Round-Up. 100+ doden, 4.000+ (!) gewonden door gruwelijke explosie Beiroet
Een deel van de stad is van de kaart gevaagd
Social
Bij een gruwelijke explosie in de Libanese hoofdstad Beiroet, beelden van de explosie in DIT TOPIC, zijn meer dan honderd doden en meer dan VIERDUIZEND gewonden vallen, zo zijn de laatste berichten. De verwachting is dat het dodental nog veel verder zal stijgen, zie maar eens de ellende in dit graphic filmpje. En om er maar een cliché in te gooien: in de ochtend ná de explosie wordt de omvang van de ramp pas écht goed duidelijk. Het havengebied van de stad van twee miljoen inwoners is compleet weggevaagd, er zijn gebouwen omver geblazen, er liggen mensen onder het puin, er zijn mensen vermist, stroom is uitgevallen.
De ramp is vermoedelijk veroorzaakt door een ontploffing van 2.700 ton ammoniumnitraat, volgens bronnen in Libanon na het lassen van een deur. Het ammoniumnitraat lag sinds 2014 opgeslagen in een warenhuis in de haven; het was 'geconfisqueerd van een vrachtschip'. Ammoniumnitraat is een combinatie van salpeterzuur en ammoniak; het zit in kunstmest maar is ook bruikbaar om bommen mee te maken. Zo maakten de IRA, Timothy McVeigh en Anders Breivik gebruik van ammoniumnitraat. De gigantische ontploffing wordt bij seismologen gezien als een aardbeving van 3.5 op de Schaal van Richter; zelfs 3.000 kilometer verderop in Nederland werd de knal geregistreerd.
Ziekenhuizen liggen overvol en kunnen de toestroom van gewonde personen niet aan. Op deze beelden is de hectische situatie van even na de ontploffing te zien. Ziekenhuizen vragen om bloed en generatoren omdat de stroom is uitgevallen, en dat zijn dan nog de ziekenhuizen die operationeel zijn: sommige ziekenhuizen zijn te beschadigd om patiënten te kunnen ontvangen. Via deze Instagram-pagina zijn vrienden en familie op zoek naar hun vermiste geliefden. Er zijn nog geen berichten over Nederlandse slachtoffers; wel zijn er vijf medewerkers van de Nederlandse ambassade gewond geraakt, van wie één ernstig. Mark Rutte, Stef Blok en Sigrid Kaag hebben hun gebruikelijke medeleventweetjes de wereld ingeslingerd, ze vinden het allemaal heel erg.
De verwoesting van de stad zal nog vele jaren gevolgen hebben voor het kleine land, dat onderdak biedt aan meer dan een miljoen vluchtelingen uit Syrië. Economisch, mede dankzij corruptie en slecht bestuur, balanceerde Libanon al tijden op een dun koord boven de afgrond. Tot overmaat van ramp was circa 85% van de nationale graanvoorraad opgeslagen in de haven. De minister van Economie en Handel heeft op televisie gezegd dat die voorraad onbruikbaar is geworden, wat een gigantisch probleem zou betekenen voor de voedselvoorziening. Foto's na de klik. Later meerrr.
UPDATE 11.40 uur - 200.000 mensen dakloos.
UPDATE 12.15 uur - De zwaargewonde persoon van de Nederlandse ambassade is de vrouw van de ambassadeur, Jan Waltmans. Ze is tevens medewerker van het ministerie. De vrouw ligt in het ziekenhuis.
Social
Voorpagina van de Franstalige krant in Libanon
Social
Reaguursels
InloggenDe armeense wijk was daar ook begreep ik. Dat zijn bijna allemaal christenen
Ik heb 56 jaar gezegd dat domme vragen niet bestaan. Ik had het fout. Manmanman.
Sivrid al Qag op BNR: Ik was toevallig Arabische TV aan het kijken.
Die Kaag is zo'n griezel
Zonder ramen wordt je AirBNB daar wel heel letterlijk.
Kaag heeft toch vrienden bij Hezbollah? Die kan wel even een belletje doen om te vragen wat er mis ging.
Of hulp te bieden. Unieke kans om te ronselen onder de slachtoffers in ruil voor hulp.
@Sans Comique | 05-08-20 | 18:06:
Hulp? Hulp bieden? Bent u wel goed bij uw fontanel??
Wanneer gaan de schathemeltjerijke arabische landen eindelijk eens hun broeders en zusters helpen? Altijd weer die vreselijke christenhonden die de knip moeten trekken!
Zwart-op-wit, levensgevaarlijk snoepje dus. Beter blijft alles en iedereen bij zijn of haar eigen kleur.
In de war met ammoniumchloride *zijn voorhoofd stompen doet*.
Wie een kuil graaft voor een ander ........
Wie explosieven verzamelt voor een ander .........
Was de opslagplaats die is ontploft een opslagplaats van Hezbollah?
===============
Van de Jeruzalem Post:
Nasrallah dreigde Israël op te blazen met dezelfde chemicaliën als Beiroet
Hezbollah probeerde ook ammoniumnitraat via Syrië te importeren door invloed in het Libanese ministerie van Landbouw
Hezbollah-leider Hassan Nasrallah dreigde in het verleden Israël te vernietigen door een enorme explosie te veroorzaken in de haven van Haifa met behulp van ammoniaktanks waarvan hij zei dat het een "nucleaire" explosie zou zijn. Bovendien zou Hezbollah sinds 2009 naar verluidt via Syrië ammoniumnitraat hebben willen verwerven en daarbij hebben geprobeerd het landbouwministerie in Libanon te infiltreren, volgens gelekte diplomatieke kabels.
De archiefbeelden circuleren in het kielzog van de enorme explosie in Haifa waarbij meer dan 100 doden en 4.000 gewonden vielen en honderden vermisten. Het illustreert de terroristische strategie van Hezbollah om burgers te beschuldigen van massamoord, ondanks de bewering van de organisatie dat het Israël 'weerstaat' door Libanon te verdedigen.
Een bron die in een cache van uitgelekte diplomatieke kabels en andere rapporten werd geciteerd, merkte op dat de levering van explosief materiaal door Hezbollah de afgelopen tien jaar was onderbroken. Hezbollah zou ook naar verluidt het ammoniumnitraat via Syrië hebben gehaald en duizenden tonnen van Homs hebben binnengehaald. Hezbollah probeerde sinds 2009 het ministerie van landbouw in Libanon te domineren om het materiaal in handen te krijgen.
Wat in ieder geval duidelijk is dat het heel onverstandig is om 2700 ton van dit goedje op te slaan in een loods die daar niet voor geschikt is en dan wat laswerk uitbesteden aan de lokale aannemer.
Heeft iemand reaguurder 'deurdichtlasser' gezien?
Dat wist de lokale overheid al sinds 2013!!
Een deel ammouniumnitraat, een deel zwavel en een deel koolstof en, voila, je hebt buskruit. Gevaarlijk goedje dus, en 2,75 miljoen kilo is dan best een boel
Betekent dit dat de marathon van Beirut niet doorgaat ?
@ etwaboy | 05-08-20 | 14:52 : ik moest lachen
Nee hoor. Lopen alleen een iets ander parcour.
Hezbollah had - tot de ontdekking in 2015 - London ook een grote hoeveelheid ammonium nitraat opgeslagen. Dat was zo'n 3 ton. In Beiroet was het 2,7 ton.
Dat die groep niet overal verboden is en gewoon in parlement en regering in Libanon zitten is onbegrijpelijk.
Sommigen, sympathisanten van dat tuig, zitten zelfs als Volksvertegenwoordigers in Onze regering en zij sturen geld en Toyota"s en wat al niet meer die kant op, alles anti Israël.
2.700 ton, dat is heel wat anders.
Niet 2,7 ton maar 2700 ton, dat is ongeveer het equivalent van 1134 ton TNT. In verhouding was de "little boy" ruim 13 maal krachtiger.
Je geloofd het natuurlijk niet, maar wil je iets, een heel klein iets, van de sfeer daar beleven, kijk dan 1 minuut even naar deze film, niets smerig maar voel de sfeer die hier weergegeven wordt www.youtube.com/watch?v=_2rm_4e3iYQ
Zo, Dan wordt het nu de hoogste tijd voor de overheid om eens normaal te doen tegen de boeren want de hulp dat Libanon nu nodig heeft is die van onze boeren.
Wederom blijkt wel weer hoe onmisbaar deze sector is.
Ook de melk,vla en toetjes die wij niet meer eten kunnen daarheen.
Alle boeren naar Libanon en als ze weg zijn hun boerderijen confisceren.Goed plan.
Hebben nog wel een paar varkens over.
Kaag maakt liever geld over en helemaal geen organen.
Even googlen.
ah orgaandonatie alleen toegestaan wanneer de donor zelf niet sterft hierdoor. Organen waarvan het leven van de donor afhankelijk is, zoals het hart of de lever, mogen onder geen beding gedoneerd worden.
Dit geldt vooral voor organen met erfelijke of vruchtbare elementen, zoals de eierstokken, omdat het Mengen van nageslacht (zo hey) Niet is toegestaan binnen de islam.
Alleen vraag ik me af of hun profeet dat heeft samengesteld in die reliegie van de vrede?
Het staat op meerdere plaatsen, even opsturen naar de PVV,
het Mengen van Nageslacht is niet toegestaan binnen de islam.
Zie, je ben nooit te oud om te leren, het ging hier wel specifiek over orgaandonatie wel of niet binnen de islam, onze wetten wordt de bilnaad mee schoongeveegd uiteraard.
Een krater met een doorsnee van 60 mtr.
Volgens de berichtgeving lag dit spul er al enige jaren en dus met een hoeveelheid waar mee je een krater van 60 mtr creëert.
Onverantwoord.
Hezbollah had een nog grotere hoeveelheid in London opgeslagen. Totdat het ontdekt werd.
De straal was 60 meter!
Ik heb gehoord, de israelische geheime dienst heeft de boem veroorzaakt.
Wanneer jij het hoort Brulaapje, is het niet Geheim heb ik gehoord.
3.3 op de schaal van Richter, volgens mijn aardbevingenprogrammaatje.
Het enigste antwoord wat ik mis ,is het antwoord op de vraag ,,,,Wat moet die daar met zo`n enorme hoeveelheid van dat goedje..
Opslaan. Kunstmest. Hoeveel gebruikt een land op bijvoorbeeld jaarbasis?
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 14:01: Ja de agrarische cultuur staat hoog aangeschreven in die contreien/kontrijen volgens is ditdinges.
Het lijkt me een typische gevalletje van ontwikkelingshulp op zijn Frans. Overproductie van een noodlijdende fabriek naar een land sturen dat het niet nodig heeft.
U vindt Franse sneeuwschuivers op menig Afrikaans vliegveld.
Ah, gelukkig, Kaag mag ook even vertellen hoe deze ramp haar persoonlijk heeft geraakt. NPO, waar ben je mee bezig?
Njet ook. Kaag moet nieuwe premier worden, blaat het volkje daar al. Zo doorzichtig.
Kan dat wel begrijpen. In één klap de hele voorraad kunstmest weg.
Het wordt nog een hele toer om te voorkomen dat Kaag weer wat miljoenen regelrecht in de zakken van Hezbollah laat verdwijnen, al dan niet opzettelijk.
@Schulzie | 05-08-20 | 13:47:
Hulp in natura aanbieden maakt dat relatief lastig, zo niet onmogelijk.
@Graaisnaaiert | 05-08-20 | 13:49:
Edit: enige wat we moeten voorkomen is dat Hezbollah met onze hulpgoederen goede sier kan maken dus zullen we zelf iets moeten optuigen, duidelijk herkenbaar, waaruit blijkt dat niet de lieve terroristen en vrome islamisten zelf maar juist die afgrijselijke Europeanen en koloniale heidense westerlingen de goede dingen komen brengen. Alleen zo krijg je vat op die walgelijke Islam, als je mensen laat zien dat daaruit niets dan ellende voortvloeit.
@Graaisnaaiert | 05-08-20 | 13:49: Zoals toen met die Toyota's in Syrië (al was dat toen niet Kaag).
Maar wie o wie heeft nou dat smeulende lontje in dat vat ammoniumnitraat gegooid..?
Ik vrees dat dit weer een mooi excuus voor Kaag is om er weer bakken met geld naar (haar Arabische vriendjes) toe te sturen.
Jij vind dat ze het zelf maar uit moeten zoeken na zo'n ramp?
@De Eierbal | 05-08-20 | 14:04: nou ja, eigenlijk wel. Ze hebben totale schijt gehad aan de regels en die troep daar zelf opgeslagen. Was het nou natuurgeweld geweest, dan gewoon geld sturen die kant op. Maar nu niet.
@yeps | 05-08-20 | 14:09: "Ze" hebben totale schijt... gehad"
Wie is "ze"? De doden, de (zwaar) gewonden, de daklozen, degenen zonder voedsel omdat de graanvoorraad weg is? Denk eensch na, ook al ben je dat niet gewend.
Hoeveel hulp heeft Libanon naar Enschede gestuurd met de vuurwerkramp ?
@laatjenietkisten | 05-08-20 | 14:26:
Niemand heeft hulp gestuurd naar Enschede. Geen enkel land behalve Nederland. Dus dan maar nooit meer iemand helpen. En zij kunnen met dezelfde logica ons ook nooit meer helpen, want wij sturen dan geen hulp meer. Laat iedereen maar lekker creperen zolang ze nooit wat voor ons gedaan hebben. Als de armen en de pechvogels van de wereld gewoon sterven van ellende wordt de wereld vanzelf een fijnere plek!
@De Eierbal | 05-08-20 | 16:05: Als het steeds maar weer van één kant komt, ja. Het houdt een keertje op vind je zelf ook niet?
Laatste nieuws is dat ook een zeer grote graan opslag is mee geëxplodeerd. Dat zou dan de brandstof kunnen zijn geweest die de AN van zuurstof voorzag. Graan in de juiste mix met lucht is op zichzelf ook al gevaarlijk.. Samen met AN helemaal. Wat een fuck-up, de haven baas gaat vast een boete krijgen..
Wat een onzin.
De graansilo's zijn niet gexplodeerd, die zijn door de explosie beschadigt. Daarnaast halen stofexplosies hun zuurstof uit de lucht, je krijgt enkel een stofexplosie als het vermengt wordt met een ruime hoeveelheid lucht.
T graan is onbruikbaar door de explosie en ws vervuilt met van alles en nog wat.
Je bent een debiel.
@Ronald-Trump | 05-08-20 | 13:04: buiten de opgeslagen explosieve stoffen dan.
@Ronald-Trump | 05-08-20 | 13:04: ah, de Israel/VS-hatende troljeugd is ook weer aanwezig. Inderdaad schrijnend, die armoede van de oliestaten.
Kwestie van beschaving moehahaha! Ouwe trollebol.
"Het ammoniumnitraat lag sinds 2014 opgeslagen in een warenhuis in de haven..." Echt waar, redactie? In welk warenhuis, de Bijenkorf, de laatste V&D-vestiging? Of lag het misschien in een opslagloods of magazijn?
vertaald uit het engelse "warehouse". hier noemen wij dat een veem, maar dat begrijpt dan weer geen mens.
@me163komet | 05-08-20 | 12:52: om kort te gaan een loods dus.
@hertogvanzottegem | 05-08-20 | 13:15: Veem, depot, entrepot, loods, pakhuis, magazijn. Alles behalve warenhuis.
Staat overal op nieuwssites zo - van Nos tot Njet tot Telegraaf. Onnozel, ja.
@kapoerewiet | 05-08-20 | 13:35: Overtik media. Zelfs zo'n fout eruit halen kunnen ze niet.
Wellicht dat warehouse verkeerd vertaald werd...
Zoals Leelo destijds al zei: Boem, big bada BOEM !!
Zo, weer 100+ "corona"-slachtoffers erbij voor de statistieken...
Dit is zo'n grote ramp waar iedereen een steentje bij moet dragen om te helpen, te beginnen met de steenrijke golfstaten. Ook wij, Nederland, moet helpen maar dan wel met hulpgoederen (graan, geneesmiddelen, die aardappelen die anders weggegooid moeten worden, luiers etc.) en geen geld omdat dit terecht komt bij de Hezbollah. Dit is een goede gelegenheid om onze experts op het gebied van havens en watermanagement naar het gebied te sturen en er een goed functionerende haven uit de grond te stampen. Lokale politici mogen zich hier dan niet mee bemoeien anders gaat het alsnog fout.
Eh... Nee?
Goed moment om het zelf daar maar uit te zoeken?
Waarom "moeten" wij ons daar weer mee bemoeien?
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 12:32:
Omdat dat menselijk is en ethisch juist, en omdat we niet allemaal egoistische complete klootzakken zijn?
Moet? Moet? Hebben wij in Nederland een hand in die explosie gehad dan?
Je mág helpen, als gunst... (Deugen doe je maar op Joop, NRC, VK, enz.)
Ja dikke doei dus.
@Japannert | 05-08-20 | 12:37:
Niemand hier is geinteresseerd in dergelijke hippy-bullshit. Gaap.
@Japannert | 05-08-20 | 12:37: Toos en meneer, ben het met u eens...
Lijkt mij inderdaad een mooi moment voor islamitische landen om hun goede bedoelingen te laten zien. Het westen heeft het al druk genoeg met de rest van de wereld te helpen.
Mag ik zeggen dat het een krachtig bermbommetje was? Ja dat mag ik.
Sigrid stuurt 67 FTE hulpverlenend personeel, want al zo veel meegemaakt en nu deze klap erboven op.
twitter.com/NOSRadio1/status/12909108...
Niks mis met noodhulp in de vorm van personeel te sturen. Zolang ze maar geen gled overmaakt, want in dat land heb je geen idee waar dat terecht komt. Orde, zorg en veiligheid moeten nu als eerste gerelgeld worden en daar heb je deze mensen voor nodig.
Maar nogmaals, geen valuta daar naartoe.
@Graaisnaaiert | 05-08-20 | 12:23: moet NL orde en veiiligheid in wespennest Libanon regelen? Hoe kom je op het idee.
@hertogvanzottegem | 05-08-20 | 13:19:
Niets doen is in de huidige wereld niet realistisch. Geloof me als ik zeg ik van #Team Zij Daar en Wij Hier ben maar zo simpel ligt het jammer genoeg niet. Daarom ook, hulp ja. Geld nee. Als we niets doen neemt Iran via Hezbollah de tent daar over en zijn we hier nog verder van huis. Aanslagen, vergeldingen en vluchtelingenstromen versie X.0. Om ze daar te houden moet je daar af en toe ook een helpende hand toesteken...
@Graaisnaaiert | 05-08-20 | 13:45: Wel iets doen maar geen idee hebben wat is veel gevaarlijker dan niets doen. Voor beide partijen. Iets doen omdat je vind dat je niet niets kunt doen is gewoon verschrikkelijk dom. Alleen de plaatselijke machthebbers aldaar spinnen er dan garen bij en wat politici maken goede sier aan onze kant.
Waarom zou je niet niets kunnen doen? Omdat we een volgende keer hún hulp nodig hebben? Mwoehahaha.
Je kunt niet de problemen van de rest van de wereld oplossen, of op je schouders nemen. Ik hoop maar dat de rede sterker zal blijken dan slap sentiment.
In Nederland is dit ook nog niet zo heel lang op orde gebracht.... Herinner het volgende:
Trouw, 2000: "Enschede is aan een grotere ramp dan de vuurwerkexplosie ontsnapt. Dat stelt de Universiteit Twente in een onderzoeksrapport. Volgens de faculteit chemische technologie had de opslag van 5000 kilogram vloeibare ammoniak bij bierbrouwer Grolsch kunnen exploderen als het was getroffen door brokstukken van de vuurwerkbunkers van S.E. Fireworks".
'Volgens het onderzoek zouden in deze situatie alle personen die zich bevonden in een straal van 288 tot 400 meter van de brouwerij zijn gestikt. In een straal tot 8,37 kilometer zouden mensen gewond zijn geraakt. Te denken valt aan huidaandoeningen, beschadigde slijmvliezen van ogen, oedeem en irritatie van de luchtwegen. Ammoniak wordt gebruikt om het bier te koelen."
Het is te hopen dat ze daar heen Carola Schouten als minister hebben. Die zou de hele wederopbouw tegenhouden omdat er bij de ontploffing al teveel stikstof is vrijgekomen.
Hulde.
De Tweets van Aimen Dean zijn wel interessant.
Die Hezbollah leider Hassan Nasrallah in zo'n juichfilmpje op twitter over hoe hij Israel even van de kaart zou vegen, die verkneukelde zich al op deze explosie, alleen dan over de grens uiteraard.
En daar staat ook een oud bericht over hoe ze die boot te pakken kregen, wat toch handig uitkwam, zo'n hoeveelheid explosieve stof voor de bommenmakertjes.
In plaats van geld overmaken kan ons land beter helpen met die haven weer gebruiksklaar te maken.
Geld gaat regelrecht naar Hezbollah, die hebben die haven in handen, dus dan moet en mag gewoon niet gebeuren, zeker niet nadat ze dit hebben veroorzaakt, geen cent erheen, stuur maar kilometers hechtdraad en gaas.
Inderdaad, geef Boskalis en een paar andere hollandse bouwers een flinke zak geld en biedt Libanon aan gratis de haven te fixen.
@Binnenbaan | 05-08-20 | 12:05:
Moeten wij Hezbollah helpen hun bron van inkomsten te herstellen? Kom nou toch. Een tijdelijke noodhaven onder internationale controle is zo gebouwd, kijken we verder als Libanon daadwerkelijk stappen zet om Hezbollah te decimeren.
Ammoniumnitraat is een grondstof voor vele producten, dus dat ligt ook in onze havens etc.
Nu maar hopen dat het bij ons niet fout gaat, of zou het hier beter geregeld zijn?
Gokje is dat de opslag hier net ff anders geregeld is.
@quazi | 05-08-20 | 11:47: zie mijn bericht hierboven... dat is vanaf 2000 beter georganiseerd.
@quazi | 05-08-20 | 11:47:
Dat dachten we van Vopak in Moerdijk destijds ook. En in Enschede. Hier is het beter geregeld.
Geregeld wel ja. Maar ja, regeltjes staan op papier en de meeste mensen die het moeten uitvoeren zijn functioneel analfabeet. Vooral als ze daarmee wat knaken kunnen besparen.
Dus eh... voel je niet té veilig, als je op Rozenburg woont.
Gruwelijk trauma ,duizeligheid bij Volkskrant-ooggetuigeverslaggever.
Nb als kop van artikel
"Ooggetuigenverslag van explosie Beiroet: ‘De klap die volgt, bezorgt mij hoofdpijn en suizende oren"
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Later nog in rare zin :
."De klap die daarna volgt, bezorgt me hoofdpijn en suizende oren tot op kilometers afstand van het havengebied."
Haha, ja ja, scherp!
@Dr_Johnson | 05-08-20 | 11:32: Ja bij die suizende oren verbleekt het leed van de lokale bevolking.
Gisteren eerst een geintje gemaakt. Tja, maar dit is echt wel een enorme ramp. Vreselijk voor de slachtoffers.
We weten nog niets over de oorzaak. Vanuit islamitische hoek en linkse “helpers” zal vast een complot komen dat Israël de hand er in heeft. Vanuit rechts de terroristenkaart. De meeste mensen daar zullen gewone burgers zoals u en ik zijn en dit is vreselijk.
Nuuk | 05-08-20 | 11:13 |
"We weten nog niets over de oorzaak."
.... Aliens.
En omdat nu iedereen daar door elkaar rent, hele families in en rond ziekenhuizen bivakkeren, krijgen ze er over 2 weken waarschijnlijk nog een covid-19 uitbraak bij ook.
Dit was ome ali die het eindje van zn peuk in een krat vol live ammo gooie.
Inshalla! Onzorgvuldigheid.
Dit is toch Enschede next level. Meer in de categorie Twin Towers, hoewel het qua aantal slachtoffers nog in de schaduw staat.
Door het gebruik van vuurwerk kreeg de ramp in Enschede toch nog een beetje een feestelijk tintje...
Bij dit soort plekken is het moeilijk te zeggen welke foto's nu van VOOR en NA zijn. Het was één grote puinhoop, het blijft één grote puinhoop.
In andere woorden, je bent nog nooit in Beirut geweest en hebt geen flauw benul waar je het over hebt.
Overigens, als het brandende oppervlak van, in dit geval, NH4NO3 wordt "ingehaald" door de eigen schokgolf gaat explosie over in detonatie. In Beiroet weet men dat al.
Er zal diesel bij gemengd zijn, want dat kon het ontploffen
Nee.
Heeft Sigrid Kaag al geld over gemaakt (ik stel voor 65 miljoen) en Rotte al witte Toyota pick ups?
Stel je voor zeg, dat je mensen in nood zou helpen! Pfoe pfoe, nou nou..
@deoudererijperevrouw | 05-08-20 | 10:53: Ja hoor, nou dan kan ik je nog een lijstje geven met 1000 andere “mensen in nood”. En vergeet die lieve Jihadi's niet die Sigrid zo van harte steunt.
De gunfactor bij haar zal al gauw een factor of 3 zijn. Afgerond ongeveer 200 miljoen. Rutte levert de mobiele bakkerijen en het graan aan de hem welbekende strijders voor eeuwige vrede in het Midden Oosten. Uiteraard moeten ze ervoor waken dat het niet bij de christenen in Libanon terecht komt. Die groep is al bijna uit het Midden Oosten wegvermoord. Dat moet je niet rekken.
@Blonde Nel | 05-08-20 | 10:56: Dat is het eerste wat bij je opkomt bij het zien van die verschrikkelijke beelden: geen geld geven hoor!
@deoudererijperevrouw | 05-08-20 | 11:00: Nee, heel goed oppassen aan wie je het geld geeft.
@deoudererijperevrouw | 05-08-20 | 11:00: Save the world en maak alles over wat je hebt, verkoop je huis etc. Zo kun je het leed uit de wereld verbannen. Succes ermee!
Ze stuurt vanavond al 67 Nederlandse artsen en verpleegkundigen erheen, dacht dat we die hier hard nodig hadden met de corona.
@Graaier | 05-08-20 | 11:02: Daar gaat het toch helemaal niet om.
@Blonde Nel | 05-08-20 | 11:06: Succes met het je kunnen verplaatsen in een ander. Sommige mensen missen dat gen.
@deoudererijperevrouw | 05-08-20 | 11:09: Het gaat ook en vooral om politieke agenda’s bij dit soort rampen.
@deoudererijperevrouw | 05-08-20 | 11:09: “Sommige mensen” jij?
Kaag? Die smijt het geld liever in de bodemloze Palestijnenput.
@deoudererijperevrouw | 05-08-20 | 10:53:
Geen geld sturen maar hulpgoederen. Weet je zeker dat je geld niet in de foute zakken belandt maar dat er in ieder geval wel hulpmiddelen zijn. En als we die hulpmiddelen nu ook nog eens in dit land produceren en inkopen blijft er nog wat in onze economie van hangen ook. Die manie van altijd maar centjes overmaken moet maar eens afgelopen zijn. Hulp in natura of niets.
Stuur de miljoenen onnutte opbouwwerkers daarheen voor ruimen en opbouwen van een eigen nieuwe stad en toekomst !
Er lopen al een miljoen Syrische vluchtelingen rond, daar zitten vast wel bouwvakkers tussen...
Die zijn tunnels graven..
@Analia von Solmsch | 05-08-20 | 10:51: Zijn allemaal apothekers en chirurgen......
Nee.
hehe hij is leuk
Jammer, deze beelden kennen we al.
Eens. Stuur hulpgoederen die in dit land geproduceerd en aangekocht zijn. Zijn we humaan bezig en blijft er toch iets van hangen in onze economie en, nog veel belangrijker, weet je 100% zeker dat het geld niet in de foute zakken belandt.
*beelden van een woedende en schuimbekkende Kaag op het netvlies krijgt*
Gaat het hier niet om een door Kaag gefinancierde voorraad voor het islamitische terreur leger?
Een warehouse is een loods, niet een warenhuis.
Tragedie
Beiroet staat vol met warenhuizen.
Hier waren huizen, daar waren huizen...
Het is zo jammer van die stad, was net weer een beetje in fatsoen herbouwd.
Hele aardige, hartelijke en gezellige lui die Libanezen, en het eten is daar altijd voortreffelijk.
Heel erg jammer dat dit land zo wordt misbruikt door terroristen met alle gevolgen van dien voor de bevolking.
100 jaar geleden iets soortgelijks. T. A. Gillespie Company Shell Loading Plant explosion: On October 4, 1918, an explosion at the Morgan Depot occurred leading to many artillery shells being launched into the air, some of which landed on a neighbouring warehouse where 4000 tonnes of ammonium nitrate were stored in barrels. One of the shells caused a large explosion, but the majority of the ammonium nitrate did not detonate.
Er was hier een brand gaande in de loods, dus de boel was al flink opgewarmd, voordat complotgekkies hiermee aan de haal gaan!
In Tessenderlo in België hebben ze in 1942 ook zo eens een akkefietje gehad toen de ammoniumnitraat de vrijheid verkoos. als gevolg hiervan vielen er 198 doden te betreuren...
Of de Leidse buskruitramp op 12 januari 1807 met 17 ton buskruit aan boord. Ontplofte midden in Leiden met 151 doden en ruim 2000 gewonden. Beiroet staat met één been dan ook nog in de 19e eeuw, de kern van het probleem.
Vergeet de in de doofpot gestopte vuurwerkexplosie niet!
heel zielig allemaal dat wel maar ik kan het toch niet van mij afzetten dat als dit in Haifa was gebeurt er in Beiroet feest zou worden gevierd en er snoepjes zouden worden uitgedeeld. Van mij geen cent dus. Overigens zie je maar weer eens dat iedereen die ook maar 1 vinger richting Israel uitsteekt vroeg of laat ten onder gaat.
Een kwart van de inwoners daar is Syrische vluchteling. Beter helpen we dat land zo stabiel als mogelijk te houden, krijgen we anders echt spijt van.
Dat komt omdat je het niet weet waar je het over hebt, wat je er kennelijk niet van weerhoudt om maar wat onzinnigs neer te plempen.
@Japannert | 05-08-20 | 12:41: ikke niet begrijp...
De onderste steen is hier al boven..... vliegt nog denk ik...
Is er nog een melkplas, boterberg en graanzee in de EU ? Zo ja, direct inschepen en die kant opsturen. Niet zeiken over geld, sturen die handel.
Goed punt
Zullen we maar even wachten met speculeren voordat er wat meer bekend is.
Nee.
Er is genoeg bekend. Lasser. Vuurtje. Brand. Explosies. Grote explosie.
Ja, als er wat verder naar buiten gaat komen dan alleen het verhaal van ammoniumnitraat.
Er zullen veel vraagtekens zijn want ammoniumnitraat brand op zich niet eens bij verhitting:
www.youtube.com/watch?v=27qh44Ljmsg
Blijf rustig wachten tot de onderzoeksrapporten geaccordeerd zijn. Wij gaan ondertussen verder. U klinkt als mijn manager als hij in de problemen zit en tijd wil kopen.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 10:06:
Dus de lasser heeft het gedaan.
Tsja.
@Graaier | 05-08-20 | 10:10:
Gaat het niet om.Tis volgens mij 13 uur geleden dat het gebeurt is en de wildste verhalen gaan al de ronde.
@komtdatschot | 05-08-20 | 10:12: Ja, hier zijn ze bezig met de deur vlakbij het spul : twitter.com/ventdeInde/status/1290867...
@Zwizalletju | 05-08-20 | 10:24:
tnx voor de aanvulling.
@komtdatschot | 05-08-20 | 10:12: vast dezelfde als die de Notre Dame in de hens zette.
Altijd grappig dat dit soort foto's en hun makers zo'n klap overleven...
@Nuchtere_Tukker | 05-08-20 | 11:00:Wel eens van internet, cloud etc gehoord?
Er zijn niet genoeg schapen geofferd afgelopen vrijdag. De grote god is niet tevreden gesteld. (Ik verplaats me even in de couleur locale)
Toen in Enschede ook niet genoeg geofferd?
Volgensch Wikipedia ligt de explosive yield in het bereik van 300 ton (alleen de schokgolf) tot 3 kiloton (alles) TNT equivalent. Ter vergelijking: Hiroshima was 15 kiloton.
Mocht deze bovengrens kloppen dan hebben we het hier over een event dat goed te vergelijken is met de Halifax explosie (ook 3 kton): en.wikipedia.org/wiki/Halifax_Explosi...
Ik voorspel U, dat morgen bij de theatershow Jonge & Rutte de aanvang een hele minuut stilte zal zijn, wedden?
Zeker weten. En Rutte wil de onderste steen boven krijgen nou dan is hij wel even bezig.......
Is dit met opzet gedaan zodat er nu miljoen(en) vluchtelingen naar Europa vertrekken? De gene die daar werden opgevangen?
Vast wel.
"Mark Rutte, Stef Blok en Sigrid Kaag hebben hun gebruikelijke medeleventweetjes de wereld ingeslingerd, ze vinden het allemaal heel erg."
Nou ja, het is natuurlijk ook heel erg. Het zorgt er wel voor dat die aloude uitdrukking "Het lijkt hier wel Beiroet" nieuw leven wordt ingeblazen. Want al een hele tijd was Beiroet niet zo'n puinhoop meer als vroeger, maar er is nooit een andere uitdrukking voor in de plaats gekomen, zoals misschien: "Het lijkt hier wel Raqqa" of ''Het lijkt hier wel Gaza-stad" oid.
Evengoed, dramatisch voor al die mensen daar. Oorzaak (nog) niet bekend, en wordt ook misschien nooit bekend. Zelf vermoed ik een geval van 'shit happens': iemand zal wel iets totaal onvoorzichtigs gedaan hebben, min of meer vergelijkbaar met die vuurwerkramp in Enschede destijds.
"iemand zal wel iets totaal onvoorzichtigs gedaan hebben"
Goh....
Beiroet is opgebouwd en de regering was daarna zo stom om Iran toe te staan via hun huurlingen Hezbollah een strijdmacht in Zuid-Libanon op te bouwen. Toen vielen ze Israel aan en Israel sloeg - uiteraard - terug. En toen gingen ze janken. Typisch Arabisch. Een smerige oorlog was dat, met Hezbollah die raketaanvallen
vanaf kleuterscholen met volle klassen pleegde. Word nog naar als ik eraan denk.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:59:
Nou ja, dat denk ik. Tenzij je vermoedt, om wat voor reden dan ook, dat er opzet in het spel is. En dan kan iedereen weer fijn gaan speculeren wie, wat, hoe, waarom. Maar voorlopig is er volgens mij niets dat daarop wijst.
@Dr_Johnson | 05-08-20 | 10:19: Ik kijk graag Air Crash Investigation, vergeleken daarmee lijkt me dit een verdomd ingewikkeld onderzoek.
@Binnenbaan | 05-08-20 | 12:10: Nee hoor. Laswerkzaamheden. Vuurtje, Lasser gaat weg, vuur wordt groter, boem....
Heeft PLO66 al een paar miljard toegezegd?
Dat gaat niet lang meer duren.
De astronomisch rijke oliesjeiks staan zoals gewoonlijk in de rij om hun moslimbroeders bij te staan. Kan het Westen een voorbeeld aan nemen.
www.aljazeera.com/news/2020/08/beirut...
Iran, Maleisië, Qatar, Saudi Arabië...
Dit en die atronomisch rijke landjes vangen ook zoveel moslimvluchtelingen op en
ach..............
@Theo-Pim-Riv | 05-08-20 | 09:58: de meeste vluchtelingen zullen toch weer in de gebruikelijke landen opgenomen worden. Turkije, Jordanië, etc.
Snap de complottheorieën en de ophef eigenlijk niet. Al sinds jaar en dag vinden daar moedwillig explosies plaats en vallen er onschuldige slachtoffers.Misschien dat ze nu voor de komende decennia genoeg hebben en er eens een eind komt aan al dat geouwehoer tussen moslims en joden. Dat is de bron van alle deze ellende.
... ga.... Weg...
"tussen moslims en joden??" zwets niet, dwaas!!
De bron van ellende zijn moslims zelf, die elkaar onderling uitmoorden. Zie Algerije, dat >3000 kilometer bij Israel vandaan ligt en waar onlangs de zoveelste burgeroorlog 250.000 mensen het leven kostte. De oorlog tussen Iran en Irak ging ook niet om Israel, de bezetting van Libanon door Syrië ook niet, de oorlog in Libië gaat ook niet om Israel. De huidige oorlog in Syrië ook niet. Arabieren slagen er prima in elkaar af te slachten zonder bemoeienis van wie dan ook - dat doen ze al 14 eeuwen, dus pakweg 13,5 eeuwen voor de oprichting van Israel.
@Madame Poitiers | 05-08-20 | 10:08:
Ook Jemen kan in dit verband nog genoemd worden, en natuurlijk Afghanistan.
De bron van alle ellende is de Islam. Al 1410 jaar.
En die houden nooit op.
De terroristische organisatie Hezbollah zit niet voor niets in de regering en parlement daar. Die organisatie heeft ervaring met explosies. De gedachte van een hoge veiligheidsadviseur is dat er zich een explosie heeft voorgedaan in een Hezbollah wapenopslagplaats (hij spreekt over 'high quality explosives'), waarna het pakhuis is ontploft. Na de explosie zijn er ook 'Hezbollah operatives' actief geweest in de haven waar de explosie heeft plaatsgevonden.
Voor de explosie zie je dat er een munitieopslag in de fik staat, dat is duidelijk geen vuurwerk. Dan volgt de eerste explosie en direct daarna de secundaire waar een enorme luchtdrukverplaatsing aan vooraf gaat. (witte bol)
De snelheid van deze ontbranding heeft niets met ammoniumnitraat te maken maar alles met raketbrandstof. www.youtube.com/watch?v=CtuQEhTVxyw
Oké Sherlock.
Ammonium nitraat is een vaste raketbrandstof want heeft geen "externe" zuurstof nodig... Maar iets heeft hier wel geholpen om die 2700 ton te triggeren..
Die witte bol _is_ de schokgolf. Geheel in lijn met de detonatie van ammoniumnitraat.
@Lompiedompie | 05-08-20 | 10:11:
Ammoniumperchloraat is een vaste raketbrandstof.
Gezien de explosie lijkt het daar veel meer op.
@Lompiedompie | 05-08-20 | 10:11: Ammoniumnitraat brand niet, het detoneert hooguit. Hen enige wat je er mee kunt in een raket is die raket over een enorm oppervlak verstrooien.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:54: dat zijn feiten hè daar kun je geen aluhoedjes etiket op plakken.
@Trumme | 05-08-20 | 10:19: beelden niet gezien?
@Eppo: Texas City disaster, Tianjin 2015. Ammonium nitrate disasters. Zoek maar op. Hoezo niets met ammonium nitrate te maken?
"Vermoedelijk door het lassen van een deur" want dat heeft die lasser verklaarde na die enorme biem....?
Ja. Die "boem" was er niet zomaar. Er was eerst een tijd een brand.....
Ja, de lasser kon op tijd wegkomen.
Die lasser zal zich spoedig melden voor een baantje in de Botlek.
Het lassen van de deur werd gedaan om diefstal te voorkomen. Hier mijn theorie: een flinke hoeveelheid van dat spul is gejat en:
a) de brand is aangestoken zodat de diefstal niet ontdekt wordt.
b) de diefstal was ontdekt en een kneus heeft daadwerkelijk de boel bij het lassen aangestoken.
In beide gevallen kunnen we nog 'lol' krijgen van de bommen met het gestolen nitraat gemaakt kunnen worden. Men kan hooguit hopen, dat bij deze explosie ook gelijk het gestolen goed de lucht is ingevlogen.
OK, aluhoedje op: dat ammoniumnitraat had destijds helemaal geen bestemming Mozambique. Was slechts een afleidingsmanoeuvre om 3 kiloton van dat spul in Beiroet in de handen van Hezbollah te krijgen. Met hulp van een corrupte Mozambiquaanse ontvanger, omgekocht met Iraans geld.
Gesteund door de Russen en de CIA, want de maanbasis moet af zijn voor die Zuid-Afrikaanse meneer Elon naar Mars wil om zijn geheime agenda om 5g aan marsmannetjes te verkopen....?
Uw vertrouwen in de stabiliteit van de regio en de onderlinge verstandhouding tussen de spelers siert u. Anderen, die vanaf hun prille jeugd zijn gebombardeerd met allerhande ellende uit het MO, staan daarin iets sceptischer. Misschien niet geheel onterecht.
Stel, dat .. Ach, laat maar.
Het antwoordt en onderzoek naar deze explosie van materiaal, waar oa raketten mee voorzien werden door het anti israëlisch verbond zal nimmer gevonden worden, teveel oorzaken kunnen deze tragedie veroorzaakt hebben en de brandhaard lijkt mij moeilijk te vinden, edoch de vooruitzichten op wederom oorlog lijken in feite vrij dichtbij te zijn, daar Iran, Hezbollah, Hamas en de Palestijnse Islamitische Jihad elkaar in het midden ontmoeten om hun plannen te bespreken voor de oorlog tegen Israël. Ik noem dit een anti-Israëlisch Verbond, die financiële steun uit onverwachte hoeken krijgen, als het maar anti Israël is.
Een van de belangrijkste punten in het programma van Hezbollah en Hamas is de bestrijding van Israël, deze staat wordt door Hezbollah niet erkend.
Hezbollah noemt de vernietiging van de staat Israël noodzakelijk:
Wij, iRan, Hezbollah, Hamas en de Palestijnse Islamitische Jihad zien Israël als de voorhoede van de Verenigde Staten.
Beide zijn onze meest gehate vijanden die wij, iRan, Hezbollah, Hamas en de Palestijnse Islamitische Jiha moeten bestrijden en doden.
Deze vijand van iRan, Hezbollah, Hamas en de Palestijnse Islamitische Jiha is de grootste bedreiging voor onze toekomst omdat Israël voortdurende uitbreiding van hun macht nastreven, volgens dit anti-Israëlisch verbond.
Dit deden ze in Palestina, uiteindelijk willen de zionisten en de Amerikanen een Groot-Israël vestigen van de Eufraat tot de Nijl, zegt het monsterverbond iran, Hezbollah, Hamas en de Palestijnse Islamitische Jihad.
Volgens dit verbond is de zionistische entiteit (lees: Israël) gebouwd op agressie, op het land dat is gestolen van moslims.
Onze moslimstrijd tegen Israël eindigt pas als de zionistische staat is Uitgewist.
Wij moslims erkennen Israël niet, noch zullen wij moslims ooit een overeenkomst of vrede met hen sluiten.
We erkennen geen enkele overeenkomst die ooit met Israël gesloten is of gesloten zal worden.
Tijdens deze conflicten werden soms meer dan 3000 raketten richting Israël afgevuurd en U raadt het al het explosief, de grondstof van deze raketten lag in opslag daar waar deze explosie plaatsvond.
Waarom sla je dit explosief en deze grondstof voor raketten op midden in een stad en naast de graanopslag, waarom zet je luchtafweer en raketinstallaties soms naast ziekenhuizen?
Als U het weet mag U het zeggen, ik hoop en Bid dat Religie hier niet aan ten grondslag lag.
Rust in Vrede onschuldige slachtoffers en sterkte aan de nabestaanden en ik Bid ook, dat de geldstromen naar oorlogsduivels gestopt worden en dat er geen miljoenen en Toyota's meer in verkeerde moordzuchtige handen komen.
Amen.
Tevens zet ik vraagtekens bij lieden die dit gaan downplayen als vuurwerkopslag of meer van dat gel*l.
@Theo-Pim-Riv | 05-08-20 | 09:44: kopje koffie?
Er gaat geen ammoniumnitraat in militaire raketten.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:44: neen dank, ik zit net aan de groene smoothie
@Acidstain | 05-08-20 | 09:46: gelukkig zeg, dan kunnen we onze mestoverschotten misschien er naar toe zenden teneinde het kunstmest probleem aldaar op te lossen?
@Theo-Pim-Riv | 05-08-20 | 09:50: waarom heeft Nederland kunstmest fabrieken?
Wie zijn die 'wij'?
Wij moslims?
Iedereen zegt kunstmest behalve een aantal reaguurders.
Typisch.
Het is onwaarschijnlijk om een groot aantal genoemde redenen. Die in jouw visie geen discussie verdienen omdat jouw idool, Israel, want je bent PVV-er, buiten schot moet blijven.
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 09:39: Grapjas. Nee. Lasser. Discussie gesloten. Plaat beton voor je hoofd?
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 09:39: U geeft hier aan ant-PVV-er ergo anti_Israël te zijn, in Uw eigen comment, Goh nooit gedacht van U.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:44:
Informatie uit die landen dient altijd met een korrel zout genomen te worden. Het is niet raar dat vraagtekens gesteld worden bij dit verhaal. Libanon wordt nog steeds grotendeels beheerd door Iran en Hezbollah, die belang hebben bij de aanvoer van voldoende explosieven. Het idee alleen al, dat 6 jaar lang 2700 ton ammoniumnitraat lag opgeslagen in de haven is al vraagtekens waard. En in handen van Hezbollah is ook zo'n hoeveelheid ammoniumnitraat alleen al, als grondstof voor bommen, sprake van een militair relevante factor. En nee, ik ben niet anti-Israel, integendeel.
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 09:55:
Het idee alleen al, dat 6 jaar lang 2700 ton ammoniumnitraat lag opgeslagen in de haven is al vraagtekens waard.
Nee. Kunstmest. Overal. Denk je dat een beetje landbouw aan een kilo genoeg heeft?
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 09:55: Huh, slik, ik ben het me U eens.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 10:00:
Opmerkelijk hoe je in dit geval direct en zonder enige skepsis de "officiele lezing" accepteert maar in het geval van MH-17 achter iedere kiezelsteen een complot vermoedt. Zou dat te maken kunnen hebben met enige vooringenomenheid?
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 10:05: Inhoudelijk reageren is niet uw forte.
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 10:05: alsof er vaker passagiersvliegtuigen neergeschoten worden. Alsof er nooit vaker kunstmest ontploft. Flapdrol.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 10:09:
Het valt mij op hoe je met enige gretigheid voetstoots accepteert dat er zomaar een opslag van ammoniumnitraat is ontploft. Diezelfde gretigheid zie ik nou nooit als het gaat om nieuws dat je niet bevalt.
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 10:14: beelden gezien?
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 10:09: bij een beetje tegengas gaan vloeken aap.
Is mij ook al een overkomen, het is ff wennen
@Trumme | 05-08-20 | 10:21:
twitter.com/ventdeInde/status/1290867...
*Poep gooien gaat*
Banaantje?
Bom materialen opslaan in een stad, zodat de bevolking als bescherming dient is een oorlogsmisdaad en tegen de conventie van Genève.
Maar wel typisch voor islamitisch 'leiderschap'.
Hetzelfde geldt voor Hawija, dat was een oorlogsmisdaad aan de kant van de moslims, een bommenfabriek in een stad.
Maar Allah ziet dat het goed is, want weer een heleboel doden.
Chloortrein.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 10:09: Eens
Conventie van Geneve:
Lachertje.
Zelfs Soedan heeft ondertekend.
Waarna het in Darfur 1 miljoen mensen uitmoordde, terwijl het Westen de andere kant opkeek.
Slavernij opnieuw invoerde, vrouwen massaal en systematisch verkrachtte, kinderen ontvoerde, gedwongen bekeerde, en opleidde tot kindsoldaten om hun eigen volk uit te moorden.
Kortom, de welbekende moslim strijdwijze.
@Roadblock | 05-08-20 | 10:57:
Alsof dit zonder Islam niet zou gebeuren. Mensen, macht, motivatie (grondstof) geven de mogelijkheid een groep zondebokken uit te roeien.
@PisFinger | 05-08-20 | 13:50:
Het opmerkelijke is, dat het zogenaamde emphatische Westen, net als bij de 1 miljoen met kapmessen afgemaakte Tutsi's in Rwanda het geen fuck kan schelen, dat de mensen daar al 17 jaar vermoord/verkracht/tot slaaf gemaakt worden.
Maar Oh wee, als er een zwarte misdadiger in Amerika doodgaat.
Dan lopen de pleinen vol.
Want Black LIves Matter en slavernij is verschrikkelijk.
Nou dus niet in Dafur:
www.rd.nl/vandaag/buitenland/hulporga...
www.trouw.nl/nieuws/soedan-dwingt-zwa...
Hypocriete bende.
@Roadblock | 05-08-20 | 14:04:
Zolang Rwanda geen enorme olievoorraad heeft of op een strategische zeer interessante plek licht niet nee. Zelfs dan niet, maar dan wordt iets meer gedaan alsof het ons interesseert.
Dit gebeurde in 2013 al eens op Cyprus.
In beslag genomen wapentuig was ook hier het excuus.
The explosion was the worst peacetime military accident ever recorded in Cyprus, and is ranked as the fifth largest non-nuclear human-induced explosion in history, with a yield of approximately 2 to 3.2 kilotons.
en.wikipedia.org/wiki/Evangelos_Flora...
Maar dat was geen ammoniomnitraat.
Waarom ligt dat er al 6 jaar, dat verkoop je toch meteen per opbod als je er zelf geen interesse in hebt.
En 'vuurwerk' opslag lijkt me wat eufemistisch in die regio.
m.youtube.com/watch?v=BC_9pCqscCw
Die tweede explosie zag er uit als de bekende mushroom.
Stel je voor dat zoiets in Amsterdam gebeurt...
Dromen mag.
Amsterdam heeft een kunstmest fabriek....
@VanBukkem, U is een boefje, ik kop hem er niet in, ik houd mijn kaken met klem op elkaar.
@Pr0fess0r | 05-08-20 | 09:29: en genoeg knullige aannemers die lassen of dakdekkers die regels zo 1990 vinden...
Heeft GS nou nog steeds dit half bakken graf systeem om tegels te plaatsen ?
Let op jongens, er komt een combinatie van Waterstof en Zuurstof uit de leidingen in je woning, ik zou de boel direct ontruimen. Wat een niveau jongens man man man. Het is gewoon kunstmest, niks bijzonders en gebeurt normaal gesproken niks mee.
Maar je als je een paar duizend ton in een brandend pakhuis met extra explosieven zet en andere brandstoffen dan gaat het hard.
Onder welke omstandigheden doet kunstmest boem?
@Veni-vidi-vulva | 05-08-20 | 09:19:
Maar dan heb je wel extra explosief of brandbaar materiaal nodig.
@Anoniemtje | 05-08-20 | 09:21: u bent nieuw op het internet?
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 09:22: nee.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:24:
Jawel, in verreweg de meeste gevallen in de historie was er ook ander materiaal bij betrokken. Ammonuimnitraat op zichzelf is stabiel, ook bij verhitting. Het geeft dan wel zuurstof af, dat ander materiaal kan laten ontbranden.
@Anoniemtje | 05-08-20 | 09:21: normaal gezien moet je er benzine of diesel bijmixen in de juiste hoeveelheid.
@Lt-Kol Kilgore | 05-08-20 | 09:30:
Vraag is dan natuurlijk ook of we ooit betrouwbaar onderzoek gaan krijgen naar de toedracht.
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 09:27: In de meeste gevallen in de historie was er een externe factor die tot detonatie leidde (vaak munitie). Zelden was er ander materiaal bij betrokken.
Ammoniumnitraat zelf doet geen boem. Wel ontleedt het bij warmte waarbij zuurstof vrijkomt en deze zuurstof onderhoud de verbranding van een brandbare stof. Door de vrijkomende warmte ontleedt er nog meer nitraat waardoor een kettingreactie = explosie ontstaat. Of die van dergelijke omvang kan zijn weet ik niet.
@Alco-de-Holist | 05-08-20 | 10:10:
Zo is dat. Maar dan is vrijwel altijd sprake van een extra stof. Of dat hier ook het geval was is onduidelijk. Hoe dan ook, opslag van 2700 ton AN in nabijheid van brandbare stoffen is een death-wish op zichzelf. Niet voor niets gebruiken terroristen graag deze goedkope vorm van explosieven, genaamd ANFO, ammonium nitrate fuel oil explosives. Heel effectief en goedkoop. Je hebt kunstmest en diesel nodig, in de juiste mix.
Ik geloof het verhaal over ammoniumnitraat niet meteen. Het spul op zichzelf is niet in staat om een explosie te veroorzaken, meen ik, omdat het vooral een zuurstof-afgever in een chemische reactie is, waarbij ook een brandbaar element aanwezig moet zijn. In bommen wordt het daarom vaak gemengd met bijvoorbeeld diesel. Kunstmest-diesel bommen worden vaak gebruikt door terroristen.
Omdat Iran nogal wat wapens smokkelt via Libanon, waaronder raketten voor Hezbollah, zou het ook best eens kunnen dat een wapenopslag is ontploft en als dat laatste het geval is, dan zou het ook best eens kunnen dat de Mossad een handje heeft geholpen.
Grapjas.
Ah de Joden hebben het weer eens gedaan....
@CalamityJane | 05-08-20 | 09:24:
Oh dat mag natuurlijk niet, daarover specuhleren, want dan ben je een jodenhater, of zo. Man man man, kom eens uit je PVV-stuip! De raketten van Hezbollah zijn Israels bedreiging nummer 1 zo ongeveer, op een Iraans atoomwapen na. Als de Mossad de kans ziet om in 1 keer, bijvoorbeeld in de haven van Beiroet, die wapens op te blazen, zullen ze dat zeker niet nalaten.
Weet je wie ook altijd de Joden de schuld gaf?
Ammoniumnitraat is een erg stabiele grondstof, en van nature niet explosief. Waar het wel gevoelig voor is, is detonatie. Het gaat dan zelf vrolijk meedoen. Je ziet dat bijna alle historische ongelukken ermee ook veroorzaakt werden door externe explosieven die een detonatie veroorzaakten. Vaak munitie, maar soms ook civiele explosieven.
In dit geval zou het de ernaast gelegen vuurwerk/munitie opslag geweest kunnen zijn. Dat klapt uit elkaar met voldoende kracht om de detonatie te starten van het ammoniumnitraat.
Het zou best eens kunnen, het zou best eens kunnen.
Het idee op zich kan ik wel waarderen. landgenoot! ware het niet dat ik dat idee over zoveel ruggen van zoveel dode mensen zou opperen
Je roept het te NOSserig. Te gretig. Te vroeg.
@CalamityJane | 05-08-20 | 09:44:
Dat laatste is inderdaad de vraag: Zou Israel zoveel doden in Libanon accepteren voor haar eigen veiligheid?
@TheEgg | 05-08-20 | 09:40: en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_nitrat... Hier heb je een lijstje, (vrij indrukwekkend)
Daar heb je de eerste al:
Het is de schuld van de Joden.
Typisch dat jij dat bent, Beste_D66_Landgenoten.
Dat had ik toch niet achter je gezocht.
Aub geef zo'n persoon een block! Walgelijk! Anti semiet!
@Roadblock | 05-08-20 | 11:03: Israël is niet hetzelfde als "de Joden". Dat maken die extremistische Joden (en aanverwante clubs als CIDI) er graag van.
Er valt heel erg veel aan te merken op het beleid van Israël. En er lopen er daar rond, ook in het parlement, die de joodse versie van het kalifaat voorstaan. Iemand als een Netanyahu zou dit alleen maar niet gedaan hebben vanwege de eventuele ruzie met de VS. Maar dat je een stel idioten hebt rondlopen betekent niet dat iedereen met dezelfde religie ook net zo gek is. De misdaden van Israël zijn niet de schuld van "de Joden", maar slechts van een klein groepje. Het antisemitisme gegil van CIDI en consorten valt wat dat betreft in dezelfde categorie als islamofobie gegil van DENK.
@TheEgg | 05-08-20 | 12:54:
U heeft zeker niet erg opgelet bij de anti-Israel propaganda.
De arabische nieuwsmedia gebruiken zonder gene dezelfde karikaturen die indertijd ook in Der Sturmer te vinden waren.
www.ngo-monitor.org/nm/wp-content/upl...
www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/...
Het is juist andersom.
Onder de noemer Pro-palestijns verbergt zich onverholen Jodenhaat.
Er zal best wel wat aan te merken zijn op de staat Israel, maar het gemak waarmee westerse kerken en andere useful idiots zich voor het
Islamitische haatkarretje laten spannen heeft mij altijd verbaasd.
Zowel Hamas, de PO en de rest van de moslimwereld wil maar 1 ding.
De Joden vernietigen en/of terugbrengen in hun Dhimmistatus.
(Artikel 7 Handvest Hamas.)
Alleen zijn zij zo eerlijk, om het gewoon over de Joden te hebben, en zich niet zoals u, achter de staat Israel te verschuilen.
brabosh.files.wordpress.com/2017/01/m...
Voorlopig is Israel nog een baken van beschaving in een zee van moord, doodslag, en onderdrukking die de Islam kenmerkt.
@Roadblock | 05-08-20 | 13:42:
Ik let nooit op bij propaganda.
Dat Arabische nieuwsmedia een hekel hebben aan joden (en niet alleen aan Israël) verbaast me niet, die staat over het algemeen onder toezicht van moslim-gekkies.
Maar de Israëlische regering laat zich continu gijzelen door een klein clubje extremistische joden, de omliggende islamitische hellholes laten zich besturen door de meest gewetenloze met het grootste geweer. Same difference.
Dat Israël over het algemeen een baken van verlichting tussen achterlijke zandbakcultuur is, pleit ze niet vrij van de misdaden die ze zelf uithalen. En dat staat los van de naam van de religieuze geestelijke handicap. (waarbij joden, protestanten, moslims en katholieken ook nog eens allemaal dezelfde sprookjes-papa aanbidden, dat maakt het geheel extra sneu)
Dit komt Hezbollah(Iran) wel heel slecht uit.
NPO weer lekker bezig suggereerede dat Israël achter de aanslag zat.
Wat niet ondenkbaar is, gegeven het feit dat Iran Hezbollah voorziet van grote hoeveelheden raketten en explosieven, via de haven van Beiroet.
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 09:24: lees nou eerst eens wat er gebeurt is..
Waar zegt de NPO dat?
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:24:
Ik lees het, en heb daar mijn twijfels bij. Omdat ammoniumnitraat op zichzelf stabiel is, ook bij verhitting. Tenzij het gemengd is met ander materiaal.
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 09:34:
Ohhhh....
Nee.
Ik geef het een week en dan volgen er protesten en worden Amerikaanse vlaggen verbrand.
Misschien was het wel een racistisch incident. Protocollen en procedures voor opslag van gevaarlijke stoffen zijn immers white supremacy.
@Knufter | 05-08-20 | 09:33:
topopmerking!
Lag er ook mais opgeslagen? Dan is er voorlopig genoeg popcorn.
Ik hoop zoete, want zoute popcorn vind ik smerig
Schade in Tianjin was door de helft van de ammonium nitraat. Nethanyahu waarschuwde de van al in 2018 dat er Iraanse wapens in de haven lagen. Dit was HMX. Raket brandstof
Nee het was whisky.
Stel dat dit in een schip lag, en dan ook nog gemengd met diesel olie van een schip en aan zou leggen in een willekeurige haven, dan.....
Stel, en dan ook, willekeurig
Wellicht volgende keer beter.
en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_nitrat...
@ alle aluminium hoedjes hierboven:
Gebeurt vaker.
Maar bijna altijd in combinatie met andere brandbare stoffen of als mix.
Aluhoed next level : en.wikipedia.org/wiki/Directed-energy...
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 09:25: net als in Libanon.
@Beste_Landgenoten | 05-08-20 | 09:25:
En verdacht vaak zijn de meest dodelijke vlak na een wereldoorlog of door landen die een arsenaal aan het opbouwen zijn.
@Shestov | 05-08-20 | 09:48: linkje wel gelezen?
Wel handig om dat spul midden in een stad met 2 miljoen inwoners op te slaan!
Pernis ligt ook bij Rotterdam
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:09: en dat geeft nog wel een grotere boem ook.
@Rotterdammert1965 | 05-08-20 | 09:12: Gelukkig komen er in NL nooit schadelijke gassen vrij bij grote branden.
@_pacman_ | 05-08-20 | 09:19: Gelukkig hebben we in NL geen terroristen.
Het lijkt wel science fiction
Volgens Trump's generaals was het een bom
.. Het werkte wel als een bom. Een flinke bom. Dan kan je verwachten dat "onze" media daarmee de link met hun aartsvijand nummer 1 gaan leggen.
Materiaal wat je kan gebruiken bij het maken van bommen. Dat is wat anders.
@oldandwise | 05-08-20 | 09:10: nee
De klap was groter.
Hezbollah: stuurt zelfontplofferts naar Israël.
Karma: lol mkay
Wat was Enschede dan?
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:10:
een arabische manier van vuurwerkopslag
Kaag schiet meteen in een geef-stuip. Allereerste reactie: wij staan klaar met geld.
Waarom nou toch? Waarom niet evt in elk geval eerst een hulpvraag afwachten? Of hebben wij met de vuurwerkramp in Enschede ook geld gekregen van Libanon?
Wat is dat toch met die geefgeilheid van Nederlandse politici?
Thoughts & prayers rondje al geweest?
Het is hun geld niet, andermans geld weggeven is makkelijk.
Kaag heeft daar nog veel vriendjes en vriendinnetjes. Er zal weer het nodige geld verdwijnen. Ze leefde al van het budget van komende jaren. Zij is dan al weg. Het probleem is voor een ander.
Mevrouw heeft vermoedelijk vrinden in de regio die tonnen nitraat nodig hebben. Dat verdween nu in 1 biem, flinke tegenslag.
@Jan Passant mk2 | 05-08-20 | 09:11:
Doe niet zo naïef. Die rommel ligt overal. In Toulouse 2001 klapte ook zo'n fabriek. En we hebben in Nederland ook kunstmest fabrieken. Denk je dat die geen voorraad hebben?
Ze wil haar naam teruglezen in de nieuwsberichten. Met oog op haar fractievoorzitterschap. Narcisme is een dingetje bij politici. Over lijken.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:21:
Goed nieuws. Misschien dat mevrouw Kaag wel een paar ton uit Toulouse of een Nederlandse kunstmestfabriek wil schenken. Kost haar geen cent en de bemiddeling levert misschien wel wat op.
Ze willen wel uitzoeken wat er gebeur dis maar de onderste steen ligt nu al boven.
Vind het een leuk gevonden grapje!
Zij zullen niet rusten voordat de bovenste steen onder is.
@soldier-of-fortuyn | 05-08-20 | 09:38: Ze moeten die gasten uit de Gazastrook bellen.. Die zijn goed in stenen gooien. Dan is het zo opgeruimd.
Mooi moment voor de Arabische wereld om te laten zien wat ze waard zijn. Of zou er weer een thema-avond op NPO1 aan zitten te komen.... Hoe dan ook, sterkte LIbanezen.
Wat heeft de Arabische wereld hiermee te maken?
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:11: "Er zijn geen domme vragen" heeft een leraar weleens tegens me gezegd. U bewijst hier dat die stelling onjuist is.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:11:
Veel.
Waar anders kiepert iemand 2700 ton nitraat in een rommelig hok met hooguit een hangslot op de deur.
Waar anders houdt iedereen de hand op de knip wanneer er iets ontploft in het buurland.
@_pacman_ | 05-08-20 | 09:13: goed antwoord...
*Slow clap*
I denkt dat Libanon merendeels moslim is?
@Jan Passant mk2 | 05-08-20 | 09:13: overal. Dat spul klapt vaker.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:16: I denkt= u denkt
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:17: nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_Liga
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:16:
Wees niet zo'n arabier
@_pacman_ | 05-08-20 | 09:22:
Euro-mediterrane Associatieovereenkomsten (EMA)
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:34: Leuk dat u wat heeft gegoogled, geen idee wat u ermee bedoelt. Maar volgens mij is uw domme vraag aan mij wel voldoende beantwoord. Zie verder wat Jan Passant al schreef hierboven. Doei.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:16: Wellicht weet u meer dan Wikipedia maar 57,7% is moslim inderdaad
De titel doet vermoeden dat de explosie veroorzaakt werd door een onkruidverdelgings-middel...
Amonium nitraat is kunstmest.
Als Leidenaar moet je dan gelijk aan de ramp met het kruitschip terug denken...
Komt wel dichtbij zo.
Zal wel niet erg zijn want de ochtendkrant van mijn vrouw opent groot met een verplicht mondkapjes.
In kranten staat nou eenmaal het nieuws van gisteren.
@Gulliver | 05-08-20 | 08:56: Het dan ook gisteren gebeurd.
De kranten wachten tot er meer geruchten zijn dat Israel er achter zit.
Er is sprake van in ieder geval 2 explosies die ook nog overduidelijk verschillend zijn. Het is dus nog steeds mogelijk dat het een aanslag betreft. De eerste explosie veroorzaakte de megaexplosie.
Het gerucht is dat het bij de tweede explosie gaat om een opslag van Iraanse wapens voor hezbolla
Op een filmpje gisteren hoorde je na de 2e explosie een hele ratel kleinere. Dacht meteen aan wapenopslag.
En dan ligt het er al 6 jaar, met in de tussentijd het voorbeeld van Tianjin. Nergens bij die lui een lampje gaan branden dat het misschien niet zo'n goed idee is?
Doet me een beetje denken aan de bruggen en kades van Amsterdam. Als er opeens ellende is, dan is het van "ja maar je kunt je toch niet voorstellen dat...".
Maar intussen wel gewaarschuwd zijn.
@Knufter | 05-08-20 | 08:51: Sinds 1992.
www.joods.nl/2020/07/hezbollah-heeft-...
Hear hear! Israel heeft natuurlijk geweten dat die enorme opslag van 2.700 ton ammoniumnitraat daar al jaren lag. Er is sprake van 2 explosies. De eerste is door Israel gedaan met als gevolg de tweede megaexplosie. Israel wast de handen in onschuld en kan zeggen eigen schuld. En als Israel het niet heeft gedaan zullen ze toch de schuld krijgen.
@Vespucci | 05-08-20 | 08:59:
Is het met dit weer niet erg warm om in een bruin hemd rond te lopen?
@Gulliver | 05-08-20 | 09:02: Ik geef Israel anders groot gelijk
@Vespucci | 05-08-20 | 09:30: als De mohammedanen de wapens neerleggen is het vrede daar. Als Israël dat doet worden ze de zee ingedreven. Lijfspreuk van Arafat. Vriendje van van Agt en Duisenberg. De duivel hebbe hun ziel.
Boem is ho
Het klinkt wellicht een beetje hard en wreed, maar hoeveel doden zijn bespaard gebleven?
Dit spul lag niet voor niets in opslag.
Heel vervelend voor Libanezen, hun land wordt al jaren verneuqt door Syrië en Iran.
Als mens wens ik alle “normale” mensen in Libanon sterkte toe.
Het wordt tijd dat de regering daar gaat inzien wie hun land werkelijk kapotmaken.
In elk geval niet hun Zuiderburen.
Kunstmest schijnt ook bij landbouw gebruikt te worden.
Als een kind van de generatie die zich Libanon herinnert als een vast onderdeel van het NOS-journaal, nam ik het bericht van dit onfortuinlijke 'ongeval' ook tot mij met een sceptisch korreltje NO3. Waarom deze verbinding, in zulke hoeveelheden, op deze locatie?
@Gulliver | 05-08-20 | 08:57: Heeft ons o zo betrouwbare RIVM al gemeld dat deze kunstmest voor Nederland was en het dus de schuld van de Nederlandse boeren is?
Zonder die betonnen silo naast het pakhuis was de klap waarschijnlijk nog groter geweest.
Zat ik ook aan te denken. Ik dacht eerst dat het om een flat ging en dat deze helemaal tegen de vlakte zou liggen.
Nu staat graanstof ook bekend om zijn brandbaarheid. Dus het kan zo zijn dat ook daar de silo brandstof leverde.
@Graaier | 05-08-20 | 09:02: ontploffing was naast de silo
@Graaier | 05-08-20 | 09:02: graanstof explodeerd bij het juiste stof / lucht mengsel. Je ziet dat de tanks aan een kant gescheurd zijn, het beton is verpulverd door de schokgolf en het graan heeft de rest van de schokgolf geabsorbeerd, daarom staan ze nog half recht. Mocht het graan gexploseerde zijn stond er niks meer recht.
Het werd tijd om schoon schip te maken.
Dit gebeurt - helaas - vaker:
en.m.wikipedia.org/wiki/Ammonium_nitr...
Opgeslagen in een warenhuis?? Ik gok dat er in het Engels gesproken werd over 'warehouse', waarvan de Nederlandse vertaling 'magazijn' of 'pakhuis' is.
Nee hoor gewoon tussen de thee-mutsen en de kookwekkers. Tegenover de water kokers en achter de waterpijpen.
Ik vind het wel een mooie voor een aflevering Are You Being Served.
Veligheidsvoorschriften netjes nageleefd?
Waarom zoveel van dat spul op 1 plek?
Wat was het 'vuurwerk' voorafgaand aan de grote knal?
Pakhuizen van Hezbollah?
Misschien zou je beter een vraag kunnen stellen.
Wat mij gisteren al opviel was dat dat 'vuurwerk' allemaal laag bij de grond bleef. Dat vond ik al verdacht.
@Sqbar | 05-08-20 | 08:48:
Dat waren voetzoekers.
@Gulliver | 05-08-20 | 08:58: In theorie kan het, maar dan hebben ze wel een eenzijdige smaak daar.
Je vraagt je af wie er op het idiote idee komt om 2700 ton ammoniumnitraat op te slaan in een bewoond gebied.
Dezelfde lieden die een bommenfabriek in een woonwijk neerzetten.
Dezelfde lieden die raketten afvuren naast scholen.
Dezelfde lieden die kinderen als dekking voor snipers gebruiken.
Moslim terroristen.
@Roadblock | 05-08-20 | 08:53: Ik verwacht dat ze daar de waarde van het leven lager inschatten dan de waarde van het doel.
@Roadblock | 05-08-20 | 08:53: wie komt er op het idiote idee om een trein vol chloor door een dichtbevolkt land te laten rijden?
@Atheist-Priest | 05-08-20 | 09:10:
Ik schat in, dat ze dachten, we kunnen dat spul in de toekomst stiekem toch gebruiken, waar het indertijd voor bestemd was, toen het in beslag genomen werd.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:14:
De trein zonder eind, die hoor ik 's nachts wel eens langs komen, als de wind in de richting van onze wijk staat. In 2021 houdt het op, zo heb ik begrepen.
@MickeyGouda | 05-08-20 | 09:24: dat bedoel ik.
2700 ton....
Opslaan in een stad...
Waar moet je het anders laten? Het is een havengebied bedoeld voor overslag, dus die 2700 ton was nooit bedoeld voor langdurige opslag.
Maar het effect is vergelijkbaar met vuurwerkopslag in een stadscentrum, dit lijkt veel op Enschede maar flink groter.
@Dezenaamhier | 05-08-20 | 08:43: vuurwerk en ammoniumnitraat zijn niet te vergelijken man.
@Dezenaamhier | 05-08-20 | 08:43:
Overslag in Libanon? En zo ja, waar naar toe? Zelfs indien het zo was, ga je geen 2.700 m/T ammonium nitraat in een bevolkte regio opslaan, zelfs voor korte tijd. Bovendien was een aantal maanden geleden een veiligheidsexpert op deze haven die aan de bel trok vanwege deze ammoniumnitraat. En, nothing happened. Dus, geloof dat er zeer waarschijnlijk sprake was van een voorraad grondstoffen voor het maken van explosieven. Als het gebruikt zou worden waar het voor bedoeld was (kunstmest) dan was het sinds 2014 wel op.
"Als het kwaakt en het loopt om een vijver, is het zeer waarschijnlijk een eend of een kikker".
@viejohuevon | 05-08-20 | 09:03: wil je nog meer aluminium folie?
@viejohuevon | 05-08-20 | 09:03:
Ammoniumnitraat zelf is volgens mij helemaal geen explosief, dat wordt het pas als je het bewerkt en/of mengt.
Wel benieuwd wat al het 'vuurwerk' op het filmpje ook is. Ammunitie?
Al met al zijn er best wel wat signalen dat het hier mogelijk om iets ging wat gebruikt zou gaan worden in terrorisme.
Supernaar voor de mensen die niet anders konden dan daar blijven wonen. Wel liever daar dan hier of in Israel...
@Anoniemtje | 05-08-20 | 09:17: "volgens mij"
Stop. Niet meer doen.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 09:06: altijd welkom in de huidige wereld.
@Anoniemtje | 05-08-20 | 09:17: Mag geen water bijkomen. Anders wél explosief en hoe.
Nostalgie. Vroegah ontplofte er iedere dag wel wat in Beiroet. Sinds Libanon besloot niet meer mee te doen aan de Heilige Oorlog veranderde dat.
Arafat en zijn bende hadden 10 jaar nodig om er zo'n puinhoop van te maken. Dit is in één klap geregeld.
@Haberdoebas | 05-08-20 | 08:45:
.. zie het als de nalatenschap van Arafat. Mensen in de regio zijn wat slordig met explosieve stoffen.
Als voor welk onderzoek dan ook iemand weet te melden dat het om 2700 ton ammoniumnitraat gaat, dan was het dus algemeen bekend dat het er lag. En niemand heeft de afgelopen jaren nagedacht. Dan is toch iedereen een beetje schuld?
Ging toch goed?
Tot het moment van....
Da's overal zo. Benzine bijna op? Oh red ik nog wel....
Niet mijn schuld hoor, ik wist van niets anders had ik er wel wat van gezegd.
Heeft die lasser dat zelf verteld ?
;)
Waarschijnlijk wel. De brand brak uit vóórdat de explosie plaatsvond.
Als er opzet in het spel is, een vrij geniale methode om dat land kapot te krijgen, met een grote mogelijkheid op een domino effect naar een wereldwijde crisis, of oorlog (vingerwijzen over wie wel/niet helpt, noodopvang, verplaatsen vluchtelingen, ed).
Geen opzet.
Meh. Amerika heeft hier niets bij te winnen. Israel ook niet. Rusland niet. De enige die beter wordt uit deze teringzooi is China. Een land waar ze ook niet moeilijk doen over het vermoorden van een paar duizend eigen inwoners.
Wereldwijde crisis? Man das nog niets, intergalactische crisis bedoel je, de greys zullen als antwoord op deze barbaarse daad het hele universum opblazen.
(Paniekzaaiers ook altijd, ben je al over de coronapaniek heen?)
@TheEgg | 05-08-20 | 08:41: Israel wel degelijk. Hezbollah had een aardig bastion opgebouwd. Dat is nu wat kleiner. Libanon liet Hezbollah hun gang gaan en weet nu dat dit geen goed idee was.
@Frau Merkel | 05-08-20 | 09:14: In eerste instantie wel. Maar Israël weet ook dat je heel veel onschuldige burgerdoden hebt op deze manier. Dat is een rechtstreekse oorlogsverklaring. Israël gaat daar juist de laatste jaren relatief zorgvuldig mee om. Ze zijn immers volledig afhankelijk van de VS voor hun veiligheid. Je wil echt niet dat de atmosfeer daar om slaat.
@IkWilOokWatZeggen | 05-08-20 | 08:43: Geen paniek. Gewoon hardop nadenken of iemand dit zou kunnen verzinnen, vooruit bordurend op mogelijk gevolgen.
Is zag op die foto pbs.twimg.com/media/EeoUxxmUYAEuYR9?f.... waar die zakken in het pakhuis lagen een heleboel stof liggen.
Kan er geen stofexplosie met lassen zijn geweest als ontsteker voor het nitraat?
Nee.
De rommel eromheen stond al in de fik.
Laten we de bewuste lasser even vragen
Gok eerder op een vuurwerk opslag naast die van ammonium nitraat. Gezien de brand en het vuurwerk voor de ontploffing.
@wilmeister00 | 05-08-20 | 08:42: Ik denk niet dat die er nog woorden voor heeft...
Ze hadden 7 jaar geleden beter een bootje kunnen laten doorvaren. Dan was dit niet gebeurt.
mobile.twitter.com/AbirGhattas/status...
Volgens de informatie op Marine Traffic dot com, ligt het bewuste schip de RHOSUS nog steeds in de haven van Beiroet.
@Stoned Hengst | 05-08-20 | 08:34: Alleen nu iets dieper?
@Stoned Hengst | 05-08-20 | 08:34:
Last known location...
Klopt toch?
Proper disposal.
Nee, ze dachten: misschien kunnen we het spul goed gebruiken om bommen van te maken.
Wie zegt dat het nog 2750 ton was?
U bent welkom. Er moeten nog een paar huizen gebouwd worden maar daarna bent u welkom.
Hoe erg ik dit ook vind, dat was ook mijn tweede gedachte. De derde was: misschien kan Italië wat van dat EU-steungeld doorsluizen. Geen Armani-maatpak kunnen kopen is uiteraard een hard gelag, maar geen brood op je bord hebben is erger.
volgens Trump was het een aanval .. iets van een bom .. ‘according to our great generals, yes’..
Wat een complete malloot is het toch. Niet te geloven.
@Derechtselutser | 05-08-20 | 08:41:
De Wet van Trump zegt dat hij altijd gelijk krijgt.
En waar heeft Trump dat beweert?
Fijne afleiding voor zijn gepruts
Dat gaan ze op eigen kracht niet redden, er bovenop komen..
Maar wat was de bestemming van zoveel ammoniumnitraat (aannemende dat dat het was)? 2700 ton hoorde ik. Ik kijk nu al uit naar het grafiekje met raketaanvallen op Israël de komende maanden.
Trouwens, Libanon wordt hier in de panelen bejegend alsof het de Islamitische Staat zelve betreft. Dat is onterecht. Het is niet een heel sterke staat (en staat daarmee bloot aan de gebruikelijke kwade krachten in die regio) maar het land staat cultureel dichter bij Europa dan Iran of zelfs een groot deel van hedendaags Turkije.
Toch dik 50% moslim. Wellicht daarom dat het er zo slecht aan toe is? Er is een patroon te bespeuren.
De bestemming was Biera in Mozambique. mobile.twitter.com/AbirGhattas/status...
@Deflatiemonster | 05-08-20 | 08:28:
Juist. 'De gebruikelijke kwade krachten' dus.
@cheops | 05-08-20 | 08:30
Interessant! Maar die Libanezen zijn sjacheraar genoeg om dat spul door te verkopen. Ervan uitgaande dat dat na zeven jaar inmiddels is gebeurd, hoeft de koper het kennelijk niet per schip op te halen.
Beiroet misschien, zuidelijk Libanon is volledig onder controle van Hezbollah. Verder is het wel bijzonder dat er christenen worden getolereerd, joden dan weer niet (die zijn ondergronds gegaan). Atheïsten sowieso niet, want als je nergens in gelooft ben je zo heidens als de pest.
@amateurrr | 05-08-20 | 08:39: Nog niet zo lang geleden was Libanon een Christelijk land. Dus dat er Christenen worden 'getolereerd' (45% dus bijna de helft is nog steeds Christen) is niet zo bijzonder.
amateurrr | 05-08-20 | 08:39 |
Was dat voor of na dat het westen de Christenen daar liet barsten, en Hezbollah de baas werd?
De Christenen waren vroeger de meerderheid, en willen nu dankzij de islamisering weg.
Getolereerd. Mooi woord in dit verband. Dhimmi status bedoelt u.
Die man op foto 2 lijkt er ongeschonden vanaf te zijn gekomen.
Hij is boos omdat hij niet verder kan rijden.
De stad “gaat Kaag na aan het hart.”
Dat gaat u geld kosten.
En ze heeft niet eens een hart.
Iemand heeft zijn bestelling kunstmest nooit opgehaald.
Ter vergelijking TNT: twitter.com/NarangVipin/status/129072...
In feite was het dus een kracht van 20 MOABS......
En vanwege 'bebouwde kom' werd het effect ook nog versterkt.
Ik heb al weer ergens gelezen dat men niet eerder zal rusten dan duidelijk is wie er verantwoordelijk was.
Die onderste steen moet wel een joekel zijn, daar ligt al zoveel onder.
Ligt ook nog een Perzisch tapijt overheen!!!
Men zal niet rusten, totdat men de Joden of de Christenen de schuld kan geven.
@Roadblock | 05-08-20 | 09:09: Introspectie is niet een sterk dingetje bij de islam.
@Atheist-Priest | 05-08-20 | 09:18:
Heel simpel:
Valt je geit in de put, door je eigen stommigheid?: De Joden.
Verzuipt je kind, omdat je een waterput niet goed afgezet hebt?: De Joden.
Klopt je watervoorziening niet meer omdat er illegale bronnen geslagen worden?: De Joden hebben het water vergiftigd.
Komen je raketten in je eigen woonwijken terecht?: De Joden.
Valt een aanslag van je ideologie op de twintowers niet zo goed internationaal?: De Joden.
@Atheist-Priest | 05-08-20 | 09:18: Im-shalah dan weer wel.
Triest voor de onschuldigen natuurlijk. Het mag dan wel een zgn democratie zijn maar het is ook dominant islamitisch. Dan weten we wel hoe de ambtenaren en overheid functioneert. Niet in de gaten hebben dat er meer dan 2500 ton van dat knalspul ligt. Toezichthouder een ritje op het jacht van een filmster gehad?
Nee, het is niet dominant islamitisch. 54% Islamitisch, 40% Christelijk, de rest voornamelijk Druzen.
De islam zet de stempel natuurlijk wel. Die dominantie.
@omanders | 05-08-20 | 08:18:
Whahaha. 54% Islamitisch en niet dominant islamitisch. Hoe stelt u zich dat voor?
@omanders | 05-08-20 | 08:18: 54% is ruim over de kritische grens van moslimellende.
https://balaamsarse.wordpress.com/2011/11/01/how-islam-manifests-based-on-percentage-muslim-population/
@Frau Merkel | 05-08-20 | 09:24:
Dank voor deze link.
Er werd gisteravond al gezegd dat er zes maanden geleden gewaarschuwd was dat het niet veilig lag opgeslagen, dus sommige mensen hadden het in ieder geval in de gaten.
Maar ja, als er naar die mensen niet geluisterd wordt...
Onze staats-Pravda meldt dat Kaag klaar staat om namens Nederland hulp te bieden met S&R en met financiering van het Rode Kruis.
Ben het niet vaak met Kaag eens, maar dit lijkt me er wel eentje om te gaan helpen. Arme drommels.
Altijd makkelijk scoren met andermans geld.
Begrijp ik het goed dat Kaag zelf de handen uit de mouwen gaat steken ipv kruiwagens met belasting geld brengen.
De Libanezen hebben nu bloed nodig.. Ik stel voor om Kaag en meer van dat soort wereldvreemde figuren leeg te melken.
Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel hé!
Domme reactie.
Even niet de getapte leukerd proberen uit te hangen.
Ik vin leuk.
@omanders | 05-08-20 | 08:25: ah gossie.
@omanders | 05-08-20 | 08:25: waarom niet?
Israel heeft hulp aangeboden, dat is toch wel netjes.
Menselijk.
Zoals de Israëlisch zijn.
Na aardbevingen in Iran bieden zij ook altijd hulp aan.
Humaan volkje, die Israëliërs.
@Ruimedenker | 05-08-20 | 08:51: hahaha ze weten daar niet eens hoe je humaan spelt
@Capt. Iglo | 05-08-20 | 09:03: Ze behandelen zelf de gewonde terroristen van Hamas in de Israëlische ziekenhuizen. Maar ja, met een plaat voor het hoofd is dat natuurlijk lastig te zien.
@Capt. Iglo | 05-08-20 | 09:03:
Israel is het enige beschaafde land in die regio.
@Capt. Iglo | 05-08-20 | 09:03:
U moet toch wel een behoorlijke plaat voor de kop hebben om zo iets te zeggen.
Zelfs aanslagplegers worden behandeld.
De meest bloeddorstige 'dood aan de Jodenroepers' laten zich toch liever in een Israelisch ziekenhuis behandelen.
Zo ongelofelijk hypocriet en opportunistisch zijn ze wel.
Tsja,
‘Nitraatje erbij ?’
Het Parijs van het midden Oosten. Ooit zo'n verschrikkelijk mooi land. Kapot gegaan aan godsdienstwaanzin, massa-immigratie en nu dus ook door Heisenberg. Arme, arme bevolking. Ik ken weinig volkeren met zoveel gastvrijheid
Ooit een christelijk land, nu zwaar islamitisch en ook nog deze ramp. Er blijft het land van 'de Ceders van de Libanon' (zoals het 3000 jaar geleden in Bijbelse tijden al werd genoemd) niets bespaard. Vreselijk. We weten nog niet of het een ongeluk of opzet was maar als het laatste waar is dan hoop ik op een enorme straf voor de dader(s). Zóveel mensen in 1 klap uit het leven weggerukt, het is vreselijk.
@Lupuslupus | 05-08-20 | 08:19: lijkt het niet op. Een lasser en een vuurwerkopslag net naast deze opslag. Dommigheid vermoed ik.
@Derechtselutser | 05-08-20 | 08:34: Dat zou zeker kunnen. Time will tell.
Drone vd Mossad
Bizar.
Genoeg graan op de wereld en genoeg schepen die niets te doen hebben. Dat lijkt mij het probleem niet.
Een gestructureerde zoekactie opzetten naar de mensen die nog onder 't puin liggen, lijkt mij wel een uitdaging. Waar begin je in vredesnaam?
In de haven
Onder het puin
hun haven infrastructuur ligt ook in puin he.
Je zal toch eerst moeten opruimen en een paar creatieve oplossingen moeten bedenken om zoveel graan gelost en verdeeld te krijgen.
We mogen toch hopen dat landen in de nabijheid in Europa hun zoekteams snel sturen. Wat andere hulp is ook wel op zijn plaats. Eerst maar subiet een flinke partij bloed-doses invliegen uit de ongelukken-voorraad. Met een vervroegde oproep aan de donoren is dat hier weer in een paar dagen aangevuld en het minimum blijft hier toch in de kast.
Eigenlijk zou er een opslag van spullen moeten zijn zodat je in 24 uur met een aantal EADS-400 een zooi auto's en noodhospitaal met bemanning ter plekke kan hebben.
@Lt-Kol Kilgore | 05-08-20 | 09:27: De oplsag werd ook niet stand-te-pede verdeeld. HEt is opslag.
Het kleine cafe aan de have, is naar de klote
Problemen met de voedselvoorziening betekent meestal rellen in dit soort landen.
In óns land vochten ze om macaroni en wc papier.
@uisge baugh | 05-08-20 | 08:09: en terecht
Denk dat ze wel wat anders aan hun hoofd hebben dan rellen.
Oh, hier niet?
@uisge baugh | 05-08-20 | 08:09:
Als alternatief is er gelukkig penne & azijnbodes
Hier werd al gevochten toen er even wat minder wc-papier was.
Unheimlich.
Komt in de buurt van voorvalletje Scheveningen.
REAGEER OOK