Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Brandbrief CDA-afdelingen naar partijtop

Wie plast tegen de kerk, gaat gevaarlijk te werk!

GELEKT & kom er maar in Sywert! 'Zo'n twintig CDA-afdelingen' hebben een brandbrief naar het partijbestuur en de fracties in de Eerste en Tweede Kamer gestuurd - en die brief viel natuurlijk weer nèt in de handen van Bertje Bru. "We kunnen de bron niet onthullen maar de verklaring is ondertekend door onder meer afdelingen uit Limburg, Brabant, De Achterhoek, Gelderland en Friesland." De brief is kennelijk geïnitieerd door CDA Heerlen (grappig genoeg ook de plaats waar Omtzigt-belager Danny Vonk vandaan komt) en in de brief roepen de lokalio's niet alleen op tot meer steun voor Pieter Omtzigt ("Ook willen wij expliciet onze steun uitspreken voor Pieter. In de toeslagenaffaire raakten tienduizenden burgers onterecht in grote problemen. Zij maakten vervolgens geen schijn van kans om hun recht te behalen. Omtzigt is in zijn werk om dit schandaal aan het licht te brengen jarenlang tegengewerkt"), ook is de brief een nieuwe bom onder het formatieproces en een eventuele samenwerking met de vvd van Mark Rutte: "Verantwoordelijkheid dragen, past bij het CDA, maar het land waarachtig dienen kan ook vanuit de oppositie, vanuit de kaderstellende en controlerende rol die de Tweede Kamer weer veel steviger moet oppakken." En: "Deelname van het CDA aan een kabinet Rutte IV is voor ons derhalve ongeloofwaardig en geen optie." Nu hebben ze in het christendom wel ervaring met schismata: dit zou zomaar eens een beste biem kunnen veroorzaken bij het CDA. NIEUWE VERKIEZINGEN, iemand?

Geacht bestuur, Beste meneer van Rij,

Geachte Tweede Kamerfractie, Beste meneer Hoekstra,

Graag willen wij ons tot u richten, omdat we sterk de behoefte voelen een aantal aanbevelingen te doen met betrekking tot de koers en positionering van het CDA.

Afgelopen Tweede Kamerverkiezingen heeft het CDA niet het gewenste resultaat behaald. Naast de vier zetels verlies, heeft onze partij relatief de minste jongeren weten te bereiken. Hoewel de campagne er anders uitzag vanwege de crisis, heeft het imago van het CDA al langer te lijden. Een imago van een vergrijzende bestuurderspartij die vervallen raakt in machtsdenken. Helaas hebben de provinciale en lokale afdelingen ook te kampen met de landelijke tendens. Met de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 in het vooruitzicht, is het cruciaal dat het CDA een eenduidige koers gaat varen op het kompas van onze kernwaarden: rentmeesterschap, gespreide verantwoordelijkheid, publieke gerechtigheid en solidariteit.

In de campagne hebben wij uw waardering en erkenning voor Pieter Omtzigt en zijn verhaal, Een Nieuw Sociaal Contract, gemist. Zijn verhaal wordt breed gedragen in de maatschappij. Nadat hij bij de lijsttrekkerscampagne in slechts twee weken tijd de helft van de partij achter zich wist te scharen, behaalde hij bij de landelijke verkiezingen maar liefst 342.000 voorkeursstemmen. Maar ook buiten zijn electoraat is de steun voor Omtzigt hoorbaar, van links tot rechts en zelfs bij een groep die niet politiek geëngageerd is.

Ons Program van Uitgangspunten, het Zij aan Zij rapport en Een Nieuw Sociaal Contract van Pieter, kunnen het CDA weer doen uitgroeien tot een brede volkspartij. We hebben goud in handen.

Ook willen wij expliciet onze steun uitspreken voor Pieter. In de toeslagenaffaire raakten tienduizenden burgers onterecht in grote problemen. Zij maakten vervolgens geen schijn van kans om hun recht te behalen. Omtzigt is in zijn werk om dit schandaal aan het licht te brengen jarenlang tegengewerkt. De conclusies van de commissie-Van Dam waren snoeihard. De rechtsstaat heeft gefaald. De regering heeft het parlement en de rechterlijke macht jarenlang ontijdig, onvolledig en onjuist geïnformeerd. Mark Rutte is de verpersoonlijking van deze neergang van democratische waarden. De geloofwaardigheid van de overheid is onder zijn leiding aangetast. De waarheid is voor hem geen uitgangspunt gebleken, maar een optie. De tijdgeest van nu vraagt om een open en transparante bestuursstijl. Deelname van het CDA aan een kabinet Rutte IV is voor ons derhalve ongeloofwaardig en geen optie.

Regeren is voor het CDA haast een tweede natuur geworden, maar het mag niet ten koste gaan van ons eigen verhaal. Het land verkeert momenteel in de grootste crisis na de Tweede Wereldoorlog. Er is een gedegen bestuur nodig dat gaat werken aan herstel. Verantwoordelijkheid dragen, past bij het CDA, maar het land waarachtig dienen kan ook vanuit de oppositie, vanuit de kaderstellende en controlerende rol die de Tweede Kamer weer veel steviger moet oppakken.

We dienen er voor te waken niet verder gemarginaliseerd te worden. Wij willen met focus op ons verhaal, de partij weer aansprekend en inhoudelijk aantrekkelijk maken. Wij willen een brede volkspartij zijn met een sterk sociaaleconomisch hart en gedeelde waarden vanuit het politieke midden. Laat dit breed gedragen geluid het fundament zijn voor een nieuwe en eenduidige koers van het CDA. Samen kunnen we meer!

Een apart schrijven wordt toegestuurd aan alle leden van het dagelijks bestuur alsook aan alle individuele fractieleden.

Wij zien uw reactie graag op korte termijn tegemoet.”

Reaguursels

Inloggen

Vinden die afdelingen ook nog iets over massaimmigratie.
Elke partij discussie waarin het woord massa immigratie en asielzoekers niet in voorkomt is een nep discussie.
Sociaal economisch wel noemen maar niet over wie die doelgroep dan is.

G.M.I.M. Pet | 23-04-21 | 12:52 | 1

Het CDA zegt het niet. Maar ze zijn wel gelijk tegen massa-immigratie. Onder leiding van Balkenende daalde de immigratie dusdanig veel, dat we een paar jaar lang zelfs meer emmigratie hadden.

nl.wikipedia.org/wiki/Immigratie_in_N...
" In de jaren 2004-2007 was er in Nederland een vertrekoverschot, de emigratie was hoger dan de immigratie".

Shadowzz | 23-04-21 | 19:05

20 van de 300+ afdelingen. De rest is het er dan niet mee eens?

bwolleke | 23-04-21 | 11:45 | 1

De rest vind de Rutte doctrine eigenlijk wel comfortabel.

honderddagen | 23-04-21 | 12:50

Altijd zo apart dat dan bij de kernwaarden van het CDA wel "solidariteit" wordt genoemd, maar geen woord over het geloof, of iets wat daar naar verwijst (desnoods naastenliefde of zo). Waarom wordt altijd die socialistische term "solidariteit" uit de kast getrokken?

snakedogman | 23-04-21 | 10:49 | 1

Solidariteit wordt vaak verdraaid naar gelijkheid. Zo'n verschuiving van betekenis van woorden is typerend voor onze luie onoplettendheid.

honderddagen | 23-04-21 | 12:51

In de hele discussie over de toeslagenaffaire blijft één ding onderbelicht.
Het is een onderdeel van de woke cultuur. We moeten namelijk van progressief Nederland fraude een foutje noemen.
Hadden de orthodoxen dit fenomeen in de discussie ingebracht dan had het niet zo ver gekomen.
Dan hadden meer gevallen uitgerafeld kunnen worden en kon de Nederlandse burger begrijpen wat speelt, nu hebben we het slechts over zielige mensen.
Die bij de NPO het halve verhaal komen vertellen.

G.M.I.M. Pet | 23-04-21 | 09:54

Wat suf dit. CDA kan dus alleen bestaan via oude regenten zooi en zonder scheiding, vooral die van haathut en Staat. Als dàt geen splitsing wordt .....

Pieterman | 23-04-21 | 09:20

Limburg, Brabant, De Achterhoek, Gelderland en Friesland, dat zijn toch vanouds de CDA-bolwerken (mis daarbij Overijssel en Zeeland). Het landelijke CDA zou zich daar toch iets van moeten aantrekken.

jochum1980 | 23-04-21 | 08:53
-weggejorist en opgerot-
Zonen-van-Kuifje | 23-04-21 | 08:38 | 2

Ja mooi he. Eerst duikelen ze allemaal schuimbekkend over de woordjes "functie elders" want nee, hij moet in de kamer lekker allemaal uitvoeringsinstanties ondermijnen, zodat iedereen lekker kan frauderen en vervolgens roepen diezelfde droeftoeters dat Pietertje MP moet worden. Wat is het nou jongens?

Drek van Dilderen | 23-04-21 | 08:56

"Een beetje tegenwind" - heus? Jarenlang tegenwerking, gefluister, getraineer, omdat je de waarheid boven water wil hebben, en dat in een omgeving die bol staat van intriges, mannetjesmakerij, leugens en valse voorstellingen van zaken? De meeste mensen zouden van minder ellende al volslagen van slag zijn.
Uw plempsel behoort tot een foute categorie.

L.E. Raar | 23-04-21 | 09:21

"We hebben goud in handen". Het feit dat de rest van het CDA dat nu pas inziet en daar wat mee wil doen is alleen al een reden om niet op hen te stemmen.

Halal gehaktbal | 23-04-21 | 07:35

Het CDA bestaat uit twee stromingen die elkaar behoorlijk naar het leven staan. Daar kan een kiezer helemaal niets mee.
Er komt alleen duidelijkheid (en succes) als Omtzigt voor zichzelf begint. De achterblijvers kunnen dan met 3 of 4 zetels nog proberen aan te haken bij de rest van het achterbakse kartel.

NPOlitiekgekleurd | 23-04-21 | 05:45

Is toch gewoon de eeuwenoude strijd tussen katholieken en protestanten?

Novorapidjunk | 23-04-21 | 02:35 | 3

Nee, tussen farizeeërs en christenen.

bergsbeklimmer | 23-04-21 | 06:29

Lijkt nu meer een strijd tussen de bureacratische bestuurders van zowel katholieke als protestantse achtergrond (denk aan een Verhagen of de Jonge, of eigenlijk alle CDAers in Den Haag). versus meer idealistische politici, zo als Omtzigt,veel lokale politici en het overgrote deel van het electoraat. Heeft met katholiek/protestant weinig te maken.

Fijn_dat_je_er_bent | 23-04-21 | 07:09

1 opmerking, niet alleen de democratie, maar ook de rechtstaat is al enige tijd stuk.

Harry.Langezwaal | 22-04-21 | 23:58 | 1

Precies

Dwarsdenker | 23-04-21 | 02:04

CDA top bestaat uit heel ander type mensen dan de populatie op de lokale partijafdelingen. De afstand tussen die twee is steeds groter geworden. Simpel actueel voorbeeld is het ontstaan van BBB. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Omzigt is in 2017 op voorkeursstemmen in de kamer gekomen. Ze wilden toen al van hem af. Dat Hugo de Jonge van Omzigt gewonnen zou hebben is compleet lachwekkend en met wat digitale scherpslijperij in elkaar gedraaid. Als CDA toch in het kabinet plaatsneemt is dat electorale zelfmoord. Succes met de verdere formatie !!

vanWinsum | 22-04-21 | 23:10

Deze zelf verklaarde nette en gristelijke klup neemt het niet zo nauw met mensen. Denk aan Eelco Brinkman en nu de iets te ambitieuze Chris van Dam (van het CDA onaardige rapport) die als dank onverkiesbaar op de lijst gezet is. Over Omtzigt maar te zwijgen. Griezels.

P. Breidel | 22-04-21 | 22:42 | 2

Een partij die een griezel als Graus de op de lijst houdt is geen knip voor de neus waard.

van Oeffelen | 22-04-21 | 22:56

Zeker niet, de vader van van RIj was een rouwdouwer, zuiplap, kettingroker, was hoofd van de RVD, mooie kerel.

Uw Verzekeringsadvis | 22-04-21 | 22:57

Net als bij "Omtzigt, positie elders" kreeg om onopgehelderde reden Kaag er enorm van langs in de panelen. Ik beweerde dat het er niks sinisters gaande was, behalve binnen het CDA zelf. Omtzigt was immers al slachtoffer van een interne fluistercampagne. En inderdaad, nu blijkt dat Hoekstra het mes al eerder in Omtzigts rug wilde planten.

Leg eens uit guurders, waarom krijgt Kaag steevast een veeg uit pan, als dit overduidelijk in interne strijd is bij het CDA?

Beste_Landgenoten | 22-04-21 | 22:25 | 12

Pure beeldvorming dus. Nauwelijks argumenten

Beste_Landgenoten | 23-04-21 | 08:01

@Beste_Landgenoten | 23-04-21 | 08:01: haha grapjas, nou daar komen ze hoor, de argumenten: Kaag heeft een loyaliteitsconflict want midden oosten versus westerse wereld, Kaag heeft een loyaliteitsconflict want ze financiert terroristische organisaties (de PFLP), Kaag heeft een dubbele moraal, dus loyaliteitsconflict met betrekking tot vrouwenonderdrukking, want hier moraliserend over progressie, maar in de zandbak de paternalistische regels eerbiedigen. Lang verhaal kort: een moraal elders die niet bij de westerse samenleving past.

De Pilsvogel | 23-04-21 | 08:12

Functie elders: Niger.

Schoorsteenveger | 23-04-21 | 08:42
▼ 9 antwoorden verborgen

De BBB zal groot worden en het CDA zal over 4 jaar een splinterpartij worden als dit blijft zoals het nu is.

sallandstrots | 22-04-21 | 22:13 | 5

BBB is een soort PVV maar dan zonder de islamhaat.

Beste_Landgenoten | 22-04-21 | 22:44

@Beste_Landgenoten | 22-04-21 | 22:44: kritiek is niet hetzelfde als haat. Zolang u dat niet begrijpt zal u steeds van een koude kermis thuis blijven komen en uiteindelijk alleen staan, dan is het game over.

Sinterbikske | 23-04-21 | 01:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Rutte heeft met het kartel van Nederland een boevenstaat gemaakt, waarin de Staat een soort Siciliaanse maffia is geworden. Maar dankzij falende media hebben de gelovigen in Vvd en D66 dat niet door.

dr Rechts | 22-04-21 | 22:11

Ik begrijp volkomen dat deze vrome CDA’ers Rutte willen verbannen. Maar het was toch écht Judas Hoekstra die Omtzigt verraden heeft in de ministerraad. Meerdere malen...

Optelsommetje | 22-04-21 | 22:05 | 4

@Yellow Shark | 22-04-21 | 22:53: Indien de haan 3 maal!

Hoorneslaan | 23-04-21 | 00:40

@L.E. Raar | 23-04-21 | 09:26: en er staat nergens in de bijbel dat die haan driemaal kraaide of driemaal zou kraaien.

Argyronauta | 23-04-21 | 09:56
▼ 1 antwoord verborgen

Stel je voor dat, gezien de door en door-corruptie binnen de kabinetsleden van iedere partij, de teleurgestelde backbenchers, buitenbeentjes en opstandelingen van alle huidige partijen collectief de zetels mee zouden nemen naar een nieuwe partij welke enkel het doel had om even korte metten te maken met de huidige doofpot-cultuur.
Even de bezem halen door de ministeries, en de Spaanse Inquisitie loslaten op het departement Justitie. Even schoon schip. Even de baantjes-carroussell op de mestvaalt van de geschiedenis flikkeren.
Meteen de media weer pluriform en nationaal maken.
gewoon.
Omdat het kan.

Abject | 22-04-21 | 22:01 | 3

Ja, dat droom ik ook geregeld, maar ja, de realiteit is zo rot als een mispel.

Jan, Leiden | 22-04-21 | 22:08

Ik had het niet beter kunnen bedenken

Turbotravel | 22-04-21 | 22:11

Dat kan ook. Je moet het alleen wel willen hè?

VBO_B_Niveau | 22-04-21 | 22:35

Zit geen woord Spaans bij, laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

william7055 | 22-04-21 | 21:55

Het cda heult als nsb partij a jaren met rutte, daar is geen verandering in mogelijk, een stem op het cda is een stem op rutte, dus mijn stem ging niet naar de heer omtzigt, want indirect zou ik op rutte stemmen, de eenmansfractie.

Analia von Solmsch | 22-04-21 | 21:46

NOS-NTR bagatelliseert het alweer: "maar 20 afdelingen en de jongeren van de 300 afdelingen die het CDA maar liefst telt" zeggen ze relativerend en "de positie van Hoekstra staat geheel niet ter discussie". Niet? Wat een brave staatszender is het toch ook, hé? Braaf hoor, Nieuwsuur, heel braaf!

Jan, Leiden | 22-04-21 | 21:43 | 2

Dat is wel bizar ja, die conclusie over Hoekstra vooral.

Beau_Reaal | 22-04-21 | 21:48

@Beau_Reaal | 22-04-21 | 21:48:
Vond ik ook, die staat sinds bewuste ministerraad wel terdege ter discussie.
Maar de notulen van die ministerraad krijgen we nooit te zien, we worden afgewimpeld met een "briefje met context", uiteraard volgens de Rutte-doctrine. Het fundament van onze democratie is totaal verrot, trekt het water weg stort deze in.

Jan, Leiden | 22-04-21 | 22:06

Goed dit. Inderdaad bizar hoe de CDA leiding niet inzag dat ze goud in handen hadden/hebben met Omtzigt. Misschien hebben ze zich blind gestaard op de schoenen van Hugo de Jonge.

Japannert | 22-04-21 | 21:40 | 1

Daar word je compleet gestoord van, inderdaad....

L.E. Raar | 22-04-21 | 21:58

Ik zou bijna CDA gaan stemmen de volgende keer.

GWB | 22-04-21 | 21:31 | 2

Bijna..

Koonkluk Huis | 22-04-21 | 21:39

We zullen allemaal VVD moeten stemmen. Anders krijgen we Kaag, Make VVD Great Again ofzo?

Lorejas | 22-04-21 | 21:46

Prachtig, en al dat volk noemde Trump erg. Die oranje bol kan niet eens in de schaduw staan van Rutte

Rotterdammert1965 | 22-04-21 | 21:29 | 1

Dat is het verschil of je deel bent van het establishment (lees: MSM) of daar buiten valt.

Beau_Reaal | 22-04-21 | 21:44

In het GSTV interview van Tom met Wilders over het gerommel van Willink zei Geert: er is nog 1 man die roet in het eten kan gooien, en hij noemde Omtzigt.
Ook in deze brandbrief staat de persoon Omtzigt centraal, en wat zou het toch geweldig zijn als Omtzigt via deze weg, zonder actief aanwezig te zijn, de smeerlapperij van Rutte weet te doen sneuvelen. Je gram halen heet dat. Hoekstra zit in de hoek waar de klappen vallen; mislukte verkiezingen; de leugens van Rutte, het schofterige gedrag jegens Omtzigt en een partij die het niet meer pikt. De ministersposten en stas plekken lokken, en dan gaat het CDA nog verder naar de kloten.
Loon naar werken heet dat.

Broadsquire | 22-04-21 | 21:27 | 1

Omtzigt moet, vooral nu, niet ageren of reageren. Dan gaat meteen alle aandacht naar wat hij zegt, hoe hij het zegt, waarom hij het zegt. Nee, de tijd is hier de sloper.

Schoorsteenveger | 23-04-21 | 08:39

Er is de Randstad, en er is de rest van het land.... Er zijn wappies zonder realiteitszin, en mensen die nog weten wat het is om een boterham te verdienen... En dat zie je ook bij het CDA, juist bij het CDA. Probleem voor mij is dat ik op de grens woon (en ik heb mijn oog al op het oosten gericht voor een verhuizing), maar laat de "rest van het land" alsjeblieft de arrogante, betweterige, randstedeling een schop onder de kont geven!

PepijnvanLanden | 22-04-21 | 21:22 | 1

God, wat een kultegel weer.

Lorejas | 22-04-21 | 21:46

Het Cordon Sanitaire dat nodig is om de VVD uit te schakelen gaat steeds meer vorm krijgen.

Musset | 22-04-21 | 21:18

Duurt wel lang voordat Hoekstra met een blusbrief komt.

obominotie | 22-04-21 | 21:17

Ze tekenen knetterhard bij het kruisje als Mark hun een ministerpost belooft. Zo simpel is het.

Omebert | 22-04-21 | 21:08 | 1

Dan zeg ik mijn lidmaatschap van het CDA op, en ik weet zeker nog vele anderen.

allesmoetkunnen12 | 22-04-21 | 21:11

"Mark Rutte is de verpersoonlijking van deze neergang van democratische waarden."
Man man, dat maakt het voor Hoekstra toch nagenoeg onmogelijk om nog in een kabinet met Rutte te stappen.

Schoorsteenveger | 22-04-21 | 21:03 | 1

Dat moet hij ook helemaal niet willen. Om mee te beginnen. Soms is verandering noodzakelijk. Ook als je daar zelf even niets mee wint.

VBO_B_Niveau | 22-04-21 | 21:09

Binnenkort zal Rutte IV een feit zijn, van die lachende Pinokkio komen we niet af.

spamzuiger | 22-04-21 | 21:02 | 1

Inderdaad. Hij heeft de touwtjes strak in handen. Het gaat lukken. Ook al moet hij samenwerken met Denk. Kabinet Rutte 4 gaat er komen.

Omebert | 22-04-21 | 21:09

CDA.
En nou inpakken !

tsjajaja | 22-04-21 | 21:01

Ik hoop van harte dat mensen zoals Rutte en Sigrid eens héél goed gaan leren dat je echt een keer te ver kunt gaan, want ook al lijkt het dan misschien alsof je door iedereen te besodemieteren het halve land achter je hebt; niet iedereen is lid van de studievereniging. De verkwanseling van alles wat oprecht en eerlijk is, het totaal-verneuken van hardwerkende burgers, het onophoudelijk falen van studenten met pretstudies die zich de rol van politicus aanmeten, maar zeker ook de leugens om dit circus in stand te kúnnen houden, zijn voor zeker 50% van het electoraat niet langer te harden. Je kunt in een versplinterd politiek landschap wel de grote winnaar/winnares zijn qua zetelaantallen, maar de realiteit is natuurlijk dat het merendeel van de samenleving jullie clubje en alles waar het voor staat op het moment van schrijven spuugzat is. Ik kan alleen maar hopen dat ik morgen wakker mag worden in het Nederland dat wij zijn kwijtgeraakt. Ongeveer een kwart van de bevolking is zo verwend dat de rest ieder jaar weer een beetje meer mag bloeden voor het luxe leventje van een bevolkingsdeel dat echt allang en breed niets tekort komt. Je hoeft geen Jeroen Pauw te heten om te kunnen vertellen over scheefgroei, en dat een groot deel van de samenleving op deze manier hard naar de knoppen gaat, en je hoeft ook geen communist te zijn om te vinden dat het gevoerde beleid uiterst asociaal is, in individuele gevallen zelfs onmenselijk. Ik ben blij dat deze mensen van het CDA dat óók vinden.

VBO_B_Niveau | 22-04-21 | 21:00 | 1

Mooi geponeerd doch voornaamste effect niet genoemd. Horden en horden Invasiërs toelaten.

Wassila | 22-04-21 | 22:02

Betreft: brandbrief

Beste leden,

Laten we eerlijk zijn: we zijn dom geweest.
Dat gedoe met Hugo. Hugo zelf.
Het verdiend geen schoonheidsprijs.
Daarnaast willen we Mark Rutte persoonlijk verantwoordelijk stellen voor het feit dat 'onze Wopke' zo'n totalitaire opperlul is.

Maar... We hebben goud! We hebben Pieter.
We steunen Pieter!
De komende jaren gaan we er alles aan doen om meer zetels te krijgen - met Pieter!

Zodra het zetelaantal weer enigszins op peil (haha intern grapje) is, gooien we 'onze Pieter' uiteraard voor de bus.

Samen kunnen we weer.

Cannabooze | 22-04-21 | 20:51

Wat gaat Hoekstra nu doen? Gaat Hoekstra nu ook dezelfde lijn als die van Omtzigt kiezen? Gevaarlijk voor zijn toekomst denk ik. Na de politieke loopbaan misschien geen gespreid bedje bij een bank of zo. Als je de strijd met Rutte, Kaag en misschien wel de deep state aan gaat, dan moet je wel winnen. En is Hoekstra niet al te veel gecorrumpeerd door de samenwerking met Rutte?

Sitting_targets | 22-04-21 | 20:49 | 1

Wopke kan morgen weer terug naar McKinsey en zal daar een veelvoud verdienen van zijn huidige fooi
Wopke's bedje is reeds lang gespreid en dat heeft hij zelf prima geregeld
Dat zouden meer mensen moeten doen

Mauritskade | 22-04-21 | 20:55

Socialisme dient begraven te worden op het kerkhof van alle andere (extreem) linkse en mislukte varianten. Tijd voor conservatief rechts. Law & Order. Vrije marktwerking en een nachtwakerstaat. Dit land is het zat. C'est ca.

Tha Analyzer | 22-04-21 | 20:49

Goeie brief. Expliciete aanval op Rutte ook. Die is nog lang niet veilig. Lang formatieproces in het vooruitzicht, al dan niet na weer nieuwe verkiezingen.

Wassila | 22-04-21 | 20:44 | 1

Alsof de cda-top en Rutte zich wat aantrekken van een brief van mensen.

Watching the Wheels | 22-04-21 | 20:46

Nu breaking nieuws bij de NOS: schisma in CDA wegens onheuse bejegening van Omtzigt. Nou ja, dat zou na deze brief moeten, maar dat zal dan wel weer niet.

Jan, Leiden | 22-04-21 | 20:43 | 1

De NOS en de verzamelde hoofdredactionele commentatoren zullen hun trouwe volgelingen vooral gaan onderwijzen in het feit dat we tijdens deze crisis toch door moeten, en dat De Eén nu eenmaal de enige is die dat kan, ondanks alle terechte bezwaren.

obominotie | 22-04-21 | 21:05

Van Rij is juist voor dit soort situaties als opvolger van die andere ongekozen voorzitter uit de Panama Papers naar voren geschoven, dus die jongens en meisjes krijgen allemaal een keurig afwijzend briefje dat ze het 'meenemen' en dat er 'geen zorgen hoeven te bestaan'. Hoor je niks meer van, iedereen een heel goedemorgen!

Watching the Wheels | 22-04-21 | 20:43

Hele sterke brief.

Rohin | 22-04-21 | 20:40 | 2

Dat moet gezegd. Maar er ontbreekt: ontdoet u zich van ongewenste individuen binnen de partij die tegen Omtzigt ageerden.

Jan, Leiden | 22-04-21 | 20:49

Valt mee, beschaafd, maar niet opzienbarend.

van Oeffelen | 22-04-21 | 23:00

De strekking van deze brief betekent dus een cda cordon sanitaire tegen '66 en vvdrutte.

vladimirows | 22-04-21 | 20:40 | 1

Ik hoop het.

VBO_B_Niveau | 22-04-21 | 21:03

Zie ik een begin van een schisma van het CDA en werkt dat ook door in de 2e Kamer? Fatsoenlijke CDA-ers zouden toch na deze brief afstand moeten doen van die lui die zo slecht spreken over eigen partijgenoot?

Jan, Leiden | 22-04-21 | 20:39 | 4

@Tjemig | 22-04-21 | 20:52: Twee geloven op een kussen slaap de duivel tussen zij mijn oma altijd. Laat staan drie geloven op een kussen.

DerkArie-ut-de-Achte | 22-04-21 | 22:32
▼ 1 antwoord verborgen

Ein-de-lijk!

Gewone_mevrouw | 22-04-21 | 20:38 | 3

Vergeet het, er verandert niets.

Watching the Wheels | 22-04-21 | 20:47

@Watching the Wheels | 22-04-21 | 20:47: (zucht) Ik vrees dat je gelijk hebt. Maar goed, het was toch even lekker, zo'n sprankje hoop.

Gewone_mevrouw | 22-04-21 | 20:52

Ik doe gewoon een dansje, want of er nu wel of niet iets verandert, het is fijn om te lezen dat het sommige mensen nog wel iets kan schelen!

VBO_B_Niveau | 22-04-21 | 21:06

Beste oplossing voor het CDA; gooi iedereen eruit behalve Omtzigt en laat hem de partij opbouwen vanaf de 1e steen.
Zo zal het vast niet gaan. Elite van het CDA blijven doormodderen en halen de volgende verkiezingen 3 zetels. Omtzigt die t.z.t. een eigen volkspartij heeft opgericht, heeft vrijwel alle zetels meegenomen.

CDA bestuur/elite gaan Rutte en andere elite niet voor de bus gooien. Onderlinge Herenakkoord (gentleman's agreement) wordt ALTIJD nageleefd!

TERUGVANWEGGEWEEST | 22-04-21 | 20:38

Wat er ook gaat gebeuren, het zal altijd de wil van God zijn.

Mr_Natural | 22-04-21 | 20:33 | 1

Inch Allah

Olleke | 22-04-21 | 20:48

Mooie zin. “Voor Rutte is de waarheid geen uitgangspunt, maar een optie”.

Jullie vraag of er misschien nieuwe verkiezingen moeten komen is lastig te beantwoorden. Het zou zo maar kunnen gezien de wrijving tussen veel partijen. De macht gaat echter niet zo maar de macht weggeven. 66 en vvd zullen er alles aan doen de elite van gevestigde politiek en ambtenaren aan de touwtjes te blijven laten trekken.

Nuuk | 22-04-21 | 20:31 | 1

Voor het cda ook, daarom kunnen ze het zo goed met elkaar vinden.

Watching the Wheels | 22-04-21 | 20:37

Wat vindt BobDobalina er eigenlijk van?

Montgomery Burns | 22-04-21 | 20:31 | 3

Dat begon ik me ook af te vragen ...

Watching the Wheels | 22-04-21 | 20:39

Mista Dobalina Mista Bob Dobalina.

Vanilla | 22-04-21 | 20:56

Wie zou er baat bij hebben om de notulen vd ministerraad te lekken? Iemand die deelname van het CDA aan de regering wil dwarsbomen?
Iemand die Rutte hoe dan ook geen vierde kabinet toewenst of juist iemand die wil aantonen dat Rutte niet de enige kwade genius als het 'vertrouwen' gaat? Vragen, vragen...

Amsterdamsko | 22-04-21 | 20:30 | 2

Een integer iemand? Iemand die zich zorgen maakt over het ontbreken van macht bij de Tweede Kamer? Iemand die Omtzigt wil steunen in zijn zoektocht naar de werkelijke gang van zaken? Iemand die wil voorkomen dat het komende kabinet weer gaat bestaan uit leugenaars die bereid zijn om de wetten van dit land opzij te schuiven als hen dat beter uitkomt? Enz. enz.

Graaier | 22-04-21 | 20:34

k denk het laatste, in de trant van: Jullie kunnen wel roepen om vernieuwing en weg met Rutte, maar kijk eens, iedereen is verrot.

Blauwpetje | 22-04-21 | 20:39

Het beste zou zijn als Pieter Omtzicht unaniem tot premier zou worden gekozen en hij integere ministers uit de verschillende partijen van vvd tot bij1 mag benoemen. Daarna na 4 jaar , zien we wel weer.

echtpaul | 22-04-21 | 20:28 | 5

Dan zal ie eerst wel uit de lappenmand moeten raken. En als ie eruit is heeft ie Rutte tegenover zich, die dan invulling zal geven aan dat zo geroemde concept 'tegenmacht'.

Vosch | 22-04-21 | 20:32

Alsof je 16 integere mensen in Den Haag kunt vinden.

Watching the Wheels | 22-04-21 | 20:40

@All_yall | 22-04-21 | 20:31: Hij kan gewoon een hulpje aanwijzen die de premierstaken afhandelt. Daar is niet veel competentie voor nodig, zoals we de afgelopen 10 jaar duidelijk hebben kunnen zien.

obominotie | 22-04-21 | 21:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Hmmm, een CDA wat wel in een kabinet gaat zitten zal er voor zorgen dat de partij implodeert waarbij op termijn Omtzigt zich zomaar eens kan gaan afscheiden en het CDA helemaal ten grave draagt.
Mooi scenario.

Een CDA in de oppositie geeft Rutte het koude zweet.
Want wie “sensibleert” Omtzigt dan nog, nog los van het feit dat Rutte dan geen meerderheid kan vormen?
Prachtig scenario.

Man, dit gaat spectaculaire drama opleveren de komende periode.

Maar het meest belangrijke is toch de gezondheid van Omtzigt.
Ik hoop van harte en oprecht dat het hem goed mag gaan.
Beterschap!

Maya de Blij | 22-04-21 | 20:25 | 1

Wat u zegt, zo'n Omtzigt hebben we nog langer nodig dan vandaag. Laat die man eerst maar eens tot rust komen.

Vanilla | 22-04-21 | 20:27

Ik ging even googlen, maar van Rij zal idd wel Marnix van Rij zijn, die al eerder in openlijke ruzie was met toenmalig lijsttrekker Jaap de Hoop Scheffer

Shoarmamasutra | 22-04-21 | 20:24

Als alle pro- en anti Pieter CDA-ers zouden bidden voor een goede afloop, wie zou er dan winnen?

Mr_Natural | 22-04-21 | 20:21 | 4

De kaarsjesverkoper.

Blauwpetje | 22-04-21 | 20:23

Zwarte Piet?

obominotie | 22-04-21 | 20:25

God rijdt glunderend van plezier het CDA-karretje in de poep.

J.P.Drapeau | 22-04-21 | 20:27
▼ 1 antwoord verborgen

CDA Limburg /stemvolume kan afgeschreven worden, alles onder Roermond is zo corrupt als wat (actuele bestuurscrisis), "ze" hebben zelfs destijds het OM "op"van Reij gezet(inclusief huisbestorming voor 25 VVD-stemkaarten). CDA is over en uit.

grindbak | 22-04-21 | 20:20

Ik zou het CDA en ook de PvdA omschrijven als tanend machthebber op zoek naar relevantie. GroenLinks en D66 zijn voor mij irrelevantie op zoek naar macht.
Hé, hier zit misschien wel een leuke consultancy matrix in.

Blauwpetje | 22-04-21 | 20:20

Dat is nog eens de knuppel in het hoenderhok gooien. Ik hoop dat de formatie nu helemaal in de puinpoeier draait.
Doe maar nieuwe verkiezings!

Vanilla | 22-04-21 | 20:18 | 3

Vanwege een paar provinciale CDA afdelingen die een brief schrijven?
Daar lachen ze om bij het CDA, is van alle tijden

Mauritskade | 22-04-21 | 20:20

@Mauritskade | 22-04-21 | 20:20: Linksom of rechtsom, omdat dit nu open en bloot ligt zal dit het onderhandelen voor Hoekstra niet makkelijker maken.

Vanilla | 22-04-21 | 20:26

Zag eerder al op Twitter dat oa Mona er uit zou willen stappen. Gaat echt niet heel goed daar.

SailingDuck | 22-04-21 | 20:29

Als rechtgeaard christen kun je eigenlijk alleen nog maar terecht bij de SGP tegenwoordig.

VanBukkem | 22-04-21 | 20:15 | 1

Maar ja, dan blijf je nog zitten met de andersgeaarde christenen.

obominotie | 22-04-21 | 20:48

Het CDA hoeft om te beginnen alleen maar tegen Tjeenk te zeggen: we willen wel met de VVD, maar onder geen beding met Rutte. Eens kijken of er dan ook in de VVD iets gaat schuiven.

J.P.Drapeau | 22-04-21 | 20:15 | 1

Nee. Er zijn namelijk alleen nog laafjes bij de VVD. Ze zijn door een eigen leugen opgestapt / gedwongen te vertrekken en de rest heeft Rutte er wel uitgewerkt of hebben de eer aan zichzelf gehouden met een functie elders.

Milovsky | 22-04-21 | 21:08

Ik vind het CDA al inhoudelijk aantrekkelijk. Op papier klopt het.

Sitting_targets | 22-04-21 | 20:14

Iedere oplossing van Willink met de VVD, dus Rutte IV, is volkomen ongeloofwaardig.
Zonder de VVD komt hij niet aan 76 zetels.
Resteert maar 1 oplossing, nieuwe verkiezingen zonder huidige kabinetsleden op de kieslijsten. Doei Mark Rutte....

05071946 | 22-04-21 | 20:12 | 2

Jammer de bammer maar de VVD bepaalt wie haar frontman is en staat als 1 achter Rutte
De rest mag zich aanpassen of niet meedoen, nieuwe verkiezingen komen er over een jaar of 4

Mauritskade | 22-04-21 | 20:18

@Mauritskade | 22-04-21 | 20:18:
Misschien moet Mark het gewoon lekker met Medusa66 gaan proberen. Af en toe met Segers naar een afwerkplek voor een dealtje en je komt een end.

All_yall | 22-04-21 | 20:36

Weet je wie er nog meer gaarne nu wil gaan richten?

obominotie | 22-04-21 | 20:12

Het geweten zit in de provincie. Ook bij het CDA. Mooie brief, fuck Rutte, lekker in de oppositie gaan en die linkse ellendigen elkaar de tent uit laten vechten. Ik vind het een strak plan.

kalesnor | 22-04-21 | 20:11

Haha dat zie je al decennia bij het CDA, de lokale afdelingen gaan een beetje sputteren als de lokale baantjes in gevaar komen.
Dan organiseren ze weer een (cabaretesk) congres en bepaalt landelijk de koers
Gaap!

Mauritskade | 22-04-21 | 20:10

Een braambosbinnenbrandje, niks aan de hand.

Mr_Natural | 22-04-21 | 20:10

Lekker laten imploderen. Een partij die zijn "principes" op een sprookjesboek baseert en tegelijkertijd helemaal nergens voor staat heeft niks in de Tweede Kamer van de 21e eeuw te zoeken.

Do-na-zi | 22-04-21 | 20:09

Ik stel mijzelf de vraag waar het CDA eigenlijk voor staat. Dat antwoord kan toch niet zo moeilijk zijn zo vlak na de verkiezingen? Ik kan eigenlijk even niks bedenken... Ik heb ook geen gezicht bij het CDA. Dat heb ik wel bij de andere partijen.

Leptob | 22-04-21 | 20:08

Mijn liefdesbrieven die ik vroeger naar vriendinnetjes stuurde waren beter dan deze.

jaja | 22-04-21 | 20:07

Omdat de VVD en d66 geen zin hebben in nieuwe verkiezingen wordt het dus een minderheidskabinet van de VVD en d66. Hoekstra kan deze brandbrief, om een scheuring of een decimering van het CDA tegen te gaan, niet ter kennisgeving naast zich neer leggen. Rutte en Kaag verdienen elkaar, zij zijn uit het zelfde hout gesneden. Laat dit duo maar voor alle onderwerpen meerderheidscoalities smeden.

therealbraindump | 22-04-21 | 20:06 | 2

LOL het CDA stapt gewoon in de coalitie want verantwoordelijkheid nemen (lees macht) dat gaat al decennia zo
Omzigt is een prima Kamerlid maar het CDA gaat de partij echt niet ophangen aan een ontactische en weinig stressbestendige volksvertegenwoordiger

Mauritskade | 22-04-21 | 20:14

@Mauritskade | 22-04-21 | 20:14: we zullen zien mauritskade... U hebt meer op met aalgladde en gedresseerde volksvertegenwoordigers begrijp ik.

therealbraindump | 22-04-21 | 20:17

Goede strategie van Rutte. Verdeel en heers. Weer twee splinterpartijen erbij.

Mauguio | 22-04-21 | 20:06

De logische stap is dan toch geen nieuwe verkiezingen, maar de VVD in de oppositie. Rutte is daar ook toe bereid. En over de tot orde van de dag.

Vosch | 22-04-21 | 20:05

Omtzigt is niet glad genoeg, te fatsoenlijk en te eerlijk.
Eigenlijk zou hij de politiek uit moeten gaan, lekker tot rust komen, Rutte en Hoekstra vergeten en een leuke baan zoeken waar hij verder kan gaan met iets te betekenen voor mensen.

Skunk57 | 22-04-21 | 20:05

Het begon allemaal met Paars en later met kabinetten Balkenende.. De kabinetten Rutte waren niets meer dan een voortzetting.. Dat de regering niets van zijn bevolking moet hebben is allang duidelijk; Europese grondwet iemand?

WellusNietus | 22-04-21 | 20:04

CSC Cristelijk Sociaal Contract, de nieuwe partij naast het CDA waar alle niet rutte likkers lid van gaan worden.

jan huppeldepup | 22-04-21 | 20:04

De Tempelreiniging is begonnen.

Mr_Natural | 22-04-21 | 20:03
-weggejorist-
Roadblock | 22-04-21 | 20:02 | 1

Goddelijke interventie is nodig.

Is dit nog nieuws? | 22-04-21 | 20:01

Hij en ik verwachten nieuwe verkiezingen met Pieter Omtzicht als CDA partijleider of anders een nieuwe partij genaamd PPP(777) van Pieter's Pientere Partij.
P=16=7.

steekmug | 22-04-21 | 20:01

Het maakt het CDA allemaal niet uit met wie zo moeten regeren, als ze maar mee mogen regeren.
Als ze met de PvdA moeten meeregeren dan geven ze toe aan de PvdA.
En als ze met de VVD moeten meeregeren dan geven ze toe aan de VVD.
Waar het CDA voor staat weet je eigenlijk pas na de verkiezingen als het CDA instemt met het beleid voor de komende 4 jaar.

Osdorpertje | 22-04-21 | 19:59 | 2

Nou ze vonden het Wilhelmus zingen heel belangrijk op school.

Zapata10 | 22-04-21 | 20:01

Betreft: brandbrief. Haha, ambtenaren.

johoost | 22-04-21 | 19:59

Amen!

NACademicus | 22-04-21 | 19:59

Omtzigt is een oor aan genaaid bij de voorzitterschapverkiezing. De accountants adviseerden een hertelling, even later trekt Hugo zich terug en wordt Hoekstra naar voren geschoven, bij TK2021 is de Jonge van de kandidatenlijst afgehouden om niet door de mand te vallen dat hij geen draagvlak heeft.

KillerK | 22-04-21 | 19:59

Het begin van de implosie van Rutte IV?

Man wat hoop ik dat.

Wijze uit het Oosten | 22-04-21 | 19:58 | 1

Dat denken wij al jaren, en de komende vier jaar weer.

deja_view | 22-04-21 | 20:05

Denk dat de brandbrief niet de betreffende personen gaat bereiken. Hoekstra heeft het te druk met rutte zijn achterwerk te likken en met kaag te slijmen, hugo is de hele dag onderweg on vaccinatie foto's te maken. Wie blijft er bij het CDA dan nog?

jan huppeldepup | 22-04-21 | 19:55 | 1

Denk dat Hoekstra dit niet simpelweg kan negeren.

Schoorsteenveger | 22-04-21 | 19:59

Als JA21 Pieter Omtzigt binnen weet te hengelen, dan lijken mij nieuwe verkiezingen wel iets. CDA/VVD/D66 zullen gedecimeerd worden.

cheops | 22-04-21 | 19:54 | 8

Maurice de Hond heeft niet zo lang geleden gepeild wat een Lijst-Omtzigt zou doen. Die haalt bij alle partijen stemmen weg, zelfs bij de SGP, maar niet bij VVD en D66. Die zouden stabiel blijven. Dus maak je geen illusies: de achterban van VVD en D66 vindt het heerlijk om voorgelogen en bestolen te worden. Hoe erger, hoe liever.

MAD1950 | 22-04-21 | 20:07

@MAD1950 | 22-04-21 | 20:07: Correctie, VVD'ers en D66'ers vinden het eerlijk om de problemen op de niet D66/VVD'er stemmer af te schuiven. Het geeft zeer te denken dat Omtzigt virtueel van iedere partij zetels zou afsnoepen, maar niet van de VVD/D66. Wat zijn dat voor mensen die daar op stemmen? Er is in ieder geval iets vreselijk mis met hun morele kompas. Bij D66 ligt dat natuurlijk in de lijn der verwachtingen. Van het VVD electoraat verbaast mij dat toch wel.

Grachus | 22-04-21 | 20:28

@MAD1950 | 22-04-21 | 20:07: Eensch. Ook het optiefen van Rutte gaat geen verschil maken, want de VVD/D66-leden zullen hem vervangen door iemand die uit exact hetzelfde hout gesneden is. Zoals Kaag, om maar zo iemand te noemen.

obominotie | 22-04-21 | 20:32
▼ 5 antwoorden verborgen

"Ons Program van Uitgangspunten, het Zij aan Zij rapport en Een Nieuw Sociaal Contract van Pieter, kunnen het CDA weer doen uitgroeien tot een brede volkspartij. We hebben goud in handen." De imperialistische droom van 'een brede volkspartij', daar zou het CDA eens van moeten genezen. Vroeger bestond er een droom van 'een brede volkskerk'. Die adjectieven 'breed' en 'volks' zijn volksverlakkend. Stop met dit machtsdenken, ga eens voor de inhoud en leers eens echt van Pieter Omtzigt zonder meteen weer over zijn rug te willen dromen van machtsgrepen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 22-04-21 | 19:54

Ik begrijp best dat Omtzigt niet werd aangehaald. Gewoon omdat Omtzigt een Einzelganger is. En dat is geen veroordeling van Omtzigt. Omtzigt heeft het fantastisch gedaan! Maar geen enkele partij, ook het CDA niet, zal willen uitstralen dat het DE partij is die overal en altijd de onderste steen boven zal krijgen. Daar wil nou eenmaal niemand mee regeren. Zonder geheimpjes valt er niet samen te werken.

Leptob | 22-04-21 | 19:54

OMFG. Dit is hoe macht werkt, en dan heb ik het over echte macht, macht die gedragen wordt. Omtzigt zit overspannen thuis, is volledig onzichtbaar, maar zijn geest waart rond in Den Haag. En nu is binnen het CDA ook definitief de pleuris uitgebroken. Omtzigt hoeft er nu even helemaal niks voor te doen. Hij heeft heel veel gedaan in het belang van anderen en wordt daar nu eindelijk voor beloond. Het is prachtig om waar te nemen hoe dit koningsdrama vorm krijgt.

Schoorsteenveger | 22-04-21 | 19:53 | 3

Omtzigt wordt pas 'beloond' als Den Haag weer gaat doen wat ze moeten doen: er voor de burger zijn.

Bataafje | 22-04-21 | 20:17

@Bataafje | 22-04-21 | 20:17:
Ik drukte me misschien wat te onduidelijk uit. Hij wordt beloond door het proces, door het drama dat zich voltrekt, door "de geschiedenis" zo u wilt. Het rolt nu zijn richting uit. het lijkt erop dat iets wat al geruime tijd in de lucht hing nu neergedaald is, als een Heilige Geest, om in woorden te spreken die het CDA heel goed zal begrijpen. Dit zou wel eens het tipping point, het kantelpunt kunnen zijn.

Schoorsteenveger | 22-04-21 | 20:28

@Schoorsteenveger | 22-04-21 | 20:28:
Pfff fat chance Omtzigt geweaun op de zijlijn en Rutte IV met Flopke, Fatah mevrouw en Ploumen. Daar moet u het mee doen. De Nederlander heeft ervoor gestemd.

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-21 | 20:45

Een brief uit mijn hart gegrepen.

GroetenVanUrk | 22-04-21 | 19:53

Rutte komt niet meer bij van het lachen, weer een concurrent intern verdeeld

thanseeuwen | 22-04-21 | 19:52 | 8

@jan huppeldepup | 22-04-21 | 19:58: Rutte haalt dan met het grootste gemak PvdA en GL erbij.

Grachus | 22-04-21 | 20:30

@Grachus | 22-04-21 | 20:30: Ja, maar dat flikt hij maar 1x. Er is maar één ding dat zijn achterban nog belangrijker vindt dan hun medemens de vernieling in jagen, en dat is hun eigen portemonnee.

obominotie | 22-04-21 | 20:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Oh lol... met een bepaald schandaal in het achterhoofd is opvallen het laatste wat die pippo's willen..

starbuck280 | 22-04-21 | 19:52

Deze brede steun moet onze nationale Omtzigtman goed doen. @Pieter: hoop dat het je goed gaat.

ole guapa | 22-04-21 | 19:52 | 1

Alleen met steun ben je nog niet van een burn out af. Dan krijgt hij nóg meer op zijn bord. Die man heeft nu eerst vooral rust nodig.

Vanilla | 22-04-21 | 20:14

Wat een kinderlijke aanhef: beste meneer!

Norbert Tijhuis4442 | 22-04-21 | 19:51 | 2

Precies, buiten dat het ook gewoon fout is. Meneer is een aanspreektitel. Dus niet op papier.

antagonist | 22-04-21 | 20:09

Klopt, je zegt 'Dag meneer', schrijf je hem een brief dan zijn er twee mogelijkheden qua aanhef: de traditionele 'Geachte heer', of ietwat onvriendelijk en kortaf 'Mijnheer'

Norbert Tijhuis4442 | 22-04-21 | 21:16

Een scheuring in het CDA lijkt eraan te komen. Ik ben benieuwd hoe de CDA-top hierop gaat reageren. En vooral, hoe Pieter Omtzigt (en zijn vrouw - fractievoorzitter CDA in Enschede - hierin staan.

L.E. Raar | 22-04-21 | 19:50

Rutte weet zelfs partijen intern te verdelen.
Best knap.
Of nee, eigenlijk heel zwak van dat stelletje principeloze, krachteloze CDA clubje.

Ruimedenker | 22-04-21 | 19:50 | 1

Die verdeeldheid komt niet door Rutte. Maar door het feit dat ze zelf er bij denken te horen. Als ze Rutte gewoon afgeserveerd hadden toen een groot deel van de kamer er om vroeg hadden ze er beter voor gestaan.

Andersdenkend | 22-04-21 | 22:07

Nou Wopke, succes jongen, lol.

All_yall | 22-04-21 | 19:49 | 3

Mooie brief trouwens. Misschien ook een idee voor de lokale afdelingen van De Verwelkte Roos?

All_yall | 22-04-21 | 19:52

Wopstra is in deze Oost-Indisch doof
teveel vrindjes met Mark dus vergeet hervormingen maar

Tobi | 22-04-21 | 19:57

@Tobi | 22-04-21 | 19:57:
Wopster is vleugellam. Nu doordrukken en op oude voet verder is partij opblazen. Al heelt de tijd natuurlijk alle wonden en De Tjeenk heeft niets dan tijd.

All_yall | 22-04-21 | 20:02

Ik zet alvast een bak bier in op nieuwe verkiezingen.

Abject | 22-04-21 | 19:48 | 2

Gaan ze niet laten gebeuren.
Liever een kabinet wat nog vier jaar kan zitten en gebouwd is op leugens en minachting van kiezers dan nu nieuwe verkiezingen. Want dan moet Wobke het veld ruimen. Ze hopen en dat is niet eens zo vreemd dat het electoraat het over vier jaar weer allemaal vergeten is. Met het zombie electoraat in Nederland is die kans heel groot. Alleen de Christen unie gaat niet mee doen dus ze moeten een andere club vinden die bereid is de boksbal te gaan worden. Jesse staat al te trappelen.

Zapata10 | 22-04-21 | 19:56

Vrijmibo?

K.A. Leneet | 22-04-21 | 19:46

Gezien. Doen we verder niets mee.

Petrus Poortwachter | 22-04-21 | 19:45

Gespreide verantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkheid zei de paashaas.

Godsammekraken | 22-04-21 | 19:44

@Christenen Dienen Allah
Uw tijd is geweest, Omtzigt was uw laatste kans. Maar nee, farizeeërs als jullie zijn hebben voor een paar zilverlingen van Rutte Omtzigt verraden. En dat weten demense ook wel. Gelukkig hebben jullie nog een veel oude boomers en ouder in de provincie die nog op jullie flutpartijtje stemmen waardoor je nog boven Groen(s)Links en PvdA staat. Maar ook zij sterven een keer uit. En dan is het huilen.

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-21 | 19:44 | 1

Heb jij de brief wel gelezen?

Nitr0gen | 23-04-21 | 00:00

en niet alleen Omtzigt, maar vooral ook waar hij voor staat.

fail | 22-04-21 | 19:43

Hahahaha biem!

Odin | 22-04-21 | 19:43

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino