Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Windmolens. De Nazi's van de Noordzee

Monocultuur. Met dank aan PvdA, VVD66 en GroenLinks

Social

Dystopische videobeelden vanaf de Noordzee, gisteravond gefilmd terwijl u talkshows met klimaatmeisjes zat te kijken. Honderden windmolens zwoepend op zee, en met alarmerende rode lampjes op historische visgronden, omdat KlimaatFeldwebels als Frans Timmermans (EU) en Jesse Klaver (VVD) dat zo besloten hebben. Iedere paar seconden dat roodverlichte rechterhandje omhoog als saluut naar de EnergieTransitie. Ondertussen, in the ghetto: honderden dode bruinvissen, duizenden gedesoriënteerde danwel gehakselde zeevogels, suïcidale dolfijnen en aangespoelde walvissen. Industriële Roofduurzaamheid is het woord. Slaap zacht, meneer de Urgenda-president.

Reaguursels

Inloggen

Welnee , geen enkel probleem. Want over 10 jaren worden ze toch omgehakt want dan is de subsidie op.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 21:41

ah gelukkig ZwoepZwoep ver weg op zee
dus hebben die lui op de nieuwbouw aan het IJ geen last van het geluid de vogelhakselaars
goeie actie voor het miljeu

Beffel0Bill | 02-12-20 | 17:39

Gisteren was er nog een item over Yburg, waar windmolens ook niet gewenscht waren. De aan energie gerelateerde ellende moet altijd ergens anders zijn dan in de lieve stad. Hemelsbreed:
Yburg-steenkoolmijn Maastricht e.o. 180Km, longkanker en armoede,
Yburg-turfstekerij Emmen e.o. 150Km, bittere armoede,
Yburg-aardgas Slochteren e.o. 155Km, aardbevingen met vernieling van huizen,
Yburg-kernenergie Borssele 199Km, risicodragende omgeving
Yburg-Windmolens Wieringermeer en Noordzee, 50 en 70 Km, dierenmoord en milieuvervuiling
Yburg e.o. jullie zijn aan de beurt, net als in Amsterdam Westpoort, 14km.
De rest van de parasiterende Randstad mag gerust meedoen hoor, kijk maar naar de verdeling:
windenergie-nieuws.nl/kaart-met-windp...
Er is genoeg plek in Yburg en in de randstad (PDF, doorscrollen naar beneden)
www.vogelbescherming.nl/docs/e3b4524d...

Jan de Vries | 02-12-20 | 17:14 | 1

Die kaart is sterk verouderd, alleen al in 'mijn' omgeving missen zeker 50 molens die al jaren de horizon vervuilen.

peers | 02-12-20 | 20:12

Als je goed luisterd hoor je de subsidies in de zakken van multinationals stromen !

Reden | 02-12-20 | 14:27

VVD.
Kampioen deugend de zakken vullen. De komende weken zullen ze vast en zeker lekkere rechtse taal uitkramen. Genoeg voor de VVD stemmer om zich nog eens 4 jaar lekker te laten naaien met gebroken beloftes.

Lafayette | 02-12-20 | 13:11

Momenteel: wind: 0 m/sec. Zon: 0,00 op de zonnepanelen. Waar komt nu onze stroom vandaan???

Leffe Blonde | 02-12-20 | 12:48 | 3

Daar hoor je de groenen dan weer niet over. Totale faal.

MooseNL | 02-12-20 | 13:33

Heh, party pooper.
Dat soort vragen moet je niet stellen. Waar je denkt dat het vandaan komt is voldoende voor de klimaatdeugers.

Lafayette | 02-12-20 | 15:52

Nu nog van gascentrales en kolencentrales. In de toekomst wordt dit waterstofgas. Gemaakt door u raad het al windmolens. In Duitsland is hiervoor Element1 gebouwd en het leuke is dat we hier gewoon ons al bestaande gasnetwerk voor kunnen gaan gebruiken.

zeertegendradig | 02-12-20 | 17:27

Miljoenen tonnen cement als fundatie en nog eens miljoenen kilo’s aan zink als annodes.
Electriciteits kabels onder het zeebed dat de navigatie van menig vis verstoort. Lawaai door de molens. Horizon vervuiling en vogel hakselaars. Een niet regelmatige en dus niet te vertrouwen energie voorziening die op zijn beurt ook nog eens onwijs veel ruimte in beslag meemt en verschikkelijk duur is.
Het neemt alle visgronden in beslag en ter compensatie hiervan worden de overige gebieden tot natuur gebied verklaart waardoor de gehele viserij sector de nek wordt omgedraaid.

Rutte III: Goed plan , Gaan we doen

Datgingniegoed | 02-12-20 | 12:46 | 3

Cement als fundatie? U heeft er duidelijk verstand van. </sarcasme>

nieuwe_Deen | 02-12-20 | 12:53

Prachtig hoor, zoiets zie je eigenlijk niet. Wel zie ik ons polderlandschap elke dag fraaier worden met al die duurzame zonneparken over de weilanden.

jochum1980 | 02-12-20 | 12:37

Ik zie het probleem echt niet, ze staan midden op zee waar bijna niemand iets te zoeken heeft.

1. Het zal ons minder afhankelijk maken van schurkenstaten zoals Saoedi-Arabië etc.
2. Fundamenten van windmolenparken fungeren juist als broedkamer voor jonge vissen die niet gevangen kunnen worden door hele visserijvloten.
3. Windmolens zijn oer-Hollands, wat wil je nou nog meer! :)

Kosmos | 02-12-20 | 11:58 | 8

1 Tijd geleden dat elektriciteit werd opgewekt door olie.
2 Windmolens en kabels net onder de grond wekken geluid en straling op. Beetje schol of tong leven net boven de bodem. Uw kraamkamer gaat niet op. Misschien kunt u ook eens kijken bij het resultaat van de scholbox. Geen beroering van de bovenste laag zorgt juist voor minder voedsel voor vissen.
3 Windmolens vreten subsidie. Verwarmen de zee door onnatuurlijke windstroming van boven naar beneden. Windmolens vreten ruimte en produceren na afschrijven meer onverwerkt afval dan kerncentrales.
Voorstanders van windmolens zouden strafbaar moeten worden gesteld.
Met windmolens bereik je overal het tegenovergestelde mee. Voor de voorstander ga er eens een dag naast staan als ze draaien.

MorgenEenAnder | 02-12-20 | 13:30

@MorgenEenAnder | 02-12-20 | 13:30: Klein detail: het afval van kerncentrales is alleen wel een beetje radioaktief. Die glasvezel+epoxy wieken kunnen geen kwaad.

nieuwe_Deen | 02-12-20 | 13:54

3: windmolens zijn oer Hollands.
Dit zijn windturbines. Ook oer Hollands, die draaien namelijk op subsidies.

Reden | 02-12-20 | 14:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Zonder kerstverichting is die Noordzee toch een stuk minder saai, graag meer lampjes !!

JeanDragage | 02-12-20 | 11:53

Als de PVV of FvD die windmolens hadden gewild was iedereen en zijn linkse moeder er tegen geweest.

Bolder | 02-12-20 | 11:45

Ik ben dit gezeik helemaal zat, en waarom gaat de VVD méé in die waanzin? Hier in het toch al vervuilde Zaandam staat nu ook een biomassacentrale houtsnippers te verstoken, naast een woonwijk en pal naast een school. Dankzij een VVD-wethouder die bang was subsidie mis te lopen.

Anyhow.
Vooralsnog moéten huizen van het gas af.

Fuck warmtepompen, daarmee krijg je onze oudere woningen nooit verwarmd, tenzij tegen een mega-investering en dan nóg 'wellicht'.

Hier een link naar een slimme knakker, Peter Goldstein, in Zaanse milieukringen welbekend, die zijn gasgestookte cv heeft vervangen door een pelletgestookte cv. In een jaren-30-woning. Veel goedkoper en je radiators kunnen blijven zitten!

peter.pgit.nl/wonen/een-duurzaam-verw...

En ook nog:

peter.pgit.nl/wonen/nul-op-de-meter/

Lekker zelf stoken!
Doet me denken aan de jaren 50, toen de kolenboer nog langs de deur kwam met een lading kolen.

Maar ze zoeken het maar uit verder, de energieleveranciers voorop!

Papa Jones | 02-12-20 | 11:35 | 3

Waarom gaat de VVD mee in deze waanzin?
Ome Roon zei het vorige week in de Telebelg:
De VVD is Enorm Links.
In plaats van Enorm bedoelde hij natuurlijk Extreem, maar dat is niet polletiek correct.

Bolder | 02-12-20 | 11:43

Hier ook een huisje begin 1800, overal wat ruimte op enkel glas schuif ramen en eigenaar 55 jaar.
Houtkachel dan temperatuur regelen met de ramen en gewone rekening elekra en gas hout. geen investeringen meer die verdienen we hier nooit en te nimmer terug

Rest In Privacy | 02-12-20 | 11:46

@Bolder | 02-12-20 | 11:43: Heeft niets met links of rechts te maken, maar met de verdienmodellen die hierachter zitten en waarop duizenden (semi-)ambtenaren zwaar op binnen lopen.

UpdateAvailable | 02-12-20 | 11:54

Waar zijn deze beelden gemaakt? Met een gewone camera of met een telelens?
Zomaar wat vragen waarop je het antwoord al in het topic zou verwachten.

bintang | 02-12-20 | 11:28 | 2

Neem het veer Calais - Dover. Dan kan je het zelf zien. Heb je geen telelens voor nodig.

Scepticus | 02-12-20 | 12:45

@Scepticus | 02-12-20 | 12:45: Dat die windmolens in volle zee staan, weet ik, maar de suggestie van deze video is dat ze pal voor de Nederlandse kust staan. Dat zou ik graag onderbouwd zien.

bintang | 02-12-20 | 13:06

Het klimaat willen redden door het milieu kapot te maken - dan moet je toch lijden aan een soort fatale hersenverweking. Helemaal als je weet dat het klimaat totaal niet onder de indruk is van dit bos windmolens.

Zeddegeizot | 02-12-20 | 11:18

Om heel Nederland te voorzien van windmolenstroom moeten we er ongeveer 3200 plaatsen. Maar waar. ?Maar ook dit nog. Windmolens werken alleen van windkracht 4 t/m 7 bft. Rendement is vaak "geen". VVD heeft gelijk. Atoomstroom is de beste oplossing.

Breakdance | 02-12-20 | 11:18 | 3

De VVD die met Kamp indiener was van dit gedrocht bedoelt u?

Naall | 02-12-20 | 11:26

De VVD heeft gelijk? Veel gewone burgers hebben geen bezwaar tegen kernenergie en de VVD past zich daarop aan. Zeker vlak voor de verkiezingen.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 11:29

Nijpels! De VVD gelijk??
Nijpels Winsemius zijn linkse dan GL

Conifeer | 02-12-20 | 12:44

Ik ben civiel ingenieur van beroep, oud klasgenoot van mij van de opleiding is werkzaam bij GMB die mede meewerkt aan de realisatie van windpark Zeewolde in Flevoland. Heb hem verteld dat hij zich dood moest schamen.
Wat een verschrikkelijke dingen vind ik het toch. Zonne-energie ben ik voorstander van maar windmolens, nee alstjeblieft zeg. De ergsten zijn nog wel die in de Noordzee ja.

JohnMarston1907 | 02-12-20 | 10:52 | 5

En wat was zijn reactie?

nieuwe_Deen | 02-12-20 | 12:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo ziet de Wieringermer polder er nu ook uit, En dat is op een afstand van ruim 10 km nog te zien

opruimen | 02-12-20 | 10:48

Ik ben pro windmolen. Daarmee klaarblijkelijk een Nazi en kan ik dus gewoon weer op Baudet stemmen. Cirkel. Rond.

_pacman_ | 02-12-20 | 10:44 | 3

Bedet is anti windmolen wat nu?

Graaf_van_Hogendorp | 02-12-20 | 11:14

Biomassacentrales en windmolenparken. Den deugmensch heeft 't beste met Holland voor.

Eigenwijs | 02-12-20 | 10:43 | 1

Saillant detail: De biomassacentrale in Delfzijl zegt biomassa te verstoken, echter is het niets anders dan restafval.

Tjoerd | 02-12-20 | 11:28

Binnenkort gezellig op het Ijmeer!

lachenjoh | 02-12-20 | 10:40 | 2

Nee hoor, de nimby’s hebben dat plan al afgeschoten of ze laten de coalitie klappen. Windmolens moeten bij de mensen in de provincie in de achtertuin, niet rondom de steden.

Harris Pilton | 02-12-20 | 11:00

@Harris Pilton | 02-12-20 | 11:00: als je 5g masten kunt opblazen.....

Naall | 02-12-20 | 11:25

Zon- en windenergie.....
Met de kennis van nu de zorgen voor morgen.

D-Fens_1963 | 02-12-20 | 10:40

Tijdens mijn laatste vliegreisje met extreem helder weer terug in Nederland aangekomen en geschrokken van het aantal windmolens dat de Noordzee en ons land ontsiert. Het is waanzinnig dat er zoveel mensen geloven dat we onze impact op de wereld kunnen verkleinen door deze zichtbaar immens te vergroten...

Lood om oud ijzer | 02-12-20 | 10:35

Enige tegen PVV en Klaveren. Groen Links was maar met 4 op dat moment. VVD en PVDA dragen grootste verantwoordelijkheid.

Naall | 02-12-20 | 10:32

Verantwoordelijkheid dragen?
Haha!

Veepert | 02-12-20 | 10:42

E.e.a. wordt al jaren uit de doeken gedaan op sites als climategate punt nl. Red light district op zee. Niets nieuws onder de zon dus.
Ook de door GS keurig in lijn met de voorgeschreven waarheid als mafkees geframede Rypke Zeilmaker vraagt hier al jaren aandacht voor. Hij legt bovendien onweerlegbaar uit hoe de vork steelt: Het gaat hier om grootscheeps verplaatsen van geld uit UW zakken naar de zakken van multinationals en banken.
Het is allemaal te volgen in zijn uitleg over de SDG’s op de site van Blue Tiger.
Een kanttekening nog: U vergeet de VVD. Die “democratische” “volks” partij die momenteel op basis van een zo goed als uitgedoofd virus uw “vrijheid” drastisch aan het inperken is speelt een cruciale rol in dit verhaal.

fokkewoelf | 02-12-20 | 10:28 | 2

Jammer dat u het functioneren van de VVD noteert als “kanttekening”.
I.m.o. namelijk is de VVD de schuld van alles.
Ik zou de komende jaren dan ook graag willen ijveren voor een soort tribunaal om de schuldigen voor de ondergang van het fijne leven wat ik en mijn naasten tot op enige jaren geleden hadden.
Zo, en nu weer snel aan het werk want dingen produceren voor de post virus tijd.
Want ja, wie niet steelt of erft werkt tot ie sterft.

D-Fens_1963 | 02-12-20 | 10:57

Leuk toch die kerstverlichting?

Rest In Privacy | 02-12-20 | 10:23

Groenlinks is een antropocentrische stroming waarbij groen niets meer is dan een klimaatdoelstelling om de groeiende bevolking te voorzien van ‘duurzame’ oplossingen. Ik erger mij aan biomassa verbranding en dat ik echt groen gekapt heb zien worden om zonnepanelen in de weide te zetten. Geen oog voor ecologie of echte natuur. Het milieu in functie van de mens. Ik pas ervoor.

Dr.Platypus | 02-12-20 | 10:14 | 6

Ik beschouw me een NaLi, Nationaal Liberaal met grote voorliefde voor een kleine bevolking en veel ruimte voor de natuur. Voorstander van actief beleid om de populatie groei te stoppen en een lange termijn strategie te ontwikkelen om tot populatie reductie te komen. Japan is een voorbeeld. Die kiezen voor bevolkingskrimp en de nazaten krijgen een grotere koek per capita.

Dr.Platypus | 02-12-20 | 10:31

How dare you!

small_town_dude | 02-12-20 | 10:33

Midden in de roos. Elitair links wil burgers meppen, schadelijke types koesteren, en overheidsgefinancierde hbo banen om maar vooral geen blauwe boordwerk te hoeven doen. Zo maken ze ons moe zonder zelf moe te worden. Hun, met vervuilende vliegtuigen ingevlogen, filipijnse sloven schrobben de plee gewoon met chloor. Ze prikken een vorkje halal mee tijdens de nieuwjaarsborrel.
Ze kennen geen mededogen, alleen verontwaardiging.

zeurmachine | 02-12-20 | 10:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Net als met zonnepanelen, hele velden worden aangelegd op weide en akkerland.
Honderden vierkante meters blingbling.

Damoos | 02-12-20 | 10:09

binnen vijf jaar vallen ze om van de roest. Zout water en metaal gaan niet samen

bimbam | 02-12-20 | 10:06 | 1

Daar is wel over nagedacht hoor. Er zijn ook schepen die het langer dan 5 jaar vol houden.

mono-culti | 02-12-20 | 10:52

Het grote geld probeert overal doorheen te rammen, de burger kan de pot op:
tweakers.net/nieuws/174984/microsoft-...

"Microsoft begint bouw nieuw datacenter in Noord-Holland zonder vergunning
Microsoft is in de Wieringermeerpolder in Noord-Holland gestart met de bouw van een tweede datacenter, zonder dat de benodigde vergunning rond is. De gemeente wil die vergunning op korte termijn verstrekken, maar de gemeenteraad is daarover verdeeld."

En nu? Nog meer windmolens erbij om de milieudoelstellingen te halen?
Eens kijken welke gemeenteraadsleden nu weer een snoepreisje krijgen.
Dit grenst aan corruptie.

kloopindeslootjijook | 02-12-20 | 10:04 | 2

Tja. Big tech heeft onlangs meegeholpen om een hele presidentsverkiezing om te kopen. Dan is een laf datacentra-tje in de polder klein bier.

Graaf_van_Hogendorp | 02-12-20 | 10:05

Grenst?

Muhaha..

vander F | 02-12-20 | 10:06

TV is soms leuk. Nu KaagPlaag op de tv bij WNL. Wat zegt ze? Samen met de VS optrekken al het gaat om het klimaat en samen tegen China.

De domme arrogantie, want bij de VS gaat het altijd in de eerste plaats om de winst en zoals ik eerder elders hier zei, China grossiert in zeldzame aardmetalen en zonder die wordt die elektrieke auto een probleem als we geen vervangende materialen weten te bedenken.

Bovendien op politiek terrein optrekken tégen China. Nou, dan moet je van heul heul goede huize komen. Pres. Xi en zijn makkers hebben fluwelen handschoenen aan, maar als die uitgaan dan komen er keiharde chroomstalen vuisten te voorschijn.

Hallo KaagPlaag,

Heeft U gezien hoe pres. Xi laatst bij de parades het leger inspecteerde?
Niet in nette burger-kloffie, maar in Mao-costuum!
Zegt u dat iets?
Begrijpt u dat?
Mag ik horen? Evocatus

Evocatus | 02-12-20 | 10:02 | 1

Met Kaag krijgt dit land verdere 4 jaar dramatische vernieling van de Nederlandse mens en cultuur, de VVD zorgt met de dochter van Loek Hermans (3e op lijst...) dat de "financiering" van deze automutilatie fris&deugend door de MSM wordt afgedekt. Stemmen op de PVV kansloos en FvD is kapot.

grindbak | 02-12-20 | 10:38

We worden een foptransitie in gerommeld met als doel uw laatste bezittingen en geld te stelen. Een energietransitie zonder volwaardige alternatief is geen transitie maar oplichting.

revolte | 02-12-20 | 09:57

De lusten voor de bedrijven, de lasten voor de burger. Alweer.

Dat verhaal van hoe de Wieringermeerpolder dichtslibde met windturbines is ook nog steeds een mooi voorbeeld.

We subsidiëren voor 700 miljoen aan windmolens voor Vattenvall, zodat dat daar 180 meter hoge windmolens staan.
Subsidie met de gedachte dichter bij de milieudoelstellingen te komen.
Het idee is namelijk dat deze de energie voor 370.000 huishoudens gaan leveren.
Vooruit dan maar, dan gaat dat van onze CO2-productie af.

Maar nee.
De lokale overheden zetten datacenters neer voor Microsoft die al die stroom gebruiken. Alle stroom. Alle. Stroom.
Microsoft kan goed sier maken.
Het levert weinig belastingopbrengsten op, want ze hebben een constructie via Luxemburg.
Het levert nauwelijks werkgelegenheid op.
Dus die subsidie komt niet terug.
De stroom die het datacenter afneemt is lekker goedkoop, de lokale bevolking moet meer betalen voor groene stroom.
De geproduceerde warmte zou worden hergebruikt voor kassen. Dat was onderdeel van het ontwerp dat ze bij de gemeente nodig hadden om de handjes op elkaar te krijgen. Die 'afspraak' is helemaal niet nagekomen. Er blaast nu voor 370.000 huishoudens aan warmte het IJsselmeer op.
Een lokale boer wilde zonnepanelen op het dak van zijn schuur om te leveren. Maar dat kan weer niet.

Dus:
Wij betalen 700 miljoen subsidie met z'n allen,
Vattenvall en Microsoft kan lekker geld verdienen
Wij zitten met 180 meter hoge windmolens,
en we zijn geen klap opgeschoten met de milieudoelstellingen.
De gemeente wijst naar Den Haag, Den Haag (Wiebes) wijst naar de gemeente.

Dan willen we nu graag een publieke enquête, hoe dit in godsnaam mogelijk is geworden. Wie daar bij betrokken zijn. En hoe dit zo tot stand komt.
Want is het publiek geld dat uiteindelijk niets oplevert voor ons land, alleen voor een paar handige jongens.
Alweer.

kloopindeslootjijook | 02-12-20 | 09:54 | 5

370.000 huishoudens.
Dat is meer dan het aantal huishoudens in Rotterdam.

kloopindeslootjijook | 02-12-20 | 10:19

@therealbraindump | 02-12-20 | 10:01: en nog sterker, je moet de capaciteit dus wel achter de hand houden voor wanneer het niet waait. En centrales draaien alleen op 100% . Die dingen hebben geen gaspedaal ofzo.

mono-culti | 02-12-20 | 10:56

@mono-culti | 02-12-20 | 10:56: Het laatste wat u opmerkt is onzin,iedere centrale kan in vermogen terug gedraaid worden.

Heelsum | 02-12-20 | 13:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Om zogenaamd het klimaat te redden vernietigen we het milieu.

discriminazie | 02-12-20 | 09:51 | 1

Dat is gewoon een feit

Lupuslupus | 02-12-20 | 10:22

En niet alleen de Noordzee. Zag eergisteren tot mijn afgrijzen dat ze ook het IJsselmeer vlak ten zuiden van de afsluitdijk aan het volplempen zijn met windmolens. Wordt even meegenomen nu ze daar toch bezig zijn en nog heel lang ook aangezien ze wat foutjes hebben gemaakt bij het berekenen van de andere werken daar en nu nog heeel lang en tegen gigantische extra kosten de boel wel goed (nou ja, wat heet) moeten installeren. Stop toch eens met die onzin, het levert veel te weinig op in verhouding tot de vernietiging van alles wat Nederland nog heeft aan open gebieden. Woest kan ik hierom worden.

B. Randnetel | 02-12-20 | 09:51

Ik kan ook wel een links plan verzinnen. Laten we zeehonden knuppelen. Lekker wadlopen is gezond, een beetje beweging tijdens het knuppelen. Het vlees maken we hondenvoer van en de bont gebruiken we om het huis te isoleren. Lekker klimaat neutraal. Meer vis voor ons.

Gandalph | 02-12-20 | 09:43

Ben een beetje aan het multitasken. Zie net op het nieuws die Jumbo-ramkraak. Zoals deze teringlijers gewoon met die bus binnenrammen. Voor mij is dat poging tot moord. Je zal als onderbetaalde supermarktmedewerker/ster maar in het pad van de ramauto staan; je ben geplet.
Mag dit soort figuren naar mijn (nog op te richten) favo-goelag in Siberië?
Schoften naar Kolyma! Evocatus
PS
Lees-aanrader: Siberian Times (krant)
siberiantimes.com/home/

Evocatus | 02-12-20 | 09:41

Het is de hovaardij van de mens.
Dat wij in staat zijn de wereld naar de donder te helpen, maar ook en vooral dat we nog beter weten hoe we die aarde moeten redden, het is overmoed.
De wetenschappen zijn een triomf van de mensheid op zijn eigen beperktheid, de wetenschappen zijn denkdiscipline, zijn aan onszelf opgelegde strakke waarneming, en geven ons daarmee stukje bij beetje toegang tot een waarheid die wij op geen enkele andere wijze zichtbaar krijgen, maar dat betekent niet dat wij gewapend met kleine hoopjes wetenschappelijke kennis de werkelijkheid aan ons kunnen onderwerpen, dat wij zelf schepper zijn van het universum.
Het wordt met name gevaarlijk op plekken waar die hoopjes kennis fuseren met moraal, met kennis van goed en kwaad, daar waar de moraal op zoek gaat naar passende, sluitende, in het 'narratief' passende kennis, deze in toekomstperspectieven opneemt en dan in de illusie leeft een gefundeerd oordeel te hebben geveld en op basis van harde feiten te handelen. Daar wordt het wetenschappelijke in dienst gesteld van wat men wenst, en wordt de wens verpakt als harde feitelijkheid.
Het is niet de schuld van de wetenschappen, het is de schuld van de wetenschapper die zich uitlevert, zich onderwerpt aan de moraal of zelf tot moralist is geworden.
En, o ironie, het zal nooit toegegeven worden. Vernietiging ten gevolge van hovaardig moralisme zal worden verkocht als anders dan vernietiging ten gevolge van 'verkeerd' leven. De ene dode walvis wordt opgevoerd als slachtoffer van een slecht beheer van de natuur, de andere dode walvis als martelaar in dienst van een hoger doel. Maar voor de natuur, en ook voor de koele blik der wetenschappen, gaat het in beide gevallen om een dode walvis.

Schoorsteenveger | 02-12-20 | 09:37 | 8

Mooi geschreven, maar wat is uw alternatief? Met oogkleppen op doorleven richting de ondergang van de mensheid?

bamitoren | 02-12-20 | 09:55

@bamitoren | 02-12-20 | 09:55: de klimaatzwendel gaat om macht, grond en grondstoffen. De banken wereld heeft er een zooitje van gemaakt en nu willen ze het laatste waar waarde aan toe te kennen is, uw bezittingen. Er is een megaroof gaande en wij hebben het over molentjes.

revolte | 02-12-20 | 10:22

@bamitoren | 02-12-20 | 09:55:
In elk geval alle door opgeklopte moraal gedreven megalomane projecten wantrouwen. Zeker als die projecten de neiging hebben parallel gaan lopen met belangen die haaks staan op wat je zegt te willen bereiken en voor je het weet hele andere doelen gaat dienen. Zoals die "green deal" van Timmerfrans, die gebruikt gaat worden als middel om op slinkse wijze een transfer-unie door te drukken.
Ik heb geen simpel plan om de wereld te redden. Dat zou ook van hovaardij getuigen. IK ben bereid om me aan te passen, om in te leveren, om anders te doen, maar dan enkel als ik zie dat wat mij gevraagd wordt onderdeel is van een gewogen plan.
Een voorbeeld. Minder vlees eten, en wellicht uiteindelijk helemaal geen vlees meer eten vind ik niet zo verkeerd. Maar wat ik wel verkeerd vind is het plots geforceerd om zeep gaan helpen van bestaande structuren. Ja, er is in Nederland intensieve veeteelt, en dat levert ecologisch gezien problemen op, maar als we vandaag op basis van een verheven moraal al te hard ingrijpen en vernietigen, dan zal elders, daar waar die verheven moraal niet geldt, dat gat snel gevuld worden en zullen er daar intensievere vormen van veeteelt ontstaan. Kwestie van vraag en aanbod. Hetzelfde geldt voor de droom van groene stroom. Geforceerd groene stroom invoeren betekent dat er elders minder groene stroom voorhanden is. Ik kan in één beweging groene stroom uit mijn stopcontact laten komen, maar die is gekocht met aflaten. Dat is de meest verwerpelijke handel die er bestaat, handel in certificaten.
Dus ja, ik zie het meer in simpele, maar degelijke veranderingen in de wijze waarop wij ons bestaan vormgeven. In hout bouwen bijvoorbeeld, en minder beton gebruiken. Maar dan niet via de rechter afdwingen dat morgen ale beton verboden wordt.

Schoorsteenveger | 02-12-20 | 10:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Flikker 2 goeie kerncentrales neer, en we hebben meer stroom als we ooit kunnen opmaken, nauwelijks C)2 uitstoot. Maar 1 klein emmertje radioactief materiaal per jaar.
Ipv. van een land vol windmolens en zonnepanelen.
Waarvan de meeste stroom naar buitenlands beheerde datacenters moet.
Dan halen we eindelijk eens wat van onze CO2 uitstoot af.

Hiesjes | 02-12-20 | 09:36 | 3

Yep. wel graag ergens in Stadskanaal of ten noorden van de Noordzee

SteilAchterover | 02-12-20 | 09:42

@SteilAchterover | 02-12-20 | 09:42: Hebben ze in het noorden nog niet genoeg te lijden gehad van de randstad? Lekker gemakkelijk zo'n gebied dat je kunt laten opdraaien voor alle slechte plannen van het westen.

B. Randnetel | 02-12-20 | 09:56

Er zit een hele industrie achter om al die windmolens en zonnepanelen te laten plaatsen. De schapen trappen in het verhaal van milieu en zonder boe of ba wordt op deze manier een hele industrie verrijkt met miljarden. Denk je nu echt dat die industrie het toelaat om 2 kerncentrales te laten komen. Uiteindelijk gaat het om hun verdienmodel en niet om het milieu.

loser | 02-12-20 | 10:22

Het is natuurlijk heel erg die ecologische ramp die de windmolens op de Noordzee veroorzaken.
Zet ze maar in de N.I.M.B.Y. Groene Khmer enclave IJburg neer, daar wonen de mensen die ze willen hebben.

Osdorpertje | 02-12-20 | 09:35

Politici hebben in opdracht van de Big Enery/Oil angst en schuld gepropageerd richting de burger, opdat de burger uiteindelijk ook zou zwichten voor niet-rendabele wind- en zonne-energie en we dus met z'n allen kunnen blijven consumeren, zoals we altijd deden. Maar vooral de politici en hun bazen.

De enige manier om echt iets aan het mileu te doen is stoppen met zwaar vervuilende industrie voor Tesla's en andere electrische wagens, stoppen met fabrieksvoer, fabrieksvlees, maar gewoon weer lekker écht vlees en écht voedsel eten.

nuchterland | 02-12-20 | 09:27 | 1

Pcies.
Ga gewoon naar die visboer /markt / Toko en je koop voor weinig 1 zak 5 kilo rijst, je bambu, je sambal, je kruiden, et al.
Slager vind ik wel duur, en doet regelmatig niet onder voor supermarktfleisch.
Of nee, andersom.
Maar goed.
Al die Unilever meuk zit vol zout, suikers en niet te tellen hoeveel hoeveel E-nummers.
Je zou tegen zo'n supermarktmami willen zeggen:
"Mens, ga ko-ken!"

chicago river | 02-12-20 | 09:38

Volgens tu delft zijn er nu meer efficiënte wieken in de vorm van een swastika.

etwaboy | 02-12-20 | 09:24 | 1

Was dat niet de Universiteit van Leiden?

Professor Superhirn | 02-12-20 | 09:57

Dit is toch precies wat Nederland wil. De "rechtse" vvd al jaren aan de macht, samen met cluppies linksch wappies in de regering.
Hun vrindjes miljarden laten verdienen door linksche hobbies te bekostigen. Hup economie, jeuj klimaatmaatregelen.

De gewone man staat er bij, kijkt er naar, krabt zich eens achter de oren en gaat verder met belasting betalen. Het zal allemaal wel goed zijn zo, toch? De vooruitgang kun je niet tegen houden, toch?
De NPO vertelt avond na avond dat het inderdaad goed is zo, dus dan zal het wel kloppen... Toch?

Een gedrocht van een huwelijk tussen linksch en "rechts" houdt Nederland al een decennium gegijzeld. Met als resultaat nul zelf-reinigend vermogen meer in de politiek en ambtenarij.

Stem PVV!

WasHetMaarMakkelijk | 02-12-20 | 09:23 | 5

Mooi verwoord, @Whmmakkelijk
Maar geen decennium.
Minstens 6 decennia, reeds.

chicago river | 02-12-20 | 09:32

@Rdock | 02-12-20 | 09:27:
Die horen gewoon bij de linksch wappies, hebben alleen nog een godje meer.

WasHetMaarMakkelijk | 02-12-20 | 09:49

@chicago river | 02-12-20 | 09:32:
Die eerste 50 jaar hadden ze tenminste nog het fatsoen om een beetje in het fietsenhok te friemelen. En als ze ruzie hadden in de verkering, dan klapte er nog wel eens een regering.
Ook waaide de wind dan weer eens wat meer rechts van het midden, dan weer eens wat meer links. Werden excessieve of slechte politieke en beleidsbeslissingen nog wel eens afgezwakt of zelf terug gedraaid.

De bruin gekleurde politieke eenheidsworst van de afgelopen 10 jaar is daar toch een superlatief van. Begonnen toen Marx en Vleespet hun hoofden op een volledig onlogisch gezamenlijk kussen legden.
Standpunten, breekpunten, complete partijprogramma's worden over de schutting gegooid om maar te kunnen blijven zitten.
Ideologisch 180 graden tegenover elkaar staanden partijen pijpen elkaar de regering in en gieten enkel bruine strontpolitiek over Nederland uit.

Met de lachende leugenaar als lijmend opperhoofd. Zonder strategie, zonder visie, zonder tactiek en serieus oog voor de langere termijn toekomst van het land.

Enkel politiek opportunisme, verpakt als "progressief".
En maar schreeuwen en schelden, populisme!, geen oplossingen!, rascisten!, tegen een ieder die niet mee wil doen aan deze farce, een eigen geluid en eigen meningen heeft...

Bah...

WasHetMaarMakkelijk | 02-12-20 | 10:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik woon hier in het donkerste gebied van West -Europa. Bij helder weer kijk je direct de melkweg in. Mars is een rode planeet, dat zie je zo. Ik zit midden in een regionaal natuurpark.

En ook hier willen ze alles volplempen met die wangedrochten.

Er is hier te weinig wind. De oplossing: molens van 215 meter hoog.

Zum kotzen!

De Droit | 02-12-20 | 09:23 | 3

Woon je in Urk?

Rest In Privacy | 02-12-20 | 09:26

Ze zitten straks op Mars, maar wij kunnen straks nergens meer de Melkweg waarnemen. Hun projecten zijn voor de komende 10000 jaar, onze persoonlijke belangen maar één generatie. Zo brengen ze het. Zo kappen ze de toekomst af voor alles wat niet in hun plaatje past.

zeurmachine | 02-12-20 | 10:46

Windmolens zijn meer dan gedacht aan slijtage onderhevig en verliezen daardoor veel rendement.
Vraag mij nog altijd af hoe dat straks moet met alle auto's en alle huishoudens en bedrijven op stroom en dat op een grijze dag als vandaag. Zonnepanelen nauwelijks rendament op een dag als vandaag. Volgens mij kunnen wij niet alleen op zonne en windenergie een heel land rendabel laten draaien. Steeds rendament van een veld zonnepanelen uitdrukken in aantal huishoudens is ook een grote fake. Huishouden beslaan maar een gering percentage van totaal stroomverbruik.

WieboWW | 02-12-20 | 09:21 | 7

@spoilerfreak | 02-12-20 | 09:28:
Een probleem met de cijfers in die link, er wordt (voor zover ik zo kan zien) niet bijgehouden hoeveel onderhoud er wordt gepleegd.
Even versimpeld: Stel dat 20% van de minst renderende windmolens in een park jaarlijks grotendeels vervangen worden dan blijft de productie van het park op peil, dan zul je inderdaad geen slijtage meten in de productie cijfers, maar tegen welke kosten?

Locusta | 02-12-20 | 10:56

@spoilerfreak | 02-12-20 | 09:28: zet ook grote vraagtekens of wij met panelen en molens het gewenst rendement kunnen halen er van uitgaande dat iedereen over 15 jaar elektrisch moet rijden. Heb zelf zonnepanelen en heb in de maanden met een r nauwelijks opbrengst 10 tot 15% van opbrenst zomermaanden.

Willem53 | 02-12-20 | 13:54
▼ 4 antwoorden verborgen

@ruudvangeelen | 02-12-20 | 09:25: Klopt, dat is ook belachelijk maar wat is de schade van het produceren van accu’s, windparken op zee, velden vol met zonnepanelen...

BozePaarseMan | 02-12-20 | 09:38

@ruudvangeelen | 02-12-20 | 09:25: Dat klopt ruud maar om nu zsm de (dure) groene leugen te omarmen als nieuwe religie gaat net te ver snap je?

D-Fens_1963 | 02-12-20 | 09:42

Naja, behalve dat ze in Amerika net als in Rusland ook liever de zaken in de grond stoppen dan op te ruimen, is het begraven van een paar wieken niet zo ernstig als bv. de nucleaire rotzooi in bv. Google op majak atom accident 1957 kyschtym
umweltfairaendern.de/2017/09/60-jahre... (even door www.deepl.com halen en je hebt het verhaal in het NL).

PisFinger | 02-12-20 | 09:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Het moet eerst stuk voordat het beter kan worden. Gelukkig heeft GL nu echte kennis binnengehaald dus wellicht komen ze tot inzicht.

Eddy67 | 02-12-20 | 09:20 | 1

Kennis verwerven en op basis daarvan inzichten formuleren druist rechtstreeks in tegen de kernwaarden van GL.

jemagookniksmeer | 02-12-20 | 09:29

Gelul en framing van Geenstijl redactie. Feiten zijn dat rondom windmolens geen vis kan en mag worden gevangen. Het zeeleven is daar rijker dan ooit.

Elpefo | 02-12-20 | 09:18 | 6

Natuur bezit het fijne vermogen zich vrij snel aan te passen aan nieuw ontstane situaties maar dat is zeker geen reden om te veronderstellen dat (zon) e/o windenergie ipv fossiel de oplossing gaat zijn.

D-Fens_1963 | 02-12-20 | 09:37

@WieboWW | 02-12-20 | 09:30: Artikelen, artikelen..., tis maar net waar je je wilt laten informeren toch?

D-Fens_1963 | 02-12-20 | 09:39

@WieboWW | 02-12-20 | 09:30:
www.dw.com/en/how-do-offshore-wind-fa...
Deutche welle heeft een eerlijk artikel hierover. Kort samengevat, tijdens de constructie van windmolens hebben vooral zeezoogdieren, maar ook enkele vissen veel last en zullen tijdelijk het gebied verlaten. Als ze er eenmaal staan heeft het een overwegend positief effect op zowel vissen als zeezoogdieren, aangezien de windmolens op veel plekken functioneren als kunstmatig rif. Verder helpt het bij het bodemherstel en het feit dat er moeilijk gevist kan worden draagt bij een veilige kraamkamers voor het zeeleven.
Dus ja plussen en minnen, maar lijkt op wat langere termijn toch voornamelijk meer positief te zijn dan negatief voor het zeeleven.

zeertegendradig | 02-12-20 | 10:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Zeewater is zout.. de lucht op zee idem.
Die dingen blijven niet heel, tenzij je ze voortdurend in een nieuwe coating laat zetten, maar dat gaan we natuurlijk met zeilschepen aanpakken.

glaaf | 02-12-20 | 09:18 | 4

@BozePaarseMan | 02-12-20 | 09:20:
Zolang ze daar de dode naaldbossen voor gebruiken en deze weer met gezonde bomen aanplanten, is dat nog enigzins te beargumenteren. Maar zelfs dat is waarschijnlijk niet het geval.

PisFinger | 02-12-20 | 09:33

@PisFinger | 02-12-20 | 09:33: Een bos omhakken duurt een dag, een nieuw bos creëren duurt decennia, ook al zo’n farce.

BozePaarseMan | 02-12-20 | 09:35

Elk 2,5 jaar moet een zeeschip droog voor onder meer inspectie van het onder water deel. Zo nodig moet er dan opnieuw gecoat worden en eventuele aanwezig zinkstukken worden vervangen. Maar dat hoeft dus niet bij windmolens omdat dat niet kan. Het is inderdaad wachten op omvallende windmolens.

forecastle | 02-12-20 | 09:40
▼ 1 antwoord verborgen

En Big Tech is de lachende derde

SteilAchterover | 02-12-20 | 09:15

Gewoon doorgaan met fossiele brandstof, dat is een goed idee

Rest In Privacy | 02-12-20 | 09:09 | 9

@BozePaarseMan | 02-12-20 | 09:18: zonder die groene poppenkast (waar ik het overigens ook niet mee eens ben) krijgt de fossiele industrie geen tegenwind in de monopolie die ze (nog steeds) hebben. Olie is echt een probleem als je denkt in termen als vervuiling, oorlogen, politiek, geld etc. etc.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 09:29

@Elpefo | 02-12-20 | 09:24: Fout verondersteld. Het automatisme waarin wordt gesteld dat het wind en water moet zijn is dus al verkeerd. De linkse idealisten schieten gelijk in de oplossingstand, er worden stappen overgeslagen en met geld gesmeten. The green deal sucks.

BozePaarseMan | 02-12-20 | 09:33
▼ 6 antwoorden verborgen

Windmolens zijn per definitie niet rendabel! Alleen voor diegene die weet te toveren met allerlei subsidieregelingen en weet te sjoemelen met het produceren van die molens is het wellicht wel rendabel, maar dat is gewoon een farce! Hup kom maar snel door met die 2 kerncentrales. In Duitsland moet iedereen aan het gas en in Nederland iedereen er af, snapt u het nog? Dit soort fratsen ontstaan alleen door boekhoudkundige regels die de overheid dan weer verzint. Mag ik faalhaas Wiebes nog eens noemen als de grootse faalhaas van allemaal. Wellicht Asscher ook nog even aanmerken als grote faalhaas. En dan vragen de politici zich af waarom de burger de overheid wantrouwt. Ik kan u het antwoord wel geven, maar dat is een-open deur intrappen.

Rdock | 02-12-20 | 09:09 | 13

@De Droit | 02-12-20 | 09:25: kom eens met feiten?

Rest In Privacy | 02-12-20 | 09:31

@ruudvangeelen | 02-12-20 | 09:31:
Pak je eerste reactie eens. Een link waarin wordt beweerd dat een windmolen binnen enkele maanden (op land) tot een jaar (op zee) zijn volledige kosten (plaatsen/afbreken/onderhoud) terugverdiend heeft.
Dat is lachwekkend naïef (om vriendelijk te blijven). Kan ik dat bewijzen? Nee. Daarvoor zou ik er heel veel detail kennis bij moeten slepen die maar heel weinig mensen hebben.

Er is wel een makkelijke indirecte manier om te bewijzen dat het niet waar kan zijn. Door de dalende rente zitten grote investeerders te springen om rendement. Staatsobligaties gaan voor negatieve rente, zelfs op langjarige staatsobligaties zit nauwelijks rendement. Een investering van 100mld in een windmolenpark dat binnen een jaar zijn aanleg heeft terugverdiend en daarna jaarlijks 100mld rendement oplevert... ALS dat waar zou zijn, zelfs als het maar voor een klein deel, zeg 10%, waar zou zijn, dan zou dat neerkomen op een jaarlijks rendement van 10-100mld. Dan zouden er letterlijk biljoenen (10^12) als geen biljarden (10^15) euro aan vermogen staan te dringen om mee te mogen doen.

In werkelijkheid zijn deze er niet. De investeerders die er wel zijn willen dat de overheid een behoorlijk deel van de investeringen subsidieert. Als er werkelijk zoveel rendement viel te halen op windmolens dan stonden de schooiers niet te bedelen om overheidssubsidie, maar dan verkocht de overheid 20 jarige concessies voor grof geld aan (consortia van) bedrijven om windmolens op een bepaalde locatie neer te mogen zetten en uit te baten. Vergelijkbaar met de verkoop van frequenties voor mobiele telefoons.

Zien we dat? Nee. Waarom niet? Omdat die bedrijven die dat soort investeringen kunnen doen eerst goed laten doorrekenen of het voorgespiegelde rendement ook echt haalbaar is. Anders dan jij en ik hebben zij de beschikking over meerdere manjaren aan cijferaars en mensen die wel alle details kunnen overzien. Geen journalist die een stukje in elkaar knipt en plakt gebaseerd op wat andere journalisten bij elkaar geknipt en geplakt hebben.

Geen bewijs dat windmolens meer kosten dan opleveren, wel dat het rendement beduidend lager ligt dan door sommigen wordt voorgespiegeld. Die 100% per jaar is kolder, zelfs 10% lijkt nog altijd ambitieus.

Locusta | 02-12-20 | 10:51
▼ 10 antwoorden verborgen

Who cares, midden op zee waar nooit iemand komt. Veel liever daar dan in mijn achtertuin.

bamitoren | 02-12-20 | 09:08 | 3

Daar komen ze dus ook te staan, het is niet of of maar en en.

Graaf_van_Hogendorp | 02-12-20 | 09:09

In mijn dorp staan nu 2 molens en er komen er 6 bij. Naburig dorp heeft er straks uitzicht op . Geweldig 250 meter hoog, dan lijkt het echt of ze in je achtertuin staan.

WieboWW | 02-12-20 | 09:25

@WieboWW | 02-12-20 | 09:25: Leuk dat je gemeente dat zo geregeld heeft, maar dat is geen regeringsbeleid. Het regeringsbeleid is om diep in de noordzee grote velden windmolens te bouwen, en juist niet op het land. En dat is echt de enige goede oplossing.

bamitoren | 02-12-20 | 09:36

Ben wel blij met Pure Energie. Eindelijk een hoofdsponsor die niet wegloopt bij een beetje tegenwind.

Dubbelepunthoofd | 02-12-20 | 09:08

Links de grootste slopers van allemaal. Het mooiste voorbeeld is wel de biomassa, hele oerbossen hebben ze in de verbrandingsoven gegooid onder het mom van, is goed voor het milieu en klimaat. Nu gaan ze de helft van de vogels blenderen met hun windmolens en het complete zeeleven verwoesten, alweer onder het mom van, is goed voor het milieu.

Gandalph | 02-12-20 | 09:06 | 1

Lieden die dit voorstellen (GL, D66, PvdA, CDA, VVD) zijn niet (s)links maar globalistisch en corporatistisch. Ze willen van verNederlandje een grote stad, transporthub en energiecentrale maken, allemaal tbv de neues ewige Reich de EUSSR en het Ruhrgebied.

Graaf_van_Hogendorp | 02-12-20 | 09:08

PLO mevrouw van DDR666 heeft al uit de doeken gedaan wat onze toekomst wordt. Weilanden en Noordzee volgeplempt met zonnepanelen, windmolens en megastallen voor anderskokende homo sapiens. En in 2030 hebben we geen bezit meer en we zullen daarmee gelukkig zijn.
Verder zullen we leven in pods en insecten vreten.

Er ist wieder da. En dan heb ik het niet over Dolfie maar over Mao.

Graaf_van_Hogendorp | 02-12-20 | 09:06

Midden op zee woont niemand. En TOCH krijgen we iemand gevonden die zelfs daar over het uitzicht begint te janken.
Wat zijn we toch een zeikvolk.

JanVergoor | 02-12-20 | 09:05 | 5

Bijna niemand woont in de Amazone, dus waarom zeiken over de ontbossing? Niemand woont onder de grond dus waarom zeiken over het wegstoppen van nucleair afval?

Moresnetunited | 02-12-20 | 09:26

@Zenzeo | 02-12-20 | 09:18:

Beste Zenzeo,

Da's een hele mooie, die houden we erin!
Veul dank! Evocatus

Evocatus | 02-12-20 | 09:27

Was het maar midden op zee of oceaan. Je kunt ze gewoon van het strand zien.

Risingson | 02-12-20 | 09:51
▼ 2 antwoorden verborgen

We kunnen natuurlijk ook doorgaan met het importeren van fossiele brandstoffen uit zandbaklanden die ons totaal niet naar het leven staan. Als dit de prijs is die we moeten betalen voor energie-onafhankelijkheid van Zandbakkië dan mogen ze wat mij betreft die hele Noordzee volgooien.

Het is niet dat de visserij nou goed is voor de visstand.

Enter Yeti | 02-12-20 | 09:04 | 6

Het wordt tijd dat we als Europa laten zien dat we onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen in de grote getalen zoals nu gaat. Voor een bepaalde reeks materialen zul je wel olie nodig blijven hebben, maar als we het uiteindelijk als brandstof al kunnen afschaffen heb je het merendeel denk ik al te pakken.

Wybe Wabes Abbema | 02-12-20 | 09:13

@Gandalph | 02-12-20 | 09:07: Mag ook! Maar gezien de gemiddelde besluitvormingstrajecten van onze overheid en de complexiteit van een kerncentrale zie ik een nieuwe kerncentrale voor 2040 niet verschijnen. Wat dat betreft zijn een paar vogelshredders op zee makkelijker te installeren.

Enter Yeti | 02-12-20 | 09:17

Ah, jij denkt dat als we stoppen met fossiele brandstoffen we ook stoppen met het importeren van dat volk? Hahahaha.

Mallepietje1001 | 02-12-20 | 09:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Als we maar genoeg troep in de zee pleuren, stijgt de zeespiegel vanzelf mee. Althans dat lijkt na een praktijktestje zo. Mijn kop koffie was tot aan de rand gevuld en toen ik er een suikerklontje in gooide ging de koffie over het randje.

Leptob | 02-12-20 | 09:03 | 3

U bent een Archimedes in de dop...

SterF... | 02-12-20 | 09:06

Als een mug in zee piest stijgt wereldwijd de zeespiegel ook.

pa_niek | 02-12-20 | 09:19

De mens vernietigt zichzelf.

MickeyGouda | 02-12-20 | 09:02 | 1

Geen stijl!

Yrrab | 02-12-20 | 09:07

Ik vind het heel typerend dat er in de media wordt bericht over aangespoelde zeedieren, grote groepen, van klein tot groot, maar er geen vragen worden gesteld over de invloed van windmolens.
Overal waar we windmolens neergooien.
Vroeger spoelde er ook wel wat aan, maar nu lijken het wel collectieve zelfmoord acties.

boerk | 02-12-20 | 09:02 | 1

Ze weten wel waarom dat komt, ze willen alleen niet dat u dat ook weet.

Gandalph | 02-12-20 | 09:28

b b

darius | 02-12-20 | 09:01 | 1

liever dubbel d

Rest In Privacy | 02-12-20 | 09:14

Een zoveelste megalomaan project van de mensheid gedoemd tot falen. Wegens zelotisch nastreben van groteske idealen/waanideeën.

inCol | 02-12-20 | 09:01 | 2

Nee, omdat de mens denkt van alles goed te kunnen doen met behoud van luxe. Maar het gaat slechts goed tot het volgende nadeel opdoemt. De mens is gewoon slecht voor de aarde wegens tekort aan natuurlijke vijanden. Maar de natuur is niet gek. Die maakt de mens gewoon vijand van zichzelf.

denouden | 02-12-20 | 09:07

Als je iets verder uitzoomt dan zie je juist dat dit de oplossing van een gefaald project is genaamd het klimaatprobleem. Nu nog nieuwe kerncentrales.

bamitoren | 02-12-20 | 09:42

Grote delen van de Noordzee zijn praktisch een woestijn met 0,0 natuurwaarde. Prima om deze gebieden te benutten voor windmolenparken, zeker als ze gewoon een paar km buiten de kust staan. We kunnen ons als burgers beter verzetten tegen windmolens op land, daar veroorzaken ze wel overlast. Laten we duurzame energie en kernenergie gebruiken waar dit rendabel en veilig is en niet voor overlast zorgt.

zeertegendradig | 02-12-20 | 09:01 | 3

Die dingen kunnen niet zo goed tegen zout water. Wat hier staat is symbool politiek. Windmolens zijn niet zo rendabel als vertelt word, ook niet op zee. Zie Evocatus' reactie op 8:58.

reagluurder010 | 02-12-20 | 09:04

@zeertegendradig | 02-12-20 | 09:11: Rendabel my arse . Het ziet er toch gewoon niet uit ? Kernenergie is de longterm oplossing ,maar daar verdienen de juiste hotemetoten niets aan dus....

Koning BongoBongo | 02-12-20 | 10:43

Maar geen woord over vermindering mensen populaties.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 09:00 | 5

@Harris Pilton | 02-12-20 | 09:10: Niet in Nederland in ieder geval. Hier zeggen al die linkse gekken dat als we maar eerlijk delen we nog 8 keer zoveel mensen kunnen huisvesten op de aarde. Zelfde argument wordt gebruikt voor migratie "we zijn zo'n rijk land we kunnen die mensen best opvangen". Zoals ik al zeg, links heeft ons het liefst in een doos levend, terwijl we de hele dag op gras mogen kauwen.

zeertegendradig | 02-12-20 | 09:29

Landen waar onbeperkt kinderen worden geboren zijn echt uitzonderlijk tegenwoordig. Bevolkingsgroei komt nu nog door betere levensstandaard, mensen worden ouder. Ergens later in deze eeuw zitten we op de piek, daarna gaat de wereldbevolking weer naar beneden.

bamitoren | 02-12-20 | 09:44

@zeertegendradig | 02-12-20 | 09:29: maar dat klopt dus niet. Groenlinks is toch communistisch? Ten minste, dat lees ik hier vaak, dan is dus geboortebeperking makkelijk ter sprake te brengen.

Harris Pilton | 02-12-20 | 11:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Helaas is het tegengeluid weer de kop in gedrukt. We gaan deze klimaatwaanzin doorzetten de komende decennia. Ergens rond 2050 komen we wel tot inkeer, zo lang duurt het ongeveer voordat Nederland iets leert.

Heil Urgenda. De tiran is Groen. Kniel of sterf.

Nederland80 | 02-12-20 | 09:00 | 1

Als de belanghebbenden hun zakken genieg gevuld hebben. Dan kan er weer een doel worden gesteld om alle vervuiling (olie, broeikasgassen, glasfibers) uit de natuur te halen uiteraard met veel subsidies en dwang.

boerk | 02-12-20 | 09:04

Oh nee wat erg. Ga iets nuttigs doen.

naamengetal | 02-12-20 | 08:59 | 1

Ga jij eerst maar je kamertje schoonmaken jochie.

Nederland80 | 02-12-20 | 09:01

Leuk al die zielige beestjes-argumenten TEGEN windmolens, hoor. We moeten ons ook afvragen hoeveel aluminium en staal d'r in zo'n kreng gaan. Dat gaat om tonnen! Moet ook allemaal uit de aarde opgegraven en gemaakt worden! Hoe milieuvriendelijk is dat?
Hallo GroeneLinkseMoslimKnuffelaars? Evocatus
.

Evocatus | 02-12-20 | 08:58 | 5

Zodra staal of aluminium gewonnen is en in een windmolen zit kan je het daarna weer prima hergebruiken als grondstof voor een volgend project.

bamitoren | 02-12-20 | 09:46

@bamitoren | 02-12-20 | 09:46:

Beste bamitoren,

Zegt het begrip "entropie" u iets?
(Veel) Lange(re) termijndenken. Evocatus

Evocatus | 02-12-20 | 10:14

@Evocatus | 02-12-20 | 10:14: Ik snap uw punt: een windmolen is een deel van zijn leven bezig met het compenseren van de energie die nodig was om de machine initieel te bouwen. Maar het mooie van deze technologie is dat dit relatief snel is gecompenseerd en daarna energie oplevert, ook onder de streep. Hetzelfde geldt voor zonnepanelen. Het spijt me, maar de wereld is niet zo onredbaar als u het voorstelt.

bamitoren | 02-12-20 | 12:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Wacht maar wat deze windbrekers met bijvoorbeeld de fruitbomenbloesemverspreiding doen.

Jos Tiebent | 02-12-20 | 08:58 | 1

ze stralen ook 5g uit, pas uit!!!!111!!!

Rest In Privacy | 02-12-20 | 09:15

Bedankt jongens, jullie hebben net de partij die hier daadwerkelijk iets aan kon doen vermoord...

Smurfke Turbo | 02-12-20 | 08:57 | 2

Ja misschien kan Bart Nijman even een stukkie schrijven over windmolens die antisemitisch zijn of zo.....

T2000 | 02-12-20 | 08:58

Heb je de peilingen wel gevolg afgelopen jaar?

Rest In Privacy | 02-12-20 | 08:59

Nog even doorgaan en nazi wordt ook een geuzennaam. Als het namelijk zoveel aandacht krijgt gaat elke kort denkende geloven dat het toch wel een dingetje is. Niet beseffende waar het ooit voor stond.
Voorzichtigheid geboden.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 08:55 | 1

Eens. Ongelukkig gekozen, te makkelijk.

Zenzeo | 02-12-20 | 09:20

Wauw, wat mooi! Stroomproductie op momenten dat we het niet nodig hebben, voor een prijs die minstens het dubbele is van gewone stroomproductie, met een verlaging van de wereldwijde temperatuur als gevolg, die dusdanig onmeetbaar is, dat ik het hier niet eens opschrijf.

T2000 | 02-12-20 | 08:55 | 1

TV-zender Arte heeft een ontluisterende docu laten zien over de elek.auto-accu, de milieuschade bij/voor de productie van die antieke zooi is 100x erger dan voorgespiegeld door o.a. Vatten-wokedeugers.

grindbak | 02-12-20 | 09:00

Bouw een paar kerncentrales, dan kunnen alle windmolens en zonneparken weg. Kernenergie is een van de veiligste manieren om energie op te wekken, en de voorraad aan grondstof is ruim voldoende voor 500 jaar. Die hele discussie doet me denken aan iemand die niet durft te vliegen omdat het gevaarlijk zou zijn, en dan maar met de touringcar op vakantie gaat...

small_town_dude | 02-12-20 | 08:55 | 3

Kerncentrales geven bij groengekkies een rotgevoel en dat mag niet. Groengekkies willen niet bang zijn, dus geen kerncentrales mogelijk.

T2000 | 02-12-20 | 08:56

Eens. Wel graag in Stadskanaal of ten Noorden van de waddenzee

SteilAchterover | 02-12-20 | 09:09

@SteilAchterover | 02-12-20 | 09:09: De enige restricties zijn: niet op een breuklijk en niet aan de oceaan (Fukshima), voor mijn part mag het ook aan de Hemweg of in de oude Van Nellefabriek.

small_town_dude | 02-12-20 | 10:21

Gewoon goeie handel

YoMoms | 02-12-20 | 08:54 | 1

Fransje

deNettobetaler | 02-12-20 | 09:13

Klaver besluit natuurlijk niets. Wacht maar tot dat gaat gebeuren lieve mensen...

SterF... | 02-12-20 | 08:54

Iets "The Matrix" achtigs heeft het wel, dat beeld.
Hoeveel man-grote 'life-support' capusles zouden er rondom zo'n windmolen mast gemonteerd kunnen worden?

CynicalBastard | 02-12-20 | 08:51 | 1

#jesuisneo.

zwenkwieltje | 02-12-20 | 09:20

De stroom die die paal opwekt wordt blijkbaar compleet geabsorbeerd door die kermis lampjes.

Jos Tiebent | 02-12-20 | 08:51

Overdrijven is ook een vak.

We zitten nu in een tijd dat we vooral niks willen. We willen geen windturbines, geen zonneweides, geen biomassacentrales, geen kolencentrales, geen gas meer, geen houtkachel meer, geen kernenergie.
Er is altijd wel een (lobby)club tegen iets.
Deze houding is totaal niet constructief. We willen wel met z’n allen wel warm zitten en beetje filmpjes kijken en 6 kerstbomen verlicht hebben, maar beseffen dat daardoor ergens een centrale/windmolen moet komen is tegen het zere been. We zijn als samenleving onderhand net een stel verwende kleuters geworden, en daar is dit artikel een voorbeeld van.
Ergens moet de stroom vandaan komen. Waarschijnlijk wordt het een mix van technieken en dan lijkt wind op zee geen slecht idee.

sjakei | 02-12-20 | 08:51 | 11

@Wybe Wabes Abbema | 02-12-20 | 09:04: Verschil is dat het nu lampjes zijn die veel en veel zuiniger zijn dan die van 25 jaar geleden dat is op zich niet zo'n een probleem.

Staat in geen verhouding tot industrieel stroomverbruik (onze kassen bijvoorbeeld), of straatverlichting (waarom moeten alle straten in Nederland de hele nacht door zo compleet verlicht blijven?)

Japannert | 02-12-20 | 09:09

@Japannert | 02-12-20 | 09:09: Zou kunnen dat het effectief op het zelfde neer komt, maar soms hebben mensen toch echt honderden LED-lampjes, dan kan het best hard gaan weer qua stroomverbruik, plus dat ze nu twee maanden branden i.p.v. een paar weken.

Maar aansluitend op je opmerking over straatverlichting, ben ik sowieso geen fan van al die kunstmatige verlichting en zou er veel meer kunnen worden gedaan om het slimmer donkerder te maken, ik denk dat kunstlicht 's nachts meer invloed heeft op het nachtleven van dieren dan we misschien tot nu toe weten, plus dat het naar mijn idee verspilling is. Het zijn allemaal van die kleine beetjes, maar bij elkaar gebruiken we best een hoop energie.

Wybe Wabes Abbema | 02-12-20 | 09:18

Dus alle verwende kleuters een max. aan stroom toestaan en dan moet je zelf maar weten waaraan je het verbruikt dan?

zwenkwieltje | 02-12-20 | 09:20
▼ 8 antwoorden verborgen

Hoeveel SF6 uitstoot gaat dit geven?

zwenkwieltje | 02-12-20 | 08:50 | 1

Veel, en als er iets schadelijk is dan is dat spul het wel.

zevensprong | 02-12-20 | 09:03

We gingen het klimaatprobleem toch oplossen met biomassa volgens Ed Nijpels?

Diederik_Ezel | 02-12-20 | 08:50 | 2

We gaan de kapotgevlogen vogels en gestrande walvissen vanwege die windmolenparken verbranden. Is tenslotte ook biomassa.

2voor12 | 02-12-20 | 08:55

Ed 'we moeten het niet de hele tijd over geld hebben' Nijpels?

SterF... | 02-12-20 | 08:56

Groenlinks ten voeten uit. De noordzee vernachelen en tegelijkertijd lopen te zieken en zeiken over kerstverlichting in de stad.
De verlichting moet de binnenstad versterken en niet verhullen.”

Van Zessen Klaar. | 02-12-20 | 08:49

Klimaatmeisjes ?

Montgomery Burns | 02-12-20 | 08:49 | 1

Alles boven de 100 kilo met een tuinbroek aan.

Jos Tiebent | 02-12-20 | 08:53

Veel van iets ergens hoe groen ook is nooit goed net zoals weilanden vol met zonnepanelen.

MeneerGuggenheimer | 02-12-20 | 08:48 | 3

Volstrekt onbegrijpelijk. Vaak zijn in de nabije omgeving enorme schuren te vinden met een enorm, leeg dak. Complete industrieterreinen met perfect geschikte platte daken. Die gebouwen worden er niet lelijker van. Maar nee, we moeten het laagste beetje leefgebied van de grutto kapot maken. Want fuck de grutto.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 08:51

@Knisperende_Tissue | 02-12-20 | 08:51: kijk nog eens goed naar het filmpje. wat valt op? DONKER!
Hoe goed werken die paneeltjes op die schuurdaken van u na zonsondergang, als u op de bank wilt zitten Netflixen?

CynicalBastard | 02-12-20 | 08:54

Ik reageerde op het plempsel.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 09:03

www.ewmagazine.nl/buitenland/achtergr...

Ik plemp dit linkje zo nu en dan even. Gewoon, om te laten zien dat het de groene Khmer helemaal niet om groen gaat. Bos kappen voor windmolens want minder Co2 in de atmosfeer. Ik begrijp hem niet.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 08:48

En wat zouden we aan die dode vogels hebben gehad dan?

Hadena | 02-12-20 | 08:48 | 2

Moet je er per se iets aan hebben? Is een soort niet intrinsiek waardevol?

SterF... | 02-12-20 | 08:57

@SterF... | 02-12-20 | 08:57:

Inderdaad heeft u helemaal gelijk in. Bovendien, de. natuur is altijd in balans. Verstoort de mens die balans dan is de mens uiteindelijk de lul. Denk konijnen en Australië, bijv.

Ach, k'zie op 't nieuws dat het beter gaat met de zeeschildpad.
Blijft dweilen met kraan open.
Dommazie, dommazie, beurre d'arachide. Evocatus

Evocatus | 02-12-20 | 09:18

En dat allemaal vanwege een handtekening onder een akkoord in ruil voor een klein beetje diplomatieke invloed.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 08:47

Wees blij dat al die lampjes tegelijk aan en uit gaan, en niet onafhankelijk van elkaar, dat zou pas een aanslag op je hersens zijn.

Met_baard | 02-12-20 | 08:47

Ik vraag me toch af of deze windmolens niet op land stonden voordat de ijskappen gesmolten waren.

Sarcastica | 02-12-20 | 08:47

De Klimaatgod is hongerig naar nog meer offers, en nog meer, en nog meer.

DeCynischeAmbtenaar | 02-12-20 | 08:46 | 1

Het lijkt de Economiegod wel!

Zenzeo | 02-12-20 | 08:53

Vraag me af hoeveel van die molens ze kunnen neerzetten voordat je dus problemen met luchtstromingen krijgt. EN, of dat uberhaupt iets is wat kan gebeuren.

Puss | 02-12-20 | 08:46 | 6

Niet. Denk ik. Wind is uiteindelijk een gevolg van een drukverschil. Wind zal dus blijven stromen tot dat verschil is opgeheven. Met of zonder molens.

Again; denk ik.

DeJemelscheet | 02-12-20 | 08:57

Psssst Frau Merkel, wilt u slapende honden niet wakker maken!
Alhoewel, om welke reden ze ook wakker worden, er gebeurt er nog niks, nada, niemendal.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 09:05
▼ 3 antwoorden verborgen

"Historische visgronden", dat klinkt als iets waar bl0f een kutnummer over zou kunnen schrijven. Verder wel grappig, die selectieve zorg voor de natuur.

Muxje | 02-12-20 | 08:44 | 1

De zoute zee herinnert aan je adem.
Zoals je lag te slapen als een stokvis in mijn dromen.
De visgronden zijn historisch, zoals het duin.
Denk ik aan jou en een pan mosselen.
Zoiets?

SterF... | 02-12-20 | 09:01

Liever op zee van die lichtshows dan wat je nu op het land ziet gebeuren, tenminste hier in de omgeving zijn er 150+m windmolens en waar voorheen de polder pikzwart was zie je nu het hele jaar door een kerstboom met knalrode lampen. Er zijn al tig onderzoeken geweest over het rendement en daar ga ik niet over in discussie, want volgens mij is het rendement van die molens ondertussen goed genoeg en is het wel de toekomst voorlopig. Maar we zijn wel in rap tempo bezig het landschap op het vaste land voor de komende twintig jaar in een behoorlijk aantal gevallen er lelijker op te maken. Dus zet er nog maar een paar honderd in zee bij i.p.v. op het land en dan maar een kerstbomenshow op zee.

Wybe Wabes Abbema | 02-12-20 | 08:43

Zo te zien kunnen er nog wel een honderd duizend bij. Ruimte zat zo te zien, beter geen vis dan geen land.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 08:40

Momenteel windkracht ("kracht") 1 à 2 aan de kust, dus veel stroom wordt daar niet opgewekt.

jacobh-59 | 02-12-20 | 08:39 | 2

De subsidie loopt gewoon door, dus nix aan 't handje.

noordwal | 02-12-20 | 08:47

zes tot tien knopen, meer als zat dus

miko | 02-12-20 | 12:26

Bijna alle groene maatregelen om de wereld te redden hebben als resultaat dat de wereld kapot gemaakt wordt. Met een beetje zoeken ontdek je snel wat voor desastreuze gevolgen elektrische vervoersmiddelen, "duurzame" energie en biologisch voedsel voor het milieu hebben.

Maar voor je milieureligie moeten anderen wat over hebben.

bergsbeklimmer | 02-12-20 | 08:39 | 5

@2voor12 | 02-12-20 | 08:50: Maar de aarde moet nog veel langer mee. We hebben echt bijna rucksichtlos in 150 jaar onze gehele wereldvoorraad, opgebouwd in miljoenen jaren, aan fossiele brandstoffen er doorheen gejast. Willen we ook nog wat overhouden voor toekomstige generaties moet ons gebruik gewoon zo snel mogelijk tot een absoluut minimum worden beperkt.

Japannert | 02-12-20 | 09:13

@Japannert | 02-12-20 | 09:13:
De meeste olie word gebruikt om plastic en andere grondstoffen te maken dus het overstappen op electrische auto's gaat weinig uitmaken.

2voor12 | 02-12-20 | 09:16

@Japannert | 02-12-20 | 09:13: Ik snap niet waarom we moeten ophouden dat spul te gebruiken zodat toekomstige generaties dat ook niet zullen doen. Misschien doorgaan met gebruieken, zodat we in de tussentijd een reëel alternatief vinden. Het gebruiken van andere eindige producten (zeldzame aarden, kobalt etc) in zogenaamd duurzame energie-opwekkers lijkt mij nauwelijks duurzaam.

bergsbeklimmer | 02-12-20 | 13:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Groene stroom is niet groen wanneer het ten koste gaat van dieren.

Mahatma | 02-12-20 | 08:38 | 2

D'r zullen altijd wel dieren lijden, wat je ook doet, ergo: Dan is er geen groene stroom...

ReyNemaattori | 02-12-20 | 08:41

Ik vind het geweldig mooi. Anders zie je niks.

Leptob | 02-12-20 | 08:38

Prachtig schouwspel.

Rest In Privacy | 02-12-20 | 08:38 | 3

Een nucleaire paddenstoelwolk is ook een prachtig schouwspel.

noordwal | 02-12-20 | 08:45

Best geyl al die rode lampjes.

keestelpro | 02-12-20 | 08:58

De waanzin mooi verwoord, Pritt. Het Kafkaeske resultaat van de welvaartsziekte die VVD66-GroenLinks-PvdA heet.

Professor Superhirn | 02-12-20 | 08:37 | 3

Het drampark.

BrutusBosch | 02-12-20 | 08:43

Niks geen talkshowss met klimaatmeisjes voor mij.
De beide "Bad Lieutenant" (1992, 2009, Harvey Keitel, Nicolas Cage) gekeken.
Prachtige misdaaddramas.
.
De Windmolensaga is feitelijk ook een misdaaddrama.
Maar dan zonder drugsgeld, maar wel met mafia.
De Groene Mafia Nostra van the polderende Green New Deal.
#noemmijmaargewoonGoenRechts

chicago river | 02-12-20 | 08:44

Ze zijn mooi op tijd met de kerstverlichting in de Noordzee.

Toetsenbordcomplex | 02-12-20 | 08:37 | 1

Ik hoop dat ze het wel even gemeld hebben bij het kerstlichtjesloket van gemeente Amsterdam...

SterF... | 02-12-20 | 09:03

Om de aarde te redden moet je banken mogelijkheden geven rendement te maken op miljarden financieringen van windmolens. Alles wat de aarde gaat redden kost gek genoeg altijd geld, en wie er bij betrokken is, is stinkend rijk.

Prachtige idealen zijn dat.

Denkhetnjet | 02-12-20 | 08:36 | 1

Alles draait om schuld, rente en groei. De enige manier om onze pensioenen en welvaart te financieren. Zijn er maar weinig die dat begrijpen. Helaas inderdasd een doodlopende weg. Maar zolang het goed gaat ...

inCol | 02-12-20 | 09:05

En waar zijn de feiten? Of ben je van mening dat er dode dieren om heen liggen..

2Benen | 02-12-20 | 08:35 | 1

Tja de servers van google en youtube lopen niet op een perpetuum mobile motortje. De oplossing: lekker op je zoldertje blijven en een schilderijtje ophangen.
kunstschilderstexel.files.wordpress.c...

keestelpro | 02-12-20 | 08:35 | 1

Anders draaien die servers gewoon lokaal.

Dat is iets wat dan vergeten wordt. Een klein lokaal datacentertje 10 tal racks met een kleine 100 hosts in. We waren toen al bezig te virtualiseren overigens.

De kabel van de voeding werd zo warm dat ze het door de muur heen konden meten. Dus tweede circuit erop met no break. Dus een 50 tal auto batterijen in een kast erbij.

Airco niet voldoende, wanneer die uitviel ging de temp met 2 a 3 graden omhoog op minder dan een half uur.

Dus 4 dikke units erin, ik kan niet meer zeggen over hoeveel BTU het ging, maar het was veel. Heel veel. Installateurs vol vertrouwen, ... ik wou het eerst zien werken en inderdaad, ... in de zomer trok hij het niet.

Dus is het soms beter om zo een dingen in een speciaal gebouwd gebouw te stoppen met koeling en warmte recuperatie. Maar die vreten stroom natuurlijk.

Lt-Kol Kilgore | 02-12-20 | 09:09

Nou en, ik kom toch nooit aan het strand.

MrLahey | 02-12-20 | 08:34

Om de aarde te redden moet je haar blijkbaar eerst vernietigen.

noordwal | 02-12-20 | 08:34 | 14

@noordwal | 02-12-20 | 10:02:
Ik geef geen enkel waarde oordeel iedereen mag zich gedragen zoals hij of zij wil.
Ik wijs alleen op de consequenties.

Mr.Crowley | 02-12-20 | 10:05

@Mr.Crowley | 02-12-20 | 10:03:
Ik denk dat mijn argumenten u toch niet zullen overtuigen. En de uwe mij niet. Vergeefse moeite dus.

noordwal | 02-12-20 | 10:22

@noordwal | 02-12-20 | 10:22:
Nog een dan. Ik gaf wel degelijk een waarde oordeel, namelijk dat ik de mensheid als ongedierte benoemde. Dat is een waarde oordeel. Echter parasieten moeten er ook zijn. Ze kunnen er niets aan doen en hebben een functie in de evolutie. Wie weet waar de evolutie ons brengt.

Mr.Crowley | 02-12-20 | 10:26
▼ 11 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl