Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dit land is ZIEK. Huisartsen stellen noodgedwongen patiëntenstop in

Tuurlijk, "Dit land is ZIEK" staat al 4 jaar in het redactiestatuut opgenomen als #7 van de 10 per stijlboek verboden uitspraken.

Maar als je het ook al niet meer mag zeggen als dit land zó ZIEK is dat huisartsen noodgedwongen een patiëntenstop instellen, dan is dit land pas écht ZIEK. "Steeds meer mensen slagen er niet in om een nieuwe huisarts in hun woonplaats te vinden. Huisartsenpraktijken stellen noodgedwongen patiëntenstops in omdat ze het werk niet meer aan kunnen. ,,Het wringt aan alle kanten. Eerst waren er alleen in bepaalde regio's problemen, nu spelen die in het hele land’’, verklaart de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV)." 

Het AD schrijft dat vele honderden huishoudens geen huisarts in hun postcodegebied kunnen vinden. Bij de drie grootste zorgverzekeraars lopen op dit moment 927 hulpverzoeken van mensen die een huisarts zoeken. Zilveren Kruis en CZ zagen het aantal hulpverzoeken in twee jaar tijd vervijfvoudigen. "Omdat niet iedereen die geen nieuwe huisarts kan vinden bij zijn zorgverzekeraar aanklopt, is het aannemelijk dat het werkelijke aantal zoekenden veel hoger ligt."

Maar waarom hebben 's lands 12.000 huisartsen er de kracht niet meer voor? Volgens de LHV komt het 1) door vergrijzing van een steeds meer hulpbehoevende bevolking, 2) zo'n 100.000 mensen wachten nog steeds op hun (wegens corona) uitgestelde operatie en melden zich tijdens het wachten met klachten bij hun huisarts en 3) de lange GGZ-wachtlijsten.

Voorzitter Leo Kliphuis van regionale huisartsenorganisatie Cohesie: ",,Mensen die op een behandeling wachten, kloppen vaker bij hun huisarts aan. Kunnen wij voor ze bemiddelen, hun pijn verlichten, weten we een alternatieve behandeling?’’" Precair! En dat leidt soms dus tot situaties als die van Loes Baijens (37), die van Den Haag naar Venlo verhuisde, daar geen nieuwe huisarts kon vinden en wier huisarts nu dus 200 kilometer verderop zit. In noodgevallen kan ze middels de passantenregeling - net als een vakantiegangers - wel bij een huisarts in Venlo langs.

Reaguursels

Inloggen

He, is dat magdalene st michaels op die foto?

Sinterbikske | 10-05-22 | 18:50

Oh ja, leg de schuld maar weer bij de ouderen. De vergrijzing is debet aan dit probleem, maar de massa-import natuurlijk niet. Doodziek word je van dit land, maar ja, naar een huisarts kun je niet.

MickeyGouda | 10-05-22 | 18:05

Waarom überhaupt nog een numerus fixus? Bij de meeste achterlijke alpha studies kunnen honderden studenten beginnen met studeren, maar geneeskunde kent een stop. Er zijn onvoldoende huisartsen, verzekeringsartsen bij UWV, specialisten in ziekenhuizen, keuringsartsen bij het CBR. Waarom?

Kaal-dik-en-lelijk | 10-05-22 | 16:57 | 1

Omdat het een dure studie is, die door de samenleving betaald wordt.

lekgoot | 10-05-22 | 17:50

Iedereen ontvangt straks evenveel recht op zorg. Als er geen zorg over is is dat namelijk: Nul.

GeheidEenGeit | 10-05-22 | 16:13

Denk dat er genoeg 'artsen' te vinden zijn zoals in de screenshot, maar ja die zijn dan weer heel selectief mbt de patienten die ze willen 'behandelen' en de lichaamsdelen waarin ze zich specialiseren.

Geertje W | 10-05-22 | 15:55

Waarom niet gewoon man en paard genoemd. De huisartsen raken overbelast door de enorme druk die etnische minderheden op de medische stand in zijn geheel uitoefenen omdat ze voor elk lichamelijk wissewasje de aandacht opeisen.

Willibald von Klúúúk | 10-05-22 | 15:54 | 1

En als ze niet gelijk behandeld worden komt de familie met 30 man even de boel verbouwen.

jan huppeldepup | 10-05-22 | 18:15

Medicijnen tekort, huisartsen tekort, ziekenhuisbedden tekort.
Geen probleem, we gaan de kruidenvrouwtjes weer afstoffen.

MistaRazista | 10-05-22 | 14:56

Huisartsen zijn veel vaker vrouwen en die werken veel vaker parttime. Dan heb je veel meer huisartsen nodig. Verder is veel zorg onzinnig dus kan geen kwaad dat dat een beetje wordt afgeremd.

Vula | 10-05-22 | 14:56 | 1

Probleem is dat de huisarts het probleem niet is ,maar wel de gevolgen op zijn bord krijgt.

chausson61 | 10-05-22 | 15:51

Dus al die postbus 51 spotjes hebben we niet naar geluisterd, we hebben nog steeds artsen nodig? Foei Nederlanders.

Blauwpetje | 10-05-22 | 14:19

Oplossing: een stem tijdens verkiezingen wordt gekoppeld aan iemands' BSN-nummer. Die koppeling wordt niet openbaar, maar heeft wel gevolgen. Zo is een stemmer op GroenLinks verplicht prive-opvang te verlenen aan asielzoekers, incl. gezinshereniging. Krijgt 2 weken van te voren een brief met alle gegevens. Kost en inwoning voor rekening van de GroenLinks stemmer. Een VVD-stemmer in het Westland mag arbeidsmigranten huisvesten. D66 inclusivo's splitsen we gevluchte LHBTQ-ers in de maag. De bijdrage aan Zuid-Europa via de EU wordt hoofdelijk omgeslagen naar alle kiezers die op partijen hebben gestemd die het referendum over de EU-grondwet destijds er toch doorgedrukt hebben. Woningzoekenden kunnen intrekken bij kiezers op pro-stikstofpartijen. Eigenlijk ern soort profijtbeginsel invoeren: je krijgt wat je kiest: individueel.
En iemand die niet de moeite neemt om te stemmen krijgt het allemaal.

Nederland zal zich ongelooflijk snel normaliseren. You bet!

Lopendbuffet | 10-05-22 | 14:10 | 1

Uw reactie lijkt in eerste instantie overdreven, maar bij nader inzien zouden we in de toekomst best een situatie kunnen krijgen waarin democratieën niet meer gekoppeld zijn aan specifieke regionale gebieden, maar eerder aan netwerken van personen - zich uitstrekkend over meerdere landsgrenzen.

lekgoot | 10-05-22 | 14:42

Het aantal opleidingsplekken voor huisartsen wordt al heel veel jaren bepaald door de huisartsen zelf en de verzekeraars in de vorm van het 'capaciteitsorgaan huisartsen'.
Iedere huisarts wil een bloeiende praktijk met voldoende patienten dus vooral niet te veel huisartsen. Verder willen de zorgverzekeraars niet dat huisartsen tijd over hebben om consulten te schrijven voor zielige mensen die de huisarts bellen als excuus om weer eens een praatje te maken dus ook vooral niet TE VEEL huisartsen.. Het feit dat in 'de provincie' er een tekort is aan huisartsen is door de LHV en het capaciteitsorgaan lang genegeerd. Inmiddels is het aantal opleidingsplekken ruim verdubbeld en zijn er ook opleidingsplekken in de regio gekomen, maar het duurt vele jaren voordat dat ook resulteert in meer huisartsen. Ik vind het misdadig hoe lang dit op z'n beloop is gelaten, maar ik denk niet dat de bijklussende huisartsen dat zo voelen.

kobuskuch | 10-05-22 | 14:06 | 1

Hetzelfde geldt overigens voor tandartsen. Voor de praktijk in ons dorp geldt ook een patiëntenstop.

Toos Bevergeil | 10-05-22 | 14:18

Meer mensen - Meer vraag.

Meer mensen - Meer druk.

Meer mensen - Minder capaciteit.

Meer mensen -Stijgende kosten.

Meer mensen - Situatie wordt / is onhoudbaar.

Wat zegt u?

Minder mensen?!?

Racist! , Extremist!, PVV! , Nazi! , Xenofoob! , Hitler!

Terug naar start en herhaal.

Jaar na jaar, na jaar, na jaar, na jaar, na jaar.

Koekoek.

Dr.Mabuse | 10-05-22 | 13:59

Volgens de EU is er genoeg talent in Marokke, Tunesie en Egypte.
En verder is het natuurlijk de schuld van al die witte bejaarden. Maar daar hebben we dan weer de Ellemeet-toets voor om ze uit te sluiten van dure zorg.
Dus het is allemaal zo simpel op te lossen.

Schmalz | 10-05-22 | 13:43

Zou men doelbewust op ontwrichting aansturen, zit hier een agenda achter? Vast niet, ik verbeeld me maar wat

davidhasseltoff | 10-05-22 | 13:27

Mogen we al benoemen dat de migranten bevolking een enorme druk op de zorg legt?

In wachtkamers is een minderheid blank.

frickY | 10-05-22 | 13:11

Huisartsen stoppen ermee. Niemand wil nog huisarts worden. Veel stress, veel extra zinloos admin werk, veel extra uren voor geen extra geld, veel extra taken enz. Stond laatst een interessant artikel over in de Azijnbode.

Nietdanjatoch | 10-05-22 | 13:08

Misschien ook niet voor ieder wissewasje naar de huisarts gaan, en (vanuit de huisarts) dat gedrag belonen met een of ander kuurtje. Veel dingen gaan ook weer over gelukkig.
Verder goed naar de huisartsen luisteren wat zij aangeven qua werkdruk, lijkt me.

letopuwzaak | 10-05-22 | 13:03 | 9

Ja heren, uiteraard moet je (zeker) voor vage klachten wel gaan, zeker als het een indicatie kan zijn voor iets dat onderzoek behoeft! Ik bedoel echt meer de snotneuzen en de keelpijntjes.
@Graai. Je moet ook weer niet overdrijven, en een check up is sowieso ook wel eens goed!
@Apres-toi. Ik bedoelde een goed potje zoenen.

letopuwzaak | 10-05-22 | 15:09

@letopuwzaak | 10-05-22 | 15:09:
Voor een griepje of wat dan ook ga ik niet naar de huisarts. Verder heb ik eigenlijk nooit iets gehad wat niet zelf te verhelpen is. Tot nu doen dan.

Graaisnaaiert | 10-05-22 | 19:21
▼ 6 antwoorden verborgen

Totaal offtopic maar wat een ontzettend mooie vrouw in die topicfoto.

Graaisnaaiert | 10-05-22 | 12:59 | 6

Reagan Foxx

Joker1977 | 10-05-22 | 15:10

Reagan Foxx idd.
Pracht vrouw alleen heeft ze haar voorgevel verpest met siliconen :(

De finale eindbaas | 10-05-22 | 16:40

@Joker1977 | 10-05-22 | 15:10:
Ah, juist. En profil is het een stuk beter dan frontaal. Nou ja, toch een type lekbak dus...

Graaisnaaiert | 10-05-22 | 19:19
▼ 3 antwoorden verborgen

De huisarts was vroeger een vertrouwenspersoon, tegenwoordig parttime banensector zonder “klanten”binding

Turbotravel | 10-05-22 | 12:51

Ja maar, ja maar, gezondheid is niet vanzelfsprekend hoor.

funda | 10-05-22 | 12:50

*kuch* numerus fixus *kuch*

slowpoke-htb | 10-05-22 | 12:32 | 1

U kunt maar beter even met dat lelijke hoestje van u naar de huisarts gaan.

ikhebgeenflauwidee | 10-05-22 | 13:05

Tja, we gaan aan alles een groot tekort krijgen.

Huisartsen, beveiligers...

Alles waarop de nieuwe nederlanders een onevenredig groot beroep doen.

Papa Jones | 10-05-22 | 12:29

Sluit rutte op.

rotator | 10-05-22 | 12:28

Here we go:
- Nederland vergrijst en dus meer zorgen
- Nederland haalt steeds meer import binnen met x generaties inteelt en bijbehorende klachten
- Artsen rekenen steeds meer en gaan minder werken (3-4 dagen is normaal)
- Nederland vertrut, dus voor iedere scheet en knikker: hop naar de huisarts

Behangdelul | 10-05-22 | 12:21 | 1

Ik zeg, moderniseren! Aangezien we toch naar een robotsamenleving gaan...

VoltaireJohn | 10-05-22 | 12:36

Een inwonersaantal van Deventer er ieder jaar bij aan jonge niet-Nederlands sprekende onaangepaste onaangename mannen helpt ook niet.

Tiscali-2 | 10-05-22 | 12:15 | 1

Gelukkig geen tekort aan Apothekers!

Lorejas | 10-05-22 | 12:21
-weggejorist-
beundehaas88 | 10-05-22 | 12:15

Anderhalf jaar terug, door de corona-paniek gingen veel mensen ineens niet meer naar de doktert, blijkbaar niet nodig.
Belt mijn huisarts me op, om te vragen hoe het gaat, dat ie geen patiënten op zijn spreekuur heeft en daarom eens zelf wat mensen belt,
hahaha, ik weet niet wat dat zegt over mijn levensverwachting maar vond het wel attent.

drastic | 10-05-22 | 12:04

Het zou al erg helpen als mensen niet meer met een verkoudheid/griepje/snotneus/jeukende grote teen etc etc naar de huisarts gaan maar gewoon thuisblijven om uit te zieken. Gaat allemaal vanzelf weer over en kan de huisarts toch niets aan doen. Zou zeker de helft van de consulten schelen als het niet meer is.

Diederik_Ezel | 10-05-22 | 12:03

Laten we eens beginnen met iedereen die voor dit huidige beleid gestemd, heeft met o.a. de ontstellende uitkleding van de zorg, het onderwijs en politie als resultaat, uit te schrijven bij hun huisarts en naar achteren op de wachtlijst te schuiven. U bent vrij om te kiezen maar keuzes hebben gevolgen, nietwaar?
Maak gelijk even uw zolder en/of schuur vrij, daar komen binnenkort een aantal vluchtelingen voor onbepaalde tijd te wonen. Dit is gewoon de oogst van tien jaar Mark Rutte, bedankt voor uw stem op de VVD/D66!

zegmaarwij | 10-05-22 | 11:52 | 4

@VoltaireJohn | 10-05-22 | 11:57: Dat is natuurlijk niet mogelijk, op dit moment. Maar maak mensen eens bewust van welke gevolgen hun stemkeuzes hebben. Dat het huidige kabinet er nog steeds zit, lijkt een bevestiging van dat mensen zonder na te denken op een bepaalde partij en dus beleid gestemd hebben. En nu blijkt dat dit beleid niet wenselijk is. Maar hoe zijn we dan hier gekomen? Óf mensen hebben wel bewust voor dit beleid gekozen, dan is het dus slechts de minderheid die nu klaagt als een meerderheid?

zegmaarwij | 10-05-22 | 12:06

De beste tegel van de dag nu al. Alhoewel utopie vanwege het stemgeheim.
Maar misschien kunnen die VVD en D66 stemmerts eens eigen verantwoordelijkheid nemen. Daar hebben ze altijd de bek vol van. Dus ze nemen twee vluchtelingen op, maken geen gebruik meer van huisarts/onderwijs en andere voorheen nutszaken. Dat zou de druk zeker verlichten.

Zapata10 | 10-05-22 | 12:14

@zegmaarwij | 10-05-22 | 12:06: Ik had met een reaguurder een paar maanden geleden het over het stemgedrag in Nederland. Onwetendheid is een ding, het niet actief volgen van de politiek is een ander ding. De gemiddelde Nederlander boeit het niet over de problemen in Nederland. En als het ze wel boeit en persoonlijk raakt, dan nog blijven ze stemmen op dezelfde partijen. Nederlandse omroepen en nieuwsorganisaties helpen eraan mee door niet te noemen waar de kern van de problemen zit. Ze zijn onderdeel van de problemen.

VoltaireJohn | 10-05-22 | 12:15
▼ 1 antwoord verborgen

En wat dacht je van al die moeders met hun kleine kinderen want bij ieder kuchje of snottebel moet er door de dokter naar gekeken worden, ik ben zelf van 1955 en wij gingen vroeger nooit naar de huisarts alleen als er iets gehecht moest worden.

Nietgek | 10-05-22 | 11:48 | 2

Klopt helemaal. Ik moest laatst voor het eerst in 20 jaar naar de huisarts. Kreeg ik de vraag of ik soms een zorgmijder was....

Here's Freddy | 10-05-22 | 12:39

Ok boomer

The Green*Machine | 10-05-22 | 12:52

Weet je wat

Poltieagenten
Verpleegkundigen
Docenten
Huisartsen

willen?
Gewoon normaal hun werk kunnen doen.

Politie (waar blijft hun versterking?)
Verpleegkundigen (waar blijft hun versterking?)
Onderwijzers (waar blijft hun versterking?)

Onze veiligheid, gezondheidszorg en onderwijs, die we allemaal nodig hebben, wordt kapot gestript.

En nee, VVD, de onzichtbare hand gaat dat niet oplossen. Jammer he, nu moet ergens iets van gaan vinden.
En nee bedrijfskundigen achter het excelsheet bij o.a. de jeugdopvang (onlangs op GS ook), dat kun je niet afkopen met geld.
Daar is affiniteit en visie nodig, dat moet je organiseren.

Een patiënt in het ziekenhuis, een leerling in de klas, een burger die bedreigd wordt is geen cliënt. Het is geen een product. Het zijn mensen. Niet alles is om te zetten in geld.

Daarom zijn die mensen politieagent geworden, of verpleegkundige of onderwijzer. Of huisarts.

AdvocatusDiaboli | 10-05-22 | 11:45 | 3

Vergeet de thuiszorg niet momenteel, en als die te onderbemand worden, heeft dat weer direct invloed op ziekenhuisbezetting.

drastic | 10-05-22 | 12:06

Niet zo zeuren! Er moet geld naar duurbetaalde beleidsmedewerkers, mislukte IT projecten en onzinnige klimaat projecten.... dan blijft er gewoon niets over voor gezondheid, veiligheid en scholing!

Als_je_me_nou | 10-05-22 | 12:09

@Als_je_me_nou | 10-05-22 | 12:09:
O ja, en vergeet de adviesbureaus niet waarmee je voor heel veel geld zelf geen verstand van iets hoeft te hebben en je verantwoordelijkheid kan ontduiken. Het was duur, dus aan ons ligt het niet.

Moet je eens aan de kleine zelfstandige uitleggen.

AdvocatusDiaboli | 10-05-22 | 12:28

Momenteel wordt per consult maximaal 10 minuten vergoed. Een goede afhandeling kan absoluut niet in dat time frame.
Resultaat: Onnodige doorverwijzing en verdere verstopping in het proces.

10 minuten per patiënt waarin de patiënt zijn verhaal moet doen, een zorgvuldige anamnese, een gedegen lichamelijk onderzoek, een duidelijke uitleg, een volledige administratie en registratie, met daarbij als verzwaring emoties, taalproblemen, psychiatrie, angst, agressie, laag IQ, traagheid, doorverwijzing regelen naar overvolle zorg, medicatie actualiseren, etc,etc.

Het hele stelsel moet op de schop.
Laat een huisarts weer huisarts zijn, zonder alle rompslomp gebaseerd op achterdocht door zorgverzekeraars.
Dat scheelt heel veel tijd in de zorg en is zeer kostenefficiënt.

Bolhoed | 10-05-22 | 11:42

Vroeger had een huisarts meer patiënten dan nu en de arts deed alles zelf. Niet ondersteund door allerlei assistenten en praktijkondersteuners.
Toen ging het wel en nu niet meer.
Gevolg van de bureaucratie? Alles in 10 voud verantwoorden voor de verzekeringen.
Wat is de clou?

De finale eindbaas | 10-05-22 | 11:38 | 3

Dat de huisarts een stuk goedkoper is dan het ziekenhuis en andere zorgverleners, dus hebben we alles bij de huisarts neergelegd.
Dat en het feit dat ouderen en allochtonen veel vaker naar de huisarts gaan... Zoiets

geenjagergeenneeger | 10-05-22 | 11:44

Vroeger, voor de 2e wereldoorlog of na de 2e wereldoorlog? In de jaren 50 ontstonden de eerste huisarts groepspraktijken. Of het beter was met 1 huisarts die alles deed? Weet ik niet. Al zeer lang worden allerlei structuren verzonnen om kosten te beteugelen. De aankomende vergrijzing, wereldwijd, was al bekend eind vorige eeuw. De maatregelen genomen tijdens corona kennen nauwelijks tot vooral geen onderbouwing, EBM druipt er vooral niet van af, wat wel het geval is: wachtlijsten, opleidingen lopen uit en operaties hoeven niet meer uitgevoerd te worden want cardiaal door immobiliteit helemaal in de soep. GGZ? wat een ellende. Maar daar is genoeg over gesproken. bureaucratie? zou kunnen. Die is er altijd wel geweest. Zelf merk ik dat ik er steeds minder zin heb in al dat geschrijf en getyp en moeten verantwoorden aan allerlei kwaliteitsnormen en richtlijnen, samengesteld door kleine groepjes experts. Je gaat het wenselijke antwoord opschrijven zodat je krijgt wat je wil krijgen voor de mensen die het nodig hebben. Soort van aversie om überhaupt te starten aan het schrijven, kost tijd die je liever aan de mensen besteed. Maar goed. Lacheeeh!

nobodiesunmighty | 10-05-22 | 11:54

@geenjagergeenneeger | 10-05-22 | 11:44:
Schrap ouderen maar en hou het op allochtonen! Als, ik zeg als ik al naar een huisarts ga (en dat is altijd voor een verwijskaart), zit het altijd vol met dat volk. EHBO, zelfde laken en pak, zelf een pleister plakken of een Strepsil nemen is geen optie. Uitmelken die Hollanders!

redthehaghue | 10-05-22 | 11:56

Zeg 'ns Aaa: "Met de assistente van dokter van der Ploeoeoeg. Nee, de dokter is er niet, die is visites rijden." Nostalgie!

ikhebgeenflauwidee | 10-05-22 | 11:36

Hierzo gaan er veel dames op leeftijd bijna elke week naar de huisarts, klachtje hier, klachtje daar. Hij schrijft ze allemaal placebo's voor, want niets helpt. Als u in de telefonische wachtrij staat om een afspraak te maken staat u te wachten opdat die dames klaar zijn met hun klacht. Want ze hebben alweer een medicijn dat niet helpt.

Zodra er weer een tv-serie is met een gevalletje van bekkenbodem instabiliteit (de kudt gaat naar beneden hangen), loopt het weer storm bij de huisarts.

Mijn moeder en m'n vijf tantes hebben met z'n zessen 51 kinderen gehad. Dat was nog voor en vlak na de oorlog. Niemand had ooit iets met bekkenbodem. De vrouwen van nu zijn veulste verwend!

VolgendjaarkrygikAOW | 10-05-22 | 11:34

Ook weer een over gebureauctatiseerd en dichtgetimmerd gebeuren. Numeres fixus eraf voor de opleiding, maatschappen afschaffen zodat iedereen een praktijk kan beginnen en vrije toegang tot specialisten. Buitenlandse huisartsen vergoeden en toegang tot de markt bieden en het probleem is morgen opgelost.
Maar het gebeuren is dichtgelobied en iedereen is bang om macht te verliezen.
Buitenlandse dokters en artsen kunnen hier prima aan de slag.

PipoClownde | 10-05-22 | 11:34 | 6

@beundehaas88 | 10-05-22 | 12:28: Zelf redelijk wat ervaring met buitenlandse gezondheidszorg en ik vind het Nederlandse systeem niet echt geweldig. We mogen dan wel alle boxen checken maar in de realiteit valt het tegen.

Bij geboorte in het buitenland is het normaal dat de moeder eerst moet herstellen voordat het naar huis kan voor een kind zorgen.
Er is geen directe toegang tot specialisten.
Terughoudendheid met medicijnen of wachtrijen voor operaties klinkt goed maar leid in de realiteit tot meer pijn.
Er moet toch wel een overbruggings studie te maken zijn die de verschillen kan overbruggen.

PipoClownde | 10-05-22 | 12:56
▼ 3 antwoorden verborgen

"Asielzoekers Meppel in hongerstaking: medische hulp ingeschakeld

De actie is gisterochtend begonnen en onbekend is hoelang de mannen het willen volhouden. Bij een hongerstaking komen wel gezondheidsrisico's kijken, daarom is medische hulp ingeschakeld. "We hebben dit eerder meegemaakt. Het is niet leuk, maar we schrikken er niet van", meldt het COA. "Er zijn protocollen en die zijn opgestart. Zo is er een arts ingeschakeld die de mensen dagelijks checkt."

www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14647061/asi...

Hopla.

Dr.Mabuse | 10-05-22 | 11:34 | 2

Ik zou zeggen niet meer zeuren of anders instappen in het busje naar het vliegveld.

De finale eindbaas | 10-05-22 | 11:40

Houdt vol zou ik zeggen.

Wattman | 10-05-22 | 11:44

De laatste keer dat ik een huisartsenpost binnenliep, zaten er 35 hoestende en rochelende allochtonen te wachten. Heb uiteindelijk een dokter in BE net over de grens gevonden die cash voor een consult vroeg.

ChatBot | 10-05-22 | 11:30 | 4

Dat is normaal hier Chatbot, 27 Euro. Daarna lever je je attest in en krijg je het op je rekening gestort.
Zelfde bij de tandarts, boter bij de vis, al is het 300 Euro.

J.Cash | 10-05-22 | 11:36

@ChatBot | 10-05-22 | 11:39:
Ja 21:00 uur laatst de KNO specialist, mijn dochter.
Hij heeft dan ook wel een villa met een kamer of twaalf hier in het mooiste dorp rond Antwerpen.

J.Cash | 10-05-22 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

Een deel van het probleem: Te veel mensen blijven hangen bij hun oude huisarts op het moment dat ze verhuizen, want o.a. door redenenen als: het is vertrouwd en kent hij mijn problematiek het beste.

Nieuwe mensen in de wijk kunnen zich dan niet inschrijven bij de huisarts in hun nieuwe buurt en blijven dan ook hun oude huisarts. Een soort van clusterfuck.

En dan zullen er nog talloze oorzaken zijn

Yor_Kok | 10-05-22 | 11:30 | 3

Blijven hangen mag niet.

Uw Verzekeringsadvis | 10-05-22 | 11:31

@Uw Verzekeringsadvis | 10-05-22 | 11:31: maar gebeurd wel

Yor_Kok | 10-05-22 | 12:10

Nadat mijn huisarts stierf mocht ik geen eigen huisarts zoeken. Ook nadat ik verhuisde en 7km verderop ging wonen. De portefeuille moest in takt gehouden worden.

Dr.Platypus | 10-05-22 | 14:06

Gewoon deze week nog een spoeddebat hierover met als resultaat dat ze er een kleine grote zak met geld er tegen aan gaan gooien. En als die zak geld niet komt of niet helpt, dan doen we gewoon een we-doen-het-voor-de-zorg-applausje.

ikhebgeenflauwidee | 10-05-22 | 11:29

Ik heb 2 huisartsen in mijn familie en vriendenkring. Beiden willen stoppen ivm leeftijd. Feitelijk onmogelijk, geen vervangende huisarts te vinden.
Jonge huisartsen werken voornamelijk als ZZP-er. Geen gezeik, lekker verdienen. Een dienst verkopen aan een ZZP-er kost meer dan dat het oplevert. Liberalisering is zo geweldig. Maar lekker op Rutte stemmen.

Skunk57 | 10-05-22 | 11:27 | 1

Schijnt dat de truc is om weekenddiensten te draaien, dubbele beloning, 2 dagen weken en je bent klaar voor de rest v/d week.

Uw Verzekeringsadvis | 10-05-22 | 11:30

De 100 mannen op die boot in Meppel gaan in hongerstaking want geen zicht op gezinshereniging. Daar komt extra medisch personeel. Haal die maar weg. Anders hebben we er straks weer 90 nareizende opa's, 250 nareizende vrouwen, 600 nareizende kinderen en 400 herenigde broers bij. En kunnen die 3 gratis maaltijden per dag naar de voedselbanken. Ja, ik denk graag in oplossingen.

Piet Karbiet | 10-05-22 | 11:26 | 3

Het zijn er maar 75 hoor die in hongerstaking gaan ;)
Stelletje ondankbare honden.
Alles gratis en dan zoveel noten op de zang.
Hoe heeft de overheid het zover laten komen en wanneer wordt het tij eindelijk eens gekeerd?

De finale eindbaas | 10-05-22 | 11:34

Ik zou zeggen, geef ze een kamer vlak bij de keuken zodat ze het goed kunnen ruiken en verder gewoon strak negeren. Eens zien hoelang ze het volhouden als ze geen aandacht krijgen.

Gregovic | 10-05-22 | 12:22
-weggejorist-
beundehaas88 | 10-05-22 | 12:33

Volgens het model zijn er meer dan genoeg huisartsen. Wat een gezeur. /overheidsmodus

Frau Merkel | 10-05-22 | 11:25

Het begint al met Loting voor Medicijnen studeren.Verder zijn het allemaal vrouwen tegenwoordig , die halve dagen draaien.
In Spanje kan je overal terecht, overal Medische centra en nog gratis ook. Niet voor buitenlanders, maar wel voor mij. Ziekenhuizen zijn oud, maar voortreffelijk, lekker eten, aardige mensen, bezoek mag 24 uur bij patient blijven.

gato | 10-05-22 | 11:25 | 5

Gratis zorg bestaat niet. Dat moet gewoon opgebracht worden.
In de UK is het gezondheidssysteem hierdoor bijna failliet (NHS).

Bolhoed | 10-05-22 | 12:03

@Piet Karbiet | 10-05-22 | 11:29: Alleen op recept.
Maar ze geven overal antibiotica voor en cortison.

gato | 10-05-22 | 12:35

Voor mij is het niet gratis, maar je kunt inderdaad overal terecht en wordt direct geholpen. En het is goedkoop. En de zorg is goed vind ik.

ChalinaRosa | 10-05-22 | 13:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Gemeente Tilburg maakt het helemaal bont. Bestempelen een perceel grond op de grens met een naastgelegen dorp als kansrijk om een Polenhotel te bouwen. De initiatiefnemer heeft zijn geld verdiend in de wiethandel icm shops. Een soort Johan van Laarhoven maar dan minder vriendelijk en zonder Tilburgs accent. Tijdens een voorlichtingsavond stelden de huisartsen van dat dorp de simpele vraag wie nu voor die 400 werknemers ging zorgen want ze konden zelf het werk al bijna niet meer aan. Daar had de uitzendorganisatie nog niet helemaal over nagedacht en de initiatiefnemer zal het een Tukse worst wezen.

Quattro Stagioni | 10-05-22 | 11:23 | 2

Maar dat geldt toch ook voor Rutte en vrienden? Nederlandse bevolking groeit met volwassenen. Die doen sowieso een veel groter beroep op de zorg dan baby's en kinderen.
Het huidige model voor de samenleving is niet houdbaar zonder dat je aan alle kanten tegen problemen oploopt (niet alleen zorg en woningen, maar ook onderwijs etc).
Wat de man van de Arbeidsinspectie schrijft: de samenleving draait op voor de lage loonkosten van buitenlandse arbeiders.

Het lullige is dat je als burger steeds meer betaalr en er steeds minder voor terug krijgt.

Bataafje | 10-05-22 | 11:28

@Bataafje | 10-05-22 | 11:28: De samenleving draait op voor alle kosten voor het merendeel dat niet werkt.

Piet Karbiet | 10-05-22 | 11:31

In de laatste decennia zijn er allerlei grote problemen ontstaan onder leiding van Dhr Rutte.
Immigratie is er 1 van. Met significant meer inwoners stijgt de vraag naar oa woningen en zorg, en ook meer CO2, etc

Tonyvanwychen | 10-05-22 | 11:22

Lijkt mij ook geen uitdagende bezigheid, huisarts zijn en de helft van de tijd paracetamol voor te schrijven. Kun je ook gewoon bij de Jumbo kopen.

Ichneumonidae | 10-05-22 | 11:21

Je kunt al een tijdje nauwelijks thuiszorg krijgen na bijvoorbeeld een operatie in het ziekenhuis. Mensen blijven dan noodgedwongen in het ziekenhuis liggen.
Het is de schuld van de zorgverzekeraars die al 10 jaar de hand op de knip houden en bewust te weinig zorg inkopen.

pibasso | 10-05-22 | 11:18

Chronische Asielitis, Obstructieve Vluchtelingionis en met name het almaar voortwoekerende Syndroom van Immigrandiosis (in de volksmond "Tyfus Bente Becker", ook wel "TBB") zijn veel voorkomende ziektes en afwijkingen waar merkwaardig genoeg veel te weinig aandacht voor is.

Gebrek aan agressieve behandelmethodes en adequaat ingrijpen zal de druk op de zorg alleen maar doen toenemen.

(Zeer) snel handelen is daarom gevraagd.

Dr.Mabuse | 10-05-22 | 11:16

Weet je waar je pas echt cynisch van wordt. Als er dan een huisarts is die probeert het zorgsysteem te innoveren en zorgt dat er 1) minder verwijzingen komen richting het ziekenhuis 2) patienten gezonder worden en 3) de druk op de huisartsenzorg wordt verminderd. Dat deze huisarts dan wordt teruggefloten door de zorgverzekeraar omdat het ziekenhuis in de buurt dan te weinig patienten krijgt en dus sluiting voor dat ziekenhuis dreigt (waargebeurd verhaal)

deministerpresident | 10-05-22 | 11:15 | 1

Maar stuurt de betreffende huisarts teveel patiënten door, dan wordt hij of zij gekort in het tarief voor volgend jaar door de zorgverzekeraars. Stelletje honden zijn het

pibasso | 10-05-22 | 11:20

Ik ga zeer zelden naar mijn huisarts. En zo wel dan is ie met vakantie. De laatste keer zat er als vervangster een snotverkouden hoofddoek. Nee, dank u.

Piet Karbiet | 10-05-22 | 11:15 | 1

Is toch handig, altijd zakdoek bij de hand.

Ichneumonidae | 10-05-22 | 11:23

Heeft D66 al voorgesteld wat apothekers te importeren? Die zijn dermate overgekwalificeerd dat ze vast ook huisarts i.o. kunnen spelen. Staat in elk goed afgevinkt op papier.

GormSuil | 10-05-22 | 11:14

Ik zou zeggen nog meer medisch personeel uit Syrie, Marokko, Algerije en Afghanistan binnenhalen is gelijk het taalprobleem met patienten ook opgelost.

johnyl | 10-05-22 | 11:14

Huisartsen moeten tegenwoordig zorgmijdend werken
Dus niet zomaar doorsturen naar ziekenhuis etc
Betekend dat ze veel meer en zwaarder werk hebben en dus overwerkt raken
Daarbij wordt je niet zomaar huisarts want tegenwoordig zijn het allemaal praktijken waar je je moet inkopen

Therrie | 10-05-22 | 11:13

Daarom, euthanasie aanmoedigen.

Hadena | 10-05-22 | 11:13 | 2

Aha, de D66 oplossing.

ChalinaRosa | 10-05-22 | 13:27

Dat een zekere bevolkingsgroep van kleur en afkomst voor elk wissewasje aan de huisartsenbel trekt helpt natuurlijk ook niet echt. Mijn voormalige RAL-9005collega had last van zijn jaarlijkse natte neus en ging maar even langs de huisarts voor een kuurtje. Kijk, dáárom heb ik het voorrecht om elke maand €130.- aan premie te mogen betalen...

Air van Boven Dorens | 10-05-22 | 11:12 | 4

Klinkt bekend. Een naast familielid van me werkt bij een dokterspraktijk, en zegt dat er best veel mensen zijn die om de 2 weken een afspraak maken voor elk schrammetje of loopneus (walk nose). Daaronder zitten inderdaad opvallend veel mensen met een "migratieachtergrond", zoals dat tegenwoordig heet. Ruim het merendeel. Wanneer die mensen geen medicijnen krijgen voorgeschreven worden ze soms woedend. Mijn familielid zegt "ik mag niet zomaar op eigen houtje recepten gaan uitschrijven, daar ben niet toe bevoegd. Dat mag pas na diagnose en authorisatie / toestemming van de arts". Die gasten helemaal boos. Als er wel medicamenten worden uitgeschreven roepen ze "meer ! MEER !". Maar zo werkt dat niet. Een andere kennis die op Schiphol werkte als beveiliger zei me dat op vluchten naar bepaalde landen, vakantiegangers met hele KOFFERS VOL medicamenten op het vliegtuis stappen. Laat maar gaan. Wat die lieden doen is hier gratis geneesmiddelen hamsteren, en dan op vakantie naar het land van herkomst en verpatsen die hap. Is gewoon handel.

Asteroid-B612 | 10-05-22 | 11:30

U vergeet nog de Zvw premie.

ChalinaRosa | 10-05-22 | 13:28

@Asteroid-B612 | 10-05-22 | 11:30:
Cheap tricks. Het is mogelijk.
Zwarte M-import uit andere landen bestaat ook.
En laat maar gaan? Ik weet het niet. Pharma is niet als moneytree bedoeld. Boom van de kennis is niet de boom van het leven.

MistaRazista | 10-05-22 | 14:43
▼ 1 antwoord verborgen

Geen probleem.
Er komt eerst een diepgaand onderzoek.
Vervolgens komt er een werkgroep die 500 miljoen extra mag uitgeven en dan 2 jaar later is dat gewoon opgelost.
Zoals altijd.

pejoar | 10-05-22 | 11:10 | 1

Het geld is zeker opgelost.... in de zakken van de consultants

deministerpresident | 10-05-22 | 11:11

Het is allemaal zo simpel, het gehele Nederlandse systeem is opgebouwd uit "ervaring".
Neem de "wetmatigheden" van pakweg 60 jaar geleden.
Dan had je ieder jaar x nieuwe artsen nodig, x nieuwe bouwvakkers, x nieuwe fabrieksarbeiders.
En dat groeide min of meer vanzelf uit de bevolking.
Nu echter, na 60 jaar geen normale groei maar alleen maar invoer van buiten af (iq<90) is er wat scheefgroei....
En dan heb je tekorten...

Foxcave | 10-05-22 | 11:08

Dat is toch gek? Het aantal in Syrië opgeleide apothekers, huisartsen, ga maar door, is zo hoog dat er een overschot zou moeten zijn aan dat soort mensen. De regering heeft zich tot doel gesteld om dit jaar tussen de 150.000 en 200.000 mensen te importeren, zo lijkt het. Al die mensen maken gebruik van voorzieningen. Al die mensen moeten huisvesting hebben. Al die mensen maken gebruik van een - door de belastingbetaler betaalde - maatschappelijk werker, krijgen een - door de belastingbetaler betaalde - wasmachine (zonder twijfel door een GL-er of VVD-er geïmporteerd), krijgen een huurhuis waarvan de huur (door de belastingbetaler betaald) aan de huurbaas (zonder twijfel iemand van PvdA) wordt overgemaakt.

Dat het bij de huisarts druk wordt? Ik kan mij er echt geen voorstelling van maken.

El Rico Grande | 10-05-22 | 11:05 | 2

Als het niet zo'n cynische ontwikkeling zou zijn,had ik idd hard moeten lachen om uw rake analyse. Helaas is het lachen me de laatste 20 jaar wat vergaan in dit land.

roberto9715 | 10-05-22 | 11:11

Mensen vergeten dat vaak die hoogopgeleiden komen met afwijkingen, chronische ziektes, Slechte gebitten.
Nu is alles gratis!
Ik had een onderaannemer die ik kende toen hij nog geen papieren had en ik hem dus niet kon gebruiken.
Belgische verblijfsvergunning, zo, hij ging eerst eens zijn gebit geheel laten doen, toen zijn vrouw.
Ook nog wat problemen met darmen en gewrichten.
Exemplarisch geval.

J.Cash | 10-05-22 | 11:14

Hier kan ik niet eens ruilen naar een ander wijkgezondheidscentrum. Na mijn verhuizing naar een andere wijk moet ik nog steeds naar de huisarts een paar wijken verderop terwijl er hier op 500 meter afstand een prachtig wijkgezondheidscentrum zit dat het al jaren vertikt om ons in te willen schrijven. Langzamerhand vermoed ik ellendige bureaucratie en perverse kwaadwillendheid van de receptionistes..

Conan de Rabarber | 10-05-22 | 11:04

En hier vandaan hoeven we ook niet te rekenen op nieuwe artsen:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/176220627/erdogan-is-syrische-vluchtelingen-beu

Patrick-Haemers | 10-05-22 | 11:02

Erg veel parttime huisartsen.
Hoog opgeleide vrouwen die op kosten van de staat een dure opleiding hebben gevolgd en daarna besloten om lekker parttime te gaan werken. Mijn zus is er ook zo één.
40uur per week een wachtkamer vol met allochtonen of klagerige obesen of een combinatie van beiden daar moet je ook maar zin in hebben.

zuurtjeregen | 10-05-22 | 11:02 | 8

@deministerpresident | 10-05-22 | 11:09:
Ik werk ook in de zorg. Veertig contracturen, maar met bereikbaarheidsdiensten, nascholingen, literatuur bijhouden kom ik in de praktijk hoger uit.

Tapu | 10-05-22 | 11:16

Alles meer dan part time gaat toch rechtstreeks naar de belastingdienst. Dus waarom zou je. Werken loont allang niet meer.

Vanilla | 10-05-22 | 11:31
-weggejorist-
beundehaas88 | 10-05-22 | 12:47
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Captain_Dipshit | 10-05-22 | 11:02 | 3

Ja. Werd ook geweigerd, terwijl k mn postcode noemde. Ik stond perplex.

chicago river | 10-05-22 | 11:01

Ik heb al 7 jaar geen huisarts en ik leef nog steeds.

EmilioEsteves | 10-05-22 | 11:00 | 2

Haha! Ja, k ga er ook nooit heen behalve om mn oren te schonen.

chicago river | 10-05-22 | 11:02

@chicago river | 10-05-22 | 11:02: Ik heb toevallig vorige week mijn oren laten schoonmaken.

VoltaireJohn | 10-05-22 | 11:27

Een deel van de bevolking heeft inmiddels de eerste hulp post in het ziekenhuis gevonden voor allerlei flauwekul dingetjes. Pech voor diegene die echt met spoed geholpen moet worden.

Valka | 10-05-22 | 10:59 | 1

Je moet eerst naar de huisartsen post
Zomaar naar ehbo mag om deze reden niet meer
Die screenen of je echt hulp nodig hebt zodat spoed gevallen voor gaan

Therrie | 10-05-22 | 11:16

Zelf kom ik nauwelijks bij de huisarts (klopt op houten tafel) en die keren dat het moest zat de wachtkamer bomvol. Van het gros twijfel ik of die hun telefoon met google translate bij zich hebben en als niet medisch geschoold persoon zie ik ook vooral zwaarlijvige mensen die op het oog fysiek niets meer schelen dan dat gewicht.
Wat erger is, is de wachtkamer van een groot Rotterdams ziekenhuis, zondag avond. Wat daar binnenkomt slaat werkelijk alles.
Chapeau voor alle zorgmedewerkers met als kanttekening dat dit tot aan de managementlaag geldt; daarboven begint het bij mij te wringen.

EEnzame SchizofrEEN | 10-05-22 | 10:56 | 1

Er is niet per defenitie altijd iets mis met managementmedewerkers. Zo'n waterhoofdmanagement is meestal gecreëerd door lagen erboven. Soms zou ik bijvoorbeeld de juf van junior wel eens even heel goed willen uitleggen wat ik vind van een bepaalde gang van zaken. Maar meestal hoor ik een stemmetje in mijn hoofd 'nee Leptob, daarvoor moet je niet bij de juf zijn. Zij voert uit wat ze moet doen.'

Leptob | 10-05-22 | 11:31

Oplossing is nog meer patiënten binnen halen.

Wattman | 10-05-22 | 10:54 | 3

Komt eraan

"Europa wil per eind dit jaar de deur openzetten voor meer arbeidsmigranten uit voornamelijk Noord-Afrika [..] In voorstellen die naar het Europees Parlement en de lidstaten gaan noemt de Europese Commissie als landen van herkomst Marokko, Tunesië en Egypte. Maar Brussel kijkt ook al naar landen verder weg zoals Nigeria, Senegal, Pakistan en Bangladesh. " (28-04-22)

area78 | 10-05-22 | 11:00

@area78 | 10-05-22 | 11:00:

En allemaal voor laaggeschoolde arbeid, er zit geen dokter of tandarts tussen. Dit piramidespel is gedoemd te klappen.

Wattman | 10-05-22 | 11:02

@area78 | 10-05-22 | 11:00:
Ik was gisteren bezig voor een vriend in Nederland die een vriend uit een land uit Zuid-Amerika wil uitnodigen.
Schengenvisum.
Kom ik aan het eind de opmerking tegen :”Als alle papieren goed ingevuld zijn heeft u 90% kans op goedkeuring”.
Het gaat dus om een jongeman die gewoon van plan is in Nederland te blijven.
Het ligt er dik bovenop mensen.

J.Cash | 10-05-22 | 11:29

Leuke vrouwen kunnen ook wel bij mij terecht, ik ben ook een soort dokter.

Reebensteeltje | 10-05-22 | 10:52

Nieuwe generatie huisartsen doen het ook vaak parttime

Dr.Platypus | 10-05-22 | 10:51 | 3

Met scholing en administratie zitten ze vaak al boven de 40 uur per week ook al werken ze parttime.

Zapata10 | 10-05-22 | 10:58

Er wordt te weinig waarde gehecht aan oude school geneeskunde, waarbij voor zowel huisartsen, specialisten as verpleegkundigen zorg een roeping was.
Toen ik in het ziekenhuis werkte was er een specialist, gedreven, en ging pas na een werkdag van 12u naar huis. Of eigenlijk pas nadat de laatste patiënt de juiste zorg ontving.
Moderne mensen zijn gewoon 9 tot 5 mentaliteit, inclusief mijzelf. Zie dat ook terug bij zorgpersoneel. Bij verpleegkundigen zie je nog de zorgplicht en collegialiteit, maar vermoed dat dit ook spoedig gedaan zal zijn.
Vroeger, met nonnen in een christelijk ziekenhuis, was zorg spotgoedkoop. De handjes aan bed vroegen onderdak en eten.

Dr.Platypus | 10-05-22 | 11:27

@Dr.Platypus | 10-05-22 | 11:27: Maar het is toch ook niet meer dan normaal dat in een normale samenleving er een werk/privé balans is. Het is toch idioot om 12 uur per dag te werken.

deministerpresident | 10-05-22 | 12:57

Als je doel als regering is om zoveel mogelijk mensen te importeren, dan zul je ook de faciliteiten zoals huisartsen, scholen, ziekenhuizen, woningen moeten verzorgen.

Maar ja. We leven in een tijd dat de regering feitelijk alles aan 'de markt' wil overlaten. Dat faciliteren gebeurt dus niet.

In het kerkdorp waar ik woon (2500 inwoners, één huisartsen echtpaar) werd een jaar of 6 geleden een AZC gepland voor ca. 300 mensen. Dat is gelukkig niet door gegaan. Hoewel de burgemeester van dienst toen nadrukkelijk is gewezen op het feit dat er geen faciliteiten zijn voor zoveel extra mensen werd dat weggewoven met "als de politieke wil er is gaat dit gewoon gebeuren".

Vrij recent (vorig jaar) had een plaatselijke bloemenkweker een maas in de wet ontdekt en besloot om 250 Oost Europese arbeidsmigranten op een terrein te gaan huisvesten. Ook dat is gelukkig niet doorgegaan na protesten. Opnieuw word er bewust niét gekeken naar benodigde faciliteiten.

Alles voor de centjes. Alles. Het hele dorp zou de rekening moeten gaan betalen voor één ondernemer die snel rijk wil worden met slaven import. Of voor de Deugwens van een paar politici die er zelf geen last van hebben. Men kijkt nérgens meer naar. Het is allemaal waan van de dag. Het vertrouwen dat deze overheid problemen gaat oplossen is nul, ze hebben ze tenslotte zelf veroorzaakt de afgelopen 10 jaar.

Dutchbeaurouge | 10-05-22 | 10:50 | 2

vandaar ook het advies van de arbeidsinspectie:
www.limburger.nl/cnt/dmf20220507_9417...

er zijn er maar een paar die profiteren de rest van de kosten is voor de samenleving

koolen | 10-05-22 | 10:56

Uiteindelijk loopt alles vast en krijgt iedereen te maken met de negatieve gevolgen van massa-immigratie.

Wattman | 10-05-22 | 10:58

Mensen googlen elk ietsiepietse iets dat hen eens opvalt op en in hun lichaam. En elke website gebruikt standaard onder het verhaal wat zoiets kan zijn -en ook al kan het in 99 van de 100 gevallen geen kwaad- ""ga voor de zekerheid even naar de huisarts"". Tja, zo wordt het wel druk bij de huisartsen.

Leptob | 10-05-22 | 10:50 | 4

Interessant wordt het als je wel iets mankeert en vage klachten ervaart. Een kennis ging naar de huisarts omdat ze nauwelijks nog een stuk kon lopen zonder buiten adem te zijn. Werd naar huis gestuurd dat ze meer water moet drinken. 2 weken later dood aan tafel. Mijn tante vrijwel hetzelfde verhaal, kon de trap niet opkomen. Naar huis met een paracetamol. Ze ging toch moeilijk doen en bleek een dubbele longontsteking te zijn wat op haar leeftijd nogal gevaarlijk kan zijn.

area78 | 10-05-22 | 11:17

@Hangtietsmurfin | 10-05-22 | 11:06: Het valt mij wel op dat veel huisartsen ook niet zo goed zijn in het stellen van diagnoses, zeker niet als het om wat minder vaak voorkomende zaken gaat. Veel huisartsen doen een suggestie van zoiets af met "dat is het waarschijnlijk niet". Onze huisarts staat daar gelukkig wel open voor, en stelt vervolgonderzoek voor als de voor de hand liggende diagnoses zijn afgevallen. Maar goed, hij zal wel op z'n flikker krijgen van de zorgverzekeraars voor al die "nodeloze onderzoeken"

Muxje | 10-05-22 | 11:22

Mijn huisarts kijkt altijd meer naar zijn computer dan naar mij. Zit kennelijk ook te googelen wat mijn klacht kan zijn.

Kattie | 10-05-22 | 11:45
▼ 1 antwoord verborgen

Ten tijde van mijn geneeskundeopleiding was een aanvaarde praktijkgrootte zo'n 2000 man. Een -fulltime- huisarts kon dus 2000 patiënten bedienen. Dat was in ieder geval rond 2010 het geval. Wachtlijsten en vergrijzing zullen wellicht hebben gemaakt dat er iets minder patiënten bediend kunnen worden.
Dan nog zouden we met 12.000 huisartsen (als dat getal klopt, heb ik niet gecheckt) meer dan gemakkelijk uit moeten komen.
Part-time werken is een belangrijke verklaring. Part-time werken is de norm. De meeste huisartsen zijn vrouw en de meeste vrouwen willen alleen part-time werken. Dat is een voor- en een nadeel, als de meeste vrouwen chirurg zouden willen worden, zou er niemand meer geopereerd kunnen worden!

DocJoe | 10-05-22 | 10:48 | 12

@EmilioEsteves | 10-05-22 | 10:59: Serieus?? Veel nullen is lastig met hoofdrekenen maar op elk mobieltje zit tegenwoordig toch wel een rekenmachine??

Mental Theo | 10-05-22 | 11:13

@EmilioEsteves | 10-05-22 | 10:59: Zie ook bak140(ctrF) Heb je een Nulletje afgeplakt op je calculator, waarom is hier geen algemene verontwaardiging op GS?

zwemverbrander | 10-05-22 | 11:15
▼ 9 antwoorden verborgen

Huh? Er zijn toch 1000-den nieuwe artsen uit Irak, Afghanistan, Syrië, Marokko en Algerije binnengekomen?

ratelaar | 10-05-22 | 10:47 | 1

Inderdaad en de voorgeschreven medicijnen kunnen worden verwerkt door de apothekers uit genoemde landen.

Zatkniss | 10-05-22 | 10:48

Wellicht ook omdat er best veel part time werken?

Sp1tz | 10-05-22 | 10:43 | 1

www.nivel.nl/nl/nieuws/huisartsen-mak...
Dus 1 fte is bij huisartsen gemiddeld 59 uur en 44 uur parttime. Jij werkt minder uren bij voltijd baan ga ik van uit!

deministerpresident | 10-05-22 | 10:46

Mensen die echt ziek zijn, moeten binnen een bepaalde afstand een huisarts kunnen raadplegen. De klanten die echter louter en alleen aandacht willen, die zou je een bedrag per bezoek moeten laten betalen, zeg 25 euro. Met dat geld kan de huisarts zijn inkomen opkrikken en blijft de pseudo patiënt hopelijk weg.

Pontipost | 10-05-22 | 10:42 | 4

Je hebt helaas veel oude mensen die vroeger nog weleens met de Ziggo of Kpn of het energiebedrijf belden om hun hart te luchten over hun vervelende buurman of hun veranderende wijk. Probeer tegenwoordig maar eens het service nummer van de grote bedrijven te achterhalen, bijna onmogelijk, bellen lijkt haast een misdrijf. alles moet via de mail. Vaak is je huisarts nog een luisterend oor.

zwemverbrander | 10-05-22 | 11:27

@zwemverbrander | 10-05-22 | 11:27: ziggo is nog steeds erg benaderbaar en gratis te bellen.
Voor een voorbeeld van zo'n goed gesprek bekijk eens een vrij recent filmpje van hans teeuwen.

the_w | 10-05-22 | 14:26
▼ 1 antwoord verborgen

De oplossing, haal doktoren uit Noord- Afrika.

de uitbater | 10-05-22 | 10:42

Reden 3:
Mensen gaat voor iedere dwarszittende scheet naar de dokter.

Allerbelangrijkste reden:
Administratieve verplichtingen die de verzekeraars opleggen.
Alles, maar dan ook álles moet worden gedocumenteerd en verantwoord.
Op het absurde af.

Kapitein Sjaak Mus | 10-05-22 | 10:39 | 1

Klopt! Zorgverzekeraars zijn tumoren geworden maar zullen dat zelf nooit zo willen zien. Daarom moeten anderen dit voor hen zien.

appeltjesgroeneweide | 10-05-22 | 10:49

Bij een verhuizing niet je oude huisarts opzeggen voor je een nieuwe hebt gevonden.

Osdorpertje | 10-05-22 | 10:39 | 1

Beter houd je ze allebij aan.

Warhead | 10-05-22 | 10:40

Zonder pandemie kan de zorg het ook niet aan.
Belastingverhogingen en bezuinigen dus maar weer,o nee.
.

van stampij | 10-05-22 | 10:38

Kijk, alweer een 'sector' waar grote personeelsproblemen zijn. Maar de Europese Commissie gaat binnenkort 'talent partnerships' sluiten met Egypte, Tunesië, en Marokko, dus dan lossen die tekorten zich vanzelf wel snel op.

Zo zullen we nooit lezen dat er een tekort aan apothekers is, want daarvan zijn er ca 115.000 vanuit Syrië naar Nederland gemigreerd.

Alles kunnen we oplossen door 'talenten' uit de derde wereld hierheen te halen.

Dr_Johnson | 10-05-22 | 10:38 | 1

Door die apothekers uit pakweg Syrië heb je juist meer huisartsen nodig .

likmegaties | 10-05-22 | 10:41

Het is ook veel te moeilijk om huisarts te worden. Jarenlange studie en zo. Dat moet anders kunnen omdat ook "vluchtelingen" de kans moeten krijgen om huisarts te worden. Na een weekend cursus of zoiets.

Zwezerik | 10-05-22 | 10:38 | 3

Die syriërs waren toch al volleerde artsen? Die kunnen dan direct aan de slag.

2voor12 | 10-05-22 | 10:41

Huisarts spelen kan iedereen: als je het niet weet stuur je de patiënt door naar een specialist.
als je het denkt te weten schrijf je een hand vol pillen voor en wacht rustig af of de patiënt nog terug komt.
Komt de patiënt terug dan toch naar specialist sturen.
Komt patiënt niet terug dan hebben de pillen geholpen of de patiënt is overleden....

rotator | 10-05-22 | 12:44

Oké dus de huizen zijn op, de huisartsen hebben geen plek, geestelijke gezondheidszorg is kapot, we hebben te weinig politieagenten om serieuze delicten op te lossen, een hele generatie is naar de financiële mallemoer door een compleet verkeerd uitgepakte herziening van de studiefinanciering, het basisniveau van basis- en middelbare scholen daalt enorm. Vaste lasten zijn explosief gestegen naar ongekende hoogtes, er is onzekerheid of we in de komende winter wel verwarming hebben, inflatie op recordhoogte, asielzoekerscentra puilen uit en barsten uit hun voegen zonder enige vooruitzicht op verbetering of überhaupt een plan. Dus je hebt geen enkel zicht op een huis, krijgt geen geestelijke of lichamelijke hulp wanneer nodig, geen hulp bij delicten of problemen, bouwt geen vermogen op, betaalt je scheel aan vaste lasten en belasting.. Eh.... Gaat er ook nog iets wel goed?

Do-na-zi | 10-05-22 | 10:37 | 5

Het heffen van, en verzinnen van nieuwe, belastingen gaat nog steeds uitstékend.

Dutchbeaurouge | 10-05-22 | 10:53

meeste Franse ambtenaren zijn op hun 58e Klaar.......

zwemverbrander | 10-05-22 | 11:33

Het binnenhalen van meer mensen gaat nog goed

Lompelul | 10-05-22 | 14:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Ging er toch iets mis met de verhouding apothekers vs artsen uit Aleppo misschien?

HD50 | 10-05-22 | 10:37

Kap gewoon met die huisartsen-bullshit. Ok, voor de mensen die willen, prima. Maar zet ook gewoon wat "huisartsen" in het ziekenhuis neer, dat je daar terecht kan. Ik vind huisartsen echt een onnodige hobbel op weg naar échte zorg.

John McClane | 10-05-22 | 10:36 | 7

@Après toi | 10-05-22 | 10:55: Ik snap het, vandaar dat ik ook schreef:"zet ook gewoon wat "huisartsen" in het ziekenhuis neer". Die kunnen dan die poortwachter zijn (en verdeler zodat je bij de juiste specialist komt), maar je hoeft dus geen "lid" te zijn van een huisarts.

John McClane | 10-05-22 | 10:58

@Après toi | 10-05-22 | 10:55: Zo'n goede poortwachters dat mijn moeder het niet heeft mogen redden. 6 kostbare weken verspild, 61 jaar.

Vanilla | 10-05-22 | 11:18

@Après toi | 10-05-22 | 10:55: niet echt
Nu worden mensen met echte klachten in lab 40x blied afgenomen
Worden naar verkeerde specialisten gestuurd
Moeten langs andere dure coaches
En niemand weet goed wat ze aan het doen zijn behalve de verpleegkundige of huisarts of psycholoog in opleiding
Als je geluk heb krijg je die en anders in de malle molen en wordt je van kastje naar de muur gestuurd
Echte gespecialiseerde artsen in ziekenhuis zijn er te weinig
Zodat veel operaties etc niet door kunnen gaan
Heel slecht en duur systeem dit

Therrie | 10-05-22 | 11:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Misschien eens huisartsen wat beter betalen. Ik hoorde laatst van meisje dat in de kinderopvang als ZZP begon, een hoger uurtarief krijgt dan een waarnemende huisarts (70 euro voor kinderopvang). Ik zou mijn werk neerleggen als ik huisarts zou zijn. Alle shit (ouderen, psychiatrische patienten, hypochonders, SOA's, reaguurders etc etc) wat op je bordje komt is niet meer te doen.

deministerpresident | 10-05-22 | 10:35 | 6

@Galvez | 10-05-22 | 11:08: https://www.spanjeweetjes.nl/60plus/gezondheidszorg-in-spanje/ Inderdaad. Gratis en ze kunnen het. Hier wordt het duurder en duurder en slechter. Een bepaalde reaguurder hier vindt dat iedereen die wat te klagen heeft maar moet optyfen. (standaard argumentatie van Rutte adepten). Maar dat gaan er nogal wat doen, vooral mensen met wat centjes. Dan blijft de VVDert hier zitten met zijn import.

Zapata10 | 10-05-22 | 12:04

@Après toi | 10-05-22 | 11:47: In Spanje is antibiotica over the counter te koop. Geen recept van de dokter nodig. Dat ze hier terughoudender zijn kwa verstrekken van dergelijke geneesmiddelen is verstandig.

Asteroid-B612 | 10-05-22 | 12:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Laat een bezoek aan de huisarts geld kosten. Het hoeft niet veel te zijn, zeg een tientje per bezoek. Dan denken de boomers en de hypogonders hopelijk twee keer na voordat ze drie keer per week naar de huisarts gaan.

Rest In Privacy | 10-05-22 | 10:35 | 7

@Osdorpertje | 10-05-22 | 11:13: 3 keer in de week voor een heel jaar loopt nogal in de papieren. Knap als je daar geld voor hebt, want de meeste hypogonders hebben een uitkering.

Rest In Privacy | 10-05-22 | 12:27

@zwemverbrander | 10-05-22 | 11:40: Als ik een raar plekje zie denk ik de eerste drie jaar dat het niets is en dat het vanzelf wel over zal gaan. Als het pijn gaat doen of ik mij toch zorgen ga maken heb ik er wel een tientje voor over om er naar te laten kijken hoor. En als je verliefd bent op je huisarts moet je hem/haar op date vragen, niet elke keer voorover bukken om je prostaat te laten onderzoeken. Dat is slecht voor de romantiek.

Rest In Privacy | 10-05-22 | 12:29
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Paulus de Bk | 10-05-22 | 10:35 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Komt natuurlijk door de uitrol van 5G en omdat de nanobots in de coronavaccins gaan roesten. Daar krijg je gewoon een hoop klachten van.

2voor12 | 10-05-22 | 10:34
-weggejorist-
Montgomery Burns | 10-05-22 | 10:33 | 2

Bejaarden moeten veel minder vaak naar de huisarts gaan. Dat is al jaren aan de hand.

Balzakius | 10-05-22 | 10:33 | 5
-weggejorist-
Balzakius | 10-05-22 | 10:54
-weggejorist-
Ommezwaai | 10-05-22 | 10:57
-weggejorist-
Vanilla | 10-05-22 | 11:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Binnenkort een website waar dmv kunstmatige intelligentie een diagnose wordt gesteld?

lekgoot | 10-05-22 | 10:32 | 9

@lekgoot | 10-05-22 | 14:56: Nee, je hoeft er niet op in te loggen of iets. Maar dit is een website die gemaakt wordt door de huisartsen zelf, met een heleboel advies en wat je zelf kunt doen voor je de huisarts belt.

Een ding dat ik niet begrijp is bij kinderen. Daar staat in het lijstje:
Diabetes insipidus
Diabetes type 1
Difterie
Dikke ogen of lippen
Ebola
Eczeem
Eetprobleem
Eikenprocessierups
Epilepsie

Zie je hem? Ebola. Staat alleen bij kinderen in de lijst.

Met_baard | 10-05-22 | 15:53

@Met_baard | 10-05-22 | 15:53:
Ik zie dat lijstej niet specifiek voor kinderen of volwassenen.
Verder LOL @ klikken op lichaamsdeel, waarbij de hand van de man strategisch is gepositioneerd.

lekgoot | 10-05-22 | 17:54
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen