Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Horeca neemt wraak op burger. Biertje 5 euro

Ook biefstuk peperduur

Februari 2020 - TWEE JAAR GELEDEN. Het biertje ging door de magische grens van 3 euro, ook in Eindhoven. Augustus 2021. Pilsje op terras in Brabant was gemiddeld 3 euro Voorjaar 2022, het biertje gaat door de magische grens van 4, 5, 6 euro knallen. Mooie boel hoor, HoReKAK. Wij al bijna twee jaar iedere avond om 20:00 uur buiten staan klappen voor de horeca. Liedjes zingen voor De Helden Zonder Werk, die door Potentaat MinPres zo gemeen behandeld waren. We hebben ons massaal het Museumplein en Malieveld laten afmeppen door de ME, we werden opgepakt door Romeo's wegens het spandoek KROEGEN OPEN. We hebben gevochten voor ieder hotel, café en restaurant. En wat krijgen we er voor terug? SCHANDALIGE PRIJSSTIJGINGEN. We gaan wel weer naar Antwerpen en Düsseldorf. De groeten.

Reaguursels

Inloggen

Is niet moeilijk... als je voor je gevoel te veel betaald, neem je vanzelf geen tweede koffie of drankje meer.. het straft zichzelf min of meer

Den-Pol | 29-01-22 | 13:18

Dan maar geen bier. En ik ben nog niet welkom zonder groen vinkje. Fijn weekend

Cocktailonno | 29-01-22 | 10:40

Niet alleen de horeca is in Nederland duurder dan in België, Duitsland en de rest van Europa. Ook energie, supermarkt, benzinepomp, parkeren, huur/hypotheek, etc zijn hier veel duurder. Zou er een verband zijn met onze te grote overheid, doorgeslagen regelgeving en te hoge belastingen?

Het zal degenen die afgelopen 2 jaar al thuis werkend betaald werden om te pornhubben verbazen, maar ondernemers die verplicht thuis zaten verdienden geen ene cent. Konden "thuiswerk kosten" zoals extra koffie en wc-papier dus ook nergens declareren. Van die 0 cent per maand inkomsten moesten echter zowel de doorlopende vaste lasten van hun bedrijf betaald worden; als de vaste lasten van hun gezin. En ja die betalen nu net als iedereen ook veel meer voor energie, boodschappen, tanken, etc. Om te overleven teerden ondernemers op hun (pensioen-) spaarpotjes en gingen flinke leningen aan; natuurlijk moeten ze dat terugverdienen.

Ondernemers hebben afgelopen jaren tienduizenden euro's geïnvesteerd in almaar veranderende regelgeving zoals rookhokken die nu verboden zijn. Ook coronamaatregelen kosten extra geld en personeel, terwijl er minder klanten naar binnen mogen.
Natuurlijk kost dat geld.
Wie geen zin heeft in de Nederlandse horeca moet daar vooral niet naar toe gaan. Maar ga niet berserk naar ondernemers over prijsstijgingen die het gevolg zijn van overheidsbeleid.

Idem met gejank over QR-codes. Vanaf een anoniem toetsenbord kan iedereen roepen dat geregistreerde ondernemers daar massaal tegen in opstand moeten komen. Maar een ondernemer die na maandenlange sluiting eindelijk weer een paar centen kan verdienen heeft geen zin in boetes van duizenden euro's of zelfs sluiting van zijn zaak.
De discusssie over wel of geen QR-codes en 1-2-3 G dient in parlement en media te worden uitgevochten. Niet over de inkomsten van individuele ondernemers. Bedenk trouwens ook dat niet elke Nederlander tegen QR of 1G is. Wees niet woke, maar accepteer dat meningen kunnen verschillen.

We moeten ons niet langer tegen elkaar uit laten spelen. Zowel de overmatige regelgeving als belastingdruk zijn het gevolg van de te grote overheid; niet van de ondernemers die dit land overeind houden. Ook de QR-samenleving wordt opgedrongen door de overheid, niet door de ondernemers. De griepprik en DKTP-vaccinaties zijn ook geen splijtzwam in de samenleving. Met ruim 87% vrijwillig gevaccineerden tegen covid is het ageren tegen antivaccers onnodig en polariserend. Vraag je af wie daar baat bij hebben in plaats van op elkaar los te gaan.

Dandruff | 29-01-22 | 10:09 | 4

@rakeddy | 29-01-22 | 11:19:

Spreek vooral voor jezelf. Dat jij maatregelen tegen hondendrollen eist betekent niet dat iedereen dat doet.

En verdiep je in deze materie. Mijn reactie ging niet over hondendrollen maar over tientallen andere zaken waar je niet op in gaat omdat je daar allemaal helemaal niks van afweet.

Dandruff | 29-01-22 | 11:52

@Dandruff | 29-01-22 | 11:52: Beste jongen, IK eis geen maatregelen tegen hondendrollen, maar dat is slechts een voorbeeld.
Ik kan niet op 'jouw' tientallen zaken ingaan, omdat je er maar 5 noemt. Tenzij je duurdere benzine, duurdere diesel, duurdere LPG, duurdere methaangas, duurdere butaangas allemaal afzonderlijk telt.
Maar goed, laten we het er maar op houden dat ik er geen verstand van heb. Das wel zo makkelijk!

rakeddy | 29-01-22 | 12:17

Eens

Opblaas_boot | 29-01-22 | 12:24
▼ 1 antwoord verborgen

Nope, niet meer voor mij.
Uiteindelijk wreekt het zich... is als een boemerang.
Woon in de grensstreek van Duitsland en den Belgique.
Uit principe doe ik niet meer mee met Rutte IV die doelbewust de boel belazerd en kapotgemaakt heeft...
En ja de belastingen, die ontegenzeggelijk flink gaan stijgen, betaal ik nog... voorlopig. Dan pak ik mijn boeltje en zwaai.....

Troyan horse | 29-01-22 | 08:46

Wat een slecht, stemmingmakend stukje, en Hans Teeuwen ben ik ook helemaal zat. Zo dat lucht op, nu koffie!

priwax | 29-01-22 | 08:40

Niemand hoeft medelijden te hebben ... met de horeca. Die graaien wel terug. Net als de rest overigens. Totdat het spaak loopt. Het duurder worden houdt een keer op.

Fi-Bu-Bla | 29-01-22 | 05:06

Van mij mag de horeca verrekken (althans het deel dan meent nu de mensen een nieuwe poot uit te moeten draaien). Ik ben jullie gegraai tijden invoering van de Euro nog niet vergeten....

Nederlanddraaitdoor | 29-01-22 | 01:30

Simpele economie:
Omzet = prijs x afzet
Het is inderdaad afzetterij.
Gelukkig gaan er wel miljarden naar ¨de stikstof¨ en ¨het klimaat¨!

Jan Lange3373 | 29-01-22 | 00:33

Iedereen mag de horeca steunen maar ik doe niet mee, 2 pils in horeca termen is voor mij 1 krat kordaat.

Reedtveeter | 29-01-22 | 00:01 | 1

Dan loop ik een stukje verder en pak een paar halve liter blikken Steam Brew Imperial IPA á €1 per stuk mee.

HankHill | 29-01-22 | 00:24

En bedankt GS, worden we, ja, horeca-ondernemers, 2 jaar droog in de reet geneukt door de overheid, gaan jullie er even goedkoop en makkelijk overheen met evengoedkope stemmingmakerij. Fuck you. De leveranciers, állemaal, dus ook Heinekens enzo, verhogen hun prijzen, ik doe er inde verkoop heel voorzichtig 10 cent bovenop, want Oh Oh Oh, GS kan wel eens stemming maken. En er zal vast één kuttekop zijn die €5, vraagt, die is over een maand failliet.

(Behind)Doors | 28-01-22 | 23:48 | 3

Maar wat ik serieus maar niet kan begrijpen is dat de horeca de branchevereniging nog ondersteunt. Denk dat jullie genoeg afdragen aan koninklijke horeca Nederland maar als tegenprestatie vond en vind ik dat jullie zeer slecht worden vertegenwoordigd.
Als ik naar het optreden kijk van jullie vertegenwoordiger bij diverse praatprogramma's dan vind ik dat ze erg pro overheid zijn, terwijl jullie brood wordt geroofd. Ik had echt verwacht dat de horeca en masse zou worden opgeroepen open te gaan en het CTB naast zich neer te leggen op landelijk nivo.
Dat was nooit te handhaven geweest.
De horeca is continue verneukt.
Maar dat liet de horeca ook toe.
En nu worden de prijzen verhoogd en is het kruid verschoten. Een vuist maken naar de brouwer of de groothandel kan niet want je "moet" open om de coronasteun terug te betalen.
Dat GS hier een topic over schrijft en de boel een beetje opstookt, is geheel des GeenStijls. Bovendien, niet geheel onwaar.
De horeca laat zich koeieneren. Dat is begonnen met het rookverbod. (Wiens kroeg is het nu?) Daarna zijn de klanten verneukt met de invoering van de EURO. Het guldenteken is vervangen door het euroteken, ipv de prijzen te herberekenen.
Ik ging zeer vaak naar de kroeg en restaurants maar de laatste 20 -25 jaar kom ik er niet meer. Ik hoef geen gebakken lucht.
Ik vind dat jullie slecht zijn vertegenwoordigd en dat hebben toegestaan.
Desalniettemin wens ik je sterkte en hoop ik dat je het overleefd, dat meen ik echt.

Opblaas_boot | 29-01-22 | 00:31

Dank voor de uitgebreide en genuanceerde reactie, ik ben vooral met u eens, zowel qua vertegenwoordiging (daarom heb ik lidmaatschap horecabond stopgezet - zij adviseerden overal Coronakorting af te dwingen maar niet bij hun eigen organisatie - en ik heb me tijdens invoering Euro net zo hard aan mijn huidige collega’s geërgerd. Maar praat me niet over verweren tegen de (EU)-betutteling: daar heeft iedereen de boterberg op het hoofd

(Behind)Doors | 29-01-22 | 04:02

Over 10 cent er bovenop zal niemand vallen, degene die daar over valt kunt je beter kwijt dan rijk zijn.
Wat we hier zien zijn en (veel) kleinere porties, bijv soep tegen fors hogere prijzen.
Voor de horeca is het een moeilijke, hogere inkoopprijzen, hogere kosten, zullen ergens van betaald moeten worden, maar door wie?
Wellicht beginnen met lagere huur afdwingen voor panden, brouwerij verplichting aanpakken, dat soort zaken.
Hier is een mooie taak voor jullie branche vereniging weg gelegd.
De horeca moet zich eens af vragen waarom men in Duitsland wel betaalbaar kan gaan eten.

VW, alles ist vorbei | 29-01-22 | 09:17

Ik woon vlak aan de Duitse grens. Uit eten daar is veel goedkoper. En je krijgt waar voor je geld.

Sjakkie van de Hoek | 28-01-22 | 23:34 | 1

Klopt hier in Nederland heb je momenteel alleen wiedergutmachschnitzel.

Reedtveeter | 29-01-22 | 00:02

Blijf lekker thuis. De prijzen aan de inkoop kant zijn soms verdubbeld door leveringsproblemen of vervoersproblemen. Maar blijf lekker vanaf je buro mekkeren dat alles belachelijk duur is

Swedishchef | 28-01-22 | 22:57

Kijk, je hoeft natuurlijk niet op een terrasje of in de kroeg een biertje van 5 euries te zuipen, en al helemaal niet een biefstuk voor een dubbele prijs op te vreten.. fijne avond nog, en Plop…

aardv@rk | 28-01-22 | 21:45

Geen probleem, heb tijdens de corona geleerd dat het terrasleven overgewaardeerd is.

Ervaringsdeskundige | 28-01-22 | 21:07 | 1

Ik heb geleerd dat je voor een hapje en drankje de deur niet per se uithoeft. En ik heb thuis ook nog eens de ruimte dus dat houden we voorlopig maar zo.

ijstijger | 28-01-22 | 21:47

Op basis van de ervaringen als klant/gast in de horeca vorig jaar, denk ik dat de horeca er niet aan ontkomt om hun arbeidsmodel eens te herzien. Ik denk daarbij aan elektronisch bestellen; bestelling zelf afhalen; Plate service; geen fooien; etc.
Ik denk niet dat er op korte termijn weer vrijwel gratis personeel zal komen.

discriminazie | 28-01-22 | 20:59 | 2

Lekker onpersoonlijk.
Maar goed, dat is de maatschappij ook.
Misschien heb je gelijk en moeten we stoppen met vergelijken met de situatie van 30 -40 jaar terug.
Dit zeggende, denk ik toch dat de mens een sociaal wezen is met de drang tot sociaal contact. Dus uiteindelijk zal de horeca het licht gaan zien en beseffen dat niet de Uber luxe inrichting maar de mensen in jouw kroeg/restaurant het gezellig en leuk maken.

Opblaas_boot | 28-01-22 | 21:09

Klopt, zolang het personeel voor nauwelijks echte inspanning leveren bij een teststraat royaal betaald wordt kaapt de overheid al die arbeidskrachten van de markt.

oh no | 29-01-22 | 01:37

Wat de crisismaatregelen het volk geleerd heeft: zuipen doe je thuis met je vrienden.

mozaard | 28-01-22 | 20:58 | 1

Juistem ! Plop…

aardv@rk | 28-01-22 | 21:39

"torenhoge energierekeningen en schrijnende personeelstekorten ontkomen zij er niet aan de prijzen te verhogen."

Toch vind ik het dubieus om een schreiend personeelstekort aan te voeren om de prijzen te verhogen. Personeelstekort betekent niets meer dan dat de uitbater een tandje harder moet werken. Bovendien bespaart hij/zij het salaris van al het personeel wat er niet is.
Ik zie niet waarom dit een prijsstijging tot gevolg zou moeten hebben.

Een hogere energierekening? Dat betekent minder winst. Jouw klant heeft ook een hogere energie rekening maar kan het op niets en niemand verhalen. Heeft dus minder geld om uit te geven in jouw kroeg. Als je dan ook nog de prijzen verhoogd, houdt het vanzelf op.

Opblaas_boot | 28-01-22 | 20:50 | 3

Personeelstekort betekent dat men meer moet betalen voor het beschikbare personeel. Vraag en aanbod. En waarom zou een bedrijf de kosten niet mogen doorberekenen?

Mouth Of The South | 28-01-22 | 21:40

@Mouth Of The South | 28-01-22 | 21:40: Tuurlijk niet. Als er bij mij iemand weggaat kan een collega geen hoger salaris bedingen want contract. Dat er in de horeca 0 uren contracten worden gebruikt, is het probleem van de uitbater. Moet ie maar een fatsoenlijk contract aanbieden.

Mbt de kosten. Ik zeg niet dat hij dat niet mag doorberekenen. Het is niet slim omdat te doen. Zijn klanten hebben ook te maken met hogere kosten. Zij kunnen dat niet verhalen. Zij kunnen slechts bezuinigen op zaken als de horeca. Als diezelfde horeca dan ook nog de prijzen verhoogd zaken de inkomsten nog sneller.

Opblaas_boot | 28-01-22 | 21:54

Zuur, jammer en helaas. Corona en inflatie spelen parten. Jammer dat de inflatie harder stijgt dan mijn salaris, maar een vak heb ik ook niet geleerd. Ik bespaar wel door te stoppen met drinken..... proost.

Yor_Kok | 28-01-22 | 20:31

Ze hebben het ook over energie kosten enz.. Drie keer zoveel snap ik niet zovaak waren ze niet open.. Wat betreft horeca was allang voor corona al naar de klote... proost maar weer...

niv01 | 28-01-22 | 20:18 | 2

Het rookverbod is de opmaat geweest van de teloorgang van de "ouderwetse" horeca. De invoering van de euro was een verleiding om de klanten te verneuken te groot en de prijzen werden niet aangepast. Het guldenteken werd simpelweg vervangen door het euro teken.
Nu zitten zij een keer in het verdomhoekje.

Opblaas_boot | 28-01-22 | 20:23

Tegel van de dag...

niv01 | 28-01-22 | 21:10

Tyfus voor ze. Ik haal wel een tray Klok.

Bigi Bana Boy | 28-01-22 | 20:17 | 2

Inderdaad. Bier van de supermarkt, en dat weghakken in de zuipkeet. Net zo gezellig, en in elk geval betaalbaar.

Pferdefotze | 28-01-22 | 20:20

De horeca heeft zoveel belastingen, uitgestelde belastingen, gemeentelijke heffingen en provinciale opcenten te betalen; dat beetje bier is voor de bierprijs nog onbeduidender dan de benzine voor de benzineprijs is.

funda | 28-01-22 | 19:59 | 2

Ja, precies. De oliemaatschappijen voeren raffinagekosten ook op als een belasting voor de consument. De bijzin die wordt weggelaten, is dat ze zelf aan de raffinage verdienen, omdat ze dat zelf doen. Jankende horecaondernemers zijn in de regel grote bedrijven, die wel weten hoe je winst maakt. Door de klant uit te persen, en niks anders.

Pferdefotze | 28-01-22 | 20:17

@Pferdefotze | 28-01-22 | 20:17: dat is onzin, dan kijk je gewoon naar de verkeerde bronnen. Raffinagekosten worden dikwijls gewoon gespecificeerd in de overzichten.

oh no | 29-01-22 | 01:40

Kijk: zó kennen wij onze vaderlandsche horeca weer: na de wonderbaarlijke prijsverdubbeling bij het afscheid van de gulden mag de klant nu mee betalen aan de inhaalslag. Wij boekten voor verleden woensdagavond ons favo stekje in ons favoriete restaurant - en kregen als dank voor het gegeven dat wij pas een jaartje of 23 iedere week geregeld in die tent komen een rekening onder de neus geduwd die een kwart hoger lag dan die van vorig jaar - bij een gelijk gebleven vreet- en zuippatroon. De pijnlijke blik van de bedrijfsleider bij de presentatie van de nota maakte niet heel veel goed.
-
En oh ja: het heeft ert alle schijn van, dat de grotere horecaondernemers hier ter stede (de boys met vijf of zes tenten) onderlinge prijsafspraken hebben gemaakt. Het is té toevallig...

bisbisbis | 28-01-22 | 19:52 | 4

iets met wal en schip. we zijn inmiddels behoorlijk gewend aan een leven zonder horeca

Dr.Utker | 28-01-22 | 21:18

oplossing even envoudig als doeltreffend, wegblijven bij die horeca maffia.....

vranac | 28-01-22 | 21:45
▼ 1 antwoord verborgen

De horeca levert een uiterst prijselastisch product. Als het feest van de heropening voorbij is en consumenten de horeca toch niet zo onmisbaar blijken te vinden, kunnen ze weer met group-on kortingen proberen de kosten enigszins gedekt te krijgen.

Joris Beltsin | 28-01-22 | 19:41

Ze zoeken het maar uit... drink wel lekker in mijn eigen kroeg.. Iedere vrijdag zitten we met een mannetje of 10, draai m'n eigen muziek, hoef niet naar buiten voor een peuk en geen CTB gezeik... ik vind het prima zo!

R.J. Visser | 28-01-22 | 19:26

Vreet die biefstukken zelf maar op, afzetters.

De Geus | 28-01-22 | 19:21


Ik ben geen bierdrinker.
Ik drink Heineken.

King of the Oneliner | 28-01-22 | 19:13 | 1

daar maak ik het toilet mee schoon

Dr.Utker | 28-01-22 | 21:19

En maar blaten dat ze zo lekker ondernemen. Wat drankjes inschenken uit een voorgeschreven assortiment en serveren. Proest!

gozoman | 28-01-22 | 19:06

Mag ik vragen wat iedereen hier zelf voor de kost doet? Hoe zijn de prijzen in jullie branche? Hoe waren ze in de gulden tijd?

MarcoP | 28-01-22 | 19:01 | 4

Ik weet waar je heen wil.
De prijzen stijgen mee met de prijzen van grondstoffen.
Een nieuwe bus of andere investeringen worden hieruit gereserveerd.
Een (te)dure inrichting van een café afwenden op de klanten is iets anders. Je zou er ook voor kunnen kiezen om onder de prijs van de concurrent te gaan zitten en kwantiteit doet de rest. Afgezien van de 1 1/2 meter maatregel, trouwens.
Maar goed. Zwart pak ik ook een behoorlijk bedrag. Een pinautomaat in de kroeg kan ook een avondje "stuk" zijn. Mensen vergeten soms dat het bedrijf van hún is, niet van de belastingdienst. De belastingdienst investeert ook niet, waarom zou je dan dividend uitkeren. Zo min mogelijk belasting betalen dus. Het geld ligt op straat, je hoeft alleen maar te bukken. De "gulden tijd" kan je niet vergelijken met deze tijd. Het wás wel een gulden tijd.
Verder haal ik huizen leeg, tegen een bepaald tarief. Behalve huisuitzettingen, die doe ik niet. Ik wil geen geld verdienen aan de ellende van iemand anders. En met die inboedels help ik dan weer anderen, die het minder breed hebben.
Voor de duidelijkheid: Kosteloos.
Dat doe ik voor de kost en ik heb een goede boterham en doe het al 20+ jaar.
Is dit een antwoord op jouw vraag?

Opblaas_boot | 28-01-22 | 19:46

En gelijk heb je proost man..

niv01 | 28-01-22 | 20:14
▼ 1 antwoord verborgen

Vorige week in Brugge. €10 voor 5 biertjes (wel 0,25cl). Daarbij keuze uit 12 verschillende biertjes op tap. Ook trippel
Gisteren thuis; 6 euro voor voor een Brugse Zot. Pfff

Vrijheidlievend | 28-01-22 | 18:58 | 2

In Duitsland dreigt een mini-revolutie, omdat de prijs van een glas bier (0,33 ltr.) in de duurdere Duitse steden dichtbij de vier Euro dreigt komen te liggen.

bisbisbis | 28-01-22 | 21:22

@bisbisbis | 28-01-22 | 21:22:
Lekker wegblijven uit die grote steden dan. Immers, die steden lijden onder dezelfde fenomenen die het dagelijks leven in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag onprettig maken

theo-is-dood | 28-01-22 | 21:53

Net in een strandtent twee Jopen Ongelovige Thomas op. Zes euro per stuk dat wel, maar dan heb je ook gelijk een heerlijk biertje waar je langer over doet.

Burgerzaken | 28-01-22 | 18:37 | 3

Hoe kan je nou, als het zo heerlijk is, er juist langer over doen....

Het brein erachter | 28-01-22 | 19:21

@Het brein erachter | 28-01-22 | 19:21:
Nippen ipv klokken...

DeKees | 28-01-22 | 19:33

U kent uw bieren. Chapeau!

staat het bier koud? | 28-01-22 | 19:34

Corona was vast vervelend voor de horeca maar ik ben de invoering van de euro nog niet vergeten, waarvan door een groot deel van de horeca misbruik werd gemaakt om even wat extra inkomen te genereren.

ijstijger | 28-01-22 | 18:31 | 2

Precies. En dan janken dat de klanten wegbleven. Honden.

Pferdefotze | 28-01-22 | 19:10

Horeca klaagt altijd. En dat er bij de invoering van de euro destijds gewoon fors van de gelegenheid gebruik is gemaakt om de kluit te beduvelen ? Feit.

Grijskijkert | 28-01-22 | 19:35

Daarentegen vergeten ze het gemakshalve het personeel een fatsoenlijk salaris te betalen, geen cao, en 0 uren contracten. Fooi stelt ook weinig voor, helemaal met de verhoogde prijzen. En janken dat ze geen personeel kunnen krijgen. Vinden ze gek. Ik niet.

Lubitch | 28-01-22 | 18:16 | 3

Ik heb een tijdje (7 jaar) op een vakantiepark gewerkt, en daar viel het me op dat het salaris inderdaad heel erg laag ligt, de prijs voor een bungalow te huren (in het hoogseizoen zeker) schrikbarend hoog is ( voor een week op het park kan je twee weken all inclusive in turkije zitten), de prijzen voor een consumptie ook te hoog zijn (maar dat is inclusief de vernielingen die mensen menen te moeten maken als ze drank op hebben) en ga zo maar door. En toch is er op de een of andere manier een overschot aan jonge mensen die graag stage willen lopen in die sector. Entertainment hangt helemaal aan elkaar van stagiaires dat er alleen maar een manager en een of twee vaste krachten in dienst zijn en de rest is stagiaire (en ze mensen ook allemaal dat er veel vraag is in die sector, maar die vraag wordt opgevuld door stagiaires) Maar ook de horeca wordt voor een flink deel gevuld door mensen die denken dat er een pot met goud te vinden is (die is er niet). En toch blijven er hordes mensen komen, ook in de kroeg is het zo, er blijft gewoon volk komen en die betalen wat er gevraagd wordt. Het is een kwestie van vraag en aanbod en zo lang er vraag blijft naar dure drank en eten wordt er aan die vraag voldaan.

brie-de-penis | 28-01-22 | 18:44

@Gappie333 | 28-01-22 | 18:48: Twee weken all inclusive in Turkije. Dan hebbie dus echt gewoon een triestig kudtleven.

Grijskijkert | 28-01-22 | 19:37

Ok, doe dan maar een Schultenbrau van de tap.

Graaf_Slis | 28-01-22 | 18:09 | 1

Hadden ze bij Veronica Inside toen ook. Bavaria/Schultenbrau op de tap. En om eerlijk te zijn, het smaakt niet eens zo slecht. Die troep van de Lidl wel. Komt ook van Bavaria. Dat Kordaat bier. Niet.te.zuipen.

Kopieerapparaat | 28-01-22 | 18:34

Speciaal voor de horeca zijn er extra kleine bierglazen waar minder in past, maar die er precies zo uitzien als normale bierglazen. Omdat je het misschien zou merken hebben ze het glas een stuk dikker gemaakt zodat ze net ze zwaar aanvoelen als normale bierglazen.

Osdorpertje | 28-01-22 | 18:09 | 4

Hij doelde denk op de 20 cl glazen die exact op 25 cl lijken oftewel een biertje meer uit een liter.

Baksteenbakker | 28-01-22 | 20:14

Ja Jop uit de bus verkoopt zijn glazen nu aan alle horeca bierwinst.com/

Shoarmamasutra | 28-01-22 | 20:49

@Shoarmamasutra | 28-01-22 | 20:49:

Tering wat een kleine kut glaasjes. Anderhalve slok en je mot weer wachten eer je aan de beurt bent voor de volgende. Van ellende mot je per twee gaan bestellen. Lekker als je met 4 man zit of zo. Mag je stuntelen met 8 glazen. En nee, een dienblad is ruk. Je weet gewoon dat het fout gaat die avond.

eerlijke joop | 29-01-22 | 01:39
▼ 1 antwoord verborgen

Doe mij maar een glaasje benzine, dat is beter te betalen.

Nuuk | 28-01-22 | 18:05 | 5

Ik dronk vroeger altijd Diesel, half cola half Fanta...

DeKees | 28-01-22 | 19:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Bier wordt aan de horeca veel duurder verkocht dan aan de supermarkt. Een slimme kastelein die niet vast zit aan een leverancier/Brouwer koopt gewoon kratten in bij een supermarkt of rijdt even naar Duitsland voor een krat Jupiler en laat de klant een beetje mee profiteren.

De prijzen hoeven in algemeenheid niet omhoog, de kastelein moet eens van zijn luie reet afkomen en initiatief tonen.
Ik zuip zowiezo liever uit de fles en dan ijskoud ipv die aanbevolen drink temparatuur

NLgaatnaardeklote | 28-01-22 | 17:56 | 7

@brie-de-penis | 28-01-22 | 18:51: Dat soort wurgcontracten raakt uit de tijd:

Een verplichting tot drankafname beperkt de ondernemer in diens concurrentiepositie. Ondernemingen die gebonden zijn aan zo’n verplichting, maken vaak minder marge. Daarom is zo’n overeenkomst in principe niet toegestaan. Toch zijn er vrijstellingen van toepassing op dit verbod. De wet gaat ervan uit dat de voordelen van deze afspraken opwegen tegen de nadelen ervan.

Een exclusieve afspraak over drankafname mogen brouwer en ondernemer afsluiten voor een looptijd van maximaal vijf jaar. Alleen wanneer de drankleverancier eigenaar of verhuurder is van het horecapand mag de verplichting tot drankafname gelijk zijn aan de huurperiode.

theo-is-dood | 28-01-22 | 20:52

@Kopieerapparaat | 28-01-22 | 18:42:
Wat denk je dat het kost als elke week de brouwer zijn rondje doet langs de cafe' s.
Met twee man op een vrachtwagen.

VW, alles ist vorbei | 29-01-22 | 09:37
▼ 4 antwoorden verborgen

Gelukkig kan je er zelf voor kiezen of je naar een horeca gelegenheid gaat en daar de hoofdprijs gaat betalen. Voor mij is het simpel, als ik voorheen een keer in de drie maanden naar een restaurant ging, wordt het nu een keer in het halve jaar.
Ik moet mijn eigen energierekening ook betalen en dan kan ik andermans energierekening er niet bij hebben.

matatwork | 28-01-22 | 17:46 | 1

En jij kan je energierekening niet doorberekenen. En zo komt iedere prijsstijging bij wie dan ook, bij de consument terecht. Het einde van de keten.

Opblaas_boot | 28-01-22 | 17:54

Horeca in Nederland is vergeleken met het buitenland sowieso erg duur. De supermarkt daarentegen weer erg goedkoop.
Met hogere prijzen en gelijk budget, gaan we ipv 1x per week uit eten, dan maar 3x in de maand. Al hebben alle mensen met een vast contract nog wel wat coronaspaarcentjes liggen.

Het brein erachter | 28-01-22 | 17:45 | 2

Ben je gek, ik heb juist al mn spaarcenten uitgegeven aan isolatie voor de komende gasloze zondagen...

ReyNemaattori | 28-01-22 | 18:02

Zit je er in ieder geval warmpjes bij

Het brein erachter | 28-01-22 | 19:31

Jammer voor de consument, maar die krijgt de rekening. Alsof de horeca onmisbaar is. Ik zou zeggen, verhoog wat je wil, ga je gang, maar je gaat een keer over een grens waardoor je niet alleen personeel tekort komt, maar ook klanten en dan is het einde in zicht.

Kopieerapparaat | 28-01-22 | 17:39

Ik ben niet zo’n frequente horeca bezoeker maar als ze mensen weg willen jagen, is dat hun keuze

thanseeuwen | 28-01-22 | 17:36

“Andere branches hebben ons personeel weggepikt”

Wel een bijzondere uitspraak. En op de keper beschouwd natuurlijk waar, maar in werkelijkheid is een heel groot deel van dat weggekaapte personeel erachter gekomen dat dat zelfverzonnen mantra over de geweldige vrijheid in de Horeca geen reet voorstelt wanneer je het afzet tegen een ‘saaiere’ baan die je wel fatsoenlijk betaald. Een baan waar je netjes een klein pensioentje opbouwt. Een baan waar de secundaire voorwaarden zelfs aardig zijn geregeld (of sterker: ze zíj́n e überhaupt)

Kortom: de horeca zal qua winstmodel nooit meer terug kunnen naar de pre-Corona tijd.

Dr.Hermannes | 28-01-22 | 17:34 | 3

Vergeet de matra "gastvrij" niet. Als het personeel écht gastvrij is, zouden ze direct terugkeren naar hun oude baan.
Helaas, gastvrijheid blijkt een bubble die is doorgeprikt.

Opblaas_boot | 28-01-22 | 17:37

Die mantra's zijn dezelfde bullshit als de'Voor t geld hoef je t niet te doen' mantra's in de zorg worden gebruikt om zo min mogelijk te betalen. Tis vooral managers gelul om de boel mooier te laten lijken dan het is.

Ik snap dat t leuk werk kan zijn, maar je gaat mij nt vertellen dat je liever niet aan de andere kant van de bar stond je vol te tanken met maten.

ReyNemaattori | 28-01-22 | 18:10

En elke binnenstad heeft baat bij een gezonde mix in de binnemstad. En daat hoort horeca bij!

Tikkie Terug | 28-01-22 | 17:31 | 3

Het is maar wat je onder horeca verstaat,
pizza's, kebabzaken, fritures, of cafe en restuarant.

VW, alles ist vorbei | 28-01-22 | 17:49

@VW, alles ist vorbei | 28-01-22 | 17:49: tja die kebabzaken geven vaak wel een halve kilo voor 4 euro. 5 e met een blikje erbij. Op het terras betaal je 17.95 voor een domme opgeleukte hamburger met wat friet. Een colatje erbij is nog 3.70.
Vind je t gek dat die kebabtenten dan sneller.groeie

Shoarmamasutra | 28-01-22 | 20:52

Het probleem is dat in elk vrijkomend pand de een of andere vorm van horeca komt. Op honderd meter vind je dan pand na pand broodjeszaken, snackbar na snackbar, Turkse pizzeria’s, halal kip, McDonalds en shoarmatenten. En binnen twee jaar is alles weer verdwenen, want failliet ivm te weinig omzet.
Er is gewoon teveel goedkope bagger horeca

theo-is-dood | 28-01-22 | 21:01

Voor 5 eypo's krijg ik hier een halve liter (medium size dus) uit de tap. Aan dat Achterdamse gehuil heb ik geen boodschap! Waarschijnlijk jalouzie. proost. oh ja, de benzine kost hier ook 30 cent minder als ik binnen 5 minuten de grens over steek

Tikkie Terug | 28-01-22 | 17:29

De Duitse horeca is echt zo ontzettend veel beter.

Ome_BW | 28-01-22 | 17:27 | 1

Juist. Om te beginnen hebben ze nog gewoon, ouderwets geschoold personeel en geen arro-studentjes die denken dat een 'u mag hier uw geld komen uitgeven' attitude ze tot 'gastheer/-vrouw 'maakt. En er wordt heel veel beter gekookt in Duitse keukens.

bisbisbis | 28-01-22 | 21:28

De kroeg in NL. Wat een genot. Duur pisbier, en nog een grote bek van een snotneus van 14 in de bediening gratis en voor niks erbij. Verleng die lockdown maar. Voor altijd.

Pferdefotze | 28-01-22 | 17:20 | 5

Dat en 15 minuten voordat de bestelling si opgenomen. Ondertussen wel een huppelwicht/puisterig jong wat langs dartelt met de opmerking "mijn collega komt zo bij u". Zelfde verhaal als je wilt afrekenen: "mijn collega komt zo bij u, alleen bij hem/haar kunt u afrekenen". En dat of achter de bar of ergens aan een tafeltje, zo'n half mafioos horecabaasje in het gezelschap van zijn eigen in-crowd. Desgevraagd de bek vol over "goed gastheerschap" maar uit alle poriën & haarvaten sijpelen de eurietekens.

Grijskijkert | 28-01-22 | 19:47

@Grijskijkert | 28-01-22 | 19:47: in de grote steden in de randstad kun je nauwelijks nog in het Nederlands bestellen. De serveersters komen uit Polen, Slowakije, Hongarije of nog verder weg

theo-is-dood | 28-01-22 | 21:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Heerlijk al die zure kleine mensjes die horeca te duur vinden: het is ook nix voor jullie paupers. Als je denkt het beter te kunnen open dan een tentje, laat maar es zien hoe het veel goedkoper kan.

belastingbetalert | 28-01-22 | 17:12 | 7

Je kunt je natuurlijk laten naaien door een veel te dure verhuurder, of vastzitten aan een brouwerij.
Gewoon omdat je perse een horeca zaak wil.
Bekijk het lekker.

VW, alles ist vorbei | 28-01-22 | 17:53

@Ali_Bee | 28-01-22 | 17:26: Denk het wel. Voor de beter horeca ga je gewoon de grens over. Prima tenten in den Belgique of Duitsland. Goed bier en voer (België), dito in Duitsland plus nette, hoffelijke bediening. Klagende horeca in Nederland heeft meestal moeite met in de spiegel kijken. Uiterst triest en vervelend voor de horeca ondernemer die z'n vak wel verstaat maar Corona gezeik heeft wel gezorgd voor een sanering van het aanbod (want er was nogal wat grootstedelijke wildgroei), ook al is het maar voor even.

Grijskijkert | 28-01-22 | 19:53

@VW, alles ist vorbei | 28-01-22 | 17:53: horeca, twaalf ambachten- dertien ongelukken

Als je niks meer kunt, dan kun je altijd nog kroegbaas worden

theo-is-dood | 28-01-22 | 21:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Is er eigenlijk niet een beetje teveel horeca?
Een gemiddeld stadcentrum zit vol met terrasjes en eettenten.

AdvocatusDiaboli | 28-01-22 | 16:59 | 4

Ja, dat heet witwassen.

Pferdefotze | 28-01-22 | 17:22

Naja voor de prijsconcurrentie is het dan wel weer goed als er te veel horeca is.

peterdh | 28-01-22 | 17:23

@Pferdefotze | 28-01-22 | 17:22:
Ja, dat vermoeden heb ik er ook vaak bij. Prachtige zaak, althans... als het smaak is. Maar zelden een kip te bekennen.

Pontius Vulgaris | 28-01-22 | 17:36
▼ 1 antwoord verborgen

Gisteren €3,25 voor een klein kopje bijna lauwe koffie betaald. Medium kostte €3;75, large €4;25.
Mij zien ze daar niet meer terug.

Ridde Rogter | 28-01-22 | 16:55 | 1

Zijn de koffie automaten bij de AH ook weer in gebruik? Daar is het lekker gratis.

Kattie | 28-01-22 | 17:38

Wat een gejank allemaal zeg, blijf dan Goddomme lekker thuis in je galerijflat met je kratje Aanbiedingsbier. Ja, ik weet het. Horeca moeilijk duur. Is al jaren. Vanmiddag lunch; 2x broodje bal, berenpannenkoek voor de kleine prins, wat te drinken erbij en Ja, ook richting 4 tientjes.

Pontius Vulgaris | 28-01-22 | 16:55 | 5

De kleine prins, ik weet genoeg.

VerganeGlorie | 28-01-22 | 17:20

@VerganeGlorie | 28-01-22 | 17:20:
Ja ik vond "kleine man" zo socialistisch klinken, en ik aanbid m'n zoontje wel een beetje, ja.

Pontius Vulgaris | 28-01-22 | 17:37

Oké ik aanbid geen titels van een koningshuis. Maar snap dat je oneindig trots bent op je zoontje! dat gezegd, 4 tientjes is nog een koopje!

VerganeGlorie | 28-01-22 | 18:48
▼ 2 antwoorden verborgen

is toch al lang zo - ze willen personeel van 16- en als ze 3 terrastafels hebben staan hebben we al een dure leaseauto Veel te duur NL horeca

Galois256 | 28-01-22 | 16:50

Brouwers bier 50 cent per halve liter - smaakt oké. Op een bankje bij het terras zit je ook lekker.

HogeNood | 28-01-22 | 16:45

Hier twee bier voor een eurie. Krijg je er een gratis jointje bij. De horeca? Mij niet gezien.

Usumani | 28-01-22 | 16:40

Ik heb dorst gekregen van al dat gelul over bier. Deze jongen trekt een Grolsch open. *Plop*

gestoptmetroken | 28-01-22 | 16:39 | 1

Wel een beugel toch? Die plopt nog beter

bowlfabriek | 28-01-22 | 17:00

Wij zouden met een paar vrienden dit weekend hier een avondje uit gaan. Even de prijzen vergeleken met die in Portugal. Inclusief de heen en terug reis met het vliegtuig zijn we daar nog goedkoper uit.

pa_niek | 28-01-22 | 16:37 | 1

Dat heb ik met Nederland. Ff naar Nederland vliegen en daar vreten en zuipen is goedkoper dan hartje Zürich.

Zatkniss | 28-01-22 | 17:00

Geen kankar duur kankar bier.
Maar hee, je hoeft niet naast een wappie zoals ik te staan, want ik kom er niet in.
Is ook wat waard.

klaasjanhenk | 28-01-22 | 16:31 | 1

Zijn er nog wappies die nog geen corona hebben gehad, en dus herstelbewijs?

Shoarmamasutra | 28-01-22 | 20:55

Beter met Ryanair ergens heen vliegen en daar met z'n 5en voor 80 euro ete en drinkenn... Mijn recept.

Kane | 28-01-22 | 16:30 | 2

Met Ryanair? Dan blijf ik liever thuis.

bergsbeklimmer | 28-01-22 | 17:02

@bergbeklimmer. #metoo. 1 keertje Engeland heen gevlogen. leek net een Lego vliegtuig met al dat plastic

Miesmol | 28-01-22 | 19:34

Drie Euro voor een glaasje half gevuld met schuim. De Nederlandse Horeca mijd ik al zeker 40 jaar als de pest. Als ze zich kunnen veroorloven 20% op hun prijs te gooien hebben ze nog niet genoeg geleden.

Gisteren heerlijk met z´n tweeën gegeten, veel te veel (doggybag), halve liter bier ernaast, met fooi 30 Euro, was een dure. In december was ik in Portugal, daar is het nog goedkoper.

bergsbeklimmer | 28-01-22 | 16:23

Lol is er wel af inderdaad. De verzuiling zal wel verder toenemen en vrijheden verder ingeperkt. Misschien gelijk alcohol verbieden, net als roken. Nieuw-Zeeland schijnt zoiets al te gaan doen.

davidhasseltoff | 28-01-22 | 16:22

Net nog 500 gram runderbiefstuk gekocht bij de Turkse super: €8,25
Daarna eens bij AH en Jumbo gespiekt wat zoiets daar mag kosten: €8,41 voor nog geen 280 gram. Ik koop mijn vlees voortaan wel elders.

Met_baard | 28-01-22 | 16:22 | 8

Grote Turkse supermarkt in Apeldoorn kilo entrecote 11.50€

likdoorn | 28-01-22 | 17:32

@Stableford | 28-01-22 | 16:46: Het is niet zoals bij de Hollandse super dat het allemaal voorverpakt in de koeling ligt. Je ziet een hele grote homp vlees en mag zelf aanwijzen welk deel je wilt en hoeveel. Eigenlijk zoals vroeger bij de Hollandse slager, maar die ene die we nog overhebben hier heeft zelfs alles al voorgesneden.

Met_baard | 28-01-22 | 18:06
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik kom bijna nooit meer in horeca gelegenheden terwijl het altijd één van mijn grootste liefhebberijen was.
Maar voor mij is de lol eraf. Al vóór Corona.
Geen gezelligheid, geen goede muziek, geen humor en geen eerlijke gastvrijheid meer.
Het verschil zit em in "sociaal doen" vs "sociaal" zijn. En de meesten doen sociaal maar zijn het niet. Lopen te asen op je laatste euro maar je krijgt er weinig voor terug.
De gastvrijheid van de horeca, het bestaansrecht staat, sinds de invoering van het CTB, onder druk. Maar gezien de bereidwilligheid om dit instrument te ondersteunen, zal óók het laatste spoortje van bestaansrecht verloren gaan.
De horeca is afgevlakt tot een normale bedrijfsvoering waarbij vriendelijkheid een kernwaarde is geworden zoals dat ook in een supermarkt een kernwaarde is.
Nee, ik heb niets meer met de horeca. Heb er óók geen medelijden mee want ik heb andere tijden gekend. Maar voor diegenen die wel graag gebruikmaken van deze bedrijfstak wens ik veel plezier. En ik hoop dat het enigszins betaalbaar blijft. Dat meen ik.

Opblaas_boot | 28-01-22 | 16:16 | 3

Herkenbaar. Ik was een horecabeest, 10 jaar gewerkt als Kellner en barman. Als ik nu ergens kom schaam ik me rot, die ongeinteresserde koppen die alleen zichzelf belangrijk vinden. Koude koffie, warm bier. Hippe flesjes, maar wel een kwartier wachten. Als je dan ook nog een QRcode moet meenemen gaat de lol er helemaal af.

TurpinDick | 28-01-22 | 16:24

Klopt als een bus

niv01 | 28-01-22 | 16:31

Jep,same here.. Thuis smaakt het bier ook goed en met select gezelschap een stuk aangenamer.

ceriel82 | 28-01-22 | 16:44

Dat krijg je als je je grootste gasleverancier jarenlang elke dag loopt af te zeiken.

Hollandmix | 28-01-22 | 16:09 | 5

@Kapitein Sjaak Mus | 28-01-22 | 16:19:
bah.
Is reactie op die opblaas_boot hiernaast. Nooit roken bij gas.

*pijpje opsteken doet*

Kapitein Sjaak Mus | 28-01-22 | 16:22

@Kapitein Sjaak Mus | 28-01-22 | 16:22: Huh? Hoe weet jij dat ik rook bij gas?

Opblaas_boot | 28-01-22 | 17:29

Daar kunnen ze nog veel leren. De supermarkten in Sint Petersburg staan vol buitenlands bier, met veel Nederlands. Twee keer zo duur maar je wordt uitgelachen als je naar het betere lokale bier vraagt.

Shoarmamasutra | 28-01-22 | 21:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Alsof de kroegbazen er zelf veel extra aan overhouden.
Niet echt, aangezien alles duurder wordt.
Vanaf de brouwerij tot het pilsje op je tafel staat.
De overheid maakt verkeerde, te dure, onuitvoerbare, onhaalbare keuzes.
Daar ligt het probleem.
Laat Smalle Lowietje met rust, die verkoopt meer bier als het 2,50 kost en de kosten lager zijn.
Proost!

Ruimedenker | 28-01-22 | 16:03 | 6

@Roos | 28-01-22 | 16:08: De horeca heeft een CAO. Een horecahouder die last heeft van het minimumloon is een uitbuiter.

bergsbeklimmer | 28-01-22 | 16:58

@Dandruff | 28-01-22 | 16:41: Dat kan alleen als de computers waarop de belastingtarieven worden berekend worden geüpdatet. Omhoog kan momenteel wel, naar beneden schijnt een probleem te zijn.

Charred_Metal | 28-01-22 | 17:03

@Dandruff | 28-01-22 | 16:41:
Helft???
38% daarna 21% gemeente belasting en hoofdstuk accijnzen.
Effen net iets ruimer dan de helft…

Rest In Privacy | 28-01-22 | 17:52
▼ 3 antwoorden verborgen

De horeca heeft zich jarenlang hard gemaakt voor lage salarissen, toen er loonsteun kwam werd tóch iedereen eruit gesodemieterd...... en nu vinden ze het gek dat ze geen personeel kunnen krijgen.

schuilnaam.olifant | 28-01-22 | 16:03 | 1

Dit dus. Ik heb tijdens mijn studie jaren in de retail gewerkt en ik kan zeggen dat niemand bij zijn volle verstand in de retail of horeca moet gaan werken. Waardeloze branches voor personeel. Asap een vak leren. Dure les die ik graag doorgeef aan een volgende generatie.

de IJsman | 28-01-22 | 16:17

Peperduur is niet duur want peper kost niks.

In de voc tijd, ja, toen wel.

Knufter | 28-01-22 | 16:03 | 3

Dan heb jij nooit 100 ton peper gekocht, dat loopt best in de papieren.

2voor12 | 28-01-22 | 16:10

Door de VOC werd peper juist betaalbaar. Daarvóór was het pas duur.

Borat_Stikstov | 28-01-22 | 18:48

Peper is anders nog steeds niet spotgoedkoop hoor.

Lompelul | 28-01-22 | 22:43

Pffffff de inkoopkosten zijn nog hoger gestegen dan ze nu voor een biertje vragen, dus nogal wiedes dat die prijzen omhoog gaan. Zou eigenlijk nog meer moeten zijn maar dat durven ze niet door die klagende Hollanders. En dus teren ze maar in op hun winst en onderhoud van het pand. Een lauwwarm blikje pils uit de super is niet te vergelijken met een vers tapbiertje in de kroeg. Word tijd dat NL dat eens doorkrijgt.

herstelkous | 28-01-22 | 16:02 | 2

Jij krijgt een koelkast van mij voor je lauwwarme blikje pils te laten afkoelen, ik doe er ook nog een glas bij.

NLgaatnaardeklote | 28-01-22 | 16:18

Hoevaak ik geen half biertje getapt heb gekregen met vijf vingers schuimkraag…..
Maar ik geef toe, een goed vers getapt biertje…..

Hiram | 28-01-22 | 16:24

Wat vervelend voor al die junks die nu meer moeten betalen voor hun middel. Overigens geen medelijden met huilende kroegbazen: die drugsdealers zijn voor hun verslaafde afnemers net zo vervangbaar als een paar sokken.

de IJsman | 28-01-22 | 16:00 | 2

Ijs, dát is pas verslavend.

Hiram | 28-01-22 | 16:25

Je lijkt me gezellig op feesten en partijen.

Ad Fundum | 28-01-22 | 16:28

Ik ga zo naar de Action om zo’n hippe waterbidon te kopen. Die vul ik dan thuis met wodka. Mij krijgen ze niet.

Piet Karbiet | 28-01-22 | 15:59 | 6

@Kapitein Sjaak Mus | 28-01-22 | 16:16:
En Dé Kapitein natuurlijk. De enige echte

Roos | 28-01-22 | 16:28

Toen ik nog stapte had ik zo een wielrenners drink ding die je onder de kleding droeg, et was wel kut naar bespaarde flink.

nietfransekaas | 28-01-22 | 17:59

In Brabant is het gewoon de action, met lidwoord. Net als de V&D, de HEMA enz...

Het brein erachter | 28-01-22 | 19:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb er niet veel verstand van, maar op de Groenplaats in Antwerpen is het bier en het eten ook schreeuwend duur. Al die tenten tappen trouwens Maes, wat op zijn beurt weer van Heineken is.

De enige betaalbaren tent in Belgie is 'The Big Game' in Brussel.

Haberdoebas | 28-01-22 | 15:55 | 5

Even een dorp opzoeken. Lokaal kun je voor 1,80 nog wel ergens een Duvel of een Hoegaarden van t vat krijgen

TurpinDick | 28-01-22 | 16:20

@TurpinDick | 28-01-22 | 16:20: dan moet je heel goed zoeken. En uit eten in België is ook erg duur. In Duitsland wel weer stukken goedkoper.

Kattie | 28-01-22 | 16:42

@Kattie | 28-01-22 | 16:42: Ik heb een huis in Belgie, valt hier wel mee om goed en betaalbaar te eten. Het grootste probleem is dat je niet zomaar op zaterdag binnen kan lopen in een restaurant want het zit altijd vol. Soms pas bij de 5e deur succes.

TurpinDick | 28-01-22 | 16:49
▼ 2 antwoorden verborgen

En nu kunnen "hullie" en nu willen "hullie" opeens niet meer....

Lorejas | 28-01-22 | 15:55 | 1

Ghe .. Soms zeiken mensen om het kunnen zeiken

Roos | 28-01-22 | 16:06

Gewoon doen zoals de wappies in België deden, voor de kroegen buiten gaan zitten met eigen drank en snacks, de prijzen zullen snel dalen...

g[E]ulden | 28-01-22 | 15:54 | 2

Doen ze hier ook hoor, gezeten aan de waterkant terwijl de kroegbaas bijna huilt van woede.

gestoptmetroken | 28-01-22 | 16:18

Gelukkig stijgt de koopkracht mee (NOT). Sprak gister een ondernemer, in 2021 een energierekening van € 1.800 per maand, nu € 1.000 per week. En ja, ik begrijp dat hij die rekening doorbelast aan de burger. 2022 en verder worden bijzondere jaren ...

Von Bliksum | 28-01-22 | 15:54

10% van 3 euro is geen 4,5 of 6 euro GeenStijl. Stemmingmakerij dus. Zal best iets duurder worden, maar ja, wat niet?

Waakvlam | 28-01-22 | 15:53

Ik had zelf verwacht dat ze de rekening bij de plaatselijke bloemist hadden gelegd, maar helaas. Toch weer die consument.

John McClane | 28-01-22 | 15:53

Mooi, dat zuivert de paupers een beetje weg.

John McClane | 28-01-22 | 15:50

Duurt niet lang meer dat een fluitje meer kost dan het uurloon van serveerster,.

Nietgek | 28-01-22 | 15:49 | 3

Waar is de tijd van een fluitje voor een cent?

NPOlitiekgekleurd | 28-01-22 | 15:59

Dan het fluitje van de serveerster?

Opblaas_boot | 28-01-22 | 17:24

Doe dan doe serveerster maar voor een uurtje...

VolleBak | 28-01-22 | 17:51

Die prijzen en QR codes? Hou je veel te dure kut bier maar dan, ben inmiddels toch gewend om met mijn maten thuis te sappen, doei.

keistad | 28-01-22 | 15:46

Zo lang er een qr code moet worden getoond ga ik toch niet naar de horeca

Knarf666 | 28-01-22 | 15:46 | 3

Ik wel hoor, geen enkel probleem mee.

uisge baugh | 28-01-22 | 15:51

Dus u ging eerder ook nooit naar een concert of festival?

Roos | 28-01-22 | 15:53

Qrazy

Piet Karbiet | 28-01-22 | 16:00

Die prijsstijging merkte je na de vorige lockdown ook al. Toen betaalde ik voor een lunch zowat evenveel als voorheen voor een diner.

En straks legt de horeca de schuld natuurlijk buiten zichzelf als er minder mensen komen.
Die prijzen gaan vast niet meer zakken, net als toen met de invoering van de euro

Roos | 28-01-22 | 15:46 | 6

Je hoeft niet naar een restaurant te gaan! De laatste keer dat ik het checkte was het een eigen keuze. Gewoon met vrienden lekker zelf wat maken en een potje belgisch bier (van net over de grens anders gillend duur) erbij! De horeca bindt vanzelf wel in!

Als_je_me_nou | 28-01-22 | 16:01

@Roos | 28-01-22 | 15:52: ja schande dat die mensen er een kwartje per uur erop vooruit mogen. Moetenbwe niet willen dat zij een bestaansminimum houden

gelachewoar | 29-01-22 | 00:50

@gelachewoar | 29-01-22 | 00:50: onjuiste conclusie . Dan snapt u mijn opmerking niet.
Ik zeg dat het logischerwijs gevolgen heeft voor een consumptie.
En u snapt ook wel dat één kwartje per uur voor de werkgever 2 kwartjes zijn.

Roos | 29-01-22 | 08:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Doet mij denken aan de periode na invoering van de euro munt. Toen werd men ook keihard genaaid door de horeca met enorme prijsverhogingen.

Hei-kneuter | 28-01-22 | 15:41 | 3

Aan de andere kant was mijn huis één jaar na de aankoop in guldens plotseling twee maal zo veel waard.

uisge baugh | 28-01-22 | 15:44

@uisge baugh | 28-01-22 | 15:44:
Zat er een tap in?

Kaas de Vies | 28-01-22 | 15:45

@Kaas de Vies | 28-01-22 | 15:45: Nee, maar van de winst kan ik de rest van mijn leven zuipen.

uisge baugh | 28-01-22 | 15:48
-weggejorist-
Egbert-Guggenheim | 28-01-22 | 15:38

Prijsstijgingen als deze kun je de horeca moeilijk kwalijk nemen. Het is aan de consument of hij dit wil betalen.
Eerlijk gezegd, ik pas.

Kameraansteker | 28-01-22 | 15:38

Vind de prijzen wel meevallen, kom nog steeds graag in de horeca, alleen kwaliteit van personeel lijkt gemiddeld genomen slechter te zijn geworden. Misschien moeten ondernemers beter gaan betalen. Gisteravond op TV werd gezegd dat zelfs de GGD beter betaalt.

Diederik_Ezel | 28-01-22 | 15:37 | 2

Dat personeel hoef je toch niet te nuttigen?

uisge baugh | 28-01-22 | 15:46

Heb vacatures van €15,- per uur voorbij zien komen. Das niet niks als student zijnde.

Erageftw | 28-01-22 | 16:56

Hier over de grens 10 liter Oettinger voor 5 euro. Steek je vaasje maar waar de zon niet schijnt.

robot from 1984 | 28-01-22 | 15:37 | 3

10 liter Oettinger. Voor 5 euro? Dat is schofterig duur. Je zou 5 euro moeten krijgen om 10 liter Oettinger mee te nemen. Wat een goorsel is dat.

JanVergoor | 28-01-22 | 15:53

Oettinger is wat mij betreft lekkerder dan menig Nederlands brouwsel. Zoetig, vlak, weinig hop.
Helaas niet meer in flesjes bij Lidl. Wel dure blikjes. Ik drink nu vaak Veltins.

bitterpete | 28-01-22 | 18:28

Ik begrijp dat jullie graag ongenuanceerd stijlloze kritiek leveren. Point taken.
Maar ik betaal me nu scheel aan gas/elektra als burger.
Neem aan de horeca ook. Alle producten, direct (drank) en indirect nodig voor de zaak zijn met die kudt inflatie stukken duurder. We betalen in de supermarkt ook dubbele cijfers voor een zak piepers. Horeca ook.
Ik vind zwaar klote dat we zo veel betalen voor pot bier, maar je kunt niet van ze verlangen dat ze de prijzen gelijk houden als ze aan de achterkant ook meer moeten betalen.
Of is dit weer te genuanceerd...

iustus | 28-01-22 | 15:36 | 5

Op zich begrijpelijk, maar hogere prijzen is geen garantie voor hogere omzet en de kosten gaan ook nauwelijks omlaag bij een lagere omzet. Het werkt eigenlijk alleen als het horeca bedrijf van een ander er mee stopt zodat jouw horeca bedrijf meer omzet kan halen.

W_F | 28-01-22 | 15:53

Kratje Grolsch 1,80 per liter (in de aanbieding).
Pils in de kroeg. 11/13 euro per liter. Ongeveer 7 keer zo duur.

bitterpete | 28-01-22 | 19:09

@bitterpete | 28-01-22 | 19:09: dat geloof ik best, maar ze moeten daar ook alles uit betalen toch?
Personeel, stroom/gas, onderhoud reparatie huur etc van cafe, inkoop producten. De stoel, kruk, tafel waar je aan zit/staat moet gekocht en afgeschreven worden. Ga maar zo door.
Ik heb zelf geen idee wat dan redelijke prijs is hoor, zit niet in horeca. Maar dat je het niet zo maar kan vergelijken lijkt me wel redelijk.

iustus | 28-01-22 | 19:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Al durven ze het om 10,00 euro te vragen voor een fluitje, dan moeten ze dat helemaal zelf weten, uiteindelijk dooft het kaarsje vanzelf uit.

Zolang ze gebruik blijven maken van het CTB, kom ik er sowieso niet vanwege de polariserende en discriminerende werking ervan, ga dan maar op de fles.

Keuzes hebben consequenties en die zal je moeten aanvaarden, zo ook straks die flink hogere rekening aan het einde van de avond, of anders wel het sluiten van je kroeg.

De horeca heeft zijn langste tijd wel gehad, en Rutte zag dat het goed was.

BadPatNL | 28-01-22 | 15:35

No way 5 euro voor een vaasje, wat een fantastisch kutland heb jij er van gemaakt Markie……

Habe das Gewust | 28-01-22 | 15:34 | 2

"Markie" lijkt me buitengewoon mild voor de grootste politieke schoft in de Nederlandse geschiedenis.

jansma28542681 | 28-01-22 | 15:38

Makkelijke naam... Om hem nu overal de schuld van te geven ...
En iedereen wilde hogere minimumlonen. Die worden natuurlijk doorberekend.

Roos | 28-01-22 | 15:49

De helft van horeca zit in een wurgcontract bij Heineken (daar zit ook die gore Pepsi cola bij), en de andere helft durft geen goedkoper pils naast het dure te verkopen uit angst voor verloren kortingen. Kortom het zijn de wurgcontracten die het duur maken. Consument! zeer massaal om huismerk bier, als is het maar om de macht van de grootbrouwer te breken.

3Xniks | 28-01-22 | 15:33 | 6

Ze zijn zelf die wurgcontracten aangegaan met die brouwerijen omdat die alles betaalden om de kroeg te verbouwen. In plaats van zelf geld via andere wegen te regelen vonden ze dit wel makkelijk.
En ja die brouwerijen willen die centen natuurlijk wel terugzien.

2voor12 | 28-01-22 | 15:55

Niks wurgcontract. Dat is iets uit een grijs verleden. Je kunt als horecabaas binnen een paar maanden opzegtermijn overstappen.
Zie biercontract.nl
m.biercontract.nl/

theo-is-dood | 28-01-22 | 17:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Vandaag op het terras aan het strand voor twee glazen witte wijn en twee capucinno con leche €10 betaald. Was wel in zuid Spanje. Je moet toch wat, wanneer aanvullend pensioen niet verhoogd wordt en de AOW voor inflatie nog niet eens de gestegen kosten zorgverzekering dekt.
Die rot boomers ook.
Eerst zag ik de vut regeling gestopt, daarna een regeling om aanvullend pensioen te minderen. Toen mocht ik met 66 jaar en vier maanden weg.

Moestuinier | 28-01-22 | 15:33 | 8

@Kapitein Sjaak Mus | 28-01-22 | 15:44: Je hebt espresso , maar ook capuccino con leche of con crèma. Soort slagroom. Vetmaker dus.

Moestuinier | 28-01-22 | 15:51

En in Kenia heb je een persoonlijk assistent in dienst voor een tientje in de week.
Wat is je punt?

JanVergoor | 28-01-22 | 15:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Voor een goede steak in Utrecht ga ik naar Broadway. Daar was hij al 30 euro.

SterF... | 28-01-22 | 15:32

Ze zullen denken dat mensen toch geld over hebben. In de praktijk zit dit inmiddels in nieuwe keukens, kozijnen en KIA’s. Dus over een paar weken staan ze te klagen dat er niemand komt, en dat dit ligt aan de angstverspreiding van de msm

WibionFire | 28-01-22 | 15:32

Laat ze dan maar de griep krijgen ook!

Sufaoner | 28-01-22 | 15:32

Kan je geen cafe beginnen waar je gewoon de mensen een halve liter schultenbrau voor kan zetten?
Ik ga direct naar de Aldi zeg heej doe mij eens een paar palets en ga ze dan direct verkopen in een kroeg. Ik kan ongeveer 50 liter schultenbrau zo in de winkel kopen voor 55 euro. Wil ik een vat Brand van 50 liter dan betaal ik 116 euro of zo.
Hetzelfde geld ook voor die kleine cola flesjes en weet ik wat. Kan dat niet allemaal goedkoper? En als het niet waarom dan niet?

fifi23 | 28-01-22 | 15:31 | 4

Tuurluk wel. Dat heet schuurfeest. Kratjes halen voor 12 euro per stuk, flesjes verkopen voor 1 euro per stuk. Veel plezier, dikke winst.

pollens | 28-01-22 | 15:39

In één woord: "Vergunning".
Het ambtenarenapparaat verantwoordelijk voor het beleid dat prijzen doet stijgen is hetzelfde ambtenarenapparaat dat wel of niet de vergunningen verleent voor alternatieven.

Gladiator Fap | 28-01-22 | 15:44

Een vat Brand kost geen 116 euro of zo maar 160 of daaromtrent. Eigenaren van een horecapand met een leuke omzet kunnen korting bedingen op de hectoliterprijs..

Stratum | 28-01-22 | 18:26
▼ 1 antwoord verborgen

De Horeca kiest de weg van de minste weerstand.
Kijk eens naar de truckers in Canada obers, kijk eens wat daar gebeurt.
En jullie betalen contributie aan de Koninklijke Horeca Nederland, ook nog!
Stop met die QR pas en uw gelachkamers zullen volstromen! Niet met grijze muizen die jullie aangeven maar met klanten met honger en dorst!

Rest In Privacy | 28-01-22 | 15:30 | 1

De gelachkamers. Juist ja........

JohanF | 28-01-22 | 18:51

Ik drink wel benzine.
Stuk goedkoper.

Kaas de Vies | 28-01-22 | 15:28 | 2

Alleen loodvrij als je nog moet rijden, hoop ik.

Kapitein Sjaak Mus | 28-01-22 | 15:29

Ghehe, en vult ook beter.

Euriool | 28-01-22 | 15:30

De frisdrankflesjes gingen ook al stilletjes van 30 cl naar 25 cl tegen hogere prijzen. Dus die worden nu zeker 20 cl terwijl je er ook meer voor gaat betalen.

2voor12 | 28-01-22 | 15:27

Prima maatregelen.
Het werd hoog tijd dat minvermogenden en ander plebs uit de betere etablissementen geweerd worden, zodat we weer met osm in alle rust beschaafd het glas kunnen heffen.

Kapitein Sjaak Mus | 28-01-22 | 15:26

...en de horeca beseft maar niet dat ze zichzelf en de overige middenstand daarmee in eigen voet schieten. Het besteedbaar inkomen van de bevolking stijgt namelijk niet met de prijzen mee. Dit gedrag bevordert slechts de inflatie (maar daar werkt de overheid trouwens zelf willens en wetenscaan mee, door stijging lasten)...lekker joh, je kroeg of restaurant open.

Nederlanddraaitdoor | 28-01-22 | 15:26 | 2

Maar ja, ze hebben geen keus.. Ze kunnen hun goederen en diensten niet onder de kostprijs verkopen, als de inkoop al met procenten tegelijk stijgt.. En dan moeten nog allerleid lockdown achterstanden en schulden worden weggewerkt..

Rest In Privacy | 28-01-22 | 15:33

1 biertje aan de bar voor 5 euri of voor hetzelfde geld een halve krat thuis voor je vrienden...... kiest u maar

armandj | 28-01-22 | 15:33

Kroegbaas?
Bierjuwelier is zo langzamerhand een betere naam…

Mark zit te Dutten | 28-01-22 | 15:25 | 1

Inderdaad, beveiliging bij de biervaten.

Euriool | 28-01-22 | 15:32

En dan nog om QR code vragen? Ik neem dat biertje en dat biefstukje thuis wel. Ga maar failliet met je ondersteuning van foute systemen. Bye Bye.

Atheist-Priest | 28-01-22 | 15:25 | 1

Dat hebben ze op het platteland beter begrepen met schuurkroegen enzo.
Zelf regelen, dan ben je eigen baas.

bqbq | 28-01-22 | 15:36

Niet heel gek dus als in het hele traject de prijzen stijgen, dat dan aan het einde deze ook omhoog gaan. En dan moet je geluk hebben dat ze geen steun moeten terug betalen. Nou zijn de meeste horeca ervaringen die ik heb niet super (zeker niet in de randstad), maar ik denk dat er de nodige zaken zullen omvallen de komende tijd puur omdat mensen gewoon wegblijven en geen zin hebben in geplande horeca als je een dagje weg bent. Nu moet je je lunch, diner, activiteiten enz plannen in tijdsblokken. Maakt de hele ervaring er niet leuker van.

Super Grover | 28-01-22 | 15:25

Ik snap dat er wat terug verdiend moet worden maar houd het normaal. Anderhalf uurtje met je lief op terras (4 fluitjes, 2 rosé en een portie Van Dobben) en je bent bijna 4 tientjes kwijt? Dacht het niet. En als het maar een paar maanden was, oké, je wilt ze er weer bovenop helpen. Maar je weet dat de prijzen daarna zo blijven. Jammer.

Caparzo*Inc | 28-01-22 | 15:24

Anterpen kan ik aanraden. Leuke stad.

Ivoren Toren | 28-01-22 | 15:24 | 3

Als ja dat zo intikt op je navigatie dan ben je er over een week nog niet.

Euriool | 28-01-22 | 15:36

Waarom altijd dat Antwerpen? Er is daar geen Belg meer te zien, die kijken wel uit met al dien Ollanders. Zoek eens leuke plaatsjes op zoals Hasselt, Mechelen, Turnhout enz. Er zijn er zoveel. Veel gezelliger en minder druk en minder irritante landgenoten die er biertjes bestellen in plaats van pintjes.

Kattie | 28-01-22 | 16:48

@Kattie | 28-01-22 | 16:48: Mechelen is inderdaad leuker dan Antwerpen. Maar er is zoveel meer: Kortrijk, Luik, Namen, Ieper, Doornik, en ook Brussel. In Brussel moet je gewoon weten waar je moet zijn: Flageyplein, Sint Goriksplein, Kolenmarkt.

staat het bier koud? | 28-01-22 | 17:14

Een peperdure biefstuk is niks nieuws. Dat heet een peppersteak.

squadra | 28-01-22 | 15:23 | 2

Met een peppersteak kun je de uitsmijter taseren,

Euriool | 28-01-22 | 15:34

Daar kan de uitsmijter van de kroeg niet aan tippen (die krijgt ie sowieso bij deze bedragen niet meer).

Harrie-Couvert | 28-01-22 | 15:55

Horeca-personeel verdient nu het dubbele bij de GGD alwaar ze elke avond afbieren en feutenneuken voor einde dienst. Lekker op tijd thuis en in bed. Daar kan de horeca niet tegenop met hun uitknijptarieven.

geheelvergeter | 28-01-22 | 15:22

Zonder de Coronamaatregelen waren de horecaprijzen ook verhoogd. Omdat de prijzen in de horeca in 2022 stijgen met 2,5% tot 3% door de krappe arbeidsmarkt en hoge energieprijzen (verdriedubbelt) en de hogere prijzen van de toeleveranciers.

johnyl | 28-01-22 | 15:21 | 1

Ja en u denkt dat de medewerkers meer salaris krijgen? Of de burger überhaupt? De belastingen verzekeribgen en eerste levensbehoeften zijn net even een fractie sneller. Pech voor de horecaffers : achteraan sluiten.

strawdog | 28-01-22 | 15:32

De horeca is natuurlijk nog niet écht open he.

VP732 | 28-01-22 | 15:20 | 1

Dat irriteert me meer dan de hogere prijzen. Maar alles is aan inflatie onderhevig. Vrijheid ook.

Atheist-Priest | 28-01-22 | 15:27

"Zo gaat een gemiddeld biefstukje van 25 naar een kleine 30 euro"

Een gemiddeld biefstukje. In een Nederlands restaurant. Nou, voor dat geld en het gemiddelde aanbod van de vaderlandse horecaffers ga ik thuis wel iets bakken.

Smaakt beter. En ik hoef niemand een apartheidscode te laten zien.

Glasgow Argus | 28-01-22 | 15:20 | 3

Voor 25 a 30 euro heb ik een kwart van de week boodschappen in huis en kan ik zelf een biefstuk bakken met wat friet of gebakken aardappel. Dat stukje onkruid pleur ik toch weg en een pot mayo gaat ook lang mee.

Super Grover | 28-01-22 | 15:31

Hier in Bulgarije diner voor twee personen plus drank 20 euro. Dat is wel leuk

pete1023 | 28-01-22 | 16:24

Nederland verpaupert in rap tempo. Nu al als ik ergens op deze planeet een shabby gekleed en ongemanierd individu tegenkom dan blijkt het meestal iemand uit de lage landen te zijn. En dan hebben ze met al hun zelfingenomenheid vaak nog een grote bek ook.

isitsoornot | 28-01-22 | 15:19

Als je als Horeca 5 euro voor een simpel schijtbiertje durft te gaan vragen, moet je niet lopen janken dat mensen massaal jouw terras voorbij rijden en richting Duitsland en België gaan.

tsjajaja | 28-01-22 | 15:19 | 3
-weggejorist-
SinisterNL | 28-01-22 | 15:20

Lekker 1 bier bestellen, gelijk afrekenen en zelf je bier meenemen in een plastic tas (plus borrelnootjes) en lekker blijven zitten. Niemand maakt je wat.

Euriool | 28-01-22 | 15:26

@Euriool | 28-01-22 | 15:26: Dat vraag ik mij af, tenzij je een sportschool houder, oorspronkelijk uit Iran afkomstige hork bent op een terras in Tsjechië. En dan nog eindig je in de nor met een -vrij uitgebreid- lokaal verbod van een jaar of 10. Succes dus.

Lochos | 28-01-22 | 16:00

Komt allemaal door de overheid in principe.

Dit jaar ook weer geen festivalkaarten te krijgen waarschijnlijk omdat de kaarten van 2020 en 2021 nog geldig zijn.

Lekker kudt.

sjef-van-iekel | 28-01-22 | 15:19 | 1

En jij gelooft dat de festivals in nederland doorgaan dit jaar? Och arme.

Charred_Metal | 28-01-22 | 17:19

Spanje € 1 tot € 1,20

Theo 7933 | 28-01-22 | 15:19 | 5

Praag idem 1,50 euro voor een halve liter !!

armandj | 28-01-22 | 15:26

@Blote Bertus 2000 | 28-01-22 | 15:33:
Goedkope drank helpt daarbij.

SterF... | 28-01-22 | 15:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Weest allen welkom in Antwerpen.
Maar aub niet tegen de kathedraal pissen. Dat willen we niet.

Nonkel Frituur | 28-01-22 | 15:18 | 1

En niet in groepjes lopen bleren. Gewoon genieten van de Belgische koks. top.

Atheist-Priest | 28-01-22 | 15:28

Wat we overigens niet moeten vergeten is dat nu bijna iedereen digitaal betaald, de fooien ook niet meer werkten als ze eens werkten. Pin je een fooi, gaat dat gewoon naar de uitbater.

straatsurfer | 28-01-22 | 15:18 | 5

De helft van een digitale fooi is voor de belastingdienst, en dat botst met mijn principes.

W_F | 28-01-22 | 15:35

Je kan ook gewoon een haffel munten op tafel gooien ook als je gepind hebt

Shoarmamasutra | 28-01-22 | 21:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Je mag als uitbater vragen wat je wilt voor je diensten... de toekomst is een graadmeter voor de horeca, we gaan het zien

BL!ZZ | 28-01-22 | 15:17

Bij die 3 euro deed ik al 1 bier ipv 8. En dan verdien je goed op dat ene biertje, maar verlies je inkomsten van de andere 7. Vind ik ook best hoor, ik drink gewoon wat in *zwaai*.

TheOneTruth | 28-01-22 | 15:17

De ondernemers rekenen nog met de nieuwe gasprijzen.

De meeste consumenten doen dit helemaal niet. Iedereen leeft rustig verder terwijl elektrisch verwarmen volgens mij nu ongeveer 10 x goedkoper is dan via je oude systeem.

Ik verwacht volgend jaar bij de eindafrekeningen grote problemen.

huh!? | 28-01-22 | 15:17 | 3

Heb je het nu over een magnetronm

SinisterNL | 28-01-22 | 15:19

@SinisterNL | 28-01-22 | 15:19:
Dat is het apparaat bij uitstek in nederlandse restaurants. Is die stuk dan kunnen ze de helft van de gerechten niet meer serveren.

2voor12 | 28-01-22 | 15:23

Vijf euro. Niet janken. Op Charles de Gaulle kost een pintje al gauw 18 euro. En Japan of Korea? Don't get me started. Alleen in Kuala Lumpur kon je nog netjes voor 3 euro een whisky zuipen, en je puikje roken trouwens. Mooi land Maleisië.

GrandMechantLoup | 28-01-22 | 15:17 | 4

Dan doe je het verkeerd: in Korea ga je gewoon naar een 7-Eleven of een supermarkt en dan koop je voor 1 EUR een heupflesje sochu.

ZOMG | 28-01-22 | 15:46

@Ivoren Toren | 28-01-22 | 15:30:
Jaren terug op het vliegveld Hurghada was er een handel in toiletpapier. De uiteindelijke verkoper vroeg €1 per velleltje. Relatief het duurste wat ik ooit gekocht heb.

meneer der meneren | 28-01-22 | 15:53

@ZOMG | 28-01-22 | 15:46: Ha! Zo werkt dat ook in Taiwan. Maar dan een soort van whiskey voor een euro.

Lochos | 28-01-22 | 16:04
▼ 1 antwoord verborgen

En dan is de biefstuk dan ook nog eens niet te vreten. Beter naar België.

allesofniks | 28-01-22 | 15:16

Gemoedelijk.
Lekker ontspannen, zorgeloos.
Kan dat nog als je minder dan 2x modaal verdient?

AdvocatusDiaboli | 28-01-22 | 15:16

Volkomen begrijpelijk. Dit is de rekening van de maatregelen.
Dat 5 euro per biertje niet te verantwoorden is, ligt aan het feit dat een land platleggen op basis van wakkelige getallen en de wens andersdenkenden de mond te snoeren óók niet te verantwoorden is.

Gladiator Fap | 28-01-22 | 15:15 | 2

De horeca gaat daar toch in mee? Vragen toch ook naar het CTB? Niet erg gastvrij.
Ik ben het met je eens dat het land is platgelegd. Maar ik heb geen opstand van betekenis bij is de horeca gezien. Moeten ze zelf weten maar verhaal het niet op de klanten maar roep de overheid ter verantwoording.
Je zal nl onvoldoende klanten overhouden om rendabel te kunnen zijn.

Opblaas_boot | 28-01-22 | 15:49

@Opblaas_boot | 28-01-22 | 15:49:

Opstand vanachter een anoniem toetsenbord is wat makkelijker en vooral goedkoper dan opstand met een bedrijf op jouw naam. Terwijl je al maandenlang geen cent hebt verdiend.

Nogmaals, ondernemers hebben geen loon; als hun bedrijf 6 maanden dicht moet verdienen ze die 6 maanden geen cent. Maar naast de oplopende vaste bedrijfslasten heeft zo'n ondernemer ook vaste lasten voor zijn gezin; huur/hypotheek, ozb, water, energie, boodschappen etc. Die leven nu dus van spaargelden en leningen of extra bijbaantjes.

Opstand? Met boetes van 5000 euro als ze corona regeltjes overtreden; of zelfs sluiting van hun levenswerk?
Stel dat jij al maanden zonder een cent inkomen zat. Zou jij jouw gezin dan dergelijke strafmaatregelen aandoen?
Van de overheid win je niet.

Dandruff | 28-01-22 | 16:12

Ik ga graag naar de horeca, maar ik geef daar een bepaald percentage van mijn inkomen aan uit. Als het duurder wordt, ga ik minder. Overleef ik trouwens prima, zo heeft de afgelopen twee jaar mij geleerd.

SterF... | 28-01-22 | 15:15 | 2

Inderdaad ook mijn instelling. Zoals het oeroude mopje "Het maakt mij niet uit hoe duur de benzine wordt, ik tank toch altijd maar voor een geeltje", gaat dit bij veel mensen nu gelden voor horecabezoeken.

Bugblatter | 28-01-22 | 15:19

Precies, ik hoef er niet elke week naar toe. Als ik een paar keer per jaar uit eten ga en ik ben voortaan een paar tientjes extra kwijt.. tja jammer maar so be it. Ik vind hogere kosten voor benzine, boodschappen en energie een stuk vervelender.

Lompelul | 28-01-22 | 20:16

Lekker de horeca de schuld geven.. Giga schulden door crimineel lockdown beleid, inkoop gestegen door inflatie, gasprijzen omhoog, vastgoedprijzen omhoog..

Ja, dat vertaalt zich in een duurder pintje.

poepie | 28-01-22 | 15:14 | 3

Vergeet ook de personeelskosten niet.

LoesjeP | 28-01-22 | 15:18

Op het moment dat de NIMBY's de rekening gepresenteerd krijgen komt de daadwerkelijke verandering.van het beleid. Nu hebben we dit punt bereikt. Gladiator verwacht eenzelfde effect met groenpolitiek, nu de energieprijzen zich verdubbelen. Je krijgt wat je stemt. wat dacht je dan?! Dat de "anderen" het wel zullen betalen? Natuurlijk waren de meeste maatregelen noodzakelijk, maar je krijgt óók de rekening gepresenteerd van de maatregelen die niet noodzakelijk waren, onzinnig waren of zelfs tegenstrijdig waren. Met dank aan Hugo en co.

Gladiator Fap | 28-01-22 | 15:20

De horeca is sowieso vaak geen gezond financieel bedrijf, banken (toen ze nog gezond waren) waren zeer terughoudend om leningen te verstrekken, de meeste horeca gelegenheden zitten in de tang van een brouwer... ergo... de horeca is nu echt gesloopt, waar ik het nog eens zou willen proberen is een tent bezoeken die meerdere biertjes op tap heeft en ik vermoedt dat dié zaakeigenaren de QR shit wel om zeep willen helpen en die krijgen mijn steun

BL!ZZ | 28-01-22 | 15:33

Halve liter (!) bier in Duitsland en Oostenrijk 3,80 euro..

johnyl | 28-01-22 | 15:14 | 4

50 centen hier vriend... En dat moet ik Robbie nog maar wakker bellen..!!

neonreclame | 28-01-22 | 15:18

Geen bier € 0,--

Zoelense Hobbyboer | 28-01-22 | 15:23

Hier 33cl 70 cent

g[E]ulden | 28-01-22 | 15:47
▼ 1 antwoord verborgen

Sinds de invoering van de euro toen de prijzen van de ene op de andere dag bijna van 1 gulden = 1 euro werden gebracht in Horeca is het al mis met deze branche. Daarna is de kloof tussen wat je in de winkels betaalt voor een consumptie en in de horeca alleen maar gegroeid.

straatsurfer | 28-01-22 | 15:14

Dit is niet de horeca die wraak neemt op de burger, dit is de horeca die zegt. We zijn kapot gemaakt door de overheid, jullie accepteerden dit. Om nu te overleven, moeten we dit doen. Dit is de schuld van de overheid en iedereen die aan de coronagekte meedeed. De maatregelen werkten niet, dit zijn de gevolgen.

adriaans | 28-01-22 | 15:13 | 8

@Opblaas_boot | 28-01-22 | 15:28:

We zijn allemaal getroffen door sommige maatregelen. Maar de meeste mensen hadden wel gewoon nog een inkomen.
Veel kleine ondernemers niet. Natuurlijk lopen die braaf mee als de overheid hun ballen in de tang heeft.

Dandruff | 28-01-22 | 15:31

@Opblaas_boot | 28-01-22 | 15:28: Braaf en volgzaam... zoals het "hoort" toch? want controle, want boete... gepaard met een hoop geschreeuw van vaccinatiefascisten: "dansen met jansen" rings a bell?

Gladiator Fap | 28-01-22 | 15:47

Aan allen die tegengas geven:
Ik ben het met jullie eens behalve op het punt van de slachtofferrol waarin de horeca zichzelf in manoeuvreerd.
Het toepassen van het CTB: Niet gastvrij, Een overkoepelend orgaan wat niet voor haar leden gaat staan, prijsverhogingen snap ik, zolang het een inflatiecorrectie is. De horeca is een gewone bedrijfsvoering, een verdienmodel. Het heeft niets meer met gastvrijheid te maken. Dat is gestopt toen ze het FL teken zondermeer vervingen door het EUR teken. Toen begon het grote verneuken van de klanten door de horeca. Nee, ik heb weinig medelijden met deze bedrijfstak. Het spijt me.

Opblaas_boot | 28-01-22 | 15:59
▼ 5 antwoorden verborgen

ach op de piste kost een biertje 8 euro dus valt nog best mee.

Hellsmurfje | 28-01-22 | 15:13

Ik begrijp ook niet waarom mensen zo graag op een terras willen zitten .

leo59 | 28-01-22 | 15:13 | 1

Met een blik warm bier op de stoeprand is wat minder gezellig denk ik.

TheOneTruth | 28-01-22 | 15:18

Hier aan de Costa Brava heerlijk 1.80 voor een vaasje en 3.40 voor een pint........ oh ja, de zon schijnt ook nog!

Knip | 28-01-22 | 15:12

In Oostenrijk kostte de Wienerschnitzel meestal zo'n 13,50, een halve liter 3,60. Daar zal nu wel een dikke euro bij komen. Is ze van harte gegund, in Nederland zal het horeca bezoek wel minder blijven vrees ik.

Ray Skak | 28-01-22 | 15:12

Daarom al jaren niet meer naar de Nederlandse horeca, Duitsland en België, stukken gastvrijer, goedkoper en meer en lekkerder eten en drinken.

Swaffelkaffert | 28-01-22 | 15:11

Mijn empathie met de horeca was al matig. In iedere straat hier in Amsterdam barst het al van de horeca (om over de hotels nog maar te zwijgen). Misschien was een sanering sowieso al op z'n plaats geweest. En dan nu de prijzen zo fors verhogen, met de bijelkaar geraapte argumenten? Mijn empathie is nu volledig weg.

Poso | 28-01-22 | 15:11 | 1

Hotels, Horeca en kappers vergen weinig investering en zijn ook ideale witwas gelegenheden. Niet voor niets dat er zoveel van in Amsterdam zijn.

straatsurfer | 28-01-22 | 15:16

Is zelf bierbrouwen erg moeilijk?
#opeens een idee heeft

AdvocatusDiaboli | 28-01-22 | 15:11 | 3

Nee hoor, zelfs redelijk eenvoudig, goedkoper en lekkerder.

Ing. eslapen | 28-01-22 | 15:11

@Ing. eslapen | 28-01-22 | 15:11:
Heb je een link?

AdvocatusDiaboli | 28-01-22 | 15:16

€7,50 voor één amsterdammertje is binnenkort heel gewoon ongewoon.
Zijn er nog wel euro bier cafe's die een kleintje voor 1 euro verkopen?

steekmug | 28-01-22 | 15:10 | 2

Ik weet nog wel de happy hours in Tilburg, glas bier voor een piek, soms een vaasje voor een piek. En dan lekker van de ene happy hour naar de volgende waggelen.

Zoelense Hobbyboer | 28-01-22 | 15:18

@Zoelense Hobbyboer | 28-01-22 | 15:18: waarschijnlijk was uw salaris of zakgeld toen ook iets lager dan nu.

Kattie | 28-01-22 | 16:52

40 miljard euro hebben dit soort bedrijven aan steun uit de NOW-regeling gehad.
We betalen dus veel meer dan 5 euro per biertje.

* Il Principe * | 28-01-22 | 15:10 | 12

@* Il Principe * | 28-01-22 | 15:34:

U heeft niet opgelet zegt u.

Dus nogmaals; die staatsleningen zijn leningen en moeten dus als het even kan terug betaald worden. Bovendien waren die leningen juist bedoeld voor het personeel. Niet voor de ondernemer zelf, want daarvan zegt de overheid, net als jij, dat die kapot moet.

Die ondernemer moet dus nog steeds een deel van zijn vaste bedrijfslasten betalen. En daarnaast dus alle vaste lasten van zijn gezin.

En natuurlijk heb jij gelijk dat ondernemers net zo veel belasting betalen als jij; er van uitgaande dat jij een baan hebt. Jij vindt dat te weinig, maar dat is jouw mening. Anders dan jij denkt is jouw mening geen valide argument om hele bevolkingsgroepen op straat te zetten.
Dat we die huizen nodig hebben voor geïmporteerde overlastgevers klopt, maar dat is een andere discussie.

Dandruff | 28-01-22 | 15:49

@Dandruff | 28-01-22 | 15:49:
Leningen zijn geen leningen als de rente fors onder inflatie ligt. Daar gaat dit artikel ook over, toch? De inflatie in jullie bedrijfstak?
Verder verwacht ik dat wederom veel van die "leningen" uiteindelijk giften worden want zielig enzo. Voor wat betreft geïmporteerde overlastgevers, dat zijn toch echt voor het grootste deel oostblokkers die hier komen om voor jullie te werken.

* Il Principe * | 28-01-22 | 16:01

@* Il Principe * | 28-01-22 | 16:01:

Een lening is een lening, met of zonder inflatie, zelfs als die rentevrij is. Zoek dat woord anders even op.
Dat EU en ECB streven naar vooroorlogse hyperinflatie is nou juist vanwege de gigantische leningen die ze aan zijn gegaan en aan willen gaan.

Je herhaalt dat je niet weet hoe ondernemerschap in elkaar steekt. Daarover zijn we het gelukkig eens, maar ik kan daar eigenlijk niet zoveel mee. Als jij niet kunt weten dat ondernemers naast hun bedrijf ook hun gezin moeten onderhouden dan heeft deze discussie geen zin.

Overigens over dat "jullie", ik ben geen horecaondernemer. Dat jij vaak een afkeer hebt van iedereen die hard werkt betekent nog niet dat iedereen die hard werkt *dus* hetzelfde beroep beoefent. En werkende Oostblokkers zijn doorgaans geen overlastgevers.

Dandruff | 28-01-22 | 16:25
▼ 9 antwoorden verborgen

Een euro per slokje.
Dat gaan niet veel mensen lang doen.
Gezellig een biertje drinken ergens is nu ook voor de elite.

Dat worden een hoop gezellige tuinfeestjes deze zomer.

AdvocatusDiaboli | 28-01-22 | 15:09

Er is maar 1 restaurant waar ik geld neerleg voor een steak. Chez horsteknots. De rest oefent maar lekker verder.

horsteknots | 28-01-22 | 15:09

Inflatie speelt parten, horeca moet duurder inkopen.. komt door de deug elites bij de ecb en hun belachlijke monetair beleid. ook staat het water tot de lippen, schulden en uitgestelde belastingen moeten worden terugbetaald..

Rest In Privacy | 28-01-22 | 15:09

Ja ook nog een beetje meewerken aan QR tweedeling dan moet de rest van de omzet ook wel ergens vandaan komen.

Reebensteeltje | 28-01-22 | 15:09 | 2

Fijn dat je me weer even herinnert aan mijn vrijheden ten opzichten van de wappers die op niet wetenschappelijke gronden een prikje weigeren. Morgen lekker uit eten en zondag stedentrip met museum en restaurant. Heerlijk.

dartfrogger | 28-01-22 | 15:17

@dartfrogger | 28-01-22 | 15:17: begin een steeds grotere hekel aan die vervelende wappers met hun doodvermoeiende gedram te krijgen.

Degrelle | 28-01-22 | 15:50

Wiez heeft me nou itsz. Aan een kroegch...

neonreclame | 28-01-22 | 15:09

Gevaarlijke ontwikkelingen.
Er zijn wel eerder revoluties vanuit een bierkelder ontstaan…

Mark zit te Dutten | 28-01-22 | 15:08

Ik vind er geen zak meer aan in de horeca. Amper nog personeel met een horecahart. Ook al is het eten misschien wel lekker maar de bediening is veelal kut.

Leptob | 28-01-22 | 15:08 | 4

Valt bij Winkelman in Buurse wel mee.

Therion | 28-01-22 | 16:16

@Therion | 28-01-22 | 16:16: Daar ben ik al een tijd niet geweest. Kan mij overigens goed voorstellen dat het daar wel goed zit.

Leptob | 28-01-22 | 16:19
▼ 1 antwoord verborgen

Wegens het personeelstekort mag je 'm zeker ook nog komen afhalen.

impy | 28-01-22 | 15:07

Horeca heeft niets te maken met het verkopen van gevoel. Het heeft de sociale functie jaren geleden al verloren. Het is niets meer dan een verdienmodel.
Er zijn nog maar weinig restaurants en kroegen waar het nog gezellig is, waar men niet gastvrij doet maar gastvrij is.
Waar sfeer en goede muziek hand in hand gaan.

Opblaas_boot | 28-01-22 | 15:06

De prijsstijging die je wist dat zou komen. Ben toevallig gister voor het eerst in een maand of 9 weer uit eten geweest, schrok me redelijk het lazerus van wat ik voor twee hoofdgerechten, twee wijntjes en twee biertjes mocht aftikken.

Do-na-zi | 28-01-22 | 15:06 | 2

Nou vertel hoeveel?

Blonde Nel | 28-01-22 | 15:07

@Blonde Nel | 28-01-22 | 15:07: ik schat rond de 80 euro, terugomgerekend 200 gulden. Daar koop je een boel andere dingen voor.

Jos Tiebent | 28-01-22 | 17:02

Tja... als je niet kapot gaat door de QR, dan kun je altijd nog faillissement zelfmoord plegen door de prijzen omhoog te gooien. Verlies je niet alleen de QR weigeraars, maar ook een deel van je andere klanten.

Ik loop over van medelijden.

fiscalist | 28-01-22 | 15:06 | 2

Als je inkoop stijgt moeten je prijzen ook stijgen anders ga je ten onder. Die paar zure QR weigeraars gaan het verschil echt niet maken. Dus eerst de ondernemers bedreigen en beschimpen en nu ook nog boos dat ze de prijzen moeten verhogen.

dartfrogger | 28-01-22 | 15:20

@dartfrogger | 28-01-22 | 15:20: Ik denk dat ik meer jaarcijfers van horeca ondernemingen heb gezien dan u. Uiteraard volgt daaruit dat de sluitingen het echter probleem zijn. Maar ik kan voorzichtig stellen dat 10% omzetverlies bij gelijke kosten een enorme impact maken. Combineer dat met door u (terecht opgemerkte) prijsstijgingen en daar zijn we.

Gelijk kan geen enkele horeca ondernemer medelijden verwachten. Nee tegen het beleid zeggen of eerder protesteren was ook een mogelijkheid.

fiscalist | 28-01-22 | 20:24

Amerikaanse toestanden. Minstens een eigen tribunaal waardig.

Phreack | 28-01-22 | 15:05 | 1

Daar heb je tegenwoordig steeds vaker het BYOD-systeem. Bring your own drinks.

antagonist | 28-01-22 | 15:15

De horeca is uitsluitend voor het sociale element. Voor prijs/kwaliteit moet je daar wegblijven.

Skunk57 | 28-01-22 | 15:04 | 1

Dat is wel waar. Maar toch, door dit soort zaken ga ik er gewoon niet meer heen

SinisterNL | 28-01-22 | 15:06


Wat had je anders verwacht. de overheid heeft zo veel beloofd. maar zoals we inmiddels al weten allemaal leugens. en al de ondersteunings geld moet gewoon terug betaald worden. en ja dan word de burger de sjaak. Volgende keer gewoon weer op de huigelaarsbende rutte 5 stemmen ....

adam76 | 28-01-22 | 15:04 | 2

Van mijn burger blijf je af!

JWZ_JMK | 28-01-22 | 15:45

Rutte 5 komt er niet. Wel kabinet Sophie Hermans 1. Naast VVD66 CDA en PvdA. CU doet weer mee bij Hermans 2 en 3

Degrelle | 28-01-22 | 15:46

In Emmerich is een euro café...
0,2 l Krombacher € 1,00...

guinnessdude | 28-01-22 | 15:04 | 8

@tsjajaja | 28-01-22 | 15:15: Gewoon de Rijn in en je laten afzakken naar de Rhein. Dan ben je er bijna. Linksaf dan.

antagonist | 28-01-22 | 15:18

Tegenover het gemeentehuis.
Steinstraße 48.
Gasthaus zum Rathaus

guinnessdude | 28-01-22 | 15:28

@JRShield | 28-01-22 | 15:12: De Aldi heeft ook aangename non alcoholische dingen die elders niet te vinden zijn.

the_w | 28-01-22 | 15:34
▼ 5 antwoorden verborgen

30 Ekkers voor een biefstukje? Doe dan maar alleen een bakje urinenootjes.

amateurrr | 28-01-22 | 15:03 | 2

Dat is dan €2,50 en een vrijwillige orale chlamydia besmetting

B_Roekvol | 28-01-22 | 15:11

Bief van de sligro dus verheug je maar nergens op.

Bakkeleures | 28-01-22 | 17:10

De prijs- en kwaliteitsverschillen tussen de nederlandse horeca en die van de landen om ons heen worden nu wel erg groot.
Het is al bijna rendabel om voor een simpele biefstuk met patat vanuit de Randstad naar Duitsland te rijden.

2voor12 | 28-01-22 | 15:03 | 1

Tel daar bij op een volle tank benzine, boodschappen en een bezoekje aan de Trinkgut. Dus het is al rendabel als je er meteen een dagje van maakt. Doe ik elke maand.

Swaffelkaffert | 28-01-22 | 15:27

Dank voor de reminder: Ik ga naar het terras.

guldenmiddenweg | 28-01-22 | 15:02

Wraak... Lonen zijn niet gestegen, kosten wel. Waar zullen we eens op besparen?

zuilim | 28-01-22 | 15:01 | 1

Ik bespaar al jaren op de hoeren.

Reedtveeter | 29-01-22 | 00:05

Haal wel een schultenbrau bij de plaatselijke Aldi.

NeuqFaut | 28-01-22 | 15:01 | 2

Daarom heb je die nickname ook denk ik dan.

Tommi | 28-01-22 | 15:06

Lol

Norbert Tijhuis4442 | 28-01-22 | 16:35

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland