Quinsy Gario is TERUG! Als poëziecriticus in NRC
Vijf ballen!
Kijk. Dat is nou sympathiek van NRC Handelsblad. De door Sylvana Simons bij Bij1 weggestuurde ex-politicus Quinsy Gario heeft emplooi gevonden als poëzierecensent bij de Krant van Ingedut Nederland. Prima ontwikkeling, dunkt ons. Misschien kan Jan Nagel straks de kookrubriek gaan verzorgen? De Scrypto van de hand van Henk Krol? Sidney Smeets die de kinderpagina samenstelt? Antwoord op lezersvragen over problemen op het werk door Laurens Ivens? Financiële tips van Cora van Nieuwenhuizen? De Facebook-pagina laten beheren door Ronald Camstra? Menno Snel als nieuwe Ombudsman? De mogelijkheden zijn eindeloos. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar het volgende scherpe stuk van de politiek redacteuren van NRC over hun nieuwe collega.
Verder is het natuurlijk puur toevallig dat Gario debuteert met een stuk over de veelbesproken (onder anderen door Quinsy Gario) vertaling van Marieke Lucas Rijneveld Zaïre Krieger van het veelbesproken gedicht The Hill We Climb van Amanda Gorman. Toegegeven, de recensie bevat hier en daar en daar en daar en daar een taalfoutje, maar wie daarover valt is een kniesoor racist. En wie zeurt over volstrekt onbegrijpelijke alinea's moet zichzelf gewoon educaten. Wij geven deze recensie van Quinsy Gario, mede namens collega R. Hertzberger, dan ook vijf reeten. Veel leesplezier!
UPDATE: KWETSEND! NRC heeft de door GeenStijl aangestipte foutjes alsnog geredigeerd
Helder!
Duidelijk!
Oh ja!
Zo is het maar net!
Reaguursels
InloggenGebrek aan taalbeheersing mag natuurlijk nooit een belemmering zijn voor een literair recensent als hij/zij van kleur is, volgens NRC dan. Hoe noemen we dat ook al weer: racisme van de lage verwachtingen....
Misschien ga ik dat vertaalde gedicht wel kopen. Ik heb immers ook een slavernijverleden. Mijn voorouders hebben er scheepsladingen van vervoerd.
Als deze jongen te normaal was voor Bij1 (want als man gedroeg hij zich als man, genoeg reden om geroyeerd te worden!) dan wil ik niet weten wat voor losgeslagen inrichting het daar eigenlijk is. Of eigenlijk zien we dat dagelijks al een beetje.
Het valt me op dat hij van de Krant van Deugend Nederland de ruimte krijgt om dat gedicht te misbruiken voor het ventileren van haat jegens blanken, de VS en iedereen zonder 'slavernijverleden' zonder dat het echt over de vertaling gaat.
Kan iemand me vertellen waarom Quinsy Gario het opneemt voor terroristen van Al Shabaab en Al Qaida? Kennelijk is een precisiebombardement op die oh zo zielige groepen een uiting van wit imperialistisch racisme van de VS...
Gaat dit over de Sinterklaasgedichten of begrijp ik dat verkeerd?
Mens van de meeste kleur
Jammer dat de GeenStijlwijzer er altijd 100% naast zit. :(
Dat meiske heeft een heel leger aan hulptroepen gehad bij haar vertaling. Maar goed, zij de eer - en uiteraard ook een beetje eer aan de uitgever.
Dit trek ik niet, ik lees nog wel een keer de vertaling van de negerhut van oom Tom.
Als oude blanke man beschik ik helaas niet over de geestelijke vermogens om zoiets zuivers, hoogstaands en verhevens als poëzie voortkomende uit een gegeven hoeveelheid melanine te bevatten.
-
Ik blijf er dan ook verre van.
Ik zag een kikker
Die leek niet op Quincy
Dat is maar goed ook
(Haiku)
Wel geinig. Sylvana Simons: "Als je op zwarte mannen valt, heb je echt een probleem." I know babe, ze kunnen echt wel leuk zijn, maar pas op... En dan heb je deze nonvaleur. En de NRC zet de poort wagenwijd open. Supergrappig allemaal. Ik ben misschien wel een bounty, zwart van buiten en wit van binnen. Ik moet zeggen, de meeste zwarte mensen die ik ken, zijn bounties. Dat bevalt uitstekend. En de NRC is goed bezig, wil de laatste zwarte het licht uit doen?
Hoe zou het zijn zwarte vrouwen met witte mannen?
Ik ben een blanke man. Gaat het dus niet worden dit te begrijpen. Nu ga ik een Donald Duck kopen....
Ik ga het boekje wel aanschaffen, omdat ik zelf een mening erover wil kunnen vormen. De voordracht vond ik niks, en wat ik van de vertaling gelezen heb is niet veel soeps. Maar toch. Zelf lezen.
De vertaling van 'The Hill We Climb' was een boekje dat ik van plan was aan te schaffen, om te voorkomen dat ik niet voor 'woke' wordt aangezien. Nu aarzel ik, na wat ik over die zwarte bagger verneem, vooral van Quincy Gario, want zijn aanbevelingen doen het ergste vermoeden. Ik had al begrepen, dat je om het te kunnen vertalen vrouw moest zijn, en ook vooral zwart. In het Engels kon ik het allemaal totaal niet volgen, en ik ben bang dat ik de vertaling ook niet zal kunnen bevatten. Ik ben wit, man, dus racistisch, en dat wordt erger naarmate er meer nieuws uit zwarte hoek komt. Vooral het slavernij gelul doet mijn vooroordelen geen goed. En het boekje schijnt er stijf van te staan. Oh, wat worstel ik met die shit. En ik ben ook maar een gewone 'priviliged whitey'. En kan een witte zich wel inleven in zwarte materie? Ze zeggen zelf al van niet, dus wie ben ik om er anders over te denken.
Lees Piet Emmer "De geschiedenis van de Nederlandse slavernij in een notendop" voor de broodnodige nuance.
Jij bent ook een privileged white. Ik ook. Werd jij ook op een dag wakker doordat er op de deur werd geklopt. Stond er iemand die me sleutels gaf van een huis en auto. Ook gaf hij me een arbeidsovereenkomst. Dit is je baan 100k per jaar. Ik vroeg hoe kan dit? Ik kan geeneens mijn veters strikken. Zegt de beste man: Alsjeblieft white privilege. Nou, dat is mooi zei ik.
Wederom blij dat ik geen dode boom afneem. Verwachten ze dat ik ga betalen om Gario te lezen? Nee, daar mag je mij voor betalen en veel. Voor een vriendelijker prijsje mag dat NRC, de kavia kooi in. Nee dierenmishandeling, Gario is de kavia-urine onwaardig.
Wat is ie dik man! Deze vriend van Aapkwasi
Veel subsidie .. veel eten.
Afgevallen gekleurde medemens op schild gehesen voor schnabbel. Goed gedaan krantje! Kwaliteitje!
Hij is vadsig geworden zeg.
bigi ede
Milli Vanilli.
Het is overigens niet het 'koloniaal geweld'.
Het is 'het koloniale geweld'.
Kwinsy.
Vertaald uit "colonial violence" vermoed ik?
Misschien leuk om op zoek te gaan naar een stukje plagiaat?
The Hill We Climb, als je daarvan de vertaling moet lezen is het een nog slechter gedicht dan de Engelse versie. Het is een ruk gedicht, Andre Hazes kan toch echt betere rijmelerij noteren dan dit gedicht.
Eens, het is echt een totaal kutgedicht.
Eens wat betreft Hazes. Hoe kut het besproken gedicht is, is lastig om exact vast te stellen. Is er al een Friese vertaling? Dat zou kunnen helpen. Wellicht kan Piet Paulusma ook bij het NRC terecht om recensent worden van in het Fries vertaalde gedichten.
*te* worden
@Knufter | 08-09-21 | 19:00: Ha, gelukkig. Ik dacht dat het aan mij lag.
De zwarte Paul de Leeuw.
Best geinig, maar niet serieuste nemen.
Eerder de swarte Asha Tuinbroeke.
Die pedante poffertjesporem is toch niet serieus te nemen, zelfs niet door Advocaatsmeets. En dan de NRC, de vertaalster, de uitgever..... Wat een zwarte klucht!
Mij verbaast het dat er nog blijkbaar witte mensen zijn die dat stuk dode boom kattenbakvulsel met het nieuws van eergisteren nog lezen.
@Graaf_van_Hogendorp | 08-09-21 | 18:41: ik ken er een paar. Stemmen allemaal D66. Oppervlakkig intellectualisme, blijken verder nooit iets gelezen te hebben dat níet door NRC wordt voorgeschreven.
@Graaf_van_Hogendorp | 08-09-21 | 18:41: blank. Het is blank. Niet wit.
Precies !
Uw verbazing lijkt mij terecht. Het is toch een tikkeltje ironisch dat deze opportunist nu een breder publiek bereikt dankzij GeenStijl.
@Knufter | 08-09-21 | 19:00: Nee, het is wel wit. Want dat is de tegenhanger van zwart.
Het gedicht mocht niet vertaald worden door een blanke, want een blanke zou het nooit goed kunnen begrijpen en nooit goed van zwart Engels naar zwart Nederlands vertalen.
Zowel de Engelse als de Nederlandse versie zijn dus door mijn blanke breintje nooit goed te bevatten, begrijp ik hieruit. Dat zou best kunnen. "Just redemption" wordt door Krieger vertaald in verzoening. Dat begrijp ik dus inderdaad niet, want redemption is afrekening, boetedoening, vergoeding, (zoals in "the Shawshank redemption" met Morgan Freeman). De zwarte wereld zal wel altijd ontoegankelijk blijven voor mij.
Ben negermoe . Zo verworden door gedram en ik hou niet van gedram .Ik lees geen negerboeken meer en kijk geen negerfilms meer; gewoon geen zin in.
Tijd voor een nieuwe nick
Die jungledrums gaan op een gegeven moment irriteren inderdaad.
@Drozen13 | 08-09-21 | 18:19: Hahaha ja, zou je denken ,maar er zit een memorabel verhaal aan vast . Ik heb 'm zelf niet verzonnen....
@Koning BongoBongo | 08-09-21 | 18:30: nou wil ik het weten ook!
U kunt ze negeren.
@Drozen13 | 08-09-21 | 18:19: is dat überhaupt mogelijk, een nieuwe nick op je oude account? Want de mijne slaat alleen op het feit dat mijn oude account in 2005 (oef...) kapot was. En nu denken mede-reaguurders dat ik me de hele dag suf blow, terwijl dat best wel meevalt.
@Hiram | 08-09-21 | 18:36: Nou... met memorabel bedoel ik eigenlijk dat de nick voor mij een bepaalde betekenis heeft die ik niet wil vergeten... We waren met een groepje collega 's bij elkaar om tijdens overwerk laat 's avonds te pauzeren en we waren allemaal al even in een melige bui over racisme . Destijds kwam ik veel in Zuid Afrika en ik vertelde dat ik bij aankomst altijd riep naar de eerste de beste neger die ik zag "Hallo neger draag jij mijn koffer even" .... Een van de collega's verzon aan de hand van dit verzinseltje ter plekke de nick . Ik hou de nick in stand omdat hij niet lang daarna aan kanker overleed ; was een fantastische collega en ik mis hem en zijn humor nog steeds.
@Koning BongoBongo | 08-09-21 | 19:10: mooi verhaal. Leuk om je als reaguurder ook even op deze manier te leren kennen. Blij dat dit soort humor nog bestaat.
Hoe is het eigenlijk met die andere zwarte meneer die 3 man politie over de vloer kreeg die zijn huis kwamen inspecteren? Is dat al ge- factcheckt?
Goede vraag.
Inderdaad jammer dat we daar niets meer over gehoord hebben.
Het aandeel van Nederland in het slavernijverleden is 5%.
Laat een rechter uitspraak doen van een vereist excuses en 100 miljoen smartengeld.
Zeg sorry en maak 5 miljoen over naar Stichting Nationaal Monument Nederlands Slavernijverleden en we kunnen weer verder.
Of ben ik nu te praktisch?
U gaat ervan uit dat dan het gezeur is afgelopen. Maar dat is natuurijk niet zo.
Want dan willen ze geen smartengeld maar ook 'uitgestelde betaling'. Enz.
Het idee is goed hoor, maar alleen als je denkt zoals u en ik. Anderen denken niet zo. Die zien alleen maar zwakte. He ze betalen, kijken of dat nog een keer lukt.
Praktisch zou ik het niet willen noemen. Eerder volslagen idioot.
@Knufter | 08-09-21 | 18:14:
Nee nee, als de rekening betaald is, dan is het klaar.
@Grachus | 08-09-21 | 18:17:
Ja jij. Maar ja...
Donkergetinten hebben hier decennia de bijstand en ww leeggetrokken ,dus waarom nog meer geld geven ? U bent familie van Kaag ?
@Dufus,
5%?
Hebben we het dan alleen over de transatlantische slavenhandel?
Of ook over de veel omvangrijker Arabische en Turkse slavenhandel?
Hoe zit dat met slavernij bij klassieke Egyptenaren, Romeinen, Perzen, Azteken, Chinezen, etc?
Wordt de nog steeds bestaande slavernij in veel islamitische en Afrikaanse landen meegenomen? Mensenhandel en gedwongen prostitutie overal ter wereld? In Europa relatief vaak door islamitische en/of allochtone pooiers?
Zijn de nazaten van een pooier en een slavin slachtoffers of daders? En hoeveel eeuwen duurt dat voort?
Mensen beboeten en bestraffen voor iets waar ze zelf niks mee te maken hebben is helemaal niet zo praktisch.
@Koning BongoBongo | 08-09-21 | 18:22: mijn idee. Met alle ‘ontwikkelingshulp’, het ondersteunen van Suriname en de Antillen, alle uitkeringen en de postcodeloterij geloof ik dat we wel klaar zijn.
De slavernij en kolonialisme zonde ik van mijn Drentse veenarbeider overgrootvader heb geërfd is niet zomaar met wat muntstukken te vergoeden. Daar moet ik als blanke nazaat van profiteurs eeuwig van doordrongen blijven en nederig, maar naarstig voor compensatie ijveren. Quota, subsidies, privileges, wiedergutmachung Schnitzels en elke zondag knielen, maar het zal nooit genoeg zijn vrees ik. Die schandvlek van mijn voorouders, die zelfs een eigen geit hadden krijg ik nooit weggewerkt.
Met 5 miljoen is het klaar, wat zitten jullie nou te zaniken? Jullie lijken wel... lol.
Er gaan miljarden de grens over. (dat zijn duizenden miljoenen)
Ja dat is dus wat Quinsy HalveGario cum suis willen ja. Dat je doekoe overmaakt naar een stichting zodat ze geen baan hoeven te scoren. Lekker tata centjes innen, hoeren ne*ken nooit meer werken.
Het probleem is dat zo'n stichting ook helegaar niets doet voor den arme swarte. Ze doen vooral leuke dingen voor zichzelf en hun enige belang is nog meer bakra floes hosselen.
@Hupusculupus U.Dufus | 08-09-21 | 18:38:
Kennelijk snapt u niet hoe blackmail, pardon, chantage werkt. Je blijft betalen, en omdat je blijft betalen blijven de "compensaties" stijgen. Want als Quincy geld krijgt wil Akwasi ook. En Akwasi had al 6 miljoen euros van NL gehad als troost omdat zijn voorouders slavenjagers waren.
Erfzondes bestaan niet. De kinderen van een bankovervaller gaan vrijuit.
nl.wikipedia.org/wiki/De_Holocaust-in...
Duitsland moet iedere 5 jaar aan de tafel komen, om te horen hoeveel er vanaf dat moment betaald moet worden. Iedere 5 jaar is er weer een nieuwe misdaad waar dik voor betaald moet worden.
Heeft Syl het NRC al per oekaze in de ban gedaan vanwege het verlenen van onderdak aan uiterst toxisch mannengedrag? Iemand?
Nee, waarom zou ze? Een zwarte man heeft een prestigieus goed betalende positie gekregen bij een krant van aanzien. Dat is een win-win-win situatie. Alle interne vechtpartijen ten spijt, uiteindelijke dekken ze elkaar altijd. Een bekend fenomeen bij "minderheden".
Kan de blanke autochtone man nog wat van leren.
Hij heeft wel iets weg van zwarte piet met zijn haar zo.
Mensen van haarkleur.
@Knufter | 08-09-21 | 18:07: Haha! Die hou ik erin.
@Knufter | 08-09-21 | 18:07: Die is leuk voor de roodharigen onder ons.
Geloof het of niet (uiteraard gelooft u dit, het is immers 202krankzinnig) maar Quincy gaat binnenkort aan zijn PhD beginnen aan de UvA. Ik ben te lui om op te zoeken waarin hij zijn graad gaat halen, maar ga er maar vanuit dat het over 4 jaar Dr. Gario voor u is (herstelbetalingen, iemand?).
God wat verlang ik naar een toekomst waarin iedereen weer normaal kan doen. Waar een non-valeur als hij met pek en veren de hoek wordt gewezen, en niet als een token omhoog wordt gehouden, als amulet tegen valse racisme-beschuldigingen. Laffe redacteuren, stuk voor stuk, die elkaar in een circlejerk onderspuiten over zoveel vandaag behaalde deugpunten bij het blanke grachtengordelpubliek, terwijl Gario niet eens doorheeft dat hij een Uncle Tom is geworden.
Ik ben zo blij niet zwart te zijn. Niet omdat ik bang zou zijn voor hardcore racisme. Ik erken dat dit er is, maar gelijktijdig zeg ik ook dat iedereen te maken kan hebben met vooroordelen, niet enkel op basis van huidskleur. Nee, ik ben blij niet zwart te zijn, omdat ik me dood zou ergeren aan de zieligheidsindustie, aan de onverdiende schouderklopjes, aan mijn kleurgenoten die enkel de zieligheidskaart kennen, die enkel de opgestoken vinger gebruiken, gevolgd door de als een centenbakje uitgestoken hand. Waar zijn ze? Waar zijn de trotse kleurlingen? Waar zijn de zelfbewuste zwarten die opstaan tegen de Garlands, Duurvoorts, Simons’ en Akwasiii?
En belangrijker: waar is die kring van redacteuren die het aandurft hen een podium te geven?
Het is een soort norm dat je voor een universitaire studie een iq van 120 moet hebben, zeg maar één standaard deviatie boven het gemiddelde. Ongeveer 18% van de bevolking voldoet hieraan dus het is geen erg hoge lat.
Maar ik durf te beweren dat Gario een iq heeft dat lager is dan 85, circa één standaard deviatie onder het gemiddelde. En dan druk ik me voorzichtig uit. Het is gewoon geen helder licht. Op zich niet erg maar wel raar dat iemand dan een universitaire studie kan gaan doen. Is toch een beetje een blinde schilder of een basketballspeler van 1 meter zeventig. Ik baseer mij op taalgebruik, taalfouten, de ratio originele ideeën versus geblaat dat er uit die man komt.
Leg de lat maar lager. Dan hoeft hij niet meer eronder te limbodansen maak kan hij er met een huppeltje overheen.
@Knufter | 08-09-21 | 18:12: standaarddeviatie is 15, dus 85 is exact 1 standaarddeviatie. En nee, Quincy haalt dat niet.
Maar Knurfter, het gaat niet om een universitaire studie. Het gaat om een prestigieuze PhD. Niet alleen komt niet elke student daarvoor in aanmerking (in mijn tijd gemiddeld een 8, originele kijk op zaken, actief op universiteit, goede band met docenten en vooral een goed idee voor een PhD-onderwerp). Kortom, een PhD was een prestigestrijd, en mentaal moet je ook maar geschikt zijn om te kunnen overleven op een uni.
Gario krijgt dit in zijn schoot geworpen. Wat een fakking devaluatie van wat ooit een nobel doel was voor de echte streber.
@Knufter | 08-09-21 | 18:12: Je hoeft helemaal geen hoog IQ te hebben voor een universitaire studie. En al helemaal niet voor flauwekulstudies. Je kunt een hoop aan g-gemis compenseren met hard werken en doorzettingsvermogen. Of in het klimaat van de UvA met de juiste kwaliteiten liften op het racisme van de lage verwachtingen.
@Knufter | 08-09-21 | 18:12: niet met je eens. Het is een vuile opportunist, maar een IQ lager dan 85, dat had alleen Regilio Tuur (en die had hersenschade). Moet zeggen dat Gario in dat NPO-programma tamelijk coherent uit zijn woorden kwam.
@kapoerewiet | 08-09-21 | 18:59: IQ daling als gevolg van hersentrauma (TBI), zelfs bij aanzienlijke schade, is niet echt een groot effect, zeker niet bij oudere volwassenen (in weerwil misschien van de gedachte aan hersenplasticiteit.) Je hoeft ook niet een hoog IQ te hebben om coherente zinnen te kunnen vormen en zeker niet als dat over een onderwerp van diepgaande interesse gaat en nog minder als dat voorbereid is.
@kapoerewiet | 08-09-21 | 18:59: (Het is goed mogelijk dat (evolutionaire) selectieve druk voor hersenen van invloed is geweest die relatief goed bestand zijn tegen functionele schade door (mechanische) trauma.
Is een zwarte wel in staat om, als iets eenmaal vertaald is in een blanke taal, wel geschikt om dit te recenseren? Ik vind het nogal een geval toe-eigening.
Eigenlijk zijn ze trouwens allebei niet echt zwart genoeg. Voor het echte beleven moet je toch 0 (nul) blanke voorouders hebben. Je bent zo maar afstammelinge van een slaveneigenaar voor je het weet!
We wachten de Sotho-vertaling even af, inderdaad.
Alleen zwarten mogen dit boek kopen. Blanken moeten een andere vertaling lezen.
Gratis tip voor Q: vergeet ook de Oosterse schrijvers niet !!
(Tip was van ene Micha W. )
Vooral de jonge Aziatische schrijvers. Daarna zijn ze zich toch een beetje gaan herhalen.
Tja, een drol die wordt gedumpt komt (vroeg of laat) altijd wel weer ergens bovendrijven. Blijft het nog steeds een drol natuurlijk.
Als dit ook weer niets wordt. Kan de gemeente Apeldoorn misschien de
verbindende vacature van verbindende dorpsdichter vervullen.
Ruk neem gelijk de schrijfkwaliteiten over. Maar dat is geen voorwaarde begrijp ik.
NRC knijpt graag een oogje dicht als t uitkomt. Maar ik zou als hoofdredacteur van zo'n krant alleen redacteuren aannemen van onberispelijk gedrag. Onbegrijpelijk.
Ik zou het als hoofdredacteur belangrijker vinden, dat je mensen die iets kunnen vraagt. Gario is een Nitwit een, Nobody. De NRC heeft hem alleen maar genomen, omdat hij bekend is vanwege zijn anti-blanken racisme.
Weinig aandacht aan schenken. De heisa rond dit gedicht, de vertaling daarvan en de vertalers, is veel relevanter dan het gedicht zelf. Morgen is iedereen dit gedicht vergeten.
Tell me dat je per woord wordt betaald without telling me dat je per woord wordt betaald.
Heerlijke woorden-salade.
Ik vond het meer een bord bruine bonen. En daar bid ik niet voor. Ga er wel vreselijk van winden, maar daar weet blaaskaak Gario alles van.
Als je zo goed taalfouten uit stukjes kan halen, waarom doe je dat dan nooit bij je eigen topics?
Quincy?
Het is je kunt, niet kan. Je bent hier niet in Kanaleneiland.
@J.Cash | 08-09-21 | 17:25: Eens, je KUNT. Maar de taalunie vindt tegenwoordig alles goed. Zelfs dit: Echter heb ik geen tijd..... Mag van de taalunie.
Wat is de uitgeverij, de Bezige Bij1?
Ik ben van top tot teen zwwwart als roet
en dat doet me bij sollicitaties dus geen goed
Probeer zonder werken te overleven
De witte moeten me dus een subsidie geven
Krijg ik die niet ga schreeuwen en blèren
en wanneer ik daar mee ophoudt staat in de sterren
Dus kom vlug over met de poet
Om jullie te zuiveren van slavenbloed.
@jan
+10 van mij.
Hij is mooi. Bedankt Reve.
Effe muziekje eronder Jan . Nu komen de oude kleuterklas herinneringen weer boven. Mooie tijd . Toen de Donald Duck nog Donald Duck was en Sjors en Sjimmie nog van de Rebellenclub. Toen Jip nog Jip en Janneke nog Janneke mocht zijn . Toen de Bob Evers boeken nog niet nageplozen werden op hun policor.
Toen het kleuterschool liedje" advocaatje ging op reis" niemand nerveus maakte hoewel het eindresultaat ook indrukwekkend was nadat er een graatje in zijn keel schoot.
Pinkt een traantje weg, zo mooi.
Lol
Nou, geef uw poezie-album maar even af bij de juf. Krijgt u deze wellicht weer terug met een paar glittersterretjes en een liev tekstje onder je dichtsel.
Dat is godverdomme een mooi gedicht, jonguh!
Een maand geleden dacht Quincy nog dat literatuur een zus van Regilio Tuur was.
Ook een goeie haha.
Of dat "literatuur" het medicijn was tegen "overstuur".
Ligt het aan mij of krijgt die Quinsy halveGario een steeds dikkere kop?
Mr. T had ook zo'n grote kop.
@MorgenEenAnder | 08-09-21 | 17:19:
Maar die kon niet lezen. (Feit.)
Ja Quincy zit nog volop aan de pepernoten.
Nee is soort latente slavenallergie .
Dus Quincy is door het NRC tot recensent gemaakt? We zullen zien of 'ie daar ook ruzie krijgt met zijn 'toxisch' gedrag. Overigens heeft hij voor zover ik weet niet uitgesloten dat hij als nr. 2 Sylvana's zetel inneemt, mocht zij met verlof gaan. Dan zien we hem misschien wel terug in de kamer.
En misschien kan Rianne van Rijbroek de ICT-afdeling gaan reorganiseren bij de NRC?
Het constant roepen van 'racisme!' en 'slavernij!' door de negroïde Surinamer begint zo langzamerhand bespottelijke en lachwekkende vormen aan te nemen.
Ze kunnen ook gewoon terugkeren naar thuisland Suriname. Dan ben je er vanaf (hopelijk).
Hun president Santokhi doet zelfs een oproep om terug te keren:
www.waterkant.net/suriname/2021/09/07...
Om het land weer op te bouwen.
Take Action Quincy!
Alle Antillianen naar Suriname, of zoiets? (Quincy heeft Curacaose roots volgens wiki)
Afgezien van het feit dat president Santokhi met name blanke Nederlandse boeren oproept om naar Suriname te komen, deze Quinsi Gario is van de Antillen waar men probeert te leven van Hollandse hulpgelden en toerisme.
Leo de peo
Iedereen is welkom behalve hij!!
Surinamers zijn niet zo gek als Nederlanders.
@BobDobalina | 08-09-21 | 17:05:
Dacht dat het een Suri was.
Volgens Wiki is hij ook dichter, kunstenaar, activist en wel erg geobsedeerd door zijn eigen ras en identiteitje.
@leo de pejo | 08-09-21 | 17:24:
Quincy heeft nog nooit een gedicht of kunstwerk verkocht.
Hij kan niks, hij weet niks, hij snapt niks en hij wil ook niks leren, en daarom ziet hij zijn ras en zijn gender-identiteitje als zijn enige "talenten".
Met zo'n treurig CV is activisme de enige manier om vet geld binnen te harken. Er staan helaas honderden subsidiepotjes klaar om racisme en ander activisme te belonen.
Nou “de negroïde Surinamer”!
Ik hoor en zie vooral een select clubje mensen van kleur (om in het jargon te blijven) zoals Simons, Wekker, Gario enzovoorts. Het zijn er niet zo veel. Spreken deze mensen voor “de” Surinamers? Net zoals allerlei deugende linksen die te onpas en te onpas op TV ons toeblaten voor “de” blanken of “de” Nederlanders spreken?
PowNed ging vroeger nog wel eens de Bijlmer in, wat al die linkse programma’s niet doen, om daar eens wat vragen te stellen. Onze gekleurde landgenoten zijn lang niet allemaal woke. PVV is al lange tijd samen met de PvdA de grootste partij onder Surinamers en dacht ook Antilianen. Zelfs onder moslims is PVV naar verhouding net wat meer favoriet dan onder blanke Nederlanders.
bIJ1 is een splintetpartij en kon alleen in de TK komen, en daarvoor in de Amsterdamse raad dankzij vele blanke deugstemmen.
Het zijn met name de West-Afrikanen (Akwasi, Afriye, Gargard), logisch in West-Afrika is oplichten de norm, en Antillianen (Gario) die dat roepen. Bij de Suri's zijn het de opportunisten (Sylvana die het puur voor het geld en de aandacht doet) en de totale losers.
@Nuuk | 08-09-21 | 17:46:
Eens. Sterker nog een aantal jaar geleden bleek dat allochtonen vaker PVV stemden dan autochtonen. Onder Antillianen was de PVV de eerste partij, onder Surinamers de tweede, onder Turken de derde en onder Marokkanen zelfs nog de vierde partij. Dat laatste is opmerkelijk omdat het onderzoek van kort na de "minder" uitspraak stamt. www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/38...
Het onderzoek is flink verouderd maar geeft in mijn ogen wel aan dat veel allochtonen veel minder anti-Nederlands zijn dan de linkse media ons wijsmaken.
@Grachus | 08-09-21 | 18:27:
Het blijft gaan om een kleine groep over het paard getilde oplichters, en zo'n soortgelijke groep zie je ook onder lijkwitte "woke" extremisten zoals Sunny Bergman en van Muiswinkel.
Nuuk noemt PowNed in de Bijlmer, waar een paar jaar geleden vrijwel niemand over zwarte Piet viel; alleen een klein groepje daartoe gesubsidieerde racisten. Op de Antillen werd Sinterklaas tot een paar jaar geleden nog gewoon gevierd, met zwarte Piet. www.youtube.com/watch?v=C0Jq_Y9MnJw
Nederlandse activisten die naar de Antillen togen om de boel op te hitsen, spraken alleen tegen enkele journalisten.
Wat Nuuk zegt, we horen altijd maar een piepklein groepje activisten, of die nu zwart of blank zijn.
Waarbij zowel Gario als Krieger als Gorman zich in westerse kleding hullen.
Over cultural appropriation gesproken.
en Krieger wil haar familienaam(...."uit de slavernij") wijzigen, eens kijken hoe snel dat gaat na deze aandacht
@hagelkruis | 08-09-21 | 17:04: Ze kan ook haar voornaam wijzigen in Democratische republiek Congo.
Nou, Gorman was in gele lappen gehuld (staat goed op een donkere huid, mijn vrouw is ook gek op goud), en Krieger had volgens halve Gario een "Ancestral Anarchy" jurk aan, dus een soort verzetsjurk van haar gedachte voorouders, gemaakt door een dure zwarte. Want elkaar een poot uitdraaien kunnen ze als de beste.
Wel leuk, deze 'race' to the bottom.
(Zeiden Xi en Poetin tegen elkaar, tijdens een kringgesprek met de leiders van de taliban).
zo zie je maar weer: sociaal biotoop A is innig verbonden met sociaal biotoop B en hoppatee: 'we gunnen elkaar eens wat': transfer!
Dat deden we ook op de kleuterschool toch? Nu gewoon met wat meer beharing her en der....
Kleurtjes claimen over zinnetjes, slecht idee.
Geprezen "vertaalster" komt niet veel verder dan wat mislukte alliteratie-dingetjes, gevonden in de honderden rijmboekjes.
Kopieer dan de echte meesters zou ik zeggen:
"Menschen die sich lieben sterben nie"
Rozen verwelken
Schepen vergaan
Maar die woke Quinsy
Staat altijd vooraan
‘die’ eruit
Tip tap top
Mijn inkt is . .
@Madame Poitiers | 08-09-21 | 17:00:
Het is een schrifelijke neerslag van een activistische spoken word performance met een bewust aangebrachte opmaat in het metrum.
Het ongemak van de dichter wordt hierdoor op beklemmende wijze overgebracht, waardoor de jamben een kritische relatie met de toehoorder aangaan, deze laatste in verwarrende introspectie achterlatend.
@Kapitein Sjaak Mus | 08-09-21 | 17:05:
Zo kan je het ook zien.
Of zoals in het poesiealbum van Roos staat:
Tik tak tik,
trouw nooit met Donald Duck.
Uncle Tom's Cabin is in het Nederlands De Negerhut van Oom Tom, slecht vertaalwerk.
Kwaadaardige vertaling inderdaad. Als je de huidskleur/afkomst al wil betrekken heet het dan niet "de Afrikaans-Amerikaanse hut van een persoon die door sommigen Oom Tom wordt genoemd".
NRC wil woke scoren op huidskleur maar kon niet één zwarte poëzierecensent vinden met kennis van de materie. Dan maar een woke activist anders beginnen de usual suspects weer te schuimbekken.
En dus drukt de ooit zo respectabele NRC rommel af.
Die Gario krijgt ook een steeds dikkere plofkop
5 reeten zijn 10 ballen. Wat is het nou, jongens? 5 of 10 ballen?
Quinsy Gario
Worst case scenario
In de Penario
Van hiero naar Dario
U praat Lario
Een slecht gedicht slecht vertalen.
Is dat humor, domheid of allebei?
Is dat toepasselijk, kwetsend of geen van beiden?
Hoe dan ook, het is niet absoluut niet "magistraal".
Mijn gottegot, wat een corona kilo's, hij lijkt wel een zwarte Asha Tuinbroeke.
Volgens die Quincy ben ik om mijn huidskleur een racist en schuldig aan het slavernijverleden. Niet waar. Dus m.a.w. fuck hem de eigenlijke racist.
Qua uiterlijk lijkt hij een klein beetje op Charles Bradley, die in tegenstelling tot Quincey wel iets kon
Het háált het niet bij het gemiddelde Sinterklaaslied.
Dan heb je de rijmelarij van Jerry Airfryer nog niet tot je genomen.
Na meer dan dertig naar in Nederland is zijn taalbeheersing nog steeds gebrekkig.
Laten we maar helemaal niet beginnen over Jerry's vele spelfouten.
En dat noemt zich dan 'The Rebel Poet'.
@leo de pejo | 08-09-21 | 16:49:
Er is maar één echte rebel poet. www.youtube.com/watch?v=VnZnnkJxoC8
@Dandruff | 08-09-21 | 16:54: Ik wil wel een 'the young ones 2021' zien. Een neger, een blanke, een transsexueel en een moslim onder één dak.
Het Dagboek van Anne Frank is in 70 talen vertaald. Waren die vertalers (v/v/x} allemaal Joods of waren die in sommige landen op?
In Nederland wel bijna. Die rennen allemaal naar Israël toe.
@The-loopy-cowboy | 08-09-21 | 16:43:
Het dagboek hoefde niet in het Nederlands vertaald te worden, meneer de Israelhater.
Hahahaha oh ja! Domme ik. Ik Israelhater? Waarom?
@J.P.Drapeau | 08-09-21 | 16:47:
Lol!
Israel is een baken in een zee van haat, met waanzinnig mooie vrouwen, een geweldig landschap en een prachtige historie. Ik Israël haten? Waar ik beter kan nadenken voordat ik reageer, toep jij me over meneer.
@The-loopy-cowboy | 08-09-21 | 16:50: 'Israël' en 'Joden' zijn kennelijk triggerwoorden. Daar wordt een fixed-action-pattern mee opgestart die begint met foute aannames, gaat verder met schelden en eindigt met het drukken op de 'Reaguur!'-knop.
Aaah op die manier. Nou ja, het zij zo. Ik - hartje - Israël hoor. Terug in je hok, Mossad.
Beste 10e-generatie-slavernij-"slachtoffers" hier, beseffen jullie wel hoe jaloers afrikanen van nu op jullie zijn dat jullie als gevolg van die slavernij zo lang geleden nu een heerlijk leventje hebben en zij niet?
Kijk, een jongen die opgroeit onder een moeder die hem Quincy noemt is gedoemd te falen, dus geef hem niet de schuld, maar z'n moeder. Voor de volledigheid: mijn ouders hebben me Albertus Gerardus Wilhelmus Martinus genoemd, dus heb ik ook ontzettend gefaald.
Het is Quinsy met een s. Zijn moeder kon al niet spellen en hijzelf kan ook geen zin opschrijven zonder een taalfout. Geknipt voor de functie van literair recensent bij de Nurk dus.
uit de bundel 'zie ginds komt de' de gedigt 'peperkwoten'
de
meer
voud
van
neger
is
negeren
neger
minus de neger
Het Regen
Door Oboema
Duitsles.
(middag)slaapje : Nickerchen
komt van Knikken : nicken
Het zelfstandig naamwoord, degene die het doet, laat ik aan uw fantasie over, anders gaat Kwinsie over de rooie.
Als het een parttime baantje betreft dan krijgt de NRC geen hele maar een halve Gario…
Ik ga even een voorzet geven: Mr. Natural, weet u nog een goed historisch boek waarin het leven van een zwarte transgender wordt beschreven?
U legt de lat wel hoog, daarom ga ik er deze keer maar onderdoor.
@Mr_Natural | 08-09-21 | 16:39:
Nou ik kan me nog herinneren dat ik nog nooit zo gelachen heb op GS als toen:
De negerkut van Oom Tom.
@skoftig | 08-09-21 | 16:44:
Lol, die is nog uit de tijd dat het alleen humor was.
@Mr_Natural | 08-09-21 | 16:50: In plaats van een lont in een vat politiek buskruit.
@Sans Comique | 08-09-21 | 17:05:
Ja, daar krijg ik over een paar jaar flink problemen mee.
"Mein kampf", maar het einde is een beetje depressief.
Het gedicht gaat over wielrennen?
Gedigt!
Die gedigt!
Ik wist geeneens dat de VS een slavernijverleden had. Ik dacht alle zondebesef, schuldgevoel en bijbehorende herstelbetalingen op Nederland waren geprojecteerd. Dus er zijn nog andere landen met een slavernijverleden?
Een heleboel Afrikaanse koninkrijkjes, die nu in Afrikaanse landen liggen, hebben ook een slavernijverleden. Daar lees ik eigenlijk minder over.
Wij nemen vast al die schuldgevoelens en herstelbetalingen van al die andere landen over.
@Pje911 | 08-09-21 | 16:41:
Laatst las ik een belachelijk bericht dat ze zelfs in Qatar slaven hebben, geloof ik niets van. Alle slaven uit de geschiedenis waren zwart en zijn door onze voorouders op het platteland tewerk gesteld. Dat maakt elke inwoner van Nederland medeschuldig.
@skoftig | 08-09-21 | 16:46: Allemaal niet belangrijk wat er aan nuance opgevoerd zou kunnen worden.
Ik vraag me wel af hoe deze erfzonde geërfd wordt. Wat zijn de regels daarvoor? Alleen blanke mensen die afstammen van -tig generaties oorspronkelijke Nederlanders? Of erf je de zonde automatisch zodra je een Nederlands paspoort krijgt? Kan je dan zowel -tigste generatie slachtoffer als dader zijn? Ik zou graag wat meer duidelijkheid zien op dit gebied.
Volgens mij kan iedereen met een fasoenlijk woordenboek een tekst vertalen; misschien wordt hier bedoeld: ik vertaal het zoals IK wil dat het klinkt en bedoeld is. Vertalen blijft verraden.
Wie de schoonheid van poëzie wil ervaren, leert beter de taal waarin geschreven is.
De Volkskrant daarentegen is minder positief over de vertaling van Gormans gedicht. Een gedicht overigens die door échte dichters gezien wordt als recht-toe-recht-aan met bombastische vergelijkingen.
www.volkskrant.nl/cultuur-media/zaire...
Interessant om te lezen dat vertaalster Krieger hulp nodig had van mensen met kennis van zaken omdat ze zelf weinig ervaring heeft met gedichten.
Maar ja, je bent tenslotte niet voor niets slechts een spoken word artiest.
Een talentloze gemankeerde mislukte dichter dus eigenlijk.
VS: "Bommen op Somalie!?"
Ik vind die Gario een lul. En dat heeft niets met zijn neger-zijn te maken. Ik vind sommige blanken ook een lul.
Gario is dan wel weer een grotere lul. En dat heeft dan weer niks met zijn huidskleur te maken.
Onze kleindochter Zimbabwe vond het niet zo denderend.
De vertaling van een gedicht en dat is een boek?
Lang gedicht of dun boek?
Hij krijgt wel een dikke kop zeg.
Jingoïsme???
Dat woord heeft bij ons geen traditie.
Wij spreken liever van chauvinisme.
Zonder het gedicht overigens te hebben gelezen, bekruipt me het gevoel dat de pot de ketel verwijt:
Want wat hebben de nabestaanden van de zwarte slaven gedaan voor de écht verstotenen in de VS, namelijk de Indianen (noot: uitzoeken of dit woord nog mag worden gebruikt, of het racistisch is en of het wel 'urgent' is)?
Hoe is de verhouding Black Americans overigens tov Native Americans?
Is voor hen al een demonstratie met gebalde vuisten of gebogen knieën geweest?
Of zijn de Native Americans de échte underdogs, die nog steeds geen regenboogstreep op de diversiteitsvlag hebben gekregen? Degenen voor wie de gehele wereld in stilte is gehuld?
Die casino's en drank krijgen om koest te blijven?
Zijn de Native Americans rechts gepasseerd door de Black Americans in hun strijd om wie de meest verdrukte mens in de VS is?
@redactie GS , verdient deze gênante stilte, dit negeren van een groep autochtone bewoners geen harder geluid?
Aziaten zijn allang gecanceld door BLM want te succesvol en niet het juiste pigment. Ofzeau.
@Piet Karbiet | 08-09-21 | 16:37: Piet, dit zijn opvallende zaken en blijven onderbelicht in het geschreeuw van BLM. Alsof die het patent op slachtofferschap heeft
@Piet Karbiet | 08-09-21 | 16:37:
Het nieuwste inzicht is dat deze slimme oosterlingen ook deel hebben aan 'white privilege'. Serieus.
Aziaten zijn “white-adjecent”. Ze presteren te goed, dus worden aan blank gelijkgeschakeld. Woke is brein-HIV.
@The-loopy-cowboy | 08-09-21 | 16:49: Indianen in de VS worden toch niet gelijk aan Aziaten gezien?
Die groep die daar toch echt onderdrukt is, wier land is onteigend, worden straal genegeerd in de BLM discussie aldaar.
@Roos | 08-09-21 | 16:54: *wordt*
Antwoord op JP Drapeau.
@ Roos. In antwoord op jouw betoog. Het lijkt er een beetje op alsof de Native Americans ondergesneeuwd raken inderdaad. Door de wookies zijn ze wel geplaatst in BIPOC, de I staat voor Indignenous. Maar zelf schreeuwen ze niet al te hard.
Ik zie het wel weer terugkomen in het genderdebat, opvallend genoeg. Daar heb je de pronoun “two-spirit”, omdat er blijkbaar indianenstammen waren met non-binaire personen die aanzien hadden binnen hun stam omdat ze zowel het mannelijke als vrouwelijke perspectief konden verwoorden (niet mijn uitleg, ik lepel een beetje op wat ik links en rechts lees).
Dus het lijkt er op alsof ze zich een beetje op de achtergrond bevinden. Wat vreemd is: hun land is in zo’n honderd jaar overspoeld door mensen, voornamelijk mannen overigens, die later hun gezinnen lieten overkomen - met een andere huidskleur, met andere gebruiken en een andere religie, veelal zwaar bewapend en met een fanatiek verlangen om deze religie te verdedigen en te verspreiden. Daarbij namen deze mensen allerlei ziektes mee, en probeerden ze hun leefgewoonten op te dringen aan de diverse oorspronkelijke bewoners. Ook werden veel van hun vrouwen verkracht of opgenomen in de leefwereld van de nieuwe bewoners. De oorspronkelijke bewoners vochten af en toe wel terug hoor, maar veelal werden en compromissen gesloten met de nieuwe bewoners, die enkele jaren later weer niks waard bleken te zijn. Uiteindelijk zijn de oorspronkelijke bewoners in enclaves terecht gekomen, en leven de nieuwe bewoners in de grote steden.
Het doet me een beetje denken aan de toekomst van een ander continent, 400 jaar later, vind je niet?
Zwarte Amerikanen hebben inderdaad tegen Indiaanse volkeren gevochten. Slaven werden al vroeg deels vrij in de VS en hebben ook wel de trek gemaakt naar zogenaamde lege gebieden, die dus wel bewoond werden door Indiaanse volkeren.
Veel cowboys waren zwart.
Zo zie je maar weer dat huidskleur er niet zo toe doet bij mensen: we vechten met elkaar of we zijn aardig voor elkaar.
Ik moet nog eens zoeken naar dat van de Indianen en zwarte Amerikanen. Ooit eens wat over gelezen, maar op de hele grote lijnen na niet meer paraat.
Indianen noemden negers de zwarte bleekgezichten
Buffalo soldier van Bob Marley gaat over zwarte soldaten die voor de blanken vochten
Je had ook gevluchte slaven die onderdak vonden in de reservaten
@The-loopy-cowboy | 08-09-21 | 17:30: dat autochtone bewoners worden verdreven? Tja, ik hoop dat niet mee te maken ;-).
Bedankt voor je uiteenzetting Loopy, dat
van die 'two-spirits' was mij nog niet bekend.. interessant!
@Nuuk | 08-09-21 | 17:38 en
@Drozen 13, dat er zwarte cowboys waren wist ik , maar het percentage hiervan is mij niet bekend. In de Westerns (soms leer je van de tv..) zaten er altijd wel een paar bij, maar eerlijk gezegd had ik daar nooit gedachten aan slavernij bij.
@Roos | 08-09-21 | 18:21: ja das best grappig. Blijkbaar zijn er (wederom niet mijn woorden) heel veel stammen over de wereld te vinden waar non-Binaire leden zijn.
Ik denk dan bij mijzelf, zou inteelt niet een hoger percentage intersekse personen veroorzaken? Mooie onderzoeksopdracht, me dunkt. Zoek jij er een universiteit bij?
@The-loopy-cowboy | 08-09-21 | 18:26: dat is zeker een interessant onderwerp om verder te onderzoeken! Jouw gedachte aan inteelt zou zomaar de uitkomst kunnen zijn.
Ik zoek ook al een duo- schrijver om een dystopie mee te schrijven ;-)
Haha die zou je op deze site zomaar kunnen vinden! Geen mens die dat nu gaat uitgeven natuurlijk, elke dystopie raakt momenteel iets te veel aan het leven vrees ik.
Alleen negervertalers en negerrecensenten mogen negerpoëzie vertalen resp. recenseren. (Inclusiviteit heet dat, geloof ik.) Maar wees gerust: blanken mogen de bundel best kopen hoor.
Wel een tientje meer neertellen als slavernij-herstelbetaling.
Dat spreekt voor zich.
Ja, als je dit beleid gaat doortrekken... Stel dat je een nieuwe Homerusvertaling wilt laten maken. Waar vind je een Griek uit 800 voor Christus?
Heb het allemaal niet gevolgd maar neem aan dat ook hier de conclusie is dat alle blanke mensen vuile racisten zijn?
Ik denk dat ik mijn haar maar eens zwart verf en een grote pot Nutella koop, dan zwaaien de deuren voor mij wellicht ook open.
Als ik het apekool vind, dat mag toch?
Ik vind het zelfs een understatement.
Zwarte ballen kan dat wel?
Benieuwd hoe lang ie het daar volhoudt voor die eruit getrapt wordt?
Hoewel... als recensent wat je ook thuis aan de keukentafel kan doen,heb je geen collega's die je kan intimideren/lastig vallen/bedreigen...
Er was eens een irritante neger,
Die was recalcitrant en niet bepaald integer.
Hij voerde actie tegen Zwarte Piet
En ook bij Bij1 moesten ze hem niet.
Hij mocht toen aan de slag als gedichtjes weger.
Google translate kan het beter.
Gaat best inderdaad:
When day comes we ask ourselves,
where can we find light in this never-ending shade?
The loss we carry,
a sea we must wade.
We've braved the belly of the beast,
We've learned that quiet isn't always peace,
and the norms and notions
of what just is
isn't always just-ice.
And yet the dawn is ours
before we knew it.
Somehow we do it.
Somehow we've weathered and witnessed
a nation that isn't broken,
but simply unfinished.
Als de dag komt, vragen we ons af:
waar kunnen we licht vinden in deze oneindige schaduw?
Het verlies dat we dragen,
een zee die we moeten doorwaden.
We hebben de buik van het beest getrotseerd,
We hebben geleerd dat stilte niet altijd vrede is,
en de normen en begrippen
van wat gewoon is
is niet altijd gewoon-ijs.
En toch is de dageraad van ons
voordat we het wisten.
Op de een of andere manier doen we het.
Op de een of andere manier hebben we het doorstaan en meegemaakt
een natie die niet gebroken is,
maar gewoon onvoltooid.
@Mariner | 08-09-21 | 16:57:
Gewoon-ijs is wel een beetje raar.
@Mr_Natural | 08-09-21 | 16:58:
Gun Google wat dichterlijke vrijheid.
'We trotseerden de buik van het beest'
Prachtig vertaald, traantje hier.
Prachtige en originele metafoor. Zou een ander niet kunnen bedenken.
Is een beetje van niveau 'roverheid'.
Gorman is zwart, Krieger is zwart, Kwin Sigario is zwart. Dat is wat Sigario met beide dames verbindt. Of Krieger een goede vertaling heeft geleverd, ik zou het niet weten en eerlijk gezegd interesseert het mij matig tot niets. Nooit zie je vertalers van poëzie en proza opdoemen in lulprogramma's en zelden tot nooit krijgen ze aandacht in de geschreven pers. Maar die Krieger is nu 'hot', want het gaat over dat geweldig belangrijke gedicht, weet je wel, van die geweldig belangrijke Gorman, weet je wel, dat gedicht dat we haar honderd keer in de herhaling hebben zien voordragen.
Overigens, als ik Sigario lees, dan lees ik geen kunstkritiek op het gedicht, noch op de vertaling, maar een platte kritiek op de politiek van de Verenigde Staten.
Gorman is zwart, Krieger is zwart, Kwin Sigario is zwart. Dat is wat Sigario met beide dames verbindt.
"The hills we climb". Sigario wil nooit de toppen van die heuvels bereiken, die heuvels moeten eeuwig in de weg blijven staan en hem belemmeren ooit een top te bereiken. Stel je voor dat het hem zou lukken de top te bereiken, wat dan?
Onderschat het Space Program van Kenia niet. De raket naar Mars is bijna klaar.
PS: wat is er toch met het ebonics gebeurd?
@Madame Poitiers | 08-09-21 | 16:38:
Wat ik me afvraag is of NRC überhaupt nog het lef heeft om een blanke, of nog erger een blanke man, de vertaling van The Hills we Climb te laten recenseren. Ik denk van niet, ik weet wel zeker van niet. Wat Zwart is moet vooral Zwart blijven, en dan is Sigario een acceptabele keuze, want tegen Zwarte Piet en zo. Hier heeft niets nog maar iets te maken met het kunstzinnige of literaire gehalte van wat die Gorman op de inauguratie van Biden de wereld in geslingerd heeft. Het is politiek dat hier bedreven wordt, het gedicht is in eerste instantie een politiek pamflet en dat is ook de insteek van NRC. Maar er wordt gedaan, en dat is wat mij betreft het onbetamelijke, alsof het politieke naar het kunstzinnige is verheven, alsof in het gedicht het ware, het goede en het mooie verenigd worden. Dat zijn gevaarlijke momenten vind ik, als kunst voor het karretje van de politiek wordt gespannen en vervolgens gedaan wordt alsof het politieke wordt opgetild naar het kunstzinnige. Daar doet die Gorman overigens zelf dapper aan mee.
@Schoorsteenveger | 08-09-21 | 17:28: Scherpe observatie.
Misschien mag Akwasi straks een enkele reisprogramma voor BNN gaan maken.
Zijn die taalnazi's toch nog ergens goed voor
Toxische mannelijkheid is geen bezwaar voor het NRC?
Zelfs als je bij bij1 de boel verkloot, blijf je baantjes krijgen.
Als het maar woke is.
Hmmm, misschien maar eens een carrière switch maken dan. Weet zeker dat ik het daar binnen een week verkloot.
Hij kan wel goed eten van al die herstelbetalingen, zo te zien.
Gorman, is dat een samentrekking van Göring en Bormann als artiestennaam?
Boring.
@Mr_Natural | 08-09-21 | 16:18: Exact. The hill we climb. Kan iemand een groter cliché verzinnen?
Dat moet jij toch weten, of ging dat gedicht niet over jou?
Je hoeft geen talent of kwaliteiten te bezitten om te schrijven, zo blijkt wel weer.
"Sidney Smeets die de kinderpagina samenstelt?"
Dat is wenselijker dan Sander "De Lekkerste" Schimmelpenninck.
Ik vraag me dan altijd af of de notaris in Deventer die in rode broek op het terras van de golfclub zijn liberale avondblad openslaat nou echt wezenlijk geïnteresseerd is in de Bijlmerbantoes, die nochtans ruim de aandacht krijgen van de hoofdstedelijke redactie.
Een toxische recensie: een woke recensent, geeft 5 reeten (waar zijn die toch gebleven?) aan een gedichtenbundel van een woke dichteres welke naar het Nederlands vertaald is door een woke vertaalster. Nadat de oorspronkelijke opdracht van een vertaalster is afgenomen na een woke actie.
Een echte wokie (er?) had ook hier zout op slakken gelegd. Gemiste kans dus.
Wat zei Sylvana ook alweer? Quote: ‘Als je op zwarte mannen valt, heb je echt een probleem’, zei Simons in 2001 tegen de Volkskrant. ‘Ontrouw, onbetrouwbaarheid, het onvermogen van die mannen om over gevoelens te praten.’
Juist.
De kans op armoede in een éénoudergezin is ongeveer vijf keer zo hoog. En daarom zijn u en ik racisten. Volgt u het nog?
Gario zal balen als hij erachter komt dat hij het verkeerd begrepen heeft. Hij dacht dat ze een poesjesrecensent zochten.
Laat ik het zo zeggen, ik denk dat de gemiddelde jonge vrouw met gerust hart kan vragen of Quincy even haar borsten kan controleren.
Zeker. Gario is een kastnicht. Wel jammer voor hem, om uit een cultuur te komen waar homoseksualiteit nog een taboe is. Woonde hij maar in een vrijgevochten land waar dit geen probleem meer is, lees Nederland minus Amsterdam. Verhuizen dan maar.
Is er ook ergens een vertaling van het stukje van Quincy?
De echte baantjes waren op?
Jezus, die woke-maffia begint nu toch wel serieuze vormen aan te nemen.
Not a single shit was given today.
Serieus: op een schaal van 0 tot 10 scoren NRC, BLM-litchicks en GrinsiHalfgario op een -10e2543.
Dat gedicht van Amanda Gorman dat van het Engels naar het Nederlands vertaald moest worden.
Maar dat mocht alleen door een neger gedaan worden. Dus niet door een meisje die zich een jongentje voelde.
Sommige dingen moet je gewoon niet proberen te vertalen.
Ach eindelijk, in Duitsland was het al klaar voordat er hier begonnen werd. Wie was die Amanda eigenlijk. Zoveel gebeurd sindsdien.
Ontvoerde Afrikanen ? Ik dacht altijd dat ze verkocht waren door hun landgenoten die kennelijk van ze af wilden ?
Dat is ook zo, maar Gario en feiten is als Rutte en de waarheid.
Zie ook: www.welt.de/geschichte/article1812093...
17 miljoen slaven verkocht in de arabische wereld.
Fakecultuur. Weg gezapt.
Fakenews!
Was er niet iets van een verbod ingesteld voor wat iemand met vijf ballen in een circus kan doen?
Alles wat er vanuit Quinsy Gario verteld, geschreven of zelf gezongen wordt
klinkt als een kapotte grammofoon plaat! Binnenkort in de koopjesbak van je lokale kringloop winkel.
En vliegtuigjes vouwen dat ie kan!!!
Misschien kan hij “De Negerhut van oom Tom” eens recenseren… O nee, dat is proza…
En geschreven door een Nederlandse witte vrouw.
@Mr_Natural | 08-09-21 | 16:14: ja hoor, een echte Nederlandse, Herriejet Bietsjer Stoow. Ze komt uit de provincie Connecticut bij de voormalige kolonie Nieuw Amsterdam. (zucht) Tjongejonge, ook geschiedenis gehad van Rutte?
@dathoujetoch | 08-09-21 | 16:23:
De vertaler is veel belangrijker dan de schrijver.
Ik heb hier een antique exemplaar waarin geschreven staat:
'De Negerhut van Oom Tom, voor de jeugd, door Elise de Graaf, met gekleurde platen.'
En OJ Simpson had het niet gedaan volgens de jury met alleen maar zwarte mensen. Volgens de Volkskrant is het een flutvertaling. Vertalen is een vak. Hoe kan qwinsie beoordelen of het goed is?
Ja, kan kwinsie überhaupt wel lezen?
Maak die man direct bondscoach van Oranje. Zoveel talent moet je niet verspillen, me dunkt.
Ben jij een basketballer van kleur?
U begrijpt dat er dan alleen nog afrikanen opgesteld worden. Zelfs daly blind blijft thuis.
Waarom moet ik opeens aan Roots denken? Kunta Kinte. Komt dat misschien door de voetnoten?
Roots was een fictief verhaal, waarbij een flink deel is overgeschreven uit een ander boek "The African" van Harry Courlander, een joodse man. Dit boek is eveneens een fictief verhaal.
De NRC zat te denken,
welk baantje ze deze zeurpiet zouden schenken …
Lol!
Alleen een baan die Nederlanders krenken.
De beste literaire criticus van Nederland
De nrc woke benoeming die je wist dat ging komen
REAGEER OOK