Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Draadje. Het internet censureert zichzelf om zeep

Vorige week kondigde Twitter een nieuwe meldknop aan tegen “misleidende informatie” over de EU verkiezingen. Onze voorspelling was dat die knop in de praktijk een kliklijn voor onwelgevallige meningen zou worden.

Dat punt werd dinsdagavond prompt bewezen in een bijna ironische blokkade van @bartnijman, vanwege een cynische EU-sceptische tweet. Onder voorbehoud dat Twitters eigen algoritme de gewraakte tweet afving, lijkt het er op dat accountjagers hiervoor verantwoordelijk zijn. Waarmee Twitters meldfunctie dus letterlijk een NSB-knop tegen ‘verkeerde meningen’ is.

Het was hilarisch alsook hartverwarmend om te zien hoe letterlijk duizenden mensen de bewuste tweet op hun eigen account gooiden (vooral het totale kapen van Timmerfrans’ hashtag #ItsTime was heerlijk, en het gaat nog steeds door), en het duurde slechts tot de volgende ochtend tot de reguliere media er vrij massaal op doken. WNL was met stip de eerste (video boven), want die snapten vorige week de implicaties van de meldfunctie al (steun die omroep!), maar ook de NOS was er vroeg bij. Evenals Telegraaf en Volkskrant, vroegen ze bij Twitter naar het ‘wat is deze?’ van de schorsing omwille van een tweet die echt geen bewust misleidende informatie bevat, maar duidelijk een (zomaar & zoveelste) mening in hyperbool is. De backfire van de duizenden tweets plus de mediavragen leidden tot een snel ‘oeps sorry’ bij Twitter, en een release van het account. Stond op Teletekst, dus is het waar.

Fail-Button
Maar het is gezien: die knop werkt dus niet. Vorige week meldde Twitter zich op het slagveld met een voornemen om de EU-verkiezingen te ‘beschermen’ tegen nepnieuws (en natuurlijk om de blaam af te wenden van hun platform als er toch malversaties zijn). Als je in .nl een meldpunt voor desinformatie inbouwt, zorg dan ook voor een back-office of klantenservice voor bezwaar. Tot een aantal jaar geleden was er ook een TwitterHQ in Nederland, maar dat was kennelijk niet rendabel genoeg. Dat betekent dat zo’n functie door iedere twitteraar naar hartenlust misbruikt kan worden, maar dat hun doelwit eigenlijk nergens heen kan voor een faire ballotage. 

Dat is niet alleen frustrerend, op deze manier beïnvloedt Twitter ook het electorale debat door peopbange, laffe twitterverklikkers te assisteren bij het smoren van afwijkende meningen. Wedden om het salaris van Timmerfrans dat een tweet waarin met een zeker cynisch chagrijn de niet de eurofielen, maar juist de eurosceptici worden aangevallen als antidemocratische neppopulisten, gevolgd door een adviesje om lekker pro-EU te stemmen op 23 mei, letterlijk nooit tot een blokkade geleid zou hebben? (QED!)

De ballotage kwam er in dit geval wel: van de MSM. Kennelijk was dit specifieke voorbeeld van censuurfalen zo overduidelijk onjuist dat niet alleen die duizenden tweeps het bewuste twietje massaal opnieuw deelden, maar ook de mainstream media zich afvroegen of dit nu wel helemaal de bedoeling was van die knop. NOS’ers of Volkskranters zijn het vermoedelijk heftig oneens met het meninkje van ondergetekende over de Brusselse dronkemanskoppen. Maar ze deden wel hun taak: controle van de macht - in dit geval die van Twitter, dat weliswaar een particuliere onderneming is die z’n eigen regels mag maken en handhaven, maar die dus ook een digitale nutsvoorziening in het publieke debat is geworden en in die verhouding beoordeeld kan en mag, of zelfs moet worden.

(Dit is een soort twitterdraadje, de tekst loopt verder in het volgende blokje na de lees verder)

Vanuit Twitter is een zekere reguleringsdrang daarom ook begrijpelijk. Er gaat een heleboel tweet-stront door hun trechter, en een deel daarvan komt op hun eigen bord terecht. Twitter wordt vaak (ten onrechte) als boodschapper aangeduid. The medium is the message: een McLuhanisme waar GS ook al jaren mee te kampen heeft. Zo is ‘de toon’ op internet al zestien jaar “Schuld van GeenStijl” als die toon de toehoorder niet bevalt. Islamkritiek? Schuld van GeenStijl. Minder respect voor (politieke) gezagsdragers? Schuld van GeenStijl - enfin, u kent het wel.

Bereik + Lezers = Vrijheid & Fuck You
GS geeft weinig fucks, want wij zijn een roze front. Redacteuren die in volledige vrijheid, zonder policor dwangbuis, hun topicjes kunnen tikken, en miljoenen lezers & reaguurders die het roze geluid overeind helpen houden (een noodzaak die afgelopen etmaal weer eens bewezen is - sluit vooral dat Premium Lidmaatschap af zodat we bunkerbeton met vlechtstaal kunnen blijven inkopen). Wij hoeven ons van weinig mensen wat aan te trekken, en zijn grote mensen genoeg om onszelf in het gareel te houden.

Maar waar de censuurgretigheid op sociale media (en op internet in het algemeen, zie de verboden klimaatdiscussie op Nu.nl en de absurde politieke kruistocht van Ollongren tegen “nepnieuws”) ook voor zorgt, is dat gebruikers zichzelf gaan beperken. Niet de gekken en de echte agressievelingen, die gaan lekker door tot ze een ban hebben - en maken dan een nieuw account. Maar de redelijken, de rekkelijken, de ironische gebruikers en de cynische sarcasten. Zij zullen hun uitingen zelf censureren, bang om ophef te veroorzaken, doelwit te worden van verklikkers, hun account kwijt te raken, en daarmee hun goede naam. Anderen zullen juist steeds opzichtiger aan de “Goede Kant” gaan staan van de politieke correctheid (en de geschiedenis, uiteraard), om hun eigen positie te bewaken door makkelijke vingers te wijzen.

Je ziet het aan figuren als oude NOS-baas Hans Laroes, die overduidelijk kiezen voor ‘siding with censorship’ in plaats van een rationele, eerlijke benadering van de situatie. Moeten we die ook maar gaan melden met z’n allen dan? Gewoon, omdat het een gedateerde staatsomroeper in de woestijn is die niets bijdraagt aan het debat, anders dan de pedanterie van een oudmediaal zonnekoninkje die het niet uit kan staan dat de mediamacht hem door de vingers is geglipt en zuur is dat het meest relevante nieuwe medium - het internet - hem en zijn policor posse niet pruimt? Nee - natuurlijk niet. Laat ‘m lekker. Het mooie aan het internet is dat het alles doorziet, met instant feedback. Met zijn mentaliteit val je hier gewoon door de mand en daar is geen blokkade voor nodig. 

Bias achter de blokkades
Inmiddels herkennen we ook patronen en bias in de blokkades. Het zijn steeds mensen uit dezelfde maatschappijkritische, veelal rechtse(re) of conservatie(re) hoek die te maken krijgen met accountjagers en aansluitende censuur door de betreffende platforms. in Amerika is een heuse purge gaande tegen counterculturele commentatoren. Geen van hen roept op, of zet aan tot geweld. Ze hebben slechts de verkeerde mening over bepaalde zaken. Je hoeft ze maar te melden: se “lefty liberal bias” van Twitter en de puriteins-linkse millennial-mentaliteit van Facebook doen de rest. Dat vernauwt het open debat, en brengt letterlijk de vrijheid van meningsuiting in gevaar. Zeker omdat deze platforms van primair belang zijn geworden voor publiek debat.

Als je account ten onrechte wordt geblokkeerd of beperkt (zoals bij ondergetekende nu drie keer in korte tijd is gebeurd), is er vermoedelijk geen sprake van het schenden van Twitter-regels, maar van gerichte meldingsacties tegen het account. Daartegen zou eigenlijk een soort automatische ‘meldingenmelding’ moeten komen. Een wit vlaggetje tegenover het rode vlaggetje, zodat de Twittercensor weet dat het account in het verleden onterecht in de kerker is gesmeten omdat sneue kwaadwillenden daarop uit waren, zodat ze een volgende keer iets meer context toepassen voordat een klacht bijna ongezien gegrond verklaard wordt, enkel op basis van het aantal meldingen. Want niet iedereen heeft een miljoenenblog, of wordt door de NOS gebeld als z’n account achter prikkeldraad wordt geplakt. Laat staan dat we zo graag de totempaal willen zijn waar dit vervelende VvMU-dansje steeds omheen draait, want het gaat niet om individueel kleinzerig twitterleed maar om de grotere discussie over (online) vrijheid.

Hoe onmogelijk en ondankbaar de taak ook is, en ondanks dat niemand ooit op ze gestemd heeft in een democratische verkiezing (of misschien wel júist omdat niemand ooit op ze gestemd heeft): techreuzen en social media-giganten zullen zelf kritischer naar (ironische, polemische) context moeten kijken in hun banbeleid. Want op deze manier is het internet de vrijheid uit zichzelf aan het wringen, en zichzelf langzaam kapot aan het censureren. In de desolate gangen van Brussel galmt een dronken hoongelach...

Social

Reaguursels

Inloggen

Laten we even duidelijk zijn: vrijheid van mening is in ons land (gelukkig) een groot goed. En dan maakt het niet uit of je Links of Rechts bent, pro of contra EU. Een sociaal medium zoals Twitter dient zich derhalve niet een "anti-nepnieuws knop" aan te meten, waarvan je kunt verwachten dat die misbruikt gaat worden door diverse radicalen (Zowel ter linker als ter rechterzijde van het politieke spectrum). Evenmin dient Twitter zich als muilkorfinstantie van welke overheid dan ook te laten mis/gebruiken.

Brulboei_61SB | 09-05-19 | 19:48

Wat een hoop woorden om niets te zeggen!

D. G. Narrator | 09-05-19 | 15:43

Als ik op Twitter zou zitten zou ik elke linkse gedachte melden. Zou er een dagtaak aan hebben dus daarom ga ik ook maar niet op twitter

Claude Jacque | 09-05-19 | 07:46

Ik heb de hele sociale media de deur uitgedaan, die zijn mij veel te links en op de hand van al die milieu activisten!!!

Niet links | 09-05-19 | 07:38

dat was een regelrechte schande van twitter! je reinste politieke censuur.

Zyprexa20mg | 09-05-19 | 07:20

Bekijk het positief van Rossem, des te meer mensen er van twitter worden gegooid vanwege onschuldige tweets, des te meer potentiële bezoekers voor jullie site omdat berichten met soortgelijke strekking hier wel gewoon kunnen.

Verder is het een heel enge ontwikkeling die zich nu aan het voltrekken is op het internet maar uiteindelijk kunnen ze het nooit de nek omdraaien want daar is het te krachtig voor.

sprietatoom | 09-05-19 | 02:37
-weggejorist-
Ploeger | 09-05-19 | 02:05

Zojuist een schrijven uit den schrijfmachine ontvangen waarin men mij mededeelde dat mijn zesde schrijven voor de ingezonden stukken des staatscourant wederom niet geplaatst worden. En vanwege de hoge frequentie van mijn schrijven zal binnenkomende post mijnerzijds linea recta in den papierbak verdwijnen voor tenminste drie etmalen.

Slabak | 09-05-19 | 00:11

Het zijn vooral populistische meningen die overal weggejorist worden, niet eens zozeer rechts. De tweet van Nijman was niet rechts, maar vooral populistisch.

dr Rechts | 08-05-19 | 23:53 | 1

Wat is populistisch...?
Als Rob Jetten en Jesse Klaver zeggen dat we moeten stoppen met het gebruik van aardgas... is dit populistisch of is dat linkse dwangzucht - of allebei?

sociaal_econoom | 09-05-19 | 00:18

Ik geef alleen hier mijn echte mening. Want voor je het weet bellen ze met je werkgever of zo. Daar heb ik echt geen zin in dus ik facebook en twitter alleen over katten en kinderen en andere bullshit en ben ik voor de SP zodat niemand me verdenkt. Het is dus definitief waar wat Geenstijl beweert. Ik kom niet openlijk uit voor mijn stem op de FVD want je zal maar racist worden genoemd. Dan ben je bij mijn werkgever direct af. Mijn Gezin gaat dus voor mijn openlijke mening want een baan heb ik nou eenmaal nodig om voor hun te zorgen. Wel kut. Ow en tante maaike is de mooiste vrouw van de TV.

Omebert | 08-05-19 | 23:25

Voorjekijkendoorlopen.

Super Vaagstra | 08-05-19 | 23:08

Ach Bart, zelf doe je niet anders.

y0r | 08-05-19 | 23:05

NSB-knop gebruikers moeten direct zichtbaar worden, net als like-uitdelers. En als dat niet mogelijk is, dan moeten misbruikers van de NSB-knop op een lijst komen zodat die NSB-knop niet meer voor hun werkt.

Crusher | 08-05-19 | 21:46 | 1

Is een idee, dan zal er gelijk een patroon zichtbaar worden. En wellicht zal men net iets minder snel op de NSB-button drukken als men dan zichtbaar wordt.

sprietatoom | 09-05-19 | 03:09

Ik identificeer mij totaal niet met rechts of links. Ik hekel de “het is de schuld van links” kaart die steeds wordt getrokken door mensen die beweren dat links met dogmatische langspeelplaat kaarten speelt. De kern is gewoon dat we in een mediacratie leven waarin geld en gevestigde orde bepaalt wat we mogen denken. Geen vrijheid, geen democratie. En dus tijd om op te staan. Niet tegen links, niet tegen rechts, maar tegen het schorem dat ons als menselijk kapitaal misleidt en misbruikt om de macht en het geld bij zich te houden ten koste van alles en iedereen die bij kan dragen aan de zelfverheerlijking van dat misselijkmakend kleine clubje dat de westerse wereld regeert.

Balgesjaakt | 08-05-19 | 21:29 | 2

De wereld wordt al eeuwen geregeerd door criminelen. Met als verschil dat we tegenwoordig eens in de 4 jaar op ze mogen 'stemmen'. De rode draad is; verdeel en heers. Dat gebeurde eerder lokaal, maar met de komst van het interweb moet de elite zich globaal gaan manifesteren om haar macht en rijkdom niet te verliezen. Er is een Franse revolutie nodig op wereldschaal. En hij lijkt vooralsnog weer in Frankrijk te beginnen.

Ton8695 | 08-05-19 | 22:42

Carlin:
"the owners of this country don’t want that. I'm talking about the real owners now... the real owners. The big wealthy business interests that control things and make all the important decisions. Forget the politicians. The politicians are put there to give you the idea that you have freedom of choice. You don’t. You have no choice. You have owners. They own you. They own everything. They own all the important land. They own and control the corporations. They’ve long since bought and paid for the Senate, the Congress, the state houses, the city halls. They got the judges in their back pockets and they own all the big media companies, so they control just about all of the news and information you get to hear. They got you by the balls. They spend billions of dollars every year lobbying. Lobbying to get what they want. Well, we know what they want. They want more for themselves and less for everybody else, but I’ll tell you what they don’t want. They don’t want a population of citizens capable of critical thinking. They don’t want well-informed, well-educated people capable of critical thinking. "

kloopindeslootjijook | 08-05-19 | 23:17
-weggejorist en opgerot-
Vitaly Chernobyl | 08-05-19 | 21:24 | 3
-weggejorist-
Vitaly Chernobyl | 08-05-19 | 21:10 | 1

Twitter is een bedrijf en wil geld verdienen, die gaan echt niet nadenken over politieke stromingen. Facebook idem. Moeten het niet groter maken dan het is.
Waarschijnlijk willen ze het liefste helemaal geen politiek en al helemaal dit soort gedoe niets, maar een soort feel good-ervaring. Gezellig, positief, conflictloos, niks-aan-de-hand, nieuwe ikea-meubeltjes-gemoedelijkheid, goh wat heb jij laatst gekocht etc.
Het verdienmodel is tenslotte jouw gekwek op twitter en facebook analyseren voor gerichte reclamedoeleinden. Dus hoe meer geleuter over ditjes en datjes hoe liever.

kloopindeslootjijook | 08-05-19 | 21:07 | 3

Dan mis je toch de point dat vrijwel alleen rechtse geluiden weggejorist worden.
En dat heeft alles te maken met de NSB-knop, die door links en extreemrechts-islamitisch wèl gebruikt wordt, maar door rechts niet. En dat zouden we ook niet moeten willen doen, maar zo wordt het "debat" dus nogal eenzijdig.

Dat is niet nieuw trouwens, cartoonist Nekschot werd destijds opgepakt omdat een beledigde Jabber vd Ven moslims opriep massaal een aanklacht in te dienen. Iets soortgelijks deed onze overheid met 5000 valse aangiftes tegen een oppositieleider.

Dandruff | 08-05-19 | 21:16

@Dandruff | 08-05-19 | 21:16:
Gelukkig zijn rechts-menschen dan vaker voor vrijheid van meningsuiting blijkbaar.
Maar zitten die lui achter die NSB-knop bij Twitter of komt dat ergens anders vandaan? Aangenomen dat twitter alleen in winst maken denkt, zou je zeggen het laatste. Maar wie....

kloopindeslootjijook | 08-05-19 | 21:25

@kloopindeslootjijook | 08-05-19 | 21:25,

Mensen bij twitter en facebook kunnen natuurlijk ook een mening hebben, maar daar kan ik moeilijk over oordelen. Al werd er bij facebook vorig jaar wel iemand ontslagen toen hij de Politiek Correcte censuur daar aan de kaak stelde..

Maar het draait inderdaad vooral om links activisme. Hele redelijke mensen als Ben Shapiro, Jordan Peterson en Pat Condell worden voortdurend verklikt, aangeklaagd, verbannen etc. Niet alleen op sociale media, ook op universiteiten, oa in Amsterdam riepen linkse fop-professoren daartoe op (Peterson). Als ze al ergens mogen spreken worden ze overschreeuwd, uitgejoeld, uitgescholden en erger. Er is gewoon geen gesprek mogelijk.

Mooi voorbeeld is de zwarte conservatief Candace Owens in de VS.
Zoals je misschien wel weet hebben de Democraten iedereen opgeroepen om Conservatieven en hun gezinnen lastig te vallen als ze ergens worden gesignaleerd. De Afro-Amerikaanse Owens werd dus door antifa aangevallen terwijl ze zat te eten; "fuck white supremacists". Ze probeerde een gesprek aan te gaan, maar met fluitjes werd dat onmogelijk gemaakt. tpo.nl/2018/08/06/lol-white-antifa-sj...

Links wil niet discussiëren, links wil dictatoriaal dicteren.

Dandruff | 08-05-19 | 21:48

Goede column, en juiste constatering; Vrijheid van Meningsuiting is het beste wapen tegen Nepnieuws.

Laten we hopen dat dit "incident" een hoop mensen wakker schudt, ook links van het politieke spectum. Als je eenmaal censuur hebt is niemand meer veilig. Grote denkfout van links is vaak dat omdat zij anderen censureren, zij zelf niet gecensureerd zullen worden. Wie de geschiedenis van het socialisme een beetje bestudeert ziet iets heel anders; elke revolutie vreet haar eigen revolutionairen op.

Links, rechts, commercieel of religieus is uiteindelijk irrelevant.
Voor elke dictatuur geldt; het begint met censuur. Censuur is de voorbode van erger; er moeten feiten verhuld worden, en kritiek moet gesmoord. Hoe moorddadiger de plannen van de dictator, des te strenger worden de censuurwetten, al lang vóór de moordpartijen beginnen.

Censuur heeft nog nooit ergens tot vrede, vrijheid of tolerantie geleid.

Dandruff | 08-05-19 | 21:02 | 4

@Vitaly Chernobyl | 08-05-19 | 21:12,

Zeldzaam holle kretologie.
Deze discussie gaat niet over strafbare feiten zoals aanzetten tot geweld. Iedereen weet dat we het hebben over legale meningen.
Als jij een voorbeeld van het tegendeel hebt, graag concretiseren.

Dandruff | 08-05-19 | 21:19

@Dandruff | 08-05-19 | 21:19: Tja, wat is legaal? In Nederland is het al illegaal om aan bepaalde gebeurtenissen te twijfelen, in Oostenrijk om de waarheid over de islam te vermelden. Binnenkort is "nepnieuws", dwz nieuws dat niet in het straatje van de MSM past, illegaal.

Je punt over "legale" meningen slaat dus als kut op dirk. Legale meningen zullen nooit worden gecensureerd; het illegaal maken van een mening is onderdeel van de censuur.

Vitaly Chernobyl | 08-05-19 | 21:30

@Vitaly Chernobyl | 08-05-19 | 21:30,

Niks kut op dirk.
Dat Nijman zijn account terug heeft bewijst dat hij niks strafbaars deed. Voor zover bekend liggen er ook nog geen aanklachten bij het OM. Ook mensen als Jordan Peterson en Pat Condell worden voortdurend(tijdelijk) verbannen, maar nooit aangeklaagd.
En als er al schijnprocessen komen zoals hier destijds gevoerd tegen oa Fortuyn, Hirsi Ali en Wilders, zullen de straffen symbolisch en/of nihil zijn.

Zover dat feiten en meningen illegaal zijn is het dus nog lang niet. En dat maakt de vrijwillige censuur van MSM en sociale media des te kwalijker.

Dandruff | 08-05-19 | 22:01
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
zoopjoetemelk | 08-05-19 | 20:57 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

'We've temporarily limited some of your account features.'
Ah. Dat klint al een stuk vriendelijker dan 'weggejorist en opgerot.'

VanBukkem | 08-05-19 | 20:54 | 1

Hmm. Goeie suggestie.

Van Rossem | 08-05-19 | 21:03

Hoezeer ik het zootje ongeregeld hier ook zou missen: wat was de wereld toch heerlijk overzichtelijk voordat we het internet en social media hadden.

MickeyGouda | 08-05-19 | 20:51 | 1

Maar dan hadden wij nooit kunnen daten!

Kaas de Vies | 08-05-19 | 21:22

Uitstekend stuk.
Sm is een Heisenberg an Sich.

WijnVlekWrijver | 08-05-19 | 20:49

Een particulier bedrijf tot nutsvoorziening bestempelen riekt naar marxisme: de arbeiders van het meningsuiten grijpen de productiemiddelen.

JTKDM | 08-05-19 | 20:42 | 1

Twitter zit hier ook niet echt op te wachten. Maar mensen hebben nu eenmaal ook over andere dingen dan het laatste handtasje bij de Bijenkorf en wat de hond het liefst voor brokjes eet.

kloopindeslootjijook | 08-05-19 | 21:10

Digitale nutsvoorziening? Lamenilagge. Het gaat digitaal, ja, maar van 'nut' is geen sprake.

isitsoornot | 08-05-19 | 20:40

"op deze manier beïnvloedt Twitter ook het electorale debat"

En dat is naar mijn mening precies de bedoeling, met name in de VS. Oranje man mag niet worden herkozen en dat doen ze door rechts van hun platform te censuflikkeren. Zo zal het hier ook gaan. Pianospelende renaissance piraat bad.

Zwezerik | 08-05-19 | 20:35 | 4

@overVecht | 08-05-19 | 20:37,

Dus?
Er zijn de afgelopen jaren een hoop rechtse en conservatieve mensen weggejorist op twitter, facebook, etc. Op linkse en islamitische sociale media komt van alles voorbij, tot oproepen tot geweld aan toe.
Geen zinnig mens baseert zijn mening op de tweets van 1 persoon, laat staan een (omstreden) politicus. Als we massaal linkse geluiden zouden bannen dan houdt Groen Links ook weinig stemmen over. Ook al zouden Ojik en Klaver ongehinderd kunnen door twitteren.

Dandruff | 08-05-19 | 21:10

Uiteindelijk doet Trump weinig anders dan wat Hillary zou hebben gedaan. Uiteindelijk zijn ze allebei zo rechts als de pest

Balgesjaakt | 08-05-19 | 21:39

@overVecht | 08-05-19 | 20:37: Trump mag overigens Amerikanen niet blocken van de rechter omdat zijn Twitter een openbare bron van informatie voor iedereen hoort te zijn. Dat vind ik dan wel weer grappig.

WahedPissebed | 09-05-19 | 10:12
▼ 1 antwoord verborgen

Die NSB knop kan toch door iedereen worden gebruikt? En Rutte, Timmerfrans, Fietsenrek etc hebben veel feitelijke onjuistheden verspreid die klikwaardig zijn. Als meer mensen dat gaan aanmelden schakelt twitter zichzelf compleet uit. #backfire

Winter_is_coming | 08-05-19 | 20:34 | 1

Twitter is al dood sinds men zichzelf aldaar serieus ging nemen.

overVecht | 08-05-19 | 20:36

Dit is Bart. Essentie. En ook nog even steun vragen voor WNL. Petje af. X.

Normpje | 08-05-19 | 20:33 | 1

Ja. Waarom voor WNL? Gewoon compleet de gehele NPO. Ook WNL. Ik wil er niet meer aan meebetalen.

overVecht | 08-05-19 | 20:35

@ Hollende Kleurling, de grote beer wordt als vijand aangemerkt. Europa denkt (met heel veel stoere praatjes) dat ze het wel kunnen opnemen tegen Putin. Die houdt zich nu nog relatief rustig, maar dat veranderd als je de grote beer bewust met een stok gaat zitten porren. En dan heb je ineens een eensgezinde -en tot op de tanden bewapende- kernmacht tegenover je -met tape aan elkaar geplakte- unie staan.

kotelet | 08-05-19 | 20:30 | 1

De duitse baasjes zijn graag klant bij de russen voor grondstoffen. Oud kanselier is de baas van de pijplijn naar poetin. ( Niet dubbelzinnig bedoeld. ) . Duits staats bedrijf Porsche heeft ook de limo van poetje van een goede motor voorzien. Immers de russen vinden dure duitse auto;s lief. Weet u nog de reactie van onze europese "vrienden"nadat de Nederlandse burgers in een vliegtuig werden neergeschoten ? al die economische sancties na de huilde timmer schwanz ???

Winston1 | 08-05-19 | 20:37

Lol, ik zou het niet weten Bart. Ben op een of andere manier door je geblocked, omdat ik je gedweep met je dinnetje ietwat grotesk vond. De knop is nazi. #itstime

ristretto | 08-05-19 | 20:29 | 5

@telelezer
De laatste keren dat ik geband was, stond het aanstootgevende reaguursel gewoon onderaan als reden zijnde. Geen idee of dat ook zo is bij een temp ban.

LiniaalRectaal | 08-05-19 | 21:02

@LiniaalRectaal | 08-05-19 | 21:02: Ik heb nog nooit een reden voor een ban gekregen - er verschijnt alleen een vage melding met de mogelijkheid om een "excuus" aan te bieden. Maar ik ben al een tijd je niet meer geband geweest, misschien is dat iets nieuws.

Vitaly Chernobyl | 08-05-19 | 21:15

@telelezer | 08-05-19 | 20:47: Ik ook. Waarom ? Ik had kritiek op GS, het is tenslotte een lovebaby. Daarom vind ik dit Rossem's plemsel een hoog krokodillentranengehalte hebben.

Acidstain | 08-05-19 | 23:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Twitter is doodsbang voor verdere Europese (sencuur) sancties. Vandaar dat ze hun medium beschermen door een knieval voor Brussel te maken. Doen ze in China ook. De vraag is nu: zegt dit wat over een commercieel bedrijf als Twitter, of zegt dit iets over de politiestaat die Europa aan het worden is?

kotelet | 08-05-19 | 20:23

twitter is zo 2012.
2019 is het jaar van de bubbelblazers die zichzelf pijpen.

Rest In Privacy | 08-05-19 | 20:21

"Wereldwijd lijkt men een hekel te hebben aan klokkenluiders; je vraagt je af waarom."

kweethetooknietbeter | 08-05-19 | 20:18

Ik snap nog steeds niet waar die angst voor nepnieuws vandaan komt. En ik begrijp al helemaal niet waarom een commercieel bedrijf op de stoel van een rechter of waarheidscommissie meent te moeten gaan zitten. Dat zijn geen huisregels meer. Dat is een agenda hebben/uitvoeren.

Hollende_Kleurling | 08-05-19 | 20:16 | 6

Ja dat zal allemaal wel maar wát is er nu precies zo gevaarlijk aan nepnieuws, trollen en meningen (al dan niet abject)? Het is wederom de druk vanuit welbekende links-activistische hoek op openbaar bestuur en bedrijven en met de (sociale) wetenschap als het nieuwe Heilige Geschrift.
Trouwens op de laatste TPO podcast ook aandacht hiervoor. Tip.

Hollende_Kleurling | 08-05-19 | 21:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je internet eenzijdig gaat maken, is het ook niet meer interessant. Ben al lang niet meer zo een regelmatige bezoeker van Nu en mijn acount daar heb ik aan de wilgen gehangen. Zal vast wel niet de enige zijn geweest en dat zullen ze merken aan de klikken.

Mr.Crowley | 08-05-19 | 20:14

Media die over media schrijft.

azijnseikerT | 08-05-19 | 20:13 | 2

Ja. Als je het zo zegt is het wel een beetje awkward ja.

overVecht | 08-05-19 | 20:34

Media met een NSB knop die klaagt over media met een NSB knop

Slabak | 08-05-19 | 23:17

Ik heb járen getwitterd vanaf het begin tot twee jaar terug. Hoe kan het dat dat medium niet allang is voorbij geraasd door een nieuw platform!?

overVecht | 08-05-19 | 20:13 | 4

Veel bekende mensen op rechts waaronder Paul Joseph Watson hebben zich aangemeld bij website Telegram.
telegram.org/

Zwezerik | 08-05-19 | 20:44
▼ 1 antwoord verborgen

Twitter heeft gewoon bewezen dat de knop werkt. En daarmee ook wat het zelf is.

Mark Verheijen | 08-05-19 | 20:10

#freenelsonnijman

RickyLaRue | 08-05-19 | 20:09

De strijd gaat dóór!

JCAD | 08-05-19 | 20:09

Twitter... Ja dat was echt een dingetje in 2010!

Slabak | 08-05-19 | 20:07

NSB knop kun je ook SED knop noemen of GPOE knop of Securitate knop.

Jezus_Boeddha | 08-05-19 | 20:07 | 1

Waarom zo moeilijk? ‘Deugknop’ lijkt me voldoende!

DankeSchon | 08-05-19 | 20:34

Als het een algoritme was, dan zou Bot Nijman ( twitter.com/bartnljman ) ook suspended zijn geweest geworden om de thuisblijftweet. Wat niet het geval was. Dus is het voorbehoud niet nodig. Het was een persoon die bij Twitter werkt die de tweet beoordeeld heeft als zijnde ... Ja, als zijnde wat eigenlijk? Een onwelgevallige mening.

De Lasagnetweet is een ander verhaal. Die was in hoofdletters. Dat mag hier ook niet. En die was beledigend richting een Engelse dame die een beetje labiel is. Dat heb Bart niet nodig.

tipo | 08-05-19 | 20:04

Twitter kan ook niet zonder inkomsten.Gewoon commercieel bedrijf.En Nederland is klein kutlandje dus niet echt interessant.

van stampij | 08-05-19 | 20:03

Stem in ***naam een Soort van Nexit (FvD), weet het, het is een zooitje, maar stem op FvD.

Havenwerker | 08-05-19 | 20:03 | 2

een soort van nexit is geen nexit, de FvD draait dan in dit standpunt. als je nexit wil is een stem op de FvD verloren.

Rest In Privacy | 08-05-19 | 20:23

Shut down Twitter.
#itstime

Parel van het Zuiden | 08-05-19 | 20:01

Wanneer zijn die mutsen van Astro TV aan de beurt?

Croxifoxio | 08-05-19 | 20:01 | 1

Aan jouw de eer.

Mark Verheijen | 08-05-19 | 20:08

FB account van de Braboneger werd toen ook geblokt wegens vermeend rasisme... Dit is niet nieuw. Ook het YT account van Pat Condell is meerdere keren aan de beurt geweest. En zo blijft de linksmens maar bezig om anders denkenden de mond te snoeren, waarbij ze kennelijk niet in de gaten hebben zelf erg fascistisch bezig te zijn. En zinloos, het levert zelfs reclame voor de gewraakte uitlatingen op.

brekebeen | 08-05-19 | 19:58

Wie de schoen past....

Kuifje-in-de-EU | 08-05-19 | 19:55 | 1

Heb maar ff op het NSB uitroepteken geklikt bij dit bericht, want dit kan natuurlijk niet.

Slabak | 08-05-19 | 20:09

Dat gezeik over nepnieuws. Wat is nou werkelijk echt in deze wereld?
Alles wat je hoort over het klimaat, CO2, religie, socialisme, pseudowetenschap, astrologie is allemaal natte vingerwerk.
We gedogen elkaars gekkigheden dat is de kracht van de mensheid.
En dan is daar nog cynisme, sarcasme en ironie.
Oh ja en gooi alle goochelaars en illusionisten ook maar in het gevang: allemaal fake!

keestelpro | 08-05-19 | 19:55 | 1

Op z'n tijd wat natte vingerwerk...

kwark001 | 08-05-19 | 19:59

Twitter is gewoon een sociopatenbubble voor mensen die heel erg in zichzelf zijn gaan geloven.
Boeit dan ook verreweg het grootste deel van de mensheid geen reet., al die meninkjes en imagootjes.
Ga lekker sporten, naar de kroeg of vissen.

Superior Bastard | 08-05-19 | 19:54 | 5

Kan ook in de kroeg hè, dat twitteren. En als we daar dan pijltjes in een roodzwart gevlekte pannekoek bij gooien, doen we ook nog aan sport.

HA, BIER!1! | 08-05-19 | 20:27

Kuifje en Bastard verafschuwen twitter maar laten wel graag hier hun mening horen.

Nikstc | 09-05-19 | 17:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Het hele internet is al kapot.

Is dit nog nieuws? | 08-05-19 | 19:54 | 1

De hele wereld is kapot, naar mijn mening; ik vind het doodeng geworden. Maar misschien is het mijn paranoia-brein dat meer en meer opspeelt.

kweethetooknietbeter | 08-05-19 | 20:39

#itstime

ik.zou.haar.doen | 08-05-19 | 19:54

23 mei dus!

Peter_la_Selie | 08-05-19 | 19:52 | 2

Hekje heeftdatzin?

Is dit nog nieuws? | 08-05-19 | 19:55

@Is dit nog nieuws? | 08-05-19 | 19:55:

#zeker

Peter_la_Selie | 08-05-19 | 20:10

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken