Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pride Week. Andersgeaarde abonnee voedt Azijnbode op

Voor ratio bladere men naar de brieven

Islamkritiek is als homoseksualiteit: Steeds maar weer moet je blíjven uitleggen dat er niets mis mee is. Dat islamkritiek een gezond verschijnsel is in een vrije samenleving, zoals in vrijheid je geaardheid kunnen beleven dat ook is. Dat "islamofobie", wat ten eerste een verzonnen propagandaterm is, niets met "racisme" te maken heeft, omdat religie geen ras is maar een verzameling ideeën, en ideeën dienen bekritiseerd te mogen worden - nee, móeten zelfs bekritiseerd kunnen worden. Daar tegenover bestaat "homofobie" wel degelijk: een onredelijke angst of afkeer voor een volstrekt natuurlijk en veel voorkomend verschijnsel bij individuele burgers. Homoseksualiteit is, in tegenstelling tot religie, geen idee of opvatting, maar een biologische geaardheid. En het is godsgeklaagd dat de Volkskrant-lezende gaydemens nog steeds aan zijn eigen krant moet uitleggen dat homo's meer te vrezen hebben van gelovigen dan andersom.

Reaguursels

Inloggen

Inderdaad, ideeën dienen bekritiseerd te worden, en al helemaal als die ideeën worden in ingegeven door een zelfbedachte godheid met een zelfbedachte naam, die bloedtransfusie verbiedt, of vaccinaties, waardoor aan jouw zorg toevertrouwde kinderen door jouw ideeën zullen sterven. Het zou ook goed zijn dit als moord te beschouwen, en clubs met dergelijke ideeën niet te belonen met een ANBI status.

Wiebenick | 29-07-20 | 11:30

Fred Sevriens, mocht het niet je echte naam zijn dan ben je gelukkig wel zo wijs.

Maar anders, nooit je naam eronder zetten kerel. En ook nog je woonplaats. Zeker niet zo'n niet-alledaagse achternaam.

NOOIT doen onder een stuk dat Islam-kritisch is.
Het Volksvod wordt door veel Linksen gelezen, vandaar.

Succes met achterom kijken de rest van je leven.

Realism Is All | 28-07-20 | 19:14 | 1

Stel je niet aan, mens.

IJsbrekert | 28-07-20 | 19:52

Fred Sevriens heeft helemaal gelijk; de islam is geen ras of geaardheid of iets anders dat je aangeboren is, maar een overtuiging die je aanneemt en waar je voor kiest. En vermoedelijk is Esajas te dom om te weten dat een heel groot deel van Europa op zijn beurt eeuwen gezucht heeft onder een koloniaal stelsel van Arabieren en Turken. Mij bekruipt trouwens ook het gevoel dat hier tegenwoordig hele volksstammen rondlopen die nooit door ons zijn uitgenodigd en zich gewoon aandienen en vervolgens luidkeels eisen dat wij onze cultuur moeten aanpassen. Zoiets heet kolonisatie.

jochum1980 | 28-07-20 | 18:46

"islamofobie, wat ten eerste een verzonnen propagandaterm".

Vind ik niet. Die term is uitermate geschikt als iemand zeer eenvoudig weerleggen en vaak weerlegde kritiek keer op keer maar blijft opwarmen en uitbreiden en elke uitnodiging tot gesprek of debat afwimpelt.

En hoewel er ook veel islamcritici zijn die zichzelf niet gedragen als eerder beschreven islamofoben vind ik die term ook terecht in de gevallen dat deze critici niet de bewezen onzinverkopers af durven of willen vallen maar wel in de hoek van serieuze critici willen blijven zitten. Dat hou je namelijk islamofobie in stand en behoor je er ook toe.

Is dit te moeilijk om te volgen? Misschien ben je dan ook wel een islamofoob want die willen nog wel eens hun eigen gevoel en verstand verwarren.

GeenAccount | 28-07-20 | 17:58 | 3

Als de kritiek op deze ideologie zo makkelijk te weerleggen is, zou het niet nodig hoeven zijn om de persoon die de kritiek uit op zijn persoon aan te vallen door te stellen dat deze zou lijden aan onredelijke angsten. Het enige dat je daarmee bewijst is dat je daadwerkelijk nul argumenten ten behoeve van jouw doodscultus weet aan te dragen.

Pierre Tombal | 28-07-20 | 20:01

Ik ben op geheel rationele gronden afkerig van islam. Ok?

jan99 | 28-07-20 | 20:59

Nee. Islamofobie bestaat niet. Als het begrip al ergens voor staat - angst voor islam - dan is het de bitter noodzakelijke angst voor islam. Zeker geen "ziekelijke" angst (fobie). Wat denk jij nou. Ik heb niks met islam en daarom ben ik een ziekelijke bangerik? Wie is hier ziekelijk.
Voor de zoveelste keer dan maar weer. Islam is gevaarlijk voor de mens. Het betekent namelijk onderwerping aan een god en de bedoeling is ook onderwerping van iedereen aan die god. Die god is alwetend dus wetenschap bestaat niet. Alleen "wetenschap" (nee dat is geloof) van die god. Een god is een door mensen bedacht beeld in de vorm van een opperwezen. Waarom bedenken mensen zoiets? Macht (en daarmee geld). Alleen maar macht en bij religie is dat door middel van angst (vandaar ook het begrip klimaatreligie). Als jij niet gelooft in mijn god dan ben je een ongelovige. Dan mag ik met jou doen wat ik wil want dan moet jij bekeren of dood. Jij mag ook geen grapje maken of iets anders vinden dan sharia (de weg van god) want gezonde relativerende humor is verboden (kijk eens Hans Teeuwen bij de meisjes van halal). Het gevaar van islam voor de mens is de intrinsieke dwang van uitbreiding, desnoods met geweld (jihad).
Geloof jij maar fijn wat je wilt, respect man. Maar als je mijn mening niet als gelijk respecteert, of jouw mening aan mij gaat opdringen (zoals de azaan, de roeptoeterij) dan verlies je mijn respect. Meningsvrijheid is wat het westen - tot nu toe - onderscheidt van achterlijke culturen (zoals ook marxisme) waarin je maar één mening mag hebben.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 07:42

Beetje makkelijk om de VK aan te spreken op de mening van een geïnterviewd persoon. Dan zou je ook GS kunnen afbranden over enkele abjecte standpunten die hier worden gedeeld. Lijkt mij niet verstandig.

IJsbrekert | 28-07-20 | 17:49

Het bestuur van het Amsterdamse meldpunt bestaat o.m. uit Mitchell Esayas, KOZP-activist, en Marc Schuilenburg, filosoof & sociaal wetenschapper.

Nou, dan weet ik het verder wel.
Een instelling waarvan de leden roepen dat islamofobie een vorm van racisme is, heeft verder voor mij afgedaan.

Mooi hoor, dat meldpunt. Maar als ik zo over de wederwaardigheden van deze instelling lees, dan wordt eigenlijk iedereen in 020 en de wijde omgeving ervan, gediscrimineerd. Behalve de Witte Man, uiteraard.

Als ik als homo wordt uitgescholden/bedreigd/mishandeld door een roedel Mocro's (een bevolkingsgroep die om het hardst roept dat ze gediscrimineerd wordt), dan is het mooi dat ik dat kan melden. Mijn 'casus' verdwijnt dan in de statistiek, die ééns per zoveel tijd wordt gepubliceerd, en verder gebeurt er niets. Nada. In het gunstigste geval krijgt één van die Marokkaanse straat-hyena's een taakstrafje en gaat daarna gewoon weer verder met het uitoefenen van zijn straatterreur. Want ze weten immers dat ze de baas zijn op straat.

En dat laatste is precies de kern van het pijnpunt: wie zou eigenlijk de baas moeten zijn op straat en waarom is dat al decennia lang niet zo??

Peter Emile | 28-07-20 | 17:38 | 2

Hear hear

Tiscali-2 | 28-07-20 | 18:24

Hear hear.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 07:45

Islam is geen geloof of godsdienst. Het is een neuqende Sekte om het maar eens in goed H Hollands te zeggen.

Hebbiehemookweer | 28-07-20 | 16:47 | 1

H, ... grote vingers op klein qudt schermpie.

Hebbiehemookweer | 28-07-20 | 16:48

Goed volk is nooit islamofoob wel homofoob. Moslim zijn is zieliger dan homo zijn. Vindt een homo van niet dan is ie homonationalist

lingo star | 28-07-20 | 15:52
-weggejorist-
Feitenpliesie | 28-07-20 | 15:24 | 1

Met dank aan de VN die daartoe besloten hebben, om kritiek op de islam tot discriminatie te verheffen.

enra | 28-07-20 | 15:14 | 1

De VN hebben hun respect te grabbel gegooid.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 07:46

Ik blijf het tóch zeggen: de orthodoxe islam gaat er in Nederland gierend van de lach met het begrip 'racisme' vandoor.
-
Níks 'helper whiteys'. Dit zijn 'helper blackeys'.

bisbisbis | 28-07-20 | 15:06

Briefschrijver heeft gelijk, briefschrijver zal geen gelijk krijgen.

poepaanmijngaatsie | 28-07-20 | 15:02 | 1

Klopt. Want: 'Volkskrant.' Enge mensen.

Portnoy | 28-07-20 | 15:32

Ik dacht altijd dat wetgeving vanuit de Tweede Kamer werd gegenereerd, door gekozen volksvertegenwoordigers, maar nu blijkt dat het meldpunt discriminatie, en met name daar werkzame surinamers over de Nationale Wetgeving gaan. En als die niet beschikbaar zijn hebben ghanezen het voor het zeggen. Heb ik iets gemist ?

De Briemusketier | 28-07-20 | 14:52 | 3

Nee hoor u bent alleen een realist. En die worden tegenwoordig weggezet als racisten, nazi's...... vul maar in.

abeltasman | 28-07-20 | 15:44

“Volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen niet U, niet Ons, maar slechts zich zelf.
U is slechts stemvee en grootaandeelbetaler aan de shitzooi van ons NL/EU.

Hebbiehemookweer | 28-07-20 | 16:53

Ja, dat dit ook nog van jouw belastingcenten is. "Gekozen volksvertegenwoordigers", goh da's lang geleden.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 07:48

Sterke ingezonden brief. Dapper van de volkskrant dat ze dit afdrukken.

WalterSobchack | 28-07-20 | 14:46 | 4

Of een vrijwilliger, gezien de vakantieperiode. Weet hij/zij veel?

Portnoy | 28-07-20 | 15:33

@Portnoy | 28-07-20 | 15:33: Fred Sevriens bestaat echt en is niet door de Omvolkskrant verzonnen. Hij werkt bij de Algemene Rekenkamer en schrijft regelmatig ingezonden brieven.

5611 | 28-07-20 | 16:34
▼ 1 antwoord verborgen

Kritiek mag en moet kunnen. Van alle kanten en op alles. Fobie, welke dan ook, moet ook kunnen. Het is te dom voor woorden om fobie, welke dan ook, te willen tackelen door het te willen bestraffen of verbieden. Zelfs een onredelijk fobie, welke dan ook, kan hooguit behandeld worden met een therapy en/of medicatie. Kan, of zou kunnen want hoeft niet per sé. Als de lijder er last van heeft is het wellich nuttig om te 'behandelen'. Van sommige fobieën kan de samenleving hinder ondervinden. Of gevaar van hebben. Bij die zou men verplichte behandeling kunnen overwegen. Natuurlijk zijn er fobieën die simpel behandeld kunnen worden door de oorzaak weg te nemen.
Islamofobie is daar één van. Verwijder islam (religie) uit een vrije samenleving.vrije wereld. En niemand is er (onredelijk) bang voor. Simpel toch? Maar ja daar zal wel weer kritiek op komen.

grapo | 28-07-20 | 14:36 | 6

bisbis:
Wel de groene natuurlijk, milieubewust opruimen.

abeltasman | 28-07-20 | 15:47

@BenDeLier | 28-07-20 | 15:17:
omdat 1: zie praktijk (hoeveel religieuzen denk je dat er, na een goed gesprek, zeggen "goh ja, ik zie nu inderdaad in dat het best wel een onbewezen aanname is") en 2: ik niet van gedachtepolitie hou.

Ballenman | 28-07-20 | 15:49

Voorbeeld van fobie waarvan de samenleving hinder ondervindt is de klimaatreligie (Heilige Greta, Heilige Frans). Mensen worden namelijk zwaar in hun grondrecht van eigendom aangetast door gedwongen belasting voor massale bosversnippering-bosverscheping-bosverbranding, lelijke niet te recyclen windturbines, Chinese zonnepanelenvlaktes, weggraven van dorpen voor bruinkool stook enz. Aangeprate angst door lobbyisten van de rijksten der aarde.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 07:58
▼ 3 antwoorden verborgen

In de kern van het verhaal gelooft iedereen iets. De ene atheist vindt survival of the fittest en de andere atheist vindt gelijkheid, artikel 1 grondwet, het morele kompas. Dat zie je ook in de huidige coronacrisis: laten we de economie kapot gaan of kiezen we voor de sterken onder ons? Het blijft een ongefundeerd en onwetenschappelijk, levensbeschouwelijk standpunt. Een morele les lezen aan anderen terwijl wij als atheisten zelf denken te 'voelen wat goed is' is belerend en misplaatst. En dan krijgen we nog de god-aanhangers, die een verklaring zoeken in bovennatuurlijkheid. Is die wetenschappelijk bewezen? Nee. Is die wetenschappelijk uitgesloten? Ook niet. Mijn levensbeschouwing begint met gezond verstand icm respect voor mijn naaste, artikel 1. Ook voor gelovigen. Ook voor homo's. Ook voor de islam. En als mijn gezond verstand aanvoelt dat het respect eenrichtingsverkeer is, schakelen we moeiteloos over op survival of the fittest. Past altijd.

RigouReus | 28-07-20 | 14:31 | 6

@BenDeLier | 28-07-20 | 14:42: iedereen eist respect voor zijn levensopvattingen. Ik ben niet-gelovig en denk dat ik het bij het rechte eind heb, ik hou er niet van als een gelovige mij iets anders gaat uitleggen. Dat denken gelovigen echter ook. Je praat over respect terwijl jouw tegel zelf behoorlijk respectloos is. Grappig eigenlijk dat je kennelijk niet ziet hoe je met je eigen levensopvatting hetzelfde doet als de religieuzen die je omschrijft. En daar gaat het ook mis. Beide kanten hebben nog veel te leren wat dat betreft

RigouReus | 28-07-20 | 15:46

@RigouReus | 28-07-20 | 15:22:
Zwarter en witter kun je het niet krijgen.
Wetenschap is wat je weet, bewijsbaar is en kunt voorspellen.
Geloof is alles wat je niet weet maar wel aanneemt.
Bestaat er een God, een leven na de dood. Bestaat buitenaardse intelligentie?
Je mag alles geloven wat je wilt, maar het is geen wetenschap.

Mr.Crowley | 28-07-20 | 16:15

@Mr.Crowley | 28-07-20 | 16:15: de vergelijking tussen geloof en wetenschap moet je niet maken. Dat is appels en peren. Daarom noemde ik ook dat er veel gelovige wetenschappers zijn, dat is niet zwart wit maar gaat kennelijk zelfs samen. Mijn punt is, dat iedereen ergens iets geloofd, anders kun je net zo goed geen regels en wetten hanteren. Waar komt bijvoorbeel vandaan dat je niet moet stelen? Zeker niet uit de wetenschap, die staat het recht vd sterkste voor. Je morele kompas is een geloof en dat is niet gebaseerd op wetenschap maar puur op emotie. We doen allemaal wat we denken dat goed is en wijzen andersdenkenden na dat ze het niet goed doen. Ik denk dat het daar wat betreft wederzijds respect en de bijbehorende frustraties misgaat.

RigouReus | 28-07-20 | 18:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar als je de Volkskrant al aanvalt op een uitspraak van Esajas, die de interviewer kennelijk 'heeft laten gaan', en waarvan ik hierboven heb uitgelegd dat ik het sop de kool niet waard vind, wijs dan ook eens op die fantastische column van Erdal Balci in diezelfde VK van vandaag:

"Als het om de slavernij in onze eigen tijd gaat blijft het stil in Nederland".

Balci wijst op het feit dat ''dat 20 procent van alle kleding in de wereld door een miljoen tot slaaf gemaakte Oeigoeren in Chinese werk- en heropvoedingskampen wordt gemaakt." en dat niemand in Nederland zich daar druk om maakt. Zelf heb ik het hier ook al eens gehad over de arbeiders die de voetbalstadions in Qatar bouwden en die feitelijk ook in staat van slavernij verkeerden. Regelmatig wijs ik hier op het feit dat al die 'naïeve jihadbruidjes', die vanwege 'romantische' verliefdheden op IS 'strijders' uitreisden naar het kalifaat, in Raqqa Yezidi slavinnen hebben gehad (ook al zullen ze hier op hun rechtszitting allemaal, zonder één uitzondering, beweren dat zij dat nou juist niet hadden, en dat ze überhaupt daar geen weet van hadden).

Punt is, dat je tegen deze hedendaagse vormen van slavernij al die SJW schreeuwers en beeldenstormers van BLM, werkelijk nooit iets van afkeuring hoort uitspreken. Ach, ze ervaren als 6e en 7e generatie afstammelingen van 'tot slaaf gemaakten' die nog leefden vóór 1863, nog dagelijks de hevige ''pijn'' van dat verleden. Die ''pijn'' neemt ze heden ten dage nog zo in beslag, dat ze gewoon geen oog hebben voor de reële en niet-ingebeelde pijn van 21e-eeuwse slaven. En het feit dat met deze hedendaagse slavernij witte westerlingen niets van doen hebben, dat speelt natuurlijk ook een niet-onaanzienlijke rol.

Dr_Johnson | 28-07-20 | 14:28 | 2

Er is simpelweg geen verdienmodel van te maken. Pas als de Oeigoeren subsidie opleveren zullen de Afriyes en Akwasi's zich over hen ontfermen.

5611 | 28-07-20 | 16:40

En die paarlemoeren I-phone waar de wokies hun woede tegen dat tokkievolk op zitten te twitteren: ook gemaakt door kindslaven. En dat hoesje van de Action of Alibaba: ook gemaakt door kindslaven.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 08:06

Nou, op de uitspraak "anti-zwart racisme is duidelijk een systeem dat voortkomt uit het koloniale verleden" is ook heel wat af te dingen.
Vroeger, toen we het niet over 'racisme' hadden maar over 'het racisme' was er geen sprake van een systeem, en al zeker niet van een duidelijk waarneembaar systeem. Dat systeem is erbij verzonnen en verstopt in termen als 'institutioneel racisme' en 'systemisch racisme'.
Als het meneer Esajas allemaal zo duidelijk is, mag hij het mij uit komen leggen. Over wat voor systeem hebben we het? Bestaat het systeem los van de mens? Zijn wij ons bewust van dat systeem? Werk het onbewust? En als het onbewust werkt, is het dan werkzaam in ons onbewuste of weten we er gewoon niks van? Wie beheert het systeem? Wie niet? Is het een veranderlijk systeem, of juist een systeem met vaste regels? Als het veranderlijk is, hoe kan het dan veranderen of veranderd worden? Bepaalt het systeem wie wij zijn, of bepalen wij wat het systeem is? Waaruit blijkt zo duidelijk dat het systeem, als het al bestaat, voortkomt uit het koloniale verleden? Is het sinds die tijd autonoom gebleven en nooit beïnvloed, bijvoorbeeld door andere systemen? En via welke kanalen heeft dat systeem zich dan levend gehouden? Enkel via de kolonisten en hun nazaten, of ook via de gekoloniseerden en hun nazaten? Hoe blijft zo'n systeem levend? Wordt het doorgegeven, of weet het zichzelf in leven te houden of voort te planten?

Schoorsteenveger | 28-07-20 | 14:27

Een fobie is een ziekelijke angst.
Uit naam van Allah zijn meer dan 270 miljoen mensen uitgemoord en een veelvoud van verdere ellende zoals, gezinnen uit elkaar gerukt, slavernij, onderdrukking, mishandeling, kleinering en noem het maar op.
Dit gaat door tot op de dag van vandaag.
De ware islam is IS. Iedereen kent de beelden nog wel van afgehakte hoofden, mensen boven een vuur . DIT IS ISLAM.
Schande dat deze Satanische sekte in het beschaafde Europa zo de hand boven het hoofd wordt gehouden.
De angst voor de islam is reëel, dus geen fobie te noemen.

watergeus | 28-07-20 | 14:25 | 1

Precies mijn gedachten.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 08:07

Kritiek mag van twee kanten komen, of heb ik het mis?

aardv@rk | 28-07-20 | 14:15 | 5

Niet op GS

Teeweetwee | 28-07-20 | 20:04
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Teeweetwee | 28-07-20 | 14:15 | 2

Ik ben een diep religieuze ongelovige. Dit is een enigszins nieuwe religie.

Schriever | 28-07-20 | 13:57

Ten eerste is de Islam geen godsdienst! Ook al roepen ze dat wel te zijn aangezien ze hun denkbeeldige vriendje Allah erbij halen. De islam is een ideologie. Een volstrekt abjecte ideologie!
In Nederland hebben we onze grondwet. In deze grondwet staat in artikel 1 o.a. dat je vrijheid hebt van godsdienst. Daar blijft men zich maar achter scharen. In datzelfde artikel staat ook dat men vrijheid van meningsuiting heeft en dat iedereen gelijk is. Man, vrouw, trans, homo, hertero, bi of whatever... De Islam gaat tegen alle punten van Artikel 1 van onze grondwet in maar schaart zich wel achter het vrijheid van geloof... terwijl er volgens de Islam maar 1 geloof is, om maar even te zwijgen over het feit wat te doen met andersgelovigen... Die vrijheid van geloof geld dus ook alleen voor de Islam... maar niet voor de rest...

pdvd | 28-07-20 | 13:55 | 5

Islam is een totalitair systeem; Bemoeit zich met geboorte, trouwen, dood , leven, wat je in bed doet en met wie, je gedachten, wat je eet, welke feesten je viert, hoe je met vrouwen en slaven omgaat etc etc.

Hoe haaks staat dat op art 1? Haakser kan niet.

BenDeLier | 28-07-20 | 14:57

Discrimineren = onderscheid maken.
Niets mis mee.
Het is een volstrekt natuurlijke functie, bedoeld om in de natuur te kunnen overleven. Egaliteitsdenken daarentegen is een uiterst kwalijke poging om verscheidenheid terug te brengen tot een homogene entiteit die beter te domineren is op een efficiënte uniforme wijze.

Bakschuif | 28-07-20 | 15:42

@Bakschuif | 28-07-20 | 15:42: Zeker, maar we leven niet meer in het Pleistoceen. Onderscheid maken zit diep verankerd in ons DNA, maar we worden tegenwoordig geacht niet alleen meer vanuit de lagere hersenfuncties te handelen. Heeft iets met beschaving te maken.

His Lordship | 28-07-20 | 22:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Heel onschuldig briefje. En die man heeft zeker een punt.

Kuifje-naar-Brussel | 28-07-20 | 13:53

Zo blij dat er eindelijk een krant de waarheid durft te schrijven…

Probeer je eens in te leven in wat moslims, bijvoorbeeld een Marokkaan, op een gewone dag allemaal meemaakt in Nederland.
Heeft hij een hele dag keihard gewerkt, omdat Nederlanders gewoon te lui zijn om iets te doen en wandelt hij ingetogen naar huis.
Wordt hij ineens uitgescholden door nichten met een regenboogvlag voor vuile kk Mocro en met eieren bekogelt. “Jij gaat naar de hel, viezerik!”
In de volgende straat wachten een groepje joden hem op, uitdagend met een keppeltje op: “Vieze kk Mocro, moordenaar, jullie domineren de hele wereld,” en moet hij het op een lopen zetten om niet te worden geslagen en bekogeld met stenen.
Nog voordat hij bij zijn huis aankomt, waar zijn ongeruste moeder met het eten op hem wacht, verschijnen er hangmeiden met blonde haren en korte rokken: “Hé, schatje, wil je niet effe lekker n…..,?” En als hij dan wegloopt, wordt hij aangerand, uitgescholden voor hoerenloper en moet hij zich uit de voeten maken.
Op vrijdagmiddag gaat hij met neergeslagen ogen om maar niemand te provoceren naar zijn moskee die permanent bewaakt moet worden vanwege joods-christelijke bedreigingen. Hij wordt er helemaal overspannen van.
Niemand die het voor hém opneemt, geen burgemeester, geen enkele instantie tot nu dan.
Eindelijk durft de Volkskrant het te benoemen: moslims worden zwaar gediscrimineerd en joden, homo’s en jonge meiden moeten eindelijk eens gaan inzien wat ze deze onschuldige, hardwerkende minderheid aandoen.

En laten we ook niet vergeten hoe ze Nederland bevrijd hebben van de Duitsers. Met duizenden zijn ze gesneuveld om de weg vrij te maken voor Amerikanen, Canadezen en Engelsen die nauwelijks nog iets hoefden doen. Heel terecht dus dat op 4 mei in Utrecht de Marokkaanse vlag wappert naast de Nederlandse en dat er voor de Amerikaanse, de Canadese en de Britse vlag geen plek wordt vrijgemaakt.

Angélica de Sancé | 28-07-20 | 13:52 | 7

Kostelijk

Bakschuif | 28-07-20 | 15:46

Hahaha voor mij is dit De Tegel van de Dag!

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 08:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik las Andersgeaarsde. Oei. Ben ik nu heaumeaufobieist?

Lorejas | 28-07-20 | 13:42

'Homofobie' is op zichzelf al een eigenaardige term. Ik heb nog nooit een moslim van pure doodsangst uit de weg zien duiken bij het zien van twee hand in hand lopende mannen. De omschrijving 'homohaat' past hier een stuk beter.

His Lordship | 28-07-20 | 13:38 | 3

Precies. Mijn zogenaamde Islamofobie is ook eigenlijk niks anders dan Islamhaat.

Lorejas | 28-07-20 | 13:43

De linkse mens baseerde zoals gewoonlijk zijn wereldvisie op de dingen die hij in zijn directe omgeving tegenkwam. In dit geval de gastarbeider die het vuile werk deed.
Vervolgens hebben deze linkse mensen geëxtrapoleerd dat dus alle moslims een soort achtergestelde simpele zielen zijn die beschermd moeten worden tegen de boze rechtse mens die ze wil uitbuiten.
Nu blijkt dat de islam een wijdverspreide ideologie is waarbij de deelnemers op grote schaal mensenrechten schenden vinden ze het lastig deze van oorsprong naïeve visie te corrigeren.
Ik moet in ieder geval de eerste linkse mens nog tegenkomen die zijn fouten zelf rechtzet (Sorry Pechtold). Volgens dezelfde redenatie blijft marxisme ook telkens weer terugkomen als de oplossing voor al onze problemen.

frank123 | 28-07-20 | 13:37 | 2

Precies dat is het. Je hebt twee idealen, homo-emancipatie en de multiculturele samenleving. Dan blijkt van lieverlee dat die twee botsen. Sommige mensen zijn dan zo eerlijk dat toe te geven en gaan hun positie opnieuw overdenken (e.g. Eddy Terstal). De meeste mensen hebben echter liever gelijk dan dat ze iets leren, en zullen zich in allerlei bochten wringen om die tegenstelling te begatelliseren of te negeren. Die laatste groep reageert dan ook furieus op die eerste groep, alsof het verraders zijn.

Tashtego | 28-07-20 | 13:56

@Tashtego | 28-07-20 | 13:56: Als dit tot kortsluiting leidt in linkshoofden dan is het tenminste nog ergens goed voor.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 08:15

Kort en bondig noem je zoiets.

Von Knarrenstein | 28-07-20 | 13:29

Religie is een soort vrijwillige hersenbeschadiging.

Der Schnitzeljäger | 28-07-20 | 13:20 | 4
-weggejorist-
SterF... | 28-07-20 | 13:52

SterF. Jammer, ik had je net wat willen vragen ;-).

CalamityJane | 28-07-20 | 14:25
▼ 1 antwoord verborgen

Homofobie bestaat net zo hard niet, want wie is er bang voor homo´s of homoseksualiteit. Je kan het afkeuren, omarmen, verfoeien of wat dan ook, vanuit gevoel, religie of van mijn part evolutietheorie, positief of negatief. Je mag ook kritiek hebben op de manier waarop homoseksualiteit en andere seksualiteiten in het nieuws komen, positief of negatief. Dat is geen fobie, je mag een mening erover hebben zonder foob te zijn, net als bij de islam.

Alles waar een verbod op ligt vanwege zogenaamde fobie moet ver van ons af staan, want ook het allemaal maar OK vinden van bepaalde zaken is ook een (enge) religie. Het artikel op GS over (vooral) meisjes die trans willen worden beinvloed door social media is daarvan een lichtend voorbeeld.

bergsbeklimmer | 28-07-20 | 13:20 | 2

Onlangs is een piepjonge Marokkaanse nicht overleden, vermoord door homofobe moslims. Ze hebben hem verrot geschopt en uiteindelijk is hij aan de nasleep van die verwondingen overleden.

Madame Poitiers | 28-07-20 | 13:26

Ja hallo voor je het weet heb je zelf ook homo, is best besmettelijk .......

Habe das Gewust | 28-07-20 | 13:31

'een volstrekt natuurlijk en veel voorkomend verschijnsel '
Nou, ik heb persoonlijk geen problemen met homo`s, maar een 'volstrekt natuurlijk verschijnsel' wil ik het toch niet noemen.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

RickRD | 28-07-20 | 13:14 | 6

Huh? Wat is het anders dan volstrekt natuurlijk?

Poesmobiel | 28-07-20 | 13:27

het grappige is dat het ook in de natuur gewoon voorkomt bij dieren en niet uitsluitend een menselijk iets (wat daardoor uw twijfel dat het een natuurlijk verschijnsel is per definitie onderuit haalt)

Snoorderlag | 28-07-20 | 14:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Islam en Christendom op dezelfde hoop gooien onder het mom van atheïsme bewijst een vrij bekrompen gedachtegang.

Turbulentie? | 28-07-20 | 13:13 | 9

Schnitzel. Ze zijn wel nog wakker geworden. En zij die dat niet zijn, en niet gaan worden ook, daar wordt u in 2020 door geterroriseerd. Zwarten praten over herstelbetalingen. Hint!!

CalamityJane | 28-07-20 | 14:30

@Turbulentie? | 28-07-20 | 13:20: christendom en wetenschap in een regel. Knap hoor. De claims in christendom worden door wetenschap onderuit gehaald. Gevalletje if you can’t beat them join them. Het verschuiven van de grenspaaltjes. Gelovigen wel toevertrouwd.

BenDeLier | 28-07-20 | 14:49
▼ 6 antwoorden verborgen

Kritiek op dat Amsterdamse discriminatiemeldpunt is ook discriminatie en waarschijnlijk racistisch en voor de zekerheid fascistisch.

isitsoornot | 28-07-20 | 13:13

Maar zo'n meneer Esajas: heeft die nou een racismefobie of een racismefetish?

Hetkanverkeren | 28-07-20 | 13:12 | 2

Racismeknobbel kun je het niet echt noemen denk ik.

Lorejas | 28-07-20 | 13:45

nee, dat heet 'aandachtsverslaafde'

Pierre Lebon | 28-07-20 | 14:35

Snap de kritiek niet. De Volkskrant interviewt Mitchell Esajas en Vincent Verkoelen van het Amsterdamse discriminatiemeldpunt. Daar heeft Esajas het op zeker moment over "Andere vormen van racisme zoals islamofobie".

Dat is niet een mening van de Volkskrant of van één van zijn redacteuren; dat is een uitspraak van Esajas. Ook die ingezonden briefschrijver geeft eea correct weer.

"En het is godsgeklaagd dat de Volkskrant-lezende gaydemens nog steeds aan zijn eigen krant moet uitleggen dat homo's meer te vrezen hebben van gelovigen dan andersom."

Gelul. Dat hoeft helemaal niet uitgelegd te worden aan de VK. Aan die Esajas, ja, dáár moet een hoop aan worden uitgelegd, maar dat is een andere kwestie.

Dr_Johnson | 28-07-20 | 13:10 | 7

Maar de interviewer vraagt dan wel aan beide heren wat het verschil is tussen Islamofobie en anti-zwart racisme. Hij gaat dus wel - al is het impliciet- mee in de stelling dat Islamofobie ook een vorm van racisme is.

Kuifje-naar-Brussel | 28-07-20 | 14:02

@Kuifje-naar-Brussel | 28-07-20 | 14:02:

Ja maar.... Kuif, dat kun je toch ook net zo goed uitleggen als een voorzichtige poging van de interviewer om aan te geven dat islamofobie en racisme niet hetzelfde zijn, dat er verschil tussen die twee moet zijn?

Dr_Johnson | 28-07-20 | 14:32

Dan had de VK hem dat moeten uitleggen. Dit wil je niet in je krant.

CalamityJane | 28-07-20 | 14:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Er zijn ook veel moslims bang voor moslims. Die kunnen niet islamofoob zijn.

Madame Poitiers | 28-07-20 | 13:10 | 2

Meer sunnifoob of shietfoob dan.

bijna_raak | 28-07-20 | 13:30

Eem terechte kritiek, zo oud als de weg van Pim F. En ze weten het maar al te goed. Maar het linkse tyfusvolk (=ook de VVD) heeft besloten zich te verbinden aan het vrij baan geven aan de islam.

Fijnstoffer | 28-07-20 | 13:10 | 1

Verdeel en heers.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 08:21

De Volkskrant heeft rond 2009 het opiniestuk "Waar blijft Koran kritiek?" van Siem van 't Oever (politicoloog en werkzaam bij de gemeente Amsterdam) spoorloos laten verdwijnen. Het was een vlijmscherp betoog waarop toen al zeker 200 reacties kwamen. Alles ineens foetsie. Navraag leverde niets op. Nooit meer iets over gehoord of gelezen. Soms denk ik zelfs dat ik het gedroomd heb.

Wiebenick | 28-07-20 | 13:04 | 1

Klinkt bekend. Het NRC heeft een stuk van het internet laten verdwijnen waarin de dingen stonden die het NRC tijdens WO2 heeft geflikt en ook de bijnaam die de bevolking het NRC tijdens de bezetting had gegeven.

Varende_Reaguurder | 28-07-20 | 13:24

Moslims worden door de deugminions binnen het onderdrukte deel van de intersectionele matrix geplaatst en zijn dus veilig achter het slachtoffermuurtje. Kwestie van definitie, niet gehinderd door welke feiten dan ook.

Blauwpetje | 28-07-20 | 13:03

Interessant dat Jezus en zijn volgelingen heel anders met kritiek omgaan dan Mohamed en zijn volgers. Hoe zou dat nou komen? Terwijl beide leiders oproepen tot liefde.

MisterMr | 28-07-20 | 13:01 | 4

Liefde is... Vrouw sjlaan.
Liefde is... Kkhomo.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 08:26
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn buren hadden ooit twee mannelijke konijnen die elkaar constant bereden.
Maar dat was meer prison gay denk ik..

Turbulentie? | 28-07-20 | 13:01

In de meeste islamitische landen wordt inderdaad niet zachtzinnig omgesprongen met homo's, afvalligen en christenen/joden. De Islam kent itt het Christendom ook geen verlichting waardoor te veel moslims de geboden en gebruiken uit het jaar 0 nog steeds letterlijk nemen.

Diederik_Ezel | 28-07-20 | 13:00 | 2

Je kunt je afvragen of de Verlichting door het christendom is geïnitieerd of dat juist het terugdringen van de invloed van het christendom tot Verlichting heeft geleid. Ik ga voor het laatste.

Der Schnitzeljäger | 28-07-20 | 13:27

Schnitzel. Dan heeft u de moslims nog wat uit te leggen. Klets toch niet!
De Islam heeft het draaiboek voor verlichting in de fik gestoken. Konden ze gratis krijgen. Hoeven ze niet voor teruggedrongen worden. Over terug dringen; moslims worden in de watten gelegd! Naar hun verlichting kunt u fluiten.

CalamityJane | 28-07-20 | 14:51

Varkensvlees fobie,
Blanken fobie,
Dameshaar fobie,
Tieten fobie,
Eerkwets fobie,
Voorhuid fobie,
Pils fobie,
Plaatjes van Allah fobie,

Is er een dokter in de zaal?

Hiram | 28-07-20 | 13:00

Ik wil overigens Rutger Klein Wassink hartelijk danken voor de tientallen miljoenen die hij spendeert aan uitgeprocedeerden in mijn A'damse wijk. Nog los van de woningnood is de overlast op straat niet te overzien. Ook schijten en pissen ze ons portiek regelmatig vol. Een broeihaard van ziektes en bacteriën.
Mijn buren en ik moeten ons inhouden om geen ruzie met elkaar te krijgen.
"Ruim jij die smerigheid ook eens op."
"Ik heb het eergisteren al gedaan."
"Ja nou, ik gisteren hoor."
"Er ligt nou weer stront en pis!"
"Godsamme!"

Madame Poitiers | 28-07-20 | 12:59 | 7

Mag ik u vragen wat u gestemd heeft?

bijna_raak | 28-07-20 | 13:32

Wat betreft Uw onvolprezen wethouder geef ik u gelijk. Maar.., als ik berichten als dit lees denk ik altijd: “Waarom verhuist u niet naar Beuningen, Zoeterwoude, Vught of Castricum?”

theo-is-dood | 28-07-20 | 14:45

Oldenwise. Stelt u deze vraag serieus?
Ik ga er vanuit dat mevrouw wel weet wie haar portiekzeikers zijn.

CalamityJane | 28-07-20 | 16:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Als ik het nieuws zo’n beetje volg heb ik steeds meer het idee dat Nederland voor 50% bestaat uit zwarte mensen, 30% moslims, 10% uit andersgeaarden die allemaal bedreigd, uitgescholden en fysiek belaagd worden door de 10% PVV’ers en FvD’ers.
Als ik door mijn provinciehoofdstad loop heb ik een heel ander beeld. Hoe kan dat? Is dat gewoon toeval?

NoMoreMrNiceGuy | 28-07-20 | 12:57 | 3

Tja, Assen is een geval apart tegenwoordig....

SterF... | 28-07-20 | 12:59

Ik denk het. Bij mij in de buurt geen zwarten, wel heel veel Marokkanen en Turken en molukkers, en ook veel Polen.
Oh ja, wat autochtonen er ook nog bij, maar haast niet op straat of in het centrum.

Nuchternederland | 28-07-20 | 13:53

Afkeer van moord, terreur, homofobie, antisemitisme, extremisme, religieuze gekte, criminaliteit en misogynie is geen islamofobie, maar fatsoen.

Madame Poitiers | 28-07-20 | 12:57 | 3

Exact!

Poesmobiel | 28-07-20 | 13:00

Mooi verwoord mevrouw

Slough | 28-07-20 | 13:28

Fatsoen Madame, helaas een ouderwets woord. Ouderwets gemaakt door de destructieve media die al een halve eeuw elke rare snuiter, profiteur, activist, gangsterrapper, subsidie'kunstenaar' op een schild hijsen.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 08:33

De regels van de staat (de wet) gaan boven de regels van de religie. De aanhangers van een godsdienst die de regels van de religie boven de wet stellen, dat zijn de figuren om bang voor te zijn.

Schadenfreude | 28-07-20 | 12:57 | 2

Dat zijn 1,8 miljard mensen over de gehele wereld. Op weg naar heerschappij.

MisterMr | 28-07-20 | 13:04

Zo heurt het idd wel, de regels van de staat boven de religie, maar zo is het allang niet meer. Door bestuurders die weigeren om te besturen.

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 08:36

Er moet een onderscheid zijn tussen het over één kam scheren van alle volgers van een bepaalde religie, of kritiek op de ideeën van de religie zelf. Als alle gelovigen zich strikt aan hun religie zouden houden, dan zouden we een groot probleem hebben. Gelukkig is dit zeldzaam. Velen worden geboren met het label, volgen/geloven het maar een beetje, en zijn dus geen bedreiging. Maar dat betekent niet dat er geen probleem is. Ze leven doorgaans nog steeds in een omgeving die de religie als iets goeds ziet, door hun opvoeding. En daar tegenin gaan mag, het is zelfs een goed idee. Kritiek op religie is belangrijk.

Upendo | 28-07-20 | 12:56 | 2

Daar hebben zij hun eigen stoottroepen voor. Die plegen aanslagen, zodat zij kunnen zeggen "wij waren het niet", maar ondertussen gedogen zij al dat geweld in naam van hun profeet.

Mokum Kosher | 28-07-20 | 12:58

@Mokum Kosher | 28-07-20 | 12:58: Uitermate correcte opmerking.

Graeme Reaper3779 | 28-07-20 | 13:56

Jezus en mohammed.
Een wereld van verschil

Turbulentie? | 28-07-20 | 12:56 | 1

Je kan een grap over Jezus maken en er reageert niemand. Een grap over Mohammed en tot in Verweggistan aan toe staan ze vlaggen te verbranden en op te roepen tot dood aan de infidels.

Toverkol | 28-07-20 | 13:32

De enige manier waarop de Azijnbode noch kritisch durft te zijn is via proxy: de zgn. "Ingezonden Brieven".
Het meldpunt had gelijk lik op stuk moeten krijgen van de hoernalist.
Maar ja... Islam.. moslim... dan worden alle regels van goede journalistiek opzij geschoven.
Mede daarom verdienen ze wantrouwen.

diddley2 | 28-07-20 | 12:55 | 5

Vroeger was de Volkskrant wel eens een luis in de pels, tegenwoordig alleen nog maar een luis.

Blauwpetje | 28-07-20 | 13:12

Het Volk: "historisch gegroeide gemeenschap van erfelijk verwante mensen met min of meer gelijke taal en gewoonten." Bah, wat vies. En de ongelimiteerd groeiende instroom van totaal niet erfelijk verwante moslims zonder min of meer gelijke taal en compleet van de pot gerukte gewoonten dan? Nou, die lezen de Volkskrant niet. De Volkskrant heeft schijt aan het Volk. Het journalistendom bewijst slechts lippendienst aan een zootje ongeregeld. God mag weten waarom. Sinds daar niet meer op opinieartikelen gereageerd kan worden is het nog harder bergafwaarts gegaan. RIP stelletje lapswanzen.

Wiebenick | 28-07-20 | 14:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Religie uitbannen kun je gewoon echt vergeten. De mensch is ongeneeselijk religieus. Zolang elk antwoord op een vraag 10 nieuwe vragen voortbrengt, zullen we naar de mythologie grijpen.

Atheist-Priest | 28-07-20 | 13:00

Marokkaan is een ras volgens een Nederlandse rechter. Islam is verder niks, een hoax.

van Oeffelen | 28-07-20 | 12:55

Nou je slurf in andermans poepert stoppen zie ik toch niet als volstrekt natuurlijk.

jansma28542681 | 28-07-20 | 12:52 | 3

Ach , dat is waar ook. Zoiets doet een hetero nooit bij zijn vrouw/vriendin... had de imam nog iets anders te zeggen vanmorgen?

Olc32 | 28-07-20 | 12:57

U is "convert"?

Slough | 28-07-20 | 13:30

Right said Fred.
Als van “well spoken”.
#TeamFred.

Ruimedenker | 28-07-20 | 12:52

Een sprankje politiek gevoeldige relaliteit in de azijnbode, "jay!" dan maar.
Nu de redacteuren nog...

hotmint | 28-07-20 | 12:50

Zo lang er geen kritiek op Judaïsme en Joden geleverd mag worden zie ik niet in waarom Islam en Moslims niet dezelfde uitzonderingspositie mogen uitbuiten.

Ronald-Trump | 28-07-20 | 12:50 | 4

En Katholieken? Of zijn die sowieso de duivel in fascistische extreem linkse kringen?

Olc32 | 28-07-20 | 13:02

Omdat het niet hetzelfde is oen.
Of zie je Joden homo’s bespugen?
Heb jij het gevoel dat Joden proberen dingen af te dwingen in de samenleving?
Bovendien hebben Joden in Israel flink kritiek op de orthodoxe gemeenschap, reken maar.
Maar goed, het is nu eenmaal hip om iets doms over Joden te roepen.
Voor de laatste keer! Israël(politiek) en Joden zijn niet hetzelfde.

Ruimedenker | 28-07-20 | 13:04

Omdat we met Joden geen problemen hebben en met de Islam wel, zoals terreur, criminaliteit en de manier van geloofsbelijdenis dat met veel dwingelandij gepaard gaat.

Jackson | 28-07-20 | 13:28
▼ 1 antwoord verborgen

Dat racisme voorkomt uit het koloniale verleden hoor je wel meer uit BLM-kringen. Echter vraag ik me dan af hoe dat verband in elkaar zat. Oostenrijk was geen koloniale macht, maar toch komt ook daar racisme voor. Of neem China, ze hebben zich altijd vooral op hun eigen rijk geconcentreerd, maar het is daar wel pakken racistischer dan hier.

BigBaron | 28-07-20 | 12:44 | 4

En de grap is dan weer dat ze zelf wel racistisch bezig zijn. Ze roepen dat er teveel witte mensen op hoge functies zitten en vinden dat witte mensen zich op de achtergrond moeten houden op demonstraties, of zelfs achteraan moeten gaan zitten.

BigBaron | 28-07-20 | 13:08


Alles wat de racisme-roepers uitkramen wordt door de linkse deug-meute als het heilig woord gekoesterd en gelegitimeerd. Een groot deel van de media speelt ook een grote rol in het aanpraten van een schuldgevoel naar de bevolking toe. Trap er niet in.

Jackson | 28-07-20 | 13:39

Zoiets stellen voor is eigenlijk ook racistisch. Het is er allemaal op gericht de blanke cultuur als onderdrukker weg te zetten. Ik pik dat soort taal niet van gekleurden uit mijn omgeving.

BobDobalina | 28-07-20 | 13:52
▼ 1 antwoord verborgen

Islam is dan misschien geen ras, maar Marokkanen wel volgens de Nederlandse jurisprudentie.
Krijgt Fred trouwens veel negatieve reacties op zijn ingezonden brief? Ik kan me daar iets bij voorstellen gezien het lezerspubliek van zijn krant.

MAD1950 | 28-07-20 | 12:44

De briefschrijver richt zich op de heer Esajas, maar de journalist in kwestie had op zich ook wel een kritisch vraagje mogen stellen.

Keutels | 28-07-20 | 12:44

Ieder normaal mens is islamofoob.

Eddy67 | 28-07-20 | 12:39 | 1

Als het niet te erg voor woorden was zou je bijna ook een excuus kunnen vinden in de Hitlerjugend. Als je vanaf geboorte bijna altijd wordt verteld dat joden slechterikken zijn waarom zou je als je ouders dat zeggen niet geloven. Hetzelfde geldt cvoor islam. Hersenspoeling vanaf geboorte en je mag er niet over denken en geen negatieve gedachte over hebben. Ik heb een goede vriend die moslim is maar hij wordt stil als ik over zijn geloof vragen stel.

Slough | 28-07-20 | 13:38

Fred stelt dat hij best bang is voor de islam maar dat hij ook beducht is voor andere godsdiensten. Met andere woorden: een homo moet ook bang zijn voor het christendom en daar wringt de schoen want die nuance is aantoonbaar onjuist.

van der g | 28-07-20 | 12:38 | 7

@Bab01 | 28-07-20 | 12:44: Jawel, maar nog altijd niet van een flatgebouw geflikkerd of aan een kraan gehangen.

Dubbelepunthoofd | 28-07-20 | 13:14

@Normpje | 28-07-20 | 13:09:
Nee ik hang het ''probleem'' op aan een religie die zijn wortels heeft in Mekka. Probleem met de islam is dat het veel strengere leefwetten heeft dan het christendom en daar zit hem dus ook de crux.

van der g | 28-07-20 | 13:22

@van der g | 28-07-20 | 12:57: Boomsma is netjes getrouwd en heeft 3 kinders. In die wereld ben je dan fatsoenlijk. Dus waarom zouden ze hem een lesje moeten leren?

Eagle0511 | 28-07-20 | 13:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben Islamofoob, geen racist. Ik ben bang voor de uitwassen van Islam, niet van een moslim. Ik ben bang van groepsgedrag, niet van de groenteboer. Ik verdedig persoonlijke vrijheid, wil niet dat het wordt aangetast. Een kutmarokkaan is pas een kutmarrokaan als hij een kutmarrokaan is. Mijn marokkaanse groenteboer is een heel aardige man. Al weet ik niet of hij in de privesfeer homofoob is of mijn vrouw een hoer vindt.

Alexis de T. | 28-07-20 | 12:37

Religie is een illusie.

mygoodness | 28-07-20 | 12:34 | 15

@SterF... | 28-07-20 | 13:09: Ook met stront hoor. Pim Fortuin kreeg ooit een taart met uitwerpselen naar zijn hoofd gegooid. Mens is ook een primaat....

Eagle0511 | 28-07-20 | 13:48

@Turbulentie? | 28-07-20 | 13:22:
Verzen? Misschien wordt je hier gelukkig van:
homoseksualiteit is een gruwel: Lev. 18:22
het eten van schaaldieren trouwens ook: Lev. 11:10
houd je ver van een menstruerende vrouw: Lev. 15:19-24
je dochter als slaaf verkopen: geen probleem, Ex. 21:7
slaven bezitten is ook geen probleem: Lev. 25:44. Zolang ze maar uit een ander land komen.
zo'n slaaf moet je natuurlijk af en toe kunnen afranselen: Lev. 21:20-21
iemand die werkt op de sabbath verdient de doodstraf: Ex. 35:2
mensen met een gebrek mogen niet in de buurt van het altaar komen: Lev. 21:17-23
een overhemd van katoen met een beetje polyester: mag niet, Lev. 19:19
stevig vloeken: dood door steniging, Lev. 24:10-16
een man die met een vrouw en haar moeder slaapt: allemaal verbranden, Lev. 20:14

SterF... | 28-07-20 | 13:49
▼ 12 antwoorden verborgen

Ik ben een fel voorstander van alle heden die zich minder voelen, op éën grote stapel te donderen. Ik heb wat overzicht nodig als ik eens rondwandel in deze versplinterde maatschappij.

Leptob | 28-07-20 | 12:34

Het Jodendom is ook een religie. Kritiek op het Jodendom zou dus ook mogen. Of is dat weer wat anders?

TB2318 | 28-07-20 | 12:34 | 9

@Turbulentie? | 28-07-20 | 12:53: ik geef geen kritiek op het Jodendom. Omdat kritiek op een hele groep altijd onzin is. Je moet de individuen die kwaad doen corrigeren. Niet de hele groep. Ik beoordeel ook niet "de boeren" op de activiteiten van de FDF of de blokkeer-"boeren?"

TB2318 | 28-07-20 | 13:35

Ik heb een aantal joodse vrienden en die lachen af en toe om hun godsdienst net als ik om mijn ex katholiek zijn.

Slough | 28-07-20 | 13:41

@TB2318 | 28-07-20 | 13:35: Lijkt mij als zo'n beetje tegen de 100% van die groep zich niet afzet tegen de uitwassen, of hier mee sympathiseert, je gewoon op deze hele groep kritiek mag hebben.

CamaroHans | 28-07-20 | 13:50
▼ 6 antwoorden verborgen

OT De Republikeinen in het Amerikaanse Congress willen de weekuitkering van $600 voor werkelozen terugbrengen naar $200. www.theguardian.com/us-news/2020/jul/... Ze vinden de huidige corona regeling te ruimhartig en het zou vele Amerikanen niet aanzetten om werk te gaan zoeken.

Ook in the Guardian: de Britten moeten ook in 14 dagen quarantaine wanneer ze naar Mallorca of naar Tenerife op vakantie gaan. >> Dit heeft rampzalige gevolgen voor de Spaanse economie.

Eeuwig..Op..Vakantie | 28-07-20 | 12:32 | 6

Is 800 euro niet ongeveer een bijstandsuitkering?

Diederik_Ezel | 28-07-20 | 13:05

Soms, heel soms verkondigt the Guardian geen onzin.

Slough | 28-07-20 | 13:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Zou kunnen dat Islam het wel bij juiste eind heeft mbt trans gender?

feiten_en _cijfers | 28-07-20 | 12:32 | 3

Eh, nee. De islam heeft het ten ene male niet bij het juiste eind. Het is een kwaadaardige leer gebaseerd op de verrichtingen van een wrede veroveraar en een imaginaire luchtoom die ook niet echt overkomt als iemand waar je wel een pintje mee kan vatten. Onderschat religie niet, het is allemaal kwats en onderdrukkend. Je zou heel goed de stelling kunnen verdedigen dat religie per definitie zo discriminerend als de hel is, dat begint al met het er wel of niet "bijhoren" en van daaraf wordt het in rap tempo volslagen absurd in de verdeling tussen goed en slecht gebaseerd op wat woestijnvolk van 20 eeuwen terug bedacht hebben. Sowieso geen goed uitgangspunt, voor niets of niemand. Transen etc... geeft het al zolang de mensheid bestaat en juist het niet in hokjes willen proppen daarvan op basis van religie zou enorm schelen in de acceptatie van de uitschieters van Ma Natuur. Het opdringen ervan zou ook helemaal niet zo nodig zijn als die domme reli's zich er niet constant mee zouden bemoeien en iedereen mekaar lekker met rust zou laten qua wat er tussen je benen gebeurt. Ik hoef het bijvoorbeeld allemaal niet te weten, gaat heen en bevredigd u.

elfenstein | 28-07-20 | 13:16

Wat heeft de profeet precies gemeld dan over trans genders?

CamaroHans | 28-07-20 | 13:52

Ik discrimineer niet. Ik vind alle gelovigen idioten...

SterF... | 28-07-20 | 12:30 | 3

Nu voel ik mij gediscrimineerd! Nee hoor, je mag mij een idioot vinden.

H.J.W. | 28-07-20 | 12:31

Ik geef je gelijk.
Als is het ene geloof meer een sekte dan het andere.
De Islam vind ik een sekte.
Ze zijn van jongs af aan gedrilld.

HoerieHarry | 28-07-20 | 12:43

Homo zijn is in Nederland moeilijker door de opkomst van orthodoxe Islamisten. We importeren hier figuren die geen boodschap hebben aan vrijheid. Hun religie is hun hoevast en alles wat daar niet aan voldoet moet buigen. Buigt iemand niet dan is die een racist. Lekker makkelijk.

Op mijn werk en prive leven heb ik moslims, die ik als vriend of goede collega beschouw. Ja ze zijn Moslim, maar wel vrije geesten met ruimte voor andere denkbeelden. De iftar vinden ze leuk, maar dat vasten doen ze niet. Ik vergelijk het een beetje met het 40 dagen vasten voor pasen, dat doet ook vrijwel niemand meer. Waarom wordt er maar klakkeloos vanuit gegaan en opgedrongen dat moslims moeten vasten? Mee dan eens heb ik meegemaakt dat een witte deuger bepaalt voor mijn moslims collega's dat ze halal moeten eten, geen alcohol drinken en zich houden aan de ramadan. Of erger dat iedereen zich meot houden aan islamitische dingen op kantoor. Een oproep niet te eten en drinken achter het bureau wegens moslim collega's werd gelukkig genegeerd door moslims en niet moslims.

Tijd voor venieuwing in de Islam door al die fossiele Imams uit het Midden Oosten terug te trappen. En de gematigde moslim beter te beschermen en mondiger maken (dat laatste gaat een stuk makkelijker als het je geen ruk scheelt wat mr de Imam uit een apenland vind).

GPZ550 | 28-07-20 | 12:30 | 3

Je komt als immigrant naar Europa dat voornamelijk Christelijk is. Je krijgt alle ruimte om je geloof te beleiden en een nieuw bestaan op te bouwen. Wat wil dan godverdomme nog meer? Heerschappij? Flikker toch op, rot op naar je kutland en ga daar de boel (verder) verkloten. Laat mij met rust.

MisterMr | 28-07-20 | 13:07

@MisterMr | 28-07-20 | 13:07: Mijn collega's zijn hoogopgeleide mensen uit een doorgaans goed milieu. Ze hebben vanuit het buitenland gesolliciteerd en als ze hier wonen hebben ze dus een goedbetaalde baan. Hun sociale kring is divers. Wat we hier aan tokkies uit Moslim landen krijgen beheersen nauwelijks Engels/Nederland, ze hebben geen relevante opleiding en kunnen niet een contributie leveren aan de maatschappij. Wat ze wel kunnen is u bidden en hun middeleeuwse denkbeelden uitdragen (daar hebben ze tijd voor). Naar mijn idee zijn immigranten die geen betaalde baan hebben en geintegreert zijn in de Westerse samenleving parasieten. Ze leven op een gastheer (de NL belastingbetaler) en geven er niks behalve overlast voor terug.

GPZ550 | 28-07-20 | 15:15

@GPZ550 | 28-07-20 | 15:15: Overigens denk ik dat je hetzelfde effect krijgt als je NL tokkies naar Afghanistan/Ethiopie stuurt met een uitkering, Dan zetten ze de boel ook naar hun hand.

GPZ550 | 28-07-20 | 15:16

Ja, die meneer Michell Esajas.....
Die is pas actief:
New Urban Collective (Kreeg steun van de Soros Foundation).
The Black Archives.
Kopstuk KOZP.
stopblackface.com/wp-content/uploads/...
www.ad.nl/friesland/voormannen-kick-o...
En nu ook weer bestuurslid MDRA (Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam).
Los van wie dit alles betaalt, denk ik zo, dat een klacht van een blanke over discriminatie door een gekleurd iemand, niet door dit 'meldpunt' in behandeling genomen zal worden.

Roadblock | 28-07-20 | 12:30

Zo'n opmerking van Esajas bevestigt veel over diens intelligentie, motivatie en onpartijdigheid: uitermate kwestieus

LucaBrasi | 28-07-20 | 12:29

Sterph is lam, sterph.

Graeme Reaper3779 | 28-07-20 | 12:28
-weggejorist-
KutFilosoof | 28-07-20 | 12:27 | 17
▼ 17 antwoorden verborgen

Als puntje uiteindelijk bij paaltje komt zal Links de gehele LGBTI+ gemeenschap overboord gooien om de islamitische medemens te vriend te houden.

Want de vraag voor links is altijd wie het meest onderdrukt wordt. Ras (en dus islam) staat hoger op hun 'privilege based social hierarchy' lijst en 'gekleurde mensen' worden dus altijd het meeste onderdrukt. Na ras komt gender identiteit en pas daarna volgt geslacht en geaardheid. Een blanke homoseksueel staat dus niet ver van de blanke heteroseksueel en moet niet zo zeiken, de echte onderdrukten zijn niet-blanken. Sorry Pim.

Ebert de R | 28-07-20 | 12:25 | 2

Vergeet de cijfers niet. Er zijn meer moslims dan homo's in Nederland. Dus meer potentiële kiezers in die doelgroep.

threeheadedmonkey | 28-07-20 | 12:30

En wat er daarna met links gebeurd, is in Iran ook pijnlijk duidelijk geworden.

Roadblock | 28-07-20 | 13:18

Bacha bazi (Perzisch: بچه بازی [baccha bāzī] letterlijk: spelen met jongens in het Farsi-dialect) is een bijzondere vorm van seksuele slavernij of lijfeigenschap en kinderprostitutie in Centraal-Azië, van prepuberale jongens en adolescenten, een traditie die al lange tijd bekend is. Het was ook een van de oude gebruiken die de communistische van de DVPA-machthebbers in Afghanistan wilden afschaffen bij hun pogingen sinds de Saurrevolutie in 1979 het volk een modernisering op te leggen die met name in de provincies op veel verzet stuitte.

Veel van deze jongens worden bewonderd om hun jeugdige schoonheid en daarom – in de huidige situatie – gekocht van hun ouders door strijdheren, voormalige commandanten van de moedjahedien in de Afghaanse oorlog tegen de Sovjet-Unie en de daaropvolgende onderlinge strijd, die nog steeds veel macht hebben. Mede daardoor staan de Afghaanse autoriteiten machteloos tegenover dit gebruik. Hoewel dit verschijnsel door de Afghaanse regeringen van Hamid Karzai en Ashraf Ghani is verboden, bestaat het nog altijd.

dhrat | 28-07-20 | 12:25 | 1

Veel seksuele uitspattingen worden in Islamitische landen onder de pet gehouden maar bijna alles is mogelijk en de hypocrisie is enorm. Zo is baccha bazi een veel voorkomend verschijnsel in Afghanistan waar een aantal jaren geleden 2 Amerikaanse mariniers aangeklaagd werden wegens mishandeling van een Afghaanse officier van het Afghaanse leger die een jong jongetje met een ketting aan zijn bed had gekluisterd en daar nogal provocerend luchtig over deed toen zij vroegen wat 'what the fuck going on' was.
Uiteindelijk zijn ze vrijgesproken met een beroep op bescherming kinderrechten.

Jackson | 28-07-20 | 14:01

Islam is... laat maar. Ben al voor minder weggejorist.

Poesman | 28-07-20 | 12:20 | 2

... een doctrine die segregatie, ongelijkheid tussen man en vrouw, onvrijheid en strikte gehoorzaamheid "of anders" predict. En dat "anders" wordt helaas redelijk beeldend verwoord en is niet van het niveautje met de ezelsmuts op een kwartiertje in de hoek staan". Zowel bij gelovigen die niet de juiste lijn volgen als bij ongelovigen in islamitische gebieden - en helaas ook steeds vaker daarbuiten - die weigeren zich te bekeren of Jizya te betalen.
Zo. Staat gewoon in dat boekie hoor.

Graaisnaaiert | 28-07-20 | 12:27

... ongezellig?

threeheadedmonkey | 28-07-20 | 12:28

Wellicht komt er op korte termijn een clash tussen de islam en de Christelijke wereld. Nu erdogan zo op Griekenland bezig is. (olie en zo in de middenlandsezee)

Atheist-Priest | 28-07-20 | 12:20 | 3

Toch een redelijk Turks-kritische beschouwing in 1-Vandaag gisteren. Viel me 200% mee. Natuurlijk begon het nieuws wel weer gewoon ouderwets deugend, namelijk een Marokkaanse presentatrice die een Marokkaanse verslaggever aan een Marokkaanse burgemeester liet vragen naar zijn mening over het toegenomen aantal Coronabesmettingen bij Rotterdamse studenten.
En dat was het Nederlandse 6-journaal, dus...
/Bizar.

Graaisnaaiert | 28-07-20 | 12:23

Daarnaast speelt volgens mij nu al een clash tussen protestantisme (de zuinige eurolanden) en katholicisme (de corrupte en verkwistende rest). Ook al zijn de meeste mensen niet gelovig meer, de culturele invloed van een geloofssysteem blijft nog lang naijlen.

lekgoot | 28-07-20 | 12:30

Is die brief daadwerkelijk in een gedrukte krant gepubliceerd?

Bloemschikliefhebber | 28-07-20 | 12:20 | 4

@Bab01 | 28-07-20 | 12:24: ingezonden brief versus uitgebreid interview...
De VK doet af en toe iets kritisch, zodat schijn van onafhankelijkheid overeind blijft...

Bataafje | 28-07-20 | 12:27

@Bataafje | 28-07-20 | 12:27: Ik hoop maar dat de briefschrijver in een veilige omgeving werkt. Reken maar dat men zal proberen hem kalt-te-stellen.

Mr. Happy | 28-07-20 | 13:45

@Mr. Happy | 28-07-20 | 13:45: Oh jee, overheid. Maar gelukkig wel jurist.

Mr. Happy | 28-07-20 | 13:53
▼ 1 antwoord verborgen

Damn heeft die homo de afgelopen 30 jaar liggen pitten? De darkroom niet uitgeweest?
Welkom in de neo-fascistisch Nederland waar na 350 jaar van relatieve rust de heksenjachten weer helemaal een dingetje zijn.

IkWilOokWatZeggen | 28-07-20 | 12:19

Waarom het zo willen opnemen voor de Islam?
Het lijkt me niet zo dat de helft van de abonnees Moslim is.

HoerieHarry | 28-07-20 | 12:19 | 1

Bij het AD wel. Dat zou zomaar het doel kunnen zijn van Hans Nijenhuis. Het eerste wat hij deed toen hij in functie kwam, was twee excuus moslims als columnist aannemen. Eén daarvan begon haar allereerste column met "Ik ben moslima. Dat u dat weet."

Twee weken daarna heb ik mijn abonnement opgezegd.

marcoplarco | 28-07-20 | 12:25

Messcherp verwoord door deze Volkskrant lezer.
Ik vind het daarnaast dapper dat hij ook zijn naam eronder zet

zuurtjeregen | 28-07-20 | 12:18 | 3

Juist. Een jongen met ballen. Meer kloten dan alle Volkskrante-ribbroeken bij elkaar.

Normpje | 28-07-20 | 12:27

Ah. De brievenschrijvende Volkskrant lezer. Die bestaat altijd! Heus! Echt waar!

Enter Yeti | 28-07-20 | 12:41

@Enter Yeti | 28-07-20 | 12:41: Met vulpen en lakzegel.

Dubbelepunthoofd | 28-07-20 | 13:17

Islam is dan weliswaar geen ras maar het brengt wel een cultuur en mentaliteit met zich mee die hier niet past. Het conflicteert met alles waar onze voorouders zich sinds de 16e eeuw voor hebben hardgemaakt, uitmondend in de trias politica en onze nationale Grondwet die voor iedereen geldt.
En toen vonden bepaalde mensen het een goed idee om dit land vol te laten lopen met mensen die ons al 2500+ jaar bestrijden, willen overheersen, domineren, omvormen, knechten en - sinds de 7e eeuw - bekeren tot die afgrijselijke ideologie van haat, ongelijkheid, discriminatie, strikte onderwerping en bloed.
En dan ben je inderdaad je leven als homo, als Jood, als ongelovige en uiteindelijk als Christen niet meer zeker, al helpt het een beetje als je op tijd je Jizya betaalt ( hoi Kaag! ).
En een tip voor meneer de briefschrijvert; stem Islam- en migratiekritisch en leg uit waarom. Dat is de enige manier om dit land nog een beetje leefbaar te houden, als het al niet veel en veel te laat is.

Graaisnaaiert | 28-07-20 | 12:18

Islam grijpt elke deugtrein aan om zich in de slachtofferrol te draaien. Dat is niks nieuws. Volgens mij zijn ze ook de grootste slachtoffers van CO2 en is Greta al bekeerd.

marcoplarco | 28-07-20 | 12:17

Het is vooral tekenend voor de rot in de Nederlandse media, dat zo'n Esajas Paljas met dergelijke uitspraken voorbij de eind-redactie komt.

WasHetMaarMakkelijk | 28-07-20 | 12:16 | 1

Dit soort artikelen wordt geplaatst zolang de inhoud maar feitelijk onjuist en polariserend is en het de autochtone blanke Nederlander voldoende bekritiseerd. Kennelijk is dat wat de gemiddelde Volkskrantdeuger graag voorgeschoteld krijgt.

Bab01 | 28-07-20 | 12:28

Liever al die criminaliteit en haat dat homo’s ervaren en meemaken dan ook maar de indruk durven wekken dat allochtonen/moslims hoofdzakelijk de daders zijn... dat moet je niet willen natuurlijk.

Hollandse_blauwe | 28-07-20 | 12:16

ik wil 72 maagden .

newray | 28-07-20 | 12:15 | 2

en dus 72 x kinderbijslag. en meer

newray | 28-07-20 | 12:34

Het was in linkse kringen tijdens de jaren 60 en 70 (de BNNVARA en Joop van die tijd) bon-ton om christenen tot op het bot te beledigen... euhm... bekritiseren

kapotte_stofzuiger | 28-07-20 | 12:15 | 1

door mensen die zelf pas 10 jaar daarvoor voor het laatst naar de kerk waren geweest en zich daardoor moreel verheven voelen/voelden maar die nu nog altijd vol zitten met zwaar gereformeerd schuldgevoel en zondebesef, iets waar de islamitische, gekleurde en Zuid-Europese medemens maar al te graag gebruik van maakt. Niets zo diep Christelijk als Links Nederland, alleen het vernislaagje van het geloof in God is er af gebladderd.

skoftig | 28-07-20 | 12:24

Eens, waarde van Rossem, behalve dat ik "homofobie" ook een verzonnen propagandaterm vind. Zijn er echt mensen die hysterisch worden als er een homo in de buurt is, zoals sommige mensen dat hebben bij spinnen of te kleine ruimtes?

threeheadedmonkey | 28-07-20 | 12:14 | 8

@threeheadedmonkey | 28-07-20 | 12:25:
Tja, bij kinderen wel ja. Maar ik stel me zo'n roedel voor, die eerst begint te sissen "kijk daar broer, kijk daar, sie je die 2 daar, gay man ik sweer"..
En dan sissen er een paar mee, totdat 1 van de homofobe inteeltiërs het aan durft omte roepen "hey, hey, kanker flikkers".. En de roedel huilt mee, maar durft nog niet dichterbij te komen..
Totdat de allerlafste en bangste van het stel wel heel hard durft te roepen "we geven ze klappen, kom klap die kk flikkers op hun bek"

De roedel huilt, de betonschaar wordt tevoorschijn gehaald, de fobie even aan de kant gezet, nu durven ze wel. De lafaards, de aanhangsthazen, de niksnuttten. Low-life inteelt volk. Kijk ze eens stoer zijn, behalve die ene, die het hardst riep om erop te klappen. Die staat op een afstandje, die komt passen kopschop geven alleen slachtoffer op de grond ligt. "Had je mij gesien broer, had je mij gesien, zo blam keihard op se kk flikker kop"...

Homofobie bestaat echt. Bang dat ze het zelf zijn of er voor uit gemaakt worden, die bidmattiërs.
En daarom die angst verbergen onder een dikke laag misplaatst macho gedrag in de eigen roedel.

Bah.

WasHetMaarMakkelijk | 28-07-20 | 12:40

@WasHetMaarMakkelijk | 28-07-20 | 12:40:
Ik denk dat je hier eigenlijk hetzelfde zegt als ik. Het is niet zozeer angst voor homo's, maar angst om ervoor uitgemaakt te worden want dat krenkt de "eer" ofzo. Dom gedrag, maar met angst voor homoseksuelen heeft het weinig te maken. Daarom is de term "homofobie" onterecht. Het is puur sociale druk binnen de groep.

threeheadedmonkey | 28-07-20 | 12:50
▼ 5 antwoorden verborgen

De islam is een van de wapens waarmee de media, de EU en de Verenigde Nazi's de westerse samenleving bestrijden. Kritiek = racisme, per definitie.
Hoeveel homo's de islam ook aan hijskranen hangt. Of van het dak werpt. De NPO kijkt de andere kant op .
Zoals iedereen weet:
Er is niets gebeurd wanneer de media daar geen plaatjes van maakten of boe bij riepen.

Dus homo's, stem PVV of FvD. "What the hell do you have to lose"!

Jan Passant mk2 | 28-07-20 | 12:14 | 8

Ik stem al jaren op partijen die niet knuffelen met moslims omdat ik zelf de tyfushekel heb aan de islam. Blijft er maar eentje over. PVV dus.

Ikblijfnietstil | 28-07-20 | 13:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Deugend, links en christelijk Nederland, een bang en laf volk. Geen ruggengraat en maar buigen en bukken om maar zoveel mogelijk te deugen. Geen eigen mening, volgzaam zijn en in de pas lopen van de mainstraim. Dit volk dus. Verworden tot meelopers en ja-knikkers. Bang en angstige mensen. Daar gaat dit land kapot aan.

De Evangelist | 28-07-20 | 12:11 | 3

Zegt de Evangelist. Iets rijmt hier niet ondanks dat je gelijk hebt.

overVecht | 28-07-20 | 12:14

Bukken behoort wel tot het repertoire inderdaad

Beste_Landgenoten | 28-07-20 | 12:31

Als ik de Paus een lul vind en alle katholieken achterlijk ben ik dan ook racist?

HoerieHarry | 28-07-20 | 12:10 | 4

Nee man, jeweettog.
De islam heeft geen paus, is nooit aanspreekbaar en staat boven kritiek. Dus bij islamkriek wel.

Jan Passant mk2 | 28-07-20 | 12:24

Dat ligt genuanceerder, Harry.

Kuifje-naar-Brussel | 28-07-20 | 13:46
▼ 1 antwoord verborgen

Intolerantie in de islam ten aanzien van andersdenkenden moet bestreden blijven worden. Daar mag nooit censuur op worden toegepast.

WillemWordtWakker | 28-07-20 | 12:10 | 2

Intolerantie binnen geloofsstromingen in het algemeen en de islam in het bijzonder. Gggggggristenen zeggen ook niks van homo's te moeten hebben, hun god zei het immers 2x in de bijbel. Het eten van garnalen verbiedt hij maarliefst 7x in de bijbel maar daar schijnen ze in Urk weinig gehoor aan te geven, dus selectief zijn ze wel.
Selectief zijn ze sowieso want een groot deel van de geloofsgemeente heeft ook homo dus ontkennen of ontwijken, geloof in een denkbeeldig opperwezen is ongezond voor de mensch.

Busverhuur | 28-07-20 | 12:40

Verschilletje; Christenen spugen niet, gooien geen eieren en ontwrichten je kaak niet met een betonschaar.

Calastir | 28-07-20 | 13:55

Homo hebben is gewoon niks mis mee. Je kiest er niet zelf voor dat je het krijgt... wat in het geval van een Moslim zijn wel zo is.

overVecht | 28-07-20 | 12:08 | 9

@Graaisnaaiert | 28-07-20 | 12:20:

Klopt. Maar in het Christelijke geloof is het niet heel veel anders hoor. Als je anders denkend bent in de Biblebelt wordt je overal uitgegooid en is een baan vinden meer dan lastig. Blij dat ik er niks meer mee te maken heb.

overVecht | 28-07-20 | 12:27

@overVecht | 28-07-20 | 12:13: Jij begrijpt er echt helemaal niets van hè. Verdiep je eens in de verregaande sociale druk binnen de moslimkringen en het feit dat het gros uit achterlijk volk bestaat. Met kinderen van moslims dien je medelijden te hebben. Daar blijft hoe dan ook een ernstig gebrek aan kleven en dat is triest.

aflaatverkoper | 28-07-20 | 15:40
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken