Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nepnieuws NOS wakkert Citotoets-haat aan

Wetenschapper: "De eindtoets gaat ongelijkheid tegen"
De NOS:

Goedemiddag en welkom bij de cursus mensen precies het tegenovergestelde laten beweren van wat ze zeggen bij de NOS. Vandaag nemen we onderwijssocioloog Thijs Bol (bekend van dit topic waarin hij uitlegt waarom de categorale gymnasia kapot moeten) te grazen, die in een genuanceerd verhaal uitlegt dat de vroege selectie in het Nederlandse onderwijs ongelijkheid verstrekt, maar dat de eindtoets een goed middel is om kinderen uit kansarme gezinnen de mogelijkheid te geven ondanks de vooroordelen van hun basisschoolleraar alsnog een hoger advies af te dwingen. En dan zegt de NOS: eindtoets werkt ongelijkheid in de hand. Dat is ten eerste niet waar, en ten tweede LETTERLIJK HET TEGENOVERGESTELDE (nepnieuwsmirror) van wat Thijs Bol beweert. Je begint je toch af te vragen: wat voor opleiding hebben die NOS'ers eigenlijk gehad?

Au

Reaguursels

Inloggen

Mijn eerste reactie op deze kop; “nou en? Wat is daar mis aan?”. Wij als hoog opgeleide en slimme mensen voeden onze Anne-Fleur op in een intelligent uitdagende omgeving. Veel lezen. Natuur-, ruimte- en omgevingsbewust. Naast moderne muziek van Dua Lipa (nog nooit van gehoord, maar soit, ik ga ook met mijn tijd mee) tot klassieke muziek. Wij stimuleren haar muziekopleiding (piano). Kortom, wij dagen haar op een positieve manier uit om intellectueel op haar best te zijn. Mag dat verschil tot uiting komen in een Cito-toets? Graag. Want van bankhangende, frikandel-vretende, schotel-tv kijkende paupers kun je nou eenmaal niet dezelfde Cito-score verwachten.

Van Kamsteren | 20-04-21 | 12:34 | 1

Het is natuurlijk "Wat is daar mis mee".

Van Kamsteren | 20-04-21 | 12:38

Die NOS-ers hebben een diversity training gehad van een woke docent.

ratelaar | 20-04-21 | 07:42

Van basketbal spelen wordt je niet langer.

haddem | 20-04-21 | 06:53

geschiedenis weg, aardrijkskunde weg, men werkt nog aan rekenen en taal maar dat gaat al mooi achteruit. Maatschappijleer blijft mooi propaganda middel.

Pensionista | 20-04-21 | 00:32

Alle kinders naar het gym! Daarna ¨studeren¨.

squadra | 19-04-21 | 20:18

Het Nederlandse onderwijssysteem is historisch gegroeid (hoe kan het ook anders): Het gymnasium voor toekomstige universitaire studenten, de HBS voor de gegoede burgerij, met daarna een alfa- of beta-opleiding op hoog niveau; wat later kwam de MULO voor modale tot even-boven-modale gezinnen, en lager huishoud- en technisch onderwijs voor de kinderen van arbeiders.
Na WOII is hier verandering in gekomen. Hoewel mijn ouders tot de arbeidersklasse behoorden, mocht ik na de lagere school naar de HBS. Dat was eind jaren vijftig niet meer abnormaal, veel van mijn klasgenoten kwamen ook uit het arbeidersmilieu.
Niemand vond dat in die tijd vreemd.
De eerste echte verwondering kwam bij mij, toen ik, inmiddels leraar geworden, bij familie in Denemarken op bezoek, een gastles over Nederland mocht geven op een typisch Deense school (kinderen van 6 t/m 16 volgen daar eerste t/m 10e klas en alle niveaus zitten bij elkaar.
Natuurlijk vroegen leerlingen mij naar het Nederlandse schoolsysteem. Toen ik dat had uitgelegd was het even stil, en toen zei een meisje (ca. 12 jaar): "Dus in Nederland hebben jullie scholen voor domme kinderen, gewone kinderen en slimme kinderen? Je zal dan maar op zo-n school voor domme kinderen zitten, dan voel je je toch echt dom!"
Stond ik met mijn mond vol tanden (en dat gebeurt niet gauw).
Toch, wil je dat Deense systeem hier invoeren, dan zal dat op heel veel problemen stuiten, vanwege een andere voorgeschiedenis, andere cultuur en andere politieke samenstelling. Ik vraag me echt af, of dat "middenschool-idee'" hier zal slagen.
Ik ben bang van niet.

L.E. Raar | 19-04-21 | 19:57 | 5

Grappig is dan natuurlijk wel, dat dat Deense kind "arbeidersmilieu", "opleidingsniveau" en "dom" uitwisselbaar vindt. Wat zeg dát dan over het Deense opleidingsysteem?

TmC | 19-04-21 | 20:55

@TmC | 19-04-21 | 20:55: U trekt wel erg snel conclusies. Ik heb het niet over arbeidersmilieu gehad, en zij ging puur uit van haar gevoel.
Het Deense opleidingsmodel is zo anders, gaat uit, nogmaals, van een andere cultuur en maatschappij-opvatting, dat kun je niet zo een-op-een vergelijken.

L.E. Raar | 19-04-21 | 22:13

Je hebt dus aan die kinderen een andere uitleg gegeven dan in je plemsel. Dan lijkt het klip en klaar dat het vooroordeel over opleidingniveau en domheid van jezelf afkomstig was. En daar moet dat meisje ne mee rondlopen. Classy.

TmC | 19-04-21 | 22:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Ongelijkheid is een feit sinds de mens is uitgevonden, doe je niks aan.

Uw Verzekeringsadvis | 19-04-21 | 19:54 | 1

Maar dat wil niet iedereen inzien.

L.E. Raar | 19-04-21 | 20:25

De Haat machine van de NOS maakt onze maatschappij kapot.

Het is toch niet voor te stellen dat je Blanke mensen Wit gaat noemen, omdat blank positief is.
Wat een zieke racistische gedachtegang.

Bolhoed | 19-04-21 | 19:53

Van het weekend stond er ook een artikel in Trouw dat het gymnasium diverser moest worden. Met de gedenkwaardige passage:

"Dat doe je bijvoorbeeld door de Oudheid niet te bespreken als Europees, maar vooral als een mediterrane cultuur: het huidige Afrika, Turkije en Midden-Oosten hoorden er allemaal bij."

Kunnen we beter niet iedereen gewoon vrije doorgang geven tot universiteit? En als je een jaartje voldoende aanwezigheid kan aantonen dat je dan automatisch naar keuze Msc of MA mag noemen?

Bron: www.trouw.nl/onderwijs/de-onderwijsra...

UpdateAvailable | 19-04-21 | 19:48 | 5

Mijn leraar geschiedenis wist dat anders allemaal prima te benoemen. Die man heeft meer interesse weten te wekken, en meer kennis in koppies gestampt, dan die luie donders die strak het boekje volgen.
Kwaliteit van je onderwijs krijg je door niet door popie Wokie bullshit , maar door investeringen in dat onderwijs en je docenten.

TeeJee | 19-04-21 | 20:02

@Papa Jones | 19-04-21 | 19:55: Maar ook het Midden-Oosten (Iran bv).

Bolhoed | 19-04-21 | 20:04

@Papa Jones | 19-04-21 | 19:55: En we betalen ze er nog steeds voor.

wijsvinger | 19-04-21 | 20:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Sociologen en Journalisten.

Alsof het een wedstrijdje Ver-Zwetsen is.

TeeJee | 19-04-21 | 19:48

In mijn werk vaak genoeg gezien dat mensen met meerdere universitaire studies in de bijstand terecht kwamen terwijl mensen die een paar jaar VMBO hadden een bloeiend bedrijf opbouwden. Als je minder keuzes hebt focus je je vaak op dat wat wel binnen je bereik is.

Mallenmoe | 19-04-21 | 19:44

Zag net prinses Amalia op tv. Over gelijke kansen gesproken.....

Magmacarta | 19-04-21 | 19:34 | 3

Waarom kijkt u tv en waarom ook nog een programma waarin een prinses langskomt?

SamV | 19-04-21 | 19:49

Sander Schimmelpenninck, is that you?

Old_Spice | 19-04-21 | 20:12

Jeetje, dit is wel echt erg hoor.... Ik neem aan dat er iemand ontslagen gaat worden voor deze miskleun?

Kaposi_Sarcoom | 19-04-21 | 19:22

"Je begint je toch af te vragen: wat voor opleiding hebben die NOS'ers eigenlijk gehad?" - Ik weet het antwoord: Diversiteits- en gendertraining.

WellusNietus | 19-04-21 | 19:22

En dan denk je ongemerkt: 'Is dat nou die eene NOS journalist'

NatNiks | 19-04-21 | 19:02

Ook met de LTS begonnen, moest een vak leren van mijn ouders. Op mijn 24e dacht ik toch dat ik beter kon en tweede-kans onderwijs gevolgd. 4 jaar avondschool VWO. En werkzaam in de scheepsbouw. Nooit verder gestudeerd, maar ik wist iets meer van literatuur en wiskunde. Nooit zonder werk gezeten.
Misschien moet dat tweede-kans onderwijs wat meer gestimuleerd worden.

Magmacarta | 19-04-21 | 18:56

"precies het tegenovergestelde [...] dan". Thijs heeft een kans gemist die hij wel heeft gehad?

Cor Netto | 19-04-21 | 18:55 | 1

Die hele als/dan-discussie zou niet bestaan zonder grammaticaboekjes die voor één oplossing hebben gekozen ... Voor beiden is wat te zeggen. Vroeger: vacantie / nu: vakantie ...
Het is een afspraak die ooit gemaakt is, niet in steen gebeiteld.

Analia von Solmsch | 19-04-21 | 20:30

Als bepaalde groepen kinderen een te laag schooladvies krijgen, dan zou dat moeten resulteren in extreem hoge slagingspercentages in het vervolgonderwijs. Laat maar zien, die statistieken!

W_F | 19-04-21 | 18:55 | 1

Niet per se... als een kind niet wordt uitgedaagd leidt dat vaak eerder tot schoolverlaten of onderpresteren. Ik weet, het klinkt counterintuitive maar zo is het wel.

Kaposi_Sarcoom | 19-04-21 | 19:24

NOS = Fake nieuws. Al 60 jaar lang.

appeltjesgroeneweide | 19-04-21 | 18:55

Het punt is; je moet niet iedereen slim willen hebben. Wie moet anders de straat vegen?

Gokmaar | 19-04-21 | 18:50 | 4

Alle kinderen minstens 10% boven het gemiddelde, dan is iedereen slim.

W_F | 19-04-21 | 18:56

De bedoeling was dat buitenlanders zulke dingen zouden komen doen, maar dat pakte iets anders uit.

Veepert | 19-04-21 | 19:03

Als ze werkelijk had gewild dat de straten worden geveegd, had de overheid de uitkeringen al lang afgeschaft.

Papa Jones | 19-04-21 | 19:30
▼ 1 antwoord verborgen

Reken gewoon alle antwoorden goed, ook voor kinderen die helemaal niet op zijn komen dagen. Dan heeft iedereen gelijke kansen.

W_F | 19-04-21 | 18:46

Waarom zou ongelijkheid een probleem zijn? Mensen verschillen. Hun ouders dus ook. En die kinderen dus ook. En sommige ouders verneuken de opvoeding en hun kinderen. En sommige kinderen zijn dom of stom. Niks aan te doen.

Hommel | 19-04-21 | 18:46 | 1

Ongelijkheid is sowieso een door mensen bedacht fenomeen. Als mensen stoppen met vergelijken is niemand ongelijk.

Quib | 19-04-21 | 18:54

Ik ben gestopt met luisteren naar mensen die een beroep hebben eindigend op "loog". Wat een heerlijke rust viel mij daarna ten deel.

Quib | 19-04-21 | 18:45

Is dit het verhaal weer van een overbruggingsjaar waarin nog alle leerlingen door elkaar na groep 8 in een klas zouden moeten zitten? Niet doen, haalt waarschijnlijk alleen het niveau naar beneden van kinderen die normaal goed zouden functioneren op een lyceum. En het niveau van lager vervolgonderwijs lijkt me helder genoeg in groep 8. Zo niet, kunnen ze alsnog wel worden overgeplaatst of erna via MBO hogerop komen.

Jan, Leiden | 19-04-21 | 18:41
-weggejorist-
bigstone | 19-04-21 | 18:39

Tja, ik heb geen idee wat het beste is voor kinderen. Ik weet wel dat ik een geweldige tijd op het stedelijk gym heb gehad, en voor geen goud op een andere school had willen zitten.

woestecentrist | 19-04-21 | 18:36

Ramadan zorgt ook voor ongelijkheid in de klassen. Een groep geconcentreerd en een groep met honger en zonder concentratie. Welke groep zou de betere cijfers halen? Racisme is natuurlijk de werkelijke oorzaak in dit land.

Mokum Kosher | 19-04-21 | 18:33 | 1

Inderdaad, een groep kinderen die door hun ouders gedrild worden om teksten in hun kop te stampen komen onevenredig goed uit basisschool tests, waar vermenigvuldigingstafels opdreunen zwaarder telt dan snappen wat een beuk is.

W_F | 19-04-21 | 18:51

De NOS kan al jaren niet meer begrijpend lezen. Lezend onbegrip, dat wel.

tantesidonia | 19-04-21 | 18:33

Taalvaardigheid gaat achteruit, rekenvaardigheid gaat achteruit, begrijpend lezen gaat achteruit, een kwart van de 15-jarigen is functioneel analfabeet, nederlandse klassen zijn wereldwijd de drukste, onderwijzend personeel heeft geen autoriteit.
En waar heeft men het over? Een brugklas van drie jaar en wel/geen citotoets.
Ongelofelijk. Ga het over de kwaliteit van het onderwijs hebben. Niet over de organisatie ervan.

Bataafje | 19-04-21 | 18:29 | 4

Eens! Het zou al heel veel helpen als de toelatingseisen tot Pabo's en lerarenopleidingen op niveau komen, die opleidingen stevig worden aangepakt (i.p.v. sociologisch verantwoord reflecteren... op niets) en vervolgens LEREN weer in ere wordt hersteld.
Ja, deze L.E. Raar was er een van de oude stempel (en ontvangt daarvoor nog regelmatig complimenten van oud-leerlingen, die menen bij hem nog iets geleerd te hebben.)
De moderne methoden, waaronder groepsonderwijs enz. enz. zijn pure tijdverspilling en veroorzaken, met name in heterogene klassen of klassen met veel "passend onderwijs vragenden" (een gotspe om deze leerlingen in het reguliere onderwijs te dumpen!).
Al die "onderwijskundigen" hebben het onderwijs volledig verziekt.
Ik was altijd trots op mijn baan, maar zou er niet aan moeten denken om onder de huidige omstandigheden te moeten werken, en al helemaal niet op een basisschool (waar ik ooit ben begonnen).

L.E. Raar | 19-04-21 | 19:05

@L.E. Raar | 19-04-21 | 19:05: .... en veroorzaken (...) zoveel onruste, dat de zwakkere broeders en zusters onder de leerkrachten weinig grip meer hebben op orde en leerresultaat.
Excuus, dit was weggevallen.

L.E. Raar | 19-04-21 | 19:07

Men neemt de weg van de minste weerstand. Om ervoor te zorgen dat al die kinderen kunnen rekenen en helemaal zelf een boek kunnen lezen moet je de problemen in het onderwijs identificeren, benoemen en oplossen. Veel makkelijker is het om eens in de twintig jaar een middenschool voor te stellen en wat te mompelen over ongelijkheid.

JvanDeventer | 19-04-21 | 20:37
▼ 1 antwoord verborgen

Oftewel hier wordt glashard nepnieuws verspreid. Ollongren zit er waarschijnlijk dus al bovenop! *Start lachand*.

JackStick | 19-04-21 | 18:28

Eerste misverstand: het onderwijs is er om "kansengelijkheid" te bevorderen. Fout. Het onderwijs is er om kinderen iets te leren wat ze thuis niet (kunnen) leren. Lezen, schrijven,. rekenen en meer van zulke handige dingen.
Tweede misverstand: onderwijzeressen zitten propvol vooroordelen en geven kinderen een "te laag" schooladvies. Nee. Onderwijzeressen hebben vermoedelijk evenveel vooroordelen als andere mensen. Als ze er met hun advies naast zitten kan dat trouwens ook best te hoog uitvallen (bijvoorbeeld onder invloed van opdringerige ouders).
Derde misverstand: de CITO-toets geeft een objectief beeld van het niveau van de leerling. Nee. De CITO-toets is een stompzinnige meerkeuzetoets die ons niets vertelt over spreek- en schrijfvaardigheid en rekenvaardigheid. De CITO-toets vertelt ons alleen of een kind begrijpend kan lezen. De leerkracht kan de eerstgenoemde dingen wèl weten. Al zal dat vaak niet het geval zijn.
Vierde misverstand: wanneer kinderen massaal "hogere" adviezen krijgen zou dat ergens goed voor zijn. Nee, het enige effect is dat de hollende diploma-inflatie een nog hoger tempo krijgt.
Vijfde misverstand: als kinderen "verkeerd" zijn getaxeerd komt dit nooit meer goed. Is het dan verboden om na je MAVO door te gaan met 4 HAVO? Bestaat er niet meer zoiets als afstromen? Kletskoek dus, en een jaartje extra op school vanwege opstromen of afstromen is voor geen enkel kind een ramp. Alsof al die "tussenjaren" soms geen tijdverlies zijn.
-
Onaangename waarheid: het Nederlandse onderwijs faalt in zijn meest essentiële taken. 25% van de leerlingen die het basisonderwijs verlaten is functioneel analfabeet. Dat lijkt me heel wat ernstiger dan die zelfverzonnen "kansenongelijkheid".

JvanDeventer | 19-04-21 | 18:21 | 6

@ideefraiche | 19-04-21 | 18:49:
Die meters kon je ook op school of in een bibliotheek maken.
Lang geleden gingen boerenkinderen naar school, waarvan de ouders geen kranten lazen, geen boek in huis hadden en alleen dialect spraken. Zouden al die kinderen niet hebben leren lezen en schrijven?

JvanDeventer | 19-04-21 | 19:10

@ideefraiche | 19-04-21 | 18:24: of je het falen moet noemen weet ik niet zeker, maar als kinderen thuis een andere cultuur, taal en ethiek meekrijgen dan de Nederlandse is er hoe dan ook sprake van achterstand(en).

Veepert | 19-04-21 | 19:13
-weggejorist-
ideefraiche | 19-04-21 | 19:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe verstrek je eigenlijk ongelijkheid?

hirsute_priapist | 19-04-21 | 18:20 | 1

Dat kan op verschillende manieren, maar Hugo en Mark zijn er heel goed in; overigens ook in het versterken van ongelijkheid.

grietmetgroenefiets | 19-04-21 | 18:23

Een kennis van mij heeft ooit lesgegeven op een basisschool met een bovengemiddeld aantal Finnen. Daar had je dus echt klassen waarbij meer dan de helft van de klas het minimale niveau niet aankon. Dat wil zeggen dat je rond het niveau van VMBO-TL/MAVO zou zitten.

Het was zelfs zo erg dat bepaalde kinderen een eigen leerplan hadden, omdat het anders gewoon niet zou lukken. Dat wil zeggen dat een kind uit groep 8 bv. taalopdrachten maakt uit groep 6 en rekenopdrachten uit groep 7, omdat het niveau van groep 8 te moeilijk is.

Vroeger stuurden ze zulke kinderen naar het speciaal onderwijs, maar tegenwoordig willen ze dit soort kids in het regulier onderwijs houden. Stel je voor dat je in een klas zit waarbij meer dan de helft te dom is om te lezen en rekenen. Ik zou m'n kind nooit naar zo'n school sturen.

Greetjee | 19-04-21 | 18:17 | 3

In Amsterdam zit een burgemeester die het zelfde deed, terwijl ze heel hard roept dat die mensen die daar veel op school zitten ook gelijke kansen moeten krijgen, maar niet met haar kind in de klas, die is daar te goed voor, en loopt dan even later ook met een pistool over straat. Goed voorbeeld doet volgen denk ik dan maar.

brie-de-penis | 19-04-21 | 19:06

Niet echt de ideale peer-to-peer omgeving dus, en de Nederlandse kinderen houden er een achterlijke verbale uitdrukkingsvaardigheid op na, wejoo.

Veepert | 19-04-21 | 19:18

U heeft een vreemd idee van een "minimaal niveau". Dat zou VMBO-TL dan wel MAVO moeten zijn?
U heeft kennelijk totaal geen idee over welke niveaus u spreekt.
VMBO-TL is zwaarder dan MAVO, want je kunt niet een vak op een lager niveau doen (wat op de MAVO wel kon). Daarnaast, het niveau ervan is een prima beginpositie voor 4-jarig MBO, dat vaak uitmondt in HBO. Ook in de beta-vakken!
Om dit een "minimaal niveau" te noemen, is erg hautain tegenover de ca. 50% van alle Nederlandse kinderen dat dit onderwijsniveau volgt. Jammer.

L.E. Raar | 19-04-21 | 19:43

Ik kan mij iets voorstellen bij een twee-jarige brugklas HAVO/VWO en MAVO/HAVO. Drie jaar lijkt mij echter rampzalig. Het is misschien niet goed om kinderen al in groep acht definitief in te delen, maar het lijkt mij wel dat basisscholen in staat moeten zijn om de scheiding tussen lager/middelbaar voortgezet onderwijs en de hogere variant te maken.

Bigi Bana Boy | 19-04-21 | 18:08 | 1

Afgezien van het niveau gaan kinderen vanaf hun 12e enorm uit elkaar groeien, omdat de interesses nu eenmaal anders zijn. De ene wil 'rapper' worden en de andere gaat wel naar muziek luisteren. Dat kun je gewoon niet bij elkaar houden.

Grachus | 19-04-21 | 18:14

- Kinderen die tot 's avonds laat op straat hangen
- Thuis staat de televisie de hele dag op de satelliet afgestemd
- Cultuur waar blingbling belangrijker wordt gevonden dan een goede opleiding
- Er wordt thuis voornamelijk gecommuniceerd in de taal van het herkomstland
- Eenoudergezinnen waar een mannelijk rolfiguur ontbreekt

Maar het is allemaal de schuld van de boze blanke maatschappij.

Leon Tosti | 19-04-21 | 18:03 | 1

Hear 2x

Dr.Hermannes | 19-04-21 | 18:12

Had zelf een 9,6 voor mijn Cito.

RickTheDick | 19-04-21 | 18:01 | 2

Dat je dan toch zo terecht bent gekomen

Mark van Leeuwen | 19-04-21 | 18:07

Ikke 550.

Montgomery Burns | 19-04-21 | 18:14

NOS verspreid inderdaad nepnieuws kan ik uit eigen ervaring zeggen. De Citotoets gaf bij mij een HBO+ niveau aan terwijl de leraar mij had ingeschat op LBO onderwijs. Onnodig om te zeggen dat de leraar en ik elkaar niet lagen en dat hij daardoor niet objectief was. Feit is dat ik "gered" ben door de Cito resultaten

Truste | 19-04-21 | 17:59 | 5

@Van Urk | 19-04-21 | 18:09:
Mijn man had mij met terugwerkende kracht wellicht ook liever op de huishoudschool gehad, vanwege de kooklessen. Hij heeft pech, in plaats daarvan kan ik hem in meerdere talen vertellen dat ik zelf ook niet weet wat er op tafel staat. ;-))

MickeyGouda | 19-04-21 | 18:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Dan heb je een CITO-toets en dan geef je antwoord op getallenrijtjes en dergelijke, en dat wordt afgetoetst binnen een bepaald curriculum. En dat staat allemaal vast. Vaststaande parameters beoordelen je van eenvoudig naar slim. Stel nu dat neanderthalers dit moderne gebrek hadden toegestaan binnen hun gelederen. De kennis van die tijd gevat binnen een toets, een slimme neanderthaler vat het al, en de eenvoudige deels. We hadden nu nog neanderthaler geweest! De tot slim bombardeerde neanderthaler kent immers alle trucjes, kan deze desgewenst allemaal uitvoeren, en klaar is Kees.

Van Urk | 19-04-21 | 17:59

kruis aan wat niet van toepassing is

onbekend | 19-04-21 | 17:59

Ik snap Ronaldo's afkeer van Gymnasia niet. Ik ben ook pro-meer kansen voor iedereen. Maar waarom moet dat dan ten koste gaan van kansen voor meer excelleren? Natuurlijk moet het mogelijk worden voor iedereen om steeds verder richting het het VWO op te schuiven. Maar dat ene stapje extra (zes jaar latijn en grieks) is gewoon leuk voor degenen die het kunnen. Niemand is ooit minder geworden van een VWO-diploma, t.o.v. een gymnasiumdiploma.
Inderdaad, je kunt nooit en stapje opzij doen naar het gymnasium als je er niet bent begonnen. Maar het niveau op het atheneum/VWO is exact hetzelfde. Waarom moeten die scholen dan weg?

hendrikjandetuinman | 19-04-21 | 17:58 | 1

Omdat Ronaldo vroeger een stoere jongen was, maar het niet kon verkroppen dat hij eigenlijk het dommerikje van de klas was.

Grachus | 19-04-21 | 18:19

Havo, vwo blijft de hoop van elke ouder. En oefenen en begeleiden een must.

mr_awesome | 19-04-21 | 17:57

Kinderen worden gevolgd van af groep 1 via een systeem, de eindtoets is niets anders dan een bevestiging daarvan.

Porta | 19-04-21 | 17:56

Socioloog is geen titel maar een naar subsidiehoeren verwijzend scheldwoord.

pendajo | 19-04-21 | 17:55

Kinderen hebben gewoon ongelijke kansen. Niks aan te doen, althans niet door het onderwijs.

grietmetgroenefiets | 19-04-21 | 17:51

De CITO toets geeft iedereen letterlijk "gelijk kansen".
Wat de gutmenschen willen is "gelijke resultaten",
ook dus van groepen onderpresteerders.
Ik zeg nee, nein, nooit! Dat moeten we niet willen.

hotmint | 19-04-21 | 17:50 | 2

zesjescultuur als hoger doel.

pendajo | 19-04-21 | 17:56

En daarna zul correct taalgebruik, omgangsvormen, tafelmanieren, wassen etc. etc. af moeten schaffen anders is er nog steeds geen sprake van gelijke kansen.
Je zult als kind maar niet geleerd hebben dat je je vrouwelijke baas geen kkhoer noemt ?

Zorc | 19-04-21 | 18:04

Wat voor toets je ook doet, niemand is gelijk. De één heeft een hoger IQ, de ander een hoger EQ de volgende is weer gemotiveerder. Je zult er altijd hebben die een laag IQ en EQ hebben en totaal nergens voor te motiveren zijn.
Hetzelfde geldt voor sportcapaciteit. Iemand zonder balgevoel zal nooit presteren in balsporten. Hoe compenseer je deze kansongelijkheid ?

Archimedes-2 | 19-04-21 | 17:49 | 2

Dat is geen kansenongelijkheid, dat is capaciteitenongelijkheid.

grietmetgroenefiets | 19-04-21 | 17:53

Niet. Gewoon niet compenseren. Het is namelijk geen kansenongelijkheid, maar ongelijkheid van talent. Wat de woke-brigade probeert door te voeren is iets dat verglijkbaar is met een verdediger die begint te schreeuwen als hij door Arjen Robben gepasseerd wordt, waarna de woke-arbiter Robben zegt dat hij daarom de bal moet afgeven. Wordt een saaie voetbalwedstrijd als enerzijds niemand met talent mag excelleren, zodat de talentloze voetballers zich niet beklagen en je anderzijds een ticket van 50 euro betaalt om een paar talentloze voetballers bezig te zien. Op die manier heeft niemand meer zin in de wedstrijd. En terecht. Voeg ideologie toe om het structureel toe te passen en het wordt langzaam gevaarlijk.

Gladiator Fap | 19-04-21 | 18:16

Stel, je bent niet zo slim, maar wel creatief, dan kun je toch nog altijd de kunstacademie doen om alsnog iets te bereiken? Dat dat dan later faalt als Europees project is de schuld van populisten.

Sinterbikske | 19-04-21 | 17:49 | 4

Ja, met 44 jarige VWO ofzo?

Lorejas | 19-04-21 | 17:55

Weet je wie ook een mislukt kunstschilder was?

Caveman48 | 20-04-21 | 10:08
▼ 1 antwoord verborgen

Gelijkheid is een uitkomst, niet een input. De testuitslag bepaald wel of iemand gelijk is aan iemand anders of niet op bepaalde of meerdere gebieden. Er is een reden waarom dat zo werkt: zo heb je een referentie en kun je kwaliteit beoordelen. Het is de enige manier waarop je individuele mensen een eerlijke kans geeft hun talenten te meten. Op het moment dat je daar ideologisch aan gaat sleutelen, bevorder je dus ongelijkheid en ontneem je vervolgonderwijs, toekomstige werkgevers maar vooral ook de leerlingen zélf de mogelijkheid hun capaciteiten goed in te schatten. Het is het begin van een heleboel ellende, want het werkt natuurlijk altijd maar in één richting: talentlozen worden onterecht bevoordeeld, zodat ze hun bakkes houden. Zeg je er iets van ben je een nazistische racist. Niet voor niks is één van de eerste acties die dictators ondernemen bij de inrichting van een dictatuur: het interneren van... jawel... intellectuelen.Die zijn het er namelijk -volkomen terecht!- niet mee eens dat een aantal ideologische pretstudenten en pseudo-wetenschap de boventoon gaan voeren in het debat over individuele mensenrechten, welvaart en innovatie.

Gladiator Fap | 19-04-21 | 17:48 | 2

De eersten die tegen de muur worden gezet door een dictator zijn juist de oproerkraaiers die hem aan de macht hielpen. De meest gewelddadige en/of de slimste. Want wat heeft een dictator nou liever? Een onderdaan die mak en gedwee orders opvolgt of een onderdaan die bereid is tot actie en revolutie?

Verder zou het me niet verbazen als de socioloog in kwestie simpelweg critical theory volgt. Toetsen zijn een van de tralies van de white cis male colonial patriarchy kooi waar (insert supposed victim here) opgesloten in zitten.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 17:55

@Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 17:55: goed, de tweede plaats dan. Toch nog altijd behoorlijk snel. Het erge is nog de achterliggende ideologie. Wat mij blijft verbazen is hoe mensen zich goed kunnen voelen bij het toepassen van methoden die dezelfde zijn als die, die in de geschiedenis afgrijselijk en onvoorstelbaar leed veroorzaakt hebben. Ik kan er met mijn verstand niet bij hoe iemand kan roepen dat hij of zij tegen ongelijkheid is en dat meent "op te lossen" met.... jawel: meer ongelijkheid.

Gladiator Fap | 19-04-21 | 18:00

Ik kreeg ooit het advies OLO. Dat was drie jaar later niet anders geweest. Zet liever in op een leven lang leren. Durf te falen, accepteer dat je kunt vallen, en ga weer door. Kunt namelijk later - als je groot bent - altijd nog jurist worden.

PS vmbo-tl is inhoudelijk een prima programma (voor dat niveau). Wellicht dat er een probleem is met het handhaven van de orde, maar doe daar dan wat aan.

All_yall | 19-04-21 | 17:47

Ah, de CITO-toets, dus vragen als:
In 1944 pleegde von Stauffenberg een mislukte moordaanslag op Adolf Hitler. Geef een voorbeeld van een WEL succesvolle aanslag op een fascistisch politicus.

skoftig | 19-04-21 | 17:47 | 9

@All_yall | 19-04-21 | 17:59: Wel eens afgevraagd of dit soort onderwijs mede verantwoordelijk was voor zijn dood? Vast niet. Hij werd letterlijk kapotgedemoniseerd. Je kunt veel van hem zeggen of vinden, maar hij was zeker geen fascist. Hij was niet degene die de mening van anderen onderdrukte, integendeel: hij was juist degene die in zijn kop geschoten werd omdat hij dingen zei die anderen niet pasten. De vraagstellung klopt dus niet, er had dan moeten staan: "geef een voorbeeld van een gelukte aanslag dóór een fascist op een politicus"... ja, dan is het antwoord inderdaad: Pim Fortuyn.

Gladiator Fap | 19-04-21 | 18:06

@Gladiator Fap | 19-04-21 | 18:06: Daarom dus prima voorbeeld.

All_yall | 19-04-21 | 18:47
▼ 6 antwoorden verborgen

We zijn hard toe aan een paar jaar lagere schooladviezen. Het VWO, en het gymnasium al helemaal, moet voorbehouden zijn aan de elite - de intellectuele welteverstaan - en niet aan kinderen van succesvolle ouders die het niet kunnen verkroppen dat Mees of Julia een MAVO-klantje is, en al helemaal niet om de missende kleurtjes uit de RAL-waaier aan te vullen zodat de diversiteitsambtenaar van dienst zijn natte wensdroom kan verwezenlijken.
De 'M' van MAVO staat voor 'middelbaar'. In een standaardnormale verdeling valt 68% van het geheel binnen 1x de standaarddeviatie en zou dus als 'middelbaar' kunnen worden beschouwd. Stel daar je doelen op af in plaats van zo veel mogelijk kinderen een sticker 'hoogopgeleid' te willen opplakken.

Caveman48 | 19-04-21 | 17:47

Dezelfde opleiding als die ze bij de Volkskrant hebben gehad.

Koonkluk Huis | 19-04-21 | 17:44

(..)Je begint je toch af te vragen: wat voor opleiding hebben die NOS'ers eigenlijk gehad?

Iets wat te maken heeft met de linkse 'journalistiek'. Wat is onduidelijk, behalve dat het links is.

Thoth | 19-04-21 | 17:43

De gelijkheid zou zich moeten richten op het gemiddelde, niet op de uitschieters naar boven...

Odin | 19-04-21 | 17:43

Een toets, mits zorgvuldig uitgevoerd, is nu juist hét voorbeeld van gelijke kansen. Voor iedereen dezelfde vragen en dezelfde, vastgelegde, beoordelingsnormen.

J.P.Drapeau | 19-04-21 | 17:43
-weggejorist-
ideefraiche | 19-04-21 | 17:41 | 2

Naar aanleiding van het nepnieuws-aspect in deze:
De EU doet een NUpuntNLetje met:
"Onlineplatform geeft burger stem over toekomst van de EU".
Iedereen mag straks commenten op de EU en dan zullen zij wel even uitlichten wat de beste reacties zijn en zo regelgeving, totstand gekomen uit "domecratische beslissingen" doorvoeren.

Belangrijk is om hierbij stil te staan bij mega-bewegingen als FEMYSO, gesubsidieerd door de EU, die zichzelf hebben gespecialiseerd in het parasiteren op dit soort EU-initiatieven, wederom a la NUpuntNL.

nsfl | 19-04-21 | 17:41

Ongelijkheid is goed. Het is de motor van de vooruitgang.

Stijlicoon | 19-04-21 | 17:40

Hoeveel kost heel dat NPO/NOS gebeuren? Iets van een miljard per jaar? 0,1% ervan is meer dan genoeg om een beetje nieuws te presenteren en in geval van nood belangrijke informatie.

Waar geld langdurig vloeit gaat iedereen proberen dat geld te pakken en dat gaat via de weg van de minste weerstand. Ik zou ook anti Wilders worden als ik daarmee langdurig geld kan binnenharken, ik zou alles doen om de gever van het geld tevreden te stellen.

area78 | 19-04-21 | 17:39

Ik kreeg advies VMBO-GL. Faalde, ging naar vmbo-kader. Zonder diploma van school en in m'n twintiger jaren toch LOI vmbo theoretisch gehaald.

SinisterNL | 19-04-21 | 17:37 | 1

VMBO-Groen Links?

Lorejas | 19-04-21 | 17:57

Iedereen is gelijk, dus iedereen is even slim.

JackStick | 19-04-21 | 17:36

Vroeger was die hele citotoets geen issue. Bijna altijd komt de score overeen met de capaciteiten van het kind. En mocht je toch een lager advies krijgen dan verwacht, dan kon je jezelf in de brugklas alsnog bewijzen. Je moest dan wel naar een school gaan waar ze meerdere niveau's aanbieden. Vaak hebben dit soort scholen gemengde brugklassen.

Wat je tegenwoordig ziet is dat ouders gewoon niet kunnen accepteren dat dat addergebroed van ze niet intelligent is. Als je kind een VMBO-advies krijgt en in het eerste en tweede leerjaar zijn de cijfers nog steeds laag, dan snap ik niet hoe je kan blijven volhouden dat dat kind op het vwo hoort te zitten.

koosroos | 19-04-21 | 17:35 | 10

@Van Urk | 19-04-21 | 18:07: Je hebt vast gelijk, maar in praktijk? Niet echt zichtbaar. Ik moet wel zeggen, hij is gegaan van een goede vrije denker naar een linkse Bij1 activist.

VoltaireJohn | 19-04-21 | 18:11
▼ 7 antwoorden verborgen

Tijd om eens het gehele schoolsysteem tegen het licht te houden. Wat moet er eigenlijk geleerd worden? Parate kennis is immers passé. We hebben opzoekkennis. Brein op externe harde schijven. Alles om ons heen zijn zwarte dozen, slechts voorwerpen met ínvoer en uitvoer. De auto, telefoon, plaatsbepaling, besluitvorming in de EU of het koffiezetapparaat. Hoe werkt het eigenlijk? Men heeft geen weet meer van de inwendige processen. Maar is dat ook nog nodig? De wereld en technologie zijn tegenwoordig zodanig complex dat we hoofden met een kubieke meter inhoud nodig hebben willen we alles begrijpen.

Van Urk | 19-04-21 | 17:33 | 5

@Van Urk | 19-04-21 | 17:33
Natuurlijk;
en als je een hartinfarct hebt dan gaat de ambulancebroeder eerst maar eens op internet zoeken wat de mogelijke opties zijn.

CLoVis | 19-04-21 | 18:18

@CLoVis | 19-04-21 | 18:18: De ambulancebroeder van morgen behandelt ieder ongeval volgens eenzelfde stramien, daarbij geholpen door een robot. Ademt het slachtoffer, doe dit, of dat. Heeft het slachtoffer hartslag, doe dit doe dat.

Van Urk | 19-04-21 | 18:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Kinderen die te dom zijn om te poepen, die nog geen zin in fatsoenlijk Nederlands kunnen uitspreken of opschrijven, die thuis geen Nederlands spreken, die geen enkele begeleiding van hun ouders krijgen, die geen flauw benul hebben van wat er zich allemaal afspeelt in de wereld, ja die krijgen nu eenmaal een lagere Cito score en een advies voor het VMBO. Omdat daar niet meer in zit.

Osdorpertje | 19-04-21 | 17:32 | 3

Misschien dat ze beter kunnen zeggen dat Cito-toetsen kansenongelijkheid heel duidelijk aan het licht brengen.

grietmetgroenefiets | 19-04-21 | 17:48

Daar zit misschien wel meer in, maar er wordt gedacht dat de school/maatschappij dat eruit haalt. Terwijl het begint met dingen thuis zoals voorlezen. Ongelijkheid de schuld geven is natuurlijk wel gemakkelijker.

Roeieber | 19-04-21 | 17:50

U heeft helemaal gelijk, maar ook voor die kinderen is een toekomst. Pakketbezorger, Kassamedewerker, Terrasbezorger, Schilder, , etc. Ik zie ze liever dan al die HR mutsen, met die ingestudeerde handjes.

Vitale-Reaguurder | 19-04-21 | 17:50

Tuurlijk is de Cito een eerlijke toets van gelijke kappen. Als je wilt uitgaan van een kwalitatief vergelijkbare eindsituatie (=Soll) als, zeg, 20 jaar geleden dan is het onderwijstraject (van Ist naar Soll) ‘nogal’ veranderd. Is dit het probleem van de Soll en moet deze, vanwege de onmiskenbaar deplorabel verworden Ist, dan maar worden bijgesteld naar beneden? Moet een Mavo diploma nou echt leiden tot één of ander ‘Certificaat van Enig Benul’ omdat dit cultureel interessant moet worden gevonden?
Het ‘oude’ systeem is nog steeds prima. Geleuter in de ruimte over verschillen betreft de lamlulliggeid van ouders die opvoed zaken over de schutting flikkeren richting belastingbetaler. Ik heb niet om die multikutculti onzin gevraagd. Ik heb nul begrip voor afgekeerd importgejank om kennelijk achterblijvende koters die een goed overzienbaar schooltraject uitstekend moeten kunnen volgen gevolg te geven. Mogelijk is 1 extra brugklas jaar een tijdelijke optie om kids de reguliere weg te laten vervolgen. Maar verder dan doen alsof een kind een groter laadvermogen heeft dan in de realiteit ga ik echt niet. Onderwijs moet m.i. echt goed beschermd blijven.

Pieterman | 19-04-21 | 17:32

Allemaal ongeveer een 7. Iedereen gelijk.

Nivirto | 19-04-21 | 17:32

Weet je wat pas ongelijkheid in hand werkt? Kinderen het gevoel geven dat ze falen als ze naar havo of mavo gaan. Alsof het vwo of een wetenschappelijke opleiding het hoogst haalbare is in het leven. Iedereen naar de uni, anders discriminatie! Volgens mij is er juist nood aan verpleegkundigen en bekwame bouwvakkers. Echter, vanwege exploderende huizenprijzen en belasting is er nauwelijks nog een bestaan op te bouwen. Daar zou men iets aan moeten doen. Niet dat eindeloos gezever over citotoetsen.

Ir_HardGelag | 19-04-21 | 17:30
-weggejorist-
SinisterNL | 19-04-21 | 17:30 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik zie dagelijks een grote ongelijkheid in de tv reclames. Heelveel allochtonen, die het zo gezellig maken in huis met de blanke vrouwtjes en kinderen. Ik ken ze niet. U wel ??

Vitale-Reaguurder | 19-04-21 | 17:26 | 9

Ik ken ze wel en ik moet echt uitkijken dat ik ze niet positief discrimineer maar ze zijn wel zeer zeldzaam.
Net als de collega’s van een andere etnische afkomst dan die van mij die samen met mij nachtdienst lopen.
Of die samen met m’n zoons accounten, IT’-en en engineren.

D-Fens_1963 | 19-04-21 | 17:41

@Vitale-Reaguurder | 19-04-21 | 17:36: Schijnhuwelijken zijn mijn moeder vroeger genoeg aangeboden. Meestal werd er 25.000 gulden geboden. Mijn moeder was alleenstaande moeder en werkzaam op een multiculturele basisschool. Natuurlijk is zij hier nooit op in gegaan, ze is immers mijn moeder. Wat ze proberen is een schijnhuwelijk voor de verblijfsvergunning, ze betalen je maar gaan daarna zoveel mogelijk schulden aan om vervolgens te scheiden en de wsnp in te gaan. En dan is de buit binnen en de zijn de vrouwen die zich om lieten kopen berooid.

Sinterbikske | 19-04-21 | 17:45

@Sinterbikske | 19-04-21 | 17:45: Ik ken ze in mijn eigen familiekring. Een lamlul uit Senegal, alle kansen hier gekregen, ja hij kon goed koken, maar daarna een grote ravage achtergelaten.

Vitale-Reaguurder | 19-04-21 | 17:57
▼ 6 antwoorden verborgen

Toneelacademie toch, als je bij NOS wilt werken?

VanBukkem | 19-04-21 | 17:25

Thijs Bol kan helaas geen behoorlijk Nederlands schrijven in zijn tweet. Maar vooruit... Goed Nederlands kunnen schrijven is ook heel elitair volgens de wokies onder ons.

De CITO toets is een prima middel om te kijken waar een kind staat ten opzichte van de rest. Als je onderaan bungelt dan heb je een goed startpunt om wat meer je best te doen. Als je dat inzicht al niet hebt, of als kind of als ouders, dan houdt het gewoon op.
Gelijke kansen geven geen gelijke uitkomsten. De een moet nu eenmaal harder werken om ergens te komen dan de ander. Niets mis mee.

Pje911 | 19-04-21 | 17:24 | 5

@Diederik_Ezel | 19-04-21 | 17:27: vaak? Zo goed als altijd. Iedereen heeft in Nederland al gelijke kansen. Niemand wordt in het onderwijs anders behandeld of de toegang ontzegt. Dat er geen gelijke kansen zijn en nooit zullen zijn, komt enkel en alleen door het nest waarin je bent groot gebracht.

Grachus | 19-04-21 | 17:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Toetsen moeten weg als de uitkomst gelijk en middelmatig moet zijn.

IkWilOokWatZeggen | 19-04-21 | 17:24

Er blijkt uit een groot onderzoek gedaan in de gidsregio Scandinavië (waar zo vlijtig naar wordt verwezen door de onderwijs Pipo’s) dat de effecten helemaal niet voor iedereen positief zijn. Zwakke leerlingen kunnen zich inderdaad optrekken aan de leerlingen met een hogere intellectuele begaafdheid. Dat bleek wel. Maar de groep hoger ontwikkelde kinderen bleek juist achter te blijven ten opzichte van een controle groep die niet in een klas zat met allerlei verschillende nivo’s.

Dit artikel is namelijk een eerste stap van een groter plan om Nederland langzaam klaar te stomen voor het advies van de Onderwijsraad. En wel dat de brugklas 3 jaar moet gaan duren om de arme kindjes uit de achterstandswijken de kans te gunnen toch aangestoken te worden door kinderen die wél worden opgevoed met het mantra dat een goede opleiding belangrijk is (Ook een vmbo kan een goede opleiding zijn. Maar praat eens met een gemiddelde leerkracht van een Vmbo en besef je dat dit standpunt niet veel wordt gedeeld door de aldaar aanwezige leerlingen)

Dr.Hermannes | 19-04-21 | 17:24 | 4

@Grachus | 19-04-21 | 17:33: het Nou eerlijk gezegd..... het bizarre is dat -wanneer ik mij begeef tussen mijn linksdraaiende cosmopolitische grootverdieners- een dergelijke uitspraak (iets genuanceerder) min of meer een excommunicatie oplevert. Maar zoom je individueel in op elk afzonderlijk ouderpaar dan zie je dat ze er alles, maar dan ook echt alles aan doen de kansen van hun eigen kinderen zo goed mogelijk te waarborgen. Wij zijn hier gezegend met een aankomend gymnasiast op een dorpsschool en eerlijk is eerlijk. De halve klas is dyslectisch of loopt met een andere rugzak. De drie slimmeriken vervelen zich kansloos dood. Ik ben me door het Corona thuis onderwijs kapot geschrokken van de werkelijke snelheid die de betreffende mini-me kon halen.

Alles moet maakbaar en gelijk worden. Excelleren is bijna een zonde in plaats van een deugd. Het is toch goddomme van de zotte dat je je binnen nu en een jaar of drie moet gaan schamen (want ook dat zal gebeuren) dat je kind een van die sociaal maatschappelijke nazi’s was die 6 jaar op een Gymnasium heeft gezeten. Tussen al die enge bevoorrechte blanke kinderen die maar willen leren en ontwikkelen en al die gekkigheid.

Dr.Hermannes | 19-04-21 | 17:46

@Dr.Hermannes | 19-04-21 | 17:46: Al op zeer jonge leeftijd wist ik dat de Pvda een kutpartij was. Die wilden destijds ook al de middenschool invoeren. Bij mij in de klas was 99% procent Mavo klantje. Vanaf de 4e was ik aan het aftellen voor het moment dat ik dat achter mij kon laten, want de enige herinnering die ik aan de lagere school had, was er eentje van stierlijke verveling. En als het aan de PvdA lag was ik gedwongen nog eens drie jaar daar tussen te moeten vertoeven. Dat was als jong kind al een permanente nachtmerrie voor mij.

Grachus | 19-04-21 | 18:11

Ik zie dat hier precies zo gebeuren. En als je als ouders (met heeeeeeeel veel respect en geduld naar al die rugzakken en problemen) op een info avondje dan het lef hebt meer dan een vraag te stellen over het ‘extra plus werk’ voor de uitblinkers zie je niet alleen de andere ouders maar zelfs de leerkrachten puffen. Neemt niet weg dat hij wel gewend is geraakt aan alle rangen en standen. Op een school die overigens ook wit als sneeuw is. Dat kan ook prima onder de rook van Amsterdam.... een blanke school met slechts 15% uitstroom naar VWO.... tja.... we kochten dat killer-huis op scooter afstand van de grote stad... en iedereen die vroeg wanneer de kinderen kwamen met die ruimte lachten we uit. Kinderen....? Wij....?
Totdat er een kwam.... en we begonnen te snappen waarom iedereen om ons heen altijd zo zenuwachtig deed over basisscholen wanneer ze een huis zochten hahahaha. Puntje bij paaltje blijkt poep altijd omhoog te drijven. Ook hele intelligente poep op een dorpsschool LOL)

Dr.Hermannes | 19-04-21 | 18:28
▼ 1 antwoord verborgen

Hugeau is het produkt van de permanente buitenschoolse opvang. Hij zou er ook een prima meester zijn, geheel zijn niveau, met of zonder toets..

dathoujetoch | 19-04-21 | 17:23

Dat voorstel om de die studiekeuzes uit te stellen naar gemiddeld het vijftiende levensjaar is meer dan uitstekend. Wel merkt de betreffende adviesraad er bij op dat het gegeven de belasting nu al van leerkrachten een utopie is. Wat als ik inderdaad op mijn veertiende een studiereisje naar een abattoir had mogen maken?

Dan was ik nu misschien wel de gelukkigste slager van Nederland e.o. geweest. Of dat ik wel had geleerd hoe je met enig geduld een spijker in een plankje kunt slaan. Oefenen. Onderwijs en hoe dit "vroeger" wel een soort van gelukkige wisselwerking was tussen docenten en leerlingen.

De buitenschoolse opvang schijnt weer open te gaan. Die binnenschoolse opvang voor postpuberale koters blijkbaar nog steeds niet. Big mistake.

Hetkanverkeren | 19-04-21 | 17:23

Gelukkig krijgen vrouwen, homoseksuelen, transgenders en allochtonen een voorkeursbehandeling.
Dus op de CITO toets komt het niet zo aan.

Mr.Crowley | 19-04-21 | 17:22

Ik ging naar een eenvoudig Lyceum ipv een categoraal Gymnasium, maar ben desondanks toch redelijk terechtgekomen

Diederik_Ezel | 19-04-21 | 17:21 | 1

Puur geluk. Waarschijnlijk waait privvillitsj.

El Rico Grande | 19-04-21 | 17:23
-weggejorist-
Swaffelkaffert | 19-04-21 | 17:20 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ook minder slimme mensen kunnen in dit land minister president worden.

Mr.Crowley | 19-04-21 | 17:20

En dan zegt de NOS: eindtoets werkt ongelijkheid in de hand. ..... Schrijven jullie. T is niet altijd gemakkelijk :-) en soms vergis je je gewoon

Ddaku | 19-04-21 | 17:18

De NPO prutsers hebben het inmiddels aangepast.

Zwizalletju | 19-04-21 | 17:18

Onderschat de motiverende bijdrage van ouders en grootouders niet.
Als je er vanuit gaat dat kinderen alles wel op school geleerd wordt,gaat het niet goed komen.

De Profundus | 19-04-21 | 17:17

Wat voor opleiding de NOS'ers gehad hebben? Een fopstudie - maar vervolgens wel een smak gemeenschapsgeld van "onze" overheid. En wat wordt een onderontwikkelde persoon als je hem overbetaalt? Precies, een parvenu. Dus worden we voorgelicht door parvenu's. Precies wat de stemmers op het partijkartel willen.

MAD1950 | 19-04-21 | 17:16 | 3

Gemeenschapsgeld? Belastinggeld.

El Rico Grande | 19-04-21 | 17:19

Als je goed meedoet tijdens de introductie dan kom je er wel bij de NOS en bij BNNVara.

Sinterbikske | 19-04-21 | 17:22

Opleidingen voor Journalistiek stonden 40 jaar geleden al bekend als linkse bolwerken, zelfs als ze een christelijke achtergrond hadden.

Leon Tosti | 19-04-21 | 17:53

Deze meneer moet gewoon zijn bek houden en de NPO-spreeklijn volgen! Ze hebben toch niet voor niets stagiaire Anne-Myrthe Meeuw hem laten ondervragen? Ze had de antwoorden erg grondig voorbereid, dus waarom hij nu iets anders zegt is onbegrijpelijk. Hij zal wel te weinig boekweitshake hebben gegeten, de racists. /s

Rechtsdraaiend | 19-04-21 | 17:16

De Cito-toets trekt witte man van middelbare leeftijd voor #feit

El Rico Grande | 19-04-21 | 17:16 | 1

Cito toets voor middelbare witte man ?? Je meent het echt.

Vitale-Reaguurder | 19-04-21 | 17:23

Het wordt tijd dat de citotoets in meerdere talen aangeboden wordt. Daarna een kleurcorrectie toepassen die oploopt vanaf ‘wit’ zodat iedereen gelijke cijfers haalt.

whitechocolateface | 19-04-21 | 17:14

Het oude systeem was nog redelijk, zeker op scholen met een brugklas. Maar vooral omdat de doorstroom-mogelijkheden goed waren. Verkeerd advies kwam in de brugklas alsnog goed, of het kostte je een jaartje extra.

Of je moet het onderwijs echt moderniseren, met individueel onderwijs op maat middels een computergestuurd curriculum.

Muxje | 19-04-21 | 17:14

Oh, wat een zieligheid dat Geertje niet naar het Gymnasium kan omdat hij te te dom is om z'n naam te spellen. Laten we Gymnasium & VMBO maar fuseren dat iedereen even slim en even dom is. Zum kotsen.

eD_levuiD | 19-04-21 | 17:13 | 2

Nee, je verlengt de brugklas gewoon tot 6 jaar.

El Rico Grande | 19-04-21 | 17:17

U heeft het plan niet goed begrepen. Zeker vmbo gedaan?

oldandwise | 19-04-21 | 17:17

Waarom altijd dat gedweep met gelijkheid? Wie moet straks het vuilnis ophalen?

Pretzel Logic | 19-04-21 | 17:13 | 3

Jij.

Muxje | 19-04-21 | 17:14

Was altijd 2 man op de wagen maar zie er nu maar 1 alleen achter het stuur. Lijkt me beter on dat soort banen te behouden.

Socialekrakert | 19-04-21 | 17:21

Dat een nieuwsorganisatie (bijvoorbeeld de NOS) een politieke kleur heeft en vooral zijn mening wil verkondigen is prima, maar kom daar gewoon voor uit en stop de subsidie.

hetmoetdanmaar | 19-04-21 | 17:13

Opleiding? Pabo misschien, zelfde klasje als Hugo?

Ir_HardGelag | 19-04-21 | 17:12

Daarom ook altijd afdwingen dat je het resultaat van een interview mag inzien. Anders loop je inderdaad de kans dat de journalist het verhaal opschrijft dat hij wil publiceren in plaats van wat jij wil vertellen.
Ik ben er ook ooit ingetrapt..

enternaar | 19-04-21 | 17:12 | 1

Voor de schoolkrant zeker

SinisterNL | 19-04-21 | 17:19

'... ondanks de vooroordelen van hun basisschoolleraar ...'
Even dit:
Basisschoolleraren bestaan bijna niet meer.
Het zijn basisschoolleraressen.
We hebben de verantwoordelijkheid voor de schoolkeuzes van het hele Nederlandse kindervolk, in handen van vrouwen gelegd.
En wat is er van gekomen?

Leptob | 19-04-21 | 17:12 | 2

Als man is het sowieso uiterst gevaarlijk om voor de klas te staan.
Voor je het weet doet zo een bakvis aangifte van aanranding tegen je uit rancune voor slechte cijfers.
En dan mag jij maar zien te bewijzen dat er niets gebeurd is.

2voor12 | 19-04-21 | 17:14

Het overgrote deel van de mannelijke leerkrachten in het basisonderwijs is homo dus die bakvissen hebben geen kans met dat soort beschuldigingen. Maar een homo voor de klas is even erg als een wijf dus je schiet er niks mee op.
De kwaliteit is ondermaats, 80% haalt de rekentoets niet (niveau groep-8...) maar moet jouw kind wel uitleggen hoe 't werkt. Niet dus

Bakkeleures | 19-04-21 | 18:10

'Uw kind haalt de HAVO niet eens', zei zijn lerares op de lagere school. Maar uit zijn CITO-toets kwam VWO. Dat wilde hij ook graag. VWO fluitend gehaald en ook de universiteit. Misschien hadden de mensen bij de NOS niet zo'n goede CITO-toets gedaan?

Grasgriezel | 19-04-21 | 17:11 | 4

Hij heeft het HAVO toch niet gehaald?

El Rico Grande | 19-04-21 | 17:21

@El Rico Grande | 19-04-21 | 17:21: Daar heb je een punt.

Grasgriezel | 19-04-21 | 20:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ja ik ben gewoon eerlijk, er is ongelijkheid, altijd geweest. De een kan beter leren dan de ander. Heeft dat met afkomst te maken ?? Ja, maar dat is altijd zo geweest. Waarom moet iedereen gelijk zijn?? Ik weet het niet. Zie liever een goed opgeleide vakman, dan zo'n trut bij de HR afdeling of zo'n Communicatiemedewerker. Die technische vakman moet veel beter betaald worden en die HR mutsen moeten gaan koken. Ben ik duidelijk genoeg.

Vitale-Reaguurder | 19-04-21 | 17:11 | 2

We hebben tegenwoordig de rare situatie dat de mensen die niets bijdragen (managers) aanzienlijk beter betaald worden dan de mensen die het werk verrichten.
Gelukkig lossen we dat op door overal nog veel meer management lagen tussen te proppen.

TheEgg | 19-04-21 | 17:21

Zo is het maar net. Iemand met een halve gare universitaire alfa studie zou bij de overheid nooit meer mogen verdienen dan een VMBO niveau 4'er.

Grachus | 19-04-21 | 17:45

Dan gaan toch lekker alle kinderen naar het atheneum? Kijken wie er aan het eind van het jaar overblijft, haal je het niet, doe je het nog een keer. En nog een keer en nog een keer, want iederreen moet het gelijke nivo krijgen, toch?

Santtulainen | 19-04-21 | 17:11 | 2

Niet helemaal: het niveau van het atheneum zal dan omlaag gebracht worden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat er veel zittenblijvers zijn!

TortuousConvolvulus | 19-04-21 | 17:21

@TortuousConvolvulus | 19-04-21 | 17:21: pffff...
Het huidig Atheneum zal ook echt niet meer het niveau van 30 jaar geleden hebben.
En nu ik erov nadenk, Cito-toets, volgens mij zat ik in de top vijf, van Nederland dus.

J-van-de-Bontekoe | 19-04-21 | 17:52

De Citotoets is een van de betere methodes wereldwijd om het leerniveau van een kind te meten en daardoor een gepast vervolg leerniveau aan te wijzen voor de middelbare school.

OscarWilde | 19-04-21 | 17:09

NOS staat ook wel voor Nul Op Sitoscore.

B.agger | 19-04-21 | 17:09

Daar is de CITO toets toch voor? Zodat de Atheneum kindjes niet met de trage kindjes opgescheept zitten? Hup ongelijkheid.

Lorejas | 19-04-21 | 17:09 | 1

Dat dus. Het is hier goddomme geen communistische staat.

Pretzel Logic | 19-04-21 | 17:19

De NOS, het subjectieve nieuws van alle linkerkanten.

Wijze uit het Oosten | 19-04-21 | 17:08

Categorale Gymnasia worden al decennia lang door allerlei onnozele bureaucraten aangevallen. Maar ze groeien gewoon gestaag door tegen de stroom in.

van Oeffelen | 19-04-21 | 17:07 | 2

U hebt volkomen (zucht) gelijk: "n totaal bezoeken 31.342 leerlingen in schooljaar 2020-2021 in Nederland een zelfstandig gymnasium (in schooljaar 2015-2016 was dit aantal 32.532)."

dathoujetoch | 19-04-21 | 17:17

Onbedoeld ongelijke kansen zien. Dat wordt nog eens net zo groot als een paar eeuwen geleden heksen zien.

DenBeert | 19-04-21 | 17:06

Weet je wat ongelijkheid in de hand werkt? 16 jaar Rutte.

Diotima | 19-04-21 | 17:06 | 2

Heb jij die toets ooit gedaan? Het waren 10 Röttejaren. Of bij Hugo in de klas gezeten?

Dubbelepunthoofd | 19-04-21 | 17:12

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino