Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Slavernijverleden' is het nieuwe regenboogvlaggetje wapperen

Reaching for herstelbetalingen.

Er zit nog katoen onder je neus, lul.

Hallo slaven. Lekker dagje gehad weer op de plantage? Mooi, gaan wij dat dagje alsnog even lekker verzieken. Want u dacht dat nu oranje zichzelf uit het EK heeft gehandbald het ook over is met al dat regenboogvlaggetjesgedram. Wat opzich waar is, maar aan het eind van elke regenboog staat een pot met slavernijverleden. Sterker nog, u perse schuldig moeten voelen over het 'slavernijverleden' is reeds het nieuwe regenboogvlaggetjesgedram. Kijk maar: of we wel even van Keti Koti een Landelijke Vrije Dag willen maken (check dan hoe inclusief zo'n '''creatief bureau''' dankzij slavernij kan totaaldeugen). En of we wel even willen accepteren dat het 'slavernijverleden' onze eigen blanke witmensenschuld is (allemaal), als ware het een erfzonde waarmee we zijn geboren en waar we nooit meer vanaf komen maar waarvoor we wel moeten boeten. "Intussen moet en zal dat slavernijverleden ons als de nieuwe zondeval worden opgedrongen". Precies dat. En zo is een niet perse onsympathieke Keti Koti-herdenking via het slopen van Zwarte Piet en met behulp van gestaalde BLM-deugkaders binnen no time doorgeduwd als het volgende woke neo-marxistische agendapunt voor gelijkgeschakelde pro-multiculturele msm, D66 NPO talkshows en natuurlijk een snel groeiende antiracistische BLM-subsidiezuigindustrie die alle baat heeft bij zoveel mogelijk slachtoffers, desnoods ingebeeld en aangepraat.

Amsterdam zegt sorry

Social

Wie nu denkt 'zo'n vaart zal het allemaal niet lopen' moet zich maar even afvragen welke vaart het fenomeen 'gender' had. Is er eigenlijk iemand die zich kan herinneren wanneer, hoe en waarom precies dit ineens een serieus agendapunt was? Nee hè? Zo waren er alleen Maartje 't Hart en Wim de Bie in een jurk, zo struikelden we ineens over genderneutrale toiletten, politieke partijen die het mogen weglaten van geslacht in het paspoort als belangrijkste democratische overwinning in 55 jaar tijd beschouwen, drammoekes van 'genderkinderen' in de Efteling en het voor de NS-trein duwen van alle 'dames en heren'. 

Zo ging het trouwens ook met Zwarte Piet, met het woord 'blank', met Turks Fruit, met 'sensitivity readers', met blanke schrijvers die geen zwarte dichteressen mogen vertalen, met vuurwerk, met kunst in het Rijksmuseum, met houtkachels, met vlees eten, met benzineauto's, met Kevin Spacey, met Friends, met adverteerders op '''seksistische''' websites, met ineens hoofddoekjes in het 'neutrale' parlement, [hier de reaguurders even laten aanvullen, eindredactie]...zeg maar gerust: Grote Sprongen Voorwaarts

Beter staat u nu alvast aan de goede kant van de geschiedenis en begint u vandaag nog met herstelbetalingen

Reaguursels

Inloggen

In Afrika kwam slavernij veel voor tussen de bevolking aldaar.

Maar je zult de media er niet over horen.

De inheems Afrikaanse slavenhandel

“Slavernij was van oudsher wijdverspreid in Afrika. Ibn Battuta, die in het midden van de 14e eeuw het oude koninkrijk van Mali bezocht, vertelt dat de plaatselijke bewoners met elkaar wedijverden in het aantal slaven en dienaren die ze hadden, en hij kreeg zelf een slavenjongen als geschenk. In Afrika bezuiden de Sahara waren de slavenrelaties vaak complex, met soms rechten en vrijheden, inclusief beperkingen op de verkoop en regels voor de behandeling. Veel gemeenschappen maakten verschil tussen soorten slaven: bijvoorbeeld tussen degenen die in de slavernij waren geboren, en degenen die in een oorlog waren gevangengenomen.

www.kroesvee.nl/afrika-en-slavernij

Ook christenen waren slachtoffers van slavernij (Barbarijse slavenhandel)
Omvang christenslavernij onderschat

‘Wie koopt een kristen?’

www.historischnieuwsblad.nl/omvang-ch...

Waarom hoor je de media hierover niet?

Swieberj | 01-07-21 | 20:20 | 2

Die willen geen herstelbetalingen.

Roadblock | 01-07-21 | 21:02

‘Hier hoor je de media niet over’, dit is weer zo’n populistische wij-zij retoriek. DE media schrijft voldoende over het genuanceerd beeld van de slavernij. Ik begrijp de frustratie tegenover dat eenzijdig beeld van de slavernij maar dat is niet blaam van alle media. Als je op google zoekt ‘trouw slavernij afrika’ of ‘nrc slavernij afrika’ zie je genoeg nuance. Dat columnisten van de volkskrant hiervan afwijken... tja.. maar dat is niet ‘de media’.

Gustaff | 02-07-21 | 07:53

Uiteraard is dit alles gericht op het verkrijgen van 'herstelbetalingen', echter deze betalingen lopen al! Deze herstelbetalingen heten 'verdragsmiddelen' en zijn door NL toegezegd tijdens het onafhankelijkheidproces in 1975. Deze herstelbetalingen bedragen 3,5 miljard gulden en binnenkort wordt het resterende bedrag van Eur 17 miljoen naar Suriname overgemaakt:

www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...

Mister-Right | 01-07-21 | 19:54

Geen excuses, wij vragen ook geen excuses (en herstelbetalingen) voor bezetting aan Spanje of Frankrijk. Niemand die nu in leven is of de afgelopen eeuw geleefd heeft, heeft de slavernij zelf meegemaakt. Klaar met dat capituleren voor gedram van minderheden. Zelfs een NPO campagne vergroot de draagkracht niet. De meerderheid in Nederland zegt nee (schijnt zo te werken in een democratie) dus geen excuses en al helemaal geen herstelbetaling. Dat laatste hebben de nazaten al die leven in Nederland, ze wonen namelijk niet in Afrika en zijn dus vele malen beter af dan hun soortgenoten aldaar. Surinamers in Suriname hebben het ook vele malen beter dan hun soortgenoten in Afrika, hoewel ze er af en toe onder eigen bestuur wel een zooitje van maken. Daarnaast, Surinamers hadden terug gekund maar Afrika, maar zijn gebleven, en zijn de facto overheerser over de inheemse bevolking geworden... de pot verwijt de ketel......

Nederlanddraaitdoor | 01-07-21 | 19:45

Na ruim 75 is er nog steeds geen vrije 5 mei voor iedereen. Dat vind ik nu pas een schande!
Eerst dat maar eens regelen!

Kattie | 01-07-21 | 19:37

Mochten er herstel betalingen komen (en dat gaat vast en zeker gebeuren ), dan wel door de nazaten van de plantagehouders en niet uit de algemene middelen natuurlijk. Mijn stamboom uitgezocht en mijn voorvaderen waren arme arbeiders (touw- en koperslagers, dienstmeiden enz.) Nou die werden zelf uitgebuit dus waarom moet ik meebetalen aan die onzin. Slavernij is afschuwelijk maar wat kan ik er nu nog aan doen?

Kattie | 01-07-21 | 19:32

Ze zijn de miljarden alweer vergeten die de witmens in Suriname investeerde om er een heilstraat van te maken, waar zelfs een moordenaar / cocainedealer president kan worden..... en onderwijl de helft van de bevolking hier opving!

J.Thee.Cohen | 01-07-21 | 18:34

Excuses excuses excuses excuses excuses excuses excuses excuses excuses excuses
excuses ..............................

En nu geld graag !

J.Thee.Cohen | 01-07-21 | 18:30

Mooi toch! Hulde voor Femke. Dan zijn we er toch klaar mee.

"Onze excuses voor ons slavernij verleden. Met de nadruk op het woord 'verleden' kunnen we ons gelijktijdig prijzen voor de afschaffing van de slavernij. Een inkeer welke nog niet overal op de wereld zijn intrede heeft mogen maken. Daar, mijn beste heren en dames, heeft onze maatschappij een vooruitgang geboekt waar we trots op kunnen zijn. Ik wil daarop aansluitend nog een stapje verder gaan en aandacht vragen om al het leed dat onze voorouders, blank of zwart, hebben moeten verdragen. Van honger, armoede tot bezetting, onderdrukking en slavernij overal ter wereld. Naar het onrecht wat allen is aangedaan, vergeleken met huidige inzichten. Was 1821 maar 2021, dan had dit voorkomen kunnen worden. Was 1021 maar 2021, dan had er nog meer leed voorkomen kunnen worden.
Hulde voor de vooruitgang en het scheppen van tolerantie, vrijheid en veiligheid... zodat we met het privilege van hier en nu met een wijzende vinger kunnen terug kijken op alles wat er voorheen fout gegaan is."

Zo... kunnen we nu door?

mazel_tov | 01-07-21 | 18:09

Halsema: Kuti Kuti.

Johannnes | 01-07-21 | 17:16

Zitten de negerts ook echt op de eerste rij bij die herdenking, met de witmens daarachter op de staanplaatsen?

Zenzeo | 01-07-21 | 17:15

Die adviesclub, daar zaten toch onafhankelijke deskundigen van formaat in als Edgar Davids en Typhoon? It's all about the doekoe.

Cor Netto | 01-07-21 | 17:15

Amsterdam voert al jaren een anti-blanke-heteroseksuele-mannen-beleid.

Zenzeo | 01-07-21 | 17:12 | 1

En het zijn o.a. ook blanke heteroseksuele mannen die zich hier sterk voor maken. Hoe zou je zulke mannen noemen?

Willibald von Klúúúk | 01-07-21 | 17:48

Ach, weet je, je kunt de "afstammelingen van slaven" hier eigenlijk niet eens de schuld van geven. Afgezien van een enkele Akwasi-achtige zijn er uit die groep niet eens zo heel veel mensen die hier zo'n enorm probleem van maken.
Het échte probleem hier is -zoals tegenwoordig bijna altijd- het eindeloze gedram en het slachtofferzoeken van linkse, blanke vrouwtjes van tussen de 20-40 jaar. Van dat licht hysterische spul dat er altijd enigszins onverzorgd uitziet, u weet wel. Als het niet over slaven gaat, dan gaat het wel over discriminatie/racisme, het klimaat/duujjzaamheid, "asielzoekejjs", sielugu kindejjtjes, 30-kilometejjzones in woonbuujjten en anders wel over de lesstof op (basis)scholen. Ze hebben werkelijk altijd en overal iets over te mekkeren, daarbij doorgaans niet gehinderd door enige ter zake doende kennis. De politiek, de media, het onderwijs, musea en tal van ideële stichtingen en overige subsidiesponzen: ze zijn allemaal vergeven van deze zweefteefjes met hun grote waffels. Zij zijn langzaamaan het echte probleem aan het worden in dit land.

Lefty-Messup | 01-07-21 | 16:33

Als ik de dagboeken van mijn voorouders lees, was Wicky de Viking anders ook geen lievertje hoor!

GuruOuwehuru | 01-07-21 | 16:27

Wie is hier nou de slaaf van wie, Halsema?

foetgoud | 01-07-21 | 16:04

Stel de grachtenpanden maar beschikbaar voor de gekleurde bevolking , koop de eigenaren maar uit.

wiers | 01-07-21 | 16:00 | 3

Niks uitkopen, gewoon onteigenen zonder compensatie en verloten onder mensen die de meest donkere huidskleur hebben. Moet je opletten hoe snel die grachtengordeldeugers bakzeil halen.

Bugblatter | 01-07-21 | 16:28

Nee, uitkopen of onteigenen is niet afdoende. Deze panden en eigenlijk heel Amsterdam is tot stand gekomen door de slavernij. Er is nu nog maar 1 optie en dat is het uitgummen en weghalen van alle panden, grachten en andere bouwwerken die herinneren aan deze vreselijke periode. Zaag de palen maar om, stort alles vol met beton en maak van Amsterdam een groot herdenkingsmonument.

stekkerinjeoor | 01-07-21 | 16:48

Sloop Amsterdam alsjeblieft niet zeg . Dadelijk trekken die soja vreters het land in .

Man-bear-pig | 01-07-21 | 17:16

Ok., nou sorry dan hoor voor die slavernij enzo. En nu? Blij?

Dr3kn3k | 01-07-21 | 16:00 | 1

Kan ik ff vangen dan?

Toverkol | 01-07-21 | 16:11

De weg naar de herstelbetalingen is nu definitief ingezet. Want daar gaat het zoals altijd om, geld.

Rot toch een eind op. Het grootste deel van de Nederlanders stamt af van straatarme vissers en boeren. Die hadden zelf ook een kutleven en hebben nooit enig voordeel ondervonden voor wat voor slavenhandel dan ook.

Het is nog maar de vraag of het uberhaupt ooit wel iets heeft opgeleverd. Grote kans dat het netto juist geld heeft gekost dat gehannes met Suriname en andere kolonies.

De nazaten moeten ook niet zeiken, anders zaten ze in Afrika nog op een houtje te bijten. Persoonlijk zijn ze er helemaal niet op achteruit gegaan. Anders wil ik ook nog geld zien van de Spanjaarden, Fransen en Duitsers.

omwenteling | 01-07-21 | 16:00 | 1

Het enige dat het Nederland heeft opgeleverd is polarisatie een kleine 300 jaar later door de geur van gratis geld en onder het sprookje van ongelijkheid

Actieradius | 01-07-21 | 16:46

Excuses aanbieden voor het slavernijverleden namens de gehele Nederlandse bevolking is een gotspe. Dat moet de politieke elite dan maar doen namens de nazaten van de toenmalige bestuurlijke en economische elite. Behalve het feit dat slavenhandel en slavenhouderij in economisch opzicht slechts een marginaal aandeel vormden in de welvaart in de Gouden Eeuw en daarna, is zelfs nu nog relatief gemakkelijk na te gaan welke patriciërsfamilies zich erdoor hebben verrijkt. De rest van de bevolking had er part noch deel aan, heeft er nooit een stuiver aan verdiend, kon zelf amper het hoofd boven water houden en was derhalve niet bij machte om iets te veranderen aan de positie van slaven in de kolonieën. Het enige criterium voor 'schuld' aan het slavernijverleden zou dan de huidskleur zijn. Waanzin! Je laat toch ook niet álle Surinamers excuses aanbieden voor de Decembermoorden?

Schulzie | 01-07-21 | 15:45 | 2

Nog een kleine aanvulling, hoeveel witte slaven waren er? Slavernij was in tot in de laat 18de eeuw volkomen normaal. Welgestelden hadden slaven om het werk te doen. Nu koop je een stofzuiger en toen had je een slaaf. Afrikanen onderling hadden slaven. Romeinen hadden slaven en dat waren niet alleen donkergekleurden, Het Midden Oosten zat vol met slaven en ook de Aziaten hadden ze. Midden Amerika, Inca´s, Azteken etc. Slavernij was er wereldwijd en het is geen witte man uitvinding.

EmilioEsteves | 01-07-21 | 15:52

'Doe je mee aan Ketikoti?' 'Nee, ik moet werken.' Dat kan natuurlijk niet, daarom wordt het een verplichte (!) vrije dag.

Schulzie | 01-07-21 | 15:31 | 1

Heeft wel wat 'slaafs' vind ik. 'Moeten werken.' Kijk, zolang je het doet voor je plezier oké. Maar moeten!?! (Geintje natuurlijk).

MoorCopJoris | 01-07-21 | 15:47

Die sloten excuus-uitkeringen zullen er komen, want de grote steden in West-Nederland en vooral Amsterdam, zijn machtige belanghebbers. Die uitkeringen zullen vooral daar uitgegeven worden.
Eigenlijk dus gewoon nieuwe belastinggeldtransfers van rest-NL richting Randstad.

WirMachenMusik | 01-07-21 | 15:27

oh ja, en mijn voorouders zijn beroofd en vermoord door de Noormannen, waar kan ik me aanmelden?

small_town_dude | 01-07-21 | 15:25 | 2

De mijne door de Spanjaarden.

wiers | 01-07-21 | 16:01

Wel een beetje goedkoop om het te laten bij een paar excuses. Bij dit soort heftig wanbeleid hoort het voltallige B&W op te stappen en niet beschikbaar te zijn voor een volgende termijn.
Wegwezen met dat haatwijf.

Reaguurdeskundige | 01-07-21 | 15:23

mijn voorouders hebben de slavernij afgeschaft.

small_town_dude | 01-07-21 | 15:22

Uiteindelijk draait alles om geld, herstelbetalingen en gesubsidieerde educatiebanen

thanseeuwen | 01-07-21 | 15:18

Dit jaar mag je nog zeggen dat je herstelbetalingen niet nodig vindt als je een microfoon onder de neus wordt geduwd, maar vanaf volgend jaar ben je een racist als je volhardt in die opvatting.

Schulzie | 01-07-21 | 15:15

De vader van mijn vader is in de oorlog is zijn rug geschoten door een Duitse soldaat en had daar tot zijn dood last van. Nam hij het de Duitsers kwalijk? Nee, het was oorlog en die dingen gebeurden nu eenmaal, aldus mijn grootvader. De vader van mijn moeder was dwangarbeider in de oorlog. Nam hij het de Duitsers kwalijk? Ja, hij nam het de Duitsers kwalijk die er voor zorgden dat hij aan het werk moest, niet de Duitsers die niet fout waren in de oorlog of die te jong waren of die na de oorlog geboren waren. Verhalen werden door mijn opa's aan mij verteld, maar altijd zonder vingerwijzen en zonder "gejank".
Wat een verschil met deze lui die zelf op geen enkele manier de slavernij, hoe fout deze ook was, aan den lijve hebben ondervonden, maar wel excuses en, hoe kan het ook anders, herstelbetalingen willen.
Herdenken is prima, maar houd op met janken over iets dat bijna 160 geleden is afgeschaft.

H.J.W. | 01-07-21 | 15:13 | 1

Geld hè …..

Pieterman | 01-07-21 | 17:11

Ik heb nooit slaven gehad, de negers die nu klagen en excuus willen zijn nooit slaaf geweest. So shut the f*ck up. Het is zeer makkelijk om je eigen onkunde te wijten aan iets wat honderden jaren geleden aan de orde was. En dan nog niet eens bij alle negers.

Old_Spice | 01-07-21 | 15:08 | 3

Ze hebben hun eigen Takkie-Tjoekie-feestdag gekregen en toch maar klagen en herstelbetalingen eisen.

gestoptmetroken | 01-07-21 | 15:11

zo iemand als Bill Cosby heeft het ver geschopt met z'n slavernijverleden

small_town_dude | 01-07-21 | 15:23

Ik eis excuses van alle menstruerende mensen, want het was Eva die de appel van de boom plukte en ons het paradijs alhier op aard ontnam.

Astimar Teutis | 01-07-21 | 15:03

Het is wel weer de wereld op zijn/haar/de kop. Waardering en dankbaarheid voor onze tolerante houding en het delen van onze ruimte en welvaart zouden meer op zijn/haar/de plaats zijn. Waarom stelt de regering hiertoe geen adviescommissie in?

Astimar Teutis | 01-07-21 | 15:01 | 2

Ja, wanneer hoor ik dat Akwasi nooit is zeggen? Aan woonruimte kan het niet liggen bij die gast.

MoorCopJoris | 01-07-21 | 16:00

@MoorCopJoris | 01-07-21 | 16:00: Hij houdt zich stil. Aan de ene kant is het een negert, aan de andere kant lid van een familie die zich actief bezig hield met slavenhandel.

Toverkol | 01-07-21 | 16:14

Ah, dan kunnen wij een aantal volkeren ook nog wel lastig vallen dat we herstelbetalingen en bijgaande excuses willen.

Zo uit het hoofd denk ik aan de Vikingen die zo nodig de kolonie Wijk bij Duurstede moesten stichten. Een Napoléon, een Alfa, hugenoten, Hitler komen zomaar bij me als start bij me op.

*geschiedenisboeken verder doorspitten doet*

Roos | 01-07-21 | 15:00 | 3

De Romeinen hebben hier ook huisgehouden.
Kunnen de Italianen eindelijk óns eens betalen!

Timide_Aso | 01-07-21 | 15:03

@Franciscus Borchwerf | 01-07-21 | 15:25: Wij hebben het nu eerst in hun vestzak gestopt. Ik heb er vrede mee als ze dat geld nu in onze broekzak stoppen. Zand erover, lullen we nergens meer over.

naglfar | 01-07-21 | 16:13

Ik vind die hele slavernij ook vreselijk. Vooral het feit dat die is afgeschaft.

gestoptmetroken | 01-07-21 | 14:55 | 1

Als ik het allemaal van tevoren had geweten had ik die katoen zelf wel geplukt.

Franciscus Borchwerf | 01-07-21 | 15:26

Geschiedvervalsing door Halsema, de rol van Amsterdam in de wereldwijde was zeer beperkt. Maar dat krijgt ze natuurlijk niet uitgeknarst.

FrankHermans | 01-07-21 | 14:44 | 2

Nu behoort Amsterdam tot de wereldtop in hedonistische levensstijl en decadentie. Vooral in de tijd van de zogenaamde "Gouden Eeuw" werd en was Amsterdam met steden als o.a. Londen en Lissabon echter ook leidend als thuishaven voor rooftochten en internationale slavenhandel.

WirMachenMusik | 01-07-21 | 14:54

Bijzonder genoeg koppelt ze vermeend racisme in Nederland/Amsterdam ook aan slavernij.
Nederland hoort wereldwijd tot de minst racistische landen. In Afrika en Azie is men veel racistischer. Ook in landen zonder koloniaal verleden als Polen en Hongarije komt racisme voor. Hoe zou ze dit dan verklaren?
Er komen gemeenteraadsverkiezingen aan...GL wil scoren.

Bataafje | 01-07-21 | 15:59

En ja hoor, een surinamer op StaatsRadio 1 die vind dat Nederland maar even de schulden van Suriname moet overnemen want herstelbetaling.

2voor12 | 01-07-21 | 14:42 | 1

Erkennen vind ik prima hoor want het is eenmaal gebeurd. Hierna is het klaar maar de herstelbetaling overnemen... naaaaah dat gaat te ver!

movingsquare | 01-07-21 | 16:27

Tijd is rijp voor herstelbetalingen en tegoedbonnen voor schelpjes en kralen. Iemand nog een moorkop?

Pleegzuster B | 01-07-21 | 14:41 | 1

Ja, lekker. Krijg jij van mij een negerzoen. Want hecht bijzonder veel waarde aan wederkerigheid. Weet je wel? Met vandaag alleen soul, blues en jazz uit de speakers natuurlijk.

MoorCopJoris | 01-07-21 | 14:53

Ik bestel nooit Koti Keti, ik ga altijd voor Moksi Meti. Heerlijk!

Patje | 01-07-21 | 14:38 | 2

Je hebt groot gelijk

thanseeuwen | 01-07-21 | 15:20

hehe epic!

movingsquare | 01-07-21 | 16:28

Heeft Ghana al excuses aangeboden, omdat ze hun eigen mensen aan de blanken hebben verkocht in ruil voor tabak, alcohol en sieraden?

En hebben de Moslims al excuses aangeboden, omdat de profeet Mohammed ook Afrikaanse slaven in zijn bezit had?

Hefbrug | 01-07-21 | 14:37

Allround held Morgan Freeman had in 2009(!) al de oplossing. Op de vraag "how to end racism?" antwoordde hij "stop talking about it!"
Zie: youtu.be/GeixtYS-P3s

En precies dat is het. Waarom verwachten ze (deugende en "zwarte" mensen) dat als je een groep mensen letterlijk in twee hokjes verdeeld - je hebt Zwarte mensen en je hebt Witte mensen - dat er dan meer begrip en convergentie ontstaat? Je zorgt er letterlijk voor dat mensen zwart-wit gaan denken, er is totaal geen ruimte meer voor nuance. Het werkt extreem polariserend! En dan te bedenken dat NIEMAND zwart of wit is. Het is 50 shades of brown.

Vroeger was Lewis Hamilton een goede coureur. Tegenwoordig is het, dankzij clubs als BLM, een zwarte coureur.

Timide_Aso | 01-07-21 | 14:34 | 3

In de VS heb je inderdaad veel zwarte mensen die de woke cultuur afwijzen en zelfs op het grote gevaar daarvan wijzen. Ook Barrack Obama en Chris Rock, en tal van onbekende burgers, van winkeliers tot commissarissen van de politie in grote steden.

Nuuk | 01-07-21 | 14:39

Kan alleen maar 'rotzooi' uit voortkomen inderdaad. Kweekt juist geen begrip voor elkaar. Zijn de grondleggers van zo'n BLM clubs echt zo ongelofelijk stom. Of willen ze juist bewust mensen tegen elkaar opzetten?

MoorCopJoris | 01-07-21 | 15:14

@MoorCopJoris | 01-07-21 | 15:14: het is niet alleen stom, het is gevaarlijk. Groepen tegen elkaar opzetten, verzwakt de samenleving enorm. En een verzwakte samenleving is prooi voor buitenlandse agressors zoals China. De lange termijneffecten zijn desastreus en die draai je niet meer terug.

Bataafje | 01-07-21 | 16:03

Ik voel mij niet aangesproken voor de gebeurtenissen in een ander tijdsgeest.

TRUMP | 01-07-21 | 14:34

Misschien exclusief voor de klagers het volgende keti koti feest in Sierra Leone houden. Weten ze wat ze missen. Wel jammer voor de mensen die hier wel hun best doen en waar we blij mee zijn. Daar vieren we graag het feest in alle gezelligheid mee. Slavernij is een smerig ding wat nog steeds niet de wereld uit is. Ook niet op micronivo. Denk maar aan loverboys en gearrangeerde huwelijken. Of werken waarbij het salaris wordt kaalgeplukt om ongekozen mensen geld uit te laten geven aan waanideeën.

famkebatsemaar | 01-07-21 | 14:18

Ja hoor, al die Nederlanders wier voorouders landarbeiders, ambachtslieden, keuterboertjes, vissers en marskramers waren horen zich schuldig te voelen over de slavernij, maar Jerry Afriyie en Akwasi, met slavenhandelaars als voorouders niet...

MAD1950 | 01-07-21 | 14:18

Leg mij eens uit, iets dat al meer dan 150 jaar geleden is, hoe heeft dat nu nog grote inpact op levens? Mijn opa heeft de oorlog meegemaakt 75 jaar geleden, en daar heb ik al geen last meer van. Het gaat men helemaal niet om dat verleden, het is gewoon zoeken om een boven de rest te staan omdat de witte bevolking een erfzonde heeft en altijd schuldig zou zijn. Walgelijk.
Oh en de blanke george floyd is inmiddels ook een ding. Maar dat geeft ineens totaal geen ophef. www.google.com/amp/s/amp.nos.nl/artik...

elco485 | 01-07-21 | 14:18

"Excuses" als codetaal voor nog meer multicul en sloten belastinggeld naar woke-NL.
En dat voor handel waar toendertijd slechts een fractie van de Nederlanders -geconcentreerd in Amsterdam - steenrijk aan geworden is.
De voorouders van een overgrote meerderheid van de huidige Nederlanders zwoegden toen zelf nog als autochtone "slaven" - inclusief kinderarbeid - in fabrieken en als "horige" knecht voor adel en herenboeren op het platteland.
Waarom heb ik er verdomme nou nooit aan gedacht om "excuses" en trauma-compensatie te vragen omdat mijn vader zo'n 40 jaar lang ondergronds in een steenkolenmijn zwoegde, daar tientallen lotgenoten zag verongelukken, en zelf twee jaar na zijn pensioen op 57-jarige leeftijd aan stoflongen stikte?

WirMachenMusik | 01-07-21 | 14:10 | 1

Zoals eerder gezegd: buiten de grachtengordel was Amsterdam in die tijd droeve gore armoede. Deze link laatst al eens geplaatst. De uitspraak van mevrouw Halsema dat heel Amsterdam profiteerde van slavernij is volstrekt onjuist.

www.amsterdam.nl/nieuws/achtergrond/1...

Lorejas | 01-07-21 | 14:21

Nou, hebben we dat ook weer gehad. Nu alle zwarten ff excuses maken naar ons, omdat ze er sinds de afschaffing slavernij er overal zo'n typhuszooitje van maken... iedereen Happy.

Nederlanddraaitdoor | 01-07-21 | 14:10

Gelezen: "Ik heb geen slaven gehouden; jij hebt geen katoen geplukt. Klaar!"

Kloof2012 | 01-07-21 | 13:50

Blanke daders die geen dader zijn moeten excuses aanbieden aan zwarte slachtoffers die geen slachtoffer zijn. Nee dus. Trouwens, zwarten in NL hebben het beter dan 99.9% van de zwarten op deze wereld. Misschien een keer “dank je” ipv dat hypocriete gejank.

Zeddegeizot | 01-07-21 | 13:47

Het is met excuses net als met herstelbetalingen, van wie aan wie?
De verantwoordelijken leven niet meer en directe nakomelingen zijn niet verantwoordelijk en ongeveer alleen het koningshuis komt daarvoor in aanmerking, de rest van de horige boeren hadden hier part noch deel aan.

Moet "de overheid" excuses maken? Die vertegenwoordigt alle Nederlanders die divers zijn tegenwoordig, dus excuus van DE blanke overheid destijds kan helemaal niet. En wie mag de abstracte excuses dan wel concrete herstelbetaling ontvangen? Welke huidskleur/afkomst geschiedenis moet je dan hebben? Als er een blanke met niet blanke kinderen heeft gekregen, gaat het excuus voor de nakomeling door de helft of zo? En vader moet persoonlijke excuses aan moeder maken?

Het enige dat een overheid en ieder weldenkend mens kan doen is zeggen dat slavernij verschrikkelijk was en is maar zover waren we al. Sorry zeggen voor iets waar je geen schuld aan had en niets aan kunt veranderen slaat nergens op en is zelfs schijnheilig.

Hoe denken ze dat dit uiteindelijk op blanke kinderen gaat uitwerken? "Mam ik ben schuldig leer ik op school, door mijn huidskleur en ze zeggen dat ik dat nooit zal kunnen veranderen dat zit in mijn aard en ik zal altijd wit privilege hebben, ben ik slecht mamma?". Het blijft het ene racisme met het andere willen wegpoetsen, lekke boot repareren door nog een lek te maken.

een_mike | 01-07-21 | 13:38

Arabieren: 14 eeuwen slavernij.
Ottomanen: 6 eeuwen slavernij.
Marokkanen: 8 eeuwen Barbarijse slavenhandel.
Ghanezen: slavenjagers en -handelaars.
Afrikanen, Perzen, de Indiers, de Grieken, de Romeinen. Slavernij, slavernij, slavernij.

Westerlingen zijn als laatste in de slavernij gestapt en wij hebben er als eerste een eind aan gemaakt.

Madame Poitiers | 01-07-21 | 13:36 | 2

Misschien moeten we italianen maar om herstelbetalingen vragen voor alles wat de romeinen hebben aangedaan. Ik was er niet bij, maar die historie heeft nog steeds een negatieve invloed op ons leven. Dat werkt generaties door..

elco485 | 01-07-21 | 14:23

Herstelbetaling voor het slavernij verleden zijn niet meer dan eerlijk. Wij krijgen immers ook nog steeds herstelbetalingen van de Duitsers (vanwege WO2), de Fransen (wegens Napoleon), de Spanjaarden (wegens Alfa), de Italianen (wegens de Romeinen), Mongolië (wegens Atilla), Noord Afrika (wegens de Barbarijse zeerovers), Scandinavië (wegens de Vikingen) enz, enz, Oh nee, wacht.... Wij zijn in staat het verleden achter ons te laten omdat wij geen collectief minderwaardigheidscomplex hebben.

dezakloper | 01-07-21 | 13:35 | 2

We rijden zelfs in auto's gemaakt door onze voormalige vijanden. Waar we nog voor betalen ook. Goddomme!

MoorCopJoris | 01-07-21 | 13:43

Waar komt uw Calimero complex om in de 'wij'-vorm te oreren vandaan?

Eeuwig..Op..Vakantie | 01-07-21 | 13:54

Hé, wat geinig. 2 uur aaneengesloten aandacht voor de slavernij. Eén uur(overlap)
tijdens de reguliere zendtijd van Radio Tour de France. Zo pak je de conservatieve 'witte' luisteraar ook nog mee. Zoiets moeten ze gedacht hebben in zo'n omroep vergadering.
Gij zult deugen, ALLEMAAL!

MoorCopJoris | 01-07-21 | 13:35

Heb toevallig even TV aan op NPO1. Zit ik hier nu naar een klucht te kijken of hoe zit het? Een of ander gekleurd persoon loopt met een bakje water in haar hand in het rond te oreren en gooit hier en daar wat druppels op de grond. We noemen dit een plengoffer geloof ik. Achter haar loopt een als pop verkleed figuur als een soort geest mee. En ja hoor dit wordt afgesloten met een liedje over broccoli of zo. Ik denk dat aan het einde van dit programma als ondertiteling verschijnt dat dit een programma was van het theater van de lach.

Sjakie | 01-07-21 | 13:32

We hebben de Bijlmer al geschonken....'n (uit)stekend succes......

J.Thee.Cohen | 01-07-21 | 13:27

Wat je doet op dei dag mag iedereen lekker zelf weten, maar een extra vrije dag zeg ik geen nee tegen. We worden toch al genaaid hoer qua vrije dagen ivm het buitenland.

menage | 01-07-21 | 13:27

Overigens moeten we ons eens focussen op Scandinavië: wat die Noormannen/Vikingen ons allemaal hebben aangedaan.!

Daar na gaan we over tot een zaak tegen de Batavieren die ongevraagd de Rijn afzakten nadat ze bij Lobith de grenspaal niet hadden gezien.
Excuses en schadebetalingen, graag !

J.Thee.Cohen | 01-07-21 | 13:23 | 1

Start een peititie zou ik zeggen, draagvlak, etc.

Of verwacht je dat zij het gaan doen? Je moet er wel werk van maken,

menage | 01-07-21 | 13:28

Het is ontzettend polariserend dat hele gejaag op excuses door mensen met pigment tekort.

Forwaards | 01-07-21 | 13:20
-weggejorist-
Madame Poitiers | 01-07-21 | 13:20 | 2

Iets van : "het oude (vermeende) racisme met het nieuwe racisme bestrijden ".......

Het kan niet anders of een ieder die er z'n buik van vol heeft gaat in wij zij denken !

J.Thee.Cohen | 01-07-21 | 13:19

Aan deze hele ophef rond 'slavernijverleden' zit een christelijk luchtje. Toen het christendom nog niet heer en meester werd over het Grieks-Romeinse cultuurimperium, was slavernij een kritiekloos geaccepteerd 'fact of life'. Nu opeens deze historische situatie onder een moreel vingerwapperoffensief wordt geplaatst, rijst de vraag of hier niet een christelijke moraal zich achter verschuilt. Waar is Nietzsche gebleven anno Domini 2021?

Eeuwig..Op..Vakantie | 01-07-21 | 13:18 | 2

Haha, de Bijbel werd juist als rechtvaardiging voor slavernij gebruikt. Zowel in het oude als het nieuwe testament word slavernij zeer nadrukkelijk goedgepraat.

dezakloper | 01-07-21 | 13:37

@dezakloper | 01-07-21 | 13:37: De afschaffing van de slavernij kwam tot stand dankzij William Wilberforce nl.wikipedia.org/wiki/William_Wilberf... . Mw Sylvana Simons is ondenkbaar zonder de christelijke context. Friedrich Nietzsche was een classicus, die slaafse trekken ontdekte en aanklaagde bij het christendom van zijn tijd. De linkse kerk vertoont duidelijk deze trekken, waar Nietzsche niets van hebben moest. Morele betweterij & hooghartigheid is de flipflop keerzijde van slaafs denken.

Eeuwig..Op..Vakantie | 01-07-21 | 13:51

GroenLinks burgemeester Femke Halsema heeft opeens de mond vol van 'Nationaal' bij de excuusrepetities rond 'het slavernijverleden'. Anders hoor je de linkse kerk nooit over 'Nationaal'. Wanneer de linkse kerk 'Nationaal' niet serieus neemt, dan maak je van elke 'nationale slavernijherdenking' automatisch een farce. Wat ook opvalt in de mediale verslaggeving is het woordje 'moet'. Er wordt militair gedrild met 'moet', 'moet', moet.

Eeuwig..Op..Vakantie | 01-07-21 | 13:09 | 2

Tja, elke blanke Nederlanders is dader en elke donkere Nederlander is slachtoffer (moslims ook, maar die komen volgende keer aan bod).
Lekker land waar mensen getraind worden in denken in termen van dader en slachtoffer. Hedendaags Nederland bestond toen nog niet eens. Halsema kan de pot op met haar 'nationaal' waar Amsterdam moet staan.

Bataafje | 01-07-21 | 13:15

Uw opmerking over 'Nationaal'. Scherp gezien!

Amsterdamsko | 01-07-21 | 13:15

Dit alles is een verdienmodel en draait enkel alleen om geld.

Bergamo | 01-07-21 | 13:08

Dat blanken voor altijd moeten boeten voor iets uit een ver verleden is zooooo krankzinnig. Je ziet het ook bij de islam, waar verloren slagen uit het jaar pook worden genoemd bij een "gelukte wraak-" aanslag. "Zo, we hebben lekker wraak genomen, maar we zijn nog niet klaar..". Terwijl er nog Duitsers rondlopen die onze (groot)ouders hebben vermoord hoor je geen Hollander meer over wraak of herstelbetalingen"

Sneerpoets | 01-07-21 | 13:08 | 2

Het zijn niet alleen blanken die zwart slaven hadden.Zwarten deden net zo hard mee,zaten ook nergens mee.Maar vandaag de dag zijn het alleen de blanken die dat gedaan hebben.Helemaal eerlijk zijn die zwarten niet bezig.En eerlijk gezegd begin ik een beetje moe te worden van dat dag in,dag uit,gezeik,gesteun en geklaag.

FuckMyLife | 01-07-21 | 13:12

Mijn opa is destijds ook afgevoerd naar Duitsland,hij was geen jood.Niemand in de familie heeft hierdoor een hekel gekregen aan de Duitsers.Mijn opa is trouwens ontsnapt.Heeft wel in zijn leven hier altijd "last" van gehouden.

FuckMyLife | 01-07-21 | 13:19

Over slavernij gesproken.

Laten we eerst eens korte metten maken met het héden.

Wanneer brengt de overheid nu eindelijk de woningvoorraad eens op peil zodat mensen die er voor in aanmerking komen ook daadwerkelijk in een sociale huurwoning kúnnen wonen, met náást het bebben van een normaal huis, de bijkomende luxe van huursubsidie.

Met een wachtlijst van inmiddels 20 jaar zitten veel van die mensen in een kutkamertje van 800 euro waar hun hele inkomen aan opgaat.
Of op een camping, het hele jaar door.

En geen rechts gezeik over eigen verantwoordelijkheid, want wie bestuurt ánders onze bussen, wie brengt ánders onze boodschapjes thuis, wie verschoont ánders de luiers van onze bejaarden.

Papa Jones | 01-07-21 | 13:07

Excuses voor Nederlanders zijn vereist van de Romeinen, Frankrijk, Spanje en Duitsers, vergat ook nog de Vikingen.

meneer Q | 01-07-21 | 13:06 | 1

Zoekt Romeinen.

Duitsland heeft dit al lang gedaan en herdenken we elk jaar of was je dat vergeten?

menage | 01-07-21 | 13:30

Verreweg de meeste voorouders van de Nederlanders van vandaag waren in de tijd van de slavernij nauwelijks beter af dan slaven. Keuterboertjes die onder erbarmelijke omstandigheden woonden en (7 dagen per week) werkten of arbeiders in de stad die het zeker niet beter hadden. De mythe dat wij massaal van de slavernij hebben geprofiteerd is precies dat namelijk een mythe. De enigen die er beter van werden waren de elite (de voorouder van het kaagmens bv) en natuurlijk de negers in afrika die hun rasgenoten vingen en verkochten aan arabische en westerse slavenhandelaren om er zelf beter van te worden. Maar daar hoor je natuurlijk nooit wat over.....

Jafco | 01-07-21 | 13:05 | 2

Precies dat. Het is zo lekker filmisch, met grote boten en roeiers aan kettingen.

nietoftochwel | 01-07-21 | 13:50

Oh ja, die fabrieksarbeiders die voor een schijtloon met hun kinderen in de fabriek gevaarlijk werk stonden te doen en precies genoeg betaald kregen om net genoeg eten te kopen in de winkel van de baas en daarna net genoeg overhielden om de huurwoning te betalen aan wederom die baas.
Dat is bijna uit de boeken geschreven. Goed dat je me helpt herinneren.

Dima Beeline | 01-07-21 | 16:18

Herstelbetaling? Genoeg gedaan via belastingafdrachten waarmee nieuwe medelanders ondersteund worden.

Pummetje | 01-07-21 | 13:00

'Turks Fruit' is fout?

Ik wacht nog steeds op een fraaie 4K-box van onze beste regisseur ooit Paul Verhoeven met daarin minimaal de bioscoopsuccessen Soldaat van Oranje en Turks Fruit, met muziek van onze beste componist ooit Rogier van Otterloo.

Kan ik wel op mijn buik schrijven begrijp ik?

Papa Jones | 01-07-21 | 12:58 | 1

Hij heeft geinige dingen gemaakt, maar beste regisseur van Nederland? Ik vind Robocop overigens ook een van zijn juweeltjes.

BobDobalina | 01-07-21 | 13:06

Combineer Keti Koti met het Kwakoe festival..
Dan krijg je het KKK festival.. Gezellig en kijken wie daar op afkomt..

P47Thunderbolt | 01-07-21 | 12:56 | 1

Lol...

Amsterdamsko | 01-07-21 | 13:16

Een vrije dag in Suriname lijkt mij een goed idee. Daar wonen Surinamers. Hier niet. Diegene die hier gekomen zijn zijn Nederlander hebben een Nederlands paspoort. Zij hebben destijds de keuze gemaakt hier te willen wonen en niet in Suriname. Overigens was afschaffing van de slavernij een beweging die hier in het westen ontstaan is. Niet in Africa of het midden oosten of Turkije. Waar het nog steeds bestaat.

I.Q. NUL | 01-07-21 | 12:54 | 1

Volgens mij plukken ze ook de meest zoete vruchten van deze slavenhandel. Ik zou er trots op zijn en doorpakken!

kleybeuker | 01-07-21 | 12:58

Zonder slavernij hadden wij niet zo'n chique verzorgingsstaat waarin iedereen alle tijd heeft om zich druk te maken over het verleden.

Zonder slavernij hadden alle hedendaagse slavernij - 'slachtoffers' moeten vechten voor hun centjes in een derde rangs economie.

van heinde en verre | 01-07-21 | 12:45 | 1

Gelul. Slavernij was slechts een beperkt deel van de handel die ten goede kwam aan slechts enkele kooplieden.

Franciscus Borchwerf | 01-07-21 | 17:33

Allemaal zo beladen en oninteressant. Geschiedenis herschrijven heeft echt geen prioriteit.

van Oeffelen | 01-07-21 | 12:45 | 2

Het moge duidelijk zijn dat herstelbetalingen (lalala geld) de hoogste prioriteit hebben.

Egerius | 01-07-21 | 13:00

Het moge duidelijk zijn dat herstelbetalingen (lalala geld) de hoogste prioriteit hebben.

Egerius | 01-07-21 | 13:00

Krijgt Femke vandaag alleen een 'Update:' regel bij dit artikel, en geen eigen post?
Want het lijkt me dat het echte sorry-voor-dat-hele-slavernij-gedoe feest pas vanmiddag gaat losbarsten.

TheOtherWhiteMeat | 01-07-21 | 12:45

Ik heb best vaak het gevoel dat ik in meerdere vorige levens slavenhandelaar ben geweest.

kleybeuker | 01-07-21 | 12:45 | 1

maar dan ook een hele slechte met uitstekende productiviteitscijfers van je 'team'

van heinde en verre | 01-07-21 | 12:46

Dan wil ook excuses van de Duitsers.

JackStick | 01-07-21 | 12:43 | 1

Ja en van die k.tfransozen want die oorlogsmisdadiger napoleon heeft ook half Europa uitgewoond. En die spanjolen dan, ook NL afgebrand en leeggeroofd. De Romeinen waren ook hier "te gast" zo kunnen we nog wel even doorgaan.

lagelander | 01-07-21 | 13:08

Vanuit Brabant geen spat excuses die kant op. In die tijd behoorden Brabant en Limburg niet eens tot de Republiek der zeven Verenigde Nederlanden. Ze waren verdomme zèlf een kolonie - eufemistisch "Wingewest" genoemd - met eeuwenlange bittere armoe als gevolg. Ik verdom het op mijn knieën te gaan voor iets waar ik, noch mijn voorouders ook maar het minste aan hebben bijgedragen of van hebben geprofiteerd. Afgezien nog van het feit dat ik een halfbloed ben. Dus Nee. Ga. Weg!

Sjefke7807 | 01-07-21 | 12:41 | 4

@Toos Bevergeil | 01-07-21 | 13:05: Wat je zegt, mijn grootouders woonden in een plaggenhut op de schrale Drentse grond. Toch was mijn oma in de jaren 70 een gelukkig mens die niet ongelukkig achterom keek naar die tijd.

H. Drievuldigheid | 01-07-21 | 13:11

@Toos Bevergeil | 01-07-21 | 13:05|
Mede-Brabander hier. Vandaar mijn tegel. En Akwasi cum suis moet zich helemaal in stilzwijgende schaamte hullen. In tegenstelling tot die van u en mij zijn zíjn roots wèl direct terug te voeren naar slavenhandelaren. Het Ashanti rijk is er stinkend schathemeltje rijk mee geworden:

- www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsAr...

En toen meneer daarop werd aangesproken kreeg je dit:

- www.dagelijksestandaard.nl/2020/06/ak...

Sjefke7807 | 01-07-21 | 13:16

Mijn voorouders moesten hun leven wagen op zee, maar aan land zaten ze elke dag te profiteren van de slavernij.

nietoftochwel | 01-07-21 | 13:54
▼ 1 antwoord verborgen

Afschaffen van slavernij. Dat hebben die Nederlanders toch maar mooi voor elkaar gebokst.

Flapoor | 01-07-21 | 12:41 | 3

Het westen was de eerste beschaving die slavernij officieel afschafte, dàt zouden we jaarlijks moeten herdenken.

JackStick | 01-07-21 | 12:44

@JackStick | 01-07-21 | 12:44: Mauretanië schafte als laatste land de slavernij pas af op 5 oktober 2011! Waarschijnlijk onder westerse druk. Een uitstekende datum om voortaan de wereldwijde slavernij te herdenken. Uiteraard geen vrije dag. Dat is zelfs 5 mei niet voor iedereen elk jaar alhier.

Dr. Worstenbroodje | 01-07-21 | 12:50

adviezen van een commisie waar o.a edgar davids en typhoon in zitten, daar veeg ik mijn grote witte behind mee af. nationale feestdag? opzouten! herstelbetalingen? dat zouden ze wel wlllen, gewoon gaan werken voor je geld, dat moet ik ook. Alles wat ik nu heb, heb ik zelf bijelkaar gewerkt, ik heb niks te danken aan het het feit dat mogelijk mijn voor-voor-voor-voorvaders in de slavenhandel zaten.

macdushi | 01-07-21 | 12:40

Krijg trek in een roti......

Habe das Gewust | 01-07-21 | 12:40 | 2

Dat mag dan weer niet, cultural appropriation. Drooggekookte aardappels, daar moet u het mee doen.

amateurrr | 01-07-21 | 12:46

Geen Afrikaanse vlechtjes dus ook geen roti..
Twijfel over de banaan..

P47Thunderbolt | 01-07-21 | 13:03

Waar kan ik de claim neerleggen van het lijfeigenschap van mijn voorouders in Nederland (ergens onder die lul van een Floris de vijfde) en het in Rusland ergens van zo'n uitbuitende prins (slavernij normaal tot 1861).

Dima Beeline | 01-07-21 | 12:39 | 1

Bij1 lijkt me een goed startpunt.

van heinde en verre | 01-07-21 | 12:48

Het is slachtofferschap, vingerwijzen naar anderen om je eigen falen maar niet onder ogen te hoeven zien. Na de afschaffing van de slavernij is er een land gecreëerd in Afrika waar die voormalige slaven naar toe konden om een goed bestaan op te bouwen: Liberia. En we weten allemaal wat een puinzooi dat land is. Komt dat doordat tijdens de slavernij allerlei sociale structuren in de zwarte bevolking waren weggevallen, zoals de linksmensen zo graag aanvoeren? Onzin! Vergelijk het eens met een land als Israel. Ook een zwaar getraunatiseerde bevolking, die daar een land moest opbouwen. En in tegenstelling tot Liberia is Israel wel een succesvol land en geen failed state geworden.

Barend Braakbal | 01-07-21 | 12:39 | 1

Vergelijken met Taiwan is ook veelzeggend.

Dr. Worstenbroodje | 01-07-21 | 12:52

Waarom hoor je nooit Hindoestaanse afrikanen klagen? Die maken wat van hun leven.

Hou_je_Thorbecke | 01-07-21 | 12:35

De excuses interesseren ook zwarte mensen niet. Maar het zet de deur open naar een verdienmodel; compensatie. En omdat je niet meer kan differentiëren komt iedereen in aanmerking, ongeacht herkomst en historie. Past in het zwarte cultuur beeld van structureel “hand open houden”, zowel inwoners hier als voor het continent Afrika.

EG61 | 01-07-21 | 12:33

Ik zou al die zwarte huilebalken toch vooral op het hart willen drukken om ook eens te googelen op de woordjes "jager met trekschuit". Hoe nederlandse families hun kinderen afgebeuld hebben met het trekken "jagen" van schepen door de Nederlandse en Belgische kanalen. Niemand van die Amerikaanse of Nederlandse zwartes heeft behoefte of aandrang om naar het land van hun "roots" terug te keren. Ze moeten juist blij zijn dat ze in een deel van de wereld terechtgekomen zijn waar het leven best wel draaglijk is. Als hun voorouders niet zouden zijn meegenomen, zouden hun nakomelingen vast en zeker in één van die tribale oorlogen hun kop verloren hebben. Wees blij met wat je hebt.

hotnot | 01-07-21 | 12:33

Een nieuw tijdperk in het subsidie- en zieligheidscircuit is ingeluid en mijn gevoel zegt dat dit erg lang gaat duren.

Amsterdamsko | 01-07-21 | 12:30

Ik word doodziek van al dat correcte gezeik, en overal worden excuses voor gemaakt, hoe serieus moet je dit nog nemen.? In ieder willekeurig ander land lachen ze zich de pleuris om dit onnozele gedrag..!

aardv@rk | 01-07-21 | 12:26

De VV(d) kennende een vrije dag dat gaat niet zomaar, daarvoor moet worden ingeleverd. Zeg maar dag tegen het hemelvaart weekend. Grote kans dat dit ook nog gepikt wordt door de slapend NL bevolking. Dan kan eindelijk pinkster maandag bij het grof vuil en ingeruild worden door het suiker feest.

Dzjengis-Somebody | 01-07-21 | 12:26 | 2

Het kloterige van dat is dat Hemelvaart en pinkstermaandag altijd op een werkdag is. Feesten op een vaste datum kunnen ook op een zaterdag of zondag vallen, dus dan mis je nog een dag vrij per jaar ook. Zal voor de VVD als ze daar aan denken wel een extra reden zijn om het in te gaan voeren ten koste van eerdergenoemde dagen.

De Ongematigde | 01-07-21 | 12:47

@De Ongematigde | 01-07-21 | 12:47: Nou daar hebben de vetnekken van de VV(d) vast ook aan gedacht. Slapend NL waarschijnlijk niet.

Dzjengis-Somebody | 01-07-21 | 13:39

De Arabieren zijn al sinds mensenheugenis dé slavenhandelaars bij uitstek. Ook in Belgisch Congo probeerde een Arabische slavenhandelaar zijn koopwaar op te dringen, in zoverre dat onze Koning Leopold II er een oorlog tegen moest voeren.
Noord-Afrika importeerde eeuwenlang massaal vrouwen en kinderen die ontvoerd werden in Europa.
Zelfs Wiki heeft de artikels hierover nog niet gecencureerd. Ik zou zeggen : neem een kopietje van die pagina vooraleer de geschiedvervalsers er een streep door trekken.
en.wikipedia.org/wiki/White_slavery
En nu graag herstelbetalingen vanuit Marokko. Dank u.

Nonkel Frituur | 01-07-21 | 12:26 | 1

Als je in Noord Macedonië, Alvbanïe etc met de oudjes praat kun je ook nog heel wat horen over hoe de Turken daar blanke jongens en meisjes afscheepten naar Turkije om daar de harem in de gaan. Of als "vrouw" of hakkietakkiewegzakkieslaaf.

Dima Beeline | 01-07-21 | 12:43

Laten we sorry zeggen tegen iedereen die zich slaafslchtoffer vindt, op voorwaarde dat ze terug gaan.

metagod | 01-07-21 | 12:24

Pleur op met iets wat 200 jaar geleden speelde. En dan vergeten ze er altijd bij te vertellen dat die negers zelf de grootste slavenhandelaren waren; de Nederlanders alleen de transporteurs.

En daarbij, wees blij, als wij je niet hadden hier gebracht dan zat je nu nog steeds in zo'n achterlijke bananenrepubliek in Afrika. Maar nee, je hebt er zelf zoveel last van wat je over, over, over, over, over grootouders is aangedaan.

Man what's next. Gaan we een vrije dag invoeren voor vrouwen omdat de homo sapiens jullie in de steentijd aan de haren rondsleepte en als je lastig was met een knuppel op sloeg?

frut666 | 01-07-21 | 12:22 | 4

@BobDobalina | 01-07-21 | 12:27: maar wel heel Nederland was bezet en had dus te maken met de oorlog. Heel Nederland werd bevrijd.
Dit itt slavernij, Nederland zoals nu bestond toen nog niet en 2 a 3% van de regenten, rijken hield zich met slavernij bezig.

Bataafje | 01-07-21 | 12:57

@Bataafje | 01-07-21 | 12:57: We herdenken de slachtoffers niet een volk. Het is gewoon een raar argument dat het leed van slaven niet herdenkingswaardig zou zijn omdat ze door hun eigen volk zouden worden verhandeld. Ik probeerde dat punt te maken maar het wordt niet opgepikt. Herdenking van de slavernij zou ook niet moeten gaan om wij tegn zij of blank tegen zwart. Het verhaal van de donkere slavenhoudster in Suriname illustreert dat. Daar hebben organisaties van BLM nogal moeite mee, maar sommige reaguurders hier ook .

BobDobalina | 01-07-21 | 13:04

@BobDobalina | 01-07-21 | 13:04:
Ben je wel eens op zo'n Keti Koti herdenking geweest Beste D66BobDobalina?
Zo ja, dan zou je weten dat daar heel veel wij tegen zij sentimenten de boventoon voeren.
En helaas is die slavernijherdenking wel een zwart tegen blank gebeuren.
Dat er nog wel wat meer slaven in het verleden bestonden, die helemaal niet zwart waren wordt even vergeten cq in ieder geval niet herdacht.
Er wordt ook maar even aan voorbij gegaan, dat zonder 'blanke' financiering er helemaal geen Keti Koti viering zou bestaan.
Maar ga gerust verder met rijden op je deugen-paardje.
Je krijgt mij sowieso niet mee.

Roadblock | 01-07-21 | 20:12
▼ 1 antwoord verborgen

Maar.... de afstammelingen van die voormalige slaven zijn al elke dag vrij.#WW en # Bijstand

dezelfde | 01-07-21 | 12:20

gisteren op tv dat stukje over een rijke ZWARTE plantagehoudster, die tientallen plantages had en vele honderen zwarte slaven. Het huis waar ze woonde wordt nu opgeknapt door geld wat is opgehaald door de Postcodeloterij. Het kwam in die rapportage over dat het veel minder erg was dan al die blanke plantagehouders want de slaven bij die zwarte rijke vrouw hadden betere huisvesting. Ja echt! Gewoon op de NPO. Zwarte slavenhouders zijn dus minder erg. Kan je nagaan wat voor bord ze voor hun kop hebben die linkse msn

Drostemannetje | 01-07-21 | 12:20 | 1

Ik heb het gezien en dat werd niet gezegd. Er werd alleen melding gemaakt van het feit dat ze beter voor de slaven zorgden dan de toenmalige standaard. Dat het allemaal minder erg zou zijn is niet beweerd. Sterker nog, juist het naar voren brengen van een zwarte slavenhoudster verstoort het narratief van blank is slecht en zwart is slachtoffer. Uw reactie heeft een hoog calimero-gehalte.

BobDobalina | 01-07-21 | 12:24
-weggejorist-
BobDobalina | 01-07-21 | 12:19 | 2

Pleur toch op met je slavernij-gezeik.
Eindeloos gedram over iets dat al 150 jaar achter ons ligt, en waar de huidige jonge generatie, míjn generatie, de generatie van mijn ouders én die van mijn grootouders, part noch deel aan hebben gehad.

Dat BLM-gepruttel dat elke dag weer opboert, is niets anders dan een vorm van ordinaire, uitermate irritante stalking van een deel van de zwarte bevolking.

Ik word doodmoe van mensen die hun huidskleur als politiek statement misbruiken, en die hun eigen falen voortdurend projecteren op de Boze Blanke Man.

Net zoals ik ook doodmoe wordt van de blanke 'useful idiots' die zo langzamerhand elke reclame-uiting volstoppen met filmpjes en afbeeldingen van etnische exoten, omdat ze het in hun broek doen uit doodsangst om weggezet te worden als 'racist'.

Ik wens niet gedwongen te worden mezelf te moeten identificeren met een zwart gezin als ik naar een reclame kijk van de fucking Gamma.

Weliswaar werden zwarten tot voor kort gedwongen zich te identificeren met blanken in vrijwel alle Nederlandse reclame-uitingen, maar hey, dat heb je nu eenmaal als je tot een minderheid behoort. Kwestie van democratie. Kwestie van statistiek.

Ik zou wel gek zijn, als ik, als homo, bijvoorbeeld op hoge toon zou eisen dat voortaan in alle reclame-uitingen homo-paren in beeld zouden moeten. Wat een rare omgekeerde wereld zou dat zijn; homo's zijn een minderheid, tis nie anders. Dus zullen ze er vrede mee moeten hebben te leven in een overwegend hetero-gerichte wereld.
Kwestie van democratie. Kwestie van statistiek.

Peter Emile | 01-07-21 | 12:17 | 1

Prima tegel Peter ik zou het niet beter kunnen zeggen!

aardv@rk | 01-07-21 | 12:21

Als inwoner van een voormalig generaliteitsland danwel wingewest en afstammeling van onderdrukte en als tweederangs burger behandelde rooms-katholieken treft mij geen enkele blaam. Ik wentel mij in roomblanke onschuld.
Maar als Keti Koti mij een gratis vrije dag oplevert doe ik graag mee.

JanVergoor | 01-07-21 | 12:15

Waarom 5 mei geen landelijke vrije dag. Nu 1 keer per 5 jaar. Is ook veel korter geleden dan Keti Koti.

namur62 | 01-07-21 | 12:15 | 2

Elk jaar 5 mei vrij. 1 keer in de 5 jaar Keti Korti dan?

MoorCopJoris | 01-07-21 | 12:22

5 mei is misschien wel op papier een feest dag met eens in de 5 jaar een 'betaalde' vrije dag, maar in heel veel cao afspraken al helemaal niet meer. 't is dus gewoon werken of zelf een vrije dag opnemen. En zo zou het dan ook voor Keti Koti moeten zijn, want ik heb er namelijk niets mee, maar vind het prima als mensen dit willen herdenken... Echter niet op mijn kosten...

verlegenmaarlief | 01-07-21 | 15:12

Ik denk dat het niet verkeerd is om Keti Koti een plek te geven, al dan niet in de vorm van een vrije dag. Het is toch een belangrijk ding uit onze recente geschiedenis. Waar iedereen zich terecht over opwindt is het aantal nevendoelen dat aan Keti Koti wordt gekoppeld, zoals het anti-zwarte piet gebeuren en het gelul van organisaties als BLM, die alleen qua naam al tamelijk misplaatst zijn in onze samenleving.

BobDobalina | 01-07-21 | 12:14 | 3

Keti Koti had al een plek. Elk jaar in Oosterpark een mooie plechtige herdenking en voldoende aandacht voor die herdenking. Het gedram om meer doet daar afbreuk aan. Idem voor dat riedeltje dat "we" niks van de slavernij afweten, dat het niet in de geschiedenislessen behandeld wordt etc; allemaal kul. Dus geheel eens met je tegel.

Lorejas | 01-07-21 | 12:28

@Lorejas | 01-07-21 | 12:28:
Ja, ik ook. Maar ik ben ook voor juiste voorlichting. De huidige keti koti vierders hebben weinig besef van feiten.

letopuwzaak | 01-07-21 | 12:44

Helaas Beste D66BobDobalina, het merendeel van de bevolking heeft in een peiling zich uitgesproken tegen een vrije dag op Keti Koti.
En een belangrijk ding is 'in the eye of the beholder'.
Laat het donkere gedeelte van Nederland, wat zo graag deze "belangrijke" Keti Koti dag viert, deze maar eens zelf bekostigen.
Maar daar wordt voor gepast.
Daar moet geld van de blanke man voor beschikbaar komen.

Roadblock | 01-07-21 | 20:22

Vroeger, vroeger associeerde je 'slaven' met Friedrich Nietzsche's aanval op het Christendom. Dat Christendom heeft behalve een slavenmentaliteit ook een vingerwappie-mentaliteit voortgebracht. Belerend toespreken met opgestoken vingertjes door schoolfrikjuffen. Die duwen nu de schoolkindertjes door zulke Hottentottententententoonstellingen, waardoor deze kindertjes voor de rest van hun leven ingeënt zijn tegen de muffe sfeer van musea.

Eeuwig..Op..Vakantie | 01-07-21 | 12:12

Net op RTL Z dat banken nu ook hun rol binnen de slavernij gaan onderzoeken.

Der Schnitzeljäger | 01-07-21 | 12:10 | 3

De 'blanke banke', grinnik. Kon het effe niet laten op deze grijze, frisse 1 juli.

MoorCopJoris | 01-07-21 | 12:20

Gaan ze dan de spaarders weer rente geven?

discriminazie | 01-07-21 | 12:20
-weggejorist-
BoerKoekoek | 01-07-21 | 12:09

Alsof in de tijde van de slavernij het zo pretje was om burger te zijn in Nederland. Een heel selectief groepje met name het Koningshuis heeft er alleen en op een schandalige manier van geprofiteerd. De rest van de bevolking kon lekker de rambam krijgen. Dat zijn de mensen die excuus moeten aanbieden.

ikdenkwat | 01-07-21 | 12:08 | 2

Kun je dat niet over iedere gebeurtenis zeggen die we herdenken? Alsof de Duitse brugers het allemaal zo makkelijk hadden in de Tweede Wereld oorlog. Alsof de oorlog voor Duitse soldaten zo leuk was.

BobDobalina | 01-07-21 | 12:16

@BobDobalina | 01-07-21 | 12:16:
Gesproken als een ware D66-er.
Je vergelijkt de blanke bevolking dus met het Duitse volk tijdens de tweede wereldoorlog, om op deze manier ons een collectieve schuld aan te wrijven/praten.
Nee beste D66BobDobalina, ik voel mij niet schuldig over de slavernij, omdat ik er niets mee van doen heb gehad.
Net zo min als ik de donkere Nederlanders serieus neem, die nog steeds "De pijn en angst" van de slavernij voelen.
Angst en pijn zijn namelijk niet overerfbaar.
Het gaat alleen om de pegels.

Roadblock | 01-07-21 | 20:05

Als die mensen nu eerst eens toch druk maken met de slavernij in het middenoosten en azie.. (lees hulp in de huishouding slaven).. dan kunnen we kuttie kotie gaan vieren als dat ook de wereld uit geholpen is..

MeneerGuggenheimer | 01-07-21 | 12:08 | 1

Slavernij komt óók in NL voor. As-we-speak.
Huwelijkse slavernij. Sex-slavernij. We hebben loverboy-, grooming- en kinderporno netwerken. Er is arbeidsuitbuiting. En nog een rijtje aan andere vormen van moderne slavernij.
Ik heb ook nooit de haat onder surinamers en antillianen begrepen, die in praktijk erop neer komt dat volgens hen de TAS de enige slavernijgeschiedenis is, en de geschiedenis van en bestaan van álle andere soorten slavernij ontkent en van wegkijkt.

gaffelbaard | 01-07-21 | 12:16

Dan bedoelen ze zeker alleen die tijd dat zwarten voor blanken moesten werken? Precies die tijd? Niet andere momenten van andere slavernij?
Ow krijg net mijn definitieve aanslag binnen.

Mart6037 | 01-07-21 | 12:07

Sinds 1863 zijn de nakomelingen van de slaven aan het uitrusten. Is het nu een keer klaar en gaan we gewoon weer aan het werk, mensen?

BoerKoekoek | 01-07-21 | 12:06 | 1

Wij wel.

Mart6037 | 01-07-21 | 12:08

@Keti Koti organisatie en volgers,

Waarom willen jullie van Keti Koti geen gebeurtenis maken die ALLE slachtoffers van slavernij herdenkt?

Waarom moet het van jullie een herdenking zijn die alléén slachtoffers van slavernij herdenkt, zolang ze maar niet blank zijn?

gaffelbaard | 01-07-21 | 12:05 | 2

Zeeuwse weesjongens werden ook als slaaf verkocht voor de grote vaart met WIC/VOC. Hoor je niks over.

Bataafje | 01-07-21 | 12:13

@Bataafje | 01-07-21 | 12:13:
Precies mijn punt.

WAAROM horen en zien we er nooit iets over? Waarom werken Keti Koti mensen een gezamenlijke herdenking tegen?

gaffelbaard | 01-07-21 | 12:26

In Afrika was het gebruikelijk om slaven te maken van overwonnen stammen.
Verloor de overwonnen stam dan een keertje, dan werden zij weer tot slaaf gemaakt. En natuurlijk lekker verhandeld.
Zodoende lopen er meer zwarte nazaten van slavenhouders rond op Keti-Koti dan in de gemiddelde blanke babyboomer vinex wijk.

Hiram | 01-07-21 | 12:04 | 1

Kan wat inzitten. Het is alleen in the eye of the beholder dat veel nederlanders denken dat het over hun gaat. KetiKoti gaat over afschaffen vh principe vd slavernij, niet vd witte overheersing.

lomperick | 01-07-21 | 12:25

De reacties die ik kreeg op de mededeling buiten de stadsgrenzen van Amsterrrrdam:
'Alweer 1 juli, het is weer Keti Koti!'

'Keti Koti? Is dat een gerecht of zo?'

'Keti Who?' Kijk nooit naar soaps eigenlijk.'

'Keti Koti?' Ook weer zo'n nikszeggend figuur met opgevulde billen, borsten en/of lippen zeker?'

'Keti Koti? Ligt dat dichtbij de Filistijnen of coma. En kun je er zonder corona paspoort heen?' Die laatste probeerde grappig te zijn denk ik.

MoorCopJoris | 01-07-21 | 12:04 | 2

Dan hadden die pipo's beter op moeten letten bij geschiedenisles.

Lorejas | 01-07-21 | 12:30

@Lorejas | 01-07-21 | 12:30:
Ja, dat zei ik ook al. Maar ja, keken ze net effe op hun mobiel. Nouja, toen waren ze met hun walkman bezig vermoed ik.

MoorCopJoris | 01-07-21 | 12:51

De witte mens is de enige die toegeeft aan en zich verontschuldigt voor hun slavernijverleden, Ondanks dat de Arabieren al lang daarvoor en tijdens de slavenhandel de grote kampioenen waren en nog steeds zijn in het slavendrijven in Afrika en niemand van de zwarte gemeenschap van hen een verontschuldiging vraagt. Net zo min als van de slavendrijvende voorouders, de Ashanti, van Akwasi die steenrijk zijn geworden van de slavenhandel. Sterker nog, zij proberen zichzelf belachelijk ten onrechte onder de slachtoffers van de slavenhandel te scharen. Daar zou de zwarte mens toch niet in moeten trappen. En... dan toch je eer en geld halen op de met bloed, zweet en tranen en de dood van 4000 slaven gebouwde faciliteiten voor het WK in Qatar. Verontschuldigingen prima, maar dan ook van de nakomelingen van alle slavendrijvers en niet in zo'n selectief, leugenachtig en hypocriet verband waar alleen de witte man zich moet verontschuldigen tegenover de nakomelingen van andere slavendrijvers.

agram | 01-07-21 | 12:02 | 4

Waarom zou ik me moeten verontschuldigen voor iets wat minstens 5 generaties voor mij plaatsvond aan de andere kant van de wereld en waar mijn voorouders geenszins invloed of deel van uitmaakte?

Flow82 | 01-07-21 | 12:12

Dus omdat de witte man de enige zou zijn die stilstaat bij zwarte pagina's uit de geschiedenis moeten we daar maar mee ophouden?

BobDobalina | 01-07-21 | 12:17

@BobDobalina | 01-07-21 | 12:17:
Gesproken als een ware D66-er.
Waarom zouden we eigenlijk stil moeten staan bij zwarte pagina's uit de geschiedenis?

Roadblock | 01-07-21 | 19:58
▼ 1 antwoord verborgen

Realiseren al die "gediscrimineerde" mensen zich wel wat ze aan de "slavernij" van hun voorouders te danken hebben in ons huidige Nederland. Opleiding, huisvesting, eten, etc. Of willen ze eigenlijk liever terug naar het straatarme, hongerige, corrupte thuisland van hun voorouders?

Dwaalgast | 01-07-21 | 12:02

Ik wil sinterklaasfeest terug zoals vroeger. De sint heeft ook slaven bevrijd. Of tel dat niet in intollerant Nederland.

Limburgse-Harry | 01-07-21 | 12:01

Ik ben slavernijontkenner.
Heeft nooit plaatsgevonden. Althans niet zo erg.
Maakt het leven veel makkelijker.

Ananas op pizza's. Dat ze dat maar eens afschaffen.

Knufter | 01-07-21 | 11:59 | 1

Inderdaad. Dat is echt pas een probleem!

MeneerGuggenheimer | 01-07-21 | 12:08

Mijn voorouders waren horigen, lijfeigenen, zeg maar slaven, van de grote rijke hereboeren. Ik ben nu gekwetst.

deoudererijperevrouw | 01-07-21 | 11:58 | 1

Met recht op herstelbetaling zou ik zeggen!

JanVergoor | 01-07-21 | 12:18

Ze doen maar. Vanavond is het voor mij Kitty's kutti.

wijsvinger | 01-07-21 | 11:56 | 1

In huize De Vries is het iedere dag kuttie kontie. Die ene dag in het jaar....pfft, wat een armoede.

Jan de Vries | 01-07-21 | 12:06

Cultuurnarcisme is het

80 | 01-07-21 | 11:54

Post traumatisch slavernij syndroom.

Dat is aangepraat, aangeleerd gedrag. Ik las het ergens. En vond het een treffende polemische beschrijving voor een in essentie tegen blanken gericht te racistische stroming, die poogt de geschiedenis uit te wissen van alle andere vormen van slavernij, en historici die dat toch wél doen met kwade bedoelingen criminaliseren en demoniseren.

gaffelbaard | 01-07-21 | 11:51 | 1

De slaven-status schijnt inderdaad een zwart monopolie te zijn, in tegenstelling tot de slaven-moraal, die dan weer een monopolie van de blanke linksmens is.

wijsvinger | 01-07-21 | 12:01

Dat gezeik over de slavernij ,het gaat hun gewoon om de subsidies wij zijn nu de belasting slaven werken ons scheel om die Z,G subsidie clubjes te sponsoren.
Iets wat de Honderd vijftig jaar geleden is gebeurd boeit mij echt niet.

gerrit5042 | 01-07-21 | 11:50

Dat hele gedoe over slavernijverleden dient slechts een enkel doel: De verantwoordelijkheid van zwarten voor het falen van zwarte gemeenschappen bij diezelfde zwarten weg te nemen en bij blanken te leggen.

omanders | 01-07-21 | 11:49 | 2

Je vergeet de herstelbetalingen.

Barend Braakbal | 01-07-21 | 11:55

@Barend Braakbal | 01-07-21 | 11:55: ff geld ophalen in Italie dan maar. Geld voor het in slavernij brengen van de door de Romeinen geknechte Batavieren en andere volkeren. Dat gaat een duur grapje worden voor die pizzabakkers.

BoerKoekoek | 01-07-21 | 12:11

Dat hele gezwatel over slavernij en het recente BLM-gejammer eromheen boeit mij geen ene reet, het veroorzaakt slechts ergernis. Nederland speelde maar een zeer bescheiden rol in de slavenhandel (aandeel ca.. 5-7%) en in Nederland zelf werden niet eens zwarte slaven gehouden. Bovendien was het leven van veel Nederlandse veen- en landarbeiders toentertijd ook uitermate ellendig, om van de wantoestanden in de eerste fabrieken maar te zwijgen. .
De mensen die nu leven kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor zaken die eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld waren en hoeven daar ZEKER geen "herstelbetalingen" voor te doen.
Van mij dus ook NOOIT excuses voor de slavernij! Want, zoals een wijs man ooit zei: “I never owned any slaves and you never picked any cotton".

Lefty-Messup | 01-07-21 | 11:45 | 1

Is het zo dat in NL nooit slaven werden gehouden? Waarom dan al die ketikoti-ophef over 1863 of 73? Zelfaangemeten leed en gehuil.

inCol | 01-07-21 | 12:03

Maar stel, je wilt inderdaad een dag wijden aan slavernij. Hoezo dan keti koti? Dat was toch alleen afschaffing in Suriname en Antillen? Onze grote erfzonde is toch de bijdrage aan het transport van de slaven naar Amerika? Pak dan de dag dat het laatste NL slavernijschip voer of iets dergelijks.

Gen. Maximus | 01-07-21 | 11:45 | 4
-weggejorist-
gaffelbaard | 01-07-21 | 11:54

Prima, maar het is veel beter als we op die dag alle slachtoffers van alle vormen van slavernij herdenken.

En niet meer alléén de zwarte slachtoffers, zoals het nu is en zoals die racistische surinamers en antillianen die geen herdenking met andere huidskleur en willen delen het ook willen houden.

gaffelbaard | 01-07-21 | 11:54
▼ 1 antwoord verborgen

Meneer Brussen.

Zoals iedereen die de bijbel wel eens leest weet, is de regenboog een symbool, ons gegeven door God, van de grootste genocide aller tijde: de zondvloed.

En waar was die zondvloed dan weer het gevolg van: juist van het gedrag van mensen in sodom en gomorra.

Geen groter anti lhbgt symbool dan die verdomde regenboog!!!!

Knufter | 01-07-21 | 11:45

Ik zie er geen kwaad in om een aantal vrije dagen in te voeren op dagen die voor een substantieel deel van de Nederlanders belangrijk zijn. Het mag best wat minder met al die christelijke invloed. Wat kan mij al die nonsens met de heilige geest nou schelen?

lekgoot | 01-07-21 | 11:43

Nederland is echt een schizofreen land aan het worden. Mbt herdenkingen rond WOII hoor je steeds vaker dat Duitsers ook geleden hebben en slachtoffer waren. Sowieso dat Duitsland van nu er niet op aangekeken mag worden. Terecht ook.
En dan zou de blanke Nederlandse bevolking wel mede verantwoordelijk zijn voor slavernij? Nederland zoals nu bestond toen nog niet eens. Katholiek Limburg en Brabant werden onderdrukt. De bevolking leefde in horigheid. Amper 2 a 3% van de bevolking, regenten en rijken, was actief betrokken bij aan slavernij gerelateerde handel. En dan moet heel blank Nederland van de huidige regenten doordrenkt raken van schuld? Dat pik je toch niet?! Laat ze in Amsterdam doen wat ze willen, maar zadel de rest van het land er niet mee op. Dat is historisch zo onjuist en ronduit gemeen en schofferend naar je bevolking toe.

Bataafje | 01-07-21 | 11:43 | 1

In Groningen en Drenthe werden de arbeiders ook onder slechte leefomstandigheden gebruikt door de stinkend rijke boeren. Ook mijn voorouders. En die dagloners (zo heette dat) konden amper leven, wat dacht je, dat die zich met slaven in andere werelddelen zich bezighielden?
Maar dan nog, ik vind het niet goed wat er gebeurde, maar als nabestaande kan ik me er niet meer druk om maken.
Eigenlijk moeten de Amsterdammers zich gaan schamen en moeten wij als niet-Hollanders een dag van schaamte over de oer-Amsterdammers gaan beginnen.
Schaamsterdam-dag of zo :-)

tis_wat | 01-07-21 | 12:14

Nou jah, in ieder geval is Bill Cosby weer vrij!

dugo | 01-07-21 | 11:39 | 1

Maar waarschijnlijk blijft het nu bij porno kijken (in vrijheid).

MoorCopJoris | 01-07-21 | 15:53

De berichtgeving is inderdaad erg eenzijdig.

lekgoot | 01-07-21 | 11:38

En nu willen ze van de blanken ook hun slaven maken, maar dat wordt handig onder het tapijt geschoven door de MSM

Sjeintje | 01-07-21 | 11:43

@Sjeintje | 01-07-21 | 11:43:
Nee, nu willen ze beweren dat de vroegere slavernij van blanken een mythe is, nooit bestaan heeft en alle geschiedenis daarvan verwijderen.
Waarom? Omdat het dan ineens over blanke slavernij gaat. Dis het een racistische groepering, die keti-koti organisatie.

gaffelbaard | 01-07-21 | 11:58


Dit wordt beheerd en gesponsord door de Gemeente Amsterdam doormiddel van subsidies.

MokumsMoppie | 01-07-21 | 11:32

Een belangrijke stap in de afschaffing van de Arabische slavenhandel werd gezet na de Tweede Barbarijse Oorlog (Barbarijse staat voor Berberse, de Berbers haalden de blanke slaven voor de Arabieren), nadat een gezamenlijk Brits-Nederlands marine-eskader Algiers had gebombardeerd en de daar aanwezige slaven had bevrijd. Leer het verleden kennen, mensen!

helodia | 01-07-21 | 11:32

De zwarte en bruine gemeenschap willen van Keti Koti een nationale vrije dag maken/afdwingen; geen sprake van. Overgrote deel van jullie hebben al dagelijks een vrije dag. Van Keti Koti een verplichte werkdag maken zou een prima idee zijn.

TERUGVANWEGGEWEEST | 01-07-21 | 11:31 | 1

er is maar weinig veranderd....

Satria | 01-07-21 | 11:33

Het is vandaag Moksi Meti, en dat vieren we door met een vork en een lepel te eten omdat men ten tijde van de slavernij geen mes mocht hebben om te eten. Ze zouden elkaar wel eens kunnen gaan steken of zo vreesde men toen.

Osdorpertje | 01-07-21 | 11:29 | 1

Nou, met een vork kun je anders behoorlijk prikken. Of drillen.

wijsvinger | 01-07-21 | 11:54

De bondigste reactie op deze flauwekul blijft: I never owned any slaves, and you never picked any cotton.

J.P.Drapeau | 01-07-21 | 11:27 | 2

Of zoals wij in Groningen zeggen "Nait soezen moar Broezen".

Zack Hooi | 01-07-21 | 11:33

Of; hadden we die verdomde katoen maar zelf geplukt !

namur62 | 01-07-21 | 12:24

Julie doen daar nou allemaal wel zo minachtend en lacherig over, maar jullie weten niet hoe vervelend het is om iedere dag weer wakker te worden met het idee dat je voorouders het slechter hadden dan jij. Logisch dat je je dan van narigheid weer omdraait en nog even verder gaat slapen.

Prieelvogel | 01-07-21 | 11:26

Slavernij had niks met racisme of discriminatie te maken. Het was gewoon economie en handel. De één onderdrukt de ander om er rijker van te worden. Niks meer niks minder. Dat is al zo sinds mensenheugenis. Het heeft niks met zwart of wit te maken. Het gaat om macht en geld, de baas zijn over een ander en er beter van worden. Kijk maar naar de gemiddelde manager tegenwoordig. Maar ja je moet het ook willen begrijpen...

RobbievanD | 01-07-21 | 11:25 | 1

Er is 6500 x 'economie en handel' gepleegd in Qatar.

Tinie | 01-07-21 | 11:32

Op stand punt nl is 80% tegen invoeren van Keti Koti als nationale feestdag.
Dat zal ze wel erg tegenvallen.

2voor12 | 01-07-21 | 11:25 | 3

Een minderheid, gaat er komen dus.

Mr_Natural | 01-07-21 | 11:26

Dat komt dan bij de argumentatie dat NL een systemisch racistisch land is. Waardoor nog fellere acties, verdachtmakingen, afschaffingen, omvormingen etc. Tot helemaal niets meer mag, omdat er ergens wel eens iemand gekwetst zou kunnen worden. See you in woke-hell!

JB86 | 01-07-21 | 11:33

Reden temeer om het erdoor te drammen.

inCol | 01-07-21 | 12:08

De Volkskrant heeft een zg 'themaweek'. Da's iets anders dan campagnevoeren, lijkt me. Als we wil weten hoe het er uit ziet als kranten campagne voeren, kijk dan eens naar The Guardian.

konjodebonjo | 01-07-21 | 11:23

Ik heb nog geld tegoed van de Kaninefaten, maar die zijn met de boreale zon vertrokken.

Mr_Natural | 01-07-21 | 11:22

Na WW2 was Nederland platzak. En hebben we door onze ziel aan de VS te verkopen (marschal"hulp") en hard werken, alles weer opgebouwd.

Padre Grassi | 01-07-21 | 11:21 | 1

Waarom zou je hard werken als je ook aan de hand van je kleurtje je hand op kan houden en geld eisen?

2voor12 | 01-07-21 | 11:24

Nu nog heel Scandinavië aanklagen omdat de Vikingen ook slaven uit oa Nederland haalden. Of Italië, de Romeinen zullen dat ook gedaan hebben. Frankrijk dan ook maar want Napoleon ronselde Nederlandse soldaten voor zijn leger. Zo zullen er vast nog wel meer voorbeelden zijn, wat te denken van de arbeiders in de katoen fabrieken in Twente.
Dit gezeik moet eens afgelopen zijn en ze moeten blij zijn dat ze in het rijke westen wonen en niet met zn allen onder een boom in Afrika zitten!

P47Thunderbolt | 01-07-21 | 11:20

"of we wel even van Keti Koti een Landelijke Vrije Dag willen maken"

Terwijl al lang geleden 5 mei als nationale vrije dag is afgeschaft. Nog maar één keer per 5 jaar is 5 mei behalve een feestdag ook een vrije dag. En dan moet 1 juli - Keti Koti - voortaan wel elk jaar een nationale vrije dag worden? Het deugen begint absurdistische vormen aan te nemen.

En ik weet niet hoe het tegenwoordig is, hoe de herdenking/viering er vandaag uit zal zien, maar ik herinner me nog wel van een aantal jaren geleden dat je bij dat slavernijmonument in Amsterdam, waar een of andere bobo een lullepot hield, er een paar van die dikke Surinaamse dames in Surinaamse klederdracht (met van die soort theemutsen op hun hoofd), hevig zaten te snotteren met zakdoeken zo groot als theedoeken.

Ja, alles mag natuurlijk, en je mag nergens meer kritiek op hebben, of zelfs maar een voorzichtig vraagtekentje bij plaatsen, maar ik dacht toen wel: die Surinaamse moekes hebben geen enkele herinnering (actieve, of anderszins) aan de slavernij, ze hebben nooit een voorouder gekend of gesproken die de slavernij in de 19e eeuw nog heeft meegemaakt, dus die tranen, zijn die niet een ietsiepietsie, een heel klein beetje, overdreven?

Je ziet ook wel eens herdenkingen van voormalige concentratiekampgevangenen uit '40 - '45, Vrouwen van Ravensbruck bv, dat zijn dan al wel hele ouwetjes, maar ze zijn er nog wel, hoor, en mij valt dan altijd op hoe ingetogen, beheerst die mensen zijn: geen gegrien met zakdoeken, maar 'soberheid', 'waardigheid'. Terwijl die mensen toch wel degelijk zelf slachtoffer waren.

Nou ja, dit zullen wel weer heel lelijke, racistische, totaal niet inclusieve gedachten van mij zijn. Waarvoor dan maar mijn excuses, want excuses moet je tegenwoordig voor alles en nog wat maken.

Dr_Johnson | 01-07-21 | 11:20 | 1

Nee hoor, zo is het.
Primitieve geesten redeneren als volgt: je bent tegen die herdenking, nou dan ben je vóór slavernij. En mensen die niet zo primitief zijn, zijn toch bang om op die manier in de foute hoek geduwd te worden. Daarom durven ook mensen die wel beter weten niet gewoon "rot toch op met je herdenking" te zeggen.
PS Iedereen mag natuurlijk alles herdenken, als het maar niet meteen een nationale zaak wordt.

JvanDeventer | 01-07-21 | 11:28

97% van de Nederlandse bevolking heeft totaal niets te maken gehad met die slavenhandel, die waren straatarm en zelf slaaf van de elite, daar is in de honderden jaren niets aan veranderd.

zoalsikhetzeg | 01-07-21 | 11:20 | 5

Mijn slavendriifmoeder werd op haar twaalfde (!!) van school gehaald om te gaan werken. Bij welk loket kan ik mijn herstelbetaling incasseren, want wat héb ik geleden !!!

Tinie | 01-07-21 | 11:34

@McCain | 01-07-21 | 11:26: apart genoeg wordt de opkomst van de vakbonden en arbeidersbeweging niet meer onderwezen op school. Heeft moeten wijken voor geschiedenis over de slavernij.

Bataafje | 01-07-21 | 12:15

@Bataafje | 01-07-21 | 12:15: Bij de elite wordt vaak lacherig gedaan dat de arbeider generaties op dezelfde partij stemt. Vanuit de arbeidersbeweging stamt onze vrijheid en democratie.

McCain | 01-07-21 | 15:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom toch dat ge-OH over slavernijverleden?
Toen ik klein was, zestig jaar geleden, had je het boek "De Negerhut van Oom Tom" en dat was dat. Je las het, je vond de slavendrijver Simon Legree een slechterik en daarmee was de kous af.
Vandaag is het slavernijverleden een industrie die elke dag nieuwe producten levert.
Komt dit door de calvinistische behoefte om ergens schuldig aan te zijn?
Komt het omdat Den Uitgebuiten Javaan te ver uit beeld is geraakt?
Komt dit door de import van de helft van de Surinamers?
Komt dit door de behoefte om Amerikaatje te spelen?
Mijn familie heeft al jaren geleden zijn katoenplantages in Drente van de hand gedaan, dus dat kan het niet wezen.

JvanDeventer | 01-07-21 | 11:20 | 1

De drijfveer voor alles in het leven:
Iemand denkt hier geld aan te kunnen verdienen.
Zodra er geen zicht meer is op geld, houdt het vanzelf op.

Boeloeboe | 01-07-21 | 11:27

Krijgen wij dan vergoeding van de Duitsers ? Tot nu toe heb ik nog niets gezien . Zelfs mijn fiets niet terug gehad.

Man-bear-pig | 01-07-21 | 11:18 | 1

Allemaal een gratis elektrische Volkswagen Polo. Af te halen bij de dealer op 5 mei 2022.
Moet kunnen. Ze hebben ook nog wat dieseltjes staan geloof ik.

MoorCopJoris | 01-07-21 | 15:57

"Oh ja, en de slavernij in het Midden-oosten dan? En de Barbarijse piraterij etc?". Is niet relevant, want alleen binnen Westerse Gristelijke culturen is er sprake van een gigantisch schuldcomplex en drift tot boetedoening. Dus de kassa der herstelbetalingen rinkelt alleen hier, en dat weten de 'slachtoffers' donders goed.

skoftig | 01-07-21 | 11:18

Mocht het komen tot herstelbetalingen dan ga ik er wel even van uit dat er vervoerskosten, eten, overnachting, overhead etc. ingehouden worden.

TheBigKirth | 01-07-21 | 11:17 | 3

Nee, mocht het daartoe komen, dan gaan we er wel vanuit dat ze ook terug naar Afrika gaan.

Grachus | 01-07-21 | 11:25

En ontwikkelingsgelden.

Mr_Natural | 01-07-21 | 11:25

en niet te vergeten, de megabedragen die er nog elke dag worden ingepompt, hier in ned. en ook in de rest van de wereld.

jan den hollander | 01-07-21 | 11:26

Uiteindelijk komen we allemaal uit Ethiopië. En ik voel dagelijks dat er ergens in mijn bloedlijn iemand niet helemaal vrijwillig verplaatst is, ergens in de afgelopen 200.000 jaar.

John McClane | 01-07-21 | 11:16 | 2

Dat verhaal begint te wankelen. Niet out of Africa, maar out of Europa.
Omdat in Europa de savannes, die de overgang naar rechtop lopen bijna verplicht maakte, veel eerder ontstonden.
www.trouw.nl/nieuws/de-mens-deed-zijn...

Der Schnitzeljäger | 01-07-21 | 11:23

@Der Schnitzeljäger | 01-07-21 | 11:23: Oh jee, moeten wij daar zometeen ook onze excuses voor gaan aanbieden dat we er eerder bij waren.....

ShylockLeCoy | 01-07-21 | 15:04

Waarom moet deze generatie pardon zeggen voor ons slavernij verleden. We hadden er niets mee te doen. Dat was vroeger in ern andere tijd. Dan wil ik excuses van Engeland voor de brits Nederlandse oorlog.en van Frankrijk (napoleon)en van Duitsland (hitler)voorons oorlogsleed. Was een gezeiks wanneer willen ze herstelbetalingen. Wil ik ook wel maar krijg ik niet niet zielig genoeg.

Limburgse-Harry | 01-07-21 | 11:16

Mijn voorouders waten turfstekers in Drenthe en leefden in de winter in plaggenhutten in het bos en in de zomer waren het seizoensarbeiderd die voor luttle stuivers stervenszwaar werk deden. Mijn voorouders hebben 0,00 te doen met slavernij.

Dr.Platypus | 01-07-21 | 11:15 | 1

Precies zoals bijna 17 miljoen Nederlanders. Alsof wij allemaal een grachtenpand bezitten. Maar Kaag en Rutte hebben al toegezegd anders geen hoge post bij de EU.

McCain | 01-07-21 | 11:20

Gaan we de Italianen ook aanklagen ?
De Romeinen hadden rond 200 AC half Europa als slaaf in "dienst".
Oh wacht; we zijn blank. Dan kunnen wij per definitie geen slachtoffer ergens van zijn....

ShylockLeCoy | 01-07-21 | 11:15

Je weet wat hier achteraan komt: schadevergoeding. Net zoals BLM, het gaat niet om zwart-wit, maar om herverdeling van kapitaal ofwel geld.

Toverkol | 01-07-21 | 11:14

Als we Ketikoti (ketenen verbroken) gaan vieren, wil ik daarbij ook graag die andere grote kettingbreker eren.
Admiraal Michiel de Ruyter, Gillingham, 12 juni 1667.

Kapitein Sjaak Mus | 01-07-21 | 11:14

Ik kan mij niet geheel onttrekken aan de indruk dat je om bij Vandejong te mogen werken je bij je sollicitatiegesprek maar beter niet je terreinauto voor de deur kunt parkeren ...

bisbisbis | 01-07-21 | 11:14

Het gekke is dat sinds de zwarte bevolking van de VS de mogelijkheid heeft om te re-emigreren naar Afrika, dat op een uitzondering na, niemand dat doet.
Blijkbaar zijn de nazaten maar wat blij dat hun voorouders door de andere stammen verkocht zijn, zodat ze een functie elders kregen.

Nuchternederland | 01-07-21 | 11:12 | 4

Nou, dat werd juist wel gedaan. Het land Liberia is daarna een enorm succesnummer geworden.

Grachus | 01-07-21 | 11:27

Is wel gebeurd. Liberia is opgericht door ex slaven uit de USA. 1 van de armste landen ter wereld. Ex slaven voelden zich uiteraard beter dan de inheemse bevolking die vervolgens werd onderdrukt met een hele teringzooi inclusief burgeroorlogen en tig-duizenden doden als gevolg

Centicuub | 01-07-21 | 11:30
▼ 1 antwoord verborgen

Ow. In dat geval moeten wij ook herstelbetalingen van Duitsland, Spanje, Engeland, Frankrijk gaan eisen. In dat geval lossen wij het op, iedereen aan de herstelbetalingen.

Thoth | 01-07-21 | 11:12 | 1

Vergeet de Italiaanen niet. Ik lig nog iedere dag wakker van de onderdrukking die verre voorvaderen hebben moeten ondervinden van de Romeinse Legionairs.

Zatkniss | 01-07-21 | 11:14

Iedere Surinamer die 150 jaar of ouder is krijgt van mij welgemeende exuses en 10.000,00 euro. De rest kan de boom in.

streknek | 01-07-21 | 11:11

Er is toch al genoeg aan compenserende uitkeringen betaald, WW, bijslagen, Ziektewetten, etc.

dathoujetoch | 01-07-21 | 11:11 | 1

Plus de Bijlmer is al gekoloniseerd.

Zatkniss | 01-07-21 | 11:13

In het Plofkip-debat gaat het nu over die wat recentere slaven, van ISIS, verkocht op de slavenmarkt van Raqqa.
Maidenspeech van Koekoek (Volt) en van der Werf ('66)
Bosma is voorzittert.
Smullen van hypocrisie.

Abject | 01-07-21 | 11:11

Benieuwd hoeveel voetballers die nu de mond vol hebben over slavernij straks wel in Qatar op komen dagen. Al dan niet onder de gebruikelijke smoes dat men daar meer kan betekenen.

Der Schnitzeljäger | 01-07-21 | 11:10 | 1

Allemaal komen ze!

RamondeM | 01-07-21 | 13:13

Vergeet JK Rowling en de Zauberflöte niet.

eurojojo | 01-07-21 | 11:09

Het volgende dat Vandejong beter kan nastreven is partnerverlof: een maand lang betaald vrij als je net een nieuwe partner hebt gevonden. Je wil de prille liefde natuurlijk niet smoren met zo iets banaals als werk.

Sqbar | 01-07-21 | 11:08 | 1

Hoho vandenJong stelt natuurlijk wel eisen, hè. Die KetiKoti vrije dag wordt tenminste ook verplicht in een "slavernijmuseum" doorgebracht. Dus van uw prille liefde zal de VandenJong wel wat filmpjes willen ontvangen. Wat een vreselijk eng bedrijf is dat.

Grachus | 01-07-21 | 11:32

Keti-Koti... klinkt als een gerecht met rijst... krijg ineens trek...

WellusNietus | 01-07-21 | 11:08 | 1

Moksie Metie

voldemort | 01-07-21 | 12:44

De kassa gaat rinkelen:
Van vaderszijde: Brabantse kneuterboeren/dagloners. Tot 1800 onderdrukt door de Hollander in het wingewest Staats Brabant. Recht op hogere vergoeding dan slaven nazaten, want mijn voorouders kregen geen gratis kost en inwoning, maar mochten verhongeren als er geen werk was. Dokke Rutte.
Van moederszijde: Nazaat van oost eurpose lijfeigenen in het gebied rond Minsk. Schade vergoeding te vragen aan Polen, Belarus en Rusland

Zatkniss | 01-07-21 | 11:07 | 5

@Zatkniss | 01-07-21 | 11:19: mijn familie is 2x gevlucht. Gelukkig iets meer karakter en trots op wat bereikt is in plaats van blijven hangen in slachtofferschap van eeuwen geleden.

Bataafje | 01-07-21 | 12:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Staat er al een museum in Wenen ter nagedachtenis van Oostenrijkse Nederlanden?

McCain | 01-07-21 | 11:06 | 2

Zou meer een Belgisch dingetje. zijn. Van het huidige NL zijn maar een paar kleine stukjes van Zuid-Limburg en Noord-Brabant onderdeel daarvan geweest.

Zatkniss | 01-07-21 | 11:11

Surinamers claimen het exclusieve slachtofferschap van de slavernij.

Gulliver | 01-07-21 | 11:06 | 7

Maar weet je wel niet hoeveel werk zo'n land is?

NaughtiusMaximus | 01-07-21 | 11:18

nee hoor, iedereen met afrikaans bloed doet dat. Het vreemde is dat ze claimen dat Suriname hun land is terwijl het natuurlijk het land van de indigene volken is. Afrikanen, hindustanen (indians) en Chinezen horen er niet. Op de Antillen trouwens ook niet.

MaarFeitelijk | 01-07-21 | 11:42

@2voor12 | 01-07-21 | 11:13: vreemd genoeg kiest men daar zelf niet voor. Op basis van DNA zou men toch geholpen kunnen worden met repatriëren. Ik heb al eens aangedragen daar een departement voor in te stellen, iedereen die het hier haat en van buiten komt kan zo terug naar Afrika, Marokko of Turkije. Anderen natuurlijk ook, zoals Afghanistan, Eritrea, Sudan enz enz.

MaarFeitelijk | 01-07-21 | 11:44
▼ 4 antwoorden verborgen

"Zo waren er alleen Maartje 't Hart en Wim de Bie in een jurk, zo struikelden we ineens over genderneutrale toiletten"

Er wordt vooral over gezeken denk ik maar erin zeiken kan je nergens. Tenminste ik kom ze nooit ergens tegen, die neutrale toiletten. Tenzij er maar eentje is.

Beste_Landgenoten | 01-07-21 | 11:06 | 1

U komt niet op de grotere gemeentehuizen en ministeries begrijp ik. Houden zo.

Nuchternederland | 01-07-21 | 11:09

Wat is het toch heerlijk om een huidskleurtje te hebben, allochtoon of LHBT'er te zijn. Heb je namelijk altijd een reden en excuus om je zielig te voelen of te claimen dat je wordt gediscrimineerd. Hebben wij blanken niet, want wij zijn fout, altijd.

Broadsquire | 01-07-21 | 11:05

Ik ben niet van plan om me ook maar op enige manier verantwoordelijk te voelen voor wat er een aantal honderd jaar geleden ia gebeurd. Flikker op met dat gedeug! Gebeurd is gebeurd, beter naar de toekomst kijken.

Swaffelkaffert | 01-07-21 | 11:05

Ik heb als blanke ook dagelijks last van het slavernijverleden.
Elke dag weer het gezeik dat ik schuld heb aan iets waar ik en mijn voorouders nooit aan deel hebben genomen.

2voor12 | 01-07-21 | 11:05 | 9

@2voor12,
Toen de slavernij werd afgeschaft was dat voor veel eigenaren geen enkel probleem.
Diepgepigmenteerden waren nogal lui,en de vervanging met chinezen en verdere aziaten was zeer welkom.

De Profundus | 01-07-21 | 13:25

Elke slaaf die naar de Nieuwe Wereld werd gebracht is eerst door de handen van zwarte Afrikaanse of Arabische handen gegaan; niet één uitgezonderd!
Die Afrikanen waren zogezegd de 'dealers' en 'pushers' van de slavernij; wij slechts de afnemers, de 'junkies', de 'verslaafden' (...)
Zogezegd...

Aristotalloss | 01-07-21 | 13:47

En een racist, met privilege

Otto Normal | 01-07-21 | 17:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Vaat om de poen, en dat verbaast me niets.

TheBigKirth | 01-07-21 | 11:05 | 2

Dit dus, uiteindelijk is het weer hun hand ophouden en geld eisen.

2voor12 | 01-07-21 | 11:06

Er wordt langzaam een narratief doorgedrukt. Hiermee worden 2 groepen gecreëerd, die om deze reden ook anders behandeld dienen te worden. Groep 1 is de witte Nederlander, deze moet onderdanig volledige verantwoording dragen voor wat er in het verleden gebeurd is en kan daar naar believen persoonlijk op aangesproken worden. En de nazaten van de onderdrukten die persoonlijke tekortkomingen en falen volledig kunnen wijten aan de last uit het verleden die zij met zich mede torsen en daarvoor uiteraard financieel tegemoet gekomen moeten worden.

Deze volledige generalisatie is ontzettend gevaarlijk. Waar deugend Nederland, bij Wilders of Thierry klaar staat om de nazi kaart te trekken. Zou het wellicht interessant zijn om dit narratief te vergelijken met de dolkstootlegende om te zien hoe fijn de gevolgen zijn als je bevolkingsgroepen verdeeld waarbij tekortkoming van de ene groep rücksichtslos de schuld van de andere wordt.

Incitatus | 01-07-21 | 13:07

Keti-Koti houden voor de mens die daar behoefte aan heeft..:

In recent verleden ging dat prima…

neonreclame | 01-07-21 | 11:03 | 2

Wel graag zonder subsidie. Zou duur is de reti roti nou ook weer niet.

Nuchternederland | 01-07-21 | 11:07

Precies. Lekker in Oosterpark je ding doen als het je ding is. Ik ga stukje verderop lekker vissen vanmiddag. Verder niet miepen en mauwen.

Lorejas | 01-07-21 | 11:11
-weggejorist-
Merkwaardeloos | 01-07-21 | 11:03

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos