Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De kerk heeft weer eens een nieuw imago nodig

allah

Op een gegeven moment is het wel klaar he, met je geloof

De kerk, ooit zat half Nederland elkaar daar wijs te maken dat homo's vies zijn, kleine kindertjes lekker en vrouwtjes stom, maar gelukkig zijn (bepaalde) mensen tegenwoordig wat minder makkelijk op te hitsen door sprookjesboek oplezende volksmenners. De meeste jongeren zijn wel klaar met alle doffe ellende die het geloof heeft veroorzaakt. "Ze voelen niets bij het gesteggel en de regeltjes van het instituut kerk. Dat een vrouw niet op de kansel mag. Dat sommige kerken moeite hebben met lhbt’ers. Dat jonge mensen niet mogen samenwonen. Ik vind die regeltjes ook lastig", zegt Theoloog des Vaderlands Samuel Lee dan ook. Maar ook Samuel Lee zit weer met zijn hoofd in zijn eigen reet. "Maar veel mensen, ook jongeren, hebben wél iets met de boodschap van Jezus, die ook niets met regels had. (...) De kerk heeft een nieuw imago nodig. Ze hoeft niet te worden afgeschaft, maar moet hoop bieden en de Bijbel als boek van dichters en poëten en dromers voor een betere wereld introduceren." Deze continue potsierlijke crack over 'een nieuw imago'. Dat eeuwige stichtelijke vingertje. Die dwangmatigheid. Mensen regeltjes, plichten een voorschriften opleggen omdat de praatjes van een of andere timmerman met een grote bek middels eeuwenlange mond-tot-mond-reclame zijn verbasterd tot een soort wetmatigheid. En dat mensen erin geloven is 1, maar dat er in dit land wappies in de Tweede Kamer zitten beleid te maken op basis van de fabeltjesparade is 2. En kom niet aan met 'jamaar Allah en de islam' want dat is nog 10x zo kudt.

Reaguursels

Inloggen

Voor iedereen die geïnteresseerd is in een science fiction benadering van religie, kan ik van harte de prequel van Battlestar Galactica aanraden: Caprica.

LiniaalRectaal | 23-03-20 | 14:56

Ach, waarom is toch dat schoppen tegen religie? Is het angst? is het afgunst? Eens zullen we het allemaal weten. Persoonlijk geloof ik in God en Christus, maar ik kan een mens dat geloof niet geven, daarom hebben wij als enige in de schepping een vrije wil gekregen. U mag zelf kiezen wie u dient, God of de duivel, maar aanvaard dan wel de consequenties daarvan...

IWAB | 23-03-20 | 14:24

de Duivel bestaat wel degelijk en zijn verschijningsvorm is: religie!

reagierder | 23-03-20 | 12:02

domheid en lafheid zijn de voedingsbodem van religie. vandaar het grote succes ervan.

Zyprexa20mg | 23-03-20 | 10:26
-weggejorist-
gaffelbaard | 23-03-20 | 10:09

Puik stukkie.

Ik zie geloven als jezelf onvoorwaardelijk verbinden aan een (groeps)identiteit vanuit een diepgewortelde angst, uit onzekerheid en ter compensatie van een schromelijk minderwaardigheidscomplex.

HypoPseudo | 23-03-20 | 06:43
-weggejorist-
Braco.me | 23-03-20 | 06:00 | 1

"Nog elke dag ben ik dankbaar dat ik hier in vrijheid leef en niet word gedwongen door een overheid die bepaalt wat ik wel of niet mag doen."
.
Aha.
En nu volg je dus een sprookjesboek, waar discriminatie in verankerd zit?
Tip: Stop er gewoon mee. Het kan morgen.

hotmint | 22-03-20 | 23:50

Aansluitend op mijn eerdere tegels, moet ik de Kerk en Het Geloof nageven dat ze hebben gezorgd voor prachtige muziek, mooie kunst en fraaie, indrukwekkende gebouwen...
Ik schroom dan ook helemaal niet om 'In Paradisum' uit het requiem van Gabriel Fauré en 'Spem in Alium' van Thomas Tallis op mijn begrafenis ten gehore te laten brengen.
Dan horen de mensen tenminste nog iets moois; over mijzelf valt toch maar weinig moois te vertellen.

Peter Emile | 22-03-20 | 23:19 | 2

De verhalen die het meest inspireren zijn verzonnen. Zie je in religieen, zie je in theater en muziek, zie je in de game-industrie. Is de absolute onbetwijfelbare eeuwige waarheid in de kunst van politieke propaganda. Is waar je spullen mee verkoopt voor veel meer dan ze waard zijn.

Mazzelstof | 23-03-20 | 06:38

Ik houd het bij 'Porcupine tree' en 'five finger dead punch'. Muziek, wat alleen voor de rijken is gecomponeerd? Nee dank u!

H.E. van Putten/Koor | 23-03-20 | 08:39
-weggejorist-
Magerder | 22-03-20 | 23:16 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Steifnek | 22-03-20 | 22:54 | 1

Over 'bewijs' gesproken:
Als we een tweedehands auto kopen, willen we een schriftelijk bewijs dat ie in orde is.
Als we een huis kopen, willen we een bewijs dat de bouwkundige staat in orde is.
Als we een nieuwe auto kopen, willen we een bewijs dat ie tot de betrouwbaarste/snelste/veiligste/comfortabelste behoort.
Als we een hypotheek afsluiten, willen we een bewijs dat we niet door de bank genaaid worden.
Als we een misdadiger willen veroordelen, willen we een bewijs dat ie gedaan heeft waarvan hij beschuldigd wordt.
Als we een reis boeken, willen we een bewijs dat de reisorganisatie betrouwbaar is.
Als we een werknemer aannemen, willen we een bewijs van goed gedrag.
Als we een flatscreen, een computer, een wasmachine, een magnetron of een vaatwasser kopen, willen we een garantiebewijs.
Als we maakt niet uit wát kopen, willen we altijd, altijd een garantiebewijs.
Als we een vakman inhuren, willen we een bewijs van vakbekwaamheid.
Als we ergens betalend lid van worden, willen we een bewijs van inschrijving.

Maar als een dominee, een priester, een imam, een paus, een kardinaal of een misschop ons de meest onwaarschijnlijke verhalen vertellen over een vent die in de wolken woont en die God, Allah, Jehovah of Jahweh heet en die in een luttel weekje tijd de aarde met alles erop & eraan plús Greta Thunberg plús het universum er omheen heeft 'geschapen', dan geloven we dat klakkeloos & eerbiedig en is bewijs of zelfs maar iets wat er op lijkt, ineens niet meer nodig.

(.....)
'Ich setze mich in Tränen nieder'.

Peter Emile | 22-03-20 | 22:52 | 1

Een weekje is nog altijd beter dan een toevallige oerknal, een nog veel groter verzinsel. Lees Rulof, die maakt ook gehakt van al die predikers die het zo goed weten maar ondertussen mensen op het verkeerde spoor leiden. Overigens mijn favoriete lessen op de lagere school : Catechismus, en met afstand Jezus uitspraken en daden. Het genie, vanuit de allerhoogste hemel naar onze planeet neergedaald met de beste boodschap die we ooit gehad hebben. Lichaam, geest en ziel, het eeuwige leven. Thank you Jesus. I understand you will never come back. You did your job well.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:03

Oh is de Mosterd op zondag weer iets te zuur uitgevallen?

Tisnietanders | 22-03-20 | 22:28 | 1

Een getraumatiseerde zondagiër...

Magerder | 22-03-20 | 23:22

Er is niks veranderd, de kerk is nog midden in onze samenleving. Vroeger had je deugmensen die precies alles zeiden wat de kerk goed vond. Nu heb je deugmensen die precies zeggen wat de linkse kerk goed vind. Niet voor niks noemen we die lui linkse kerkiërs.

DitjaarkrijgikAOW | 22-03-20 | 22:24 | 1

Onder het mom van socialisme, alles gejat van het geloof, de kerk(en).

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:05

Benieuwd of Geenstijl na 2000 jaar nog herinnerd wordt.

Thema | 22-03-20 | 21:57

Mama Allpa dat was een vruchtbaarheidsgodin met meerdere borsten.

Itastijl | 22-03-20 | 21:15

Hoezo? Hebben zich alkang bij links aangesloten en geven tips voir de klimaatreligie...

Feitenpliesie | 22-03-20 | 21:12

Na zo'n beetje alle reaguursels te hebben bestudeerd, kan ik er maar één ding over zeggen; tegen zóveel domheid ben ik niet opgewassen. Maar mocht het zover komen, beste mensen, dat het water jullie tot aan de lippen staat, weet dan dat mijn Zoon jullie met open armen opwacht. Ik ken Hem langer dan vandaag. Hij is de rotste niet.

De Maagd Maria | 22-03-20 | 20:59 | 7

Mooi!

Crossing_The_Rubicon | 22-03-20 | 22:25

Gooi geen paarlen voor de zwijnen, ze zien de waarde niet. En de blinde probeert de lamme te uit de put te helpen, en wie zonder zonde is werpen de eerste steen. Jezus heeft echt de mooiste aforismen verteld, deze zijn voor elk mens eenvoudig op te zoeken en op waarde te schatten. Wat anderen er mee gedaan hebben zijn slechts vertekeningen, het gaat er om wat u er zelf mee doet. Voorts lijkt God mij enorm geduldig, echter momenteel bekruipt mij het gevoel dat hij ons behoorlijk aan het geselen is, een beetje zo als wat hij met de uiterst eigenwijze Farao deed in de tijd van Mozes.

Tot slot Hildegard von Bingen is van een ongekend hoog geestelijk niveau, dit soort mensen zijn zeldzaam op deze Aardkloot. Hoon en spot komt enkel van de dwazen, de tijd gaat het leren en wie niet buigen wil zal moeten barsten. Voor Mosterd zijn zielenheil branden we wel ’n kaarsje. Tot later beste vrinden.

Sw.Dwaallicht | 23-03-20 | 04:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Wordt gewoon lid van Paradiso, dat is mijn kerk.

mygoodness | 22-03-20 | 20:58

Fantastisch artikel dit Mosterd! Alle reliwappies hieronder gaan helemaal los! Dit is waarom ik GeenStijl lees. Ff wrijven in de vlek. Overigens is iedereen vrij om in zijn eigen sprookjesboek te geloven, en ik vind ook dat er in zgn. heilige boekjes soms iets inspirerends staat. Het probleem is echter dat er ook heel veel naars in staat, en dat mensen de neiging hebben er uit te pikken wat in een straatje past. Dus alsjeblieft: redt mij niet

ECLP | 22-03-20 | 20:49 | 2

Het probleem is dat die boekjes veel te letterlijk worden geïnterpreteerd. Ze lezen wel, maar ze lezen niet. Ze zien de daadwerkelijke wijsheid die erin staat niet.

OuweOuweLekkerMauwe | 22-03-20 | 21:33

Het is leuk hoor, dat bashen van het christendom, maar daar waren we na de jaren 60, 70 en 80 van de vorige eeuw toch al mee uitgespeeld? Het wordt tijd dat we ons volwassener gaan verhouden ten opzichte van het christendom. In de kerken komen niet alleen maar mensen die de wetenschap niet serieus nemen. Ze weten voor het leeuwendeel heus wel dat er ook andere verklaringsmogelijkheden zijn en ze zijn niet stil blijven staan in de middeleeuwen - iets wat voor de moslims helaas wel geldt.

GeenHeil | 22-03-20 | 19:50 | 5

@GeenHeil | 22-03-20 | 20:45:
Nou, ik zie het toch een beetje anders. De Verlichting heeft het Christendom een aantal kritische vragen gesteld, en daar was dat Christendom helemaal niet op gesteld. Het heeft op rigide wijze te vuur en te zwaard zijn eigen steeds onhoudbaar wordende positie verdedigd, niet bereid om iets te doen met de systematische twijfel die het verlichtingsdenken inbracht. En die rigiditeit, die weigering om te luisteren, om werkelijk de discussie aan te gaan is waar dat Christendom aan overlijdt. Een nieuw imago helpt niet, als de kern langzaam aan het rotten is.
Europa kan overleven zonder Christendom, zal het wel moeten, want het afscheid is voorgoed. Hetgeen niet betekent dat daarmee de Christelijke waarden overboord gekieperd worden. Die leven gewoon voort, maar dan zonder gebiedende God. Overigens, die Christelijke waarden zijn ook niet een uitvinding van het Christendom, die zijn ook voor een groot deel gebouwd op eerdere politieke en religieuze systemen. Paulus was een slimme jongen, wist de Christusfiguur te maken tot 'stichter' van een 'nieuwe' religie, maar hij putte uiteraard uit vele bronnen, precies zoals Mohammed dat deed.

Schoorsteenveger | 22-03-20 | 21:22

@Schoorsteenveger | 22-03-20 | 21:22:

Bedankt voor uw uitgebreide reactie, dat doet mij deugd. Ik kan nu iets terugzeggen, maar dat zou dom zijn, omdat uw woorden duidelijk doordacht zijn en omdat ik nu alleen kan vervallen in de visie die ik hierboven poneerde. Uw reactie heb ik opgeslagen en ik zal hem nog vaak nalezen, zodat het me gaat dagen wat u precies ziet en hoe u Europa en de positie van de Christelijke waarden daarbinnen ziet. Soms moet je je meerdere herkennen en erkennen en dat doe ik bij deze. Hopelijk komen we elkaar hier nog eens tegen.

GeenHeil | 22-03-20 | 22:34

@GeenHeil | 22-03-20 | 22:34:
Ach, ik lul ook maar wat, puttend uit wat ik in mijn leven zo links en rechts heb opgepikt en -hopelijk- een beetje verwerkt. En het is maar een mening, een positie, een perspectief. Jaren geleden konden we hier op GS hele nachten doorzeuren over een thema, met ellenlange plemps en tig links. Mis dat wel een beetje. Maar misschien leeft het vandaag of morgen weer op. Die Corona-ellende schudt ons wel wat door elkaar, en ook hebben we weer tijd over om wat te lezen, dus wie weet!
En we komen mekaar nog wel tegen.

Schoorsteenveger | 23-03-20 | 11:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Ter voorkoming van elk misverstand (pun pending): deze ongelovige misgunt niemand zijn overtuiging. Koester uw houvast. Al kan dit rotgeintje er ook nog wel achteraan: www.youtube.com/watch?v=fO1Z8ikSEPU

Moed, beleid en trouw: www.youtube.com/watch?v=bHI0lRql8jA Waarom zou geloof daar tussen misstaan? Want het zogeheten godsbewijs van Rene Descartes is de grootste aanfluiting van de zogenaamde rationele wetenschap ooit ever.

Just sayin'. Ik weet dat ik niets weet. Toch laat ik mij een zekere onverdrotenheid door niets en niemand ontzeggen. #Gutterspark

Hetkanverkeren | 22-03-20 | 19:48

Ja, want de tien geboden bijvoorbeeld staan echt haaks op een functionerende samenleving. Wat een hysterisch gelul mosterd. We hebben wel degelijk scheiding van kerk en staat, ook al zijn er confessionele partijen. Is net niet hetzelfde als euh, ik zoek een sprekend voorbeeld, hmmmmm, o ja, sharia bijvoorbeeld. Gehe

Gen. Maximus | 22-03-20 | 19:32 | 1

Mensen als Mosterd begrijpen niet hoe belangrijk het christendom eigenlijk wel niet is (geweest) voor het westen en in het bijzonder voor Nederland. De Gouden Eeuw was alleen mogelijk dankzij de gratie van God, evenals de kapitalistische grondstructuur, die tegelijkertijd met het protestantisme van Maarten Luther en Calvijn is opgekomen.

GeenHeil | 22-03-20 | 19:43

Ondertussen in Israel: www.timesofisrael.com/jerusalem-ultra... Met de ultra-orthodoxe Joden heeft de Israelische regering heel wat te stellen. Er bestaat een maximum van 10 personen (10 is het getal van een minjan). In de comments wordt fel geageerd: " Fence the bastards off just like Gaza. Truck in food, and leave them to rot in their filthy shtetl."

Eeuwig..Op..Vakantie | 22-03-20 | 19:19

Kwam ik te dichtbij dat je me jorist? Jammer.

Crossing_The_Rubicon | 22-03-20 | 19:13 | 2

Zie mijn plempsel - de 'waarheid' mag alleen door M. gezegd worden....

L.E. Raar | 22-03-20 | 19:21

Hé heb ik het gemist wat te dichtbij kwam...

Magerder | 22-03-20 | 23:24

"De geestelijken van de verschillende religieuze sekten (...) zijn even beducht voor de wetenschap als heksen beducht zijn voor de naderende zonsopgang: ze kijken met argusogen naar de fatale voorbode die de verkaveling aankondigt van het bedrog waarop ze teren." (Thomas Jefferson) Geldt in bepaald opzicht net zo hard voor onze politici.

suscrofa | 22-03-20 | 19:13

Waarde Mosterd, ik zit met plezier iedere zondag om 11.00 uur in de kerk. De rest van de week vermaak ik me bij GS. Wat zegt dat over mij?

Febofiel | 22-03-20 | 19:12 | 6

Onze dienst begint om 10.30.
Als je altijd alleen de het slechtste benoemd uit het christendom en haar lange geschiedenis zul je inderdaad slechts negatief over haar kunnen schrijven. 90 % van de reaguurders weten niet waar ze over praten. Alleen van 'horen zeggen' of wat anderen hebben geschreven. Men weet niet dat de christenen de grootst vervolgde groep is ter wereld en niet de hele dag lopen te janken erom. Ze weten niet dat het christendom groeit als kool in landen als China en Iran. Niet-christenen leven in hun bubbel, gewapend met GB informatie dat t allemaal niet waar is. Christenen leven ook in hun eigen bubbel, zich afschermend van de grote ongelovige wereld. Dat we niet eens zijn metvhet activisme van de

matrixbluepill | 22-03-20 | 21:54

Voor u geldt: Cogito, ergo sum in hoge mate.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:12
▼ 3 antwoorden verborgen

1. Het christendom, christenen en de kerk zijn drie verschillende dingen. Het feit dat Mosterd deze door elkaar haalt zegt al genoeg over hoe serieus we dit flutstuk moeten nemen.

De katholieke kerk is geen godsdienst of religie. Het is een orgaan met christelijke grondslag (geleid door mensen - met al hun tekortkomingen). Net als de Maffia en het Leger des Heils en nog honderden andere christelijke instanties. De religie is het christendom: de leer van christus zoals beschreven in de Bijbel.

2. De beschaving waarin wij nu leven hebben we wel aan de Bijbel te danken. De 10 geboden, ons oordeel over wat goed/fout is, de gulden regel, vergeving, liefde, gelijkheid, tolerantie, mededogen, compassie enz., komt allemaal uit de Bijbel. Dat zijn geen absolute waarden. Over het algemeen kunnen we denk ik stellen dat christenen de beschaving en mensenrechten méér hebben gebracht dan welke andere religie dan ook, laat staan welke atheïsten of bosjesmannencult dan ook. Wees dus maar dankbaar voor je joods-christelijke cultuur in plaats van spijkers op laag water te zoeken.

3. De zekerheid waarmee gesteld wordt dat het christendom een fabel is zonder deze bewering te staven met bewijzen getuigt van een grotere hypocrisie dan de zg. hypocrisie die gelovigen hier wordt verweten. Geloven is namelijk NIET zeker weten, daarom heet het ook "geloof". Terwijl atheïsme (i.t.t. agnosticisme) wel zekerheid impliceert, dus d.w.z. onwilligheid om dingen te overwegen of buiten de kaders te denken: dogma's dus.

Kortom: een flutartikel van het niveau Mosterd.

hallootje kadootje | 22-03-20 | 19:12 | 7

Bijna helemaal eens op de zekerheid na. Die is er namelijk wel degelijk volgens Hebreeën 11. Bovendien is er maar 1 Die de kerk bouwt en dat is Jezus Zelf, Mattheüs 16:18.

ccr316 | 22-03-20 | 20:02

"De beschaving waarin wij nu leven hebben we wel aan de Bijbel te danken."

En aan de Verlichting (en de Romantiek, die daar weer een reactie op was).

Zelf ben ik een atheïst, en ben op zich blij dat de christelijke kerken - katholieke en protestantse - hun ijzeren wurggreep op de samenleving verloren hebben. Dat de Verlichting en de Romantiek an sich ook niet zaligmakend zijn, dat vermoedde ik altijd al, want er zijn toch bepaalde 'morele' normen en waarden die ook vandaag de dag nog geldig zijn, en die op zich in het christendom van oudsher al voorkomen. Maar volgens mij heb je daar niet het geloof in een 'god' voor of bij nodig. Helemaal eruit ben ik niet, en zal ik waarschijnlijk ook nooit komen.

Ik lees momenteel een loeimoeilijk boek over deze hele materie van Andreas Kinneging, 'De Onzichtbare Maat', een pleidooi tegen de normen en waarden van de Verlichting en de Romantiek (die volgens hem, consequent doorgeredeneerd, leiden tot nihilisme), en vóór een herstel van wat hij noemt 'De Europese Traditie', die gebaseerd is op de filosofie van Plato - en in mindere mate Aristoteles - en het christendom van Augustinus en Thomas van Aquino.

Wat ik zeg: geen lichte kost, en ik denk dat ik het maar voor de helft begrijp, maar zeker de moeite waard, althans, voor mijzelf; zie ik bepaalde zaken die ik al jaren voor waar hou, weer eens in een totaal ander perspectief. Een aanrader, dat boek van Kinneging, maar je moet er wel voor gaan zitten.

Dr_Johnson | 22-03-20 | 21:33

@Dr_Johnson | 22-03-20 | 21:33: Plato, Aristoteles, zelfs Pythagoras, allen overtuigd van de reïncarnatie. 1 leven zou ook veel te kort zijn om een hemel te verdienen, als je dat al ambieert. Simpelweg, lichaam, geest en ziel. Het lichaam blijft achter, geest en ziel (onze goddelijke kern) gaan eeuwig door, en ontvangen nieuwe lichamen, op aarde en later op de planeten in andere dimensies. Zo leert ons ook de hypnose. Er waren vorige levens en er zullen ook toekomstige (stoffelijke) levens zijn. Geestelijke wetenschap. Stapt over het geloven heen. De bewijzen zijn overweldigend.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:24
▼ 4 antwoorden verborgen

De mens weer nog lang niet alles zelfs een enkele cel word nog niet volledig begrepen laat staan voorplanting en de samensmelting van één spermacel en één ei tot een embryo.
Laat staan de wereld van kwantummechanica.
Dus je kan een Goddelijkheid nog niet uitsluiten.

steekmug | 22-03-20 | 19:09 | 1

Bravo, u denkt tenminste.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:25

Het valt mij op dat zij die (met recht, overigens) vrijheid van meningsuiting claimen, en dat gebruiken om bewust anderen op hun tenen te trappen, buitengewoon vaak anderen datzelfde recht ontzeggen.
Nietwaar, Mosterd? Walgelijk figuur.

L.E. Raar | 22-03-20 | 19:09 | 4

@L.E. Raar | 22-03-20 | 19:20:

Je hebt groot gelijk. Hij is duidelijk niet gespeend van enige kennis van zaken over dit onderwerp.

GeenHeil | 22-03-20 | 19:32
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kies Thor. Lekker beuken met die hamer. En Germaans bevalt me ook wel.

squadra | 22-03-20 | 19:07

Ik lees niks over het imago van de moskee , een beetje bang voor stokslagen zeker.

deridder | 22-03-20 | 19:04

Ik raad alle gelovigen aan een beetje consequent te zijn en ook nu in tijden van nood, vooral nu, te vertrouwen op God en niet op de wetenschap. Sluit achteraan in de rij bij de IC, neem geen medicijnen en doe geen beroep op de schaarse middelen zoals mondkapjes. Immers, God zal dat oplossen voor je. Een nu niet janken een toch naar de dokter rennen zodat je in goede tijden weer het Woord Gods gaat lopen uitventen, nee nu ff doorbijten en bidden, hoppakee!

Beste_Landgenoten | 22-03-20 | 19:03 | 2

Een gelovige heeft geen angst voor het lichamelijke 'sterven'. Dus u mag mijn kapje en serum graag gebruiken.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:28

U weet niet half hoe dom u reaguursel is...

IWAB | 23-03-20 | 14:21

Toen ik 30 jaar geleden nog naar de kerk ging hadden we al een een vrouwelijke voorganger dus onder welke tegel heeft deze man gelegen?

jaap932057795966 | 22-03-20 | 19:02

Prachtig verdienmodel: iemand een auto verlopen en laten betalen en pas leveren nadat deze overleden is. Boek over Rome aan het lezen, katholieke kerk zeker sinds de achtste eeuw niets anders dan een commerciële ranzige kliek.

Der Schnitzeljäger | 22-03-20 | 19:01 | 1

En ik loop in de Oost rond en zie dagelijks de scholen en ziekenhuizen, nog steeds intact, met een beste naam bij de plaatselijke bevolking, en dat is voor mij meer het werk van katholieken dan dat van enkele gecorrumpeerde machtswellustelingen, die tegenwoordig vooral in de politiek voorkomen met hun populistische zieltjeswinnen. Ik ben trots op het goede werk van veel katholieken.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:35

Maar om het beginsel lopen ze heen.
Ze claimen een waarheid. Toevallig hun waarheid, omdat ze toevallig op een bepaalde plaats en tijd geboren zijn waar dat geloof is.
Helaas gebaseerd op weinig tot niets, alleen op kuddegedrag en napraten en de angst voor de sociale gevolgen bij het uiten van een afwijkende mening.
Laten we daar eens beginnen.

kloopindeslootjijook | 22-03-20 | 19:00 | 1

Ze?

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:37

Als Albert Heijn z'n imago op wil poetsen hoor je niemand. Als " de kerk " dat wil dan is Mosterd er wel klaar mee ? Prima, maar je hoeft niet bij Albert Heijn te gaan hamseren, je hoeft niet naar het NPO journaal te loeren, je hoeft geen coke te snuiven en je hoeft niet naar " de kerk ". te gaan. Hou op zeg. Dat bepalen wij zelf wel.

A.S. Perien | 22-03-20 | 18:59

Wat jij mist Mosterd, is liefde en de heilige geest. Het zou je stukjes nog beter maken dan ze al zijn.

hoejeheette | 22-03-20 | 18:56

Geloven is prima zolang je het anderen niet opdringt. Daar zit nou net het probleem.

van heinde en verre | 22-03-20 | 18:55 | 5

@GeenHeil | 22-03-20 | 19:01: Precies, een beetje reclame maken is in een kapitalistische samenleving prima. En anti-vaccinatie tref je ook in ruime mate bij atheïstische bakfietstypes aan.

A.S. Perien | 22-03-20 | 19:05

Gelovigen weten vaak ook zelf niet waarom ze in dat ene geloof geloven. Ze volgen het spoor niet terug. Dat is eng.

kloopindeslootjijook | 22-03-20 | 19:06

@A.S. Perien | 22-03-20 | 19:05:

Het probleem met die atheïstische bakfietstypes is dat zij niet weten waarom ze eigenlijk atheïsten zijn. Uit hun hele wereldvisie blijkt dat ze geen enkel benul hebben van wat de natuurwetenschappen ons eigenlijk vertellen over de aard van de mens en van de natuur en de verhoudingen daartussen. Hun atheïsme is net zo dogmatisch als het christendom van de middeleeuwen.

GeenHeil | 22-03-20 | 19:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Over bijbel gesproken... zijn die auteurs rechten nog ergens te verkrijgen ??

Karel Kruizenruiker | 22-03-20 | 18:55 | 2

Lol! bel God eens kijken wat je kunt regelen

Magerder | 22-03-20 | 23:26

@Magerder | 22-03-20 | 23:26: waarom nu weer direct naar de hoogste instantie? Navolgers genoeg hoor, eigenlijk iedere overledene, en met wat geduld komt die verbinding met de geestelijke sferen heus nog tot stand. Dan kunnen jullie je vragen stellen.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:42

Misschien moet de kerk God eens vragen zich voor te stellen aan alle stervelingen en gelijk uit te leggen waarom hij dezelfde God is als die van de moslims.
Misschien een 'Masterclass met God' organiseren.
Want ik weet 100% zeker dat dat heel veel mensen tot gelovigen bekeert.

Ik wacht ook nog steeds op die kikker die mij in een mooie prins verandert wanneer ik deze kus.
"Nee gast van de waard, het zit anders! Die kikker moet door een vrouw gekust worden om te veranderen in een mooie prins!"
Ja, boeie, het is allemaal onzin, net als wat er in de bijbel staat.

Heeft een gelovige zich ooit afgevraagd waarom tot in detail de geboorte van Jezus beschreven is in de Bijbel, waarop zelfs een aantal 'Wijzen uit het Oosten' af kwamen, maar dat men tot op de dag van vandaag niet weet wat nu de exacte gebooretedatum van J.C. is? En dat terwijl men toen al eeuwen aan jaartelling deed (de Joden bijvoorbeeld).

Of heeft een gelovige zich ooit afgevraagd waarom er tot op de dag van vandaag geen enkel bewijs uit die periode is gevonden van het bestaan van Jezus Christus? Niet op tekening, niet op schrift, nergens? Terwijl men toch aardig dingen vastlegde in die tijd, laat staan 'de geboorte en dood van de Zoon van God'. Dat was me toch wel de headliner van gewelste in de fossiele media van die tijd geweest! Sjongejonge, nounou...

Of hoe het kan dat Kaïn, zoon van de eerste twee mensen op aarde, Adam en Eva genaamd, nadat hij zij enige broer Abel had vermoord (en meer kinderen hadden Adam en Eva niet), daarna een vrouw tegenkomt, Nod genaamd?

Alleen die drie vragen proberen t e beantwoorden moet je toch van je geloof doen afvallen?
Of is ongeloof enkel voor de weldenkenden onder ons weggelegd?

De waard zijn gast | 22-03-20 | 18:53 | 3

Gelovigen kunnen niet met gezond verstand of rede worden overtuigd.
Kijk bijvoorbeeld ook naar de gelovigen van de Politiek Correcte kerk.
Of gelovigen van de Klimaatkerk.

jemagookniksmeer | 22-03-20 | 18:58

@jemagookniksmeer | 22-03-20 | 18:58:
Klopt, weet ik ook wel, maar ik vond het gewoon fijn om hier ff op te tekenen ;-)
De enige intelligente 'gelovigen' zijn zij die aan de touwtjes en de portemonnaies trekken.

De waard zijn gast | 22-03-20 | 19:11

Weldenkend verbind ik eerder met het zich afvragen van zin dan van onzin

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:44

Religie is collectieve verstandsverbijstering.

Cor Netto | 22-03-20 | 18:53
-weggejorist-
Dancer | 22-03-20 | 18:52 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Opium voor het volk (eindelijk iets uit het communistisch gedachtengoed waar ik wat mee heb). Geloof zou daarbij iets persoonlijks moeten zijn, niet een groepsgebeuren...

Canis.bonus.es | 22-03-20 | 18:52 | 3

Wel goed citeren svp: religie is opium VAN het volk.

Turambar | 22-03-20 | 18:54

Realiteit is nu eenmaal iets dat we met zijn allen zullen moeten ondergaan.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:48

Mensen geloven ook onwrikbaar in Rutte en zijn descipelen. Aan geloof is schijnbaar grote behoefte. Onwrikbaarheid is gevaarlijk in kerk én politiek. Maar we hebben het dik voor mekaar vlgs Mosterd.

CalamityJane | 22-03-20 | 18:50 | 1

Discipelen.

CalamityJane | 22-03-20 | 18:52

We waren als 'kroon van de schepping' eventjes vergeten dat het leven op aarde niet begint met een hogere primaat, maar met eencelligen (qua biomassa nog steeds een vermenigvuldiging van de hele mensheid tezamen!) en een vorm van leven die je niets eens als een volwaardig organisme kunt beschouwen, een virus. Virussen zijn waarschijnlijk de allereerste aardbewoners ooit. In simpelheid qua opbouw en metabolisme nog immer perfect in zijn eenvoud en een geduchte parasiet. En dat hebben we allemaal te danken aan de 'vinger gods' ? Een bliksemschicht in de oersoep. Of een bezoekje van de engineers (Prometheus). Het is zo simpel. God heeft nooit bestaan. Laten we onze hersens nu eens leren gebruiken. We zijn gewoon met veel teveel individuen op een kleiner geworden wereld. Geloof moet de prullenbak in. Het tast ons gezichtsvermogen aan.

suscrofa | 22-03-20 | 18:49 | 2

Eens...... voor degenen met voldoende verstand, maar die moeten dan wel een betere ideologie bedenken voor de hele goegemeente.

Guiseppe | 22-03-20 | 18:54

We zijn met zoveel individuen hier als nodig is om verder te evolueren. En er is eten en drinken genoeg voor iedereen. Het zijn tenslotte mensen die alles verdelen, die moet je er dan ook op aanspreken en niet God, die voor een perfecte schepping heeft gezorgd.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 05:53

".... de boodschap van Jezus, die óók niets met regels had".

O.
Maar hij was wél de vice-voorzitter van een religieuze organisatie die meer dan 2000 jaar lang haar leden bestookte met "Gij zult" en "Gij zult niet".

Een religieuze organisatie die haar volgelingen meer dan 2000 jaar lang opzadelde niet alleen met regels, maar ook met dogma's (nog veel erger dan regels) en bovendien met onterechte en onnodige schuldcomplexen, zoals de 'erfzonde'.
Een organisatie bovendien, die haar bange leden bestookte met regelrechte leugens, valse beschuldigingen, morele chantage en verwerpelijke bangmakerij met bij elkaar gefantaseerde kudtverhalen over hel & verdoemenis.
Een organisatie met een geschiedenis van intimidatie, geweld, dood & verderf (inquisitie) en vooral ook van huichelachtigheid.

Een religieuze organisatie die systematische huisvredebreuk pleegde - en nog steeds pleegt - door ongevraagd binnen te dringen in de slaapkamers van haar leden en zich te bemoeien met wat daar tussen de lakens gebeurt - of niet mág gebeuren.

"Hij die door zijn orgaan slechts pist
Heeft steeds voor anderen beslist"

zong Robert Long in de jaren '70 over de paus en het overige grondpersoneel van de Voorzitter.

En inmiddels is al jaren duidelijk dat wereldwijd honderden, wat zeg ik, duizenden priesters echt wel wat méér deden met hun orgaan dan slechts pissen.

Religie is voor domme mensen.
En/of voor mensen die bang zijn voor de dood.
En mensen die geen vrede kunnen hebben met het feit dat wij, als 'superieure' wezens slechts een zuchtje zijn dat voorbijgaat. En tenslotte als een hoopje botten eindigt in een graf, of uitgestrooid op een ritueel grasveldje.

We kunnen het niet verkroppen dat we tijdelijk zijn.
Daarom verzinnen we het eeuwige.
Of dat nou 'hemel' heet, de Eeuwige Jachtvelden, het Walhalla, het Nirvana, het Paradijs met 72 onbesneden wijven, het Elysium of 'Gene Zijde', het maakt geen verschil.

Het blijven sprookjes.
Sprookjes over kerels die over water kunnen lopen, kerels die doodgaan en daarna 'poef!' weer levend worden, kerels die zonder graaf- of asfaltmachine een weg dwars door zee aanleggen in drie seconden, kerels die op een gevleugeld paard (yeah, sure) 'ten hemel rijzen', kerels die zelfs zónder zo'n beest 'ten hemel varen' (er komt trouwens haast geen wijf aan te pas, in die verhaaltjes).

Ik verbaas me al sinds mijn pubertijd (toen ik stiekem naar de plaatselijke kroeg ging in plaats van verplicht naar de kerk) over het feit dat nog steeds zoveel weldenkende, goed opgeleide volwassenen in die bullshit geloven en, sterker: bereid zijn zich te onderwerpen aan de regels waar de vicevoorzitter en mede-oprichter, Jezus Christus, zogenaamd 'niets mee had'.

Peter Emile | 22-03-20 | 18:48 | 3

Ik neem even voor het gemak aan dat u heeft geleden onder personen van een religieuze organisatie die zich christelijk noemden. De paters en de fraters bijvoorbeeld. Maar Jezus zelf was tegen religie, zeggende: "Niemand komt tot de Vader dan door Mij". Oftewel u heeft met charlatans te maken gehad.

LiniaalRectaal | 22-03-20 | 18:55

Ah nu begrijp ik uw bovenstaande reactie. Zelfde kwaal als mosterd hoogstwaarschijnlijk.
Verderweggooiendoet zodat u het niet meer hoeft op te rapen...

Magerder | 22-03-20 | 23:35

Volgens mij is een gelovige juist niet bang voor de dood omdat de gelovige ervan overtuigd is geest en ziel verder zullen gaan. Verder ken ik nog een waargebeurd hier onderbelicht sprookje. Kent u het Engelse lied Jeruzalem? And did those feet, in ancient times, walk up on Englands green and peasant land? Yes, they did. Of course. Jezus kon zich als afkomstig uit de hoogste hemel dematerialiseren. Een soort van star trek beamen zonder hulpmiddelen. En hij ging in zijn jonge jaren een kijkje nemen in het land waar de nazaten /reïncarnaties van het volk van David ooit, tijdens het armageddon dat WO II was, de aanval van de anti christ (adolf) af zou slaan en het goede (de geallieerden) zou overwinnen. Waar gebeurd. Haast spectaculair.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 06:05

Natuurlijk alle die geloven in de Bijbel zijn gelijk. Hetrofobieën en Ahtismegekkies... goed ik kom uit het evenbeeld van mijn God, is goed dat jij uit een steen komt en die van een aap afstamt ieder zijn geloof. Alsof atheïsme geen geloof is. Maar ja ook dit is weer agenda punt. Christenen bashen op elk mogelijk front.

Lightme | 22-03-20 | 18:48 | 3

Reageer maar mag ik straks niet meer als ik mijzelf verdedig want dat mag natuurlijk niet als je niet met het artikel eens bent of de dagelijkse onzin.

Lightme | 22-03-20 | 18:51

@Lightme | 22-03-20 | 18:51: Zie hieronder. Werd ook gejorist. Mosterd is een beetje eenkennig. Feynman zou de handschoen oppakken.

Crossing_The_Rubicon | 22-03-20 | 19:19

@Crossing_The_Rubicon | 22-03-20 | 19:19: Ja deze discriminatie is wel algemeen geaccepteerd omdat meeste christenen wel tegen een grapje kunnen. ;) Maar de grondwet is zo tegenstrijdig wat als mijn geloof indruist tegen jouw geloof en vorm van racisme. Hier ga je al.

Lightme | 22-03-20 | 23:31
-weggejorist-
Crossing_The_Rubicon | 22-03-20 | 18:41 | 3

Vervloekt zijn de priesters in zwarte jassen die op de kruispunten van het land van de dood onze jeugd verteld waar de loopgraven zijn en ze zegenen in de strijd.
Echt als je niets beters weet te verzinnen dan een bijbel te lezen en daar je levensinstelling uit te halen ga dan maar wandelen in het bos.

Zapata10 | 22-03-20 | 18:37 | 1

Of wandelen in het bos en daarna een boek van Rulof.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 06:08

Het is gruwelijk, de gedachte aan Matthijs van Nieuwkerk als onze Hogepriester in bange tijden. Mijn hemel, hoe diep zijn we gezonken.

Schoorsteenveger | 22-03-20 | 18:45

en God zag dat het goed was. door de vleermuis worden wij wel minder gestoken.

vertdemisere | 22-03-20 | 18:32 | 1

Gestoken? Door wie of wat? Muggen? Cactussen?

Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 18:54

Ik.luister graag naar preken van Ds. Cabaret. Zware "refo" kost, wel verdiepend.
youtu.be/4f0I1B3Pq_8

Sendis | 22-03-20 | 18:31

Anton Pieck z'n Efteling zijn geloofwaardiger.

abeltasman | 22-03-20 | 18:31

Ben zelf stiekem erg bang voor gelovigen. Want wat voor een verschrikkelijk persoon moet je wel niet zijn dat er een almachtig wezen voor nodig is om ze in de pas te laten lopen. Gelukkig is het voor de meesten dood normaal dat je anderen behandeld zoals je zelf ook wilt worden behandeld. Dat zit namelijk al van nature in al in hen.

Overtwar | 22-03-20 | 18:30 | 6

@Max Headroom | 22-03-20 | 18:39: Klopt ben zelf van jongs af aan geïndoctrineerd. Maar wat als je een kind laat opgroeien zonder god er bij te betrekken?. Denk dat de meesten zich heel goed te weten gedragen. Het zijn de ervaringen wie we meemaken waardoor onze denkwijze kan veranderen met of zonder boek. Ik geloof dat je bewustzijn veel dieper gaat dan je moreel kompas te gaan verbinden aan een religie.

Overtwar | 22-03-20 | 20:24

@Braboblanke | 22-03-20 | 19:02: Natuurlijk heb ik dat wel door en snap ook dat zoiets van jongs af er in is getrapt. Maar ik geloof dat je een kind ook kan laten opgroeien zonder religie. En dat ze dan later net zo als ons begrijpen wat goed of slecht is door ervaringen wie ze opdoen in het leven.

Overtwar | 22-03-20 | 20:39
▼ 3 antwoorden verborgen

De Paus & Corona: >>During his weekly Sunday blessing, Pope Francis urged all Christians to join in reciting the ’’Our Father” prayer on Wednesday at noon. ‘’To the virus pandemic, we want to respond with the universality of prayer, of compassion, of tenderness,’’ the pope said.

Francis, who began streaming his audiences online earlier this month due to virus concerns, said he would also lead a global blessing to an empty St. Peter’s Square on Friday. The ’’Urbi et Orbi,” blessing is normally reserved for Christmas Day and Easter.<< Bron: apnews.com/86ca5e1f6032314115176190c3...

Eeuwig..Op..Vakantie | 22-03-20 | 18:29 | 1

Tja, hij moet wat.

Schoorsteenveger | 22-03-20 | 18:47

Geloof is een denkbeeldig vriendje. Als iemand geloofd dan kan ik die persoon nooit helemaal serieus nemen.

priwax | 22-03-20 | 18:26 | 4

@A.S. Perien | 22-03-20 | 18:39: Touché!

Crossing_The_Rubicon | 22-03-20 | 19:23

@A.S. Perien | 22-03-20 | 18:39: wat een kromme redenering, nee niet gescheiden

priwax | 22-03-20 | 20:10

Een gelovige is juist een onderzoeker, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe. Beter dan de kop in het zand steken voor bewijzen van een voortgaan.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 06:18
▼ 1 antwoord verborgen

Het ontstaan van een religie was in eerste instantie als goed bedoeld. In die tijd was het woord/wil van God (is in feite de wil van een spiritueel volwassen mens) , verkondigd door een Ziener, een enorme macht, een macht vergelijkbaar met de huidige mainstrem media en onze politieke lei-(ij)-ders (hoewel het behoorlijk wat van zijn geloofwaardigheid heeft verloren). Maar als éénmaal de corruptie binnensijpelt, gaan er nare luchtjes ontstaan....Het sijpelt overal naar binnen: in ons geldsysteem, economie, alles waar we dagelijks ons hele leven mee te maken hebben.

hoogvlieger | 22-03-20 | 18:26 | 2

Alle geestelijk leiders zijn mannen. Elk geloof is ontworpen om de massa volgzaam te houden en er de macht over te kunnen uitoefenen.

Leffe Blonde | 22-03-20 | 18:54

@Leffe Blonde | 22-03-20 | 18:54: probeer eens van de positieve kant uit te redeneren.

Guiseppe | 22-03-20 | 19:12

Onbegrensd atheïsme de grootste vloek de er ooit is geweest. Vraag de 100 tot 350 miljoen slachtoffers van het communisme. (In het christelijke wereldbeeld is dit wel mogelijk, aangezien iedereen op staat uit de dood en er echte rechtvaardigheid bestaat). Dat we de juiste aantallen nooit zullen weten komt door de belachelijke wreedheid van deze vorm atheïsme. Alles om de juiste mens te creëren.
Zonder Jezus: geen mensenrechten, geen wetenschap, geen seculiere staat, geen idee van wat een mens is en hoe kostbaar een mensenleven is, geen levenslang huwelijk van 1 op 1 alleen een huwelijk waar het recht van de sterkste geldt, geen idee hebben wat kinderen zijn, geen liefde, zoals wij dat nu kennen, het idee dat je voor mensen moet zorgen die het slechter dan jou hebben (zo dacht men in heidense tijden niet), afschaffing over de gehele wereld van de slavernij. Toen Victoria heerser over het grootste rijk wat er ooit heeft bestaan, gevraagd werd wat haar kracht was ; gaf ze de vragensteller de Bijbel.
Jezus werd gekruisigd, omdat Hij een te grote mond had tegen de machthebbers, dat kruisigen was in die tijd de meest wrede straf die men voor een slaaf kon bedenken. Het was bedoeld als afschrikking. En dat symbool: een slaaf (Jezus was geen Romein en had hele beperkte "rechten") aan het kruis genageld, werd het symbool van het westen, dat symbool gold als het ideaal waar je voor moest strijden.In plaats dat het een symbool was van angst, van de overwinning van de sterkste, werd het een symbool die iedereen opriep om het juiste na te streven. Een heel ander symbool als een overwinnende Caesar die er over opschepte dat hij 1 miljoen Franken over de kling had gejaagd en die de rest in slavernij jaagde. Een vorm van slavernij waar het gebruiken van elk gat dat een slaaf had, geen probleem was. Je mocht met een slaaf doen wat je wilde. Het ging erom in die tijden, wie is de sterkste, wie is de dominante figuur. Dit gebruik van slaven veranderde door de strengere seksuele leer van de christenen. Wanneer een Romein zich bekeerde mocht de slavenhouder de slaaf niet meer seksueel als een slaaf gebruiken. Dit gebeurde natuurlijk nog wel, alleen het was niet het ideaal waar naar gestreefd werd. Het ideaal was om dit niet te doen, om goed met de slaaf om te gaan. Je zou het stiekem doen kunnen doen, terwijl je wist dat het fout was, alleen Jezus ziet alles.
Voor een normale Romein was het gebruiken van alle mogelijkheden van een slaaf de normaalste zaak van de wereld. Want je was de baas.
Prima hoor dat Jezus bashen, alleen je wilt de splinter uit het oog van de ander halen (2000 jaar Jezus navolgen) , maar ziet de roestige stalen balk in je eigen oog niet, met je 100 jaar communisme en massamoord!

Jesaja | 22-03-20 | 18:24 | 7

@CleaudeSacke | 22-03-20 | 18:35: De inquisitie is afgekeken van de moren, kwam uit Spanje en werd afgekeurd door het Vaticaan. Dit was geen onderdeel van het christendom, anders was dat al veel eerder in de geschiedenis van het christendom voorgekomen.

Braboblanke | 22-03-20 | 19:07

Jesaja | 22-03-20 | 18:24 Halelua, halelua, u heeft me bekeert, ik ga voor de Romein.

Guiseppe | 22-03-20 | 19:10

"Een vorm van slavernij waar het gebruiken van elk gat dat een slaaf had, geen probleem was. Je mocht met een slaaf doen wat je wilde."

In theorie, ja. En er hebben zich uiteraard soms excessen voorgedaan. Toch waren dat uitzonderingen. In de praktijk werd de soep niet zo heet gegeten. Heel gebruikelijk was bij de Romeinen de zg 'manumissie': het op zeker moment vrijlaten, of toestaan zichzelf vrij te kopen, van slaven. Vaak namen deze voormalige slaven de (familie)naam van hun vroegere meester aan, bleven in veel gevallen werkzaam voor hun vroegere meester, en heel vaak ontstonden op die manier innige vriendschapsbanden.

Neemt niet weg dat slavernij uiteraard iets afkeurenswaardig is, maar je moet eea wel nuanceren, vind ik.

Dr_Johnson | 22-03-20 | 21:09
▼ 4 antwoorden verborgen

Jezus was best wel een geschikte peer.

Sunir | 22-03-20 | 18:20 | 3

voorbeelden graag

CleaudeSacke | 22-03-20 | 18:36

@CleaudeSacke | 22-03-20 | 18:36: De steniging van een overspelige vrouw die voorkomen werd. Toen ze met de keien in hun hand los wilde gaan zei Jezus: Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen - en iedereen ging met hangende schouders naar huis.

Nehemia | 22-03-20 | 18:44

Hij veranderde water in wijn. Kom daar nu nog eens om.

Leffe Blonde | 22-03-20 | 18:57

Hoewel ik niet gelovig ben, vind ik de 10 geboden een handige leidraad voor bewust leven.

MickeyGouda | 22-03-20 | 18:17 | 7

Die staan dan ook in het Oude Testament, van Joodse oorsprong.

Synecdoche | 22-03-20 | 19:01

Ja Mickey, zo simpel is het.

Guiseppe | 22-03-20 | 19:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Schijnt de zon, komt die wind uit het oosten, mag ik van Natuurmonumenten niet mijn rituele voorjaarsbegroeting doen als naturist. Want teveel passanten. Scheelt trouwens weer een blamage: krijg hem met dat skrale windje maar eens te pakken. Heb je meer aan een pincetje dan aan je eigen kolenschoppen.

Het zal mijn Eik jeuken. Eeuwenoud, en qua zaad over gods akker zal de productie van mijn stuifzwammetje elke gezonde stamboom een blad in de storm zijn.

Blut und Boden: www.youtube.com/watch?v=PSZxmZmBfnU

Watch how I soar.

Hetkanverkeren | 22-03-20 | 18:12

Ook typisch Christendom trouwens om ons zo druk te maken over het aantal IC bedden om daarin de zwakkeren te kunnen redden. Van Darwin hadden ze de klere kunnen krijgen. We zijn zo'n 30-50 jaar niet meer inde kerk te vinden (ik tenminste niet) maar al onze gewoonten, wetgeving, rechtspraak, zorg etc etc zijn doorspekt met het Christendom. Maar je kunt natuurlijk ook als een VARA-cabaretier op die pastoors met hun jongetjes blijven hameren.

skoftig | 22-03-20 | 18:08
-weggejorist-
steekmug | 22-03-20 | 18:08 | 3

Er zijn slechts 2 opties. Optie A: er is wél een god of optie B: er is géén god.
Stel we gaan er even van uit dat er wél een god is. Heeft ie dan de wereld geschapen (al dan niet in 6 dagen, de 7e dag lekker chillen) en heeft ie nog invloed op het hier en nu?
Weer twee opties.
A: ja, hij heeft invloed op het hier en nu.
B: nee, hij heeft geen invloed op het hier en nu.
Stel hij heeft géén invloed. Wat een nep-god. Het vereren niet waard.
Stel hij heeft wél invloed. Wat een kut-god. Check al die ellende in de wereld. Het vereren niet waard.
Of er is dus géén god, of er is een god die het vereren niet waard is (of meerdere goden die het niet waard zijn). Komt op hetzelfde neer.

Timide_Aso | 22-03-20 | 18:07 | 8

@F. von Zeikhoven | 22-03-20 | 18:11: zeker niet als je de belangrijkste niet vermeld, is er leven na de dood? De hamvraag welke bevestigend kan worden beantwoord, er is. God bedankt.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 06:25
▼ 5 antwoorden verborgen

>>U had niets met religie. Toch bent u theoloog geworden. Hoe kan dat?
,,Ik was met mijn vrouw - die al praktiserend christen was - op huwelijksreis aan de Costa Brava. Zij sliep, ik lag wat voor me uit te staren. Opeens hoorde ik een heldere stem. Jezus. Hij zei: ‘Ik ben hier.’ Ik wist dat het waar was. Ik knielde die ochtend in de eerste de beste kapel om met God te praten. Zo werd ik christen. De pastoor van die kapel moet raar gekeken hebben naar die man die daar zo maniakaal zat te bidden. Dit verhaal zou trouwens geweldig aanslaan in West-Afrika of Latijns-Amerika, waar mensen vooral met hun hart geloven, net zoals in mijn pinksterkerk waar ik voorganger ben. De meeste Nederlanders, ook christenen, zijn sceptischer. Je hoeft mijn bekeringsverhaal niet te geloven, dat beledigt mij niet.”<<
Aan de Costa Brava. Een heldere stem. En die stem sprak in het Nederlands: "Ik ben hier". Vlakbij Lloret del Mar bevindt zich lloretdemar.org/en/what-to-see/chapels... Een alleraardigst kerkje dat vol met scheepsmodellen hangt. Catalanen onderscheiden zich van de rest van Spanje ook door hun massaal beleden ongeloof. Maar in dat kerkje steken ze toch een kaarsje aan voor hen die zijn in nood op zee.

Eeuwig..Op..Vakantie | 22-03-20 | 18:07 | 2

Als je stemmen in je hoofd hoort, zou ik even langs de dokter, want dan ben je niet helemaal lekker in je paasei...

SterF... | 22-03-20 | 18:18

Heeft hij al een cat scan gemaakt van zijn hersenpan? Niet? Ach zonde, zijn kans is verkeken...

boerk | 22-03-20 | 18:36

Met zulke religieuze leiders heb je geen god nodig.
De Opperste Leider van Iran veegt op de nationale televisie de vloer aan met Amerikaanse hulp in de bestrijding van de pandemie. ,,Wat een merkwaardig aanbod’’, aldus Ali Khamenei. ,,Het ontbreekt jullie Amerikanen aan van alles in de strijd tegen het coronavirus. Bovendien worden jullie ervan beschuldigd dit virus te hebben aangemaakt. Ik weet niet of dit waar is maar als dit soort beschuldigingen de ronde doen kun je dan als verstandig man jullie Amerikanen vertrouwen en hulp aannemen? Jullie zouden ons medicijnen kunnen geven die het virus verspreiden of ervoor zorgen dat het nooit meer weggaat’’, aldus de Opperste Leider die in Iran over alle zaken het laatste woord heeft.

RickRD | 22-03-20 | 18:04 | 3

Diebis officieel leip die man.

sjef-van-iekel | 22-03-20 | 18:09

Het kan idd nog een stuk beroerder dan *de kerk*. Maar als het zo door gaat, zijn onze kleinkinderen wel aan de beurt, om onderdrukt te worden door dat
*andere *geloof.

bqbq | 22-03-20 | 18:11

Aldus de wereldse leider, verantwoordelijk voor het laf neer laten schieten van zijn eigen landgenoten net opgestegen in een burger vliegtuig. Zodra een 'religieuze' streeft naar wereldse macht gaat het mis.

SlimmeBelg | 23-03-20 | 06:31

Kerk is weinig problematisch hier in NL vind ik. Als je er niet bij wilt horen dan kan je ontelbaar andere levensstijlen volgen. Van swingende yup tot crackdealende wigger. Je kan bijna overal gaan wonen in Nederland en je dingetje doen.

sjef-van-iekel | 22-03-20 | 18:01 | 5

@boerk | 22-03-20 | 18:38: die discussie is nieteens een discissie. Je kunt jong zijn en een keer een foutje maken. Maar als je gezond van verstand ben hoef je als vrouw niet ongewenst zwanger te raken en aburtus te plegen.

sjef-van-iekel | 22-03-20 | 19:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Homo’s zijn ook gadverdamme vies. Wil niet zeggen dat ze godverdomme dood moeten ofzo. Jij mag er zijn. Homo. Je mag zelfs trouwen van mij. Laat die conservatievelingen maar lekker in hun kleingeestigheid verdrinken.

TheBurnerMan | 22-03-20 | 18:00 | 4

Homo's vind ik niet vies. Ik vind homoseks vies. Ik kan de homo er wel los van zien. Alleen veel anderen kunnen dat niet.

sjef-van-iekel | 22-03-20 | 18:08

Ik ken hetero's die zijn nog viezer dan homo's, lekker he, neem mijn vrouw nou bv

CleaudeSacke | 22-03-20 | 18:45

Ik vind zelfs homoseks niet vies. Zo lang ze mij er buiten laten prima.

Lorejas | 22-03-20 | 18:47
▼ 1 antwoord verborgen

Religie is net een vorm van mindcontrol maar dan voor het gepeupel dat door de controllers in dwang gehouden moet worden. Elke vorm van controlle begint uit het negatieve, noem het satanisme of slechte mosterd dat maakt niks uit... u bent een slaaf en ik ben een slaaf en we betalen ook nog eens belasting... ik hoop dat u er vannacht niet van wakker ligt met boze dromen over de ellende van dag tot dag, nu weer Corona wat natuurlijk onderdeel is van das spiel... maar u bent een complotdenker als u dit gelooft en de GGZ heeft al genoeg patienten dus volgt u braaf uw bevelen op... wij zijn slechts kleine kinderen en onnozele schaapjes in het aanzien van God... Op aarde de god is Lucifer of Satan.. want wij zijn net als de planeet aarde van materie...

assassin4god | 22-03-20 | 17:58

Alleen christenen en muzelmannen, waarom geen variatie? Wodan en Donar, apollo en Venus. Dan vind je misschien de waarheid.

Tombombadil | 22-03-20 | 17:58
-weggejorist-
frank4444 | 22-03-20 | 17:58

Mwah. Heb niks tegen christenen. Prima volk, zolang zij niet aan de deur komen voor de bekering of vervelen met religieus/links gekwezel via de EO.
Dat laatste kan gelukkig uit, wat toch steeds vaker noodzakelijk is met de linkse radio.

Jan Passant mk2 | 22-03-20 | 17:57 | 1

Dan heb je de echte gristenen nog niet ontmoet, fijn voor je.

CleaudeSacke | 22-03-20 | 18:48

De hele wereld lijdt onder corona maar Mosterd moet het geloof blijven aanvallen. Wat een bizarre obsessie. Te vergelijken met Noord Korea dat doorgaat met z'n rakettesten. Beide even waanzinnig.

Barend Braakbal | 22-03-20 | 17:56 | 6

@Busverhuur | 22-03-20 | 18:00:
Ik ook niet, kan het niet helpen.
Denk altijd van: dat je te stom bent om in te zien dat de plek van je wiegje je geloof bepaalt, betekent dat je verstand is aangetast door de hersenspoeling, want rationeel is daar geen vinger tussen te krijgen.
Ongeschikt dus als gesprekspartner.

snapal | 22-03-20 | 18:09

Voorstander van de maaiveldtheorie van de brave kuddeleden? Iedereen moet gedwongen worden altijd hetzelfde te denken en te doen, want als je in iets anders geïnteresseerd bent, dat mag niet, dan ben je waanzinnig.

issieookweer | 22-03-20 | 18:13

@snapal | 22-03-20 | 18:09:
De EO gaat ook een beetje het licht zien, waar vroeger nog gesproken werd van oeroude gebergtes van wel vele duizenden jaren oud, nemen ze nu toch de woorden miljoenen en miljarden in de mond.
Er is nog hoop.

snapal | 22-03-20 | 18:17
▼ 3 antwoorden verborgen

God heeft de natuur zo gemaakt dat alle levende wezens, plant, dier en insect, in constante strijd met elkaar moeten zijn om te overleven.
En daarbij de meest gruwelijke trucs gebruiken, bijvoorbeeld een insect dat zijn eieren legt in een nog levende rups, die daarna die rups van binnenuit opvreten. Ook is er een insect die een mier kan besmetten met iets, waardoor die mier een soort levende zombie wordt.
Hij had ook een wereld kunnen scheppen waarbij bijvoorbeeld mens en dier leeft van slechts licht of zo, en er geen noodzaak zou zijn voor de constante orgie van geweld en het besluipen van zwakkere prooidieren, die dus dag en nacht hun leven niet zeker zijn.

King of the Oneliner | 22-03-20 | 17:56 | 6

En zo wordt door de kerk / moskee dat god / allah de mens naar zijn evenbeeld heeft geschapen en vol met liefde zit. één grrot leugenzooitje wat en te veel poen bezit en te aanwezig is in wetten/politie/cultuur enz. Om over de gejatte heidense feesten nog maar te zwijgen. Die jezus is niets anders dan een slappe hippie met z'n andere wang toekeren.

AntonJansen | 22-03-20 | 18:02

Het leven is dusdanig dat elke mogelijke niche op termijn gevuld wordt. Daarin volgt ze een natuurwet. Zoals een gas wat gegeven de tijd de complete ruimte vult. En niet elke combinatie van natuurwetten maakt leven mogelijk.

LiniaalRectaal | 22-03-20 | 18:05

Ja uh, lees eerst de bijbel eens, dat is het paradijs waar hij ons uitflikkerde. Terugkomst kun jij verdienen, maar daar moet je wel wat voor doen. Corona overleven bv. Die kutten hebben hun sprookje wel dichtgetimmerd.

CleaudeSacke | 22-03-20 | 18:55
▼ 3 antwoorden verborgen

ok

Renkum0317 | 22-03-20 | 17:55

Wie jou ook aanspreekt, het is altijd zijn god, waar eventueel aan gerefereerd wordt.
Die vanzelfsprekendheid vind ik nu verbijsterend, maar vroeger normaal.
Kan je nagaan hoe gevaarlijk hersenspoelingen zijn.
Voor de rest: zaken zijn zaken. Nieuwe imago s trekken nieuwe klanten, de astro-shit gaat van de buis, dat biedt kansen.

snapal | 22-03-20 | 17:53

Gij zult geen ontucht begeren die uw naaste toebehoort. Van welke cabaretier was die ook al weer?

Kuifje-naar-Brussel | 22-03-20 | 17:50 | 1

Geen idee, maar tekstueel en feitelijk een drama en onjuist Kuifmans.

Crossing_The_Rubicon | 22-03-20 | 19:26

Iedereen m/v of o een eigen waarheid. Zolang ze zich aan de grondwet houden en niet teveel in de weg lopen zal het mij jeuken. (minimaal 2 meter graag)
Iedereen die zijn eigen religie opdringt aan anderen is sowieso af.

Fly-KTM | 22-03-20 | 17:49 | 2

Dat is toch de kern van religie... Opdringen aan...

Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 17:51

Psies!

Roadsurfer | 22-03-20 | 17:51

Ik geloof ook niet in de hel.

Kuifje-naar-Brussel | 22-03-20 | 17:48 | 7

@Nehemia | 22-03-20 | 17:50: Dat komt meer in de buurt van het paradijs. Met al die exquise restaurants.

Kuifje-naar-Brussel | 22-03-20 | 17:56

Ik ook niet, ik heb het ondanks alle religie het aardig goed in hel op aarde.... als je naar de hemel wil dan moet je dus op die andere planeet zijn. Religie en Mindcontrol is voor anderen niet voor mij :) Ik hoorde laatst nog dat Jesus Christus zou terugkeren in de flesh... nog in 2020 zou dat gebeuren maar had ik dat niet eerder gehoord? Ik werk in de gezondheidszorg en dat is al genoeg Hel op aarde :-)

assassin4god | 22-03-20 | 18:01

@Kuifje-naar-Brussel | 22-03-20 | 17:56: Die overdadige Animal Farm banketten en drinkgelagen zijn inderdaad niet voor normale stervelingen bedoeld en al het geld om het te facileteren hebben ze bij ons weggehaald. Voor deze lieden is het inderdaad niet te hopen dat er een hel is want ze worden bij aankomst subliet op satan's grillplaat gelegd.

Nehemia | 22-03-20 | 18:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Altijd grappig om te zien hoe mensen zoals Mosterd, die nog nooit - of in ieder geval de laatste 30 jaar niet - een kerk van binnen hebben gezien, precies weten wat er allemaal verkondigd wordt en aan welke regels de kerkgangers moeten voldoen.
Als je eerst met een doorsnee katholiek had gesproken was ons een hoop onzin in dit artikel bespaard gebleven.

relatief | 22-03-20 | 17:47 | 2

Daar zit um nou net de kneep... een doorsnee katholiek komt ook niet meer in de kerk.

CleaudeSacke | 22-03-20 | 19:01

Ik ben juist bang dat Mosterd als kind mee naar de kerk MOEST. Deze blasfemie is juist zijn reactie daarop.

Crossing_The_Rubicon | 23-03-20 | 08:26

Het probleem dat ik heb met religie is, dat volgelingen of gelovigen respect verwachten, nee, eisen voor hun denkbeelden.
Respect voor flauwekul. Man, man...

Iknowall | 22-03-20 | 17:47

Ik ben een ongelovige hond. Maar omdat ik toch een beetje aan religie wil doen, aanbid ik Carola Schouten. In stilte, want zo'n engeltje als zij is niet voor mij weggelegd. Daarom draag ik mijn kruis in stilte en droom ik van het hare.

Nivelleermarionet | 22-03-20 | 17:47 | 4

Daarom zult u ook burnen! Ligt u nooit wakker 's avonds? Er zijn andere gelovige honden die u graag uit uw lijden zouden verlossen. Maak eens een wandeling in het bos en praat eens met die leuke dame..

assassin4god | 22-03-20 | 18:03

Wees blij. Carola Stikstof is corrupt geworden. Te vaak hebben ze Rutte de hand boven het hoofd gehouden. Te vaak hebben ze hun eigen principes verkwanseld om op het pluche te kunnen blijven zitten.

Nehemia | 22-03-20 | 18:23
▼ 1 antwoord verborgen

'Het was 1988, Nederland kampioen, een massa aan blije mensen, wat was het leven toen simpel.

gato | 22-03-20 | 17:46 | 1

Blijft mooi om terug te zien, hele andere tijden.

Peter_la_Selie | 22-03-20 | 17:48

Een mosterdzaadje is heel klein. Maar moet je eens zien als het gewas volgroeid is! Dan is het zo groot geworden als een boom 1). Zo is Gods Koninkrijk. Het begon heel klein in de persoon van de Here Jezus. Wanneer het volgroeid is, zal dit Rijk zijn als een grote boom waarin alle volken als vogels tussen de takken een schuilplaats kunnen vinden.

dhrat | 22-03-20 | 17:45 | 2

Volgens mij heeft je boom een beetje last van houtrot.
Next!

SterF... | 22-03-20 | 18:00

Uitroeien! het is als een 2000 jarig onkruid dat miljoenen het leven heeft gekost, inquistie, kruistochten, ierland, turkije, communisten, enz.

CleaudeSacke | 22-03-20 | 19:07

Tjeempie wat een godsgezonden prachtig doelpunt scoorde die van Basten zoeven.

geen koning | 22-03-20 | 17:45

Religie en verkouden mensen horen achter de voordeur.

Superior Bastard | 22-03-20 | 17:43 | 1

Vooral mensen die een griepje hebben.

Kuifje-naar-Brussel | 22-03-20 | 17:49

En die Samuel Lee kent Jezus niet echt. Natuurlijk had Jezus iets met regels, anders zou hij de Schrift niet hebben kunnen vervullen. Sterker nog, hij had nog veel betere regels: "Heb God lief boven alles en uw naaste gelijk uzelve."

LiniaalRectaal | 22-03-20 | 17:43 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

voor het eerst ever . wereldvrede.

newray | 22-03-20 | 17:41 | 2

das nepnieuws . moslimbukkers hebben ook corona.

newray | 22-03-20 | 17:49

Dit was toch het weblog om het evangelie volgens Jordanus Petersonus te verkondigen?

Sitting_targets | 22-03-20 | 17:40 | 1

Lol!!

Superior Bastard | 22-03-20 | 17:44
-weggejorist-
Realism Is All | 22-03-20 | 17:40

Totaal niet gerelateerd, maar krijgen we de antwoorden nog voor de emoji-film-quiz? Ik heb even alle topic tussen toen en nu geopend, maar zie ze niet staan. Via google kom je paar honderd dergelijke quizzen tegen, maar niet deze 60.

Funki | 22-03-20 | 17:39 | 1

Ik kan ook slecht tegen verhalen die niet afgemaakt worden. Netzoals indertijd dat bericht (jaren geleden, lang voor GeenStijl) dat in een dorpje in Zuid-Amerika een groot monster gesignaleerd was, en dat bericht dat ooggetuigen in Moskou een ruimteschip zagen landen.
Ik weet nu nog steeds niet hoe het met dat monster en dat ruimteschip afgelopen is.

Reaguurdeskundige | 22-03-20 | 17:41

"De kerk heeft een nieuw imago nodig. Ze hoeft niet te worden afgeschaft."
Er is niemand die de kerk afschaft. De kerk is een gemeenschap, en gemeenschappen worden niet afgeschaft maar vallen uit elkaar, desintegreren wanner ze niet meer functioneren. Daar helpt geen hemeltje lief aan, en ook een theoloog des vaderlands kan dat tij niet keren. Die Bijbel is er, en zal als inspirerend, uitdagend of irriterend stuk literatuur blijven bestaan, maar die kerk die claimt zich te beroepen op dat werk bepaalt dat niet, heeft eeuwen en eeuwen lang geput uit de kracht van dat boek maar kan er geen energie aan teruggeven. Die kerk heeft zijn werk gedaan, ten goede en ten kwade, is uitgewerkt, schier machteloos geworden en heeft ten langen leste er alles aan gedaan om de laatste nog hele ruiten der kathedralen eigenhandig kapot te gooien.
"De kerk heeft een nieuw imago nodig. Ze hoeft niet te worden afgeschaft."
De kerk heeft een nieuw imago nodig om opnieuw in het centrum van de macht te geraken, maar wij, de samenleving, hebben er weinig behoefte aan om daaraan mee te werken. Ze hoeft niet te worden afgeschaft, ze heeft zichzelve overbodig gemaakt.
Dat er een gapend gat voor in de plaats is gekomen doet daar niks aan af. Het is juist dat gapende gat, die onmetelijke angstaanjagende afgrond waar we ons op moeten richten, die ultieme leegte, dat grote niets dat in de plaats kwam van die vaderlijke God. Want we kunnen niet meer terug, we doorzien de imago's, de facade's, de leugen en het bedrog, de hypocrisie, de platheid ook van de truuks en toverkunsten om ons leven draaglijk te maken, de technieken om ons te knechten en af te richten, braaf te maken, tam, aanvaardend, levenloos..
Het is tijd om de leegte te omarmen en voor het eerst in de menselijke geschiedenis onze eigen waarden te scheppen en die niet af te laten hangen van een Godheid en zijn geboden.
Wij zijn daartoe in staat, juist zonder God.

Schoorsteenveger | 22-03-20 | 17:38 | 22

@Sitting_targets | 22-03-20 | 18:56:
Ik denk dat "la Nausée" wel degelijk raakt aan wat wij als westerse wereld ondergaan, maar die existentialisten zijn geen van allen in de diepte gesprongen, hebben de leegte juist niet willen betreden. Sartre vluchtte weg in het Marxisme, bang als hij was voor de vrijheid die hij zelf zo beeldend kon beschrijven.

Schoorsteenveger | 22-03-20 | 19:13

@Roadsurfer | 22-03-20 | 19:08:
Dan heb je het een aardig eind geschopt. Je bent los. Je bent in staat om te dansen, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik had een heel ander leven, maar het gevoel in reservetijd te leven herken ik wel. Het is tijd, in elk geval, die ik niet van een God heb gekregen, het is mijn unieke eigen tijd en ik moet er wat mee.

Schoorsteenveger | 22-03-20 | 19:17
▼ 19 antwoorden verborgen

mo ook.

newray | 22-03-20 | 17:38

jezus is deaudt.

newray | 22-03-20 | 17:37 | 4

wat spijkers en een lans geloof ik.

newray | 22-03-20 | 17:54

Lol...

Witte_Willem | 22-03-20 | 18:01


Het leven is een Spelletje.... en dat zult u snel genoeg ondervinden ;-)

assassin4god | 22-03-20 | 18:04
▼ 1 antwoord verborgen

Kerken die nu dichtgaan.
Tja.

Als er dan ineens veel kerkgangers (oude mensen) doodgaan, gaat de rest misschien wel denken: Hmmm.... God is toch niet almachtig. Dus kerken dicht.

Aan de andere kant:

Als je niet gaat heb je wel erg weinig vertrouwen in je eigen zedigheid en bescherming van God....

Duivels dilemma...

Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 17:36 | 3

Eigen verantwoordelijkheid is en blijft vereist. Als er binnen genoeg ruimte is, is er weinig op tegen. Of het heel verstandig is, is een ander verhaal. Alles boven de 60 zou lekker thuis moeten blijven.

Frau Merkel | 22-03-20 | 17:42

@Frau Merkel | 22-03-20 | 17:42: God waakt niet over alle schaapjes...

Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 17:50

@Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 17:50: Jawel hoor.

Frau Merkel | 22-03-20 | 21:27

'De kerk, ooit zat half Nederland elkaar daar wijs te maken dat homo's vies zijn, kleine kindertjes lekker en vrouwtjes stom, ...'
>Ja, ja, die mensen van toen voor rotte vis uitmaken, hè!
Kan je wel, terwijl ze nu hartstikke dood (rassies??) zijn!
Stel eens een advocaat aan, die z'n best doet die arme mensen van toen naar eer en geweten te verdedigen!
Idem slavernij.

HogeNood | 22-03-20 | 17:36

Eerst zien dan kijken we verder. Een Jehova zie je tegenwoordig ook niet meer. Ze hebben allen hun kutverhalen, en volgen je naar de pin-autosmaat.

ron9129 | 22-03-20 | 17:35 | 1

Inderdaad. God schiep de aarde, maar blijkbaar kan hij geen banktegoed toveren.

RickRD | 22-03-20 | 18:11

Zijn ze gestopt met aan de kindertjes te zitten dan?

Achiel | 22-03-20 | 17:34 | 1

Die “lekkere kleine kindertjes” zijn in bijna alle gevallen mannelijke jonge pubers/tieners en geen kleuterjongetjes. De lhbt-gemeenschap zal het niet leuk vinden maar het misbruik binnen de (katholieke) kerk wordt bijna altijd gepleegd door homo’s en niet door pedo’s. Het inwerken van onvolwassen naar zichzelf zoekende homojongeren door oudere homo’s is binnen die gemeenschap heel normaal. Alleen nu georganiseerd binnen een homokerkgemeenschap. De Vaticaan-politie moet soms zelfs ingrijpen omdat een homoseksuele drugsorgie weer eens uit de hand loopt. nypost.com/2017/07/05/vatican-cops-bu...

Oeleflaffel | 22-03-20 | 18:02

Zie tijdens deze coronacrisis veel christenen in ontkenning in de media.
Ik dacht ik zeg het even.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 17:34 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 22-03-20 | 17:43
Erg grappig Kuif. Dat zijn wannabe's. Maar jij kent mensen die wel de snelste weg weten naar beneden. Don't kiss the beast.

LiniaalRectaal | 22-03-20 | 18:00
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
frank4444 | 22-03-20 | 17:33 | 3

Napoleon heeft al beweerd dat geloof een mooi instrument is om mensen dingen te laten die je ze wil laten doen.

Breakdance | 22-03-20 | 17:33

De timmerman met grote bek is door sommigen vervangen door de ingestudeerd zalvende zelfgenoegzaamheid van dhr Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje. Jesus schläft, was soll ich hoffen? (J.S. Bach - Cantata BWV 81 Aria (alto))

isitsoornot | 22-03-20 | 17:33

Gullit scoorde net, ook belangrijk.

geen koning | 22-03-20 | 17:32

Deze sla ik over. Ik in mijn jeugd maar denken dat de mens dat achterlijke concept "geloof" eindelijk in de prullenbak had gemieterd. Helaas, importeren we voorts sprookjes-dwingelanderij 2.0. Komen die christenen ook ineens weer terug.

Heil Bacchus!

Abject | 22-03-20 | 17:31

2-Het overblijvende morele kader komt verder van de groene Khmer en de VN. Beide stromingen hebben een utopisch wereldbeeld en hebben beide onderdrukking nodig van de andersdenkenden. De VN heeft het Verdrag van Cairo als onderliggende basis, de gemoslimificeerde versie van de rechten van de Mens. De groene utopisten willen ook iets, zolang het anderen maar geld kost. Wanneer de groene heilstaat bereikt is weet niemand, maar is waarschijnlijk ooit wanneer het paradijs in ere hersteld is.
Om een lang verhaal kort te maken. Iedereen heeft altijd ten diepste een moreel kader waar geen logica meer past omdat het puur op waarden en overtuigingen gebasseerd is. Het proza is dus weinig meer dan een ander de maat nemen aan de eigen leegheid. De christelijke waarden komen in alle religies terug. De islam is een ideologie, dus die telt niet, voor de fijnslijpers. Deze waarden zijn zowel goed voor het individu als voor de maatschappij waarin een individu zich begeeft. De invulling door autoriteiten als de kerk zijn een ongewenste uitwas, maar voor velen noodzakelijk omdat ze niet zonder kunnen. Tegenwoordig zijn de gebruiksvoorwaarden van twatter, faecesbook, instantnix, toktok en hoe ze allemaal ook heten de nieuwe bijbel geworden omdat ze effectief de maatschappij sturen en het denkkader bepalen. De morele grenzen komen niet meer van de kansel maar uit de bestuurskamer. De kansel grijpt terug op bewezen effectiviteit. De bestuurskamer ziet u terug op de IC.

Frau Merkel | 22-03-20 | 17:31 | 3

Er is geen nieuwe Bijbel. Men tapt in het Westen te hooi en te gras uit Christelijke waarden. Allemaal verwaterde versies met dubbele of driedubbele moraal.

Schoorsteenveger | 22-03-20 | 17:43

Jup!

Roadsurfer | 22-03-20 | 17:56

Ik denk overigens dat de Groene Khmer deze maand definitief is uitgeroeid.

skoftig | 22-03-20 | 18:01

Zapte vandaag langs een eucharistieviering op tv. Daar werd gespeeld op de zonden van de mens. Als je gewoon objectief heel even luisterd naar wat er nou precies gezegd wordt, en in welke verwoordingen dan wordt het hoe langer hoe gekker. De zonden van de mens. De aangeboren erfzonde. En daarbij behorend schuldgevoel aangepraat krijgen. Psychische mishandeling is het. En normale mensen die weliswaar mentaal wat minder sterk in de schoenen staan op de verkeerde poot zetten.
Religies zijn belachelijk.

NiCeY | 22-03-20 | 17:30

1-Het is net weer een tijdje rustig met de reli-wetenschappelijke vax-uitwassen op GS. Gelukkig worden we nu weer vergast op een hoofdstukje reli-bashen waar Johnny jaloers op kon zijn. Feitelijk onjuist, maar zeer tendentieus en ongefundeerd. Het kwetsende is er wel af, het is gewoon armzalig. Er zit niemand in de Tweede Kamer die op basis van de Bijbel beslissingen neemt en gekkies zijn het ook niet, getuige de vele redelijk snuggere opvattingen van deze club. Het meelopen met pRutte is jammer, maar voor hun vaak de beste strategie om toch bij te sturen. Religie an sich is ongewenst omdat het zelfstandig nadenken uitgeschakeld wordt, zoals we bij onze zandbakhappers terug zien, en een wat kortere route naar de IC bieden. Een moreel kader is bij iedereen aanwezig, ongeacht hoe vrijgevochten, "wetenschappelijk" en onafhankelijk men ook meent te zijn. We zien nu waar dat toe leidt. Elke vorm van gezag wordt per definitie terzijde geschoven, omdat iedereen alles zelf mag weten en dat dus ook doet. De chaos in de TK verbeeldt het prima. Daar is het morele kader winstmaximalisatie geworden omdat slechts de belangen van Unilever en Shell nog sturing bieden. De belangen van de bevolking, het algemene nut, zijn irrelevant, zie de immunisatiestrategie van pRutte, de Belastingdienst, het UWV, de uitholling van de zorg, de orgaanroof van Pia Lijkstra. De IC kost slechts geld en de zwakken gaan dood. Het is even vervelend, maar voor BV Nederland is het goedkoper.

Frau Merkel | 22-03-20 | 17:30 | 5

@Frau Merkel | 22-03-20 | 18:18: CDA ook.

Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 18:49

@Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 18:49: Voordat ik dat van je aanneem moeten ze zicht eerst eens als rentmeesters gedragen. Momenteel parasiteren ze alleen maar. Hun verantwoordelijkheid naar de bevolking nemen ze niet. De C staat voor Commercieel.

Frau Merkel | 22-03-20 | 21:26
▼ 2 antwoorden verborgen

"De meeste jongeren zijn wel klaar met alle doffe ellende die het geloof heeft veroorzaakt."
Pffff, dat zeiden ze 50 jaar geleden ook al en waarschijnlijk al ver daarvoor.
Je geloof hangt niet van een kerk af. Het is een keuze, voor je zelf, van je zelf.
Als je roept dat de bijbel een sprookjesboek is, dan heb je hem niet gelezen en/of er niet over nagedacht, want de bijbel staat tjokvol allerlei nuttige wijsheden.

watergeus | 22-03-20 | 17:29 | 2

Zoals?
*pen en papier pakt*

miko | 22-03-20 | 17:39

Ik ben ook heel benieuwd... Overweldig me met deze goddelijke inzichten...

Rest In Privacy | 22-03-20 | 19:07

Totdat jullie stervensuur is gekomen. Dan hopen jullie ineens wel op het voortbestaan van de ziel.

helodia | 22-03-20 | 17:28 | 10

@frank4444 | 22-03-20 | 17:37: De vrijheid en zelfstandigheid van jezelf als mens geeft al aan dat de ellende van deze wereld toch echt bij de mensen zelf ligt.

helodia | 22-03-20 | 19:05

@miko | 22-03-20 | 17:38: middelbare leeftijd is ook al te oud. De meest fitte leeftijd is ongeveer 20 jaar, denk ik.

helodia | 22-03-20 | 19:13

@David000000007 | 22-03-20 | 17:31: Vergeet niet dat we in een gevallen wereld leven. God probeert er het beste van te maken. Als jouw kind een junk wordt, dan ga je toch ook proberen 'm weer op het rechte pad te krijgen. God doet dat ook met de gevallen geest lucifer.

helodia | 22-03-20 | 19:17
▼ 7 antwoorden verborgen

De kernboodschap van het christelijk geloof is prachtig en precies wat we nodig hebben. Jezus was een geweldig mens en liet op een prachtige manier zien hoe God naar ons kijkt, maar helaas is hebben kerken en christenen zijn boodschap vaak verdraaid en zelfs misvormd - namelijk tot starre religie, tot een kwestie van geboden en verboden, wat helemaal niet de kern vormt van wat Jezus leerde.

Kortom: baby en badwater.

Lewis | 22-03-20 | 17:27 | 4

Kortom: flikker die baby dan maar weg met dat badwater.

CleaudeSacke | 22-03-20 | 19:13

@Reaguurdeskundige | 22-03-20 | 17:45: Het is geheel terecht dat Jezus zich niet toont aan de wereld. Binnen een mum van tijd spinnen ze 'm als onaardig persoon.

helodia | 22-03-20 | 19:22
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom krijgt ik als gristen geen 72 maagden? Pure discriminatie.

RickRD | 22-03-20 | 17:27 | 1

De maagden zijn druiven en in het paradijs heb je een Tuin van Eden vol. Eet smakelijk!

Frau Merkel | 22-03-20 | 17:32

Jezus, veel refo's in de panelen tegenwoordig. Dit is een weblog van Satan en het is zondag. Welkom.

beldewouten | 22-03-20 | 17:23 | 7

Dit is niet jouw weblog, aanhanger van Baphomet. Lijkt me sterk dat jij een alter ego bent van een van de redactieleden.

LiniaalRectaal | 22-03-20 | 17:39

@LiniaalRectaal | 22-03-20 | 17:39: ik claim het ook niet. Wiens alterego ik ben, boeit niet. Maar wat al die gristenfundi’s denken te halen op een blog dat zijn reedt afveegt met verafgoding... Geen idee.

beldewouten | 22-03-20 | 19:06

@beldewouten | 22-03-20 | 19:06:
Dit is een van de laatste bastions van de vrijheid van meningsuiting in Nederland (ja ik weet dat ook hier de grenzen opkruipen maar het is nog altijd beter dan ergens anders) en Mercurius is neutraal.

LiniaalRectaal | 22-03-20 | 19:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Nee het is niet ‘maar een griepje’ Geloof is een virus.

RickTheDick | 22-03-20 | 17:22 | 2

En heel chronisch.

Kuifje-naar-Brussel | 22-03-20 | 17:45

@ RickTheDick. Religie heeft meer doden op zijn geweten dan het coronavirus. En als de mens is geschapen naar het beeld van god dan moet hij zich doodschamen voor het fabriceren van een wanproduct. Gelukkig zit mijn leven er bijna op, ik stap iedere avond mijn nest in, in de hoop om nooit meer wakker te worden. Het gaat je goed hoop ik.

JethroBull | 22-03-20 | 18:24

Ach de kerk is zich in mijn dorp zelf aan het opheffen, staan normaal rond deze tijd een auto of 60 langs de weg nu 30, maar de meeste komen lopend, zit dus aardig vol. Niet naar de horeca, strand enz. Mare stel dat je dat even overslaat. Ach straks kunnen ze vanaf hun ziekbed roepen dat het gods wil is.

Coronapleepapier | 22-03-20 | 17:21 | 1

en hebben ze jouw ook aangestoken

CleaudeSacke | 22-03-20 | 19:15

Midas Dekkers zei ooit eens: 'Ademhalen is lekker, maar die lucht mag soms best wat pittiger. En dus zijn mensen sigaren gaan roken'.
Nou zoiets dus, maar dan met zingeving en hiernamaals.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 17:21 | 8

en rook je niet mee, dan krijg je een mes in je rug

CleaudeSacke | 22-03-20 | 19:17
▼ 5 antwoorden verborgen

De laatste regel zet alles in perspectief.

Brintabever | 22-03-20 | 17:18

Het is begrijpelijk dat Geenstijl anti religie is, en dus ook het christelijke geloof af en toe er van langs geeft. Maar ik ben wel benieuwd hoeveel reaguurders überhaupt gelovig zijn. Zelf kom ik uit de bijbel belt en heel veel gelovige jongeren lezen Geenstijl.

Veel van de analyses vanuit Geenstijl, moet zelfs zeggen 90%, daar sta ik volledig achter. Maar dit stukje doet totaal geen recht aan wat het christendom is en wat het voor onze cultuur heeft betekend. Het is enorm kort door de bocht om te zeggen dat de kerk als instituut mensen vertelt dat "homo's vies zijn, kleine kindertjes lekker en vrouwtjes stom".

Ik begrijp natuurlijk dat dit satire is, but! het christendom en daarmee de christelijke culturen zijn een lichtbaken in deze wereld. Ik hoop oprecht dat ook Geenstijl dit een keer in hun denken de kans geeft.

Zelf ben ik niet gelovig, maar ik onderken wel de normen en waarden die voortvloeien uit het christendom. En ik schaar mezelf als puritein, en geloof dat een dergelijke wereld visie helemaal niet zo verkeerd is als vaak door (zichzelf verklaarde atheïsten ) beweerd wordt.

Als afsluiter, de katholieke kerk heeft een geschiedenis met kindermisbruik. Toch word dit ook telkens in de schoenen geschoven van protestanten die een dergelijke misbruik geschiedenis helemaal niet hebben.

Er zijn meer interpretaties van het christelijk geloof dan dat je op een hand kan tellen. Dat een persoon iets zegt over zijn visie van het christendom betekend dat geen sinds dat hij/ zij spreek voor alle christenen.

Ik hoop dat mensen dat begrijpen. Ook in de context van andere religies zoals de islam.

boatfolder | 22-03-20 | 17:17 | 16

@Flibbage | 22-03-20 | 17:31:
Daar wil ik wel een bron van zien...
En als ze de kans krijgen? en wat maakt dat ze het dan niet constant doen?
Dank u voor de bevestiging van mijn verhaal...

SterF... | 22-03-20 | 17:53

Dan kan het bij jou in die bijbelbelt misschien wel gezellig zijn, maar bij gristenen denk ik toch vooral aan inquistie en als je niet meedoet lig je eruit als ongelovige en kun je verhongeren.

CleaudeSacke | 22-03-20 | 19:23
▼ 13 antwoorden verborgen
-weggejorist-
frank4444 | 22-03-20 | 17:16 | 3

De kerk is een bolwerk van menselijke macht. Een ouderwetse organisatievorm uit de tijd dat we voor alles wat onbegrepen was een (aparte) hogere macht hadden. Destijds ook al reuze efficiënt qua veroordelen, ook als je niks verkeerd had gedaan; niet te lang meuten over onderzoek, feiten en wie het echt was, gewoon met gestrekt been er in, en als je pech hebt heb je pech.

Harry.Langezwaal | 22-03-20 | 17:16

Dat van die vrouwen is waar hoor. Die zijn stom.

De luis | 22-03-20 | 17:16

Ik heb nog wel een goeie tip voor de kerk: meer van dit soort muziek:
www.youtube.com/watch?v=ihGHltBuBBI
In plaats van die stomme psalmen, de ene nog depressiever dan de andere.
(orgasme Lynette Hawkins vanaf 1min12sec)

VanBukkem | 22-03-20 | 17:16 | 2

Juist de klassieke Europese kerkliederen vind ik prachtig.
Dat Amerikaanse geschreeuw heeft niets met de oorspronkelijke christelijke sfeer te maken.
www.youtube.com/watch?v=7n145-J8ejg

keestelpro | 22-03-20 | 18:59

ongelofelijk dat er nog steeds volwassen mensen zijn die tientallen keren per dag (en nacht ) weesgegroetjes prevelen en om goddelijke barmhartigheid smeken (luister bijv, eens naar radio maria) terwijl deze inspanningen in 2020 jaar niets hebben opgeleverd. Zo ook nu bij de C-crisis; waar is die god dan als je hem nodig hebt !!

krelus | 22-03-20 | 17:15 | 2

Wellicht had Hij zorgen over de groene gekte en dacht, eerst flink afleiding en gedoe, en daarna zien of er weer een gezondere focus ontstaat.

Harry.Langezwaal | 22-03-20 | 17:19

"Conversations with God" is op Youtube te vinden. Ga dat maar eens kijken. Anderhalf uur kijk je zo weg.

Frau Merkel | 22-03-20 | 17:37

Ik adviseer eens op:
Unam Sanctam
Dum Diversas en
Twee zwaardenleer
te zoeken,
teveel mensen zijn onwetend over deze zeer kwalijke zaken van de kerk.

LifeCatcher | 22-03-20 | 17:15

Ja, jongens, we zitten nu met zijn allen gezellig bij elkaar en ik wil jullie wat vertellen. Ik heb de afgelopen tijd op allerlei manieren geprobeerd duidelijk te maken dat het echt, ja echt, geweldig is als iedereen gewoon aardig tegen elkaar doet. Zorg voor zieke mensen, reageer niet je frustraties af op anderen die misschien iets verkeerd hebben gedaan, maar kijk eens naar jezelf en vraag je af of jij nog nooit buiten de pot gepiest hebt. Dat soort dingen. Wees aardig tegen elkaar.
Om mijn punt nu echt duidelijk te maken ga ik een suicide by cop plegen, opdat ik niet in de vergetelheid raak en jullie gaan mijn verhaal verder vertellen. Ja, jullie als mensen met al jullie falen en tekortkomingen, één van jullie zal mij verlinken, één van jullie zal doen alsof hij mij niet kent als het erop aankomt. Het is OK jongens, als mens zijn jullie geaccepteerd.
Daarom jongens, herinner je deze avond en bedenk elke keer als jullie iets lekkers te eten of te drinken nemen dat ik het beste met jullie voorheb.

Arnold Layne | 22-03-20 | 17:13 | 4
-weggejorist-
frank4444 | 22-03-20 | 17:18

Je hebt niet het beste voor met de agent die je stofwisseling stop zet.

Earl_of_Doncaster | 22-03-20 | 17:41

Ik voel me opeens een soort van apostel.

keestelpro | 22-03-20 | 18:49
▼ 1 antwoord verborgen

Die laatste zin. Treffend. Klote geloven.

overVecht | 22-03-20 | 17:13 | 1

Als de islam het geestelijk vacuum in Europa zal opvullen, ben ik liever Paaps dan Turks.

Ebert de R | 22-03-20 | 17:19

mensen zijn niet meer op te hitsen??
vorig jaar greta, dit jaar corona.

kantje_boord | 22-03-20 | 17:12

Wat een stoere praat weer van Mosterd! Dat het grondpersoneel van het eeuwige Spaghettimonster het zo verkloot heeft is iets typisch voor de gesjeesde gelovigen. Die veranderen in het tegendeel van gelovigen, zoals ene Mosterd die moeite heeft met zelfacceptatie. We gaan het nog meemaken dat wetenschappers (!) gaan bewijzen dat de mens aan iets onderhevig is waar hij niet aan kan ontsnappen maar waar hij zich wél tegen verzet (al 7000 jaar). Waar komt die spirituele belangstelling van de homoseksuele medemnes toch vandaan? als motten komen ze op het Licht af, totdat ze beseffen dat er iets intrinsiek moet veranderen...dat is wel moeilijk want alles daarbuiten is zo verleidelijk....en van binnen is alles moeilijk

pigadaki | 22-03-20 | 17:10 | 7

@Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 17:41:

Boeddha wordt niet gezien als een God. Maar, fijn om te weten dat jij een relativist bent.

GeenHeil | 22-03-20 | 17:49
▼ 4 antwoorden verborgen

De kerk, het meest hypocriete systeem op aarde.

Bij ons komen nonnen, boven de 70 jaar oud, priesters en zelfs een bischop
je gelooft het niet maar het is echt waar.

Gezien hun acties, reacties en woorden denk ik dat het best verstandig is om de regels binnen de kerk toch een klein beetje aan te passen.
Dit zijn losgeslagen bommen die afgaan op moment zonder controle.

Deze personen zijn echt aardig maar volslagen losgeslagen in hun hoofd

Mooi he? godsdiesnt

Meesteres Belgie | 22-03-20 | 17:10 | 2

Ja, goeie voorbeelden ook, hier kunnen we echt iets mee. Ik had laatst ook iets meemaakt. Echt heel erg. Mooi hè, godsdienst.

John McClane | 22-03-20 | 17:18

@John McClane | 22-03-20 | 17:18: He, dat heb ik ook meegemaakt..
En toen werd het 's avonds kouder dan buiten....

Iknowall | 22-03-20 | 17:40

Het ene geloof is het andere niet.
En de ene gelovige is ook de ander niet.
Ik ben zelf niet gelovig, maar geloof wel dat niet alle (gelovige) mensen nare of rare wezens zijn.
Ben wel van mening dat geloven voor jezelf moet zijn en je nooit een ander dat geloof moet opdringen.
Ruimte voor discussie moet er zijn, maar alleen met wederzijds begrip.
Een fijne Zondag voor u allemaal.

Ruimedenker | 22-03-20 | 17:10 | 4

Ja precies, als die lamzak een beetje doorgepakt had, hadden we 2 vrije zondagen gehad.

CleaudeSacke | 22-03-20 | 19:33

Opdringen past beter bij het plempsel van @mosterd. Ik ben overtuigd christen, en ik begrijp best dat sommigen niet zoveel van God of kerk willen weten. Maar zo'n begriploos, leeg en kwetsend stukje tekst schrijven, daar smal ik niks van. Het zit meneer Mosterd wel diep. Ik mag toch hopen dat je iets ruimdenkender wordt, misschien zelfs wel eens kennis maakt met een gelovige m/v. Dan zul je zien dat dat ook geringe mensen zijn met angsten, zorgen en ellende in hun leven, maar die zich ook durven overgeven aan hoop en iets groters dan zichzelf. Geeft best rust, kan ik je vertellen. Boeiend wat een ander er van vindt!

Geert Maksimaal | 22-03-20 | 21:06

@Geert Maksimaal | 22-03-20 | 21:06:
Geert, ik woon in een dorp, 3500 inwoners, 3 kerken.
De grootste is de zgn.”zwarte kousen kerk”.
Ik ken heel veel mensen in het dorp, zo ook de gelovige.
En idd, het zijn mensen zoals jij en ik.
Harde werkers, ondernemers, middenstanders, boeren.
Ze hebben mij nog nooit scheef aangekeken en ik hen ook niet.
Wederzijds respect en begrip.
Dat maakt dit dorp het leukst van midden NL.

Ruimedenker | 23-03-20 | 05:56
▼ 1 antwoord verborgen

Op zich waren die brandstapels niet zo slecht. Vroeger de protestanten erop, nu het corona-virus. Er is wel een Heilige tegen besmettelijke ziektes: de Heilige Aegidius voor besmettelijke ziektes, de Heilige Cosmas voor hulp bij epidemieën, longaandoeningen doet Bernardinus, en ook Sebastinaus bij besmettelijke ziekten. De Roomsch Katholieke Kerk voorzag dit dus allemaal al. Bekeert u.

dathoujetoch | 22-03-20 | 17:10 | 1

Ik voorzie een heilig mes in je rug voor hulp bij het verder komen van de mensheid in het algemeen.

CleaudeSacke | 22-03-20 | 19:37

Je had ook "Geloof is kudt." op kunnen schrijven. Evenveel inhoud met slechts drie woorden. Korter!

beldewouten | 22-03-20 | 17:09 | 2

Bedankt voor de samenvatting. Kun je de bijbel, thora en koran ook even doen? Inderdaad is geloof waardeloos. Daarom heet het ook geloof.

TheseDays00 | 22-03-20 | 17:14

Ik mag meemaken dat het hele geloven hierin terecht komt:
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-de-dsm-5-v/

SterF... | 22-03-20 | 17:09

Als je op een zondag niks te doen hebt, op een dag dat er een crisis is, en je dan alle mensen van één bepaald geloof over een kam scheert. En dan een instituut gaat aanvallen dat, al heeft het fouten, nog steeds miljoenen mensen in NL wel troost geeft, meer leden heeft dan GS. Ook mensen die wel een zinnige bijdrage leveren. Dan wil je gewoon drammen. En ben je minsten zo erg als die zeikende homohatende deelgroepen binnen het Christendom.

DeJemelscheet | 22-03-20 | 17:07 | 9

Hoewel ik het op punten eens ben met mosterd kan ik mij vandaag ook vinden in uw verdediging.

geen koning | 22-03-20 | 17:17

Juist ja,vooral nu niet kritisch zijn.De staat de kerk,vooral niet aanvallen.
In tijden van crisis kritiek in de kelder en achter del eiders. Lees je misselijkmakend stukje eens terug.
Apologeet van de totale macht.
www.youtube.com/watch?v=dKnjxT5HRJQ

miko | 22-03-20 | 17:22
▼ 6 antwoorden verborgen

De Katholieke Kerk is helemaal niet zo slecht hoor. Ze zijn erg lief. Vooral voor de jongetjes.

Patatter | 22-03-20 | 17:06

Er is een gezegde dat luidt "nood leert bidden." Je weet nooit wat voor een slag de religies gaan slaan in deze tijden.

BrutusBosch | 22-03-20 | 17:06 | 2

Mijn moeder begon ook al. "Misschien is dit een straf van God". Nee, ma, God bestaat niet, ophouden met die onzin!

Divergente_Integraal | 22-03-20 | 17:14

Als er dan een god was/is waarom laat ie dan ons mensen zo creperen?Waarom zijn er dan oorlogen?Waarom zijn er dan zoveel ziektes?Waarom.......?Dus bidden helpt geen zak.En de dominee,pastoor,imam en hoe ze zich allemaal noemen.Het helpt niets.

flesje | 22-03-20 | 17:06 | 5

Lijden is inherent aan deze wereld aangezien de dood onvermijdelijk is. Parasieten zijn ook levensvormen. Een perfecte wereld is per definitie statisch en niet interessant. Verder wordt een groot gedeelte van het lijden niet door God maar door de vrije wil van de mens veroorzaakt. Nog meer vragen?

LiniaalRectaal | 22-03-20 | 17:48
▼ 2 antwoorden verborgen

God is dood en dat vindt ie zelf ook kut.

IJsbrekert | 22-03-20 | 17:06 | 1

Dat zei Pete Steele ook al.

miko | 22-03-20 | 17:18

Persoonlijk zit ik niet op de boodschap van Jezus te wachten. Daarvoor heb ik te weinig wc-papier in huis.

Peter_la_Selie | 22-03-20 | 17:05 | 1

Het papier van de bijbel of koran is daar uitermate geschikt voor, dun maar toch stevig, gebruik zelf de bijbel van de jehova's.

Tishetnetnie | 22-03-20 | 17:07

Toch, van een pandemie als deze coronacrisis, waar wetenschappelijk nog geen kruid tegen gewassen is, smullen de 'gelovigen'.

Er zal wel weer van de kansel gepredikt worden dat eea een straf van god is, omdat we zijn voorschriften niet (genoeg) in acht nemen. Het is een 'plaag' net als die Tien Plagen van Egypte, en de mensen moeten 'tot bezinning' komen.

Totdat er een werkzaam vaccin is gevonden, of het coronavirus vanzelf uitdooft, dan staan die bijgelovigen weer met lege handen.

Dr_Johnson | 22-03-20 | 17:05 | 1

Dan is het vaccin een geschenk van God.

Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 17:40
-weggejorist-
polgroningen | 22-03-20 | 17:05 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

In tijden van crisis zitten de kerken vol is het gezegde. Nou mooi niet, ze zijn bijna leger dan ooit. Nog leger dan de bus naar St Moritz die net beneden in het dal voorbijkwam. Tijd voor gewijd water, tijd voor een Glenfarclas 40y. Cheers,

van Oeffelen | 22-03-20 | 17:03 | 2

Proost Van Oef!

Kuifje-naar-Brussel | 22-03-20 | 17:46

Kerken zijn niet meer van deze tijd, moskeeën daarentegen.....

de uitbater | 22-03-20 | 17:03

Oh gelukkig, Theoloog des Vaderlands is gewoon een incrowd titeltje, ik was even bang dat het echt een ding was.

John McClane | 22-03-20 | 17:02

L. Ron Hubbard vond precies hetzelfde... Man man man...!

Witte_Willem | 22-03-20 | 17:02 | 1

De man had talent voor het schrijven van fictie. Mocht ook graag jongeren om zich heen hebben. Er zijn nog steeds aanhangers van zijn 'religie'.
History repeating.
m.youtube.com/watch?v=yzLT6_TQmq8

RickyLaRue | 22-03-20 | 17:58

Zou nu niet meer gebeuren, zo'n timmerman die je de wet voorschrijft.

Nico van Eigen Huis & Tuin die je wel even de les zal lezen over hoe je moet leven. De horror.

goedverstaander | 22-03-20 | 17:01 | 2

Aan stagiaires zitten was dat toch?

Harry Turtle | 22-03-20 | 17:12

Hij was visser. Jozef was timmerman en tevens de eerste groenlinksechtgenoot.
Had niks te zeggen thuis en vrouwlief loog alles aan elkaar en ging vreemd.
Ik denk dat Jezus een soort Frank Visser was. Hij trok het land door als een reizende rechter en vond overal dingen van. Totdat het te irritant begon te worden en de rest is geschiedenis.

keestelpro | 22-03-20 | 18:39

De kerk is een beetje als het RIVM, loopt ook constant achter de feiten aan en heeft ook een nieuw imago nodig.

Harry Turtle | 22-03-20 | 17:01 | 1

Dat is met elke Sekte

Het leven is zwaar | 22-03-20 | 17:02

Ik geloof niet in god, ik ben God. Dat heeft een medische naam.
Het Kaas de Vies complex.

keestelpro | 22-03-20 | 17:01 | 1

Aha, John Frum neem ik aan?

miko | 22-03-20 | 17:04

Als Jezus nu zou leven, zou hij iedereen middels handoplegging hebben genezen. (proest)

RickRD | 22-03-20 | 17:00 | 1

Handoplegging, hoho, geen handcontact, en anderhalve meter afstand hé

Mallepietje1001 | 22-03-20 | 17:34

Is de paus katholiek? Of is hij stervende?

polgroningen | 22-03-20 | 17:00 | 1

Nee. Ja.

LiniaalRectaal | 22-03-20 | 17:33

De wetenschap, de nieuwe religie is dan zo vele malen beter.

Wim Venijn | 22-03-20 | 16:59 | 7

Ik zou in tijden van nood het echt bij de kerk houden. Overstroming? Bidden dat er geen stormen meer komen.

miko | 22-03-20 | 17:12

@polgroningen | 22-03-20 | 17:09:
Je bent er van op de hoogte dat het concept ziekenhuis bestaat en dat alles wat daar in gebeurt op het conto van wetenschap is bij te schrijven?

SterF... | 22-03-20 | 17:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is makkelijk altijd de kerk belachelijk te maken, ik heb zelf ook niet zoveel met het geloof. Maar ik denk dat een stukje zingeving mensen wel steun kan geven nu, en dat is alleen maar goed.

Fijn_dat_je_er_bent | 22-03-20 | 16:59 | 3

Zingeving kan ook op een andere manier.

Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 17:27

Zingeving kan ook met een lolly.

gemeentereiniging | 22-03-20 | 18:18

@Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 17:27: In dit land kan dat met GL, miliedefensie, D66 en BN-ers.
Voor hen die het in de wetenschap willen vinden is er Dawkins, Hitchens, de zelfbenoemde wetenschapper en seculiere messias Sam Harris; landelijk is professor Swaab. De meeste volgers volgen niet zo zeer de hier bovengenoemden (uit echte overtuiging of diepe inzichten) maar omdat ze tegen (gemiddeld genomen Christendom) zijn.

Arachne | 22-03-20 | 22:20

Als ik God was verbood ik alle religies.

gemeentereiniging | 22-03-20 | 16:59 | 1

Theofoob!

Reaguurdeskundige | 22-03-20 | 17:00

de kerk is niet meer het groter gevaar, anders dan voor kleine jongetjes

Hemmenaar7 | 22-03-20 | 16:58

Ik ben zelf streng ongelovig. Toch is met het geloven in "iets" in de basis nog niet zo heel verkeerd. Het zijn de instituten die eromheen worden gebouwd en de predikers met hun alternatieve wetten die het probleem zijn.

Andersdenkend | 22-03-20 | 16:58 | 1

En zo is het. Amen...

tantesidonia | 22-03-20 | 18:49

Ik geloof niet in de Kerk.. ik geloof in het Crematorium

Crematorium-de-Asbak | 22-03-20 | 16:57 | 1

Het schijnt dat het creatoriumisme erg aan populariteit aan het winnen is.
Mensen vallen er bij bosjes voor.

keestelpro | 22-03-20 | 17:04

Verstandige mensen maken een afspraak met de gezondheidszorg, als ze stemmen horen. Anderen worden theoloog.

Reaguurdeskundige | 22-03-20 | 16:56

Het is zeker weer zondag?

Bolder | 22-03-20 | 16:56

Ik vind theofiel een beter woord.

Ben-Bataaf | 22-03-20 | 16:56

Jezus (of de lokale romein belast met kruisigingen) had de spijker niet beter op zijn kop kunnen slaan.

MentalW | 22-03-20 | 16:55 | 3

Het is maar goed dat ze hem gekruisigd hadden en niet verzopen anders had iedereen een aquarium aan de muur hangen.

dennistegelwerken | 22-03-20 | 17:09

Maar ja, nu hebben we de Linkse Kerk, die is nog een graadje erger.

de honden blaffen... | 22-03-20 | 16:55 | 1

Precies. En die komen niet met een vrijwillig collectezakje langs.
Die gaan voor het grote geld.

keestelpro | 22-03-20 | 18:34

Nu even geen kerksprookjes. Er is werk aan de winkel.

Pedronegro | 22-03-20 | 16:55

Nu al 2 items zonder Corona, moet niet gekker worden hier.

miknic | 22-03-20 | 16:54 | 5

@Ars Vivendi | 22-03-20 | 17:01:
Helaas.
Islamisten zijn outhufterd door die corona beestjes.

keestelpro | 22-03-20 | 17:02

@miko | 22-03-20 | 17:05:
Ze zeiden dat de volgende wereldoorlog zou uitgevochten gaan worden met stokken en stenen.
Maar het blijkt met spugen te zijn. #plottwist

keestelpro | 22-03-20 | 17:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je een mailtje krijgt met als onderwerp "ding dong", niet openen!! Het zijn Jehova's Getuigen die thuis werken.

swassannuf | 22-03-20 | 16:54 | 1

HAha, goeie.

geen koning | 22-03-20 | 17:25

eerst corona aantoonbaar wegbidden, praten we verder..

hoffrevisited | 22-03-20 | 16:54 | 1

Moet je aan Mike Pence vragen. Die schijnt daar expert in te zijn.

Ridde Rogter | 22-03-20 | 16:57

Laten we de kerkgangers een keuze geven, medische behandeling door een arts of bidden. Misschien zeggen de echte gelovigen dan dat ze op god vertrouwen. Blijven er misschien wel ziekenhuisbedden over. Zal wel niet he?

miko | 22-03-20 | 16:54 | 1

Waarom? Waarom moeten ze kiezen? Wie bent u om te bepalen dat ze een keuze moeten maken? Waarom willen atheïsten zo graag voor God spelen?

Arachne | 22-03-20 | 22:11

Was Buddy Jesus als nieuw imago dan niet goed genoeg?

Osdorpertje | 22-03-20 | 16:54

Geloof is opium voor het volk, zei Marx ooit.
En daar had/heeft hij gelijk in.

Gemeen Mosje | 22-03-20 | 16:54 | 3

Nee, opium van het volk. Stalin en Lenin maakte er' voor het volk' van.

miko | 22-03-20 | 16:58

Religie is vergif, zei Mao.

RickyLaRue | 22-03-20 | 17:37

Karl Marx snapte wel meer dingen niet helemaal goed in de praktische finesses. Hij was wel redelijk op de goede weg.

aflaatverkoper | 22-03-20 | 17:42

De open inrichting wat zich religie noemt, heeft weer es een imago-dingetje... Maar de volgelingen zijn het ergst. Zelfs als ze allemaal collectief zouden zeggen, dat ze de laatste 2000 jaar iedereen geflest hebben, dan nog geloven reli-gekkies dat niet.

Pedante-aap | 22-03-20 | 16:53 | 3

Helaas, we geloven allemaal in wat anders. Zo heb ik al dertig jaar veel moeite om democratie gekkies te overtuigen dat onze vorm verre van ‘heilig’ is.

geen koning | 22-03-20 | 17:24

@geen koning | 22-03-20 | 17:24: hoi gökmen

Draak uit Brabant | 22-03-20 | 17:36

Geloof is onverwoestbaar. Zo geloof ik bijvoorbeeld heel erg in mezelf. Wat zeg ik? Jesus is in mij! Ik ben Jesus op en top en zelf!
*Bericht aan de belastingdienst: nu even niet jongens*

aflaatverkoper | 22-03-20 | 17:39

Ik ben de serie Vikings aan het kijken en ik aanbid voortaan Odin en de andere Gods. *rondkijkt op zoek naar een offerhuisdier*

keestelpro | 22-03-20 | 16:52 | 11

Mooi, daar wordt nog wel eens een christen de keel doorgesneden...
In 800 na christus was noord europa nog steeds niet gekerstend en nu zijn we alweer een tijdje op de terugweg.... wat nou christelijke cultuur....?

SterF... | 22-03-20 | 17:16

@cheops | 22-03-20 | 17:06: kwartiertje per dag met factor 30, hoed met rand, buiten de gevaarlijke 18 uurtjes.
Dan, jazeker!

geen koning | 22-03-20 | 17:21
▼ 8 antwoorden verborgen

De kerk moet harder bidden.

Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 16:51 | 1

Nee, wij zouden eens wat harder moeten bidden. het liefst op obstinate wijze om andere religekkies af te schrikken en buiten te houden.
*Odin aanroepen gaat doen en bijl slijpen gaat*

aflaatverkoper | 22-03-20 | 17:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken