Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE #Oekrainedebat. Is Mark Rutte bereid te sterven voor Oekraine?

Dat wilde Van Haga graag weten namelijk

Het oorlogsparlement is bijeen in tribunalenstad Den Haag om te vergaderen over vergelding. Men is (bijna) unaniem: Vladimir Poetin is een hele slechte man. Uiteraard wordt daar vooral in morele oordelen, dramatische citaten en zelfs openlijke gebeden over geoordeeld zonder dat iemand (behalve ene Pieter Omtzigt dan) dieper in gaat op wat de NAVO is, kan en mag en wat de EU is, kan en mag. Want het lijkt er verrekte veel op dat Ursula von der Leyen, een rubberen vrouwtje dat door haarlak overeind gehouden wordt, deze crisis dankbaar aangrijpt om landen een lidmaatschap van de Unie aan te bieden zonder goeie overhoring van hun economische normen & kernwaarden, en dat we een Europese Leger Eenheid in gerommeld worden op gronden die tegen onze eigen verdragen in gaan. Maar wie maalt daar om, als je ook de Kremlinlijn verkondigende Thierry Baudet kan betichten van Kremlinpropaganda? Politiek is immers ook maar een algoritme van (a-) morele konijnenholen, schuttersputjes en hoge toonladders van escalatie. Gelukkig hebben we in Mark Rutte, Wopke Hoekstra en Kajsa Ollongren drie STAATSMANNEN VAN STAVAST, en die gaan nu de vraag van Wybren van Haga beantwoorden of ze bereid zijn zélf te sterven voor Oekraïne.
VIDEO: Hierboven de opening van het debat (met woorden aan de Oekraïense ambassadeur en strijdbare taal van Rutte)
LIVE: Na de breek vervolg van het debat

Bonusvideo: Baudet versus Omtzigt

Langere versie, inclusief Klaver & Sjoerdsma

Reaguursels

Inloggen

Ik hoor Baudet duidelijk het geweld veroordelen. Omdat zijn benadering van de situatie niet mainstream kartel is moet hij kapot. Jammer dat GS zich bij dit leger aansluit. De-escalatie lukt niet ondanks de enorme dreiging, het ego gaat weer voor. Met Baudet en Trump in charge hadden we deze triestheid niet hoeven meemaken. Sterkte allemaal!

alweereenmening | 28-02-22 | 20:37 | 1

Ik vond delen van Baudets betoog ook niet zo gek. Erg makkelijk van de Klaverts en de Sjoertjes om het allemaal als gekkenpraat weg te zetten.
Baudet gaf wel notie van historisch besef en van nuance.
Dit gezegd hebbende, hij had zich toch wel iets harder mogen uitspreken tegen Poetins agressie. Dat je wel enig begrip hebt voor zijn zienswijze en dat wij als Westen ontzettend hebben lopen stoken en dat de VS al helemaal activistisch bezig was, en dat de democratie van de Ukraine niet zoveel voorstelt, met alle corruptie, filmsterren en ex-boksers, dat hoeft daar niet zo veel aan af te doen.

DingetjeD | 28-02-22 | 21:19

Het eerste slachtoffer van de oorlog is de waarheid. Eigenlijk een heel links gezegde. Propaganda is er in oorlog van alle kanten. En ook partijen als D66 doen daar aan mee. Er wordt veel meer stemming gemaakt en olie op het vuur gegooid dan noodzakelijk. Deden de liberalen eerder ook al gedaan bij de staatsgreep tegen de legitieme president van de Oekraïne, Viktor Janoekovytsj, die niet zozeer een pro-Russische politiek maar een neutrale politiek wilde. Tegen de zin van de NAVO en de EU.

Neem nu die Sjoerdsma, die even helemaal vergeten is dat hij de 'partij van de nuance' vertegenwoordigt. Hij is woest op de pro-Russische Baudet, omdat hij 'een meeloper is van een oorlogsmisdadiger'. Wie niet voor ons is, is tegen ons, aldus het verbindende credo van Sjoerdsma. Maar ondertussen wel verongelijkt reageert als Sigrid Kaag kritiek krijgt voor haar kruiperig gedrag voor een islamitische slager in Teheran.

Sjoerdsma is van de partij die al jaren de kruistocht tegen Rusland aanvoerd omdat Rusland zich niet wilde schikken in de LHBT-eisen van D66. Eigenlijk heb ik de neiging heb ervan te verdenken dat hij het heimelijk het nog heel fijn vind ook dat Rusland deze enorme blunder is begaan.

Of neem Klaver, de partij met sympathie voor regimes als dat van Pol Pot's Rode Khmer, de partij van het gebroken geweertje en de partij die de dialoog met het Rusland van Breznjev nastreefde, een potentaat waarbij Poetin een eitje is, iemand die de Opstand van Praag ongenadig neersloeg en Afhanistan binnenviel.

Of Rutte en al die anderen die over deze oorlog onweersproken beweren dat de Russische inval een daad van 'ongekende agressie' is. O ja, is dat zo? Er zijn sinds WO II heel wat oorlogen gevoerd, van Vietnam tot Afghanistan tot Irak, zelfs met de zegen van Rutte's partij. En die heel wat meer oorlogsmisdaden en slachtoffers telden dat deze oorlog van Rusland tegen Oekraïne. Gek is die selectieve houding voor het 'gaande houden van de dialoog' en 'het dichtsmijten van alle deuren'.

Het gevaar van al die grote woorden is dat de EU met Nederland nog maar weinig invloed kan uitoefenen op Rusland. We hebben onze neutrale positie volledig uit het oog verloren. Neutraal betekent hier niet dat wij geen mening mogen hebben over de Russische invasie. Maar we verliezen ons nu in vijandige rethoriek, we geven militaire hulp aan de Oekraïne en ineens wordt er geroepen om de jaren wegbezuinigde defensiebudgetten fors omhoog te schroeven. Dat geeft Nederland onherroepelijk een positie in het conflict. En dat kan ons nog wel eens heel zuur opbreken als Rusland heel hard terug gaat slaan.

jochum1980 | 28-02-22 | 19:05 | 4

Gegeven dat Sjoerd short is gegaan op de Russische beurs, snap ik heel goed dat ie blij is met deze puinhoop en mogelijk zelfs deze puinhoop aanmoedigt. En dan is sjoerd een nono politieker in een matig relevant EU landje, er zijn veel belangrijkere politici die dit spel op veel hoger niveau spelen en daarmee tig keer zoveel binnen harken.

ReyNemaattori | 28-02-22 | 19:47

Sjoerdsma heeft geen benul van wat ie zegt. Hij denkt nog steeds dat Noord-Ossetië door de russen is geannexeerd.
En hij heeft ongetwijfeld geen flauw benul over wat Zuid-Ossetië is en wat daar nu gebeurde.

DingetjeD | 28-02-22 | 21:22
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
SlimmeHenkie | 28-02-22 | 18:33 | 3

Er zijn twee dingen bijzonder aan dit debat; 1) linkse partijen die bijna schreeuwen om verhoging defensiebudget... zou het angst-reuzel in hun broek deze dappere antimilitairisten aan de lippen staan??? 2) een andere mening of inzicht wordt nog steeds niet getolereerd in ons " democratische, vrije" parlement. Linksch heerst, punt uit, ook al willen de lafbekken nu wel meer defensie, wapens, militairen en zo.... Schijtvolk!

Nederlanddraaitdoor | 28-02-22 | 18:18 | 3

Dit ben ik wel met je eens. Het uitsluiten van die klaver mbt informatie is ook gewoon ziek. Zullen we dan alle linkse partijen maar uitsluiten als er info is mbt China?

ikworstelengadouchen | 28-02-22 | 18:24
-weggejorist-
DingetjeD | 28-02-22 | 21:24

ad 1) Bezuinigen op defensie is primair een liberale (VVD) hobby, niet een linkse. Sociaaldemocraten zijn niet de 'antimilitairisten', dat zijn de liberalen en de 'rechtsen', waarvan eerstgenoemde sowieso primair geïnteresseerd is in de vraag "hoeveel levert het op en hoe snel"?

soggert | 01-03-22 | 08:12

Berkamp kamervoorzitter. Dit is wat je krijgt als je Sjaak Swart Ajax - Feyenoord laat fluiten.

fokkewoelf | 28-02-22 | 18:16

Rutte spreekt dat het voorlopig nog geen tijd is voor Oekraïne om toe te treden, dan kan je er dus op rekenen dat er zo snel mogenlijk gestemd moet gaan worden door de lidstaten over toetreden van Oekraïne tot de EU.

Rutte liegt en wurmt en frommelt altijd iets ergens in wanneer, hij ook maar een woord spreekt, zo ook nu weer. Of zou hij nu echt net deze ene keer wel de waarheid spreken?

Update 17:21 uur.

De Oekraïense president Volodimir Zelenski heeft een verzoek tot toelating van zijn land tot de Europese Unie nu formeel ondertekend.

Gisteravond sprak voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen zich uit voor toetreding van Oekraïne. ,,Op termijn horen zij inderdaad bij ons", zei ze. Het zijn Nederland en de andere 26 lidstaten die erover beslissen.

Zelenski reageerde vanochtend op de woorden van Von der Leyen en vroeg de Europese Unie zijn land direct als lid toe te laten. Het landenblok zou Oekraïne via een nieuwe speciale procedure moeten laten toetreden. ,,Ons doel is om bij alle Europeanen te zijn, en - dat is het belangrijkst - om gelijk te zijn", zei Zelenski in een videotoespraak. ,,Ik ben er zeker van dat dat eerlijk is. Ik ben er zeker van dat we dat verdienen."

www.ad.nl/buitenland/live-einde-vrede...

BadPatNL | 28-02-22 | 18:08

Het hele debat werd gevoerd in zwart-wit modus. Zeer eenzijdig, buiten de inbreng BvNL en FvD.

Poetin bad.
Westen en Oekraïne good.
Afwijkende inbreng werd neergesabeld.
(voorschot op de toekomst?)

In aansluiting daarop werd vooral nadruk gelegd op veroordeling en strafmaat.
Geen enkel constructief debat over de weg naar (snelle !!! hoognodige) de-escalatie.
Integendeel, zelfs in beantwoording 2e termijn van Rutte zet hij daarin de gaskraan open door neutraliteit af te wijzen en de woorden van vd Leyen een andere uitleg te geven dan als uitgesproken.

Historische tijden, historische fouten.

Milton_Styx | 28-02-22 | 17:37 | 8
-weggejorist-
kruz | 28-02-22 | 18:22
-weggejorist-
kruz | 28-02-22 | 18:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja hoor, de kamervoorzitter gaat even bepalen welke motie wel of niet relevant is.

Dat de motie voor haar niet relevant is zegt helemaal niks. De motie is voor anderen wél relevan met betrekking tot dit onderwerp.

Man man man, wat hebben wij een kutvoorzitter.

Lysian | 28-02-22 | 17:26 | 3

Haar reden was tijdgebrek. Kan helemaal niet.

elfenstein | 28-02-22 | 17:29

@elfenstein | 28-02-22 | 17:29: Tijdgebrek was de 3e motie. De eerste motie werd gewoon buiten de orde verklaard.
Belachelijk.

Lysian | 28-02-22 | 17:30

@Lysian | 28-02-22 | 17:30:
Zoals Met Baard aangeeft zou je, niet mijn mening, erover kunnen twisten of die motie off-topic is en zou je, als je Martin Bosma bent dan, kunnen besluiten om 'm niet toe te laten. Dit lichtgeWicht schat ik niet dusdanig hoog in dat dat in staat gaat zijn om zo snel te schakelen in de bovenkamer. Dus doet ze dit omdat ze Baudet niet kan handelen. Gewogen, te licht bevonden, opzouten nou uit die stoel.

elfenstein | 28-02-22 | 17:35

DDR praktijken van de kamervoorzitster.

Een motie die juist de aanleiding tot de huidige crisis in Oekraïne bespreekt wordt buiten de orde verklaart.

Je kan het met de duiding van de motie eens of oneens zijn, maar vormde weldegelijk onderdeel van het debat, daar Baudet dit in zijn inbreng opbracht.

Stuitend ook de opstelling van de kamer.
Het EU-communisme is vandaag ook de kamer binnengeslagen.

Ongehoord en verwerpelijk.

Milton_Styx | 28-02-22 | 17:21 | 1

Stront komt altijd bovendrijven.

Toki | 28-02-22 | 18:20

Ik ben het niet eens met Baudet, maar kamervoorzitter Vera Bergkamp snoert hier volgens mij onrechtmatig het woord van een gekozen kamerlid, door eerst een motie te weigeren, daar vervolgens een discussie over aan te gaan en vervolgens die tijd af te trekken van zijn spreektijd. Pure partijpolitiek van de voorzitter.

harbi | 28-02-22 | 17:21 | 3

Ongekend dit, wat je ook maar van Baudet mag vinden. Dit heb ik in gansch mijn carriëre als politiek toeschouwer nog niet gezien. Corrigeer me maar als ik het mis heb en dat hier wel precedenten voor zijn.

elfenstein | 28-02-22 | 17:23

www.tweedekamer.nl/downloads/document... Bladzijde 43, 44, soortgelijke discussie; uiteindelijk werd de mening van de Voorzitter toen weggestemd door de kamer. Had nu ook gekund.

ho4x | 28-02-22 | 18:58

'k Zag gisteren een stukje Star Trek Discovery. Eindelijk eens. Ik was al afgehaakt vanwege de kritieken, maar dacht, ach, waarom het geen kans gunnen. Nou, na 5 minuten het gezeik over de Morele Superioriteit van Star Fleet was ik er wel weer klaar mee. Maar hier gaat het vrolijk verder.

Sans Comique | 28-02-22 | 17:19

Ik zie een patroon:

Er is wel een coronavirus
Maar virus is minder ernstig dan wat men doet voorkomen
De maatregelen (opsluiten, inspuiten, uitsluiten) doen meer kwaad dan goed
De maatregelen zijn een machtsmiddel-verdienmodel voor de overheden/elite.

Er is wel global warming
Maar opwarming is minder ernstig dan wat men doet voorkomen
De maatregelen (windmolens, zonnepanelen, batterijen) doen meer kwaad dan goed
De maatregelen zijn een machtsmiddel-verdienmodel voor de overheden/elite.

De inval in Oekraïne is wel kwalijk
Maar inval is minder onbegrijpelijk dan wat men doet voorkomen
Oorlog aangaan doet meer kwaad dan goed
Oorlog is een machtsmiddel-verdienmodel voor de overheden/elite.

Conclusie: Niet alles is maakbaar, wees terughoudend, niet elke reactie is verstandig, hoe goed de bedoelingen ook (of niet) zijn...

Root_Of_All_Evil | 28-02-22 | 17:19

Dit is toch gewoon buiten alle perken . Die voorzitter die gewoon Baudet zijn moties niet laat indienen,
Ben nog nooit zo kwaad geweest.
Man zegt, blijf rustig . Hier moet ik even van bijkomen.
En ook de Kamer is hiermee eens. Schande, weg met dat mens.

gato | 28-02-22 | 17:18

Ok, kan dat zomaar wat daar nu gebeurt?
Zeer vreemde gang van zaken.

elfenstein | 28-02-22 | 17:15 | 14

@Met_baard | 28-02-22 | 17:33:
Ik hoor u. Zou ze erop hebben zitten wachten? Om een Bosmatje te doen? Ha, dus zo kan het ook? Jup, zo simpel is die wel.

elfenstein | 28-02-22 | 17:38

@elfenstein | 28-02-22 | 17:21:

Maar Baudet lag net onder Bergkamp als een Oekraïner onder een Russische tank. (Sorry voor de vergelijking, Oekraïners.)

Yrrab | 28-02-22 | 17:45
▼ 11 antwoorden verborgen

Nederland, de morele supermacht en haar parlement.

Lopendbuffet | 28-02-22 | 17:07

Die baudet is een echte landverrader. Ik dacht dat we met DENK ons de radicale islam in de kamer gelaten hadden. Maar we hebben er met baudet nu de NSB zitten...

panthoseen | 28-02-22 | 16:59 | 1

De groene kmer is ook aanwezig.

likdoorn | 28-02-22 | 17:09

Nu staat onze geweldige ijzervreter min van defensie te beantwoorden, heeft nou niemand een opbeurende reactie voor haar?

likdoorn | 28-02-22 | 16:52 | 2

Er wordt weer wat afgelachen in de kamer D66ers onder elkaar altijd dikke Lol.

likdoorn | 28-02-22 | 16:57

Echt hè wat een druif

geenhakbar | 28-02-22 | 17:19

Onze premier heeft 8 minuten nodig voor een korte toespraak, kortom veel gelul weinig actie.
Als er hier echt stront komt mogen we het lekker zelf uitzoeken.

tsjajaja | 28-02-22 | 16:28 | 3

Heb ik het gemist dan? Is hij nou bereid om voor de Oekraine te sterven of niet?

peterdh | 28-02-22 | 16:29

Hoe begrijpelijk ook, emoties en paniek overheersen ook hier, net zoals met het hele Covid debacle. Wijsheid, wetenschap en kennis van zaken lijken er steeds minder toe te doen. Het geringe niveau van het overgrote deel van de Tweede kamerleden is hemeltergend. Waar zijn de grote staatslieden met visie, strategisch inzicht en lef om ons te behoeden voor verdere rampspoed?

Teluitjewinst | 28-02-22 | 16:21 | 3

Die zitten misschien wel in Rusland. Maar dat zal de tijd leren.

Hadena | 28-02-22 | 16:24

Waar zijn de verstandige stemmers die op de juiste personen stemmen en niet enkel voor hun eigenbelang gaan?

VBO_B_Niveau | 28-02-22 | 16:39

Top tegel!

Blonde Nel | 28-02-22 | 17:20

Mij houdt op dit moment meer de vraag bezig wat er in het Kremlin gebeurt, dan wat er in onze Tweede Kamer gebeurt.
Ik vrees dat het daar net zo'n klamme toestand met een zaal vol angsthazen en één dolgedraaide maniak is als in "Der Untergang".

KeesBruin | 28-02-22 | 16:18 | 2

Want de Russen staan voor de deur?

Hadena | 28-02-22 | 16:25

Dat is mijn grootste angst ook. Hij spreekt ze aan en behandelt ze al de bovenmeester bij ondeugende schooljongetjes doet.

Graaisnaaiert | 28-02-22 | 18:58

Van Haga is geen snars beter dan Baudet; gebroken geweertjes a-la Colijn in de 30er jaren.
Waanzin

MoslimMolen | 28-02-22 | 16:15 | 1

Maar slapjanus Mark is bang om ja te zeggen bang dat Putin er voor gaat zorgen.

likdoorn | 28-02-22 | 16:21

Rutte: Ja wij bereiden ons actief voor op stopzetten van gastoevoer en cyberaanvallen.
Als die voorbereiding net zo goed verloopt als de voorbereidingen die Nederland trof toen Corona eraan kwam, hebben wij niets te vrezen.

Ingridmaas | 28-02-22 | 16:07 | 4

"Dat russische gas zal hier waarschijnlijk niet komen" is stukken makkelijker waar te maken dan dezelfde uitspraak over de crona's.

elfenstein | 28-02-22 | 16:10

@elfenstein | 28-02-22 | 16:10:
Bijna alle overheden in NL hebben een Gazprom contract, dus dat Russisch
gas is er al.
Als Rusland de kraan dicht draait is het opeens geen 25 graden meer in alle overheidsgebouwen en dat kan natuurlijk niet

tsjajaja | 28-02-22 | 16:31

@tsjajaja | 28-02-22 | 16:31:
GHehe, de ironie ontging u een beetje? Na alle heldhaftige woorden en steunbetuigingen kan ik me zomaar voorstellen dat Putin persoonlijk de grote baco hanteert om het ding dicht te draaien.

elfenstein | 28-02-22 | 16:41
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Arnold Layne | 28-02-22 | 16:04 | 1

Dat onvoorbereide gestamel van Thierry Baudet in een debat over een oorlog... Kan hij hier niet even een dag in het weekend hier voor gaan zitten en wat coherente gedachten met voorbeelden uitwerken? Het is maar een bijdrage van een minuten, geen uren. En zelfs in die paar minuten hangt het over het gestoelte en prevelt het halve zinnen met halve redenaties.

adhd-je | 28-02-22 | 16:04 | 2

Baudet had en zijn medicijnen niet ingenomen en was niet teruggekeerd van weekendverlof, dus dat verklaart een hoop lijkt me.

johnyl | 28-02-22 | 16:15

nederlandseofficierenvereniging.nl/je...

Jank verhaal van niksnut Sjoerdsma was sterk, hmm of de buiging van Jesse om nu maar toch geld in defensie te stoppen. Wat weg is komt niet meteen terug met geld. Geen tanks, geen marine schepen. Nederland stelt niks voor op defensie gebied.
De schuld geven aan Baudet, dat is zo makkelijk. Deze oorlog begon al in 2014. Korte termijn politiek in Europa is al heel lang aan de gang.
Oekraïne is al jaren corrupte bende.
lc.nl/buitenland/Rekenkamer-EU-miljar...

franck7020 | 28-02-22 | 17:03

Hij zat wel te raaskallen want hij had het steeds over de Nazi's in Kiev, en Azov batoljon vecht alleen rondom Mariupol.

Inferi0r | 28-02-22 | 17:43

Ondertussen zijn de Russen overgegaan op de “Syrië tactiek” bij Charkov.

Capt. Iglo | 28-02-22 | 16:00 | 4

@Hadena | 28-02-22 | 16:23: Nee, hij heeft z'n tactische kernwapenarsenaal op stand-by gezet, dus dat zal niet nodig zijn.

Homer P. Simpson | 28-02-22 | 16:55

Mooie manier he, het bevrijden van het broedervolk van "de Joodse Nazi's" uit Kiev. Wat een zwijn is die Putin, met excuus aan de zwijnen.

Graaisnaaiert | 28-02-22 | 19:00
▼ 1 antwoord verborgen

Eppink heeft het over tegenwind van Trump? Oeps, kuch kuch, ik verslikte me even in een dwarszittend graatje in de keel. Waarom word Eppink hier aangeprezen eigenlijk? Hij komt me bijzonder onbenullig over.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:55

Helder, realistisch en onomfloerst!!

SapperdeFap | 28-02-22 | 16:16

Wordt tijd dat wij Zuid-Nederland weer inlijven.

Ingridmaas | 28-02-22 | 15:54 | 4

Helemaal niet, we wilden er juist zo graag vanaf.

elfenstein | 28-02-22 | 15:57

@elfenstein | 28-02-22 | 15:57: Moeten toch die bufferzone hebben tegen Frankrijk? En gelijk een kerncentrale erbij, mooie oplossing voor dat energietekort.

Ingridmaas | 28-02-22 | 16:04

@Ingridmaas | 28-02-22 | 16:04:
De fransen blijven wel weg, die komen met hun gammele renaultjes nooit voorbij de Belgische snelweg-des-doods en die kerncentrale is zwaar verouderd en kost alleen nog maar een hoop geld om te voorkomen dat het ding een kilometer de grond insmelt. Nee, geen goede argumenten hier. Bovendien hebben ze nu carnaval, daar moet je sowieso heel ver bij uit de buurt blijven. Wij van boven de rivieren begrijpen dat nou eenmaal niet en dat is prima zo.

elfenstein | 28-02-22 | 16:08
▼ 1 antwoord verborgen

Let op een witch is in aantocht...... oh nee

MoslimMolen | 28-02-22 | 15:48

De afgelopen 2 jaar hebben we de kwaliteiten van deze lui goed kunnen waarnemen en beleven.
En nu gaan ze los op dit probleem? Ik word er een beetje zenuwachtig van.

kleybeuker | 28-02-22 | 15:48

Rusland gooit clusterbommen op Oekraïnse burgers en Sylvana besluit om haar 3 minuten in het debat te gebruiken om te zwammen over 10 Nigerianen die buiten de Poolse grens gehouden worden. Mand

LangeNeus51 | 28-02-22 | 15:43 | 3

Alleen de kleur is leidend bij deze dame, altijd !

Castor12 | 28-02-22 | 16:02

Dat viel te verwachten. Al haar bijdragen zijn van het niveau ‘How can I make this about me?’. Het verhult ook het feit dat ze verder geen inzicht en kennis van de situatie heeft, en geen flauw benul van geopolitiek.

Hommel | 28-02-22 | 16:06

Sylvana heeft een racistisch bord voor d'r kop.

KeesBruin | 28-02-22 | 16:20

D66 en EUlaaf maakt me ziek

MoslimMolen | 28-02-22 | 15:42

De EU. Ooit genoemd “EEG”, toen ze alleen nog de belemmeringen voor Europese handel wilden wegnemen. Maar nu wil de ongekozen ambtenaar van dienst van de EU oorlogstuig verkopen aan een land dat niet eens lid is van de EU. Ik snap er niets meer van. We worden weer eens ergens ingerommeld.

Zeddegeizot | 28-02-22 | 15:41

Knap, om de focus te leggen bij de "echte" slachtofffers, de mensen met een kleurtje.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:40 | 3

Bij1 is een racistisch clubje die mensen graag discrimineert obv huidskleur, kijk maar naar de vacatures van bij1 gemeenteraadsleden

Diederik_Ezel | 28-02-22 | 15:42

Talloze dobbernegers werden vervolgd vanwege homo. Nu komen talloze negers aan dobberen wegens Oekraïner.

gestoptmetroken | 28-02-22 | 15:44

Slaven zijn officieel ook people of color volgens Coalition of Communities of Color.

Pilshaas 861 | 28-02-22 | 16:10

Waarom gaat die Simons ineens Engels spreken tussendoor? Debiel.

Capt. Iglo | 28-02-22 | 15:39 | 2

Kom kom, ze is niet de enige hoor. Omtzigt, Hoekstra en er was er nog een, hebben ook al Engelse uitdrukkingen gebruikt.

Met_baard | 28-02-22 | 15:46

@Met_baard | 28-02-22 | 15:46: zijn het allemaal debielen. Tenzij het een naam van een organisatie of iets dergelijks is of er geen Nederlands woord voor is dienen volksvertegenwoordigers gewoon altijd Nederlands te spreken in het parlement.

Capt. Iglo | 28-02-22 | 16:11

Sylvana Simons "blatent racism"

"praat Nederlands met me...."
Man man man, waar je je hier druk over maakt. PvdD voor de beestjes en Bij1 voor de....

Behangdelul | 28-02-22 | 15:39 | 1

Ik kan niet wachten op het moment dat dit hele diversiteits-woke gedoe weer uit de mode raakt. Kan mevrouw Simons weer terug naar het UWV.

Rest In Privacy | 28-02-22 | 15:45

Hoe krijgt die Simons het voor elkaar om het weer over racisme te laten gaan. Ongelooflijk.

halfvolle glas | 28-02-22 | 15:38 | 5

@Met_baard | 28-02-22 | 15:49:
Precies, gewoon de Poolse grens over, vliegtuigje, Nigeriaanse grens over. Werden die mensen zo maar misbruikt als politiek pressiemiddel, toch weer mooi opgelost door ze naar huis te brengen.

Rest In Privacy | 28-02-22 | 15:53

@Met_baard | 28-02-22 | 15:49:
Ik vind het nogal stuitend, dat zij omdat er tussen die duizenden Oekrainers misschien ook een paar donker gekleurden zouden zijn, zij alleen hun lot benoemt. DAT is pas racisme.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:58

@Met_baard | 28-02-22 | 15:49:
Men discrimineerd daar alleen maar op gender hoor, vrouwen (en nouja, vooruit ook kinderen) mogen weg, weerbare mannen moeten blijven en ga maar vechten voor je land. Daarbij wordt er eventjes geen onderscheid gemaakt welk kleurtje die mannen precies hebben, ben je klabanusdragende, dan krijg je een kalashnikov en een laatste kus van de vrouw en hop, ga maar russen wegjagen. Heel inclusief dacht ik zo.

elfenstein | 28-02-22 | 16:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Pentagon beschouwt Baudet als "controlled politician" met z'n Kremlin propaganda.

Diederik_Ezel | 28-02-22 | 15:37 | 2

Bedoel je Controlled Opposition?

Quantum Suicide | 28-02-22 | 15:41

@Quantum Suicide | 28-02-22 | 15:41:
of gewoon 'nuttige idioot'?

PPuk | 28-02-22 | 15:44

Turkije sluit toegang tot Zwarte zee af voor Rusland. Daar wil Turkije vast iets voor in ruil. Eer het stof is neergedewarreld ziet de EU er heel anders uit?

Bataafje | 28-02-22 | 15:36 | 2

Ik heb er nog geen bewijzen van gezien. En zijn er nog Russische schepen op weg?

Hadena | 28-02-22 | 15:56

Mooie testcase. Ik denk dat als ze Putin tegenwerken hij gewoon een nieuwe waterweg er naast bombardeerd. Gewoon omdat het kan, en binnen een week. Maar goed ik denk dat Erdogan slimmer is. Voor hetzelfde geldt vormen ze een ijzersterke midden-oosten alliantie. Tussen het oosten (China c.s.) en het westen (Europa). Met gezamenlijk ruim 300 miljoen inwoners. Daarbij is Turkije enerzijds nog gruwelijk achterlijk, maar anderzijds een emerging market (rising techgigant).

Phantomas | 28-02-22 | 16:10

Uit het vorige topic www.geenstijl.nl/5163804/live-oorlogs...

"Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 12:32 |
Kijk even of je Oekraïne kunt terugvinden op historische kaarten van vóór 1920.

Zwizalletju | 28-02-22 | 12:36 |
@Zwizalletju | 28-02-22 | 12:36:
Een belachelijk argument. Zullen we de kaart van Europa even hertekenen op de grenzen van 1920?"

Belachelijk argument voor of tegen wat? Ik zeg alleen wat er staat en niet dat ik het met Baudet of Poetin eens ben. Kom nou! Leg me geen woorden in de mond. Het is een zelfstandig land punt.

DE Oekraïne was een landstreek in het Russische Tsarenrijk , aan de rand ervan, een grensgebied. Door Stalin tot een Socialistische Sovjet Republiek verheven, en net als Wit-Rusland een founding member van de VN, naast de USSR zelf.

Zwizalletju | 28-02-22 | 15:35 | 2

Ja en? Wat wil je ermee zeggen. Dat Poetin een punt heeft met zijn inval? Tellen historische grenzen als argument voor een herovering? Ik meende dat we die periode achter ons hadden gelaten met de 19e eeuw.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:42

@Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:42: wat u denkt doet er in deze niet toe. Het gaat erom wat Poetin en diens trawanten motiveert, en dat is nog steeds ordinaire machtspolitiek en invloedsfeer waarop het westen moet acteren. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat postmodernisten nog steeds denken dat iedereen dezelfde motieven heeft dan zijzelf, voor een groot gedeelte van de wereld geldt dat helemaal niet. Sorry hoor, maar voor mij bent u toch de spreekwoordelijke eenhoorn die omringd is door een stel wolven.

therealbraindump | 28-02-22 | 15:53

Het is toch opmerkelijk dat onze bestuurders zich geen fractie van een seconde willen buigen over de vraag waar het naartoe moet; wat is de end game.
Wat een intellectueel deplorabel niveau: Het is volpompen met wapens, vluchtelingen opvangen, de Russen afknijpen en meer van dat fraais.
Godsamme wat een droefenis.

fokkewoelf | 28-02-22 | 15:34 | 1

Wat mij ook opvalt is het totale gebrek aan intellectuele diepgang. Het gros van de kamerleden ziet het grotere plaatje niet en staat een bosbrand te blussen met een gieter. Je moet het onderliggende probleem zien en oplossen. Dat doe je zeker niet door wapens te verstrekken en zwaar opruiende opmerkingen te maken zoals Ursula von der Leyen deed. Heel erg dom. Te triest voor woorden dat Omtzigt nog uit moet leggen dat de EU hier niet op de stoel moet gaan zitten van de NAVO.

Gravin v Kippenbouth | 28-02-22 | 15:56

Al dat drama. Het debat zou moeten gaan over de vraag "zijn wij nog relevant op het toneel" in plaats van lawaai maken om een beetje relevant te lijken.

De vraag waarom Poetin dit doet zonder vrees is heel makkelijk te beantwoorden. Rusland, China en India zijn begonnen aan een nieuwe orde en wat je nu ziet is Poetin's ongeïnteresseerde rug.

Alle grote voornamelijk moralistisch monden gaan er vanuit dat zij in een werkelijkheid leven die op grotere schaal, op het wereldtoneel ergens ook nog bestaat. Als je dan woke wil worden, kun je dat hier, op dit gebied worden.

GeenAccount | 28-02-22 | 15:31 | 1

Juist, Europa lijkt gewoon op te zijn. Maar dat dachten we ook lang van Rusland.

Hadena | 28-02-22 | 15:49

Wie neemt in deze situatie dat gewauwel in de TK werkelijk nog serieus? Wat de EU i.c. de NAVO gaat doen wordt in Brussel besloten. NL krijgt de rekening (en vluchtelingenquota) gepresenteerd, In Den Haag mogen ze dan verder gaan ruziën wie de rekening mag betalen. Ik zou beginnen de meerjaren CO2 begroting al vast te reserveren voor dit doel.

PPuk | 28-02-22 | 15:30

Maar eigenlijk is het conflict simpel uit te leggen. Oekraïne kwam in de safe-space van Rusland en Rusland is als een echte wokie gaan cancelen en de-platformen. Maar daarmee kwamen ze inde safe space van het westen en die cancelt en de-platfomed terug.

Snap_het_ook_niet | 28-02-22 | 15:26 | 2

En Polen dan?

Drs. D. | 28-02-22 | 15:28

@Drs. D. | 28-02-22 | 15:28: Dat zijn sowieso tegenpolen.

guldenmiddenweg | 28-02-22 | 15:32

Een pure NSB-er, met z'n obsessie voor ss messen, joelfeest, houzee, prinsenvlaggen en nationaal-socialistische denkbeelden.

DrFibonacci | 28-02-22 | 15:27

Maak die man niet zo belangrijk. Geen aandacht aan besteden.

Bataafje | 28-02-22 | 15:34

We hebben de koude oorlog gewonnen, maar de vrede verloren en daar verandert niemand meer iets aan. Permanent onze eigen morele superioriteit uitdragen en iedereen die anders denkt als vijand zien heeft ons zeker niet geholpen. Maar laat dat ons er niet van weerhouden vooral zo door te gaan.

Blauwpetje | 28-02-22 | 15:24 | 5

@Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:25:
Deze aanval staat natuurlijk niet op zichzelf. "Het westen" speelt daar evengoed een rol in, en is inderdaad de grote vingerwijzer op deze planeet. Niet dat het iets rechtvaardigd van wat Putin aan het doen is, maar het kan geen kwaad als er ook eens in de spiegel gekeken wordt. Maar daar doen we hier niet aan.

Dus ik snap dat punt wel. Alleen is het op dit moment (even) niet relevant.

Nosky | 28-02-22 | 15:36

@Justin_Case | 28-02-22 | 15:33:
"waardoor Rusland Zich genoodzaakt voelt om uiteindelijk in te grijpen"

Hoezo genoodzaakt? Omdat een vrij land de vrije keuze wil maken lid te willen worden van een economische alliantie? Sinds wanneer is dat helemaal oke, dat een buurland bepaalt waar jij heen moet met je politiek? Is dat niet aan de Oekrainers zelf om te bepalen? Sinds wanneer bepalen wij wat er in Belgie moet gebeuren? Als ze de patatprijzen te hoog maken? Als ze Franse aaardappelen willen gebruiken in plaats van onze bintjes?

Poetin is helemaal niet bezig met de EU, hij wil simpelweg niet dat ex-Sovjetstaten zich succesvoller ontwikkelen dan Rusland, omdat uiteindelijk de Russische burgers dan door hebben dat Poetin hen uitknijpt in plaats van "beschermt" tegen de "agressie" van het westen.

De man is geobsedeerd door het uiteenvallen van de USSR. Daar wil hij naar terug. Al het andere moet mislukken, want hij haat het westen in alles en het meeste nog onze vrijheid en democratie en misschien nog wel meer ons economische succes dat daarop is gebaseerd. Poetin duldt geen tegenspraak, niet in zijn eigen land en niet van andere landen. Dat is de essentie. Niet de EU, of "moreel" vingerwijzen.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:45

@Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:45: Je beschrijving is prima. Maar wat is dan je oplossing? Hoe gaat Poetin weer terug in het gareel? Hij kan nu niet terug ivm gezichtsverlies en ongeloofwaardige uitstraling in Rusland. Hij kan ook niet verder gaan omdat de gevolgen dan voor niemand te overzien zijn. Wat is nu volgens Beste_landgenoten de beste oplossing uit dit conflict? En meer sancties is niet de oplossing omdat een kat in het nauw hele vervelende sprongen gaat maken. Vertel het me, je bent continu het meest actief in de discussie hierover. Wát is jóúw oplossing voor dit conflict? Ik heb hem nog niet gelezen.

-PR- | 28-02-22 | 17:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Ook Zwitserland neemt de sancties over. Poetin, Lukashenko en Baudet staan er straks echt helemaal alleen voor. Het komt niet vaak voor dat de wereld zo eensgezind is.

Ardbeg | 28-02-22 | 15:23 | 2

Goed nieuws

MoslimMolen | 28-02-22 | 15:41

Geld is de verbindende factor.

Phantomas | 28-02-22 | 19:40

Je kunt je blind staren op de invasie van Oekraïne door Rusland en dan allerlei mooie citaten aanvoeren, en stukjes emotioneel drama opvoeren om op honderd verschillende manieren verontwaardiging te uiten en 'boe' te roepen naar het Rusland van Poetin en de acties van het Kremlin, maar je kunt óók kiezen voor de-escalatie en pragmatische oplossingen, want dan hoeft er in Oekraïne misschien wel helemaal niemand meer te sterven omdat zowel Rusland als de NAVO-landen elkaar niet willen, niet mogen en niet kunnen vertrouwen, want dáár gaat het uiteindelijk om, en dus niet om wat jullie er allemaal van vinden in de ethische of morele zin, of welke wereldleider welke alternatieve motieven zou hebben, want wie van ons is er precies telepathisch dan? Dit is niet echt het juiste moment om wedstrijdjes ver-plassen te faciliteren tussen grootmachten of welles-nietes discussies te houden over het feit dat oorlog afkeurenswaardig is, want dat is het namelijk altijd. Oorzaak. Probleem. Oplossing.

VBO_B_Niveau | 28-02-22 | 15:21 | 3

De-escalatie. Oke, doe een voorstel. We wachten op een inventieve benadering, terwijl de raketten op Kiev neerdalen.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:26

@Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:26:

Het is gewoon kiezen tussen twee kwaden.
Óf Putin inderdaad z'n zin geven, en maar wachten wat z'n volgende 'claim' is, of doorvechten, met alle ellende van dien.

Dit had voorkomen moeten worden. Maar daat is het nu te laat voor.
Zeg het maar, wat te doen. Een ding staat vast, de mensen die hierover beslissen, hoeven niet de dealen met de consequenties. En dat is het wrange.

Nosky | 28-02-22 | 15:32

@Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:26: Roep om te beginnen beide partijen op tot een staakt-het-vuren en begin dan onderhandelingen, en probeer er achter te komen welke scenario's en veiligheidssituaties wél acceptabel zijn voor alle betrokken partijen. Alle ins en outs laat ik lekker aan de onderhandelaars over, want Joost mag weten hoeveel haken en ogen daar nog aan zitten. Vast wel heel veel, van beide kanten, maar oeverloos ouwehoeren met elkaar is nog altijd beter dan die bommenregen boven Kyiv, inderdaad.

VBO_B_Niveau | 28-02-22 | 15:36

Zal Rusland zich als verliezer erkennen?

Jos Tiebent | 28-02-22 | 15:15 | 2

Never…

Harrie Haarlak | 28-02-22 | 15:21

@Harrie Haarlak | 28-02-22 | 15:21: Putin never. De Russen wel (als ze de kans krijgen). In ieder geval diegenen die ik heb gesproken, maar die wonen dus niet daar.

Hadena | 28-02-22 | 15:32

Die Baudet is toch echt wel een smerige landverrader inmiddels

RandyBiel | 28-02-22 | 15:14 | 1

Het doet mij een beetje denken aan de reactie van Denk als het om Erdogan gaat.

PSYx | 28-02-22 | 15:42

Baudet legt het duidelijk uit.
Recht en gelijk staan altijd aan de kant van de winnende partij.

En van de onderlinge afspraken van zelfbenoemde "rechtvaardigen" die zich laten leiden door lobbies van o.a. de wapenindustrie.

Moreel gezien is Poetin een grote schoft, die wellicht te rechtvaardigen motieven heeft. Die aanvulling ontbreekt bij Baudet.

Bolhoed | 28-02-22 | 15:10 | 3

Poetin openlijk bekritiseren mocht niet volgens het inlegvelletje dat Baudet kreeg bij het russische geld voor z'n partijkas.

drekzooi | 28-02-22 | 15:24

“Poetin, die wellicht te rechtvaardigen motieven heeft”. Nou, laat ze maar horen dan?

The_Black_Knight | 28-02-22 | 15:27

@The_Black_Knight | 28-02-22 | 15:27:
Een staatsgreep 2014, waardoor een deel van de Russische bevolking in de knel kwam, de gebalde vuisten van een dikke VVD-er in Kiev die samen met Guy Verhofstad EU toetreding beloofde en "vrijheid van het juk van Rusland".
Het eenzijdig verbreken van verdragen met Rusland en de wil tot toetreding van de Navo, gezien als de vijand van Rusland.
Etc... etc...

Bolhoed | 28-02-22 | 15:42

Als Vera Bergkamp werkelijk wilde schitteren in haar redevoering, dan had ze gezegd dat de afkeuring gericht is aan de leiders van Rusland en niet de bevolking. Dat ze haar waardering nadrukkelijk uitspreekt voor de Russische bevolking waarvan zij een aantal met name wil noemen. En dan een reeks (artiesten) namen opnoemt van Russische pornoactrices. Tevens hoe geweldig deze hebben samengewerkt met hun Oekrainse, Belarussische en Baltische collega's. Ter verklaring nog even een aantal filmtitels opnoemt waar deze sterren in schitteren en de hoop uitspreekt dat Russische flappers weer snel toegang mogen krijgen tot de kanalen die thans geblokkeerd zijn. Alles natuurlijk in het Engels, zodat het in het buitenland ook te verstaan is en een paar woordjes in het Russisch, waarbij zij zich verontschuldigt voor de belabberde uitspraak en erkent dat haar orale vaardigheden nu eenmaal niet van topkwaliteit zijn.
Ik zie echt voor me hoe dit wereldwijd wordt uitgezonden, BBC, CNN, Fox, AL Jazeera.
Wat zou ik toch trots zijn op mijn land als dat zou gebeuren.

Arnold Layne | 28-02-22 | 15:08

Vol vertrouwen kijken we toe hoe onze bestuurders ons een derde wereldoorlog in rommelen. Inlegvelletjes, subliem bestuur tijdens Corona, Leve Europa!
Hup Ursula, hup Mark! Wat kan er mis gaan. Helemaal niets toch?

Hiram | 28-02-22 | 15:07 | 1

Het leid natuurlijk wel af van andere problemen.

NLgaatnaardeklote | 28-02-22 | 15:17

De blokjes zijn tenminste terug.
Als ik daar als minister stond te antwoorden zou ik het alleen niet hebben over "op alle fronten". Ouch.

Nu nog een straf voor elke keer dat er 'uh' gezegd wordt. Voor iedereen.

Met_baard | 28-02-22 | 15:04

Het voordeel van een nucleaire aanval is dat het in 1 klap (pun intended) een heleboel problemen oplost. Het wast leuk u gekend te hebben.

Libertarianism | 28-02-22 | 15:01 | 1

De discussie over de mate waarin men solidair met Oekraïne dient te zijn wordt er in ieder geval mee opgelost.

Schulzie | 28-02-22 | 15:17

wie had dat gedacht D66 onder Pechtold lacht de soldaat keihard in het gezicht uit. En nu moeten 'we' zsm naar het front van D66. Bij een kernexplosie nooit in de lichtflits kijken en daarna 'duck en cover'

HetOorAakel | 28-02-22 | 14:59

Thierry heeft een hekel aan ons parlement
Thierry heeft een hekel aan onze rechtsstaat
Thierry heeft een hekel aan onze vrije pers
Thierry heeft een hekel aan onze wetenschappers
Thierry heeft een hekel aan ons onderwijs
Thierry heeft een hekel aan homoseksualiteit
Sinds de opkomst van Thierry staat alles waar wij als moderne Westerse wereld voor staan onder druk. Politici en journalisten worden bedreigd en thuis opgezocht. Wetenschappers kunnen hun werk niet meer doen en lopen gevaar als ze hun bevindingen delen of hun mening geven op televisie. En als voorbeeld noemt Thierry het Rusland van Poetin. Een land waar alle bovenstaande punten onder druk staan. Waar mensen ook niet vrij hun mening kunnen verkondigen en zelfs worden vervolgd of gedood wanneer ze oppositie voeren. Het land van Thierry is niet mijn land. De aanhangers van deze complotgek zijn eigenhandig met hun bedreigingen en intimidaties tegenover andersdenkenden het gevaarlijke Russische regime al door aan het voeren. En we hebben dit soort gevaren van onze democratie te lang serieus genomen. Tijd om deze vijand van onze vrije samenleving geen aandacht meer te geven. Dat hij maar lekker oppositie gaat voeren in Rusland, dan komt hij er snel genoeg achter wat voor corrupt gevaarlijk systeem hij hier aan het promoten is.

Korte samenvatting: Thierry is een gevaarlijke gek.

Ardbeg | 28-02-22 | 14:56 | 10
-weggejorist-
Libertarianism | 28-02-22 | 15:21

@Libertarianism | 28-02-22 | 15:21:
Flikker toch op met je beer prikken. Wie heeft zich niet gehouden aan het zelf-ondertekende Boedapest memorandum? En op welk verdrag stond ondertekend door relevante partijen dat de NAVO niet zou uitbreiden? Wie schendt de rechtsorde? Wie valt een buurland binnen? Wiens soldaten vechten er in Oekraine? Zijn dat NAVO-soldaten? Of Russische? Wie is hier de agressor? Was Hitler ook een beer die je niet mocht kietelen? Oeps, weer een Godwin.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:29

@Libertarianism | 28-02-22 | 15:21:
Klopt allemaal.
Dat wil niet zeggen dat Rusland verder onschuldig is, want de Krim hadden ze cadeau gedaan aan Oekraïne, en ze hebben geheel Oekraïne ook erkend als zelfstandig land.

Dat geopolitieke schuiven met (de letter van) verdragen al naar gelang het uit komt is iets van beide kampen, waarbij het wel duidelijk moge zijn dat de NAVO er iets succesvoller in is geweest, gelet op hoeveel (voormalig) Warschau-pact landen uiteindelijk toch maar de kant van de NAVO en de EU hebben gekozen.

Rest In Privacy | 28-02-22 | 15:40
▼ 7 antwoorden verborgen

Het kan altijd nog erger. Piri zo'n irritante, nietszeggende PvdA-trekpop.

DingetjeD | 28-02-22 | 14:54

Onderhandelingen tussen oekraïne en rusland zijn voorbij. Zullen we weer even daarover berichten dan over die non valeurs die zich onze volksvertegenwoordigers noemen?

kapoerewiet | 28-02-22 | 14:52 | 1

"Geef je over en hoor weer bij de USSR"
-
"Njet"
-
Einde bericht.

elfenstein | 28-02-22 | 14:56

Waarom maken we ons nog druk over klimaatgeneuzel in 2050 - 2100 als we morgen toch een paddestoel krijgen?
* biefstuk pakken doet *

marcoplarco | 28-02-22 | 14:52
-weggejorist-
Freddy-het-Paard | 28-02-22 | 14:49 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ursula zei dat we al veel verdragen hebben en zaken doen met Oekraïne en dat ze “in time” lid kunnen worden dan kan dus over 10 jaar zijn. Voorlopig voldoen ze niet aan de eisen en zij gaat er ook helemaal niet over dus storm in een glas water. Verder vechten wij helemaal niet maar als dat zou moeten doen we dat niet voor Oekraïne maar om onze waarden te verdedigen tegen een dictator. Je kan makkelijk zeggen geef Poetin zijn zin maar dan heeft hij volgend jaar een probleem met Polen en/of de Baltische Staten want zo werkt dat en dan? Wanneer is het genoeg? We hebben hem al veel te veel ruimte gegeven in Georgië en met de Krim en dit is het resultaat. We moeten hem gewoon helemaal afknijpen en Oekraïne waar mogelijk steunen, wat zijn dreigementen ook zijn. Er is geen andere keus. Je kan niet wel lekker profiteren van vrijheid, vrede en veiligheid maar er geen offers voor willen brengen, zo werkt het natuurlijk niet. Laten we hopen dat het bij een beetje economisch leed blijft en sancties en wapens leveren aan hen die wel echt moeten vechten voldoende blijkt te zijn.

Capt. Iglo | 28-02-22 | 14:46 | 5

Het zou best eens kunnen dat Poetin daarop uit is. Een oorlog met de Baltische staten. De volgende stap op weg naar Groot Rusland.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 15:19

@Bataafje | 28-02-22 | 15:17: Exactly.
Er wordt zoveel propaganda aan alle kanten over iedereen uitgestort dat waar het om gaat ondergesneeuwd wordt.

Lesc | 28-02-22 | 15:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Een land militair binnenvallen is per definitie fout. Een land, in dit geval Ukraine, gebruiken in je geopolitiek machtsspel (door EU, NATO, USA en Rusland) is ook fout. Geen enkele Rus, Europeaan, Amerikaan of wie dan ook wil een oorlog en toch worden we er elke keer weer ingerommeld.

Blonde Nel | 28-02-22 | 14:43 | 3

Ik blijf erbij: In geval van oorlog moeten alle betrokken leiders tegen de muur.
Misschien een rode knop voor de wereld invoeren. Elke "leider" krijgt een mooie halsband om. Als meer dan 100 miljoen mensen op de knop drukt, gaat bij _alle_ leiders de springlading in die band af.
Iets met het volk dienen en zo.

TheEgg | 28-02-22 | 14:47

We doen ook heel vaak aan 'rebellen steunen'

sjef-van-iekel | 28-02-22 | 14:47

@TheEgg | 28-02-22 | 14:47: dan geef je China/India/Pakistan etc wel veel macht, maar point noted.

Behangdelul | 28-02-22 | 14:59

"Mickey Mouse-wereld." Dixit de mafste stripfiguur van Nederland.

Spring Bruissteen | 28-02-22 | 14:42 | 2

Gun die papieren tijgers in de kamer nou ook een vijand binnen handbereik - moet je je voorstellen dat Baudet er niet was, waar moesten deze ambtenaren dan heen met hun 'woede'.

kapoerewiet | 28-02-22 | 14:46

@kapoerewiet | 28-02-22 | 14:46: beter wordt hij héél snel uit de kamer gejorist! Die brieft alle intel rechtstreeks door aan zijn Russische maatjes. Ze hadden die klootzak al veel eerder moeten wegjagen. Hond van een man, vuile landverrader.

CoffeeDick | 28-02-22 | 15:12

Sjoerdsma was enorm irritant en voordurend door Omzigt aan het praten.
Ik maakte me kwaad, maar wat bleek, ik had twee clipjes tegelijk aan.

bitterpete | 28-02-22 | 14:40 | 1

lol

2tribes | 28-02-22 | 14:43

Prachtig zoals Omtzigt dwars door de ontwijkende antwoorden heen kijkt. "Ik vind verschrikkelijk dat het is gebeurd"; komen verkrachters ook met zo'n vals excuus weg?

Sneerpoets | 28-02-22 | 14:39

Ik mis serieus een live-topic met gore beelden etc. GS had het echt super op de rit afgelopen tot afgelopen weekend. Kan er niet weer een livetopic oid komen met updates? Volg nu defensiefotografie maar daar heb ik ook het gevoel een hoop te missen.

Behangdelul | 28-02-22 | 14:36 | 2

Sorry, maar ik vind dat gaan staan en dan een verklaring aan die Oekraïnese ambassadeur afleggen helemaal niet kunnen in de Tweede Kamer.

Zzzzooooffff | 28-02-22 | 14:35 | 1

Deugers, de 6 mei verzetsstrijders noem ik ze maar.

dathoujetoch | 28-02-22 | 15:05

Als die gaskraan dicht gaat dan gaat zelfs GroenLinks om.
Dan staat fossiel stoken weer gelijk aan fossiel besturen.

goedverstaander | 28-02-22 | 14:34 | 2

Een jaar of 30 geleden liepen de splinterpartijen die nu GL vormen nog rond met gebroken geweertjes op de borst en andere pacifistische symbolen. Zo snel kan het dus gaan.

Ommezwaai | 28-02-22 | 14:38

@Ommezwaai | 28-02-22 | 14:38: omdat ze telkens op zoek zijn naar een "verdienmodel". Groenlinks heeft nu ineens ook "betrokkenheid" bij de woningmarkt.

Phantomas | 28-02-22 | 14:52

Over Thierry gesproken.
Blijkbaar gaat hij in Alphen aan de Rijn in de lokale politiek.
Heel Alphen hangt al vol met posters van hem.
www.alphens.nl/nieuws/baudet-verhuist...

Osdorpertje | 28-02-22 | 14:34 | 2

Goeie West-Amsterdammert! Dit is best een nieuwtje!

Organische evolutie | 28-02-22 | 14:41

Nee man. Carnavalslol. "Huis aan de Oekraïnesingel gekraakt".

kapoerewiet | 28-02-22 | 14:48

Is er al besproken wat we kunnen doen tegen Russisch gezinde hackercollectieven die hun peilen op Nederland richten omdat onze bewindsleiden lopen te koketteren met het uitdelen van Stingers?

Joris Beltsin | 28-02-22 | 14:34 | 4

pijlen misschien? Of ga je oliepeilen?

pete1023 | 28-02-22 | 14:48

@ole guapa | 28-02-22 | 14:43:
In het laatste rapport van het het Nationaal Cyber Security Centrum las ik dat Nederland nog heel veel uitdagingen had. Maar als we er maanden geleden aan begonnen zijn dan ben ik weer gerust gesteld.

Joris Beltsin | 28-02-22 | 14:53
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Circlont6A | 28-02-22 | 14:32 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Wanneer je hekel aan bepaalde politici groter is dan je angst voor oorlog.

Tjongejongejongen | 28-02-22 | 14:30 | 2

Want daar ben je voor gekozen door het volk. De toon. Als die maar goed is, is alles ok.

Nuchternederland | 28-02-22 | 14:33

Hoe bedoel je?

peterdh | 28-02-22 | 14:34

ik trek al die hypocriete linkse partijen heel slecht die jaren lang hebben gekort op de begorting en nu een grote broek aan trekken. En dan vervolgens mensen/partijen die begrip hebben voor het "oekraine als bufferland argument" staan verketteren.

mlmn | 28-02-22 | 14:29 | 6

Iedereen die niet meteen met Ursula c.s. meekrijst is een 'Putinversteher' en de rest van de hitlijst aan door PR-burootjes verzonnen scheldwoorden.
Gelukkig zijn de meesten hier al gediplomeerd xenofoob, sexist, fascist, bruinhemd en nazi, dus de rest van de buzzwords kan er moeiteloos bij.
Onze taal is uitgewoond.

funda | 28-02-22 | 14:35

@funda | 28-02-22 | 14:35: Racist genoemd worden is tegenwoordig een eretitel: Het betekent dat je politieke tegenstander geen argumenten meer heeft.

TheEgg | 28-02-22 | 14:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Ze weten hoeveel Russen er zijn gedood ook hoeveel burger slachtoffers er zijn maar hebben geen idee hoeveel Ukrainse militairen er zijn omgekomen.
Ik vind het allemaal heel geloofwaardig.

likdoorn | 28-02-22 | 14:28 | 1

Dat weten ze vast wel. Maar inderdaad, het zullen er vier keer zoveel zijn, ongetwijfeld. Waarschijnlijk in de buurt van 10 a 20.000. Rusland gebruikt drones om de artillerie aan te sturen. Dat is zeer effectief.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 14:32

Rusland is overgegaan op het zwaar beschieten van woonwijken met Grad raketten. De gevolgen zijn alweer zichtbaar op de vele Telegram kanalen. Veel dode en gewonde burgers. Mensen zonder armen of benen. Dit gebeurt niet per ongeluk. Het doel is waarschijnlijk deze wijken leeg te krijgen van burgers zodat het leger met volle kracht kan aanvallen. Dit deed Assad ook met Russische steun in Syrië. Eerst de burgers verjagen dan full force met tanks en artillerie erin.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 14:27 | 4

Oh ja, het is de schuld van de burgers van Kiev, die hun stad verdedigen. Destijds werd Warschau ook vernietigd door de SS omdat het volk in opstand kwam. Oeps, een Godwin.

Beste_Landgenoten | 28-02-22 | 14:50

Oorlogsmisdadigers, om op burgerbevolking te schieten!
Hopelijk komt de Russische bevolking in opstand.

meneer Q | 28-02-22 | 15:06

Heb de beelden gezien, afschuwelijk! Schandalig dat er nog mensen zijn die deze volkenmoord steunen.

meneer Q | 28-02-22 | 15:31
▼ 1 antwoord verborgen

Bij dit topic kan het nog wel een keer, uit de bijdrage van Baudet blijkt: FvD is een False Flagoperatie van Rusland.

Sapperloot | 28-02-22 | 14:27 | 3

Dat komt er nu van als je alleen maar GS leest.

funda | 28-02-22 | 14:31

Zoekt u de definitie nog een keer op?

Nuchternederland | 28-02-22 | 14:32

Baudet gedraagt zich als indertijd de Communistische Partij van Nederland (CPN, nu onderdeel van GroenLinks). De CPN weigerde in 1956 en 1968 als enige partij de Sovjet-invallen in Hongarije en Tsjechoslowakije te veroordelen.

J.P.Drapeau | 28-02-22 | 14:36

Stiekem dromen ze ervan die lastige proletariers in de oorlogsgehaktmolen te gooien.

Zeurders | 28-02-22 | 14:26

Echt iedere politicus weet niet hoe snel die de eigen agenda kan voortstuwen. De EU maakt gauw haast met een EU-lidmaatschap van Oekraïne. Linkse partijen pleiten daar ook voor en zelfs voor meer wapengekletter. Wat een gesticht. Echt. Ik heb niks met de maffia en oligarchen van Rusland, maar ook niet met de maffia en oligarchen van Oekraïne. Allemaal sneu voor die mensen die er wonen, maar het is NIET onze oorlog. Ondertussen is Amerika de lachende derde met een explosief gestegen vraag naar LNG. Ook zolang de voorraad strekt. Tussen nu en 50-70 jaar moeten we weer om iets anders gaan vechten dan fossiele brandstoffen, want dan is het allemaal opperdepop.

YoMoms | 28-02-22 | 14:26 | 2

Zelensky probeert het ijzer te smeden nu het heet is.. Toetreden van de Oekraïne tot de EU, hier hebben we ooit massaal tegen gestemd destijds. Omdat de Oekraïne in oorlog is zou dit opeens wel wenselijk zijn?

Ommezwaai | 28-02-22 | 14:31
-weggejorist-
Poes Fiep | 28-02-22 | 14:25 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Ergens schandalig dat er in Nederland mensen zijn, JA JIJ, die denken dat een heel volk niet zelf mag beslissen. Die niet geloven in DEMOCRATIE. Die autoritaire nationalisten zijn.

Ik vind daar wat van.

GrandMechantLoup | 28-02-22 | 14:23 | 21

@GrandMechantLoup: Ik wil alleen een acceptabele gasprijs, meer vraag ik niet. Oekraïne interesseert me verder vrij weinig, net als de meeste andere landen in de wereld.

Zoelense Hobbyboer | 28-02-22 | 14:56

Wat een boel Caps Lock. De drank zit er vroeg in bij sommige reaguurders vandaag. Een Oekraïens filmpje voor GrandMechantLoup om zich te ontspannen: www.youtube.com/watch?v=twSn58BPgWM

kapoerewiet | 28-02-22 | 14:59

Waarom is dat schandalig? Dat is toch juist de definitie van democratie? Dat je een andere mening mag hebben? Hoe democratisch ben jij zelf eigenlijk dat je andere reaguurders je mening wilt opleggen?

Stijlloze bezoeker | 28-02-22 | 15:29
▼ 18 antwoorden verborgen

En, wat is het antwoord van Mark? Heb nu ff geen tijd zelf te kijken.

Kaal-dik-en-lelijk | 28-02-22 | 14:23

Omzicht, wat een professional, Baudet, wat een zwakke piemel.

Ray Skak | 28-02-22 | 14:22 | 3

Omtzigt*

Rest In Privacy | 28-02-22 | 14:24

Lees net dat Marioepol is gebokkeerd en van de buitenwereld afgesloten.

Spie | 28-02-22 | 14:22

Ook in het Oekraïne – dossier kenmerkt de Nederlandse nieuwsvoorziening zich weer hoofdzakelijk door wat gekrabbel aan de oppervlakte. Het effect van deze diepgewortelde onwil de waarheid bloot te leggen zie je deels terug in de comments hier en elders.
Ik kreeg onlangs weer eens zo’n enquête van Eenvandaag in m’n digitale bakkes geduwd.
Wat betekent de oorlog voor de EU?
Wat betekent de oorlog voor de Wereld?
Wat betekent de oorlog voor uw werk?
Wat betekent de oorlog voor uw financiën?
Ze vroegen nog net niet wat de oorlog betekende voor mijn vakantieplannen.
Wat ze ook niet vroegen is wat de oorlog betekent voor de bevolking van Oekraïne, de soldaten aan beide zijden, de Russen in Oekraïne.
Nu zegt u wellicht, maar dat is toch evident? Zo’n oorlog is ontzettend kudt. En het had nooit mogen gebeuren. Is daarmee de kous af? We hebben een dader, een schuldige. Verder dan maar met de vakantieplannen.
Voor de decadente Westerling is oorlog een soort bordspel. Niets meer, niets minder.
Ons bestuur is helemaal niet bezig met de mensen wier belangen zij dienen te behartigen. Het klimaat, de natuur, het welzijn van de bevolking, de planeet, samen dit, samen dat; in werkelijkheid zal het ze aan de reet roesten.
En dan krijg je zo’n Omtzigt met z’n rechtsstatelijke fijnslijperrij.
We zijn in oorlog, volgens Macron al sinds corona. Pas dus op je tellen met wat je leest en ziet.
Gisteren weer: Er ging bijna gejuich op in de Bondsdag. Maar liefst x miljard voor wapens. Eindelijk mogen de Moffen weer meedoen met de andere grote jongens. “Wollt ihr Butter oder Kanonen!?” en het AD tikt braaf de kop: “Hoe Poetin Duitsland tot een historische stap dwong”. En … moet je weten: het gaat hier natuurlijk voor een groot deel om onversneden volksverlakkerij want het Duitse leger bevindt zich (als het onze) al jarenlang in deplorabele toestand.

En Nederlandse Kamerleden roepen “hartverwarmend die Europese samenhorigheid” en willen en passant baudet verbieden. En RT moet uit de lucht gehaald worden en ON (hahaha beddenlucht). “We moeten leren van de geschiedenis!” maar nu even niet, want het komt niet zo goed te pas.
Wat betekent deze oorlog eigenlijk voor mijn aandelen in de Amerikaanse wapenindustrie? Jottem!

En zullen we dan nu nog even samen lachen om Van Baalen op het Maidanplein? Het is verworden tot een gimmick waarmee een ieder die dat wil zich gratis en voor niets een plek verwerft aan de goede kant van de geschiedenis.

fokkewoelf | 28-02-22 | 14:21 | 1

Prima stuk!!!

likdoorn | 28-02-22 | 14:34

"Vladimir Poetin is een hele slechte man"
Is men het eens over een grammaticale fout of is men inderdaad van mening dat Vladimir Poetin weliswaar een slechte man is, maar wel intact?

koeberg | 28-02-22 | 14:21 | 1

Ah, eindelijk iemand met taalkundig gevoel in z’n donder!

Spie | 28-02-22 | 14:27

Er komen meer dan een miljoen vluchtelingen naar deze regio. Heeft Rutte al bedacht waar en hoe hij die gaat opvangen? Het probleem is namelijk dat Nederland al propvol zit met de zogenaande Claudia de Breij-vluchtelingen. Dat zijn meestal jihadisten of ander gevaarlijk gespuis uit veilige landen die hier komen profiteren van onze onnozelheid. Die zullen eerst terug moeten.

K. Westergaard | 28-02-22 | 14:20 | 1

Alle Noord Afrekaniers eruit, Ukrainers werken tenminsten en klagen niet.

Ray Skak | 28-02-22 | 14:24

Lees zojuist dat er vele Nederlanders zich inmiddels aanmelden om met Oekraiene te vechten, bizar

Haloef | 28-02-22 | 14:19 | 8

Laat ze meteen een bodyback meenemen.

likdoorn | 28-02-22 | 14:37
▼ 5 antwoorden verborgen

Ursula heeft niks te zeggen. Zij is voorzitter van de Europese commissie

De beslissingen tot toetreding ligt bij de Europese Raad (van regeringsleiders).

Haar uitlating slaat dus nergens op. En maakt de Oekraïense bevolking blij met een d0de mus

theo-is-dood | 28-02-22 | 14:18 | 4

Is wel gewoon zo, maar leg het sommige idioten maar eens uit.

GrandMechantLoup | 28-02-22 | 14:28
▼ 1 antwoord verborgen

Overgave van de Oekraïne wordt nu besproken onder de noemer onderhandelingen.

Is dit nog nieuws? | 28-02-22 | 14:17 | 1

Ik hoop t. Wat mij betreft gaat Oekraine terug onder het Russische juk.Alle etnisch diverse corrupte shithole country's functioneren het best met een dictator en wij zouden ons daar niet mee moeten bemoeien.

Poes Fiep | 28-02-22 | 14:29

Nou bedankt Putin, door jou dwaze streken krijgen wij nog meer EU door de strot gedouwd.Het wordt tijd voor een enkele reis Goelag.

Kowalski11 | 28-02-22 | 14:16 | 1
-weggejorist-
Poes Fiep | 28-02-22 | 14:31

Ik wil geen morele oordelen en dramatische citaten zien of horen.
Kan dat gewauwel écht niet aanzien.

Lesc | 28-02-22 | 14:14

Wederom schandalig luchtige benadering. Alsof Putin een beetje gelijk heeft en dat wij nodeloos kritisch zijn.

AntiZanicz | 28-02-22 | 14:13 | 2

Putin heeft gelijk in de signalering van de onbetrouwbaarheid van de navo en EU.
Los van zijn eigen onbetrouwbaarheid.

Nuchternederland | 28-02-22 | 14:27

Oh, oh Rutte, wat is ie blij dat ie weer zo'n holle, zogenaamd emotionele speech kan afsteken. Even leek zijn importantie verdwenen met het wegebben van corona, maar daar is ie weer hoor, en alle boomers pinken een traantje weg voor de buis en stemmen weer VVD, want 'nooit meer oorlog, leve de koning en onze Ruttiaanse democratie!'

kapoerewiet | 28-02-22 | 14:13 | 5

Boomers zijn juist degenen die grijnzen, al die opzichtige emo-pulp is van na hun tijd.

funda | 28-02-22 | 14:19

ik mistte mirna...

dumbfarmer | 28-02-22 | 14:24
▼ 2 antwoorden verborgen

twitter.com/nexta_tv/status/149826197...

Ondertussen, in Kharkov. Rusland schiet doelloos raketten de stad in. Een been van oma wordt eraf geblazen. Terwijl ze zouden onderhandelen over vrede.

De Eierbal | 28-02-22 | 14:13 | 1

Je moet de onderhandelingen wel wat kracht bijzetten natuurlijk.

Poes Fiep | 28-02-22 | 14:26

Die grenswachten op dat eiland leven dus nog. Die werden zo'n beetje symbool voor de Russischre wreedheid en de heldhaftigheid van Oekraine. Maar dat verhaalt klopt dus niet.
Het geeft te denken.

C1O2 | 28-02-22 | 14:13 | 6

Net zoals ze weten hoeveel Russen er zijn gesneuveld en hoeveel burgerdoden maar geen idee of er ook Ukrainse militairen zijn gesneuveld.

likdoorn | 28-02-22 | 14:40

en uw bewering klopt wel?

AntiZanicz | 28-02-22 | 14:58

Net zoals dat jongetje op het strand dat de aangespoelde vluchteling moest symboliseren.

Jos Tiebent | 28-02-22 | 15:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Kan er iemand daar aan Von der Leyen ff duidelijk maken dat ze olie op t vuur heeft gegooid?
En gaat over tot de orde van de dag

Mr.Nuance | 28-02-22 | 14:11 | 16

@GrandMechantLoup | 28-02-22 | 14:26:
Ja hoor is goed mien jong, ik haat nederland, mezelf en zelfs het gras hier voor de deur. Met een passie ook. Laat maar, dit heeft geen enkele zin zo.

elfenstein | 28-02-22 | 14:29

@Kowalski11 | 28-02-22 | 14:23: Laat het pokeren maar aan de lui in Brussel over. Ze pokeren al met uw privacy en pensioengeld.

goedverstaander | 28-02-22 | 14:30

@GrandMechantLoup | 28-02-22 | 14:26: Wie spreek je nu aan en wie is 'ons'? Ik moet meteen denken aan de Russische media. Die sprak ook altijd van 'ons'. "Onze jongens in Tsjetsjenië." Zo begon het. Brrr.

kapoerewiet | 28-02-22 | 14:37
▼ 13 antwoorden verborgen

Sterven willen ze zelf nu niet direct, maar ze zijn heus wel bereid hun solidariteit te tonen door het uniformeren en sturen van wat politieke tegenstanders. Houdt moed, dapperen !

funda | 28-02-22 | 14:10 | 2

vanuit engeland uiteraard, waar die ratten als eerste naar toe varen als de pleuris hier ook uitbreekt.

dumbfarmer | 28-02-22 | 14:26

ach jee, de toetsenbordhelden zullen de mensen even de maat nemen

AntiZanicz | 28-02-22 | 14:58

Wat een aanfluiting, dat is dan de voorzitter van de kamer. Oplezen van een briefje lukt nog niet eens zonder hakkelen. M'n kleine nichtje houdt hartstochtelijker en vloeiender haar spreekbeurt op school.

kapoerewiet | 28-02-22 | 14:10
-weggejorist-
Osdorpertje | 28-02-22 | 14:10 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Reken er maar op dat dit wat Ursula wil en zegt, als een boemerang naar ons terugkomt.Dan zijn de rapen pas gaar.....

gebochelde | 28-02-22 | 14:09

Ze willen zelfs niet sterven voor god en de koning, laat staan voor Corruptieë.

Schadenfreude | 28-02-22 | 14:09 | 4

@Schoorsteenveger | 28-02-22 | 14:15:
Het is dat het te druk zou worden op de piste, maar iedereen een ski vakantie is het beste wat de wereld zou kunnen overkomen.

JanVergoor | 28-02-22 | 14:25
▼ 1 antwoord verborgen

Iets in mij zegt dat het Groene Zoodje vandaag ongebruikt de avond in gaat.

goedverstaander | 28-02-22 | 14:06 | 2

Ik zeg nadrukkelijk helaas! Er zouden toch eens politieke koppen mogen rollen?

F. Jacobse | 28-02-22 | 14:09

@F. Jacobse | 28-02-22 | 14:09:
Als er al koppen gaan rollen, dan zijn het de verkeerde.

Schoorsteenveger | 28-02-22 | 14:13

Voor Ursula en Mark is elk verdrag een inlegvelletje, tenslotte.

Rest In Privacy | 28-02-22 | 14:06

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen