Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeldBlog - Economisch herstel zegt u?

Beurzen staan nu op recordhoogtes. Dat verklaart wellicht waarom Rutte electoraal nog niet is afgestraft.

Sinds de eerste lockdowns, heeft het bedrijfsleven het zwaar te verduren. Echter, door allerlei hulpprogramma’s en coulance bij schuldeisers, verhuurders en zo voorts, bleef de schade tot nog toe beperkt. De brede ontslagrondes zijn uitgebleven. Het aantal faillissementen was zelfs historisch laag. Nu er vaccins zijn, is de hoop dat tegen de zomer alles weer normaal is. Maar, los van of de verwachte vaccinatiegraad wordt behaald, is dat wat de burger te wachten staat? Ik vrees dat de burger dit jaar de rekening gepresenteerd zal krijgen. En dat zal een fikse rekening zijn.

Bedrijven in de EU hebben volgens de experts een tekort aan eigen vermogen van EUR 600 miljard wat moet worden aangevuld, anders zal het verwachte herstel wellicht niet plaatsvinden. De helft van de MKB bedrijven in de EU vreest een faillissement binnen 12 maanden te moeten aanvragen (van oktober). Ook lijkt het beetje herstel wat er was, nu al in de kiem gesmoord te zijn (zie hieronder).

Nu hebben de BBP cijfers al een veer gelaten. Voor het hele jaar 2020 zal de BBP groei ergens tussen negatief 5 a 10 procent uitkomen. Maar dat is dus inclusief de enorme fiscale steunpakketten. Hieronder valt te zien dat de steunpakketten relatief erg groot zijn.

Nu valt zo’n pakket niet in één keer in de economie, maar grofweg kan er gesteld worden dat de overheden voor meer dan 10 procent van BBP hebben lopen stimuleren, dus de onderliggende impact van de lockdowns ligt zo rond de 20%. Één vijfde van je BBP kwijtraken in één jaar dat is echt wel een dingetje. De grote depressie leidde tot een economische krimp van 15% wereldwijd. In 3 jaar tijd!

Zoals de lezer van dit geldblog al weet, hebben de centrale banken ook flink uitgepakt. Zo heeft de ECB ervoor gezorgd dat de rentes voor overheden en bedrijven niet omhoog geschoten zijn. Normaal gesproken zouden de rentes stijgen bij een enorme toename aan schulden. Dat zou het faillissement betekenen van vele landen en bedrijven. Maar door dit (verdere) ingrijpen van de ECB, zijn we in een financieel bizarre situatie terecht gekomen. Vele overheden lenen nu tegen negatieve rentes. Zelfs het zwaar gehavende Spanje kan nu 10 jaar vast lenen tegen negatieve rente!

Weimar lijkt erg ver weg, maar de onderstaande tabel bewijst dat dit niet het geval is. De ECB heeft namelijk 85% van de netto schulduitgiftes van eurozone landen opgekocht!

Dit heeft tot nog toe dus voor een soort antebellum situatie gezorgd. Men kan de schade zien (aankomen) maar nog niet voelen. Sterker nog, de vermogende medemens, die heeft het reuze naar zijn zin, want een groot gedeelte van zijn vermogen is belegd in financiële activa. Beurzen staan nu op recordhoogtes. Dat verklaart wellicht waarom Rutte electoraal nog niet is afgestraft.

Zoals de tabel hieronder laat zien, zijn de waarderingen van aandelen volkomen normaal en houdbaar, ahum... dus of deze groep zal kunnen blijven feesten, is nog maar de vraag.

Maar als zo’n klap er komt, dan heeft de welvarende burger wat vet op de botten om dergelijke tegenvallers te incasseren. Echter, de wat minder financieel bedeelde wereldburger verliest als eerste zijn baan mocht die klap komen. En nu al heeft de armere medemens het zwaar door de toenemende voedselinflatie. Waar dat jaren terug in het Midden Oosten tot de Lente Revolutie heeft geleid (ook zo’n gebeurtenis waarvan experts zeiden dat het een verbetering zou zijn…), zal het effect nu wel eens groter kunnen zijn (punt is dus dat er cost push inflatie kan ontstaan, waar ondanks mindere vraag, prijzen zullen stijgen door gebrek aan vertrouwen in fiat geld).

Kortom, de economische klap gaat komen. Er kan verder uitstel komen als overheden en centrale banken de boel verder blijven oppompen. Maar je kan trekken aan een dood paard wat je wil, het zal niet tot leven komen. Als de klap komt, zal iedereen deze voelen. Echter, de pijn zal zeer oneven verdeeld worden over de verschillende socio-economische groepen. Dit zal tot alsmaar toenemende spanningen leiden tussen rijk en arm (vandaar wellicht dat miljardairs nu roepen om een miljonairstaks). De elite zal de controle niet willen verliezen en zal allerlei herverdelingsmaatregelen nemen (gekoppeld aan een mooi verhaal) om de boel sociaal gezien niet te laten klappen (Great Reset). Maar hiermee doet zij, surprise surprise, aan symptoombehandeling. De ware oorzaken (of in Ruttiaans: de onderste steen, bonnetjes, wob verzoeken), die zullen nooit worden aangepakt.   

Reaguursels

Inloggen

Hate generates hate. Als je al maanden mensen tegen elkaar opzet, als je voortdurend mensen aan de schandpaal nagelt omdat ze godbetert het lef hebben om nog héél af en toe eens echt mens - sociaal wezen - te zijn, als je voor dictator wil spelen, dan krijg je dit. En als je dan nog steeds de hand niet ook even in eigen boezem steekt, maar gewoon verder gaat met beschuldigen, demoniseren en tweespalt zaaien dan... Ja, waar zal dit dan eindigen?

VampyreOfTimeMemory | 25-01-21 | 11:49

Deze achterafbelegger is een grote farce met zijn post-mortem grafiekjes. Het is duiding voor dummies en de mensen hebben er niks aan. Sterker nog, luisteren naar dit soort figuren kost je klauwen met geld. Gelukkig is van Oef tegendraads en bourgondisch in het casino van het leven, faites vos jeux, we gaan weer omhoog.

van Oeffelen | 25-01-21 | 08:53 | 8

@Harris Pilton | 25-01-21 | 10:25:
Is voor mij ook veel te intensief, ik wil nog wel gewoon een beetje leuk leven. Overigens als je rits zo groot is en je dus spreiding nastreeft in hele courante grote fondsen kun je net zo goed beleggen in fysieke ETF's.

Joris Beltsin | 25-01-21 | 11:13

@Joris Beltsin | 25-01-21 | 11:13: heeft van Oef ook een paar erbij, Cyber Security (HACK), van Eck Videogames en nog 1 van Blackrock omdat van Oef bevriend is met een board member lid daar. Doet het overigens goed.

van Oeffelen | 25-01-21 | 11:32

@Joris Beltsin | 25-01-21 | 11:13: en nog een aantal reversed convertible baskets, speciaal voor van Oef samengesteld.

van Oeffelen | 25-01-21 | 14:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Zonder bovenstaande te lezen gaat deze bezopen leek uitleggen hoe het zit: De geldpers draait op ludicrous speed, de rente is negatief, dus al wat liquiditeit heef zet het om in aandelen, blockchain (bitcoin etc), grondstoffen of grond.
Die groei van aandelen-waarde wordt niet vertaalt in de waardegroei van het bedrijf. Dit is een luchtbel. Wie dat niet ziet is blind.
Bitcoin etc. Nog erger, door geen enkele staat gegarandeerd, de stekker kan er ieder moment uit, of een fikse zonnevlam en *poef*. Vergeet die meuk. Al is het maar omdat er iets heel raars gaande is met Tether crypto-anonymous-2021.medium.com/the-...

Hoe meer geld men drukt, hoe lager de waarde, we gaan naar hyperinflatie, en dat niet eens alleen wegens corona.
De koersen zijn niet zo hoog, ons geld is slechts zo weinig waard.

Zodoende: koop grond, grondstoffen, vastgoed, vaste waarde.

Abject | 25-01-21 | 03:36 | 3

Of grond en vastgoed geen opgeblazen assets zijn. En leg eens uit hoe je grondstoffen koopt. Als particulier in termijncontracten gaan handelen die in een beperkte tijd aflopen, vaak voor het moment dat je gelijk krijgt? Aandelen in mijnbouwbedrijven dan? Enige bezinning geeft mij het idee dat het in de economie draait om waardecreatie en dat hiervoor productiefactoren nodig zijn. Zorg dat je voldoende productiefactoren bezit die in het waardecreatieproces kunnen worden ingezet. Dat kan misschien in momenteel hele dure grond of vastgoed zijn, maar ook de kant-en-klare bundeling van die productiefactoren biedt bescherming en die laatste koop je in de vorm van aandelen. En ja, het is idioot hoe hoog aandelen gewaardeerd zijn (kijk hierboven naar de valuation metrics) maar er is geen alternatief. De huidige waardering ratio's zullen wel dalen, misschien zelfs schoksgewijs in een crash, maar uiteindelijk ook doordat inflatie tot grotere cashflows, winsten, ebida's etc. zal leiden. Dat laatste is dan een goedmakertje.

Joris Beltsin | 25-01-21 | 09:03

@Joris Beltsin | 25-01-21 | 09:03: ik denk dat hij bedoelt dat je de komende tijden meer hebt aan spullen dan aan geld. Geld kan door een druk op de knop foetsie zijn. Dan heb je altijd nog spullen om evt te ruilen. Natura economie.

Leduc | 25-01-21 | 10:00

@Leduc | 25-01-21 | 10:00:
In interpreteer dat hij verder zegt 'geen aandelen' en dat kan ik me voorstellen maar lijkt me toch minder handig.

Joris Beltsin | 25-01-21 | 11:14
-weggejorist-
Catsisia | 25-01-21 | 03:11 | 1

Alexander is een aanwinst voor GS. De elite zal idd altijd proberen de zaak downplayen

davidhasseltoff | 24-01-21 | 23:45 | 4

Maar wat is daar precies dan mis mee? Elite houdt in dat je aan de knoppen zit. Als je het daar niet mee eens bent, dan moet je zelf elite worden..
ow wacht..

Epistulae_Morales | 25-01-21 | 01:38

"De elite" - het Calimerodenken grijpt weer om zich heen.

van Oeffelen | 25-01-21 | 08:54

Hoe kom ik daarbij? Bij die elite zegmaar. Lijkt me wel wat.

TheManiac | 25-01-21 | 09:10
▼ 1 antwoord verborgen

De hele middenstand aan het infuus. Voor degene die nog niet zelf omvallen. Deze worden wel het randje over geduwd op het moment dar de rente een paar punten stijgt.

Janhoo | 24-01-21 | 23:37

ECB heeft flink de geldpers aangejaagd om de economie niet in een vrije val te laten belanden.... maat door al dat geld te genereren krijgen we toch een enorme waardevermindering van onze euro?

Hollandse_blauwe | 24-01-21 | 23:21 | 1

Dat klopt. Daarom kan je nu al veel minder huis kopen voor dezelfde hoeveelheid Euros. Of aandelen.
Dus als je al geld en bezittingen had, wordt je rijker en als je starter bent dan krijg je het steeds moeilijker. Dat komt de stabiliteit van een samenleving niet ten goede. Maar gelukkig is de Euro wel weer gered voor iets langer. De bubbel gaat natuurlijk klappen en dan is inderdaad de vraag hoe je je daar het beste op voor kan bereiden.

Pje911 | 25-01-21 | 09:43

De lonen blijven achter bij de inflatie. Een stiekeme manier om inkomensverschillen te vergroten. Maar van 100 euro in de hand van een loonslaaf gaat 98 euro terug de (reële) economie in. Naarmate het inkomen toeneemt, verdwijnt een steeds groter deel van die 100 euro naar de (zeepbel van de) financiële economie. Sinds de uitvinding van derivaten kan de financiële economie oneindig groeien en is er geen enkele koppeling meer met de grote van de onderliggende waardepapieren of commodities. Het is dansen op een vulkaan en als het fout gaat kan de btw weer omhoog omdat de banken gered moeten worden. Ik beleg voortaan in blikvoer en btc.

hustler01 | 24-01-21 | 23:21

Dus nu Chinese aandelen kopen?
Iemand nog een paar tips?

ZZP-er | 24-01-21 | 21:18 | 3

Buy low and sell high.

Joris Beltsin | 24-01-21 | 22:43

Alibaba

1977 | 24-01-21 | 23:46

De economie is geen wetenschap, maar politiek. Het is de elite die het voor elkaar heeft gekregen om het volk onder zich te krijgen. Hoe werkt de onderdrukking? Brul overal bovenuit dat er aan hedendaagse problematiek moet worden gewerkt, en dat de beschaving ten onder gaat als dat niet gebeurt.
"Voor god en vaderland."
"Het huis van oorlog."
"Er is een ongekende crisis gaande."
"De wereld moet gevoed worden."
"Ze moeten bevrijd worden."
"De economie moet internationaal worden."
................
Megalomane wereldprojecten worden opgestart door via verschillende kanalen de burger onrustig te maken: "Er komt een kluit aan problematiek op ons af en ù doet er daarin ook toe!" Steevast denkt de burger eerst dat het meevalt. Maar de aanval van tien kanten verhevigt dusdanig, dat geen burger er geen last van heeft of de dreiging nog kan ontkennen.
...............
De werkelijkheid achter de Reset.
De verwarde nieuwe nederlander komt naast u wonen. Ontslagbrief op je mat. Verlaging van je bijstand. Je rechten als student weg. De natuur weer kleiner, en beheert middels afschot. Voedsel steeds duurder. Halal in je supermarkt. Loonoffers. Rellen in je stad. Complotdenkers. Bestormingen. Lageloonsloebers zonder moraal. Verval. Faillissementen. Politiebescherming wordt sanctiesurveillance. Nieuwe wettelijke verboden. Alles moet geld kosten. Valse beschuldigingen van fraude. Megasteden. Buren- en straatterreur op alle vlakken. Bagatelliseren van persoonlijk slachtofferschap.

zeurmachine | 24-01-21 | 21:12 | 3

Verplicht concurreren met je collega's. Windmolenparken maar toch energietekort. Stammenstrijd. Haatactivisme. Verdwijnen van baanzekerheid. Op papier verpsychiateren van werklozen en chronisch patiënten. Subsidiestop op echte sociale hulp, bijvoorbeeld kwetsbare kinderen en dieren. Onbetaalbaar maken van gezondheidszorg. Verpaupering van huizen. Huurdersrecht weg. Rechtsbijstand te duur. Overal eenzijdig nieuwe voorwaarden waarin de burger als een kleuter moet luisteren. Continu monitoring of je je wel neutraal genoeg gedraagt. Continue bouwmanie, tot in natuurgebieden en zee toe. Grondstoffen achter slot en grendel. Ondernemingsvrijheid beperkt door tientallen lokale wetten. Vercriminaliseren van kritiek op het beleid.
...........
En ik verzin of voorspel het niet. Dit is al jaren gaande. Er komt geen betere tijd. Dit is het.

zeurmachine | 24-01-21 | 21:34

Het plaatje met de valuation metrics is veelzeggend. We zitten in een economische situatie dat zowat alle ratio's naar het 100e historische percentiel gaan oftewel de huidige waarderingen zijn hoger dan ze ooit geweest zijn. Normaal is dat een uitstapmomentje maar dat is nu geen optie. Er zijn geen alternatieven en volgend jaar staan ze immers weer allemaal op het 100e percentiel.

Joris Beltsin | 24-01-21 | 21:00 | 1

Mijn oom zei altijd, van winst nemen is nog nooit iemand armer geworden. Ik heb al vaak gedacht dat ik had moeten luisteren af en toe. Een stukje hypotheek aflossen of gewoon een beetje genieten van een mooie vakantie is ook niet verkeerd.

hustler01 | 24-01-21 | 23:25

(Verkeerde topic.)

J.P.Drapeau | 24-01-21 | 20:55

Wel ja joh,laat de geldpersen maar overuren maken.
Politieke partij De Feestpartij (DFP) heeft een goede oplossing voor de economische schade die is aangericht door de coronacrisis: 10.000 euro belastingvrij voor iedere Nederlander. Dat zou voor iedere Nederlander een groot feest betekenen én herstel van de economie. Het plan is een van de standpunten van de partij.

RickRD | 24-01-21 | 20:49 | 1

Als er dan toch met bakken geld gesmeten wordt dan kan dit ook wel.
We zouden ook best elk wel 100.000 euro kunnen krijgen. Druk gewoon een paar nullen extra ophet papier.

ZZP-er | 24-01-21 | 21:16

Ja. Met het verstrekken trading tips valt goed te verdienen.

Joris Beltsin | 24-01-21 | 20:43

We moeten als een gek geld gaan uitgeven in de winkels, cafe en restaurants, zodra het weer kan. Ik ga mijn best doen.

SterF... | 24-01-21 | 20:37 | 1

Laten we dat dan zoveel mogelijk contant gaan betalen, om de zwaar getroffen eigenaars een kans te geven het zwarte circuit weer wat leven in te blazen...

Rhenium | 24-01-21 | 21:02

Die grafiek "Biden pumps up fiscal policy" vertelt het hele verhaal en dan moet je vooral naar het geld kijken dat in India (en China) wordt toegevoegd (waar al het werk gebeurt) en dat vergelijken met de VS. Het is een spelletje en ik begrijp niet hoe de VS dit op de langere termijn gaan volhouden tegen die 2,5 miljard hardwerkende mensen in India en China.

Watching the Wheels | 24-01-21 | 20:17 | 6

@Joris Beltsin | 24-01-21 | 20:31: ja, en gender neutrale toiletten. The Great Reset. Build Back Better. Dat werk.

Het is niet gek dat alle staatshoofden (Incl. Markie Mark) in maart al wisten te vertellen dat dit het nieuwe normaal zou worden.

Plaktong | 24-01-21 | 20:35

@Plaktong | 24-01-21 | 20:27: Voor dat tientje kun je bij gods gratie net een snee brood kopen tegen die tijd. Een ieder die nog niet bezig is uit het systeem te stappen, is pretty much screwed, diegenen die 't wel doen gaan 't zwaar krijgen.

ReyNemaattori | 24-01-21 | 23:22

@Joris Beltsin | 24-01-21 | 20:31:
Ze praten over 300 miljard per jaar, wat er 'nodig' is voor de 'klimaat crisis'!

vluchtelingallergie | 25-01-21 | 00:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Off topic / Mag je tijdens spertijd nog wel je vriendin uitlaten? Ik vraag dit voor mezelf.

Botte Hork | 24-01-21 | 20:17 | 3

Dat mag, als je haar stront maar in een zakje doet.

Ruimedenker | 24-01-21 | 20:25

Van mij wel.

ZZP-er | 24-01-21 | 20:42

Als u beweert dat dit uw vriendin is - zie foto - dan kunt u er altijd op gokken dat een boa er in trapt. De kans is, denk ik, fifty-fifty.

cdn11.bigcommerce.com/s-dppmv5/images...

Peter Emile | 24-01-21 | 22:08

Kijk harde feiten en dan lees ik hier de hele dag; ‘het aantal faillissementen was nog nooit zo laag’.

Trumme | 24-01-21 | 20:17 | 2

Tot de staatssteun wordt beëindigd, dan vallen ze met bosjes.

RickRD | 24-01-21 | 20:27

@RickRD | 24-01-21 | 20:27: ja, de belastingdienst is vaak de aanvrager van een faillissement maar iedereen heeft uitstel gekregen. Iedereen pakt nu de steun. Je zou gek zijn om nu failliet te gaan. Straks als de blauwe enveloppen weer vallen gaat het hard.

Plaktong | 24-01-21 | 20:30

Het is het beste om valuta gewoon voor te stellen als een aandeel (vraag/aanbod/verwachtingen/onderliggende waarde), het verschil is dat de bedrijven erachter (staten), wat meer reserves hebben en wat meer kunnen manipuleren, maar de fundamentele principes zijn vergelijkbaar. Bijdrukken om volume te vergroten is de weg naar het einde.

smdyasc | 24-01-21 | 20:16

De "brave" belastingbetaler, die binnen de lijntjes kleurt, zal dik betalen in de nabije toekomst.
Net als de consument, die door hogere prijzen een stuk verlies van de ondernemer compenseert.
En de minister-president die dan aan de macht is zal zich meermaals bedienen van deze uitspraken van Balkenende;
*Eerst het zuur en dan het zoet(26 juli 2002)
*Ik heb het een beetje gehad met al dat doorgeslagen negativisme. Daar heb ik het gewoon mee gehad(18 maart 2005)
*Met de kennis van nu ga je altijd kijken wat er toen is gebeurd, alleen ik vind wel dat je wat toen is gebeurd ook moet bezien vanuit de kennis die we toen hadden (12 januari 2010)
*Als je met de inzichten van nu terug zou kijken, denk ik dat je het anders zou hebben gedaan (13 januari 2010)

MK27 | 24-01-21 | 20:15 | 1

En hoe dik? Nou...
600 miljard tekort, 300 miljoen inwoners, dus dan al euro 2000 pp, maar dan zijn we er nog niet. Van die 300 miljoen zit de helft aan de ontvangende kant, dus betaalt de andere helft het dubbele, 4000 euro pp. En van die betalende 150 miljoen heeft ongeveer de helft geen netto opbrengst (te jong, te oud, werkeloos, abmtenaar etc) dus degenen die overblijven gaan voor een kleine 8000 euro het schip in, dus bedenk maar goed wat je met die 30% van je inkomen had willen doen de komende jaren, want een ander gaat daarmee aan de haal.
En dit is optimistisch, we zijn er namelijk nog lang niet.

Dezenaamhier | 24-01-21 | 20:46

Vorige week alles verkocht. Dit artikel geeft me de hoop dat ik nu eindelijk eens een keer goed gegokt heb.

watazooi | 24-01-21 | 20:14 | 3

Alles als in? Houd er rekening mee dat alles wat je nu in contant of giraal geld bezit, de komende tijd linksom of rechtsom door de overheid aan je ontfutseld zal worden.

UpdateAvailable | 24-01-21 | 20:20

@UpdateAvailable | 24-01-21 | 20:20:
Inderdaad, ik denk dat je op de langere termijn beter aandelen kunt hebben dan geld op de bank. Het risico is echter wel serieus dat het op korte termijn weer een dipje krijgt. Uiteindelijk moeten aandelen omhoog, omdat alle assets duurder worden aangezien geld z'n waarde verliest en ergens in geinvesteerd moet worden. Kijk maar naar de huizenprijzen, voor een kippenhok betaal je tegenwoordig 3 ton. Vergelijkbare gekte zie je met aandelen, maar dat zou best eens zo kunnen blijven omdat er te veel geld in omloop is. Het is alleen wat scheef verdeeld, maar zo werkt het nou eenmaal. Korte dip (van een paar maanden of een paar jaar) kan natuurlijk altijd (zie aandelenwaarde maart 2020 in vergelijking met vandaag), maar op de langer termijn zal het omhoog blijven gaan. Zou alleen wel goed spreiden en ik zou zelf niet meer in die tech aandelen, zoals Tesla, in durven stappen, omdat ze wel heel idioot snel gestegen zijn.

Watching the Wheels | 24-01-21 | 20:25

Hoeveel heeft timmerfranz binnen gehaald met zijn klimaat leugens? youtu.be/fo88uxKe2es Vanaf 2:10
Klimaat verandering is de schuld van de burger wat er uit is gekomen bij de laatste klimaatconferentie. Dat is door de aanwezige (politici) op deze conferentie bepaald waar geen onderzoeker of wetenschapper (beide wijzen naar de zon een natuurlijke cyclus) aanwezig was en al helemaal geen inspraak heeft.
Ze zullen een berg geld bijdrukken om alles betaalbaar te houden. De rekening krijgt de burger keer op keer op keer.
En de opkomende wereldwijde voedselschaarste daar krijgt de burger ook de rekening van.

jitro | 24-01-21 | 20:14

het lijkt er wel o dat bepaalde scribenten zelfs hopen op een geweldsspiraal.

miko | 24-01-21 | 20:10 | 2

Daar hopen ze ook op.

jitro | 24-01-21 | 20:16

Zij hebben geen idee waar zij het over hebben.

Gokmaar | 24-01-21 | 20:51

De rente op spaargeld staat ook historisch hoog. Alles zuidelijker dan Mofrika moet tenslotte wel kunstmatig overeind gehouden worden door de EU. Maar daar heeft u zelf per referendum in meerderheid een JA stem voor uitgebracht...... What comes around, goes around. Heb vandaag ook al zin maar kom niet meer veilig door de blaastest vrees ik.

padbuffel | 24-01-21 | 20:08 | 1

Woon op eigen terrein, Ga ik toch even warm lopen zo meteen. Bordje gemaakt, laser en zaklampen mee. En hopen dat ik het langer dan 15 minuten volhou. Genoeg koud bier in huis maar geen sterke drank om warm te blijven. Koud buiten jonguh.

padbuffel | 24-01-21 | 20:37

Ik denk dat ik deze week maar eens in een Porsche Boxter ga investeren.
Oh, wacht, een beschouwing.
*lezen gaat*

Graaisnaaiert | 24-01-21 | 20:06

De helft van het MKB vreest een faillissement binnen een jaar.
Dat is een schokkend cijfer.
Maar is dit misschien niet wat men met de coronamaatregelen wil bereiken?
Iedereen linksom of rechtsom afhankelijk van de overheid.

de honden blaffen... | 24-01-21 | 20:05 | 1

Alles onder de overheid zetten werkt ook niet, weet iedereen toch ? Ik vrees echt dat het systeem gaat ontploffen. Politici en geldbeheer, nooit een goede combi geweest. Het was niet voor niets dat centrale bank los vd politiek moest staan. Als je al een centrale bank nodig hebt.

Nichtsneues | 24-01-21 | 23:35

Preppen, niet hoarden.

horsteknots | 24-01-21 | 20:04

Bitcoin heeft het toch waargemaakt, he :)

Voorbeeldige burger | 24-01-21 | 20:03 | 3

satoshis stacken, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

quatro32 | 24-01-21 | 20:08

The best is yet to come.

5gninja | 24-01-21 | 20:09

Ik heb het destijds onzin gevonden en er ook maar geen seconde naar gegraven toen het begon. Beetje behoorlijk stom achteraf gezien.

Graaisnaaiert | 24-01-21 | 21:42

Maar voor wie was die inflatie vroeger goed (of slecht)? Vielen er meer doden, werd iedereen ziek? Wat waren precies de gevolgen? Bleven de rijken rijk of was er een reset?

Hadena | 24-01-21 | 20:02 | 2

U verwacht de inhoud van een heel boek in een tegel op GS?

Joris Beltsin | 24-01-21 | 20:25

@Joris Beltsin | 24-01-21 | 20:25: misschien in delen?

Hadena | 24-01-21 | 22:30

Dus de ECB kan leningen geven tegen negatieve renten = geld weggeven? En daarnaast hebben zij "85% van de netto schulduitgiftes van eurozone landen" opgekocht? Sorry hoor, maar ik denk dat we uit dat Verdrag weg moeten, omdat als ik zo zie, Nederland haar eigen geld moet beheren en niet een organisatie die geen overheid is.

VoltaireJohn | 24-01-21 | 20:02 | 3

“De markt” geeft geld toe om hun geld veilig weg te kunnen zetten.
Als een kluis huren. Je betaald en het ligt veilig.

Ruimedenker | 24-01-21 | 20:05

Nee. Landen kun tegen negatieve rente lenen die ECB uiteindelijk opgekocht heeft ter grootte van 85% van de nieuwe uitgiftes in 2020 (niet alles). Evengoed bizar allemaal.

Joris Beltsin | 24-01-21 | 20:09

Gelukkig hebben we onbeperkt geld en onbeperkt grondstoffen ehh

rein9576 | 24-01-21 | 19:59

De beurzen zijn toeval en emotie gedreven gedragsconglomeraten. Heb je niets aan. Ik zou geld gaan inzetten op alles wat met corona te maken heeft: corona thuis test sets, corona proof baby borrels, corona proof snelwegen, coronaproof haarföhns, enz.
Het gedrag van nu is net zoals dat van al die andere echte pandemieën en catastrofen.
Lokaal wordt het MKB niet aan gezet. Gaat op den duur mis. Heb al veel mogen vernemen dat ze eigen vermogen aan het opsouperen zijn, dat de hulp van overheidswege het niet gaat worden. Natuurlijk kun je dan je core bussiness veranderen: van hair dresser naar CV monteur of agent.... Zie je het al gebeuren?
Als ze al 10 tallen jaren geen verpleegkundigen kunnen vinden... of, quarantaine coach.... daar is ook vraag naar! Minimaal salarisje, net als de PCR straat medewerkers...
Armoede troef. bah...
Ik vrees dat we hier vele jaren aan vast gaan zitten aan deze domheid. Een coronatest wordt net zoiets als tandenpoetsen des ochtends. Positief: thuis blijven, negatief: mag je naar buiten.
Wat een domheid. Wanneer beseffen mensen eens dat ze genaaid worden door deze domheid?

nobodiesunmighty | 24-01-21 | 19:59

Binnenkort in uw straat, de jumboplunderaars. De weimarepubliek was klein bier vergeleken met de toekomst.

Painauchocolat | 24-01-21 | 19:57

7 vette, 7 magere jaren.
Gewoon rustig blijven, beetje reserveren in de goede tijd.

Ruimedenker | 24-01-21 | 19:52 | 4

@Watching the Wheels | 24-01-21 | 19:55:
Breed uit je broek laten hangen, maar juist ook reserveren.
De barre winter komt altijd een keer.

Ruimedenker | 24-01-21 | 20:01

@Ruimedenker | 24-01-21 | 20:01:
Heel breed leven heb ik nooit gedaan. Wel fijn als je kunt kopen wat nodig is en als je soms anderen wat kan helpen. Verder niet te moeilijk doen, redde het vroeger ook met weinig tot niets dus zal allemaal wel los lopen. Ik vrees wel voor mensen die geen mogelijkheden hebben om zich aan te passen of iets te reserveren (mensen met weinig opleiding/ervaring of oude mensen zonder pensioen). Die krijgen het straks lastig, je krijgt natuurlijk ook weer hogere werkloosheid; dit houden ze uiteindelijk niet overeind op deze manier. Vraag me nog steeds af of er geen andere manier was geweest om die covid te stoppen. Toch tamelijk bizar dat al die bedrijven gesubsidieerd verplicht dicht gegooid zijn.

Watching the Wheels | 24-01-21 | 20:05

@Watching the Wheels | 24-01-21 | 20:05: inderdaad ja. In wezen lijkt hiermee een verdere acceleratie van armoede te gaan ontstaan, gesubsidieerd door de belastingbetaler.
Er blijft perspectiefloosheid gepropageerd worden door de bestuurders in Nederland en Europa. Er is volstrekt gebrek aan zingeving (klinkt wazig, ik weet het. Maar ik vind een M14 automaat leegknallen ook best wel ruig).
En ze krijgen het ook niet voor mekaar om, mochten ze juist perspectief propageren, dit volstrekt niet voor mekaar om dit geloofwaardig te maken. Het blijft abstracte materie die niet sublimeert in concrete zaken, althans, ik zie ze niet (dus ik ben dom en blind?), ik zie vooral verslechtering.

nobodiesunmighty | 24-01-21 | 21:47
▼ 1 antwoord verborgen

Al die miljarden die nu als steun worden gegeven aan bedrijven, weet u wie dat straks allemaal gaat betalen? Een keer raden.

RickRD | 24-01-21 | 19:51 | 9

@MK27 | 24-01-21 | 20:22:
Volgens mij is die kapper ook duurder geworden en andere zaken ook. Het is de bedoeling van die bedrijven om met minder klanten dezelfde omzet te halen (wat niet helemaal lukt), ze hebben minder plek en minder ruime openingstijden (of zijn zelfs perioden dicht) dus het kan niet anders. Heb zelf 18,5% meer gedraaid dan in 2019, in sommige sectoren is juist meer werk. Hoor van vrienden ook dat je als je het te druk hebt de prijzen moet verhogen, dus ik verwacht dat prijzen uiteindelijk toch omhoog zullen gaan (alleen niet bij alles). Niet te veel tijd verliezen aan klanten die te weinig opleveren en nieuwe klanten zoeken. Er liggen kansen zat, maar je zit vaak vast aan je bekende routine en hebt vaak geen tijd om te switchen. Klein houden en wendbaar blijven, dan komen er zeker mogelijkheden als je hard werkt en gewoon niet alles doen als de bedragen onredelijk laag zijn. Maar het verschilt ook per sector www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-... horeca is -39% omzet, dus logisch dat ze 50 cent op de koffie gooien om te overleven.

Watching the Wheels | 24-01-21 | 21:21

@MK27 | 24-01-21 | 20:22:
Kreeg afgelopen week weer de jaarlijkse aanslag Inkomensafhankelijke zorgverzekeringsbijdrage, die de overheid even met 233 euro verhoogd heeft van 3119 euro naar 3352 euro voor 2021. Dat moet je betalen met netto geld na belastingen, dus je moet bijna 500 euro meer verdienen om dit weer goed te maken. Alles wordt duurder en het gaat nu hard.

Watching the Wheels | 24-01-21 | 21:34

@Watching the Wheels | 24-01-21 | 19:56:
Toch iemand die in gratis geld gelooft, ouderwets. Wat ik dan niet begrijp, is dat dat in Zimbabwe ook is geprobeerd, en toch niet werkte.
Uiteindelijk krijgt iemand de rekening, altijd. Negatieve rente betekent alleen maar dat de spaarder bloedt voor jouw lening.

Barend1814 | 24-01-21 | 22:15
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Reej | 24-01-21 | 19:50 | 2

We missen alleen nog een jazz-versie.

Watching the Wheels | 24-01-21 | 19:50

Rekenen we minister-presidenten af op beurskoersen?

RandyBiel | 24-01-21 | 19:44 | 2

Ja.

Watching the Wheels | 24-01-21 | 19:51

Wel bij 50% faillissementen, dat is niet goed te praten.

"De helft van de MKB bedrijven in de EU vreest een faillissement binnen 12 maanden te moeten aanvragen (van oktober)."

_Zweevers_ | 24-01-21 | 19:55
-weggejorist-
BP Richfield | 24-01-21 | 19:43

De beurzen staan inderdaad hoog, maar wat zegt dat over de werkelijke waarde aangezien er ook enorm veel geld bijgedrukt is. Overigens zijn er genoeg signalen om een dip te verwachten, maar die wordt al een half jaar verwacht.

aardt | 24-01-21 | 19:38 | 3

Ze blijven geld bij printen. Vraag is wel hoelang dat nog goed kan blijven gaan.

Watching the Wheels | 24-01-21 | 19:52

@Watching the Wheels | 24-01-21 | 19:52:
Zolang er maar kapitaal vernietigd wordt, blijft het in balans.

Ruimedenker | 24-01-21 | 19:55

Zit ik weer met m'n verhaal;

56% gaat dood aan virus, is in verpleeghuis.

Geef die lui eens wat fatsoenlijks te vreten.

Ooowh, zo moelijk.

IQ the Straycat | 24-01-21 | 19:36 | 1

Ach, wel goed voor de pensioen fondsen, ze hoeven minder uit te keren...

Cadaver | 25-01-21 | 10:22

De toekomst laat zich notoir slecht voorspellen.

Verder wel een goed stuk hoor. Maar economische voorspellingen komen hooguit bij toeval uit.

Knufter | 24-01-21 | 19:34

Ongezien de tyfus. Ik ben ingegraven.

Hemke-Valsema | 24-01-21 | 19:34 | 1

Oh en hoe dan? Op een pot fysiek goud?

enfant_terrible | 24-01-21 | 19:54

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com