Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"1 zelfmoord kost 2,8 miljoen euro". Niet alle nabestaanden enthousiast over onderzoek

Hier maken we doorgaans geen grappen over

En nu ook niet! Maar we gaan wel EenVandaag citeren en de laatste keer dat we dat deden hingen we zelf aan de lijn met 113 Zelfmoordpreventie. Enfin. "Na doorberekening komt het neer op een bedrag van 2,8 miljoen euro per zelfmoord. Met vijf zelfdodingen per dag en ruim 1.800 per jaar kom je in totaal op een bedrag van 5,5 miljard euro," aldus Meike Baretta van 113. Die €2,8M bestaat volgens het onderzoek uit "de directe kosten nadat iemand zelfmoord pleegt: de inzet van ambulance, politie of brandweer."

De indirecte kosten daarentegen, zijn een ander verhaal. ""Die persoon had bijvoorbeeld nog jaren door kunnen werken en belasting moeten betalen", zegt Baretta. "Ze noemen dit het 'human capital'."" Oef.

En dan heb je nog de immateriële kosten. "Als één iemand zelfmoord pleegt, raakt dat 135 personen om diegene heen. Veel nabestaanden zijn verrast en komen in een complex rouwtraject terecht, met bijvoorbeeld kosten in de vorm van jarenlange therapie. Nabestaanden worden soms zelfs arbeidsongeschikt."

Cru allemaal hè. Uiteraaard deed 113 het onderzoek júíst om meer aandacht te vragen voor zelfmoordpreventie. Maar nabestaanden zijn niet onverdeeld enthousiast. "Zeg EenVandaag hebben jullie ook maar enig idee wat zo'n bericht teweeg brengt bij mensen die zelfdoding in de familiekring hebben meegemaakt? Jullie worden bedankt!" Die strekking. Snappen we ook weer.

[Voor een ieder die zich bevreemd voelt door bovenstaande "meme", uitleg hier.]

"You only get to decide once"

Reaguursels

Inloggen

Als ik het goed gebruik moeten er dus meer zelfmoorden komen,
dan wordt de "busines case" per stuk gunstiger.
Enne, niet vergeten ook de gunstige CO2 baten en geen-huis effecten mee te nemen.

hotmint | 10-11-21 | 15:02

Laat ik dan ook maar met cijfers komen. 1800 per jaar is ongeveer één-tienduizendste van de Nederlandse bevolking.
Enerzijds hebben we het over zelfbeschikkingsrecht, vrijheid van lijf en leden en in dit geval moeten we dis zelfbeschikkingsrecht voorkomen... Ik kan mij voorstellen dat iemand die van de nek naar beneden verlamd is geraakt zelfdoding overweegt, maar zo'n meisje op TV die het zooo moeilijk heeft (sketch Brigitte Kaandorp), haar bed niet meer uitkomt en zich niet verzorgt, relatie stuk, etc etc. die zoekt aandacht en chanteert, de facto, de maatschappij

BASinnic | 10-11-21 | 11:36 | 3

Evenwel is het brein een orgaan, dat net als alle andere organen in ons lichaam ziek kan raken.

Het verschil op zijn beurt hierin, is dat mensen in het eerste geval fruitmanden met beterschapswensen ontvangen. In het tweede geval, heerst frequent een stigma vanuit de maatschappij. Dit op zijn beurt, overwegend uit onwetendheid, bias, en vooroordelen.

Mensen met zelfmoordneigingen, hebben beslist hulp nodig.

Nederlandop1 | 10-11-21 | 12:11

@Nederlandop1. De drogreden zit al gelijk in de eerste zin. Bij een nier, bijvoorbeeld, kan er geen sprake zijn van autosuggestie, waanvoorstellingen, hypochondrie, aandachttrekkerij, etc.

BASinnic | 10-11-21 | 12:38

@BASinnic | 10-11-21 | 12:38: Feit: Depressies limiteren zich niet tot enkel die (Subjectief genoemde) omstandigheden ..

Nederlandop1 | 10-11-21 | 13:18

En wat kost het als zo'n persoon 30 jaar bijstand/zorg/pillen/coaching/wiet/drank enz.. blijft consumeren?

derksje | 10-11-21 | 11:23

Tsja, een nieuwe regering staat op het punt geformeerd te worden en al deze subsidie clubjes willen natuurlijk hun plekje op de "gravy train" veilig stellen. En als het even kan ook nog van de 2e klas naar de 1e klas verhuizen.

BASinnic | 10-11-21 | 11:21

Zie hier weer een fraai teken van de tijd: de doorgeslagen obsessie om ieder facet van het menselijk bestaan uit te willen drukken in financiele cijfers. Human Capital, Corporate Ideology. Nog even en u bent niets meer of minder dan een wandelende plus-min balans. Te vroeg uit het leven stappen? Inkomstenderving voor de staat. Te lang van uw pensioen blijven genieten? U bent een parasiet. U dient vooral minstens tot uw pensioen vitaal te blijven, vervolgens een jaar of tien uw welverdiende vruchten te plukken (oftewel uw opgebouwde kapitaal terug de economie in te storten) en daarna een volledig vrijwillige "voltooide" punt achter uw leven te zetten (daar helpt d66 u graag bij). Wenst u langer op kosten van de staat te blijven leven, en godbetert het zorgstelsel te belasten met uw oude botten? De maatschappij zal u uitkotsen. U dacht dat u mens was? Niet in dit neo-kapitalistische tijdperk geregeerd door de grote corporaties. U bent een werker.

Thuinman | 10-11-21 | 10:36 | 3

Soylent Green

BASinnic | 10-11-21 | 11:14

10 jaar is wel erg lang het moet natuurlijk wel zo zijn dat u meer betaalt als ontvangt op de balans aan het einde van uw bestaan.

hatschjoe | 10-11-21 | 13:13

En Stalin zag dat het goed was.

Graftak | 10-11-21 | 10:13

Wederom zo'n rare club die over de lijken van derden aandacht (lees: dikke subsidies voor eigen salarissen) vraagt.

LucaBrasi | 10-11-21 | 09:57

Een kosten en baten benadering die we maar al te goed kennen van de technocraten die ons regeren.

DeCynischeAmbtenaar | 10-11-21 | 09:40

enige tijd geleden belastingcontrole gehad, hoe het zat met opvolging dit ivm toekomstige belastinginkomsten...

beavis | 10-11-21 | 09:32

Vreemd verhaal. Hoe zit het dan met zelfmoorden van lui die (nog) geen geld verdienen/binnenbrengen en alleen maar de hand ophouden ten laste van de schatkist? Die leveren volgens die redenatie dan veel geld (kostenbesparing) op.
Verder voor alle duidelijkheid; ook ik vind zelfmoorden heel triest en wens die niemand toe.

Waar-is-niets | 10-11-21 | 09:32

Vijf zelfdodingen per dag (, ongeveer net zoveel als er 65-minners per dag aan corona sterven zegmaar). Ik vind het veel, en triest. In sommige leeftijdscategorieen is het in veel landen doodsoorzaak nummer 1 en ik weet al van 3 mensen uit mijn jeugd die er daardoor niet meer zijn, dat raakt me echt.

small_town_dude | 10-11-21 | 09:05 | 1

En dit alles, terwijl ons landje best een mooi land is. Heb dit onderwerp om mij heen jammer genoeg eveneens voorbij zien komen - Alsmede gruwelijke verhalen afkomstig van ambulance broeders. Die laatsten, leveren indrukwekkend werk af waar veel mensen wellicht niet bij stilstaan.

Nederlandop1 | 10-11-21 | 11:56

Ik zeg altijd “geen zelfmoord plegen als je depri bent”. Zelfmoord mag. Iedereen heeft daar recht op. Maar als depri bent zie je problemen niet in hun ware proporties. Neem besluit en actie dus als je niet meer depri bent. Dan kun je het ook beter regelen zodat je omgeving en nabestaande er zo min mogelijk last en verdriet van hebben.

Peter-Rissing | 10-11-21 | 09:00 | 6

@Peter-Rissing | 10-11-21 | 09:29: als broer van iemand die het heeft gedaan kan ik je zeggen dat geen respect toont door te zeggen wat ze moeten doen. in plaats daarvan kan je hulp aanbieden, maar dan moet het wel aan debuitenwereld duidelijk zijn. De meeste mensen laten het niet zien of merken en daar ligt het gevaar!

Sjefke_pro | 10-11-21 | 09:49

@Sjefke_pro | 10-11-21 | 09:49: Verschrikkelijk om mee te moeten maken, mijn condoleance.

U heeft gelijk, mensen in geestelijke nood die niet weten waar ze het moeten vinden die zal je nog kunnen horen, ze zoeken en dreigen, wanneer er adequate hulp beschikbaar is zouden ze te redden kunnen zijn. Echter heb je ook de groep waarin uw broer zat, deze hoor je niet, die zie je niet, en opeens is het gedaan, en daar sta je dan als broer.

Sterkte.

PieterC | 10-11-21 | 11:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Even opvrolijken
youtu.be/ut17zo_pwJA

"Daar krijgt het A.N.P. moeilijkheden mee"
Liedje van Herman Finkers

Acidstain | 10-11-21 | 08:57

Dit is dus hoe elite een mens bekijkt, als geldmachine en niet als mens. Als ik het ook eens van die kant ga bekijken: stel een bv marokkaan verlaat nederland.. wat zou dan de winst zijn? 80 jaar handophouden, alle kosten voor inzet bij inbraak en andere wetsovertredingen, huisvesting, (huur)subsidies, minder stress op straat door grote bekken, enz, enz.

Erdee | 10-11-21 | 08:55 | 2

Neokapitalisme. Als je wereld als markt en de mens als klant ziet vallen veel dingen op zijn plaats. Iemand nog een booster nodig?

luistukvreten | 10-11-21 | 09:16

Kosten voor Immigratie zijn bekend, zet dit tegenover de opbrengst nu, en over 20 jaar (ervaringen uit het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst),

Ray Skak | 10-11-21 | 10:35

Doe maar een paar asielzoekers minder, dan is het zo terug verdiend.

Berry_Bidet | 10-11-21 | 08:50

Hoe duur is 1 Frans Timmermans of 1 vd Leyen ?
Zo’n persoonlijk vliegtuig is best duur.

Nichtsneues | 10-11-21 | 08:48 | 1

Frans levert een gigantische kostenbesparing op mocht hij het niet meer zien zitten, mits hij bij een eventuele landing dan ook verder niets raakt natuurlijk.

DRUCKIE1 | 10-11-21 | 08:50

@Spartacus | 09-11-21 | 21:21 | 'Hier maken we doorgaans geen grappen over.' Terecht, want het is allemaal erg triest. Maar dat betekent nog niet, dat we deze emopornokostenberekening serieus nemen. Wie bedenkt in godsnaam zoiets, een prijskaartje hangen aan een mensenleven? En wat een argument voor iemand die wanhopig is en wil uitstappen: 'Nee, niet doen, dat is veel te duur'. Walgelijk volk. Poging van een stel zwakzinnigen om van ellende een verdienmodel te maken?

Aisie | 10-11-21 | 08:21 | 3

Oh, dit zijn gewoon QALY’s en DALY’s. Wordt al lang gedaan en is zelfs een toets voor preventieve geneeskunde. Het mag niet duurder worden dan ca €40-80K (behalve bij corona, dan mag het 2 miljoen kosten per QALY en counting)

Nichtsneues | 10-11-21 | 08:45

Wat Nicht zegt. Het individuele welzijn is niet interessant, het gaat puur om de waarde die jouw individuele welzijn kan vertegenwoordigen. Corona mag in dit opzicht dus ook wat kosten, want het levert ergens anders (hallo pharma) heel veel op. Daar hebben jij en ik alleen niets aan, maar goed, ons individuele welzijn is dan ook irrelevant. Wie weet trickled het nog een keer, geïnflatteerd, down.

luistukvreten | 10-11-21 | 09:25

Wordt ook gedaan in het verkeer. Kosten van verkeersmaatregelen en aanpassingen van verkeerssituaties tegen de baten van mensenlevens en ziekenhuiskosten. Te weinig slachtoffers: geen aanpassingen.

Leffe Blonde | 10-11-21 | 10:47

Zelf denk ik alleen aan het leed van degene die zelfmoord pleegt, wat daaraan vooraf ging, Daarbij het leed van zijn familie. Dit is niet in geld uit te drukken,

gato | 10-11-21 | 08:02

Ik ga vandaag op mijn vrije dag eens uitrekenen wat het ‘de maatschappij’ kost met al die kanslozen en geestelijk dakkozen welke Nederland verrijken. Ik denk meer per persoon. Maar, ik ga er met een open geest in; straks even een bierviltje scoren in de kroeg om het op te schrijven, want veel moeite en schrijfruimte zal het niet kosten.

RGV42 | 10-11-21 | 07:57

Wat een flut onderzoek weer. Iemand pleegt geen zelfmoord omdat hij een fantastische full time job heeft. Ja, als hij undercover bij de pliesie werkt en hij raakt overspannen omdat zijn meerderen niet naar hem luisteren. Over het algemeen zit er een psychische achtergrond bij. Zien ze de wereld somber in etc.

Tishetnetnie | 10-11-21 | 07:07 | 1

Dus werk bepaald of iemand depressief wordt? Wauw

Acidstain | 10-11-21 | 08:48

"you only got to decide once" zou verplichte kost moeten zijn voor iedere adolescent, 1x per jaar kijken. Jordan Peterson is mijn held.

JeannedArc | 10-11-21 | 06:57

Weet je wat een terminaal zieke overheid kost?

deministerpresident | 10-11-21 | 06:52 | 1

Ongeveer 350 miljard per jaar

Nichtsneues | 10-11-21 | 08:49

Wat een onzinredeneringen. Iemand die zelfmoord pleegt maakt plaats voor iemand met een uitkering waardoor die geen uitkering meer krijgt maar gaat werken en belasting betaalt. See what I did there?

Hoezo ben ik een lul | 10-11-21 | 06:48

Die persoon had bijvoorbeeld nog jaren door kunnen werken en belasting moeten betalen", zegt Baretta. "Ze noemen dit het 'human capital.
ik noem het human slavery.

jitro | 10-11-21 | 06:12 | 2

Ja, ik ook. Het onderzoek toont onbedoeld aan dat er een soort matrix achtig constructie zit achter levende mensen en waar (wisten we al) het alleen maar om draait.
Jij betaalt belasting zodat de overheid o.a (niet werkende) windmolens, klimaatpanelen, monsterlijke EU en landen kan omvolken met islamitische mensen die hun normen en waarden hier opdringen. Onze cultuur en huidskleur moet worden gedemoniseerd en daarvoor bouwt met een nieuw slavernij verleden.

Dan, als het sociaal zo ontwricht, hebben ze een reden een digitale surveillance staat te maken waarin je leven echt alleen maar bestaat uit werken en betalen. Gezichtsherkenning houdt iedereen in de pas. Zie de QR en de lockdowns als eerste aanwijzingen.
En een D66'er uit Amsterdam noemt dan nieuwe woningen bouwen zonder eigen keuken als oplossing voor het door hen zelf veroorzaakte woningtekort.

Dat is de dystopisch hel die men voor ogen heeft. Met een woke-sausje eroverheen dat je je altijd schuldig en ellendig voelt voor je blanke huidskleur.
Maar pleeg geen zelfmoord hoor, kost ons 2,8 miljoen.

hallofreen | 10-11-21 | 07:50

Property of Rutte III.

Nichtsneues | 10-11-21 | 08:50

Als er geen mensen zouden zijn was er ook geen geld. Ieder individueel mens komt op de wereld zonder geld en verlaat de wereld zonder geld. Daartussen is er opeens een positieve of negatieve som geld. Dus alleen leven is wat geld kost of wat geld opbrengt. Geslaagde zelfmoord is niet-leven en daarom per definitie gratis.

Mazzelstof | 10-11-21 | 05:51

Maar het scheelt echt een boel CO2 uitstoot. Ik heb zelf onderzoek gedaan en één van de conclusies is dat als 1.336.225 mensen zich van kant maken Nederland de klimaatdoelstellingen zonder verdere maatregelen en ruim voor 2030 haalt. Niet iedereen uit mijn omgeving was hiervan gediend, maar dat zijn wetenschapsontkenners.

Stijlicoon | 10-11-21 | 05:43 | 7

@Verbandmeester | 10-11-21 | 07:09: Twee weken? En die negen maanden dan? Oh wacht, ik snap het al. Met één vrouw maak je een baby in negen maanden, dus met 9 vrouwen in één maand, en met 18 vrouwen in twee weken.

Aisie | 10-11-21 | 07:47

Als dat nou werklozen en andere uitkeringstrekkers zijn is het een win-win situatie volgens 113 ?

Nichtsneues | 10-11-21 | 08:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Hebben ze ook gedacht aan alle kosten die iemand de maatschappij uitspaart door zelfmoord te plegen? Jaren psychotherapie. Oude mensen kosten de maatschappij heel veel. Iemand ziet dat hij geen succes is: nu is de maatschappij in één keer van hem af ipv dat dit nog een leven lang doorettert. In ieder geval denk ik dat het aan ieder voor zich is om te bepalen of het leven de moeite waard is. Daar gaat geen domme kosten berekenaars over.
Rechtse religieuze mensen menen altijd dat zij voor andere mensen mogen bepalen hoe het leven in elkaar zit.
Kijk eens naar dit geval:
"Polen kampt met verschillende controverses die, op problematisch hoge inflatie na, allemaal te maken hebben met de gemaltraiteerde rechtsstaat. Er is een eerste slachtoffer bezweken aan de gevolgen van het bijna volledige abortusverbod dat vorig jaar via het gekaapte Constitutioneel Hof werd uitgevaardigd. De 30-jarige Izabela stierf aan bloedvergiftiging nadat artsen weigerden haar niet-levensvatbare foetus weg te halen, zo bewijzen haar sms’jes uit het ziekenhuis. In tientallen steden gingen afgelopen weekend duizenden mensen de straat op die haar zien als direct slachtoffer van ultrakatholiek regeringsbeleid. Weken eerder was een nog grotere massa op de been in protest tegen een beslissing van hetzelfde grondwettelijk hof dat het Europees recht deels ongeldig verklaarde."

Maar, zoals de winnende strategie van rechts is de laatste decennia, zet de bevolking op tegen de buitenlanders, dan kunnen ze al hun eigen vuile was onder het tapijt vegen, als ik twee vormen van beeldspraak mag mengen. Zoals weigeren van abortus aan vrouwen en een enorme ongelijkheid in de maatschappij. Opeens zijn niet de rijken die je uitbuiten meer de vijand, of de kerk die je in een keurslijf dwingt, nee, de vijand is de vreemde, die van je sociale voorzieningen komt profiteren.

cugel | 10-11-21 | 04:21 | 4

@bergsbeklimmer | 10-11-21 | 06:11: Nee, we moeten beide niet omarmen: niet ultra katholiek conservatief rechts, noch de achterlijke islam. Maar je kunt wel enig medelijden hebben met de mensen die door Wit Rusland's Lukashenko naar de Poolse grens worden gejaagd nadat ze uit hun "shithole" countries gelokt zijn met een toekomst in Duitsland.

cugel | 10-11-21 | 06:38

Dat ligt er dus aan. 5 jaar psychotherapie kost pak 'm beet 1 miljoen euro. Dan heb je daarna nog altijd 1,8 miljoen euro winst als overheid.

Alexander des Burgus | 10-11-21 | 07:45

@Alexander des Burgus | 10-11-21 | 07:45:
5 jaar? Ik schreef: "nu is de maatschappij in één keer van hem af ipv dat dit nog een leven lang doorettert. In ieder geval denk ik dat het aan ieder voor zich is om te bepalen of het leven de moeite waard is. Daar gaat geen domme kosten berekenaars over."
Dat lijkt mij een antwoord op je reactie van 07:45?

cugel | 10-11-21 | 12:35
▼ 1 antwoord verborgen

Gederfde inkomsten als kostenpost zien. Zo lust ik er nog wel een paar!

aflaatverkoper | 10-11-21 | 02:50 | 1

Maar als zo iemand op de gemeenschap teert dan is het winst.

homieguerneville | 10-11-21 | 06:44

Hoe durven ze dat te zeggen dat door zelfmoord te plegen je de Overheid ernstig financieel benadeelt !
Of het de overheid iets interesseert hoe je lichamelijke en geestelijke gezondheid is door hun handelen.
Heb van dichtbij gezien en zelf meegemaakt hoe de overheid je kapot maakt tot wanhoop en zelfs iemand tot zelfmoord kan drijven.
En dan komt ook nog die Corona zooi erboven op waardoor meer mensen zelfmoord gepleegd hebben dan normaal.

captain-caveman | 10-11-21 | 02:47

Och, 't was slechts even een blitz
van een vliegje in een flits.

aflaatverkoper | 10-11-21 | 02:32

5 miljard is wat de overheid wil uittrekken om haar bevriende consultants de toeslagenaffaire op te laten lossen. Het mag wat kosten. De overheid strooit graag en makkelijk met andermans duiten. Dus ook in dit geval is het zinloze berichtgeving. De overheid spendeert hinderden miljarden. De vraag is alleen waarom wordt het leven niet leuker?

van heinde en verre | 10-11-21 | 02:17 | 1

Geld maakt niet gelukkig

Nichtsneues | 10-11-21 | 08:53

We zitten in een maatschappij die zo neoliberaal is dat we overal een prijskaartje aan hangen, zelfs het menselijke leven. Daarom kunnen bejaarden en langdurig zieken verrekken want die leveren niks meer op en daarom kon er jarenlang flink bezuinigd worden op de zorg want dat immers kostte geld, die was er hooguit om een menselijke productie-eenheid (lees: mens) zo snel mogelijk op te lappen zodat er weer geld aan verdiend kon worden. En daarom zitten we nu in de shit met te weinig IC's en ziekenhuiscapaciteit.

Mijn GS nick magnie | 10-11-21 | 01:24

Als je geen donor bent mist iemand een nier. Als je niet vaccineert gaat iemand dood want geen IC. En als je dood wil zou je de maatschappij nog wel eens een flinke duit kunnen kosten, als je dat maar laat.
Toen alle anti-rook campagnes begonnen gingen ze enigszins gelijk op met het opkomen van de donor-opt-out. Ik kon (kan) het niet anders interpreteren dan dat 'ze' je organen willen sparen om de misgelopen belastingcenten middels orgaanhandel te compenseren.
In de privésfeer is je dood voor de ander vaak niet meer dan een moment van sensatie, mogelijk op henzelf betrokken en aangegrepen als middel om de aandacht naar henzelf te trekken. Logisch, je bent dood, er niet meer. Zij die jou haatten zullen het als een bevestiging of zelfs overwinning van/op je faalbestaan opvatten.
Voor de aandacht of medelijden hoef je het niet te doen. Uit een gevoel van total failure al helemaal niet. De maatschappij is een total failure, niet jij. Het is volkomen kunstmatig, nep. Dat is een ding dat corona bloot wist te leggen, de decadente schijnvertoning die het leven blijkt te zijn. Even was iedereen gelijk, loner, opgesloten in het eigen isolement. En boos op alles en iedereen.
Voor sommigen is het leven exact zo, al jaren zo geweest. Even was er niet die wereld om naar op te kijken, reizende mensen, vliegend van succes naar succes. Voor sommige mensen is er de after-corona-dip, de maatschappij herpakt zich maar laat weer velen achter in hun toegedichte isolement. Bel 113 en vaccineer!
Op.

nsfl | 10-11-21 | 01:16

Alles in Nederland wordt in geld uitgedrukt.
Dat we onze soevereiniteit weggeven aan de EU wordt goedgemaakt, omdat het ons zoveel geld oplevert!!
Meer capaciteit in de zorg? Maar weet je wel wat dat kost!!
Zorgen dat politie en justitie genoeg betaald krijgt om niet voor de criminele kant te gaan werken? Dat wordt een structurele post! Niet doen hoor!!
En nu zelfmoord doorrekenen,alsof je 2,3 miljoen moet hebben gespaard om eruit te "mogen" stappen.
Maar als het migranten met niveau onder HBO betreft, dan is doorrekening nergens. Zielige mensen moet je altijd helpen,Nederland redt de wereld wel even... Gelukkig ben ik over 50 jaar dood.

Het brein erachter | 10-11-21 | 01:14 | 1

Als ik besluit geen zelfmoord te plegen, waar kan ik dan de helft van die 2,3 miljoen komen ophalen?

Dwaalgast | 10-11-21 | 08:32

Als je campagne wilt voeren tegen zelfmoord, is het dan niet nuttig om een Godwin te plaatsen? Ja? Weet je wie er ook zelfmoord pleegde?

Aan de andere kant kan je ook zegen dat Het Grote Voorbeeld voor ons allen, de Here Jezus Christus een suicide by cop heeft gepleegd als ultiem pr-stunt om duidelijk te maken dat het veel beter is om aardig tegen elkaar te doen. Dat deed Hij niet eenmaal, maar ook nog een tweede keer door 39 dagen na Zijn opstanding nog een keer uit het land der levenden te stappen.

Dus een beetje dubieus allemaal.

Arnold Layne | 10-11-21 | 01:11

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand die zichzelf ophangt zich zoveel zorgen zal kunnen maken over de kosten daarvan voor de maatschappij dat hij dat laat. Ik kan me daarentegen beter voorstellen dat als je bij 113 misschien enkel iemand aan de lijn krijgt die je probeert te weerhouden van je dood omdat die dood nogal veel geld kost, jou dat het extra zetje geeft. Ik kan me namelijk niets voorstellen dat me op dat moment van totale verlatenheid me eenzamer zou laten voelen dan dat.

WodieBlumensind | 10-11-21 | 00:51

Kan iemand uitrekenen wat het kost als iemand jarenlang alleen maar dréigt met zelfmoord?

Papa Jones | 10-11-21 | 00:36 | 2

Emovampieren! Verdrijven met knoflook en als dat niet helpt een escalerend geweldsspectrum.

Mazzelstof | 10-11-21 | 06:04

'Door kunnen werken' en 'belasting moeten betalen'. Daar word je toch depressief van.

klimaatsloper | 09-11-21 | 23:34 | 1

Kwestie van tijd dat de nabestaanden een naheffing krijgen als een familielid, al dan niet door zelfmoord, eerder dan de gemiddelde leeftijd overlijd.

Bibop | 10-11-21 | 00:18

Heee, bedenk ik me nu. Als ik die 113 lijn bel en zeg "Nu 1,5 miljoen op mijn rekening of ik pleeg zelfmoord."

DAT zal ze leren

HoezoNickname | 09-11-21 | 23:24 | 2

Wat een kaffer ben je

niv01 | 09-11-21 | 23:47

@niv01 | 09-11-21 | 23:47: Pfff. "Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend" *snifsnif*

HoezoNickname | 09-11-21 | 23:54

Valt nog mee. Zodra het rond de 10 miljoen gaat kosten zal ik zelfmoord overwegen. Voor minder kom ik mijn nest niet uit.

Botte Hork | 09-11-21 | 23:21 | 2

ik overweeg het voor geen enkel bedrag tenzij ik zeker weet dat ik daarna die 10 miljoen op kan strijken .....hork ....

bowlfabriek | 09-11-21 | 23:24

Maar wat als een suïcidaal persoon eerst alle bezittingen verkoopt en de opbrengst naar de Belastingdienst overmaakt als compensatie voor gemoeide kosten?

HankHill | 09-11-21 | 23:19 | 1

Dit is al langer een voorstel waar ik mee loop.
Door zaken goed te regelen kan er ook een voordeel ontstaan.
Zo zou je mensen toe kunnen staan hun leven te beëindigen als zij donor worden.
Het voordeel is dat je de levensbeëindiging en transplantatie op elkaar kan afstemmen.

Johanvb | 10-11-21 | 12:29

Ok, 2G voor een zelfmoordenaar, zal ze leren.

ptrck | 09-11-21 | 23:12

What! No munnie?? We zijn werkelijk een behoorlijk end van het padje in NL.

viejohuevon | 09-11-21 | 23:10

Hoe durven ze? Zelfmoordenaars moeten zich doodschamen.

Mariner | 09-11-21 | 23:09

"Die persoon had bijvoorbeeld nog jaren door kunnen werken en belasting moeten betalen", zegt Baretta. "Ze noemen dit het 'human capital'."

Ongelooflijk bot.

Bovendien insinueert het dat de kosten voor bijvoorbeeld een persoon die arbeidsongeschikt is veel lager zijn - misschien is er dan wel een netto winst.

Als medewerkers van 113 de waarde van een mens koppelen aan de potentiële financiële bijdrage van een persoon aan de maatschappij dan vraag je je toch af waar ze mee bezig zijn.

Anomiemus | 09-11-21 | 23:04 | 3

tja ,de cijfers he ,de cijfers .daar gaat het om .dat het niet met de werkelijkheid overeen komt dat boeit niet

bowlfabriek | 09-11-21 | 23:20

@bowlfabriek | 09-11-21 | 23:20:

Op het moment dat een woordvoerder van 113 de waarde van een persoon mede bepaalt aan de hand van een kosten-batenanalyse van die persoon dan maakt het niet meer uit of de cijfers kloppen of niet.

Overigens verwees Baretta naar hetzelfde argument wat betreft verkeersslachtoffers.

Anomiemus | 10-11-21 | 00:14

Op welke site kan ik een tool vinden om te bereken hoeveel mijn zelfmoord de samenleving gaat kosten?
Dan kan ik vantevoren de direct gedupeerden financieel compenseren. Want dat is wel het belangrijkste als een naaste zelfmoord pleegt, dat je er niet financieel slechter uit komt.... Stel je voor!

Het brein erachter | 10-11-21 | 01:22

Die dame van 113 heet Baretta? Da's wel een hele slechte grap.

Ad Hominem | 09-11-21 | 22:54 | 1

Walther PPK. (Polizeipistole Kriminalmodell).
Het wapen van James Bond en Hitler.

Nichtsneues | 10-11-21 | 08:57

En daarom moet er goed nagedacht worden over zelfgekozen levenseinde.
Dan hoeven die brandweer en politie er niet bij, kan de ambulance achterwegen blijven.
Een walgelijk stigmatiserend onderzoek dit. Mensen een schuldgevoel opdringen als ze het leven niet meer zien zitten en dus maar in ellende blijven doorleven.
En dan dat 'human capital' gadverdamme.

Johanvb | 09-11-21 | 22:51

U bent een product, doorwerken tot je er bij neervalt! En zo'n persoon werkt bij 113?

Leviticus_ | 09-11-21 | 22:47
-weggejorist-
HoezoNickname | 09-11-21 | 22:34

Er was een land met mensen.
En die gebruikten geld, voor handel.
Maar het ging om de mensen en de levenskwaliteit.

Er was een ander land. Met kleine elite met veel geld en macht.
En de andere mensen waren er alleen om hen te verrijken en anders moeten ze gauw verdwijnen. Niet meer rendabel.
Noord-Korea is zo'n land. Primitief kapitalistisch.

En worden we tegen elkaar opgezet 'De anderen kosten mij geld'. 'Jij kost mij geld'.
Herdenking Kristallnacht is vandaag.

AdvocatusDiaboli | 09-11-21 | 22:30

Maar een asielzoeker kost ons 10 miljoen.
Dus elke asielzoeker die zelfmoord pleegt levert Nederland 8 miljoen op.
Quick maffs.

Omtzigtig | 09-11-21 | 22:27 | 1

Iets waar we toch maar over na moeten denken, het zijn namelijk serieuze bedragen waar we het over hebben op jaarbasis.

hisxxx | 10-11-21 | 00:51

Maar, hoeveel CO2 bespaar je wel niet...?

je therapeut | 09-11-21 | 22:25

135 mensen!? laat me niet lachen.
Ik heb nog contact met een heuze 5 mensen, 2 daarvan zijn directe familie en een andere 2 zijn praktisch alleen online.
Ik denk dat als ik mezelf verhang er 4 mensen zijn die er direct last van zullen hebben.
Nu komen er vast mensen van: "je bent minder alleen dan je denkt" en "ik ben er voor je", bla bla bla. Iedereen heeft altijd de bek vol over "er voor je zijn" maar als het er op aan komt doet niemand wat, hoogstens zeggen ze van: "zoek hulp".
NEE JOH ALSOF IK DAAR NOG NIET OP GEKOMEN WAS.
Wellicht zou ik het doen ook, als er geen wachtlijst van een half jaar was. goed idee he, bezuinigen op de ggz.

DoeMaarNietOke | 09-11-21 | 22:25 | 4

Een gemiddelde van 135 mensen.... das vrij stevig.
Treurig dat mensen die hulp vragen met een wachtlijst van een half jaar te maken krijgen. 6 maanden...!!

Het brein erachter | 10-11-21 | 01:28

Precies dit. Slechts een handvol mensen heeft ooit een klote om mij gegeven en die paar die er nog zijn komen er wel weer over heen. En als mijn dood al die anderen die mij altijd al negeren of misbruiken ook nog financieel schaadt... Mooi dan.

Calastir | 10-11-21 | 09:49
▼ 1 antwoord verborgen

Kan me niet voorstellen dat als je 96 bent, je dit nog kost bij eigenmoord. Dan heet het trouwens euthanasie. Denk dat het bedrag gebaseerd is op inkomstenderving voor de belastingdienst. Dat zal het zijn.

NerdAlert | 09-11-21 | 22:24

kap eens met het woord "zelfmoord"te gebruiken. Moord is iemand anders van het leven beroven etc. Het wordt n.b. door 113 gebruikt puur stigmatiserend en zo ver van de werkelijkheid staand.

oblix | 09-11-21 | 22:23 | 1

Eens. Het is zelfdoding.

Papa Jones | 10-11-21 | 00:40

Dus als iemand in de bijstand zelfmoord pleegt, dan brengt dat geld op, begrijp ik?

djs | 09-11-21 | 22:23

De belastingdienst kijkt bij die toeslagtoestand ook niet naar de mensen. Alles is een berekening in euro's.
Anders hadden ze die groep vanaf nu elke maand alvast 1000 euro gegeven. Kun je tenminste verder met je leven. Sommigen krijgen toch iets van een ton, dus je kunt een jaar of 5 zo vooruit.
Nee, ze gaan eerst heel minutieus alles nakijken, geval voor geval.
Als de ouders 65+ zijn krijgen ze misschien nog wat. Terwijl ze de afgelopen 15 jaar in de ellende zaten en nu nog.
Daar kun je nu wat aan doen. Deze week. Doen ze niet. Alles moet worden uitgedrukt in geld.

AdvocatusDiaboli | 09-11-21 | 22:21

Het cafe is open hier merk ik , gezellig !!

dhrat | 09-11-21 | 22:21 | 1

Vanavond niet zo een gezellig cafe, Lees maar harde, rare dingen.
Wat er al gezegd werd, slechts een enkeling , meestal familie, leeft mee, de rest is niet te vinden als je in de ellende zit en geen uitkomst meer ziet. Vriendschap is een illusie, zong Vrienten al.

gato | 10-11-21 | 08:15

Dit is handel.
Beste meneer Rutte;
Ik zit een beetje krap bij kas en ben van plan om er een eind aan te maken.
Maar als u een miljoentje overmaakt op mijn bankrekening is de drang naar zelfdoding weg.
Ik wil u er op wijzen als u mijn verzoek honoreert u 1,8 miljoen bespaard.
Ik zie uw financiële reactie met belangstelling te gemoed.
Groetjes;
BotBot

botbot | 09-11-21 | 22:20

Ik bel altijd 113 als de Clintons voor de deur staan.

FogerRederer | 09-11-21 | 22:19

Ergens is een ieders leven bij voorbaat voltooid. Puur calvinisme. Zit je dan als D66 met de CU opgehokt. Die geilneef van Janbriefje met hoe heette ze ook al weer.. Dat als liberaal gedachtegoed vermomde oerconservatisme.

Het is mij het binnensmonds vomeren niet eens waard.

Hetkanverkeren | 09-11-21 | 22:18

We kunnen ook de boel omdraaien.
Hoeveel levensgeluk krijgen we voor het geld dat uitgegeven wordt?

AdvocatusDiaboli | 09-11-21 | 22:16

Er zijn wel meer dingen die ons geld kosten.
Belastingontduiking door de huizenopkoper Blackstone bijvoorbeeld.
Of windmolens die geen energie leveren aan degene die ze betalen en er tegenaan moeten kijken.
Maar daar zit dan geen zelfdoding aan vast maar zelfverrijking. En dat is prachtig, dat heet succes. Met name bij de VVD.

AdvocatusDiaboli | 09-11-21 | 22:15 | 1

Bij de VVD heet het zo, bij ongure partijen is dat het doel. Andere partijen zijn faliekant tegen, stem op andere partijen.

hisxxx | 10-11-21 | 00:58

Walgelijk en onzinnig. Berekeningen (naast wellicht directe kosten) slaan kant noch wal als je dit niet verhoudt tot andere levensgebeurtenissen en complexe berekeningen.
En bovendien heeft een in psychische nood verkerend persoon hier helegaar niets aan. Die moet je door het moment van zijn psychische nood helpen en dat doet dit niet.
Maar er zal wel iemand lekker verdiend hebben aan dit flutideetje.

letopuwzaak | 09-11-21 | 22:15 | 1

Wat als diegene een dwarslesie krijgt? Dan is het positief voor de schatkist

Baksteenbakker | 09-11-21 | 22:19

ff 113 bellen
NU N MILJOEN anders pleeg ik zelfmoord!

SpookJohn | 09-11-21 | 22:15 | 1

suicide by pfizer
kost maar n tientje....

SpookJohn | 09-11-21 | 22:19

Laatst sprak ik een kennis en die had een zelfmoord geval in de familie.
Dus vroeg ik ‘m subtiel:
“En hoe denkt de familie dat te compenseren?”
“Lening, ouwe sok, krantenwijk?”

Ruimedenker | 09-11-21 | 22:14

hebben ze de baten wel van de kosten afgetrokken?

Thies | 09-11-21 | 22:10 | 2

Ze hebben het over de kosten. Niet over het netto resultaat.

Meester_010 | 09-11-21 | 22:12

@Meester_010 | 09-11-21 | 22:12:
typisch iets voor sociale instanties om daarin te falen. En dat terwijl het netto resultaat vaak voor het oprapen ligt.

Thies | 10-11-21 | 07:29

Daarom ben ik zuinig aan het leven.
Ik spaar zoveel mogelijk om uiteindelijk zelfmoord te kunnen plegen.
Ik werk me de tering, maar ben ondertussen op de helft.
Goed hè!

Ruimedenker | 09-11-21 | 22:09 | 4

@Dickie1908 | 09-11-21 | 22:11:
Ik denk er over om oudjes te gaan beroven, of misschien een bank.
Dat schiet tenminste op.

Ruimedenker | 09-11-21 | 22:12

Neem de bank. En ga voor suicide by cop. Weet overigens niet wat dát kost.

Dickie1908 | 09-11-21 | 22:14

Plofkraakje hier en daar ben je er zo!
Je kan het!

Patjep | 09-11-21 | 22:15
▼ 1 antwoord verborgen

Ok overheid... voor 1 miljoen doe ik het niet!

very-ferry | 09-11-21 | 22:07

Doe in godsnaam de kroeg open, enerzijds omdat ik een kleregeintje heb, waarvan ik denk dat C102 mij voor was, anderzijds, tsja, net wist ik het nog.

Eigenlijk dekt dit mijns inziens de lading: "zelfmoord uitdrukken in geld".

Alsof het niet erg genoeg is, ga je onderzoeken wat het wel niet gekost heeft, of, gaat kosten.

Wat een wereld.

Ik eet mijn borrelnoten nog even op.

GKJP | 09-11-21 | 22:07 | 2

Geen chips?

van Oeffelen | 09-11-21 | 22:18

@van Oeffelen | 09-11-21 | 22:18:

jawel.

GKJP | 09-11-21 | 22:26

Om nog maar te zwijgen over de kinderen die een jonge zelfdoder had kunnen krijgen! Die zijn er dus niet en mist de overheid jarenlange IB, accijnzen, BTW. De schade is niet te overzien. Verschrikkelijke gevolgen voor onze schatkist bij zelfdoding boven pak m beet 35-minners.

austinhealey | 09-11-21 | 22:06

Die meaning wave hit me right in the feels man

Icewallowkum | 09-11-21 | 22:04 | 1

Ja die kan binnen komen he

Spartacus | 10-11-21 | 00:42

Een zelfmoord kost de samenleving bijna 3 miljoen euro? Wat is dat voor absurde rekenarij?

J.P.Drapeau | 09-11-21 | 22:04

Typisch een redenatiewijze behorende bij een land waarvan de overheid zijn bevolking ziet als vee dat zo maximaal mogelijk moet renderen.
En ondertussen is de schaamte van het op deze wijze redeneren er zelfs ook al langzaamaan vanaf.

jemagookniksmeer | 09-11-21 | 21:58 | 3

Dit. Een overheid die alle voorzieningen kapot bezuinigd want marktwerking. Het leven is geen bankbiljet. Het leven is een ketting van herinneringen met je liefsten.

Naall | 09-11-21 | 22:04

@YoMoms | 09-11-21 | 22:40: Die horen hier ook niet thuis.Die blijven maar in de eigen regio en gaan maar aan het werk. Laat ze daar maar wat opbouwen in plaats van ophouden. De supsidies en ontwikkelingshulp heeft een geboortegolf en een paar extreem luie generaties gecreeerd in bepaalde delen van de wereld.

hisxxx | 10-11-21 | 01:07

Voor oudjes met een aftakelend lichaam en verstand is dit vaak de enige uitweg om een lijdensweg te voorkomen. Niet leuk voor de omstanders, maar vaak wel beter voor de naasten.

Heb het van dichtbij meegemaakt en die geschokte buurtjes vallen in het niet bij het leed dat de nabestaanden bespaard gebleven is. Beste man had geen zin in de oude mensen dokter en aftakelen. Had dit zelf meegemaakt met zijn eigen ouders. Wel netjes gepland door anderhalf jaar te sparen voor zijn uitvaart zodat zijn kinderen hier niet voor hoefden op te draaien.

Uitvoering was dan wel wat minder, van het dak af springen. Geeft toch een hoop rommel op straat. Voordeel is wel dat de woning schoont blijft en geen stinkhol of plaats delict wordt.

Jammer dat het zo moet, maar even een prikje halen is er niet bij in dit land. We gooien er liever een heel team medici en medicijnen tegenaan om iemands leven tot in den eindigheid te rekken.

CarelJan7937 | 09-11-21 | 21:57 | 5

@Panos88 | 09-11-21 | 22:02: Nu draai je het om. Voor mensen die uitzichtloos willen lijden veranderd er niets. Maar als je hier geen zin in hebt omdat je lichaam op is en je geest aftakelt is er nu geen andere keuze dan van het dak afspringen.

CarelJan7937 | 09-11-21 | 22:09

@CarelJan7937 | 09-11-21 | 22:09: Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat onze motivatie om voor aftakelende zwakkeren te zorgen steeds minder wordt zodra we zelfmoord als acceptabele oplossing gaan beschouwen. Zorg voor andere mensen geeft niet altijd een zuiver en warm gevoel van binnen snapje?

Panos88 | 09-11-21 | 22:18

Blijft wel een lastige medische ethische kwestie. Wanneer kan je deze prik halen en wie bepaald of je hiervoor in aanmerking komt.

Ben er zelf niet zo moeilijk in, zodra ik mijn eigen reet niet meer kan afvegen kom dan maar op met die prik.

Zelfbeschikkingsrecht met een bedenktermijn lijkt me prima.

CarelJan7937 | 09-11-21 | 22:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je zelfmoord pleegt en je hebt tevens covid, tellen ze dat dan wel bij de corona sterfgevallen? Ik vraag dit voor mijn buurman.

Botte Hork | 09-11-21 | 21:57 | 4

Indien men dit doet door voor de trein te springen, moet de trein dan ook gevaccineerd worden?

EEnzame SchizofrEEN | 09-11-21 | 22:22

@EEnzame SchizofrEEN | 09-11-21 | 22:22:
En moet die trein na 6 maanden een boostershot?

Botte Hork | 09-11-21 | 22:37

Die coronacrisis kost nu al zoveel geld, dat kan er makkelijk bij. Of was dat toevallig die 5 miljard die opeens verloren was uit de boekhouding van de Nederlandse staat?

hisxxx | 10-11-21 | 01:12
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb ervaring met zelfmoord en het zal wel aan mij liggen, maar er is iets vies aan hoe onder anderen Peterson in bovenstaande video het een valide argument vindt om tegen hen die zelfmoord plegen te vertellen dat ze verplicht zijn te leven voor andere mensen. Ja, in zekere mate klopt het. Maar wanneer iemand zo diep in de put zit, om het dan vervolgens om iemand anders te maken, vind ik op zijn minst moreel twijfelachtig.

Desalniettemin, hij heeft gelijk dat je er inderdaad wel over moet praten. Als je kan leren leven met je zelfmoordgedachtes, heb je het mentale dieptepunt overleefd.

Battery!!! | 09-11-21 | 21:57 | 1

Inderdaad ziekelijk. Dat zou inderdaad inhouden dat je je hele leven als slaaf van anderen moet leven, bizarre gedachtegang. Daarnaast, want boeit het die gene, die is toch dood. Dat is ook het gevaar, want iemand die niets te verliezen heeft... en dan huilen van hoe heeft het zo ver kunnen komen. Omdat mensen eindeloos uitzuigen uiteindelijk ophoudt.

Kale dodo | 10-11-21 | 10:53

Is die data normaal verdeeld om dit gemiddelde? Lijkt me voor de hand liggend dat de verdeling scheef is. Ik kan me tevens voorstellen dat er een behoorlijk verschil is tussen de minimum en de maximum waarden, waarbij zeker de 0 een prominente rol speelt in de verdeling.

Pferdefotze | 09-11-21 | 21:56

Echt niet te geloven dit! Nu was 113 een organisatie die in present zijn voor mensen met suïcidale gedachte goed werk deden, maar dit is gewoon ziek.
Mensen die de stap tot zelfdoding nemen zitten zo in een koker gevangen (of ze zijn juist zeer overtuigd) dat dit überhaupt geen indruk maakt.

Spreek je iemand die suïcidaal is, dan ga je geen schuldgevoel aanpraten. Heeft geen zin en is bijzonder bot. Je hebt het over de wanhoop die iemand tot deze gedachte brengt en probeer te kijken wat ook opties zijn in het leven, want die ziet men dan niet meer. De k niet dat overtuigen helpt maar biedt een luisterend oor.
Dit is vreselijk.

Nuuk | 09-11-21 | 21:56 | 2

Als iemand suicide heeft gepleegd benader ik dat als eerste met respect want ik weet in de meeste gevallen natuurlijk niet wat de reden daarvan was. En als ik die reden weet heb ik daar meestal vrede mee en gun iemand zijn keuze. Mensen waar suicide als verrassing bij komt is natuurlijk heel triest maar misschien wordt het tijd om dat te gaan veranderen zodat suicide niet meer zo in de taboe sfeer zit en men er meer begrip voor zou kunnen opbrengen. In Japan maar ook dichter bij huis zoals in Oostenrijk en Duitsland kijkt men heel anders tegen dit soort sterfgevallen. Volgens mij heet het zelfs "Freitot" waar ze Duits spreken. Natuurlijk kan het triest zijn dat iemand als enige uitweg suicide ziet maar vergeet niet dat je pech kan hebben of de wereld ook niet meer zo "leuk" vindt etc. etc. Kan je veel over discussieren maar ook dat zit in de taboe sfeer. En die kosten ad maatschappij, soort van onzin want dan kan je ook straks nog de regering de schuld gaan geven dat er zoveel stress bij de burgers wordt gecreerd. En de andere kosten? ik denk dat ze bedoelen dat vooral oudjes het uit hun hoofden moeten laten want anders kan de pharmacie niet lekker binnenlopen op al die levensjaren rekkende medicijnen etc. (zit @##!@ in een popup van 3 regels te typen met mijn neus in het scherm... dus excuus vd fouten)

oblix | 09-11-21 | 22:06

@oblix | 09-11-21 | 22:06:
Freitot is zeker een betere term. Er zijn mensen die echt de keuze gemaakt hebben. Daarnaast zijn er veel mensen die door tegenslag, ziekte, in een koker terecht komen waarbij er wanhoop op kan treden en suïcide de enigste uitweg lijkt.

Je mag mensen met suïcidale gedachten er naar vragen. Ook dat is nog wel een taboe om te doen. In een situatie van hulpverlening is het gesprek aan gaan zonder oordelen van levensbelang, letterlijk. Vragen naar hoe vaak, op welke manier er over denken kunnen gek genoeg opluchtend werken. Idem tav kijken of er toch andere opties zijn dan uit het leven stappen. Lang niet iedereen die suïcidaal is, wil de dood. Natuurlijk ook dat, maar vaak is het de wens uit de wanhoop te komen en dat simpelweg niet kunnen.

Beheersen met dwang, druk uitoefenen is geen goede weg. Mee denken, respect en gesprek wel.

Nuuk | 09-11-21 | 22:37

Het is me nu al 3x gelukt, dus heb ik mezelf ernstig in de schulden gewerkt?!

Om depressief van te worden.

Kaas de Vies | 09-11-21 | 21:55 | 1

Dat is knap, Kaas met de 9 levens of ben je de Messias?

EmilioEsteves | 10-11-21 | 00:08

Hugo is heer en meester tot het aanzetten van depressies. Hoeveel zelfmoorden heeft Hugo de Schoenen eigenlijk intussen op zijn geweten? Chapeau Hugo, Cheapeau.

Brabeaulander | 09-11-21 | 21:54

Voor een trein in de spits springen, is dat dan kostenneutraal?

* Il Principe * | 09-11-21 | 21:54 | 1

Dat is afhankelijk van de hoeveelheid blaadjes op het spoor.

hisxxx | 10-11-21 | 01:17

Om nog maar te zwijgen over de belasting van de zorg! Laten we onmiddellijk een QR-code invoeren voor mensen die geen zelfmoordpoging doen.

Lentehaas | 09-11-21 | 21:52

*Belt zelfmoordlijn* "Ik wil nu twee miljoen en anders maak ik er een eind aan."

C1O2 | 09-11-21 | 21:50 | 1

hahahaha

oblix | 09-11-21 | 22:19

Gewoon strafbaar maken, dat zelfdoden. Houdt het vanzelf op.

UnderTheDevil | 09-11-21 | 21:48 | 1

Of aanmoedigen zodat we straks die biomassa centrales kunnen blijven voeden, ontspringen de bomen mooi de dans. Wat is eigenlijk de calorische waarde van een Kg mens

Munnie-talks | 09-11-21 | 21:53

Zo lang ze maar niet op de ic‘s komen.

Rest In Privacy | 09-11-21 | 21:48

Depressie is geen grap.

Hetkanverkeren | 09-11-21 | 21:48 | 2

Rustig maar, die zwitsal verdwijnt ooit weer.

UnderTheDevil | 09-11-21 | 21:50

@UnderTheDevil | 09-11-21 | 21:50: Precies fout. Die zwitsal is mijn geuzenpenning. It's a hard knock life. Maar het is mijn leven. Dat hele internet. Hele volksstammen die zich druk maken om de boekdrukkunst, terwijl de gehele goegemeente zich blind staart op zijn telefoontje.

Met mij gaat het goed. ik wens mijn medemens hetzelfde toe. Kwestie van je wereld klein houden.

Hetkanverkeren | 09-11-21 | 22:00

Ja, je had inderdaad nog jaren kunnen betalen voor het publieke bestel dat het kleed onder je voeten heeft uitgetrokken.

(Als je er aan denkt, beter emigreren en het ergens anders opnieuw proberen jongens)

Panos88 | 09-11-21 | 21:47 | 2

Ik ben ondertussen 5 landen verder, nog steeds Kudt. Uiteindelijk maakt het weinig uit waar je bent, De multinationals hebben indirect de markt en de macht.

hisxxx | 10-11-21 | 01:22

Govvver nu ook zelfmoord te duur. Ze pakken ons alles af!

Munnie-talks | 09-11-21 | 21:46 | 1

Hoe gaat het eigenlijk met Joost Zwagerman? Heeft die zijn zelfmoord al afbetaald?

gestoptmetroken | 09-11-21 | 21:49

Asielzoekers/ vluchtelingen rekenen we ook helemaal door dus waarom niet.

YoMoms | 09-11-21 | 21:43 | 1

Deden we dat maar eens echt.

Kaas de Vies | 09-11-21 | 21:56

Ben benieuwd naar de kosten van het onderzoek om te onderzoeken wat een zelfmoord kost.

Wering | 09-11-21 | 21:42

Heeft de UVA al gereageerd, of mag je aan een zelfvermoordenaar wel rekenen, maar niet aan een immigrant? www.geenstijl.nl/5158065/emeritus-hoo... En welk percentage zijn verworden van herkomst elders tot vroegtijdigeigenlevenbeëindigingnaar?
Of mag daar ook niet over worden gesproken?

Cue_The_Deer | 09-11-21 | 21:41

Tsjonge jonge, we gaan de economische voor en nadelen afwegen van de zelfdoding van een individu. Nog even, dan gaat de belastingdienst na zelfdoding een boete opleggen en volgt ook nog detentie voor de schavuit.

Zapata10 | 09-11-21 | 21:39

Hoeveel hebben die coronadoden ons wel niet gekost? En ik maar denken dat we goedkoper af waren als de antivaxxers dood zouden neervallen (buiten het ziekenhuis dan).

BobDobalina | 09-11-21 | 21:38 | 1

Nou ja, de gemiddelde coronadode was natuurlijk al jarenlang een ontvanger van belastinggeld.

C1O2 | 09-11-21 | 21:49

Een intens triest dieptepunt om zoiets ingrijpends uit te drukken in gederfde belastinginkomsten.

FustViking | 09-11-21 | 21:38 | 4

@bisbisbis | 09-11-21 | 21:48: Ik heb het van zeer nabij meegemaakt. Niet alles dient in economische waarde uitgedrukt te worden. En ja: voor de betrokkene was het een uitkomst. Maar ingrijpend was het - voor mij en mijn broer.

FustViking | 09-11-21 | 22:20

@FustViking | 09-11-21 | 22:20:
-
Alle begrip voor de ingrijpendheid, maar gevoelens hoeven toch niet in de weg te staan dat er eens goed gekeken wordt naar wat sommige zaken ons met z'n allen kosten? Ik ben zelfs van mening dat wij daar recht op hebben, als brave burgers en belastingbetalers. Nu alleen nog even de ware, toerekenbare maatschappelijke kosten van een schoolverlater, een jeugdige brommerdief, een asielzoeker, een niet-functionerende minister, een anti-abortus-tweedekamerlid, een mevrouw die uit Syrië gehaaald moet worden, of een IC-klant met COVID die zich niet heeft laten vaccineren en nog zo wat van die zaken even doorrekenen - waarom doen wij daar nu toch zo moeilijk over?

bisbisbis | 09-11-21 | 22:36

@bisbisbis | 09-11-21 | 21:48: Ergens wringt het wel dat het doel van zo'n zelfmoordlijn, zelfmoordpreventie, zijn eigen einde betekent.

ReyNemaattori | 10-11-21 | 01:22
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe kan je in godsnaam bij zo'n issue over geld beginnen?

Oral Fistfucker | 09-11-21 | 21:38

Waarom eigenmoord plegen? Er is altijd wel een buurman die je graag helpt. youtu.be/v5K9DwtiePo

hero_of_heaven | 09-11-21 | 21:38 | 1

zonder klikken; enorme tuin op het zuiden, hele dag de zon erin?

Cue_The_Deer | 09-11-21 | 21:42

Zeg dat nou niet in de buurt van een kabinet Rutte. Voor we het weten ligt er een voorstel om de misgelopen baten op nabestaanden te verhalen.

Sjors W. | 09-11-21 | 21:37

En hoeveel kost een moord? (Ik vraag dat voor een vriend (met schoonmoeder)

Hadena | 09-11-21 | 21:37 | 2

Wanneer onder invloed met een auto voor een paar weekjes taakstraf.

Reebensteeltje | 09-11-21 | 21:39

5,5 miljard euro, waar komt me dat toch bekend van voor? Hugo?

einz | 09-11-21 | 21:35

Wil je zelfmoord plegen denk dan dat het morgen ook nog kan. Doe dat de rest van je leven.

Patje | 09-11-21 | 21:34 | 2

Juist.

nobodiesunmighty | 09-11-21 | 21:38

Precies

Kale dodo | 10-11-21 | 10:38

Bij dit topic schiet me zo meteen niets te binnen, ik begrijp dat het een strop is voor de maatschappij, maar ik blijf liever niet zo hangen bij dit onderwerp.

Steve1234 | 09-11-21 | 21:34

Zelfmoord is wel het laatste wat ik zou doen…

Reso | 09-11-21 | 21:34 | 1

Vind dit wel een heel sterke :)))

HoezoNickname | 09-11-21 | 22:19

Ik zou die 2,8 miljoen toch wel eens gespecificeerd willen zien.

Moriarty | 09-11-21 | 21:32 | 1

Exact, komt nogal nattevingerig over.

knutsel_ | 09-11-21 | 21:47

Wat een gezeik. Als ik zelfmoord pleeg heb ik geen boodschap aan de kosten die dat met zich meebrengt, want ik ben dood. En er is geen goedkoper bestaan dan geen bestaan. Dus ik laat mijn zelfmoordpillen gewoon op de plank in mijn badkamer en slik ze wanneer ik daar aan toe ben. Of moet ik rekening houden met een regering die honderden miljoenen verspilt aan ondeugdelijke mondkapjes? Nou dan.

Albert61 | 09-11-21 | 21:32 | 1

Nou. Vreet op dan die zelfmoorklaboesters? Ik heb nl. ook geen boodschap aan de kosten die dat met zich meebrengt. Want jij bent dan dood.

The Felchmeister | 09-11-21 | 22:15

Scheelt wel weer een hoop stikstof.
Mits begraven.

Guy de Lombard | 09-11-21 | 21:32

Ergens las ik dat een cabaretier cynisme het ultieme zwaktebod vond. Dat is niet waar. Precies de pest. Morgen weer een dag.

Hetkanverkeren | 09-11-21 | 21:32 | 1

Die dunne Jansen?

Zo Ontzettend Moe | 09-11-21 | 23:05

Die 5 per dag weten wel goed uit de media te blijven?

28 | 09-11-21 | 21:32

Ambtenaren zijn de reden dat dit zoveel geld kost.
Enkel ambtenaren voeren dit soort nutteloze onderzoeken uit.
Zonder ambtenaren was de wereld hoe dan ook een stuk mooier, en misschien pleegden dan minder mensen zelfmoord.

Nonkel Frituur | 09-11-21 | 21:31

Ah, dus de volgende keer als de belastingdienst mij loopt te klieren en ik wil ze terug pakken, weet ik wat ik moet doen.

opblaasschaap | 09-11-21 | 21:30

Ik ken ook wel een soort van rekensommetje. Een boel mensen die zelfmoord plegen lopen al jaren bij psychologen en maatschappelijk werkers en alles wat verkrijgbaar is via de GGZ. En dat kost klauwen vol geld. Als ze dan ten einde raad zijn, springen ze voor de trein en zuchten de passagiers dat er weer eens vertraging is. Die egoïstische treinpassagiers. Dit is trouwens geen rekensommetje. Dit is de realiteit.

Leptob | 09-11-21 | 21:29 | 4

Of de behandelaar negeert herhaalde opmerkingen van een patiënt dat de eerder voorgeschreven medicatie stukken beter beviel dan de huidige. Patiënt gaat vervolgens helemaal uit z’n plaat, valt de behandelaar aan en verwond een beveiliger met fatale afloop. Daar kunnen ze bij Parnassia over meepraten.

HankHill | 09-11-21 | 23:10
▼ 1 antwoord verborgen

Dus als ik dood ben voor mijn pensioen dan kost ik de staat geld. Omdat ik niks meer oplever.
Dan hebben ze het ook zeker uitgezocht wat een zelfmoord na pensioen oplevert voor de staat.

shimanski | 09-11-21 | 21:29

Goed dar hier aandacht aan besteed word.

Eenieder die hier laconiek over doet heeft geen idee.
Er is geen vijand zo verschikkelijk ongenadig, als je eigen.

DutchAce | 09-11-21 | 21:28 | 4

Als je dat maar weet.

nobodiesunmighty | 09-11-21 | 21:33

Ik snap dat ze iets anders wilden doen en het goed bedoelden, maar het is een wat ongelukkige campagne.

Sjors W. | 09-11-21 | 21:39

Enerzijds eens, anderzijds niet.

Ik heb uw tegel twee keer gelezen, u heeft hier mee te maken gehad.

Maar is het dan handig/verstandig om er een prijskaartje aan te hangen?

Althans, zo vat ik het op, zo van: "doet u het, dan weet u wat het kost".

Denk van niet.

GKJP | 09-11-21 | 21:44
▼ 1 antwoord verborgen

Als je zelfmoord pleegt 1 dag voor je pensioen is het goedkoopst.

EmilioEsteves | 09-11-21 | 21:28 | 1

De natte droom van D66.

Sitting_targets | 09-11-21 | 21:39

Als het 100 euro zou kosten, was het dan geen probleem?

Andersdenkend | 09-11-21 | 21:28

Wat is nu de essentie van dit stuk? Dat mensen zelfmoord plegen? Dat dat geld kost? Of dat je het niet moet doen. Voor diegenen die je achterlaat?

Hoezo gaat men onderzoeken hoeveel het kost?

Bleeh, mijn huis is schoon, kinderen hebben schone kleren, geen reden om van het balkon te springen.

Wellicht zouden ze kunnen onderzoeken waarom iemand zich van het leven berooft.

Maar ach.

GKJP | 09-11-21 | 21:28 | 4

@Grachus | 09-11-21 | 21:35: beetje hetzelfde als je de kosten van een voetbalwedstrijd berekenen, met inzet van de ME, waardoor de ME'ers die avond niet naar het restaurant kunnen, de serveerster geen fooi krijgt en daardoor haar nieuwe dildo niet kan kopen. Daardoor raakt de voetbal direct, aan de easytoys en ook pakketbezorger leiden daar onder. Daardoor heeft de lokale benzinepomp waar de pakket bezorger altijd tankt en koffie haalt het ook zwaar en kan Anja die achter de balie staat maar 8 dagen all inclusive naar Antalya in plaats van 10, waardoor bekir de scootetverhuurder nu zwaar de zak is. Hebben we het zo'n beetje stichting zelfmoordpreventie?

Incitatus | 09-11-21 | 21:55

Wellicht kunnen ze onderzoeken hoe iemand die al 3 zelfmoordpogingen gedaan heeft nog steeds leeft (laatst op tv). Dan doe je echt iets fout. Of is het enkel een schreeuw om aandacht en wil die persoon niet écht dood?

Lompelul | 09-11-21 | 23:05
▼ 1 antwoord verborgen

Hoezo preventie? Kan er niets gedaan worden tegen die aasgieren en human capital slavenhouders?

Reebensteeltje | 09-11-21 | 21:26 | 2

De beste preventie zou zijn als de belastingdienst eens wat coulanter zou zijn bij het opleggen van megalomane aanslagen.

keestelpro | 09-11-21 | 21:36

Ik snap het onderzoek wel, tegelijkertijd zeg ik erbij de waarde van een mensenleven niet in een geldbedrag te willen uitdrukken

thanseeuwen | 09-11-21 | 21:26

Onderzoek naar echt belangrijke zaken, zoals het falen van de Overheid in Groningen, bij de Toeslagen, bij de Corona, nee, doe maar niet, allemaal veel minder belangrijk natuurlijk.

dathoujetoch | 09-11-21 | 21:25 | 2

Zelfmoord niet belangrijk genoeg??

Lorejas | 09-11-21 | 21:27

Je moest eens weten hoeveel mensen door de coronacrisis zelfmoord hebben gepleegd, en nog gaan plegen...

keestelpro | 09-11-21 | 21:35

Dit kunnen ze dan wel weer uitrekenen.
Wat de asielzoekers ons kosten weet niemand.

shimanski | 09-11-21 | 21:25 | 2

Dat moet je er dan bij optellen als het iemand uit een sociale huurwoning is, waar daarna een statushouder inkomt.

Incitatus | 09-11-21 | 21:45

10 miljoen de man.

Calastir | 10-11-21 | 12:46

Zo.. D66 wil zelfbeschikking zodat we onszelf dood mogen maken... doen we dat zeuren ze dat het teveel kost... Jezus.. wat willen ze nu?!

WellusNietus | 09-11-21 | 21:23 | 3

Eerst uw geld, dan uw ingewanden.

EEnzame SchizofrEEN | 09-11-21 | 21:28

Jezus zal het antwoord geven: " d66 is niet de religie van mijn Vader, d66 is een religie van de hoogmoedige fantasie der goedheid en zal u meer doden kosten dan de liefde die ze pretenderen te brengen"

nobodiesunmighty | 09-11-21 | 21:28

Ze willen dat je je braaf in Pia's levenseinde&recycling-kliniek aanmeld, de kosten vooraf betaalt, waarna je geheel klimaatneutraal hergebruikt kan worden.
Ook uw dood is een verdienmodel.

Abject | 09-11-21 | 21:32

Wees lief voor de belastingdienst en pleeg geen zelfmoord!
Ze drijven u misschien tot complete wanhoop maar ze kunnen uw geld niet missen. Wees dus niet egoïstisch en denk aan die arme belastingambtenaren voor u over gaat tot uw wanhoopsdaad.

keestelpro | 09-11-21 | 21:22 | 3

Hoeveel plegen er juist door toedoen van de Belastingdienst zelfmoord?

Haberdoebas | 09-11-21 | 21:23

Precies... diep zwarte ironie.

keestelpro | 09-11-21 | 21:26

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com