Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

IEDEREEN PANIEK! We hebben nóg een CRISIS

Yo vakkenvullers! Vraag 25 euro, per uur

Social

Coronacrisis. Stikstofcrisis. Woningcrisis. Klimaatcrisis. Energiecrisis. Migratiecrisis. Kabinetscrisis. Formatiecrisis. Op1-presentatorencrisis. Bouwmaterialencrisis. Elk land krijgt de crisii die het verdient. Het kan niet op, en nu hebben we ook al crisis op de arbeidsmarkt. We hebben teveel banen. Zoveel banen zelfs dat we werklozen tekort komen. De VVD probeert dat handig op te lossen door elke week 800 apothekers te importeren. Maar die willen helegaar niet vakken vullen in de super of paprika's plukken in het Westland. Met als gevolg dat op iedere deur in elke koopgoot van Nederland "personeel gevraagd" bordjes hangen. Kroegen kunnen straks maar 3 dagen per week open wegens chronisch tekort aan barpersoneel. Bouwmarkten binnenkort alleen in het weekend open, en zelfscannen wordt verplicht bij de Appie. En op een terras vier uur wachten op een pils is weldra geen uitzondering meer. Het is hier FANTASTISCH!

De Nieuwe Rijken!

Reaguursels

Inloggen

Geen probleem. Dan halen we er toch veel meer uit Afrika bij? Dat helpt vast!

Rest In Privacy | 17-08-21 | 23:27

Werkgevers willen zo weinig personeel , met zo weinig mogelijk rechten voor deze werknemers die indienst zijn.
Wat dan zijn de bedrijfskosten zo lekker laag.
Werkgevers doen dat zo, onderbezetting creëren, advertenties zetten gezocht personeel als er gereageerd word , dan zijn ze voorzien. En tegen het personeel zeggen ik kan niemand krijgen maar wel druk op het overige personeel om meer flexibel tezijn of overwerk temaken of inzetten bij andere vestigingen.
Werkgevers hebben liever gepensioneerden of vrijwilligers zo lekker goedkoop.

Banenenrepubliek | 17-08-21 | 19:28

Er is een overschot aan vacatures voor geestdodende tijdelijke onderbetaalde kutbaantjes. Je kunt je afvragen of een overheid zich zou moeten inspannen om die vervuld te zien of dat de 'vrije markt' *proest* maar moet constateren dat bijvoorbeeld een maaltijdthuisbrengfietsdienst niet haalbaar is. En of een overheid niet zou moeten zorgen (àls ze al noodzaak zien om zich er mee te bemoeien) dat er meer hogergekwalificeerde vacatures kwamen. Of is ons onderwijs daar niet meer voor geschikt?

Sans Comique | 17-08-21 | 18:48

20 jaar geleden had je al dit soort advertenties:
werkzaamheden: achter de balie staan bij de ingang, mensen te woord staan en hun jas aannemen en in de garderobe hangen.
Gewenst opleidingsniveau: HBO.

DutchLion33 | 17-08-21 | 18:07 | 1

Zaten die niet in de kaartenbak, terug te vinden onder de "K" - van Kansloos ?

Nederlandop1 | 17-08-21 | 19:41

Pensionado's zijn er ook niet veel meer van en toch is het een gewild beroep.
De vraag is groter dan het aanbod, dus een gat in de markt.
Ik zeg doen!!!
Hou een pensionado in goede doen geef ze meer poen!!!!

Gokmaar | 17-08-21 | 17:58

Het 0% rente-beleid, waardoor geld gratis is incombinatie met een decennium VVD waar alles draaide om het binnenhalen van meer, meer, meer bedrijven, distributiecentra en mensen heeft hiertoe geleid.
Als ze weer een groot project willen opstarten is het argument altijd 'banen, banen, banen', terwijl de mensen voor die banen er allang niet meer zijn. Die worden dan geïmporteerd, waardoor er weer geen huizen zijn. Letterlijk geen meer onder de 350K. Zo wordt Nederland 1 groot, hectisch, overvol industrieterrein waar half Europa werkt en half Afrika een uitkering trekt.
Dit alles zeer, zeer, zeer ten nadele van de oorspronkelijke bevolking.

du Roi Soleil | 17-08-21 | 15:43 | 1

Vergeet de ""werkers"" uit het Oostblok niet, die weten inmiddels ook dat werken voor een baas in Nederland niet loont.
En inderdaad, dit alles ten nadele van ons "natives".

Veepert | 17-08-21 | 19:05

Veel werkgevers hebben de laatste anderhalf jaar financiële steun gekregen van de overheid om coronacrisis te overbruggen. Personeel werd afgedankt, althans de flexkrachten terwijl de vaste krachten lekker thuis uit hun neus konden gaan kanen met behoud van volledig loon. Het is toch niet gek dat flexkrachten die al jarenlang uitgebuit werden en worden op de arbeidsmarkt nu zeggen: bekijk het maar? Het verschil tussen en vaste en tijdelijke kracht in beloning en behandeling is veel te groot. Onder het mom van: "als je maar heel hard werkt en alle kutklussen opknapt voor de diverse afdelingen zit er op termijn wellicht een vaste baan in voor je" wordt je als uitzendkracht aan het lijntje gehouden maar zodra dat vaste contract er dan moet komen ben je ineens toch niet goed genoeg en wordt de volgende sukkel aangenomen, liefst voor nog minder geld. Zelfde voor de participatiewet. Zes maanden werken voor de kat zijn kut bij een werkgever, zogenaamd om de stap naar een vaste baan te verkleinen, maar je wordt daarna, als je iets kunt, keihard gevraagd om aan te blijven als vrijwilliger! Dus werkgevers: herkennen jullie jezelf in dit verhaal: zak lekker in de stront met je geklaag en zet jullie verwende vrouwtjes of kindertjes maar aan het werk in je bedrijf.

Toos Bevergeil | 17-08-21 | 15:16 | 1

Iets met kop en spijker !

GeargeSears | 17-08-21 | 17:12

Vroeger, ja,ja, als je 16 was namen ze je niet aan omdat je 1 dag in de week naar school moest, als je 17 was namen ze je niet aan omdat je het jaar daarna in dienst moesten als je 19 was was je te duur want te oud.

streknek | 17-08-21 | 14:23

Ja, maar dat komt helemaal goed hoor. Er wandelen momenteel toch zo'n 700 man (voornamelijk jonge mannen) ons land binnen? Die kunnen straks mooi hun eigen huizen gaan bouwen etc.

John Dough | 17-08-21 | 14:22 | 1

Die bouwen met stro, takhes, koeienpoep en klei. Laten ze dat lekker in hun thuisland blijven doen.

Veepert | 17-08-21 | 19:10

Zou het niet ook een beetje komen omdat werkgevers voor het simpelste kutbaantje nog een hbo diploma, minstens 10 jaar ervaring, maar leeftijd hooguit 25, genoegen nemen net minimunloon, beschikbaarheid voor minstens 50 uur per week (waarvan 40 betaald) vragen?
En zo niet, dan afgeserveerd als niet geschikt?

jemagookniksmeer | 17-08-21 | 13:47 | 1

Dat ze een hoog scholingsniveau vragen komt dan weer door diploma-inflatie!

JB86 | 17-08-21 | 13:56

wacht effe... 100 werklozen tegenover 106 vacatures... kat in het zakkie toch? Klinkt eerder als een werkgeversprobleem omdat 5% niemand kan vinden omdat ze allemaal aan het werk zijn, hetgeen weer goed is voor de werknemers (lees: meer salaris). Toch? Of zijn de baantjes "niet goed genoeg" voor de dames en heren werklozen? Ik vraag dit voor een vriend.

Gladiator Fap | 17-08-21 | 13:16 | 1

Ze willen direct Olie sjeik zijn

Rest In Privacy | 17-08-21 | 15:00

1) Ze kunnen geen geschikt personeel vinden. Als je in de bijstandsbak gaat kijken naar CV's dan is het overgrote deel gewoon ongeschikt voor elke vorm van arbeid. Fysiek gezien kunnen ze wel werken, maar qua gedrag en mentaliteit zijn ze compleet ongeschikt.
2) Als je 11 euro bruto krijgt voor een tijdelijke HBO-functie met een shitload aan taken, dan kan ik begrijpen dat weinig geschikte kandidaten reageren. Alleen de echt wanhopige mensen zullen hierop reageren.

Hefbrug | 17-08-21 | 13:00 | 1

En die worden dan weer niet aangenonen.

jemagookniksmeer | 17-08-21 | 13:48

pay peanuts, get monkeys. Or nobody.

Dr.Utker | 17-08-21 | 12:09

Kunnen we geen Afghanen inzetten om de personeelscrisis bij de krijgsmacht op te lossen?
Oh nee wacht…..

D-Fens_1963 | 17-08-21 | 12:07 | 1

inderdaad. Welke gek komt er op het idee om een Nederlandse beroepsmilitairen (40+ en minstens 15 jaar kantoortijger of 21 jaar en mislukte VMBO-er die een een gratis opleiding zoekt) naar Afghanistan te sturen om lokale mannen te trainen in het vechten in de bergen en woestijn. Ik zou nog geen Nederlandse militair inhuren voor de lokale judo vereniging.

derksje | 17-08-21 | 12:15

Veel werknemers denken dat CAO lonen vastgelegde lonen zijn naar loonschaal en functiejaren.
Maar het zijn juist MINIMUM afgesproken CAO lonen voor betreffende bedrijfstak.
Dus als zo een werkgever zegt dat je in die en die loonschaal valt met je functie mag je altijd meer salaris vragen.

steekmug | 17-08-21 | 12:07

Bedrijven lopen allemaal te janken dat ze geen mensen kunnen krijgen. Bullshit; ze kunnen mensen zat krijgen, ze kunnen alleen geen mensen houden, laat staan GOEDE mensen. Je kunt 100 sollicitatiebrieven de deur uit doen, maar van 85% krijg je geen antwoord, 10% vind jou niet gekwalificeerd of overgekwalificeerd en de rest stuurt je naar het uitzendbureau waar je 3 x een half jaar wordt uitgemolken om daarna plaats te moeten maken voor de volgende die 3 x een half jaar wordt uitgemolken. Niet zo raar dat je als werkgever een slechte naam krijgt en werkzoekenden je links laten liggen...

En uit persoonlijke ervaring weet ik dat er werk zat is buiten. 2 Jaar geleden ging ik weg bij mijn werkgever. In minder dan een week een andere baan gevonden, toen vanwege kojona er tijdelijk uit, in 3 dagen een andere baan gevonden, terug naar mn werkgever, uiteindelijk weer eruit vanwege kojona en weer in 3 dagen een baan gevonden waar ik nu nog steeds zit.

E r is werk zat buiten, dus als je werkgever niet tevreden met je is en hij roept dat er voor jou 10 anderen zijn, dan geef je hem je telefoon en zeg je "bel ze maar"...

Air van Boven Dorens | 17-08-21 | 11:55 | 4

@Happy People | 17-08-21 | 13:21: Ik zou niet willen werken bij een werkgever die tijd heeft om op geenstijl de flinke vent (m/v/x) te spelen. Geef je leiding aan 50 schoonmakers of is het een sociale werkplaats?

derksje | 17-08-21 | 13:30

@Happy People | 17-08-21 | 13:21:

Slecht Nederlands, dus...
e̶t̶s̶ etc

Air van Boven Dorens | 17-08-21 | 13:45
▼ 1 antwoord verborgen

Solliciteer me suf, heb 30 jaar ervaring, word gewoon niet aangenomen, laat staan uitgenodigd. Wat nou personeelscrisis.
Die korte termijn managers nemen vaak iemand aan die maar jong en goedkoop is, ondertussen moet zo'n gast ingewerkt worden, heeft geen verantwoordelijkheid en komt veelal te laat. En maar eisen.
Na de proeftijd was het toch niet zo'n goed idee, maar nee hoor, de manager gaat niet denken, van zal ik eens een ervaren iemand aannemen, nee want het budget MOET op, dus het riedeltje begint weer van voor af aan.

ptrck | 17-08-21 | 11:49 | 2

Maakt niet uit, ik kom elke dag te laat, lever wel meer op dan 5 boomers dat wel.

Kale dodo | 17-08-21 | 12:04

je hebt gelijk. ik zie het ook om me heen. HR denkt vaak dat iemand aannemen met certificaten die op dat moment nodig zijn goedkoper is dan zittende ervaring bij te scholen. Onder de streep nul loyaliteit en torenhoge kosten voor ze productief zijn.

Dr.Utker | 17-08-21 | 12:12

Ik sta altijd weer versteld hoe laag lonen van sommigen zijn in NL. Bruto modaal is €36k. Wat voor leven heb je dan? En dan zie je op je heen al het mismanagement van de overheid, nieuwe nederlanders die je voorbij streven doordat ze worden voorgetrokken mbt bv toewijzen huizen. Dan moet je wel een heel slaafs karakter hebben of opgevoed te zijn omdat allemaal maar te accepteren.

feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 11:32 | 15

@Hefbrug | 17-08-21 | 12:42: met vrouw en 2 kinderen? 3k bruto, prima leven? Dan moet ik mijn verwachtingen maar eens bijstellen.

feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 13:54

@Papa Jones | 17-08-21 | 11:48: Wat een onzin. Ben je bekend met economie, of... De "1%" komt door dit soort constructies aan nog meer geld. Zodat (Bv.) iemand als Soros op zijn beurt nog wat miljarden uit de zakken van werknemers uit Arnhem kan kloppen. Je hebt nog het e.e.a. te leren, als je niet doorziet hoe bedragen uit het bedrijfsleven worden afgeroomd, ten koste van werknemers .. Met een sociaal stelsel in plaats, of niet.

Nederlandop1 | 17-08-21 | 19:40
▼ 12 antwoorden verborgen

Geweldig, laat de inflatie maar omhoog knallen.
Laat ik nu apc in het cao :-)
APC =automatische prijscompensatie

echtehollander 1 | 17-08-21 | 11:29

Als we nu de harddrugs legaliseren, kunnen de 800 apothekers meteen legaal aan de slag in hun vakgebied door pillen te draaien en tabletten te persen. Een narcostaat is NL toch al en dan verdienen we nog wat aan ze.

quigg | 17-08-21 | 11:29

Werk wat niemand wil doen bestaat niet er zijn alleen maar lonen die niet geaccepteerd worden.

streknek | 17-08-21 | 11:28 | 1

Precies. Wanneer er genoeg keuze is kiest men voor het leukste werk met beste loon. Op de een of andere manier mogen mensen die met hun handen werken niet te veel verdienen. Worden ze ZZP'rr en gaan ze wel meer verdienen dan gaan ze deze werkers met wetten tegenwerken of ze trekken een blik goedkope arbeidskrachten uit buiteland aan

metdedag | 17-08-21 | 11:52

Prachtig om te aanschouwen hoe het neo-liberalisme zichzelf in de voet schiet. Marktwerking jongens. Vraag en aanbod. Dat krijg je er van met je nulurencontracten, flexwerken, uitbesteden, race to the bottom en lage lonen. Gek hè dat niemand voor 10,- per uur en een nulurencontract zijn rug niet kapot gaat werken voor de koffers voor Transavia. Eigen schuld. De arbeidsmarkt moest toch marktconform en flexibel zijn? De tyfus derhalve voor jullie jankerds uit het bedrijfsleven. Haal je werknemers maar uit India.

Bigi Bana Boy | 17-08-21 | 11:17 | 15

@Bigi Bana Boy | 17-08-21 | 11:47: beleid van EU is ook links in vele opzichten. Althans het effect er van. Probleem numero uno is dat midden links en midden rechts (VVD en CDA) zelfde nastreven, nl globalisatie. Om verschillende redenen, maar met zelfde effect.

feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 12:03

@Blauwe Wafel | 17-08-21 | 12:01: yep, zo ziet de overheid het graag. U bent een belasting betalende consumerende entitieit en voor de rest niks. Weg met dat sociale, doet inbreuk aan winst. Weg ermee, weg met familie banden, weg met man vrouw zijn, dat is allemaal interchangeable.

feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 12:08

@Blauwe Wafel | 17-08-21 | 12:01: hear hear

El_Capitan | 17-08-21 | 13:54
▼ 12 antwoorden verborgen

Als we dit tekort maar niet gaan oplossen door arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Laat er maar lekker krapte zijn zodat velen eindelijk eens hogere lonen kunnen krijgen/eisen.

Wybe Wabes Abbema | 17-08-21 | 11:12 | 6

@loser | 17-08-21 | 11:30: Er zijn zat banen waar minder eisen worden gesteld, maar daarvoor halen de verwende burgers hun neus op.

Papa Jones | 17-08-21 | 11:43

@loser | 17-08-21 | 11:30: Arbeidsmigranten voldoen aan alle eisen. Er zijn zelfs bedrijven die voor Nederlanders een CV check laten uitvoeren (heb je wel dat diploma?) maar voor iemand uit Griekenland of Spanje is het controleren te moeilijk en dus niet nodig (gevolg dat Manuel en Kostas diploma's op verzoek van de recruiter toevoegen)

derksje | 17-08-21 | 11:56

@Papa Jones | 17-08-21 | 11:43: Wat een onzin. Genoeg Nederlanders die dat soort werk willen doen, maar waarom? Lekker voor 1800 euro bruto in de maand je lichaam naar de klote helpen? Terwijl je in een bijstand bijna 1000 euro meer per maand hebt?

Je zou achterlijk zijn als je dat werk wel gaat verrichten.

Shadowzz | 17-08-21 | 13:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Werk als ZZP-er. Net een hoogwaardig certificaat gehaald, zal mijn tijd wel duren.

Der Schnitzeljäger | 17-08-21 | 11:07 | 5

@Der Schnitzeljäger | 17-08-21 | 11:32: geen ambitie op gebied van documentatie??? Dat heb ik ook niet, nou ja, ambitie om niet te documenteren. Dat is toch echt regel 1 in IT (waarin ik werk): niet documenteren, waar dan ook.

feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 11:42

@feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 11:42: Het enige dat ik documenteer zijn werkinstructies. Voor zover instructies niet geautomatiseerd kunnen worden.

Papa Jones | 17-08-21 | 12:05

hoogwaardig certificaat? Gedrukt op extra dik papier en getraind door een omgeschoolde onderwijzer?

derksje | 17-08-21 | 13:39
▼ 2 antwoorden verborgen

In principe is er altijd een tekort aan mensen die voor weinig geld vervelend en/of moeilijk werk moeten gaan doen. Er is geen tekort aan mensen die voor veel geld, part-time, op kantoor emails lezen en doorsturen (tussendoor minstens 30% van de tijd op de telefoon kijken)

derksje | 17-08-21 | 11:01 | 7

Hahaha! Precies dat! Het wordt tijd dat k*twerk weer beter betaald gaat worden. Kunnen al die toeslagen en kinderbijslag ook afgeschaft worden. Verder zijn er natuurlijk veel mensen die niet geschikt zijn om in welke organisatie dan ook te functioneren.

Ruif_Vuller | 17-08-21 | 12:57

@Dr.Utker | 17-08-21 | 12:17: zo weinig jaren gewerkt. Er zijn heel wat ouderen die meteen na school op hun veertiende en vijftiende gingen , nee eerder moesten gaan werken. Dus na 52 jaar pas hun aow gaan krijgen.

Kattie | 17-08-21 | 13:27

@Kattie | 17-08-21 | 13:27: vanaf 1959 is iedereen tot 16 jaar leerplichtig. Even rekenen..... als je geboren bent voor 1943 dan had je vanaf je 14de/15de kunnen gaan werken. Maar dan ben je al in 2008 met pensioen gegaan en waarschijnlijk in 1998 (of eerder) al met de VUT.

derksje | 17-08-21 | 13:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Gewoon de bijstand afschaffen! En de kinderbijslag ook. Moet je zien hoe snel die vacatures gevuld zijn.

Win-win.

Papa Jones | 17-08-21 | 10:59 | 3

En het minimumloon afschaffen en het verbod op kinderarbeid en een extra belasting op de mensen die geen manager zijn en het recht geven aan de popo om zonder reden je spulletjes in te nemen en het verbod op slavernij opheffen en weer lijfstraffen invoeren en de gehele niet-management laag en uiteraard alles betegelen, ook de werkgelegenheid.

Bald_Gefkens | 17-08-21 | 12:27

@Bald_Gefkens | 17-08-21 | 12:27: Whatever, óók mensen die altijd wel een smoesje hebben, of naar anderen wijzen, moeten gewoon werken voor hun centen wat mij betreft.

Papa Jones | 17-08-21 | 12:38

Bijstand en toeslagen moeten weer een vangnet worden. Niet iets waar bijna de helft van de bevolking gebruik van moet maken om maar rond te komen.

Shadowzz | 17-08-21 | 13:41

Sinds dat iedereen met een Mavo diploma moet kunnen ‘studeren’ is er een behoorlijk mismatch. Met de handen werken is niet cool op de insta weet je.

johoost | 17-08-21 | 10:56

Ondertussen blijft het volk stemmen op wie het altijd al stemde. Ons bestuur heeft gewoon niets met het eigen land, niets met de eigen burgers. Men ondertekent het ene na het andere (onder druk van machtige NGO’s tot stand gekomen) internationale verdrag met als gevolg dat dat de oriëntatie wordt.

Ook in de media gaat het nooit meer over het besturen van Nederland. Ondertussen spreekt men kwaad over de Polen en Hongaren die zich wél laten leiden door de wens van de burger. En dat noemen we dan populisme.

fokkewoelf | 17-08-21 | 10:55

Mensen denken dit komt die immigratie-lovers goed uit maar je kan ook stellen dat we geen huizen meer hebben en ook geen handjes meer hebben om die mensen te begeleiden en te verzorgen.

Patje | 17-08-21 | 10:54

Hoe meer uren alle mensen werken, hoe minder tijd er is om geld te besteden. Dan stort de economie in elkaar.

Leptob | 17-08-21 | 10:53 | 1

Ha!
Leuk bedacht maar zo werkt het niet natuurlijk.

Papa Jones | 17-08-21 | 11:01

Voor 4.50 per uur, oproepbasis,, onmogelijke tijden en na 3 jaa contracten ontslagen worden, want hé anders vast dienstverband. Eigen schuld, nou niet janken. GGD betaald beter.

MoonBeebe | 17-08-21 | 10:52

Zo vreemd dat mensen niet willen werken voor het minimumloon met de huren die meer dan 60% ervan zijn.

GekkeX | 17-08-21 | 10:52 | 2

De uitkeringen zijn veel te hoog inderdaad. Afschaffen die zooi.

Papa Jones | 17-08-21 | 11:02

@Papa Jones | 17-08-21 | 11:02: De uitkeringen zijn prima, bijstand is 900 euro ofzo voor alleenstaand. Precies genoeg om de lasten te dragen. Meer moet het ook niet zijn.
We moeten van al die toeslagen en extraatjes af waardoor die bijstand in de praktijk zo'n 3 keer zo hoog is. Tot grofweg 2500 euro bruto per maand ga je er namelijk alleen op achteruit als je vanuit de bijstand weer aan het werk gaat.
Als je geen lange termijn toekomst plannen hebt en het zo prima vind, kun je beter in de bijstand blijven hangen.

Shadowzz | 17-08-21 | 13:49

Ik zie nu al het zure gezicht van mijn manager voor me als hij me zometeen in het salarisgesprek moet melden dat het allemaal zo lastig is (Corona en zo) en er echt geen geld voor salarisverhoging is, maar dat de directie over het hart gewreven heeft en toch een extra loonruimte van 0,0000001% beschikbaar heeft gesteld. Zoals in de afgelopen 20 jaar zeg maar.

HGL | 17-08-21 | 10:51

Nog meer immigratie. Willen wij meer of minder? Meer meer meer Mieles

thanseeuwen | 17-08-21 | 10:51

Straks wordt de totale rekening gepresenteerd van de coronacrisis en de rekening van de klimaatcrisis (hogere belastingen). Mensen hebben dan nog nauwelijks geld over en dan stort de hele economie als een kaartenhuis in mekaar.

meneer Q | 17-08-21 | 10:50

Oeps iedere week minstens 700 consumenten erbij.

Kilroywashier | 17-08-21 | 10:50

Dat wordt mooi als schoentje en Pinokkio dalijk ook nog werkgevers gaan bewegen alleen mensen met vaccin te laten werken.

Asylum | 17-08-21 | 10:48

Hou al die Wajongeren en bijstandhangers nog eens tegen het licht. Ik ken er genoeg die gewoon kunnen werken maar met een miepverhaal zijn vrijgesteld.

Patje | 17-08-21 | 10:47 | 2

Heb je enig idee hoeveel uitkeringsfraudeurs er zijn die met het kapitaal in hun familie bewust voor een uitkering gekozen hebben? Gesubsidieerde rijkeluiskinderen zijn het. De echte stakkers worden slachtoffers van deze en andere groepen werkweigeraars.

zeurmachine | 17-08-21 | 10:58

Zo ken ik er ook eentje, een oud klasgenoot van me. Heeft zich ergens rond zijn 20e volledig af laten keuren vanwege een vervelende enkelbreuk. Kan lekker met zijn dochter gaan voetballen en naar de speeltuin maar voor werk is ie ineens ongeschikt.

Alfred E. Neuman | 17-08-21 | 11:02

Beetje jammer dat die 800 apothekers pas meegerekend kunnen worden tot de arbeidsmarkt wanneer ze officieel status houder zijn. Daarnaast zijn er niet heel veel vacatures waarbij het spreken van de Nederlandse taal niet nodig is dus over een jaar of 8 tot 10 kunnen die 800 apothekers pas daadwerkelijk vacatures gaan invullen. Voordat die hun investering weer terug hebben verdient zijn ze al weer op de pensioen leeftijd, Doordat ze zoveel jaar niet hebben bijgedragen aan de pot hebben ze weinig pensioen opgebouwd en zullen ze dus in armoede leven. Na wat jank-rapportages zal daar wel weer een oplossing voor verzonnen worden (lees: nog meer belastinggeld er naartoe).

Verder is een tekort aan werknemers alleen maar positief voor de werknemer, zorgt er namelijk voor dat lonen zullen moeten stijgen

Terra | 17-08-21 | 10:45 | 4

In mijn woonplaats hangen voortdurend jonge apothekers rond op dure sportschoenen en in de weer met IPhones. Waarschijnlijk nog in opleiding en net even een tussenuur of even bijkomen in de middagpauze voor ze weer aan de slag moeten. (Misschien hebben ze ook gewoon nachtdienst).

Tinie | 17-08-21 | 11:22

@Tinie | 17-08-21 | 11:22: Hier ook. Al die "vluchtelingen" die hun hebben en houwen achtergelaten hebben, hebben betere kleding, mooiere telefoons en dergelijke dan mij.

Fucking eerlijk zo. Allemaal danzij "hoogopgeleid" volk dat ze een waardiger bestaan gunt dan een groot deel van de mensen die hier geboren en getogen zijn, die hun hele leven keihard mogen werken. (nu werk ik gelukkig niet hard meer, maar heeft ook 10+ jaar gekost)

Shadowzz | 17-08-21 | 13:52
▼ 1 antwoord verborgen

Ongeveer 45 jaar geleden klotste het geld tegen de plinten vanwege de naoorlogse bevolkingsgroepen groei.Toen werden er gastarbeiders uit Spanje en Italië gehaald. Daar kunnen wel nu lekker eten.

Red shirt | 17-08-21 | 10:42

Voor de techneuten: hoewel het niet met zo veel woorden in het persbericht staat, rekent het CBS uitsluitend met WW gerechtigden. Die werknemersverzekering is tot op het bot uitgekleed, je zit binnen de kortste keren in de bijstand. Het werkelijke arbeidsreservoir in Nederland is dus veel groter. Pure misleiding van het CBS dus, maar dat is al een paar jaar de norm.

De gesublimeerde boodschap is helder: er is werk zat dus al die werklozen zijn luie flikkers. Heel calvinistisch. Stel je voor dat je als Sociale Zaken op zoek moet maar de fundamentele oorzaken van de disfunctionele Nederlandse arbeidsmarkt. De gruwel.

Nee hoor, gewoon weer lekker de weg van de minste weerstand. Het werkloosheidsprobleem los je er niet mee op, maar het is wel een stuk minder vermoeiend, beleidsambtenaar en zulks zijnde. En dat is natuurlijk ook wat waard.

Hetkanverkeren | 17-08-21 | 10:42 | 4

dit dus. al jaren structureel mis met vraag en aanbod op arbeidsmarkt in NL. Ook iets met wig bruto-netto en compenserende toeslagen die rechtstreeks het zoeken naar betaald werk ontmoedigen aan de onderkant van de markt.

HD50 | 17-08-21 | 10:50

Geen idee of dit klopt maar ik neem het gelijk van je aan. Ik dacht dat de inschrijving bij het arbeidsbureau telde.

Otto Normal | 17-08-21 | 10:53

@Otto Normal | 17-08-21 | 10:53: Goed punt! Mijn aanname is gebaseerd op het gemelde absolute aantal werklozen. Nogmaals, het CBS meldt zijn bron niet, ik kan deze althans niet vinden.

Hetkanverkeren | 17-08-21 | 11:07
▼ 1 antwoord verborgen

"Tegenover elke 100 #werklozen waren er in het tweede kwartaal 106 #vacatures. " - Waarom hebben we werklozen wanneer er meer vacatures zijn? Hoe dan?

WellusNietus | 17-08-21 | 10:40 | 11

Onzin argument. Bijvoorbeeld: te kort aan opgeleid personeel, zorgpersoneel. Gaat u de werkloze daar inzetten? Enz zo zijn er hinderden beroepen te noemen.

Kattie | 17-08-21 | 13:31

@knutsel_ | 17-08-21 | 11:01: Volgens mij is jouw informatie al outdated. Er is geen sociale dienst meer. Elke gemeente betaald nu hun eigen bijstand uitkeringstrekkers.

Shadowzz | 17-08-21 | 13:54
▼ 8 antwoorden verborgen

Vreemd dat ik in de reaguursels tot nu toe niks lees over alle arbeidsmigranten uit het oosten die wegblijven. Enerzijds door corona en anderzijds omdat ze in eigen land steeds beter zijn gaan verdienen. Zie Polen, Hongarije en Tsjechië.
Waarom zou je dan nog voor een minimum uurloon hier je eigen scheel betalen aan huisvesten en overige kosten terwijl je in je thuisland weliswaar minder verdient maar de kosten voor levensonderhoud aanzienlijk lager zijn.

smart-guy | 17-08-21 | 10:38 | 1

Precies dit.

youtu.be/vjD3EVC1-zU?t=71
Het adagium van Ons kabinet is sinds lange lange dagen "The Only Way Is Up", waarmee de vaste lasten van ons levensonderhoud worden bedoeld.

Boris Poepnagel | 17-08-21 | 10:46

?? Je kon in de jaren '80 geen protestsong schrijven zonder het woord 'werkloosheid' erin, maar het CBS begint in 2003 pas met opslaan van dit soort relevante metrics?!

konjodebonjo | 17-08-21 | 10:37 | 1

Tijd voor een crisisspaarkaart.

Mastermattie | 17-08-21 | 10:36

Die honderdduizenden in de bijstand, Wajong, etc die wel kunnen, maar niet willen werken zou je toch moeten kunnen dwingen om te werken of korten op hun uitkering.
Maar dat kan of mag blijkbaar niet. Alleen de eerlijksten en makkelijk aan te pakken mensen worden ‘gepakt’. Maar de gewiekste rest weet met list en leugen en toneelspel en valse verklaringen etc onder werken uit te komen.
Ze zijn gewoon tevreden met hun uitkering en rommelen er nog wat bij

laurentius | 17-08-21 | 10:36 | 3

"Werùk? Hoe ga ik dat combineren met m'n hond? En wie haalt me op? Ik kan helema' niks want ik heb 't te druk aan m'n hoofd. Al die kompjoeters en mensen. Ik pak heus van alles án, maar ze môte gewoon mien zwart betàle, anders krieg ik weer gezeik."

GeheidEenGeit | 17-08-21 | 10:51

Sterker nog: In plaats hiervan hebben de klaplopers van GroenLinks en de PvdA het doodleuk over een basisinkomen.

Papa Jones | 17-08-21 | 11:05

@Papa Jones | 17-08-21 | 11:05: Basisinkomen is onvermeidbaar, maar zolang personeel nog goedkoop is (dat we duur zijn is echte pure onzin) wordt er nog niet keihard aan de automatiseringsweg getimmerd. Want als personeel echt zo duur was, zou elke productiehal, elk magazijn en 90% van de kantoorbaantjes al weggeautomatiseerd zijn.

Shadowzz | 17-08-21 | 13:56

Werken is voor mensen die niet uit de staatsruif kunnen eten. Ik denk dat hooguit 15-20% van het werk bestaansrecht heeft, de rest heeft een bullshit baan. Leuk boek trouwens; Bullshit jobs.

De Blauwe Baviaan | 17-08-21 | 10:36 | 3

Alleen is het doel van werken allang niet meer om het eigen bestaan of het bestaan van het bedrijf mogelijk te maken. Die relatie is zwak. Zie hoe geldstromen en kredieten lopen. Dan blijken opeens jobs en uurlonen in dienst te staan van het grotere sociaal-economische systeem. En niet winst of innovatie wat vaak nog de gedachte is. Er is niet zo'n verschil tussen staatsruif of grote corporaties meer in die zin. Het percentage kan wel kloppen maar alleen denken teveel mensen dat anderen de bullshit job hebben. En je moet ook wel eens de vraag stellen of bullshit niet een brandstof is voor een samenleving. Zie ook: entertainment en vrije tijdsbesteding. Om de krankzinnigheid in toom te houden bouw je steeds grotere circussen zeg maar. Maar is het fout?

GeenAccount | 17-08-21 | 10:53

@GeenAccount | 17-08-21 | 10:53: nee hoor, alleen het dwangmatige , neurotische en zaligmakende van het werk mag wat minder.

De Blauwe Baviaan | 17-08-21 | 11:53

Bullshit Management boek,nog grappiger.

De Profundus | 17-08-21 | 18:48

Crises*

DeterioraSequor | 17-08-21 | 10:34 | 3

Crisii*

goedverstaander | 17-08-21 | 10:37

Yep ev:crisus mv:crisii. Jezus-Jezii

bastemeijer | 17-08-21 | 10:42

Crisussu

Alsdan | 17-08-21 | 10:45

Gelukkig hebben we een overschot aan apothekers!

DavidleeRoth | 17-08-21 | 10:32 | 1

Er zijn plenty Syriërs uit Aleppo in de apotheek. Probleem is dat ze aan de verkeerde kant van de balie staan.

goedverstaander | 17-08-21 | 10:33

No problem. Tolk Afghaans - Nederlands is het meest voorkomende beroep in Kabul. Die kunnen we omscholen.

Lentehaas | 17-08-21 | 10:30 | 2

Dat hoeft juist niet. Die kunnen immers tolken tussen de Nederlanders en de verwachte tsunami aan ongeschoolde Afghanen.

goedverstaander | 17-08-21 | 10:32

Nederlands? Engels bedoel je, en brugklasniveau Engels dan.

laurentius | 17-08-21 | 10:38

Is dat even een mooi moment voor het bedrijfsleven om hun inclusiviteitspraatjes waar te maken! Gedeeltelijk arbeidsongeschikt? Laaggeschoold? Lelijk? 35-Plus? Langdurig werkloos? Het bedrijfsleven komt binnenkort bij u langs! Mooi vast contract, hoog uurloon, schitterende secundaire arbeidsvoorwaarden, gezellige veilige werkplek. Niemand meer onnodig afhankelijk van overheid en subsidies. Iedereen doet mee. Iedereen profiteert mee. Toch? Ja? Hallo?

zeurmachine | 17-08-21 | 10:30 | 5

@theo-is-dood | 17-08-21 | 10:35:
Ik heb het al vaker geroepen: mijns inziens zijn niet zozeer de salarissen het probleem maar de enorm gestegen kosten van het levensonderhoud. 20 jaar geleden kon je met minder dan modaal een gezin onderhouden, probeer dat nu maar eens. Het is erg makkelijk om constant te zeiken dat de lonen moeten stijgen maar daarmee leg je het probleem bij de werkgevers en blijft onze inefficiente, spilzieke overheid buiten schot... terwijl de overheid en haar eeuwige lastenverzwaringen het daadwerkelijke probleem zijn.

Wat natuurlijk niet weg neemt dat er helaas altijd werkgevers zullen zijn die hun personeel slecht betalen.

Alfred E. Neuman | 17-08-21 | 10:43

@theo-is-dood | 17-08-21 | 10:35: In een samenleven waar mentale inspanning beloond wordt en niet alleen maar wakker blijven en handboogcoördinatie (sick spell checker), is dat salaris niet zo vreemd. Dat is trouwens vaker rond 2050 euro netto per maand bij 15 bruto per uur. Kan ik zelf zorgeloos van leven.

GeenAccount | 17-08-21 | 11:00

@theo is dood
Een vrachtautochauffeur kost een bedrijf per uur ruim dertig euro, en niet elf en een beetje bruto. Naast pensioenpremie (=loon) gaat een substantieel deel van het verschil op aan 'linkse hobbies'. Als de spilzieke overheid eens de hand op de knip zou houden dan hield iedereen veel meer geld over.

Tarrelhapper | 17-08-21 | 11:25
▼ 2 antwoorden verborgen

In de jaten '80 kreeg het arbeidsbureau een bak met geld om mensen aan een baan te helpen. Maar in plaats daarvan bouwden ze van dat geld een heel nieuw modern gebouw aan een water met mooi uitzicht. En van mij zeiden ze elke keer dat het mijn schuld was dat ik geen baan kon krijgen omdat mijn presentatie niet goed was.

Ik heb toen een prettig te lezen stripverhaal getekend wat mij overkomen was op het arbeidsbureau. Ik stuurde dat naar wat kamerleden en de minister en zo. Nooit meer wat op gehoord en uiteindelijk vond ik een baan onder mijn opleiding. Maar tot mijn stomme verbazing werden bij het eerstvolgende nieuwe kabinet alle arbeidsbureaux opgeheven. Sindsdien loop ik mij af te vragen of het door mijn getekend stripverhaal van acht kantjes kwam.

Het arbeidsbureau-gebouw in mijn woonplaats staat er nog steeds maar is al jaren leeg. Helemaal verpauperd. Het was een bolwerk van linkse kerkiërs die in een hoax leefden, in een eigen gecreëerde waarheid.

Dat mens van de sollicitatieclub, jeetje, wat was die een mannenhaatster. Wat ze tijdens mijn afwezigheid in mijn brieven had gelezen ging ze doorvertellen aan de groep. Ik maakte daar bezwaar tegen wegens schending van mijn privacy. Binnen twee weken was ik de club uitgezet. Zo'n haat bij dat mens.

VolgendjaarkrygikAOW | 17-08-21 | 10:25 | 5

Je maakt me erg benieuwd. Waar kan ik dat stripverhaal ergens lezen.

Samtari | 17-08-21 | 10:35

@Frau Merkel | 17-08-21 | 10:34: Bandirah 2.0

goedverstaander | 17-08-21 | 10:36

Ja, het gewestelijk arbeidsbureau. Wat een amateuristische teringbende was dat. In de jaren 90 moest ik er heen, een verschrikkelijk gebouw bij het winkelcentrum in Leidschendam, 10 km. van mijn adres terwijl er op 3 km. ook een zat. Lekker efficiënt. Ik kreeg een consulent toegewezen die er geen snars van begreep. Een antilliaan met een achternaam die bij normale mensen een voornaam is. Een hork van een kerel, onbeschoft, narcistisch en zichtbaar teleurgesteld dat ik een man was. Hij hield zich dan ook meer bezig met de vrouwen die langs liepen dan met mijn zaak. Na enige tijd was er nog steeds niets op mijn rekening gestort dus gebeld naar die puinhoop. Och, mijnheer bleek ziek te zijn en men was nog niet toegekomen aan een vervanger. Uiteindelijk werd een en ander toen wel snel geregeld, maar de mijnheer met de voornaam-achternaam was, bleek later, eruit geflikkerd wegens vele klachten omtrent zijn gedrag. Wat een bende was die instelling.

wijsvinger | 17-08-21 | 11:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom is Nederland het enige land in Europa waar kinderen de vakken vullen en achter de kassa van de supermarkt zitten?

Sendis | 17-08-21 | 10:23 | 7

Omdat ze het ‘goedkoopste’ zijn.

vander F | 17-08-21 | 10:32

@2voor12 | 17-08-21 | 10:26:
Kijk eens in de VS, daar lopen bejaarden bij Wendy’s de tafeltjes te poetsen en bij andere snelle eettenten de vloeren schoon te maken.
Sommigen moeten van 3 tot soms 4 baantjes rondkomen.

Hebbiehemookweer | 17-08-21 | 10:32

@Hebbiehemookweer | 17-08-21 | 10:32: In de VS heeft het tenminste zin om een 2de baantje te hebben.
Hier wordt een 2de baantje veel harder belast, waardoor het helemaal geen zin heeft.

Ik zou eigenlijk best graag 24 uur ergens willen werken en dan 16 uur elders. Maar dan werk je 40 uur voor een inkomen van 30 uur, ja daaaaaaag.

Shadowzz | 17-08-21 | 14:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Misschien het land weer aantrekkelijk maken voor al die mensen die na hun studie naar het buitenland vertrokken zijn. Met dank voor de studiebeurs natuurlijk

bergsbeklimmer | 17-08-21 | 10:23 | 4

@loser Ik ben werkgever en ik zie het totaal niet zoals jij dat hier schetst. Zonder mijn medewerkers sta ik nergens, dan moet ik alles zelf doen. (Ik neem trouwens aan dat je werkgever zei waar je werknemer bedoelde).
Mocht men zich niet gewaardeerd voelen, dan zal er ontslag genomen worden en dan moet ik schrapen om capabele mensen aan te trekken.

Tarrelhapper | 17-08-21 | 11:11

@Tarrelhapper | 17-08-21 | 11:11: Mijn ervaring is dat ik te vaak werd gezien als vervangbaar dus ook werd behandeld als vervangbaar. Weinig investeren om beter te functioneren, om maar te zwijgen over een functioneringsgesprek; voorstellen om het proces te verbeteren gaan richting prullenbak. Dus ja: mijn ervaring met werkgevers is minder positief. Bedankt voor het corrigeren van mijn typefout.

loser | 17-08-21 | 11:40

@loser | 17-08-21 | 11:40: Zelfde ervaringen gehad. Bij 9/10 baantjes die ik gehad heb, was ik puur vervangbaar en zo wordt je ook behandeld. Geeft echt een kutgevoel, alsof je een tweederangs burger bent. Die BLM jankerts maar zeiken over dat tweederangs burger gedoe, terwijl dat onzin is en dat vooral komt omdat veel allochtonen dus in het baantjes caroussel zitten dat uitzend/flex werk heet.
Ik heb nu een detacheerder gevonden waar ik niet slechts een nummertje bent en ga dit jaar mijn eerste kerspakket krijgen in 8 jaar!?
Godverdomme wat kost het een moeite om werk te vinden waar je gewaardeerd wordt.

Shadowzz | 17-08-21 | 14:05
▼ 1 antwoord verborgen

Wacht maar tot de kunstmatig in stand gehouden economie instort, dan hebben we weer mensen genoeg.

Zoelense Hobbyboer | 17-08-21 | 10:23 | 2

Zit jij maar lekker stil.

GeheidEenGeit | 17-08-21 | 10:55

precies, geld bijdrukken (digitaal of op papier) is slechts uitstel van de problemen die lekker dooretteren en daardoor verergeren. Er komt een heel grote crisis aan, vrees ik. Eigenlijk is het alleen de Russische centrale bank die zich aan dit soort zaken niet schuldig heeft gemaakt. Die hebben nauwelijks staatsschulden en kopen alleen goud en dat laatste in grote hoeveelheden, al jarenlang.
Dan mag Rutte met de pet in de hand naar Moskou reizen ... Dat laatste zou trouwens een onbetaalbaar mooi beeld opleveren.

Spie | 17-08-21 | 14:51

Goh, waarom zouden alle Nederlanders toch naar het buitenland vertrekken? De tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn namelijk niet op orde. Geen huisvestingsmogelijkheden, te hoge belastingdruk, incompetente en corrupte kartelpolitiek, verrot OM, falende politie, klimaatgeneutraliseerd gendergezeik en geen enkel uitzicht op verbetering. Dan hou je uiteindelijk niemand meer over die de uitkeringen kan verdienen.

Frau Merkel | 17-08-21 | 10:22

Als vakkenvullers teveel gaan vragen per uur, dan worden ze zeometeen vervangen voor vakkenvul robots. Let maar op.
Kijk maar naar de McDonalds 'bestel palen'.

LangeTijdGeleden | 17-08-21 | 10:22 | 1

Mooi toch, dan klopt die leugen die al decennia verteld wordt eindelijk. Dat personeel duur is. Want personeel is echt niet duur in Nederland, dat is reinste onzin. Duur personeel zou betekenen dat heel veel werk weggeautomatiseerd gaat worden. Wat een grote werkloosheid zou inhouden, wat een basisinkomen onvermijdelijk maakt.
Dan krijgt iedereen de vrije keuze om te leven als uitkeringstrekker en is dit niet alleen voorbehouden aan de kanslozen van onze samenleving.

Shadowzz | 17-08-21 | 14:07

Merk dat alles veel duurder word maar met de CAO groet er weinig mee, als ik dan meer verantwoordelijkheden moet gaan dragen voor het zelfde loon, nee dan wissel ik niet van mijn luie baantje. Waarom zou ik me zelf dat aandoen? Betaal fatsoenlijk , komen we ook werken.

BenDover | 17-08-21 | 10:22 | 2

Kijk eens goed naar ons Toeslagensysteem. Doordat laagbetaalde werknemers recht hebben op alle Toeslagen kunnen de Nederlandse werkgevers een loon betalen waarvan een normaal mens niet kan leven.
Door het Toeslagensysteem hoeven de werkgevers géén leefbaar loon te betalen.

Al die Polen en Roemenen die voor €10/11 bruto per uur in de distributie centra en kassen werken worden eigenlijk door het Toeslagensysteem gesubsidieerd.
Zo houden we een economie van laagbetaald werk en weinig toegevoegde waarde in stand.
Is dat de toekomst ?

theo-is-dood | 17-08-21 | 10:44

@theo-is-dood | 17-08-21 | 10:44: Toeslagen zijn verkapte subsidie voor bedrijven. We moeten dat anders gaan noemen.

Haal die toeslagen weg en heel, heel veel woningen komen leeg te staan. Want het is van de zotte dat Nederland praktisch onleefbaar is tenzij je modaal of hoger verdient.

Shadowzz | 17-08-21 | 14:10

Die 800 "apothekers" die wij iedere week importeren zullen voor de rest van hun leven afhankelijk zijn van een uitkering. Die zullen nooit iets bijdragen of ergens werken. Die bezitten gewoon geen vaardigheden en zitten aan de lagere kant van het IQ spectrum.

Osdorpertje | 17-08-21 | 10:21 | 3

De loyaliteit van een afrikaan en een Afghaan betaal je ook per uur. Je bent wel hartstikke gek als je helemaal hierheen komt lopen om dan te gaan werken. Gratis geld.

Suncatcher | 17-08-21 | 10:23

Die 800 apothekers wordt niet gedekt door de echte cijfers. Die wekelijkse cijfers bestaan uit eerste asielaanvragen, herhaalde asielaanvragen, hervestiging, herplaatsing en nareizigers. Het klinkt wel leuk 800 apothekers maar doordat die cijfers niet duidelijk zijn gespecificeerd lijkt het alsof er meer mensen binnen komen dan daadwerkelijk het geval is. De rijksoverheid is een specialist in het geven van onduidelijke cijfers. www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...

loser | 17-08-21 | 10:31

@loser | 17-08-21 | 10:31: Het zijn er 799 te veel, klaar. We mogen best het Japanse of Zwitserse beleid hier gaan toepassen.

Shadowzz | 17-08-21 | 14:11

Willen die 800 apothekers niet? Die mogen niet! Geen verblijfsvergunning, geen werk. Eerst maar even netjes je hand ophouden terwijl de molens langzaam draaien. Niet omdat jij dat wil, maar omdat het hier zo werkt. En na drie jaar wachten op de IND ben je een keurig ingeburgerde, de passiviteit ingeduwde, handophoudende modeluitkeringstrekker.

HeerVanStand | 17-08-21 | 10:21 | 3

Gelukkig mogen die niet want dan zouden ze ook nooit meer uitgezet kunnen worden als t0ch blijkt (in 90% van de gevallen) dat ze hier niets te zoeken hebben.
Wat moet is die eindeloze asielprocedures afkappen. Na een afwijzing niet honderd keer in beroep kunnen maar hooguit één keer.
Dan weet iedereen binnen 3 maanden waar hij aan toe is.

2voor12 | 17-08-21 | 10:23

@2voor12 10:23
Onze houding t.o.v. nieuwkomers/(economische) vluchtelingen is te defensief. Geef ze de kans zich te bewijzen, scheidt het kaf van het koren. Een tijdelijke werkvergunning hoeft geen permanente verblijfsstatus te betekenen. Verander op dit punt de wet als dat nodig is. Dat bezwaar van 'ja maar dan geef je ze hoop' is een zwaktebod. Jarenlang afwachten in passiviteit is schadelijker dan uiteindelijk te worden teleurgesteld. Het kan naar mijn idee wel wat positiever en flexibeler allemaal.

HeerVanStand | 17-08-21 | 10:43

@HeerVanStand | 17-08-21 | 10:43: Het is bv heel dom dat asielzoekers sinds een jaar of 10 geen vrijwilligerswerk meer mogen doen.

Is afgeschafd wegens misbruik van werknemers enzo blabla. Maar volgens mij is de reden omdat je dan veel te makkelijk kan zien of iemand hier wat van zijn of haar leven wil gaan maken of hier naar toe komt om misbruik te maken van ons systeem.

Shadowzz | 17-08-21 | 14:12

Een soort R-getal maar dan voor vacatures

hotbrasil | 17-08-21 | 10:20

Kennelijk is het lucratiever om van alle subsidies, toeslagen en uitkeringen te leven dan naar (vak)school te gaan en/of te werken....

Lekker gewerkt Koolmees!

Odin | 17-08-21 | 10:19 | 3

Je hebt gelijk.Maar ook als je werkt. Enkele euro's omhoog in loondienst is onder de streep achteruitgang. Meet loonbelasting, minder teruggave en minder toeslagen. I kid you not.

horsteknots | 17-08-21 | 10:24

Vakschool: bestaan die nog ?

loser | 17-08-21 | 10:31

@horsteknots | 17-08-21 | 10:24: Het is inderdaad helaas bittere werkelijkheid. Goede maat van me ging 10 euro per maand meer loon verdienen, ging er 150 euro per maand door achteruit.

Leuk man, geeft je ook echt het motivatie om wat te maken van je leven.

Shadowzz | 17-08-21 | 14:14

Mooi, laat maar komen die inflatie

* Il Principe * | 17-08-21 | 10:18

Waar leven al die niet-werkende jongeren dan van vraag ik me af? Kleding, scooters, studie, een kamer huren, terrasje, vakantie, betalen de ouders dit dan allemaal of lenen ze gewoon veel te veel en gaan ze over vijf jaar staan janken dat ze zo'n grote schuld hebben opgebouwd die ze toch echt niet meer kunnen aflossen.

Lomo | 17-08-21 | 10:18 | 1

Blanke jongeren hebben ouders met geld of bouwen een schuld op. De niet blanke jongeren worden grotendeels betaald uit belastinggeld.

Shadowzz | 17-08-21 | 14:15

Ach, het zo weer over. Dan hebben ze ineens een grote werkeloosheid. Kortom, laat je niet gek maken.

Thoth | 17-08-21 | 10:16 | 2

En dan zijn die werkgevers die nu het hardste janken over personeelstekorten de eersten die hun mensen gaan ontslaan.

2voor12 | 17-08-21 | 10:18

@2voor12 | 17-08-21 | 10:18:
Vacatures niet kunnen invullen betekent minder productie.
Minder productie betekent risico op omzetverlies
Omzetverlies betekent, boze aandeelhouders die bezuinigingen eisen.
bezuinigingen eisen betekent personeel ontslaan.

normanius | 17-08-21 | 10:22

Ikke nie begrijp, en er komen toch iedere week 800 vakkenvullers door de open grenzen bij, of zouden dat zakkenvullers zijn. Vragen vragen.

jan huppeldepup | 17-08-21 | 10:16 | 1

Die mensen moeten eerst leren lezen en schrijven. Zodra ze ooitkering kunnen schrijven houden ze ermee op.

Frau Merkel | 17-08-21 | 10:17

Met steun van de oveheid is elk bedrijf de afgelopen jaar overeind gehouden en zijn er nog eens een veelvoud aan kvk's opgericht. Niet gek dat daar niet voldoende personeel voor is. Iedereen heeft straks een eigen bedrijf, maar geen personeel. Een BZP'er..

Brentjeee | 17-08-21 | 10:13 | 1

Misschien moeten ze dan gewoon iets waardevols leren, een ambacht, in plaats van te parasiteren op anderen.

Kale dodo | 17-08-21 | 10:20

Ja maar CAO en inflatiecorrectie! En die bonus van een paar honderd euro als je elke dag overwerkt. En die leuke borrels. Digitaal.
Jobhoppen loont gewoon. Maar in plaats van de bepaalde bedrijfssectoren iets doen aan de lonen of klagendat de belasting te hoog is, krijgen ze het kabinet wel mee om meer goedkopere arbeiders van over de grens in te schakelen. Als belastingslaaf word je hier zwaar genaaid.

Deflatiemonster | 17-08-21 | 10:12 | 3

Een CAO beschermt je in tijden dat er veel werknemers zijn ten opzichte van het aantal beschikbare banen. Bij veel openstaande vacatures houdt een CAO je op alle vlakken tegen. De werkgevers blijven achterover leunen, die gaan alleen kruimeltjes toevoegen aan het loon bij nieuwe onderhandelingen en van het "een werkgever mag altijd meer bieden dan de CAO" komt nooit wat van terecht.

Suncatcher | 17-08-21 | 10:18

Elke drie jaar van werkgever wisselen is veel lucratiever. Ik ga er per keer tot nu toe 20k op vooruit.

Frau Merkel | 17-08-21 | 10:24

En die goedkope arbeiders worden gesubsidieerd door het Toeslagensysteem. Dat systeem is eigenlijk een subsidie voor de werkgevers !

theo-is-dood | 17-08-21 | 10:46

Tja, een personeelstekort voor kutbaantjes met waardeloze werkuren en 0% baangarantie voor een "marktconform" salaris!!!
Vertel er dan ook gewoon eerlijk bij dat je ruk wil betalen, personeel kreeg je toch al niet en zo achterlijk zijn al die geïmporteerde vluchtelingen nu ook weer niet,
die uitkering verdient natuurlijk veel meer en betere werkuren ook nog!

TijdelijkOptimist | 17-08-21 | 10:12 | 1

Een vrachtwagen chauffeur begint voor nog géén twaalf Euro per uur! En daarvoor mag je dan om vijf uur ‘smorgens op de wagen zitten.

theo-is-dood | 17-08-21 | 10:49

Dus per saldo zijn er 6 vacatures op de 100 niet invulbaar. Valt wel mee toch.

Sinterbikske | 17-08-21 | 10:12 | 3

Dat is als je theoretisch nadenkt.

Cunts-en-kitsch | 17-08-21 | 10:14

@Cunts-en-kitsch | 17-08-21 | 10:14: De praktijk zal anders zijn, dat begrijp ik. Er is ook veel verborgen werkloosheid, het is echt tijd om eens uit de bestaande voorraad te gaan putten ipv nieuwe te bestellen.

Sinterbikske | 17-08-21 | 10:18

Ja daar is werkend Nederland het over eens, werkloos Nederland (niet iedereen) houdt graag de hand op.

Cunts-en-kitsch | 17-08-21 | 11:03

Crisis, meervoud crises...
En paprika's pluk je niet, die snijd je. Tomaten pluk je dan weer wel. Staat ook bekend als ballenracen.
Blad pluk je ook. An de paip, lekker warrem.

Harvey2Face | 17-08-21 | 10:11 | 2

Moooooooggge

hotbrasil | 17-08-21 | 10:22

Verbouw die paprika’s in Polen of Spanje. En bouw huizen in het Westland

theo-is-dood | 17-08-21 | 10:50

Kan de bijstand nu omlaag?

JohnLocke | 17-08-21 | 10:10 | 4

Gaat niet gebeuren.

Cunts-en-kitsch | 17-08-21 | 10:14

Daar pak je alleen de goedwillenden mee. De echte bankhangers blijven bankhangen en zwart bijwerken of hosselen.

2voor12 | 17-08-21 | 10:20

Kan het salaris omhoog ?

loser | 17-08-21 | 10:33
▼ 1 antwoord verborgen

Heb 14 jaar in een EU-land gewerkt waar een tekort aan technisch personeel was en ik kan je zeggen : het is inderdaad FAN-TAS-TISCH. Nooit gedonder met je baas, geen trukjes en altijd echte verhogingen. Een verademing na 20 jaar löoonmatigen in NL.
Laat je geen crisis aanpraten. Het worden mooie tijden in NL voor WNers.

Henk1955 | 17-08-21 | 10:09 | 5

@jan huppeldepup | 17-08-21 | 10:19: Terwijl Nederlanders erg gewild zijn in het buitenland. Zelf ook 3 jaar geleden vertrokken. Nu geen gedonder (weinig tot geen managers die de boel lopen te verzieken) regelmatig opslag, weinig belasting en toch hoge sociale zekerheid. Ik raad het alle Nederlanders aan die ergens een beetje goed in zijn.

waarom dan | 17-08-21 | 10:41

Tips over hoe en wat? Ik zou graag willen vertrekken maar ik heb geen idee waar te beginnen.

Kale dodo | 17-08-21 | 12:07

@Kale dodo | 17-08-21 | 12:07: Gewoon solliciteren naar een baan in jouw vakgebied waar je goed in bent, naar het land waar je naartoe wil.

waarom dan | 17-08-21 | 12:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Daarom: het land moet geregeerd worden, snel weer meer Rutte, net doen of er niets aan de hand is tot het omvalt en dan beterschap beloven. Daar is hij goed in en hij staat dan ook te popelen om alles weg te masseren. Nederlanders vinden 'm een toffe peer forever. Op naar de 50 zetels!

Kladderadatsch | 17-08-21 | 10:09 | 1

Op naar 50 jaar Rutte!

Cunts-en-kitsch | 17-08-21 | 10:13

Er worden een hoop fte doorbetaald via de NOW die anders op de arbeidsmarkt zouden belanden.

Schulzie | 17-08-21 | 10:08

Soms vraag ik mij af hoe ze dit meten. Als werkzoekende ben ik bij de meeste vacature sites ingeschreven en krijg van alle kanten dezelfde vacatures aangeboden. En na vele sollicitaties vraag ik mij ook af of bedrijven werkelijk wanhopig zoekende zijn als ze nooit reageren. En als ze op zoek zijn naar ervaren personeel, waarom die dan afwijzen omdat papieren belangrijker zijn of op 1 puntje een mindere ervaring hebben? Opvallender is dat een aantal mensen om mij heen die ook dankzij de grote Corona ontslaggolf thuis zitten hetzelfde ervaren. De arbeidsmarkt was al verrot om de vele discriminatie op basis van leeftijd en achtergrond maar het kan blijkbaar nog rotter.

Sinclair | 17-08-21 | 10:08 | 3

En vergeet de discriminatie op ervaring en leeftijd niet.... en dat krijg je als je personeel steeds in FTE's uitdrukt..

Bello de Hond | 17-08-21 | 10:11

Ze zoeken iemand tussen de 20 en 30 jaar met universitaire opleiding en minimaal 15 jaar ervaring. En die bieden ze dan minimumloon plus 100 euro er bovenop. En natuurlijk een nuluren contract en 7x24 uur oproepbaar.
En dan janken dat ze niemand kunnen vinden.

2voor12 | 17-08-21 | 10:15

In de kort tijd dat ik werkloos was werd ik afgewezen op leeftijd, maar dat kan ik helaas niet bewijzen. Vaak maken ze er dan 'overgekwalificeerd' van.

goedverstaander | 17-08-21 | 10:15

En wij hebben net de pech dat alle nieuwkomers hoogopgeleid zijn. Anders hadden ze dit werk graag kunnen en willen doen.

opblaasschaap | 17-08-21 | 10:07

Hoewel ik het ze van harte gun heb ik liever niet dat vakkenvullers 25 per uur gaan vragen.

Want wie mag dat onder de streep betalen, denkt u?

Vlaming4453 | 17-08-21 | 10:07 | 1

Ehm, misschien ook wat meer vragen dan?

* Il Principe * | 17-08-21 | 10:09

Nogal wiedes.
Nul urencontract, kutloon, uitzendkrachten als stront behandelen. Mensen vroeger naar huis sturen als het even rustig is.

R. Ketelsteen | 17-08-21 | 10:06

Honderdduizenden callcenter medewerkers gevraagd zeker

Stinkend_zadel | 17-08-21 | 10:06 | 3

Vrouwen telefoneren graag.

BrutusBosch | 17-08-21 | 10:11

Voor 9,82 per uur. Ja maar dat is ook werk, en dat is een prima theoretische functie volgens het UWV. Ja want dat kan iedereen.

FLP_du_Stok | 17-08-21 | 10:11

De stress/loonverhouding in de callcenters is al jaren stuk. Op seconden worden afgerekend voor een tientje bruto per uur. Het verloop is dan ook meestal erg hoog.

knutsel_ | 17-08-21 | 10:17

Ik zie zoveel medeburgers rondlopen die niets tot weinig lijken uit te spoken en bovendien gezond van lijf en leden lijken. Maar ik zal het wel weer verkeerd zien...

DeCynischeAmbtenaar | 17-08-21 | 10:06 | 1

Die willen niet werken voor de kufar.

2voor12 | 17-08-21 | 10:12

Maar... Maar... Al die nieuwe Nederlanders gingen toch onze arbeidsmarkt versterken? Onze pensioenen aan laten sterken?

Cheesy Poof | 17-08-21 | 10:05 | 1

Die gaan van hun uitkering jouw AOW betalen.
Ofzoiets.

2voor12 | 17-08-21 | 10:16

Nou hup hup asieleisers met verblijfsvergunning. Stop met qat kauwen en handjes uit de mouwen.

2voor12 | 17-08-21 | 10:04

Er komen nog genoeg Afghanen om dit probleem op te lossen. Alleen jammer dat ze die tolken niet mee hebben genomen.

Dubbelepunthoofd | 17-08-21 | 10:04 | 2

Van die Afghanen hebben we.niet veel te vrezen. De Afghaanse gezinnen die ik ken zijn zeer aimabel, geïntegreerd en goed opgeleid.

relatief | 17-08-21 | 10:10

Ook in de beveiliging staan ze al jaren te krijsen om meer personeel - Die stappen immers allemaal over naar de politie, defensie of HTV omdat de toeslagen in de beveiliging kut zijn. Zit je een beetje hele avonden, nachten en weekenden te werken voor nog geen 10-20-35% toeslag. Vraag en aanbod geldt niet alleen voor de werkgevers.

Suncatcher | 17-08-21 | 10:04

Ondergetekende krijgt tot vijf telefoontjes per dag. Op het internet dwarrelen nog cv's van me rond en die krijg ik niet verwijderd.

goedverstaander | 17-08-21 | 10:03 | 7

Geinag

Otto Normal | 17-08-21 | 10:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Horeca loopt te janken dat ze geen personeel kunnen krijgen en das niet gek als je je personeel geen vaste contracten en een hongerloon geeft. Hebben ze nu zgn wat aan gedaan, ze hebben het uurloon verhoogd van 10,80 naar 11,20

Bibop | 17-08-21 | 10:03 | 7

@loser | 17-08-21 | 10:39: U kent de marges in de horeca niet? 1 of 2 mensen in vaste dienst en de rest zijn nul uren contracten met betaling boven het cao loon. Fooien zwart in het handje, eten en drinken gratis en zoveel men wil. Mensen hebben het niet zo slecht als u denkt.

Waakvlam | 17-08-21 | 10:51

@Alfred E. Neuman | 17-08-21 | 10:18: Er zijn zaken waar dit zeker gebeurd, dat ontken ik niet. Ik ken ook een boel ondernemers die gewoon heel goed zijn voor hun personeel.

Waakvlam | 17-08-21 | 10:53

Wat waakvlam zegt. Je gunt je beste vijand veel personeel. Zeker in vaste dienst

pibasso | 17-08-21 | 19:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Vakkenvullen is voor kinderen. Die staan niet geregistreerd als werklozen.

Leptob | 17-08-21 | 10:02 | 1

Goeie comment!

keestelpro | 17-08-21 | 14:02

Snel jonge mensen laten immigreren uit een land waar ze een arbeidsoverschot hebben dan ma.... oh wacht.

CynicalBastard | 17-08-21 | 10:01 | 2

Pakistan?

MAD1950 | 17-08-21 | 10:10

Wil je Australië binnen moet je aan een hele waslijst voldoen. Bepaalde leeftijd, financiële reserve, gegarandeerde baan, taal spreken. Hier komt maar van alles binnen, geen opleiding, spreekt onze taal niet en hokt lekker samen met weinig kans op integratie.

Der Schnitzeljäger | 17-08-21 | 11:04

Misschien omdat het makkelijk geld verdienen is bij de GGD? Je uitsloven in de supermarkt of een beetje chillen bij de GGD voor anderhalf keer zo veel. Ik zou het wel weten.

Vula | 17-08-21 | 10:01 | 1

Nee geen 1.5 keer zo veel, veel meer. In de horeca krijgen ze gemiddeld 10 euro, ook in weekenden en 's avonds. Bij de GGD vanaf 20 euro, waar eventuele toeslagen nog bijkomen. Valse concurrentie van de overheid, uit onze zak uiteraard.

Jazeetie | 17-08-21 | 11:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland