Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Schiphol eist verwijdering blunderaudio RTV NH

Persbreidel, de kortste koers naar NOG VEEL MEER aandacht

Wij zijn dol op de internationale luchthaven Schiphol Airport. Een spil in onze economie, een jongensboek van een luchtvaartgeschiedenis en een moderne parel in de kroon van het vaderland. Geen storm zo zwaar of alles komt veilig aan de grond. Geen hippie zo lastig of de KMar mept 'm kalm naar buiten. Geen gijzelingssituatie zo gespannen of de boel blijft kalm en gecontroleerd. Zelfs Dolf Jansen komt er graag & vaak.

MAAR GA JE NOU GOEDDOEMME NIET MET VRIJE PERS BEMOEIEN, VERKEERSTORENMAKKERS!

Bovenstaande audio moet van Luchtverkeersleiding Nederland offline gehaald worden door NH Nieuws, OF ANDERS: juridische stappen. Ontzettend dom, want nu staat het op GeenStijl. Nog dommer is dat de betreffende audio voor iedereen openbaar op te vragen is. En het ALLERSTOMSTE is nog wel dat LVNL denkt dat je een safety fail waardoor zestien toestellen naar een gesloten baan werden gedirigeerd (een blunder die zonder gevolgen bleef en dus relatief geen ramp was) uit het nieuws kunt poetsen door de audio offline te bevelen. Dat kan dus niet. En zo werkt dat niet in dit land. Leg liever uit hoe de Toren de baansluiting over het hoofd kon zien. Misschien kan die openbare audio zelfs van pas komen bij het oplossen van dat vraagstuk. Enniewee. Het Streisand Effect is vanaf nu ook een luchtvaartterm.

Eeh, Tele, dit is ook niet netjes he

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Bigi Bana Boy | 17-02-20 | 08:57 | 3

Sjithol... berucht om verwarde douanier en nu ook luchtverkeersleiding... nog nét niet te duur en lekker dichtbij... daarom kom ik er soms noodgedwongen.

Rest In Privacy | 17-02-20 | 08:35

De LVNL wil de opname best officieel openbaar maken, maar dan zitten er allemaal bliepjes in de opname. Soort dichtgelakt WOB verzoek.

Ruikbaard | 17-02-20 | 00:53

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz....
zijn van mening dat LVNL een volgende aanbesteding kan schudden, want gemakzuchtige mietjes en watjes met gebrek aan de vereiste adrenaline die hoort bij dit soort werk.

SaintNick | 16-02-20 | 23:32

"And the reason for the go around?" Eh... formeel was de baan i.v.m. geluidsoverlast of milieu nog niet opengesteld. (kost niets een rondje extra...)

verlegenmaarlief | 16-02-20 | 22:16

Schiphol heeft bij mij de reputatie een van de meest onveilige luchthavens van Europa te zijn. Om te beginnen waait het er bijna altijd ontzettend hard, veel harder dan gelijk waar in Europa.
Ten tweede is het er gewoon heel erg druk, wat de kans op een ongeval vergroot.
En nu blijkt ook dat je over een behoorlijk spraakgebrek moet beschikken om in de verkeerstoren te mogen werken. Je best doen om te articuleren is nochtans geen luxe als het over veiligheid gaat. Toch? Denk aan Tenerife 1977.

Nonkel Frituur | 16-02-20 | 20:57 | 7

@RickVogelschrick | 16-02-20 | 21:53:
Eens, ken toevallig ook zo'n arrogante popi jopi Amsterdammer die daar werkt, beetje hetzelfde slag als destijds de optiehandelaren, met eenzelfde quasi nonchalant toontje. Alleen gaan zij niet over veel geld, maar veel mensenlevens.

2tribes | 17-02-20 | 00:23

Wij zijn vooral goed in het proberen de schuld van rampen in andermans schoenen te schuiven. Dat ging in Tenerife én in Faro zo.

Bigi Bana Boy | 17-02-20 | 08:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Min of meer terzijde , maar dat hele investeringspotje van Wopke Hoekstra is een poging namens VNO-NCW om Schiphol in Zee er door te krijgen. Eerder deze week meten booreilanden op pak 'm beet 25 meter hoogte windsnelheden tot aan 200 km per uur. Mogelijk meer. Hier gaat het een paar kilometer landinwaarts op dit moment wel weer, maar dit past in een patroon van toenemende wind zoals ik die al jaren zelf ervaar. Het KNMI maakt zich vooralsnog primair druk over de temperatuur. Maar ik ben geen meteoroloog, laat staan rechtsfilosoof.

Wat minder terzijde is het feit dat Directeur Schiphol zo ongeveer het lucratiefste baantjescarrouselbaantje is dat er bestaat in onze Laaggelegen Landen: het verdient meer dan de eindverantwoordelijkheid voor de Nederlandsche Bank. Binnen een EU context dan ook best wel weer begrijpelijk, zeker ook als zelfs Timmerschrans zich maar niet druk kan maken over de luchtvaart der volkeren. Qua klimaat dat is.

Recorddividenden het afgelopen jaar! Ook voor Amstelredamme. Noem de lul: nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Benschop

Rest In Privacy | 16-02-20 | 20:53 | 2

Ik vind dat wel interessant, van die wind. Heb je daar meer info over?

B75sinds2007 | 16-02-20 | 22:26

Het is ook interessant om te zien hoe de vliegtuigen gaan reageren als de vlieghaven op zee komt te staan. Het zout in combinatie met de wind vreet alles weg waar je bij staat. Als er dan 25 meter hoge golven staan gaat de waternevel nog wel wat hoger.
www.hindawi.com/journals/amete/2017/7...

Frau Merkel | 16-02-20 | 22:49

Zo langzamerhand gaat de status van 'één van de meest veilige luchthavens ter wereld' behoorlijk naar de klote. Gelukkig houden ze de titel 'meest dure broodjes en koffie' nog wel even in ere. Pleur lekker op naar zee.

Crossing_The_Rubicon | 16-02-20 | 20:41

Ach, het is toch allemaal wel goed gegaan. Baan werd niet geasfalteerd ofzo, dus zo erg was het nou ook weer niet. Beste LVNL, trek er lering uit en zorg dat je helder hebt welke baan er gebruikt wordt en welke niet. Gedraag je niet als een boze kleuter, want dat komt als een boemerang terug. Laat het voor wat het is en maak er niet zo'n punt van. Succes daar!

Kopieerapparaat | 16-02-20 | 20:25 | 1

En zo is het.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 16-02-20 | 20:38

"OF ANDERS: juridische stappen. Ontzettend dom, want nu staat het op GeenStijl. Nog dommer is dat de betreffende audio voor iedereen openbaar op te vragen is."

Hmmm, ja, nee. Dat de opname op 'liveatc' staat en te downloaden is maakt het nog niet legaal ofzo. Kan best een dingetje zijn. Verder flauw van ze natuurlijk.

KlauwnBassie | 16-02-20 | 20:22 | 4

@GOEM | 16-02-20 | 20:29: Hmmm... Staat me anders bij dat er destijds veel heisa was over Filmnet (toen nog één van de weinige kanalen met pron - van een vriend gehoord). Die zond gewoon uit maar wee je gebeente dat je een decodertje bouwde waarmee dat 'illegaal' bekeken kon worden.

marcoplarco | 16-02-20 | 21:25

@marcoplarco | 16-02-20 | 21:25: Kan goed dat die wetten afgelopen jaren veranderd zijn ivm. EU bijvoorbeeld.
Ik had een maat die het gewoon zonder decoder bekeek. Als je maar lang genoeg wachtte werd het beeld vaak voor een paar minuten best aan te zien, hoewel vals gekleurd (zegt 'ie) Niet zijn proudest fap.

KlauwnBassie | 17-02-20 | 05:40
▼ 1 antwoord verborgen

Onlangs vloog er nog een vliegtuig de lucht in.

swassannuf | 16-02-20 | 20:16 | 2

Met of zonder turbofaps? Dat maakt een groot verschil.

Frau Merkel | 16-02-20 | 20:22

Maar de piloot vond gelukkig een goede baan.

piloot47 | 16-02-20 | 21:03

Mooi is er iets gebeurt?Nee voor nu en nog eens.Vergeet niet dat nh weet ik veel iets links is.Dus opblazen dat verhaal.

flesje | 16-02-20 | 20:15

Het meest verontrustend is de de LVNL zich beroept op een EU regeling en dat daarom verwijderd moet worden.
Ik vraag me af bestaat een dergelijke regeling bestaat en zo ja hoe kan dat zijn toegestaan door de boven ons gestelden?

paost712 | 16-02-20 | 20:07 | 1

Jij vraagt
Jij antwoordt

vander F | 16-02-20 | 20:09
-weggejorist-
Roadsurfer | 16-02-20 | 20:03 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Enorm opgeblazen verhaal. Veiligheid is niet in het geding geweest.
Het “openstellen”van een baan is een formaliteit die nodig is I.v.m.geluid en milieu geneuzel. Verkeersleiders zitten fysiek naast elkaar op Schiphol en houden het verkeer prima uit elkaar, in dit geval.....

Manmanmantjongejonge | 16-02-20 | 20:01 | 6

@Manmanmantjongejonge | 16-02-20 | 20:08:
Wie of wat jij bent zal vrijwel niemand hier ook maar iets of wat dan ook interesseren. De meeste mensen kunnen en zullen accepteren dat er weleens dingen fout gaan. Maar wat onvergeeflijk is, is dat eventuele fouten moeten worden verdoezeld of in de doofpot gaan! En dat geldt zeker als er ten gevolge minstens tientallen, zo niet honderden, dodelijke slachtoffers hadden kunnen vallen.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 16-02-20 | 20:24

@Berbaar | 16-02-20 | 20:20:

Sommigen van ons lezen de bijdragen van @Roadsurfer graag, dus de generalisatie is niet op zijn plaats.

MickeyGouda | 16-02-20 | 20:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Halbe was erbij en heeft onmiddellijk Rutte geïnformeerd, Rutte lacht vervolgens alles weg. Tevens zag Timmermans honderden zuurstofmakers nederdalen en gaat binnenkort samen met Samsom hier compleet van de pot gerukte en onbetaalbare groene maatregelen tegen treffen.

smdyasc | 16-02-20 | 20:01

'Lufthansa'
'Gusting three zero'

vander F | 16-02-20 | 19:56 | 1

O jee
'Gusting three one' !,

vander F | 16-02-20 | 19:57

nou en..

xtree | 16-02-20 | 19:55

Ze lullen nu ook over de stevige wind

vander F | 16-02-20 | 19:55

'KLM one zero three five'
'Ready for take of'

vander F | 16-02-20 | 19:54 | 3

KLM1035: "Ready for departure"
Tower: "Cleared for take-off, runway One Eight Center"

Wel een beetje opletten bij de RT les, ja.

marcoplarco | 16-02-20 | 21:19

Van de zomer startte er een vliegtuig vanaf de taxibaan. Ging ook prima. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!

squadra | 16-02-20 | 19:51 | 2

En een aantal winters geleden ( ja, toen er serieus sneeuw lag) startte er een klm 737 vanaf een taxibaan. Is nog best een rel geweest maar er is nooit een schuldige aangewezen. De vliegers vliegen bmw nog gewoon.

loze stijl | 16-02-20 | 19:57

Taxibanen worden niet regelmatig schoongemaakt, als daar iets ligt bij het opstijgen wordt het in de motor gezogen. Kan heel erg fout aflopen...

ZwarteDag | 16-02-20 | 22:54

Waarom is die audio openbaar? Piloten en verkeersleiders moeten toch ook gewoon een beetje lol onder mekaar kunnen hebben. Zoals een vies mopje ofzo? Waarom moet iedereen dat mee kunnen luisteren?

Leptob | 16-02-20 | 19:49 | 3

Euhh,
ze communiceren met zenders, je weet wel, net als radio...?

vander F | 16-02-20 | 19:52

Vroeger had je alleen "scanners", en sinds ongeveer 1993/4 wordt zo'n beetje alles wat via radiogolven met zo'n scanner wordt opgevangen verder verspreid via allerlei internet sites.

Zwizalletju | 16-02-20 | 20:00

Misschien ook wel een internationaal dingetje. In de VS zijn deze ook beschikbaar, en er zijn Youtubers die de leukste er uit kiezen en van animaties en commentaar voorzien. Zoals Harrison Ford die op een taxibaan landde. Hebben wij er ook nog wat aan.

Muxje | 16-02-20 | 20:12

Nederland glijdt werkelijk op alle vlakken af. Je zou het, het Rutte- of VVD-effect kunnen noemen. Of het Linkse Kerk effect.

benjeallanggek | 16-02-20 | 19:44 | 3

Of het verlammende effect van dom-rechts op de gemiddelde intelligentie in dit land.

captainobvious | 16-02-20 | 19:58

@captainobvious | 16-02-20 | 19:58: dan wordt het inderdaad eens tijd dat slim-rechts aan de macht komt. Helaas worden die partijen door het partijkartel buitengehouden, ookal stemmen ruim 2 miljoen mensen op ze.

Rutan | 16-02-20 | 20:08

Nou, die audiolink is ook van lik m'n vestje.
Alleen de reclame doet het.

Papa Jones | 16-02-20 | 19:35 | 1

Dat was misschien wel de oorzaak.

Baron Clappique | 16-02-20 | 19:50

Word ook hoog tijd die 19e eeuwse analoge communicatie eens op te waarderen naar iets moderners. Want het is toch van de gekke dat heden ten dage de geluidskwaliteit gelijk is aan die van de 78-toeren platen.
Daardoor is het ook heel vaak de oorzaak van misverstanden tussen toren en piloten.

2voor12 | 16-02-20 | 19:34 | 9

@Frau Merkel | 16-02-20 | 20:13: Lul niet. Spuitgasten onderling communiceren op DMO. Alleen de bevelvoerders communiceren via C2000 naar de GMK. Op plekken waar C2000 slecht werkt worden SCL (special coverage locaties) aangelegd met hulpzenders.

Crossing_The_Rubicon | 16-02-20 | 20:44

AM radio werkt perfect, ook over grote afstanden. Het is bedoeld voor spraak (300-3000Hz) en nergens anders voor. Het is een wereldwijd systeem dat prima werkt. Het wordt wel regelmatig verfijnd. Recentelijk is er een nieuw raster ingevoerd (8.33kHz kanalen) waarmee er meer kanalen beschikbaar komen.
Voordeel van AM is dat het voor iedereen hoorbaar is als er twee stations tegelijk uitzenden. Veel herrie en gepiep. Als je FM zou gebruiken, dan komt het sterkste station door, en weet niemand dat de zwakkere ook geprobeerd heeft een bericht te verzenden.

Een radicale verandering zou betekenen dat je alle vliegtuigen wereldwijd van nieuwe radio's moet voorzien. Onbetaalbaar door certificerings eisen en nergens voor nodig.

marcoplarco | 16-02-20 | 21:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Uiteindelijk natuurlijk de schuld van de middelbare blanke man die met zijn vrouw zonodig de wereld per luchtbus moet ontdekken, koren op de molen van groenlinks snowflakes en ander how dare you volk!!

TijdelijkOptimist | 16-02-20 | 19:26 | 1

Zo is dat. Die oude blanke mannen en hun gezin zitten steeds maar in de weg als onze GLers en D666ers eenmaal per kwartaal cultuur moeten gaan snuiven aan de andere kant van de wereld.

En dan ook nog al die CO2-uitstoot. Als we vliegen nu voor iedereen behalve voor D666 en GL verbieden levert dat een enorme reductie van CO2 op.

5611 | 16-02-20 | 21:33

Ach dat steeds maar beetje bij beetje toegeven aan de veiligheidsinstructies ken ik maar al te goed uit de ziekenhuizen. Daarom vallen er ook zoveel verwijtbare doden door ziekenhuisinfecties die allemaal onder het tapijt worden geveegd. Ik was een keer bij een open-hart-operatie en het viel mij op de deuren van de sluis naar de operatiekamer best vaak open gingen tijdens de 4 uur durende operatie. Later ben ik eens gaan informeren hoe dat nou precies zit dus wat de veiligheidsregels zijn betreffende het open en dichtgaan van zo'n sluis in een uur. Dat bleek dus veel lager te zijn dan ik had geteld tijdens die open-hart-operatie. Tja dat oprekken zegt dus op een gegeven moment niemand meer iets van want iedereen houdt zijn mond maar om vooral niet als zeikjanus neergezet te worden. Ik heb een paar jaar daarna leren celkweken (lymfocyten, fibroblasten, chorion-villi cellen, amnioncellen) en ik had gelukkig een strenge leermeester. In de jaren daarna hadden veel van mijn collega's infecties wat betekent dat je een celkweek moest weggooien. Vaak waren dat unieke niet vervangbare celkweken van patiënten en dus zeer waardevol. De oorzaak was eigenlijk altijd slordig en dus niet steriel werken van de medisch analist oftewel mijn collega's en in een heel enkel geval was het monster reeds besmet met een bacterie/schimmel/virus. Ik vind dat je een zero-tolerance beleid moet hebben en als iemand zijn werk niet goed doet hij gewoon ontslagen moet worden of een andere baan zoeken.

Roadsurfer | 16-02-20 | 19:24 | 5

@Baron Clappique | 16-02-20 | 19:27: Onzin je moet je gewoon aan de regels houden!

Roadsurfer | 16-02-20 | 19:54

Na tien+ operaties grossiert een familielid van mij inmiddels in resistente ziekenhuisbacteriën. Ik begin geloof ik te begrijpen waarom.

MickeyGouda | 16-02-20 | 20:02

Helemaal mee eens.. werk zelf in een organisatie waarbij veiligheid de hoogste prioriteit heeft. Vasthouden aan de richtlijnen en elke handeling beredeneren en verantwoorden. Daar word je op aangesproken. Alleen jammer dat diezelfde organisatie steken laat vallen als het aankomt op nazorg.

swapper | 16-02-20 | 20:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Is de luchtverkeersleiding eigenlijk in dienst van Schiphol of is iemand anders 'de baas' over deze club?

Weerduivel | 16-02-20 | 19:18 | 4

Cora van Nieuwenhuizen is uiteindelijk hun baas.

Henk5 | 16-02-20 | 19:44

Het Rijk en bij 'issues' haar inlichtingendienst. Zo confisqueerde de Oekraiense SBU binnen een half uur na het neerhalen van MH17 alle audiodata van het ATC aldaar en heeft dat nooit meer vrijgegeven

HdJ | 16-02-20 | 19:52
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk dat het koning Pils was die eigenhandig het regeringstoestel op de verkeerde baan heeft gezet. Om gezichtsverlies te voorkomen heeft de luchtverkeersleiding besloten om dit minder op te laten vallen en zijn er nog wat meer vliegtuigen toegelaten. Dit in overleg met Dick Schoof. Uiteraard mag dat niet bekend worden.

Baron Clappique | 16-02-20 | 19:18 | 1

Hihi ik geloof u.

marrretje | 16-02-20 | 19:35

Ik wil geen azijnzeiker zijn ofzo hoor, maar dat alles altijd veilig aan de grond komt op Schiphol moet ik toch tegenspreken. Zo herinner ik me bijvoorbeeld een Boeing van Turkish Airlines die in een weiland probeerde te landen. En dan was er nog die El Al Boeing die een flat binnenvloog. Waar overigens ook een zweem van censuur omheen hangt. Volgens mij ging de luchtverkeersleiding daar ook niet helemaal vrijuit.

VanBukkem | 16-02-20 | 19:17 | 4

Misschien je mond houden als je niet weet waar het over gaat, bukkem? Die Turk was combinatie onderhoud en pilot error, niet ongewoon daar. El-Al was de verkeersleiding getuige van, maar zeker geen veroorzaker.

captainobvious | 16-02-20 | 20:00

@captainobvious | 16-02-20 | 20:00:
He, kom op nou; iedereen weet dat Turkse piloten gewoon de allerbeste piloten van de hele wereld zijn. Daarom heeft ook de hele wereld de pik op ze.
In de cockpit waren ze gewoon effe vergeten dat zo'n kist minstens 250 moet gaan om in de lucht te blijven. Jeetje, dat kan iedereen toch overkomen?

zetje01 | 16-02-20 | 20:35

@captainobvious | 16-02-20 | 20:00: Die Turk was met de kennis van nu mogelijk een combinatie van pilot error en design flaw. Die design flaw is recentelijk ontdekt bij de 737-Max screening.

marcoplarco | 16-02-20 | 21:08
▼ 1 antwoord verborgen

Ze hebben afgelopen jaar weer een record aan dividend uitgekeerd op Schiphol daar leeft de linkse kerk in Amsterdam van. Dus dit zal ook wel met de mantel der liefde bedekt worden.

Trumme | 16-02-20 | 19:14 | 1

Het is doordat een lid van de linkse kerk, Lodewijk Asscher, is gaan dwarsliggen anders had Gerrit Zalm, lid van de rechtse kerk, het tafelzilver verpatst.

BigKnor | 16-02-20 | 19:20

Vliegmachines zijn gecontroleerd, veilig geland.
Het is goed afgelopen.
Miscommunicatie, evaluatie en weer door.
Leermomentje.
Het had....... wat als ....
Waar gehakt wordt vallen spaanders.

Ruimedenker | 16-02-20 | 19:14 | 2

Zoiets mag heden ten dage dus nooit gebeuren. Dus u denkt er iets te makkelijk over.

Trumme | 16-02-20 | 19:15

@Trumme | 16-02-20 | 19:15:
Zou inderdaad niet mogen, neemt niet weg dat het is gebeurd.
Een stevig gesprek en een extra controlemechanisme.
Mensen maken fouten en dat kan fatale gevolgen hebben.
Lijkt mij best een stressvolle baan.

Ruimedenker | 16-02-20 | 19:31

Na de doorstart ging de baan alsnog open. Klinkt meer als een gevalletje “spitsstrook”. Welliswaar een rood kruis, maar in principe gewoon bruikbaar. Een doorstart is verder ook niets spannends. Juist de 27/09 moest dicht vanwege een foutje van de (echte) Finnen. Dan zou de 24/06 misschien als alternatief misschien logischer zijn, maar dat terzijde. Een beetje een Dennis in een glas water.

GOEM | 16-02-20 | 19:14

Nou, die werknemer kan dus een andere baan gaan zoeken. Tennisbaan misschien?

Premier Trutte | 16-02-20 | 19:11 | 3

Land er dan eentje op de verkeerde baan krijg je hem keurig terug gemept zonder problemen.

Premier Trutte | 16-02-20 | 19:12

@Premier Trutte | 16-02-20 | 19:12:
Eendje*

Flightless bird | 17-02-20 | 07:01

@Flightless bird | 17-02-20 | 07:01: Kip en klaar. met d kan ook.

Premier Trutte | 17-02-20 | 13:00

Het zal wel een reden hebben gehad dat ze de baan toch tijdelijk moesten openstellen?

Jan, Leiden | 16-02-20 | 19:11 | 1

Geluidshinder? Schiphol moet om de haverklap banen sluiten en dan weer openstellen want anders klagen de omwonenden weer. Zie b.v. www.youtube.com/watch?v=bKp_0268BVQ

Synecdoche | 16-02-20 | 19:34

Vreemd dat de Onderzoeksraad het wist maar niet heeft beknord of bestraft . Wie zit er ook al weer in die onderzoeksraad... Jeroen Deysselbloem, ach, een gedroomde pvanderaa premierskandidaat en aandetafelschuiver bij DWDD. Tja.

dathoujetoch | 16-02-20 | 19:10 | 2

Klopt dat zou bij Pieter niet gebeurt zijn. Die doet wat hij moet doen.

Trumme | 16-02-20 | 19:12

Wat zeuren ze? Het is toch goed gegaan???

Henk P | 16-02-20 | 19:09 | 3

Ja, ik reed door rood, met alcohol op ja, 160 kilo in de bebouwde kom, wat geeft dat , er was toch niemand op straat?

dathoujetoch | 16-02-20 | 19:12

Is Henk P luchtverkeersleider bij Schiphol?

Mr.Crowley | 16-02-20 | 19:16

Moeten die vliegtuigen de landing nu overnieuw doen ? En met dezelfde bemanning en passagiers? Ik vraag dit voor mijn vriendin (blond).

Baron Clappique | 16-02-20 | 19:08 | 2

U heeft een vriendin? Weet uw moeder ervan en mag ze wel in het keldertje komen?

marcoplarco | 16-02-20 | 21:03

Alleen de landing. Het opstijgen ging goed.

piloot47 | 16-02-20 | 21:07

Schiphol moet god op zijn blote knieen danken en gewoon zorgen dat zoiets NOOIT meer kan gebeuren.
Smoel houden dus.

snapal | 16-02-20 | 19:07 | 4

Op een gesloten baan gebeurt niets. Als een luchtverkeersleider daar om welke reden dan ook een toestel heen stuurt is er dus nog niets aan de hand. Het wordt pas pijnlijk als hij/zij een toestel naar een in gebruik zijnde taxibaan stuurt, maar dat was hier niet het geval.

Synecdoche | 16-02-20 | 19:37

@Synecdoche | 16-02-20 | 19:37: Als een baan van het paneel is kunnen er wel degelijk of juist vooral werkzaamheden zijn !

Jimmy Mc Clure | 16-02-20 | 20:54

@Jimmy Mc Clure | 16-02-20 | 20:54: Dat staat dan aangegeven, om te voorkomen dat iemand de baan toch voor een landing openstelt, omdat er b.v. geen andere manier is om en ongeluk te voorkomen.

Synecdoche | 17-02-20 | 09:57
▼ 1 antwoord verborgen

Het wordt anders wel weer eens tijd voor een rampje bij Schiphol. Die afleveringen van Air crash Investigations over de Bijlmerramp en Turkish Airlines zijn al zo vaak herhaald, die ken ik nu wel.

Stormageddon | 16-02-20 | 19:06

Toch zijn het wel toppers dat ze een fout niet stapelen op een andere fout. Overal is wel eens wat en Schiphol heeft dit keurig opgelost.
Alleen de vrijheid van berichtgeving en pers. Maar misschien stemmen ze D66 dan begrijp ik het wel.

Tuinhekje | 16-02-20 | 19:05

Interessante reacties van de trollen.

Mr.Crowley | 16-02-20 | 19:03

Zal me niks verbazen, als een rechter zou oordelen dat linkjes op internet niet altijd mogen worden doorgeven cq. gepubliceerd mogen worden.

snapal | 16-02-20 | 18:58 | 1

Beetje lastig om dat voor elkaar te krijgen.

Mr.Crowley | 16-02-20 | 19:02

Die gasten gaan straks het hele luchtruim opnieuw indelen toch als Lelystad erbij komt? Dat wordt nog lachen (of juist niet).

Watching the Wheels | 16-02-20 | 18:57 | 1

Schiphol op zee gaat het denk ik ook niet worden als ze al een kwart van de Noordzee willen volplempen met die afgrijselijke windturbines.

Nehemia | 16-02-20 | 23:03

Ik woon nog geen 15km vandaan maar ik kies altijd Rotterdam een grote benden met deuges
In SH

steefbeen | 16-02-20 | 18:56 | 4

@Watching the Wheels | 16-02-20 | 18:58:
Jawel, de ring Rotterdam.

Baron Clappique | 16-02-20 | 19:10

@Watching the Wheels | 16-02-20 | 18:58: A12. A13. A20. Allemaal breder dan dat lappie beton op EHRD

marcoplarco | 16-02-20 | 21:01

@Watching the Wheels | 16-02-20 | 18:58: Dat wordt gewoon op de lange baan geschoven.

Nehemia | 16-02-20 | 23:04
▼ 1 antwoord verborgen

Zo, ook weer even gedownload voor het permanente archief, ik ben liever niet afhankelijk van de hosting door een windfaan zoals YouTube. www.youtube.com/watch?v=VHl7FnrplDU

Feynman | 16-02-20 | 18:55 | 12

@Kaas de Vies | 16-02-20 | 19:50: Hij krijgt van mij een gratis pixel: .

Feynman | 16-02-20 | 19:53

@Feynman | 16-02-20 | 19:53:
Als U het voor de verandering correct weet te spellen en het een groene pixel is, kunnen we er over praten ;)

Berbaar | 16-02-20 | 19:58
▼ 9 antwoorden verborgen

Ha Schiphol. Ga er straks heen op weg naar Neukirchen am Großvenediger.
Zin an. Zuip ze !!

Piet Karbiet | 16-02-20 | 18:55 | 4

In de sneeuwhallen hier ligt meer.

Baron Clappique | 16-02-20 | 19:33

@Watching the Wheels | 16-02-20 | 18:59: Ja, die hadden we ook al ontdekt. En Frau Karbiet is niet mee .....

Piet Karbiet | 16-02-20 | 21:09

@Baron Clappique | 16-02-20 | 19:33: Nietus!

Piet Karbiet | 16-02-20 | 21:11
▼ 1 antwoord verborgen

Het incident is wel opmerkelijk want in 2017 werd onthuld dat Schiphol recordhouder gevaarlijke incidenten was. Schiphol kampte in 2016 met 47 zogenoemde ‘runway incursions’. Dat zijn situaties waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon in de beschermde zone komt van een baan die op dat moment wordt gebruikt voor een start of landing.

En dat aantal is veel hoger dan op andere grote internationale luchthavens, blijkt uit een vergelijking met zes andere vliegvelden. Schiphol kampte in 2016 met één incident op ongeveer 10.000 starts en landingen. Andere luchthavens hebben één voorval op 35.000 tot 130.000 vliegbewegingen, zo’n drie tot dertien keer minder dus. München had in hetzelfde jaar bijvoorbeeld maar drie van zulke incidenten, New York John F. Kennedy vijf en London Heathrow dertien. Die luchthavens tellen net als Schiphol zo’n 400.000 à 500.000 vliegbewegingen per jaar en zijn qua grootte dus vergelijkbaar.
bron: het parool

MaatJan | 16-02-20 | 18:51 | 3

Stil houden van incidenten is een kunst.

Mr.Crowley | 16-02-20 | 18:56

De airstrip Stadskanaal heeft al vijf jaar achtereen geen problemen gehad met starts en landingen.

Ridde Rogter | 16-02-20 | 19:12

@Ridde Rogter | 16-02-20 | 19:12: Dat waren watervliegtuigen in het kanaal. Daar is plek genoeg.

Frau Merkel | 16-02-20 | 20:19

Wanneer een landingsbaan nee zegt, bedoelt ze ja. - T. Baudet -

Toetsenbordcomplex | 16-02-20 | 18:51 | 1

Dat citaat komt van Van Jole in zijn witte onderbroek.

Frau Merkel | 16-02-20 | 20:20

Schiphol denkt dat het publiek de werknemers de schuld geeft.
Waarom zouden wij dat denken?
Misschien lag het aan de miscommunicatie van Schiphol zelf.

snapal | 16-02-20 | 18:50 | 1

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft oordeelt hard over de fout van de Nederlandse luchtverkeersleiding: “Dit is slordig, dit had niet mogen gebeuren.” Hij benadrukt dat er bij dit incident sprake is van ‘een opeenstapeling van fouten’ en dat dit juist risico’s met zich meebrengt. “Bij luchtvaartongelukken is er altijd sprake van een opeenstapeling van fouten.”

Hij wijst op drie fouten die hier hebben plaatsgevonden. “In Finland is het grondpersoneel vergeten een pin uit het neuswiel te halen. Dat is de eerste fout. Dat is vervolgens pas geconstateerd toen het vliegtuig al onderweg was: de tweede fout. Toen moest die veiligheidspin op Schiphol worden verwijderd. Dat leidt er in Nederland toe dat vliegtuigen moeten uitwijken naar een andere baan. Daar wordt dan de derde fout gemaakt, want die baan was niet opengesteld voor gebruik. Het zal nooit zo zijn dat één fout tot een ongeval leidt, maar al stapelend worden die fouten de luchtvaart fataal.”
bron: het parool

MaatJan | 16-02-20 | 18:53

Nou nou nou wat een ophef! Dit moet onmiddellijk op Twitter1!!1!elf.

DrumPiet | 16-02-20 | 18:49 | 2

Zal het direct plaatsen.
Dank voor de reminder.

Toetsenbordcomplex | 16-02-20 | 18:51

Een generale repetitie is ook belangrijk.

snapal | 16-02-20 | 18:52

Ze hebben een salaris van vele duizenden euro's per maand tot ver in de 10k omdat ze de beste zijn juist om dit soort gefaal te voorkomen, oh wacht...

Miezerig | 16-02-20 | 18:47 | 1

Enig idee hoeveel deuk er op staat? En ook de beste maken fouten.

captainobvious | 16-02-20 | 20:02

Stil zitten als je geschoren wordt kennen ze niet bij de luchtverkeersleiding?

Petroselinum crispum | 16-02-20 | 18:47 | 1

Schiphol wrijft nog even in de vlek, kijken of ze het nog weg kunnen poetsen. Nope.

VanBukkem | 16-02-20 | 18:50

Als Schiphol iets wenst, dan zal de vraag toch naar Parijs moeten gaan.

Schiphol is uitverkocht aan de Fransen, en dat zal maandelijks problemen blijven geven.

Stel je voor, je zit in een team, de ene part maakt winst, de andere part maakt niet allen verlies, ze doen er ook alles aan om via staking en chantage de verliezen enorm op te laten lopen.
Wie blijft nu in zo een team?

Meesteres Belgie | 16-02-20 | 18:46 | 5

@Berbaar | 16-02-20 | 18:53: U dacht als er verschillende venootschappen zijn dat dan de macht anders ligt?
Ik ben met u eens dat soms domheid stuitend kan zijn.

Meesteres Belgie | 16-02-20 | 19:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Luchtverkeersleiding Nederland is toch geen Schiphol?

Bass Trouble | 16-02-20 | 18:44 | 2

Semi-overheid, dan weet je het wel, eerste zorg is alles onder het tapijt.

smdyasc | 16-02-20 | 18:48

Goed opgemerkt. Doe eens fixen @ redactie. Het is LVNL niet Schiphol.

Wim Venijn | 16-02-20 | 18:49

In 1984 deden ze dat veel beter... Iets met postbuizen met een ministerie van waarheid...!

Witte_Willem | 16-02-20 | 18:41 | 4

Dit is niet airstrip one.

Dezenaamhier | 16-02-20 | 20:21

Dat Ministerie van Waarheid wordt weer volledig opgetuigd.Strak worden er met het Internet of Things zoveel mogelijk apparaten en machines aan elkaar gekoppeld en ook de Smart Cities met knetterende 5G masten maken hun opwachting. China was nog slechts een proeftuin.

Nehemia | 16-02-20 | 23:14

'Ministerie van de waarheid' heeft negatieve connotatie dus de newspeak is nu EU vs disinformation. Wel op de hoogte blijven.

Blasfemie | 17-02-20 | 08:02
▼ 1 antwoord verborgen

Schiphol was vroeger een bak met water.

Poesman | 16-02-20 | 18:39 | 1

En straks weer.

Baron Clappique | 16-02-20 | 19:53

Gesloten is ook maar een relatief begrip, ervan leren en door!

smdyasc | 16-02-20 | 18:39

Positief blijven: ze zijn veilig aan de grond gekomen.

RembrandtvanGogh | 16-02-20 | 18:38 | 1

Wedden dat als er wel een ramp gebeurt zou zijn dat niemand het te weten zou komen.

Mr.Crowley | 16-02-20 | 18:36 | 3

Ga er maar vanuit dat op elk willekeurig moment minimaal 10 luchtvaartfanaten van al de schiphol kanalen opnamen maken.

Edit: op liveatc houden ze ook een 30 dagen archief bij.

JWZ_JMK | 16-02-20 | 19:05

HHmm..
Een ramp, die niemand te weten komt, hè?
Is dat eigenlijk wel een echte ramp?

zetje01 | 16-02-20 | 20:19

Wat een storm in een glas water. Is een administratief dingetje die landingen ‘op een gesloten baan’ alsof daar vrachtauto’s bezig waren met onderhoud. Een echt gesloten baan wordt gemarkeerd met een zeer groot Andreas kruis en dat was hier niet het geval

Fontanarossa | 16-02-20 | 18:35 | 14

@MaarFeitelijk | 16-02-20 | 19:38:
Schiphol eist dat NH nieuws het geluidsfragment verwijdert. Ben zeer benieuwd hoe het nu verder gaat. Zou Schiphol zijn zin krijgen?
Het staat nu ook op Geen Stijl.

Mr.Crowley | 16-02-20 | 20:04
▼ 11 antwoorden verborgen

Gewoon “ cleared to land” gekregen !

Hebbiehemookweer | 16-02-20 | 18:34

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl