Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Poetin bespeelt EU

Op het NOS-journaal werd Oekraïne gepresenteerd als een land waar normale burgers klaar stonden om huis en haard te verdedigen tegen het rode leger. De beoogde slachtoffers van deze aanstaande oorlog moesten een gezicht. De propaganda rond wij/zij denken samen met een goed/fout gedachte lijkt weer eens op het niveau van Colin Powell in de VN-veiligheidsraad.

Oekraïne vormt helemaal geen vredige eenheid en geen homogene massa. Kijk je naar de presidentsverkiezingen uit 2010, zie je Russisch gezinde kandidaten het opnemen tegen Europees gezinde kandidaten. Je ziet het land splijten, de ene helft kijkt naar Brussel, de andere helft naar Moskou. Een ideaal slagveld om Vietnam, Korea of een andere proxy-oorlog te herhalen.

Presidenten van Oekraïne variëren van een cabaretier die na een goede reeks sketches gekozen werd, tot volledig corrupte oligarchen die hun politieke positie misbruiken om voor hun fabrieken toegang tot de Europese markt te sjacheren zonder aan Europese regels te voldoen. Dat gebeurt via associatieverdragen, die een pijplijn vormen om tientallen miljarden in een zwart gat te krijgen.

De Russische troepen werden op een kaartje van de NOS getekend op de Russische grens met Oekraïne. Dit is incompleet, Belarus, beter bekend als Wit-Rusland onder dictator Lukashenko zit ook afgeladen met Russische troepen. Zelfs tot de grens met NAVO en EU-lid Polen. Een eventuele invasie komt niet alleen uit het oosten en zuiden, maar ook over de volle breedte uit het noorden.

Belarus is bezig met campagnes om massaal asielzoekers de EU in de duwen, als vergelding op Brussels beleid. Migranten worden als fazanten met grof geweld richting de Poolse grens gedreven. Ontheemde mensen worden hier als diplomatieke sanctie ingezet. Op dezelfde grens gaat een hekje van een half miljard geen tanks tegenhouden. De EU is een onbegrensde droom.

Na de val van de Berlijnse muur werden afspraken gemaakt over troepen in Oost-Duitsland. Daar werden geen beloftes gedaan over het inlijven van complete landen zoals de Baltische staten op Polen. Toch trok de Verenigde Staten de Cubacrisis heel slecht, geen Russen nabij het Amerikaanse strand. Vice versa is ook een probleem. Zelfs China wil geen verdere uitbreiding van de NAVO.

Het eerste stukje Oekraïne dat Poetin cadeau kreeg was de Donbass, een rijk en industrieel hoekje helemaal in Zuidoost Oekraïne. Deze regio recht ten zuiden van Moskou was afhankelijk van Russische handel. Moskou ligt voor hun drie keer zo dichtbij als Brussel. Dat de Europese expansie op problemen zou stuiten was zeker, we gaan net zoals Napoleon oostwaarts tot we vastlopen.

MH17 was het zoveelste vliegtuig dat op grotere hoogte uit de lucht werd geschoten. 17 juli 2014 was een dag waarop een vergeten oorlog een internationaal gezicht kreeg. Alle eerdere burgerslachtoffers haalden het nieuws niet. Vier voortvluchtigen krijgen misschien levenslang, maar de machtsblokken die deze oorlog begonnen en nog steeds voeren gaan volledig vrijuit.

Poetin heeft zijn plezierjachtje halverwege een renovatie uit Duitsland gehaald, en veilig gestald in de Russische enclave Kaliningrad. Mocht het tot een oorlog komen, dan hoop ik dat de eerste bom valt op dit stukje persoonlijke verrijking en de tweede op dit nieuwe buitenpaleis. Laten net zoals in Frank Herberts Dune de rekeningen van oorlogen eens bij staatshoofden leggen. Dat geeft vrede en rust.

Het volgende stukje Oekraïne dat Poetin inlijfde was de Krim. Toen Poetin Oekraïne een ruk naar Europa zag maken, kon hij zijn strategische marinebasis op de Krim niet laten gaan. Dan mist de Russische marine haar connectie met de Zwarte en Middellandse zee. Dat is vanuit Moskou geen optie. Wij zijn daardoor helaas het seksueel losbandige dancefeestje Kazantip kwijtgeraakt.

Dit schiereiland was door Chroesjtsjov in 1954 cadeau gegeven van Rusland naar Oekraïne. Destijds een inhoudsloze broekzak vestzak binnen de Sovjet-Unie. Bij een referendum op de Krim onder begeleiding van 21 duizend Russische militairen stemde 96,7% voor aansluiting bij Rusland, dit werd door hun parlement en de Doema bekrachtigd. De Krim heeft inmiddels een strategische brug.

De westerse reactie om te dreigen met economische sancties is totaal achterhaald. Poetin sorteerde voor op deze dreiging, heeft voorraden buitenlandse valuta en heeft de interne economie geschikt gemaakt om langdurig in isolatie door te draaien. Rusland heeft ongeveer een biljoen dollar verborgen in westerse economieën om cruciale handel voort te zetten.

Duitsland wil garanties dat Rusland zelfs tijdens oorlog gas blijft leveren. Dan begrijp je het concept oorlog nog niet. Gesloten Groningse gasputten, gesloten Duitse kernreactoren, gesloten kolencentrales samen met ontbrekende opslag en productie van duurzame energie geeft grote continue Europese energietekorten. Wat zich weer vertaalt in hoge prijzen en hoge inflatie.

Wat er ook op papier staat, Poetin heeft de hand op de gaskraan, het stroomt zelfs terug. Wij krijgen het mes op de keel. Onze diplomaten zijn symbolisch aan het dreigen terwijl Europa compleet chantabel is. Voordat we kunnen fantaseren over sancties hebben we eerst miljoenen soldaten nodig (Russische of Chinese aantallen) en een samenleving zonder “Made in China” of Russisch aardgas.

Kan iemand mij uitleggen waarom nog een annexatie niet zou lukken?  

Reaguursels

Inloggen

De Cuba-crisis wordt vaak aangehaald. Kernraketten voor de Amerikaanse kust. Maar dit was een reactie op plaatsing van Amerikaanse (Jupiter) kernraketten in Turkije. UIteindelijk bezweek Kennedy onder de druk en haalde ze weg. (en legde ter vervanging een arsenaaltje kernbommen neer).

squadra | 13-02-22 | 10:19 | 2

Ja we kunnen tegenwoordig van de media en publieke opiniemakers niet verwachten dat ze enige historische kennis in huis hebben. Dat vertaalt zich dus weer naar incomplete nieuwsberichten met niet kloppende argumentatie wat weer leidt tot verkeerde conclusies.
Het hele spel is natuurlijk duidelijk. De NAVO wil graag Oekraïne inlijven. Rusland heeft dit door en laat zien dat er militaire consequenties zullen zijn. Tevens zoals beschreven in het artikel, heeft Rusland ons bij de ballen met gasleveringen. Europa heeft zichzelf weer goed in de nesten gewerkt. Ook toont dit aan dat de EU totaal gefaald heeft. Ze hadden dit al lang kunnen voorzien. Overbetaalde club semi-intellectuelen daar in Brussel, met een uitgebreid oeuvre aan wanprestaties.

Old_Spice | 13-02-22 | 11:17

Oude geschiedenisboeken geven beter wat er gebeurd is dan de nieuwe edities die zijn herschreven. Het Nederlandse ministery of Truth laat zich teveel beïnvloeden door bepaalde partijen.

bananabanana | 13-02-22 | 15:32

Geopolitiek is niet echt Feynmans forte, volgende keer toch maar weer schrijven over een spoedwetje in Nederland.

Putin heeft zichzelf natuurlijk geheel klem gemanoeuvreerd: een inval en bezetting van een buurland met 44 miljoen inwoners is natuurlijk een enorm kostbare en risicovolle onderneming, zelfs voor Russische begrippen. Zeker als dat land steun krijgt van de NAVO en regionale grootmacht Turkije. Afsluiten van de gaskraan of SWIFT heeft zware gevolgen voor alle oligarchen rondom het Kremlin, waardoor de handen zullen jeuken om de oude man Putin te wippen.

Niets doen is ook geen optie voor Putin, lafheid is een grote zonde in Oost-Europa. Daarom roept de VS de hele tijd het Kremlin op om de kaarten te tonen (c.q. iets te doen). Washington weet dat Putin een heel slecht stel kaarten heeft.

"Oekraïne vormt helemaal geen vredige eenheid en geen homogene massa" Nederland ook niet. over een paar decennia hebben we hier een Denk - PVV burgeroorlog. Als Nederland naast Turkije had gelegen, hadden we die nu al.

Festen | 13-02-22 | 09:58 | 1

Verkeerde analyse. Turkije, dat al niet zo lekker ligt bij de andere NAVO landen, zal niet zo gauw stemmen voor een conflict met Rusland. Ze zijn namelijk heel erg afhankelijk van de import van Russisch gas, nog veel meer dan Europa dat is. Verdeeldheid binnen de NAVO is sowieso een issue. Ook Duitsland heeft vanwege gasleveranties vanuit Rusland geen zin in en geen baat bij een conflict. Daarbij wil Poetin helemaal niet Oekraïne bezetten, hij wil voorkomen dat het ooit een NAVO lid of EU lid wordt door garanties op papier. Als dat nu niet lukt, dan bezet hij alles tot de Dnjepr rivier en misschien Kiev, maar ik kan me voorstellen dat Kiev te westers gericht is dat ze die links laten liggen. Oost-Oekraine is vrij Russisch gezind. Alles ten westen van de Dnjepr niet, dus dat zal te moeilijk en te duur zijn om te bezetten.
Die oligarchen hebben alles te danken aan Poetin. Poetin kan ze ook in een handomdraai alles afpakken. Dat hebben we al eerder gezien. Tevens is Poetin alles wat tussen de oligarchen en onteigening staat als er een ander regime in Rusland komt.

Old_Spice | 13-02-22 | 11:26

Eindelijk een steekhoudend argument om zoiets als een warmtepomp te overwegen. Flauw om dat een decennium lang als "voor het klimaat" te framen.

Joffri | 13-02-22 | 09:53 | 2

serieus?

stunter | 13-02-22 | 10:03

@Beste_Landgenoten (vervolg) : ls je dan toch Godwins en vergelijkingen met het nazisme wil maken, gebruik dan AUB wel de juiste termen en definities.
BLUT UND BODEN - Het idee dat het Duitse volk onlosmakelijk verbonden is met "de heilige Duitse grond" wat impliciet eigenlijk al aangeeft dat "volksvreemde elementen" zoals die werden genoemd, daar niet thuishoren of zouden mogen leven.
LEBENSRAUM - Het concept dat het Duitse volk, wegen hun vermeende raciale superioriteit recht heeft op gebiedsuitbreiding in het Oosten, waar de bewoners voor hun nieuwe meesters moeten werken als slaven, zoals hun ethniciteit al aangeeft. "Lebensraum" is min of meer een combi van kolonialisme en slavernij. Maar daarvan is bij Putin en deze Oekraine toestand geen sprake.
Een term die de lading beter dekt is het concept van HEIM INS REICH : Alle Duitsers zijn 1 volk, en horen thuis in 1 Groot Duits Rijk onder 1 Fuhrer. Dus ook Duitsers in den vreemde. "volksduitsers" in Tsjechie, Duitse Polen, de "Volga Duitsers", Oostenrijkers, enz. Dat idee leeft bij Putin natuurlijk wel, maar dan ten aanzien van de 17+ miljoen Russen in de Oekraine.

Asteroid-B612 | 13-02-22 | 09:43 | 4
-weggejorist-
Asteroid-B612 | 13-02-22 | 11:02

@Beste_Landgenoten | 13-02-22 | 10:32: Poetin wil gewoon een militair neutrale zone om zijn landsgrenzen, meer niet. Voor de rest mogen al die landen doen waar ze zin in hebben, bijv. zich aansluiten bij de EU en is hij bereid met iedereen te handelen. Het enige dat voor hem echt onaanvaardbaar is, is een navolidmaatschap van Oekraïne. Wat hij doet, is de druk zover opvoeren, dat de Oekraïense (en op termijn ook de Europese!) zoveel schade oploopt, dat de tegenpartij eieren voor zijn geld kiest.
Er is nu weinig handel tussen EU en Rusland, behalve gas en olie waar wij echt niet zonder kunnen, dus hij heeft alle troeven in handen.
De opbrengsten van olie en gas zijn het afgelopen jaar 3-5 maal in omvang toegenomen, dus Rusland kan het een paar jaar uitzingen. Ondertussen legt het een tweede pijpleiding naar China aan vanaf hetzelfde gasveld als waar NS-2 het gas brengt. 2024-2025 zou die klaar moeten zijn. Je ziet: Poetin plant echt veel slimmer dan Biden of de EU. De EU had een veel te krappe hoeveelheid gas in Rusland besteld en Poetin levert nu geen kruimel meer dan de bestelde hoeveelheid. Er kan meer gas komen, maar daar moet dan over onderhandeld worden en je kunt raden wat zijn eisen zijn: Oekraïne neutraal, goedkeuring van NS-2 en een langjarig contract, want de investeringen zijn ook langjarige projecten. De EU mag kiezen: buigen of geen extra gas, dus veel duurder gas uit de VS dat met schepen moet worden aangevoerd. Door die duurdere energie dreigt de EU grote markten in Azië te verliezen. Want China (en Rusland) heeft veel goedkoper gas en kan dus veel concurrerender prijzen stellen.

Spie | 13-02-22 | 11:10

Weet je, ik wil ook wel een militair neutrale zone om Nederland heen. Ik stel voor, België, Duitsland en Engeland? Dat moet toch kunnen. We vragen de burgers van die landen maar niets want het gaat toch om onze veiligheid nietwaar?

Waarom iedereen toch zo vol begrip zit voor een militair dictator.

Beste_Landgenoten | 13-02-22 | 12:22
▼ 1 antwoord verborgen

Stuur hun nog maar eens om de vrede af te dwingen.

youtu.be/rQnXo2HMriQ

NLgaatnaardeklote | 13-02-22 | 09:40 | 5

@Dr.Utker | 13-02-22 | 10:31: hun is een meew. Vw zonder voorzetsel, hen is een lijdend vw of een meew. Vw met voorzetsel. Zo moeilijk is het niet, hoor.

Spie | 13-02-22 | 11:13
▼ 2 antwoorden verborgen

VS breidt gestaag zijn geopolitieke economische en persoonlijke belangen uit in Oekraine. De EU loopt daarbij te fokken en tegen te stribbelen. Rusland ziet zijn Krim marinebasis in gevaar. Boven oorlogsgebied wordt een passagierstoestel neergeschoten. Oekrainse aansprakelijkheid blijft buiten schot zelfs het scenario dat Oekraine dit bewust niet heeft willen voorkomen door niet een notam uit te vaardigen. Vreemd genoeg zijn er wel landen die hun luchtvaartmaatschappijen vlak daarvoor niet boven oorlogsgebied laten vliegen. Aantal doen dat niet vanwege de brandstofkosten. US special forces adviseurs blijven training geven en wapens aan Oekraine. Poetin ziet dit met lede ogen aan. Niet optreden of reageren is geen optie. VS gebruikt Nato als hefboom (chantage) om de EU landen achter zich te krijgen, terwijl Oekraine geen Natoland is. Voor de voormalige oostbloklanden lukt dit aardig want uncle Sam en ontvangen steun. Frankrijk en Duitsland wat sceptisch en realistische realpolitieke kijk op de zaken. Nederland zal daarbij altijd met een roze bril VS volgen terwijl VS belangen niet altijd de belangen van Nederland zijn. Ondanks de verschillende schermutselingen aan de grens met Oekraine en Rusland nog geen casus belli van de VS en Oekraine om de Nato landen te bewegen actiever deel te nemen. En nu aan een Schultenbrau

HetOorAakel | 13-02-22 | 09:24 | 1

helder verhaal en geen speld tussen te krijgen

Dr.Utker | 13-02-22 | 10:39

Als ik moet kiezen tussen Rusland, Oekraïne en de VS, dan kies ik Nederland. Geen inmenging en levering van wapens, zoals op het zogenaamde inlegvelletje benoemd zou staan.

Banden houden met alle partijen. De ene is niet beter dan de ander.

Zoelense Hobbyboer | 13-02-22 | 09:21 | 1

Tsja. Niet kiezen kan niet. Je behoort namelijk zelf tot de EU. Nederland bestaat in deze crisis niet

Happy People | 13-02-22 | 09:27

Ik mis de Lada Niva. Toen een pronk juweel voor de rijkere Russische klasse. Dadelijk alleen nog bereikbaar voor de Europese uitgeknepen staatsburger…

Southpark | 13-02-22 | 09:16 | 3

Niks mis met een Niva, doe mij maar zo'n gebakje hoor.

PolarWolf | 13-02-22 | 10:29

de Kamaz trucks winnen keer op keer bij de Dakar. Degelijk spul.

Dr.Utker | 13-02-22 | 10:40

@Dr.Utker | 13-02-22 | 10:40: Dat geldt voor vrijwel alles dat ze maken: heel degelijk spul, vooral als het in extreme omstandigheden gebruikt wordt. De vormgeving interesseert ze eigenlijk minder.

Spie | 13-02-22 | 11:16

Je zal toch gaan worden ingezet om daar die vuile geopolitiek te moeten gaan verdedigen. Invalide of doodgeschoten worden voor een stel machtswellusttelingen die ver van alle ellende nog maar weer eens een flesje wijn opentrekken. Verschrikkelijk.

DrachiR | 13-02-22 | 09:09 | 1

Ja inderdaad

Therrie | 13-02-22 | 10:59

We zitten mondiaal aan het einde van de kredietexpansie, nu overal de inflatie sterk oploopt. De volgende stap in deze cyclus is vernietiging van kapitaal of krediet. Dat kan mooi door oorlog ergens in een ver gelegen land. Dat kun je ook iemand anders de schuld geven. Qui bono? Wie heeft belang bij conflict hier? De vs. Tijd dat men de vs eens afwijst als betrouwbare partner.

zeeman73 | 13-02-22 | 09:06 | 1

Nee. Het hele westen heeft hier belang bij, met de EU voorop. Het master plan is het losweken van de Oekraine uit de Russische sfeer. In militair opzicht (het aangekondigde en goedgekeurde NATO lidmaatschap, wat voor Putin absoluut onbespreekbaar is) en economisch (globalisme, handelsbetrekkingen die uiteindelijk zullen leiden tot EU uitbreiding met Oekraine erbij, DUS toegang tot grondstoffen, goedkope arbeidskrachten en zo meer, PLUS een afzetmarkt van 40 miljoen consumenten erbij, waarmee de EU bevolking in 1 klap bijna met 10 % groeit.

Asteroid-B612 | 13-02-22 | 09:53

Een reden voor de mogelijke inval in de donbas is water.
De Oekraïne heeft het kanaal dat de Krim van water voorziet al jaren met een dam afgesloten evenals de water leveranties aan de donbas regio.
Op de Krim wordt wel gewerkt aan een oplossing maar die is kostbaar.
Heb al eerder geschreven dat een inval rond half februari zal beginnen.
De energieprijzen zullen extreem hoog worden en grote vluchtelingen stromen richting West-Europa zijn onafwendbaar.
Iedereen weet het, goede tijden maken zwakke mensen.
Hier in Oost-Europa is men arm en heeft de EU voor voorspoed gezorgd.
Laten we hopen dat het kaartenhuis niet instort.

polderaar | 13-02-22 | 09:04

Hier hebben onze leiders toch wel veel kansen laten liggen om een goede verstandhouding op te bouwen met Rusland. 30 jaar van mogelijkheden eindigen met al weer flink gepook uit Washington en gekken uit Brussel van een aantal jaar geleden die een vuurtje opstookten. Er had ook een hogesnelheidsverbinding tussen parijs berlin, warsawa Moskou kunnen liggen, als ook een prachtige 6 baansweg, uitwisseling op allerlei gebied. Nee Putin is corrupt en de zoon van Biden is een heilige met die bizarre toelage uit de ukraine. Ukraine een in en in corrupt land. Maar goed noem me de naam van de nieuwe Churchill in europa die dit gaat oplossen. Helaas is Frau Merkel met pensioen en dat is echt jammer. Zometeen krijgen we een clash waar we naar mogen kijken, hopelijk geen bommen en granaten in de voortuin .......

Schilder58 | 13-02-22 | 08:42 | 4

In dit geval heeft Poetin echt een groot probleem.
Met een seniele idioot in Washington en egoïstische randdebielen in Brussel kun je geen goede afspraken maken.
Om op Churchill terug te komen die had er een goede uitdrukking voor.
"Probeer nooit je idiote tegenstander te overwinnen met idioterie, je legt het altijd af tegen zijn expertise"

captain-caveman | 13-02-22 | 10:21

Ze zijn allemaal corrupt ook Merkel

Therrie | 13-02-22 | 11:01

Ook helemaal mee eens. Afgelopen nacht een reaguursel in dezelfde strekking, weliswaar in minder diplomatieke woorden, gegeven wat niet werd gewaardeerd.

Maar goed de Amerikanen wilden een havik als POTUS, en nu krijgen ze een oorlog er dan ook bij.

Alleen worden wij er, jammer genoeg, in het kielzog ook bij mee ingetrokken...

BadPatNL | 13-02-22 | 16:58
▼ 1 antwoord verborgen

Als Rusland aanvalt is dat het einde van Rusland. Ome Vovo weet het, maar heeft weinig keus na de extreme toon die hij heeft aangeslagen. Hij weet best dat hijzelf degene is die gedraaid is, ooit zou Rusland namelijk, net als de Baltische Staten, bij de NATO komen. Een oorlog beginnen zou de rammelingen Russische economie onderuit helpen, de inflatie de pan uit laten gieren (gemiddelde Rus is nu al arm), extreme sancties tot gevolg hebben, en het Westen voor eens en altijd bewijzen dat Rusland niet vertrouwd dient te worden. Geen Russisch gas meer dus, en daarmee zouden ze, mede door de extreem hoge kosten van een oorlog, fanatieke ondergrondse tegenstand van het Ukrainse volk en de onherroepelijke aanslagen die vanaf dan overal in Rusland zouden worden gepleegd het land doodknijpen. Putin voorop trouwens, de Russen weten prima hoe ze met autocraten moeten afrekenen.

Homer P. Simpson | 13-02-22 | 08:37

Beste fijne man, kan je me ook uitleggen waarom de westerse ambassades in rusland nog niet leeg zijn of personeel terug gehaald is ?
Je snap toch zelf ook wel dat er hele andere machten buiten beeld aan de touwtjes trekken, en dit een groot gevaarlijk spel is !
Loopt godver eindelijk een epidemie op zijn eind krijg je dit gezeik weer ! En de ene keer gaan de prijzen van geneesmiddelen door het dak en nu de energie prijzen “ want die zij nu aan de beurt natuurlijk “ !

postbus51 | 13-02-22 | 08:31

De Oekraïeners moeten zelf hun grenzen kunnen trekken, zonder militaire druk van Rusland. Als een deel zich af wil scheiden so be it.

3Xniks | 13-02-22 | 08:17 | 9

@Peerkeoud | 13-02-22 | 08:50: Allemaal mensen van moeder aarde. Met die woorden in mijn hoofd ga ik nu sporten. Dank!

guldenmiddenweg | 13-02-22 | 09:01

Berlijn bij Turkije is dan een logisch gevolg

Schilder58 | 13-02-22 | 09:57

@Schilder58 | 13-02-22 | 09:57: Dat dus. Inderdaad. En de koning van Marokko wordt hier ook nog wel eens heerser van een paar grote steden als die klojo's in den Haag het niet door willen krijgen.

Peerkeoud | 13-02-22 | 13:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Het ontstaan van een oorlog is gemakkelijker achteraf te verklaren dan vooraf. Dus laat ik niet gaan speculeren.
In zijn overwegingen gokt Putin er in ieder geval op dat de EU nooit als 1 blok opereert. En ik denk dat hij dat goed gokt. Driekwart van de EU wil niet eens sancties treffen waar ze zelf last van hebben, laat staan meevechten.
Ik gok dat de VS in dit conflict niet op de hele NAVO kan rekenen.

Schadenfreude | 13-02-22 | 08:03 | 3

Daarvoor bestaan dus protocols. De oprichting van een gemeenschappelijk "European Army" dat onafhankelijk van de NATO zou kunnen opereren zou in Brussel al zijn besproken, en is vermoedelijk slechts een kwestie van tijd. De EU wil immers altijd maar 1 ding : MEER EU. Dus dat wordt me nog wat, een waarlijk inklusief Europees leger onder bezielende leiding van 1 of andere EU hotemetoot, type secretaresse, van "De Groenen". Zie ik Fransie Vetklep en Verhofstadt daar al staan met een dikke pook in hun broek van opwinding ? Wat trouwens nog wel "een dingetje" wordt, is dat de Duitse grondwet het verbiedt om Duitse militairen buiten de eigen landsgrenzen in te zetten. Dit for obvious historical reasons. Maar zo'n stom grondwetje, ach, dat zal tegen die tijd wel ondergeschikt gemaakt zijn aan wat de EU overlords allemaal willen.

Asteroid-B612 | 13-02-22 | 10:14

Daar heeft hij ook voor gezorgd door Hongarije 80% korting op de gasprijs te geven voor een langjarig contract. Die gaan echt die hand niet bijten, zeker niet als je beseft hoezeer de EU en Hongarije elkaar haten.

Spie | 13-02-22 | 10:33

Wanneer de VS aan zal vallen, dan hoeft de NAVO ook niet in te stappen, want de regels in het verdrag melden: Een aanval op een bondgenoot zal gezien worden als een aanval op het bondgenootschap.

Een aanval van een bondgenoot hoeft dus niet gedekt te worden, want het is een defensief verdrag.

En ik weet het niet hoor, ik bazel maar wat: Zelfs al zou het conflict escaleren in Oekraïne en vallen er Amerikaanse slachtoffers, dan nog zou de NAVO zich achter de oren moeten krabbelen want de Amerikanen horen daar toch helemaal niet te zijn? De aanval is op Oekraïne, en zij zijn geen lid van de NAVO.

BadPatNL | 13-02-22 | 17:11

Met de afhankelijkheid van het gas heeft Poetin ons mooi bij de ballen, een beetje verstand bij Europese leiders zou moeten opleveren dat ze beter geen oorlog kunnen beginnen. En alleem de Oekraïne is dan niet ons belang, te weinig voor wat we nodig hebben: gas.

Jan, Leiden | 13-02-22 | 07:34

Ukrain afweergeschut met plofkippen..
Maar ze kunnen mn rug op allemaal. Ik ga lekker curling kijken, nu!

Euriool | 13-02-22 | 06:22

Op dit moment mis je Merkel die de boel in het gareel kon houden

loonwerker | 13-02-22 | 03:35

Is Feynman toevallig de afgelopen jaren ook de minister van Defensie geweest ? Hij heeft er ook een handje van feiten naast zich neer te leggen en inlichtingendiensten en open source kenniscentrums te negeren.... Men moge zich eens af vragen wat de Russische effort tot nu toe heeft mogen kosten. Het activeren en verplaatsen van bestaande eenheden, mobilisatie van meerdere mobilisabel gestelde eenheden, deployment, upkeep & sustainment van voorraaden (o.a. het vullen van bloedvooraad) en straks ..., ooit..., redeployment. Dat zijn immense bedragen en teveel voor geo-politieke spelletjes en brainfarts van El Putindore.... Dat gebeurd alleen maar er de bonnetjes betaald worden, de prijs ?

SGT1bd | 13-02-22 | 02:23
-weggejorist-
BadPatNL | 13-02-22 | 01:54 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Als het tot een gewapend conflict komt zullen er duizenden slachtoffers vallen waaronder misschien een handje vol Nederlandse.
De ellende hier in West Europa als gevolg van deze shit komt in de vorm van grootschalig “klein leed”: bedrijfssluitingen, werkeloosheid en enorme aantallen bejaarde covid survivors die door de kou bevangen alsnog de kist in verdwijnen.
En Kaag (die feitelijk onze premier is) zal dat moeiteloos op het conto van de Russen schuiven. En u zult de vuisten ballen en scanderen: Poetin Moordenaar!
En de geldpersen zullen op volle toeren draaien om uw torenhoge energierekeningen een beetje bij te lappen.
En op een dag wordt u wakker en dan snapt u het omdat u het door heeft: u bent helemaal van de staat.
Of u tegen die tijd inderdaad happy bent, laat ik graag in het midden.

fokkewoelf | 13-02-22 | 01:28 | 2

"En Kaag (die feitelijk onze premier is) zal dat moeiteloos op het conto van de Russen schuiven. En u zult de vuisten ballen en scanderen: Poetin Moordenaar!".

En Kaag zal roepen: "Zie je wel dat er meer, meer, meer EU moet komen".

Peerkeoud | 13-02-22 | 08:35

@Peerkeoud | 13-02-22 | 08:35:
Deze hier zal dat niet scanderen.
En met mij velen, ik denk dat de politiek van vandaag heeft afgedaan. Nog wat gerommel en de draai is gemaakt.

Rest In Privacy | 13-02-22 | 17:11

Voor alle reaguurders die denken dat ze Vlad mogen zeggen tegen oom Vladimir. Dit is onjuist. Vlad is de nickname voor Vladislav. Voor Vladimir gebruiken we Vova.

Plaktong | 13-02-22 | 01:22 | 1

De Vova is toch die river?

squadra | 13-02-22 | 10:34
-weggejorist-
Johan1235 | 13-02-22 | 01:10 | 2

crisis, chaos, spanningen en .... oorlog.
De vraag die zich dan opdringt is: Cui bono

fokkewoelf | 13-02-22 | 01:05

Laat Putin dat corrupte hellhole alsjeblieft bezetten. Moet’ie ons nog wél effe de tijd geven om eerst een stevig hek langs de grens te meubelen.

bisbisbis | 13-02-22 | 00:58 | 1

Hij wil het ook niet.
Dat ze zaken doen met het westen …oke.
Dat er Amerikaans oorlogstuig daar gestationeerd gaat worden via nato???
Nee.

Rest In Privacy | 13-02-22 | 17:14

Hadden we nu maar 20 jaar geleden vol ingezet op een snelle energietransitie zodat we niet we langer afhankelijk zouden zijn van Russisch gas.

Maar dat wilde helemaal niemand hier, want dat was een linkse hobby.

Japannert | 13-02-22 | 00:42 | 7

Was 20 jaar geleden maar begonnen met de bouw van kerncentrales.

Schipperke | 13-02-22 | 09:45

Deze situatie is mogelijk vanwege links gepruts met een onmogelijke energietransitie. Je wordt bedankt.

quantumcollider | 13-02-22 | 09:47

@Peerkeoud | 13-02-22 | 08:41:
Zolang dat alleen wij dat denken dan zal de uitvoering lang opzich laten wachten.

Rest In Privacy | 13-02-22 | 17:15
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Sjakkie van de Hoek | 13-02-22 | 00:42

Sinds 1991 bestaat dat Kazantip festival? Wauw, ik zou willen dat ik toen geld had om naar zoiets toe te gaan.

Verbandmeester | 13-02-22 | 00:40

De VS zouden nooit een communistisch land aan de grens tolereren.
Feitelijk heeft de VS maar twee buren; Canada en Mexico. Vergelijk dat eens even met de complexe situatie in Europa.
Poetin wil geen NATO aan de grens. De man is een dictator, een wrede en manipulatieve autocraat, maar dit punt is toch wel valide.
Ondertussen is de EU machteloos en wordt het spel gespeeld tussen twee grootmachten.
Ik ga er weer eens lekker voor zitten, gezellig, de Koude Oorlog is terug!

Jan Lange3373 | 13-02-22 | 00:39

Wij hebben hier toch niets mee van doen. Op het inlegvelletje van Rutte t.a.v het associatieverdrag staat duidelijk dat Nederland géén militaire steun zou geven........ proest

sallandstrots | 13-02-22 | 00:33

1 troost, Nu krijgen we straks oekrainse vluchtelingen.
Die wil ik wel bad en breakfest geven.

Het leven is zwaar | 13-02-22 | 00:06 | 1

U bedoelt natuurlijk ontbijt op bed.

Weetje71 | 13-02-22 | 10:35

Leuk verhaal over de onafhankelijkheid van de Russische economie en dat dark money, maar het is vooral het verhaal van Putin zelf. Volgens veel analisten klopt er echter geen bal van: de vorige serie sancties hebben Rusland zwaar getroffen, en nieuwe sancties zouden er dit keer nog wel eens zwaarder in kunnen hakken. De beurs en de munt zijn al onderuit, en de Russische economie is inniger met het westen verweven dan Putin lief is. De geldreserves en gebalanceerde begroting staan en vallen met handel met het westen. Daar is trouwens ook een flink deel van dat dark money gebleven, vermoedt men.

En onze afhankelijkheid? Sancties zijn op de korte termijn voor onze energievoorziening vervelend, maar daarna is het meer een kwestie van wat hogere prijzen dan van een tekort.

Muxje | 13-02-22 | 00:04 | 3

Enig idee aan wie Rusland wel gas verkoopt? 'Brothers in evil'.

Rest In Privacy | 13-02-22 | 00:32

Helaas ligt het anders: de sancties hebben vooral ons (Europa) getroffen. Voorbeeld: Rusland was een belangrijke groeimarkt voor Nederlandse bloemen en planten. Na de sancties en de Russische tegensancties is die markt verdwenen. Ondertussen hadden de Russen eerder al enkele kassen kant en klaar in Nederland gekocht. Het werkte naar ieders tevredenheid. Na de sancties hebben de Russen de Chinezen uitgenodigd om er eens samen naar te kijken en is er een grote markt voor Russische en Chinese kassenbouwers. Ik weet dat omdat wij eerst een vertaaloodracht voor alle technische handleidingen en instructies vanuit het Engels (soms ook wat Nederlandse teksten) naar het Russisch kregen. Er was blijkbaar een ander die het naar het Chinees moest vertalen, want er werd een techische woordenlijst opgesteld en iedereen moest daar met elkaar over overleggen om een eenheid in terminologie te bereiken.).
Door de wederzijdse sancties had De Russische landbouw een tijdje weinig last van concurrentie en inmiddels is daar mede door zeer lage energieprijzen een zeer concurrerende bedrijfstak ontstaan. Ter vergelijking: benzine kost in Rusland een paar dubbeltjes per liter (LPG is zelfs nog de helft goedkoper) en gas is ook spotgoedkoop. Zodra de markt open gaat, hebben we er een geduchte concurrent bij. In ieder geval kunnen ze vrijwel alles binnenlands maken.

Spie | 13-02-22 | 01:28

@Spie | 13-02-22 | 01:28: wel grappig. Op dezelfde manier hebben ze ook bootjes leren bouwen. Toen kwam de tsaar het persoonlijk leren. Je zou toch denken dat we best met die Russen door een deur kunnen.

Vandeanderekant | 13-02-22 | 11:33

De Oekraïense Hugo de Jonge heeft als reactie op de oorlogsdreiging met de hoogste spoed de ontwikkeling van een reuze handige App in gang gezet.

Zeurders | 13-02-22 | 00:02

Vacuumbommen kent u die? Die gaan in Amsterdam vallen omdat Rutte een samenwerkingsverdrag heeft gesloten met Oekraïne.

Dlareg | 12-02-22 | 23:56 | 2

Amsterdam? Prima!!!

litebyte | 13-02-22 | 01:04

leuk afstands-weetje < > Oekraïne van oost naar west is zo'n beetje precies gelijk aan de afstand van de eerste Russische tanks in Belarus tot de Nederlandse grens...

duf | 12-02-22 | 23:49 | 1

Waarom zouden ze naar Nederland rijden? De benzine en diesel zijn kei duur hier!

Monkey Cabbage | 13-02-22 | 10:15

Als de EU wannebee's en de Moskouw wannebee's zich duidelijk laten plaatsen in de Oekraïne zou ik daartussen de nieuwe grens trekken. De vraag is of de EU wel echt op de zelfde lijn zit met Kiev. Een gevoel zegt me van niet

Mark van Leeuwen | 12-02-22 | 23:20

Oh de volgende annexatie gaat probleemloos verlopen. Met op korte termijn weinig schade voor Poetin. Op de lange termijn echter heeft hij een probleem. Europa is dan namelijk opeens klaarwakker en ontdekt dat je het niet met alleen soft power redt in deze wereld. Dat betekent dus weer strategische reserves aanleggen van gas en olie en kernenergie. Frankrijk en Engeland zullen hun kernmacht uitbreiden en de 2% voor defensie zal naar 5% gaan, dienstplicht komt weer volledig terug. En de NAVO wordt weer een serieuze alliantie. Economisch gaat Europa uiteindelijk aan het langste eind trekken. Poetin richt zich op China, maar dat land heeft hem over een paar jaar niet meer nodig. Op lange termijn is Rusland geen partij voor de andere machtsblokken. Het produceert niks, het land kan niks. Het heeft nergens vrienden over, alleen nog vijanden.

Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 23:17 | 13

99,9% ouwe prut. Veel domme tanks, domme bommen, oude vliegtuigen en onderbetaald personeel. Laat je niet bedotten door die “hyperwapens” waar hij er een handje vol van heeft en die je steeds ziet: ook dat is voor een flink deel chroom op een pakketje schroot.

Homer P. Simpson | 13-02-22 | 08:28

@Homer P. Simpson | 13-02-22 | 08:28: Ik zou het enorme potentieel toch niet onderschatten. Tegenwoordig worden Russische middelbare scholieren niet alleen onderwezen in militaire geschiedenis maar ook in combat technieken, taktiek, het onderhoud en gebruik van automatische vuurwapens (jongens en meisjes moeten binnen een minuut een AK-47 helemaal uit elkaar kunnen halen en weer inelkaar zetten), target shooting op de range, parachutespringen, stormbaantjes lopen en zo meer. Hun Nederlandse leeftijdsgenoten hebben hooguit een keer met een luchdrukgeweertje hebben geschoten op de plaatselijke kermis en nog nooit een echt vuurwapen in hun handen gehad. (Okee, wellicht met uitzondering van de criminele boys en gangster rapperts dan).

Asteroid-B612 | 13-02-22 | 10:36
▼ 10 antwoorden verborgen

Wat Putin dan iig goed begrepen heeft is zelf voorzienend te zijn en een krijgsmacht te hebben. Pang pang terug roepen zal niet zo'n indruk maken vrees ik om maar een extreem statement te maken

Mark van Leeuwen | 12-02-22 | 23:15 | 5

@Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 23:22: Rusland is grotendeels autarkisch wat alle grondstoffen betreft. Ik begrijp dat ze van vrijwel elke grondstof minimaal 25% van de wereldvoorraad hebben. De rest kunnen ze ruilen tegen olie en gas (en evt. wapens). Even een voorbeeld: de netto jaarwinst van Gasprom was in vorige boekjaar ongeveer 500% hoger dan het jaar ervoor. De kosten van het Russische aandeel in die NS-2 pijpleiding bedroegen ongeveer 30% van die jaarwinst. Dus de hogere gasprijs heeft die pijpleiding al afbetaald. En dat is vooral Europees geld.
Bovendien zijn ze vanaf hetzelfde Siberische gasveld waar NS-2 op aansluit een tweede pijpleiding naar China aan het aanleggen (via Mongolië) en die zou in 2025-2026 klaar moeten zijn. De investeringen in dat gasveld gaan dus sowieso geld opleveren, want er is een onuitputtelijke vraag in China. Zelfs India informeerde al of die pijpleiding ook diorgetrokken kon worden naar hun land.

Spie | 13-02-22 | 01:46

@Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 23:22: "Waarmee gaat Rusland straks zijn geld verdienen dan?" Met de gas/olie voorraden, andere kostbare grondstoffen, en vergeet de militaire industrie niet...

Ze hebben genoeg centjes om jou en mijn leven uit te zingen.

Wanneer je de verschillende simulaties bekijkt op van die filmpjes van hobbyisten wint de VS altijd, en dat zal zeker kloppen, het ligt alleen maar aan hoeveel doden de VS, en het Westen, er voor over heeft: 250K, 500K, 1000K, of misschien wel 10.000K?

BadPatNL | 13-02-22 | 02:15

@Mark van Leeuwen | 12-02-22 | 23:27: Ik begreep dat Rusland daar jaren geleden mee is begonnen. Zou Nederland ook eens moeten doen.

gato | 13-02-22 | 08:33
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Euriool | 12-02-22 | 22:56

Kan ik bij bataviacasino gokken dat Rusland niet aanvalt ? En wat zijn de kansen ? En wat kan ik winnen ?

HaaiBaai | 12-02-22 | 22:37

Er zijn zoveel mogelijke uitkomsten de komende weken, dat is gewoon interessant. Enkele hiervan zijn:
-Stel dat Poetin van plan is om Loekasjenko af te zetten tijdens de gezamenlijke oefeningen met het leger van Belarus, scoort hij dan punten in het Westen?
-Poetin weet Turkije te paaien om te bemiddelen en ondertussen verder van het Westen af te drijven.
-Het oosten en westen van Oekraïne worden twee verschillende landen.
-Alles ten oosten van de Djnepr wordt gedemilitariseerd of geannexeerd door Rusland.
-?

guldenmiddenweg | 12-02-22 | 22:33

"Voordat we kunnen fantaseren over sancties hebben we eerst miljoenen soldaten nodig (Russische of Chinese aantallen) en een samenleving zonder “Made in China” of Russisch aardgas."

Kortom, we zijn ver van huis.

Thuinman | 12-02-22 | 22:29 | 2

Dat sowieso daar, en misschien hoort de EU daar ook niet thuis. Napoleon en Hitler kwamen daar ook achter

Mark van Leeuwen | 12-02-22 | 23:32

Nee, een eerste behoefte is ‘sneuvelbereidheid’ en die is er in het Westen absoluut niet. In Oekraïne is die er maar zeer beperkt: 40-50 procent is Russischtalig en men weet hoe het bij Debaltsovo verliep. Hooguit in Galicië zou je serieuze guerilla-acties kunnen verwachten. De Sovjet-Unie werd daar na WO II tussen 1945 en 1950 wel mee geconfronteerd.

Spie | 13-02-22 | 01:52

Dit conflict gaat over de langste lul.
Wie leidt het minste gezichtsverlies.
Even afgezien van de geschiedenis en wie welke afspraak wel of niet nakomt.
Het Westen/NAVO/EU/USA, tegen Rusland.
Putin wil iets van en in Oost-Oekraïne, het Westen & NAVO wil dat niet.
Als wapen zetten de Russen hun gas leverantie in, Duitsland in de kou.
Militair gaan NAVO/USA/EU niks doen.
Financiële middelen zijn hun wapen.
Rusland loopt inkomsten mis.
Rusland levert aan China, misgelopen inkomsten gecompenseerd.
Wapengekletter lijkt mij niet aannemelijk, dat verliest Rusland.
Beide partijen zouden compleet gestoord zijn kernwapens in te zetten.
Dus enerzijds moet de NAVO stoppen hun terrein uit te breiden richting Rusland, anderzijds moet Rusland stoppen te denken, dat elk stukje grond waar Russisch gesproken wordt, het hunne is.
Maar goed, dit conflict gaat veel verder dan Donbass, dit gaat over grond, energie, geld en machtsvertoon.
Kortom…hier is wel uit te komen.
Vooralsnog een Europees probleem, Duits zo u wilt, waar de Amerikanen niets mee te maken hebben.
Maar Biden is bijna nóg minder populair dan Trump, dus hij moet wel,
Wapen & gas leveranties leveren USA veel geld op.

Ruimedenker | 12-02-22 | 22:19 | 3

Navo is een verzameling afspraken van leden die elkaar beloven te beschermen. De Navo heeft geen "terrein". Oekraïens is geen Russisch net zoals Nederlands geen Duits is. Het merendeel van de Oekraïners wil beschermd worden tegen de Russen.

* Il Principe * | 12-02-22 | 22:30

@* Il Principe * | 12-02-22 | 22:30: Dat merendeel woont nu net even niet in die helft van het land waar grofweg iedereen en zn moeder weet dat ze zonder de rugdekking van de Russen al lang overlopen waren door neonazistische bataljons. Zuiveringen liggen op de loer En oh ja, dat merendeel, waar jij het over hebt, daar zitten buitengewoon veel fanatieke Hitler fans tussen. Je weet wel, dat waren die "dappere" krijgers die de barricades op het maidanplein tijdens de kleurenrevolutie bemanden. En voor je Etnische zuiveringen uitsluit. Denk nog even terug aan wat er in Odessa is gebeurd met die burgers die hun toevlucht hadden genomen in het trade-union gebouw..

WijnVlekWrijver | 13-02-22 | 01:51

@WijnVlekWrijver | 13-02-22 | 01:51: De helft is ongeveer Russischtalig, maar durft na de massamoord in Odessa van 2014 niets te zeggen en houdt zich wijselijk stil. Zie bijvoorbeeld hier: en.wikipedia.org/wiki/2014_Odessa_cla.... De schuldigen zijn vrijwel allemaal bekend en staan op youtube filmpjes, maar er is nog niemand aangeklaagd, het onderzoek is in een heel diepe la verdwenen. Dat schept angst en men weet dat men beter zijn mond kan houden. Overigens is op terugkerende demonstranten uit de Krim destijds ook geschoten, maar daar waren slechts enkele doden en gewonden. Dat (en ook de bombardementen van Donetsk) maakte een diepe indruk op de bevolking van de Krim. Een van onze vertalers, een ziekenhuisarts en docent aan de artsenopleiding daar leeft in Donetsk en verdient met vertalen wat bij. Hij vertrok naar de Krim, maar keerde later weer uit heimwee weer terug naar Donetsk. De mensen daar leven in nog ellendiger omstandigheden dan in de rest van Oekraïne (en dat is al ronduit beroerd, geloof me). Iedereen heeft zijn buik meer dan vol van het gesteel van de oligarchen en het gekonkel van de politici, in Kiëv en in Donetsk en ik denk dat iedereen graag zou tekenen voor een neutraal land. Omdat dat niet in het verschiet lijit te liggen, vlucht de ene helft naar Rusland en de andere helft naar West Europa. Alleen ouden van dagen blijven over (in bittere armoede!).

Spie | 13-02-22 | 02:10

Het is de verantwoordelijkheid van elke man om te vechten voor democratie.

Zodat jouw kinderen vrij kunnen zijn.

Als jij liever bukt. Dan is dat jouw keuze.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 22:18 | 7

Welke democratie bedoel je precies?
Democratie is ook een lege huls.
We hebben de verantwoordelijkheid te vechten voor onze vrijheid.
Enne....... bukken is genomen worden....

Opblaas_boot | 12-02-22 | 23:17

Ik heb geen kinderen dus ik vecht niet.

Inferi0r | 12-02-22 | 23:22

In Oekraïne is helaas geen democratie: 3 oppositieleiders zijn gearresteerd of hebben huisarrest, waaronder de leider van de grootste oppositiepartij. Zelenski is een machteloze stroman van de VS gebleken en zijn aanhang onder het volk is gedaald tot 15%. Maar als jij de wapens op wil nemen: be my guest. Bekijk voor je gaat nog even de gebeurtenissen van Debaltsovo. Hier een pro-Oektraïens verslag in the Guardian: www.theguardian.com/world/2015/feb/18....

Spie | 13-02-22 | 02:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Laten we de boel descaleren en onze Russiche vrienden niet zo rascistisch bejegenen.

smdyasc | 12-02-22 | 22:12 | 1

"descaleren", is dat een vorm van scalperen?

KeesBruin | 12-02-22 | 22:57

De Donbass een rijk en industrieel gebied?

The-loopy-cowboy | 12-02-22 | 22:11 | 6

@Nuuk | 12-02-22 | 22:15:

Het gaat om zoetwater en gas naar de Krim en de aansluiting met Transnistrië.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 22:19

Een somber en sinistere hoek van de wereld. Odessa is wel bijzoder.

van Oeffelen | 12-02-22 | 22:24

Ja, het was het hart van de zware industrie en er zitten kolen en gas in de grond. Het is maar afwachten wat daar nog van over is, als er ooit vrede komt. Het zal sowieso enorme investeringen vergen (net als de rest van Oekraïne is het een gigantische puinhoop) en zelf heeft Oekraïne dat geld niet. Bovendien is een belangrijk deel van de (beroeps)bevolking er vandoor gegaan richting EU en Rusland. De EU heeft net als de VS veel te hoge schulden, dus kan weinig doen zonder de inflatie te verhogen. Rusland heeft weliswaar bijna geen staatsschuld, maar ik verwacht niet dat die daar veel in willen of kunnen investeren.

Spie | 13-02-22 | 10:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Het Westen zal opnieuw proberen wat het altijd doet als het onder druk staat.
Dat is snel een verdrag sluiten, je er vervolgens niet aan houden en hopen dat mettertijd de situatie in jouw voordeel wijzigt.
Gelukking is Pres. Biden gewend aan gezichtsverlies en lijkt hij het altijd sportief te incasseren.

pjotr nicknaamtov | 12-02-22 | 22:07 | 1

Zo van, "huh"..??

neonreclame | 12-02-22 | 22:12
-weggejorist-
Analia von Solmsch | 12-02-22 | 22:06 | 3

Ik zoek een geitenpaadje om om recht te doen aan een paar Nederlanders, door de meerderheid die tegen stemden, in een vuile oorlog te trekken. Na een maand heb ik daar zelf toch geen actieve herinnering meer aan. Staat me wel bij dat ik partijgenoot Van Baalen destijds heb gestuurd om dit Oekraïne uit te dragen. Juist vanwege dit scenario heb ik toen nee gestemd. En zie, domheid en naïviteit in de geilheid van de macht veroorzaken nu de ellende die die we zonder die lul niet kenden. Fuckinghell

Fuckinghell | 12-02-22 | 22:02 | 3

Als de EU werkelijk 1 Unie is, dan was er allang een defensieplan. Als er iets is dat je zou moeten verbinden in een WERKELIJKE UNIE en geen papieren dan is het wel op z'n minst gemeenschappelijke afspraken over aanschaf, inzet, gezamenlijke defensie strategie etc.
Maar NATO (lees VS) belangen en 'andere visies' met name tussen Frankrijk en Duitsland (beide landen beleidsbepalend zijn) geven aan dat de EU feitelijk helemaal geen 1 is... het is een enorme bureaucratische lobbycratie met deelnemende landen waar corruptie onderdeel van de cultuur is ipv een kwaad.

Het meest trieste is nogwel hoe de EU door zowel Rusland als de VS opzij worden geschoven als klein nietszeggend jengelende peuter.

litebyte | 12-02-22 | 22:15

@litebyte | 12-02-22 | 22:15: "Het meest trieste is nogwel hoe de EU door zowel Rusland als de VS opzij worden geschoven als klein nietszeggend jengelende peuter."

Veel meer is de EU ook niet.
De EU heeft niet de kwaliteit in huis om door te pakken wanneer het écht noodzakelijk is. Praten maar niets zeggen is de grootste deugd van de EU.

Opblaas_boot | 12-02-22 | 23:31

Kaag, Rutte en Ieniemienie klaver zetten naast Oekraïne vol in op de PVV en FvD.
De NPO gaat grote stukken rood vlees op de buis gooien om U te bewerken.
Doctrine of diktatuur wat bevalt het beste?

likdoorn | 12-02-22 | 22:01

Het gemekker.

Gaan wij nog iets doen voordat ze in Berlijn of Amsterdam verkrachten?

Jij niet. Het is droevig maar waar. De Russen zijn niet onze vrienden. Nu moeten onze Duitse vrienden er ook maar aan geloven.

Wie gaat er mee knokken aan het oostfront? Niet de coronajankers en ander vies volk. Nee, wij moeten het vuile klusje weer opknappen.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 21:58 | 8

Oh, jij gaat wel wat doen dan? Laat me niet lachen, toetsenbordheld.

quantumcollider | 12-02-22 | 22:15

Valt Amsterdam nog te verkrachten dan?

Patjep | 13-02-22 | 01:50

@Patjep | 13-02-22 | 01:50: Naar Amsterdam ga je toch om verkracht te worden? Voor je lol ga je daar toch niet heen, lijkt me.

Spie | 13-02-22 | 02:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Oekraïne en het Westen + VN-Veiligheidsraad gaan erkennen dat De Krim Russisch grondgebied is. Oost-Oekraïne wordt gedemilitariseerd. Oefening geslaagd. Iedereen weer naar huis.
Mooie zin trouwens: 'De EU is een onbegrensde droom.'

guldenmiddenweg | 12-02-22 | 21:55 | 4
-weggejorist-
GrandMechantLoup | 12-02-22 | 22:02

@GrandMechantLoup | 12-02-22 | 22:02: Nee hoor. Een stuk aarde of ruimte of iets anders in het universum kan nooit eigendom/bezit van iemand of een groep mensen zijn. Je kan er alleen een bepaalde macht laten gelden (en die macht kan weer worden erkend door anderen buiten dat gebied).
Het is niet persé mijn mening. Het is één van de mogelijke uitkomsten.

guldenmiddenweg | 12-02-22 | 22:09
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
aardv@rk | 12-02-22 | 21:54 | 1

De annexatie van Oekraïne kan eventueel lukken, met zeer veel doden tot gevolg, aan beide kanten.
Maar de annexatie van Polen, waar Feynman op hint, gaat absoluut niet gebeuren. Dat zou gelijk het startsein voor WO3 worden. Polen is NATO-lid, dus als dat land aangevallen wordt, heb je de poppen aan het dansen. Dat weet Poetin ook, dus dat gaat niet gebeuren, tenzij Poetin zijn verstand verloren heeft, wat ik niet verwacht.

KeesBruin | 12-02-22 | 21:53 | 7

Het lijkt mij stug, in ieder geval stom, als Putin Oekraïne als geheel wil bezetten. Dat kost zo veel, ook over lange tijd. Er zullen veel Rusland-gezinden wonen waar ze dan steun aan hebben, maar idem anti-Russische Oekraïners die hen haten en het leven zuur zullen maken.

In geval van oorlog; een paar strategische gebieden bezetten, maar waarschijnlijk komt er een compromis met autonomie voor het oosten van het land, Rusland haalt troepen weg bij grenzen met de Baltische Staten, Polen en Oekraïne, en wellicht haalt de NAVO de buitenlandse troepen uit die landen maar blijven ze NAVO lid.
Iedereen een beetje tevreden en weer naar het volgende conflict!

Nuuk | 12-02-22 | 22:11

Er komt geen oorlog met Polen. Dat zou meteen leiden tot een nucleaire oorlog waarin we allemaal vrij snel dood zullen zijn. Speculatie daarover is echt tamelijk zinloos.

Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 23:27
▼ 4 antwoorden verborgen

/Kan iemand mij uitleggen waarom nog een annexatie niet zou lukken?/
Misschien is het de heer Feynman niet duidelijk maar hier zijn twee nucleaire grootmachten aan het ver pissen. Als Rusland tot annexatie overgaat zijn we een heel klein stukje af van een totale ramp. Want wie gaat dan nog terug? Zonder gezichtsverlies. Ze zijn totaal krankzinnig geworden. Biden, Poetin, en de EU Bobo's. En dat over een redelijk waardeloos stukje land.

Zapata10 | 12-02-22 | 21:52 | 4

Juist, ze zijn met vuur aan het spelen. Om niks, voor de EU en de VS is Oekraïne van nul en generlei belang. Voor Rusland is het allemaal emotie en revanchisme. Twee zéér slechte raadgevers dus.
Enfin, we gaan het zien, hoe gek ze zijn. We kunnen helaas niets uitsluiten, zoals het verleden ons leert, zie bijv. WO1.

KeesBruin | 12-02-22 | 21:55

Omdat de Russen dat niet willen: het is een volstrek failliet, bodemloos gat met oligarchen die letterlijk alles stelen. Dat zou een steen om de nek van Rusland zijn. Poetin kijkt wel uit! Zijn enige doel is dat het land neutraal blijft en geen buitenlandse troepen toelaat. Verder mag de EU het helemaal hebben en zich er blauw aan betalen.

Spie | 13-02-22 | 03:00
▼ 1 antwoord verborgen

Is er nu een mogelijkheid dat de Russen Polen binnenvallen?
Ik vraag dit voor mijzelf.

Roehm | 12-02-22 | 21:51 | 1

Nee dan is Moskou een radio actieve geblakerde puinhoop.

Zapata10 | 12-02-22 | 21:53

In principe heb je dit:

"Vladi,, Yo.. Joe.. Hey..."\ Zeg eehhmm... "Njet".. Ja maar "Njet" ah kom op "Njetheeeheet..""Go Mets..!!"

Da..!!

neonreclame | 12-02-22 | 21:47 | 2

Vlad, friend! Here picture of mini me. For you.

Duwbak_Linda | 12-02-22 | 21:51

*Iedereen* bespeelt de EU, omdat de EU niet met een mond kan en mag praten, en omdat het geen leger van enige betekenis heeft. De EU stelt zich op het standpunt dat het zich uit conflicten koopt. Het probleem is dat je dan nooit genoeg geld zult hebben.

konjodebonjo | 12-02-22 | 21:46 | 2

De EU? Organisatie is beter bevriend met Powtin dan met Von der Leyen? Ook met China is hij maatjes, net als Griekenland en Italië een beetje. 'De' EU bestaat namelijk niet.

Bataafje | 12-02-22 | 22:03

De EU lijkt soms wel een beetje op het Habsburgse Rijk. Zowel in positieve als negatieve zin.

guldenmiddenweg | 12-02-22 | 22:16

Omdat de Hoesein/ bin Laden behandeling nog niet zo slecht zou zijn...

Neuth | 12-02-22 | 21:45

Eerlijke vraag: Dienen we ons echt al druk te maken?

R. Skickr | 12-02-22 | 21:41 | 9

Ik zou me niet druk maken. Slecht voor het hart. Komt er oorlog dan komt er oorlog. En als er oorlog komt ligt internet plat brandstof schaarste en Willem van O met familie vlucht Nederland uit.

jitro | 12-02-22 | 22:53

Allen dank!

R. Skickr | 13-02-22 | 00:25
▼ 6 antwoorden verborgen

Gebeurd helemaal niks!
Die laffe sensatie pers uit het westen is echt af. Wat wil je ook, 2 jaar lang over niks anders dan corona moeten schrijven, nu eindelijk een onderwerp, maar zeer zeer veel overdrijven. Jammer hoor.

pane | 12-02-22 | 21:41 | 1

Yep...

neonreclame | 12-02-22 | 21:42

Niemand zegt dat een annexatie niet lukt. Men doet er alleen alles aan op de prijs die Poetin hiervoor betaalt hoger en hoger wordt. Vergeet niet dat het maar een land is met een marginale economie.

Komjehiervaker | 12-02-22 | 21:41

Na twaalf jaar Rutte, kunnen we best eens een nieuwe dictator uitproberen. Liefst met wat meer 'glasnost'.

En Putin heeft het vast goed voor met ons landje. Schoonfamilie, en zo...

Yrrab | 12-02-22 | 21:40 | 1

Ik vind Russen wel ok: you see is wat you get. No nonsense.

nobodiesunmighty | 12-02-22 | 22:15

Er is voor geen partij meer de kans om zonder gezichtsverlies te vertrekken uit het gebied.
Daarnaast gaat China zich van zijn lelijke kant zien, ook die heeft meer macht als wat Europa denkt.

tis_wat | 12-02-22 | 21:40

Rusland moet zich niet bemoeien met een onafhankelijke democratie, een ander land.

van Oeffelen | 12-02-22 | 21:39 | 3

Had tegen Guy en Hans gezegd, ophitsers van het 1e uur.

Milton_Styx | 12-02-22 | 22:06

@van Oeffelen | 12-02-22 | 22:26:

Een politieke stupiditeit om zich ervoor te laten lenen om daar op een plein voor volksmenner te spelen.

Sowieso onfris vanwege de persoonlijk, dus privé, zakelijke belangen von der Verhoffstadt aldaar.

Milton_Styx | 13-02-22 | 04:25

Het eerste wat gebeurt is dat internet platgaat. Dan kan ik niet meer lezen op GeenStijl. En geld pinnen werkt dan ook niet meer. Dan kan ik geen Hollands gebrouwen Kordaatbier meer kopen bij de Lidl. En geen benzine meer tanken. Mens, we worden dan helemaal geraakt. Ik heb alvast Word Perfect 4.1 werkend gemaakt op mijn Windows 11 computer, dan kan ik tenminste nog blijven typen.

VolgendjaarkrygikAOW | 12-02-22 | 21:37 | 3

Waarom komt de cyberaanval altijd vanuit Rusland...!!

neonreclame | 12-02-22 | 21:39

Ik heb 100 euro postzegels gekocht, en roze enveloppen,....we reaguren ja.

miko | 12-02-22 | 21:47

@neonreclame | 12-02-22 | 21:39: Uhm wie zegt dat? Kan ook de VS zijn en dan Rusland de schuld geven. Zullen wij alleen nooit weten.

Dlareg | 12-02-22 | 23:57

> De beoogde slachtoffers van deze aanstaande oorlog moesten een gezicht.

Is geen propaganda. Wie er ook tegen wie vecht en wie er ook gelijk heeft, normale burgers zijn slachtoffer.

koeberg | 12-02-22 | 21:37

Poetin heeft rechten gestudeerd. Dat merk je ook als je wel eens een persconferentie van hem bekijkt. Het gaat mis als hij zich niet serieus genomen voelt, bv door onbegrip (dit heeft Shell aan den lijve ondervonden). Maar vaak herhaalt hij op later moment wat hij in eerste instantie letterlijk heeft gezegd. En wat heeft Poetin nu eigenlijk letterlijk gezegd? (voor zover de vertaling klopt)

ALS Oekraïne lid wordt van NATO, DAN zal Europa kunnen worden meegezogen in een oorlog die niemand wil. ALS vervolgens art. 5 wordt geactiveerd, DAN ligt wat Poetin betreft de nucleaire optie op tafel omdat ze uiteindelijk niet tegen NATO op kunnen. Dus, er ligt nog helemaal niets vast, ook geen invasie. Alsdan, alsdan, ja dan wel.
2 cent /

Duwbak_Linda | 12-02-22 | 21:33 | 7

Een nucleaire oorlog begint hij niet. Hij weet heel goed dat ook hij daar niet meer uit komt. Dan wordt het een onherstelbare zooi zonder winnaar (of mensen)

Kopieerapparaat | 12-02-22 | 21:43

Rusland moet bij de Nato. Dan is Ukraine omsingeld door ons.

nobodiesunmighty | 12-02-22 | 22:17
▼ 4 antwoorden verborgen

"Kan iemand mij uitleggen waarom nog een annexatie niet zou lukken? "

Lukken is één ding. De winst is ook weer niet zo groot. Dat een raket of radar een paar meter dichterbij opgesteld kan worden is vervelend maar ook weer niet zo'n groot probleem en te onderhandelen.

Het lijkt mij dat Rusland vooral het conflict als splijtzwam wil gebruiken. De verschillen in inzicht en behoeftes tussen de VS en Duitsland/Frankrijk (fuck de rest van de EU) wil vergroten. Gezien door die lens is wat je nu ziet geheel rationeel en doelgericht. Ik denk dat de pijpleiding door Oekraïne, een levensaders ook voor Oekraïne zelfs, wat beveiliging nodig heeft. Zo vervelend als een gare militie er een gat in schiet. En dan zolang wachten tot het veilig genoeg is om te repareren. In het al koude maart. Op die fiets zeg maar.

GeenAccount | 12-02-22 | 21:32

China eist dat de US zijn troepen aan de grens met Mexico terugtrekt! WTF!

Portemonnee van de A | 12-02-22 | 21:30 | 1

En dat gaat China nou weer geen reet aan.

Kopieerapparaat | 12-02-22 | 21:45

"Kan iemand mij uitleggen waarom nog een annexatie niet zou lukken? "

Kan iemand mij uitleggen waarom Putin Oekraine wil? Qua investering heeft Rusland geen geld om in Oekraine te pompen.
En, Juist omdat Oekraine zo onbetrouwbaar was qua gaslevering werden Nordstream 1 en 2 aangelegd.
Het enige wat Putin wil is een ruimte tussen Rusland en Navo, net zoals de USSR ruimte wilde tussen Leningrad en Finland na WOII.
Om als er een aanval zou komen, deze in deze gebieden op te vangen.

Santtulainen | 12-02-22 | 21:30 | 5

@Kopieerapparaat | 12-02-22 | 21:36: de kern van het probleem is Nordstream 2, als die geopend wordt gaat Rusland weg van de zn eigen grens. Maar dat is tegen het, zere been van de USA, die graag willen dat wij hub dure, millieu onvriendelijke LNG kopen

Santtulainen | 12-02-22 | 21:42

Die ruimte tussen Rusland en het Westen heeft anno 2022 geen enkele betekenis meer. Het Westen heeft geen enkel belang bij een agressie-oorlog tegen Rusland, het zou pure zelfmoord zijn. Gaat gewoon niet gebeuren. Maar Poetin wordt gedreven door emoties, door revanchisme, hij wil de oude Sovjet-Unie weer een beetje oprichten.

KeesBruin | 12-02-22 | 22:06

@KeesBruin | 12-02-22 | 22:06: Hij wil Rust rondom Ruslan⁷d. Moet ie niet zo willen, kan beter zijn geld en mensen steken in economische diversivisering en handel. Hij blijft hangen in de economie vam de jaren 70 lijkt het....

nobodiesunmighty | 12-02-22 | 22:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Wij worden geregeerd door dromerige Marie-Antoinettes die de inheemse bevolking laat overspoelen door nutteloze inteelt terwijl de eigen industrie wegsaneerd wordt en de Aziatische industrie ongebreideld de kaas van het brood mag eten (Rutte koopt zelfs Toyota’s voor moslimterroristen).
Rusland wordt geregeerd door een ijzervreter met een aanzienlijk leger van geharde manschappen.

Drie keer raden wie er zou winnen i.g.v. een gewapend conflict.

Het Westen is kapotverwijfd.
Beschavingen komen op dit soort momenten ten val door ‘barbaren’.

Nostra da Mus | 12-02-22 | 21:27 | 2

De VS kunnen nog steeds elk willekeurig land op de wereld wegvagen (niet veroveren). Zolang Europa zich achter die brede rug verschuilt, hebben ze internationaal niets te vrezen. Dat ze hun eigen samenlevingen kapot maken? Tsja...

Grachus | 12-02-22 | 21:40

Kapotverwijfd, da's een goeie. Stel dat na aanleiding van wat komen gaat de opkomstplicht weer ingesteld word. Dan moet er een compleet nieuw legeronderdeel opgetuigd worden. ik noem dat nieuwe onderdeel voor de goede orde maar even de "huilstruikenbrigade" wiens tranen het nieuwe smeermiddel voor wapens worden in geval van olietekort.

Hangtietsmurfin | 12-02-22 | 21:42

Een dergelijke annexatie lukt zeker. Het Westen is compleet de weg kwijt en overspeeld haar hand. Navo en EU zijn niet in de positie om een grote muil op te zetten, al vindt Sjoerdsma nog steeds dat Poetin eens naar D66 moet gaan luisteren. Misschien levert dit me weer een joris op, maar ik blijf gewoon vinden dat we er niks te zoeken hebben. We hoeven niet bij ome Vlad op theevisite, maar ik zou niet weten waarom we er niet gewoon mee zouden handelen. Dan dalen de gasprijzen en alles wat eraan gekoppeld is. We hebben weinig keus, want die energietransitie wordt ook al nooit wat.

Kopieerapparaat | 12-02-22 | 21:26

Het is Corona niet gelukt.dus doen we het maar zelf...

Drs. D. | 12-02-22 | 21:25

Er gaat natuurlijk niks gebeuren. Maar liever dat de media hierover paniek zaait dan over corona of het klimaat.
Dus hoop dat die soldaatjes nog een tijdje blijven kamperen daar aan de grens.

C1O2 | 12-02-22 | 21:21

Ongeveer 30% van het gas dat we in Europa gebruiken, komt uit Rusland. Daar moeten we dus zonder kunnen.

* Il Principe * | 12-02-22 | 21:18 | 1
-weggejorist-
Ferrer | 12-02-22 | 22:08

Ik zie kansen.
*Plofkipfokkerij opzetten doet*

goedverstaander | 12-02-22 | 21:16 | 1

Plofkippen kweken mag alleen buiten de EU. Verstikkende wetgeving geldt natuurlijk alleen voor de eigen industrie, alles van buiten de EU mag inbreuk op intellectueel eigendom maken en mens en milieu veronachtzamen bij het produceren. Vooral geen gelijk speelveld creëren voor de eigen industrie die moet voldoen aan een stortvloed aan regels.

Weg met ons.

Nostra da Mus | 12-02-22 | 21:31
-weggejorist-
Ferrer | 12-02-22 | 21:16

"Zelfs China wil geen verdere uitbreiding van de NAVO."
Kan China zich misschien even beperken tot de eigen menukaart?

Duwbak_Linda | 12-02-22 | 21:15 | 8

De NATO had ook nooit in het Midden-Oosten moeten opereren. We moeten vooral op de A letten. Wanneer het niet bij ons in de buurt is doen we niet mee.

AntiZanicz | 12-02-22 | 21:49

Misschien moeten de yanks de chinese zee niete als een USA zee zien. De chinezen en russen zitten ook niet in Cheaspeake bay of Baja California.

AntiZanicz | 12-02-22 | 21:51

@AntiZanicz | 12-02-22 | 21:49:
Dat was volgens mij geen NATO aanval, maar eens vwb 2e Golfoorlog. Dat hadden "we" nooit moeten doen. Libië ook niet.

Duwbak_Linda | 12-02-22 | 21:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Oekraïne is verdeeld. De helft is Russisch gezind de andere helft EU. De Russen kunnen daar zo naar binnen wandelen. De Oekraïners zullen zich namelijk vrijwel niet verzetten

jeweettochniet | 12-02-22 | 21:11 | 2

Net als bij de terugname van de Krim toen het ene na het andere Ukraïnse legeronderdeel overliep naar de Russen.

Grachus | 12-02-22 | 21:44

"Kan iemand mij uitleggen waarom nog een annexatie niet zou lukken?"

Rusland meteen op dag 1 van de oorlog uit het Swift-systeem mieteren. En alles wat naar Russisch staatseigendom buiten Rusland riekt annexeren op dag 2. En Koningsbergen annexeren en Nieuw Pruissen van maken op dag 3.

JohnLocke | 12-02-22 | 21:08 | 5

@JohnLocke | 12-02-22 | 21:17:
De miljoenen vluchtelingen die zo'n oorlog veroorzaakt, zullen ergens naartoe gaan....

* Il Principe * | 12-02-22 | 21:20

@* Il Principe * | 12-02-22 | 21:20: Ik ben meer een glas-half-vol-type-persoon.

JohnLocke | 12-02-22 | 21:22

@* Il Principe * | 12-02-22 | 21:20: Die kunnen daar gewoon blijven.

Kopieerapparaat | 12-02-22 | 21:30
▼ 2 antwoorden verborgen

God, waarom pompen we niet gigantische hoeveelheden Russisch gas in de Nederlandse gasvelden als het goedkoop is? Het is geen nieuwe techniek, hoor.

omanders | 12-02-22 | 21:07 | 2

Als je niks koopt kan je niks opslaan.

BrutusBosch | 12-02-22 | 21:43

wordt ook gedaan, alleen te weinig en zo makkelijk is het niet. Er is veel verlies.

AntiZanicz | 12-02-22 | 21:47

We vallen nu de krim aan!! To war,.....
https://www.youtube.com/watch?v=X4bgXH3sJ2Q&ab_channel=IronMaiden

miko | 12-02-22 | 21:06 | 1

Ja.... Crimea River

Annie MG 42 | 12-02-22 | 21:12

De grootste grap van Poetin. Volgende week zegt ie doodleuk dat de oefening geslaagd is en dat iedereen weer terug gaat naar de kazerne. Ik wil dan de gezichten van biden, macron, kaag, hoekstra en rutte wel zien.

pa_niek | 12-02-22 | 21:05 | 6

Met dus 0 winst voor Poetin want Oekraïne sluit zich aan bij de NAVO. Dit gaat hij nooit doen.

Circlont6A | 12-02-22 | 21:27

altijd vreemd die Putin verstehers. Terwijl velen uit st petersburg zitten mee te lullen zijn er ook Nederlanders die eigenlijk met putin meehuilen.

AntiZanicz | 12-02-22 | 21:46

@Circlont6A: er bestaat geen een Oekraïne, het is een bende van los zand. Het land kán zich niet bij de navo aansluiten wegens gebrek aan een centraal bestuur.
Putin speelt gewoon met de voeten van Biden en intussen is het gas tig keer zo duur geworden.

Bakkeleures | 12-02-22 | 22:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Worden ze al ingevlogen, of hebben ze geen Islam?

Kaas de Vies | 12-02-22 | 21:03

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen