Het is weer gezellig in minderjarig Nederland
Snel leeftijdsgrens alcohol/peuken omlaag naar 12 jaar, de jeugd verveelt zich kapot
Een twaalfjarige makker (12) steekt een andere makker van twaalf (12) neer. Zestienjarige knul (16) speelt inbrekertje. Vijftienjarig ventje (15) licht mensen op via Marktplaats. Zestienjarige joyrider (16) parkeert auto tegen paal. Politie pakt dertienjarig joch (13) op voor straatroven. Politie pakt ook vijftienjarig joch (15) op voor straatroven. Zestienjarige gozer (16) rijdt auto onder invloed van dope. Zeventienjarige kneus (17) bedreigt en berooft ventje van veertien (14). Jongens van twaalf en dertien (12, 13) zetten bank in de fik met vreselijke gevolgen. Politie Utrecht houdt 23 minderjarigen (23) aan tijdens de jaarwisseling. En dat ijzerdraadje over de weg is ook niet een bijster volwassen actie.
Dat was ons het weekje wel! Zijn er verder nog jongeren met issues in de zaal? We hebben Lego, en we staan open voor een goed gesprek.
Reaguursels
InloggenLaat me raden naar de profielen: Achterstands- en middenstandswijk, veelal niet westers allochtone achtergrond (maar zeker niet allemaal). Papa niet of nauwelijks aanwezig. En iedereen in de omgeving denkt vooral aan zichzelf, niemand kijkt om naar de ander (dat soort patriarchale hiërarchiën houden we sinds de ‘60’s niet van).
"Blikkietrap" verstoppen, en "buutvrij" roepen. Wat mis ik mijn jeugd
14jaar? liepen we hier rond in de discotheek.
reden we al op de brommert.
rookten we af en toe een peukje met een biertje, bakten we een space cake.
alles wat links in overmate heeft gebruikt en gedaan, is de huidige jeugd ontnomen want "die kunnen er niet mee omgaan". biertje doen en wat flikkerflooien met je buurmeisje..
maar goed, ik vraag me af of mo & hassan dat ooit zouden verkiezen boven een goede straatbende.
Gelukkig waren die van dat ijzerdraadje spannen dwergkleuters.
Je speentje nog niet gehad?
Michael is 03
En de afkomst is?
Uit een kut.
Finnen gok ik
Met 12 jaar was ik heer en meester in mijn lego stad. Alle voorzieningen aanwezig ik had alleen maar 3 inwoners en die lagen bijna altijd in het ziekenhuis omdat ze tegen elkaar aanreden.
Ja ik speelde ook nog met Lego. Weird wat het internet met mensen heeft gedaan eigenlijk.
Al die illegale steekpartijen moet je aanpakken. Als handhaven niet gaat is dat nog geen reden om het pleziertje van de rest van Nederland die wel met steekpartijen om kan gaan te verbieden. En ik vind; de minimumleeftijd juist omhoog, naar 18.
En meer handhaven, en zwaarder straffen. Geen geldboete, maar een taakstraf.
En ze mogen pas stemmen met 18.
Alles naar 21,we leven langer,toch?
Ik vind dit heel logisch allemaal. Pubers willen gewoon stout zijn. Stiekem peuken haken kan niet want controle, stiekem drank halen kan niet want controle, een slecht cijfer op school verzwijgen kan niet want pa en ma zien ze in de schoolapp al voor de pubers ze zelf weten. Puber zijn betekent tegenwoordig dat je best puber mag zijn, maar dan heel strak in een gewenst keurlijf. De biologische drang om je los te maken van je ouders door te ontdekken, wordt wetmatig strafbaar gesteld. Dan krijg je een soort van katten in het nauw die rare sprongen maken.
Ik praat deze zaken zeker niet goed. Maar als je mensen constant onder de duim houdt, alle beslissingen voor hen neemt dus alle vrijheid ontneemt komt er een flipmoment. Onze pubers wonen, kwa leeftijd, in Noord Korea.
Eens. We worden allemaal in de fuik van een verstikkend keurslijf gedreven. Maar voor een normale ontwikkeling als puber is dit funest.
Pubers méér ruimte geven gaat niet meer werken; we weten allemaal welke groepen daar niet goed mee om kunnen gaan.
Beste Leptob,
Wat een baarlijke nonsen krijt u daar uit. In de jaren vijftig en dik in de jaren zestig waren de keurslijven waarin de pubers toen gevangen zaten aanzienlijk strakker aangesnoerd. Daar is ook een reactie tegen gekomen en tevens een pervertering daarvan in de zeventiger jaren.
Op straat als kleine jongens knokten we wat tegen ander straten, maar altijd met vuisten, niet met wapens. Later schafte ik mij een stilleto aan in dat winkeltje op de Nieuwendijk te Amsterdam. Stoer mes, maar het kwam niet in mij op om dat in andermans lijf te steken; had alleen symbool werking voor onszelf; je had zo'n ding, dat hoorde. Zakmes idem dito. Je moest wat in beklommen bomen kunnen kerven in het Bosplan, dat deed je als je negen of tien jaar was.
Katten die nu, in het nu, rare sprongen maken, hebben geen fatsoenlijke opvoeding gehad omdat hun pa en ma het ook niet meer wisten. Maatschappelijke normen en waarden werden waardeloos toendertijd en het "alles moet kunnen" en het verdoemde "gedogen" maakte steeds meer opgang. Krankjoreme resultaten oogsten we nu.
Uw opmerking dat pubers nu in een Noord-Korea leven klinkt zo serieus en ontdaan van enige satirische of komische waarde, dat ik alleen maar kan zeggen dat u op geopolitiek volkomen van het padjet bent.
Bovendien is het een grove belediging van de Noord-Koreanen die onder dit regime moeten leven. Schaam u! Pubers hier leven in luilekkerland vergeleken met Noord-Korea. Zelden zo'n slechte vergelijking gelezen. Alleen al de gezondheidstoestand van de Noord-Koreanen is zeer beroerd door ondervoeding, ze zijn gewoon korter, dan ze normaal zouden moeten of kunnen zijn.
www.bbc.com/news/magazine-17774210
Hiero in NL kan een puber zich met gemak een obesitas vreten.
Ga in een hoekje zitten huilen dan doet u nog iets nuttigs vandaag. Uh ... Nee ... Schrijf eens aan de reisorganisatie Koryo Tours hoe u aan hun humanitaire projecten een financiële bijdrage kan leveren. Nuttig. info hiero:
koryogroup.com/engagement#
Doen. Evocatus
PS
Beste Wering leest u even mee?
.
@Evocatus | 05-01-20 | 17:42:
Check. Ik doelde vooral op het zelfredzame, je eigen boontjes moeten kunnen doppen als puber. Ook als je iets doms uitgehaald had.
Gewoon een beetje ruimte om je eigen weg te zoeken, want die was er vroeger wél.
"Vrijheid in gebondenheid" noemde mijn vader dat. Ben nog steeds blij dat ik in die tijd ben opgegroeid en mijn moeder niet de hele dag mijn locatie zat te checken op haar I-phone.
pubers willen rebels zijn, in het Westen.
maar wat met pubers uit de zandbak?
competitie, eer, status, etc. dat is een hele andere tak van sport. ipv afstappen op die blonde met je zatte harses en een peukie kiezen ze voor halal beroven en terroriseren van ongelovigen. en wie steekt of prikt, die gaat next level.
ik heb geen kees of klaas gezien die cultureel stenen gooit of met messen wappert.
tuurlijk, uitzonderingen daargelaten.
Tijd om jongerenvrije zones in te stellen.
Jongensvrije zone....
D66 wil ons allemaal verslaafd en afhankelijk, liefst eigendom, van de staat maken.
Geheel volgens de Fascistische leer van Saul Alinsky.
Zucht...
Ondanks het bepleiten van de “inclusieve samenleving” door de overheid (want weer veel gesubsidieerde te duur betaalde baantjes voor lieden uit het ons-kent-ons circuit), heeft diezelfde overheid er aan bijgedragen dat alle sociale verbanden zijn verdwenen en we een verzameling individuele consumenten zijn geworden.
Niemand is meer ergens echt verantwoordelijk voor. Er is geen gemeentepolitie meer die zijn pappenheimers kende, er is geen ‘staatsbedrijf der PTT” meer. Geen lokale winkeliers. Geen scholen die qua omvang nog een beetje overzichtelijke zijn.
De gemeente is zogenaamd gekrompen. Maar waar voorheen de groenvoorziening, gas & elektriciteit, de openbare ruimte e.d. werd beheerd en verzorgd daar mensen die in dienst waren van de gemeente, wordt alles nu via “EU-aanbestedingen” door derden gedaan: door bedrijven die geen binding met de gemeente hebben, die de plaatselijke jeugd en de ouders niet kennen, hun werk niet meer eergevoel en/of vakkennis hoeven te doen want morgen werken ze weer als dagloner voor een ander uitzendbureau. Dus de gemeente heeft (naast een heel leger dure “inhuur” en interimmers) zelf nu iets minder mensen in vaste dienst op de loonlijst staan, en dat zijn doorgaans vooral slechts beleidsmedewerkers die op hun eigen manier bedrijfje zitten te spelen en/of alles in een excel zitten te “monitoren”; die komen nooit buiten.
Welk voorbeeld heeft de jeugd als frauderende politici en andere publieke, functionarissen in voorheen gezag dragende openbare functies, wegkomen met “er staat nergens in de wet expliciet dat het verboden is, dus is het toegestaan”? (zie: letter van de wet, geest van de wet)
Alles hoeft alleen nog maar ‘op papier te koppen’. Als de procedure, protocollen, regeltjes e.d. maar in orde zijn. Dan wast iedereen zijn handen in ‘onschuld’.
Privatisering in de jaren 80 heeft meer kapot gemaakt dan ons lief is. Overheid en politiek hadden geen idee van de effecten van privatisering van overheidstaken (o.a. NS, PTT, energiesector en UWV).
Ik vrees dat u de spijker op de kop slaat met deze oorzaak/gevolg analyse. Het tij is wel te keren maar daar moet wel de wil voor zijn en die is moeilijk te vergaren onder de onverschillige infantiele bevolking die ook een met een steeds breder wordend pallet van veelal afwijkende normen en waarden te maken krijgt
Beste Wering,
"Niemand is meer ergens echt verantwoordelijk voor. Er is geen gemeentepolitie meer die zijn pappenheimers kende,"
Klopt als een bus of de spreekwoordelijk zwerende vinger. De straatagent kende ons en kwam desnoods aan de deur bij Pa en Ma. Bij grotere misdragingen kon je opgesloten worden op het bureau jeugdpolitie. Bij mij was dat op de Overtoom te Amsterdam. Zal je leren. Vaders en moeders toen waren van: Wat flik je me nou? Tegenwoordig kan de agent een steen naar zijn hoofd krijgen of men klaagt aan.
Gotsammekrakuhpit. Evocatus
.
@Evocatus | 05-01-20 | 17:46:
Klopt. Iedere samenhang is er uit. Er is geen enkel sociaal verband meer, behalve de 'hoogopgeleide parttime meisjes van wat nu Sociaal (?) Domein heet". En die maken vooral 'beleid', ofwel: die vertellen ons dat we zelfredzaam moeten zijn...
Het woord "contact" kennen ze niet, er is alleen een online contactformulier dat je 'mag' invullen. Altijd per omgaande gevolgd door een online enquete inzake de klantvriendelijkheid...
Gevolg? Velen zijn nu eenzaam. Vinden die meisjes dan weer helemaal ge-wel-dig, want weer ruimte voor nieuw beleid en bemoeienis, onderzoeken, regels, protocollen (en het belangrijkste: ook daar lonkt weer een goed gevulde subsidiepot en mooie baantjes).
Terugkijkend waren onze moeders/ouders vele, vele malen zelfredzamer dan de huidige ouders (zo zonder mobiel of internet en alleen wekelijks de Libelle in de brievenbus, bij wijze van spreken).
Het lijkt er toch op dat het internet niet opkan tegen het menselijke contact van destijds (jaren '60-'70). mensen leefden toen veel meer mét elkaar.
En die sociale contacten brachten automatisch sociale controle met zich mee: moeder kwam vanzelf bij de bakker, slager of de groenteboer wel de echtgenote van een buurman tegen die bij de gemeente politie, de plantsoenendienst of de plaatselijke V&D of zo werkte. Dus je haalde het niet in je hoofd om het al te bont te maken, want dan waren de rapen gaar...
De criminele afpak miljoenen gebruiken voor meer blauw op straat ipv voor de zgn staatschuld of iftar feesten en de leeftijd voor jeugdcriminaliteit veel verder naar beneden.
Geen foei gesprekken maar straf in een jeugdinternaat met militaire dril
Oke, we discrimineren (=onderscheiden) nu op leeftijd. Ben benieuwd wat de resultaten zijn als we ook gaan onderscheiden op origine van de daders.
De mensheid degenereert, dat valt als eerste op in bepaalde kringen. Het is de rode draad in het boek Inferno van Dan Brown.
Ik ben het met je eens hoor, maar ik heb alleen de da Vinci Code gelezen van hem en manmanman, wat een intellectuele armoedige droefenis was dat. Geen reden om andere boeken van hem als profetische manuscripten te beschouwen.
Ruud Lubbers had het ooit al eens over kampementjes.
anderetijden.nl/programma/1/Andere-Ti...
Deze generatie is verpest! Komt door de “rubberen tegels”!!!
Maar waar zijn de ouders van deze pareltjes?
kopje thee drinken.
Meer hoeren moeten er komen.
Een gebrek aan sex maakt mannetjes gek.
Doe maar geen alcohol enzo.
Meer sex! Daar worden ze kerel van.
Moeten dames van 18+ wel met een 17- mogen.
Door een gebrek aan sex is ook het hele Midden-Oosten een puinhoop.
Hele AZC's vol met welkome Oost Europese vrouwen tot een jaartje of 25 ? Aanwezigheid van de dames uitsluitend op gecontroleerde vrijwillige basis en te bezoeken op kosten van het ziekenfonds (geestelijke gezondheid). Wedden dat er plotseling AZC''s rond Wassenaar en Bloemendaal geplaatst gaan worden ?
Durf dat taboe maar eens te doorbreken. Pim Fortuijn had er wel een methode voor.
Er komen dan ook vloedgolven aan 'islamitische' homo's hier naar toe; gegarandeerde vluchtelingenstatus dus als ze HET al niet zijn worden ze het in de westerse samenleving wel gemaakt!
Midden Oosten zit vol met sex en alcohol ! Zoek een grote stad in een zandbak uit en ga naar een hotel, meestal bovenste verdieping, disco/bar vol met temeijers ! Enige wat drukker was met temeijers was Thailand & Brasil !
Je kunt dit alleen beter beheersen door minimale straffen in te voeren. Ja dat kost bakken met geld maar liever tuig van de straat dan dat welwillende burgers slachtoffer worden.
We kunnen dit beter oplossen door de pakkans te vergroten. De kans is nu minder dan een kwart, wat echt bedroevend laag is.
In de opsomming niemand onder de 10. Wat is het probleem.
Alles onder de 18 verbieden! Dan zal je zien dat de politie spontaan wel kan handhaven.
Als je ze gewoon allemaal illegaal maakt is het probleem opgelost, is er ergens al een stemmingmakend polletje!?
Tja, die sneeuw vlokjes kunnen niets, hebben nooit nee gehoord, en zien op Instagram iedereen in luxe leven, dan heb je in NL geen politie, en dan gaat het fout
... het bekende ouwe-lul geraaskal.
Is er ook maar iemand verbaasd? Een beleid van pappen en nathouden en vooral geen serieuze gevangenisstraffen hebben de afgelopen 40 jaar geleid dat de jongeren van toen, de ouders van nu zijn geworden. En dat zij hun kinderen niet fatsoenlijk kunnen opvoeden verbaast mij niets.
Mag er ook het kleurtje bij?
Lego boeit ze niet meer, ze zoeken graag het gevaar op. En waar die ouders dan zijn? Geen idee. Denken die dat opvoeding een taak is van BOA's, onderwijzers en politie? In hoeverre worden zij aansprakelijk gesteld? Want de categorie kattekwaad van vroeger valt dit niet onder.
Ouders zijn er alleen nog om kinderen te maken. De opvoeding laten ze het liefst over aan "de maatschappij". Scholen worden steeds meer geacht de opvoeding voor hun rekening te nemen. Het nemen van kinderen betekend voor veel ouders vooral dat ze zelf niets van hun vrijheid moeten inleveren. Dat kinderen dan hun eigen gang gaan is dan niet verwonderlijk. In het "vriendenclubje" hoeft er maar eentje te gaan prikken met een mes en de status binnen dat groepje stijgt enorm, vooral omdat de andere kinderen merken dat ze er gewoon mee wegkomen. Een nieuwe bron van geld en andermans spullen is ontdekt. En de ouders ? Die willen niet eens weten hoe zoonlief of dochterlief ineens aan een duur mobieltje komt of kiezen er voor het gemak maar voor het niet te zien, dan hoef je ook niets te vragen. Vaak zijn dit ook de ouders die gelijk verhaal komen halen bij diegene die hun zoon of dochter wel aanspreekt op het huftergedrag. Mensen in het onderwijs kunnen hier enorme verhalen over vertellen.
Vroeger gingen mensen uit pure verveling wat doen? U gelooft het niet: ze keken niet naar de NPO maar begonnen boeken te lezen. Bijvoorbeeld Sprookjes van 1000 en 1 nacht of Karl May's Indianenverhalen of Kuifje-naar-Brussel (Stelling: verveling is een typische VVD/D66 kwaal). Op een gegeven moment vonden ze die lectuur ook maar niets en klommen ze van boek na boek op naar het ware werk: de klassiekers die klassiek zijn omdat ze niet vervelen. Bestaan er dan klassiekers die niet vervelen? .... Zelfs een strontvervelende snotaap en rijkeluis als Augustinus moest het leren om te gaan lezen. Het verschil tussen vroeger en nu zit niet zozeer in de verveling tussen de oren als wel in de remedie tegen deze ziekte tot de dood: de ouderen lezen niet meer maar kijken - u gelooft het niet: - naar de NPO! Verveling is niet de schuld van GeenStijl, maar van de NPO. Daarom kan het niemand meer bommen en gaat men bommen. Zoals de ouderen zongen, piepen de jongen. Hun fantasie MOET gebreideld worden. Dat ongebreidelde kattenkwaad, stel er eens werkelijk paal en perk aan. Doe met hen als de Victorianen deden: voor het stelen van een appel werden ze in een hulk richting Australië verbannen. Maak Oliver Twist van deze rotjochies. Voer de kinderarbeid weer in of de militaire dienstplicht. Dan ontwaken ze uit hun boze dromen en worden ze eindelijk volwassen. En herkennen ze zichzelf in de klassiekers.
Ja goed idee militaire dienstplicht! Geef de aanhangers van een ons hatende ideologie allemaal een wapen.
@e_abbastanza | 05-01-20 | 14:04: U beschouwt een IKEA mes niet als een wapen? Ze lopen allang bewapend rond. Kom onder uw steen vandaan. In de militaire dienstplicht krijgen ze houten geweertjes. Dat zal ze leren.
Ik denk dat de meeste ouders van die bedorven kinderen niet eens weten wat NPO is. Die kijken de hele dag; Islam Channel.
@Rallywally | 05-01-20 | 14:14: Dus ze kijken de NPO.
Haha. Karl May veel gelezen vroeger. Zo'n 30 van de 50. En ledigheid is des duivels oorkussen.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 14:58: Het staat me zo bij, dat het met Rutte I, II, & III de spuigaten uit ging lopen, want wat zijn die lui vervelend! Gaap. Daarvoor, toen was er nog sprake van >>Normen en Waarden<< Dat was echt een zware geboorte voor Jan-Peter. Maar hij durfde, de oermoralist. Nu met de VVD en het coke broertje D66 is de leuze >> Doe Normaal << geworden. Net als de VVD dus. Graaien, ritselen, liegen, alles beloven.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 05-01-20 | 15:46: Pluk de dag, Vakantie. Iemand anders doet het niet voor jou.
Als je alle kleuren met elkaar mengt, krijg je een vieze strontkleur, met mensen is dat niet anders!
Ik zou genoeg van dat kunnen doen hoor. Maar dat is vaak aziatisch half, kwart whatever.
Oftewel: wie met pek omgaat wordt ermee besmeurd.
Mijn bijdrage : ik denk dat komt door (1) geen opvoeding en voorts, (2) door de immigranten. Toen ik een jaar of 10 was (1960), stond er in de "Telegraaf" wanneer er op een zeker moment een moord was gepleegd, met grote letters de voorpagina. Nu wanneer't nu een belangrijke is, een klein berichtje op pagina 3 of nog verder. En wanneer het immigrant/statushouder/asiel betreft, nog meer devaluatie.
Herkenbaar !
De roofmoord op het Brekersveld-R.dam Zuidwijk (1963)
De moord op 15 jarige Wil Vervat-Rotterdam Pendrecht (1974
In die tijden maakte dit soort berichten nog indruk, en terecht!
Dat is voltooid verleden tijd, helaas.
Alleen mensen die op 29 februari geboren zijn, zijn minder jarig
Jong verknipt, oud gedaan. Aan Femke kun je zien dat dat ook in de beste families geldt. Bezit is diefstal. 1 plus 1 zijn snel opgeteld. Onze elite geeft het goede voorbeeld.
Dat klopt als je die Halsema bagger als ‘goede’ familie ziet.
@WayneGretzky*99* | 05-01-20 | 14:22:
En als "elite' !
In de jaren 70/80 kon je als kind nog streken uithalen en amper iemand die het door had. Er moest wel heel wat gebeuren om de krant te halen. Maar goed mijn jeugd kenmerkte zich dan ook door samenleving van bleekscheten zonder verboden waarbij nieuws pas echt was als Fred Emmer het voorlas.
De goede/betere oude tijd.
Dit is zowel een autochtoon als een allochtoon probleem. Autochtonen maken prinsjes en prinsesjes waardoor er een generatie verwende slappe normenloze kinderen ontstaat. Allochtonen hebben nogal moeite te integreren waardoor er totaal geen empathie is voor ons land en de bewoners. Daarnaast wordt deze groep met pappen en nathouden grootgebracht, met dank aan onze linkse medemensch.
Vergeet onze overheden ook niet met hun koppen in het zand en problemen niet te durven benoemen.
Als er ergens kinderen verwend worden en nooit iets fout kunnen doen dan het wel bij Turken en Arabieren, zo lang ze maar wel respect houden voor ouders en familie-eer. Verder is het niet zo’n probleem. Zeitgeist. Volgende generatie is al weer anders.
Mijn vrouw is allochtoon. Ze spreekt vijf talen vloeiend waaronder Nederlands. Ze is voormalig professor aan de universiteit van Moscow en heeft nu een Internationale management-carrière. Hoezo moeite met integreren? Wanneer ik naar het stemvee van de PVV EN FvD heeft zeker 20% van de autochtone Nederlanders moeite om met de maatschappij mee te kunnen komen.
@Red shirt | 05-01-20 | 13:49: ah, de uitzondering die de regel bevestigt.
@Red shirt | 05-01-20 | 13:49:
Jij hangt je eigen maatschappelijke waarde ook nogal op aan de verdiensten en prestaties van je importbruidje.
Is ze blind of gewoon hondslelijk dat ze met U geëindigd is?
@Red shirt | 05-01-20 | 13:49: she took our job! Took uwrrrr djuuub!
Bij autochtonen (zowel laag- als hoogopgeleid) ook veel eenoudergezinnen, vechtscheidingen en dat soort ellende. Na een jaartje of vijf uit elkaar "want de klik is er niet meer", en dan elkaar het leven zuur maken over de ruggen van je kinderen. Je mag tegenwoordig in je handjes knijpen als je ouders nog samen zijn tegen de tijd dat je naar de middelbare school gaat.
@schoon-schip-maken | 05-01-20 | 13:57: misschien is ze Belgische of Deense
@schoon-schip-maken | 05-01-20 | 13:57: Het is een mooie intelligente vrouw. Jaloers? We hebben elkaar gewoon in Nederland in een Grand café ontmoet.
@Red shirt | 05-01-20 | 14:03:
Ik ben blij voor U.
Een Grand café... De gruwel!
Maar soit, ik had in U ook geen kleurrijk figuur herkent.
@Red shirt | 05-01-20 | 13:49: Waarschijnlijk zit het percentage allochtonen dat niet mee kan komen met de maatschappij in uw blinde vlek.
Een Russin vergelijken met de doorsnee allochtoon lees Marokkaan want daar hebben we het over natuurlijk, is vals.
Die zijn procentueel gewoon succesvoller de vraag waarom is dan wel weer boeiend want dan breng je het probleem in kaart.
@Red shirt | 05-01-20 | 13:49: de uitzondering bevestigd altijd de regel ware het niet dat je gewoon een leugenaar en demagoog bent.
@Pretzel Logic | 05-01-20 | 13:56: scuzi had die van jou nog niet gezien.
HerkenD
@Red shirt | 05-01-20 | 13:49: internationaal management. Welke sportploeg is ze nu aan het opdopen?
@marrretje | 05-01-20 | 14:25: Aah een Russische. Mooi hoor maar ik denk dat de weinige Russen in NL zich prima redden inderdaad.
@BozePaarseMan | 05-01-20 | 14:39: doorsnee russisch volk wordt ook uitgekotst op de diverse vakantie bestemmingen.
@WayneGretzky*99* | 05-01-20 | 14:51: ik ken wel wat Russinnen die in NL wonen en werken. Gevlucht voor de voedselbonnenproblematiek met bijbehorende rijen in RU destijds. Prima lui. Harde werkers. Maar de ene allochtoon is de ander niet zoals een eerdere tegel spreekt.
@sjef-van-iekel | 05-01-20 | 15:04: die zullen er ongetwijfeld ook zijn.
@Red shirt | 05-01-20 | 13:49: Je weet verduiveld goed dat Russen if Polen e.d. niet het integratieprobleem zijn. Het is volslagen onzin om de problemen met finnen te bagatelliseren omdat het met jouw Russin prima gaat. Omgekeerd hoeft zij zich absoluut niet aangesproken te voelen als iemand het over k-finnen heeft.
Ik stak vroeger alleen buurmeisjes en buurjongetjes neer die uit de zelfde straat kwamen. Na een hele ceremonie offerde ik ze in m'n hut aan Sinterklaas.
Neuh, als er bij ons vermissend gezeik was wisten me ouders precies waar ik mee bezig was geweest.
Kon vroeger gewoon nog, er is een hoop veranderd.
Er zijn bijna geen doorsnee-gezinnen meer die de kosten van levensonderhoud nog kunnen dragen zonder dat beide ouders werken. Dat gaat ten koste van de aandacht & tijd voor hun kinderen.
Bovendien draagt de enorme stijging van het aantal echtscheidingen in de afgelopen 40 jaar, ook niet bepaald bij aan een harmonieus, evenwichtig en geborgen gezinsleven.
Komt nog bij de massale import van allerlei ongelikt & primitief macho-volk uit zo'n beetje elk denkbaar shit-hole op deze wereld, en je kweekt een jeugd die het ergste voor de toekomst doet vrezen.
Ik heb zelf - goddank - geen kinderen. Maar ik ben jarenlang getuige geweest van het gestress, het gedoe en geschipper van vrienden & collega's die van 's morgens vroeg tot 's avonds laat aan het rennen waren om hun kids van de ene locatie op te halen om ze vervolgens weer bij de andere af te leveren; de crèche, de ex-echtgenoot of ex-echtgenote, de hockey-club, de voetbalclub, de balletschool, de manège, de kinderpsycholoog, het glutenvrije kinder-kookcafé, het animatie-team in het vakantie-resort.
Dan waren de doorsnee-gezinnen in mijn jeugd toch heel wat relaxter. En was de wereld bovendien een stuk minder doorgedraaid.
"... van 's morgens vroeg tot 's avonds laat aan het rennen waren om hun kids van de ene locatie op te halen om ze vervolgens weer bij de andere af te leveren; de crèche, de ex-echtgenoot of ex-echtgenote, de hockey-club, de voetbalclub, de balletschool, de manège, de kinderpsycholoog, het glutenvrije kinder-kookcafé, het animatie-team in het vakantie-resort."
Dat doen die ouders toch helemaal vrijwillig zelf?
Misschien eens ophouden met dit soort verwende-nesten 'aandacht', doorgaans alleen bedoeld om aan de buren te laten zien hoezeer je deugt dan wel hoeveel geld je hebt, en in plaats daarvan de kinderen weer eens èchte, liefdevolle, geduldige aandacht schenken?
Amen!
Persoonlijk, hier 2 koters, 2 banen, maar... mevrouw schizo werkt parttime waardoor het gezamenlijk inkomen uiteraard laag is.
Daarvoor wordt de jongste elke dag gebracht en gehaald naar school buiten regio, want beter (mag ik schrijven: blanker? Welja!) en wordt er 4 tot 5 maal per week getraind voor zwemwedstrijden. De oudste (op die leeftijd zat ik al in Australië om er te werken) studeert iets ingewikkelds en gevaarlijks, daar zit een kop op (geen idee waar dat vandaan komt) en die is al bezig internationaal te gaan opereren. Zit vooral in de boeken, doet geen vlieg kwaad (tenzij je tegenover deze schizo staat bij Krav Maga) en gaat een mooie toekomst tegemoet zonder echte hobbels naast gezondheid.
En dan werk ik in het onderwijs en heb klassen vol met 'het tegenovergestelde'. De verhouding is compleet zoek lijkt het soms.
Mijn buurvrouw heeft 7 kinderen en 0 banen. Dat lijkt haar prima te lukken. Stuk voor stuk lieverdjes. De buurvrouw zelf echter.. als ik haar woorden jegens haar kinderen hier herhaal krijg ik gegarandeerd een ban.
Dus Balkenende had toch gelijk, het gezin als hoeksteen der samenleving. Helaas heeft ook hij met zijn beleid de moeders thuis weggejaagd. Zelfs in mijn tijd vanaf 1980 was het praktisch onmogelijk om met 1 kostwinner een gezin te runnen en het allerbelangrijkst te zorgen dat er voor de kinderen altijd een van de ouders thuis is. Zelfs dan is het de vraag of uw kinderen niet voor galg en rad opgroeien, maar je hebt dan als ouders het maximale voor je kinderen gedaan. Maar de politiek he. Beleid maken op uitzonderingen. Steeds meer faciliteiten voor kostwinners geschrapt. Natuurlijk ook gevoed door de honger naar meer belastingen, samen met het langzaam verliezen van de Christelijke traditie. Tweeverdieners en alle alleenstaande ouders die werken brengen meer in het laatje. Maar hoe fout voor opgroeiende kinderen. En zo is het gekomen. Werkende vrouwen, of huismannen, niets mis mee, maar hou er gewoon rekening mee, als je voor kinderen kiest dat die tijd en aandacht nodig hebben. En dat gaat echt niet lukken met wat ouderschapsverlof. Individuele gevallen buiten beschouwing gelaten, maar het gaat om de massa. Daar zou de politiek zijn beleid op moeten voeren. Doen ze niet, want geen levenservaring en geïndoctrineerd. Zie de resultaten.
Peter Emile@ maak je niet druk om die kinderen en ouders. Geniet van het feit dat je geen kinderen hebt (helemaal die slappe hap schermverslaafden van tegenwoordig) vrijheid is het hoogste level wat je kunt bereiken en daar horen geen kinderen bij.
Het is gewoon heel simpel de verloedering van de maatschappij. Kinderen wordt geen normbesef meer bijgebracht, geen respect voor de medemens, geen gevoel voor fatsoen. Het is alleen maar gamen, drugs, steekwapens, kopschoppen, dance festivals waar ze strak staan van de pillen en waar ze hun gehoor voorgoed naar de kloten helpen, en ga zo maar door. Een generatie die opgroeit voor galg en rad. Wat een leegte, wat een trieste zinloze levens.
Exact!
We hebben een oorlog nodig, gelukkig zijn de VS en Iran hier al druk mee bezig.
U heeft voor een deel gelijk, maar ik neem mijn petje af voor de gezinnen die er toch in slagen om hun kinderen op een goede manier in de maatschappij te brengen en dat is gelukkig nog steeds de massa.
Graag voor de duiding ook ff etnische achtergrond vermelden. Dan wordt alles vanzelf weer een beetje verklaarbaar.
En dan zijn het geen onschuldige jongeren meer.
HOORN- omg vd Valk A7, gezocht: jongen, 1.50, tenger, donkere huid, do spijkerbr, donkere jas met grote witte baan in V-vorm, zw schoenen, zwart ski masker.
bron: burgernet
Helaas mag dat van de goedmensen niet.
Stel je voor dat zou blijken dat er in multi-cultureel aspect nauwelijks sprake is van een 'samen' leving!
Er wordt dan altijd gewezen naar die 'blanke' jongens (want dan zijn we plots niet langer aan het discrimineren?) die 'ook' slechte dingen doen... Vraag gerust eens naar aantallen, locaties en exacte 'slechte dingen'. Zal je zien dat het dan vaak over relatief (let op, relatief!) onschuldige zaken gaan in kleine plaatsjes, bijvoorbeeld het vernielen van een bushokje.
@EEnzame SchizofrEEN | 05-01-20 | 13:50: We doen als samenleving ons best om de statistieken zo rooskleurig te maken als mogelijk, waarbij een groot gedeelte van het finse volk gewoon onder de autochtoonse statistieken vallen. En toch zijn de cijfers ontzettend scheef.
@Shadowzz | 05-01-20 | 14:31:
Dat is zeker zo. Er zijn immers leugens, grote leugens en statistieken.
Een tienermeisje (17) is even na middernacht in Hengelo door twee onherkenbare mannen op straat bedreigd met een vuurwapen. Ze beroofden haar van haar telefoon en meerdere pasjes.
Dat wilde ik ook plempen. Maar toch lijkt me dit verzonnen. Twee ‘kerels’ die met bivakmuts en wapen een meisje van haar telefoon beroven? Neu.
Wat Normpje schrijft! Wel héél vreemd verhaal.
Een Afrikaans spreekwoord zegt: 'er is een dorp nodig om een kind op te voeden.' Deze collectieve verantwoordelijkheid is in Nederland bijna verdwenen en heeft plaats gemaakt voor individualisme met dit gedrag als gevolg.
Onzin. Een homogene samenleving is bijna verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor ongecontroleerde migratiestromen met dit gedrag als gevolg.
Zeg je hier nu dat de integratie niet gaat werken en daarmee is mislukt met zo'n mindset?
@schoon-schip-maken | 05-01-20 | 13:32:
Dat is wel duidelijk.
Een Nederlands spreekwoord zegt: je hele reaguursel slaat als een tang op een varken.
@medusa324 en @schoon-schip-maken. De ethische achtergrond van de addertje is onbekend maar blijkbaar hoort u bij het slag mensen die per definitie anderen met een migratieachtergrond de schuld geven, ongeacht wat. Moeilijk he, nuance?
@Red shirt | 05-01-20 | 13:39:
Je loopt al tijden zo te kokketeren met het feit dat je een vrouw met migratie achtergrond hebt dat het niet anders kan dan dat dat chronisch minderwaardigheidscomplex van je misgeslagen planken wat je dagelijks ten toon spreid daaraan ten grondslag ligt.
Excuustruus. Maak wat van je leven, stumper.
Ooit, ooit werd het in Nederland volstrekt normaal gevonden als je als ouders ZELF zorgde voor de opvoeding van je kind(eren). Er is nooit sprake geweest van dat 'dorp' dat daarvoor nodig zou zijn, i.t.t. kennelijk in Afrika, waar men dus de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van het eigen broedsel niet wenst te nemen: gooi maar op straat!
En dat is dus precies wat je nu ziet gebeuren in de kansenwijken in onze grote steden.
@schoon-schip-maken | 05-01-20 | 13:43: rood shirt. Rood=links. Kijk maar naar Jinek vrijdag. Eerste uitzending bij RTL, direct laten zien dat ze nog ‘niets’ is veranderd , rood jasje. Ahum.
@Red shirt | 05-01-20 | 13:39: probeer eens nl-se les van die import trol van je. Denk dat zij het beter kan.
nu ben ik dik een half uur aan het lezen in de reaguurders bijdragen en vraag me 1 ding af: wie van jullie reaguurders doet het beter met zijn kinderen? ben jíj de reaguurder die netjes thuis op je kinders zit te wachten na schooltijd of eigenlijk ook geen tijd voor?
buiten dit alles: de wereld is naar de tyfus en dit gaat alleen van kwaad tot erger. niet meer terug te draaien, helaas.
Mijn kinderen zijn 2 en 4 dus ik weet wel precies waar ze zijn. Of ik dat tegen die tijd weet, geen idee. Maar je kind steekt geen andere neer, rooft of sticht brand als de ouders goed bezig zijn.
Oorzaak is het liberale denken,ipv oud conservatief waarbij je al een draai om de oren had als je niet netjes kan gedragen.
Zie het nog voor me de dochter van een buur zij geen gedag tegen de andere buurman( een politie agent)
Na dat heeft ze geweten ook,nu is het goedenmidag meneer.....
Krijgt ook meteen een knal voor haat kop van haar vader als er iets is
Of wij het beter doen?
Tja, zoals ik net schreef bij andere tegel, wij werken beide, maar partner werkt parttime om juist voor de kinderen thuis te zijn. Uiteraard heeft dit financiële gevolgen maar schizo 2 heeft daar vrede mee.
Gevolg: minischizo 1 volgt hoge opleiding in veiligheid en anti-terrorisme, en is druk bezig over aantal jaar buiten Nederland te gaan werken. Kind is super intelligent en doet (buiten krav maga) geen vlieg kwaad.
Minischizo 2 wordt dagelijks naar en van school gehaald want gaat buiten regio naar (blanke! OEI!) school, die verbaast zich telkens over wat er door 'leeftijdsgenoten' wordt uitgevreten (hell, die verbaast zich er al over als een medeleerling van 13 jaar oud, let op, een slok BIER op mag drinken!) en wil later bij de douane buitendienst om de grenzen te beschermen... Kwam die zelf mee?!
Of wij het beter doen? Geen idee. Beide zijn nogal anders dan de grote gemene deler, vreselijk nuchter, niet gelovig, zijn vrij hun eigen weg te kiezen en worden daar door ons in gesteund, en ook steeds 'aparter' in deze tijden, wij zijn gewoon bij elkaar en gaan elk jaar gezellie samen op een grote vakantie. En dat zetten we dan, ook heel typisch, NIET op facebook of zo.
De relatieve toename van jeugdigen met hoge(re) testosteron niveau's op jonge leeftijd, mogelijk als gevolg van de gewijzigde demografie, lijken in toenemende mate incompatibel met de huidige inrichting van het jeugd(straf)recht. Daar zouden we iets aan moeten doen.
Minder jarig, minder gezellig
Spreek genoeg ouders die het heel normaal vinden dat hun kind van 12 blowt, dus hou maar op.
Tja, je moet wat leut hebben in je jonge jaren hebben, niet? En dan zeker deze jongste generatie: zij die er zelf verder voor zullen zorgen dat ze hun oude dagen in honger en bloed zullen doorbrengen.
Vroeger mocht je gewoon een bijbaan hebben op je 12e. Bij de boer, bij de super, bij een bouwbedrijf rommel opruimen of bij een schilder hand en span diensten.
Dat recht is de jeugd ontnomen. De enigste manieren om toch je doelen te bereiken zijn óf rijke ouders hebben óf de criminaliteit in. De legale manier is door de overheid ontnomen en verboden. Hiermee heeft de overheid bijgedragen aan het ontstaan van het klimaat waarin tieners tieners overvallen. Gekataliseerd uiteraard door de import van wettelozen en kanslozen die er qua geweld compleet andere normen en waarden op na houden.
Volgens mij mag dat vanaf 13 jaar nog steeds.
Klopt wel,alles is verboden of een probleem.
Die kunnen zo geen kant op en vervelen zich kapot.
"Om je doelen te bereiken moet je rijke ouders hebben of crimineel zijn"
Nee!.... Om je doelen te bereiken moet je gewoon hard werken en niet zeuren.
Ik ben niet van rijke komaf en heb niet gestudeerd. Ik ben op mijn 16e gaan werken met als doel rond mijn 40e in principe te kunnen stoppen.
Ben nu 42, heb mijn eigen bedrijven in de IT en evenementenbranche gehad en deze 5 jaar terug voor een goeie duit verkocht. Doe nu voor de bezigheid nog wat voor een IT bedrijf, voor het geld hoef ik het in ieder geval niet meer te doen.
Het kan dus wel, als je er maar voor werkt.
@normanius | 05-01-20 | 13:31:
Mijn oom zei vroeger altijd, wie niet steelt dealt of erft blijft werken tot hij sterft.
Doet dat ertoe dan? Voel je je beter als er "getint uiterlijk" staat ipv "blank"?
@Erikjan79 | 05-01-20 | 13:31:
Jazeker, als 80% van kleur is kan je wat met die informatie, helaas is dat dus discriminatie.
@marrretje | 05-01-20 | 13:54:
Als overheid dan.
@marrretje | 05-01-20 | 13:54:
Wat kun je daarmee dan?
@Erikjan79 | 05-01-20 | 13:31:
Dat doet er zeker wel toe Erik Jan. Er is namelijk een causaal verband tussen het aantal niet westerse immigranten in Nederland en de stijgende criminaliteit. Wanneer dat verband niet gelegd mag worden blijf je tot in de eeuwigheid aan symptoombestrijding doen en heeft als gevolg dat de gehele samenleving wordt ingeperkt. De groep teringlijers blijft buiten schot en kan ongehinderd doorgroeien naar de zware criminaliteit. Zie Mocromaffia.
@Erikjan79 | 05-01-20 | 14:03:
Als dat de uitkomst is kan je gericht een oplossing zoeken in plaats van een half bakken politiek correcte oplossing die kant nog wal raakt.
@MarkiesDeBalzaque | 05-01-20 | 14:10:
Stijgende criminaliteit? Bron?
@Erikjan79 | 05-01-20 | 14:03: je bent ook echt te dom om te schijten hé.
Toch zou het wel eens interessant zijn als er eens een echt onafhankelijk onderzoek naar dit onderwerp zou plaatsvinden en niet door een instantie die belang heeft bij een bepaalde uitkomst. Ik zou daar wel eens de cijfertjes in terug willen zien van ontspoorde jeugd uit 1-ouder gezinnen en daarbij ook de cijfertjes van kinderen die al vroeg in allerlei opvang na school worden gedumpt. Eens kijken wat het verschil zou zijn tussen die groepen waarbij er bijzonder weinig kind-ouder contact is en groepen waar één ouder en/of twee ouders meer tijd en aandacht (kunnen) hebben voor een kind.
Aantal kinderen zou ik daar ook graag in verwerkt zien en ook etniciteit.
Het minderjarigenstrafrecht in NL stelt zo weinig voor, dat tot 18 iedereen zich alles kan permitteren zonder werkelijke gevolgen.
Mijn gang van jonge tieners zijn volleerde zakkenrollers die nu in de stad hun slag aan het slaan zijn. De opbrengst is voor mij maar ik geef die wezen eten en onderdak, dus zeik niet.
Uw naam is Fagin?
@Kapitein Sjaak Mus | 05-01-20 | 13:18:
Misschien... Maar u wilt uw kind met rood krullend haar afstaan zodat ze later(tomorrow) wordt geadopteerd door een zeer rijke kale man met een blanke pit?
Rutte is ook zo'n inspirerend rolmodel!
Zijn kinderen vallen tenminste niemand lastig.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 16:06:
Rutte zélf daarentegen...….
@demaup | 05-01-20 | 16:37: Daar wordt hij voor betaald.
Kinderen voeden zichzelf niet op, dat is een taak en verantwoordelijkheid van ouders. Maar ja sommige (vele?) ouders zien dat kennelijk anders.
2 banen, kinderopvang, etc. of uitkering en 10 kinderen voor de bijslag.
De opvoeding/handhaving wordt overgelaten aan de overheid binnen bepaalde culturen. Daar móet het zoektocht op
En zelfs dan heb je geen garantie, maar voor de meesten zal dit opgaan. De overheid wil echter al decennia geen kostwinners meer. Dus hen die de inkomstenbelasting zo hebben opgetuigd treft ook blaam.
@marrretje | 05-01-20 | 12:56:
Kom kom......….
Die kinderbijslag is alleen de eerste 18 jaar........!
Kindercrèche generatie. Ouders nemen kinderen zonder ze zelf op te willen voeden. Geld vinden ze belangrijker.
Ik heb graag een huis en eten. In de hedendaagse maatschappij zijn ouders gedwongen allebei te werken.
@SinisterNL | 05-01-20 | 12:55:
Of gewoon geen kinderen nemen, op deze manier sla je met je eigen lul je biefstuk van tafel.
Maak van dat will maar kunnen.
Alleen mensen met een uitkering kunnen tegenwoordig hun kinderen zelf op zien groeien lijkt wel. Triest.
@Vacuumbom | 05-01-20 | 12:59: @Sinister dat nemen nu andere bevolkingsgroepen van ons over hoe denk jij dat onze maatschappij er over 20 jaar uitziet?
@Vacuumbom | 05-01-20 | 12:59:
"sla je met je eigen lul je biefstuk van tafel"
Schaterlachen moet ik!
Ja, anders ben je een burgertrutje. Je moet namelijk fulltime werken, parttimers zijn uitschot en nemen geen verantwoordelijkheid. Zegt men...
1 echte en dan nog een aantal valse. Made in China, waarschijnlijk.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:54:
Pas maar op.
De Blauwe Lotus is niet het slechtste verhaal.
Er zitten 2 kanten aan dit verhaal.
De ene kant is de veranderende samenstelling van de bevolking, u begrijpt wat ik bedoel. In klassen wordt het ongewenste gedrag ook door autochtone gekopieerd. Stoer zijn is leuker dan de Brave Hendrik uithangen. Het taaltje, de gedragingen van de andere leerlingen wordt door de roomblanke jongetjes gewoon overgenomen, helaas. Meisjes vinden het namelijk ook wel wat hebben, zo'n bad boy. Heel wat aantrekkelijker dan een braaf blank jongetje dat van schaken houdt en met Marklin treintjes speelt.
Ten tweede is de belastingdruk in dit landje zo absurd hoog, dat de vrouw wel mee moet werken om nog een beetje normaal te kunnen leven. Vroeger kon je van een arbeiderssalaris gewoon normaal leven, de huren en de overige kosten van levensonderhoud waren betaalbaar. Kom daar nu nog eens om.
Wat komt er van schoolgaande kinderen terecht als die 's middags thuiskomen en er is geen enkel toezicht van moeder? Want moeder moet werken. Want arbeid levert geld op en met dat geld kan je of leuke dingen doen of je kan daarmee net de maand rondkomen.
Dan ten derde zijn er de carrièrevrouwen, de vrouwen , zittend achter een screen, allerlei belangrijke dingen te doen. Advocaten, HR managers, docentes en wat dies meer zij. Die krijg je natuurlijk ook niet meer terug achter het aanrecht, die vinden het zelfs tijdverlies om van hun eigen kind de luiers te verschonen, jemig, daar neem je toch iemand voor in huis?
Conclusie: de opvoeding zowel aan allochtone kant als aan autochtone kant laat veel te wensen over. De samenleving merkt dat.
Regie vanuit Den Haag? La-me-nie-lachen, want er zit een scheurtje in mijn lip. Dacht u werkelijk dat ze de belastingdruk ook maar ooit 1 procent verminderen, zodat mensen weer kunnen kiezen of ze werken of zorgen voor man en kinderen?
Op het toppunt va de economische cyclus, krijgt de modale werknemer er enkele tientjes per maand bij als gevolg van lastenverlichting. Pure cosmetische ingreep natuurlijk.
Maar dat kan je wel aan de Kartelpolitici overlaten: theater spelen. Ecole de Thêatre supêrieure, dat diploma hebben ze allemaal cum laude behaald, de huichelaars.
Dat van die vrouwen die werken vind ik niet een heel sterk argument. Nederlandse vrouwen zijn zo'n beetje wereldkampioen deeltijd werken. Vergelijk dat eens met landen als Frankrijk, Scandinavische landen et cetera... Daarnaast wordt in allochtone kringen-waar de jeugdproblematiek nog wel wat heftiger is - helemaal niet zoveel door getrouwde vrouwen gewerkt. Het lijkt me dus niet zo'n sterke verklaring.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:59: Wilt u mij een plezier doen beste Kuifje? Aub niet meer op mijn postings reageren, want dat tandeloze VVD gewauwel van u, daar heppik toch zoo genoeg van.. En de feiten maar maar blijven ontkennen of verdraaien, daar schijt ik peuken van. Dus aub opr*tten van mijn postings.
Ik denk dat je een punt hebt. In principe zouden dit nog kunnen opgevangen door goed onderwijs met docenten die daadwerkelijk tijd hebben voor hun leerlingen en ook een beetje respect af kunnen en willen dwingen.
Maar helaas gaat deze sociaal-economische trend ook samen met de teloorgang van ons middelbaar en basisonderwijs door a) decennia van bezuinigingen b) slecht onderwijsbeleid waardoor het geld wat er is naar bestuurders gaat ipv docenten en de kwaliteit van het onderwijs achteruitgaan om de slagingscijfers maar hoog te houden c) een te softe onderwijscultuur op de PABO's.
@Heppie-even-voor-mij | 05-01-20 | 13:03: het waren anders wel twee prima tegenargumenten van kuifje. Kom eens op Heppie. Dit kan beter.
@Heppie-even-voor-mij | 05-01-20 | 13:03: Het is gewoon flauwekul wat je beweert. Problemen met jongeren vind je vooral bij de onderklasse, en daarvan werken de vrouwen/moeders nauwelijks.
@kokkie klaphaak | 05-01-20 | 13:10: Wat valt er tegen mijn betoog in te brengen? Dat het elders NOG erger is? Mijn betoog bestaat uit 2 punten: de allochtonen die hun kinderen, gezien de man-vrouw gezagsverhouding niet op KUNNEN voeden, da's 1. Dat is geen mening, maar een aantoonbaar feit. De autochtonen die hun kinderen wel op kunnen voeden, maar dat niet doen vanwege werk en druk, druk druk, da's 2. "Hoogopgeleide" vrouwen die gewoon keihard beween wel iets beters te doen hebben dan oppasmoeder te zijn of luiers te moeten verschonen, kom op zeg!
Daar valt ook geen speld tussen te brengen, ik heb het om mij heen honderden keren gezien, beide voorbeelden.
Waarom dit alles bij de autochtonen? Welnu: het MOET, anders kom je niet rond, met huren in de Randstad van 900 a 1200 euro, plus de andere kosten van levensonderhoud en alles wordt alsmaar duurder en het salaris stijgt niet navenant, dus je moet NOG meer werken, dus MOET je eerst werken tot je dertig bent voordat je ooit maar een huisje kunt krijgen, huren of kopen. Dus de kinderwens wordt maar uitgesteld en uitgesteld, zijn de vrouwen tegen de 40 en willen alsnog een kind.
Opvoeden wordt steeds moeilijker zo. Daarvan zien we dus de gevolgen dagelijks op straat en in de krant, op school en overal.
Wie dit ontkent, weigert te zien, of beweert dat het allemaal wel meevalt of dat het ergens anders nog erger is, dat zijn totale oetlullen, nitwits of kuttekoppen. U weet inmiddels op wie ik doel, hij is er maar 1 voorbeeld van. Het is typisch VVD. Werken tot je erbij neervalt zodat ze je maximaal kunnen pluimen middels de belasting en via een ingewikkeld circuit van toeslagen een Jodenfooi terug geven.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 13:12: Ben ik met je eens. Dit heeft niets met werkende moeders/vrouwen te maken maar alles met de capaciteiten om op te kunnen voeden. Het gaat ook om de betrokkenheid bij de opvoeding. Dat zie je ook vaak bij hulpouders op school. Het zijn juist vaak werkende ouders die ook activiteiten op school organiseren.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 13:12: Dat ben ik niet helemaal met je eens Kuifje. Veel vrouwen/moeders aan de ondergrens hebben zelfs 2 crappy banen waarmee ze nog niet een fatsoenlijk inkomen krijgen om rond te komen en bijvoorbeeld afhankelijk zijn van een voedselbank. Geld voor een sport voor de kinderen is er vaak niet. Daarbij zijn vrouwen uit de onderklasse veel vaker actief in het vrijwilligerswerk. De genoemde vrouwen met een parttime baan en een partner met een fulltime baan hebben het vaak te druk "met vriendinnen chillen", yoga of noem maar iets op waar ze vreselijk druk mee zijn, maar eventuele kinderen zitten gewoon in de buitenschoolse opvang en als ze daar te oud voor zijn lopen ze te spelen met de nieuwste iphones en games, betaald door de ouders, zodat die geen last hebben van hun kinderen.
@Heppie-even-voor-mij | 05-01-20 | 13:20: Happy heppie, wat zal deze oetlul daar eens van zeggen.
1. Vrijwel geen één werkende vrouw die ik ken werkt 40 uur met als argument: de kinderen.
2. Ik ken uit eigen ervaring en observatie heel veel allochtonen die het thuis uitstekend onder controle hebben. Dus dat gemakkelijke gelul van jou over allochtonen is vrij triest.
3. Hoeveel erger zou het nou echt zijn dan 40 jaar geleden. Er is veel te veel misdaad maar doen of dit helemaal nieuw is klopt ook niet. En ik zou dat sowieso willen corrigeren voor de handhavingsbereidheid van onze hermandad.
Heppie is wel een feminist. Heel verhaal over opvoeden en alleen over de moeder beginnen. Kom je uit de biblebelt of zo?
@Erikjan79 | 05-01-20 | 13:36: Ja, en ErikJan is zo'n hipster met een knotje zeker?
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:59: nu ben ik het zwaar met je eens, maar ook met het copieer verhaal van Heppie, in de grote steden gaat dat wel degelijk op namelijk, zelfs Halema trok die conclusie.
Blanke gezinnen en leraren vertrekken niet voor niks uit de steden.
@marrretje | 05-01-20 | 13:44:
Als ze die mogelijkheid hebben natuurlijk, wat overblijft is allochtoon en Eminems of vanilla ice.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:59:
Sterker nog Kuif: het is volstrekte flauwekul.
Zoals je zegt, is het in alle ons omringende landen volstrekt normaal om als vrouw gewoon je eigen financiële broek op te kunnen houden. Hier is dat verdorie net aan zo'n 30% van alle vrouwen, wat al schandalig laag is, en ik ben heel benieuwd hoe die cijfers liggen bij het allochtone volksdeel. Mijn vermoeden: nòg veel lager.
Alles wijst hier weer naar de nog niet benoemde olifant.
@Heppie-even-voor-mij | 05-01-20 | 13:22: Och gut, ben jij tegenwoordig moderator hier?
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 15:05: helaas niet, want dan had ik je al minstens 3 keer weggejorist... Oh, wacht, volgens mij ben je aan je 3e nick bezig....
Tegenwoordig moeten er 2 salarissen binnenkomen om normaal te kunnen leven? Ben ik niet helemaal mee eens. De woonlasten zijn in NL debiel hoog dat geef ik toe, maar de reden dat je vroeger met 1 kostwinner rond kon komen was (in mijn geval dan) omdat er geen auto voor de deur stond (en al helemaal heen twee). Vakantie? Ik geloof dat ik 12 was toen we voor het eerst een reisje maakten. Tot die tijd was vakantie op het Nederlandse strand.
Als je nu ook zo zou leven kun je wel met 1 kostwinner rondkomen hoor. Alleen wil niemand dat meer. Als je tegenwoordig niet op vakantie kan, dan ben je arm en niemand wil arm zijn....
En allemaal lopen ze rond in die achterlijke patatzakachtige sportbroeken en natuurlijk een hoodie op? En hele dag ‘bro’ dit en ‘bro’ dat? Klopt dit signalement dan preventief oppakken.
Frites, please
@Eierbal-is-fijn | 05-01-20 | 13:04: Hahaha, heerlijk dit. Met ajuintjes, niet?
Daarvoor waren het aussies en daarviir weer ribfluwelen broeken met hoogwater.
Ach, ja, de kinderen zijn al zo vroeg volwassen tegenwoordig...
Als volwassenen berechten dan.
Wanneer sloeg jij voor het laatst je vrouwen en vriendinnen?
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:49: Telt op het kontje ook mee?
@Patje2011 | 05-01-20 | 12:52: Mits flink hard wel.
Als er een groep is die tijdens hun jonge jaren hard wordt aangepakt, dan is dat Marokkaanse jochies. Slaan met een riem, gloeiend hete kachelpook onder de voetzolen, onder een koude douche gezet worden en noem maar op. Toch helpt dat maar weinig, gezien alle plofkraken, overvallen op oude omaatjes en mishandelingen van LHTB-ers. Dus wat is nu wijsheid?
Daar wordt het meestal erger van.
Alleen als de ‘eer’ van de familie is aangetast. Beroven van ‘kaas’ valt daar niet onder.
Hete kachelpook? Ok boomer!
@Eierbal-is-fijn | 05-01-20 | 12:52: Die doe je dan in een gasvlam. Wordt ie heel warm van.
Oh. Ik had gedacht ze boven de moeder en zussen stonden. Helemaal verkeerd dus...
Das alleen als het dreigt een watje te worden, strijders moeten het zijn.
@Thoth | 05-01-20 | 12:59:
Hij verzint dit ook ter plekke.
@marrretje | 05-01-20 | 13:01: Ik ken een boel Marokkanen, en in tegenstelling tot jou, niet alleen van Opsporing Verzocht. Er zijn ook wel rapporten over verschenen.
U bedoelt natuurlijk de dochters. De jongetjes zijn namelijk hun prinsjes. Kom eens achter dat hek vandaan in een echte multikul wijk.Dan leert u wat ik bedoel.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 13:14:
Kom maar met die rapporten van 30 jaar geleden dan.
Ik ken hele normale en best criminele Marokkanen, het verschil zit hem voornamelijk in de omgeving, die 40 jaar geleden een stuk diverser was dan nu.
Wat opsporing verzocht betreft, das nu juist het probleem, je hoort er niet meer bij zonder dat je kan claimen daar in beeld te zijn geweest.
Misschien in Marokko zelf maar hier niet. Een vriend van mij, Marokkaan van geboorte ( het verbaast je vast dat ik een Marokkaan in mijn vriendenkring heb) zegt zelf dat het slappe beleid hier, de lage straffen en gepamper hier belachelijk is. Dus, misschien dat deze misdaden daarom niet in Marokko gebeuren?
@MoonBeebe | 05-01-20 | 13:49:
Dus die vriend gaat er vanuit dat 1) Marokkanen kennelijk hun eigen kinderen niet kunnen opvoeden en/of 2) dat deze kinderen intrinsiek geneigd zijn tot slecht gedrag?
@EefjeWentelteefje | 05-01-20 | 13:56:
Dat deze kinderen niet mee kunnen komen omdat ze in een parrallele samenleving opgroeien, waar ze zich niet hoeven aan te passen aan de westerse normen en waarden.
We hebben hier dus eindelijk de Amerikaanse getto's.
@marrretje | 05-01-20 | 13:29: Kijk eens naar de achtergronden van die Top-600. Meen me te herinneren dat zo'n 60 procent flink mishandeld was tijdens hun jeugd.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 15:02: Eefje, deze Marokkaan gaat ervan uit dat de samenleving mee helpt het kind op te voeden als ouders hier niet in slagen. Vergelijkbaar met soort van sociale controle. Dat is normaal in Marokko. Hadden wij vroeger ook, naar mijn mening. Kuifje, je verwijst naar mishandeling. Alsof dat de reden is dat deze jongeren zich zo misdragen en volkomen schijt heb aan onze maatschappij. Ze zijn eigenlijk het slachtoffer nu?
@MoonBeebe | 05-01-20 | 15:12: Marokko is een soort van politiestaat. Overal politie zichtbaar op straat, daarnaast nog veel politie in burger die je niet als zodanig herkent en een vrij ingenieus systeem van verklikkers, bestaande uit taxichauffeur, bewakers, conciërges, docenten en noem maar op. Dat kun je in Nederland nooit imiteren, mocht je dat al willen. Mijn punt: zelfs jongens die stevig worden aangepakt, kunnen ontsporen. Ik vind 0031 op een aantal vlakken veel te soft. De aanpak mag inderdaad wel wat harder. Maar het is geen garantie voor succes. Zie Frankrijk, waar de politie wel stevig optreedt.
Jongemannen, bivakmutsen, vuurwapen.... telefoon afjatten...
www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/m...
En als je minderjarig bent, krijgt je voor het (bewezen verklaarde) tanden uit de mond meppen bij iemand, 2 weken voorwaardelijk. Dat zal ze leren!
Komt in de beste families voor. Bruno Oey was ook al aardig op weg.
Oké. Dat is het nummer. En wat was de kleur?
Ze worden ook als prinsjes en prinsesjes opgevoed, met tuig als resultaat!
Geef ze stemrecht! Dat zal ze leren.
Ze gaan niet meer naar de kerk. Dan krijg je dat. Misschien wel braaf naar de moskee, maar wat ze daar leren weet ik niet.
Tja, krijg je er van wanneer je alles afbreekt, van volkswijken met sociale controle tot onderwijssystemen met echte docenten. Net als met handhaving kost het zogenaamd teveel of levert het te weinig op...
Precies, het zijn investeringen. Het lijkt of het wat kost, maar als je het niet doet of regelt zijn de kosten van van de gevolgen vele malen hoger.
Ik woon in Scotland. 0 agressie, 0 vernielingen 0 graffiti, 0 straatvuil. Iedereen is relaxd in het verkeer. Wel heeft gisteren mijn buurjongen van 8 jaar zijn eerste fazant geschoten tijdens de jacht. Een andere van 12 doet dat al een poosje. Zeer sympathieke lieve kinderen die het erg goed doen op school. In uniform dat wel. Zo kan het ook ipv gassies uit het Shit hole Nederland.
Op de Noordpool schijnt het ook lekker rustig te zijn.
Woon je in een oude wijk van Glasgow?
U woont zeker niet in Glasgow, Edinburgh of Aberdeen?
Van shit holes gesproken...
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:44:
U was mij voor, mijn waarde.
Hoe is het daar met het open deuren beleid v/d nieuwkomers geregeld ?
dan woont u waarschijnlijk in een wat rijker deel. Ken Schotland goed, zijn ook een hoop gebieden die je in NL nog nooit hebt gezien.. tenminste niet in laatste 100 jaar.
@likmegaties | 05-01-20 | 12:47: Iedereen heeft dezelfde kleur, van pakjes bezorger tot Chinees of tandarts. Ik ben de enige buitenlander. Maar er is geen kleur verschil.
Dan woon je duidelijk niet in Glasgow, maar in een of ander kutgehucht. Dat is hetzelfde als Bolsward met Amsterdam vergelijken.
@bigstone | 05-01-20 | 12:59:
0 agressie?
Ga voor de gein eens met een Rangers shirt op de Celtic tribune zitten.
In Nederland ook vrij normaal als je een aantal km van de randstad of grote steden gaat wonen. Ik kom uit het boerengebied, hier is het ook allemaal vrij relaxed. Paar jaar in de randstad gewoont en wat een enorm contrast.
Zit in de familie...
Mochten er onder die jongelui ook figuren zijn van Finse afkomst, dan verbaast me dat niks. Moeders van Finse jongens verliezen het recht om het joch op te voeden zodra hij de puberteit bereikt, dan wordt het een zaak van zijn pa, zo zit dat in de Finse religie. Finse vrouwen/moeders zijn (hoofdzakelijk en hoofd-doekelijk) van ondergeschikt belang. En we weten allemaal dat Finse vaders hele goede opvoeders zijn want ze doen dat uit positieve ervaring, ze zitten er bovenop.
In de Kalevala? De muziek van Jean Sibelius heeft ook zo'n anti-puberale ondertoon, lekker dreigend. Vooral Herbert von Karajan wist daar raad mee.
Je hebt Finnen en finnen. De Finnen wonen in Finland. De finnen zitten hier en veroorzaken overlast.
Het ligt gewoon aan opvoeding door ouders en het onderwijs.
Sinds het onderwijs gestopt is met cijfers op rapporten en verlaging niveau toetsen is het onderwijs hard onderuitgezakt. Scholen zien de leerlingen liever vertrekken, want kassa.
Minimaal één vergeten.
www.regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/...
Oei, daar is duidelijk te zien wat de etnische afkomst is en dat is natuurlijk racistisch. Moeten we voortaan niet met fotosjop de daders blank (jaja, wit) maken?
@Patatter
Dan ook gelijk het opgeschoren koppie en bontkraagje retoucherend.
@Patatter | 05-01-20 | 12:34:
Veelzeggend zijn de omstanders die e.e.a. komen verduidelijken.
Daarom verander kinderbijslag in opvoedtoeslag , gaat het kind de fout in trek direct de toeslag in , zal ze leren .
In iedergeval stoppen na het 2e kind, zie gezinnen langs komen met 8 tot 10 kinderen, hoe ga je die opvoeden?!
@marrretje | 05-01-20 | 12:34: zulke grote gezinnen zijn hier in de regio niet ongebruikelijk. Op wat kattekwaad na geen enkel probleem bij die gezinnen. Als pa en ma maar zo nu en dan naar hun kroost omkijken.
Het probleem is dat ouders de opvoeding een taak van school vinden. En dat is het gewoon niet.
@marrretje | 05-01-20 | 12:34: ik zou hem nog verder willen doortrekken: géén toeslagen voor kinderen. En max 1 kind per persoon stimuleren, dus 2 per koppel, daarna betaal je per 3e (of 4e, etc.) kind kinderbelasting, tot ze 18 zijn.
Ik vind niet dat kinderen krijgen een recht is voor iedereen. Hoezo zou je het krijgen van kinderen subsidiëren? Als je amper je eigen broek kan ophouden, dan is het je helaas niet gegeven om een kind te _nemen_.
(Discussie over kinderen _krijgen_ of kinderen _nemen_ is een andere discussie)
@marrretje | 05-01-20 | 12:34:
In grote gezinnen voeden de kinderen elkaar op. Er is niks mis met grote gezinnen. Ook goed voor het aanleren van sociaal gedrag.
@Knisperende_Tissue | 05-01-20 | 12:40:
Ik weet niet welke regio dat is, maar 10 kinderen opvoeden is niet afentoe naar je kroost omkijken maar gewoon een baan van minimaal 35 jaar.
@arie-hoax | 05-01-20 | 13:03:
Ja heel fijn, je kinderen gebruiken om de verse aanwas te verzorgen. Dat gaat op in de zandbak en 40 jaar geleden in Nederland maar niet meer in het Nederland van nu waar kinderen op hun 12e al een richting moeten kiezen om wat te bereiken in de toekomst.
@Timide_Aso | 05-01-20 | 13:00:
Hele toeslagen circus is natuurlijk onzin, maar mensen verbieden kinderen te krijgen gaat me te ver. 2,2 kinderen stimuleren is wat mij betreft prima.
@marrretje | 05-01-20 | 13:13:
De school helpt bij die keuze, die overigens al honderd jaar bij 12 jaar ligt.
En dan kun je nog stapelen, zoals dat heet. Ik snap werkelijk niet waarom je bezwaar tegen grote gezinnen zou hebben. Voor de kinderen zijn er vooral voordelen. B.v. je went er vroeg aan dat je niet steeds alle aandacht krijgt, je hebt broers en zussen die veel ouder of jonger zijn, je leert 'knokken' voor je plekje. De ouderen kunnen oppassen. En veel gezelligheid.
@arie-hoax | 05-01-20 | 13:25:
Zomaar een paar redenen waarom ik er tegen ben:
Ik vind niet da de samenleving hoeft te betalen voor 8 extra kinderen, het komt namelijk voornamelijk voor bij hele rijke gezinnen of hele arme, in beide gevallen betaald de samenleving mee, In een overvol Nederland is het asociaal om 10 kinderen te verwekken, we hebben nu geen huizen genoeg.
Ik zal wel een racist zijn maar ben toch heel benieuwd naar het percentage van kleur,
Tja, de statistieken maken geen onderscheid tussen jongeren en "jongeren"; dat maakt het wegkijken een stuk makkelijker.
Geen zorgen, de vrije markt lost alles op volgens de VVD. Het moet wel eerst mis gaan natuurlijk.
Jongens kopiëren gedrag. Ik dat er ook een gebrek is aan inspirerende rolmodellen voor veel opgroeiende jongens. Ze luisteren naar muziek over geweld, drugs, misogynie en overdadige luxe. Hun vaders zijn afwezig of losers. De oudere jongens met aanzien in hun buurt zijn criminele types. Je beseft dat je bij de onderkant van de maatschappij hoort. Blijf dan nog maar eens op het rechte pad...
www.youtube.com/watch?v=gt28ZAGiNIo
www.youtube.com/watch?v=5BLkqtxOFg4
Ik ben opgegroeid met run dmc, beasty.boys en meer van die zooi. Opvoeding jonguh.
@marrretje | 05-01-20 | 12:32:
Ik vermoed dat je uit een beter milieu komt dan die kinderen waarbij het misgaat. De meeste reaguurders zijn wel geletterd en pienter namelijk.
@Diotima | 05-01-20 | 12:39: Zo zwart/wit is het dus niet. Ook kinderen uit de middenklasse gaan voor de bijl. Op het middelbaar onderwijs komen ze vanaf de brugklas met van alles en nog wat in contact; vreemde culturen, drank, drugs, criminaliteit enz. De scholen krijgen dit niet onder contole, dus wat verwacht je dan van de ouders? Het is een maatschappelijk probleem met heel veel oorzaken.
@Diotima | 05-01-20 | 12:39:
Wat Kukooo1 zegt, het kon alle kanten met me op en het ging ook alle kanten op met de vriendenlijst. Van succesvol tot kruimeldief tot succesvol crimineel. Gewoon middeklas kinderen bijelkaar.
Dat krijg je met 12 weken vakantie per jaar, korte schooldagen en een docentenkorps dat in moeilijkere wijken kiest voor eigen veiligheid in plaats van consequenties uitdelen. Goed onderwijs is duur, onwetendheid onbetaalbaar.
Goede slogan
Dat komt omdat ze niet straffen. Voorbeeld, een jongen van 13 pleegt in mei een gewapende overval, wordt opgepakt en pleegt in het jaar erop in februari opnieuw een overval. Binnen 10 maanden dus! Dit kind van 13 zou tenminste tot zijn 18de jeugddetentie moeten krijgen. Dan is er misschien nog iets aan te redden en als er niks aan te redden is dan was hij in ieder geval van de straat geweest.
Dan ben je wel te laat met je gedragscorrectiepoging.
Intussen is jouw kind doodgeschoten op school of zo.
@kloopindeslootjijook | 05-01-20 | 12:31: Sorry, ik begrijp je niet!
@osolemio | 05-01-20 | 12:35:
Die jongen in jouw voorbeeld zou die overval niet moeten willen plegen.
Hoewel het bij een overval over geld gaat, kunnen mensen al voor het leven een tik krijgen als ze bedreigd worden met een pistool.
Dus een straf voor de overval is wel nodig, maar dan ben je al te laat eigenlijk.
@kloopindeslootjijook | 05-01-20 | 12:51: Dank je voor de verduidelijking. Je hebt gelijk dat dit niet zou moeten gebeuren maar als het dan toch gebeurt zouden ze die kinderen vast moeten zetten tot 18 jaar om te kijken of er nog wat te redden is. Misschien kan er toch nog wat fatsoen worden aangeleerd. Zet ze maar in een jeugdkamp in de bossen, zijn ze in ieder geval uit de maatschappij. Dit voorbeeld is trouwens echt. (Ik heb me alleen in de leeftijd vergist de dader was 14 in plaats van 13).
De tweede ouder zit inmiddels ook aan de tweede baan om alle lastenverzwaringen nog aan te kunnen. Opvoeden schiet er dan een beetje bij in.
Waarschijnlijk ook 1 van de oorzaken, zo helpt alles bijelkaar mee aan deze ongein.
Dat vraag ik me af.
Lopen pa en ma ook niet gewoon te klieren en op te lichten, in de bijstand?
'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'
Socrates, 399 VC
Had hij toch gelijk. Toen al.
@Muxje | 05-01-20 | 12:27: Socrates was een ziener.
Is een fabeltje, geintroduceerd ergens begin vorige eeuw ( 1912 of 1924 ofzo ). Ik mag niet linken.
Juist. Het zou wat zijn als Socrates schreef:
"De jeugd van tegenwoordig slaat elkaar de hersens in met stenen, steekt elkaar met messen. Ze bedreigen ouders en persen elkaar af".
Dus aan deze uitspraak van Socrates kun je wel een paar dingen afmeten.
U bent het stukje over de muziek van de jeugd vergeten waar Socrates over schreef.
@Eierbal-is-fijn | 05-01-20 | 12:28:
Bij ons aan boord zeggen we altijd: "ook als het niet waar is, blijft het een goed verhaal".
@Patje2011 | 05-01-20 | 12:32:
Socrates heeft niets geschreven, Mr_Patural.
@RickTheDick | 05-01-20 | 12:38:
Haha, u heeft nog gelijk ook.
'De jeugd van tegenwoordig' van alle tijden ziet nog niet in wat de inspanning en de offers zijn voor hun leefsituatie door anderen. Ze nemen dat als iets vanzelfsprekends.
Pas als ze zelf daarvoor moeten gaan zorgen en die inspanning en offers moeten maken wordt dat ingezien.
Datzelfde geldt ook voor onze moderne Westerse waarden.
We gaan ermee om als de rijkdom van een rijkeluiskind die helemaal niet beseft waar dat vandaan komt drie generaties terug.
We weten eigenlijk niet meer waar onze vrijheden vandaan komen.
Maar je hoeft helemaal niet zover terug in de tijd om te zien hoe dat toen anders was.
@RickTheDick | 05-01-20 | 12:38: Heel goed! We kennen Socrates via Plato. Die Rick kun je voor een boodschap sturen.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:52: Rick had reaguurder van het jaar moeten worden.
@Patje2011 | 05-01-20 | 12:54: Ja, hij is veruit de beste en de grappigste. Familie van Natural, hoorde ik.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:52:
Heb ik van C.J. de Vogel.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:56:
Gemeen. Ik ga al uitloggen.
Hoog tijd dat ouders verantwoordelijk worden gesteld voor het wangedrag van hun onopgevoede tuig t/m 18 jaar.
Dat is al het geval. Als ouder ben ik hoofdelijk verantwoordelijk voor mijn 8-jarug zoontje.
Die ouders interesseert dat niet. De kids moeten gewoon maar de straat op want dat is handiger voor de ouders.
En dan? Enig idee wat er gebeurt wanneer je aan de bel trekt bij jeugdzorg of de politie over het gedrag van je kind? Fuck all!
@Patatter | 05-01-20 | 12:32:
Moeder loopt met haar vette geboerkate lijf tussen de al even vette geboerkate lijven te schommelen tussen de marktkramen, vader zit in het 'theehuis' of de shisha-lounge.
Waar die kinderen uithangen? Geen idee en het interesseert ze ook geen barst.
Als ze nou altijd de kleur van dader/slachtoffer erbij vernoemen, dan wordt het plaatje wat duidelijker. Maar ja, dat mag niet he?
Daar heeft de media al iets op gevonden. Alleen als het blanken zijn staat het erbij zodat we in alle andere gevallen ervan uit mogen gaan dat het moslims zijn
@hustler01 | 05-01-20 | 12:29: *hebben
Geef de minderjarigen het hele jaar door babypijtjes en romeinse kaarsen.
Dan hebben ze wat bezigheidstherapie.
En jeugdhonken, veel jeugdhonken.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:29: Ja dit keer van beton ipv fsc hout of duurzaam recycle plastic.
Alles onder de 18 verbieden! Dan zal je zien dat de politie spontaan wel kan handhaven.
Als je ze gewoon allemaal illegaal maakt is het probleem opgelost, is er ergens al een stemmingmakend polletje!?
Er is echt wel een betere beschrijving te geven dan "Minderjarigen". Waar is het woord "Jongeren" gebleven of is dat nu ook al racistisch?
... en Gretha wakkert de bejaarden genocide aan!
12 jarigen die de straat opgeflikkerd worden omdat het huis anders zo vol/druk/stinkt weet ik veel is. Als 12 jarige zat ik op mijn kamer mij dood te vervelen zoals het hoort!
Lezen! De LP van Michael Jackson draaien op de pickup.
Tegenwoordig is het al heel wat als je je kinderen aan de Donald Duck krijgt. Vroeger was dat minderwaardig lezen. Bóeken moesten het zijn.
Ik breng mijn kinderen indedaad bij dat vervelen onderdeel is van het leven en dat ze daarmee moeten leten omgaan. Soms liggen de dopamine en serotonin levels nu eenmaal iets lager. Leer dat te accepteren zonder naar constante hoogtes te zoeken.
Als er geen aangifte is gedaan is het niet gebeurd. NL wordt steeds veiliger.
Met als bijkomend voordeel dat ze ook nog eens veel eerder dood gaan. Wel vaak een erg nare dood. Maar ach, welke niet-roker interesseert dat?
Ik wil meer kringgesprekjes vanaf groep 1 basisschool bij aanvang van de lesweek. Dan houd het vanzelf wel op.
Ja, dat zie ik bij mijn zoontje op school. Als je gepest word, moet je zeggen "Stop hou op, ik vind het niet meer leuk.". Uiteraard heb ik hem uitgelegd dat je als je gepest wordt, de pester een rotschop geeft.
@Hommel
Ik zou mijn zoon gewoon Suzan noemen.
www.youtube.com/watch?v=WOHPuY88Ry4
Leren thee drinken. Kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.
Ik mis het schadelijkste kind, Greta T.
Is geen Nederlandse, dus die tellen we niet mee.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:29: hoezo niet? Alles wat uit Afrika aan komt waaien wordt ook onder de noemer “Nederlands” geschaard.
Het stemrecht moet zo snel mogelijk naar 12 jaar dan komt het goed.
En natuurlijk meer aandacht voor kickboksen tijdens de gymlessen.
Wordt er tegenwoordig eigenlijk nog gym gegeven op school?
@VanBukkem | 05-01-20 | 12:35: oh ja, om beter met agressiviteit te leren om te gaan, uiteraard.
Jan en Jaap?
Mo en Mo?
Djustin en Dailano?
Vragen vragen vragen
Het is toch wat met de Nederlandse jeugd. Die Nederlandse jongeren toch. Dit is typisch Nederlands gedrag, voor en door Nederlanders. Of zou het misschien, neeeeeeee. Gekke ik! Dit is van alle dag en het heeft niks maar dan ook niks te maken met datgene dat totaal geen probleem is.
DvhN VP vandaag : een 20 jarige die bezorgd is over het klimaat. Hij is vegetarier en thuis werd er toch al weinig vlees gegeten. Zijn zus is ook vegetarier maar hij eet ook geen vis : hij zag een keer een documentaire over de visserij en daar werd hij zo verdrietig van, dat de hond op schoot werd getrokken en hij huilend het drama afgekeken heeft.
Echt.
Laat die man alstublieft een keer naar bestgore surfen.....
Hond was zeker ook vegetarisch?
Die Rottweiler was er niet van gediend en at na de uitzending zijn baasje op.
D'r staat een olifant in de kamer.
Met of zonder hoofddoek? *Dol op retorische vragen is*
@Kapitein Stijlvol | 05-01-20 | 12:18: Altijd maar weer die hoofddoek.
Volgens mij ging het mis toen ze de meester zijn stok afpakten. En enkele decennia later kwam daar nog eens een slaagverbod overheen, dat je als ouders je kind geen opvoedkundig pak slaag meer mocht geven. Welnu, dit is het gevolg. Die kids van tegenwoordig denken dat ze alles maar kunnen maken omdat ze van jongs af aan niet meer kort worden gehouden.
Precies, er is de bevolking aangeleerd dat je met bestraffen niks bereikt en dat belonen en zoete liefde altijd de oplossing is.
@Patje2011 | 05-01-20 | 12:20: Wie zijn kinderen lief heeft, spaart de roede niet.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 12:31: het doet mij meer pijn dan mijn kind.
"Ik bid niet voor bruune bonen!"
"Oh nee?! Dat zullen we nog wel eens zien! Mien, hoal de klabatse!"
En vergeet die vrije opvoeding niet.
Slechte opvoeding, teveel multicul, teveel mensen per m2, weinig echte sociale interactie (teveel (a)social media), andere normen en waarden vanuit andere landen, teveel kneuterigheid met het verbieden van vele relatief onschuldige zaken (mensen zoeken toch een uitlaatklep), teveel linkse slappe hap (zachte heelmeesters..)
Fopstraffend door je tienerjaren; het ene na het andere leven verwoestend. Welkom in Omvolkië.
Tja kijk is wat de tv voor kinderen brengt en wat ze in het internet kunnen vinden. Zo worden onze kinderen langzaam vergiftigd.
Seks cq porno overal, geweld op filmpjes, gamen, anoniem gescheld, gokken, bitcoins, groepsapps, geen sociaal contact zonder apparaten, niet samen eten, telefoons op de bank en aan de eettafel, paps en mams opgeslokt door Twatter, Instaglam en Faecesbook, geen onderscheid in sociale status want anonimiteit, geen normaal dag-/nachtritme, ikke-ikke-ikke respect, paps en mams schreeuwen van achter het scherm 'niet doen liefje', iedereen speciaal en rijk, paps en mams deugen en zien niets van kind, 'mijn kind doet dat niet', zowel ouders als kinderen zijn slachtoffer van alles behalve slechte opvoeding door deze uit handen te hebben gegeven aan apparaten.
It's the internet, stupid. En het wordt nog veel en veel erger met de jeugd, want de mobielverslaafden zijn reeds in de meerderheid. Homo Sapiens Digitalis, een foutje in de genetica, edoch vrienden van Darwin. Zo blijkt.
OK, Boomer.
@Kapitein Stijlvol | 05-01-20 | 12:17: Weet je überhaupt wat een Boomer is, of probeer je populair te doen?
@Kapitein Stijlvol | 05-01-20 | 12:17: OK, Millennial ;)
Heeft niks met internet te maken, en alles met opvoeding. Simpel.
@Goldfinger | 05-01-20 | 12:19:
Het zijn juist de boomers die de Van Dale nog lezen.
@TeeJee | 05-01-20 | 12:23: ziet u de link niet die ik leg tussen internetgebruik en opvoeding???
@A.U.EnLeven | 05-01-20 | 12:30:
Mensen die het internet de schuld willen geven van het gebrek aan opvoeding zijn vooral stekeblind. Vroeger zaten men te zeiken over de TV, en al die verderfelijke rockmuziek; nu heb je hetzelfde domme geleuter over het internet.
Ik zie de link die u legt, en ik zeg u dat het dus dom geleuter is. Ja, snapt u het zo een beetje? Mooi.
@TeeJee | 05-01-20 | 12:35: u mag het dom geleuter vinden, maar dan weet ik direct wie er in de toekomst zijn gelijk haalt. En dat bent u niet. ;)
@A.U.EnLeven | 05-01-20 | 12:37:
Grappig, het zelfde bedoelen en toch met elkaar oneens zijn.
@A.U.EnLeven | 05-01-20 | 12:37:
Uit onderzoek is bijvoorbeeld ook allang gebleken dat het spelen van spellen, zowel online als solo, juist goed is voor hand-oog coördinatie en creatief denken. Tevens is gebleken dat het geheel geen negatieve invloed heeft op eventuele agressie en sociale omgangsvormen van kinderen gedurende hun ontwikkeling.
Blijft u vooral hangen in uw beperkte denkwereld. Niet mijn probleem.
Kinderen kun je goed gebruiken voor een Groene Revolutie. Vraag maar aan Mao, die een geensceneerde Culturele revolutie door de jeugd liet uitvoeren om zogenaamd af te rekenen met de conservatieve elite. De natte droom van GL/D66 is om dit ook voor het klimaat te doen. Dus dat kinderen hun eigen ouders op het dorpsplein met eieren, of erger, gaan bekogelen omdat ze gebarbecuet hebben. Dus om te beginnen stemrecht vanaf 12 jaar!
Kinderen hebben de toekomst, dus dat ziet er rooskleurig uit. Greta is ook al zo'n voorbeeld. Die wil wraak nemen op miljoenen mensen, alleen maar omdat ze bestáán. Gewoon, omdat het kan. Dat zijn de kids van nu blijkbaar. Chemisch strak getrokken met amfetaminen (ritalin) niet gehinderd door kennis van historische of maatschappelijke context, niet geremd door zoiets ouderwets als 'een moraal' maar gewoon gewend om permanent in álles je zin te krijgen.
Totdat ze zelf 'Boomers' zijn geworden. Jammer dat ik het niet meer mee zal maken maar ik kan me er best wat van voorstellen. Geen beter vermaak dan leedvermaak.
Bildung is wat de jeugd nodig heeft.
Tja, Dit krijg je vanzelf bij de combinatie: niet handhaven, flutstraffen uitdelen, pakkans van 0,01,%, maar het grootste probleem zit 'm in het grootbrengen door ouders die helemaal niets op hebben met de Nederlandse samenleving, bij wie het leven van een "ongelovige" niets waard is, liegen, bedriegen en roven moet kunnen (takkiya) en westerse vrouwen kechs zijn. En het erge is, er komen er komend jaar nog veel meer aan en zij gaan zich op hun beurt weer vermenigvuldigen!
Veel van die ouders verwachten dat de straat een deel van de opvoeding op zich neemt. Steel je iets, dan krijg je een lel van de winkelier, van de agent die op komt draven, en als je thuis gebracht wordt krijg je er nog een van je pa. Een deel van die ouders zal dat hier niet accepteren vanwege de schaamtecultuur en het beeld van ons land ("Is vanwege racisme, mijn zoon doet zoiets niet"). Maar de rest snapt het systeem gewoon niet: zoon komt zelf thuis met een verhaal, een week later ploft er een brief op de mat dat zoonlief over 4 maanden langs moet komen voor een HALT-gesprek. Op die manier laat je ouders de ernst niet zien, en het geeft ook vrijwel geen enkele negatieve feedback aan het kind zelf over zijn daden. Ik zet hele grote vraagtekens bij de opvoedkundige werking van het jeugdstrafrechtsysteem.
Klopt, heel veel problemen zijn ontstaan door het binnenhalen van deze groep. Maar het komt ook omdat wij dwepen met leiders en rolfiguren die uit de goot komen. De Geers en goors op TV, liegende en frauderende politici, en mensen die rijk zijn die per definitie worden ophemelen als "succesvol" ondanks hun walgelijke levensstijl.
Waar moet onze jeugd de rolmodellen nog vandaan halen ? Ik zie ze allang niet meer.
@OudeNederlander | 05-01-20 | 12:25:
En 'kennis' zit nu in systemen, voor iedereen bereikbaar.
Niet langer in mensen waar je respect voor kon opbrengen en/of afhankelijk van was.
Die jongetjes roken al lang.
Houd de ouders nou eens verantwoordelijk voor het gedrag van hun kroost. Met extra hoge boetes en gevangenisstraffen. Stelen? Papa en mama moeten de hypotheek verhogen. Steken? Papa en mama allebei de bak in, kind naar een internaat. Moord? Verplichte sterilisatie van de gehele familie. Ze hebben namelijk ernstig verzuimd hun kinderen op te voeden en moeten daarom boeten.
@1nfidel | 05-01-20 | 12:10 Heb jij zelf kinderen, van een jaartje of 16 bijvoorbeeld? Die vreten nogal eens dingen uit die papa en mama streng afkeuren; als ze aan de drugs raken is het hek helemaal van de dam. Dingen zijn niet zo zwart/wit als je soms zou willen...
Er zijn nagenoeg geen mannen meer in het basisonderwijs, die is helemaal gefeminiseerd. Er is geen man als voorbeeldfunctie voor jongens. Steeds vaker maken mannen emoties voor de NPO-camera, dat was vroeger nooit zo.
Deels wel mee eens: *altijd* schade verhalen. Kan men niet betalen dan kan je altijd nog een regeling treffen, maar het uitgangspunt is het gehele schadebedrag. Maar celstraffen voor de ouders vanwege de gedragingen van een kind, dat kan niet.
Echter: als een kind niet gestraft kan worden vanwege de leeftijd, dan moet je eigenlijk ook altijd constateren dat er met de opvoeding iets mis is en dat dat rechtgezet moet worden voordat het gezag zijn handen weer van dat kind af trekt. Hoe dat het beste kan hangt van de individuele omstandigheden af: nachtje cel of een stevig gesprek kan het beste zijn, of een HALT-straf, een verplichte cursus, of een langere straf of een internaat. Maar in alle gevallen met het doel: vaststellen wat er mis is, dat corrigeren, en zeker stellen dat de correctie geholpen heeft. Uiteraard is dit iets voor ernstige zaken, niet voor vandalisme of winkeldiefstal.
Het wachten is op de eerste juf die verkracht en vermoord wordt.
Tja in verschillende wijken kan dat al in de kleuterschool gebeuren.
@jan huppeldepup | 05-01-20 | 12:10: Verschillende ?
Is allang gebeurd (nou ja, geen juf, en geen verkrachting):
"De moord op het Terra College was een misdrijf op 13 januari 2004 op een Haagse middelbare school, waarbij een leerling zijn conrector, de 49-jarige Hans van Wieren, doodschoot"
De kech...
Het komt allemaal door het gamen.
Ze willen met een minimale inspanning direct veel resultaat en veel beloning zien. Helemaal verpest en verslaafd en rusteloos als er niet snel weer een virtuele beloning komt, geen discipline en geen doorzettingsvermogen laat staan zelf iets maken.
haha allemaal? Ik heb ook veel games gespeeld, nog steeds af en toe en heb toch een stabiel leven, met gezin, werk, vrienden, sport en af en toe tijd om een topic vol te spuien met mijn zinnige bijdrages.
@Geconcentreerde_Anne | 05-01-20 | 12:10:
Elvis Presley is dood, maar niet alle dode mensen heten Elvis Presley.
Niet alle mensen die gamen worden probleemgevallen.
Volgens mij is kloopindeslootjijook gewoon een mislukte gamer.
Al zo vaak onderzocht, nooit enige correlatie gevonden.
Dom gelul.
@kloopindeslootjijook | 05-01-20 | 12:16: Maar je stelt dat alles door gamen komt, dat is met een waarneming te weerleggen. En dat deed ik dus.
Verbieden die minderjarigen!
Ja! GL en D'666 stellen onmiddellijk een belasting in op minderjarigen. Zul je zien dat het probleem op papierin een mum van tijd is opgelost. Doen ze namelijk ook met onze energie, hef belasting en verhoog deze disproportioneel en kijk..... klimaatprobleempje bijna opgelost.
We doen er alles aan om de zwaksten het beste te geven, en subsidiëren zelfs het krijgen van kinderen. Dan is het logische gevolg dat je als samenleving in geheel zwakker wordt.
Pwah, dat is echt heeeeeeeel ouderwets #19e eeuw. Sociaal Darwinisme noemen we dat en daar is geen bewijs voor. Sterker Darwin zelf heeft zich hier tegen verweert. Lutser.
Holland schafft sich ab.
Niet helemaal waar. Het systeem lijkt erop ingericht om een twee-deling in de maatschappij te vergroten.
Het zal het onwillekeurig gevolg zijn van het regentesk internationaal socialisme dat als politieke stroom hoogtij viert.
Een rijke en machtige elite die graag een brede. domme en intens verdeelde basis aan gepeupelte heeft om te betuttelen.
@Geconcentreerde_Anne | 05-01-20 | 12:08: Wat klopt er dan niet? Kinderen krijgen 'rugzakjes' op school, ieder (sorry) dom kind heeft tegenwoordig automatisch dyslexie of adhd en kinderbijslag bestaat gewoon.
@Geconcentreerde_Anne | 05-01-20 | 12:08: Ik denk niet dat Darwin het huidige beleid heeft voorspeld. Feit is de laagst opgeleiden, de mensen met de laagste inkomens, de meeste kinderen krijgen. Zij hoeven zich immers geen zorgen te maken over kosten en gevolgen, want alles wordt voor ze betaald en geregeld. De middenklasser echter, je weet wel, degene die overal net naast grijpt maar wel voor alles het volle pond betaalt, moet op zijn tellen passen. In het algemeen geldt: domme mensen krijgen domme kinderen, slimme mensen krijgen slimme kinderen. Is echt zo, en de uitzonderingen maken niet dat deze wet niet opgaat. Is het gevolg dan niet, dat we er als samenleving op achteruit gaan? Onderbouw je antwoord.
@John McClane | 05-01-20 | 12:27: Ehhh. Oké, zou ik wel willen doen, maar dan moet je wel echt op mijn pelmpsel reaguren. Ik zeg helemaal niet dat Darwin tegen het huidige beleid heeft geageerd, wat hij inderdaad niet heeft voorspeld. Mijn punt was dat Sociaal Darwinisme niet onderbouwd is. En dat wordt wel geponeerd door jou.
Met leeftijdsgrens AOW verhogen was de politiek razendsnel, dit vanwege zo vernamen wij de toegenomen leeftijdsverwachting. Aanpassen Jeugdstrafrecht maximale leeftijd van 18 jaar naar 12 jaar schijnt een dingetje van jewelste te zijn, dit ondanks de mores dat de jugend van tegenwoordig niet te vergelijken valt met de jeugd onze z.g. beleidsmakers.
Ik vind dat dit slecht afstraalt op de gematigde pubers.
Het verstand zit in dat stukje voorhuid.
Dan gaat het niet goedkomen in de VS.
Children of the popcorn. Verwende nepmannetjes.
Volgens mij is jeugdcriminaliteit vrij stabiel door de jaren heen, ook voor zware gewelddelicten. Sterker nog, in de jaren 90 was het volgens mij stukken erger. Vroeger kon je alleen geen topic bij elkaar googlelen, dat is het verschil.
Uh, dit zijn simpel te toetsen stellingen, maar u bent te lui voor het onderzoeken van de gedane uitspraken. Ik ook, maar u heeft ongelijk.
@Geconcentreerde_Anne | 05-01-20 | 12:07: Voor hetzelfde geld hebben jullie allebei ongelijk. Hoef je ook niet te reageren.
Volgens mij werd er vroeger toch niet zo snel naar een mes gegrepen. Tegenwoordig wel.
@Geconcentreerde_Anne | 05-01-20 | 12:07: ik zeg dit uit mijn hoofd, maar je kan de cijfers zelf even opzoeken: criminaliteit en rechtshandhaving 2018.
@Geconcentreerde_Anne | 05-01-20 | 12:07: Put your money where your mouth is - or shut up.
@Goldfinger | 05-01-20 | 12:17:
Wie stelt, bewijst.
En in dit geval is dat toch echt 'beldewouten', die als eerste mag gaan bewijzen.
@TeeJee | 05-01-20 | 12:28: criminaliteit en rechtshandhaving 2018, mag geen linkje plaatsen.
U bent Peter de Vries?
Jonge meiden zijn tegenwoordig snel op hun pik getrapt.
Vroeger had je ook kinderen die chocoladerepen stalen en kikkers opbliezen. Als tiener wist je echt wel welke kinderen niet spoorden. Bij sommigen was de emotionele regulering ook nog niet voldoende ontwikkeld tijdens de studententijd, maar die mensen hebben uiteindelijk een keurig leven waarbij ze anderen indirect uitknijpen als vastgoedbeheerder of whatever.
1% van de mensen is psychopaat, dus kan wel kloppen ja. Gedrag dat louter door ratio wordt aangestuurd maakt geen fijne mensen.
@Geconcentreerde_Anne | 05-01-20 | 12:06:
Egoïsme bedoel je.
@Geconcentreerde_Anne | 05-01-20 | 12:06:
De opsomming in dit topic kan amper compleet zijn. We tellen het aantal criminele jongeren bij elkaar op en creëren een doemscenario. Hetzelfde geldt voor vuurwerkincidenten etc etc. Altijd de focus op het negatieve. Een soort zwartgallige sensatiezucht: het zit blijkbaar in de psyche van de mens.
@keestelpro | 05-01-20 | 12:40: Yes. Dat is een goed overlevingsmechanisme. De focus op gevaren helpt je overleven. Vandaar negatief nieuws als scorekanon dat blijft raken.
@Diotima | 05-01-20 | 12:07: Nee, dat bedoel ik niet per se alleen.
Let's be careful out there.
Mooie compositie. Is dit Amerikaans?
Was een slogan die iedere aflevering van Hill Street Blues terugkwam.
Dat was voor jouw tijd Rick.
@Je_zeulende_zusje | 05-01-20 | 12:13:Daarna Cheers, vrijdag KRO.
@Je_zeulende_zusje | 05-01-20 | 12:13:
Mooie naam voor een serie. Is dat die serie met die acrobaten?
@RickTheDick | 05-01-20 | 12:23:
Nee dat was Bassie en Adriaan.
@Je_zeulende_zusje | 05-01-20 | 12:30: Ik kijk tegenwoordig alleen nog naar Bassie noch Adriaan.
@Je_zeulende_zusje | 05-01-20 | 12:13:
Oh ik dacht dat het de slotzin van de Sonja Barend show was.
@keestelpro | 05-01-20 | 12:36:
Nee dat was 'en morgen gezond weer op' (om belastingcentjes te verdienen voor de VARA ja!1!).
De jeugd van nu is totaal niet tevergelijken met mijn jeugd .
Online generatie .
Wifi generatie.
Het is inderdaad moeilijk om je het leven te verbeelden van een jongere van nu.
Wij hadden geen auto, geen radio & TV, moesten overal heen met paard en wagen en nieuwsvergaring kregen we alleen via een heraut op de markt.
@keestelpro | 05-01-20 | 12:35: LOL, jij bent van 1870?
En daarvoor de offline generatie.
Minder, minder, minder minderjarigen!
Autochtoon of allochtoon?
Willen jullie meer of minderjarigen?
Waarom minder jarigen? Ik ben elk jaar geheel zonder problemen jarig.
Minder jarigen betekent ook minder inwoners.
Meer inwoners dus ook meer minderjarigen :/
uhh nee, dat kan ook door vergrijzing komen. Niet per se door meer minderjarigen alleen
Ik heb een ander idee , maar weet niet of Joris een vrije dag heeft ?
En daarom meer berovingen en steekpartijen?
En wat daytripper heeft getegeld.
Lego en een goed gesprek. Is er ook koffie? Dan kom ik wel ff langs.
Lego is zo ouderwets. Werp weg dat plastic. Deze tijd vraagt om lego van beton.
opvoedingsproblemen, ouders doe er wat aan!!!
Neeheee, opvoeidingsprobleem, school doe er wat aan!1!
sorry, link werkt niet.
Gaaf land
Verbaas je niet als je in de Randstad de loop van een AK47 uit de McLaren buggy ziet steken.
Zoveel wordt de McLaren buggy niet verkocht.
Klimaatgekte, dan krijg je dat.
Eigenlijk dus de schuld van Greta.
slechts de schuld van Greta(bah)
Zij inspireert kinderen tenminste nog om iets goeds te doen voor de wereld. Ik denk juist dat die jonge crimineeltjes totaal niet bezig zijn met klimaatverandering of andere onderwerpen uit de actualiteit. Laat staan dat ze ouders hebben die hen stimuleren om jeugdjournaal te kijken.
@Diotima | 05-01-20 | 12:06:
O maar ik ben er van overtuigd dat dat snel gaat veranderen. Antifa. Als u niet doet wat wij zeggen dan slopen we u boel. Heb dat in duitsland gezien. Nu nog ludieke acties . Maar dat gaat veranderen. Heb al uitspraken van die klimaatchucky gezien die daar op duiden.
@Diotima | 05-01-20 | 12:06: Lul toch niet. Greta inspireert helemaal tot niets behalve dan spijbelen om aandacht te trekken. Greta is alleen maar bekend omdat ze de spreekpop is van haar puissant rijke ouders.
Daar zit wat in. Jongeren wordt alle hoop voor de toekomst ontnomen.
@1nfidel | 05-01-20 | 12:14: bedankt voor deze heldere reactie. Scheelt mij weer de moeite om e.e.a. duidelijk te formuleren.
De jeugd heeft de toekomst zeggen ze.
Arme toekomst.
Lego? Mecano, Fischer Techniek waren de hondenballen. Wel tijd voor kattenkwaad. Criminele dingen doen kwam niet in ons op!
Vergeet subbuteo niet.
Je leefde je wel eens uit met een viltstift op een muur of je vond jezelf terug op een fiets die niet van jou was, maar dat was het dan ook wel. En je vergat natuurlijk ook wel eens te betalen in de supermarkt. Maar ja goed, dan moeten ze die schoolpauzes ook niet zo lang maken. Je weet van gekkigheid niet weer wat je moet om de tijd een beetje vol te maken.
Subbuteo! Hoe kon ik dat vergeten!
Ik liet laatst op mijn werk aan collega'seen stoommachine zien waarmee ik vroeger onder begeleiding speelde, geen van allen (jonger) kon het.
www.google.com/search?q=Wilesco+stoom...
@marrretje | 05-01-20 | 12:52: Ook nog gehad eind jaren 50, met een Esbitblokje of zoiets, ze kosten tegenwoordig wel een godsvermogen zie ik, rond de 200 euro.
@Keyboardspeler | 05-01-20 | 13:05: Ze waren vroeger ook niet goedkoop.
Je moet je kinderen ook niet laten opvoeden door den Telefoon met Internet!
Je moet de ouders 100% verantwoordelijk maken voor kroost < 18 jaar. Dat betekent dat de ouders worden veroordeeld volgens het volwassenen strafrecht voor het vergrijp dat de jongere heeft gepleegd.
Moet jij eens opletten hoe gauw die kinderen kort gehouden gaan worden.
@Busverhuur | 05-01-20 | 13:10:
Ik meen dat ouders (al jaren) verantwoordelijk zijn voor hun boorlingen
alleen komt daar door toedoen van het D666 rechtersgilde nauwelijks iets van terecht
@Tobi | 05-01-20 | 13:12: Dat is helaas niet het geval. Ouders moeten een dusdanig toezicht houden dat past bij de ontwikkeling van het kind. Een 12 jarige die om 04:00 in de nacht inbreekt: ouders moeten voor de (civielrechtelijke) schade opkomen. Een 17 jarige die met z'n fiets een ongeluk veroorzaakt: kind is civielrechtelijk zelf aansprakelijk.
Ik zou het ook wel anders willen zien. Laten we maar eens beginnen met het intrekken van de kinderbijslag zodra de kneus over de schreef gaat.
En een uitbreiding naar het strafrecht mag wat mij betreft ook gerust. Daar ga ik helemaal met u mee.
Snel. Geef ze stemrecht.
gewogen stemrecht dan toch = dat voor jongeren per stem meer punten worden toegerekend dan voor ouderen want (aldus alweer een zotte idiotie van een totale gek) zij moeten langer leven met de gevolgen van besluiten die nu worden genomen. Totale idiotie van weer een stupide D666'er (of zoiets)
krijgen ze al een soort van met het aankomende jongeren kabinet.
@langzullenweleven | 05-01-20 | 11:59: Eigenlijk moet je in dat licht alle beschikkingsrecht en eigendom van de wereld aan nieuwgeborenen geven.
Dat ze kunnen stemmen met hun fopspeen: als ze de groene pakken is het 'nee' anders 'ja'.
Kom maar door met de afgekorte namen! Of is dit de retaliation van Iran?
Voorspelbare reactie
@oldandwise | 05-01-20 | 11:58: voorspelbaar daderprofiel.......
REAGEER OOK