Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hout, het nieuwe crypto

Schuld van GroenLinks & Tiny Houses

Nou bedankt hè GroenLinks. Omdat jullie alle bomen zo nodig in biomassacentrales gooien - we hebben het zelf gehoord toen Jesse Klaver compleet werd afgeslacht bij Nieuwsuur - is er geen hout meer over voor de bouw van Tiny Houses die bewoond kunnen worden door GroenLinks-stemmers. Niks coronacrisis of conflict tussen Amerika en China! Geloof ons maar, GroenLinks en Tiny Houses. Geen hout om een mooie schutting van te bouwen. Geen hout voor een pergola. Geen hout voor een nieuwe deur. Geen hout om een kinderbedje van te timmeren. Geen hout om een skatebaan voor je zoon van te maken. En geen hout om een mooie kunstpenis voor jezelf van te figuurzagen. Ook in Twente (zeg maar de Achterhoek, maar dan minder leuk) kampen ze met 'een extreem houttekort'. En dat terwijl hout afgrijselijk loeiduur is: probeer voor de lol maar eens wat latjes en balkjes te kopen zonder een maandsalaris OVER DE BALK te gooien. "In één jaar tijd zijn de prijzen van hout met 100 procent gestegen. En voor het derde kwartaal komt er nog een nieuwe, flinke prijsstijging aan." Hout het nieuwe crypto! Zeg vriend, heb jij al tienduizend van die Takkentokens in je tuin?

Reaguursels

Inloggen

Ah, de guldens worden weer van hout?

fladder | 14-05-21 | 17:08

Grutjes wat een toeval. De burger heeft een jaar lang z'n geld kunnen oppotten, door de coronamaatregelen. De graaiers van de bovenlaag hebben daarop slim de productie van vanalles stopgezet. En nu zijn oepsie-oepsie veel producten twee keer zo duur. Lijkt wel of ze zo de opgespaarde centjes alsnog binnenkrijgen.

zeurmachine | 14-05-21 | 15:33 | 1

Een echte hout-conspiracy. Volgend jaar verkrijgbaar in de boekhandel. Paperback.

BrokenTipi | 14-05-21 | 15:48

Als ik hout nodig heb, dan ga ik bij klavertje langs en trek z'n schutting uit z'n tuin.

Gaat het niet dan? | 14-05-21 | 12:44

Tja, als alle hout in de ovens van de biomassa centrales verdwijnt blijft er niets over voor verzagen en verkopen voor constructiedoeleinden.

Gregovic | 14-05-21 | 12:43

En nu gaat de motorzaag in de oer bossen in de Amazone maar ook in Canada vanwege het vele geld wat dat hout nu kan opbrengen. De overheden buigen voor de druk van de hout lobby en willen nu snel cashen. Niks conserveren voor toekomstige generaties. Eeuwig zonde. Bedankt Klaver en GroenLinks. Jullie vermoorden de longen van de wereld met je biomassa.

P-unit | 14-05-21 | 11:58 | 2

Ja maar de contracten met een Zweedse firma (U weet wel holle vaten) zijn getekend ook voor nieuwe centrales ondanks duidelijk het knollen voor citroenen verkopen van eenb Zweedse firma (u weet wel holle vaten)

Slough | 14-05-21 | 13:25

En dan wordt er ook nog beweerd dat we in nederland meer hout moeten gaan gebruiken om te bouwen. Er moeten zoveel mogelijk huizen van hout gebouwd gaan worden omdat het duurzamer is dan hout of beton. stond vorig jaar ergens in de krant (welke krant maakt vrij weinig uit want is bijna allemaal dezelfde krant.) Maar het probleem van hout is dat (en dat zie je in Amerika al) de huizen niet echt bestand zijn tegen natuurgeweld (wat er steeds meer komt), het goed geconserveerd moet worden (wat dan weer niet echt goed is voor het milieu) en dat we zoveel hout gebruiken, dat het met groeien niet bijgehouden kan worden. Ik weet niet welke mafkees ooit bedacht heeft dat hout duurzaam is, maar beton en steen blijft langer staan dan hout, mocht er nog ooit een boktor plaag komen zitten de meesten gelukkig goed.

brie-de-penis | 14-05-21 | 19:00

Gierende inflatie mensen, maar zal wel weer weggemanipuleerd of ontkent worden.

rman | 14-05-21 | 11:41 | 1

CBS: enorme toename koopkracht, iedereen gierend rijk.

Roze_bril_drager | 14-05-21 | 11:54

500 km bezuiden Nederland ook een tekort. Maar niet vanwege de lokale biomassa centrales. Het grootste deel van de produktie van houtzagerijen wordt opgekocht door Chinese en Amerikaanse houthandelaren waardoor de prijs extreem wordt opgedreven.

Bierum | 14-05-21 | 11:34 | 4

@* Il Principe * | 14-05-21 | 11:53: Hebben de chinezen zich bekeerd tot het kapitalisme zakt de USA af naar het communisme, leuk Venezuela achterna, zo blijf je leuk bezig.

bijna_raak | 14-05-21 | 13:16

@* Il Principe * | 14-05-21 | 11:53: Vertel...

Slough | 14-05-21 | 13:27
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vermoed ook dat alle koper dieven binnenkort spijt gaan krijgen dat ze het niet even hebben laten liggen. Moonshot in de making..

nutsniet | 14-05-21 | 11:30 | 1

Die gaan binnenkort rustig de boompjes in het park bij je om de hoek om zagen s'nachts.

Whmm | 14-05-21 | 12:39

Links o.l.v. Rutte en alles gaat vreselijk duur worden. In de VS met benzineprijzen bevalt heel goed in Den Haag en dan komt de kilometer heffing welke snel in gevoerd wordt maar pensioen na 45 jaar hard werken is veel te ingewikkeld aldus Koolmees.

Cocorico | 14-05-21 | 11:29

We gaan gewoon een nieuw tijdperk in. Van renteverhogingen en inflatie. De boodschappen, benzine, grondstoffen, noem het maar op, dwars door het (houten) dak. Goed voor de waarde van je huis, kut voor je pensioen, en als je loon niet meestijgt (omdat je meer en meer op de internationale arbeidsmarkt mee-concurreert en voor jou tien Bangladeshi's) ben je de Sjaak. En als de Covid-werkloosheid niet of te langzaam oplost, krijgen de werkenden er ook nog de WW-premie bovenop. Maak je borst maar nat.

konjodebonjo | 14-05-21 | 11:26

GL en de Pvda zijn de verliezers van de verkiezingen, rechts de winnaars, dus gaat Rutte GL en Pvda vragen mee re regeren, logisch toch, idioot.

Uw Verzekeringsadvis | 14-05-21 | 11:22 | 1

Ik zal je partijtje minimaliseren toch Rutte tegen Wilders maar wel voorstellen van de PVV wegstemmen en later zelf indienen onder het motto goed voor de burger.

dedwarsligger | 14-05-21 | 11:34

En dan willen ze ook nog de CO2 drastisch verminderen waardoor de bomen langzamer gaan groeien...

kweethetooknietbeter | 14-05-21 | 11:22 | 2

Mooi he, de gekken regeren.

Uw Verzekeringsadvis | 14-05-21 | 11:22

@Uw Verzekeringsadvis | 14-05-21 | 11:22: Ja maar het deugt zo leuk. De aureooltjes zijn in de aanbieding bij links/woke.

Slough | 14-05-21 | 13:30

dit gaan we de komende jaren voor veel goederen zien. een tekort aan alles. exploderende prijzen van alles. het beleid is op. te veel mensen. te veel wanbeleid. goederen duur. arbeid duur. euro's? kan je steeds minder mee doen. inflatie, maar dan niet van je loon.

Ir. Wilhelmus | 14-05-21 | 11:17 | 2

antwoord op al deze vragen; koop bitcoin & ander crypto.

TERUGVANWEGGEWEEST | 14-05-21 | 11:21

Kunnen die amerikanen het niet bij CLS hout houden?

kleybeuker | 14-05-21 | 11:11

Ja duh, hout moet je lekker levend laten staan of er desnoods iets moois van maken. Maar het *niet* in de kachel gooien voor 1 uurtje warmteplezier en dan weer 30 jaar wachten op nieuwe aangroei.
Dat laatste gebeurt overigens niet voldoende, groetjes van Bolsonaro.
.
Maar ja, we willen het wel warm hebben en dit soort open-deur tegels plaatsen op de internets. Dus maar weer open deur nummer 2: Was er maar een energie oplossing, met voldoende capaciteit, betrouwbare levering, laag in onderhoudskosten, zonder CO2 uitstoot...

hotmint | 14-05-21 | 11:10

De transitie op velerlei gebieden in rap tempo er door rammen gaat ons terug in de tijd doen reizen. Behalve het werkethos, want dat komt nooit meer terug.

D-Fens_1963 | 14-05-21 | 11:09 | 2

Ik stond net nog in de Primera achter een Somalier die van de laatste muntjes die ie uit zn jaszak schraapte een pakje goedkope sigaretten en een lotto-lot kocht. Illustrerend.

Schwanzeleber | 14-05-21 | 11:28

Goed, als je het artikel leest waar GS naar verwijst, zie je dat het komt omdat de VS alles opkoopt in Europa door de handelsbelemmeringen op China.
Met andere woorden, heeft niet met "links" of of Klaver te maken, maar alles met Trump..,.

* Il Principe * | 14-05-21 | 11:04 | 4

Welnee, het is en-en.

De houtproductie is in NL bijna tot stilstand gekomen, versnippering levert meer op dan halffabrikaat.
Mondiaal gezien zijn er andere problemen.
Verwoestende bosbranden in landen met veel houtbouw (Australië, ten dele VS) en invloed van bevolkingsgroei.
De schaarste kan nog wel een paar jaar aanhouden.

Grappig feit: Betonproductie levert 70% van het eigen gewicht aan CO2.

1000KG beton levert 700 kg CO2

Bolhoed | 14-05-21 | 11:19

Schaarste heeft wel degelijk met boomverbranding te maken.
En verder héél fijn dat Amerika hout koopt in Europa ipv China. Goed voor Europa.
En bovendien gaat het hout naar de hoogste bieder en dat zijn blijkbaar niet de Europeanen, maar de Amerikanen.

Ruimedenker | 14-05-21 | 11:21

Trump wordt weer eens door links van stal gehaald. Biden is net zo anti China maar verpakt het deugzamer.

Slough | 14-05-21 | 13:34
▼ 1 antwoord verborgen

Groenwassend links.....

Habe das Gewust | 14-05-21 | 11:03

M’n schoonmoeder heeft nog een flinke bos hout voor de deur liggen.

Ruimedenker | 14-05-21 | 11:03 | 2

Fap je nog steeds (stiekem) op je schoonmoeder?

D-Fens_1963 | 14-05-21 | 11:04

Allemaal leuk en aardig, maar de prijs van staal is in een jaar tijd verdubbeld.

Ruimedenker | 14-05-21 | 11:01

Het begint echt ziek te worden wat er gespeculeerd wordt. Werken moet lonen, niet speculeren.

Diotima | 14-05-21 | 11:01 | 1

De spaarrente moet weer naar 8%

Acidstain | 14-05-21 | 11:03

In Finland schieten ze het de ruimte in.

Jos Tiebent | 14-05-21 | 11:00

We gooien hout waar we huizen van kunnen bouwen in de biomassacentrale vanwege een boekhoudkundige onzinreden. Resultaat: Hoge prijzen, houttekort, minder huizen, minder lol in ons leven, en qua co2 uitstoot (voor zover dat relevant is) maakt het niet uit.

Koning_van_de_BBQ | 14-05-21 | 10:59 | 2

Voordeel: geen BBQ en vuurkorven meer in de tuin van de buren.

Leffe Blonde | 14-05-21 | 11:09

@Leffe Blonde | 14-05-21 | 11:09: Als ik zo de BBQ van de (oma van de) turkse buurman ruik, pleuren die er vooral klein chemisch afval op.

EEnzame SchizofrEEN | 14-05-21 | 11:18

Dus Nederland is voor 90% afhankelijk van de import van hout. Straks zijn bijna alle boeren weggepest en zijn we voor 90% afhankelijk van de voedeselimport. Nu gaat het over het bouwen van een pergola dat je moet uitstellen, straks gaat het over je 5kg aardappelen uit Zimbabwe die over een maand af te halen zijn.

Acidstain | 14-05-21 | 10:59 | 4

Meeste wat de boeren hier produceren is voor export.

Lorejas | 14-05-21 | 11:04

Dan krijgen wij ontwikkelingshulp terug... eindelijk brengt die investering in die woestijn wat op.

muggetje | 14-05-21 | 11:05
▼ 1 antwoord verborgen

De oorzaak ligt heel anders. Tijdens het begin van de corona crisis stopte de productie niet maar de inkoop stagneerde wel enkele maanden. Dus veel leveranciers hadden volle magazijnen. Wat dus vervolgens resulteerde in een levendige handel door investeerders in de bouwmaterialen.

Deze voorraden en producties zijn vervolgens opgekocht door beleggers en investeerders. Want goedkope inkoop en door angst en onzekerheid willen fabrikanten wel verkopen ook als dat iets minder winst is beter dan je fabriek stilzetten en je personeel op straat trappen. De investeerder neemt natuurlijk een risico maar weet ook dat zodra de pandemie voorbij is er een stijgende vraag naar materiaal komt. Een handig en niet geheel onvermogend kennisje van mij heeft bijvoorbeeld drie volle maanden productie opgekocht bij een Italiaanse tegelfabriek waar ze de standaard woningbouw badkamertegeltjes bakken. die pakjes met 1m2 tegeltjes kosten normaal gesproken in de verkoop B2B iets van 6 a 7 euro, en gaan nu weg voor 10 a 11 euro.

Verwacht de komende weken ook stijgende prijzen bij bouwstaal (wapening) elektrobuizen en rioolbuizen en isolatiemateriaal. Daar gebeurde precies hetzelfde. bij kunststof producten is er wel een issue met grondstoffen, veel van deze producten worden gemaakt met een restproduct wat ontstaat bij de productie van kerosine. Als er niet gevlogen wordt maak je ook geen kerosine, dus ook geen restproduct.

muggetje | 14-05-21 | 10:57 | 1

De ene zijn nood, is de ander zijn brood. Niet mijn stijl. Dan maar geen Audi.

Acidstain | 14-05-21 | 11:01

Ja, natuurlijk. Ik heb net veel hout nodig. Wat is dit voor kutzooi?

kleybeuker | 14-05-21 | 10:57 | 4

Ik ook, de buurt ging mij voor!

Acidstain | 14-05-21 | 11:02
▼ 1 antwoord verborgen

Zij het al vanaf het begin van de groene hype,is leuk maar we hebben er de grondstoffen niet voor.
hout word opgestookt in bio centrales,en koper word ook al heel duur.
1 stekkerauto,heeft meer Elektronica als 30 gewone auto's,dan al die windturbines........... gaat nog veel erger worden.

Roger-Rabbit | 14-05-21 | 10:56 | 3

Groot gebrek aan chips. Auto's, wasmachines, pc's, grafische kaarten, alles staat stil en de prijzen schieten omhoog.

Wim Venijn | 14-05-21 | 10:59

@Wim Venijn | 14-05-21 | 10:59: Lolbroekmodus aan: "die chips zitten toch in de vaccins," ;-)

muggetje | 14-05-21 | 11:03

Tijd voor cryptobomen.

Mr_Natural | 14-05-21 | 10:55 | 1

Boompje opzetten over crypto lijkt mij veel realistischer.

D-Fens_1963 | 14-05-21 | 11:12

Paar jaar geleden was het helemaal hot om te investeren in tropisch hardhout.
Bleek later zo'n beetje in dezelfde categorie te vallen als Palm Invest en Easy Life en hoe al die vormen van beleggingsfraude ook mogen heten die altijd bij Harry Mens werden aangeprezen.

Osdorpertje | 14-05-21 | 10:54

De achterliggende gedachte is ook zo simpel, dus groen links.... we wekken energie op met een zooitje hout en gaan dan bomen planten.

Karel Kruizenruiker | 14-05-21 | 10:52 | 1

Een boom laten groeien, kost meer tijd dan een boom te cremeren, dus eerst een miljard miljoen bomen planten voordat je een boom gaat cremeren

plantmaar | 14-05-21 | 10:57

300 Million Billion Dollars, hoeveel bomen kost zo'n stapel biljetten wel niet?

Mr_Natural | 14-05-21 | 10:53

In het zuiden van het land probeert men nog hun tuinen te vergroenen, maar wat je in het noorden des lands meemaakt... overal bomenkap. Bestratingsbedrijven verdrijven hoveniers. En overgebleven hoveniers zijn veelal bezig met bouwmarkt-oplossingen te installeren. In het noorden lopen ze qua verduurzamingsbeeld hopeloos achter, mogelijk vanuit het idee dat er daar toch volop ruimte en groen is. En in de Randstad iedereen maar geveltuintjes creëren, je lacht je de bulten.

mozaard | 14-05-21 | 10:50

Tijd voor kunststof lucifers.

Leptob | 14-05-21 | 10:50 | 2

Want?

D-Fens_1963 | 14-05-21 | 11:14

O/T
Vruchtvlees is vaak rijstvlies of witte kool.

onfray | 14-05-21 | 13:11

Door GL slaan we de plank mis.

Normpje | 14-05-21 | 10:48

Probeer maar eens een fiets (ook groen) te kopen. Of onderdelen om je oude fiets te laten repareren (duurzaam). Dat is niet te doen omdat alles, werkelijk alles, uit China vandaan komt. What the fuck is er groen en duurzaam uit China? Groenlinks..? Jesse..? Iemand..?

roevka | 14-05-21 | 10:47 | 3

wacht al 6 weken op een nieuwe voorvork.

Roger-Rabbit | 14-05-21 | 11:00

Wie wil er nou fietsen als je een tesla kan kopen.

BoerKoekoek | 14-05-21 | 11:19

En waar wordt toiletpapier van gemaakt? Juistem. Tijd voor paniek enzo.

Wim Venijn | 14-05-21 | 10:43 | 5

@Wim Venijn | 14-05-21 | 10:49: Ja nee die dus niet meer dan.

zeertegendradig | 14-05-21 | 10:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Daarom zijn vrouwen met een flinke bos hout erg populair.

Mahatma | 14-05-21 | 10:42 | 5

Lekker palen die vrouwen

sjef-van-iekel | 14-05-21 | 10:49

@amperbroekie | 14-05-21 | 10:48: Ooit kwam ik bij een bedrijf binnen en daar stond een nieuwe dikke BMW helemaal gestript van binnen, er moesten 24! luidsprekers extra ingebouwd worden en de ruiten geblindeerd. De auto was van Jaap Stam die toen inmiddels in Engeland domme koppen trok.

Normpje | 14-05-21 | 10:52

Let wel op wat voor hout.
Duurzaamheid dient altijd de voorkeur te hebben.
Scheelt een berg kosten achteraf.

D-Fens_1963 | 14-05-21 | 10:59
▼ 2 antwoorden verborgen

When I woke up this morning I had ‘wood’..

Wijze uit het Oosten | 14-05-21 | 10:40 | 4

Naast mij trof ik Amanda Balk aan

amperbroekie | 14-05-21 | 10:48
▼ 1 antwoord verborgen

Idealen. De boom moet uitsterven. Het is een mooi streven van Jesse. Laat hem gaan. Hij doet dit voor volgende generaties.

RickTheDick | 14-05-21 | 10:38 | 2

Ik plantte eens een boom, want ik hou zoveel van groen
Ik heb 'm opgestookt, lekker warrem was het toen.

Knufter | 14-05-21 | 10:53

Het klimaatgedram van die groene zeurpieten werkt volledig averechts. Om die zogenaamde klimaatdoelen te behalen moeten er minder fossiele brandstoffen worden gebruikt en dacht GL dit op te heffen met biomassa. Door het verbanden van hout wordt echter 16 procent meer CO2 dan bij steenkool en 94 procent meer dan bij gas uitgestoten en het neutraal houden van de CO2 is hierbij volledig onmogelijk. Transport van het hout (vaak afkomstig uit het buitenland dus ook nog eens extra vervuilend) nog niet eens meegerekend. Het enigste redelijke alternatief, met een zeer snel groeiende aantal bewoners in ons land, is kernenergie.

Valka | 14-05-21 | 11:06

Psssst een boom kopen?

Gulliver | 14-05-21 | 10:34 | 2
-weggejorist-
Is dit nog nieuws? | 14-05-21 | 10:38

Ja. Heb je Redwood?

Niet_Van_Hier | 14-05-21 | 10:45

Ik zeg testen, testen ,testen.

rein9576 | 14-05-21 | 10:34

Dat word dan op een houtje bijten vrees ik

oldfaithfull | 14-05-21 | 10:33

Veranda's van hout. Ja, dat staat prachtig als je huis op wielen staat en je op een kamp woont. Pauperveranda's.

BoerKoekoek | 14-05-21 | 10:32

Je wordt er nerfeus van.

Normpje | 14-05-21 | 10:32

Geen wonder. Bij mij in buurt worden de tuinveranda's al een jaar lang uit de grond gestampt. Ja dan gaat het hard.

Tjemig | 14-05-21 | 10:29 | 2

Zie hier de invloed van al die RTL en SBS verkoopprogramma's. De wijven die er naar kijken moeten het dan ook hebben dus mag manlief aan de bak.

2voor12 | 14-05-21 | 10:32

Dat is hier ook het geval, ook valt het mij op hoeveel hout er in containers verdwijnt bij de bouw van een dakkapel of uitbouw (zelfs hardhouten tuindeuren en draaikiepkozijnen van 5 jaar oud incl hang en sluitwerk). Een beetje hergebruiken zou soms ook wel goed zijn denk ik.

De_GVR | 14-05-21 | 11:57

De sloop van de economie gaat volgens plan. Het 17 koppig monster gaat nog veel meer slopen tot de voedselvoorziening aan toe.

revolte | 14-05-21 | 10:29

Je moet ook geen houten deuren hebben, die kan je niet dichtlassen bij de volgende covid manifestatie. Gewoon staal. Iedereen.

Betekent dit prijzenfestival ook dat de houtkachels en vuurkorven in de buurt minder zullen roken de a.s. tijd? Of is het alleen geschaafd hout dat zo duur is?

Met_baard | 14-05-21 | 10:29 | 3

Hout voor de vuurkorf hoef je niet te kopen. Gewoon ff naar Amelisweerd en beginnen met het verwijderen van bomen voor de aanleg van de A27. Mooie win-win situatie. Jij gratis vuurkorfhout en de aanleg gaat wat sneller.

BoerKoekoek | 14-05-21 | 10:34

De middeleeuwse pellet kachel / centrale is voor de houtprijs van baltische bomen wat de bitcoin is voor de prijs van grafische kaarten.

geenjagergeenneeger | 14-05-21 | 12:53

Binnenkort staan we de maan te minen, dan is alles weer te koop voor 2 eurocent.

WellusNietus | 14-05-21 | 10:26 | 2

In ieder geval de kaas dan.

nsfl | 14-05-21 | 10:29

Die is hol van binnen (zie "galmende" NASA-film).
Vooral die autoaccu's (zijn gewoon geschakelde boorapparaat-batt.) zitten vol grondstoffen die helemaal niet bereikbaar zijn zonder kinderhandjes. De lachfilm begint over een jaartje.

hagelkruis | 14-05-21 | 10:30

Beetje laat, prijs is alweer 15% gekeldert.

PietGrumpy | 14-05-21 | 10:25 | 1

Nadat ze imiddels 900% gestegen zijn. Mooi meevallertje dus.

Wim Venijn | 14-05-21 | 10:37

Er is een gierend tekort aan veel grondstoffen. Staal, aluminium, hout, koper, lood, zink, zilver en goud. Er zijn gewoon veel te veel mensen. Prijs van deze grondstoffen gaat lekker to the moon en de prijsstijging is in tegenstelling tot de cryptomuntjes wel reëel, dat is het enge ervan.

zeertegendradig | 14-05-21 | 10:25 | 5

Het is niet zozeer een tekort aan grondstoffen, vooral een overschot aan geld waarmee die grondstoffen aangekocht worden.

ReyNemaattori | 14-05-21 | 10:40

@ReyNemaattori | 14-05-21 | 10:40: Dan zou er overal ongeveer evenveel inflatie zijn. Nu zien we de inflatie vooral in grondstoffen 200% vs een paar procent als het gaat om consumentengoederen en lonen.

zeertegendradig | 14-05-21 | 10:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Koeienstront hebben we trouwens genoeg, met wat riet erbij blijft dat ook overeind staan.

SterF... | 14-05-21 | 10:24 | 1

Das een mooie oplossing voor de 500 import per week. Maar dan van riet en varkensstront.

BoerKoekoek | 14-05-21 | 10:35

In tegenstelling tot cryptocurrency zoals de BitCoin heb je met hout nog iets tastbaars in handen als je investeringen instorten. Dan kan je er altijd nog een schuurtje van bouwen of opstoken in de kachel om warm van te blijven.

Osdorpertje | 14-05-21 | 10:24

Vers hout dat ruikt altijd zo naar vers hout.

Leptob | 14-05-21 | 10:23

En dat is nog maar 1 van de te korten. Staal is nog maar 25% van de behoefte beschikbaar. Koper idem, we zullen extreme prijsstijgingen krijgen.

Of, zeg maar gerust ontwaarding van de valuta.

Denkhetnjet | 14-05-21 | 10:23

Met te veel mensen ontstaat er een tekort aan alles...

SterF... | 14-05-21 | 10:22 | 1

Dat is zo, heel de economie draait erop. Zonder bevolkingsgroei geen economische groei.

Roze_bril_drager | 14-05-21 | 11:39

Ik vind tiny houses een beetje houtje touwtje

hotbrasil | 14-05-21 | 10:19 | 2

Het is de moderne variant van trailer trash.

revolte | 14-05-21 | 10:31

Yup gewoon een kekke naam voor stacaravan of tuinhuisje.

keestelpro | 14-05-21 | 13:01

Hout is een van de vele grondstoffen waarvan de prijs omhoog schiet, gevolg van minder aanvoer door Corona, maar vooral door het printen van veel dollars en euro’s.

Google maar eens op “FRED” “moneystock”

MargauxGrandCru | 14-05-21 | 10:18

Wel grappig dat er in Twente een houttekort is. Juist daar zitten al die oplichterskunststofkozijnen bedrijven. D'r is hier geen houten kozijn meer te bekennen.

Dubbelepunthoofd | 14-05-21 | 10:18 | 7

@winkelwagenmuntje | 14-05-21 | 10:32:
Ja koop dan ook niet die goedkope glanzende simpele witte meuk maar kwaliteit.
@Gottlob | 14-05-21 | 10:33
Met houtnerf zelfs van dichtbij zo goed als niet van hout te onderscheiden.

2voor12 | 14-05-21 | 10:34

@Is dit nog nieuws? | 14-05-21 | 10:36:
Dan is die ku(ns)tzooi alweer vervangen voor hout. Na een jaar of 10 is alles scheef getrokken en sluit het nep hout niet meer.

Ommezwaai | 14-05-21 | 10:41
▼ 4 antwoorden verborgen

"Veel naaldhout komt uit Scandinavië en wordt nu rechtstreeks vanuit daar overzee naar Amerika verscheept."

Haha, wij verkopen ons hout aan de Amerikanen en kopen dan hun hout om het op te stoken. Wat is het klimaatbeleid van de EU toch een mooi ding.

dihydrogenmonoxide | 14-05-21 | 10:17

Beetje kort door de bocht.
Er zijn meerdere factoren waarom vooral hout in prijs is gestegen en dit is niet de voornaamste.
Er is bv een handelsconflict tussen de USA en Canada wat leidt tot importbeperkingen, daardoor veel meer vraag uit Europa waar een vervelend beestje hele bossen afvreet met produktiebeperkingen tot gevolg, door covid is produktie en transport terug gelopen naar een dieptepunt, maar omdat bouwen veelal doorging steeg de vraag wel. Vooral in de USA waar ze huizen bouwen van fundering tot dak in hout (daar zijn de huizenprijzen tot wel 40000 dollar gestegen)

Damoos | 14-05-21 | 10:15 | 3

Bastkever?

MargauxGrandCru | 14-05-21 | 10:19

Kutbevers

kleybeuker | 14-05-21 | 11:01

Plastic is het nieuwe hout. Vanaf een afstandje zie je geen verschil. Afvalplastic kun je weer terugsmelten en opnieuw gebruiken, of anders verbranden in een plasticcentrale. Leve de scheikunde!

JvanDeventer | 14-05-21 | 10:15 | 3

Lekker zweten in je plastic huis

MargauxGrandCru | 14-05-21 | 10:20

Ook in de US is de houtprijs erg hoog. Typisch omdat daar zoveel hout vandaan komt ook.

Gele Beer | 14-05-21 | 10:13 | 2

Ze schijnen het nu te importeren vanuit Scandinavië, schuld van Trump. Voorheen kwam het uit China.

Die Amerikanen kopen nu óns hout op.

Papa Jones | 14-05-21 | 10:15

@Papa Jones | 14-05-21 | 10:15: Schuld van Trump, mooi hoe die Pers Groep krant dat toch nog even kan opschrijven. Terwijl Trump voornamelijk in staal bouw deed.

Lochos | 14-05-21 | 10:40

Tja, tiny houses. Gepresenteerd als lifestyle, maar onder aan de streep toch vooral een oplossing voor mensen die geen echt huis kunnen bemachtigen. Met z'n tweeën op 20m2 of 150m2, ik weet het wel.

Zoelense Hobbyboer | 14-05-21 | 10:13 | 7

Eerst maar eens kijken wie die tweede wordt voor ik harde besluiten ga trekken.

VampyreOfTimeMemory | 14-05-21 | 10:47

@nuchterbekeken | 14-05-21 | 10:17: Ik had een flatje van ongeveer die maat in mijn eentje (met nog een berging) maar je kan je kont niet keren en je troep niet kwijt. Blij dat ik nu wat meer ruimte heb (ook niet genoeg)

voldemort | 14-05-21 | 15:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Hout is goud, maar hout voor de kachel is met dank aan GL gratis. Er liggen in een kilometer om mijn huis duizenden kuub hout van omgekapte bomen.

Ruud Hazes56616330 | 14-05-21 | 10:12 | 2

dat moet dus weer blijven liggen voor de insekten enzo

Rest In Privacy | 14-05-21 | 10:22

Tijd om je auto om te bouwen zodat hij op houtgas loopt.

Niet_Van_Hier | 14-05-21 | 10:37

GroenLinks en het milieu, een hele ongelukkige combinatie.

smdyasc | 14-05-21 | 10:11

Maar wel 1 miljoen huizen bouwen....

Is dit nog nieuws? | 14-05-21 | 10:11 | 3

In Madurodam misschien

Tobi | 14-05-21 | 10:12

Waar? In de Gaza-strook?

Papa Jones | 14-05-21 | 10:24

@Papa Jones | 14-05-21 | 10:24: Idee van Siegrid?

Is dit nog nieuws? | 14-05-21 | 10:35

Vreemd. In de ons omringende landen is hout weliswaar iets duurder geworden, maar het is ook van een veel betere kwaliteit ( dat was het altijd al, met de kwastenmeuk die ze in NL in een bouwmarkt durven aanbieden hoef je in andere landen écht niet aan te komen) Ik gok er eerder op dat het nét zo is als met de huidige brandstof- en horecaprijzen: als de Nederlander iets wil, dan wil hij het nu eenmaal - kan niet bómmen wat het kost.
-
Als je dit soort prijzen in -zeg- Frankrijk zou introduceren, dan gaan diezelfde dag nog de Autoroutes op slot.

bisbisbis | 14-05-21 | 10:10 | 1

Als je bouwmaterialen bij een bouwmarkt koopt ben je sowieso niet goed wijs. Ook bij partijen die je bij specialisten betrekt zitten kromme balken. Kwasten mogen gewoon in constructiehout, C18 bijvoorbeeld 80% van de breedte van de smalle kant. Daar zijn NEN normen voor en keuringscriteria. Volgens mij verschilt dat op Europees vlak niet zoveel.

supah | 14-05-21 | 10:19

Ook dit probleem is mijns inziens terug te voeren op de overbevolking. Er komen steeds meer mensen bij op dit planeetje en die moeten allemaal een (houten) huisje volgepropt met IKEA meuk. Ja, en dan komt er een moment dat moeder natuur er niet meer tegen leveren kan. Een boom groeit maar zo snel.
Maar laten we ons daardoor vooral niet van de wijs brengen en laten we vooral onze kop in het zand blijven steken voor het werkelijke probleem. Want als je het werkelijke probleem benoemt dan begeef je je al gauw een beetje op het gebied van de Geerts en de Thierry's van deze wereld, en dat moeten we natuurlijk niet willen met zijn allen.

VanBukkem | 14-05-21 | 10:10 | 4

@Papa Jones | 14-05-21 | 10:23:
Dat zijn de details. Het hoofdprobleem is dat er gewoon te veel mensen zijn. Zelfs die coronacrisis, als 1 vd oorzaken van de hoge houtprijs, is terug te voeren op overbevolking; te veel mensen op te weinig ruimte waardoor zo'n virus de kans krijgt zich ongebreideld te vermenigvuldigen.
Uiteindelijk kom je bijna altijd weer terecht bij de overbevolking

VanBukkem | 14-05-21 | 10:27
-weggejorist-
Langejob | 14-05-21 | 10:33

Kijk, VanBukkem snapt het tenminste
veuls teveel mense op deze aardkloot, dát is het werkelijke probleem
Ontkenners hebben er al een stel geworpen, dus hun ongelijk toegeven, dat zullen ze nevernooit doen
kan ook door domheid komen natuurlijk he

Tobi | 14-05-21 | 10:59
▼ 1 antwoord verborgen

Links... Tiny mensjes, tiny verstand, tiny inzicht. Tiny respect voor dit minderwaardig soort 'mensen'...

Bill le Koek | 14-05-21 | 10:09

Alleen dor hout is niks waard.

herstelkous | 14-05-21 | 10:09

Een jaar thuiszitten in lockdown, er is wereldwijd nogal gebouwd/verbouwd/gerenoveerd zeg.

Papa Jones | 14-05-21 | 10:08

Alles wat groeit of bloeit in de verbrandingsoven. Is goed voor het klimaat. Gewoon blijven volhouden dat het zo is, mensen gaan het vanzelf geloven. Is de kracht van herhaling.

Gandalph | 14-05-21 | 10:08

Net als met een gul... eh euro kan je hem maar één keer uitgeven. Dus of naar de biomassacentrale of tot plank zagen.

knutsel_ | 14-05-21 | 10:08

Nog even wachten op een splinter-balk vergelijking

Tobi | 14-05-21 | 10:08

Dan leren mensen er een beetje voorzichtig mee om te gaan.

Ik zou zeggen, leer wat technieken als het maken van zwaluwstaarten, hoe goed te lijmen, hoe goed te lakken, en je houten spullen geef je nog eens aan de kleinkinderen.

Schwanzeleber | 14-05-21 | 10:06

Twente is best leuk eikels. Ben geboren in de Achterhoek en heb daar veel familie. Twente (waar ik ben opgegroeid) en de Achterhoek hebben beide hun charmes. Ik vond vroeger de meisjes in de Achterhoek lekkerder, terwijl mijn neef de meisjes in Twente lekkerder vond. Twentse humor is trouwens leuker dan Achterhoekse humor.

Leptob | 14-05-21 | 10:06 | 3

Interessant. Persoonlijk begint wat mij betreft Duitsland ten oosten van Amersfoort.

BoerKoekoek | 14-05-21 | 10:38

Humor? Zo dicht bij Duitsland? Naaaah.

konjodebonjo | 14-05-21 | 11:18

Gelukkig hebben we al genoeg knuppels in dit land.

marcoplarco | 14-05-21 | 10:06

Misschien dat stemgerechtigd Nederland nu hun bord voor hun kop gaan verkopen.

BrutusBosch | 14-05-21 | 10:06

Allemaal aan de Ikea-meubels dan dus en daar Tiny-huizen van bouwen ook om alleen op de begane grond van een groot stuk land gaan wonen. Cadeau vragen aan de gemeente (ik heb geen geld maar wil toch), ruimteverspilling tot en met, want Tiny is hip, milieuvriendelijk (not) en moet.

TheseDays00 | 14-05-21 | 10:04

Het hout maar niet op.

_washier | 14-05-21 | 10:03

Dit speelt al een tijdje, overigens zijn deze week de grondstoffenprijzen weer wat gedaald. Graan is ook naar beneden.

van Oeffelen | 14-05-21 | 10:03 | 1

Heel fijn dat u dat even opschrijft. We zijn u eeuwig dankbaar.

dathoujetoch | 14-05-21 | 12:25

Daar klopt geen hout van.

paleface | 14-05-21 | 10:02

Hout is goud..

Tegenwoordig zeker de prijs.

Wijze uit het Oosten | 14-05-21 | 10:02 | 1

Dat wordt op een houtje bijten...

Bakkeleures | 14-05-21 | 12:36

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino