Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zelensky 60 minuten lang bij 60 minutes

Even geen Grammy soundbites

Bovenstaand: een rondleiding door het kantoor

Okay ja we waren na een paar dagen natuurlijk al klaar met die kitscherige verheerlijking van Zelensky. Dat gebedel om een no-fly-zone voelt nog steeds ongekalibreerd. En z'n push voor EU- en NAVO-lidmaatschappen begrijpen en wantrouwen we tegelijk. Maar juist omdat de media hem iets te vaak reduceert tot z'n eigen one-liners is het de moeite waard om hem gewoon eens 60 minuten lang aan het woord te horen. En dan niet terwijl-ie weer een of ander applaus-parlement de les leest, maar terwijl hij de Amerikanen via CBS News de les leest - lol. 

Maar nog even los van Zelensky's heldhaftige standvastigheid tegenover een Russische invasie. Transparency International schreef op 25 januari 2022 nog over Zelensky's Oekraïne dat: "Ukraine scored 32 points out of 100 possible in the Corruption Perceptions Index (CPI) for 2021. Our indicator has decreased by one point, and now Ukraine ranks 122nd out of 180 countries in the CPI. The African state of Eswatini (Swaziland) is next to Ukraine. Zambia, Nepal, Egypt, the Philippines, and Algeria are one point ahead — with 33 points each."

Hoezeer het beeld ook gepropageerd wordt dat Oekraïne 'een Westers land' is dat om die reden onvoorwaardelijke Westerse steun verdient. Dat is dus gewoon niet het geval.

Boodschap aan het Amerikaanse volk, in z'n beste Engels

De gehele 60 minuten

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
drs. Levi Samsonov | 12-04-22 | 07:56 | 2

Oekraïne staat hoog maar stond 8 jaar geleden veel hoger. Het land maakt grote stappen. Corruptie kwam mede door de Russische invloed waaruit ze zich proberen te ontworstelen.

valdhaute | 12-04-22 | 07:37 | 2
-weggejorist-
drs. Levi Samsonov | 12-04-22 | 07:56

@drs. Levi Samsonov | 12-04-22 | 07:56:

Zat net een hele mooie constructieve tegel te typen over dat hervormingen corruptie tegen kunnen gaan en dat het uiteindelijk moet worden gezien als investering. Daar is het kandidaat lidmaatschap voor. Uiteindelijk trekken wij hun over de streep naar het westen en wij hebben later, over wellicht 30 jaar profijt van hun grondstoffen. Het alternatief is dat zij Novorossiya worden. Dat lijkt mij geen lastige keuze.

Helaas had Joris de keuze al gemaakt. Overigens terrecht als je het mij vraagt. Dat irritante gelach zonder enig nuttig woord doet mij denken dat je een 15 jarige puber bent.

Kareldetweede | 12-04-22 | 08:53

Wat moet het heerlijk zijn om elke keer te kunnen zeggen dat het land op de corruptie index staat. Dan mogen we ze lekker laten stikken, is de boodschap erachter denk ik zo. Ik zou ze graag bij de NAVO hebben, corrupt of niet, dat is in dit geval even bijzaak. Dat er heel wat moet gebeuren aan het verbeteren van de publieke sector lijkt me duidelijk, maar komende vanuit de USSR is het logisch dat deze niet meteen vrij is van handjeklap want zo is het altijd geweest.

Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 07:12 | 4

En toch denk ik dat we als er nog iets van overblijft, dit land zouden moeten helpen overeind te kunnen blijven.

Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 07:20

@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 07:20:
Die arme bevolking...
Maar we kunnen ook niet hebben dat de corruptie nog sterker wordt omdat ze Europa inkunnen. Dat is ook niet goed voor de Oekraine.

AdvocatusDiaboli | 12-04-22 | 07:24
-weggejorist en opgerot-
drs. Levi Samsonov | 12-04-22 | 07:58
▼ 1 antwoord verborgen

Een in puin geschoten land met doden en gewonde burgers en vluchtelingen.
Ja.
Maar ook corruptie.
Dus.
En waar gaat de EU precies over?
Er worden weer dingen op een hoop gegooid die vaag verbonden zijn maar toch echt twee verschillende dingen zijn.
Vrees toch dat het bèta-mensen-tekort een rol speelt.
Of er is een belang ergens. Iets met geld.

AdvocatusDiaboli | 12-04-22 | 07:09

Comparing to its neighbors, Ukraine continues to be only ahead of Russia — the aggressor neighbor also lost 1 point and now ranks 136th.

Itastijl | 12-04-22 | 06:48

Alsof Italie, Griekenland , de balkan staten, Roemenie en Bulgarije niet corrupt zijn....@Spartacus... laten ze er maar bijkomen. Ik zeg je, in de nabije toekomst bied Ukraine ongekende mogelijkheden!

renootje | 12-04-22 | 00:46 | 2

Je hebt helemaal gelijk! Nog meer corrupte Staten bij de EU. Mogen wij dan nog meer betalen? Want ja, die andere zijn ook al corrupt. Zo komen we er wel.

Kont_trol | 12-04-22 | 04:28
-weggejorist-
drs. Levi Samsonov | 12-04-22 | 07:59

Spartacus, je hebt gewoon een waardeloos artikel geschreven.

"Hoezeer het beeld ook gepropageerd wordt dat Oekraïne 'een Westers land' is dat om die reden onvoorwaardelijke Westerse steun verdient. Dat is dus gewoon niet het geval."

Jij beweert hier drooguit dat ze onze steun niet verdienen? Dar Rusland ze gewoon mag vermoorden? Ze hebben juist wél onze onvoorwaardelijke steun nodig. Ze zijn niet westers nee, maar dat betekent niet dat je ze moet laten afslachten.

En onze normen en waarden leren ze vanzelf wel kennen als ze meer met ons te maken hebben. Vergeet niet dat ze te lang onder het regime hebben geleefd die nu aan het verkrachten, martelen en moorden is. En die we er allemaal voor aanzien dat die wel een chemische, biologische en nucleaire wapens kunnen gaan gebruiken.

Waardeloze troep, dit artikel.

Patatter | 11-04-22 | 23:55 | 3

'En onze normen en waarden leren ze vanzelf wel kennen als ze meer met ons te maken hebben'

Wat bedoelt u met onze waarden en normen, die van Nederland, Griekenland, Italië of Frankrijk etc etc.? Zit namelijk ook al een verschil in.

Kanvanalleszijn | 12-04-22 | 00:02
-weggejorist-
renootje | 12-04-22 | 00:47
-weggejorist-
Kont_trol | 12-04-22 | 04:37
-weggejorist-
ElsaBrakenhoff | 11-04-22 | 23:54 | 2

Krijg er toch het gevoel bij dat we ruim te laat komen met onze zwaardere wapens. Het wordt tijd voor die Migs, voor tanks, voor artillerie, voor helikopters. En heel veel munitie.

Beste_Landgenoten | 11-04-22 | 23:41

Of hij opgeeft of niet doet niets af aan de kans op een grootschalig militair conflict. Het verschuift hooguit wat in de tijd. Deze oorlog is slechts een publiekelijk zichtbare uitstulping van een oud conflict met een lange en onverkwikkelijk verloop.

Frau Merkel | 11-04-22 | 23:01

Nieuwe generaal de slager van Syrië, heeft het eerder gebruikt.

Loopt dit ooit goed af allemaal ?

Wattman | 11-04-22 | 23:18

Zozozo motherfuckers.
Gewoon gifgas inzetten.
Net als in Syrie

Beste_Landgenoten | 11-04-22 | 23:25

Ik dacht al wie heb ik gemist bij de Oscars. Nu weet ik het. Een oscar uitreiken aan Will Smith was misschien interessant geweest.

ChalinaRosa | 11-04-22 | 22:38

Heeft hij de Nobelprijs al gewonnen? Sinds Obama is dat instituut niet meer serieus te nemen.

Phantomas | 11-04-22 | 22:21 | 3

Arafat was daarvoor toch al aan de beurt geweest? En Mandela?

Frau Merkel | 11-04-22 | 22:57

en lag dat aan Obama? Die was er duidelijk niet blij mee.

AntiZanicz | 11-04-22 | 23:04

Een Oscar zou hem ook niet misstaan, en gelijk de Nobelprijs ook zo'n politiek gekaapt ding.

Abject | 11-04-22 | 23:36

Gebedel om een no-flyzone of navolidmaatschap. Zijn land wordt verkracht en burgers op gruwelijke wijze om het leven gebracht. Laten we het vooral gebedel noemen. Ik vermoed dat sommige mensen graag enige medemenselijkheid opzij zetten voor hun eigen gelijk. Als je weet dat je niet meer mag zeggen dat het allemaal de schuld van de navo is en dat putin een mooie gek is (flauw eigenlijk), dan gaan we gewoon lekker victimbashen. Ik vind dit behoorlijk misselijkmakend.

BobDobalina | 11-04-22 | 22:13 | 8

@Nuchternederland | 11-04-22 | 22:44: gaat het daarom? De man heeft toch gelijk om erom te verzoeken? Dat is hem toch volstrekt niet kwalijk te nemen? En het voelt toch enorm kut dat we hem dat niet kunnen geven. Maar dat gevoel wordt kennelijk niet breed gedeeld. Nee hij met tekenen bij het kruisje en zijn burgers opofferen aan de russische wreedheid.

BobDobalina | 11-04-22 | 22:53
-weggejorist-
AntiZanicz | 11-04-22 | 23:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Azov meld op Twitter het gebruik van Chemische wapens ...

Toon_Hermans_Zitterd | 11-04-22 | 22:09 | 1

Ja, dat klopt: twitter.com/Polk_Azov/status/15135960... De Donetskanen hebben dit zelf bevestigd. twitter.com/KevinRothrock/status/1513... Ik dacht ook dat er ergens iets over dat Rusland zelf erover had bericht, maar dat zie ik natuurlijk even niet zo snel. In ieder geval dermate ernstig dat ik maar even een @jensstoltenberg heb gedaan, zodat hij en zijn adviseurs er even over mogen nadenken.

Alexander des Burgus | 11-04-22 | 23:14

Het zou Zelensky sieren als hij verantwoordelijkheid zou nemen, bij Putin tekent bij het kruisje, dat de rust wederkeert en wij binnenkort weer zonnebloemolie in de schappen hebben. Soms moet je gewoon aan jezelf denken.

Leptob | 11-04-22 | 22:04 | 14

@ChalinaRosa | 11-04-22 | 22:46: Ik vind dat de duidelijkheid te wensen overlaat tussen alle leugens van Lavrov ...

Toon_Hermans_Zitterd | 11-04-22 | 23:11

Als Zelensky tekent bij het kruisje, dan krijg je nog steeds je zonnebloemolie niet. Poetin is nu een soort haai die mensenbloed geroken heeft. Die stopt niet meer voordat de NAVO afvaart uit Normandië.

Alexander des Burgus | 11-04-22 | 23:17
▼ 11 antwoorden verborgen

Een land met veel corruptie is gedoemd te mislukken.
Altijd.
Overal.

snapal | 11-04-22 | 22:02 | 8

Oei. Als u gelijk heeft dan ziet het er niet zo goed uit voor Nederland.

Nivelleermarionet | 11-04-22 | 23:24

@snapal | 11-04-22 | 22:20: de minister komt er hier nog mee weg ook grijnzend en wel.of is een dealtje sluiten geen corruptie dan vraag ik mij af.

Toedels | 12-04-22 | 00:06
▼ 5 antwoorden verborgen

Geweldig hoe rustig Zelensky altijd blijft, daar kan Will Smith een puntje aan zuigen.

Mr_Natural | 11-04-22 | 21:58 | 2
-weggejorist-
sjef-van-iekel | 11-04-22 | 22:10
-weggejorist-
Keyboardspeler | 11-04-22 | 22:43

Een acteur die het schopt tot president. De Amerikanen hadden Ronald Reagan, de Oekraïners hebben Zelensky. Het maakt het allemaal wat leuker om naar te kijken.
Welke (voormalige) acteur in Nederland zou zoiets kunnen? Rutger Hauer had in aanmerking kunnen komen, maar die is dood. Jan Decler is een Belg, Jeroen Krabbé is niet serieus te nemen. Arjen Lubach heeft geen autoriteit.
Een vrouw dan? Loes Luca zou wel kunnen. Ik zie haar wel theater opvoeren, ook als Nederland in het buitenland vertegenwoordigd moet worden. Helaas is Hetty Blok ook dood, die zou nog beter zijn.

Arnold Layne | 11-04-22 | 21:55 | 11

ik draag Jack Wouterse voor. Lijkt me koddig.

aflaatverkoper | 12-04-22 | 00:15

Dan maar Huub Stapel. die lijkt me rechtlijnig en in het bezit van cojones.

prins_flip_da_luxe | 12-04-22 | 00:21

Ma Flodder dan maar.
Is een voormalig politica.
Trouwde met de psycholoog Nico Frijda
Wel al op leeftijd.

AdvocatusDiaboli | 12-04-22 | 07:22
▼ 8 antwoorden verborgen

We zijn gewoon in oorlog met Rusland echter uw leiders denken er nog onderuit te komen of u het idee te geven dat er een andere realiteit is. Het Westen gaat hoe dan ook verder in dit conflict getrokken worden, dan is het beter niet afwachten, maar juist er nu vol in gaan. Hoe langer je wacht in angst, dus harder en langer moet er later teruggevochten worden.
De discussie over hoe het allemaal zo heeft kunnen komen of dat Ukraine fout of corrupt is, is niet meer relevant. Het gaat er nu om wie er wint of wat je wint en wie bepaalt. Dit conflict gaat nog jaren duren, waarschijnljk uitgebreid met een oorlog in Azie. Het is tries en cynisch, maar dit is de conclusie die ik getrokken heb. Ik met de jongere generaties te doen.

Lafayette | 11-04-22 | 21:53

Tot een paar maanden geleden was Oekraïne een onderontwikkeld land en keken we (ik) schaterlachend naar de serie 90 Day Fiancé op TLC waar dames uit die contreien mannen uit Amerika een oor aannaaien voor een Green Card.
Nu wordt er overal gezwaaid met een blauwgele vlag en is Oekraïne ineens een gidsland.
Het kan verkeren.

Juffrouw op de fiets | 11-04-22 | 21:52 | 6

@Nonkel Frituur | 11-04-22 | 22:05: dat weet u helemaal niet. Nederlandse mannen hebben hun sporen verdiend in de geschiedenis. Vergeleken met Witte de With is Rambo een zeeverkennertje.

AntiZanicz | 11-04-22 | 23:01

@AntiZanicz | 11-04-22 | 23:01:
En daar moeten we trots op zijn? Vindt u het normaal dat wij in 2022 nog steeds herstelbetalingen moeten doen aan de rest van de planeet?

Nivelleermarionet | 11-04-22 | 23:19

Nee maar ik zie dan ook het nu niet echt in waarom uw Oekraïense vriendin hier op de Veluwe met anti tankwapens zou gaan moeten schieten.

Dr.Hermannes | 12-04-22 | 00:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat beeld wordt niet gepropageerd, je wil alleen dat dit zo is. Dat Oekraïne een corrupt kudt land is, wordt zo’n beetje elke dag aangehaald in de media. En de reden dat de westerse wereld Oekraïne steunt is niet omdat het zo’n fijn land is, het is omdat er anders binnen no time een Russische maniak met kernwapens op je deurbel drukt.
Ik begrijp best dat je wat onpasselijk wordt van de heldenverering, al doet Zelensky het in deze fase van z’n carrière fenomenaal, maar het zou geen reden moeten zijn om dan maar tegendraads te willen zijn.

Komjehiervaker | 11-04-22 | 21:49 | 2

Volkomen mee eens. Ik zie het al kiezen uit twee kwaden. Bovendien is Europa instaat om Ukraine te helpen om hervormingen door te voeren. Met de grondstoffen die het heeft kon dat over een paar generaties wel eens een goede investering zijn.

Kareldetweede | 11-04-22 | 21:54

In welke films heeft hij meegespeeld? Mijn kennis van de Oekraïense cinema beperkt zich helaas tot live webcams.

Nonkel Frituur | 11-04-22 | 21:43 | 2

Hij speelde in een soap een leraar die het stem en de wil van het volk laat horen. Vrijheid, democratie ect. Grote hype.
En toen werd hij president.
Dit allemaal gefinancierd door rijke olie meneer, mede studio eigenaar.

Ben Adam | 11-04-22 | 22:15

@Ben Adam | 11-04-22 | 22:15: Dank voor de inlichting. Ik zal toch eens die reeks moeten bekijken denk ik om me voor te bereiden. Normaalgezien zou ik hem in augustus ontmoeten op een barbecue (ja, echt waar), maar ik heb zo'n vermoeden dat het etentje niet doorgaat. En verder spreek ik niet meer dan 3 woorden Oekraïens. Hopelijk is de soap beschikbaar met ondertitels.

Nonkel Frituur | 11-04-22 | 22:30

IK hoor het wel als hij ook het Eurovisiesongfestival heeft gewonnen.

Reebensteeltje | 11-04-22 | 21:35

Ach, een mooi penthouse in Kiev.

Duwbak_Linda | 11-04-22 | 21:35

Het kan erger, Spartacus, sommigen worden helemaal geil van Trump.

Gerf | 11-04-22 | 21:33 | 1

Trump is mijn Verlosser!
En 'The Art of the Deal' is mijn Bijbel!

Aristotalloss | 12-04-22 | 00:08

Russen strijden met oude meuk.

Oekraïne strijdt met moderne spullen, videogame generatie werpt vruchten af. 9gag.com/gag/aogx8Bw Het is een gifbeker voor de jonge Russische militairen.

Allemaal omdat Rupsje nooit genoeg op zijn 69ste het grote Russische keizerrijk wilde herstellen. Grootheidswaanzin van een seniele man die vergeten is dat iedere dynastie, ieder keizerrijk vanzelf zoals Alexandrië in de zee gezakt is.

Feynman | 11-04-22 | 21:31 | 4

@Der Schnitzeljäger | 11-04-22 | 21:40:Elke dictator ruimt zijn tegenstanders op.
En ja, dan is er geen weerwoord of kritiek meer.
The "good ones" zitten in de goelags of zijn dood.

snapal | 11-04-22 | 21:58

Poetin heeft buitenlandse 'vijanden' nodig om z'n eigen criminele activiteiten te verbloemen. En daar gebruiken dictators steevast utopische of historische, nationalistische vergezichten voor en regelrecht racisme: 'Wij zijn de Germaanse/Slavische übermenschen."

Aristotalloss | 11-04-22 | 22:27

in zee zakken zal wel een geologisch oorzaak hebben gehad.

AntiZanicz | 11-04-22 | 23:00
▼ 1 antwoord verborgen

Pffff die "ja maar, ze staan heel laag op de corruptie index" begint heel sneel heel oud te worden.

Quantum Suicide | 11-04-22 | 21:29 | 1

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen? Moeten we dat, volgens jou, onwelgevallige feit maar even over het hoofd zien? Het is simpelweg zo en geeft een belangrijke context voor besluiten die worden genomen op welke manier Oekraïne geholpen kan worden door "het Westen".

Kont_trol | 11-04-22 | 21:43
-weggejorist-
GeenAccount | 11-04-22 | 21:28 | 2

Ik denk dat ipv van ‘westers’ juist ‘europees’ moet worden gebruikt.

Risingson | 11-04-22 | 21:22 | 1

Eerder 'noorders', voor de hele wereld bedoel ik dan.

Drefbon | 11-04-22 | 22:35

Nou ja zeg! Wordt Oekraine aan de schandpaal genageld hier? Eens.

Leptob | 11-04-22 | 21:22

Sophie in t Veld is al continu hysterisch over Hongerije en Polen. Nou, wacht maar tot die cowboys van Oekraine bij de EU worden gevoegd. Dat wordt een totale breakdown voor Sophie.

yeps | 11-04-22 | 21:21 | 3

Ja dit dus. En over een paar jaar klagen dat ze geen gelukszoekers op willen nemen, geen moskeeën in hun land willen en ze strengere anti homowetgeving hebben dan Polen en Hongarije. En oh ja, warmtepompen pruimen ze waarschijnlijk ook niet. Maar dan zijn ze wel al vele honderden miljarden van ons geld rijker en is er geen weg meer terug voor ons nadat we weer een land gered hebben met gezamenlijke schulden. Precies zoals het andere landen verging en precies zoals het weer zal gaan, en het is hun goed recht ook nog. We moeten maar eens ophouden met die maakbaarheidsgedachte.

Sinterbikske | 11-04-22 | 21:37

Politici (m/v) zijn sowieso al in toenemende mate continu hysterisch.

Duwbak_Linda | 11-04-22 | 21:39

Ik kan niet wachten. Die hysterische gek.

ChalinaRosa | 11-04-22 | 22:54
-weggejorist-
Spychopaat | 11-04-22 | 21:21 | 3

Ik heb voor mijn werk te maken gehad met Ukraine en het is inderdaad onvoorstelbaar misdadig corrupt. Ze staan voorbeeldig hun mannetje tegen de Russen en daar verdienen ze alle respect en steun voor, maar ook Zelensky krijgt die corruptie niet zomaar weggepoetst. Als we ze nu bij de EU zouden halen, verkopen zijn ambtenaren binnen no time EU paspoorten aan russische oligarchen, dat niveau corruptie hebben ze daar.

Blauwpetje | 11-04-22 | 21:20 | 6

Dat corrupte geldt voor meer landen in het oosten van europa ,iets dichter bij huis is italie dan weer een goed voorbeeld.

bowlfabriek | 11-04-22 | 22:44

gezien de miljarden op de zuid-as en de speelbootjes waar de bouwers zo trots voor factureren zijn gewoon nette handel.

AntiZanicz | 11-04-22 | 22:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Indrukwekkende film, hoe men ook denkt over deze man.... maar ik vind hem dapper, is eens wat anders dan de Fam. Oranje die in Mei 40 meteen naar Canada en Engeland vluchtten.

Keyboardspeler | 11-04-22 | 23:27

Zelensky is qua drammerigheid bijna nog erger dan Leo Lucassen.

gestoptmetroken | 11-04-22 | 21:20 | 3

Ja? Vindt u dat drammen? Om zijn vredesmissie in Oekraïne te legitimeren wijst Poetin nogal eens met een beschuldigende vinger naar de NAVO en de EU. En u vindt Zelenky drammen?

BenZen | 11-04-22 | 21:35

@BenZen | 11-04-22 | 21:35: Dat Poetin een lul is, maakt van Zelenski en consorten nog geen heiligen.

Mbovenka | 11-04-22 | 21:47

u bent geschift, de man zijn land wordt uitgewoond en u vindt zijn inzet gedram.

AntiZanicz | 11-04-22 | 22:57
▼ 2 antwoorden verborgen

60 australië of Yankistan ?

Ab_de_Slam | 11-04-22 | 21:18

The world is grey.

squadra | 11-04-22 | 21:16 | 1

50 shades

Astroturfer | 11-04-22 | 23:02
-weggejorist-
Pimhadgelijk | 11-04-22 | 21:16 | 3

Lijkt wel op een Joe Biden buikspreekpop, kan er geen monchou van maken.

Ragnar_Lodbrok | 11-04-22 | 21:15 | 2

Kunt u überhaupt ergens monchou van maken?

BenZen | 11-04-22 | 21:37

duidelijk dat de sommigen liever meer putinversteht dan engels.

AntiZanicz | 11-04-22 | 22:56

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen