Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Daar zijn we weer. De oversterfte is terug

Paar honderd doden erbij

Eerst het slechte nieuws: er is weer oversterfte. Want in tegenstelling tot bijvoorbeeld ongelukken in het om het huis, kan het aantal doden door besmettelijke ziekten plotseling enorm hard stijgen als gevolg van, we noemen maar wat, meer besmettingen met die besmettelijke ziekten. Naar schatting zijn er in week 43 3452 mensen overleden, een paar honderd meer dan normaal. En nu het goede nieuws: de oversterfte zit nog niet op het niveau van de eerste coronagolf. Laten we hopen dat de afvlakking die je in de besmettingscijfers en ziekenhuisbezetting ziet, ook doorzet bij de doden. En dan voor iedereen die het niet wil snappen: natuurlijk komt deze stijging voornamelijk door corona. Ja, ook bij griepgolven heb je oversterfte, maar de eerste coronagolf was al veel hoger dan bijvoorbeeld de enorme griepgolf van 2018 terwijl we het hele land in een intelligente lockdown gooiden, kun je nagaan wat er gebeurd zou zijn als we het virus gewoon de vrije loop hadden gelaten. Gelukkig is er voor iedereen die het wel wil snappen, maar gewoon een paar kritische vragen heeft dit draadje van Marino

Dit is geen griep

Uitgebreider plaatje van Marino

daar gaan we

joe

Reaguursels

Inloggen

Stel we hebben met 1000 extra Corona-doden nu meer oversterfte dan vorig jaar. De meesten hadden "nog" 1 à 2 jaar te leven. Verloren levensjaren: 1000 x 2 = 2000 jaar. Door alleen al de armoedeval door de lockdown leeft iemand die door de economische malaise in de bijstand raakt gemiddeld 5 % korter. Zeg: 4 jaar verloren p.p. En 2000 / 4 = 500. Dus als deze lockdown méér dan 500 mensen de bijstand instuurt voor langere tijd, dan kost de lockdown al meer levensjaren dan het potentieel oplevert !

RichardBandler | 30-10-20 | 19:34

Als je de reguliere zorg terugschaalt dan gaan er inderdaad meer mensen dood. Leer eens rekenen.

boerzoektscheet | 30-10-20 | 16:51 | 2

Precies. Ook tijdens de eerste golf was er geen ruimte voor hartoperaties, geen ruimte voor mensen met allerhande andere acute aandoeningen want dat zou de kans op besmettingen vergroten. Het is inderdaad geen griep. Het is het bewust laten inkrimpen van de bevolking met als excuus een virus.

DanskeRob | 30-10-20 | 18:41

In Denemarken waar het ook weer paniek is, is het sterftecijfer in 30 jaar niet zo laag geweest als dit jaar. Maar daar ging en gaat de reguliere zorg dan ook gewoon door.

DanskeRob | 30-10-20 | 18:45

Ik geloof het rijks instituut van misleiding allang niet meer.
Zodra er staat: het rivm zegt... dan swipe ik lekker verder.
Totaal ongeloofwaardig geworden door hun gerommel.

Cum_skwat | 30-10-20 | 16:33

Telebelg: Rutte heeft Lockdown nodig om door rechter opgelegde klimaat doelstellingen te halen.
Iemand nog zin in Corona?

Bolder | 30-10-20 | 14:14 | 1

En Tinmerfrans en het vierde rijk doen vandaag ook weer van zich spreken. Wat is erger?

Fi-Bu-Bla | 30-10-20 | 15:49

Komen er nu genoeg woningen vrij om het tekort weg te werken of moeten we nog een golfje door?

WillemWordtWakker | 30-10-20 | 14:14

Maar welk percentage is niet-westers immigrant?

rectormagnificus | 30-10-20 | 13:55

De griep, Covid-19 en paniek. Ja, dan krijg je oversterfte....

Frietpiet | 30-10-20 | 13:47

Overleden aan/met covid

leeftijd aantal percentage

0-9 0 0.0
10-19 0 0.0
20-29 0 0.0
30-39 0 0.0
40-49 0 0.0
50-59 6 1.1
60-69 36 6.4
70-79 140 24.9
80-89 274 48.7
90+ 107 19.0

93% is gewoon oud.

wapster | 30-10-20 | 13:36

CBS:
week-|-Alle leeftijden -|- 0 - 65 -|-65 - 80 -|- 80+
31----|----2659 ---------|- 372-- |-- 841---- |- 1446
32----|----2638 ---------|- 418-- |-- 820---- |- 1400
33----|----3207 ---------|- 463-- |-- 928---- |- 1816
34----|----2846 ---------|- 414-- |-- 859---- |- 1573
35----|----2731 ---------|- 352-- |-- 863---- |- 1516
36----|----2682 ---------|- 412-- |-- 825---- |- 1445
37----|----2734 ---------|- 392-- |-- 893---- |- 1449
38----|----2712 ---------|- 392-- |-- 842---- |- 1478
39----|----2883 ---------|- 390-- |-- 876---- |- 1617
40----|----2993 ---------|- 433-- |-- 910---- |- 1650
41----|----3005 ---------|- 374-- |-- 982---- |- 1649
42----|----3197 ---------|- 426-- |-- 975---- |- 1796
43----|----3452 ---------|- 425-- |-- 1095-- |- 1932
Elke dood is een tragedie, maar we zijn allemaal sterfelijk. De toename zit voor een klein deel bij de leeftijdsgroep van 65 -80. Het overige zit bij de 80+ groep.
De opmerking; "kun je nagaan wat er gebeurd zou zijn als we het virus gewoon de vrije loop hadden gelaten." is niet onderbouwd. Zweden geeft aan dat je zelfs zonder extreme maatregelen een niet veel slechter resultaat hebt.

mikes43357369 | 30-10-20 | 13:06 | 9

@Rennieflox | 30-10-20 | 14:23: Het zijn kosten die het handelen van de regering kost. De regering handelt op deze manier omdat ze hopen zo minder zieken/doden te hebben. Dus het is wel degelijk equivalent aan behandelkosten. Ik hoor graag waarom jij denkt dat het niet zo is.

mikes43357369 | 30-10-20 | 14:28

Je kunt nog steeds nagaan wat er gebeurt maar de uitkomst past niet in 'het narratief' van GS dus gaan ze daar verder maar niet op in. Daar begint het in elk geval een beetje op te lijken.

Sans Comique | 30-10-20 | 14:44
▼ 6 antwoorden verborgen

Oversterfte, over 3 weken weer ondersterfte. Het schommelt dus gewoon, dat doet het volgens mij altijd.

SanderEvers | 30-10-20 | 12:50 | 3

Exact. De paniekzaaiers vertellen niet, dat er wereldwijd ineens bijna geen griep was, en ook in Nederland werd een gemiddeld bijzonder laag griepseizoen gemeten. Veel van de mensen die normaal in december in het ziekenhuis lagen, waren nu aan de beurt in de eerste golf. De COVID dodenteller moet overigens vanaf week 40 reset worden, bij de griep tellen we ook per jaar. In 2017/2018 stierven er ruim 9300 mensen aan de griep. De COVID teller staat nu (in totaal) op 7200. Er zijn destijds ruim 16.000 ziekenhuisopnames geweest voor de griep. Voor COVID is dat in hetzelfde tijdvak ongeveer 17.000. Inmiddels hebben we natuurlijk wel flink meer bezuinigd op de zorg, en is door vergrijzing de groep ouderen relatief met 7% gegroeid sinds 2017. COVID is echt een paniekshow.

HetGewoneNormaal | 30-10-20 | 13:17

Ja, precies zoals in zuid Amerika, toen de Spanjaarden aankwamen. Eerst een beetje oversterfte, daarna een paar 100 jaar ondersterfte.

Wilhelm Tell | 30-10-20 | 13:52

@Wilhelm Tell | 30-10-20 | 13:52: Hahaha, laat dat 'beetje' maar weg.

Rennieflox | 30-10-20 | 14:25

Super handige site om te kijken of je van huis mag, de kroeg in of naar een evenement:
www.magikhethuisverlaten.nl

RickRD | 30-10-20 | 12:12

Ik zag in dezelfde link naar twitter ook de volgende analyse voorbijkomen:
Effect herfstvakantie: -26% reductie in 8 dagen bij 'ouders'.
twitter.com/ArnoldNiessen/status/1321...
Hoe rijmt deze constatering zich met de verklaring van het RIVM?
www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kind...
"Verspreiding van COVID-19 onder kinderen of van kinderen naar volwassenen komt minder vaak voor. Over het algemeen geldt: hoe jonger het kind, hoe kleiner de rol bij de verspreiding van het virus. "

De huidige maatregelen hebben dus geen enkel nut wanneer je 1 deur wagenwijd open laat staan. Als je je huis verlaat doe je toch ook alle deuren op slot? Beter kun je de scholen 1 week open doen en 1 week dicht, dan vang je de besmettingen op.

#enpassant | 30-10-20 | 11:54

Tja, wie gelooft dit allemaal nog .......

Mich2007 | 30-10-20 | 11:52 | 4

Ik wel

DrFibonacci | 30-10-20 | 12:28

Teveel helaas

Oetiohnegentechnik | 30-10-20 | 12:37

Ik volg Jufrouw Theelepeltje... zelfs al was zij Juffrouw Pollewop... ja, nou ja, op dit onderwerp dan.

Yrrab | 30-10-20 | 16:52
▼ 1 antwoord verborgen

Verkeerde beginwaardes bij de y-as bij de grafiek van Marino.. dat werkt een vertekend beeld in de hand

antfukker | 30-10-20 | 11:47

Hoe zit het met het aantal zelfmoorden? In Engeland alleen al zijn door depressie het aantal zelfmoord in enkele maanden, tijdens de "Corona crisis" al met meer dan 30% toegenomen.

Zal in NL niet anders zijn.

Hoeveel ouderen sterven er momenteel aan eenzaamheid? (En dan later opeens worden vastgesteld als "had Corona"?)

LangeTijdGeleden | 30-10-20 | 11:43 | 4

@zeertegendradig | 30-10-20 | 12:16:
Is dat niet idem met de coronadoden? Die mensen waren vroeg of laat toch de pijp uit gegaan. Nu wat corona oversterfte en dan straks weer onder sterfte.

m.a.w.: ruilen we dan niet het ene kwaad in voor het andere, maar helpen we tegelijk de economie om zeep?

ReyNemaattori | 30-10-20 | 12:29

@ReyNemaattori | 30-10-20 | 12:29: Oh, tegen de tijd dat Corona is uitgewoed is er wel weer een nieuw virus gevonden. Die waren er vroeger ook al maar toen werd daar niet zo hysterisch in paniek naar gezocht en vervolgens over de hele wereld gevolgd.

Sans Comique | 30-10-20 | 14:47

@Sans Comique | 30-10-20 | 14:47:
COVID21 komt er aan

HaveXS | 30-10-20 | 19:02
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben benieuwd naar de ondersterftecijfers over twee jaar.

lekgoot | 30-10-20 | 11:42 | 7

@Wilhelm Tell | 30-10-20 | 13:55:
zorgde voor een ondersterfte gedurende de volledige tweede helft van de vorige eeuw. Corona pakt vooral dor hout (oneerbiedig gezegd). Daarom verwacht ik na een aantal jaar geen ondersterfte meer.

lekgoot | 30-10-20 | 14:03

@lekgoot | 30-10-20 | 14:03: dat heeft allemaal niks met over of ondersterfte te doen. Je probeert met niet relevant concepten te verdoezelen dat het je geen reet kan schelen dat massa’s oude en niet gezonde mensen dood gaan als we het virus z’n gang laten gaan.
(En dan hebben we het nog niet over wel gezonde mensen met een blinde darm ontsteking die niet geopereerd kunnen worden - 50 jarige mannen die hun prostaatkanker diagnose niet (op tijd) krijgen en moeders met geboorte met complicaties - omdat de zorg compleet overbelast is).

Wilhelm Tell | 30-10-20 | 14:25

@Wilhelm Tell | 30-10-20 | 14:25:
Waar schrijf ik dat mij dat geen reet kan schelen? Ik ben niet tegen maatregelen die de overbelasting van de zorg enigszins temperen. Ik constateer alleen dat veel van de oversterftegevallen waarschijnlijk in een van de komende paar jaar sowieso waren overleden. Als die nu overlijden dan betekent dat dus dat we over een of twee jaar ondersterfte zullen gaan constateren. Niets meer, niets minder. Wellicht was de term 'dor hout' enigszins ongelukkig gekozen en triggert dat uw emotionele reactie.

lekgoot | 30-10-20 | 15:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Zolang de feestvierders doorgaan blijven de problemen in de ziekenhuizen met afschaling zorg doorgaan.
'Hoezo, ik lig toch niet in het ziekenhuis? dus feestje'
Slappe zooi weer.
Blijkbaar moet het mensen eerst zelf overkomen voordat ze snappen dat het gedrag van iedereen aan de gevolgen voor iedereen vastzit.

kloopindeslootjijook | 30-10-20 | 11:42 | 5

@LangeTijdGeleden | 30-10-20 | 11:45:
Misschien heeft hij gewoon een dikke pens en vindt hij nu dat heel Nederland opgehokt moet worden omwille van zijn gezondheid. En als mensen dat niet doen, dan zeg je dat zij alleen maar denken aan zichzelf.

wapster | 30-10-20 | 11:56

@LangeTijdGeleden | 30-10-20 | 11:45: Die PCR test is uiterst nauwkeurig.
De resultaten worden uitgebreid gevalideerd voor het op de markt mag.
Maar ja jammer genoeg hebben de meeste mensen totaal geen idee hoe zo'n test werkt, en waarom het werkt.

Hiesjes | 30-10-20 | 12:04

@Hiesjes | 30-10-20 | 12:04: zo'n test is ook positief als je in de eerste golf al besmet was, dus het aantal .nieuwe' besmettingen zou ik ook met een korrel zout nemen. Los van de false positives.

small_town_dude | 30-10-20 | 12:16
▼ 2 antwoorden verborgen

De getoonde grafiek doet het allemaal wat erger lijken dan het is, alleen in week 43 (19 t/m 25 oktober) gingen er meer mensen dood dan in week 33 (10 t/m16 augustus).
week 33 - 3207
week 42 - 3197
week 43 - 3452

Deze toename zit alleen in leeftijd 65+, daaronder was er juist een afname tov week 33 (namelijk - 38 overledenen).
Week 41 (5 t/m 11 oktober) had zelfs de minste overledenen in de groep 0 - 65 jaar van alle weken in "Tabel 1: Aantal overledenen naar leeftijd per week" op de CBS website.

me,myself and IK | 30-10-20 | 11:40 | 1

Doe nou niet feiten opschrijven, dan klopt het verhaal niet meer..

marcoplarco | 30-10-20 | 11:47

Gelukkig komen er elke week nieuwe krachten naar Nederland om de oversterfte op te vangen.

komtdatschot | 30-10-20 | 11:39 | 2

Dor hout wordt vervangen voor jonge aanplant. Twee vliegen in één klap.

Sans Comique | 30-10-20 | 14:49

@Sans Comique | 30-10-20 | 14:49: dor hout wordt vervangen door invasieve exoten als Japanse duizendknoop.

matatwork | 30-10-20 | 15:07

Overwaarde, oversterfte. Speculerende statistiekenbouwers. Promoteam Tante Corona.
Blijf thuis. Sluit uzelf op. Stel uw besmetting nog even uit. Derde uitbraak na tweede lockdown. Enzovoort.

Jan Passant mk2 | 30-10-20 | 11:27 | 13

@Jan Passant mk2 | 30-10-20 | 12:03: Van verkeersregels weten we wat er gebeurt als er niet aan gehouden wordt inderdaad. Van de corona maatregelen weten we dat helaas niet. Maar het onderliggende principe blijft overeind. U kunt prima de maatregelen bekritiseren en er toch gewoon aan houden. De regels zijn zeker niet perfect, maar dat is geen excuses om ze dan maar aan de laars te lappen...

42 | 30-10-20 | 12:26

@42 | 30-10-20 | 12:26: ik houd niet van mensen die zichzelf een getal noemen....

hertogvanzottegem | 30-10-20 | 13:02

@Onkel Bratwurstbude | 30-10-20 | 12:01: oprechte dank voor uw reactie.

Mensdier | 30-10-20 | 14:02
▼ 10 antwoorden verborgen

Iedere griepseizoen is er oversterfte, maar dan slopen we onze economie niet tegelijkertijd.

heldheino | 30-10-20 | 11:24 | 8

@Jaime Lannister | 30-10-20 | 12:02: Dat is de bekende "maar als" vraag. Ik gaf een antwoord op de statistieken en maak daar uit op dat er een groep mensen is die je goed moet beschermen, de ouderen en zwakkeren. Dan is het niet nodig om alle horeca en de reisbranche plat te leggen. Dat de zorg overbelast raakt komt ook mede door de bezuinigingen van afgelopen 10 jaar.

Mr_P_Nus | 30-10-20 | 12:22

@First Contact | 30-10-20 | 12:05: Nee, dat is me niet ontgaan, dat kan ook niet want msm is weer 24/7 op corona gericht. In 2018 liepen de ziekenhuizen en ic's ook vol, maar dat wist bijna niemand, omdat dat op pagina 5 van de krant in 2 regeltjes werd vermeld. Wat de VVD betreft ben ik het met je eens.

Mr_P_Nus | 30-10-20 | 13:07
▼ 5 antwoorden verborgen

In de tijden van de zwarte dood werd de wettig huwbare leeftijd in Nederland verlaagd van 15 naar 13 jaar en men kon zo op vroegere leeftijd tot een ambachtsgilde toetreden. Bakkers- en slagerszonen konden zo het bedrijf van hun overleden ouders voortzetten, want ook de monden van de overlevenden moesten gevoed worden. Benieuwd hoe ene grafiekje oversterfte er in die tijd uitgezien zou hebben.

suscrofa | 30-10-20 | 11:23 | 6

@Jan Passant mk2 | 30-10-20 | 11:29:

Toen lagen de lijken her en der in de straten. Dat heb ik tot op heden nog niet gezien. Gek eigenlijk, want gezien de zwaarte van de maatregelen en de continue berichtgeving in de pers zou je dat wel verwachten.

HoogToontje | 30-10-20 | 12:23

Toen was ieder overlijden nog de Wil van God. Dus hoefde men niets bij te houden. Sterker, dat zou oneerbiedig zijn naar De Heer toe.

Sans Comique | 30-10-20 | 14:51

@HoogToontje | 30-10-20 | 12:23: Men is paniek geraakt en er nooit meer uitgekomen toen ze in China zogenaamd midden op straat doodvielen. Moesten we ook geloven allemaal.

Sans Comique | 30-10-20 | 14:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Moeder Natuur houdt opruiming. U gaat in de uitverkoop. Speciale kwantumkorting voor Magere Hein: 2 halen, 1 betalen.

Mark zit te Dutten | 30-10-20 | 11:23

Kinderen verspreiden het virus niet. Ze dragen het virus wel bij zich in de neus en verspreiden het van daaruit wekenlang, maar het is onmogelijk dat het virus zo bij anderen terecht komt. Dat besmettingsgraden tussen kinderen en volwassenen in bijv. Zweden identiek zijn is puur toeval. De onderzoeken waar andere landen die scholen wel sluiten zich op baseren zijn FAKE NEWS en de persoonlijke ervaring van Jaap is veel relevanter.

Dat ze in Duitsland scholen wel sluiten bij infectiegraden zoals hier is irrelevant. Het is gek dat we de Duitsers moeten smeken om IC bedden om onze zieken kwijt te kunnen, terwijl ons beleid fantastisch is.

Dat je nu in het Noorden (waar herfstvakantie twee weken geleden was) ziet dat infectie afvlakt, en in de gebieden waar dat pas een week later was nog niet, is puur toeval.

De 7 kinderen onder de 12 die op het moment in Belgie aan de beademing liggen zijn crisis-acteurs. Kinderen spelen immers geen rol bij dit virus. Oh je wil weten of dat in Nederland ook zo is? In Nederland worden deze gegevens niet vrijgegeven vanwege de privacy.

Kinderen onder de 12 worden per beleid niet getest. Ook zien we weinig positieve gevallen bij kinderen onder de 12.

Scholen mogen niet dicht omdat kinderen daar somber van worden en obesitas van krijgen, net als tijdens de zomervakantie. Dat dat uit geen enkel onderzoek blijkt is irrelevant.

Voor de 0.1% van de kinderen met thuis een zeer ernstige situatie is het vervelend niet naar school te kunnen. De 25% van de kinderen die op school pesten ervaren vinden het fantastisch om naar school te gaan.

Blasfemie | 30-10-20 | 11:22 | 2

Duitsland heeft inmiddels zelf bedden te kort, meer nog dan wij. Dus het heeft hun niet geholpen.

Ik eet mijn schoen op als je nu met bewijs komt dat er 7 gezonde kinderen onder de 12 aan de beademing in Belgie liggen.

Maar goed, leef vooral in je angstbubbel, het doet je vast goed. Iedereen snapt inmiddels dat kinderen onder de 12 nauwelijks besmettelijk zijn anders stond er geen leraar of lerares meer voor de klas en had iedere ouder met kinderen in die leeftijd nu corona. Het verkeer is voor een 12- kind gevaarlijker.

Hunter S. Thompson | 30-10-20 | 11:29

@Hunter S. Thompson | 30-10-20 | 11:29: Gezonde kinderen aan de beademing? Ik mag hopen van niet, niet echt goed voor je longen.

Duitsland heeft geen beddentekort. Er wordt wel gewaarschuwd voor gebrek aan personeel als de gevallen toenemen. Ze waarschuwen voor waar we zeg maar in Nederland al lang voorbij zijn.

"Iedereen snapt inmiddels dat kinderen onder de 12 nauwelijks besmettelijk zijn anders stond er geen leraar of lerares meer voor de klas"

Kunt u die berekening eens laten zien dat alle kinderen en docenten dan inmiddels geinfecteerd zouden moeten zijn? Volgens mij zitten we in deze golf pas op 1-2% van Nederland geinfecteerd? Waarom zou dat voor kids veel meer zijn? Hoor aardig wat verhalen om me heen van corona op scholen, maar cijfers worden niet vrijgegeven.

Blasfemie | 30-10-20 | 11:41
-weggejorist-
marcoplarco | 30-10-20 | 11:22

Zijn ook steeds meer mensen en oudjes. Weer een loze vergelijking

BoerBob | 30-10-20 | 11:21

Gelukkig krijgen wij dat straks als de boel weer winst draait via de belastingen terug toch? Mooi man.

Lorejas | 30-10-20 | 12:02

Wel goed dat er nog even bij is gezet dat dit geen griep is

Diederik_Ezel | 30-10-20 | 11:15

"verwacht overledenen"

Lekker dan, staat je naam gewoon al genoteerd als potentiële dode. En jij nog denken wanneer kan ik weer naar huis.

D.Onderop | 30-10-20 | 11:12

Jaja, paniekvogeltje. Daarom zeggen we vanaf het begin focus je op de sterfte van hoogbejaarde rokers en dikkerts. En laat de samenleving in tact. Ongeacht de sterftecijfers, de ontkoppeling met de miljoenvoudige besmettingscijfers is een feit.

borderlijntje | 30-10-20 | 11:11

Het blijft cru, maar je moet deze ramp ergens ook zien als een natuurlijke reset. Al decennia zeggen we dat we met teveel mensen op aarde zijn. In de westerse wereld voeren we geen oorlog meer (vroeger een natuurlijke check), veel oude epidemische ziektes zijn overwonnen dus blijven we meer uitdijen (met alle gevolgen van dien, overbevolking, vervuiling, klimaat etc. ). En dat uitdijen willen we ook. Dat is natuurlijk. We willen ons reproduceren, we willen het allemaal goed hebben voor onze naasten. Het is dan ook allemaal zeer tragisch als de uitwerking van deze epidemie zich in je directe omgeving voltrekt. Maar eigenlijk brengen alle slachtoffers van Covid-19 een offer voor de planeet. Tis alleen harder en concreter en definitiever dan dat je zegt dat je geen vlees meer eet, niet meer wilt vliegen of dat je overtuigd Groenlinkser bent.

JB86 | 30-10-20 | 11:10 | 9

@jemagookniksmeer | 30-10-20 | 11:27: alsof virussen door God (of madame evolutie) op aarde gezet zijn om "the herd" te "thinnen" of om evolutie aan te jagen. Dat is evengoed gelovig denken. Virussen zijn er om zichzelf te vermeerderen, dat is het enige waar virussen "doel" dat een virus heeft.

pinosjet | 30-10-20 | 11:57

@Onkel Bratwurstbude | 30-10-20 | 11:14: dit is een van de virussen die tot een reset komen. Ik zeg niet het virus. Maar maak je borst maar nat in een verder globaliserende wereld. Vooralsnog lijken de nare epidemien in Afrika nog ver van je bed. Tot ook steeds meer Afrikanen over de wereld gaan en uit alle uithoeken van Afrika ziektes etc. Meenemen.

JB86 | 30-10-20 | 15:05

@JB86 | 30-10-20 | 15:05: De overheid maakt de economie zo kapot dat Nederland zo meteen niet meer aantrekkelijk is voor Afrikanen. Dus het zou ook mee kunnen vallen.

Sans Comique | 30-10-20 | 15:51
▼ 6 antwoorden verborgen

Raaaaarrrrr dat EuroMoMo die oversterfte (nog) niet laat zien.

www.euromomo.eu/graphs-and-maps#

En als... wat dan nog?

Dat de sterfte WEL vergelijkbaar is met een griep laat de meest recente studie van Prof. Dr. Ioannidis (een autoriteit op het gebied van epidemiologie) die verbonden is aan de Uni van Stanford én aan de WHO

Gepubliceerd op de site van de WHO
Covid-19 Infection Fatality Rate (IFR) = 0,23%
Voor mensen jonger dan 70 is de IFR zelfs maar 0,05%

En dat is volledig vergelijkbaar met een zware griepepidemie.
www.who.int/bulletin/online_first/BLT...

Onkel Bratwurstbude | 30-10-20 | 11:09 | 9

@Onkel Bratwurstbude | 30-10-20 | 12:28: Nee. Dat heb ik al een paar keer geprobeerd in andere topics. U bent onderwijs-resistent.

Frau_Ferkel | 30-10-20 | 13:41

@Frau_Ferkel | 30-10-20 | 11:22: Want daar staat de Waarheid. Dus gewoon slikken als zoete koek graag. Selectief shoppen in de bronnen en hun cijfers, altijd een goede remedie tegen die dodelijke onzekerheid.

Sans Comique | 30-10-20 | 15:54
▼ 6 antwoorden verborgen

Jezus gristus, het aantal oversterfte en lockdown drammers is ook nooit boven de 3000 procent geweest in stoptober.

GormSuil | 30-10-20 | 11:03

Interessante analyse van 2 Nyenrode-professoren op LinkedIn: totale oversterfte 2020 = 2100. Ja.

JP Balkenbrij | 30-10-20 | 11:02

Wat is dan de sterfteoorzaak ? Uitgestelde zorg wegens gebrek aan capaciteit ? Tja, als je alle thuiszittende KLM piloten in dienst wenst te houden op kosten van de overheid, dan moet je misschien her en der wel bezuinigen, bijvoorbeeld op zorgcapaciteit. je kunt een euro maar 1 keer uitgeven, nietwaar. Beter een KLM piloot thuis op de bank dan handen aan het bed, moet Rutte gedacht hebben.

Baron Clappique | 30-10-20 | 11:01 | 3

Dat capaciteitsverhaal is niet pas van nu.

Wist u dat...
... tussen 1995 en 2018 het aantal ziekenhuisbedden is gedaald van 58.900 naar 39.900?
... dit een afname is van 32,25%?
... in diezelfde periode de bevolking gegroeid is van 15.424.000 naar 17.282.000?
... dit een toename is van 12,05%?
... dit dus betekent dat het aantal mensen per beschikbaar ziekenhuisbed opgelopen is van 262 personen/bed naar 431 personen/bed
... dit dus betekent dat de zorgdruk met 65% toegenomen is?
Gek hè dat al die ziekenhuisbaasjes opeens beginnen te piepen als ze het door griep (2016 & 2018) en 'Corona' opeens niet meer geregeld krijgen.
Bron: CBS

Onkel Bratwurstbude | 30-10-20 | 11:26

@Onkel Bratwurstbude | 30-10-20 | 11:26: En wist u ook dat de gemiddelde ligduur in het ziekenhuis van 2005 tot 2018 is gedaald van 6,8 naar 5,2 dagen? (1995 vond ik niet zo snel, maar het lijkt mij uitgesloten dat de ligduur toen lager was dan in 2005, eerder aanmerkelijk hoger). Dat is een daling van 30%. Dus de conclusie dat de zorgdruk met 65% is toegenomen kun je echt niet op deze beperkte data baseren. Daar moet je veel meer zaken bij betrekken.

Gevonden op de site van het CBS: 1999 gemiddeld 9 dagen, 1990 gemiddeld 11. Laten we 1995 dus op 10 stellen. Dan is de daling dus zo'n 50%.

Dus die beddencapaciteit zegt echt niets over zorgdruk in het algemeen.

Bigaroque | 30-10-20 | 11:40

@Bigaroque | 30-10-20 | 11:40: Klopt. Maar is dat het gevolg van een efficiëntere zorg of juist het gevolg van de beperkte beddencapaciteit?

En hoe zit het met de zorgbehoefte vanuit de populatie?

Volgens het CBS is het percentage mensen met een goede gezondheid tussen 1995 t/m 2018 gedaald van 81,2% naar 78,7%

En hoe zit het met de vergrijzing?

Hoe dan ook, de mensen in mijn kennissenkring die ik spreek over hun werk, geven allemaal aan dat het er niet makkelijker en minder druk op geworden is.

Onkel Bratwurstbude | 30-10-20 | 12:32

Met zoals zoveel dingen is het niet zwart of wit.
De oversterfte ontkennen heeft ook geen zin. Het gaat om de afweging: Richten we meer schade aan met een lockdown(zowel in levensjaren van neveneffecten/economische schade etc) ten opzichte van de levensjaren die we besparen vanwege de lockdown(dus voorkomen oversterfte)

mlmn | 30-10-20 | 11:01 | 2

Heb inderdaad het gevoel dat ik eerder dood ga.

Hadena | 30-10-20 | 11:14

Het antwoord is... We verliezen veel meer jaren door de lockdown.

Kane | 30-10-20 | 11:20

Is het nog gezellig op kantoor nu wokewarrior ronaldo de dots geconnect heeft?

Localhero | 30-10-20 | 10:56 | 1

Hij moet dagelijks met zo een topic komen anders worden ze weer uit de Apple store gegooid.

2voor12 | 30-10-20 | 10:59

Mensen die maar blijven vergelijken met griep kunnen deze pandemie gewoon niet aan. Staan stijf van angst en proberen met wat dom gekeuvel over cijfers waar ze geen hol val snappen een beetje zelfbevestiging te vinden van andere ja-griep-roepers. Volgers, bange mensen.

Dat noem ik het psychisch dor hout van deze pandemie.

Mensdier | 30-10-20 | 10:56 | 12

@LuNaTeeQ | 30-10-20 | 11:48: Maar je bent hoe dan ook besmet geweest. Besmet met Covid-19. En in sommige gevallen ben je nog steeds besmettelijk.

First Contact | 30-10-20 | 12:14

@First Contact | 30-10-20 | 11:59: Kortom, je hebt geen idee waar het over gaat. Blijf maar gewoon geloven dat alles covid-19 was, covid-19 is, covid-19 blijft en covid-19 zal worden. Wat jij wil.

Baron Clappique | 30-10-20 | 12:41

@First Contact | 30-10-20 | 12:14: Of je snapt het niet of je wilt het niet snappen. Ik zal het wat duidelijker uitleggen, want met de huidige MSM-uitleg wordt je inderdaad ook selectief en summier (bewust?) voorgelicht.

De PCR-test geeft alleen of je positief test op een Corona-besmetting. Hiervoor doen ze cycles om de sample te versterken. Hoe meer cycles er benodigd zijn om positief te testen, hoe kleiner het deeltje oorspronkelijk was bij de afname. Het is niet 1 op 1 vergelijkbaar, maar komt daar kortgezegde wel op neer: hoe meer cycles, hoe langer het geleden is dat je besmet was met het Corona-virus. Wetenschappers zijn er breed mee eens dat je NA een bepaald aantal cycles de positieve uitslag niet meer als positief moet meetellen, want dan heb je het virus (te) lang geleden gehad om NU nog besmettelijk te zijn. Wetenschappers (waaronder bijv de welbekende Fauci) zeggen dat die grens bij 35 cycles ligt. Ter informatie, WHO hanteert nu 45 cycles(!). Dus wordt de PCR voor 35 cycles positief, prima meetellen als positief (en mogelijk besmettelijk) Wordt de PCR na 35 cycles positief, niet meetellen als positief (en niet als besmettelijk).

Dan vervolgens positiviteit voor wat betreft PCR-test op Corona. Deze "test" test niet op COVID-19, maar op een Corona-virus. Ter informatie, verkoudheid is ook een Corona-virus. Dat je positief test op Corona, kan dus NET ZO GOED de welbekende verkoudheid zijn.

Ik ontken COVID-19 niet, net als positieve uitslagen van PCR-test, maar ik ben ten eerste al wel benieuwd naar het aantal cycles van die positieve uitslagen, zeker als daar een besmettelijkheid aan geconcludeerd wordt (en alle daarop volgende maatregelen, zoals een lockdown of iets dergelijks). Ik hoop dat u iets aan deze aanvullende informatie heeft.

LuNaTeeQ | 30-10-20 | 12:43
▼ 9 antwoorden verborgen

Leuk om de reacties te lezen die erop wijzen dat de griepgolf uit 2018 toch wel bijna net zo erg was... Om dan vergeten te vermelden dat de eerste COVID-golf is afgebogen door het gehele land wekenlang in lockdown te gooien, terwijl tijdens de griepgolf het dagelijkse leven ongestoord doorging.

Jaime Lannister | 30-10-20 | 10:53 | 8

@LuNaTeeQ | 30-10-20 | 11:45: Jij denkt dat het feit dat de gehele bevolking is beperkt in zijn bewegingen niet heeft bijgedragen aan het minder verspreiden van het coronavirus, maar dat de golf toevallig door met name andere omstandigheden is afgevlakt? En dat dit in elk land dat vóór ons een lockdown heeft ingesteld (eerst China, toen bijv. Italië) toevallig minder coronabesmettingen heeft na de lockdown? Of is de maximumsnelheid daar soms ook omlaag gegaan?

Jaime Lannister | 30-10-20 | 12:00

-weggejorist-
Fatwabuster | 30-10-20 | 11:05 |

WTF.... aangeven dat de bewering die gedaan is op 11.01 bewezen (zie 11.05) pertinente onzin is wordt verwijderd......

Fatwabuster | 30-10-20 | 12:35

@Jaime Lannister | 30-10-20 | 12:00: Lees nou eens goed wat ik schrijf. Ik ontken helemaal niet dat niet meegewerkt heeft, maar ik heb wel het idee dat dat mogelijk minder van invloed is, als dat er nu geponeerd wordt. Ik denk dat het weer bijvoorbeeld een veel belangrijkere rol speelt. Misschien speelt er nog wel een andere (misschien wel onbekende factor) een veel belangrijkere rol. Ik sluit het niet uit, maar ik schrijf het ook niet volledig toe aan de "maatregelen".

LuNaTeeQ | 30-10-20 | 12:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Is dit reden tot paniek? Niet echt.

LewsTherinTelamon | 30-10-20 | 10:49

Mijn oma van 95 was nog zo fit als wat. Die had een gymclubje, ging zwemmen, deed nog zelf boodschappen en deed met de bejaarde buurtjes een dagelijks ommetje. Maar vanaf het moment dat alles op slot ging viel dat vrijwel allemaal weg. Ze is weken lang haar appartementje niet uit geweest.

Ze heeft tot nu toe de corona dans gelukkig weten te ontspringen. Maar het arme mensje heeft vorige maand helaas wel 3 weken in het ziekenhuis gelegen met vocht achter haar longen. Dat ging echt niet goed. Volgens de artsen maar aan 1 ding te wijten: het plotseling minder bewegen. De enige rede dat haar oude versleten hart het vocht nog kon afvoeren was omdat ze nog zo veel bewoog en gezond leefde. Gelukkig maakt ze het nu weer goed en zorgt ze ervoor dat ze weer voldoende beweging krijgt.

Maar je kunt je dus afvragen in hoeverre de oversterfte ook toe te kennen is aan het op slot gooien van de maatschappij. Minder beweging, meer binnen zitten (vitamine D), meer stress, meer eenzaamheid en depressie, hogere mate van alcoholgebruik en ongezond eten, meer huiselijk geweld, er wordt aanzienlijk meer geklust in huis (hetgeen ook kans op ongelukken verhoogd).

Woelige Wimpie | 30-10-20 | 10:49 | 3

In het agemeen zullen hart- en vaatziekten toenemen. En meer longproblemen vanwege de mondkapjes waarbij je de bacteriën die er in komen te zitten in blijft ademen. Dat zijn zaken die op termijn gaan spelen maar verzwegen worden.

2voor12 | 30-10-20 | 10:57

Mijn omaatje eender, ver in de negentig. Groot nageslacht dat trouw op bezoek kwam. Tot het verzorgingstehuis op slot ging. De kwaaltjes begonnen op te spelen, en niet veel later dood.

Van Urk | 30-10-20 | 10:58

@Van Urk | 30-10-20 | 10:58: Zelfde verhaal. 88, geen bezoek, werd depressief, kwaaltjes, dood. Ellendige laatste paar maanden ook gehad.

Hunter S. Thompson | 30-10-20 | 11:22

Voor de liefhebbers: lees eens Albert Camus' "De Pest" (La Peste, 1947)
Kun je je lekker inlezen onder je dekbed over lockdown.

chicago river | 30-10-20 | 10:47 | 1

Prima inderdaad, tijdens de eerste golf gelezen. Zeer herkenbaar...

SterF... | 30-10-20 | 11:43

Ik blijf me maar het volgende afvragen. Het is niet bekend hoeveel griepdoden er zich begin dit jaar onder de "coronadoden" bevonden. Dat is ook vanuit de wetenschap erkend. Om de simpele reden dat men dat gewoon niet weet. En ook nu niet. Er wordt niet getest op influenza, echter alleen eenzijdig op corona, corona en nog eens corona. Terwijl iedere dokter weet dat het klachtenbeeld van bovenste luchtweginfecties bij meerdere ziekteverwekkers kan passen. En ook dat deze gecompliceerd kunnen verlopen. Een daling van ruim 80% griepdoden t.o.v. het gemiddelde van de voorgaande 5 seizoenen is toch op zijn minst verdacht. Ben ik nu een complotdenker ?

Baron Clappique | 30-10-20 | 10:47 | 5

@42 | 30-10-20 | 10:49: Nee, maar de ziekteverschijnselen en doodsoorzaak wordt wel 1 op 1 gekoppeld aan corona, waardoor hele vreemde statistieken ontstaan. En hierop wordt het beleid gebaseerd.

Baron Clappique | 30-10-20 | 11:58

@Baron Clappique | 30-10-20 | 11:58: Zover ik weet wordt een dode pas onder Corona weggeschreven na een positieve test. En niet enkel op de ziekteverschijnselen. Anders zouden de cijfers inderdaad zeer onbetrouwbaar zijn...

42 | 30-10-20 | 12:28

@42 | 30-10-20 | 12:28: Een woordvoerder van het NIVEL begrijpt niet waarom er dit jaar zo weinig griepdoden lijken te zijn en voegt daar nog aan toe : "Maar het blijft voor een deel gissen. We testen mensen niet op griep, dus een officieel aantal patiënten of sterfgevallen kun je nooit geven.” (Bron : Artikel in het Parool van augustus dit jaar met als titel : "Wat je moet weten als je corona- en griepstatistieken vergelijkt.")

Baron Clappique | 30-10-20 | 12:55
▼ 2 antwoorden verborgen

België gaat ook de lockdown in, Nederland zal morgen of volgende week in een lockdown gaan.

obzzcure | 30-10-20 | 10:45 | 9
▼ 6 antwoorden verborgen

En ik wil niet heel vervelend zijn. Ik weet dat op deze vergelijking de doodstraf staat maar als je goed naar die grafiek kijkt dan kun je toch niet anders dan tot de conclusie komen dat die eerst golf niet heel veel spannender was dan de griep van 2018?

Hunter S. Thompson | 30-10-20 | 10:43 | 8

@Kuifje-naar-Brussel | 30-10-20 | 10:45: Er gingen 9444 dood tijdens de griepepidemie 2017/2018, dat was wel een langere periode dan 2 maanden. Ziekenhuizen waren ook overvol en er gingen ook jongere mensen dood. Boeide alleen niemand want het was maar de griep.

Hunter S. Thompson | 30-10-20 | 10:54

@42 | 30-10-20 | 10:46: Er is alleen gen enkel bewijs dat die maatregelen geholpen hebben. Zoals je nu ziet lijkt het weer vooral van invloed te zijn. Alle landen met een klimaat zoals het onze gaan nu voor gaas. Strenge maatregelen of niet. Zelfs voorbeeld Duitsland die zich zo keurig aan de regels houden, waar de straten leeg zijn gaat nu keihard onderuit.

Hunter S. Thompson | 30-10-20 | 10:57

@Hunter S. Thompson | 30-10-20 | 10:54: zoals een vriendin zei die in de zorg werkt en de epidemie 2017-2018 meemaakte: waar waren toen de camera’s?
Ziekenhuizen liggen traditioneel al vol en het personeel wordt ook massaal ziek.

Analia von Solmsch | 30-10-20 | 11:12
▼ 5 antwoorden verborgen

De Spaanse griep was ergerder maar dat was ook een griep.

doskabouter | 30-10-20 | 10:40 | 10

@small_town_dude | 30-10-20 | 10:47: Nope, die griep hield een goeie twee jaar huis, zelfs met vaccin. Kijk op jij buis eens:
WATCH LATER
ADD TO QUEUE
Spanish flu vs COVID-19: An Australian perspective of a pandemic | Australian Story

Charred_Metal | 30-10-20 | 11:14
▼ 7 antwoorden verborgen

Misschien is dit al eens ergens opgemerkt, maar in een vergrijzende samenleving is oversterfte een logisch verschijnsel: meer en meer mensen lopen immers tegen de einddatum aan.

kindapaas | 30-10-20 | 10:40 | 1

Gaat om hier om de variaties binnen een bepaald tijdsbestek. De samenleving vergrijst niet in 1 jaar.

Baron Clappique | 30-10-20 | 10:51

En over een paar maanden heb je weer ondersterfte omdat het vooral oudere mensen zijn die een paar maandjes eerder doodgaan. Ik hoor trouwens ook niemand zich druk maken over een hittegolf en zoals je kan zien kost die ieder jaar aardig wat mensjes het leven. O ja dat is waar, alleen mensen die doodgaan aan corona doen er nog toe, stom van me.

Hunter S. Thompson | 30-10-20 | 10:39 | 6

@42 | 30-10-20 | 10:42: In de weken na de eerste golf zie je dat er langere tijd ondersterfte is. Net als bij de griep van 2018 zal er aan het eind van het jaar best wat oversterfte overblijven maar schrikbarende cijfers zijn het niet. Je zal zien de maanden nadat het vaccin er is flinke ondersterfte zal zijn. Als je dat allemaal meeneemt zal de oversterft door corona minimaal zijn. Dat kan ook niet anders met een gemiddelde leeftijd van 83 voor een coronadode terwijl de levensverwachting 82 is.

Hunter S. Thompson | 30-10-20 | 10:49

@Hunter S. Thompson | 30-10-20 | 10:49: Dat is zeker mogelijk. De sterfte is ook niet zo zeer het probleem van Covid. Het is de enorme snelheid van besmetten die het probleem vormt.

42 | 30-10-20 | 10:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Het blijft raar de alle (!) signaalwaardes op 't dashboard waren overschreden, de rioolwatermeting aan 't stijgen was (nu nog trouwens), de R al 2 maanden boven de 1 lag, de BCO niet meer gedaan kon worden op een goede manier, er te weinig testen waren en mensen zich te weinig lieten testen (positiviteitsratio > 25% in grote gedeeltes van Amsterdam), 40% van de verplegers thuis zit of met een geconstateerde infectie toch moet werken, per miljoen inwoners wij het aantal hoogste geinfecteerden hadden (nu 'gelukkig' ingehaald door Tsjechie en Belgie), thuiszorg door familie gedaan moet worden, 't virus weer de verpleeghuizen is binnengedrongen, etc. etc.
En dan een premier die nog volhoudt dat er op 't juiste moment is ingegrepen met zijn wattenstaafje en alleen maar een beetje te soft. Met z'n herdimmunity. En z'n partij staat in de peilingen op 44 zetels. We vinden 't allemaal maar goed. Onverschilligheid, narcisme, egoisme en domheid. Samen op weg naar een ingestorte gezondheidszorg.

filosofem | 30-10-20 | 10:38 | 4

Het s nota bene zijn partij geweest die ervoor heeft gezorgd dat sinds 2006 het aantal ziekenhuisbedden met 10.000 is afgenomen. En dan nu heel verbaasd kijken dat de ziekenhuizen te weinig capaciteit hebben.
En al die leegschedels maar denken dat de VVD het fantastisch doet.

wapster | 30-10-20 | 10:42

@wapster | 30-10-20 | 10:42: Doet niks af van de schade die het virus veroorzaakt. Wat je nu doet is wijzen maar we hebben oplossing nodig geen wijzende vinger dat doen we daarna wel. Dus aan u? hebben we dus helemaal niks.

GeenZetel | 30-10-20 | 10:43
▼ 1 antwoord verborgen

Geenstijl.. youre full of shit!

Bram de Rammer | 30-10-20 | 10:38 | 2

Feiten zijn voor wappies als water voor vuur.

Gulliver | 30-10-20 | 10:41

grammar: the difference between knowing your shit and knowing you're shit.

small_town_dude | 30-10-20 | 10:44

En hoe had deze lijn eruit gezien als gewoon gebruik gemaakt was van HCQ in plaats van dat ze alle IC ers hebben vermoord met foute behandelingen? Ik stel alleen maar vragen.

hustler01 | 30-10-20 | 10:37 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 30-10-20 | 10:47: Vitamine D is wel aan te raden. Merendeel van de bevolking heeft een vitamine D tekort en dit heeft invloed op de werking van het immuunsysteem. Een potje vitamine D is voor een paar euro te koop bij de drogist. Of u eet wat extra vis, ook geen straf. Het is geen wondermiddel, maar het helpt wel bij het verloop van de infectie...

42 | 30-10-20 | 10:51

Levertraan, elke dag een lepeltje. Dat was zo gek nog niet.

small_town_dude | 30-10-20 | 11:07

@GeenZetel | 30-10-20 | 10:39: dat is precies wat steeds meer doktoren zeggen ja, eens per maand een tabletje hcq. En verder zorgen dat C, D en zink op peil zijn. Ik kies ervoor om dat te geloven. Kut hè?

hustler01 | 30-10-20 | 12:34
▼ 3 antwoorden verborgen

2019 stelde niks voor qua sterfte en daarom is de sterfte nu wat hoger. Niks bijzonders dus. Vergeleken met de griepgolf van 2018 zijn er nu trouwens ook bijna 7% meer mensen boven de 70. Vergrijzing gaat hard. Nog een stuk harder dan de algemene bevolkingsgroei. En juist die mensen zijn overlijden vaker.

Ik jank trouwens inderdaad graag over de y-as. Het gaat hier tenslotte om cijfers van de totale sterfte en dan is de delta nogal belangrijk.

Antiquerulant | 30-10-20 | 10:37 | 1

En die begint in de CBS-grafiek vanaf nul, dus wat jank je.

Van Urk | 30-10-20 | 10:49

"De eerste coronagolf was al veel hoger dan bijvoorbeeld de enorme griepgolf van 2018."

Veel. 1 van de eerste dingen die je leert in een exacte studie is zulk soort vage termen te vermijden.

In het 'Uitgebreider plaatje van Marino' begint de y-as bij 2000 (jank jank). Dan lijkt dat 'veel' nog wat. Pieken griep vs. corona, 4000+ tegen 5000+. Nou poe poe. En vergeleken met het weekgemiddelde van ca. 2800, tja, live with it. Het zit nog in dezelfde orde van grootte. Het is niet 10 keer zo hoog.

Grappig trouwens dat er in januari en februari dit jaar ondersterfte was. Even inhouden om daarna een sprintje te trekken. En daarna is er een cooling down. Die krijgen we na dit sprintje nog wel een keer.

Sitting_targets | 30-10-20 | 10:37

Ik durf al bijna geen kritische vragen meer te stellen , herr Ronaldo, maar hier gaat die: een vraag voor Rutte: waarom is het zo moeilijk om de capaciteit van ziekenhuizen te verhogen? Waarom is deze überhaupt zo laag?

Datmagniethe | 30-10-20 | 10:36 | 6

@Analia von Solmsch | 30-10-20 | 11:21:
Juist.
Bonus vraag: waarom is er onder Rutte zo ontzettend veel bezuinigd op de zorg?

Datmagniethe | 30-10-20 | 12:27

@Oupoot | 30-10-20 | 10:43:
Werkloos zorgpersoneel lijkt me zeer onwaarschijnlijk in NL. Het aantal patiënten per zorgmedewerker is gewoon opgeschroefd.

Datmagniethe | 30-10-20 | 12:29

@Jeggeworist | 30-10-20 | 10:40:
Verpleger* in dat geval. Neen, daar ben ik totaal niet geschikt voor. Lijkt me een kansloze vraag.
De vraag is eerder: waarom zijn er zoveel verplegers een ander beroep gaan uitoefenen?

Datmagniethe | 30-10-20 | 12:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Ojee. Nu zijn er wat meer bejaarden dood. Het voortbestaan van de mensheid is in gevaar. Straks halen we de 11 miljard niet in 2050!!! Snel, iedereen opsluiten.

wapster | 30-10-20 | 10:33 | 6

@Gulliver | 30-10-20 | 10:43: prima, ruim 98% van de besmette mensen merken niet eens dat ze corona hebben. Vervelend als je bij de overige 2% hoort...maar ook dat hoort bij het leven.

Waargaathetheen | 30-10-20 | 10:50

@Waargaathetheen | 30-10-20 | 10:50: Doe dan! Put your money where your mouth is. Il je dan vervolgens hier ff verslag doen van jouw epische strijd tegen het virus en je overwinning? Maar wel echt doen hoor en niet "prima" roepen om vervolgens nooit meer wat van je te laten horen. Doe dan.

Soapytitrider | 30-10-20 | 11:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Als 1 van je lijnen boven de y-as uitkomt dan heb je gewoon een verkeerde y-as.

dz5b604587 | 30-10-20 | 10:31 | 1

De extra wit ruimte verwijst volgens mij naar mensen die terecht opmerken dat de Y-as niet bij nul begint. En dat deze 'enorme' stijging eigenlijk niet veel meer is dan een hobbeltje.

hustler01 | 30-10-20 | 10:40

Wat ik veel interessanter vind, is dat Joost Eerdmans zich heeft toegevoegd aan het FVD. Nu Martin Bosma nog er bij!

antonconstandse | 30-10-20 | 10:30 | 3

Een voetballer gaat toch ook niet van Ajax naar Feyenoord?
Zeker niet als de trainer zijn spelers steeds voor schut zet.

Gulliver | 30-10-20 | 10:54

Nog mediageiler dan Baudet !

jvc | 30-10-20 | 11:20

Is 10 procent buiten de bandbreedte significant?

van heinde en verre | 30-10-20 | 10:29

Als ik nu een WOB-verzoek doe zie ik dan dat Geenstijl net als de kranten en TV betaald wordt voor het verspreiden van het narratief van Mark, Jaap en Hugo ?
Geenstijl, mijn rots in de branding van een zee van waanzin, is Geenstijl niet meer.

paramount | 30-10-20 | 10:27 | 3

omdat ze niet zeggen wat je wilt horen, maar het bij feiten houden?

elco485 | 30-10-20 | 10:28

indeed!

Schwing | 30-10-20 | 10:41

Misschien kunt u overwegen de overstap te maken naar Joop.nl ?

Mark zit te Dutten | 30-10-20 | 11:18

"Ik ken niemand die aan corona is overleden, dus deze cijfers zijn onzin!1!!!1".

DrumPiet | 30-10-20 | 10:25 | 5

@Piet Karbiet | 30-10-20 | 10:31:

Wie ken je wel?

Gulliver | 30-10-20 | 10:44

@Piet Karbiet | 30-10-20 | 10:31: Ook niet op de Squash?

Kuifje-naar-Brussel | 30-10-20 | 10:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn de cijfers van oversterfte in of exclusief de gevolgrn van verwarde moslims met een lage bloedsuikerspiegel? Ik vraag het voor een vriend.

The2Amendment | 30-10-20 | 10:25

Gewoon teveel mensen in nederland. Mijn stem gaat in maart naar dié partij die stelt dat er in nederland maar een maximaal aantal mensen per vierkante kilometer mag wonen.

pa_niek | 30-10-20 | 10:24 | 5

@doskabouter | 30-10-20 | 10:39: ik vind fifo ook prima hoor. Laat Nederlanders maar vertrekken naar een mooi stukje Zuid-Afrika. Maken we daar wel een paradijs. Maar dan niet over 10 jaar komen zeiken dat alle naffers daar weer heen moeten als ze Nederland hebben verneukt.

hustler01 | 30-10-20 | 10:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Weet niet van jullie anderen, jullie interes en geheugen op dit Covidgriep onderwerp, met de wekelijkse, wat?, dagelijkse nieuwe facts & figures omtrent Ceaureauna, echter ik houd het allemaal niet meer bij.
Wil het niet meer bijhouden namelijk.
Niks geen info meer.
GEK wordt jullie mens ervan.
.
Bij de baard van de profeet - streep- Jaap, elke week weer wat nieuws.
Dit dat, zus zo.
Medisch gelul in de marge.
Iedereen speelt viroloogje, hospitaalmanagertje, en de echte durfallen staan plots in de schoenen van de broeders en de zusters.
Wel, ik pas ervoor. Ik niet.
Krijg het, of krijg het niet, of krijg het ongezien:
Persoonlijk lees 'k geen LETTER meer over deze grieperige klucht.
Of hoe Cypress Hill het bondig kon rapzeggen: "yohoho and a bag of indo!" (en' k smoke niet eens)
/
Note to @Ronaldo: niks persoonlijks naar jou toe op de redactieman gespeeld, Ronaldo.

chicago river | 30-10-20 | 10:23 | 1

Zat er net aan te denken om een soortgelijke tegel te plempen. Ben het zo met je eens! Ben er murw van en geef er geen ene meer om..

Snaajoe | 30-10-20 | 11:05

Marianne Z.: "Dor hout"
Zelf 66 jaar oud....... gezeik!

Bouwfraudeur | 30-10-20 | 10:22 | 1

Charles Groenhuijsen in op1, idem

pa_niek | 30-10-20 | 10:27

In 2019 was er ondersterfte wat zorgde voor extra "dor hout" en perfect de piek van begin dit jaar verklaard.
Ivor Cummings update: m.youtube.com/watch?v=Tq3AaceihtI

chefren | 30-10-20 | 10:22

Ach; wordt het weer zo'n winter?

born2killn00bs | 30-10-20 | 10:22

Mag ik ook een kritische vraag stellen?

Kan de oversterfte ook een oorzaak hebben in de gevolgen van Corona? Stopzetten / minimaliseren reguliere zorg, zelfmoord, euthanasie?

Blijf gerust naar het topje van de ijsberg kijken (wat je wel ziet als Corona) en vergeet gerust wat er onder de waterlijn zit). Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd naar de zogenaamde co-morbiditeit van Corona.

Het lijken mij redelijk vragen, maar zet mij gerust weg als wappie. Dat blijft het makkelijkste bij lastige vragen (of misschien wel lastige antwoorden --> ik weet niet wat er uit komt, maar ik ben er wel benieuwd naar). Ook hier geldt dat er alleen geluisterd wordt naar de extremen, waarna alles wat zij roepen weggehoond wordt en zodoende niet meer onderzocht of beantwoord hoeft te worden, want geroepen door wappie.

LuNaTeeQ | 30-10-20 | 10:21 | 8

@42 | 30-10-20 | 11:30: Dat bericht was van mei. Toen waren de economische effecten misschien nog niet zo nijpend als nu. Depressies duren nu al langer, financiële problemen worden zwaarder. Ik heb ook geen cijfers, maar zie wel berichten dat het bijvoorbeeld in andere landen voorkomt. De London Ambulance Service meldt een flinke stijging in het aantal zelfmoorden.

Denimativ1970 | 30-10-20 | 11:39

@LuNaTeeQ | 30-10-20 | 11:34: Als u iets beters heeft dan zie ik het graag. Ik kon verder niets vinden. CBS heeft alleen cijfers over 2019 openbaar helaas...

42 | 30-10-20 | 11:41

@42 | 30-10-20 | 11:41: Maar dat is precies mijn punt, waarom wordt dat niet onderzocht? Of is het onderzocht en wordt dat niet gepubliceerd? En zo heb ik nog meer vragen. En die vragen worden meer gesteld. Ook door mensen die weggezet worden als wappie. Misschien ben ik volgens die mensen wel een wappie. Dat kan, dat mag, maar dat verandert niets aan de informatiebehoefte. Persoonlijk vind ik die benoeming eerder een zwaktebod. Die persoon is dat, dus hoeven we niet meer naar te luisteren. Luister naar die mensen, onderzoek het en geef daar antwoord. Als men zo overtuigd is van hun eigen gelijk, bewijs hun tegendeel dan.

Gelukkig zie ik bij u nog wel enige nuance en staat u open, maar het merendeel die wappie roept vertrouwt blindelings. Beide uitersten zijn niet goed, maar 1 uiterste krijgt het hoogste woord en de andere wordt volledig uitgesloten. W

LuNaTeeQ | 30-10-20 | 13:06
▼ 5 antwoorden verborgen

Voor dat de paniekknop weer eens wordt ingedrukt..... kijk eens op de website van Euromomo..... daar zie je de sterfte over een aantal jaren in alle EU landen en er zijn nauwelijks afwijkingen te zien met voorgaande jaren.

Fatwabuster | 30-10-20 | 10:21 | 4

@Zer0-hedger | 30-10-20 | 10:40:

Je komt nogal hysterisch over.
Ontkenning van een gevaar is een uiting van hysterische angst.
In een neerstortend vliegtuig zitten ook altijd mensen die hun ogen en oren sluiten en tegen zich zelf zeggen dat ze thuis in de tuin zitten.
Het vervelende met jullie wappies is dat jullie de andere passagiers daar ook van willen overtuigen.

Gulliver | 30-10-20 | 10:48

@Gulliver | 30-10-20 | 10:48: zero hedger zegt prima dingen, maar blijkbaar mag dit niet en wordt ie gelijk voor wappie uitgemaakt. Volgens mij mogen we best kritisch zijn en ik zal ook nu eens een goede onderbouwing van de cijfers willen zien. Hoeveel van de overledenen hadden al een medische achtergrond waarbij dit virus voor het laatste zetje zorgde? Hoe is de opbouw van de patiënten in de ziekenhuizen? Wellicht dat hier lering uit getrokken kan worden en er eens nuttige maatregelen genomen worden. Maar zulke vragen mag je niet stellen en dan ben je gelijk een wappie...zucht.

Waargaathetheen | 30-10-20 | 11:00
▼ 1 antwoord verborgen

Maar die y-as jankers hebben wel gelijk: uitvergroting van de schaal is statistisch bedrog, y hoort bij 0 te beginnen bij dit type grafiek.

libertat | 30-10-20 | 10:20 | 3

Wat een onzin. Y-as-jankers kunnen geen grafieken lezen.

Van Urk | 30-10-20 | 10:23

LOL!! Er is geen groot wiskundige verloren gegaan aan u.

DrumPiet | 30-10-20 | 10:27

deze grafiek is sowieso niet optimaal, ze laat de trend zien per jaar, maar iedereen wil eigenlijk weten hoe dit jaar zich verhoudt tot de voorgaande jaren (of gemiddelde). Dan moet je ook dat tonen, bijvoorbeeld door met percentages te rekenen. Eventueel in een grafiek eronder, er is toch genoeg witruimte over..

small_town_dude | 30-10-20 | 10:34

Wanneer dit onder controle is zal er nog lang nagepraat worden. Wat het beste is weet ik niet helemaal, maar censuur is nooit een oplossing. En aan de andere kant laten we ons wel aan de regels houden in deze. Zelf denk ik dat het allemaal wat slimmer kon, en zeker dat de overheid niet echt doortastend te werk isgegaan. Wat ik vooral leer van deze tijd is dat Hollanders totaal niet nuchter zijn, in tegenstelling tot wat we over ons zelf zeggen. We lijken een beetje op de Amerikanen, waar ook geen normaal mens meer rondloopt. Een decadent volk van schreeuwers zonder inhoud wat constant de verkeerde leiders kiest. Het ergste zijn de eikels op leeftijd die in de supermarkt tegen je zeggen "Ik bijt niet hoor" als je afstand wilt houden.

BorisBonkestoter | 30-10-20 | 10:18 | 2

"Wat ik vooral leer van deze tijd is dat Hollanders totaal niet nuchter zijn, in tegenstelling tot wat we over ons zelf zeggen."
-
We zijn een stel egoïstische jankerds. 0,0 samenhorigheid of verantwoordelijkheidsgevoel.
Toch denk ik dat ook dit bewust gecreëerd is zodat we allemaal lekker makkelijk in die grote EU éénheidsworst passen.

Barkruk2 | 30-10-20 | 10:33

@Barkruk2 | 30-10-20 | 10:33: Nederlanders waren wel degelijk samenhorig. Maar toen moest zonodig de halve islamitische wereld worden geïmporteerd. En dat is, ook naar mijn mening, inderdaad gewoon beleid. Destabiliseren.

The7thGuest | 30-10-20 | 19:15

Net als alle andere jaren maar nu heel erg.

witte | 30-10-20 | 10:18

Mooi, ik had haar al gemist. Niks mis met wat oversterfte in dit drukbevolkte landje.

Zack Hooi | 30-10-20 | 10:17 | 3

Wees vrijwilliger en lever uw bijdrage, zou ik denken.

Red shirt | 30-10-20 | 10:18

@Red shirt | 30-10-20 | 10:18: ik ken betere kandidaten

The2Amendment | 30-10-20 | 10:22

@Red shirt | 30-10-20 | 10:18: Ik behoor niet tot de doelgroep.

Zack Hooi | 30-10-20 | 10:24

Gelukkig stijgt aantal binnen wandelende moslims in Ter Apel weer. 700 per week dus dat zijn weer extra monden voor Unilever.

Piet Karbiet | 30-10-20 | 10:16

Er komt ook nog een Derde Golf (maart/april 2021) en zelfs een Vierde Golf (september/oktober 2021). En de oversterfte van elke achtereenvolgende golf zal steeds minder groot zijn dan de vorige.

En het maakt niet zo heel veel uit welke maatregelen je neemt. Het enige nuttige (in termen van ziekenhuisopnames/ ic-opnames/ doden) lijkt het om zieken en zwakken tijdig en rigoureus te isoleren van de rest van de maatschappij totdat de golf weer is afgezwakt. Maar of die mensen daar blij van worden?

Dit is mijn voorspelling en daar zult u het mee moeten doen.

balustrade | 30-10-20 | 10:13 | 3

Plus snel zorgen voor meer capaciteit, er zijn miljarden euro's beschikbaar heb ik begrepen.

BorisBonkestoter | 30-10-20 | 10:20

@BorisBonkestoter | 30-10-20 | 10:20:
Die miljarden vloeien richting zuidelijke landen. Daar hebben de Fransozen, Italianen en Spanjaarden inmiddels hangmatten voor besteld.
Rutte en Co. doen het dun in de broek inmiddels. Beetje bij beetje wordt duidelijk waar de prioriteiten liggen. En die liggen klaarblijkelijk niet in Nederland.

Ommezwaai | 30-10-20 | 10:25

Het leven is een ongeneeslijke ziekte.

Alexis de T. | 30-10-20 | 10:13

De paniek over cijfers..
@ronaldo, goed verhaal maar wie zijn de mensen in die oversterfte? Zijn dat mensen die nog een actieve bijdrage gaan leveren aan de wederopbouw van de ontstane crisis? Of zijn het mensen wier eind toch al naderde?
Zogenaamde schijndoden?

NumbNuts | 30-10-20 | 10:12 | 5

Heb je ooit in je leven een dag gewerkt of ben je zelf ook een schijndode?

Gulliver | 30-10-20 | 10:26

U mag me gerust onbeschoft vinden, als ik om me heen kijk brengen maar weinig mensen hun doden weg, maar ken ik inmiddels mensen genoeg die amper nog perspectief hebben in deze crisis.

Ik mag nog ruim 25 jaar een bijdrage leveren.

NumbNuts | 30-10-20 | 10:33

@Van Urk | 30-10-20 | 10:17: de islam?

Big_Tasty_met_bacon | 30-10-20 | 11:16
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
schijtzat | 30-10-20 | 10:12

Kuifje: Het is niet meer dan een "stevig griepje".

Roadblock | 30-10-20 | 10:11 | 1

Maakt geen schijn van kans in het goed geoutilleerde Westen.

Van Urk | 30-10-20 | 10:14

Ik zou dezelfde statistiek wel eens willen zien uitgesplitst op leeftijdsgroep. Misschien levert dat relevante informatie op, zoals, wie is de kwetsbare groep.
Lijkt me sowieso interessant om te zien.

me,myself and IK | 30-10-20 | 10:10 | 2

Om mijn eigen vraag gedeeltelijk te beantwoorden, als je op de CBS pagina doorsrolt naar 'Tabel 1: Aantal overledenen naar leeftijd per week", zie je dat de oversterfte van de laatste weken bijna volledig in leeftijdsgroep +80 jaar zit. In leeftijdsgroep 0-65 is er geen merkbaar verschil te zien, eerder minder doden dan meer.

Misschien kan er iets bedacht worden dat 80+ers worden beschermd terwijl de rest voor groepsimmuniteit gaat. Dan zijn we het snelst uit de problemen.


me,myself and IK | 30-10-20 | 10:52

@me,myself and IK | 30-10-20 | 10:52: U doelt op een echte intelligente lockdown maar dat gaan we niet doen natuurlijk. Solidair zijn met de oudjes en samen ten onder!

Jan van Haerlem | 30-10-20 | 11:54

de krant van de fajah warhoofd lourens berichten en andere story style nieuws

AntiZanicz | 30-10-20 | 10:41

@Gulliver | 30-10-20 | 10:17:
@Fatwabuster | 30-10-20 | 10:31:

Jongelui, svp wel en beetje liev blijven doen tegen elkaar.

me,myself and IK | 30-10-20 | 11:00

@me,myself and IK | 30-10-20 | 11:00: Dat is heel erg lastig bij dit sujet, normaliter negeer ik hem.... vandaag deed ik weer een poging maar met hetzelfde resultaat.....

Fatwabuster | 30-10-20 | 11:03
▼ 6 antwoorden verborgen

Serieuze vraag: hoeveel mensen sterven aan griep dit jaar?

sjuul69 | 30-10-20 | 10:09 | 3

1047

Van Urk | 30-10-20 | 10:12

Tot nu toe max 500

sarcastro | 30-10-20 | 10:23

Gelukkig kunnen we nu naar Duitsland wijzen en zeggen " kijk daar is joh, erug"
We vergeten echter dat ze daar wel echte maatregelen nemen en 124 doden per miljoen hebben met 423 doden per miljoen hier.
www.telegraaf.nl/nieuws/826445039/wed...

jan huppeldepup | 30-10-20 | 10:09 | 10

@BobDobalina | 30-10-20 | 10:27:
Het bewijs is niet zo heel erg moeilijk, Einstein.
Duitsland heeft 34 IC plaatsen per 100.000 inwoners en Nederland slechts 7. Ik kan nog wel meer feiten naar boven halen, maar uw blind vertrouwen in de lachende leugenaar grenst aan het hondsdolle vermoed ik.

Ommezwaai | 30-10-20 | 10:33

@Gulliver | 30-10-20 | 10:32: Kom maar met dat linkje........
Hoe is het met de lockdown in Zweden..... *proest*

Kap eens met schelden, komt een beetje kinderachtig over.....

Fatwabuster | 30-10-20 | 10:34

@Ommezwaai | 30-10-20 | 10:33: Dit is een veel voorkomend probleem op deze site. Mij stellingen toedichten en die aanvallen. Nergens blijkt dat ik een fan van Rutten ben. Verder is het in Nederland relatief hoge dodental voor zover ik begrijp niet het gevolg van te weinig IC-bedden (we zijn immers nog niet tegen het maximum aangelopen) maar van het hoge aantal besmettingen. Lijkt me allemaal niet zo heel moeilijk te begrijpen.

BobDobalina | 30-10-20 | 11:24
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Zer0-hedger | 30-10-20 | 10:08 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

het gaat om de oppervlakte onder de lijn in de grafiek.
(Dat heet integreren.)
En een hele steile piek kan minder erg zijn dan een slappe heuvel.
Als de heuvel langer duurt.
En ...so what dat er een paar duizend zwakke broeders extra afvallen.
Survival of the fittest... goed voor het milieu.. dor hout... bla bla.

Tantalus | 30-10-20 | 10:08 | 2

Vergeet de orgaanoogst van pia niet.

The2Amendment | 30-10-20 | 10:24

@The2Amendment | 30-10-20 | 10:24: Het is niet zo waarschijnlijk dat COVID oveledenen overwogen worden voor donatie. U heeft wel een niet-ontvangen van donors bewijs? En een niet-reanimeren penning mogen we rekenen.

AntiZanicz | 30-10-20 | 10:38

Altijd weer die steekincidenten en schoppartijen die het verpesten voor de andere oversterftes.

Deflatiemonster | 30-10-20 | 10:06

Hoeveel slachtoffers als gevolg van de griep dan deze week 43 ? (ervan uitgaande dat dat nog bestaat, de griep) Die wil ik dan ook wel eens zien en die vergelijken met de normale gemiddelden.

God Zelf | 30-10-20 | 10:05 | 6

@clockandhammergame | 30-10-20 | 10:33: juist niet
Het lijkt eerder minder dodelijk. Wel is het aantal mensen met naklachteb zeer groot terwijl een griepje klaar is na een weel.

Shoarmamasutra | 30-10-20 | 10:38
▼ 3 antwoorden verborgen

We gaan er allemaal aan!
*Geld verbrassen gaat doen*

aflaatverkoper | 30-10-20 | 10:05 | 4

Niet in de kroeg in ieder geval.

Zeissssss | 30-10-20 | 10:16

@jan huppeldepup | 30-10-20 | 10:15: dan is dat tientje nog maar tien cent waard.

small_town_dude | 30-10-20 | 10:40
▼ 1 antwoord verborgen

Wat zegt opgezwollen teek hiervan en waar is Greta als het kut weer is.

rein9576 | 30-10-20 | 10:05 | 1

Greta heeft voor het eerst “opoe” op bezoek gehad en daar is ze helemaal van ondersteboven.

eerstneukendanpraten | 30-10-20 | 10:09

We gaan allemaal deaud!

coolvibe | 30-10-20 | 10:04

Het was toch alleen maar “dor hout” wat werd opgeruimd?

eerstneukendanpraten | 30-10-20 | 10:04 | 8

Dat is wanneer het familie van anderen is. Eigen familie is natuurlijk wel belangrijk.

AntiZanicz | 30-10-20 | 10:36

@WatMoetJeNu | 30-10-20 | 10:14: Ja dat weet ik. Ook kunnen de zaden van de eucalyptus vruchtbaar blijven bij hoge temperaturen. Dus die bomen laten de koala's de verse bladeren eten, zodat de dorre bladeren in de zon komen en in de brand gaan. Dan ontstaat er een brand die door de olie die jij noemt een temperatuur bereikt waardoor de meeste andere zaden kapot branden. Dan heeft de nieuwe generatie eucalyptus bomen een voorsprong op de rest. Zo rolt de natuur. Er bestaat geen ethiek, alleen dat wat je kan afdwingen.
Maar ja, dit rolt niet zo lekker van de tong, en voor je het weet wordt je voor complotgekkie uitgemaakt en zit je op een kamertje in Altrecht.

C10H12N2O | 30-10-20 | 10:57

@AntiZanicz | 30-10-20 | 10:36: Nee hoor, mijn beide grootouders zaten in een verzorgingshuis met dementie en een delirium. Het niet meer herkennen van eerst de kleinkinderen, maar later ook de eigen kinderen. Het na een 60 jarig huwelijk afgezonderd zijn van je partner. En op de verjaardag trekt de verzorger dan het merci chocolaatje uit de hand, want dat mag niet, dat is niet gezond. Als er griep heerst, goed je handen ontsmetten bij binnenkomst. Want demente bejaarden die de hele nacht in hun stront liggen te rollen mogen niet ergens aan doodgaan. Nee hoor, ik kwam juist extra vaak als ik verkouden was. De mensen die zeggen: "Aso! Want iemand anders zijn familie zit er ook blabla." Dat zijn dezelfde mensen die eens per jaar langskomen. Het heeft bij alle vier mijn grootouders te lang geduurd. En een vriend van de familie zei altijd: "Goh wat erg van je opa hè, hij zou dit zelf nooit zo gewild hebben, mensonterend..." Die zat er zelf het afgelopen jaar net zo bij, en die is nu afgelopen week overleden aan corona. De dood wordt vaak zat gevierd. Zeker als het dor hout betreft.

C10H12N2O | 30-10-20 | 11:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Maar influenza is uitgeroeid!

Atheist-Priest | 30-10-20 | 10:04 | 8

Wat hebben die mensen met verschijnsels en een negatieve uitslag volgens jou dan?

Shoarmamasutra | 30-10-20 | 10:39

Vorig jaar tot er Corona kwam nog maar 400 doden. En nu MET maatregelen een stuk minder waarschijnlijk ook. Plus die 80% negatieve tests bij de teststraat zullen er vast een aantal hebben naar Rhino.

TheOneTruth | 30-10-20 | 12:21

@AntiZanicz | 30-10-20 | 10:35:
Daar is hij weer. Hoe voel je je nou, als je iedere keer Bonkers Bonespur zegt? Moreel superieur? Coole pubert? Of een combinatie? Blijf maar zeggen hoor knul/meid/gendert. Kusjes!

Montgomery Burns | 30-10-20 | 12:50
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken