Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoe is het nu met? Wit-Rusland

Heet eigenlijk Blank-Rusland maar dat mag je niet meer zeggen tegenwoordig.

Het land van Alexander Lukashenko, Europa's laatste Sterke Man, zeg maar. Waar je in 2011 al niet mocht klappen op straat, en er destijds zelfs een man met 1 arm werd opgepakt voor dat vergrijp. Nou, 10 jaar verder begint het dan toch opnieuw z'n haarscheurtjes te vertonen. Er zijn namelijk verkiezingen, maar de mensen trappen er niet meer in. Want die voltrekken zich een beetje als onderstaand: "Seems like too many people voted for Tikhanovskaya [de 37-jarige vrouwelijke oppositieleider, red.] already. The number of ballots doesn't add up because of early vote rigging. Police had to bring a ladder and commission members are climbing out of polling station with full bags".

Volgens de exitpolls heeft Tikhanovskaya slechts 6.8% van de stemmen gewonnen, en feliciteert koning Alexander zichzelf met een oorverdovende 79.7%. En nu denkt u natuurlijk, dit is gewoon Putin die een van z'n vazallen in het zadel houdt, MAAR. Eind juli werden er  in Wit-Rusland dus juist 33 Russische staatshuurlingen (Wagner Group, wiki) gearresteerd op verdenkingen van het willen saboteren van de verkiezingen, en zijn er nog 200 huurlingen "at large". Maar volgens een aantal analisten is ook dit weer een politiek schimmenspel:

"The Russian Wagner mercenaries could not have been in Minsk without Lukashenko’s knowledge and consent. Presumably, Lukashenko wanted to use them to defend him in case he lost the election. Instead, he arrests them to boost his national status, typically sly Lukashenko." Ach, zoals bijna nooit zal de waarheid wel weer in het midden liggen he! Meer beeld na de breek, Nederlandse volgtip voor duiding @Gert Jan Hahn, uitmuntend beelddraadje hier.

Instant Update: Ahá!

This is what winning looks like

Makkers in busjes getrokken, uiteraard

De vid van de foto bovenaan

Social

Young king

Social

Strijders

Social
Social
Social
Social

De Stauffenberg van Belarus!

Social

Nou, turven dan maar

Social

We komen de wereld redden!

Social

Reaguursels

Inloggen

Eerlijk gezegd denk ik dat Wit Rusland het meeste gebaat is bij een vervolg van de status quo, hoe oneerlijk die Loekasjenko ook is en hoezeer deze man de rechten van zijn volk ook onderdrukt. Stel dat je daar dezelfde situatie krijgt als in Oekraïne, waar de dictator wordt weg gejaagd na maanden van demonstraties. Stel dat men zich dan gaat richten op de EU en laat weten de handelstransacties liever met het westen dan het oosten te willen, dan zal Poetin niet stil zitten. We krijgen dan dezelfde oorlog in Wit Rusland als in Oekraïne. Met alle ellende die erbij hoort. Nu nog is Wit Rusland de gewenste buur van Poetin, geheel afhankelijk qua energie en handel. Met een dictator die doet alsof hij een eigen koers vaart maar heel goed weet wat zijn speelruimte is bij Poetin.

Beste_Landgenoten | 11-08-20 | 08:04 | 3

Fijn dat er altijd een paar mensen zijn die het beter weten dan het gros van de kiezers.

Deflatiemonster | 11-08-20 | 09:53

Je kunt het scenario uittekenen als de oppositie wint.

Beste_Landgenoten | 11-08-20 | 09:56

Opmerkelijk weer, hoe het gros van de reaguurders zich achter zo'n opvallend duidelijke boef als Loekasjenko schaart. Het zal toch iets zijn met een voorkeur voor autoriteit. Opvallend genoeg ook weer precies dezelfde die meteen op hun achterste benen staan als hier in ons land ook maar de schijn van staatsbemoeienis wordt gezien. Wat is er toch mis in die koppies?

Beste_Landgenoten | 11-08-20 | 07:41 | 5

Ze wijzen naar eigen land, ik zie nog niemand schrijven dat hij voor Lukashenko is. Meer een idee van je niet met iedereen bemoeien dan dat je voor deze dictator zou zijn.

Nichtsneues | 11-08-20 | 09:16

In Nederland is het opvallend dat zo een ontzettend groot deel van de mensen zich achter een zo'n opvallend duidelijke boef als Mark Rutte schaart. De oorzaak in Nederland is naar mijn mening 24/7 staatspropaganda via de NPO en RTL en alle kranten in Nederland. Een meerderheid in Nederland gelooft gewoon wat de MSM voorschotelt zonder kritisch na te denken, en zonder alternatieve bronnen te raadplegen.

Wladimir 1928 | 11-08-20 | 18:25

@Nichtsneues | 11-08-20 | 09:16: Zelfs ik ben niet "voor" Loekasjenko! Ik vind bijvoorbeeld Wladimir Poetin, maar ook Thierry Baudet en Geert Wilders en Viktor Orban en zelfs Donald Trump (om er maar een paar in één adem te noemen) allemaal politici die mijlenver uitsteken boven Loekasjenko. En ik zelf heb zelfs nog één keer in mijn leven meegelopen met een demonstratie door Minsk die georganiseerd was door de oppositie!!! 's avonds op het Witrussische journaal waren de camerabeelden zodanig verknipt dat niet te zien was dat er vele duizenden meegelopen hadden. Dat is ongeveer te vergelijken met de Duitse verslaggeving van de demonstratie in Berlijn van anderhalve week geleden. Op Loekasjenko valt veel aan te merken. Maar ik begrijp ook heel goed dat een meerderheid van de Witrussen toch kiest voor hem boven alle alternatieven.

Wladimir 1928 | 11-08-20 | 18:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Als het zo fantastisch geregeld is in dat land, waarom zijn dan zoveel mensen klaar met Lukashenko? Geef daar dan eens antwoord op.

pjisonline | 11-08-20 | 07:21 | 6

Fantatisch geregeld? 60 uur werken voor net genoeg geld om te eten. Niks mogen zeggen over de regering. Jullie mogen op Rutte zeiken. Ziekenhuizen waar je in NL nog geen varken in legt. Corruptie op elk niveau. Ja de mensen zijn het zat.

Zatkniss | 11-08-20 | 08:53

@Graaier | 11-08-20 | 07:36:
Omdat ze hun eigen falen niet willen inzien, en het veel eenvoudiger is om Rutte er maar de schuld van te geven.

RandyBiel | 11-08-20 | 11:51

Uw stelling dat er in Witrusland "zoveel mensen klaar" zouden zijn met Loekasjenko is maar ten dele juist, en afhankelijk van de vraag wat je veel noemt. Loekasjenko blijft in ieder geval zodanig geliefd bij een ruime meerderheid van het volk dat hij eenvoudig herkozen kan worden zonder dat hij daar stembusfraude voor nodig heeft.

Wladimir 1928 | 11-08-20 | 18:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Reaguurders die er moeite mee hebben dit te veroordelen, hebben het niet goed begrepen.

Panos88 | 11-08-20 | 01:59

Wel fair dat ze niet eens de moeite nemen de stemmen te tellen. Lijkt me een mooi aspirant-lid voor de EU

Feitenpliesie | 11-08-20 | 01:21

Volgens de wiki : "The Constitution of Belarus does not declare any official religion, although the primary religion in the country is Eastern Orthodox Christianity. The second-most widespread religion, Roman Catholicism, has a much smaller following; nevertheless, Belarus celebrates both Orthodox and Catholic versions of Christmas and Easter as national holidays.[24]" Nu komt den aap uit de mouw waarom de NOS hier nachtenlang over wakker ligt.

rmstock | 10-08-20 | 23:52 | 1

Net als in de Russische Federatie rammelt het ook in Witrusland van de nieuw gebouwde kerken, zowel orthodox als ook katholiek. Het aantal nieuwe kerken daar is ongeveer vergelijkbaar met het aantal nieuwe moskeeën in West-Europa.

Wladimir 1928 | 11-08-20 | 18:07

Dichter bij huis. Ik vroeg me een paar maanden geleden af wie er nou werkelijk baat had bij de lock-down. Het was de Albanese mafia die shop en ships in Calais konden opzetten, en maanden lang ongestoord bezig zijn geweest. https://www.dailymail.co.uk/news/article-8610137/Boat-mafia-traffickers-sets-base-Brussels-smuggle-migrants-Channel.html https://www.breitbart.com/europe/2020/08/10/brussels-boat-mafia-trafficking-migrants-to-britain-as-record-4000-illegals-reach-uk-shores-since-january/

rmstock | 10-08-20 | 23:34

Het beste wat Lukashenko kan doen is om zijn goede wil aan zowel het volk als EU kenbaar te maken. Gezondheid gaat eerst dus, Covid 19 maatregelen implementeren, totale lockdown, restaurants en cafés sluiten, 1.5m afstand, Carona volgapp, alle mobiele data opslaan, samenkomst verbieden, verbod op demonstratie, avondklok en in gesprek gaan met de media zodat zij ook " gaan verslag geven met het oog op het grotere belang" hij zou nog WOB verzoeken kunnen blokkeren, maar net als referenda zal dat ook wel niet bestaan, immers dictatuur.

Ik denk dat Brussel dit gebaar ook wel zal kunnen waarderen, wellicht is er dan zelfs een sok met een paar miljard voor hem te vinden. Het is immers al een forse stap richting het "vrije" westen.

Diepstrotje | 10-08-20 | 23:27

Toch opvallend weer, dat de gemiddelde reaguurder de dictator steunt en niet het volk.

panthoseen | 10-08-20 | 22:34 | 2

Communistische dictator nog wel. Links bolwerk hier.

RandyBiel | 10-08-20 | 22:35

Ik steun niemand. We hebben hier genoeg gezeik.

Omebert | 10-08-20 | 22:59

Svetlana Tichanovskaja heeft op zich goede bedoelingen, maar ze is absoluut niet in staat om president te zijn van een land. Bijna al mijn kennissen in Witrusland hebben op Loekasjenko gestemd, dus de verkiezingsuitslag is voor mij niet echt een verrassing. Er zou gefraudeerd kunnen zijn, maar Loekasjenko had zeker geen fraude nodig om met een absolute meerderheid opnieuw herkozen te worden. Loekasjenko zorgt al vele jaren voor stabiliteit in Witrusland. Hij heeft met ingang van 1994 de misdaad en corruptie keihard aangepakt. In de jaren '90, om een einde te maken aan de chaos, zijn in opdracht van Loekasjenko complete maffiabendes volledig uitgeroeid door middel van standrechterlijke executies. Loekasjenko zorgt er voor dat alle ouderen een redelijk pensioen krijgen. Het pensioen is geen vetpot, maar niemand hoeft in Witrusland honger te leiden. Alle zwervers in Minsk hebben eenvoudige huisvesting gekregen aan de rand van Minsk waardoor je nergens in Minsk meer last hebt van zwervers/ alcoholisten/ bedelaars. Er heerst in Witrusland volledige werkgelegenheid. Als je geen werk hebt, dan kan je altijd nog controleur worden in het openbaar vervoer. Witrusland is tegenwoordig superveilig. Mijn stem zou in ieder geval gaan naar Aleksandr Loekasjenko.

Wladimir 1928 | 10-08-20 | 21:57 | 7

Tuurlijk joh. Jij hebt echt nog nooit een geloofwaardig stukje geschreven over die regio. Het ligt er allemaal duimendik bovenop.

Beste_Landgenoten | 11-08-20 | 07:35

De corruptie aangepakt, woehaa. Elke persoon met een managment positie in Belarus is in gevaar. Als hij niet doet wat Leoka wil, is ie opeens corrupt. Dat hangt altijd boven je hoofd. Een redelijk pensioen. Woehaa. Omgerekend 95 dollar. Ben je wel eens in de Korona of de Almy of Bigz gaan winkelen. De prijzen zijn hetzelfde als in oost duitsland. Volledige werkgelegenheid waar haal je dat vandaan? Man je praat hernia.

Zatkniss | 11-08-20 | 09:41

@Zatkniss | 11-08-20 | 09:41: Loekasjenko heeft wel degelijk de corruptie aangepakt. In de jaren '90 moest je aan de maffia geld betalen om een marktkraampje te hebben. De maffia bepaalde de prijs van taxiritten op alle stations, en de taxichauffeurs moesten een deel van de opbrengst af staan. Als je je eigen portret wilde laten tekenen op straat dan dicteerde de maffia de prijs die je moest betalen. Of je naar de universiteit kon werd bepaald door de vraag hoe rijk je vader was en hoeveel hij kon dokken. Bij verkeerscontroles kreeg je altijd wel ergens een bekeuring voor zonder dat je een kwitantie kreeg. Al deze praktijken zijn nu nagenoeg niet meer bestaand, en wie nog bewezen corrupt is mag dat afleren in de gevangenis. Als het gaat om een pensioen van US$ 95,- moet u er ook bij vertellen dat gas en koud water en warm water en elektriciteit en televisie en internet bijna niets kosten en dat produkten als brood en melk ook bijna niets kosten. Pensioen is geen vetpot, maar niemand hoeft honger te lijden in Witrusland. En wat die volledige werkgelegenheid aan gaat: zo lang er vacatures open staan voor ongeschoold werk wat iedereen uit kan voeren is er volledige werkgelegenheid, wat uw ongefundeerde opmerkingen daarover ook mogen zijn.

Wladimir 1928 | 11-08-20 | 17:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Zonet was op het Russische journaal (dus uit de Russische Federatie) het nieuws dat de geheime dienst van Witrusland (nog ouderwets KGB genoemd) een moordaanslag op Svetlana Tichanovskaja heeft weten te voorkomen. Het was de bedoeling van de voorstanders van een revolutie om met de moord op Svetlana Tichanovskaja de zaak te laten escaleren. De moord op de oppositieleider zou automatisch in de schoenen van Aleksandr Loekasjenko geschoven zijn. De stokers op de achtergrond wilden op die manier een tweede Maidan organiseren in Witrusland.

Wladimir 1928 | 10-08-20 | 21:47 | 3

Laten we zeggen dat ik de optie dat dit een false flag is, open houd

swift0321 | 10-08-20 | 21:53

Die propaganda-molen van de Russen heeft blijkbaar ook geen vernieuwing meer doorgemaakt sinds de val van de Soviet Unie,
Bij MH17 duurde het nog geen 5 minuten voor hun propanda online ontkracht werd.

RandyBiel | 10-08-20 | 22:39

Busted

korkienie | 10-08-20 | 22:46

Een smerige dictatuur. En dat het hier ook niet alles is is geen enkele reden voor 'ja maar' .

poepaanmijngaatsie | 10-08-20 | 21:42

Belangrijker nog dat het overschatte "recht op demonstreren " is het feit dat je in Belarus rustig met het gezin , als in de jaren vijftig in Nederland, over straat kunt, de treinen en stations netjes en extreem verzorgd zijn .. de mensen een gevoel van nationale eenheid hebben wat in Nederland al een vies woord is. En uitwassen zoals overal in Nederland gaande van "jongeren" zijn ze daar van verschoond . Heerlijk . En als je rotzooi wilt trappen krijg je ongenadig op je flikker. Heel gezond en beter dan de fake-democratie in Nederland . Punt is echter dat Nederland bij bepaalde luchtfietsers in niet-"democratische" landen nog steeds het imago heeft van vrijheid en ongebondenheid en dat lijkt sommigen daar ook wel wat . Bezint eer ge begint zou ik zeggen.

daytripper | 10-08-20 | 21:26 | 2

Je hebt het gewoon niet begrepen, wat een echte dictatuur is en waarom mensen het niet fijn vinden. Maar ik begrijp dat je hier ook graag een dictator wil.

Beste_Landgenoten | 11-08-20 | 07:53

In andere woorden, je bent dus een fascist die niets, maar dan ook echt helemaal niets, van het begrip 'vrijheid' begrijpt.

Japannert | 11-08-20 | 08:13

Het is mij wel duidelijk dat de meeste reaguurders niets van Wit-Rusland weten laat staan dat ze er geweest zijn. De mensen daar zijn echt heel erg vriendelijk en behulpzaam en ik heb alleen maar hele goede ervaringen met Wit-Russen. Ben ook veel Wit-Russen tegen gekomen op vakantie in Rusland en daarmee kon ik langer en vrijuit praten en die waren niemand uitgezonderd anti-Loekasjenko. Als je een beetje zoekt dan vind je filmpjes op Twitter waarin stembureaus bekend maken dat meer dan 90 procent van de stemmen voor Tikhanovskaya waren. Reaguurders die serieus geloven dat Loekasjenko meer dan 10 procent van de stemmen heeft gekregen zijn wel erg goedgelovig niet te zeggen gewoon dom.

Wetenschapper | 10-08-20 | 21:17 | 5

Volgens mij zijn uw beweringen over de populariteit van Aleksandr Loekasjenko niet gebaseerd op de feitelijke situatie. Ik durf hier zondermeer te stellen dat Loekasjenko geen verkiezingsfraude nodig heeft om een absolute meerderheid te behalen bij de presidentsverkiezingen. Ik wil niet uitsluiten dat er onregelmatigheden zijn geweest bij sommige stembureaus (ik was er niet bij) maar fraude had Loekasjenko niet nodig om herkozen te worden. Ik heb zelf overigens ook geen statistisch relevante steekproef uitgevoerd onder de bevolking. Ik moet het hebben van de informatie/meningen afkomstig van al mijn vrienden en kennissen in Witrusland.

Wladimir 1928 | 10-08-20 | 22:08

Waar ligt blank Rusland eigenlijk?

Omebert | 10-08-20 | 22:57

@Omebert | 10-08-20 | 22:57: Tussen Polen en het echte Rusland in. Maar "Blond Rusland" is eigenlijk de betere benaming. Het woord "wit" in Witrusland heeft namelijk betrekking op het witte haar van de oorspronkelijke inwoners van Witrusland. In de Sowjettijd zijn er enorm veel verhuisbewegingen geweest binnen de Sovjet-Unie, en in drie jaar tweede wereldoorlog hebben de Duitsers ongeveer 30% van de bevolking van Witrusland uitgeroeid, en daarom heeft niet iedereen in Witrusland nog steeds blond haar. Maar de echte etnische witrus heeft dus blond haar, net als de oorspronkelijke bevolking in o.a. Nederland en Noord-Duitsland en bijna heel Polen, de Baltische staten en het noorden van Europees Rusland.

Wladimir 1928 | 11-08-20 | 16:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Tering GS. Zorg er noui eens voor dat alle door jullie geplaatste filmpies altijd afspelen. Dan praten we weer eens over Premium lidmaatschap. Tot dan: NEIN.

CaseyForPresident | 10-08-20 | 21:15

Kolonialisme zit diep bij de gevestigde partijen.
Bemoeizucht over de top als het over het buitenland gaat.
Je vraagt je af waarom, als het hier uit de hand loopt is er niemand thuis.

MogeWijEveOvergeve | 10-08-20 | 21:05

Soeka bljat. Dit is een voorproefje van 3 november LOL.

schedewindje | 10-08-20 | 21:04

Nou ik weet het niet Spartaantje, sinds Oekraïne en Maiden plein moeten we niet zomaar het woord van een protesterende menigte als wil van het volk namen. De dictator mag dan maf zijn maar dat was Gaddafi ook. Kan best zijn dat de man nog een meerderheid steun geniet in het land maar zelfs al zou dat twijfelachtig zijn, weet de bevolking wel wat wel wil? Zonder Rusland is het brandhout. De EU bezuinigt je de goot in en pak corruptie ook niet echt aan. Bedenkt eer ge begint met rellen en staatsgrepen mensen!

GeenAccount | 10-08-20 | 21:02 | 2

Nee voor je het weet verliezen ze hun dikke salaris en al hun rijkdom daar nog he? Stel je voor.

RandyBiel | 10-08-20 | 21:28

Gadaffi was weliswaar een dictator, maar hij zorgde wel voor zijn volk, ze hadden water, stroom, vrede oorlog, vreten en 't was best oké. Niet vrij, maar zeker niet de shithole die 't nu is. Je hoort er nu niks over, maar er woed al 6 jaar een burgeroorlog daar. Idem in Syrië. Irak is herstellende maar 't is nauwelijks beter dan onder Saddam.

ReyNemaattori | 10-08-20 | 22:58

Het volgende landje waar Soros zit te stoken?

Emilioot | 10-08-20 | 20:55 | 1

Dat land heeft geen Soros nodig om klaar te zijn met een dictator. Maar je begrijpt het concept vrijheid nog niet geloof ik.

Beste_Landgenoten | 11-08-20 | 07:43

Ik zie hier de nodige vergelijkingslijstjes voorbijkomen over het democratisch gehalte van de EU, en dat het hier niet zo erg is als daar omdat je hier wel mag zeggen wat je denkt enzo.

Daar nemen ze oppositie nog wel serieus, want die kan wel degelijk De Macht overnemen, hier is dat onmogelijk, en heeft de Elite een situatie geschapen dat vrijwel altijd dezelfde politieke partijen met de Macht aan de haal gaan.
Politieke partijen die inhoudelijk niets meer voorstellen en slechts als windowdressing nog over standpunten beschikken. Die na de "verkiezingen" over boord worden gekieperd waarna de verborgen agenda tevoorschijn komt.

Maar je mag demonstreren en zeggen wat je ervan vind, alsof daar iemand van wakker ligt op het Binnenhof. Gefeliciteerd daarmee.

De Briemusketier | 10-08-20 | 20:55 | 1

Geweldig! De EU vergelijken met een klassieke dictatuur. En dat met droge ogen durven neerzetten.

Beste_Landgenoten | 11-08-20 | 07:44

Sancties..!!
Dat raakt de dictatuur aldaar altijd het eerst, de burger weet zoals altijd wel zijn boontjes te doppen.
Net goed voor hem.

MogeWijEveOvergeve | 10-08-20 | 20:52 | 2

Uhh, voor zover bekend is hij een democratisch gekozen leider. Eentje die zijn land al enkele decennia leidt. Ook China heeft hem al gefeliciteerd. Dat er een gefrustreerde oppositie is wil nog niet zeggen dat de meerderheid van het volk niet voor hem kan stemmen.

Graaier | 10-08-20 | 20:56

Volgens links Nederland blijkbaar niet.

MogeWijEveOvergeve | 10-08-20 | 20:58

Gothic Layer Inez Wesky heeft Wit-Russische voorouders en is familie van Zadkine. Althans dat ze laatst vagelijk te suggereren tegen dat centenbakkenvrouwtje van zomergasten. Verder weet ik er niks meer over te zeggen.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 20:51 | 1

Had dan maar helemaal niks gezegd. Manmanman wat een braaksel.

IJsbrekert | 10-08-20 | 21:14

Wel verdacht dat hij maar 79% vd stemmen haalt, meeste dictators halen met gemak 120%. Moet dus wel doorgestoken kaart zijn.

Diederik_Ezel | 10-08-20 | 20:42

Einde der tijden kondigt zich aan. Burgeroorlogen overal.

JJMS | 10-08-20 | 20:29 | 5

@Veldmaarschalk Sorry | 10-08-20 | 20:33: In vier jaar tijd is de Turkse lira nog maar een derde waard. Het nationalistische islamofascistische pad wordt dan wel toegejuicht door de Turken alhier, de economie wordt er niet beter van. De grootheidswaanzin en het vechten in Syrie, Koerdistan en Libië kost de nodige centen en levert nog weinig op (zelfs nog geen oliebron in Libië). Vrees dat de echte dictator aan de EU-grenzen Griekenland aanvalt dat het zijn ondergang wordt.

Graaier | 10-08-20 | 20:51

@Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 20:49: toepasselijke nick in dit geval lol

Maar inderdaad, nog steeds en op dit eigenste moment, Erdogan heeft een boot gestuurd die in Griekse wateren naar olie gaat zoeken onder begeleiding van wat marineschepen, en Griekenland is *not amused*

Veldmaarschalk Sorry | 10-08-20 | 21:55

@Graaier | 10-08-20 | 20:51: de ondergang zij Erdogan gegund, interessant ook hoe Rusland reageert als een mede-Orthodox land wordt aangevallen, net na dat gedoe met de Hagia Sofia.

Veldmaarschalk Sorry | 10-08-20 | 21:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom maken wij ons zo druk om Wit-Rusland? Hebben we daar goede handelsrelaties mee?

amateurrr | 10-08-20 | 20:21 | 1

We hebben zelfs een klein importoverschot met Belarus maar niks wat we ergens anders niet zouden kunnen krijgen. Behalve handzagen! De Nord Streamer is ook al klaar dus ze kunnen ons Russische gas ook niet meer klauwen.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 20:47

Laten we eerst afwachten wat er feitelijk aan de hand is. De media en overheid spelen maar al te vaak samen met de EU, zodat de EU zijn invloedssferen kan uitbreiden. De beelden uit Egypte, Libie, Irak, Sarajevo en ga zo maar door werden allemaal netjes voorgekookt zodat we de leugens zouden geloven. Ik geloof best dat het daar niet allemaal volgens het boekje gaat, maar ik geloof er geen ene fuck van dat de EU hier niet al lang en breed aan het stoken is, al dan niet via Soros en andere maatschappij ontwrichtende subsidieclubs. Andere staten zullen hetzelfde doen, dus ik ga me er niet over opwinden. Een ieder die de illusie heeft dat alles opgelost gaat worden als Lukashenko weg is, is hopeloos naief. Dat hebben we in Libië gezien, in Egypte, in Ukraine, in Afghanistan, in Syrie, in Irak. Maar nu gaat het echt beter. Neem er nog een.

Frau Merkel | 10-08-20 | 20:16 | 5

Idd. Voordat we om een ‘regime change’ gaan roepen vanwege en omdat ‘dictator’ enzo. Altijd kijken naar het lokale alternatief voordat er iemand wordt afgezet.

postmodernismisdead | 10-08-20 | 20:40

@postmodernismisdead | 10-08-20 | 20:40:
Dat lokale alternatief zit al achter tralies. Alsof een dictator nog geen rekening gehouden zou hebben met dit soort simpele gedachtegangen.

RandyBiel | 10-08-20 | 20:46

Gewoon eerlijke verkiezingen kunnen houden in je land, waar de stemmen geteld worden en de uitslag bepalend is, dat is toch gewoon een minimum aan democratie? In ons land vind je dat een voorwaarde, maar voor dat land is een dictator eigenlijk beter, zeg jij.

Beste_Landgenoten | 11-08-20 | 07:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Zadkine en Chagall komen er ook vandaan. Vooral die tweede had het daar niet zo naar zijn zin. Er liepen nogal wat pogromniks rond. Desniettemin, de beste wensen voor Tikha.

isitsoornot | 10-08-20 | 20:15

Ik zie een paar honderd stokebrandjes die de uitslag niet kunnen verstouwen. Verder weer veel stokebrondjes op twatter (incl. EU-vlaggetjes) die op hoge poten het allemaal lopen te veroordelen. Hoge woorden over democratie etc.
Het is allemaal zo doorzichtig.

filosofem | 10-08-20 | 20:12 | 5

@RandyBiel | 10-08-20 | 20:15: In Nederland hebben we wel een "geloofwaardige" uitslag , met als resultaat een groepje partijen die de dienst uitmaken en zich laten koeieneren door "Brussel'. Gefeliciteerd.

daytripper | 10-08-20 | 21:18

@daytripper | 10-08-20 | 21:18: Precies. We stemmen tegen een EU grondwet, we stemmen tegen een Oekraïneverdrag en wat er dan gebeurde zal u verbazen...

We stemmen op Wilders die nooit mee mag doen. We stemmen op FvD die nu al niet mee mag doen. En de stemmers die niet bij de politie mogen werken, gedemoniseerd worden enz enz.

Democratie m'n harige reet. Spreek je als ... kunstenaar maar eens uit tegen BLM en kijk eens of je subsidie krijgt. Spreek je maar eens uit pro Trump en kijk eens of je mag aanschuiven op de staatstv.

Het gebeurt hier allemaal subtieler en beschaafder. Maar het is precies hetzelfde.

Knufter | 10-08-20 | 21:21

Nog zo'n verdwaald schaap hier. Ga lekker blowen joh.

Panos88 | 11-08-20 | 02:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Europa had ook zo'n hekel aan Ghadaffi.
En Saddam Hoessein....
En Assad. (Hoewel die eerst prima was volgens Europa.)
En? Hoe is het in die landjes op dit moment vertoeven?

Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 20:09 | 10

@RandyBiel | 10-08-20 | 20:54: Ja. Een goed functionerende democratie. Weet je wat, we zetten een paar Ajatollas in Iran. Democratisch. En verjagen we Hussein en gaan daar even democratie brengen. Assad, inderdaad, dat kan ook een stukje democratischer.

Ik ben met MAD1950. Die snapt dingen.

"Het is van belang een goed functionerende democratie te hebben" is net zoiets als zeggen "we hebben goeie protocollen nodig" en "het is van belang een goeie commissie te hebben"

Allemaal gelul, een democratie heb je of die heb je niet.

Knufter | 10-08-20 | 21:12

Kortom. Eigenlijk zijn dictators heel goed voor een land. Waarom wil je er hier dan geen?

Beste_Landgenoten | 11-08-20 | 07:48
▼ 7 antwoorden verborgen

Kut voor ze. Let them sort their own shit first. Net zoals Polen en Roemenië destijds. Pas dan babbelen over opname in de westerse invloedssfeer. In godsnaam niet weer van die EU en VS bemoeienis zoals in Oekraïne. Kijk waar dat toe geleid heeft daar. Verdeeld land in semi-permanente burgeroorlog.

Gen. Maximus | 10-08-20 | 20:08 | 1

Ja, maar, we hebben er wel mooi een inlegvelletje aan overgehouden!

K. Letskoek | 10-08-20 | 22:21

Ik vond het anders bij mijn bezoeken een heerlijk rustig land waar je veilig over straat kunt gaan en je idioten van de bekende soort niet tegenkomt . Alleen dat al is een verademing die heeeel wat waard is .
Volgend probleem : vervang de dictator omdat een deel van de bevolking verlekkerd naar het Westen kijkt zoals gebruikelijk, en wat krijg je terug ?? Als het de Brusselse -kuch- democratie is dan kan ik me voorstellen dat men zich es ff op de kop krabt.

daytripper | 10-08-20 | 20:04 | 7

@daytripper | 10-08-20 | 20:13:
Wat ik bedoelde was dat de drie landen die ik noemde (ook) niets moeten hebben van de Brusselse democratie, maar de geldpotten wel weten te vinden. Geef ze eens ongelijk, en ik voorzie daarom dat de Wit Russen ook gaan zwichten voor dit soort "democratie".

De echte Stolwijker | 10-08-20 | 20:24

@De echte Stolwijker | 10-08-20 | 20:24: Mee eensch . Dank voor de toelichting.

daytripper | 10-08-20 | 20:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Ongezien de typhus voor die Witte Russen. Ze hebben m'n overgrootmoeder en grootmoeder het land uitgejaagd met achterlating van het addelijke kapitaal. Kut-revolutionairen.

aflaatverkoper | 10-08-20 | 20:00 | 1

Heeft de Wit-Ruslandse Akwasi al herstelbetalingen geeist?

Sinterbikske | 10-08-20 | 20:26

Politieke tegenstanders worden door de zittende macht vervolgd. Check.
Politieke partijen worden categorisch uitgesloten van belangrijke posities. Check.
Burgemeesters en hoge ambtenaren moeten lid zijn van de Partei. Check.
De media schrijven alleen wat de Staat uitkomt. Check.
De grondwet wordt met voeten getreden als organen wettelijk geroofd mogen worden. Check.
Welgevallige demonstraties worden ondanks wettelijke voorschriften goedgekeurd. Check.
Terrorisme wordt als dierenactivisme verpakt en wordt door de staat deels gefinancierd. Check.
Vijfde colonnes worden massaal binnengehaald om de maatschappij te ontwrichten. Check.
Over welk land hebben we het hier? Veel verschil zie ik niet.

Frau Merkel | 10-08-20 | 20:00 | 12

@De echte Stolwijker | 10-08-20 | 20:16: Minder rifratten is wettelijk geen enkel probleem, mits je van de juiste partij bent. Dat rifratten een etnisch monopolie op geweld hebben is ook geen probleem, als je van de juiste partij bent.
In hoeveel dorpen en steden is er niet een AZC gekomen, ondanks grote protesten? Onder welke steen zit jij?

Frau Merkel | 10-08-20 | 20:20

@Frau Merkel | 10-08-20 | 20:20:
Het lastige is dat we niet kunnen beoordelen in hoeverre die protesten de meerderheid vertegenwoordigen. Dus hebben we het maar te doen met de gemeenteraad die jij en ik kunnen samenstellen. Maar daar zit zeker een democratisch tekort. Raadsleden zijn als de dood om voor xenofoob te worden uitgemaakt, waardoor een vrije oordeelsvorming in de raad wordt verpest. Er is ongeoorloofde druk van de rijksoverheid en tenslotte hebben raadsleden als gevolg van allerlei herindelingen vaak geen enkele binding meer met het getroffen dorp.
Ik zeg niet dat wij hier een democratische eenhoorn-staat zijn, in tegendeel, en die EU mag van mij ook in de klei zakken. Maar elke vergelijking met Wit Rusland is waanzin.

De echte Stolwijker | 10-08-20 | 20:36

@De echte Stolwijker | 10-08-20 | 20:36: Er zitten zonder meer 50 tinten grijs tussen, daar heb je absoluut gelijk in. Waanzin is betrekkelijk en zie ik vooral terug bij politici. Ook bij grote aantallen stemmen en grote protesten heeft het zelden resultaat. ?De categorische uitsluiting van de PVV en FvD lijkt me duidelijk genoeg, al kan de CD er ook zo bij.

Frau Merkel | 10-08-20 | 20:43
▼ 9 antwoorden verborgen

De nuttige idioten met hun whataboutisms over de EU en Nederland hebben totaal geen flauw idee hoe het is om in een echte dictatuur te leven. Als je werkelijk denkt dat het hier ook maar in de buurt komt van Wit Rusland, dan ben je of kwaadaardig of dom. Als je in het GeenStijl (oh wacht) van Wit Rusland dit soort dingen over je land had geschreven, zou er vrijwel zeker daarna nooit meer iets van je worden vernomen. En voordat ik weer eens in een hokje word geduwd: ik zeg dat als iemand die vindt dat een vertrek van Nederland uit de EU het liefst vandaag nog wordt besloten.

De echte Stolwijker | 10-08-20 | 19:56 | 8

@Blasfemie | 10-08-20 | 20:42:
Over uw laatste zin zijn we het denk ik van harte eens en dat is ook mijn belangrijkste criterium voor mijn conclusie dat ik niet zou kunnen leven in een echte dictatuur. Wie verder vooral uit is op de materiële genoegens die u schetst, zal daar zeker prima kunnen leven, ik kan daar niet over oordelen. In het verleden zijn wel meer voorbeelden te vinden van rabiate dictaturen waar alles goed was geregeld zolang je je mond hield als je "van je vrijheid houdt".

De echte Stolwijker | 10-08-20 | 20:49

@De echte Stolwijker | 10-08-20 | 20:49: In Nederland zijn er niet eens verkiezingen voor het staatshoofd of de premier, dus mogelijk woont u dan in het verkeerde land trouwens.

Er zijn echter zeker vrijere landen dan Wit Rusland te vinden.

Lukashenko was vrij populair, bij voorgaande verkiezingen was er niet zo gek veel bewijs voor vervalsing. Deze keer wel.

Blasfemie | 10-08-20 | 20:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Een leider die zich niet voor het globalistische / Eu karretje laat spannen.. dan is het natuurlijk tijd voor een ouderwetse regime change!

paulis | 10-08-20 | 19:54 | 6

@Joris Beltsin | 10-08-20 | 20:24:
Ja vandaar dat ie nog altijd de grootste is...

RandyBiel | 10-08-20 | 20:30

Ja, want het populistich/fascistische karretje is natuurlijk veel beter.

Japannert | 11-08-20 | 08:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik las onlangs dat Wit-Rusland een grote exporteur is van handzagen, inclusief zaagbladen zonder handvat. Vanaf dat moment ben ik niet meer zo onverschillig over het lot van die bleekrussen.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 19:51 | 1

Maar waar laat je al die zagen? In de garage zeker?

skoftig | 10-08-20 | 20:00

Maar het was wel lachen met Boris Jeltsin!

Joris Beltsin | 10-08-20 | 20:01

Als de NOS melding maakt van blanke doden. dan moet het wel over iets in de buurt van Rusland gaan. Alleen dan is het schandalig.

skoftig | 10-08-20 | 19:48

In Wit-Rusland worden geitenpaadjes alleen door mietjes gebruikt.

pjotr nicknaamtov | 10-08-20 | 19:48 | 4

@pjotr nicknaamtov | 10-08-20 | 19:58: Weet je zeker dat ze daar zwembaden hebben?

Kuifje-naar-Brussel | 10-08-20 | 20:00

@Kuifje-naar-Brussel | 10-08-20 | 20:00: Ze hebben daar in Witrusland nog te weinig tropische zwemparadijzen, en daarom is het daar in de tropische zwemparadijzen eigenlijk te druk. Maar eenvoudige sovjet-type zwembaden zijn er voldoende.

Wladimir 1928 | 10-08-20 | 22:21
▼ 1 antwoord verborgen

Veel aanhangers van zo'n smerige dictator hier nog op het topic.
Blijkbaar bang dat een van hun laatste communistische heilstaten ook ten onder gaat.

RandyBiel | 10-08-20 | 19:48 | 1

Net als Amerika de revolutie opgezet heeft tegen Viktor Janoekovytsj in de Oekraïne in 2014 heeft Amerika ook geprobeerd voet aan de grond te krijgen in Witrusland. Doel is om van Witrusland net zo'n mislukte staat te maken als dat Oekraïne tegenwoordig is, en om (op de lange termijn) Oekraïne en Witrusland in de westerse invloedssfeer te trekken, uiteraard ook met behulp van uw belastinggeld. Tot nu toe is het de Amerikanen nog niet gelukt om voet aan de grond te krijgen in Witrusland, en dat heeft Witrusland denk ik hoofdzakelijk te danken aan Loekasjenko samen met een nog steeds goed werkende KGB in Witrusland.

Wladimir 1928 | 10-08-20 | 22:33

Vergis je niet, hoor. Als hier Wilders en Baudet de verkiezingen dreigen te winnen, krijg je in Nederland precies dezelfde toestanden en wint het partijkartel met 85% van de stemmen.

MAD1950 | 10-08-20 | 19:47 | 6

Volgens mij heeft Baudet onlangs verkiezingen gewonnen, namelijk die voor de Staten en dus de Eerste Kamer. Maar door slecht personeelsbeleid en stuitende incompetentie van vrijwel alle hoofdrolspelers in het FvD heeft die overwinning geleid tot een grote zelfimplosie.

@Kuifje-naar-Brussel | 10-08-20 | 19:55:
Nee, het is een op zich begrijpelijke uiting van onmacht. Die op z'n beurt ook weer onmacht aantoont.

De echte Stolwijker | 10-08-20 | 20:00

@De echte Stolwijker | 10-08-20 | 20:00: Het FvD kan veel, maar het bestuur van het CDA dwingen om samenwerking met FvD uit te sluiten heeft niets met FvD te doen, maar alles met de judassen van het CDA.

Frau Merkel | 10-08-20 | 20:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Aha, Putin heeft zich gemeld. Vlad gaat een "Krimmetje" doen.

Barbarians at the gate. Erdogan in het zuid-oosten, Putin in het noord-oosten. China in het cyber-oosten. En wij? Wij halen onze 2% NATO norm niet, want immigratie en ontwikkelingshulp zijn te duur....

Odin | 10-08-20 | 19:46 | 7

@Odin | 10-08-20 | 20:05: We krijgen de EU niet zomaar weg. Als Putin een bijdrage wil leveren mag hij van mij zijn gang gaan.

Frau Merkel | 10-08-20 | 20:07

@Frau Merkel | 10-08-20 | 20:07:
Jij was er zo eentje die 40jaar geleden van West naar Oost-Duitsland gevlucht zou zijn, tegen de stroom in, tot verbazing van alle grenswachten?

RandyBiel | 10-08-20 | 20:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Wanneer krijgen we hier eindelijk een dictatuur?

skoftig | 10-08-20 | 19:46 | 1

Brussel is aardig op weg. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet.

Frau Merkel | 10-08-20 | 19:55

De EUSSR heeft de bek vol over "democratie" in landen die verder weg liggen dan als buurland. Maar ja, geen moslims in dit land, dus laat maar.

Winston1 | 10-08-20 | 19:45

Het was ook in het jeugdjournaal ,jong gehersenspoeld is oud gedaan

dik van alster2409 | 10-08-20 | 19:41

Zit te dicht bij de Russische grens. Andere kant opkijken en doen alsof er niks aan de hand is.

GateKeeperNL | 10-08-20 | 19:40

Geen gekozen staatshoofd
Geen gekozen premier
Geen gekozen burgemeesters
Geen constitutioneel hof
Referenda worden geheel genegeerd (met tweederde meerderheden)
Referenda worden afgeschaft
Noodwetten om basale mensenrechten af te schaffen
Oppositieleiders en politieke tegenstanders worden juridisch vervolgd
Oppositieleiders worden dood geschoten
Alle kranten en tv-stations fungeren als spreekbuis van het regime
De grondwet wordt genegeerd
Geen vrij recht op demonstratie
Ongekozen supranationale instanties bureaucraten bepalen het beleid
Intimidatie door gesubsidieerde knokploegen van de machthebbers (antifa, blm, etc.)
Demografische omvolkingspolitiek om potentiële politieke tegenstanders te ondermijnen
etc.
etc.
etc.

Oh, wacht dit ging over Wit Rusland en niet over Nederland

Antiquerulant | 10-08-20 | 19:39 | 11

Mooi tegeltje voor op het toilet van de 2e kamer.

Premier Trutte | 10-08-20 | 19:59

Copy paste en save.
Niets aan toe te voegen.

Miezerig | 10-08-20 | 20:20

@Miezerig | 10-08-20 | 20:20:
Ik zat zelf ook nog te denken aan staatsgecontroleerde indoctrinatie via het onderwijs van jongs af aan als belangrijke omissie en waarschijnlijk zou het lijstje nog best wat langer kunnen worden als ik er nog wat langer over nadenk...

Antiquerulant | 10-08-20 | 21:29
▼ 8 antwoorden verborgen

Dat zijn toch filmpjes van protesten in Frankrijk en Catalonië.

dik van alster2409 | 10-08-20 | 19:34
-weggejorist-
kuus | 10-08-20 | 19:33 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Die vrouw uit dat allereerste plaatje. Is dat een zus van deze?
www.snopes.com/tachyon/2018/09/fordpa...
Logisch dat die militair vraagt of hij haar moet laten liggen of dat ie een taxi moet bellen.

Osdorpertje | 10-08-20 | 19:32 | 1

Zo, die ligt klaar voor het ontbijt.

Premier Trutte | 10-08-20 | 20:00

Met van die busjes werkt wel goed zeg. Dat zouden we hier toch ook kunnen gebruiken tegen Antifa, opgefokte strandgasten en irritante hangjeugd.

de Voorzittert | 10-08-20 | 19:31 | 4

Euhm, je ziet hier juist Antifa aan de macht. Misschien moet je je maar eens bij die lui aanmelden als je je zo aangetrokken voelt tot hun praktijken.

RandyBiel | 10-08-20 | 19:51

Een vleugje dictatuur van een daadkrachtige figuur was vandaag weer door heel wat mensen gewenst

daytripper | 10-08-20 | 20:07
▼ 1 antwoord verborgen

Alle Russisiche trolletjes komen uit hun holletjes. Dezelfde types die moord en brand schreeuwen als ze hier een keer worden gejorist. Maar die het prima vinden wanneer een oude dictactor via oneerlijke verkiezingen zijn macht continueert.

Kuifje-naar-Brussel | 10-08-20 | 19:30 | 5

Ik ben helemaal niet Russisch.

RickTheDick | 10-08-20 | 19:43

@Ing. eslapen | 10-08-20 | 19:37: Je kan altijd die kant op verhuizen. Maar of het lukt om je uitkering mee te nemen??

Kuifje-naar-Brussel | 10-08-20 | 19:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Aangezien 9 van de 10 filmpjes in de GeenStijl app niet afspelen ga ik altijd gelijk door naar Liveleak. Volgens mij is men die site hevig aan het censureren! Er is helemaal niets meer te vinden over actualiteiten zoals waar dit topic over gaat. GeenStijl fix je app alsjeblieft en dan zal ik braaf lid worden.

Erectus-Enormous | 10-08-20 | 19:30 | 1

Fix je computer even. Lijkt me beter idee.

Premier Trutte | 10-08-20 | 20:01

Wit-Rusland ligt slechs 1000 km van Nederland.
In de NL media lijkt alleen Amerika te bestaan: Trump, Trump, Trump, Epstein, BLM, MeToo Weinstein.
En een dictatuur op slechts twee uur vlegen van hier is slechts een voetnoot in de krant en tv.

leo de pejo | 10-08-20 | 19:29 | 2

Onze struisvogelstaatsmedia hebben moeite met de ongemakkelijke waarheid die je hier treffend beschrijft. Denk niet dat het in Ukraine zoveel beter is. Daarom horen we ook zo bitter weinig over het 'democratiseringsproces' aldaar.

suscrofa | 10-08-20 | 19:47

Klein rekenfoutje Belares licht bijna 2000Km weg

berg545 | 11-08-20 | 00:04

Ondertussen wordt hier met hoge snelheid de democratie afgeschaft.
Behandeling spoedwet vervroegd naar 20 augustus ipv 10 september

Dommelsch | 10-08-20 | 19:27 | 4

De spoedwet is al door de ministerrraad aangenomen, dus per 1/10 van kracht, de behandeling is poppenkast. Ondertussen dankzij Sinterklaas Rutte: "Italië gaat de belastingen VERLAGEN".

scorpios | 10-08-20 | 19:34

Ja, en Halsema en Aboutaleb mochten een try-out doen met het verscherpen van de maatregelen.

Premier Trutte | 10-08-20 | 20:03

Ik ben benieuwd wie er terug komt van vakantie in de Tweede Kamer. Het reces van twee maanden is namelijk nog tot eind augustus.

HetGewoneNormaal | 10-08-20 | 20:24
▼ 1 antwoord verborgen

Die Russische knokploegen bestaan uit goede vechtmachines. Wat een beukerds die knapen.

korkienie | 10-08-20 | 19:25
-weggejorist-
HaveXS | 10-08-20 | 19:22 | 2

Ik ben voor de politie.

In dat ene filmpje, bijv, heeft de gearresteerde man lang haar. Vind ik verdacht.

Verder moet ook Omtzigt zich hier van commentaar onthouden. Lekker daar zelf laten oplossen, geen gedoe met sancties en statements. Elk land zijn eigen mores. Gaat ons niks aan.

Met dit soort dingen geloof ik sowieso het nieuws niet. Wie zal zeggen wat er met die half-bewusteloze demonstrant is? De politieagent probeert aan het eind v/h filmpje iets uit te leggen met de wijsvinger naar het voorhoofd in de trant van 'zijn jullie gek geworden of zo'.

Knufter | 10-08-20 | 19:22

Moderniseren die hap. Tijd van zo'n kansloze dictator is nu wel voorbij.

RandyBiel | 10-08-20 | 19:21 | 1

Nee die is juist beginnen #de schoen

IkwilJinekwel | 10-08-20 | 19:36

Als Lukashenko had verloren, dan waren de Russen binnengevallen. Het Oekraïne scénario.

Kuifje-naar-Brussel | 10-08-20 | 19:21 | 7

@Kuifje-naar-Brussel | 10-08-20 | 19:31:
Ze hebben ondertussen 26 jaar een dictator aan de macht.
Als de volgende dictator daar binnenvalt dan breekt de pleuris uit.

HoerieHarry | 10-08-20 | 19:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Lukashenko is natuurlijk een schoft van heb ik jou daar, uit de Oost Europese School, met veel illustere voorgangers, ik noem een stalin, een beria, een chauschescu. Dat zijn pas tradities, alles is voor Bassie, en de rest kan de tyfus krijgen. Het lijken wel Amsterdammers!

De Briemusketier | 10-08-20 | 19:21

Omdat dit de dictators van de EU niet uitkomt, wordt dit zo groot vermeld in onze staatsomroepen. Vergeet niet dat onze democratie nog erger is. De tweede van de verkiezingen in Nederland wordt niet eens aangekeken voor een onderhandeling voor een nieuw kabinet en een referendum wat niet goed uitkomt wordt hun reet mee afgeveegd. Dus laat Nederland zijn mond maar houden over Wit-Rusland.

Trasnochador | 10-08-20 | 19:21 | 11

Is1 keer in 200 jaar teveel. Schandalig dat dit zo besproken wordt.

Olc32 | 10-08-20 | 19:33

@Yzord | 10-08-20 | 19:32: Hij kan zeggen en schrijven wat hij wil en hij is aanvoerder van de op 1 na grootste partij in het parlement. Hij zit ook niet in de gevangenis.

Kuifje-naar-Brussel | 10-08-20 | 19:35

@Olc32 | 10-08-20 | 19:33: Natuurlijk was dat erg, zeg ik als kennis van Pim. Maar het is een incident, het is niet structureel.

Kuifje-naar-Brussel | 10-08-20 | 19:36
▼ 8 antwoorden verborgen

Krijg je d'r van als je geen mondkapjes draagt.

Binnenkort in een theater bij u in de buurt.

Ichneumonidae | 10-08-20 | 19:20

" ...Het land van Alexander Lukashenko, Europa's laatste Sterke Man..." vergeet erdogan, aliyev en thaci niet. 3 islamo-fascistische europese dictaturen

ericv911 | 10-08-20 | 19:19 | 1

Dat is islamitische terreur, dat telt niet.

Frau Merkel | 10-08-20 | 20:04

Slechte verliezers die oppositie. Tja, kan me voorstellen dat de politiemacht en de winnaars niet direct gaan buigen voor de oproerkraaiers. Het is geen Oekraine.

Graaier | 10-08-20 | 19:17 | 6

@graaier, precies. Lukashenko kent zijn pappenheimers.

IkwilJinekwel | 10-08-20 | 19:42

Wel eens verder dan je voortuin op vakantie geweest beste Graaier? Ben vorig jaar op en neer naar Kazachstan gereden op de motor en op de terugweg ook even Wit-Rusland aangedaan. Mensen daar zijn echt super, heel erg behulpzaam en vriendelijk en ze hebben zelfs mijn overnachting betaald nog voordat ik het zelf kon doen. Ga de wereld eens verkennen dan kom je tot nieuwe inzichten.

Wetenschapper | 10-08-20 | 21:03

@Wetenschapper | 10-08-20 | 21:03: Och, die weg door Wit Rusland van de Poolse grens naar Moskou heb ik ook, maar dan met de auto, gereden. Verder kijk ik met veel plezier naar Bald en Bankrupt die heel veel leuke filmpjes over het mooi Belarus en de mensen gemaakt heeft. Kortom, ik ken het land aardig. Ken zelfs een Wit Russin. Vrouw van een vriend van me. Is overigens een Loeka supporter. Ze bestaan.

Graaier | 10-08-20 | 22:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Ook in wit-Rusland hebben ze doorgesnoven hooligans die mensen in busjes trekken.

Reebensteeltje | 10-08-20 | 19:16

Ik kan me herinneren dat Hillary op dezelfde wijze in een van werd geholpen.

BrutusBosch | 10-08-20 | 19:14 | 2

Waren dat ook Russen?

Usumani | 10-08-20 | 19:40

Is de demo in A'dam al gepland Femke? Femke? FEMKE?????

MikeTheBull | 10-08-20 | 19:13 | 1

Hoezo, dit is winst voor GroenLinks. Hun laatste bolwerk in Europa

RandyBiel | 10-08-20 | 19:34

En ach ach, Opportunist 'Ik stem Altijd Met CDA Mee' Omtzigt die niet durft te blaffen richting China (waar zijn mede-christenen massaal onderdrukt worden en de bijbel bij je hebben geen goed plan is), maar wel een veilig briefje stuurt hierover. Sneu.

JohnLocke | 10-08-20 | 19:12 | 1
-weggejorist-
IkwilJinekwel | 10-08-20 | 19:46

Stuur de hele EU top naar Wit-Rusland.
Graag wel enkele reis en laat Loekaschenko het verder oplossen.

Ing. eslapen | 10-08-20 | 19:11 | 2

De hele EU top kijken verlekkerd naar Wit-Rusland en zijn druk bezig van de EU eenzelfde dictatuur te maken.

2voor12 | 10-08-20 | 19:13

@2voor12 | 10-08-20 | 19:13: De Tweede en Eerste kamer is alleen bezet met poppetjes voor de buhne.
De echte macht ligt bij de ambtenaren.

Ing. eslapen | 10-08-20 | 19:22

Over die rellen in Frankrijk hoor je niets over,al zijn daar meer doden en gewonden na al die jaren.
En hier gaan meteen op de orgel.

Roger-Rabbit | 10-08-20 | 19:11 | 2

Precies, alleen al 43 mensen die een oog zijn kwijtgeraakt door politie geweld. Hoorde je amper iets over in de media. Macron had, in het begin van de corona crisis, nog het gore lef om voor miljoenen extra traangas granaten en rubberen kogels te bestellen terwijl het zorgpersoneel zonder mondkapjes in vuilniszakken liep.

entredeuxbieres | 10-08-20 | 19:32

@entredeuxbieres | 10-08-20 | 19:32:
Die gele hesjes protesten waar we dag in dag uit mee doodgegooid werden?
Die zouden niet in het nieuws geweest zijn?

RandyBiel | 10-08-20 | 21:04

Zitten van Baalen en Verhofstadt al in het vliegtuig????
De dikke en de dunne in het Euro-restaurant.

grindbak | 10-08-20 | 19:10 | 2

Ik had de eerste beelden al wel verwacht. De knuistjes ingesmeerd met glijmiddel.

Frau Merkel | 10-08-20 | 20:05

@Frau Merkel | 10-08-20 | 20:05: U begrijpt het

grindbak | 10-08-20 | 20:21

We doen niets tegen China dat honderdduizenden in concentratie-kampen houdt en nog veel meer enge onzin. Wit-Rusland is daarbij vergeleken een soort van democratisch mensenrechtenparadijs. Laten we omwille van de consistentie ook geen reet doen aan Wit-Rusland.

JohnLocke | 10-08-20 | 19:09 | 13
▼ 10 antwoorden verborgen

Mooi man, democratuur. En toch is die man best wel verlicht; een beetje dictator had allang het parlement ontbonden en lastige oppositieleiders & -leden van hun mandje gelicht en naar een opvoedingslager gestuurd.
*Loekaschenko! Amateur! in drievoud scandeert*

Graaisnaaiert | 10-08-20 | 19:09

Als een politieagent met de knieen op een Belarus knielt dan is dat toch anders volgens the New York Times.

Caesar.is.Keizer | 10-08-20 | 19:07

De laatste schurk van Europa, want old skool dictator, gelukkig hebben Wij de EU, en het partijkartel, en worden We op democratische wijze gemolken door fucking Mark Rutte cs.

Wat boffen We toch mensen!

De Briemusketier | 10-08-20 | 19:06 | 1

Voordat Nederland met een opgeheven vingertje komt richting Witrusland zou Nederland eerst eens iets moeten doen aan de dagelijkse staatspropaganda via de NOS en RTL en alle kranten waardoor het partijkartel altijd voldoende stemmen zal blijven krijgen om in Nederland aan de macht te kunnen blijven. Omdat we mogen stemmen betekent nog niet dat een land democratisch is.

Wladimir 1928 | 10-08-20 | 21:28

Bij dit vergeleken is Trump nog een koorknaapje lol .... zwarte busjes en er half dood uitkomen,

Ronnie | 10-08-20 | 19:05 | 1

Vergeleken met Obama is Trump ook een koorknaapje. Als de media je liev vindt kom je overal mee weg, maar vergroot deze het uit dan laat je het sowieso al eerder om door te pakken. En gek genoeg vond de media de oorlogen in het Midden Oosten ook dusdanig ok dat er een Nobelprijs voor de vrede tegenover moest staan.

Caesar.is.Keizer | 10-08-20 | 19:12

Zodra de dems voet aan de grond krijgen is het af gelopen met WIT Rusland. Dan wordt het zwart.

Gokmaar | 10-08-20 | 19:04

In Wit Rusland is het allemaal erg. Echter, laten we ons maar eerst druk maken over wat er allemaal in Nederland aan de hand is.

MathiasRots | 10-08-20 | 19:04 | 2

Als ik het zo volg....geen eene ruk..... Ja een of over andere muts heeft een koter met een raare naam....was ook een topic waard,dan weet je het wel

Roger-Rabbit | 10-08-20 | 19:15

In Nederland gebeurt er he-le-maal nix. En dat al 35 jaar. Dat is het probleem, er gebeurt niets in Nederland.
Al die leutertafels in die talk shows gaat echt nergens over en die krant moet morgen ook weer vol.

Henk1955 | 10-08-20 | 19:35

Rusland. Slecht. Wit Rusland dus ook.
NOS.

Stel dat Lukashenko 60% van de stemmen had gekregen, dan was er ook ophef.

Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 19:03 | 1

Niet op deze manier. Erdogan is er niks bij.

Kuifje-naar-Brussel | 10-08-20 | 19:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken