Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Steeds minder jonge inbrekers. Uitstervend vak?

Tijd voor een Nationaal Deltaplan Inbrekers

FOTO (ANP) - Niet de inbreker uit het verhaal

Het is bij zulke complexe ontwikkelingen altijd lastig om de vinger precies op de zere plek te leggen. Zijn er te weinig rolmodellen voor de jeugd? Is de opleiding niet aantrekkelijk genoeg? Zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden nog wel van deze tijd? Is er geen behoefte aan een taskforce die met de stakeholders om de tafel gaat zitten om de neuzen dezelfde kant op te krijgen voor een commissie die een omgevingsanalyse in kaart gaat brengen? Schuld van Femke Halsema? De algoritmes van YouTube? De algehele lamlendigheid van de jeugd en dan in het bijzonder die van tegenwoordig? Of komt het door de algeheel dalende trend van de misdaadcijfers? Hoe dan ook, het is een feit dat er het afgelopen jaar veel minder jongeren werden verdacht van inbraak. Overheid doet niets.  

PS Voor de liefhebbers

Absoluut aantal allochtone verdachten voor derde jaar op rij hoger dan absolute aantal autochtone verdachten

Reaguursels

Inloggen

NPO en D66 wensen ze met hun score een fijne ramadan.

Verderkijkert | 04-04-22 | 23:05
-weggejorist-
de broeder | 04-04-22 | 17:00

Verrassend is wel te noemen dat, sinds 2019, de jeugd met migratieachtergrond de absolute meerderheid heeft gepakt bij het inbreken. terwijl er toch echt veel meer mensen met een niet-migratieachtergrond in Nederland wonen. Zijn dat de enigen die nog onregelmatige uren willen draaien om aan een inkomen te komen? Toch zie je bij de allochtone inbrekers een daling na 2019, mede door de corona natuurlijk, die leidde ook bij hen tot meer thuiswerken.

Johnnie Hansome | 04-04-22 | 16:07 | 1

De allochtonen doen het vuile werk ook hier. Werk dat niemand wilt doen. Tegenwoordig zie je dat ze digitaal worden. Het Appje "Hallo pap, ik heb een nieuw telefoonnummer?" wordt populairder ook de inbreker werkt thuis.

EmilioEsteves | 04-04-22 | 16:20

en wat gaat de regering aan maatregelen nemen om dalijk de gendergelijkheid te garanderen in deze bevolkinsgroep als het weer aantrekt? ;)

dumbfarmer | 04-04-22 | 15:52

Meer woningnood is minder inbraken.
Regeren is vooruit zien.

keestelpro | 04-04-22 | 15:33

De whatsapp oplichtongstruuk is toch veel makkelijker?! Wordt je tenminste ook niet gepakt.
Wij hadden vroeger een fietsenwinkel, en het waren altijd junkies die midden in de nacht kwamen winkelen. Kan me nog goed herinneren dat we met zn allen uit het raam stonden te kijken toen er weer een junkie met een koevoet op de deur stond te rammen. Das veel teveel werk voor de 'jongeren' tegenwoordig.

PlatteHoofd-IpneHaar | 04-04-22 | 13:23 | 2

Hahaha wat een boomer take zeg geweldig

Icewallowkum | 04-04-22 | 14:37

Corona helpt natuurlijk niet. Al die mensen die maar thuis blijven. Het moest verboden worden! En in de drugs- en vrouwenhandel valt natuurlijk ook aardig te verdienen.

thijs4419 | 04-04-22 | 13:13

Inbrekers? Maar dan... overvallers, horen die ook bij deze cijfers? Denk aan die "jongelui" in Opsporing Verzocht die zich uitgeven voor bankmedewerkers en vervolgens oudjes uiteindelijk van hun geld beroven, al dat geweld van "jongeren" die mensen overvallen, zelfs op adressen waar domweg niets te halen valt? Dus naar welke cijfers kijk ik hier?

Jan, Leiden | 04-04-22 | 13:02 | 2

Inbreker: iemand die ergens inbreekt en zonder weten van de eigenaar geld of goed wegneemt met de bedoeling het zich onrechtmatig toe te eigenen.
Overvaller; iemand met de intentie om geld of waardevolle zaken te verkrijgen door gebruik van geweld of dreiging met geweld.

MK27 | 04-04-22 | 13:28

@MK27 | 04-04-22 | 13:28:
Ja dus, kijken we nu en sec naar de getallen van alleen inbraak? Best selectief dan?

Jan, Leiden | 04-04-22 | 14:22

Inbreken is soms hard werken op de meest onmogelijke tijden. Daar leent niet iedereen zich voor.

sallandstrots | 04-04-22 | 13:01

De jeugd heeft geprobeerd bewoners uit hun woning te lokken met een whatsapp berichtje 'Pap ik sta op het station, kom je me halen?' maar Uber heeft het allemaal verpest voor high potential steeldiefjes. Die rausen nu containers leeg in de haven van Rotterdam.

Geertje W | 04-04-22 | 12:53

Statistiek van lik me vestje. Vorig jaar zaten jongeren thuis of elders binnen bij Corona op schoot...

F. von Zeikhoven | 04-04-22 | 12:49

Hier in het dorp gebeurt niet zo veel, fietsen staan niet op slot, scooter niet op slot, en mijn auto sluit ik ook nooit af.
Lekker makkelijk!

rifraf | 04-04-22 | 12:30 | 3

Makkelijk?
Waarzo?

NiCeY | 04-04-22 | 12:43

Wel is er al jaren een sleutelkleptomaan actief...

F. von Zeikhoven | 04-04-22 | 12:43

Daarom gaat de overheid ook in de dorpen huizen afpakken en daar asielzoekers in plaatsen. Zodat jullie ook modern worden met criminaliteit. Zoals het hoort.

Patatter | 04-04-22 | 13:25

Inbreken levert minder op dan overvallen en drugshandel

Zuma | 04-04-22 | 12:22 | 2

En niet vergeten oplichten.

Zuma | 04-04-22 | 12:22

Als je bij een inbraak in een drugshandel wordt overvallen, voel je je knap opgelicht...

F. von Zeikhoven | 04-04-22 | 12:45

Uithalen levert meer op dan inbreken

laurentius | 04-04-22 | 12:09
-weggejorist-
Pimhadgelijk | 04-04-22 | 12:04

Steeds meer inbraken oftewel er wordt steeds beter beveiligd. Ik heb ondertussen 3 camera's rond / in m'n huis hangen en m'n deursloten door beste kwaliteit laten vervangen. En dan heb ik niets eens echt waardevolle bezittingen.

Cornelis12 | 04-04-22 | 11:41 | 1

Correctie: Meer moet minder inbraken zijn.

Cornelis12 | 04-04-22 | 11:41

Gezien de hoeveelheid phishing mails die ik krijg weet ik wel waarom.

pete1023 | 04-04-22 | 11:39

Ik heb eens een molotovcocktail door het raam gehad. Gelijk aangifte gedaan bij de politie. Politie deed niks, was niet belangrijk. Er was dus ook geen verdachte. Deze cijfers zijn net zo betrouwbaar als die van elke andere bananenrepubliek.

whitechocolateface | 04-04-22 | 11:36 | 3

Klopt. Ik heb een inbraak gehad in de kelder. Politie er bij gehaald en aangifte gedaan. Op het oog was er niets gestolen. De aangifte was alleen nodig voor de verzekering. Binnen een paar weken bericht van de politie dat er niets met de aangifte werd gedaan. Het zal wel onder de rubriek "vernieling" oid zijn geregistreerd.

Ruikbaard | 04-04-22 | 11:50

Je had ook moeten zeggen dat er iemand met een fakkel voor de deur stond.

Reebensteeltje | 04-04-22 | 11:55

@Ruikbaard | 04-04-22 | 11:50:
De kelder? Aparte plaats om met de politie erbij een inbraak te krijgen? Zat er nog wat in?

F. von Zeikhoven | 04-04-22 | 12:48

Dan zal de achtergrond binnenkort wel uit de cijfers gehaald worden…

ruud76 | 04-04-22 | 11:32

Crimineel ingestelde jongeren komen al jaren middels cybercrime aan geld.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, zo kennen wij de jongeren weer.

spamzuiger | 04-04-22 | 11:12

je kan ook naar de dalende aangiftebereidheid kijken...

Tosti_Haarlem | 04-04-22 | 11:09

Ja hé hé, jonge inbrekers staan tegenwoordig liever meteen met een pipa of een mes aan de deur. Liefst bij oudere, zwakkere slachtoffers.

Jan Gordelroos | 04-04-22 | 10:54

Omdat iedereen tegenwoordig z'n leven breeduit op Social Media deelt, staan de boeven je thuis op te wachten, zoals onlangs weer bij Gillis.

Torquemada | 04-04-22 | 10:53

Waarom een knuppel in je nek riskeren ?

Er is veel makkelijker en meer te verdienen in dope , 's avonds en 's nachts rijden de Deliveroo en Thuisbezorgt varianten van de dope handel op fiets , scooter en in lekker warme auto rond om de bestellingen te bezorgen . Zie ze snacken in de nacht bij elke benzine pomp want ook de bezorging moet schaften . Dan kan je nog Marktplaats/Whatssapp/etc oplichten veilig thuis en als je dan toch op pad gaat neem je je zusje mee en bel je bij opa en oma aan .

Allemaal zeer divers !

Castor12 | 04-04-22 | 10:52

Vorig jaar toevallig een inbreker betrapt en gepakt, kudos voor de popo dat ze toen wel snel ter plekke waren. (het was een oost-Europees type die geen Nederlands sprak)

Reebensteeltje | 04-04-22 | 10:51

Waarom zou je moeilijk doen als er allerlei alternatieven zijn. Je kunt bijv 10 webshops opzetten en niks leveren. Je kunt bijv 10x een slotenmaker of cv installatie website opzetten en jezelf bovenaan bij Google plaatsen en hoge tarieven rekenen, dan is het technisch gezien geen oplichting zolang je doet wat er gevraagd word. Je kunt mensen valse facturen sturen, oplichten met een vriend in nood verhaal, of gewoon met 10 man een winkel binnenrennen en alles pakken wat je nodig hebt. Er is zoveel keus

area78 | 04-04-22 | 10:50 | 1

Dat vraagt natuurlijk wel om een iq hoger dan 80.

* Il Principe * | 04-04-22 | 12:31

Steeds minder jonge inbrekers.
Dus daarom klom die bejaarde met een 65 inch flatscreen televisie onder zijn arm via de regenpijp uit het appartement van mijn buren vannacht.

Osdorpertje | 04-04-22 | 10:48 | 1

Dat is dan nog een kwieke bejaarde. Onze bejaarden lopen achter een rollator.

Red shirt | 04-04-22 | 10:50

Loverboys schijnen het anders aardig goed te doen, these days, met Nederlandse meisjes.
Die verdienen létterlijk over de rug van een ander goud geld.
Hoef je ook niet meer in te breken of roofovervallen te plegen. Wollah! Takbir!

chicago river | 04-04-22 | 10:47

Die tendens is al jaren, steeds minder Nederlanders! zijn crimineel.

Arendsoogje | 04-04-22 | 10:41 | 3

Er zijn ook steeds minder échte Nederlanders.

gestoptmetroken | 04-04-22 | 10:49

Niet zo snel, laatst zochten ze toch echt twee lichtgetinte Nederlanders!

spamzuiger | 04-04-22 | 11:14

Een jaar of 20 geleden was ik net op tijd thuis (destijds nog gewoon bij ouders) om een inbraakpoging te storen. Gewoon overdag. De hamer en stukje karton lagen nog netjes bij de achterruit. Blijkbaar belden twee lichtgetintiers 5 minuten eerder aan bij onze buren om te vragen of er een bal in hun tuin lag. Signalement duidelijk. Pliesie was destijds nog niet compleet nutteloos dus jochies gesnapt. 13 en 14 jaar. Week later kwam de pliesie nog eens langs om te vragen hoe het ging. Ze hadden ook een tekening bij zich gemaakt door de daders met 'sorry' en wat bloemetjes erop. Zouden we ze willen spreken? Dat hoefde van mij ouders niet. 'Hou dat krapuul maar in hun eigen wijk' hoor ik mijn moeder nog zeggen.

SeingaltUNo | 04-04-22 | 10:40 | 2

Die zijn dus nu in de 30 en al flink opgeklommen in de rangen der criminelen.

2voor12 | 04-04-22 | 10:54

Mijn pa moest voor werk vroeger naar de wijk Krispijn, Dordrecht. Daar was hij, maar ook zn auto incl. autoradio zijn leven niet zeker.

chicago river | 04-04-22 | 10:40

Als de politie niet eens meer de moeite neemt langs te komen tijdens een inbraak hoe weten ze dan hun leeftijd?

2voor12 | 04-04-22 | 10:37

Geldautomaten opblazen is eerder uitbraak.

squadra | 04-04-22 | 10:35

@Zitvlak @Hetkanverkeren
Lees je nu pas. Ja, ik ben zéker van de touwtje-uit-de-deur nostalgie ja. And proud of it!

chicago river | 04-04-22 | 10:34 | 3

Mogelijk een generatiegenoot, chapo.

Zitvlak | 04-04-22 | 10:35

Hier nog 1!

Sjeintje | 04-04-22 | 10:47

Hier nog een..

Wijze uit het Oosten | 04-04-22 | 18:18

Alles wat wij nog hebben vinden ze te min om te stelen.

uisge baugh | 04-04-22 | 10:33

Veel mensen waren veel thuis agv Corona, er is beter hang- en sluitwerk en het loont meer om ramkraken te doen. Zie daar uw verklaring.

Laat u daarnaast niet misleiden door de valse staatjes. Alles wat 2e generatie is en hier geboren is wordt geteld als autochtoon.

_pacman_ | 04-04-22 | 10:32 | 2

Precies qua valse staatjes. Let op uw saeck.

RGV42 | 04-04-22 | 10:38

Nepstaatjes dus.
Onderzoek dat voor de overheid wordt gedaan krijgt vaak de boodschap mee dat de uitkomst wel in het straatje van de overheid moet passen.

Hebbiehemookweer | 04-04-22 | 10:56

Ja jongens en meisjes. Bij ons toen ik als jong jochie opgroeide hing gewoon het touwtje uit de deur. Want pa weg, ma weg.
Rond de tijd dat k puberde was de wijk zo verloederd dat dat touwtje ook maar de prullenbak inging.
Weg touwtje.
Alles met sleutels, alarmen, en van die metalen deurvasthouders.
.
Daar gaat de tijd.

chicago river | 04-04-22 | 10:31 | 1

Bent u wellicht 100?

Kattie | 04-04-22 | 15:20

Inbreken is stiekem, in alle stilte een huis open breken, en daar zonder iemand wakker te maken alles leeg te halen.
De huidige generatie belt gewoon aan, slaat de bewoners in elkaar en bedreigt deze zodat ze hun pincodes afgeven.

TheEgg | 04-04-22 | 10:29 | 1

Ik heb overal in het huis wapens liggen.
Koevoet, baseball enz enz.
Horizontaal gaan de rakkers de deur uit bij mij.
Vroeger belde ik de politie nu niet meer, ja om te melden dat ze de lijkwagen mogen sturen.

Sjeintje | 04-04-22 | 10:48

Bij dit soort berichten maakt zich altijd een milde vorm van nostalgie van mij meester.

Hetkanverkeren | 04-04-22 | 10:27 | 2

U bent zeker van ,, het touwtje uit de deur nostalgie ,,

Zitvlak | 04-04-22 | 10:29

@Zitvlak | 04-04-22 | 10:29: Nee hoor, wel wat ouder maar van huis uit meer van het vakkundige handwerk. Een Audi door een pui rammen kan iedere simpele ziel.

Hetkanverkeren | 04-04-22 | 10:41

Vroeger toen racistische moppen nog mochten had je er eentje die ik niet kan herhalen maar de clou was "iemand die te lui is om te stelen"

Osdorpertje | 04-04-22 | 10:27 | 1

haha die van de 'kruissing' zeg maar!?

PerineumPiraat | 04-04-22 | 10:44

'Onbekende migratieachtergrond', die snap ik niet.

Mr_Natural | 04-04-22 | 10:26 | 3

Lichtgetinte jongeren waarvan niet bekend is uit welke zandbak ze komen.

homieguerneville | 04-04-22 | 10:30

Gezien het uiterlijk van de verdachte/veroordeelde is besloten de etniciteit niet te registeren. Want dan bestaat het probleem niet.

TheEgg | 04-04-22 | 10:30

Ze dealen allemaal, dus ze hoeven niet meer in te breken.

MickeyGouda | 04-04-22 | 10:24

Corona en sowieso verplaats de misdaad van dit soort types zich naar het internet, phishing, marktplaats fraude e.d.

Capt. Iglo | 04-04-22 | 10:24

Ja ,dat komt ervan als je het onderwijs laat verloederen.

Nico_the_Sparrow | 04-04-22 | 10:23

Inbreken bij mij is dodelijk. Is het de hond niet, dan ben ik het wel.

pibasso | 04-04-22 | 10:22

"Overheid doet niets". En dan nu het echte nieuws: inbrekers breken steeds minder in, want Nederlanders hebben steeds minder dure spullen nadat de belastingdienst is langsgeweest.

Nivelleermarionet | 04-04-22 | 10:21 | 1

De overheids manier om inbraken te voorkomen : you will own nothing and you will be happy.

Dwaalgast | 04-04-22 | 11:53

Ah de misdaadcijfers dalen weer eens. Dat hoor ik al sinds 1990. We moeten zo langzamerhand in de negatieve misdaadcijfers aangeland zijn.
Criminelen die alleen nog maar welzijnswerk doen of zo.

Zapata10 | 04-04-22 | 10:20 | 4

En hoeveel last heb jij dagelijks van criminaliteit dan? Gewoon jij. Persoonlijk. Niet wat je ergens leest of hoort.

YoMoms | 04-04-22 | 10:30

@YoMoms | 04-04-22 | 10:30: Moet je daarvoor slachtoffer zijn, of telt ook dat ik tegenwoordig mijn fiets met twee sloten vast moet leggen, ik elke paar jaar het hang en sluitwerk van mijn huis moet upgraden, ik opgelucht ben als het raam van _mijn_ auto niet is ingeslagen, enz.

TheEgg | 04-04-22 | 10:33

@YoMoms | 04-04-22 | 10:30: Dingen waar ik geen aangifte van doe een paar keer per jaar (fiets gestolen, deuk of kras in auto, agressief bejegend op straat, verkeershufters) waar ik wel aangifte van doe niets. Maar huis is dan ook een fort met camera's en sloten. Wel leuk zijn de filmpjes van nachtelijke bezoekers die naar binnen gluren.

Zapata10 | 04-04-22 | 10:55
▼ 1 antwoord verborgen

'Bij 1 op de 10 inbraken vond de politie een verdachte'
Jonge inbrekers kunnen veel harder lopen dan oude inbrekers?

Mr_Natural | 04-04-22 | 10:20 | 1

Maar was dat in 2010 hoger? Was het toen 1 op de 4, of 1 op de 5?
Dat geeft dan weer een heel ander beeld.

Rest In Privacy | 04-04-22 | 10:25

Gewoon legaliseren dan is er geen verdienmodel meer voor criminelen en houdt het vanzelf op.

Diederik_Ezel | 04-04-22 | 10:18 | 1

LOL

echtpaul | 04-04-22 | 11:24

Kunnen we er niet een paar importeren voor de balans?

Boterhoofd | 04-04-22 | 10:17

Wie heeft er dan nog zin om een televisie (tegenwoordig gemiddeld vier meter diameter) over een schutting te tillen en weg te rennen?

Leptob | 04-04-22 | 10:17 | 2

De vooruitgang, hé. Vroeger slechts 50 cm (maar wel 100 kg).

Anymethyl | 04-04-22 | 10:23

@Anymethyl | 04-04-22 | 10:23: Die televisie liet men sowieso wel met rust, maar vroeger was een videorecorder nog een populair doelwit. Die zijn er inmiddels nauwelijks meer en ze zijn al helemaal onverkoopbaar.

Psycho Daddy | 04-04-22 | 10:29

Het jonge tuig wordt soldaat of uithaler bij een van de vele drugskartels die ons land rijk is. Inbraak is meer iets van oostblokkers geworden.

Muxje | 04-04-22 | 10:17

Waarom zou je bij weer en wind er opuit gaan? Vaak 's avonds uren turen of er wel iemand thuis is.? Als je gelukstreffers met dure horloges etc vergeet, wat brengt een platte tv nog op in het snabbel circuit? moet je nog tillen ook.

Beter in je luie stoel wat appen en telefoneren om een bankpas of overschrijving te bemachtigen. Of lekker met de auto naar duitsland een plofje doen met wat matties, kun je nog een beetje hardrijden ook en ff langs een KFC... Zittend werk is helemaal de bom.

Bluto Blutarsky | 04-04-22 | 10:16

Als je stopt met tellen......

Fark Mutte | 04-04-22 | 10:15

20 jaar geleden,

"Dan maar ik afgemaakt. Okay, prima. Maar het probleem, meneer, dat blijft. Dat blijft."

Cornelis12 | 04-04-22 | 10:15 | 1

En dat is inderdaad gebleven.

J-van-de-Bontekoe | 04-04-22 | 10:49

Kerona, iedereen is de hele dag thuis. Next!

JJMS | 04-04-22 | 10:15

De drugshandel is simpelweg vele malen lucratiever. Het groeiende criminele gilde is simpelweg te rijk geworden om in te breken.

Lood om oud ijzer | 04-04-22 | 10:14

Alles wat kostbaar is zit een tracker op. Sieraden zijn oud geld waar geen snelle markt meer voor is.

overVecht | 04-04-22 | 10:14

De politie trof vorig jaar 208 dumpingen van chemisch drugsafval aan Een stijging van veertien procent ten opzicht van 2020, blijkt uit nieuwe cijfers die de politie maandag publiceert. De meeste dumpingen vonden plaats in de provincies Limburg (61), Noord-Brabant (47), Zuid-Holland en Noord-Holland (beiden 27).

Cornelis12 | 04-04-22 | 10:14

Er vind een verschuiving plaats naar meer lucratieve misdaad. Dus van inbreken naar (woning-)overvallen, georganiseerde drugshandel, plofkraken en liquidaties. Inbreken is voor paupers en daar kun je geen snelle Audi of BMW van rijden.

goedverstaander | 04-04-22 | 10:13

De derde generatie allochtonen wordt volgens mij gecategoriseerd onder autochtonen.
Over 50 jaar zijn alle Achmeds en Soefiyans autochtonen.
Dus dat heeft wel enige invloed op de statistieken over allochtonen en autochtonen.

Nuchternederland | 04-04-22 | 10:13 | 1

Ik had eens een Adil in dienst. Keurige hbo-er. Hij beveelde mij zijn neefje Soefiyan aan. Toen Soefiyan in dienst was roofde hij de hele tent leeg. Toen ik dat tegen Adil vertelde zei Adil 'dat is niet míjn probleem!'

Leptob | 04-04-22 | 10:23

O.a. de Jumbo filiaalhouder in Ter Apel denkt hier heel anders over, en velen met hem. Het dalen van het aantal aangiften zal ook iets te maken hebben met ontmoedigende ervaringen bij het doen van aangifte.

HD50 | 04-04-22 | 10:13

Joh dat is fysieke arbeid voor de jongelui.
Via de computer, gezeten op een gamechair, beoefenen ze nu de sport phising of spoofing.
Lekker makkelijk, als ze bij hun matties zijn, kunnen ze het via de mobiele devices bijhouden.

Nee hoor intrekken is zo ouderwets.

MK27 | 04-04-22 | 10:12

Ook hiervoor moeten dus weer gastarbeiders worden ingevlogen.. Oh wacht.....(!)

PerineumPiraat | 04-04-22 | 10:12 | 1

Lol.

MickeyGouda | 04-04-22 | 10:25

Het lijkt teveel op werken denk ik.

priks | 04-04-22 | 10:11

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen