Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Eerste Telegraaf-column Plasterk is een treinramp

Echt heel erg slecht

Het zat eraan te komen. Ome Roon, jarenlang gevangen in een rood keurslijf en als politiek pensionado bevrijd door de rode pillen, gaat als collega van onze ome Rob aan de slag bij de krant van woker Nederland. Plasterk zat op Twitter al enige tijd wat bomen om te zagen over de klimaatplannen en als je dan ook nog een beetje statuur hebt staat er vanzelf een Basiswegbobo met een dikke worst voor je neus. Nee wacht, voor je neus, met een dikke worst. Hoe dan ook, de eerste column van Plasterk in de Belgische krant is geen beste.

Los van een fout in een van de hoofdonderwerpen van de column (de Matthäus-Passion, Plasterk vergeet het koppelteken, of hij moet schrijven: Matteüspassie), afgrijselijk geformuleerde zinnen ("Maar vandaag is een dag van bezinning en van herinnering" - AAARGH), de volstrekte willekeur in interpunctie ("Ze zeiden: Bijbelteksten zijn verhalen die je in die tijd moet zien. Ze zeiden dit zijn mysteries, wij begrijpen ze ook niet allemaal"), de quatsch ("Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog gaat Nederland op Goede Vrijdag niet massaal naar de Matthäus Passion" - met enkele tienduizenden bezoekers in het hele land is dat moeilijk massaal te noemen), de schromelijke overdrijvingen ("eindeloos veel amateurkoren" - 174 uitvoeringen in totaal), de aannames ("er kunnen coronavirussen in tranen zitten" - zeer onwaarschijnlijk, aldus een wetenschappelijke studie) een inhoudelijk verschrikkelijk slappe hap, met als bindmiddel zeventien keer het woordje 'ik'.

Dat de ouders van Plasterk gelovig waren, hij nu niet meer, het verhaal van Jezus is onderdeel van ons allemaal, het zijn rare tijden, toch een zalig Pasen, doei. There we fixed it, achthonderd woorden Plasterk teruggebracht tot één zinnetje. Nou ja, laten we 'm een kans geven. Hij belooft namelijk veel goeds. Columns over de coronacrisis, bijvoorbeeld, en daar zaten we nou nèt op te wachten. Voorts: columns over 'de terecht rechte rug van minister Hoekstra tegen een transferunie'. Helaas pik, ingehaald door de actualiteit. Desalniettemin. Houd de rug terecht recht, Plasterk. Zalig Pasen ouwe.

Reaguursels

Inloggen

Kan Plasterk zich niet beter bezig gaan houden met het vinden van een serum tegen Corona? Daar was ie wél goed in.

laatste_waarschuwing | 10-04-20 | 19:53
-weggejorist-
Graaiende Teddybeer | 10-04-20 | 18:31 | 1

Prima Telegraaf-column van Ronald Plasterk 

eye | 10-04-20 | 17:52

'het verhaal van Jezus is onderdeel van ons allemaal'........ Mosterd, hulde dat dit uit jouw pen vloeit. Wow.......

Crossing_The_Rubicon | 10-04-20 | 17:43

Tja @Mosterd, als je niet inhoudelijk kunt reageren kun je altijd nog met modder gooien.

Bolder | 10-04-20 | 17:43

Geinig hoe hij in het kader van de klimaatgekte de opmerking maakt "alfa's die een betaprobleem oplossen" en dan zelf als beta een alfa-functie gaat bekleden.

J. Jarig | 10-04-20 | 16:17

Mosterd als neerlandicus en criticus. Het moet niet gekker worden.

xavier | 10-04-20 | 16:14

Nou zing ik ook graag de MP en krijg daar ook voor betaald. Het is niet mijn werk dus voor mij geen probleem.
Maar voor veelgevraagd solisten ligt het anders. In de drukke paastijd verdienen zij soms 50% van hun jaarinkomen, dus die hebben nu wel een probleem.

gatij | 10-04-20 | 15:16

Eerst mocht je 3 artikelen lezen van Telebelg. daarna 1. Nu is de betaalmuur dichtgetimmerd in de vergeefse hoop dat mensen gaan betalen voor die staatspropaganda. Het verhaal van ome Roon dus niet gelezen.

revolte | 10-04-20 | 15:15

@Mosterd, Graag kritiek op de inhoud, niet op de punt en de komma.

Titia Heidekonijn | 10-04-20 | 14:48

Plasterk echt Altijd +1 waren er maar meer zoals Plasterk echt een goeie vent!

Mijnbescheidenmening | 10-04-20 | 14:44 | 1

Zeker weten hij is een topper!

penis-aqua-rosA | 10-04-20 | 15:14

Komt wel goed. De mattheus zingen in een koor is nou eenmaal zijn passie. Kan de beste man ook niets aan doen. Wel alert blijven, was immers het maatje van Bos (gevallen voor het grote geld) en Timmerfrans (ook gevallen voor het grote geld, maar braakt nog linkse prietpraat uit)

Feitenpliesie | 10-04-20 | 13:12

Geen domme jongen die Ronald Plasterk. Laten we niet vergeten dat ome Roon vaak gezien met zijn Corleone mafiahoed een gelauwerde bioloog is die gespecialiseerd is in de moleculaire genetica. Gymnasium en later cum laude afgestudeerd in de biologie. Die columns zijn natuurlijk niet nieuw. Van 1995 tot 1999 schreef Plasterk columns in Intermediair en vervolgens columnist bij de Volkskrant en Buitenhof. Ome Roon zegt toch rake dingen: “Reusachtige windmolens zijn de kerktorens van het groene geloof. Deze doet er niet voor onder: “Zolang het Europees Parlement elke maand nodeloos verhuist tussen Brussel en Straatsburg heeft het nul gezag om voor anderen een klimaatcrisis uit te roepen”.

Nehemia | 10-04-20 | 13:06 | 3

Ik vond en vind zijn column allerminst slecht. Hij schrijft goed. Als hij nu ook in de komende tijd de klimaatwaanzin goed beargumenteerd onderuit haalt of, of zijn mins, rationeel ter discussie stelt, dan gaat weldenkend Nederland er op vooruit en kan de klimaatwaanzin misschien nog te elfder ure worden gekeerd. In andere landen zijn deze antikrachten ook al aan de gang. De huidige crisis zal de mondiale staatshoudingen dermate nivelleren dat er geen kwartje meer naar deze onzin gaat, tenzij het direct economisch voordeel oplevert, maar dan hebben we het meestal over milieumaatregelen.

Norbert Tijhuis4442 | 10-04-20 | 13:17

@Norbert Tijhuis4442 | 10-04-20 | 13:17: Vooral tijdens het referendum over de EU grondwet, was Plasterk enorm scherp. Niet brallerig maar een goed beargumenteerder van het 'nee'. Daarom vond ik minister Plasterk tegen vallen.

ZoekEenVrijeNick | 10-04-20 | 13:45

@Norbert Tijhuis4442 | 10-04-20 | 13:17: Wat dat aangaat heeft Plasterk een mooi podium in de Telegraaf. Ik hoop dat hij er in slaagt om veel mensen wakker te schudden. Het probleem echter is, is dat 'The Green Deal' waar Timmerfrans zo over oreert allemaal VN beleid is - ook wel Agenda 2030 genoemd, verpakt in ronkende terminologie die op een reclameflyer niet zouden misstaan, maar in werkelijkheid is het precies het omgekeerde. Wat de VN voorstaat voor de wereld is een dystopie en vooralsnog zal Nederland braaf bij het kruisje tekenen.

Nehemia | 10-04-20 | 14:02

@Erikjan79 | 10-04-20 | 12:23:
Mondkapjes is niet leuk suffie. Mondkapjes zijn verplicht en helpen zeer zeker en dat is aangetoond. Althans in al die landen waar je ook een veel snellere afname ziet in het aantal corona patienten. Er is in veel landen een tekort dus wordt er nu bewust in die landen fake news verspreidt dat maskers niet helpen.

De huid op je gezicht en die kleding die je draagt en over je hoofd trekt vangt die zelfde virus deeltjes op, en anders op je masker.Lukt dat om te begrijpen?

Het gaat om het aantal deeltjes dat je zowel in- als uitademt (bij besmetting). Zelfs een fijn gewoven sjaal voor je mond beperkt verspreiding van het aantal deeltjes al aanzienlijk.

www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

Tevens is het fake news dat je automatisch immuum bent na besmetting en ziek worden. Je kan alsnog besmet raken en ziek worden na een eerdere besmetting. De kans is alleen kleiner.

litebyte | 10-04-20 | 13:06 | 3

Dus immuniteit bestaat niet? Wel volgens de RIVM. Zij zeggen: als je Covid-19 hebt gehad en 24 uur klachtenvrij bent, ben je niet meer besmettelijk. Dit staat letterlijk op hun website. Zeker voor enige tijd. Wie het virus niet meer bij zich draagt, kan anderen ook niet besmetten. Dit is aantoonbaar door zo veel mogelijk te testen op antistoffen in het bloed. Anders zou je die hele groeps-immuniteit theorie ook met een korreltje zout moeten nemen. Je kunt uiteraard wel opnieuw besmet worden door een mutatie.

Wiebenick | 10-04-20 | 13:45

@Wiebenick | 10-04-20 | 13:45:

RIVM zijn gesubsidieerde Mongolen die werkelijk niets van China hebben willen leren. Er zijn gedocumenteerde gevallen dat de patiënt na corona weinig tot geen anti-lichamen heeft tegen corona en dus gewoon opnieuw besmet kan worden. Mutaties komt hier nog bovenop

eerlijke joop | 10-04-20 | 14:08

@eerlijke joop | 10-04-20 | 14:08: Dat kan je toch testen? Veel of weinig antistoffen. Heb je weinig, dan vorm je nog een risico.

Wiebenick | 10-04-20 | 14:11

Ik wist niet hoe snel ik naar pagina 11 moest scrollen... Wat een deceptie, maar ja, we zullen zien.

Eucalyppta | 10-04-20 | 13:02

Nog erger in de Telebelg zijn die bosjes bloemen met Ali B. Heeft Ali zich al uitgelaten over de Me Too affaire van z’n soulmate Borsato?

Trumme | 10-04-20 | 13:00
-weggejorist-
vanPoeptotStronten | 10-04-20 | 12:48

Dat oude archaïsche taalgebruik kan soms best effectief zijn. Die mijmering naar toen geluk nog heel gewoon was.

Nehemia | 10-04-20 | 12:39

Op twitter is ie wel lekker hoor, ome Roon

merel veld | 10-04-20 | 12:34

Die oude pvda-rukkers zijn niet weg te slaan uit de media. Toont het failliet van de telebelg aan.

Tarvo | 10-04-20 | 12:34

Columns over columns. Gaaf hoor. Waar wij dan weer op reageren. Soort van Droste effect. Kunstig

Gen. Maximus | 10-04-20 | 12:25

Mosterd is massaal spijkers op laag water gaan zoeken. Gaap.

tectonicos | 10-04-20 | 12:22 | 1

Hij maakt het straks wel weer goed met een paar afschuwelijke YouTube kutmuziek filmpjes.

doskabouter | 10-04-20 | 14:24
-weggejorist-
Victor_GS | 10-04-20 | 12:07 | 2

Ik zou me als Telegraaf (in chocolade letters) maar eens gaan richten op al die fakenews berichten vanuit officiele (overheids) instanties over dat je geen mondkapjes moet gebruiken omdat dit niet helpt of zelfs gevaarlijk kan zijn.

Gisteren bij jinek ook weer zo'n leugenachtig serpent genaamd viroloog Ann Vossen die dit zat te verkondigen. Zij zou eigenlijk strafrechtelijk vervolgd moeten worden vanwege misleiding met grote gezondheids risico's

litebyte | 10-04-20 | 12:07 | 4

En waar heeft u de kennis vandaan dan? Mondkapjes is leuk en zal iets helpen, maar zorg er ook voor dat je je hoofd vaker moet aanraken, wat nu juist niet de bedoeling is.

Erikjan79 | 10-04-20 | 12:23

Eens. Heb ik me ook dood aan geërgerd. Er zijn geen mondkapjes, DUS zijn mondkapjes niet nodig. Daar zitten wij onnozele burgers toch maar aan te frunniken. Mensen in zorg, ja, die moeten ze wel hebben. Maar waarom dan? "Mondkapjes voegen niets toe en kunnen zelfs gevaarlijk zijn." Dank je de koekoek. Alles kan gevaarlijk zijn. Men kan ook uitglijden over een bananenschil, been of pols breken en de zorg extra belasten. Vervolgens komt een wijkverpleegster onbeschermd het verband verversen. Daar zitten ze dan, allebei geen mondkapje, want dat is niet nodig. Jinek nam het allemaal voor kennisgeving aan. Die aardige viroloog bleef maar vriendelijk lachen en geruststellend knikken, dus het zal wel goed zijn. En met een noodgang verder naar het volgende item. Hoogste tijd voor een grappig filmpje! Beschamend.

Wiebenick | 10-04-20 | 13:13
▼ 1 antwoord verborgen

En toch mag ik hem wel die seniele ouwe baas. Roon, effe je kop d'r bij. Volgende column ga jij het gewoon goed doen voor ome Mosterd. Geen taalfoutjes en niet overdrijven. Hij blij, we geen slecht stuk hier op Geenstijl. Okay? Okay.

sander3488 | 10-04-20 | 12:02 | 1

* we = wij

sander3488 | 10-04-20 | 12:03

'Straks krijgt VVD de schuld van deze crisis' huivert de Telegraaf. In dat stuk schrijven ze dat FvD en PVV zakten in de peilingen "Terwijl Baudet nota bene toen al een debat had aangevraagd over de virusuitbraak die toen nog een louter Chinees probleem leek". Mag ik de Telegraaf een Pinokkio krant noemen? Op 28 februari, waarop Baudet zijn eerste debat aanvroeg, waren er in Italië al 21 doden door het Coronavirus gevallen.

Rest In Privacy | 10-04-20 | 11:52 | 2

Het is niet zozeer de Telegraaf, het is op dit moment de gehele Nederlanse pers die in een soort gebroederlijke ganzepas loopt... het is oorlog en kritiek op het kabinet (VVD) kan in tijden van oorlogstijd als 'heulen met de vijand' worden gezien.

litebyte | 10-04-20 | 12:06

Op 1 maart was er nog een FvD event in Limburg, waarom was die niet afgelast dan als het zo serieus was?

Erikjan79 | 10-04-20 | 12:28

Wel/geen streepje in Matthäus Passion is beide goed. Mosterd kan zich beter druk maken over het wekelijkse d/t/dt-drama van de eigen topcolumnist Feynman.

Fatum | 10-04-20 | 11:45

Zo slecht is die column van Ome Roon niet. Zelf ben ik ook roomsch opgevoed en ik herken wel wat in die column

lingo star | 10-04-20 | 11:42

Heeft die krant geen redactie dan?

snokkertje | 10-04-20 | 11:36

Is er al eens onderzoek gedaan naar de geestelijke gesteldheid van deze man. Mooi dat iemand ven links naar rationeel rechts om zwaait maar het moet wel ergens te verklaren zijn. Hij is ook nog eens beta wetenschapper. Maar nu hij slaat helemaal door en is om zich heen aan het schoppen. Hier heb je niks aan en de man heeft een ziekte anders kan ik het volstrekt niet verklaren.

Waarom zijn er gvd geen normaal rechts conservatieve partijen die tegenwicht bieden aan links zonder door te slaan en daardoor irrelevant te worden.

JanP999 | 10-04-20 | 11:32 | 1

Plasterk was nooit links hoort! Hij was lid van de PvdA en ooit minister, maar dat is heel wat anders! Nooit links geweest.

litebyte | 10-04-20 | 12:10

In reactie op:
@MaximusAurelius | 10-04-20 | 11:02: Ik heb goede hoop voor het Noorden. Deze meneer is verantwoordelijk voor uitgebreider testen van 'zijn' personeel. Verder is het contactonderzoek hier uitgebreider : hier wordt 2 dagen 'terug' gegaan, heb ik landelijk niks over gelezen maar is natuurlijk een no-brainer.

--

Ja dat is op zich een goede strategie, maar het hangt helemaal af van de 'transmission dynamics'. Nog heel veel onbekend. En ik weet niet hoe het zit met de mensen in het Noorden in het algemeen, maar als je 2 (tot 5 of zelfs 10!) dagen terug moet gaan om mogelijke 'asymptomatic transmission' contacten op te sporen, dan zijn dat in mijn leefwereld 30-200+ personen (in normale tijden). Dus ofwel zijn de Noorderlingen contact gestoord (en kan je dat idd doen), ofwel is het helaas ook een onhaalbare strategie.

putinisyourfriend | 10-04-20 | 11:27

Ik ben al lang blij dat hij zelf zijn eigen mening kan formuleren en duidelijk niet meer op de payroll van de pvda staat. Hij zegt vaak zinnige dingen tegenwoordig

Fijn_dat_je_er_bent | 10-04-20 | 11:13 | 2

''Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald''! Dat zei mijn opa zaliger altijd. Ome Roon, verdient een tweede kans!

H.E. van Putten/Koor | 10-04-20 | 11:25

Dus toen meneer enige invloed had ging hij extreem linksaf en nu zegt hij zinnige dingen die zinloos zijn.

ploppy | 10-04-20 | 11:39

Die van Elma Drayer over hetzelfde onderwerp vind ik dan weer wel een pareltje.

Hetkanverkeren | 10-04-20 | 11:13

Nee, dan het Engelstalige 'train wreck' verbasteren tot een tergend Anglicisme als 'treinramp'... krijgt ook niet echt de schoonheidsprijs.

Brits Folkestein | 10-04-20 | 11:09

In de Nederlandse politiek hebben ze niet graag onafhankelijke mensen die dingen gedaan willen krijgen.
Daarom hebben ze zo een hekel aan Trump.

Mr.Crowley | 10-04-20 | 11:09

Zijn rechterzak is goed gevuld tegenwoordig.

Poesman | 10-04-20 | 11:08

Ach gut, laat Mosterd zich nou maar beperken tot stukjes over Privé en Story, in plaats van te gaan muggenziften over taalslordigheidjes. Zijn eigen interpunctie is verre van volmaakt, dus dat is een geval van pot en ketel. En dat "massaal" voor een uitvoering van Bach een andere betekenis kan hebben dan voor een popconcert ontgaat hem kennelijk ook. Schoenmaker, houd je bij je leest.

Argyronauta | 10-04-20 | 11:07 | 1

Mee eens, mosterd na de maaltijd leidt tot oprispingen.

DearMud | 10-04-20 | 11:09

Gaan we miereneuken mierneuken mierenneuken Mosterd? Ik hou houd je in de gaten!

Kalekruin | 10-04-20 | 11:07

Aha, Plasterk is dus Spartacus , gezien interpunctie en taalfouten.

Superior Bastard | 10-04-20 | 11:06

Nou roon, ga gewoon eens doen waar je voor opgeleid bent. Krijgt de samenleving misschien nog wat terug van die enorme investering die in je gedaan is, ouwe rooie hond.

WayneGretzky*99* | 10-04-20 | 11:05

Valt wel mee allemaal volgens mij. Ik heb het nog niet gelezen maar kom op geef die man een kans.

Dirk III | 10-04-20 | 11:04 | 1

Het is echt een 'trainwreck' van een column. niet doorheen te komen.

me,myself and IK | 10-04-20 | 11:07

Wat zou dat nou schuiven..$$$$...... zo een colulm ...........?

grapjasz | 10-04-20 | 11:01

Altijd irritant als de GS iets schrijft over een stukkie dat achter een betaalmuur zit. Of ben ik de enige reaguurder die de Telegraf niet leest?

gatij | 10-04-20 | 10:59 | 3

Zeg je GS, dan zeg je Telegraaf.

Papa Jones | 10-04-20 | 11:00

Je kon het nog omzeilen tot voor kort, met incognito of je geschiedenis wissen, maar nu lukt dat niet meer helaas.

VP732 | 10-04-20 | 11:03

Tja, en dan nog, alsof daar ook maar iets van kwaliteit nieuws te vinden zou zijn, lol.

zwellevertje | 10-04-20 | 11:14

Voor het éérst gaan de Nederlanders niet massaal naar de meubelboulevards -(of is het: meubel-boulevards, of wellicht: meubelboelevaarts?)- !!

Schoorsteenveger | 10-04-20 | 10:54 | 3

Je bedoelt IKEA?

Polarisator | 10-04-20 | 10:57

Laten we nog maar even afwachten. Of een massale toeloop op de meubelboulevard of een verhoogde activiteit bij de telefonische hulplijnen.

Heiner | 10-04-20 | 11:06

OT: Alex Friedrich laat weer van zich horen ( DvhN, UMCG website ).

Maakt gehakt van groepsimmuniteit.

Ik heb de WHO persco's een beetje gevolgd en heb ze daar ook nooit over gehoord trouwens.

ikbenerweer! | 10-04-20 | 10:54 | 4

@MaximusAurelius | 10-04-20 | 11:02: Ik heb goede hoop voor het Noorden. Deze meneer is verantwoordelijk voor uitgebreider testen van 'zijn' personeel. Verder is het contactonderzoek hier uitgebreider : hier wordt 2 dagen 'terug' gegaan, heb ik landelijk niks over gelezen maar is natuurlijk een no-brainer.

ikbenerweer! | 10-04-20 | 11:06

@MaximusAurelius | 10-04-20 | 11:02: U heeft het over Heinsberg/Gangelt. Ik zag gisteren een presentatie van de eerste resultaten van die studie. Ze waren allemaal wel heel tevreden. Wat ik zorgelijk vind, is dat er niets bekend lijkt te zijn over de effecten in stedelijke agglomeraties. Heinsberg/Gangelt zijn landelijke gemeentes. Plaatsen als Boekel (waar het in NL begon) zijn dat ook. Wat als je in de grote steden in het Ruhrgebiet of bijvoorbeeld in NL in de Rijnmond of Randstad een grote stijging van het aantal patienten krijgt?. Ik zag op TV beelden van koelopleggers in New York city die als mortuarium worden gebruikt. Als je weet waarvoor die wagens worden gebruikt is dat nogal confronterend. Dan nog wat sneren naar Trump erbij, dat zijn aanpak niet deugt, maar men vergeet dat er in het centrum van New York wel wat meer mensen per km2 wonen dan in Boekel. Het is te hopen dat de mensen een beetje verstandig zijn en dat de overheid geen tijd verspilt met het nemen van maatregelen zoals ze dat tot nog toe steeds wel deden.

Heiner | 10-04-20 | 11:29

@Heiner | 10-04-20 | 11:29:
Beter argument tegen verstedelijking ( = ophokken en opstapelen van mensjes uit alle windstreken op een paar vierkante meter p.p. ) van de samenleving is er eigenlijk niet. Niet voor niets dat al jaren wordt gewaarschuwd voor pandemieeen als deze. Nog los van de sociale instabiliteit.

Graaisnaaiert | 10-04-20 | 12:45
▼ 1 antwoord verborgen

De corrector van de Telegraaf laat vaak steken vallen.Sowieso zie je dat bij kranten vaker.
Misschien zijn de schrijffouten er zelfs door de drukker ingekomen.Het gaat om de boodschap,niet de verpakking.

pejoar | 10-04-20 | 10:50 | 3

Soms gebruiken mensen de spatietoets niet na een . of , Dat doet de Telegraaf dan weer wel.

dathoujetoch | 10-04-20 | 10:53

Je mag toch van een landelijke krant verwachten dat ze de grammatica onder de knie hebben. Dat is hun vak. De verpakking zorgt er nl voor dat de boodschap goed overkomt. Bij GeenStijl beheersen ze dat gelukkig een stuk beter.

MarkiesDeBalzaque | 10-04-20 | 10:54

@MarkiesDeBalzaque | 10-04-20 | 10:54: dat heeft geen enkele landelijke krant meer. Telegraaf is vaak zelfs nog een positieve uitzondering vergeleken met Trouw en volkskrant...

Gazelle | 10-04-20 | 12:36

Ik vond hem echt een spetter toen hij een gleufhoed van het type Homburg op zijn hoofd had.

ik_wacht_niet | 10-04-20 | 10:49 | 5
-weggejorist-
eerstneukendanpraten | 10-04-20 | 11:05

@Jos Tiebent | 10-04-20 | 11:29: Lol! We komen er maar niet van af he.

VP732 | 10-04-20 | 11:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Plasterk is nu, los van deze column, op zich wel aardig bezig. En ik ben gelukkig met beter ten halve gekeerd... Maar het is toch wel frustrerend al die linkserts en deugers die nog onderweg naar de helft zijn.

VP732 | 10-04-20 | 10:49

Zijn ministerschap was eigenlijk een lege huls nadat belangrijke onderwerpen van hem waren afgepakt. Gestokte onderwijsvernieuwing. Rapport Stolte nog bekend bij iemand? De telefoontaps door Nederlandse veiligheidsdiensten? De mislukte(mariniers) Koninkrijksrelaties? De superprovincies? Gemeentelijke samenwerking die stopte? Maar hij had zo'n leuke hoed op. Totaal ongeschikt als minister (tot twee keer toe), nu afgedaald van eenzame pvda-hoogten naar de Telegraaf. Hoeveel zou dat schuiven?

dathoujetoch | 10-04-20 | 10:49

De kern van zijn verhaal, is natuurlijk de frustratie vanwege het niet met volle mond mogen praten, tijdens het eten. Ik begrijp dat. Ik heb werkelijk geen idee wie dat ooit heeft bedacht. Ik begrijp ook totaal niet de reden van zo'n norm. Wij praten hier altijd met volle mond. Het meest sneue zijn de mensen, die als je ze iets vraagt terwijl ze nog aan het kauwen zijn, hun wijsvinger voor hun mond doen, zo van 'let op, ik ga zo wat zeggen als mijn mond leeg is'.

Leptob | 10-04-20 | 10:49 | 4

Lol, leptob! Of gaan hummen wat ze bedoelen. En dan vaak een hele zin proberen te maken.

VP732 | 10-04-20 | 10:55

@ikbenerweer! | 10-04-20 | 10:58: Leuk, er is een naam voor.
Ik kan mij behoorlijk irriteren aan eetgeluiden. Maar vind de band Motorhead, met hun teringherrie, dan wel weer lekker klinken.

Polarisator | 10-04-20 | 11:12
▼ 1 antwoord verborgen

Taalnazi!

Conan de Rabarber | 10-04-20 | 10:48

Niet dat er nou zoveel chocola valt te maken van uw stukje Mosterd. Echt, waar gaat dit over?

omwenteling | 10-04-20 | 10:46

Plassterk is een bêta, dat is wel duidelijk.

oldandwise | 10-04-20 | 10:46 | 1

Maar dan nog... op het gymnasium zitten geen ongeletterden.

Papa Jones | 10-04-20 | 10:58

OT: hoe laat begint GeenStijl live vanavond? De rest boeit niet.

kwark001 | 10-04-20 | 10:44

Beetje een nietszeggend stuk Mosterd...

Koning BongoBongo | 10-04-20 | 10:43 | 1

Ik zou dit ook overlaten aan de Joops van deze wereld. Ome Roon moet gewoon nog even groeien in z'n rol als columnist, op Twitter is hij zeker het volgen waard.

Festen | 10-04-20 | 10:48

"daar zaten we nou nèt op te wachten?"

Taaladvies schrijft:
"Als klemtoonteken, om aan te duiden dat een bepaalde klank een sterke klemtoon krijgt, gebruiken we het accentteken ´ (accent aigu). In 'Barrières doorbreken, dat is dé methode om carrière te maken, hè' is alleen het teken op dé een klemtoonteken. Alle andere accenttekens zijn uitspraaktekens."

Dus "daar zaten we nou nét op te wachten".

Met_baard | 10-04-20 | 10:41 | 6

@JanVergoor | 10-04-20 | 10:58: Ik weet noet of met volle mond praten echt een duidelijk verhaal oplevert.
Misschien Philip Freriks?

VP732 | 10-04-20 | 11:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Een man die van mening durft te veranderen. Een verademing. Hopelijk komt hij nog eens terug in de politiek bij een verstandige partij.

Ebert de R | 10-04-20 | 10:40 | 3

Je ziet het vooral bij oude 'politieke of industriele' mannen... die totaal geen carriere risico meer lopen en eens even lekker losgaan... op basis van rancune, schuldgevoel of gewoon om in de 'picture' te blijven.

litebyte | 10-04-20 | 10:42

Kijk eens naar al die politici die de actieve politiek nog niet uit zijn en meteen 'veranderen'. Wim Kok met zijn duizend bijbaantjes, Paul Zakkenvöller en ga zo maar door.

Der Schnitzeljäger | 10-04-20 | 10:46

Plasterk schrijft in zijn column dat hij op het gymnasium heeft gezeten. Een paar regels later schrijft hij de zin 'Ze zeiden dit zijn mysteries, wij begrijpen ze ook niet allemaal'.

Dat kán toch niet! Gebruik leestekens a.u.b.

Papa Jones | 10-04-20 | 10:40

Overigens zonneklaar dat de pientere Belgen, met hun afhankelijkheid van Brussels EU, alle kranten kopen en gebruiken om de EU-doctrine door de Nederlandse strotten te duwen.

Polarisator | 10-04-20 | 10:40

Nederland wint Europese strijd zie ik net in de telebelg... dacht dat het EK niet doorging?

ed.. | 10-04-20 | 10:40 | 1

Nederland wint helemaal niets... Nederland is het kleine broertje van Duitsland met een grote bek omdat het denkt met de grote jongens mee te mogen spelen.

litebyte | 10-04-20 | 10:44

Ome Roon en de Oranje kunstcollectie, het zou zomaar een titel kunnen zijn van iets.

photto | 10-04-20 | 10:39

Plasterk heeft in de loop der jaren wel het groen en deug socialisme onder vuur genomen. Daarvoor credits en applaus. Helaas is het ook bij hem vooral 'met de kennis van nu' reageren op de hedendaagse ontwikkelingen. Wel 1 van de uiterst weinige enigzins betrouwbare socialisten in Nederland.

degurewind | 10-04-20 | 10:39 | 2

Salonsocialisten bedoel je.

kwark001 | 10-04-20 | 10:40

@kwark001 | 10-04-20 | 10:40: Categorie links lullen en rechts vullen. Al schat ik Plasterk wel veel hoger in dan Kok en Bos.

degurewind | 10-04-20 | 10:43

Geen Stijl, alsjeblieft, stop verder af te glijden voordat jullie in de afgrond verdwijnen, voorgoed.

UncleAlbert | 10-04-20 | 10:37 | 1

Ze zijn gewoon aan het flirten met de man, lekker laten.

VP732 | 10-04-20 | 10:58

Ik krijg wel een hoog Jan Terlouw gehalte van ome Roon. Waar zijn de tijden van dat ie minister van feesten en partijen was? Zag hem ooit uitstappen uit de patserige dienstwagen (dikke bmw) bij de Parade. Geheel in witte linnen broek en rieten hoed. Geen gezicht die combi.

Nu doet ie Jan Terlouwtjes. Twee vragen. Waar bleven de rode pillen toen ie nog actief was in de politiek? En waarom trekt hij (en anderen zoals Terlouw en van Vollehoven) niet de conclusies die Geertje en Tjer trekken wie verantwoordelijk is voor de huidige staat, terwijl hij dezelfde waarnemingen erop nahoudt?

Graaf_van_Hogendorp | 10-04-20 | 10:35

Hij is wel een van de weinige die Guy Verhoffstad (debiel van de eeuw) op z'n nummer zette over de Brexit !!

nietoptimistisch | 10-04-20 | 10:32 | 1

Toen waren zeker al zijn polletieke bruggetjes al opgeblazen?

WayneGretzky*99* | 10-04-20 | 11:10

Als meest krasse vertegenwoordiger van een lichting linkse politici die zich na hun actieve carrière (helaas... nooit tijdens!) hebben losgemaakt van de internationale socialistische kadaverdiscipline, verdient Plasterk zeker waardering.
De man zegt zowaar soms zinnige dingen. En als hij dan op een mindere dag zo'n bejaard clichéstukje tikt, vol met lege zingeving en sherry-sentiment, mag dat hem wat mij betreft ruimhartig vergeven worden.

Leipniz | 10-04-20 | 10:31

Minister Plasterk groeide op in een nieuwbouwwijk in Den Haag. Zijn vader was joods en zijn moeder was rooms-katholiek. Na het afronden van het gymnasium aan het Sint-Jans College ging Plasterk economie studeren aan de Universiteit van Amsterdam, maar maakte deze studie niet af en stapte over op het vak biologie. Deze studierichting voltooide hij wel en promoveerde in 1984 op een proefschrift over het seksueel gedrag van de platworm..

Roelpaardensmoel | 10-04-20 | 10:30 | 1

Kortom een prima voorbereiding voor zijn politieke loopbaan.

Muxje | 10-04-20 | 10:44

Ome Roon moet gewoon doen waar ie iets van weet : micro-biologie .. beetje lesgeven witte jas aan en vooruit met de geit .
Maar Ome Roon heeft grote geldingsdrang.

daytripper | 10-04-20 | 10:29 | 2

Zelden iemand gezien met zo n vreselijke suffe wereldvreemde uitstraling.
Was konstant áfwezig, schrok elke 2 miinuten wakker.
He waar ben ik ?

joppo0 | 10-04-20 | 10:36

GELD-ingsdrang ?

Der Schnitzeljäger | 10-04-20 | 10:42

Aha nog meer zielige mensen waar ik medelijden mee moet hebben.

Nu weer zielige zangkoren.

De Italianen; keizielig, de Spanjaarden zielig as fuck, die zielige Fransen met hun emo traantjes, allemaal zielig! En dan natuurlijk de zielige oude eenzame mensen in NL, de zielige zorgmedewerkers die zich de pleuris moeten werken, jij een zielig, jij een zielig en JIJ een zielig!

Macroglossum | 10-04-20 | 10:28 | 2

Bedankt voor de zielig. Ik ga 'm direct gebruiken.

Polarisator | 10-04-20 | 10:32

Je vergeet nog een uitzuigers groepje: het onderwijs.

WayneGretzky*99* | 10-04-20 | 11:09

Gezien de berichten in de d66 kranten van vandaag, worden we zachtjes klaargekneed voor een verplichte curfew met pasen.
#Pooltje opzetten doet
ik zeg vanaf morgenmiddag 18:00 tot dinsdag 07:00

ptrck | 10-04-20 | 10:27 | 5

@Leipniz | 10-04-20 | 10:35:
Die controles daar in zuie waren altijd onmogelijk om die 400 drugsrunners op te pakken.
Nu ineens wel?
Hoie wah.

joppo0 | 10-04-20 | 10:39

Heel misschien ook wel noodzakelijk, aangezien een deel van Nederland nog steeds denkt dat het business as usual is. IC opnames vlakken af maar er is nog geen expotentiële afname zichtbaar. Dus ja, zo'n curfew hebben we dan ook volledig aan onszelf te danken.

degurewind | 10-04-20 | 10:41

Duh. Dat komt omdat de Amsterdammerts het een paar weken terug nog nodig vonden om over elkaar te buitelen in de parken en straten. Want binnenblijven hoort zo niet bij Amsterdam.

JanVergoor | 10-04-20 | 11:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Die column is tot daaraantoe. De echte treinramp is ons verlies van soevereiniteit aan de EU.

Glasgow Argus | 10-04-20 | 10:26 | 8

@Der Schnitzeljäger | 10-04-20 | 10:36: die hebben ook de geldpers opengedraaid om de crash te verzachten.

Itastijl | 10-04-20 | 11:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Als de ouders van Plasterk nog hadden geleefd dan hadden ze tegen hun zoon gezegd
dat god het Corona virus had gemaakt voor de zonde van zijn homoseksualiteit!
En de voorouders van de ouders van Plasterk hadden daar dan de Spaanse Griep
of de Zwarte Pest voor gebruikt.

TijdelijkOptimist | 10-04-20 | 10:25 | 2

@Glasgow Argus | 10-04-20 | 10:27:

Denk dat Els het wel weet, zolang ze er maar niet mee geconfronteerd wordt,
in de jaren '50 was een gezinsformule voor een homoseksueel te doen,
maar het toen en nu ook, vooral god is die de kastdeur gesloten houd.

TijdelijkOptimist | 10-04-20 | 10:45

Misschien is het een idee om Ome Roon bij GS te laten komen als columnist? Ik zie kansen en het kan uitermate grappig zijn als jullie laten zien hoe jullie hem elke keer de oren wassen omtrent zijn taalbeheersing.

Arnold Layne | 10-04-20 | 10:22

Jammer van die betaalmuur, maar daarom extra bedankt voor de samenvatting.
En ach, naar aanleiding van de recente tweets van Plasterk lijkt het mij prima dat hij een column gaat doen, over inhoudelijke zaken. Maar dit onderwerp, gedoe met verbinding, paasgevoel, de rare realiteit die letterlijk iedereen nu meemaakt... dat leent zich niet echt goed voor een knallende column. Een filosoof of een komiek kan daar nog wel wat van bakken, niet een pragmatische realist als Plasterk. Volgende week gewoon over politiek of wetenschap.

Muxje | 10-04-20 | 10:21

Bij Buitenhof vond ik hem altijd heel sterk.

Mr.Crowley | 10-04-20 | 10:20 | 6

@Einde van de Domheid | 10-04-20 | 10:24:
Wie zei iets over wat er later komen zou?

Kapitein Sjaak Mus | 10-04-20 | 10:42

@Kapitein Sjaak Mus | 10-04-20 | 10:42: Destijds viel de pvda-erigheid van Buitenhof TV nog relatief mee.

Einde van de Domheid | 10-04-20 | 10:44

@Einde van de Domheid | 10-04-20 | 10:44:
Niet altijd. maar de inbreng van Plasterk was behoorlijk objectief.

Mr.Crowley | 10-04-20 | 10:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Direct in het gezicht van Verhofstad tweeten dat de EU, nee Guy zelf ervoor heeft gezorgd dat UK gebrexiteerd is zou hem toch enige krediet moeten opleveren GS!
(Met je zeventien jaar!)

Einde van de Domheid | 10-04-20 | 10:19 | 4

@daytripper | 10-04-20 | 10:26:
Het is lastig in deze politiek om een eigen inbreng te hebben.
Het gaat altijd om partijbelang.

Mr.Crowley | 10-04-20 | 11:01
▼ 1 antwoord verborgen

En dit is dan, ze zeggen het zelf: "Het beste van de Telegraaf". Hierna wordt het dus alleen nog maar erger.

John McClane | 10-04-20 | 10:19

Leve het ietsisme.

Rest In Privacy | 10-04-20 | 10:18

Jammer dat hij zich verlaagt tot zo'n 'krant'. Ik zekere zin ook wel weer passend, hij ziet er altijd uit of hij binnen een paar seconden begint te janken.

Doei.

Ichneumonidae | 10-04-20 | 10:18

Links valt er blijkbaar niets meer te halen, dan maar eens rechts proberen. Politici.

Der Schnitzeljäger | 10-04-20 | 10:16

Onderzoek wijst uit: taalverbeteraars zijn onprettige mensen.

Vind het wel aardig dat ome Roon dit doet.

Geil Kippetje | 10-04-20 | 10:15 | 1

En daarnaast zijn de meeste taalverbeteraars slecht in hun eigen vervelende gedrag. Iemand wijzen op een spelfout geeft namelijk blijk van het niet kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaak.

Nu doet Mosterd het op zijn eigen platform en hindert hiermee dhr. Plasterk niet in het overbrengen van zijn boodschap, dus in dit geval keur ik het goed.

JWZ_JMK | 10-04-20 | 11:25

Taalnazi

azijnseikerT | 10-04-20 | 10:15

Misschien moet Spartacus het stokje overnemen van ome Roon?

beldewouten | 10-04-20 | 10:14

Maar wat krijgt hij hiervoor betaaldT?

eerstneukendanpraten | 10-04-20 | 10:13

Telegraaf kopt: Nederland wint Europese strijd

?

Ashtrey | 10-04-20 | 10:12 | 5

Focus ligt volgens mij vooral op gegeven dat het niet Eurobonds pakket is, dus met “normale” voorwaarden?

Ashtrey | 10-04-20 | 10:35

@Ashtrey | 10-04-20 | 10:35: Als je wat dieper en voorbij de Telegraaf gaat lezen zie je dat er flink aan geitenpaadjes naar Eurobondachtige financiele instrumenten word gewerkt.

Nederland wint Europese strijd. Wat een bullshit. NL graaft de kuil gewoon nog door.

TheBurnerMan | 10-04-20 | 12:21

Winnen is overdreven, maar in principe hebben we meer bereikt dan Italië et al. Zij wilden koste wat kost eurobonds en hun hele staatsschuld in de EU dumpen. Die slag heeft Wopke gewonnen. Was ook geen moeilijke slag om te winnen, want dat wilde Berlijn ook niet. En wat Berlijn niet wil, gebeurt niet. Zo simpel is dat. En dan is het een keiharde wet van onderhandelen dat je dan ook wat moet toegeven aan je andere eisen. En het enige wat verteerbaar is, is dan het opgeven van begrotingseisen bij de graai in het ESM fonds.
Er is wat dat betreft als compromis uitgekomen wat ik een paar dagen geleden al voorspelde: het ESM wordt gebruikt zonder voorwaarden, plus nog wat schuiven met andere Brusselse potjes en dat is het. En dat ESM wordt dus leeggedronken en zal volgend jaar niet meer worden gevuld en de facto opgeheven. En dat is, heel kort door de bocht, het einde van de Euro. Dat wordt nu nog niet hardop gezegd, maar dat is onvermijdelijk. Komende herfst/winter komt dat op de agenda. Kan zelfs inzet van verkiezingen in Duitsland en Nederland worden.

Stormageddon | 10-04-20 | 12:42
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken