wapens als de Javelin blijkt dat alleen niet zoveel uit te maken.
De Russen kunnen vooralsnig de naar eigen zeggen in beslag genomen Javelins ook niet inzetten tegen de Oekraïners, waardoor ik alleen Russische koepels zie vliegen en die van Oekraïne niet.
Het gaat echt geweldig lekker voor Poetin en zijn kleptocrate kliek. Waar ze in februari nog dachten om 'eventjes' met een colonne tanks naar Kiev te rollen, Zelenski en de regering van Oekraïne af te zetten en te vervangen door een marionettenregering (dat ging vroegah toch ook op die manier van een leien dakje in Hongarije en Tsjechoslowakije?), kwestie van twee, hooguit drie dagen, zijn ze in een soort drijfzand terecht gekomen waar ze steeds meer in moeten pompen qua materieel en manschappen , omdat ze gigantische verliezen lijden.
Het westen heeft zich niet uit elkaar laten spelen, maar heeft een gigantisch sanctie- en boycotapparaat opgezet, en is hevig aan het afkicken van Russische olie en gas.
En nu hebben als klap op de vuurpijl gisteren Zweden en Finland bekend gemaakt dat ze het NAVO lidmaatschap gaan aanvragen (een bondgenootschap waarvan Macron een aantal jaren geleden nog beweerde dat die 'hersendood' was oid). Het toelaten van Zweden en Finland zal een formaliteit zijn; ze voldoen ruimschoots aan alle voorwaarden, en alleen die idioot van een Erdogan ligt nog wat dwars.
Anyway, ik zou aan Poetin willen vragen: ''Hoe vind je zelf dat het nu gaat, Vladimir?''
Tja wellicht is Vladimir niet op de hoogte van het eea. Adolf dacht ook tot zo'n beetje z'n laatste dag dat hij aan de winnende hand was. Dat de geschiedenis zich maar mag herhalen.
Ze verschollen iig niet zoveel van elkaar.
@ariedeknaller | 16-05-22 | 12:42: Het is inderdaad griezelig hoe de geschiedenis zich herhaald. In de film " Hitler" zie je hoe hij de generaals voor rotte vis uitmaakt en troepen die er niet zijn in het gevecht wil sturen. poetin schijnt dat nu ook te doen. Wachten we op de film " poetin" over dertig jaar om te zien wat er nu gebeurt.
@ariedeknaller | 16-05-22 | 12:42: Beide hebben parkinson volgens de geleerden.
Ik las ergens iets over de voorwaarden die Zweden zou stellen aan een lidmaatschap (?); geen navo basis op hun grondgebied en geen kernwapens op hun grondgebied. In dat geval mogen ze van mij lekker hun eigen boontjes doppen.
@drs. P | 16-05-22 | 15:17:
Ik heb geen idee wat het beleid van de NAVO is inzake het plaatsen van kernwapens in NAVO lidstaten. Misschien mag Zweden zoiets wel bedingen, geen idee.
Wel weet ik dat 40 jaar geleden de allergrootste demonstraties die Nederland ooit gezien heeft, gingen tegen plaatsing van kruisraketten op Nederlandse bodem, als antwoord op de plaatsing van de SS-20 raketten van de Sovjet-Unie. De grote instigator van ie demonstratie, Mient-Jan Faber, is toevallig vandaag overleden. las ik.
@Dr_Johnson | 16-05-22 | 16:05:
die demonstraties.
Ik hoorde Putin is zeer ziek.
Heb je zn dochter gebeld?
Ik las op Telegram dat hij een ernstige verkoudheid heeft gevat op 9 mei. Het was die dag venijnig koud.
@BobDobalina | 16-05-22 | 11:57: Ja het stormde en er was zelfs een tornado verwacht, goed dat hij zijn vliegtuigen niet heeft laten vliegen die dag.
@jan huppeldepup | 16-05-22 | 12:06: Ja, ehh ... Propaganda. Nepski nieuwski. Putlin is als de dood voor een aanslag, in dit geval potentieel begaan door een gevechtsvliegtuig. Eén bomski .. En een grote kaboemski.
@Nederlandop1 | 16-05-22 | 12:41: Aha, daaraan had ik niet gedacht, ik vermoede meer dat hij angst had dat tijdens de parade een vliegtuig met een Stinger zou worden afgeschoten.
Misschien zijn de wereldwijde gevolgen van deze oorlog het doel dat Poetin voor ogen heeft?
Nu wel ja. Hiervoor wilde hij gewoon Ukraine innemen.
@Hadena | 16-05-22 | 11:54: het kan zijn dat hij anticipeerde op de reactie van oekraine en het westen, maar hij zal zijn krijgsmacht zeker overschat hebben.
De Orcs missen nu toch een beetje het type Stalin die niet op een mensenleventje meer of minder keek, maar wel een mooie productie van tanks wist neer te zetten. Waardoor de Duitsers helemaal gek werden, omdat voor elke uitgeschakelde T-34 er 100 andere het slagveld op reden. OK, Stalin kreeg ook nog wat steun uit het VK dat onderschepte Enigma berichten aanleverde bij Stalin.
Stalin kreeg ook heel veel materiaal van UK en US om massa tanks en ander oorlogstuig te kunnen produceren. Zonder die steun had Stalin ook niet gered hoor.
Kan nog komen.
Het huidige Rusland heeft een productiecapaciteit meer en het ontbreekt aan moderne onderdelen uit het Westen. Wellicht dat ze nog T34-modellen kunnen bouwen, maar veel meer zal het voorlopig niet worden.
Josef Stalin, Lavrentiy Beria... tsja, de Georgische invloed mist Rusland nu wel wat. Hun beste spion Richard Sorge was dan weer een etnische Duitser uit Azerbeidzjan. We spreken vaak over de Russen maar de Sovjet-Unie was veel meer dan dat. Eerste Opperste Sovjet bestond trouwens ook bijna voor de helft uit (Russisch sprekende) Oekraieners.
.... En de (Door de USSR doodgezwegen) Lend - Lease hulp. Kuch.
Ehh.. Ik zie geen grenspaal die in de grond is geramd. Wel soldaten leunen tegen een meegebrachte losse paal.
U bent een kniesoor, valt me mee dat u niet zeurt dat die ene soldaat verteld dat het 15 april is.
@jan huppeldepup | 16-05-22 | 12:08: Ook dat nog. Een klucht dus.
Spannende voetbalwedstrijd! Wanneer is het wereldkampioenschap?
In ieder geval hoeft Nederland niet bang te zijn voor Putin. De Russen schijten in hun broek voor onze verpletterende bureaucratie.
De stikstofnorm laat hier geen oorlog toe.
@Plaktong | 16-05-22 | 12:23: ik denk dat vele Russen hier wel naartoe willen. Bureaucratie in Rusland is ook niet prettig hoor.
Past wel goed in het communistische vijf-jaren-plan-denken
Sterker volgens de buurtjes waren de Oekraïners al onderweg naar Moskou.
Als dat zo is dan kan het toch bijna niet anders dan dat Putin heel snel hele gekke dingen gaat doen?
Dreigen, dreigen, dreigen. Doe dan, doe dan !!!
"De Russische onderminister van Buitenlandse Zaken, Sergej Ryabkov, heeft maandag gezegd dat Finland en Zweden zich geen illusies hoeven te maken dat Moskou hun toetreding tot het militaire bondgenootschap van de NAVO zomaar zal accepteren. Hij noemde het een vergissing die verstrekkende gevolgen zou hebben."
Euhhh, hopelijk gaan ze geen biologische, chemische en of kernwapens inzetten.
Gelukkig hebben ze nog een paar maanden, als tenminste alle NAVOlanden toetreding goedkeuren.
Dat moeten ze wel zeggen, maar Poetin weet heus dat Finland ze echt nooit zal aanvallen. Het is voor de buhne.
@Xbitt | 16-05-22 | 11:12:
Bibber bibber bibber. Mijn hemel.
@Hadena | 16-05-22 | 11:15: Dat worden geen maanden maar dagen, ik verwacht het volgende week al. En wat rusland betreft, het is nu een kleuter die dreigt " wacht maar tot ik groot ben". NU moeten Zweden en Finland het doen, zo'n kans krijgen ze nooit meer.
Comical Sergej
@jan huppeldepup | 16-05-22 | 12:11: ze voorspellen dat het ratificatieproces 4-12 maanden gaat duren.
Het zal best wel zo zijn dat de Oekraïners aan de russische grens staan, maar die ene Oekraïner zegt toch echt dat het 15 april is. Zou dus een oude video kunnen zijn, ga is vlug een nieuwe maken boys.
Fijn dat de Russen worden teruggedrongen, maar wat volgt? Hoe zat het ook alweer over de inzet van Russische kernwapens? Dit in combinatie met een dictator die ernstig ziek is... Bloedlink.
Niet want die worden pas ingezet als Rusland zelf bedreigd wordt. En dat worden ze niet, Pietje Paniek.
Ja ome edogan wil zijn veto wel intrekken tegen een kleine beloning, zo kennen we onze beroeps chanteerder weer.
@BobDobalina | 16-05-22 | 11:02: Eerst tactische nukes op Ukraine zelf en kijken hoe de Navo gaat reageren.
@Graaisnaaiert | 16-05-22 | 11:06: Dat is een kwestie van tijd met de huidige aanvoer van westerse wapens. Ze hebben het zelfs al over dat de oorlog gewonnen kan worden voor het einde van 2022. Maar wat bedoelen ze precies met winnen?
@Graaisnaaiert | 16-05-22 | 11:06: kwestie van definitie.
@First Contact | 16-05-22 | 11:10: Winnen is het eigen land heroveren.
@First Contact | 16-05-22 | 11:10: Vanaf dag 1 was het al duidelijk dat Rusland niet de oorlog kon winnen, enige vraag was en nog steeds hoe ze de oorlog gaan verliezen. Dat zullen we de komende tijd gaan zien.
@First Contact | 16-05-22 | 11:10:
Russki's terug achter eigen grenzen. Probleem is Poetin vindt dat Oekraïne eigenlijk Rusland is met een verkeerde naam.
@First Contact | 16-05-22 | 11:10:
De Rus uit hun gebied verdrijven. En dan is het de vraag of het om het pre-24 februari of pre-2014 gaat.
@Hadena: Sja... Maar dat beslist Poetin gelukkig niet alleen. Er is in mijn optiek geen enkele reden om je bedreigd te voelen als je als Rusland achter de pre-24 februarigrenzen wordt teruggeslagen. Donbass geloof ik ook niet in. De Krim zou wel een dingetje kunnen zijn.
@Graaisnaaiert | 16-05-22 | 11:42: Kherson zal denk ik tot Russisch grondgebied worden verklaard. Zou kunnen dat de Russen met verkrachte eenden Luhansk helemaal kunnen innemen, dus dat misschien ook. En dan afwachten
@Hadena | 16-05-22 | 11:48:
Dat proberen ze maar de bevolking heeft daar weinig zin in ( en dat is nota bene een regio die voorheen pro-russisch was ). En omdat het rondom Kherson nog niet gepacificeerd is lijkt me dat geen casus nucleairi.
@Graaisnaaiert | 16-05-22 | 11:50: de bevolking kan worden afgevoerd, dus dat lijkt me geen groot probleem.
@jan huppeldepup | 16-05-22 | 11:07: Het zal voor de bühne zijn. Wel te begrijpen.
Deze week de officiële aanvraag NAVO Finland en Zweden. Dan kan het grote politieke spel beginnen. Eens kijken welke NAVO landen echt bij het westen horen. Rusland zal met graagte elke zwakkeling chanteren en omkopen.
Kunnen NAVO-lidstaten een veto uitspreken over de toetreding van een land?
Zo ja, dan worden Finland en Zweden geen lid van de NAVO toch?
Misschien gaan ze wel enkele reizen naar EU aanbieden voor mensen uit warme landen.
@ChupaChupa | 16-05-22 | 10:58:
Ja, nato lidstaten hebben vetorecht. Het leek er even op dat Turkije daar gebruik van ging maken, maar ze hebben hun keutel alweer ingetrokken (maar willen daar wel wat voor terug}.
@ChupaChupa | 16-05-22 | 10:58: elk land moet het goedkeuren zeggen ze. Turkije is nu het meest lastig maar Hongarije en Kroatië werden ook al genoemd. Volgens mij is er ook geen proces om een land eruit te zetten
@Duwbak_Linda | 16-05-22 | 10:59: ik dacht juist naar warme landen, als alle gas op is in de winter.
@ChupaChupa | 16-05-22 | 10:58:
Het kan, maar daar snijden ze zichzelf mee in de vingers. Waarschijnlijk willen ze een paar garanties of toezeggingen, even een statement voor hun thuispubliek maken of gewoon even hun 5 minutes of fame.
Ga er maar vanuit dat Zweden en Finland er gewoon bijkomen, dat is in ieders belang ( willekeurig wat de 5e kolonne in dit land zegt ), op dat van Poetin na.
Prachtig metselwerk dat huisje bij die kapotte tank.
Ja even over die kapotte tank. Die tank is dus in de afgelopen maand vanuit Rusland de Oekraine binnen gereden, en die is ergens afgelopen week kapotgeschoten door UKR. Het valt me nog mee dat hij niet overwoekerd is door 30 jaar begroeing. Ik bedoel hij ziet er uit als een kapotgeschoten tank zoals je ze ook ziet hij History Channel als ze het over een of andere oorlog van 50 jaar geleden hadden. Je kunt mij niet wijsmaken dat die tank vorige week nog reed.
@peterdh | 16-05-22 | 10:54: Klopt. Deze tank komt uit 1843.
@El Rico Grande | 16-05-22 | 10:55: Flintstones aandrijving?
@peterdh | 16-05-22 | 10:54:
Ja Peter, jij weet die dingen.
@Beste_Landgenoten | 16-05-22 | 10:57:
Nou even heel simpel, er zit meer roest op die tank dan in de afgelopen maand erop gekomen kan zijn. Als tanks zo snel roesten, dan zijn ze simpelweg niet geschikt om te gebruiken. Of moeten ze dan in oorlogstijd elke week weer terugrijden voor een onderhoudsbeurt? Of misschien hebben ze een schema. 6 dagen oorlog voeren, en op de zevende dag was er rust... Om de tanks te onderhouden, het roest eraf te schrapen, en te voorzien van een laagje vaseline om te zorgen dat er geen water bij komt.
@peterdh | 16-05-22 | 11:08: Nou even nóg simpeler; als staal blootgesteld heeft gestaan aan grote hitte "roest" (of oxydeert, roesten is feitelijk hetzelfde, een reactie met O2 wat verbranden ook is) dit materiaal direct.
@peterdh | 16-05-22 | 10:54: De metselaars waren goed maar de dakdekker moet nog is terug komen. Enne peterle, bijna al de tanks die daar afgeschoten zijn zien er zo uit. Dat is omdat het er veel heet geworden is en van de troep die uit ontplofte munitie komt. Voor de rest heeft u gelijk, we kunnen u niet meer wijs maken dus probeer met dat handicap te leven.
@peterdh | 16-05-22 | 11:08: Er schijnt een speciale Oekraïense eenheid te zijn die met een aantal oude wrakken uit de oorlog van 2014 langs diverse locaties rijdt en daar dan foto's maakt. Zo lijkt het net of de Russen worden afgemaakt. In werkelijkheid is Kiev allang in genomen en is Zelensky vervangen door een dubbelganger. Las ik op Facebook en was geschreven door iemand die zei dat-ie een vrije denker was en geen sheeple, zoals al die andere nazi-aanhangers. Moet dus waar zijn.
Als rechtvaardiging voor zijn agressieve politiek stelde Poetin dat 'grenzen nu eenmaal veranderen'. Tja, dat kan dan natuurlijk ook de andere kant op veranderen.
De oud ijzer prijs zal wel fors onderuit gaan.
Niet zolang de donbass geen nieuw ijzer levert.
Stel je eens voor hoe de stand van zaken zou zijn, als het Westen Oekraïne al direct na de invasie van de Krim had bewapend.
Je kunt je ook voorstellen hoe het zou zijn als het Westen de Oekraine gewoon niet had bewapend, en van te voren duidelijk had gemaakt: "You're on your own".
Dan had Oekraine op dag 3 bij Rusland gehoord. Hadden we, net als de voorgaande miljoen jaar toen het bij Rusland hoorde, gewoon spullen kunnen kopen uit de Oekraine. Dan hadden we gewoon goedkoop Russisch gas gehad. Dan had de complete relatie met Rusland niet verstoord geweest en hadden we niet met een bloedruikende volledig doorgedraaide Putin hoeven te dealen de aankomende 40 jaar. Dan hadden we geen dreiging van een nucleaire oorlog gehad. Het enige, en echt het enige wat er dan anders had geweest is dat de EU zijn natte droom van uitbreiding een beetje had moeten intomen (*And That's A Good Thing!). Dan hadden de Europeese landen geen probleem gehad met miljoenen en miljoenen vluchtelingen uit de Oekraine die een al compleet overspannen migratie-"markt" in die landen nog erger hadden gefrustreerd. Dan had niemand de GoodPeople(tm) UKR-vlaggetjes op zijn twitter hoeven te zitten, en dan had UK het Eurovisie Songfestival gewonnen.
@peterdh | 16-05-22 | 10:50: Okay Ivan.
@peterdh | 16-05-22 | 10:50: dan die RuSSen, zoals ze in de nu bezette gebieden doen, lekker kunnen moorden, martelen, verkrachten, plunderen. Na Oekraïne volgt de rest van Europa. Want waarom zou je stoppen bij Oekraïne, als je weet dat je als Rusland ook Polen bezet hebt gehouden (en daar massamoorden hebt gepleegd), je Finland bezet hebt gehouden (en daar massamoorden hebt gepleegd), een groot deel van Duitsland bezet hebt gehouden (en daar massamoorden hebt gepleegd).
Onbegrijpelijk dat het westen daar niet zoveel trek in heeft. Het gas is zo goedkoop.
@Après toi | 16-05-22 | 10:53:
Goh sterk argument. Als je het niet eens bent met het steunen van UKR, *zoals we ook met de meerderheid van NL wilden toen we er een referendum over hadden, dan heet je Ivan.
Ok, Hunter.
@El Rico Grande | 16-05-22 | 10:55:
ja want het binnenvallen van een voormalig stuk Rusland door de Russen is hetzelfde als het binnenvallen van een stuk EU/NAVO.
En: "moorden, martelen, verkrachten, plunderen"... Ook al *zou* dat het geval zijn, wat ik ten hoogste betwijfel, want a) er zijn geen mensen die zijn gevlucht. b) het is straatarm er valt niets te plunderen c) verkrachten? Wie verkrachten ze dan? De bewapende achtergebleven Oekrainse milities?
Maargoed dan nog, als de UKR binnen 2 dagen bij Rusland had gehoord, dan hadden er simpelweg geen soldaten rondgelopen die hadden kunnen verkrachten, moorden en plunderen. Gebeurd dat nu ook in de Krim trouwens? Ik heb dan zeker wat nieuws gemist?
@peterdh | 16-05-22 | 10:57: ah, ik ben het referendum aangaande militaire steun aan Oekraïne even vergeten volgens mij. Wanneer is dat gehouden?
@peterdh | 16-05-22 | 10:57: de meerderheid van Nederland? Opkomst even over 30%, uitslag 60/40. Verreweg de grootste meerderheid van NL heeft helemaal niet gestemd dus hoe kun jij voor hun spreken? Daarbij zijn de tijden behoorlijk veranderd.
@peterdh | 16-05-22 | 10:50: De naïviteit!
U denkt werkelijk dat het zo gegaan zou zijn?
Tsjetsjenië, Georgië, de Krim en de Donetsk (People's Republic) zeggen u iets?
@Capt. Iglo | 16-05-22 | 11:04:
Ok dan kunnen we dus verkiezingen afschaffen. Want de opkomst is niet 100%. Het gezever dat mensen niet op komen dagen: *als je niet komt stemmen, dan ben je het eens met de uitslag*. Zo werkt stemmen. Niet Stemmen is "Ik ben het eens met wat de rest wil".
@Enter Yeti | 16-05-22 | 11:01:
Ja dat heb je dan blijkbaar gemist. Want er was een referendum waarbij Nederland zei, jo we willen geen associatieverdrag met de UKR, we willen eigenlijk niets met de UKR te maken hebben. En nu kun je wel zeggen: "ja dat ging over EU associatie". Maar toen de overheid vervolgens zijn reet afveegde met het referendum werd er haastig gezocht naar een geitenpaadje. En toen Rutte die vond werd er gezegd:
"Ok we gaan toch lekker een associatie aan met de UKR, maar *we gaan geen militaire steun leveren aan UKR. ***ook niet als Rusland de UKR binnenvalt***"
Want daarmee wist Rutte en de rest van de overheid toch een associatie aan te gaan met de UKR, terwijl ze toch de wil van NL konden respecteren. Want volgens iedereen en z'n moeder in de overheid was namelijk het geval dat we wel heeeeel graag UKR bij de EU wilden hebben, maar dat het ons uitsluitend ging om het niet leveren van militaire steun. Omdat iedereen en z'n moeder in de rest van Nederland als *wist* dat RUS de UKR zou binnenvallen. Dat kon je op je klompen voorspellen. Dat wist echt iedereen al.
@peterdh | 16-05-22 | 11:10: in dit geval was het een strategie om er voor te zorgen dat de opkomstdrempel niet werd gehaald en kun je dus eerder stellen dat de meerderheid voor was en niet tegen. Daarbij is bij 2e kamer verkiezingen de opkomst meestal rond de 80% dan kun je wel spreken over een representatief beeld, bij 30% is dat niet zo. En het ging mij om jouw bewering dat de meerderheid van NL ergens tegen was en dat klopt dus niet, 60% van de 30% die opkwam vond dat en dat is dus verre van de meerderheid van NL.
Ik heb het me voorgesteld. En stelde me voor dat Oost Oekraïne dan nog veel meer Oekraiens-Russische of oost-Oekraiense doden en slachtoffers van oorlogsmisdaden had gekend.
Is dát nou de oplossing?
P.s. Voor de pro-Oekraïense reaguurders die vallen overode woorden "slachtoffers van oorlogsmisdaden" in die context, of er moeite mee hebben dat die zijn gepleegd: de OCHCR heeft sinds 2014 30+ rapporten geschreven erover. Ook andere organisaties zoals Amnesty hebben hier al jaren terug over geschreven. Het is echt. Er zijn sinds 2014 door alle strijdende partijen oorlogsmisdaden gepleegd.
@peterdh | 16-05-22 | 11:01:
Hoezeer ik het ook oneens ben met de pro-Oekraïense propagandistische bangmakerij van El Rico Grande (volgens hem moet ik bang zijn dat ik binnenkort in mijn woonplaats door een compleet Russisch regiment verkracht wordt, enz. ... yeah, right denk ik dan) moet ik het toch voor hem opnemen als hij daarmee wil zeggen dat het Russisch leger oorlogsmisdrijven heeft gepleegd. Dat is namelijk ook gebeurd. Wat hij erbij vergeet te vertellen is dat er óók door de SBU, UFA, daaraan gelieerde batallions zoals Aidar en Azov, en ook door separatisten oorlogsmisdaden zijn gepleegd. Sinds 2014 zijn daar vele tientallen rapporten over geschreven, dus op dat ene onderdeel in de discussie heeft hij wel een puntje. Vind ik.
@peterdh | 16-05-22 | 10:57: Moeten we nu echt serieus met jou in discussie?
@gaffelbaard | 16-05-22 | 11:30:
Kijk je naar de verhoudingen van die misdaden dan blijft er weinig tot niets over van je verhaal. Bij de Russen is het regel, bij de Oekraieners uitzondering. Maar richt je vooral op die par gevallen om je verhaal vol te kunnen houden, zo doen de Russen dat tenslotte ook om de meeste smerige misdaden goed te praten.
En dan denk ik altijd nog: Welk recht van spreken hadden die kutrussen eigenlijk, toen ze in 2014 Oekraïne binnenvielen met hun leger en hun "vrijwilligers"?
Als die Russen waren thuisgebleven hadden ze ook niet aan hun ballen door de straten getrokken te hoeven worden toch? Ze vragen er een beetje om, door een land binnen te vallen en de boel daar totaal naar allah te schieten.
@peterdh | 16-05-22 | 11:01:
"ja want het binnenvallen van een voormalig stuk Rusland"
Oekraine is al 30 jaar een soeverein land, maar blijkbaar heeft Rusland nog oude rechten. Zullen we dat recht ook hier maar weer gaan herstellen? Dan krijgen wij nog een stuk België. En Spanje krijgt heel Nederland.
Overigens, Rusland was een gelijk onderdeel van de USSR als Oekraïne, dus omgekeerd geldt je redenering ook, en mag Oekraïne aanspraak maken op een stuk voormalig Oekraïne, te weten Rusland.
Grappig hoe je eigen vooroordeel, dat De Russen het superieure ras zijn in deze, je in de staart bijt.
De VS hebben dat gedaan.
@Beste_Landgenoten | 16-05-22 | 12:41:
"dus omgekeerd geldt je redenering ook, en mag Oekraïne aanspraak maken op een stuk voormalig Oekraïne, te weten Rusland."
Ohh maar dat vind ik ook best hoor. Van mij mag de UKR Rusland ook binnen vallen. Mensen hier menen dat als je iets zegt ten nadele van de UKR dat je een Putin Lover bent met hamers en sikkels in de woonkamer, en boekenkasten vol Russische literatuur. Het maakt mij geen ene flikker uit. Laat UKR lekker doorstoten naar Moskou en heel Rusland overnemen als ze klaar zijn.
- Als wij ons er buiten houden vindt ik het allemaal best -
Laat ze lekker daar. Wij gaan wel handel drijven met de winnaar. Ik zie niet in waarom wij ons zonodig moeten bemoeien met die landen.
@pjotrdh | 16-05-22 | 10:50:
Wat vind je nu van het opgeven van de neutrale status van Finland en Zweden? Naar mijn idee komt dit niet door de expansiedrift van de NAVO.
@Beste_Landgenoten | 16-05-22 | 12:34:
Uitzondering ...
Hoeveel van die rapporten heb je gelezen? Heb je ze wel gelezen?
Spoiler: ongeacht of het nu Oekraïners, separatisten of Russen waren, het zijn geen "uitzonderingen".
Ik snap niet dat die tanks meteen onder de roest zitten
Is hierboven al een aantal malen toegelicht.. Hitte van het staal.
Zegt misschien ook wat over de kwaliteit van het Russische materiaal.
Het zijn biologische tanks.
@Xbitt | 16-05-22 | 10:34:
Dat heeft daar niets mee van doen.
Niet meteen. Die staat er al een tijdje. Zo te zien aan de grasbegroeiing erom heen.
Russische tanks worden gemaakt van roest.
Dat ding heeft in de fik gestaan en dan gaat het snel met de roest.
Zelfde bij onze machines in de fabriek... na het weekend zie je al "roest" verschijnen...
Na de enorm hoge temperaturen roest het metaal direct na het eerste buitje.
@gaffelbaard | 16-05-22 | 10:39: Zeker nog nooit een tuin met een gazon gehad? Als je dat in deze periode een paar weken niet maait staat het tot aan je knieën,
@Bello de Hond | 16-05-22 | 10:42:
Die staan in het weekend ook in brand?
@Chatslet | 16-05-22 | 13:23:
Blij om te zien dat je het me eens bent. Dat ding staat er al een tijdje. Aan de roest te zien, nog wel langer ook.
@gaffelbaard | 16-05-22 | 17:19: Als ik op google naar afbeeldingen van uitgebrande auto's zoek zie ik dat die ook allemaal flink roestig zijn. Ik denk dat uitgebrande auto's doorgaans binnen een week wel worden verwijderd. Roest is in deze dus geen duidelijke indicatie. Die tank kan daar inderdaad toch een tijdje staan. Aan het gras te zien zo'n 3 tot 5 weken.
Frankrijk en Duitsland samen hebben meer inwoners dan Rusland. Dus hoe de russen het op lange termijn op eigen kracht denken vol te houden is me een raadsel. Waarschijnlijk hebben ze het meest moderne spul (relatief begrip daar) al opgestookt. Op lange termijn gaan ze last krijgen aan een tekort aan manschappen en materieel/productie. Bedenk daarbij dat de bevolking in het oosten van Rusland een heel andere etnische samenstelling heeft en totaal niets opheeft met die oorlog in het westen.
Er zijn anders genoeg mensen uit het oosten van Rusland die - zo lijkt het - met genoegen Oekraïners martelen en vermoorden.
Komt nog bij dat de Russen een belabberde gezondheid hebben, meeste verslaafd aan de wodka en arbeidsethos van een pinda. Ze hebben olie en gas en verder niets dus lange termijn oorlog gaan ze niet volhouden zeker niet tegenover de fanatieke en goed uitgeruste Ukraieners......
Rusland heeft een leger, Rusland heeft een gevoel van nationale eenheid en Rusland heeft weinig te verliezen. De economie is al jaren voorbereid op oorlog. Duitsland en Frankrijk zijn dat absoluut niet. Duitsland moest plotseling 100 miljard uittrekken en dat is om de basis te dekken. Er is nog een keer 100 miljard nodig om er werkelijk wat moderns van te maken. Rusland heeft verder China nog op de achtergrond en de Chinezen weten dat zij na Rusland aan de beurt gaan komen.
@Frau Merkel | 16-05-22 | 10:40:
"en de Chinezen weten dat zij na Rusland aan de beurt gaan komen."
Wat een onzin .... en nationale eenheid ? Veel soldaten hebben absoluut geen zin om voor die onzin van Putin te vechten. Daarnaast is hun oorlogsindustrie totaal niet in staat het verloren materiaal aan te vullen.
@Frau Merkel | 16-05-22 | 10:40: u bent wel fan van de Russen he. U ziet met lede ogen aan dat ze er een potje van maken.
@Frau Merkel | 16-05-22 | 10:40: Een intens verrot leger met als enige echte kracht aantallen. Nationale eenheid my ass. Nationale angst vooral. De economie is die van de Benelux. Duitsland kan plotseling 100 miljard uittrekken. Jammer dat het moet voor zoiets stompzinnigs als oorlog. China is druk genoeg met zichzelf en zal Rusland nooit echt uit de brand helpen. Goedkope grondstoffen zijn ze wel heel gek op.
@Frau Merkel | 16-05-22 | 10:40: komt China aan de beurt? Oh ja?! Zolang de Chinezen Taiwan niet aanvallen komt China helemaal nooit aan de beurt.
Als je na 82 dagen knokken je hometown bevrijd en je staat letterlijk aan de grens met het almachtige Rusland, dan mag je terecht nerveus zijn. Lekker gewerkt jongens!
En wat nou als Oekraine met behulp van EU-wapens, de grens overgaat Rusland in.
Dan heeft Rusland alle reden om de EU verantwoordelijk te houden.
Want dat was zonder de EU-wapenleveranties (en de VS) niet gebeurd.
Inval by proxy.
Maar wat nou als Poetin een meisje was geweest, heette hij dan Poeta?
En wat nou als Rusland met behulp van Russische wapens, de grens overgaat Oekraïne in. Dan heeft Oekraïne alle reden om Rusland verantwoordelijk te houden.
Zou pr technisch niet heel handig voor Oek zijn, omdat ze dan van rol wisselen. Zal de steun niet goed doen, plus ze hebben nog genoeg op te rollen binnen de eigen grenzen. Dit is wel een goede moraal booster.
Alle reden? Leg uit.
@Beste_Landgenoten | 16-05-22 | 10:28: Dat doen ze al.
En daar gaat het niet om, het gaat er om dat "wij" een corrupt land als oekraine het mogelijk maken om een ander land binnen te vallen.
Ik neem aan dat alle leveranties zonder voorwaarden gedaan zijn, en dus niet alleen defensief gebruikt mogen worden.
Kijk ook maar in het Midden-Oosten en Midden-Amerika, waar het Westen er vaker een handje van had (ook via de CIA) om bepaalde groepen te bevoorraden, die vervolgens zich gingen misdragen.
@El Rico Grande | 16-05-22 | 10:29: Als er twee jongens op het schoolplein ruzie hebben, en de grotere slaat de kleinere in elkaar. Vervolgens geef je de kleinere een mes, om zogenaamd te voorkomen dat hij hem nog een keer in elkaar slaat.
maar de kleine gebruikt het om de grotere neer te steken, is dan de gever van het mes compleet onschuldig?
@Nuchternederland | 16-05-22 | 10:32: Je mag toch hopen dat de wapens offensief gebruikt worden. Dat RuSSische tuig moet het land uit.
Ze zouden wel gek zijn, wie gaat Oekraïne dan verdedigen? Oekraïne heeft helemaal niet de middelen en manschappen om een offensief te starten tegen Rusland, in Rusland.
@Nuchternederland | 16-05-22 | 10:34: Die vergelijking gaat mank.
@Nuchternederland | 16-05-22 | 10:32:
Moet het er steeds bij vermeld worden dat Oekraine een "corrupt land" is? Wat is precies je bedoeling daarmee. Het is behalve corrupt, ook democratischer, geciviliseerder, vrijer en ontwikkelder in vele opzichten, dan Rusland om maar een willekeurig ander land te noemen.
Rusland is behalve corrupt, ook dictatoriaal, wreed, gehersenspoeld, arm, agressief en met een kwaadaardige kleptocrate, moordende maffia aan de leiding, al 22 jaar lang.
En het grootste verschil: Rusland is de agressor hier.
@Nuchternederland | 16-05-22 | 10:34: Nee, voor niet meer dan 99,999%.
@Beste_Landgenoten | 16-05-22 | 10:36: De druiven zijn zuur voor de Poetin-fans.
@Beste_Landgenoten | 16-05-22 | 10:36: Rusland is zeker de agressor, dat hoor je me niet ontkennen. Maar vertrouwen hebben in Oekraine is naïef. En die naïviteit die stoort me enorm.
Elke keer moeten vermelden dat Oekraïne eigenlijk een kutland is, dat heeft ook een reden.
@El Rico Grande | 16-05-22 | 10:35: Iedere vergelijking gaat in detail mank.
Maar verzin zelf eens wat.
@Sp1tz | 16-05-22 | 10:29:
Het kan tactisch juist wel handig zijn een stuk van Rusland in te pikken. Als alles straks plat ligt en er onderhandelingen zijn, moet Rusland alles teruggeven. Om gezichtsverlies te beperken kunnen ze dan landje-ruil spelen.
@Beste_Landgenoten | 16-05-22 | 10:42: ja, dat heeft als reden dat Oekraine als een fantastisch land wordt afgespiegeld. wat het niet is. Dat wordt vergeten, en ik help de Oekraine-adepten graag even weer herinneren.
@ beschuldiging Putin-vriendje van die andere reaguurder, ik ken hem niet eens. Maar het lijkt me een lul. Maar daar gaat dit niet over.
@Nuchternederland | 16-05-22 | 10:43: Jij schrijft: "Als er twee jongens op het schoolplein ruzie hebben, en de grotere slaat de kleinere in elkaar. Vervolgens geef je de kleinere een mes, om zogenaamd te voorkomen dat hij hem nog een keer in elkaar slaat.
maar de kleine gebruikt het om de grotere neer te steken, is dan de gever van het mes compleet onschuldig?'
Het gaat niet om in elkaar slaan, het gaat erom dat - om jouw schoolplein te gebruiken - de grotere de kleinere zonder reden probeert te vermoorden. Dat de kleine zichzelf daarbij verdedigt (met jouw mes) en daarbij de grotere verwondt, heeft de grotere aan zichzelf te wijten. Hij had geen poging tot moord hoeven te doen, hij had kunnen weglopen.
@Nuchternederland | 16-05-22 | 10:41:
"Maar vertrouwen hebben in Oekraine is naïef."
Je bedoelt: Als je ze zware wapens geeft, gaan ze er enge dingen mee uithalen? Waar denk je dan aan? En wat voor enge dingen, behalve hun eigen land bevrijden van Russen, zouden ze ermee gaan uithalen? Ik heb geen enkele aanwijzing gezien dat ze trek hebben in een avontuur buiten hun eigen grenzen eigenlijk.
@Nuchternederland | 16-05-22 | 10:44: Okay Igor, je standpunt is duidelijk.
@Beste_Landgenoten | 16-05-22 | 10:36:
Er is niet pas sinds 2022, maar al sinds Maidan in 2014 oorlog daar.
Just saying.
@gaffelbaard | 16-05-22 | 10:58:
En wie begon die oorlog eigenlijk, in 2014?
@Nuchternederland | 16-05-22 | 10:34:
Om je analogie kloppend te maken moet je hem aanpassen zodanig dat de grotere de kleinere met een machete probeert te vermoorden, en dat de kleinere een zakmesje krijgt.
@El Rico Grande | 16-05-22 | 10:49: Die vergelijking gaat mank.
@nowomowa | 16-05-22 | 11:06: En ook die gaat mank, dan is de kleinere 1 seconde later dood. En daar gaat het hier niet om.
Het gaat er om wanneer de kleinere opeens de agressor wordt. Wel begrijpelijk, als ik Oekrainer was, zou ik ook die Russen in hun eigen land willen terugpakken. Maar het probleem is dat het conflict/de oorlog dan echt uit de hand gaat lopen, omdat Rusland dan zelf aangevallen wordt.
En als je weet hoe vreemd Rusland kan reageren, weet je ook dat je geen hoog spel moet proberen te spelen met EU wapens in Rusland tegen Rusland.
Maar misschien ben ik gewoon niet zo oorlogszuchtig, en begrijp ik de trend/hype niet goed.
@Nuchternederland | 16-05-22 | 10:34:
Ik vind toch ook wel dat je een beetje een punt hebt.
Als de grote crimineel de kleine crimineel ongeprovoceerd aanvalt, in elkaar beukt en zijn katten vermoord is dat natuurlijk niet leuk. Als wij het er niet mee eens zijn en de kleine crimineel helpen met wapens dan mag dat uiteraard.
Maar dat maakt de kleine crimineel niet opeens een modelburger.
Of am i oversimplifying the problem here?
@goldsammy | 16-05-22 | 11:24: wij zijn het wel eens geloof ik.
Het zou toch goed zijn wanneer er covert operaties zouden plaatsvinden. Migs laten vliegen met een aantal F15's erbij of B1 . En zo de output van zo'n misschien versterken. 's nachts met Apache's boven de Russen vliegen en tijdens het voorbij gaan alles zum abknallen finden und terminieren. Als de stealth echt goed werkt kun je met B2 ook treinladingen JDAMs laten zakken en zo de russen flink uitwonen. De JSF zou ook wel eens wat mogen laten zien.
Aan de slag daar bij de NATO bondgenoten (en wij).
vreemd, misschien = missie
M. A. D.
Te veel call of duty gespeeld?
Maar eh, als er eentje neerstort en de Russki's zien opeens een dode Apache, dan roepen ze de hulp van cavalerie in.
Lekker he, op afstand wat mensen voor je laten doodgaan.
Juist door mensen zoals jij beginnen oorlogen en is het zo lastig er een einde aan te maken. Die "uitgewoonde" Russen zijn ook gewoon mensen. Die gebarsten schedels met uitpuilende ogen zijn echt. Die afgescheurde ledematen zijn echt. Die volgescheten en volgezeken broeken zijn echt. De doodsangst is echt. Het verdriet is echt. Net zo echt als van de Oekraïners. Die oorlog is de hel op aarde. Maak daar geen fantasiespelletje van.
Putin is wanhopig op zoek naar nieuw kanonnenvlees dat nu zelfs 30 en 40 plussers met militaire ervaring worden opgeroepen om mee te vechten.
https://twitterPUNTcom/igorsushko/status/1525971884101103617
'vrijwillilg' ?
@AdvocatusDiaboli | 16-05-22 | 10:19: in Rusland bepaalt de staat dat je je vrijwillig meldt. Anders ben je een nazi.
De separatisten halen zelfs lui tot en met 65 van de straat om te vechten (bron Oekraïnische vluchteling thuis, in casu haar pa).
@FrankVeer | 16-05-22 | 10:21: klinkt woke!
@AdvocatusDiaboli | 16-05-22 | 10:19: In Soviet Russia, army volunteers you
@Zatkniss | 16-05-22 | 10:22: Ja en die moeten vechten met hele ouwe zooi, ww1 helmen enzo
Aha, daar is die kaars van Derksen.
Volgens Ten Hag mag Overmars weer terugkeren bij Ajax als Johan Derksen weer op TV komt.... Heeft gisteren zeker teveel zon op z'n kale bats gehad.
@Ommezwaai | 16-05-22 | 10:32: Strange days indeed.
Dat zou gvd mooi zijn als Oekraïne Wit-Rusland omgooit.
Ja, ik betwijfel alleen of dit gaat gebeuren.
1. Rusland heeft dan het recht Oekraïne met kernwapens te bestoken.
2. Afgelopen week hebben ze op Chernihiv oblast testaanvallen uitgevoerd om te testen hoe Oekraïne zou reageren. Deze actie van Loekasjenko is nu het resultaat ervan.
@Alexander des Burgus | 16-05-22 | 10:26:
Als Oek tegen Belarus begint is dat het einde van Lukasjenko. Dat weet hij dus hij is heel voorzichtig. Rusland heeft helemaal geen recht op kernwapens inzetten, integendeel, het misbruikt Belarus als basis voor hun aanvallen. Dus is het daarmee een legitiem doelwit geworden. Afgezien daarvan, de al of niet inzet van kernwapens hangt denkt ik niet af van wettelijke grenzen, die zijn voor Poetin niet van belang.
Als zo'n geschutskoepel eraf ligt, moet dat een flinke klap zijn geweest.
Van de inzittenden zal ook wel niet veel over zijn dan.
Bah.
Moet ook dikwijls denken aan het prachtgedicht van Walt Whitman, met name 'a man divine as myself is dead'.
RECONCILIATION.
WORD over all, beautiful as the sky!
Beautiful that war, and all its deeds of carnage, must
in time be utterly lost;
That the hands of the sisters Death and Night, inces-
santly softly wash again, and ever again, this
soil'd world:
…For my enemy is dead—a man divine as myself is
dead;
I look where he lies, white-faced and still, in the coffin
—I draw near;
I bend down, and touch lightly with my lips the white
face in the coffin.
Ik heb begrepen dat dit een ontwerpfout is van de Russische tanks. Daarin wordt de munitie in de koepel gestouwd, direct achter de zwakste plek van het voertuig. Als dat ontploft kan inderdaad niemand het navertellen. Op heel veel foto's uit het oorlogsgebied zie je tanks waarvan de koepel ernaast ligt.
Er zij wel een hoop Oekraïners die een mooi tuinornament overhouden.
@Waagmeester | 16-05-22 | 10:22: is geen ontwerpfout.
@Sqbar | 16-05-22 | 10:30: Nee hoor, de Oekraïners verzammelen zoveel mogelijk en proberen van vijf kapotte wraks, een bruikbaren tank te knutselen.
https://www.oe24.at/video/ukraine-krieg/video-zeigt-zerstoerte-russische-panzer-auf-schrottplatz/517354993
@jan huppeldepup | 16-05-22 | 11:35: Misschien is dat op dit moment ook wel zinvoller.
Die tank staat daar volgens mij al een tijdje, aan het roest te zien
roest gaat vrij snel als de verf eraf is
@Sp1tz | 16-05-22 | 10:12: Hitte van brand doet nog sneller roesten.
Dat kan ook een gevolg van brand zijn.
Neeuh, als een tank uitbrandt dan roest ´ie veel sneller door de hoge temperatuur...
Wel eens gezien hoe een stuk ijzer in je houtkachel erbij ligt de volgende dag? Roest is oxidatie van ijzer, en verbranding is dat ook.
@Beste_Landgenoten | 16-05-22 | 10:33: precies! www.deingenieur.nl/artikel/metaalpoed...
De weg naar Moscow is open!
Er zijn in de geschiedenis meer optimisten bekend die dat dachten...
De in Nederland gebruikelijke aanduiding voor de hoofdstad van de Russische Federatie is overigens:
‘ Moskou’
Een Fransman heeft dat wel eens geprobeerd, en een Duitser ook wel eens. Of was dat een Oostenrijker?
@bisbisbis | 16-05-22 | 10:19:
De in Nederland gebruikelijke aanduiding voor de Russische Federatie is overigens gewoon Rusland.
Alleen die vervelende beren op de weg maken het soms wel gevaarlijk.
Appeltje schillen met die Lukashenko gek zou toch zalig zijn.
die mag wel uitkijken want de russen kunnen niet meer komen helpen.
Ja, zou mooi zijn als daar een opstand uitbreekt.
Je zal maar oudijzerboer zijn daar.
Veel aanbod, en hoge prijzen. goed zo.
Jammer dat de tanks zo lelijk aan stukken gaan. Met wat minder geweld zou je ze wellicht weer aan de gang kunnen krijgen en kunnen gebruiken om de Russen op te jagen. Kun je zo'n koepel met kanon terugzetten of desnoods op een houder zetten en zo nog gebruiken?
@AntiZanicz | 16-05-22 | 10:15:
Heb je het bonnetje nog?
@AntiZanicz | 16-05-22 | 10:15: Ik denk het niet. Ik begrijp van verschillende berichten dat de Russische tanks (in ieder geval de T-72) een autolader gebruiken voor hun kanon, waarbij de ammunitie in een soort lopende band in de koepel opgeslagen zit.
Dit maakt de Russische tanks kwetsbaar voor een inslag bij de koepel: dan kan gemakkelijk een van de granaten afgaan en die ontsteekt ook de rest.
Dat verklaart waarom de koepels van de rest van de tank afblazen.
Bij zo'n ontploffing zal er weinig meer over zijn van de bedrading en de instrumenten in de koepel en de rest van de tank. Ook vermoed ik dat lasnaden en bouten massaal opengescheurd en losgeslagen zijn. Een goede kans ook dat de loop ook beschadigd is. En dan is er nog de onprettige gedachte van de mensen die in die koepel zaten, en waar niet veel meer van over is ... Ik denk niet dat tanks met losgeslagen koepels veel militaire waarde hebben.
Maar, er zijn wel veel Russische tanks waar de bemanning de tank intact heeft achtergelaten, bijvoorbeeld omdat ze zonder brandstof zaten of omdat ze niet verder wilden vechten. Die tanks zijn direct bruikbaar.
Ook zullen er tanks zijn die minder "definitief" zijn uitgeschakeld. Ik denk aan een rupsband die door een inslag is losgeslagen, of kleine motorpech. Zulke tanks zijn wel te repareren.
PS Het schijnt dat Amerikaanse tanks typisch hun granaten achter een zwaar stuk pantser opslaan, veilig afgesloten van de bemanning.
@HarmenB | 16-05-22 | 10:28: Ik ben geen specialist, maar als zo'n Javelin loodrecht naar beneden duikt heb je geen secundaire explosie nodig. In wat voor tank dan ook,
@HarmenB | 16-05-22 | 10:28: wanneer een holle lading projectiel binnen dringt is alles verloren, met of zonder munitie in de tank. het is ook bespottelijk te suggereren dat een granaat te overzien zou zijn maar twintig niet.
@HarmenB | 16-05-22 | 10:28: Nee dat is niet zo, ook bij vrijwel alle wsterse tanks zit de munitie daar.
@sorryhoor | 16-05-22 | 10:40: Ik ben ook geen specialist, maar dat lijkt me ook behoorlijk desastreus.
Ik beschreef alleen waarom die koepels van Russische tanks afschieten, voor zover ik dat begrijp uit de media.
En daarnaast beschreef ik dat sommige tanks nog wel gerepareerd kunnen worden, als ze alleen maar kleine schade hebben opgelopen. Of zelfs alleen maar bijgetankt hoeven te worden.
Tussen die twee uitersten zit ongetwijfeld een wereld aan schade.
@AntiZanicz | 16-05-22 | 11:27: Maar goed dan dat ik dat ook helemaal niet suggereer :-)
@CamaroHans | 16-05-22 | 12:28: Goede opmerking, en je zette me op een verdere zoektocht. Er lijken toch wel belangrijke verschillen te zitten tussen Russische tanks en in ieder geval de Abrams.
Van Quora:
"No all of it's main gun ammo is stored in the rear of the turret behind blast doors. Depending on which version Abrams had anywhere from 2 to 3 blowout panels on the roof above the ammo in case it Cooks off there by protecting the crew."
https://www.quora.com/Does-the-M1-Abrams-store-additional-ammunition-in-the-hull
Now, I am not saying that Quora is always reliable, but this at least suggests the Abrams may offer indeed better protection than the Russian tanks.
Does anyone know more of this?
Goede camouflage met dat geel
Als iedereen volledig in camo rondloopt kun je vrienden niet van vijanden onderscheiden.
Wacht zekerheidshalve toch even de comments van B_L, Goldbach en KeesBruin af. Die mensen weten dingen.
Nah! Ik dacht ik wacht ff op de sluipwesp...
@Beste_Landgenoten | 16-05-22 | 10:08: Jij mag eerst, deal?
@Ichneumonidae | 16-05-22 | 10:09:
Goed dan, bij deze.
Het Slavisch onderonsje is dus nog steeds niet beslist. Het gaat straks weer lijken op het conflict van vóór 24 februari. Wekelijkse ipv dagelijkse updates van Mosterd. Later maandelijkse updates.
Lijkt dat corona wel, kun je je dat nog herinneren? Dat was me wat toen.
@Nuchternederland | 16-05-22 | 10:26: En ook dat gaat weer opleven.
Duurt alleen geen 7 jaar.
REAGEER OOK