Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Eindelijk. CBS stopt met term 'niet-westers'

En met term 'westers'

Goed nieuws voor alle niet-westerse allochtonen die u eigenlijk al geen allochtoon meer mocht noemen maar persoon met een niet-westerse achtergrond. Dat mag nu ook niet meer! "Het CBS wil niet langer onderscheid maken tussen ‘westerse’ en ‘niet-westerse’ achtergrond. Volgens een woordvoerder is het statistiekbureau zich bewust van de „discussie in de samenleving en onder wetenschappers”." Vanaf nu heten alle niet-westerse allochtonen onder de 30 "jongere" en verdwijnen alle niet-westerse allochtonen boven de 30 uit de statistieken. Dankzij deze belangrijke ingreep van het CBS komt er eindelijk een einde aan ONGEKEND ONRECHT en leeft iedereen weer lang (nou ja, iets minder lang als je een niet-westerse allochtoon bent) en gelukkig. Directe aanleiding vormt overigens de voorgenomen schedelmeterij onder universiteitsmedewerkers, die juist bedoeld was om mensen, die je vroeger allochtoon zou noemen, en dan met name de groep die je vroeger niet-westers zou noemen, zich nog een beetje minder thuis te laten voelen op de universiteit die nu eenmaal sinds mensenheugenis wordt bevolkt door bevoorrechte kinderen van bevoorrechte ouders met bevoorrechte meningen. Wat is de wetenschap toch weer geweldig bezig. Hup wetenschap! 

Reaguursels

Inloggen

Kijk eens aan. Zo is er met een kleine aanpassing helemaal geen probleem meer met een maatschappij ontwrichtende groep. Hoppa in één keer opgelost.

DrachiR | 21-04-21 | 07:30
-weggejorist-
ikpislauwbier | 21-04-21 | 00:44

Een drol kun je wel faeces noemen, maar hij/zij blijft stinken.

Astimar Teutis | 20-04-21 | 21:43

Maken ze wel nog onderscheid van "Nederlanders" met een dubbel paspoort? Lijkt me niks mis mee.

Norbert-Oreply | 20-04-21 | 20:35

Dit gaat in de toekomst nog wel een dingetje worden trouwens. Dan wil je bv. een huis kopen en volgens de demografische gegevens is 90% autochtoon. Uiteindelijk blijkt het dan een buurt vol met vierde (en tegen die tijd vijfde) generatie import te zijn, die volgens de statistieken als autochtoon gezien kunnen worden.

koosroos | 20-04-21 | 20:34 | 1

Die statistiek was soewieso al niet echt betrouwbaar. Je zou een rondje door de wijk kunnen rijden. Maargoed, waarschijnlijk zitten ze niet allemaal in de voortuin fernandes te drinken en jonko's te roken. Mijn tip: check de meest recente verkiezingsuitslagen van het dichtstbijzijnde stembureau. Toch nog een voordeel van Denk/Nida/Bij1.

Norbert-Oreply | 20-04-21 | 20:42

Joh... dit is al jaren gaande. Je mag het beestje niet meer bij de naam noemen. Vroeger noemden ze een neger gewoon een neger en een Marokkaan een Marokkaan. Bekijk op YouTube eens die poltieprogramma's uit de jaren 80/90. Toen zeiden ze gewoon straight to the point waar het op sloeg.

Ik weet nog dat ze bij opsporing programma's op een gegeven overgingen naar 'negroïde' en daarna naar 'donkergetint'. Volgens mij gebruiken ze tegenwoordig de term 'zwarte'.

Marokkanen werden op een gegeven moment 'Noord-Afrikaans' genoemd, daarna lichtgetint en tegenwoordig zijn het 'jongeren' of 'verwarde personen'.

koosroos | 20-04-21 | 20:28 | 1

"Criminelen" wordt ook veel gebruikt.

nsfl | 20-04-21 | 23:16

ze worden steeds minder wetenschappelijk en steeds meer religieus

motje013 | 20-04-21 | 20:14

Een paar dagen geleden las ik over een schietpartij tussen Tsjetsjenen en Koerden in Luik. Daar viel een dode door het gebruik van zware wapens. Een paar maanden terug werd er nog vrolijk in de lucht geschoten bij een soortgelijke confrontatie tussen Tsjetsjenen en Noord Afrikanen in het Franse Dijon. Deze "jongeren" gebruikten wapens die de meeste Westerse jongeren nog nooit van dichtbij gezien hebben. Waar de Westerse politie voor wegvlucht; geen enkel dienstpistool weegt op tegen een AK47.
De Britse multikul is al jaren het toneel van reeksen dodelijke steekpartijen tussen bendes van Caraïbische, en bendes van Pakistaanse afkomst. In NL zijn in het verleden rassenrellen geweest tussen Marokkanen en Antillianen, en tussen Marokkanen en Molukkers. In AZC's wordt vaak gevochten tussen Afrikanen en Arabieren, maar ook tussen Arabieren en Afghanen/Koerden.

In feite gaat het daarbij dus steeds om grof raciaal geweld. De achtergrond niet benoemen suggereert dat het om racisme van de Eeuwige Witte Man gaat. Die wordt namelijk toch al 24/7 van racisme beschuldigd, als er bij sollicitaties wordt gekozen voor mensen met CV in plaats van met strafblad.

Dat zogenaamde "institutioneel racisme" is een kwaadaardige linkse leugen. Daarnaast is het vooral een irrelevant non-issue. De allochtoon met CV en zonder strafblad komt er heus wel.
En die ligt ook niet wakker van "etnisch profileren" in een wijk waar regelmatig allochtonen door andere allochtonen worden vermoord. Etnisch profileren is namelijk niet hetzelfde als "alle zwarten aanhouden". Dat is trouwens ook veel teveel werk; dus bejaarden, kinderen of jongeren met werk- of anderszins normale kleding gaan vrijuit. Het is het type drillrapper dat heel af en toe wordt aangehouden. En ook die mag direct verder als hij geen wapen heeft. Etnisch profileren redt daardoor levens. Het is jammer dat er geen BLM-activisten bestaan die om zwarte mensenlevens geven.

Hoe los je een probleem op dat niet benoemd mag worden? Hoe voorkom je een dijkdoorbraak als niemand mag weten welke dijken op instorten staan?
Ik geloof niet dat huidskleur iets over racisme, corruptie, geweld, criminaliteit of extremisme zegt. Ik weet wel 100% zeker dat deze minpuntjes in bepaalde culturen vaker voorkomen, of zelfs de norm zijn. Daar moet je rekening mee houden als je die culturen op grote schaal importeert.

Daarbij denk ik dat elk probleem kan worden aangepakt zolang het maar besproken kan worden. De multikul heeft ons vele tientallen desastreuze problemen opgeleverd omdat die allemaal niet besproken mochten worden. En nog steeds houden overheden veel problemen geheim; vervolgen de klokkenluiders; gebruiken almaar veranderende Newspeak om verwarring te zaaien. Maar dat neemt de problemen niet weg.

In West Europa staan sociale vangnetten op instorten door grootschalige fraudes door immigranten die daar nooit aan hebben bijgedragen. Overal ging niet-Westerse immigratie hand-in-hand met forse stijgingen van (gewelddadige) criminaliteit, extremisme en terrorisme. Het ooit saaiste land ter wereld, Zweden, kampt al jaren met een golf van schietpartijen en explosies tussen 40 misdaadfamilies; allemaal import. Ook qua seksueel geweld scoort het ooit veiligste land ter wereld nu hoog; ergens onderaan, tussen de gewelddadigste Afrikaanse landen. Willen we dat echt?

Het is bizar dat massa-immigratie, een schadepost van tientallen miljarden per jaar (!), geen onderwerp was in de verkiezingscampagnes. Jarenlang waren de cijfers geheim gehouden Afgelopen 25 jaar kostte immigratie dus 400 miljard; we betaalden dat van de gasbaten. Komende 20 jaar gaat immigratie 600 miljard kosten; maar verkopen we geen gas meer.

En NPO, kartelpolitici en andere subsidieracisten maar schelden op "de witte man"..

Dandruff | 20-04-21 | 19:54 | 1

Vooral Zweden is ongekend schrikbarend wat zich daar heeft afgespeeld. Daar zijn dus mensen voor verantwoordelijk.

ploppy | 21-04-21 | 09:07

Sinds wetenschap in de afgelopen eeuwen religie steeds meer heeft vervangen als primaire autoriteit op het gebied van Waarheid, noemen allerlei ideologieen (waaronder met name het Marxisme) zichzelf "wetenschappelijk" om die autoriteit te kapen en zo hun agenda te pushen. Met de Wetenschappelijke Methode, oorspronkelijk bedoeld als methode om de betrouwbaarheid van kennis en informatie te vergroten, heeft dit totaal niets te maken, sterker nog, een zorgvuldig en integer gebruik van de Wetenschappelijke Methode zit de ideologische agenda vaak alleen maar in de weg en wordt dan dus in de praktijk waar mogelijk ontmoedigd of gesaboteerd.

DutchLion33 | 20-04-21 | 19:47

Zullen we de blanke autochtone Nederlanders voortaan maar gewoon aanduiden als inboorlingen?

ArieR68 | 20-04-21 | 19:40

Wordt de afdeling “niet westerse allochtonen “ nu opgeheven bij het CBS, scheelt toch weer een boel taxpoet.

MargauxGrandCru | 20-04-21 | 18:54

Laten we ze dan Epsilons ofzo noemen,

squadra | 20-04-21 | 18:49

Ik werd laats nog op mijn vingers getikt dat het onderwijs helemaal niet geïndoctrineerd was door linksdragende.

mr_awesome | 20-04-21 | 18:12

Ach. Vond ik toch al geen betrouwbare labels meer sinds ik erachter kwam dat ze vanaf 3e generatie al niet meer al zodanig werden ingeschaald.

Gen. Maximus | 20-04-21 | 17:07

Wel jammer dat het onderscheid statistisch essentieel is. Het CBS heeft zich hiermee naar mijn idee ongeschikt gemaakt.

pjisonline | 20-04-21 | 16:56

Absurd natuurlijk, je gaat hierdoor alleen maar cijfers en wetenschap verloederen. Als we niet kijken, dan is het er ook niet, dat idee.

Voor een organisatie die op basis van cijfer statistieken maakt moet je juist meer onderscheid maken, op basis van zoveel mogelijk factoren om zo zinnige dingen af te kunnen leiden.

Iets wat ook gebeurde bij westers vs niet westers. Er bleken best grote verschillen te zijn tussen die groepen.

Hoe serieus kun je het CBS nog nemen als ze dit soort dingen doen?

Als je de feiten moet negeren om gelijk te krijgen, dan heb je waarschijnlijk ongelijk.

Overigens is dit soort beleid ook gevaarlijk, want je kunt geen fatsoenlijk beleid meer maken.

DerUnterMensch | 20-04-21 | 16:30

Bij wetenschap draait het toch juist om precisie.

Sierstrip | 20-04-21 | 16:20 | 1

En feiten

Ride_On | 20-04-21 | 17:23

Precies deze kop-in-het-zand houding maakte Pim zo groot.

wapster | 20-04-21 | 16:14 | 1

Helemaal gelijk in.
Mensen die de geschiedenis niet (willen!) kennen, zullen steeds de zelfde fouten maken.

tis_wat | 20-04-21 | 19:30

Het CBS ziet natuurlijk ook dat de demografische ontwikkelingen er niet rooskleurig uitzien voor de autochtone bevolking die langzaam maar zeker wordt gemarginaliseerd door nieuwkomers van niet-westerse komaf. Dit proces is al goed zichtbaar in de grote steden. Binnenkort ook ver buiten de randstad als de bouwwoede losbarst in het Noorden des lands. Door het woord "niet-westers" te schrappen, hopen ze de omvorming van NL zo lang mogelijk ongezien te laten plaatsvinden.

stiffy | 20-04-21 | 16:13 | 1

Eensch. Ik zal wel weer een rechtse aluhoedje drager zijn, maar het is toch wel opvallend dat we deze omvolking zo proberen te verhullen.

earrebarre66 | 20-04-21 | 16:41

Dat het CBS een door-en-door gepolitiseerde club is, weten wij natuurlijk al langer.

bisbisbis | 20-04-21 | 16:12

Desondanks hebben wij straks twee categorieën jongeren: 'kwetsbaar' (lees: grenzend aan zwakbegaafd met veelal Riffijnse achtergrond) en 'jongere' (lees: kind van doorsnee-kaaskoppen met hopelijk een beetje gezond verstand in d'rlui donder)

bisbisbis | 20-04-21 | 16:10

Zo, en nu nog even die driejarige brugklas erdoor drukken, en zie daar: alle jongeren zijn precies even stom. Het kán dus wél.

bisbisbis | 20-04-21 | 16:07 | 1

Ach, van de 15-jarigen is een kwart functioneel analfabeet, dus dat schiet al lekker op! Zolang iedereen maar weet dat 'wit=slecht', 'westers=slecht', 'man=slecht' en meer van dat cultureel-anthropologische, dan komt het helemaal goed met de wereld. Want geld is iets dat je immers bij je geboorte hebt gekregen, niet iets waar je wat voor hoeft te doen of, voor wat dat betreft, te kunnen. Je kunt helemaal niets voorstellen, en toch minister, burgemeester, rechter of professor worden in dit land.

Valse_nootjes | 20-04-21 | 16:14

Is vooral bedoeld om de cijfers in verschillende overzichten een rooskleurig beeld te geven. Knettergek om de waarheid te verzwijgen.

Eddy67 | 20-04-21 | 15:49

Oost, ____, thuis best.

Bedford | 20-04-21 | 15:47

Vond dat toch al niet zo lekker bekken, ik noem ze dus gewoon Marokkaan, Turk, Pool, Afrikaan of gewoon klootzakken als ze zich weer eens misdragen (doen ze gelukkig bijna nooit).

Wokpan1975 | 20-04-21 | 15:43

Gelukkig worden problemen aangepakt. Binnenkort geen criminaliteit meer. Laten we ook stoppen met signalementen bij opsporing verzocht en zeg dat de politie een mens zoekt. Mocht je een wezen zien dat op een mens lijkt graag de politie bellen.

nuova.idea031 | 20-04-21 | 15:36 | 1

"Mens" klinkt niet inclusief, er is zoiets als 'furries'. En waarom meteen de politie?

Zeg gewoon dat er een communicatieprobleem is tussen een aantal personen (sommigen identificeren zich als 'wij' immers) aangaande eigendommen.

Valse_nootjes | 20-04-21 | 16:16

Eén gelukje: de niet-Westerse allochtoon is ook na 3,4,5,6,etc generaties nog gewoon simpel te herkennen als zodanig. Twee bontkraagjes op een scooter? Sisseltong tegen de vrouwtjes? Hoofddoekje? Beroepstrekker van bijstand? 8 kids van 7 vaders waarvan geen één in zicht? Gouden caps op de tandjes? Etc.
Gelukkig hebben we het CBS niet nodig om de feiten te zien. Helaas hebben we een overheid en rechtsmacht nodig om wat aan die feiten te doen.

Benieuwd hoe 'Opsporing verzocht' dit gaat aanpakken. "Twee lichtgetinte Nederlanders" mag dan natuurlijk niet meer. Bij 8 van de 10 zaken een signalement geven kan dan niet meer, maar bij 8 van de 10 zaken géén signalement geven, maar bij die twee overblijvende 'witte mensen' zeggen is ook een dead give-away voor die acht. Ik schat in dat het programma dus snel verdwijnt.

Valse_nootjes | 20-04-21 | 15:34

Wamt stel je voor als heel NL opeens wakker wordt en de waarheid ziet
En erachter komt dat bepaalde soort mensen niet goed zijn voor de samenleving.
Je kan in een hok geen kuiken en wolven samen zetten.

ray7900 | 20-04-21 | 15:24

Lies, damned lies and CBS

liggend_streepje | 20-04-21 | 15:23

Vooral het beestje niet bij de naam noemen, stel je toch eens voor. Als je de feitelijke oorzaak niet wil onderkennen dan kun je het probleem ook niet oplossen.

Von Bliksum | 20-04-21 | 15:13

Buitenlander mocht niet, allochtoon mag niet, zwarten mag niet, niet-westers mag niet. Alles omdat die woorden uiteindelijk steeds weer een negatieve 'connotatie' krijgen. Dankzij degenen die onder die term vallen omdat zij in alle statistieken negatief uitblinken. Dat weten we allemaal dus, wie houdt het CBS hier voor de gek?

jochum1980 | 20-04-21 | 15:07 | 1

Alleen witte mensen die zich schamen voor het feit dat ze wit zijn.

Valse_nootjes | 20-04-21 | 15:35
-weggejorist-
gestoptmetroken | 20-04-21 | 15:05

Waarom mag er nog wel verschil gemaakt worden tussen "jongeren"" en "ouderen" leeftijdsdiscriminatie.... moet verboden worden !!

armandj | 20-04-21 | 15:04

Ik lees net wel bij de NOS, dat er een Chinese drugsbende is opgerold in Spanje.
Mag het beestje dan weer wel bij de naam genoemd worden?

Francieux | 20-04-21 | 14:52

Als we het nu eens omdraaien? Mensen en Westerse kafir?

ECLP | 20-04-21 | 14:31

Wellicht dat de term "administratieve Nederlanders" uitkomst kan bieden?

Norbert-Oreply | 20-04-21 | 14:08

Er zijn dus geen 'goede' of 'slechte' allochtonen meer, ze zijn vanaf nu allemaal kut?

ReyNemaattori | 20-04-21 | 13:53

Circle of life: De overheid probeert het beestje steeds een nieuw lief eufemistisch naampje te geven nadat datzelfde beestje z’n laatste koosnamen opzettelijk en onherroepelijk beschadigd had. Het beestje zelf luistert namelijk en gedraagt zich nog steeds enkel naar zijn originele benaming: buitenlander.

mis en bouteille | 20-04-21 | 13:44

Er zijn 2 soorten mensen. Conyo’s en geen conyo’s. Het is ook zo dat bepaalde mensengroepen meer conyo’s voortbrengen dan andere mensengroepen.

RGV42 | 20-04-21 | 13:37

Het vvd-gedachtengoed rukt steeds verder op. Angstaanjagend.

obominotie | 20-04-21 | 13:36

Het wordt misschien straks moslims en ongelovigen want je moet toch ergens onderscheid maken om zaken te kunnen duiden. De waarheid is weer een stukje terug gedrongen en zo zakken we steeds verder af waar straks niemand meer wil wonen, zelfs geen Afrikanen en geen niet westerse allochtonen

Eddy67 | 20-04-21 | 13:24 | 1

Goed idee. Laten we dan de term gelovigen en ongelovigen gebruiken. Komt in feite op hetzelfde neer alleen stoten we dr niemand mee voor zn plaat.

Flow82 | 20-04-21 | 13:47

Hier noemen wij ze al MO. Maatschappelijk onaangepast.
Wel zo simpel.

Mispel | 20-04-21 | 13:22

En zo schuiven de statistieken over criminaliteit maar onder het tapijt der Woke.

Zuma | 20-04-21 | 13:21

Het einde van het westen cq de beschaving zoals we deze kennen (of kenden) is onafwendbaar. Wat dat betreft heeft "progressief" en woke Nederland (en europa) het gewoon goed gedaan en de boel vakkundig gesloopt. Dit gaat heus niet meer goed komen. Denk je eens in wat er allemaal niet alleen een beetje anders of minder moet maar gewoon compleet op de schop om tot een wereld van redelijkheid en logica te komen. Wat de afgelopen 50 jaar kapot is gemaakt draai je niet terug in een paar jaar. En dan moet eerst de kraan nog dicht voordat er gedweild kan worden. En die kraan gaat vooralsnog alleen maar verder open.
Dit alles al perfect weergegeven door Douglas Murray in The strange death of europe.

Ride_On | 20-04-21 | 13:16

Lijkt op de moslim aanpak voor dingen die ze liever niet zien: gewoon niet benoemen, dan is het er ook niet.
Of dit: 'Don't ask, don't tell'
.
Als je ze dubbel paspoorthouders noemt heb je al een flink aantal niet-westersen te pakken.

Kijkeensaan | 20-04-21 | 13:09

Noem het een mens en zelfs dat wordt een beladen term. Misschien ligt het niet aan de woorden maar aan het tuig?

Dirk III | 20-04-21 | 13:07 | 1

mens kun je nog onderverdelen, untermensch und Ubermensch. het klinkt een randje smeuïg maar t dekt wel de hele lading

DeviousDick³ | 20-04-21 | 14:08

Na 10 jaar "Opsporing Verzocht" heeft de betiteling "Jongeren" een (door-)geladen inhoud.
Ja, wat doe er eigenlijk aan? Wat zou je denken van "handhaven, berechten en opsluiten"?
Mij maakt het geen reet uit wat voor kleur je poepgaatje heeft, zolang je maar weet dat als je op ons schijt, je lik op stuk krijgt.
Maar ja, Partijkartel, DDR66 rechters, een politiek OM, en de lijfspreuk "handhaven is zóóó niet-Nederland".
Die gasten hebben ondertussen de Leeuw en Je Maintiendrai bij het grof vuil gezet.

Du-u-u-h | 20-04-21 | 13:05 | 1

en daarvoor heb ik ons land verdedigt tegen het Sovjet gevaar, om het nu uit te verkopen aan een vliegend tapijt handelaar.

dorstig! | 20-04-21 | 13:27

Wat zal het CBS dan straks nog te turven hebben? Tellingen naar religie? Nee, te stigmatiserend. Geslacht? Nee, dat is ook maar een construct. Leeftijd? Age, nothing but a number.

Als ik het goed begrijp zijn er straks geen doelgroepen meer, geen data meer beschikbaar wanneer de overheid gericht beleid wil voeren om achterstanden bij bepaalde groepen te bestrijden of ander gericht beleid te ontwikkelen. Op die manier weet je dus ook niet of beleid aanslaat. Stel je wil deelname aan het arbeidsproces stimuleren van vrouwen, afkomstig uit een islamitisch land. Je ontwikkelt een programma en vervolgens kan je niks van dat effect meten, want deze groep is dan onzichtbaar geworden in de cijfers.

En dat alleen omdat bepaalde termen te veel onderscheid zouden maken en zulks "negatief" klinkt. Wat heeft het CBS dan nog voor nut? Hef het dan maar op.

Beste_Landgenoten | 20-04-21 | 13:04 | 1

Yes, puik plan

Dirk III | 20-04-21 | 13:08

Ik vond het al zo verwarrend dat ze opeens Nederlander genoemd werden. Terwijl ze dat helemaal niet zo voelen.

Zupschufter | 20-04-21 | 13:03 | 4

willen we minder Nederlanders ? Dan gaan we dat regelen.

small_town_dude | 20-04-21 | 13:19

Parttimers

boerk | 20-04-21 | 13:25

Boetnlaandrs

pollens | 20-04-21 | 14:22
▼ 1 antwoord verborgen

ik stel voor dat je de term functionerend en niet functionerend gaat gebruiken. maakt gelijk duidelijk dat je voor de maatschappij stuk bent als je niet meedoet. weggooien is dan de volgende stap.....

azubneritan | 20-04-21 | 13:02 | 2

Deze niet functionerende mens ziet u op deze camerabeelden een wel functionerende medemens kapot schoppen en beroven. Weet u wie deze NF is? Kent u hem of haar, neem dan contact op met ons.

Dirk III | 20-04-21 | 13:10

In Belgie noemen ze dat 'marginalen' . Dat kunnen ook blanken zijn dus.

small_town_dude | 20-04-21 | 13:20

Past ook weer precies in het beeld dat wordt geschetst in The Strange Death of Europe.

Schulzie | 20-04-21 | 13:00

Ik stel voor om kanker voortaan een kwaaltje of ongemakje te noemen. Is vast goed voor de statistieken.

mono-culti | 20-04-21 | 12:59 | 1

Ja, en dood is ook maar een "toestand"..

boerk | 20-04-21 | 13:26

Maar het probleem, meneer, dat blijft.

Toos Bevergeil | 20-04-21 | 12:57

Meten is weten.

Dr. Worstenbroodje | 20-04-21 | 12:54 | 1

Sommige dingen wil men niet weten.

Uw Verzekeringsadvis | 20-04-21 | 13:05

Toch kijk ik iedere week naar Opsporing Verzocht naar al die 'jongeren' die de foute lijstjes aanvoeren.

ofarim | 20-04-21 | 12:54

Op het moment dat woorden hun betekenis verliezen, verliezen mensen hun vrijheid. -vrij naar Confucius.

Gladiator Fap | 20-04-21 | 12:53

Goh, ambtenaren kunnen de problemen niet oplossen en dus verbergen ze het maar. We zijn niet meer terug bij af. We zijn nu gewoon verder dan ooit weggezakt.

heldheino | 20-04-21 | 12:51 | 1

Dit heeft niks met probleem en oplossing te maken. Meer met dingen verbergen die "ons" niet aanstaan,

Lorejas | 20-04-21 | 12:54

"Het CBS wil niet langer onderscheid maken tussen ‘westerse’ en ‘niet-westerse’ achtergrond. Volgens een woordvoerder is het statistiekbureau zich bewust van de „discussie in de samenleving en onder wetenschappers”."

... Dat is okay, CBS, jullie maakten al jaren geen onderscheid meer tussen pseudo-wetenschappelijke onzinstudies en échte wetenschap bij de term "wetenschappers". Aangezien jullie ook niet verder komen dan een paar gemiddelden en procenten, omdat dat het maximale is dat de meesten onder ons begrijpen, is ook de term "statistiek" in "statistiekbureau" is inmiddels al gedevalueerd tot het niveau van een tien-jarige politicus.

Gladiator Fap | 20-04-21 | 12:50

Dus als mijn kind 18 wordt (jongere) krijgt hij een noord Afrikaans kleurtje?!

Padre Grassi | 20-04-21 | 12:50

Zal in indeling op 'verblijfsvergunning' wel gehandhaafd blijven?

Roos | 20-04-21 | 12:49

Heel toevallig is net het rapport "Grenzeloze verzorgingsstaat" uit gekomen waaruit blijkt dat m.n. Niet-westerse (asiel) migranten (kennismigranten uit o.a. India uitgezonderd) de schatkist jaarlijks miljarden euros kost...

TBZM | 20-04-21 | 12:49

Wanneer je de olifant in de kamer niet wil zien, verf je de kamer gewoon in Gamma 117-05. Neem ook meteen de ramen mee, is mijn advies.

AnitaDik | 20-04-21 | 12:46

1 rijk, dus ook 1 type plebs om het werk uit te voeren voor de nieuwe keizers.

WhispersInDarkness | 20-04-21 | 12:44

Goed nieuws! Dit is een opstapje naar het afschaffen vand de termen ‘blank’ en ‘zwart’, en daarmee dus het afschaffen van racisme. Jerry Airfryer zit straks dus zonder werk.

JackStick | 20-04-21 | 12:42 | 3

Eerder het omgekeerde. Zijn argumenten zullen lastiger te weerleggen zijn zonder cijfers. Maak de borst maar nat, dit gaat lang duren.

ZOMG | 20-04-21 | 12:47

@ZOMG | 20-04-21 | 12:47: In ieder geval zou hij dan wel -pun intended- kleur moeten bekennen, maar zoals gewoonlijk zal er dan weer een uitzondering gemaakt worden: er zijn dan geen "zwarten" meer, maar er zijn nog wel "witten". Wedden?

Gladiator Fap | 20-04-21 | 12:52

@Gladiator Fap | 20-04-21 | 12:52: Er gaat gewoon veel meer op gevoel gespeeld worden. Het gaat om het narratief, niet om de feiten. Dat zie je ook bij D66 en GL steeds meer.

ZOMG | 20-04-21 | 13:05

Net toen Rutte aan het wankelen was, kwam het CBS naar buiten met een persbericht dat het vertrouwen in de politiek met maar liefst 13% is gestegen. Ook dit instituut is naar de gallemiezen.

KillerK | 20-04-21 | 12:41

Laatste keer dat ik keek lag het grootste gedeelte van Marokko nog gewoon ten westen van ons.

aliealaaf | 20-04-21 | 12:40 | 1

Oh nee, 358 graden ten oosten van ons.

aliealaaf | 20-04-21 | 12:43

Pak dan door zou ik zeggen.
Verwijder dan ook het hele man-vrouw zijn. Ben je meteen verlost van dat gender gemekker.
Iedereen geslachtloos door het leven. Alles meteen inclusief en verlost van dat diversiteit gelul.

Dwarsdenker | 20-04-21 | 12:38

Maar het probleem, meneer, enz. enz.

zwarte_weduwe | 20-04-21 | 12:38

Ik denk dat de kreten "noorder-breedte" en "wester lengte" populair gaan worden ...

Het Licht | 20-04-21 | 12:38

hier op het dorp zit iedereen waarvan de familie na WOII hier is komen wonen in de groep 'import' . Ik ben zelfs import terwijl ik in een dorp 5 km verderop geboren ben, ze mogen me zo noemen en mijn kinderen ook, onderscheid en diversiteit horen erbij.

small_town_dude | 20-04-21 | 12:35

”Niet Germaanse afkomst’ beter?

Trasnochador | 20-04-21 | 12:35 | 2

Niet ariërs ...

Ongeveer hetzelfde maar dan een diepere betekenis van een zekere persoon met gruweldaden rond 1940

Het Licht | 20-04-21 | 12:41

@Het Licht | 20-04-21 | 12:41: Van harte gefelicteerd nog met deze heuglijke dag.

F. Jacobse | 20-04-21 | 13:02

Overigens, de illustratie bij dit artikel bekijkend: ik verwacht dat het volgend jaar strafbaar zal worden om het woord ''jongeren'' tussen aanhalingstekens te zetten.

Dr_Johnson | 20-04-21 | 12:32

Ik denk dat dit direct verband houdt met het recent uitgebrachte onderzoek "Grenzeloze Verzorgingsstaat" (Jan van de Beek e.a.)

Dit nauwkeurig gespecificeerde onderzoek over wat migratie de maatschappij kost, heeft alleen kunnen plaatsvinden met behulp van door het CBS opgeslagen (en voor wetenschappelijke doeleinden vrijgegeven info!) feiten.

De voor Links, wokies, asielzoekers en moslims ongewenste en onwelgevallig conclusies uit dit rapport, die moeten in de toekosmt vermeden worden!
En hoe vermijdt je dit? Simpelweg door het verzamelen van dit soort gegevens, te verbieden.

Zodat GroenLinks in de toekomst zelfs niet niet meer hoeft te spreken van een nutteloos onderzoek ("Immigratie is volgens de partij een morele kwestie. Over mensen praat je niet in termen van kosten en baten").
Maar een dergelijk onderzoek wordt dan eenvoudigweg onmogelijk.

1984. Animal Farm. Het komt steeds dichterbij....

michelpen | 20-04-21 | 12:28 | 1

Kijk inderdaad uit voor mensen die termen als 'my truth' gebruiken. Helaas hebben dat soort lui de macht in handen. Gek genoeg voelen ze zich onderdeel van de rebellie. Terwijl ze gesteund worden door westerse overheden en big corporate en big tech.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:34

Begrijpelijke keuze als je de toelichting leest, zolang ze maar wel onderscheid blijven maken op nationaliteit. Oók bij de derde en vierde generatie.

Diewijfvandielange | 20-04-21 | 12:28

We gaan weerterug naar de term "buitenlanders", zoals vroeger.

funkyd | 20-04-21 | 12:28

"Jongere" werd toch allang gebruikt voor allochtoniers? Net als "man" in een politiebeschrijving. Dan weet je dat het een lichtgetintiër is. Anders staat er "blanke man". Oh sorry: "witte man".

Proud Infidel | 20-04-21 | 12:27

Het CBS doet een "als je niemand op corona test is er ook geen corona meer'.

Waarom hebben we dat CBS nog nodig als alles op één hoop geschoven word?

General McAuliffe | 20-04-21 | 12:27

Daar gaat Sylvana's verdienmodel

relatief | 20-04-21 | 12:27 | 7

@Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:32: Ik denk dat het nog meer zal gaan over "het gevoel". De cijfers gaven haar vaak al ongelijk. Nu is ze van die cijfers af en wordt het juist lastiger om te weerleggen en wordt het een groot welles/nietes-verhaal.

ZOMG | 20-04-21 | 12:40

@ZOMG | 20-04-21 | 12:40: Ja, "feiten zijn rechts" - zei PvdA-er Jan Pronk al - 40 jaar geleden ;-)
Alleen: welke woorden gaat ze dan gebruiken? Ik vrees inderdaad dat ze de polariserende woorden 'wit' en 'zwart' gaat gebruiken.
Voor de groep mensen met xx of xy chromosomen bestaat een heel spectrum, maar voor huidskleur juist niet. De omgekeerde wereld.

relatief | 20-04-21 | 12:44

@relatief | 20-04-21 | 12:44: Maar als je dingen nu maar vaak genoeg herhaalt, dan past de realiteit zich aan. Zo denken ze, alleen de realiteit denkt niet zo.

ZOMG | 20-04-21 | 12:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Dan maken we nu voortaan gewoon het onderscheid Fins en Niet-Fins.

The Green*Machine | 20-04-21 | 12:24

Zoveelste naamsverandering voor woorden met een negatieve connotatie.
En over een paar jaar mag jongeren ook niet meer.
Ik ben nu al benieuwd naar wat ze dan weer verzinnen.

Endoxa | 20-04-21 | 12:24 | 1

Misschien komen de verwarde mannen en vrouwen terug, zijn al een tijdje uit de nieuwscyclus.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:27

Dus straks weten we niet eens meer wat het percentage niet-westerse allochtonen is in een bepaalde wijk of stad...

Vunzigheid | 20-04-21 | 12:23 | 1

Mijn gemeente houdt bij welke stembureaus de verschillende partijen hoog scoren. Zo kunt u precies de bevolkingssamenstelling zien per buurt zonder Geertje en onze Tjerrie in de kaart te spelen.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:26

Als afkomst niet meer geregistreerd wordt, kunnen scholen ook geen extra budget krijgen voor allochtone leerlingen, kan er geen voorkeursbeleid meer worden gevoerd en bestaat white privilege niet meer.

Franker | 20-04-21 | 12:22

Wanneer gaan we boeken verbranden als het even niet uitkomt?

Freselik | 20-04-21 | 12:21

We moesten ook maar eens stoppen met onderscheid te maken in onze classificatiesystemen tussen ‘gewervelden’ en ‘ongewervelden’. Het zorgt alleen maar voor verdeeldheid.

JackStick | 20-04-21 | 12:20 | 1

Beschuldigt u nou het CBS van het ontbreken van enige ruggengraat?

liggend_streepje | 20-04-21 | 13:01

Als er verschillen zijn - oververtegenwoordiging in bepaalde statistieken - dan zijn ze op zijn minst de moeite waard om te weten. Vreemd genoeg zijn die verschillen er volgens verschillende partijen er wél en worden ze wél gemeten als het gaat om vermeende achterstelling en discriminatie, maar zijn ze niet relevant als dezelfde groepen negatief afsteken bij de gemiddelden.

Zo wordt de mening van het volk een bepaalde richting op gestuurd. Mensen komen op basis van halve informatie tot vreemde en verkeerde inzichten en verkeerde conclusies. En daar komt de Godwin - deze keer in de richting van politiek correct Nederland.

Hommel | 20-04-21 | 12:20

Dit is natuurlijk al tijden aan de gang. De linkse predikanten die drammerig schreeuwen 'Het Zijn Nederlandse Jongeren' zodra het in een discussie over zoveelste generatie raddraaiers gaat die heel trots zijn op hun Noord-Afrikaanse roots. Nederlands m'n reet, denken die.

kapoerewiet | 20-04-21 | 12:19

Compleet schandalig, deze niet-transparante engnekkerij.
Dat meen ik echt.

SIogra | 20-04-21 | 12:17 | 3

Wat gaat u eraan doen? Wat kunnen we doen?

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:19

Ja, ''westers'' en ''niet-westers'' kan dan kennelijk niet meer.

Maar ik zou wel willen dat de bekende uitspraak "Go West, young man" niet zo gretig werd opgevolgd door al die derdewereldlanders die hier hun hand komen ophouden.

Dr_Johnson | 20-04-21 | 12:15 | 3

Dat is niet de schuld van derdewereldlandiërs maar door roomwitte aboriginals alhier die ze en masse naar binnen halen.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:17

@Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:17:

Nou, ik zou zeggen: naar binnen Laten. Ze worden godzijdank nog niet actief hierheen 'gehaald' (op die 500 na die door de regering elk jaar op voordracht van de UNHCR 'uitgenodigd' worden).

Voor het resultaat maakt deze semantische discussie weinig uit, dat geef ik toe.

Dr_Johnson | 20-04-21 | 12:25

derde wereld mag je niet meer zeggen, dat is koloniaal

small_town_dude | 20-04-21 | 12:30

Welkom in Eufemististan.
.

Kijkeensaan | 20-04-21 | 12:15

Stel je voor dat sociale wetenschappers zich bezig zouden houden met zaken waar de mensheid iets aan heeft, zoals het benoemen van problemen zonder te kijken door een deuglens. Mijn wereldbeeld zou in duigen vallen.

Kicksalot | 20-04-21 | 12:15

Criminelen met voornaam - en achternaam en foto in de krant !

Stratum | 20-04-21 | 12:14 | 3

Alleen als ze naar spruitjes ruiken.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:16

@Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:16: Boeren en Refo's, daar mag naar hartelust op worden gescholden. Oja, en 'tokkies'. Moet je linkse deugdburgers eens over horen. Gaan ze helemaal op los, met zoveel opluchting - tis ook niet niks als je steeds moet wegkijken bij andere problemen.

kapoerewiet | 20-04-21 | 12:20

@kapoerewiet | 20-04-21 | 12:20:
"Wie zijn toch die mensen die daarop stemmen". Ik zie de screencap van Fatah mevrouw nog altijd voor me. Het dedain spatte ervan af. Dan ineens is iedereen over een kam scheren bon ton en minderwaardig vinden, en mag je lekker schuimbekken.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:24

Nu blijkt wel weer dat ze weten dat ze met statistieken kunnen manipuleren.
.

Kijkeensaan | 20-04-21 | 12:13

Prima toch??

Ik neem aan dat hierbij ook alle diversiteits programma's tot een einde komen; tenslotte mogen we nu niet meer meten op achtergrond of op uiterlijke kenmerken catagoriseren / selecteren. Diversiteits programma's zijn dan ook gewoon vuig racistisch.

Kunnen werkgevers ook weer gewoon mensen op inhoud selecteren in plaats van quota waarbij ze een anderhalve transeksuele intergender taoistische moslim moeten aannemen van de diversiteitstroepen.

Borrom | 20-04-21 | 12:12

We weten toch al heel lang wat "jongeren" betekent? De statestieken worden minder bruikbaar. So what, de escalatie van de problematiek blijft door gaan. De realiteit kun je proberen te ontkennen. Maar de realiteit komt je altijd met de vlakke hand keihard in je gezicht slaan. In dit geval komt ie je overvallen, voert ie plofkraken uit. Maakt ie je dochter uit voor kech, of wordt ze door een loverboy uitgehuurd. Etc etc etc etc. Maakt eigenlijk allemaal geen ruk meer uit. Gezelliger, veiliger, en leuker gaat het niet worden. Dat is de realiteit.

ScheveHarry | 20-04-21 | 12:12

Cijfers Bestel Service, u vraagt om een bepaalde wenselijke uitkomst en wij verzinnen de cijfers en grafieken erbij.

Roze_bril_drager | 20-04-21 | 12:11

De integratie van Turken, Marokkanen en Syriërs zal en moet slagen van de overheid. Als de statistieken daarvoor vervalst moeten worden dan zij dat zo. Dat we door het CBS straks een homo hatend landje worden dan zij dat zo. Straks in de witte klassen extra aandacht voor anti semitisme want we schijnen we volgens de nieuwe cijfers allemaal een tering aan hekel aan joden te hebben.

ILF2 | 20-04-21 | 12:11 | 6

@Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:16: Ik werk bij zo'n groot bedrijf en de diversity & inclusion wordt er te pas en te onpas bijgesleept. Voor alle directeurposities moeten de laatste twee kandidaten een man en een vrouw zijn (alhoewel twee vrouwen waarschijnlijk nog mooier zou zijn). Ik ben van nature een beetje dwars en heb al gevraagd waarom voor man/vrouw is gekozen en hoe ze weten dat de personen in kwestie zich ook als man/vrouw identificeren. Waarom niet kiezen tussen een intersekse Pool met Russische ouders en een Zambiaanse lesbische vrouw?
Schijnbaar is man/vrouw makkelijker in beleid om te zetten. Ik weet welke vrouwen in de laag er net onder zitten en er zijn heel goede vrouwelijke kandidaten. Helaas voor hun wordt nu elke promotie bezien als een moetje ipv op eigen kracht.

Daarnaast wordt nu de alfabet gemeente flink gepromoot omdat iedereen op werk zichzelf moet kunnen zijn. Ik speel graag computerspelletjes, maar dat mag dan schijnbaar weer niet.
Ik zie nu op het bedrijfsdiscussieplatform in de LHBT+ groep hoe erg ze elkaar discrimineren binnen die groep. Er was een niet-blanke homo die vond dat blanke homo's een soort uncle Tom waren omdat ze kinderen kunnen adopteren en kunnen trouwen met dezelfde rechten als hetero's. Daarom zetten ze zich niet goed in voor de gemeente. Hij vond dit "walgelijk".

Het is een buitengewoon slechte zaak om mensen voor te trekken op basis van zaken anders dan kennis en kans dat ze hun nieuwe baan heel erg goed gaan doen.
Gelijke kansen is niet hetzelfde als gelijke uitkomsten.

Rant over...

Pje911 | 20-04-21 | 12:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Er is op basis van de oude statistiek een duidelijk probleem met de over vertegenwoordiging van “””jongeren”””. En als we dat probleem niet op kunnen of willen lossen, passen we gewoon de statistiek aan. Probleem onzichtbaar gemaakt, dus opgelost. Zo doen we dat in het NL van Mark.

rman | 20-04-21 | 12:11 | 1

Of Covid is al bezig met de oplossing, aangezien het blijkt dat vooral mensen met een migratie achtergrond op de IC belanden?

hotbrasil | 20-04-21 | 12:18

Steeds vaker ziet men deze ontkenning- en wegkijk-modus ook wanneer er in de msm foto's van verdachten worden geplaatst. Gaat het om een blanke verdachte, dan mag dat gezien worden, maar bij verdachten met een kleurtje wordt tegenwoordig vaak het gehele hoofd geblurred of een foto geplaatst waarop dat niet duidelijk wordt.

krelus | 20-04-21 | 12:07 | 1

Zoals die psychopaat in Utrecht, die zijn vrouw 13 jaar lang mishandeld blijkt te hebben, en deze vrouw uitwerpselen van hun eigen kinderen liet eten en drinken.

Echt, ongelofelijk. Pervers, psychopathisch, diep triest, gestoord, en onmenselijk in de ware zin van het woord.

Het slachtoffer praat er over dat ze "bang is voor eerwraak". Enige identiteit naar afkomst, is in dergelijke nieuws artikelen, weggepoetst. We weten alweer genoeg.

Politieke steun voor partijen als PVV en JA21 enz. enz. blijft op deze manier vanzelf groeien - En stopt niet, met het 'cancellen' van feiten.

Nederlandop1 | 20-04-21 | 12:18

De regels zijn simpel:
1. Bij daders is etniciteit alleen relevant als de dader blank is, want anders racisme.
2. Bij slachtoffers is etniciteit alleen relevant als het slachtoffer niet-blank is, want zielig (of slachtoffer van racisme).

Chuck the plant | 20-04-21 | 12:07

Hoera, daarmee zijn in een klap alle problemen opgelost!

johoost | 20-04-21 | 12:05 | 2

"Criminaliteit onder niet westerse allochtonen spectaculair gedaald!"

Ride_On | 20-04-21 | 12:07

@Ride_On | 20-04-21 | 12:07:
Criminaliteit onder jongeren neemt toe bedoelt u. Ook zien we jongeren in toenemende mate radicaliseren. Naar de oorzaak wordt nog gegist. Opkomst van populisme van PVV en FvD worden genoemd.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:11

Hoe kunnen we trots zijn op diversiteit als er geen oog is voor verschillen?

Leptob | 20-04-21 | 12:05 | 1

Vroeger betekende diversiteit verscheidenheid. Nu betekent het dat je (vermoedelijk, want vaak bedekt) heel donker haar en bruine ogen hebt. Als je dat niet hebt, doe je niet mee aan de diversiteit. Grappig hè?

Poesmobiel | 20-04-21 | 12:19

Opnieuw een beslissing, afkomstig van een aantal doorgeslagen veelal vrouwelijke links extremisten, die in werkelijkheid bestaan uit een minuscule minderheid, bij elkaar klingen én schreeuwen op Twitter, in een verhaal wat in hoofdlijnen gaat over 'de boosj blankje manj'

Nederlandop1 | 20-04-21 | 12:03

Laten we vooral niets meer registreren en niet meer naar een diepere oorzaak zoeken. Waarom de grens bij 30 en niet 27 of 32, we zijn toch allemaal mensen...
Er zijn rijke en arme mensen, criminele en niet criminele mensen, slimme en niet zo slimme mensen etc etc en daarvan hebben we er in Nederland 17 1/2 miljoen. Die zijn allemaal gelijk toch, dus de kans dat ze in één of meerdere groepen vallen is ook voor iedereen gelijk...??!!
Iedere wetenschapper of wetenschappelijk instituut dat weigert afkomst mee te nemen of zelfs maar te benoemen in een onderzoek is ronduit crimineel bezig. Dat is willens en wetens één van de (hoofd)oorzaken voor gedrag, kansen en noem maar op, bagatelliseren waardoor het hele onderzoek per direct de prullenbak in kan. Fake News heet dat tegenwoordig en dat mag niet.

Gampel | 20-04-21 | 12:03 | 2

Nepnieuws in de maak, voor de NOS ! Gaaf !

Nederlandop1 | 20-04-21 | 12:06

Dat mag niet? Jullie worden 24/7 carpet bombed door fake news vanuit de MSM. Constant en meedogenloos.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:10

Linkse idioten van het CBS zouden in staat zijn geweest om de Duitse bezetter op een gegeven moment ook niet meer bezetter te noemen maar inwoner.

Links: een vloek voor een samenleving

appeltjesgroeneweide | 20-04-21 | 12:02

Neen, de oorzaak is niet het schedelmeten, echter de kosten van de niet westerse allochtoon: 17 miljard per jaar and counting.

Peerkeoud | 20-04-21 | 12:01

Meest bevreemdend uit het artikel is toch wel dat Japanners en Indonesiërs volgens het CBS een westerse achtergrond hebben. Slaat nergens op en ruikt naar het ideologisch misbruiken van data. Toch, geen onderscheid kan ook een voordeel hebben voor iedereen, of gaan de diversiteitsquota bij de overheid niet weg? Er is net een motie aangenomen voor méér diversiteit mbt niet-westerse achtergronden in 800 functies bij de Tweede Kamer, bijvoorbeeld. Wel uit de CBS-data, niet uit de praktijk?

Toos Doos | 20-04-21 | 12:01

En ik altijd maar denken dat één van de hoofddoelen van wetenschap categoriseren was. Dit maakt de wereld er natuurlijk wel een stuk overzichtelijker op; zoölogen spreken voortaan alleen nog over “dieren”, botanici alleen nog over “planten”, Bibliotheken vol taxonomie kunnen zo in één klap bij het grofvuil.
Ook door de wiskunde halen we de bezem. Het gekunsteld ordenen van getallen moet ook maar eens afgelopen zijn. Ten slotte is 17 net zo waardevol als 345. Voortaan hoef je alleen nog te leren “getal + getal = getal”. Het Nederlandse onderwijs in één keer van de ondergang gered. Een nieuw Utopia breekt aan.

Hetze Haatstra | 20-04-21 | 12:00 | 1

grammatica ging al eerder op de grote storthoop.

small_town_dude | 20-04-21 | 12:26

Niet- Noordelijk, mag dat wel?

Kapitein Sjaak Mus | 20-04-21 | 12:00

Laten we het niet meer hebben over de olifant in de porseleinkast. Oftewel: Bij gebrek aan relevante woordenschat poetsen we even alle kritiek op 60 jaar rampzalig immigratiebeleid weg.

Zeddegeizot | 20-04-21 | 11:57

Volgend jaar in de CBR-verslagen: Homohaat en antisemitisme onder Nederlandse jongeren sterk gestegen.

FrankVeer | 20-04-21 | 11:56 | 5

Geen actief geheugen meer.

Valka | 20-04-21 | 12:00

@djs | 20-04-21 | 11:57:
Hilarisch om over een groep van pakweg 300 onironische fascisten te obsederen. Hell de top 600 van mokum's belhamelbrigade is dus letterlijk 2x zo groot als de groep debielen die nog het zien zitten in Dolfie. Maar het probleem moet streng worden aangepakt en is levensgroot volgens (s)links.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:08

Op basis van zo'n CBR-rapport besluit de overheid tot een intensief voorlichtingsprogramma tegen homohaat en antisemitisme onder 'jongeren' op de middelbare scholen. Dispensatie is er natuurlijk voor kinderen met een bepaalde geloofsovertuiging.

FrankVeer | 20-04-21 | 12:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Vreemd dat dit soort "discussies" altijd naar "links" afbuigen. Misschien moet het CBS en al die andere aanverwante organisaties eens echt goed de discussies in de samenleving volgen en niet altijd en eeuwig de "deugkant" kiezen. We mogen als autochtonen blijkbaar niet meer horen welk tuig we al tientallen jaren importeren. Betalen en bek dicht houden terwijl je in 1 generatie alles om je heen naar de klote ziet gaan....

JP1973 | 20-04-21 | 11:56

Bij ons in de straat zijn tussen huizen van 7/8 ton aanschaf.. sociale huurwoningen. Veel nette mensen. Maar bij 2 families staat er toch wel vaak politie op de stoep. Hoe gaan we het probleem dan benoemen. Want nu krijgen alle jongeren de schuld van de problemen terwijl het toch jongeren zijn met van die handtasjes en hoer hoer hoer roepen als er een vrouw langs lopen..

MeneerGuggenheimer | 20-04-21 | 11:56 | 2

Noem het gewoon weer Marokkanen dan.

Papa Jones | 20-04-21 | 12:13

die politie is daar misschien om thee te drinken. Niet meteen stigmatiseren omdat het maar sociale huurwoningen zijn...

small_town_dude | 20-04-21 | 12:25

Rot op! Elk uur, van elke dag, jaar in jaar uit, is er wel weer iets aan de hand met mijn doelgroep: “te wit”, “te man”, “te rijk”, “pik te groot, te dik, te fier rechtop”. Is er eindelijk een kenmerk dat weldegelijk problemen helpt voorspellen en wellicht kan bijdragen aan verbeterd beleid, dan is dat racisme, en hatelijk, en nazi, en niet vegan. Krijg toch allemaal de diarree, ik doe niet meer mee.

Dan maar zo! | 20-04-21 | 11:56

Iedereen weet dat dit weer een onder-het-tapijt schuif actie is in de hoop dat als we het maar niet meer over culturele problemen hebben het allemaal vanzelf verdwijnt, een taktiek die de afgelopen decennia super goed gewerkt heeft.
Mijn voorspelling is dat straks uit statistieken gaat blijken dat jongeren gemiddeld "meer misdrijven plegen en meer haat hebben aan homo's en joden", en dat de gemiddelde jongeren hier ook voor gestraft moeten worden, wat weer gaat leiden dat de meest politiek correct groep (westerse jongeren) het hardst op hun muil gehamerd gaan worden met deze statistiek.
Een beetje op dezelfde manier hoe de massale oudejaarsavond aanrandingen in Keulen in 2015/2016 achteraf door bepaalde partijen niet een 'niet-westers' probleem was maar een 'mannen probleem'

Uitvindert | 20-04-21 | 11:55 | 1

Wat je nu beschrijft gebeurt toch gewoon al. Kijk bv naar de rellen mbt avondklok.

ultraman | 20-04-21 | 11:57

Het ene onderscheid mag er wél zijn; alles versus ‘witte man’.
Het andere onderscheid, waaruit de conclusie volgt dat andere dan witte mannen óók wel eens (gemiddeld) minder optimaal iets doen, vinden of zeggen.

Braco.me | 20-04-21 | 11:54 | 1

Dit dus.

kapoerewiet | 20-04-21 | 12:08

Probleem opgelost. Nu mensen van kleur nog even uit de statistieken werken en de maatschappij is gered. Hulde voor het CBS. De linkse kliek zal wel stikken in de koffie. Want hoe positieve discriminatie nu moet worden vormgegeven dat verteld het CBS dan weer niet.

Yeohan | 20-04-21 | 11:54

Lolkwoot: „Het gebruik van termen als westers en niet-westers kan je niet anders dan betitelen als kolonialistisch”, zegt bijvoorbeeld Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden.

Wim Venijn | 20-04-21 | 11:52 | 4

"Koreastudies" klinkt in mijn oren ook behoorlijk kolonialistisch. Het is behoorlijk koloniaal denken, het idee dat je als wetenschapper overal een studie van kunt maken, ook van een ander land, een andere staat. Dan neem je toch positie in, zou ik zeggen, dan stel te toch impliciet dat je vanaf een hoger perspectief, het westers wetenschappelijke perspectief, neer kunt zien op een niet-westers land, Korea, en er verstandige dingen over kunt zeggen.

Schoorsteenveger | 20-04-21 | 12:09

Weet je wat ook kolonialistisch is en louter de slavenhoudende cis white male patriarchy dient? Wiskunde. Driewerf bah.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:13

Vanavond op tv een discussie of deze termen kolonialistisch zijn. Oosters dus ook en Rijk van het midden dan?

Dr. Worstenbroodje | 20-04-21 | 14:50
▼ 1 antwoord verborgen

Als dat onderscheid wegvalt dan is discriminatie vanaf nu dus onmogelijk. Iedereen is gelijk, dus positieve discriminatie mag niet meer. Streven naar meer allochtonen bij de politie is niet meer aan de orde.

Prinsemarij | 20-04-21 | 11:52 | 3

Reken er maar op dat ze daar dan wel weer een formulering voor vinden. Iets met 'culturele achtergrond die aansluit op de doelgroepen' o.i.d.

FrankVeer | 20-04-21 | 11:58

Nee, dat is zeker niet het geval. Het ene onderscheid valt weg om plaats te maken voor een ander, door dwingende moraal ingegeven onderscheid. Het discrimineren, het moralistische positieve discrimineren, wordt juist gemakkelijker. Omroep Zwart zal binnenkort niets anders doen dan onderscheiden lanceren en proberen om die door te drukken, onderscheiden die een nieuw systeem van goed en kwaad moeten funderen. "Indigenous people" in plaats van "Indians". Dat lijkt slechts een ruil van woorden, maar het is het vervangen van een complete moraal.

Schoorsteenveger | 20-04-21 | 12:01

Nee heur ze gaan de term voor anderskokenden rebranden. En sturen op 'niet traditionele Europese achtergronden' bij diversity hires.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:05

Ik vind hoger gepigmenteerden wel een mooie vervanging

sander3488 | 20-04-21 | 11:51

Wittgenstein had geen beter voorbeeld kunnen treffen.

small_town_dude | 20-04-21 | 11:50

Het is een kwestie van tijd en dan mag de term 'mensen met een migratieachtergrond' ook niet meer, want stigmatiserend en 'negatieve connotaties oproepend'.

Hoe moet je het onderscheid tussen mensen dan aanduiden? Zouden we dan weer aloude, maar heel duidelijke termen gaan gebruiken als: spleetogen, negers/zwarten, bleekscheten, licht-getinten, karpatenkoppen, ariërtypen, etc?

Nee, dat denk ik eigenlijk niet.

Dr_Johnson | 20-04-21 | 11:50

Kunnen we het dan over cultuur-onderschrijvenden en niet cultuur-onderschriivenden gaan hebben?

Of misschien het oude anders-kokenden maar weer van stal halen..

frickY | 20-04-21 | 11:50

De term "jongere met een licht getinte huidskleur" is het nieuwe "niet-westers".

spamzuiger | 20-04-21 | 11:48 | 1

Bij Opsporing Verzocht heb ik de term ‘jongere met een lichte huidskleur ‘ al voorbij horen komen.

Gewoon het woord ‘getint’ weglaten.

Wijze uit het Oosten | 20-04-21 | 12:26

Zagen we toch al een tijdje aankomen? Eerst moest de term allochtoon komen want boitenlander kon niet meer want Janmaat en zeau. Daarna kon de term allochtoon niet meer want Pim en zeau. Overigens werd daarvoor 3e generatie anderskokend al tot spruitjeslucht gerekend... because of reasons. Nu schaffen ze alles maar gewoon af. Omdat Geertje en onze Tjer. Want dat moeten we niet willen met zijn allen.

Maar het probleem meneer*, dat blijft.

* ervan uitgaan dat deze fictieve persoon zich identificeert als cis male.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 11:48 | 3

Heeft niks met Geertje of Tjer te maken, maar met personen die een inclusieve maatschappij willen.

ultraman | 20-04-21 | 11:55

@ultraman | 20-04-21 | 11:55:
Personen die een inclusieve maatschappij willen, willen eigenlijk geen inclusieve maatschappij. Ze willen alleen diversity of skin colours (zolang ze niet ernaast hoeven wonen) en genders, geen diversity of thought.

Daarnaast hebben ze een obsessie met 'populisten' en zien hun als grote bedreiging. En dat motiveert hun policor gereutel wel degelijk. Achter elke boom zien ze een Arische cis white male staan, getooid in Hugo Boss en bewapend met MP-44, klaar om iedereen de treinen naar het oosten te schoppen, eindbestemming douchhok met open gaskraan.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 12:02

Klaar met dat eeuwige slachtoffer gezeik, noem hun voortaan lekker jongeren, mij mogen ze vanaf nu "wel westers" noemen

tsjajaja | 20-04-21 | 11:46

Het is net m'n werk. Ik pas de Excel formule aan tot dat ik de gewenste uitkomst heb.

RobbievanD | 20-04-21 | 11:43

prima als ook de politie niet meer naar afkomst kijkt. Ze moeten gewoon iedere jongere van 20 in een Audi RS6 aanhouden.

small_town_dude | 20-04-21 | 11:43

Gisteravond is er een overval gepleegd bij een supermarkt. Signalement: een mens. Heeft U rond 19:45 uur iemand bij de supermarkt gezien die voldoet aan het signalement, neem dan contact op met met de politie.

Leptob | 20-04-21 | 11:43 | 5

@Lt-Kol Kilgore | 20-04-21 | 11:51:
Wat educatie voor jullie cis white male bigots: twitter.com/AdamCrigler/status/138205...

Iemand die zich als kat identificeert kun je dus aanspreken met meow, mews of mewself (indien niet binair).

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 11:57
▼ 2 antwoorden verborgen

beste mensen, dit is dan het onofficiele begin van het einde van de Nederlandse samenleving. gewoon de cijfers wegnemen, dan zijn alle problemen opgelost toch. dan worden het gewoon Nederlandse problemen waar we niks tegen konden doen. dat het vanuit onszelf kwam en niet vanwege die massale immigratie.

Baksteenbakker | 20-04-21 | 11:42 | 2

Dat einde is al een tijdje geleden begonnen. Een jaartje of 30.

culture_vulture | 20-04-21 | 11:46

Het einde is al aangebroken. Een tijd geleden. Wat een gaaf land!

sander3488 | 20-04-21 | 11:50

Is schelden met k*nk*r cultural appropriation, en zo ja, van wie?

Ad Hominem Tu Quoque | 20-04-21 | 11:42 | 1

In elk geval geen Vlaamse cultuur want wij schelden niet met ziektes, wij aanroepen enkel God op een wat apparte manier.

Lt-Kol Kilgore | 20-04-21 | 12:28

O fijn dus binnenkort doen we net alsof alle misdaad evenredig van "jongeren" komt, terwijl iedereen weet dat het merendeel van de problemen wordt veroorzaakt door de niet westerse allochtoon. Overigens is dat laatste woord door de PVDA ingevoerd, want je zal eens het woord "buitenlander" gebruiken zeg.
Ik KOTS op links

GerMonster | 20-04-21 | 11:41

Och, als alleen de connotatie “blank” blijft toegestaan zijn we er toch ook? Niet-blank is immers gehyperpigmenteerd.

Alco-de-Holist | 20-04-21 | 11:41 | 1

Inderdaad, als er niet specifiek bij staat dat het om een blanke gaat dan is het per definitie een getintiër.

2voor12 | 20-04-21 | 11:48

Hiermee komt er niet alleen een zogenaamd eind aan discriminatie, maar ook aan de inzichten dat er überhaupt gediscrimineerd zou worden.

Is er sprake van discriminatie op de arbeidsmarkt?
Buiten leeftijd (in mijn ogen het grootste punt van discriminatie) gaat dat niet meer worden onderzocht door het CBS.

Gevolg: men gaat uit op basis van onderbuikgevoelens in de journalistiek.

Over 5 jaar leidt dat tot kamervragen. Commissie Dom Discriminatie wordt opgetuigd en die concludeert dat het CBS de categorieën moet doorontwikkelen.
Niet de oude van stal halen natuurlijk, maar nieuwe categorieën, als afkomstig uit bepaald werelddeel.

De toekomstige commissie mag mij bellen

Roos | 20-04-21 | 11:40 | 2

Precies

rifraf | 20-04-21 | 11:52

Goed gezien

JanFTE | 20-04-21 | 11:53

Als de wetenschap zich laat aansturen door de activistische volgers van een ideologie, is die wetenschap bezig te ontsporen en dus niet meer geloofwaardig.

Peter Emile | 20-04-21 | 11:40 | 1

Immigratie=Klimaat=Ponzi scheme. Heeft niks met wetenschap of goede bedoelingen te maken. Alleen maar met geld en macht. Iemand die dat niet ziet is naïef of medeplichtig.

culture_vulture | 20-04-21 | 11:52

Zo kun je de criminaliteit onder mensen met een niet-westerse achtergrond ook aanpakken ja.

VanBukkem | 20-04-21 | 11:40

Doet me denken aan de truc van de NOS/ NPO uit 2018 waar de omroep besloot de term blank te vervangen door wit omdat blank te positief klonk. Opgelegde taalverandering via de overheid dus (NPO is een feite ook een overheidsinstelling).

Zie ook
www.geenstijl.nl/5140401/blank-blank-...

ultraman | 20-04-21 | 11:40 | 1

Toevoeging: We zullen zien of het gaat werken, allochtoon is ook al lang verandert in andere camouflerend overheidsjargon maar allochtoon is het woord dat niet weg te slaan is.

ultraman | 20-04-21 | 11:46

Tja, gewoon dit meta-gegeven uit je statistieken slopen en alleen de absolute aantallen rapporteren. Lijkt het net alsof er helegaar geen probleem is in de grootstedelijke banlieus waar sommige etniciteiten nu eenmaal een bovengemiddeld marktaandeel hebben in de rapportage deelgebieden (hint: meestal in "all the wrong places for all the wrong reasons". En wat niet als probleem met cijfers onderbouwd & aangetoond wordt, hoeft ook niet aangepakt & oplost te worden. "All quiet on the Western front" dus. Wel benieuwd hoe de gebruikelijke instanties nu hun kansenparel/doelgroep soepsidie aanvragen gaan onderbouwen. Op basis van cijfers kan dat straks immers niet meer ?

Grijskijkert | 20-04-21 | 11:40

Hoe gaan ze discriminatie meten dan? Of is dat de uitzondering, en dan wel alleen 1 kant op. Kan ook zo zijn dat arbeidsdiscriminatie niet meer zal bestaan. Dat wordt namelijk ook uitgesmeerd.

Steiging homohaat onder Nederlandse jongeren. Hogere werkloosheid onder Nederlandse jongeren. Geldt dat alleen voor mannen?

Gaat gender ook weg? Leg maar eens uit dat die steiging in criminaliteit niet komt door vrouwen.

JanFTE | 20-04-21 | 11:39 | 1

Ik steiger van de stijging.

Dr. Worstenbroodje | 20-04-21 | 15:16

Nou dat zal het probleem oplossen. Gewoon de de taal zuiveren. Werkt twee kanten op hè. Enerzijds kunnen “jongeren” niet meer “gestigmatiseerd” worden. Anderzijds zie je dat het goed gaat qua “jongeren” op de universiteit maar dat er ook “jongeren” zijn die oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit. Hoe dan ook het zijn allemaal “jongeren”.

ratelaar | 20-04-21 | 11:39

Straks hebben we alleen nog de kruisjes, de keppeltjes, de kopvodden, de tulbanden, de feestdagen en allerlei andere symbolieken over om erachter te komen met wie we te maken hebben. Dan is onze wereld volledig schizofreen geworden. Dan mag niets meer in de archieven staan, maar moet je ontzettend op al die uiterlijke kenmerken letten om vooral niet te beledigen of op lange tenen te gaan staan. Dan staat het geslacht niet meer in het paspoort, maar moet je een lexicon bij je dragen, van buiten kennen en perfect toe kunnen passen als je iemand tegenkomt die zich ergens in die LHBTQ- reeks heeft verschanst en moord en brand schreeuwt als je het verkeerde persoonlijke voornaamwoord hebt gegokt.
Dat is de Woke-chaos die ons te wachten staat. We mogen niet in hokjes denken omdat de wokies extreem in hokjes zijn gaan denken. We schrijven Black met een hoofdletter, white met een kleine letter, krijgen een Omroep Zwart, de witte man krijgt overal de schuld van, gewoon omdat-ie wit is, maar discrimineren, onderscheid maken, nee, dat mag het CBS niet.
Het is opvallend. De onderscheiden verdwijnen niet, integendeel, sommige onderscheiden worden verboden, zijn taboe, en andere onderscheiden worden juist ingevoerd en aangescherpt. Het is het tijdperk van het opgedrongen onderscheid, het politiek geladen, extreem gepolitiseerde, door de revolutie opgelegde onderscheid. Geen onderscheid is meer mogelijk dat niet óf moreel goed óf moreel slecht is. Geen onderscheid is meer onschuldig, handig of nodig, nee, elk onderscheid gaat op de weegschaal en er wordt al dan niet te licht bevonden.
"Waarom ik een hoofddoek draag?" schreef die mislukte columniste van het AD een tijd geleden neer. "Om jullie te vertellen: ik ben moslim, dat je het weet!" Dit is de nieuwe norm in onze prachtige pluriforme multiculturele, met woke-ideologie doordrenkte samenleving. De onderscheiden zijn niet relatief, niet vrijblijvend en vooral niet onschuldig, leggen ons direct een beperkende moraal op en dwingen ons zelfs om het onderscheid dat wij maakten, al was dat op goede gronden, verboden wordt.

Schoorsteenveger | 20-04-21 | 11:37 | 2

Interessant, die quote van die mislukte columniste, ken die column niet, maar bevestigt precies dat wat ik al die tijd vermoedde, zeker toen ik in een vliegtuig vanuit Turkije alle dames pas boven Schiphol weer de hoofddoek zag omknopen. Eerder dan een religieus gebod is het een geuzendoek, een cultureel-politiek statement om zich mee af te zetten. Tegen ons, de tolerante sullen, die decennialang hebben gezegd: kom maar, pak maar.

kapoerewiet | 20-04-21 | 12:13

Je zult maar een briljante professor zijn met een hoop ideeën die de wereld op zijn kop gaan zetten. Kom je bij de VU, nemen ze je niet aan omdat je wit bent. Moet je uit armoede naar Amerika waar je een eigen laboratorium en vijf keer het loon van de VU krijgt. Als professor moet je (na een Nobelprijs gekregen te hebben), de VU dan toch een beetje dankbaar zijn. Ook de VU heeft geen stress meer, omdat hun gekleurde leraren niets meer in de wetenschappelijke wereld gaan betekenen.

jan huppeldepup | 20-04-21 | 11:36

Terecht... ook zo doen bij die uit een dorp of stad komen. Voortaan gewoon zeggen " uit Nederland" anders krijgt zo'n dorp of stad een slechte naam....

hansvanvoren | 20-04-21 | 11:35 | 3

Nee dank je, ik wens niet met een stad geassocieerd te worden.

small_town_dude | 20-04-21 | 11:40

laten we gewoon afkomst niet noemen.
tuig 'uit Nederland' -> stigmatiserend voor alle Nederlanders
tuig 'uit Europa' -> stigmatiserend voor alle europeanen
tuig 'van Aarde' -> stig... u snapt het wel
'Waar komt u vandaan' is dus een vraag die niet meer gesteld mag worden.

naglfar | 20-04-21 | 11:42

Die palingvretende inteelt Tokkies uit Nederland bedoel je?

RandyBiel | 20-04-21 | 11:49

Toch een beetje raar. In het kader van woke zou je juist gebaat zijn mij meer marginale groepen. Hoe kan je anders het slachtofferschap ten volste exploiteren als je de hele groep opheft?
Heeft hier al een sensitivity reader naar gekeken?

Diederik Vlegel | 20-04-21 | 11:35 | 1

De woke ideologie drijft op tegenstellingen. Want rationeel denken is wit en mannelijk en dat moet nu juist verdwijnen.

ultraman | 20-04-21 | 11:44

Het is net als met die glascontainers. Eerst alles scheiden op kleur en vervolgens de boel in één container bij elkaar flikkeren.

Der Schnitzeljäger | 20-04-21 | 11:35

Ene G. Zalm (ja, die!) is voorzitter Raad van Advies van deze in zeer overwegende mate blanke, witte en westerse organisatie. I rest my case. Hoe was het ook al weer? "Lock him up, lock him up"?

dathoujetoch | 20-04-21 | 11:35

Wat ik al minimaal een decennia roep, het CBS rekent en schrijft naar de gewenste uitkomst toe. Zeker in tijden van verkiezingen of het stemmen voor beleid/wetten, dan komen er net voor de deadline nog even wat cijfers erbij gehaald die na de stemmingen of verkiezingen dan worden gecorrigeerd. Is standaard, kun je de klok op gelijk zetten. Waardeloos. Desinformatie.
Ik zeg niet "afschaffen die hap" maar ik zeg wel dat je je er je beleidskeuze niet door moet laten bepalen. Zie het als een hobbyweerman, di heeft het soms ook wel eens goed maar laat je vakantiebestemming of het al dan niet besproeien van de plantjes er niet van afhangen.

Graaisnaaiert | 20-04-21 | 11:34 | 1

Ambtenaren die doen wat het kabinet hen opdraagt, bange meelopers die vrezen voor hun hypotheek. Dat is een CBS medewerker in een notendop.

Roze_bril_drager | 20-04-21 | 12:17

Het CBS zou ook moeten stoppen met woorden als 'vluchtelingen' of 'migranten'. Noem ze gewoon 'Toeristen zonder visum', klinkt veel prettiger, en daar gaat het om.

whitechocolateface | 20-04-21 | 11:34 | 3

Welkome verrassingen. Extraatjes. Levensverrijkende ervaringen.
Zoiets?

Graaisnaaiert | 20-04-21 | 11:35
-weggejorist-
ideefraiche | 20-04-21 | 11:37

Het NOS Journaal gebruikt ALLEEN de term migrant omdat daarmee 'de aankomst' inclusief is... (hoezo neutraal?)

kibambam | 20-04-21 | 11:44
-weggejorist-
ideefraiche | 20-04-21 | 11:32

youtu.be/taoSn450U5M

Een niet aangepast persoon in de maatschappij. Begint met een A

Carlos_I | 20-04-21 | 11:32

Eerste stap om het probleem op te lossen, is het te onderkennen.
Welnee zegt het CBS, we negeren het probleem, en schuiven het onder het tapijt.
Leeftijd is ook discriminatie, geslacht. Gewoon alle kenmerken. Allemaal weg.

Misschien heel het CBS maar opdoeken. Alleen maar ongewenste feitjes en erg discriminerend en racistisch allemaal.

Wim Venijn | 20-04-21 | 11:31

Tja, over alles wat je registreert kunnen vroeg of laat lastige vragen gesteld worden. Dus niet vastleggen. De Rutte-doctrine reikt ver.

Schmalz | 20-04-21 | 11:31

Voor welk probleem is dit de oplossing?

small_town_dude | 20-04-21 | 11:31 | 1

Wokily Dokily's verzinnen altijd wel weer een probleem.

TeeJee | 20-04-21 | 11:34

De reden waarom Opsporing Verzocht ook minder frequent uitgezonden gaat worden.

Dubbelepunthoofd | 20-04-21 | 11:30 | 1
-weggejorist-
ideefraiche | 20-04-21 | 11:31

Goede nieuwe term... "mensen uit een minderwaardige cultuur"

kibambam | 20-04-21 | 11:29

We laten voortaan ook het aantal veroordelingen weg, dan daalt het criminaliteitscijfer. We laten voortaan ook alle politieke partij-aanhang weg, dan is iedereen vanaf nu direct onderdaan van Mark. We laten voortaan ook de leeftijden weg, dan is iedereen in gelijke mate vatbaar voor corona of botontkalking. En als laatste: we laten voortaan alle zogenaamde nieuwe wetenschappelijke inzichten weg, dan heeft het CBS en de statistiek en zelfs Rutte altijd gelijk.

dathoujetoch | 20-04-21 | 11:29

Toen op de Corona IC vooral mensen met een niet westerse migratie achtergrond lagen mocht dat ook vooral niet benoemd worden. Je kunt beter een heel land plat leggen, alle horeca sluiten, mensen verbieden om bij elkaar op bezoek te gaan, dan feiten te benoemen. Precisiemaatregelen zijn dan natuurlijk weer discriminatie.

intrigant | 20-04-21 | 11:28

(..)Volgens een woordvoerder is het statistiekbureau zich bewust van de "discussie in de samenleving en onder wetenschappers".

En, wat voor 'wetenschappers' zijn dit? Antropologen, sociologen, politicologe, media en meer van deze onzin. Nederland glijdt steeds meer af naar een onbeheersbare staat en een Europese kolonie. Kom er maar in, immigranten, 500 p/w.

Thoth | 20-04-21 | 11:28

Je hebt een kat en een hond als huisdier. Er liggen 100 drollen in je huis, 95 vd kat en 5 vd hond.
Maar wij richten ons net zoveel op de hond als de kat hoor. Want ze zijn allebei even slecht.
Wij hebben namelijk geen katten probleem. Benoemen, hahaha wat is dat?

Het zou zomaar eens iets op kunnen lossen, en dat is het laatste wat we in dit terminaal zieke, door de policor-kanker gekwelde land moeten willen.

Hoe dan ook, als er dus geen onderscheid gemaakt wordt dan ga ik nu voortaan altijd uit van niet-Westers.

Die kans is tenslotte het aller-, allergrootst.

Realism Is All | 20-04-21 | 11:28 | 1

je moet zeggen.
In een huis wonen 10 honden en 1 kat.
Er liggen dagelijks 2 drollen namelijk 1 van de hond en 1 van de kat.
Het CBS wil nu dat we zeggen dat er iedere dag 2 drollen liggen van dieren.

pejoar | 20-04-21 | 14:00

We zijn allemaal geaard.
Sommigen zijn ongeaard, die komen van planeet Krypton.
Maar goed, Westers/ niet Westers, het maakt geen bal uit.
Een lul blijft een lul en een moslim een moslim.

Ruimedenker | 20-04-21 | 11:28 | 2

Met rubber zolen ben je beduidend minder geaard.
Ik zou het er niet op laten aankomen als je thuis met de elektra aan het prutsen gaat, maar toch.

McFreek | 20-04-21 | 11:31

Of verkeerd geaard. Lastig bij blikseminslag.

Stijl_Loos | 20-04-21 | 12:10

Bijzonder handig als een bepaalde criminele doelgroep er statistisch gezien bovenuit springt.

Der Schnitzeljäger | 20-04-21 | 11:28

Het bewijs is nu echt geleverd.
Omdat de niet westerse jongeren veel te hoog scoren op criminaliteit en geweld en rechts dus groot gelijk heeft,daarom gaan overheidsdiensten deze cijfers bewust verdoezelen.
Harde cijfers niet openbaren en dus wordt het probleem alleen maar groter.
Want deze tactiek is nog nooit succesvol geweest.

pejoar | 20-04-21 | 11:26

"Het CBS maakt betrouwbare cijfers op basis van data over en uit de samenleving voor beleidsmakers, onderwijs en wetenschap en iedereen in de samenleving die dat nodig heeft. Cijfers en feiten die juist nu belangrijker zijn dan ooit."
(Disclaimer: Afhankelijk van de politieke kijk op de samenleving van dat moment)
Ik ben benieuwd hoe ze in de toekomst gaan vaststellen, of niet-westerse sollicitanten vaker geweigerd worden bij stages en sollicitaties.
Zo heeft elk nadeel ook zijn voordeel.

Roadblock | 20-04-21 | 11:25 | 1

Het wordt natuurlijk interessant als die weigering bij sollicitaties wel bijgehouden wordt en crimineel gedrag niet. Wedje doen ?

Der Schnitzeljäger | 20-04-21 | 11:29

Quote: "Daarin wordt de overheid opgeroepen Nederlanders niet langer in te delen in mensen met een westerse en niet-westerse migratie-achtergrond. Volgens de WRR is het onderscheid niet-wetenschappelijk onderbouwd en roept het „negatieve associaties” op."

Buitenlanders. Gastarbeiders. Migranten. Niet-westerse achtergrond. Telkens een nieuwe term, steeds na zoveel tijd een negatieve bijklank. Hoe zou dat komen, door het woord, of door de aangeduide groep?

Beste_Landgenoten | 20-04-21 | 11:25 | 8

Je hebt een mooi citaat eruit geplukt B_L. Ja, want het gaat natuurlijk om de perceptie en niet om de werkelijkheid. De motieven ervoor zullen talrijk zijn waardoor de vraag naar het waarom altijd moeilijk is geweest, denk ik zo.

Sommigen zullen misschien echt geloven dat er niets buiten perceptie is en dat taal daarmee onze wereld zou scheppen. Ik geloof ook wel dat sommigen echt menen dat dit soort statistieken een soort brug naar rassenideologie zou zijn.

Maarik denk vooral dat het meer persoonlijkere belangen zijn voor de meesten die hierin meegaan. Als is het maar omdat iemand misschien toe moet geven dat hij ernaast zat. Of toegeven dat zij liever de nadelen van massa-immigratie onder het tapijt veegde omdat het zo ruimdenkend staat of iets dergelijks. Of misschien omdat iemand direct of indirect zijn of haar inkomen dankt aan de massa-immigratie.

nikolaos | 20-04-21 | 12:01

@van Oeffelen | 20-04-21 | 11:37:
Melancholiek denk ik terug aan de tijd, dat gasten zich nog als gasten gedroegen.

Roadblock | 20-04-21 | 12:05

Waarom zo moeilijk? Noem gewoon man en paard, Somalier, Keniaan, Afgaan, Pakistaan, Tunesier en, ik krijg het bijna m'n bek niet uit, Marokkaan. Al die termen voor buitenlanders maakt dat we de laatste paar decennia op eieren lopen. Het zijn toch buitenlanders, wat is er fout met die benaming? In het Engels noemt men deze mensen foreigners, Dat klinkt helemaal niet vijandig of benadrukt iets. Het probleem is gewoon dat deze mensen in de statistieken nogal negatief uit de verf komen. Dus verander je de benaming en dan is het probleem weg. En dit wordt door wetenschappers bepaald? Tjongejonge

clockandhammergame | 20-04-21 | 12:21
▼ 5 antwoorden verborgen

In de VK mogen professoren de taalfouten van studenten niet meer corrigeren, is discriminerend.
Die hebben gelukkig dan ook geen Westerse Allochtonen maar wel veel jongeren.

Uw Verzekeringsadvis | 20-04-21 | 11:25

Een term schrappen lost geen problemen op

Diederik_Ezel | 20-04-21 | 11:24 | 3

Volgens dit kabinet: je mag een agent niet op zijn bek slaan, nieuwe wet maken, zwaardere straf op slopen van agenten et Voilà opgelost !

Uw Verzekeringsadvis | 20-04-21 | 11:26

@Uw Verzekeringsadvis | 20-04-21 | 11:26: CBS oplossing: We noemen het geen agent meer.

TheEgg | 20-04-21 | 11:34

Laten we alle geloven ook op 1 hoop gooien? Net zo logisch. Je kunt toch prima naar de kerk, je hebt toch geen Moskee nodig. Je bent een gelovige.

Geenjoris | 20-04-21 | 11:23

Als ze dat besluiten te doen, vrees ik dat dat is om resultaten die anders als "schokkend" ervaren kunnen worden onder de mat te vegen. Als je het niet meer met cijfertjes kunt halen, dan verander je de labeltjes. Probleem opgelost. Wel ja, eigenlijk niet, maar , we zien het niet, dus is het er niet.

Lt-Kol Kilgore | 20-04-21 | 11:23

Ook geen personeelsadvertenties met "kandidaten met niet westerse achtergrond hebben onze voorkeur".
Dus ook geen 40% politieagenten met een niet westerse achtergrond over 3 jaar. Want niet westerse achtergrond bestaat niet meer.

metdedag | 20-04-21 | 11:23

WRR: 'Als alternatief voor westers en niet-westers is het volgens de WRR beter groepen te vergelijken met de hele Nederlandse bevolking. Specifieke migrantengroepen vergelijken met alle inwoners met een migratieachtergrond is ook een optie.'
Dus ze gaan nu gewoon de groepen per land van herkomst benoemen?

grietmetgroenefiets | 20-04-21 | 11:22

Maar het probleem mijnheer, dat blijft.

Roze_bril_drager | 20-04-21 | 11:21

Dit zou best eens enorm ontlastend voor de zorg kunnen zijn en een boel geld kunnen besparen op de zorg. Elke keer weer als ik bij de dokter kom en zeg dat ik enorme krampen heb, zegt ze 'het is je onderbuik. Daar kunnen we niets aan doen'

Leptob | 20-04-21 | 11:21

Salafisme en sharia vallen nu ook onder “geloof”

Hollandse_blauwe | 20-04-21 | 11:21

En ook geen onderscheid meer tussen:

* opleidingsniveaus - iedereen zat op een gymnasium en ging naar een universiteit
* gender - alles valt onder één alfabet
* inkomen - iedereen is rijk
* nationaliteit - iedereen is Nederlander en betaalt belasting (op een paar Duitsers na en die zijn dus ook gene Nederlander)
* regio - iedereen woont gewoon in Groot Amsterdram (inclusief de Antillen)
* verblijfplaats - iedereen heeft recht op een twee-kapper (in Groot Amsterdram)

Dat CBS gaat nog eens groot worden!

Louter Leuter | 20-04-21 | 11:20

Is er één beroepsgroep waar diversiteit de boventoon voert gaan ze het weer verbergen.

Sqbar | 20-04-21 | 11:18

Mag alleen 'witte mensen' dus nog?

Poesmobiel | 20-04-21 | 11:18 | 1
-weggejorist-
RickTheDick | 20-04-21 | 11:19

Hoppa, terug naar de Middeleeuwen. Weg met de ratio, ruim baan voor emoties, dogma's en heksenjachten. De Grieken en Romeinen hadden het qua samenleving en wetenschap best goed voor elkaar, maar ook dat werd ten gronde gericht en het kostte duizend jaar om daar een beetje overheen te komen.

Wat een stupide beslissing van het CBS. Is er ergens nog een stuk Aarde beschikbaar om een natie op te richten waar wetenschap, vrijheid van meningsuiting, vrije informatiegaring en onvoorwaardelijke gelijkheid van mensen wel het hoogste goed zijn?

Professor Superhirn | 20-04-21 | 11:18 | 1

Zelf als je die zou vinden is het gedaan , de moment dat er zo een woke mongool met acute zelfhaat zich komt vestigen.

Lt-Kol Kilgore | 20-04-21 | 11:21

Hoe zou het CBS bureau in Finland dat eigenlijk doen?

Derechtselutser | 20-04-21 | 11:18

Als statistici bewust feiten gaan vertroebelen om bepaalde maatschappelijk zwaarbeladen onderwerpen niet meer te hoeven benoemen, dan kun je de tent net zo goed sluiten. Dan ben je als statisticus ook geen knip voor de neus waard. Dit is van hetzelfde niveau als het woord "Corona" verbieden ter voorkoming van besmettingen.

Do-na-zi | 20-04-21 | 11:17

Voortschrijdende achterlijkheid.

TeeJee | 20-04-21 | 11:17

Buitenlander: Mocht niet meer vanwege de negatieve betekenis die het had gekregen.
Allochtoon: Mocht niet meer, vanwege de negatieve betekenis die het had gekregen.
Marokkaan: Mocht niet meer, vanwege de negatieve betekenis die het had gekregen.
Niet westerse achtergrond: Mag niet meer, vanwege de negatieve betekenis die het heeft gekregen.
Maar waarom krijgen die woorden telkens een negatieve betekenis?

TheEgg | 20-04-21 | 11:17 | 2

Dat mag je niet benoemen, daarom verzinnen elke keer weer een nieuw woordje.

TeeJee | 20-04-21 | 11:18

Niet Europese achtergrond. ziehier een nieuw labeltje is geboren.

Lt-Kol Kilgore | 20-04-21 | 11:28

Hatsjee. Lekker. Weer een probleem opgelost. Mag ik een Belg nog wel een Belg noemen? En begrijp ik het goed dat Marokkanen nu niet meer bestaan? Want dan kan opsporing verzocht ook wel van de buis.

Happy People | 20-04-21 | 11:17

Heerlijk, Newspeak!

Orson Welles - 1984

Roos | 20-04-21 | 11:16

CBS. Daar werken dus honderden statistici van kleur. En dat maakt het CBS zoveel beter dan in 2011... toen Nederland... en dus het CBS nog volledig blank was.

RickTheDick | 20-04-21 | 11:16

Uiterst vreemde politiek correcte beslissing van het CBS.
Weet je wat?
Laten we ook niet meer registreren of iemand man of vrouw is.
In de toekomst noteren we "mens", en iemand die wil weten of iets meer bij mannen of bij vrouwen voorkomt, is niet divers genoeg.

Roadblock | 20-04-21 | 11:16 | 2

Vergeet ook niet om geen leeftijd meer toe te voegen aan het geheel.

naglfar | 20-04-21 | 11:29

Waarom überhaupt nog "mens" noteren? Is dat niet speciesistisch?

Groenstrook | 20-04-21 | 21:14

Ze zitten in Limburg toch? Da's niet heel centraal. Let's voortaan call them BS

Keimpsk | 20-04-21 | 11:16 | 1

For bullshit it is.

entwederoder | 20-04-21 | 11:18

Als je het niet registreert, dan is het er niet.

Getekend: CBS.

TheEgg | 20-04-21 | 11:15 | 1

En ik maar denken dat het CBS er juist is om te registreren.
Hoe maak ik mezelf overbodig?

Mr.Crowley | 20-04-21 | 11:30

Moeten we ook helemaal niet willen natuurlijk, statistieken waaraan we conclusies kunnen verbinden. Wat een mooi land. Is dit daadwerkelijk wat een merendeel van de bevolking wenst? Ik kan het mij niet voorstellen, wellicht dat een bindend referendum uitkomst bied. Oh, wacht...

zegmaarwij | 20-04-21 | 11:15

"Personen van een ongedefinieerd geslacht voorzien van een niet geografische binding met dit land en een vrije en andere interpretatie van regels wat voor vooroordeelbevestigend gedrag zorgt"
Lijkt me inderdaad veel beter klinken dan het voorgaande niet langer politiek correcte benoemingsgestel.

Dezenaamhier | 20-04-21 | 11:15

Het gaat geweldig met de economie. Er is alleen niet bijgehouden voor wie precies.
Hef het CBS maar op.

Deflatiemonster | 20-04-21 | 11:14

De diversiteitsofficieren gaan het nog moeilijk krijgen.

Koonkluk Huis | 20-04-21 | 11:14

CBS: Centraal Bureau Struisvogelstatistiek. 'We' roepen vort hard met z'n allen dat 'het' er niet is. Opdat 'we' vooral maar mogen deugen.
Zou Mark R. een haffelke voorlicht weasels naar het CBS hebben gestuurd ?

Vesta | 20-04-21 | 11:14

Misschien kunnen we de term native-nederlander, europees-nederlander en overig gebruiken?

Continuum | 20-04-21 | 11:14

Ooit zal de oorspronkelijke bevolking van Europa natives of inboorlingen worden genoemd.

Gulliver | 20-04-21 | 11:14 | 4

Nu noemen we ze nog de ‘wappies’ toch?

Sinterbikske | 20-04-21 | 11:21

@Sinterbikske | 20-04-21 | 11:21:

Zatlapen zijn de grootste sukkels van iedere cultuur. De reservaten liggen ook vol met dronken indianen.

Gulliver | 20-04-21 | 11:25
▼ 1 antwoord verborgen

Westerse cultuur ( en dan met name die tot zo 2005 ofo) was de beste cultuur. Nu zijn het voor een grootdeel bukkers en wegkijkers.

ikworstelengadouchen | 20-04-21 | 11:13 | 4

Dat wegkijken is in de jaren 80 al begonnen hoor....

Jafco | 20-04-21 | 11:16

@Professor Superhirn | 20-04-21 | 11:20: Dat is de evidentie zelve.

Lt-Kol Kilgore | 20-04-21 | 11:32
▼ 1 antwoord verborgen

Dus als ik het goed begrijp gaan we de analyse van maatschappelijke problemen lastiger maken zodat we echt zeker weten dat we ze niet kunnen oplossen?

Odin | 20-04-21 | 11:13

Goed nieuws inderdaad. Dan kunnen we eindelijk besluiten om minder mensen toe te laten in Nederland zonder in een discussie verzand te raken dat dat zielig is voor vluchtelingen. Dus gewoon minder kenniswerkers uit India, studenten uit de Antillen en asielzoekers uit Eritrea, en minder kenniswerkers uit Japan, studenten uit Indonesië en asielzoekers uit Tsjetsjenië.

grietmetgroenefiets | 20-04-21 | 11:12

Dus als een lichtgetintiër een misdrijf pleegt dan is het een 'jongere en dan gaan we dus de dader proberen te vinden bij de 'jongeren'.

Dat lijkt mij nogal een verspilling van geld en tijd, maar de oplossing daarvoor is natuurlijk simpel en al jaren geleden ingezet .... we zoeken helemaal niet meer naar daders.

Wat een land .....

James Lastig | 20-04-21 | 11:12 | 1

De dader m/v/x. Anders dat weer.

TheseDays00 | 20-04-21 | 11:15

Leo Lucassen is zeker 1 van die "wetenschappers". Ook al een woke-linkse bende bij het CBS.

namur62 | 20-04-21 | 11:12

Goed bezig CBS!
Nu de verdeling in m/v nog afschaffen en jullie zijn weer politiek correct bij de tijd.

druipsmurf | 20-04-21 | 11:12 | 4

@grindbak | 20-04-21 | 11:13:

Voor Mensen moet je in de toekomst waarschijnlijk met “ levende aanwinst voor planeet” aanduiden...

lAP, in het kort...

neonreclame | 20-04-21 | 11:17

@grindbak | 20-04-21 | 11:13: Tijdens je analyse zie je dat je voor gender maar 2 mogelijkheden moet voorzien in je database, ja... begin maar.

Lt-Kol Kilgore | 20-04-21 | 11:35
▼ 1 antwoord verborgen

De dag die je wist dat zou komen.

Ramsesz | 20-04-21 | 11:11

En voor geld uitdelen en voordeeltjes is ook iedereen gelijk. Ja, het werkt twee kanten op. Dus dan ook niet meer naar achterstandswijken of onderscheid maken op basis van inkomen of afkomst en onderaan de advertentie: bij gelijke geschiktheid..... Dan niet?

TheseDays00 | 20-04-21 | 11:11

In de VS praat men op bevel van Joe Biden niet meer over illegal aliens. Nu heel anders. Undocumented visitors. Dat gaat helpen.

BoerKoekoek | 20-04-21 | 11:11

Nu verdwijnt zelfs de mogelijkheid om af en toe te roepen "Zie je wel, het zijn ook wel een niet niet-westerse jongeren die misdaden plegen"
Nu zijn het altijd "jongeren" en iedereen en zijn ouwe moer denkt dan maar aan één type "jongere".
Voordeel: Geen gezeik meer over jongeren die geen stage kunnen vinden. Er zijn immers genoeg jongeren die wel een stage kunnen vinden.

JanVergoor | 20-04-21 | 11:11 | 1

Het zijn altijd die vuile vieze klote ongeren zeg ik u.

Suncatcher | 20-04-21 | 11:12

Zo kun je ook problemen oplossen. Van appels peren maken.

Schepvogel | 20-04-21 | 11:10

Zien we de islamisering van Nederland ook niet meer in de cijfers.

Suncatcher | 20-04-21 | 11:09

Heeft 'Opsporing verzocht' als gereageerd? Dit ondermijnt zeer zeker ook hun bestaansrecht!

Tikkie Terug | 20-04-21 | 11:09 | 1

Die werken met tinten huidskleur, zover zichtbaar op de 10 euro AliExpress cameras

Continuum | 20-04-21 | 11:10

Dan is positieve discriminatie ook niet meer mogelijk.

entwederoder | 20-04-21 | 11:08

Net als bij Opsporing Verzocht, licht getint werd ‘licht’.

Maar het probleem, dát blijft.

Wijze uit het Oosten | 20-04-21 | 11:08 | 1

Het probleem wordt steeds erger.

Mr.Crowley | 20-04-21 | 11:09

Dit is als Covid-19. Stop met meten en het probleem is weg.

Stijl_Loos | 20-04-21 | 11:08 | 1

Noem het griep

grindbak | 20-04-21 | 11:14

Steve Sailer noemde dit ooit: "The War against Noticing".

omanders | 20-04-21 | 11:07

Toen er bij mij kanker geconstateerd was, hebben de oncoloog en ik besloten om het griep te noemen.
Sindsdien voel ik mij een stuk beter.

Toetsenbordcomplex | 20-04-21 | 11:07 | 2

Ik ken ook iemand die niet dood is, maar heel lang uitslaapt.

entwederoder | 20-04-21 | 11:09

Filmpjes en foto's zullen voorlopig boekdelen spreken. Wel jammer dat de NPO Opsporing Verzocht wil inkorten. Ik ben er van overtuigd dat de enige reden daarvoor is dat groepen mensen negatief worden weggezet (zouden worden weggezet).

Leptob | 20-04-21 | 11:07

En nu? Wat is het politiek correcte alternatief?

DeCynischeAmbtenaar | 20-04-21 | 11:07

Gewoon het probleem onzichtbaar maken. Dan is het probleem ook verdwenen.
Cbs heeft zojuist haar eigen bestaansrecht weer een stuk ondermijnt, maar ze deugen nu wèl.

Joris-maar-weg | 20-04-21 | 11:06

Ah, dan gaat het nu vast beter worden!

GuusHetSchaapje | 20-04-21 | 11:06

“ Hoe hij er uit zag..??”

Ja , ehhmmm..:.

neonreclame | 20-04-21 | 11:06 | 5

Westers?

GuusHetSchaapje | 20-04-21 | 11:08

Denkt u dat het antwoord ooit niet-westers was op die vraag?

Continuum | 20-04-21 | 11:09

@Muxje | 20-04-21 | 11:07: Dat is leeftijdsdiscriminatie, Verboten, ik wil er ook bij horen ook al ben ik wat ouder.

TheseDays00 | 20-04-21 | 11:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi, dit gaat veel problemen in de criminaliteit oplossen!

Jonkerman | 20-04-21 | 11:04 | 3

Ja inderdaad, handig he. De schurken.

Twannie | 20-04-21 | 11:06

En bijvoorbeeld problemen in taalachterstand...
Slim hoor van het CBS.

Aristotalloss | 20-04-21 | 11:16

Wat fijn dat we zo de problemen kunnen oplossen in deze bananenrepubliek.

dasechtgeenstijl | 20-04-21 | 11:38

ontkennen is een vak. zucht.

Calastir | 20-04-21 | 11:04

CBS doet een Leo Lucassentje

Panos88 | 20-04-21 | 11:03 | 1

Voortaan in daderprofiel "Jongeren" of Hollandse jongens?

MorgenEenAnder | 20-04-21 | 11:03 | 3

Nee, gewoon zuiderlingen.

Jos Tiebent | 20-04-21 | 11:19

Licht getint mag nog wel dan ?... zo ja, dan weten wij ook om welke doelgroep het gaat hoor, ons als gezonde Hollanders (wat ''zij'' zich zeker niet mogen noemen) maak je niet gek, welke naam je ook aan dat beestje geeft.

Keyboardspeler | 20-04-21 | 13:49

Aantal criminaliteitszaken met niet-westerse achtergrondiërs als verdachte gaat enorm afnemen verwacht ik.

Continuum | 20-04-21 | 11:03

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino