Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Honderd op de snelweg. Twee kranten, één kop

Kies uw favoriet

NEDERLAND WIL WEER PLANKGAS

100 is wel genoeg

We weten het nog goed, maart 2020, toen de vvd de kroonjuwelen van de autobezitter op de offerbank van de coalitie legde, zogenaamd ten faveure van de bouwvakkers, maar in werkelijkheid natuurlijk door een wurggreep van het CDA, D66 en de Meloenenvreters, toen we ineens drie minuten eerder van huis weg moesten. DRAMA, al hebben we informatie dat het op de linkerbaan van onze rijkswegen gewoon weer blazen geblazen is. Vier op de tien Nederlanders heeft z'n ballen inmiddels ingeleverd bij de balie: "4 op de 10 vinden de huidige maximumsnelheid op snelwegen overdag prima." De rest is wel gezellig op borrels. Of, hoe De Telegraaf dat noemt: NEDERLAND WIL WEER PLANKGAS. En hoe je dat ook kan omdraaien: "Voor veel Nederlanders is 100 kilometer per uur op de snelweg hard zat." Voor veel Nederlanders is Zwarte Piet ook zwart zat maar dat staat er ook niet. Enfin, stel, u kachelt midden in de nacht op een lege snelweg. Hoe hard?

Reaguursels

Inloggen

Met 100 over de snelweg is slaapverwekkend. Het lijkt of alles in slowmotion gaat. Ik zet mijn adaptive cruise gewoon op 180 en ga zo hard als de rest op de linker baan gaat.

Sokonomi | 05-06-21 | 08:10

Ik ben die groenlinks normatieve klootzakken zo zat dat elke CO2 die ik theoretisch minder zou rijden ik op een andere manier wel in het millieu krijg...

Na mij is het blijkbaar toch de zondvloed met al die migranten en de groenlinkse maffia, dus waarom dan ook niet zo leven...

Anoniemtje | 04-06-21 | 23:41

Flitsapp linkerbaan 130/140

Urbanus_2.0 | 04-06-21 | 22:30

Laten we eens beginnen met een aparte baan voor vrachtwagens. Als zij op die baan blijven, kunnen we op de overige banen gewoon 130 rijden. Hoeft er minder geremd en opgetrokken te worden en da's dan weer goed voor het milieu.

Min. v. Communicatie | 04-06-21 | 22:15

130. En dan gewoon omlaag brengen als het te druk is. We hebben toch overal snelheidsborden?

Vergeet niet dat velen niet met een elektronische snelheidsmeter rijden, maar met een die 10% teveel aangeeft. En dan blijven ze voor het risico op een bon daar weer 10 km onder. Rijden ze dus net boven 80.

Patatter | 04-06-21 | 20:11

Even een CD-kenteken erop en gaaaaaannnn

Rechtsdraaiend | 04-06-21 | 17:57

De meeste weggebruikers nemen deel aan het verkeer met de “ikke eerst” mindset.
Daar gaat het al fout.

D-Fens_1963 | 04-06-21 | 17:50

Rij gewoon 149 met de flitsmeister erop

Rocknrolla7372 | 04-06-21 | 17:48

Laten we een minimumsnelheid hanteren van 120km/u. Idd, een minimumsnelheid.

TaliSepatu | 04-06-21 | 17:36

Alles boven de 40 km is levensgevaarlijk!

penis-aqua-rosA | 04-06-21 | 15:44 | 1

Wegpiraat.

Rechtsdraaiend | 04-06-21 | 17:56

De lage snelheid is onzin. Teven zijn de auto’s tegenwoordig verder ontwikkeld in uitstoot filtering en ook qua veiligheid. Zsm naar 130 km/u terug. En graag op alle snelwegen. Zeker de wegen met meer dan 2 banen.

nerugaer | 04-06-21 | 15:24

De automobilist betaald al op alle fronten de hoofdprijs in Nederland, dus die stikstof reducties regeleren ze maar op een andere manier. Langzamer rijden betekent ook langere blootstelling aan CO2 emissie op een bepaalde plek. Drempelvrije dorpen en steden, in combinatie met goede doorstroom en snelheid regulering middels trajectcontrole en flitskasten, dat gaat CO2 emissies binnen de bebouwde kom reduceren. Daarbuiten...130!

Nederlanddraaitdoor | 04-06-21 | 14:50

Alles en iedereen 100, auto's, vrachtwagens, auto's met aanhanger.

BennietmeerinNL | 04-06-21 | 14:19

Dit zielige, krentenwegende, mierenneukende land. Waar de ene helft van de bevolking de andere helft haar wil op legt over gezond, deugdzaam en veilig leven.
-
Het gaat er natuurlijk helemaal niet om of je wel of geen 130 rijdt. Het netto nuttig effect van zo'n snelheidsbeperking is namelijk onmeetbaar klein. Het gaat er om, dat Den Haag laat zien, dat het 'iets doet' - hoe futiel en onbetekenend ook. De Nederlandse politiek gaat alláng niet meer over iets anders dan over symboliek.

bisbisbis | 04-06-21 | 14:09 | 2

Ik kom net thuis, weer een boete A58 Roosendaal, 122 km. 164 Euro. Je zou ze toch....

J.Cash | 04-06-21 | 14:29

Oplossing: Geeft de rechter-baan een maximum snelheid van 100 km/u, en de linke baan een minimum van 135, dan zijn alle Nederlanders blij. Eventueel de linker baan alleen volledig elektrisch als Nederland de stikstof grens 100x lager dan ander landen wil houden.

W_F | 04-06-21 | 14:02 | 4

Ho ho. Ik wil óók op mijn gemakkie een vrachtwagen kunnen inhalen.

Papa Jones | 04-06-21 | 14:56

We kunnen de stikstof vrij moeilijk lager krijgen omdat er vergeleken met andere landen meer mensen zijn. Meer mensen is meer CO2, maar dat lijken ze niet te snappen.

brie-de-penis | 04-06-21 | 19:21
▼ 1 antwoord verborgen

Overdag of 's nachts altijd 80 M/H, hard zat.

Buiswater | 04-06-21 | 14:00 | 1

Bij die snelheid is het minimum loon 125 euro/km.

W_F | 04-06-21 | 14:07

Op de Beneluxbaan in Amstelveen mag je nog maar 50.

Colin.Fart | 04-06-21 | 13:57

Midden in de nacht op een lege snelweg? 160-170

Damien368 | 04-06-21 | 13:51

Ben geen fan van overheidsbetutteling, maar als je wil dat mensen zich aan bepaalde max snelheden houden, begin dan gewoon bij de auto's. Waarom kunnen bijna alle auto's (behalve nieuwe volvo's) überhaupt met gemak boven de 130 km/u?. Beetje alsof je iedereen met een rijbewijs een pistool geeft, maar waar ze nooit mee mogen schieten. Geef ze dan gewoon alleen nog de mogelijkheid om een luchtbuks te kopen...

Quantum Suicide | 04-06-21 | 13:39 | 1

Omdat ik binnen 30 min de grens over ben misschien? En heel tokkie Nederland 1x per jaar naar Frankrijk kachelt.

Justin Bieber | 04-06-21 | 15:01

Dat de Televaag en Volkskrant er beide anders tegen aankijken laat zien dat het vooral ook een ideologische discussie is. Klimaat/stikstof/ regulering overheid vs vrijheid. Daar kunnen we ons schuimbekkend een hartinfarct op debatteren. Maar laten we wel wezen, die 20 tot 30 km harder, op de relatief korte afstanden in dit aangeharkte parkje aan zee zet in de praktijk weinig zoden aan de dijk. Dan zijn er wel belangrijkere rechten om voor op te komen!

JB86 | 04-06-21 | 13:11 | 1

Heeft niets met Klimaat/stikstof te maken, want de beperkingen gelden ook voor elektrische auto's. Denk dat het gewoon is om de PVV dwars te zitten.

W_F | 04-06-21 | 14:49

Laat het gewoon vrij max dit max dat.. met 100 gaat hij nooit wereldkampioen worden.. Hier in ES (met lange blik op controle autotjes langs de weg.).regelmatig de roetkat even schoonblazen met 200.. als je dan 100 gaat rijden denk je dat je aan het inparkeren bent.. Als ik dan weer eens in nederland ben verbaas ik me over die kleine waardeloze prutautotjes.. ja, dan begrijp ik die limieten wel.. net als de kevertjes met die rommelremmen rondom, en de 2cv.. destijds.. 1 klein tikkie, en je kon de dela bellen.

broervandenhollander | 04-06-21 | 13:04 | 2

Dat dus, op de E-5 net ten zuiden van Madrid richting Jaen. Zo ver je kijkt geen auto in het zicht, perfecte wegen en dan bijzonder verkwistend gas geven. Heerlijk. Op de rit van 2400 km maakt dat kwartiertje blazen tegen de 200 km/h niet veel uit, maar het genot om de 3 liter, 6 cilinder eens de sporen te geven, priceless. Elke keer het hoogtepunt van mijn trip naar zuid Spanje.

De Ongematigde | 04-06-21 | 16:43

@De Ongematigde | 04-06-21 | 16:43: Herstel, dat moet de R-4 de tolweg wezen. Zelfs op Google Streetview nauwelijks een auto te bekennen.

De Ongematigde | 04-06-21 | 16:50

Doet mij altijd denken aan Italië en Frankrijk waar je op de meest smalle weggetjes nog 90 mag rijden langs ravijnen en bossen

penis-aqua-rosA | 04-06-21 | 12:51 | 1

De ellende is dat de locals dat nog doen ook en irritant gaan bumperkleven als je niet pronto voor ze aan de kant gaat.

matatwork | 04-06-21 | 13:12

Ik rij meestal 130-140 in m'n Mazda MX3 met Flitsmeister aan.

djs | 04-06-21 | 12:50

Bij 100 dwalen mijn gedachten veel te veel af, ik rij dan ook nooit 100 op de snelweg. (Kwestie van veilig willen rijden)

mr_awesome | 04-06-21 | 12:48 | 1

160?

Mopar | 04-06-21 | 14:08

100, wel zo prettig rijden.

B. Randnetel | 04-06-21 | 12:46 | 2

Ja, in een DAF.

djs | 04-06-21 | 12:50

Ik rijd meestal 80. Met een lachgastankie op schoot.

Lorejas | 04-06-21 | 12:39 | 1

Met 80 kan ik mijn koffie beter drinken in mijn linkerhand terwijl ik me met rechts aan het scheren ben. Is veel veiliger.

penis-aqua-rosA | 04-06-21 | 12:48

100 km/h is snel genoeg ik rij al jaren 100km/h op de autosnelweg al voor dat het werd ingevoerd. Het rijdt super relaxt en zuinig je komt niet moe aan op je bestemming. En heel veel tijd kost het ook niet dat zit namelijk tussen de oren.

PeterJanssen | 04-06-21 | 12:38 | 5

Met 130 ben je 30% sneller.t = s /v ... Scheelt je een kwartier opstaan, en een kwartier stichtende telt als een half uur.

geenjagergeenneeger | 04-06-21 | 12:53

Voor jou misschien wel ja, voor mij niet. Ik wil veel harder rijden als het rustig is. Waarom een 100 of 130 km/u, waarom geen 150 of 180?

Wouterhetkanstouter | 04-06-21 | 19:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Plankgas 130 ?
Geeft een beetje aan wat voor gebakje de schrijver van die framende kop rijd.
Zelfde persoon zal na 1 zomerse dag ook over de opwarming van de aarde beginnen..

Het leven is zwaar | 04-06-21 | 12:38

´s nachts, 186, harder gaat `ie niet. Overdag ook wel maar dan heb je vaker hinder van preventief linksrijdende medenederlanders en inhalende vrachtwagens. Tot aan de grens natuurlijk, want ik ga echt niet nog meer geld inleveren bij de Nederlandse overheid en zeker niet via het CJIB.

Heurtebise | 04-06-21 | 12:38

Tjeetje, we worden bespeeld door de politieke kleur van de media... wat een shock!

Odin | 04-06-21 | 12:33 | 1

Nee geen shock maar wel goed om keer op keer te benoemen.

peterdh | 04-06-21 | 12:54

Binnen de bebouwde kom en zéker binnen de woonerven houd ik mij overdreven aan de regeltjes.
Daarbuiten en zéker op een nagenoeg lege snelweg, scheur ik lekker door.
Als ik in Duitsland ben trap ik ‘t BMW-tje wellus door tot 180, maar ben dat snel zat.
Te vermoeiend en veel te hard.
160 is voor mij max.

Ruimedenker | 04-06-21 | 12:22

En dat allemaal vanwege die stikstofonzin op basis van een modelletje van het RIVM en hele scherpe normen. En diezelfde overheid is als de dood om echt te gaan meten in het veld. Of het moet boven een riool gemaal zijn.

Mart6037 | 04-06-21 | 12:05

Geen idee, vraag het eens aan mijn chauffeur.

Stijlicoon | 04-06-21 | 11:56 | 1

Ab?

Mopar | 04-06-21 | 14:12

Alles 80km/u

ruudvangeelen | 04-06-21 | 11:48

De meeste linkse stemmers rijden rechts op de snelweg,
de meeste rechtse stemmers rijden links

Alexander Pechkop | 04-06-21 | 11:46 | 2

Ik rij overal, maakt mij niet uit. Maar wel met 100 km/u.

Papa Jones | 04-06-21 | 11:49

Met uitzondering van de vrachtwagenchauffeurs dan.

Dr. Worstenbroodje | 04-06-21 | 11:51

Tijdwinst is alleen te halen als alle verkeer dezelfde constante snelheid rijdt. Of dat nu 100 of 150 km per uur is. Vrachtvervoer gaat niet sneller dan 100 dus drukken uw gemiddelde snelheid enorm. U kunt wel 200 km per uur rijden maar op bv Eindhoven Budapest maakt het bijna niets uit in tijdwinst (is een autobaan van 1500 km zonder een stoplicht)

I.Q. NUL | 04-06-21 | 11:38 | 16

Scheelde ruim 1,5 uur als ik vriendinlief bezocht in Frankrijk, om de week.

130, 140 in Frankrijk zelf.
Als ik dat met 100 km per uur had moeten doen had me dat ruim meer dan 6 uur gekost ipv 5 uur

vander F | 04-06-21 | 12:33

@HoogToontje | 04-06-21 | 12:26: Precies. Linksen willen dat er alleen appelgebak gegeten mag worden tijdens feestjes, die er eigenlijk niet zouden moeten zijn omdat je dan moet reizen en dus slecht voor klimaat, terwijl ik liever een bananenboot wil. Links wil dat er niet eens dat ik de keuze mag hebben voor een bananenboot.

Snertjong | 04-06-21 | 12:48

@HoogToontje | 04-06-21 | 12:26:
Eh nee, dat gaat het niet. Het gaat om een volkomen onrealistisch 'vrijheidsideaal' dat je blijft koesteren. Je kunt nu eenmaal niet in een land met een bevolkingsdichtheid van 504/km² verwachten nog lekker rond te kunnen crossen, das was einmal :-).

Pontius Vulgaris | 04-06-21 | 12:55
▼ 13 antwoorden verborgen

Overdag 120 gemiddeld, al wordt je vaak opgehouden door 100 rijderts in de linkerbaan

darmflora | 04-06-21 | 11:36

Toen ik nog 80.000 km per jaar reed ik vaak 90 achter een vrachtwagen aan; dat kwartiertje langer onderweg had ik er graag voor over zodat ik lekker uitgerust en met een opgeruimd hoofd thuis kwam. Beter dan urenlang met hoge snelheid op te moeten letten. Even stoppen bij een Esso onderweg voor de lekkere Lavaza koffie, ik zou er bijna naar terug verlangen!
Nu rij ik meestal 100, behalve als mijn vrouw naast mij zit, die vindt dat maar onzin, dus dan rij ik 133 op de GPS, 130 bij een trajectcontrole.

DePsych | 04-06-21 | 11:34 | 4

Ik wissel het vaak af bij lange stukken. Bij drukke stukken heb ik na een half uur ook schoon genoeg van links rechts afwisselen en remmen en gassen en dan trek ik ook hele stukken de armsteun naar beneden en cruise ik achter een bus of vrachtwagen.

Middensteun | 04-06-21 | 12:00
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik zie hoe veel weggebruikers Nederland rijk is die rijden alsof ze de examinator hebben gepijpt voor hun rijbewijs, dan denk ik weleens dat 80 al hard zat is! Jullie niet natuurlijk. Jullie willen jezelf het liefst massaal doodrijden natuurlijk. Lekker met 220 met z'n allen naar het volgende knooppunt. En door naar het volgende stoplicht. Mongolen. Allemaal.

VBO_B_Niveau | 04-06-21 | 11:33

Ik rijd bijna altijd binnen de wet Mulder

Drosofila | 04-06-21 | 11:30

De standaard snelheid is nog altijd 130km/H in NL mits er een extra bord bij staat. Bij Rosmalen richting Arnhem op de A50 is het na 19:00h gewoon 130km/H knallen.

Hollandse_blauwe | 04-06-21 | 11:27 | 8

@Pontius Vulgaris | 04-06-21 | 11:39: goed verhaal, lekker kort.

Hollandse_blauwe | 04-06-21 | 12:09

@Hollandse_blauwe | 04-06-21 | 12:09: Dat snap ik ook wel, maar mijn mening is dus gewoon dat harder rijden lang niet altijd zo leuk is als het lijkt.

VBO_B_Niveau | 04-06-21 | 12:27

130 en knallen hoort echt niet bij elkaar. 130 is nog steeds een heel gewone snelheid op snelwegen.

redanx | 04-06-21 | 12:39
▼ 5 antwoorden verborgen

100 overdag heeft wel het positieve effect dat je meer de cruisecontrol kun gebruiken en ook minder gestressed rijd
En al die verschillen met snelheden door dat absurde verkeersborden oerwoud was voor de 100 km invoering ook niet bepaald je van het.
100 dan 500 meter 130 dan mag je maar 120 om 2 km verder weer 100 bij een op/afrit te mogen, bord einde snelheidsbeperking zie je 2 borden boven elkaar 120 en 130 euh mag ik hier nu 120 of 130?

captain-caveman | 04-06-21 | 11:17 | 3

Als er enkel 100 km/h staat en de tijden dan mag je na 19:00 gewoon 130. Heb je 100 bord en tijden bord plus 120 bord, dan is het na 19:00 Max 120km/h.

Hollandse_blauwe | 04-06-21 | 11:32

Yep, net achter een luxe wagen gezeten die op de cruise-control 100km/h reed en zo vier trekkers met oplegger die dik 95 deden voorbij kroop. Hoop écht dat die bestuurder die cruise-control wel afzet als ie de bebouwde kom in gaat.

Vesta | 04-06-21 | 11:54

Je kan nu al harder dan 100 op de snelweg hoor. Het gaat ook niet om 3 minuten. Buiten de randstad (zeg maar rechts van Apeldoorn) bespaar je zo 10-20 minuten op serieuze trajecten. Geen kattepis.

5Pils1Rosé2Cola | 04-06-21 | 11:11 | 5

@captain-caveman | 04-06-21 | 11:21: Hahaha - bijna de helft van het traject is 100. En tussen Bad Bentheim en Hannover is 120 of 220 wel een verschil. Je bent alleen nog nooit 220 op dat stuk gereden - daar zijn veel te veel snelheidslimiten en Bad Oeyenhausen in de weg.

Den Haag - duitse grens is 10 Minuten langer nu. Al meedere keren gedaan. Ik moet tot Kreuz Oberhausen nu altijd 180 ipv 140 aanhouden om weer op dezelfde tijd te zitten.

redanx | 04-06-21 | 12:38

@captain-caveman | 04-06-21 | 11:21: LOL
@Red shirt | 04-06-21 | 11:20

Jullie komen er wrs. nooit maar de A1 is tegenwoordig 3 baans tot aan Azelo en in itt de randstad vrijwel geen files.

Een uur 140 ipv 100:

60 - 100/140 * 60 = 17 minuten

Enschede - Apeldoorn is ongeveer een uur rijden.

5Pils1Rosé2Cola | 04-06-21 | 13:24

@redanx | 04-06-21 | 12:38: 5 jaar dat stuk dagelijks gereden voor mijn werk. en ja grof tussen Bunde en Rinteln is het daar altijd klote.

captain-caveman | 04-06-21 | 17:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Gewoon lekker 130, niks plankgas, das weer framing. Vind ik lekkerder rijden dan 100. Tijd of besparing interesseert me niet. Beetje meer lol mag ook wel.

TheBigKirth | 04-06-21 | 11:05

100 is prima wat mij betreft. Veel rijstroken zijn relatief smal in Nederland vergeleken met andere landen. De echte crux is dat we zelfs in Corona tijd die niet overal kunnen rijden. Stond gistermiddag op de A4 toch al weer vaat in het gedrang. 70 per uur, 90 per uur. sleepdienstje links. invoegen rechts. in de avond 130.. helemaal prima. Ik mis de 130 niet echt over dag.

Blubberbazooka | 04-06-21 | 11:02 | 1

Als iedereen overdag 130 gaat rijden dan staan we nóg vaker en nóg langer in de file, dus laten we dat alsjeblieft niet meer doen?

VBO_B_Niveau | 04-06-21 | 11:45

Van werk naar huis des avonds is het weer 130 km/h. En zelfs dan rij ik gewoon 100km/h. Qua tijd scheelt het 30 seconden, en wat betreft benzine scheelt het liters. Op een jaar spaar ik zo een paar volle tanks uit. En met de huidige prijzen is dat gauw honderden euro's. Houdt toch op met gezeur om 130...

Harvey2Face | 04-06-21 | 10:59 | 3

Luchtweerstand neemt kwadratisch toe als functie van snelheid. Dus relatief veel energie besparing en weinig tijdsverlies (zeker op die miniafstandjes in NL). 100 km/h is eigenlijk ook best wel relaxed.

FogerRederer | 04-06-21 | 11:03

U kunt beter de auto helemaal niet meer starten, dan bespaart u nog meer.

Drosofila | 04-06-21 | 11:28

@Drosofila | 04-06-21 | 11:28: Dat zou inderdaad een optie geweest zijn als ik niet net te ver fietsen woon van mijn werk. Ook voor een elektrische fiets.

Harvey2Face | 04-06-21 | 15:12

Dus 4 op de 10 is veel? Ik rijd afhankelijk van de auto waar ik mee onderweg ben. Met de bedrijfs bus is 100 al hard. Met de privé auto blaas ik graag wat door. De laatste is dan volgens mij nog steeds veiliger..

echtepleb | 04-06-21 | 10:58

Mijn auto haalt de 120 km/h net, maar dan moet ik wel wind mee hebben.

FogerRederer | 04-06-21 | 10:51 | 2

U rijdt ook 2CV?

Lefty-Messup | 04-06-21 | 11:40

Die van mij haalt 112 km maximaal maar die wil ook niet verder schakelen dan zn tweede versnelling...toch eens vragen of dat gemaakt kan worden.

Toepin | 04-06-21 | 14:55

Zelfde als overdag, waar het mocht. 130. Af en toe moet je de tjoek gewoon even lekker vrij laten lopen. Harder niet, dan zit er echt een draaikolk in die tank.

Graaisnaaiert | 04-06-21 | 10:50

4 op de 10 vindt het hard zat, hoeveel daarvan hebben geen auto en/of komen nooit op de snelweg? Las ook dat van de automobilisten het minder dan 30% is, dus meer dan 70% wil harder...

hoevenpe | 04-06-21 | 10:48 | 3

Volgens uw bron rijdt minder dan 30% niet of nooit op de snelweg. Daaruit trekt u de conclusie dat de overige automobilisten wel harder wilt rijden. Dat blijkt nergens uit. Ikzelf rij ook op de snelweg maar bijna nooit harder dan 100 km/hr. En met mij velen.

Red shirt | 04-06-21 | 11:12

@Red shirt | 04-06-21 | 11:12: Vooral de mensen achter je natuurlijk.

The_Paul | 04-06-21 | 11:36

@Red shirt | 04-06-21 | 11:12: Ik ben het niet vaak eens met jou, maar nu dus even wel!

VBO_B_Niveau | 04-06-21 | 11:46

Het rare is dat er zo vaak wordt gedacht dat de maximumsnelheid iets is waar je aan 'moet' voldoen. Dat is niet zo. Het is namelijk: je mag zo hard als de veiligheid het toelaat met een maximum van 100/130 kilometer per uur. Er is dus geen enkele verplichting om 130 te rijden, maar doe dat dan wel zoveel mogelijk aan de rechterkant van de rijbaan, in de meest rechter rijstrook.

Zolang iedereen zich aan dit simpele principe houdt is er geen enkel probleem

Pontius Vulgaris | 04-06-21 | 10:37 | 6

@Ceristimo | 04-06-21 | 10:59: Die bromsnor heeft de laatste 20.000km siësta gehouden, nog geen parkeerbon gezien.

marcoplarco | 04-06-21 | 11:24

Vooropgesteld dat ik altijd 100 heb gereden, voor mij hoeft het niet harder. Maar kijk eens even op de snelwegen hoeveel vrachtverkeer er nu ingehaald moet worden met 100. Hele colonnes, soms van 40 vrachtwagens achter elkaar. En maar lekker links blijven met een snelheid die 5 km/u sneller is dan de rechtse baan.
100 is misschien leuk voor de overheid en hun beleid, maar veilig is het zeker in vele gevallen niet.

TonAlias | 04-06-21 | 11:33

@TonAlias | 04-06-21 | 11:33:
Tsja, en dan wíl je ze inhalen met 115, zit je achter een ander voertuig dat toch echt 'maar' 100 mag. Zo blijft er altijd wel wat te wensen over.

Pontius Vulgaris | 04-06-21 | 11:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Zou dit bericht toevallig nu naar buiten komen, of is het een VVD balonnetje om wisselgeld in de formatie te krijgen? Als de formatie alsnog over links gaat, dan moet VVD wel iets hebben om binnen te halen voor de achterban. En als er nieuwe verkiezingen komen dan roepen ze om het hardst dat zij dat gaan regelen.

MSM, de voorbind-dildo van de politiek

marcoplarco | 04-06-21 | 10:35

130 is een mooie snelheid gezien de kartonnen dozen met wielen op de weg en onoplettende chauffeurs, dit geeft nog wat ruimte om in te grijpen. Daarnaast internationaal vaak ook het maximum, zou mooi zijn als we een Europabahn creëren zonder tol en met max 130 zo naar Barcelona of Pisa.

Amsterdramt | 04-06-21 | 10:31 | 2

Internationaal ook vaak het maximum? Kunt u mij nog een land in Europa noemen waar de maximum snelheid 100 is?

jemagookniksmeer | 04-06-21 | 10:39

Straks, als iedereen na corona weer naar kantoor gaat, ga ik weer gewoon met 15 à 20 km/uur achter in de file aansluiten.

BTW: ik zag hier het Duitse beleid ophemelen. Er zijn maar een paar landen in de wereld zonder snelheidslimiet; Duitsland, Afghanistan, Noord-Korea en Somalië.

ParadiseLost | 04-06-21 | 10:30

In plaats van dat je je druk maakt over hoe hard je mag, zou je eens moeten opletten hoe vaak je aan je rem zit. Dát is pas milieuvervuiling!

Mensen met oplichtende remlichten op de snelweg kunnen per definitie niet rijden, ze anticiperen totaal niet en doen maar wat. Een goudvis rijdt nog beter.

Ik heb gisteren nog 80 kilometer snelweg gepakt, rondweg A10/A1 richting de Veluwe, best wel druk, geen één keer mijn rempedaal aangeraakt.

Ja, pas onderaan de afrit, waar het licht op rood stond.

Papa Jones | 04-06-21 | 10:28 | 11

Anticiperen is niet iedereen gegeven inderdaad. Heb mezelf aangeleerd zo min mogelijk terug te schakelen en ipv te remmen het gas los te laten. Rijdt zoveel relaxter. Voorwaarde is wel dat je afstand houdt tov je voorligger en zoals we allemaal weten, in dit land is afstand houden bijna onmogelijk want 3 wagenlengtes ertussen is voor een hoop malloten al reden om hem ervoor te gooien, vervolgens dicht achter de voorganger te kruipen, op de rem omdat ze nog niet kunnen inhalen en dan hop, gas erop en erlangs, vaak nog zonder richting aan te geven. Echt bloedje irritant.

Graaisnaaiert | 04-06-21 | 12:39

@Graaisnaaiert | 04-06-21 | 12:39: Alleen als ik een rood stoplicht nader schakel ik terug, voet van het gaspedaal. En nóg een keer terug. In de hoop dat hij voor mijn neus op groen springt, dan kan ik in één keer optrekken. En anders kan ik altijd nog op het rempedaal trappen, inmiddels afgeremd tot een vaartje of 30.

Papa Jones | 04-06-21 | 12:49

@Graaisnaaiert | 04-06-21 | 12:39: Of een 90-gradenbocht wanneer je afslaat in de bebouwde kom waar je 50 mag, dan schakel ik ook terug. Dan kun je zonder het rempedaal te gebruiken door de bocht gieren.

En nóg een voordeel: mensen horen je aankomen.

Papa Jones | 04-06-21 | 12:53
▼ 8 antwoorden verborgen

Er staat dus: 60% wil wel harder rijden. "How to lie with statistics" hebben zij waarschijnijk ook gelezen.

Satertje | 04-06-21 | 10:26

100 km per uur overdag is perfect. Lekker vaartje waarbij je ook nog relaxed rijdt en tussendoor een praatje kan maken.
Alles daarboven leidt alleen maar tot stress en gespannen situaties in de auto want iedereen is dan erg gefocust op de weg en het voorkomen van ongelukken. Waarom zou je dat willen?
In de nachtelijke uren mag de snelheid wel > 100.

Amsterdamsko | 04-06-21 | 10:21 | 1

Omdat mensen dan gefocussed zijn waarop ze zich moeten focussen, de weg andere verkeersdeelnemers en anticiperen op wat er gebeurd in plaats van een relaxed kletspraatje te houden en andere dingen doen dan auto- rijden. Ook bij 100 km p/u heeft een auto veel kinetische energie.
Niets zo hinderlijk als egoïstische mensen op de weg die vooral bezig zijn met andere dingen dan auto rijden.

ratelaar | 04-06-21 | 10:30

Volksverlakkerijkrant.

langzullenweleven | 04-06-21 | 10:20

Ik kom wel eens langs die borden, 'Wat is je snelheid?'. Ik zeg altijd 'twee keer de helft'. Klopt altijd, reken maar na.

Harry.Langezwaal | 04-06-21 | 10:14 | 1

Dat.bedoel ik,altijd maar dat inklappen op iemand,is mijn keuzevrijheid.
Altijd maar iemand een schuldgevoel aanlullen.
Is met alles zo,zelfs Reklame loopt over met die onzin.

Roger-Rabbit | 04-06-21 | 10:20

Jullie witmangs met dat autogedoe. Tssss…. Word toch eens relaxed jongens. Ik rijd nooit harder dan 100 km. Nooit gedaan ook. Mijn TransAm was sowieso afgesteld op 55 mph dus die liep het lekkerst rond die snelheid, maar sowieso. We wonen in fucking Madurodam hier. Hoe wil je hier harder dan 100 rijden. Het kan eigenlijk nauwelijks, het kost je geld, je loopt meer risico’s om op mede-idioten te knallen. Waar hebben jullie zin in? Ik zie werkelijk iedere dag van die clowns op de linkerbaan die op elkaar geknald zijn. Je moet er maar zin in hebben.

Bigi Bana Boy | 04-06-21 | 10:11 | 6

Nou, dat is het wel zo'n beetje. Eens, eens, eens.

Ad_Hoc | 04-06-21 | 10:48

Veel weggebruikers overschatten zichzelf enorm. Zo vindt iedereen bijvoorbeeld dat hij/zij goed rijdt, terwijl óók iedereen weet dat er dagelijks ongelukken gebeuren. Ik heb er al jaren geen zin meer in.

VBO_B_Niveau | 04-06-21 | 12:25

Komop Bigi, we rijden ook wel eens in het buitenland waar je wel mooie 6-baanssnelwegen door de bergen hebt, 8-baans in flauwe bochten. Dan wil je zo af en toe wel even de 140 aantikken, anders wordt je ook zo snel duf.

Graaisnaaiert | 04-06-21 | 12:35
▼ 3 antwoorden verborgen

ik vind 120/130 veel relaxter rijden dan 100....... maar ik ben dat ge-jojo met die snelheid ook zat. En weer miljoenen uitgeven aan nieuwe bordjes.

trottle | 04-06-21 | 10:08

Hoe hard iedereen rijdt maakt mij niet zoveel uit.
Maar! Ga in godensnaam RECHTS rijden, zodat ik er links langs kan. En bij 3 banen is dat dus NIET de middelste baan!!

Met name de toch wat suffere mannen met ruitjesbloezen lijken te denken dat we in Amerika zijn en blijven stug op die middelste baan te tuffen, zonder dat er rechts auto's rijden.

Op sommige stukken is die rechterbaan gewoon leeg. En maar jammeren dat het druk op de weg is. Leg er nog een strook naast , dan maken ze er nog geen gebruik van.

Roos | 04-06-21 | 10:05 | 8

@Red Shirt, dankjewel, je maakt mij dag!

@All_Yall, uhh ik rijd rechts maar omdat een slak in het midden rijdt, zou ik daar dus met een slinger omheen moeten en daarna hetzelfde om weer rechts te rijden. Dat is geen probleem maar hoogst irritant.

En daarom doe ik vaak net als @Joris en rijd ik er rechts langs.

BMW' s vind ik niet mooi, en een bruine al helemaal niet. Graag zou ik zo'n oude Jaguar willen maar teveel onderhoud en heb nu een vrij saaie auto. Ach, moet me van A naar B brengen.

Roos | 04-06-21 | 10:26

@All_yall | 04-06-21 | 10:13: maar wat is er mis met de rechter baan? U weet dat we in Nederland hebben afgesproken rechts te rijden?

jemagookniksmeer | 04-06-21 | 10:45

@Roos | 04-06-21 | 10:26: Van Jaguars moet je er altijd 2 hebben, 1 voor als de andere ter reparatie in garage staat.

ParadiseLost | 04-06-21 | 10:48
▼ 5 antwoorden verborgen

Oh, jeetje, tweespalt binnen het Genootschap van Hoofdredacteuren?

dugo | 04-06-21 | 10:04

Proef op de som geeft de T gelijk.

Ga maar rijden tijdens forensuren, gewoon oude snelheid.

De avondklok bracht iedereen aan het racen. Dat is nu minder, maar 120-130 op de linkerbaan is normaal.

Schwanzeleber | 04-06-21 | 10:02

Je hoeft toch niet in een auto te rijden?

Mr_Natural | 04-06-21 | 10:01 | 4

Klopt, ik zit ook graag in mijn auto, motor uit, goed boek erbij. Heerlijk rustig.

Ad_Hoc | 04-06-21 | 10:24
▼ 1 antwoord verborgen

Geheel en al off-topic, maar, het is op deze mooie dag weer tijd voor.... pollfucken!

Standpunt NL, van Radio1, doet weer aan politieke agenda-setting: moeten we niet de failed state Suriname helpen omdat ze 'zo zielig' zijn met Corona. Laat uw aller mening weten op www.nporadio1.nl/nieuws/stand-nl/9548...

ole guapa | 04-06-21 | 09:59 | 5

Als iemand hulp nodig heeft dan moet je hulp geven.
Maakt me niet uit wat voor kleur iemand dan heeft of wat dan ook.
En ik ben zelfs een racist,maar iemand in nood help ik altijd.

Roger-Rabbit | 04-06-21 | 10:07

@Roger-Rabbit | 04-06-21 | 10:07: Het gaat niet om hulp of niet (natuurlijk moet dat, maar anderzijds zijn wij koloniale 'witten' dan kennelijk wel weer goed). Het gaat om het pollfckn. Altijd plus veel.

BokoHalal | 04-06-21 | 10:17

Ach ja, de meerderheid is weer voor!

vluchtelingallergie | 04-06-21 | 10:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Daar waar het kan rijd ik altijd harder. Zeker als de weg leeg is 's avonds na 2200 uur, dan gaat de snelheid naar 160 a 170, bijvoorbeeld vanuit Twente over de A1 terug naar huis over de Veluwe. Ik weet het, het mag niet, maar de fun is te groot om het niet te doen. Flitsmeister aan, goed opletten op auto's die je volgt/inhaalt, en incalculeren dat je vroeg of laat een keer tegen een fikse prent aanloopt.
Waarom zou iets dat in Duitsland legaal is in Nederland ineens een misdrijf zijn?

enternaar | 04-06-21 | 09:58 | 3

Die laatste zin is geen argument, maar dat snap je hopelijk zelf wel.

StiekemeBunzing | 04-06-21 | 10:04

@StiekemeBunzing | 04-06-21 | 10:04:
In dit specifieke geval ben ik dan toch voor meer EU! Gelijk trekken die snelheden op de wegen met de Duitsers als voorbeeld!

KaleBult | 04-06-21 | 10:07

Wat is er leuk aan hard rijden op rechte wegen? Iedereen kan het...

Wollweberi | 04-06-21 | 10:20

Bij 100 km word ik continue ingehaald, waar hebben we het nog over?

Acidstain | 04-06-21 | 09:57 | 1

Kijk eens naar je snelheid op googlemaps of flitsmeister. De meeste kilometertellers geven niet de echte snelheid weer.

* Il Principe * | 04-06-21 | 10:11

Hardrijden is iets voor Tokkies.

Zonen-van-Kuifje | 04-06-21 | 09:55 | 7

Langzaam rijden is voor groene sokken en soort gelijk volgzaame burgertrutjes

Roger-Rabbit | 04-06-21 | 10:11

Tokkies misschien niet, maar het is wel een bepaald soort mannetjes die dat heel belangrijk vinden.

Bigi Bana Boy | 04-06-21 | 10:15

En mongolen.

VBO_B_Niveau | 04-06-21 | 11:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Hardrijden is het nieuwe roken. Dom, ordinair, duur, asociaal, ongezond voor het milieu, gevaarlijk voor jezelf en anderen; en gelukkig uitstervend.

mpdeklerk | 04-06-21 | 09:54 | 8

Geen auto nodig en dus intensief gebruik afzeiken maar wel lekker uit deze luxe positie je eten laten bezorgen. Zo ken ik er nog wel meer.

Deflatiemonster | 04-06-21 | 10:04

Npo heeft goed werk gedaan bij je zie ik.
Slaafs volgen wat ze je voorschotlen,zonder eigen wil.

Roger-Rabbit | 04-06-21 | 10:12

Béhéhéhé

knutsel_ | 04-06-21 | 10:36
▼ 5 antwoorden verborgen

130 a 140

Behangdelul | 04-06-21 | 09:52

Op zich vind ik 100km/u niet erg. Cruise control aan, Spotify aan en we komen er ook wel (met een paar extra nummers muziek). En ze komen dan toch nog voldoende met 120/130km/u voorbij vliegen. Ik zorg er wel voor dat ik die mensen niet in de weg zit door bijv. tijdelijk ook even gas te geven bij inhalen.

Norther | 04-06-21 | 09:50 | 6

@denouden | 04-06-21 | 09:55:

Kijk, dan laat je de mensen tenminste zelf kiezen, en wordt het niet opgedrongen door een stel paarse broeken die klagen over het milieu op hun smartphone.

quantumcollider | 04-06-21 | 10:02

Zo is het. Cruise control, rechter baan, muziekje aan, totaal relaxed. En maar lachen om die debielen die hun lease otootjes in elkaar rijden op de linkerbaan.

Bigi Bana Boy | 04-06-21 | 10:16

@quantumcollider | 04-06-21 | 10:02: Zelf kiezen mag niet. Er wordt voor u gekozen en besloten. Zo gaat dat nu eenmaal in een socialistische dictatuur.

waarom dan | 04-06-21 | 10:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Je rijdt om 04:00 uur in de ochtend vanuit Amsterdam naar Maastricht. Je mag het hele traject 130 km per uur. Een vriend vertrekt om 08:00 uur en hij mag slechts 100 km per uur. De afstand is 205 km. Reken uit hoe lang beide reizen duren en hoeveel sneller de persoon is die om 04:00 uur vertrok.

Antwoord van deugmensen: Het maakt in Nederland niet veel uit. Het scheelt slechts enkele minuten.

Mokum Kosher | 04-06-21 | 09:48 | 9

En wie bepaalt of precies die paar minuten voor jou wel of niet heel belangrijk waren?

denouden | 04-06-21 | 10:01

Het is te vroeg voor dit soort basisschool sommen.

loser | 04-06-21 | 10:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat mij opvalt is dat tesla´s zich slecht aan de maximum snelheid houden.
Diezelfde tesla´s krijgen in vergelijk met benzine/dieselauto´s een gigantische belastingkorting, omdat ze zo goed voor het milieu zijn.
Maar dat zal ongetwijfeld tegenvallen als men harder rijdt dan 100.
Dan vliegt de energie er ook daar doorheen. In hun geval 94% kolen en gas, en 6% biomassa, wind en zon.
Dus onomstotelijk staat het vast dat Tesla´s op fossiele stroom rijden, en bij harder rijden dus meer fossiele stroom verbruiken.
Daarom pleit ik ook voor een toeslag op de snelheidsboetes voor elektrische auto´s. Je hebt dat ding supergoedkoop omdat je zogenaamd het milieu spaart, maar je gedrag met die auto bereikt het tegendeel. Dus mag je een stukje van je onterecht genoten voordeel weer inleveren = hogere snelheidsboete.
Eerlijk is eerlijk.

Nuchternederland | 04-06-21 | 09:48 | 5

@Muxje | 04-06-21 | 09:54: Dat is dus onzin. De stroom komt gewoon voor 96% uit dode bomen of fossiel. En dan moeten die accu's ook nog eens worden opgeruimd. Ooit.

balustrade | 04-06-21 | 10:05

@balustrade | 04-06-21 | 10:05: dan nog is het geen onzin, omdat een kolencentrale (veel) efficiënter is dan een verbrandingsmotor. U bedoelt dat een elektrische auto indirect ook uitstoot heeft en dat klopt, maar dat is per kilometer minder dan een benzjnewagen.

Mean Dean | 04-06-21 | 10:12

Mijn punt is dat een tesla zoveel financieel voordeel heeft ten opzichte van echte auto's , omdat het zo goed is voor het milieu.
Vervolgens gaat de passagier achter het stuur met opzet veel meer stroom verbruiken dan nodig.
Dat is hypocriet, en gaat voorbij aan het idee er achter dat de tesla financieel gesponsord moet worden omdat de bestuurder er alles aan doet om goed te zijn voor het milieu.
Maar dat dan bewust niet doet.
Hup, inleveren onterecht ontvangen financiële voordelen.

Nuchternederland | 04-06-21 | 11:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is niet zo zeer de maximum snelheid waar ik me aan stoor, maar vooral aan mensen die de mobiliteit op de weg vertragen en verhinderen. Bijvoorbeeld heel traag inhalen, waardoor er ophopingen ontstaan. Of waar anderen netjes voorsorteren heb je dan ook nog eens klootzakjes die op t laatste moment hun auto ertussen proppen, waardoor zij die netjes hebben voorgesorteerd weer langer moeten wachten. Dat zijn voor mij grote ergernissen.

Old_Spice | 04-06-21 | 09:47 | 4

Dat traag inhalen is op de een of andere manier een plaag aan het worden... Steeds meer mensen rijden *langzamer* op de linkerbaan, misschien omdat ze dan naast de vrachtwagen rijden die ze willen inhalen, en dat eng vinden of zo. Die zakken bij het inhalen in naar 90, maar gaan daarna terug naar 110 als ze weer op de rechterbaan zitten.

Muxje | 04-06-21 | 09:56

Dat laatste moment invoegendat) is de bedoeling. Dat asfalt ligt er niet voor niks en moet zo veel mogelijk gebruikt worden.

AmbtenaarInFunctie | 04-06-21 | 10:06

Hahaha! Ik denk dat ik jou vréselijk dwarszit op de snelweg.
Als ik op de linkerbaan zit, en de max snelheid is 100 km, dan rijd ik daar 105. Ook al rijdt degene die ik inhaal 103.

En ja, ik gooi hem er gerust voor, wanneer iemand met veel te hoge snelheid aan komt razen.

Papa Jones | 04-06-21 | 10:24
▼ 1 antwoord verborgen

De snelheid op de borden zijn maximumsnelheden, geen adviessnelheden. Bovendien geldt: hoe harder er gereden wordt hoe groter de kans op file. Ik rij al jaren tussen de 80 en de 100. Ik rij rechts en hou de snelheid van de vrachtwagen voor mij aan. Laat degene die graag harder willen rijden de linkerbaan gebruiken, maar slim is het niet. Hard rijden veroorzaakt file en uw rit duurt daardoor langer.

Red shirt | 04-06-21 | 09:47 | 4

@Toverkol | 04-06-21 | 09:55: Hoe harder er wordt gereden, hoe groter de afstand tussen auto's onderling hoe minder auto's per kilometer snelweg. Uit onderzoek blijkt dat slecht een paar procent meer auto's het verschil tussen wel en geen file uitmaken: het gaat om het aantal auto's ten opzichte van de beschikbare ruimte en hard rijdende auto's nemen meer ruimte in beslag. Zie hier uw correlatie.

Red shirt | 04-06-21 | 10:04

@Red shirt | 04-06-21 | 10:04: Hoe harder je rijdt, hoe eerder je van de weg bent...kan er weer een nieuwe auto bij...

BansFrakker | 04-06-21 | 10:46

@BansFrakker | 04-06-21 | 10:46: Dat is de logica van Johan Cruijff. Die had het beter bij voetbal kunnen houden want van andere zaken had hij geen verstand.

Red shirt | 04-06-21 | 11:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb op zich geen moeite met 100km/u rijden. Waar ik me aan erger is de "reden" dat de limiet is verlaagd: een combinatie van slechte afspraken, ouderwets autootje pesten, en de pragmatische politiek van met name de VVD (alles voor een akkoord).

Weet je wat: hou de limiet maar op 100, maar schaf de boetes voor overschrijdingen van 10km/u of minder af (op de snelweg). Voor 15 te hard krijg je nog gewoon €133 euro boete net als nu, maar je hoeft niet langer een paar tientjes af te tikken omdat je even te hard ging. En wat dat betreft mag het hele handhavingsbeleid op de schop: niet langer gericht op inkomsten: alle opbrengsten worden teruggegeven in de vorm van belastingverlagingen. Maar gericht op veiligheid: controleren op probleempunten, op plekken waar men veel te hard rijdt en waar dat ook gevaar oplevert.

Muxje | 04-06-21 | 09:43 | 1

De snelheidsmeter van auto's staat 5 km/hr lager afgesteld. Samen met de rek van 5 km/hr die u van de controlerende ambtenaar krijgt begint een snelheidsovertreding nu al pas na 10 km/hr.

Red shirt | 04-06-21 | 10:07

Boeren willen ook weer door met ondernemen... Ook maar eens een artikel op de voorpagina.

prutsclown | 04-06-21 | 09:42

We moeten polderen.
Partij - zetels - gewenste snelheid
VVD - 34 - 180
PVV - 17 - 180
CDA - 15 - 120
CU - 5 - 110
FVD - 5 - 200
D66 - 24 - 100
SP - 9 - 110
PVDA - 9 - 105
GL - 8 - 70
PVDD - 6 - 40
Het gewogen gemiddelde is 133,8 km/pu.
Tijd om de boel weer aan te passen.

Leptob | 04-06-21 | 09:42 | 3

Ik moest lachen

prutsclown | 04-06-21 | 09:44

Ik aanvaard je idee.

VoltaireJohn | 04-06-21 | 09:52

Ik dacht dat de FvD 88 wilde rijden? Van de PvdD mogen we geen waggie meer dus whatever de gemiddelde fietssnelheid is.

Graaf_van_Hogendorp | 04-06-21 | 09:55

80 is prachtig, maar........?

Ik rij altijd over de middenstreep, 2 x 100.

GKJP | 04-06-21 | 09:40

mach 1.6.

nobodiesunmighty | 04-06-21 | 09:39

Dit houdt de dames en heren dus vooral bezig gezieb het aantal reacties. Triest

dathoujetoch | 04-06-21 | 09:38 | 5

Zelf reageren op een topic en reacties die je triest vindt... Ok.

AmbtenaarInFunctie | 04-06-21 | 10:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Je moet geen 1 krant of peiling geloven, allemaal uit de duim en of verdraaid. Joh!

Gaat het niet dan? | 04-06-21 | 09:38

Zelf heb ik altijd de pest aan die sullige nederlanders op de duitse autobahn. Vaak vol in de ankers als ze plotseling naar links gaan zonder hun richtingaanwijzer te gebruiken.

Nerderlander | 04-06-21 | 09:37 | 1

Herkenbaar. Net zo herkenbaar is de ophoping van Duitsers op de linkerbaan, omdat er ergens in de verte een LKW zichtbaar is.

Glasgow Argus | 04-06-21 | 09:52

100 is goed voor het veroorzaken van neurosesjes bij sommige types in leasebakken. Zielig. 100 is goed voor mij om niet gestrest aan te komen na een rit van 150 km, ik betaal voor mijn auto en benzine

15121937 | 04-06-21 | 09:36 | 4

@lekgoot | 04-06-21 | 09:44: Iemand met geboortedatum 15 december 1937 is niet slechts "een jaartje ouder".

Glasgow Argus | 04-06-21 | 09:54

@lekgoot | 04-06-21 | 09:44: Dat. merk ik ook dus. Vroeger met mach2 over de snelweg en scherp als een mes alles kunnen zien. Nu mak an vlot doorrijdend

dorstig! | 04-06-21 | 09:54
▼ 1 antwoord verborgen

Nachts op de snel weg.... hier.... Max 80.... sneller echt niet,voor je hey weet een zwijn of hert op me motorkap...
Overdag.... mag 90,doe 120.
Snelweg.... meestal ook 120 sons uitschieter naar 180-200+

Roger-Rabbit | 04-06-21 | 09:36 | 5

@Roger-Rabbit | 04-06-21 | 10:01:
Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld waar het misging. Heel vaak gaat het (net) goed. Probleem met hard rijden is het snelheidsverschil met andere weggebruikers. Die kijken niet altijd even goed uit hun doppen en kwakken ongezien hun oto op de linkerbaan om met 88 een vrachtwagen in te halen.

All_yall | 04-06-21 | 10:08

@All_yall | 04-06-21 | 10:08: juist,dus niet de snelheid is een probleem maar die knuppels die niet uitkijken en opletten.

Roger-Rabbit | 04-06-21 | 10:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Alleen bij grote(re) afstanden is het verschil in tijd iets merkbaar, dus waarom zou ik? Degenen die hard willen zitten het vaakst als een stresskip achter het stuur. Lekker gezond als je vaak in de auto zit.
Waar ik me wél de tieffes aan kan irriteren is als we het bord 70 of 80 voorbij rijden, en degene voor me blijft respectiefuslijk 50 of 60 aanhouden. Dikke AArgh!
Vaak grijs of vrouw.

NiCeY | 04-06-21 | 09:36 | 2

Gaat mij niet om de tijd, maar om het gevoel. Ik verveel mij dood als ik 100 rij en mijn aandacht wordt een stuk minder als ik over de weg sukkel met 100. Als ik een beetje (verantwoord) doorrij, dan ben ik veel alerter en voor mijn gevoel schiet ik ook nog eens op. Dus daarom rijd ik te hard.

DeAapUitDeMouw | 04-06-21 | 09:38

Ben juist bloed zenuwachtig als ik langzaam rij,kom ik boven de 120 dan uiterste rust.

Roger-Rabbit | 04-06-21 | 09:47

Veel mensen vinden blauwe sokken wel goed.

Daarom hebben ze er geen probleem mee als alle andere mensen verplicht blauwe sokken dragen.

Knufter | 04-06-21 | 09:35 | 2

Dat dus.
Eigenlijk is het in de praktijk nog erger: daarom vinden ze het noodzakelijk dat andere mensen ook verplicht moeten worden om blauwe sokken te dragen.

jemagookniksmeer | 04-06-21 | 09:41

Dat niet, maar kunnen we wel een verbod op witte sokken krijgen?

Muxje | 04-06-21 | 09:46

Voor kranten: het verschil tussen "veel" en "meerderheid". Voor de volkskrant is twee al veel. Veel mensen in Nederland willen slavernij weer invoeren....

TheseDays00 | 04-06-21 | 09:35

Mijn auto schakelt net naar zn 2 bij 100 kmh pffff...

DeAapUitDeMouw | 04-06-21 | 09:35

Zitten er op GS mensen die zich aan die snelheidsregels houden? Triest. Voor je het weet ga je links denken en stemmen.

funkyd | 04-06-21 | 09:34 | 6

Ik houd mij aan mijn eigen snelheidsregels en die kunnen elke dag anders zijn.

DeAapUitDeMouw | 04-06-21 | 09:40

Mijn Jagdtiger gaat niet harder dan 20.

Acidstain | 04-06-21 | 09:43

@jan huppeldepup | 04-06-21 | 09:39: Precies. En hij is betaald. En hij rijdt 1 op 20 en kost 20 euro wegenbelasting en verzekeringspremie per maand.

En hij rijdt ook 100 op de linkerbaan. Net zoals een Porsche Cayenne.

Quib | 04-06-21 | 10:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Geen idee wat mijn chauffeur doet, ik praat liever niet met mijn personeel.

John McClane | 04-06-21 | 09:33 | 3

Die laat u ook reaguren?

dathoujetoch | 04-06-21 | 09:39

Ik carpool liever met mijn vriendin.

Acidstain | 04-06-21 | 09:48

100 km/u is genoeg.
120/130 rijden vraagt het dubbele aan brandstof!

guile | 04-06-21 | 09:33 | 7

Ja, en van het gas af gaan is goed voor het klimaat.

Roadblock | 04-06-21 | 09:40

@Derechtselutser | 04-06-21 | 09:34: deugmensen gebruiken oneigenlijke argumenten om hun standpunt door te drijven, want deugen is hun hoogste goed.

Toverkol | 04-06-21 | 09:58

@ Derechtselutser
Hoe sneller een auto rijdt, hoe meer energie nodig is. Het energieverbruik per afstandseenheid neemt bij hogere snelheden kwadratisch toe met de snelheid. ... Het benodigde vermogen neemt toe met de derde macht van de snelheid. Tweemaal zo hard rijden kost dus achtmaal zoveel brandstof per tijdseenheid.

guile | 04-06-21 | 17:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Absoluut irrelevant onderwerp, voor een mini landje als Nederland scheelt het amper aan reistijd. Enige waar dit onderwerp voor wordt gebruikt, is door Rutte om te laten zien hoe "rechts" hij wel is. Om, na tientallen maatregelen uit de GL / D666 agenda te hebben doorgevoerd (van meer immigranten en verdere islamisering tot nog hogere belastingen en meer EU) te kunnen roepen dat ie pal staat voor rechtse standpunten als hij de maximum snelheid weer verhoogt.

Franker | 04-06-21 | 09:33 | 4

Freude am fahren. En het scheelt op jaarbasis toch gauw 300x5 minuten minder in de auto. Dat is toch een dag op jaarbasis. Verloren tijd, door langzaam rijden, die je nooit meer terug krijgt.

ratelaar | 04-06-21 | 09:43

U begrijpt niet dat met dezelfde redenatie de maximum snelheid evengoed van 100 naar 85 kan?
En daarna van 85 naar 75?
En daarna..
Begint het al een beetje te dagen?

jemagookniksmeer | 04-06-21 | 09:46

Denk je nu echt dat Rutte zich druk maakt over een krantenartikel of een artikel op GS ?

loser | 04-06-21 | 10:07
▼ 1 antwoord verborgen

4 op 10 is toch gewoon 2 op 5 ? Lijkt het dan meer ofzo?

DeAapUitDeMouw | 04-06-21 | 09:33 | 2

Het is erger dan je denkt.
Het zijn er wel 10 op de 25 !

Kapitein Sjaak Mus | 04-06-21 | 09:35

@Kapitein Sjaak Mus | 04-06-21 | 09:35: U zit er helemaal naast, het is 400%%.

Knufter | 04-06-21 | 09:37

De snelheidsbelasting is omhoog gegaan merk ik sinds 2020. Ik krijg weer af en toe een naheffing. En ik merk dat er een hoop hufters 100 rijden op de linkerbaan. Dat zal de benepen klimaathysterische minderheid zijn.

ratelaar | 04-06-21 | 09:33

Ik ben politiek gezien niet zo rechts, maar op de snelweg ben ik een rabiate rechtsrijder; gewoon ruimte geven aan mensen die sneller rijden. Want als ik sneller wil rijden vind ik het prettig om op de linkerbaan ruimte te hebben. Het is zo simpel en elke dag opnieuw zie ik sukkelaars op de midden- of linkerbaan.

rederijker | 04-06-21 | 09:32

De Telegraaf is, op wat specifieke journalisten na, een journalistiek vod. Reuring verkoopt, dus elke zomer gaan ze weer een beetje poeren.

beldewouten | 04-06-21 | 09:30 | 2

Je bedoelt hiermee de hele dode boom media. Oeps, ben lid van EW.

Acidstain | 04-06-21 | 09:33

De Volkskrant is een benepen, belerend, links en anti-semitische kattebakvulling.

Roadblock | 04-06-21 | 09:43

Op de Duitse autobahn lekker cruizen met 130 op 3 banen. Komt er weer zo een sullige Hollander waar alle vrachtwagens achter blijven kleven, levensgevaarlijk. Ze zijn niet meer gewend om sneller als 90 te rijden merk ik.

jan huppeldepup | 04-06-21 | 09:30 | 3

Sneller dan, rotmof.

guile | 04-06-21 | 09:34

Vaak zie je dan zo’n stoffige bejaarde het stuur vastknijpen, knuistje wit van het harde knijpen, voorovergebogen met de neus tegen het glas, ogen samengeknepen om nog iets te kunnen zien van wat er gebeurd op de weg en een reactieve, hetzij met vertraging, rijstijl.
Super hinderlijk en een gevaar voor zichzelf en andere weggebruikers.

ratelaar | 04-06-21 | 09:37

@guile | 04-06-21 | 09:34: Ik rijd altijd sneller als zwarte piet maar dat is maar een keer per jaar.

Knufter | 04-06-21 | 09:38

Sinds 100 zie ik eigenlijk ook nooit meer een flitser op de snelweg. Politie wil blijkbaar ook harder. In het oosten van het land waar geen files staan is 100 echt wel langzaam, je hebt extra tijd om andere dingen te doen wat rijden alleen maar gevaarlijker maakt.

SailingDuck | 04-06-21 | 09:30 | 1

Zou uw vrouw volgende keer thuis laten.

Toverkol | 04-06-21 | 10:00

Als we nu eens vrachtverkeer eerst 100 laten rijden als proef. Volgens mij hebben die het meer aan 10kmu erbij dan een auto 20kmu erbij.

Iedereen even hard.

Ik heb ook geen 2.5 liter 16v auto of een 1800cc motor om lekker hard mee te gaan. Anders zou ik anders praten natuurlijk.

sjef-van-iekel | 04-06-21 | 09:29

Ik heb betaald voor de hele snelheidsmeter , en dan gebruik ik ook de hele snelheidsmeter.

Man-bear-pig | 04-06-21 | 09:29

Uiteindelijk maakt het in NL allemaal weinig uit en gaat het hoogstens om een paar minuten tijdwinst.

Diederik_Ezel | 04-06-21 | 09:29

Flitsmeister One aan en gewoon 130 rijden ?

Pikkebaas | 04-06-21 | 09:28

Heerlijk de adaptive cruise met propilot op 100 km in mijn Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car op de snelweg.
Daarbij af een toe een inhaalactie.

Harder is pure verspilling van energie. Daarnaast bedrieg je jezelf daardat je echt maar enkele minuten sneller bent door harder te rijden in Nederland.

Last but not leas... In mijn ogen zijn hardrijders gefrustreerde mensen, met gefrustreerde banen en een kleine

Remi A. | 04-06-21 | 09:27 | 5

@Dirk III | 04-06-21 | 09:32: Mwah, rij maar eens van de randstad naar maastricht. Dan is tijdwinst te halen. Plus je blijft wakker wanneer je een normale snelheid rijdt. Ook niet onbelangrijk!

Marcel66664746 | 04-06-21 | 09:36

@Dirk III | 04-06-21 | 09:32: Ik zie sowieso nooit echt stoplichten op snelwegen, behalve in een paar gebieden waar iemand het een uitstekend idee vond om een beweegbare brug in een snelweg te bouwen...

ReyNemaattori | 04-06-21 | 09:43

Wat een moeilijke woorden allemaal, stonden die in het boekje van je deugmobiel?

Nuchternederland | 04-06-21 | 10:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Meerderheid (50%, 67%, whatever) bepaalt. Zo werkt dat toch meestal? Oh nee, hier ook niet.

TheseDays00 | 04-06-21 | 09:23

Ik vind dat je maximumsnelheid het equivalent moet zijn van 4,5 liter per 100 km. Rij je een afzichtelijk hok luchtverplaatsing, rij je 85, rij je een ranke sedan, mag je 120. Het zal mensen ertoe zetten een zuinige auto te kiezen.

Diotima | 04-06-21 | 09:23 | 6

Ojee dat is lullig, dan kom ik niet meer bij de benzinenpomp weg.

jan huppeldepup | 04-06-21 | 09:36

@Smoelensmid | 04-06-21 | 09:28: dat er geen wegenbelasting op die krengen betaald moet worden klopt nog steeds niet, aan de andere kant het geld voor de wegenbelasting wordt toch niet aan de wegen/infrastructuur uitgegeven..

All_Anonymous | 04-06-21 | 09:53

@Marcel66664746 | 04-06-21 | 09:26: mensen die 'me' in plaats van 'mijn' schrijven verdienen sowieso een enkeltje Siberische goelag. Laat staan als ze dan ook nog eens in een Tesla rijden.

Enter Yeti | 04-06-21 | 10:01
▼ 3 antwoorden verborgen

100km alleen bij een flitser.

Pummetje | 04-06-21 | 09:22

Iedereen is weer lekker bezig met de symptomen en vergeet waarom we opeens naar max 100 moesten:
Die schijtboeren die met hun massaproductie van varkensvlees en melk alles vervuilen en heel Brabant en noord-limburg onder een deken van stank leggen.

Zonder boeren geen eten? In China misschien waar alles naar wordt geexporteerd.

Marcel66664746 | 04-06-21 | 09:22 | 12

@Acidstain | 04-06-21 | 09:27: Ik ben voor natuur en een gezond leefklimaat en kritisch op immigratie. Het een sluit het andere niet uit.

Marcel66664746 | 04-06-21 | 09:33

Nee hoor, je kan ook 120 mét boeren.
De politiek en de linkse kerk daarentegen.

Dirk III | 04-06-21 | 09:35

Jee, een boerenhater.
Ik trap niet in dat neuzelverhaal, wat alleen maar ten doel heeft om grond voor onzinnige natuurprojecten, en voor huizenprojecten, waar uiteindelijk de AZC bewoners inkruipen, vrij te maken.

Roadblock | 04-06-21 | 09:47
▼ 9 antwoorden verborgen

Telegrof, Volksverlakkerskrant, onTrouw, Riool, Nieuwe Rotte Courant, Algemeen Debielenblad... allemaal fake news en kattenbakvulling. En achterhaald, voor je nieuws heb je een app en social media.

Graaf_van_Hogendorp | 04-06-21 | 09:22 | 1

En zeker geen 2 Belgische mediahuizen met een deugbias.

Acidstain | 04-06-21 | 09:29

Het voelt vooral heel debiel zo langzamerhand dat je in je 300++hp Italiaan maar 100 kachelt op de snelweg. In 6e versnelling voelt dat ook een beetje als auto-mishandeling.

ThePozz | 04-06-21 | 09:20 | 1

Zeker op een 5-baansweg. Dat nodigt uit om harder te rijden, vandaar dat je daar de flitsers en/of trajectcontrole vindt.

Toverkol | 04-06-21 | 10:04

Ik zal wel een oude lul zijn, maar lekker cruizen met 100km/u op de cruisecontrol is een stuk relaxter dan dat gejakker op de linkerbaan.

No_Code | 04-06-21 | 09:20 | 4

@JJMS | 04-06-21 | 09:22:
Of zo'n muts met een caravan op de linkerbaan, die met 85 per uur een vrachtwagen voorbij wil.

VW, alles ist vorbei | 04-06-21 | 09:26

@JJMS | 04-06-21 | 09:22:
dat willen mensen niet, maar ze zijn zo doodsbang dat er een exorbitante boete op de mat valt die hun magere salaris reduceert tot bijna niets

Kale dodo | 04-06-21 | 09:36

Goed, ga jij lekker naar de camping met 100km per uur en laat je mensen die 120 willen lekker hun gang op de linker baan.

Dirk III | 04-06-21 | 09:37
▼ 1 antwoord verborgen

Of je nou 100 of 130 rijdt, de gemiddelde snelheid komt in de Randstad niet boven de 80.
GS; schrijf eens wat over de nieuwe Deense asielwet. Met die wet in de hand gaan de Denen voortaan asielzoekers BuiTEn de EU opvangen.
Het kan niet anders of een Deense ambtenaar heeft mijn Frans-Guyana plan op GS gelezen

theo-is-dood | 04-06-21 | 09:20 | 3

Kom je wel eens in de Randstad?

Muxje | 04-06-21 | 09:33

En dat terwijl de verantwoordelijke minister een ethiopiër is...

Nuchternederland | 04-06-21 | 10:56

Ik rijd gewoon altijd 180 op de motor, ben overal snel zat.

Kale dodo | 04-06-21 | 09:20 | 2

180 is ook snel zat binnen de bebouwde kom.

Sqbar | 04-06-21 | 09:24

Daar gaat Ghostrider over een verkeersdrempel, I can see my house from heerreeee!

Acidstain | 04-06-21 | 09:38

Max +30 en Flitsmeister aan.

Lefty-Messup | 04-06-21 | 09:19

Dat sommige mensen hier echt gelukkig van worden, bizar. En dan ook nog denken dat ze ‘vrij’ zijn, hilarisch. Ik rij gewoon 90 op de teller, gewoon om dat het kan. Moet je die schuimbekkende mongolen achter je zien, haha.

Von Knarrenstein | 04-06-21 | 09:19 | 4

En hoe harder ze gaan douwen hoe langzamer je gaat rijden hahaha

No_Code | 04-06-21 | 09:21

Prima bijdrage aan de verkeersveiligheid en de doorstroming dit...

Muxje | 04-06-21 | 09:35

Haha von Knarrenstein, vorst in eigen koninkrijk in zijn truttenmobiel!

JJMS | 04-06-21 | 09:36
▼ 1 antwoord verborgen

Op een lege baan gaat de V8 of T8 gewoon 150.

Denkhetnjet | 04-06-21 | 09:19

Op de snelweg de max + 30

videtur | 04-06-21 | 09:18

Volkskrant moete gijne muil houe.

Trouwens lekker in t Zonnetje nu met een goed bakkie koffie

SinisterNL | 04-06-21 | 09:18

met 100 is dat inhalen van Vrachtwagens gewoon veel lang voor je gevoel. iig voor mij wel als ik weer vast zit achter bejaarden die met 97 km/u een vrachtwagen die 86 m/u rijdt inhalen.

ikworstelengadouchen | 04-06-21 | 09:17 | 2

Als jij je al irriteert aan 3 km/h langzamer rijden dan toegestaan is, dan kun je wellicht 5 minuten vroeger vertrekken. Dan heb je een leukere rit.

Quib | 04-06-21 | 09:20

@Quib | 04-06-21 | 09:20: Nee alleen als ze dat gaan doen, dat ik in de knoei kom met een afrit, meestal kan ik het wel goed inschatten en ga dan achter de Vrachtwaggel.

ikworstelengadouchen | 04-06-21 | 09:23

Met 100 kilometer per uur ga je voor het gevoel nét niet hard genoeg en haal je nét niet alles uit de motor van je auto. Dus je rijdt al snel te hard. En vadertje staat harkt de boetegelden weer binnen. Een goedkope truc om meer boetes uit te schrijven en op papier minder uit te stoten zodat je huizen kan bouwen. Wat een onzin.

DeBlijeGeit | 04-06-21 | 09:15 | 1

Bouwen??? Ahum, PFAS?

SinisterNL | 04-06-21 | 09:19

Ter verdediging van de Volkskrant, ze hebben vandaag ook dit artikel wat juist de andere kant kiest:
www.volkskrant.nl/a-b564bab7
Dus zelfs als je in je enquete _geen_ mogelijkheid biedt om _tegen_ windmolens te zijn, en je selecteert met de hand wie de enquete mag invullen, dan nog lukte het Alphen aan de Rijn maar om slechts 75% van de mensen voor windmolens te laten zijn.

TheOtherWhiteMeat | 04-06-21 | 09:15

Mensen die 100 prima vinden rijden doorgaans geen 100 maar 90 bij voorkeur op de middenbaan.

JJMS | 04-06-21 | 09:15 | 6

@I.Q. NUL | 04-06-21 | 10:43:

Is maar een grapje, LVB’er.

JJMS | 04-06-21 | 11:14

Gewoon negeren en rechts er voorbij.

Lears | 04-06-21 | 12:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Heb nooit gesnapt waarom ze het maximum nooit hebben gesteld op 97 km per uur. Dan zou er toch veel meer geld voor snelheidsovertredingen binnen te harken zijn voor de overheid?

mozaard | 04-06-21 | 09:15 | 2

En eigenlijk zou er een beloningsbeleid moeten komen voor wie zich aan de snelheidslimiet houdt. Elke maand een leuk bedrag op je rekening omdat je weer geflitst bent met een correcte snelheid. Moet makkelijk kunnen - even dit topic van weleer indachtig: www.geenstijl.nl/3515511/van_onze_cen...

mozaard | 04-06-21 | 09:20

En een minimumsnelheid van 98 km/u.

Harken maar!

Anoniemtje | 05-06-21 | 00:00

Maakt mij niet uit, die pianolak Audi's hijgen nu ook in mijn nek.

Acidstain | 04-06-21 | 09:14

Ik weet niet of de Skoda Fabia van de Telegraaf echt nit harder loopt dan 130? Bij de meeste auto's is volgas ook met 130 niet aan de orde.

glebber | 04-06-21 | 09:13 | 2

mijne loopt ergens bij 235 pas tegen de aerodynamische en technische beperkingen op.

ikworstelengadouchen | 04-06-21 | 09:15

Voor elektrische autos de maximumsnelheid ongelimiteerd , voor de rest gewoon 100 op de rechterbaan..moet je zien hoe snel dat stikstof probleem opgelost is..en het wagenpark gemoderniseerd..

Smoelensmid | 04-06-21 | 09:12 | 7

Ik zie niet in hoe dat het probleem oplost. Ga je met een elektro-auto veel harder dan 100, dan sta je in no time weer bij een laadpaal omdat je accu is leeggetrokken. Dan liever 100 in mijn benzinegebakje.

FrankVeer | 04-06-21 | 09:27

130 rijden met een smerige elektrokar (die bij de productie zó smerig zijn dat een diesel in 20 jaar niet zoveel rommel produceert) kost ook gewoon brandstof hoor. Alleen wordt die brandstof elders verbrand in een centrale. Het grappige is: vaak is dat Franse kernenergie omdat die dat wel hebben weten rendabel te maken. Jammer dat jij die flauwekul van elektrische auto's ook gelooft, net als de overheid die er daarom minder bijtelling (= werk belasting) voor rekent.

Bakkeleures | 04-06-21 | 09:49

Uw elektrokar moet ook nog een keer uit elkaar gehaald worden en dan beginnen de problemen pas. Roken is lekker, maar pas later kom je er achter dat je er kanker van krijgt.

Toverkol | 04-06-21 | 10:07
▼ 4 antwoorden verborgen

De VK heeft alle pogingen om de illusie van objectieve journalistiek definitief opgegeven; Dat "4 op de 10 vinden de huidige maximumsnelheid op snelwegen overdag prima." de minderheid is maakt niet uit en vertalen we naar "voor veel nederlanders is 100 zat", omdat nou ja, dat nou eenmaal met de eigen mening van VK overeenkomt. Het voeoeoelt gewoon beter weet je.

een_mike | 04-06-21 | 09:12 | 4

Kan lullen wat je wilt, maar het is gewoon zo. Vier op tien mag je gerust uitleggen als veel. Ze zetten het er toch netjes bij, 4 op de 10? Iedereen die de brugklas heeft afgerond weet toch dat het niet de meerderheid is?

RideFreeOrDie | 04-06-21 | 09:22

@RideFreeOrDie | 04-06-21 | 09:22: Het gaat erom dat de kop is "veel nederlanders". Dat is een persoonlijke mening voorrang geven, iets anders kun je daar echt niet van maken, als je de bijzaak/minderheid de kop van je artikel maakt. Objectief zou zijn: "meeste nederlanders willen nog steeds harder dan 100"

een_mike | 04-06-21 | 09:31

@RideFreeOrDie | 04-06-21 | 09:22: Sorry hoor, maar als er in het artikel staat 'iets meer dan de helft wil overdag harder rijden', terwijl dat 'iets meer dan de helft' toch 18% is, dan is dat in mijn ogen verdraaiing van feiten.

FrankVeer | 04-06-21 | 09:32
▼ 1 antwoord verborgen

Nieuws in dezelfde categorie als www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/drie...

Dat betekent niet dat er ook draagvlag is om 1000 miljard weg te pissen aan marginale oplossingen.

de visser | 04-06-21 | 09:11 | 7

@TheEgg | 04-06-21 | 09:22:
Nou nee, 25% is gewoon oerdom. Ik geloof inderdaad niet in de klimaat ramp, niet in de fabel dat windmolens ons gaan redden, etc, etc. En zeker geen 1000miljoenmiljard aan uitgeven. Maar als jij niet vindt dat we olie niet meer zomaar op de stoep moeten laten weglopen, onze plastic pet flesjes niet in de natuur moeten achterlaten, de regenwouden niet moeten omkappen voor soja boontjes, en zo is er nog heel veel waar een ieder gezond denkend mens zich wel eens zou moeten bezig houden. Daar hoef je geen militante stinkende hippie voor te zijn

HA BIER!1! | 04-06-21 | 10:38

@Bakkeleures | 04-06-21 | 09:46: Helemaal eens. En de figuren die werkelijk geloven dat de wereld mogelijk vergaat (Klaver en consorten) zouden dit moeten steunen. Want je kunt niet zeggen: de wereld vergaat. "OK, Zo kunnen we het 100% zeker oplossen" Nee nee nee, dat willen we net. We willen onbewezen, hele dure en niet-doordachte dingen doen zodat we kunnen blijven mopperen.

BBRDWR | 04-06-21 | 11:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Ben ik alleen op de weg, dan zakt mijn tempo naar 100 of zelfs 90. Ik wil pas hard rijden als de weg vol is. Blijkbaar heb ik een hekel aan medeweggebruikers en wil die zo gauw mogelijk achter me laten.
Ik kies voor 130. Vrijheid voor alles.

JvanDeventer | 04-06-21 | 09:11 | 2

Dat ligt aan de auto, zeker op de stukken met stil asfalt rij je al snel wat harder dan de "stikstof" norm

voldemort | 04-06-21 | 09:15

Gelukkig, 4 op de10 ergert zich niet aan uw weggedrag.

Acidstain | 04-06-21 | 09:20

Al die debielen die denken dat ze de wereld redden door 100 op de linkerbaan te gaan rijden zijn diezelfde tjappies die hun arm aanbiden voor gif. Onderdruk mij!

Localhero | 04-06-21 | 09:11

Het is gezeur en symboolpolitiek vanaf twee kanten.
Van 130 naar 100 doet nagenoeg niets qua uitstoot of milieu
Of we nu 130 of 100 rijden maakt amper iets uit in reistijd

zuurtjeregen | 04-06-21 | 09:11 | 6

@Psycho Daddy | 04-06-21 | 09:18: Dan moet u eens 30 gaan rijden. Veel beter voor het milieu, uw portemonnee en de verkeersveiligheid. Of weet u wat? Laat de auto helemaal maar stilstaan.

James Lastig | 04-06-21 | 09:25

@Psycho Daddy | 04-06-21 | 09:18: kzou 60 gaan rijden, kijken wat u dan bespaat!

Toverkol | 04-06-21 | 10:09

@Toverkol | 04-06-21 | 10:09:
@James Lastig | 04-06-21 | 09:25:

Rare reacties. Ik reageer op iemand die beweert dat het niet uitmaakt of je 100 of 130 rijdt. Dat is naar mijn ervaring niet juist. Als ik met mijn auto 100 rij, dan rij ik een pak zuiniger dan wanneer ik 130 rij.

Heetf verder helemall niets te maken met mijn voorkeuren. Sterker nog, leaseauto. Brandstofkosten boeien me helemaal niks.

Psycho Daddy | 04-06-21 | 10:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Vind het overdag te druk op de weg voor 130. Prima zo het nu is.

All_yall | 04-06-21 | 09:10 | 5

@voldemort | 04-06-21 | 09:13:
130 is verschil van 50km p/u met vrachtverkeer. Kun je langzamer gaan rijden maar dan zit je constant klem achter vrachtwagen.

All_yall | 04-06-21 | 09:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Gewoon afschaffen die maximum snelheid; dan rijdt niemand meer te hard

Gekke_Gert | 04-06-21 | 09:10

Probleem met 100 is vooral dat de doorstroming in het geding komt omdat de snelheidsverschillen bij inhalen te laag zijn. Maar afgezien van inhalen kun je natuurlijk prima 100 rijden als jij dat hard genoeg vindt.

TheEgg | 04-06-21 | 09:09

Salami tactiek. Volgend voorstel wordt 80 km/u. En daarna je auto inleveren. Autorijden is dan toch al duurder gemaakt.

Deflatiemonster | 04-06-21 | 09:09

120/130 is veel beter, geen getreuzel en trage inhaalacties met 2 km verschil als iedereen 100 rijd.
100 veroorzaakt irritatie en juist gevaarlijke situaties.

laurentius | 04-06-21 | 09:09 | 3

Het ontstaan van irritatie ligt niet aan de snelheid.

Quib | 04-06-21 | 09:24

En inhalen met 132km is niet irritant?

HA BIER!1! | 04-06-21 | 10:30

@HA BIER!1! | 04-06-21 | 10:30: De droeftoeters die maar met 2km/u verschil inhalen zijn meestal 100 rijders.

Lears | 04-06-21 | 12:45

Gewoon de Duitse snelwegregels in NeeDDRland invoeren.

Wijze uit het Oosten | 04-06-21 | 09:09 | 6

@Psycho Daddy | 04-06-21 | 09:21: "Wir arbeiten fur Sie" borden, toch humor die Duitsers.

Acidstain | 04-06-21 | 09:23

En dan 25% van de tijd Baustelle...

Diotima | 04-06-21 | 09:25

Afgelopen zaterdag bij Eindhoven ingehaald door achtereenvolgens een Belg en een Duitser die het pedaal diep ingedrukt hadden. Wij gingen al 120 op de teller, maar aan de zoef en luchtverplaatsing van die bakken te merken gingen ze eerder richting 200. Totaal koekwaus.

Later bij Tilburg lag er ook al een op de kant. En dan de eikels zien die uit de file achter je naar de (afgesloten) rechterbaan gaan om door te rijden tot aan de pijlwagen, alvorens weer in de rij aan te sluiten. Ook een complete vrachtwagen.

Met_baard | 04-06-21 | 11:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Met klaver in de coalitie zie ik Max 80 als een reële optie.

U-boot | 04-06-21 | 09:09 | 4

Ik reed gisteren over het noordelijke deel van de A10-ring om Amsterdam en was verbaasd dat ze daar ook 80km-zone hadden ingesteld. Kende dat alleen van het zuidelijke deel van de A10-ring achter de Coentunnel.

FrankVeer | 04-06-21 | 09:37

@FrankVeer | 04-06-21 | 09:37: Alsof je stil staat. Mijn auto slaat dan bijna af als ik daar rij, zo langzaam. Zal wel voor de vogeltjes gedaan zijn, of zo. En reken er maar op dat er düchtig wordt gecontroleerd.

Bakkeleures | 04-06-21 | 09:40

@Bakkeleures | 04-06-21 | 09:40: Volgens mij is het hele traject al traject-controle. Dus de struikrovers kunnen ergens anders toeslaan.

Lears | 04-06-21 | 12:42
▼ 1 antwoord verborgen

flitsmeister aan en zo hard ik kan...

VerganeGlorie | 04-06-21 | 09:08 | 2

Handige veiligheids-app is dat. Waarschuwt voor naderende ambulances, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Dat ie ook waarschuwt voor struikrovers is mooi meegenomen.

TheEgg | 04-06-21 | 09:13

de flitsmeester is inderdaad naast het toilet en ronde wielen de beste uitvinding ever!
en voor die ene keer dat we gepakt worden: zie het als snelheidsbelasting. We betalen dan voor ALLE keren dat we te snel hebben gereden (op die manier verkoop ik aan mezelf en mijn skatje)

sqlMaster | 04-06-21 | 09:33

Als cjib weer op de deurmat valt wordt er harder gegild dan ik rijden kan, dus ik houd me aan 100.

Jos Tiebent | 04-06-21 | 09:08

Gewoon weer 130

Sjeintje | 04-06-21 | 09:08 | 3

Reken daar maar niet op. Mark my words ... binnen tien jaar is de max snelheid teruggeschroefd naar 80.

Nederland is het land met de laagste maximumsnelheid in de hele EU. En de NL-er vindt dat gepiepel allemaal prima.

James Lastig | 04-06-21 | 09:23

@James Lastig | 04-06-21 | 09:23: Niet geheel toevallig zijn we ook het dichtstbevolkt.

RideFreeOrDie | 04-06-21 | 09:26

@RideFreeOrDie | 04-06-21 | 09:26: Niet geheel toevallig hebben we ook ongelofelijk veel asfalt en dus ruimte genoeg. Heel toevallig dat het in Duitsland bijvoorbeeld veel drukker is maar er keihard kan worden gereden op heel veel stukken. Keihard terwijl op de rest 130 de norm is. Dus het kan nóg beter.
Het hele verhaal van stikstof en veiligheid is er met de haren bij gesleept. Als je doden wilt voorkomen, moet je roken verbieden. Als je dat niet doet, is het argument van veiligheid niet valide.

Bakkeleures | 04-06-21 | 09:39

155, niet genoeg voor echt gezeur en net te betalen als t sporadisch gebeurd

mundusvultdecipi | 04-06-21 | 09:07

Als we er nu 130 van maken, dan mag die ene helft op de rechterbaan lekker 90 gaan rijden. De rest op de linkerbaan 130.
Daarvoor heeft een snelweg twee banen.
Opgelost.
T.a.v. de vraag, iets dat strafbaar is. Maar waarvoor heb je anders dat soort auto´s.

Nuchternederland | 04-06-21 | 09:06

'Enfin, stel, u kachelt midden in de nacht op een lege snelweg. Hoe hard?"

130 na 19:00, dus 138 op de cruise control.

mikkel79 | 04-06-21 | 09:06 | 1

130 na 19:00, lege weg.

40+ te hard dan bepaalt een overheids zwarte kip de boete.
50+ te hard is rijbewijs kwijt.

JWZ_JMK chilt hem met 170 op de cruise control als vrouwlief er niet naast zit en hij voldoende scherp is. Tenzij er wegwerkzaamheden zijn of als flitsmeister een stilstaand voertuig doorgeeft, dan netjes de aangegeven VMAX.

JWZ_JMK | 04-06-21 | 09:49

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino