Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Minister Schouten: 'Eten is juist veel te goedkoop'

Coalitie stuurt consument naar de voedselbank

Cordon bleu er bij? Da's dan 960 euro svp

Matige communicatie in de coalitie. Mark Rutte stond zaterdag op het bitterballenbal van zijn partijtje alvast het bedrijfsleven de schuld te geven van uw gedaalde koopkracht, maar hij is "vergeten" om de pijnlijke CBS-cijfers over onbetaalbaar duur geworden voedsel preventief te delen met Gristen-kleega Schouten. Die dus uitgerekend vandaag in de krant roept dat eten veel te goedkoop is, en dat natuur, milieu én klimaat daar de prijs voor betalen. Voedselproductie is wat Rutte III betreft niet langer bedoeld om mensen te voeden, maar om de klimaatkerk te behagen: "De laatste decennia was het adagium dat we voldoende voedsel moesten produceren om alle monden te voeden", zegt Schouten. "Mijn nieuwe adagium is dat we voedsel produceren met een zo klein mogelijke belasting voor de leefomgeving. Dus met zo min mogelijk nadelen voor natuur, milieu en klimaat." En zo zit de Gewone Aardappel-, Groente- en Vleeseter dus in de tang tussen de onbetaalbare btw-verhogingen van lastenverhogingskoning Rutte enerzijds, en de bezeten bekeerlingen van de klimaatkerk anderzijds. De eetlust zou je voor minder vergaan.

Reaguursels

Inloggen

Opnieuw herkenbaar kabinetsbeleid: bedrijfsleven en milieupartijen pleasen en de rekening neerleggen bij de gewone mensen. De minister wil de strenge Mededingingswet soepeler gaan toepassen, zodat de boeren een prijskartel kunnen vormen en de inkoopmacht van de supermarkt kunnen breken. Nieuw is dat nu ook "duurzamer produceren" als nevenargument op tafel komt, maar een hoger inkomen voor de boer staat bij de minister voorop. Ook ik gun de boeren uiteraard een goed inkomen, maar de supermarkten berekenen de hogere landbouwprijzen uiteraard weer door aan de consument, die nog geen half jaar geleden al een BTW-verhoging en nieuwe milieubelastingen voor de kiezen kreeg. Luister niet alleen naar de landbouw- en milieulobby, maar ga ook eens praten met gewone mensen.

Middenmoter | 18-06-19 | 10:36

Moge al die grote gezinnen in de biblebelt verrekken van de honger dankzij die gristen teef Carola

van Dam | 17-06-19 | 22:49

Ons voedsel is te goedkoop , Zegt een boerentrut die haar hele leven van ons belasting geld heeft geleefd. Eerst als gesubsidieerde Boerin en nou met een minister salaris van € 155,000,00 . Die heeft nog nooit van een klein inkomen moeten leven en heeft dus ook echt nergens verstand van . ! DAT is ONS bestuur . de klok horen luiden maar geen idee van waar de klepel hangt.. !

Bram212 | 17-06-19 | 21:52

Mijn nieuwe adagium is dat we politici aan het bewind laten komen met een zo klein mogelijke belasting voor de leefomgeving. Dus met zo min mogelijk nadelen voor burgers, buren en buitenlui.

jacobh-59 | 17-06-19 | 19:02

Een hoop onnozelaars die dan meteen gaan roepen 'Schouten heb un punt'. Schouten verdient per maand netto meer dan jullie bruto kunnen poepen, die kan makkelijk praten over 'goedkoop voedsel'.
Men wil de levensstandaard drastisch omlaag brengen. Labour in de UK heeft al plannen de lonen met 75% te verlagen, 'foor ut miljeu'. Je hoeft hier maar 'miljeu' te roepen en hele volksstammen ejaculeren de grootste onzin.
Schouten probeert te likken naar een achterban die ze grotendeels kwijt zijn geraakt, de boeren. Dus belooft ze nu 'meer geld voor de boeren'. Gisteren was Mark Sukkel al aan het roepen dat 'werknemers meer geld moete krijge', en de msm lepelt het wel op en jullie happen. Er komen verkiezingen aan, dat is duidelijk.
Het opgeboerde proefballonnetje van Schouten wordt vandaag al tegengesproken door het CBS - raar, want die quoten ze juist zo graag.

Het milieu interesseert haar geen reet, net zo min als de 'gezondheid van de burger'. Een ieder die nu loopt te roeptoeteren over 'dikke mense die teveel vrete' laat zich teveel leiden door zijn eigen egoïsme en afgunst, echte socialisten dus.

Het leven is blijkbaar nog niet duur genoeg. Betalen zal je, en flink. En dat is niet voor het milieu, maar om dit narcostaatje overeind te houden. Prutsers als Schouten die geld wegpissen en dan naar manieren zoeken om nog meer binnen te harken zijn geen oplossing.

Datsun_Cherry | 17-06-19 | 18:08

Alles is veels te duur in Nederland, ook de boodschappen.

Wasbakplasser | 17-06-19 | 17:37

Eenvandaag TT vanavond:
Minister Schouten vindt voedsel te
goedkoop geworden

Maar :
Nieuwsuur TT newspeak ,vanavond:
Minister wil meer duurzame landbouw
Carola Schouten pleit voor het
produceren van voedsel met zo min
mogelijk nadelen voor natuur,milieu en
klimaat.

Braaf zo Nieuwsuur ,vooral de ergenis van de burger niet benoemen.

pga | 17-06-19 | 16:47

Op Prinsjesdag zei Rutte dat iedereen erop vooruit zou gaan. Helaas gold die aanbieding slechts voor de maand september.

Swoop | 17-06-19 | 16:42

Als ik zo om me heen kijk, eten een hoop mensen echt veel te veel. Dus op zich heeft ze een punt. Misschien moeten we daar eens op focussen in plaats van gevoelig te doen. Dus hup dikkies, zeik en eet wat minder.

Sir Nastian | 17-06-19 | 16:13 | 5

Een hoop mensen eten niet 'te veel' maar verkeerd om de doodeenvoudige reden dat ongezonde meuk steeds goedkoper wordt en gezonde voeding steeds duurder! Dat is dus de reden! En laat dat 'Sir' ook maar weg!

BaldEagle | 17-06-19 | 19:48

Ons voedsel is te goedkoop , Zegt een boerentrut die haar hele leven van ons belasting geld heeft geleefd. Eerst als gesubsidieerde Boerin en nou met een minister salaris van € 155,000,00 . Die heeft nog nooit van een klein inkomen moeten leven en heeft dus ook echt nergens verstand van . ! DAT is ONS bestuur . de klok horen luiden maar geen idee van waar de klepel hangt.. !

Bram212 | 17-06-19 | 21:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Nog een gratis tip: ik weet niet of ik reclame mag maken voor een sympathiek bedrijf, maar Google eens op 'De Makkelijke Moestuin'. Eet hier thuis al weken met zijn tweeën uit een moestuintje van zo'n 8 m2. Makkelijker, lekkerder en goedkoper kan niet. En nog leuk ook.

JJMS | 17-06-19 | 16:08 | 1

Jelle is cool. Ook de vierkante meter tuin is een optie

RickRD | 17-06-19 | 17:00

Schouten kan daar toch nog steeds gelijk in hebben, dat de voedselprijs voor het grootste gedeelte bestaat uit belastingen en andere fiscale pesterijen van boeren?

En daarbij, wanneer laat de Nederlander die afschuwelijke supermarkten nu eens links liggen? Kom net bij de Turkse supermarkt vandaan, prima producten voor een redelijke prijs. Voor zowel groente als fruit. En alles zonder die achterlijke plastic jasjes.

JJMS | 17-06-19 | 16:02 | 1

Jaja, de 'Turkse supermarkt'! Zucht....!

BaldEagle | 17-06-19 | 19:50

Eten is ook niet duur, de vaste lasten zijn veel te hoog. Wonen, zorgverzekering, gas/water/licht.

Elli | 17-06-19 | 15:55

Heeft ie al gezegd dat benzine hier veel te duur is?

Rest In Privacy | 17-06-19 | 15:54

Totaal niet VVD om met de klimaatmaffia mee te gaan ware het niet dat het klimaat een uitstekende kapstok is om van windhandel een winstgevend project te maken......
Dus ik begrijp totaal niet waarom er nog zo op de vvd gestemd kan worden. Ik denk gemakzucht.... Je weet wat je krijgt(?) en je weet niet wat het anders wordt...
We gaan het klimaat redden is ook een boodschap die allerlei simpele zielen blijkbaar aanspreekt, en wat erger is ook niet simpele zielen doen er aan mee of lijken betovert... Laat dan gewoon de "gelovigen" voor de kosten opdraaien zoals ook de vervuiler moet betalen. Maar kijk, een paar mega passagier boten vervuilen meer dan alle auto's die hier rondrijden. De bevolking in overbevolkte onder ontwikkelde landen willen ook wel eens een auto aanschaffen dat heet ontwikkeling. Ook al is ons klimaat geheel autonoom de rekening voor de onzinnige windhandel hoort zeker niet hier neergelegd te worden. Driedubbel knetter fout beleid....

dijkbewaker | 17-06-19 | 15:29

Wat de kabinetten Rutte tot nu toe vooral hebben gedaan is het duurder maken van zaken waar je niet omheen kunt.

Energie. Zorg. Voedsel. Wonen. Water.

Dus wat deze mevrouw zegt past gewoon in het patroon. Ik ben niet vergeten waartoe Rutte tijdens de crisis in zijn lichte paniek opriep; 'mensen koop die auto, koop dat huis'. Het geld moest en zou rollen. Maar de mensen kochten geen auto, en kochten geen huis. Dus toen de portemonnee niet goedschiks open ging, moest het kwaadschiks. En hoe kun je dat beter doen dan simpelweg alle essentiële zaken die je nodig hebt voor je nakende bestaan lekker hoog te gaan belasten. Er is geen alternatief voor. Je móet wel 'kopen'.

En de mooiste kapstok ooit voor ál die über-flauwekul: het klimaat. Gvd wat zullen ze met alle hysterie daaromheen blij zijn. Laat ze maar protesteren, zal Rutte binnenskamers zeggen, laat GroenLinks maar de barricaden op gaan, stook de kindertjes maar lekker op, laat de mensen maar geloven dat we allemaal eraan gaan als 'we' niets doen. Zolang ze bang zijn, betalen ze veelal zonder al teveel morren. En als het echt ingewikkeld word dan wijzen we naar Brussel of gaan smijten met op goedkope emoties gebaseerde containerbegrippen als 'denk aan Uw toekomst', mocht dat niet direct werken dan brengen we het ultieme belegeringskanon in stelling: 'denk aan Uw kinderen!'

Dan gaat jan lul wel overstag.

Maar het zijn gewoon leugens en een vorm van opruiing en bewust verspreiden van nepnieuws, met als meer lasten, meer geld uit Uw zak te halen. Want wij zijn te rijk, de rest van de EU is te arm. De welvaart van de Nederlandse burger MOET en ZAL via een transferunie naar de Zuidelijke landen gaan. Anders faalt de EU sowieso. De bedrijven mogen niet zwaarder belast worden want die zijn te volatiel in vestigingsland, dus moet de burger lappen. En dat doen ze dan maar zo. Over een paar jaar krijg je een belasting op ademen, het zou me werkelijk niet verbazen. Want je ademt CO2 uit en tsja. CO2 he. Dat moeten we niet willen met zn allen. Dus op lucht inademen komt een belasting. Heb je een grote tuin met veel zon? Extra betalen. Want die zon mag ook niet gratis zijn.

Dutchbeaurouge | 17-06-19 | 14:59 | 3

Hij is weer hemelaal raak, Dutchbeaurouge. Dank weer voor uw bijdrage, ik kan het zelf niet zo verwoorden.

Kinkfactor | 17-06-19 | 15:41

Top werk, Dutchbeaurouge.

Muuke | 17-06-19 | 17:45

Ja super tegel. Angstwekkend ook wel.

2tribes | 17-06-19 | 21:49

Heel veel artikelen zijn in de loop der jaren een stuk goedkoper geworden door elkaar beconcurrerende webshops. als je daarnaast alle levensmiddelen bij 1 of2 supermarkten haalt ben je een dief van je eigen portemonnee....
Niet te beroerd zijn om ook eens bij de Turk te gaan shoppen. Bij ons zijn de kippen en eieren veel goedkoper en lekkerder dan de Jumbo er vlak naast....
10 eieren voor 1,25. En kakelvers.... Wijn koop ik al jaren bij de webshop. We drinken elke dag wijn op 1 maand na. Per stuk bestellen zodat je het hele assortiment leert kennen en je de beste prijs/kwaliteit eruit kan pikken...
Vroeger wijnvoordeel (kon alleen per doos besteld worden) en nu Gall. Lidl had ook een paar goede op de webshop, maar is er mee gekapt. Zo voordelig was het nou ook weer niet. En met wijnen boven de 200 euro - van ook nog eens een slecht jaar- met :goedkoper kan niet spreekt dat de lidl klant ook niet aan. (trouwens goedkoper kon wel)
Een netwerk van goede adresjes is goud waard. Helaas kost dit wat tijd... Tijd die in de huidige maatschappij er voor velen niet is... De webshop maakt dat echter weer goed....

dijkbewaker | 17-06-19 | 14:14 | 2

Ik woon in de polder, je koopt aan de deur aardappels voor een prikkie, groenten, eieren komen de overburen gewoon gratis brengen enz. Dan zit ik nog bij een club waar levendig geruilhandeld word, onder meer in brandhout. Kom je zagen, neem je het hout als beloning mee. Rijd iemand eens per maand naar Duitsland met een aanhanger. Je kunt je bestelling opgeven en ophalen bij de club. Werkt uitstekend. Er is zo'n enorm grijs, en zwart circuit. Maar de politiek denkt nog steeds in papieren werkelijkheden.

Dutchbeaurouge | 17-06-19 | 15:08

Dus hyperefficiënte bioindustrie om de kippen zo snel mogelijk vet te mesten met zo weinig mogelijk schade voor de natuur, omgeving en het klimaat?

Dan moeten we daarna ook niet gaan miemelen over dierenleed.

De Eierbal | 17-06-19 | 14:09 | 2

Koop lokaal, dat is goed voor ons allemaal. Ja, het is weliswaar wat duurder - maar je helpt hiermee wel een lokale ondernemer om de euro's in je eigen gemeenschap te houden. Je financiert niet mee aan het derde huis van de eigenaar van een grote webwinkel, maar helpt de kleine zelfstandige om zijn facturen te betalen.

En als je in het weekeinde weer naar je schoonmoeder gaat, rijd dat eens door de polder. Bij veel boeren kun je de verse groente zo van het land kopen. En voor je vlees kun je lid worden van initiatieven zoals www.herenboeren.nl/

RickRD | 17-06-19 | 14:01

Rutte die van werkgevers hogere lonen eist omdat hij zelf alle lasten voor de werknemers omhoog heeft gejaagd, Koolmees die kortingen van pensioenen zegt te voorkomen en tegelijk de al laagste rekenrente van Europa nog verder gaat verlagen, Schouten die de voeding duurder wil maken terwijl die net fors duurder is geworden door de btw, etc.
Het maakt allemaal een weldoordachte indruk, maar niet heus.

Schmalz | 17-06-19 | 13:26 | 1

Het zijn wonderkinderen daar, allemaal. *sarcasme uit*.

Muuke | 17-06-19 | 14:53

En de woninghuur te hoog.

Ollie B. Bommel | 17-06-19 | 13:26 | 3

Het beleid van de overheid is om wonen zo duur mogelijk te maken, want wie duur woont heeft geen geld meer over om fatsoenlijk te eten en is meteen een slaaf van de bank of van de woningcorporatie. Het draait allemaal om controle en geldcreatie om de stervende economie nog wat langer te reanimeren.

Solar666 | 17-06-19 | 13:32

En zorg premies...

Muuke | 17-06-19 | 14:54

Laten we afspreken in het kader van voedselproductie (en - prijs) niet meer over termen van 'CO2', 'duurzaam' en 'footprint' te spreken. Het vertroebelt de discussie. Dus nog slechts het onderscheid tussen 'traditioneel' en 'biologisch', dan wordt het al een stuk overzichtelijker.

Voor degenen die zich niet in dat voorstel kunnen vinden, volgt doorverwijzing naar het meldpunt 'GroeneVervuiling' van het FvD. Thierry doet de eerste selectie van de onwilligers. De volharders worden doorverwezen naar Henk-breekt-uw botten-Otten, dan wel in zeer ernstige gevallen naar het werkvertrek van Annabel ("Het doet pas pijn als ik er tot mijn nan-in-ga").

Dat u het maar weet...

Yrrab | 17-06-19 | 13:26

Vroeger was de overheid er voor de mensen. Lang geleden.

Cor Netto | 17-06-19 | 13:21 | 1

Zelfs in oud-testamentaire tijden was de overheid er niet voor de mensen. Een paar uitzonderingen daargelaten.
En daarvoor was er geen overheid.

hoejeheette | 17-06-19 | 13:56

Oei. Daar gaan we weer. Als het nu was om de boeren wat extra inkomen te geven, best. Minder verspilling allicht niets tegen.

Maar ik zodra ik de woordjes milieu en klimaat hoor, dan weet ik: dit is zelfprofilering, hysterie, opportunisme en geldkloppen. Het eindigt ermee, dat men ons weer een heffing oplegt, dit keer met het voedsel.

6638-12345 | 17-06-19 | 13:18 | 1

Bij de woordjes klimaat en milieu, gaan bij ons meteen de hielen in het zand.

Muuke | 17-06-19 | 14:56

Het produceren van biologisch voedsel is in sommige gevallen duurder dan niet- biologisch. Als je dat dan direct bij de producent koopt zou je in principe niet meer hoeven fe betalen dan in de supermarkt. In Frankrijk werkt dat inderdaad ook zo. Daar komt nog bij dat veel niet-biologisch voedsel zwaar gesubsidieerd wordt door Brussel. Ergo stimuleren van bioproductie en korte leveringscircuits resulteert niet in hogere kosten voor de burger.

BonSens | 17-06-19 | 13:04 | 4

@Leffe Blonde | 17-06-19 | 13:27: Ik ben niet zo prijsbewust. Is in ieder geval verserderder dan uit Malta/Italie/Marokko.

hoejeheette | 17-06-19 | 13:59
▼ 1 antwoord verborgen

Haat zaaien mag niet van deze overheid, want, ze duld geen concurrentie!

vluchtelingallergie | 17-06-19 | 13:02 | 1

Hehe.

Muuke | 17-06-19 | 14:57

Kan iemand mij een keer uitleggen waarom onze overheid haar burgers zo haat en werkelijk niets nalaat om ze te benadelen en te bestelen? Ja, ik zie dat het gebeurt, maar ik zou graag weten wat de achterliggende filosofie is.

MAD1950 | 17-06-19 | 12:52 | 5

Een uur googelen en de antwoorden stapelen zich op. Maar je moet er wel voor open staan, de schapen (ook hier op deze site) duwen het gemakshalve in de compotgekkie hoek. Die blijven liever geloven dat politici al 40 jaar dom zijn.

OudeNederlander | 17-06-19 | 13:06

Ik vraag mij ook af wat wij als bevolking toch zo fout gedaan hebben dat ze zo'n laaiende hekel aan ons hebben.

5611 | 17-06-19 | 14:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik vraag mij altijd af als ik voor de winkelschap sta hoeveel rijst er nodig is voor 1 liter rijstolie van 6 euro terwijl kwaliteitsrijst toch 15 euro á 5 kilozak kost bij de turk om de hoek, iemand die het weet?

steekmug | 17-06-19 | 12:51 | 3

Rijstolie wordt geperst uit rijstzemelen (rice bran), dat zijn de vliesjes en het kiempje dat je overhoudt als je rijst pelt om witte rijst “te maken”. Olie met een hoger rookpunt dan bijvoorbeeld extra virgin olijfolie (160°C) en vergelijkbaar met die van pinda-olie (232°C). Sommige merken rijstolie zouden zelfs een rookpunt van 255°C hebben. Rijstolie heeft een mooie, neutrale smaak (hooguit een beetje nootachtig) en is ook daarom erg geschikt om in te bakken, wokken en frituren. (gejat van het web.)

Rest In Privacy | 17-06-19 | 13:24

@onfray | 17-06-19 | 13:24: dat wist ik al maar in ieder geval bedankt.
Mijn vraag was eigenlijk hoeveel kilo rijst of in dit geval rice bran je dan nodig bent om 1 liter rijstolie te maken.

steekmug | 17-06-19 | 14:12

@steekmug | 17-06-19 | 14:12: Dat weet zelfs goegel niet , en ik zou het ook niet weten. (Wat wel eigenlijk?)

Rest In Privacy | 17-06-19 | 14:29

In de hongerwinter (1944) ging mijn opa op z'n oude fiets "de boer op" om nog iets te eten te kunnen krijgen voor zijn uitgehongerde gezin en moest de halskettinkjes van z'n vrouw en dochter ruilen voor voedsel (en werd daarbij natuurlijk flink afgeperst), bijvoorbeeld een zilveren kettinkje voor een halve kilo aardappelen.
En nu worden we opnieuw afgeperst, maar ditmaal door "onze"(kuch) eigen overheid.

Die tijden krijgen we dankzij de vriendjes van Marx Rutte (lees= de volgevreten kaviaar- en champagne zwelgers in Brussel) en hun Haagse trawanten weer terug.
En het hersenloze kiesvolk zag dat het goed was want hadden het te druk met brood en spelen (en hun iPhone).

telelezer | 17-06-19 | 12:50 | 1

Precies zo!

BaldEagle | 17-06-19 | 19:55

Heel veel mensen ademen zuurstof in door groen dat de overheid heeft geplant. Tijd voor zuurstof belasting.

minnenman | 17-06-19 | 12:44 | 2

sssssst..!

telelezer | 17-06-19 | 12:52

Wij hebben eigen bomen, voor eigen gebruik.

Muuke | 17-06-19 | 15:01

Boeren zijn 100% afhankelijk van de grootwinkelbedrijven.
Hebben vaak wurgcontracten waarmee ze net rond kunnen komen.

ZZP-er | 17-06-19 | 12:38

Sektes zijn toch verboden in Nederland? Die klimaatreligie heeft ook veel weg van een sekte. Zo'n sekte die het dan heeft over het einde der tijden. Zo een waarvan dan alle leden zelfmoord plegen om maar niet mee te hoeven maken hoe de aarde vernietigd wordt. Die klimaatreligie is vele malen gevaarlijker dan motorclubs of de islam. Verbieden dus, alle klimaatgekkies achter de tralies.

BluRay | 17-06-19 | 12:36 | 1

Als alle leden van die klimaatgekkiessekte dan ook allemaal zelfmoord plegen (Ed Nijpels voorop), dan zijn we daar tenminste vanaf. Maar ik ben bang dat ze het niet gaan doen. Er is voor hen nog teveel aan te verdienen.

BonSens | 17-06-19 | 14:50

Had me voorgenomen om alleen te volgen en niet te reaguren tijdens de vakantie maarkan het nu toch even niet laten.
Hier in Italië komen de prijzen aardig overeen met Nederland, uitzonderingen zoals de diverse varianten tomatensausbasis, pasta, vers en droog,scheelt wel meer dan de helft.
Wat wel opvalt dat je overal verse vis goedkoop kan krijgen.
De echte blikvangers zijn echter de groentes, aardappeltjes en het fruit, zelfs bij de grote ketenwinkels vaak nog een stukje met lokaal geproduceerd. De prijzen liggen beduidend lager, de smaak veel beter. Vb zelfs in het mini marktje op onze eerste camping, lokaal geproduceerde tomaatjes, half pond, €1,49 en aan het eind van week 2 nog steeds prima te eten, zoet zoals een tomaat moet smaken. Kom daar maar eens om bij de Appie, ze zouden zich dood moeten schamen. Slechts een van de vele voorbeelden die te geven zijn. Langs de weg een kist aarbeien (zeker 2,5 kilo) voor 5 euro, bij de supermarkt een kilo voor €2,50 , met smaak.
Wat verder opvalt is dat ze hier trots zijn op wat ze produceren, alles is dus Italiaans en deels lokaal geproduceerd. Lezen jullie even mee Appie en Jumbo.
Dit betekent dat ik hiet prima eet en niet geconfronteerd wordt met smakeloze troep uit Spanje en meestentijds uit Marokko godbeterhet.
Trots zijn op wat je produceert (zie je ook bv in Zwitserland) is een verademing, het bestaat dus nog wel, en terecht.
Zou graag willen weten waar de lekkere snij en sperziebonen, fatsoenlijke andijvie ed uit Nederland blijven, of worden die niet meer afgenomen door de grootgrutters? Verlept uit Spanje of smakeloos uit Marokko is natuurlijk veel beter.
Dus Carola, voordat je weer eens wat roept, verklaar eens wat er met de prijs gebeurt van bv een kilo aardappelen. Boer krijgt 0,10 ofzoiets per kilo, zakkie bij de Appie ruim 2 euro.
Boer wordt dus gepaald door de grootgrutter die de prijzen bepalen om de marges verder op te krikken, mij extra geld vragen verandert daar niets aan.
Wordt tijd voor actie maar niet voor een prijsverhogende. Laat al die troep in de schappen liggen n eis tomaten die in de grond en niet in substraat hebben gestaan, die smaken naar tomat ed, het gaat om smaak en niet om houdbaarheid.
Zo, voorlopig de laatste keer want ik blijf lekker nog een tijdje weg.

bwanabanjo | 17-06-19 | 12:26 | 10

@bwanabanjo | 17-06-19 | 12:59:
Bij ons zijn de autosnelwegen beter dan de autobahnen in DE. Continu Baustelle.

Nummer 14 speciaal | 17-06-19 | 15:15

Fijne vakantie!

BaldEagle | 17-06-19 | 19:58

@telelezer | 17-06-19 | 12:37:
Lang geleden mochten we ons in Utrecht uitspreken over de koopzondag: iedere week of 1x per maand? Een ruime meerderheid (weet het % niet meer) koos toen voor 1x maandelijks. En surprise, tadaa.... 'opeens' was daar de wekelijkse koopzondag!

2tribes | 17-06-19 | 22:40
▼ 7 antwoorden verborgen

Politici snappen er ook helemaal geen flikker van.
Als je 100 euro hebt, en de koopkracht gaat achteruit, kan ik voor nog maar, zeg, 80 euro besteden. Of dat nou komt door accijnzen, BTW, hogere energiekosten, hogere olieprijs, duurder ziektekostenverzekering, hogere eigen bijdrge, whatever. Maakt niet uit. Maar het is 80 euro voor eten ipv 100.

Dus als de koopkracht daalt, en het maakt geen flikker uit waarom, dan dien je de voedselprijzen *NIET* omhoog te gooien.

peterdh | 17-06-19 | 12:20 | 3

Mensen vreten liever goedkope troep achter de duurste appletelefoon. Moeten ze zelf weten. Geef mij maar een echte appel. Onbespoten.

hoejeheette | 17-06-19 | 12:35

Ze snappen het prima, en doen het toch. Kortom, de overheid geeft niets om burgers.

OudeNederlander | 17-06-19 | 12:45

@hoejeheette | 17-06-19 | 12:35: Dat zijn persoonlijke keuzes. Als iemand te dure tinnef wil kopen is dat zijn eigen zaak, ook al is het niet altijd verstandig. Neemt niet weg dat de prijzen van eten, energie, wonen en verzekeringen veel harder gestegen zijn dan de lonen, want die "loonstijgingen" van de afgelopen 20 jaar kunnen niet of nauwelijks de inflatie bijbenen.

Heiner | 17-06-19 | 15:38

Hoezo "klimaatkerk"? Er lijkt hier toch niet echt veel nieuws te gebeuren.

Schouten = CDA = (corrupte kliek belangenbehartigers voor) boeren die ALTIJD zullen zeuren dat de prijzen voor voedsel omhoog moeten en proberen om kartels te vormen (en ja hoor, citaatje: "Schouten wil het boeren makkelijker maken om samen op te trekken in onderhandelingen met supermarktconcerns.")

OverdaanDerOnderheid | 17-06-19 | 12:19 | 2

Kartelvorming is misschien wel de enige manier om het MKB te redden. En dat de boel dan duurder wordt geloof ik niet: is de bouw ook maar een cent goedkoper geworden sinds de kartels zijn opgeruimd in de "bouwfraude"?
Overigens waren kartels tot 20 jaar geleden gewoon toegestaan.

frank87 | 17-06-19 | 12:27

Schouten = CU= een gereformeerde boerin

Vlerk | 17-06-19 | 12:27

Hier kun jee een moestuin huren voor 25euro per jaar. 200m2.
Genoeg om voor een heel gezin groente op te verbouwen voor grootste gedeelte van het jaar. Toch is er maar weinig animo voor. Zal wel meevallen met te hoge prijzen.

hoejeheette | 17-06-19 | 12:18 | 11

Ah, we hebben hier een betweter die de wijsheid in pacht heeft.

Super Vaagstra | 17-06-19 | 13:33
▼ 8 antwoorden verborgen

Gewoon overstappen op kweekvoedsel.
Maar daar zal de vleeslobby wel te sterk voor zijn.

HetPhantom | 17-06-19 | 12:18

Een gezin met modaal inkomen trekt het al steeds minder. Gaan we straks dus ook nog meer betalen voor voedsel én rekeningrijden of meer accijns betalen; zijn politici echt zo dom?

Goldfinger | 17-06-19 | 12:17 | 3

Ik hoor de vele oudjes die met alleen een rottig AOW overlevings uitkerinkje moeten rondkomen niet klagen; die gaan gewoon dood van de honger (en in de winter van de kou want geen geld voor verwarming). Maar ach, oudjes klagen immers niet.
En Rutte zag dat het goed was

telelezer | 17-06-19 | 12:47

Ze zijn niet dom, ze zijn kwaadaardig.

5611 | 17-06-19 | 14:33

Als je kijkt naar de jaren '60 en '70, dan deden we het toen eigenlijk niet zo slecht.
Eten: veel van eigen bodem (en eten wat het seizoen bood) en dagelijks vers gekocht bij de plaatselijke middenstand, en gekookt door de partner die thuis was en tijd en aandacht had voor de voeding van het gezin.

Dus ook geen auto nodig voor die tweede baan: alles lopend of op de fiets, dus heel gezond want veel beweging; ook in het huishouden. Uiteraard ook veel beter voor het milieu.
Arbeid was vaak (echt nodig) werk dat verzet moest worden en vaker fysiek inspannend.
Kinderopvang en mantelzorg was nog niet omgezet in allemaal betaalde banen en kinderen werden opgevoed door hun eigen ouders; jeugdzorg was toen nog te behappen.

Sommige zaken vonden we bij het leven horen, en als je je ergens ‘gekwetst’ over voelde, moest je daar zelf mee om leren gaan i.p.v. terecht komen in het GGZ circuit. Of er was een buurvrouw met een luisterend oor en een paar wijze woorden beschikbaar (maar die moet nu werken tot haar 70e).
Etc.

Het was blijkbaar niet zo’n heel slechte periode en levenswijze, want de mensen van die generatie (die veel vaker dan we nu doen, onbewerkt voedsel aten) bereiken nu doorgaans een hele mooie leeftijd… In die jaren mochten en konden de mensen (op alle gebieden trouwens) nog wat meer zelf nadenken over wat zij zelf wilden en over wat goed voor hen was.

Zou goed zijn als we als burger, te beginnen bij ons voedselpatroon, daarin weer wat meer aan ons zelf gaan denken?

Wering | 17-06-19 | 12:09 | 7

@telelezer: die partner moet nu toch juist vooral werken om het gezin van anderen te onderhouden?
Iedereen moet economisch zelfstandig zijn. Dus iedereen moet werken.
De keerzijde is dat 'iedereen' recht heeft op een zelfstandig inkomen; ook wie nog nooit één vinger heeft uitgestoken en/of wie 'gisteren' pas het land in is gekomen.

Daarvoor moeten wij een 'zelfredzaam' bestaan bij elkaar werken... want iedereen moet financieel een volwaardig inkomen verwerven dan wel gratis ontvangen. En in dt laatste zit het probleem.

Natuurlijk valt e.e.a. bijna niet meer op te brengen en bezwijkt het systeem onder alle lasten. Maar daar heeft men een oplossing voor bedacht: iedereen die nu alle kosten ophoest, kan steeds minder een beroep doen op voorzieningen en moet steeds meer (zelf) gaan betalen... alles onder het mom dat zij (!) 'zelfredzamer' moeten worden...

Hóe dat moet? Zelfs sparen helpt niet meer want dan zegt de BD dat zij (ondanks verplichte opgaven door banken) niet zouden kunnen zien dat jij geen rente ontvangt (en burgers vertrouwen is teveel gevraagd) en 'dus' moet je jaarlijks geld van je spaarekening inleveren om -nog een keer, ieder jaar opnieuw- belasting te betalen over verzonnen inkomsten.
Want de 'zelfredzaamheid' van handophouders gaat vóór alles in dit land.

Wering | 17-06-19 | 13:08

@telelezer | 17-06-19 | 12:44:
Telelezer draait het verhaal om. Juist omdat een partner ging werken kregen gezinnen meer geld om uit te geven. Als er meer geld is wordt alles automatisch duurder want 'het wordt toch betaald'. Dit is een van de redenen waarom de huizenprijzen in de jaren 90 omhoog schoten.

Gelukkig voor mij.

Alleen de eerste gezinnen waarvan de vrouw is gaan werken deelden mee in de wassende geldstroom. Degenen die laten instroomden hadden pech. Die moesten wel werken met 2 om de hypotheek van hetzelfde huis te betalen.

Lucky me.

Nummer 14 speciaal | 17-06-19 | 13:53

@nummer14: We kunnen het tij wel keren als we willen, maar dan zou het bijv. de trend moeten worden om weer eenvoudig te gaan leven op één (gezamenlijk verworven, fulltime) inkomen en daarvan leven volgens de filosfie 'op=op'.

Gewoon back to basic. Je niet langer een slag in de rondte (willen) blijven werken om (net zoals al die andere miljoenen mensen) de hele wereld over te vliegen..... gewoon weer meer in je eigen omgeving leven. En het milieu sparen; op TV naar Floortje kijken i.p.v. zelf overal geweest te willen zijn.

Als we massaal 'eenvoudig' zouden gaan leven van in totaal één fulltime inkomen, dan zouden héél veel betaalde 'banen' kunnen vervallen en als er dan veel minder geld binnen komt, dan droogt de stroom weggeefgeld naar derden vanzelf razendsnel op.

Maar zolang wij ons laten opjagen om steeds méér, harder en langer door te werken, komen er steeds meer 'banen' bij (en mensen van elders) om de economie maar te laten groeien en zullen de kosten van levensonderhoud steeds verder stijgen.

Wering | 17-06-19 | 14:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Het grootste gedeelte verkopen we gewoon door. Dus als we daar gewoon mee stoppen dan zijn we binnen de kortste keren zo arm dat we van zelf geen co2 meer uitstoten.

Xa4vier | 17-06-19 | 12:05

Er zijn via google veel kleinschalige initiatieven te vinden om groeten, fruit en vlees direkt van de boer te betrekken via bijv. buurtboerderijen. En GS geeft het goede voorbeeld met koop een koe/kip/varken!

vlijtig liesje 50 | 17-06-19 | 12:01

Grootste probleem is de handel. Ben best bereid om 5 cent de kilo meer te betalen voor groente en 50 cent per kilo voor vlees als dit ook volledig naar de boer zou gaan om te verduurzamen. Nu betekend 5 cent meer voor de boer 100 cent meer voor de consument. Ben helemaal voorstander van een vrije markt met een vrij prijsbeleid. Maar op deze manier zou het ook voor de consument betaalbaar kunnen blijven.

vliegend rotje | 17-06-19 | 11:59 | 2

Pcies de handel.Goedkoop ranzig besmet vlees importeren van andere landen waar ze het allemaal niet zo nauw nemen met de gezondheid voorschriften.Wat e-nummers er doorheen en een jaar later heb je een b cup door dat met hormonen behandeld vlees.Of zoiets.

komtdatschot | 17-06-19 | 12:08

@komtdatschot | 17-06-19 | 12:08:
Waarom denk je dat de grote bedrijven (lees=VVD/DDR66.) Oekraiene er zo graag bij willen hebben

telelezer | 17-06-19 | 13:01

Inflatie is diefstal

ijskogel | 17-06-19 | 11:58 | 1

@ijskogel | 17-06-19 | 11:58 |
Terug naar de basisschool jij

Nummer 14 speciaal | 17-06-19 | 13:53

We kopen steeds minder voor onze Euro, is er nog iemand die de officiële inflatiecijfers gelooft ? En dan zijn ze ook nog vaak exclusief voeding en energie..

sprietatoom | 17-06-19 | 11:58

En EU pizzabakker Draghi blijft gewoon volhouden dat er DEFLATIE dreigt! Dus moet er hoog nodig geld worden bij geprint. Een brood kost gewoon acht! gulden en zoals hierboven aangegeven een fokking kroket van de Febo 4 gulden 40. Nee hoor helemaal geen inflatie.

oplichter | 17-06-19 | 11:57 | 6

@OudeNederlander | 17-06-19 | 12:40:
Misschien maar gouden muntjes en kettinkjes gaan bewaren om in geval van nood (zoals 1944 hongerwinter) bij de boer een kilootje aardappelen te kunnen ruilen?

telelezer | 17-06-19 | 13:05

@telelezer | 17-06-19 | 13:05: Centrale bankiers noemen goud een barbaars goedje uit de oudheid. Ondertussen worden door diezelfde centrale bankiers record hoeveelheden goud opgekocht. De conclusie laat ik aan u.

OudeNederlander | 17-06-19 | 13:12

@OudeNederlander | 17-06-19 | 12:40:
Ik ben benieuwd wie de laatste schakle is in de rente op staatsleningen keten. De miljoenennota geeft er geen uitsluitsel over.
Vroeger in Venetie werd dat eenvoudig opgelost; het was voor iedereen volstrekt helder wie wat aan wie schuldig was en waarom. Degene met de hoogste rentevordering werd om het minste of geringste in de kerker gegooid en kwam er niet meer uit. Weg schuld, geen verdere rente betalingen meer nodig.

kindapaas | 17-06-19 | 15:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Worden linkjes van site nu hier nu geblockt?
Krijg ze niet geplaatst...

pga | 17-06-19 | 11:53 | 1

nuduldgeentegenspraak.nl is verbannen naar de eeuwige krochten door GS,

komtdatschot | 17-06-19 | 11:59

Nou voedsel.Tis een een hoop rotzooi met e-nummers,gemanipuleerde dna vlees,groente,enz,enz om de mensen het idee te geven dat ze gezond voedsel eten.
Tis ook niet voor niks dat obesitas een wereld probleem aan het worden is.
En wat mij ook opvalt is dat de hormoon huishouding bij nogal wat mensen in de war raken ivm de oprukkende transgenders.Maar dat laatste kan natuurlijk ook toeval zijn.

komtdatschot | 17-06-19 | 11:46 | 1

Vermoedelijk iets in het drinkwater.

2tribes | 17-06-19 | 22:54

Misschien was het eten vroeger veel te duur.

Schoorsteenveger | 17-06-19 | 11:42

En die boeren maar mopperen dat ze zo weinig verdienen. Hoeveel zijn er al niet failliet gegaan in de afgelopen jaren?
Denk zo dat al dat geld opgaat aan salarissen en management in bedrijven als Unilever en Nestle, die dik geld verdienen aan levensmiddelen.

Mr.Crowley | 17-06-19 | 11:39 | 1

Veel van het hier geproduceerde voedsel (vlees, groenten, vis) is voor export (vanwege kwaliteit) en we importeren troep (plof kip, antibiotica vis, etc).

boerk | 17-06-19 | 12:03

Fabriek voer is idd te goedkoop, maar echt gezond eten is gewoon duur.
Vandaar dat minima allemaal zo vatsig worden.

Als “echt” voedsel nog duurder word, kunnen steeds minder mensen dat betalen, en steigen de ziekte kosten.

Het leven is zwaar | 17-06-19 | 11:38 | 4

Valt wel mee toch? Wortels aardappels broccoli en uien zijn goedkoop en vers. Gehakt is ook niet zo duur.
Ik ben veel kwijt aan broodbeleg. Ik hou niet van zoet dus altijd kaas en vleeswaren. En die prijs is verdubbeld sinds 2005.

Middensteun | 17-06-19 | 12:28

@ik_wacht_niet | 17-06-19 | 11:44:
Mijn moedertaal beheers ik best goed,
Maar als brabander vorm ik mijn zinnen misschien anders.
Het zal de zinsopbouw zijn. ( en ik heb autocorrect uit staan

Het leven is zwaar | 17-06-19 | 13:08
▼ 1 antwoord verborgen

Tsja, met je Kamerlid-salaris van drie keer modaal (WTF?!) heb je makkelijk praten.

Lucasje dus | 17-06-19 | 11:35 | 1

Inderdaad! Domme trol Schouten met haar vette salaris!

BaldEagle | 17-06-19 | 20:04

Misschien kan ze zelf het goede voorbeeld geven en haar herseninhoud als duurzaam geproduceerde zult in het schap laten leggen? Ze doet er kennelijk toch niet veel mee en groene mannetjes en vrouwtjes haten verspilling.

Het hangt van de drogredenen aan elkaar. Dat we nu 10% aan voedsel zouden betalen i.p.v. vroeger 20%, wil zeggen dat we die overige 10% ergens anders aan uitgeven. Dus helemaal niet "iedereen" profiteert van duurder, ergens moet op bezuinigd worden.

Wellicht dat Nederland gewoon te overbevolkt is om grootschalige landbouw te behouden? Je kunt ook stoppen met open grenzen en fokpremies, zonder dwang zorgen dat de bevolking een stuk afneemt, dan neemt de druk op ruimte en landbouwgrond ook af. En kunnen Nederlanders wellicht zich buiten de mensenreservaten van de grootsteden begeven en in wat lagere dichtheid in groenere omgevingen met vrijstaande huizen en grote, biodiversere tuinen gaan wonen, i.p.v. opgepropt in een mensenflat. Wat kennelijk in de fantasie van dierenvrienden zoveel beter is dan een varkensflat. Ook al klagen die varkens niet en de mensen soms wel. Maar dat zijn allemaal milieuzondaars dus die tellen niet.

Ook kun je gewoon de grenzen openen voor buitenlandse voedselproductie, mits die aan onze regels voor kwaliteit en dierenwelzijn voldoen. Is prima te controleren, stuur wat inspecteurs, leidt er een paar lokaal op in de Derde Wereld, en controleer steekproefsgewijs of men aan onze normen voldoet. Zo niet, dan boete en\of importheffing. Zo wel, dan goedkoop voedsel uit de Derde Wereld en ook een heleboel écht arme mensen blij.

Want onze boeren zijn misschien "zielig", ze zijn in alle opzichten grootgrondbezitters. En dankzij het feit dat hun grond kunstmatig goedkoop wordt gehouden met hooguit 5 euro per m2, waar wij al gauw 300+ per m2 betalen, dus bouwgrond absurd duur is door kunstmatige schaarste, betaalt 95+% van niet boerend Nederland zich blauw voor een beetje "ruimte". Samengeperst op een oppervlak van 11% van bebouwd Nederland, maar je hebt die vrije uitloop naar je luchtplaats in je postzegeltuin of een overvol openbaar park waar je niks mag dan ernaar kijken, dus zeik niet...

Als je echt consequent aan minimale voetafdruk wilt doen, afgezien van inbinden, moet je helaas levenslang niks doen of zelfs eruit stappen. Want nogmaals: ALLES kost energie, ruimte, grondstoffen en veroorzaakt meestal ook afvalproducten en CO2 of CH4-uitstoot. Energiebesparing of CO2-reductie als doel op zichzelf is een race naar bodem. Wie zich het hardste uithongert, stilzit en versterft "wint". Zet liever een deel van je eigen land opzij voor natuur, hooguit de helft of zo, en gebruik de andere helft zoals het vrije mensen goeddunkt.

Wol | 17-06-19 | 11:33 | 4

@OudeNederlander | 17-06-19 | 12:31:
Of menselijke CO2-uitstoot bijdraagt aan "rampzalige" klimaatverandering kan ik als leek niet beoordelen. Dat het wat graag wordt aangegrepen om de lasten te verhogen of je andermans vega-, anti-auto en andere collectivistische linkse dogma's door de strot te douwen is me wel duidelijk. Daarom dus: als men zogenaamd zich druk maakt om CO2 of methaan, prima, dan schaf je de huidige belastingen op arbeid en vermogen af en belast je voortaan een zelfde of lager bedrag op fossiele brandstof en\of methaanschetende koeien, met teruggave voor het ongedaan maken of uit de lucht halen ervan, ongeacht hoe. Maar niet om extra geld op te zuigen of willekeurig te dicteren.

Wol | 17-06-19 | 13:03

Of € 5 per meter veel is voor landbouwgrond hangt sterk af van wat je er kunt telen. Één hectare tuinbouw kan enkele tienduizenden euri per hectare opbrengen en is € 50.000 per hectare een haalbare prijs. Kun je er alleen maïs neerzetten dan brengt die misschien maar € 1.000 op. Het is dan ook niet landbouwgrond die goedkoop is, het is bouwgrond die dankzij de uitgiftepolitiek van gemeentes zo krankzinnig duur is.

De helft van landbouwgrond omzetten in natuur zou ik nooit doen. Realiseer je dat als je door de supermarkt loopt daar eten uit de hele wereld ligt. Ooit ooit breekt dit fragiele systeem en mag je blij zijn dat je zelf nog voedselproductie hebt. Weliswaar is m.n. de veeteelt sterk afhankelijk van import van grondstoffen maar eenmaal gedecultiveerde grond kun je in tijden van nood niet zo maar weer recultiveren.

Landbouw as such is in Nederland bovendien high tech en met de kennis die in toelevering en verwerking zit een belangrijke pijler onder onze economie en export.

5611 | 17-06-19 | 15:02

@5611 | 17-06-19 | 15:02:
Laat gewoon vraag en aanbod de hoeveelheid bouwgrond en landbouwgrond bepalen, die weten het beter dan politici of "experts". Zeker is i.i.g. dat bouwgrond dan niet 300+ euro per m2 kost, eerder een factor 10 lager.

En zoals je aangeeft, de meeste landbouwgrond is voor veeteelt en export, heeft grote input nodig van fossiele brandstof, kunstmest en andere import. Daar gaan we het tijdens een nieuwe hongerwinter niet meer redden. Veel Nederanders die minstens een familielid met een flinke lap grond en een "biologische" moestuin hebben, zou wellicht meer helpen. Minder overbevolking ook.

Qua hoeveelheid natuur, tja, daar is niet echt vraag en aanbod voor behalve recreatiegebieden wellicht, dus daarom stel ik ook maximaal 50%, ervan uitgaand dat het niet snel zoveel zal worden.

Wol | 17-06-19 | 20:10
▼ 1 antwoord verborgen

Woon in de buurt van Duitsland: weet uit eigen ervaring hoe ontstellend groot de prijsverschillen zijn tussen de normale levensmiddelen 'hier' en 'daar' (om nog maar te zwijgen over benzine en toiletartikelen). Bovendien is de kwaliteit vaak beter en de bediening correcter en vriendelijker. Hele hordes landgenoten tref ik daar elke week aan en die zijn er echt niet op vakantie. Nederlandse regering sluit of bewust de ogen hiervoor, is naïef of geraffineerd plukkend.

Tinie | 17-06-19 | 11:32 | 3

De regering weet dat de afstand voor het grootste deel van de NLers (de Randstad en Noord Holland) te groot is. Die kopen toch wel. Zodra je echter richting ten oosten van het IJsselmeer komt, wordt het al een stuk aantrekkelijker. Zeker als je een lijstje van je buren of vrienden meeneemt.

Heiner | 17-06-19 | 15:45

@Heiner | 17-06-19 | 15:45:
'lijstje van je buren of vrienden"; soms heb ik de indruk dat bepaalde landgenoten in de Duitse supermarkten en drogisterijen voor het hele dorp inslaan. Ze nemen echt onvoorstelbare hoeveelheden mee en gooien de tank ook nog vol. Je zukt maar een winkel in de grensstreek hebben als Nederlander. Hoezo EU ?

Tinie | 17-06-19 | 18:09

Als je de prijs van eten afzet tegen andere kosten voor het levens onderhoud is het inderdaad goedkoop. Maar wanneer je het eten, elementaire voorziening voor het menselijk leven, duurder wil maken zul je aan de andere kant prijzen/lasten moeten verlagen. Prima dat deze Minister deze oproep doet maar op deze manier is het een schot in het luchtledige.

Toetsiemonster | 17-06-19 | 11:31 | 1

Dat mens moet gewoon haar muil houden. De ene na de andere lastenvrrhoging voeren ze maar door en dan moet ook nog van alles duurder worden. Van duurder eten zullen vooral de Unilevers en AHs van deze wereld profiteren. Ik heb overigens een nog grotere hekel aan (meestal linkse) types die om meer belastingen lopen te bedelen, of het nu om CO2, vlees, suiker of energie. We betalen ons al scheel en er gaat nooit iets af, er komt alleen maar bij.

5611 | 17-06-19 | 15:08

De overheid wil de prijzen omhoog omdat dan automagisch de BTW ook omhoog gaat. En meer BTW-inkomsten betekent meer geld om nog meer crimigranten binnen te halen.

2voor12 | 17-06-19 | 11:31

Er zit tussen een liter melk wat de boer betaald krijgt en wat ik moet betalen in de supermarkt nogal een gat. In dat opzicht heeft de minister gelijk. Met 5 cent per liter meer, kan zo ongeveer alles wat we willen qua milieumaatregelen makkelijk uit. Echter, dit wordt door gezet, met margeverbetering voor de tussenhandel, naar de eindconsument, die een veelvoud betaalt...

dyslexieman | 17-06-19 | 11:31 | 1

Plus een paar procent water!

Kleine_Deugniet | 17-06-19 | 12:19

Toch heeft Schouten wel degelijk een punt. Door de prijsdruk van (vooral) de supermarkten (en de opkomende groeilanden als China, India en Brazilië) wordt op de producenten (boeren) een steeds groter beroep gedaan om zo goedkoop mogelijk voedsel te produceren. Waar arbeid alleen maar duurder wordt, worden agrarische producten steeds goedkoper.
Ook in Nederland kan een boer uitsluitend succesvol blijven bestaan als hij jaarlijks steeds meer voedsel op steeds efficiëntere wijze op steeds meer grond blijft produceren. Dat vereist de inzet van grote hoeveelheden (kunst)mest, bestrijdingsmiddelen en een groot beslag op secundaire watervoorzieningen. Het is ecologisch niet minder slecht gesteld in de steeds groter wordende vleesteelthallen, waar de vlees- en melkdieren kauwen op plantaardig (en dierlijk) krachtvoedsel van de andere kant van de wereld. Daarvoor worden Aziatische- en Braziliaanse regenwouden platgebrand, politici omgekocht en hele volksstammen van hun stukje grond gechanteerd. En wie niet opkrast wordt 's nachts door corrupte militairen in zijn/haar hoofd geschoten. Het is dan ook fijn dat dergelijke zaken zich af kunnen spelen in tweede wereldlanden; dan hoeven we als westers land immers niet quasi verrast op te kijken van dergelijke grove misstanden. Rotzooi is immers vanzelfsprekend daar.

En dat allemaal omdat supermarkten vinden dat ons plakje cervelaatham, dat pak melk en de mosterd geen drol moet mogen kosten, want anders is de consument pleiten.

De consument is inderdaad prijsgevoelig. Dat komt echter omdat de vaste lasten de laatste jaren gierend uit de klauwen zijn gelopen:
- een (nagenoeg) onbetaalbaar zorgstelsel waarvan de kosten circa veertig jaar geleden reeds hadden kunnen worden ingecalculeerd
- een lid van het Koningshuis (Bernhard Jr.) dat het hele fundament onder de (eventuele, mogelijke) aanpak van huisjesmelken 2.0 weggenomen heeft waardoor de huren in een onstopbare opwaartse trend zijn aanbeland
- de verhoogde vaste energielasten die door de energiereuzen alvast worden gebruikt om de oprotpremies van het hele cordon managers te betalen
- een nieuwe arbeidswet die de inzet van flexwerkers nóg duurder gaat maken
- en natuurlijk de doodzieke klimaatmaatregelen die ons kabinet gebruikt als verpakking voor nog, nog nog meer fiscale druk.

Het zou ons Kabinet derhalve sieren om eens héél kritisch naar het totale kostenbeslag van de diverse posten bij de gemiddelde burger (én ondernemer) te kijken, en dán pas te gaan werken aan een eerlijkere beprijzing van voedingsmiddelen. Al vraag ik me af of dat laatste wel kan concurreren met de productiezieke Chinezen, tenzij we helemaal Noord-Korea gaan met onze handelsrelaties...

Boris Poepnagel | 17-06-19 | 11:29 | 3

Wou je bij Bernhard beginnen of is t gewoon maar een idee

pomodorus | 17-06-19 | 11:34

@pomodorus | 17-06-19 | 11:34:
Bernhard is een exces waarvan ik vind dat het aangepakt zou moeten worden, ja. Ik vind het een buitengewoon schadelijke situatie.

Boris Poepnagel | 17-06-19 | 11:36

Twee dingen: de regering geeft nul koma niks om boeren, en de regering geeft nul komma niks om burgers.

OudeNederlander | 17-06-19 | 12:27

Gelukkig hoorde ik dat in Brussel ook uiterst zuinig met eten wordt omgegaan.
De regeringsleiders zijn verzocht hun eigen broodtrommeltje mee te brengen.
Karnemelk is gratis.

Rest In Privacy | 17-06-19 | 11:29

Klopt gewoon dat in NL voedsel in de supermarkt erg goedkoop is. Te danken aan Albert Heijn die de prijzenoorlog in 2003 is gestart. Het is hier zelf goedkoper dan in veel armere landen in europa. www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/24/neder... Maar ja, we zijn Nederlanders en we moeten janken en altijd roepen dat het in een ander land beter is ook al is dat niet zo.

Hunter S. Thompson | 17-06-19 | 11:27 | 3

In de jaren 80 had ik een boodschappenkar tot de rand toe vol liggen
voor maar 100 gulden, en nu ben ik gewoon 100 euro kwijt voor
2 plastic tasjes vol, en daar zit dan niet eens warm eten bij zoals aardappels,groente en vlees. En nu is de btw op vreten gestegen van
6 naar 9%, dus weer flink duurder allemaal.

Ronnie D. | 17-06-19 | 11:32

@Ronnie D. | 17-06-19 | 11:32: Geen vlees meer eten, dan zit je al snel weer terug op guldenniveau. En nog veel gezonder ook. Succes!

Rest In Privacy | 17-06-19 | 17:37

@Ronnie D. | 17-06-19 | 11:32:
Helemaal eens! Vroeger in Den Haag bij de Konmar voor de hele week boodschappen doen voor plusminus 50 gulden inclusief groente en fruit! En iedere maand een vast bedrag sparen!

BaldEagle | 17-06-19 | 20:10

Dat iets duurder is geworden wil nog niet zeggen dat het nu (te) duur is. Maar eerder dat we een verwend, hedonstisch volkje zijn dat er maar vanuit gaat dat je altijd voor een dubbeltje op de eerste biefstukrang kunt zitten. Goed dus dat die prijzen nu eindelijk wat realistischer worden!

Rest In Privacy | 17-06-19 | 11:27 | 6

Klopt wel een beetje. Vooral de jeugd is verschrikkelijk veel geld kwijt aan merkkleding. Niet aan eten

Middensteun | 17-06-19 | 12:30

De jaren vijftig in de reprise. Niet enkel verkeerd ware het niet dat de levensstandaard voor iedereen gold. En wat ik belangrijker vind is de levensruimte. Opgroeien in de jaren vijftig op het Drents platteland of nu in een vinexwijk. Ken iemand die daar in de tijd opgroeide in arme omstandigheden, maar we hadden nog de ruimte, hoor ik haar zeggen. Sterkte in uw vinexwijk met lastige pubers die de boeken van Fajah Laurens lezen en ook FitGirl willen zijn. En ach ... zoveel voorbeelden van mensen die het te goed hebben, het rijkelijk uitdragen en uw jeugd gek maken en daarmee ook hun ouders die toch reuze hun best doen. Enne de wereld is krankzinnig!!

Rest In Privacy | 17-06-19 | 13:14

@CalamityJane | 17-06-19 | 13:14: Ah, u is sowiesó een beetje in de war, begrijp ik. Dan lijkt iets inderdaad al snel krankzinnig, maar wordt het ook lastig debatteren...

Rest In Privacy | 17-06-19 | 16:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zit in 10 minuten in kranenburg, ik vreet wel over de grens. Schijten gewoon wel in NL.

Jos Tiebent | 17-06-19 | 11:26

Op zich heeft onze Carola natuurlijk wel een punt. Het valt me op dat je aan de onderkant van de samenleving erg veel dikke mensen vindt. Die eten dus te veel. Een goed dieet- gewoon minder calorieën naar binnen werken- ligt dan voor de hand als de prijzen eens een beetje omhoog gaan. Want laten we wel wezen: eten in het gave Nederland is erg goedkoop.

Rest In Privacy | 17-06-19 | 11:24 | 10

Had ook zo'n buurman, overal moet een merkje opzitten. Zielig!

LoesjeP | 17-06-19 | 11:47

@Eagle_Eye | 17-06-19 | 11:30: Ik heb een idee: mevrouw Schouten draait die BTW-verhoging terug en dan geven we de besparing aan de boeren. Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.o

5611 | 17-06-19 | 15:14
▼ 7 antwoorden verborgen

Een zak basic patat van 2,5 kilo kost bij de Appie 1,99. Een zak aardappelen van 3 kilo kost 4,29. Knettergek.

osolemio | 17-06-19 | 11:22 | 2

Maar, kun je die patatjes ook koken?

Kleine_Deugniet | 17-06-19 | 11:26

De VVD die de middenklasse heeft laten opdraaien voor alle dure hobby's wil nu voor hen opkomen? Het lijstje wordt lang:

"Geen cent meer naar de Grieken", "Duizend euro voor elke werkende Nederlander", "Hypotheekrenteaftrek staat als een huis", "Minister van Justitie moet opstappen als Van der Graaf proefverlof krijgt", "Tegen een nieuw kinderpardon", "Er zijn geen memo's", "Geen belasting op CO2", "Geen verhoging eigen bijdrage zorg", "We sluiten de PVV zeker niet uit", "Wij zijn de partij van een kleinere overheid", "Geen geld naar windmolens, want die draaien op subsidie", "Strengere straffen" en "Er komt een vlaktax".

En nu opkomen voor de middenklasse? Allemaal toezeggingen van een VVD leider die na het vertrek van Zijlstra vond dat liegen geen doodzonde is. Nou, daar denken veel mensen anders over, ik zou zeggen pleur op!

DasNouJammer | 17-06-19 | 11:22 | 1

Dusss... De conclusie onderschrijf ik van harte..

Rest In Privacy | 17-06-19 | 11:33

Ga naar www.nibud.nl/consumenten/wat-geeft-u-...
Tel op wat je volgens Nibud minimaal nodig hebt voor jouw gezin.
Vermenigvuldig dat bedrag met 30.
Deel dat door 12 en vermenigvuldig dat met 100.
Dat is wat uw salaris zou moeten zijn volgens mevrouw Schouten.
Komt dit overeen met de werkelijkheid? Dan bent u een gelukkig mens.
Is uw werkelijke inkomen lager, dan moet u aankloppen bij uw werkgever voor een salarisverhoging.
En dat is dan weer mooi in lijn met wat Rutte nu roept.

J. Jarig | 17-06-19 | 11:22

Het eten is inderdaad veel te goedkoop. In vergelijking met 50 jaar terug zijn de prijzen van landbouwproducten heel weing gestegen in vgl met andere producten. Dankzij productieverhoging kan de boer nog het hoofd boven water houden, maar dat er veel boerenzoons bedanken om het ouderlijk bedrijf voort te zetten zegt genoeg.

watazooi | 17-06-19 | 11:20 | 1

Maar de meeste winst van dat efficiëntere werken is in de zakken van de Greenery's van deze wereld gegleden.

J. Jarig | 17-06-19 | 11:24

In huize Sappie krijgen wij altijd beretrek van dit soort kulberichten. Vanmiddag lekker barbecuen dus - vlees en veel! Alle viervoeters op het erf zijn gewaarschuwd bij deze.

Ramses Sappie | 17-06-19 | 11:18

Minister = Devil's mouthpiece.
EU vindt dat er nog best wat streepjes van de pyjama afkunnen.
Dus dan doe je als "minister" net of je een idee hebt.

hallevvezool | 17-06-19 | 11:18

Zolang een onverklaarbaar aantal mensen hun boodschappen blijven doen in een te dure AH zal het allemaal wel meevallen.

Rest In Privacy | 17-06-19 | 11:17 | 2

Als de AH nu eenmaal het dichtst in de buurt zit, verdien je die 2 of 3 euro niet terug door op een paar liter benzine naar de Boni verderop te rijden. Of een supermarkt 'duur' is of niet (ze zijn immers eigenlijk allemaal best wel goedkoop), is dan ook relatief.

Rest In Privacy | 17-06-19 | 16:17

@woordgrap van de dag | 17-06-19 | 16:17:
Moet je natuurlijk wel een auto hebben om die benzine in te gooien!

BaldEagle | 17-06-19 | 20:14

Sommige artikelen zijn ook veel te goedkoop. Als je kijkt wat je allemaal kan kopen aan producten voor onder de 1€, daar zakt je broek van af. Daar kan de boer het echt niet eens voor aanraken.

Behangdelul | 17-06-19 | 11:16

De edele kunst van lulkoek verkopen. Laat dat maar aan onze minsters over, zijn te toch ergens goed voor.

Super Vaagstra | 17-06-19 | 11:16

Schouten, weer zo'n politieke meeloopster.
Die zegt graag wat Rutte wil !

outdoor | 17-06-19 | 11:14

Laten we maar niet al teveel klagen anders verzinnen ze stante pede er nog een paar belastingmaatregelen bij.

Arnold9638 | 17-06-19 | 11:13

Het is inmiddels meer rendabel om een groentetuin op je platte dak aan te leggen, dan zonnepanelen

frickY | 17-06-19 | 11:12

Het resultaat zal zijn dat de consument nog verder zal wegvluchten in de meest enge vormen van processed food, vol verkeerde suikers en vol verkeerde vetten, waardoor het aantal mensen met overgewicht in een nog sneller tempo zal toenemen.

Schoorsteenveger | 17-06-19 | 11:11 | 4

@Kuifje-in-de-EU | 17-06-19 | 11:25: klopt.
Ik zie alleen weinig obese/laagopgeleiden e.d. vaak. Wel buitenlandse vrouwtjes, die snappen dat ook.

Kleine_Deugniet | 17-06-19 | 11:31

Had daar gisteren in een ander draadje nog een "interessante" discussie over. Mijn conclusie toen ik de commentaren las was dat het onderwerp totaal niet leeft: dat ze er wel eens ziek van kunnen worden wordt afgedaan als "ziek wordt je toch wel".

OudeNederlander | 17-06-19 | 12:20
▼ 1 antwoord verborgen

Boeren lopen altijd te zeiken en flessen zelf vaak de boel waar het ook maar even kan. Het zijn in mijn ogen ook geen boeren meer zodra ze meer dan 1000 varkens op een paar viekante meters proppen of als ze een koe niet meer naar buiten laten. Ookal zouden we meer betalen voor een lap vlees zouden ze nog steeds die die beesten kut behandelen. Daarnaast wordt ernenorm veel varkensvlees gexporteerd. Dus flikker nou toch op met je groene verhaal.

zalkmarzegge | 17-06-19 | 11:11

Je gaat je haast schamen dat je ooit bent geboren.

priks | 17-06-19 | 11:08 | 2

Als je referentie de schaamteloze politiek is, dan wel ja.
Er is geen normale politicus meer te vinden. Of het is dit soort geneuzel, of het is populistisch. Maar iemand die zegt dat de (semi)overheid veel te duur is geworden voor de protemonnee van de gewone burger en daar werkelijk wat aan doet, die is daar niet. Het is altijd meer meer meer.... overheidswensen en dus burgerlasten. Verzorgingsstaat? Ja de overheid, die wordt goed verzorgd.

denouden | 17-06-19 | 11:16

Ik denk vaak, Ik kan het niet helpen dat ik geboren ben. Je voelt je gewoon schuldig dat je op deze aardkloot rondloopt. Deze overheid heeft maar één doel, ieder aan de bedelstaf!

vluchtelingallergie | 17-06-19 | 11:19

Uiterst interessant hoe globalisten hun schuldgevoel over het slepen met goederen over de wereld willen afkopen door onze bevolking daarvoor verantwoordelijk te maken.
Wie wilden nou die globale economie?
.
Echt. Deze mensen kunnen geen coherente gedachtelijn bij elkaar houden. Vooral nog meer op social media hangen, hoor. Dat brein kan zoveel weker!

Parel van het Zuiden | 17-06-19 | 11:06 | 3

Touché

MarkiesDeBalzaque | 17-06-19 | 11:11

Die is raak

Bas1877 | 17-06-19 | 11:19

Ondertussen betaal je je wel scheel aan hun agenda 2030 maatregelen. Lijkt mij dat ze heel wat slimmer zijn dan wij: ze hebben én de globale economie, én wij betalen.

OudeNederlander | 17-06-19 | 12:17

Hetzelfde geldt voor kilometerheffing. Dat is niet bedoeld om files te verminderen, dat is bedoeld als extra inkomsten voor de overheid.

BozePaarseMan | 17-06-19 | 11:04 | 5

Het systeem van kilometerheffing kost ook geld, dat gaat de automobilist uiteraard ophoesten en die betaald al nu factor 5 wat infrastructuur kost. Gevolg van kilometerheffing zal zijn dat mensen die een rondje om de kerk rijden per jaar goedkoper uit zullen zijn, de rest zal duurder uit zijn dan het huidige systeem dat ook al absurd duur is in vergelijking met de ons omringende landen.

Crusher | 17-06-19 | 11:20

@denouden | 17-06-19 | 11:08: KM heffing belast je ook de elektrische auto's mee en laat die nou net in opkomst zijn. Soms kan de politiek wel vooruitdenken, dat moet je ze nageven.

HD50 | 17-06-19 | 11:30

@Kladderadatsch | 17-06-19 | 11:13: Dat mag je enige hoop zijn: de Nederlandse overheid is één grote clusterfuck als het op automatiseren aankomt dus dat gaat zeker nog 10 jaar duren. En daarna kunnen we het vast nog wel een jaar of vijf kapot procederen omdat er een hackbaar privacylek in zit.

5611 | 17-06-19 | 15:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Als eten zo goedkoop is moeten ze maar eens stoppen met politici etentjes laten declareren. Hoezo wereldvreemd.

denouden | 17-06-19 | 11:03

Rutte lijfspreuk de afgelopen 10 jaar: we komen uit de crisis.

Ik ga al 10 jaar boodschappen doen in Duitsland want Nederland ligt in de houtgreep van Appi en de Jumbo.

varkensvlees 25% goedkoper, frisdrank 30% goedkoper, alcohol 20% goedkoper, tv's 20% goedkoper en ga zo maar door.

Rest In Privacy | 17-06-19 | 11:03 | 7

@raunchy | 17-06-19 | 11:18: inderdaad. Als je folders in de gaten houd koop je varkenshaas voor 6 euro de kilo, das goedkoper dan een varkenslapje bij de appie.

Rest In Privacy | 17-06-19 | 12:16

@bert.s | 17-06-19 | 11:17: En het is juist de mentaliteit van de Randstad die domineert bij de overheid. Laat ze zich daar maar lekker scheel betalen.

5611 | 17-06-19 | 15:25
▼ 4 antwoorden verborgen

De bevolkingen van Afrika, India, China zijn het centrale probleem. Miljarden en verder toenemend. Daar moet de discussie over gaan.
.
17 miljoen Nederlanders zijn niet het probleem. Niet voor voedsel, niet voor CO2, niet voor vervuiling.
.
Jammer dat Nederlandse politici weer stelselmatig de belangen van anderen behartigen in plaats van de belangen van Nederlanders. Want natuurlijk worden Afrika, India en China weer eens uit de wind gehouden in dit soort discussies.

Parel van het Zuiden | 17-06-19 | 11:02 | 3

Exact.

Ramses Sappie | 17-06-19 | 11:21

toch is 17 miljoen op dat kleine stukje land rijkelijk veel, met een 4 miljoen minder zou het allemaal een stuk gezelliger worden.

ariedeknaller | 17-06-19 | 11:34

@ariedeknaller | 17-06-19 | 11:34: Moet je de asielindustrie eens vertellen. In de jaren 80 was de bevolkingsprognose voor nu 15 miljoen en stagnerend. Dit vanwege de lagere geboortecijfers. Die zijn niet veranderd, zeker niet voor autochtone vrouwen.

We zitten nu op dik 17 miljoen en paar 10 jaar een miljoen erbij. Dat verschil zit dus geheel in immigratie en de nakomelingen ervan.

5611 | 17-06-19 | 15:29

Gewoon minder rare troep eten en uitsluitend uit Nederland en/of eigen moestuin. Krijg je ook geen kankah.

Blote Bertus 2000 | 17-06-19 | 11:00 | 1

Behalve die mensen die bij Dupont in de buurt woonden en hun moestuintje kraan (of was het regen?) water gaven.
Die kregen wél kanker.

Kleine_Deugniet | 17-06-19 | 11:17
-weggejorist-
chicago river | 17-06-19 | 11:00

1 op de 5 agrariërs is miljonair www.telegraaf.nl/nieuws/345646/boeren...

Maar goed, Schouten heeft tonnen boter op haar hoofd. Alle mogelijke voorstellen om de voedselvoorziening duurzamer te maken worden al 20 jaar door haar lobbyvriendjes in Brussel de nek omgedraaid. Landbouwsubsidies anyone?

de visser | 17-06-19 | 11:00 | 3

Ja, miljonair in grond, opstallen en machines. De bezittingen van boeren (met hypotheek bezwaard) is inderdaad vaak meer dan een miljoen. Maar voor het jaarinkomen van een boer komt een gemiddelde loonslaaf zijn bed niet uit. Zeker niet als je het per uur berekent. De meeste boeren die ik ken zijn in bezittingen inderdaad miljonair, maar ze moeten er vaak zelf of hun partner wel een baantje naast hebben om de rekeningen en de aflossingen op de leningen te betalen.

Stormageddon | 17-06-19 | 11:16

@Stormageddon | 17-06-19 | 11:16:
Juist! Zelfde met onze vienden in Groningen. En boer ben je 24/7. Uitgenodigd op een bruiloft? Weken van tevoren van alles regelen.
Vakantie? Nooit gehad. Ze klagen absoluut niet, zijn met hart en ziel boeren, houden van hun leven op het land, en de dieren. Hebben sinds kort het "Beter Leven", certificaat. Weer flink extra geinvesteerd. Maar ze worden wel schijtziek, van alle nitwits die de ballen verstand van een boerenbedrijf hebben, maar wel de regels bepalen. Om van de stedelingen, die een goedkoop huis gaan bewonen in hun buurt, maar niet te spreken!
Die komen voor hun rust namelijk. En da's belangrijk. Loeiende koeien, kraaiende hanen, gras inkuilen, de combine gebruiken etc. Heel irritant, voortdurend klagen natuurlijk! Blijf lekker in de fucking Randstad! *zucht*

LoesjeP | 17-06-19 | 11:40

@LoesjeP | 17-06-19 | 11:40: Helemaal eens. Wat voeren hebben is dood kapitaal, als het feitelijk al niet van de Rabobank is. De visser zou eens een keer buiten de singels moeten met zijn stadse prietpraat en 38-urige werkweek.

5611 | 17-06-19 | 15:32

Ik had van Carolien niet zo n klimaatkerkslogan verwacht

Rest In Privacy | 17-06-19 | 10:59

Heeft Frans Timmermans al gereageerd? Dat gaat hem een smak geld kosten.

Mr_Natural | 17-06-19 | 10:59 | 2

Ik denk dat Frans niet meer weet wanneer hij van zijn eigen geld gegeten heeft.

Stratum | 17-06-19 | 11:15

Een beetje vloeken in de kerk maar als iets hogere voedselprijzen leiden tot minder consumptie, is dat niet per sé slecht. We vreten namelijk nogal wat af in dit land. Pfff, je struikelt zowat over de obesen...
Uiteraard moet het basiseten voor iedereen betaalbaar zijn maar een prijsprikkel om minder te vreten is zeer verdedigbaar.

Amsterdamsko | 17-06-19 | 10:58 | 7

@Kleine_Deugniet | 17-06-19 | 11:21:
Heb je wat voorbeelden van die landen en werkt het systeem: laten mensen daar, nog meer dan wij, ongezond voedsel links liggen? Zijn ze ook gezonder dan wij?

Amsterdamsko | 17-06-19 | 12:50

@Amsterdamsko | 17-06-19 | scientias punt nl /gaat-suikertaks-echt-werken/

Mexico wist ik niet, wel Scandinavië en België. Ook GB als ik het zo lees.

Of het nu suiker of vettaks is, of goedkoper maken van gezond eten; lijkt te werken.
Ik kan me dit eigenlijk op voorhand al bedenken.

Kleine_Deugniet | 17-06-19 | 13:06

@osolemio | 17-06-19 | 11:13: Het blijft dus om de kosten gaan. links- of rechtsom. De mens als mens boeit niet.

Rest In Privacy | 17-06-19 | 15:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Hier wordt iets aan de kaak gesteld waarop weinig tegenin valt te brengen.

Supermarktvoedsel is nu eenmaal ontzettend goedkoop. Weinigen weten wat ze kopen en denken niet verder na als er op een pakje boter het woordje 'boter' ontbreekt, of bij een kaas-achtig product het woordje 'kaas' ontbreekt. Ze laten zich verleiden door hoe het product (of de verpakking ervan) eruit ziet.

Gun je echter gezondheid voor jezelf (voor bedrijfsmatige inkopers: voor je klanten) en voor je omgeving, dan ben je veelal duurder uit. Is het dan bewezen dat bijvoorbeeld Lidl-melk minder gezond is? Wellicht niet, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat laten we zeggen 'eerlijke producten' op alle fronten beter zijn.

Koop fair trade, koop streekproduct, koop biodynamisch of biologisch, koop bij kleinschalige bedrijven (veelal betere arbeidsvoorwaarden), koop zoveel mogelijk plasticvrij, koop geen samengestelde producten maar lees labels en maak zelf, en last but not least: koop vooral minder. Stel een boodschappenlijstje op en probeer je er aan te houden. Dit alles vergt een enorme tijdsinvestering, en als je die tijd hebt: probeer er dan van te genieten.

Die Schouten klinkt ergens zo gek nog niet.

mozaard | 17-06-19 | 10:57 | 7

@mozaard | 17-06-19 | 13:39: nee, kritische consument hier!
Bij uitzondering hebben we hier wel is junkfood op een drukke dag (bezorgen, kant en klaar diepvries spul e.d.).
Verder eten we voornamelijk vers en zelfgemaakt. Geen voorbewerkte/voorbereidde zakjes, pakjes en andere dingen.
Ik loop drie kwart van de supermarkt zo voorbij.
Zou aanraden aan iedereen om dit te doen eigenlijk.

Snacken of snoepen moet af en toe kunnen vind ik. Als je verder niet teveel rommel binnen krijgt (dat hebben ze een hoop bij de supermarkt).

Kleine_Deugniet | 17-06-19 | 22:48

@Kleine_Deugniet | 17-06-19 | 22:48: af en toe procureur vd slager op de bbq of andere mooie stukjes vlees in de pan (dus niet vd supermarkt) en meer. Ben geen foodie of fit-freak oid. Of idd dat patatje.

Maar wanneer vlees >20-30% water bevat (bovenop andere vul- en verdikkingsstoffen), of een salade met iets van 30 ingrediënten bevat waarvan minstens 20 E-nummers (en daarvan een paar wat minder kosjer), dan denk ik: 'Zoek het maar uit'.

Er zit (te)veel goedkoop water, suiker, zout en plantaardig vet (bijv palmolie) in bewerkt voedsel.
Als mensen voor die rommel willen betalen moeten ze dat gewoon doen. Zelfs in melk zit water (bovenop wat gepasteuriseerde pus).

Kleine_Deugniet | 17-06-19 | 23:02

Overigens, helaas wordt met biologisch/duurzaam/fairtrade nog wel eens gesjoemeld.

En de lobbies/regering/centralisatie hebben er voor gezorgd dat je niet zomaar op de hoek van de straat ergens een kip kunt kopen en die vervolgens zelf mag slachten. Was vast ooit goed bedoeld voor hygiëne of mss dierenwelzijn of iets, maar toch.
..
Vroegâh..!

Kleine_Deugniet | 17-06-19 | 23:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Er moet minder geneukt worden door beige figuren in de derde wereld. Dat zeg ik al jaren. En ik blijf het zeggen hoor.

aamert | 17-06-19 | 10:54 | 2

Nou rek dat 'beige' begrip maar iets op.

Ramses Sappie | 17-06-19 | 11:23

Waarom laten ze lekker de gang gaan. alleen zorgen voor voorbehoedsmiddelen zowel bij de man als bij de vrouw en als dat niet helpt dan operatief.

Jan70 | 17-06-19 | 11:30

Betalen zult u, NuKuBu !

Wijze uit het Oosten | 17-06-19 | 10:54

Alles wordt aan het klimaat leugen gehangen om de middenstand kaal te plukken.
Pure diefstal.
Crimminaliteit op mega schaal.
Deze hele kliek wens ik de aller rottigste ziektes toe!!

Ray69 | 17-06-19 | 10:53 | 1

'Deze hele kliek wens ik de aller rottigste ziektes toe': ik krijg ineens allemaal mooie visioenen à la Gregorius Nekschot! Gaaf!

BaldEagle | 17-06-19 | 20:22

Daarom: mijd de supermarkt en koop bij de boer.
De plattelandswinkels schieten niet voor niks als paddenstoelen uit de grond.

JTKDM | 17-06-19 | 10:53 | 2

Is imo sowieso de toekomst. In bijv. Denemarken zie je dit ook steeds meer. Koop lokaal! Transport, distributie, overheadkosten etc. liggen stukken lager waardoor je voor goede prijs prima eten kunt kopen. Zelfs voor pilsbier kun je lokaal terecht.

Computer_says_no | 17-06-19 | 10:59

Ik ben elke week verbaast hoeveel ik moet betalen voor boodschappen. Zelf heb ik het idee dat het eten veel meer is gestegen dan er wordt gezegd.

Ik roep iedereen op om bonnetjes te bewaren en om het half jaar de prijzen te vergelijken van een aantal producten

edo2018 | 17-06-19 | 10:53 | 1

Dit doet een clubje al. Weet even niet meer hoe ze heten. Maakt ook niet uit. Om Toren C pubermeisjes te quoten:"Je moet betalen, pannekoek".

sjef-van-iekel | 17-06-19 | 11:11

Dit land moet eerst eens de zorg-"kosten"van 90+miljard drastisch verlagen met 40%, de mensen moesten eens weten waar al dat geld naar toe stroomt(via duizenden burootjes incl."zachte" sector, de gemeenten worden inmiddels ook wakker, b.v. 14% dyslexie.... lachen). Dan kan de AOW-datum gewoon naar 65,5 en kunnen mensen het eten gewoon netjes kiezen/blijven betalen.

grindbak | 17-06-19 | 10:52 | 1

Terug naar 65 jaar willen ze nu juist niet: hoe later de AOW/het bedrijfspensioen ingaat, hoe meer mensen hun reserves moeten opmaken om de opgelegde extra tijd te overbruggen. In zijn algemeenheid is dat het spel: ze willen ons ontsparen.
Je kunt ze daarbij op eenvoudige wijze in de wielen rijden door iedere week kleine beetjes geld extra te pinnen en op een veilig plekje te bewaren. Gaandeweg koop je meer en meer groente, kaas, eieren, brood en fruit op de markt, of zoals iemand al opmerkte, rechtstreeks bij de boer. Als dat voldoende massaal wordt gedaan ontstaan er overal kleine contante geldvoorraadjes; geheel binnen alle regels maar buiten het zicht en buiten de controle van de plannenmakers. Op de nationale rekeningen lijkt het doel bereikt: we zijn "ontspaard". Maar het vloeit in de economie terug waar en wanneer je het zelf wil. Simpel. En reken maar dat ze dan kwaad worden. Pinnen op de markt verplicht stellen, vergunningen voor rechtstreeks kopen bij de boer invoeren enz enz. Dan gaan we zien hoe vrij de markt is en hoe ver onze individuele keuzevrijheid gaat. Probeer het allemaal eens een maand of twee. Ik schat in dat het algemeen lachblad als eerste negatieve berichtjes erover gaat plaatsen.

kindapaas | 17-06-19 | 11:13

Hoe was ie eauk alweer, elck vollek krijgt tog den fuhrers die het verdient. Wij hebben Pinokkio plus stelletje xristen aka klimaatgekkies mooie afspiegeling volkskarakter tog tog!!

william7055 | 17-06-19 | 10:52

De doperwten worden voortaan per stuk verkocht .

Minus Richels | 17-06-19 | 10:51

U moet voor de lol eens kijken waar vandaan ons voedsel wordt ingevlogen, met d’r klimaat gel#l. Wat hier wordt geproduceerd gaat naar het buitenland en de sperziebonen in de supermarkt komen of uit Egypte of uit Marokko. Gisteren dacht ik Hollandse kersen te kopen, blijken ze uit Griekenland te komen. En maar zeiken over het klimaat, Carola Schouten is net als die hele CU kliek los van God.

vlijtig liesje 50 | 17-06-19 | 10:51 | 4

@Goofje | 17-06-19 | 11:02: bij zgn. ecologische winkels is het bijna ook allemaal ingevlogen groente. Inmiddels zijn er veel kleinschalige intiatieven als buurtboerderij, zelfs in amsterdam, waar je groente, fruit en vlees direct van de producent betrekt. Nu de kinderen de deur uit zijn kan ik me dit veroorloven. Voor een gezin met een modaal inkomen kan ik me voorstellen dat dit, jammer genoeg, (nog) aan de prijzige kant is wat eigenlijk van de zotte is vergeleken met de prijs van ingevlogen voer.

vlijtig liesje 50 | 17-06-19 | 11:52

@vlijtig liesje 50 | 17-06-19 | 11:52:
Ja zal bij de buurtboerderij wel het buurt salaris moeten betalen, en niet het uitbuitsalaris van een 3e wereldland. En dan heb je nog verzekeringen, pensioen, g/w/l, belastingen, huur.
Nogal logisch dat de producten duurder zijn, niet?

Dauthi | 17-06-19 | 13:23
▼ 1 antwoord verborgen

Dat wordt voor de gewone burger dan in de toekomst massaal stropen om nog een klein stukje vlees te kunnen eten. Alleen de elite mag zich blijkbaar nog tegoed doen aan overdadig gedekte tafels.

MoonBeebe | 17-06-19 | 10:51 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

De supermarkten en tussenhandelaren zijn hier toch duidelijk het probleem?
Consumenten betalen zich scheef aan voedsel en producenten (boeren) krijgen zo weinig betaald dat ze het hoofd moeilijk boven water kunnen houden en al helemaal geen geld overhouden voor klimaat/natuurbeleid.

Apenzonen | 17-06-19 | 10:50 | 1

NEE! Niet alleen de door u genoemde supermarkten en tussenhandelaren zijn hier debet aan. De verhoogde BTW is de nekslag, met dank aan Rutte!

MoonBeebe | 17-06-19 | 10:52

och, kan het volk geen brood meer kopen? Dan eten ze toch gebak?

wijsvinger | 17-06-19 | 10:50 | 4

Lol. We hebben gezien hoe dat afliep.

Ramses Sappie | 17-06-19 | 11:26

@Ramses Sappie | 17-06-19 | 11:26:
Maar daar kwam het volk wèl in actie!

BaldEagle | 17-06-19 | 20:25
▼ 1 antwoord verborgen

Vlees-, visloos en groentenarm met een Biafra-buikje, het liefst zonder gemotoriseerd transport, licht onwelriekend want afgestoft met een washandje en koud water bij de wastafel, onderkoeld omdat de thermostaat op nul staat. Uw toekomstbeeld.

MickeyGouda | 17-06-19 | 10:50 | 1

Vlees- en visloos is niks mis mee! Doe ik zelf al jaren! Gemotoriseerd transport heb ik ook niet want gewone fiets en koud water kun je makkelijk opwarmen op een petroleumstelletje mocht het zover komen! Dus wat is het probleem?

BaldEagle | 17-06-19 | 20:29

Tja, je kan je betegelde achtertuin ook inrichten als moestuin. Haal je zo een paar honderd kilo groente vanaf.
Tot de jaren 70 was het overigens de bedoeling niet teveel te produceren. De laatste jaren produceren we teveel, en is iedereen te dik. Wat een verrassing.

Dauthi | 17-06-19 | 10:50 | 1

Een moestuin is heel bewerkelijk, ik heb er een gehad en was er op een gegeven moment echt helemaal klaar mee! Je moet spitten en zaaien, om de haverklap onkruid wieden, slakken en andere vraatzuchtige beestjes die je groenten opvreten zien te weren, bij droogte met grote gieters water in de weer zijn etc. dus je bent er dagelijks mee bezig! En dan heb je veel te veel dus dat geef je dan maar weg want zelf krijg je het niet op! Vraag me af of de gemiddelde Nederlander die werkt daar tijd en energie voor heeft! Denk zo van niet!

BaldEagle | 17-06-19 | 20:36

Het enige wat de roverheid kan, belastingen verhogen door het volledige geautomatiseerde systeem dat ze hebben opgezet. Controleren van echte regels en wetten zijn niet nodig als je op deze manier je bevolking kan uitzuigen.
.
Ik vraag me overigens af hoe lang de volgers dit soort achterlijke praatjes nog accepteren, want keer op keer blijkt dat er geen eigen mening; alleen het leeg en slap uitkotsen van meningen die op het half 8 en 8 uur nieuws als acceptabel worden opgelepeld.

HaatAth3ist | 17-06-19 | 10:49 | 1

Belastingen en wettelijke premies en boetes vormen voor ongeveer 90% het inkomen van de overheid. (bron: de aandeelhouder nl)

Tuinhekje | 17-06-19 | 11:18

#extra konijnen- en kippenhok bouwen gaat#

God Zelf | 17-06-19 | 10:49

Ik geloof haar wel, maar ik ga niet Nijpels spekken met alle onzin die hem zal verrijken. Het pensioenakkoord slegs vur boomers, of naar de loze woorden uit de dubbele tong van onze sympathieke MP luisteren.

Einde van de Domheid | 17-06-19 | 10:49

Carla Schouten moet even een boek over de hongerwinter lezen.

tipo | 17-06-19 | 10:49 | 1

We zijn (te) gewend geraakt aan onze luxe. Dat klopt. Zeg eens je telefoonabonnementen op. Scheelt geld, scheelt tijd.

mozaard | 17-06-19 | 11:10

.. maar goed. Ik ben blij dat het eten gratis is voor mensen-die-er-toe-doen als politici en leden van de Opperste Sovjet van de EU.

Moet er niet aan denken dat zij, net als ik, het hele klimaat & omgeving vernielen door ervoor te moeten betalen.

Jan Passant mk2 | 17-06-19 | 10:48

Alles wat geconsumeerd wordt mag slecht genoemd worden, dan ben je een held, of het nou gaat om benzine, plastic of voedsel. Dat consumeren verstandiger moet om de aarde te sparen begint bijna religieuze vormen aan te nemen. Inclusief de blinde vlekken van religie, want hoe zuinig we ook gaan leven, met straks 25 miljard mensen blijft het een ramp, dat los je niet met elektrische auto's en windmolens op.

Er zou veel meer over geboortebeperking gesproken moeten worden. Stimuleer dat, subsidieer dat. Waanzinnig duur? Te weinig jonge arbeidskracht dan straks? De klimaatplannen die er liggen en die nog VEEL ingrijpender zouden moeten zijn ook onrealistisch en belachelijk duur, dus onderzoek de oorzaak van het probleem dan ook. Bijvoorbeeld nog veel meer anti-conceptie voorlichting in minder ontwikkelde landen durven ze niet uit te spreken, maar het is uiteindelijk onvermijdelijk daar iets mee te doen.

een_mike | 17-06-19 | 10:47 | 3

Op de deugheuvel willen zij eigenlijk dat wij allemaal dood gaan. Of bijna allemaal. Zeggen zij niet, want dat is slecht voor de eetlust.

Jan Passant mk2 | 17-06-19 | 10:51

Ik denk dat afschaffen van ontwikkelingshulp best wel eens kan helpen om overbevolking tegen te gaan. Creperen van de honger is natuurlijk niet leuk, maar wat we nu doen helpt ook niet. Ze blijven maar neuken, wij blijven maar rijst uit vliegtuigen gooien...

BBRDWR | 17-06-19 | 11:01

@BBRDWR | 17-06-19 | 11:01: Voor noodhulp is het anders, maar zodra die hulp een structureel karakter krijgt, maak je de lokale economie kapot. Waarom zou je iets kopen als je het voor niets van één of andere hulporganisatie krijgt?

Heiner | 17-06-19 | 18:08

Stond net op het punt om dit te linktippen.

Teringtyphustrien, hebben ze nu allemaal een tik van de windmolen gekregen?
Uitzuigers zijn het, parasieten. Dit land kan wel weer wat opstanden gebruiken.

Abject | 17-06-19 | 10:46

Er zit een simpele kern van waarheid in, maar zoals altijd is het wel heel makkelijk om direct naar de consument te wijzen. Maak dan trouwens eerst fast-food maar 50% duurder, en verbied palmolie, pak de grottschalige veeteelt aan die vooral voor export is.
Maar nee, dat durven we niet.

captainobvious | 17-06-19 | 10:46

Als je nu denkt dat dit gaat leiden tot versoepeling van de regelzucht wat leidt tot grandioze verspilling van gewoon prima voedsel komt waarschijnlijk bedrogen uit. Er is zoveel verspilling (met name bij de grote supermarkten) omdat die moeten voldoen aan allerlei onzin regels. Net als al die bizarre verpakkingsbullshit.

Helemaal eens dat de producenten van voedsel een eerlijke prijs moeten krijgen, vooral als ze de last op het milieu actief proberen beperkt te houden. Maar waarom komen ze dat weer bij de consument halen? Wij hebben helemaal geen keuze. Leg het maar bij de AH en Jumbo. Die verneuken het als tussenpersoon voor beide partijen. Ik wil prima 8 euro voor een kilootje kip neerleggen. Als daarvan het meerendeel ook uitkomt bij degene die het verdient, die gast die voor z'n kipjes zorgt.

BBRDWR | 17-06-19 | 10:45

Als alle monden voeden niet meer het belangrijkste is, kunnen we dan beginnen met het niet voeden van de monden van minister Schouten en de rest van het kabinet?

theM | 17-06-19 | 10:45

De Paus , nog zo'n Christen klimaat gekkie verlangt wereldwijde CO2 belasting. Deze idioot geloofde al in sprookjes en is nu gevallen voor de nonsens van de klimaatmaffia

Pope to oil execs: We don’t ‘have the luxury’ to wait to fight climate change

Pope Francis on Friday said that climate change “threatens the very future” of humanity, adding that the “doomsday predictions” can no longer be met with disdain.

Bron : wattsupwiththat.com/2019/06/16/pope-f...

Zwizalletju | 17-06-19 | 10:44 | 5

Heel toevallig slaat het Vaticaan in dit verhaal het hoofdstuk geboortebeperking over

de visser | 17-06-19 | 11:07

@de visser | 17-06-19 | 11:07: Ja , klopt. Zo hypocriet als ik weet niet wat. Maar laat deze meneer genaamd de Paus maar vertellen waar dan die verschrikkelijke existentiele , levensbedreigende , grote ramp plaats vindt die gaande zou zijn. Als hij naar Greta , het gekke niet-schoolmeisje , gaat verwijzen is het circus weer rond. Het zelfde geldt overigens voor de minister Schouten, en de overige klimaat geïndoctrineerden in dit kabinet en de 2e Kamer.

Zwizalletju | 17-06-19 | 11:13

@Zwizalletju | 17-06-19 | 11:13: Ze zijn niet klimaatgeïndoctrineerd daar (hooguit kwaadaardig), het gaat puur om weer nieuwe heffingen mogelijk te maken. Maak mensen bang, dan kun je ze aflaten laten betalen.

5611 | 17-06-19 | 15:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Alles wordt duurder, behalve de lonen. En daar zit het probleem.
In 10 jaar tijd 14,5% is helemaal niets. Dat is 1,5 % per jaar (kort door de bocht)

Dat is helemaal niets!

Maar dat is wel heel veel als de rest niet meestijgt of zelfs daalt. En zo hollen ze de koopkracht van de middenstand lekker uit en die kunnen nu niets meer kopen. Zelfs 1,5% voor voedsel is niet meer op te hoesten.

We zijn ontzettend verarmt.

Om een normaal huis te kunnen kopen heb ik naast mijn vrouw nu maar een extra vriendin genomen. Iets jonger, verdient niet zo veel maar we hopen dit versneld via kinderbijslag goed te maken.

Ondanks dat ik er een grapje van maak. Vroeger kon een onderwijzer een huisje huren met uitzicht op kopen. Had een autootje. 2 kinderen en zijn vrouw deed het huishouden en 1x een leuke vakantie.

Nu hoeft dit niet het ideaal beeld te zijn van onze samenleving, wat ik wil aantonen dat dit wel gewoon betaald kon worden. Nu is dat absoluut niet mogelijk!

Kaas de Vies | 17-06-19 | 10:44 | 10

@Kaas de Vies | 17-06-19 | 11:40: Als je zo nodig in Rotjeknor wilt werken, dan mag je je toevlucht zoeken in Voorne-Putten of de Hoekse Waard. Je woont dan wel afhankelijk van de windrichting letterlijk onder de rook van Rotterdam.

mozaard | 17-06-19 | 13:49

@Tuinhekje | 17-06-19 | 11:23: Correct: mede daardoor zijn de huizenprijzen door het dak gegaan omdat gezinnen met twee inkomens meer konden betalen. Feitelijk doe je nu twee keer zo veel werk voor hetzelfde huis. Het meetellen van maar één inkomen bij de hypotheek zou een hoop rust in gezinnen terug kunnen brengen.

5611 | 17-06-19 | 15:54

@5611 | 17-06-19 | 15:54: Ieder gezin (met twee ouders/opvoeders) zou er idealiter voor moeten kunnen kiezen één ouder thuis te houden voor het huishouden en de zorg voor het kroost, tot het jongste kind 15 is. Bij een zogeheten mantelzorgsituatie-voor-eigen-kind(eren) nog een paar jaartjes langer.

mozaard | 17-06-19 | 16:12
▼ 7 antwoorden verborgen

Ongelofelijk hoe linkse partijen met de klimaat- en migratiewaanzin juist diegenen zo enorm in de kou zetten, waarvoor ze in eerste instantie zijn opgericht.

Bvdb | 17-06-19 | 10:43 | 1

Je snapt het niet. Zo kweken ze een nieuwe arme aanhang.

funkyd | 17-06-19 | 15:58

Daarom ga ik een opeetkoe kopen.

Parsons | 17-06-19 | 10:43 | 2

ook puur voor het milieu neem ik aan dan? niet voor de portemonnee... bij Lidl is 2 kg vlees nog steeds gemiddeld 10 euro goedkoper dan koopeenkoe

zeeuwsekamikaaz | 17-06-19 | 10:47

Goed, Carola vreet dus voortaan gewoon gras. Is dat ook meteen geregeld.

Aap Noot Miesje | 17-06-19 | 10:42 | 1

Schouten kan dat makkelijk zeggen, die zuigt zo te zien alleen op biologische leest geschoeide wortels langzaam op.

wijsvinger | 17-06-19 | 10:46

Volkstuintje een idee? Beetje kloten met snijbonen is niemand slechter van geworden.

Pedronegro | 17-06-19 | 10:42 | 2

Kannibalisme, ook niks mis mee, mits veganist uiteraard, herbivoren zijn de facto prooidieren.

Abject | 17-06-19 | 10:49

Top. Is een dagtaak, en dat is voor alleenstaanden en tweeverdieners alleen wat lastig. Zie verder mijn tegel bovenaan.

mozaard | 17-06-19 | 11:05
-weggejorist-
Mr_Pikibelly | 17-06-19 | 10:41

Eten is helemaal niet goedkoop voor de consument. De marges zitten bij de grootgrutters AH/Jumbo etc. Die betalen bijzonder slecht aan de producent.
Klimaat heeft er niets mee te maken, dat is puur marketing gelul voor het winnen van stemmen.

Shortganger | 17-06-19 | 10:39 | 1

Klopt!

ZZP-er | 17-06-19 | 10:42

Het voedsel is in NL niet te goedkoop, gemeten aan de belastingdruk. Als rupsje nooit genoeg met 35% belasting uitkomt dan kunnen de prijzen omhoog. Ten opzichte van het netto besteedbaar inkomen is in NL alles duur. Wat een ivoren toren opmerking van deze dame.

Zatkniss | 17-06-19 | 10:39

Eten is alleen bedoeld voor de deugdelijke elite die het zich kan permitteren.

Rest In Privacy | 17-06-19 | 10:38 | 1

Als dat waar zou zijn, waarom vreten dan vooral arme tokkies zichzelf zo grenzeloos vol?

Rest In Privacy | 17-06-19 | 16:21

Volgens een aantal bronnen was het gemiddeld jaarinkomen in 2009 ca. 32000 euro en is dat nu rond de 38000 euro. Dus dat is een stijging van 18%? Het enkel noemen van een prijsstijging is zinloos - als het inkomen hier niet bij betrokken wordt is het een nietszeggend cijfer. In dit geval is het dus waarschijnlijk dat de koopkracht, want daar gaat het om, mogelijk beter is geworden, doch op zijn minst gelijkgebleven.

Oorlog & Andijvie | 17-06-19 | 10:38 | 5

Eerst met cijfers intelligent willen overkomen, dan afronden met "waarschijnlijk dat de koopkracht, want daar gaat het om, mogelijk beter". Vroeger kon je met een modaal inkomen goed leven, nu ben je een armoezaaier, met dank aan Rutte, Balkenende en Kok.

Roeieber | 17-06-19 | 11:23

Heeft u weet van de inkomsten van gepensioneerden? Of tellen die bij u ook niet meer mee? Sinds 2008 op de 0-lijn, alleen de AOW een paar euro meer in de maand. Hoezo "op zijn minst gelijkgebleven"? 20% achteruitgang!

L.E. Raar | 17-06-19 | 17:17
▼ 2 antwoorden verborgen

vier gulden en veertig cent.

voor één fokking kroket bij de febo.

godverdomme!

drbukkake! | 17-06-19 | 10:35 | 4

Gewoon zelf maken, dan kun je voor vier gulden veertig het hele gezin een kroket te eten geven. (Ook nog zonder suiker, wat wil je nog meer). www.vlees.nl/recept/zelf-kroketten-bi...

mozaard | 17-06-19 | 11:03

Wie eet er dan ook zoiets ranzigs als een kroket.

Rest In Privacy | 17-06-19 | 16:22
▼ 1 antwoord verborgen

Ja. Alles is veel te goedkoop. Komt door de EUro.


Het wagentje dat ik zojuist door de buurtsuper duwde bevatte alles dat het ook deed toen de inhoud nog 70 gulden kostte. Nu kost het maar 75 euro - en gezien het feit dat een gulden ruim 2,20371 euro waard was is dat dus spotgoedkoop.

Neem nu een broodje Klimaat-Aap. Kost niks en de waarde is nog lager. Win win win.

Jan Passant mk2 | 17-06-19 | 10:35 | 1

Tussen 1985 en 2002 (net zo'n lange periode) stegen de prijzen ook.

JTKDM | 17-06-19 | 10:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl