Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Theo gebruikte vrijheid vooral om te beledigen'

Daar gaan we nog een keer. Beledigen, kent u die uitdrukking?

Pijproken. Kent u die uitdrukking?

Zo goed was die Van Gogh helemaal niet, schrijft Marcel van Roosmalen in zijn nrc-column. Want "de vrijheid van meningsuiting was voor Theo van Gogh vooral de vrijheid om te mogen beledigen." En als cultureel gewicht was het ook niet veel, dus: "kunnen we stoppen met de overwaardering van deze kunstenaar?" 

Nou zullen de meesten mensen - als ze eerlijk zijn - heus wel erkennen dat Van Goghs regiewerk matig was, zoals alles wat uit de Nederlandse filmwereld voortkomt op zijn best "matig" genoemd mag worden. De verhalen over zijn persoonlijke hetzes, en hoe venijnig ver die soms konden gaan, zijn ook talrijk en zelden lovend. Dat ie tegelijkertijd wél een goede interviewer was, daar is vriend en vijand het eveneens prima over eens. 

De vraag is echter: wie overwaardeert Van Gogh dan überhaupt als kunstenaar? Zijn nagedachtenis wordt namelijk primair gedragen door het martelaarschap dat zijn slachtmoord hem opleverde. Daartoe wordt zijn lijk op gezette tijden opgegraven om in een wolk van hypocrisie bewierrrookt te kunnen worden door de in hun eigen schijnheiligheid gebalsemde grachtengordel - zoals afgelopen zaterdag in het pop-upherdenkinkje van het Parool, waar burgemeester Halsema met de kaken op elkaar de vileine ironie van Theo schijnheilig moest prijzen.

Het probleem met de nagedachtenis van Theo van Gogh is niet dat het palmares dat hij bij leven en welzijn opbouwde, "overgewaardeerd" wordt. De pijn is dat zijn gretigheid van beledigen hem in bepaalde kringen - waarin ook Van Roosmalen zich beweegt - al vijftien jaar lang zwaarder aangerekend wordt, dan dat Mohammed Bouyeri verweten wordt met hem te hebben afgerekend. Want door een slachtoffer van islamitische terreur te worden, bewees Theo niet alleen dat zijn "beledigingen" jegens de pooiers van de Profeet hout sneden - hij toont ook na zijn dood nog regelmatig aan dat 's lands columnistenkeizertjes nog steeds geen kleren dragen.

Hoe? Nou. Omdat ze de religie die Van Gogh fataal werd met zulke opzichtige omzichtigheid met rust hebben gelaten, dat ze vijftien jaar later de schuld alsnog bij het slachtoffer weten te leggen. Want hij gebruikte de vrijheid immers “vooral om te mogen beledigen”, en nooit eens om ons te wijzen op de gezellige bijdragen van het Mohammedaanse geloof aan de vrijheid, de vriendschap en de vrede.

Reaguursels

Inloggen

Uit dat stukje:

"De moord op Theo van Gogh moet blijvend worden herdacht, de radicale islam kan niet hard genoeg worden aangepakt, maar kunnen we stoppen met de overwaardering van deze kunstenaar?"

Geen woord verkeerd aan.

Beste_Landgenoten | 06-11-19 | 06:46

die lul hoef ik dus ook niet meer te lezen of te beluisteren. maakt het leven weer iets eenvoudiger

daddyredwine | 05-11-19 | 18:00

Tragisch, hoe al die EU-trollen hier weer doelbewust de point missen.

De vraag of Theo van Gogh soms bijna half zo beledigend was naar de islam als die EU-trollen elke dag zijn naar tegenstanders van terreur, is volstrekt irrelevant. Om meerdere redenen:
- Dit draait niet om provocaties van Theo; religekkie Mohammd B verklaarde zelf dat hem dat niet uitmaakte. Hij wilde de afvallige Ayaan Hirsi Ali afslachten, maar die werd te goed beschermd.
Dus pakte hij een goede vriend van Ayaan; Theo.
Dat kan ook elke EU-trol overkomen die vergeet een afvallige te ontvrienden.
- En passant prikte B ook nog een antisemitische waarschuwing aan alle Nederlanders in Theo's buik; "bekeer tot islam en vernietig de joden, anders pakken we jullie straks ook, allemaal".
Dus ook gij, EU-trollen, komt vroeg of laat aan de beurt.
- Mohammed Bouyeri had vroeg of laat toch wel iemand vermoord; misschien iemand in de Utrechtse tram of op Amsterdam Centraal.
Ook daarbij worden EU-trollen echt niet vooraf gewaarschuwd.

Dit gaat niet om beledigingen, maar om een islam die dagelijks tientallen aanslagen pleegt. Waarbij soms enkele tientallen, som ook enkele honderden en soms zelfs duizenden slachtoffers vallen (9-11).
Elk dag opnieuw.
Het linkse argument dat we door alle islamkritiek en islamsatire te verbieden 0,0000001% van al het islamitisch geweld kunnen voorkomen, is nergens op gebaseerd. En we moeten dat ook niet willen, want de rest van het islamitisch geweld blijft dan gewoon een probleem.

Problemen negeren heeft nog nooit een probleem opgelost.
Chamberlain verbood "The Great Dictator" om Hitler niet te provoceren; "heel verstandig" aldus de EU-lobby. Maar uiteindelijk was het Hitler en niet Charlie Chaplin die Europa in as legde.
Wanneer leren we dat nou eens?
Niet provocaties met de pen zijn het probleem, maar extreem intolerante religies die terreur legitimeren. Zulke religekkies accepteren inderdaad geen tegenspraak; maar ook zonder tegenspraak vinden ze echt wel excuses om mensen te vermoorden.

Om met die populaire Londense imam te spreken; "je mag een ongelovige altijd verkrachten of vermoorden, ook al heeft die jou niks gedaan. Want een ongelovige is altijd schuldig; aan ongeloof".

Dandruff | 05-11-19 | 15:30 | 3

Dat zal allemaal wel, maar ik vond die columns van Theo niet heel bijzonder. En hij ging wel heel ver in het beledigen van mensen. Daar maakt Van Roosmalen terecht een punt van.
Ter verduidelijking: natuurlijk is het vreselijk dat hij vermoord is. Keihard aanpakken, die Islam terroristen.

Kuifje-in-de-EU | 05-11-19 | 15:43

@Kuifje-in-de-EU | 05-11-19 | 15:43:

Een van die concertgangers in de Bataclan was thuis misschien ook wel een jaloerse etterbak. Dat is in dat verband echter volstrekt irrelevant; want daar ging het die daders helemaal niet om. Net zo min als het Mohammed B. ging om de kwaliteit van Theo's columns.
Je mist nog steeds de point.

En je mist de nuance.
NL kent honderden columnisten die slechter schrijven dan van Gogh.
NL kent honderden BN-ers die veel vaker en veel harder mensen beledigen.
Theo is niet vermoord door een column, maar door een haatdoctrine.
En de "methode Chamberlain" gaat die doctrine niet tegenhouden.

Dandruff | 05-11-19 | 17:47

@Kuifje-in-de-EU | 05-11-19 | 15:43:

Een paar jaar geleden stond in een schoolboek dat Fortuyn zijn dood aan hemzelf te danken had, omdat hij mensen provoceerde.
Net als van Gogh dus, en straks Wilders.

En ondertussen is al-Baghdadi een goed voetballer en spiritueel leider.
Snap je de irritatie over die dubbele standaard?

Dandruff | 05-11-19 | 17:56

Depressieve tyfuslul

LJBrinkhorst | 05-11-19 | 14:47

Ik voel mij door de woorden van meneer Van Roosmalen erg beledigd.
Mag ik 'm daarom de keel doorsnijden?

MacMiep.nl | 05-11-19 | 13:14

Als van Rosmalen sterft is hij een week later vergeten maar Theo van Gogh kennen we over 100 jaar nog ,

Nietgek | 05-11-19 | 12:17

Theo van Gogh een tokkie noemen is een blijk misplaatste affectie, in de trant van hij = tokkie, maar wel onze tokkie, een godsdienst die de leugen openlijk stimuleert mag wat mij betreft ** **** ******* ** *** ***** ***** *.(gelooft u in sprookjes?pas maar op, want dat is mogelijk heel gevaarlijk)

cat22 | 05-11-19 | 11:25

De columnistenkeizertjes stemmen vast allemaal D'66. Alles tot op de bodem kapot redeneren. Een gevleugelde uitspraak van D'66 is: ja luister eens, een medaille heeft ook nog 20.000 andere kanten en die moet je ook belichten. En zo redeneren ze alles naar het absolute nulpunt. Tja we moeten maar leren leven met dat soort columnistenkeizertjes want ze zijn met velen, helaas.

Rdock | 05-11-19 | 10:55

Van Oef was ook geen fan van van Gogh, een beetje overrated Amsterdams geneuzel. Maar om daarvoor te moeten sterven is ook weer het andere uiterste.

van Oeffelen | 05-11-19 | 10:52

Vrijheid van menings-Uiting is absoluut -
behoudens de wet en de Grondwet.

Het woord "beledigen" komt in geen enkele wet voor.

Oproepen tot geweld is wel verboden.
Daarom moet die Arabische gewelddadige leer, verboden worden.

Cool Pete | 05-11-19 | 10:49

"Ik vond Theo van Gogh een goed interviewer, een matig regisseur en een belabberd columnist...."
Denk toch dat de columns van van Gogh, hoe je ze ook waardeert, meer hebben betekend voor ons, ons land, onze cultuur, onze samenleving dan die middelmatige brouwseltjes van van Roosmalen ooit zullen betekenen. De man lijkt warempel nog steeds jaloers op de vermoorde van Gogh, de afgunst druipt ervan af.
"Van Gogh heeft met zijn beledigen verdomme méér bereikt dan ik, van Roosmalen! Dat zou niet zo mogen zijn! Van Gogh wás helemaal niet zo goed, dat kan niet, dat mag niet, dat moet niet. Oh wacht, hij was wérkelijk niet beter dan ik, van Roosmalen, nee, hij wordt óvergewaardeerd, dat is het, óvergewaardeerd! Daar ga ik over schrijven, dat hij óvergewaardeerd is!"

Schoorsteenveger | 05-11-19 | 10:33 | 5

@Kuifje-in-de-EU | 05-11-19 | 10:53: Van Roosmalen wil alleen publiciteit over de rug van een dooie. Want echt iets te melden heeft hij niet, ook nooit gehad overigens.

Rdock | 05-11-19 | 10:57

@Kuifje-in-de-EU | 05-11-19 | 10:53:
Tuurlijk mag van Roosmalen alles vinden. Hoe komt het toch dat als je kritiek op iemand hebt je zo vaak het verwijt krijgt dat de zou vinden dat die persoon van jou iets niet zou mogen? Van Roosmalen mag van mij alles, van Roosmalen is voor mij helemaal niet belangrijk genoeg om 'm iets te willen verbieden. En ik ben voor van Roosmalen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook helemaal niet belangrijk. Of hij moet er zich mateloos aan storen dat iemand zijn column over van Gogh als een ietwat zielig overkomende uiting van jaloezie ziet.

Schoorsteenveger | 05-11-19 | 11:08
▼ 2 antwoorden verborgen

"Zich beledigd voelen is niet hetzelfde als gelijk hebben."
Dat is wel wat SJW ervan gemaakt heeft en wat ook hier om zich heen slaat. We zijn nu zover dat eenieder beledigend kan worden genoemd, afhankelijk van de vraag of een bepaald persoon of een bepaalde groep zich beledigd voelt of enkel maar geacht wordt zich beledigd te kunnen voelen. Het zijn de deugdzamen die a priori binnen hun eigen fatsoensnormen bindend vastgelegd hebben welke persoon of groep dit morele recht kan worden toebedeeld, en welke personen of groepen geenszins aanspraak kunnen maken op het zich beledigd voelen. En mocht het zo zijn dat de betreffende beledigende persoon -ik noem bijvoorbeeld een Gerard Cox- zich beledigend heeft uitgelaten maar daar zelf geheel anders over denkt, dan is, om met die truttebol van KOZP te spreken, een emanciperend gesprek voldoende zijn om hem of haar op andere gedachten te brengen. Is die persoon daartoe niet bereid, dan wordt tersond en ter plaatse besloten dat die niet deugt en uitgemaakt kan worden voor, naar keuze, witte boze cisgender man, racist, fascist, xenofoob, Islamofoob, nazi. De beledigde dan wel zijn of haar voorspreker heeft altijd gelijk. Via het zich beledigd voelen wordt de waarheid aan het licht gebracht.

Schoorsteenveger | 05-11-19 | 09:42

Ik heb net het artikel van Afshin Ellian gelezen waar van Roosmalen naar verwijst, in Elsevier. Heel goed stuk. En dat citaatje waar van Roosmalen naar verwijst eindigt met: 'Maar het pijnlijkste is nog steeds de lafheid van postmoderne figuren die het in de steden voor het zeggen hebben. Nog steeds durft niemand een school, een filmstudio, een straat, een steegje of instituut naar Theo van Gogh te vernoemen. Want daaronder moet staan, om verwarring met die andere beroemde Van Gogh te voorkomen: cineast en columnist Theo van Gogh, vermoord door Mohammed Bouyeri op 2 november 2004 in Amsterdam.'
Helemaal mee eens. En zeker in tijden waarin moties worden ingediend over 'islamofobie,' nota bene zelfs mede door van origine Nederlandse mensen.
Vreemd dat van Roosmalen dit onbedoelde ironie noemt. Na 2 november 2004 was er opeens een opmerkelijke scheiding tussen islam en niet-islam in Nederland. En dat is niet de schuld van Theo van Gogh, want die wilde dat ook zij meededen met zijn spel. En dat deden ze niet. (Helaas kan ik wederom geen link plaatsen)

grietmetgroenefiets | 05-11-19 | 09:39

Indien dit echt het argument is had Theo z'n belager evengoed ook in een wip kunnen doodbeledigen, niet?
Zich beledigd voelen is niet hetzelfde als gelijk hebben. En tegenwoordig heeft zowat iedereen gelijk. Ook die impotente mijterdragers die ervan overtuigd waren dat de aarde wel degelijk plat was en de zon rond de aarde draaide.
Het gaat 'm niet over TVG, het gaat 'm over de werkelijkheid, en de verstands-Chernobyl die islam heet.

Notenkraker | 05-11-19 | 09:28

Volkomen overbodige column, zoals de functie dichter des vaderlands, nutteloos en potsierlijk, er is al veel gesproken over de onhebbelijkheden Van Gogh, maar gelukkig weten nu we wat meneer van Theo vind en dat moet dan in de krant.

Analia von Solmsch | 05-11-19 | 09:12 | 2
-weggejorist-
Kuifje-in-de-EU | 05-11-19 | 09:28

En daar verdient ie dan weer geld mee.

Heiner | 05-11-19 | 09:54

Einstein schijnt ook een onaangenaam persoon geweest te zijn en volgens de policoreaanse maatstaven ook nog een "racist". Wordt het daarom tijd de man niet langer over te waarderen? Of concentreren we ons op belangrijker zaken die hij heeft achtergelaten?

Van Gogh was natuurlijk niet van hetzelfde statuur en wellicht een vilein mannetje met een wat de scherpe tong en grote bek. Als hij niet afgeslacht was een net iets minder dan gemiddeld insignificante voetnoot in de geschiedenis. Maar waar hij voor herinnerd wordt is het feit dat hij is vermoord in een land waar je zou moeten kunnen vertrouwen dat de vrijheid van meningsuiting je beschermt tegen gekken die niet met woorden maar met geweld antwoorden. De gebroeders De Witt worden ook herinnerd omdat een Oranjegezinde militie ze lynchte en slachtte als varkens, een politieke moordpartij. Dan staat er ook geen historicus of columnist te wapperen met "ja maar, ze deugden niet, dus haal dat maar uit die geschiedenisboeken".

Meneer de columnist gebruikt nu ook zijn vrijheid van meningsuiting om Van Gogh, zijn nabestaanden en heel Nederland dat huiverig is voor Islamitische intolerantie en primitivisme te beledigen. Hij mag van geluk spreken dat tussen die vele miljoenen personen (ok, handvol lezers van dode bomen en dankzij GS het Roze Leger) waarschijnlijk geen enkele blanke agnostische gek zich genoeg geroepen of in het (haken)kruis gegrepen zal voelen om ook een mes in zijn hart te planten met een briefje eraan: "niet meer doen hè, die slechte beledigende dingen schrijven?".

Maar maak je vooral druk om mensen die zich wél beledigd voelen door woorden en dat als reden zien om een ander letterlijk i.p.v. figuurlijk te fileren. We bereiken vast een mooie, vrijere samenleving als we vrijheid van meningsuiting inperken uit angst voor terreur en tot de zaken die mensen graag willen horen. Moet je je alleen niet verbazen dat straks ook de meest milde, objectief geformuleerde kritiek op Islam leidt tot lijfstraffen. Wijzen op ongelijke rechten voor vrouwen en mannen, doodstraf voor overspel en homoseksualiteit, antidemocratische grondteksten, verminkende Sjaria-straffen, doodstraf buiten elke proportie, geen recht op ongeloof en extra belasting plus minderwaardige positie voor Christenen en Joden, allemaal pure feiten zonder haat. Maar geen Islamist die er kritiek op duldt.

Als vrijheid van meningsuiting beperkt wordt door beledigen, definieer dan eerst maar eens wat een belediging is. Als het beledigd voelen is, bestaat er geen vrijheid van meningsuiting meer, want ook de waarheid zeggen zonder enige bedoeling om te kwetsen kan beledigend zijn. Als het doelbewust iemand kwetsen is, met slechts de bedoeling om te kwetsen, zonder educatieve of kritische bijbedoelingen of je politieke en maatschappelijke voorkeur op een ongelukkige manier uiten, veel plezier met het juridisch steekspel en de bewijslast...

Wol | 05-11-19 | 08:35 | 1

U is op dreef zo vroeg in de ochtend, bravo!

Analia von Solmsch | 05-11-19 | 08:53

Kuifje heeft nu eenmaal niets met de homogene samenleving. Genehomo in een samenleving spreekt hem waarschijnlijk meer aan!

Harrie7949 | 05-11-19 | 08:34

Het zal me amme reet roesten wat ene van Roosmalen opkalkt in dat vod.

Van Duyvenbode | 05-11-19 | 08:33

Als booslims de vrijheid van godsdienst misbruiken en zeggen dat opmerkingen als "gooi homo's van een flat af" gewoon kunnen omdat dit hun geloof is dan hoor je links niet. Maar als je kritiek hebt op een achterlijke cultuur waaronder hoe booslims omgaan met homosexuelen, dan opeens ben je een klootzak.

Ook was links net zo stil toen hetzelfde NRC en de andere linkse leugenfabrieken Pim Fortuyn non-stop deden beledigen. Waar waren die lui die de vrijheid van meningsuiting toen wilden inperken zodat je niet meer mocht beledigen? Ja, die stonden net zo hard mee te doen Fortuyn af te schilderen als Hitler en Mussolini. Dus flikker lekker op met je NRC!

Moonwarrior | 05-11-19 | 08:31

Grove grappen en beledigingen over Katholieke en Christelijke kerkgangers en hun geestelijke leiders zijn er al 100 jaar. Niemand, caberetier of anoniem individu, in nederland die daar bang voor was. Geen Christen of katholiek die daarom iemand vermoordt. Maar sinds we de Islam hier hebben is die angst er wel, Theo is vanwege zijn grappen en beledigingen vermoord door een Moslim. Niets rechtvaardigt die moord, en het is schandalig dat iemand die daad durft "goed te praten" door te stellen dat Theo er "om vroeg" met zijn gedrag. Dan ben je een "appeaser", bang voor Islam waar Theo's moordenaar Mohammed Bouyeri vandaan komt. Er is nu dus een nieuwe norm in nederland, we maken nog steeds grappen over Katholieken en Christenen, maar niet over de Islam, want dat kon wel eens fout aflopen. Nederland is veranderd, we hebben hier nu gelovigen, moslims, rondlopen die je wel eens kunnen afslachten als je wat verkeerds roept. Nooit goedpraten, keihard afstraffen, keihard optreden, zoniet dan verliest nederland op een dag alle vrijheid van spreken.

vlotterik | 05-11-19 | 08:31 | 1

Links heeft niets met vrijheid. Daarom acteren ze als een hond die onderdanig z'n achterste laat zien en likt naar de baas de islam als geheel. Ze zijn de hond van de islam, ze willen hun baas beschermen. Dus vallen ze iedereen aan die ook maar een beetje kritiek heeft.

Tronald_dump | 05-11-19 | 08:41

Beste Marcel van Rosmalen, Natuurlijk wordt een verkrachter geil van een kort rokje. Het meisje gebruikte haar individuele vrijheid alleen maar om zich als een sletje te kleden. Ze was verder eigenlijk maar één nietszeggend meisje.

Joostmochtnietsweten | 05-11-19 | 08:07

"Iets wat je je ook alleen maar kunt permitteren als je het niet voor het geld hoeft te doen." In voorgaande zin geeft de heer van Roosmalen zijn werkelijke karakter weer. Voor hem is een mening dus gewoon te koop. Principes: geen, ik moet wel mijn brood verdienen. Ruggegraat? Nee hoor, ik waai gewoon mee met degene die me betaalt. We zouden eigenlijk eens moeten stoppen om opinie"makers" te betalen voor hun opinie. Wil je dat de wereld te weten komt wat je vind, dan doe je dit ook wel gratis. Of, zoals Theo deed, ongeacht of je broodheer er nu blij van wordt of niet. Onafhankelijkheid heet zoiets. Ik wens GS ook veel onafhankelijkheid toe.

RedBill | 05-11-19 | 08:05

De waarheid zal in het midden liggen.
Beledigen, Choqueren, wakker schudden.
Uiteindelijk is het aan de ontvanger om er iets van te vinden.
Theo zei niet áltijd zinnige dingen.
Niettemin, hij had nooit vermoord mogen worden om woorden.

Ruimedenker | 05-11-19 | 07:59 | 1

Die woorden zijn integratie, immigratie, islam, heb daar kritiek op en je krijgt in Nedrigland problemen.

Theo-Pim-Riv | 05-11-19 | 08:02

Ik vind Theo wel veel specialer dan Van Roosmalen hoor. Laatste bedenkt van tevoren hoever hij kan gaan. Daardoor is hij voorspelbaar en inwisselbaar.

Peniskokertje | 05-11-19 | 07:53

Theo was een held van het vrije woord. En hij is vermoord samen met de vvm.

Schepvogel | 05-11-19 | 07:45 | 1

n'islam
integratie
immigratie
islam

Theo-Pim-Riv | 05-11-19 | 08:00

In Europa mankeert het aan nogal wat sinds de islam zich hier genesteld heeft. Geweld en intolerantie en in veel grote steden complete no-go areas en aanslagen. Redenen genoeg om fel van leer te trekken tegen het gedrag van moslims en de religie waaruit ze hun inspiratie halen. Jammer dat op een blog waar de VVMU zo centraal staat als GeenStijl, er toch mensen zijn die coûte que coûte de verdedigers van de VVMU, zelfs als ze vermoord zijn, onderuit proberen te halen. Eigenlijk moeten die mensen hun conclusies trekken en naar Joop.nl vertrekken.
Opvallend vind ik dat Theo van Gogh, Pim Fortuyn en het grootste gedeelte van de redactie van Charlie Hebdo vermoord zijn, allemaal grote voorvechters van de VVMU en de genoemde lieden op dit blog vermelden vooral de mindere eigenschappen van Theo van Gogh, dat hij niet altijd op een hoogstaande manier schreef en tegen veel dingen aanschopte. Nee, de vechters voor VVMU zijn niet allemaal volmaakt maar hun streven is dat wel. Deze mensen tackelen op hun onvolmaaktheden is schandalig. Ze hebben hun leven gegeven voor onze vrijheid en krijgen van bepaalde lieden hier stank voor dank. Realiseer jullie dat jullie aan diezelfde VVMU waar zij zich voor hebben ingezet, te danken hebben dat jullie hier mogen schrijven wat jullie willen. Ik vind jullie ondankbare, zelfingenomen betweters die de splinter in het oog van de ander wél zien maar de balk in dat van jullie zelf niet.

Angélica de Sancé | 05-11-19 | 07:40 | 2

VVMU is het medicijn om in een vroeg stadium een dodelijke ziekte te onderkennen en aan te pakken voordat genezing te laat komt.
In de grote steden die jij noemt is het al te laat.

Harrie7949 | 05-11-19 | 08:27

De bevochten VVMU stierf feitelijk met Theo. Over het Christendom en het Katholicisme mag je alles zeggen sinds de verlichting. Zeg iets over de binnen gehaalde Islam en het kan weer dodelijk aflopen. Ziet u de achteruitgang? Iedereen die de moord op Theo goedpraat, keurt deze achteruitgang in VVMU goed. Schandalig. Marcel van Roosmalen en consorten zijn een gevaar voor onze vrijheid.

vlotterik | 05-11-19 | 09:08
-weggejorist-
Sjorsch | 05-11-19 | 07:38 | 3

'De vrijheid om te mogen beledigen'
dat is iets anders dan zinloos getreiter.
Dat je kan zeggen dat je vindt, ook als is dat helaas voor andere mensen een belediging is. Darwin heeft zijn boeken ook met die frictie uitgebracht. Maar ja, het leek nu eenmaal zo te zijn.
Laten we het omdraaien; stel dat we niet meer zouden mogen beledigen. Dan wordt het wel eng. Dan kun je een mogelijke waarheid niet meer zeggen zonder gevolgen.
En dat is terug naar pre-verlichtingstijden dus.

kloopindeslootjijook | 05-11-19 | 07:36

Van Gogh maakte overal vijanden met zijn provocerende stijl. Hij beledigde er inderdaad op los. Hij maakte vijanden en liet zich niet zelden kennen als een wat rancuneus aangelegde man. De meeste mensen begrijpen dat je zo'n figuur ofwel negeert ofwel dat je zelf in de pen klimt, maar een extremist heeft zich niet aan die mores gestoord. De tenen van Mohammed waren net iets te lang en dat kostte hem zijn leven. Is dat Theo aan te rekenen? Nee natuurlijk. Maar hij nam wel risico's met zijn gedrag. Mogelijk besefte hij niet voldoende hoe extreem zou worden gereageerd of besefte hij dat wel maar was zijn drang om zaken aan te kaarten sterker.

Beste_Landgenoten | 05-11-19 | 07:11 | 14

wat een belachelijke reacties. Het is zoals ik het beschrijf. Ik zeg nergens dat het zijn schuld is maar provoceren heeft zijn risico's. Dat gekken je opzoeken. Dat is gewoon een feit, sukkels. En dan dat gedweep met de vvmu, ik heb nu alweer een teiltje nodig voor de afdruipende hypocrisie die ik hier lees..

Beste_Landgenoten | 05-11-19 | 08:38

@Harrie7949 | 05-11-19 | 08:31:
Een multiculturele samenleving op zich is niet het probleem, maar wel als deze niet-homogeen is. De Nederlandse rol bij het ingrijpen in een soevereine staat is uiteraard niet alleen verwerpelijk maar bovenal onwetmatig.

Voight-Kampff | 05-11-19 | 09:21
▼ 11 antwoorden verborgen

Theo was een groot interviewer, "mijnheertje" one trick pony van Roosmalen. Maar ja, wat verwacht je van een vaste passant van radio1 programma de nieuws BV. Hij verkeert vaak in de omgeving van die vieze witte onderbroek. Beetje onbekritiseerd een stukkie tekst voorlezen op de radio en dan je handje ophouden. Stelt u zich eens een interview met Theo voor, dat zou mooie tv opleveren. Van Roosmalen, 'de taalvirtuoos', stotterend op de telebuis. De laffe hond.

Langshetrandje | 05-11-19 | 07:06 | 1

Een goeie interviewer, mee eens. Maar zijn columns waren goedkoop en vol effectbejag. Van Roosmalen schrijft veel beter. Vind ik.

Kuifje-in-de-EU | 05-11-19 | 08:05

Volgende stap is dat, 'ze het zelf ook wel heeft uitgelokt met zulke uitdagende kleding'.

Rest In Privacy | 05-11-19 | 06:33

Marcel van Roosmalen
Kunstenaar.
is een vieze insinuatie.

Het juiste woord is martelaar.
"kunnen we stoppen met de overwaardering van deze martelaar?"

NVJ-lid of niet?

hallevvezool | 05-11-19 | 06:17 | 2

Zolang ze het maar niet hoeven hebben over "het probleem meneer, dat blijft" vinden ze alles best.

Rest In Privacy | 05-11-19 | 06:21

Martelaar is ook zo'n begrip dat wel weg mag.

Beste_Landgenoten | 05-11-19 | 07:15

Theo had de schurft aan grenzen , en dan leef je niet lang . Hij had zich ook dood kunnen vreten , dood kunnen rijden , dood kunnen drinken enz. enz.
Hij heeft zichzelf als het ware grenzenloos doodgeleefd .

Minus Richels | 05-11-19 | 05:45 | 3

Nou nee dus. Hij is vermoord door lui wier stoppen al doorslaan bij het ijskastlampje.
Door een nutteloze hetze.
Hij had zo klagend en interviewend prima 70 kunnen worden, wat jong is, maar niet als je drinkt, vreet en rookt als hij deed.

Braco.me | 05-11-19 | 05:54

Erg min, minus. Debiele beredenering. Hij rookte, dus hij vroeg erom om vermoord te worden door een moslimterrorist?

Langshetrandje | 05-11-19 | 07:02

Ga jij je dus ook maar diep schamen, net als Beste_Landgenoten

Eagle0511 | 05-11-19 | 07:48

Nogmaals de evidente oplossingen voor het probleem : Verbod op besnijdenis en halal slachten.

SlimmeBelg | 05-11-19 | 05:14 | 1
-weggejorist-
hallevvezool | 05-11-19 | 06:19

Karaktermoord plegen op iemand die 15 jaar geleden is vermoord zegt alles over iemands karakter. Van Roosmalen is een afgunstige arrogante lafbek die de martelaarstatus van Van Gogh niet trekt. Het liefst had ie gezien dat Theo een moslim had vermoord.

Lafayette | 05-11-19 | 04:12

En superieure Roosmalen vind zijn eigen geniepige, denigrerende, onder de gordel verbaal braaksel een direct aftreksel van in den beginne was het woord?
En zichzelf een Meester van Genesis?
Ook niet uitgerust met een gezonde portie zelfkennis.
Theo pratte niet slechter over anderen dan over zichzelf.
De waarheid is altijd beledigend voor de leugen.
Alles andere is geouwehoer.

MistaRazista | 05-11-19 | 02:51

Theo van Gogh: een goede interviewer, maar een slechte columnist. Als ik zijn zinnen en uitspraken in discussies op GS zou gebruiken, dan had ik allang een permaban gekregen. Theo was een pestkop, die in een schoolkrantstijltje zijn (denkbeeldige) vijanden probeerde aan te vallen en zwart te maken.

Kuifje-in-de-EU | 05-11-19 | 02:14 | 19
▼ 16 antwoorden verborgen

Theo had die Roosmaalder schlemiel natuurlijk verbaal volledig te kakken gezet/afgeslacht.

grapjasz | 05-11-19 | 01:07 | 12

Theo zelf had niet zoveel met god hoor en met heiligen al helemaal niet.

Langshetrandje | 05-11-19 | 10:15
▼ 9 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Jan Passant mk2 | 05-11-19 | 01:03 | 2

Marcel van Roosmalen:
"De vrijheid van meningsuiting was voor Theo van Gogh vooral de vrijheid om te mogen beledigen.
Ik vind ook dat alles gezegd en geschreven moet kunnen worden, maar ik val tegelijkertijd niet achterover van bewondering als iemand moslims consequent ‘geitenneukers’ noemt en bijna iedere Jood met de Holocaust om de oren slaat. "

Dit is nu de typische hypocrisie die al dit soort 'kwaliteitskranten' columnisten kenmerkt. Voor de vorm opschrijven dat je ogenschijnlijk voor vrijheid van meningsuiting bent, om vervolgens na een 'MAAR' te vervolgen dat het toch allemaal maar vulgair en verwerpelijk is en eigenlijk niet kan.

Marcel van Roosmalen:
"Zijn loopbaan als columnist was vooral: aftasten tot hoever je kunt gaan, die grens bewust overschrijden en gillen over vrijheid van meningsuiting als je uiteindelijk wordt weggestuurd. Iets wat je je ook alleen maar kunt permitteren als je het niet voor het geld hoeft te doen."

Eigenlijk zegt deze NRC larf dat hijzelf een geestelijk geamputeerde loonslaaf is. Hij wil kennelijk graag voor het NRC schrijven, maar wat hij werkelijk denkt, als hij al enige gedachtes heeft die voorbij de afgebakende kaders gaan, durft hij deze niet te verkennen, en hij zal die in ieder geval niet opschrijven en verkondigen bij het NRC. Kan daaruit geconcludeerd worden dat buiten de lijntjes kleuren verboden is bij het NRC?! Kennelijk is hij voor zijn inkomen afhankelijk van die krant. Wat is de waarde van een columnist, en überhaupt van die krant, als deze broodschrijver slechts voorgekookte politiek correcte prietpraat mag verkondigen. Van Roosmalen verwijt Van Gogh dat hij schreef wat hij schreef omdat hij het niet voor het geld hoefde te doen en het zich financieel kon permitteren. Ook al is het waar dat Theo uit een zeker niet armlastig milieu kwam, was hij voor zo ver ik weet ook geen rijkeluis-jochie (zoals bijv. Johnnie de Mol, zoon van een media tycoon) met een toelage die zich nooit over zijn eigen financiën hoefde te bekommeren en met verder alle goede connecties die je je kan wensen wanneer medialand je speeltuin is. Het is dus vooral afgunst en misnoegen voor het lef dat Van Gogh wel had om compromisloos te schrijven wat hij dacht, terwijl Van Roosmalen lafheid en middelmatigheid onbedoeld etaleert als ware het een deugd. Marcel is een keiharde deuger! Bravo.

"De moord op Theo van Gogh moet blijvend worden herdacht, de radicale islam kan niet hard genoeg worden aangepakt, maar kunnen we stoppen met de overwaardering van deze kunstenaar?"

Gratuit gelul in een column van een flapdrol die zich verder niet uitspreekt over hoe volgens hem dan die "radicale islam" (als of er zoiets als een gematigde islam zou bestaan) aangepakt moet worden.

GeinPonempie | 05-11-19 | 00:36 | 7

@straatsurfer | 05-11-19 | 01:28: Hoezo integriteit? Van Roosmalen was geen fan van Theo, maar dat mag blijkbaar tegenwoordig niet meer gezegd worden. Want Theo is heilig.

Kuifje-in-de-EU | 05-11-19 | 02:21

@Kuifje-in-de-EU | 05-11-19 | 02:21:
Dat zegt niemand, volgens mij is de moraal van het verhaal juist precies het tegenovergestelde. Meneer Kuif.

Aap Noot Miesje | 05-11-19 | 02:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Had die van Roosmalen ook maar zo'n grote smoel gehad vlak nadat Theo was afgeslacht, dan had hij waarschijnlijk een lange periode achterom moeten kijken. Wat een minder- en laaghartig stuk lijkenpisser is die vent.

De waard zijn gast | 05-11-19 | 00:26 | 1

van Roosmalen mag binnekort mee met Thom de Graaff (whats in a name) voor de rituele opgraving van Anne Frank in het kader van het doordrukken van zijn eigen gelijk (pun intended) en het monddood maken van D66 opoositie. Naar verluid ligt Anne Frank tegenwoordig handig gepositioneerd in Thom de Graaffs achtertuin. Dan kan op ieder moment de schop de grond in vanuit Huize de Graaff, en kan zijn vrouw meteen een bakkie koffie zetten terwijl Thom & Roos aan het spitten zijn.

De Briemusketier | 05-11-19 | 00:57

Linksom of rechtsom zal van Roosmalen uiteindelijk uitkomen bij de keus tussen van Gogh of de barbaar Mo B.

Veel plezier gewenst daarmee van Roosmalen.

De Briemusketier | 05-11-19 | 00:18

In een belediging zit altijd een kern van waarheid. Daarom zal de ontvanger ook beledigd zijn als hij/zij dat weet. Noem Doutzen Kroes een vet varken en ze zal erom lachen. Noem Asha ten Broeke een vet varken en ze is beledigd.

de euro middenweg | 05-11-19 | 00:15 | 2

Yes

Rammstein | 05-11-19 | 00:17

Noem een vet varken asha ten tuinbroeke en je krijgt bezoek van een rechercheur of twee.

De Briemusketier | 05-11-19 | 00:21

Ach beledigen. Wat een onzin. Belediging moet je niet wettelijk gaan lopen regelen, maar gewoon vrijgeven. Als de tegenstander huilies doet, weet je meteen met welk soort halfzachte eieren je te doen hebt. Belediging, een beetje zichzelf respecterend persoon lacht de beledigende persoon vierkant uit.

Kopieerapparaat | 05-11-19 | 00:09

In USA (en op twitter) is het enkel fuk Trump voor en na. In Portland werd bij antifa demos recht tegen agenten hun gezicht "All Cops Are Basterds" gescandeerd. Daar wordt je met rust gelaten als je iemand beledigd. Freedom of speach. Hier wordt je vermoord of gemept en dan is het nog jouw schuld ook.

sjef-van-iekel | 04-11-19 | 23:35

Het grootste probleem in Nederland, zonder te bagatelliseren, is niet de vijfde colonne der geitenneukers (ook een heel grote nog immer aanzwellende tumor die ons fataal zal worden zonder rigoureuze tegenmaatregelen), om een typering van Theo van Gogh te gebruiken.
Nee! Het meest pregnante probleem van Nederland is het bruine politiek correcte slinkse links regressief marcherende leger aan mierenneukers werkzaam bij pers, media, en 'kunstwereld', die bij gebrek aan argumenten al bij leven, en ook na Van Gogh zijn dood alleen maar over zijn toon vallen. Maar niet alleen regressief links is hier debet aan, ook Christelijk zwijmelend van verzuiling en (neo-)liberaal rechts heeft hier een even groot aandeel in. Van Gogh mocht dan vilein zijn in zijn columns, echter die gingen toch vaak wel ergens over. Namelijk het ontwaren bij al die 'kwaliteitsjournalisten' en verdere zelfbenoemde intellectuelen en zogenaamde geëngageerden uit die incestueuze cirkels van de hypocrisie, de grenzeloze pretentie, hoogmoed, maakbaarheidswaanzin die hen eigen is.
Het wegkijken en grossieren in onwetendheid en moedwillige stupiditeit voor het gevaar van de islam die Van Gogh noodlottig is geworden is ook wat al die mensen die hem haten tot op de dag van vandaag kenmerkt. De islam was en is de voedingsbodem van de moordenaar Mohammed Bouyeri en vele moordenaars zoals hem. En dat wil er maar niet in bij al die mensen die zich anderhalf decennium later nog immer verongelijkt voelen om wat Van Gogh met een kennelijk scherpe pen in wat columns optekenden.
web.archive.org/web/20160502130128/ht...
Veel plezier met napluizen van zijn columns bij the WayBackMachine, want zijn website is ook alweer jaren terug ter ziele gegaan.

GeinPonempie | 04-11-19 | 23:23 | 9

@De waard zijn gast | 05-11-19 | 00:31:

Klinkt niet als iemand die op het punt staat om zich te bekeren tot de islam zoals de Volkskrant beweert: www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

sprietatoom | 05-11-19 | 01:19

@sprietatoom | 05-11-19 | 01:19:
'Ik heb in jouw gedrag een oriëntaalse tendens waargenomen, een pasja-achtige neiging, werkelijk waar.'
Dat is een wel heel vreemd artikel moet ik zeggen, of eerst dat zeggen met bekeer niet en dan het romantische beeld van 1001 sprookjes gaan uittekenen. De schoonzus zou zeggen..

Aap Noot Miesje | 05-11-19 | 02:03

@sprietatoom | 05-11-19 | 01:19:
Nee, inderdaad, maar hij klinkt wel als iemand die het destijds net zo goed zag als dat het al 1300 jaar was en daarna nog een 120 jaar zo geweest is. Laten we het over de toekomst van die achterlijke oorlogsdoctrine maar niet hebben...

De waard zijn gast | 05-11-19 | 02:07
▼ 6 antwoorden verborgen

Marcel van Hoaxmalen begrijpt niet dat beledigd zijn een keuze is.

Mahatma | 04-11-19 | 23:23

Tja, hij gedroeg zich meestal niet hoffelijk. Dat is waar. Dat is het probleem niet. Zolang het verbaal blijft. Het gaat erom hoe men dat ervaart. De een voelt zich bij het minste geringste geschoffeerd, de ander kan hetzelfde relativeren en er om lachen. Hangt samen met het IQ, culturele afkomst, geslacht, geaardheid, eventuele religieuze opvatting, natuur, opvoeding en wat niet. Toen ik voor zaken een keertje op een bepaalde plek in Z-O-Azië moest wezen werd mij vooraf verteld dat ik daar moest uitkijken met het maken van grappen. Dat bleek maar al te waar te zijn. Vooral als er meerdere mensen bij waren. Het scheelde weinig of er werd een huurmoordenaar op mij afgestuurd. Louter uit onbegrip en misinterpretatie.

isitsoornot | 04-11-19 | 23:12 | 3

Hier in het Westen kan het wel. Vraag: wilt u dat dat zo blijft of maakt u dat niets uit?

LiniaalRectaal | 04-11-19 | 23:19

@LiniaalRectaal | 04-11-19 | 23:19: Wat ik wil is niet relevant, ik heb geen invloed op het gebeuren, ik ben participerend observant, en dat is al misselijkmakend genoeg.

isitsoornot | 04-11-19 | 23:35

Volgens mij wordt de column van Van Roosmalen hier een minuscuul klein beetje erg uit zijn verband gerukt. Maar ook dat mag. Zelfs van Allah, en dat is niet te makkelijkste zoals we weten.

beldewouten | 04-11-19 | 23:11

Je beledigd voelen is inmiddels tot ultiem machtsmiddel verheven. Degenen die deze cultuur propageren die dat uit eigen machtsmotieven.

straatsurfer | 04-11-19 | 23:10 | 1

Je beledigd voelen is een keuze.

piloot47 | 04-11-19 | 23:24

Dit had ik niet verwacht. Wat een lul is die Marcel.

boccelullus | 04-11-19 | 23:09 | 2

Want Theo was heilig?

Kuifje-in-de-EU | 05-11-19 | 02:17

Zou die ober In IJmuiden al bedreigd zijn?

J.Luns | 04-11-19 | 23:07

Ik ga een broodje beledigde kaas op de markt brengen.

Patje2011 | 04-11-19 | 23:07 | 1

Als het maar geen konijnekaas is. Dan zijn die weer beledigd.

piloot47 | 04-11-19 | 23:25

Wat voor de éēn een analyse is, is voor de ander een belediging. Zo om en nabij 80 IQ punten kan aan een dergelijke zwakbegaafde worden toegerekend. Uitsluitend praktisch gericht; net toereikend om het huis terug te vinden van waaruit ze eerder zijn vertrokken. Nadenken ligt gewoon niet binnen de mogelijkheden. Het uitslaan van een gearticuleerde kreet 'belediging' is het maximaal haalbare. De weg naar het stemlokaal weten ze daarentegen wel te vinden. Ik houd het kort, meer zinnigs zit er niet in het onderwerp.

Voight-Kampff | 04-11-19 | 23:04 | 2

Twee hersencellen heb ik, 1 om te schijten en met die andere heb ik ruzie.

Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 23:11

Ik denk dat er ook een boven IQ grens is, waar de mensen zitten die begrijpen dat mensen er mensen zijn die wel eens vervelend tegen je kunnen gaan doen als je iedereen beledigt omdat je dat leuk vindt.

Balgesjaakt | 05-11-19 | 07:47

beledigen is dan ook een noodzaak. hoe groter de kleingeestigheid, hoe lager de subjectieve beledigingsdrempel.

Zyprexa20mg | 04-11-19 | 22:55

Altijd die omtrekkende bewegingen van deugend links. Nutteloze kwesties bespreken om maar niet hardop te hoeven zeggen dat Van Gogh is vermoord omdat hij 'de profeet' beledigde.

arie-hoax | 04-11-19 | 22:44

Being offended: youtu.be/fHMoDt3nSHs?t=206

Roosmalen moet natuurlijk aan de punica denken en zo correct mogelijk overkomen voor toekomstige scharrels. Itt Derksen die hem normaal shillt is zijn hypotheek nog niet helemaal afbetaald. Vandaar dit policor geblaat door over het graf van een dooie heen te zeiken voor wat deugkudo's en toekomstige opdrachten. Sad.

Graaf_van_Hogendorp | 04-11-19 | 22:41 | 2

Brrr, actief deugen om brood op de plank te krijgen. De beroepsdeuger. Die zijn het ergst en het meest voorkomend.

Super Vaagstra | 04-11-19 | 22:48

Jaahh, de punica-oase! Van Roosmalen denkt alleen aan de pecunia.

Het brein erachter | 04-11-19 | 23:09

Als beledigen een recht is, is je beledigt voelen ook een recht. Als je opzettelijk beledigt, moet je niet verontwaardigd zijn als je een klap op je muil krijgt.

Balgesjaakt | 04-11-19 | 22:36 | 17

@Balgesjaakt | 05-11-19 | 07:42:
Je bevestigt mijn punt. Iemand die niet intelligent genoeg is om een pester verbaal aan te pakken, gaat over tot geweld. Laagvoorhoofdig.

Het is natuurlijk anders wanneer een pester zelf geweld gebruikt. In dat geval zou ik zelfs een kopschop toejuichen.

Mahatma | 05-11-19 | 08:22

@Mahatma | 05-11-19 | 08:22: tja eigenlijk zou dus de beste oplossing zijn om een iq vast te stellen aan de hand van of iemand tegen belediging kan, en dan iedereen die onder een bepaald “iq” zit naar een andere planeet te sturen. Maar ja hoe leuk is beledigen als niemand meer beledigt is.

Balgesjaakt | 05-11-19 | 08:41

@Balgesjaakt | 05-11-19 | 08:41:
Die oplossing bestaat al in ons Strafrecht. Beledigen (geen smaad of laster) van 1 persoon is niet strafbaar. Groepsbelediging en geweld gebruiken wel.

Mahatma | 05-11-19 | 11:19
▼ 14 antwoorden verborgen

Iemand beledigen of dat iemand zich beledigd voelt, daar kan een wereld van verschil tussen zitten.

botbot | 04-11-19 | 22:35 | 3

Dat is de toverspreuk van Sylvana, wereld van verschil.

Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 22:38

@Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 22:38:
Wat is beledigen.
Schiet eens op trage.
Schiet eens op slome.
Men zegt hetzelfde alleen kan slome als scheldwoord op gevat worden.

botbot | 04-11-19 | 22:45

@botbot | 04-11-19 | 22:45:
Je zegt het zelf al hierboven*, iemand voelt zich beledigd. (*en daar kan ik in veel gevallen weinig aan doen, sterker nog - ik zou heel stil zijn voordat iemand het goed doorheeft)

Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 23:05

Een doodgeschoten IS baas wordt geroemd om zijn voetbalkunsten en Theo wordt nogmaals neergestoken.
En als je een andere mening hebt ben je een rechtse nazi.

Reden | 04-11-19 | 22:32 | 2

Zo , die is raak !

Returnofthemac | 04-11-19 | 22:50

Mooie samenvatting van Keek op de Week. +1

keestelpro | 04-11-19 | 23:25

Had persoonlijk niet veel met Theo. Eigenlijk zoals ook de maniertjes en houding van Ischa mij tegenstonden. Maar wat hij zei of maakte is totaal irrelevant in de discussie. Het gaat om het feit dat hij vermoord is om wat hij zei en maakte.

Ik hoop dat fanatiekelingen andere boeken gaan lezen dan de Koran. Zoals iemand ooit Voltaire samenvatte: "Ik ben het niet eens met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen".

J.Luns | 04-11-19 | 22:30

Iedereen beledigt wel eens iemand, bewust of onbewust.
Of welbewust maar ongewild, zoals Hirsi Ali destijds zei; "dat ik geen moslim meer ben, zien veel moslims al als een belediging, maar ik wil daar niet over zwijgen" (even heel vrij geciteerd, geen zin om te googelen).

Kortom, niet de belediging is het probleem, maar de zogenaamd beledigde.
Dat zijn namelijk nooit gezellige tolerante mensen, maar vrijwel altijd naargeestige dictators; of erger.
Daarom werd Chaplins "The Great Dictator" (een satirische aanklacht tegen Hitler) bij voorbaat verboden door Chamberlain. In Nederland verbood de overheid haar ambtenaren om anti-nazi-pamfletten te lezen.

Niet fatsoen, maar angst bepaalt welke beledigingen wel of niet kunnen.
Voor nazi;s zijn we nu niet bang meer; maar destijds wel.
Net zo bang als we nu zijn voor "de religie van 20 aanslagen per dag".
Oftewel de religie van censuur en dictatuur; van sharia en jihad; van eerwraak en "afvalligheid is de doodstraf".
Niks om je zorgen over te maken natuurlijk.
Nee, beledigende opmerkingen van van Gogh, van Hirsi Ali en Wilders; dat is het echte probleem.
Niet een op straat slingerend hoofd, zo af en toe.

Dandruff | 04-11-19 | 22:29 | 2

ja, angst heerst.

Yumi | 04-11-19 | 22:31

chaimberlin .. die knakker die naief met zn papiertje stond te zwaaien en peace for our time stond te roepen ?

bowlfabriek | 04-11-19 | 22:36

Waarom mag NPO-protege Paul de Leeuw wel overal tegenaan schoppen? Ik vind hem een nare nicht. Mag ik dat zeggen? Ik vind van wel. Zelf ben ik een arrogante, snobistische rascist en kaaskop. Ik heb er geen moeite mee dat mensen benoemd worden naar hoe ze doen.

wilderst | 04-11-19 | 22:28


Louter inferieure geesten/culturen zijn te beledigen.

Go_Vegan2.0 | 04-11-19 | 22:20 | 4

Wat is er met 1.0 gebeurt?

Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 22:30

@Aap Noot Meisje:
Die voelde zich beledigd.

Voight-Kampff | 04-11-19 | 23:07
▼ 1 antwoord verborgen

Beledigen. In het Britse Rijk van de 19e eeuw werd het tot hogere kunst verheven en die kunst heeft men in de Britse politiek tot op de dag van vandaag in ere gehouden; een van de redenen waarom de toespraken van Farage zo lekker klinken. De strijd met lippen en pen nam de plaats in van sabel en duelleerpistool. Dat noemen we beschaving. Maar MoB discussieerde liever met een slagersmes.

Hetze Haatstra | 04-11-19 | 22:19

06 is super, voor hoe minimalistisch die is geschoten.

Hemmenaar7 | 04-11-19 | 22:18

Voor zover er überhaupt een reden bestaat om mensen te vermoorden kan het vrije woord het nooit zijn.

MickeyGouda | 04-11-19 | 22:16 | 1

99 reasons but freedom of speech ain't one. Mooi!

LiniaalRectaal | 04-11-19 | 22:25

Iedereen, incl van Rossum, gaat voorbij aan de combinatie van zinnen:

- Kunnen we stoppen met de overwaardering van Theo van Gogh

- De vrijheid van meningsuiting was voor hem vooral de vrijheid om te mogen beledigen

Dat is toch een beetje zeggen "Kunnen we stoppen met zeggen dat die kok erg goed kon koken, want hij kon vreselijk slecht zingen".

Knufter | 04-11-19 | 22:15 | 1

Scherp!

straatsurfer | 04-11-19 | 22:29

Beledigen? Weet U nog toen Theo zei dat de Marokaanse vriendjes van zijn kind wel bij hem kwamen maar andersom kwamen ze er daar niet in? Herkenbaar is het niet? De hotemetoten élite hebben schijnbaar wel allemaal Marokaanse vrienden waar ze om de haverklap de deur plat lopen. Zelf geloven ze het, ik niet. Wie beledigd wie is de retorische vraag.

InSight | 04-11-19 | 22:10

Het is voor meneer van Roosmalen niet te hopen dat er mensen rondlopen die vinden dat hij nu toch echt te ver is gegaan met het gebruik van de vrijheid van meningsuiting.

de honden blaffen... | 04-11-19 | 22:07 | 3

En dit is de tegel van de dag!

SterF... | 04-11-19 | 22:20

Hij beledigd alleen beschaafde mensen met deze uitspraak dus hij zit veilig.

schoon-schip-maken | 04-11-19 | 22:36

Hele scherpe !

Carlos_I | 04-11-19 | 22:50

Ach, Theo van Gogh was bij leven echt geen lekkertje. Hij beledigde volgens mij alles en iedereen als hem dat zo uitkwam. Hij had dacht ik een langlopende vete met Leon de Winter (geen idee waarover dat ging), hij is dacht ik ook van de "grap": wat ruikt het hier naar karamel; vandaag verbranden ze zeker de suikerzieke joden. En hij zal ongetwijfeld ook op de tenen van de moslims hebben gestaan (al is daar niet veel inventiviteit voor nodig). Ik herinner me, toen de Amerikanen een soort blinde imam met een hoge stem hadden opgeblazen, dat Van Gogh zoiets zei als: Er kunnen mij niet genoeg blinde imams worden opgeblazen (nou ja, misschien kwoot ik hem niet helemaal goed, maar zoiets).

Al die vele beledigde mensen zijn Van Gogh nooit ook maar met een vinger te na gekomen, behalve........ juist, de bekende groep. En de aanleiding was niet eens belediging, nou ja, een westerling kon er moeilijk "belediging" in zien. De aanleiding was een islam-kritisch filmpje van ca 10 minuten (Submission) dat hij samen met Hirsi Ali gemaakt had en ergens in de zomer van 2004 werd uitgezonden, meen ik.

Van Gogh was slechts een slachtoffer van de tweede garnituur. Mohammed B. had het liefst Hirsi Ali vermoord, maar die had destijds al persoonsbeveiliging na die film. Ik dacht dat het Van Gogh ook was aangeboden, maar die weigerde, omdat hij vond dat de "dorpsgek" het niet waard was te vermoorden. Een grove onderschatting van wat onze islamitische medelanders - althans, een behoorlijk deel van ze - drijft.

Daarna was men niet meer zo laconiek als er iemand vanuit die hoek bedreigd werd. Vele mensen hebben voor kortere of langere tijd beveiliging gehad, met als triest dieptepunt Geert Wilders, die nu al 12 jaar (of langer?) 24/7 beveiliging heeft. We zijn eea al "gewoon" gaan vinden, maar het is natuurlijk van de zotte.

Dr_Johnson | 04-11-19 | 22:07 | 5

@Dr_Johnson | 04-11-19 | 22:09: Sjeik Yassin. Omgeëgd door de Israëli’s. Er is een iconische foto van z’n rolstoel na dat akkefietje: http://image.guardian.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2004/03/22/10yassin350.jpg

Super Vaagstra | 04-11-19 | 22:21

@Super Vaagstra | 04-11-19 | 22:21:

Ah.... die was het inderdaad. De israeli's, ik dacht de Amerikanen. Maar Van Gogh maakte wel ongeveer die opmerking die ik hierboven kwootte.

Dr_Johnson | 04-11-19 | 22:25

Gelukkig heeft de blinde sjeik de raket niet zien aankomen.

Jan Dribbel | 04-11-19 | 22:27
▼ 2 antwoorden verborgen

'Beledigen' .. probeer maar, mij raak je niet, ik heb geen last van andersmans woorden, ik lijd er niet onder, ik voel geen fysieke of mentale 'pijn' na woorden..:)
Ik hoor gewoon 'dode', 'statische' dingen; ideetjes, wat woordjes, een zinnetje, allemaal bedacht, allemaal vluchtig, allemaal niet belangrijk.
Je moet wel een mentaal ongelooflijke slappe, achterlijke, infantiele, onderontwikkelde debiel zijn om te menen dat Jij er toe doet met je mening, met je uiterlijk, met je mooie doelen, met je moraal, met je Instagram :)).
Allemaal aangeleerde bullshit.
Get over it.
We leven maar even, we zijn zoogdieren, we blaffen als een hond en we zijn jagers en verzamelaars, dubbelop dus, zelfs bomen verdringen elkaar in t bos, denk niet dat je beter bent dan de rest, juist dat denken veroorzaakt al die onzin.

Yumi | 04-11-19 | 22:04 | 4

@Mariner | 04-11-19 | 22:10:
Yep, maar voor velen is religie een leidraad, helaas.
Spiritualiteit, niets mis mee, kijk naar de sterren, het heelal is al overweldigend genoeg, dus daar hoeft geen godje aan te hangen die via een profeet bijv humor in feite verbiedt, want sarcasme mag dan niet.

Te bizar, hoe kun je zoiets willen tegenhouden, dat legt de geest lam, spitsvondigheid moet dood, dom nablaten mag.

Maw; hoe dommer, hoe beter, want hoe volgzamer.
Het is niets meer noch minder dan het scheppen van een religieus gemotiveerd leger vol onbenullen -dus zeer gevaarlijk- die een heilig doel hebben, waardoor ze (ondanks hun humane en intellectuele tekortkomingen) toch boven de anderen/ongelovinge/westerlingen staan.
Eindelijk toch wat bereikt; aanzien door de andere onbenullen.

Yumi | 04-11-19 | 22:18

@Yumi | 04-11-19 | 22:18: ze staan er alleen boven omdat wij dat toelaten. Als we los zouden mogen was de islam met haar volgelingen snel uitgeroeid. Maar om de een of andere onbegrijpelijke reden laten we ons in het pak naaien door een stelletje onderontwikkelde baardapen. Ik probeer het al 18 jaar te begrijpen maar kom niet verder dan onze afhankelijkheid van olie. Verdrag van Strasbourg enzo.

hustler01 | 04-11-19 | 22:45

@hustler01 | 04-11-19 | 22:45:
Het is ook niet te bevatten, want het is niet logisch, het is gebaseerd op emoties, Eu wil goed doen, harken ze de islamieten binnen.. geen logica, alleen een te groot ego, primaire emoties en de barmhartige Samaritaanwaan, waar ze allemaal aan lijden.

Yumi | 05-11-19 | 01:05
▼ 1 antwoord verborgen

Kritiek op de islam wordt al gauw verward door zogenaamd misbruik van de vrijheid van meningsuiting. Hoe dom en simpel kun je eigenlijk zijn?
-
Die lui, die zelf ook zo graag de 2e wereldoorlog erbij halen en bij een herdenking nog vooraan durven te staan ook, weten vast wel waar de Vichy regering in Frankrijk voor stond.
Nou volgens mij passen ze daar prima tussen, die werkten ook enthousiast samen met een verderfelijke ideologie. En ach, Fransen die kritiek hadden op het nazi gedachtengoed, kregen nou niet echt de ruimte voor hun vrijheid van meningsuiting.
Die kwamen op aparte lijstjes. Nou ik hoop niet dat ik enkele GroenLinkers hiermee op ideeën heb gebracht (of zou X66 met dit idee aan de haal gaan?).
Trouwens wel een hele treffende cartoon! Voldoet dat eigenlijk wel aan de GroenLinks normen? Of is dat te aanstootgevend voor moslims? Komt er een GroenLinks keurmerk voor cartoons, zodat ze niet het geloof van de vrede in discredit brengen? Of heeft Kaska van onze eigen X66 dat al geregeld?
Theo van Gogh zal dan wel recht voor z'n raap zijn geweest, je kunt het met eens zijn of niet. Maar hij belichaamde daarmee wel degelijk de vrijheid van meningsuiting, hij zei wat hij dacht en wat hij ergens van vond. Hij zou in ieder geval nooit lid zijn geworden van een Vichy regime, bij de columnisten die nu hun vrijheid van meningsuiting spuien ben ik daar niet zo zeker van.

bananabanana | 04-11-19 | 22:01 | 2

tja, eigenlijk zijn er maar 2 opties; of je zegt wat je denkt, of je zegt wat de ander denkt.
Het is maar net wie je belangrijker vindt. Ik kies voor mezelf ;)

Yumi | 04-11-19 | 22:20

De racismekaart wordt onmiddellijki getrokken, dat maakt het meteen al anders. Christenen en autochtonen kunnen die racistenkaart niet trekken, want negers, lichtgetinten en Moslims schijnen niet racistisch te zijn,

Heiner | 04-11-19 | 23:49

Klote religie.. Hoog tijd dat daar de verlichting ff overheen gaat.... Maar ja, dat moet worden aangejaagd door cabaretiers, schrijvers, colomnisten.. Laat dat nou de grootste lafbekken zijn.

Tom Hagen | 04-11-19 | 22:00 | 9

@Tom Hagen | 04-11-19 | 22:38: Dezelfden die tegen het Christendom tekeer gaan, vinden dat je Moslims met respect moet behandelen en daar ook vooral niets negatiefs over mag zeggen.

Heiner | 04-11-19 | 23:40

@Heiner | 04-11-19 | 23:40:
Er zijn er ook die Gristenen het voordeel van de twijfel geven en de schoen naar Mo gooien. Dan blijkt helaas best wel vaak dat ze (Gristenen) meer op hebben met andere gelovigen (Mossels) dan mensen voor wie god een compleet non-issue is (zwaaiende lul).

Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 23:51

@Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 23:51: Daar zijn meerdere oorzaken voor. Men is berekenend. Men weet dat alles wat men doet om de Islam of Moslims op een of andere manier te hinderen mogelijk ook Christenen gaat hinderen. De wet op het bijzonder onderwijs, bijvoorbeeld. Er is ook een naïeve reden. Men schat de Islam of Moslims als (tolerante) religie in en meer ook niet. Het zijn ook gelovigen "net als wij" Dat is dus een misvatting. Het is een rancuneuze doctrine, ongeveer zoals het Christendom hier voor de reformatie of in de tijd van de inquisitie.

Heiner | 05-11-19 | 00:56
▼ 6 antwoorden verborgen

Ah gut, dhr. van Roosmalen wil graag weer even opvallen binnen de deugkerk en laat zijn aversie jegens dhr. van Gogh blijken.
Gaaap..

stikstofhelp | 04-11-19 | 22:00 | 6

@Ridde Rogter | 04-11-19 | 22:10:
Klopt dat niet dan?

Berbaar | 04-11-19 | 22:12

Hij moet ook aan zijn broodheer denken.

Heiner | 04-11-19 | 23:50

zeg, t is van Roosmalen hoor...
Die is nou niet bepaald pro-vaderland

stikstofhelp | 05-11-19 | 00:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Moslims eten halal en wij vliegen door het heelal. Dit geeft het verschil wel goed weer denk ik.

Patje2011 | 04-11-19 | 22:00 | 2

haha yes :))

Yumi | 04-11-19 | 22:23

Mooi gezegd Patrick. Twee verschillende universums. (fuck universa)

keestelpro | 04-11-19 | 23:22

Over de vorm die Theo koos kan je van mening en smaak verschillen.
Over het uiteindelijke resultaat/moord natuurlijk niet.
Ik zag zijn werk graag.

Berbaar | 04-11-19 | 21:58

Van Gogh vertike het gewoon zijn mening in te slikken omdat hij daarmee op lange teentjes trapte of omdat die niet salonfähig was. Het is beschamend dat de publieke opinie, en/of de media, en/of de politiek, en/of wie dan ook als reactie op de moord niet heeft afgedwongen dat de vrijheid van meningsuiting voortaan werd veilig gesteld. Wat ook al had gebeuren na de cartoonrellen, Fitna, Charlie Hebdo en noem nog maar wat voorbeelden. Want iedereen weet: als we daar pal voor zouden gaan staan en van met name ook moslims zouden verwachten, nee eisen dat ze tegen een verbaal stootje konden, zat het daarmee wel snor. Maar ja, we zijn laf. Heel laf. Vijfien jaar gelden al was Van Gogh een van de zeer weinigen met ballen.

Lewis | 04-11-19 | 21:56 | 1

Ja en die is nu dood waardoor iedereen nog net iets Laffer is geworden. Geweld werkt. South Park episode 201, die matt Stone en trey Parker Hadden toen al door hoe het zat.

hustler01 | 04-11-19 | 22:50

Volgens mij was tegen heilige huisjes aanschoppen altijd al een vorm van het opzoeken van grenzen om iets bespreekbaar te maken waar een taboe op rustte. Je zag het terug in satire en zelfs bij Maarten Luther al in zijn spotprenten. Dat is toch niets nieuws?

Welke idioot maakt er dan een eendimensionaal verhaal van door het beledigen te noemen? Trouwens.. eendimensionaal is een hele oppervlakkige benadering van beledigen. Je hebt niet alleen het perspectief van de belediger, maar ook die van de beledigde. En tegenwoordig heb je in die laatste subcategorieen van empathische autisten die zich kunnen voorstellen dat je je beledigt voelt.

Zeg ik empathische autisten? Ja, want voorstellingsvermogen en inlevingsvermogen gaat wat verder dan je in je fantasie kunt voorstellen.

BrokenTipi | 04-11-19 | 21:56

Van Roosmalen wordt liever rijk over de getatoeëerde rug van de enigszins zwakbegaafde voetballer Theo.

gestoptmetroken | 04-11-19 | 21:54

Het was dus OK om van Gogh neer te knallen want hij was immers slechts een overgewaardeerd kunstenaar? Zo zout heb ik het nog nooit gegeten. Het feit dat wij nog zo vaak over hem spreken is juist het bewijs dat hij cultureel een belangrijke rol speelde.

Max Headroom | 04-11-19 | 21:51 | 2

Zijn dood is het zoveelste bewijs dat onze vrijheid stukje bij beetje wordt afgebroken door de weerzinwekkende islam.

Reflectie | 04-11-19 | 22:02

Het is precies de opvatting die nogal wat Moslims gebruiken om aanslagen te vergoelijken. Charlie Hebdo. "Ja, het mocht niet, maar ze beledigden wel de Moslims" De hetze tegen mensen als Wilders, Wagensveld of Hirsi Ali. Precies hetzelfde. Een vijand moet zo snel mogelijk uitgeroeid worden, Daarbij zijn acties van Moslims tegen Moslim extremisme uiterst zeldzaam. Zelfs het benoemen is vaak al te moeilijk.

Heiner | 05-11-19 | 01:24

Wat me vreselijk aan hem stoorde was die ongehoorde banale kant: ik herinner me dat hij een liliputter-vrouw met een asbak op de kop gebonden standaard liet figureren in een van zijn pulpshows. Schofterig! Ik heb die kant van hem nooit goed begrepen. Terwijl het een meesterlijk interviewer en discussieleider was.

kotelet | 04-11-19 | 21:47 | 8

@kotelet | 04-11-19 | 22:18:
Ik ben zeer creatief, terwijl we spreken schieten er allerlei scenario's door mijn hoofd. Maar dan wel goed gespeld.

LiniaalRectaal | 04-11-19 | 22:22

Dat stoort jou dan omdat je mensbeeld zo is dat jij denkt dat die lilliputter zelf niet kan denken en dus slachtoffer is. Je kan zo bij KOZP ;)

Yumi | 04-11-19 | 22:28

Die liliputter-vrouw was het toch niet verplicht om met een asbak op haar hoofd rond te lopen.

Nietgek | 05-11-19 | 12:15
▼ 5 antwoorden verborgen

Scherpe analyse Van Rossem. Dat twitterdraadje is om te janken zeg, daar laten sommigen, ook en misschien wel juist de zogenaamde intellectuelen, wel heel duidelijk zien dat ze aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan.

Bamberger Reiter | 04-11-19 | 21:47

Pim heb ik wel een beetje gevolgd, was in mijn tiener jaren. Theo kwam soms voorbij. Beiden waren niet echt interessant voor mij toen. Stappen, school ,bijbaan en zuipen in het weekend. Wat er met Pim en Theo gebeurd is. Is gewoon pure onrecht. Gek genoeg zie je dat pas later. Theo vond ik persoonlijk een beetje rare mafketel, Pim was een flikker in mijn ogen. Maar ja dat was vroeger. Ik had de eind resultaten wel willen zien als Pim inderdaad de kans had gehad, Theo had niet kapot gehoeven, maar in mijn beleving heeft hij de consequenties overschat. Maar ja. Rust zij met hun.

Twisted_Faith | 04-11-19 | 21:45

Ach, de NRC. Niet druk om maken. Wordt steeds minder gelezen. Geef het nog een jaar of vijf.

FordPrefect | 04-11-19 | 21:44

Ik ben het verschrikkelijk eens met Van Rossem. Niets aan toe te voegen.

JvanDeventer | 04-11-19 | 21:44 | 4

@Superior Bastard | 04-11-19 | 21:55:
What's new. Zucht...

LiniaalRectaal | 04-11-19 | 21:59

@Superior Bastard | 04-11-19 | 21:55: Mooi, dwarsliggers will be dwarsliggers, we verwachten niet anders

Nuchternederland | 04-11-19 | 22:00

@Joris von Loghausen
Quote bug met spaties in nick. Zie hierboven.

LiniaalRectaal | 04-11-19 | 22:01
▼ 1 antwoord verborgen

Dwarsdenkers, ketters, etc., zijn van vitaal belang om misstanden, onwaarheden, etc. bloot te leggen. Meestal is onaangepast gedrag daarbij noodzakelijk om de situatie goed op te kunnen schudden en mensen wakker te maken. Valse profeten worden hierdoor ontmaskerd en hun leugens aan de kaak gesteld. Hulde aan mensen als Van Gogh, Fortuyn, Trump, Wilders en de vele anderen die hieraan hun steentje bijdragen.

Reflectie | 04-11-19 | 21:44 | 2

dwarsliggers houden de rails recht.

Glasgow Argus | 04-11-19 | 21:46

Geenstijl niet te vergeten.

marrretje | 04-11-19 | 21:49

Ze zijn ook wel snel beledigd hoor, die moslims. Ooit vroeg ik in een turks restaurant of ik à-la-carte kon bestellen. Overal boze blikken en ben ik maar ergens anders een hamburger gaan eten.

wijsvinger | 04-11-19 | 21:43 | 1

Niet met een dronken tongval? Al-lah-carte?

Twisted_Faith | 04-11-19 | 21:47

Ik herinner me als de dag van gisteren hoe Balkenende in reactie op de moord van Theo meende dat niet alles gezegd hoefde te worden wat ook gezegd mag worden en dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn uitspraken. Ik kreeg toen zo'n acute tyfushekel aan die lul dat ik er zelf van schrok. Iedereen die meent dat er iemand anders dan een islamitische terrorist schuldig is aan de dood van Theo begrijpt nul van het recht op vrije meningsuiting. Veel columnisten drijven veilig in het deugmidden of zijn overtuigd links religieus en wat moet je dan met vrijheden, dus ik snap dat ze er weinig mee hebben.

Blauwpetje | 04-11-19 | 21:40 | 2

Was Wilders ook niet schuldig aan de steekSyriër op CS..

BozePaarseMan | 04-11-19 | 21:45

Balkenende ja.. ook zo'n gelovige zwatelaar.]
Ziet zijn medemens als een volgzame marionet die doet wat hij zegt, daar eindigt 'zijn' verantoordelijkheid.

Verantwoordelijk zijn voor wat je zegt is 1, maar dat maakt je niet verantwoordelijk voor de daden van een ander.

Yumi | 04-11-19 | 22:27

Het was een man met goede en minder goede kanten. Maar wel de beste interviewer/discussieleider die we ooit hebben gehad. Van Fortuyn, tot Maarten van Rossem, tot Willem Oltmans, tot Jort Kelder: iedereen schoof maar wat graag aan bij Theo. Die -in de late uurtjes op Veronica weggepropt- een ongekende en fijne intellectuele discussie wist te ontlokken, waarbij geen vraag geschuwd werd en toch iedereen in zijn waarde werd gelaten. Dat mis ik.

kotelet | 04-11-19 | 21:39

Ik kende Theo van Gogh vroeger vooral als necrofiel uit de Joop Klepzeiker strips van Eric Schreurs. Hij leefde in een sociale omgeving waarin het meer een soort van cultuur was om elkaar lekker hard te beledigen. Zoals dat ook was/is in Brabant.

keestelpro | 04-11-19 | 21:34

Af en toe kijk ik die interviews van Theo met Pim Fortuyn terug. Dat niveau zie je niet meer. Best wel schokkend hoe erg Pim gelijk had op zo'n beetje alle dossiers en hoe die zelfde dossiers nog steeds taboe zijn. Je wordt er verdrietig van.

Stevo365 | 04-11-19 | 21:33 | 2

Wel schokkend om te bedenken dat beide zijn vermoord door de 2 stromingen die om een of andere vage reden ons steeds meer door de strot geduwd worden.

Nuchternederland | 04-11-19 | 21:59

Pim. De beste premier die dit land nooit gehad heeft. Doodzonde.

de Voorzittert | 04-11-19 | 22:14

Profeet, is dat woord afgeleid van profiteren?

Mr_Natural | 04-11-19 | 21:32 | 3

Ik denk eerder andersom ghehehe.

keestelpro | 04-11-19 | 21:35
-weggejorist-
The7thGuest | 04-11-19 | 23:38

En de moraal van het verhaal: Hij die beledigt mag dus vermoord worden.

BSE rundfunk | 04-11-19 | 21:31

Marcel van Roosmalen is niet iemand die veel plezier in het leven in een dorp heeft. Ik adviseer hem te vertrekken naar de randstad
Zijn ontnuchterende downplayen wordt nu een zuur maniertje.

lingo star | 04-11-19 | 21:29 | 1

En dat ie met de dochter van Rob Hoeke verkeert maakt het er ook niet beter op.

gestoptmetroken | 04-11-19 | 21:49

De wijze waarop Theo van Gogh is vermoord is het bewijs van zijn gelijk en van belediging was geen sprake, wel van terechte kritiek, héél terecht zoals wij inmiddels allemaal weten... Alleen NRC/Volkskrant/Parool zijn zó 'politiek' correct dat ze het met waarheidsbevinding niet meer zo nauw nemen. Hun idiote verdediging van alles wat verkeerd is en het perse willen recht praten wat helemaal krom is maakt hun belachelijk en Theo lacht hun allemaal keihard uit. Hij heeft zijn gelijk gehaald, op de meest verschrikkelijke manier die maar mogelijk is en DAAR zit de kif bij de linkse journalisten: ze kunnen niet meer met hem in discussie gaan en ZELFS zwijgend wint hij het nu na al die jaren nog steeds van hen.

Angélica de Sancé | 04-11-19 | 21:29 | 2

Ook dat 'geitenneukers' was in principe geen belediging.

LiniaalRectaal | 04-11-19 | 21:32

"de vrijheid om te mogen beledigen"
De koran neemt die vrijheid en claimt het alleenrecht op die vrijheid. De gelovigen blaten het na. De ongelovigen zijn varkens, apen, ezels ... hellevoer dat naar believen mag worden gebruikt of gedood. Het heet jihad. Marcel van Roosmalen is een dombo die er niets van begrijpt.

Fijnstoffer | 04-11-19 | 21:29 | 2

Laten we niet vergeten dat Mohammed iedereen die hem bespotte liet afmaken.

LiniaalRectaal | 04-11-19 | 21:31

In de Islam bestaat geen vrijheid, alleen een moordende onderdrukking.

Reflectie | 04-11-19 | 21:47

Van Rosmalen is een jus d’orangedief en laten we dat niet vergeten.

JP Balkenbrij | 04-11-19 | 21:28

Weet je wat het gewoon is, Marcel van Roosmalen? Theo had meer lef in zijn pink dan jij in je hele lijf. Daarom weten over 100 jaar mensen nog steeds wie Theo van Gogh was, en niemand meer wie jij was. Bange wezel.

LiniaalRectaal | 04-11-19 | 21:28 | 1

Precies dat, veilige stukjes tikken durft iedereen. De islam ontmaskeren voor wat het is, een bekrompen en kwaadaardige ideologie zonder vreugde, dat durven er weinig. Heb die kerel wel eens gezien bij VI en die zuurheid van hem komt niet oprecht over. Van Gogh daarentegen kwam wel puur over.

sprietatoom | 04-11-19 | 22:09

De vrijheid van meningsuiting bestaat omwille van de dingen die we niet willen horen. Als de vrijheid van meningsuiting niet ook de vrijheid tot beledigen omvat, wat is zij dan nog waard?

Muxje | 04-11-19 | 21:25 | 2

Alles moet gezegd worden. Smaad en laster zijn al in de wet gedekt. Door alles te kunnen zeggen, worden vriend, vijand en idioten bekend.

Reflectie | 04-11-19 | 21:50

Als Theo nou ergens wel kwaliteit leverde was het zijn serieuze film/tv werk.

Grachus | 04-11-19 | 21:23

Had niks met van Gogh, maar nog minder met islamitische slagers

JanAmsterdamEnzo | 04-11-19 | 21:23

Ja kan je enkel door een opmerking beledigd/gekwetst voelen wanneer er minimaal iets van waarheid in zit.
Bijvoorbeeld;.
Je noemt een zeker iemand een koolmezenkusser. Geen probleem.
Je noemt een zeker iemand een geytenneuqer. Probleem.

frank4444 | 04-11-19 | 21:23

Persoonlijk vond ik Boudewijn Büch interessanter dan Theo van Gogh.
Smaken verschillen gelukkig.

steekmug | 04-11-19 | 21:21

De islam schijnt door de bomen en de herdertjes lagen bij nachten.

van stampij | 04-11-19 | 21:21

Zo! Tussen de ogen. Well said sir

Gen. Maximus | 04-11-19 | 21:21

"De pooiers van de profeet". Vind ik een mooie.

hotnot | 04-11-19 | 21:20 | 2

Proleet, ook een goeie.

aamert | 04-11-19 | 21:21

Zo noemde Van Gogh Abou Jahjah van de AEL iirc.

Mariner | 04-11-19 | 21:29

Die van Rosmalen kijkt wel uit. Die wil gewoon lekker blijven leven. Dus hij zal het niet zo snel over die ideologie hebben.

azijnseikerT | 04-11-19 | 21:20

Pats, @Van Rossum, precies op Roosmalen zijn hypocriete kop.
Scherper kan het niet gezegd worden.

Roadblock | 04-11-19 | 21:19

Je wordt niet beledigd, je láát je beledigen. Je kunt echt niemand de schuld geven van het feit dat jij je laat beledigen. Dat doe je helemaal zelf...

Quib | 04-11-19 | 21:19 | 7

@Reflectie | 04-11-19 | 21:53: Grappig..., ik ben een groot liefhebber van de persoonlijke notities van Marcus Aurelius...

Quib | 04-11-19 | 22:05

'Offence is taken, not given'

Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 22:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Snap niet helemaal waarom een columnist 1 of 2 dagen na de herdenking een discussie op gang wil brengen om Theo van Gogh niet over te waarderen.

marrretje | 04-11-19 | 21:18 | 3

Zo lopen de hazen.

Roadblock | 04-11-19 | 21:20

Ben ik met je eens. Zoals Van Rossum terecht opmerkt dat het wel vaak over wat Van Gogh allemaal anders had kunnen doen gaat, maar zelden over de keuzes die Bouyeri in zijn leven heeft gemaakt.

Sjors W. | 04-11-19 | 21:24

@Sjors W. | 04-11-19 | 21:24:
Tis allemaal zo 13 in een dozijn, ik wist al dat hij beledigend, grof en confronterend was, daarom vond ik het leuk.
Hoeveel kreeg zo een columnist ook al weer per woord?

marrretje | 04-11-19 | 21:46

Beste Van Rossum, de op Geenstijl zo veel geprezen vrijheid van meningsuiting geldt toch ook voor mensen die Van Gogh een overgewaardeerde kunstenaar vinden? Of voor mensen die bijvoorbeeld vinden dat Fortuyn slecht voor Nederland was. Of voor mensen die homoseksualiteit iets onnatuurlijks vinden. Of mensen die de Islam een vervelende religie vinden.

Clay Regazzoni | 04-11-19 | 21:17 | 5

Waar verbiedt van Rossum precies de vrijheid van meningsuiting?
Hij geeft commentaar, en stelt met name de hypocritie aan de kaak.
Maar dat weet u eigenlijk ook wel.

Roadblock | 04-11-19 | 21:24

Ja trut hola. Dat mag je vinden en zeggen. Je mag ook op je kop je doedelzak bespelen. Alles mag en daarna mag ik je een welgemeende vaffanculo toewensen. Dat mag ook.

ristretto | 04-11-19 | 21:42

Zeker, je mag je mening aan en naar alle kanten uiten. Het wordt pas vervelend als je hierdoor wordt vermoord. Ofwel in een notendop het hele topic. Oh ja, en dan natuurlijk welke groep dan vooral mensen vermoord vanwege die geuitte mening. Dat ook.

J-van-de-Bontekoe | 04-11-19 | 21:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Hij beledigd zelf ook dus hij mag vermoord worden?

BozePaarseMan | 04-11-19 | 21:17 | 9

@Glasgow Argus | 04-11-19 | 21:23: hij vermoordt zelf ook dus hij mag beledigd worden.

marrretje | 04-11-19 | 21:29

Deze discussie is voltooid verloren tijd.

Mr_Natural | 04-11-19 | 21:30
▼ 6 antwoorden verborgen

20-30 jaar geleden ging ik onbezonnen op vakantie naar moslim landen. Ik had geen enkele haat tegen islamieten. Maar steeds vaker kreeg ik de zure smaak van de islaam voor ogen. Ik sta nu op het vliegveld gecontroleerd te worden als een crimineel. Een baby mag nog geen flesje meer drinken in het vliegtuig en de cockpit is hermetisch vergrendeld.
Aan alle kanten worden we in de gaten gehouden, big brother, en moeten we belastingen betalen om de landsveiligheid te kunnen bekostigen.
Een grote doffe ellende die islaam (zo schrijf je dat in Nederland).
Mijn onbezonnen vertrouwen in de islamieten is tot ver onder nul gezakt.
Ik ben een islamofoob geworden.

ADVIZEUR | 04-11-19 | 21:16 | 6

@Sjors W. | 04-11-19 | 21:21:
Nee, heeft helemaal niks met de islam te maken, Pffff.

kortebroek | 04-11-19 | 21:34

@Roadblock | 04-11-19 | 21:28: als er geen verdienmodel aan vast zat was het nooit zo ingevoerd, en zeker niet stug volgehouden.

Sjors W. | 04-11-19 | 21:40

Pure winst als het vliegtuig vlieguren maak in plaats van bijelkaar geveegd wordt en de maatschappij weer een deuk in het imago oploopt vanwege niet goed beveiligd.

marrretje | 04-11-19 | 21:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja, Theo beledigde iedereen en zijn moeder. En vooral de Islam.

Gevolg; niet iedereen en zijn moeder maar een moslim vermoordde hem vanwege zijn islamkritiek.

Ergo, de islamkritiek mag niet. Moeilijker wordt het niet.

ristretto | 04-11-19 | 21:16 | 1

Van wie niet? Van jou niet? Of sarcasme? Ik ga hier geloof ik niet mee akkoord, of let's see.

Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 22:01

Ze zeggen niks anders dan hij vroeg er indirect zelf om. Wat in feite ook zo is anders bleef je niet in Nederland wonen.

schoon-schip-maken | 04-11-19 | 21:15 | 1

Hij vroeg nergens om; hij waarschuwde, en dat is dapper!

Reflectie | 04-11-19 | 21:56

nl.m.wikipedia.org/wiki/De_Gezonde_Ro...
"De eis van totale eerlijkheid, de gedachte dat tact een vorm van hypocrisie is en dat alles, ongeacht hoe gevoelig het is, in alle openheid en zonder enige beperking gezegd moet kunnen worden, die verheffing van lompheid tot een soort moreel ideaal, dat gecultiveerde gebrek aan fijngevoeligheid is iets dat we in het Nederlandse gedrag wel vaker tegenkomen."

Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 21:14 | 3

Daar ben ik het helemaal mee eens. Gelukkig zijn er dit soort sites, op straat had ik het allang niet meer naverteld.

LiniaalRectaal | 04-11-19 | 21:19

Nee, is niet Nederlands. Charlie Hebdo en Kurt Westergaard hebben hier niets mee van doen. De reactie op islamkritiek is geweldadig en dodelijk. De rest is redenatie onzerzijds.

ristretto | 04-11-19 | 21:25

Beledigen is dan ook een kunst. Leuk tijdens felle debatten. Je tegenstander compleet zien flippen en uit zijn evenwicht gebracht. Er moeten alleen geen messen worden getrokken vervolgens, dat is vals spelen.

LiniaalRectaal | 04-11-19 | 21:14

Gezellige bijdragen???
Nooit iets van gemerkt...

wiener mit pommes | 04-11-19 | 21:12

Ik wil toch even vermelden dat Paul Verhoeven tot de absolute wereldtop behoort, dus niet álles wat uit Nederland voortkomt is slecht

WahedPissebed | 04-11-19 | 21:11 | 6

@Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 21:59:

Ook een topboek!

Hemmenaar7 | 04-11-19 | 22:17

@Hemmenaar7 | 04-11-19 | 22:17:
"It's people like you, who'd better pray to god, that people like me do my job while they're in there. Because one of these days these scumbags are gonna be out on the street, and then you'd better pray to god you're not walking down the street. You and one of your self righteous liberal friends, when one of these brutal boys decides that he's gonna put a bullet, in that pretty head of yours.
While I am in charge, I will discipline these bastards as I see fit!"
Tbqh, cultuurbarbaar als ik ben, de film wil ik nog een keer goed zien en lezen op papier doe ik uitsluitend tijdens het schijten en deze quote is dmv Nosferatu - Experiments of human nature in m'n hersens gebrand.
www.lololyrics.com/lyrics/2793.html

Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 23:01

@Aap Noot Miesje | 04-11-19 | 21:59: Introducing Denise Richards... godverdomme wat een lekker wijf was dat toen...

Ad Hominem Tu Quoque | 05-11-19 | 08:03
▼ 3 antwoorden verborgen

En besides, er bestaat niet zoiets als het recht om niet beledigd te worden. Groei een paar ballen.

Glasgow Argus | 04-11-19 | 21:09

En wat is er mis met de belediging als stijlfiguur?
... enne, beledigen (en zuur zeiken) doet die van Roosmalen ook vaak....

SterF... | 04-11-19 | 21:09

De geneugten van het mohammedanisme... Talrijk als eh... eh...

Nee dus! | 04-11-19 | 21:08

Marcel van Roosmalen zou zich moeten beperken tot Vitesse. Een man moet zijn beperkingen kennen.

Glasgow Argus | 04-11-19 | 21:08

Laatst had ik nog een Marokkaanse schilder en vroeg ik hem
"Is de Halal al af?"

Hij was diep beledigd.

Kaas de Vies | 04-11-19 | 21:07 | 5

Serieus? Een marokkaanse schilder? Die bestaan niet, verhaaltje doorgeprikt.

Nuchternederland | 04-11-19 | 21:55

Terwijl die Zweedse behanger die mij vroeg wanneer hij kon beginnen gewoon zijn agenda pakte toen ik antwoordde: O dinsdag.

toch een verschil.

Kapitein Sjaak Mus | 04-11-19 | 22:06

Kaas de Vies | 04-11-19 | 21:07 |

Heeft u daar een bonnetje van ?

Rammstein | 04-11-19 | 22:59
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken