Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lijst Omtzigt peilt 23 zetels bij De Hond

Beterschap, Wopke Hoekstra

lol maurice, wij schrijven het ook altijd fout

Hij bestaat niet. Maar hij bestaat ook een beetje wel. Een lijst voor een overheid die er is voor haar burgers, in plaats van andersom. Een lijst tegen ongekend onrecht. Een lijst tegen een bestel waarin het normaal is dat iemand na een inventarisatie vanuit meerdere invalshoeken, waaronder berichten in de media "positie Omtzigt, functie elders" in een document schrijft. Een lijst tegen een bestel waarin Mark Rutte durft te bluffen dat niemand daar uitleg over zal geven. Een lijst tegen een kartel dat niet in zijn eerste leugentje is gestikt, maar door zijn zoveelste leugentje nu harder in zijn voegen kraakt dan een zak borrelnootjes provencale op een feestje van mensen die pas echt weten wat genieten is. Een lijst voor Nieuw Leiderschap. Hij bestaat niet, de Lijst Omtzigt. Maar hij bestaat ook een beetje wel. En hij peilt 23 zetels bij De Hond

Reaguursels

Inloggen

Denk dat Demmink een mindere periode tegemoet gaat.

Dwarsdenker | 29-03-21 | 00:52

Maak van die 120K eerst 50K, dan van wachtgeld naar WW, een verbod op de baantjes carrousel en je houdt idealisten over. Nu is het een loterij zonder nieten voor scrupule gemankeerden. Druiloren die nog nooit een bedrijf van binnen gezien hebben.

P. Breidel | 28-03-21 | 20:01

Langzamerhand (ik ben niet zo vlug van begrip) ontwikkelt zich bij mij de gedachte wel iets te zien in een "Great Reset". Niet die van prins Charles en Klaus Schwab waarvan ook Rutte c.s. een voorstander is, maar een Ethische Great Reset van de Haagse en Brusselse kaasstolp als begin. Helaas zal dit, zoals de geschiedenis ons leert, niet volgens de wegen der democratische geleidelijkheid gaan. Afgestudeerd in Geschiedenis weet Rutte c.s. dat de Great Resets uit het verleden, op een kleine paleisrevolutie na, meestal gepaard gaan met klinkers uit de straat, vuur, rook, geweervuur en nog veel meer. Nooit een leuk vooruitzicht, maar het is oh zo vaak een realiteit gebleken als oplossing. Nieuwe bezems vegen ( een tijdje) schoon om daarna in hetzelfde patroon te vervallen. Maar toch? Grote schoonmaak? Het is voorjaar!

Een vrije paling | 28-03-21 | 19:58 | 1

Blijkbaar wordt daarom ook zo extreem heftig gereageerd op de demonstraties.
Is erg beangstigend deze staatsterreur.

ZZP-er | 28-03-21 | 23:37

Maurice de Hond is een heke slechte onderzoeker. Maandenlang voorspelde hij de PVV 24 zetels, het zijn er 17 geworden. Hij zat er ruim 40% naast.
Daarnaast was ventilatie de oplossing tegen corona besmettingen. Kijk maar naar de sloppenwijken in Brazilie. Nou, daar zijn inmiddels 200.000 corona doden gevallen. En Mairice hoor je niet meer.
Als je 10 dingen roept klopt er altijd wel 1. Over die andere 9 hoor je hem niet meer.

kniesoor2 | 28-03-21 | 19:52 | 3

In die sloppenwijken wonen ongeveer 30 miljoen mensen in erbarmelijke omstandigheden. Daar waren ook zonder Corona 190k doden gevallen.

stijlloospeilloos | 28-03-21 | 20:07

Als er klojo’s vol PVV ingewisseld worden voor klojo’s vol VVD dan kan je dat natuurlijk niet voorspellen..

MonsantoSucks | 29-03-21 | 08:31

Volgens Arib moeten we nu verder. Volgens mij is betrouwbaarheid en vertrouwen volledig onder nulpunt, dus stoppen met informatie ronde en eventueel nieuwe verkiezingen

sgaapje | 28-03-21 | 19:47

Allemaal heel logisch. Die formatie is al ingewikkeld genoeg, daarbij kun je zo’n dramkont als Omtzigt beter naar de zijlijn schuiven.

Azijnist | 28-03-21 | 19:47

Nieuw leiderschap van Omtzigt is dat hetzelfde als The Great Reset, of Build Back Better, zoals in onderstaande video?

youtu.be/5vvwkj7Laes

Francieux | 28-03-21 | 19:25 | 2

Juist het tegendeel.

Grachus | 28-03-21 | 19:45

@Grachus | 28-03-21 | 19:45:
Dat dacht ik toch ook.
Toch wist Herman Wijffels vanmorgen in Buitenhof Pieter Omtzigt te framen als een soort protagonist van De Nieuwe Tijd of The Great Reset. Ook wel weer soort van knap om de momentane populariteit van iemand zo voor je eigen karretje te spannen.

Francieux | 28-03-21 | 19:51

In die Podcast (rechts in de kantlijn) zegt die gast dat Hoekstra 15 zetels overhoudt als Omtzigt er 23 haalt, maar dat is dus slechts 9.

Watching the Wheels | 28-03-21 | 19:17

En daarom moet omtzicht uit 't zicht. Hij is groter dan de partij waar hij voor kandidiert.

Padre Grassi | 28-03-21 | 19:05 | 1

Uit het zigt.

Watching the Wheels | 28-03-21 | 19:19

Heeft iemand zich eigenlijk al afgevraagd waarom Omtzigt niet al lang vertrokken is bij het CDA? Hij is door de CDA-top van MH17-dossier afgehaald, van het Demmink-dossier afgehaald, en werd rond de toeslagenaffaire niet ook door CDA-ministers gepoogd hem tegen te werken? Die lijsttrekkersverkiezing kwam ook niet echt kosher op mij over. Waarom is hij dan toch bij die partij gebleven? En waarom is hij er nu überhaupt nog? Wil hij wel écht onafhankelijk opereren? Ik hoop in ieder geval dat deze peiling hem de steun in de rug geeft de stap te wagen.

Boeser_Onkel | 28-03-21 | 18:25 | 3

In het gesprek met Bart Nijman twee weken geleden gaf hij wel antwoord op die vraag. Dat hij dit wel allemaal heeft kunnen en mogen doen binnen het CDA.

GizzleMolby | 28-03-21 | 18:41

Een eigen partij opzetten is veel werk, en je bent afhankelijk van vriendelijke bejegening door de media. Kortom een grote gok die veel energie kost. Rita Verdonk was ook ooit immens populair en haar politieke carriere is nu ook niet veel soeps meer. Wellicht gokt Omtzigt liever op het op termijn overnemen van de macht binnen het CDA. Of wellicht wil hij sowieso liever niet de topbaas worden maar een positie hoog binnen een bestaande machtsstructuur bekleden, voor zolang dat kan.

DutchLion33 | 29-03-21 | 01:05

Onder druk van Rutte werd omtzigt van de dossiers afgehaald

Schipperke | 29-03-21 | 07:59

Ik zou op hem stemmen.

Homer P. Simpson | 28-03-21 | 18:24

Met zulke cijfers begrijp ik wel dat Mark Rutte en Sigrid Kaag Pieter Omtzigt het liefst een mes in de rug steken. En het CDA helemaal, maar die zijn altijd al achterbaks geweest.
En Mark Rutte zou Pieter Omtzigt sowieso voor de bus hebben gegooid omdat ie het gure lef had om kritische vragen te stellen waar Mark Rutte het liefst de boel zwart lakt.

Osdorpertje | 28-03-21 | 18:11

De verdienste van Omtzigt is zijn individuele verdienste. Met "23 zetels" stem je geen 23 Omtzigt-klonen in de Kamer. En "Omtzigt peilt...." klopt niet. De Hond is degene die peilt; Omtzigt krijgt 23 zetels in die peiling.

JvanDeventer | 28-03-21 | 17:43 | 1

'Wordt gepeild op', bedoel ze. Dat wordt afgekort naar 'peilt'.

Watching the Wheels | 28-03-21 | 19:21

Heb toch nog eens zitten denken wie van de partijen het 'Omtzigt, functie elders' punt bedacht heeft. De opmerking over Omtzigt stond in een rijtje CDA-specifieke zorgpunten en dit moet daarom uit de D66 koker gekomen zijn. Rutte wil best wel met het CDA verder, maar D66 is nu net de enige partij die via een harde onderhandeling het CDA buitenspel zou willen zetten om over links een kabinet te kunnen vormen (en zo de ethische thema's binnen te halen). Tel daarbij op dat Kaag muisstil is over het Ollegren drama en waarschijnlijk nu verscheurd wordt door het duivelse dilemma tussen haar integriteit (dus opstappen) of verder gaan met een zeer bezwaard gemoed. Ik denk dat Rutte dit dus heel slim speelt door te zeggen dat Kaag en hij het hier echt nooit over gehad hebben. Daarmee probeert hij niet om Kaag te redden, maar hij koppelt zichzelf los van haar zodat hij niet meegetrokken kan worden in haar mogelijke val. Mocht Kaag trouwens voor doorgaan kiezen, dan is D66 een 'lame duck' in alle verdere onderhandelingen. Jorritsma heeft Rutte natuurlijk allang gebriefd over de bron van deze CDA punten en hij trekt daardoor nu de volledige macht in de coalitie-onderhandelingen naar toe. Als Kaag doorgaat na een leugen is ze namelijk chantabel geworden omdat Rutte de waarheid kent, In dit scenario is het heel erg verklaarbaar waarom Kaag opeens zo oorverdovend stil is....

SarahPalindroom | 28-03-21 | 17:35 | 5

@Judas3rd | 28-03-21 | 17:37:
Gevoelsmatig denk ik dat ook. De VVD is qua integriteit al langer afgezakt tot een bedenkelijk niveau. Het feit dat het kabinet af moest treden lijkt me alleen al genoeg reden voor bepaalde bewindslieden om van Omtzigt af te willen, hij is te "lastig". Ik denk dat Rutte het meest last gehad heeft van Omtzigt en hem kwijt wil. Kaag is vrij onzichtbaar momenteel nu ze de stemmen heeft binnen geharkt, maar ik denk niet dat dit uit haar persoonlijke koker komt. Past helemaal in de cultuur van de VVD, niet het CDA. Doofpotpolitiek, zo min mogelijk vastleggen als kan, en selectief politici vervolgen. Een uitstekend politicus afvoeren via de achterdeur past keurig in het profiel van de zwartlakkers.

Gravin v Kippenbouth | 28-03-21 | 18:16

@5611 | 28-03-21 | 18:00: Als Kaag en haar team het niet zijn, waarom dan die merkwaardige stilte? Als jij het niet bent geweest en je geweten is schoon dan kom je toch gewoon met een heldere ontkenning? Hoekstra en Rutte hebben dat beiden gedaan. Kaag is volgens mij in een week tijd van uitzinnig dansend op de tafel, naar bibberend schuilend onder de tafel verschoven....

SarahPalindroom | 28-03-21 | 18:19

@SarahPalindroom | 28-03-21 | 18:19: Aanvankelijk ging ik er ook zonder meer vanuit dat het Rutte was, reactie op het toeslagendebacle. Naarmate de plot zich ontwikkelt, komt ook bij mij Kaag meer in beeld. Inderdaad vanwege de opvallende radiostilte van haar kant, het feit dat juist D666er Koolmees dan wel weer scherven moet vegen en ook zij heeft een motief. D666 wil CDA helemaal niet in de coalitie dus ga je onmogelijke eisen stellen. Sowieso zijn beiden er meer dan voldoende achterbaks voor.

5611 | 28-03-21 | 19:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat zijn alleen tijdelijke sympathie-stemmen, omdat Omtzigt zo opzichtig gewiebeld moest worden. Een partij zonder programma met alleen een boegbeeld, nogal hypothetisch. Maar het getuigt maar weer van 2 dingen.
1. De voorspellingen van Maurice moet je met een flinke korrel zout nemen.
2. De gemiddelde Nederlandse kiezer kijkt nauwelijks naar een verkiezingsprogramma.

En dat is beide best triest. (Al blijft Maurice er een goede boterham mee verdienen).

The_Black_Knight | 28-03-21 | 17:17 | 3

Verkiezingsprogramma's moet je sowieso niet naar kijken. Bij een oudpapierprijs van een duppie per kilo zijn ze nog niet het papier waard waar ze op gedrukt staan.

5611 | 28-03-21 | 18:02

@5611 | 28-03-21 | 18:02: Heeft iemand in het VVD programma b.v. gelezen dat ze het veto recht in de EU willen afschaffen?

E.Colli | 28-03-21 | 19:09

@E.Colli | 28-03-21 | 19:09: Nee, net zo min als dat ik vier jaar geleden las dat we van het gas af moeten, het land op slot vanwege stikstof, dat we een Marrakech moesten tekenen, dat we minder vlees moeten gaan eten en ga zo maar door. Nogmaals niet het papier waard waar het op gedrukt is.

5611 | 28-03-21 | 20:02

Kortom het cda zou minstens 32 zetels halen en de grootste partij van Nederland zijn als het partijbestuur niet corrupt en verdorven zou zijn, eigenlijk wel logisch.

Watching the Wheels | 28-03-21 | 17:12 | 1

Sterker nog als Omtzigt zelf de Partij zou mogen leiden en mede zou mogen bepalen wie er wel of niet waar op de lijst zou moeten komen te staan op basis van geleverde prestaties als volksvertegenwoordiger dan zou het CDA de komende 10 jaar de grootste partij van Nederland zijn.

Finn | 28-03-21 | 17:23

Benieuwd of onzer Lubach nu ook uithaalt. Of zit hij alweer in zijn hok?

Mart6037 | 28-03-21 | 16:53 | 2

Die gaat gegarandeerd uithalen.

Gravin v Kippenbouth | 28-03-21 | 18:19

@Gravin v Kippenbouth | 28-03-21 | 18:19: Ligt eraan of hij mag van de eindredactie.

5611 | 28-03-21 | 20:03

Dat VVD en D66 nog geeneens zoveel inleveren is niet zo verwonderlijk. De mensen die hier op gestemd hebben wisten waarschijnlijk al dat deze partijen ratten waren. Wat dat betreft heeft deze inkijk niet veel voor hen veranderd.

Mart6037 | 28-03-21 | 16:45 | 1

Juist. De VVD66 stemmers zullen alleen tot inkeer komen als ze zelf persoonlijk en direct genaaid worden door hun partij. Wat voor addergebroed voor hun vermeende belangen opkomt boeit hen niet, zo lang ze er zelf niet direct last van ondervinden.

Kicksalot | 28-03-21 | 19:04

Best leuk gevonden van de Hond, deze enquête.

kloopindeslootjijook | 28-03-21 | 16:40

Ik zie dit als een signaal naar 'onze bestuurders.
Inclusief het ambtelijk apparaat.
Vrees echter dat er niets zal veranderen.

ArieR68 | 28-03-21 | 16:19

Zou fantastisch zijn als na het debat van woensdag er geen vertrouwen is en nieuwe verkiezingen worden georganiseerd.
Hoop van harte dat dhr. Omzigt woensdag erbij is. Heel die ballentent eens vanbinnen opblazen en met de grond gelijk maken. Van links tot rechts. En dan een eigen partij beginnen met oa Renske.

Zal denk ik niet gebeuren want Ollongren komt zoals altijd haar leugens verkondigen in het debat. Rechtse partijen en linkse partijen slikken dit als warm zaad. De linkse partijen zijn zoo simpel en supergemakkelijk op te lichten. Alsof je kinderen lokt met een snoepje, ze gaan rennend en lachend naar haar toe. Trappen keer op keer, jaar in jaar uit in. Netzo verantwoordelijk voor het afbraakbeleid van 10 jaar Rutte.

Vooraf het debat zal Kaag in de achterkamertjes een worst voor ieder linkse partij voorhouden "IK zal ervoor zorgen dat jullie bij de coalitie worden betrokken, wij gaan het samen doen". Dus linkse partijen zullen wat kritische vragen stellen maar zullen 100% vertrouwen terugkrijgen na het debacle.
Links heeft na de laatste peiling geen zin in nieuwe verkiezingen nu duidelijk is dat ze NOG slechter gaan presteren haha.

TERUGVANWEGGEWEEST | 28-03-21 | 16:12 | 2

Denk niet dat mevrouw Ollongren bij het debat aanwezig zal zijn, ze heeft nl. corona, ook wel bekend als 'covid-19'...

Zenzeo | 28-03-21 | 16:24

@Zenzeo | 28-03-21 | 16:24: Ze heeft enthousiast gereageerd dat ze er aanwezig bij zal zijn. Haar kennende zal ze voorwenden een loopneus te hebben en daarom afwezig zijn. Wel stuurt ze nog een verklaring dat zij het verzonnen had om redenen, zoals door mevr. van Ark-Koolmees en Wouter vermeld in hun nieuwe informateurs-brief.

Grachus | 28-03-21 | 16:40

Een nieuwe partij met 23 zetels zet flink druk op de formatie. Als het te lang duurt kon er wel eens iemand om nieuwe verkiezingen vragen, en alle huidige partij gaan dan samen 23 zetels inleveren.

W_F | 28-03-21 | 16:02

Wat Omtzigt in elk geval heeft aangetoond, met onbedoelde hulp van Ollongren, is dat de politiek in Den Haag door en door verrot is!!!!

Rationa | 28-03-21 | 15:57

Hij bestaat echt (nog) niet, ook niet een klein beetje, die niet-corrupte overheid.

W_F | 28-03-21 | 15:52

Sigrid Kaag is in Israël getrouwd met een Palestijnse tandarts die onderminister was van Yasser Arafat. Ze moest aan Nederland een vertaling leveren van haar Israëlische trouwakte en heeft dat nog steeds niet gedaan. Daarom staat ze in Nederland geregistreerd als ongehuwd. Waarom heeft GeenStijl het hier nog steeds niet over en moet ik het elders lezen. Want dit is toch wel een diepe infiltratie van de Palestijnen in de regering van Nederland. Je wil het niet weten man. Waarom is dit pas na de verkiezingen bekend en niet daarvoor?

Twee Jeetjes | 28-03-21 | 15:43 | 8

@Mart6037 | 28-03-21 | 16:51:
Geen links dus. Lekker makkelijk.
Ik weet dat NSB-ers bij Kleef de Duitsers geholpen hebben een brug te veroveren.
Maar dat NSB-ers op Duitse tanks zaten om de weg te wijzen zou ik toch graag ergens historisch lezen.
Er deden in mei 40 een hoop indianenverhalen de ronde.

Roadblock | 28-03-21 | 17:06

@Roadblock | 28-03-21 | 16:26:
Gij ongelovige, leer eens met Google omgaan. Hij heet Anis al-Qaq. In 1993 in het geheim getrouwd. Hij is el Fatah politicus. Israël heeft in 2017 al geprotesteerd tegen Nederland. Toets eens "partner Sigrid Kaag" in Google en lees. En kijk daarna ook eens op Wikipedia onder het kopje Persoonlijk van Sigrid Kaag. Ze heeft vier kinderen. Waarom trouwde ze in het geheim? Toen Buitenlandse Zaken erachter kwam is ze haar vertrouwensstatus verloren. Gij ongelovige, gij zijt een Palestijnsupporter en tegen Israël dus want gij wil niet dat mensen mij geloven.

Twee Jeetjes | 28-03-21 | 17:39
▼ 5 antwoorden verborgen

23 zetels Omtzigt nu (prima kerel trouwens). Dit geeft aan hoe erg de peilingen kunnen fluctueren op basis van wat nu speelt in de media. De beste marketeers (VVD/D66) weten dit, en weten dat media dominantie (en vriendjes in de media) een paar weken voor de verkiezingen genoeg is om de macht te behouden.

hetmoetdanmaar | 28-03-21 | 15:41

Wat zou ik graag een keer koffie willen drinken met Lale Gul en Pieter Omtzigt. Voor een lach en een traan. Praten over 'de toestand in de wereld'. Mooi man!

MoorCopJoris | 28-03-21 | 15:37

Gelukkig zijn Kaag, Ollongren en Rutte ook als Omtzigt. Eerlijk en oprecht.....

....... oh wacht.....

FasiscovanJole | 28-03-21 | 15:31 | 2

Die drie dienen voor de rechter te komen.

MooseNL | 28-03-21 | 15:43

Als ik de FvD- aanhang logica even toepas is Omzicht een coalitie- backstabber. Pieter heeft de coalitie enorm in verlegenheid gebracht.

zeertegendradig | 28-03-21 | 15:26 | 5

In tegenstelling tot de backstabbers heeft Omtzigt nog wel enige EIGEN verdiensten.

Grachus | 28-03-21 | 16:20

Omtzigt heeft zelfs de regering laten vallen! Ze kunnen zijn bloed wel drinken.

KlaagGraag | 28-03-21 | 16:22

Als u zijn naam al niet eens correct kunt schrijven........

Roadblock | 28-03-21 | 16:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Die man zit al weken overspannen thuis. Niet handig als partijleider.

mok | 28-03-21 | 15:23 | 4

Het valt ook niet mee om het werk van 149 collega's er even bij te doen. Zelfs Wilders kan er nog wel wat van leren.

W_F | 28-03-21 | 15:59

@W_F | 28-03-21 | 15:59: 148. Vlak Renske Leijten niet uit. Die heeft het werk samen met Omtzicht gedaan.

JanVergoor | 28-03-21 | 16:15

Hij hoeft ook geen partijleider te worden. Het gaat erom dat die partij om een bepaalde manier werkt.

kloopindeslootjijook | 28-03-21 | 16:45
▼ 1 antwoord verborgen

Renske op plek 2, Femke Merel op 3: ik zeg win-win voor de controleurs van de boven ons gestelden!

Spiderman1 | 28-03-21 | 15:21

Jezus. Pieter Omtzigt is een prima Kamerlid, maar beste mensen: dit slaat wel heel erg door.
Pieter lijkt wel de nieuwe Messias. Zo langzamerhand weten we toch door schade en schande dat geen één politicus deze huizenhoge verwachtingen kan waarmaken? Bovendien is een goed Kamerlid niet per definitie een uitstekend bestuurder. Op dit laatste gebied moet Pieter zich bewijzen. Enige nuchterheid is dus geboden.

Amsterdamsko | 28-03-21 | 15:19 | 8

Begin nou eens met luisteren naar wat Omtzigt precies allemaal gezegd heeft. Hij heeft de beste analyse en komt tot de meest logische conclusies. Dat zijn kwaliteiten die broodnodig zijn, steekt met kop en schouders boven iedereen uit voor de geleverde kwaliteit van zijn werk. Situatie op Malta, MH-17, Toeslagen affaire, allemaal hele complexe zaken. Je zou eerder een team om hem heen willen bouwen in plaats van op een zijspoor te zetten. Zelfs het voortbestaan van het CDA hangt er op dit moment van af. Als hij weggaat bij het CDA is dat op zeker over 4 jaar nog eens gehalveerd.

Finn | 28-03-21 | 17:34

@kloopindeslootjijook | 28-03-21 | 16:47:
Grotendeels mee eens. De man is een prima volksvertegenwoordiger maar dat maakt hem nog geen top- bestuurder en dat mag je van hem verwachten leider van een erg grote schare mensen die hem wil 'volgen'.

Amsterdamsko | 28-03-21 | 21:27

@Finn | 28-03-21 | 17:34:
Een goede analist is niet per sé dè aangewezen persoon om de lessen uit de analyse in de praktijk te brengen. Dat zijn twee totaal verschillende vaardigheden die vaak niet in één en dezelfde persoon huizen.

Amsterdamsko | 28-03-21 | 21:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Ben toch geroerd hoe deze wandeling in alle waardigheid is verlopen als steunbetuigingaan Pieter, een demonstratie was vast niet toegestaan, dan is dit een mooie oplossing.

Jan, Leiden | 28-03-21 | 16:21

Hopen dat de komende regering super snel valt en dan komt Pieter met zijn nieuwe partij. PIETER FOR PRESIDENT!

Dutch_Viscount | 28-03-21 | 15:08 | 1

Internationale clubs bepalen welke zielloze monsters er de komende vier jaar aan hun touwtjes mogen hangen. Hier wordt dat verkocht als een nieuw kabinet maar het gaat om marionetten.

revolte | 28-03-21 | 16:32

Na de kloof tussen politiek en burger, de kloof tussen het Nederlands Elftal en voetballiefhebbers, de kloof tussen de media en de maatschappij hebben we nu ook een kloof tussen politici en de politiek.

De Briemusketier | 28-03-21 | 15:06

Herman Wijffels vanmorgen in Buitenhof gaat de kwestie Omtzigt even aldus neerzetten:
-twee stijlen: de oude ‘industriële’ -de manier waarop Rutte het tot nu toe deed en de nieuwe, open en transparant - de manier waarop Omtzigt het wil.
-Het industriële wordt gekoppeld aan fossiel en de oude manier van voor de ‘transitie’
-Het nieuwe leiderschap van transparantie en van na de transitie kan het best worden vormgegeven onder leiding van een vrouw, en due hebben we nu voorhanden: Kaag.

Maar ik zeg u dat het hier helemaal niet in de eerste plaats gaat om transparantie. Het gaan in ‘een functie elders’ voor Omtzigt over machtspolitiek, voorliegen en vieze keuzes. En alleen als transparantie hetzelfde is als eerlijkheid en goede keuzes, zal het iets oplossen. Anders wordt het een nieuwe schijnvertoning met andere maniertjes.

Francieux | 28-03-21 | 15:03 | 2

Ze willen nog altijd van Omtzigt af in de Tweede Kamer, poppetje wisselen werkt dan niet. Al die poppetjes moeten weg, nieuwe personen zonder Haagse spelletjes voeren moeten het overnemen. Maar goed, dat was een mooie droom vannacht.

Jan, Leiden | 28-03-21 | 16:23

Wijffels had duidelijk het boek van Omtzigt gelezen.

Roadblock | 28-03-21 | 16:30

Ondertussen horen we maar niets van Kaag, en de media lijkt dat prima te vinden. Kunnen we geen olie op het vuur gooien ofzo? #WaarisKaag bijvoorbeeld?

Ome_BW | 28-03-21 | 15:00 | 5

@Red shirt | 28-03-21 | 15:45: Minimaal medeplichtigheid aan het willen wegwerken van een populair kamerlid die als één van de weinige kamerleden wel zijn taak goed uitvoert. Maar wellicht is haar vinger in de pap nog wel groter ook.

Grachus | 28-03-21 | 16:23

#KaagDuiktOnder

KlaagGraag | 28-03-21 | 16:24

@Red shirt | 28-03-21 | 15:45:
Rutte spreekt nu namens Kaag.
Rutte heeft Omtzigt niet genoemd in de besprekingen met Kaag volgens zijn zeggen.
Kaag zegt zelf niets. Opmerkelijk.
Rutte kan altijd zeggen dat hij niet gelogen heeft, als hij Omtzigt wel in de bespreking met Orwellongren en Jorritsma genoemd heeft.

Roadblock | 28-03-21 | 16:33
▼ 2 antwoorden verborgen

We hebben vorige week een opiniepeiling gehad. Al die opportunisten heeft Omtzigt niet nodig. Omtzigt = Christen democraat =CDA Staat voor een conservatief rechtse politiek en is op geen enkele manier ein tegenspraak met zijn Kamerwerk en agendapunten.

JanP999 | 28-03-21 | 14:49

Amper impact op de democratie hatende stemmers van VVD en D66. Wat een verrassing.

Grote Smurf | 28-03-21 | 14:45

Het probleem is dat Omtzigt grote staatkundige hervormingen aandraagt die onze democratie verstevigen en een hoop overheidsellende vanuit de oorzaak oplossen. Daar maak je geen vrienden mee, want verandering brengt onzekerheid met zich mee. En als de personen die de onzekerheid voelen dezelfde personen zijn die aan de knoppen mogen draaien (de kliek uit Den Haag), dan verandert er dus niets.

Ik ben ongelooflijk teleurgesteld in alle politici die niet inzien dat we ons land hier een enorme sprong voorwaarts mee laten maken, maar dat ze in plaats daarvan alleen maar aan andere (o.a. hun eigen) belangen denken.

Versleten_Paddestoel | 28-03-21 | 14:44 | 5

@Blonde Nel | 28-03-21 | 14:56: Pieter Omzigt is een paar maatjes groter dan die kale warhoofd ooit was.

Red shirt | 28-03-21 | 15:50

@Durotar | 28-03-21 | 15:42:
Als je nou echt een lidwoord voor Omtzigt wil zetten gebruik dan “de” ipv “een” want er is echt niemand anders ter vergelijking.

MonsantoSucks | 28-03-21 | 16:24

@Red shirt | 28-03-21 | 15:50:
die = dat.
Zoals in die meisje.

Roadblock | 28-03-21 | 16:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Omtzigt is natuurlijk een rare politicus: hij is integer, oprecht en kent zijn dossiers van haver tot gort. Daarnaast werkt hij keihard. En dat alles in dienst van zijn electoraat.

Als Omtzigt goed is voor 23 zetels en het CDA heeft er 15 gehaald in de verkiezingen betekent dit dat Wopke (en de rest van het CDA) goed is voor -8 zetels?

Toeja | 28-03-21 | 14:40 | 2

Die zetels komen in dat geval van verschillende partijen, zie staatje.

Jan, Leiden | 28-03-21 | 14:45

Ik zou zeker overwegen om op Omtzigt te stemmen als hij niet bij het CDA zat, ook als zijn programma niet geheel overeenkomst met mijn voorkeuren.
Puur omdat je dan tenminste vertrouwen kunt hebben dat het eerlijk en oprecht beleid is

frickY | 28-03-21 | 16:39

Henk Kamp (WNL op zondag) zit duidelijk in het complot.

Panos88 | 28-03-21 | 14:34 | 3

Ach Henk Kamp toch.. medeverantwoordelijk voor alle ellende met verzakkingen door gaswinning in Groningen.
Rutte heeft veel van deze betweter opgestoken

mameloe | 28-03-21 | 14:36

Kamp is niks anders dan een buklaaf - alles voor behoud van macht, positie en inkomen. Totaal inhoudsloos.

L.E. Raar | 28-03-21 | 14:59

Omtzigt is enigzins islamkritisch. Vroeg of laat wordt hij dáár op gepakt.

Heurtebise | 28-03-21 | 14:23 | 5

@Quib | 28-03-21 | 14:26:

Dat kan over drie jaar ook nog, laat JA21 zich eerst maar eens bewijzen.

MargauxGrandCru | 28-03-21 | 14:47

Islamkritiek is alles wat we nodig hebben in dit land. Zie dit los van de lieve mensen die haar aanhangen. Die zijn het paard. De islam de ruiter.

Francieux | 28-03-21 | 15:08

@Quib | 28-03-21 | 14:26: Goed idee, aansluiten bij een club van egoïstische zetelrovers. Wordt wakker, dat gaat Pieter nooit doen.

revolte | 28-03-21 | 16:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik denk trouwens dat als hij Leijten aan laat haken er nog een aantal extra zetels bij komen. En dan Leijten als MP, zij doet het wel goed als bekwame bestuurder denk ik, en Omtzigt als architect van de democratie 2.0. Ik zou er voor stemmen.

deministerpresident | 28-03-21 | 14:20

Nog steeds de VVD bovenaan. HOE DAN?

deministerpresident | 28-03-21 | 14:16 | 2

Ik denk dat het qua zetels een beetje de standaard elite is. Er zijn de afgelopen jaren wat meer rijke mensen bijgekomen. Vandaar de stijging tijdens afgelopen verkiezing.

Quib | 28-03-21 | 14:21

Geïnfiltreerd in alles waar ze potentieel last van kunnen hebben.

revolte | 28-03-21 | 16:43

Het grootste probleem in deze peiling is dat de VVD en D66 niet halveren, jammer.

MonsantoSucks | 28-03-21 | 14:13 | 1

Uitgerekend de partijen die Omtzigt het graagst zien vertrekken hebben er het minste last van als hij voor zichzelf begint.

MAD1950 | 28-03-21 | 14:20

Het valt me tegen dat de VVD maar 1 zetel verliest, mocht er een Lijst Omtzigt zijn. Voor mij een indicatie dat vooral domkoppen op de VVD stemmen.

quigg | 28-03-21 | 14:02 | 2

Nou, nee, heel bewust mensen die het niet erg vinden en prima wanneer in het politieke belang Rutte de wet niet volgt, dat is juist het erge ervan.

Jan, Leiden | 28-03-21 | 14:16

Dat zijn vooral ondernemers die hen andere opties denken te hebben, en zich daar ook niet in willen verdiepen

frickY | 28-03-21 | 16:42

Wat een totale onzin. Ik hoop dat Omtzigt dit niet al te serieus neemt.

beldewouten | 28-03-21 | 14:01 | 2

Rita V. scoorde ooit ook geweldig in de peilingen, om vervolgens de kiesdrempel niet te halen.

Zonen-van-Kuifje | 28-03-21 | 14:27

Er is een verschil tussen charisma en macht. Pieter heeft het charisma, de anderen de macht. De macht heeft het monopolie op geweld. Als de macht een pistool op het voorhoofd zet van degene die het charisma heeft delft die laatste op de korte termijn het onderspit. Maar op de lange termijn komt er altijd het moment dat het volk de machthebbers tegen de muur zet. Waarna doorgaans de geschiedenis zich herhaalt. Dat is het tragische.

Koonkluk Huis | 28-03-21 | 14:01 | 1

Pieter heeft niet echt charisma vind ik, daarom is het juist zo bijzonder wat hij toch teweeg weet te brengen. Hij is oprecht, kundig en moedig en tegelijk heel keurig en "gewoon" (in tegenstelling tot een Baudet bijvoorbeeld, die zichzelf meer een Trump waant) en wordt daarnaast opzichtig tegengewerkt door de gevestigde orde, dát lijkt me meer waar mensen op reageren dan charisma.

snakedogman | 28-03-21 | 14:46

Le jour de gloire est arrivé....
allez Pieter

mameloe | 28-03-21 | 13:53 | 2

"Marcheer marcheer !! Dat het bloed der tirannen die onze kinderen onderdrukken de straten rood zal kleuren." Dat is nog eens een volkslied

Masteryu | 28-03-21 | 14:08

Dit is een peiling die ik geloof.
Ik heb toch vaker bij dhr. Omtzigt gehoord: jammer dat hij CDA is. Dat leeft al een tijdje.
Het heeft mijn stem ook beïnvloed.
Met een eigen lijst was er zeker een kans dat ik op hem zou stemmen. Mits een goed partijprogramma.

Cannabooze | 28-03-21 | 13:51

Zou mooi zijn als Azarkan en Omtzigt samen een nieuwe partij zouden beginnen.

rachid82 | 28-03-21 | 13:46

synoniempje:
Al is de Rutte nog zo snel, de Omtzigt achterhaald m wel.

Alexander Pechkop | 28-03-21 | 13:44 | 1

achterhaalt

Stratum | 28-03-21 | 14:36

Mooi om te zien dat Omtzigt veel steun krijgt. Hopelijk knapt hij daar weer een beetje van op.

Sitting_targets | 28-03-21 | 13:44

Jan Dijkgraaf zegt dat Kaag overspannen is. Zou wel haar verdwijntruc sinds de verkiezingen verklaren.

JohnLocke | 28-03-21 | 13:36 | 9

@Grachus | 28-03-21 | 13:38:
Ik heb het al eerder geschreven, niet dat ik mezelf wil citeren. Kaag redt het niet.
Komt uit een luizenbaantje met aanzien maar moet nu gaan straatvechten met Wilders, Bosma en van Haga.
Daar ligt ze nachten wakker van en sloopt zich zelf.
Een Ollongrentje als gevolg. Maanden zeg maar ziek.

J.Cash | 28-03-21 | 14:48

Waarvan? Wat heeft ze gedaan?

frickY | 28-03-21 | 16:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Haha, ja zo lust ik er nog wel een paar: Wat als Anouk mee zou doen met Lijst Anouk, wat als Matthijs mee zou doen met Lijst Matthijs. wat als Trump zich zou laten nationaliseren tot Nederlander en mee zou doen met Lijst Trump? Kortom, mogen we alsjeblieft meer van dit soort totaal onzinnige peilingen Maurice??

Achenwee | 28-03-21 | 13:36 | 3

Maar geeft Pieter misschien een goed gevoel.

NLgaatnaardeklote | 28-03-21 | 13:44

Lijst Tromp dat is.

Sitting_targets | 28-03-21 | 13:46

Zo onzinnig vind ik deze peiling niet.
En het gaat om het resultaat.
Denkt u dat een lijst Anouk, Matthijs of wie u maar kunt verzinnen ook 23 zetels zou peilen?
Nee? Dan is uw voorbeeld onzin.

Roadblock | 28-03-21 | 16:40

Laten we eens beginnen dat een minister-president maximaal twee termijnen (=8jaar) aan mag blijven.

pa_niek | 28-03-21 | 13:35 | 3

Eens!

Welstijl41 | 28-03-21 | 14:58

Waarom? Je wilt niemand meer ervaring?

frickY | 28-03-21 | 16:45

@frickY | 28-03-21 | 16:45: Er zit in houdbaarheid aan premiers. De groten zitten meestal 10 jaar vast in het zadel om in het 11e jaar door enige blunders binnen no-time van het toneel verdwenen te zijn. Rutte lijkt nu ook aan die ijzeren wet te gaan voldoen. Overigens is Kaag als zij straks samen met Mark opstapt dan de kortst zittende partijleider?

Grachus | 28-03-21 | 19:58

Lijst Omtzigt zou Omtzigt maar afhouden van zijn inhoudelijke werkzaamheden als volksvertegenwoordiger. Lijkt mooi maar ook een nieuwe partij is een kruiwagen met springende kikkers.

All_yall | 28-03-21 | 13:31 | 3

Klopt dan krijg je Eerdmans Krol Otten en Nanninga figuren die je binnen de kortste keren kapot maken.

Trumme | 28-03-21 | 13:38

@Trumme | 28-03-21 | 13:38:
Nou ja, kunt niet én een partij opbouwen en leiden én dagelijks tientallen dossiers doorspitten.
Overigens, het CDA was de enige reden dat ik niet op Omtzigt heb gestemd. Met die fluistercampagne heeft datzelfde CDA mij daarin heel snel gelijk gegeven.

All_yall | 28-03-21 | 13:46

@Trumme | 28-03-21 | 13:38:
Omtzigt gaat nooit met een stel backstabbers in een club zitten. Forget about it.

J.Cash | 28-03-21 | 14:49

Top kamerlid , CDA had goud in handen , hij lijkt me niet zo n fijn figuur om als fractieleider te hebben trouwens. Meer geschikt als specialist. Chips en Cola staan vast klaar voor het kamerdebat.

Dreeke | 28-03-21 | 13:28 | 4

@Nuuk | 28-03-21 | 13:31: Breed gedragen?onder de geenstijl lezers maar verder?zelf onder mijn vrienden en kennissen weten niets ze niks van politiek,en de grote meerderheid van de Nederlandse bevolking kent niet eens Pieter Omtzigt.

Jee-Dee | 28-03-21 | 13:53

@Jee-Dee | 28-03-21 | 13:53: Dat valt wel mee denk ik. Zelfs mijn moeder van 80 heeft, per brief, op Omtzigt gestemd. Zo onbekend is ie niet bij de mense.

Guusje Nadorst | 28-03-21 | 15:16

Inderdaad, niet zo'n fijn figuur om als fractieleider te hebben.
Hij zou misschien wel eisen van de fractieleden, dat zij ook eens het werk gingen doen waar ze voor gekozen zijn.
Eng he?

Roadblock | 28-03-21 | 16:42
▼ 1 antwoord verborgen

Laat Omtzigt zich maar bij JA aansluiten dan kan tante Bel de eerste vrouwelijke MP van Nederland worden.

Gulliver | 28-03-21 | 13:28 | 3

Ik zie toekomst voor u als verkenner/formateur!

Weet ik veel!? | 28-03-21 | 13:36

Heeeee! Sinds lange tijd ben ik het eens met jou eens, mister Wappie Gulliver haha! Dit is een goed plan, houd dit vast.

Timide_Aso | 28-03-21 | 13:37

Ja en Henk Otten als formateur en Henk Krol woordvoerder. Wat een ellende.

Trumme | 28-03-21 | 13:40

Een naam voor zijn partij heeft ie al: OFE
"Omtzigt Functie Elders"

Nescio73 | 28-03-21 | 13:28 | 5

Rutte zegt altijd 'wow'...

B.Chamel | 28-03-21 | 14:20

(Weg Omtzigt Weg)

B.Chamel | 28-03-21 | 14:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik weet even niet wat zijn immigratiestandpunt is, dat weegt best wel mee voor mij.

BrutusBosch | 28-03-21 | 13:23 | 2

Geen zorgen, hij blijft

P. Breidel | 28-03-21 | 13:51

@P. Breidel | 28-03-21 | 13:51: lol

Bataafje | 28-03-21 | 15:16

Hoekstra? Deze remonstrant staat nog veel verder van de werkelijkheid af dan CDA roerganger Dries van Agt. Dat keurige knipmes houding van Wopke, dat houterige. Ik moet dan altijd aan mijn 100 jaar geworden oma denken. Die wist in al haar levenswijsheden te melden dat dit heerschappen altijd ‘de ergste’ zijn.
In het geval van Wopke heb ik daar meteen beeld bij. Als hij in de avonduren door zijn privé chauffeur uit zijn brandstof-slurpende achtcilinder (waar staat eigenlijk dat groen voor bij de Gristen-Democraten?) gaat de voordeur open en daar...staat de vrouw van Wopke. Voordat hij goed wel binnen is bindt ze een lederen bal vast in zijn mond en dirigeert hem met vaste hand richting de kerker. Voor het slapen gaan moet hij achter het Kut-Orgel plaats nemen en Gristen Democratische strijdliederen orgelen én zingen. Volgens welingelichte bronnen wordt mevrouw Hoekstra daar enorm opgewonden van. Bij het lied ‘Ooo Dries Groote Leider’, is het inmiddels dweilen tot bij de buren...

Peejenkop | 28-03-21 | 13:20 | 2

Best rare fantasietjes heb jij joh

Mauritskade | 28-03-21 | 13:26

Tip : geen rum door de yoghurt doen.

Dreeke | 28-03-21 | 13:49

Nu maar hopen dat het huidige circus snel demissionair wordt en hups voor Omtzigt.

Quib | 28-03-21 | 13:19 | 2

Wie zegt dat Omtzigt een eigen partij gaat beginnen? En ook daadwerkelijk 23 zetels scoort? Het huidige circus is al demissionair overigens.

Graaf_van_Hogendorp | 28-03-21 | 13:20

Ieder kamerlid dat uit een coalitiepartij stapt de komende 4 jaar krijgt een gegarandeerd plekje elders op de Omtzigt lijst. En als de coalitie een meerderheid verliest krijg ook een ministerpost.

stipjes | 28-03-21 | 13:18

Stoppen met deze onzin en pas als Rutte4 gevallen is opnieuw beginnen. Wat kopen we voor deze peilingen?

Trumme | 28-03-21 | 13:18 | 5

Inderdaad. Stemmen is amper voorbij en daar begint het peilen alweer. Twee weken geen nieuws over omzigt en de mensen zijn je alweer vergeten. Kijk maar naar de uitslag van 17 maart. Toen had men ruimschoots de kans om op Omzigt of Renske Leijten te kiezen. De partijen van beide kandidaten verloren flink. Snapt u het nog?

Kattie | 28-03-21 | 13:25

Dat is waar, maar ik hoop wel dat ze bij de formatie meer rekening houden met de brisante stemming onder het volk en dus JA21 erbij betrekken en niet ijzerenheinig weer over links gaan (CU of een andere links partij)

Norbert Tijhuis4442 | 28-03-21 | 13:28

@Norbert Tijhuis4442 | 28-03-21 | 13:28: die plucheplakkers van Ja kots ik ook uit ná het zien van Eerdmans vorige week toen Rutte opmerkte met hen te willen gaan praten. Die levert al z’n idealen als hij die al heeft voor een baantje als Staatssecretaris.

Trumme | 28-03-21 | 13:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Effe knip/plak uit de reacties van dat Hertzberger artikel eerder vandaag, met daarin wat goede ideeën voor politieke vernieuwing (ja, ook van mezelf ja):

Sowieso laten de meeste Nederlanders zich al deccennia een rad voor de ogen draaien - in ieder geval sinds het moment dat Balkenende ons tegen onze wil de EU in heeft gerommeld.

Rutte is gebleken het ultieme vergif te zijn voor onze democratie. Ongelofelijk wat deze man allemaal heeft klaargespeeld. Zo politiek geniaal - heb zo vaak gedacht dat zijn kop zou gaan rollen waarbij je je opeens afvraagt of je het goed hebt begrepen en hij het weer heeft weggeluld of -gelachen.

Eigenlijk zou de hele Staten-Generaal opgeheven moeten worden. Zie het als een reorganisatie. Iedereen wordt pro-forma ontslagen en daarna mag je weer op je eigen baan gaan solliciteren, wel graag met de volgende uitgangspunten:
- je mag jezelf best presenteren als lid van een partij, maar:
- het al dan niet krijgen van je persoonlijke zetel hangt uitsluitend af van JOUW persoonlijke voorkeursstemmen;
- deze voorkeursstemmen mogen niet worden doorgesluisd naar partijvrinden.

Het parlement zou dan gaan bestaan uit de eerste 150 personen met aflopend de meeste voorkeursstemmen. Als er na de 100e persoon alleen nog maar mensen zijn zonder voorkeursstemmen, dan bestaat het parlement de eerstvolgende 4 jaar maar uit 100 personen.

Zelfde voor Provinciale Staten en de indirect gekozen senatoren.

Wellicht dat je zo eens de meestemmende muppets uit de TK kunt kwijtraken. In de huidige opzet is onze TK niets beter dan de Volsvertegewoordiging van Noord-Korea.

lamlendig | 28-03-21 | 11:47 | 6 | reageer | favorietblock

@lamlendig | 28-03-21 | 12:14: In het districtenstelsel naar jouw idee gaan tijdelijke Groningse stad-studenten de uitslag van alle mensen in de provincie Groningen bepalen. Doe maar even niet.

Grachus | 28-03-21 | 12:43 | reageer | favorietblock

Exact dit had ik vannacht ook bedacht!
De nadruk moet weer veel meer liggen op de gekozen volksvertegenwoordigers, niet op de partijen. Partijen dienen er alleen maar te zijn om globaal de ideeën te bundelen, om het wat overzichtelijker te maken voor de kiezers.

Voor het probleem wat Muxje omschrijft: iedereen moet gewoon natuurlijk stemmen op de volksvertegenwoordiger die hij/zij wilt. Er worden 150 zetels verdeelt. In het geval van Omtzigt staan het aantal voorkeursstemmen voor 5 zetels of zo? Dan gaat dus alleen Omtzigt de Kamer in, maar zijn stem telt dan 5x mee. Dus het aantal "zetels" (stemkracht) blijft 150, maar het aantal personen kan variëren.

Timide_Aso | 28-03-21 | 12:49 | reageer |

(hopen jullie ook altijd zo dat er politieke figuren hier meelezen (geloof me: dat doen ze echt wel soms!) en dan denken: "Ho shit, dit is een goed idee! Hier gaan we iets mee doen!")

Timide_Aso | 28-03-21 | 12:54 | reageer |

Timide_Aso | 28-03-21 | 13:16 | 2

Haha meelezen waarom?
We praten over nog geen promille van de stemgerechtigden hier
Boeit geen mens en zeker niet net na de verkiezingen

Mauritskade | 28-03-21 | 13:24

@Mauritskade | 28-03-21 | 13:24: Ik denk dat je dat onderschat. GeenStijl weet zo af en toe best wat teweeg te brengen.

Maareh, effe inhoudelijk. Wat denk jij van deze voorstellen? Heb je er nog iets op toe te voegen om het idee naar een hoger plan te tillen? Of reageer je liever op bijzinnen?

Timide_Aso | 28-03-21 | 13:34

Hij heeft genoeg voorkeurstemmen gekregen om 4 zetels voor het CDA te verdienen, begreep ik. Hoe kan een lijst Omtzigt dan 6 stemmen van het CDA afhalen? Die mensen vonden een voorkeurstem teveel gevraagd?

Trekhaas | 28-03-21 | 13:16 | 4

@Timide_Aso | 28-03-21 | 13:21: Je kan wel veel typen zag ik, maar je kan beter meer aandacht besteden aan begrijpend lezen.

Sitting_targets | 28-03-21 | 13:29

@Sitting_targets | 28-03-21 | 13:29: Ja, dyslexie is een bitch soms. Het is dat ik geniaal genoeg ben om de meeste spelfouten er uit te halen, maar soms lees ik wat ik wil lezen inderdaad, excuses.

Maareh, dat verschil is wel te verklaren door het tijdsverschil tussen de échte verkiezingen en deze peilingen. Hugo de Jonge heeft weer een tijd langer kunnen klungelen, wat CDA stemmers maar niet per se Omtzigt stemmers doet twijfelen. Ook het gekonkel en de achterbakse berichten in de krant van laatst kunnen hier aan bijdragen. En vergeet het "functie elders" verhaal niet, wat ook niet goed is voor het algemene vertrouwen in het CDA.

Timide_Aso | 28-03-21 | 13:43

1. De.gebeurtenissen van de afgelopen dagen;
2. CDA-stemmers die wel pro-Omtzigt zijn maar bv op een regionale kandidaat stemden.

5611 | 28-03-21 | 14:33
▼ 1 antwoord verborgen

Dat zou de beste "functie elders" zijn die ik me kan bedenken. Al zou het mooi zijn als het CDA hem zou koesteren, maar ik vrees dat die allemaal meer met zichzelf en hun mooie schoenen (buitenkant) bezig zijn.

Geenjoris | 28-03-21 | 13:15 | 1

Zou een geniale naam zijn voor z'n nieuwe partij: "Functie elders" :D

Trekhaas | 28-03-21 | 14:16

conclusie er is iets heel erg fout hier in nederland !!!

pipokoeie | 28-03-21 | 13:12

Lijst Omtzigt? Die wordt na een paar weken onder 'de populisten' gecategoriseerd en het bange volk trapt durft er niet meer op te stemmen.

Egerius | 28-03-21 | 13:12 | 4

In tegenstelling tot de populisten heeft Omtzicht ook echt een visie over hoe dingen anders moeten.

menage | 28-03-21 | 13:21

@Geenjoris | 28-03-21 | 13:18: Het zou mij benieuwen hoeveel stemmers de PVV over de streep trekt als Wilders besluit zich terug te trekken. Veel mensen vinden Wilders, net als Baudet, nét te eng en trappen vervolgens in de val van valse beloftes van andere partijen.

Sneerpoets | 28-03-21 | 13:24

Precies, ik ben benieuwd wanneer er appjes opduiken waaruit blijkt dat Omtzigt onfrisse sympathiën heeft (welke dat zijn is nog nader te bepalen), verkeerd gedeclareerd heeft en/of nooit ontkend heeft dat hij vrouwen slaat (niet dat iemand dat ooit beweerde maar ook dat doet niet ter zake)

Sr Semtex | 28-03-21 | 13:40
▼ 1 antwoord verborgen

Fake news. Je gaat ervan uit dat de bijv. Bosjewiek LARPende SP stemmer bijv. naar Omtzigt gaat. Of de Rara minnende Groen(s)Linkser naar (voor hem) rechtse Omtzigt verkast.

Of Omtzigt moet heel veel niet stemmers (zeg maar lieden die sinds Pim niet meer hebben gestemd) gaan trekken. Maar peilt Maurice de Hoax deze groep?

Graaf_van_Hogendorp | 28-03-21 | 13:12 | 2

U verwart fake news met uw eigen cognitieve dissonantie? U heeft klaarblijkelijk een nogal zwart-wit beeld van stemmers.

Thuinman | 28-03-21 | 13:53

@Thuinman | 28-03-21 | 13:53:
Cognitieve dissonantie is denken dat een SPer en GL stemmer zomaar hopt naar een CDA figuur. Een enkeling zal hoogstens Omtzigt's optreden in de toeslagenaffaire goedkeuren, maar meer ook niet.

Graaf_van_Hogendorp | 28-03-21 | 15:51

Ja hoor, ook ik zou zeer zeker op Lijst Omtzigt gestemd hebben. Reden dat ik niet op Omtzigt heb gestemd deze verkiezingen is vanwege het CDA en dat zullen er velen met mij zijn geweest. Deze slangenkuil van een partij die (naar mijn inziens incapabele) figuren als De Jonge en Grapperhaus herbergt zal van mijn leven nooit mijn stem krijgen. Bemoedigend stukje voorkeur bevestiging van De Hond dus zo op de zondagmiddag.

Thuinman | 28-03-21 | 13:11 | 4

Eensch. Ik wilde echt graag op Omtzigt stemmen, maar ik kon niet verteren dat dan die gladde liegende regentenbende mijn stem zou krijgen.

Trekhaas | 28-03-21 | 13:19

Ik wel, levert eerlijk gezegd nu al weer vruchten af, deze hele week is daar weer een toonbeeld van, de naam van de man alleen al frustreert daar iedereen.

Markie Mark hou je toch niet tegen, maar kan hem wel jeuk bezorgen iig.

menage | 28-03-21 | 13:22

Idem hier, ik heb getwijfeld maar vanwege het CDA toch maar niet op hem gestemd.

Specy | 28-03-21 | 14:43
▼ 1 antwoord verborgen

Zo hé, indrukwekkend. Had Omtzigt met een eigen lijst mee gedaan, dan had ik op hem gestemd.

Nuuk | 28-03-21 | 13:10

Ach Pieter gaat straks gewoon voorzitter worden van eoa (beurs)waakhond of wordt ergens burgemeester in het groen

Mauritskade | 28-03-21 | 13:08 | 3

En dat vind jij als kartellaaf natuurlijk prima geregeld.

5611 | 28-03-21 | 13:12

@5611 | 28-03-21 | 13:12:
Omzigt boeit me weinig
Ik wens de man echter wel een baan toe die recht doet aan zijn talenten en die niet ten koste gaat van zijn (geestelijke) gezondheid

Mauritskade | 28-03-21 | 13:17

FvD 500.000 stemmen bij de laatste verkiezingen, Omtzigt alleen al een dikke 300.000 (en dan de kiezers die wel op Omtzigt zouden willen stemmen maar principieel niet op het CDA nog niet meegerekend). Ik kan alleen maar 'whoa' zeggen.
Maar kijk eens naar de VVD: Nederland blijft geheel Stockholmiaans smoorverliefd op de Vereniging Van Onder-het-tapijt-schuivers. Dit is echt een probleem.

SIogra | 28-03-21 | 13:08

Zit naar Buitenhof te kijken. Dacht aan de allereerste aflevering van de TV-serie Yes, Minister uit de jaren 80. Waarin de nog naieve kersverse minister aan zijn taak in Londen begon. Die aflevering was getiteld: 'Open Government'. Haha. Wat werd die kersverse minister tegengewerkt die hier daadwerkelijk uitvoering aan wilde geven. Er is na 40 jaar nog steeds niets veranderd. Het is alleen maar erger geworden. In Nederland.

Koonkluk Huis | 28-03-21 | 13:05 | 2

Toen Paars net aan de macht was bestond 80% van de ambtenaren top uit PvdA leden. Die hebben nog jarenlang de boel vertraagd en tegengewerkt

BASinnic | 28-03-21 | 13:10

Hád Lijst Omtzigt maar wé bestaan deze verkiezingen.
Hád wellicht menig anti-CDA op Lijst (Pieter) Omtzigt gestemd.
Hád een aardige politieke aardsverschuiving op kunnen leveren.
Hád, hád, hád.....

Maarreh wat één van mijn voorgaande reaguurders al schreef:
"Pieter, nog even volhouden tot de formatie klaar is en dan zeteltje pakken en wegwezen bij die (CDA)bende".

MK27 | 28-03-21 | 13:05

Onstellend dat D66 en VVD samen maar vier zetels (!) verliezen. Hetgeen heel veel zegt over het 'democratische' gehalte van hun stemmers.

jochum1980 | 28-03-21 | 13:02 | 4

Daarom is het ook maar een peiling. Mij is namelijk weer niets gevraagd door die Hond.
Het verlies zal als de onderste steen nu echt boven komt van tien jaar afbraak door de Rutte dictatuur vele malen groter zijn. Ook de D66 zal hier niet aan kunnen ontsnappen.

MooseNL | 28-03-21 | 13:03

@Moose: meld jezelf even aan dan krijg je wekelijks een oproep van de Hond.

Cunts-en-kitsch | 28-03-21 | 13:18
▼ 1 antwoord verborgen

Wel opvallend dat relatief gezien VVD66 verreweg het minst verliezen bij een Groep Omzigt; afgezien van de marginale partijen. Alle andere partijen verliezen flink en dan met name de 'tegenmacht' (SP/PVV). Geeft wel te denken over het type mensen dat VVD66'ers zijn (slaafs achter de macht aanlopen).

Grachus | 28-03-21 | 13:02 | 4

Het is een peiling onder een miniscuul deel van de bevolking, wacht tot alle details boven water komen... de politiek zal instorten

MooseNL | 28-03-21 | 13:05

@MooseNL | 28-03-21 | 13:05: "de politiek zal instorten"

Way de laatste 4 verkiezingen is het geen VVD, CDA, PVDA, GL en D66 geweest.

menage | 28-03-21 | 13:24

Stemmers op vvd, cda, d66 zijn midden-stemmers. Die stemmen niet vanuit een achterliggende ideologie of op basis van 1 of 2 kernissues maar op partijen die een grote kans hebben om in de regering te komen: "join the winner" in de onbewuste hoop dat dat later wel eens in je voordeel zou kunnen werken als de winnaar over jouw lot beslist.

Sr Semtex | 28-03-21 | 13:44
▼ 1 antwoord verborgen

De mooiste motie van wantrouwen tegen de zittende macht, tegen de boven-ons-gestelden (dixit: Theo van Gogh) in jaaaren!

theo-is-dood | 28-03-21 | 13:01

Wat nog meer verontrust is dat de VVD en D66 in deze fictieve peiling slechts 2 zetels per partij verliezen. Dat zijn toch de partijen die Omtzigt weg willen? De Nederlandse kiezer is nog stommer dan ik al dacht.

Toos Bevergeil | 28-03-21 | 12:59

Het verrassende is niet de 23 zetels voor Pieter, maar de 32 voor VVD.

kalesnor | 28-03-21 | 12:59

Waarom denken zoveel reaguurders hier dat Omtizgt zo goed bij FvD / PVV zou passen. Zijn strijd is mede ook tegen het etnisch profileren bij de belastingdienst. Iets waar PVV en FvD het maar wat graag mee eens waren in het verleden. De PVV stemde destijds zelf in met dit beleid.

Insan3 | 28-03-21 | 12:59 | 7

Link, or it didn't happen.

Deksmaat | 28-03-21 | 13:14

Er is ingestemd met strenge controle op misbruik.
Bijv. controle op vermogen in het buitenland.
Iets zoals dat Jan een vakantiehuisje heeft in Benidorm of héél veul centjes op een bank in het buitenland dat-ie verplicht op moet geven, waardoor-ie geen uitkering of toeslag (meer) krijgt.
En dan voor íedereen, ongeacht nationaliteit of land waar bijv.huis of centjes staan.
Niet meer, niet minder en heeft i.i.g. geen moer te maken met "etnisch profileren".
By the way: er zijn ook roomblanke Nederlanders gedupeerd in de (schandalige en verwerpelijke) affaire die (samen met Renske Leijten-SP) Omtzigt aan het licht heeft gebracht, hè.
Prettige zondag.

MK27 | 28-03-21 | 13:14

Ja het spellingsargument, dat is inderdaad veel sterker.

Tronald_dump | 28-03-21 | 13:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Het moment is bijna daar Pieter, nog even volhouden tot de formatie klaar is en dan zeteltje pakken en wegwezen bij die bende.

elfenstein | 28-03-21 | 12:58 | 3

En de kartelpartijen leegzuigen!

Blonde Nel | 28-03-21 | 13:00

Da's toch 'locatie elders'?

EEnzame SchizofrEEN | 28-03-21 | 13:07

@EEnzame SchizofrEEN | 28-03-21 | 13:07:
Eh nee, locatie is een aanduiding voor een fysieke plek, ook al pakt PIeter zijn cda biezen, hij blijft gewoon op hetzelfde stukje pluche zitten.

elfenstein | 28-03-21 | 13:18

Een tweede parlementaire enquête over de toeslagenaffaire gaat Rutte definitief in z'n hemd zetten. Door het kartel moet daar nu al op worden voorgesorteerd. Groot deel van politiek Den Haag inclusief bijbehorende media is door en door verrot.

John Diesel | 28-03-21 | 12:57

Ik hoop dat Frans Weisglas gelijk krijgt en we binnenkort opnieuw maar de stembus mogen. Als het Nederlandse volk nu niet alsnog van de gelegenheid gebruikmaakt om de lachende leugenaar van het binnenhof te verjagen, weet ik het ook niet meer.

Spring Bruissteen | 28-03-21 | 12:56 | 4

Ik had nooit verwacht dat er nog zo'n twee miljoen mensen op Rutte en zijn VVD zouden gaan stemmen. Echt, ik stond perplex. De geestelijke gezondheidszorg is er kennelijk niet op vooruit gegaan in dit land.

Ommezwaai | 28-03-21 | 13:00

@Ommezwaai | 28-03-21 | 13:00:
Voilà. Die geestelijke gezondheidszorg is door Rutte uitgekleed en daar plukt hij nu de vruchten van. Best slim.

Spring Bruissteen | 28-03-21 | 13:08
▼ 1 antwoord verborgen

Alle respect voor Wilders en zijn PVV, maar zij zijn er inmiddels al zo lang dat ze, zonder het te willen, voorkomen dat er een keer de bezem doorheen gaat. En ik heb liever Poesta dan Provençale.

Prieelvogel | 28-03-21 | 12:56 | 1

Nu draai je de zaken om. Degenen die voorkomen dat de bezem er doorheen gaan zijn al die mensen die niet op de PVV (of een andere oppositiepartij) stemmen. Dat los je natuurlijk niet op door de PVV uit de vergelijking te verwijderen, daarmee vererger je het probleem alleen maar.

obominotie | 28-03-21 | 13:17

Wordt er al koffie gedronken?

Plaktong | 28-03-21 | 12:56 | 2

Er is wel een bistro geopend voor maximaal 2 personen.

gestoptmetroken | 28-03-21 | 13:12

Ben net terug van het koffiedrinken, er zijn twee GVB-bussen met opgepakten vertrokken en er stond er nog eentje klaar toen ik vertrok.

grietmetgroenefiets | 28-03-21 | 17:15

Los van dat Omzigt geen ambities heeft om een eigen partij te starten - waar haal je 22 competente kamerleden vandaan?

Rechtsdraaiend | 28-03-21 | 12:55 | 1

Vermoedelijk zitten die al in de kamer en staan te trappelen om mee te doen. De zwenk naar PVV of FvD is te gevaarlijk maar de gok op partij Omtzigt zouden velen wel een wagen. Het zou nog wel een de grootste kunnen worden.

jan huppeldepup | 28-03-21 | 13:15

Er zijn al enkele suggesties over wie er op deze lijst zou moeten staan, ik inventariseer en vul aan, wie helpt om de lijst compleet te maken en te corrigeren waar nodig
Omtzigt
Leijten
Bosma
Agema
Ayaan Hirsi Ali
Femke Merel van Kooten
Ariba
Luts Jacobi

Arnold Layne | 28-03-21 | 12:55 | 14

Henk Krol? Maar dan wel meteen als lijsttrekker natuurlijk

Kattie | 28-03-21 | 13:29

Azarkan

rachid82 | 28-03-21 | 13:44
▼ 11 antwoorden verborgen

Had op hem gestemd maar alleen als hij niet bij het CDA zat.

jellesbode | 28-03-21 | 12:54

Ik denk dat deze hypothese absoluut helemaal nergens op slaat. En dat heeft te maken met alles. Dit slaat echt helemaal nergens op. Ik denk dat Maurice terminaal is en nog even een grap wil uithalen in het kader van 'hahaha kijk, iedereen gelooft mij.'

Leptob | 28-03-21 | 12:54 | 4

Ik ben hier niet verbaasd over, wel over die 23 zetels. Je hoort heel veel dat mensen dolgraag op Omtzigt willen stemmen maar niet op het CDA. Ik had dat met een natte vinger ingeschat op het dubbele van het aantal stemmen dat hij nu binnengehaald heeft, dus zeg 10. Maar 23 pfffff.

5611 | 28-03-21 | 13:18

Als hde Hond mij gevraagt had, had ik ook voor partij Omtzigt gekozen als hij er was geweest. Dus uw tegel slaat nergens op.

jan huppeldepup | 28-03-21 | 13:21

Nou en? Nu denkt Rutte dat.

grietmetgroenefiets | 28-03-21 | 13:21
▼ 1 antwoord verborgen

Je ziet duidelijk dat de huidige PVV stemmers Omtzigt zouden kiezen. Deze mensen houden dus van onderste-steen-boven en transparantie, iets waar de PVV ook voor staat maar wegens het cordon sanitaire niet mee uit de verf kan komen.
VVD blijft bijna gelijk waaruit je kan concluderen dat deze kiezers het prima vinden dat er wetten worden overtreden en schimmige ondemocratische deals worden gesloten.
Dat zegt gewoon heel veel over hoe VVD-stemmers zijn. Gewoon onbetrouwbaar volk.

2voor12 | 28-03-21 | 12:53

Ik zie steeds meer overeenkomsten tussen het RTL programma "de verraders" en de hedendaagse politiek.

Droom-Vreesman | 28-03-21 | 12:52

1. Veel te weinig, achterlijk land.
2. Wat hebben we hier aan, integriteit en hard werken maken je nog geen geschikt premier.

Panos88 | 28-03-21 | 12:51 | 3

We hebben nu een premier die werkelijk nergens voor geschikt is. Dus slechter kan het niet.

Ommezwaai | 28-03-21 | 12:53

Hij hoeft wat mij betreft ook geen premier te worden.. Desalniettemin zou hij ook mijn stem krijgen..

mghammer | 28-03-21 | 12:55

Nee. En op de fiets naar je werk gaan kennelijk ook niet.

squadra | 28-03-21 | 12:56

Peilingen= waarheid anno 2021, hetzelfde als klimaat modellen en ipsos onderzoeken.

Boerenlogica | 28-03-21 | 12:51

Ik zie mogelijkheden voor Geenstijl... Eigen partij met Omtzigt als lijsttrekker, dat zou toch moeten lukken? Omtzigt is al lang en breed onder de bus geduwd door Rutte en zijn eigen partij.

Ommezwaai | 28-03-21 | 12:49 | 2

Ja, want dat was in 2017 ook al zo'n succes. Not.

Deksmaat | 28-03-21 | 12:57

Hier moet GS zich erbuiten houden, na het thema FvD bij GS, zouden ze Omtzigt te zeer beschadigen.

jan huppeldepup | 28-03-21 | 13:24

Misschien wordt dat dan de functie elders: Omtzigt de CDA uit en lijsttrekker van zijn eigen partij.

matatwork | 28-03-21 | 12:47 | 2

Misschien heeft Omtzigt wel zelf gebeld met de verkenners met dit dreigement.

dedwarsligger | 28-03-21 | 12:51

Dat zou alleen zin hebben als hij vier collega's mee kan nemen, het zetelaantal dat hij persoonlijk binnengehaald heeft.

5611 | 28-03-21 | 13:20

Mooi, het CDA is gewaarschuwd. Omtzigt laten vallen is de vernietiging van de partij.

DeBlijeGeit | 28-03-21 | 12:45 | 4

Hem binnenhouden ook, tenminste als je mee wil blijven doen met de gluiperige streken van het kartel.

Feitelijk zou het CDA zich moeten beraden: blijven we de partij van donkere achterkamertjes en schimmige deals (zeg model-Limburg) of gaan we voor fatsoen, eigenlijk in lijn met het normen en waarden verhaal van Balkenende en ook meer dus de lijn van Omtzigt. Dualisme in plaats van monisme.

5611 | 28-03-21 | 13:23

@squadra | 28-03-21 | 12:57: Ja inderdaad, hugo was alleen al goed voor 52 zetels..................oh wacht.

jan huppeldepup | 28-03-21 | 13:26
▼ 1 antwoord verborgen

Het zou wel mooi zijn als er een veelvoud van kamerleden à la Omtzigt bij zou komen. Nu zit Omtzigt in z'n eentje het werk voor een heel groot deel van de TK te doen. Dan ook niet gek dat hij een burnout heeft.

lamlendig | 28-03-21 | 12:44 | 3

Hij is met Bosma en Leijten, wie nog meer?, 1 van de zeer weinigen die zijn controlerende taak nog serieus neemt. De rest zit alleen maar de kont van Rutte te likken en de dictatoriale fractiediscipline te pleasen.

Jan, Leiden | 28-03-21 | 12:53

@Jan, Leiden | 28-03-21 | 12:53:
De SP heeft nou niet echt de reputatie dat ze de kont van Rutte likken.

seasicksteve | 28-03-21 | 13:34

Leijten moet ook een eigen lijst beginnen ,dan hebben ze samen het voor het zeggen tijdens de formatie.
**Iedereen langs de integermeter** ,alvorens toetreding tot kabinet.

chausson61 | 28-03-21 | 12:44 | 1

Dan valt de VVD al onmiddellijk af... Daar kan ik niet rouwig om zijn.

Ommezwaai | 28-03-21 | 12:51

Ik zou 100% voor Omtzigt gaan. Al is het alleen al omdat hij wel de zooi controleert wat elke andere partij nalaat. Bosma is nog wel ok qua controle maar Omtzigt de nummer 1.

Dirk III | 28-03-21 | 12:44 | 1

Ik zou ook 100% voor Omtzigt gaan.
Hoop dat hij inmiddels beveiligd wordt, want dit soort politici worden kapot gemaakt in Nederland.

Bataafje | 28-03-21 | 12:49

Omtzigt zou een VVD-er kunnen zijn. We gaan binnenkort met hem in gesprek.

Zonen-van-Kuifje | 28-03-21 | 12:44 | 9

Verrek, is het al 1 April. Wie die tijd vliegt.

jan huppeldepup | 28-03-21 | 13:27

@Grachus | 28-03-21 | 13:10:
Ja, hij heeft zich een paar dagen gedeisd gehouden en nu de ergste verontwaardiging voorbij is komt hij weer uit zijn holletje

seasicksteve | 28-03-21 | 13:36

@Grachus | 28-03-21 | 13:10: Ik zat de hele tijd in overleg. Wat Kasja deed, was natuurlijk niet zo slim. Lekken uit een vertrouwelijke bijeenkomst.
.

Zonen-van-Kuifje | 28-03-21 | 13:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Ongelofelijk dat zelfs dan de partij van het grote kwaad nog op 32 zetels blijft staan. Jezus....

Zwizalletju | 28-03-21 | 12:44 | 1

Helaas zien de stemmers alleen de lach ,de gympies ,het fietsje van Rutte.

jack_gouda | 28-03-21 | 12:58

Jezus Christus, de luchtfietserij van onzinnige debiliteit (""peiling"") gaat 10 dagen na de verkiezingen vrolijk verder. Daar lusten de Honden wel brood van, nietwaar?

Mensdier | 28-03-21 | 12:44 | 3

Hoezo "onzinnige debiliteit " ???

Zwizalletju | 28-03-21 | 12:45

@Zwizalletju | 28-03-21 | 12:45: amai, heeft u even?
1. Zinloos, want geen inspraak in het verloop van politiek (irrelevant)
2. Zinloos, want niet representatief voor de bevolking (demagogisch)
3. Zinloos, want niet statistisch significant (luchtfietserij)
4. Subjectief geneuzel over zinloze cijfertjes is onzinnig en debiel
5. Men maakt zich massaal schuldig aan het keer op keer geloven in dergelijke onzinnige debiliteit en behoudt de aandacht -volkomen zinloos- bij politiek.
Moet u allen zelf weten, doch dit soort 'democratie' is een debiele religie. Waar het gros van de mensen dommer en slaafser van wordt.
Er is zoveel meer te doen dan neuzelen over onzincijfertjes. Amen.

Mensdier | 28-03-21 | 12:53

@Mensdier | 28-03-21 | 12:53: Allemaal niet relevant of nonsens , zoals punt 2 en 3. Dit geeft een goede indicatie over zijn populariteit.

Zwizalletju | 28-03-21 | 12:56

Een partij die daadwerkelijk voor de burgers opkomt? En met gezond verstand alle dossiers aanvliegt? Uit het niets onze nieuwe premier straks. Alleen ff stoppen nog met het heulen met God.

de Voorzittert | 28-03-21 | 12:43

Merendeel van de zetels komen van CDA en PVV. D66 en VVD leveren maar een beetje in. Hier schiet je dus geen zak mee op.

Regular | 28-03-21 | 12:43 | 5

En een zeteltje hier, zeteltje daar, er wordt overal wat afgeschaafd. En D66+VVD+CDA is niet langer een werkbare kern met 63 zetels, dan moet je met Lijst Omtzigt of minimaal twee andere partijen samenwerken om die meerderheid te halen. En als je Lijst Omtzigt binnen haalt heb je het CDA niet meer nodig (hoewel dat niet mij voorkeur zou zijn - liever geen D66, dank u).

Leyrann | 28-03-21 | 13:28

@Zonen-van-Kuifje | 28-03-21 | 12:45: Hij schreef net: ##Omtzigt zou een VVD-er kunnen zijn. We gaan binnenkort met hem in gesprek.## Dat u weet wie "we" is.

jan huppeldepup | 28-03-21 | 13:30

@jan huppeldepup | 28-03-21 | 13:30: Een VVD die met hem in gesprek wil. Als ik Omtzigt was, zou ik een paar bodyguards meenemen en een steekvest aantrekken. En vooral van de thee afblijven.

5611 | 28-03-21 | 14:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Waar vind Pieter nog 22 integere politici. Dat zal niet meevallen.

Droom-Vreesman | 28-03-21 | 12:43 | 1

Dat is inderdaad een enorm probleem. In elk geval buiten het Haagse circuit en wellicht ook buiten de Randstad in de provincie, maar daar zul je ook moeten zoeken.

Jan, Leiden | 28-03-21 | 12:55

Samen met het CDA dus op 32 zetels....

Zonder erg | 28-03-21 | 12:43

Er lopen een boel bijzondere mensen rond. "O er bestaat geen Lijst Omtzigt? Wat jammer. Nou ja, dan stem ik op Mark Rutte".
Man man man...

obominotie | 28-03-21 | 12:42 | 1

Scheelt maar 2 zetels.

Zonen-van-Kuifje | 28-03-21 | 12:43

Dat zou een blunder zijn.
Laat Omtzigt bij de CDA; status is nu helemaal onaantastbaar.

Zoltan | 28-03-21 | 12:42

Ga er voor Pieter. Mijn stem heb je.

jack_gouda | 28-03-21 | 12:42

maar stel nou dat het niet hypothetisch was

motje013 | 28-03-21 | 12:42

Dacht al, waar blijft het topic. Nu dan maar ivm reactie op artikel Telegraaf hier:

Nu snap ik ook waarom Rutte af wil van het vetorecht in de EU: hij kent zijn eigen bevolking die nu anders wil, dus moet wanneer wij anders zouden gaan stemmen nog snel het vetorecht worden afgeschaft, dan hebben wij niets meer te zeggen.

Alles voor Zuid-Europa en niets straks meer voor de Nederlander, die mag werken tot die er dood bij neervalt en in Italië, Spanje en Portugal zitten ze straks voor hun 62e in de zon te genieten van wat van óns was.. Corrupte bende, die EU en een aantal partijen in Nederland werkt hieraan mee uit egoïsme voor de eigen carrière.

Jan, Leiden | 28-03-21 | 12:42

Maar met wie gaat hij 22 zetels vullen zonder dat het een chaos wordt? Onstuimige groei killt partijen.

De Eierbal | 28-03-21 | 12:40 | 5

Friese boeren? En elk jaar vervangen om ze niet in verleiding te brengen?

Koning BongoBongo | 28-03-21 | 12:44

@Deksmaat | 28-03-21 | 12:44: Let op: Alleen 50+ haalt het niet. De derde kolom is verandering in zetels t.o.v. de uitslag.

Leyrann | 28-03-21 | 13:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Populistische peiling van MvdH. Pieter Omtzigt zou nooit 23 zetels halen. Alsof men alleen op een persoon stemt. Wat een domme hypothetische stelling van de Hond weer.

mocroGS | 28-03-21 | 12:39 | 8

Ik vond het zeer interessant deze stelling is aan de mensen voor te leggen., ik heb dan ook gelezen wat de Hond schrijft. Ik geef toe dat deze gedachte bij mij ook al is opgekomen. Jammer genoeg beginnen sommige hier, na de kop te hebben gelezen meteen te blèren.

jan huppeldepup | 28-03-21 | 13:06

Hoeveel mensen zouden buiten Kaag een D666er op de lijst kennen? Een VVDer op de lijst buiten Rutte? Mensen gaan juist heel erg op poppetjes af.

5611 | 28-03-21 | 13:30

@5611 | 28-03-21 | 13:30: Robot Jetten en ehh dinges, die nou ook de verkenning doet. Beetje dik, krulletjes, bril... Die!

Harvey2Face | 28-03-21 | 18:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Dit gaat de formatie nog veel leuker maken.

omanders | 28-03-21 | 12:39

Laten we dit gewoon doen. Want een Nederland zonder transparante overheid, is geen rechtsstaat. Wat moeten Kamerleden controleren zonder tijdig eerlijke en volledige stukken te krijgen?!

Feynman | 28-03-21 | 12:38 | 3

Ze moeten gewoon hun bek houden dixit Mark.

Joffri | 28-03-21 | 12:42

@Joffri | 28-03-21 | 12:42:
En precies dat is het probleem: de Rutte doctrine en zijn aanhangers en fans ervan.

Jan, Leiden | 28-03-21 | 12:44

@Jan, Leiden | 28-03-21 | 12:44:
Tot het hun zelf treft.... Dan is het huilen geblazen. Rutte en zijn vazallen duwen alles en iedereen voor de aanstormende trein als dat ze beter uitkomt. Desnoods hun eigen achterban.

Ommezwaai | 28-03-21 | 12:56

Doe maar lijst Omtzigt-Leijten dan.

Filosoof-koning | 28-03-21 | 12:38 | 4

@Koning BongoBongo | 28-03-21 | 12:58:
En wel hierom

Tobi | 28-03-21 | 13:02
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zou op hem stemmen, honderd pro. Nu ging het niet want een stem voor Omtzigt was een stem voor het kartel geweest.

jan huppeldepup | 28-03-21 | 12:37 | 4

Precies om deze reden heb ik ook niet op hem gestemd. Alhoewel hij dat zeker had verdiend.

MoonBeebe | 28-03-21 | 12:41

Als hij partijleider en lijsttrekker was geweest had ik zelfs op CDA gestemd

Hemmenaar7 | 28-03-21 | 12:49

Hier idem, heb nooit op een Gristenpartij gestemd
maar voor Omtzigt zou ik graag een uitzondering maken

Tobi | 28-03-21 | 12:51
▼ 1 antwoord verborgen

"Als Pieter Omtzigt met eigen partij eraan had meegedaan, wetende wat we nu weten"

priks | 28-03-21 | 12:37

Pieter ,ga eens met Bosma praten over een nieuwe partij. Schop het kartel waar dat het zeerst doet !

Koning BongoBongo | 28-03-21 | 12:36 | 8

@Koning BongoBongo | 28-03-21 | 12:49:

Precies mijn mening.

overVecht | 28-03-21 | 12:57

Het is jammer dat De Hond gefocust was op déze vraag.
Jammer dat niet ook het model onderzocht is, waarop Omtzigt kiezers zouden hebben gestemd als Omtzigt geheel niet had bestaan. Zouden die stemmen dan toch bij het CDA komen? Oud ARP stemmers, ze bestaan nog. Die bewegen niet makkelijk.
Jammer dat dat niet is onderzocht.

hotnot | 28-03-21 | 13:02

@Tobi | 28-03-21 | 12:47: Hiddema mag je huis blijven, heb je niets aan. FMvKA en Leijten zijn zeer zeker een welkome aanvulling, eerst genoemde moet alleen wel ff het woke afleren.

Harvey2Face | 28-03-21 | 18:29
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com