Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Code Rood! Gure buitenlandwind maakt ons armer

Ons eigen voedsel is niet meer te betalen. En "het buitenland" drukt onze inkomsten. Maar het is allemaal niet de schuld van onze eigen regering. Het benne de populisten!

Altijd weer die buitenlanden

Raar verhaal dit. Twee dagen volle kranten over hoe Mark Rutte ons te veel beloofd & te weinig waargemaakt heeft qua economische vooruitgangsverbetering in onze portemonnee, bankrekening & huishoudboekje, omdat de belastingdruk te hoog is en de koopkracht te laag. Komt het Centraal Planbureau vandaag ineens met een nieuwe spin: het is allemaal de schuld van de buitenlanden. En natuurlijk niet zomaar buitenlanden, maar Trump, Brexit en Salvini: "Het Amerikaanse handelsbeleid, de kans op een no-deal Brexit en de instabiele situatie in Italië zijn belangrijke neerwaartse risico’s voor de Nederlandse economie", schrijven de telraamambtenaren. Let op wat daar staat: "Zijn belangrijke neerwaartse RISICO'S". Dat is iets anders dan 'Zorgen voor neerwaartse effecten.'

We willen natuurlijk best geloven dat handelsoorlogen en instabiele Europese politiek in Engeland en Italië slecht zijn voor het vertrouwen bij de beursjasjes die met onze nationale budgetten spelen. Maar op deze manier leest zo'n CPB-relaas ook alsof Mark Rutte ff  uit het Torentje gebeld heeft met zijn Planbureau, en hen met klem verzocht heeft om niet hem, maar De PoPuLiStEn de schuld te geven van de stagnerende economie. Als kers op de CPB-taart is de koopkracht naar beneden bijgesteld. En de spaarrenteverwachting ook. Gelukkig gaat Rutte het bedrijfsleven dwingen om de lonen te verhogen - ohnee wacht dat was slechts festivalpraat. Maar hee, alle guurders hier zijn al self-employed bovenmodaliërs, dus wat zouden we zeuren. De zon schijnt, wij zijn ff een dak repareren voordat Code Geel ons inhaalt.

Reaguursels

Inloggen

Ja, want voor de brexit en voor Trump draaide onze economie geweldig! Verzin eens een andere smoes.

W_F | 19-06-19 | 18:03

"The only function of economic forecasting is to make astrology look respectable"

radiatorknopje | 19-06-19 | 16:42

Het is net als de benzineprijs aan de pomp. Gaat de olieprijs omhoog, dan ook die van de benzine. Gaat de olieprijs omlaag, dan NIET die van de benzine. Maar die gaat wel weer verder omhoog als de olieprijs weer omhoog gaat.

Gek toch dat ze in DL, BE, GB en DM, de ons omringende landen, wél koopkrachtstijging hebben gekend sinds 2008.

Sans Comique | 19-06-19 | 16:22

Tja, als je als regering decennia lang probeert onze excessief grote export sector nog verder op te blazen tot volstrekt roekeloze proporties, dan word je extreem afhankelijk van zelfs maar het kleinste schommelinkje in de wereldhandel. Dit is dus een rechtstreeks gevolg van VVD-beleid, en dus van het beleid waar 80% van de bevolking voor gekozen heeft.
Eigen schuld, dikke bult.

obominotie | 19-06-19 | 13:46

Het is eigenlijk heel makkelijk. Als je hier duizenden immigranten binnenhaalt die op kosten van de staat leven plus niet werken dan komt er 1: geen geld binnen. 2: kan er geen geld worden gemaakt. Vicieuze cirkel.

Badr Haary | 19-06-19 | 13:33

Jeetje, wat een bangmakerij/propaganda. Tuurlijk komt het door:

Trump: rechts
Italie: rechts
Brexit: rechts

Haha.

Ze vergeten even te vermelden dat Griekenland nog steeds geen ene r.. t bijdraagt. De Spanjaarden zijn volgens mij ook nog lui.

Badr Haary | 19-06-19 | 13:29 | 2

De Fransen hebben trouwens de meeste vrije dagen per jaar plus staken om de haverklap. Maar nee hoor, het komt door Trump.

Badr Haary | 19-06-19 | 13:31

@Badr Haary | 19-06-19 | 13:31:
ja die heeft een importheffing op pindakaas ingevoerd... Wat men vergeet is dat de meeste importheffingen die Trump heeft ingevoerd ten koste gaan van China. Wat dus weer voordelig is voor export vanuit Nederland.

peterdh | 19-06-19 | 13:43

De kern van ieder VVD-verkiezingsprogramma: veel beloven en niets geven doet de gek in vreugde leven. En daar stemmen mensen op, dat zijn vvd-kiezers. Die zijn ernstig in de war.
De vvd maakt Nederland kapodt, zoveel is inmiddels duidelijk.

De Briemusketier | 19-06-19 | 12:00

Zie het als roulette. Je hebt spelers die heel voorzichtigjes inzetten (bijvoorbeeld de helft op even, de andere helft op oneven) en je hebt spelers zoals Italië en VK die roekeloos gokken, gewoon omdat het kan. Waarom? Omdat de beheerder van de pot (de EU) toch alle verliezen dekt. De hele zogenaamde 'solidariteit' die de EU-leden elkaar aanpraten faciliteert alleen maar de goklustigen om nog meer te in te zetten, terwijl de bedeesden, de bangerikken, de klos zijn. Het bevreemdende van deze bedeesde Rutte en zijn VVD-aanschurkers is dat zij in hun petieterige speelruimte niet recht-door-zee zijn maar met hun slavenmentaliteit (t.o.v. de grote jongens in de EU) ook weer de kluit belatafelen. De keuze is tussen Salvini met zijn brede gebaren waarmee hij gokt op ongekende winst voor zijn Italië en Rutte die zelfs met de miniemste krententoezegginkjes ('we gaan er dit jaar allemaal op vooruit' kwaakte het bij de aanloop naar de verkiezingen) bedriegt, en bedrogen uitkomt.

Eeuwig..Op..Vakantie | 19-06-19 | 11:48

I Have a Dream, schreeuwde Rutte voor de bühne!!!
Hoe kan ik er voor zorgen dat ze in NL het langste werken van heel Europa en ook nog eens voor een appel en een ei!!!!!

Ik knijp ze uit als citroenen, ha, ha, ha hoor je steeds roepen door Rutte!!!!

Dat die achterlijk burgers in NL nog steeds in sprookjes geloven en in mij geweldige leugens, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, sukkels zijn het!!!!!

Niet links | 19-06-19 | 11:14 | 5

@OudeNederlander | 19-06-19 | 11:17:

Dat was nog twee keer Rutte en daar voor Jan Peter Balkenende die beloofde eerst het zuur en dan het zoet, zo worden we al meer dan 19 jaar uitgekleed door de overheid!!!! Ik weet nog steeds niet wat Balkenende bedoelde met het zoet!!!!!

Niet links | 19-06-19 | 11:23

@Niet links | 19-06-19 | 11:23: Bij Lubbers moest de broekriem steeds aangehaald worden. Maar die zit nog steeds te strak.

bqbq | 19-06-19 | 11:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen verkiezingen en het CPB komt met echte cijfers. Wel sjoemelt ze nog een beetje met de oorzaken want om nu te zeggen dat de VVD de partij van de lastenverzwaringen is gaat wel erg ver.
Welnu, toen vorig jaar in het voorjaar en voor prinsjesdag de zoveelste pot met zoete beloftes vanuit het CPB en onze altijd goedlachse premier kwamen waren de geluiden van onze reaguurders kindertjes alhier weer zeer vergenoegd. Zoals ze dat ieder jaar zijn als er weer een pakketje luchtcadeautjes vanuit den Haag komt.
O.o.o welk een rijkdom zou ons deel worden. Nieuwe auto's en grote huizen werden alvast aangekocht. Het kon niet op.
Nu ja, als je het gemiddelde van 1.6% doorrekent (en dan is het slechts een gemiddelde) dan zou jan modaal er wel 12 vette Euro's per maand op vooruit gaan .... bruto.
Koop dat huis, koop die auto!
Toch de reaguurders juichkreetjes waren niet van de lucht alhier of op andere sites. De NPO op de kwelbuis was helemaal hysterisch over al dat geld wat over de burgertjes werd uitgestrooid.
Mensen die het relativeerden of het afdeden als kiezersbedrog werden weggezet als pessimisten of zeurkousen.
Laat ik eens wat voorspellen. Zo slecht als Rutte het ieder jaar doet kan ik toch niet benaderen.
In het begin van 2021 komen er fantastische cijfers.
Dan worden we weer allemaal rich.
En wordt de VVD met gemak de grootste partij.
Nu doet Mark even stoer tegen het bedrijfsleven waarbij hij gemakshalve vergeet te vertellen dat de kleine loonsverhogingen die Nederlanders krijgen door hem al 10 jaar worden ingepikt met lastenverzwaringen.
Ook de carnavalsvereniging die ze een vakbond noemen spreekt weer stoere taal. Geen 3% maar 5%, jawel meneertje! Ze gaan voor de vorm een dagje lawaai maken met fluitjes petjes en vlaggetjes en tekenen daarna voor 3.5%. Kijk dat zijn nog eens resultaten.
Net zulke geweldige resultaten als dat pensioen akkoord waarmee ze heel Nederland van 20 tot 60 jaar een gigantisch oor hebben aangenaaid maar wel dat clubje bejaarden 60+ van de PvdA wat de dienst uitmaakt een douceurtje hebben gegeven.
Niets zal er ooit veranderen.
Althans voor de jongeren zie ik het somber in.
Afgebroken sociaal stelsel, onbetaalbare huizen, doorwerken tot na 70 jaar, verschralende gezondheidszorg, nog meer flexibilisering van de arbeidsmarkt, studieschulden.
Maar niet meer mijn problemen.
Na 20 jaar beschamende resultaten van de vakbonden heb ik mijn lidmaatschap opgezegd van het FNV. (sinds 1978 lid geweest) Met het beschermen van hun vooral PvdA achterban hebben ze de rest van Nederland geofferd.
Dit pensioen akkoord was de druppel.
Niet voor mezelf, ben al bijna 60 maar voor alle mensen en jongeren die het nu mooi zelf mogen uitzoeken van die carnavalsvereniging.
De inkt was nog niet droog van het akkoord en de verlagingen van de pensioenen werden alweer aangekondigd.
Wat nooit verteld wordt is dat Nederland na 2024 binnen Europa de hoogste pensioenleeftijd zal kennen.
Wat hebben ze in vredesnaam gedaan?
1600 Miljard maar op tijd stoppen met werken zit er niet meer in. Zekerheid van de hoogte van het pensioen is verleden tijd.
Maar nog steeds mensen verplichten om in te leggen in die pensioenpotten.
Walging... laat ik maar stoppen..

Zapata10 | 19-06-19 | 10:58 | 2

Mee eens , werkend nederland heeft nog nooit een precentje gekregen wel meebetaald aan alle crisissen en fors ingeleverd , zelfs ze gunnen je nog niet eens na al 43 jaar slaafarbeid om te stoppen en nu op weg naar een halve eeuw arbeid , je mag maar een paar jaar genieten van jouw ingelegde poen de rest blijft in de pot hangen is winstberekening volgens het Excel sheet , en ja iedereen wordt 100 jaar oud "not ".

Jetstream | 19-06-19 | 11:42

"Koop dat huis, koop die auto." Van geld dat je moet lenen.

Heiner | 19-06-19 | 17:32

Even voorop ik ben geen econoom, het gaat hier over economische GROEI. Oftewel elk jaar groeit onze economie gewoon door alleen procentueel minder hard, dit is iets anders dan onze koopkracht die krimpt.

Ruudjuh | 19-06-19 | 10:43 | 1

De economie groeit, de bevolking groeit nog harder door immigratie en "gezins"hereniging. Die extra bevolkingsgroei levert nauwelijks prestaties en draagt aan geen enkel fonds bij maar maakt wel gebruik van basisvoorzieningen.
Stel, de prijzen van consumptiegoederen blijven gelijk.
Wat moet er gebeuren? De besparingen moeten stiekem worden aangesproken, basisvoorzieningen worden stiekem gerantsoeneerd. Er wordt stiekem geleend. Het kernbegrip: stiekem. Ze weten het echt wel, ook bij de media.

kindapaas | 19-06-19 | 12:15

Welke oorzaken ze ook aanwijzen positief of negatief, flikker gewoon op met dit soort non nieuws! Elke 3 maanden staan de journaals, kranten, blogs etc. over de koopkracht omdat de overheid weer een persbericht uitgeeft en dat overal pusht, zeker als het een plus is maar die berekeningen/ verwachtingen zijn volkomen gebakken lucht, komen nooit uit omdat mensen en de rest van de wereld niet stil blijven staan. KAP MET DIE ONZIN!

Capt. Iglo | 19-06-19 | 10:26

Migratie kost klauwen vol geld, de EU kost ons geld, de overheid kost ons geld, alles waar links voorstaat kost geld. Populisten zullen met een paar simpele maatregelen enorm veel geld gaan besparen.

BozePaarseMan | 19-06-19 | 10:23 | 4

Wat dacht je van -50 % ambtenaren?

Blonde Nel | 19-06-19 | 11:03

@bisbisbis | 19-06-19 | 10:38:
Ja maar, ja maar als we ze dat niet geven komen ze hiernaar toe om het te halen! Dus het is voor je eigen bestwil dat we die miljarden over de schutting smijten. Want daarom hebben we zo weinig migratie naar Nederland. Oh wacht....

medusa324 | 19-06-19 | 11:19
▼ 1 antwoord verborgen

Als de EU nou niet zo moeilijk deed over het uittreden van het VK, dan hoefden de buitenlanden zich niet zo'n zorgen te maken.

zwarte_weduwe | 19-06-19 | 10:21

Als Trump er niet meer is wie moeten we dan de schuld geven?
Brexit = weer baas worden in eigen land.
Italië = begroting is aangepast om op je 62 met pensioen te kunnen.
Nederland = tot je 68 werken en veel belasting betalen.

Eddy67 | 19-06-19 | 10:06

We zitten in een visuele cirkel in Nederland, wij betalen van ons salaris direct heel veel belastingen.

Daarna betalen wij ook nog eens, BTW, Waterschap belastingen, Provinciale belastingen, Gemeente belastingen, Energie/ Milieu belastingen en de Gluip belastingen die ze over alles, wat maar in de grond ligt belasten, "de Precariobelasting".

Dus als we ook nog eens veel meer kwijt zijn aan wonen dan blijf er wel erg weinig over om van te leven, conclusie we geven minder geld uit. Dat betekend dat de overheid minder geld binnen krijgt en vervolgens weer de belasting verhogen, zodat de burger weer minder geld kunnen uitgeven.

Als de overheid nou eens op al die zinloze bedrijven waar ambtenaren en semi ambtenaren werken die nauwelijks iets voorstellen die zich zelf aan het werk houden, nou eens op doeken dat zou de Nederlandse schatkist 30 A 40 Miljard Euro per jaar opleveren. Deze mensen kunnen dan weer werken bij bedrijven waar een groot te kort is, dus een win win situatie!!!!

Niet links | 19-06-19 | 10:03 | 4

En dat is allemaal de schuld van die visuele cirkel. De smeerlap.

gestoptmetroken | 19-06-19 | 10:26

@TeeJee | 19-06-19 | 10:24:
Heb ik net die cirkel gevisualiseerd, blijkt ie vicieus te zijn. Gedoe ook altijd.

medusa324 | 19-06-19 | 11:11

Daar wordt voor gezorgd de nutteloze ambtenaren gaan vervroegd pensioen in valt dan onder zwaar beroep .

Jetstream | 19-06-19 | 11:51
▼ 1 antwoord verborgen

Lees ik nu dat Mark Rutte ons verkeerd heeft voorgelicht ??? .... dat doet ie ander nooit.

Karel Kruizenruiker | 19-06-19 | 10:02 | 2

Ik heb Rutte nog nooit kunnen betrappen dat hij eens de waarheid sprak!!!!

Niet links | 19-06-19 | 10:08

Dat wisten wij, behalve een paar vvd liefhebbende reaguurders al toen hij de beroemde woorden uitsprak.

BozePaarseMan | 19-06-19 | 10:24

Dubbel gevoel, aan de ene kant wonen we in een van de beste landen van de wereld en hebben het nooit zo goed gehad, we klagen steen en been over van alles en nog wat, maar dat komt omdat we het zo goed hebben (Hollandsch klaagcultuur). Ga maar na, bijvoorbeeld op verjaardagen of borrels, het is vaak de hele avond klagen en zeiken over bv politiek, religie, economie e.d. Als je dan vraagt, hoe was het gisteren? Ja, gezellig! Herkenbaar? Relativerend gezien mogen we blij zijn dat we iedere avond eten op ons bord hebben en een dak boven ons hoofd.
Aan de andere kant word ik steeds geirriteerder dat ze ons maar blijven voorliegen, beloftes niet worden nagekomen, ook niet eens gedeeltelijk, we blijven maar inleveren en krijgen dat niet meer terug. Ben benieuwd hoe dat bijvoorbeeld met die energiebelasting zal gaan, was totaal overbodig agv een verouderde berekening! Wordt dit nog teruggedraaid? Ben bang van niet...
Maar wees godverdomme eens wat eerlijker in de politiek! Zeg nou gewoon eens hoe de situatie er echt voor staat! We kunnen heus wel hebben en geef ons alsjeblieft maar een klein beetje het gevoel dat we serieus behandeld worden.

hotbrasil | 19-06-19 | 10:01 | 5

Altijd dat slappe gelul over we wonen in het beste land ter wereld en we hebben het nog nooit zo goed gehad. Lulkoek. Voor de migratiestroom was het beter qua huisvesting in de grote steden. Half jaar voor de massale immigratiestroomk stond ik plaats 17 van de 200 na 9 1/2 jaar op de wachtlijst te hebben gestaan. Een half jaar daarna plaats 912 van de 1100. Voorrangsregelingen zijn versobert en praktisch alles gaat met voorkeur naar statushouders.
Enkele jaren gelden was de belastingdruk lager. 10 jaar jaren geleden waren de zorgkosten een stuk betaalbaarder. Etc....
Dat gemekker van: we hebben het nog nooit zo goed gehad slaat nergens op.

Dat ten eerste.

Ten tweede, ook al zouden we het nog nooit zo goed gehad hebben, wat niet zo is, is het feit dat we het goed hebben een vrijbrief om dingen te verkloten? Je tuintje staat er mooi bij zeg, prachtig, dan is het helemaal niet erg als ik er even een paar planten uit ruk. Het ziet er immers prachtig uit, kan best wel wat stuk dus.... Dat klinkt niet echt logisch, of wel ?

Daarnaast... We hebben het goed. Weet je waardoor dat komt: omdat het in de Nederlandse mentaliteit verankerd zit om te kijken waar het beter kan. Dat is die "klaagcultuur" van je. Dat is niet "klagen" dat is kijken war er ruimte is voor verbetering. Niet tevreden zijn met wat je hebt zorgt voor verdere ontwikkeling.
Culturen die dat niet hebben noemen wij tegenwoordig de derde wereld. Zolang je lemen hut goed dichtgesmeerd is met stront en de waterput maar 15 kilometer lopen is gaat alles toch goed? We zitten beschermt en hebben water tenslotte. Houden zo!

Dus....

peterdh | 19-06-19 | 10:50

@Kleine_Deugniet | 19-06-19 | 10:19:
Haha herkenbaar. Kon je vroeger nog geheel onschuldig over het weer praten, krijg je tegenwoordig meteen ruzie en word je uitgemaakt voor klimaatontkenner. Allemaal de schuld van Rutte!!

medusa324 | 19-06-19 | 11:15

@peterdh | 19-06-19 | 10:50: De welvaart die je op straat en in de bladen ziet, is voor een groot deel gebaseerd op het aloude poffen, ook al wordt het tegenwoordig anders genoemd. Woonlandschappen, droomkeukens, SUV's, overwaarde gebruiken om te verbouwen. koffiezetapparaten van 600-700 euro. I phones, Canadian Goose jackst Het is alleen mogelijk door betalen met geld dat men vaak niet heeft. We hebben het misschien nog nooit zo goed gehad, maar de schuldenproblematiek is ook nog nooit zo erg geweest, ook al zie je het niet direct. Veel opsmuk en decor. En inderdaad gaat het nu goed, we zitten op een all time high. Net zoals we dat bijvoorbeeld in 2007 zaten. We weten allemaal nog wat er daarna gebeurde.

Heiner | 19-06-19 | 13:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Zolang er maar genoeg debielen schaapachtig op de VVD blijven stemmen, komt deze corrupte boevenbende er gewoon mee weg.
Dus, trek je kop uit je aars en zet die oogkleppen af.

TeeJee | 19-06-19 | 09:59 | 2

VVD is tegenwoordig uit het elfde hout gesneden als SP, G,L, PvdA en D66. Deze partijen kunnen beter een partij worden "GroenRechts" G,R.

Niet links | 19-06-19 | 10:11

@Niet links | 19-06-19 | 10:11: Simpel, ooit was hij er, maar de naam mag vast weer gebruikt worden: "CPN" Communistische Partij Nederland.

Cammy | 19-06-19 | 11:22

onbegrijpelijk dat die btw verhoging niet is tegengehouden...
Een kind zag dit aankomen

laurentius | 19-06-19 | 09:50 | 2

Onbegrijpelijk dat de EU niet tegengehouden is, ik zag dit in 1999 al aankomen, dit alles. Maar ik ben maar een laagopgeleide Tokkies, mijn VVD stemmende collega's vonden het een schitterend plan. Niet meer wisselen op vakantie, beter kan het gewoon niet worden!

Cammy | 19-06-19 | 11:20

Het CPB noemt 3 dingen op als excuus voor hun foute voorspellingen in het verleden: "Het Amerikaanse handelsbeleid, de kans op een no-deal Brexit en de instabiele situatie in Italië."
Had het CPB dat niet eerder kunnen bedenken? ( aangezien ze geloven dat dat het kwaad is). Waarom hielden ze daar niet eerder rekening mee? Bijvoorbeeld toen ze nog met hun goednieuwsshow vlak voor de verkiezingen kwamen. Die verschijnselen zijn toch al langer bekend?

Freezzz | 19-06-19 | 09:48 | 1

Tuurlijk konden ze dat eerder bedenken, maar toen hoefde ze het kabinet niet uit de brand te helpen, en de premier had hoge cijfers nodig om zijn belastingen door te drukken. Dus waarom zouden ze dan laag inschatten, dat kan nu mooi. Om de lulkoek weer een beetje recht te praten. Hebben ze mooi gedaan toch : ) ?

peterdh | 19-06-19 | 10:40

Kippevel krijg ik ervan... ",,De laatste decennia was het adagium dat we voldoende voedsel moesten produceren om alle monden te voeden’’, zegt Schouten. ,,Mijn nieuwe adagium is dat we voedsel produceren met een zo klein mogelijke belasting voor de leefomgeving"

Wat een LulKoek. De prijzen stijgen, alle Nederlanders gaan er op achteruit, en die slet durft te beweren dat het adagium niet meer is om mensen te voeden? En dat het best allemaal wat duurder kan? betaald zij dan mijn toegenomen kosten? Dat moet namelijk ergens vandaan komen....

peterdh | 19-06-19 | 10:22

@peterdh | 19-06-19 | 10:22: Het gaat dus alleen om voedsel. Laat het nou net zo zijn dat een flink deel van de landbouwgrond in NL niet wordt gebruikt voor voedselproductie maar bijvoorbeeld voor siergewassen en dat de NL productie heel groot is, maar wel voor een belangrijk deel afhangt van importen uit andere delen van de wereld. Mineralen, soja, graansoorten. Valt dat weg, ligt de veeteelt en daarna de zuivelindustrie gelijk op zijn oor.

Heiner | 19-06-19 | 13:40

Nou nou nou, wie had dat verwacht? Toen Rutte begon met BTW verhogen en klimaatplannen door te drukken, hogere energiebelasting, hogere zorgkosten, meer accijns, etc. had toen *niemand* kunnen voorspellen dat we er op achteruit zouden gaan?

Echt niemand?

Volgens mij zag dus *iedereen* dit al aankomen... Even een gladjakkerig praatje eroverheen dat volgens het CPB de koopkracht gaat stijgen, wat dus van te voren al als onzin werd benoemd, en hoppa doorvoeren die belastingen. En dan nu komt hetzelfde CPB, waarvan iedereen al wist dat ze lulkoek verkochten, zo moeilijk was dat niet te zien, met een praatje: Oh wacht, het is toch niet waar wat we zeiden. Iedereen gaat er op achteruit. Maar dat ligt dus aan het buitenland.....

Ehhhh NEEehEEE! Dat ligt aan al die belastingverhogingen! Klootzakken!

peterdh | 19-06-19 | 09:41
-weggejorist-
Leopard_II | 19-06-19 | 09:40

Lao Tsjé zei dit reeds in de 7e v Chr.:
"Als de belasting te hoog is, leiden de mensen honger."
En ook Mark Rutte sprak 10 jaar geleden op straat tijdens verkiezingen:
"Belasting verhoging is het GIF voor de economie."

Stoned Hengst | 19-06-19 | 09:32 | 1

Dat laatste moet je als een jeugdzonde of "schoppen tegen de gevestigde politiek" zien.

Heiner | 19-06-19 | 13:41

De laatste jaren was er weer een beetje groei. Althans ergens want de meeste burgers hebben er weinig van gemerkt.
En dat komt bovenop 4 decennia van loonmatiging. Je gaat je afvragen waar die groei vandaan komt, als er systematisch te weinig geld om zal gaan vanuit productiviteit en gecreëerde welvaart eigenlijk vooral door lossere leennormen en lagere rentes komt.
En dan gaat de regering wel uit van een loongroei van meer dan 3 procent en baseert daarop belastingen en heeft nog wildere plannen in de nabije toekomst. Ze zijn knettergek.

Deflatiemonster | 19-06-19 | 09:31 | 3

Er zijn mensen die geïnvesteerd hebben, ipv boetes te betalen dat ze centjes op de bank hebben.
Dat dan weer wel.

Kleine_Deugniet | 19-06-19 | 09:33

Lees het FD maar eens. De laatste 40 jaar is de economische groei nauwelijks in de zakken van de gewone burger gekomen. Maar in een selecte groep die de voordelen genoten van het turbo kapitalisme. Een selecte groep hypergelovers in het kapitalisme is nu van mening dat het de verkeerde kant op gaat.

Geen enkele politicus, links of rechts, boven, onder, midden realiseert zich dit. Vandaar dat het niet uitmaakt of Pinokkio, Greet, Derrick of Kees van der Staaij aan het roer zit.

Nummer 14 speciaal | 19-06-19 | 09:43

@Nummer 14 speciaal | 19-06-19 | 09:43: Weet u, zo'n Rutte en ook die Balkenende liepen zich op de borst te kloppen over de geweldige economische cijfers. Eigenlijk was het allemaal aan het regeringsbeleid te danken. Vanaf 2009 tot en met 2016 hoorde je geen minister zeggen dat het aan het kabinetsbeleid lag. Het waren oorzaken van buitenaf.

Heiner | 19-06-19 | 13:58

Ohja een extra belasting op openbaar vervoer... Zodat de mensen die profiteren van uitbreiding van het OV eraan mee betalen.... jaja, stelletje gore hufters zijn het. De prijzen van het OV zijn de laatste jaren verhoogd, verhoogd, verhoogd, verhoogd en nog eens verhoogd. Allemaal onder de noemer van "we moeten uitbreiden en investeren in de toekomst".... En dan komt de overheid nu aan met een kutsmoes dat we moeten betalen voor investeringen in het OV? Flikker toch op!

Toevoeging prijzen OV in de aflopen 10 jaar 23% gestegen, tov 15% voor alle andere goederen: www.ovpro.nl/bus/2019/01/07/prijzen-o...

peterdh | 19-06-19 | 09:46

Voor wie er van houdt is de visuele samenvatting van het CPB smullen geblazen (het pdf document, is maar 5 A4tjes). Een simpele check leert dat het CPB nog steeds volhardt in een stijgende koopkracht in 2019 en 2020. Voor dit jaar is al vastgesteld dat die beloften tijdens Prinsjesdag 2018 volledig bij elkaar gelogen waren. Lastenverlaging, loonstijging: allemaal opgesoupeerd door de hogere BTW op eerste levensbehoeften, de stijgende energierekeningen (en het ergste moet nog komen) en de verhoogde tarieven van gemeentes, provincies en hoogheemraadschappen. Tel daarbij de aanstaande pensioenholocaust bij op en je kunt alleen maar stinkendjaloers zijn op het grenzeloze optimisme van het CPB. Of Van Rossem heeft gewoon gelijk en dit cijfergegoochel is pure lippendienst aan Mark Rutte c.s. Zelf ben ik dan weer wel wars van cynisme.

En wat de rest, met name de macro-economische getallen voor de wereldhandel (en dus ook van ons BBP) betreft? Nergens staat welke randvoorwaarden zijn gehanteerd, wat de correlaties zijn tussen de verschillende factoren, wat de onzekerheidsgraden (de bandbreedte) van de als absolute getallen gepresenteerde prognoses zijn, etc etc. Inhoudelijke kritiek op deze cijfers is daarmee niet zinvol. Of liever gezegd: niet mogelijk.

Wel is het zo dat het BBP als kerngetal al heel lang onder druk staat (zelf even op googelen, interessante materie), ik lees niets over de spanningen op de financiële markten (negatieve rente, geen inflatie, etc). Alleen al het ontbreken van inflatie zet per definitie. een domper op de economische groei. Alleen al de stijgende vraag naar arbeid is een indicatie dat die cijferbrij mogelijk niets zegt over de staat van de reële economie.

De term misleiding gaat hopelijk te ver, maar wat dan wel het nut is van deze juniraming ontgaat deze geïnteresseerde armoedzaaier volkomen.

Hetkanverkeren | 19-06-19 | 09:23 | 8

@Dutchbeaurouge | 19-06-19 | 09:35: Tel daar bij op at in de jaren '80 van de vorige eeuw loonmatiging tot de heilige graal van de Nederlandse economische is uitgeroepen door Ruud Lubbers c.s. De feitelijke geboorte van ons inmiddels compleet ontspoorde poldermodel (the third way, weet u nog?). Met de loon-prijsspiraal van vlak daarvoor heel begrijpelijk, nu al jaren een excuus om de burgers in alle opzicht kort te houden. Wie het te druk heeft met de eindjes financieel aan elkaar te knopen, heeft niet de puf en de tijd om zich te realiseren hoe hard hij continu genaaid wordt.

Hetkanverkeren | 19-06-19 | 09:46

@Hetkanverkeren | 19-06-19 | 09:46: Nederlanders zijn te mak, ze vertrouwen nog steeds in grote mate het regeringsbeleid. 'Ze zullen het wel weten he' En daar maakt regering dankbaar misbruik van. En ja, ik zei jaren geleden dat we snel uit NL weg moeten voordat we dat niet meer kunnen betalen. Je voelt gewoon dat de financiële duimschroeven strakker gezet worden. Met als doel te voorkomen dat de nieuwe middenklasse massaal vertrekt over een jaar of 20 wegens gebrek aan toekomst perspectieven. Het risico van open grenzen en globalisme is natuurlijk ook dat je eigen mensen vertrekken omdat ze geen emotionele binding meer hebben met het land in kwestie. Dus dan maar een geforceerde financiële binding.

Dutchbeaurouge | 19-06-19 | 10:04

@Dutchbeaurouge | 19-06-19 | 10:04: Met excuses voor mijn eigen fouten in het plempsel waar u op reageert: waar u schrijft NL bedoelt u hopelijk EU? Anders zegt u ( ik heb u hoog zitten) dat u zich laat wegtreiteren uit ons eigen land, Nederland, door dat gajes in Den Haag. Brussel is van een ander laken een pak, maar ik heb goede hoop dat ze hun vlucht vooruit binnenkort heel hard gaan bezuren. Daarover later hopelijk meer.

Maar nogmaals: u capituleert toch niet werkelijk voor dat even corrupte als incompetente zooitje? Ik hoop dat ik u volkomen verkeerd begrijp.

Hetkanverkeren | 19-06-19 | 10:47
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoelang trappen mensen hier nog in... de tyfus voor die schele;)

RedwhiteNick | 19-06-19 | 09:22 | 1

Omdat het geen ruk uitmaakt wie er aan de macht is.

Nummer 14 speciaal | 19-06-19 | 09:46

"op deze manier leest zo'n CPB-relaas ook alsof Mark Rutte ff  uit het Torentje gebeld heeft met zijn Planbureau, en hen met klem verzocht heeft om niet hem, maar De PoPuLiStEn de schuld te geven van de stagnerende economie..."

Rutte kennende geeft deze zin precies weer hoe Rutte is.

gaffelbaard | 19-06-19 | 09:14 | 3

Dat is mogelijk. Kan ook zijn dat de zwakzinnigen van het CPB inmiddels inzien dat ze in het verleden zoveel ongelofelijke domme foute voorspellingen gedaan hebben dat ze hiermee hun eigen geloofwaardigheid proberen te redden.

Freezzz | 19-06-19 | 09:38

@Freezzz | 19-06-19 | 09:38:
Ok. Mijn aanname is dat het CPB door Rutte gedicteerd word. Jouw aanname is dat het CPB waanzinnig is.
Een combinatie van beiden is niet ondenkbeeldig.

gaffelbaard | 19-06-19 | 10:05

@gaffelbaard | 19-06-19 | 10:05: Dat en het CBS ook. Want de overheid is de grootste klant en de definities en onderzoeken worden in samenspraak ontwikkeld. Wie bijvoorbeeld de definitie van werkloosheid ziet, of van niet werkloos, ziet dat. Het leukt dan wel weer de resultaten van het beleid op.

Heiner | 19-06-19 | 13:44

Als je dingen kapot gaat belasten gaan mensen/bedrijven minder besteden.
Met het stoppen met geld uit de computer te toveren voor graties (voor de banken), lijkt dit van de laatste tijd weinig meer dan een schop onder de kont van de inflatie.
Nu de bedrijven, blijkbaar, niet mee willen doen (logisch, de meeste CAO's liggen al weer voor even vast) moeten die van dhr. Rutte ook een, populistische, schop.
Demense kunnen niet meer uitgeven dan dat ze hebben; er is ook een bepaald verzadigings punt van inkomsten voor de overheid via belastingen.
Belastingverhoging is over het algemeen niet goed voor de economie; elke boerenlul snapt ook dat je wat meer kunt verkopen voor wat minder en ongeveer hetzelfde kan verdienen.
Liever verspilt men.

Kleine_Deugniet | 19-06-19 | 09:14

Ja, net zoals de Fiod een bedreiging is voor een piramidespel. Gevalletje van shooting the messenger.

Lucifer | 19-06-19 | 09:12

De Amerikaanse economie schijnt het heel goed te doen.
Vreemd genoeg wordt hier niet zo veel aandacht gegeven in de media.

Mr.Crowley | 19-06-19 | 09:11 | 6

@Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 09:34: Helemaal correct. In de Amerikaanse pers viel begin deze week al de term "Federal default". Over enkele weken zit de Amerikaanse staatsschuld aan zijn wettelijke plafond. Onder het huidige politieke gesternte lijkt de kans op een "tijdelijke" verhoging klein. Als de VS inderdaad zo meteen niet meer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen, is de ramp mogelijk niet te overzien.

Hetkanverkeren | 19-06-19 | 09:51

@Hetkanverkeren | 19-06-19 | 09:51: Gaat allemaal gewoon door. De printer wordt even aangezwengled en klaar. Dit verandert pas als de globalisten definitief afscheid nemen van de dollar, en dat gaat nog even duren.

OudeNederlander | 19-06-19 | 10:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoezo is ons voedsel niet meer te betalen? Is spotgoedkoop hier.

RandyBiel | 19-06-19 | 09:10

Boeiend! Het aantal inwoners met een inkomen boven 100k groeit als een malle. Even wachten en we wonen allen in een vrijstaande woning met een leuke elektrische auto voor de deur.

Ow wacht, dit is alleen voor VVD'ers weggelegd.

Peter_la_Selie | 19-06-19 | 09:05 | 3

Mensen met grote huizen stemmen al lang geen VVD meer hoor.

Papa Jones | 19-06-19 | 09:11

Daarom allemaal VVD'er worden.

RandyBiel | 19-06-19 | 09:11

Hoe zit het eigenlijk met die banken in Duitsland?

kweethetooknietbeter | 19-06-19 | 09:04 | 1

Deutsche Bank gaat slecht, al jaren.

gato | 19-06-19 | 09:36

"Maar hee, alle guurders hier zijn al self-employed bovenmodaliërs, ..."

Verd.., waarom moest je het nou weer verpesten, van Rossem?
Net, nu ik zo tevreden was met het vooroordeel-stempel van "bleke zoldersnuutjes" (citaat Rikie), "puberaal" (Joop), "minachtende trol" (KIJK), "ziekte" (Jan Blommaert), enz.

Dat soort mensen weet niet hoe ver ze van de werkelijkheid af zitten. Laat het ook zo!

gaffelbaard | 19-06-19 | 09:01 | 1

Lol, sorry...

Van Rossem | 19-06-19 | 09:29

Er is geen woord aan gelogen. Economie en handel drijven voor een heel groot deel op iets ongrijpbaars als "consumentenvertrouwen". Dat lijkt één van de belangrijkste voorspellers te zijn voor een recessie.

Daarop zijn allerlei factoren van invloed een en no-deal brexit is een negatieve factor. Een dreigende handelsoorlog draagt ook niet bij aan vertrouwen. Waarom dat bericht nu weer gebashed moet worden is niet duidelijk.

Beste_Landgenoten | 19-06-19 | 09:01 | 2

Dit kan je alleen met droge ogen schrijven wanneer binnenlands beleid u de afgelopen jaren heel veel geld heeft opgeleverd. Anders lult u uit uw nek.

Dirk III | 19-06-19 | 09:06

Het continu herhalen van berichten die invloed hebben op dat 'vertrouwen' is nu ook niet bepaald positief.

Ik denk dat dit door Tjer komt, hij is zo vrouwonvriendelijk. En das slecht voor de economie.
En het milieu.

Kleine_Deugniet | 19-06-19 | 09:17

Het is fout gegaan vanaf het moment dat niet Rita Verdonk maar Mark Rutte het voor het zeggen kreeg bij de VVD. Dat was ook het moment dat mijn lidmaatschap heb opgezegd bij die club. De hedendaagse politiek - onder strakke leiding van Mark Rutte - bestaat uit enerzijds uit het sluiten van doelloze compromissen met partijen Nederland met hun gedram nog verder de afgrond in duwen en anderzijds uit het keihard liegen en draaien over de gevolgen daarvan. Zelden een minpres gezien die er ook nog eens mee wegkomt. Rutte is een potentaat, net als Grappenhuis btw, en je kan alleen maar hopen dat met de verkiezingen in 2021 afgerekend gaat worden met dit tuig.

ILF2 | 19-06-19 | 09:01 | 2

Droom jij lekker verder

Nummer 14 speciaal | 19-06-19 | 09:11

Inderdaad, maar heel veel normale mensen hebben de redelijk rechte rug van dit land in 20 jaar zien verworden tot de gebochelde van de Notre Dam, weliswaar een sprookje maar ook sprookjes kunnen snel afbranden zoals bekend.

grindbak | 19-06-19 | 09:13

Is er onder drie kabinetten-Rutte ook maar één lullige maatregel te noemen waar een normale Nederlandse belastingbetaler tevreden over kan zijn? Ik kan er, in alle oprechtheid, niet één bedenken (wel een tranentrekkende rij maatregelen waar GL, D66 en de PvdA blij mee zijn, dat dan weer wel).

L. Vis | 19-06-19 | 09:01 | 8

@Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 09:29:
Oneens. Veel geld? Ga weg!
De drempel is dacht ik 68K per jaar per huishouden. Dat is vergelijkbaar met een tweeverdieners huishouden die beiden een piep klein beetje boven modaal verdienen. En dat is weer vergelijkbaar met ongeveer 20% van alle zelfstandigen, en grofweg 8 a 9% van alle werkenden en een kleine groep gepensioneerden. Dat is dus bijna 1/3e van de beroepsbevolking. Dat zijn een heleboel mensen.

Het idee dat jij en ik van "rijk zijn" hebben kan je niet vergelijken met het gemak waarmee kabinet Rutte bijna 1/3e van de beroepsbevolking als "rijk" bestempelt, belast en fiscaal uitkleed.

gaffelbaard | 19-06-19 | 10:01

@Nummer 14 speciaal | 19-06-19 | 09:48:
Sinds wanneer is besloten dat nieuwsgierigheid naar iemand zijn leeftijd gelijk staat aan het hebben van een kort lontje? Of heb jij dat net besloten? Vertel het maar ...

Eerst noem je reaguurders "reazuurders" maar nu reageer je zelf ineens aardig "zuur" (no offense taken, hoop ik). Waarom doe je dat nou? Net nu het een leuke discussie werd. :D

gaffelbaard | 19-06-19 | 10:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Als men minder vrij te besteden heeft wegens stijgende belastingen gecombineerd met gelijkblijvende inkomsten, dan komt er toch vroeg of laat een punt waarop de economie gaat stagneren? Of denk ik nu te eenvoudig. Dan kun je iedereen en zn schoonmoeder de schuld gaan geven natuurlijk, allerlei externe factoren benoemen, een JOEKEL van een doelredenering in elkaar draaien, maar het punt blijft toch echt: als ik 3 euro verdien, en er gaat 2 euro standaard af wegens belastingdruk dan heb ik maar één euro te besteden bij de slager. Kan ik heel verdrietig worden om Putin, Trump, de Brexit of om de Italianen, maar ik hou nog steeds écht maar één euro over. Had ook anderhalve euro kunnen zijn. En alleen als Putin, Trump of de Brexit -of weet ik veel wel welke zondebok en kudtsmoes het CPB in opdracht van de regering uit de hoge hoed trekt- de belasting hier komt verlagen kan dat anderhalve euro worden. Rookgordijnen optrekken en het hete kooltje overgooien, dat kunnen ze goed in Nederland.

Ik dacht altijd dat om continuïteit in handelen te verzekeren, je op basis van vertrouwen en redelijkheid moet handelen. Dan kun je een vruchtbare relatie opbouwen en samen profiteren. Maar het zo geroemde 'handelsland' Nederland heeft een regering die alleen wil handelen met anderen. En haar eigen burgers moedwillig besodemieterd. Onder het mom van 'we hóeven niet aardig te zijn, we hóeven geen vertrouwen te hebben, we kunnen ze schofferen wat we willen want de sukkels hebben toch geen reële alternatieven behalve emigreren' Dus kunnen we ze iedere volkomen onredelijke rekening blind door de strot duwen. En verzinnen erna wel de één of andere flauwe flutsmoes, maken er een eindeloos ondoorzichtig verkoopverhaal van wat iedere imbeciel door kan prikken maar nogmaals, dat maakt geen zak uit. Of ze het nu doorzien of niet, betalen moeten ze tóch. De arme sukkels.

Dutchbeaurouge | 19-06-19 | 08:57 | 5

@Kleine_Deugniet | 19-06-19 | 09:25: Frikadellen en voorgebakken friet zijn goedkoper dan verse groenten en vlees. En ik krijg sterk de indruk dat het voornamelijk "Tokkies" zijn die anderen zo graag voor "Tokkies" uitmaken. Ik voel me niet aangesproken, maar ik constateer slechts een feit. Behalve natuurlijk als "Tokkies" inmiddels de naam is voor hardwerkende autochtonen die het vuile werk, dus slecht betaalde werk opknappen.

Cammy | 19-06-19 | 11:02

@Kleine_Deugniet | 19-06-19 | 09:25: Een kinderhand is gauw gevuld. Je bedenkt een mooie one liner of kreet, "hardwerkende Nederlanders" Iedereen gaat erop vooruit, 1000 euro voor iedere Nederlander en je potentiële elctoraat glibbert van zijn stoel af.

Heiner | 19-06-19 | 14:09

@Cammy | 19-06-19 | 11:02: het was als dubbelzinnige/tegenstrijdige grap bedoeld.

De lagere inkomens (niet alleen de sjonnies ronnies henks en ingrids trouwens) kunnen netto heel leuk er ook 1-2% op vooruit gaan, wanneer voor iedereen de zorg, energie, boodschappen, gemeentebelastingen, benzine en what not duurder worden..

Je zou haast denken dat demense maar in de kou goedkope rommel moeten gaan eten, of wat minder vaak zich wassen en tandenpoetsen want slecht voor t milieu.

Kleine_Deugniet | 19-06-19 | 19:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Altijd weer die buitenlanders.

Plaktong | 19-06-19 | 08:56

Het is een feit dat populisten geen verstand hebben van economie. Populisten hebben alleen verstand van demagogie. En ze zitten er alleen voor zichzelf. Dat laatste delen ze weer met de overige politici. Die zelf ook geen verstand van economie hebben.

Nummer 14 speciaal | 19-06-19 | 08:56 | 2

En economen hebben al helemáál geen verstand van economie.

Papa Jones | 19-06-19 | 09:12

@Papa Jones | 19-06-19 | 09:12:
Goed opgemerkt. Men gaat uit van de verstandige burger die weloverwogen beslissingen neemt. Wij weten wel beter.

Nummer 14 speciaal | 19-06-19 | 09:50

De paniekactie van Rutte zegt het allemaal. Al die betogen van Baudet blijken te kloppen op dit punt. De belastingdruk is te hoog, de koopkrachtplaatjes komen niet tot wasdom. Er worden bewust en onbewust kostenstijgingen niet meegenomen. We worden genaaid waar we bij staan. De onrust groeit, de irritatie groeit en Rutte weet het niet meer. Hij is in het linkse pak genaaid en kan niet meer. In paniek roept hij: de lonen moeten omhoog! Dat zijn zaken die onomkeerbaar zijn. Je kunt niet dit jaar 3% gaan geven en dan volgend jaar een 1% eraf, omdat het ietsjes minder gaat. Dat gaat gewoon niet. De belastingdruk is zo hoog, dat modaliers er al aan onderdoor gaan. Ons sociale vangnet is daar niet voor geschikt, blijkbaar.

BBRDWR | 19-06-19 | 08:55 | 1

Rutte heeft zelf voor dat linkse pak gekozen.

Papa Jones | 19-06-19 | 09:14

Het CBS is net een ouderwetse drive in show.
U vraagt en wij draaien.

Gulliver | 19-06-19 | 08:54

Het nieuws is niet meer objectief. Er worden steeds meer beslissingen genomen op basis van een subjectief waarde oordeel. Hiermee tast je het beeld dat mensen van hun wereld hebben aan. Ze leven niet meer in de echte wereld.
We zijn op weg naar de hel en niemand heeft het door.

Mr.Crowley | 19-06-19 | 08:51

Er zijn weinig zaken waar het qua vertrouwen in een overheid aankomt waar ik me meer over verbaas dan het vertrouwen dat het Nederlandse volk heeft in het socialistisch-communistische instituut genaamd het CPB, dat werkelijk geen enkele andere taak heeft dan (links) overheidsbeleid verdedigen en en de publieke opinie manipuleren.

De Libertariër | 19-06-19 | 08:50 | 12

@OudeNederlander | 19-06-19 | 10:35: Je klinkt als een anti-vaccin-wappie. Misschien moet je eens wat prikjes gaan halen bij de GGD. Of het consultatiebureau.

Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 11:28

@Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 11:28: Jij klinkt als een VVD/EU trol, misschien moet je wat beter je best doen, je overtuigt hier steeds minder mensen van je nonsens.

OudeNederlander | 19-06-19 | 11:35
▼ 9 antwoorden verborgen

Pinokkio: "bedrijven moeten hogere lonen gaan betalen!"
Bedrijven: "dat doen we ook, maar jij belast alles weg."
Pinokkio: *oorverdovende stilte*

wapster | 19-06-19 | 08:50 | 2

Lol.

lacucaracha | 19-06-19 | 09:19

Pinokkio:" Hahaha ha"

Cammy | 19-06-19 | 10:53

De regering is voorlopig verminderd bereikbaar. De politici gaan namelijk uitzoeken hoe, en onder welke specifieke condities, belastingverhoging invloed kan hebben op het inkomen van de bevolking. Voorheen was dat nooit een probleem. Het is dus zaak om grondig uit te zoeken wat de burger verkeerd doet.

Nivelleermarionet | 19-06-19 | 08:48 | 1

In Den Haag is men tot de conclusie gekomen dat de overheid een andere bevolking nodig heeft. Dit plan wordt inmiddels met voorrang uitgevoerd.

5611 | 19-06-19 | 13:20

Ale belastinhverhogingen plus stupide regelgeving uit Brussel worden gewoon doorberekend dus de prijzen gaan inderdaad stijgen.

van stampij | 19-06-19 | 08:45

Goed punt @Van Rossem. Rutte heeft veel beloofd maar realiteit is toch vooral dat de lasten en belastingen flink om hoog zijn gegaan (BTW 9%, MKB-dividend omhoog, woonlasten verzwaard op meerdere punten en energiebelasting). En de traditionele vvd achterban heeft ook het nakijken met een nog steeds niet gerepareerde box-3 waarvan zelfs de hoge raad heeft geoordeeld dat het letterlijk diefstal is. De gebrekkige koopkracht en onrust heeft helemaal niks te maken met de genoemde externe factoren maar zijn rechtstreeks het gevolg van Rutte maatregelen van voor die tijd en het nalaten van handelen op dit moment (ergo repareren van het dak nu het droog is).

Martin007 | 19-06-19 | 08:45 | 4

Je vergeet er nog wel een paar. Neem alkeen de bpm. Voor benzinewagens steeg de gemiddelde BPM tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent: van €2.967 euro naar €4.643. Bij diesels is het helemaal bizar, met 82,7 procent: van €4.857 euro naar €8.876.

De vvd-achterban hoefde deze overigens niet te betalen. Die kreeg tot 70% korting op de aanschaf van een Jaguar, vrijstelling van wegenbelasting (gegarandeerd voor 5 jaar) en subsidie voor de zonnepanelen èn de oplaadunit (aftrekbaar).

En zo is de vvd er voor de gewone man.

wapster | 19-06-19 | 09:04

@Dirk III | 19-06-19 | 08:57: Ze gaan zeker vol inzetten op de middeninkomens. Naar beneden wel te verstaan, zoals al tientallen jaren gebeurt. Het is immers de enige groep waar nog wat te halen valt (de 1% blijft altijd buiten schot en de onderkant heeft alleen maar schuld).

OudeNederlander | 19-06-19 | 10:33
▼ 1 antwoord verborgen

Handel moet dus kunnen met ieder land, op Italie en Spanje of Frankrijk zitten we niet te wachten. In Spanje koopt men het liefs Spaanse spullen , zoals de Mercadona, alleen maar Spaans.
Ga gewoon weer handel drijven met Rusland.

gato | 19-06-19 | 08:44

Ook wel bekend als de Calimero-reactie.

frickY | 19-06-19 | 08:43

Dat het crisis is in het Italiaanse bankenlandschap wisten we toch al een tijdje, de Brexit is een situatie waar Brussel systematisch op aan heeft gestuurd door wankeuzes en dat er in Amerika iemand zou opstaan die klaar is met het gekonkel in Europa moet ook niemand verbazen. Alsof je kind blijft zitten en aankomt met flauwekulsmoesjes .

MickeyGouda | 19-06-19 | 08:43 | 5

@De echte Stolwijker | 19-06-19 | 09:11

@Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 09:22 | reageer

Eerder deze week sprak ik toevallig een Brits stel van middelbare leeftijd. Meteen kwam de Brexit ter sprake. Wat hen met name tegenstond aan de EU was het afkalven van de autonomie van de lidstaten. Ze willen weer baas zijn in eigen huis. De Brexit had een signaal kunnen zijn voor Brussel om de doelstellingen van de EU te herijken. Zo is het helaas niet opgepakt.

MickeyGouda | 19-06-19 | 10:06

@MickeyGouda | 19-06-19 | 10:06: En dat is het in een notendop. De UK is het helemaal zat, de Brexiteers willen uit de EU zelfs als dat de economie zou schaden (wat nog maar moet worden afgewacht, persoonlijk denk wel op korte maar zeker niet op langere termijn). Naast autonomie is het immigratie: je mag in de UK net zo min over nadelen van de islam praten als hier, dus van een serieuze open discussie om de problemen te benoemen en naar oplossingen te zoeken is absoluut geen sprake.

OudeNederlander | 19-06-19 | 10:31

@MickeyGouda | 19-06-19 | 10:06: Bijna alle Britse zakenmensen die ik ontmoet, gruwen van de Brexit. En ook onder jongeren is de Brexit niet populair.

Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 11:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Wanneer ik zonder kennis van economie die grafieken bezie concludeer ik dat de werelhandel stagneert, Nederland in 2020 niet geprofiteert heeft van de kleine verbetering en dat het verdiende geld van de exportbedrijven naar belastingparadijzen en bedisselde geen-belasting-afspraken gaat. Dus los van alle smoezen die voor alle landen gelden doet Nederland het foei.

Premier Trutte | 19-06-19 | 08:43 | 1

Wat het CPB over 2020 voorspelt zegt niet zo veel. Crises laten zich slecht voorspellen.

de visser | 19-06-19 | 09:01

We moeten gewoon armer worden. Linksom of rechtsom. Je zal maar nu geboren worden in dit land uit God forbid twee autochtone ouders brrrrr. Dat is een 3-0 achterstand voor de rest van je leven hier.

Repetitive Beats | 19-06-19 | 08:43 | 1

Daar zit een kern van waarheid in. Als je een goed inkomen hebt, moet je gewoon minder gaan werken. Je krijgt er veel vrije tijd voor terug, en de inkomensterugval wordt aangenaam beperkt door ons progressieve linkse belastingstelsel.

Papa Jones | 19-06-19 | 09:17

Het zijn de communisten.

ZZP-er | 19-06-19 | 08:40

Verhoging van BTW en energiebelasting zikn dus niet schuldig aan het feit dat mensen minder te besteden hebben. Gelukkig, ik dacht even dat het de schuld was van onze coalitie waar de meeste landgenoten op gestemd hebben.

genoegisgenoeg | 19-06-19 | 08:38 | 1

Hoge btw en energiebelasting zijn de oorzaken en dus wel schuldig er aan.
Ze vermelden de risico's.

Wim Venijn | 19-06-19 | 08:43

Wat is er instabiel aan de situatie in Italië?
Dat land heeft de facto dezelfde economische koers als de afgelopen 100 jaar en alleen de demagogische thema's die uit Rome geblaat worden zijn eens een keertje rechtsfascistoide in plaats van linksfascistoide, de gewone burgers geven net als de afgelopen 100 jaar bij voortduring geen fuck. Hardstikke stabiel dus.

CynicalBastard | 19-06-19 | 08:38 | 3

Over een jaar ook Franse Toestanden in ons land? Ik bedoel geen gele hesjes van verwende fransen,maar echte clochards,mensen die in Parijs in hutjes moeten wonen,omdat ze toch niet anders gewend zijn,volgens de rijke franzosen die in gated wijken leven, en de andere wijken,waar ze geen post durven te bezorgen,slechts drugspost?

Jan Onbewoond | 19-06-19 | 08:43

Precies! En als ze omvallen gooien we er een paar ESF's tegenaan. En dan krijgen we dat terug. Met rente

de visser | 19-06-19 | 08:56

Als de Italiaanse staatsschuld blijft oplopen, gaat de rente op staatsobligaties fors omhoog. En is de Italiaanse overheid steeds mee geld kwijt aan het afbetalen van die staatsschuld. Waardoor er elders bezuinigd moet worden. Een beetje een Venezuela-scenario.

Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 11:45

WDC CPB en al die leuke onafhankelijke overheidsinstellingen leveren wetenschap op bestelling dus verbaast mij niks. Wie uit de school klapt komt voor de rechter in putin en erdogan stijl, andere mensen die teveel voor de voeten lopen ook.
Wat leven we toch in een fantastisch land...
Enfin, het ligt aan de buitenlanders, toch weer een stap vooruit denk ik dan.

BootleggersSmurf | 19-06-19 | 08:36

Draghi met zijn ECB mag er echt met stip op nummer 1 bij hoor met zijn inflatiebeleid.

steekmug | 19-06-19 | 08:36 | 4

@De echte Stolwijker | 19-06-19 | 09:04: Het is vooral beleid om de schulden van de Zuidelijke landen weg te inflateren. Voordeel van een goedkope euro is wel dat de Nederlandse export groeit en bloeit. Een overschot op de Lopende Rekening van 10 procent is ongekend hoog.

Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 09:25
▼ 1 antwoord verborgen

De onvoorstelbare LUIHEID die uit de ambtelijke ánalyse' spreekt is ronduit stuitend.
-
En als ik nog één keer een afkorting voor een 'planbureau' (wat ís dat voor een Sovjet-term?) tegen kom dan ga ik gillen. Er klopt al jarenlang geen hout van.

bisbisbis | 19-06-19 | 08:36 | 1

Was er maar een plan(bureau)..

Kleine_Deugniet | 19-06-19 | 09:47

Precies. Het zijn zulke hufters dat ze precies het goed verwoorden. Dat zie je ook veel in klimaatartikelen in de media. Maar om op het klimaat terug te komen. Dat is precies de oorzaak van alle ellende. Moet je kijken hoe goed hetzelfde gaan in Nederland als dat geld niet in de zakken van multinationals komt, maar gewoon als belastingverlaging in de zakken van de burger.

azijnseikerT | 19-06-19 | 08:35 | 1

In principe niks mis, maar vergis je niet dat die multinationals internationaal opereren. Voor je het weet verhuizen ze het hoofdkantoor.

Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 11:32

De alt-right is alles schuld !!!

GebaoreEnGetaoge | 19-06-19 | 08:34

Heb al een paar jaar een ongebruikt bedrijfspand in reserve omdat mijn bedrijf minder snel groeit dan gepland door de extreem hoge belastingdruk hier. Met een lagere belastingdruk zou het veel sneller kunnen groeien en netto meer belasting opleveren. Nederland zit aan de verkeerde kant van de Laffer curve, al vele jaren.

Max Headroom | 19-06-19 | 08:34 | 8

@Max Headroom | 19-06-19 | 10:47: Waarom leen je niet van de bank? En als het leegstaat op een goede locatie kun je het beter gaan verhuren.

Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 11:33

@Max Headroom | 19-06-19 | 12:02: Dat klinkt niet heel ondernemend.

Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 14:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Meteoriet, ontploffende zon en een groot zwart gat zijn ook grote risico’s voor een neerwaartse economie.
Zolang een risico zich niet voordoet, is er niets aan de hand. En als het wel voordoet, is het geen risico meer.
Ze zijn wel lief voor rutte met die opmerking.

Wim Venijn | 19-06-19 | 08:34

CPB = Cetraal Proganda Bureau

ZZP-er | 19-06-19 | 08:33 | 1

Communistisch Propaganda Bureau

Cammy | 19-06-19 | 10:37

De overheid is zelf de grootste prijsopdrijver! Brutoloon vult geen mondjes.

Dutch_Holland | 19-06-19 | 08:32 | 1

En VVD-ers menen van zichaelf dat ze zulke goede bestuurders zijn.
Nou, niet dus.

ZZP-er | 19-06-19 | 08:41

GS op het tropenrooster! Zie je niet vaak.

Vanilla | 19-06-19 | 08:32

Veel beloven, weinig geven doet gekken en Nederlanders in vreugde leven.

Petrus Poortwachter | 19-06-19 | 08:26 | 1

Triest, maar waar. +1

Ceristimo | 19-06-19 | 12:10

Flikker toch op met dat CPB. ja minder koopkracht dan verwacht.. hoezo niet verwacht? Meerder mensen hebben dit al voorspeld toen btw werd verhoogd en de energierekening duurder werd. De lonen zouden wel meestijgen. Nou de lonen zijn wel een beetje gestegen maar die is in zijn geheel teniet gedaan door een toegenomen belastingdruk.

En maar braaf rutte blijven stemmen. ja,ja.

En nou ook nog die kut van een schouten die zegt dat ons voedsel te goedkoop is en dat we meer moeten betalen om boeren tegemoet te komen. Die regenten zijn echt het spoor bijster.

Snoorderlag | 19-06-19 | 08:25 | 2

Zij volgen het linkse spoor. Lasten verhogen met als doel meer overheid.
Op het rechtse spoor vindt u lagere belastingen en minder regeldruk. Zodat de boeren gewoon zelfstandig hun producten voor een lagere prijs aan kunnen bieden en er toch meer aan overhouden.

Het rechte(r) spoor is al jaren wegens doelbewust negeren van de hoognodige renovatiewerkzaamheden.

WasHetMaarMakkelijk | 19-06-19 | 08:33

Zij is een boerendochter, dus staat voor de boeren.

gato | 19-06-19 | 09:20

Net was binnengehaald. Daar komt Trump dus mooi niet aan!

een maffiabaas | 19-06-19 | 08:23

Het is definitief zomerreces. Gaat u maar lekker slapen. Rutte past op de winkel.

Langshetrandje | 19-06-19 | 08:22

Als het goed gaat met de Nederlandse economie is dat vooral ondanks de regering, niet dankzij. Ook als het minder wordt kan de regering daar niet altijd iets aan doen, maar gezien de gigantische sommen geld die in bodemloze putten verdwijnen valt er nog veel te winnen

de visser | 19-06-19 | 08:22

1. Het is te droog --> voedsel wordt duurder
2. Het is te nat --> voedsel wordt duurder
Als 1 en 2 niet van toepassing zijn, geef buitenland de schuld.
Maar duurder wordt het sowieso.

priks | 19-06-19 | 08:21 | 3

3. Het is een gewelidige oogst; daarom vernietigen we een deel ervan, om de prijs hoo te houden/op te drijven.

kweethetooknietbeter | 19-06-19 | 08:23

@kweethetooknietbeter | 19-06-19 | 08:23:
En onze beste producten exporteren we sowieso naar het buitenland, zodat ze daar voor 3/4 van de prijs in het schap kunnen liggen.
Daar pakken we toch grotere marges mee vanwege schaalvoordeel en minder belastingdruk bij de afnemers.

WasHetMaarMakkelijk | 19-06-19 | 08:28

Iemand moet er toch altijd de schuld van krijgen,en altijd is het niet de juiste.

Jan Onbewoond | 19-06-19 | 08:47

Ik plas hier staand overheen, en neem alle risico's op de koop toe.

Kaas de Vies | 19-06-19 | 08:19 | 1

Het gaat niet jou, jij hebt je schaapjes immers al lang op het droge.

Kuifje-in-de-EU | 19-06-19 | 09:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken