Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ouders doodsbang voor leerachterstand

Stel je niet zo aan

Dat hysterische gekrijs over een leerachterstand. Alsof de volledige ontwikkeling van kinderen stagneert als ze een paar weken lang geen tafels kunnen hengsten met als beloning een paardensticker van juf Marieke. Alsof kleine Edgar, voor wie 1+1 momenteel nog 29 is, in de komende weken de kans laat lopen het bewijs te leveren voor de Riemann-hypothese. Laat corona het niet horen, maar de levensverwachting ligt in Nederland ver boven de tachtig jaar. Even niet naar school maakt van je kind echt geen onderontwikkelde primaat. En ten opzichte van wie of wat loopt een kind nou eenmaal een achterstand op? Niet ten opzichte van andere kinderen, want álle scholen zijn dicht. Ten opzichte van rijke kindjes die wel een laptop hebben? Als ze in een paar weken tijd al definitief uit het peloton kwetsbare kinderen zouden demarreren: vroeger (opa vertelt) werden er ook geen laptops gebruikt in het onderwijs. Er is ook in quarantainetijd genoeg te doen, ontdekken en leren voor een kind.

Een kind loopt alleen maar achter op DE TIJD en dan vooral in het hoofd van hun ouders. Omdat er in onze prestatiemaatschappij ooit een tijdspad is uitgestippeld met groepen, klassen, niveaus, beoordelingen en Cito-toetsen, en als er moet worden afgeweken van het pad of er een beetje improvisatie gewenst is schijt iedereen in pure paniek in de pamper. Probeer je kind maar eens een dagje eerder mee te nemen op vakantie, omdat je dan een zwarte zaterdag kunt vermijden. Mag niet van de directeur wegens 'o jee maar alle dingen die hij dan mist'. Nou directeur, hij mist een dag 'bij nummer 7 ligt Dronten' en dat overleeft-ie echt wel. De halve bevolking ligt hele dagen op de bank hersencellen te verbranden, met de ene hand in de broek en de andere hand in een zak Cheetos, een krankzinnige serie over megalomane figuren in een wereld vol TIJGERS te bingen, maar zodra kleine Edgar een paar weken thuis is breekt de hel los. Calm the fuck down, mensen. Lekker je kind eventjes thuishouden. Deze megagriep verslaan is momenteel wat belangrijker dan de tafel van 3.

Reaguursels

Inloggen

“We should lock down society, cause mass unemployment, impose curfews, prohibit free association and print trillions for banks. Don’t worry, we’re the experts.”
-Your “free” country
En iedereen die een andere mening is toegedaan die “zeikt” en snapt zogenaamd niet dat er “belangrijker” zaken zijn. George Orwell draait zich om in z’n graf.

Bastiat | 01-04-20 | 12:26

Nou, voor basisvaardigheden als hoofdrekenen en foutloos Nederlands schrijven (niet onmogelijk, een goede leraar kon voeger LOM kinderen foutloos leren schrijven) moet je er wel vlug bij zijn. En de kwaliteit is al wat dat betreft dramatisch te noemen.

Sans Comique | 31-03-20 | 21:06

"als ze een paar weken lang geen tafels kunnen hengsten"

Deden ze dat maar in het lager ... , sorry basisonderwijs. Toen ik nog werkte in mijn laatste jaren, was dat toch al min of meer uit den boze.

Ach laat maar zitten, hoef maar naar sommige mensen te luisteren op de tv om te horen hoe het ervoor staat.
Bijv. bij sport, dan zegt zo'n uilskui ... sorry ... sportverslaggever weer 39 punt 10 of zo. Moet ik dat soort lui nog uitleggen dat we een komma gebruiken en dat tiendelige breuken gewoon uitspreekbaar zijn.
Ach la-maar. Evocatus

Evocatus | 31-03-20 | 15:40

Zie het als een kans om je kind even goed bij te spijkeren. Lezen, schrijven, voorlezen, scriptjes verzinnen, spreekbeurten, uitleggen waarom sommige dingen geleerd moeten worden, geschiedenis, aardrijkskunde. Enzovoorts.
Voor exacte vakken zou ik ze doen zoomen met een kennis die daar goed in is.
Leren programmeren idem.
Wedden dat een gemiddeld ontwikkeld mens zijn kinderen meer kan leren dan die overwerkte juf?
De onderontwikkelde ouders moeten nu even creatief zijn en zoeken naar hulp van een buurman ofzo.
Balkonles bijvoorbeeld.

geen koning | 31-03-20 | 15:08 | 2

Beste geen koning,

"Wedden dat een gemiddeld ontwikkeld mens zijn kinderen meer kan leren dan die overwerkte juf?"

Daar ben ik nu heel benieuwd naar, want een gemiddelde ouder zal toch moeilijk een goed vast lesritme aan kunnen houden, zoals dat op school gebeurd, om maar eens iets te noemen. Hoe goed zijn tegenwoordige ouders in geschiedenis? Schud men dat even uit de mouw?

Waarom ook even schijten op de "die overwerkte juf"? Overwerkt inderdaad, maar is dat haar schuld? O.h.a. werken mensen in het onderwijs omdat ze een soort idiote roeping hebben, omdat je voelt dat dat het mooiste vak op aarde is. Het gros denkt/voelt zo, denk ik.
Soms jeuken mijn handen nog. Evocatus
.

Evocatus | 31-03-20 | 15:48

Gaat prima hier hoor. De ene deed sowieso al niks en de ander volgt braaf haar lesjes via de laptop. Ik leer bijna iedere dag wel wat nieuws. Het Drieslagstelsel, nog nooit van gehoord. Hadden boeren meer te eten. Mooi.

Piet Karbiet | 31-03-20 | 14:54 | 1

De stelling van Piet Haverkwast? Doen.

Pleegzuster B | 31-03-20 | 15:42

mijn vader zat op de lagere school toen de oorlog uitbrak. Hij heeft in 5 jaar soms maandenlang geen les gehad en daar nooit last van gehad. Hij verslaat jullie allemaal met taal/rekenen/schrijven.

small_town_dude | 31-03-20 | 14:19

Nou wat helemaal triest is: de meeste scholen bieden les op afstand aan. Roosters, opgaven, huiswerk en Google Meet of Teams sessies. Perfect, want dat is de toekomstig en kunnen ze er alvast mee leren werken.

Maar sommige schoolbesturen (bijv. WSKO in het Westland) zijn ouderwets, snappen computers niet en vinden het maar nieuwerwetse onzin.

We hebben straks dus een groep snelle leerlingen die gewoon door zijn gegaan en een groep achterblijvers. Vooral sneu voor kinderen die toch al hun best moesten doen om bij te blijven, die scoren straks onder het landelijke CITO gemiddelde (dat door de snelle leerlingen hoger ligt).

Rechtsdraaiend | 31-03-20 | 14:15

"Dat hysterische gekrijs over een leerachterstand. Alsof de volledige ontwikkeling van kinderen stagneert".

Kinderen in het Nederlandse onderwijs hebben sowieso een leerachterstand. De volledige ontwikkeling van kinderen stagneert al een paar decennia.
Allemaal als gevolg van bezuinigingen, feminisering, elk jaar nieuwe regeltjes & procedures, bureaucratisering, politieke correctheid en een dramatisch tekort aan (degelijk opgeleide) leerkrachten.
Het hele jaar door worden op de meeste scholen kinderen voortdurend naar huis gestuurd omdat de juffen (meesters en leraren zijn er niet meer) ziek, anderszins afwezig of geheel non-existent zijn.

Peter Emile | 31-03-20 | 14:11

Die leerachterstand kan wel wat ingekort worden. De grote vakantie nu maar vast inkorten tot twee, hooguit drie weken. De luxe van zes weken is sowieso overdreven met al die andere vakanties in het onderwijs. Kerstvakantie van twee naar één week. Is een deel van die achterstand al weer bijgewerkt. Daarnaast heel spijtig dat ouders tegenwoordig zelf te dom zijn om kennis over te dragen.

jochum1980 | 31-03-20 | 13:58

Och, vaak zijn de mensen die "laatbloeiers" genoemd worden het beste personeel.

gaffelbaard | 31-03-20 | 13:24

In werkelijkheid zijn ouders zonder vitaal beroep gewoon pissig dat ze tot september ineens zelf op hun kindertjes moeten passen...
Trouwens ouders, het is echt niet verboden om zelf iets aan de kinderen te leren.

PeterDriebeens | 31-03-20 | 13:01

Ben er op dit moment (tijdens het reaguren) twee les aan het geven. Volgens mij krijgen ze nu op beter niveau les. Meer aandacht, geen prutsvakken en af-en-toe beetje streng. Ik vind het ook fijn dat ik de leerkrachten nu wat ontlast, want die hebben momenteel extra werkdruk las ik ergens. Ow, zowel vrouw en ik cruciale sector, dus tussendoor werken we ook nog (en niet thuis).

Roeieber | 31-03-20 | 12:47 | 5

@DearMud | 31-03-20 | 12:54: Staartdelingen! Dan worden de leerkrachten kwaad, want dat past niet in het systeem.

Heiner | 31-03-20 | 13:52

@Heiner | 31-03-20 | 13:52: Worteltrekken. Past bij een agrarische opleiding. Of iets voor Boer zoekt vrouw.

Pleegzuster B | 31-03-20 | 15:46

Ja die juffen hebben het druk. Wij kregen een mailtje dat de juf 1 uur (EEN uurtje) per week beschikbaar is voor vragen van leerlingen. De rest WW of vakantie denk ik...

Rechtsdraaiend | 05-04-20 | 11:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik durf wel te stellen dat deze periode juist in positieve zin bij draagt aan de ontwikkeling van kinderen: meer flexibiliteit, meer spel, betere band met de ouders, geen prestatiedruk.

Joostmochtnietsweten | 31-03-20 | 12:46 | 1

Exact, het komt vooral de ouders gewoon niet lekker uit. Leerachterstand is bullshit, in sommige schooljaren wordt bijna niks bijgebracht, het is vooral opvang.

PeterDriebeens | 31-03-20 | 13:05

Geloof me, echt niet alle ouders. heb er zelf 2 van 8 en 5 en dat loopt allemaal wel los hoor. Overdreven gedoe.

Clavo | 31-03-20 | 12:45

Duidelijk een grove overschatting van de intellectuele invloed van onderwijsgevenden en een dramatische onderschatting van de natuurlijke ontwikkeling van de intellectuele capaciteiten van het kind. Wat een zin zeg!

antonconstandse | 31-03-20 | 12:45 | 1

Het enige wat mss stagneert is de sociale(groeps)interactie.
Papa en/of mama kunnen eventueel ook dingen uitleggen (behalve binnenlandse buitenlandiërs zoveelste generatie die nooit onze taal hebben willen leren).

De juf is meer oppas/agent eigenlijk.

*en de kinderen hebben teams e.d. ontdekt, voor zover ze dat niet al hadden. (Whatsapp, skype, discord? En wat niet allemaal)

Kleine_Deugniet | 31-03-20 | 21:15

Kleine Edgar praat waarschijnlijk als VMBO1-Mocro. Indicatie 1 van onoverbrugbare leerachterstand.

Lorejas | 31-03-20 | 12:11

Kinderen hebben nog nooit zoveel gedaan. Toch nog iets positiefs dus.

MichelDenHaag | 31-03-20 | 11:59

mijn kind gaat ook niet naar school. SO WHAT.

we pakken het leren heir samen op , maar zien ze buiten een vriendje spelen dan gaan ze dat maar doen. Daar staat tegenover dat als tie zich op zaterdag verveelt dat we dan ook ff wat huiswerk doen. gewoon gezond verstand gebruiken man.

Maak me echt geen zorgen daarover.

BYO | 31-03-20 | 11:29

Goede les voor veel ouders, die komen er nu achter dat het toch niet aan de juf ligt

Johan1235 | 31-03-20 | 11:28 | 3

Hahaha, dat zal ze leren. Met hun hoogbegaafde kinderen die helaas dyslectisch zijn.

Kuifje-naar-Brussel | 31-03-20 | 11:45

Voor hun dagelijkse portie linkse indoctrinatie kunnen onze kinderen nog altijd gebruik maken van het jeugdjournaal. De laatste keer dat ik dit per ongeluk zag ging het alleen maar over klimaat en zielige asielkinderen die niet mochten blijven.

Miesjke | 31-03-20 | 11:17 | 1

Laat ik ze ook niet naar kijken. Schuld en angst aanpraterij over migratie en klimaat en nieuws over vloggers. FO

Kladderadatsch | 31-03-20 | 13:00

Als de ouders rekenen als Pippi Langkous en "kat" met een "u" schrijven, kan dat reden tot zorg zijn.

Heiner | 31-03-20 | 11:14

Die zwerver is best wel dik.
Hij moet oppassen dat hij geen corona vat.

Gulliver | 31-03-20 | 11:05

Mijn opa zat in WO Ii 5 jaar ondergedoken en heeft middels zelfstudie een studie psychologie afgesloten

Nottonight | 31-03-20 | 11:04

Dochter van Oef vindt het 1 grote langgerekte kerstvakantie in slowmotion, maar dan zonder rijen voor de skiliften en zonder naar de Nachtmis te hoeven.

van Oeffelen | 31-03-20 | 11:00

Ik hoorde dat er veel achterstand komt doordat sommige ouders te taal niet beheersen. Dat legt de vinger op de zere plek. Wellicht een goeie kans voor de ouders om zelf de boeken te openen en wat Neerlandsch te leren? Dan helpen ze zichzelf en hun mo en aisha…

Blote Bertus 2000 | 31-03-20 | 10:58 | 1

En misschien ook wel omdat ze zoveel gefokt hebben dat die jaren 60/70 flats toch wat aan de krappe kant blijken.

Heiner | 31-03-20 | 13:54

Ik heb wel een oplossing voor deze bezorgde ouders: geen zomervakantie, maar lekker hun kinderen (laten) bijspijkeren.

The_Black_Knight | 31-03-20 | 10:56 | 1

Juist. Gewoon twee weken zomervakantie

Risingson | 31-03-20 | 10:58

Moet je nagaan hoe weinig kennis de ouders hebben gedaan toen zij op school zaten.
Daarbij kweekt de huidige maatschappij incompetente ouders, want het is inmiddels wel duidelijk dat de ouders de kinderen niet opvoeden. De kinderen gaan naar school en dan naar de BSO, terwijl de ouders de hele dag werken. Dus de ouders zien hun kinderen voor avondeten en dan naar bed. In het weekend moeten de kinderen sporten, zoals hockey of voetbal, dan wellicht nog muziekles, spelen met vriendjes naar opa en oma. En komt het er op neer dat de moderne ouder zijn kind 90% van de tijd niet ziet en dus ook niet opvoedt.
Gefeliciteerd, je bent een succesvolle loonslaaf. :')

Dauthi | 31-03-20 | 10:54 | 1

Eens, eens, eens. Vroeger had je een
bewaarschool. Nu zijn het allemaal bewaarscholen. Met linkse- of reli indoctrinatie.

strawdog | 31-03-20 | 11:48

Deze periode is daarentegen een leerervaring voor het leven: wat doet ertoe en wat niet.

Feitenpliesie | 31-03-20 | 10:53 | 4

@wijsvinger | 31-03-20 | 11:09: Stop die wijsvinger in uw poepertje en ruikt eraan, dan bent u nuttiger bezig dan dit onnozele schrijfsel. Waanzinnig noemen ze zoiets.

Nipplechip | 31-03-20 | 11:35

@Nipplechip | 31-03-20 | 11:35: Dat wordt lastig. Dankzij endeldarmkanker heb ik namelijk geen poepertje meer. Dus voor u mijn middelvinger naar uw proletarisch vulgarisme.

wijsvinger | 31-03-20 | 11:46
▼ 1 antwoord verborgen

De meeste kinderen krijgen nu thuis eindelijk pas een keertje goed onderwijs. En de meeste ouders komen er plotseling achter: hé, die meester of juf had toch gelijk, mijn kind is ontzettend dom.

Stormageddon | 31-03-20 | 10:53 | 1

Haha positieve denker! Ik denk dat de ouders concluderen dat het de schuld is van de leraar dat hun kind nog niet het gewenste niveau heeft gehaald. De potentie is er hoor, echt!

Rest In Privacy | 31-03-20 | 11:03

Leerachterstand? In een land waar intelligente koppen bij het maaiveld worden afgehakt om zich aan het niveau van de in de Atlas geboren Abdel aan te passen, waar leraren niet kunnen hoofdrekenen en de geografische - en historische kennis van een gemiddeld betonblok aan de dag mogen leggen, waar hoofddoekmevrouwen met een Nederlandse woordenschat van minder dan driehonderd woorden bevoegd (!) zijn om voor een kind of dertig te staan en waar je in tijden van virus je diploma achterna gesmeten krijgt bij de kassa van de supermarkt? Léérachterstand?

bisbisbis | 31-03-20 | 10:46 | 1

Yup dit dus.

Dauthi | 31-03-20 | 10:50

Eerst blèren dat die scholen dicht moeten en nu blèren dat het addergebroed een leer achterstand oploopt. Koekoek.

Dirty-Harry44 | 31-03-20 | 10:38

Behalve dat het helemaal niet nodig was om de scholen te sluiten natuurlijk.

Zyprexa20mg | 31-03-20 | 10:36 | 2

Wil je de leraren dood hebben?

Gulliver | 31-03-20 | 10:48

Ik ben nog nooit naar sgool geweest en prima terecht gekomen, Ik heb mijn opleiding op school gedaan.

hatschjoe | 31-03-20 | 10:34 | 2

sgool skrijf jij met een k: skool.

Moonwarrior | 31-03-20 | 10:42

Kinderen zijn op meer manieren kind van de rekening in deze crisis.

Zoals de kinderen die nu 24/7 opgesloten zitten met hun hufterige vaders die hen (en hun moeder) stelselmatig - al dan niet onder invloed van alcohol, want stress om inkomen - mishandelt. En waar de hulpverleners nu dus vanwege de “intelligente” lockdown weinig of geen zicht op hebben, want contactvrees (en sowieso stelselmatig tekort aan professionals, want met de jeugdzorg is het al jarenlang slecht gesteld).

Maar misschien dat papa, nadat hij zich flink op mams en kinders heeft uitgeleefd, dan toch nog even tijd weet vrij te maken om kindlief toch nog wat scholing bij te brengen. Om daarna er weer flink op los te rammen.

Kinderen zijn sowieso meestal de dupe van het (hufter)gedrag van volwassenen. Wel zo eerlijk dus dat zij later voor deze aankomende (en de huidige!) megagrote schuldenberg kunnen gaan betalen, tezamen met onze AOW en pensioenen uiteraard.

Dus waarom zouden we dan moeite doen hen goede scholing te geven? Laat hen dus lekker in hun sop gaar koken. Is gerechtigheid.

Kompromat | 31-03-20 | 10:34 | 2

Vergeet de hysterische moedertjes niet die iedere middag al een fles sherry opzuipen.

Gulliver | 31-03-20 | 10:50

Mijn dochtertje van 10 jaar begrijpt exponentiële groei nu door thuisonderwijs en youtube.
Technisch lezen leert ze maar op school volgend jaar. Daar houden wij niet van. Ik probeer haar te leren om teksten te scannen met zoekfuncties ipv te lezen. Dat lukt nog niet altijd even goed, maar we hebben nog tot de zomer...

tipo | 31-03-20 | 10:30 | 4

Dus je hebt nog tot de zomer om je dochter niet te leren lezen?

SterF... | 31-03-20 | 11:04

Applaus

Johan1235 | 31-03-20 | 11:37
▼ 1 antwoord verborgen

Zijn er al Coronazelfmoorden gepleegd? We zitten nu al meer dan twee hele weken in een soort van lockdown. Erg zwaar allemaal voor de mentale zwakkeren.

BozePaarseMan | 31-03-20 | 10:30 | 3

In Duitsland een politicus.

Moonwarrior | 31-03-20 | 10:43

Wacht maar totdat de radiozenders het coronalied gelijktijdig gaan draaien. Dan zie je een piek in de grafieken.

Blote Bertus 2000 | 31-03-20 | 10:51

Even flink aan de boom schudden kan geen kwaad. Het is nu toch rustig op het spoor.

Gulliver | 31-03-20 | 10:51

Gewoon de komende tijd nutteloze vakken als blokfluitles, maatschappijleer of tekenen schrappen en Engels, Nederlands etc. geven.

Moonwarrior | 31-03-20 | 10:30

Die van mij gaat thuis lekker door met z'n school, gaat prima. Leuk om daar af en toe samen mee bezig te zijn, krijg je ook meer inzicht in de leercapaciteiten van je kind.

Hank Nozemans | 31-03-20 | 10:28 | 2

Goed zo Hank. waren al die ouders maar zo.
Nu hebben ze eindelijk tijd voor hun kinderen i.p.v. dat kutmobieltje(sorry).

loekdeleeuw | 31-03-20 | 10:36

Hulde. Van de nood een deugd maken, u kunt het.

zwenkwieltje | 31-03-20 | 10:55

Geschreeuw om niks, maar goed zeiken zijn wij Nederlands immers goed in.

Pluisbaard | 31-03-20 | 10:27 | 3

Nederlanders (verstopt zich achter scherm)

Pluisbaard | 31-03-20 | 10:27

@Pluisbaard | 31-03-20 | 10:27: Proest. Sgrijvvouten zitte in un klijn (meertalig) toetsenbort (of in aandacht voor het nalezen alvorens op die zendtoets te rammen) nicht war ? Hopelijk is het een 60" of groter scherm.

grapo | 31-03-20 | 11:39

@grapo | 31-03-20 | 11:39: Laat mij raden, u doet het opzettelijk om uw dyslectie te verbergen? Geeft niks hoor oude proleet.

Pluisbaard | 31-03-20 | 13:06

Het zijn natuurlijk papa Wesley en mama Shanehneh die de leerachterstand hebben he. Of Dion en Daisy. Hoe dan ook, de leerachterstand zit bij de ouders, anders wisten die wel hoe ze hun broedsels een paar weken konden zoethouden. Maar nee, droppen bij oma, of de naschoolse ! Maar goed Shanehnehs, Daisy's Wesley's en Dion's van Nederland, op internet staat meer alsdan alleen Netflix. Voor als je hetzelf niet aan je broedjes kunt leren m.youtube.com/watch?v=VWpqCQzNOzs . Wel uw huiswerk maken he, en door uw kinderen laten controleren. De kans isgroot datdie toch al slimmer zijn alsdan uzelf.

grapo | 31-03-20 | 10:23 | 4

J alach maar, maar Chayenne en Pricilla doen het goed hoor!

Moonwarrior | 31-03-20 | 10:43
▼ 1 antwoord verborgen

Haal de tijd van de gesloten scholen tijdens de Corona-crisis af van de zomervakantie.

papieren tijger | 31-03-20 | 10:12 | 7

@Gladiator Fap | 31-03-20 | 10:22: Prima idee, maar dan moeten de leraren nu stoppen met afstandsonderwijs. Eens kijken hoe ouders dat vinden...

BozePaarseMan | 31-03-20 | 10:34

@papieren tijger | 31-03-20 | 10:32: Ben het hier helemaal mee eens. Mijn dochter zat zich ook druk te maken over haar MBO4-diploma. Ik zei: "Je hebt een dak boven je hoofd, we zijn gezond, we kunnen gewoon boodschappen doen. Het is helemaal geen ramp om een paar maanden rustig aan te doen". Precies hetzelfde wat u hierboven schrijft. Die school die komt in september wel weer.
Vanochtend nog zei ik tegen een vriendin: nu zien we pas wie we echt nodig hebben in de maatschappij: mensen die hun handen uit de mouwen steken. Vakkenvullers, kassameisjes, artsen, verpleegkundigen, verzorgenden, mensen in de thuiszorg, vuilnismannen. Die zijn nu allemaal keihard aan het werk. En wie zitten er thuis te 'werken'? De managers in hun dure pakken en met hun dure leasebakken. Die hoor en/of zie je niet.

DianaSpencer | 31-03-20 | 10:39
▼ 4 antwoorden verborgen

De wat slimmeren die graag lezen komen hieruit met een leervoorsrong.

jan99 | 31-03-20 | 10:08 | 2

Probeer het anders eerst met meer schrijven...?

F. von Zeikhoven | 31-03-20 | 10:19

Idd. Geef die kinderen allemaal Rupsje Nooitgenoeg, Pluk van de Petteflet, De ontdekking van de hemel en Max Havelaar (niet de koffie, gaan ze weer stuiteren!).
En na pasen kunnen ze zo met Laurent mee naar Harvard!

grapo | 31-03-20 | 10:34

Het valt mij op dat dhr. M. Rutte weer totaal onzichtbaar is.
Zou het komen dat hij de s**t door anderen wil laten opknappen zodat dat niet aan hem kleeft?
Dat betekent dat het zodra wat beter gaat dat dhr Rutte wel weer boven water komt om alle credits op te eisen.

WachTMeesteR | 31-03-20 | 10:06 | 2

Hij duwde en duwt zijn vazallen voor de trein en die krijgen binnen twee jaar een mooie andere functie.waar is Wally is vele malen eenvoudiger dan het vinden van Rutte en zijn visie

Steifnek | 31-03-20 | 10:16

"Choose your battle"... hier is voor Rutte niks te winnen... Dus houdt hij zich wijselijk koest. Een echte opportunist laat zich in crisistijd kennen.

Gladiator Fap | 31-03-20 | 10:24

mijn kroost begint om half 9 aan het schoolwerk achter de tablet en voor de lunch zijn ze klaar voor de dag. Bijna geen hulp nodig, en anders helpen ze elkaar. In de middag nog een half uurtje lezen voor zichzelf en als ze zin hebben oefenen we nog iets extra en anders niet. Ouders die roepen dat hun kinderen meer lesstof willen, sure. Het is de ouder die meer lesstof wil.

3Xniks | 31-03-20 | 10:06 | 1

Klopt! ik sprak gisteren een oude bekende, die heeft de kinderen op de middelbare school zitten, deze vertelde mij dat het thuis leren prima gaat, zelfde tijd opstaan, zelfde tijd naar bed etc, je hebt er bijna geen last van.

aardt | 31-03-20 | 10:20

De ouders willen een hoge CITO-score en een mooi diploma voor hun kind. Als dat geregeld is, zal een "leerachterstand" ze worst wezen. Ik heb nooit gemerkt dat ouders zich interesseren voor WAT er eigenlijk op school geleerd wordt.

JvanDeventer | 31-03-20 | 10:03 | 2

En eindelijk zijn er geen toetsen of eindtoetsen meer. Het is toch godgeklaagd dat embryo's al worden getoetst.
Die toetsen geven uitsluitend stress, wat wordt er nou mee bepaald. En dan al dat tijdverlies voor leerkrachten, die die rottoetsen moeten nakijken.

Pleegzuster B | 31-03-20 | 10:08

En scholen zijn maar al te graag bereid daar aan mee te werken, terwijl het niet elk kind gegeven is. Wat dan weer leidt tot diploma-inflatie. Want niet meer 10% van de Nederlandse bevolking is intellectueel in staat tot hoger niveau onderwijs, maar toch heeft 40% tegenwoordig een HBO diploma of hoger. Allemaal dankzij flutstudies. De politiek en ambtenarij zijn dicht bevolkt met de diplomahouders hiervan.

Chuck the plant | 31-03-20 | 10:09

Mijn 3 koters (2, 4 en 6) vermaken zich prima. Geen laptops, max half uurtje TV per dag. Paar taakjes, rest van de tijd buiten, in het bos, of thuis knutselen/puzzelen/rennen. Leren ze net zoveel als op school, op een andere manier dan. Sommige ouders wilden op zondag al hun taakbrief voor de koters ontvangen, ivm voorbereiden. Wat een gekneus. Die paar weken.. pff

2Benen | 31-03-20 | 10:02 | 5

Hou die twee benen eens bij elkaar overbevolker.
Corona verdwijnt maar de overbevolking die blijft.

Gulliver | 31-03-20 | 10:27

@wijsvinger | 31-03-20 | 10:07: Je kan ook een boek lezen terwijl je aan het lopen bent. Schijnt beter te zijn dan zittend lezen.

Zenzeo | 31-03-20 | 10:28

@Zenzeo | 31-03-20 | 10:28: Leuk, maar dan neem je de omgeving niet meer waar. En daar ging nu juist om.

wijsvinger | 31-03-20 | 10:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Wordt het trouwens niet eens tijd voor 'het bn-er-lied'? Hoe overleven we het bn-er-virus, dat zo'n ontwrichtende invloed uitoefent op onze samenleving?

Zenzeo | 31-03-20 | 10:02

Goed nieuws. Er wordt nu al bloedplasma met antistoffen van genezen patiënten toegediend aan Corona patiënten in het Erasmus in Rotterdam. Hopen dat het aanslaat.

goedverstaander | 31-03-20 | 10:01 | 1

Maar helpt het ook tegen leerachterstand?

Guillermo | 31-03-20 | 10:30

Het probleem ligt niet bij de kinderen maar veel meer bij veel ouders. Je kunt nu niet zeggen: 'Ik ga vanavond naar het café, ik ga naar de (sport)club' .e.d. terwijl je eigenlijk vreemd zou willen gaan.

pa_niek | 31-03-20 | 10:01

Ik zal deze preek laten lezen door mijn vrouw. Die zat er ook al over te zeiken. Het maakt echt geen ene reet uit die paar weken/maanden niet naar school.

Omebert | 31-03-20 | 10:00

Pats boem raak, Mosterd. Ik had het niet mooier kunnen schrijven.

zwenkwieltje | 31-03-20 | 09:59

Nederlandse leersysteem is al jaren kapot.
Nederlanders willen namelijk dat alles 'gratis' blijft.
Voor allerlei andere minder belangrijke zaken (netflix, electrische fietsen, een pergola in de tuin, weekendje weg met het hele gezin naar Valencia, een dure webber barbecue, etc. etc.) is de gemiddelde Nederlander volop bereid om een paar honderd euro per jaar weg te leggen.
Maar investeren in goede scholing voor het kroost is 'off-limits' ...
Gaat natuurlijk nooit goed komen en binnenkort zullen er verschillende prive scholen opgestart worden om zo beter onderwijs te garanderen (20 kinderen max. per klas en betere onderwijzers want beter betaald).

putinisyourfriend | 31-03-20 | 09:58 | 1

School moet ook gratis zijn. Als je "de markt" het onderwijs laat organiseren krijg je Amerikaanse toestanden, waar je voor een fatsoenlijke opleiding een paar ton neer moet tellen. Per kind.
Wat je dan weer niet moet doen is de PvdA zich laten bemoeien met het onderwijs, die niveleren alles kapot.

JanVergoor | 31-03-20 | 10:02

Hoeveel leerachterstand loopt een kind dan wel niet op als het een keer blijft zitten? Of misschien zelfs twee keer?
Daar heb ik nog nooit iemand over gehoord.

Gerf | 31-03-20 | 09:58 | 3

Geen leerachterstand. Je doorloopt immers uiteindelijk toch alle klassen.
Wellicht krijgt een kind hierdoor wel een leervoorsprong doordat in het doublerende jaar de kennis van dat jaar extra goed geborgd wordt.

JanVergoor | 31-03-20 | 10:04

Bij meer dan twee keer zittenblijven neemt de kans dat het een Reaguurder wordt met 50% toe.

Szymon | 31-03-20 | 10:04

Wie noemt zijn kind tegenwoordig nog Edgar?

JJMS | 31-03-20 | 09:58 | 4

De heer en mevrouw Davids.

gestoptmetroken | 31-03-20 | 09:59

Edje kadetje.

Blote Bertus 2000 | 31-03-20 | 10:53
▼ 1 antwoord verborgen

Als je jezelf doodergert aan je eigen twee of drie kinderen, dan moet je jezelf maar eens gaan afvragen waar je aan begonnen bent, en of de keuze om ze op de wereld te plempen in het huidige licht de wereld wel vooruit helpt.

SIogra | 31-03-20 | 09:57 | 1

Held!

harrievanzanten | 31-03-20 | 10:02

Mooi moment voor ouders om thuis hun kinderen te leren wie Anne Frank was, en wat überhaupt de Holocaust inhield.

Geen Moslimpjes naast je in de klas die daardoor gekwetst worden, waardoor de hele lesgeving over dat onderwerp al jaren gedevalueerd wordt.

Realism Is All | 31-03-20 | 09:57 | 2

Kinderen leren nu niet dat Marokkanen Nederland hebben bevrijd.

Miezerig | 31-03-20 | 10:58

mijn moeder riep altijd: dan maar ern jaar later professor

edwina56 | 31-03-20 | 09:57 | 1

Had ze een spraakgebrek?

Zenzeo | 31-03-20 | 10:04

Zijn de migrantenkinderen al genoemd? En extra zielig?

Is dit nog nieuws? | 31-03-20 | 09:56 | 3

Die worden zoet gehouden met splinternieuwe laptops.

Zenzeo | 31-03-20 | 09:58

Die krijgen allemaal een nieuwe leptob graties, en wifi dus dat gaat helemaal goedkomen.

Miezerig | 31-03-20 | 09:58

Die ouders hebben een Miele. Een kind doet de was

lingo star | 31-03-20 | 10:19

Jammer van dat "kalm de fuk doun" (wat is er mis met "kalmeer" of "rustig aan"?) maar verder heeft Mosterd grotendeels gelijk.
Ik geef les in het VO en ik kan u melden dat al jarenlang zowat alle kinderen na de basisschool een enorme leerachterstand hebben. Ze rekenen en spellen bijzonder slecht; zinsontleding is afgeschaft en over topografie of geschiedenis kunnen we maar beter zwijgen. De achterstand is de achterstand ten opzichte van kinderen van dezelfde leeftijd uit 1960. Is dat erg? Ja, dat is erg, maar de "achterstand" die ontstaat door het missen van een paar maanden school valt in het niet bij wat ik hierboven noem.

JvanDeventer | 31-03-20 | 09:56 | 1

Ik ben monteur bij Renault en ik kan je zeggen dat zeker niet alle leerlingen een leerachterstand hebben en dat zinsontleding op het PO nog steeds wél onderwezen wordt.

JanVergoor | 31-03-20 | 10:06

De lichting 2020 heeft wel een imagoprobleem door dat gedevalueerde examen.

van Oeffelen | 31-03-20 | 09:54 | 2

Imagoprobleem? Lekker belangrijk.

Usumani | 31-03-20 | 09:56

Wat een onzin zeg.

JJMS | 31-03-20 | 10:02

Precies dit. Mag een kind nu eindelijk eens zijn eigen interesses gaan volgen zonder verplicht bezig gehouden te moeten worden door onzekere miepen voor wie gestelde normen het enige houdvast zijn in het leven? Bevrijdt de kids iedereen die meent hier mee bezig te moeten zijn. Morgen is alles weer ok en weet Henkie inmiddels dat Marietje van naast hem er heel anders uitziet dan hij toen hij haar achter in de tuin tegen kwam.

Mark van Leeuwen | 31-03-20 | 09:53 | 2

Misschien is er nu ook wat tijd om de linkse indoctrinatie weg te wassen.

gestoptmetroken | 31-03-20 | 09:58

Hulde! Dan had ik nu misschien een minder heftige stoornis gehad als ik niet naar die plek was gestuurd. Ik was thuis altijd bezig met leren, documentaire's kijken en las De Wereldatlas met al zijn grafieken en cijfers dagelijks minimaal 2 uur, bijna als een boek. Ik wilde wel leren, alleen niet wat mij opgedragen werd. De meeste leraren hadden hier geen oog voor maar anderen vonden het juist prachtig.

Zeebonkus | 31-03-20 | 11:00

OF, en dit is maar een idee, je neemt voor de verandering eens wat interesse in je kinderen en zorgt dat ze thuis meer leren als dat ze op school moeten doen. Hebben ze straks opeens een voorstand! Sterker nog, je hebt NU de optimale kans om je kinderen en optimaal lespakket te geven, toegespitst op wat ze zelf leuk vinden en waar ze zelf interesse in hebben, zodat je er nog minder problemen mee hebt om ze aan het leren te houden ook!.

Maar dat is schijnbaar te hoog gegrepen voor heel veel volk...

Gregovic | 31-03-20 | 09:53 | 3

Dat hangt natuurlijk ook af van de leeftijd van je kinderen en van je eigen kunnen.

Ik zou vroeger de de koning te rijk zijn geweest als mijn vader me had laten zien hoe je een NPN transistor in klasse A kunt instellen. Of hoe je een programma op je Commodore 64 schrijft, hoe je met sub-routines (ook in Basic) duplicate code vermijdt en hoe het binaire talstelsel werkt zonder dat je 8-bits in een schrift uit hebt moeten schrijven. Maar mijn vader is als timmerman geschoold, en hout interesseerde mij niet.

Ik hoop het zelf beter te kunnen doen, maar mijn kind is een dochter, dus de kans bestaat dat de Linux Kernel, U-Boot en de Posix standaard haar weer niet interesseren. Maar ze is nèt 1 jaar, dus dat kan nog komen.

Chuck the plant | 31-03-20 | 10:04

@Chuck the plant | 31-03-20 | 10:04: Het lijkt me handig om dit sowieso nog even uit te stellen

Mark van Leeuwen | 31-03-20 | 11:03

@Chuck the plant | 31-03-20 | 10:04: In veel gevallen is heb best mogelijk als ouder om samen met je kind te leren. Zelfs al vind je het zelf maar kut en saai, zo hoog is het niveau van de gemiddelde 12 jarige niet dat een vader en/of moeder de stof niet kan begrijpen in veel onderwerpen. Het hoeft niet over hogere wiskunde te gaan. Probeer iets te vinden dat jouw kids leuk/interessant vinden en ga er samen iets mee doen. Wie weet leer je zelf ook nog wat leuks!

Er is niks mis met timmerman zijn. Stiekem komt daar ook een hoop inzicht, kennis en kunde bij kijken. Maar als je kids dat niets interesseert, zul je nu als ouder moeten proberen de kiddos te geven waar ze wel behoefte aan hebben. Das lastig, moeilijk, en vergt waarschijnlijk offers. Dat is nu eenmaal wat er nodig is omdat je besloten hebt koters op deze wereld te zetten.

Gregovic | 31-03-20 | 16:27

Ik ken mensen die na 4 jaar geen school of voldoende eten nog een studie hebben afgemaakt.

frank87 | 31-03-20 | 09:52

Zoonlief (11 jaar, groep 7): “Ik leer thuis meer dan op school.”

Maar ik snap het probleem wel. Nu komt iedereen erachter wat voor etters ze ‘groot hebben gebracht’. Moet je ze zelf gaan vermaken en opvoeden ipv dat de juf of de oppas dat doet. Of erger: dat opa en oma dat doen. Hier nul problemen met zoonlief thuis.

Robin Hood | 31-03-20 | 09:50 | 4

@Rallywally | 31-03-20 | 09:52

Als je dat niet snapt, dan heb jij wellicht wat teveel ‘dagen school’ gemist?

Robin Hood | 31-03-20 | 09:53

Jij woont lekker in het bos Robin, ik zit in een nieuwbouw wijk.

Steifnek | 31-03-20 | 10:13

@Steifnek | 31-03-20 | 10:13: Heeft weinig met de plaats van het huis te maken maar ligt er aan hoeveel eigen tijd de ouders in de kinderen steken. Heb je *prinsjes of princesjes* in huis, ja dan wordt het moeilijker.

Lupuslupus | 31-03-20 | 10:22
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik zie hoe het verhaal van Anne Frank in een modern videodagboek wordt geplaatst om het verhaal enigszins interessant te maken voor de doelgroep, denk ik niet dat ouders zich zorgen hoeven te maken over enige braindrain tijdens de periode dat de scholen gesloten zijn.

BubbelWater | 31-03-20 | 09:50 | 6

@frank87 | 31-03-20 | 10:03:
Tsja. was gedoemd om te falen. Slecht idee om mee te beginnen aangedreven door iemand die zijn hele leven al wanhopig probeert om ergens rijk mee te worden.

Beefbus | 31-03-20 | 10:08
▼ 3 antwoorden verborgen

En ik ben doodsbang voor grapjespapa's met een knotje en glimlachmoeders per bakfiets.

SIogra | 31-03-20 | 09:49 | 1

Ja, je zou er maar dag en nacht mee opgesloten zitten. Zij eruit of ik eruit.

Zeebonkus | 31-03-20 | 11:02

Ik zou juf Marieke doen...

SterF... | 31-03-20 | 09:48 | 1

Daarvoor moet u in een ander topic zijn.

Guillermo | 31-03-20 | 09:50

Lig nooit hele dagen op de bank met m'n hand in een zak Cheetas.
Behoor tot die and're helft van de bevolking, die helft met de hand geklemd om karafklem, flessebuik of -hals.
Hoe-zo "leerachterstand". Elke ervaring is een unieke.
Gebruik dat dan. Of niet.

chicago river | 31-03-20 | 09:48 | 1

Prooost!

Usumani | 31-03-20 | 09:58

Ik wacht toch nog even de mening van Ellie Lust af.

Patje2011 | 31-03-20 | 09:48 | 3

Heb uit betrouwbare bron dat Ellie momenteel patrouille loopt in Nicaragua, wat een kanjer hè, alles voor onze veiligheid...

Zenzeo | 31-03-20 | 09:57

Verstandig..., verstandig...
Het liefst hoor ik ook nog even wat Georgina Verbaan ervan vindt...

SterF... | 31-03-20 | 10:00

Britt Dekker wordt weer onderschat

lingo star | 31-03-20 | 10:15
-weggejorist-
Imzadi | 31-03-20 | 09:48 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Hoe zoo leerachterstand als ze staken voor loon verhoging en minder kinderen in de klas.Ze zijn te lui om te werken en creëeren daar door een leesachterstand en het staken.

gerrit5042 | 31-03-20 | 09:48 | 1

Hahaha
Volgens mij staken je hersencellen...

SterF... | 31-03-20 | 09:56

Nou ja, als vastgesteld wordt dat t allemaal wel mee valt met de opgedane leerachterstand, wat zegt dat dan over pedagogiek? Vrij naar Bruce: we leren meer van een drie minuten durend plaatje, dan we ooit op school geleerd hebben.

Gladiator Fap | 31-03-20 | 09:47

Goede tijden voor karakterontwikkeling van kinderen. Minder goede tijden leert ze zelfstandigheid en veerkracht.
Met sommige millennium-ouders lopen ze nu juist het risico op een trauma.

Earl_of_Doncaster | 31-03-20 | 09:47 | 1

Haha ja. Moeten ze verdomme zelf die kinderen wat bijbrengen. Dat is lastig, als je zelf 0,0 doel in het leven hebt, laat staan er over kan praten. En het ligt altijd aan iedereen behalve jezelf. Hoe breng je dat over?

BBRDWR | 31-03-20 | 09:48

Als de BSO zichzelf promoveert tot Vitale beroepen (serieus waar) verbaast bovenstaande me niet. 4 weken niet knippen en plakken is een garantie voor een werkloos leven natuurlijk. Komt nooit meer goed met al die rugzakjes.

Kloof2012 | 31-03-20 | 09:46 | 2

Dat de BSO een vitaal iets is lijkt me evident. Er zijn genoeg mensen met andere vitale beroepen die nu echt móeten werken en dus wel opvang nodig hebben voor het kroost.

Robin Hood | 31-03-20 | 09:53

@Robin Hood | 31-03-20 | 09:53: Welnee. Hoezo "opvang nodig"? Regel dat. Met partner, buren, opa en oma of wat dan ook. Dat betuttelen in NL... Wat is er gebeurd met eigen initiatief en verantwoordelijkheid? Knippen en plakken en met de blokken bouwen met de kinders van werkenden IS niet vitaal. Sodemieter op zeg...

Kloof2012 | 31-03-20 | 10:00

Als de ijzeren greep van de prestatiemaatschappij verslapt, misschien krijgt de gevangene dan de kans om te ontsnappen. Dat is de angst. Angst van ouders met betrekking tot hun kinderen en ook met betrekking tot henzelf.

Sitting_targets | 31-03-20 | 09:46

Ouders zijn bang voor eigen falen. Ouders zijn bang van hun kinderen. Ouders worden geconfronteerd met het feit dat Oscartje niet VWO nivo is maar eigenlijk gewoon een LBO'er die goed is met zijn handjes maar voor de rest gefrustreerd is door een liefdeloze kutopvoeding. Je moet godsamme eens wat andere aandacht geven dan dumpen bij de tennisclub, de voetbaltraining, de opvang, de school en paaien bij de Efteling. Dat is even lastig zeg.

Dima Beeline | 31-03-20 | 09:46 | 3

En goddomme, wat is er mis met praktische Oscar? Alsof we geen timmerlieden nodig hebben, of stratenmakers, of stuccadoors? Maar in godsnaam, leer dat ventje dan dat ie de beste stuccadoor wordt. (Vrij naar Jordan Peterson). We zien nu toch 1 op 1 wat je krijgt als je je hele economie in kennis stopt en al je productiecapaciteit en praktische mensen verwaarloost? het hele land, het hele ziekenhuis zit nu vol nutteloze tussenmanagers, die 0,0 zeggenschap of kwaliteiten hebben. Dat goddomme onze eigen overheid nu duizenden beademingsmachines moet aanschaffen terwijl die ziekenhuizen allemaal een inkoopafdeling hebben en allemaal dikbetaalde managers die beleid moeten maken hebben. Dat is natuurlijk een totaal brevet van onvermogen. Niet iedereen is een leider. niet iedereen kan 'managen'. Praktische mensen zijn minstens zo belangrijk, deze coronacrisis is daar het bewijs van.

BBRDWR | 31-03-20 | 09:52

@BBRDWR | 31-03-20 | 09:52: Tja wat wil je voor 2000 bruto stenen slepen of voor 5000 de hele dag vergaderen

hatschjoe | 31-03-20 | 10:02

@hatschjoe | 31-03-20 | 10:02: Precies! Op de dag dat stenen slepen 5000 in het laatje brengt en vergaderen 2000, klagen we over een overschot aan infrastructuur. Het probleem is echter, dat de meeste mensen geen zin hebben: liever een buik van het drinken dan een bult van het werken. Dus dan spreekt een grote groep talentlozen met een andere grote groep luie fl*kkers af dat "vergaderen" het best betaalt en krijg je dit. Niet dat er iets tegen vergaderen is, in tegendeel, áls het tenminste over iets gaat. En dan heb je zelfs mensen die dat héél goed kunnen en die behoren dan óók goed betaald te worden. Maar er zijn gewoon veel te veel mensen die graag "vergaderen" om te kunnen vergaderen en zich daarbij heel belangrijk te voelen. Terwijl ze helemaal niks presteren. Niks. En hun mening is vaak ook op niks gebaseerd, louter op hun "buikgevoel". Het wordt langzaam tijd voor een ommedraai, want zo gaat langzaam alles down the drain.

Gladiator Fap | 31-03-20 | 10:13

Ouders komen er nu achter ,hoe het is om op hun eigen debiel te passen.

Ghibli | 31-03-20 | 09:46

Kleine Edgar en kleine Sterre thuis terwijl jij mag thuiswerken is de hel. Gelukkig heb ik geen kinderen laat staan partner dat scheelt weer een oorlog

lingo star | 31-03-20 | 09:45

Ouders zoeken gewoon een adresje voor hun kinderen. Zijn ze namelijk gewend, hun kroost het probleem van een ander maken.

Tom Hagen | 31-03-20 | 09:40

Ach, iedereen weet dat school meer een sociaal experiment is dan dat ze er daadwerkelijk iets leren. We hebben hier hbo’ers rondlopen die schrijven rapportages... Om te huilen, zo slecht.
Mijn opoe heeft alleen lagere school maar schrijft desondanks eloquent foutloos Nederlands.
Maar goed, buiten dat, is een kind intrinsiek gemotiveerd dan ligt alle kennis bijna letterlijk voor het oprapen, daar is geen leraar meer voor nodig.

Computer_says_no | 31-03-20 | 09:39

Het gaat de ouders helegaar niet om de achterstand, maar het feit dat ze knettergek worden van hun kroost. Ze zijn echt wel dol op hun kinderen , maar dan tussen 18:00-19:30 graag.

despee | 31-03-20 | 09:38 | 3

Precies. Die nutteloze wezens zijn bloedirritant als ze zien dat je zelf constant koffie zuipt en aan het snacken bent en zij dat niet mogen. En ja, ze willen inmiddels weer allemaal graag naar school. Voorstel: zomervakantie afschaffen en achterstand inlopen.

BBRDWR | 31-03-20 | 09:43

@BBRDWR | 31-03-20 | 09:43: Goed voorstel! Onder het mom van "iedereen draagt zijn steentje bij in de crisis, dus niet zeuren over je vakantie!". Hint: dat gaat NEVER NOOIT NIET GEBEUREN! Niet vanwege die nutteloze wezens, maar wegens de nutteloze leraren: alle voorstellen die nu op tafel liggen (vervroegd en zonder examen het jaar beeindigen) dienen er alléén maar toe dat de LERAREN hun welverdiende vakantie niet ontlopen. Zo ook het briljante idee van de Universiteit waarvan ik ook dit jaar weer een paar Bachelor- en Master studenten op de werkvloer begeleid met hun thesis: "door de corona-crisis hebben we nu de uitgelezen mogelijkheid alles naar voren te trekken en moet t niet in September klaar zijn, maar al in Juni". Ja, goed idee, eikel van een professor: we mogen stand vandaag niet eens op het terrein op werk en voor sommige dingen heb je toch echt niet-remote oplossingen nodig (apparaten, metingen, paperwork, etc). En dan praat ik er nog niet eens over dat de halve firma nu plat ligt en de andere helft thuis dubbel zo hard moet roeien om het schip niet te laten zinken. Maar meneer de prof kan dan al wel genieten van zijn corona-rust (immers de thesis heeft nu voorrang op de les) en zijn geboekte vakantie komt door de verschuiving ook niet in gevaar. De qualiteitsvraag wordt simpelweg beantwoord met een "we gaan ervan uit dat de thesis daardoor een eerder theoretisch karakter krijgt". No shit Sherlock! Kortom: waar-de-loos.

Gladiator Fap | 31-03-20 | 09:59

@Gladiator Fap | 31-03-20 | 09:59: toevoeging aan de vent hierboven: Leraren zijn nu eenmaal een beroepsgeroep die vrijwel niet getroffen worden door de maatregelen. Ze hangen aan de staatstiet, dus geen zorgen over het inkomen, terwijl ze hun werk niet mógen doen en tegelijkertijd zeker aan het stellen dat ze het ook niet in moeten halen, net als ALLE ondernemers en ondernemingen. Dat betekent met andere woorden dus gewoon betaald verlof. Niet meer en niet minder. Als het onderwijs dan óók nog hun studenten letterlijk dumpt bij die bedrijven in hun afstudeerfase, onder het mom van "jullie lossen het maar voor ons op, I'm outta here", tsja, dan krijg je wel een goeie indruk van de intrinsieke motivatie van zulke instellingen.

Gladiator Fap | 31-03-20 | 10:04

Kolere, moet ik nog tot de 80? *slecht nieuws wegdrinkt met een wodka*

GematigdeMoslim | 31-03-20 | 09:38

Al zou het zo zijn dat kinderen een leerachterstand oplopen, dit is een situatie waar niemand iets aan kan doen en waar niemand om gevraagd heeft, overmacht, die ook weer voorbij gaat dus dan doe je een jaartje langer over je school. Lekker belangrijk, er zijn ergere dingen.

Capt. Iglo | 31-03-20 | 09:37

Hee Mosterd, you are very fucking hilarious!

Hemke-Valsema | 31-03-20 | 09:37

In Florida is een dominee gearresteerd die doorging met het organiseren van kerkdiensten. Kijk, zo hoort het, aanpakken, niet dat laffe kruiperige gedoe met religekkies hier.

Zenzeo | 31-03-20 | 09:37 | 4

Nee hoor. Die dominee ziet zijn inkomsten dalen. “ Jesus, he knows me”. Genesis.

zwartzondersuiker | 31-03-20 | 09:45

Hier gaan kerkdiensten ook niet meer door hoor stinkende koffiedrapmolen. Er zijn alternatieven online uitzendingen met slechts enkele aanwezigen die de RIVM maatregelen ruimschoots respecteren.

Steifnek | 31-03-20 | 09:48

@BBRDWR | 31-03-20 | 09:44: vrijheid van godsdienst is het excuus. Want de vrijheid van godsdienst wordt niet belemmerd wanneer de kerk dicht is, en samenscholing verboden.

De interviewtjes met die religieuzen is hilarisch: "ja, het is belangrijk dat we samen het geloof beleiden", "het is fijn om te weten dat ik niet alleen ben". Het gaat helemaal niet om de religie, het zijn vooral eenzame mensen die bang zijn om alleen te zijn en dus maar naar de kerk gaan zodat ze niet alleen zijn.

Dauthi | 31-03-20 | 11:07
▼ 1 antwoord verborgen

Die van mij hebben straks een voorsprong, ik leer ze vuur maken met turf en een vergrootglas. Er staat een hut van karton en we hebben een kreeft uit de sloot gevist

Cpl_C | 31-03-20 | 09:36 | 1

Leuk, maar mijn butler kan dit al, dus dan hebben mijn kinderen deze kennis niet nodig.

Kaas de Vies | 31-03-20 | 09:45

Man heeft niet voor niks geschiedenis gestudeerd, was voor hem de enige mogelijkheid om een universitaire studie te kunnen volbrengen. Nu denkt ventje dat hij overal verstand van heeft. Geef hem nog 5 jaar en dan is hij totaal uit zicht.

jaap932057795966 | 31-03-20 | 09:35 | 3

Sorry hoorde bij bregman

jaap932057795966 | 31-03-20 | 09:36

Ja, ons land vaart wel bij de historici Rutte en die jongen van Von Amsberg. Benieuwd welk ziekenhuis ze vandaag weer voor de voeten gaan lopen.

dathoujetoch | 31-03-20 | 09:42

Blij dat het hier thuis ouderwetsch is geregeld. Moeders doet hier de opvang overdag en dat is allemaal prima te doen. Het grote probleem is dat de twee verdieners die nu ineens hun kroost de hele dag over de vloer hebben en ze geen idee hebben wat ze ermee aan moeten. En dan schoppen ze het maar op "help, leerachterstand!" terwijl ze bedoelen "Help, ik heb mijn kind niet opgevoed en heb geen idee hoe ik hem rustig thuis hou"

Peillood | 31-03-20 | 09:32 | 1

Leer ze vechten, vissen en vuurtje stoken. Dan overleven ze de rest.

Steifnek | 31-03-20 | 09:49

Als Slob slim is zet hij een streep door de laatste klas schoolexamens SE of proefwerkweek voor 1 juni en legt hij alle scholen plat tot de grote vakantie. Als de IC leeg is van geen feestje willen missen vadsige coronalijers en er geen coronapatienten meer bij ziekenhuizen langs komen en als er beter getest wordt en er 0 besmettingen bij komen, praten we weer verder.

IndoFortuyn | 31-03-20 | 09:31 | 2

Je stond er niet zo goed voor dus?

Zeiss | 31-03-20 | 09:32

uw interpunctie heeft ook een achterstand.

horsteknots | 31-03-20 | 09:42

Deze " megagriep" versla je niet. . Half april is deze hele onzin voorbij. Omdat de gevolgen van de maatregelen groter zijn dan het probleem.

azijnseikerT | 31-03-20 | 09:30 | 4

@overVecht | 31-03-20 | 09:32: ja je hebt ze niet achter je in de nek hijgen als je bij de kassa staat. Een verademing. Of dat ze zomaar tegen je aan gaan lopen te plassen. De horror. Als ik sociaal contact wil ,ga ik wel naar een parenclub,

azijnseikerT | 31-03-20 | 09:42

We breiden IC capaciteit uit naar 2500, gaan zorgpersoneel opleiden tot IC personeel, we gaan over de piek en dan maatregelen afbouwen. Als de sodemieter mensen testen op immuniteit en dan weer aan het werk.

BBRDWR | 31-03-20 | 09:45
▼ 1 antwoord verborgen

Soms lig je op de bank en dan verwar je je hand in je broek en met je hand in je zak Cheetos.

Sitting_targets | 31-03-20 | 09:30 | 4

waarom ruikt mijn lul altijd naar cheeto's?

horsteknots | 31-03-20 | 09:43

elfenstein . die bouwvakker die zijn gat afsmeerde met cementzakken.

horsteknots | 31-03-20 | 09:44
▼ 1 antwoord verborgen

Klopt als een zwerende vinger. Laat die tergdwergen ook eens lekker in de tuin of begeleid naar buiten. Er gaat een heel andere wereld voor ze open, buiten het schermpje. Mijn golddiggers leren ook hoe ze met onverwachte en ongelofelijke situaties, zoals deze, moeten omgaan.

Gomezlopez | 31-03-20 | 09:29

Kinderen hebben gevoelige perioden voor het leren/verwerven van bepaalde dingen. Daarnaast is ontwikkeling breder dan het opslurpen van kennis.

Anoniemtje | 31-03-20 | 09:26 | 5

@hierboven

Tsja, dat is natuurlijk de vraag. Iedereen waant zichzelf pedagogisch en didactisch sterk, want deze beroepen zijn dingen die iedereen ook alledaags doet. Daar heeft de bakker bijvoorbeeld geen last van.

En tot op bepaalde hoogte klopt dat natuurlijk ook, maar de hamvraag blijft dan wat de gevolgen zijn, als die er zijn.

Anoniemtje | 31-03-20 | 09:42

Ik weet niet of je nog kan herinneren hoe je zelf op school zat, maar wij waren alleen maar bezig met niet-leren. Ouwehoeren, tafelvoetballen, allerlei constructies verzinnen om zo min mogelijk op school te zijn en zo veel mogelijk vrij.

BBRDWR | 31-03-20 | 09:47

@BBRDWR | 31-03-20 | 09:47:

Ontwikkeling, ontwikkeling eigen ik, ontwikkeling sociale omgang etc.
Het is breder dan kennis in je hoofd stampen. Ontwikkeling gaat niet vanzelf.

Anoniemtje | 31-03-20 | 10:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Dagtrekking postcodeloterij, uitje van de dag. lol

william7055 | 31-03-20 | 09:25 | 2

postcodeloterij is van activist Boudewijn Poelman, die met jouw inleg onder meer Hillary Clinton, Milieudefensie en de Stichting Urgenda financiert.

Glasgow Argus | 31-03-20 | 09:27

@Glasgow Argus | 31-03-20 | 09:27: zegt het voort.

Pimp my Voortuin | 31-03-20 | 09:29

Het onderwijs in Syrië en Afrika ligt ook al jaren op zijn gat, en die slagen er ook nog steeds in om complete volkslegers met apothekers en ingenieurs deze kant op te sturen.
Beetje gejank om niks inderdaad.

VanBukkem | 31-03-20 | 09:25

Die ouders zijn vooral bang voor hun eigen werkachterstand.

Met alle respect voor de juf, maar ik denk eigenlijk dat mijn eigen kinderen nu meer leren dan op school. Mijn kinderen zijn echt geen bovengemiddelde leerwonderen, maar je merkt gewoon dat ze op school last hebben van de traagste zebraatjes uit de kudde. Ze horen nu in ieder geval niet de hele dag het kromme Nederlands van Mo en Mutembo. Tijdens hun schoolwerk hebben ze geen last meer van de stuiterende Wesley en Jayfano en ze hoeven ook niet meer te wachten tot Kimberly het eindelijk allemaal snapt.

trottle | 31-03-20 | 09:24 | 2

Knap, de meeste vullen hun dagen met YouTube, Insta, Snap, tiktok you name it.
De leeghoofden zijn daar hun meesters en helden.
Hier leren ze niets van en ze worden er alleen maar dommer van.
Het wordt een verloren generatie.

Miezerig | 31-03-20 | 09:29

@Miezerig | 31-03-20 | 09:29: Dat doen ze helaas ook en je ziet ze er echt ter plekke dommer van worden. Vooral een of andere domme doos die de hele dag slijm zit te maken is treurig. Desondanks lukt het nog vrij redelijk om de dametjes aan het werk te zetten en die tv/tablet/telefoon het grootste deel van de dag uit te laten.

trottle | 31-03-20 | 09:41

Corona. Klimaat. Immigratie. Inclusiviteit. Iedere zichzelf respecterende crisis wordt ingezet om verschillen te egaliseren... Let maar op: vooral zielig voor kindjes van ouders met een sociale/culturele/economische achterstand. Want alles moet gelijk. Ten Koste van de uitschieters naar boven en ten gunste van de uitschieters naar beneden.... De totale communistische heilstaat is hier. En hij (m/v/o) blijft... brrr....

Odin | 31-03-20 | 09:23 | 1

Dit dus. Iedereen met een dubbele agenda (meer EU, meer immigratie, meer gelijkheid van uitkomst, stoppen met roken/drinken, geen fat shaming) zie je zo opzichtig hun eigen groepsbelang weer voorop stellen. Als de vos de passie preekt...

liggend_streepje | 31-03-20 | 11:59

Flikker toch op met je sgool. Op mijn zestiende gaan werken met LTS en drie danslessen. Op mijn 50e klaar en nu moet helemaal niks meer. Vrijheid leer je niet op sgool., wel een slavenbestaan.

Pedronegro | 31-03-20 | 09:23 | 2

Wat je wel leert op 'sgool' is netjes spellen. Zelfs slaven kunnen spellen.

dathoujetoch | 31-03-20 | 09:26

En de mensen die nu thuiswerken kunnen het straks niet meer opbrengen om na de lockdown weer naar hun werk te gaan. Werkstress gaat nog groot worden in het 2e gedeelte van 2020.

Patje2011 | 31-03-20 | 09:23

In India staan wanhopige arbeiders die terug naar huis willen hutje bij mutje op een busstation maar er vertrekken geen bussen meer . In Afrika heb je gewoon pech als je corona hebt want dan ben je aan de goden overgeleverd. Maar in Nederland gaan we zeiken omdat de koters een paar maandjes niet school gaan. Flikker toch op.

AntonJansen | 31-03-20 | 09:22 | 4

@Zatkniss | 31-03-20 | 09:25: Dat was mijn antwoord..... als dwarse puber..... ook altijd. Inmiddels ben ik volwassen en zijn mijn inzichten reëler en humaner geworden.

AntonJansen | 31-03-20 | 09:33

@Zatkniss | 31-03-20 | 09:25:
Ik herken het, samen met de linzensoep en draadjesvlees en als toetje griesmeelpap.
Ik heb mijn pa daarna 31 jaar niet meer gezien, ik weet geen eens of hij daar nog ligt.

Miezerig | 31-03-20 | 09:35
▼ 1 antwoord verborgen

Probleem is dat de impact qua leerachterstand op ieder kind anders is. Voor de meeste leerlingen zal het geen probleem zijn, maar voor kinderen die een ontwikkelingssprong moeten gaan maken wel. Dus, overschat, maar onderschat dit ook niet volledig. Als Markie de scholen begin mei weer opengooit voorzie ik echter niet al teveel schade...

LJBrinkhorst | 31-03-20 | 09:22

Precies, ik zou ook bij god niet weten waar Dronten eigenlijk moet liggen. Lekker belangrijk ook. Dronten dan.

Hetkanverkeren | 31-03-20 | 09:21 | 2

Behalve als ze daar wel genoeg WC-papier in de super hebben, en paracetamol, en monddoekjes, en blikken bonen, en... en...

dathoujetoch | 31-03-20 | 09:33

@dathoujetoch | 31-03-20 | 09:33: Fijn dat ze in Dronten, ligt het eigenlijk wel in Nederland (want anders een probleem mocht het hier in de Randstad ooit op raken), een supermarkt hebben. Wel jammer dat de parlevinker er zo'n vervelende concurrent bij heeft. Het heeft wel wat, zo'n ouwe sjacheraar met een handkar.

Hetkanverkeren | 31-03-20 | 10:03

Ik dacht dat ze de tafels niet meer leren, ook de staartdeling niet meer, allemaal nieuw methodes, zoals schattend rekenen...

Analia von Solmsch | 31-03-20 | 09:21 | 7

@Leffe Blonde | 31-03-20 | 09:36: hmmm, 5%? Ik herken mij in de examens.

Guillermo | 31-03-20 | 09:38

Daarom kan er niemand meer rekenen en moet alles op de pocket Japanner, ben dat gok rekenwerk een aantal jaren geleden tegen gekomen bij het huiswerk van de kinderen, toch maar laten zien hoe het hoorde leren rekenen, lerares pistoff natuurlijk de volgende dag, nu ben ik redelijk exact opgeleid en gebruik voor m'n werk diverse reken methodes maar niet de gok methode oid

Idiot456 | 31-03-20 | 09:46

@Idiot456 | 31-03-20 | 09:46: "redelijk exact΅, wat is dat? Ik kan mij nog sommetjes herinneren met daarin verwerkt een "veiligheidsfactor". Dat is gokken uitgedrukt in een getal.

Sierstrip | 31-03-20 | 10:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Alles wat je op de middelbare school leert kun je makkelijk in de helft van de tijd leren. Op de basisschool doe je in 6 jaar ongeveer 1-2 jaar aan kennis op. Wat nou leerachterstand? Wat je tijdens 12 jaar school leert kan dus prima in 5 jaar.

Max Headroom | 31-03-20 | 09:21 | 1

En dan gaan ze op hun twaalfde op kamers.

Leptob | 31-03-20 | 09:28

Doe eens ff normaal met je zak Cheetos, het is altijd nog een zak Crocky paprika.

miknic | 31-03-20 | 09:21 | 1

Ah bon. Ik dacht dat ik een leerachterstand had.

Guillermo | 31-03-20 | 09:32

Amsterdam heeft gisteren weer wat miljoentjes weggeplast voor tablets/laptobs voor arme thuis-kindjes, dus die worden komende weken aangestuurd door capabele????ouders.
Wederom een "project" van ons laatste belastinggeld want gelooft U maar gerust dat de aangiftes van volgende jaren niets meer opleveren voor het land.

grindbak | 31-03-20 | 09:21 | 2

Maar wel lekker goedkope tablets en laptops (ik zag asus in het filmpje) op Marktplaats binnenkort. Ieder nadeel hep ze voordeel he?

elfenstein | 31-03-20 | 09:26

De arme zielige achterstandskindsjes moeten ondertussen toch een stapel laptops en tablets hebben liggen.

trottle | 31-03-20 | 09:28

Nee, de ouders zijn natuurlijk niet verantwoordelijk voor het leer-gedrag van hun prinsjes en prinsesjes. Hou vooral de speeltuinen open, neem ze vooral mee naar de supermarkt. Want oh jee, stel dat je aan die kinderen eens zou moeten zeggen: Nee!

dathoujetoch | 31-03-20 | 09:20

Over 9 maanden heb ik er een broertje of zusje bij.

Poesman | 31-03-20 | 09:20 | 1

Ik misschien ook wel.
Mn moeder is 76 en mn vader 78.

HoerieHarry | 31-03-20 | 09:22

Betalingsachterstand is een veel groter probleem

Mkb: economie kan alleen gered worden door kwijtschelding bedrijfsschulden

Bedrijven krijgen steun van de overheid en de banken om de huidige stilstand te overbruggen.Daarna is eenmalige schuldkwijtschelding van 50% onvermijdelijk, vindt MKB-voorzitter Vonhof.Hij hekelt de houding van de banken, die nog steeds geen afscheid van hun rendement nemen.
De pakketten van overheidssteun en de aflossingspauzes van banken zijn een belangrijke eerste stap om de schade die bedrijven oplopen door de coronacrisis zoveel mogelijk te beperken. Maar zelfs die uitzonderlijke maatregelen kunnen een golf van faillissementen uiteindelijk niet voorkomen. Daarvoor waarschuwt de voorzitter van MKB-Nederland, Jacco Vonhof, in een interview met het FD. Bedrijven komen de coronacrisis alleen te boven als ze aan het eind van de huidige periode van stilstand ook aanzienlijke schuldverlichting krijgen.
De banken zijn volgens de mkb-voorman weliswaar ver gegaan door aflossingen en rente zes maanden op te schorten voor grote en kleine bedrijven. 'Maar uiteindelijk schuiven ze de problemen voor zich uit. Ze willen geen afscheid nemen van hun rendement. Uiteindelijk is dat geen echte oplossing.' Hetzelfde geldt volgens Vonhof voor de fiscus en haar 'belastingvakantie'.
Draghi
'Bedrijven krijgen nu uitstel, van de bank, van de belastingen, en hopelijk ook van de huur. Maar op het moment dat de economie over vier of zes maanden van de pauzeknop afgaat en ze weer geld kunnen gaan verdienen, moeten al die schulden afbetaald. Dat is uitstel van executie voor heel veel ondernemers. Het is een enorme schuldenberg waar bedrijven over zes maanden alsnog onder kunnen bezwijken. Het zou mooi zijn als Hoekstra die bijvoorbeeld zou halveren. Dat is in ieder geval iets om over na te denken', aldus Vonhof.
De werkgeversvoorman voelt zich in die oproep gesterkt door voormalig ECB-voorzitter Mario Draghi. Die schreef vorige week in de Financial Times dat bedrijven die schulden maken om mensen in dienst te houden alleen kunnen blijven draaien als die uiteindelijk worden kwijtgescholden. 'Dat vond ik een hele goeie gedachte.' Volgens de Italiaan is vernietiging van de productiecapaciteit veel schadelijker voor de economie en uiteindelijk dus ook voor het vermogen van de overheid om belasting op te halen.
Vonhof: 'De economie was een paar weken geleden nog fundamenteel gezond, laten we die nou niet langdurig kapot maken. Bedrijven kunnen vier maanden weggooien. En zullen daardoor buiten hun schuld om voor een aantal maanden terug moeten vallen op de overheidsfinanciën. De staatsschuld zal onvermijdelijk stijgen. Hoe erg is dat?'
Bankbestuurders
Draghi stelt ook dat de banken met overheidsgaranties gratis bedrijfskredieten moeten blijven verschaffen. Dat is in Nederland niet het geval. MKB-Nederland wordt bovendien overstelpt met klachten van leden over banken die bedrijven in nood niet willen helpen, ondanks de verzekering van topbestuurders dat de banken in deze crisis een deel van de oplossing willen zijn.
'Aan de top zijn er goede intenties, maar die sijpelen helaas niet altijd door. Mijn mailbox loopt over met honderden verhalen van ondernemers die worden afgewezen of naar bijzonder beheer moeten omdat ze een slechte businesscase hebben. Hoe kan het anders op het ogenblik? Ze denken nog in oude kaders. Ik begrijp dat, maar ik heb er geen begrip voor. De banken hebben de ruimte, nu moeten we nog zorgen dat die ook bij de ondernemers terechtkomt. Ze moeten echt over de brug komen, en flink ook.'
Vonhof hekelt ook het feit dat ondernemers 3,9% opslag op hun lening moeten betalen van de overheid, omdat er volgens de huidige regeling anders sprake zou zijn van staatssteun. 'Onzin. We hebben nu wel belangrijker zorgen dan de staatssteunregels. Die opslag moet eraf. Banken zelf lenen zo goed als gratis. Een rente van 7% is nu dus een winst van 700%. Ik vind dat nogal veel in crisistijd.'
Loket open
Tegelijkertijd prijst Vonhof het kabinet voor het ongekende pakket noodmaatregelen om ervoor te zorgen dat bedrijven geld in kas en werknemers in dienst kunnen houden. Minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) komt dinsdag met de overbruggingsregeling waarbij uitkeringsinstantie UWV tot 90% van de loonsom overneemt van getroffen bedrijven.
'Het loket gaat open en er is niet eens tijd om het systeem te testen. Het is mijn beeld dat het gaat lukken om dit voor de salarisronde van april uit te betalen. Het UWV zal er gewoon van uit moeten gaan dat de opgaven bonafide zijn.' Daar staat tegenover dat misbruik achteraf zwaar moet worden bestraft, aldus Vonhof. 'Ondernemers die hier misbruik van maken, zijn in mijn ogen geen knip voor de neus waard.

fd.nl/economie-politiek/1339784/mkb-e...

Dutch_Holland | 31-03-20 | 09:20 | 11

@Max Headroom | 31-03-20 | 09:44: Met deugen bedoel ik of ze klanten nu het vel over de neus trekken nu hypotheek betalingen even lastig zijn of dat ze coulance betrachten. Ik heb het niet over genderneutrale toiletten of de financiering van linkse deughobbies!

pibasso | 31-03-20 | 09:53

@pibasso | 31-03-20 | 09:53:

I see, ik denk dat als het aantal mensen met betalingsproblemen snel oploopt de overheid daar beleid voor zal maken. Negatieve rente wordt dan een mogelijkheid.

Max Headroom | 31-03-20 | 10:03

@Max Headroom | 31-03-20 | 10:03: Dat zou mooi zijn. Ik trek zo mijn bescheiden vermogen weg als mijn bank niet op de juiste wijze handelt.

pibasso | 31-03-20 | 10:50
▼ 8 antwoorden verborgen

Het rukste vind ik de belachelijke aantal uren dat de kinderen opeens achter een scherm moeten zitten, vanwege online aanbod. Hele opvoeding zowat gebaseerd op 'buiten zijn'.. krijg je dit...
10 dagen geleden een groot aquarium gekocht en nu 10 kleine paddenvisjes en 10 kikkereitjes. De salamandereitjes zijn nog niet gelukt. Gisteren samen watervlooien gevangen. Samen met muggenlarven, rode watermijten en enige kevertjes.
Als we straks te horen krijgen dat juli/augustus europa nog steeds op slot zit, dan mag ik (eindelijk) mijn vlaamse gaaien eens hebben.

Alquest | 31-03-20 | 09:19 | 6

Beschermde diersoorten in huis halen: verboden.
Vlaamse Gaai kuikens roven en opvoeden als mens met als gevolg dat die vogel een partnerband met jou ontwikkeld, voor het leven, onvoorwaardelijk is misdadig.
Met kauwtjes was dat vroeger ook nog wel een ding, er valt er regelmatig eenjte uit het nest en die kan je zonder veel moeite aan je laten hechten. Vervolgens zit je de rest van het beest z'n leven aan een enorme grote piksnavel op je schouder vast die jou als levenspartner beschouwd en de rest van de wereld als concurrentie.
Laat die Vlaamsche Papegaai nou maar gewoon buiten z'n ding doen met andere 'gaaien, da's beter voor iedereen.

elfenstein | 31-03-20 | 09:46

Pas op dat je geen Geel gerande watertor plaatst. Die vreet in no time je hele bak leeg.

zwenkwieltje | 31-03-20 | 10:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Oké, maar het is logisch dat je niet zomaar je kinderen mee mag nemen naar Frankrijk tijdens het schooljaar. Beetje een rare opmerking.

WahedPissebed | 31-03-20 | 09:19

Even een tegengeluid: docenten aan de u-ni-ver-si-teit schrikken zich rot van het taalniveau van hun studenten, en dan gaat het om de basale spellingsregels, niet om de stijl van een essay. En we weten allemaal: hoe ouder je bent, hoe moeilijker het wordt iets nieuws te leren (vergelijk piano leren spelen).
En de taalachterstand die allochtone kinderen oplopen, halen ze later vrijwel nooit meer in...

Zenzeo | 31-03-20 | 09:19 | 7

@Leptob | 31-03-20 | 09:42:
Ik doelde op geen moment op een lichamelijke oorzaak van het kind. Ik bedoel de inzet (voorlezen!) van de ouders. Ik ben blij voor u beiden dat u in ieder geval weet wat er aan de hand is. Het is heel lastig om van een klein kind te weten te komen dat het niet goed hoort; u heeft mijn mededogen.

Alquest | 31-03-20 | 09:55

Niet alleen het taalniveau. Ze kunnen ook niet rekenen en weten vrijwel niets, alleen nutteloze poeha. Zojuist ontdekte ik dat ze niet eens meer weten hoe een lens werkt. Is uit de natuurkunde leerstof geschrapt.

Max Headroom | 31-03-20 | 10:11
▼ 4 antwoorden verborgen

nou ja, een klein voordeel is dat kinderen een paar weken los zijn van links politieke indoctrinatie door de meest Deugende juffen (m/v/o)

Jan Passant mk2 | 31-03-20 | 09:18 | 2

Waarom met name witte ouders in normale tijden toestaan dat hun kroost volgepompt wordt met marxistisch propaganda is mij dan weer een raadsel.

Graaf_van_Hogendorp | 31-03-20 | 09:19

@Graaf_van_Hogendorp | 31-03-20 | 09:19:
Mja. Het adagium "wie als kind niet links was heeft geen hart, wie als volwassene links is geen verstand" wordt gezien als de redding.
Veel te veel kinderen blijven links en krijgen blauw haar, raken gender verward, gaan bij de stichting werken of worden minister Kaag.
Of ontwikkelen een andere schadelijke bezigheid.

Jan Passant mk2 | 31-03-20 | 09:26

Ik heb ooit eens 3 jaren gemist. Was wel 17 toen ik klaar was met VWO.

Waar is mijn Nobelprijs.

Kaas de Vies | 31-03-20 | 09:18 | 1

Ha, ik was op mijn 15e al klaar met het VWO!
Toen heb ik twee jaar later maar HAVO examen gedaan.

John McClane | 31-03-20 | 09:23

Ik ben niet bang voor een leerachterstand. En met die hele vracht opdrachten van school doe ik ook niet zoveel. Mijn zoontje van zes kan inloggen voor o.a. rekenen. En dat doet ie wanneer ie zin heeft. Ook op zaterdag of zondag. Ik ga er niet bovenop zitten om te controleren of alles per dag keurig gebeurd. Dan is de lol voor ons allebei er snel vanaf. Ons huis is ons thuis. Geen schoollokaal waar ik de meester ben. Dat is een andere verhouding.

Leptob | 31-03-20 | 09:17 | 4

@Ik_ben_geen_robot | 31-03-20 | 09:27: De kindjes kunnen ook niet naar school. Ze willen gewoon naar het schoolgebouw om daar te leren. Samen met hun vriendjes en groepsmaatjes.

Leptob | 31-03-20 | 09:58

@Leptob | 31-03-20 | 09:58: Lul niet man. Geen enkel kind wil echt zelf naar school. Het is dat ze gedwongen worden.

liggend_streepje | 31-03-20 | 12:09

@liggend_streepje | 31-03-20 | 12:09: Uw bewering klopt voor mij wel. Ik was nooit zo'n fan van school. Mijn kinderen gaan er heel graag heen (basisschool). Het is nog nooit voorgekomen dat ik er in de ochtend aan moest trekken om ze naar school te krijgen. Elke dag weer superenthousiast gaan ze er heen.

Leptob | 31-03-20 | 13:06
▼ 1 antwoord verborgen

En in groep 8 beginnen de ouders te huilen/jammeren/ruziën/schelden/dreigen dat het schooladvies veel te laag is.

Peter_la_Selie | 31-03-20 | 09:17 | 2

Schooladvies is bullshit. Kind lekker laten kiezen. Ken ouders die hun kind naar vmbo lieten gaan ondanks havo advies, kind wou heel graag met de handjes werken. En dit was eind jaren 90. Uiteindelijk met een master de RUG verlaten. Gewoon stapelen en vooral niet te veel stress, dat komt wel als je volwassen bent en in je functie als topmanagerrrrr met een hartaanval de hoek om gaat omdat de vechtscheiding en alimentatie net wat te naar was.

petros666 | 31-03-20 | 09:30

Ze leren misschien minder dingen die op school getoetst worden, maar ze leren wel degelijk andere dingen. En laat ze gewoon lekker gamen, leren ze ook heleboel van. Het schijnt zelfs dat dankzij gamers er een middels is gevonden tegen aids. www.youtube.com/watch?v=RBuy6C_B1N0 . Waarvan akte.

kweethetooknietbeter | 31-03-20 | 09:17 | 2

Ik heb mijn Engels geleerd van Sierra Games.
Larry enzo.
Buy rubber
Ken sent me
Etc.

Kaas de Vies | 31-03-20 | 09:19

@Kaas de Vies | 31-03-20 | 09:19: ik heb biologie geleerd van mijn buurmeisje

Glasgow Argus | 31-03-20 | 09:21

Ooit waren het klimaatspijbelaars. Nu hebben we te maken met een complete generatie getraumatiseerde howdareyou-kinderen die niet even na afloop naar de macdonalds kunnen. Tragisch.

RickTheDick | 31-03-20 | 09:17

6 weken zomervakantie is pas een totale reset, die ieder jaar toch weer met een paar weken kan worden weggewerkt. Dus een paar weekjes thuis onderwijs valt best wel mee. Losse handjes van ouders lijkt me een groter risico.

Schemerlamp | 31-03-20 | 09:17

Trieste kutouders moeten zelf aan de bak (pas 2 weken!) en trekken het multi-tasken niet meer en schieten in de kramp om de mogelijke leerachterstand van hun Sterre, Destiny of Jordy.
Je bent godverdegodver nog geen 2 weken zelf bezig. Nu zien ze gelukkig zelf eens wat een belangrijke taak het is om kinderen te onderwijzen.
En alsof er nu niet belangrijkere dingen zijn om je druk te maken (thuisblijven, afstand houden in de supermarkt en gezond blijven). Stelletje zeik ouders!

pibasso | 31-03-20 | 09:16 | 2

Meester Jan, ben jij dat?

Dima Beeline | 31-03-20 | 09:57

@Dima Beeline | 31-03-20 | 09:57: Nope

pibasso | 31-03-20 | 10:52

Zie het als een kans je kinderen meer mee te geven dan het linkse gedeug.

Oh ja nu kan je ze ook echt leren rekenen.

Kaas de Vies | 31-03-20 | 09:16 | 2

Dit dus.

knutsel_ | 31-03-20 | 09:20

Precies. Ik zat met een 9 jarige aan de deelsommen en snapte er geen hol van wat ze nu eigenlijk aan het doen waren. Zo onbegrijpelijk heb ik het nooit geleerd. En moeders kwam met nog een mooier systeem aankakken. We worden er allemaal beter van.

Dima Beeline | 31-03-20 | 09:56

Geinig, ik ben er intussen van overtuigd dat de leerachterstand weer toeneemt als de scholen weer open gaan. Het zijn kleine dingen die je niet opmerkt. Ze hoeven maar één stuk uit de basis niet te snappen en alles wat erop wordt gestapeld staat op los zand.

Ik begrijp het wel, niet durven vragen of de juf heeft geen tijd om 28 kinderen bij elk onderdeel individueel te vragen óf ze het wel snappen. Ik heb dus nu mooi de tijd om alles onder een vergrootglas te leggen en het rustig uit te leggen.

En alles goed en wel, maar als je kind een lager advies krijgt terwijl dat helemaal niet nodig zou hoeven zijn omdat er simpelweg persoonlijke aandacht aan geschonken zou moeten worden kan dus worden bijgewerkt. Da's dan weer pure winst van het thuisonderwijs.

knutsel_ | 31-03-20 | 09:15 | 1

En we leren ook zaken tijdens deze crisis. Zoals dat je beter zelf kunt nadenken ipv de overheid en staatsomroep blind te vertrouwen.

First Contact | 31-03-20 | 09:17

Gisteren nog even overwogen om een kranten abonnement te nemen en online courses voor onze hoogbegaafde kids, maar de kids en moeder hebben gewonnen. Het wordt een xbox. We degenereren vanzelf de bek wordt steeds groter en de algemene ontwikkeling steeds kleiner.

Steifnek | 31-03-20 | 09:15 | 2

Geef ze een RaspberryPi, ook een soort spelcomputer, maar dan educatief.

GOEM | 31-03-20 | 09:17

@GOEM | 31-03-20 | 09:17:

Eens! Lego en BrickPi en je hoort ze de komende weken niet.

Peter_la_Selie | 31-03-20 | 09:21

Tering. Mensen zitten amper 2 weken in een halve lockdown en gaan al compleet hysterisch...

First Contact | 31-03-20 | 09:15 | 6

@First Contact | 31-03-20 | 09:24:
Een oorlog met miljoenen doden als gevolg van pure rassenhaat en een doodzieke ideologie vergelijken met een tijdelijke opsluiting in huis en een stagnatie van een economie die toch al levensmoe was. Ik zou het niet doen.

elfenstein | 31-03-20 | 09:50

@First Contact | 31-03-20 | 09:24:
Misschien had je het nog niet opgemerkt, maar dat doen wij al sinds de industrieele revolutie.

Beefbus | 31-03-20 | 09:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb er nog geen ouder over gehoord. Zijn het niet meer de scholen die denken dat de ene oor in andere oor uit lessen allemaal onmisbaar zijn?

Blasfemie | 31-03-20 | 09:13

Ach, kunnen ze achteraf deze crisis mooi gebruiken door te zeggen dat hun prinsje of prinsesje niet hoger kwam dan havo.
Elk nadeel hep ze voordeel.

Manus Olie | 31-03-20 | 09:13

Wat een onzin, er zijn genoeg kinderen die een schooljaar missen door ziekte en gewoon doorgaan naar de volgende klas en presteren.

Patje2011 | 31-03-20 | 09:12

Ja,ouders,nu moet je zelf opvoeden i.p.v. dat je ze bij school dumpt,valt niet mee hé...

Jimmy Mc Clure | 31-03-20 | 09:11

Het ware probleem is dat de sgool fungeert als mega creche. Ouders worden nu ineens geconfronteerd met de vruchten van hun lendenen buiten het weekend en avonden en zijn nu van slag.

Neen, als je niet eens met een ouderwetse dooie boom je koters kan vermaken of iets leren, dan had je er maar niet aan moeten beginnen. Trouwens het is niet zo dat het internet plat ligt. Naast NPO, Netflix, @nostyle en pr0nhub kun je dus sites opzoeken die leerzaam zijn voor kinderen.

Graaf_van_Hogendorp | 31-03-20 | 09:11

Het wordt steeds erger, bijna de gehele bevolking hoort bij een "kwetsbare" groep, het woord hoor je een miljoen keer per dag!

lanexx | 31-03-20 | 09:11

Hoezo iets ontdekken? Kindjes kijken alleen nog maar naar YouTube-vloggers. Wij lazen boeken, of keken naar Er was eens het leven. Misschien gewoon nu vakantie geven en dan volgend schooljaar paar weken eerder beginnen?

Hadena | 31-03-20 | 09:10 | 3

Veel herinneringen aan geslaagt dus zo veel zal het niet schelen

dedwarsligger | 31-03-20 | 09:12

U bedoelt 'geslacht'.

ploppy | 31-03-20 | 09:16

Dat klinkt als een heel goed idee ja. De vakantiereizen zijn toch zo'n beetje allemaal afgelast dit jaar, kan de zomervakantie evengoed sneuvelen. Gewoon allemaal in de zomer naar school.
Heb ik ook eindelijk weer eens rust op mijn favo zwemplas.

Abject | 31-03-20 | 09:34

Amsterdam deelt alweer 3000 (worden er 5500 of meer) spiksplinternieuwe laptops uit want zielug.
Waar de rest van minima-Nederland in de handjes mag knijpen wegens het initiatief van Richard www.geenstijl.nl/5152654/wie-heeft-la... moet die socialistische stadstaat weer eens pronken met de portemonnee van de ander.

Vraag ik me af: Welke bij de Stopera graag geziene ondernemer gaat hier dan weer rijk van worden?

Abject | 31-03-20 | 09:10 | 5

A'dam deelt al sinds jaar en dag laptops uit. Aan gezinnen waar waarschijnlijk het allernieuwste model flatscreen in de huiskamer staat te pronken. Betaald met de kinderbijslag.

Zenzeo | 31-03-20 | 09:25

@eerstneukendanpraten | 31-03-20 | 09:20: Een 55 inch flatscreen is 600 euro, daar kan je ook een laptop van kopen maar tv's zijn de weinig dingen die niet veel duurder zijn geworden.

voldemort | 31-03-20 | 09:56

Zo lang de overheid alleen maar kijkt naar het bedrag van de basisuitkering en daar vervolgens (indien dit minder is dan 130 % van het sociaal minimum), alle denkbare toeslagen op los laat, is de basisuitkering vaak zo'n 55 % van alles wat er netto binnen komt. Zodra je kinderen hebt, komt er al snel (soms veel) meer dan 2000,- netto binnen. Nog los van de waarde van voedsel-, kleding, en vakantiebank e.d.
Maar ja, het is een hele werkgelegenheidsindustrie, die "armoede".
Dus ja, van het leveren van die laptops zal ook wel weer iemand op de één of andere manier beter worden...

Wering | 31-03-20 | 10:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb vroeger jarenlang niet opgelet en veel gespijbeld. En toch heb ik het tot reaguurder op Geenstijl geschopt. Zo, dat is die theorie onderuitgehaald.

goedverstaander | 31-03-20 | 09:09 | 2

Maar jij hebt ook maar een half woord nodig.

Jos Tiebent | 31-03-20 | 09:25

@Jos Tiebent | 31-03-20 | 09:25: Wat zeg je?

goedverstaander | 31-03-20 | 09:43

Scholen denken prima best, laat die kut kinderen maar thuis. En dat snap ik helemaal.

Koenz0r | 31-03-20 | 09:09 | 6

@Analia von Solmsch | 31-03-20 | 09:27: De tel van mijn perma bans ben ik al een tijdje kwijt.

Dirty-Harry44 | 31-03-20 | 10:42

@Analia von Solmsch | 31-03-20 | 09:27:

Ohja ik had felle kritiek op glamorama. Cheers mate.

Koenz0r | 31-03-20 | 11:22

Lid sinds 1984. Ik plempte een linkje ...

Piet Karbiet | 31-03-20 | 14:49
▼ 3 antwoorden verborgen

School gaat hier thuis gewoon door hoor. Erg leuk om te doen ook. Mannetje is 5. Als je daar al niet meer van kan genieten doe je wat fout hoor.

Denkhetnjet | 31-03-20 | 09:09 | 5

@goedverstaander | 31-03-20 | 09:11:
Die van mij van 4 is druk met quantummechanica.
Loopt inderdaad wat op achter als je ziet hoe snel ik me ontwikkelde.

2voor12 | 31-03-20 | 09:14

Wij bouwen op dit moment een nucleaire reactor. We hebben alleen nog wat splijtstof nodig. Iemand wat liggen?

Dima Beeline | 31-03-20 | 09:52

Het mannetje van 9 ligt nu op de vensterbank te slapen. Als hij daarmee klaar is wordt het links op het bureau uit de zon. Dan op zijn kleedje en als hij aandacht wil komt hij op het toetsenbord zitten. Leren gaat het niet worden.

voldemort | 31-03-20 | 09:53
▼ 2 antwoorden verborgen

het probleem ligt bij de scholen! die gaan er van uit dat leerlingen thuis wel iets doen. Die gaan er van uit dat pappa en mamma wel even 3 kinderen tegelijk les kunnen geven in 3 verschillende niveau's en dan ook gewoon nog toetsen gaan doen waarvoor je op school moet komen! het moet niet gekker worden!

Henk P | 31-03-20 | 09:08 | 6

Die leraren weten/wisten dat dondersgoed maar zij wilden liever extra vakantie door te chanteren die scholen dicht te krijgen. Gelukt.

Dirty-Harry44 | 31-03-20 | 10:40

@Dima Beeline | 31-03-20 | 09:49: misschien heb ik wel een vitaal beroep waardor ik geen tijd heb om mijn kidneren les te kunnen geven? misschien zijn beide mensen in huize P docent? Mischien verzorgen we beide vitale infrastructuur componenten?

denk toch eerst eens even na voordat u hier iets doms uit kotst

Henk P | 31-03-20 | 10:40
▼ 3 antwoorden verborgen

11 keer 3 = 33. magisch nummer.

Glasgow Argus | 31-03-20 | 09:07 | 5

Tafels hengsten? Gebrekkig Nederlands voor tafels leren. Ik geloof niet dat dit nog ergens in Nederland gedaan wordt. Zover de kennis van van zaken van OP.

MaarFeitelijk | 31-03-20 | 09:59
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken