Zonnebloemolie tanken? Vergeet het maar!
Honger? In Europa hebben ze honger
Social
Verstandige mensen aan talkshowtafels, we leven in bizarre tijden. Daarom toch maar even luisteren naar boer Kees Huizinga, Dutch Farmer in UA. U dacht: ach als de brandstof 7 euro per liter kost dan gooien we er wel zonnebloemolie in, nou mooi niet dus, want zonnebloemolie is straks ook op als we die idioten hun gang laten gaan. Vergeet die woonwijken, natuurmonumenten, windparken en weilanden vol zonnepanelen, ALS DE SODEMIETER DE ZOMERTARWE DE GROND IN! Iedereen met een bullshitbaan naar de akkers, NU.
Social
Reaguursels
InloggenOndertussen heeft China wellicht al goede zaken gedaan met de overige landen. EU stond erbij en keer ernaar.
Ah, hier refereerde ik gisteren al naar, minder maïs voor veevoer, veestapel verkleinen en meer graansoorten doe het in Nederland ook doen de grond in. En wat Omtzigt zei gisteren: de oorsprong van de EU was juist voor de onafhankelijkheid opgericht en zie hier: afhankelijk van graan en kunstmest dat we straks niet meer krijgen. Spanje, Noord-Afrika, Midden-Oosten zijn afhankelijk van graan uit Oekraïne.
Advies aan de tuinbouw boeren:
Stop met bloemen en start met voedsel. Je hebt het land of de kassen al..
Denk eens na man. Door die linkse groenen zijn alle maatregelen die je moet nemen om te MOGEN zaaien zo duur, dat je er geld bij moet doen in Nederland.
De regels zijn tegenwoordig zo, dat je als boer amper door teelt rond kan komen.
We moeten beginnen met die linkse hobbyclubjes eens te stoppen en eens die kunst- en dansfiguren op het land neer te zetten om aan het werk te gaan in plaats van handjes ophouden.
@tis_wat | 09-03-22 | 13:10:
Lijkt me logischer te beginnen met de maatregelen, anders mogen de kunst- en dansfiguren ook niets. Overigens zijn mensen bereid geld te betalen voor het werk dat die figuren leveren. Wat doet u precies dat u slechts een positieve voetstap achter laat in het algehele wereldplaatje?
@nsfl | 09-03-22 | 14:52: Ik ben boer...
Sterker nog, ik ben begonnen samen met die Kees, op een boerderij als boerenknecht.
@nsfl | 09-03-22 | 14:52: En u? Nou u weet wat ik doe hier aan?
@tis_wat | 09-03-22 | 16:12:
Dan heeft u mijns inziens wel recht van spreken alleen is dat misschien niet uw pakkie aan.
@tis_wat | 09-03-22 | 13:10: ok daar was ik me niet van bewust, ik stem bewust niet links want die snappen niks van boeren en teelt ze kunnen er alleen maar boos tegen doen
Ah.. zijn we wakker geworden ?... kijk eens bij mijn tegels van 10 dagen geleden bij UKR oorlog en sancties... heb het correct voorspeld, met graan en olie.. alleen komen jullie de volgende week er pas achter dat als Putin de UKR heeft.. hij ook die grote olie en gasvelden van de UKR die zo rond 2014 ontdekt zijn, in zijn bezit heeft. Dit is nl een grondstoffen oorlog
graan, olie, en kunstmest (laatste was ik vergeten)
@tek | 09-03-22 | 12:41: Praatjesmaker. Het is echt al decennia bekend dat UKR schathemeltje rijk kan worden met alle bodemschatten in de grond daar, en dat is echt niet alleen gas en olie maar zo'n beetje alle waardevolle (edel)metalen die op aarde te vinden zijn. Putin heeft daar echter zelf ook nog wel een beetje van op voorraad, deze oorlog is vanuit Russisch perspectief helemaal geen grondstoffen oorlog. Voor ons wel.
Volgens mij vonden ze die velden in 2011-2012 waarna plots de Russen de Krim pakten en Europa begon met schreeuwende Verhofstadt en handelsverdragen .
Dit alles geheel toevallig !
Ik zei het toch, daarom stonden we ook een paar keer met de trekkers irritant te zijn op de snelweg.
Als de pepernoten maar op tijd zijn.
Laatste weekend van augustus...
Dit is ook een soortement van mentaal klaarmaken, Nederland procuceert meer dan 200% van het totale voedsel wat verbruikt wordt in Nederland, als hier voedseltekort is komt het niet door oorlog in rusland maar omdat hier in nederland met onze eigen productie is gekloot
Deze oorlog is een bron van fake news, van wat er daadwerkelijk gebeurd tot harde grifts als deze meneer die zecht misschien voedseltekort
Produceren we dat of "exporteren" we dat (een groot deel ervan is doorvoer). Volgens mij is er voldoende capaciteit maar produceren we de verkeerde dingen voor verkeerde doeleinden. Een echt crisiskabinet zou inmiddels een aantal noodwetten en maatregelen klaar hebben staan om de nationale productiecapaciteit om te buigen naar nut en noodzaak in plaats van luxe. Maar die zijn vooral bezig met speeches schrijven voor de EU, dus tja...
@PolarWolf | 09-03-22 | 11:38: Ik hoef inderdaad geen snijmais. Dat geven ze maar aan de konijnen.
@PolarWolf | 09-03-22 | 11:38 Dat doorvoer wist ik niet dat dat ook als export gold.
En bepaalde clubjes maar miepen dat we teveel produceren voor export.
We telen hier voor de beesten inderdaad. Te weinig zonkracht om brood mee te bakken...
@sjef-van-iekel | 09-03-22 | 12:16:
- De omvang van de Nederlandse varkensstapel schommelt al jaren rond de 12 miljoen. De varkens staan evenwel op steeds minder bedrijven. Het aantal bedrijven met varkens is afgenomen van 14,5 duizend in 2000 tot 3,6 duizend in 2020. Het gemiddeld aantal varkens per bedrijf nam toe van 900 in 2000 naar 3 400 in 2020. (CBS)
Twaalf miljoen varkens eten we niet allemaal zelf op hoor.
Ik voorspel dat de Nederlandse landbouw zelfs wint bij de komende crisis
Boer Kees heeft het niet zozeer over zware voedsel tekorten in Nederland. Nederland is het meest efficiënte land ter wereld voor wat betreft voedselproductie en landbouw.
Wat Boer Kees bedoeld is dat heel noord Afrika en het midden oosten zwaar afhankelijk is van de productie in Oekraïne. Raad eens waar vele miljoenen migranten naar toe komen als de shit de ventilator raakt? Als je de ‘vluchtelingen’ nu al zat bent, maak dan je borst maar nat.
De volkstuin van manke lady gaat nog een keer heel populair worden.
Europa is economisch (als vele anderen) getroffen door de Covid ellende. En nu dat op zijn laatste benen loopt maar de prijzen van van alles en nog wat, mede daardoor, al huizenhoog zijn gegaan en de inflatie alsmaar toeneemt, is het moment aangebroken om een verdere klap uit te delen. Oorlog.
En China kijkt (weer) toe.
Altijd weer leuk om indien er problemen zijn het China-woord weer eens uit de kast te trekken. Als ik het zo eens lees is China dé oplossing voor alle problemen rond en in Rusland.
En deelt hier de klap uit aan de EU zodat de eigen export instort het graan veel duurder wordt dus ook het importvlees van hoogheid XI.
Volgens mij is Tsaar Poetin bezig en voorlopig heb ik deze "strateeg" nog niet zien lachen.
Nee allemaal heel logisch.
@SolidRock | 09-03-22 | 11:28:
Nee, China is de oorzaak van vele problemen in de wereld. Covid is niet de eerste pandemie die daar is ontstaan en zal ook niet de laatste staan. En met dat hoestdrankje van ze ( Sinovacc ) wat ze in Zuidoost-Azie hebben verspreid hebben ze die landen nog afhankelijker van ze gemaakt dan dat ze al waren. China heeft, met andere woorden, geprofiteerd van Covid. Wij hebben schade geleden. Ik vraag me af wanneer de EU icm de VS een gepeperde rekening stuurt naar Peking want het is inmiddels wel aangetoond dat Covid op die wetmarkt in Wuhan is ontstaan.
En betalen ze niet? Prima, industrie meteen weghalen uit China en producten en halffabrikaten vanuit China de moeder belasten. En eindelijk eens actief in de grondstoffenrace mee gaan doen als dat al niet te laat is.
Snel Jesse Klaver naar de boeren sturen om ze te vertellen dat we landbouwgrond nodig hebben voor tarwe ! Om de Tarwe goden gunstig te stellen kunnen ze alvast een gigantische stroman maken waar Jesse dan in kan slapen .
Jesse Klaver zit voor zover mij bekend niet in de regering hoor piemel. En daar heeft hij ook nooit in gezeten. Ik denk dat je je beter kunt wenden tot de vvd.
@wapster | 09-03-22 | 11:16: Ik hoor de VVD anders niet aan de lopende band op de boeren inhakken , stuckel !
Glastuinbouw platgooien en op de grond aardappelen en graan verbouwen in plaats van gasgestookte wintertomaten. Volgens mij lossen we daar twee problemen mee op. Maar het derde probleem gooit roet in het eten: gebrek aan politieke daadkracht in een crisissituatie.
Het zal nooit genoeg zijn om de huidige bevolking in NL in leven te houden.
Polderen we de markerwaard alsnog in zoals al eerder de bedoeling was en toen niet nodig bleek. Nu wel, dus gas erop. Ik zie geen problemen, ik zie alleen (politieke) onwil en een bevolking die z'n luxe maar niet kan en wil loslaten. Dat is prima, maar daar moet je wel wat voor doen (en eventueel laten). Het "en/en" tijdperk is wel een beetje voorbij.
Nog niet een gek idee denk ik om onze productie te herzien in brede zin.
@RocketMan | 09-03-22 | 11:10:
U wist niet dat tachtig procent van de landbouwproducten wordt geëxporteerd?
Heel vervelend, maar wij hebben die landbouwgrond nodig om asielarabieren aan een gratis huis te helpen. Daar wachten ze al MAANDEN op.
nos.nl/collectie/13892/artikel/242041...
@Weethetallemaalniet | 09-03-22 | 14:21: je weet inderdaad helemaal niets.
Vind een nuancering van deze meneer nog wel op z'n plaats: hij is door de Oekraïense LTO naar NL gestuurd om het verhaal te verkondigen (vertelt hij bij z'n interview met Nieuwsuur afgelopen weekend - clip bij Jinek niet gezien). In hoeverre is hij geloofwaardiger dan de gemiddelde boeren-lobbyist in Den Haag?
Geen Jinekkijker die zich dat afvraagt anders keken ze nooit
In hoeverre is hij geloofwaardiger dan de gemiddelde natuur-lobbyist in Den Haag?
@Dr. Worstenbroodje | 09-03-22 | 10:59: net zo min
Waarschijnlijk is hij geloofwaardiger, omdat hij, in tegenstelling tot menig lobbyist, zelf producent is.
BBB wordt hopelijk steeds groter uit waardering voor de boeren. Stop de Groene Kmehr!
Maak van de Markerwaard meer dan alleen natuur.
Eens, en het IJselmeer kan ook gerust wat kleiner worden.
@Stemmenteller | 09-03-22 | 10:48:
Op het moment dat het IJsselmeer verder ingepolderd zou worden, is het eerst wat onze kortzichtige regering doet er huizen op plempen, want dat levert op korte termijn het meeste op.
Je hoort het nergens en bijna niemand zegt het, maar minder vreten zal veel gezondheidsschade beperken. Veel Nederlanders zijn moddervet en even een tijdje schaarste is denk ik niet heel verkeerd. Sterkte met weinig calorieën in ieder geval!
Minder eten is prima, maar als je zelfs geen brood meer kunt krijgen, is het snel klaar.
Niet kijken naar wat er niet meer is, maar naar wat er nog wel is
Ketodieet. Weinig koolhydraten en je wordt er lekker slank van. Je gaat er wel van uit je bek ruften.
En ondertussen in Zeeland polders onder water zetten wat eens goede landbouwgrond was.
Een goed oorlogskabinet blokkeert dit onmiddellijk!
Precies, visieloos ambtelijk laf gedoe.
Oostvaardersplassen is ook beste grond.
Ploeg ervoor en wat fatsoenlijks van maken.
Maar vooral niet zelf graan gaan verbouwen... of gas uit uit de grond halen. Nee, lekker jammeren dat het uit ander landen zo duur kost. Pffff.... dit land!
Als Zelensky morgen even bij het kruisje tekent, het Russische leger zich terug trekt achter de grenzen van de Krim en die 2 "onafhankelijke" republieken kunnen de vluchtelingen weer snel naar huis.
Maar ergens heb ik het idee dat dit de EU en VS niet goed uitkomt.
Moet ik straks ook 6 maanden de cel in als ik bij Kaag aanbel voor een beetje rijst?
Kaag die ontvlucht deze ook door haar veroorzaakte kutzooi. Huisje Zwitserland...
veel vriendjes midden oosten...
GIRO 555, maar dan vanuit Afrika. Westerlingen met vliegetjes in de ogen overspoelen de televisiezenders aldaar. Tot zover de uitleg van zoals Nostradamus het in 1532 al voorspelde.
Kalmte en een goede planning vanuit het ministerie van landbouw ism de agrarische sector kan voor NL een hoop redden. Moet je nu wel mee beginnen.
Goede planning. Ben even naar de Aldi broodbakmix kopen.
Het plan is om het de landbouw zo moeilijk mogelijk te maken ivm millieu. We zijn verloren.
Dat wordt straks het moestuintje met hand en tand verdedigen tegen aardappel enof ui rovers.
Een liter benzine voor 5 euro, brood voor 5 euro, bijna WO3. Allemaal omdat de EU en NAVO zonodig Oekraïne binnen willen halen.
En dan ook nog 25 miljard euro uitgeven aan het uitkopen van boeren, omdat dat het equivalent van 1 hondendrol per hectare aan stikstof scheelt. En de Duitse norm 140x zo hoog is.
Over dit soort dingen zou je dus referenda moeten houden. En je zou zelf de bestuurders moeten kunnen kiezen, om te zorgen dat de uitslag ook uitgevoerd wordt. Dan wordt de kans op een voedselcrisis of WO3 een stuk kleiner.
Leuk he, Kaag die de touwtjes in handen heeft hoe duur alles is.
"We kijken er wel een paar weken naar, maar in de tussentijd doen we he-le-maal niks."
Ze genieten ervan ons te uit te persen.
Ik heb op De Kaag gewoond, maar dat zag er toch heel anders uit.
Ik hoor altijd verhalen over die mensen die uit zuinigheid zonnebloemolie in de wagen gooien. Maar je hoort nooit dat die mensen hun frikadellen in de Shell V-Power gooien!!1
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat frikandellen beter te hachelen zijn dan een litertje V power
@captain-caveman | 09-03-22 | 10:33: Mijn ervaring heeft me geleerd dat ik meer lol beleef aan Vpower 100 dan ooit die ene hap die ik van een frikandel mocht proeven en meteen weer uitspuugde gadver wat een smeerlapperij is dat.
Het laat nog eens goed zien dat die utopische gedachtenwereld van D66 zo totaal van de harde realiteit ontvreemd is. En nu zitten we met hele generaties regenboogkindertjes die massaal aan de kindertelefoon hangen omdat ze heel erg bang zijn geworden.
Misschien dat het nu eens duidelijk wordt voor al die uber slimme beleggers, goud en/of bitcoins kun je niet vreten en als het echt SHTF is kun je een schop onder je hol krijgen, met je bitcoins.
Deze tegel is zo fundamenteel fout, dat ik er niet op wil reageren... oh, wacht ...
Dit dus.
Speltip 6: spreid je winkansen.
Iedereen die ik ken en zich überhaupt zorgen maakt om inflatie(en dat is bijna niemand), onderbreking van de transportketens of energielevering, voedsel/brandstof tekorten, bank bail-ins, 3e wereldoorlogen en weet ik wat, doet dat al lang.
Die groene plant en zaad vretertjes onder ons, gaan het nog zwaar krijgen met al die tekorten.
U kijkt teveel pron.
Rob van wijk, D66er, weet niet hoe snel hij zijn Kaagje moet verdedigen!!
Nou, laat hem dan ook maar wegblijven van het scherm.
Zette de zorgen van Nederlanders
neer als politiek gekrakeel.
Dus kijk je naar Rob van wijk dan kijk je naar D66 reclame.
Bedoel je “de”?
Hamsteren!!!
Strategisch inzetten om zelfvoorzienend te zijn? Wat denk je waar ze mee bezig zijn geweest de afgelopen jaren?
Uiteindelijk zal dat allemaal meevallen. Ja, die sancties doen ons nu ook pijn, maar Rusland is echt niet het enige land met grondstoffen.
Ik lees bv dat de VS toenadering zoekt tot Venezuela - met Maduro notabene, die het geloof ik helemaal niet afwijst als (voormalig?) vriendje van Poetin. Venezuela heeft de grootste olievoorraden ter wereld, nog vóór Saoedi-Arabië, dat op plaats 2 staat.
@Pudgeblock | 09-03-22 | 10:13:
Nou ja, dit lees ik vandaag toch echt in de Volkskrant:
"Een hoge Amerikaanse delegatie bezocht zaterdag de Venezolaanse president Nicolás Maduro''
"De Venezolaanse president eiste een einde aan alle Amerikaanse sancties. De Amerikanen drongen erop aan dat de presidentsverkiezingen, die gepland staan voor 2024, eerlijk verlopen, daarnaast moet de olie-industrie toegankelijk worden voor buitenlandse bedrijven en moet Venezuela de Russische invasie van Oekraïne veroordelen.''
"In de wereld van vóór 24 februari was het bezoek ondenkbaar, officieel erkennen de VS oppositieleider Juan Guaidó als rechtmatig president van Venezuela en zien de Amerikanen geen rol weggelegd voor Maduro.''
Dus je ziet het. Onder invloed/druk van grote 'geopolitieke' ontwikkelingen in Oekraïne wordt alles 'vloeibaar'.
@Pudgeblock | 09-03-22 | 10:13:
Nee hoor. U wilt toch ook weer benzine tanken voor minder dan twee euro per liter? Daar gaat het om
@theo-is-dood | 09-03-22 | 10:57: ben bang dat dat niet meer gaat gebeuren. Een groot deel van de laatste stijging is niet door de stijgende olieprijs, maar door waarde vermindering van de euro. En die zie ik zo snel niet meer stijgen.
Als ik geen tarwe eet krijg ik last van ontzettende obstipaties.
"Iedereen met een bullshitbaan naar de akkers, NU.''
Ja, grappig, maar ik vind het toch zeer verontrustend zoals er over de Oekraïense vluchtelingen gesproken wordt in termen van 'goede arbeidskrachten waar we - met name de land- en tuinbouw - om zitten te springen'. Gisteren bv weer in het commentaar van Peter de Waard in de Volkskrant:
"De Nederlandse glastuinbouw kijkt al bijna watertandend naar de toestroom van nieuwe werkers. Er is dringend behoefte aan tomatenplukkers, meldde het NOS Journaal. Ze zouden ondanks de taalbarrière ook snel kunnen worden ingepast in de bouw, de installatieservice, de schoonmaak en de horeca, allemaal sectoren waar enorme tekorten aan handjes zijn."
"Misschien bieden ze na een talencursus ook soelaas in het onderwijs, de politie en de zorg.''
Waarop De Waard vervolgens het feit aanstipt dat er ook veel emplooi is voor juristen, als gevolg van de vele bezwaarprocedures:
"De overheid zal om deze bezwaarschriften te behandelen, ook duizenden, zo geen tienduizenden, extra ambtenaren moeten aanstellen.''
"Als de Oekraïners niet in het particuliere bedrijfsleven een baantje kunnen vinden, moet het mogelijk zijn ze aan werk bij de overheid te helpen. Daar zal binnenkort de nood het hoogst zijn. En het is lucratiever dan tomaten plukken.''
Maar net als die zottin in Brussel, die Von der Leyen, die anderhalve week geleden tussen neus en lippen door zei dat Oekraïne maar even snel EU-lid gemaakt moest worden (een aantal dagen later 'nuanceerde' ze eea, moet ik er eerlijk bij zeggen), gaan ook de Nederlandse 'ontwikkelingen' me allemaal veel te snel. Uit alles - zoals uit wat ik hier kwootte van Peter de Waard, maar je ziet het eigenlijk overal - blijkt dat men er voetstoots vanuit gaat dat die Oekraïners zich hier permanent komen vestigen.
Terwijl ik denk: ja, maar slaan we niet een aantal stappen over? Het zijn oorlogsvluchtelingen; dat betekent toch dat ze hier kunnen 'schuilen' zolang Poetin zijn bommen en granaten blijft afvuren op hun steden, maar zodra dat is afgelopen - volgende week, volgende maand, volgend jaar, of over drie jaar - dan is het toch echt de bedoeling dat men weer teruggaat? Of is dat te simpel gedacht van mij?
En met betrekking tot die ''watertandende glastuinbouw'' en die andere sectoren: moeten niet eerst al die statushouders een keer aan het werk gezet worden? Die lieden hebben nog nooit ook maar één cent bijgedragen aan Nederland, alleen maar hun hand opgehouden. Is het zo onredelijk en 'extreem-rechts' van mij om daar eens een 'wederdienst' voor te vragen?
Oekraïense vluchtelingen die in de zorg hebben gewerkt, moeten zonder veel obstakels in de Nederlandse zorgsector aan de slag kunnen. Minister Conny Helder voor Langdurige Zorg overlegt hierover woensdag met minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Ik vrees dat onze glastuinbouw er met de actuele Europese energiepolitiek volgend jaar al niet meer is.
Dit is een tendentieus stukje van Peter de Waard dat eigenlijk gaat over het enorme aantal bezwaarprocedures en hij zocht een ingangetje om het geheel aan een kapstok te hangen.
@Cornelis12 | 09-03-22 | 09:56:
Laten ze eerst eens voor huisvesting zorgen in plaats ze direct aan het werk te zetten.
Zet eerst eens de andere import aan het werk, Afghanen, Syrische wetenschappers en de Afrikaanse werkzoekenden.
@grietmetgroenefiets | 09-03-22 | 10:00:
Dat zou kunnen, maar dat van die 'watertandende glastuinbouw' verzint hij niet. Dat had ik elders al gelezen.
Neo-kolonialisme, meer zieltjes om belasting te betalen, en meer zieltjes om te voeden zodat de beurzen omhoog gaan/blijven. Ukraine en Rusland gaan ondertussen terug naar het stenentijdperk, maar dat is alleen maar mooi voor ons, want het garandeerd een reguliere stroom van goedkope arbeidskrachten die we aan het werk kunnen zetten.
Misschien klinkt dit een beetje cru, maar heeft niemand er al/nog over nagedacht, dat het zich in landen waar het gemiddelde (!) maandsalaris rond de 600 euro ligt, zoals in Oerkraine, heel snel zal rondspreken dat je in Nederland na een half jaartje werken bij die "watertandende glastuinbouw" een tijd WW kan krijgen en daarna een uitkering die nog steeds bijna tweemaal hoger is dan voornoemd maandsalaris ? Waarom zouden die mensen na afloop van het conflict dan teruggaan ? I'm just saying.
Het voordeel hiervan is dat het huidige systeem nog sneller ineen zal storten. Tot die tijd zal er toch niets veranderen. En ja, de "Nederlander" heeft dit met zijn stemgedrag zelf veroorzaakt.
@Harry.Langezwaal | 09-03-22 | 09:57:
Eindelijk goed nieuws
@Borrom | 09-03-22 | 10:04:
"een reguliere stroom van goedkope arbeidskrachten die we aan het werk kunnen zetten.''
Maar het grote punt is dat we die 'goedkope' - meestal slecht of ongeschoolde - arbeidskrachten helemaal niet aan het werk kunnen zetten, vandaar dat al die statushouders in de bijstand zitten. Nederland is een hightech kennis- en diensteneconomie, waar voor verreweg de meeste vluchtelingen/asielzoekers geen werk is, behalve nou juist in die paar sectoren waarvoor je niet opgeleid hoeft te zijn: de land- en tuinbouw, en de schoonmaakbranche, misschien ook gedeeltelijk de horeca, maar dan heb je het wel gehad.
En ik betoog dus dat we in principe om aan de - tijdelijke? - vraag in die sectoren te voldoen, allang meer dan genoeg Syriërs, Somaliërs, Eritreeërs, Afghanen, etc binnen hebben. Daar hebben we geen Oekraïners voor nodig. En in de zorg, zoals iemand hierboven oppert, zullen ze ook niet zo makkelijk 'zonder veel obstakels' aan de slag kunnen. Bovendien, waren alle Oekraïners die hierheen komen werkzaam in de zorg?
@Asteroid-B612 | 09-03-22 | 10:04:
Ik heb er inderdaad geen goed gevoel over Asteroid. Ik ben bang dat dit uiteindelijk eindigt zoals met die 115.000 Syriërs: ze zitten hier straks 'for keeps', de vraag naar arbeidskrachten in de glastuinbouw en horeca is over twee jaar of zo weer weggeëbd, en de Oekraïners zijn voor het overgrote deel 'uitkeringsafhankelijk'.
@Dr_Johnson | 09-03-22 | 10:27: At the risk of sounding like an alu-hoedje , dit is toch een beetje het punt waar het bij globalisme om draait. Die mensen zijn allemaal consumenten, moeten allemaal eten, huur betalen en spulletjes kopen. Of dat nu gebeurt met geld uit salaris of een uitkering is verder van geen enkel belang. Daardoor zal het sociale zekerheidssysteem natuurlijk wel onder steeds grotere druk komen te staan, en het is niet uit te sluiten dat er een werkende onderklasse ontstaat van mensen met een uitkering, die volledig van de overheid afhankelijk zijn, en verplicht moeten weken voor die uitkering, wat natuurlijk helemaal mooi nieuws is voor de globalisten.
@Dr_Johnson | 09-03-22 | 10:27: Misschien lost dat watertanden van de glastuinbouw zich vanzelf op, de tuinbouw komt in de problemen door de gasprijs, ook NOS:
nos.nl/artikel/2411783-lichten-uit-in...
@Asteroid-B612 | 09-03-22 | 10:45:
Haha, ja, Asteroid, dat gaat m.i. inderdaad de richting op van aluhoedjes-denken. Ik geloof niet dat er een soort geheim masterplan bestaat om maar mensen hier binnen te halen/laten omdat we 'consumenten' nodig hebben. Je ziet ook dat de EU, en sommige EU lidstaten maatregelen treffen om lieden die hier op de bonnefooi naartoe komen, tegen te houden: die 6 miljard deal met Turkije destijds, het bouwen van hekken op de landsbuitengrenzen, waar Hongarije destijds mee begonnen is, maar navolging heeft gekregen in Griekenland en Polen, verder het zg 'pushback' beleid. Nee, uiteindelijk is ook 'Brussel' al die klaplopers liever kwijt dan rijk, alleen, ze doen nog veel te weinig tegen die ongecontroleerde instroom.
Ik maal mijn zonnebloemen zelf, achterin de auto.
As we speak is het inderdaad goedkoper om zonnebloemolie in je oude Golf 1.9Tdi te klappen
@theo-is-dood | 09-03-22 | 10:00: een (oude) Golf loopt perfect op z'n carterolie, wel zorgen dat je remmen in orde zijn.
Overigens
Er is geen greintje bewijs voor de stelling dat er Oekraïense nazi’s naar ons land (dat van iedereen is) komen.
Goedemorgen mevrouw Sargentini.
Geen mens is illegaal en we moeten de diversiteit bevorderen, want dat is kracht !
Het zijn allemaal apothekers heb ik uit betrouwbare bron.
Wat is er mis met nazi's? Het is een ideologie, een erg foute, maar zo zijn er wel meer. Militante islam, hardcore communisme, ga zo maar door. Waar het om gaat is wat elk individu concreet met dat gedachtengoed doet. Dragen ze het actief uit? Hebben ze knokploegen of terroristische bedoelingen? Of is het vooral een hoop kabaal op Twitter en wat foute tatoeages? Van een gekke swastika op een bovenarm lig ik niet direct wakker.
@funda | 09-03-22 | 09:54: een mens is op zich niet illegaal inderdaad. Zijn verblijf ergens kan dat natuurlijk wel zijn. Dat vergeten die linkse deugers voor het gemak echter.
Voortaan laat ik mijzelf vervoeren door een vluchteling met een riksja.
Broodprijs naar 5 euro meldt de Telegraaf. Dan zet ik 's ochtends de frituurpan wel aan.
Tarwe dit tarwe dat. Er zijn toch ook wel producten zonder tarwe? Dan gaan we die wat meer eten.
Roggebrood
Kom niet aan het broodje kaas van de Hollander.
Aardappelbrood.
lekkertafelen.nl/recepten/bakken/broo...
Dank u allen. Ik kan weer lekker slapen gaan.
Bloembollen.
@RocketMan | 09-03-22 | 11:08:
Die zijn nu wel volop te koop want LENTE.
Hey, we hadden het over veel te hoge CO2 emissies door boeren, niet van onderwerp veranderen nu.
Olijfolie .. =trouwens prima glijmiddel..! en ook nog van een zaaddodende kwaliteit...! joepiejee.... sabbelen maar.
Tegelijkertijd decimeert een dodelijke ziekte de olijfbomen in zuidelijk Italië. Groot probleem want flinke kans op besmetting van olijfbomen elders.
Pff koolhydraten.. een volwassen mens kan zonder.. eet vlees, groenten, fruit en noten/zaden.
We kunnen best wat minderen inderdaad, maar zonder is onmogelijk.
Koolhydraten zitten in groenten, fruit en noten. Mooi!
@Clavo | 09-03-22 | 09:43: Suikers uit fruit zijn toch ook koolhydraten?
@IslamPislam | 09-03-22 | 09:48:
Zo is het. Appel, banaan, stikt van de carbs.
Dit advies moet zo snel mogelijk naar de Nederlandse voedselbanken.
Vlees komt niet uit de lucht vallen (gelukkig), hiervoor heb je vee nodig en dat eet veevoer dat vnl uit granen bestaat.
Ik gelijk op zoek naar zomertarwe, zegt Nieuwe Oogst dat zomergerst vaak een betere keus is. Akkerwijzer daarentegen zegt dat zomertarwe beter is dan zomergerst. Wie moet ik nou geloven?
www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/01/27/...
www.akkerwijzer.nl/artikel/86531-zome...
Zaaien na de jaarwisseling kost trouwens sowieso altijd opbrengst.
Misschien kunnen we gaan frituren in levertraan.
Of in de tranen van Claudia de Breij
@YoMoms | 09-03-22 | 09:49:
Ja, lekker, frituren in accuzuur, mij niet gezien.
Globalisering = Single Point of Failure.
Onze totale afhankelijkheid van geopolitiek en infrastructuur, zoals elektriciteit, ICT en internet gaat ons zeker opbreken bij een grotere calamiteit. Wegvallen van productie en logistiek op grotere schaal kan maar zeer kort worden opgevangen.
Zo mee eens. De jarenlange focus op kostenoptimalisatie (lees: waar kan het zo goedkoop mogelijk) kost ons nu heel veel.
NL was trots op de diensten economie.... maar diensten kun je niet vreten!
Beter is om een strategisch op punten zelfvoorzienend te zijn. En dat is vrij simpel.
1. Landbouwgrond voor voedsel basis behoeftes ipv vleesexport
2. Technologie voor energie transitie opzetten van product development tot installatie en onderhoud. Met daarbij meer focus op bv getijden energie... dat hebben we volop... en opslag (waterstof?)
3. Slim bouwen (dat kunnen we in principe wel maar wordt nog veels te weinig toegepast.
4. alle groot gebruikers van aardgas (tomaten/paprika's voor export, hoogovens etc) tegen het licht houden
5. College geld weghalen bij studies waar een grote behoefte is (techniek!) en verdubbelen waar geen behoefte is (management, kunst etc)
6. Alleen mensen binnenlaten die in bovengenoemd lijstje zonder veel inspanning en snel een bijdrage kunnen leveren
Ziehier de verkiezings punten van de nieuwe partij... alleen nog een naam hebben...."Roze Midden"
@Als_je_me_nou | 09-03-22 | 09:49:
Strak plan. Meteen beginnen, mijn stem heb je.
@Als_je_me_nou | 09-03-22 | 09:49: en al die rivieren die hier door de delta stromen. Daar kunnen we vast wel iets mee qua waterkrachtcentrales.
@-PR- | 09-03-22 | 10:01: Hier ten lande kabbelen ze meer dan ze stromen. Kost meer energie dan je er uit haalt.
Kortom, het gaat gewoon om grondstoffen en marktvergroting. Hoe groter de marktpositie hoe meer te vertellen is.
Het westen heeft geprobeerd om een toren van Maslow te maken in plaats van een pyramide. . Zonder stevige basis is het echter niet een fijne constructie en kan het makkelijk omdonderen.
Een oorlog als deze, op de plek als deze legt feilloos bloot of onze politiek een beetje doortastend vermogen en voortschrijdend inzicht heeft. Oorlog waarbij je wordt afgesneden van energie en waarbij de voedselproductie van een groot land wordt stilgelegd. Eens kijken waar wij de prioriteit leggen. Eigenlijk moeten de politici in Den Haag vervangen worden door een clubje verstandige mensen die kijken naar welzijn, welvaart en milieu op de lange termijn.
Waar zijn die dan? Verstandige mensen. Hoe zien ze eruit? Ik ben er nooit 1 tegengekomen. Wel eens mensen die per ongeluk verstandige dingen zeggen, maar dat was dan meer toeval
Die gasten hebben WW2 niet meegemaakt en denken er verder nietaan, hoe het was.
Gaan door op de oude voet, omschakelen, we zitten half in oorlog, wordt volwassen.
Dat met die olie is al eens in Amerika geprobeerd.
Jaren geleden.
Gevolg…Mexicanen konden hun taco’s niet meer betalen.
Mexicanen zijn al niet makkelijk en al helemaal niet als ze hongerig zijn.
Ja.. als die geen takko's kunnen vreten grijpen ze naar hun blaffer..!
Kan een hoop ellende verdragen.... zolang Timmerfranz z'n bek maar houdt.!
Een van de weinige goede dingen van die oorlog is dat er nu een heleboel door de mand vallen.
Die kaag samen met al die linkse knakkers die het hier al 20 jaar eigenlijk voor het zeggen hebben.
Helaas gaan er nu wel een heleboel daar de wrange vruchten van plukken.
Maar hopelijk gaat dat linkse gedachtegoed dan een pas op de plaats maken.
Links heeft soms leuke ideeen, maar de uitwerking is waardeloos.
En toen ik nog een diesel reed, gooide ik er al zonnebloemolie in. Jaren geleden.
Hoe meer armoede, hoe groter links wordt.
> als we die idioten hun gang laten gaan
Welke idioten?
- De Russen die een buurland binnenvallen?
- De Oekraïners die hun land verdedigen?
- De Oekraïense boeren die met Russische tanks spelen ipv zaad zaaien?
Het is Cyclisch,
Ziekte
Oorlog
Honer
Dood
Altijd al zo geweest en het zal altijd zo zijn, en het domste?
De mensen doen het zelf.
Ik doe niet mee.
*honger
Waar haak je af?
Bij de dood zeker? Ha! Lekker makkelijk.
u heeft groot gelijk!
@Ruimedenker | 09-03-22 | 09:37: Bij het geroeptoeter van politici.
@tattooboer | 09-03-22 | 09:44:
Volkomen mee eens !
Wist je trouwens, dat de melkprijzen ook door het dak gaan?
Een tekort aan melk…wie had dat gedacht?
Boter en kaas worden duurder en duurder.
Maar het onderwijs wordt daarmee gered.
Minder melk/boter/kaas... kan helemaal geen kwaad voor al die vetkleppen in Kaaskoppenland..
Chickens coming home to roost
We worden een derde wereldoorlog en/of wereldwijde depressie ingerommeld door een club volslagen malloten met het strategisch inzicht van een fruitvliegje. Op geen enkel vlak blijkt dat de VS/EU/Nato realiseerden dat het conflict ging oplaaien en welke gevolgen het economisch isoleren van Rusland heeft voor de wereldhandel, financiële markten en voedselvoorraad. En dat in een tijd waarin de geldpersen al overuren draaien en er een historisch hoge schuldenlast is. Denk vooral niet dat dezelfde astronauten die ons deze oorlogscrisis inrommelen enig strategisch plan of visie hebben hoe hieruit te komen. Dat hebben ze niet en dat is er niet. Dit is niet het begin van het einde, nog niet eens het einde van het begin.
Winter is coming.
Jij doet net alsof politici de wereld vernietigen. Is zo. Die teringlijers.
Het is nog erger dan we nu beginnen te beseffen. Stel dat de Russen de Oekraïne weten te veroveren en deze uitgestrekte landbouw (graan ) gebieden in handen krijgt, dan heeft dit verstrekkende gevolgen voor de rest van de wereld. Vooral Noord-Afrika en het Midden Oosten. Getolereerde dictaturen dankzij subsidie op brood. Theoretisch is het mogelijk dat de Russen een olie voor graan programma op poten gaan zetten, voor deze landen. Dat is als ze de Oekraïne, weten te veroveren en de landbouw binnen korte tijd weer op poten weten te zetten.
Het meest verontrustende is dat we geen millimeter zijn opgeschoten sinds 1917.
Daarmee bedoel ik de Duitse bezettingspolitiek in Oost Europa, exploitatie, in combinatie et de Engelse zeeblokkade.
en.wikipedia.org/wiki/Ober_Ost
Nazi Duitsland streefde een autocratisch economisch model na als gevolg van de lessen van W.O. 1. Oekraïens, Russisch gebied was essentieel, voor de voorzetting van de oorlog. Graan, olie, kolen etc.
en.wikipedia.org/wiki/Generalplan_Ost...
Nu zijn de rollen omgekeerd en streeft Rusland een autocratisch economisch systeem na. De Oekraïne is hiervoor essentieel en ik ben van mening dat de Russische magnaten/oligarchen zich allang rijk aan het rekenen zijn.
Dit wordt een oorlog van de lange adem, met veel destructie en leed.
Het is vurig te hopen dat Rusland zijn objectieven, in de Oekraïne, niet weet te bereiken.
Kan graan alleen in Oekrainse grond groeien? Nee toch.
Is het niet juist zo dat de EU een autocratisch economisch systeem nastreeft?
Het is ook nog mogelijk dat Rusland Noord Afrika en het Midden Oosten juist laat verhongeren om zo een vluchtelingenstroom richting Europa op gang te brengen met als doel om Europa te destabiliseren.
@John McClane | 09-03-22 | 09:36: Niet alle graan is geschikt voor brood.
Dit hangt af van de hoeveelheid zon in combinatie met de grondsoort.
Zuid Oekraïne is de meest geschikt. Stalin heeft zijn vijf jaren plannen bekostigt met Oekraïens graan. Er is een mogelijkheid dat Canada en de USA in dit gat springen. Tenslotte is dit al eens eerder gebeurd ten tijde van de Sovjet invasie van Afghanistan (graanboycot). Maar de wereld situatie is nu anders en de landbouw in de USA is ook niet meer wat het geweest is.
@John McClane | 09-03-22 | 09:36: Ukraine, commonly known as the breadbasket of Europe, has over a quarter of the world's chernozem or “black earth”. Chernozem is a very fertile soil that produces high agricultural yields and offers excellent agronomic conditions for the production of crops, especially cereals and oilseeds. It is rich in phosphoric acids, phosphorus and ammonia. Chernozem also contains a high percentage of humus (up to 15% compared to 4% in average soils), which is an organic substance that consists of decayed plant or animal matter. As it decomposes, the color of the soil becomes darker and increases soil aggregation and the ability to attract and retain nutrients. aldus de FAO.
@koeberg | 09-03-22 | 09:45: Dat geloof ik niet, want de islamitische expansiedrang zal via Oost-Europa tot achter de Oeral doorgaan. Dat is niet in het belang van Rusland.
@zeurmachine | 09-03-22 | 09:48: Als West-Europa eindelijk de grens eens dicht houdt voor economische migranten kan dit wel het eind zijn van de corrupte regimes in het MO zelf. Tot Saudi Arabië toe.
@zeurmachine | 09-03-22 | 09:48: Olie voor brood (graan). Indien Rusland de Oekraïne weten te veroveren en ze in staat zijn de landbouw binnen de kortst mogelijke tijd weer op peil weten te krijgen, dan gaan de Islamitisch dictaturen voor Poetin buigen als knipmessen. Het is niet voor niets dat de Saoedisch weigeren om de olie productie te verhogen.
Ze zitten in de wachtkamer te kijken hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
@John McClane | 09-03-22 | 09:36: In het Noorden van Spanje zijn grote graanvelden.
@gato | 09-03-22 | 10:07: Het gaat om het grotere plaatje. Spanje is niet in staat om het midden oosten en Europa te voorzien van brood. Vergeet niet dat om graan te kunnen verbouwen is olie nodig. Kijk naar het grotere plaatje. Het westen is afhankelijk van olie uit het midden oosten.
Iran is al verloren voor het westen en is aan de kant van Rusland. Irak is instabiel. Blijft over de olie productie op het Saoedi Arabië en die is kwetsbaar.
De prijs van jenever zal ook wel stijgen dan. Zullen de Schiedammers blij van worden (maar niet heus, paarse neus).
Graan wegpissen voor alcohol is doodzonde eigenlijk. Als prioriteiten bij de voedselvoorziening komt te liggen dan gaan de distilleerderijen dicht. Bier zullen ze nog wel toestaan anders komt er teveel gezeik. Kratje bier voor 50 euro, dat dan weer wel.
@Dima Beeline | 09-03-22 | 09:42: ben daar niet zo zeker van. In de vroeg geïndustrialiseerde gebieden werd ook meer gestookt dan gebakken. Met alle ellende van dien.
Ik hoop vooral dat iedereen zich realiseert dat Nederland luilekkerland voorbij is. Voor de bs-baners, de econovluchtelingen, de crimimigranten, enz.
Maar net zo goed voor klimaatprofiteurbedrijven, dure loze overheidsprojectbedrijven, lobbysubsidiebedrijven, enz.
En wat mij betreft ook voor al die bijstandsneppers en WAOneppers die echte uitkeringsgerechtigden overschaduwen met hun gedrag.
Er is geen geld meer voor GL hobbys en VVD gegraai. Hun beleid is ingehaald door de humorloze grotemensenwereld waar we écht in wonen.
Het feest is voorbij. De Grote Kermis is weer vertrokken.
Daar geloof ik niets van. Rutte en zijn vazallen geven nog steeds uitkeringen, huizen en Miele wasmachines weg bij de vleet. De mensen die dit linkse beleid mogen ophoesten, moeten en zullen krom liggen.
Dat zullen de kleine en grote sywertjes die door de VVD-D66-kabinetten zo royaal zijn bediend met klimaat- en stikstofmiljarden niet leuk vinden.
Het zal gaan zoals in het verleden indien er nijpend tekort zou zijn.
Degene met de grootste mond over het saneren van boeren ten behoeve van klimaat zult u extra in de gaten moeten gaan houden.
Die roven als eerste een gevuld bordje van een ander!
Aan D66 en GL stemmers sowieso als eerste voedselbonnen verstrekken graag.
Uit voorzorg weer ik iedere D66er
Uit mijn kennissenkring!
Mijn bakker heeft nog brood zat liggen, ik maak mij geen zorgen. (Vertaling van de meeste reacties hier en in den lande). De simpelheid doet pijn.
Landen die voedsel exporteren…
Daar moet je toch niet aan denken.
Maar de Rus kan niet meer naar de Mac Donalds. Wat hebben we ze te pakken zeg.
Die vestigingen aldaar stijgen niet ineens op of zo. Gewoon toe eigenen, open gooien met eigen personeel en nu eens volgens eigen recept wel lekkere snacks frituren
@Mark van Leeuwen | 09-03-22 | 09:42: Mac Borsjtsj.
Maximaal 5 liter zonnebloemolie per persoon bij de grootste supermarkt in Spanje
Dan maar aan de olijfolie :)
Bedankt, maar dat is me echt te ver rijden nu hoor.
Dan ga je toch naar de kleinste supermarkt.
@Ruimedenker | 09-03-22 | 09:35:
Of met de hele familie drie keer per dag.
Jezelf pane noemen en domme praat uitkotsen over voedseltekorten. Jij durft.
@Normpje | 09-03-22 | 09:35: pestkop
@Normpje | 09-03-22 | 09:35: ik herhaal slechts wat die boer gisteren bij Jinek heeft gezegd.
Rutte and Friends verwelkomen ze met open armen!
We komen misschien niet zonder voedsel te zitten, maar 5 of 6 euro voor een brood is voor veel mensen net zo erg. Dat is niet meer de keuze tussen welk beleg doe je op je brood, maar eet je ''s ochtends of ''s avonds een boterham.
Dat wordt yoghurt vreten zolang de veestapel nog niet is gehalveerd.
De PVV heeft al sinds 2006 in het verkiezingsprogramma staan dat ze voor een afbouw van de bio-industrie zijn. Dit zag Greet ook niet aankomen.
Misschien toch maar even niet halveren. Zo heb je bij overschot nog wat ruilhandel. Die zelfgestelde klimaatdoelen even opschuiven, een kernbom doet er tenslotte ook niet goed aan
We gaan gewoon Full Amisch
De Mennonieten zijn zo gek nog niet!
Mooi voor de mensen met Coeliakie, stoppen fabrikanten hopelijk met overal tarwe in te gooien. Zoals in vlees bijv.
Vrijwel niemand heeft coeliakie.
Je kunt toch gewoon puur vlees kopen?
Hoe doe je tarwe in vlees? En vleesfabrikanten zijn toch gewoon dieren? Je bent in de war met een veggieburger denk ik. En de meeste vis moet je even bloemen voordat die in de pan gaat.
@John McClane | 09-03-22 | 09:30: Ook vrijwel niemand heeft genderdysforie, toch is het een van de speerpunten van links om zo inclusief mogelijk te zijn, voornaamwoordjes, eigen toiletten, quota en weet ik wat.
@small_town_dude | 09-03-22 | 09:41: kijk maar eens op de ingredientenlijst bij de Plus of een andere supermarkt.
@small_town_dude | 09-03-22 | 09:41: net zoals water in kip?
Koolzaad weg, graan en dat soort spul er voor in de plaats. Politiek moet snel harde keuzes maken en afdwingen. Niet alleen maar reken met koopkrachtplaatjes en verkiezingspraatjes. Velden ramvol maais (voor mensen, niet koeien), graansoorten. Zorg maar dat het gebeurd. Zorg dat grond wordt gebruikt voor volkstuinen, stimuleer zelfteelt. Ram die kassen vol met nuttig voedsel en niet met export tomaten en tulpen. Schop die pioenrozen de grond uit en teel er koolsoorten en meer aardappelen. Als het allemaal zo erg wordt dan moet je in oorlogsmodus gaan draaien.
Te weinig zonlicht in Nederland waardoor er te weinig Eiwit in het eind product zit. De tarwe die wij hier zien wordt grotendeels gebruikt voor veevoer.
@Suncatcher | 09-03-22 | 09:28: Mij is non stop verteld dat wij de aller aller allerbeste zijn in zaadveredeling. Dan moet je daar ook aan kunnen werken. Zal wel financieel niet interessant genoeg geweest zijn?
@Suncatcher | 09-03-22 | 09:28: klopt. Zeeuwse bloem enkel geschikt voor die jawbreakers die daar koekjes noemen.
Daarbij komt dat de meeste grond geschikt voor bloemen niet geschikt is voor voedsel. Zandgrond versus klei.
Helemaal waar, maar daar voor moet je vooruit kijken en durven handelen. Da's nog wel een dingetje
@littlelebowsky | 09-03-22 | 09:42: er groeit genoeg eetbaars op elke grondsoort. Kwestie van even uitzoeken wat er in jouw tuin wil groeien. En bijv sla, courgette en boontjes groeien echt overal
Rojst is ook lekker ipv brood, bijv naziramses met veel groente en lekker gaar rundvlees. Stukje kroepoek erbij en een gebakken eitje. Smullen maar!
idd - zak van 10 kilo halen en je kan wel even vooruit
Geenstijl mist hier wat, waardoor ook veel reaguurders hier nu mist in gaan. De boodschap van deze boer gistereren bij Jinek was:
Niet zozeer Nederland is afhankelijk van voedsel uit Oekraine (wij halen graan uit Frankerijk), maar juist Noord Afrika en het Midden Oosten. Wanneer men daar zonder komt te zitten dan vlucht men juist hier heen. De miljoenen Oekrainse vluchtelingen nu zijn dan nog maar peanuts met wat ons dan te wachten komen: tientallen miljoenen uit Midden Oosten en Noord Afrika!! Daarom was zijn boodschap: stop Poetin nu nu nu nu!
Nou, ons kennende verkopen we het spul aan de hoogste bieder. Dat betekend dat die olieboeren goed in het voedsel zitten en wij geld gaan tellen met een lege maag.
Hoho de VVD staat voor een streng immigratiebeleid
Tel daarbij op dat in midden Afrika de grootste droogte in 40 jaar al voor instorten van de voedselproductie heeft gezorgd. Het ziet er zeer slecht uit.
Wie zijn toch die mensen die steeds lopen te klagen over de kosten van "tanken" en het feit dat "benzine" zo duur is? Waarom laden ze hun auto niet gewoon op via de stroom van hun zonnepanelen?
En nu weer dat geneuzel over brood dat 5 euro gaat kosten. Bij mijn lokale Boulanger kost een goed brood al jaren 5 euro. De kaviaar is ook niet goedkoper geworden.Niet duurder ook. Wat een gezeur van dat plebs allemaal zeg.
Flikker toch op met je elitaire gezeik
Wat betaal jij nou tegenwoordig voor een flesje Cristal prik?
@J.Cash | 09-03-22 | 09:35: Cristal is voor mensen als Trekhaas. Wij, de elite, drinken Armand de Brignac.
@Trekhaas | 09-03-22 | 09:35: Wat is daar nu elitair aan , heel Frankrijk koopt bij goede boulangers en je auto opladen is vele malen goedkopere dan weer de zoveelste tankbeurt.. ik rijd al 8 jaar op de revenuen mijn thuis opgewekte stroom .. niks elitairs aan kwestie van prioriteiten..25 jaar niet op zomervakantie geweest en het geld niet stukgeslagen maar juist geinvesteerd in een lange termijn duurzame leef vorm.. wat is daar nu elitair aan..? Mensen die maar raak geleefd hebben en niet in hun leef omgeving hebben geinvesteerd zouden zich eens achter hun oren moeten krabben en af moeten vragen wie hier nu juist boven hun macht elitair geleefd hebben in hun schijnwelvaart wereld.
Boer Kees, de ziener, boer Kees de profeet, boer Kees het orakel, boer Kees de hogepriester. Luister naar boer Kees, laat de woorden van boer Kees tot u doordringen. Boer Kees is de weg, de waarheid en het leven.
Het is altijd verstandig om goed te luisteren als een boer spreekt.
@Dima Beeline | 09-03-22 | 09:31: Plus veel !!
Waarschijnlijk omdat hij daar de mensen en gebruiken kent?
@Dima Beeline | 09-03-22 | 09:31:
Waarom is dat verstandig?
"De boeren moeten weg omdat Nederland de grootste landbouwexporteur (=stikstofproducent) is van de wereld".
Waar past dit in het verhaal dat de wereld het moet hebben van Oekraïne?
Hoeveel boeren koopt die D'66er Tjeerd de Groot vandaag uit ter bescherming van de heide? In ieder geval een positief punt van de verschrikkelijke oorlog: het drukt dit soort incompetente politici met de neus op de feiten. Of dat overigens iets uit gaat maken is een ander verhaal.
Voorlopig sturen we bommen en raketwerpers naar Oekraïne en denken de meeste politici dat het een ver van mijn bed show is, een beetje hoe wij jaren naar Afghanistan en Syrië hebben gekeken.
Het wordt een keer tijd ook, dat dat ideologische kaartehuis inelkaar dondert.
Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om als het nodig is de heidevelden zo om te ploegen om er wat nuttigs op te laten groeien. Maken we er later wel weer heidegrond van. Zoals we al eeuwen met onze "natuur" omgaan, zeg maar. In nederland is natuur gemaakt en maakbaar. We kunnen er dus prima ook wat anders van maken. Al het andere is links hobbygelul voor als de tijden goed zijnnl.
@PolarWolf | 09-03-22 | 09:45: Ik denk dat alle Nederlanders daar geen enkel probleem mee zouden hebben. Maar Tjeerd de Groot heeft de heide al als Natura 2000 gebieden aangemeld bij de EU. Vrij naar Herman Kuiphof: "zijn we er toch weer ingetuind"
Eerst hadden we Doederik Gommers, nu hebben we Boer Kees....
Hahaha hij is goed!
Caroline had daar ook een verhaal over in de 2e kamer gisteren en daar werd nogal slaperig apathisch op gereageerd.
Totdat de schappen leeg zijn of het eten onbetaalbaar en dan opeens is het paniek. En dan is het te laat.
Zoals Rutte en Co de laatste 10 jr doet
Elke keer als ik naar de supermarkt ga neem ik alvast wat pakken Pasta, rijst en producten mee die ik hiermee kan combineren dat lang houdbaar is. Er komt veel honger aan.
Nou gefeliciteerd en lekker bezig !
Slim doe ik ook
De aluminiumfolie schijnt ook schaars te worden. Waar moet u dan uw hoedjes van maken tegen de 5g-straling? Ik zeg Hamstereeeeeen.
@BoerKoekoek | 09-03-22 | 09:27: Ik dacht dat toiletpapier daar goed voor was. Bedankt voor de tip.
Vroeg of laat is ook dat op.
Je hebt helemaal gelijk.
Men moet zich altijd voorbereiden. Flessen water. Camping gasstel met gas patronen.
Kleine generator met 20 liter benzine.
Petroleumkachel (Qlima) met twee tanks.
Sigaren, wijn en blikvoer en rijst.
@AdvocatusDiaboli | 09-03-22 | 09:34: Laat verhongeren klinkt altijd nog aantrekkelijker dan vroeg verhongeren?
Die voedseltekorten lossen zichzelf op zodra de helft van 't Europa verhongerd / doodgevroren is. Het enige dat je hoeft te doen is zorgen dat je niet bij die eerste helft zit...
Met dank aan de linkse rakkers en natuurvriendjes zijn er door het opkoopgedrag van Natuurmonumenten en it Fryske Gea inmiddels duizenden hectaren landbouwgrond teruggegeven aan de natuur of wordt er op honderden hectaren bloemen en planten gekweekt voor de export.
Waar ik vroeger wuivende korenvelden met rogge, tarwe en gerst zag zie ik nu verwilderde grond, broedreservaten, zonnepanelen en snijmaisakkers. De talloze strokartonfabrieken moesten sluiten door gebrek aan stro en de vooruitziende blik van Mansholt werd lachend weggehoond. De Drents hooglanden en de Groninger graanrepubliek werden alleen nog als wingewest voor gas en mental health voor drukke stadsmensen gezien. Boerderijen omgetoverd tot zorgboerderijen omdat kleinschaligheid efficiënter zou zijn en de zorgkosten zou drukken. Ons onderwijssysteemheeft de laatste generaties geweldige regeringsleiders voortgebracht. Man man man vrouw vrouw vrouw. Pfffffffffff....
Gelukkig zijn onze kartel politici bezig met de prioriteiten. Het creeren van prachtige stukjes wensnatuur voor tientallen miljarden, waar we 25 natuur-boa's fulltime opzetten en alle boeren in de omgeving voor opkopen zodat een zeldzame brandneteltje niet doodgaat door het stikstofspook, wat niemand ooit in het echt heeft gezien.
Honger in Europa? Niet zolang er frikandellen zijn. Waar is hetzelfde kaartje m.b.t. wat Afrika importeert?
Anders eten we toch taart.
@Toki | 09-03-22 | 09:18: Dat kost haar de kop
Heb gelukkig nog genoeg wc papier
Nemen we toch olijfolie...
Ja joh. Brood te duur? Dan eten we toch cake.
Vanavond 8 uur klappen voor de boeren.
8 Uur? Dan heb je geen handen meer over.
Wel thuis toch?
Ik ga klappen met klompen om mijn handen!
Ja maar hoe zit het dan met de stikstof?
Vergeet ook niet de naheffimg die je krijgt als de belastingdienst er achter komt dat je op laagtarief brandstof rijdt, die gaan er dan meteen van uit dat je dat al 5 of 10 jaar doet en op basis daarvan verwachten ze achterstallige accijnzen, het wordt uitgelegd als belastingontduiking.
Zal druk worden op de akkers als iedereen met een bullshitbaan eindelijk iets gaan doen. Gezellig met al die compliance managers, implementatie managers, team coaches, business experts, scrum masters. Wij noemden vroeger dergelijke functies altijd Chef Lege Dozen
Maar dat is toch lekker dat je gecoached wordt, psychisch wordt bijgepraat, tussendoor yoga kan doen, een masseur die pijnlijke schouders even onderhanden neemt en de styliste af en toe het vuil onder je nagels vandaan haalt.
Misschien wel een idee, dagje teambuilden op een akker. Als elk bedrijf dat een dagje doet in rotatie, moet je kijken wat we bereiken. En in plaats van dat je ze moet betalen, betalen ze jou. kromliggenomrechtoptezitten.nl
Hij zei vooral dat we Poetin morgen moeten stoppen, met alle mogelijke middelen. Nuken, vierendelen, klysma van Patty Brard injecteren, etc.
Was ik toch maar naar Zuid-Afrika gegaan.
Keuze tussen VVD/D66 en het ANC .. ongeveer evenveel afbraak.
Google eens op ‘plaasmoorde’?
@Weetje71 | 09-03-22 | 10:49: Ja, alleen veur blankes.
Er is zat landbouwgrond in Europa. Lekker inzaaien en oogsten maar.
Ik ben een boer in 't diepst van mijn gedachten.
Ben al weg!
Met dit soort momenten is het duidelijk hoe incompetent het hele zooitje is, op een paar na.. dat zijn nog steeds de roependen in de woestijn..
Het is een gamma kabinet.. een aantal ( oude ) meisjes, die denken met kluswijzer 47, en een youtube filmpje een heel huis te kunnen bouwen..
Dan eten ze toch hout.
Oh nee, die zijn ook uitgestorven.
Dan halen we al ons graan toch uit Zimbabwe ........ aldus Jesse.
Met de hoge gasprijs en een exportverbod vanuit Rusland van kunstmest voldoen we binnenkort ook weer lachend aan de stikstof-normen.
Jammer dat we dan niks meer te vreten hebben, maar daar heeft Rob Jetten vast een app voor.
Lol @ app, haha.
Conserven blikken hamsteren! Ow, en toilet papier natuurlijk.
dierenvoeding, tandpasta, shampoo, tuinartikelen, plastic zakjes, maandverband en luiers.
@Glasgow Argus | 09-03-22 | 09:11: diervoeding hoeft niet meer. Ik heb m'n huisdieren al opgegeten.
Paprika-chips niet vergeten.
@Montgomery Burns | 09-03-22 | 09:13: Paracetamol, Ibuprofen, maagtabletten....
Sipernatural, season 5 aflevering 3 op 18:00 minuten.
@Glasgow Argus | 09-03-22 | 09:11:
U kent uw prioriteitenlijstje.
Ik ren naar de supermarkt
@Jos Tiebent | 09-03-22 | 09:14: ? Ik zie het niet
En WEER wordt aangetoond hoe krankzinnig en gevaarlijk het globalisaties beleid is waarbij we ons compleet afhankelijk maken van andere landen.
Net als het aantoont hoe enorm belangrijk onze boeren zijn.
Niet dat ik ook maar een beetje vertrouwen heb in onze politici om dat roer dus eens om te gooien. Tenslotte was onze vorige waarschuwing daarvoor de coronacrisis, en waar kwamen onze politici mee? De boeren uitkopen en kapot maken.
Ondertussen staat Rutte daar te doen alsof hij het ook erg vindt en echt zijn best gaat doen. Feit is dan hun ideologische dromen (hoe desastreus ook) belangrijker zijn dan het welzijn van mensen.
Rutte is een bal gehakt. Wel van Valess uiteraard.
Je kan ook erkennen dat je fout zat en Oekraïne geopolitiek neutraal verklaren.
Eens, al is de Oekraïne een autonoom land dat zijn eigen beslissingen mag maken. Maar alles beter dan oorlog.
Een voedselprijzencrisis zullen we hier alleen merken in de prijzen. Voor sommigen is dat hard, zeker, maar voor de armere delen van de wereld is het dodelijk: De "Arabische Lente" vond plaats tijdens en vanwege een vergelijkbare crisis.
* Nog een boterham eet. Gewoon, omdat het kan *
Ja ja. nog minder boeren om de stikstof.. boeren die we zo hard nodig gaan hebben voor ons eigen vreten hebben we allemaal kapot gemaakt.. Zo goed dit vvd beleid..
Ja maar die vieze stikstofvervuilende boeren moesten toch weggepest worden uit NL? Vooral zo doorgaan, VVD/CDA/D66/PvdA/GL etc.
Oh ja, en natuurlijk nog veel meer mensen importeren want het is hier nog niet vol genoeg en er is toch genoeg eten.
Oh wacht...
Stem op een anti-immigratiepartiij!
Al 14 jaar.
En wederom zal er niet naar de 'echte vakmensen' geluisterd worden.
Nee, want dat zijn de vijanden van de klimaatideologie.
Wie was ook weer die politica die een paar jaar geleden zei dat iedereen maar een moestuintje moest maken ?
Die kreupele, Jette Kleinsma van de pvda volgens mij.
Vrije voedselproduktie. Daar heeft de belastingdienst vast wel iets over te zeggen.
Dan heb je een keer per maand een worteltje. Schiet toch niet op.
@ChatBot | 09-03-22 | 09:12: Tot 12k val je onder de kleine ondernemersregeling
Die met die rollator die onze pensioenen weg heeft gegeven. Opdat wij nooit vergeten.
@AdvocatusDiaboli | 09-03-22 | 09:18: Het is meer dan niks. Sowieso is het in de winter lastig iets te groeien in dit klimaat, dus je zal hoe dan ook een buffer moeten hebben voor nov-maart...
Wij gebruiken meestal olijfolie.
Goh. Nou.
@Normpje | 09-03-22 | 09:09:
Lekker hoor, moet je eens proberen.
@J.Cash | 09-03-22 | 09:10:
Een collega van me reed in een merc 200 D, die flikkerde er gewoon slaolie van de Lidl in, als je achter hem reed was het niet of ie patat aan het bakken was.
@Toki | 09-03-22 | 09:14:
niet is net
@Toki | 09-03-22 | 09:14:
Ja die ouwe diesels slikken alles.
@Toki | 09-03-22 | 09:14: Tot vorige maand was de prijs van slaolie gemiddeld hoger dan die van Diesel in Nederland. Dus ik vraag me af wat het nut was? Gem prijs diesel in 2021 was €1,31 en die van slaolie €1,50. Het is pas sinds een paar weken dat dat andersom is.
@Joost Maghetweten | 09-03-22 | 09:25:
Ik denk dat hij zonnebloemolie bedoelt.
@Joost Maghetweten | 09-03-22 | 09:25:
Dit is 25 jaar geleden, kan ook zonnebloemolie geweest zijn, geen idee.
@Toki | 09-03-22 | 09:49: Ah check. Ik dacht dat je recentelijk bedoelde.
Ik kende een jongen die had een Lada 2107 stationwagon. Was een benzine maar daar kon die ook diesel ingooien. Stotterde die wel een beetje in het begin maar daarna reed die gewoon.
Onbaatzuchtig NL boycot zichzelf de crisis in. Toch wel enigzins ironisch.
En het toffe is: de gewone onschuldige Rus die sympathie had voor het westen ziet ons door alle sancties inmiddels steeds meer als vijand. Win-Win!
Oh... Wacht eens...
@Ikdoemisschienmee | 09-03-22 | 09:09:
De eu is een zege voor het Europese continent.
Moet je voorstellen als links steeds meer macht vergaart en werkelijk alles uit dit land gooit om in lagen lonen landen te produceren. Dan ben je voor alles afhankelijk van andere landen en in het geval van een crisis zoals een oorlog zal gekozen worden voor eigen bevolking en kan het Nederlandse volk verrekken. Nja niet al het Nederlandse volk, het linkse volk zal zich ondertussen wel goed bedruipen en zijn toch gevlogen zodra hier de pleuris uitbreekt.
Is het links dan om alles naar lage lonen landen te doen ?
Dat klinkt meer als vrije markt. Daar zijn ze bij links niet zo van.
Bij rechts ook niet perse, behalve bij een VVD, die roept 'laat maar waaien', 'onzichtbare hand', 'komt vanzelf goed', zonder aandacht voor ellende die er bij komt kijken. Van de gewone mensen.
@grapo | 09-03-22 | 09:09:
Ja, tegenwoordig wel, dat is namelijk progressief. Wij zijn een kennisland. Wij hebben de ruimte van boerenland nodig voor windmolens, zonneweiden en huizenbouw voor gelukszoekers. Verder willen wij co2 en stikstof reduceren, ondanks dat de bevolkingsdruk hand over hand toeneemt. Daarom moeten die viesbah koeien en fabrieken er uit.
Bovendien hebben wij heelveel belastingcentjes nodig om al onze deugende plannen te verwezenlijken, dus torenhoge belastingen op alles, waardoor die guurrechtse ondernemers hun activiteiten naar het buitenland verplaatsen. Met hun vieze geldverdienmentaliteit.
Zo werkt dat niet. Geld krijg je en daar deug je van.
5 dagen en dan is het eten in een land grootendeels op. Hoe afhankelijk wil je nog zijn van het buitenland? Met covid zag je al dat we voor essentiële zaken als medicijnen etc. Van Azië afhankelijk waren. Dat wil je niet en zeker niet voor eerste levensbehoeften. Als er iets duidelijk is geworden door deze opeenvolgende crisis is dat zaken als stikstof etc in de stadsstaat NL pure decadentie is van verwende losgezongen wensdenkers.
Dat worden voedselbonnen voor de D666 antiboerenclub.
Daar kan je een app voor maken, waarmee je gewenst gedrag beloont.
Gelukkig ligt die infrastructuur er al vanuit de vorige crisis. Is dat even toevallig en mazzel, zeg.
Dat wordt tulpenbollen eten en gevechten in de supermarkt
Misschien niet zo'n slecht idee.
"Natuur en Milieufederatie Noord-Holland brengt in samenwerking met Poiesz Uitgevers en biologische bloembollenkweker John Huiberts het kookboek ‘Eet Smakelijke Tulp’ uit. Dit eerste kookboek gewijd aan tulpen laat zien dat onverwachte ingrediënten voor de meest fantastische verrassingen kunnen zorgen."
Krijgt wel apocalyptische trekjes, in body armor en met een kruisboog over je schouder boodschappen doen.
REAGEER OOK