Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bestuurvoorzitter UvA: 'Kansloze internationale studentenplaag ongehinderd verder'

GRENZEN DICHT!

De Universiteit van Amsterdam kan het niet meer aan. We hebben er niks tegen hè, in principe. Maar kijk eens naar die grafiek hieronder. Bijna de complete groei van de afgelopen jaren is aan ze toe te schrijven. Daar moeten we het toch over kunnen hebben? In het begin leek het allemaal nog leuk, maar het zijn er gewoon heel erg veel. Te veel, eigenlijk. Misschien zijn we naïef geweest, ja. Maar weet u wat het is? Je vraagt je op een gegeven moment af: is dit onze universiteit nog wel? Ze pikken onze kamers in. Ze pikken onze collegebanken in. Ze praten onze taal niet. En de overheid dan, wat denkt u? De overheid DOET NIETS!

Geen haat maar feiten!

Reaguursels

Inloggen

Domheid houdt niet op bij de poort van de universiteit!

Waar-is-niets | 05-11-21 | 10:56

Uhhm... Even diep nadenken... Colleges weer in het Nederlandsch geven?

McSnor | 05-11-21 | 10:24 | 1

Dat is de juiste oplossing.
Ik heb het artikel niet gelezen, maar deze oplossing is niet aantrekkelijk voor de uni, omdat internationale studenten veel meer geld opbrengen. Dus de problemen om deze studenten heen moet de overheid maar oplossen.

BRickY | 05-11-21 | 11:39

Veruit de meeste internationale studenten zeggen na hun studie dankjewel en gaan terug naar hun homeland. En een flink deel, met name uit het oosten tot en met Azië, zorgt er voor dat ze wel eerst 5 jaar in NL blijven zodat ze een paspoort of zo kunnen krijgen. Want gek genoeg kan dat, als je maar lang genoeg in NL studeert. Ze gaan dan wel terug (naar hun meestal rijke familie), maar een NL paspoort is altijd handig. Ik zie het dagelijks om me heen.

Mufrius | 05-11-21 | 10:13

Wel dankzij de 2 universiteiten blijft Amsterdam een jonge bruisende stad. En mini-wereldstad waarin je dezelfde lifestyle kan hebben als bijv. Londen maar dan met de fiets. Dat trekt jonge mensen aan. Gelijk hebben die internationale studenten, ik zou het ook doen.

von Trier | 04-11-21 | 23:16

Goh. Een tsunami van buitenlandse studenten.
Naast die tsunami van "vluchtelingen". En naast die tsunami van islam.

Mondialiteit. Globalisme. Mondialisering. Werelds. Wereldmuziek. Wereldgerechten. Wereldburger. Wereldwinkel. Globalisering.

Allemaal kenwoorden uit de 'wereld' van zelfbenoemde kosmopolieten die, meestal op kosten van belastingbetalers en/of NGO's het grootste deel van hun leven doorbrengen in vijf sterren-hotels, (privé-)vliegtuigen, auto's met chauffeur, ambassades, congres-centra, twee Europese parlementsgebouwen, één in Brussel (Bruxelles) en één in Strasbourg (Straßburg), in de VN-gebouwen in New York, in de VN-gebouwen in Genève (Genf, Geneva) en op talloze locaties in Afrika om daar bijvoorbeeld waterputten te slaan of ziekenhuizen te runnen omdat ze dat in Afrika niet zelf kunnen. Of willen.

Het zijn dit soort mensen die het liefst de hele wereld hier in Nederland zouden willen binnenhalen. De hele wereld? Nou, vooral de Derde, want die vonden ze als kind al zo mooi, zo nobel & zo kleurrijk toen die zich nog toonde op de Novib-kalender thuis op de koelkast.

Allemaal mensen die door het bos (ofwel "Het Grotere Verband") de bomen niet meer zien (te klein, te onbetekenend) terwijl zonder die bomen er geen bos zou zijn.

Sigrid Kaag is het archetype van zo'n globalist, zo'n kosmopoliet, die door continu in de weer te zijn geweest met de "grotere verbanden" in de 'wereld' ver buiten de grenzen van haar vaderland, een stuitende arrogantie & neerbuigendheid heeft ontwikkeld ten opzichte van wat leeft onder gewone burgers & hun dagelijkse problemen & beslommeringen hier in Nederland.

Haal iedereen maar hier naar binnen - welkom, welkom! Laten we de divejjjsiteit vieren! Inclusie overal! Alle rassen verzamelen! Elke witte man een zwarte vrouw! Elke zwarte man een witte vrouw! Leve de nobele bosneger! Leve de slimme Aziaat! Leve de edele moslimman! Lang leve de hoofddoek! Symbool van de vrijheid! Leve de Boerka! Paradigma van de vrije keuze!
En leve de buitenlandse student!

En de Nederlandse studenten? en hun Nederlandse ouders? Die de helft van hun met hard werk verdiende geld moeten inleveren bij de globalisten, de kosmopolieten die woonruimte voor onderontwikkelde Afrikanen en moslim-extremisten belangrijker vinden dan die voor de eigen mensen en hun studerende kroost?

Ach, die zoeken het maar uit. Dat zijn de bomen in het Grote Wereldbos. Te klein. Te onbelangrijk.

Peter Emile | 04-11-21 | 21:57 | 5

Mooi opgeschreven

poppelepee | 04-11-21 | 23:59

Het is triest maar waar.

Rohin | 05-11-21 | 10:32

Ik was van plan inhoudelijk te reaguren... tot ik dit alleszeggende reaguursel las. Niets aan toe te voegen!

Squeezelover | 05-11-21 | 12:10
▼ 2 antwoorden verborgen

In Delft hebben ze een paar jaar geleden een hele flat gebouwd voor Chinese studenten die hier komen om te spioneren en ons later kapot te concurreren.

squadra | 04-11-21 | 20:36

En als ze bv uit een land met lagere welvaart komen bv India, blijven ze ook na de studie (die veelal een jaartje Msc is). De manier om EU binnen te komen. Mooi man, die bevolkingsgroei. Blijven stemmen zoals u doet. Zijn uw kinderen wel de lul. Mooi man.

feiten_en _cijfers | 04-11-21 | 20:16 | 1

Of ze komen later als ICT-indiërs voor een lager loon dan Nederlanders voor hetzelfde werk maar met 30% ruling. Zo'n 10.000 personen per jaar.

* Il Principe * | 04-11-21 | 21:32

De gemiddelde student hier geimpliceerd, betaald meer aan totale onkosten dan de gemiddelde lezer hier aan bruto jaarsalaris verdiend. Natuurlijk komen ze wel om hin masterers of doctotaap te halen. Terrecht zien ze HBO, eg een bachelor, als een niet erkend en zinloos certificaatje. En na zich blauw betaald te hebben, vertekken ze weer want ze vinden het hiet maar suf en vies. De enkeling die blijft, vraagt papa om een half miljoentje om hier een bedrijf te starten. Em dat is niets voor papa, want dat verdient hij netto per kwartaal. En dan maar belasting betalen totdat ze bij hun zinnen komen en toch weer vertrekken. Een beroep doen op sociale verzieningen is iets dat gewoon niet bij hun op komt. Wij zien enkel aan aziaatje en voelen ons beter met onze Batavus fiets en fiat 500.. Elk winkelcentrum met a-merken weet inmiddels beter en accepteert Alipay. Waarom zouden universiteiten niet hetzelfde doen en eindelijk budget hebben om de kwaliteit voor iedereen te verbeteren? Ik zie niet waarom jouw 50 eurocent muntje beter is dan een
briefje van 50 euro van iemand anders....

dopie30 | 04-11-21 | 20:10

Jah, hier gewoon een quotum aan stellen.

hotmint | 04-11-21 | 19:57

De internationalisten hebben de macht.

Die losers in Den Haag geven meer op hun vriendjes in Europa, VN of de Wereldbank dan lokaal geneuzel.

Plebs hier. Zij denken groter. De wereld is groter dan Nederland. Zij zijn wereldburgers. U bent dat ook.

Zoals iemand bijna 100 jaar geleden al zei. De internationalisten zijn er om zichzelf te verrijken. Zij profiteren hiervan. Zij kunnen overal leven. Een huis veroorloven. U moet echter leven met de offers die met uw leven en dat van uw kinderen wordt gemaakt.

Vrij verkeer van mensen wereldwijd, open grenzen.

Deze mensen hebben 0 binding met Nederland. Slechts binding met het ideaal.

Noem me maar een nationalist. Dat ben ik ook. Alles wordt te grabbel gegooid door hun. Ben er klaar mee.

manner | 04-11-21 | 19:57

Stoppen met toelaten? Toelatingsbeleid aanpassen en klaar.

Kopieerapparaat | 04-11-21 | 19:50

Dat is een mooie vertekende grafiek, de toename van het aantal studenten over de laatste paar jaar bedraagt 6% , dat laat de grafiek niet echt zien

JeanDragage | 04-11-21 | 19:42

Ze komen alleen voor een paar jaar Amsterdam.

dihydrogenmonoxide | 04-11-21 | 19:41

Een jaar of 15 geleden viel het mij op dat ik steeds meer van die Aziaatjes op kinderfietsjes zag rijden.
Wat bleek, de plaatselijke Hoge school had gemeend om de open gevallen schoolbanken ( of gaten in de begroting, zo u wilt) op te moeten vullen met studenten uit bepaalde landen waar de mensjes klein zijn en de sexindustrie groot.
Toen de plaatselijke omroep daar lucht van kreeg maakte die er terstond een reportage over.
Wat bleek; de colleges in steenkolen Engels en de achteraf geïnterviewde spleetogen hadden er ( voor zover ik uit hun gebrekkige Engels kon opmaken) niks van begrepen.

D-Fens_1963 | 04-11-21 | 19:17 | 2

Gelukkig bent u geen vooringenomen racist, toch?

Slough | 04-11-21 | 20:19
-weggejorist-
D-Fens_1963 | 04-11-21 | 20:58

Dit is toch niet zo vreemd?..
Nederland biedt op de universiteiten al jaren complete onzin en fopstudies aan, met name binnen de geesteswetenschapoen.
Andere landen doen dat simpelweg niet.
En passant is het voor de 'student' een mooi binnenkomertje. Na hun fopstudie en eventuele fopbaantje hier trekken ze een -echte- Nederlandse uitkering.

druipsmurf | 04-11-21 | 19:07 | 1

De VS loopt voor in het aanbieden van genderstudies hoor...

ReyNemaattori | 04-11-21 | 20:14

Ten eerste is het idioot om buitenlandse studenten hier te laten studeren, terwijl er al een gebrek is aan fatsoenlijke en betaalbare woonruimte voor de eigen studenten.

Ten tweede zijn er sowieso veel teveel studenten. We horen elke dag waar het ontbreekt aan personeel en dat betreft niet de plekken waar de studenten van de UvA voor worden opgeleid.

Niet leuk voor D66 om te horen, maar onderwijs hoort aan te sluiten op de arbeidsvraag (geldt trouwens ook voor HBO/MBO, waar soms opleidingen worden aangeboden waar amper werk in is te vinden). Scholen mogen geen verdienmodel zijn.

jochum1980 | 04-11-21 | 19:05 | 1

Voor alle studenten die zijn afgestudeerd in een of andere woke alfastudie creëert onze overheid gewoon extra banen als beleidsmedewerker.

Leon Tosti | 04-11-21 | 19:28

Iets zegt me dat UvA medewerkers zich geen zorgen hoeven te maken om een brand in een hotel in Kedichem mochten ze daar verblijven.

Graaf_van_Hogendorp | 04-11-21 | 19:05
-weggejorist-
bigstone | 04-11-21 | 19:00

Ze "doen" ook ONZE meiskes........!

grapjasz | 04-11-21 | 18:47 | 3

Hahaha ja dat zei drs. Janmaat ook destijds over de hierheen gevluchte (mannelijke) bewoners van het voormalig Joegoslavië.
En dat terwijl “onze jongens” daar aan het * kuch* strijden waren.

D-Fens_1963 | 04-11-21 | 19:21

Maar je leert toch helemaal niks nuttigs op de UvA?
Allemaal woke fopstudies.
Waarom zouden ze dan vanuit het buitenland naar Amsterdam komen om iets te leren wat alleen in de linkse kringen in Amsterdam waarde heeft?

Osdorpertje | 04-11-21 | 18:40 | 3

Gratis neuken, gratis hoeren, gratis geld.

gestoptmetroken | 04-11-21 | 19:03

Amsterdam is een vrijhaven voor internationaal links gespuis. Niet voor niets heeft Nederland een enorm apparaat aan nep- en fopstudies. Met name het laatste decennium is dat explosief gegroeid en zijn de universiteiten gekaapt door Woke extremisten. Toen ik nog geregeld op de Uva rondliep stikte het er van de Spaanse marxisten. De universiteit is tegenwoordig de minst veilige plaats in Nederland voor andersdenkenden.

Grachus | 04-11-21 | 19:37

Woon in Spanje. Mijn tandarts (Roemeense) zei me: "Jullie hebben het goed geregeld in NL, de studiekosten zijn daar zó laag dat ik mijn kinderen daar ook ga laten studeren."
We hebben géén idee hoe duur het elders is. Naïef land.

Hojo24 | 04-11-21 | 18:35 | 1

Misschien de tandarts even vertellen dat collegeld niet het hele verhaal is. Vijfhonderd euro per maand voor een hokje van zestien vierkante meter en zo. Als je überhaupt een kamer kan vinden.

Tapu | 04-11-21 | 18:42

Geef de colleges alleen in het Nederlands en het probleem lost zichzelf op.

Koning Willy | 04-11-21 | 18:30 | 3

precies, hou je aan de wet.

AlexanderVissers | 04-11-21 | 18:32

U heeft een punt, maar als ik zie hoe jongeren hun zinnen opbouwen met half Engels dan zakt m n broek af (trouwens... suicide ipv van zelfmoord in de Televaag deze week, kom op!)

Slough | 04-11-21 | 20:25

Ik vraag me af wat dat studeren van die internationele studenten precies inhoudt. Werken ze net als de Nederlandse studenten een compleet mastersprogramma af? Worden alle colleges dan in het (steenkolen-)Engels gegeven? Of volgen ze een paar colleges die ze op hun CV zetten om later in aanmerking te komen voor een baan bij VN, EU of een andere democratie-verachtende organisatie?

J.P.Drapeau | 04-11-21 | 18:23 | 5

@AlexanderVissers | 04-11-21 | 18:34:
Volgens mij betalen die buitenlandse studenten klauwen en klauwen aan collegegeld en is dat precies de reden dat de universiteiten ze zo gretig binnen haalden. Geloof niet dat het ons nou zo veel geld kost.

Tapu | 04-11-21 | 18:44

@Tapu | 04-11-21 | 18:44: misschien niet direct, maar maatschappij wordt compleet ontwricht. Extra aanslag op woonruimte dus prijzen stijgen. En mensen die in de buurt van verkamerde huizen worden compleet gestoord van overlast studenten.

UpdateAvailable | 04-11-21 | 18:51

@Tapu | 04-11-21 | 18:44: Een buitenlandse student levert de universiteit vanuit de overheid meer geld op dan een Nederlandse student.

Grachus | 04-11-21 | 19:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou uva dat is precies waar het Nederland ook mee zit. Teveel mensen stromen in die geen Nederlands spreken en alles inpikken. Maar dat is natuurlijk anders.

jitro | 04-11-21 | 18:19

"zo wordt van studenten in de medezeggenschap bijvoorbeeld verwacht dat ze de Nederlandse taal te leren."

Volgens mij moeten ze die eis ook maar eens voor hun eigen nieuwssite gaan stellen.

nieuwe_Deen | 04-11-21 | 18:19

En wie betaalt het gelag van de buitenlandse studenten? Ik schat de Nederlandse overheid. U dus. (ik niet)

hatsikidee | 04-11-21 | 18:18 | 3

Het Erasmus-programma (voor de Europese studenten), dus ja, dat is belastinggeld

ZOMG | 04-11-21 | 18:33

Voor EU studenten: ja, u en ik, voor de over-oceaniërs die instellingscollegegeld betalen: zij zelf.

AlexanderVissers | 04-11-21 | 18:37

Nee, voor (door buitenlandse werkgevers of ouders) of door buitenlandse studenten wordt veel meer betaald dan voor NL studenten. Vandaar dat alle uni’s ze graag zien. Afstuderen aan een NL uni heeft nog steeds zeer behoorlijk aanzien in het buitenland. Zelfs een BA van een NL uni is in het buitenland meer waard dan in NL zelf. Het zal ongetwijfeld een negatieve invloed op de kosten van huisvesting hebben voor studenten in het algemeen.

JayJay | 04-11-21 | 20:04

Wat een imbeciel gejank weer. Universiteiten zijn juist al eeuwen internationale bolwerken. Eeuwen! Letterlijk! En nu, omdat Sterre en Bickel niet een kamer met uitzicht op De Dam kunnen krijgen voor € 395 per maand, is het ineens een probleem.

Pontius Vulgaris | 04-11-21 | 18:14 | 3

Zucht. Kijk dan eens naar de cijfers man, voordat je dom gaat blaten.

Nuchternederland | 04-11-21 | 18:16

bijna geen enkele buitenlander studeerde voor 1950 in Nederland, op een enkeling tropische land en bosbouw aan de landbouw hogeschool in Wageningen en Vlaming na.

AlexanderVissers | 04-11-21 | 18:46

@AlexanderVissers | 04-11-21 | 18:46: Vroeger waren er ook redelijk wat buitenlandse studenten, maar toen gold nog het zéér zinnige criterium dat de betreffende student veel beter dan gemiddeld moest zijn. Aan de EU hebben we te danken dat elke EU student zich zonder problemen hier kan vestigen hoe dom hij ook is of welke nep-/fopstudie hij ook volgt.

Grachus | 04-11-21 | 19:41

Gewoon opvangen in de regio.

Nuchternederland | 04-11-21 | 18:11

Is geld, verdienmodel van de uni.

larie | 04-11-21 | 18:06

Universiteit, mmmmm dat heette vroeger Mavo toch ?

2CVOcean | 04-11-21 | 18:02 | 1

Nee, het heeft tegenwoordig het niveau van de vroegere Mavo. De universiteit heeft zelf als doelstelling om het niveau van de oude Moeder-Mavo te halen.

Grachus | 04-11-21 | 19:42

Ik ken er een paar met een universitaire opleiding.
Kunnen na een bord bruine bonen nog geen scheet produceren.

Transgender-Airlines | 04-11-21 | 18:00 | 3

Ik noem ze academisch gehandicapt.

BoerKoekoek | 04-11-21 | 18:05

@BoerKoekoek | 04-11-21 | 18:05: maar gelukkig krijg je ipv productiviteit een Gooische R en saaie verhalen over een wintersportblessure

Transgender-Airlines | 04-11-21 | 18:09

De gemiddelde social media feed van een buitenlandse student/expat checklist
- Grachten foto
- Wijn op het terras'
- Bloemenveld in'
- Hip in het park met de fiets'
- Koningsdag festival met vriendinnen'
- Amsterdams uitzicht met kopje thee'
- Schaatsplezier'
- Euro trip achteraf'

Kosten 2 jaar in Nederland studeren voor niet EER-studenten:
- €30.000 collegegeld
- €25.000 aan jaar Amsterdamse woonlasten
- €5.000 aan Euro city trips en retourtje thuis
- €3.000 borg die nooit terug kwam
- €1.500 dagelijks vervoer
- €1.000 bestolen, slotenmaker oplichting, of kamernet fraude
- €500 de helft van het eten betalen tijdens een NL date
- €8 koelkast magneet souvenirs

Klopt dit een beetje? En is het het allemaal waard?

GeheidEenGeit | 04-11-21 | 17:59 | 2

U bent de toeristenwiet vergeten.

_pacman_ | 04-11-21 | 18:06

In Burkina Faso is je kostje gekocht met zo'n prestigieus witmansdiploma.

Joris Beltsin | 04-11-21 | 18:06

Nederland is spotgoedkoop om te studeren als je buitenlander bent.
Geen tienduizenden euro inschrijfgeld, maar een paar duizend.
De lessen worden in een soort versimpeld gebroken Engels gegeven, dus makkelijk te volgen.
Niveau Uva met alle fopstudies is lekker laag.
Verder wordt er speciaal voor dit soort studenten onderdak gereserveerd, dus je bedje is gespreid -Kamer met inrichting makkelijk te vinden.
Verder staat het interessant als je in het buitenland hebt gestudeerd als je niets kunt.
Vandaar dat 1 op 3 studenten geen Nederlander is.

Analia von Solmsch | 04-11-21 | 17:59

Wie zijn toch al die jonge progressieve klimaatbewuste mensen die voor hun studie de halve wereld afreizen met klimaatvermoordende vliegtuigen?
Studeren kan toch ook via Zoom? Hebben we nu wel bewezen gekregen dankzij corona.
Blijft gewoon thuis!

Abject | 04-11-21 | 17:58

Universiteit van Amsterdam, je kan als alumni in ieder geval nog de allergrootste ramp worden die het ABP in haar bestaansgeschiedenis kent. Hallo Corien Wortmann-Kool!

_pacman_ | 04-11-21 | 17:55 | 2

Vergeet Elco niet. Waarom altijd cda'ers bij het ABP?

Watching the Wheels | 04-11-21 | 18:08

De verdeelsleutel is anders heel overzichtelijk:
- PvdA en D66 de burgermeesters
- CDA de bestuursbaantjes
- VVD de lobbybaantjes
en het aller-aller belangrijkste:
- PVV helemaal niets!

_pacman_ | 04-11-21 | 18:15

Zo fijn die internationalisering. Onze eigen studenten krijgen les in gebrekkig Engels, terwijl de Chinezen op grote schaal kennis en IP roven.
Soms zou je denken dat het doel is om alles stuk te maken.

TheEgg | 04-11-21 | 17:55 | 1

Of dat het doel is weet ik niet, maar het spoor van vernieling is wel overal zichtbaar. Ik hou het maar op incompetentie.

Here's Freddy | 04-11-21 | 18:37

Het gaat altijd om balans. Zo veel in zo'n korte tijd kan een (maatschappij of) universiteit niet aan zonder gedoe en dat kun je vooraf al begrijpen, dus waarom niet eerder bijsturen? Krijgen universiteiten meer geld bij meer internationale studenten of gebeurt dit spontaan? Ja dus, het wordt tegenwoordig gestimuleerd. www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/onde...

Watching the Wheels | 04-11-21 | 17:54 | 2

@Joris Beltsin | 04-11-21 | 17:56:
Bijzondere ontwikkeling. "Volgens universiteiten zou internationalisering goed zijn voor de onderwijskwaliteit."

Watching the Wheels | 04-11-21 | 18:03

Ik snap niet waarom de overheid hier moet ingrijpen?
Je kan dit eenvoudig oplossen met het beperken van engelstalige vakken of
een numerus fixus op Engelstalige studies en dan op basis van cijfers verloten, probleem opgelost.

Je zou maar wetenschappelijk opgeleid zijn en dan vervolgens niet zo simpel logistiek probleem op kunnen lossen zonder overheidsingrijpen. Als dat ook maar enige indicatie is van het niveau van die toko, dan hoef je er eigenlijk al helemaal niet meer heen voor een studie.

ReyNemaattori | 04-11-21 | 17:51 | 1

De regering bepaalt numerus fixus opleidingen. D66 minister in dit geval.

Bataafje | 04-11-21 | 22:01

Waarom moeten er zoveel buitenlandse studenten bij eigenlijk.
Er zit toch niet weer een stel geflipte bedrijfskunde- en marketingtypes die nog nooit voor de klas hebben gestaan aan de knoppen van ook deze onderwijsinstelling mogen we hopen.

AdvocatusDiaboli | 04-11-21 | 17:48 | 1

Het aantal diploma's is verdienmodel voor uni's.

Joris Beltsin | 04-11-21 | 17:50

En voor hun worden de universiteiten van Nederlandse smetten vrij gemaakt - zou anders kwetsend zijn. Weer een D66 hobby.

HogeNood | 04-11-21 | 17:47

Gewoon de onderwijstaal weer Nederlands maken zoals reeds volgt uit artikel 7.2 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek:
"Het onderwijs wordt gegeven en de examens worden afgenomen in het Nederlands. In afwijking van de eerste volzin kan een andere taal worden gebezigd:
a.wanneer het een opleiding met betrekking tot die taal betreft,
b.wanneer het onderwijs betreft dat in het kader van een gastcollege door een anderstalige docent gegeven wordt, of
c.indien de specifieke aard, de inrichting of de kwaliteit van het onderwijs dan wel de herkomst van de studenten daartoe noodzaakt, overeenkomstig een door het instellingsbestuur vastgestelde gedragscode."

Als dit artikel gewoon wordt gehandhaafd is het probleem snel opgelost.

Mickdestok | 04-11-21 | 17:47

"Bij zo’n studentenstop mag de UvA echter geen onderscheid maken tussen een Nederlandse en Engelse track. ‘Dat brengt het risico met zich mee dat Nederlandse studenten verdrongen worden.’"

WTF betalen we belasting voor het opleiden van buitenlanders. Dat ze mee mogen doen prima maar je wilt toch eerst je eigen jeugd opleiden.

Forwaards | 04-11-21 | 17:47 | 2

Geef de buitenlanders gerust die UVA onzin en laat onze jeugd maar een vak leren.

Joris Beltsin | 04-11-21 | 17:52

Zo gaat het toch al tijden met sociale huurwoningen en Miele-zoekers?

Abject | 04-11-21 | 17:54

Geert (him/his)
of
Geert (she/her)

Doe nou es , deze foto met onderschrift is te verwarrend!

Bad_Pritt | 04-11-21 | 17:45

"De enige andere beschikbare optie is volgens Ten Dam ‘de botte bijl’:...."
Het is alsof je Wilders hoort praten.

Schoorsteenveger | 04-11-21 | 17:45

Universiteiten worden door het Rijk per diploma gefinancierd dus de perverse prikkel is om veel gemakkelijke, toegankelijke en populaire studies aanbieden en een zo groot mogelijke doelgroep bereiken. Genderwetenschappen, international business crap en psychologie in de Engelse taal zijn zo een uitstekend verdienmodel voor universiteiten, desnoods met veel buitenlandse studenten onder de dekmantel van kwaliteit en op rekening van de belastingbetaler.

Joris Beltsin | 04-11-21 | 17:45 | 2

Pol Pot wist wel raad met dergelijke zinloze opleidingen.

De prijs van een studie zou eigenlijk omgekeerd evenredig moeten zijn aan de vraag naar die opgeleide student.
Technisch onderwijs nagenoeg gratis, en genderstudies kosten een miljoenmiljard per student.

Laat de arbeidsmarkt maar bepalen.

Abject | 04-11-21 | 18:02

Precies dit.

Paul_09 | 04-11-21 | 19:04

Zie hier het failliet van het cosmopolitische D66-denken.

poppelepee | 04-11-21 | 17:44

UVA / HVA met gebedsruimte inclusief opruiende informatie boekjes in de stelling.
Zet dan ook de afkomst van de studenten in de lijst, een stuk duidelijker dan.

bigstone | 04-11-21 | 17:44

Als ze nou de universiteit ook meteen voor de woonruimte laten zorgen in een wijk met containerwoningen voor studenten of zo, dan hebben we daar geen gedoe mee in elk geval.

AdvocatusDiaboli | 04-11-21 | 17:44

"Internationalisering is goed voor het onderwijs"
-Zo heeft Nederland Pakistan de Islamitische atoombom bezorgd.

HogeNood | 04-11-21 | 17:43 | 1

En Pakistan is vervolgens Noord-Korea en Iran gaan helpen om ook zelf een atoombom te maken.

Leon Tosti | 04-11-21 | 19:07

Wat een studies.
Computational Social Science
Wat is dat in godsnaam.
Psychologie en Archeologie snappen we nog.

AdvocatusDiaboli | 04-11-21 | 17:42 | 1

Sociologen die met computermodellen allerlei dingesen voorspellen zonder er zelf veel van te begrijpen. Zeg maar een soort klimaatwetenschap voor softies.

Joris Beltsin | 04-11-21 | 17:49

hahaha, de overheid, hahaha, de meest incompetente onderneming van het land, die doet nooit iets. Wat dacht je dan, haha. Dacht je aan actie? hou me beet ik ga dood,haha.

Tishetnetnie | 04-11-21 | 17:42

Kijk naar de geldstromen en begrijp.
T is zo simpel.

Schadenfreude | 04-11-21 | 17:41 | 1

't Is zo simpel...

Greisaart | 04-11-21 | 17:48

Zij komen lekker goedkoop in NL studeren en rotten direct na de studie weer op. Kost wat, heb je ook niks. Oh wel, een overdosis geïmporteerde woke: Zij komen ons even vertellen dat we onze blanke koloniale cisgender toxische muil moeten houden. Dat is wel weer fijn.

Zeddegeizot | 04-11-21 | 17:41 | 3

Exact gewoon mee kappen. Of voor de Engelstalige opleiding gewoon een kostendekkend collegegeld vragen en niet vanuit publieke middelen bekostigen.

Mickdestok | 04-11-21 | 17:58

Inderdaad de studenten uit EU en Azie verdwijnen weer snel. De Afrikaanse studenten (veelal rijkelui kids) zijn niet gek en blijven hier hangen, want er zijn hier goede verdienmodellen.

ultraman | 04-11-21 | 18:48

Woningnood, meer dan een derde buitenlandse studenten en onze eigen jeugd die hier aan mee financieren.
Wie kan concreeet maken wat dit ons als maatschappij kost?

zuurtjeregen | 04-11-21 | 17:40

Mooie foto. Gevouwen handen. Wie is er deaud?

KlaagGraag | 04-11-21 | 17:38 | 3

Doe maar een kapseltje.

Groene_pixel_man | 04-11-21 | 17:40

Janmaat

meneer der meneren | 04-11-21 | 18:00

Internationaal.
Waar vandaan dan? China, UK, Duitsland, India, VS. Niet echt duidelijk.

AdvocatusDiaboli | 04-11-21 | 17:38 | 1

Grootste gedeelte zal uit EU komen, omdat studeren voor mede-EU's zeer aantrekkelijk is gemaakt met subsidies vanuit de EU.

ultraman | 04-11-21 | 17:41

Hahaha, prima eigen deeg koekje, geen bezwaar hebben om de asielinstroom te dumpen in arbeiderswijken want "racisme".
Hopelijk volgen er nog vele duizenden die de plaatsen en kamers inpikken van Joris-Jan en Ghreta-Luyenving.

meneer Q | 04-11-21 | 17:37
-weggejorist-
Watching the Wheels | 04-11-21 | 17:37 | 1

Buitenlandse studenten worden gesubsidieerd, net als Nederlandse studenten. Dus als ze buiten worden gehouden kan je dat geld gebruiken voor IC-bedden plus verpleegkundigen.
Trouwens, expats woorden voor 30% van hun inkomen vrijgesteld van belasting - ook al zo'n onkostenpost.
Bovenstaande zal wel door D66 geëist worden dat het zo blijft. Zonder kan Rutte geen premier worden.

HogeNood | 04-11-21 | 17:37 | 1

Die expatkorting van 30% op de IB is een van de redenen om te verkassen. Joep doei en de mazzel!

Louter Leuter | 04-11-21 | 17:40

Duidelijk dat de nieuwe eerstejaars hier vooral komen om woke studies te doen. daardoor zijn de maatschappij en gedragswetenschappen duidelijk de grootste en veruit populairste richtingen.

ultraman | 04-11-21 | 17:33 | 4

@Watching the Wheels | 04-11-21 | 17:35: die banen creëeren ze zelf door overal racisme in te zien. Vraag en aanbod.

Statix | 04-11-21 | 17:37

@Watching the Wheels | 04-11-21 | 17:35: Jawel hoor de meeste van deze mensen komen op HRM terecht. Waar ze diversiteits en/ of inclusiviteis manager worden. Bedrijven zitten echt te springen om deze experts. Ook in het non-profit circuit (lees subsidie circuit) zijn deze experts van gelijkheid van uitkomst zeer gevraagd.

ultraman | 04-11-21 | 17:39
▼ 1 antwoord verborgen

Willem buitenlanders dan ook allemaal softe woke sukkels worden?
Suffe gelul in de ruimte studies met geitenwollensokken professoren

de_beer_van_de_meer | 04-11-21 | 17:30 | 1

Ik denk dat het meeste woke gebeuren toch geïmporteerd wordt. Net zoals met een virus, het ontstaat ver weg en komt per vliegtuig binnen.

Zuma | 04-11-21 | 17:34

Meer dan 10% internationale studenten is waanzin. Hier zie je wel weer het bekende probleem. Marokkaanse hangjongeren hangen op straat en daar gebeurt niets mee en we halen doodleuk bijna 50% (van 28.434) studenten erbij uit andere landen die tegen zeer laag tarief wel opleiden.

Watching the Wheels | 04-11-21 | 17:27 | 3

die +we

Watching the Wheels | 04-11-21 | 17:33

Ik denk niet dat Marokkaanse hangjongeren erg geinteresseerd zijn in woke genderstudies.

UnderTheDevil | 04-11-21 | 17:36

Bijna 50% is juist maar ik vind 30% van het totaal toch even een eerlijker beeld geven.

Bolhoed | 04-11-21 | 17:47

De simpele oplossing in twee moeilijke woorden: numerus fixus.

Joris Beltsin | 04-11-21 | 17:27 | 2

Kan niet anders.

Watching the Wheels | 04-11-21 | 17:34

Nexit

HogeNood | 04-11-21 | 17:39

Guttegut de UvA (en vele andere uni's)volgt het voorbeeld van tientallen jaren regeringsbeleid.
Komt alleen maar gezeik van

MK27 | 04-11-21 | 17:26

Hier in Groningen laat de ultralinkse universiteit zijn internationale studenten lekker in tenten en opvang slapen (oa 400+ studenten in één gebouw op het industrieterrein). Vaste verblijfplaats? Dat is zaak van de gemeente, wij pakken alleen het geld. Doei!

Stijl_Loos | 04-11-21 | 17:24

Het is sowieso absurd dat die Hollandse uni's veel opleidingen alleen in het Engels aanbieden. Het merendeel van de studenten is vaak gewoon Nederlandstalig.

salonsocialist | 04-11-21 | 17:24 | 3

Wees voorlopig maar blij. In de nabije toekomst zal er alleen nog maar koranleer worden gedoceerd en dat in het Arabisch.

Ommezwaai | 04-11-21 | 17:26

@Ommezwaai | 04-11-21 | 17:26: in Limburg, Maastricht, is de uni ook Engelstalig. Maar daar zitten vooral Duitsers(neen, niet die uit Kerkrade, nog meer naar het Oosten) en een verdwaalde Chinees. Ieder intelligent mens spreekt Duits(tot aan de grote rivieren, daarboven spreken ze rochels), maar op de Pierense Uni spreken ze Engels tegen de Duitsers.

salonsocialist | 04-11-21 | 18:55

Karen Marx? Anyway, welke kaaskop gaat naar de uva.

salonsocialist | 04-11-21 | 17:23

De UVA haalt zelf al die buitenlandse studenten naar hier. Goed voor het "ïnternationale" imago en ook heel goed voor de centen.
Geldt overigens ook de rest van de universiteiten in NL.
In Tilburg blijft de universiteit jaar op jaar meer buitenlandse studenten trekken. En daarna klagen dat er te weinig kamers beschikbaar zijn voor al die studenten en dan roepen dat de gemeente en inwoners dat maar moet oplossen. "neem een internationale student in huis"
Universiteiten in Nederland krijgen veel geld voor buitenlandse studenten. Zorg als universiteit zelf maar voor voldoende woonruimte voor al die kabouterfietsers ipv afschuiven op de gemeenschap.
In Vlaanderen speelt dit een stuk minder, waarom? Omdat je daar een taaltoets Nederlands moet halen om ingeschreven te raken. In Nederland laten we docenten in steenkolen Engels de kwaliteit van het onderwijs verpesten.

JanVergoor | 04-11-21 | 17:23 | 1

Juist de Nldse overheid geeft de hoogste studenten subsidie ter wereld.

ultraman | 04-11-21 | 17:35

Ze leren het ook nooit.

GekkeHenkieNiet | 04-11-21 | 17:19

Moet die feauteau Hans Janmaat met een pruik en zonder bril voorstellen?

skoftig | 04-11-21 | 17:19 | 1

Nee, het is iemands moeder

wilmeister00 | 04-11-21 | 17:20

Hoeveel belastinggeld leggen wij eigenlijk toe op al die studenten?

2voor12 | 04-11-21 | 17:19 | 1

Het antwoord op die vraag is, net als altijd, heel veel.

JanVergoor | 04-11-21 | 17:24

Wat een vierkante bakkes heeft die gast. Wonderlijk. En ook nog een cultural apropriation-kapsel. Mag dat zo maar bij de UVA?

aamert | 04-11-21 | 17:18

Ik dacht dat Ed van Thijn dood was!

Tikkie Terug | 04-11-21 | 17:18 | 2

Die had toch altijd een bril op?

aamert | 04-11-21 | 17:21

Ik gebruik altijd 3D staafdiagrammen. Ziet er natuurlijk veel leuker, indrukwekkender, mooier en vooral, diverser uit. Verticaal geplaatst uiteraard. ;)

Paaldanseres | 04-11-21 | 17:18 | 1

Dus je bent meer een staafdanseres?

JWZ_JMK | 04-11-21 | 18:13

"Internationalisering is goed voor het onderwijs", was het credo. Maar hoe dan precies? Hordes Chinezen die hier kennis vergaren en het terugbrengen naar het moederland, hoe is dat goed voor ons onderwijs?

Captain Pervert | 04-11-21 | 17:17 | 2

Dat vraag ik me ook af. Chinezen die er met onze kennis vandoor gaan. We leiden onze concurrentie op.

Der Schnitzeljäger | 04-11-21 | 17:47

@Der Schnitzeljäger | 04-11-21 | 17:47: het gaat vooral om de goedkopigheid. Kennis is overal.

AntiZanicz | 04-11-21 | 18:33

Toen al die Surinamers met de Bijlmerexpress naar Nederland kwamen mocht dat ook niet genoteerd worden als Surinamer. Dus wisten ze nooit hoeveel er eigenlijk zijn gekomen. Nu hetzelfde met al die buitenlandse studenten, mag je dan tellen hoeveel die er zijn? Dat zal Femke = de overheid toch nooit goed vinden?

VolgendjaarkrygikAOW | 04-11-21 | 17:15 | 2

Blijkbaar hebben ze daar gewoon cijfers van. Zie het artikel waarnaar gelinkt wordt.

omwenteling | 04-11-21 | 17:19

In Osiris staat gewoon alle informatie van elke student. Land van herkomst, betaalwijze, buitenlandse bankrekening, etc etc. Kwestie van ff selecteren en na 30 seconden weet je hoeveel niet-nederlandse ingezetenen er studeren aan je instelling.

BoerKoekoek | 04-11-21 | 17:28

Allemaal buitenlandse studenten BLM-, woke- en inclusie-kunde die na afloop van hun studie hier blijven om ons autochtonen te vertellen dat we rascisten en kolonialen zijn.

2voor12 | 04-11-21 | 17:14 | 3

Om dan ook maar internationaal een antwoord op jouw reactie te geven:
That sums it all up...

Sleeter | 04-11-21 | 17:34

Geen Chinese raket-, ict-en atoomgeleerden in spé?

KlaagGraag | 04-11-21 | 17:36

Frans Timmermans en GroenLinks juichen, diversiteit hoera en hopelijk veel hijabs

thanseeuwen | 04-11-21 | 17:13 | 2

Dat moet een nieuwe truc zijn voor de asieleiserT die niet het hok uit wil, een studie! Eerst was het op de vlucht zijn voor geweld en bedreiging, toen de homo/lesbienne spelen en om het feest compleet te maken, iets met corona.

Ommezwaai | 04-11-21 | 17:25

het gaat helemaal; niet over diversiteit maar over profiterende buitenalnders van alle afkomsten.

AntiZanicz | 04-11-21 | 18:32

UVA is zeau 2018.

PolderTaliban | 04-11-21 | 17:13

Dat ze hier überhaupt data over delen is al heel wat.

Rohin | 04-11-21 | 17:12 | 1

De uni's zijn dol op alle inschrijvers. Men krijgt per kop betaald. Zonder de buitenlanders zakken de budgetten gelijk naar de helft.

AntiZanicz | 04-11-21 | 18:31

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com