Foto's. Surfers opgeslokt door de zee
Drama in Scheveningen; derde & vierde lichaam gevonden
In Scheveningen zijn drie surfers overleden nadat ze voor de kust in de problemen zijn geraakt en het ze niet meer lukte aan wal te geraken. Het water was te wild, te koud, de wind te hard, de schuimlaag te dik en de stroming te sterk. Toch zijn er altijd mensen voor wie de roep van die ene perfecte golf te verleidelijk is. Er werden gisterenavond naast de twee overleden surfers nog eens zeven mensen uit het water gehaald door de eindbazen van de KNRM. Zojuist werd een derde overleden persoon gevonden. De politie houdt er rekening mee dat er nu nog twee mensen in het water liggen. Er is geen gelukkig in dit verhaal, maar we hebben de foto's nog wel.
UPDATE: Nóg persoon aangetroffen. Dodental nu vier.
UPDATE: Vijfde lichaam aangetroffen, maar nog niet geborgen. Het lichaam dreef weer af richting zee.
UPDATE: "Het waren lifeguards, ze gaven surfles en deden aan reddingszwemmen." (via)
UPDATE: "Ze waren internationaal getrainde lifeguards. Zij hebben in Australië gewerkt en een zware opleiding gevolgd bij de internationale watersportbond. Gisteren waren ze aan het trainen op het water. Ze zijn de weg kwijt geraakt in het schuim." (via)
UPDATE: Surfers zijn vermoedelijk gestikt in zeeschuim, als een soort lawine. Het natuurfenomeen wordt ook wel Cappuccino Coast genoemd. In ieder geval een deel van de groep was aan het bodysurfen: de golven bedwingen zonder board en met flippers.
Tering 1
Tering 2
Tering 3
Live Webcam, hulpdiensten op de pier
Tja
Social
Reaguursels
InloggenWant jij kent de relatie tussen die man en de drenkeling? man man man
Net zo dom als die Nederlandse die recentelijk in België door een verkeersongeval om het leven kwam terwijl de grens dicht is; je hebt er niks te zoeken.
Dit moet nu eens ophouden hoor!
Per direct surfplanken verbieden.
Nee... beter, surfen helemaal verbieden.
De zee verbieden.
Ik realiseer me de laatste tijd, dat de dood bij het leven hoort.
Hier past slechts stilte en terughoudendheid.
Stttt !!
En bij de 3299-5=3294 van week 18 niet?
Geen medelijden ... ze hebben er zelf voor gekozen om daar te gaan surfen of wat ze er ook aan het doen waren. Als ze hun eigen leven op het spel willen zetten moeten ze dat helemaal zelf weten, is hun goed recht, Nu hebben ze met hun waaghalserij hun leven verloren. Shit happens .... volgend artikel!
Let op het afstapje.
Eens. Play stupid games, win stupid prizes.
Het waren zeer getrainde reddingszwemmers en voornamelijk een treurige samenloop van omstandigheden. Dit is de eerste keer dat zwemmers verdrinken door een schuimtsunami. Dat is dus geen inschattingsfout maar pech.
stormzeilen is een extreme-sport. . ik heb 20 min windkracht 11 gedaan in een laser. still alive.
Ik las vandaag dat mensen die het minste weten de sterkste opinies hebben. Lijkt me wel bewezen als ik de onzin hier lees.
Ik was gisteren bij de zuidpier aan het windsurfen. Het was inderdaad woest en moeilijk, maar niet extreem en ook niet compleet onverantwoord. Wat hier gebeurd is, is een tragische samenloop van omstandigheden. Zoals iemand al eerder zei: "shit happens". Dat kan gebeuren als je een passie hebt voor zo'n mooie sport.
Hear hear. Op mooie dagen als gisteren (condities die meermaals per jaar voorkomen) is het gebruikelijk dat het water vol staat met golf/wind/kitesurfers op Scheef of waar dan ook. Ineens 5 man de pijp uit binnen een uur of twee, dan is er iets vreemds aan de hand. *Added 'algenschuim' to red-flags*
@Pje911 | 12-05-20 | 15:12 "Het was inderdaad woest en moeilijk, maar niet extreem en ook niet compleet onverantwoord."
Je geeft duidelijk aan dat het dus niet verantwoord was om te gaan (wind)surfen.
Ik vraag me af wat je nu eigenlijk wil zeggen.
Met de kennis van nu (16:24) zijn de doden gevallen in drie verschillende groepen mensen, waarvan in ieder geval 1 groep heel ervaren was.
En als je kijkt naar het geschiedenis overzicht in bijvoorbeeld het Volkskrant artikel dan is er eigenlijk nauwelijks een historie van problemen (zij komen maar tot 2 surf-doden in 5 jaar in Nederland). Dus dat laat toch zien dat het wel kwam door extreme natuurcondities, en zo niet wat anders dan?
@TheOtherWhiteMeat | 12-05-20 | 16:27: Zonder dat schuimtapijt was het waarschijnlijk niet gebeurd. Maar je kan eindeloos speculeren. Het is natuurlijk nooit zwart/wit of iets wel of niet verantwoord is. Het risico neemt toe naarmate de condities moeilijker worden. En dat risico accepteer je als je het water ingaat.
Ik surf al 35 jaar en heb nog nooit meegemaakt of zelfs maar gehoord dat dat schuim zo gevaarlijk kan zijn. Blijft over dat bij noordenwind dicht bij de noordkant van de pier te gaan surfen gevaarlijker is dan hetzelfde te doen aan de zuidkant. Ze hebben een inschatting gemaakt dat het wel kon. Wat zonder schuim waarschijnlijk ook zo was.
@TheOtherWhiteMeat | 12-05-20 | 16:27: seizoenstart net zoals bij veel motorrijders die in de winter niet rijden. Zij hebben dan misschien minder uithouding. Is maar een redenatie.
Maar men moet beseffen dat sommige hobbies hand in hand gaan met gevaar. Neem bijvoorbeeld skien en Friso. Deze man acht verstand te hebben, maar kiest voor de kick. In dat geval loop je meer kans op letsel of dood. No risk no fun.
Het koningshuis is geen garantie voor verstand, hooguit voor een goede (lees:dure) educatie.
'The One Wave' wordt zo wel griezelig letterlijk genomen....
In behoorlijk wat ontwikkelde landen wordt trouwens bepaalt wanneer je wel of niet veilig kunt zwemmen/in zee gaan. In dit geval was het duidelijk volledig onverantwoord om te gaan (kite) surfen, maar bestaat een surfverbod of -waarschuwing hier blijkbaar nog niet. (Terwijl er intussen wel meer dan 8800 bekeuringen zijn uitgedeeld i.v.m. de -gisteren gewonnen met scrabble- anderhalvemetermaatschappij.) Tel daarbij op dat dit vaak jongens en meisjes zijn met meer lef dan verstand, zoals het hoort op die leeftijd, hebben en die niet voor elkaar onder willen doen. En je hebt een dodelijke mix.
Ik ben persoonlijk voor een erg kleine overheid, maar hier mag wel worden ingegrepen. Al was het maar voor de ouders die nu een zoon of dochter moeten gaan begraven in besloten kring.
Ondertussen is er al heel veel mer bekend, waaruit helemaal blijkt dat jouw hele verhaal slaat als een lul op een drumstel.
Ja bel de stratenmaker op zee en bestel de rubbertegels.
@TheEgg | 12-05-20 | 14:32:
vertel! Of heb je het over Remkes die vertelt dat die surfers de zee als hun 'broekzak kenden' en meer van dat soort gelul.
Zie hier ons stikstofprobleem, minder stikstof is minder algen is minder schuum is minder doden.
Ben je nou zo dom, of doe je zo?
Het lijkt verdomme wel een horrorfilm. 'The Foam'.
Wat hebben we toch ook een lekkere gore kustlijn vergeleken bij al die mooie heldere blauwe zee bijna overal elders ter wereld.
Betekend dat er leven in de zee zit.
Das de kleur van het omgewoelde zand.
De zee geeft. De zee neemt. Al eeuwen. RIP dudes. Tragisch dit.
Tragisch is het enkel als je er zelf niets aan kon doen. Zelf het gevaar opzoeken is gewoon stom. Je schiet er niks mee op.
Vreselijk, alle credits naar deze helden, die helaas werden verrast door het schuim.
Wat is er nou heldhaftig aan windsurfen ?
Vreselijk zeg, 5 (ternauwernood geen 6) zeer ervaren mannen/vrouwen, en toch erin getuind, de verraderlijkheid der zee bij extreme weer. Ik weet, op de rand van de afgrond groeien immer de mooiste bloemen, en die te plukken is per definitie een risico, maar toch zeer triest dat ze dit gevaar niet op waarde hebben kunnen schatten. RIP.
Het is dat klote schuim dat blijkbaar heb de das om heeft gedaan.
@keestelpro : ik denk eerder een gebrek aan zuurstof.
Doe normaal man. 5 Professionele surfers overleden en jij vergelijkt het met een feestje?
Nee dat bedoel ik niet, maar ik kan de desoriëntatie en paniek van die surfers een beetje indenken, los van een feestje. Verschrikkelijk wat er gebeurd is
Da's surfin' RIP ipv surfin' USA. Ruwe zee is meedogenloos, blijkt maar weer eens.
Weerbericht niet gelezen ofzo?
De Noordzee is één van de gevaarlijkste ter wereld, de trek rond de pieren en havens en de zuigende werking vaak onzichtbaar en verraderlijk, desondanks zeer triest voor deze vijf surfers
nl.m.wikipedia.org/wiki/Muistroom
Ik kreeg reclame bij omroep west van Royal Health Foam. ''Voor echt lekker slapen. ''
Wat een verschrikkelijk, verschrikkelijk nieuws. Zulke jonge mensen....
Das flink balen...
Het zou mij niets verbazen als men daar niet meer mag surfen.
Zou me verbazen, daarvoor is die plek veel te populair.
Wat een onzin alsof je bij elk autogeluk opeens niet meer mag rijden op die weg waar het gebeurd is. Nee er gaan wellicht aanpassingen komen of een verbod bij zulke condities. Maar then again het schuim was ongekend zeldzaam hoog. Wellicht dat dit vaker gaat voorkomen ivm warmere winters en meer zon uren in de lente = meer algen schuim. Men zal er nu iniedergeval allerter op zijn.
Zie dat schuim hier nooit aan de kust. Wat is dat schuim eigelijk vervuiling ?
Zijn de Engelsen die het schuim van hun bier ontdoen.
Opgeklopt eiwit.
Algen..!
Afgestorven schuimalgen.
Onbegrijpelijk. Je ziet een heel leger aan reddingsvoertuigen rond het havenhoofd en je denkt: Kom... ik trek nog een baantje.
Ik weet dat de golven bij het havenhoofd spectalulair kunnen zijn, maar van mij mogen ze dat gebied afsluiten voor waaghalzen.
Er vallen gewoon teveel doden daar.
Spectaculair ook.
Ik heb meteen mijn badschuim weggegooid,
dat begrijp je toch zeker wel.
Sukkel
Wel jammer maar ik heb wel in een keer zin om 'Point Break' weer een keer terug te kijken. Toch wel zo'n beetje de beste film ooit.
@Marvin_NL | 12-05-20 | 12:26: Is dit wat jou bezighoudt bij het lezen van deze tragedie? Trots op jezelf nu?
@IJsbrekert | 12-05-20 | 12:32:
Ja hallo dit is geen condoleanceregister
Die foto's van die rouwende dames en kind vind ik redelijk overbodig.
Ik vind het de mooiste, aangrijpenste foto die er tussen zit. Dat je naast je poging met afstand nemen om buitenstaander te blijven er toch ineens middenin zit en nog dieper beseft welke tragedie het is voor de betrokkenen.
@Premier Trutte | 12-05-20 | 12:22: Precies. Complimenten voor de fotograaf.
Ah, u houdt niet van realiteit.
@Barbaartje97 | 12-05-20 | 12:56: Nee, hij ziet liever anonieme headlines en beschrijvingen als "5 lichamen geborgen" dan dat hij ziet dat het om echte mensen gaat, met geliefden, familie, kinderen.
De veel te groot opklikbare versie bij Het Parool (waar achter deze vrouw nog een groep familie/vrienden staat) gaat mij wél te ver. Ik hoef niet te kunnen zien wíe daar staan. Dat gaat mij niets aan namelijk.
Helemaal kut dit.
Dan is surfen op het internet toch een stuk veiliger.
Zeker in de baas zijn tijd. Surf on.
Was wel het ideale weer voor deze sport. X-sports, altijd gaaf, helaas ook altijd gevaarlijk. Triest. R.I.P.
Mijn mening weggejorist.. prima! Zit ik totáál niet mee. Anderen gaan niet voor mij bepalen wat ik moet voelen of niet.
Dat zegt ook niemand, wel wordt gekeken of je je een respectvol uitlaat.
Val dan anderen niet lastig met wat u dan voelt. Echter het gebruik van een uitroepteken in uw plempsel geeft het tegenovergestelde aan.
Ik dacht dat "nodeloos kwetsend" zijn een pré was hier?
5 drenkelingen in 1 keer, dat is niet normaal, komt heus niet door harde wind of uitputting. Ik lees dat ze gestikt zouden zijn door de extreem dikke schuimlaag.
Ik lees net dat ze 'gespoeld' werden, verrast door een enorme golf.
@Papa Jones | 12-05-20 | 12:02: Ik lees net 'de weg kwijt door het schuim'. Zullen we even wachten op de officiële verklaringen?
@Crossing_The_Rubicon | 12-05-20 | 12:28:
Nee joh, deze info is uit de eerste hand. Fuck officiële verklaringen.
Triest relaas dit, ik ben in m’n jeugd deels opgegroeid aan zee (HvH, red.), en wij konden zwemmen als waterratten. Echter, elk jaar verdronken er mensen, maar vooral mensen welke niet uit de buurt kwamen, toeristen aldus. Maar ook flinke volwassen kerels kwamen soms in de problemen. Wij checkten eerst hoe de wind stond, en bij ‘landwind’ was de zee simpelweg te gevaarlijk i.v.m. afdrijven. Onderstromen waren soms ook sterk, je word dan als het ware naar beneden verder de zee in getrokken.
Voorts is de KNRM een absolute top-club met doorgewinterde professionals en/of oud zeelieden. Heb de reddingsboot vaak zien uitvaren: knallen en stuiterend op de golven… Deze club draait trouwens grotendeels op giften van reders en private sponsoren. Check hun website.
Men zei: ‘de zee geeft, de zee neemt…’
Dit waren locals notabene, die daar elke dag in het water liggen. Verrast door een enorme golf lees ik net.
Kom uit één haventje noordelijker (Scheveningen dus) en ben het volmondig eensch. De Noordzee is levensgevaarlijk, vooral met harde wind uit het oosten, en dicht bij havenhoofden en golfbrekers. Die surfdudes mogen niet beweren "dat ze het kennen", want de kuststrook heel erg dynamisch - elke getij geeft andere stromen.
Heel triest voor de nabestaanden uiteraard, maar deze jongens spelen met opzet ongeregeld en ongeorganiseerd - itt de kustzeilers.
Ok, er zijn veel dingen mogelijk, watertemperatuur, golfslag, schuim, onderstromen, landwind, weersomslag etc. Ze zullen het straks zeker duiden, maar het blijft triest dit.
@Papa Jones | 12-05-20 | 12:04: kwam vroeger meermaals per jaar op Texel , daar kon je op bepaald getij moment ineens een sterke onderstroom krijgen... ene moment voel je de bodem en het andere moment is er een sterke onderstroom en wordt je naar beneden getrokken... best eng.
@Guido | 12-05-20 | 12:07:
De stroming bij het havenhoofd maakt dat het een populaire surfspot is. De stroming helpt surfers door de branding te komen, het werkt als een soort lift. De meer ervaren surfers kennen die stromingen op hun broekzak. Dat kan denk ik niet meegespeeld hebben.
@Hank Nozemans | 12-05-20 | 13:16:
Het zal een combinatie zijn. Het weer was ook erg onstuimig veel rukwinden. Dan krijg je onvoorspelbare golven dit in combinatie met muistroom kan levensgevaarlijk zijn.
Het natuurlijk helemaal niet stoer, maar moeten surfers niet gewoon gaan surfen met een reddingsvest met een lampje en zo erin?
En een smartphone bij je hebben.
@kloopindeslootjijook | 12-05-20 | 11:43:
aan een touwtje.
En een pyrotechnische hulpmiddel zoals een vuurpijl.
Dat werkt niet, want je wilt onder de golf door kunnen. Bij extreem hoge golven worden er wel vesten gebruikt die je kan opblazen en weer laten leeglopen in geval van nood. Er zitten meerdere gaspatronen in.
Verschrikkelijk, treurig.
Met kennis van de zee hadden deze jonge mensen niet gaan surfen. Triest en heel veel sterkte voor de nabestaanden. Het zal je kind maar zijn.
Ik denk dat zij méér kennis van de zee hadden dan u.
@Papa Jones | 12-05-20 | 12:05: Dat is een aanname, maar de jonge mensen hadden kennelijk toch wat te weinig kennis, of ze namen bewust levensgevaarlijke risico's
@Namrutac | 12-05-20 | 14:06: Ze hadden genoeg kennis en ervaring maar konden onmogelijk weten dat het schuim ze parten ging spelen. Zo'n extreme vorm van Cappuchino coast is namelijk in NL extreem zeldzaam.
Heel triest hoor... maar toch. Stedelingen zonder respect voor de zee. En zonder kennis en verstand. Begin mei is het zeewater nog op wintertemperatuur. Zelfs met de beste beschermende kleding ben je dan binnen 10 minuten onderkoeld, kun je geen adem meer halen in het water en verzuip je.
Maar ja, stoere jongens, ferme knapen... lekker noordwestenwindje op de kust... en ze denken allemaal olympisch kampioen Dorian te zijn. De zee is geen speeltuin. Zeelui en vissers weten dat. Kitesurfers blijkbaar niet.
Je weet duidelijk niet waarover je lult.
Lijkt hier niet aan de orde: Citaat AD: Een van die gasten heb ik drie dagen geleden nog gezien. Ik gaf surfles met hem. Het zijn allemaal heel ervaren lifeguards, locals. Ze liggen elke dag in het water als het kan en kennen de zee hier.”
www.ad.nl/binnenland/vijfde-lichaam-g...
Zo te lezen waren het de meest ervaren gasten die je maar kan bedenken. Dus hoe kunnen ze zo massaal met deze levensgevaarlijke omstandigheden de zee in zijn gegaan?
@Harry Turtle | 12-05-20 | 11:48: verklaar u nader
@dijkbewaker | 12-05-20 | 12:00: Klinkt bijna als een Pointbreak actie waar Patrick Swayze die torenhoge golf nog wil pakken.
@dijkbewaker | 12-05-20 | 12:00:
Des te vreemder. Juist die mensen zouden moeten weten dat je in deze omstandigheden niet gaat spelen. Weer, windrichting en getijdentabel schreeuwen je toe: blijf aan de kant. Juist locals en al helemaal life guards zouden dat moeten weten.
@Harry Turtle | 12-05-20 | 11:48:
En waar maak je uit op dat ik niet zou weten wat onderkoeling doet? Waar maak je uit op dat ik niet zou weten hoe gevaarlijk de zee is, zelfs (soms juist) vlak onder de kust met golfbrekers en verschuivende zandbanken?
Ben benieuwd waar je die veronderstelling vandaan haalt.
@Stormageddon | 12-05-20 | 13:28:
Het waren geen kitesurfers, het was noordoostenwind, en met een goed wetsuit en cap ben je echt niet in 10m onderkoeld.
Ik denk ook niet dat ze dachten dat ze Dorian waren want dat is een olympisch windsurfer, dat heeft er al helemaal weinig mee te maken.
Verder waren het zeer fitte en ervaren gasten die jarenlang zon beetje elke dag in het water te vinden waren. De inschattingsfout qua stroming had ze normaal gesproken niet fataal hoeven zijn, ze hadden de pech van een lokaal uitzonderlijk hoge algenschuimlaag waar niet doorheen te ademen valt.
Als er hier iemand nodeloos de stoere knaap uit aan het hangen is ben jij het met je gelul in de wind.
@Harry Turtle | 12-05-20 | 14:08:
Ja, ook met een gemiddeld 2 laags wetsuit ben je in minuten in koud zeewater onderkoeld. Met een drie-laags wintersuit hou je het een uur uit. En of het kitesurfers of gewone surfers of wat voor surfers dan ook waren doet er verder geen flikker toe. Dorian heeft overigens ook professioneel gekitesurft.
En mogelijk heeft juist die “ervarenheid” overmoedig gemaakt. Dat is geen pech, dat is het gevaar onderschatten, blijkbaar dus ondanks alle ervarenheid.
Enfin, je hebt dus geen argumenten waarom ik niet zou weten hoe onderkoeling werkt en waarom ik niet zou weten hoe gevaarlijk de zee kan zijn. Hoe dat in vredesnaam stoer is...? Dan heb je een behoorlijke kronkel, ik ben juist op het laffe af voorzichtig op en in zee. Zelfs op een spiegelgladde Waddenzee ben ik extreem op m’n hoede. Maar goed, dat is dus stoer.
@Stormageddon | 12-05-20 | 15:55:
2 en 3 laags wetsuit, waar heb je het over man.
@Stormageddon | 12-05-20 | 15:55:
wat een lulverhaal man. 2 en 3 laags wetsuits?? Het is bovendien al mid mei. werkelijk geen flauw idee waar je over praat.
Tsja, sorry hoor. Zo heb je ook elk jaar mafkloten die op 1cm dik ijs gaan "natuur"schaatsen...........
Lul niet, dit waren pro's. Life Guards met een prima opleiding.
@Crossing_The_Rubicon | 12-05-20 | 12:29: Bij die schaatsers zitten/zaten ook wereldkampioenen. Bij bergbeklimmers ook, bij lieden die buiten de piste skiën eveneens.
Hun hobby: mijn belastiggel;d !!!!!!!!!!!!!!!!
Ja? U betaalt voor iedere afzonderlijke sport/hobby belasting? Sodemieter toch op imbeciel.
Erg verdrietig nieuws
Live feed hulpdiensten? Werkelijk?
Dat is heel normaal voor de live webcams van Scheveningen en Kijkduin. Ze zoomen dan niet in, maar je weet wel dat er iets aan de hand is.
Dit hadden ze zelf natuurlijk nooit ingeschat. Het is heel triest. Vraag me wel af of ze wel het coronavirus hadden ingeschat,,ik denk zomaar ook niet. Mensen zijn zo verschillend,de 1 is een angsthaas voor corona en water (zoals ik) de ander denkt mij overkomt het niet en leeft zijn leven door zoals hij/zij dat wil. Wat is beter? Ik heb geen idee. Wat zullen ze gedacht hebben de laatste momenten van hun leven in dat kolkende water? Niemand zal t meer weten. Verschrikkelijk voor hun nabestaanden. Verschikkelijk voor de slachtoffers zelf.
Achja gevaarlijk en onverstandig mischien, maar daar doen die gasten het toch om. Risico aanvaarden en gaat het mis so be it. Als ze het maar naar hun zin hebben gehad.
Daar doen ze t echt niet om,,het is geen point break film hoor. Ze hebben volgens mij de gevolgen nooit goed ingeschat. Je speelt namelijk niet met je leven lijkt mij.
Da's wel waar maar het zal je zoon maar wezen. Dan denk je daar toch net iets anders over.
Lul niet, dit waren pro's. Life Guards met een prima opleiding.
@Crossing_The_Rubicon | 12-05-20 | 12:29: lul zelf niet zo dom rubberen Robbie, ook dan is er nog altijd risico. Ga lekker huilen in een hoekje.
@Crossing_The_Rubicon | 12-05-20 | 12:29: Bij die schaatsers zitten/zaten ook wereldkampioenen. Bij bergbeklimmers ook, bij lieden die buiten de piste skiën eveneens.
Hun hobby: mijn belastiggel;d !!!!!!!!!!!!!!!!
Trieste toestand. The best of the Beach Boys (vinyl) maar even opgezet.
Goede vibraties.
God alleen weet het.
Californische meisjes
huisdiergeluiden
Bij reacties als de jouwe denk ik altijd dat ze ironisch zijn. Of zou ik dat beter als 'hoop ik' kunnen bestempelen...
@Dr_Prepper | 12-05-20 | 11:32: Ik denk eigenlijk heel wat anders bij zijn reacties. Maar Joris is wakker en ik hou e.e.a. even voor me.
Everyboday gangsta till the foam starts flyin'.
Met zulke golven uit gaan is vragen om moeilijkheden. Al vijf overleden. Wat een nare 'sport'.
Lul niet, dit waren pro's. Life Guards met een prima opleiding.
Vijfde lichaam gevonden in zee. Afschuwelijk drama voor alle nabestaanden.
Ik was lang geleden op expeditie in de Pakistaanse Himalaya ( karakoram). Een Balti uit een dorpje dichtbij ons basiskamp merkte op: ‘wat voor vreselijke zonden moeten jullie hebben begaan om zo ver te reizen vanuit jullie comfortabele huizen in Europa om helemaal hier deze vreselijke berg te moeten beklimmen’
( werd vertaald door onze liason officier)
Een wijs man zo te horen, die Balti.
Haha... mooi verhaal!
Wat een kanjer!!
Ja, en als ze in de problemen komen, verwachten ze wel dat er een heel medisch team voor ze klaarstaat... Opgeblazen ego's...
Die Balti was zeker in de leer geweest bij Boudah. Hij had wel gelijk natuurlijk. Als je de Himalaya beklimmen op je lijst staat van dingen die je mee moet maken, dan ben je ver heen, heb je een gebrek aan fantasie en zinvolle levensvervulling.
Eerlijk eigenlijk had die man wel een beetje gelijk toch ?
Bij dit soort nieuwsberichten staan op nu punt nl altijd de comments uit. Dat is zo, omdat voorheen daar reaguurders over elkaar heen vielen over wat je wel of niet kin zeggen n.a.v. zo'n bericht.
Op GS niet, en er hoeft geeneens gejorist te worden.
Kijk, zo kan het dus ook.
Dat zijn huurders, wij zijn kopers.
Directe omgeving zal wel snel ingelicht zijn. Het lijkt me toch erg als je dit nieuws zo verneemt en dan al die betweterige comments leest. Het gebrek aan bescheidenheid van vele online anonymi doet dan totaal geen recht aan je verdriet dan.
@Diotima | 12-05-20 | 10:59:
Dit soort commentaar zul je je hele verdere leven horen.
De zee geeft, de zee neemt.
Niets zo charmant als een spreuk aan de wand.
Tja, niemand heeft ze erop gejaagd
Ik ben in Australië geweest en gezien hoe surfen gaat. Daar zijn veel ervaren surfers. Die zouden never nooit met deze wind gaan surfen dat is namelijk levensgevaarlijk. Dit zijn stormachtige rukwinden en daar heb je overigens weinig aan als surfer. Sterkte voor de nabestaanden.
Ja, hier doen we pas 40 jaar aan windsurfen en hebben we al een aantal Olympische kampioenen voorgebracht. Maar Australiers, die zijn de shit. Als ze niet door een haai worden opgegeten.
Lul niet, dit waren pro's. Life Guards met een prima opleiding.
Dit wáren allemaal zeer ervaren surfers...
@Dr_Prepper | 12-05-20 | 11:34:
Ik heb het niet over windsurfen flapdrol. Ik heb het over surfen. Jullie kunnen lullen als brugman maar in Australië zitten de echte pro's en die zouden nooit met dit weer gaan surfen.
Los van oorzaak en gevolg is dit toch zeer triest voor de nabestaanden..
Het gaat meestal goed.
Maar je kent de risico's als je het lot gaat tarten.
Die risico's worden vaak onderschat.
@Kuifje-naar-Brussel | 12-05-20 | 10:50:
Het lijkt me ook een soort machocultuur van kijk mij eens durven onderling.
@HoerieHarry | 12-05-20 | 10:53:
Het "lijkt u" dus u heeft geen flauwe notie.
Sporten is niet "het lot tarten".
@Rammstein | 12-05-20 | 11:09:
Bepaalde sporten wel ja.
Met code geel de zee op gaan lijkt me het lot tarten.
Maar u zult het wel beter weten zoals meestal.
Soms wel hoor. Extreme skieen zelfde. Kan uit ervaring spreken. Hangt van je karakter af. Ik probeerde soms zover te gaan dat ik controle kwijt was. Dom, mee gestopt nu, familie etc. Maar kan we voorstellen dat die surfers zelfde karakter hebben.
@Rammstein | 12-05-20 | 11:09: Nogal een verschil tussen een potje korfballen en met zware wind de zee opgaan, sufferd.
@Kuifje-naar-Brussel | 12-05-20 | 11:44:
U heeft waarschijnlijk heel vaak een bal op uw hoofd gehad.
Die was vast een jong simpel kippetje aan het dekken.
Tip van de reddingsbrigade:
www.youtube.com/watch?time_continue=5...
Vooral die laatste "WACHT OP DE REDDINGSBRIGADE". De meeste mensen overschatten hun conditie en hun zwemcapaciteiten, en vaak wordt de eerste drenkeling uiteindelijk gered, maar de wannabe redder is verzopen.
Dank, een gewaarschuwd mens telt voor 2.
De Noordzee wordt door veel mensen onderschat. Volgens mij weten veel mensen echt gewoon niet hoe sterk de stromingen daar soms zijn. Elk jaar weer heel wat mensen die er verdrinken
In dit geval lijkt de stroming echter niet het probleem. De temperatuur van het water EN de forse wind wel. Blijft triest.
En (cruciale) hulpverleners moeten gratis mensen helpen.
@Crossing_The_Rubicon | 12-05-20 | 10:38: dat van die temperatuur vind ik toch wat apart. Die gasten gaan echt niet zonder goede wetsuit het water op. Surf zelf niet, maar ik heb veel gedoken en ook in water van 4-5 graden houd je het best een tijdje uit in een goed pak. Ik krijg van sommige berichten eerder het idee dat ze gestikt zijn in die dikke schuimlaag, maar heb ook geen idee of dat klopt (of uberhaupt kan).
Zelfs voordat windsurfen was uitgevonden wist Darwin al wat er zou gebeuren.
Modelbouwers verzuipen dan weer minder snel, plus lijmsnuiven!
Het komt wel erg dichtbij: i.ebayimg.com/images/i/151843323957-0...
Ik heb gisteren een vriend geappt die daar altijd surft, maar die zei dat het te heftig was en dat ie dan nooit gaat. Het is verraderlijk, je denkt dat je goed kan zwemmen maar de zee is soms zo ontzettend heftig, vooral met muien. Sterkte voor de nabestaanden :(
Kortom het doelbewust toch opzoeken en dan doodgaan = Darwin Award met lof
@Roadsurfer | 12-05-20 | 10:33: Welkom weer, beste stuurlui!
@Crossing_The_Rubicon | 12-05-20 | 10:39: Blijven inderdaad aan wal, toepasselijk in deze.
@Roadsurfer | 12-05-20 | 10:33:
Ja, dat zei u net ook al.
Sommige mensen vriezen dood op de mount Everest, sommige duikers verdrinken door te koud water (bevriezen automaat), parachutisten die te pletter vallen, en surfers die verzuipen door zwaar weer.. wie het zoek zal het ook wel eens vinden denk ik maar...
Anderen overlijden door een hartaanval achter hun karretje in de ALDI..........
en sommigen tijdens het wiezen en klaverjassen...
En sommingen krijgen dan weer "het dodelijke coronavirus".
@Crossing_The_Rubicon | 12-05-20 | 10:40: Ja maar dat komt door de corona angst van besmetten door t karretje of in de winkel.
@haatsmurfin | 12-05-20 | 11:21: ik moest er vorige week wel om lachen. Madam pakt net teruggezet niet gereinigd winkelwagentje met blote handen uit rij en gaat het daarna schoonmaken (want het personeel doet het al niet meer) met de plantenspuit en de keukenrol die erbij staan.
Volgens mij heeft het dan al geen zin meer.
En ze zal het ook wel zo - zonder schoonmaken - teruggezet hebben, maar dat heb ik niet gezien.
inderdaad... maar wel verschrikkelijk voor de nabestaanden.
Precies dat! En dan nog geen eens over de kosten gesproken die zo'n operatie kost en de belastingbetaler weer mag ophoesten. Geen medelijden met dit soort levensmoeie kamikaze idioten.
Empatisch vermogen van een noordzee garnaal
@grapjasz | 12-05-20 | 10:29: Uiteraard!
@zuurtjeregen | 12-05-20 | 10:35: Ga in het bos huilen man,en laat de rest met rust.
@Swaffelkaffert | 12-05-20 | 10:33: die belastingcenten beginnen een beetje een kansloze dooddoener te worden.
Weet ik niet. Ik leef nog steeds en het is tot nu toe nog niet bewezen dat ik niet onsterfelijk ben. Wellicht ben ik gewoon de eerste
Zo zie je maar,
Een uitrusting en een zwemdiploma B is niet genoeg. Veel surfers kunnen wel surfen, maar weten niet hoe ze zich zelf (of anderen) moeten redden als ze in problemen komen. Of de omstandigheden en risico's weten in te schatten, zodat ze ook weten wanneer ze maar beter niet het water op kunnen, of weer terug naar land moeten.
Het hebben van diploma's reddend zwemmen zou verplicht moeten worden voor (kite)surfers.
Probleem met dat golfsurfen is dat je golfen nodig hebt. Hoge golfen betekent in Nederland al snel gevaar. De verleiding is denk ik snel groter dan een goede inschatting van de risico's
Ik denk dat een diploma reddend zwemmen ook geen mensen gaat redden in die verraderlijke stromingen voor de kust. Eerder een reddingsvest met een radiobaken en de mogelijkheid om een noodsignaal af te kunnen geven.
@zuurtjeregen | 12-05-20 | 10:33: Ze hebben helemaal geen golfen nodig, hole 7 zeker? Ze hebben golven nodig.
@FrankVeer | 12-05-20 | 10:33:
Bij reddend zwemmen leer je hoe je jezelf, of een ander, uit een mui kunt redden.
En een reddingsvest dragen is sowieso verstandig (soms zelfs verplicht) voor iedereen die het water op gaat. Ongeacht of dat voor varen, zeilen, suppen, raften, kanovaren, open water zwemmen, jet- of waterskiën, enz.
Maar een hoop mensen kopen die dingen niet want dat kost weer geld en vaak word het nut er niet van ingezien. Tot ze in de problemen komen.
Info mui: rb.reddingsbrigade.nl/wat-we-doen/voo...
@Crossing_The_Rubicon | 12-05-20 | 10:40: oeps, shame on me!
@gaffelbaard | 12-05-20 | 10:42: Ik ken het reddend zwemmen uit mijn snorkeltijd alleen als een methode om anderen in de veiligheid te brengen onder normale omstandigheden.
@FrankVeer | 12-05-20 | 10:46:
Dan heb je niet alle diploma's gehaald en ben je denk ik ergens bij het niveau van junior of zwemmend redder gestopt. www.reddingsbrigade.nl/wij/wat-wij-do...
Aan een diploma reddend zwemmen heb je geen ruk op zee. Het enige wat helpt is fitheid en ervaring.
Zo gaat dat. Je komt met je surfspulletjes op het strand en denkt, oei, toch wel heftig. Ga je dan maar weer terug naar huis?
Ik bedoel, er zijn ook mensen die gewoon een uur in de rij gaan staan bij Ikea. Die gaan ook niet onverrichter zake terug naar huis. Yolo!
10 stoere kerels bij elkaar en jij kiest dan om daar huis te gaan? Dat zou pas echt stoer zijn.
Yolo indeed.
@Acidstain | 12-05-20 | 10:25:
Zeker weten.
In de rij voor Ikea heeft meer overlevingskansen
@MoonBeebe | 12-05-20 | 10:32:
Dat was vroeger, in het pre-corona-tijdperk...
@MoonBeebe | 12-05-20 | 10:32: Nou, een Ikea in Brabant...
In het harnas gestorven
Nee in wetsuit.
Weet je gelijk waarom ze zo snel zonken.
Het is daar een gevaarlijk stuk met aardig wat muien. Ooit bij heel erg rustig weer één van mijn kinderen daar te hulp moeten komen die moeite had terug te komen met de sterke stroming. Triest voor die jonge gasten
Ik krijg het altijd koud van beelden van vrijwilligers die bijna hetzelfde risico aangaan en blijven gaan om een lichaam te vinden. Dat er met alle technische mogelijkheden in deze wereld nog niets beters is bedacht dan een man in een helikopter ter ondersteuning. Ook al stuur je een Chinook . Misschien is het tijd om op dit gebied, als Nederland, eens een keertje indruk te gaan maken.
Technische mogelijkheden zou je gewoon moeten vertalen naar een noodbaken die een surfer mee moet nemen wil die op tijd gered kunnen worden. Eigenlijk net zoals de speciale systemen die je als skiër / snowboarden mee kan nemen om sneller terug gevonden te kunnen worden in geval van een lawine.
@oh no | 12-05-20 | 10:29: the wisdom of crowds
dank u
@oh no | 12-05-20 | 10:29: Airbag.
@oh no | 12-05-20 | 10:29: Dat noodbaken bestaat (dat geeft een aparte (herkenbare) echo op een (scheepsradar)
Zo'n ding noemen ze een EPIRB.
Maar daar moet je een marifooncertificaat voor hebben om het te mogen gebruiken (lees: activeren). Ja, echt.
www.bigeasy.nl/marifonie.html
nl.wikipedia.org/wiki/EPIRB
Al die helden (ook in de tegel panelen) weer met stoere stunts, dan ben ik maar een saaie lul. Friemelt verder aan baard.
Ga es naar Westworld.
@Acidstain | 12-05-20 | 10:23: Even gegoogled, waarvoor dank. Van de week even doen/aan beginnen.
@Pluisbaard | 12-05-20 | 10:24: Rustig opbouwen vanaf aflevering 1 seizoen 1, anders is er geen touw aan vast te knopen.
@Acidstain | 12-05-20 | 10:23:
Met Yul Brunner, goede film.
Zeker seizoen 1 is de moeite waard
‘Ach mensch sei doch erhlich, das Leben ist lebensgefährlich’ (Erich Kästner)
Zéker wanneer je mijnen in zee gaat leggen. Rare duitser!
Alleen de manier van sterven maakt het interessant nieuws.
Ja, fappend achter de computer als menig reaguurder is non nieuws.
Klopt.
@Pluisbaard | 12-05-20 | 10:17: maar de kans is dan weer betrekkelijk gering.
@Pluisbaard | 12-05-20 | 10:17:
Die sterven dan ook in het harnas.
Was gistermiddag een zuinigheidsrit (Katwijk aan Zee <-> Overveen) aan het maken met de Opel Grandland X Hybrid4 en zag op de boulevard in Zandvoort dat de zee behoorlijk wild was tot heel vér op zee. Veel schuim dus ja dan moet je gewoon verstandig zijn en zeggen jammer morgen weer een dag in plaats van hey lekker en morgen helaas géén dag meer. Het havenhoofd bij Scheveningen is een bekende gevaarlijke plek dus ja Darwin-award als je met dergelijk weer dan toch gaat surfen.
Bedankt dat we nu weten welke auto u rijdt.
Mensen die voortdurend over hun auto, baan of geld lullen liegen negen van de tien keer.
@drumpiet hebben last van compensatiegedrag ivm hun kleine pikkie
@Jonkerman | 12-05-20 | 10:21: Testauto duh......
@Petroselinum crispum | 12-05-20 | 10:30: Ik test auto's en heb privé geen eens een auto. Dat weet DrumPiet maar ja meneer heeft gewoon iets tegen mij als persoon dus ja beetje zielig.
@DrumPiet | 12-05-20 | 10:23:
Ik rij naar werk in een Ford van 3750 euro
Is dit het nieuwe product placement? Als ik een proefrit wil maken met die Opel, moet ik u dan als referentie invullen zodat u commissie krijgt?
@Roadsurfer | 12-05-20 | 10:31:
Oh, leuk werk lijkt me dat. Schrijf je daarna een pittige column waarin je suv-rijders te kakken zet of controleer je allerlei technische zaken?
@Roadsurfer | 12-05-20 | 10:31: Fijn dat je auto's test en ook nog eens welke. Ikzelf rijd op een ezel. Naakt uiteraard…
Ja toen ik gisteren met mijn Audi Q7 3.0 TDI qu.tiptronic, naar de bank gereden ben om 100.000 euro in mijn kluisje te stoppen kwam ik ook bij het strand langs en het was echt wild. Overigens vind ik dat de tegel van Drumpiet 10.23 hierboven veel waarheid bevat.
@Papa Jones | 12-05-20 | 10:32: mooi. Als ik mijn voertuig uit de berging haal, blijkt het een oude fiets te zijn.
@Papa Jones | 12-05-20 | 10:32: Dat is mijn fiesta ST uit 2007 ook nog waard denk ik
Ford powerrr
U bent influencer?
Dus u "test" auto's en durft het dan over een Darwin Award te hebben in dit geval ?
Kerel je lult. En je naam bevat surfer toon wat respect. Die mensen waren ervaren en zijn door uitzonderlijke omstandigheden overrompelt. Die combinatie van No + harde wind en ongekend hoge schuim heeft ze gedesorienteerd. Vergelijk het met een lawine sneeuw. Je stapt trouwens zelf elke dag in die zogenaamde auto van je dat is statistich gezien een hogere kans om te komen te overlijden. Fijne dag.
@Jonkerman | 12-05-20 | 10:21: Het is een broer van van Oeffelen.
Komt wel dichtbij zo he.
Ruiken u en uw vrouw beide naar vis, liefde is......
U vindt het maar moeilijk om op tijd te stoppen hè ?
U vind het zeer humoristisch te gaan grollen nu?
Bah.
Het schijnt om een groep van zes surfers te gaan.
,,De overlevende vertelde dat ze verrast werden door een golf en ‘gespoeld’ werden. Er was overal schuim. Dan is het net alsof je in een lawine terechtkomt, je weet niet meer wat onder of boven is.”
Een overlevende, vier dood, en een vermist. En dat door één golf.
Ik gok op géén thermische kleding aan, en al helemaal geen reddings/zwemvest.
Ben 3 weken geleden met een wetsuit aan wezen zwemmen in het Valkenburgse Meer. Dat was een wetsuit voor zwemmers dus een paar millimeter dunner dan een wetsuit voor (kite-)surfers. Het was op zich goed te doen ondanks de 9 graden Celsius maar als ik mijn hoofd onder water deed dan was het echt fuckin' koud. Die surfers hebben echt allemaal een wetsuit aan gehad maar als je stil in het water ligt in plaats van er bovenop surft staand op een plank dan is dat een heel ander verhaal. Afkoelen gaat razend snel in dit koude water en met zo'n extreem dikke laag schuim weet je niet meer wat boven/onder is en ben je gewoon heel erg snel de Sjaak.
Een tsunami aan asielzoekers is anders ook geen pretje.
@Roadsurfer | 12-05-20 | 10:22: Roadsurfer! Ik zoek nog een buitenzwemmaatje inhet Valkenburgsmeer, wil weer gaan zwemmen. Of zit jij ook al in de groep met Tom?
Allemaal mannen, when nature calls. Stonden de vrouwlijke fans dan op de pier? Wat heb je anders aan het nemen van deze risico's?
Foto's voor facebook/insta/pinterest/tinder?
@Slipsnifter | 12-05-20 | 10:14: van schuim?
@Acidstain | 12-05-20 | 10:18: Is stoer en mannelijk, denk aan het schuim op bier, scheerschuim, etc.
@Slipsnifter | 12-05-20 | 10:19: Schuim op de mossels niet te vergeten.
@Slipsnifter | 12-05-20 | 10:19: of het schuim op de bek als het korte lontje weer eens opspeelt.
@wijsvinger | 12-05-20 | 10:26: Schuim op je snaak wanneer je al een maand of twee niet gewassen bent.
@Blote Bertus 2000 | 12-05-20 | 10:39: okay, hierbij mijn veto op schuime opmerkingen.
Mannen die niet van schuim houden zijn het schuim der aarde.
Als het niet een beetje gevaarlijk was, was het ook noet zo leuk geweest om te doen.
Sometimes you lose...
The ace of spades!
@Pluisbaard | 12-05-20 | 10:20:
Motörhead!
@eerstneukendanpraten | 12-05-20 | 10:34: Juustem!
@Pluisbaard | 12-05-20 | 10:20: nee, dat is “you win some, you lose some, it’s all the same to me”
@Crankhead | 12-05-20 | 10:58: Klopt, maar de strekking is hetzelfde. Dat nummer kan ik dromen.
Al die gs keyboard warriors die hun oordeel al weer klaar hebben, niet te doen. Omdat je zelf een saai leven hebt zonder enige spanning of enig risico in een doorzonwoning in een suffe vinex-wijk betekent niet dat iedereen zo moet leven. Sommige mensen zoeken het randje op, houden meer van spanning en ja dat betekent een risico dat eens in de zoveel tijd misgaat. Dat blijft gewoon triest voor de familie en vrienden van die gasten maar kwalijk nemen doe ik het ze niet. Liever leven met wat risico dan hoe het overgrote deel van de mensen in het leven staat.
Ik doe aan wurgsex.
@Acidstain | 12-05-20 | 10:13: Lijkt me een adembenemende hobby!
@Acidstain | 12-05-20 | 10:13: Choke the chicken.
@Slipsnifter | 12-05-20 | 10:15: Op muziek van INXS.
Maar er is een verschil tussen risico's nemen en roekeloos gedrag. En met een stormachtige wind de zee opgaan met je surfplank schaar ik onder het laatste.
@Zenzeo | 12-05-20 | 10:19: Spijker kop.
Als je die keuze maakt, verwacht dan geen medelijden.
Wat een gelul. Alsof leven zoals jij omschrijft gekoppeld is aan een saai leven.want poepoe, wat een geweldig iets is het wanneer je doord gaaan
Dit zijn best wel veel waardeoordelen in één tegel. Ik concludeer voorzichtig dat iedereen zijn eigen benadering van het leven heeft en altijd een oordeel zal vellen over de keuzes van anderen. Dit laatste teneinde de eigen keuzes te rechtvaardigen. Dat is de menselijke natuur. Van keuzes die er uiteindelijk toe kunnen leiden dat anderen voor mij hun leven in de waagschaal moeten stellen blijf ik zelf overigens bewust weg. Dat noemt u misschien risicoloos, ik noem het je verantwoordelijkheid nemen.
@Hommel | 12-05-20 | 10:22: Live by the sword, die by the sword.
Wat heeft dit met keyboard warriors te maken?
Mwah soms moet je voor jezelf beslissen dat op dat moment het risico nemen het gewoon niet waard is. Ik ben zelf op weg naar Mongolië omgekeerd in Georgië vanwege terroristen-dreiging/ontvoering op de route die ik reed. Zuur absoluut want veel geld aan visa gespendeerd en vrij genomen, maar liever nog een keer op motorreis dan NOOIT meer op motorreis. Ben ook een keer omgedraaid vanwege slecht weer, de juiste keuze bleek achteraf want toen ik thuis was zag ik alleen maar zware overstromingen op de route door Rusland. Dus ja ook toen weer liever omdraaien dan verzuipen. Betekent niet dat ik nooit risico's neem maar je moet gewoon duidelijk voor jezelf hebben wanneer iets gewoon dom is en het 't risico niet waard is.
@MickeyGouda | 12-05-20 | 10:25:
Helemaal mee eens.
@thekolere | 12-05-20 | 10:27: Ach, volgens sommige proleten ben je een keyboardwarrior/leef je niet als je niet minstens elke maand een paar keer bijna dood gaat. Maar goed soms gaat het mis.
Ik doe al aan sportvissen, is dat niet spannend genoeg?
Er is een duidelijke lijn tussen 'niet heel handig' en verstandig. Heel ver de andere kant op kom je bij saai leven hebt zonder enige spanning of enig risico in een doorzonwoning in een suffe vinex-wijk. Ik denk dat het voor snowflakes vandaag te dag al spannend genoeg is of ze een doorzonwoning in een suffe vinex-wijk kunnen betalen. Groetjes, een GS keyboard warrior.
@eerstneukendanpraten | 12-05-20 | 10:33: voor de vissen wel...
@Acidstain | 12-05-20 | 10:13: Die hobby lijkt vooral gevaarlijk te zijn voor Engelse politici.
@Hunter S. Thompson | 12-05-20 | 10:11
U kent het spreekwoord over de pot en de ketel ?
Nou dat dus!
De vis wordt duur betaald. Het is natuurlijk dramatisch wat er gebeurd is, maar het is ook een beetje het risico van dit soort hobby's. Bij het basejumpen gaat het ook regelmatig mis, en dat weerhoudt niemand ervan, om vrolijk door te springen. Het gevaar hoort er gewoon bij.
Nu alle surfplanken verbieden! Per direct jawol!
Kunnen ze straks ook verbieden wegens gevaarlijk in de rubbertegelmaatschappij.
De moderne men laat zich niet meer leiden door zijn instincten. Als het gaat om overleven kan dit een groot nadeel zijn, om er maar eens een understatement tegenaan te gooien.
Instincten = onderbuikgevoel = slecht. Moet je dus negeren.
@Slipsnifter | 12-05-20 | 10:11:
Tja, dan wordt het drijven op ratio, letterlijk.
@MickeyGouda | 12-05-20 | 10:14: Ratio is conservatief, moet je ook niet willen.
Vervang instincten door intuïtie en het verhaal klopt.
Wat een onzin.
Gaat u de deur nog wel uit ?
Ik sta liever op de kant om te roepen.. kijk uit kijk uit.. dan in het water te gillen.. help help
Ach wat tragisch. Maar demense hebben hun oordeel al weer klaar hoor. Nou, van die mensen vind ik iets, maar dat is dus zeer speculatief en doet waarschijnlijk geen recht aan hun hele persoonlijkheid.
Geloof mij mijn persoonlijkheid is ook verrot, maar goed daar heb ik zelf dan weer niet zoveel last van.
Als er een halve meter schuim op het water ligt en je ziet niks meer raak je aardig in paniek lijkt me en gedesoriënteerd. Daarbij is die stroming rond dat havenhoofd levensgevaarlijk met bepaalde wind in combinatie met tij.
Vreselijk voor die jonge knullen.
Sterkte familie!
Je stikt ook gewoon in schuim.
Vreselijk. Gaan de sufferds niet dood aan het Chinese lab-virus, dan zoeken ze wel een andere manier om te sterven.
Het leven wordt veel te gevaarlijk om demense daarover nog langer een eigen verantwoordelijkheid te geven. Start het debat.
Ik zeg chip inplementeren en dagelijks de instructieset updaten via 5G. Dat is de enige manier.
Waarom dragen surfers nooit een zwemvest, is dat niet stoer?
Dan is de kans dat je het overleeft te hoog, en dan is er natuurlijk geen lol aan.
Dat doen ze ook slimpie, maar dat wil niet zeggen dat je het overleeft.
Ik vrees dat een zwemvest niet helpt om zuurstof uit een dikke laag schuim te onttrekken...
Vraag me af of een zwemvest veel helpt als de zee zo ruig en koud is.
Misschien omdat een wetsuit drijfvermogen heeft?
@Crusher | 12-05-20 | 10:05: Hij bedoelt natuurlijk een zwemvest met ingebouvde zuurstofflessen.
@pielemuisje | 12-05-20 | 10:05: Tegen de kou helpt een zwemvest niets, maar ze zullen echt wel een wetsuit aangehad hebben. Alleen het zwemvest tilt ze boven water, maar niet boven de laag schuim. En daar viel waarschijnlijk heel lastig in te ademen.
Met een zwemvest kun je niet onder een golf duiken bij het naar buiten peddelen. Ook geeft een pak al drijfvermogen en zitten ze aan een plank vast die drijfvermogen heeft.
Misschien een soort airbag?
Bij het weer van gisteren is surfen gewoon gevaarlijk en ongezond. Weet je wat ook niet gezond is? Vasten tijdens de ramadan! Om namelijk in één keer na zonsondergang de dagelijkse hoeveelheid voedsel naar binnen te proppen en dan te gaan slapen is niet bepaald gezond en veroorzaakt vooral bij de oudere garde obesitas en diabetes type 2. En laat het virus nu eenmaal mensen met een te hoog vetpercentage compleet ausradieren.
Weet je wat ook niet gezond is. Een obsessie met moslims terwijl je in de aars van Nederland woont.
@DrumPiet | 12-05-20 | 10:32:
Jij bent hier gelukkig het zonnetje in huis. Maar mijn huis is afbetaald!
Vreselijk. Je zult maar reddingswerker zijn. Mag je met gevaar voor eigen leven van die idioten uit het water proberen te halen.
Volgens mij zijn die lui uit hetzelfde hout gesneden als die ze redden, zij het wat ouder en daarom een ietsiepietsie wijzer.
Dankzij dit soort incidenten blijft het spannond, als er nooit dooie vielen was dat surfen maar half zo interessant natuurlijk.
Sinds de invoering van de halo is surfen wel een stuk veiliger geworden.
Ik heb mijn brandingbrevet!
Daarom zat ik thuis, gisteren.
en ik heb een verzuipbrevet.
De regering heeft een brevet van onvermogen.
@Bijtendehond | 12-05-20 | 13:31:
Mark Rutte is onze redder op het land, niet op zee.
Steeg bleiben, oder du wirst erschossen :-)
Ik heb hier ook altijd een wat dubbel gevoel bij. Natuurlijk is het heel heftig, maar ze zoeken het ook wel een beetje op.
Genoeg interviews gezien met surfers die zo'n beetje elk bot in hun lichaam al gebroken hadden, maar toch lekker doorgaan met surfen. Vraag me dan altijd af of ze ook zouden doen als ze zelf zouden moeten opdraaien voor de medische kosten.
Ja.
Dat heb ik nou altijd met motorgekken die aan het stunten zijn op de snelweg. Ik denk dan altijd bij mezelf dat er speciaal voor hun een prachtig, glimmend stuk vangrail staat ergens verderop, smachtend maar wat verse ingewanden en botsplinters. Daredevils heb je overal, meestal eindigt het met een Darwin award maar soms ook in een rolstoel met vergaande handicaps.
Na 30 jaar surfen ken ik niemand met botbreuken door surfen. wel spierscheuringen en heel veel hechtingen.
@elfenstein | 12-05-20 | 10:00: Ik zie nooit motorrijders stunten op de snelweg wel allerlei gekken in de binnenstad van bv. Den Haag. En ja als die dood eindigen tegen een lantaarnpaal jammer dan, dat is er gewoon om vragen net als deze domme surfers.
@elfenstein | 12-05-20 | 10:00:
Ja, of van die jongens die capriolen doen in verlaten gebouwen of met een parachute van een elektriciteitsmast springen. Het is natuurlijk super spannend en cool, maar ergens moet je wel beseffen hoezeer je met je leven speelt. Mensen gaan je missen als je er niet meer bent.
Er zijn inderdaad entertainers die voor de kick leven, stuntmannen, extreme sporters. En mensen kijken er graag naar.
@Roadsurfer | 12-05-20 | 10:12:
Motorhenkies die 200+ doen op de A1, druk verkeer dat 80 rijd beschouwen als file en daar volgas tussendoor scheuren, Rossi-wannabees die compleet met volgauto (type opgevoerde golf) voor de youtube film de akeligste stunts uithalen.
"HEEEEEEEEeeeenggg...... BAM!"
Die filmpjes zie je dan weer niet op youtube, bijna jammer. Ik heb er al eens eentje over de vangrail zien duiken, het leek wel een voodoopoppetje, flop, flop flop. Ik bespeurde bij mezelf een lichte grijns daar waar je bij een "normaal" ongeluk enkel afschuw en compassie voelt. Misschien ben ik raar in m'n hoofd, zal best maar als je met magere hein de tango danst moet je niet gek opkijken als je struikelt over z'n uitgestoken voetje en je nek breekt.
@Diotima | 12-05-20 | 10:15:
Ach, zo'n bosje bloemen bij het kruispunt fleurt de boel wel aardig op, dat dan weer wel.
@elfenstein | 12-05-20 | 10:29:
"als je met magere hein de tango danst moet je niet gek opkijken als je struikelt over z'n uitgestoken voetje en je nek breekt."
Oh, die is mooi!
Mag ik die van je lenen?
Zwarte dag.
Beetje dramatisch.
Weten jullie nou nog niet dat je je peuk niet aan moet steken met een kaars?
Dit is nog erger aangezien het surferdudes zijn, iedere keer als je je joint aansteekt aan een kaars gaat er 1 dood.
Ik wist niet dat een kaars dood kon gaan.
Watersportliefhebber?
Heel Brave.
Triest. Ik hoop niet dat ze Maarten aan het begeleiden waren.
Ik zag hem tot viermaal een pijp opsteken.
Bleib zu Hause, restez à la maison , blijf thuis gold niet alleen voor frisse neus halers in het park hoor!
Want op een surfboard midden op zee heb je ook echt kans om vol in je bek getuft te worden door zo'n vieze coronalijer he?
Ga je dat nu bij ieder ongeluk roepen?
De Noordzee in intelligente lockdown, misschien een idee?
Ja het kan niet zo zijn dat een ander zijn gezondheid ondergeschikt is aan onze vrijheid volgens Rutte.
Niet overmoedig gaan surfen met windkracht miljoenmiljard kon je leven redden,
het extreme in je sporten opzoeken heeft helaas al vele jonge mensen het leven gekost!
U zit in uw tijdelijke optimistische fase begrijp ik?
Even voor de duidelijkheid ze waren niet aan het surfen maar aan het zwemmen. Dat maakt nogal een verschil.
Er is een surfplank gered, zie foto.
Wellicht is die dikke schuimlaag noodlottig geweest, je ligt in het water en dus onder die laag en daar is het lastig ademhalen en plank terugvinden als je eenmaal gevallen bent.
Surfers onderling: "kom, er staat een fikse wind, laten we gaan zwemmen!"
Surfplank is waarschijnlijk kiteboard. Wacht maar paar dagen en kom dan nog een keer terug. Het zijn wel surfers maar ze waren niet aan het surfen. Met surfen zit je vast aan een leash en ben je ook in het schuim zo terug bij de kant en heb je altijd drijfvermogen.
ja, wanneer je van je plank valt ben je aan het zwemmen.
Ben zelf surfer. Dit is zeldzaam. Een echte keukentrap.
Er is van het weekend ook nog ergens een kitesurfer te pletter geslagen.
Je hebt het overleefd, want je bleef thuis.
Ben je laatst in contact geweest met iemand waarbij is vastgesteld dat ie niet kan surfen?
Heb je een nieuwe surfplank gehad en is dat de afgelopen 7 dagen vastgesteld?
Zat je in thuis-isolatie maar ben je toch de zee op gegaan,
Darwin in actie. Awards zijn onderweg.
U heeft er waarschijnlijk nog een aantal staan.
@Rammstein | 12-05-20 | 10:46:
Altijd handig om in huis te hebben.
De Noordzee is gewoon bloedlink. Bij ons voor de kust is een 6 mijls stroming. Daar zwem je niet tegenop. De water temperatuur zal zo'n 10, hooguit 12C zijn, dus je bent binnen no-time onderkoeld. En dan is het bye bye voor je als je niet direct het water uit kan. Te weinig respect voor de zee en zelf overschatting. Niet te min een treurig bericht, waarschijnlijk 5 man.
Dat is de kern van het verhaal, zelfoverschatting en te weinig respect voor de zee.
Inderdaad. Dat werd er bij mij als kind al in gehamerd...
Ben ik de enige die meer verbijsterd is bij het zien van die grote hoeveelheden ranzig schuim, dan bij het horen van het bericht over dode surfers?
(is overigens wel verschrikkelijk hoor)
Ja, dat denk ik wel.
Komt van schuimalgen. Natuurlijk, jaarlijks terugkerend verschijnsel. En natuurlijk door climate change, Trump, Baudet en Wilders. En, oh ja: Corona. Verbijsterend allemaal.
Ja, als dat je eerste verbijstering is dan ben je nog nooit bij de zee geweest of heb je een fobie en moet je naar de psychiater. Het is in ieder geval niet normaal.
Hahaha, hilarisch, die reacties! Bedankt jongens, m'n ochtend is weer goed!
Volgens mij komt dat schuim door 5G
En jij bent een Vis? Een zoetwatervis dan? Alhoewel op een kanaal kunnen bij hevige wind ook schuimkoppen op de golven staan hoor.
Waren ervaren surf instructeurs van Gezond aan Zee. Niet te snel oordelen dat ze te dom waren daar in zee te gaan. Ook goedgetrainde mensen kan dit overkomen.
Zo goed getraind dat ze de gevaren niet ingezien hebben dus.... Je zal er les van krijgen.
Zo gezond bleek het dus niet
Ook bij parachute springen vallen de meeste doden... ja vallen nog levend... inderdaad met ervaren instructeurs.
Ik zat me dat net af te vragen, hoe ervaren waren ze...? Toch bizar dat nota bene instructeurs zich zo laten overvallen door natuurgeweld... en dan ook nog eens 4 in één keer.
'Goed getraind' is ook maar relatief in deze...
Je kunt nog zo goed getraind zijn. Als je de wetten van de natuur niet respecteert wordt je opgevreten!
@Crusher | 12-05-20 | 09:48:
Bizar dat vissersschepen mét een ervaren kapitein aan boord toch vergaan.
Instructeurs kunnen ook fouten maken. Hoe meer ervaring, hoe meer het, het zal wel lukken syndroom opduikt. Het is al 100 keer goed gegaan, wel deze keer is het die keer dat het niet zal goed gaan. In de ene sport is dat al fataler dan in de andere.
Ze zijn verzopen omdat ze tijdens een storm zijn gaan surfen en "overvallen" werden door slechte omstandigheden. Ze waren dus OF niet zo ervaren OF dom.
Wat verschrikkelijk!!!!
@SolidRock | 12-05-20 | 09:52: Midden op zee kan je niet effe naar de wal gaan he als het te ruig wordt.
"Ook goedgetrainde mensen kan dit overkomen."
Ik denk dat je in dit geval gelijk hebt. Ik zie echt al jaren kitesurfers met dit soort harde wind hun sport beoefenen; gebeurt nooit wat. Er moet bij dit drama sprake zijn geweest van een extreem uitzonderlijke en levensgevaarlijke samenloop van (natuur)omstandigheden die van tevoren niet te voorspellen was.
Het lijkt me dan ook onzin om hier over 'hoog risico' sport te spreken. Kijk, ga je half getraind de Everest op, of ga off-piste skiën, dan neem je bewust een risico, maar daar is m.i. in dit geval geen sprake van. Een typisch geval van 'shit happens', helaas met dodelijke afloop.
20 jaar en dan ervaren?
@MaarFeitelijk | 12-05-20 | 10:06:
Waarom zou dat niet kunnen? We hebben het hier over een sport, niet over het soort ervaring dat je met vele jaren moet opbouwen als advocaat, of chirurg, of piloot.
Ca 10 jaar geleden alweer had je dat gedoe rondom 'zeilmeisje' Laura, die zo nodig solo rond de wereld moest zeilen om in het Guinness Book of Records te komen. Nou kun/kon je je afvragen of dat nou wel zo'n goed idee was, maar dat die Laura met haar 14 of 15 jaar een ervaren zeilster was, staat toch wel vast.
De frustratie zit diep, of niet?
Lekker egoïstisch om juist in deze coronatijd aan dit soort hoge risico sporten te doen.
Denk na, ziekenhuizen staan echt nog niet te wachten op daredevils en thrillseekers wanneer wel eigenlijk.
En de Reddingsbrigade neemt risico om ze te redden wat ze liever niet doen voor mensen die doelbewust het gevaar opzoeken.
Schijnheil
@Miezerig | 12-05-20 | 09:43
Wat een onzin. Het is nou niet alsof ze het water in gingen terwijl ze wisten dat een deel niet terug zou komen. Dit kun je ook van iedereen zeggen die nu op een keukentrapje klimt. Of op de fiets/motor stapt.
Het goede nieuws is: Jij zult geen last hebben van Corona. Je bent namelijk al dood. Je weet het alleen nog niet. Doe je vanavond wel een helmpje op, als je in bed gaat liggen? Je weet immers nooit of je er niet per ongeluk uit valt.
Diepe, diepe, diepe zucht.
Miezerig | 12-05-20 | 09:43
Goeie nick.
jij bent echt ver heen
@Miezerig | 09:43. Ze zijn ook dom en egoïstisch. Waarschijnlijk van die haantjes die vanuit hun dwangmatig mannelijk chauvinisme de natuur wilden overwinnen om hun ego te strelen. Niet af gaan op intuïtie en vooral oorzaak en gevolg niet kunnen zien. Dan hecht je toch weinig waarde aan het leven, zeker aan dat van anderen die ongelooflijke risico's moeten nemen om het lowlife te redden.
Gaat u nu maar weer punniken en prik u niet aan de naald.
@wijsvinger | 12-05-20 | 10:17: Stel je eens voor dat de vrouwtjes niet op dit soort mannetjes zouden vallen. Hoe zouden de mannetjes zich dan gedragen?
@aflaatverkoper | 12-05-20 | 10:41:
Die zouden dan hier op Dumpert onwijs tof lopen doen dat verantwoorde mensen moeten gaan punniken en een helm opzetten als ze naar bed gaan. Die mannetjes dus.
Tussen 6 surfplankjes. Tragisch.
Living on the edge......... dat gaat helaas weleens fout.
RIP mannen.......... en sterkte met de zoekactie KNRM!
De zee die geeft, de zee die neemt....
Die idioten brengen een hoop mensen in gevaar omdat ze zo nodig stoer moeten doen op een plankje.
Hopelijk leert dat domme surfvolk hier iets van.
Mensen stappen ook in de auto en moeten dan door de ANWB gered worden wanneer ze met pech op de vluchtstrook staan.
@Papa Jones | 12-05-20 | 09:41: afschaffen klote auto's.
@Gulliver | 12-05-20 | 09:40
Ga jij maar fijn in bubblewrap gewikkeld in je bedje liggen. Of in een kist. Mensen die zo denken, die zijn eigenlijk al dood. Ze hebben het alleen nog niet in de gaten.
@Papa Jones | 12-05-20 | 09:41: Pech is gewoon pech, maar om met dit weer de zee op te gaan is de goden verzoeken.
@Papa Jones | 12-05-20 | 09:41:
De ANWB laat een baan afsluiten en de snelheid verlagen.
Hier kunnen ze de golven van de zee niet stil zetten en de wind snelheid verlagen.
@Miezerig | 12-05-20 | 09:46:
En ik altijd maar denken dat dit door Rijkswaterstaat wordt gedaan....
@Papa Jones | 12-05-20 | 09:41:
Een surfplank is geen vervoersmiddel.
Als een surfer met deze wind de zee opgaat is hij net zo dom als een voetballer die tijdens een onweersbui gaat voetballen.
Gelukkig hebben de hulpverleners het allemaal overleefd.
@wijsvinger | 12-05-20 | 09:44:
"De goden verzoeken".
Dat is precies wat het is en het leven spannend maakt. Wel klote voor de nabestaanden.
Dat 'domme' volk was aan het trainen om jouw dikke reet in de zomer uit het water te kunnen redden.
Point Break bleek een film...
Wat is er momenteel zo apart aan de zee dat het zo gevaarlijk is?
Water is ijskoud nog.....
Heb je wel eens van wind, stroming en koude gehoord?
Het is ook nog wat onduidelijk. Ze schijnen gisteren rond een bepaald tijdstip allemaal tegelijkertijd in de problemen te zijn gekomen. Hopelijk komt er nog boven water (ongelukkig woordkeuze, Ei) wat er aan de hand was, zodat dit soort dingen voortaan voorkomen kan worden.
De onderstroming.
@Gulliver | 12-05-20 | 09:41: Ja, dat is het hele jaar door maar geen antwoordt op mijn vraag.
Stijf noorder wind ipv west of zo nu en dan oost lijkt me dat de daar door veranderde stroming en golfslag ze de stormbreker van de pier in duwde. Triest, wel een verkeerde inschatting, die, ook op de Noordzee levensgevaarlijk kan zijn zo blijkt maar. Drama voor Scheveningen.
Schuim is uitzonderlijk dik en werd gisteren in die hoek verzameld tot 1,5-2m, lawine effect en ontneemt zuurstof. Ook is de vaargeul onderhouden vorige week, kan ook invloed kan hebben gehad op onverwachte stroming en golven.
@PlaningPsycho | 12-05-20 | 09:59: noodlottige samenloop.
Lijkt me wel een bazenbaan, reddingswerker.
Mij niet. Ik denk dat als ik eenmaal een overleden kindje uit zee, zwembad of recreatieplas gehaald zou hebben me dat mijn hele leven bij zal blijven...
En normaal moet dat ook wel voldoening geven, mensen redden. Dit lijkt me echt een enorme klote klus. Je weet gewoon dat wat je uit het water haalt, niet meer te redden is. (Alhoewel, misschien beter dan ze er wel uit halen, reanimeren, maar dat dat al geen nut meer heeft)
Gelukkig hebben ze er gisteren in ieder geval ook een aantal daadwerkelijk gered.
@Enter Yeti | 12-05-20 | 09:40: Zeker. Toch denk ik een kleine nuance. Gewild of ongewild....
Ze zijn altijd op zoek naar vrijwilligers. En mocht je geen tijd hebben kun je altijd redder aan wal worden: www.knrm.nl/word-donateur/donateursch...
Die stellen zich toch voor vooral reddend op te treden na ongevallen of pech. Niet na het veronachtzamen van de veiligheid. Niettemin zal men dan ook optreden.
@JWZ_JMK | 12-05-20 | 09:49: Daar zullen de meesten niet zo van zijn. Men is meer van de stoere taal vanachter het toetsenbord.
In ieder geval goed te zien dat de SAR helicopter het bij deze omstandigheden goed vol houdt.
@MaarFeitelijk | 12-05-20 | 10:05: Klopt, vandaar ook de donatielink. De KNRM is bijna volledig afhankelijk van donaties. Bizar eigenlijk dat dit niet gewoon door de overheid betaald wordt. Zou fijn zijn als GS hier eens wat aandacht aan besteed want dat verdienen deze helden wel.
@JWZ_JMK | 12-05-20 | 10:23:
Ja, héél vreemd dat het van donaties moet komen.
@Papa Jones | 12-05-20 | 11:08: Nederland zonder donatie's en vrijwilligers heeft geen bestaan.
Dit is gewoon k*t in elk opzicht. Groep gasten gaat lekker zijn hobby beoefenen en een deel komt niet meer terug. Sterkte voor de nabestaanden (niet dat ze deze tegel lezen...)
Bij vrijetijdsbestedingen moet je ook op je veiligheid letten. Met de motor of fiets niet tegen bomen rijden en bij stormachtige wind moet je niet gaan surfen. En zeilen doet ook niemand.
Triest voor deze jonge mensen en hun familie, maar het is natuurlijk wel de natuur tarten.
REAGEER OOK