Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Keti Koti

De organisatie van Keti Koti meldde al dat het lastig is de slavernij te herdenken in de barbecuelucht van de viering van de afschaffing van slavernij. 

Persoonlijk loop ik tegen een diepgaander probleempje aan: dat de afschaffing van slavernij een proces is dat al een paar honderd jaar gaande is, en nog steeds voor in vele smaken voorkomt. Het einde is nog lang niet in zicht.

Dat probleem heb ik overigens ook bij dodenherdenking. Hotemetoten die heel hard "dit nooit meer" roepen, terwijl er elders op de wereld 'gewoon' geschoten wordt en 'gewoon' genocide gepleegd wordt. Het voelt een beetje alsof ik op een condoleance ben van een zeer gewaardeerde oma, en de rest van mijn familie ontkent dat oma nog aan het creperen is.

Vorige week droomden we nog van een EK, deze week zijn direct de pijlen gezet op het WK in Qatar. Hier gaat de boze witte man in een oranje T-shirt in stadions zitten waar al 6500 moderne slaven voor gestorven zijn. Het is de oliesjeiks te veel gevraagd om twee keer zo veel slaven uit India te bestellen zodat de werkdruk halveert en het is te veel gevraagd om ze genoeg drinkwater te geven.

Tegen die achtergrond lukt het me niet om stil te staan bij het verleden. 

Slavernij op de plantages kende enorme problemen met verkrachtingen. Tegenwoordig bestel je een "dutch wife", vroeger kocht je een jonge slavin. Hoewel vroeger, dat gebeurt vandaag nog steeds. Mensenhandel is een enorm probleem in Nederland. Zeker onder jonge kwetsbare vrouwen in de prostitutie. Het sluiten van ramen en tippelzones houdt deze ellende goed uit het zicht.

Nu zal je denken dat we bij het oudste beroep ter wereld, na bijna tweehonderd jaar juridische afschaffing van slavernij, wel een beetje weten hoe we deze vrouwen kunnen vinden en redden. Op dit vlak herinner ik mij de documentaire De Sekspolitie. Daar wordt een rechercheteam anderhalf jaar gevolgd. Nul verdachten, nul aanhoudingen, nul veroordelingen. Het werd allemaal gedoogd.

Slavernij is internationaal verboden, wat in praktische zin vooral een enkeltje crimineel circuit is geworden. Een wet aannemen is makkelijk, handhaven is van een andere orde. Er zijn nog tientallen miljoenen slaven om te bevrijden. Sommige gewoon in Amsterdam. Hoe moet ik precies een verkrachting op een plantage herdenken tijdens een nieuwe?!? 

En als er dan bij gods gratie een keer een pooier wel tegen de lamp loopt, gaat het nog fout. Tien jaar lang 120 slavinnen ernstig mishandelen, gedwongen prostitutie op industriële schaal leverde Saban Baran 7,5 jaar cel op. Dat zo'n dader niet na drie vrouwen al gepakt wordt en niet tot levenslang gestraft wordt, laat goed zien hoeveel beschaving we nog missen.

De ontnemingsvordering in die zaak was 19 miljoen euro, daar bleef 2 miljoen van over. Zelfs als je aanneemt dat het hier allemaal om peperdure escorts gaat, praat je nog steeds over het organiseren van tienduizenden verkrachtingen. De pakkans is zielig en de straf ook. Een straf die dankzij verlof om zijn pasgeboren baby'tje te zien, nooit in Europa werd uitgezeten. Gelukkig wel in Turkije.

Om gedwongen prostitutie te voorkomen wordt vol ingezet op onderwijs. Allerlei anti-loverboy-propaganda om een falend strafrechtsysteem te ondervangen. Probleem is alleen dat toekomstige slachtoffertjes daarmee vooraf krijgen ingeprent dat ze iets verkeerd hebben gedaan, en de schuld dus bij hen ligt. Je creëert een taboe en sloopt aangiftebereidheid.

Waar de meesten van ons zich veel directer schuldig aan maken is de consumptie van te goedkope goederen. Het zou Nederland sieren als we niets meer importeren uit landen die nog slavernij kennen. Of landen waar "werknemers" zes lange dagen per week werken voor een kommetje rijst. Lagelonenlanden klinkt leuk, maar als dat doorslaat, is het niet veel beter dan een plantage. 

Helaas gaan we daar niet meer over, deze boycot mag vanuit Brussel komen. De EU met al haar idealen, en al haar extreme werkloosheid in het Oostblok, Griekenland, Zuid-Italië en Andalusië kiest ervoor om eigenaren van slaven te betalen voor handelswaar gemaakt door verkapte slavernij, in plaats van die industrie terug te halen naar Europa. Vrijhandel boven vrije mensen!

Nederland is een land waar je meer wordt aangesproken op het verwaarlozen van je eigen hond, dan een foute werkgever te horen krijgt over het uitbuiten van werknemers. Het zou de schuld van de loonslaaf zijn dat hij of zij geen betere baan heeft. De arbeidsinspectie mist honderden inspecteurs, en voldoet drievoudig niet aan de internationale ILO-norm hiervoor. 

Minimumloon is ooit ingevoerd om uitbuiting grenzend aan slavernij te begrenzen. Het is daarom walgelijk hoe vaak de overheid een loopje daarmee neemt. Van bijstandstrekkers wordt een tegenprestatie geëist, dat is directe ontduiking. Recent afgestudeerden die een stageplaats of werkervaringsplaats krijgen aangeboden om "aan hun CV te bouwen". Letterlijk werken zonder loon. 

Voordat ik de slavernij ga herdenken of de afschaffing vieren, bevrijd ik liever eerst de laatste slaaf.

Reaguursels

Inloggen

Waarom werd Denemarken-Tjechië zomaar uitgezonden? Zeeplunderaars tegen Sudetenzuiveraars.

Shoarmamasutra | 04-07-21 | 20:18

Mooi stukkie Feynman!

kermitsklant | 04-07-21 | 19:34

Zullen we Noord-Korea bevrijden? Wat daar gebeurt is duizend keer erger dan ons slavernijverleden en de holocaust bij elkaar. Maar daar hebben we vast het lef niet voor. En onze medemens van kleur is vermoedelijk ook niet bereid om de zwarte reedt te verheffen en wat aan het onrecht van vandaag te doen. Want dan gaat het niet over hen. En als het niet over hen gaat, dan is het niet belangrijk. Immers, dat is hoe beroepsslachtoffers denken.

Stijlicoon | 04-07-21 | 19:07

Moeten alle NSB kinderen nu ook sorry zeggen?

Patrick-Haemers | 04-07-21 | 18:23

De grootste slavernij is de Westerse samenleving en alle geneokolonialiseerde samenlevingen onder het juk van economisch heersende partijen, de zogeheten wereldmachthebbers van hoe groter/meer hoe beter.

mozaard | 04-07-21 | 16:25

Eerst de moderne slavernij eens afschaffen, veel belangrijker.

tegenalles | 04-07-21 | 14:47

Wanneer gaan die linksche sukkels van "Follow the money" hier eens achteraan?

Betawi | 04-07-21 | 13:06

Kannie wachten op excuses van de Italianen. Mijn voorouders moeten vast en zeker een galeislaaf in de familie hebben gehad.... Ken ik even vangen?

B.Chamel | 04-07-21 | 13:05
-weggejorist-
JosefinaLingenfe | 04-07-21 | 12:42 | 1

Nederlanders als Piñata je beledigt ze je geeft ze een klap, ze zeggen sorry en geven geld.

Dattis-Natoer | 04-07-21 | 12:37 | 2

FYI, dit topic gaat over slavernij. Niet over jouw racistische haat tegen etnische nederlanders.

P.s. Gemeld.

gaffelbaard | 04-07-21 | 13:06

Ik wordt kots ziek van dat Afrikaanse slaven verleden.
De witte mensen waren in die tijd ook slaven hier. Alleen was het toen genaamd LIJFEIGENE en/of HORRIGE.
Je was het eigendom van de adel of van een landeigenaar.
Zo en nu wil ik excuses van alle getinte mensen in Nederland voor het feit dat ze dat niet wisten.

natit | 04-07-21 | 10:58 | 2

Herstel witte moet blanke mensen zijn.

Rocknrolla7372 | 04-07-21 | 11:25

Behalve de middeleeuwen zijn er meer geschiedenisperioden te noemen waarin Nederlanders slaven waren.
Maar het is mede dankzij het anti-(blank)racistische activisme van de getinte medemens in ons land dat bijna alle herinneringen aan die geschiedenis weggelakt is.

gaffelbaard | 04-07-21 | 13:11

Nog even wat (ongemakkelijke) feiten over de slavernij waar de media en de VN tegenwoordig liever niet over praten.

De inheems Afrikaanse slavenhandel

“Slavernij was van oudsher wijdverspreid in Afrika. Ibn Battuta, die in het midden van de 14e eeuw het oude koninkrijk van Mali bezocht, vertelt dat de plaatselijke bewoners met elkaar wedijverden in het aantal slaven en dienaren die ze hadden, en hij kreeg zelf een slavenjongen als geschenk. In Afrika bezuiden de Sahara waren de slavenrelaties vaak complex, met soms rechten en vrijheden, inclusief beperkingen op de verkoop en regels voor de behandeling. Veel gemeenschappen maakten verschil tussen soorten slaven: bijvoorbeeld tussen degenen die in de slavernij waren geboren, en degenen die in een oorlog waren gevangengenomen.

www.kroesvee.nl/afrika-en-slavernij
=========
Omvang christenslavernij onderschat

‘Wie koopt een kristen?’

www.historischnieuwsblad.nl/omvang-ch...
======

Ook Afrika verdiende aan de slavenhandel

www.trouw.nl/nieuws/ook-afrika-verdie...

Swieberj | 04-07-21 | 10:53 | 1

Misschien geen dom idee om herstelbetalingen van de Afrikanen en de midden-oosten en afrikaanse moslims te eisen? Al was het alleen maar om de idioterie en het (anti-blank) racistisch karakter van de herstelbetalingen daarmee aan te tonen.

Wat heb je trouwens eigenlijk aan herstelbetalingen als er ieder jaar ongeveer vier keer zoveel méér mensen in moderne slavernij leven dan alle slaven tijdens de TAS bij elkaar opgeteld!

Ik hoef geen geld. Ik heb liever dat daar iets aan gedaan wordt. En dat de aandacht voor het slavernijverleden, in het algemeen, wordt ontdaan van haar anti-blank racistisch karakter. Ja, een anti-blank racistisch karakter.
Dat is: het karakter dat er oorzaak van is dat niet alleen zeer veel slavernijverleden (anders dan de TAS) ontkend en gedoofpot wordt, maar dat óók die paar historici die er wél over durven te vertellen (hoi Piet Emmer) op basis van hun huidskleur beschimpen, beledigen en proberen uit te maken voor racist.

gaffelbaard | 04-07-21 | 13:31

Zielig hoor, al die slaven hier in NL. Maar wat doe je eraan? Realiteit, weet je wel.

Aisie | 04-07-21 | 10:45 | 1

Aangeven.
Wat doe jij dan?
Stel je voor dat een van je vrienden of kennissen een loverboys is, of een pooier a la Saban B. ...
Wat doe je dan?
Geef je hem aan? Ga je naar de politie?

Als het antwoord 'nee' is, weet je dan dat is net zo erg is? Dat je dan, als je zou zwijgen, medeplichtig bent aan moderne slavernij? Omdat je er wel van weet, maar het voor de politie verzwijgt, en dus de dader helpt?

Wie is hier nu 'zielig'?

gaffelbaard | 04-07-21 | 13:37

Ik hoor trouwens nooit gejank en geklaag van de Hindoestaanse en Javaanse Surinamers van wie hun voorouders 150 jaar geleden als contractarbeiders gelokt werden naar Suriname. Vergelijkbaar met wat nu in Qatar gebeurt.
Waarschijnlijk omdat deze mensen het te druk hebben met studeren, werken, ondernemen en belasting betalen, zoals vele van hun witte vrienden en familieleden

BASinnic | 04-07-21 | 10:17 | 1

Je zult alleen gejank horen van groepen die niet goed meekomen, en de oorzaak daarvan 2 eeuwen terug proberen te leggen.

Galois256 | 04-07-21 | 10:19

Wanneer krijg ik mijn dag dat de kinderarbeid is afgeschaft? Heb er nog trauma's van :-) Het waren gewoon op alle fronten barbaarse en harde tijden, slechts enkele groepen wentelen zich in hun gesubsidieerde, geromantiseerde en door deugmensen vereerde lachtofferrol.

Galois256 | 04-07-21 | 10:11 | 1

Er bestaat een werelddag tegen kinderarbeid. 12 juni.

gaffelbaard | 04-07-21 | 13:39

Misschien, nu 95% van Nederland ook niets meer heeft met christenlijke feestdagen, is het best prima om een dag in te ruilen en een Tony Choconelydag te houden. Maar dan moet er ook, a la dodenherdenking/bevrijdingsdag, stil worden gestaan bij alle slavernij en uitbuiting en niet alleen dit ene moment in de geschiedenis.

kobuskuch | 04-07-21 | 10:07

Toen ik die megadikke konten in beeld zag, was ik even afgeleid, waar ging het over?

broervandenhollander | 04-07-21 | 09:47 | 1

Over gezond eten en leven.

van Oeffelen | 04-07-21 | 10:12

Die herdenking ziet alleen maar op het onderhouden van de zorgvuldig opgebouwde deugfaçade die gericht is op het aanpraten van schuldgevoel bij autochtone Nederlanders en het versterken van de slachtofferrol van bepaalde groepen allochtonen waarvan inmiddels de derde generatie niet in staat is om, ondanks alle aangeboden faciliteiten, hier een normaal bestaan op te bouwen.

Here's Freddy | 04-07-21 | 09:06

Prima hoor dat ze dat allemaal willen herdenken maar ik dus niet.
Gewoon omdat ik en al mijn voorouders totaal niets te maken hadden met slavernij.

2voor12 | 04-07-21 | 09:05

Slavernij is in de eerste plaats een Afrikaans en Aziatisch dingetje.
De schaal waarop daar slaven werden uitgebuit doen de door Noord-Amerika en (vooral) Europa georganiseerde slavernij verbleken.
De enige reden waar zij niet, en wij wel op hun slavernijverleden worden aangesproken, is omdat ̶w̶i̶j̶ jullie klaarblijkelijk wel vatbaar zijn voor morele chantage.

jemagookniksmeer | 04-07-21 | 08:58 | 2

... waar zulke huilebalken in Azië en Afrika lachend de middelvinger krijgen, zoals het hoort.

jemagookniksmeer | 04-07-21 | 08:58

Keti Koti klinkt ook niet erg serieus .....

Der Schnitzeljäger | 04-07-21 | 08:54 | 3

Zoals een andere reaguurder al schreef, Keti Kotsie. Ik moest lachen

BASinnic | 04-07-21 | 10:08

Kan je dat eten?

brie-de-penis | 04-07-21 | 10:15

Kietel kötti

Avin | 04-07-21 | 18:29

Goed stuk over moderne slavernij. Maar tegelijkertijd ook een betoog om slavernij juist te blijven agenderen in welke vorm dan ook.

movingsquare | 04-07-21 | 08:43 | 3

Dit dus

menage | 04-07-21 | 09:41

Precies! Goed stuk en er mag ook best aandacht zijn voor een stukje verleden. Wel fijn als men uit de slachtofferrol zou stappen en ook naar het heden zou kunnen kijken.

Het brein erachter | 04-07-21 | 11:25

Gisteren een soortgelijk betoog gehouden op de Joop. Werd gewoon ontkent. Hedendaagse slavernij bestaat niet. Dat is gewoon een slechte cao. En oostblokkers die hier onder lijden moeten ook niet zeuren. Ze zijn zelf hierheen gekomen.
Is niet doorheen te komen. Gelukkig zijn er ook op de Joop al uitzonderingen.
Tot zover mijn zendingswerk bij den linkschmensch.

Franciscus Borchwerf | 04-07-21 | 12:26

Al dat gejank over kolonialisme en slavernij gaat daar dan ook helemaal niet over. Het is een ordinaire machtsstrijd van een veelkoppig monster dat onze westerse samenleving probeert te destabiliseren.

Joris Beltsin | 04-07-21 | 08:42 | 3

Het gaat om geld en aandacht, meer niet.

Der Schnitzeljäger | 04-07-21 | 08:55

@Der Schnitzeljäger | 04-07-21 | 08:55:
En waarom krijgen ze dan geld en aandacht, denkt u?

Joris Beltsin | 04-07-21 | 09:06

Niet alleen dat.
Dat veelkoppig monster probeert ook onze geschiedenis te vernietigen en te herschrijven.

gaffelbaard | 04-07-21 | 13:45

Goed artikel. De ceremonie wint het helaas nog steeds van de praktijk.

Flapoor | 04-07-21 | 08:39

Laat de NOS eens een reportage uitzenden over de Kobalt winning in Congo.
En niet vergeten om naar het dagloon te vragen van de kinderen die de levensgevaarlijke mijnen bemannen. En dat allemaal ten behoeve van de elektrische tractoren die hier binnen vier seconden van nul naar honderd moeten.

bolletje kaas. | 04-07-21 | 08:28 | 1

Sterk. Nooit anders geweest. Het is veeleer boven en onder, niet links en rechts. Links en rechts is een zoethoudertje. Boven en onder is de realiteit. Bij alle dieren. Het zijn die 4 seconden waard blijkbaar.

nobodiesunmighty | 04-07-21 | 08:59


Slavernij terug van nooit weggeweest:
Zeven jaar na de toekenning van de Nobelprijs voor de Vrede vertrok president Barack Obama uit het Witte Huis als de president die iedere dag van zijn ambtstermijn oorlog voerde en gaat de boeken in als de ENIGE president uit de Verenigde Staten die elke dag tijdens zijn bewind in oorlog was. En dat voor een winnaar van de Nobelprijs voor Vrede.
Libië, zijn 'Srebrenica', verkeert sinds de ‘bevrijding’ van Khadaffi in complete puin en verschillende terreurgroepen hebben zich in het land gevestigd. Mede hierdoor was de doos van Pandora geopend en vluchten veel Libiërs en andere Afrikanen massaal richting Europa.

Bekijkt u alstublieft aandachtig een klein deel van zijn erfenis:
www.google.com/search?aqs=chrome.0.69...

Dank u wel Barack Hussein Obama, als u enig vermogen zou hebben gehad om Vrede te stichten dan hebt u dat goed verborgen gehouden.

faraday | 04-07-21 | 07:58 | 3

Hoezo is dat relevant? Obama is half blank amerikaans en half Keniaans en dus helemaal geen afstammeling van de Noord Amerikaaanse slavenpraktijken.

Shoarmamasutra | 04-07-21 | 08:09

@Shoarmamasutra | 04-07-21 | 08:09:
Slavenhandel!
Personen zijn ondergeschikt aan feiten en het zijn eerst de feiten die tellen. Niemand heeft het terrorisme de afgelopen jaren zo gestimuleerd als Obama en dat heeft in belangrijke mate bepaalt hoe de wereld er momenteel uitziet! En natuurlijk de erfenis voor Europa met al die wraak beluste vluchtelingen.
Overigens voor de Libië-oorlog van 2011 hadden de Libiërs de hoogste levensstandaard van heel Afrika.

faraday | 04-07-21 | 08:26

Lekker irrelevant op een man inhakken omdat ie zwart was heet dit. Alsof Bush en Reagan geen klootzakken waren

menage | 04-07-21 | 09:43

Je wordt doodmoe van het gezever over het slavernijverleden. Het gedram van mensen die nooit slaaf zijn geweest is stuitend. Hebben ze echt niets beters doen met hun tijd? Ik hoef geen excuses van hedendaagse Duitsers voor de gruwelijke moordpartijen op een deel van mijn familie. Excuses hebben alleen betekenis door degene die blaam treft, niemand anders. Verder, we moeten echt eens stoppen met het veroordelen van gebeurtenissen uit het verre verleden vanuit hedendaagse ethiek. Slavernij heeft bestaan, het werd destijds ethisch gedoogd, op een gegeven moment niet meer, en toen werd het opgeheven. Uitbuiting is van alle tijden. Op dit moment gedogen wij uitbuiting van mensen die ons textiel produceren in Indiase sweatshops.

stiffy | 04-07-21 | 07:28 | 1

Hoorde vanmorgen op de radio dat we 4 juli ook maar moesten gaan herdenken. Een reden werd er niet voor opgegeven. Over 100 jaar gaan we herdenken dat we iedere dag van het jaar iets herdenken. Word het geen tijd dagen niets te herdenken?

Tishetnetnie | 04-07-21 | 06:39

Enkele jaren geleden werd de afschaffing van slavernij gevierd op het Museumplein. Ik ging een kijkje nemen, omdat ik van mening ben dat geen mens eigendom van een ander moet zijn, en er toch vlakbij woon. Het was tering tropisch heet die dag. ("Geen weer voor een blanke") Begon allemaal heel gemoedelijk, Surinaamse dames uitgedost in veelkleurige traditionele kledij, why not. Best leuk. Maar waarom 2,50 betalen voor een biri terwijl je bij AH biris voor 50 cent kan krijgen. Aan het eind van de middag werd dat Albert Heijn filliaal werkelijk KOMPLEET geplunderd. Mensen gingen in de winkel fikkie stoken en barbecueen. Er zaten een heel zootje gasten met hun zweetkakkers in de vriezers ter verkoeling, iedereen zat te vreten en zuipen, en niemand van plan betalen. 4 of 5 met kettingen aan de hals aanelkaar geketende donkere jongens met ontbloot bovenlijf kwamen binnenrennen en gingen er binnen 30 seconden vandoor met vele flessen booze. Niemand deed ENIGE moeite om te verbloemen dat ze de boel aan het leegroven waren. Iedereen liep gewoon langs de kassa met hun armen vol spullen. 1 zo'n bewakermannetje deed niets. Het was SURREALISTISCH. Niet te geloven. Die hele winkel werd leeggeroofd. ik heb nog nooit zoiets gezien. En daar kwam GEEN WOORD over in de krant of op AT5. Niets ! Toeval ?

Asteroid-B612 | 04-07-21 | 01:45 | 1

Nee, geen toeval denk ik.
De MSM ontkent hardnekkig het bestaan van anti-blank racistisch geweld, haatmisdrijven en plunderingen. De politie ook trouwens, die mogen namelijk wel statistieken bij houden over haatmisdrijven maar hoeveel daarvan er gericht zijn tegen blanken (vanwege hun etnisch NLse achtergrond en/of blanke huidskleur) ... dát zal je niet terug zien in hun statistieken. Dat mogen ze ook niet bij houden omdat onze politiek ooit bedacht heeft dat dat "racistisch" is.

gaffelbaard | 04-07-21 | 13:51

Ik vind wel dat we de afschaffing van de slavernij mogen vieren. Het is tenslotte het morele kompas van de blanke Europeanen en Amerikanen, die tot de afschaffing heeft geleid. Geen enkele andere cultuur had dat kunnen realiseren. In Afrika, Azië en Zuid-Amerika stopte de slavernij pas veel later en alleen nadat ze daartoe gedwongen werden door de koloniale machten, dan wel na aanhoudende morele druk vanuit de blanke beschaving (b.v. Saoedi Arabië in 1962). Dus ja, de wereld is ons veel verschuldigd en dat mogen we best vieren.

Blauwpetje | 04-07-21 | 01:39 | 2

Dat mag best idd! Wat mij stoort, is dat er dan ook weer wordt gedaan alsof we in NL anno 2021 in een diep racistische samenleving leven.

Het brein erachter | 04-07-21 | 11:32

Dat mag best inderdaad. Wat mij stoort, is dat er dan ook weer wordt gedaan alsof we in Nederland anno 2021 in een diep racistische samenleving leven.

Het brein erachter | 04-07-21 | 11:32

Hier een slaaf van de Nederlandse "Taxfarm".

streknek | 04-07-21 | 01:39 | 1

Belasting plantage

P-unit | 04-07-21 | 08:52

Ik, blanke man, heb nooit een slaaf gehad of geld verdient aan de slavernij en jij, zwarte man/vrouw heeft nooit katoen geplukt. Al Uw aanspraken op wat dan ook wijs ik dan ook af.

streknek | 04-07-21 | 01:32 | 2

U zegt misschien: Als blanke man zijnde heeft U indirect geprofiteerd van de slavernij, dat kan wellicht zo zijn maar dan zeg ik tegen de zwarte man/vrouw : U en Uw kinderen hebben de laatste 50 jaar (mee) geprofiteerd van uitstekende gezondheidszorg, scholing, en sociale zekerheid., dus eventuele "compensatie" kunt U wat mij betreft, uit U hooft zetten.

streknek | 04-07-21 | 05:06

@streknek | 04-07-21 | 05:06: Ik zag in een amerikaans straatinterview een vrouw die zei. "de slavernij was geen goede zaak voor allen die het meegemaakt hebben, maar het voordeel is dat we door de slavernij wel hier zijn gekomen, dat we onderwijs gekregen hebben, anders waren we nog steeds bomen aan het vereren."

brie-de-penis | 04-07-21 | 10:20

Slavernij zonder - inmiddels om goede redenen boze - witte man als dader is niet interessant voor de woke mob

Ir_HardGelag | 04-07-21 | 00:36

Een “boycot die vanuit Brussel moet komen” lijkt me ook de enige manier om China mee te laten doen mbt CO2-uitstootreductie. Maar nee hoor, laten we ons als Europa enkel en alleen op het gedrag van Europeanen richten, en proberen 1% minder uit te stoten, want gelukkig delen we niet allemaal op de wereld dezelfde atmosfeer. Een grootschalige economische boycot kan wel degelijk werken, het lijkt me zelfs de enige strategie om landen als China echt te kunnen raken, en ze kunt forceren om van bijvoorbeeld kolencentrales af te stappen. Waar een wil is is een weg. Maar wij schaffen liever wegwerpplastic af, want dat voelt alsof we ècht een steentje bijdragen aan een beter milieu.

JackStick | 04-07-21 | 00:18 | 1

Ja hee. China moet buiten beeld wel genoeg energie kunnen opwekken want anders kunnen wij hier niet blijven consumeren.

Joris Beltsin | 04-07-21 | 08:49

Nu proberen Afrikanen vrijwillig naar ons land te komen om werk te doen waar de witte Nederlander zijn neus voor ophaalt. Die zijn nu de opzichters geworden en stemmen D66 i.p.v. de PvdA, GL of SP.

watazooi | 04-07-21 | 00:07 | 1

Nee hoor, dat werk doen polen en andere oostblokkers. Die met 12 in een huis wonen, met drieen op een kamer slapen en een keuken hebben en daar betalen ze 90 euro per week voor. Die mensen werken bij het bedrijf waar mijn vrouw werkt. Dat is in mijn ogen ook slavernij.

brie-de-penis | 04-07-21 | 10:24

Akwasi ook weer blij.

kuus | 03-07-21 | 23:55

De aandelenbeurs is een rechtstreeks gevolg van de financieringsbehoefte van de groei van de afrikaanse slavernij, van kolonialisme en het zaaien van armoede door geweld, uitbuiting en onderdrukking.
Zo had Feynman's topic van vanavond er in één zin ook uit kunnen zien. De retorische vraag die daar dan nog uit volgt, is een schot voor open doel...

F. von Zeikhoven | 03-07-21 | 23:42 | 3

Maak die vraag eens expliciet en formuleer daar dan ook een antwoord op

Ir_HardGelag | 04-07-21 | 00:46

De aandelenbeurs had inderdaad te maken met het financieren van de overzeese missies van de V.O.C. Zo'n reis naar Indonesie was een enorme operatie. Zeewaardig schip laten bouwen, dat alleen al duurde jaren. Daarvoor heb je vaklui nodig. Scheepsbouwers, tekenaars, eerst maar flink wat hout importeren uit de Baltische staten (alleen die boompjes daar waren lang genoeg voor de masten), zeilmakers, touwmakers, je moet een voltallige bemanning bijelkaar zien te krijgen, met kapitein , stuurman, navigators, enz. Die willen allemaal betaald worden want dit was riskant werk (1 op de 3 keerde niet weer), je hebt flink wat bewapening nodig, (de V.O.C was overigens bevoegd oorlogshandelingen te verrichten tegen de concurrentie), proviand, en natuurlijk waardevolle spulletjes om handel mee te kunnen drijven. Zo'n tocht kon een jaar duren. En als zo'n schip verging, wat natuurlijk gebeurde, was dat een grte financiele cartastrofe. Hierom bedachten slimme Nederlandertjes de stock exchange. Mensen konden inleggen op de toekomstige, te verwachten winst. Aandelen krijgen daardoor waarde, en er ontstaan koersen. Puur speculeren. Slavernij was geen core business van de V.O.C. voor zover ik weet. Het ging om specerijen, en het verkrijgen van monopolies daarop.

Asteroid-B612 | 04-07-21 | 02:15

@Asteroid-B612 | 04-07-21 | 02:15: Sorry Asteroid, alhoewel historisch correct, dat was niet het antwoord wat FvZ wilde horen en doet jou antwoord er dus niet toe. Het nieuwe woke antwoord graag!

echtpaul | 04-07-21 | 03:55

Waarom wilt iemand die nooit slaaf is geweest excuses van iemand die nooit slavendrijver is geweest...?

Drs. D. | 03-07-21 | 23:39 | 3

Meer hoeven we niet te zeggen denk ik.. Chapeau

Patjep | 04-07-21 | 01:27

Topreaguursel!

JackStick | 04-07-21 | 02:25

Simpel. Ze hopen het uiteindelijk zo te spinnen dat er een schadevergoeding uit rolt voor eenieder die een slaaf als voorouder heeft gehad. Hoe meer slaven in je stamboom, hoe meer doekoe van de witte man.

matatwork | 04-07-21 | 08:23

Nederlanders. Wel Turkije op de Armeense genocide wijzen, zelf niet met hun koloniale verleden om kunnen gaan.

Bigi Bana Boy | 03-07-21 | 23:32 | 6

Ik kan prima met mijn verleden om gaan. Ik haat de Spanjaarden niet om de 80 jarige oorlog, de Duisters niet om WOII. Allen de Woke en de hedendaagse negers in Nederland, begin ik steeds meer te haten met hun black privilege. Als je een neger bent, mag je lopen zuigen en je hand op houden, de rest moet gewoon werken..

echtpaul | 04-07-21 | 01:37

Wat Ir_HardGelag zegt. Verder wordt kolonialisme en slavernij in het geschiedenisonderwijs aan bod.

ZoekEenVrijeNick | 04-07-21 | 09:29

Ik ben Nederlander,Brabander om precies te zijn. Samen met Limburg was dat komen kolonie,eufemistisch wingewest genoemd. De slavenhandel was maar een klein onderdeel van de wic waar slechts enkele rijke handelaren van profiteerden , voornamelijk Amsterdammers.
Waarom zou heel Nederland zich hier schuldig over moeten voelen?Nog los van het feit Dat het volslagen ridicuul is om mensen verantwoordelijk te houden voor daden van hun voorouders.

Franciscus Borchwerf | 04-07-21 | 12:39
▼ 3 antwoorden verborgen

In de link is te lezen dat (de geïnterviewden) vinden dat herdenken niet samen gaat met vieren. Feestvieren in Oosterpark met drank, barbeque en muziekbands.

Bevrijdingsdag is tenminste 1 decennia het toneel van DJ's, rap artiesten en drank en drugs.

Als mensen vrijheid hebben, hebben ze de vrijheid om die naar eigen inzicht in te vullen.

Maak het verplicht (middels sociale druk) en de afkeer ontstaat.

Arachne | 03-07-21 | 23:25

Onsamenhangend geleuter..

guile | 03-07-21 | 23:22

Afschaffen herdenk je niet, dat vier je. En bij vieren horen feestjes. En op feestjes wordt lekker gegeten. Vlees van de bbq bijvoorbeeld. Bij gedenken hoort droefenis. Verdriet om verlies bijvoorbeeld. Droefenis over afschaffen is dus verdriet om verlies van slavernij. Kan. Maar dat doen dan doorgaans diegene die gelukkig werden van slavernij. Dat waren vooral de handelaren in slavernij. Die verloren een verdienmodel. Er zijn vandaag de dag lieden die erop uit zijn om het slavernij-verdienmodel in passief agressief omgevormde versie te reanimeren. Die onderdrukken het vieren van vrijheid. Die vieren liever 4 mei en herdenken 5 mei. Wat maakt hen dat dus...?

F. von Zeikhoven | 03-07-21 | 23:18

Dat je het alleen over zwarte slaven kan hebben is toch ook niet helemaal kleurvrij.
Gaat het nou over slavernij, van alle tijden en alle huidskleuren, of over uitsluiting door huidskleur. Dat roeren ze altijd door elkaar., maar het zijn wel twee verschillende dingen.

En dat het niet over slavernij vandaag de dag gaat is al helemaal vreemd.
Hier, een kaartje.
www.globalslaveryindex.org/2018/data/...

Excuses voor de rol van Amsterdam in de slavernij zijn pas van waarde als ook moderne slavernij actief wordt bestreden. Voor elke huidskleur.

Maar dan is alleen roepen dat slavernij niet kan niet voldoende als je er iets aan wil doen.
Dan moet je gaan onderzoeken wat er aan de hand is. Armoede, corruptie, oorlog en discriminatie van minderheden. En dan kom je uit bij economische aspecten. Hoe geldstromen lopen. Follow the money. Tja... hoe ga je dat veranderen.

kloopindeslootjijook | 03-07-21 | 23:05

Bij links schijnt het beeld te heersen dat Nederlanders vroeger allemaal in grachtenpanden woonden en niet hoefden te werken dankzij de opbrengsten van de slavernij.
Er wordt voor het gemak maar even aan voorbij gegaan dat Groningen en Drenthe bittere armoede kende waar het overgrote deel van de bevolking veenarbeider was en in plaggenhutten woonde. Dat in Limburg jonge kinderen in de kolenmijnen moesten werken. Dat in zeeland de vissers in wrakken de zee op gingen om te vissen en niet wisten of ze weer thuis zouden komen. Dat Brabanders horige boeren waren die het land van hun meesters moesten verbouwen. Amsterdammers moesten grachtenwater drinken als ze geen Amstel konden betalen.
Toen de slavernij allang was afgeschaft.
(OK, misschien was het niet helemaal zo erg als ik beschrijf, maar toen was het voor de gewone man ook niet makkelijk.)

Osdorpertje | 03-07-21 | 23:05 | 2

In Zeeland ging men niet in wrakken de zee op. Een deel van de schepen was zeewaardig (hoe klein ook), het andere deel voer in de Zeeuwse wateren (voor de verzanding en deltawerken). De vis werd echter wel duur betaald, de garnalenvissers en de keuterboeren leefden in stille armoe. Armoe maakt knap, zei opoe.

Arachne | 03-07-21 | 23:18

Klopt. Pas na de industriele revolutie (die in Nederland relatief laat op gang kwam) trokken mensen naar de steden. Het grootste deel van de bevolking leefde op het platteland.
Kinderarbeid is ook een vorm van slavernij. Ik las ergens dat er in 1 willekeurig jaar meer Hollandse kindslaafjes tewerk gesteld werden dan er Afrikaanse slaven zijn vervoerd in een periode van twee en halve eeuw ofzoiets.

Asteroid-B612 | 04-07-21 | 02:24

Ketsi Koti

Johan1235 | 03-07-21 | 22:51 | 2

Ketsie Kuttie?

jaja | 03-07-21 | 23:01

Aantal slaven op dit moment, net opgezocht. 46.000.000....
46 fuckin miljoen mensen wereldwijd hebben geen zelfbeschikking!
Worden niet of nauwelijks betaald.
Die landen doen we dagelijks zaken mee of organiseren we wereldcups.
Maar gelukkig heeft Halsema sorry gezegd, voor die paar duizend die er in Amsterdam nog dagelijks niet van slapen dat 150 jaar geleden is aangedaan.
Sorry, maar de Tesla moet toch Lithium hebben en mijn leuke elektronische toys wil ik ook niet te veel voor kwijt. Iedereen die zijn neus vult met wat marescheerpoeder moet helemaal zijn bek houden over slavernij.

Hiesjes | 03-07-21 | 22:51 | 1

Linkse mensen hebben oplossing: grenzen verder open en onze rijkdom delen met rest van wereld.

Ir_HardGelag | 04-07-21 | 00:44

Is die rechter mevrouw nou een hutu of een tutsi?

de euro middenweg | 03-07-21 | 22:43 | 2

Een koti

Johan1235 | 03-07-21 | 22:52

Een subsidieslurper

Zenzeo | 03-07-21 | 23:03

Kunnen we niet excuses aanbieden in ruil voor dat ze nu eens hun bek houden dan gewoon in hun eigen levensonderhoud gaan voorzien?

Alco-de-Holist | 03-07-21 | 22:42

Einde van de slavernij herdenking waar niemand die nog leeft in Nederland part nog deel aan heeft. Hoe verzin je het? Ondertussen via de Navo helpen Nederlandse militairen Lybie, Syrie en Afghanistan te ontwrichten. Nog nooit zoveel opium in Afghanistan geproduceerd als nu. Zijn Nederland en de Navo daar om die papavervelden te beschermen? Een beetje moslims omver schieten die volgens de Navo en Nederland aan de ‘verkeerde’ kant staan, en dan ondertussen het slavernijverleden herdenken? Zielig hoor, de decadentie aan het einde van het Romeinse rijk valt hierbij in het niet. Overigens, zijn onze huurlingen uit Syrie al terug voor hun woning en uitkering?

Portemonnee van de A | 03-07-21 | 22:34

Oke, ik begrijp dat er een aantal families puissant rijk geworden is met slavenhandel in de Gouden Eeuw. En ik begrijp ook dat dat vreselijk was voor de tot slaaf gemaakten. Maar wat ik werkelijk niet begrijp is wat dit met 95% van de Nederlanders te maken heeft die toen "loonslaven" waren. En wat ik ook niet begrijp is wat dit met mensen hier en nu te maken heeft. Of waarom er een bestuurder namens mij excuses zou moeten aanbieden aan, ja, wie eigenlijk?

Is het niet zeer racistisch om alleen op basis van huidskleur excuses aan te bieden aan een groep geselecteerd op basis van hun huidskleur?

Odin | 03-07-21 | 22:32

Heb binnenkort ook een feestje:
het katti-kutti evenement.

meneer Q | 03-07-21 | 22:32

Keti Koti is Amsterdam-zuidoostelijk incrowdfeestje, slegs vir swartes.

Zenzeo | 03-07-21 | 22:30

"Slavernij op de plantages kende enorme problemen met verkrachtingen."

heb je daar ook een bron voor?

Ir. Wilhelmus | 03-07-21 | 22:19 | 1

Je hoeft niet alles aan te nemen, je kunt er ook zelf achter komen door, doe eens gek, er een boek ofzo over te lezen.

Velocipeptor | 04-07-21 | 13:17

Gaat W.A.van Buren nog excuses maken voor het uitbuiten door zijn voorvaders samen met de rijke elite van het land van het Nederlandse volk

van Dam | 03-07-21 | 22:15 | 1

Nee, hij komt er mee weg door niet meer in de gouden koets te stappen.

watazooi | 04-07-21 | 00:01

Het spreekt voor zich dat slaven uit Slaafrika komen en dat het verzilveren van hun roets aan hen is voorbehouden, ook al hebben de meesten nooit enige productieve arbeid geleverd in een gezagsverhouding. Willen de echte slaven opstaan?

Astimar Teutis | 03-07-21 | 22:13

Wat nou herstelbetalingen? Ze hebben pas nog 30.000 euro de neus gekregen

Johan1235 | 03-07-21 | 22:06 | 1

Het gaat om miljarden.

van Oeffelen | 03-07-21 | 22:26

Hotemetoten staat in het stukkie. Ik moet dan denken aan Hottentottententententoonstelling

IndoFortuyn | 03-07-21 | 22:04 | 3

Hottentottensoldatententententoonstelling

Polycynisch | 03-07-21 | 22:18

@Polycynisch | 03-07-21 | 22:18: zeeeendeneierenetendegeneesheerdirecteuren. Weer eens wat anders, een woord met 19x de letter e. Moet je eens proberen uit het hoofd te spellen. Of in morseseinen,

Sjakie | 04-07-21 | 01:20

In Nederland is het heel simpel. Als er een probleem is wordt er een beleidsteam geformeerd. Die gaan aan de slag om beleid te maken zodat het niet meer voorkomt. Dat er nul resultaat wordt behaald, daar snapt geen enkele ambtenaar iets van, want het was toch geregeld en dichtgetimmerd? Zo dom gaat het er aan toe bij de verschillende ministeries. Helemaal niets kunnen de honderdduizend rijksambtenaren. En ze staan allemaal mijlenver van de praktijk.

pibasso | 03-07-21 | 22:03 | 2

Vergeet de opgelegde EU regelrotzooi niet. Die belemmeren nogal wat effectieve maatregelen.

Pieterman | 03-07-21 | 22:08

www.youtube.com/watch?v=tQh7rBZqGTc&a...
"Nu hebben wij Hollanders,
niet de gewoonte om
geconfronteerd met een probleem zo'n probleem op te lossen.
Dat doen wij niet graag.
Wij stichten liever een commissie,
en die commissie, ook niet lui,
formeert terstond een subcommissie,
en dan gaan allen naar bed met het besef dat er iets gebeurd is."
(G.B.)

kloopindeslootjijook | 03-07-21 | 23:20

Racisme is aangekletst. Slavisme is uit de tijd van de stevig moordende Samoerai. Vraag de Japanners ns hoe zij daarover denken.

Pieterman | 03-07-21 | 22:02

Typisch dat dit onder GL bewind gebeurt. GL: witter dan de KKK, maar ook nog veel meer een mond vol van onze landgenoten met Afrikaanse wortels.

Schwanzeleber | 03-07-21 | 22:00

Met die Feyniaanse logica kun je helemaal niets meer herdenken want ome Bart komt wel op het feestje om erover heen te relativeren met al het overige onrecht dat op één of andere manier een schaduw zou werpen op een herdenking van een gebeurtenis. Is het geen idee om af en toe eens heel blij te zijn of heel stil te staan dat iets wel goed ging, dat iets wel beëindigd is, dat er nog ergens vooruitgang in zit? Ik dacht het wel. We hebben het echt nooit zo goed gehad maar dat ik ook overduidelijk nooit de wens geweest van het gepeupel. Dit willen gewoon peupelen tenslotte!

GeenAccount | 03-07-21 | 21:56

Als we alleen dingen herdenken die niet meer voorkomen, blijven er weinig feestjes over.

beldewouten | 03-07-21 | 21:53

Ach. Natuurlijk is de slavernij afgeschaft. In de landen die er toe doen is het tenminste niet meer legaal. Dat is wat we vieren. Dat het nog steeds voorkomt is vreselijk... maar er wordt wel degelijk wat aan gedaan. Niet altijd even effectief, maar toch. De *legale* slavernij is afgeschaft. Trek er nog eentje open.

Maar een herdenking met diepgang? Dat lijkt me vooral moeilijk door de oogkleppen van de mensen die de herdenking moeten organiseren, net zoals dat slavernijmuseum dat alleen over de transatlantische slavenhandel en slavernij in de koloniën gaat, en over geen enkele ander aspect van de slavernij.

Muxje | 03-07-21 | 21:48

De witten hebben de slavernij al heel lang geleden afgeschaft. De normale boer wist het niet eens.
In Afrika, het Midden Oosten, India/Rusland/Azie, duurt het nog voort.
Maar de witte man is de schuldige.

Ray Skak | 03-07-21 | 21:45 | 1

Blanke, het is blanke man.

Ride_On | 03-07-21 | 21:57

het is laf, vies volk dat de hand wil ophouden en er niks tegen over wil zetten. Wolfen verorberberen de schapen en 'helper schapies' plaveien de weg.

Jazeetie | 03-07-21 | 21:42

Dus,

GS 02-03-21 | 08:02 | "80% loverboys heeft migratieachtergrond"

Bibop | 03-07-21 | 21:41 | 2

I´m a lover not a fighter..

jaja | 03-07-21 | 21:47

Bedoelen ze nou allochtonen? Waarom die posthippe mooiwoordjes voor dat onverwoestbare tuig?

Pieterman | 03-07-21 | 22:05

Wij stammen direct af van de (blanke/witte) mensen die de slavernij hebben afgeschaft. Het slavernijverleden ligt verder achter ons op de tijdlijn van de geschiedenis. Word het niet eens tijd dat de blanke/witte mens geprezen en gevierd word als zijnde de "afschaffers van de slavernij"? En dat we vanaf hier de negatieve intonatie van het verleden eens vergeten en we ons op de toekomst richten? Want zolang we naar het verleden blijven kijken kunnen we niet aan de toekomst werken.

Hangtietsmurfin | 03-07-21 | 21:36 | 4

@Leptob | 03-07-21 | 21:40: Maar van het lentefeest blijf je mooi af! We maken er gewoon paashazesfeest van.

bitterpete | 03-07-21 | 21:46

@bitterpete | 03-07-21 | 21:46: breng dat veenlijk niet op een idee. Gek dat ik sinds kort. Een andere kijk heb op het woord "theemuts".

I.Q. NUL | 04-07-21 | 05:24

Tegenwoordig is het niet meer succes wat jouw plek in de samenleving bepaalt. Sinds enkele jaren is dat hoe zielig je bent.
Daardoor is het logisch dat zeker de linkse partijen alle registers opentrekken om dat hoog op de agenda zetten. Linkse kiezers hebben daardoor meer aanzien in de maatschappij.

dasechtgeenstijl | 04-07-21 | 08:46
▼ 1 antwoord verborgen

Dit artikel loopt niet over van helderheid. Vaak kan ik Feynman wel volgen maar ik kom er vandaag niet uit.
O.a. verwart hij een condoleance met een uitvaartbijeenkomst.
"Slavernij op de plantages kende enorme problemen met verkrachtingen."
Wat betekent zoiets? Dat de slavernij beter was verlopen zonder verkrachtingen? Dat "de slavernij" zijn best deed om een beetje fatsoenlijk te verkrachten, maar daarin niet slaagde? Dat er bij slavernij buiten de plantages weinig verkrachting voorkwam?

Er staan nog meer van die dingen in het stuk. Het maakt de indruk onder tijdsdruk te zijn geschreven.

JvanDeventer | 03-07-21 | 21:35 | 1

Zoals al zijn stukjes hoor, maar ik ben gestopt commentaar daar op te geven, laat hem maar lekker.

captainobvious | 03-07-21 | 21:48

@Feynman:

U benoemd de pijnpunten die ik heb met dit soort symbolen.

Je ziet ze op de Dam staan en roepen: nooit meer Auschwitz. In mijn hoofd zie ik noord Koreanen achter prikkeldraad zitten die ratten opeten om te overleven.

Dan inderdaad het slavernijverleden, ik voel en ben niet verantwoordelijk. Net zo min ik verantwoordelijk ben voor wat Shell doet jegens het klimaat.
( Denk wel dat Halsema excuses richting het klimaat heeft klaarliggen.)

Ze vieren de afschaffing van het slavernijverleden, terwijl je weet dat er slaven in Amsterdam zijn….

Dit zijn pyrrusoverwinning voor de ego, daarmee ben je in mijn optiek slechter dan je voorvaderen je wil de waarheid van het hier en nu niet zijn.

nopedope | 03-07-21 | 21:34

Flex contracten vallen ook onder uitbuiting. Eerste 3 maanden geen pensioenopbouw. Na 6 maanden contract opzeggen want anders moet je in vaste dienst genomen worden. Zo mis je per 2 verschillende flex banen per jaar een half jaar pensioenopbouw, kun je een hypotheek maar vaak ook huurwoning vergeten. Moet je hopen op een aansluitende baan na opzegging contract. En dan vraagt werkgever na een half jaar of je terug wilt komen want je bent zo'n goede werknemer. Weer voor een half jaar

Olleke | 03-07-21 | 21:34 | 1

En een tip voor flexwerkers. Als jij na 3 maanden kan aantonen dat je al 3 maanden minstens 15 uur per week, iedere week voor een baas hebt gewerkt, dan kun je een vast contract afdwingen. Komt misschien de werkrelatie niet ten goede, maar dat is de wet en jij krijgt zekerheid qua inkomen, contract en pensioen.

Olleke | 03-07-21 | 21:37

Pas in 1917 kwam er algemeen kiesrecht in Nederland. Daarvoor had het volk niets te zeggen, en moest het alleen maar gehoorzamen, en werken. Was dat niet ook een soort slavernij? Voor 1900 was kinderarbeid heel gewoon, en konden mensen zich niet ontwikkelen.

En PVV'ers en SP'ers, daarom hebben jullie nu nog steeds zo'n kutleven. Dat werkt generaties door. Vertrouw op mij, uw volksmenner, om uw leven te verbeteren. Ik ga excuses eisen voor het leed van eeuwen van dictatuur. Het juk waaronder de tot onderdaan gemaakten en tot arbeider gemaakten moesten leven. U wordt nog steeds gediscrimineerd. Zeg maar eens iets volks als: 'kan ik hem er ff bij je inhangen'. Dan krijgt u direct de wind van voren. Ik ga subsidies voor u eisen. En ja, ook wat subsidies voor mijzelf. Ik moet ook leven.

Sitting_targets | 03-07-21 | 21:31

Wanneer excuus en centjes ?

Barbarijse slavenhandel was de handel in slaven van de 16e tot in de 19e eeuw in gebieden aan de Barbarijse kust van Noord-Afrika. Het betrof het sultanaat Marokko en plaatsen in het latere Algerije, Tunesië en het westelijk deel van Libië. Volgens de Amerikaanse historicus Robert C. Davis zijn naar schatting tussen 1530 en 1780 tussen de 1.000.000 en 1.250.000 Europese slaven verhandeld.

Bibop | 03-07-21 | 21:30

We moeten ons ook realiseren dat de slaven die in Afrika gevangen werden door hun rasgenoten en vervolgens verkocht werden aan de slavenhandelaren al geselecteerd werden; de besten hielden ze zelf. Op de Antillen aangekomen werden ze geveild en verkocht aan plantagehouders in zuid en noord Amerika. De minst geschikten, zwakkeren, ongezonden en on-appetijtelijken werden niet verkocht en bleven op de eilanden. De huidige Antillianen zijn daar de nazaten van.

E.Colli | 03-07-21 | 21:29 | 1

Europeanen hebben zo ongeveer het meest bescheiden slavernijverleden van de wereld. "We" moeten de Aziaten, Noord-Amerikanen en Afrikanen boven ons dulden wat dat betreft.

jemagookniksmeer | 03-07-21 | 21:37

Maar ze hebben toch hun eigen kwaku-festival waar ze even een weekendje tropisch kunnen uitrazen?

Pettertje | 03-07-21 | 21:27 | 1

En lekker ff de kotie kuttie laten bewonen,helpt echt.

Longhorn | 03-07-21 | 21:30

Mooi dat dit bij elkaar is gezet.
De EU met al haar mooie regeltjes die op de Nederlandse arbeidsmarkt gijzelt, door de arbeidsmigratie. De race naar de bodem. Bijvoorbeeld transportbedrijven die in een land als Hongarije een filiaal opzet en Hongaarse chauffeurs als slaaf laten werken. Maar ook in Rotterdam centrum waren onderbetaalde bouwvakkers aan het werk uit oostblokkië. Dat gebeurt allemaal en Nederland kijkt ernaar en laat het zo.

HoniSoit | 03-07-21 | 21:26 | 1

De Nederlandse wetgever faciliteert en stimuleert het.
Dat is nog even twee tandjes erger.

jemagookniksmeer | 03-07-21 | 21:39

Als je zo graag iets aan de slavernij wilt doen richt je pijlen dan op de Chinezen.
Die gaan nu enorm tekeer in Afrika.

jaja | 03-07-21 | 21:25 | 3

Maar kiezen ze ook voor Afrikanen om het werk te laten doen? Volgens mij doen ze dat grotendeels zelf of brengen er slaven uit andere continenten voor mee.

W_F | 03-07-21 | 21:34

@W_F | 03-07-21 | 21:34:
De leidinggevende functies doen de Chinezen.
Het inheemse volk krijgt een habbekrats voor het zware werk.

jaja | 03-07-21 | 21:40

@jaja | 03-07-21 | 21:40: slavernij loont nog steeds in de wereld, ook volop in Nederland. Het feest is nog te vroeg. Zoals vele feestjes.

nobodiesunmighty | 04-07-21 | 08:20

Hadden we die specifieke slavernij niet gehad, dan hadden we nu een stuk minder zeikerds en profiteurs.

Mart6037 | 03-07-21 | 21:22

Joh, als slavernij en mensenhandel morgen echt worden afgeschaft bestaat morgen het internationale voetbal niet meer.

Fanshitter | 03-07-21 | 21:22

Een stelletje huilebalken zijn het,
Jammer dat ze dat zelf niet inzien.

jaja | 03-07-21 | 21:19 | 1

Is Black Privilege.

echtpaul | 04-07-21 | 01:48

Naar aanleiding hiervan ben ik wat meer over slavernij gaan lezen. Samengevat komt het er op meer dat slavernij in Afrika al veel langer bestond dan slavenhandel. Er waren geen gevangenissen dus als straf werd je verkocht als slaaf. Bij oorlogen moordde de winnende partij de verliezende partij uit, maar later werden ze verkocht als slaaf, wat al een hele verbetering was. Nog later werden slaven vervoerd naar de kust om daar te werken of doorverkocht te worden aan Europeaanse (en andere) zee vaarders. De handel binnen Afrika werd geheel gedaan door Afrikanen. De Europeanen waagden zich niet in de binnenlanden. Ook nadat slavenhandel in Europa afgeschaft was (en veel later ook Azië) ging de slavernij in de binnenlanden van Afrika nog een tijdje door. Eigenlijk gewoon tot men daar weer terug ging naar elkaar uitmoorden. Er waren wel een paar verschillen, kinderen van slaven in Afrika ware vrij, terwijl dat in Amerika niet zo was. Goed dat het afgeschaft werd maar jammer dat het daarna in Afrika zelf alleen maar bergafwaarts is gegaan. Wat een feest.

W_F | 03-07-21 | 21:17 | 3

Dat alleen blanken in staat zouden zijn tot "het kwade", is dat niet eigenlijk ook racisme?

All_yall | 03-07-21 | 21:21

@All_yall | 03-07-21 | 21:21: Ja, het betekent dat alleen blanken schuldig kunnen zijn en alleen blanken dus verantwoordelijk kunnen zijn en dus alleen aan blanken macht toevertrouwd kan worden. De rest: bigotry of low expectations. Wokies zijn door en door racistisch.

Sitting_targets | 03-07-21 | 21:36

@All_yall | 03-07-21 | 21:21: Ook daarachter schuilt een witte suprematie, alleen blanke mensen zijn in staat tot daden. Zowel goed als kwaad. De strijd tussen goed en kwaad wordt beslecht tussen witte menen. Mensen van kleur zijn toevallig opvulsel op aarde en altijd slachtoffer (want willoos). Alleen witte mensen zijn capabel genoeg om iets te veroorzaken, wat dat iets ook moge zijn.

martymcfly | 03-07-21 | 22:12

Sorry Feynman, wil niets afdoen aan een sterk stukkie, maar moet er toch vanaf: Als jij gaat condoleren, crepeert oma toch echt niet meer, of je bent te vroeg natuurlijk.

The_Paul | 03-07-21 | 21:16 | 1

Misschien bedoelde hij cremeren.

Crusher | 03-07-21 | 21:22

Goed verhaal.

Schilder58 | 03-07-21 | 21:12 | 1

i.d.d. menselijk gedrag gaat niet veranderen. Het zit in ons DNA en daar komen we niet vanaf, net als andere dieren. Met ons zelfreflectief vermogen van een kokosnoot zal m.i. DNA bio engineering ook niet veel opleveren in de heel verre toekomst.. Krijg je nog meer kokosnoten.

nobodiesunmighty | 03-07-21 | 21:22

Ik zal de slavernij hooguit herdenken als de grootste fout die 'wij' gemaakt hebben omdat we o.a. daardoor nu met allerlei onoverbrugbare multicultishit zitten. En ja, voor de mensen die eeuwen geleden het slachtoffer waren wil ik best een keer een kaarsje opsteken. Maar hun nazaten moeten ook dat kaarsje opsteken en in gedachten dank naar hun voorouders uitspreken dat zij hier nu, dankzij hun, een goed leven kunnen leiden. Het is mooier om de slaven van destijds op een voetstuk te zetten dan alle blanken erom haten nu.

Leptob | 03-07-21 | 21:10 | 2

Exact dat.
Als die antislavernij “strijders” kunnen het best even 6 maanden in de binnenlanden van Afrika worden gestald voor een “snuffelstage”.
Ze zullen allemaal smeken opgehaald te worden, nets als de Isis bruidjes.

Fanshitter | 03-07-21 | 21:26

Prachtig!

WirMachenMusik | 04-07-21 | 00:03

Een analyse die ik, met een germanisme als vermenging van de taal van mijn moeder en die van mijn vader, "navoltrekken kan", Feynman.

WirMachenMusik | 03-07-21 | 21:09

Iets dat bijna 2 eeuwen geleden afgeschaft is, boeien.
GroenLinks en D66 hebben het er echter maar druk mee.

En dan dat andere 'drama', de Klimaatramp', terwijl de wereldbevolking in arme landen explosief toeneemt en massaal naar Europa komt om daar een nog een veel grotere ecologische voetafdruk achterlaat... deze twee zaken worden niet erkend laat staan aangepakt, in plaats daarvan wordt de oplossing gezocht in micro-oplossingen die een druppel op een gloeiende plaat zijn zoals Nederland volbouwen met windmolens...

En D66 olv Kaag maakt hier dus doodleuk de belangrijkste speerpunten voor een nieuw kabinet van...

Ik wil gewoon dat er huizen zijn waar wij nederlanders kunnen wonen gvd. Niet op een camping wonen, of in een kamer van vier bij vier voor 800 euro per maand bij een huisjesmelker, maar gewoon een huis waar mensen hun spullen kwijt kunnen en een toekomst kunnen opbouwen.

De rest komt pas mijlenver achteraan en interesseert me werkelijk geen reet. Ik ben niet de enige, er zijn wel zo'n 400.000 woningzoekenden in NL inmiddels en we zijn nog steeds groeiende.

En Kaag
+ Halsema halen hun heksenneus voor ons op.

Papa Jones | 03-07-21 | 21:05 | 4

Staat trouwens in de grondwet, hè, dat de overheid voor woningen moet zorgen.
Maar ja. Grondwet. Inlegvelletje. Waar is dat bonnetje nou toch. Geen actieve herinnering. Nee, echt geen bonnetje hoor.

Fanshitter | 03-07-21 | 21:28

@nobodiesunmighty | 03-07-21 | 21:24: Verwende blanke nietsnutten zijn het, die GroenLinks en D66-politici, die in een lekker huis wonen, niet in een achterstandsbuurt, en werkelijk geen weet hebben van wat er onder de mensen leeft die Nederland draaiende houden.

Papa Jones | 03-07-21 | 21:30

@Fanshitter | 03-07-21 | 21:28: Kan de Staat dáárvoor niet voor de rechter gesleept worden, vraag ik me af, in plaats van voor dat klimaatgeneuzel.

Papa Jones | 03-07-21 | 21:33
▼ 1 antwoord verborgen


De schuld van het slavernij verleden is al veelvoudig met uitkeringen / toeslagen aan hen gecompenseerd die er nooit iets mee van doen hebben gehad maar te lui waren om zelf aan hun toekomst te werken.

Ervaringsdeskundige | 03-07-21 | 21:04

Als ervaringsdeskundige weet ik dat op zo 'n k#t eilandje als Curacao ze elkaar de tyfus discrimineren.

Diegene met de donkerste huidskleur staat daar het laagst in de pikorde.
Hoe lichter de huidskleur des te beter (wit uiteraard uitgezonderd).

Dat weet Sylvana zelf ook wel maar haar 'kleurtjes'-schuld' verdienmodel doet het nu eenmaal beter in de BV-Nederland.

Ervaringsdeskundige | 03-07-21 | 21:00 | 5

@P. Breidel | 03-07-21 | 21:19: Daar heb je politieke partijen gebaseerd op ras.

BrutusBosch | 03-07-21 | 21:24

Binnen Afrika worden hele stammen uitgemoord omdat ze net de verkeerde tint bruin hebben. Afgezien van dat je wat meer je best moet doen bij solliciteren stelt discriminatie in Nederland niets voor.

W_F | 03-07-21 | 21:27

@BrutusBosch | 03-07-21 | 21:24: een Hindoestaan in Suriname voelt zich hoger geplaatst dan een afstammeling van een vroegere slaaf uit Afrika. Geldt ook voor Javanen. Die noemen zichzelf Javanen en hebben het over “Surinamers” als ze het over de zwarte bevolking hebben. Je moet echt niet als hindoestaan of javaan thuiskomen met een partner uit een andere bevolkingsgroep. Dan heb je het gedaan!

Kattie | 03-07-21 | 21:32
▼ 2 antwoorden verborgen

De organisatoren (ook wel de ophitsers genoemd) van de zwarte/bruine gemeenschap willen excuses en geld. Van een generatie die geen fuk ermee te maken heeft gehad. Excuses kan je krijgen zodat je kop dicht kan houden.

Geld is echter een ander ding. Aan WIE maak je dat geld over? En hoeveel? Een symbolisch bedrag kan zijn 2.000,- pp zijn of een HEMA tegoedbon van €25,-.

En laten wij ook niet vergeten dat er ook zwarte/bruine slavenhandelaren waren. En niet zo'n beetje ook. Zie o.a. Akwasi die zijn familieverleden op de NPO een uitlegde.
Als je excuses en geld geeft aan een specifiek bevolkingsgroep die hierop aast, moet je in alle eerlijkheid ook geld terug moeten vragen van de zwarte/bruine slavenhandelaren. Voer hier de komende 10-20 jaar onderzoek naar uit. Mijn donkerbruin vermoeden is dat dat een no-go zone is. Terwijl het wel rechtvaardig is.

En dat slavernij tot op de dag bestaat in Afrika door zwarte/bruine regeringsleiders doet er nu niet toe. Gewoon de andere kant op kijken. De ironie.

TERUGVANWEGGEWEEST | 03-07-21 | 21:00 | 6

Van die herstelbetalingen eerst de opvang/uitkeringen in Nederland en overige geschonken fondsen aftrekken (verdisconteren), wellicht moet er bijbetaald worden.

P. Breidel | 03-07-21 | 21:21

@ZOMG | 03-07-21 | 21:07: die vraag over herstelbetalingen gaat nog veel gezeik opleveren. Geen herstelbetaling zal worden gebracht als een extra klap in het gezicht van de nakomelingen van de slaven. Het deugen van Amsterdam ontploft vanzelf in hun gezicht.

yeps | 03-07-21 | 21:21

@yeps | 03-07-21 | 21:21: Handiger is als iemand die betalingen behendig wegsluist of in eigen zak steekt, daaraan is men al eeuwen gewend. De naam Bouterse en Dino hoor je ineens niet meer evenals de onuitroeibare corruptie op de Antillen. Laten ze beginnen bij de Ghanese Asante koningen, die hebben het uitgevonden. Akwasi weet de weg daar.

P. Breidel | 03-07-21 | 21:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe noem je het afpakken van je vrijheid en uitgesloten worden van je rechten.

rein9576 | 03-07-21 | 20:58 | 4

D66?

marcoplarco | 03-07-21 | 21:17

demasturbatie?

nobodiesunmighty | 03-07-21 | 21:25

Bananenmonarchie?

W_F | 03-07-21 | 21:30
▼ 1 antwoord verborgen

Het is natuurlijk ook een fantastisch verdienmodel, de ‘slavernij’.
Talloze stichtingen, platforms, overkoepelende stichtingen en adviseurs, advocaten, en overige belanghebbenden kunnen hier bakken petunia mee genereren. Niemand durft subsidies te weigeren aan
deze intense zieligheidsbewegingen.
Dus uit financieel oogpunt begrijp ik het wel.
En dan heb ik het nog niet over de ‘herstelbetalingen’ die er ooit zullen gaan komen.

laurentius | 03-07-21 | 20:54 | 2

pecunia

profX | 03-07-21 | 21:01

We kennen in 0031 twee soorten slaven: De loonslaaf die voor een werkgever werkt. En de Staatsslaaf die zichzelf dan ondernemer noemt.

de Jager59 | 03-07-21 | 20:54

Het is gewoon weer een van de velen verdienmodellen om subsidie te slurpen.
Bijna iedereen die fulltime bezig is met deze waanzin, zal hoogstwaarschijnlijk geen echte baan hebben. Tenminste niet een waar 8 uur per dag echt gewerkt moet worden.

Het leven is zwaar | 03-07-21 | 20:53 | 1

Jeetje, 8 uur per dag? Klinkt als slavernij, mij niet gezien hoor.

elfenstein | 03-07-21 | 21:29

Het gekke eraan is dat als NL slavernij niet had afgeschaft net als de meeste landen maar gewoon stilzwijgend waren overgestapt op John Deere niemand een probleem zou hebben met de korte Nederlandse slavenperiode.

Dattis-Natoer | 03-07-21 | 20:53 | 1

Dat hele gedoe over ons slavernijverleden is pure afleiding. En de notabelen trappen hier en masse in.

Deksmaat | 03-07-21 | 20:53 | 3

Uiteindelijk heeft men deze pijpzeikers zelf Nederland binnengelaten... O.a. de Surinamers wilde onafhankelijk worden van Nederland, een lang gekoesterde wens. Toen het moment eenmaal daar was, "vluchtte" de helft weg richting Nederland. Die zagen de bui al hangen.

Ommezwaai | 03-07-21 | 21:01

Wel overwegend Hindoestanen, dacht ik.

Jezus_Boeddha | 03-07-21 | 21:16

Inspectie SZW is inderdaad volledig onderbezet tot op het punt dat zelfs de BRZO bedrijven niet eens meer worden gecontroleerd. Laat staan dat er nog geacteerd wordt. Pas als je dood ergens in een bedrijf ligt zijn ze opeens keihard. Toezicht en handhaving zijn in Nederland vieze woorden geworden. SZW is nu het voorbeeld, maar ook politie, NVWA , omgevingsdiensten(cie van Aartsen recent nog) en wat al niet meer zijn stuk voor stuk onderbemenst, hebben onvoldoende mandaat en worden vaak geregeerd door de waan van de dag.
Zou een mooi punt voor de formatie onderhandeling zijn, maar ik vrees meer dat er besproken wordt of ketti kottie geen vrije dag moet zijn.

Herr Inspector | 03-07-21 | 20:53 | 1

Onderbemenst. U weet dat u onze trouwe viervoeters, onze gevleugelde vrienden en ongewervelden nu uitsluit?

Graaisnaaiert | 03-07-21 | 21:14

Ik ben een slaaf van de baas. Maar ze verzorgt mijn ontbijt, doet de was en is af en toe zeer lief tegen mijn thermometer.

Sexopolis | 03-07-21 | 20:50 | 1

glimlach.....

nobodiesunmighty | 03-07-21 | 21:27

Pffff,

Actiepartij vraagt raad om onderzoek naar rol van Haarlem in slavernijverleden

Actie schaduwraadslid Danny van Leeuwen: "Haarlem was weliswaar geen nederzetting is waar de handelsvloten aanmeerden, maar wel een typische, oud-Hollandse stad is. ,,De kwaliteit van de stad hangt samen met de rijkdom en handel uit de zestiende en zeventiende eeuw. De structuur van onze maatschappij is erop gebaseerd. Je kunt er niet omheen.’’

Bibop | 03-07-21 | 20:48

Ik verwacht van de duitse generatie die vandaag geboren is, over precies 20 jaar, een excuus voor het Nazi schikbewind.

Daanrna zullen ze ons herstelbetalingen aanbiedingen.

Ervaringsdeskundige | 03-07-21 | 20:47 | 1

De huidige Duitser betaalt naast Wiedergutmachung (sinds 1952 en regelmatig vernieuwing van claims, straks ook dit.

www.bbc.com/news/stories-56583994

De werkwijze van de Wiedergutmachung zal hier worden toegepast.
Een eeuw of twee, waarschijnlijk drie.

Arachne | 03-07-21 | 21:13

De 6500 dode slaven in Qatar is natuurlijk de ruststand. Na afloop "schenkt" Qatar een aantal stadions aan Afrika. Wordt er gedacht dat tijdens de afbouw en wederopbouw elders geen slaven zullen sterven?

BrutusBosch | 03-07-21 | 20:46

Junior wil graag twee konijntjes. Ik zeg als ik mag bepalen hoe ze heten. Beide namen beginnen met een K.

Leptob | 03-07-21 | 20:45 | 2

Ram en moer neem ik aan. Verzin maar vast namen voor de nakomelingen

sgaapje | 03-07-21 | 21:02

Konijn #1 en Konijn #2?

Aisie | 04-07-21 | 10:53

Oh ja, "blank" mag niet meer, dat is "witte" en zwart mag niet meer dat is "van kleur"...
Dan mag "zwart" toch ook kunnen in plaats van "van kleur"?

Is dit nog nieuws? | 03-07-21 | 20:45

Waarom er een corona brandhaard in een bepaald Italiaans gebied ontstond ? Omdat Chinese kledingfabrikanten paar jaar geleden massaal verhuisden naar Italië zodat de Europese dombo 'made in Italy' kleding kon aanschaffen. Dit gefabriceerd door illegale Chinezen onder slavernij achtige omstandigheden.

Bibop | 03-07-21 | 20:44 | 1

Made in Italy.

Is dit nog nieuws? | 03-07-21 | 21:24

Niks meer importeren uit landen die nog slavernij kennen, geen chocolade meer, geen grondstoffen meer voor accu's, etc.
Was het maar zo makkelijk.
De energie die men stopt om te huilstruiken over het verleden kan men beter op een andere besteden.

BrutusBosch | 03-07-21 | 20:44 | 3

Durven de reaguurders alhier Apple te boycotten, want ... fabrieken in China? Zoals een prijswinnende reaguurder eens typte: " Als de fabrieken van Apple in Europa of Noord-Amerika zouden staan, worden de producten te duur en niet meer voor iedereen bereikbaar".

En dat is punt. We vinden dat alles voor iedereen bereikbaar moet zijn. Indien niet, dan is dat ongelijkheid en daar moeten we nodig iets aan doen.

Arachne | 03-07-21 | 20:53

@Arachne | 03-07-21 | 20:53:
Apple prijst zijn producten voor astronomische bedragen... Wat zal het produceren van en iPhone of iPad kosten? Ga dan eens kijken welke prijzen er gevraagd worden voor deze zaken.

Ommezwaai | 03-07-21 | 20:57

@Arachne | 03-07-21 | 20:53:
Het maakt geen zak uit welk merk je koopt. Het komt toch allemaal uit dezelfde stinkfabrieken, foxconn is een van de grootsten en die maakt het echt niet uit welk labeltje erop moet, of het printplaatje groen of zwart moet en welke schroefjes erin gaan. Als het maar snel te maken is door oliedomme halve kinderen uit de binnenlanden van china is het allemaal prima.

elfenstein | 03-07-21 | 21:12

Alsof iedereen maar slaaf was, alsof iedereen maar slavenhouder was.
Flauwekul.

Is dit nog nieuws? | 03-07-21 | 20:43 | 2

Ik mag blij zijn want ik heb een prima inkomen. Van de vruchten van mijn arbeid word ik gedwongen zo'n 50% direct in te leveren, waarna er door inkomensafhankelijke heffingen, BTW en accijnsen nog eens zo'n 25 - 30% wordt afgenomen om een systeem te voeden wat mij niet helpt.

Hoezo is dat geen slavernij?

marcoplarco | 03-07-21 | 21:14

@marcoplarco | 03-07-21 | 21:14: Wat een zeur en zeik wereld.
Probeer eens te waarderen wat er is en zeik niet omdat je zwart/vrouw/oud/jong/turk/marokaan of Nederlander bent, godver maak er iets.

loekdeleeuw | 04-07-21 | 08:21

Bijna iedereen loopt wel tegen problemen aan in het leven. Grote teleurstellingen. Gefnuikte ambities. Het leven is niet makkelijk. Daar maakt links gebruik van. Jij hebt niet gefaald, je bent tegengewerkt door andere mensen, gemene heerszuchtige zelfzuchtige mensen. Door maatschappelijke structuren. Racisme, vrouwenhaat, islamofobie, transfobie...

Links speelt in op zo'n diepe psychologische behoefte. Dat jouw falen niet jouw schuld is. Maar dat je dat falen moet externaliseren: anderen de schuld geven, boos worden op anderen. De witmang! Je hoeft niet aan jezelf te werken, niet je best te gaan doen. Dat helpt toch niet als je eronder wordt gehouden. Gewoon handje ophouden, excuses eisen, subsidie eisen.

Links zet aan tot zelfbedrog.

Sitting_targets | 03-07-21 | 20:41 | 3

Het is de schuld van het kapitaal. Alvast een koewartje in de jukebox werpt.
youtu.be/ZEOj23fN20Q

BrutusBosch | 03-07-21 | 20:48

"Links speelt in op zo'n diepe psychologische behoefte"
Het gat dat verdwijnend religie achterlaat ?

Der Schnitzeljäger | 04-07-21 | 08:54

De zieligheidsindustrie is op dit fenomeen gebaseerd en vaart er wel bij. Door de schuld bij alles dan jezelf te leggen krijg je een zoektocht naar een oplossing die er dus niet zal komen omdat je precies de verkeerde kant op zoekt.
En dat is ook een beetje de bedoeling want dan houdt die industrie tenminste werk. En het mag wat kosten: de staatskas is rijkelijk gevuld en niet geheel toevallig zijn de mensen die de staatskas vullen óók deel van de schuld. Twee vliegen in één klap dus.

Slavernij is echter een heel slap excuus om falen aan op te hangen. De slavernij waar het doorgaans over gaat betreft ruim 6 generaties geleden op z'n minst en daar hebben hedendaagse "slachtoffers" geen enkele pijn van, in tegendeel. Ze leven in Nederland in puissante rijkdom en maken dankbaar gebruik van de welvaart. Als ze echt ballen hadden, dan gingen ze hard werken in het land van origine en dan hadden ze niet zo'n grote bek.

Halalsema weet niet waar ze over lult en haar stad gedoogt vandaag de dag nog gewoon slavernij. Het is niet afgeschaft maar ze heeft wél een feestje.

Bakkeleures | 04-07-21 | 09:22

Hoe ongelooflijk raak en helder wil je het hebben!?

DumboJet | 03-07-21 | 20:39

Geen van van deze schrijver maar dit is een ijzersterk stuk.

Peterhooft | 03-07-21 | 20:38

Nederlandse gevangen die voor de Jappen de Birmalijn moesten aanleggen zijn ook het slachtoffer van slavernij.

Gulliver | 03-07-21 | 20:37

Stop met dingen benoemen die er niet zijn. Als je van kleur bent en nog last van een iets van meer dan 100 jaar geleden, lijkt me een cursus zelfvertrouwen volgen een betere oplossing.

draak | 03-07-21 | 20:34 | 8

@NiCeY | 03-07-21 | 20:45:
Met geld verdient door zijn voorouders met de verkoop van slaven.
Wel even het hele verhaal vertellen graag.

2voor12 | 04-07-21 | 08:37

Hulde @draak.

B.Chamel | 04-07-21 | 13:05
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos