Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lavrov heeft al minder grote bek, 'Russische operatie in Donbas nog steeds drama'

Dag 66 van de ellende

Aardappelkop en beffend schoothondje van de baas Sergei Lavrov heeft tijdens de Russo-Oekraïense oorlog misschien wel de grootste bek van allemaal. Dreigen met nucleaire wapens, NAVO bedreigen, waarschuwen voor Derde Wereldoorlog. Inmiddels is meneer milder van toon: "We zijn niet in oorlog met de NAVO, want dat zou het risico op een nucleaire oorlog doen toenemen." Onderhandelingen kunnen een uitweg bieden, maar volgens Lavrov speelt Kiev 'spelletjes', door bevelen uit Groot-Britannië en de Verenigde Staten. Dat Lavrov zijn toon matigt heeft er misschien mee te maken dat de Russen vrij ruk zijn. Ook in de Donbas, momenteel het speerpunt van 'de speciale operatie', is het behoorlijk mager. Volgens Britse intel lijden de Russen onder meer onder dramatisch moraal en tactisch onvermogen. Wel leveren de Russen 'gewoon' Death from Above, onder meer vanuit onderzeeërs in de Zwarte Zee. Verder was het vannacht vrij rustig in Oekraïne, al werd Kharkiv natuurlijk wel weer onder vuur genomen. Indien belangrijk nieuws, melden we ons weer. Later meerrr...

Social
Social
Social

Aftermath van artillerie op Zaporizhzhia

Reaguursels

Inloggen

www.understandingwar.org/backgrounder...
Overigens, de Russen maken nog steeds terreinwinst. Langzaam, maar toch iedere dag een paar kilometer. Nu is Yampil bezet door ze, op de weg naar Sloviansk, op nog maar 20 kilometer. Als Sloviansk en Kramatorsk zijn omsingeld, is Donbass feitelijk voor de Russen, omdat dan de troepen zijn ingesloten.

Ik hoop dat ze de Russen kunnen stoppen en eventueel terugdrijven, maar mijn vermoeden is dat dit toch binnen een week of wat, opeens de verkeerde kant uit kan gaan. Die westerse wapens zijn nog niet ter plaatse in hoeveelheden die het verschil kunnen maken. Al verwacht ik wel iets van die "loitering drones", maar voorlopig is daar nog geen enkele info van, dat ze gebruikt zijn in een offensief.

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 19:31 | 3

Ze hebben inmiddels een flink stuk veroverd maar dat was ook wel te verwachten. Het behouden is een ander verhaal. Ze deporteren daarom op grote schaal de bevolking maar daar dat zijn voornamelijk vrouwen, kinderen en oudjes.

drs. P | 30-04-22 | 19:43

De tacktiek van Oekranie lijkt erop dat ze de Russen laten oprukken zodat ze moeten verspreiden en bevoorrading lastiger wordt. Dan is zijn ze easy picking. VS en U.K. denken niet voor niets dat Oekranie volledig vrij gemaakt kan worden van Russische troepen inclusief de Krim.

Zuma | 30-04-22 | 19:55

Ondertussen is er weer een hoge Russische pief aan de Oekraïense kogelhoest overleden: Major General Simonov Andrey Dmitrievich. Terreinwinst gaat nog steeds gepaard met hoge verliezen. Tegen de tijd dat de Russen de 'eindstreep' naderen is alleen de kok en z'n koksmaatje nog over.

FrankVeer | 30-04-22 | 21:03

Nieuws: Groep burgers ontsnapt uit Azovstal

Ik: Yay!

Nieuws: Naar Rusland afgevoerd.

Ik: Oh nee...

Theodorus.Goldbach | 30-04-22 | 19:07 | 1

Ja die worden uiteraard eerst helemaal uitgeknepen qua info over de situatie binnen. Of ze daarna terug mogen is maar de vraag, Rusland wil ze waarschijnlijk als gijzelaars houden.

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 19:26

Zéér benieuwd hoe standvastig en ééndrachtig ons aller NAVO gaat zijn bij het eerste tactische kernwapen ergens in de buurt van Tiraspol, of ergens tussen Kaunas en Riga. Hebben wij al een plan? Een visie? Een strategie? Zo ja: mag de belastingbetralende burger dan alsjeblieft even weten of hij z'n kelder alvast moet ombouwen tot bivak?

bisbisbis | 30-04-22 | 18:53 | 1

Kelder? Waar? De meeste Nederlandse huizen hebben geen kelders.

BenZen | 30-04-22 | 19:39

Die hysterie op de Russische tv is natuurlijk niet vrij maar gepland en bedacht. Zat net te denken dat die doembeelden over een nucleaire oorlog met NATO ook een uitweg voor Poetin kan zijn. Als de wijze leider die de wereld heeft behoed voor vernietiging en daar UA (deels) voor offert.

Duwbak_Linda | 30-04-22 | 16:08 | 1

Ook dat kan nog. Vladimir de Zachtmoedige, die de wereld heeft gered, door wijzer te zijn dan die vervloekte Westerlingen. Voor de Russische propagandamachine is weinig te dol.
En wat mij betreft mogen ze het over die boeg gooien, als ze maar opsodemieteren en de eerste honderd jaar geen oorlog meer beginnen.

KeesBruin | 30-04-22 | 18:25

Als je je volk de middelen ontneemt zich te ontwikkelen, voor eigen gewin, ben je als Natie vrij ruk ja.

Neuth | 30-04-22 | 15:33

Overigens, zou de Amerikaanse MLRS al actief zijn in Donbass. Filmpje als bewijs. Gasten in Oekraïense uniformen schieten ermee op een ver doel.
youtu.be/ZSXlk191TMA
Apart verhaal, want blijkbaar zijn die Oekraïners opeens geschikt om deze wapens te bedienen, of er is iets anders aan de hand. Amerikaanse vrijwilligers? Vragen, vragen.
youtu.be/ZSXlk191TMA

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 15:14 | 11

@plaksnorhater | 30-04-22 | 18:50:
Daar zat ik juist naar te kijken, maar er is ook een stuk video waar Oekrainese soldaten hem bedienen. Of ik keek niet goed.

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 19:08

@Alexander des Burgus | 30-04-22 | 17:59: hoezo, de GRAD heeft minder bereik en doet er 2x zo lang over om te herladen.

drs. P | 30-04-22 | 19:35
▼ 8 antwoorden verborgen

Bij het spel Risk kwam er altijd een moment dat doordobbelde met je aanval met de kans dat je op dat moment ofwel won ofwel compleet gesjocht was. De logische keuze was natuurlijk niet doordobbelen. Omdat het een spelletje was en er geen echte dooien vielen is doordobbelen natuurlijk leuker. Geen idee hoe de wereld/realiteit van Poetin er uit ziet, maar die dooie én levenslang verminkte (Russische) knullen doen hem, lijkt, niet zoveel.

Heer Hugo de Waard | 30-04-22 | 14:29 | 1

Die beeldspraak met Risk spookte ook al langer door mijn hoofd. Dan had je een enorme troepenmacht verzameld en zou je dat ene landje wel even van de kaart vegen. Hoe dan ook, aan het einde van je beurt stond je er kaal en berooid bij, prooi voor alle omliggende landen.

FrankVeer | 30-04-22 | 15:58

Het Westen moet nu al aan een peaceplan gaan denken naast het bewapenen van Oekraine. Heb niet de indruk dat de VS/EU
nu voorwaarden stelt aan al dat wapentuig: democratisering en anti-corruptie voor een naoorlogse periode. Het volstouwen van een land met wapens waar bestuurlijk nogal het een en ander aan mankeert geeft ook instabiliteit. Kyiv moet dat begrijpen.

Dus misschien toch Oekraïne maar de EU in trekken en Rusland de Krim laten. Voor dat laatste een waterverdrag afsluiten. En hopen dat de bevolking van Rusland en Belarus jaloers wordt op Oekraine, altijd het suffe broertje, en eenzelfde pad inslaat. Uiteindelijk heb je toch liever dat deze 2 landen in de Europese invloedssfeer meedoen dan in de Aziatische.

Lopendbuffet | 30-04-22 | 14:08 | 2

Zolang je mensen zoals Rutte en Kaag hebt die Oekraïne net zolang blijven steunen totdat Oekraïne de volledige territoriale grenzen terug heeft van voor de annexatie van de Krim gaat het nog even duren met die vredesbesprekingen.

Alexander des Burgus | 30-04-22 | 18:00

@Alexander des Burgus | 30-04-22 | 18:00:
En terecht. Het is legitimeren van diefstal. Grenzen zijn internationaal erkend en vastgelegd. We kunnen Limburg weggeven aan de Duitsers of Belgen. Maar dat betekend niet dat ze het mogen inpikken.

roevka | 30-04-22 | 18:46

Mooi, ze krabbelen terug. Terugblaffen helpt. Bijten nog meer.

Goed kijken op de foto, dan zie je de trektouwtjes van Poetin aan deze pop nog net zitten.

Patatter | 30-04-22 | 13:59 | 3

Nou.... Wat ze zeggen en wat ze doen is meestal omgekeerd. Net als die rare letters van ze.

bqbq | 30-04-22 | 14:44

Bijten?? 't Gesloopte NL vredeslegertje? Zelfs Nú krijgen maar 2vd4 LCF
fregatten de nodige ESSM Block-2 missiles!... Bijten, Ja, UK & USA. !
PS. De Finnen zijn felle bijters... Cheers.

Yeoman | 30-04-22 | 14:59

En die Lavrov begint comical ali steeds meer naar de kroon te steken.

panthoseen | 30-04-22 | 13:37 | 4

@litebyte | 30-04-22 | 13:42: Ik denk dat dat goed zou zijn. En hij heeft ook gelijk met zijn orders van VS en Britain.

ChalinaRosa | 30-04-22 | 13:52

@litebyte | 30-04-22 | 13:42: Nee Lavrov is te laag gepositioneerd. Hij is gewoon een ervaren diplomaat. Beter hebben ze niet. Een bruikbare Nestor voor Putin, maar hij draagt een hopeloze boodschap met zich mee.

Tapioca pudding | 30-04-22 | 14:29
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk dat we op dit punt ons ergste wapen moeten inzetten:
De Claudia de Breij-bom.
Een tapijtbommenwerper die bluetoothspeakertjes met larmoyante zeikliederen uitstrooit over de bezette gebieden.
Van te voren in het geniep oordoppen en tranquilizers uitdelen onder de Oekraïners.

Vage_eddie | 30-04-22 | 13:36 | 4

En hier komen de meest gruwelijks facetten van de oorlog naar boven. Hier zullen tribunalen over gehouden worden. Groeten, T. Baudet.

mono-culti | 30-04-22 | 14:34

Claudia de breij wordt wel eens op de russische TV uitgezonden met " twee papa" fragmenten. De boodschap is dan " hier doen we het allemaal voor we willen niet verwekelijken zoals Nedeland". Men denkt daar nog steeds dat heaumeau besmettelijk is

Shoarmamasutra | 30-04-22 | 16:44

Ik hoorde Claudia de Breij gisteren bij Khalid en Sophie en was behoorlijk onder de indruk door wat ze te zeggen had en hoe ze dat zei.

BenZen | 30-04-22 | 17:20
▼ 1 antwoord verborgen

Het gaat er niet om Rusland te verslaan: het gaat erom dat geen oorlog, bij welk middel ook, beter is. Wees voorbereid, maar zie de echte gevaren. Ik mis de open dagen van de krijgsmacht. Die waren gezellig. Nu hebben we democratiefeestjes voor de Algemene Bestuursdienst. Altijd leuk voor de lagere salarisschalen.

Hetkanverkeren | 30-04-22 | 13:32

Wat ik me nu net afvraag, als ze dan nu ( of op 9 mei ) ineens verklaren dat het oorlog is ( alsof het tot nu geen oorlog was ), is het dan niet ook zo dat Oekraine dan ook aanvallen kan doen in Rusland?
Want nu doen ze iedere keer dat zoiets niet mag, aanvallen doen in Rusland.

helaas-nederlander01 | 30-04-22 | 13:30 | 4

Dat Oekraïne dat nu nauwelijks doet is omdat dit een verkeerde invloed kan hebben op de steun van de Russische bevolking voor een oorlog.

W_F | 30-04-22 | 14:05

@denouden | 30-04-22 | 13:34:
Ja, het is een oorlog(sverklaring). Maar zelf ziet hij dat anders. En als hij manschappen nodig heeft, is dat dus de enige mogelijkheid begrijp ik.

@W_F | 30-04-22 | 14:05:
Als ik als land aangevallen zou worden, dan maakt het mij niet echt uit wat de andere bevolking denkt. Maar goed, ik ben Oekraine niet, dus misschien dat de reden dat ze dat niet doen inderdaad de mening van de bevolking is. Alleen veranderd dat natuurlijk wel zodra ze echt de oorlog verklaren. Je kan wel leuk in een leunstoel een oorlog willen, maar als je huis ineens een bom op het dak krijgt wordt het toch ernst. En dan ga je misschien nadenken. ( Russen misschien niet ).

helaas-nederlander01 | 30-04-22 | 14:24

Oekraïne is door Rusland binnengevallen en daarmee in oorlog en mag dus legitiem alle millitair relevante doelen treffen in Rusland.
Ze doen het alleen nog niet zo en hooguit besmuikt, want Poetin mag pas pas dienstplichtigen en reservisten inzetten als Rusland zelf in gevaaar is
Dat " kado" gunnen ze hem en zichzelf niet.

Shoarmamasutra | 30-04-22 | 16:48
▼ 1 antwoord verborgen

De Russische landmacht is nog steeds ingericht op vlakte oorlogen. Grote hoeveelheden tanks en manschappen onder dekking van helikopters en veel artillerie die massaal aanvallen moe(s)ten uitvoeren op Poolse en Duitse vlaktes.

Pas sinds 2016 zetten ze met meer flexibele inzet, de zogenaamde BTG’s (Battalion Tactical Groups) in waarbij er naar gelang behoefte gemechaniseerde infanterie, samen met tanks en artillerie (helicopters) in flexibele samenstelling kunnen laten optreden. Dat werkt alleen goed als je communicatie, moraal en materieel hier goed op is ingericht, dat blijkt nu 1 grote clusterfuck. Tel daarbij op dat Rusland het meest slechte seizoen heeft uitgekozen om Ukraine binnen te vallen.

Als Ukraine in staat is om vanuit Mykolaiv e.o. en Nykopol naar de kust door te stoten dan is Kherson afgesloten van de Russen. Een soort van Mariopol maar dan andersom.

litebyte | 30-04-22 | 13:14 | 1

Oekraïne heeft de manschappen en het materieel niet om in het offensief te gaan. De strategie die ze nu voeren, goed verdedigbare posities innemen en de Russen zich daar op laten stuklopen en zo lang mogelijk, zoveel mogelijk verliezen laten lijden is het enige en beste wat ze kunnen doen.

Capt. Iglo | 30-04-22 | 15:06

Ik zie ineens vrij geregeld zestigers of vroege zeventigers om me heen ernstig ziek worden, omvallen aan kanker, "vroegtijdig" uit het leven gerukt worden,
Goede mensen, die geven om de mensen om zich heen, en er een gezonde leefstijl op nahouden/hielden.
Waarom lijkt zulke statistiek klootzakken als dictators en hun schoothonden over te slaan? Zo'n ranzige hond als Lavrov of Putin, laat die eens een keer niet meer wakker worden.

Vage_eddie | 30-04-22 | 13:10 | 7

De goeden gaan eerst, is het gezegde.

KeesBruin | 30-04-22 | 13:30

Hugo Chavez heeft het toch aardig te pakken gehad? Niet dat er iets beters voor in de plaats kwam..

RandyBiel | 30-04-22 | 17:15

hier in portugal idem. Ergens denk ik het vaccin maar hee dat is aluhoedje denken.

Krachtkoe | 30-04-22 | 18:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Zelensky, april 2022
Give us the tools and we’ll finish the job.

Buckley | 30-04-22 | 13:08 | 8

@Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 13:52: correctie ik meen een paar honderdduizend omdat 2 hoge Russische heren elkanders manschappen afslachten, bot Russisch narcisme. Meen dit jaren geleden te hebben onthouden bij zo n Guido Knopp docu.

nobodiesunmighty | 30-04-22 | 14:28

@mono-culti | 30-04-22 | 14:37:
Ja, maar het is voornamelijk "ons" geld he. Dat gas uit de grond kost hem geen flikker, hij pompt het op, kan er lekker real life WW-III mee naspelen en na hem verder de zondvloed. De klootzak.

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 16:22
▼ 5 antwoorden verborgen

Het Russische nazi-regime viert straks de overwinning op de nazi's, veel gekker wordt het niet denk je dan.
Maar de op de Russische staats-TV nodigen ze nu enthousiast idioten uit de zich zitten te verheugen op een nucleair conflict. De animaties op het scherm liegen er niet om. Hoewel wij onder luid gejuich van partijen als GroenLinks/PvdA/NX66 de hele defensie hebben verwaarloosd, is er toch gelukkig nog wat Amerikaans spul hier om de Russische nazi's een beetje af te schrikken. Hoewel de standpunten van eerder genoemde partijen al waren achterhaald op het moment dat ze ze uitspraken, praten ze nu net zo makkelijk andersom alsof ze er nooit wat van vonden.
-
Naast hopen dat er een nieuwe generatie politiek georiënteerde Russen opstaat die niet besmet is met het Sovjet dictatorschap, is er nog een optie die de Russen vrezen. Zodra China ze laat vallen, misschien helpt het om wat minder te outsourcen naar China en daar vandaan te kopen als je de keuze hebt.
Dan zal Rusland zo geïsoleerd worden dat het thuis niet meer uit te leggen is en de gewone Russen passen voor een staat naar Noord-Koreaans model.
-
Hopelijk zal onze nieuwe Hitler zich dan gaan afvragen waar hij mee bezig is.

bananabanana | 30-04-22 | 13:02 | 6

@bananabanana | 30-04-22 | 13:26: Het zijn toch echt de ministers van CDA (Hillen) en VVD die dit gedaan hebben, GL heeft sowieso zelden in de regering gezeten, de anderen af en toe, en al járen niet in een machtspositie.

KeesBruin | 30-04-22 | 13:31

@Vage_eddie | 30-04-22 | 13:14: De eerste landen merken de last nu, omdat hun bevolking sputtert. China en Rusland krijgen hetzelfde avontuur als wat de USA en Europa hebben gehad. Op termijn wordt de pooier gespietst

nobodiesunmighty | 30-04-22 | 14:30

@nobodiesunmighty | 30-04-22 | 14:30:
Ik hoop dat u gelijk heeft, maar ik vraag me af welke nadelen China er op dit moment dan van ondervindt;
Het lijkt me voor hun handelsvrijheid alleen voordelig omdat ze een machtspositie tov Rusland verwerven.
Het Westen blijft toch wel zaken met ze doen, omdat ze te groot zijn om te negeren, en het Westen al een economische deuk oploopt met het boycotten van Rusland.
De huidige situatie levert in China geen sputterende bevolking op, toch?

Vage_eddie | 30-04-22 | 14:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Dus nu gaan ook de gewone Russen de gehaktmolen in, en daarna waarschijnlijk de Putin-jugend . Eens kijken hoe de support voor deze moderne Hitler daarna nog aanhoudt.

Homer P. Simpson | 30-04-22 | 12:43 | 1

Ik vrees juist dat die steun alleen maar toeneemt.
Waar eerst gehoopt werd dat de eerste dode soldaten voor teleurstelling thuis zouden zorgen, blijkt het juist alleen maar de haat jegens "de vijand" aan te wakkeren. Je moet maar net door alle propaganda heen nog kunnen zien dat het eigenlijk niet "de vijand" is die je zoon gedood heeft, maar de dictator die hem überhaupt in de vuurlinie geplaatst heeft.

Vage_eddie | 30-04-22 | 13:16

Lees nu in media dat er een strijd gaande tussen Poetin en hoge generaals. De laatste wollen den totalen Krieg. Als dat waar is, dan vraag ik me af hoeveel realiteit generaals hebben?
1) Veel Russen hebben geen trek om te vechten,
2) Oekraïners zijn erg gemotiveerd om voor hun land te vechten,
3) Russische logistiek is gebrekkig, dat maak je niet even snel goed,
4) Amerikaanse leger is momenteel onbetwist de beste van de wereld en die doet alles aan om Oekraïne te ondersteunen,
5) NATO + Oekraïne hebben totaal bijna 1 miljard inwoners met minimaal $48 triljoen BNP tegenover 144 miljoen inwoners en 1,8 triljoen BNP (lees: enorme productie capaciteit),
6) het westen hebben ca. 3,5x meer land dan Rusland,
7) als laatste, maar zeer belangrijk, het Westen is enorm innovatief tegenover de Russische kleptocratie. China is ook niet erg innovatief door het communistische systeem en corruptie.

Enige wat Rusland heeft, is zijn enorme voorraad atoombommen. Maar dat hebben Amerika, Fransen en Britten ook. Uiteindelijk zie ik Rusland de oorlog niet winnen. Wel ben ik pessimistisch dat de oorlog wel eens erg lang gaat duren.

En die aardappel hoofd heeft nog steeds een grote bek.

Ierse_Setter | 30-04-22 | 12:27 | 9

Als dit verhaal klopt is dat een extra aanwijzing dat Rusland onomkeerbaar gevangen zit in de eigen massapsychose over de NAVO. Ik heb dan ook geen enkele illusies over waar dit naartoe gaat.

De Russen lijden dan ook nog eens aan een soort misplaatst superioriteitsdenken, alsof zij de Uebermenschen zijn en de rest van de wereld de Untermenschen. Vreemd genoeg zien zij ons als "de nazi's" in dit verhaal, waarschijnlijk omdat de hele Sovjet-geschiedenis bol staat van de strijd tegen nazi-Duitsland. Samen met een onuitroeibaar slachtofferisme. Het superieure Russische volk moest het opnemen tegen de wereld. Zoiets. En nu dus weer.

Rusland kan dit alleen "winnen" met kernwapens. Op iedere andere manier zal het land ten onder gaan als het deze oorlog voortzet. Mogelijk weten ze dat in de legertop ook. Het wordt daarmee echt een spannende paar maanden, deze zomer, want het kan zomaar uitdraaien op een nucleaire escalatie.

Mij zou het niet echt verbazen, al zou het de Russen wel alle goodwill doen verspelen die ze nog hebben in de wereld, dat ze een aantal kleine kernwapens gaan inzetten in Oekraine om de doorbraak te forceren. Daarmee komt de wereld in ander vaarwater terecht, waarbij Rusland een nieuw Noord-Korea zal zijn. Blijft dit als enige over voor Poetins kliek, dan zal dat toch de uitkomst kunnen zijn.

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 13:46

De oorlog tot nu toe is natuurlijk een enorme blamage voor de Russische legerleiding. Ongetwijfeld onder valse voorwendselen deze oorlog ingerommeld door Poetin met z'n foutieve FSB-informatie over Oekraïne. En vervolgens continu strak aan de teugels gehouden door Poetin die het geen oorlog wil noemen. De Russen kunnen zich de komende 100 jaar bij geen enkele gemeenschappelijke oefening meer laten zien zonder uitgelachen te worden. Dat steekt en ik denk dat de Russische legerleiding op de een of andere manier nog een zege eruit wil slepen, al was het maar om het gezichtsverlies te beperken.

FrankVeer | 30-04-22 | 14:22

Om de politieke doelen van Putin te bereiken zal een totale oorlog wel nodig zijn. Als dat laatste niet wordt gedaan, gaat 't zeker niet lukken en zien de generaals zich al onder huisarrest zitten. Dus ik snap die mannen wel. Maar 't zal waarschijnlijk niet gebeuren en zelfs bij een totale oorlog is de kans beperkt dat het met conventionele middelen gaat lukken. Deze hele operatie is een aaneenschakeling van strategische blunders en misrekeningen. Ik denk dat ze in Bejing hoofdschuddend zitten te kijken. Met de Covid issues en de economische impact van de lockdowns kunnen ze dit even niet gebruiken. Ik denk dat Lavrov en Putin straks een vriendelijke tik op de schouders krijgen en het verzoek er een einde aan te breien. Xi Jinping zijn agenda loopt namelijk iets teveel averij op.

Prof_Bukmaar | 30-04-22 | 17:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Wie had voorspeld dat Duitsland de oorlog zou verliezen? Veel oorlogen zijn vrij onvoorspelbaar. Er ian nog van alles gebeuren.

Hadena | 30-04-22 | 12:25 | 6

@Capt. Iglo | 30-04-22 | 13:17:
En het beruchte "Hitler sliep tijdens D-day, en zijn generaals durfden zonder zijn toestemming geen versterkingen te sturen"?
Dat zou ook flink uitgemaakt kunnen hebben, als de landing was afgeslagen.

Vage_eddie | 30-04-22 | 13:22

@Otto Normal | 30-04-22 | 13:11: Bij Moskou is de duidelijkheid van de nederlaag begonnen.

nobodiesunmighty | 30-04-22 | 14:33

@Otto Normal | 30-04-22 | 13:11: Wat had Hitler op Midway te zoeken? U haalt het e.e.a. door elkaar.

KeesBruin | 30-04-22 | 15:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Net in het nieuws: Rusland schijnt uit het bezette gebied in Oost-Oekraïne intussen al honderdduizenden tonnen opgeslagen graan gestolen te hebben.
Ook al zo oud als de oorlog, voedselvoorraden stelen, om je vijand te ondermijnen en jezelf te verrijken. Er is wat dat betreft niets nieuws onder de zon.

KeesBruin | 30-04-22 | 12:13 | 8

Hoop niet dat het zaaigoed was

Toedels | 30-04-22 | 14:48

Rusland's vorige veroveringen van de Oekraine hebben, zonder uitzondering, geleid tot hongersnood. Is onderdeel van de Russische manier. Straf en preventie ineen.

Alquest | 30-04-22 | 15:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Mja, Lavrov, de Willem Engel van Rusland.

mono-culti | 30-04-22 | 12:03 | 1

Zoiets ja, met het verschil dat Engel vleugellam is (pun intended).

Spring Bruissteen | 30-04-22 | 12:08

Altijd weer die verdomde Dokwerkers: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1346986674/omstreden-schip-met-russische-gasolie-kan-voorlopig-haven-amsterdam-niet-in Gaan ze op de vaderlandse olietermijnmarkten hier ten lande niet blij van worden.

Wat is dat toch, met dat plebs?

Hetkanverkeren | 30-04-22 | 12:02

Oekraine buigt en barst niet. Stel dat ze 10% van de mannelijke bevolking goed gemotiveerd en goed bewapend kunnen gaan inzetten. Is leger van 1 miljoen. Rusland heeft nu een allegaartje van ergens tussen de 150K en 200K minus de verliezen. Rusland zal dus de oorlog moeten verklaren om daarmee meer dienstplichtigen te rekruteren.

Lopendbuffet | 30-04-22 | 11:55 | 3

Mannen, laat de vodka en crocodile links liggen en sluit je aan in onze allesvernietigende vredesmissie!

BoetoeVoetoe(btvt) | 30-04-22 | 12:29

@BoetoeVoetoe(btvt) | 30-04-22 | 12:29:
Nou, ik vroeg me laatst dus inderdaad af of de lage levensverwachting/gezondheidsstandaard daar geen enorme invloed heeft op de hoeveelheid vitale soldaten die er geleverd kan worden.
Als je geen sprintje kan trekken, begint te trillen zonder borrel, of als PTSS je neutrale basisemotie is, ben je volgens mij geen menselijk superwapen.

Vage_eddie | 30-04-22 | 13:26

Komt bij dat de Oekraïners ervaring opdoen en de russen dood gaan.

Alquest | 30-04-22 | 15:41

En toch. Als Poetin dit op de lange baan zet, zeg een half jaar of meer, dan vliegt zijn luchtmacht straks tegen F16s. Komen zijn tanks tegen moderne wapens te staan. En zelfs de F16 blijkt in simulaties toch nog steeds superieur aan waar de Russen mee vliegen. Vooral wegens de avionics. Westerse wapens blijken bij iedere confrontatie toch beter dan de Russische. Ik herinner me 1982, toen de Israëlische luchtmacht de Syrische vernietigde.
en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Mol...

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 11:39 | 5

@BobDobalina | 30-04-22 | 11:53: Korte samenvatting: Rusland heeft zich met die oorlog geweldig in zijn eigen voet geschoten.

KeesBruin | 30-04-22 | 12:03

@BobDobalina | 30-04-22 | 11:53: Rusland is al bezig de oorlog te verliezen. Het doet mij een beetje denken aan Mussolini die zijn "Impero Italiano" even dacht te kunnen realiseren. Italië ging ook oorlog voeren met een niet-voorbereid leger met desastreuze gevolgen. youtube.com/watch?v=m5edrH8olyQ

Zo knullig van Poetin dat hij zijn geschiedenis niet helemaal op orde heeft.

Alexander des Burgus | 30-04-22 | 12:48

@BobDobalina | 30-04-22 | 11:53: Voor ons ook niet. Verzwakking van Rusland betekent dat de rem van Turkije afgaat als het gaat om Libie, Syrie en Armenie. Ik weet niet of we daar met zijn allen zo gelukkig van gaan worden. Van de Armeniers weet ik wel zeker - die zullen al enigzins in paniek zijn.

Otto Normal | 30-04-22 | 13:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Ollongren kan altijd nog de Koninklijke militaire fanfare sturen. Nog even inventariseren hoeveel majoors dat precies zijn en hoever die tuba’s schieten.

Lukiluuk | 30-04-22 | 11:33 | 1

Helaas is bij de vliegramp op Welschap toen ook eeb flinke bres in de militaire musici geslagen.

Shoarmamasutra | 30-04-22 | 16:52

"Onderhandelingen kunnen een uitweg bieden, maar volgens Lavrov speelt Kiev 'spelletjes', door bevelen uit Groot-Britannië en de Verenigde Staten.''

Lavrov is een dom aluhoedje/complottertje. Er komen helemaal geen ''bevelen'' uit de UK en de VS. Wel steeds meer wapens.

En een ''uitweg'' is vrij simpel, hoor. Hoef je niet eens over te 'onderhandelen''. Als Poetin en Lavrov hun tanks terugtrekken uit Oekraïne en ophouden met raketten af te schieten op Oekraïense steden, kan er vandaag nog vrede zijn. Die klootzakken moeten eindelijk eens ophouden te doen alsof ''anderen'' schuld hebben aan deze oorlog.

Dr_Johnson | 30-04-22 | 11:33 | 11

@Frau Merkel | 30-04-22 | 12:16: Dat dus.

ChalinaRosa | 30-04-22 | 14:00

@Otto Normal | 30-04-22 | 13:27:

"Vanuit Russisch oogpunt is de veronderstelde dreiging best reëel''
''Er is echt wel meer dan 1 manier om naar dit verschrikkelijke conflict te kijken. Wat waar is is ook een kwestie van perspectief.''

Ja, door alles van 'twee kanten te bekijken', en de 'zorgen' van een agressor 'best reëel' te vinden, kun je alles wel 'dood' nuanceren.

Zo was de inval destijds door nazi-Duitsland in Nederland en België eigenlijk heel redelijk en billijk, want zo 'omzeilden' ze die vreselijke Maginot-linie van de Fransen en konden ze Frankrijk via het zuiden van België binnenvallen met een minimumverlies van troepen.

Dus eigenlijk was het de schuld van die kut-Fransosen dat ''wij'' onze neutraliteit niet konden bewaren zoals in WO1: hadden zij die Maginot-linie niet gebouwd, dan waren de Duitsers gewoon via de kortste weg - Elzas-Lotharingen - Frankrijk binnen gevallen.

Zie je? Een kind kan de was doen.

Dr_Johnson | 30-04-22 | 14:14
▼ 8 antwoorden verborgen

Het is een Karpaten kop, geen aardappelen hoofd.

bijna_raak | 30-04-22 | 11:31

Stel, de Russen beginnen te begrijpen dat ze het in een paar weken toch niet gaan redden. Maar verlies is geen optie. Kernwapens ook niet echt, want daarmee verliest Rusland het restje goodwill van twijfelstaten zoals China. Dan gaan ze inzetten op mobilisatie. Voordat de nieuwe lichting klaar is voor het slagveld zijn we maanden verder.

Deze oorlog kan uitlopen op een heel lange, misschien zelfs een "frozen conflict" met een grens ergens halverwege Oekraïne.

Rusland kan in dat geval hopen op het verlies van interesse voor Oekraïne in het westen, helemaal als blijkt dat olie en gas toch weer bij Poetin gekocht gaat worden. In dat geval trekt Poetin alsnog aan het langste eind. Je ziet de scheuren al ontstaan ook, Duitsland aarzelt, Bulgarije is afhoudend, Hongarije blijft gas kopen. Verschillende landen hebben al roebel rekeningen geopend. De harde kern, van Polen, de Balten, Engeland en de VS, gaan de kar trekken. Tenminste zo lang als Biden aan de macht blijft.

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 11:29 | 5

@Graaisnaaiert | 30-04-22 | 12:35:
Hoeveel argumenten heb je nodig om fan van energietransitie te worden? Milieu, politiek, kosten. Laat ieder land lekker zelfstandig kunnen zijn in zijn primaire voorzieningen dat scheelt veel gedoe en is stukken goedkoper dan energie en voedsel de halve wereld over slepen en oorlogen te ontketenen als er ergens een kink in de kabel is.

flame_me | 30-04-22 | 13:18

@flame_me | 30-04-22 | 13:18:
Ik heb bezwaar tegen het tempo en de manier waarop het gaat nu maar ik zie ook wel in dat het moet. Maar zorg voor voldoende geschikte alternatieven. Biomassacentrales, dat weet je vooraf al dat dat fout gaat. En ga niet voor modellen maar pak de praktijk. Dat soort dingen.

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 13:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Denk dat die raketten vanaf onderzeeërs met angst en beven door de bemanning afgeschoten wordt. Maar hopen dat die oude verwaarloosde meuk buiten je boot ontploft.

Der Schnitzeljäger | 30-04-22 | 11:24 | 2

Het wordt tijd voor kamikaze dolfijnen

Toedels | 30-04-22 | 11:58

De filmpjes van verlaten Russische tanks die voorbij kwamen, schenen inderdaad een nieuw licht op hun "gemoderniseerde krijgsmacht".
Daar zaten exemplaren tussen die sinds de jaren 90 geen likje olie meer hebben gehad, met stoeltjes met verbrokkeld schuimrubber, roestige schroeven en noem het op. Het is alleen hopen dat hun materieel niet zo degelijk gebouwd is als hun AK47. Dan kan het best wat elementen en vuil doorstaan voordat het stuk gaat.

Vage_eddie | 30-04-22 | 13:56

Militair gaat het dan wel slecht met de Russen maar verder staan ze er helemaal niet zo slecht voor lijkt het. Inkomsten uit voedselexporten en energieverkopen zijn nog nooit zo hoog geweest. De roebel is al op hetzelfde niveau als voor de oorlog en de rente is zelfs verlaagd. Inflatie in Rusland is hoog maar in Nederland ook (beiden staan in top 5). Daar komt bij dat de verliezen in manschappen vooral etnische minderheden zijn wat het centraal gezag verder versterkt. Het westen moet uit een ander vaatje tappen. Tot nu toe is het Rusland wat acteert en het westen wat reageert.

henkiedeboer | 30-04-22 | 11:23 | 4

Dat klopt, Poetin kan dit nog best lang volhouden. Zo lang hij maar tweederangs Russen offert klaagt het volk nauwelijks. Ik denk dan ook dat Poetin voor de langere termijn gaat. En mobilisatie. Tenzij alsnog een doorbraak komt in de Donbass.

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 11:31

Dat van die "etnische minderheden" is helaas waar:
Hij slaat er twee vliegen in één klap mee.
Mannen van strijdbare leeftijd uit bezette, geannexeerde, of instabiele gebieden, die hun potientiële verzet/vrijheidsstrijders kwijtraken.
Als die genoeg zijn weggevaagd, kan Putin uit die gebieden zelfs wat ordetroepen weghalen.

Vage_eddie | 30-04-22 | 13:30
▼ 1 antwoord verborgen

En waarom zou je aartsleugenaar Lavrov nu wel geloven ?

Wattman | 30-04-22 | 11:19 | 1

Dat moet je dus ook niet doen. Lavrov zegt uitsluitend iets met een doel, dat bepaalt wat hij zegt.

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 11:21

En daarom, lieve kijkbuiskindertjes, ga je niet dom lopen aandachtshoeren met je telefoon in oorlogsgebied maar duik je thuis de studieboekjes in om wel een goede baan en toekomst voor elkaar te draaien.
Eigenlijk zou dit filmpje verplicht lesmateriaal op middelbare scholen moeten zijn.

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 12:30

@KeesBruin | 30-04-22 | 12:38:
Daar leren ze toch vooral de tafel van onthoofden? 1x hak is hak, 2x had is shishikebab, 3x hak is kop eraf?

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 17:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Het “wij gaan kernwapens gooien en de derde Wereldoorlog starten” combineert slecht met het: “wij brengen vrede” narratief. Ik denk dat hij is teruggefloten omdat ze bang zijn de steun van de bevolking te verliezen. Die hebben ze nog nodig, want die mobilisatie gaat er komen. Rusland heeft maar twee kaarten in handen: kernwapens en massa’s soldaten. Die tweede geeft meer kans op succes.

Trekhaas | 30-04-22 | 11:10 | 4

Ook bij mobilisatie vraag ik me af hoe dat eruit moet gaan zien:
Zelfs bij het staande beroepsleger bleek de logistiek dermate rampzalig dat ze hun soldaten niet goed konden ter plekke konden krijgen, dagen lang met 70km aan oude meuk in de file stonden, en geen gecoördineerde aanvallen van de grond kregen.

Waar je bij een groep hooligans nog kan zeggen "hier heb je een knuppel, daar staat het andere team", is er in deze situatie simpelweg teveel afstand te overbruggen om elke Pjotr überhaupt bij de vijand te krijgen.

Vage_eddie | 30-04-22 | 13:33

@Vage_eddie | 30-04-22 | 13:33: Ze hoeven die jongens alleen maar in de Donbas over de grens te zetten en almaar rechtdoor te laten lopen als kanonnenvoer. Als Ukraine er een miljoen gedood heeft zijn de kogels op en begint het Westen zich ook achter de oren te krabben of we dit wel moeten willen.

Trekhaas | 30-04-22 | 13:52

Rusland wil altijd vrede, in ruil voor grond. En later komen ze dan terug voor de rest van het land.

Alquest | 30-04-22 | 15:48
▼ 1 antwoord verborgen

Russen en onderzeeërs, dat gaat lang niet altijd goed. Nederlsnders mochten nog een keer een wrak boven water halen.
Tja, de prediker zegt: Er is een tijd van drijven, er is een tijd van zinken.
youtu.be/Fv03OyxZShE

Arnold Layne | 30-04-22 | 11:01
-weggejorist-
zeurmachine | 30-04-22 | 10:46 | 1

Als de verhalen over een zinloze invasie, de waanzin van dit soort acties, door gaan werken in Rusland dan gaat het moreel van het Russische leger heel snel naar beneden.

Vooral als blijkt dat hun eigen regering godsbrutaal liegt, als ze zich gaan realiseren dat Russische jongens en mannen en in de Oekraïne zinloos gevallen zijn voor een egotrip van hun Sterke Man en waar de Russische bevolking en Rusland zelf voor gebruikt en geofferd worden.

AdvocatusDiaboli | 30-04-22 | 10:41 | 12

@Dr_Johnson | 30-04-22 | 11:25: Ook dit aspect laat weer zien, dat het Kremlin bewoond wordt door pure, niets ontziende criminelen.

KeesBruin | 30-04-22 | 11:43

@Dr_Johnson | 30-04-22 | 11:25: het kanonnenvlees uit de achterlijke contreien raakt vanzelf een keer op. De lui uit Moskou en St. Petersburg komen vanzelf aan de beurt. Vraag is natuurlijk wel wie er straks nog nieuwe Rusjes kan maken als alle vruchtbare mannen aan de kanonnen zijn gevoerd.

BenZen | 30-04-22 | 12:21
▼ 9 antwoorden verborgen

Stuur alles wat we hebben. De laatste 20 panzerfausts, onze twee F35's, die YPR's staan ook vast nog wel ergens weg te roesten en de laatste 3 munitie kisten. Kunnen die drie walrus onderzeeërs nog duiken? Dan die ook!

sLinksAmsterdam | 30-04-22 | 10:41 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Oekraïne heeft wel de beste HD beelden. Drone dropt 2e granaat door open dakraam van vluchtende russische soldaten: (waarschuwing, doet auw) twitter.com/Militarylandnet/status/15...

W_F | 30-04-22 | 10:35 | 19

Er zijn geruchten dat bij Kherson inderdaad Russische slachtoffers gevallen zijn door "blocking forces" ofwel Russische eenheden achter de linies die vluchtende Russen moeten neerschieten. Weet niet of het waar is trouwens. Zag het ergens op Twitter.

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 11:44

@Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 11:44: Zou me niets verbazen, als het waar is, dat de Russen deserteurs neerschieten. Er waren ook al verhalen dat ze daar Tsjetsjenen voor inzetten, die draaien hun hand ook niet om voor een executie meer of minder.

KeesBruin | 30-04-22 | 12:10

Death from above. Ik hoop dat deze beelden de Russen zelf bereiken, via de ondergrondse kanalen. Dan weet je, hier is niet tegen te vechten, nergens ben je veilig. Tering...

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 12:14
▼ 16 antwoorden verborgen

Je moet oppassen met beffende schoothondjes.
Van de pindakaas kunnen ze behoorlijk aan de schijterij raken.
En ze kunnen onverwacht in de klit bijten.

Osdorpertje | 30-04-22 | 10:35

Ik heb het idee dat een oorlog alleen maar verliezers kent…

overVecht | 30-04-22 | 10:31

Doet Lavrov nu gewoon mee aan de grote belazerij van zijn volk met verdraaien van wat de regering doet, en vinden ze dat wel grappig allemaal, of zou hij er echt in geloven.

AdvocatusDiaboli | 30-04-22 | 10:29 | 2

Hij weet wel hoe het werkelijk zit.

Wattman | 30-04-22 | 11:23

Hij moet wel he, die hele kliek heeft z'n lot in de handen van Poetje gelegd. Poetje exit, hij exit. Hij nu exit, dan heeft die geen 2 weken meer te leven, familie incluis.

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 12:09

Gisteren hebben ze op de Russische staatsomroep een presentatie gehouden over hoeveel seconden het duurt dat een kernrakket de steden Berlijn, Parijs en Londen bereikt. Daar komen we weer goed weg mensen. /sarcasme off

First Contact | 30-04-22 | 10:23 | 8

Gelukkig wordt Rozendaal niet genoemd.

squadra | 30-04-22 | 10:58

Het volk dat daar stond te roeptoeteren met hun raketjes hadden niet in de gaten dat er ook wat retour gestuurd kon worden. Geïndoctrineerde simpele zielen.

kneuterzak | 30-04-22 | 11:05

@kneuterzak | 30-04-22 | 11:05: Ook dat aspect doet aan de Duitsers in Nazi-Duitsland denken. Die dachten ook, dat de oorlog iets was, dat Duitsers in andere landen konden uitvoeren, maar niet dat ze zelf gruwelijk aan de beurt zouden komen. Enfin, dat hebben de Duitsers tot hun eigen schande en verdriet moeten ondergaan.

KeesBruin | 30-04-22 | 11:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Als er een algemene mobilisatie komt, dan gaat ook de tactiek van de verschroeide aarde tevoorschijn komen.

Wijze uit het Oosten | 30-04-22 | 10:18 | 2

Was die er nog niet dan?

MAD1950 | 30-04-22 | 10:21

Dat is volgens mij al aan de orde in mariopol.

Cable | 30-04-22 | 10:22

Idioten. Alsof zij de vrije beeldhouwer, kunstenares of cineast kunnen uithangen in het Rusland van Poetje. Hier kun je lekker choqueren en provoceren in je werken, daar verdwijn je naar de Goelag of erger.
Echt, wat denkt dat soort mensen eigenlijk?

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 12:08

Deze mensen hebben totaal gelijk met hun argumenten. Scholz moet bij zijn oorspronkelijke beleid blijven.

ChalinaRosa | 30-04-22 | 14:06
▼ 15 antwoorden verborgen

Stalin zei ooit: "De dood van 1 is tragedisch en de dood van 1 miljoen statistisch." De Russen geven niet snel op, maar let wel dat het speelveld totaal anders is dan in WOII. De Navo is de facto velen malen sterker dan Nazi Duitsland ooit was en het voert ook geen oorlog op twee fronten. Nu wordt er weer openlijk gesproken over een militaire interventie van de Navo. De Russen gaan dit met conventioneel oorlogstuig bijna zeker verliezen.

Kareldetweede | 30-04-22 | 10:17 | 3

Poetin c.s. is vergeten dat in oorlogsmachine in WW2, ook aan hun kant, werd aangedreven door de VS. Het geloof in de mythische proporties van het eigen leger is het gevolg van 70 jaar propaganda en het letterlijk niet testen van hun leger tegen gelijkwaardige tegenstanders.

Risingson | 30-04-22 | 10:20

Ik geloof je... Stalin had toen nog geen duolingo. #tragedisch

horsteknots | 30-04-22 | 10:36

@Risingson | 30-04-22 | 10:20: Heel juist. De vele konvooien via de Moermansk-route hielden de Sovjet-vuurkracht op peil met massale bevoorradingen. Een aspect dat tegenwoordig nog weleens onderbelicht raakt. Ook in het Westen trouwens...

B O Terletter | 30-04-22 | 10:39

Zijn we volgens Rutte nog steeds in oorlog met IS, of is dat tegenwoordig niet woke meer om dat te zeggen ?

Piet Karbiet | 30-04-22 | 10:12 | 3

Dat is geen oorlog maar een speciale vredesmissie.

W_F | 30-04-22 | 10:43

Wij, Nederland, is niet in oorlog met wie dan ook. Er is geen oorlogsverklaring afgegeven. Alleen wil Rutte en consorte ons dat wel doen geloven.

TonAlias | 30-04-22 | 11:12

Geh, gewoon wachten tot het winter wordt.

D-Fens_1963 | 30-04-22 | 10:08

Algehele mobilisatie betekent in het Russisch net zo lang jonge dienstplichtige mannen de vuurlinie in laten lopen tot de kogels van de Oekies op zijn. Als kruiend ijs. Het heeft eerder "gewerkt".

Duwbak_Linda | 30-04-22 | 10:06 | 11

Misschien wel het moment dat het Russische volk de kont in de crib gooit

Lebowski72 | 30-04-22 | 10:56

@Duwbak_Linda | 30-04-22 | 10:37: Klopt, en de zwaarbewapende Afghanistan-veteranen zorgen voor de anarchie/maffia-geweld in het Rusland van de jaren '90. Algemene mobilisatie betekent bijvoorbeeld dat ook alle Navalny-aanhangers Kalansjnikovs krijgen, dus het is nog hoger spel voor Poetin.

Festen | 30-04-22 | 12:12
▼ 8 antwoorden verborgen

Moraal, moreel. Ook bij de T is dat verschil vervaagd hoor dus ik zal niet meteen de taalnazi uithangen. En ach, die Russen hebben het toch allebei niet.

BokoHalal | 30-04-22 | 10:05 | 3

Hier is meer de betekenis van wielrenvariant van dat woord gebruikt.

HoniSoit | 30-04-22 | 10:10

Taaladvies Vlaanderen: Moraal heeft daarnaast ook nog de betekenissen 'heersende zeden en gebruiken', 'zedenleer' en 'zedenles'.
Voorbeeld: Zij schreef een boek over de moraal van de (taal)nazi's.
Voor het bijvoeglijk naamwoord wordt voor alle betekenissen moreel gebruikt.
Voorbeeld: Zij schreef een boek over de morele opvattingen van de (taal)nazi's.
www.vlaanderen.be/taaladvies/taaladvi...

guldenmiddenweg | 30-04-22 | 10:26

Net zo goed als dat het Westen jarenlang het Russische leger heeft overschat, heeft Poetin de reactie van de NAVO op zijn invasie grandioos onderschat. Rusland gaat dit conflict niet winnen. Of beter gezegd: Oekraïne gaat dit niet verliezen...

B O Terletter | 30-04-22 | 10:04 | 2

Of je moet te maken hebben met een ziek gestoorde wereldleider, die uit is op escalatie. In dat geval loopt het prima volgens plan.

First Contact | 30-04-22 | 10:08

Het inschatten van de vijand is altijd cruciaal, en soms moeilijk. Maar je kunt je vijand misschien nog beter overschatten, dan onderschatten, want dan ben je de pineut.
Stalin gaf Noord-Korea in 1950 het groene licht om een invasie in Zuid-Korea te beginnen, in de veronderstelling dat het de VS niet zou boeien, als heel Korea communistisch werd. Dat was finaal misgerekend, en de Koreaanse Oorlog was het gevolg.

KeesBruin | 30-04-22 | 10:14

Toch nog iets over het gerommel binnen de NAVO en wat onze oosterburen precies denkende zijn: alleen al de hardware https://www.faz.net/aktuell/politik/inland/panzer-fuer-ukraine-deutschland-zoegert-ringtausch-polen-17993873.html Terwijl de inkt voor het contract met de VS voor levering van Abrams tanks nog niet eens droog is.

In Nederland pleit één van de laatste defensiedeskundigen in de media, Ko Colijn, in de NRC om je niet blind te staren op vuurkracht. Onder andere stelt hij dat tanks hun beste tijd hebben gehad. Wat snappen ze aan de frontlinie niet, bijvoorbeeld Polen en Finland, wat Nederland wel weet?

Hetkanverkeren | 30-04-22 | 10:02 | 8

@nobodiesunmighty | 30-04-22 | 11:18: Skin in the game: https://en.wikipedia.org/wiki/30th_Infantry_Division_(United_States) Dank voor deze suggestie! Overigens de eenheden die zich bezig hielden met actieve misleiding. Een soort BSB zeg maar, maar dan stategisch/kinetisch. Rusland (of China) als near (!) peer, maar dan om je zelf te verslaan.

Hetkanverkeren | 30-04-22 | 11:48

Het was Reagan die al wilde investeren in Star Wars, een raketschild om raketten uit het oosten tegen te houden. Vergeet dat niet. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan , iets met kosten en Russische protesten dat die het machtsevenwicht onherstelbaar zou beschadigen.
Maar een versie 2.0 lijkt me met de aard om de 21e eeuwse conflicten zeer zeker het overwegen waard. Teveel crimistaten momenteel met - potentieel - nucleaire slagkracht. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen.
Tanks blijf je - vooralsnog - nodig hebben om gebied ook werkelijk in bezit te houden. Je moet er toch speciaal op toegerust zijn om ze te vernietigen en niet elke civvie heef een stinger of javelin bij zich met een voldoende voorraad raketten en het momentum van een molotovcocktail luistert ook vrij nauw, als je al dicht genoeg in de buurt kunt komen.
Bottom line, Rusland is nog steeds een 20e eeuws leger en daar moet je je toch wel op instellen in dit hi-tech precisietijdperk.

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 12:03

@Graaisnaaiert | 30-04-22 | 12:03: Gewoon een drone die met dodelijke precisie suiker in elke vijandelijke tank kan kieperen. Einde oefening en manoeuvre warfare in je broekje. Loodvrij!

Hetkanverkeren | 30-04-22 | 12:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Moeite met Rusland sinds Rocky 4.

RickTheDick | 30-04-22 | 10:00 | 1

Was bij mij uitgelopen op een aversie tegen Dokf Lundgren.

Astroturfer | 30-04-22 | 12:49

Ongeacht zijn ideologie of merk leugenmachine onder het bureau is Lavrov wel een paar maten intelligenter, meer belezen en vaardiger in logica en argumentatie dan enige westerse evenknie momenteel. Het niveauverschil is ontzettend. Alsof je een wereldwijd gezochte mafiabaas en psychopaat met een kleuterklas laat debatteren over het lijden in de wereld. Zo'n verschil dus. Zinloos en je gaat bijna twijfelen welke kant je achter het stuur zou willen puur om de basale vraag of kinderhandjes wel om een stuur zouden passen.

Weinig overtuigende beelden verder van die 60000+ ingegraven en omsingelde elitetroepen van Oekraïne, waar 24x7 artillerie op regent. Zeven jaar ingraven stellingen zijn niet in een week opgerold. Zo werkt een landoorlog niet. Langzaam manoeuvreer en belaag, verzwak je de tegenstander tot collapse. Niets nieuws behalve als je alleen via CNN een Golfoorlog of andere search & destroy missies kent tegen woestijnbewoners. Dat je daarmee dus opgroeide en denkt dat je zo oorlogen wint (terugkijkend dat dus zelfs ook niet).

GeenAccount | 30-04-22 | 10:00 | 3

Lavrov zou in essentie wellicht intelligenter kunnen zijn, maar al zijn uitingen (ingegeven door zijn capo dei cappi) doen anders vermoeden. Lavrov is op dit moment niet meer dan voetsoldaat.

FrankVeer | 30-04-22 | 10:16

Ik heb lavrov nou niet bepaald logische of verstandige dingen horen zeggen. Ik heb hem wel ontzettende domme dreigementen en rare verhaaltjes horen vertellen over de reden voor de invasie. Vooralsnog beoordeel ik de stelling als onwaar.

BobDobalina | 30-04-22 | 10:18

Jouw werkgever heeft liever niet dat je dit een oorlog noemt.

omanders | 30-04-22 | 11:59

Gister werd ivm de komende herdenkingen e.d. de Untergang weer eens uitgezonden. Blijft een zeer goede en realistische film. Aan het end zie je een volkomen doorgeflipte H. die zijn generaals opdrachten over troepenverplaatsingen geeft die allang zijn weggevaagd. Pleegt uiteindelijk zelfmoord. Dacht bij het zien laat het met die Poetin en z'n kliek ook zo aflopen.

Cornelis12 | 30-04-22 | 09:56

Dag 66 en ellende, waar doet dit me aan denken?..

puszuiger | 30-04-22 | 09:53 | 3

D66? Dacht ik wel meteen aan tenminste.

matatwork | 30-04-22 | 09:56

Een inlegvelletje met ontwijkende argumenten?

willem n | 30-04-22 | 09:56

Oekraïne is inderdaad grensoverschrijdend....

Ommezwaai | 30-04-22 | 10:30

Ik had gehoopt dat Poetje op 9 mei zijn "overwinning op de nasi's" zou verklaren en de "speciale militaire operatie" zou halten, met bescheiden grondgebied winst in zuid en zuidoost Oekraine. Waarna onderhandelingen kunnen starten.

Maar ik ben bang dat hij inderdaad gaat mobiliseren. Dat is heel slecht nieuws voor iedereen buiten aandeelhouders in de wapenindustrie.

Graaf_van_Hogendorp | 30-04-22 | 09:51 | 5

Een algehele mobilisatie voor een driedaagse oorlog. Hij blijft strategisch grootmeester, die Poetin...

Enter Yeti | 30-04-22 | 10:47

Mobiliseren zal een gevaarlijk moment voor Putin worden. 9 mei kan voor hem ook een versnelling van zijn einde worden. Misschien zelfs op de dag zelf.

nobodiesunmighty | 30-04-22 | 11:21

@First Contact | 30-04-22 | 10:01:
Dat wordt prijsschieten... Dus schroef de steun voor Oekraine maar verder op, liever daar de frontlijn dan bij Polen, Noorwegen of de Balticae. Wat mij betreft is er pas te praten met de post-Poetinleiders ( en dat is dus geen Lavrov of Medvedev ).

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 11:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Russen kunnen hun hand uitsteken maar niet meer praten met dat tuig. Rusland financieel e.d. totaal naar de afgrond brengen tot dat volk een totaal andere koers gaat varen.

Cornelis12 | 30-04-22 | 09:51
-weggejorist en opgerot-
poepie | 30-04-22 | 09:51 | 5
-weggejorist-
MarkiesDeBalzaque | 30-04-22 | 10:02

@Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 09:58: De filosofische vraag blijft of mensen en hun leiders gestuurd worden door vrije wil en bewuste keuzes of door blinde vlekken, het onderbewuste of collectieve waanzin. De tweede mogelijkheid vereist een zeer groot wantrouwen ten opzicht van "redenen" en "rechtvaardiging", vooral ook "moreel".

GeenAccount | 30-04-22 | 10:10
-weggejorist-
poepie | 30-04-22 | 10:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Weet iemand hoeveel satan raketten putje heeft?

likdoorn | 30-04-22 | 09:51 | 1

Zover ik gelezen heb heeft Putienje één Satan-2 raket getest, maar volgens experts duurt het nog twee jaar om het ding in productie te nemen en er kernkoppen op te zetten. Type 2 is hypersoon, en dus lastig neer te halen. Van de voorloper Satan-1 weten ze niet hoeveel Vladimirowitch er heeft, maar die zijn minder snel en kunnen wel neergehaald worden. Dit alles van horen zeggen.

Nivelleermarionet | 30-04-22 | 10:23

Dat filmpje van gisteren in de comments, waarbij een drone eerst een bommetje dropt op een groepje Russen, die vervolgens een auto invluchten.. waarna de drone precies via het dakraam nog zo'n ding naar binnen knikkert. Toeval hoor.. maar wat voor drone kan zoiets?

2Benen | 30-04-22 | 09:50 | 3

Type 2.

Kaas de Vies | 30-04-22 | 09:54

Beetje flinke octocopter.

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 09:59

Het statement van ome Joe Biden dat de US " no matter what ' zich nooit zou mengen in de oorlog was natuurlijk strategies briljant. Ouwe gek.

streknek | 30-04-22 | 09:45

Is beffend schoothondje een Freudiaanse verspreking?

Diederik_Ezel | 30-04-22 | 09:45 | 2

Misschien een boffend & bevend schoothondje?

Haringkoning | 30-04-22 | 09:49

Denk ik wel, er wordt toch gewoon een luttekikkertje bedoeld.

Bull-Sunnyboy | 30-04-22 | 09:51

Er zijn zo veel aardappelkoppen en beffende schoothondjes van de baas (vele bazen hebben er wel een). Zolang het juiste salaris eraan verbonden is, kan dat leuk zijn om te doen.

Leptob | 30-04-22 | 09:44

Waarom zou het Russische leger ook beter zijn dan de rest van de Russische samenleving? Het leger, waar je in dienst vooral leerde om te klussen voor de kapitein aan zijn buitenhuis, met gestolen materialen uit het leger zelf. Rusland hangt aan elkaar van wanbestuur een dat komt fraai naar boven nu dat leger laat zien wat het werkelijk waard is. Het heeft niets geleerd sinds 1945, toen massale frontale aanvallen zonder te letten op verliezen, de tactiek was.

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 09:39 | 13

Dat zegt dat we onderdeel zijn van een groter militair geheel, de Navo (wat je daar ook van mag vinden).

Bierum | 30-04-22 | 10:25

Ik heb het geloof ik al eens eerder genoemd, betreffende Russische corruptie: in een boek van een Engelse ornitholoog, die een onderzoeksreis in Siberië deed in 1875 en 1877, staat een heel hoofdstuk met de titel "Russian Corruption", dus het is al een heel oud probleem daar.

KeesBruin | 30-04-22 | 10:26

@Graaf_van_Hogendorp | 30-04-22 | 09:42:
Onze militairen worden in het buitenland hogelijk gewaardeerd. Ooit eens met een Britse Irakveteraan gesporken, die viel me jankend om de nek toen hij merkte dat ik Nederlander was en daar kwamen de verhalen ( en ja, ik gebruikte ook de term beggars army ). Ze waren de besten zei hij, van allemaal, wat die daar hebben gepresteerd, wat die voor ons hebben gedaan...
Dus ja, uitrusting die kut is klopt waar we hebben kennelijk geen koekebakkers op pad gestuurd.

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 11:35
▼ 10 antwoorden verborgen

Moeilijk te voorspelen wat er gaat gebeuren, totale mobilisatie, ww3 of een nuclaire oorlog. Wat ik me afvraag is heeft het westen/de VS/Navo nog de wens om Rusland een uitweg te bieden? Een jarenlange proxyoorlog die wereldwijd gaat zorgen voor machtsverschuivingen en miljoenen doden lijkt me ook geen optie.

First Contact | 30-04-22 | 09:38 | 8

Die uitweg is er altijd geweest. Terug de grens over Mordor in, de rekening voor de invasie betalen wij wel door de verkoop van in in beslag genomen assets en de bevroren geldbedragen. Plus natuurlijk heffingen op im- en exportgoederen.
Doorpakken nu, net zolang tot ze daar de kop van de slang zelf afhakken. Poetje een uitweg bieden heeft geen zin, dan probeert hij of zijn opvolger het over een paar jaar weer.

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 11:22

@KeesBruin | 30-04-22 | 10:35:
Versailles heeft de Duitsers vooral veel land gekost en dat heeft kwaad bloed gezet he, vandaar ook de Heim ins Reichidee die de opmaak naar WO-II versnelde. Herstelbetalingen is overeen te komen, al is dat in crisistijd altijd wat lastiger maar territoriumverlies is een garantie voor eeuwenlange fricties. Het klinkt aantrekkelijk - niet in de laatste plaats strategisch - om Kaliningrad van ze af te pakken maar dan zit je met 2 eeuwen lang wraakzuchtige Russen. Ze de grens terug over schieten lijkt me het verstandigst in deze en hopen dat intern in Belarus zijn vazallenkliek ook wordt gewipt. De geest lijkt er rijp voor...

Graaisnaaiert | 30-04-22 | 11:27

Eerst mobilisatie en spreiding van het materieel, daarna pas dikke Boem.

Astroturfer | 30-04-22 | 12:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Zou de kwaliteit van de conventionele aanvalskracht van Rusland, inderdaad vrij ruk, ook een maat zijn voor hun nucleaire arsenaal? Dan kunnen ze de wereld geeneens vernietigen.

skoftig | 30-04-22 | 09:38 | 6

@Leyrann | 30-04-22 | 10:59: Mocht iemand zich afvragen, deze figuur heeft iig genoeg kennis van zaken dat hij uit zijn hoofd wist waar in Nederland de Amerikaanse nukes staan.

Leyrann | 30-04-22 | 11:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Net de boze wolf die tegen het houten huis blaast.

rifraf | 30-04-22 | 09:35 | 1

*stenen huis.

Plaque-doctor | 30-04-22 | 09:44

Lavrov die terugkrabbelt, geloof er geen reet van.
Alles wat uit dat taartgat komt geloof ik niet

toerbaas | 30-04-22 | 09:35 | 3

A zeggen maar B doen, zo rollen de Russen. Ga er maar van uit dat het tegenovergestelde van wat ze zeggen gaat gebeuren.

Hangtietsmurfin | 30-04-22 | 10:04

@Hangtietsmurfin | 30-04-22 | 10:04: Dat is vaak zo, maar er zijn ook wel momenten dat ze (min of meer) de waarheid spreken. Als je ze goed het mes op de keel zet, beginnen ze echt wel te piepen, dat ze graag naar de uitgang willen.

KeesBruin | 30-04-22 | 10:36

Precies, extra op je hoede zijn als hij dit zegt.

Wattman | 30-04-22 | 11:25

Het zou inderdaad mooi zijn als het op dag 66, universeel rampnummer, tot een eind komt. Goed ze hebben daar in Ukraine niet zo te lijden als wij onder D66, maar genoeg is genoeg.

skoftig | 30-04-22 | 09:35 | 3

Voor het universele rampnummer mogen we nog 600 dagen wachten…

Haringkoning | 30-04-22 | 09:51

Dag 69 vind ik anders ook geen ramp.

Alexander des Burgus | 30-04-22 | 12:53

Kansloos, echt kansloos.

Keutels | 30-04-22 | 09:32 | 1

Is de EU net zo kansloos als de USSR ? De EU is namelijk een soort samenwording aan het worden die Rusland ook is/was.

Astroturfer | 30-04-22 | 12:43

Putin is de boze wolf en gaat al de geitjes opeten. Waarom? omdat het kan.
Groetjes, D. Trump.

streknek | 30-04-22 | 09:32 | 2

Zei hij dat? Dan heeft hij toch nog iets slims gezegd.

Beste_Landgenoten | 30-04-22 | 09:43

Dat gaat Erdogan niet leuk vinden.

rustzacht6 | 30-04-22 | 09:47

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen