Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

STEM PvdA! Of nou ja, alleen op deze dan:

Endorsement uit het democratische hart

We weten het, zo er op dit weblog al PvdA-stemmers komen, dan zijn het de teleurgestelden, afgehaakten en afvalligen. Het is ook niet onze club. Want wat ooit de voorhoede van de Werkende Man was, is verworden tot een zelfdienende cirkel van oudlinkse elite in grote grachtenpanden die elkaar intern de baantjes toeschuiven terwijl ze naar buiten toe allemaal policor of naargeestig woke dingen roepen, omdat ze vingerwijzende verwijten verwarren met linkse idealen. Bijna iedereen afgehaakt, single digits in de peilings. Eigen schuld.

MAAR! Dit campagneseizoen prijkt er één naam op de kandidatenlijst van de rozenpartij waar wij onze blauw/gele GeenPeil-hand voor in het democratische vuur steken. De nummer 25, Alptekin Akdogan. Een jongen van de straat in Utrecht, die het leven van onderop heeft meegemaakt maar boven zijn achtergrond uitsteeg, een dienstbaar beroep ging uitoefenen, via de taxibaan naar de spoorbaan, zich daarbinnen omhoog werkte van controleur en veiligheidsman tot lid van de ondernemingsraad bij de Nederlandse Spoorwegen, een bedrijfstak waar tienduizenden machinisten, conducteurs, stationsmedewerkers, schoonmakers en beveiligingsmensen dagelijks de reisbewegingen van miljoenen mensen verzorgen om dit land draaiende te kunnen houden. En daar is Alptekin Akdogan er eentje van. 

Alptekin was GeenPeil-strijder van het eerste uur bij het referendum. Onvermoeibaar maar altijd ontspannen. Spreekt alle talen van het sociale verkeer, van de allochtone jongere tot de oude van dagen. In de referendumtijd vormde hij een gouden duo met Niels de Swart (vzmh) om meer macht naar de burger op de begane grond te krijgen. Alpi vertegenwoordigt een stukje vaderlandse ruggengraat en is het levende bewijs dat er nog een hartslag zit in de sociaaldemocratie. Eentje van kansen voor iedereen en inspraak voor allen. Aan die paar reaguurders voor wie de PvdA toch nog een optie is bij TK2021, willen we dus even bindend stemadvies meegeven: Stem nummer 25. Stem Alpi. Want er zou geen mooiere pollfuck zijn dan om onze ouwe strijdmakker met voorkeursstemmen in de Kamer te krijgen.

Reaguursels

Inloggen

Ondanks dat ze goede mensen in het CDA en SP hebben, en waarschijnlijk deze meneer ook in PVDA, ga ik dus niet op die partijen stemmen. Het wordt en is al jaren Geert!

banana moeskoerie | 01-02-21 | 12:13

Inderdaad een topper deze gast.
Maar net zoals bij Omtzigt, verkeerde partij jammer genoeg.

Rohin | 01-02-21 | 10:47

Wat er niet staat:

Alptekin was ook jeugdvrienden met de tramschutter. Hij en zijn vrienden wisten dat Gokman geradicaliseerd was. En niemand van hen zei iets. Niemand deed iets.


En nu mag u op deze terroristenvriend gaan stemmen!
Hiep hoi, nou ... applaus hoor.

gaffelbaard | 01-02-21 | 08:58 | 4

Leden van de kamer dienen een afspiegeling van het volk te zijn. Prima toch?

dasechtgeenstijl | 01-02-21 | 10:03

Wat een onzin kraam jij uit zeg.

Rohin | 01-02-21 | 10:46

Stond er niet dat het aan de wijkagent was doorgegeven? Dan was het dus de schuld van de politie! Alweer!

Knitty | 01-02-21 | 13:46
▼ 1 antwoord verborgen

De PVDA heeft zijn kansen gehad maar deze niet aangegrepen, heb voor de rest niets tegen die jongeman.. Maar hij zit in de verkeerde partij..

Von Staufelberg | 01-02-21 | 08:24

Als ie naar de pvv verhuist zal ik erop stemmen.

hustler01 | 01-02-21 | 08:23

Trap er niet in, deze partij heeft NL voor een groot gedeelte al kapot gemaakt.

piet7003 | 01-02-21 | 00:23

Een overweging waard. Ik ben teleurgesteld in de soci's, maar vrij naar wijlen Bart Tromp : 'er zal zich altijd een betere gelegenheid voordoen om van partij te wisselen'.

poepaanmijngaatsie | 31-01-21 | 23:56 | 1

Dankzij de PvdA hebben we het cordon sanitair. M.l. Vos.

Dirk III | 01-02-21 | 00:17

Ik vind Paul Scheffer ook meestal zinnige dingen zeggen, voor een PvdA-er. Alptekin bey yanlış parti için adaydır.

Hopenschauer | 31-01-21 | 23:12 | 1

Scheffer was lid van de Communistische Partij Nederland. Nadat de CPN was gefuseerd met een nieuw opgericht GroenLinks, werd hij lid van de Partij van de Arbeid.

Scheffer werd door 'elitair links' jarenlang verguisd nadat hij een realistisch artikel liet plaatsen in de NRC dat verscheen op 29 januari 2000 met de titel: Het multiculturele drama.

drs.Nee | 31-01-21 | 23:57

Partij van de wat..?

Rechtsdraaiend | 31-01-21 | 22:56 | 1

Apen?

dasechtgeenstijl | 01-02-21 | 10:04

Van Rossem had beter een briefje aan Alpie kunnen tikken om hem tot bezinning te roepen in plaats van dit oneerbare voorstel aan reaguurders om op deze verraderskliek te stempen.

down | 31-01-21 | 22:38

Okee, genoteerd.
Nu nog even wachten tot Alpecin, is nu eenmaal des pvda's, 2 maal langs start gaat zonder te moeten betalen.

ozonone | 31-01-21 | 22:37

Zo rond 1971 had Willem Drees helemaal genoeg van de pvda. Die partij begon onder Joop den Uyl, nieuw links, het tegenovergestelde te doen van wat ze voor 1968 deden. Drees zei zijn lidmaatschap op.

FredMistig | 31-01-21 | 22:25

Stemmen op de socialisten? NOOIT.

Wouterhetkanstouter | 31-01-21 | 22:23 | 1

Sociaal Democraten, er is een verschilletje

seasicksteve | 01-02-21 | 08:31

Ah de Van Rossem aap uit de mouw.

e_abbastanza | 31-01-21 | 22:04

O, ik zou zo maar mijn voorkeurstem aan Alptekin Akdogan geven, hoor. Maar dan zou hij wel voor een andere partij op de kieslijst moeten staan.

Dr_Johnson | 31-01-21 | 21:21

Ik heb PvdA gestemd onder Diederik Nergens zoveel spijt van gehad. Ik zie Jette Klijnsma nog grijnzen bij de afbraak van de verzorgingsstaat

thanseeuwen | 31-01-21 | 21:17

Bedankt voor de tip. Hij is te jong om iets met het PvdA-beleid bij de verkiezingen van 2002 te maken te hebben gehad.

Dat is voor hem een voordeel.

Ook ben ik helemaal uitgekeken op de partijen die de huidige regering vormen. Dus hij blijft een optie.

Rest In Privacy | 31-01-21 | 21:14

Haha. Mooi man. Eerst PvdA, om vervolgens doodleuk met Denk verder te gaan. Soort dejavu.

Lochos | 31-01-21 | 21:14

Rot op Van Rossem. Het zal best een aardige vent zijn, maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Dan maar zo! | 31-01-21 | 21:12 | 2

Ach, de PvdA had het totaal verpest in 2002. Maar in negentien jaar kun je een aardige voetreis maken.

Rest In Privacy | 31-01-21 | 21:16

@Giraf01 | 31-01-21 | 21:16: prima maar dan ook zoals een arbeiderspartij betaamt: Grensje dicht en transnationale afspraken ondergeschikt aan de wil van het volk? Ik zie het niet gebeuren...

Dan maar zo! | 31-01-21 | 21:41

Hier zijn geen arbeiders meer m'neer. Tegenwoordig wil iedereen en z´n moeder manager zijn. Bovendien hebben we als echte managers ALLES gedelegeerd, ge-out-sourced en overgeheveld.

Derhalve; kinderopvang, onderwijs, sport, ziekenhuizen en verzorgingstehuizen.

Wat er overblijft van jou of jullie is een skelet, als een dolle in die rat-race, een overhaaste pion die in een schaars moment van vrije tijd een fles wijn in z'n mik gooit.

Hevvlan Demuru | 31-01-21 | 21:09
-weggejorist-
Michelle_zuilen | 31-01-21 | 21:05 | 1

In de jaren 70 schreef Herman Vuijsje het legendarische boek: De Nieuwe Vrijgestelden (de opkomst van het spijkerpakkenproletariaat). Het waren deze lieden die de dienst gingen uitmaken in de PvdA. Tot in de haarvaten van de samenleving. Ter meerdere glorie van henzelf. Met al 45 jaar rampzalige gevolgen. www.canonsociaalwerk.eu/1980_Achterhu...

Koonkluk Huis | 31-01-21 | 20:59

Die gast zal prima zijn, daar ga ik niks van zeggen, maar wat moet hij dan bij de PvdA? De partij die een paar jaar geleden DENK heeft gebaard? De PvdA die anno 2021 nog altijd de achterhoede vormt bij het hervormen van het integratie- en immigratiebeleid. En eigenlijk alles tegenhoudt dat het eigenbelang kan schaden. Die de illusie koestert dat wij met nog meer immigratie heel goed de toenemende sociale problematiek (zoals integratie, woningnood, neergang kwaliteit onderwijs) de baas kunnen blijven.

jochum1980 | 31-01-21 | 20:58

Uit de stemhulp van de Volkskrant kwam PVV naar voren.

Van Urk | 31-01-21 | 20:56

Mijn vrouw geeft geen ruk om politiek (ik weet het, ik ben een gezegend mensch) dus stem ik ook altijd namens haar. Ik neem het stemadvies van GS ter harte en zal die olijk kijkende Turk het voordeel van de twijfel gunnen.

koudvuur | 31-01-21 | 20:47 | 4

@Van Urk | 31-01-21 | 20:54: Ja. En ik ben nogal gevoelig voor peer pressure, dus ik ben nu hard aan het twijfelen geslagen :)

koudvuur | 31-01-21 | 21:28

En dat wil geen enkel weldenkend mensch.

dasechtgeenstijl | 01-02-21 | 10:12
▼ 1 antwoord verborgen

Nee, dank u. Meneer zit bij de verkeerde partij. Daar mag hij zijn redenen voor hebben, maar iemand die vrijwillig op één lijst gaat staan met al die sozi's vertrouw ik niet.

JvanDeventer | 31-01-21 | 20:43

Rob Oudkerk voormalig PvdA coryfee zei jaren geleden al dat de partij zijn bestaansrecht had verloren endat ze beter konden fuseren of stoppen. Er is in die tijd niets veranderd.....de PvdA is een partij van pappen en nathouden zonder ruggengraat of daadkracht. Een partij die ouderwets is blijven hangen in dogma's onrealistische idealen....

Witte-vla | 31-01-21 | 20:39 | 1

Maar Wouter Bos zei jaren geleden dat hij zich Nederland niet kon voorstellen zonder de PvdA. De PvdA hoort bij Nederland en bij de sociaaldemocratie. Of bedoelde Wouter Bos de baantjesmachine?

Arachne | 01-02-21 | 00:44

Een fijne jongen en misschien kan je gezellig een biertje met hem drinken, maar dit stemadvies sla ik resoluut maar beleefd af. De pvda is verantwoordelijk voor de jarenlang durende uitverkoop van Nederlandse waarden en belangen. Onder Den Uyl werden er massa's kansloze moslims naar ons land geimporteerd, waardoor we nu veel zure vruchten moeten plukken. Ook latere partijleiders van deze club hebben Nederland verraden. Pas als deze Akdogan verkiesbaar is bij de PVV wil ik wel een stem op hem overwegen.

donkeyman | 31-01-21 | 20:38 | 1

Nou, het waren er niet zo veel als dat er nu zijn...

Dirk III | 31-01-21 | 20:47

Sympathiek of niet, met "gan" op het eind kom je er niet.

ptrck | 31-01-21 | 20:38

FF door gaan van Rossem.

Rest In Privacy | 31-01-21 | 20:36

Nee.

JackStick | 31-01-21 | 20:35

Geen zinnig mens kan PvdA stemmen, zolang die hun sinds 1969 achterhaalde dogma's blijven prediken. Het PvdA-gedachtegoed is wat Nederland afbreekt. Zelfs als ze niet in de regering zitten, maar hun invloed laten gelden middels subsidienetwerken, onderwijs, lagere overheden, MSM, EU, OM, rechters, etc. Dus op naar de 0 zetels.

En eerlijk is eerlijk, ik schreef vanmiddag al ergens dat Alptekin mij best een sympathieke vent lijkt. Voor zover je iemand op een honderdtal tweets afgelopen paar jaar kan beoordelen. Aanleiding was dit interview. www.ad.nl/politiek/alptekin-groeide-o...
Maar Alptekin zegt in dat interview serieus; "ik heb nooit iets gemerkt van institutioneel racisme, maar het bestaat wel degelijk". Tja. Dat klinkt op mij net zoals "ik heb nog nooit iets gemerkt van hekserij, maar het bestaat wel degelijk". Niet zo sterk dus.
En het doet me denken aan Sylvana Simons en Humberto Tan. Allebei zeiden ze 12 jaar geleden nog dat ze nooit iets van racisme gemerkt hadden; en allebei zeggen ze nu voortdurend overal racisme te zien.

Het doet denken aan die tientallen "ghost hunter" achtige nepdocu's op diverse kanalen. Er wordt nooit ergens echt iets paranormaals gefilmd of gevonden. Maar je hoort op de achtergrond ergens een windvlaag, en iemand vertaalt dat als; "doe mij eens een stevige borrel". En verrek, ineens hoor je dat in elke windvlaag; "doe mij eens een stevige borrel". Zo werkt dat.

En zo werkt het geloof in institutioneel racisme ook. Alleen is dat laatste veel gevaarlijker omdat het aanzet tot raciale rancune. Mensen wordt aangeleerd dat ze elke tegenslag in het leven aan de Boze Blanke Man mogen wijten. Sterker nog; volgens Gloria Wekker worden blanke baby's al geboren met een racisme-gen.
Tja. Als mensen dat geloven, dan is er maar één eindoplossing.
Maar niemand

Dandruff | 31-01-21 | 20:25 | 5

@Knitty | 31-01-21 | 21:13:

Klopt, zo is het leven nou eenmaal. Sommige mensen zijn zeer sympathiek, anderen bijzonder onsympathiek; en 90% zit daar ergens tussenin. Omdat de overheid vrijwel nooit mensen ontslaat is in veel diensten een bubbel van onbekwaamheid, ongeïnteresseerdheid en zelfs onbeschoftheid ontstaan. Blanke mensen lopen daar net zo goed tegenaan. Ik ken hele schrijnende verhalen van mensen die jarenlang overhoop lagen met de belasting of de gemeente, over helemaal niks. Dat kan mensen echt kapot maken.

Als je blank bent heet dat "pech", als je gekleurd bent "racisme".

Dandruff | 01-02-21 | 13:00

@drs.Nee | 01-02-21 | 01:50:

Enerzijds kan het beledigend overkomen als iemand zo'n advies geeft. Anderzijds zal het niet beledigend bedoeld zijn geweest. Goede raad kan soms misplaatst zijn, maar nog steeds wel goed bedoeld.

Maar ongeacht hoe we over dat advies denken; dat kan dus iedereen overkomen. Ongeacht huidskleur, gender of religie. Maar in het ene geval is er niks aan de hand en maak je een keus; toch hier kopen of ergens anders kopen. Even goede vrienden. Maar in het andere geval geldt zo'n "incident" weer als racisme, lhbqwertyfobie en islamofobie.

Institutioneel slachtofferschap maakt elk normaal menselijk contact tot een mijnenveld. Want owee als je iets verkeerds doet of zegt; en owee als je iets goed doet of zegt, maar het wordt verkeerd begrepen. Iemand moet institutioneel de schuld krijgen.
Het hele leven wordt zo een rassenstrijd.

Dandruff | 01-02-21 | 13:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben short gegaan op de PvdA.

dedwarsligger | 31-01-21 | 20:25

Lol, nee.

JohnLocke | 31-01-21 | 20:25

Snap dat Alpie een vriend van de show is maar verdomme jongens, PvdA man. Symbool voor decennia aan afbraak. Geen haar op m'n hoofd.

Derkaderr | 31-01-21 | 20:23

Dat ik dit hier ooit zou lezen...

Sliptong | 31-01-21 | 19:59

Nope. Nope. Nope. Ik stem nooit weer op PvdA

Rest In Privacy | 31-01-21 | 19:59 | 3

Inderdaad nooit, nooit nooit meer PVDA. De partij die de echte Nederlander liet barsten om al de stemmen van buitenlanders binnen te halen. Helemaal klaar mee.

Therapietje | 31-01-21 | 20:14

Nooit meer? Als in die fout bega ik geen tweede keer? Eigen keuze, maar toch. Voelt een beetje als toegeven dat je uit bent geweest met de moeder van je beste vriend. Op iemand stemmen 1 ding, op een partij is nog wat anders.

TheseDays00 | 31-01-21 | 20:19

@TheseDays00 | 31-01-21 | 20:19:
Misschien voel je je wat beter als ik verklap dat ik nooit op een persoon stem, maar op een partij (lijstduwer meestal). Omdat ik op standpunten stem. Hiddema was uitzondering.

Rest In Privacy | 31-01-21 | 21:33

Flikker op met je PvdA man! Kan mij die Alpi schelen. Ik stem een partij, geen poppetje.

WhiteShark | 31-01-21 | 19:55 | 3

Wat op zich vreemd is omdat partijen helemaal geen plaats hebben in de grondwet. Individuele Kamerleden wel.

sprietatoom | 31-01-21 | 20:04

@sprietatoom | 31-01-21 | 20:04: Nee hoor. Een kamerlid vertegenwoordigt de partij en wordt geacht zich aan de partijdiscipline en de partijpunten te houden. Een poppetje dus al kan dat in de praktijk een enkele keer wel iets anders zijn, zoals Omtzigt dat heeft laten zien. Het kan dus wel, maar het gebeurt zelden.

WhiteShark | 31-01-21 | 20:25

Wat ouderwets. Tegenwoordig stem je op een leuk koppie of een hip persoon. Wie leest tegenwoordig nog een partijprogramma....

dasechtgeenstijl | 01-02-21 | 10:10

Abba
-
Money, money, money.
I must be funy.

letterzetter | 31-01-21 | 19:53

Is die meneer Boreaal?

HogeNood | 31-01-21 | 19:47

Maar dan moet ik toch weer op de Partij van de Afpakkers stemmen. Never nooit niet!

Tietmier | 31-01-21 | 19:44

CDA voor Omtzigt wil ik overwegen, maar PvdA? NEVER AGAIN!

zwaaropdehand | 31-01-21 | 19:40

Nee, nooit.
Zelfs als Thierry op de lijst van PvdA zou gaan staan zou ik er niet op stemmen.

Pieter_Auper | 31-01-21 | 19:35

PvdA? Neen dank U. En het gegeven dat ‘ie zo’n held was met Geenpeil is het slechtst denkbare stemadvies wat je geven kunt want riekend naar sentimentaliteit. Wat je beter kunt doen is de conservatieve stroming in het CDA versterken ten koste van de Hugo-mooie-schoenenfactie door het uitbrengen van een voorkeurstem op nummer 25 Martijn van Helvert of de nummer 47 Chris van Dam. Immers die Omtzigt die red het deze keer als vanzelf.

Heurtebise | 31-01-21 | 19:27

Klinkt als een goeie gast, ik zou maar niet te aardig over hem schrijven GS, als het de PvdA leiding ter ore komt dat jullie het goed met hem kunnen vinden...

Tashtego | 31-01-21 | 19:21

Nooit geen PvdA. Ja als Drees Sr. nog de scepter zwaaide, dan wel. Maar nu? In geen 100 jaar. Zou nog eerder Rutte stemmen. Driewerf bah voor de Partij van de Ambtenaren. Zouden niet eens weten hoe een arbeider eruit ziet ook al gaf ie 'em een schop onder de hol.

De grootse stemmenkanon, letterlijk en figuurlijk, is Schrans Timmerfrans. Nou ziet dat eruit als een arbeider laat staan dat ie arbeiders blieft? Die eet voor 3 arbeiders tegelijk man.

Gadverdamme de PvdA. Denk onvrijwillig weer aan Marcel van Dam met zijn minderwaardig gemens. Alsof die iets geeft om een arbeider. Waarschijnlijk moet hij spontaan braken als hij er een tegenkomt.

Zelden zo'n zelf verloochende achterban verradende partij gezien. Vele malen erger dan D66, VVD en CDA. En dat is een prestatie op zich want al de voorgenoemde loser partijen zijn geen schim meer van wat ze waren.

Graaf_van_Hogendorp | 31-01-21 | 19:17

OK, als ik Pvda ga stemmen, dan stem ik op deze gouwe gozer, maarrrrrrrr.........(in een links praatprogramma ( dat zijn ze bijna allemaal)) volgt dan “de Joden” of Bawdèt, Wilders. In mijn geval volgt gewoon dat ik zeker, maar dan ook absoluut zeker géén pvda zal stemmen.

Nuuk | 31-01-21 | 19:17

Een stem op Alptekin is een stem op de PvdA, net zoals een stem op Omtzigt een stem op het CDA/Kartel is. Je bereikt er niks mee. Geeft misschien even een warm gevoel, maar de realiteit haalt je vanzelf in. Zodra Alptekin omhoog geschoven gaat worden heeft hij een probleem en dat probleem is de PvdA zelve. Er verandert met Alptekin niets t.a.v. de PvdA. Het is een quasi socialistische partij die het verbond met het sociale allang verbroken heeft en alleen maar irriterend ons leven verder verzuurd.

Broadsquire | 31-01-21 | 19:16

Echt niet, de dag dat ik PvdA stem mogen ze mij afschieten.

Conan de Rabarber | 31-01-21 | 19:16

Aan die paar reaguurders voor wie de PvdA toch nog een optie is bij TK2021:

Doe het gewoon niet. Blijf thuis!

Corona en zo.

Kompromat | 31-01-21 | 19:12 | 1

Ik denk dat ik dit jaar maar ga posten bij de ingang van het stemburo. Just to be sure. Het stikt hier in de buurt namelijk van de PvdA stemmers.

VanBukkem | 31-01-21 | 19:16

Er was maar een echte PvdA,er en dat was de in 1994 overleden Jan Schaefer. Quote: in gelul kan je niet wonen. Daarna was de PvdA een elitaire partij geworden. Afbouwen die club.

Breakdance | 31-01-21 | 19:12

Als ik op de PvdA stem, willen jullie mij dan asjeblieft euthanaseren. Want dan gaat het niet goed met mij.

VanBukkem | 31-01-21 | 19:09


M'n onderbuik is tegen, maar m'n hoofd is voor.
En ik ben linksdragend, behalve bij een stevige Zuidwester.
Zo, dat waren weer mijn 2 cents

King of the Oneliner | 31-01-21 | 19:08

Goed advies de enige echte keuze zal straks worden of de coalitie de PvdA nodig zal hebben voor meerderheid. Dan kan maar beter deze meneer in de kamer zitten lijkt mij!

Rest In Privacy | 31-01-21 | 19:07

Nooit van mijn leven. Iedere stem op Alpi komt ten goede aan Liliane Ploumen.

Glasgow Argus | 31-01-21 | 19:07

Is en blijft pvdaklieksel.

inCol | 31-01-21 | 19:06

Geen denken aan. Hoewel ik Alptekin een warm hart toedraag, heeft de PvdA voor mij voorgoed afgedaan.

osolemio | 31-01-21 | 19:00

Nou ja, veel reaguurders zijn kast-links. In die optiek, en zeker als je een hekel aan Rutte hebt, kan je beter PvdA stemmen of SP dan wat anders dan ook. Het is inmiddels geen geheim meer dat Wilders ervoor zorgt dat er geen alternatief is voor de VVD. Elke stem voor Wilders is een stem voor Rutte. Het verschil? De SP en PvdA willen tenminste echt hun best doen voor de gewone arbeider en kunnen het ook.

DeKussendeWielrenner | 31-01-21 | 19:00 | 3

Het PvdA bestuur weet niet meer hoe een bouwkeet of bedrijfskantine er uit ziet.

ZoekEenVrijeNick | 31-01-21 | 19:02

Kweenie hoor, maar Rutte is zelf gigantisch naar links opgeschoven
1. Immigratie doet hij al 10 jaar niets aan
2. Eurobonds stemt hij mee in
3. Meer EU op elk vlak
4. Belastingdruk wordt steeds hoger
5. Middels klimaattafels beloftes ondertekend die ons honderden miljarden euro's gaan kosten.
6. Doet mee aan de BLM onzin en vindt Zwarte Piet racistisch
/
Rutte is alles behalve rechts en heeft de VVD in het midden en een stuk links van het midden geplaatst. De PVV, FvD, JA21 zijn de enige opties op rechts.

Old_Spice | 31-01-21 | 19:10

Een stem voor Wilders is een stem voor Rutte... ok joh lol

Brits Folkestein | 01-02-21 | 10:58

Goh, noemde iemand jullie laatst geen kartelstutters?

__dictatuur | 31-01-21 | 18:57

Op de PVDA stemmen?
's Kijken:
Als pasen en pinksteren op 1 dag vallen.
When pigs fly.
Drugs are bad GS, mkay.
Who in his right mind....
Ik steek nog liever breinaalden in mijn ogen.

Dat zijn dus de eerste dingen die bij mij opkomen als ik aan de PVDA denk.

Basil Fawlty | 31-01-21 | 18:55 | 11

@Basil Fawlty | 31-01-21 | 20:02:
Ik zou de politiek wel in willen, maar ik ben chronisch allergisch voor lood.

letterzetter | 31-01-21 | 20:14

@Basil Fawl ty | 31-01-21 | 20:22:
Dat vertelde ik tegen mijn reeds overleden vader.
Stemmen heeft geen zin.
En als men zich niet uiten Dan vervalt men in daden,
Gekozen burgemeesters, referenda,...blablabla

letterzetter | 31-01-21 | 20:27
▼ 8 antwoorden verborgen

Welke handige Harry (nee niet die van GS) knutselt een stemgedrag/kieswijzer van de afgelopen Rutte kabinetten in elkaar?
Die lijkt me heel interessant.
Maak er een crowdfund van.
100 Euries van mij t.z.t..

letterzetter | 31-01-21 | 18:54

Kudtpartij.

Mooie goed onderbouwde mening al zeg ik het zelf.

sjef-van-iekel | 31-01-21 | 18:54

Hij begint bij Geen Peil en eindigt bij de PvdA ?Denk eerder dat Alptekin het systeem beheerst en meerdere linkse partijen heeft benaderd voor een baan in de politiek. Hij is Turk ,ambitieus en welbespraakt dus ideaal voor een extreemlinkse partij om zo iemand in dienst te nemen...... goeie reclame voor diversiteit en uiteraard veel deugpunten.

Koning BongoBongo | 31-01-21 | 18:52

Vier jaar geleden op El Yassini gestemd. Mooie vent en zeker geen spijt van mijn voorkeursstem, maar wel van mijn stem op de VVD.
Die fout maak ik niet nog een keer. Sorry Alptekin, gun het je echt van harte maar ik stem geen PvdA.

C1O2 | 31-01-21 | 18:52 | 1

VVD heeft wel enkele leuke mensen. Maar ze zijn stuk voor stuk zo enorm VVD-er ja. Soort boyband, girlband achtig iets. Voor iedereen is er wel iemand bij die enorm aanspreekt. Maar die VVD-heid. Niks recht toe rechtaan.

sjef-van-iekel | 31-01-21 | 18:58

PVC. Party voor Crypto. Verwacht het partijprogramma binnenkort in uw horrengaas.

5gninja | 31-01-21 | 18:49

Ze zouden alle stemmingen in de Tweede kamer net voor het weer moeten uitlichten bij het 20:00 journaal.
Onderwerp en wie voor of tegen hebben gestemd.
Nu is dat voor veel mensen een grote mist.
Dan weten ze weer wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Ook een einde aan dat cordon sanitair aangezien je dan echt publiek voor lul staat als je tegen het zwaarder beboeten bent van verkrachting en ga zo door.

Dirk III | 31-01-21 | 18:48

Alptekin was GeenPeil-strijder van het eerste uur bij het referendum waarna hij zich aansloot bij de PvdA...?!

De PvdA-fractie respecteerde de uitslag van het Oekraïne-referendum niet maar steunde premier Rutte.
nos.nl/artikel/2141239-oekraine-refer...

drs.Nee | 31-01-21 | 18:46 | 5

De PvdA moet wat wijn bij het water doen om hun kieslijst vol te krijgen.

W_F | 31-01-21 | 18:53

@Dirk III | 31-01-21 | 18:52:
Gisteren schoof hij aan bij wnl-radio samen met een VVD-Kamerlid die over de avondklokrellen zei, dat er nooit een excuus is om te rellen. Nou, daar was Alpi veel genuanceerder over want, kwetsbare jeugd enz... Continue haalde hij Urk en Stein aan, en zelfs Duindorp terwijl laatstgenoemde wijk niets te maken heeft met die avondklokrellen.

drs.Nee | 31-01-21 | 18:58

@drs.Nee | 31-01-21 | 18:58: Duindorp heeft niets te maken met avondklokrellen inderdaad, (werden wel een paar mooie vuurpijlen afgestoken... ) Maar als je Duindorp noemt, scoor je deugpunten! Altijd prijs, want Duindorp is sowieso racistisch toch?

Knitty | 31-01-21 | 19:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Voorruit. Ik gun de PvdA wel 1 zetel en hoop dat hij genoeg voorkeurstemmen krijgt om hun lijsttrekker voor te blijven.

W_F | 31-01-21 | 18:46
-weggejorist-
salonsocialist | 31-01-21 | 18:43 | 3

Nee.

Otto Normal | 31-01-21 | 18:41

Hoor ik daar iemand roepen "ik zei toch turkenpartij" ?

Maar ff serieus, mooi gedaan Alptekin. Ik ga niet op je stemmen maar we weten nu wel dat er bij de PvdA bij in ieder geval één man het hart op de goede plek zit.

Misschien kun je keklik steunen. Vrijlinks!

Schwanzeleber | 31-01-21 | 18:40

Lang, lang geleden probeerde ik in een kennelijke vlaag van waanzin lid te worden van die partij. Ik kwam niet door de ballotage. Ik was weliswaar arbeider, maar ik bleek naar hun opvatting te democratisch en te sociaal. Dat kan dus ook. Alptekin is misschien een goeie jongen maar vooralsnog hoop ik dat de PVV-er Bosma meer macht krijgt.

isitsoornot | 31-01-21 | 18:40

als ik al stem dan doe ik dat op Omtzigt

propper1000 | 31-01-21 | 18:38 | 8

CDA ! Leuk en wat trek u precies aan deze partij ? Buiten Omtzigt dan....

Koning BongoBongo | 31-01-21 | 18:56

Wat doet religie eigenlijk in de politiek.
De Fransen zagen het beter.

letterzetter | 31-01-21 | 19:00

@letterzetter | 31-01-21 | 19:00: De socialisten (daar gaat de vrijheid) van de Franse Revolutie konden de concurrentie van een diepgeworteld geloof niet aan. Aangezien ze niets beters te bieden hadden, moesten zij het uitschakelen en zelfs uitroeien. De Franse Revolutie met haar terreur duurde 10 jaar en martelde, verkrachtte en vermoordde op gruwelijke wijze geestelijken, nonnen, monniken en algemeen kerkvolk. En dan hebben we het nog niet gehad over het gewone volk, dat ter dood veroordeeld werd voor het gebruik van foute woorden (hoi Twitter). Dit alles met een toewijding en volharding die volledig gevoed werd door hun ideologie.

Deze werkwijze werd volledig herhaald met de Russische Revolutie van 1917.

Arachne | 01-02-21 | 00:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar het voorkeur-stemgedrag van de reaguurder. Denk dat Bosma dan toch wel stevig bovenaan prijkt.

Abject | 31-01-21 | 18:37 | 1

Als het aan mij ligt wel.

Koning BongoBongo | 31-01-21 | 18:57

Als Alpi op de kandidatenlijst van de PVV komt te staan krijgt hij mijn stem. Beloofd is beloofd.

DieKatze | 31-01-21 | 18:37 | 3

De mijne ook!

Min. v. Communicatie | 31-01-21 | 18:50

En Pieter er ook bij.

ZZP-er | 31-01-21 | 19:28

Misschien over 4 jaar.

W_F | 31-01-21 | 20:23

Ehhh, de PvdA heeft dinsdag in de Eerste Kamer gewoon tegen het referendumvoorstel van V. Raak gestemd.

DeBlijeGeit | 31-01-21 | 18:36 | 2

Dat zijn feiten die er toe doen

Dirk III | 31-01-21 | 18:42

Ik kijk nooit naar de partijprogramma's want daar staat in wat ze beloven.
En de beloftes van politieke partijen zijn compleet waardeloos.
Leugens.
Ik kijk naar wat ze de afgelopen vier jaar echt gedaan hebben. En dat is heel wat anders dan wat de ooit beloofd hebben.
Daarom hebben kieswijzers ook geen zin.
Ik stemde vroeger PPR, voor degenen die dat nog weten.

ZZP-er | 31-01-21 | 18:34 | 2

Partijprogramma's zijn in die zin waardeloos dat er compromissen moeten worden gesloten en partijen moeten inleveren om mee te regeren. Bij mensen als Omtzigt weet je dat ze met de partij mee stemmen en er dus nóg minder van terecht komt omdat ze met de coalitie meestemmen. Bovendien stem je op het CDA dat staat te popelen om opnieuw met Rutte het bed in te duiken. Zou mijn keuze beslist niet zijn.

goedverstaander | 31-01-21 | 18:41

Wijsheid komt met de jaren.

Dirk III | 31-01-21 | 18:42

Ik word hier niet koud of warm van. Bertje van der Roest kwam ook uit een put en we weten ondertussen wel waar de PvdA voor staat.

Mr_Pikibelly | 31-01-21 | 18:34

Ben nu al klaar met politiek voor de rest van 2021

Dirk III | 31-01-21 | 18:34

Ik stem niet op iemand wiens naam ik niet kan onthouden/uitspreken.

gestoptmetroken | 31-01-21 | 18:34 | 2

Geen Baudet dus voor u.

oldandwise | 31-01-21 | 18:37

Gelijk Omtzicht (CDA) zal ik nimmer die ene goede PvdA'er mijn stem verlenen, beide fossielen hebben hun electorale doelgroep verloren, dat ze maar heel rap op de mestvaalt van politieke partijen belanden.
Op naar de nul zetels!

Abject | 31-01-21 | 18:32

Sorry, maar geen Omtzigt wegens CDA. Geen Alptekin wegens PvdA.

Gewone_mevrouw | 31-01-21 | 18:32 | 1

Bingo.

goedverstaander | 31-01-21 | 18:38

yep, op hem stemmen om de pvda aan 24 zetels te helpen (hij buiten de boot) of toch weer Sharon Dijksma ingebracht krijgen.

TheseDays00 | 31-01-21 | 18:31 | 1

Ik mag hopen dat dat laatste andersom is.

goedverstaander | 31-01-21 | 18:37

Er is toch iets mis met Alpi wanneer hij op de lijst van PvdA wil.

Mahatma | 31-01-21 | 18:31

Jammer dat hij op de lijst van de PvdA staat, dan krijg je Ploemen er gratis bij

hoevenpe | 31-01-21 | 18:30

Ik zou voor deze keer op Omtzigt willen stemmen maar niet op het CDA.
Dus niet, echt niet, ik vertrouw de mannenbroeders voor geen halve cent.
Het CDA speelt nu mooi weer met Pieter en laat hem even zijn gang gaan om mooi veel zetels extra binnen te halen
Maar zodra de buit binnen is laten ze hem als een baksteen vallen wordt hij op een of andere manier kalt gestellt.
Dolk in de rug, zo zijn ze.

ZZP-er | 31-01-21 | 18:29 | 3

Zowiezo komt Omtzigt er wel op basis van voorkeurstem. Ze hebben hem vaker onderin de kieslijst gezet maar gelukkig komt hij iedere keer weer bovendrijven. Alptekin is wel een echte outsider dus als je dan meer integere mensen in de kamer wil zou dit GS stemadvies juist een goede kunnen zijn voor je. Succes met de interne beraadslagingen.

Hypno2050 | 31-01-21 | 18:33

@Hypno2050 | 31-01-21 | 18:33: Volledig eens met je Omtzigt-strategie. Ik noemde het vanmiddag zelf ook al, hij komt toch wel in de Tweede Kamer. Dus het probleem met nóg meer stemmen op Omtzigt is dat je het kartel aan meer stemmen helpt. Niet doen dus.

goedverstaander | 31-01-21 | 18:36

De PvdA heeft een bindend correctief referendum voor nationale wetgeving in haar verkiezingsprogramma staan. Dat lijkt me de enige reden waarom onze grote vriend bij de PvdA zit. Maar waarom de PvdA? Er zijn zat partijen die hetzelfde voorstellen.

goedverstaander | 31-01-21 | 18:29 | 2

Soepsidie.

de honden blaffen... | 31-01-21 | 18:32

veel Turken (zijn achterban) zullen nooit op die partijen stemmen zelfs niet als onze grote vriend daar op de lijst staat. Beetje het omtzigt dilemma

Snap_het_ook_niet | 31-01-21 | 18:52

Als ie een leuke partij uitkiest denk ik erover na

HenkvdMast | 31-01-21 | 18:28

Gaat zich ook weer afsplitsen tot een nieuwe partij genaamd Bijdenk.

skogen0606 | 31-01-21 | 18:28

Goed, en nu even graag een echte reden waarom ik op de PvdA zou moeten stemmen?

Lorejas | 31-01-21 | 18:28

Nooit van mijn leven Pvda! Bekijk het maar met die moderne NSB'ers

Bergamo | 31-01-21 | 18:27

Een stem op Alptekin is een stem op Lodewijk Asscher en Liliane Ploumen.
Net zo als een stem op Pieter Omtzigt nog steeds een stem op het CDA is.
Nee dus.

Osdorpertje | 31-01-21 | 18:27

Een professionele blowert / alcolo in zn jeugdjaren waar zn vinden echte criminelen waren - fantastisch stemadvies, GS...

MaximusAurelius | 31-01-21 | 18:26

Sowieso geen stem op PvdA, maar denken jullie heus dat hij onder de partijdoctrine en - discipline uit kan komen? Ik niet iig. Alsmede een reden om ook niet op Omtzigt te stemmen.

videtur | 31-01-21 | 18:25

Alpi zit echt bij de verkeerde partij, jammer jammer!

lanexx | 31-01-21 | 18:25 | 1

Als Alpi bij Denk zou zitten, ging ik er voor.

Ruimedenker | 31-01-21 | 18:27

Goeie gast! Toch jammer dat hij in het AD begint over al die goeie jongens in de shishalounge die slachtoffer zijn van te weinig stageplaatsen en teveel etnisch profileren.

Knitty | 31-01-21 | 18:24 | 1

Juist. Wolf in schaapskleren deze gast.

geen_impulscontrole | 31-01-21 | 18:30

Al was de man onze lieve heer, PvdA stemmen? Kom op zeg.

FordPrefect | 31-01-21 | 18:23 | 1

Een baard, geitenwollen sokken en sandalen.
Wat was het toch heerlijk simpel in de jaren 70/80.

Ruimedenker | 31-01-21 | 18:26

Een slecht advies, zeg. Half Nederland heeft geen idee en stemt al op een persoon zonder notie van een programma te hebben waar die twee-maanden-voor-de verkiezing-in-je-straatje-luller feitelijk voor staat. Ik heb respect voor Alpi, maar betrap 'm op Twitter er toch meermaals op dat hij het integratie debat louter kan de-bunken met half-lauwe jij-bakken richting NL. Duidelijk geen volksvertegenwoordiger of ja, hooguit voor de twee-paspoortiërs van ons gemêleerde volkje.

Mr Sanbou | 31-01-21 | 18:20 | 1

Inderdaad, de jij-bak over Urkers vs Kanaleneilanders. Gratuit en wat onnozel.

kapoerewiet | 31-01-21 | 18:22

Dan wordt het toch Omtzigt... jammer dat deze ‘strijder’ zich heeft verbonden aan een partij waar hij juist tegen strijdde.

overVecht | 31-01-21 | 18:19 | 2

CDA ? En waarom stem je op deze partij ... behalve de aanwezigheid van Omtzigt dan ?

Koning BongoBongo | 31-01-21 | 18:40

Dat is een stem op christen democratisch appel!!!! Bezint eer gij begint.,..

Jane3715 | 31-01-21 | 18:51

Leuke troetelTurk, helaas mag ik slechts één keer stemmen.
Ik ga voor Volt.

Ruimedenker | 31-01-21 | 18:19 | 2

Van treiterTurk naar troelelTurk, dan heb je het gemaakt.

RickRD | 31-01-21 | 18:22

U stemt tegen Nederland maar voor de EU ?

Koning BongoBongo | 31-01-21 | 18:40

PvdA lol weg er mee.

Schmutz Geilmacher | 31-01-21 | 18:18

Misschien een top gozert maar het blijft PvDA dus néé.

de uitbater | 31-01-21 | 18:17

Heeft deze meneer ook een dubbel paspoort?

RickRD | 31-01-21 | 18:17

PVDA doctrine!
Kartelpartij!
Voor de arbeiders?
Nee, dank u wel.

letterzetter | 31-01-21 | 18:15

Als PvdA zou stemmen kreeg hij mijn stem.
Maar ja.. PvdA?.. Liever niet.
Maar ik hoop oprecht dat hij veel stemmen ophaalt. Kan inzet echt waarderen.

druipsmurf | 31-01-21 | 18:14 | 1

Als -ik- PvdA... (excuus voor het wegvallen)

druipsmurf | 31-01-21 | 18:16

Zeg Rossem, als iedereen dat hier nu doet, en men zegt een dikke 150.000 trouwe lezers den hep die peevan de aa er zo maar twee zetels bij, mar da ga gotver nie gebeuren toch?

miko | 31-01-21 | 18:14

ik vind hem een goeie peer maar mijn stem gaat naar Ploumen.

yeps | 31-01-21 | 18:14 | 5

Heeft u die kreten ook op uw voorhoofd getatoeëerd? Of toch bang dat er over vijf jaar andere stopwoordjes in de mode zijn, en dan loopt u achter... moeilijk...

kapoerewiet | 31-01-21 | 18:28

@yeps | 31-01-21 | 18:20: Wat brengt diversiteit en inclusiviteit ons mooie Nederland ?Kunt u wat specifieker zijn ?

Koning BongoBongo | 31-01-21 | 18:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Als Pasen en Pinksteren op één dag valt en dan nog niet. En als Alptekin zo'n goeie gast is wat doet hij dan op de lijst bij de PVDA?

Raazaba | 31-01-21 | 18:13

Te sterke eigen mening, dus als hij er al in komt dan binnen no-time een dolk in zijn rug zoals Jesse deed bij zihni ozdil

Snap_het_ook_niet | 31-01-21 | 18:13

WTF? GeenStijl sponsoring van PvdA? De wereld is echt verloren.

Astroturfer | 31-01-21 | 18:13

Als je het zou doen liever op hem dan op verbeter de wereld en begin buiten Nederland, vrouwtje Ploumen.

sprietatoom | 31-01-21 | 18:12

Dat ik dit nog mag meemaken! Moedig Voorwaarts met GeenStijl!

Bebopalula | 31-01-21 | 18:11 | 4

@kapoerewiet | 31-01-21 | 18:13:
Hmmm.
Ik denk rood brilmontuur, rond.
Rode sjaal, grijsachtig krulhaar.
Gele shagtanden, flatje R’dam Hoogvliet.

Ruimedenker | 31-01-21 | 18:23

@Ruimedenker | 31-01-21 | 18:23: Nee, Bebopalula heeft een zwart leren pak aan met een grote zware nepgouden ketting om de hals met crucifix en hinkt ietwat...
Sweet Gene Vincent!!

Dr. Worstenbroodje | 31-01-21 | 18:28

@Ruimedenker - gele shagtanden of rode slagtanden?
@Dr. Worstenbroodje | 31-01-21 | 18:28: Oh! Ian Dury! (Met de geniale omschrijving: "ashtray eyes...")

kapoerewiet | 31-01-21 | 18:30
▼ 1 antwoord verborgen

Nou nee dus. Want het is een socialist en die zijn naar mijn mening per defintitie fout en af. Opbokken met je marginale en verkeerde mening. En je rare petje. Grow up.

RGV42 | 31-01-21 | 18:11 | 2

+veel

Astroturfer | 31-01-21 | 18:15

Dat is dus ook mijn gedachte.

Basil Fawlty | 31-01-21 | 18:41

Als ze nou al het diversiteitsdrammen bij het grofvuil zetten zal ik het overwegen.

woestecentrist | 31-01-21 | 18:11

Nooit, liever een onverdoofde wortelkanaalbehandeling dan ooit op het kartel te stemmen

Retepsteeltje | 31-01-21 | 18:11

Jo, echt niet. Verkeerde partij

Pieter Breydel | 31-01-21 | 18:09

Als je PvdA stemt, waarom niet. De huidige partijdiscipline is dusdanig strak, dat iedereen binnen een partij inwisselbaar is. Ze stemmen toch allemaal hetzelfde in de Kamer.

Nuchternederland | 31-01-21 | 18:09 | 2

Het is puur om bepaalde kiezers te trekken, daarna muil dicht en stemmen volgens partijdiscipline inderdaad.

Ruikbaard | 31-01-21 | 18:12

Ze waren zo goed op weg naar de 0 zetels.

B_Roekvol | 31-01-21 | 18:09

Stem PvdA?

O v e r m i j n l i j k !

Ing. eslapen | 31-01-21 | 18:09 | 2

Ik las onvermijdelijk.

Juffrouw op de fiets | 31-01-21 | 18:14

@Juffrouw op de fiets | 31-01-21 | 18:14:
Dat kan gebeuren zonder fiets op de neus.

Ing. eslapen | 31-01-21 | 18:23

Zal best goeie gozer zijn. Maar.... Eraan denken pvda te stemmen? Teiltje.

jan1956 | 31-01-21 | 18:08

Nee want PvdA

2voor12 | 31-01-21 | 18:07

Toffe gozer, die Alptekin. Ouwe gabber van GS, weet het. Maar nee: media moeten zich niet inlaten met stemadviezen. Dus ook GS niet.

kapoerewiet | 31-01-21 | 18:07

PvdA? Never.

van Oeffelen | 31-01-21 | 18:07

Alleen jammer dat zodra men op het pluche zit, zij meestal hun idealen al snel weer zijn vergeten.

RickRD | 31-01-21 | 18:07

Loyaliteit is een goede eigenschap. Leuk stukje, Van Rossem!

MickeyGouda | 31-01-21 | 18:06

Het zou een aardig idee zijn, maaar ik stem voor Omtzigt. Hij is weliswaar CDA, maar hij heeft wel een voorkkeursstem verdiend.

jjg | 31-01-21 | 18:06 | 2

Idem.

Quattro Stagioni | 31-01-21 | 18:09

Hoef je niet op te stemmen. Krijgt er toch wel genoeg, met het teveel stem je dus op Het Kartel.

Lohengrin | 31-01-21 | 18:44

Nog steeds een oninteressante partij, maar zulke gozers mag ik wel.
Laten aan zowel marrokaans Nederland, als conservatiewit NederlAnd, maar met name Links Pluche (GL, D66), zien, hoe de wereldin elkaar steekt.
Meer van deze aub.

Ray Skak | 31-01-21 | 18:05

Op de PVDA stemmen stem je op de ondergang van Nederland.

gerrit5042 | 31-01-21 | 18:05 | 1

Als de stem wegkomt van Voorheen Vrije Democraten (VVD) dan mag het (ook niet).

revolte | 31-01-21 | 20:38

Blijft PvdA. En daar ga ik toch op z’n minst een tia van krijgen.

Dubbelepunthoofd | 31-01-21 | 18:04 | 1

Als de PvdA weer in de regering komt kun je er donder op zeggen dat in het onderwijs en in de ambtenarij de Critical Race Theory ook verplicht wordt. En Belgenmoppen verboden!
PvdA....
Nooooooit!!!

Aristotalloss | 31-01-21 | 18:59

Nee bedankt.
Ken meneer niet en kan mij nauwelijks voorstellen dat hij iets toevoegt aan het belegen concept PvdA. En zelfs dan niet, de partijdiscipline laat flirten met democratie niet toe..

Jan Passant mk2 | 31-01-21 | 18:04

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl