Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Boomocaust. RIP 500 bomen langs N244

"Staan te dicht langs de weg"

Triest natuurnieuws uit het weekend waarin de Waddenzee en Veluwe werden doodverklaard. Maar ook heerlijk nieuws voor alle GroenLinkse biomassacentrales. Er is weer aanvoer uit Eigen Land! Scheelt weer tonnen aan dieselolie en Ever Given-containerschepen uit oerbossen te Oostblokkië. Ditmaal komt de houtige biomassa gewoon uit Noord-Holland. Alle 500 bomen langs de schitterende provinciale weg N244 naar Alkmaar worden gekapt. [Google Streetview]. Wegens gevaar voor de verkeersveiligheid. Vanaf het pontje Akersloot tot aan de Ring Alkmaar (5,5 kilometer) moet alles de versnipperaar in. Weg bijen en insecten! Weg biodiversiteit! Weg vogels! Weg vleermuizen! Weg Longen van De Aarde! Terwijl de oplossing voor het handje ligt. Trek gewoon die vangrail door, van Akersloot tot Alkmaar, een deel ligt er al. Groetjes, Adviesbureau GeenStijl.

Reaguursels

Inloggen

Als er mensen zijn, die hun auto niet eens op een rechte weg kunnen houden, is het niets anders dan sociale bescherming dat dat gestuntel tegen een boom eindigt. Dat is heel wat beter dan hen tegen zichzelf te beschermen zodat ze dan de gelegenheid krijgen om op andere mensen in te rijden i.p.v. op bomen.

zbb | 04-05-21 | 01:03

De weg ligt te dicht bij de bomen,dat aanpassen.
Zie net dat mijn zonnepanelen al 300 bomen hebben bespaard.
Eerste 300 kunnen al om.

De Profundus | 03-05-21 | 19:51

De biomassacentrale moet ook roken.

simpel_vruchtje | 03-05-21 | 18:04

Het zal ruim 25 jaar geleden geweest zijn dat op zaterdagavond laat een "jongeman" zich te pletter reed tegen een van de bomen langs het kanaal bij Ter Aar. Gevolg dat de hele reeks bomen langs het kanaal werd gerooid, want dat was "te gevaarlijk". Nou was ik daar al honderden keren langsgereden, en ik heb daar nooit iets gevaarlijks in gezien, die bomen stonden ook verder van de weg af dan in het geval hierboven. Grote kans dat die "jongeman" bezopen en/of onder de drugs zat en zich verbeeldde een ervaren rallyrijder te zijn, maar de bomen kregen natuurlijk de schuld.

Nou heb ik ook een echt gevaarlijke weg ergens in Brabant meegemaakt, die weg was smal en kronkelend en de bomen stonden aan twee kanten werkelijk pal langs de weg en met weinig tussenruimte. Als er een vrachtwagen als tegenligger aankwam en die zou ook maar een beetje uitwijken, dan zou je geen kant meer op kunnen, en die lui reden daar ook niet bepaald met aangepaste snelheid.

Argyronauta | 03-05-21 | 16:50

Ik vind het zo aan elkaar gepraat gelijk van die woordvoerder. Echt onvoorstelbaar al die smoezen bij elkaar. Toen ze die bomen plantten zouden ze dat niet geweten hebben zeker. En toen ze de weg verbreedden ook niet zeker. Wat een flauwekul. Al die wortels maken dijkversterking, als ze weg zijn krijg je dijkverzwakking. Maak de verbreding van de weg naar de andere kant toe. Als je om de drie bomen een boom weghaalt is het probleem ook opgelost. Die vangrail zou ook niet helpen als er takken naar beneden vallen. En boonkanker in populier, daar geloof ik geen drol van. Populier is geliefd bij de bijen om kanaaltjes in te maken voor nieuwe babytjes. Dat zijn dan de solitaire bijen.

Brabant hier | 03-05-21 | 16:18

Prorail zal inmiddels ook de opbrengst van snippers weten, die schijnen alle bomen die 'te dicht' bij het spoor staan (500 - 1.000k) te gaan kappen. Ik hoor mijn kettingzaag al licht hysterisch lachen in de schuur.

Harry.Langezwaal | 03-05-21 | 16:01

Tja! Met een rekentruc heeft men biomassa betiteld als klimaat neutraal. Dus met dat model kun je heel Nederland kaal kappen en dat doet niets met zo genaamde Co2.

Aldus verrijzen er overal met subsidie biomassa centrales. En die dingen zijn ook gewoon gebonden aan economie en rendabel zijn.. dus die moeten roken. En dan krijg je heel keten met perverse prikkels waar uiteindelijk ff die boom kappen de makkelijkste EN winstgevende optie is.

En er is geen overzicht. Elke gemeente, provincie en instelling kapt er op los.
Ik volg het een beetje in van die bomenkap biomassa groepjes en wat daar elke dag voorbij komt aan kap is toch wel zorgwekkend...

En zowel NL overheid als EU weigeren die rekentruc om te zetten... de industrie is al te verweven en te veel afhankelijkheden... Zelfs GroenLinks wethouders kappen er op los, want op papier shinen ze dan toch lekker naar hun achterban als groen groener groenst (want klimaat neutraal) koekoek!

iustus | 03-05-21 | 14:46 | 1

Dat ff bomenkappen is omdat ze moeten voldoen aan de gemaakte afspraken... Anders krijgen ze hele forse claims aan hun broek.

Halal gehaktbal | 03-05-21 | 14:58

De versnipperaar in? De BIOMASSACENTRALE zul je bedoelen, wegens levert € op en misschien ook gemeentelijke levercontract van Groenlinks.

SaintNick | 03-05-21 | 14:41 | 1

Bomen staan in de weg? Volgens mij moeten de vangrails dan toch als eerste de versnipperaar in.

Waar-is-niets | 03-05-21 | 15:14

Die weg ligt op een dijk en volgens mij houden die bomen met hun wortels ook die dijk bij elkaar. Maar los van dat, zonder bomen schuift iedereen dus 't kanaal in.

meneerjan | 03-05-21 | 14:13 | 4

Nee Einstein. Het Waterschap wil doorgaans geen bomen in dijklichamen, want als zo'n ding omwaait scheurt het wortelpakket de waterkering open.

wapster | 03-05-21 | 14:54

@wapster | 03-05-21 | 14:54: Die dingen staan er al decennia, die waaien alleen om als de dijk in slechte staat is of wanneer de boom ziek is. Beide gevallen zijn simpel te controleren door waterschap/rijkswaterstaat. In goede staat houden ze inderdaad grond bij elkaar.

hisxxx | 03-05-21 | 15:47

verkeerde benadering. boomwortels ontrekken water wat sterkte niet ten goede komt. daarnaast bij omvallen en stuk meenemen uit het grondlichaam kan een boom op die manier een kering laten bezwijken. en verder kunnen wortels kanalen voor stromend water veroorzaken.

Baksteenbakker | 03-05-21 | 16:05
▼ 1 antwoord verborgen

In Noord Holland horen geen bomen. Alleen water en wat veen.

johoost | 03-05-21 | 14:13

de bomen zijn niet gevaarlijk de mensen zijn gevaarlijk

out-of-de-box | 03-05-21 | 13:48

Voor de veiligheid?. Aan me toeroe. Aantal verkeersslachtoffers 2020 in heel Noord-Holland, 87 personen waarvan 45 automobilisten/motorrijders. Zou wel eens willen weten hoeveel er in 2020 zijn omgekomen op dit stukje N244 vanwege een klapper over de vangrail tegen een boom.

nednied | 03-05-21 | 13:44

"Ze staan te dicht op de weg" - Dat had natuurlijk geen enkele ambtenaar dit vooraf zien aankomen. Je plant bomen langs een weg en opeens, hopla, staan die bomen te dicht langs de weg.

FrankVeer | 03-05-21 | 13:39 | 3

In het verleden stonden bomen in het hele land pal naast de weg.

wapster | 03-05-21 | 13:44

In de Achterhoek nog steeds. Maar dat zijn volgens mij voornamelijk eiken.

FrankVeer | 03-05-21 | 13:58

Was dat niet hele hele idee van bomen langs de weg?
Dat automobilisten een beetje langzamer zouden gaan rijden?

Osdorpertje | 03-05-21 | 13:35

Kan ook te maken hebben met afvallende takken. Snoeien is bovendien lastig en duur omdat je de weg af moet zetten. Beter om wat nieuws aan te planten aan andere kant.
Beetje te makkelijk dit.

wapster | 03-05-21 | 13:35 | 2


Precies, dat is de werkelijke reden, kosten onderhoud. Gore leugens opdissen om je beleid te verklaren is heel normaal in ambtenaren-land.

Jackson | 03-05-21 | 14:11

@Jackson | 03-05-21 | 14:11:
Ik weet niet wat de werkelijke reden is. Maar zo raar is het toch niet om een beetje kostenefficiënt te denken? Die bomen raken zo te zien op leeftijd en als er iedere keer voor een vermogen moet worden gesnoeid ga jij dáár weer over zitten zeiken. En zo hangt jouw leven van teleurstellingen aan elkaar.

wapster | 03-05-21 | 14:45

Biomassacentrales moeten gevoed worden en het staat 5G alleen maar in de weg.

haddem | 03-05-21 | 13:30

Volgens mij ligt de weg te dicht bij de bomen...

Eucalyppta | 03-05-21 | 13:28

Ze hebben gewoon pallets nodig voor in die ovens. Langs de N210 ligt het Krimpenerbos, daar hebben ze recentelijk een miljoenmiljard bomen gekapt onder het mom, ziek. Nou kan de fotootjes uploaden, had er graag een dorp van gebouwd waar ik en de rest van mijn familie hun godganse leven had kunnen laten wonen. Nee, alles voor de energietransitie, mtfers.

Tishetnetnie | 03-05-21 | 13:09

Bomen bewegen niet, en staan dus stil. Moet het daarom niet ‘naast’ de N44 zijn, ipv ‘langs’?

JackStick | 03-05-21 | 12:59

Dat gebeurt in opdracht van een met cum laude afgestudeerde bolleboos welke nog nooit een boom in het echt heeft gezien... alleen van achter de tekentafel.

Troyan horse | 03-05-21 | 12:53

Bomen? Bomen zijn relaxed.

bigstone | 03-05-21 | 12:53

Is wel berekend hoeveel extra stikstof het weghalen kost?

SailingDuck | 03-05-21 | 12:52

En zo blijkt staatsbosbeheer toch weer energieleverancier te zijn......

Leduc | 03-05-21 | 12:51

even kalm iedereen, de Provincie haalt hier deze oude Populieren weg omdat ze steeds lastiger worden in het beheer met de Nweg ernaast. verder gaan ze de hele onderberm van de dijk volplanten met bomen/struiken en noem maar op dusja.

Baksteenbakker | 03-05-21 | 12:43 | 4

Ja hier in Limbo land gaan ze ook kleine 300 bomen kappen; want er ligt pijpleiding onder van Chemelot en zou ooit gevaarlijk kunnen worden.

Enfin altijd peop argumenten om te kunnen kappen. En dan hier ook wordt het 'gecompenseerd'. Wat op zich zelf mooi is. Maar wie controleert dat? Lokale bevolking is ophef. Want stuk lokaal groen naar de kloten. En dan zegt men ja we compenseren dat. Maar wie wat waar? Wie houdt dat bij? Mensen vergeten het. 300 bomen kappen en ergens komen er 10 terug. Joe!

ondertussen roken de biomassa centrales...
die perverse prikkel die die dingen creeeren zouden ze aan moeten pakken... het triggert mensen om maar te kappen: want verdienmodel....

iustus | 03-05-21 | 14:39

Populieren worden tot 200 jaar oud, zo oud zijn deze vast nog niet. Laat ze de weg maar opschuiven, het asfalt moet toch elke 10 tot 20 jaar onderhouden worden.

hisxxx | 03-05-21 | 15:54
▼ 1 antwoord verborgen

Als de laatste boom is gekapt,
de laatste boer is verjaagd,
de laatste visser is verzopen,
zee en kust vol windmolens staat,
de polder is vergeven van zonnecollectoren,
de laatste huizen met voorrang vergeven aan asielzoekers
Pas dan zullen we beseffen,
dat je idealen niet kunt eten.

Eppo | 03-05-21 | 12:38 | 2

in deze gevallen van bomenkap weet ik niet of het idealen zijn.

Met rekentruc heeft men biomassa betiteld als klimaat neutraal. Dus met dat model kun je heel Nederland kaal kappen en dat doet niets met zo genaamde Co2.

Aldus verrijzen er overal met subsidie biomassa centrales. En die dingen zijn ook gewoon gebonden aan economie en rendabel zijn.. dus die moeten roken. En dan krijg je heel keten met perverse prikkels waar uiteindelijk ff die boom kappen de makkelijkste EN winstgevende optie is.

En er is geen overzicht. Elke gemeente, provincie en instelling kapt er op los.
Ik volg het een beetje in van die bomenkap biomassa groepjes en wat daar elke dag voorbij komt aan kap is toch wel zorgwekkend...

iustus | 03-05-21 | 14:43

De laatste huizen worden al met voorrang vergeven aan 'asielzoekers'.

LangeTijdGeleden | 03-05-21 | 16:53

Puur populierisme

geenjagergeenneeger | 03-05-21 | 12:37

Jep, trek dan die vangrail door om onze lieve, benevelde aspirant boomklevers in bescherming te nemen. ;-)

hotmint | 03-05-21 | 12:36

Als ik het al zou presteren om op een rechte weg van de weg te raken dan raak ik denk ik liever een boom dan dan ik het het water induik... Bovendien geven die bomen ook nog eens het idee van een minder brede weg. Dat zou minder moeten uitnodigen tot te hard rijden.

Mr Ker | 03-05-21 | 12:35 | 3

Bomen breken hinderlijk zonlicht voor de automobilist. Bomen zijn goede windbrekers. Ach, allemaal ongevraagde neveneffecten... Daarvoor staan die bomen er toch zeker niet?

mozaard | 03-05-21 | 12:39

Een boom en een viaduct zijn praktisch altijd dodelijk. Geen kans dus.

bigstone | 03-05-21 | 12:43

ik rijd liever met 80 het Noordhollandsch kanaal in dan met die snelheid tegen een boom. iets met eieren en geld.

Baksteenbakker | 03-05-21 | 12:44

Het was GL weer teveel moeite om een driehoekig waarschuwingsbord voor overstekende bomen te maken.
Nee, dan beter, "we gaan bomen verbieden". Demonteren en de versnipperaar in.

Waar je binnenkort, zonder de bomen, het kanaal in tuft, komt er vast wel een verbodsbord "Verboden Rechtsaf te slaan", omdat die snowflakes na een pilletje alle kanten op waaien.

Wat een takkezooi.

Milton_Styx | 03-05-21 | 12:29

Ach, ook het kappen van onzinnige bomen hoort bij het groene master bomenplan. Er komen nieuwe bomen voor terug. Meer dan er gekapt worden.

Dus niet bomenknuffelend uit je dak gaan vanwege een lokaal plukje bomen. Even uitzoomen voor de helicopterview.

Papa Jones | 03-05-21 | 12:29 | 1

Laat ze staan. Die nieuwe bomen moeten er gewoon extra bij.

Zeebonkus | 03-05-21 | 12:38

Trek inderdaad die vangrail door. Dat verkleint ook de kans dat je het water in rijdt. Dat risico lijkt me daar so wie so groter, want die hele weg loopt pal langs een kanaal.

Je ziet vaker. Er is iets vreemds met bomenhaat bij onze toch verder behoorlijk linkse overheid.

Koning_van_de_BBQ | 03-05-21 | 12:18 | 1

Links en bomenhaat zijn in de praktijk onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Aan een kant wel logisch. Als je kan kiezen tussen windmolens/azc's/woonwijken met sociale woningbouw/ambtenarenpakhuizen of bos, dan is de keuze voor de linksmensch natuurlijk snel gemaakt.

jemagookniksmeer | 03-05-21 | 12:25

Ik zal de kronkels in een Groen Links hoofd nooit begrijpen. Een boom is een schitterende natuurlijke CO2-vreter. Maar die moet het fik in in de strijd... tegen CO2. Dat is even maf als kerncentrales afwijzen zodat er meer energie uit kolen- en gascentrales moet komen; electrische auto’s aanprijzen die rijden op electriciteit opgewekt met kolen; bossen kappen om plaats te maken voor waaipalen; weilanden vernietigen door er zonnepanelen op te leggen, enz, enz.
Hoe werd een milieupartij zó anti-milieu in een nutteloze strijd voor een beter klimaat?

Zeddegeizot | 03-05-21 | 12:16 | 2

De een denkt bij groen aan hectares met bomen, gras, struiken, bloemetjes, plantje, diertjes, insectjes. De ander denkt bij groen aan hectares met zonnepanelen, windturbines, biomassacentrales...

kweethetooknietbeter | 03-05-21 | 12:28

Als de boel straks helemaal kaal gekapt is, kan GL weer zieltjes winnen met foto's van kale wegen en een "Kijk eens, al dat natuur is door PVV/FvD/etc vernietigt" campagne.

N3uk33nd | 03-05-21 | 13:41

Is zoiets überhaupt legaal? Als ik een half verrot appelboompje in de tuin wil demonteren moet ik al een vergunning. Hoe kan dit? Is de opdrachtgever bijvoorbeeld ook de vergunningverlener, en if so, kan dat?

Immers; die bomen staan al jaren daar. Als er een wet is die zegt dat er een norm is voor hoe dicht ze bij een weg mogen staan, dan staan ze er al 20+ jaar te dicht bij. IS die wet er niet, waarop word totaalsloop nu dan gebaseerd? Een ambtenaar die zegt "Ik vind dat niet goed" lijkt me niet afdoende. Toch?

Iemand die inhoudelijk uit kan leggen waarom dit soort projecten zo makkelijk lijken te gaan, anders dan "boeh ik ben tegen!"

DeJemelscheet | 03-05-21 | 12:13 | 2

Hoe ouder bomen worden, hoe gevaarlijker.
Weg ermee dus.

Papa Jones | 03-05-21 | 12:37

Zo is het dus wel, gemeenten kunnen doen wat ze willen met hun eigen bomen. Echt walgelijk hoeveel er in NL gekapt wordt.

LonelyWanker | 03-05-21 | 14:35

Als ze er rubberbomen voor terug plaatsen, vind ik alles goed. Lekker veilig.

echtpaul | 03-05-21 | 12:07

Komt er geen protest? *kettingen met hangsloten kopen doet*

deoudererijperevrouw | 03-05-21 | 11:58

Die bomen gaan meer gemist worden dan de dombo's die er tegenaan rijden.
Met hun foon in hun klauwen.

Montgomery Burns | 03-05-21 | 11:58

Als mensen niet zovaak 10 km/pu te hard rijden, vallen er minder doden. Ik geloof daar niet zo in. Heeft meer met verkeersinzicht te maken.
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...

Leptob | 03-05-21 | 11:48 | 4

Charmeoffensief om die debiele boetes voor kleine overschrijdingen goed te praten. “10km/u te hard, levensgevaarlijk”. Blijkt dat toch echt vooral om de bebouwde kom te gaan, en niet zozeer om de provinciale wegen, en de snelwegen al helemaal niet. En raad eens waar de controles doorgaans plaats vinden?

Muxje | 03-05-21 | 11:59

@Muxje | 03-05-21 | 11:59: Yup, ik kreeg er eentje om 23.12 op de A2 voor 5 km (109 km/h, afgerond na 105 km/h) te hard op een stukje snelweg net na het 130km-traject. Was ook nog eens tijdens de avondklok, dus afgezien van wat vrachtwagens nauwelijks iemand op de weg.

FrankVeer | 03-05-21 | 12:05

juist

Datgingniegoed | 03-05-21 | 12:12
▼ 1 antwoord verborgen

Dus geen vangrail maar wel de bomen weg zodat je zeker weten dat kanaal inschiet? Logisch.

kokkie klaphaak | 03-05-21 | 11:48 | 2

Feit is wel dat als iemand tegen een boom klapt de weg een paar uur dicht is. Rijd iemand het kanaal in dan is er geen haan die er naar kraait.
Tot er natuurlijk een schip op vastloopt maar dat zien we dan wel weer.

2voor12 | 03-05-21 | 11:50

Die optie vangrail plaatsen, dan moet je gaan uitrekenen hoeveel CO2 die bomen in de resterende jaren gaan opeten. En uitrekenen hoeveel CO2 er bij het produceren en plaatsen van de vangrail vrijkomt. Ik denk trouwens dat die vangrail er anyway komt, en dat het probleem is, dat bij het plaatsen van de vangrail nú, met bomen, de wortels beschadigd raken. Dan flikkeren die bomen om als het een beetje waait.
Blijft moeilijk.
Sorry als deze overdenkingen verderop al uitgeschreven staan...

hotnot | 03-05-21 | 11:59

Dan kunnen die stinkbomen mooi de biomassa ovens in om het klimaat te redden

Diederik_Ezel | 03-05-21 | 11:44

"Te dicht langs de weg"

Pardon? Zelfs met de stormen van de afgelopen jaren is géén één boom hier op de weg gevallen. En zo onwijs dicht bij de weg staan ze niet eens!
Groenlinkse biomassa maffia heeft hier een handje in gehad me dunkt.

LangeTijdGeleden | 03-05-21 | 11:44 | 2

Even voor jouw beeld: Groenlinks zit niet in de regering hoor. Heeft zelfs nog nooit geregeerd.

wapster | 03-05-21 | 13:40

@wapster | 03-05-21 | 13:40: Maar zijn wel verantwoordelijk voor de BioMassa centrales in Amsterdam. Die hebben ze buiten de landelijke politiek om bewerkstelligd.

LangeTijdGeleden | 03-05-21 | 16:55

Darwin had gelijk. Laat die bomen daarom staan.

wilmeister00 | 03-05-21 | 11:44

Compleet bezopen dit.
Er leven zo ontzettend veel dieren in die bomen.
We lullen alles krom wat recht is over de energietransitie "voor het milieu" en ondertussen kappen we het kleine beetje boom wat Holland nog rijk is.
Het lijkt wel politiek..

Dirk III | 03-05-21 | 11:44 | 1

Ik word er ook kotsmisselijk van. Alles wat natuurlijk is moet kapot blijkbaar.

Zeebonkus | 03-05-21 | 12:37

Leg er dan gewoon genderneutrale rubbertegels omheen zodat de takken zich niet bezeren als ze vallen, of zo.

hero_of_heaven | 03-05-21 | 11:41

'Te dicht op de weg'. Godsamme,.. ben je wel eens hier op de zuid-Nederlandse geweest? Dit riekt zo naar biomassa-maffia...

horsteknots | 03-05-21 | 11:39 | 2

wegen geweest?... sorry

horsteknots | 03-05-21 | 11:41

Precies, dit

Dirk III | 03-05-21 | 11:45

Ze kunnen ook die vangrail doortrekken over de hele lengte van de weg, dan is verkeersveiligheid ook niet een issue?

Want nu hebben ze al 't geld gestoken in het aanleggen van een halve vangrail... kun je wel die bomen kappen en aan de andere kant neerzetten, maar dan moet je die vangrail ook verplaatsen... waardoor je 3x geld moet uitgeven om de situatie te verbeteren(1x kappen, 1x nieuwe bomen planten, 1x nieuwe vangrail plaatsen aan de andere kant), ipv 0.5x om de vangrail te verlengen zodat die bomen en het kanaal over de hele lengte auto vrij blijven.

ReyNemaattori | 03-05-21 | 11:33

Als die bomen weg zijn mogen we dan ook weer 100 km/h rijden zoals vroeger op dat stukje naar Alkmaar? Vanaf Purmerend langs de Beemster naar Alkmaar was vroeger een prachtig stukje weg om even lekker op te schieten. Totdat er zo'n bomenknuffelaar vond dat al die uitstoot niet goed is voor de Beemster 'snelrijp' kaas en de biodiversiteit rondom de weg.

Nu die biodiversiteit nu dus wordt gekapt kan de snelheid weer naar 100 km/h

muggetje | 03-05-21 | 11:32

Rooien Volkomen terecht.
Populieren zijn onkruid, bij een beetje wind verliezen ze grote takken..

Ik heb vlak bij een paar populieren gewoond en steeds weer grote takken van mijn erf moeten verwijderen.
Door de hoogte is een cirkel van 10m rond de boom onveilig.

Bolhoed | 03-05-21 | 11:31 | 2

Het is nog waardeloos voor de kachel ook.

uisge baugh | 03-05-21 | 11:37

Oh, het zijn populieren? Dat is een ander verhaal. Die groeien in een half jaar weer terug op een andere plek.

wilmeister00 | 03-05-21 | 11:47

bomen zijn uit, windmolens zijn in.

small_town_dude | 03-05-21 | 11:31 | 1

Die blazen wel nieuw zuurstof rond..

All_Anonymous | 03-05-21 | 11:34

hoeveel verkeersdoden zijn er gevallen door die bomen dan?

small_town_dude | 03-05-21 | 11:29

Heb daar vaak gereden. Als je jezelf dood wilt rijden moet je de 80 km/h uur EN de dubbele strepen negeren. Ik ging meestal gewoon in trance: OK, stukkie Alkmaar naar afslag Marken-binnen, 8 minuten bezig. Sommige mensen gaan dwars door de polder, kinderen doodrijden in de Schermer, ook weer eens wat anders.

skoftig | 03-05-21 | 11:29

De provincie Noord-Holland. Geen onbetrouwbaarder, geen onkundiger, geen overbodiger bestuursorgaan. Hoe ongelooflijk toevallig, dat die bomen nu nét een kanker blijken te hebben. Onze vrachtwagens (bakhoogte: 3.80 m.) komen daar drie/vier keer per week langs - niets aan het handje. Dit is gewoon weer een bestuurlijk 'cover-my-ass' - angsthazen verhaal.
-
En die toegezegde fruitbomen aan de overkant.... dat is nu even jammer, want daar loopt meteen langs het asfalt het talud van de Schermerdijk... gaan ze die fruitbomen soms beneden in de polder plaatsen?

bisbisbis | 03-05-21 | 11:29

d'n Ollander houdt helemaal niet van natuur. Veel te grillig, dat groeit maar alle kanten op... d'n Ollander wil de lineaal langs de natuur kunnen leggen. Rechte hoeken graag, en niet van die rare fratsen.

Zenzeo | 03-05-21 | 11:29

Bomen? Tandenstokers.

beldewouten | 03-05-21 | 11:27

Dit zijn populieren. Snelgroeiende bomen die om die reden na WO2 veel geplant zijn ter vervanging van de bomen die in de kachels waren beland. Nadeel van deze boomsoort is dat ze na n jaar of 30 kapot gaan. Rot, vallende takken etc. Zie de Veerhaven in Rotterdam waar enige jaren geleden de kettingzaag overheen moest. Langs veel wegen werden in de jaren ‘70-‘80 ook deze populieren geplant omdat ze naast snel groeien ook goedkoper zijn dan de duurzamere eiken of beuken. Geen wonder dus dat ze nu weg moeten. Inferieure bomen. Itt de eiken die Napoleon langs plattelandswegen liet planten om te kunnen schuilen of het zicht te benemen op troepenverplaatsingen. Sommige van die bomen staan er nu nog.

austinhealey | 03-05-21 | 11:27 | 2

Zo is het. De Vinexbewoners waarmee ook hier de panelen gevuld zijn zien echter achter elke (gekapte) boom een beer.

Jazeetie | 03-05-21 | 11:45

Dat dus. Maar voor de gemeenten ook een mooie uitvlucht om geen 'dure' bomen te planten. Deze zijn onder het mom van 'rot' natuurlijk heel gemakkelijk weer te kappen.

FrankVeer | 03-05-21 | 12:13

Ik vind het wel goed dat die bomen verdwijnen, als ik zaterdagsavond met een slokje op er met 160 voorbij rijdt, heb ik wel is een onveilig gevoel.

jan huppeldepup | 03-05-21 | 11:27 | 1

Maar dan moeten ze ook het kanaal dempen. Is nog veiliger voor u.

Kattie | 03-05-21 | 12:11

Wat me dit jaar sowieso opvalt dat ze overal als een gek aan het kappen en snoeien zijn. Ik zou bijna denken dat de gemeentes een mooi aanbod hebben gekregen van biomassa vernietigingscentrales.

roevka | 03-05-21 | 11:27

Bij een botsing is het áltijd de schuld van de boom. Moeten ze maar niet zo dicht bij een weg gaan staan. De otootjesrijder is immers onfeilbaar in zijn blikje op wielen, een ware superman, hij kan alles tegelijk: gas geven, sturen, appen, bellen, eten, drinken, wegdromen...

Zenzeo | 03-05-21 | 11:26 | 9

@Ubermug | 03-05-21 | 11:56: Ja, gek is dat, he? En het lijkt wel alsof het erger wordt. Ik hoor het steeds vaker: 'Wilt hij' ook.

konjodebonjo | 03-05-21 | 12:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Kaprijp noemen ze dat, doen ze overal. Die vallende takken zijn zeker gevaarlijk bij populieren, bij het lulligste stormpje ligt de weg vol. Die voor het verkeer hoog opgesnoeide bomen zijn sowieso foeilelijk.

uisge baugh | 03-05-21 | 11:25

Wacht maar. Straks worden ze vervangen door machtig mooie vleermuisschermen tussen vuren paaltjes en oranje dekzijl. Een feest voor het oog!

konjodebonjo | 03-05-21 | 11:25

Wat het artikel niet vermeldt: ook de exploitant van de lokale trekschuit had geklaagd en die wist een vriendje in de gemeenteraad voor zijn karretje te spannen.

Hetkanverkeren | 03-05-21 | 11:25
-weggejorist en opgerot-
Zwaar_Obees | 03-05-21 | 11:24

Ik denk dat GroenLinks er een mooi bedragje voor kreeg om ze in hun verbrandingsovens te stoppen. Wedden? Ik zie het overal om me heen in de bossen onder het motto: "groot onderhoud".

www.ed.nl/helmond/groot-onderhoud-in-...

Robske007 | 03-05-21 | 11:24 | 1

In het Lage Bergse Bos in Rotterdam noemen ze dat een "Kwaliteitsimpuls". Weet ik veel hoeveel honderden bomen weg om een vijvertje aan te leggen. Naast dat het halve park al was gekapt om de verlengde A16 aan te leggen.

Zalluf | 03-05-21 | 11:31

Zo jammer dat ambtenaren niet gewoon verantwoordelijk worden gehouden voor hun vele blunders. Iets met ontslag op staande voet en de schade verhalen op.....

Abject | 03-05-21 | 11:23

vuist op tafel

masahide | 03-05-21 | 11:23 | 1

Populieren houten tafel?

Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:25

Rij gewoon rustiger ……

Itsme196005 | 03-05-21 | 11:23 | 2

Of sneller. Het gaat niet om de snelheid, het gaat om op de weg blijven.

Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:24

@Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:24: Precies. Bij gevaarlijke passages kun je beter zo snel mogelijk gaan rijden, des te eerder is het achter de rug.

quigg | 03-05-21 | 11:40

Die weg ligt gewoon te dicht bij de bomen.

XverderNix | 03-05-21 | 11:22

Welke verkeersveiligheid? Ze staan naast de weg, niet op de weg.
Je moet op de weg rijden, niet ernaast.

Captain Pervert | 03-05-21 | 11:22

Die vangrails staat daar om te voorkomen dat die bomen oversteken. De verwachting is dat de bomen binnen nu en een aantal maanden tot volwassenheid komen en over de vangrails heenstappen. En optie is om de vangrails te verhogen maar dan zitten we over een aantal jaar met hetzelfde probleem. Daarnaast kan het zijn dat de bomen dan omlopen en op het punt waar de vangrails ophouden de weg over steken. Een oplossing zou kunnen zijn om een soort ecoduct te maken. Een veilige oversteekplaats voor de bomen.

Prinses Irene is als onderhandelaar er niet in geslaagd de bomen over te halen om op bepaalde tijden over te steken zodat op dat moment de weg voor automobilisten afgesloten is.

Aangezien deze bomensoort vrij agressief is in hun pogingen om over te steken en het voorbereidend onderzoek naar een dergelijk ecoduct enkele millennia kan duren is besloten om de bomen te kappen.

Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:21 | 2

Lord of the Rings, =the Ents.

dathoujetoch | 03-05-21 | 11:25

*Koffie van beeldscherm poetsen doet..*

Wijze uit het Oosten | 03-05-21 | 11:33

Populieren blijkbaar, lawaaibomenhout dat bij het minste of geringste afbreekt. Net zoiets als wilg. Ziet er best prima uit maar je moet het niet te lang laten doorgroeien.

* Il Principe * | 03-05-21 | 11:20

Stuurt Adviesbureau GeenStijl na dit advies nu een rekening van een paar ton? (Naar Bol.com bijvoorbeeld...)

MAD1950 | 03-05-21 | 11:20

Niets van de natuur is origineel in Nederland. Allemaal ooit eens aangeplant. Kan je ze ook weghalen en de boel asfalteren.

Wim Venijn | 03-05-21 | 11:19 | 5

@dathoujetoch | 03-05-21 | 11:23:
Bomen zijn onderdeel van het landschap.
In uw vergelijking zou je dus je bankstel niet mogen vernieuwen of het oude kastje wegpleuren, want het staat er nou eenmaal. Ooit eens neergezet en blijkbaar voor altijd.

Wim Venijn | 03-05-21 | 11:28

@Wim Venijn | 03-05-21 | 11:28: Zeg, wie er begonnen met 'origineel' ?

dathoujetoch | 03-05-21 | 11:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Waar is de GroenLinks mens nu?

VoltaireJohn | 03-05-21 | 11:19

Kappen met die bomen!

Rest In Privacy | 03-05-21 | 11:18

Wat krijgt de Provincie per kuub? 7,50?

Hemmenaar7 | 03-05-21 | 11:18

Dus ik kan me straks ook al niet meer ophangen.

skoftig | 03-05-21 | 11:18 | 2

Lol. Je mag ook niks meer.

MickeyGouda | 03-05-21 | 11:20

Windmolen.

VanBukkem | 03-05-21 | 11:32

“... schitterende provinciale weg N244 ...”
Overdreven is ook een kunst.

wezen | 03-05-21 | 11:17

biomassa voor groenlinks.

newray | 03-05-21 | 11:17 | 1

Plus ruimte voor windmolens en zonnepanelen maken. Planten we die.

TheseDays00 | 03-05-21 | 11:19

Populieren zijn niet zo populair bij populistische politieke partijen

laurentius | 03-05-21 | 11:16

Zo blijkt maar weer eens dat groen(links) meer kapot maakt dan je lief is.

MooseNL | 03-05-21 | 11:16

Het echte doel is natuurlijk om het er hier zo snel mogelijk uit te laten zien als in de DDR. Goed gedaan!

skoftig | 03-05-21 | 11:16

Als ook de laatste boom in Nederland gekapt is komen ze er bij GL achter dat je geld niet eten kunt. ( vrij vertaald uit het het indiaans, how).

jan huppeldepup | 03-05-21 | 11:16

Er is een botanocide aan de gang! Ik zie overal alles gekapt worden. Menschen kom in actie, zwijgen is toestemmen.

SterF... | 03-05-21 | 11:16

Er is takkanker geconstateerd?
En ook bavianenluis en scheurgras zeker?

Hemmenaar7 | 03-05-21 | 11:16

Opeens staat heel Nederland vol met 'gevaarlijke bomen'. Wat is dat toch, die bomenhaat?

Hommel | 03-05-21 | 11:14 | 2

Teveel C02 gesnoept de afgelopen jaren, daar worden bomen gevaarlijk van. ;)

kweethetooknietbeter | 03-05-21 | 11:17

Maar deze bomen staan nota bene achter een vangrail? Bestuurders van nu: "Hmm... Wat dicteert logica hier? Dan doen we dat lekker niet!"

MickeyGouda | 03-05-21 | 11:13 | 1

Naja, wortels die het asfalt slopen, en een volledige wegblokkade mocht er een om waaien.

peterdh | 03-05-21 | 11:19

Er mag weer gezopen worden dus dan wordt zo'n weg ineens een gevaarlijke situaties.

TijdelijkOptimist | 03-05-21 | 11:12

Zo langzamerhand moeten de mensen die iets met 'boom' in hun achternaam hebben (bijv. Rozenboom, Slotboom, Eikelenboom, Berk, etc.) vrezen dat zij in het kader van de voltooid leven voorstellen van on-D666 vrezen niet levend in de biocentrales te worden geworpen. Alles voor het hogere doel: het klimaat...... ik bedoel: de klimaatsubsidies!

hxl | 03-05-21 | 11:11

Goed bezig! De ontbossing gaat, procentueel gezien, in Nederland sneller dan in Brazilië. GroenLinks zal trots zijn. De VVD zal trots zijn.

El Rico Grande | 03-05-21 | 11:10

De koopman en de dominee die het samen op een (klimaat)akkoordje gooien.
De gewone mens en zijn leefomgeving zuchten en kreunen.

de drijfsijs | 03-05-21 | 11:09

De bomen zijn tegen de 40 jaar oud, er is takkanker geconstateerd en aan de andere kant van de weg komen er fruitbomen voor terug. Wat een stampij weer om niks. En een verlengde vangrail zorgt ervoor dat er geen takken meer op de weg vallen?

Jazeetie | 03-05-21 | 11:09 | 7

@Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:12:
in je linkje zelf, gebruik anders CTRL-f

Hemmenaar7 | 03-05-21 | 11:17

Zat een of andere banner voor. Iets over abonnee worden en verder lezen.

Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:24

Door een verbreding van de weg staan de bomen nu ineens te dichtbij de weg. Dat is net als bouwen naast Schiphol en dan klagen over de vliegtuigen.
Maar verder: het aanbrengen van een vangrail zou ook uitkomst kunnen bieden. Maar ja, dat vindt men te duur. Dus dan maar babybomen aan de overkant neerzetten die de komende jaren geen onderhoud nodig hebben. Tegen de tijd dat er wel wat onderhoud nodig is, kunnen die ook gewoon weer weggehaald worden. Voor alles is een oplossing.

Choco Chanel | 03-05-21 | 11:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Kunststofbomen zijn dé oplossing. Bovendien zeer geschikt om uit te rusten met 5G-zenders, wat dan op termijn weer handig is voor zelfsturende auto's. Zelfsturende auto's geven zogezegd minder ongelukken op de weg, waardoor je daarom dan weer zou kunnen overgaan op zogeheten natuurlijke bomen.

mozaard | 03-05-21 | 11:08 | 5

Vraag is, die kunststofbomen, branden die een beetje?

jan huppeldepup | 03-05-21 | 11:18

En dan een soort van flexibel. Als je er een raakt klapt ie om en neemt daarna vanzelf weer de oorspronkelijke vorm aan.

Leptob | 03-05-21 | 11:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe is het mogelijk om met de beschuldigende vinger naar de kap van het braziliaans oerbos te wijzen. Hier worden dagelijks veel bonen gekapt.
Je kunt ook een verkeersbord neer zetten, bv maximaal 60.
Mocht je onverhoopt toch met een te hoge snelheid een boom rammen.... pech voor je.

jan6894 | 03-05-21 | 11:07 | 2

Waarom niet een bord met 30?
Waarom niet de heel weg afsluiten?

Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:08

Maar geen gezonde jonge boompjes.

van Oeffelen | 03-05-21 | 11:29

Dat zijn geen bomen, maar twijgjes. Lawaaibomenhout.

oldandwise | 03-05-21 | 11:06 | 1

Er staan ook oudere populieren en daar waaien nog wel eens takken uit als het hard waait.

Lu_Tze | 03-05-21 | 11:11

Wat heeft dat gekost om die bomen daar te planten? Wie heeft dat bedacht zo dicht naast de weg?
Onderzoek!

Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:06 | 1

Het was iemand van de bio centrale maar ik ben zijn naam even kwijt.

jan huppeldepup | 03-05-21 | 11:20

Ja natuurlijk weghalen, want de otootjesrijder zou er eens tegenaan kunnen knallen als hij véél te hard over die weg scheurend aan het appen is!

Zenzeo | 03-05-21 | 11:05 | 1

Het geeft wel een vrije en overzichtelijke situatie als je met 130+ met knie over de grond het gas open trekt op je Brommert.

Sarc[on/off]=off

Het Licht | 03-05-21 | 11:24

Groene zwendel.

Deflatiemonster | 03-05-21 | 11:05

Mooi zo. Biomassa. Meer omkappen. Groen moet.
Alsof die bomen daar ineens staan. Vanwaar ineens de haast om ze weg te halen?

Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:05

Dan mag jij raden wat er voor de bomen in de plaats gaat komen? Inderdaad Windmolens.

Haberdoebas | 03-05-21 | 11:03 | 5

Die kun je ook groen verven hoor. Er bestaat vast wel jaargetijde-verf dat met de seizoenen meekleurt. En wat is het verschil dan nog?

mozaard | 03-05-21 | 11:11

@Watching the Wheels | 03-05-21 | 11:10: Precies. Gooi Hoogovens hier dicht en de productie gaat naar India waar alles veel meer uitstoot. Nimby idee.

Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:13

@Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:13:
Probleem met de Hoogovens is wel dat wat zij extra uitstoten de gewone burgers moeten compenseren.

2voor12 | 03-05-21 | 11:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Lijkt me een lekkere rechte weg om de 150 te kunnen halen met mijn fiat 500.

jan huppeldepup | 03-05-21 | 11:22

Beetje onzin dat er ook nog een fietspad naast ligt.

VanBukkem | 03-05-21 | 11:28

Ze hebben daar al ervaring mee aan het bord te zien van Assink, meubelhout, bouwhout en pallethout te koop: https://www.google.com/maps/@52.1347717,6.6507101,3a,32.7y,138.57h,80.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVOP1z5hFHsAr-w5ZAh6RJw!2e0!7i13312!8i6656

jan huppeldepup | 03-05-21 | 11:31
▼ 1 antwoord verborgen

Ambtenaren zijn echt vreselijk, achterlijk, verschrikkelijk domme mensen. Keer op keer achterlijk beleid creëren en uitvoeren.
Dat terugplaatsingsbeleid van 1 boom wegkappen en een nieuwe ervoor terugplaatsen is een farce. Iedereen heeft het door behalve die domme ambtenaren. Ze plaatsen bijna een stengeltje a 20cm ervoor terug. Zo hij voldoet. Alle Nederlandse ambtenaren zijn nog niet achtergekomen dat dat stengeltje de komende 30-50 jaar geen co2 opneemt en wij per weggekaapte boom keihard terugvallen.
Om vervolgens nog meer domme regelgeving in te voeren.
De monitor en pointer hebben aantal afleveringen hierover gemaakt je schaamt je kapot hoe dom de ambtenarij is!!

TERUGVANWEGGEWEEST | 03-05-21 | 11:03 | 2

Hoho. Bomen en biomassa zijn renewable energy. Zo'n oerbos in Polen groeit ook in een week weer aan. Net als gras.

Is dit nog nieuws? | 03-05-21 | 11:07

Daarnaast wordt er met het argument 'herplant' genegeerd dat ouder hout een veel grotere ecologische waarde heeft, en dat veel soorten oudere bomen nodig hebben.

Hommel | 03-05-21 | 11:17

Overal maken die ambtenaren gewag van 'herplantplicht'. Waar dan? Waar staan al die duizenden bomen die geherplant zijn om overal buiten de rode contouren te bouwen? Ik zie ze niet. Ik zie alleen maar massale kap om de GL-crematoria aan de gang te houden.
@redactie: tip voor een WOBje?

ole guapa | 03-05-21 | 11:02 | 5

Kijk de aflevering van pointer recent terug. Herplantplicht is 1 hele, grote slechte grap. Ze morgen het ook ergens anders terugplaatsen. Dus stel (wat ook voorkomt op grote schaal); ze halen een stuk bos weg dan plaatsen ze het ergens op een grasveldje terug. Terwijl het in dezelfde soort omgeving hoort te zijn.
In de aflevering gingen ze naar zo'n gebied toe om de nieuwe "bomen" te bekijken. Er ging een boomexpert/groendeskundige mee en die gaf aan dat ongeveer 80% van de nieuwe "bomen/stengeltjes a 20cm hoog" al dood zijn. Geen handhaving o.i.d. want ambtenaren moeten dan naar buiten en daadwerkelijk werken voor hun geld. Liever thuiszitten en afvinken.

TERUGVANWEGGEWEEST | 03-05-21 | 11:20

@TERUGVANWEGGEWEEST | 03-05-21 | 11:20: En het projectontwikkel tuig laat s morgens heel vroeg bomen omzagen om vervolgens te beweren dat ze niet wisten dat dat niet mocht, maar zullen gaan herplanten, stekkies in een grasveld.

Uw Verzekeringsadvis | 03-05-21 | 11:48

@Uw Verzekeringsadvis | 03-05-21 | 11:48: Walgelijk. De meest schadelijke diersoort op aarde: de projectontwikkelaar.

Hommel | 03-05-21 | 12:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Het zijn anders wel lullige boompjes, soort Vinex-boompjes.
Maar om ze daarom te mollen is natuurlijk te zot voor woorden, net zo zot als het verkeersveiligheidgeneuzel.

Ichneumonidae | 03-05-21 | 11:02 | 2

Dat komt omdat deze bomen nog maar kinderen zijn in bomenjaren. Beetje boom haalt makkelijk de 100 jaar. Deze staan zo te zien pas een jaar of 10.

ole guapa | 03-05-21 | 11:03

@ole guapa | 03-05-21 | 11:03: Lekker laten staan dus, haal die weg maar weg.

Ichneumonidae | 03-05-21 | 11:06

Inmiddels weten we dat die vleermuizen elders een leefgebied gaan vinden, zo flexibel zijn ze wel.
Herinnert u zich de korenwolf nog in Zuid-Limburg? Moest bedrijventerrein Avantis jaren op wachten. Toen werden die beestjes verplaatst naar Sibbe, bij Valkenburg. Daar popten die beestjes dat het een lieve lust was waardoor de populatie verveelvoudigde. De vossen op hun beurt vonden dat wel lekker dus die vraten zich rond én vermeerderden zich ook ongebreideld. Het gevolg was dat men de vossen moest afknallen en wie waren daarop tegen? Precies, dezelfde mensen die de korenwolf wilden beschermen.
Niet ingrijpen dus, de natuur redt zich prima. In dit specifieke geval: fijn kappen die bomen, niks aan de hand.

Bakkeleures | 03-05-21 | 11:02 | 3

Sibbe zit nu vol ratten omdat de "natuurprofessors" velden met graan inzaaien en laten liggen. "De ratten kom je niet alleen tegen in tuinen en/of in het openbaar groen, maar zijn nu ook gesignaleerd in kruipruimtes "

hagelkruis | 03-05-21 | 11:07

Ja die bomen zullen uit zichzelf wel een ander plekje gaan zoeken als ze de brief van de provincie over de voorgenomen kap in de bus vinden (*proest*)

Zenzeo | 03-05-21 | 11:09

"Meer automobolisten verdronken door weghalen bomen"

kweethetooknietbeter | 03-05-21 | 11:02

Staatsboswanbeheer heeft zich contractueel verplicht om tonnages biomassa te leveren. Als ze daar niet aan voldoen, fikse boete aan de te grote broek. Gevolg is meer belasting dus voor komt op de burger neer, zoals altijd weer. Dus dan maar kappen die boel.

wakker worden | 03-05-21 | 11:01 | 4

Dan houdt snel op, alle bomen langs snelwegen en opritten zijn al gekapt. De Veluwe wordt uitgedunt. Een beetje boom is 30 jaar oud.

voldemort | 03-05-21 | 11:06

En dat geheel word vrolijk omlijst als "natuurherstel" Hier in de buurt ook zo'n project. Een paar honderd vierkante meter bos gekapt om een kleine honderd vierkante meter overgroeide (en kunstmatige) heide en "zandverstuiving" te verbinden met een honderd vierkante meter kunstmatige heide en "zandverstuiving". Zogenaamd om de "populaties" te laten vermengen en de biodiversiteit te vergroten. (alsof die zich iets aantrekken van die nog geen 100 meter bomen.)

Gregovic | 03-05-21 | 11:25
▼ 1 antwoord verborgen

Ik neem aan dat de verantwoordelijke wethouder thuis een houtkachel heeft. Oh, de wethouder voor ruimtelijke ontwikkeling en groen enz. is toevallig van Groen.. eh Links, wie had dat nou kunnen denken.

dathoujetoch | 03-05-21 | 11:01

Hoeveel dagen kan die biomassa centrale daarmee draaien?

de Voorzittert | 03-05-21 | 11:00 | 4

Vraagje; dat hout is dan toch nog 'nat'. Moeten ze dat hout dan niet eerst drogen in bijvoorbeeld een oven?

kweethetooknietbeter | 03-05-21 | 11:05

@kweethetooknietbeter | 03-05-21 | 11:05: Ja, dat moet eigenlijk wel, want nat hout (60% vocht) levert ongeveer 6 MJ/kg, droog hout (0% vocht) ongeveer 18MJ/kg. Voordat nat hout droog is, ben je meer dan 12MJ/kg aan energie kwijt. Verder heb je ongeveer 1,7 kg nat hout nodig om 1 kg droog hout te krijgen. Eigenlijk levert kolen stoken per kuub beduidend meer energie.
Geen idee hoe het zit met dor hout...

Lu_Tze | 03-05-21 | 11:24
▼ 1 antwoord verborgen

"Wegens gevaar voor de verkeersveiligheid."
Ik begrijp dat dit wordt gedaan om de maximum snelheid naar 80km/uur op te kunnen trekken. Is anders bij wet niet mogelijk.

Schoorsteenveger | 03-05-21 | 10:59 | 2

Ik kan wel 100 wegen opnoemen waar je 80 mag, geen vangrail aanwezig is en de bomen op 2 meter van de weg staan. Krijg ik nu een lolly?

JWZ_JMK | 03-05-21 | 12:37

@JWZ_JMK | 03-05-21 | 12:37: Bij Baarle (Nassau/Hertog) staan ze tegen het asfalt aan. Was altijd leuk als een vrachtwagen vanaf de andere kant kwam. Nu is er een ringweg, zonder bomen.

Met_baard | 03-05-21 | 13:57

Zucht. Gevaar vallende takken op de weg (kan ik nog begrijpen) maar als de vangrail wordt doorgetrokken mogen de bomen blijven staan. Dan vallen de takken niet meer op de weg....

Jafco | 03-05-21 | 10:58 | 1

Als we preventief bomen willen kappen omdat er eventueel misschien een tak ergens op een straat kan vallen, dan zijn we nog wel even bezig. Wat een slecht verhaal weer, dit. Als die bomen zo'n gevaar voor het verkeer zijn, misschien die vangrail verlengen? Of mensen lekker tegen die bomen laten klappen. Rij dan gewoon minder hard.

Do-na-zi | 03-05-21 | 11:03

Vroeger had je in Brabant veel van die ouderwetse dodenwegen. Smalle weggetjes tussen twee dorpen en dan met bomen er vlak naast in de berm. Ieder weekend was het wel ergens raak.

van Oeffelen | 03-05-21 | 10:58 | 6

Vanaf de N244 kan je binnenkort dus ongehinderd het water in duiken
dat heet vooruitgang, en past prima op een grafsteen

Tobi | 03-05-21 | 12:44

Dat kwam omdat ze toen te veel bier dronken voor ze de auto in stapten en tegen een boom parkeerden.

Osdorpertje | 03-05-21 | 13:20

@Tobi | 03-05-21 | 12:44: Misschien toch handiger dan eerst een boom te caramboleren alvorens met heel veel kreukels het water in te duiken.

Met_baard | 03-05-21 | 13:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Bomen in combinatie met een weg zijn gevaarlijk, dus weg ermee!

DeCynischeAmbtenaar | 03-05-21 | 10:58 | 4

Mensen in combinatie met covid zijn gevaarlijk, dus weg ermee!

dathoujetoch | 03-05-21 | 11:05

@Lu_Tze | 03-05-21 | 11:01: Goed idee! Kanaal dempen en daar de weg op leggen. Kan er meteen minstens 4 baans worden neergeplant.

Met_baard | 03-05-21 | 13:53
▼ 1 antwoord verborgen

Zucht. Niet omdat ze ziek zijn. Niet omdat ze oud zijn. Omdat ze te dicht tegen de weg staan.
Niemand bij RWS die aan de tekentafel de vraag heeft gesteld of die strook niet een meter breder moest, zodat er ruimte tussen weg en bomenrij ontstaat voor eventuele takken?

EEnzame SchizofrEEN | 03-05-21 | 10:58 | 4

Ik vrees dat je RWS daar niet de schuld van kunt geven. Volgens mij komt dit gewoon doordat deze weg, zoals vele wegen in Nederland, ooit begonnen zijn als karrenspoor. En op een gegeven moment werd het van karrenspoor een weggetje. Eerst onverhard, later met een laagje teer erover. En toen, ergens in de jaren '50 '60 '70 werd dat verharde weggetje een 1-baansweg met twee rijstroken. 1 Rijsprook per rijrichting. En ja, toen kwam die bomenrij toch wel een beetje dichtbij. En om dezelfde reden, of om het überhaupt passend te maken, die twee rijstroken, is die bomenrij aan de andere kant waarschijnlijk een halve eeuw geleden al gekapt. Maar toen noemden we bomen kappen nog gewoon 'vooruitgang'.

VanBukkem | 03-05-21 | 11:06

Nee wat dat betreft stikt het in dit land van de verharde karrensporen.

VanBukkem | 03-05-21 | 11:09

toen de bomen geplant werden en de weg aangelegd was dit nog geen consideratie. De provincies proberen de wegen veiliger te maken en dat kan deels door oude ontwerpen aan te passen.

AntiZanicz | 03-05-21 | 11:39
▼ 1 antwoord verborgen

Of accepteer gewoon de natuurlijke selectie. Als je op een boom knalt is het over het algemeen je eigen schuld.

Aatstaartjes | 03-05-21 | 10:58 | 2

Daarentegen kun je straks natuurlijk makkelijker in het kanaal selecteren.

Lohengrin | 03-05-21 | 11:17

dat is niet zo en de doodstraf voor onvoorzichtig rijden is niet van toepassing.

AntiZanicz | 03-05-21 | 11:34

Verleng gewoon de vangrail, ja maar burgert, dat KOST geld, als we die bomen kapen , KRIJGEN we geld, voelluh???
Wat zijn ambtenaren DOM volk....

cynic | 03-05-21 | 10:58 | 2

Waarschijnlijk leveren die bomen niets op. Niets doenis geen optie omdat mensen frequent tegen de bomen rijden. Het beste zou men inderdaad de geleiderail over de hele lengte plaatsen. Ook valt wat te bedenken zodat per boom een botsdempende aarde heuvel of verende mand geplaatst wordt. Bij nieuwe aanleg zal men nooit meer bomen zo langs de weg zetten., Paard en wagen zijn al 60 jaar van de weg.

AntiZanicz | 03-05-21 | 11:33

NB het is wel het dure model met de motorfietsrijders plank. Het is wel apart dat een groep die zoveel ongelukken maakt en zoweinig belasting betaalt wel een eigen extra plank krijgt. Om over de kosten van de verzorging en rolstoelen maar niet te beginnen. Eigenlijk zou motorfietsrijders een toeslag op de premie moeten opgelegd krijgen.

AntiZanicz | 03-05-21 | 18:54

We zijn helemaal gek geworden.
Doe het er maar mee.

aflaatverkoper | 03-05-21 | 10:57 | 1

Niet zozeer wij maar eerder zij
van de ratten besnuffeld, dat zijn zij

Tobi | 03-05-21 | 12:13

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com