Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Weer vier doden bij verkeersdrama

Potdomme jongens.

Op paasmaandag werden de vrienden Brandon, Jeroen, Damian en Ömer uit het leven gerukt door een heftig ongeval. In de nacht van dinsdag op woensdag weer vier doden, dit keer op het Prins Clausplein bij Den Haag. Twee keer een eenzijdig ongeval, twee keer vier doden. Onlangs werd er al melding gemaakt van een dramatische stijging van het aantal verkeersslachtoffers in Nederland. Als we nou met z'n allen gewoon eens een paar simpele spelregels afspreken. Je doet niet aan veel te hard rijden. Je mag best een paar kilometertjes smokkelen, maar 180 gooi je maar lekker op het dartbord. Je doet niet aan appen, bellen, opmaken, scheren, boek lezen en allerlei andere onnozele dingen achter het stuur. Autorijden is machtig mooi. Gewoon, autorijden, verder niks. Je doet niet aan alcohol drinken & autorijden en ook niet aan drugs & autorijden. Dat is voor losers. Je doet niet stoer tegen je vriendjes over je skills, want je bent geen Max Verstappen - de snelweg heeft geen grindbak. Je maakt geen ruzie met andere verkeersdeelnemers. Je komt gewoon weer heel thuis bij pa en ma, desnoods tien minuutjes later, voor een bordje met sperziebonen en piepers. Want dan leeft iedereen nog lang en gelukkig.

Reaguursels

Inloggen

op de vlucht voor spoken? te diep in het display van de telefoon gekeken of teveel rook van oververhitte telefoon ingeademd of gewoon zitten appen achter het stuur, met het denkbeeld dat men in een fulloption Tessa XKS rijdt.

de_sjaak1960 | 25-04-19 | 08:11

blijf weg achter het stuur als je geen rijbewijs hebt.. lol

Rene046 | 24-04-19 | 18:25
-weggejorist-
Beffel0Bill | 24-04-19 | 17:17

Las dat ze terugkwamen van een soort vrijgezellenfeest en wellicht te hard reden.
Heb nu een aantal keer een turks mannenfeest aanschouwd en ook daar wordt gewoon gedronken en 'de sleutel afpakken' is niet overal even gangbaar. (Niet dat we zeker weten dat dat hier het geval is).
Een gevaar op de weg is het allemaal.

letopuwzaak | 24-04-19 | 16:19 | 4

Gelukkig hebben ze geen onschuldigen meegesleept in hun debiliteit.

WayneGretzky*99* | 24-04-19 | 19:50

Daar gingen we ook mee stoppen, die USA trend van ‘This’ hier ook toepassen.
Dat is namelijk superduper Linda Magazine meets Libelle & Margriet.
Liefst over de milieu of onrechtvaardigheid en dat je dinnetje dan het moet lezen dus *Dit #MautvanKeuningen en dat dan aaaalle andere dinnetjes zien dat jij Maut hebt ge-*dit.
En dan weet ook iedereen dat jij daar ook zo om geeft en het erop doet.
Nee dus, *dit.

Braco.me | 25-04-19 | 07:37
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist en opgerot-
de ondode dichter | 24-04-19 | 15:59

Sorry hoor maar de kranten hebben het altijd over een Nederlander of een Nederlands sprekende man en nu mogen we uit gebreid weten dat het over een Turkse familie gaat. Ik betreur voor die mensen wat er gebeurd is, dat gun je niemand maar van de pers word ik echt cynisch van. Hebben ze nou zo’n groot bord voor hun kop?Lees net het AD en moet toch echt vaststellen dat buitenlandse komaf er nooit bij staat als het daders zijn, maar zodra het slachtoffers zijn mogen we het allemaal weten. Niet te tellen hoe vaak ik het woord Turks heb gelezen.

wimaa | 24-04-19 | 15:07 | 1

Vast een domme vraag: Waarom halen voertuigen dan die snelheden?

Flibbage | 24-04-19 | 14:33 | 1

Commercie he

WayneGretzky*99* | 24-04-19 | 19:51

De vraag is ook. Wat doen 4 jonge Turkse mannen/jongens midden in de nacht op de weg en waarom reed de bestuurder zo hard behalve dat we denken dat het stoerdoenerij is.

Balletje Mayo | 24-04-19 | 14:11 | 3

Nou ja, laats kwam ik weer zo'n kut trouwstoet tegen. Knipperlichten, toeteren. Fucking kinderen zijn het. Wat moet je d'r mee als maatschappij behalve ermee opgezadeld zitten.

de ondode dichter | 24-04-19 | 16:01

Schijnt van een soort vrijgezellenfeest- turks ritueel voor het trouwen.

letopuwzaak | 24-04-19 | 16:20

@de ondode dichter | 24-04-19 | 16:01:
Hé er zijn wel vier mensen dood.

matatwork | 24-04-19 | 16:21

Alle voertuigen begrenzen zal veel schelen. Ik heb mijn beide wekbussen op 115 laten begrenzen. Óf eerder wegrijden, óf je komt wat later. 107 rijden scheelt 25% brandstof. Wie moet dat betalen? Juist, de baas.
Een bonus voor het personeelslid dat het zuinigst rijdt en een korting voor het personeelslid dat het meest verbruikt zal ook helpen.

Adhoofd | 24-04-19 | 13:54

Als ik gedronken heb laat ik mijn vrouw altijd rijden.
En wanneer gebeuren de meeste ongelukken ????? Precies !!!
Als je gedronken hebt ........

Drs. H. Wiegel | 24-04-19 | 13:42

Goed gezegd. Heb het niet beter kunnen verwoorden.

loser | 24-04-19 | 13:19

Goed gezegd.

letopuwzaak | 24-04-19 | 13:07

Te hard rijden is nooit de oorzaak van een ongeval, niet voldoende defensief kunnen rijden wel.

Aventador | 24-04-19 | 12:52 | 5

Gooi anders alle natuurkundige wetten even overboord. Natuurlijk is te hard rijden een oorzaak.

Flibbage | 24-04-19 | 14:35

Het plotseling tot stilstand komen, da's het probleem...

Ad Hominem Tu Quoque | 24-04-19 | 15:45

Auto onderhouden door neef Abdullah, mocht niet teveel kosten, fake onderdelen uit china.. en de bandjes konden ook nog wel ff mee.
En als je hard rijdt moet je snel maar beheerst kunnen reageren en dat is vaak niet het geval.

boerk | 24-04-19 | 16:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo te zien B.E.R. (Beyond Economical Repair)

Dutch_Viscount | 24-04-19 | 12:43

Volgens ooggetuigen reden ze flink hard dus een geval van "oehoeoerend hard".

Moonwarrior | 24-04-19 | 12:38

Goed stuk, en zo is het!!

geloofhetniet2000 | 24-04-19 | 12:17 | 2

Ik zie zojuist (telegraaf betaalmuur) dat het 4 jongens betreft uit één turks gezin.

demaup | 24-04-19 | 12:22

Gs doe jezelf een lol en plaats niet zulke foto's... Nergens voor nodig, kop en text zijn huiveringwekkend genoeg.

kat-de-kat | 24-04-19 | 11:49 | 4

@Goldfinger | 24-04-19 | 12:07: ik kan hem wel zien maar weet niet of familieleden of bekenden daar wel op zitten te wachten

kat-de-kat | 24-04-19 | 12:39

Er zijn er anders genoeg die dit soort ellende héél graag willen zien hoor, vooral als ze erlangs rijden en hun nek zowat verrekken om maar niets te missen van andermans ellende!

BaldEagle | 24-04-19 | 13:03
▼ 1 antwoord verborgen

Als chaufeur moet je in de eerste plaats gefocused zijn op wat je aan het doen bent, auto rijden. Al de rest is bijzaak. Mede inzittenden let daar ook op,

Het zit soms echt in een klein detail, ergens op knallen of net op tijd recoveren. Soms is dat gebrek aan ervaring soms is dat het ontbreken van dat kleine beetje geluk dat je nu echt altijd moet hebben.

Lt-Kol Kilgore | 24-04-19 | 11:34 | 1

En IQ/inschattingsvermogen en ook lichamelijk gesteldheid (moe, drugs/drank, peukie, oja en suikerspiegel).

boerk | 24-04-19 | 16:33

Ik mis nog dat overmoedige bejaarden die zich niet zonder scootmobiel kunnen voortbewegen ook niet meer in een auto thuishoren.

zeertegendradig | 24-04-19 | 11:19

Testosteron, het zou op de lijst van gevaarlijke stoffen moeten staan.

Dr. Ka wo lo | 24-04-19 | 11:02 | 2

Dat is discriminatie! Als testosteron op die lijst moet, dan moet oestrogeen er ook op!

kweethetooknietbeter | 24-04-19 | 11:17

testosteron is het probleem niet. Testosterone maakt je scherp allert en gelukkig. Testosteron samen met een laag iq dan wordt het gevaarlijk.

Rallywally | 24-04-19 | 12:46

Mooi betoog GS.

Willem_Oltmans | 24-04-19 | 10:41

Hohoho GS - even rustig.

Het is toch hier altijd de gewoonte om lange (haatdragende) plempsels te posten over de "onzinboetes" enz.

Het is het een of het ander. Als er een maximum snelheid is (80, 100, 120, 130) dan is dit het MAXIMUM. Daar is een reden voor. Is 80 rijden langs wegwerkzaamheden leuk? Nee! Maar ga eens daar staan waar de werklui staan. En dan komt weer iemand met 150 km/h minder dan een meter van je langs gescheurt. Dat is dan wel leuk?

Kan je met de toegestaan snelheid een dedelijk ongeluk krijgen? Ja. Maar de kans hierop is veel kleiner als je (ver) boven de maximum snelheid onderweg bent.

Ik rij heel veel (80-100k per jaar), waarvan heel veel in Oosterburië. Is het leuk om 160 km/h te rijden? Valt wel mee. 180? 215? Ik zie alleen maar hardrijders die continue flink op de rem moeten trappen, omdat er weer iemand naar rechts gaat en 30,50 of 100 km/h minder hard rijdt.

Kom je sneller aan op de plaats van bestemming? Ja, als je 's nachts rijdt en niemand onderweg is (zeg maar van 01:00 tot 04:00 uur). Overdag mag je blij zijn als je een gemiddelde van 100 km/h kunt halen.

Dus gewoon rijden zorgt voor twee dingen: hogere levensverwachting en minder boetes.

hangtiet met knoop | 24-04-19 | 10:28 | 4

En vergeet het fors lagere brandstofverbruik niet te vermelden. Toch ook niet geheel onbelangrijk als je veel km's maakt, helemaal als je op de verkeerde brandstof rijdt.

Crusher | 24-04-19 | 11:32

In Duitsland wil dat bord 90 inderdaad 90 zeggen anders plak je in het decor. in Nederland is dat vaak ook zo, in Belgie is dat gewoon omdat ze uw geld willen. Daar heeft een snelheidsbeperking slechts in 10 % van de gevallen iets met de verkeers omstandigheden te maken. Ik kan u plaatsen aanwijzen waar je maar 50 meer mag , kaarsrechte baan, geen bewoning en 2 rijstroken. 200 meter verder straatjes waar je met veel moeite mekaar kunt kruisen en waar je vlotjes 70 mag.

Bij wegenwerken geef ik je 100 % gelijk dat daar waar gewerkt wordt je uitkijkt, aan een school kijk je ook uit. maar zone 30 aanhouden gedurende 300 meter om 10 uur 's avonds dat is minstens even gevaarlijk.

Wat de Duitse Autobahn betreft, ik heb daar ook mijn km`s gedaan en het is gewoon zo dat alles wat je boven 150 wil doen hyper concentratie vraagt en vermoeiend is. Je mag het trouwens ook niet meer op alle plekken doen.

Lt-Kol Kilgore | 24-04-19 | 11:45

@hangtiet met knoop | 24-04-19 | 10:28:
continue = continu

Peter_K | 24-04-19 | 13:01
▼ 1 antwoord verborgen

“dan leeft iedereen nog lang en gelukkig.‘’
Alsof lang leven zo zaligmakend is, moet jij kijken hoe er met ouderen (die lichamelijk pech hebben) in verpleeghuizen wordt omgegaan, een Fipronil kip wacht een beter lot!

JI-HAAT | 24-04-19 | 10:25 | 1

Iets van "met de haren erbij slepen". Kom op zeg.

decaliter | 24-04-19 | 11:08

Veel mensen kunnen gewoon niet rijden. Hebben geen inzicht en gevoel voor verkeer en rijden als een idioot. Kijk maar eens op de snelweg, als lemmingen dicht op elkaar op de linkerbaan blijven plakken.

Maxx! | 24-04-19 | 10:22 | 5

Of de wisselstrook niet gebruiken als deze open is en op de middelste baan blijven plakken!

Kwastenbederver | 24-04-19 | 11:00

@Joris Draaksteker | 24-04-19 | 10:41: Iemand opduwen is pure domheid, vooral bij zulke snelheden.

Goldfinger | 24-04-19 | 12:10

Ik reed vroeger regelmatig over het Prins Clausplein en je wilt niet weten wat voor aso-gekken daar rondscheuren! Schijt aan anderen, schijt aan verkeersregels, schijt aan spiegels en richting aangeven en ga zo maar door! Het is nog een wonder dat daar niet meer dodelijke ongelukken gebeuren!

BaldEagle | 24-04-19 | 13:08
▼ 2 antwoorden verborgen

De jeugd is continue afgeleid door die kuttelefoontjes. Iemand zegt wat, er moet een instant (of lees insta) reactie op komen. Muziek via dat ding, ook in de auto en dan moeten ze toch even kijken waar dat knopje zit terwijl met een standaard on-board radio de knoppen altijd op dezelfde plek zitten. De toename van afleiding is 100% de oorzaak want drank en drugs doden hadden we 30 jaar geleden ook al.

Dirk III | 24-04-19 | 10:21 | 2

Dat er veel meer mensen zijn met een auto, dat er veel meer objecten langs de weg zijn, dat er heel veel verschillende snelheden zijn en er veel meer geflitst wordt, etc. heeft er niets mee te maken? Verder ben ik het met je eens hoor, vooral de touchscreen radio's zorgen voor veel afleiding. En dat wordt alleen maar gekker, bij veel nieuwe auto's moet je zelfs je kachel hoger zetten via een touchscreen met bijbehorend menu.

Maar vergis je niet, de mentaliteit op de weg is (door de drukte en stress) ook veranderd. Ik woon gelukkig in de provincie, hier steek je je hand op als je een foutje maakt en anticipeert een ander op wat je aan het doen bent, en zodra ik in de randstad kom is de stress gewoon voelbaar. Mensen gunnen elkaar daar niets. En dat in auto's waarin ze zich heel veilig voelen. Alles bij elkaar opgeteld is het een wonder dat het eigenlijk zo vaak goed gaat.

Angerfish | 24-04-19 | 11:27

@Angerfish | 24-04-19 | 11:27:
Ik woon zelf in Noord-Drenthe in een heel klein dorp met een heel klein dorpscentrum waar welgeteld één voetgangersoversteekplaats is maar ook hier scheuren ze gewoon door als je staat te wachten om over te steken hoor! Soms stopt er iemand maar dan moet je nog uitkijken want als het verkeer vanaf de andere kant gewoon doorrijdt word je alsnog aangereden! Het is gewoon de algehele kutmentaliteit die in dit land heerst! Kansloos volk!

BaldEagle | 24-04-19 | 13:14

Zie regelmatig lachgasballonnen lurkende prutsers voorbij rijden... dat is tegenwoordig gewoon normaal bij den jugend.

Pretba | 24-04-19 | 10:19 | 2

Ook dat zie je echt overal tegenwoordig vooral bij een bepaalde groep inclusief energie drankjes.

Dirk III | 24-04-19 | 10:22

Lachend het leven uit, dat weer wel dan....

Tjemig | 24-04-19 | 10:47

ik denk dat het een combinatie is van vermoeidheid? en jeugdig rijgedrag? - en met een volle "goedkope auto" is het rijgedrag heel veel anders dan met een dikke BMW dat onderschatten mensen . ik vind het verschrikkelijk - ik wens de ouders veel sterkte . Ik hoop dat alle ouders met hun kinderen hierover spreken om meer van dit soort vreselijke ongelukken te voorkomen .

lasttango2016 | 24-04-19 | 10:19 | 2

Die dikke BMW kan je een overdreven gevoel van veiligheid geven. Bovendien zou dat wel het laatste zijn dat ik aan mijn 20 jarige zoon zou geven. Om die pk`s onder controle te houden is ervaring nodig.

Lt-Kol Kilgore | 24-04-19 | 11:53

@Lt-Kol Kilgore | 24-04-19 | 11:53: Precies, het zijn ook de dikke BMW's en de grote Volvo's die bumperkleven - lekker veilig, totdat het fout gaat.

Goldfinger | 24-04-19 | 12:11

In de vroege ochtend, na uitgaan, of lang werken, kan ook een geval van in slaap vallen zijn, dan liggen ze allemaal te slapen en niemand merkt iets.
Niet alle auto's zijn voorzien van waarschuwingssystemen hiervoor, de meeste nog niet, helaas.

Yumi | 24-04-19 | 10:13

tja, gas geven kan iedereen, voertuigbeheersing blijkt vaak moeilijker.

captainobvious | 24-04-19 | 10:10

Ik zal eerlijk zijn. Ik reed vroeger in een leasebak van de zaak, natuurlijk met een tankpas erbij. Benzineverbruik maakt dus geen zak uit, en dat je auto afragt ook niet. Het is tenslotte een lease. Kleine auto, maar met pittig motortje. Na de eerste maanden voorzichtig de weg op, word je hoogmoediger. Gaat steeds harder rijden. Vreemde capriolen uithalen. Telefoon erbij, vooral in de file.

Het was het moment dat ik mijn vader ergens heen moest brengen dat hij mij wees op mijn idiote weggedrag. 'Je zal maar een peutertje scheppen! Je vergeeft het jezelf nooit!', riep hij boos naar me.

Sindsdien ben ik weer rustiger gaan rijden. Tegenwoordig rij ik geen lease meer, maar een gerieflijke auto met een rustige motor. Brandstofverbruik let ik op. Ik rij rustig 110-120 rechterbaan op de snelweg. Heerlijk! Die rust. Laat de rest maar razen en gek worden. Die 3 minuten extra reistijd geniet ik van mijn heerlijke eigen auto.

En de waarschuwing van mijn vader... Die zal ik nooit vergeten. Want het zal je maar gebeuren... Je vergeeft het jezelf nooit.

MPdeH | 24-04-19 | 10:07 | 3

Ik herken dit wel uit de tijd dat ik een leaseauto had en ik zie het ook nu op de weg. Kennelijk is de combinatie niet met eigen auto rijden plus 'gratis' tanken een potentieel veiligheidsrisico. In ieder geval ontbreekt de financiële prikkel om een beetje rustig aan te doen.

matatwork | 24-04-19 | 10:37

@matatwork | 24-04-19 | 10:37:
Ik denk dat een het een uiting is van frustratie als je elke dag in de file MOET staan.

lacucaracha | 24-04-19 | 10:46

@lacucaracha | 24-04-19 | 10:46:
Ik zou idd gillend gek worden als ik iedere dag aan zou moeten sluiten in de file. En ik dank ons lieve heer dan ook op mijn blote knietjes dat ik tegenwoordig op de fiets naar mijn werk kan.

matatwork | 24-04-19 | 11:10

Denk ook dat een hoop ongelukken gebeuren omdat gemeentes de meest idiote dingen hebben bedacht en geplaatst om snelheid te remmen maar juist averechts effect hebben. Teveel bochten, opstakels etc vroeger was de weg recht en werd er te hard gereden, nu zijn de wegen bijv smaller gemaakt, zodat mensen snelheid verlagen maar juist meer crashen

TilburgDeGekste | 24-04-19 | 10:06 | 1

Ook dat.

lacucaracha | 24-04-19 | 10:08

Mogen we nu eindelijk weer informatieve reclame maken dat mensen laat realiseren wat er kan gebeuren op bepaalde snelheden als het wel mis gaat?
Ik denk dat een hoop mensen zich niet realiseren hoe je auto; en jezelf helemaal naar de tyfuus kunnen gaan bij zelfs de lagere snelheden. Zet ze dat maar op hun netvlies.

Blauwe Wafel | 24-04-19 | 10:03 | 2

Hoe kom je daar nou bij. Het is algemeen bekend onder internetbewoners dat je met een BMW Audi of Mercedes 3x zo hard tegen een boom kan rijden en er dan nog levend uit stapt.

oo4load | 24-04-19 | 10:07

@oo4load | 24-04-19 | 10:07: ik wens u veel success toe als je met 70 / uur een boom kopt. Maar de begrafenis ondernemer zal u de maat moeten komen nemen vrees ik. Zelf als je gordelspanner, airbag en kooi het gehouden hebben, is vermoedelijk uw brein met een geweldige klap tegen uw schedel aan geklapt.

Lt-Kol Kilgore | 24-04-19 | 11:56

Alweer vier jongemannen in een auto. En zoals altijd is de oorzaak onbekend. Het kán natuurlijk een klapband zijn.
Hoe dan ook autorijden in Nederland, ik vind er niks meer aan. Te druk, te veel idioten op de weg.

matatwork | 24-04-19 | 09:59 | 1

Dit dus, auto rijden in Nederland is geen bal meer aan. Alleen de wegen waar 130 gereden mag worden, daar is het namelijk nog vrij rustig. De rest is met 100 of 80 is waardeloos. Veel te veel files

swagmachine | 24-04-19 | 10:24

"Når man haster afsted
i trafikens vrimmlen,
husk vejen er kort
fra jorden til himmlen"
Dit bordje hing bij mijn tante in Denemarken bij de buitendeur,
en ik heb het altijd onthouden.
Wij wonen aan een toegangsweg tot onze wijk, 30 km.uur,
en we zien sommigen met minstens 70 km/uur voorbijkomen.
"Ik maak zelf wel uit hoe hard ik rijd" - ik rijd tot zeker safe!
Tja, na 55 jaar ervaring achter het stuur krab je je wel eens achter het stuur
als je de capriolen op de weg ziet.
We kennen allemaal de oorzaken en hebben daar onze mening snel over klaar.
Maar wat doen we er zelf dan aan?

L.E. Raar | 24-04-19 | 09:49 | 5

Misschien even de Nederlandse vertaling neerzetten zodat iedereen snapt waar het over gaat? Mijn Deens is niet zo goed namelijk!

BaldEagle | 24-04-19 | 13:19

@BaldEagle | 24-04-19 | 13:19: Als je haastig van huis gaat in het gewriemel van het verkeer, denk er dan aan dat de weg kort is van de aarde naar de hemel.
Dat was anders een erg mooi gedichtje! Ik wist niet dat er meer Denen op GeenStijl zaten.....
Ja dank je, mijn vader was een Deen.

L.E. Raar | 24-04-19 | 15:31
▼ 2 antwoorden verborgen

"Autorijden is machtig mooi. Gewoon, autorijden, verder niks."
Amen! Vooral dat "verder niks". Als autoliefhebber die door omstandigheden pas laat zijn rijbewijs kreeg (en er erg blij mee is) maar dagelijks op de weg zit blijf ik me het maar afvragen: Hoe kan in godesnaam je telefoon interessanter zijn dan autorijden? Maar ik verdomd eenzaam in die overpeinzing, als ik zo om me heen kijk...

soggert | 24-04-19 | 09:48 | 4

@kweethetooknietbeter | 24-04-19 | 10:01 |
Een roofdier dát, mijn beste. Een roofdier dat, geen die. En verder is de smartphoneverslaving van tegenwoordig absurd te noemen. Ik word zeker drie keer per week bijna van mijn fiets gereden door zo'n appende zombie.

Sjefke7807 | 24-04-19 | 10:16

@Sjefke7807 | 24-04-19 | 10:16: Het is wel grappig om, als je de zoveelste appende fietser met zn neus bijna op zn stuur om zo dicht mogelijk op dat kloterige telefoonschermpje te zitten, zachtjes voorbij rijd om even op je claxon te drukken. Die schrik! Ja logisch ze fietsen ook met een blinddoek voor, daar zou ik ook zenuwachtig van worden.

Dutchbeaurouge | 24-04-19 | 10:29

Nee, ik deel je mening. Autorijden doe ik voor mijn plezier, heerlijk relaxed cruisen, muziekje erbij, je ziet van alles.

De Ongematigde | 24-04-19 | 17:06
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi geschreven @Mosterd.
Zeer mooi geschreven...

Atheist.Vader | 24-04-19 | 09:45

De hele dag op computers en telefoon gluren is niet gezond, je concentratie boog wordt steeds korter.

Rallywally | 24-04-19 | 09:41 | 2

Hoe bak jij jouw tegels? Telepathie?

DankeSchon | 24-04-19 | 10:23

Ik lees overal "begrenzers"! Omgekeerde wereld.

Mensen moeten domweg goed opgeleid worden voordat je ze het verkeer in stuurt. Risico's zullen er altijd zijn aan deelnemen aan het verkeer. Al begrens je alles op 90, met 90 tegen een boom klappen is nog steeds einde oefening. Een fietser op je motorkap leggen met 70; einde oefening. Het is gewoon imbeciel hoe roekeloos er in Nederland word gereden. Iedereen wil snel, sneller, snelst.

Ik woon zelf aan een dijkje waar 30 de officiële max is. Niemand rijd er 30, alles gaat harder. En waarom? Ik heb géén idee. Want het dijkje is 2,5 km lang, er staan overal auto's geparkeerd dus je moet telkens remmen of stoppen bij tegenliggers, het barst van de fietsers, dagjesmensen, veel schoolgaande jeugd ook. Maar dan tóch zie je ze na iedere noodstop weer volle pijp op het gas gaan. Hele rookwolken uit de uitlaat, motor op toeren, en maar gassen. Om dan telkens weer hard te moeten remmen. En zelfs al zou je dat hele dijkje 90 rijden ipv 30 of 40, wat is dan je tijdwinst op 2-2,5 km? Nihil. Enkele tientallen seconden maximaal. En daarvoor stellen bestuurders gerust hun eigen leven, maar vooral dat van anderen, in de waagschaal. Krankzinnig gewoon.

Handhaving is er nooit, die ene keer dat ik de wijkagent erop aansprak zei hij dat ik bij de gemeente moest zijn. De gemeente zei dat het een zaak voor de politie is. En de politie zei later weer dat het handhaven van de maximum snelheid van 30 geen nut heeft want er zijn geen verkeersremmende maatregelen en dan zou de OvJ seponeren. Serieus. De gemeente weer gebeld en die raadde me aan om dan mijn auto maar zoveel mogelijk óp de rijbaan te parkeren zodat er een versmalling zou zijn. Intussen heb ik al 2x appende fietsers over de motorkap van mijn geparkeerde auto zien kledderen. Ze doen er gewoon niks aan. Staan liever langs de snelweg automatische microboetes te scoren. En dan had je eens op eerste paasdag bij ons in de tuin moeten zitten... Hele slierten met gillende, ploffende, knetterende motorfietsen rossen voorbij. Groepen van 50 plus man, van top tot teen in leer gehuld, dikke midlife bierbuiken over de tank van hun motor die een PK Gewicht verhouding heeft van 1,2 op 1. Ofzo. Monsters die met gemak de 300 kunnen aantikken. Het hele paasweekend hoor je ze ook op de provincialeweg gíllen. Echt krijsend en gillend, alsof je bij de TT bent. Er is blijkbaar geen politie.

Het verbaasd me ook altijd weer hoe hyper Nederlanders in het verkeer zijn. Van de zomer reden we terug over Hazeldonk, ik ben gvd de grens nog niet koud over en daar gaan we weer. Haal je in met 130 zit er weer een imbeciel met groot licht op je bumper. De hele riedel komt in een uur voorbij. Ik word meer moe van dat uur-anderhalf uur in Nederland dan de hele rit vanuit Zwitserland. Handjes omhoog, vingers in de lucht. Zodat ze lekker snel in de volgende file kunnen aansluiten.

Dutchbeaurouge | 24-04-19 | 09:40 | 7

Alles moet in deze gejaagde wereld snel snel snel, veel mensen zijn opgejaagd, maar als ze in een auto stappen dan moet men ineens rustig aan gaan doen. Daar zit een deel van het te hardrijden probleem, veel mensen zijn gewoon opgefokt.

JI-HAAT | 24-04-19 | 10:31

En als je bij de gemeente gaat klagen sturen ze alsnog die wijkagent die het geen hol interesseert! Zo werkt het hier in het Noorden ook!

BaldEagle | 24-04-19 | 13:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Als ik zie hoeveel bestuurders aan het appen zijn tijdens het rijden valt het aantal verkeersdoden me nog heel erg mee.

Hiesjes | 24-04-19 | 09:38

Zoals op zoveel terreinen heeft de overheid op het gebied van rijexamens de boel gierend uit de klauw laten lopen. Iedere beunhaas of beunali kon een rijschool beginnen. Gecombineerd met groot tekort aan examinatoren heeft dit een paar generaties totaal ongeschikte autorijders opgeleverd.

Horst_Zeerover | 24-04-19 | 09:37

Wij wonen aan het eind van een doodlopende straat, binnen een wijk die sowieso een 30 km-zone is. In onze straat, die krioelt van de peuters en kleuters, is stapvoets rijden echter aangewezen. Gisteren reed er zo'n kloothommel weg met gierende banden. De spelende kinderen stonden hem met open mond na te kijken. Ik heb een stil, atheïstisch schietgebedje gedaan dat hij ergens een boom zou pakken. Alleen zo gaan zijn mede-weggebruikers de dans ontspringen.

MickeyGouda | 24-04-19 | 09:36 | 1

Heel herkenbaar. Ik betrap mezelf er ook wel eens op, als de zoveelste debiel over het dijkje scheurt me 80 of meer plus dat hij verderop van een boom gekrabd moet worden. Het is zo bloedirritant omdat je er zelf niets aan kan en mag doen, en de politie er niets aan doet.

Dutchbeaurouge | 24-04-19 | 09:44

Ik ben het met je eens dat veel mensen tijdens het rijden met dingen bezig zijn waar ze niet mee bezig zouden moeten zijn. Maar ik vind het een beetje smakeloos om dat allemaal te gaan benoemen terwijl er net 4 jonge mensen zijn omgekomen en er over de toedracht nog niks bekend is.

trekarm | 24-04-19 | 09:36

Ja, maar keukentrapjes!

de visser | 24-04-19 | 09:35 | 1

Inderdaad vallen er jaarlijks veel meer doden binnenshuis dan in het verkeer, maar die doden zien we niet....

Wolkbreuk | 24-04-19 | 09:37

Weetdingetje: De Afsluitdijk nemen met 120 of 130km/h scheelt welgeteld 50 seconden!

michael8161 | 24-04-19 | 09:35 | 2

Met 170 km/h scheelt het toch wel een minuut of 5

de visser | 24-04-19 | 09:36

@de visser | 24-04-19 | 09:36: 4 minuten en 42 seconden indien je over het volle traject de 170km/h kan rijden. Het verschil tussen 120 en 130km/h bedraagt onder dezelfde omstandigheden 1 minuut en 14 seconden.

Solar666 | 24-04-19 | 10:01

Even een Darwinvraagje aan de reaguurders: Ik heb een zoon van 17 die voor automonteur leert en de laatste tijd regelmatig met vrienden met een auto op stap gaat. Genoeg ingrediënten om mij zorgen te maken, ofschoon ik er veel met hem over praat; dranks, drugs, hard rijden, jong, roekeloos gedrag....

Moet ik Darwin voor zijn en hem preventief ombrengen? Of moet ik hem zijn eigen leven laten leiden en hopen dat de bewustwording eerder komt dan een matrixpaal? Ik wil de 'fantastische' genenpoel van Nederland natuurlijk wel zuiver houden.

Promedio | 24-04-19 | 09:35 | 5

Drank rijden is een no go net als roekeloos rijgedrag maar wijs hem vooral op het slaaprijden, dat laatste loopt zelden goed af! Wezen stappen? Te moe om te rijden? Ga dan eerst maar even een paar uurtjes pitten.

Solar666 | 24-04-19 | 10:04

Als de bestuurder van dienst zijn petje inruilt voor een deukhoed en in een Volvo gaat rijden valt het allemaal wel mee.

matatwork | 24-04-19 | 10:42

Ben totaal atheist maar betrapte mezelf op bidden toen onze zoon die leeftijd had. Nu woont hij op Malta zonder auto. Dagretour een halve Euro.

MJWA | 24-04-19 | 11:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Als vader van 3 koters van inmiddels 29, 27 en 23 is dat mijn grootste angst! Autorijden is geen ‘spielerei’ ....

Kobus Kloothamer | 24-04-19 | 09:31 | 4

Ik las het bericht vanochtend en als eerste een appje naar mijn ex of zoonlief wel thuis was gekomen.

Promedio | 24-04-19 | 09:38

Sommige aspecten van het ouderschap zijn een regelrechte kwelling. Ik heb zelf een redelijk verstandig kind met aanmerkelijk meer verkeersinzicht dan haar moesje, maar dan nog.

MickeyGouda | 24-04-19 | 09:39

Koters? Sorry hoor vroegah was je met 23jaar een volwassen vent die al 5 jaar voor zich zelf zorgde. Dat is het probleem van de ouders tegenwoordig dat gepamper en beschermende.

Rallywally | 24-04-19 | 09:53
▼ 1 antwoord verborgen

Soms, heel soms ben ik toch wel erg blij dat ik geen auto heb laat staan een rijbewijs.

Indoneesje | 24-04-19 | 09:29 | 2

Dan woon jij niet buiten een stad.

Solar666 | 24-04-19 | 10:06

Ik heb al 40 jaar een rijbewijs maar geen geld meer voor een auto. Nu moet ik dit jaar mijn rijbewijs weer verlengen en zit ik in dubio: wel of niet verlengen? Soms is het toch wel handig om een rijbewijs te hebben (bijvoorbeeld bij verhuizen als je een busje moet huren) maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van 'bekijk het maar met al die agressie en rotzooi op de weg'! Lastig!

BaldEagle | 24-04-19 | 13:31

Begrens de boel gewoon. Is ieder normaal chauffeur ook gelijk van al dat tokkie gedrag op de snelweg af. Of loopt men dan boete inkomsten mis?

Brentjeee | 24-04-19 | 09:26 | 6

@lacucaracha | 24-04-19 | 09:46: Rijontzeggingen en boetes vergen handhaving. Daar zijn we niet van in dit land, we kunnen hier alleen wetjes en nieuwe verboden en boetes verzinnen, handhaving is maar gedoe. Zodoende kunnen drankrijders 9 keer achter elkaar dronken van de weg geplukt worden, en worden rijontzeggingen dus totaal zinloos.

soggert | 24-04-19 | 09:54

@soggert | 24-04-19 | 09:38:
Idioten die willens en wetens hun eigen leven en dat van anderen in de waagschaal stellen kun je helemaal niets bijbrengen hoor! Die moet je tegen zichzelf in bescherming nemen! Lekker begrenzen die auto's! Scheelt een heleboel ellende!

BaldEagle | 24-04-19 | 13:47

@BaldEagle | 24-04-19 | 13:47: Aangezien ik me niet aangesproken hoef te voelen dan wel graag van mijn auto afblijven, dank u. Maar wedden dat ze zich in die begrensde auto's nog steeds doodrijden? Ben benieuwd naar de volgende betuttelmaatregel.

soggert | 24-04-19 | 14:06
▼ 3 antwoorden verborgen

"sperziebonen en piepers"
Ik zag daar nog graag een karbonaatje bij?
Mag dat? Evocatus

Evocatus | 24-04-19 | 09:26 | 1

Wat is er mis met een vegaburger?

BaldEagle | 24-04-19 | 13:25

Op de AD site hadden ze bij het filmpje het nummerbord op de vangrail gezet. Ook fijn voor de nabestaanden. Rip.

Tishetnetnie | 24-04-19 | 09:21 | 2

Kent u de kentekens van uw naasten?

drastic | 24-04-19 | 09:51

Een paar weken terug sprak ik nog een chauffeurtje met 2 passagiers aan op het levensgevaarlijk rijgedrag waardoor hij bijna met hoge snelheid de controle over zijn auto( een BMWtje van 60 ruggen )verloor. Hun reactie was zoiets als ; of ik een probleem had, iets met moeder neuken, en kk , plus de bekende bedreigingen.
Bij het wegrijden bij het stoplicht, wat natuurlijk weer met het nodige geweld gepaard ging, hoopte ik maar een ding....
Er zijn nou eenmaal jeugdige die alleen leren op de keiharde manier.

zoalsikhetzeg | 24-04-19 | 09:21 | 2

Ah, zo te lezen van de welbekende persuasie ?

Wijze uit het Oosten | 24-04-19 | 09:47

Net alsof zo'n drugsrunner zich drukt maakt over zijn veiligheid, oppertunisten.

lacucaracha | 24-04-19 | 09:48

Die vier kids wachten nog steeds op hun respawn. Totaal onbekend met hun mortaliteit.

Feynman | 24-04-19 | 09:19 | 8

Opstanding om in goed Christelijke traditie te blijven.

R.F.Pickering | 24-04-19 | 11:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Gewoon de autofrabikanten verplichten kleinere motoren met net genoeg PK's om een pieksnelheid van maximaal 140 KM/u te halen in de voertuigen leggen.

kweethetooknietbeter | 24-04-19 | 09:18 | 4

En dan slijten auto's ook veel sneller als ze op de snelwegen voortdurend tegen de maximumsnelheid aan rijden met zo'n kleine motor. Verder is het aantal verkeersdoden nog steeds maar een heel klein percentage van het aantal verkeersdeelnemers dat jaarlijks op de weg zit.

Wolkbreuk | 24-04-19 | 09:29

Oorzaak wegnemen, niet gevolg. Ik heb een probleem, en jij moet het oplossen. Echt van deze tijd, zelfreflectie?

Ed Bever | 24-04-19 | 09:30

Met 140km/h rijd je ok nog gemakkelijk het hiernamaals tegemoet hoor. Snelheidsbegrenzers zijn waardeloos zonder gezond verstand.

Solar666 | 24-04-19 | 09:37
▼ 1 antwoord verborgen

Tje, nu kan ik me vergissen maar hebben we die regeltjes niet allang afgesproken in de vorm van de wegenverkeerswet. Een wet die iedereen met een rijbewijs (grotendeels) hoort te kennen. Het probleem zit hem erin dat niet iedereen (zeg 90% oid) weet dat die regels NIET VRIJBLIJVEND zijn. Misschien moesten we dat 'ns gewoon duidelijk zien te maken.

bratbij | 24-04-19 | 09:18 | 2

Ik snap ook niet dat er niet vaker rijbewijzen permanent worden ingevorderd. Bewezen doodrijders geven ze naar een jaar gerust weer het papiertje terug.

Solar666 | 24-04-19 | 10:07

@Solar666 | 24-04-19 | 10:07: ja, onbegrijpelijk. Ze zouden dit aan de leeftijd moeten koppelen (dertigers maken minder ongelukken dan twintigers.) Ben je 18 dan ben je 12 jaar je rijbewijs kwijt. Zoiets.

Joris Draaksteker | 24-04-19 | 10:49

Waar vroeger de Bob nog lekker een jointje rookte, nu pakbaar, gaat de Bob nu nuchter vol gas mee. Zou een theorie kunnen zijn.

ikdenkwat | 24-04-19 | 09:17 | 1

Klopt, het aantal drank en drugs rijders dat daadwerkelijk bijdraagt aan de verkeersonveiligheid is sterk overdreven. Opgefokte idioten en achterlijke bestuurders hebben geen drank of drugs nodig om hun levensgevaarlijke capriolen uit te halen.

Solar666 | 24-04-19 | 09:38

Auto's hebben tegenwoordig ook achterlijk veel vermogen, je kan een golf kopen met ruim 300 pk van de fabriek. Maar dan krijg je hetzelfde verhaal over wapens.

lacucaracha | 24-04-19 | 09:17 | 3

Wellicht dit soort auto's niet meer verkopen aan gastjes onder de 25. Een beetje hetzelfde als met motoren zeg maar.

amateurrr | 24-04-19 | 09:26

@amateurrr | 24-04-19 | 09:26:
Dat zou kunnen, probleem is dat het heel makkelijk is om een auto op te voeren en bovendien vind ik niet dat mensen die zich wel kunnen beheersen en zo'n auto eerlijk verdient hebben daaronder hoeven te lijden.

lacucaracha | 24-04-19 | 09:51

Met het invoeren van het stappenrijbewijs voor motoren is onderzocht welke relatie er was tussen de ongevallen en het vermogen van de motorfiets. Die relatie bleek er niet te zijn. De enige relatie's die er te vinden zijn: Die van de leeftijd en geslacht van de bestuurder. Een jonge man van 18 jaar heeft net zo veel kans om het leven te komen op een 200 pk superbike als op een 35 pk truttenschuddertje.

CamaroHans | 24-04-19 | 11:16

"Nog steeds is onbekend hoe de auto van de snelweg af raakte en zodoende tegen het matrixbord knalde. Ook is nog onbekend wie achter het stuur zat."

Op de luchtfoto staat een afrit met een bocht met direct daarachter een stalen paal. Tezamen met het feit dat ze niet weten wie achter het stuur zat verwacht ikzelf dat ze met een veel te hoge snelheid de afrit hebben proberen te nemen.

Ook bij het ongeluk op de A12 is de auto is totaal verwrongen. Dat gebeurd niet bij 100 km/uur op de snelweg.

Peter_K | 24-04-19 | 09:17 | 3

Hallo, met 100 tegen een boom en je auto is in tweeën gekliefd.

ikdenkwat | 24-04-19 | 09:20

@ikdenkwat | 24-04-19 | 09:20: precies. mensen hebben geen idee dat ook bij lagere snelheden de schade al enorm kan zijn

Mesmer | 24-04-19 | 09:30

Rechtdoor op een snelweg. Niemand in de buurt en dan meneer? met stuur en zijn 3 inzittenden morsdood. Indrukwekkend triest. Door dit soort ongelukken is heel Nederland in no time 80-km trajectcontrole. Bedankt.

de Voorzittert | 24-04-19 | 09:16 | 4

@kwark001 | 24-04-19 | 09:18: Met de huidige banden is een klapband bijna onmogelijk, tenzij je besluit die dingen zo af te raggen en er ultra softs van maakt.......... ook dan ben je een enorme kneus

Fatwabuster | 24-04-19 | 09:27

@kwark001 | 24-04-19 | 09:18: Een bestuurder die geen verantwoording neemt over de technische staat van zijn voertuig is geen rijbewijs waard imo.

Solar666 | 24-04-19 | 09:40
▼ 1 antwoord verborgen

Tja, hard rijden is nog niet zo makkelijk. In Duitsland ook enkele keren de 240 aangetikt, maar dat doe je heel even op een lege snelweg op een recht stuk in een land waar mensen gewend zijn dat er geen snelheid limiet is. Niet op een lomp klein stukje midden in een stad.

Dat gezegd hebbende is er hier natuurlijk niet duidelijk wat de exacte toedracht is, misschien is de bestuurder gewoon in slaap gevallen of iets dergelijks. Als bijrijder heb je dan in het ergste geval geen tijd om er iets aan te doen.

Terra | 24-04-19 | 09:15

Het gevaar niet herkennen op vooral jongere leeftijd is van alle tijden. Vreselijk voor de nabestaanden.

BrutusBosch | 24-04-19 | 09:14 | 1

Tja.. of je leert gewoon eens te luisteren naar wat je verteld wordt zonder bij alles maar 'lekker belangrijk' te roepen. Maar goed dat is een utopie sommige jongelui zijn gewoon beter af zonder rijbewijs.

Solar666 | 24-04-19 | 09:42

Drank en drugs spelen tegenwoordig ook een grote rol.

Jan70 | 24-04-19 | 09:14 | 2

Drank is altijd al een probleem geweest, als ik mijn ouders mag geloven.

Bvdb | 24-04-19 | 09:16

In de nacht is achter het stuur in slaap vallen een serieus probleem, drank kan daar aan bijdragen. Een oppeppertje nemen daarentegen kan je leven redden. Uiteraard zit je beter uitgerust en geconcentreerd achter het stuur maar de realiteit is dat een hoop mensen fysiek niet in de staat verkeren.

Solar666 | 24-04-19 | 10:11
-weggejorist-
Alt | 24-04-19 | 09:13 | 13
▼ 13 antwoorden verborgen

Ik lees een hoop eigenschulddikkebult-reacties terwijl de toedracht nog niet bekend is. Een aantal weken geleden werd ik, een paar kilometer verderop bij Bleiswijk, ook midden in de nacht onderweg naar werk, bijna de vangrail in gedouwd door een lul met een grote aanhanger. Dan had ik zeker ook dronken 180 gereden als ik op mn dak in het gras zou liggen? Beetje te makkelijk.

Sidney_May | 24-04-19 | 09:12 | 5

@PikinhetBlik Als uitgeslapen vrachtwagenchauffeur anticipeer ik mij een slag in de rondte om een aantal keer per dag zelfoverschatters het leven te redden. Dus niet je eigen kutmenataliteit op een ander projecteren graag.

Sidney_May | 24-04-19 | 09:41

Dude... tijdens de nacht moet je JUIST op je hoede zijn voor wolven op de weg en dan bedoel ik niet van die viervoeters uit Duitsland.

Solar666 | 24-04-19 | 09:44
▼ 2 antwoorden verborgen

@Mosterd,
Daar kan nog bij, doe niet aan bumperkleven, houdt wat afstand, dan hou je overzicht en kan rustig afremmen indien nodig. Ook handig voor het verkeer achter je , kan zomaar een dikke vrachtwagen in je nek schelen.

me,myself and IK | 24-04-19 | 09:11

Natuurlijk altijd triest. Maar dat ze zichzelf doodrijden met 190 of 220 km per uur waar 100 de max is , baart me minder zorgen dan dat ze ook vaak onschuldige medeweggebruikers meeslepen in de dood.
Ik

laurentius | 24-04-19 | 09:10 | 1

200 of 210 km p/h mag wel?

Lerp | 24-04-19 | 09:22

Crashen met 200 km per uur, daar zijn we niet op gebouwd. Huid scheurt en ingewanden zoeken hun eigen weg. Voor dit soort branie zou een snelheidsbegrenzer helemaal niet gek zijn.

kom hoe heet ie | 24-04-19 | 09:10

Ze waren wat wild denk ik !!!

vanrechteren | 24-04-19 | 09:08

Vroeger had je de boomklever maar daar hoor je nu weinig meer van. Lijkt erop dat er een nieuw soort klever is opgestaan.

commenteerdert | 24-04-19 | 09:08

respawn en weer door gaan .wat is probleem nou

spiegelvoorjekop | 24-04-19 | 09:08 | 1

Geen levens meer...

Solar666 | 24-04-19 | 09:45

Zo is het Mosterd, maar voor deze jongeren is het wel Mosterd na de maaltijd.

traporgel | 24-04-19 | 09:07

De smartphone , touchscreens en de immigratie zijn de oorzaken. Smartphones zijn levensgevaarlijk om te gebruiken terwijl je rijdt. Immigranten komen voor een groot deel uit waardeloze 3e wereld landen met een waardeloze kut cultuur waar het leven een stuk minder waard is, met dito rijgedrag.

GerMonster | 24-04-19 | 09:06
-weggejorist-
Jan Leul | 24-04-19 | 09:06 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Uit mijn hart gegrepen, GS.

MickeyGouda | 24-04-19 | 09:05

Moet toch niet heel lastig zijn met de huidige techniek om met bepaald gedrag in de auto een soort stop in te bouwen.

van stampij | 24-04-19 | 09:04

Goddomme het zal je kind maar wezen. Triest en sterkte voor de nabestaanden. Het valt mij echt op dat iedereen zit te multi-tasken achter het stuur. Voornamelijk met de telefoon. Om nog maar te zwijgen over drugs en drank of lachgas.

pibasso | 24-04-19 | 09:03 | 1

Opvoeding?

Karpiet | 24-04-19 | 09:16

De kop heeft het goed gezegd. Ik ga nu vloeken in de kerk, maar ik zie grofweg twee keuzen. 1: we modderen zo door. 2: Elektronische begrenzing.

Elektronische begrenzing is een ruim begrip, maar laten we beginnen dat een personenauto niet meer harder kan dan 135. Eventueel een chip erbij die reageert op de matrixborden en de auto doet afremmen. Een afstand sensor tegen het kleven die ook voorkomt dat auto's invoegen in ruimtes die ze afdwingen.

Merlanni | 24-04-19 | 09:03 | 9

@amateurrr | 24-04-19 | 09:11: Ik zet mijn cruiscontrol altijd op 124 of 134 km/u. Ik word echt zelden ingehaald. Het gros rijdt echt te langzaam.

Mesmer | 24-04-19 | 09:22

@Mesmer | 24-04-19 | 09:22:
Ik val u niet aan, begrijp mij niet verkeerd. Maar zeggen dat snelheid het probleem niet is vind ik te makkelijk.

amateurrr | 24-04-19 | 09:32
▼ 6 antwoorden verborgen

Nou, GS. Als dit topic het niet allemaal verandert, nu vallen er vast geen doden meer.

Louigi | 24-04-19 | 09:03 | 2

Wauw, wat een fantastische bijdrage uwerzijds, proficiat!

amateurrr | 24-04-19 | 09:11

Hoe kan de toedracht van het eenzijdig ongeval onbekend zijn?
Er hangen toch camera's op de snelwegen waar die ongelukken gebeurd zijn?

gaffelbaard | 24-04-19 | 09:02 | 2

Dan nog kan de toedracht onduidelijk zijn; onwel geworden chauffeur, alcohol, appen, 'macht over het stuur verloren', defecte remmen, enz.

amateurrr | 24-04-19 | 09:13

@amateurrr | 24-04-19 | 09:13:
Ik snap je reactie, maar ik had het anders bedoeld. Geenstijl schreef: "Je maakt geen ruzie met andere verkeersdeelnemers. "
Stel dat het zo is gegaan, dan moet dat - dacht ik - toch te zien zijn op de camerabeelden?

gaffelbaard | 24-04-19 | 11:23

Je laten pijpen achter het stuur zijn jullie nog vergeten. Ook niet doen dus.

Koonkluk Huis | 24-04-19 | 09:01 | 1

Ik heb een hekel aan rijden, dus m'n vriendin pijpt me altijd vanuit de bestuurdersstoel. Opgelost!

Knisperende_Tissue | 24-04-19 | 09:13

Ja, zag het net op het NOS journaal.

Mammeloe | 24-04-19 | 09:01

Met drie maten van 85 kg 't stuk reageert je sportieve autootje ineens heel anders, goh dat doet ie anders nooit.

horsteknots | 24-04-19 | 08:59

Ik herinner me van vroegah:"Voor onze kinderen,rijdt voorzichtig".

cat22 | 24-04-19 | 08:59 | 1

Nog vroeger was het 'vaart minderen spaart kinderen'. Totdat de jolijtige tekst er onder gekalkt werd: 'minder neuken spaart spreuken'. Toen begonnen ze maar een andere campagne.

Jos Tiebent | 24-04-19 | 09:16

Waarom auto's toelaten die zo hard kunnen? Heb ik nooit gesnapt. Mompelt wat over een begrenzer maar weet er verder ook niets van.

kwark001 | 24-04-19 | 08:58 | 1

Brommers mogen ook niet harden dan de wettelijk toegestane snelheid.

Kees netals me Broer | 24-04-19 | 08:59

Het gaspedaal diep intrappen is niet stoer, want iedere mongool jan het. Ik zie het iedere dag weer. En als je wilt scheuren: ga naar circuitsagen. Dan zit je gezellig met andere mongolen op een afgesloten baantje. Beter voor iedereen.

Koning Willy | 24-04-19 | 08:57 | 2

Sorry voor de dikke vingers

Koning Willy | 24-04-19 | 08:58

Neem aan dat de j een k moet zijn anders voelt deze Jan zich zwaar beledigd.

Jan70 | 24-04-19 | 09:08

En dan dit nog : ABS,ESP,ECS,LCS,EBD ...... hoe kan je tegenwoordig nog leren autorijden als de electronica altijd maar ingrijpt. Maar tart je de natuurwetten teveel, dan zegt die electronische zooi dat je het zelf maar verder moet uitzoeken.

club704 | 24-04-19 | 08:57 | 4

@Kees netals me Broer | 24-04-19 | 09:00:
en krs, plt, ddr, skw.

keestelpro | 24-04-19 | 09:02
▼ 1 antwoord verborgen

Weer zon paal van een matrixbord. Kunnen we die dingen niet afschaffen? Dood makers zijn het!

Kees netals me Broer | 24-04-19 | 08:56 | 6

@Hetkanverkeren | 24-04-19 | 09:06: Als je op een snelweg tegen zo'n paal terechtkomt, moet je het toch behoorlijk bont maken.

Overigens redden die Matrix borden ook veel levens, maar wellicht zou je ze beter kunnen plaatsen. Kost natuurlijk wel weer een vermogen.

Bvdb | 24-04-19 | 09:19

www.geenstijl.nl/5147326/weer-vier-do... Of uw eerste opmerking helemaal waar is, betwijfel ik. Ik ben beslist geen deskundige, maar een auto de als het ware om wat voor reden al aan het "rollen" in, rolt ook over een vangrail heen. Vangrails zijn volgens mij niet bedoeld, dus ook niet geschikt, voor het tegengaan van een frontale botsingen, maar voor "schampen".

Daarnaast is snelheid niet de enige factor, massa speelt uiteraard ook een rol. Maar inderdaad, hoe hoger de snelheid, hoe groter het risico.

Wat de aanwezigheid van die stalen balken betreft: als die er niet had gestaan, waren deze slachtoffers mogelijk niet te betreuren geweest. Daarom ben ik benieuwd welke veiligheidscriteria RWS hanteert bij het plaatsen van deze in principe levensgevaarlijke obstakels.

Daarmee zijn uiteraard niet alle ongevallen de wereld uit, er kan altijd wat mis gaan. Maar als je dan toch de verkeersveiligheid (terecht) hoog in het vaandel hebt staan, breng dan wel alle risico's goed in kaart. En doe er wat aan.

Er zijn zoveel al dan niet idiote manieren om gevaarlijk weggedrag te veroorzaken. Nu rust die taak vooral bij allerlei apparatuur om dat tegen te gaan. Mede met als beoogd doel om de staatskas te spekken door vrijwel uitsluitend naar de maximumsnelheid te kijken.

Rijdende patrouilles van de verkeerspolitie zijn grotendeels wegbezuinigd. En als ze er al zijn is de primaire taak om te scannen op openstaande boetes, lijkt het wel. Meer verkeerspolitie de weg op en dan wel met als hoogste prioriteit de verkeersveiligheid. Haal al die leasebakhufters, doorgesnoven pubers en hoogbejaarden maar van de weg af.

Want het zal inderdaad je kind maar wezen dat al dan niet door eigen toedoen nooit meer thuiskomt.

Hetkanverkeren | 24-04-19 | 10:18

Het valt mij ook op dat op veel wegen lantarenpalen in de buitenbocht staan. Als je deze naar de binnenbocht verplaatst dan is het risico op een ongeluk een stuk kleiner.

CamaroHans | 24-04-19 | 11:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed gesproken @Mosterd
Ik zat vanochtend nog te denken "zouden er met het huidige risicomijdend gedrag auto's worden goedgekeurd, wetend dat het jaarlijks, wereldwijd 100000den doden en gewonden oplevert en verder ook nog het milieu enorm vervuild?".
Ja auto's hebben ook veel goede dingen, maar hoe staat de balans?
En waarom hierbij wel en ergens anders niet?

watergeus | 24-04-19 | 08:56 | 1

Waarschijnlijk begrensd op 15km/u

haddem | 24-04-19 | 08:57

Er rijden gewoon teveel doorgesnoven volstrekt debiele idioten op de weg......... iedere dag kom ik ze tegen en wens ze eenzijdig een boom toe.

Fatwabuster | 24-04-19 | 08:55 | 2

Dan moet je snel een andere omgeving uitzoeken! Ik woon in de randstad en kom ze zelden tegen.

CamaroHans | 24-04-19 | 11:03

In je Golf 3 of je leaseClio denken dat je Max Verstappen bent.
Geen medelijden mee, Darwin (zoals al eerder gesuggereerd)

kapotte_stofzuiger | 24-04-19 | 08:55 | 6

Petjesvolk begrijpt niet dat bij een verdubbeling van de snelheid de energie die vrijkomt tijdens een botsing 4x zo groot is. Als je volkomen veerkrachtig tegen een betonnen muur klapt, dan wordt die energie geheel omgezet in vervorming en dan is je Golf of Clio zo plat als een tientje.
Op de snelweg is 120 of 130 km/u hard zat en daarop zijn onze veilige snelwegen ook ingericht. Als je de snelheid verhoogt tot bijvoorbeeld 180 km/u dan is de energie ruim 2x zo groot en je remweg ruim 2x zo lang en daarop zijn de snelwegen niet ingericht.
Met een beetje gezond verstand weet je dit soort dingen maar dat is juist wat dit volk ontbeert. Ik kan er niet om malen. Bad luck.

Bakkeleures | 24-04-19 | 09:37

@Bakkeleures | 24-04-19 | 09:37: Midden in de nacht zijn onze snelwegen daar prima geschikt voor. Zelfs nog veel hogere snelheden kunnen dan veilig worden gereden. Fouten worden echter bij hogere snelheden wel harder afgestraft. Maar zoals al eerder vermeld: met 100 km frontaal op een boom of een portaal en iedereen in de auto is dood. Als ik moet gokken, meer kan je niet doen aan de hand van bovenstaande foto, dan was de snelheid niet zo heel hoog.

CamaroHans | 24-04-19 | 11:01

De blauwe bolide was ,aan achterlicht en velg te zien ,een peugeot 308 GT line met een wat sneue 3 pitter 1.2 motor.....

vranac | 24-04-19 | 12:58
▼ 3 antwoorden verborgen

HAND-HA-VING

mental K | 24-04-19 | 08:54 | 1

Tegen dovemansoren. De overweldigende meerderheid in deze panelen wordt al woest van een boete van een paar tientjes.
Trefwoorden voor de bingo: lege snelweg, struikroverij, ga boeven vangen.
En dat terwijl misdragingen in het verkeer moeten worden benoemd voor wat ze zijn: criminaliteit. Met bijbehorende jarenlange gevangenisstraffen, strafbladen en levenslange ontzeggingen. Ja, ook voor snelheids "overtredingen", overschrijden doorgetrokken lijn en door rood licht rijden.

De echte Stolwijker | 24-04-19 | 09:41

En dan moet het voorjaar nog echt beginnen, met de duizenden midlifers die weer overenthousiast op hun motorfietsen stappen en met 190 gillend over de provinciale wegen gaan rossen.

Dutchbeaurouge | 24-04-19 | 08:54 | 10

@De Profundus | 24-04-19 | 12:18: Gingen te vroeg. Na 1 juli is de donorwet van kracht.

Leffe Blonde | 24-04-19 | 13:35

In de jaren 70 hadden we ongeveer 3.600 doden per jaar. Toen stonden na een Paasweekeinde de 30-plus verkeersdoden in de kranten ergens op pagina 12.

Leffe Blonde | 24-04-19 | 13:47
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik gedenk de politie, de ambulancedienst en de brandweer. De lui die al die teringtroep van deze klootzakken weer moet opruimen.

Langshetrandje | 24-04-19 | 08:53 | 2

Reaguurder Feynman had een goede suggestie: shovel, gewoon in de berm ermee.

kapotte_stofzuiger | 24-04-19 | 08:56

Volgens mij worden zij daar gewoon voor betaald, werkverschaffing noemt men dat. Ik snap wel dat sommige mensen een trauma oplopen maar dat komt omdat de realiteit nogal hard en verontrustend kan zijn als je niet zo vaak met dit soort dingen wordt geconfronteerd.

Solar666 | 24-04-19 | 09:51

Darwin
Nuff said

Kaas de Vies | 24-04-19 | 08:52 | 2

De bestuurder inderdaad. Maar neemt drie anderen met zich mee uit de genenpoel.

keestelpro | 24-04-19 | 08:57

@keestelpro | 24-04-19 | 08:57:
Betere vrienden kiezen.

Mijn voorvaderen kozen ook altijd de juiste mammoet uit en overmande deze met verenigde kracht.

Kaas de Vies | 24-04-19 | 09:01

Vreselijk (maar oud) nieuws. Over de toedracht is nog steeds niets bekend.
Heel vreemd hoe een auto op een bijna lege snelweg zo tegen een matrixbord kan klappen. Waarschijnlijk inderdaad keihard rijden.

keestelpro | 24-04-19 | 08:51 | 16

@Speertjespunt | 24-04-19 | 09:44: Ik probeer er mee te zeggen dat wij de ware toedracht niet kennen, te hard gereden, in slaap gevallen, telefoon etc.

Apollo | 24-04-19 | 09:53
▼ 13 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken