GSTV. De allerbelangrijkste vraag over corona
Wij stellen alleen maar vragen
De thermometer in de aars van de het volk, wij steken hem. En u weet wat heel Nederland zich op dit moment afvraagt. Dat kan maar één ding zijn, en wel hoe het te rijmen valt dat we ons voorbeeldig gedragen en toch drie weken verlenging van de maatregelen kregen. Pats. Boem. De vraag die alle andere vragen overbodig maakt. Hoog tijd om onze enige echte vragensteller Tom Staal erop uit te sturen om eens even haarfijn deze belangrijke vraag te stellen. Wat Hij Te Horen Kreeg, Zal U Verbazen.
BONUS: Mark Rutte geeft ook antwoord
HET VIRUS!
Reaguursels
InloggenRutte kan deze crisis niet aan dat moge duidelijk zijn. Als je afhankelijk bent van lui die voor je denken omdat jezelf die gave niet hebt dan wordt het moeilijk wat ook blijkt uit de hoeveelheid adviseurs en natuurlijk de hotline met Merkel.
Aan het begin van de crisis kon je nog zeggen; Dit is een unieke nieuwe situatie. Iedereen tast in het duister. Zelfs wanneer sommige zaken voor de hand liggen (zoals, zodra duidelijk wordt dat het een echt probleem is, nadenken over het opstarten van extra productie van beschermingsmiddelen en beginnen nadenken over een lockdown beleid), kun je je nog verontschuldigen.
Nu zijn we twee maanden verder en het enige dat er echt op rolletjes loopt is het mediaspektakel rond onze nieuwe zaligverklaarde Mark. Verder is iedereen verzand in discussies over de betrouwbaarheid van de bronnen en zich ergeren aan het gezwalk van Rutte. De Gezondheidszorg aan het front is aan het doorpiepen, de economie bezwijkt onder een golf aan faillissementen en ondertussen moeten we maar hopen dat het virus straks aan het eind van het jaar weer de kop op steekt om het aantal doden door de gewone griep te benaderen. Daarover gesproken; ik wilde wel eens weten hoeveel doden we dit jaar te betreuren hadden door de gewone griep. Ik kwam op de volgende webpagina uit 2010. Daar stond;
"Volgens Roel Coutinho, directeur van het RIVM, is het inderdaad een bijzonder mild griepseizoen geweest. De gewone wintergriep is dit jaar niet geweest en ouderen hadden nog oude weerstand tegen de Mexicaanse griep.
In totaal zijn sinds april 2009 61 mensen door griep overleden, allen door de Mexicaanse griep. Coutinho vermoedt dat er meer griepdoden zijn, maar niet veel meer.
In een normaal griepseizoen overlijden zo'n 700 mensen. Bij een flinke seizoensgriep kan dit oplopen tot ongeveer 1500 extra sterfgevallen."
www.gezondheidsnet.nl/laagste-aantal-...
For the times, they are a changin'. En snel ook. De gewone griep neemt exponentieel toe in agressiviteit.
Goed om op basis van cijfers, gebalanceerd beleid te maken. Er zijn echter veel onduidelijkheden m.b.t. de test methode en definitie van Covid19.
In 2018 overleden 153.000 personen in Nederland volgens VWS cijfers online. Het huidige aantal 'covid-19 slachtoffers' bedraagt net over 4.000. Dit is zelfs geflatteerd door dubbeltelling, her-labelling etc. doch relatief erg laag. Het bewust storten van Nederland in een economische afgrond kun je crimineel of erger noemen.
Een laf besluit van de regering zonder doordachte weging van factoren, ingegeven door angst, druk van de media en de medische sector en mogelijk gebrek aan juiste informatie cq kennis. De kernpunten nogmaals: a) de Cov19 test is niet accuraat, b) het virus heeft een mortaliteit die vele malen lager is dan van een normale griep, c) er zijn effectieve middelen voor herstel en ziekenhuis capaciteit voor ‘gevallen’ en d) we hebben het over 'maar' zo'n 4.000 doden.
Daarentegen hebben we nu al duizenden werklozen, storten meer dan 150.000 MKB-ers in, worden de financiële reserves vernietigd en schulden opgebouwd met een ongekende vaart. De levens van minstens 500.000 mensen worden voor jaren dramatisch aangetast en de economie ras afgebroken. Elke dag extra ‘lockdown' kost vele miljoenen Euro. Schulden zijn niet meer terug te betalen, er worden miljarden Euro’s geprint in de hoop dat die niet terugbetaald moeten worden. Door de angst-hype zijn vele economieën gekrompen en storten in terwijl mensen angst aangepraat wordt door de media. De olieprijs kelder naar zelfs negatief en mondiaal wordt al voedselschaarste verwacht. www.youtube.com/watch?v=pWHA0dOr3S4 . Kortom een crisis die die van 1930 ver te boven gaat.
Het kabinet plakt - ondanks dat er dus geen enkele reden is voor een lockdown- er rustig 3 weken aan vast 'voor de zekerheid’ met daarbij nog vage criteria voor openstelling en eisen als inlevering van je privacy. De enorme consequenties die Nederland verwoesten worden niet genoemd.
Dit is het om zeep helpen van Nederland door Rutte c.s. en zaak dat de bevolking duidelijk maakt dat het niet acceptabel is. De lockdown moet gestopt z.s.m. en zonder beperkingen terug naar de oude normaal. Online petitie met achtergronden: zoek 'stop de lockdown terug naar normaal' en '75 jaar vrijheid stop_de_onrechtmatig_uitgeroepen_lockdown'.
Ik weet niet of dit sarcastisch bedoeld is, maar het was weldegelijk een geode vraag.
Het was een verschrikkelijk open deur waar je geen serieus eerlijk antwoord op hoefde te verwachten. Ik vond de vraag van Marijnissen veel beter. Waarom is er nog steeds geen productielijn voor beschermingsmiddelen opgezet? China stampt in een week een ziekenhuis uit de grond - okee, het stortte twee dagen later in, maar een ziekenhuis is nog geen mondkapjes. Wij zijn nu al twee maanden verder.
He oef: mondkapje kost in España € 0,96 is door el Gobierno vastgesteld en geldt voor todo EL Pais.
Nú snap ik waarom er zoveel onbegrip over de intelligente lockdown bestaat...
www.telegraaf.nl/nieuws/606501617/per...
ja en vandaag begint de Ramaldan toch ? Hoe zouden die gasten zich voelen...…... mogen niks eten.....
Ook de bidmatjes anderhalve meter uit elkaar. Als ze maar geen jihad gaan uitroepen.
Waarom heet het geen Schaapadam? Ze vreten toch schapen en geen rammen?
Een ram is toch een mannetjesschaap? Ja toch, niet dan! Nou dan!
@Gaat het niet dan? | 23-04-20 | 14:16: Rommeldam. Daar heb ik bij mijn weten nog geen varkens gezien.
'Het virus' rijmt helemaal niet.
Het dicht wel. Je longen, neus, keelholte...
De Telegraaf meldt dat 150 duizend bedrijven op de fles gaan. Problemen die ze in Zweden in ieder geval niet hebben. Wat zijn we toch een gaaf land.
Oh nee joh? Zweden heeft helemaal geen last? In Zweden draait alles als een tierelier?
Goh.
www.bloomberg.com/news/articles/2020-...
e-markets.nordea.com/#!/article/56693...
Leve het Zweedse model... die hebben he-le-maal geen last van Corona.
www.project-syndicate.org/commentary/...
Van alle noordelijke landen presteert Zweden verreweg het slechts. Maar economie > mensenlevens is inderdaad een keuze die je als land kan maken. twitter.com/MarkkuPeltonen/status/125...
Breek: het Europees Geneesmiddelenbureau waarschuwt nu weer voor de bijwerkingen van chloroquine. Terwijl het overal buiten IC's ook gewoon al als preventiemiddel tegen malaria werd gebruikt. Men moet hier eens uit die bureaucratische poldermodel-mallemolen komen en in elk geval risicogroepen zonder hartproblemen zink en hydroxychloroquine thuis verstrekken (laat het aan het individu of ze het risico willen nemen). Als ze op de IC terechtkomen, kan het al veel te laat zijn !
En verstrek in bejaardenhuizen eens preventief vitamine C, D en zink (baat het niet, dan schaadt het niet, voor de sceptici onder u).
Kan me vergissen maar, volgens mij heeft het iets van doen met de farmaceutische macht van oa een Roche in Brussel die weer bezig zijn met hun eigen vaccin.
En dat erbij heeft ieder medicijn zo zijn bijwerkingen.(denk ik)
Klopt vit c 6000 mg elke 4 uur.
Bij zwaar zuurstof tekort.
@komtdatschot | 23-04-20 | 12:55: Yep, als u op vakantie naar de tropen gaat, krijgt u het ook gewoon in huis om tegen de malaria te slikken.
Ze willen iedereen vaccineren, dus alle andere middelen die wel zeker werken worden gedownplayed ook door de globale instituties. We weten inmiddels wat voor een corrupte boevenbende de WHO bijvoorbeeld is Het Europees Geneesmiddelenbureau is een agentschap van de Europese Unie. Daar gaat je onafhankelijkheid al. Ons kent ons. Elke aardbewoner moet een prik van Bill Gates dat tevens een trackingscomponent heeft. Nanochips en zo..... Het is weer een drastische stap verder om iedereen te monitoren en op afstand uit te kunnen lezen.
Vorige week ging van Wolferen hier op in. Vanaf 41.23 kijken. Maar ik denk dat die hele column(s) wel hout snijden.
youtu.be/0kk6yhGhY44
Alufolie weer in de aanbieding. Man man man ze weten al lang op welke zolder kamer je zit en je bent volkomen oninteressant om te volgen. Als ze echt van je af willen verdwijn je zo ook wel.
@Richard Heel zinnig advies! @komtdatschot en @Nehemia: inderdaad is de druk van 'big pharma' groot. Bill Gates, Fauci etc. hebben al jaren scenarios gespeeld voor een virus pandemic en sind 2019.. rara.. belangen de in medisch-industrie mn vaccin productie. Zie ook bv www.youtube.com/watch?v=UgD7vRlSaZY
@RichardBandler | 23-04-20 | 12:59: Malaria is een hele enge ziekte. Dan is Chloroquine® niet erger dan de kwaal.
Er zijn een aantal dingen die zeker moeten gebeuren. Stel je bent rechts en wilt een zo klein mogelijke overheid. Dan kijk je toch waaraan het geld moet worden uitgegeven dat binnenkomt? Wat is belangrijk? Een goede gezondheidszorg? Regel dat dan, zorg dat de salarissen hoog genoeg zijn, zorg voor IC- of andere capaciteit, zorg ervoor dat er genoeg tests en beschermingsmiddelen in eigen land worden geproduceerd. Houd de kennis op niveau. En als dat betekent dat er minder geld gaat naar ontwikkelingssamenwerking, subsidies voor Iedereen en zijn moeder, onnodige energietransitie en wat dies meer zij, dan is dat maar zo. Ik snap daadwerkelijk niet waarom er maar zo weinig mensen zeggen "eigen volk eerst, daar betalen ze namelijk voor, de rest is van ondergeschikt belang".
Zou een Nexit helpen?
In beginsel ben ik het er mee eens dat geld pas naar het buitenland gaat wanneer hier alles op orde is. Zelfs als je onder de valse waan leeft dat we een soort van morele ereschuld hebben (die we ondertussen wel betaald hebben lijkt me, met alle miljarden en kennis en opleiding die kant op), zul je eerst voor jezelf moeten zorgen als je voor een ander van waarde wilt zijn
Wilders is wel effe in een paar weken van "WIJ MOETEN IN TOTALE LOCKDOWN" nu naar "ER ZOU MEER MOGELIJK MOETEN ZIJN". Hoe rijmt u dat?
Er is nooit gezegd dat dit een lange lockdown moest worden.
Wilders had het in februari over een totale lockdown voor een paar weken.Tussentijds de besmettings- haarden isoleren.Testen testen en nog eens testen en vooral veel mondkapjes.
@komtdatschot | 23-04-20 | 12:50: Ja zeg, als we dat zouden doen spelen we Wilders in de kaart. Eerst ridiculiseren en demoniseren, dan na een paar weken wel moeten. Maar dan is Wilders wel weer vergeten.
Dat er voor het eerst in de parlementaire Geschiedenis een (volkomen onschuldige) motie van de PVV is aangenomen is natuurlijk een farce.
Rutte is naar eigen zeggen een visieloze manager, een puzzeltjes oplosser, geen leider, geen generaal. Het wordt dus operatie geslaagd, patiënt (de economie) overleden nadat eerst ("maakbaar") door hem alles kapotbezuinigd is. "Als wij eenmaal aan de knoppen zitten...." hoor ik hem nog zeggen. Zijn maakbare (socialistische) samenleving heeft deze zich liberaal noemende premier mooi naar de knoppen geholpen. Hopelijk herinnerd Nederland zich dat in het stemhokje. Rijst de hamvraag: Welke eenoog in dit land heeft de kunde en ambitie het beter te doen. Moge hij opstaan!
Die zijn er genoeg... Zij die spreken weten niet en zij die weten spreken niet.
Zolang de stropeige meerjarenprocessen eindeloos gerekt kunnen worden met geouwehoer, is Rutte in zijn element. Wanneer het op ad hoc beslissen aankomt, op knopen doorhakken en recht door zee verantwoordelijkheidnemend en besluitvaardig en moedig kloek zonder oog voor wat het hem als persoon of politicus zou kunnen schaden zich offerend met eigen filosofie stervend (dixit van Gaal; zou dat geen goeie crisimanager zijn?)? Nee, dat is niet iets waar je Rutte van kunt beschuldigen.
Manmanman, wat een glibberige aal toch, zich altijd verschuilend achter anderen.
Zou het?
.
Hoe kan het dat er nog zo weinig mensen besmet zijn, of besmet zijn geweest.
Dit zou uit onderzoek blijken.
Terwijl het virus zich toch zo agressief zou verspreiden?
.
Je zou toch verwachten dat met zo'n agressief virus veel meer mensen het al gehad hebben, of het nog (bijna)ongemerkt hebben.
Je zou bijna denken dat men bewust met getallen googelt opdat de mensen dan angstig blijven, en onzeker.
En men zodoende het langzaam 'terug naar normaal' zo lang mogelijk kan uitstellen,.......
.
'Never end a good crisis too soon' ?:
Als je zegt dat er nog weinig mensen besmet zijn geweest, kun je ze bang houden voor een grote golf van besmettingen die nog zou moeten komen.
Zo blijft de burger uit de hand van de machtshebbers eten.
De ideale situatie om maatregelen en wetten erdoor te drukken die bij een normale transparante democratisch procedure zouden sneuvelen.
.
Iets minder complot denken niburu-style misschien?
Het gaat om het magische verschijsel relativiteit. wanneer 7% van de bevolking besmet blijkt te zijn geweest is dat maar een klein percentage. Dat betekent dat 93 % nog kandidaat IC patient is. Het virus spreid zich aggressief, aangezien met twee maanden dan 1.2MM mensen al te pakken heeft gehad. dat zou met een doorgaande zelfde snelheid de komende twee maanden meer dan 150 x de wereld bevolking zijn.
Tuurlijk wordt er wel gegoocheld met cijfers, maar denk dat het verhaal niet verandert als je welk getal dan ook halveert of verdubbelt in je voordeel.
@geenjagergeenneeger | 23-04-20 | 12:30: +t ..
@geenjagergeenneeger | 23-04-20 | 12:30:
93 % van de bevolking nog kandidaat IC patient ?
Dat is niet realistisch, aangezien de doelgroep voor het virus voornamelijk de ouderen en kwetsbaren zijn.
@Kijkeensaan | 23-04-20 | 13:35: Wel, we zijn een sterk vergrijzende bevolking met daarnaast een bonte menagerie aan slachtoffers en kwetsbaren.
De juichaapjes van Rutte hebben misschien kritiek op Wilders, maar die zorgt er wel voor dat het democratische debat met de pijnlijke vragen wordt gevoerd
pijnlijk genant en pijnlijk doorzichtig.
Hij heeft geen mening behalve de tegen-mening. Kan zo naar de SP.
next.
Wilders en Baudet zijn af.
@Rallywally | 23-04-20 | 12:31: als het een wedstrijdje 'wie kan het hardst falen' is, dan zijn ze idd af
De truc van de overheid is er telkens 2 weken aan te plakken. Dan accepteert iedereen dat omdat de bevolking nu eenmaal dom is en daar niet doorheen kan kijken. Zo gaan ze dat doorzetten tot september of later totdat er een vaccin is.
Vergeet niet dat volgens de planning 80% van de mensen ziek en dus immuun moet worden en we zitten nu op 3%!
Als we de IC afdelingen verhonderdvoudigd hadden zoals in China zaten we nu al op 30% en waren we er in augustus. Nu gaat het heel het jaar duren. Minimaal.
he lullig nou dat je waarschijnlijk maar 1 tot 2 jaar immuun bent. Vaccin nah zou ik zelf niet zomaar nemen. In geval van dit virus veel te gevaarlijk.
Wie gaat de IC bemannen? Wie is hier nu eenmaal dom?
Eind april, als de zon van stand verandert is het virus in een dag dood. Die gasten van de schaduw regering kunnen van alles willen maar van de natuur kunnen ze niet winnen.
Keurig anderhalve meter afstand tussen Tom en de geïnterviewde, maar wel telkens diezelfde bespetterde plopkap in de bakkes van de politici. Als ze binnenkort allemaal omvallen, weten we waarom.
Je hoeft die plopkap niet aan te raken. Het is ook geen levend wezen dat aerosolen verspreidt.
Viel mij ook op. Alleen bij Wilders hield hij uit sympathie wat afstand.
Ik mis mijn schaarse uitjes. Maar goed ik ben niet de enige. Verder bromt.
Zijn de uitjes nu ook al geschrapt? Mijn haringboer is altijd heel royaal met de uitjes.
@Wiebenick | 23-04-20 | 11:19: zou het er momenteel toch niet op wagen die haring, oh Vlaggetjesdag valt uiteraard ook in het Noordzee water. Sterkte mede liefhebbers.
Dames van lichte zeden uit MOEland most effected idd. Of was dat het niet uitje wat u bedoelde?
@Pluisbaard | 23-04-20 | 11:27: Daar gaat mijn gratis Korenwijn..
En vervolgens houdt hij die plofkap in ieders snufferd - wat een bolleke plezier zal ding zijn! Geen handschoen te zien...
Onder de 50 zijn 14 mensen overleden aan Corona. Die lopen dus niet of nauwelijks risico., Isoleer de risico groepen en laat de rest weer los.
Ja f*ck dat! Maak er ff 53 van, ik heb al zes weken geen eendjes meer gevoerd!
Precies!
De risico groepen zijn allang geïsoleerd = letterlijk opgesloten.
Toch zijn er nogal wat ouders over 50 die kinderen van onder de 50 hebben thuiswonen. Geeft een beetje een probleem.
Dat big staat in ieder geval niet voor je hersencapiciteit.
Zoals ik al verwachtte, grotere kans (7x) op beroertes bij 30 en 40 jarige besmet met corona. Er zal nog wel meer komen. Virus zorgt dat bloedruk verhoogt met vasoconstricities in bloedvaten rond long maar dus ook hersenen. die vernauwinge vinden niet plaats in gehele bloedvat maar om de zoveel plekken. Gevolge knopen met druk waar weefsel kapot gaat. in hersenen dus spontane bloedingen. Aan allen die nog steeds blijven bij is griepje.
Succes pappa en mamma's straks, ik hoop oprect dat een besmet kind zonder symptomen niet besmettelijk is voor u. en wat betreft ouders van pubers, u wens ik nog meer succes. Ik vermoed dat die groep wel degelijk besmettelijk is voor hun ouders.
@bijna_raak | 23-04-20 | 11:27: Juist, dus die moeten ook geisoleerd blijven, Niet zo in problemen denken.
@Pluisbaard | 23-04-20 | 11:28: Goede reactie, lekker kort ook. Overigens, leer eens spellen.
De grootste risicogroep is man.
quarantaine eid, Bigkirth!
Klopt ,dit roepen diverse medici al 6 weken.
Maar er wordt enkel naar Burgemeesters, corrupte virologen en afgekeurde voetballers geluisterd
Ik trek me al 5 weken geen klote aan van alle maatregelen en de alom toegeslagen coronahysterie, en kijk het werkt . Het aantal opnames in de ziekenhuizen neemt af zo ook het aantal IC patiënten, ik voel me zelf prima en heb geen enkel indicatie dat ik het heb en ik ken ook in de verste verte niemand die het heeft. Ik heb geen angst en geen stress en kijk niet vooruit naar de wekelijkse persconferentie, ik werk ( zeker niet thuis) gewoon elke dag door zoals voor de "crisis". Moet je ook eens doen het is heerlijk. Heb zelfs gisteren iemand zwaar illegaal de hand geschud nadat ik de halve dag binnen 1,5 meter van hem had lopen werken, wat een luxe mensen. Alleen samen laat je jezelf gek maken blijkbaar.
Uw tegel ademt simplisme.
@Van Urk | 23-04-20 | 11:14: Beati pauperes spiritu
Ja we hebben bewijs het virus is onschadelijk, wetenschappelijk aangetoond. Mensen die op straat doodvallen zijn een overduidelijke hoax.
@Texacoballletje | 23-04-20 | 11:19: Zo, zo Latijn. Zou ik niet in de Texaco doen als je aan je balletje staat.
Die maatregelen hadden al in januari genomen moeten worden. Nu blijkt, volgens het RIVM, dat het virus al op 15 februari hier was. En wat deed de regering? Niks. Noppes. Nada. Behalve Baudet uitlachen.
Europese Chinezen naar China voor Nieuwjaar - Corona in China - alle Chinezen halsoverkop terug naar huis - geen maatregelen luchthavens - zorgpersoneel onvoldoende tot geen bescherming - gebrek aan apparatuur...
What could possibly go wrong?
En inmiddels zijn we negen weken verder en heeft het zorg personeel nog steeds geen fatsoenlijke bescherming.Kunnen de verzorgingstehuizen inmiddels wel sluiten wegens gebrek aan clientèle.Is 50 plus gedecimeerd tot 2 zetels.Zijn er circa 8000 zorgmedewerkers geveld door het corona virus.Maar circa 4000 testen per dag en een ingestorte economie door de lamlendigheid van de nep regering.
@komtdatschot | 23-04-20 | 11:45: Triest toch? Snap werkelijk niet dat Rutte zo opgehemeld wordt.
Precies, ik vergeet het echt niet dat bijna alle partijen te bedonderd waren om op verzoek van Baudet een spoedvergadering over corona te gaan houden, de week er op was nog ruim op tijd.
Maar nu kost het veel bedrijven de kop omdat ze gewoon de beste helft van het jaar geen omzet hebben, maar wel alle kosten.
Maar D66, PvdA, en de caviaknuffelaars zijn met hele andere dingen bezig, die boeit het niks dat er veel gezonde bedrijven gaan omvallen, hun geld komt toch wel.
Het is, en blijft een slechte vraag. 'Hoe rijmt u dat?'
- Virus.
- Goed om te zien dat goed gedrag resultaten oplevert.
- Balen, vrienden in app balen.
- Belasting op zorg is flessenhals.
- Veel meer kan dan nu gebeurt.
De vraag geeft veel te veel ruimte om zomaar wat in het wilde weg rond te bazelen. Thans heeft alleen mevrouw van de dieren een antwoord dat hout zaagt, chapeau. Verder, een koldervraagstelling honend aan het voetlicht stellen, oké. Uitmelken en op een kinderlijke manier politici ermee vermoeien, liever niet.
+veel
Er valt geen enkel oorzakelijk verband vast te stellen tussen 'goed gedrag' en goede resultaten. Mensen hebben elkaar nodig, ook binnen gepaste afstand. Niemand zit op een griep of ander virus te wachten. Het overkomt iedereen weleens. Geen maatregel die daartegen zal helpen. En dat is nu wat men de mensen graag wijs wil maken. Dat het zou helpen. Ze zijn zelf niet wijs. Terwijl ik het vaak met u eens ben. Groeten.
Oh, ik zie nu pas dat u een antwoord citeert. Het was niet uw eigen mening. Neem me niet kwalijk.
Sinds dat item van Lubach over Wilders neem ik die vent met een grote korrel zout... Ik hoop dat ie premier word om vervolgens keihard door het ijs te zakken. (Vind die andere partijen trouwens ook niks)...
Wie? Lubach? Wilders?
Dus Lubach is uw orakel.
@Koning BongoBongo | 23-04-20 | 12:41: Stuur mij maar eens het complete partijprogramma van de PVV, verder dan een half A4tje komt u niet...
Ik ben zelf al beperkt.
Onder de reaguurders ben je vast niet de enige, en nee ik vlak mijzelf ook niet uit.
Baudet snapt het. Zo doe je dat!
4 miljoen mondkapjes binnen een week:
www.youtube.com/watch?v=jyaFr6-zt8M
Mag idd wel even een eigen topic krijgen. Nu maar hopen dat het lukt allemaal, anders begint het Baudet bash circus weer van voor af aan
Nogmaals, de vraag is zo gek niet. Want Rutte zei 3 weken eerder dat als iedereen zich aan de regels houdt, de kans op versoepeling groter wordt. Daarmee wek je verwachtingen. Heel logisch om er dan naar te vragen.
Het antwoord van Rutte is ook onjuist. Het is niet het virus wat de schuld moet krijgen, dat is nogal makkelijk als verantwoordelijk premier. Maar het is het feit dat goed gedrag alleen niet voldoende is om versoepeling dichterbij te brengen. Daar is namelijk meer voor nodig, namelijk mondkapjes onder andere. Zodat kappers, winkels, restaurants, fysio's etcetera gewoon weer open kunnen, dat het OV beter gebruikt kan worden, dat ouderen beter verzorgd en bezocht kunnen worden etcetera. En dat heeft Rutte slecht geregeld. Dáár wringt de schoen.
En wie zei dat 3 weken goed gedrag voldoende was om terug te gaan naar normaal? Rutte in ieder geval niet.
Als Rutte iets belooft dan geloof jij dat hij dan levert? Zalig zijn de simpelen van geest want hun is het koninkrijk der hemelen (Een Ruttiaanse belofte)
@Amsterdamsko | 23-04-20 | 11:31: Letterlijke tekst Rutte persconferentie begin april: "de kans op begin van normalisering groter wordt als we ons allemaal aan de regels houden." Graag gedaan. En als u mijn plempsel leest, beweer ik ook niet dat het voldoende zou zijn om terug te gaan naar normaal, maar dat 'de kans op versoepeling groter wordt.' Dus u verzint een eigen quote die door niemand gedaan is. Stropop argument.
@bijna_raak | 23-04-20 | 11:34: Nee, absoluut niet. Maar daarom moet je hem juist op zijn uitspraken bevragen.
Hier in Engadin is het gemor niet meer te ontkennen. Bundesratministers worden vol uitgescholden. In heel Graubünden liggen in de 10 ziekenhuizen nog maar 26 mensen met corona. De mensen zijn het opgesloten zitten helemaal zat, vandaag is het opnieuw schitterend lenteweer. De van Oefs gaan weer een mooie sentiero van 2.5 uur doen.
Heldere lucht, stralende zon. Thans bemerk ik dat er niets valt aan te merken op mijn humeur. Van Urk laat zodadelijk de chauffeur het dak er af halen voor een gulle rondrit. Ik twijfel nog over wat ik vandaag naar het canaille zal strooien, 1-euromunten of 2-euromunten?
Volgens mij is er maar één manier om hiermee om te gaan, en dat is massaal testen. De mensen die het hebben in quarantaine en verpleging, en de mensen die het niet hebben gewoon lekker verder met hun leven. Hoe simpel kan het zijn ? Maar dat vergt wel de nodige daadkracht, organisatie en inventiviteit. En laat het daar nou net aan schorten bij de man die liever de hele dag onderuitgezakt met zijn mobieltje zit te spelen. Massaal testen, net als in Zuid-Korea, dat is de uitdaging, het is de enige manier. Deze lockdown maakt 150.000 ondernemers kapot. Rutte c.s. staan erbij en kijken ernaar.
Gisteren kreeg ik dit antwoord op mijn vraag waarom we niet preventief getest konden worden.
Testen voor COVID-19 zijn schaars en prijzig. Ook is er een tekort aan medewerkers die de testen afneemt. Daarom geeft het RIVM een strak kader aan welke groepen in aanmerking komen voor een test.
@RickRD | 23-04-20 | 11:00: Klopt. Dat hoorde ik hier ook in het ziekenhuis. Te duur. Zelfs personeel met klachten werden gewoon naar huis gestuurd en moesten maar uitzieken bij hun gezin. Terwijl de IC vol lag met Corona patienten.
@Motleycrew
Massaal testen zonder vervolgens nauwgezet en met hoge frequentie bij te houden hoe de gezondheid van de geteste personen zich ontwikkelt, heeft geen zin.
Iemand die nu negatief test kan over een uur besmet zijn. Daar kom je pas achter als je die persoon weer test en het liefst zo snel mogelijk na de laatste test. Je zou dan bijvoorbeeld 1 persoon 4 keer in een week moeten testen. Stel dat je de helft van de bevolking aan dit regime onderwerpt, dan kom je al uit op wekelijks 32 miljoen testen. Dit is praktisch niet te doen.
Daarom is de gedachte achter de app van De Jonge niet eens zo gek. Ik bedoel dus écht de gedachte.
De door u zo bewierookte Zuid-Koreanen snappen dat ook. Dat is namelijk precies wat zijn doen. Alle gangen van de bevolking worden daar o.a. middels apps in kaart gebracht. Wilt u dat ook?
Verdiep u eens in dat model voordat u hier iets roept.
Dan gooi je de Horeca open, staan ze in de rij om te pissen na een paar biertjes..
Nog steeds de discussie de ene zorgverlener draagt een mondkapje en die bij de buren niet, hoe krijg je dat uitgelegd.
Laten we toch vooral luisteren naar het RIVM is het advies.
Het word de hoogste tijd dat de NPO geen beelden meer laat zien van andere landen waar bijna iedereen een mondkapje draagt.
Lijd alleen maar tot verwarring en dat moeten we niet hebben.
De waarheid is denk ik simpel: we hebben de voorraden niet. Dus die dingen worden te duur of te vaak hergebruikt. Mijn vriendin werkt in Duitsland in een contactberoep en krijgt van clienten zelfgemaakte stoffen mondkapjes. Volgens mij kun je dan net zo goed een stuk gaas voor je mond houden.
Volledig mee eens. Mondkapjes zijn voor bange mensen zonder verstand. Daar zijn er helaas heel veel van, zeker in de ons omringende ontwikkelingslanden
Als je even om je heen vraagt zijn er zat mondkapjes (FFP2) te koop buiten de officiele kanalen om voor een redelijke prijs (€ 4,-- excl. btw per stuk). Het is complete bullshit dat er een tekort zou zijn.
@Feitenpliesie | 23-04-20 | 10:53:
Inderdaad, verpleegend personeel en tandartsen zijn niet goed wijs, met die maffe dingen op hun hoofd.
@Feitenpliesie | 23-04-20 | 10:53: wat moeten we blij zijn met die enkelingen zoals U
Als U nog niet bij het RIVM werkt ga een open sollicitatie sturen.
Ze zitten daar met smart te wachten op mensen met visie.
@BBRDWR | 23-04-20 | 10:51: Zelfs een sjaal voor je mond houdt al het e.e.a. tegen. En nee, natuurlijk is het niet optimaal maar beter iets dan niets. Via internet kun je trouwens PPE2 kapjes kopen: 50 stuks voor 20€ inclusief verzenden. In grotere hoeveelheden zijn ze per stuk nog voordeliger. Maar niemand neemt zelf het initiatief en waggelt slaafs achter dit kabinet aan. Want kijk, als demense zelf mondkapjes zouden aanschaffen, zouden ze weer op bezoek kunnen gaan bij hun ouder(s) in het verzorgingstehuis. Nu zitten de bejaarden/zieken/gehandicapten als gevangenen in hun kamertjes. Al meer dan 3 weken zonder dat er ook maar 1 familielid op bezoek mag komen. Terwijl de vele ouderen die al zijn gestorven besmet zijn geworden door het personeel! Dat kan niet anders. Weet u wat stress doet voor die mensen? Hun toch al broze immuniteit gaat met sprongen naar beneden. Ze mogen niet eens naar buiten om Vit. D op te doen. Als er groepen zijn die recht van klagen hebben zijn zij het wel en niet de jankerds die hun 'terrasje' missen.
@Lupuslupus | 23-04-20 | 11:09: Zo is het maar net!
@Lupuslupus | 23-04-20 | 11:09: Exact. Als de heersende redenering is dat mondkapje 'slechts' helpen voorkomen dat je anderen besmet, dan zouden familieleden hun kwetsbare (groot)ouders prima daarmee en met gpede handhygiene/afstand kunnen bezoeken of verzorgen. Waarom dit dan toch actief ontmoedigen?
Waarom zegt niemand van die lui die worden geïnterviewd dat het een kudtvraag is en anders niks? Jezus man iedereen zeurt als een klein kindt dat ze niet naar de kroeg mogen (even buiten beschouwing gelaten dat t voor de horeca wel echt heel kut is). Festivals waren er toch al veel te veel in Nederland dus dat er een paar omvallen is mij niet erg die liepen toch al op hun tenen voor de crisis en mensen zijn wel hipster genoed om die weer snel terug te laten keren.
'genoeg' teringlijer leer eens grammatica en spellen.
@leisure suit larry | 23-04-20 | 10:44: Corrigeer de rest van je tekst dan ook meteen.
Wilders ook weer lekker logisch: wel horeca open maar scholen gesloten laten.
Is het minst rationale maar meest populaire antwoord. Correct volgens de Trump doctrine.
Dan heb je niet goed opgelet.
Horeca hoeft niet open . Ouders zijn allemaal thuis aan de drank geraakt en hebben voldoende voorraad .
@Broadsquire | 23-04-20 | 10:50:
Exhibit 1: Scholen
twitter.com/geertwilderspvv/status/12...
Exhibit 2: Horeca
twitter.com/geertwilderspvv/status/12...
M.a.w. kabinet doet altijd alles verkeerd volgens hem, dus komt hij met deze onzin aan.
Het virus is er het virus blijft. Een virus gaat niet meer weg, dus we kunnen Covid 19 optellen bij alle andere bedreigingen die onze gezondheid ernstig kunnen beïnvloeden. Een vaccin zal de gevolgen kunnen bestrijden, allerlei maatregelen kunnen verspreiding afremmen, maar Covid versla je niet, ook niet samen, hoe je het ook rijmt.
Bij een toekomstige griep vaccinatie zal de cocktail verder uitgebreid moeten worden.
Ik heb geen last van domme NOS vragen want ik kijk nooit naar de NOS/NPO, die gebrainwashte kudde laat ik graag aan mij voorbij gaan, het voegt helemaal niets toe aan wat we moeten weten.
Tot slot hoop ik op een forse (juridische) aanpak jegens China en de WHO met een dito schadeclaim/vergoeding. En als de WHO nog verder met enige geloofwaardigheid wil voortbestaan dan zouden ze a. Taiwan moeten erkennen en b. de beesten markten in China op slot moeten zien te krijgen. Gebeurt dat laatste niet dan staat Covid 20 al in de steigers.
met als leergeld dat we bij het minste of geringste bericht uit china dat er weer een gaar virus is uitgebroken dat we en masse de IC opschalen en vluchten blokkeren.
Misscien een lijst maken van mensen die het maar een griepje vinden. Laat die zich vrijwillig besmetten. Misschien hebben we dan al 40% immuniteit. Wel goed besmetten dan anders geen immuniteit.
Interessante docu:
The first documentary movie on CCP virus, Tracking Down the Origin of the Wuhan Coronavirus
youtu.be/3bXWGxhd7ic
@moetnoggekkerworden | 23-04-20 | 10:56: bang schaap, de meerderheid heeft het al lang gehad. Daarom lopen de aantallen terug, net als bij influenza.
@DeBelastingbetaler | 23-04-20 | 11:02: Zonder dat de mensen getest zijn weet u dat helemaal niet. Dus u beweert maar wat.
@DeBelastingbetaler | 23-04-20 | 11:02: En u weet dat, omdat u de belasting heeft betaald?
Ja want een griepvaccin helpt zo goed! Daarom nemen ze elk jaar 4 bekende virussen en stoppen dat in een vaccin. Waarna er nog steeds duizenden mensen ziek worden èn overlijden. Plus dat een vaccin voor dit virus er nog lang niet is. Ben je de dans ontsprongen door niet besmet te zijn geworden met dit virus, ga je je moedwillig ermee laten inspuiten. Want 'vaccin'. En maniak Bill Gates maar lachen om zóveel stomme mensen. Leef gezond, neem zoveel mogelijk vit. C, D èn zink. Zink verhindert namelijk een virus om de cellen binnen te dringen, is dus een extra barrière.
@DeBelastingbetaler | 23-04-20 | 11:02: Die aanname lijkt me heel sterk, sinds de hele bevolking al wekenlang nagenoeg contactloos leeft en werkt.
@Lupuslupus | 23-04-20 | 11:21: Ik slik sowieso een supplement voor senioren waar een heel scala van weerstand verhogende zaken inzitten, ook zink. Daarnaast vitamine C producten en ik ben vaak in de buitenlucht, als de risico's qua drukte thans nog te overzien zijn, maar dat wordt met de huidige temperaturen steeds lastiger.
Dat er zoveel mensen sterven aan 'griep' bewijst des te meer wat voor een gevaarlijke serie virussen er al onder ons zijn, die ongeacht enting dodelijk kunnen toeslaan. Hoewel ik er bij vermeld dat dood door griep ook vaak hand in hand gaat met andere ellende.
Veel Corona doden zijn gestoven aan een combinatie van verschillende zaken.
@Lupuslupus | 23-04-20 | 11:21: Je vergeet veel bidden. Ik zou eens gaan praten met polio slachtoffers, als ik jou was. Dwaas.
@Lupuslupus | 23-04-20 | 11:21: Exact. Opbokken met al die chemische meuk. Het lichaam is van nature genetisch zo ontworpen dat het zichzelf geneest. Daar hebben we helemaal geen enge spuitjes van Bill Gates voor nodig die in Afrika en India op zijn zachts gezegd niet heel erg populair meer is.
Kleuters. Allemaal.
Ik gedraag me al vier weken voorbeeldig. Hoe word ik daar voor beloond?
Je krijgt geen billenkoek.
U was het met die gouden knop!
Precies.. wat een kindergarten
We krijgen een dezer weken vast die 1000 euro van Trutte /sarcasm off
@Devox85 | 23-04-20 | 10:54: Tsja... curling ouders he dan krijg je dit soort klagende weekdieren.
Uw sm sessie gaat niet door begrijp ik ?
Het aantal misdrijven waarbij een asielzoeker als verdachte is aangemerkt steeg flink, blijkt uit een nog geheim rapport daarover. De lijst is lang en ernstig. Het gaat om verdenkingen van winkeldiefstallen en heling, maar ook om verkrachting en poging tot moord. volgens een een geheim report dat in handen is van de telegraaf 27% een flinke stijging www.telegraaf.nl/nieuws/1180257990/wi...
U bent nogal aan de late kant met dit "nieuws".
ik heb de slaap nog niet geheel uit
In het lijstje irritante vragen die gesteld moeten worden.
“Meneer de premier, bent u bekend met het feit dat Nederland in het begin van de Corona apocalyps zijn mondkapjes heeft weggegeven aan China? En op wiens initiatief is dit gebeurd?”
“Meneer de premier, kunt U aangeven waarom Nederland geen mondkapjes bestelde toen er een tekort was terwijl alle landen rondom ons ze wel bestelde?”
'Nederland' heeft niks weggegevne. Nederland heeft alleen de landingsrechten van dat vliegtuig geregeld. Verder was het een initiatief van bedrijven en individuen om die kapjes die kant op te sturen.
Als we deze regering nu eens preventief gaan opsluiten, ik weet zeker dat dat beter is voor de economie. Voor het virus het Zweedse model dat iedereen zelf verantwoordelijk is zijn daden en gedrag.
Ja want in Zweden is alles toppie joppie . Wel eens in de voorsteden geweest van Malmo? Nee, ik ook niet, evenals de Zweedse politie. Apenjungle daar vol met asieleisers.
Bij voorkeur in een willekeurig verpleeghuis.
Kunnen ze mooi een handje helpen.
@despee | 23-04-20 | 10:48: Het is prima toeven in Zweden maar door onbezonnen immigratiebeleid zijn er no-go zones in de grote steden net als bij ons.
Wat bestaat ons volk toch uit makke schapen. Niemand komt in opstand, de VVD groeit als kool, we krijgen straks weer 4 jaar Rutte aan het roer en dat allemaal omdat we heel erg bang zijn gemaakt voor een virus dat voor de meeste mensen niet meer dan een griepje is. Het land stevent af op een bizarre crisis en iedereen zegt ja en amen. We volgen slaafs wat Rutte ons vertelt. Als Rutte morgen zegt dat het helpt als we allemaal een deegroller in onze reet stoppen zit die zelfde avond half Nederland met een uitgescheurde anus op de bank. Mensen die wel kritisch zijn en aan onze economie durven denken worden monddood gemaakt en weggezet als bejaardenmordenaars.
Rutte doet het nu uitermate goed. Helaas was de opstart slecht. En het WHO heeft al lang gewaarschuwd. Het westen was te arrogant en luisterde niet. Iedereen die dit virus al vanaf half december volgt weet dat. Ook dat mensen 21 dagen gemiddeld op de ic liggen was al lang bekend. Europa en Nl hebben gewoon te traag gereageerd. weet u nog carnaval, oostenrijk en italie tripjes, en alles zonder thuis isolatie van twee weken terug laten komen. We zullen half juni weten of scholen open een goied sluit is geweest. Wel jammer dat de middelbare scholen dan ook al open zijn want dan weten we nog niet of kleine kinderen besmettelijk zijn. Of dat het toch weer de pubers zijn. Iets dat ik vermoed.
U bent nog van het is maar een griepje tijdperk? De economie was al ziek met allerlei onderliggende oorzaken. Veel werk kan als disposable worden beschouwd. Dat is heel erg en jammer. Als de economie straks weer na te zijn uitgeziekt weer opstart zal deze fitter blijken dan daarvoor. Helaas zijn er dan een aantal disposable bedrijven overleden. Grootste fout die de overheid dan kan maken is die mensen met een grote schuld achterlaten. Scheld die kwijt zodat men weer opnieuw kan starten. U bent dan geld kwijt maar heeft uw leven nog, iets dat velen helaas door dit zogenaamde griepje niet kunnen. Dat zijn de echte verliezers in dit hele verhaal. En uit ervaring kan ik u melden dat het niet een griepje is. Voor boven de 40 kan het heel vervelend uitpakken ook al is er geen ziekenhuis opname nodig.
Volledig mee eens, ongelofelijk dat mensen nog niet zien waar dit heen gaat en ook hoe dit komt. Hoe is het toch mogelijk dat Rockefellor cs 10 jaar geleden dit hele scenario beschreef als toekomst model, de Davos groups incl Gates een repetitie van een virus pandemie hielden in Okt 2019. Zie ook www.youtube.com/watch?v=gMTZu6_TjU8&t=131...
Het Nederlandse kabinet doet het goed. Dat er te weinig voorraden waren en veel te veel artsen in Nederland weinig meer kunnen dan morfine toedienen en het kussen nog eens opschudden is iets wat in de evaluatie nog maar eens moet worden geanalyseerd. In Spanje is er iedere dag wel een schandaal met hun regering. Vandaag kopt El Mundo het volgende:
Crisis del coronavirus
El Gobierno compró los test chinos falsos para el coronavirus por más del doble de su valor. Sanidad pagó 26 euros por cada test rápido a la empresa china Bioeasy mientras ésta los vendía a cinco y se comercializaban a 13 euros.
Foutje bedankt. Eerst dat bestellen van mondneusmaskertjes via een bevriende vent met offshore Malta erachter en nu weer de verkeerde tests besteld.
Dat cynische toontje van Tom, onbetaalbaar!
Nou, dat is een ontroerend bericht. Amsterdam gaat de begrafenissen betalen van overleden oudere moslims die nu niet naar buitenland kunnen worden gevlogen. Zij hadden daar een grafrecht gekocht en niet in Nederland. Halsema gaat dat betalen. Het gaat ook om eeuwige graven. Geld zat, toch?
Halsema had het indertijd in WNL over dat een lockdown ( mensen wekenlang in huis) een " gruwelijke" maatregel zou zijn .... lol
Huh , het zijn toch Nederlanders die meedoen met de maatschappij volgens de deugers. Waarom willen Nederlanders dan in het buitenland begraven worden ?
Aan het eind van ramadan heeft ze spijt als haar op haar doos.
Weggooit geld want zodra het mogelijk is worden die ouwe lijken opnieuw opgegraven en in land van geloof geplaatst wat ze 50, 60 jaar geleden vaarwel hebben gezegd wegens geen kudt te verdienen.
Mijn overgrootopa was een Hawaiiaan. Hij wilde daar altijd al herbegraven worden in het bijzijn van de hele familie. Femke: kan je ff lappen voor de reis?
Eh, grootste islamitische begraafplaats van europa ligt in Zuidlaren. Net in gebruik en nog helemaal leeg. Of is die gron niet goed genoeg. doe dan als de joden en gooi er een beetje grond van thuisland bij. Lijkt wel alsof zelf iets bedenken altijd een probleem is. Meteen weer hand ophouden. Jammer
Flikker toch op met die gasten die alles weer zo snel mogelijk weer van start willen, de kans dat het dan weer als een gek verspreidt is veel te groot. Eerst testen.
Inderdaad ... maar daar wringt de schoen ... afgelopen zondag bij dat vreselijke OP1 kon je zien dat toen Osterhaus gevraagd werd naar testcapaciteit hij het antwoord schuldig bleef en de vragensteller ( een techneut) snel de mond werd gesnoerd door Poephoofd van de EO.
@daytripper | 23-04-20 | 10:39:
Heel de wereld is aan het afschalen maar was ook eerder begonnen. Als we nu afschalen zijn we gewoon te vroeg, door die late start uiteraard.
Deze lam lullen kunnen op de een of andere manier hun zakken er mee vullen
Die kloot zakken ,zitten niet in de doel groep
" We gedragen ons al 3 weken voorbeeldig ..." ???... Is Tom al getest.. koortsig ?
Dan is Tom afgelopen zondag niet in het Zuiderpark geweest ....
Mooi journalistiekmodel, domme vragen van de NOS herhalen. Hopelijk gaat Tom dit vaker doen.
U heeft het moeilijk, he?
En maar zeiken over perspectief bieden, k wordt wel een beetje ziek van Wilders, wel lachen om die verwijfde blote voeten van Klaver..
Het is geen straf-beloning verhaal. Domme vraag.
Eet je bord leeg Jetten met je D66-ers met festivalkaartjes. Sneuhals, de partij eerst.
Kennis woont in Zuid Afrika en daar zet men momenteel de hoop op het antiviraal Remdesivir. Middel is voorheen gebruikt voor Ebola ,maar was geen succes . Nu blijkt dat mensen die het innemen niet aan de beademing hoeven . Tot nu toe zit men daar in een trial status en wacht men op meer bevindingen zodat de WHO zijn aanbevelingen wel of niet kan doen. Het leger houdt inmiddels de townships onder controle .
Nou nou en dat voor Zuid Afrika.. wij hebben kennissen in Zuid Afrika wonen die God zouden danken op hun blote terug te komen.. maar dit even terzijde
Ik zet voorlopig in op ingestraald water.
Hier ter lande wordt dat ook gebruikt is een zogenaamd "compasionate use program"
@Guillermo | 23-04-20 | 10:37: Nee het is echt veelbelovend, het heeft effecten laten zien in vitro, in muizen en in rhesusapen.
@aardv@rk | 23-04-20 | 10:37: Die wonen dan niet aan de westkust neem ik aan ? Mijn kennis is overigens Zuid Afrikaan .
@Guillermo | 23-04-20 | 10:37: Hou de priester wel op 1,5 meter met dat instralen!
Sinds wanneer geloven we politici als zij iets zeggen. Dat 'voorbeeldige gedrag' is zo een ontzettend fabeltje.
De parken in Rotterdam zitten al een tijdje behoorlijk vol hoorde ik van een vriend
Hier in Amsterdam zijn de usual suspects en misschien ook andere, die zie ik hier niet, gewoon gezellig aan het samenzijn met hun koters op de pleintjes. En Ramadan is begonnen, dus vanavond is het ouderwets iftarren met zijn allen.
En de ondernemers van Amsterdam moeten helemaal niet zeiken, daar hebben ze gestempt voor GL die wilde al geen toeristen en alles wat in de horeca werkt in het centrum is geeneens Nederlander.
@marrretje | 23-04-20 | 10:41: Ondernemers die zich de afgelopen jaren helemaal de tyftyf hebben verdiend met schandalige Airbnb pandjes, ijswinkels en Nutella zaakjes om het geld wit te wassen, 3 biertjes voor 12 euro etc . Jammer dan, als je nu geen vet op de botten hebt ga je maar failliet.
@pibasso | 23-04-20 | 10:34:
Die mensen hebben van Erdohitler gehoord dat er niets aan de hand is en de rammadan nu met volle kracht genoten moet worden!
Mosterd na de maaltijd. Gister nog "Reconstructie van de domste vraag ooit"
Heeft dat virus zich nou gewoon HELEGAAR NIKS aangetrokken van ons goede gedrag? HOE KAN DIT?
Ik snap er ook niks van. En dr Vogel helpt ook al niet tegen mijn balzakjeuk! Waar moet dat heen!
@HogeNood | 23-04-20 | 10:29:
Tja, geen kruid gewassen tegen terminale kruisjeuk.
Nou ja, wat t eigenlijk ook laat zien, is dat de maatregel 'goed gedrag' niet voldoende werkt. Dan kan je het virus de schuld geven, net als Rutte, maar beter is om andere cq additionele maatregelen te nemen die beter werken. Zoals (al dan niet zelfgemaakte) mondkapjes.
Het bijzonder is dat er heel erg veel (democratische) rechten en zekerheden zijn opgeschort maar er geen noodtoestand is uitgeroepen. Hoe kan dit juridisch?
Niet.
Maar gebeurt toch.
Waar heb je het in godsnaam over?
Welke rechten en zekerheden? Recht op de kapper? Recht op bier in 't cafe? Je mag nog steeds gaan en staan waar je wil hoor, als je maar 1,5m afstand houdt en je wordt vriendelijk doch dringend verzocht thuis te blijven. Dat is het hele 'intelligente' van de lockdown. Er wordt een beroep gedaan op uw verantwoordelijkheidsgevoel.
Kaas , je hebt gelijk.
Vond die opmerking op Radio1 wel veelzeggend over te weinig economen in dat OMT: Ja, maar de baas van het CBS zat ook bij dat overleg. Nee, nog een ambtenaar erbij. Dat helpt.
Er is niet 1 econoom die een crisis juist heeft voorspeld, met hun magische modellen, ze kunnen zo bij het RIVM aan de slag.
@Kaas de Vies | 23-04-20 | 10:24: Doelde meer op mensen uit de praktijk.
@Kaas de Vies | 23-04-20 | 10:24:
Nee, dan jouw voorspellingen.
Waar blijft mijn lolly!
Dat vind ik eng om van een zusje te horen.
Om met Diego Maradona te spreken: "je kunt eraan zuigen en eraan blijven zuigen..."
Zo denkt de politieke klasse over het volk.
Goeie interviewer, stelt weloverwogen vragen die er toe doen....
Triest dat ze allemaal serieus antwoord geven op de vraag.
Heb het hier in ander verband al tig keer gezegd : Nederland weekdieren land. Zag op het journaal in Nederland een hoop gejank en gebler dat het toch wel hel vervelend was die "lockdown" . Dit bevestigt toch wel wat een Canadese vriend zei dat de Westerse mens een weekdier is geworden. Ik vind dat al veel langer .. dus wat mij betreft geen nieuws , maar het gepiep verbaasde mij ... Ze zitten gewoon in het park ... fietsen .. sporten .. in de stad lopen ... Ohhh wat erg allemaal . M.u.v. bejaarden in het tehuis. Voor de rest zou ik zeggen : ga es paar weekjes naar Spanje dan weet je wat lockdown is . De groeten vanuit Alicante .
Groeten terug!
Italië wilde het knooppunt van de nieuwe zijderoute in Europa worden. Wel, dat is niet goed uitgepakt, alhoewel het wel een lekkere aanleiding is voor morele chantage om weer meer bij de spaarders van de EU te bedelen.
Veel interessanter is dit: crises aan de hand waarvan de elite de macht uitbreiden zijn altijd veroorzaakt door iets ongrijpbaars en onzichtbaar of buiten de fact checking mogelijkheid van de populus die bang gemaakt moet worden. CO2, plastic, virus, de Russen, de instabiliteit in de Euro. Ben benieuwd wat het volgende wordt, jullie nog ideeën?
Nog zo'n NOS kwaliteitje:
Milaan grijpt coronacrisis aan om van autoparadijs een fietsstad te makenMilaan grijpt coronacrisis aan om van autoparadijs een fietsstad te maken.
En hoeveel gaan ze doen?
WEL 35 KILOMETER, ongeveer Zandvoort Amsterdam op de fiets. Vet! In zo'n grote stad, wat een mega afstand en toewijding om de vervuiling tegen te gaan.
Wauw! Dat was een heel artikel en een filmpje wel waard.
Doei belastinggeld.
nos.nl/collectie/13841/artikel/233143...
Ze gaan vandaag voor de jackpot.
Ik vraag me voornamelijk af welk effect de noodwet heeft op onze democratie. Toen het coronavirus Nederland bereikte, schrokken we zo erg dat we pardoes besloten de democratie af te schaffen. Grondrechten zoals het recht op vereniging en recht op onderwijs werden op een zijspoor gezet. Maar ook WOB verzoeken, of gewoon het verzoek om stukken over een aanvraag Omgevingsvergunning worden aan de kant geschoven, want corona. De macht is in handen van de 25 voorzitters van Veiligheidsregio’s, organisaties waar u tot dusver nog niet van gehoord had. Die 25 voorzitters zijn burgemeesters van grote steden. Democratische controle op Veiligheidsregio’s bestaat niet. Bezwaar aantekenen tegen een besluit van de voorzitter kan niet. Een gang naar de rechter is onmogelijk. Nu het ernaar uitziet dat wij en het coronavirus misschien nog wel jarenlang in elkaars gezelschap zullen doorbrengen, wordt het tijd om weer normaal te doen. We kunnen niet het land jarenlang besturen op basis van een noodverordening die de voorzitter te veel macht geeft.
In uw verhaal staan wel wat onwaarheden:
- Recht op onderwijs. De samenleving schreeuwde om sluiting! Als het aan rutte en RIVM lag waren de scholen open gebleven. Achteraf gezien was sluiting wellicht niet nodig.
- In Twente is er bezwaar aangetekend tegen het besluit om campings te sluiten vanuit de veiligheidsregio en met succes.
Verder natuurlijk gedeeltelijk eens. Onze processen zijn niet ge-ent op dit soort crises. Logisch ook, anders wordt elke crisis aangegrepen om een of andere noodverordening te regelen. Moet je niet willen.
u vergeet het grondrecht om te mogen demonstreren
@WachTMeesteR | 23-04-20 | 10:55: Yup, die ook.
U snapt het woordje 'nood' niet?
Of denkt u dat we vanaf nu voor eeuwig onder de noodwet vallen?
gewoon even wachten met je superbelangrijke vergunning voor de aanleg van je koikarpervijver, geeft niets toch?
Ik zou in lachen uitbarsten wanneer ik deze vraag zou krijgen.
Maar ja, ik ben dan ook geen demagoog.
En nu Merkel die met een grafgezicht zegt: Wir schaffen es nicht.
We staan pas aan het begin van de epidemie, zegt ze.
Ik denk het niet. Alle seinen staan op oranje voor het virus:
- de onvoorzichtigen zijn al besmet;
- het reservoir van te besmetten personen wordt kleiner;
- iedereen wordt voorzichtiger, meer mondkapjes, meer afstand, meer hygiëne, meer kennis;
- het aantal middelen in de ziekenhuizen neemt toe;
- het aantal beschermende middelen voor Jan met de Pet neemt toe;
- het warmere weer vertraagt de transmissie van het virus;
- er komen de komende tijd steeds meer medicijnen die het ziektebeeld verlichten.
Dit neemt niet weg dat we tot en met de zomer nog met restricties te maken hebben. Dat voorkom je niet meer. Maar tegen juni gaan de beurzen alweer omhoog omdat het licht aan het einde van de tunnel steeds helderder wordt.
Dank u voor een iets genuanceerde bijdrage. Gelukkig zijn er ook nog reaguurders die wel realistisch zijn.
Corona blijkt nu al eerder in Nederland geland te zijn. Niks Brabanders met carnaval of Rotterdammers vers uit Ischgl en Stanton.
Who was Patient Zero ?
Het trieste is dat we het zelf massaal geïmporteerd hebben.
Is het misschien net zoals in Beieren gegaan, met bezoek vanuit China?
Een reaguurder.
Wil zijn naam niet noemen. Ik noem hem ‘Pieter Tuinkarbieter.
@starbuck280 | 23-04-20 | 10:19:
Ja, daar was ik ook bang voor, dat de Chinezen het mee zouden brengen in Nederland. Maar het bleken dus de wintersporters te zijn.
@Papa Jones | 23-04-20 | 10:22: Overigens roept dit nieuws weer een nieuwe vraag op waarvan ik denk dat het zeer interessant kan zijn hoe en wat Jaap hierover gaat zeggen; te weten, is dit wel of niet de tweede golf waar we nu mee te maken hebben?
@starbuck280 | 23-04-20 | 10:32:
Ik heb Jaap nu een paar keer een praatje zien houden over het virus. En ik moet zeggen: ik vertrouw hem niet, het is een mooiweer-prater. Zijn beweringen over het virus moeten de adviezen vanuit het OMT ondersteunen, in plaats van andersom. Voorbeeldje: dat kinderen tot 12 jaar hun ouders niet aansteken, dat is een grote leugen.
Het gebeurt minder váák. Maar het gebeurt wel! En Jaap zegt gewoon van niet. Hij is al vanaf het begin aan bezig met zulke geen-paniek-retoriek.
Het is heel simpel. 3 weken voorbeeldig gedrag is onvoldoende. Je hebt zeker 8 weken nodig. Ik las ergens een goede metafoor. Stel je hebt een forse ontsteking en de huisarts schrijft je een antibiotica kuur voor van 10 dagen. Na 2 dagen voel je je al een stuk beter, toch moet je de kuur afmaken. Er zijn echter ook veel mensen die dan kappen met de medicijnen want 'het is toch al over' . Dat dus.
Dus jij wilt wachten tot de laatste rna-string overmeesterd is?
@Jos Tiebent | 23-04-20 | 10:39: Nee, ik zou gaan voor de 60%, herd-immunity. Maar daar ben je na 3 weken ook niet. Wat ook grappig is: al die mensen die nu schreeuwen dat alles weer open moet zijn ook dezelfde die 4 weken geleden riepen dat NL in full lockdown moest. Nu ze de McDonalds beginnen te missen kan het ineens wat losser.
Het virus heeft er schijt aan hoe we ons gedragen.
Ja het zit ook in de schijt reist door het riool.
Duits voetbal ook, die willen half mei weer voetballen.
Wel zonder publiek, maar toch.
Hebben geen extra nos sportuitzending nodig, waar iedereen wartaal uit slaat.
Huh huh huh.
Sheeple!
Wat geven ze allemaal serieus antwoord. Zelfs Wilders begint niet te klagen over de eeuwige domme vragen van de staatsomroep.
Wilders is een hypocriete drol. Die loopt nu te zeuren over hunkeren naar vrijheid terwijl ie zelf 5 terug om het hardst met Thierry liep te bléren dat alles dicht moest, duren op slot, schuilkelders in, straten leeg. Volledige lockdown.
Beetje hypocriet en vooral heel opportunistisch. Jammer.
@Teeweetwee | 23-04-20 | 10:12:
5 = 5 weken
Vijf weken terug leek Wilders me oprecht bang. Of dat nou om zijn eigen leven ging, dat van zijn dierbaren of dat van zijn kiezers weet ik niet, maar het viel me echt op.
Nu lijkt alles wat rustiger te worden en is zijn angst wat afgenomen, en dus past hij daar ook zijn toon op aan. Zeg niet dat dat goed is, maar het lijkt me wel oprecht.
@Teeweetwee | 23-04-20 | 10:12: Overdrijven is ook een vak linkse rakkert.
Verstandige taal van Geert, die bovendien zelf al een jaar of vijftien moet leven in een soort van lockdown.
Keurig in lijn met NL beleid:
Gedraag je je keurig, krijg je niets.
Ben je een raddraaier uit een veilig land, krijg je ook niets. Oh, wacht...
Het virus verstaat zeker geen Nederlands. Probeer eens Chinees.
Deze vraag is vast al in een eerder topic voorbij gekomen, maar sinds wanneer wordt goed gedrag in Nederlandje beloond?
Wilt U door het virus beloond worden?
Lekker die plopkap met corona in de smoelwerken van onze politici smeren.
En dan zelf op afstand blijven. Ik wil ook zo'n ding.
Niemand die blijkbaar de persconferentie van Rutte had gezien.
De meesten geven gewoon geen antwoord. Maar ach i rest my case
laat lekker kapotlopen die economie
We moeten nog steeds alle beperkingen in stand houden zodat we de ic niet overbelasten. Pas een paar weken na ramadan als alle extra zieken zijn uitgeziekt, mag de rest van Nederland weer wat vrijheid.
De IC's moeten vrij gehouden worden voor ramadan-vierders die zich toch niets aantrekken van de maatregelen.
@2voor12 | 23-04-20 | 10:17:
inderdaad, maar voel u vrij om u ook onder de mensen te begeven. Kunt u ook bij de IC aansluiten.
Ik begrijp even Wilders niet. Als eerste gilde hij dat de scholen dicht moesten i.v.m. gezondheid en nu vindt ie dat de horeca weer heel snel open moet. Vaag.
Hij is van de tegenpartij.
'Wilers' > 'Wielers' ?
Idem Baudet.
Hij is een opportunist. Hij zegt waar waar hij het vetst mee scoort
Het grootste probleem is niet de horeca maar is de weg daarnaartoe. Het is al bijna ondoenlijk om met meer dan twee fietsers voor een stoplicht te staan op 1,5m afstand.
De lockdown had eerder en steviger gemoeten, daarover is iedereen het gewoon eens. Elke dag dat we later en slapper waren werd de IC-piek hoger. Nu de IC-piek bedwongen is, kun je de maatregelen weer verslappen en opnieuw is het kabinet te laat en halfslachtig.
Mijn hemel, veel idioten hier die niet begrijpen dat de omstandigheden wijzigen, snel wijzigen, en dat bij andere omstandigheden andere maatregelen horen. Je hebt voor de piek, op de piek, en na de piek. Dat in het oog houden, best belangrijk. Maar als je een simplistisch versteend denkraam hebt, dan is dat kennelijk te hoog gegrepen.
Toen was het noodzakelijk. Ik heb hem destijds niet horen aangeven dat dit voor een minimumperiode zou moeten gelden. Uiteraard niet langer dan noodzakelijk. Nu de noodzaak er kennelijk niet meer is vindt hij dat het losser kan. Weinig vaags aan.
@Sitting_targets | 23-04-20 | 10:18: Bedoelt u dat de horeca nu meteen wel weer open kan o.b.v. de huidige cijfers? Snel reageren op wisselende omstandigheden, heeft ook een soort borderline gehalte.
@Leptob | 23-04-20 | 10:31: Je zou bij de NOS aan de slag kunnen. De onpeilbare domheid van je opmerking. Als sportverslaggever. Je zou concluderen: profvoetballers zijn allemaal borderlinegevallen.
@Sitting_targets | 23-04-20 | 10:40: Jezus, wat vervelend voor u dat u niet goed kunt verwoorden wat u bedoelt. Dus u doet het maar af met dat ik domme opmerkingen maak. Daar word ik dan ook weer niet wijzer van. Sterkte.
@davidj65 | 23-04-20 | 10:09: Doen andere partijen nooit.
Andere tijd, andere omstandigheden, andere standpunten. Dat is logisch toch? Vroeger hield je van barbies, nu houd jij van mannen, andere tijd (leeftijd) andere omstandigheden (hormonen).
Wilders ziet alle bedrijven kapot gaan en vraagt zich af of er niet al iets meer verruiming mogelijk is. Op zich zijn dat prima vragen, het is alleen nog net te vroeg. Toch prima dat de oppositie dergelijke vragen stelt, anders zou die hele discussie niet eens plaatsvinden, terwijl bedrijven definitief (moeten) stoppen en banen verloren gaan.
hoe rijmt u dat?
@van heinde en verre | 23-04-20 | 10:16:
Doen ze toch, we verslappen steeds iets. Over 2 weken weer een andere maatregel geschrapt.
Of is het alles of niets bij u thuis?
Het lijkt net alsof we straf krijgen, ondanks goed gedrag. Wat een mafklapperij zeg!
Hoe rijmt u dat?
@Oele | 23-04-20 | 10:08:
Het virus!
hoezo straf?
ik snap niet waarom mensen denken dat we ons zo goed hebben gedragen we nu wel even naar buiten mogen. We gaan gewoon verder met de piek af te vlakken maar net ietsje minder lockdown.
Waar haal je het vandaan om te denken dat je nu wel beloond moet worden met een virus.
REAGEER OOK