Nieuw jaar. Nieuwe oversterfte
+650
We zijn er nog niet, lui. We zitten al weken in een lockdown, de vaccins komen eraan, maar we zijn er nog niet. Er gaan nog steeds iedere week veel meer mensen dood dan normaal en we weten nog steeds allemaal hoe dat komt. In de eerste week van het nieuwe jaar overleden naar schatting 3954 mensen, ongeveer 650 meer dan verwacht. We zetten ons schrap voor nieuwe maatregelen en knijpen hem voor de Braziliaanse variant (draadje). We zijn er nog niet.
Reaguursels
Inloggen"Laat mij het nou maar krijgen, dan ben ik er van af." Zo heb ik ook lange tijd gedacht. Maar dit virus schijnt toch wel veel langdurig blijvende schade te berokkenen waar niet te licht over gedacht mag worden. Tot een maand of twee geleden had ik gezegd; Gooi alles maar open. Nu twijfel ik. Laat ik mij tóch banger dan nodig maken? Maar ik heb nu eindelijk ook een paar gevallen in mijn 'stam'. En met één gaat het niet goed. En die komt niet uit een 'risicogroep'. Als 10% van de bevolking de komende jaren niet in staat zijn om hun dagelijkse leven op te kunnen pakken is dat best wel een ramp. En ook blijven de daaruit voortvloeiende kosten enorm drukken op de begrotingen. Dus het economische aspect komt ook in het vizier.
Helaas hebben wij bestuurders die vanaf dag één van de crisis bezig zijn geweest met de beeldvorming om hun besluitvorming heen. In plaats van met de besluitvorming. Die dus nagenoeg afwezig is gebleken. Nóg geen vaccins. Nóg geen vaccinatieprogramma. Nauwelijks opgeschaalde capaciteiten in de ziekenhuizen. Wél bonussen en eerste prik voor de managers en topmensen. Wegrennende politici voor een motie vóór structurele verbeteringen in (de aantrekkelijkheid van een baan) in de gezondheidszorg. Wel verantwoordelijke ministers die zoals te doen gebruikelijk met meel in de mond de ophef betreuren rond hun falen. Wiens aftreden een daad van heroïsche zelfoffering is geweest. Voor het grotere goed. Voor de Partij. Voor het land. Want hij kan even niet verder nu. Het beste voor iedereen. Niet goed natuurlijk voor de slachtoffers. Die waren meer gebaat geweest bij het leren van de fouten dan botte verontwaardiging. Wie moet er nu voor ze opkomen? En last but not least, de absolute uitsmijter, het cresendo van zelfbevlekkende arrogantie; zijn die óók capabel genoeg?
Supermarkten open van 7:00 tot 22:00. Met precies genoeg mandjes en karretjes beschikbaar om net niet op elkaars lip te staan. Met al die mensen die twee of drie keer per dag naar de supermarkt gaan. Dan weer voor sigaretten, dan weer voor een snackie en dan weer voor het avondeten. Wat dacht je daar van? Zo kom je alsnog met iedereen in de buurt in contact. Dweilen met de kraan open.
Wij hebben hier geen 'lockdown'. Wij hebben hier door foute politici langgedroomde vrijheidsbeperkingen en nog meer surveillance. Met de achterdeur ook nog eens wijd open hebben wij géén lockdown.
In 2021 is er veel minder oversterfte, want dan vergelijken we met 2020.
Denk over 2020 gewoon als het nieuwe normaal, klaar is kees (klara).
Hehe, het begint eindelijk op te schieten.
Hoe leg je dit uit aan mensen waarvan kinderen zijn overleden omdat medisch ingrijpen te duur was? Waarom zijn voor hun ,zoals nu, kosten nog moeite bespaard?
10.000.000 per gered leven met een resterende levensverwachting van een paar zieke (want co-morbide) jaren, schat ik zo. Buitenproportioneel.
Onrecht is één van de ingrediënten van het leven. Pech, ongeluk, de stand der planeten... Maar moedwillig toegebracht onrecht, daar moet men niet mee kunnen willen leven.
Je zou dezelfde cijfers ook kunnen aangrijpen om juist te zeggen: het is wel 's klaar met die totaalverstikkende maatregelen.
Iets met kwaal en middel.
Een vraag: wie is de gemiddelde coronaoversterfte persoon? Een jonge, van blakende gezondheid opeens instortend individu? Of is het iemand die de uitcheckfase al lang bereikt had, en wellicht nog 1, 2 jaar door had kunnen leven met zijn/haar Parkinson?
De meeste oversterfte komt door mensen die waarschijnlijk toch nog maar enkele maanden te leven hadden, bizar veel kosten om levens paar maanden te rekken
Gewoon allemaal de straat op is het overmorgen over zegt Rutte in achterkamertjes
Vandaag 15-1 AD:
In Noorwegen zijn 23 mensen overleden kort nadat ze hun eerste dosis van een coronavaccin hadden gekregen, aldus het Noorse geneesmiddelenagentschap. De Noorse gezondheidsdienst waarschuwt dat het vaccineren van zeer oude en doodzieke mensen risico's met zich meebrengt voor de patiënt.
Die zijn in ieder geval immuun.
Iets voor GS om bij te houden: bijwerkingen, overlijden, ziekte a.g.v. het vaccin?
En stabiel.
Misschien voedselvergiftiging?
Er ligt iemand op de rails en daarom laten we de hele trein ontsporen.
Duidelijker kan het niet geformuleerd worden !misschien nog korter ?
@oldskoolhollander | 15-01-21 | 15:27: trein!
Maar wat is de oversterfte onder jongeren en jong volwassenen? Die moeten hun levensstijl op het moment toch wel het meest aanpassen, voor diegene die toch wel thuis waren blijven zitten.
Ja, om te voorkomen dat ze kwetsbaren besmetten.
Is dat nou zo moeilijk om te begrijpen?
@Tapu | 15-01-21 | 14:38: Was corona uitgebroken in het jaar dat jij je partner ontmoette, dan had je leven er nu totaal anders uitgezien. Maar wat jonge mensen deze dagen verliezen is onzichtbaar, dus dan hoeven we het er niet over te hebben. Toch?
@Tapu | 15-01-21 | 14:38: Blijkbaar. Wat word ik toch moe van dit soort oliedomme, kortzichtige reacties. En maar pochen over het opleidingsniveau in Nederland. Zelfs een simpel wiskundig principe als exponentiële groei begrijpen de meesten niet.
@zwaaropdehand | 15-01-21 | 14:49: Virussen groeien niet exponentieel, maar sigmoïdaal en onder jongeren was het kantelpunt al een paar maanden geleden bereikt.
CBS telt groep 0-65 jaar als 1 groep.
Is een relatieve toename van overleden (oversterfte) niet iets dat logisch is in een vergrijzende samenleving?
*overledenEN*
Dat zou als het goed is in de berekening van verwacht aantal overledenen moeten zitten.
Vergrijzing is al meegenomen in de statistiek. Bovendien komt het aantal doden boven de marge uit.
Jij begrijpt het begrip oversterfte duidelijk niet.
@Tapu | 15-01-21 | 14:38: Ze willen het ook niet begrijpen. Blijkbaar is struisvogelgedrag ook een overlevingsmechanisme. Ik heb er niks mee.
@zwaaropdehand | 15-01-21 | 14:54:
Je zit er langs en Tapu ook, dus voordat je anderen de maat neemt eerst even kijken waar het over gaat. De definitie van overstrekte volgens het cbs. Deze is in oktober 2020 aangepast vanwege Corona
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/50/sterf...
Lachen met een kop vol spijkers is best lastig.
Ja oversterfte is heel erg. Maar hoe erg eigenlijk? Als in 2000 de overlijdenskans voor een 65 plusser nog altijd ruim hoger was dan in 2020 en waarschijnlijk dat dit ook zonder lockdown het geval zou zijn geweest. Is dat heel erg? Zo erg dat we dan 100 miljard kapotslaan om tienduizenden hoofdzakelijk co-morbide gevallen te redden en dat dat dit een kostprijs mag hebben van 10.000.000 per bespaard leven, waarvan de resterende (toch al zieke) levensverwachting zonder Corona ook al beperkt was tot een paar jaar. Is het zooo erg?
Nee zeker niet met de gedachte dat veel mensen gelovig zijn en eindelijk naar hun schepper mogen. Wat moet dat toch een heerlijke gedachte zijn dat paradijs. Waarom wachten?
Is er informatie te vinden over het aantal vrij gekomen woningen wegens sterfte? Elk nadeel heb z'n voordeel toch?
Meer plaats in verpleeghuizen zodat de wachtlijsten wat sneller doorlopen.
Gelukkig komen er 500 asielzoekers bij per week want anders hebben we binnen No time een woningoverschot.
De laatste Braziliaanse variant (Brazilian wax) kon ik anders goed waarderen.
Doe mij maar een Brailiaanse pampa, een amazonewoud is ook weer iets te veel van het goede.
Trump mocht van het woke deel niet spreken over het Chinese virus, dus waarom mogen varianten dan wel de stigmatiserende aanduidingen Brits en Braziliaans krijgen?
Zometeen mijn kerstkraskaart inleveren bij buurman, kijken wat ik daar voor 20 euro kan kopen.
Daarna naar de andere buurman voor zijn spotgoedkope groente en fruit.. Deed ik ooit eens per week, nu om de dag, je moet toch wat?
Naar de AH voor hun bloem want daar draai ik lekkerdere pasta van.
Naar de Dirk voor o.a. kappertjes en crème fraiche alsmede mijn emballage inleveren.
Zo laat mogelijk ergens een flesje wijn scoren, want anders is ie om 19:30 al op.
Zal wel de avondwinkel worden, die draait lekker sinds covid.
Koop lokaal mensen!
Houdt het virus eronder.
Wow, oversterfte nu in 1 week dus al meer dan in heel 2020!
twitter.com/wouterkeller/status/13493...
Zegt Twitter dus waar
Oh wacht bron npo
Hadden we elk jaar een lockdown dan?
Oversterfte is ~13,000 ondanks lockdown
@teejee; is bewezen dat een lockdown helpt dan?
@Vlasbaard | 15-01-21 | 13:13:
Op basis van cijfers hebben lockdowns inderdaad geholpen. Nieuw Zeeland heeft er ook flink baat bij gehad.
De eerdere lockdown in Nederland heeft ook effect gehad, al ben ik bang dat mensen de adviezen en regels in December flink genegeerd hebben, gelet op de cijfers.
Laat ik het trouwens even omdraaien; kun jij bewijzen dat het niet heeft gewerkt?
En waarom vergelijk jij eerdere jaren, waarin er geen lockdown was, met vorig jaar? Je snapt dat je dat niet kan vergelijken, omdat je randvoorwaarden niet gelijk zijn?
@Diederik_Ezel | 15-01-21 | 13:12: Anders waren het er 50.000 geweest misschien?
Wappie
O? Oversterfte 2020 15000. Dat is het hoogste sinds de hongerwinter van 44/45.
@Vlasbaard | 15-01-21 | 13:30:
Haha, alle landen? Leugenaar!
Met andere woorden, je hebt dus geen bewijs voor je stelling(en), en je poogt appels met peren te vergelijken.
Zwetsertje nummer zoveel.
@Vlasbaard | 15-01-21 | 13:44:
Huilie huilie!
Je kan je stellingname niet onderbouwen. Einde voor Vlasbaard.
Dikke doei zwetsertje!
@Vlasbaard | 15-01-21 | 13:44:
Nee nee, je argumenten zijn op.
@Vlasbaard | 15-01-21 | 13:35: 'Wappie' is een kwalificatie, geen argument.
@Tragicomix | 15-01-21 | 13:49:
Precies.
Goed moment om dit er even in te gooien:
www.ad.nl/binnenland/br-de-grafieken-...
www.dvhn.nl/extra/Heeft-de-harde-lock...
Nederlanders zijn recalcitrante mensen, die zich weinig gelegen laten aan hun overheid als ze er geen zin in hebben. Goed te zien in de cijfers, aangezien de tendens in december vooral was "ik doe lekker wat ik zelf wil".
Huh, waarom dit bericht van vlasbaard weggejorist? Was een prima verhaal over het bepertke effect van lockdowns in de diverse landen.
Ik vind het wel jammer dat meningen die tegen het mainstream verhaal indruisen snel gejorist worden maar dat bepaalde reaguurders wel onder elk topic meerdere keren WAPPIE kunnen reageren. Gaat tegen de huisregels in en is nog kinderachtig ook. Enfin, Leesvoer voor alle lockdown schreeuwers : thefatemperor.com/published-papers-an...
Onder de 70-80 is de kans vier maal kleiner dat je covid krijgt tov griep, daarboven heb je wel 4 maal meer kans om er aan te overlijden als je het krijgt, da's wel minder.
Ik werk thuis, beperk mijn sociale contacten, slik vitamine C, D en K2, gestopt met alcohol, eet gezond, wandel dagelijks. Maar het gevoel dat ik leef ontbreekt.
Dat dus
Mijn tips bestel vanavond iets lekkers, pak een fles whiskey, knal een muziekje aan en geef mevrouw zack hooi een ouderwetse veeg!
Nog een paar maanden volhouden en dan kun je weer gaan genieten van het leven met een gezonder lichaam en geest dan voor het virus.
De zuipwappies hebben zich zelf alleen maar verder naar de klote geholpen.
Tip van Papa: Leer een (nieuw) muziekinstrument te bespelen!
@Gulliver | 15-01-21 | 13:26: Als u op lange termijn gezondere mensen wilt dan doet u er het beste aan om covid z'n natuurlijke genetische selectiewerk te laten doen. U bent zelf een wappie als u denkt dat alles weer "normaal" wordt.
maar..... en de liefde bedrijven met.....(kies je keuze?), dat ook niet meer?
@Zeebonkus | 15-01-21 | 13:32: Als we de natuur z'n werk laten doen, dan worden we gemiddeld niet heel oud meer. De natuur is onze vijand, meneer.
Ik werk door heel Europa zuip en slik zoveel mogelijk wandel ook weleens maar strompel meestal
Wie betaald bepaalt, ongeveer 80 miljard van onze 400 miljard begroting gaat naar de zorg. Het doel is om de zorg behapbaar te houden. That's all. De jaarcijfers zijn gelijk aan de normale griepcijfers alleen komen de patiënten meer in een piek dan bij een normale griep. Vanuit de zorg ook al begrepen dat een overlijden vaak op covid wordt gezet terwijl de patiënt allerlei andere serieuzere kwalen had.
Dus omdat er in 2020 13000 mensen meer overleden dan 2019 komt door....?
@Erikjan79 | 15-01-21 | 13:30: 13000 op 17 miljoen is 0,00769 procent. Normaal sterfte percentage ligt op jaarlijks 1% Nu dus 1,00769 procent.
@Ron_Paul | 15-01-21 | 14:04:
Dus?
@Ron_Paul | 15-01-21 | 14:04:
Nee. Moet zijn: 1,0765%. Een niet onaanzienlijke stijging van het aantal sterfgevallen met 7,65%.
Toekomstige oversterfte zal te relateren zijn aan het vaccinbeleid in de diverse landen. De grafieken zullen uitwijzen wie is geslaagd en wie heeft gefaald.
Met de slagvaardigheid van Israel hadden we al onze 75-plussers, de belangrijkste risicogroep, en al ons medisch en zorgpersoneel al kunnen vaccineren. De dubbele bureaucratische overhead (Nederland én EU) kost levens.
U hebt helaas gelijk. Een trieste waarheid.
Veel vluchten KLM worden nu geannuleerd, of willen ze mij gewoon niet hebben.
Net nu mijn piloot er met de chauffeur er vandoor is gegaan.
Dan maar zelf vliegen.
Ben jij W.A. van Buren?
@Gulliver | 15-01-21 | 13:27: WA van Buren is piloot.
Hoogste oversterfte sinds de hongerwinter, met bijna extra 1000 doden <65 jaar. En dit ondanks alle maatregelen. Hopelijk zijn risicogroepen gevaccineerd tegen de zomer. NL heeft nog een flinke inhaalslag te maken, go go go Hugo!!
Dit zegt niet dat de maatregelen niet werken.
Eerder dankzij de maatregelen, dat het nog zo beperkt is gebleven.
@Kaas de Vies | 15-01-21 | 13:06: Zo bedoelde ik 'm ook niet, bedoelde juist dat zonder maatregelen aantallen misschien wel 10x hoger waren geweest
Die oversterfte cijfers kloppen niet. Je moet corrigeren voor groei bevolking en vergrijzing. Dan kom je op nog oversterfte kleiner dan 500: twitter.com/wouterkeller/status/13493...
@DatIsJouwMening | 15-01-21 | 13:20:
Wappies zijn nog creatiever met cijfers en feiten dan Jesse Klaver.
Tsja, oversterfte bij een bevolking van van 17 miljoen mensen vergelijken met die van 9 miljoen in 44/45, en geen rekening houden met enorme vergrijzing. Wie is dan de wappie?
@DatIsJouwMening | 15-01-21 | 13:20: Wouter Keller gebruikt de "dry tinder"-hypothese, een mooi woord voor sterfte van 2020 naar 2019 verplaatsen. Dat is op z'n zachtst gezegd zeer creatief boekhouden.
Die methode is er niet voor niks. Het is volkomen logisch dat als er ondersterfte is in een jaar, dat er dan een hoop zwakke mensen zijn die het jaar net gehaald hebben, bijv door een zachte winter. Maar het jaar daarna zijn die dan alsnog de pineut en komen ze bovenop de reguliere sterfte van dat jaar. Dit kan je creatief noemen, maar het is geen frauduleuse werkwijze oid . Komt in elk geval dichter bij de waarheid dan een oversterfte van 13000+ die her en der genoemd wordt.
En een vaccin is ook iets anders dan een antibioticum, iets met klok en klepel
Je laatste zin klopt.
De rest is onzin.
Precies, uw vergelijking gaat dus mank.
@King of the Oneliner | 15-01-21 | 13:03 |
Jij begrijpt iets niet: Vaccinaties beperken het aantal besmettingen waardoor de kansen op mutaties vele malen kleiner wordt. MSRA bacterie is resistent geworden doordat er te vaak te vroeg is gestopt met antibiotica waardoor de meest harde bacterien, zij die er dus het beste tegen kunnen, terug kunnen groeien.
Het eerste is mutatie, het tweede selectie. Dat zijn compleet verschillende principes.
Dit stuk beschrijft in detail wat voor risico’s er zijn. De risico’s zijn klein, maar dat is wat anders dan de “kan niet, onmogelijk, is histerie” reactie die we van de “experts” en MSM horen.
sciencewithdrdoug.com/2020/11/27/will...
@DatIsJouwMening | 15-01-21 | 13:25:
Doug vertelt er een ding niet bij. Als dat stukje code in het DNA van een cel komt, en hij zegt zelf al dat die kans erg klein is, dan gaat het spike protein produceren. En die cel wordt dan direct opgeruimd. Hij stelt:
". First, modification of somatic cells, and in particular, stem cells, could result in a segment of the population with an increasing percentage of their tissues being converted over to genetically modified cells."
Maar om uberhaupt in aantal te groeien moeten de cellen dus niet aangevallen worden. En wat hadden we nou net gedaan? Het lichaam geleerd spike-proteine aan te vallen.
Verder zijn er al best wel heel lang testen gedaan met het concept mRNA-vaccins, ook al is het niet dit vaccin.
www.nature.com/articles/nrd.2017.243
Ok, maar ga je er dan niet te veel vanuit dat je immuunsysteem onfeilbaar is? “Biology is messy and not always perfectly predictable, even when the “rules” are known a priori. “
En de schaapjes blijven mekkeren vooral de bange.
Je bedoelt de kudde wappies van herder Willem Engel?
Ach, laat ze toch lekker.
Als ze daar nou hun energie in kwijt kunnen, op potten en pannen slaan...
@Gulliver | 15-01-21 | 13:06:
Iedereen met een iets andere mening blijven wegzetten als wappies is ook een manier om je hersenkapaciteit van een zeekomkommer te camoufleren.
Jochies als jij zijn dolgelukkig dat ze schadevrij flink kunnen doen vanachter hun laptop.
Grow up flapdrol.
@zoalsikhetzeg | 15-01-21 | 13:36: tegengas moet er zijn, ook al is ie onwelgevallig.
@zoalsikhetzeg | 15-01-21 | 13:36: Welke mening wil je hebben over een ontwrichtend, nieuw virus?
@nobodiesunmighty | 15-01-21 | 13:59:
Nix mis met tegengas, maar niet verder komen dan alleen ‘wappie’ roepen heb je ook helemaal niets aan. Maarja, je moet iets als je geen onderbouwing hebt.
Verwacht ten opzichte van wat?. Verwacht voor komende week 5000 doden en we hebben een ondersterfte. Ook hebben we dit jaar ruim 2 miljoen extra oudjes, dus gaan er sowieso meer dood. Daarnaast werd de griep gemeten van week 40 tot week 20, deze covid griep wordt doorgetelt vanaf het begin. Als je de rekenperiode van de griep aan houdt, zitten we in het griep seizoen 20/21 nu op 4500, das minder dan sommige vorige seizoenen...
Dus dan is uw conclusie dat de lockdown effectief genoeg is?
Griepdoden zijn in de gemiddelde sterfte opgenomen Einstein. Oversterfte betekent dat er meer mensen dan gemiddeld dood gaan.
@Gulliver | 15-01-21 | 13:07: Niet waar, oversterfte betreft ook griepdoden, check ff cbs, dan lees je het zelf :)
Braziliaan... Braziliaan...
Is dat niet iets met warme was enzo?
Klinkt een beetje als samba, daar hebben mensen niet meteen een heel negatieve associatie mee. Met de Surinaamse variant die ook wel zal komen gaat dat anders zijn.
Er waren in Brazilië andere virussen rond waar ik me veel meer zorgen om maak.
Gaap.... Gekeken wat er in Londen aan de hand is? Of in Ierland?
Dat zou zomaar vorig jaar januari gezegd kunnen zijn.
Nou kuifje, geef eens wat cijfers waaruit dit blijkt, ik wacht met spanning...
@Bill le Koek | 15-01-21 | 13:01:
www.worldometers.info/coronavirus/cou...
www.worldometers.info/coronavirus/cou...
@Zonen-van-Kuifje | 15-01-21 | 12:56: vertel met link.
@witte | 15-01-21 | 13:03: u zou ook zelf de BBC kunnen proberen..
@Erikjan79 | 15-01-21 | 13:02: ja, en dan?
www.worldometers.info/coronavirus/cou...
Men kan appels met peren vergelijken tot men een ons weegt, doch ik denk dat zonder paniekzaaierij de rotte appels alhier er uithalen iets beter werkt.
In Belgie is er al iemand overleden aan de Afrikaanse mutatie en die was niet in Afrika geweest. Bovendien waren de symptomen ook anders. Hoe sneller we het virus door lockdowns en vaccinaties terug kunnen dringen des te minder kans er zal zijn op nieuwe mutaties.
De oversterfte wordt toch nominaal berekend?
Percentueel hebben we echter momenteel extra veel bejaarden, want de naoorlogse geboortegolf is plm 72 jaar; en als de gemiddelde sterfleeftijd plm 83 is, is het logisch dat er nu meer doojen vallen. En is die geboortegolfgeneratie wel zo gezond? hun ouders moesten t.t.v. de conceptie nog herstellen - voor zo ver dat überhaupt mogelijk is- van tijden van van ernstige kwantitatieve en kwalitatieve ondervoeding. Velen van die generatie kwamen bovendien in aanraking met thans verboden chemicaliën.
De levensverwachting voor sommige immigrantenvolken zou wegens genetische oorzaken en ongezond leefpatroon, zoals roken vaak veel lager liggen. Voor het bedel-zigeunervolk b.v. 14 jaar minder.
@CiTy3 | 15-01-21 | 13:16:
Dat verwerkt het CBS toch al in het "verwacht aantal overledenen". Jij denkt dat ze alleen een stagiair een uitdraai laten maken van de laatste 5 jaar, gemiddeld uitrekenen in excel en publiceren? Hier zitten hele modellen achter die meer variabelen meenemen wat jij hierboven zet.
@Erikjan79 | 15-01-21 | 13:46:
Het is helaas niet zo fraai als u meent, maar excuus, heb nu geen tijd voor duidelijke reactie.
Er is ook goed nieuws
cbs over 2020: 'Bevolkingsgroei 2020 gehalveerd'
'De bevolking groeide vooral door migratie: het saldo van immigratie en emigratie was 59 duizend. Het aantal immigranten kwam in 2020 naar verwachting uit op bijna 211 duizend, ruim 58 duizend lager dan een jaar eerder. De emigratie daalde minder, van 161 duizend naar 152 duizend.'
Het verschil tussen het aantal overledenen in 2020 en het jaar daarvoor is 12.200.
Het zou mooi zijn als Covid de helft van de wereldbevolking onvruchtbaar heeft gemaakt.
Dan lost het ene probleem het andere op.
Noem het maar goed nieuws dat er weer 211000 migranten bij zijn gekomen.
@intrigant | 15-01-21 | 13:15: Ja maar! Ze kunnen geen kinderen krijgen, Als dat geen goed nieuws is dan weet ik het niet meer.
@intrigant | 15-01-21 | 13:15:
Het grootste deel is gewoon Europeaans en doen de baantjes waar de Nederlandse uitkeringstrekker zijn neus voor ophaalt. Inderdaad goed nieuws dus.
@intrigant | 15-01-21 | 13:15: Het goeie nieuws is natuurlijk dat het er geen 269.000 waren, zoals het jaar daarvoor, en ook geen 244.000, zoals in 2018.
'Door de vele reisbeperkingen vanwege het coronavirus kwamen weinig migranten deze kant op.' We hebben het vooral te danken aan de eerste golf.
@Erikjan79 | 15-01-21 | 14:09: Is ook wel een beetje logisch als je ziet dat een uitkering hier factoren hoger is dan een job in de landen waar die mensen vandaan komen.
De maatregelen zorgen ervoor dat het niet compleet de spuigaten is uitgelopen. Dat bepaalde mensen zich er niet aan houden is de oorzaak van deze oversterfte.
@van Oeffelen | 15-01-21 | 12:55: hou toch op met die poppenkast
@van Oeffelen | 15-01-21 | 12:55: Oversterfte is er met ieder griepseizoen, er is nu alleen geen griep maar Corona. Gelukkig dat de griep nu weg is...
@keikoud | 15-01-21 | 12:59:
Als het elk seizoen is, waarom is dat dan oversterfte? Of u snapt niet wat oversterfte is?
@Yzord | 15-01-21 | 12:58:
Middelbare school biologie gemist, blijkbaar?
@TeeJee | 15-01-21 | 13:07: jullie hebben totaal niet door dat je gepiepeld wordt. Er sterven al eeuwen lang mensen elke week. De ene jaar meer dan het andere jaar.. who cares? Maar nee, nu gaan we er een loep bijhouden en topics aanmaken hoeveel er sterven... de dood hoort bij het leven
Hoeveel doden zouden er zijn gevallen zonder maatregelen?
De 3 miljoen van Baudet misschien?
@Yzord | 15-01-21 | 13:14:
Ben jij als baby heel erg hard met je hoofdje op een betonnen vloer terecht gekomen?
@Gulliver | 15-01-21 | 13:17: nee, ik begrijp dingen iets beter dan de meeste, het schijnt.
@keikoud | 15-01-21 | 12:59: Het bijkomende voordeel vn deze maatregelen is dat de griep ook wat minder snel verspreid. Zou je dier er ook over heen krijgen.,.....
@Yzord | 15-01-21 | 13:14:
Je mag van mij zoveel domme tegels plaatsen als je wil, maar er verandert weinig aan het feit dat we een flinke oversterfte hebben, tijdens een pandemie, terwijl er maatregelen zijn getroffen om de verspreiding van dit virus tegen te houden.
Dat jij vervolgens je hersencellen daar niet omheen gevouwen krijgt en geen inzicht weet te tonen in deze problematiek, geeft mij aanzienlijke reden om te denken dat je er inderdaad weinig van snapt.
Blijkbaar vind jij het prima om een pandemie zijn gang te laten gaan die tientallen miljoenen mensen het leven kan kosten. Waarschijnlijk zelfs per jaar.
Je hebt dus nul concept van de ernst van de situatie, maar meent er wel inhoudelijk iets over te kunnen zeggen. Ergens vind ik dat hilarisch.
@Gulliver | 15-01-21 | 13:15
Neuh, dat is ook weer overdreven. Loopt echter wel in de honderdduizenden.
De lockdown werkt dus!
@TeeJee | 15-01-21 | 13:22: Ik zeg ja, geef het virus vrij spel en doe iets aan de overpopulatie. Of beter gezegd, laat de natuur het oplossen. Dit is de meest eerlijke en natuurlijke manier zonder dat er menselijke meningen bij komen kijken die bepalen wie het loodje moet leggen.
@Yzord | 15-01-21 | 13:31:
Pang Pang.
Mazzel hebben betekent niet dat het virus niet besmettelijk is, en jouw anekdotisch geneuzel betekent helemaal NIKS ten opzichte van wetenschappelijk onderbouwde feiten.
Je hebt totaal geen overzicht op de situatie, totaal geen zicht op de publicaties van bijvoorbeeld de WHO, het RIVM, of bijvoorbeeld de ervaringen van het CDC met dit virus.
Maar ja, ik praat hier tegen iemand die denkt dat zijn persoonlijke mazzel momentje 1-op-1 over te zetten is naar elk ander persoon in deze wereld. Naar elke situatie, naar elk land, en naar elke variant.
Met andere woorden; dat is gewoon kortzichtig, op het gevaarlijke af zelfs. Blijkbaar vind jij het risico op tientallen miljoenen doden dus volledig acceptabel omdat jij er toevallig goed van af bent gekomen.
Echt hoor, wat een niveau....
@Yzord | 15-01-21 | 13:50:
Je mag volledig je eigen mening hebben, maar niet je eigen, dan wel verzonnen, 'feiten'. De werkelijke feiten, wat er onderzocht is, ontkrachten namelijk jouw mening, en tonen aan dat jij je mening hebt gebaseerd op niet te onderbouwen argumenten en onjuistheden.
Dat jij nu een beetje verontwaardigd gaat lopen doen, puur omdat je inhoudelijk geen weerwoord hebt en in het ongelijk bent gesteld, spreekt zeker boekdelen over hoe jij bent als persoon.
Een daadwerkelijk wijs en intelligent persoon zou zijn mening aanpassen, als hij zaken tegen komt die hij niet kan weerleggen. Als hij feiten voorgeschoteld krijgt die hij niet kan ontkennen of ontkrachten.
Jij staat totaal niet open voor nieuwe feiten of een discussie; jij wil je alleen maar gesterkt zien in wat je al dacht. Jij wil een echo-put.
Huppel vooral verontwaardigd weg, toon maar aan dat je geen weerwoord hebt.
Ik geef je dit nog even mee, lees je in:
www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/faq...
@van Oeffelen | 15-01-21 | 12:55: Pffff ga naar je kelder meid.
Straks is de HEMA en Miss Etam failliet, OK dat is nog niet zo heel erg.
Maar de regering kan niet eindeloos al de horeca en MKB op de been blijven houden. Persoonlijk vind ik het al belachelijk dat ik indirect een heel klein beetje betaal om één of ander cafeetje te helpen overleven.
En hoe zit het met al die werklozen? Moeten allemaal naar het UWV, daarna naar de bijstand.
Maar wat ik persoonlijk het gekste vind:
kerken en moskeeën mogen open, Schiphol blijft nog steeds open.
Zoals ik al eerder schreef:
Een "totale" lockdown en avondklok met allerlei uitzonderingen (pakketbezorgers, noodopvang scholen, kerken, Schiphol) is hetzelfde als een condoom met 20 speldenprikken erin.
De HEMA kwakkeltje toch al geruime tijd? Het is al vrij lang tijd net wel/ net niet failliet.
Het is natuurlijk wachten totdat de zetels binnen zijn voor CDA/VVD, daarna kan er weer 4 jaar bezuinigd worden.
@TeeJee | 15-01-21 | 12:54: pas een jaar of 15 aan het klooien.
@Kakeldemon | 15-01-21 | 12:57: gelukkig, ik mis mijn Hema-worst. Want ondanks het feit dat het een fabrieksworst is en je bij veel slagers een ambachtelijke kunt kopen, vind ik ‘m toch stiekem de lekkerste!
...... bezuinigt worden. Lees belasting verhogingen.
Oh jee, de Brazilian. Dat gaat nog wat worden hier te lande. Zijn mensen uit die streek wellicht gevoeliger daarvoor? Wonen hier in Nederland veel mensen uit Brazilië of buurlanden van Brazilië, die misschien extra vatbaar zijn daarvoor?
De hele wereld woont hier.
Het is eigenlijk de Surinaamse variant, buurland van Brazil.
Mijn vrouw komt uit Bolivia, grenst aan Amazonegebied dus.
@King of the Oneliner | 15-01-21 | 13:03: Indianen hebben sowieso een slecht track record als het om de griep gaat. Vraag maar aan Cortez.
650 oversterfte vind ik best meevallen. Maar we hebben dus geen idee waar we precies staan, en of het ergste geweest is of nog moet komen.
Overigens zijn de eerste KZ in Duitsland nu een fijt.
feit
Gaan we nu dan allemaal dood? Kunnen we daarna weer lekker autorijden zonder het klimaat te verpesten.
En ook dit jaar weer zijn er meer ouderen.
Indeed
[Breek] Ik heb aan Zijne Majesteit de Koning het ontslag aangeboden van het gehele kabinet en in het bijzonder de MP.
Bron??
@endtotrolling | 15-01-21 | 12:45: leptob.
@Bataafje | 15-01-21 | 12:46: wasdah?
Was hij niet op vakantie?
Koning ontbind de regering wegens wanordelijk gedrag naar de bevolking toe.
Die met die baard?
Berichten uit Manaus, Amazonas, Brazilië dat die nieuwe variant aldaar ook KEIHARD toeslaat bij mensen onder de 50 en die voor de rest gezond zijn. Ook zouden mRNA vaccines van Pfizer en Moderna totaal niet werken. Er zijn zoveel mensen tegelijkertijd besmet geraakt en heel ziek geworden in zeer korte tijd, dat alle zuurstoftanks op zijn geraakt. Totale chaos nu in Manaus. Er sterven er nu 200 mensen/dag aan COVID. Deze variant kan zich ook weer muteren. We komen hier niet meer vanaf en het wordt erger.
correct, maar vergeet niet dat we 2 weken na de feestdagen zitten in de regentijd waarbij iedereen binnen bij elkaar op schoot zit.
Wie zegt dat dan, over die vaccins?
@TheManiac | 15-01-21 | 12:42:
www.timesofisrael.com/south-african-v...
@Pimp my Voortuin | 15-01-21 | 12:41:
Het is nu zomer op het zuidelijk halfrond. De regentijd begint in mei weer.
@Gulliver | 15-01-21 | 12:44: ik zit in Manaus, 300m van dat ziekenhuis dat je overal op tv ziet.
Oe, ik word bang! Ik ga meteen in bed liggen, trek de lakens over me heen en wacht het einde van de wereld af.
Bron? kan er niets over vinden.
Oh wee weer een nieuwe variant, laten we alles gelijk helemaal plat gooien en 3 weken met zijn allen bang in een hoekje, opgesloten achter de voordeur, op anderhalve meter van elkaar en in hazmat suits gaan zitten bibberen.....
Elk virus muteert zolang het niet uitgeroeid is en ja afhankelijk van de lokale omstandigheden waar het virus voor z'n effectiviteit mee te dealen heeft kan daar een gevaarlijker variant uit voortkomen, doe je helemaal niets tegen.
@ruudvangeelen | 15-01-21 | 12:50: Het verhaal is correct. Ook de sterfte onder 50 jaar. Al worden die gevallen altijd wel breder uitgemeten. Zuurstof is op, Tent voor het ziekenhuis voor de eerste intake, bewapende bewaking om te voorkomen dat mensen binnenkomen om familie te zien. Ambulances die niet verder kunnen werken omdat ze hun brancard en zuurstof niet meer terugkrijgen en veel auto's rondom de ziekenhuizen. Ik ken ongeveer 10 artsen die binnen werken, extra assistentie opgeroepen voor reanimaties ivm gebrek aan zuurstof.
@Pimp my Voortuin | 15-01-21 | 12:45: Dan heb je wel een hele grote voortuin
@Gulliver | 15-01-21 | 12:44: Indonesië nu.zuidelijk halfrond.
@de visser | 15-01-21 | 12:58: haha... ja. Veel bomen ook.
@Pimp my Voortuin | 15-01-21 | 12:56:
Het bizarre is dat COVID al gigantisch had toegeslagen im Manaus in maart/april 2020. De bevolking had 70 % herd immunity bereikt. Het is daar dus misgegaan. Nieuwe variant is ontstaan en nu wordt Manaus NOG harder getroffen, ook al was er sprake van 70 % herd immunity mbt die reguliere variant. Dit is wel angstaanjagend hoor.
Die gezondheid van Brazilianen is relatief. Het volk vreet zich lam aan ongezond barbecuevlees e.d.
Reden temeer om vitamine D en Ivermectine eindelijk eens in te zetten ter preventie.
@Pimp my Voortuin | 15-01-21 | 12:56:
Wees voorzichtig svp! Groet, Rachid.
Worden deze getallen ook gecorrigeerd naar Demografische Factoren en buiten temperatuur? De gemiddelde leeftijd in NL is gestegen en de temperatuur gedaald, beiden zijn van invloed op de sterfte cijfers.
bel het CBS meteen; uw inzicht zal ze als een donderslag bij heldere hemel treffen.
Het klopt dat we sinds maart 2020 allemaal zo'n 10 maanden ouder zijn geworden. Bedankt voor het delen, en scherp gezien ook dat het in de winter gemiddeld genomen kouder is dan in de lente, zomer en herfst!
Je begrijpt duidelijk niet wat oversterfte betekent. Zoek het even op.
@Der_Duutser, ik heb in 2020 de barbecue wat vaker aangehad, heeft dat nog effect op de doden gehad?
@Erikjan79 | 15-01-21 | 12:49:
Het sterftecijfer onder kippen schijnt flink toegenomen te zijn...
@Erikjan79 | 15-01-21 | 12:49:
Gas of houtskool?
Een vergrijzende bevolking zorgt voor meer doden als een heftige ‘griep’ toeslaat. Dat wordt vaak over het hoofd gezien
@Barkruk2 | 15-01-21 | 13:15:
Op gas is geen barbecue. Dan kan ik net zo goed binnen koken.
@cheops | 15-01-21 | 13:32:
Hoeveel meer bejaarden hadden we dan ineens in 2020 tov 2019?
@Erikjan79 | 15-01-21 | 13:32:
The council of men approves.
@Erikjan79 | 15-01-21 | 13:33:
Nederland is aan het vergrijzen. Dat is niet ineens sinds 2019.
www.volksgezondheidenzorg.info/onderw...
De groep ouderen groeit en kan door de vooruitgang in de medische wetenschap ook steeds ouder worden. Als er dan een heftige ‘griep’ toeslaat dan zal deze vooral de zwakkeren in de samenleving raken. Met een groep ouderen die veel groter is dan voorheen zal de klap dan ook groter en zwaarder lijken ten opzichte van sterfte onder ouderen in het verleden. Maar in feite wordt een groep geraakt die er 40 jaar geleden sowieso al veel kleiner zou zijn. Het leed is er niet minder om. Maar de paniek die het met zich meebrengt is overdreven.
Wanneer wordt hier aanbevolen om medische mondmaskers te gaan dragen? In Duitsland is die promo al gestart.
Alleen het probleem dat er niet genoeg FFP2 maskers beschikbaar zijn..
Ik nog ffp3 liggen 3 stuks , nog van vorig jaar maart.
@endtotrolling | 15-01-21 | 12:36: *heb
@Der_Duutser | 15-01-21 | 12:34: daar hadden we China toch voor?
@Bataafje | 15-01-21 | 12:38:
Slim model van de Chinezen. Eerst de wereld besmetten en vervolgens voorzien van mondkapjes.
Nu iedereen viroloog is, kan ik misschien bondscoach worden.
Hahaha, sterk!
Lol.
Netjes...!!
Je ziet het pas als je het ziet, maar da's logisch.
Best kans dat je het beter doet....
Een aanvulling op mijn eerdere tegel.
Voor iedereen die roept de ziekenhuizen lopen over. Stel dat de ziekenhuizen niet overlopen of niet meer overlopen.
Moeten we de lockdown dan afbouwen? Dan sterven er immers nog steeds mensen aan covid, of die lopen ernstige gezondheidsschade op?
Dus als de ziekenhuizen niet vol dreigen te lopen mogen die mensen wel dood gaan?
Bij dat scenario zorgt de overheid voor voldoende IC capaciteit, lijkt mij niet realistisch. Wel een interessante gedachte.
Ja, de maatregelen worden versoepeld bij mindere overspoeling van de zorg.
Dit is ook algemeen bekend.
Het gaat niet echt om de sterftecijfers.
De behandelmethodes worden steeds beter.
Zolang patienten maar snel geholpen kunnen worden is de situatie beheersbaar.
Een probleem is echter dat het medisch personeel op de laatste benen loopt.
Ja, het probleem is dat de ziekenhuizen dit niet aan kunnen.
juist op het moment dat er nog "bedden" zijn kunnen diegene die geholpen moeten worden ook daadwerkelijk geholpen worden. Op het moment dat de ziekenhuizen overvol zijn dan moeten ze mensen die geholpen hadden kunnen worden wegsturen.
De kans dat die mensen dan onnodig overlijden of blijvende schade hebben door gebrek aan medische hulp is dan veel groter.
Vandaar dat we al deze klote regels hebben om te zorgen dat er geen mensen overlijden die gered hadden kunnen worden.
Die avondklok komt er. Dat is nu wel duidelijk.
Daar mogen we een stel asociale egocentrische tokkies voor wie 3 simpele basisregels klaarblijkelijk te moeilijk zijn en asociale werkgevers die hun personeel niet vertrouwen voor bedanken.
Maak er maar een totale lockdown voor drie weken van. Met alleen levensmiddelenwinkels geopend.
Misschien dat het dan weer een beetje de goeie kant op gaat.
Als we nou afspreken dat huilstruiken die meegaan in de Corona-hysterie zich nu eens vrijwillig drie weken in huis opsluiten. Moet niet zo moeilijk zijn, gewoon voor 3 weken proviand inslaan en binnen blijven en lekker binge watchen. Dan zijn we ook van het gezeur af en kan de rest gewoon verder gaan met zijn leven.
@kunstliefhebber | 15-01-21 | 12:41:
Je klinkt als een asociale tokkie....
@kunstliefhebber | 15-01-21 | 12:41:
Zo is dat! En graag totale media stilte wat corona betreft. Daar wordt je (ook) doodziek van!
Wat afgezaagd!
@vluchtelingallergie | 15-01-21 | 12:57:
Gulliver , wat afgezaagd!
@Gulliver | 15-01-21 | 12:54: Tis weer eens wat anders dan een wappie!
@kunstliefhebber | 15-01-21 | 12:41:
Die deal wil ik op zich best maken maar dan met aanvulling dat de rest die verder wil met ze leven niet gaat zeiken om zorg op het moment dat blijkt dat ze die corona niet zo goed trekken.
Ja, goed idee. Gaan we massaal naar de supermarkt want de rest is dicht. Liefst met honderden tegelijk, in lange rijen opgesteld zodat we zeker weten dat alle aerosolen opgesnoven worden. Vervolgens komt het Britse, Brazikiaanse en het Russische virus ook nog even op bezoek en verlengen we de lock down en avondklok tot 2023. Daaaarna kan Gretta gewoon weer naar school want na ruim 2 jaar weinig vlieg en autoverkeer heeft het klimaat een enorme oppepper gehad.
@kunstliefhebber | 15-01-21 | 12:41:
Dus diegenen die meewerken aan ht verspreiden van het virus gewoon lekker door laten gaan met besmetten, doorgeven en het virus faciliteren en diegenen die wel hun bliksemse best doen om mee te werken om dat virus te stoppen verplicht ophokken.
Jaja. Blij dat u niet op een plek met beslissingsbevoegdheden zit...
Moeten huisdieren ook gevaccineerd?
Alleen je goudvissen.
@Ruimedenker | 15-01-21 | 12:29:
En je platjes en bedwantsen.
Breng die vaccinboeren nou niet op een idee.
Ja met voorrang op de hardwerkende belastingbetaler!
Op termijn waarschijnlijk wel.
Een tijdelijke lockdown voor katten is misschien wel een goed idee.
Veel katten dragen het virus en er is nog weinig bekend over besmettingen van poes op baasje.
Preventief abknallen, allemaal, behalve honden, want die zijn lief.
@King of the Oneliner | 15-01-21 | 13:21: Kan ook andersom he, want katten zijn lieve rotzakken.
Mag ik mijn lintworm ook vaccineren?
Ik zou er niet aan moeten denken dat de overheid geen maatregelen zou hebben genomen.... dan zouden er velen ook (jonge) mensen komen te overlijden die niet eens covid hebben... velen die reguliere zorg nodig hebben zouden dit niet kunnen krijgen omdat de patiënten op de gang naast de koffiemachine gestald moesten worden... of simpelweg geweigerd. Mensen die niet een lockdown willen of maatregelen van beperking ,hebben de ziekenhuizen en verpleging niet gezien, evenals de druk op al dat zorgpersoneel. Dan ben je wat mij betreft een egoïstische Aso.
Dan ben ik maar een egoïstische aso, maar ik blijf van mening dat de lockdown en alle ellende die dit veroorzaak niet in verhouding staat tot de ernst van dit virus! Zo dodelijk als eerst werd voorgespiegeld is het niet, voor de meeste mensen is dit onschuldig of niet ernstiger dan een standaard griep. Dat zijn de feiten. En ja, het is een naar virus en sommige mensen kunnen er doodziek van worden, maar de overbelasting in de zorg had ook op andere manieren aangepakt kunnen worden. Deze hele lockdown met alle maatregelen richt gewoon teveel schade aan en daar krijgen wij (en de volgende generaties) nog veel last van!
@kunstliefhebber | 15-01-21 | 12:36:
De feiten, roep je.
Je hebt geen idee wat de feiten zouden zijn zonder lockdown, hoe deze pandemie dan zou verlopen in Nederland of de omringende landen.
Wat denk je dat de buren doen, als wij het hier ongebreideld hadden laten gaan? Denk je dat ze onze mensen en onze handel dan nog graag hadden gehad? Dat de grenzen open hadden gebleven? IK denk het namelijk niet.
Met andere woorden; je argumenten zijn niet zo sterk als jij denkt dat ze zijn, nog los van het feit dat epidemiologen inschatten dat deze pandemie best zo'n 40 tot 50 miljoen doden kan veroorzaken wanneer deze zijn gang mag gaan.
Hoeveel last zou Nederland er van hebben als er 400.000 of 500.000 man over de kling gaat? Of als hetzelfde gebeurd bij onze handelspartners?
Succes met dat allemaal voorspellen, met je selectieve geshop in de 'feiten'.
@kunstliefhebber | 15-01-21 | 12:36: ja, nu weten we wel dat jij schijt hebt aan zwakkeren en geen benul hebt van economie en exponentiële groei.
@kunstliefhebber | 15-01-21 | 12:36:
Man man man wat ben jij verschrikkelijk dom en onnozel.
Je wilt of kunt de ernst van de situatie totaal niet begrijpen.
@TeeJee | 15-01-21 | 12:44: Dank voor deze topreactie.
Corona is een seizoensziekte, dus je kan dat aantal ongeveer halveren (nu zijn de topmaanden).
U vindt alle verkeersveiligheidsvoorzieningen ook onzin begrijp ik en elk ziekenhuis overbodig?
@Rennieflox | 15-01-21 | 12:30: Gast, ga terug naar het VBO.
Laat Bente en Knol het maar niet weten, anders kunnen er nog 250 kansenparels bij elke week
@HoogToontje | 15-01-21 | 12:30: Klopt ook nog eens idd. Dubbel reden om nu eens te stoppen met het molesteren van onze ondernemers.
@Dubz | 15-01-21 | 12:31: ik ben er zeker van dat ik een aanzienlijk hoger i.q. bezit dan u.
@Rennieflox | 15-01-21 | 12:32: Dat denken de dommen wel vaker.
Als je nu nog denkt dat het om aantallen overledenen gaat, spoor je gewoon niet.
Welke paniek? Het land draait gewoon door, zo goed als het kan binnen de maatregelen.
Er is wel alarm geslagen, simpelweg omdat deze ziekte heel wat negatiever uit kan pakken voor de wereld als er niet ingegrepen zou worden.
Dus doe maar rustig mijn beste, iedereen doet hun best om dit probleem te beteugelen en de situatie z.s.m. te normaliseren.
@DrumPiet | 15-01-21 | 12:34: Laat me raden. Het gaat om de lange termijn. Het gaat om de duikers die moeten stoppen met duiken. De sporters die hun rondetijden niet halen. De IC's die vol lopen, omdat het geen griep is.
We hebben inmiddels een jaar de tijd gehad om onze IC capaciteit uit te breiden. Waar voorheen een IC bed 3 dagen werd bezet, gaat het nu om ~20 dagen. Dat betekent dus dat je personeel moet hebben voor een toename van x3 of x4. Je hebt nu een jaar de tijd gehad om dat personeel op te leiden, maar op dat gebied gebeurt amper iets.
Wat is volgens jou nu de daadwerkelijke reden dat alles op slot is? Vooralsnog rapporteren de media op sterftecijfer en totalen. Ik zie geen andere cijfers voorbij komen die mij er op wijzen dat er nog een andere reden is dat we maatregelen nemen.
@TeeJee | 15-01-21 | 12:37:
Jij denkt dat het sluiten van de volledige economie geen paniek is? Alles en iedereen is straks failliet.
"Gewoon je Vitamine D blijven slikken, niks aan de hand". Precies, 's ochtend om 05:30 een vitmaine C bruistablet waarmee ik een tablet met vitamine C, D en zink alsmede een extra tablet D wegspoel.
Dan om 09:00 doorgaan met 3 kiwi's vol vitaminen en vezels (dus ook goed voor 't zog!). Zo komen we de corona wel door...
Ja. Exact. En door. Als we hier al van staan de bibberen staat ons nog wat te wachten met de komende pandemieën. We zijn in ieder geval goed bezig om ons immunsysteem flink af te zwakken.
@Tollebol | 15-01-21 | 12:42: En daarnaast ook het overweldigende bewijs dat vooral mensen met overgewicht en secundaire gezondheidsklachten worden geraakt. Ik zeg niet zonder uitzondering, maar dat percentage is ongeveer 0.1% van de 0.2%.
@Dubz | 15-01-21 | 12:39:
Nee, dat is geen paniek. Dat is een keuze.
Dat gezegd hebbende is er geen sprake van sluiting van onze volledige economie. Dergelijke uitspraken doen mij vermoeden dat je de situatie nou niet bepaald goed in beeld hebt.
@TeeJee | 15-01-21 | 12:48: Bijzonder, want ik spreek geregeld met ondernemers die dicht zijn en extra werk zoeken om rond te komen in deze periode, al dan niet zwart.
Het is een keuze gebaseerd op paniek. Paniek door het RIVM, de overheid, you name it. Er is geen enkele statistische basis om alles te sluiten, tenzij! je het hele land letterlijk een maand in volledige lockdown plaatst. Alles dicht, geen vluchten in of uit. Ben je ook van het virus af. Maar voor 30.000 per jaar oversterfte, really? Het komt niet eens in de buurt van echte killers zoals Kanker. Het is nog geen stip op de horizon.
Dat neemt niet weg dat elk overlijden er altijd één te veel is, maar misschien zijn de offers die we er voor moeten maken buiten proportie. Ik denk dat het buiten proportie is.
Waar zie jij paniek?
Alleen de wappies zijn hysterisch van angst en slaken steeds debielere wartaal uit.
@Dubz | 15-01-21 | 12:45: 0,1% van 0,2% is een zeer klein aandeel maar dat is vast niet wat u bedoelde.
@Dubz | 15-01-21 | 12:39:
Een beetje simpel gedacht allemaal.
Denk je dat medisch personeel aan bomen groeit?
Probeer vooral goed te luisteren en laat het denken aan anderen over.
@Dubz | 15-01-21 | 12:53:
Leuk dat jij regelmatig mensen spreekt, op 1.5m neem ik aan, maar dergelijk anekdotische prietpraat is niet zo relevant wanneer het aankomt op feiten.
Feit is namelijk dat onze economie echt niet volledig is gesloten. Zo krijg ik vanmiddag nog een pakketje van DHL, haalde ik gisteren nog even wat pizza's af, en loop ik straks de supermarkt nog even in.
Volgende week log ik weer even in bij een buitenlandse klant, en einde van de maand maken we weer een paar rapporten.
Met andere woorden; je zwetst dus, aanzienlijk zelfs.
Daarnaast is je berekening van 30.000 aanzienlijk kortzichtig. Deze oversterfte vind plaats tijdens de lockdown, dus terwijl we het virus aan banden leggen.
Je argument en conclusie zijn daarmee gebaseerd op drijfzand, want jij kan totaal geen inschatting maken wat er gebeurd als er geen maatregelen zouden zijn, en hoe hard dit virus dan toe zou slaan.
Epidemiologen wel, en die schatten het tussen de 40 en 50 miljoen wereldwijd.
We zitten nu op 2 miljoen doden wereldwijd, waarvan Nederland er zo'n 12.000 heeft. Factor 20 er over heen dan maar? 240.000 stuks?
Of zouden het er dan meer worden, omdat onze zorg dat niet kan behappen?
Noem jij dat maar buiten proportie. Ik doe dat dus niet.
@Gulliver | 15-01-21 | 13:04: Die zijn de afgelopen jaren met bossen tegelijk ontslagen.
Je trekt een lijn.
Gebaseerd op gemiddelden en verwachtingen.
Dan wijkt de verwachtte lijn iets af.
Is er dan reden tot paniek?
Ik leg wel het verband tussen de piek en het begin van de nieuwe Big Brother.
'Een patiënt met Britse virus variant in Israël heeft 146 anderen besmet die mogelijk weer 748 anderen hebben besmet. ' bron: twitter.com/newsisrael13/status/13497...
Dus we zijn er voorlopig niet vanaf.
Ha dook nog geen vaccin gehad, om het even aan te vullen.
In Israël testen en meten ze tenminste. Hier hebben wij voor een godsvermogen zinloze apps ontwikkeld en hebben de GGD's doodleuk het bijltje neergegooid bij het bron-en contactonderzoek.
Zijn dat geen verborgen satanische nummers?
Is niet waar want griep
pcr testen
Luister maar naar Willem Engel.
Het is allemaal waar. Alles wat iedereen op televisie beweert is waar, want tragicomix gelooft dat het waar is
In december vorig jaar een piekje en nu een klein beetje boven het gemiddelde. Al met al niet veel aan de hand dus. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Of zoals al eerder gerefereerd door andere reaguurders: De Engelsen verloren bij de slag bij de Somme meer mensen in een paar uur tijd dan onze complete oversterfte over 2020. Waar hebben we het over.
Snel, een avondklok voor het te laat is.
Struisvogel.
Oma moordenaar!
En dan waren dat ook nog jonge gezonde mannen he. De oversterfte nu bestaat voornamelijk uit 80 plussers.
@HoogToontje | 15-01-21 | 12:23: Die 80 plussers leefden nog in 2020 omdat er in 2019 een ondersterfte was. Dus nu zijn ze alsnog aan de beurt. Maar paniek zaaien is zo makkelijk...
Hahahaha. Dit is wel next-level. De oversterfte gedurende de pandemie vergelijken met de bloedigste slag ooit in de geschiedenis van alles altijd overal... Chapeau!
@Enter Yeti | 15-01-21 | 12:37: Bij gebrek aan bloederige slagen moet de natuur toch wat?
Dan kunt u ook wel dood.
Raar hè, dat bij een steeds verder vergrijzende bevolking de gemiddelde sterfte stijgt?
Die vergrijzing zat al verwerkt in de verwachte sterfte.
Mijn moeder is flink ziek geweest, onderliggende ongemakken en Corona zijn er stevig ingehakt, maar ze is goddank weer opgeknapt en voor nu Coronavrij. Maar het waren geen geweldige weken... soort angst en beven.
Vrees nog voor die venijnige Britse variant, schijnt als een razende te kunnen verspreiden.
Hoezeer ik het ook haat, een avondklok van 20.00 zal nodig zijn vrees ik.
Hoop wel op uitzonderingen zoals thuisbezorgd voor restaurants... anders overleven ze het niet in Leiden! Doen we voor niks ons best hier met bestellen, mag niet waar zijn.
Het vaccin helpt toch ook de Britse variant uit de weg,,??
@neonreclame | 15-01-21 | 12:20: Bent U al gevaccineerd?
@Frau_Ferkel | 15-01-21 | 12:24:
Nope..!!
Ook niet getest..
Wij gingen door een zelfde hel alleen is mijn vader na 10 dagen overleden op een leeftijd van 72 vanwege zijn mentale beperking opgelopen na een herseninfarct 8 jaar geleden. Ik ben blij voor u dat uw moeder het heeft overleefd. Mijn vader kreeg geen visite, hield zich aan regels maar was kennelijk op de verkeerde plaats en de verkeerde tijd waar iemand aanwezig die er schijt aan had. In twente is de nood hoog en vrezen ook zij voor de Britse variant en ja het vaccin helpt ook tegen deze versie maar tegen de tijd dat mensen ingeënt worden kan het al te laat zijn.
Tja makkelijk toch om van alles te bestellen als je toch geld zat hebt.
@Blauwe Wafel | 15-01-21 | 12:29: Gecondoleerd met het overlijden van uw vader. Wat een vreselijk verhaal.!
@Lupuslupus | 15-01-21 | 12:29:
Daarom ben je overal tegen hè?
Omdat je geen pensioen hebt.
@Lupuslupus | 15-01-21 | 12:31: Ik dacht dat ik een harteloze zak was maar u overtoept met deze kille reactie. Bah.
@Lupuslupus | 15-01-21 | 12:29:
We hebben allemaal geld zat, anders zaten we wel op Joop.
Zolang er vluchten uit de UK en Afrika blijven landen zijn strengere maatregelen die hoofdzakelijk de burger treffen niet te verantwoorden.
Het overgrote deel van NL zit na 20:00 al binnen en besmettingskans buiten is nog steeds nihil. Je voorkomt er hooguit in het weekend wat corona feestjes mee.
@Blauwe Wafel | 15-01-21 | 12:29: "Mijn vader kreeg geen visite, hield zich aan regels maar was kennelijk op de verkeerde plaats en de verkeerde tijd waar iemand aanwezig die er schijt aan had" is nogal een boude uitspraak. Is het een gokje of kun je die ook onderbouwen? Bedoel maar, zomaar loze kreten om frustratie van je af te schrijven maakt het er allemaal niet beter op!
@_pacman_ | 15-01-21 | 12:33: Staat in die 'kille' reactie dan iets dat niet waar is? De waarheid is hard hè? Sommigen kunnen 1x per week of maand een pizza laten bezorgen en anderen kunnen elke dag een maaltijd bij een restaurant bestellen. Dat zijn gewoon de feiten maar doe nou niet of dat laatste normaal is voor het gros van de bevolking.
Uw waarheid. Dat u niet in staat bent geweest financieel iets van uw leven te maken, waardoor u bent veroordeeld tot het wegknagen van diepvriespizza's, stelt u geenszins in de positie om iemand de maat te nemen die dat wel kan. Laat staan dat u dat doet als reactie op een post waaruit persoonlijk lijden blijkt. Ik haat Marcel van Dam maar zijn quote 'u bent een minderwaardig mens' lijkt akelig nauwkeurig op u van toepassing .
@_pacman_ | 15-01-21 | 12:49:
En ze maakt er ook nog een hobby van om het coronabeleid zoveel als mogelijk te frustreren door constant onwaarheden op het www te plempen.
@normanius | 15-01-21 | 12:37:
Dat dus!
@Tragicomix | 15-01-21 | 12:54:
Lupuslupus is dan ook een beetje de dorpsgek van GS. Ik zou niet meer zonder haar kunnen...
@_pacman_ | 15-01-21 | 12:49:
Sja, ik sla het ook over. iets met een smerige steek onder water naar 6 miljoen. Dat ze geen benul heeft van statistieken, golven en verwachtingen, virussen en wetenschap is tot daaraan toe maar die steken onder water, nee.
Overigens is het ook niet helemaal gezond als je een volwassen werkende zoon bij je hebt inwonen op die leeftijd...
@SterF... | 15-01-21 | 13:05:
Het probleem is, is dat er nogal wat reaguurders meegaan in haar onwaarheden.
En zo wordt ze dus een gevaar voor de volksgezondheid.
@Lupuslupus | 15-01-21 | 12:44: Eten bestellen is heel populair bij bijstandstrekkers en mensen in de schuldsanering. Dat is 'armoede' in Nederland.
@Graaisnaaiert | 15-01-21 | 13:16: Laat die vrouw toch.
Ik dump mijn reactie vanuit vorige draad hier ook maar.
Even een gewetensvraag he, voor de mensen die maar al te gemakkelijk zo voor al die lockdowns en avondklok zijn etc.
In een normaal jaar zorgt de seizoensgroep voor ergens tussen de 5000-10000 doden.
Als we nu voor het gedachtenexperiment gemakshalve even aannemen dat die lockdown helpt etc en we onder andere daarom bijna geen griepgevallen/doden zien. Gaan we dan als corona voorbij is, ook elk jaar een lockdown in om die mensen te beschermen? We kunnen ze immers beschermen, dat laat deze lockdown wel zien. Nee natuurlijk niet, de bijkomende schade daarvan is veel te groot.
Er zijn dus mensen hier in de panelen die anderen de maat proberen te nemen door ze weg te zetten als monster omdat ze afvragen of het het allemaal waard is om een groep oudere mensen te beschermen. Of op zijn minst willen praten over een redelijkere verdeling van belangen.
Als je niet in beide gevallen(Nu maar ook met reguliere griep) pleit voor een lockdown dan ben je ook hypocriet want het enige waar je dan over dan debatteert is niet het principe maar wat een accetabele hoeveelheid doden is.
Het is het aloude ford pinto argument van Milton Friedman. maar dan in coronavariant.
www.youtube.com/watch?v=jltnBOrCB7I
Als afsluiter, als je voor een avondklok bent waarom dan eigenlijk niet voor nog veel verdergaande maatregelen? Zonder goede reden op straat? Het gevang in. Uitbraak in een appartementengebouw? Deur barricaderen net als in China. Niemad meer naar de supermarkt, de overheid brengt boodschappen rond. Alles om mensen te beschermen toch?
Als je hier niet voor bent ben je ook gewoon een Opa en Oma moordenaar.
Dus voordat je iemand bij de neus probeert te nemen en hoog van de morele toren blaast denk dan ook even na over bovenstaande.
Heb je in een normaal jaar lockdowns? Of 1300 mensen in maart op de IC?
Deuren dichtlassen!
Denk je werkelijk dat het om de zwakke in leven te houden is? Het hele beleid draait op het behapbaar houden van de zorg. Als dat nu nog niet duidelijk is....
@Hollandse_blauwe | 15-01-21 | 12:21:
Deze mensen zijn nog bezig met PCR testen, want dat hebben ze ergens gehoord bij FvD en andere wappie sites. Die snappen niet dat niemand naar die testen kijkt voor beleid, maar naar ziekenhuiscapaciteit.
@Zonen-van-Kuifje | 15-01-21 | 12:18:
Interessant punt, is juist wel een interessante aanvulling op mijn punt. waarom is het uberhaupt een noodzaak dat de ziekenhuizen dreigen over te lopen. Is een griepuitbraak alleen al niet voldoende om de boel dicht te gooien? Niet al die mensen komen immers in het ziekenhuis terecht. Die mensen moeten toch ook worden beschermd?
Het gaat om overbelasting van de reguliere zorg. Dus als jij een dotterbehandeling moet of een bultje moet laten weghalen is daar geen capaciteit voor als alle reguliere afdelingen covid afdelingen zijn geworden.
@Zonen-van-Kuifje | 15-01-21 | 12:18:
Nee, lockdowns hebben we sinds 1945 niet meer gehad nee. Maar 1300 mensen op de IC daarentegen wel. Bijvoorbeeld tijdens het griepseizoen 2014-2015, toen de gezondheidszorg in dit land ook uit zijn voegen dreigde te barsten. En toen hadden we nog meer IC capaciteit dan nu. Maar daar deed niemand moeilijk over. Een artikeltje op pagina 5 van de Volkskrant.
@letopuwzaak | 15-01-21 | 12:27:
Dat is precies mijn punt toch, waarom krijgen covid patienten voorrang?
@mlmn | 15-01-21 | 12:25:
Dit is toch al algemeen bekend en vaak benoemd. In mijn regio waren in maart drie reguliere afdelingen gevuld met bedden voor ernstig zieke covid patienten. Ze stonden zelfs bijna op het punt een deel van gynaecologie ook op te heffen.
Dan zijn er dus geen bedden en mensen meer over.
@mlmn | 15-01-21 | 12:28:
Niet zozeer voorrang... als iemand in nood moet worden opgenomen is het logisch dat die als eerste een bed krijgt? Zo vullen de afdelingen zich en als gevolg daarvan kan reguliere zorg niet doorgaan.
@VanBukkem | 15-01-21 | 12:27: De afbraak van de zorg door de VVD en kornuiten dient dan ook nog op de politieke agenda geplaatst te worden. Hopelijk nadat de stofwolken post-corona gaan liggen. In die zin komen de verkiezingen voor Rutte precies op tijd. Alleen nog even symbolisch verantwoordelijkheid nemen voor de toeslagenaffaire door op te stappen. Zum kotzen...
U begrijpt de ontwrichtende werking van exponentiële groei niet. Probeer die eerst te vatten en kom dan nog 'ns terug.
@Hollandse_blauwe | 15-01-21 | 12:21: Precies. De zwakkeren worden juist bij bosjes opgeofferd. Daarom vaccineren we eerst allerlei andere doelgroepen.
Wie weet hoeveel mensen er inmiddels overlijden aan de gevolgen van het beleid om het Kejona-virus te beteugelen:
ondernemers die al hun spaargeld hebben zien verdampen,
mensen met overgewicht die steeds minder kunnen bewegen,
ouderen die niemand meer zien,
jeugd die steeds verder de pas afgesneden wordt in hun sociale leven.
CBS data na 2019 lijkt te stokken voor wat betreft zelfdodingen.
Geen spaargeld = dood
overgewicht = dood
niemand zien = dood
geen sociaal leven =- dood
Tja, dan vallen de doden nog mee...
Ik weet het ook niet, maar mijn onderbuikgevoel verteld me dat er nu meer mensen sterven aan onderliggende ziekten, zelfmoord, dan door COVID19 zelf.
Een tante van mij werkt in de uitvaartbranche, in de maand november 2020 was het druk op de zaak vertelde ze me.
Toen ik vroeg of er nu daadwerkelijk zoveel mensen waren te komen overlijden door COVID19, ze weet dan niet van alles de hoed en de rand te benoemen maar ze hoort net wat meer dan wij buitenstaanders, vertelde ze me dat er best veel oudere mensen in die maand voorbij zijn gekomen en die overleden zijn aan COVID19 gerelateerde klachten. (Maar deze mensen waren ouder 70 -90 jaar en hadden ook andere problemen met hun gezondheid.)
Waar ze van schrok was het aantal jongeren 20-40 jaar die zelfmoord hadden gepleegd, daar had ze er in november er een 8 van en dat was veel als je normaal gesproken een 8 uitvaarten per week doet...
@BadPatNL | 15-01-21 | 12:25: onzin. Oversterfte = corona. Andere oorzaken bestaan niet.
@haddem | 15-01-21 | 12:26: Gelul, er sterven nu mensen omdat ze niet aan de prostaatkanker, of aan borstkanker, of longkanker, geholpen kunnen worden want reguliere inplanbare zorg is afgeschaald in veel ziekenhuizen.
En dan heb ik het alleen nog maar over het hoofdstuk kanker...
@BadPatNL | 15-01-21 | 12:34:
Sorry, maar van dit anekdotisch gelul word ik zo moe. 8 zelfmoorden en dat kan alleen maar corona zijn natuurlijk. Maar als iemand aan corona overlijdt, dan kan het alleen maar onderliggende ziekten zijn. Houd dit soort gelul lekker in de familie app.
En doe eens wat meer onderzoek (daar houden jullie zo van) naar welke zorg is afgeschaald en welke niet. Ze laten je echt niet doodgaan aan kanker om iemand met Coriana voorrang te geven.
@haddem | 15-01-21 | 12:26: pertinente onzin, ook door de coronamaatregelen kunnen mensen overlijden. Zelfmoord, mensen die de zorg gaan mijden enzovoort. En deze mensen zijn volgens uw redenering gestorven aan corona, bizar.
@Erikjan79 | 15-01-21 | 12:43: nee s*fferd, sommige burgers mijden zelf zorg waardoor diagnoses te laat worden gesteld.
@therealbraindump | 15-01-21 | 12:48:
Dat is dan toch je eigen probleem? Advies is en blijft dat je bij klachten naar je dokter moet gaan. Dat mensen dat zelf niet doen heeft toch niets met de afgeschaalde zorg te maken?
@Erikjan79 | 15-01-21 | 12:54: sommige mensen doen dat niet vanwege een existentiële angst voor de dood, want corona.
En ouderen die zelfmoord overwegen.
@Erikjan79 | 15-01-21 | 12:43:
Nou, ik heb kanker. Meer dan een jaar geen oproep gehad. Volgende week ben ik weer aan de beurt......
Ach ofschoon terminaal, leef ik nog. Blijkbaar hadden ze dat niet verwacht.
@Erikjan79 | 15-01-21 | 12:43: Wat ik deel aan anekdotisch gelul maak ik zelf uit, lees het niet, sla het over.
Maar dat lukt je niet want je moet toch even reageren, wat ik hier boven deel zijn dingen die in de praktijk gebeuren.
Zelfmoorden zijn er elke dag, een stuk of 4 tot 5 gemiddeld over het hele land. En straks zal blijken dat dit gemiddelde omhoog is gegaan.
Wanneer er in één enkele maand bij dezelfde uitvaartondernemer een 8 van dit soort gevallen binnenkomen terwijl het er in andere tijden een stuk minder zijn, valt dit daar op.
Ik niet, maar de mensen die daar werken hebben contact met de nabestaanden, die horen van dichtbij hoe de zaken zijn gelopen.
In combinatie met wat je kan lezen/horen in alle media over COVID19 is dat voor mij het vermelden waard in een reactie waar ik het op reageren waard vond.
Het daadwerkelijk het uitstellen van een levensreddende operaties had je nu ondertussen wel een keer mee kunnen krijgen in de MSM en anders wel de alternatieve media, is het niet? En dan zeg je tegen mij eens meer onderzoek te doen... :"-)
@BadPatNL | 15-01-21 | 14:08:
U snapt correlatie of causaal verband niet. Dat is hetzelfde met die huisarts die 8 patiënten genas met HCQ. Dat geeft geen bewijs, want misschien hadden ze ook allemaal aardappelen gegeten.
Doordat u deze verhalen de wereld in gooit zonder enige filter maakt u zich schuldig aan fakenews verspreiden. Wees er maart trots op.
En een hartchirurg doet geen levensreddende operaties nu omdat hij/zij bij Corona moet helpen? Dat haalt u uit de MSM of facebook?
Tot nu toe worden alleen d66 zorgmanagers gevaccineerd.Daar zijn er heel veel van.
We leven blijkbaar in een grafiekjeswereld. Hoeveel geld hebben we gewonnen met de verloren levensjaren? Ik kan het nergens vinden. Meestal kan je vet geld verdienen als je inzet op een crash van de beurs (op het juiste moment). Mag ik dat zo vergelijken?
Dat donkerblauwe lijntje lijkt wel een gestileerde tekening van een vrouw op het strand,als U van links naar rechts kijkt.
U zit al lang in lockdown, begrijp ik?
@Wijze uit het Oosten | 15-01-21 | 12:41: lol. Waar het hart vol van is....
U heeft een geoefend oog...
Dat Braziliaanse draadje is tamelijk nietszeggend, of ben ik gewoon te dom? Ik begrijp dat er een grote uitbraak is in Manaus en ik begrijp dat er een nieuwe variant is geïdentificeerd. En nu?
Ik begrijp eruit dat er al 76% groepsimmuniteit is een stad/provincie en dat de nieuwe variant nog steeds los gaat?
@klaas24 | 15-01-21 | 12:15: ah, dat zou het zijn. Ik kan maar moeilijk overweg met twitterdraadjes. Niet het beste medium voor lange betogen.
@klaas24 | 15-01-21 | 12:15: Correct.
Twitter draadjes (zonder nummer) zijn inderdaad soms lastig te lezen. Maar heb het dus goed begrepen. Groepsimmuniteit is er dus blijkbaar niet bij 70%+ besmettingen (of vaccinatie) of er is een nieuwe variant waarbij mensen dus weer ziek worden.
@klaas24 | 15-01-21 | 13:04: Als iedere nieuwe variant weer tot heftige nieuwe ziekte kan leiden (en de gevolgen niet enigszins gedempt worden door antistoffen tegen een oude variant), dan zitten we echt up shit creek. Of onze vaccinontwikkelaars moeten binnen een recordtijd vaccins ontwikkelen voor iedere nieuwe variant en wellicht per post aan burgers verspreiden. Lijkt me niet realistisch. Ik kreeg juist de indruk dat dit coronavirus, nadat het rond is gegaan of iedereen is ingeënt, geleidelijk in het rijtje zou komen van de andere relatief onschuldige coronavirussen, waar we ziek van worden als er een nieuwe variant is, maar die slechts bij enkele ernstige ziekte kan veroorzaken.
Het is wachten op de eerste pogroms, want iemand moet de schuld van de pandemie gaan krijgen.
Zijn het de oude of de nieuwe joden?
Of toch de boze witte man van leeftijd?
Ik tip op schoenmakers, die hebben tijdens de pandemie de aandacht van een minister afgeleidt op zijn schoenen en niet op de stervende oudjes.
Misschien is het een idee om meer dan drie mensen per dag te vaccineren.
Lastig als je voor iedereen net zoveel applaus wil regelen.
Dat dus.
Waar blijven de cijfers van het RIVM m.b.t. het aantal gevaccineerden?
De vraag is natuurlijk wat zou de oversterfte zijn zonder al deze maatregelen? Net als het milieu, hoeveel is dat nu beter geworden doordat er zo weinig auto's rijden?
Het antwoord kan je zelf niet verzinnen?
@Erikjan79 | 15-01-21 | 12:12: Het antwoord v.w.b. de oversterfte is in ieder geval niet zo eenvoudig als jij hier lijkt te insinueren.
De oversterfte zou zomaar minder kunnen zijn. Ik kan uit deze grafiek in ieder geval niet afleiden waaraan men is overleden?
Ellende, eenzaamheid, geldgebrek, alcoholisme, uitgestelde zorg, gebrek aan beweging, angst, paniek.
Ik vermoed dat corona wel huishoud maar dit grafiekje zegt mij dus weinig.
@Erikjan79 | 15-01-21 | 12:12:
Zo'n stupide wedervraag is niet echt te beantwoorden.
@citywok | 15-01-21 | 13:13:
Dat is bij wappies wel vaker. Geen antwoorden.
In noorwegen wel.
@haddem | 15-01-21 | 12:10:
Wappiepraat er zijn alleen wat allergische reacties geweest die zo weer over waren.
Bron?
@Frau_Ferkel | 15-01-21 | 12:27: trondheim24.no/nyheter/legemiddelverk...
Gelukkig is er de migranteninstroom ter compensatie.
Blij mee!
We zijn er nog lang niet. En het is de vraag of de zomerfestivals en de vliegvakanties wel door kunnen gaan ( heb ik vanuit betrouwbare bron ). Dus, let's brace ourselves, 2021 gaan ook geen feestje worden, zeker niet in de 1e helft van dit jaar en dan is het nog maar afwachten wat er verder aan mutaties, faillissementen en sociale onrust de kop op gaat steken.
Op de NPO app werd al gesproken over een jaar nog aan lockdowns tussen de regels door. Dus wen er maar aan?
@Graaf_van_Hogendorp | 15-01-21 | 12:10: als dat geen basisinkomen wordt.
@Graaf_van_Hogendorp | 15-01-21 | 12:10:
Het is een gegeven dus ja, of je went eraan en dealt ermee of je vertrekt of springt van een flat. Klinkt cru maar het is niet anders. En dan weten we nog steeds niet wat voor verdere mutaties er gaan komen en hoe effectief die vaccins blijken te zijn. Grootste fout is al dat men de 2e prik opschuift om meer eerste prikken uit te kunnen delen en daar zijn die vaccins niet op gemaakt ( bron: immunoloog ) dus is het afwachten wat dat met de effectiviteit van die vaccinatieoperatie doet.
@Graaisnaaiert | 15-01-21 | 12:14:
Juist niet toch? Ze houden juist de Pfizer vaccins achter om zeker te zijn dat de tweede prik over 3 weken gezet kan worden.
In de middeleeuwen hadden ze pest / pokken uitbraken die soms wel 150 tot 200 jaar aanhielden waarbij het af en toe betrekkelijk rustig was en daarna weer hevig ontvlamde. Dit scenario gaat ook gelden voor deze pandemie. Met de snelheid van de mutaties is het een kwestie van tijd voordat we de huidige vaccinaties bij het grof vuil kunnen zetten en terug aan de tekentafel zitten. Met de huidige, overigens initieel best te volgen, reflexen van lockdown / social distanding vermoorden we elkaar en de economie alleen iets langzamer dan wanneer je de pandemie en bijbehorende consequenties accepteert. Geen gemakkelijke boodschap maar da's de realiteit zoals ik er tegenaan kijk.
@Erikjan79 | 15-01-21 | 12:18:
In het VK wordt het al opgeschoven. Geen idee hoe de verdeling hier is maar de deskundigen gruwen bij het idee alleen al.
@Graaisnaaiert | 15-01-21 | 12:28:
Die gast van RIVM zei dinsdag dat dit wel het plan is, ondanks dat FvD en PVV alle vaccins gelijk willen gebruiken, zonder naar aanvoer te kijken. Gelukkig zijn er nog mensen die nadenken bij het RIVM en is voor elk persoon die het vaccin krijgt ook over 3 weken één beschikbaar.
Ik denk dat u uw tijd vooruit bent.
Met een beetje geluk ziet de rest dit over een paar jaar ook in. Het is een beetje een zachte heelmeester syndroom nu.
@Erikjan79 | 15-01-21 | 12:36:
Dat is goed nieuws. Hoeven we het nu alleen nog over de volgorde van toewijzing te hebben want het is natuurlijk veel effectiever om die paar contacten van ouderen in verzorgingshuizen te vaccineren dan die oudjes zelf. En die 10K illegalen die in A-dam een spuit krijgen is van de zotte.
Als er op volksgezondheid nou eens een organisatorisch sterk persoon zou zitten, dan waren we al een stuk verder
Hij heeft ook weinig mandaat, eerlijk is eerlijk.
Dat hugo organisatorisch niet sterk is ben ik met u eens maar de kern van het probleem ligt in het feit dat NLse politiek meent dat je een pandemie weg kunt polderen.
Wat de politiek nu doet is paniekvoetbal.
Ze willen niet achteraf het verwijt krijgen dat ze niet genoeg gedaan hebben om het virus de kop in te drukken.
Paniek is meestal geen goede raadgever, dat zien we nu ondertussen wel.
@Graaisnaaiert | 15-01-21 | 12:09: Mandaat moet je afdwingen, niet afwachten.
Nog lang niet. Vergeet het oude normaal. We moeten zien te leren leven met Corona. Vaccins of niet. Dit gaat gemakkelijk nog zo'n 2 jaar door, voordat we iets kunnen roepen over grip of onder de duim houden.
Kan de AOW leeftijd ook omlaag
Haha, en dat gelooft gij? Denk dat eerder de aantallen nieuwkomers omhoog gaan want de gecreeerde schaarste, verdienmodellen, schuldeneconomie, ambtelijke dossiers en comsumptiegedrag moet natuurlijk wel intact blijven zo niet vergroot worden.
Is de oversterfte al door Yasser Klaver gebruikt als gelegenheidsargument om het quotum van 500 economische asieleisers per week op te schroeven?
Het vervangt de boel wel aardig precies ja.
Dan moet hij met cijfers werken, niet zijn beste kant zullen we maar zeggen.
Kan me vergissen, maar volgens mij is het zinloos om de oversterfte uit te zetten in absolute getallen aangezien daarbij geen rekening gehouden wordt met de groei van de bevolking. Zou het beter procentueel uit kunnen zetten.
Hahahaha. In januari 16% meer mensen overleden, maar er zijn vast ook 2,7 miljoen mensen bijgekomen, dus goed verklaarbaar. FvD redenaties blijven leuk.
Ene jaar op het andere jaar maakt dat niet zoveel uit, je moet natuurlijk niet 2020 met 2000 gaan vergelijken. Je moet trouwens ook de vergrijzing gaan incalculeren.
2000 tegenover 2020
tot 65 jaar: 26.711/21.648
65-80 jaar: 47.591/51.218
80+ : 66.225/95.700
In 2020 waren er trouwens zo'n 850.000 80+ers, kans van 10% dat je dus doodgaat als 80+ers.
@klaas24 | 15-01-21 | 12:22:
Waarom is 2000 relevant? 2019 is toch relevanter als je wil vergelijken, want dan reken je met dezelfde cijfers van bevolkingssamenstelling?
@Erikjan79 | 15-01-21 | 12:30: Meer als voorbeeld genomen, maar vooral om dat je daar ook ziet dat er minder 65-ers overleiden nu.
Fun fact: In 2018 waren er 780.000 80+ers, in 2020 kom ik dus op 850.000 80+ers. Dat zijn er in 2 jaar 70.000 meer, waarvan er dus gemiddeld 10% sowieso overlijden.
@klaas24 | 15-01-21 | 13:07:
Ik zou dat melden bij het CBS. Dit nemen ze vast niet mee in de berekeningen. U bent wat op het spoor!!!
"en we weten nog steeds allemaal hoe dat komt".
Trump!
De situatie op het capitol blijkt toch meer gevolgen te hebben gehad.
Die hele pandemie is toch een mentale uitdaging voor mensen die niet gewend zijn aan andere belangen te denken dan hun eigen. Het vorige topic bewijst dit maar weer eens.
Noem één enkel voorbeeld van altruïsme, ééntje maar.
@zwenkwieltje | 15-01-21 | 12:13: bijna al onze coronamaatregelen en onze vaccinatiestrategie zijn (mede) op altruïsme gebaseerd.
De rest heeft nergens last van inderdaad..!!!
Of draai het eens om Bob. Mogelijk ben jij hier juist de egoïst. Niet denkend aan de levens van alle mensen die dit al een jaar beïnvloed
@jeweettochniet | 15-01-21 | 12:17: Volgens mij begrijp je mijn post niet.
Financieel heb ik een goed tweede half jaar gehad, en krijg er begin 2021 weer wat bij.
Ik bestel dus juist wat vaker bij mijn favoriete restaurants, omdat zij het zwaar hebben om zichzelf en hun personeel in stand te kunnen houden.
Denk aan je medemens, help waar het kan.
@BobDobalina | 15-01-21 | 12:20: begrijp m prima. Volgens mij wil je mijn post niet begrijpen
@BobDobalina | 15-01-21 | 12:15:
Iets doen omdat dat goed of correct voelt is geen altruisme.
De drijfveer is immer dat het ú een goed gevoel of goede gedachte oplevert, anders zou u het niet doen. De drijfveer is dus altijd eigenbelang.
Lijkt vergezocht en ik snap uw punt wel maar uiteindelijk gaat het zelf dus altijd om het zelf.
@zwenkwieltje | 15-01-21 | 12:33: Jij begrijpt ‘Bob’ beter dan hijzelf.
@zwenkwieltje | 15-01-21 | 12:33: Uiteraard ben ik bekend met deze paradox. Het is een ideale manier om egoïsme te verdedigen: degene die denkt aan anderen doet doet dat ook alleen maar voor zich zelf, dus hij is echt niet beter dan iemand die helemaal niet denkt aan anderen. Altruïsme draait niet zozeer om het gevoel dat het uzelf oplevert, maar om de uitwerking.
@jeweettochniet | 15-01-21 | 12:30: inderdaad ik begrijp m niet. De laatste zin is mij iets te cryptisch. De tweede zin begrijp ik uiteraard wel, maar ik begrijp de relevantie niet.
@BobDobalina | 15-01-21 | 12:47:
Een gevoel is ook een uitwerking, een resultaat. Niet enkel een aanleiding. Maar wellicht is dit een beetje een kip of ei discussie.
Behalve dat voor de één een lockdown andere gevolgen heeft dan voor de ander. Het valt wel op van degenen die er weinig last van hebben, je het vaakst hoort dat de ander zich niet zo moet aanstellen.
REAGEER OOK