Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vertraging door files wordt GIGANTISCH

"Voor 2024 een toename van de wachttijd met 23 procent"

foto van mensen die allemaal al heel lang in de file staan

Nou mensen die nu al iedere dag drie uur in de file staan wegens verstoppingen des doods, vreselijke kop-straatbotsingen de godganse tijd, strooizout opperdepop en andersoortige ellende, mensen die van de weeromstuit maar een keertje met de trein proberen te reizen wat helemaal niet mogelijk is wegens loeiduur, sardientjes in blik en blaadjes op de rails. Het wordt. Alleen. Maar. Erger. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, en die kunnen het weten, meldt voor 2024 'een toename van 8 procent van de mobiliteit en dat leidt tot een toename van de wachttijd met 23 procent'. Grappig hè, dat ze allemaal minder files willen. De vvd wil minder files en die zijn al honderd jaar aan de macht. D66 wil minder files want automobilisten zijn kleaudtzakken. CDA wil minder files, ook in de regio. DENK wil minder files koop maar een vliegend tapijt. 50Plus wil minder files ga maar lekker koersbal spelen in het buurtcentrum. PVV wil minder files iedereen terug naar z'n eigen land probleem opgelost. SGP wil minder files moet van Jezus. FvD wil vast ook wel iets met files. CU wil minder files meer tijd voor het gezin. IEDEREEN wil minder files, maar ze zitten elkaar zo in de weg over de manier waarop, dat we alleen maar meer files krijgen. Gelukkig mogen we binnenkort overal maximaal 100 km/h rijden, die snelheidsdaling is wel zo'n handige maatregel ALS HET TOCH OVERAL MUURVAST STAAT

Reaguursels

Inloggen

Ach, voorspellingen over smeltende poolkappen en meters zeewaterspiegel stijging, presidentsverkiezingen in USA, en nu weer een over-gesubsidieerd kenniscentrum voor mobiliteit....

Hatseflats | 13-11-19 | 06:54

Het onderliggende probleem is natuurlijk dat er veel te veel mensen op dit aardbolletje rondlopen. Momenteel circa 8 miljard, terwijl dat in 1900 nog maar 1,5 miljard waren. We dienen dus het aantal mensen drastisch te verminderen. Ik stel voor om in Zweden te beginnen...

B O Terletter | 12-11-19 | 23:41

Wet van de remmende voorsprong. Hallo gaat er nog iemand ons inwoneraantal drastisch decimeren ? of roken we de aarde op in een versneld tempo ?

piet7003 | 12-11-19 | 17:25

De fiets is de enige oplossing. Niet voor iedereen mogelijk, maar als iedereen die kán fietsen naar het werk dat ook doet, is het fileprobleem gratis opgelost.

erkomenanderetijden | 12-11-19 | 17:10

helpt ook niet dat de overheid auto-vd-zaak subsidieert, maar al jaren en jaren terug verhuisvergoeding bij nieuwe baan niet meer.
Nieuwe baan -> verhuizen!
minder files, minder reistijd etc etc, goed voor economie ook, verhuiscircus.
Ik snap ook wel dat niet iedereen (met kids) dat lukt, maar je kan het wel een beetje stimuleren, ipv moeilijk maken.
Verhuisvergoeding belastingvrij en een makkelijk 'verhuispakket'qua vergunningen bij nieuwe baan: snellere verbouwvergunning, gratis stadsvervoerpasje voor een jaar, snele parkeerverguing etc etc
procentje of wat korting op overdrachtsbelasting bij nieuwe baan desnoods erbij, voorrang bij huurwoning op alle asielzoekers.

Huppakee, problem solved , Next!!

Hemmenaar7 | 12-11-19 | 15:27

A1 verbreding goed voorbeeld. Rij er elke dag en sinds verbreding nagenoeg nooit meer file. Wat een feest is dat. Meer asfalt helpt toch best wel goed eigenlijk. Maar akkoord: sneller botsauto's van de weg halen ook.

Giotto | 12-11-19 | 13:16

Wtf dacht ik net gewoon weer, wat is dat? Owja gigantische vertraging, ik schrik nog steeds. Ptfs denk ik. Je ziet het aan mijn kleur hè. Voel eens, oe warm. Gauw in bed en een antipvvtweet sturen, daar voel je je vaak beter van.

Aap Noot Miesje | 12-11-19 | 13:08

alle snelwegen 1 rijstrook extra kost niet meer dan 10 vierkante km aan land. Berekende UVG eens.
Ofwel doen want goed en betaalbaar openbaar vervoer is er niet. Files slecht voor het milieu dus zeker doen.
HO wacht.....

Moneytron | 12-11-19 | 13:08 | 1

Moet je in de steden eens kijken hoe het verkeer tegengewerkt wordt. Bijna nergens een groene golf, bij alle stoplichten moet je stoppen en dat alles om mensen maar in het steeds duurder wordende openbaar vervoer te krijgen (wat nog steeds niet velen doen). Ook dat is slecht voor het milieu, maar bijna nergens is een goede doorstroming van het verkeer

brie-de-penis | 12-11-19 | 17:12

Vanochtend op de radio heel verhaal over dit topic en ja de economie groeit, ja er is meer bouwverkeer want er zijn meer huizen en infra nodig, ja we hebben lange procedures etc. maar naar het waarom achter dit alles niks. Elk jaar 100.000 luitjes erbij en de vergrijzende bevolking heeft veel langer een huis nodig dan pakweg 100 jaar geleden.

Risingson | 12-11-19 | 12:42 | 1

Je kunt ook bejaardenhuizen (her) openen.
Zat ouderen die zich nu bang, alleen, onveilig voelen. En als je van deur tot deur steunkousen kan aan/uittrekken, kan de zorg ook efficiënter dan van deur naar deur moeten fietsen. Maar ja, als Den Haag eenmaal 'beleid' heeft....

Stel op korte termijn 20 bejaardenhuizen in het land weer open met elk 250 plaatsen, dan heb je op korte termijn wellicht 5000 (vaak grote) woningen vrij.
Iedereen blij (mits die gang naar -een modern- bejaardenhuis vrijwillig is).

Wering | 12-11-19 | 12:51

OVERBEVOLKING.

Kennen ze dat woord in Den Haag?

Jos9595 | 12-11-19 | 12:29

Of teruggaan naar één inkomen per huishouden?
En dan bij voorkeur op fietsafstand.

Scheelt al die tweede auto's, (kinderen afleveren bij) crèches, maaltijdbezorgers, huishoudelijke hulpen, (gezins) coaches die op weg zijn naar ontspoorden, verwarden en burnout klanten, etc.

Dan komt er ook niet genoeg geld meer binnen bij de overheid om de halve wereld hier gratis (van ons geld) te laten vertoeven.

Dan moeten we even de buikriem aanhalen en die verre (vlieg) vakantie overslaan, maar op langere termijn wellicht win-win qua geluk, levensvreugde, contacten, veiligheid, saamhorigheid, niveau, etc.

Wering | 12-11-19 | 12:24 | 2

Best een goed idee. Op voorwaarde dat alle import van de laatste 40 jaar oprot naar shithole van herkomst

Jos9595 | 12-11-19 | 12:30

Ik ben de hele tijd dat de kinderen jong waren (tot pak hem beet 18 jaar oud) alleenverdiener geweest. Ik was dan wel bijna nooit thuis, maar ging prima. Mijn vrouw deed het huishouden en de kinderen opvoeden en ik was werken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik toen rond de 4000 netto per maand binnen bracht, maar dat het in het bedrijfsleven bijna niet mogelijk is omdat de belastingsdruk tegenwoordig zo enorm hoog is. Het is zelfs zo erg dat de overheid de belastingen eerst verhoogd en vervolgens naar de werkgevers wijzen dat ze de lonen niet omhoog gooien (een beetje de omgekeerde wereld.) . Maar ik ben blij dat mijn kinderen een goede opvoeding gekregen hebben (een topvrouw dus).

brie-de-penis | 12-11-19 | 17:18

Maar wat zijn dat...files?

hollandsevluchteling | 12-11-19 | 12:18

Als je stijf vast blijft houden aan 'vanaf je 18e iedereen een eigen auto' dan sta je automatisch en langdurig in de file.
Dus verzin een andere oplossing. De mens is creatief zat.

Schadenfreude | 12-11-19 | 12:06 | 2

Geef eens een aanzet? Met mijn gezin woon achteraf, verbindingen zijn kut en met minder dan 3 auto’s redden we het niet.

Dutch_Holland | 12-11-19 | 12:10

@Dutch_Holland | 12-11-19 | 12:10: met je gezin wat dichterbij gaan wonen ? Of 3 auto's zei u he... een kind is al volwassen en rijdt auto ? Laat die dan lekker ergens anders gaan wonen.. dichterbij zn uni ofzo ?
Nee gekheid natuurlijk. Lekked achteraf blijven wonen. Nog meer auto's in de stad kan echt niet hoor.

grapo | 12-11-19 | 12:32

Er is al zoveel gepraat over filebestrijding. Variabele werktijd, carpoolen, thuiswerken, iedereen 80 rijden, ga eens met de trein, pak de fiets. Op een dag zag ik er twee vozen op de carpoolplaats in de auto.

Er is nog een laatste oplossing: zoek een baan zo dicht mogelijk bij je huis, doe de auto weg en ga fietsen. Het bespaart je een fortuin.

Brabant hier | 12-11-19 | 11:54 | 1

Dat is exact wat ik op dit moment overweeg door toegenomen reistijden. A2 staat altijd vast, trein & bus idem. Een baan op fietsafstand is zo gek nog niet, en gezonder!

hetgeleteken | 12-11-19 | 12:02

Ik heb gisteren getankt in den Bels, E95 benzine voor €1,365 de liter. Als je 100 liter tankt scheelt je dat €25. Daarmee verdien ik mijn bekeuringen terug.

Brabant hier | 12-11-19 | 11:50 | 2

ik top soms op 300 liter, 60 mag in duitsland, 25 in nl (Bea he)
Even je dichtstbijzijnde tankstation opzoeken en de prijzen online bijhouden want duisters stellen dat 4x per dag in, mehr-tanken.de/
De aral 102 is het beste wat je in de grasmaaier en andere aantrek masjiens kan doen en vergaat niet in de winter.

28 | 12-11-19 | 12:56

Ik tank ook in belgie, en als ik er dan toch ben ook maar meteen een paar pakjes shag meenemen. En voor vlees en drank ga ik naar duitsland. Ik geef wat dat betreft weinig in nederland uit, alleen groentes en frisdrank (wat bijna niet gedronken wordt). Ik krijg zo mijn kwartje van kok terug, en de 3% accijns die er vorig jaar bijgekomen is geld ook niet echt voor mij. Ik vind helemaal mooi

brie-de-penis | 12-11-19 | 17:23

En ieder jaar 120.000 mensen erbij, binnenkort kan men niet meer voor- of achteruit. Maar files zijn hartstikke goed voor het milieu natuurlijk, hè GL en D66, net als de massa-immigratie! En de F1 in Zandvoort. En de windmolens, r.i.p. birds and the bees.

Rationa | 12-11-19 | 11:43 | 2

Gelukkig hebben we nog Bio-massa centrales.

Dutch_Holland | 12-11-19 | 12:12

vergeet 2e coen niet doen niet, dat was echt een superieure actie tegen het milieu want 30 jaar lang dagelijks kilometers file is beter dan de doorstroming bevorderen.

Milieudefensie, Kontakt Milieubeheer Zaanstreek, Brettenzone Natuurlijk, Milieucentrum Amsterdam, Tweede Coen niet doen en de Milieufederatie Noord-Holland hebben vorige week beroep ingesteld tegen het, zoals het officieel heet, Tracébesluit capaciteitsuitbreiding Coentunnel.

28 | 12-11-19 | 13:25

Uit de EU, dan wordt de doorstroming weer beter! Lost de stikstof- en co2-crisis op. Nog maar niet te praten over de fijnstoffen.

roosvrij | 12-11-19 | 11:35

Rustig maar, volgens de NOS komt er eind volgend jaar mogelijk weer een recessie. Dus dat betekend minder werkende mensen dus minder mensen op de weg.

elco485 | 12-11-19 | 11:31 | 2

En dan zitten er nog 1,3 miljoen mensen thuis met een burn-out. Terwijl een burnout op het asfalt veel leuker is.

youtu.be/K0XlGZgwbFk

Dutch_Holland | 12-11-19 | 12:15

Prima. Huizenmarkt stort weer in, dan heb ik net genoeg weer bij elkaar gebuffeld voor een flatje te kopen en te verhuren, de cirkel is rond, uiteraard.

Baron-barry | 12-11-19 | 16:10

Heerlijk elke dag vast staan voor een miezerig loon. Utopia is here.

Pluisbaard | 12-11-19 | 11:29 | 2

Begin voor jezelf. Geluk is een keuze:)

Giotto | 12-11-19 | 13:19

@Giotto | 12-11-19 | 13:19: Ik ben medefirmant geweest in het verleden, en het probleem was dat er teveel werk was, en klanten geen nee willen horen. Nog nooit zo veel stress gehad en zo weinig vrije tijd. Ben blij dat ik voor een baas werk, geen zorgen, ik trek om 16.15 de deur achter me dicht en het zal me allemaal aan mijn reet roesten. Morgen weer een dag.

brie-de-penis | 12-11-19 | 17:55

Dit land loopt helemaal vast door de massa-immigratie, en voor een paar knaken extra die een baan oplevert mag je uren in de file gaan staan.

Ook files in de zorg, op de trein stations en in de woningmarkt. Zag gisteren een fragment van Stientje van Velthoven (D66), er is schaarste op de woningmarkt. Echt waar joh, hoe zou dat nu komen ?

sprietatoom | 12-11-19 | 11:19 | 4

@Quib | 12-11-19 | 11:28:

Asielzoekers reizen in ieder geval veel en gratis met de trein en bus. Ook zullen ze eten, drinken en kleding nodig hebben dat vervoerd moet worden. Verder hebben we ook veel arbeids-immigranten die gratis op onze wegen rijden met Poolse, Roemeense en Bulgaarse kentekens, ze dragen niet bij aan de wegenbelasting.

sprietatoom | 12-11-19 | 11:38

Niets bijgedragen is de conclusie van 50 jaar immigratie, misschien is dat ook het doel geweest en afgedwongen door de olie crisis? De trollen weten ook wel dat de meeste mensen een auto willen, de slippers, kameel en ezel ruil je dan vlot in en misschien krijgen de linksen ooit door dat de meeste immigranten geen lid zijn van natuurmonumenten en youtube greta ?

28 | 12-11-19 | 11:43

@Quib | 12-11-19 | 11:28:
Het grotere plaatje beste Quib:
Verreweg de meeste immigranten consumeren met een inkomen dat middels belastingen van u en mij afgedwongen is. Zij consumeren huizen, kleding, voedsel, energie, zorg, transport, kinderopvang, scholing enzovoort und so weiter. Consumeren in de breedste zin des woords.
Daardoor draait de economie als een tierelier, want al dat geconsumeer moet wel geproduceerd, geïmporteerd, getransporteerd en gefaciliciteerd worden.

Door meer, meer, meer autochtonen die daardoor in hun koekblik in de file staan. Voor steeds meer, meer, meer migranten tussen, of erger nog achter, welke zij ook op tal van wachtlijsten aan mogen schuiven. De andere files die Sprietatoom benoemd dus.

En dat alles voor steeds minder, minder, minder echte koopkracht in de portemonnee. Die gelden worden namelijk geconsumeerd door anderen.

Die staan dan misschien wel niet met een koekblik in de file tussen de nettobetalers.
Maar ze maken dan alsnog de files bij andere zaken langer. Nee, laat dat in de file staan om te gaan werken maar aan de Nederlanders over.

WasHetMaarMakkelijk | 12-11-19 | 11:47
▼ 1 antwoord verborgen

Tja. De bekende plekken waar de files ontstaan zijn de op en afritten en de plekken waar een baan ingeleverd wordt. En dan zijn er de "incidentele" files, veroorzaakt door ongevallen.
Het eerste probleem wordt veroorzaakt door het enorme aantal op en afritten. Voorbeeldje: de A44 Den Haag richting Amsterdam: Binnen 4 km de op/afritten OEGSTEEST, OEGSTEEST NOORD (!!), SASSENHEIM en WARMOND. Dit ruim 2 km later weer gevolgd door op/afrit LISSE. In zegge en schrijve 6km 5 keer een op/afrit. En dit zal niet het enige plekje in NL zijn waar dit zo geregeld is. En dan heb ik het nog niet eens over weggedeeltes die zowel op als afrit zijn, waar auto's dus in- en uit moeten voegen op hetzelfde weggedeelte.
Het 2e probleem is wat makkelijker op te lossen. Daar waar wegversmallingen dagelijks tot grote files zorgen, de weg verbreden.
Dan houden we de ongevallen over. Ongevallen blijven altijd gebeuren. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat het afhandelen behoorlijk wat sneller kan. Ik zie geregeld 1 of meer banen afgesloten en als je eindelijk ter plekke bent is er niets meer te zien, of is er een heel regiment hulpdiensten aanwezig om de zaak af te wikkelen. Als er gewonden te betreuren zijn, kan dat niet anders. Maar bij louter blikschade? Schuif de niet rijdbare auto's aan de kant en ruim die na de spits op en geef de rijstroken weer vrij. Kan allemaal vele malen sneller dan nu gebruikelijk is.

Eagle0511 | 12-11-19 | 11:19 | 1

Ho, wil je nu beweren dat men niet beheerst en netjes kan invoegen? eigen mens eerst is toch onder embargo?

28 | 12-11-19 | 11:46

Oplossing ligt voor het grijpen. Gewoon de autostapel halveren. Of misschien nog beter de mensenstapel.

Dat is de olifant in de Eerste en Tweede Kamers. Een geluid dat volstrekt gemarginaliseerd
wordt. Voor hoeveel N, CO2 en overige milieubelasting is een mens eigenlijk goed? Hoeveel varkens, auto’s, kilometers consumeert hij/zij/nvt eigenlijk?

Daarvan kunnen toch heel wat houtkachels branden, koeien poepen en Tesla’s remmen?

Guusneus | 12-11-19 | 11:16 | 4

Verklein de mensenstapel maar een beetje

Daffyduckblowtook | 12-11-19 | 11:48

Het probleem is dat er teveel mensen zijn
En daardoor teveel vee en daardoor teveel landbouwgrond voor voedsel van mens en dier
En teveel grond voor huizen, wegen, kantoren, fabrieken, windmolens, zonnepanelen ed
En teveel auto’s, vliegtuigen, treinen, brommers en fietsen.
En daardoor teveel afval, CO2 uitstoot, stikstof, fijnstof en andere zooi.

Het probleem is dus: ER ZIJN TEVEEL MENSEN
Waarom is dat voor de NL regering, groene Khmer, EU, VN en andere milieu-maffioso dan geen issue?

Aantal mensen op aarde in 1900: 1,7 miljard
Aantal mensen op aarde in 1968: 3,5 miljard
Aantal mensen op aarde in 2018: 7,7 miljard
En als we zo productief door blijven neuken zitten we in 2080 op zo’n 15 miljard.
De club van Rome waarschuwde in 1968 al voor deze groei en stelde maatregelen voor. Nooit wat mee gedaan en het schandalige is dat tussen al die 600 voorgestelde maatregelen door de klimaat-tafels dit punt niet te vinden is.
Ach, neuk lekker door…
CO2 stijging is niet de oorzaak van klimaatverandering maar het gevolg van de explosieve groei van de wereldbevolking.

Eugen Sandow | 12-11-19 | 12:27

@Eugen Sandow | 12-11-19 | 12:27: Klopt hoor er zijn teveel mensen. DAT is het echte probleem, de rest is allemaal afgeleide. EN je hoopt op een pandemie maar we zijn hem steeds voor.

Giotto | 12-11-19 | 13:20
▼ 1 antwoord verborgen

Elk jaar meer dan 100.000 mensjes erbij, maar daar mag je niets van vinden want racies. Dus blijkbaar wil men dit. Niet klagen dus, en vooral VVDCDAD66CUPvdAGL blijven stemmen!

Weetje71 | 12-11-19 | 11:15 | 4

‘Men’ wil dit zeker. Afgelopen week was volksteller Jan Latten nog op de radio. Die mensjes bestonden afgelopen jaar weliswaar in de eerste plaats uit apothekers maar op de tweede plaats stonden de ‘Indiase nerds’.

Een keer raden wie die nerds op Schiphol schaterlachend stond te verwelkomen. En ze met de folders van de Efteling en de Zaanse Schans meteen een dik belastingvoordeel in de handen drukte. Mogelijk voelde hij tot in zijn vezels dat dat noodzakelijk was.

Zijn die apothekers niet vooral politiek wisselgeld? Dat de ene club wat stumperds mag importeren in ruil voor de belastingontduikers van de ander?

Guusneus | 12-11-19 | 11:45

Je moet het grote geheel bekijken!
Wereldwijd komen er elke dag netto meer dan 220.000 mensen bij. Dat is 4,5 x Nederland per jaar dus dat kan niet goed gaan.

Dutch_Holland | 12-11-19 | 12:19
-weggejorist-
Anoniemtje | 12-11-19 | 18:33
▼ 1 antwoord verborgen

Kop-straatbotsingen zijn inderdaad vreselijk pijnlijk. Zeker als ze de godganse tijd plaatsvinden...

Quib | 12-11-19 | 11:15 | 2

Niks waar een paar borrels niet tegen helpen. Vergroten wel de kans natuurlijk.

Guusneus | 12-11-19 | 11:18

Meer flexkantoren. Er is toch zoveel leegstand? Als ik ergens voor 50 euro per dag in een verwarmd kantoor met wifi op fietsafstand kan werken zou ik het zeker overwegen. Of langs de snelweg, of station. Spreek je daar met collega's of klanten af die in de buurt wonen.

small_town_dude | 12-11-19 | 11:11 | 2

fiscaal aftrekbaar natuurlijk - voor werkgevers.

small_town_dude | 12-11-19 | 11:13

KOZP heeft ook een flexkantoor. Daar kunnen heel veel mensen in.

gestoptmetroken | 12-11-19 | 11:26

Na jaren van alleen maar vrouwen op verkeer en waterstaat die geen enkele weg hebben aangelegd is er her en der wel wat verbeterd op de snelwegen op de verplicht 100 bij de traject controle na. Er zijn nog steeds punten die verbetering behoeven, iedere versmalling van drie naar twee stroken levert een file op. Iedere invoegstrook bijna het zelfde. De situatie bij de uitvoegstroken van de snelweg mag ook wel eens bekeken worden de verkeerslichten aldaar veroorzaken ook veel vertraging. En verder is het gewoon te druk. In de zomervakantie is het een paar weken een stuk beter te doen.

voldemort | 12-11-19 | 11:07 | 2

Of het aan die vrouwen ligt weet ik niet, maar... vroeger hadden de ingenieurs het voor het zeggen bij Rijkswaterstaat. Dat is al lang niet meer zo, en dat is ook wel een beetje te merken.

Muxje | 12-11-19 | 11:19

Oh, waren dat vrouwen? :-)

MoonBeebe | 12-11-19 | 11:19

Als ik de beelden op het filmpje bekijk, valt het me op hoeveel dat lijkt op de beelden van Londen inde jaren 44 en 45 van de vorige eeuw.

Mr.Crowley | 12-11-19 | 11:03 | 1

sorry, verkeerde topic.

Mr.Crowley | 12-11-19 | 11:04

Denkt er iemand ooit wel een dat het fileprobleem (mede) veroorzaakt wordt doordat men bijna geen mobiliteit van wonen heeft en het merendeel van de mensen zo honkvast is dat men van zijn leven het eigen dorp of de eigen stad niet (kan) verla(a)t(en)? Iedereen is administratief en metaal volledig vastgekluisterd aan de eigen gemeente.

Finn | 12-11-19 | 11:01 | 1

Ja, raar eigenlijk. Zeker met het gigantische aanbod van aantrekkelijk geprijsde koophuizen vandaag de dag.

Muxje | 12-11-19 | 11:18

65 plus gratis met de bus,
scheelt al heel wat.

steekmug | 12-11-19 | 11:00 | 1

Kijk maar naar oost Europese steden en is ook goed tegen vereenzaming van ouderen.

steekmug | 12-11-19 | 11:01

Daarom max snelheid naar 80

lingo star | 12-11-19 | 10:51 | 2

160 minimum snelheid is beter denk ik.

grapo | 12-11-19 | 10:55

En op de provinciale 80km wegen met dubbele doorgetrokken streep naar 50 want dat is meer regel dan uitzondering. Hoe je als sukkelige eenling met 50 op zo'n weg een kudde slaafse volgelingen kunt opbouwen. Geweldig.

A.S. Perien | 12-11-19 | 11:02

ga toch fietsen...

joekeltje | 12-11-19 | 10:51

Thuiswerken en zelfrijdende auto's gaan hier de oplossing bieden. Probleem is alleen dat als niet 100% van de automobilisten zo'n automatisch filerijdsysteem in hun auto hebben zitten een paar automobilisten de boel toch weer kunnen verkloten. We krijgen dus een overgangstermijn van pakweg een jaar of dertig na de introductie van die dingen voordat ze echt effectief worden.

MFvGeel | 12-11-19 | 10:47 | 3

Dat veel werkenden hun job niet thuis kunnen uitvoeren ziet u niet als een probleem. De maakbare samenleving heet dat.

A.S. Perien | 12-11-19 | 10:52

Dichter bij je werk wonen, thuiswerk, flexibele uren. ik geloof niet in allerlei technische en geautomatiseerde oplossingen want die gaan stuk en kosten altijd 100x meer dan voorzien. Het zal mee een mentaliteitswijziging moeten zijn.

small_town_dude | 12-11-19 | 10:58

@A.S. Perien | 12-11-19 | 10:52: Vandaag twee obducties . 1 in de keuken en 1 in de schuur ; geen probleem toch? Beetje schuiven met de meubelen , in theorie zou het kunnen .

onfray | 12-11-19 | 11:11

Tja, je laat als regering dus ieder jaar(!) een stad ter grootte van Leiden binnen stromen qua inwoneraantal. Om dan vervolgens verbaasd te zijn wanneer uiteindelijk de boel volledig gaat vastlopen op allerlei vlak. Is er iets dat deze regering nog wel in de hand heeft?

Sjefke7807 | 12-11-19 | 10:34 | 1

Ze hebben nog een deel van de tweede kamer in de hand. Kamerleden die lijden aan fractiediscipline..

Schmalz | 12-11-19 | 10:43

Dat komt volgens mij omdat mensen naar hun werk gaan. Als je nou oma's berooft bij pinautomaten dan hoeft dat niet, en heb je er geen last van.

skoftig | 12-11-19 | 10:31

Daar gaan de stikstofuitstoot normen.
En ook de fijnstofnormen worden doorbroken want meer (file)verkeer is meer remstof en rubberstof en niet ideaal draaiende EGR's en dieselkatalysators.

steekmug | 12-11-19 | 10:29

Ochoch.
Wat een problemen toch.

* grijnzend dikke diesel start en tros losgooit *

Kapitein Sjaak Mus | 12-11-19 | 10:25

Dit land is piepend en krakend tot stilstand gekomen.......... Bedankt Rutte 1 t/m 3!

Stelletje onwetende prutsers!!

Fatwabuster | 12-11-19 | 10:24 | 1

Nee hoor, ziende blind en met bananen in de oren.
Willens en wetens.

hallevvezool | 12-11-19 | 10:33

Te veel mensen = te veel auto's. Te veel auto's = files. Dus de overbevolking is de oorzaak van dit probleem. En veel andere. Visie bij het kabinet ontbreekt. Niet alleen bij dit probleem. Begin eens bij aanpassing van de kinderbijslag. Afschaffen voor 2e en meerdere kinderen. En uiteraard de immigratie aanpakken. Alleen nuttige en gewenste personen toelaten; bij voorkeur tijdelijk.

bloothommel | 12-11-19 | 10:24 | 3

En een kinderbelasting invoeren na het eerste kind.

gestoptmetroken | 12-11-19 | 10:36

En niet iedere junior systeembeheerder of assistent meteen een auto van de zaak geven. Een poolauto met reserveringssysteem ofzo,

small_town_dude | 12-11-19 | 11:02

Toch wel weer mooi voor de economie. Meer auto's dus binnenkort de invoering van het rekeningrijden, belasting op 'stikstofuitstoot', extra belasting op diesels, meer mensen die even iets bij de pomp kopen. Voordelen!

Koekkeloere | 12-11-19 | 10:24

OT: Luchtalarm in Tel-Aviv

Beefbus | 12-11-19 | 10:19 | 2

Dat luchtalarm gaat daar toch bijna dagelijks af? Dat op zich is geen nieuws. Wat wel nieuws is is de reactie op de aanval. Israël gooit z'n land op slot en heeft het hoofd van Islamitische Jihad, een radicalere versie van Hamas, gedood. Volgens Ralph Dekkers in het artikel "Israël ligt plat: ’Het is oorlog’" in de Telegraaf vandaag gaat Israël een oorlog starten, zodat Netanyahu Israël weer kan verenigen, omdat ook zij last hebben van een verdeeld politiek klimaat op dit moment.

Alexander des Burgus | 12-11-19 | 10:30

@Alexander des Burgus | 12-11-19 | 10:30:
Dank voor de bondige analyse. Scheelt mij een uur lezen.

Beefbus | 12-11-19 | 11:17

Het is ook gewoon overvol in dit land.
De groei van het inwonertal stoppen.
Daar zijn wel manieren voor te bedenken.

zeeman73 | 12-11-19 | 10:18

Wonen en werken in een desolate negorij zoals in mijn situatie heeft zo zijn voordelen. Weinig verkeer, geen lawaai, geen migranten, weinig stik- en soortgelijke bedenkelijke stoffen.
Ik kan het u aanraden.

Ridde Rogter | 12-11-19 | 10:17 | 2

Graag iets meer informatie over de locatie van uw desolate negorij.

gestoptmetroken | 12-11-19 | 10:38

Ik zou het iedereen maar ten sterkste afraden als u tenminste nog een beetje rustig door wilt gaan met dat desolate negorijen !

A.S. Perien | 12-11-19 | 10:56

Follow the money! Wie heeft er voordeel bij files? Telecom providers, de snacks bij het pompstation, wegrestaurants, ....

Winter_is_coming | 12-11-19 | 10:17

Mobiliteit van nieuwmigrantiërs en vluchtelingen, vergroot je horizon en brede horizon en blablabla ik luister dan al niet meer als ze dat tegen mij zeggen. En welke mongool gaat er nu voor zijn lol in de rij op de moerdijkbrug of bij een knooppunt staan om naar z'n werk te mogen, achterlijke. Dat doen zelfs die vluchtelingen niet en terecht.

Aap Noot Miesje | 12-11-19 | 10:17

Werkgevers en managers in Nederland zijn nog altijd bang voor het (al lang niet meer zo) 'nieuwe werken', want oh jee stel je eens voor je bent niet fysiek aanwezig bij die geestdodende Daily Standup©. Eigenlijk kan iedereen die een kantoorbaan heeft, vooral IT`ers, gewoon thuis werken. Dat je enkele keren per week met z'n allen een keer aanwezig moet zijn om te vergaderen (en ook dat liever niet, en als het moet kan dat ook via Skype/Zoom/etc) tot daar aan toe. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ik thuis in alle rust lekker kan werken (vrijstaande woning) en een desktop die vele malen beter performt dan die i5 notebook van het werk.
.
Maar nee, laten we lekker met zijn allen blijven micromanagen en ouderwets mensen van 9 tot 5 verplichten om fysiek aanwezig te zijn, met alle filevorming en logistiek geneuzel van dien.

Le Roi | 12-11-19 | 10:16 | 3

Weet je waar de dag ook begint met een kringgesprek? Op de kleuterschool.

Eierbal-is-fijn | 12-11-19 | 10:24

Ik ben al 3 maanden niet op kantoor geweest en dat bevalt mij prima. Daily Standup lekker dagelijks via Zoom. 's middags altijd lekker even naar de supermarkt en 's avonds lekker vroeg aan het avondeten.

Nevz | 12-11-19 | 10:34

Veel mensen vinden het helemaal niet erg om gezellig in de file te staan met zijn allen. Ook het oudehoeren met collega's en roddelen bij de koffieautomaat willen ze voor geen goud missen.

gestoptmetroken | 12-11-19 | 10:42

Jarenlang was het beleid om nieuwe woningen in slaapsteden en Vinex-wijken te bouwen ver van waar mensen werkten. En nu half Nederland in Vinex-wijken en slaapsteden woont gaan we het autoverkeer frustreren.

Osdorpertje | 12-11-19 | 10:15 | 1

Daar had visieloze Rutte niet op gerekend. Rutte dacht na de spoedwet wegverbreding 2003 gewoon door te kunnen bouwen aan snelwegen totdat PAS opeens om de hoek kwam kijken.

Alexander des Burgus | 12-11-19 | 10:35

De oplossing wordt waarschijnlijk gezocht in het beloven de lasten voor automobilisten niet te verhogen om aan de macht te komen. Na aan de macht te zijn gekomen de lasten voor automobilisten wel te verhogen, want te veel auto's

Rens003 | 12-11-19 | 10:14

Er zijn vooral veel files omdat gemeenten en provincies niet gelijk opgaan met het Rijk. Beste voorbeeld is Breukelen: A2 is 5 baans gemaakt maar de uitvalsweg kan het niet aan. Gevolg: ellenlange files op vluchtstrook en in no time dus de hele A2 waardoor je geen reedt meer hebt aan de 5 banen.

Kortom: wanneer komt er een kabinet die uitbreiding van snelwegen koppelt aan verplichte wijziging verkeerssituatie op de uitvalswegen?

de Voorzittert | 12-11-19 | 10:13

Het gaat niet lang meer duren, of de BV Nederland valt helemaal stil.

Mr.Crowley | 12-11-19 | 10:13

Dat is nog eens tante pis.

RenJeRotter | 12-11-19 | 10:12 | 1

Het is tant pis. Frans voor “het is kut”.

Dutch_Holland | 12-11-19 | 10:21

Land is in alle opzichten volkomen uit zijn evenwicht getrokken.

Arnold9638 | 12-11-19 | 10:11

VVD is geen ondernemerspartij. Ondernemers weten dat je klaar moet zijn voor de vragen van morgen. VVD is een ordinaire besparing- en machtpartij die al zolang regeert dat ze de wrange vruchten van het eigen afknijpbeleid door de neus mag eten.

Einde van de Domheid | 12-11-19 | 10:10 | 1

De VVD is zeker een ondernemerspartij. Het probleem is dat hun pragmatische aanpak er nu tot leidt dat ze beleid tegen de ondernemer voeren. De PVV en FVD voeren ook beleid voor de ondernemer uit, alleen gebruiken zij veel meer de cognitieve dissonantie die we ook kennen van de Amerikaanse Republikeinen, waardoor de brave mkb'er nog liever tegen zichzelf stemt dan te stemmen voor ondernemerschap. Zie het succes van GroenLinks in de steden zeg maar.

Alexander des Burgus | 12-11-19 | 11:28

Wat wil je met een regering zonder visie en zonder enige deskundigheid op welk gebied dan ook. Die zich bezighoudt met zelf bedachte problemen en de werkelijke problemen enkel met leugens probeert weg te "managen".

Schmalz | 12-11-19 | 10:10

Overbevolking.
Andere mensen moeten weg of dood.
Ik was hier het eerste.

JvanDeventer | 12-11-19 | 10:08

Tja ik zie ook de positieve kanten. Een terrorist die een vrachtwagen gekapt heeft staat eerst maar 4 uur in de file, daarna geeft hij verbitterd op. De vier terroristen die een bom op Schiphol wilden plaatsen staan zo lang in de file tot de wekker afloopt, 4 terroristen weg en twee vrachtwagens met varkens beschadigt.

jan huppeldepup | 12-11-19 | 10:07 | 1

File's zijn deadtraps. En hoeft maar 1 gewapende terrorrist uit te stappen ..

Beefbus | 12-11-19 | 10:10

OPLOSSING van veel: Haal al die verkeersdrempels uit de wegen; veel minder remmen, dus minder fijnstof, veel minder optrekken dus minder stikstof en CO2 in de lucht, betere verkeersdoorstroming, minder verspilling van brandstoffen!

Dan de files: spreid de werktijden van alle ambtenaren, dus ook scholen enz enz. De overheid kan ons verplichten 100 te rijden, dan kan zij ook dit verplichten, wie betaald (de overheid) die bepaald.

BoerinFrance | 12-11-19 | 10:06 | 3

De Nederlandse overheden zijn met hun 'verkeersbeperkende / -regulerende' maatregelen (milieuzones, ringwegen, ZOAB, drempels, sluizen, busbanen, stoplichtcycli, van vierbaans naar tweebaans, opzettelijk kleine rotondes, enzovoorts) de 'hoofdschuldigen' aan alles wat er onnodig en overbodig uit autouitlaten komt.

bisbisbis | 12-11-19 | 10:13

Ja inderdaad de scholen aanpassen. En dan de ouders op andere tijden laten werken? Werkt niet echt handig he. Meer asfalt, meer thuiswerken en waar het kan inderdaad werktijden verschuiven.

VerganeGlorie | 12-11-19 | 10:13

Wat betalen ze dan? Het is allemaal belastinggeld wat ze wegsmijten. Ons geld. En dat wordt met bakken tegelijk uitgegeven aan wat nou juist de belastingbetalers niet willen. Wie betaalt bepaald is mi een illusie.

Cammy | 12-11-19 | 12:39

We weten verder allemaal dat een aanzienlijk deel van de werkende bevolking een bullshitbaan heeft die je zonder enig negatief vervolg zou kunnen schrappen. Denk maar eens eerlijk na over je eigen baan. Wees eerlijk. Ben je echt zo onmisbaar? Zou het bedrijf er onder lijden als je vanaf vandaag nooit meer kwam. Ik denk serieus dat, zeker in Westerse landen met hun obsessie met de dienstensector, 1/3 van de banen in het bedrijfsleven onder de noemer nepbanen vallen. Zou een hoop file schelen als we al die consultants, adviseurs en managers zouden ontslaan.

Bigi Bana Boy | 12-11-19 | 10:02 | 6

Overigens: wie daar op een doordeweekse dinsdagmorgen om 10:17 in ieder geval geen last van heeft, is de groep die hier thans zit te reaguren.... dit is het absolute bejaardenuurtje (- kijk alleen al naar de gemiddelde taalbeheersing en het taalgebruik...)

bisbisbis | 12-11-19 | 10:18

@bisbisbis | 12-11-19 | 10:18:
Dat niveau is inderdaad een stuk hoger dan op andere tijden. Wij bejaarden hebben nog een fatsoenlijke schoolopleiding gehad.

gestoptmetroken | 12-11-19 | 10:46

Bij ons huren ze consultants in om de papierwinkel te verzorgen die het management nodig vind om iets te kunnen aanschaffen of aan te besteden. Het is alleen jammer dat ze nogal hard op het budget drukken. Het is een zelf gecreëerd circus.

voldemort | 12-11-19 | 11:15
▼ 3 antwoorden verborgen

"IEDEREEN wil minder files", behalve de verkopers van mobiele data.

D-Fens_1963 | 12-11-19 | 10:01

Autorijden moet gewoon weer voorbehouden worden aan de welgestelden. Onder een inkomen van 7500 euro per maand netto mogen mensen gewoon geen auto meer rijden. Probleem zo opgelost en de vrije jongens kenne gewoon weer met 200 vanuit Amsterdam binnen een uurtje een patatje zoervleisj eten op het Vrijthof.

FrankVeer | 12-11-19 | 10:00 | 7

@grapo | 12-11-19 | 10:08: Toen ik nog in Maastricht woonde, noemden ze dat zoervleisj, ken het niet anders.

FrankVeer | 12-11-19 | 10:39
▼ 4 antwoorden verborgen

De enige reden waarom mensen die hun werk met een PC/laptop doen moeten reizen voor hun werk is omdat anders hun managers niets meer te managen hebben. De meeste bedrijfsprocessen kunnen zodanig worden aangepast dat de meeste van deze mensen gewoon thuiswerkt. Bovendien scheelt het kostbare kantoorruimte, parking, reistijden etc. Kantoorwerk is niet meer van deze tijd.

ChatBot | 12-11-19 | 09:57 | 5

@Dutch_Holland | 12-11-19 | 10:15:
Vergeet niet het koffie drinken en uit je raam kijken.

Vanaf een hoog kantoorpand is dat veel interessanter dan thuis.

Nacho_Vidal | 12-11-19 | 10:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus het streven is niet snelheid terug naar 100, maar omhoog naar 100.

priks | 12-11-19 | 09:57

Met die PVV "iedereen terug naar zijn eigen land"-oplossing is natuurlijk weinig mis. Het zou wel wat auto´schelen. Daarna bejaarden verbieden tijdens spitsuren in de auto te stappen en je hebt zo 23% minder file´s.

spanarchist | 12-11-19 | 09:56

Mensen kunnen geen auto rijden of zijn infantiele bestuurders. Hoe dan ook, beide typen automobilisten veroorzaken files. Ik rij al eeuwen iedere dag op de snelweg en zie iedere dag dezelfde capriolen. Als iedereen 100 rijdt, op tijd anticipeert, een keer fatsoenlijk leert invoegen en vooral regelmatig rijdt (dwz niet dat achterlijk hard optrekken en net zo hard weer afremmen), hadden we de helft zoveel files (door aanrijdingen) niet.

Bigi Bana Boy | 12-11-19 | 09:56 | 5

Ilussies lossen niks op Bigi. Wat wel weet ik zo ook niet, behalve de helft van de Nederlanders uit de auto. Maar hoe gaan die mensen boodschappen doen. De buurtwinkels zijn verdwenen. Daarnaast de kleine verdwenen scholen. Ineens weet ik het....brommer, fiets, tevoet. Het zou wel weer aangenamer worden. Kinderen kunnen weer op straat spelen bij voorbeeld. De kleine handel bloeit misschien op.

CalamityJane | 12-11-19 | 10:14

De rijdende melkman..

CalamityJane | 12-11-19 | 10:16

Daarom stel ik voor om alle auto's onder de 1000 kg te verbannen tijdens de spits. Vaak zijn het lui in dat soort auto's (kleine Toyota's, Peugots, Opels) die met 70km invoegen op de snelweg, niet op kunnen trekken, niet weten hoe rotondes werken en geen verkeersinzicht hebben.

Moonwarrior | 12-11-19 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je elke werkdag 1 uur in de file staat, heb je na 40 jaar 1,5 jaar van je leven in de file gestaan.

Mr_Natural | 12-11-19 | 09:50 | 7

@grapo | 12-11-19 | 11:04:
Ik ga nooit op vakantie. Als je lekker thuis blijft is het al erg genoeg.

gestoptmetroken | 12-11-19 | 11:11

@grapo | 12-11-19 | 11:04: Ok, beter.... Wij vinden vliegen veeeeels te gev……, euuuuuh, milieuonvriendelijk ;-)

D-Fens_1963 | 12-11-19 | 11:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Het interesseert Mark Rutte geen drol dat de hele bouw, weg- en waterbouw naar zijn vaantjes gaat door gebrek aan zand. Hij is veel te druk met genderneutraal speelgoed en het binnenhengelen van die IS-heksen en hun gebroed. Mark Rutte heeft zijn prioriteiten uitstekend op orde.

5611 | 12-11-19 | 09:56

Ik zag vanochtend toevallig in de schuur nog een zak scherp zand staan; nog een paar weken en ik kan er op de zwarte markt grof geld voor krijgen!

EEnzame SchizofrEEN | 12-11-19 | 10:15

Het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn. Maak die drones gewoon even iets groter met een capsule eronder waar iemand in kan zitten. Moet ik verdomme nou alles voorkauwen?

Leptob | 12-11-19 | 09:49

Blijkbaar willen de Nederlanders een overvol land met tientallen culturen die elkaar niet begrijpen en verstaan, waar je tot je 72-ste in de file naar je werk mag rijden terwijl je het landschap gestaag verwoest ziet worden.
Dat is in ieder geval waar ze iedere 4 jaar voor stemmen.

du Roi Soleil | 12-11-19 | 09:48 | 3

Is wel zo.

Civetta | 12-11-19 | 09:49

Toren van Babel word weer actueel

Omebert | 12-11-19 | 09:54
-weggejorist-
kermitsklant | 12-11-19 | 10:14

Dat knaap zegt doodleuk ¨we willen mensen stimuleren om meer buiten de spits te reizen¨, wetende dat het gros van de werkgevers er nog een industriële gedachte op na houden waarin loonslaven gewoon om half 9 bij het koffiezetapparaat horen te staan. Laten dat nou net die spitsreizigers zijn.

Sprinkhaan | 12-11-19 | 09:55

Ja maar die prijzen verhogen dat doen ze voor u, hoor, namelijk om de kans op een zitplaats in de spits te verhogen. Hun PR-afdeling liegt bijna net zo goed als Mark Rutte.

5611 | 12-11-19 | 09:58

Over CO2 gesproken. Op dit moment brandt heel Australie af ..

Beefbus | 12-11-19 | 09:48 | 3

Daar krijg je toch vruchtbare grond van?

Sprinkhaan | 12-11-19 | 09:55

Tja eigen schuld dikke bult, hadden ze maar naar de Nederlandse regering moeten luisteren. Alle bossen omhakken en in de biofabriek er stroom van laten maken dan heb je geen bosbranden meer. En die slechte lucht? Tja en nu dan met die bosbranden is de lucht toch ook slecht, dus luisteren doen Ausis.

jan huppeldepup | 12-11-19 | 10:16

Wat ik bedoel te zeggen; een app waarin je invoert waar je werkt en woont.

Je ziet dan gelijk ‘medemensen’ die daar ook heen moeten.

Ja ik weet, het is een carpoolapp, maar dan voor hippe mensen en mensen die snel getriggered zijn en quinoa drinken

Nacho_Vidal | 12-11-19 | 09:47

Kennelijk moet iedereen thuis blijven en wil de overheid geen belastingcentjes om over de schutting te gooien.

Deflatiemonster | 12-11-19 | 09:45

Heerlijk dan die toename van de stikstofuitstoot als de files en de wachttijd langer wordt. Is daar al een berekening op los gelaten?
Overbevolking dus.

aartvantiemenvanjand | 12-11-19 | 09:45

Is er niet een soort Uber-app waar je een rit mee kan nemen, samen als je in een straal van pak em beetje werkt van 5 km?

Verplicht dit, of nouja, stel dit beschikbaar voor mensen die van grote steden naar grote steden moeten forenzen.

Bovendien als jij een laptop baan hebt, dan is het toch zinloos om daarvoor naar je werk te rijden?

Nacho_Vidal | 12-11-19 | 09:45 | 1

Tja maar ook bij een laptop baan zijn er managers en die vertrouwen je niet dus mag je 1 dag in de week thuis werken en de rest moet je op kantoor doen,

Plat-forum | 12-11-19 | 09:55

Ah, autorijden. Het nieuwe onrendabelenvervoer.

grapo | 12-11-19 | 09:45

En vluchtelingen veroorzaken nauwelijks files. Hoeveel allochtonen zie je nu 's ochtends om 07:00 in de file staan? Dat zijn hoofdzakelijk blanke mannen hoor!

du Roi Soleil | 12-11-19 | 09:45 | 3

Quatsch, het zijn de drugsrunners en trouwstoeten die het hem doen.

grapo | 12-11-19 | 09:46

Die pakken de trein. Dat is groen. Ook al rijden ze zwart.

Deflatiemonster | 12-11-19 | 09:47

ja klopt. Wie is er nu slim?

Superior Bastard | 12-11-19 | 09:47

Hebben onze 100.000 nieuwe buren hier ook last van, of staan die alleen in de file bij het UWV kantoor?

Mark_D_NL | 12-11-19 | 09:44 | 1

Die liggen tijdens de ochtendspits nog ruimschoots in bed.

5611 | 12-11-19 | 10:00

Wil je minder files? Decentraliseer eens een hoop. Ziekenhuizen en overheidsinstanties worden om wille van efficiëntie steeds vaker samen getrokken op een "centrale locatie" (lees ergens waar het toch al druk is) waardoor ambtenaren, verpleegkundigen etc steeds vaker verder moeten reizen (ja je kan of wilt echt niet zomaar verhuizen) waardoor je meer verkeer krijgt. Bedrijven ook idem dito, die gaan heen waar zogezegd de mensen wonen die ze willen bedienen/werven. maar de aanvoer lijnen moeten dan ook veel 1 kant op waardoor het drukker word op de weg.

Dus Decentraliseer die hele zooi, stimuleer dat mensen in eigen regio aan de slag kunnen. zorg dat er meer spreiding is van overheids diensten.

ikworstelengadouchen | 12-11-19 | 09:44 | 3

Dit dus. Ook omdat het er in veel gevallen niet efficienter of professioneler van wordt.

Muxje | 12-11-19 | 09:47

Helaas werkt dat zo niet. Juist spreiding zorgt voor meer autoverkeer omdat autoverkeer superieur is op kriskrasverkeer.

Juist concentratie maakt dikke OV-bundels mogelijk met een metro die iedere 5 minuten rijdt. Je kunt OV leuk vinden of niet, zonder kan een grote stad niet draaien.

5611 | 12-11-19 | 10:03

@5611 | 12-11-19 | 10:03: Beste man, er zijn hele regio's waar 1. OV zuigt. ( ga eens in bijv. Zeeland wonen) en 2. steeds meer overheids en semi overheidsdiensten verdwijnen naar verdere oorden.

De werknemers van de Ziekenhuizen etc die wonen meestal nog in de buurt van waar men eerst werkte. ook steeds meer mensen die de stad ontvluchten vanwege de leefomstandigheden naar het platteland moeten 9 vna de 10 x nog naar de randstad of andere agrlomeraties rijden om te kunnen werken. Dit zorgt voor de meeste verkeersstormen waar files bij komen kijken. rij voor de grap eens vanaf een uur of half 5 de Moerdijk over richting Dordrecht van uit Brabant, je ziet een stroom mensen terug keren naar huis vanuit hun werk in de Randstad. Dat werk zou wellicht net zo goed in Brabant gedaan kunnen worden. Zeker als je praat over bepaalde overheidsdiensten. Belastingdienst heeft heel veel kantoren gesloten en samengevoegd, in sommige opzichten niet zo slecht gedaan door een aantal kantoren inderdaad in de regio te houden (Apeldoorn, Hengelo, Heerlen) alleen zorgt dat ook weer voor ambtenaren die nu weer verder moeten reizen ( dat verhuizen is 1 financieel niet altijd aantrekkeliik/mogelijk en 2 je sociale omgeving verhuisd niet mee).

Mijn pleidooi is dus een pleidooi tegen de verdere groei van de grote steden in de Randstad. als je alle voorzieningen steeds meer centraliseert is het voor mensen ook niet aantrekkelijk om ergens te gaan wonen, tenzij je heel mobiel bent met auto etc. want zoals gezegd OV in de provincie wordt toch nooit iets. zorg daarom ook dat Ziekenhuizen in de provincie iig voor de kernactivitetien kunnen blijven bestaan, stimuleer bedrijven om ook in de Provincie te gaan zitten. Gelul over kortere lijntjes etc is onzin in dit digitale tijdperk, je hebt immers zo een videocall of een andere manier van communiceren.

ikworstelengadouchen | 12-11-19 | 10:30

Vreemd dat de enige oplossing voor dit probleem, namelijk een ultra modern (naar Japans model) en gratis OV, nooit ter sprake komt. Je zou bijna gaan denken dat de overheid het probleem in stand houdt om er op die manier zo veel mogelijk aan te verdienen. Maar dat zal toch niet ? Of misschien toch wel ?

Motleycrew | 12-11-19 | 09:44 | 7

@Muxje | 12-11-19 | 09:53: Tja meer capaciteit door de treinen langer te maken, veel langer zodat als hij stopt in Den-Haag CS je achterin de trein nog op ypenburg kan uitstappen.

jan huppeldepup | 12-11-19 | 10:19

@Motleycrew | 12-11-19 | 10:08: Het probleem van het OV is capaciteit, niet dat het te onaantrekkelijk is. Het OV gratis maken is dan ook een beetje zinloos; de miljarden die dat gaat kosten zou je beter investeren in uitbreiden van het OV voor betalende reizigers. Dat dat meer treinen en meer stations betekent snapt iedereen wel, maar de hamvraag is: waar dan? Op welke routes is er een behoefte, en waar is er nog ruimte voor nieuwe stations en nieuwe lijnen. Geen gemakkelijke vraag.

Muxje | 12-11-19 | 10:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Er komt een dikke recessie aan. Stikstof, fijnstof, CO2, PFAS er bovenop en iedereen weer werkloos. Files opgelost. Goed gedaan, Markje Rutje en je maffiamaatjes. nos.nl/artikel/2310081-economen-zien-...

de visser | 12-11-19 | 09:44 | 1

Ik hoor signalen dat de wereldeconomie juist weer aantrekt omdat de Brexit nu eindelijk voortgang vertoont, de handelsoorlog tussen VS en China opgelost wordt en de Duitse industrie niet verder inzakt. Dat laat niet onverlet dat Mark Rutte mogelijk eigenhandig Nederland wel in een diepe crisis stort met zijn paniekvoetbal. Het meest onthutsend vind ik dan nog dat onnozele PFAS-vrouwtje van hem, die preventief alvast maar een complete bedrijfstak om zeep probeert te helpen.

5611 | 12-11-19 | 10:10

De overheid is in één ding wel heel goed. Falend beleid opzetten. Dat kunnen ze als geen ander.

peterdh | 12-11-19 | 09:43 | 2

Het is dan ook een kerntaak.

Beefbus | 12-11-19 | 09:46

Nu je het zegt! Als we nu eens het tegenovergestelde doen van al hun plannen wordt Nederland misschien leefbaar!
Gevangenissen NIET sluiten
Grenzen WEL bewaken
NIET tekenen voor een idiote stikstof norm
WEL referenda
WEL sociale huurwoningen voor niet asielzoekers
WEL strooizout
NIET boeren constant pesten
WEL 3 strikes out voor twee paspoort houders
WEL straffen
WEL stoppen met taakstraffen
GEEN TBS verloven meer of in ieder geval niet na een chemische castratie en handboeien en GPS tracker.
WEL bejaardentehuizen
NIET bezuinigen op zorg en politie.
Ik zeg doen!

Dirk III | 12-11-19 | 10:50

Volgens groen-links is er maar 1 oplossing en dat is rekening rijden..... volgens mij sta je dan net zo lang in de file, maar mag je er nog voor betalen ook.

Karel Kruizenruiker | 12-11-19 | 09:42 | 6

NL heeft geld nodig, steeds meer geld, steeds meer en meer geld. Hogere (loon)belasting 'kan' niet, dus is de overheid al meer dan twee decennia bezig het belastbaar inkomen na belasting af te romen met (nieuwe) belastingen. Dus kijk maar eens naar uw eigen portemonnee: extra belasting op gas- en elektra, op transportkosten gas, BTW verhogingen op eten, drank, sigaretten, brandstof etc. Daar past dus rekeningrijden perfect in. Want reken maar dat na de invoering van rekeningrijden de belasting op brandstof niet zal verminderen. Oh misschien een tijdje zodat men kan zeggen dat het wel meevalt, maar ik geef iedereen op een briefje dat de belasting op brandstof daarna gewoon terugkeert. Kan ook niet anders, want met een geplande groei naar 20-22 miljoen NL-ers moet er gewoon geld bij...

kunnenzedanniks | 12-11-19 | 10:10

@Muxje | 12-11-19 | 10:00: Het leuke van naar tijd gedifferentieerd rekeningrijden met als doelen evenveel opbrengst en minder spitsfiles is dat je hem eindeloos kunt, nee moet verhogen.

Werkt het wel (minder files), dan daalt de opbrengst dus moeten de tarieven omhoog. Werkt het niet (files blijven) dan constateer je dat kennelijk de tarieven te laag zijn om gedragsverandering te bereiken.

5611 | 12-11-19 | 10:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Stop dan eens met het overal neerplempen van distributiecentra wat een extra verkeersdruk van honderden vrachtwagens per centrum geeft.
Er werkt nog geen halve Nederlander in, verder enkel nog Polen, en als je de extra filedruk meerekent kosten ze Nederland netto alleen maar geld.
Er zijn grenzen aan wat mogelijk is in een klein land en laten we slim zijn en industrie met veel toegevoegde waarde stimuleren. Niet zaken die enorm veel overlast en arbeidsmigranten met zich meebrengen en waaraan hooguit een enkeling wat kan verdienen!

du Roi Soleil | 12-11-19 | 09:42 | 3

Akkoord, alleen het regelen is iets lastiger.

Nuchternederland | 12-11-19 | 09:43

Goed verhaal maar stopt u dan ook met off- en online winkelen? De meeste DC's staan er voor de binnenlandse consumentenmarkt. DC's weg willen hebben is hetzelfde als vrachtwagens bij de supermarkt verbieden.

5611 | 12-11-19 | 10:18

Onzin de transport sector in Nederland brengt heel veel geld in het laatje. Dat er overigens alleen maar Polen in werken, wat ook onzin is, is geen probleem van de dc's maar van overheidsbeleid

peterdh | 12-11-19 | 10:51

Oud links adagium: Je moet het verkeer gewoon vast laten lopen, dan gaan de mensen vanzelf hun auto laten staan.

arie-hoax | 12-11-19 | 09:42 | 2

ik denk dat de multiculti-oorlog op de snelweg uitgevochten gaat worden

pomodorus | 12-11-19 | 10:13

En zelfs dat hebben ze fout. Laat het verkeer vast lopen en je krijgt files met mensen die vast staan. Meer niet.

peterdh | 12-11-19 | 10:27

Voor zover ik weet zorgen snelheidsverschillen ook voor files. Als het overal op de snelweg gelijk wordt getrokken aan de max snelheid van een vrachtwagen dan zou de 100kmpu zo maar eens voor minder files kunnen zorgen.

Kevf | 12-11-19 | 09:42 | 1

Onzin, waar in en ver buiten de Randstad haal je nu in de spits 100 km?

5611 | 12-11-19 | 10:19

Ken wel The Walking Dead..

Kleine_Deugniet | 12-11-19 | 09:42

Dan nemen we toch de trein...

Dirk III | 12-11-19 | 09:42

Ik ben helemaal voor gemiddeld 100km /u rijden.
Ik haal het alleen nooit als ik naar de gegevens van mijn auto's kijk.

Nuchternederland | 12-11-19 | 09:41

Alle loonslaven die braaf om 7 uur in de auto zitten naar hun werk zijn vrijwel verloren. Start de dag thuis op en vertrek rond 9 a 10 uur richting de zaken waar je schijnbaar nuttige arbeid voor moet leveren.

Sprinkhaan | 12-11-19 | 09:40 | 4

@Nuchternederland | 12-11-19 | 09:42:
Het gaat er dus om dat je flexibel bent in het moment van reizen. Met een Flitsmeister app kan je prima in de gaten houden wanneer er een gaatje is om de weg op te gaan. Overigens is het variëren van routes ook een aanrader.

Sprinkhaan | 12-11-19 | 09:58

@Sprinkhaan | 12-11-19 | 09:58: De meeste mensen die in de file staan voor hun werk, hebben diverse afspraken/vergaderingen/meetings, bila's en hoe het allemaal ook heet. Hun agenda wordt dus ten dele bepaald door anderen. Dat is niet te coördineren als iedereen maar gaat vertrekken wanneer een app aangeeft dat op dat moment de file meevalt.

Nuchternederland | 12-11-19 | 10:06
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien, heeeeel misschien moeten we eens wat minder mensen naar binnen halen zodat we niet zo hard groeien? Wat minder woning nodig enzo? Dit alnd is vol

Behangdelul | 12-11-19 | 09:40 | 1

Dat vindt zelfs Geert Mak al, dus je kunt dat heeeel misschien misschien al wel weglaten. De Elsevier noemt het als oplossing voor de stikstofcrisis. Stond het eigenlijk wel in Wilders noodwet?

grietmetgroenefiets | 12-11-19 | 09:51

Als je stil staat heb je meer kans om van Natura 2000 te genieten...

neonreclame | 12-11-19 | 09:40

Dan pak je toch gewoon de fiets!

Mark_D_NL | 12-11-19 | 09:40 | 2

Dat doe ik altijd als ik echt haast heb.

Mr_Natural | 12-11-19 | 09:42

Precies!

grietmetgroenefiets | 12-11-19 | 10:25

Dan zullen we het maar niet hebben over het aantal ongevallen en slachtoffers.

Mr.Crowley | 12-11-19 | 09:37

De enige serieuze optie is technologie. Bijvoorbeeld dynamische snelheden om in de spits de doorstroom te maximaliseren. Alleen moeten die borden boven de weg wel een betrouwbare snelheid aangeven, dus niet 50 als het stil staat of 70 als de weg praktisch leeg is. Als automobilisten kunnen vertrouwen op optimale doorstroom dan willen ze best allemaal dezelfde snelheid aanhouden.
Is een tijdje 'handmatig' gedaan met blokrijden, waarbij politie op motoren een rijdend blok vormde door de snelheid te bepalen. Werkte prima. Kan morgen.

ole guapa | 12-11-19 | 09:36 | 3

Zodra we allemaal zelfrijdende auto's hebben, kunnen we de files oplossen, allemaal als een treintje achter elkaar aan rijden.

Padre Grassi | 12-11-19 | 09:45

U heeft het, volgens mij, zoals 99% van de automobilisten, niet begrepen. Als er in de verte (ja, lastig, vooruit kijken) zo'n matrixbord staat te branden laat je je gas al iets los, dan rijd je 70 km/h op het moment van passeren. Echter, wat doen Koos Vinex en Henk Bouwvakker? Met 140 km/h doorknallen, vol op de rem en de file daarmee versterkend.

kapotte_stofzuiger | 12-11-19 | 10:39

Ole, dat werkt niet. Automobilisten denken alleen aan zichzelf. Dit zou echt elektronisch geregeld moeten worden.

Alexander des Burgus | 12-11-19 | 11:52

Mmm, geen last van. Ik werk 3 dgn/wk lekker thuis en die andere 2 wandel ik heerlijk rustig naar de Toko.

Civetta | 12-11-19 | 09:36 | 1

Ja en benzine is nooit duurder geworden, ik tank altijd voor een tientje.

ikdenkwat | 12-11-19 | 09:42

Gewoon ieder jaar 100000 mensen binnen halen, dan lost het probleem vanzelf op.

Croxifoxio | 12-11-19 | 09:36 | 2

File pb opgelost en ze schijnen ook nog je rug te wassen, als je oud bent..

Civetta | 12-11-19 | 09:37

Wie zijn het Georganiseerd Bedrijfsleven Noord-Holland?

Het Georganiseerd Bedrijfsleven Noord-Holland bestaat uit BNL-Schuttevaer, Bouwend Nederland, evofenedex, Koninklijke Horeca Nederland, Koninklijke Metaalunie, Nederlandse Spoorwegen, Transport en Logistiek Nederland, VNO-NCW West en Techniek Nederland.

grietmetgroenefiets | 12-11-19 | 10:13

Het zou helpen als mensen: A hun telefoon niet meer ter hand nemen, en B niet zo dicht op hun voorganger rijden. Enorm veel fileleed wordt veroorzaakt door kop-staart-botsingen tijdens de ochtendspits. Leer nou eens dat het niet helpt om elke keer een tussensprint te trekken en dan weer stil te moeten staan, doseer en gun elkaar het licht in de ogen, die paar auto's die er tussen schieten geven jou echt geen kwartier vertraging extra.

BekiekUtMoar | 12-11-19 | 09:35 | 3

En de mensen trekken zich daar iets van aan?

Mr.Crowley | 12-11-19 | 09:39

Eens maar stel je nou eens voor dat je in een zo´n afzichtelijke familiewagen moet rijden waar je nog eens honderden euro´s bijtelling voor moet betalen, en met de gedachte dat je je verpeste kinderopvang-kind weer moet ophalen die ook klauwen met geld kost, en dan moet je ook nog op het verkeer letten. Nou snap je hem ;-)

Sprinkhaan | 12-11-19 | 09:44

Wat dat betreft ben ik wel blij met die camera's die gepiel met de mobiel kunnen detecteren en beboeten. Daarnaast wordt een antibotsings-systeem op nieuwe auto's vanaf 2022 of zo verplicht (geen EU-dingetje trouwens, komt uit een VN-werkgroepje en o.a. de VS, Canada en Japan doen ook mee).

Het valt me trouwens op dat men na een botsing tegenwoordig de weg veel sneller vrij heeft dan voorheen. Mag ook wel eens gezegd worden.

Muxje | 12-11-19 | 10:04

Niet de stikstof vergeten.

Alquest | 12-11-19 | 09:35

Maximaal 100 km/u, maar ja dan moet je wel kunnen rijden. En auto's die filerijden stoten veel meer uit dan auto's die gewoon rustig doorrijden (denk aan optrekken, afremmen, etc)

SanderEvers | 12-11-19 | 09:34

Die vrachtwagenchauffeur linksonder zit al heel lang in de file zo te zien.

kwark001 | 12-11-19 | 09:33 | 4

De fotosoep skills van Mosterd zijn verbluffend.

keestelpro | 12-11-19 | 09:49

helpt ook niet dat de overheid auto-vd-zaak subsidieert, maar al jaren en jaren terug verhuisvergoeding bij nieuwe baan niet meer.
Nieuwe baan -> verhuizen!
minder files, minder reistijd etc etc, goed voor economie ook, verhuiscircus.
Ik snap ook wel dat niet iedereen (met kids) dat lukt, maar je kan het wel een beetje stimuleren, ipv moeilijk maken.
Verhuisvergoeding belastingvrij en een makkelijk 'verhuispakket'qua vergunningen bij nieuwe baan: snellere verbouwvergunning, gratis stadsvervoerpasje voor een jaar, snele parkeerverguing etc etc

Hemmenaar7 | 12-11-19 | 15:26
▼ 1 antwoord verborgen

hihihi

pomodorus | 12-11-19 | 09:33 | 1

Chinezen vinden t best meevallen

pomodorus | 12-11-19 | 09:38

Muren zijn racistisch.

Kaas de Vies | 12-11-19 | 09:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken