Schiphol eist verwijdering blunderaudio RTV NH
Persbreidel, de kortste koers naar NOG VEEL MEER aandacht
Wij zijn dol op de internationale luchthaven Schiphol Airport. Een spil in onze economie, een jongensboek van een luchtvaartgeschiedenis en een moderne parel in de kroon van het vaderland. Geen storm zo zwaar of alles komt veilig aan de grond. Geen hippie zo lastig of de KMar mept 'm kalm naar buiten. Geen gijzelingssituatie zo gespannen of de boel blijft kalm en gecontroleerd. Zelfs Dolf Jansen komt er graag & vaak.
MAAR GA JE NOU GOEDDOEMME NIET MET VRIJE PERS BEMOEIEN, VERKEERSTORENMAKKERS!
Bovenstaande audio moet van Luchtverkeersleiding Nederland offline gehaald worden door NH Nieuws, OF ANDERS: juridische stappen. Ontzettend dom, want nu staat het op GeenStijl. Nog dommer is dat de betreffende audio voor iedereen openbaar op te vragen is. En het ALLERSTOMSTE is nog wel dat LVNL denkt dat je een safety fail waardoor zestien toestellen naar een gesloten baan werden gedirigeerd (een blunder die zonder gevolgen bleef en dus relatief geen ramp was) uit het nieuws kunt poetsen door de audio offline te bevelen. Dat kan dus niet. En zo werkt dat niet in dit land. Leg liever uit hoe de Toren de baansluiting over het hoofd kon zien. Misschien kan die openbare audio zelfs van pas komen bij het oplossen van dat vraagstuk. Enniewee. Het Streisand Effect is vanaf nu ook een luchtvaartterm.
Eeh, Tele, dit is ook niet netjes he
Social
Reaguursels
InloggenSjithol... berucht om verwarde douanier en nu ook luchtverkeersleiding... nog nét niet te duur en lekker dichtbij... daarom kom ik er soms noodgedwongen.
De LVNL wil de opname best officieel openbaar maken, maar dan zitten er allemaal bliepjes in de opname. Soort dichtgelakt WOB verzoek.
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz....
zijn van mening dat LVNL een volgende aanbesteding kan schudden, want gemakzuchtige mietjes en watjes met gebrek aan de vereiste adrenaline die hoort bij dit soort werk.
"And the reason for the go around?" Eh... formeel was de baan i.v.m. geluidsoverlast of milieu nog niet opengesteld. (kost niets een rondje extra...)
Schiphol heeft bij mij de reputatie een van de meest onveilige luchthavens van Europa te zijn. Om te beginnen waait het er bijna altijd ontzettend hard, veel harder dan gelijk waar in Europa.
Ten tweede is het er gewoon heel erg druk, wat de kans op een ongeval vergroot.
En nu blijkt ook dat je over een behoorlijk spraakgebrek moet beschikken om in de verkeerstoren te mogen werken. Je best doen om te articuleren is nochtans geen luxe als het over veiligheid gaat. Toch? Denk aan Tenerife 1977.
Klinkt als zwaar over het paard getilde stakkers. Zo te horen proberen zij zo nonchalant mogelijk Engels te spreken. Voor hun gevoel spreken zij beter Engels dan een Engelstalig iemand. Het pseudo joviale toontje is helemaal zum kotzen.
Het grootste probleem van Schiphol is dat ze 5 verschillende banen hebben, waarbij continu gewisseld word tussen welke banen in gebruik zijn. 3 keer wisselen van welke banen in gebruik zijn in een uur is geheel niet ongewoon.
De rest van de wereld heeft dit opgelost door tegen iedereen die klaagt over herrie te zeggen: "Zeik niet, dan had je niet onder een aanvliegroute moeten gaan wonen" en gewoon vaste aanvlieg en vertrek routes te hebben, maar in Nederland mag dat schijnbaar niet gezegd worden en heb je recht van klagen als je dus ergens gaat wonen waar je weet dat je last van vliegtuigen gaat hebben.
Omdat ik rood/groen kleurenblind ben moest ik voor mijn amateur vliegbrevet een radio examen doen. Ik kan het radioverkeer met de toren nog steeds redelijk volgen, maar die lui op Schiphol tower zijn echt niet te verstaan.
@Gregovic | 16-02-20 | 22:16: Te eenvoudig. Bijv. Polderbaan pas 20 jaar open, daar zucht nu deel v N-H onder...
@RickVogelschrick | 16-02-20 | 21:53: Dat vind ik ook eng dat niks aan de hand toontje.
@RickVogelschrick | 16-02-20 | 21:53:
Eens, ken toevallig ook zo'n arrogante popi jopi Amsterdammer die daar werkt, beetje hetzelfde slag als destijds de optiehandelaren, met eenzelfde quasi nonchalant toontje. Alleen gaan zij niet over veel geld, maar veel mensenlevens.
Wij zijn vooral goed in het proberen de schuld van rampen in andermans schoenen te schuiven. Dat ging in Tenerife én in Faro zo.
Min of meer terzijde , maar dat hele investeringspotje van Wopke Hoekstra is een poging namens VNO-NCW om Schiphol in Zee er door te krijgen. Eerder deze week meten booreilanden op pak 'm beet 25 meter hoogte windsnelheden tot aan 200 km per uur. Mogelijk meer. Hier gaat het een paar kilometer landinwaarts op dit moment wel weer, maar dit past in een patroon van toenemende wind zoals ik die al jaren zelf ervaar. Het KNMI maakt zich vooralsnog primair druk over de temperatuur. Maar ik ben geen meteoroloog, laat staan rechtsfilosoof.
Wat minder terzijde is het feit dat Directeur Schiphol zo ongeveer het lucratiefste baantjescarrouselbaantje is dat er bestaat in onze Laaggelegen Landen: het verdient meer dan de eindverantwoordelijkheid voor de Nederlandsche Bank. Binnen een EU context dan ook best wel weer begrijpelijk, zeker ook als zelfs Timmerschrans zich maar niet druk kan maken over de luchtvaart der volkeren. Qua klimaat dat is.
Recorddividenden het afgelopen jaar! Ook voor Amstelredamme. Noem de lul: nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Benschop
Ik vind dat wel interessant, van die wind. Heb je daar meer info over?
Het is ook interessant om te zien hoe de vliegtuigen gaan reageren als de vlieghaven op zee komt te staan. Het zout in combinatie met de wind vreet alles weg waar je bij staat. Als er dan 25 meter hoge golven staan gaat de waternevel nog wel wat hoger.
www.hindawi.com/journals/amete/2017/7...
Zo langzamerhand gaat de status van 'één van de meest veilige luchthavens ter wereld' behoorlijk naar de klote. Gelukkig houden ze de titel 'meest dure broodjes en koffie' nog wel even in ere. Pleur lekker op naar zee.
Ach, het is toch allemaal wel goed gegaan. Baan werd niet geasfalteerd ofzo, dus zo erg was het nou ook weer niet. Beste LVNL, trek er lering uit en zorg dat je helder hebt welke baan er gebruikt wordt en welke niet. Gedraag je niet als een boze kleuter, want dat komt als een boemerang terug. Laat het voor wat het is en maak er niet zo'n punt van. Succes daar!
En zo is het.
"OF ANDERS: juridische stappen. Ontzettend dom, want nu staat het op GeenStijl. Nog dommer is dat de betreffende audio voor iedereen openbaar op te vragen is."
Hmmm, ja, nee. Dat de opname op 'liveatc' staat en te downloaden is maakt het nog niet legaal ofzo. Kan best een dingetje zijn. Verder flauw van ze natuurlijk.
Ter aanvulling:
- Binnen Nederland is het toegestaan al datgene wat via de ether wordt verzonden, met behulp van scanners en andere ontvangers, op te vangen en te beluisteren.
- Ook het luisteren naar cellulaire- en privételefoonconversatie is toegestaan.
- Tevens mag men binnen Nederland luisteren naar gecodeerd data-verkeer en deze zelfs decoderen.
- De via scannerluisteren verkregen informatie mag niet aan derden worden doorgegeven.
- Het opnemen of vastleggen van dataverkeer of conversatie is derhalve niet toegestaan.
- Het is bovendien verplicht als men informatie opvangt over criminele activiteiten dit te melden aan de lokale overheid, al dan niet anoniem.
LVNL lijkt dus inderdaad een punt te hebben. Of het handig is om in deze vlek te wrijven is een andere vraag.
@GOEM | 16-02-20 | 20:29: Dank!
@GOEM | 16-02-20 | 20:29: Hmmm... Staat me anders bij dat er destijds veel heisa was over Filmnet (toen nog één van de weinige kanalen met pron - van een vriend gehoord). Die zond gewoon uit maar wee je gebeente dat je een decodertje bouwde waarmee dat 'illegaal' bekeken kon worden.
@marcoplarco | 16-02-20 | 21:25: Kan goed dat die wetten afgelopen jaren veranderd zijn ivm. EU bijvoorbeeld.
Ik had een maat die het gewoon zonder decoder bekeek. Als je maar lang genoeg wachtte werd het beeld vaak voor een paar minuten best aan te zien, hoewel vals gekleurd (zegt 'ie) Niet zijn proudest fap.
Onlangs vloog er nog een vliegtuig de lucht in.
Met of zonder turbofaps? Dat maakt een groot verschil.
Maar de piloot vond gelukkig een goede baan.
Mooi is er iets gebeurt?Nee voor nu en nog eens.Vergeet niet dat nh weet ik veel iets links is.Dus opblazen dat verhaal.
Het meest verontrustend is de de LVNL zich beroept op een EU regeling en dat daarom verwijderd moet worden.
Ik vraag me af bestaat een dergelijke regeling bestaat en zo ja hoe kan dat zijn toegestaan door de boven ons gestelden?
Jij vraagt
Jij antwoordt
Nu ik dit lees hoop ik van harte dat ik niet met een kluitje in het riet ben gestuurd toen de basisschool van mijn dochter werd gerenoveerd en ik de schoolleiding attent maakte op de mogelijkheid dat er asbest vrij zou komen (medio jaren '70 pand). "Nee hoor, dat hebben we gecheckt.". Hmmm ....
@MickeyGouda | 16-02-20 | 20:09: Het gevaar van asbest is niet zo groot. Het probleem is bij langdurige en verhoogde blootstelling. De wetgeving is wat overtrokken.
Vroeger waren alle remmen van auto's rijkelijk van asbest voorzien. De marine heeft tien jaar lang alle schepen met spuitasbest onderhouden zonder het personeel te informeren. Er is niemand voor vervolgd en de schadeloosstelling was op zijn Nederlands. Er liggen meer van deze gevallen bij Defensie die nog niet naar buiten zijn gekomen.
@Frau Merkel | 16-02-20 | 20:26:
Bij langdurige en verhoogde blootstelling klinkt in dit geval geruststellend. Schandalig hoe de marine met die mensen is omgegaan, met voorkennis nota bene. Ooit was men zich simpelweg niet bewust van het gevaar. Mijn vader werkte zijn leven lang in een omgeving met remvoeringen met asbest, maar is gelukkig de dans ontsprongen. Naar ik heb begrepen had iedereen vroeger een warmhoudplaatje van asbest op het fornuis. Kun je nagaan.
Enorm opgeblazen verhaal. Veiligheid is niet in het geding geweest.
Het “openstellen”van een baan is een formaliteit die nodig is I.v.m.geluid en milieu geneuzel. Verkeersleiders zitten fysiek naast elkaar op Schiphol en houden het verkeer prima uit elkaar, in dit geval.....
Ach meneer is zeker ook luchtverkeersleider of familie van en maakt snel even een reaguurdersaccount aan om dit te schrijven. Lekkere trol ben je niets meer en niets minder!
@Roadsurfer | 16-02-20 | 20:05: nee, zeker niet. Wel Pietje piloot, dus ik weet waarover ik ouwehoer. Jij ook?
@Manmanmantjongejonge | 16-02-20 | 20:08:
Lagaan, die knakker neemt niemand hier serieus.
Fijn om mensen met kennis ipv een ongefundeerde mening te lezen.
@Manmanmantjongejonge | 16-02-20 | 20:08:
Wie of wat jij bent zal vrijwel niemand hier ook maar iets of wat dan ook interesseren. De meeste mensen kunnen en zullen accepteren dat er weleens dingen fout gaan. Maar wat onvergeeflijk is, is dat eventuele fouten moeten worden verdoezeld of in de doofpot gaan! En dat geldt zeker als er ten gevolge minstens tientallen, zo niet honderden, dodelijke slachtoffers hadden kunnen vallen.
@Berbaar | 16-02-20 | 20:20:
Sommigen van ons lezen de bijdragen van @Roadsurfer graag, dus de generalisatie is niet op zijn plaats.
@Manmanmantjongejonge | 16-02-20 | 20:08: Hihi.
Halbe was erbij en heeft onmiddellijk Rutte geïnformeerd, Rutte lacht vervolgens alles weg. Tevens zag Timmermans honderden zuurstofmakers nederdalen en gaat binnenkort samen met Samsom hier compleet van de pot gerukte en onbetaalbare groene maatregelen tegen treffen.
'Lufthansa'
'Gusting three zero'
O jee
'Gusting three one' !,
nou en..
Ze lullen nu ook over de stevige wind
'KLM one zero three five'
'Ready for take of'
KLM1035: "Ready for departure"
Tower: "Cleared for take-off, runway One Eight Center"
Wel een beetje opletten bij de RT les, ja.
@marcoplarco | 16-02-20 | 21:19:
'Cleared for take-off, KLM 1035'
@marcoplarco | 16-02-20 | 21:19: Lesje dat met dank aan de KLM geleerd is.
Van de zomer startte er een vliegtuig vanaf de taxibaan. Ging ook prima. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
En een aantal winters geleden ( ja, toen er serieus sneeuw lag) startte er een klm 737 vanaf een taxibaan. Is nog best een rel geweest maar er is nooit een schuldige aangewezen. De vliegers vliegen bmw nog gewoon.
Taxibanen worden niet regelmatig schoongemaakt, als daar iets ligt bij het opstijgen wordt het in de motor gezogen. Kan heel erg fout aflopen...
Waarom is die audio openbaar? Piloten en verkeersleiders moeten toch ook gewoon een beetje lol onder mekaar kunnen hebben. Zoals een vies mopje ofzo? Waarom moet iedereen dat mee kunnen luisteren?
Euhh,
ze communiceren met zenders, je weet wel, net als radio...?
Vroeger had je alleen "scanners", en sinds ongeveer 1993/4 wordt zo'n beetje alles wat via radiogolven met zo'n scanner wordt opgevangen verder verspreid via allerlei internet sites.
Misschien ook wel een internationaal dingetje. In de VS zijn deze ook beschikbaar, en er zijn Youtubers die de leukste er uit kiezen en van animaties en commentaar voorzien. Zoals Harrison Ford die op een taxibaan landde. Hebben wij er ook nog wat aan.
Nederland glijdt werkelijk op alle vlakken af. Je zou het, het Rutte- of VVD-effect kunnen noemen. Of het Linkse Kerk effect.
Of het verlammende effect van dom-rechts op de gemiddelde intelligentie in dit land.
@captainobvious | 16-02-20 | 19:58: De fabel dat pRutte rechts is, is al lang gedebunked. Verder ben ik het volledig met je eens.
@captainobvious | 16-02-20 | 19:58: dan wordt het inderdaad eens tijd dat slim-rechts aan de macht komt. Helaas worden die partijen door het partijkartel buitengehouden, ookal stemmen ruim 2 miljoen mensen op ze.
Nou, die audiolink is ook van lik m'n vestje.
Alleen de reclame doet het.
Dat was misschien wel de oorzaak.
Word ook hoog tijd die 19e eeuwse analoge communicatie eens op te waarderen naar iets moderners. Want het is toch van de gekke dat heden ten dage de geluidskwaliteit gelijk is aan die van de 78-toeren platen.
Daardoor is het ook heel vaak de oorzaak van misverstanden tussen toren en piloten.
Verzin wat nieuws en het duurt nagenoeg een fking eeuw voor het goedgekeurd en gecertificeerd is voor de luchtvaart
LiveATC net gebruikt amateur ontvangers om het verder te verspreiden. Niet te vergelijken met wat de verkeersleiding en de piloten horen.
Inmiddels al 4g en 5g komt eraan maar bellen via netwerk is nog steeds met dezelfde kwaliteit als de bakelieten telefoons.
Euh... Nee. AM is de meest betrouwbare manier voor de luchtvaart om met elkaar te praten. Zelfs bij zeer slechte condities of als meerdere zenders tegelijk in de lucht zijn, werkt het perfect. Dus laat maar lekker zo en doe niet zo bijdehand.
Heb je wel eens een blik in de cockpit kunnen werpen en gezien hoe primitief alles daar eruit ziet? Het voelt alsof je 50 jaar teruggaat in de tijd. De enige moderne techniek in de cockpit bestaat uit tablets waarop de piloten hun routes zien en de administratie doen (en vooral ook films kijken). Voordeel van die ouderwetse techniek is dat het tegen een stootje kan en niet hackbaar is. Inzake specifiek de communicatie is het voordeel van analoog dat je erg ver kunt zenden/ontvangen en onderweg heel veel signaal kunt kwijtraken maar toch aan de andere kant nog steeds kunt begrijpen wat er gezegd werd, en het voordeel van de lage frequentie en de AM ipv FM (waardoor het geluid veel brakker klinkt) dat je signaal veel ver verder komt.
Het C2000 systeem dat opgetuigd werd om politie, brandweer en ambulance met elkaar te verbinden was ook aangekondigd als geweldige stap voorwaarts. C2000 was de digitalisering van de radiocommunicatie. Heel vervelend, maar bij brand hangt er zoveel stof en straling in de lucht dat het digitale signaal niet doorkwam. Het werkt wel, of het werkt niet. Toch jammer als je collega in een brandend huis zijn best doet om geen aangebrand speklapje te worden en je kunt hem niet vertellen dat hij eruit moet komen. Daarom gingen al snel de oude radio's weer mee.
@Frau Merkel | 16-02-20 | 20:13: Lul niet. Spuitgasten onderling communiceren op DMO. Alleen de bevelvoerders communiceren via C2000 naar de GMK. Op plekken waar C2000 slecht werkt worden SCL (special coverage locaties) aangelegd met hulpzenders.
@dexter79 | 16-02-20 | 20:03:
Wanneer heb jij voor het laatst in een cockpit gekeken?! Ziehier het 'flight deck' van de Boeing 787 Dreamliner (vliegt ook KLM veel mee). 50 jaar terug?
nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:787-f...
AM radio werkt perfect, ook over grote afstanden. Het is bedoeld voor spraak (300-3000Hz) en nergens anders voor. Het is een wereldwijd systeem dat prima werkt. Het wordt wel regelmatig verfijnd. Recentelijk is er een nieuw raster ingevoerd (8.33kHz kanalen) waarmee er meer kanalen beschikbaar komen.
Voordeel van AM is dat het voor iedereen hoorbaar is als er twee stations tegelijk uitzenden. Veel herrie en gepiep. Als je FM zou gebruiken, dan komt het sterkste station door, en weet niemand dat de zwakkere ook geprobeerd heeft een bericht te verzenden.
Een radicale verandering zou betekenen dat je alle vliegtuigen wereldwijd van nieuwe radio's moet voorzien. Onbetaalbaar door certificerings eisen en nergens voor nodig.
Uiteindelijk natuurlijk de schuld van de middelbare blanke man die met zijn vrouw zonodig de wereld per luchtbus moet ontdekken, koren op de molen van groenlinks snowflakes en ander how dare you volk!!
Zo is dat. Die oude blanke mannen en hun gezin zitten steeds maar in de weg als onze GLers en D666ers eenmaal per kwartaal cultuur moeten gaan snuiven aan de andere kant van de wereld.
En dan ook nog al die CO2-uitstoot. Als we vliegen nu voor iedereen behalve voor D666 en GL verbieden levert dat een enorme reductie van CO2 op.
Ach dat steeds maar beetje bij beetje toegeven aan de veiligheidsinstructies ken ik maar al te goed uit de ziekenhuizen. Daarom vallen er ook zoveel verwijtbare doden door ziekenhuisinfecties die allemaal onder het tapijt worden geveegd. Ik was een keer bij een open-hart-operatie en het viel mij op de deuren van de sluis naar de operatiekamer best vaak open gingen tijdens de 4 uur durende operatie. Later ben ik eens gaan informeren hoe dat nou precies zit dus wat de veiligheidsregels zijn betreffende het open en dichtgaan van zo'n sluis in een uur. Dat bleek dus veel lager te zijn dan ik had geteld tijdens die open-hart-operatie. Tja dat oprekken zegt dus op een gegeven moment niemand meer iets van want iedereen houdt zijn mond maar om vooral niet als zeikjanus neergezet te worden. Ik heb een paar jaar daarna leren celkweken (lymfocyten, fibroblasten, chorion-villi cellen, amnioncellen) en ik had gelukkig een strenge leermeester. In de jaren daarna hadden veel van mijn collega's infecties wat betekent dat je een celkweek moest weggooien. Vaak waren dat unieke niet vervangbare celkweken van patiënten en dus zeer waardevol. De oorzaak was eigenlijk altijd slordig en dus niet steriel werken van de medisch analist oftewel mijn collega's en in een heel enkel geval was het monster reeds besmet met een bacterie/schimmel/virus. Ik vind dat je een zero-tolerance beleid moet hebben en als iemand zijn werk niet goed doet hij gewoon ontslagen moet worden of een andere baan zoeken.
Dan houden we niemand meer over.
Met je eens. Ik werk in de hoogspanning en gebruik de ijsbergtheorie om ongevallen te minimaliseren. Hoe meer near misses/bijna ongevallen je toestaat in je organisatie, hoe meer werkelijke ongevallen je krijgt omdat er een relatie tussen die ongevallen is. Ook ik ben dus een vervelend mannetje die mensen wegstuurt als ze zich niet aan de regels houden; het kan fataal worden, zeker met hoogspanning. Zo zouden ze in zo'n verkeerstoren ook moeten denken en ernaar handelen.
@Baron Clappique | 16-02-20 | 19:27: Onzin je moet je gewoon aan de regels houden!
Na tien+ operaties grossiert een familielid van mij inmiddels in resistente ziekenhuisbacteriën. Ik begin geloof ik te begrijpen waarom.
Helemaal mee eens.. werk zelf in een organisatie waarbij veiligheid de hoogste prioriteit heeft. Vasthouden aan de richtlijnen en elke handeling beredeneren en verantwoorden. Daar word je op aangesproken. Alleen jammer dat diezelfde organisatie steken laat vallen als het aankomt op nazorg.
Is de luchtverkeersleiding eigenlijk in dienst van Schiphol of is iemand anders 'de baas' over deze club?
Zijn ambtenaren. Weet niet precies hoe of wat. Maat ze zitten bij de ambtenarenpensioenpot aangesloten.
Cora van Nieuwenhuizen is uiteindelijk hun baas.
@sjef-van-iekel | 16-02-20 | 19:39:
Het zit zo. LVNL is een ZBO dat verantwoording aflegt aan het minienw.
Het Rijk en bij 'issues' haar inlichtingendienst. Zo confisqueerde de Oekraiense SBU binnen een half uur na het neerhalen van MH17 alle audiodata van het ATC aldaar en heeft dat nooit meer vrijgegeven
Ik denk dat het koning Pils was die eigenhandig het regeringstoestel op de verkeerde baan heeft gezet. Om gezichtsverlies te voorkomen heeft de luchtverkeersleiding besloten om dit minder op te laten vallen en zijn er nog wat meer vliegtuigen toegelaten. Dit in overleg met Dick Schoof. Uiteraard mag dat niet bekend worden.
Hihi ik geloof u.
Ik wil geen azijnzeiker zijn ofzo hoor, maar dat alles altijd veilig aan de grond komt op Schiphol moet ik toch tegenspreken. Zo herinner ik me bijvoorbeeld een Boeing van Turkish Airlines die in een weiland probeerde te landen. En dan was er nog die El Al Boeing die een flat binnenvloog. Waar overigens ook een zweem van censuur omheen hangt. Volgens mij ging de luchtverkeersleiding daar ook niet helemaal vrijuit.
Er is niks gebeurd op Schiphol zelf, dus logisch.
Misschien je mond houden als je niet weet waar het over gaat, bukkem? Die Turk was combinatie onderhoud en pilot error, niet ongewoon daar. El-Al was de verkeersleiding getuige van, maar zeker geen veroorzaker.
@captainobvious | 16-02-20 | 20:00:
He, kom op nou; iedereen weet dat Turkse piloten gewoon de allerbeste piloten van de hele wereld zijn. Daarom heeft ook de hele wereld de pik op ze.
In de cockpit waren ze gewoon effe vergeten dat zo'n kist minstens 250 moet gaan om in de lucht te blijven. Jeetje, dat kan iedereen toch overkomen?
@captainobvious | 16-02-20 | 20:00: Die Turk was met de kennis van nu mogelijk een combinatie van pilot error en design flaw. Die design flaw is recentelijk ontdekt bij de 737-Max screening.
Ze hebben afgelopen jaar weer een record aan dividend uitgekeerd op Schiphol daar leeft de linkse kerk in Amsterdam van. Dus dit zal ook wel met de mantel der liefde bedekt worden.
Het is doordat een lid van de linkse kerk, Lodewijk Asscher, is gaan dwarsliggen anders had Gerrit Zalm, lid van de rechtse kerk, het tafelzilver verpatst.
Vliegmachines zijn gecontroleerd, veilig geland.
Het is goed afgelopen.
Miscommunicatie, evaluatie en weer door.
Leermomentje.
Het had....... wat als ....
Waar gehakt wordt vallen spaanders.
Zoiets mag heden ten dage dus nooit gebeuren. Dus u denkt er iets te makkelijk over.
@Trumme | 16-02-20 | 19:15:
Zou inderdaad niet mogen, neemt niet weg dat het is gebeurd.
Een stevig gesprek en een extra controlemechanisme.
Mensen maken fouten en dat kan fatale gevolgen hebben.
Lijkt mij best een stressvolle baan.
Na de doorstart ging de baan alsnog open. Klinkt meer als een gevalletje “spitsstrook”. Welliswaar een rood kruis, maar in principe gewoon bruikbaar. Een doorstart is verder ook niets spannends. Juist de 27/09 moest dicht vanwege een foutje van de (echte) Finnen. Dan zou de 24/06 misschien als alternatief misschien logischer zijn, maar dat terzijde. Een beetje een Dennis in een glas water.
Nou, die werknemer kan dus een andere baan gaan zoeken. Tennisbaan misschien?
Land er dan eentje op de verkeerde baan krijg je hem keurig terug gemept zonder problemen.
@Premier Trutte | 16-02-20 | 19:12:
Eendje*
@Flightless bird | 17-02-20 | 07:01: Kip en klaar. met d kan ook.
Het zal wel een reden hebben gehad dat ze de baan toch tijdelijk moesten openstellen?
Geluidshinder? Schiphol moet om de haverklap banen sluiten en dan weer openstellen want anders klagen de omwonenden weer. Zie b.v. www.youtube.com/watch?v=bKp_0268BVQ
Vreemd dat de Onderzoeksraad het wist maar niet heeft beknord of bestraft . Wie zit er ook al weer in die onderzoeksraad... Jeroen Deysselbloem, ach, een gedroomde pvanderaa premierskandidaat en aandetafelschuiver bij DWDD. Tja.
Klopt dat zou bij Pieter niet gebeurt zijn. Die doet wat hij moet doen.
@Trumme | 16-02-20 | 19:12: Dyesselbloem; peevanderaa, Dick Benschop peevanderaa.
Wat zeuren ze? Het is toch goed gegaan???
Ja, ik reed door rood, met alcohol op ja, 160 kilo in de bebouwde kom, wat geeft dat , er was toch niemand op straat?
Is Henk P luchtverkeersleider bij Schiphol?
@Mr.Crowley | 16-02-20 | 19:16:
Opleider.
Moeten die vliegtuigen de landing nu overnieuw doen ? En met dezelfde bemanning en passagiers? Ik vraag dit voor mijn vriendin (blond).
U heeft een vriendin? Weet uw moeder ervan en mag ze wel in het keldertje komen?
Alleen de landing. Het opstijgen ging goed.
Schiphol moet god op zijn blote knieen danken en gewoon zorgen dat zoiets NOOIT meer kan gebeuren.
Smoel houden dus.
1)-OK;
2)-kan niet.
Op een gesloten baan gebeurt niets. Als een luchtverkeersleider daar om welke reden dan ook een toestel heen stuurt is er dus nog niets aan de hand. Het wordt pas pijnlijk als hij/zij een toestel naar een in gebruik zijnde taxibaan stuurt, maar dat was hier niet het geval.
@Synecdoche | 16-02-20 | 19:37: Als een baan van het paneel is kunnen er wel degelijk of juist vooral werkzaamheden zijn !
@Jimmy Mc Clure | 16-02-20 | 20:54: Dat staat dan aangegeven, om te voorkomen dat iemand de baan toch voor een landing openstelt, omdat er b.v. geen andere manier is om en ongeluk te voorkomen.
Het wordt anders wel weer eens tijd voor een rampje bij Schiphol. Die afleveringen van Air crash Investigations over de Bijlmerramp en Turkish Airlines zijn al zo vaak herhaald, die ken ik nu wel.
Toch zijn het wel toppers dat ze een fout niet stapelen op een andere fout. Overal is wel eens wat en Schiphol heeft dit keurig opgelost.
Alleen de vrijheid van berichtgeving en pers. Maar misschien stemmen ze D66 dan begrijp ik het wel.
Interessante reacties van de trollen.
Zal me niks verbazen, als een rechter zou oordelen dat linkjes op internet niet altijd mogen worden doorgeven cq. gepubliceerd mogen worden.
Beetje lastig om dat voor elkaar te krijgen.
Die gasten gaan straks het hele luchtruim opnieuw indelen toch als Lelystad erbij komt? Dat wordt nog lachen (of juist niet).
Schiphol op zee gaat het denk ik ook niet worden als ze al een kwart van de Noordzee willen volplempen met die afgrijselijke windturbines.
Ik woon nog geen 15km vandaan maar ik kies altijd Rotterdam een grote benden met deuges
In SH
Daar kunnen ze zich in ieder geval niet in de baan vergissen.
@Watching the Wheels | 16-02-20 | 18:58:
Jawel, de ring Rotterdam.
@Watching the Wheels | 16-02-20 | 18:58: A12. A13. A20. Allemaal breder dan dat lappie beton op EHRD
@Watching the Wheels | 16-02-20 | 18:58: Dat wordt gewoon op de lange baan geschoven.
Zo, ook weer even gedownload voor het permanente archief, ik ben liever niet afhankelijk van de hosting door een windfaan zoals YouTube. www.youtube.com/watch?v=VHl7FnrplDU
Windfaanse lol
@Berbaar | 16-02-20 | 18:59: Windvaan ook goed. Van woordneuken is nog nooit iemand zwanger geworden. Ik hoop dat je ook betere seks hebt.
@Feynman | 16-02-20 | 19:01:
Nee niet "ook goed" maar alleen goed.
@Berbaar | 16-02-20 | 19:05: Heb je trouwens Barbaar fout gespeld, of was het Berber? Vragen, vragen...
@Berbaar | 16-02-20 | 19:05: Op die plek kan je een de complete lijst denigrerende zelfstandige naamwoorden uit de dikke van Dale kwijt.
@Berbaar | 16-02-20 | 19:05: nou, je hebt je pleziertje ook weer gehad vanavond. Snel naar bed, en handjes boven de de dekens knul.
@Feynman | 16-02-20 | 19:09:
Kan, zie er geen aanleiding voor.
@Berbaar | 16-02-20 | 19:26: Je gaat het pas zien als je het door hebt. (JC)
@Feynman | 16-02-20 | 19:28:
Ik eis herstelbetalingen aan berbaar.
@Kaas de Vies | 16-02-20 | 19:50: Hij krijgt van mij een gratis pixel: .
@Feynman | 16-02-20 | 19:53:
Als U het voor de verandering correct weet te spellen en het een groene pixel is, kunnen we er over praten ;)
@Berbaar | 16-02-20 | 19:58: U heeft nog hoop die al mijn docenten Nederlands allang hebben laten varen. Het team van Neerlandici die in een ongekend tempo mijn wekelijkse epistel probeert te redden trouwens ook. Het ga u goed! media.dumpert.nl/foto/bde299e7_groene...
Ha Schiphol. Ga er straks heen op weg naar Neukirchen am Großvenediger.
Zin an. Zuip ze !!
Neuk irchen? Wat is dat nou weer?
In de sneeuwhallen hier ligt meer.
@Watching the Wheels | 16-02-20 | 18:59: Ja, die hadden we ook al ontdekt. En Frau Karbiet is niet mee .....
@Baron Clappique | 16-02-20 | 19:33: Nietus!
Het incident is wel opmerkelijk want in 2017 werd onthuld dat Schiphol recordhouder gevaarlijke incidenten was. Schiphol kampte in 2016 met 47 zogenoemde ‘runway incursions’. Dat zijn situaties waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon in de beschermde zone komt van een baan die op dat moment wordt gebruikt voor een start of landing.
En dat aantal is veel hoger dan op andere grote internationale luchthavens, blijkt uit een vergelijking met zes andere vliegvelden. Schiphol kampte in 2016 met één incident op ongeveer 10.000 starts en landingen. Andere luchthavens hebben één voorval op 35.000 tot 130.000 vliegbewegingen, zo’n drie tot dertien keer minder dus. München had in hetzelfde jaar bijvoorbeeld maar drie van zulke incidenten, New York John F. Kennedy vijf en London Heathrow dertien. Die luchthavens tellen net als Schiphol zo’n 400.000 à 500.000 vliegbewegingen per jaar en zijn qua grootte dus vergelijkbaar.
bron: het parool
Stil houden van incidenten is een kunst.
De airstrip Stadskanaal heeft al vijf jaar achtereen geen problemen gehad met starts en landingen.
@Ridde Rogter | 16-02-20 | 19:12: Dat waren watervliegtuigen in het kanaal. Daar is plek genoeg.
Wanneer een landingsbaan nee zegt, bedoelt ze ja. - T. Baudet -
Dat citaat komt van Van Jole in zijn witte onderbroek.
Schiphol denkt dat het publiek de werknemers de schuld geeft.
Waarom zouden wij dat denken?
Misschien lag het aan de miscommunicatie van Schiphol zelf.
Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft oordeelt hard over de fout van de Nederlandse luchtverkeersleiding: “Dit is slordig, dit had niet mogen gebeuren.” Hij benadrukt dat er bij dit incident sprake is van ‘een opeenstapeling van fouten’ en dat dit juist risico’s met zich meebrengt. “Bij luchtvaartongelukken is er altijd sprake van een opeenstapeling van fouten.”
Hij wijst op drie fouten die hier hebben plaatsgevonden. “In Finland is het grondpersoneel vergeten een pin uit het neuswiel te halen. Dat is de eerste fout. Dat is vervolgens pas geconstateerd toen het vliegtuig al onderweg was: de tweede fout. Toen moest die veiligheidspin op Schiphol worden verwijderd. Dat leidt er in Nederland toe dat vliegtuigen moeten uitwijken naar een andere baan. Daar wordt dan de derde fout gemaakt, want die baan was niet opengesteld voor gebruik. Het zal nooit zo zijn dat één fout tot een ongeval leidt, maar al stapelend worden die fouten de luchtvaart fataal.”
bron: het parool
Nou nou nou wat een ophef! Dit moet onmiddellijk op Twitter1!!1!elf.
Zal het direct plaatsen.
Dank voor de reminder.
Een generale repetitie is ook belangrijk.
Ze hebben een salaris van vele duizenden euro's per maand tot ver in de 10k omdat ze de beste zijn juist om dit soort gefaal te voorkomen, oh wacht...
Enig idee hoeveel deuk er op staat? En ook de beste maken fouten.
Stil zitten als je geschoren wordt kennen ze niet bij de luchtverkeersleiding?
Schiphol wrijft nog even in de vlek, kijken of ze het nog weg kunnen poetsen. Nope.
Als Schiphol iets wenst, dan zal de vraag toch naar Parijs moeten gaan.
Schiphol is uitverkocht aan de Fransen, en dat zal maandelijks problemen blijven geven.
Stel je voor, je zit in een team, de ene part maakt winst, de andere part maakt niet allen verlies, ze doen er ook alles aan om via staking en chantage de verliezen enorm op te laten lopen.
Wie blijft nu in zo een team?
Schiphol is iets anders dan KLM. */zweepje inpakt.
LOL Schiphol is dus voor U hetzelfde als de KLM?
De domheid, stuitend.
@Berbaar | 16-02-20 | 18:53: U dacht als er verschillende venootschappen zijn dat dan de macht anders ligt?
Ik ben met u eens dat soms domheid stuitend kan zijn.
@Berbaar | 16-02-20 | 18:53:
Ja, hallo, reaguur ik voor de kadt z'n kudt ofzo? plagiarus!
@kaasfondue | 16-02-20 | 19:13:
Sorry kaasfondue, evidente domheid gaat voor ;)
Luchtverkeersleiding Nederland is toch geen Schiphol?
Semi-overheid, dan weet je het wel, eerste zorg is alles onder het tapijt.
Goed opgemerkt. Doe eens fixen @ redactie. Het is LVNL niet Schiphol.
In 1984 deden ze dat veel beter... Iets met postbuizen met een ministerie van waarheid...!
Stil, John Smith.
Dit is niet airstrip one.
Dat Ministerie van Waarheid wordt weer volledig opgetuigd.Strak worden er met het Internet of Things zoveel mogelijk apparaten en machines aan elkaar gekoppeld en ook de Smart Cities met knetterende 5G masten maken hun opwachting. China was nog slechts een proeftuin.
'Ministerie van de waarheid' heeft negatieve connotatie dus de newspeak is nu EU vs disinformation. Wel op de hoogte blijven.
Schiphol was vroeger een bak met water.
En straks weer.
Gesloten is ook maar een relatief begrip, ervan leren en door!
Positief blijven: ze zijn veilig aan de grond gekomen.
Over positief gesproken. Heel ander onderwerp. Maar wel beentjes op de grond en best lievv. gen.medium.com/ive-been-a-democrat-fo...
Wedden dat als er wel een ramp gebeurt zou zijn dat niemand het te weten zou komen.
Ga er maar vanuit dat op elk willekeurig moment minimaal 10 luchtvaartfanaten van al de schiphol kanalen opnamen maken.
Edit: op liveatc houden ze ook een 30 dagen archief bij.
@JWZ_JMK | 16-02-20 | 19:05:
Een overheid die in het nauw wordt gedwongen maakt rare sprongen.
HHmm..
Een ramp, die niemand te weten komt, hè?
Is dat eigenlijk wel een echte ramp?
Wat een storm in een glas water. Is een administratief dingetje die landingen ‘op een gesloten baan’ alsof daar vrachtauto’s bezig waren met onderhoud. Een echt gesloten baan wordt gemarkeerd met een zeer groot Andreas kruis en dat was hier niet het geval
Niet doen, feiten.
Dat verstoort het boosmensjes proces ;)
@Berbaar | 16-02-20 | 18:44:
Hier gaat het toch om het censureren van nieuws met een burgerlijk belang?
U vindt dat niet belangrijk?
@Mr.Crowley | 16-02-20 | 18:46:
Daar heeft U een punt.
Maar belang, mwoah
Ophef om de ophef.
Ik krijg hele rare plaatjes als ik op andreaskruis Google.
@Berbaar | 16-02-20 | 18:52:
Inderdaad, je hoeft niet alles te weten.
@Berbaar | 16-02-20 | 18:52:
Overigens Berbaar:
" NH Nieuws vindt het maatschappelijk en journalistiek belang van dit fragment echter van dusdanig hoge waarde, dat wij deze niet willen verwijderen. De veiligheidssituatie op Schiphol is een belangrijk onderwerp, blijkt ook uit de vele bezorgde reacties onder het artikel. Veel omwonenden maken zich al jarenlang zorgen over de groei en de daarbijbehorende veiligheidsrisico's. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid waarschuwde hier al voor. "
Fontanarossa: "Wat een storm in een glas water." Dus dat was Dennis, dat komt aardig overeen met de geringe windkracht.
@Mr.Crowley | 16-02-20 | 18:58:
De omwonenden zijn vooral zeikerTs die willens en wetens naast Schiphol zijn gaan wonen en nu jankeballen over vliegtuig geluid.
Sneu volk.
@Berbaar | 16-02-20 | 19:08: Wat pas echt sneu is, is dat het in casu gaat over veiligheid, en u dat afdoet als jankeballen over geluidsoverlast. Wat laat u zich weer kennen.
@Berbaar | 16-02-20 | 19:08:
Hoe dan ook, dit gaat niet in de doofpot.
Euvel duiden vanachter een toetsenbordje is toch het mooist. Je verdient wel niet zo veel maar het komt toch gratis binnen met de clicks
@OverdaanDerOnderheid | 16-02-20 | 19:27:
Berbaar is niet de allerslimste en leest de topics over het algemeen niet, maar hij/zij/het is wel een huistrol.
@MaarFeitelijk | 16-02-20 | 19:38:
Schiphol eist dat NH nieuws het geluidsfragment verwijdert. Ben zeer benieuwd hoe het nu verder gaat. Zou Schiphol zijn zin krijgen?
Het staat nu ook op Geen Stijl.
@Mr.Crowley | 16-02-20 | 20:04:
Nope, het heeft nu ook de NOS gehaald.
Gewoon “ cleared to land” gekregen !
REAGEER OOK